Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 16:38
bramv82 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:13:
Ik zag laatst een review van een nivona volautomaat en daar pakten ze de puk gewoon uit het bakje. Is dat hoe een puk hoort te zijn? Ik ben niet anders gewend dat er wat losse koffie prut in het afvalbakje van mijn Siemens eq7 zit.
Bij mijn Siemens (EQ.500) zijn de puks gewoon ronde vrij stevige bruine schijven die je met je vingers kunt oppakken en pas uit elkaar vallen als je er wat in knijpt.
Als het losse drapperige prut is lijkt mij dit niet in orde.
Is de maling wel goed afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:03

Mavamaarten

Omdat het kan!

HoppyF schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:04:
[...]

Bij mijn Siemens (EQ.500) zijn de puks gewoon ronde vrij stevige bruine schijven die je met je vingers kunt oppakken en pas uit elkaar vallen als je er wat in knijpt.
Als het losse drapperige prut is lijkt mij dit niet in orde.
Is de maling wel goed afgesteld?
+1, mijn EQ500 produceert ook schijfjes. Niet super stevig maar je kan ze idd oppakken. Losse prut is het niet.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:58
@HoppyF ,

Kun je zien hoeveel kopjes je al hebt gezet? Kan zijn dat de maalschijven wat bot beginnen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hercul3s schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:25:
@HoppyF ,

Kun je zien hoeveel kopjes je al hebt gezet? Kan zijn dat de maalschijven wat bot beginnen te worden.
Nee, mijn EQ.500 laat dit niet zien helaas.
Mijn vorige volautomaat had wel een teller.
Maar ik heb deze EQ.500 nog geen drie maanden, praktisch nieuw dus.
Er zitten wel keramische maalschijven in.
Ik heb de fijnste maling ingesteld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
HoppyF schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:35:
[...]

Nee, mijn EQ.500 laat dit niet zien helaas.
Mijn vorige volautomaat had wel een teller.
Maar ik heb deze EQ.500 nog geen drie maanden, praktisch nieuw dus.
Er zitten wel keramische maalschijven in.
Ik heb de fijnste maling ingesteld staan.
Dan zou dat niet het probleem moeten zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 16:38
Hercul3s schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:44:
[...]

De machines zijn vaak redelijk eenvoudig. Ik denk dat je het beste de machine open kan maken om te zien of je lekkage kan vinden. Vaak is dit wel duidelijk door kalk sporen (bij de boiler) of druppels (bij de slangen), ook op de bodem kun je aanwijzingen zien. Daarna kun je verdere diagnose stellen.

Pakkingen en dergelijke zijn vrij goedkoop en vaak goed zelf te vervangen.
Het probleem lijkt bij een ventiel op de boiler te zitten, aardig wat aanslag en het groene ringetje (zie foto) lijkt afgebroken in het ventiel. Enig idee of dit makkelijk te vervangen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxiKj27dH6FdHqTolbd8Zpq-fgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvuwkAnbTxmfhBGmdwHdYNaT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:15
De makkelijkste manier om nu verder de lekkage op te sporen is de boiler onder druk te zetten. Lekkende pakking van element komt ook vaak voor. De hoeveelheid kalk afzetting wijst wel op slecht onderhoud door de vorige eigenaar. Nu is dan ook duidelijk waarom de machine te koop stond.

• Hercul3s
Lipton1 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:13:
[...]

Het probleem lijkt bij een ventiel op de boiler te zitten, aardig wat aanslag en het groene ringetje (zie foto) lijkt afgebroken in het ventiel. Enig idee of dit makkelijk te vervangen is?

[Afbeelding]
Dit lijkt op een hoge druk aanvoer leiding naar de boiler. Ik zou de foto even naar een espresso winkeltje sturen om te vragen welk onderdeel dat is. Vermoed dat het gewoon standaard is en dat je het zo kan bestellen.

• axeldenekamp1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-07 08:03
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe drinken jullie je koffie?

Mokken zijn in zoveel maten vormen.

Hebben jullie een favoriete mok/kopje/glas?

Op het net is hier weinig over te vinden en ben wel benieuwd naar jullie mening.

Gaat mij persoonlijk vooral om filterkoffie.

Ik gebruik bonen van Ben en Ronald de Arabica Caturra donker gebrand dit maal ik met een sage smart grinder pro en zet in de Moccamaster. Dit is een toppertje.

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
axeldenekamp1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:43:

Op het net is hier weinig over te vinden en ben wel benieuwd naar jullie mening.

Ik gebruik bonen van Ben en Ronald de Arabica Caturra donker gebrand dit maal ik met een sage smart grinder pro en zet in de Moccamaster. Dit is een toppertje.
Ik drink vooral enkele of dubbele espresso’s. Daarvoor gebruik ik dubbelwandige acme kopjes. Voor mijn gevoel wat klassieker kwa uitstraling, maar ik ben er wel heel tevreden over. Nadeel is de prijs van ongeveer 5 euro per stuk :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB90hvovrQapDDcPRloFFx6nNeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0y6c9HVQyEFq9U0uLe7E6ae.jpg?f=fotoalbum_large

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Goeie vraag. Ik heb de overtuiging dat de sterkte en het type kopje elkaar helpt. Hoe sterker hoe kleiner. Mijn espresso drink ik uit een dikwandig klein kopje dat enigszins voorverwarmd wordt. Hoewel ik er een voorstander van ben om direct na het maken te nuttigen, houdt de dikke wand de niet al te hoge temperatuur van de espresso of ristretto even vast.

https://www.kookpunt.nl/l...op-met-schotel-008l-bruin

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 12:17

Ravhin

no <root>...

Espresso's gaan bij mij in horecaporselein :) ik heb ooit een 16-delig setje op de kop getikt van Qubik Coffee en die bevallen prima - zijn vergelijkbaar met Illy espressokopjes. Hier zitten erg grote cappucinokoppen bij die ik écht te groot voor het doel vindt - deze gebruik ik dan ook voor filterkoffie. Het hele spul staat op de warmhoudplaat dus lekker op temperatuur als ik ze nodig heb :>

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 20-11-2020 07:42 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-07 15:10

PnD

like in Pinda ^_^

Even een weinig informatieve post, maar net mijn eerste espresso gezet die echt super lekker was _/-\o_

Tot nu toe was het vaak iets te zuur en enkele keer te bitter. Uiteindelijk smaakte het wel prima als americano, dat is toch wat meer vergevingsgezind vind ik.

Door gebrek aan een fatsoenlijke weegschaal is de output meting twijfelachtig. 16gram maalstand 3, 20 seconden, 30ml. Hopelijk reproduceerbaar :*)

Dit succes maar eens gaan vieren met wat aankopen :o Op de wensenlijst staan:

- weegschaal, Timemore black mirror spreekt me wel aan (is ook wel max. budget). Alleen de hoogte van 25mm is denk ik net iets te veel. Kan iemand meten of dit met of zonder rubber matje is? Anders ga ik denk ik voor zo'n kleine van Ali zonder timer

- single cup voor 54mm portafilter van mijn Barista Express. De enkelwandige zat er niet bij, bij mijn marktplaats aankoop Barista Express.

