Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
:strip_exif()/f/image/1jc8GCqzILEGaqzZgWKojsJx.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens de corona periode heb ik wel gemerkt dat de upgraditus goed heeft toegeslagen
Wat ik wel opvallend vind in dit forum, is dat er weinig gesproken wordt over filterkoffie. Tijdens de lockdown heb ik een clever dripper aangeschaft en die bevalt ook zeer goed! Juist die afwisseling tussen espresso en af en toe wat zachtere filterkoffie wordt hier ook gewaardeerd
Costa Rica Don Claudio is ook bij mij favoriet.Ravhin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:40:
Ik heb lange tijd bij de Brandzaak de boontjes gehaald, maar op een gegeven moment vond ik de medium branding die ze hebben nét iets te veel - wat @RoosW inderdaad een plak bakkie noemt. Fascino heeft hele mooie zachte bonen met diepgang: Peru Tunki en Costa Rica Don Claudio zijn mijn favoriet.
Ik hou wel van een wat zachte ronde smaak en niet van wat te bitter of zurig.
Espresso Emporio vond ik ook lekker.
Peru Tunki is er eentje die we nog niet hebben gehad.
Overstock wèl.
Daar heb ik nu nog een Colombia Supremo van liggen, nog niet geproefd.
Filter is geweldig! Het nadeel is echter dat ik bij filter minder compromissen wil sluiten over de koffie die gebruikt wordt dan bij espresso. En dan zit je al gauw aan koffie van €40-50/kg van Blommers, Keen of Friedhats, in plaats van schappelijke Hoofdkwartier of Fascino koffie die aanzienelijk goedkoper is. Daarom drink ik per maand eigenlijk zelden meer dan 250g filter, waar er bij espresso wel gewoon(?!) een kilo doorheen gaat.monsees schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:54:
Wat ik wel opvallend vind in dit forum, is dat er weinig gesproken wordt over filterkoffie. Tijdens de lockdown heb ik een clever dripper aangeschaft en die bevalt ook zeer goed! Juist die afwisseling tussen espresso en af en toe wat zachtere filterkoffie wordt hier ook gewaardeerd
Favoriet hier blijft toch de V60. Aeropress is heel fijn als je ff snel een bakkie wil en lukt eigenlijk altijd, maar de smaaksubtiliteiten die je bij filter uit koffie kan halen blijven toch ongeëvenaard!
Deze week samen met een maatje de Ethiopië filter duoverpakking van Blommers gekocht om washed en natural naast elkaar te drinken. En vervolgens traditioneel te vechten over wie welke mag houden voor thuis
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Altijd leuk om nog iemand met een Profitec te zien, heb altijd het idee dat er maar weinigen zijnmonsees schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:54:
[Afbeelding]
Tijdens de corona periode heb ik wel gemerkt dat de upgraditus goed heeft toegeslagenGelukkig kan mijn vriendin ook wel een bakkie waarderen en heb ik een stappenplan gemaakt hoe zij zelf een cappuccino kan maken.
Peru Tunki heb ik hier een zakje van liggen, kom heel binnenkort aan de beurt, ben benieuwd.HoppyF schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:21:
[...]
Costa Rica Don Claudio is ook bij mij favoriet.
Ik hou wel van een wat zachte ronde smaak en niet van wat te bitter of zurig.
Espresso Emporio vond ik ook lekker.
Peru Tunki is er eentje die we nog niet hebben gehad.
Overstock wèl.
Daar heb ik nu nog een Colombia Supremo van liggen, nog niet geproefd.
[ Voor 21% gewijzigd door bebopper op 18-03-2021 16:14 ]
Vanmorgen meteen aan de slag en ja de eerste instelling met de nieuwe bonen was verschrikkelijk 18 gr bonen dan 36 gr koffie in 15 seconden hahah
Na 4 bakken verder en iedere keer de maling wat fijner eindelijk een heerlijk bakje in 27 seconde, merkte dat dit voor mij toch wel het beste resultaat gaf.
