Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 17:11
Belecthor schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:25:
Van wat ik begrijp is de Hario Skerton Plus of Pro een prima keus van rond de 50/60 euro als ik veel reviews moet geloven. Ik kom echter vervolgens op Reddit en daar wordt de Hario Skerton keihard de grond in gestampt en refereren ze naar modellen van >100 euro, wat ik te gortig vind voor een handmaler. Er wordt ook verwezen naar de budgetvriendelijke Aliexpress Timemore C2

[...]

Heeft iemand een suggestie hier voor een goede handmaler voor een prijs rond de 50 euro die hier verkrijgbaar is?
Een tijdje geleden met dezelfde vraag gezeten, uiteindelijk gekozen voor de Hario Skerton Pro. Voornaamste reden was omdat dit me een goede tussenweg leek tussen de echt budget modellen en de duurdere varianten. Tuurlijk zal je een consistentere maling krijgen van handmalers van >€200, maar ik wilde graag eerst beginnen met een goedkopere oplossing om te kijken of het bevalt. Mijn persoonlijke mening: consistentie is ok, maar het valt wel op dat de consistentie minder wordt zodra je grover gaat malen. Of dit echt een probleem is: voor mij nog niet, mogelijk dat je je hier wel op termijn aan kan gaan storen. Verder is het gebruiksgemak prima en proef je duidelijk verschil met voorgemalen bonen. Zelf start ik liever met een budget oplossing die ik later upgrade als ik inderdaad beter wil dan dat ik begin met een dure, expert versie die ik mogelijk op termijn niet veel ga gebruiken (maar dat is uiteraard persoonlijk)

Kleine toevoeging: ik gebruik de maler voor French press en voor een mokka potje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:32

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb nog wat andere koffie geprobeerd voor mijn Jura A1:

- Peeze Ottimo (maandje oud)
- Peeze Best Collect Daterra (3 weken oud)
- Café Intención Ecológico (2 maanden oud)
- Brute Bonen voor volautomaat (2 nov)

Die laatste steekt er met kop en schouders bovenuit in een volautomaat. Mooie krachtige koffie met goudbruine crema. Helaas ook direct de duurste koffie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:58
Iemand al ervaringen met de bonen van Moyee? Gebruik op dit moment de bonen van Simon Levelt, Corleone. Deze bevallen goed. Maar kwam dit merk tegen via de voorliefde voor biertjes van het Uiltje en zij hebben dus ook een samenwerking met Moyee.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende, want ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb begin dit jaar een quick mill 835 gekocht. Na hem een half jaar met veel plezier te hebben gebruikt, tot de conclusie gekomen dat ik toch liever de 3035 heb. Vooral de beter af te stellen maler en de manometer miste ik op de 835. Inmiddels heb ik de 3035 een maandje staan en ben blij met de upgrade. De bonen bestel ik bij Cafedujour.nl (@nomad dank voor het toevoegen) en zijn vers gebrand (Yirgacheffe). Met 15 gram kom ik tot een extract van 2x35gr, waarbij de druk oploopt tot 9-10 bar. Het klassieke Italiaanse recept dus. Maar ik zou ook de ratio van 1:2 weleens willen proberen. Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ik dat ga bereiken:
- 14 gr fijner malen: druk loopt (te) ver op richting 14 bar en er komt meer dan 30-35 gr koffie uit
- idem voor steviger tamperen
- meer dan 14 gr grover malen: ratio veranderd (en het filterbakje is te klein)

Ik kan het overdrukventiel monteren, maar hoe werkt dit met andere espresso machines? Oftewel: hoe zorg je ervoor dat je zowel een ratio van 1:4 als 1:2 krijgt zonder dat de druk veranderd? Of is het acceptabel dat de druk hoger oploopt bij een lagere ratio? Vragen, vragen...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 17:17
AppieR schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:30:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende, want ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb begin dit jaar een quick mill 835 gekocht. Na hem een half jaar met veel plezier te hebben gebruikt, tot de conclusie gekomen dat ik toch liever de 3035 heb. Vooral de beter af te stellen maler en de manometer miste ik op de 835. Inmiddels heb ik de 3035 een maandje staan en ben blij met de upgrade. De bonen bestel ik bij Cafedujour.nl (@nomad dank voor het toevoegen) en zijn vers gebrand (Yirgacheffe). Met 15 gram kom ik tot een extract van 2x35gr, waarbij de druk oploopt tot 9-10 bar. Het klassieke Italiaanse recept dus. Maar ik zou ook de ratio van 1:2 weleens willen proberen. Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ik dat ga bereiken:
- 14 gr fijner malen: druk loopt (te) ver op richting 14 bar en er komt meer dan 30-35 gr koffie uit
- idem voor steviger tamperen
- meer dan 14 gr grover malen: ratio veranderd (en het filterbakje is te klein)

Ik kan het overdrukventiel monteren, maar hoe werkt dit met andere espresso machines? Oftewel: hoe zorg je ervoor dat je zowel een ratio van 1:4 als 1:2 krijgt zonder dat de druk veranderd? Of is het acceptabel dat de druk hoger oploopt bij een lagere ratio? Vragen, vragen...
Het korte antwoord is dat een overdrukventiel hier inderdaad voor zorgt. Eigenlijk gebruiken de meeste apparaten een ODV (Gaggia, Rancilio, alles met E61) juist voor dit probleem :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 01:43
Infidel666 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:05:
Hoi allemaal!

Alle tips zijn welkom, ik zal in ieder geval zo de eerste paar pagina's van dit topic alvast even doorlezen!
Ik denk dat je de basis zo wel hebt. Gewoon gaan proeven en experimenteren met instellingen lijkt me het beste en dan kun je later een proefpakket bonen bestellen ergens o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infidel666
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-08 13:45
Oké ik ben tegen de eerste struggles aangelopen. :')

Ik kan de maalgraad instellen (fijn, medium, grof) en de hoeveelheid water. Verder heb ik één knopje voor "sterke espresso" en één knopje voor "gewone espresso".

1e poging was op 140mL met medium maling, sterke espresso, niet te zuipen. :') Vervolgens fijne maling, 80mL, sterk, was best oké. Daarna 60mL, fijne maling, sterk, best lekker! Vervolgens 60mL, medium, gewoon, en dat is minder; iets te zuur.

Klopt het dat een koffie zuurder wordt van een grovere maling en meer bitter van een fijnere maling? Heeft de hoeveelheid water daar ook nog effect op of maakt dat 'm alleen maar slap of sterk? En heeft iemand een idee wat het knopje "sterke espresso" vs "gewone espresso" zou kunnen doen? Ik kan 't niet vinden in de handleiding. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32
Infidel666 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:19:
Oké ik ben tegen de eerste struggles aangelopen. :')

Ik kan de maalgraad instellen (fijn, medium, grof) en de hoeveelheid water. Verder heb ik één knopje voor "sterke espresso" en één knopje voor "gewone espresso".

1e poging was op 140mL met medium maling, sterke espresso, niet te zuipen. :') Vervolgens fijne maling, 80mL, sterk, was best oké. Daarna 60mL, fijne maling, sterk, best lekker! Vervolgens 60mL, medium, gewoon, en dat is minder; iets te zuur.

Klopt het dat een koffie zuurder wordt van een grovere maling en meer bitter van een fijnere maling? Heeft de hoeveelheid water daar ook nog effect op of maakt dat 'm alleen maar slap of sterk? En heeft iemand een idee wat het knopje "sterke espresso" vs "gewone espresso" zou kunnen doen? Ik kan 't niet vinden in de handleiding. :$
Onderextractie: je haalt vooral de makkelijk oplosbare smaken uit de koffie. Dat zijn relatief veel zuren. Overextractie: Je haalt relatief veel moeilijker oplosbare smaken uit de koffie, en laten dat nu net de bitters zijn.

De kunst is om ergens daar tussen in uit te komen, met zuren, bitters en andere smaken mooi in balans met elkaar. Daarvoor kun je aan een aantal variabelen sleutelen. De belangrijkste in jouw geval zijn maalgraad (fijner geeft groter oppervlak voor extractie, moeilijkere, dus langere doorlooptijd: relatief meer bitters, grover uiteraard andersom) en watervolume: meer water = langere doorlooptijd: relatief meer bitters, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
tagican schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:57:
[...]