- Naked portafilter, ik wil mijn huidige niet met de slijptol aanpakken

- Espresso kopjes

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!

[ Voor 16% gewijzigd door PnD op 20-11-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

AppieR schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:17:
Nadat @Nomad cafedujour.nl aan het lijstje met branders had toegevoegd, heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze niet een leuke actie hadden om ons (of eigenlijk jullie, want ik ken ze al) kennis te laten maken met hun vers gebrande koffiebonen. En jawel, een speciale GoT-kortingscode :-). Bij gebruik van de code GoT2020 krijg je 6,50 korting op het proefpakket van 4x330 gr koffie. Die kost dan nog 20 euro en de bezorging is gratis. De code kan je invoeren bij de cadeauboncode in het winkelmandje.

linkje naar het proefpakket
...en nog een die hem uitprobeert! Dank je wel :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-07 09:27

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een kopjes warmer? Ik snap dat je eerste bakje dan lekker warm is, maar als je een 2e of 3e zet is je kopje niet echt meer warm (tenzij je ze direct achterover tikt) en zou je dus steeds een schoon kopje moeten pakken?

Zou het beter zijn om je kopje gewoon op te warmen en te spoelen met heet water?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 18:44
I_stealth_I schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:12:
Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een kopjes warmer? Ik snap dat je eerste bakje dan lekker warm is, maar als je een 2e of 3e zet is je kopje niet echt meer warm (tenzij je ze direct achterover tikt) en zou je dus steeds een schoon kopje moeten pakken?
De meeste mensen drinken geen 2-3 koppen achter elkaar natuurlijk. Althans; als ik dat doe dan sta ik te spacen
Zou het beter zijn om je kopje gewoon op te warmen en te spoelen met heet water?
Dat kan inderdaad ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dikwandige kopjes hebben een flinke massa ten opzichte van de kleine hoeveelheid espresso die er in gaat; als de kopjes dan kamertemperatuur zijn koelt je bakkie snel af :)
Voorspoelen met warm water kan uiteraard ook - ik zou zelf niet te veel gebruikte kopjes ongespoeld hergebruiken want dan krijg je toch een ander smaakprofiel ;)

In mijn geval heeft mijn Brewtus IV PID een kopjesrek bovenop waardoor de restwarmte van de twee boilers nog ergens voor gebruikt wordt. Ik zou niet weten wat energie-efficienter is; een kopjeswarmer of opwarmen onder de warme kraan...
418O2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:24:
De meeste mensen drinken geen 2-3 koppen achter elkaar natuurlijk. Althans; als ik dat doe dan sta ik te spacen
:w ik tik er rustig 4-8 achter elkaar weg als ik thuiswerk - daarentegen kan ik ook zonder problemen twee weken zonder.

[ Voor 27% gewijzigd door Ravhin op 20-11-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:09
Nadat @Nomad cafedujour.nl aan het lijstje met branders had toegevoegd, heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze niet een leuke actie hadden om ons (of eigenlijk jullie, want ik ken ze al) kennis te laten maken met hun vers gebrande koffiebonen. En jawel, een speciale GoT-kortingscode :-). Bij gebruik van de code GoT2020 krijg je 6,50 korting op het proefpakket van 4x330 gr koffie. Die kost dan nog 20 euro en de bezorging is gratis. De code kan je invoeren bij de cadeauboncode in het winkelmandje.

Leuk! Net besteld.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Met mijn semi-automaat doe ik dat inderdaad als het kopje nog niet warm genoeg is van bovenop het apparaat staan, of als ik een kopje wil hergebruiken. Ik spoel dan voor door de zetgroep zonder portafilter door te laten lopen met het kopje eronder.
Warm kraanwater is m.i. niet warm genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 20-11-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even een troubleshoot vraagje voor mijn Eureka Mignon maler. Na een paar seconden blokkeert de maler. En dan wil hij niet meer aan.
  • Ik heb de maler opengemaakt en het binnenwerk schoongemaakt.
  • Als ik hem dan (zonder de bovenkant) aanzet, dan maalt hij
  • Bovenkant er weer op, zonder bonen, maalt hij ook
  • Maler staat op meest grove instelling
  • Als ik er dan een paar bonen, nog geen 10, in doe, dan maakt hij een paar seconden (1 of 2) en blokkeert hij weer
Kan ik hier nog iets aan doen? Of is dit helaas pindakaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:48

Filter:
Eve Solo mokken (die grote), filter koffie blijft zo half uur warm zonder voor te verwarmen.
https://www.fonq.nl/produ...o-mok-0-36-l-2-st/158841/ -> kleurtjes gaan mee met de tijd, laatst 2 bijgekocht in limegroen ofzo

Espresso machine kopjes:
Loveramics -> wordt gebruikt bij de barista kampioenschappen, bijv.
https://www.vanpommeren.n...g-Espresso-kop-80ml-Bruin

[ Voor 12% gewijzigd door noodel1988 op 20-11-2020 12:59 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

BlauweFles schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:08:
Even een troubleshoot vraagje voor mijn Eureka Mignon maler. Na een paar seconden blokkeert de maler. En dan wil hij niet meer aan.
Het klinkt alsof de motor te veel koppel moet genereren. Als dat meer is dan wat de regeltechniek toelaat, slaat de motor af. Het kan zijn dat bv. de seal die tussen het maaldeel en het inwendige van de Eureka zit kapot is. Die levert dan onevenredig veel weerstand. Je kan het checken door te voelen hoe makkelijk je rotor kan draaien (stekker uit het stopcontact!)
Kan ik hier nog iets aan doen? Of is dit helaas pindakaas?
Je kan - als dit het is- hem laten servicen waarbij ze de seal vervangen. Het si niet iets wat ik zelf zou doen wante is een nauwkeurig klusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
@ Blauwe Fles;
Het klinkt alsof de condensator van de molen niet meer goed is.
Het zou ook een verstopte uitloop kunnen zijn en dat is gemakkelijk te controleren.
Als het de uitloop niet is, wordt het tijd om de condensator te (laten) vervangen.
De condensator zorgt ervoor dat de molen kan starten met malen ook al gaat dat heel zwaar. Precies het euvel dat jij omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07 20:08
418O2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:24:
[...]

Bij achter elkaar heb je dat probleem ook niet, dan is je kopje wellicht nog wel warm. Maar als je kopje een (paar) uur afgekoeld is wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Zo ook besteld. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
Vraagje aan de experts hier, ik heb al 6-7 jaar een Jura J5, tweedehands gekocht en de eerste jaren ook prima geserviced. Laatste 2 jaar niet meer. Ik werkte destijds door heel NL heen en bracht de Jura altijd ergens in de buurt van Rotterdam. Ik kom nu echter niet meer in die buurt en moet nu voor een servicebeurt beste bedragen betalen.