Nu even verder experimenteren met wat andere bonen maar ben nu toch wel blij dat ik die weegschaal heb aangeschaft. Dat geeft toch wat meer duidelijkheid en je ziet ook meteen resultaat
Omdat ik mijn filter avontuur begon in het buitenland en niet aan gieters op andere voltages e.d. vast wilde zitten heb ik destijds een gabi dripmaster B gekocht. Dat beviel zo goed dat ik deze nog steeds gebruik. Niks niet moeilijk circulair dan wel contracirculair gieten, gewoon volknallen dat ding na een korte bloom. Een kind kan de was doen, en geen dure gieter nodig! Gewoon een Blokker (o.i.d.) waterkoker van een tientje en gaan met die banaan.Ravhin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:05:
@monsees : Filterkoffie is minder in dit topic inderdaad, maar er zijn genoeg leden die het zeer serieus nemenZelf heb ik een Hario V60 en ik zoek wat leuke boontjes uit om daar een mooie koffie van te maken. Hier komt het vooral op skills aan, en de bragging rights zijn wat kleiner qua equipment. Het is wellicht een keer leuk om de workflow van V60 met elkaar te vergelijken (hoewel ik bang ben dat de meesten de gouden standaard van Hoffmann gebruiken
).
Maar deze hobby zorgt er toch voor dat je je gaat afvragen wat je potentieel mist aan smaak door niet zo moeilijk te doen...
[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 18-03-2021 18:26 . Reden: tpyo's ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Dat moet haast wel aan de koffie of de maling liggen. Je kunt er overigens ook prima thee mee zetten 😉vinpower schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:54:
Mijn filter avontuur is beetje over. Ik kreeg alleen maar de standaard zwarte koffie smaak met me Chemex. Ik blijf er gefrustreerd over!
Ik heb ook diverse proefpakketje van Fascino geprobeerd. Daar zitten wel echt hele lekkere bonen tussen. Mijn favoriet tot op heden is de Emporio. Je moet inderdaad wel een paar dagen vooruit kijken want de bonen worden elke dag vers gebrand. Ik bestel nieuwe bonen zodra de laatste 350 - 500 gram wordt aangebroken. Dan heb ik vaak nog een week.Ravhin schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:40:
Ik heb lange tijd bij de Brandzaak de boontjes gehaald, maar op een gegeven moment vond ik de medium branding die ze hebben nét iets te veel - wat @RoosW inderdaad een plak bakkie noemt. Fascino heeft hele mooie zachte bonen met diepgang: Peru Tunki en Costa Rica Don Claudio zijn mijn favoriet.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Je zou het denken. Ik heb hier al vaker over mijn ervaringen met de Chemex geklaagd alsook op Reddit. De daaropvolgende tips altijd uitgeprobeerd. Maar ik zal vast iets verkeerds doen of mijn smaakpupillen zijn verpestbszz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:08:
[...]
Dat moet haast wel aan de koffie of de maling liggen. Je kunt er overigens ook prima thee mee zetten 😉
Wow, Jaloers hoor.monsees schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:54:
[Afbeelding]
Tijdens de corona periode heb ik wel gemerkt dat de upgraditus goed heeft toegeslagenGelukkig kan mijn vriendin ook wel een bakkie waarderen en heb ik een stappenplan gemaakt hoe zij zelf een cappuccino kan maken.
Mooie Profitec (Pro 600?) en een Niche Zero.....
Welke weegschaal heb je?
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Leuk systeem.bermuda1980 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:48:
[...]
Omdat ik mijn filter avontuur begon in het buitenland en niet aan gieters op andere voltages e.d. vast wilde zitten heb ik destijds een gabi dripmaster B gekocht. Dat beviel zo goed dat ik deze nog steeds gebruik. Niks niet moeilijk circulair dan wel contracirculair gieten, gewoon volknallen dat ding na een korte bloom. Een kind kan de was doen, en geen dure gieter nodig! Gewoon een Blokker (o.i.d.) waterkoker van een tientje en gaan met die banaan.
Maar deze hobby zorgt er toch voor dat je je gaat afvragen wat je potentieel mist aan smaak door niet zo moeilijk te doen...
alleen 200F? Is 100 C niet beter of koelt dat snel genoeg af?
James Hoffmann liet het al eens zien hoor dus ik geloof het eigenlijk wel dat je ~93C krijgt uit de "niet dure gieter
Wel leek me de maling eerder Grof dan Medium, maar dat zal aan mijn gare maler liggen.
En dan dat stukje in Bold; Ik heb zojuist een kwartier gezocht naar de hiphopper die "Master ?"heette en dat was dus Jam Master Jay....