Voor mij geldt eigenlijk dat ik af en toe een espresso neem, vaak neem ik een long black (fifty-fifty van water en een dubbele espresso). Mijn ritueeltje is ondertussen: Dedica aan, maler aan, waterkoker aan (of als je een quooker hebt ben je helemaal snel klaar), kopje onder apparaat, water mét piston maar zónder filter laten doorlopen, water (met soms wat oude koffie korrels) weggooien en dan begint het echte zetten pas: dubbel filter in de piston, vullen met koffie, piston weer terug in de Dedica, kopje vullen met het deel water en dan dubbele espresso laten lopen. Dit alles bij elkaar kost mij vaak 5 minuten, maar is wel even een mooie pauze.

Als je bezoek hebt, dan ben je - zeker bij meer dan 2 bezoeker + jezelf - redelijk lang bezig en soms loont het dan om gewoon filterkoffie te zetten :+
Dank, die zal ik ook is maken. En maal je dan je koffie vers of gebruik je al gemalen koffie? Hoeveel koffie doe je er dan in? Ik heb nu een pot Illy gemalen koffie maar vind de koffie behoorlijk bitter, nog niet aan uit of dat simpelweg is hoe de koffie is of dat het aan mijn koffie zet kunsten ligt :+ . Vandaag voor het eerst een bakkie gezet, een capuchino, die ik echt goed vond en als vooruitgang van mijn Nespresso zag.

Je kan ook heet water tappen via het stoompijpje toch, als je niet op het stoom knopje drukt maar wel de hendel omzet. Is er een reden dat je het dan toch via de water koker doet?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@ndonkersloot als je de standaard felrode 'classico' illy hebt, dan doe je het waarschijnlijk verkeerd ;)
De donkerdere brandingen durf ik niet te zeggen.

• ndonkersloot
@defusion

Misschien is het vloeken in de kerk maar dit was met de Illy decaf :X . https://www.koffievoordeel.nl/illy-gemalen-cafeinevrij

Nu aan het begin veel bakken zetten als ik dan alles drink zit ik trillend achter m'n bureau door alle caffeine. Geen idee of de kwaliteit van decaf sowieso minder beschouwd wordt. Ik heb ook een rode pot Classico maar heb die nog niet open getrokken.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
tagican schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:02:
@ndonkersloot Wij hebben zelf begin dit jaar de EC685.R gekocht ter vervanging van een Senseo apparaat. Dat was natuurlijk een wereld van verschil. Ik ben zelf geen extreme koffie-purist, maar ik ben niet ontevreden over het apparaat met de prijs in het achterhoofd. Het filmpje dat @defusion in zijn bericht heeft staan, gaf mij laatst nog iets meer inzicht over hoe het apparaat zich verhoudt tot iets duurdere varianten, maar ook wat je wél en wat je niet moet verwachten van de DeLonghi. Sowieso is James Hoffman een zeer aanrader om je verder te verdiepen in koffie, de mogelijkheden en bijbehorende cultuur.

Het interessante is het testen van koffiebonen: niet alle bonen gedragen zich hetzelfde en de maalgraad verschilt dan ook per variant. Ik heb nu twee keer gehad dat ik de puck (veel) te hard had aan gedrukt, waardoor het water onder het apparaat weg kwam. Gelukkig lijkt het apparaat daar verder geen last van te hebben gehad.

Wat betreft koffiemalers: we zijn uit budget oogpunt voor een standaard DeLonghi KG89 burr-maler gegaan, maar dit kan ik niet per sé aanraden. Het is toch elke keer een flink gehannes met het bakje. We maken gebruik van het bijgeleverde plastic schepje anex tamper, het resultaat is dan vaak toch een bende met gemorste koffie.

En over de vergelijking van Nespresso vs deze koffiemaler: vanuit mijn niet-zo'n-puristmening komt het bij elkaar in de buurt, maar de kwaliteit van de Nespresso cups is simpelweg constanter. De koffie die je zelf zet zal de ene keer beter zijn dan de andere keer. Dat is ten eerste een zoektocht naar de juiste bonen, de maalgraad en andere afstellingen. Zelf ben ik aan het kijken naar non-pressurized baskets om te kijken wat dit doet.
Ik heb ook een EC685 en ik heb nu verse bonen van Louffeecoffee (http://www.louffee.com/), de Certezza, welkje ik maal op de fijnste stand van de KG89, ik gebruik nog het standaard Pressurized filterbakje, ik spoel voor, tussen en na het zetten van koffie zonder filterhouder.
Ik heb nog een non-pressurized filter liggen welke voor mij niet beviel.
Ook heb ik bij Duikelman een zware metalen tamper gekocht.
Deze heeft ook meteen een dikte zodat ik "0.5mm boven de houder" precies goed zit.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:08
ndonkersloot schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:38:
[...]

Dank, die zal ik ook is maken. En maal je dan je koffie vers of gebruik je al gemalen koffie? Hoeveel koffie doe je er dan in? Ik heb nu een pot Illy gemalen koffie maar vind de koffie behoorlijk bitter, nog niet aan uit of dat simpelweg is hoe de koffie is of dat het aan mijn koffie zet kunsten ligt :+ . Vandaag voor het eerst een bakkie gezet, een capuchino, die ik echt goed vond en als vooruitgang van mijn Nespresso zag.

Je kan ook heet water tappen via het stoompijpje toch, als je niet op het stoom knopje drukt maar wel de hendel omzet. Is er een reden dat je het dan toch via de water koker doet?
Ik maal eerst bonen, dus ik kan gelukkig wat spelen met de maalgraad. We zoeken bij ons ook nog steeds naar dé perfecte koffie en zijn nu al verschillende zakken van verschillende merken verder, maar in mijn ogen hoort dat erbij. :P

Als je koffie heel bitter is, zou je eens kunnen kijken of je net iets minder druk kan zetten bij het aandrukken van de die je in de piston doet. Het voordeel van een pressurized basket is dat het zelf een groot deel van de druk opbouwt, het nadeel is dat je minder invloed hebt op de daadwerkelijke output. Het andere nadeel van minder druk nadeel is dat de puck dan sneller uit elkaar valt, of je overal natte koffie hebt plakken.

Ik heb het net nog weer even geprobeerd: je kunt inderdaad gewoon gebruik maken van het stoompijpje, al is het pompen van de machine merkbaar en spettert dat soms. Bij mij is het aanzetten van de waterkoker ook gewoon onderdeel van mijn ritueel geworden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
Koos2009 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:27:
[...]

Ik heb ook een EC685 en ik heb nu verse bonen van Louffeecoffee (http://www.louffee.com/), de Certezza, welkje ik maal op de fijnste stand van de KG89, ik gebruik nog het standaard Pressurized filterbakje, ik spoel voor, tussen en na het zetten van koffie zonder filterhouder.
Ik heb nog een non-pressurized filter liggen welke voor mij niet beviel.
Ook heb ik bij Duikelman een zware metalen tamper gekocht.
Deze heeft ook meteen een dikte zodat ik "0.5mm boven de houder" precies goed zit.
De laatste keer dat ik de de bijna fijnste stand gebruikte, kwam er wel water uit de machine, maar niet bij de piston :X Louffee kende ik nog niet, maar ik zo ook dat hun online producten allemaal zijn uitverkocht. Gelukkig zit 't kantoor van m'n werk er dichtbij, dus kan ik er hopelijk snel eens langslopen.

Waar heb je het non-pressurized filter vandaag als ik mag vragen?

• ndonkersloot
@tagican

Bedankt, zo leren we steeds wat bij.
Ik heb net voor het eerst een long black gemaakt em moet zeggen dat die goed te doen is!
Nog vrij bitter, maar misschien is dat gewoon de koffie. (Of de hoeveelheid, of het aandrukken, of de maalgraad, zoveel te experimenteren :X )

• Koos2009
tagican schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:50:
[...]

De laatste keer dat ik de de bijna fijnste stand gebruikte, kwam er wel water uit de machine, maar niet bij de piston :X Louffee kende ik nog niet, maar ik zo ook dat hun online producten allemaal zijn uitverkocht. Gelukkig zit 't kantoor van m'n werk er dichtbij, dus kan ik er hopelijk snel eens langslopen.

Waar heb je het non-pressurized filter vandaag als ik mag vragen?
Ik werk er naast dus ik loop zo binnen 😉.