Ik ben over de Jura altijd dik tevreden geweest. Echter is de rotary switch nu defect. Ivm de nieuwe keuken wil ik eigenlijk ook wel een nieuw koffiezetapparaat. Wat is wijsheid? Een nieuwe Siemens volautomaat of toch maar bij Jura blijven, alleen dat servicen vindt ik wel een nadeel.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Wat is er stuk aan de Rotary?
Bij veel Juras werkt het draaien bij niet gebruik steeds slechter. Door een paar minuten aan de Rotary te draaien doet hij het weer.
Als dat het niet is, kan ik ook naar de machine kijken voor je. Als het iets simpels is, los ik het voor je op. Mocht je interesse hebben in een andere second life Jura dan heb ik die ook voor je.
Pm maar als je dat wilt. Ik woon bij Hilversum in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasputin
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-02 08:23
..verkeert item

[ Voor 150% gewijzigd door Rasputin op 21-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rasputin
Zo'n OPV stabiliseert de druk, maar niet noodzakelijk om trilling te voorkomen

Je moet gewoon een luchtkussen in het systeem hebben.
En die luchtkussen is o.a. de capilairleiding naar de manometer.
Deze leiding bevat lucht bevat als het apparaat nieuw is.
Maar na een tijd lost die lucht op in het water en dan reageert de manometer als een idioot.
Dus loshalen water eruit en luchdicht weer aansluiten.
Op sommige sites wordt een extra lange manometer geadviseerd: langer = meer lucht.

Sommige machines zoals Quickmill hebben direct achter de pomp een klein expansievatje zoals bij een CV ketel (de foto is groot, maar het is een dingetje van niks)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME23zlgBpRa9yLgNVwPvlHQ6so0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZyOtkBsAG1Cu9xM3bVobMry.jpg?f=user_large.

Maar ook daar diffundeert na jaren de lucht door de interne siliconen dop naar het water.
Nieuw kopen hoeft niet: van dit exemplaar kun je gewoon de achterkant losschoeven en de siliconen dop uitduwen.

Een trillende manometer is gewoon niet kapot zolang de naald erop zit en hij terug naar nul gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rasputin
Zo'n OPV stabiliseert de druk, maar niet noodzakelijk om trilling te voorkomen

Je moet gewoon een luchtkussen in het systeem hebben.
En dat luchtkussen is o.a. de capilairleiding naar de manometer.
Deze dunne leiding bevat lucht als het apparaat nieuw is.
Maar na een tijd lost die lucht op in het water en dan reageert de manometer als een idioot.
Dus loshalen water eruit en luchtdicht (10bar) weer aansluiten.
Op sommige sites wordt een extra lange manometer geadviseerd: langer = meer lucht.

Ik heb een Quickmill thuis en die heeft achter de pomp een klein expansievatje zoals bij een CV ketel (de foto is groot, maar het is een dingetje van niks)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME23zlgBpRa9yLgNVwPvlHQ6so0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZyOtkBsAG1Cu9xM3bVobMry.jpg?f=user_large.

Maar ook daar diffundeert na jaren de lucht door de interne siliconen dop naar het water.
Nieuw kopen hoeft niet: van dit exemplaar kun je gewoon de achterkant losschoeven en de interne siliconen dop uitduwen.

Een trillende manometer is gewoon niet kapot zolang de naald erop zit en hij terug naar nul gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
Teus.espresso schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:13:
Wat is er stuk aan de Rotary?
Bij veel Juras werkt het draaien bij niet gebruik steeds slechter. Door een paar minuten aan de Rotary te draaien doet hij het weer.
Als dat het niet is, kan ik ook naar de machine kijken voor je. Als het iets simpels is, los ik het voor je op. Mocht je interesse hebben in een andere second life Jura dan heb ik die ook voor je.
Pm maar als je dat wilt. Ik woon bij Hilversum in de buurt.
De jura gaat aan en wil gaan spoelen. Dit blijft hij doen en komt niet in de gereed stand. Na wat google werk kom ik bij de rotary uit.

In ieder geval bedankt voor het aanbod. Het zou top zijn dat deze het nog even een 6 maande doet om even te sparen. De verbouwing gaat hard/snel maar dat geldt ook voor de euro’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Gelukkig is dat niet de Rotary (denk ik) want die kost serieus geld. Of de flow meter is niet goed of de drainage werkt niet goed. Kan ik voor je oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Nu online
@Anoniem: 664601 Net nog even gecheckt,
Onderhoud drukken (wat normaal is)
Systeem vult (water loopt uit de heetwater uitloop)
En zo verder....
Hij komt niet in de gereed stand.

Probleem ontstond tijdens een vrij intensieve tapsessie. 4 cappucino’s achter elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
ndonkersloot schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:50:
Zo ziet mijn dubbele espresso er nu uit met mijn DeLonghi dedica en al voorgemalen koffie. Ik ben zelf niet ontevreden over het resultaat zo na een paar dagen. Het hele bittere is er nu ook wel vanaf het is meer in balans. Er gaat nog wel een maler komen, en een goede stamper. Gebruiken jullie ook een distribution tool?

[Afbeelding]
De koffie is er na wat oefenen flink op vooruit gegaan. Nog steeds de pressurised filter en al voorgemalen koffie, wel andere koffie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4M8_JW6_qYydo9Z4HpO0cut8MQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EGDtfEQz3yRMKpFsSfxo949w.jpg?f=user_large

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Graag jullie advies.

Onze filterkoffie machine is kapot gegaan en nu zijn we opzoek naar een goede upgrade (budget is 300 euro). Uiteraard heb ik zelf al rond zitten kijken voor verschillende machines en de volgende heeft aardig wat goede reviews ontvangen: De'Longhi Magnifica ECAM 20.110.B Zwart

Graag hoor ik jullie deskundige mening hierin (alternatieven zijn ook welkom).

dank. ;)

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Wobbit schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:05:
Graag jullie advies.

Onze filterkoffie machine is kapot gegaan en nu zijn we opzoek naar een goede upgrade (budget is 300 euro). Uiteraard heb ik zelf al rond zitten kijken voor verschillende machines en de volgende heeft aardig wat goede reviews ontvangen: De'Longhi Magnifica ECAM 20.110.B Zwart

dank. ;)
Ik ben een groot voorstander van de Sage Precision Brewer. Zie ook deze review. De'Longi blijft voor mij een "queen of the B's" ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 24-11-2020 10:11 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 16:38
Hercul3s schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:51:
[...]

Dit lijkt op een hoge druk aanvoer leiding naar de boiler. Ik zou de foto even naar een espresso winkeltje sturen om te vragen welk onderdeel dat is. Vermoed dat het gewoon standaard is en dat je het zo kan bestellen.
Thanks, even uitgebreide internet search gedaan en het onderdeel (MC141) kunnen bestellen in Duitsland. Ben benieuwd of we dit zelf kunnen fixen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:59

Thompson

Beeromaniac

Ik heb thuis een vrij simpel apparaat;

Afbeeldingslocatie: https://consumentenbond-res.cloudinary.com/w_600,f_auto/e_improve:30/v0/productvergelijker/KOFFIEZETAPP/912865_kk_1

Philips Grind&Brew HD7767

Enkel voor gewoon een pot koffie te zetten dus, maar dan wel met bonen. Bevalt best prima, ware het niet dat m'n koffie eigenlijk nog wel een tikkie sterker mag. Ik gebruik nu deze bonen AH Perla Superiore Sumatra (Intensiteit #10)

Kan ik gemakkelijk een intensere koffieboon vinden/gebruiken of moet ik dan wellicht toch gaan kijken naar een ander apparaat?