[ Voor 4% gewijzigd door Koos2009 op 18-03-2021 22:47 ]
HEMA vaatdoekjes - katoen - zwart - set van 3 stuks voor €3

Koffie gaat vanuit het kopje je mond in. Een vaatdoek daartussen lijkt mij onpraktisch.
NB ik heb chocoladebruine keukendoeken met "Coffee" erop, geen idee waar de vriendin die vandaan heeft maar de boodschap was mij duidelijk.
- knip -
Het is inderdaad een profitec pro 600 en ik heb nu een timemore weegschaal (soms ben ik wel aan kijken voor een acaia, maar die zijn wel echt erg duurKoos2009 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:26:
[...]
Wow, Jaloers hoor.
Mooie Profitec (Pro 600?) en een Niche Zero.....![]()
Welke weegschaal heb je?

Ik moet tot mijn eerlijkheid bekennen dat ik nog nooit een V60 heb gedronken volgens mij. Zeker met mijn nieuwe waterkoker ga ik denk ik binnenkort eens een set halen.bermuda1980 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:02:
[...]
Filter is geweldig! Het nadeel is echter dat ik bij filter minder compromissen wil sluiten over de koffie die gebruikt wordt dan bij espresso. En dan zit je al gauw aan koffie van €40-50/kg van Blommers, Keen of Friedhats, in plaats van schappelijke Hoofdkwartier of Fascino koffie die aanzienelijk goedkoper is. Daarom drink ik per maand eigenlijk zelden meer dan 250g filter, waar er bij espresso wel gewoon(?!) een kilo doorheen gaat.
Favoriet hier blijft toch de V60. Aeropress is heel fijn als je ff snel een bakkie wil en lukt eigenlijk altijd, maar de smaaksubtiliteiten die je bij filter uit koffie kan halen blijven toch ongeëvenaard!
Deze week samen met een maatje de Ethiopië filter duoverpakking van Blommers gekocht om washed en natural naast elkaar te drinken. En vervolgens traditioneel te vechten over wie welke mag houden voor thuis
Tot 6 maanden geleden dronk ik alleen filterkoffie bij mijn opa en oma, ik wist toen nog niet dat filterkoffie meer was dan alleen bittere meuk ^^
Tip als je een Hario haalt: ze zijn er in keramiek en plastic. Keramiek is mooier, maar neemt ook meer warmte op. Ik gebruik zelf de witte plastic versie het meest.monsees schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Ik moet tot mijn eerlijkheid bekennen dat ik nog nooit een V60 heb gedronken volgens mij. Zeker met mijn nieuwe waterkoker ga ik denk ik binnenkort eens een set halen.
Tot 6 maanden geleden dronk ik alleen filterkoffie bij mijn opa en oma, ik wist toen nog niet dat filterkoffie meer was dan alleen bittere meuk ^^
Die eerdergenoemde dripmaster B vond ik ook wel interessant maar 25-30 euro voor zo'n stukje plastic vind ik nogal overdreven.
Nu mijn minpuntje: waar de Manuale een simpele drukknop had (die je met de portafilter kon indrukken), heeft de Specialita een display én een knop. Als ik geen gebruik wil maken van de timer, lukt het me echter niet om de knop op de oude manier te gebruiken. Als ik de knop eenmalig indruk blijft hij malen tot ik de knop opnieuw indruk. Heel irritant, want ik kan dus niet even kort 0.3gram ofzo bijmalen. Iemand die weet of dit instelbaar is? Liefste zou ik helemaal van dat display af zijn om eerlijk te zijn.
Ik single dose met de specialita, dus heb dat 'probleem' op die manier verholpen. Dan heb je altijd de gewenste hoeveelheid. Misschien ook het overwegen waard?
Ben ook geen fan van timers, gezien je toch constant moet bijstellen met andere bonen, en af en toe tussendoor als de bonen wat ouder worden. Dan liever gewoon 1x vooraf afwegen en weten dat het altijd goed zit, ipv. achteraf en bijmalen waar nodig.
Het niet constant hoeven indrukken heeft overigens ook voordelen, want dan kun je de filterdrager beetje op en neer bewegen tijdens malen voor een betere verdeling in het filtermandje.