Het filter heb ik van Ali.
Je mag het wel hebben hoor.
Even kijken wat handig is dan via DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@ndonkersloot Zelf alleen ervaring met de classico, maar ik betwijfel of die decaf bitterder is dan de reguliere. Ik vermoed eerder minder, en juist wat zuurder.
Wat is de doorlooptijd? ik vermoed (veel) te lang...

En welke verhoudingen haal je (gram gemalen koffie in, gram vloeistof er uit) ?

Met antwoord op die vragen kun je gerichter advies krijgen. Maar mijn vermoeden is dat de doorlooptijd gewoon omlaag moet.

Tampdruk en hoeveelheid koffie verwacht ik overigens niet dat dat veel invloed gaat hebben ivm. je pressurised basket. Maalgraad heeft wel invloed, maar eerst maar eens kijken of de doorlooptijd en ratio ongeveer klopt.

• ndonkersloot
@defusion
Ik zal de volgende kop is afwegen en meten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• AppieR
Nadat @Nomad cafedujour.nl aan het lijstje met branders had toegevoegd, heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze niet een leuke actie hadden om ons (of eigenlijk jullie, want ik ken ze al) kennis te laten maken met hun vers gebrande koffiebonen. En jawel, een speciale GoT-kortingscode :-). Bij gebruik van de code GoT2020 krijg je 6,50 korting op het proefpakket van 4x330 gr koffie. Die kost dan nog 20 euro en de bezorging is gratis. De code kan je invoeren bij de cadeauboncode in het winkelmandje.

linkje naar het proefpakket

[ Voor 10% gewijzigd door AppieR op 12-11-2020 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 01:43
Ik heb ook nog een koffiebrander die aan de TS toegevoegd mag worden:
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink websiteVerzendkosten
Koffiebranderij De KoepoortMiddelburgJa€ 17WisseltJahttps://koffiebranderijdekoepoort.nl/€ 4,95, gratis naar DPD afhaalpunt vanaf € 50

Ik heb vandaag hun proefpakketje (5x 250g) en een kilo Cuba Serrano Superior ontvangen. De samenstelling van het proefpakket wisselt, afhankelijk van wat ze hebben. De branddatum staat op de zakken maar het wordt niet (niet altijd) op bestelling gebrand. M'n oudste zakje is van 19-10, dan twee zakjes van 2-11 en de rest is 9-11 gebrand.

Ik denk overigens dat de kleine proefzakjes niet op bestelling gebrand worden maar dat dat vanaf 1kg wel zo is. Maar dat weet ik niet zeker.

Proeven heb ik nog niet gedaan maar de eerste indruk is in ieder geval erg goed.

[ Voor 6% gewijzigd door O88088 op 12-11-2020 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik heb onlangs bij Fascino besteld. 2 x espresso proefpakket (voor mijzelf en ouders) en een zak Initio Mild. Branddatum was deels 3-11 en 4-11 en ik had het 5-11 binnen. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• bert pit
  • Laatst online: 22:58

bert pit

asdasd

O88088 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:24:
Ik heb ook nog een koffiebrander die aan de TS toegevoegd mag worden:
NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink websiteVerzendkosten
Koffiebranderij De KoepoortMiddelburgJa€ 17WisseltJahttps://koffiebranderijdekoepoort.nl/€ 4,95, gratis naar DPD afhaalpunt vanaf € 50

Ik heb vandaag hun proefpakketje (5x 250g) en een kilo Cuba Serrano Superior ontvangen. De samenstelling van het proefpakket wisselt, afhankelijk van wat ze hebben. De branddatum staat op de zakken maar het wordt niet (niet altijd) op bestelling gebrand. M'n oudste zakje is van 19-10, dan twee zakjes van 2-11 en de rest is 9-11 gebrand.

Ik denk overigens dat de kleine proefzakjes niet op bestelling gebrand worden maar dat dat vanaf 1kg wel zo is. Maar dat weet ik niet zeker.

Proeven heb ik nog niet gedaan maar de eerste indruk is in ieder geval erg goed.
Interessant, ik woon in de buurt.
Ik heb al een tijd geen FB meer, dan mis je dit soort dingen ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• AppieR
LuPo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:30:
Ik heb onlangs bij Fascino besteld. 2 x espresso proefpakket (voor mijzelf en ouders) en een zak Initio Mild. Branddatum was deels 3-11 en 4-11 en ik had het 5-11 binnen. :)
Had ik ook bij CdJ! Hartstikke leuk, maar dan moet je dus eigenlijk een week wachten voordat je hem kan drinken en er dus rekening mee houden dat je op tijd besteld :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

AppieR schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:17:
Nadat @Nomad cafedujour.nl aan het lijstje met branders had toegevoegd, heb ik ze een mailtje gestuurd met de vraag of ze niet een leuke actie hadden om ons (of eigenlijk jullie, want ik ken ze al) kennis te laten maken met hun vers gebrande koffiebonen. En jawel, een speciale GoT-kortingscode :-). Bij gebruik van de code GoT2020 krijg je 6,50 korting op het proefpakket van 4x330 gr koffie. Die kost dan nog 20 euro en de bezorging is gratis. De code kan je invoeren bij de cadeauboncode in het winkelmandje.

Proefpakket besteld, ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Louwke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:53:
Iemand al ervaringen met de bonen van Moyee? Gebruik op dit moment de bonen van Simon Levelt, Corleone. Deze bevallen goed. Maar kwam dit merk tegen via de voorliefde voor biertjes van het Uiltje en zij hebben dus ook een samenwerking met Moyee.
Ja tot nu toe 2x bij Moyee besteld. Vind het lekkere koffie, maar Wakuli, Bean Borthers en Zwarte Roes zijn hier favoriet, die hebben wat meer diverse en uitgesproken koffies.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 14:38

PnD

like in Pinda ^_^

Al een paar dagen aan het rommelen met wisselend succes. Zojuist met 20gram, 66ml waarbij de druk tegen het maximaal gewenste was. Espresso smaakte zurig, dus onderextractie als ik het goed gelezen heb.

Tijd heb ik niet bijgehouden, maar lijkt me verstandig om de maling nog een tandje fijner te zetten en minder koffie (18g) zodat het water meer in contact komt met de koffie.

Klopt deze gedachtengang een beetje?

• bszz
PnD schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:07:
Al een paar dagen aan het rommelen met wisselend succes. Zojuist met 20gram, 66ml waarbij de druk tegen het maximaal gewenste was. Espresso smaakte zurig, dus onderextractie als ik het goed gelezen heb.

Tijd heb ik niet bijgehouden, maar lijkt me verstandig om de maling nog een tandje fijner te zetten en minder koffie (18g) zodat het water meer in contact komt met de koffie.

Klopt deze gedachtengang een beetje?
Als je fijner maalt ---> meer koffie

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

bszz schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:16:
[...]

Als je fijner maalt ---> meer koffie
Nog meer koffie 🤔 mijn idee was iets fijner en iets minder koffie geeft een lagere ( of iig geen hogere) druk en daardoor een langere extractie en minder zuur.

Nu ik het typ snap ik dat het niet klopt 🤪

Maar wat moet ik wel doen dan. Fijner en meer koffie geeft toch een nog hogere druk?

[ Voor 10% gewijzigd door PnD op 12-11-2020 22:21 ]

• bszz
PnD schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:20:
[...]

Nog meer koffie 🤔 mijn idee was iets fijner en iets minder koffie geeft een lagere ( of iig geen hogere) druk en daardoor een langere extractie en minder zuur.

Nu ik het typ snap ik dat het niet klopt 🤪

Maar wat moet ik wel doen dan. Fijner en meer koffie geeft toch een nog hogere druk?
Nee, snellere doorloop (door te weinig volume koffie) dus kortere extractietijd en meer zuur (maar volgens mij ben je er zelf ook achter ;) )

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Hoe komt het nu eigenlijk dat koffie zuur kan smaken? In de regel kan dat ontstaan door: te veel koffie doseren, te korte extractie-tijd, grove maling of te koud water.

Minder koffie en fijner malen is nog altijd een mogelijke optie. 20 grams is al best een hoop koffie, al ben ik wellicht bevooroordeeld omdat ik niet meer dan 16g kwijt kan in mijn basket (en standaard afweeg op 15)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ja toch wel hè? Minder koffie en een fijnere maling is dezelfde/minder druk en door de fijnere maling meer contact van het water met de koffie en dus minder zuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
De hoeveelheid moet ook afgestemd zijn op je bakje.
Ik heb bijv. een fancy aftermarket bakje voor 18 tot 22gr, en ik gooi er dus 20gr in. Dat is de optimale hoeveelheid voor dat bakje, maar er is wat ruimte.