Ik heb daarnaast ook een nespresso apparaatje staan, voor als ik maar even 1 klein kopje koffie wil, en wat ik daar meestal bij doe is 1x Lungo Intenso + 1x Ristretto. Het crema laagje wat dat geeft vind ik een aangename bonus, maar het gaat me dus vooral om een lekker stevige bak koffie.

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-07 19:34
Wobbit schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:05:
Graag jullie advies.

dank. ;)
Ik zou de moccamaster overwegen. Zijn hier in dit forum goede ervaringen gedeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OK, even eens een keer niet over drukgroepen: iemand ervaring met permanente koffiefilters maatje 4?
Heb nu die Philips Brew & Grind, prima ding, maar door alle confcalls heen zet ik iedere keer nieuwe koffie en mijn filters gaan er als warme broodjes doorheen. Dat moet slimmer kunnen - maar dan moet ik wel het juiste spul hebben.
Weet dat het bestaat, alleen geen idee wat goed is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Ik heb zelf deze gehad, maar vond het niet echt een succes. Doordat het filter minder fijn is, komen de kleine stukjes koffie door het filter heen en in je mok terecht.

De smaak was verder prima, iets voller van smaak dan met de papieren filters. Het schoonmaken vond ik ook prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
The Eagle schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:25:
OK, even eens een keer niet over drukgroepen: iemand ervaring met permanente koffiefilters maatje 4?
Heb nu die Philips Brew & Grind, prima ding, maar door alle confcalls heen zet ik iedere keer nieuwe koffie en mijn filters gaan er als warme broodjes doorheen. Dat moet slimmer kunnen - maar dan moet ik wel het juiste spul hebben.
Zoiets van Moccamaster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Waarom ga je niet er voor eentje van stof? Ik weet dat James Hoffman er erg gecharmeerd van is en hij geeft ook tips over opslag, schoonmaak er dergelijke.

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 24-11-2020 13:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 23:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Alle filters die ik ken, inclusief die hierboven gelinkt worden, zijn filters die op zich werken, maar zowel fines (de kleinste stukjes koffieprut, op zich wel drinkbaar en ook in espresso vaak aanwezig) maar ook de olien neem je meer mee dan bij filters van papier. Je bakje koffie verander je daarmee, qua textuur, mondgevoel èn smaak.
Dat is niet erg, maar dat je het wel weet. Ikzelf vind filterkoffie juist lekker omdat het een heldere bak is, in uiterlijk maar vooral ook smaak...op zijn engels beter uit te leggen met clarity of flavours, minder muddy.

Uit economisch oogpunt verdien je zo'n herbruikbaar filter niet snel terug, ecologisch gezien gaat het al beter, maar dan heb je ook wel biologisch afbreekbare filters of stoffen filters.

edit zoiets:
https://www.amazon.com/Re...stant-Bolio/dp/B06ZY3FM1T

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 24-11-2020 13:22 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Thompson schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:41:
Ik heb thuis een vrij simpel apparaat;

[Afbeelding]

Philips Grind&Brew HD7767

Enkel voor gewoon een pot koffie te zetten dus, maar dan wel met bonen. Bevalt best prima, ware het niet dat m'n koffie eigenlijk nog wel een tikkie sterker mag. Ik gebruik nu deze bonen AH Perla Superiore Sumatra (Intensiteit #10)

Kan ik gemakkelijk een intensere koffieboon vinden/gebruiken of moet ik dan wellicht toch gaan kijken naar een ander apparaat?

Ik heb daarnaast ook een nespresso apparaatje staan, voor als ik maar even 1 klein kopje koffie wil, en wat ik daar meestal bij doe is 1x Lungo Intenso + 1x Ristretto. Het crema laagje wat dat geeft vind ik een aangename bonus, maar het gaat me dus vooral om een lekker stevige bak koffie.
Echt andere bonen proberen, op het werk hebben we ook een Del;onghi Ecam 22.xxx en daar zit Perla Aroma No6 in.

Daar zou sterkte 6 in een Soepele en uitgebalanceerde branding in zitten.
Nu ben ik absoluut geen purist, maar het bakkie oploskoffie dat ik laatst dronk, bevatte meer smaak.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nomad schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:21:
[...]

Alle filters die ik ken, inclusief die hierboven gelinkt worden, zijn filters die op zich werken, maar zowel fines (de kleinste stukjes koffieprut, op zich wel drinkbaar en ook in espresso vaak aanwezig) maar ook de olien neem je meer mee dan bij filters van papier. Je bakje koffie verander je daarmee, qua textuur, mondgevoel èn smaak.
Dat is niet erg, maar dat je het wel weet. Ikzelf vind filterkoffie juist lekker omdat het een heldere bak is, in uiterlijk maar vooral ook smaak...op zijn engels beter uit te leggen met clarity of flavours, minder muddy.

Uit economisch oogpunt verdien je zo'n herbruikbaar filter niet snel terug, ecologisch gezien gaat het al beter, maar dan heb je ook wel biologisch afbreekbare filters of stoffen filters.

edit zoiets:
https://www.amazon.com/Re...stant-Bolio/dp/B06ZY3FM1T
Mja, als ik ergens een hekel aan heb is het idd prut in de koffie. Das wel een dingetje. Heel duur vond ik ze niet, das met een pakje of 5 wel terugverdiend zag ik. Ali heeft ze ook ;)

Stoffen filter moet drogen lees ik, das ook niet echt handig gezien de hoeveelheden :P
Maar dank voor de info allen, ik heb stof tot nadenken :)

@Thompson Hier overigens Roma bonen van Simon Levelt in de Philips B&G. Das lekker spul kan ik melden, proef het verschil met DE wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Wat zijn de meningen hier over het reinigen van je maler? Speciale reinigingskorrel, rijst, borsteltje, eruit halen en wassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 16:43
Nooit wassen (tenzij keramisch, en zelfs dan...). Eruit en met een (tanden)borsteltje afborstelen. Eventueel grindz, maar met een tandenborsteltje werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
bermuda1980 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:29:
Nooit wassen (tenzij keramisch, en zelfs dan...). Eruit en met een (tanden)borsteltje afborstelen. Eventueel grindz, maar met een tandenborsteltje werkt prima.
Waarom nooit wassen met water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
PnD schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:22:
Wat zijn de meningen hier over het reinigen van je maler? Speciale reinigingskorrel, rijst, borsteltje, eruit halen en wassen?
Om wat voor een maler gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 16:43
vinpower schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:14:
[...]

Het is geen roestvrij staal. Dus je maalschijven roesten onder je ogen weg. Diverse ervaringen van de vinden op internet.

Volgens mij is het bij keramische maalschijven zo dat deze licht poreus zijn (niet zeker tho)/ Dus vocht komt na wassen langzaam weer vrij in het binnenste van de maler/bij het malen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zawaponga schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:38:
[...]