Single dosen zie ik niet echt zitten. Ik vind persoonlijk niet dat ik het echt merk als er ~1 gram oude maling (retentie) in een dose zit. En single dosen is weer een extra handeling (of eigenlijk 2, troep wegmalen én bonen apart afwegen). Als ik weet dat het vorige kopje koffie watdefusion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:52:
Ik heb nooit de manuale gehad, dus wist niet dat het knopje daarop anders werkte. Ging er eigenlijk van uit dat het daar ook een keer drukken voor aan, nog een keer drukken voor uit, zou zijn.
Ik single dose met de specialita, dus heb dat 'probleem' op die manier verholpen. Dan heb je altijd de gewenste hoeveelheid. Misschien ook het overwegen waard?
Ben ook geen fan van timers, gezien je toch constant moet bijstellen met andere bonen, en af en toe tussendoor als de bonen wat ouder worden. Dan liever gewoon 1x vooraf afwegen en weten dat het altijd goed zit, ipv. achteraf en bijmalen waar nodig.
Het niet constant hoeven indrukken heeft overigens ook voordelen, want dan kun je de filterdrager beetje op en neer bewegen tijdens malen voor een betere verdeling in het filtermandje.
langer geleden was, maal ik gewoon die retentie eruit, gooi het leeg en ga verder. Ik had altijd de precisieweegschaal direct onder de maler dus dat was mijn dosing methode. En dat gaat dus niet zo goed met de Specialita
Wat je zegt, retentie is minimaal; zo weinig dat je het qua smaak inderdaad niet eens gaat merken.
De luie manier van single dosen kan dus ook prima:
- weeg gewenste hoeveelheid bonen af (Is echt secondewerk. Ligt er wel aan hoe precies je het wilt hebben. 0,1gram nauwkeurigheid kost gemiddeld uiteraard wat meer tijd dan zeg 0,5gr.)
- gooi in hopper/zelfgemaakte funnel
- maal bonen door tot het stopt, en maak koffie
Op die manier kost het je m.i. zelf minder tijd (bij dezelfde nauwkeurigheid) en zijn het net zoveel handelingen.
Wil je af en toe toch wat retentie wegmalen? gooi er een paar bonen in zonder afwegen en maal die weg, klaar.
Als ik 0,5gr afwijking acceptabel vind met single dosing, kan ik natuurlijk net zo goed de timer gebruiken van de Specialita. Zolang je timing consistent is blijf je ook binnen 0,5gr afwijking. Punt was dat ik met de Manuale heel gemakkelijk 0,1 a 0,2gr kon bijmalen, die optie ben ik nu kwijt. Bedankt voor de suggestie, maar ik snap nog steeds niet waarom single dosing zo populair is in dit topic - zeker als je dan nog steeds met retentie zit.defusion schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:59:
Ligt er aan wat je denkt allemaal te moeten doen met single dosen. Wil je near-zero retentie, dan is het wat extra werk (met doorblazen enzo). Doe ik wel, maar of het nodig is; waarschijnlijk niet...
Wat je zegt, retentie is minimaal; zo weinig dat je het qua smaak inderdaad niet eens gaat merken.
De luie manier van single dosen kan dus ook prima:
- weeg gewenste hoeveelheid bonen af (Is echt secondewerk. Ligt er wel aan hoe precies je het wilt hebben. 0,1gram nauwkeurigheid kost gemiddeld uiteraard wat meer tijd dan zeg 0,5gr.)
- gooi in hopper/zelfgemaakte funnel
- maal bonen door tot het stopt, en maak koffie
Op die manier kost het je m.i. zelf minder tijd (bij dezelfde nauwkeurigheid) en zijn het net zoveel handelingen.
Wil je af en toe toch wat retentie wegmalen? gooi er een paar bonen in zonder afwegen en maal die weg, klaar.
En doorblazen of beetje wegmalen is me om het even qua tijd/moeite, met het kleine voordeel dat je met doorblazen geen koffie weggooit.
Heb net wel eens getest hoe snel ik de motor kan stoppen en de timer geeft consistent 0,2 sec aan. Ik vraag me af hoeveel maling er dan uit komt. Toch nog altijd teveel voor jouw werkwijze?
2x drukken is natuurlijk wel per definitie trager dan 1x indrukken, dus misschien toch net iets te lang.