Maar 20gr is voor een standaard formaat bakje erg veel. Als het een beetje standaard dubbel espresso formaat is zou ik er max. zo'n 16-17gr in gooien.

Vervolgens shot timen en afwegen.
beetje normale range: 25-30sec
Na die tijd wil je ongeveer op een 1:2 verhouding zitten voor espresso.
Dus bijv. 16gr in ~= 32gr uit. Dat kan best 60+ ml zijn, afhankelijk van de hoeveelheid crema. Als het echter 60+ gram is, dan moet je fijner malen (tenzij je een lungo wilt natuurlijk, dan zit je prima).

Shot timen en wegen is in ieder geval essentieel, anders is het gokken waar het fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
ndonkersloot schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:09:
@defusion
Ik zal de volgende kop is afwegen en meten.
& @tagican

Ik heb zelf een betere tamper gekocht (51mm meen ik, zelf even opmeten) en daarmee krijg ik hget volgende icm de KG89 op de fijnste stand:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rG3fhk9/Koffie1.jpg

Zo ziet de maling eruit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sFCvcnC/Koffie2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Koos2009
Dank!
Zou je ook is een plaatje willen platen van een espresso shot die je er uit haalt op deze manier? O-) ben benieuwd hoe de crema eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
PnD schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:41:
Ja toch wel hè? Minder koffie en een fijnere maling is dezelfde/minder druk en door de fijnere maling meer contact van het water met de koffie en dus minder zuur.
Lagere druk is een teken dat het water makkelijker = sneller door je koffiebed loopt. Je wilt juist dat het het moeilijker = langzamer gaat. Fijner malen is prima maar dan neemt het volume van de gemalen koffie af en dat zul je dat moeten compenseren met meer koffie.
Koos2009 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:58:
[...]

& @tagican

Ik heb zelf een betere tamper gekocht (51mm meen ik, zelf even opmeten) en daarmee krijg ik hget volgende icm de KG89 op de fijnste stand:

[Afbeelding]

Zo ziet de maling eruit:

[Afbeelding]
Dat is een bijzonder grove maling voor espresso. Met een pressurized basket haal je er waarschijnlijk nog wel wat crema uit, non-pressurized niet.

[ Voor 34% gewijzigd door bszz op 13-11-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

18 gram en 2 strandjes fijner gedaan. Druk was iets lager, maar netjes boven in het midden van de espresso range. Zuurtje is toch echt minder.

Ik ga het toch maar eens timen. Moet je dat doen vanaf het moment dat je op de knop drukt of dat er koffie uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 10:35

oscarwashere

"Very nice"

Koos2009 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:58:
[...]

& @tagican

[Afbeelding]

Zo ziet de maling eruit:

[Afbeelding]
De maling ziet er inderdaad wel erg grof uit. Je kan eens experimenteren met de maalgraad met behulp van de video in de topic start. Eventueel kan je de kopjes die je tussendoor zet gewoon drinken (als dat lekker is) en later weer opnieuw proberen, anders gooi je erg veel koffie weg vond ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

bszz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:45:
[...]
Lagere druk is een teken dat het water makkelijker = sneller door je koffiebed loopt. Je wilt juist dat het het moeilijker = langzamer gaat. Fijner malen is prima maar dan neemt het volume van de gemalen koffie af en dat zul je dat moeten compenseren met meer koffie.
Je kan het vergelijken met een zeef gevuld met grind en een zeef gevuld met zand. Als je water door het grind laat lopen, zal het zich razendsnel een weg weten te vinden richting de uitgang van de zeef. Als je water door zand laat lopen, heeft het meer moeite en meer tijd nodig om de uitgang te bereiken. Zo wil je ook je koffiebonen malen; als je te grof maalt loopt het water er te snel doorheen en neemt het de 'koffiesmaak' niet mee. Als je te fijn maalt daarentegen loopt het water langzamer en neemt het de smaak op van de koffie. De kust is om de juiste balans tussen snelle en langzame uitloop te vinden voor de perfecte smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
oscarwashere schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:07:
[...]

Je kan het vergelijken met een zeef gevuld met grind en een zeef gevuld met zand. Als je water door het grind laat lopen, zal het zich razendsnel een weg weten te vinden richting de uitgang van de zeef. Als je water door zand laat lopen, heeft het meer moeite en meer tijd nodig om de uitgang te bereiken. Zo wil je ook je koffiebonen malen; als je te grof maalt loopt het water er te snel doorheen en neemt het de 'koffiesmaak' niet mee. Als je te fijn maalt daarentegen loopt het water langzamer en neemt het de smaak op van de koffie. De kust is om de juiste balans tussen snelle en langzame uitloop te vinden voor de perfecte smaak.
Volgens mij is dat wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
@bszz
@oscarwashere
De maler kàn niet fijner.
Ben al bezig met een andere maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05
@Nomad @EWK
voor in de TS: Koffiestation zet de dag van branden op de zak.
En op de site geven ze aan dat het max 2 weken geleden is, dus wordt niet op bestelling gedaan. Mijn koffie was een paar dagen voor levering gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

Ook voor in de topicstart, zaak waar ikzelf en ook aantal anderen hier bestellen: (@Nomad @EWK)

Gebrand op SmaakBeverwijkJa€ 24Op bestellingJagebrandopsmaak.com€5,95, gratis fietsbezorging in regio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:45:
@Nomad @EWK
voor in de TS: Koffiestation zet de dag van branden op de zak.
En op de site geven ze aan dat het max 2 weken geleden is, dus wordt niet op bestelling gedaan. Mijn koffie was een paar dagen voor levering gebrand.
Zal ik aanpassen :). Thanks voor de info. In de praktijk zelf nog niet mee gemaakt dat koffie ouder dan een paar dagen was, maar als ze zelf 2 weken noemen, dan is het risico er dus blijkbaar dat je oudere koffie krijgt.
oscarwashere schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:54:
Ook voor in de topicstart, zaak waar ikzelf en ook aantal anderen hier bestellen: (@Nomad @EWK)

Gebrand op SmaakBeverwijkJa€ 24Op bestellingJagebrandopsmaak.com€5,95, gratis fietsbezorging in regio
Zal ik toevoegen.

[ Voor 38% gewijzigd door Nomad op 13-11-2020 11:15 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 20:02

Enig idee hoe lang die code geldig is? Ik heb nu nog wat liggen maar ik zou volgende week wel een bestelling willen doen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 10:05

code gebruikt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
iBasch schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:21:
[...]

Enig idee hoe lang die code geldig is? Ik heb nu nog wat liggen maar ik zou volgende week wel een bestelling willen doen :).
Geen idee, maar zal het eens navragen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ndonkersloot
Zo ziet mijn dubbele espresso er nu uit met mijn DeLonghi dedica en al voorgemalen koffie. Ik ben zelf niet ontevreden over het resultaat zo na een paar dagen. Het hele bittere is er nu ook wel vanaf het is meer in balans. Er gaat nog wel een maler komen, en een goede stamper. Gebruiken jullie ook een distribution tool?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaPIboqqpPOVKPEuszGnvXLLEgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YDZOznhT1HKVOXnFaQBA5YaR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 12-09 07:52

Ravhin

no <root>...

Ziet er goed uit; nette puck prep en een mooi laagje crema. Maalsel ziet er wat grof uit maar dat vind ik altijd lastig vanuit een scherm. En... the proof of the pudding is in the eating!