Om wat voor een maler gaat het?
Sage barista express ingebouwde maler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
vinpower schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:14:
[...]
Eigenlijk zijn alle maalschijven van metaal. Wassen -> roest :).

Volgens mij is het beste om de maalschijven los te maken, schoon te maken met borstel/droog doekje en weer plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Om de zoveel tijd gooi ik er Cafetto Grinder Clean korrels in (volgens instructies), borsteltje gebruik ik ook tussen bijvullingen. Eens per jaar haal ik de maalschuiven eruit.

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-07 07:51

oscarwashere

"Very nice"

Aangezien de feestdagen er weer aankomen en mijn verlanglijstje nog akelig leeg is...

Heeft iemand nog leuke cadeautips voor zelfbenoemde thuisbaristas zoals wij?

• Frenkovic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:45
Ik ben nu in de markt om een automaat aan te schaffen en ben dan ook zeer verheugd als ik op tweakers een topic aantref over het betreffende onderwerp. Zelf al wat onderzoek gedaan, dit topic doorgespit en ben gezien mijn budget aangekomen op een Jura E8 / E80.

1) Ik zie niet echt een verschil tussen de E8 en E80 behalve dat de E80 iets goedkoper is en deze alleen in volledig zwart lijkt te bestaan. Is dat het enige? Ik ben ook op zoek naar een volledig zwarte automaat, dus dat zou mooi zijn!

2) Ik zie nu dat de E80 bij de mediamarkt en saturn in Duitsland € 827,60 kost. De E8 dark inox kost € 918,42. Is er een reden waarvoor ik die 90 euro extra zou betalen?

3) Volgens mij is het een heel aantrekkelijke prijs. Zou ik ondertussen al in de auto moeten zitten in plaats van mijn tijd verspillen hier? :)

• HoppyF
Frenkovic schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:20:
Ik ben nu in de markt om een automaat aan te schaffen en ben dan ook zeer verheugd als ik op tweakers een topic aantref over het betreffende onderwerp. Zelf al wat onderzoek gedaan, dit topic doorgespit en ben gezien mijn budget aangekomen op een Jura E8 / E80.

1) Ik zie niet echt een verschil tussen de E8 en E80 behalve dat de E80 iets goedkoper is en deze alleen in volledig zwart lijkt te bestaan. Is dat het enige? Ik ben ook op zoek naar een volledig zwarte automaat, dus dat zou mooi zijn!

2) Ik zie nu dat de E80 bij de mediamarkt en saturn in Duitsland € 827,60 kost. De E8 dark inox kost € 918,42. Is er een reden waarvoor ik die 90 euro extra zou betalen?

3) Volgens mij is het een heel aantrekkelijke prijs. Zou ik ondertussen al in de auto moeten zitten in plaats van mijn tijd verspillen hier? :)
Behalve kleur is het verschil volgens mij ook in de mogelijkheden die het apparaat biedt.
Je kunt met de één meer koffievariaties kiezen dan bij de ander.
Het nieuwste model E8 die net uit is heeft ook meer keuzes.
Je zult dus bij aanschaf goed op moeten letten of je een 2019/2020 model hebt of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

oscarwashere schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:14:
Aangezien de feestdagen er weer aankomen en mijn verlanglijstje nog akelig leeg is...

Heeft iemand nog leuke cadeautips voor zelfbenoemde thuisbaristas zoals wij?
Er is een hoop leuks wat je kan vragen:maar ik weet niet wat jij leuk vindt... ;)

• Frenkovic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:45
HoppyF schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:36:
[...]

Behalve kleur is het verschil volgens mij ook in de mogelijkheden die het apparaat biedt.
Je kunt met de één meer koffievariaties kiezen dan bij de ander.
Het nieuwste model E8 die net uit is heeft ook meer keuzes.
Je zult dus bij aanschaf goed op moeten letten of je een 2019/2020 model hebt of niet.
Dank voor deze reactie! De goedkopere modellen zijn inderdaad de oudere variant. De nieuwere worden geduid met (EB) en zijn tussen de 900 en 1000 euro in Duitsland. De E80 is daarnaast ook een minder model dan de E8, dus die is ook afgeschreven voor mij.

Resteert de kleurkeuze voor de E8 (EB). Vreemd genoeg bestaat er geen NL Piano Black model van de nieuwe E8, maar in Duitsland wel. Ook op de officiële site van Jura NL staat deze variant niet, maar wel op de Duitse site. Ik wil denk ik wel per se een zwarte hebben... Deze kost bij de Duitse mediamarkt € 981,35. Op zich ook een prima prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Frenkovic op 26-11-2020 12:42 ]

• R_yen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 15:08
Ook ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe volautomaat en ben op de Jura E8 uitgekomen. Afgelopen weekend bijna overstag gegaan voor een 2018 E8 voor net iets onder 1000,- bij mediamarkt Maastricht. Terplaatse toch maar even gegoogled naar de verschillen tussen de 2019 (touch) en 2020 (EB) en tot de conclusie gekomen toch voor de 2020 (EB) te gaan.
Het 2020 model heeft volgende nieuwigheden: (alle nieuwigheden worden uitvoerig uitgelegd in de review)

1. Professional aroma grinder, deze koffiemolen komt over van de professionele Jura koffiemachines. Deze koffiemolen haalt volgens Jura tot 12% meer aroma uit de bonen. Onze barista’s hebben dit natuurlijk getest en we zijn het redelijk eens met Jura. We komen zelf aan 10% maar verschillende factoren zoals de luchtvochtigheid kunnen zo’n test beïnvloeden. Het belangrijkste: we proeven het absoluut!
2. Een afzonderlijk heetwaterpompje voor thee zoals bij premium segment. Je moet nu niet meer zelf naar het juiste pompje overschakelen
3 Nieuwe koffiespecialiteiten toegevoegd zoals de cafe en Lungo barista.
4. One touch melksysteem schoonmaakprogramma geïntegreerd. Nog sneller en eenvoudiger het melkopschuimsysteem reinigen
5. Een totaal nieuwe lekbak ontwikkeld om makkelijker schoon en leeggemaakt te worden.
6. Extra shot functie: voeg automatisch een extra shot toe
Heb nog voor een paar weken nespresso cups, dus wacht op een leuke (black friday?) aktie en anders wordt het waarschijnlijk mediamarkt duitsland. Scheelt ruim 200,- ..

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

HEY_DUDE schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:27:
Ben in de markt voor een instap model halfautomaat. Ik was in eerste instantie enthousiast over de sage barista. Helaas las ik hier dat het kwalitatief een mindere automaat is. Wat zijn in de prijsklasse 400 -700 goede alternatieven? Een apparaat voor malen en zetten heeft mijn voorkeur, dat staat wat cleaner op het aanrecht.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1KoffiezetapparatenDeLonghi EC9335.M€ 799,-€ 799,-
1KoffiezetapparatenGraef ESM 802€ 456,54€ 456,54
1KoffiezetapparatenSage The Barista Express€ 580,10€ 580,10
1KoffiezetapparatenSage the Barista Pro Aluminium€ 690,41€ 690,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.526,05

Dat is een beetje de lijst waar ik naar aan het kijken ben. Welke ontbreken nog en wat zijn de afraders in de lijst?
FYI Ik zie net dat de 'Sage The Barista Express Machine, Black Sesame' in de (black friday) aanbieding is bij amazon UK:
https://www.amazon.co.uk/...ess-Machine/dp/B072Q22S3J

Iemand ervaring met dit apparaat?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ToolkiT schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:28:
[...]