Je zou ook nog eens de timer op 0,2 kunnen instellen om dat beetje bij te malen en testen hoeveel er dan uit komt. 0,1 kan niet, heb ik net geprobeerd.
Single dosing gebruik ik niet om retentie te voorkomen, maar om consistent 18g in mijn bakje te krijgen (18g in = 18g uit, het beetje retentie in het systeem verdwijnt niet). Ik heb met de specialita ook een tijdje met de timer gewerkt, en zodra je de maling ook maar iets aanpast (en dat was eigenlijk wel dagelijks), moet je ook je timing aanpassen. Als je dat niet doet krijg je niet consistent 18g eruit.nino_070 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 00:27:
[...]
Als ik 0,5gr afwijking acceptabel vind met single dosing, kan ik natuurlijk net zo goed de timer gebruiken van de Specialita. Zolang je timing consistent is blijf je ook binnen 0,5gr afwijking. Punt was dat ik met de Manuale heel gemakkelijk 0,1 a 0,2gr kon bijmalen, die optie ben ik nu kwijt. Bedankt voor de suggestie, maar ik snap nog steeds niet waarom single dosing zo populair is in dit topic - zeker als je dan nog steeds met retentie zit.
Die consistentie was me persoonlijk meer waard dan zero retentie.
Persoonlijk vond ik het meer moeite om te malen, wegen, 0,3g bij te malen dan vooraf 18g af te wegen. Had verwacht dat single dosen me ook teveel werk zou zijn, maar dat valt alleszins mee zodra het in je flow zit.
Indien het bitter wordt dan water per kopje omlaag aanpassen (nu 100ml per kopje en sterkte drie bonen) toch? Wat dat betreft zijn er weinig aanpassingen mogelijk (temp staat normaal). Als jullie nog tips hebben dan hoor ik deze heel graag..
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Ik had gekeken voor een Timemore C1 maar die zou (volgens Redit) niet geschikt zijn voor espresso, en dat is toch de fijnheid die je nodig hebt met een Aeropress?
Flair heeft een nieuwe manual espresso lever machine geïntroduceerd, de Flair 58. Goed dat ik rond die tijd jarig ben
@RoosW wat voor alternatieven heb je in gedachten?
https://www.cafelatstore.com/products/robotpowdercoatingZawaponga schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:32:
Ah, de prijs is al bekend? Pre-sales starten 7 April. 450€ is niet mis, maar ja dat dit een dure hobby is daar zijn wij het allemaal over eens denk ik.
@RoosW wat voor alternatieven heb je in gedachten?
Bijvoorbeeld, ook niet goedkoop..
Welke bonenmaler voor rond de € 300 moet ik kopen?
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.
Met jouw eisen zou ik niet verder kijken dan de Baratza encore. Dan ben je geen 300 euro kwijt en heb je een heel mooi model die voldoet aan jouw eisen!Rexomnium schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:17:
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een goeie bonenmaler voor voornamelijk filterkoffie, maar ook een french press of een percolatortje behoren tot de mogelijkheden. Ik zoek dus een maler waarmee ik in staat ben om zelf de maalgraad in te stellen. Daarnaast wil ik graag dat ik kan instellen dat er altijd dezelfde hoeveelheid koffie wordt gemalen. Nou heb ik naar een aantal staan kijken bij wat koffiezaakje hier in de stad en op verschillende websites gekegen, maar ik zoek meer naar ervaringen van de diehard koffienerds
tot op 0.01 gram nauwkeurig als je zo ver wil gaan.
Onder de €50 dus je zou met de Baratza Encore én die weegschaal onder de 300 blijven.
Een zwarte en een witte Baratza EncoreRexomnium schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:17:
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een goeie bonenmaler voor voornamelijk filterkoffie, maar ook een french press of een percolatortje behoren tot de mogelijkheden. Ik zoek dus een maler waarmee ik in staat ben om zelf de maalgraad in te stellen. Daarnaast wil ik graag dat ik kan instellen dat er altijd dezelfde hoeveelheid koffie wordt gemalen. Nou heb ik naar een aantal staan kijken bij wat koffiezaakje hier in de stad en op verschillende websites gekegen, maar ik zoek meer naar ervaringen van de diehard koffienerds
Hmmm al deze posts brengen mij nu wel aan het twijfelen. Om toch eens single dosing te proberen. Mijn huidige werkwijze volstaat prima, maar het is altijd wel even wat gepiel om juiste dosis te malen.Basfr schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:18:
[...]