Een distribution tool gebruik ik niet; ik maak gebruik van en Niche Zero en met het bekertje waarmee ik de gemnalen koffie opvang kan ik goed de koffie 'vlak' krijgen. Overigens heb ik wel het gevoel dat het mij wat kan helpen om nóg consistenter te worden. Op dit moment gaat ongeveer 5% van de espresso's die ik zet afwijikend van de standaard en ik heb het vermoeden dat dat vooral puck prep en variatie in aandrukken is.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
Met een Niche Zero praat je ook wel weer direct over een ander segment ;)

Ik heb zelf enkel een maler en een uitklopbak extra aangeschaft. Ik gebruik nu de standaard plastic tool die er bij zit, het is meer een vorm van zelfmarteling :+ Dit weekend ga ik eens kijken naar een stamper en filter (thanks voor de tip, @Koos2009) en vulring. Ik denk dat bij een pressurized filter een distribution tool minder van belang is, omdat er - dacht ik - minder risico op channeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

ndonkersloot schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:50:
Gebruiken jullie ook een distribution tool?
Ik gebruik wel een distribution tool; je hebt letterlijk in een handomdraai je koffie mooi verdeeld en aangedrukt. Door het gewicht van de tool is tampen niet meer nodig. Bovendien kreeg ik bij mijn vorige tamper toch altijd een opstaand randje of een scheve druk; oefening baard vast kunst maar de tool doet dat toch ff makkelijker. Kijk maar (in de praktijk is het nog sneller):

[ Voor 13% gewijzigd door oscarwashere op 13-11-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilias1991
  • Registratie: December 2011
Goedemiddag Tweakers!

Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een koffieautomaat machine. Ik drink voornamelijk capuccino's en latte's, maar voor bezoekers wil ik ook andere opties hebben.

Ik heb een budget van 500 en ben deze twee tegengekomen:

Delonghi ECAM23.463.B
De'Longhi Magnifica S - ECAM22.110.B

Goede keuze? Of juist niet?

Ik verneem het graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ilias1991 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:01:
Goedemiddag Tweakers!

Ik ben een beetje rond aan het kijken voor een koffieautomaat machine. Ik drink voornamelijk capuccino's en latte's, maar voor bezoekers wil ik ook andere opties hebben.

Ik heb een budget van 500 en ben deze twee tegengekomen:

Delonghi ECAM23.463.B
De'Longhi Magnifica S - ECAM22.110.B

Goede keuze? Of juist niet?

Ik verneem het graag van jullie!
Heel eerlijk: In andere topics wordt eigenlijk ook verwacht dat je zelf wat onderzoek doet dus: Hoe ben je tot deze "shortlist" gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
oscarwashere schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:40:
[...]

Ik gebruik wel een distribution tool; je hebt letterlijk in een handomdraai je koffie mooi verdeeld en aangedrukt. Door het gewicht van de tool is tampen niet meer nodig. Bovendien kreeg ik bij mijn vorige tamper toch altijd een opstaand randje of een scheve druk; oefening baard vast kunst maar de tool doet dat toch ff makkelijker. Kijk maar (in de praktijk is het nog sneller):

[YouTube: How easy is a Coffee Leveling Tool / Coffee Distribution Tool?]
Nice, dat dacht ik dus ook!
Welke gebruik jij? Ik dacht eraan om er eentje via AliExpress te kopen of is goedkoop duurkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilias1991
Ik ben een leek in de wereld van koffieautomaatmachines. Hoe ben ik tot die keuze gekomen:

Ik heb gekeken naar punten zoals onderhoud (gebruikersgemak)
Moet koffiebonen kunnen malen
De eerste heeft geen melk reservoir en wou die dan combineren met een senseo melkopschuimer
Gekeken naar reviews en consumentenbond

Dus dat in een nutshell hoe ik op die 2 ben gekomen. Sorry als dat hier ondermaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ataJo8ALaohzOdLYsfZVQU4r1YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJrLeiXoklst3NDkA27ju7ih.jpg?f=fotoalbum_large

Filmpje:
https://files.fm/u/hdrhteru7

Het gaat de goede kant op, was erg lekker 👍🏽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
Ilias1991 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:15:
Ik ben een leek in de wereld van koffieautomaatmachines. Hoe ben ik tot die keuze gekomen:

Ik heb gekeken naar punten zoals onderhoud (gebruikersgemak)
Moet koffiebonen kunnen malen
De eerste heeft geen melk reservoir en wou die dan combineren met een senseo melkopschuimer
Gekeken naar reviews en consumentenbond

Dus dat in een nutshell hoe ik op die 2 ben gekomen. Sorry als dat hier ondermaats is.
Heel eerlijk: op basis van die wensen is er niemand die je kan vertellen welke machine bij je past, hooguit iemand die zelf erg tevreden is met een bepaalde machine. Waar je je nu op richt is een volautomaat. Mogelijk is dat een gevoelsmatige keuze maar je noemt ook 'gebruikersgemak' dus ga ik er maar van uit dat klopt ;)

In de basis werken alle volautomaten hetzelfde: Je stopt er bonen en water in, sluit eventueel melk aan, drukt op een knop en de machine bereid het recept van jouw keuze. Je kunt die recepten vaak nog aanpassen aan jouw smaak: meer of minder water of koffie, maalgraad en soms temperatuur. Bij alle volautomaten moet je rekening houden met kalk, reinigen van de zetgroep en slijtage van onderdelen.
Bij geen enkele machine hoef je de ingebouwde melkopschuimer te gebruiken. Kortom: zo'n beetje elke machine tot een euro of 500 voldoet op het eerste gezicht aan jouw eisen.

ik denk echter dat dat niet zo is. Nu kun je blind varen op het advies van iemand die je vertrouwt maar je moet er dan wel rekening mee houden dat dat advies gebaseerd is op wat die persoon belangrijk vindt, en niet noodzakelijkerwijs wat jij belangrijk vindt. Je zou je ook kunnen verdiepen in de verschillen om er achter te komen wat je belangrijk vind: Voor de hand ligt uiteraard de kwaliteit van het gezette product: Daarin zijn nog wel wat verschillen in de zettechnieken, duurzaamheid, servicegerichtheid, specifieke functionaliteiten etc. etc.

geen advies maar ik hoop dat ik je hier een richting mee heb gegeven om je keuze vorm te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere

oscarwashere

"Very nice"

ndonkersloot schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:15:
[...]

Welke gebruik jij? Ik dacht eraan om er eentje via AliExpress te kopen of is goedkoop duurkoop?
Of goedkoop duurkoop is kan ik niet oordelen. Het is in ieder geval belangrijk dat hij in hoogte/diepte verstelbaar is, hij van rvs is zodat gemalen koffie minder blijft plakken en liefst ook wat zwaar is zodat je er goed mee kan tampen. Alhoewel aandrukken tijdens het draaien ook goed zou moeten zijn.

Dit is mijn eigen filmpje dus hierop zie je die van Motta die ik heb, zij hebben er maar 1 (in meerdere maten) dus je hebt hem zo gevonden. Is wel aan de prijs, maar "hij gaat een leven lang mee...".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

Ik heb de variant van Aliexpress en ben daar tevreden mee :)

Er blijft wat koffie aan zitten in het deel dat verticaal uitschuift maar dat is inherent aan een design waar onderste deel ver het bovenste deel in kan schuiven.

Deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
@oscarwashere
@ANdrode

Dank allebei!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 11:27
Hier een shot met een naked portafilter. Ik zie nog plekken waar minder door komt, maar we blijven oefenen😉 Wel gebruik gemaakt van een distributor tool. Misschien dat het met een wdt tool wat beter gaat. Tips?

https://www.dropbox.com/s...a8bf1eb38722b03a.MP4?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilias1991
bszz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:57:
[...]

Heel eerlijk: op basis van die wensen is er niemand die je kan vertellen welke machine bij je past, hooguit iemand die zelf erg tevreden is met een bepaalde machine. Waar je je nu op richt is een volautomaat. Mogelijk is dat een gevoelsmatige keuze maar je noemt ook 'gebruikersgemak' dus ga ik er maar van uit dat klopt ;)

In de basis werken alle volautomaten hetzelfde: Je stopt er bonen en water in, sluit eventueel melk aan, drukt op een knop en de machine bereid het recept van jouw keuze. Je kunt die recepten vaak nog aanpassen aan jouw smaak: meer of minder water of koffie, maalgraad en soms temperatuur. Bij alle volautomaten moet je rekening houden met kalk, reinigen van de zetgroep en slijtage van onderdelen.
Bij geen enkele machine hoef je de ingebouwde melkopschuimer te gebruiken. Kortom: zo'n beetje elke machine tot een euro of 500 voldoet op het eerste gezicht aan jouw eisen.

ik denk echter dat dat niet zo is. Nu kun je blind varen op het advies van iemand die je vertrouwt maar je moet er dan wel rekening mee houden dat dat advies gebaseerd is op wat die persoon belangrijk vindt, en niet noodzakelijkerwijs wat jij belangrijk vindt. Je zou je ook kunnen verdiepen in de verschillen om er achter te komen wat je belangrijk vind: Voor de hand ligt uiteraard de kwaliteit van het gezette product: Daarin zijn nog wel wat verschillen in de zettechnieken, duurzaamheid, servicegerichtheid, specifieke functionaliteiten etc. etc.

geen advies maar ik hoop dat ik je hier een richting mee heb gegeven om je keuze vorm te geven.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee!