FYI Ik zie net dat de 'Sage The Barista Express Machine, Black Sesame' in de (black friday) aanbieding is bij amazon UK:

Gooi die vraag eens in de zoekfunctie van dit topic met de term: solis of breville of sage (allemaal zelfde merk, ander naampje)....er is wel een algemene mening betreffende dit merk en de levensduur cq bouwkwaliteit ervan.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Nomad schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:03:
[...]

Gooi die vraag eens in de zoekfunctie van dit topic met de term: solis of breville of sage (allemaal zelfde merk, ander naampje)....er is wel een algemene mening betreffende dit merk en de levensduur cq bouwkwaliteit ervan.
Ik heb dit model al door de zoek engine gegooit (zo vond ik dit topic :) ) maar ik had nog geen specifieke ervaringen gezien. Maar ik ga even verder lezen naar de algemene ervaring met Sage..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
ToolkiT schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:13:
[...]

Ik heb dit model al door de zoek engine gegooit (zo vond ik dit topic :) ) maar ik had nog geen specifieke ervaringen gezien. Maar ik ga even verder lezen naar de algemene ervaring met Sage..
Het merk maakt natuurlijk een aantal machines, maar hun businessmodel is hetzelfde....ze maken hele fancy machines om te zien, met hele middelmatige componenten op zijn best. Het is heel veel plastic, een slechte maler en keer op keer geven eigenaren aan dat na een aantal jaren ze hem maar weg doen, omdat hij lekt, omdat hij errors geeft, omdat hij niet goed instelbaar is qua maalgraad (niet precies genoeg), omdat het water niet heet genoeg is etc etc.

Het is niet een merk wat ik aan kan raden in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 15:17

Kraz

Saving the world

ToolkiT schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:13:
[...]

Nomad schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:22:
[...]

Het merk maakt natuurlijk een aantal machines, maar hun businessmodel is hetzelfde....ze maken hele fancy machines om te zien, met hele middelmatige componenten op zijn best. Het is heel veel plastic, een slechte maler en keer op keer geven eigenaren aan dat na een aantal jaren ze hem maar weg doen, omdat hij lekt, omdat hij errors geeft, omdat hij niet goed instelbaar is qua maalgraad (niet precies genoeg), omdat het water niet heet genoeg is etc etc.

Het is niet een merk wat ik aan kan raden in ieder geval.
En genoeg recenties te vinden van apparatuur van Sage die na een jaar al kapot gaat.
Op zich geen probleem; Garantie.

Maar het grootste probleem met hun is dat als het defect zich voordoet net na de garantieperiode, je het apparaat zo goed als weg kunt gooien. Er zijn vrijwel geen vervangende onderdelen voor te krijgen. Ook Sage zelf schijnt er weinig meer aan te doen en verwijzen je in zo'n geval alleen door naar de nieuwe producten.

Het wat duurdere segment (bijv QuickMill) kost inderdaad iets meer, maar daar zijn de losse onderdelen wel nog van te krijgen achteraf. Een kennis had van hun 10 jaar oude QuickMill 1 onderdeel kapot en dat kon nog prima vervangen worden.
Voor mij is dat nog wel het zwaarst wegend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

OK duidelijk.. if it looks too good to be true.. etc..

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:31
ToolkiT schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:28:
[...]

Is dezelfde machine ander kleurtje. De Chrome uitvoering was vorige week nog 500 op Amazon.de. Goedkoopste nu is 550, ik hoop dat er morgen nog iets afgaat.

Er is veel info te vinden over de sage barista express

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

HEY_DUDE schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:45:
[...]

Is dezelfde machine ander kleurtje. De Chrome uitvoering was vorige week nog 500 op Amazon.de. Goedkoopste nu is 550, ik hoop dat er morgen nog iets afgaat.

Er is veel info te vinden over de sage barista express
mmm net was hij een stuk goedkoper ("Top Deal: £399.99 Delivery at no extra cost for Prime members"), maar de deal is nu weg geloof ik..
dubbel mmm.. ik had het window met die aanbieding nog open en kon hem nog in mijn basket doen.. maar als ik hem opzoek op amazon.co.uk zie ik die deal niet meer..

[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 26-11-2020 15:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HoppyF
De liefhebbers van echte vers gebrande koffie hadden het misschien al gelezen maar vanaf vandaag tot en met Cyber Monday een mooie aanbieding bij Fascino.
Keuze uit 7 soorten koffie plus een nieuwe BF special.
Daarbij geen verzendkosten bij een order boven de €10.
https://www.fascino-coffe...ctions/black-friday-deals

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Mochten er nog mensen opzoek zijn naar een volautomatische espressomachines

Melitta Barista TS smart afgeprijsd van 995,- naar 750,-
Daarnaast nog 100 euro cashback.

Had zelf net de T smart binnen (iets goedkopere versie). Die nu maar terugsturen en wachten op deze.

https://www.mediamarkt.nl...ver-f850-101-1542095.html

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 20:43

Mach

[END]Avengers

Ik ben in de markt voor een vol automaat en heb twee opties op het oog, beide Siemens namelijk de

pricewatch: Siemens EQ.6 Plus s100 TE651209RW Titanium

En de

pricewatch: Siemens EQ.6 Plus s500 TE655203RW Zilver

Ik ben geen koffie purist maar wel een Hollander dus wil de meeste bang for Buck.

Er zit best een aanzienlijk prijsverschil tussen deze machines maar ik kan (behalve de max druk) geen echt grote verschillen tussen de machines ontdekken. Beiden hebben instelbare temperatuur en verschillende maalgraden en een keramiek maatsysteem.

De vraag is nu of de s500 het prijsverschil van meer dan 100 euro kan rechtvaardigen of dat de s100 ook meer dan voldoet.

Ik zal er voornamelijk gewone koffie en cappuccino/koffie verkeerd mee zetten.

Alvast bedankt voor de input :)

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
DE EQ6 500 kan twee melkspecialiteiten tegelijk zetten.

Vooral handig met een groter gezin om verjaardagen.

[ Voor 33% gewijzigd door jorbit op 26-11-2020 22:03 ]

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Mach schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:39:
Ik ben in de markt voor een vol automaat en heb twee opties op het oog, beide Siemens namelijk de

pricewatch: Siemens EQ.6 Plus s100 TE651209RW Titanium

En de

pricewatch: Siemens EQ.6 Plus s500 TE655203RW Zilver

Ik ben geen koffie purist maar wel een Hollander dus wil de meeste bang for Buck.