Single dosing gebruik ik niet om retentie te voorkomen, maar om consistent 18g in mijn bakje te krijgen (18g in = 18g uit, het beetje retentie in het systeem verdwijnt niet). Ik heb met de specialita ook een tijdje met de timer gewerkt, en zodra je de maling ook maar iets aanpast (en dat was eigenlijk wel dagelijks), moet je ook je timing aanpassen. Als je dat niet doet krijg je niet consistent 18g eruit.
Die consistentie was me persoonlijk meer waard dan zero retentie.
Persoonlijk vond ik het meer moeite om te malen, wegen, 0,3g bij te malen dan vooraf 18g af te wegen. Had verwacht dat single dosen me ook teveel werk zou zijn, maar dat valt alleszins mee zodra het in je flow zit.
Vraag. Waar bewaren jullie de bonen en met deze werkwijze? Gebruik je dan een luchtdicht blik of juist een koffiebonen zak met zo'n luchtventiel. Ik zit eraan te denken van die kleine blikjes te kopen waar ik dan van te voren afgewogen dosissen in kan bewaren. Is dat handig?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Wat ik voorheen deed met mijn supermarktbonen was een blikje Illy malen en die in gemalen toestand bewaren.GAEvakYD schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:11:
[...]
Hmmm al deze posts brengen mij nu wel aan het twijfelen. Om toch eens single dosing te proberen. Mijn huidige werkwijze volstaat prima, maar het is altijd wel even wat gepiel om juiste dosis te malen.
Vraag. Waar bewaren jullie de bonen en met deze werkwijze? Gebruik je dan een luchtdicht blik of juist een koffiebonen zak met zo'n luchtventiel. Ik zit eraan te denken van die kleine blikjes te kopen waar ik dan van te voren afgewogen dosissen in kan bewaren. Is dat handig?
Daarna maalde ik ~48 gram voor mijn Delonghi, maar soms hield ik wat over.
Nu maal ik 34 gram voor mijn pour over en sinds vandaag heb ik een Bialetti 3 kops.
Daar heb ik nog geen idee van hoeveel gram erin gaat.
Straks ga ik weer malen wat ik nodig heb in mijn basket. Dat zal 14-16 gram zijn of meer nadat ik een ~20 grams basket heb indien dat beter past.
Dus weer "on demand".
Ik was eigenlijk benieuwd of er iemand ervaring heeft met de Eureke Mignon Specialita Single dosing mod?
Ik kwam het dit weekeinde tegen nadat ik aan het rondkijken was naar een niche zero grinder en werd toen gewezen op een mod die er is voor de Eureka.
Blijkbaar werkt de mod best goed en wilde het zeker eens gaan proberen. Iemand dit al eens geprobeerd.?
Ben ook een mooie 3D geprinte versie tegengekomen waarvan de files beschikbaar gesteld zijn dus ik ga me er zeker verder in verdiepen wil het eigenlijk wel eens gaan proberen. Ben benieuwd of meer mensen dit kennen,,
YouTube: Eureka Mignon Specialita Single Dosing Modification
https://www.thingiverse.com/thing:4703218
Even zoeken op single dose/dosing in dit topic, dan kom je vanalles tegen. Vaak over de specialita.
Meer dan zo'n blaasding van € 12 en een wc-rolletje heb je overigens niet nodig om te beginnen
defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
en
defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Ik gebruik diezelfde bellows voor eerst mijn Compak K3 en later K6, werkte uitstekend, gebruikte alleen een halve WC rol als verbinding ipv een PVC pijpje (lui) werkt prima, en is ook bij mijn San Marco nog in gebruik, nu voornamelijk bij wisseling van bonen aangezien het uitstekend alle gruis etc wegpompt.Gekke henk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:27:
Hey allemaal.
Ik was eigenlijk benieuwd of er iemand ervaring heeft met de Eureke Mignon Specialita Single dosing mod?
Ik kwam het dit weekeinde tegen nadat ik aan het rondkijken was naar een niche zero grinder en werd toen gewezen op een mod die er is voor de Eureka.
Blijkbaar werkt de mod best goed en wilde het zeker eens gaan proberen. Iemand dit al eens geprobeerd.?