Het klopt wel zo'n beetje wat je zegt.

Een laatste vraag:
Is het beter om melk op te schuimen met een aparte aparaat? Of kan ik voor die prijs ook gewoon een nemen met een melk reservoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 14:57
De koffie uit mijn 8 jaar oude Siemens eq7 plus wordt steeds slapper lijkt het wel. Ik denk dat er echt iets mis is met het apparaat.
De temperatuur is wel goed en de koffieprut is niet heel nat maar gewoon stevig.
Ik vermoed het maalwerk. Zou het zin hebben om deze te vervangen? Of zou er nog iets anders aan de hand zijn?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
ANdrode schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:28:
[...]

Ik heb de variant van Aliexpress en ben daar tevreden mee :)

Er blijft wat koffie aan zitten in het deel dat verticaal uitschuift maar dat is inherent aan een design waar onderste deel ver het bovenste deel in kan schuiven.

Deze
Heb je dan de versie met die platte bodem of ongelijke bodem?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Laatst online: 08-08 17:12
bszz schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:11:
[...]

-Goed schoonmaken
-Mocht het probleem niet verholpen zijn: als je tegen de onderkant van de zetgroep aankijkt zie je 3 messing busjes. Die worden door 3 veertjes naar buiten gedrukt. Het kan zijn dat die busjes versleten zijn. Hoe oud is de machine?
-Het kan zijn dat het filterbakje enigszins vervormd is en niet goed blijft zitten
-Gezien het feit dat het alleen bij het 1-kopsfiterbakje speelt denk ik dat de veer die het bakje in de filterdrager vasthoudt niet het probleem is.
Yep. Die busjes waren het probleem. Waren zo versleten dat er een groef in zat. Deze heb ik er uit geveild et voila. Hij doet het weer prima.
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

[Donderdag besteld, vandaag binnen (in België notabene). Duidelijke brand datums, we gaan beginnen met Ethiopië 😁
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhpzZh-kgYdb1-p3dZ8nstF-1vE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H68SfjGTbDqiNiXAqYp9VgHi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door bebopper op 14-11-2020 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
[...]

Ik heb er 1 van AliExpress, kostte zo’n 14€ en is op het oog precies hetzelfde als deze (58mm): https://www.bol.com/nl/p/...t-58-mm/9200000123238377/

Ben er heel tevreden over. Is te verstellen, en het rvs voelt super zwaar en stevig. Wel goed opletten op aliexpress dat je de juiste maat koopt en wat ik belangrijk vond is dat ie niet 1 ‘strijkvlak’ had maar 3. Het enige is dat ik achteraf misschien liever 58.5mm had gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
krizzziz schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:58:
[...]

Heb je dan de versie met die platte bodem of ongelijke bodem?
De variant met drie vlakken. Je ziet ook echt dat de koffie hiervoor langzaamaan platgedrukt wordt als je ronddraait.

Daarna wel tampen. Mijn espresso is hiermee consistenter dan eerst, ik vermoed dat dit komt doordat goed horizontaal rampen makkelijker is geworden, het bed is best stevig na leveler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23
Ilias1991 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:48:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee!

Het klopt wel zo'n beetje wat je zegt.

Een laatste vraag:
Is het beter om melk op te schuimen met een aparte aparaat? Of kan ik voor die prijs ook gewoon een nemen met een melk reservoir?
Het antwoord was wel duidelijk.
Ik heb zelf de Siemens EQ.500 en ben daar tevreden over.
Is eenvoudig te bedienen en heeft toch voldoende instellingen.
Zit ietsje boven je €500 budget maar er is wel een cashback actie.
Je zou er eens naar kunnen kijken en vergelijken met andere merken.
Er zit geen vast melkreservoir in maar de melk wordt door een slang opgezogen.
Werkt wel goed en het blijft ook schoon ivm de reiniging die het apparaat zelf doet.
Daar schoonspoelen heeft wel een nadeel, de lekbak moet regelmatig geleegd worden.
Bij Bol is de prijs nu redelijk laag.
https://www.bol.com/nl/p/...e-zwart/9200000122272256/

Een cappuccino maken is dus simpel.
Kies het plaatje met cappuccino op het apparaat, hang slang in de melk en druk op start.
Bakje koffie wordt gevuld met melkschuim daarna loopt de espresso erin.
Je krijgt dan keurig een koffielaag onderin met het melkschuim er bovenop.
Sterkte van de espresso, hoeveelheid in ml stappen, is te kiezen maar onthoudt het apparaat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:57
Met een bericht van @ehtweak in het achterhoofd, vandaag eens de stoute schoenen aangetrokken en een klepje uit het binnenwerk van m'n Nivona losgeschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mBFIajs5Q4YyAWNDTCWPlwxRng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oBUiTiFTo12rMyAH5gcAlMsW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42XFjYc9Qa09w24j35lngjsU_Og=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r3Xxih0gq7lnjDUqca2rmelY.jpg?f=user_large

Dan zie je dat er achter de schermen toch onsmakelijke dingen gebeuren. Maar het is ook gelijk duidelijk dat de Nivona in dat opzicht gebruiksvriendelijk in elkaar steekt.

Het klepje haal je los met 5 Torx schroeven, dan zie je een compartiment (afgesloten van elektronica) met enkel onderin een opening die naar de lekbak leidt. Een spuitje met water en je spoelt de koffieresten zo weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWnMloQSHLLkjXkFOxg18LKTmio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BIG5Dlg1SEzh2vUrfIUqJ9Hj.jpg?f=user_large

Apparaat ongeveer een jaar in gebruik met 1 kopje per dag. Reinigingsprogramma 2x uitgevoerd, laatste keer zo'n maand geleden.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 14-11-2020 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
ndonkersloot schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:23:
@Koos2009
Dank!
Zou je ook is een plaatje willen platen van een espresso shot die je er uit haalt op deze manier? O-) ben benieuwd hoe de crema eruit ziet.
Hierbij dan:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wg2SGnZ/Koffie3.jpg

11gr maling goed stevig aangetampt.

Wat neerkomt op:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0C7SWYn/Koffie4.jpg

Waarbij ik dus mn instellingen moet terugzetten naar 24ml product...

32ml is standaard op 1-kop.

De crema ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mqk7Tr2/Koffie5.jpg.

Rest van de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sWrggx5/Koffie6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fn0QcjB/Koffie7.jpg

de Puck:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DYxkP96/Koffie8.jpg

De Koffie: (€26.50 pkg)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4JTYtNT/Bonen-van-Louffee-Diemen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Koos2009 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:28:
[...]

Hierbij dan:

[Afbeelding]

11gr maling goed stevig aangetampt.

Wat neerkomt op:

[Afbeelding]

Waarbij ik dus mn instellingen moet terugzetten naar 24ml product...

32ml is standaard op 1-kop.

De crema ziet er dan zo uit:

[Afbeelding].

Rest van de foto's:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

de Puck:
[Afbeelding]

De Koffie: (€26.50 pkg)
[Afbe elding]
Bedankt! Dan heb ik wat referentie gezien we hetzelfde apparaat hebben. Ziet er goed uit hoor, lekker bakkie! :9~

Edit:

@Koos2009
En is dit met de 1 of 2 kop filter erin?

[ Voor 3% gewijzigd door ndonkersloot op 14-11-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
@ndonkersloot Dit is met het 2 kop filter.

Hier heb ik de doorlooptijd aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KFGnn4D/Koffie9.jpg

Dit heb ik gedaan door de "1-kop knop" ingedrukt te houden vanaf het moment dat ik koffie (water dus) wil zetten. Hierdoor wordt na 3(?) seconden het een "dodemansknop" en slaat hij de tijd op na loslaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MBB1V85/Koffie10.png

bijna gelijktijden indrukken want ben ook maar een mens ;) gaf mij op 10.75 sec uiteindelijk 21g product.