Er zit best een aanzienlijk prijsverschil tussen deze machines maar ik kan (behalve de max druk) geen echt grote verschillen tussen de machines ontdekken. Beiden hebben instelbare temperatuur en verschillende maalgraden en een keramiek maatsysteem.

De vraag is nu of de s500 het prijsverschil van meer dan 100 euro kan rechtvaardigen of dat de s100 ook meer dan voldoet.

Ik zal er voornamelijk gewone koffie en cappuccino/koffie verkeerd mee zetten.

Alvast bedankt voor de input :)
Zelf heb ik de Siemens EQ.500, ben daar best tevreden over.
Soms voor een scherpe prijs te koop. Nu bij Bol nog best duur.

Prijs nu: €449 en daar gaat nog €50 cashback vanaf, €399 is een mooie prijs.

https://www.bol.com/nl/p/...e-zwart/9200000122272256/
Kan wel bv twee espresso’s tegelijk maken maar geen twee cappuccino’s.

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 27-11-2020 10:53 . Reden: Black Friday prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 14:59
Iemand ervaring met het maken van heet water voor thee met een Nivona volautomaat? Aangezien dit (volgens mij?) uit dezelfde uitloop komt als de koffie, moet je dan veel (spoel)acties uitvoeren voordat je water hebt zonder koffiesmaak?
Of komt het water uit de melk uitloop? (bij de 700+ series)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjep07
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 12:21
HoppyF schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:49:
De liefhebbers van echte vers gebrande koffie hadden het misschien al gelezen maar vanaf vandaag tot en met Cyber Monday een mooie aanbieding bij Fascino.
Keuze uit 7 soorten koffie plus een nieuwe BF special.
Daarbij geen verzendkosten bij een order boven de €10.
https://www.fascino-coffe...ctions/black-friday-deals
Dank voor de tip. Ik heb boven de 10 euro besteld,maar toch verzendkosten. Wél aanbiedingen inderdaad en een 10% kortingscode voor de volgende bestelling in januari. Ben benieuwd naar de smaak en geur beleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:53
adjep07 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 07:13:
[...]

Dank voor de tip. Ik heb boven de 10 euro besteld,maar toch verzendkosten. Wél aanbiedingen inderdaad en een 10% kortingscode voor de volgende bestelling in januari. Ben benieuwd naar de smaak en geur beleving.
Heb je wel de code BlackFriday gebruikt? Dan zijn de verzendkosten gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjep07
SpeedyDH schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 07:25:
[...]

Haha, nee. Logisch dan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 20:43

Mach

[END]Avengers

HoppyF schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:27:
[...]

Zelf heb ik de Siemens EQ.500, ben daar best tevreden over.
Soms voor een scherpe prijs te koop. Nu bij Bol nog best duur.

Prijs nu: €449 en daar gaat nog €50 cashback vanaf, €399 is een mooie prijs.

https://www.bol.com/nl/p/...e-zwart/9200000122272256/
Kan wel bv twee espresso’s tegelijk maken maar geen twee cappuccino’s.
jorbit schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:03:
DE EQ6 500 kan twee melkspecialiteiten tegelijk zetten.

Vooral handig met een groter gezin om verjaardagen.
Het is de eq6 plus s500 geworden. Thx voor de input

Nu bonen zoeken :)
SpeedyDH schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 07:25:
[...]

En gevonden. Met code idd geen verzendkosten :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mach op 28-11-2020 09:53 ]

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Hercul3s schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:26:
[...]

Compak K3 is prima! Omdat er niks over een maler stond was ik even bang dat die er niet bij zat ;).

Haha, ja, zo begon het bij mij ook. Vergeet ook de Naked Portafilter niet en een IMS bakje :D.

Maar het meest belangrijke, lekker afstellen en proberen inderdaad.
Dat heeft niet lang geduurd, als het goed is komt vandaag de Eureka Mignon Specialita binnen :)
Volgende wordt inderdaad een IMS of VST basket.
Hoeveel grams basket heb jij destijds aangeschaft?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bramv82 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:20:
Iemand ervaring met het maken van heet water voor thee met een Nivona volautomaat? Aangezien dit (volgens mij?) uit dezelfde uitloop komt als de koffie, moet je dan veel (spoel)acties uitvoeren voordat je water hebt zonder koffiesmaak?
Of komt het water uit de melk uitloop? (bij de 700+ series)
Water komt nooit uit de koffie uitloop, altijd uit de stoom uitloop volgens mij. Ken geen machine die water kan geven voor thee en het uit hetzelfde gaatje aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Voor mensen met een Sage Barista Express. Gaat bij jullie de draaischijf van de grinder ook zo stroef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:09:
[...]
Dat heeft niet lang geduurd, als het goed is komt vandaag de Eureka Mignon Specialita binnen :)
Volgende wordt inderdaad een IMS of VST basket.
Hoeveel grams basket heb jij destijds aangeschaft?
Haha, het gaat snel. Zelf ook binnen 2 maanden gewisseld van Gaggia Classic > E61 single boiler > E61 HX :D.

Heb zelf een Niche maar altijd wel benieuwd naar de Specialita. Sowieso een leuke maler!

Ik heb het12/18gr IMS bakje. Dit omdat ik meestal rond de 16 a 18 gr doseer.

Naked Portafilter heb je al? Die zou ik doen voor (of samen met) IMS bakje. Dan kun je goed zien hoe je extracties gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 11:03
Ik heb een specifieke koffiebonen vraag en vond dit topic, dus ik ga het erop gokken dat ik 'm hier kan stellen :). Wij gebruiken in onze Siemens EQ6 volautomaat soms Starbucks koffiebonen (Pike Place, Medium Roast). Nou lees ik eigenlijk nu pas serieus de verpakking, maar er staat niet op dat ze voor een volautomaat geschikt zijn. Toch gebruiken we ze al een flinke tijd en volgens mij zonder problemen. Ze zijn inderdaad wel wat vettig, maar eenmaal koffie gezet in het apparaat heb ik daar geen last van.

Nu de vraag: zijn deze bonen wel geschikt voor een volautomaat?! Of vergroot ik met deze bonen de kans op verstopping?

Gaat om deze overigens: https://www.bol.com/nl/p/...00-gram/9200000115310280/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjep07
Ik overweeg om zelf bonen te gaan malen. Door het volgen van dit forum weet ik inmiddels dat ik geen supermarkt koffiebonen moet gaan kopen, hoogstens alleen tbv het leren afstellen van de bonenmaler. Qua maler denk ik aan een second-hand Quamar M80E. Vooralsnog zal ik moeten gaan malen gebaseerd op snelfilter gebruik, in fase twee - na aanschaf thuis van een espressomachine - gebaseerd op espresso. Ik begrijp dat het resultaat van het malen pas goed is, als de bonen een dag of tien oud zijn, wellicht wordt dit ook weer door anderen bestreden ;-). Als dit zou kloppen, hoe kan dan een koffieleverancier op bestelling vers branden en ook zodanig de verpakking dateren én op verzoek van de klant gemalen aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
adjep07 schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:27:
Ik overweeg om zelf bonen te gaan malen. Door het volgen van dit forum weet ik inmiddels dat ik geen supermarkt koffiebonen moet gaan kopen, hoogstens alleen tbv het leren afstellen van de bonenmaler. Qua maler denk ik aan een second-hand Quamar M80E. Vooralsnog zal ik moeten gaan malen gebaseerd op snelfilter gebruik, in fase twee - na aanschaf thuis van een espressomachine - gebaseerd op espresso. Ik begrijp dat het resultaat van het malen pas goed is, als de bonen een dag of tien oud zijn, wellicht wordt dit ook weer door anderen bestreden ;-). Als dit zou kloppen, hoe kan dan een koffieleverancier op bestelling vers branden en ook zodanig de verpakking dateren én op verzoek van de klant gemalen aanleveren?
Ja, verse koffie zit echt vol CO2 dat vrijkomt tijdens het roosteren (en mede waardoor de bonen uitzetten) Het ontsnappen van deze CO2 zorgt voor een minder mooie extractie. Dat is waarom bonen, afhankelijk van roosterprofiel een tijdje moeten ontgassen, soms wel 2 weken. Waarom branders dan toch zulke verse koffie verkopen, zelfs gemalen is volgens mij omdat mensen dat graag willen. (En oude koffie is natuurlijk nog veel slechter) Vergelijk het met "vers" vlees van de slager: dat is vaak ook niet het mooiste vlees. Vers betekent vaak een betere kwaliteit (vis, groente, lentepluk thee) maar niet altijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinie86
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-05 20:26
Allen,

Aangezien ik volgende week een nieuwe keuken krijg, vond ik het een mooi moment om een koffie/bonen machine toe te voegen aan mijn huishoudelijke apparaten. Ik heb eerst gekeken naar Sage, maar na het lezen van wat reviews, heb ik toch wel twijfels.

Aangezien heer vele blackfriday kortingen zijn dit weekend leek het mij ook een geschikt moment.

Zijn er tips die ik mee kan nemen in mijn zoektocht?

Merk: Geen voorkeur
Prijs: 4/600 euro
Vol/Semi automatisch: mag beiden
Looks: Liefst espresso machine van italiaanse stijl
Wat voor soort koffie: cafe americano/espresso/capuchino

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik neem aan dat je budget 'incl. maler' moet zijn?
Iets boven budget, maar deze combo is misschien interessant:
https://www.vanpommeren.n...t/product&product_id=1907

Alvast wat verplicht kijkvoer: YouTube: The Best Espresso Machine Under £500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
defusion schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:21:

Voor dat budget en indien nieuw gewenst is, dan is dit een mooie combi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinie86
Nomad schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:45:
[...]

Voor dat budget en indien nieuw gewenst is, dan is dit een mooie combi :)
Dank! Interessante uiteenzetting.
Hebben jullie ook een tip oals het gaat om een espressomachine met ingebouwde bonen maler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Vziw zijn die allemaal niet geweldig. Dan zou ik kijken voor een volautomaat. Daar kunnen anderen je vast meer over vertellen.

Ps. Ik zie dat je bij vanpommeren beter de gaggia en maler los kunt kopen nu. Is goedkoper dan de set...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-07 07:51

oscarwashere

"Very nice"

defusion schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:21:

Ik had deze beiden ook gekocht in maart, bleek door het lange aanhouden corona mijn beste investering van het jaar. Alles zit erop, van kopjeswarmer tot stoompijpje. Dankzij het uitlooppijpje voor overtollig water krijg je een keurige droge puck die je zo uit het filter slaat, wat redelijk uniek is in deze prijsklasse. Bijna geen schoonmaak werk nodig, alleen natuurlijk semi automatisch dus koffie zetten zelf duurt iets langer, maar dat is juist ook wel weer het leuke en maakt het wat meer een kleine hobby.

De maler had ik wel tweedehands, dus ik heb een oudere versie van dit model, maar nog steeds erg blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH9P7H-lzhBkanIlnJI9DdA9o14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv8Gmm6xT5df0L49VEQ3ovmO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
Even een vraag aan iedereen die espresso maken met een half automaat. Hoe lang doen jullie er ongeveer over? Dus vanaf bonen malen t/m dat de laatste druppel uit de portafilter komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zawaponga schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:53:
Even een vraag aan iedereen die espresso maken met een half automaat. Hoe lang doen jullie er ongeveer over? Dus vanaf bonen malen t/m dat de laatste druppel uit de portafilter komt?
1 minuut, waarvan 30 seconden extractie (het koffie zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
heinie86 schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:01:
[...]

Dank! Interessante uiteenzetting.
Hebben jullie ook een tip oals het gaat om een espressomachine met ingebouwde bonen maler?
Moet je niet willen combineren wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:53
Ik doe er wel iets langer over dan een minuut... ja, ik ben een beginner...
Maar malen, verdelen aandrukken. Daarna doorlopen (ja, dat is 30sec).. en daarna nog alles netjes schoonmaken.
Ik heb dan nog melk, opstomen, walsen, schenken... ook weer schoonmaken... ik denk dat het totaal 5min kost.
En nogmaals, ben een beginner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinie86
Nomad schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:07:
[...]

Moet je niet willen combineren wat mij betreft.
Dat snap ik, maar met een keuken van 2,5 bij 2,5 is het wel iets wat ik overweeg. Het is daarnaast mijn eerst koffiemachine,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zawaponga
@heinie86 overweeg een handmaler, die zijn zo klein die passen in elke keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Ik had eerst een Solis Grind&Infuse pro, beviel opzich goed hoor! Leuk om mee te rommelen en de basis te leren.
Het heeft van de visite ook heel wat complimenten opgeleverd als het gaat om smaak.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
heinie86 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:27:
[...]

Dat snap ik, maar met een keuken van 2,5 bij 2,5 is het wel iets wat ik overweeg. Het is daarnaast mijn eerst koffiemachine,
Kijk dan ook goed of het werkelijk scheelt qua oppervlakte. Zo'n gaggia classic+eureka mignon naast elkaar zal denk ik niet veel schelen met een geïntegreerd apparaat. Die moet z'n molen ook ergens kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
Vanmorgen stond Amazon.de op de stoep met de Sage Barista Express. Natuurlijk gelijk gaan uitproberen maar ik kom er nog niet helemaal uit met het dialing in. Ik gebruik een dubbele espresso portie, 18 gram bonen afgewogen en de non pressurized filter. Ik ben volgens een YouTube instructie begonnen met een instelling 8 voor de maling. Timer erbij en dan mikken op 25-30s extractie. Uurtje later en 250 gram koffie verder, zit ik op de fijnste stand en is de extractie tussen de 10 en 15s.

Ik heb nog geen tamping tool (is onderweg) maar zelfs als ik mijn hele gewicht gebruik om te tampen blijft de extractie op 10 -15s op de fijnste maling.

Ik gebruik overigens nog Starbucks bonen (medium). Verse bonen zijn onderweg, maar ik zit nu een beetje vast met de dialing in. Wat mis ik nog of kan ik aanpassen?
Pagina: 1 ... 62 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1