Dom als ik was had ik eerst gewoon de water uitgifte zonder filter of koffie in het filter gemetenen dat gaf 55 g water meen ik.

Uiteraard moet dat met koffie want er blijft een groot deel in de puk zitten.

Liefst heb ik 22-24 gr product want zoals je ziet heb ik nu geen crema meer.
Wel smaakt het beter dan eerst vind ik persoonlijk.

Ohja: basisinstellingen van mijn EC685 (aanzetten en stoomknop 8-10 sec indrukken om in systeeminstellingen te komen).

-Ik heb vanaf het begin het apparaat op 30 min timer staan zodat deze opwarmt en warm blijft (maak eerst ontbijt en tussen kopjes door blijft hij aan), standaard is dit 5-10 minuten meen ik.

-Waterhardheid staat op zacht (getal is 7 in amsterdam geloof ik), dit is standaard meen ik.

-Warmte staat op heetste stand. Standaard is dat midden.

[ Voor 93% gewijzigd door Koos2009 op 16-11-2020 00:23 . Reden: Tikfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Weet iemand het verschil tussen de Nivona Caferomatica 759, 769, 779 en 789? Is dat alleen de kleur of zijn er meer verschillen?

Het is vooral de kleur en eventueel een extra melk reservoir erbij...

[ Voor 24% gewijzigd door Blackouts op 15-11-2020 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
bramv82 schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:09:
Weet iemand het verschil tussen de Nivona Caferomatica 759, 769, 779 en 789? Is dat alleen de kleur of zijn er meer verschillen?

Het is vooral de kleur en eventueel een extra melk reservoir erbij...
759 : 3 standen sterkste instelbaar, geen kopjesverlichting (duhhh)
759, 769, 779: 5 standen koffiesterktes
759, 769,779 1 persoonlijk recept
789: 5 persoonlijke recepten en wieltjes aan achterzijde.... 8)

Even uit mijn hoofd zijn dat volgens mij de (belangrijkste) verschillen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:51
Koos2009 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:11:
Liefst heb ik 22-24 gr product weant zoals je ziet heb ik nu geen crema meer.
Wel smaakt het beter dan eerst vind ik persoonlijk.
Niet teveel op crema letten. Crema is imo meer voor het uitzien dan de smaak.
Blijkt dat de bitterstoffen erin blijven hangen.
James Hoffman gaat zelfs zover en haalt de crema af van zijn espresso of americano.
Ik heb de proef gedaan en eerst de crema geproeft en later ervan af gehaalt. Smaakt inderdaad beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:16
Zawaponga schreef op maandag 16 november 2020 @ 00:09:
[...]

Niet teveel op crema letten. Crema is imo meer voor het uitzien dan de smaak.
Blijkt dat de bitterstoffen erin blijven hangen.
James Hoffman gaat zelfs zover en haalt de crema af van zijn espresso of americano.
Ik heb de proef gedaan en eerst de crema geproeft en later ervan af gehaalt. Smaakt inderdaad beter.
Alhoewel ik het met je eens ben, heb ik het idee dat een dikke laag crema juist wel het resultaat is van verse bonen en goed gezette koffie.

Als je bonen niet vers zijn of je iets fout doet bij het koffie zetten, dan krijg je geen of heel weinig crema. Als de bonen vers zijn en je zet de koffie goed, dan veel crema. Ofwel, aan de crema kan je zien hoe goed de koffie is.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

@evleerdam eens. Het moet geen Senseo schuim zijn maar een echte crema laagje geeft geur dus smaakbeleving.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
@bszz (of iemand anders?) Weet je dan misschien ook het verschil tussen de Nivona 700 serie en de 800 serie?

Ik kom niet verder dan dat je met de 800 serie kan kiezen in welke volgorde de melk en koffie getapt worden...?

Ik zie door de bomen het bos niet meer bij Nivona. Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn kapotte Siemens EQ7. Op een of andere manier viel de smaak uit de Siemens altijd een beetje tegen. Een beetje vlak, ook met goede bonen. Als ik dan bij familie koffie uit een Jura E8 proef smaakt deze vele malen beter. Ook zelfs met dezelfde bonen. Alleen het niet kunnen verwijderen van de zetgroep bij de Jura houdt me een beetje weg bij dit merk. Als ik zie wat voor een schimmelbende dat kan worden wil ik dat graag zelf een beetje kunnen schoonhouden en niet elke keer een dure monteur te moeten laten komen.

Vandaar dat ik bij Nivona terecht kom. Ik ben aan het kijken voor een apparaat uit minimaal de 700 serie omdat je daarmee met 1 druk op de knop capucino / latte mee kan maken, maar ik zou dus graag het verschil met de 800 serie willen weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
bramv82 schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:47:
@bszz (of iemand anders?) Weet je dan misschien ook het verschil tussen de Nivona 700 serie en de 800 serie?

Ik kom niet verder dan dat je met de 800 serie kan kiezen in welke volgorde de melk en koffie getapt worden...?

Ik zie door de bomen het bos niet meer bij Nivona. Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn kapotte Siemens EQ7. Op een of andere manier viel de smaak uit de Siemens altijd een beetje tegen. Een beetje vlak, ook met goede bonen. Als ik dan bij familie koffie uit een Jura E8 proef smaakt deze vele malen beter. Ook zelfs met dezelfde bonen. Alleen het niet kunnen verwijderen van de zetgroep bij de Jura houdt me een beetje weg bij dit merk. Als ik zie wat voor een schimmelbende dat kan worden wil ik dat graag zelf een beetje kunnen schoonhouden en niet elke keer een dure monteur te moeten laten komen.

Vandaar dat ik bij Nivona terecht kom. Ik ben aan het kijken voor een apparaat uit minimaal de 700 serie omdat je daarmee met 1 druk op de knop capucino / latte mee kan maken, maar ik zou dus graag het verschil met de 800 serie willen weten...
Bijvoorbeeld de dubbele uitloop voor melkproducten, andere opschuimtechniek etc. Ga eens langs bij een speciaalzaak. Daar zijn die winkels voor ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
iBasch schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:21:
[...]

Ff nagevraagd en de code is geldig tot tenminste 31-12-2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-08 14:47
Ik heb twee weken geleden tweedehands een Lelit PL41PlusT op de kop getikt, en tot nu toe heeft hij perfect gewerkt. Maar sinds afgelopen weekend vliegt de stroom er uit als de pomp aanstaat of kort daarna. Als ik de machine daarna een dag uit laat werkt hij weer, totdat de pomp weer is aangeweest. Het lijkt dus op een lekkage rond de pomp die kortsluiting veroorzaakt. Iemand ervaring met dit mankement bij een Lelit? Enig idee of ik dit zelf makkelijk kan maken?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Hier ook, thanks :P

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 15:52

In de Nivona brochure kun je makkelijk de verschillende modellen met elkaar vergelijken; PDF (pagina 38-39)

Ik heb zelf de 759 omdat ik een zwarte machine uit de 7-serie wilde hebben. Ik vind het jammer dat Nivona een kleurkeuze koppelt aan uitrusting. Ik had graag de koffiesterkte in 5 stappen willen instellen of verlichting willen hebben. Maar goed, verder een erg tevreden gebruiker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-07 22:51

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik heb ook mijn twijfel over een vaste zetgroep, maar een uitneembare zetgroep moet je ook echt schoonmaken. Het schijnt dat schimmelvorming in een zetgroep een volkomen onterechte angst is en dat een smerig waterreservoir nog veel gevaarlijker is voor de gezondheid.

zie hier voor duidelijke uitleg: YouTube: Kaffeegarage - Schimmel im Kaffeevollautomaten - Ist das wirklich so???

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Lipton1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:59:
Ik heb twee weken geleden tweedehands een Lelit PL41PlusT op de kop getikt, en tot nu toe heeft hij perfect gewerkt. Maar sinds afgelopen weekend vliegt de stroom er uit als de pomp aanstaat of kort daarna. Als ik de machine daarna een dag uit laat werkt hij weer, totdat de pomp weer is aangeweest. Het lijkt dus op een lekkage rond de pomp die kortsluiting veroorzaakt. Iemand ervaring met dit mankement bij een Lelit? Enig idee of ik dit zelf makkelijk kan maken?

Thanks!
De machines zijn vaak redelijk eenvoudig. Ik denk dat je het beste de machine open kan maken om te zien of je lekkage kan vinden. Vaak is dit wel duidelijk door kalk sporen (bij de boiler) of druppels (bij de slangen), ook op de bodem kun je aanwijzingen zien. Daarna kun je verdere diagnose stellen.

Pakkingen en dergelijke zijn vrij goedkoop en vaak goed zelf te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
bebopper schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:18:
[Donderdag besteld, vandaag binnen (in België notabene). Duidelijke brand datums, we gaan beginnen met Ethiopië 😁
[Afbeelding]
Eigenlijk mijn vaste site geworden voor bestellen. Heb nu ook die Madrugador volgens mij voor het eerst, daarvoor altijd een Ethiopische Yirgacheffe. Als beste leek lijkt het allemaal prima, en net een klein tikkie goedkoper dan brandzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

enriqueeeee schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:00:
Ik mis deze branderij nog uit de topic start: https://onemilecoffeeroasters.com/
Ben er een paar keer geweest en heeft ook eigen mee gebrachte bonen voor mij zelf als vrienden dienst gebrand. Brand verse bonen en levert ook verschillende soorten.

Heeft nu koffie uit brazilie, Honduras en Colombia.
Ik heb er de drie espressoboontjes gehaald die hij had om te proberen. Hij zit vlak bij mij dus een leuk alternatief voor opsturen. Heeft iemand als ervaringen met de koffie? Ik heb nu twee van de drie geprobeerd maar vind de boontjes wel erg veel geroosterd. De missess kan deze koffie in ieder geval niet waarderen. Onze basisbak is Ethiopië van de Brandzaak en zijn gek op de koffies van Koffiestation.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Ravhin schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:32:
[...]
Ik heb er de drie espressoboontjes gehaald die hij had om te proberen. Hij zit vlak bij mij dus een leuk alternatief voor opsturen. Heeft iemand als ervaringen met de koffie? Ik heb nu twee van de drie geprobeerd maar vind de boontjes wel erg veel geroosterd. De missess kan deze koffie in ieder geval niet waarderen. Onze basisbak is Ethiopië van de Brandzaak en zijn gek op de koffies van Koffiestation.
Meerdere keren voor mij ligt het er aan als wat ik het aanvraag, kwa sterkte, voor espresso of filter koffie

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ravhin schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:32:
[...]
Brand zaak heb ik maar een paar zakjes ervaring mee, ooit 4x 250 gram van ze gehad. Was lekker voor espresso maar niet bijzonder voor filter. Koffieststion ken ik heel goed en zij branden echt bovengemiddeld goed en ontwikkelen uitgebreider een brandprofiel dan veel anderen. Daardoor branden ze ook lichter dan de meesten. In vergelijking met hun is alles in die zin donker gebrand. Ik weet niet of je de watertemperatuur kan instellen, maar daarmee spelen kan al helpen om die donkerder gebrande bonen iets minder bitter/roasted te doen smaken (temp omlaag dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

enriqueeeee schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:35:
[...]
Meerdere keren voor mij ligt het er aan als wat ik het aanvraag, kwa sterkte, voor espresso of filter koffie
Ik kan inderdaad nog eens voor filterkoffie gaan; ik heb nu niet het idee dat er iets anders dan bitters te voorschijn komen. Zonde van de arabicabonen! >:) Overigens zet ik de espresso @ 9 bar, 93 graden en 30 seconden - 1:2 ratio. Dus ik zou nog naar 90 graden kunnen gaan... (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Ravhin schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 14:11:
[...]
Ik kan inderdaad nog eens voor filterkoffie gaan; ik heb nu niet het idee dat er iets anders dan bitters te voorschijn komen. Zonde van de arabicabonen! >:) Overigens zet ik de espresso @ 9 bar, 93 graden en 30 seconden - 1:2 ratio. Dus ik zou nog naar 90 graden kunnen gaan... (y)
Daar heb ik niet zoveel verstand van, Maar ik denk dat de brander je daar een beter advies bij kan geven.

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Voorheen bestelde ik bij Brandzaak en Man met Bril koffie, tot ik er achter kwam dat hier in de buurt ook een brander zit.
De eerste keer dat ik er ging halen gelijk een hele leuke introductie gehad, inclusief kleine proeverij.
Dit heeft er voor gezorgd dat er nu een Bezzera Giulia hier staat, in plaats van de Solis Grind&infuse pro die ik had.

Uiteindelijk een dure zak bonen dus :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Alouwerse schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:11:
Voorheen bestelde ik bij Brandzaak en Man met Bril koffie, tot ik er achter kwam dat hier in de buurt ook een brander zit.
De eerste keer dat ik er ging halen gelijk een hele leuke introductie gehad, inclusief kleine proeverij.
Dit heeft er voor gezorgd dat er nu een Bazzera Giulia hier staat, in plaats van de Solis Grind&infuse pro die ik had.

Bezzera :P.
Maar verder tof dat ze je hebben kunnen enthousiasmeren en je nu een mooie HX machine hebt staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:57
Ik heb nu ook maar het proefpakket van cafedujour besteld. Ik ben wel benieuwd.
Ik had goede ervaringen met brandzaak, had een eigen blend gemaakt van yellow bourbon, yirgacheffe en nog een sterkere boon.
Daarna eens hun andere bonen geprobeerd (Costa Rica, Honduras, Colombia en Latin blend), maar die gaven allen een vervelende bittere (na)smaak. De hoeveelheid bonen terugbrengen maakte daarin geen verschil. Ik kan nog de temperatuur proberen, maar ik twijfel of m'n volautomaat genoeg variatie kent om überhaupt echt smaakverschillen te geven. Het lijkt allemaal zeer subtiel. Bovendien is het met 1 snel kopje in de ochtend voor mij lastig te experimenteren. De smaakbeleving lijkt van dag tot dag te verschillen.

De Caffè Martella Maximum Class zijn ook nog steeds prima, maar die geven een aardig donkere aanslag op m'n tanden als ik die teveel drink (twee kopjes per dag).

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 17-11-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:11:
Dit heeft er voor gezorgd dat er nu een Bezzera Giulia hier staat, in plaats van de Solis Grind&infuse pro die ik had.

And so it begins. Al een dure maler op het oog? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Hercul3s schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:02:
[...]

And so it begins. Al een dure maler op het oog? :D
Er zat een Compak K3 maler bij, die gebruik ik nu.
Inmiddels ook al een precisie weegschaal gekocht en lekker aan het afstellen.

Ik merk wel dat de zoekopdrachten op internet nu al bestaan uit:
- Niche zero
- Portafilter distributie tool
- Portafilter doseer cup
:X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik zag laatst een review van een nivona volautomaat en daar pakten ze de puk gewoon uit het bakje. Is dat hoe een puk hoort te zijn? Ik ben niet anders gewend dat er wat losse koffie prut in het afvalbakje van mijn Siemens eq7 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:12:
[...]
Er zat een Compak K3 maler bij, die gebruik ik nu.
Inmiddels ook al een precisie weegschaal gekocht en lekker aan het afstellen.

Ik merk wel dat de zoekopdrachten op internet nu al bestaan uit:
- Niche zero
- Portafilter distributie tool
- Portafilter doseer cup
:X
Compak K3 is prima! Omdat er niks over een maler stond was ik even bang dat die er niet bij zat ;).

Haha, ja, zo begon het bij mij ook. Vergeet ook de Naked Portafilter niet en een IMS bakje :D.

Maar het meest belangrijke, lekker afstellen en proberen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bramv82 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:13:
Ik zag laatst een review van een nivona volautomaat en daar pakten ze de puk gewoon uit het bakje. Is dat hoe een puk hoort te zijn? Ik ben niet anders gewend dat er wat losse koffie prut in het afvalbakje van mijn Siemens eq7 zit.
In principe horen het koffie puks/koekjes te zijn ja. Niet losse prut. Maar goed, de smaak van de koffie is toongevend, niet de vorm van het afval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Kan ik iemand blij maken met drie nauwelijks gebruikte 250g zakken bonen van One Mile Coffee? Ik hoef alleen de transportkosten er voor te hebben (tenzij je ze op komt halen ;) ). Het is absoluut niet mijn ding en het is zonde om weg te gooien. Het zijn de drie smaken die One Mile Coffee aanbiedt in espressobranding. Branddatum is 8 november 2020.

Pagina: 1 ... 61 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1