Ben ook een mooie 3D geprinte versie tegengekomen waarvan de files beschikbaar gesteld zijn dus ik ga me er zeker verder in verdiepen wil het eigenlijk wel eens gaan proberen. Ben benieuwd of meer mensen dit kennen,,
YouTube: Eureka Mignon Specialita Single Dosing Modification
https://www.thingiverse.com/thing:4703218
Ik zag elder nog een mod voor dezelfde maler, met een hopper met ingebouwde bellows, dat werk natuurlijk nog mooier.
Ik ga er ook eens mee aan de slag. Ik was zelf onder de indruk van die persoon die er een mooie 3D geprinte versie van had gemaakt, maar eerst maar eens de "budget" versie proberen
https://www.amazon.nl/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss
De tuut en slang kun je wegmikken, het gaat enkel om de blaasbalg.
https://www.amazon.de/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Zelfde ding op .de is 6 euro goedkoper, word vanuit hetzelfde magazijn verstuurd als de .nl pakketten..
[ Voor 9% gewijzigd door RoosW op 22-03-2021 16:18 . Reden: Toevoeging informatie ]
Ik hoop dat hier een 'paar' kenners zijn die mij kunnen helpen.
We hebben op dit moment een 10 jaar oude Delonghi volautomaat die zo langzamerhand aan vervanging toe is.
We drinken zo op een normale dag +/- 6 koffie. Ikzelf hou heel erg van een goede espresso/doppio (die ik helaas thuis niet echt eruit krijg) en ik hou van sterke koffie. Mijn vriendin wil zo met de tijd ook wel eens een capucchino kunnen drinken (paar keer per week verwacht ik).
We hoeven eigenlijk zelden voor grote groepen koffie te zetten en meestal als er bezoek is zal dit voor een man of 6 zijn.
We zitten te denken aan een budget tot 1000 euro maar liever wat dichter richting de 500 euro.
Ik snap dat dit wellicht niet de budgetten zijn die hier af en toe aan koffie uitgegeven worden maar we twijfelen heel erg naar wat we nou willen (volautomaat, semi-automaat, piston etc. etc.).
Heeft iemand het gouden ei qua advies wat de beste koffie geeft en een kwalitatief hoogstaande machine(s) is.
Een paar posts terug is deze set van Van Pommeren voorbij gekomen. Prima startersset, en als je nog €100 rekent voor een tamper en ander klein grut zit je precies tussen €500 en €1000 inSincere1983 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:44:
Goedemorgen,
We hebben op dit moment een 10 jaar oude Delonghi volautomaat die zo langzamerhand aan vervanging toe is.
We drinken zo op een normale dag +/- 6 koffie. Ikzelf hou heel erg van een goede espresso/doppio (die ik helaas thuis niet echt eruit krijg) en ik hou van sterke koffie. Mijn vriendin wil zo met de tijd ook wel eens een capucchino kunnen drinken (paar keer per week verwacht ik).
We hoeven eigenlijk zelden voor grote groepen koffie te zetten en meestal als er bezoek is zal dit voor een man of 6 zijn.
We zitten te denken aan een budget tot 1000 euro maar liever wat dichter richting de 500 euro.
Ik snap dat dit wellicht niet de budgetten zijn die hier af en toe aan koffie uitgegeven worden maar we twijfelen heel erg naar wat we nou willen (volautomaat, semi-automaat, piston etc. etc.).
Heeft iemand het gouden ei qua advies wat de beste koffie geeft en een kwalitatief hoogstaande machine(s) is.
Als je twijfelt over wat je wil moet je vooral nadenken over waar je meer waarde aan hecht: kwaliteit (halfautomaat) of gemak (volautomaat, evt. met melkreservoir).
In een halfautomaat moet je wat meer tijd steken, in de leercurve maar ook in het zetten zelf. Daarnaast ook rekening houden met het feit dat je een halfautomaat pas echt goed tot zijn recht laat komen als je er vers gebrande bonen in gooit.
Als je daar allemaal geen zin in hebt, dan lekker een volautomaat pakken en accepteren dat de kwaliteit wellicht iets minder zal zijn dan een halfautomaat.
Als ik voor 6 man koffie moet zetten haal ik de filterpot bij mijn ouders wel op
1
| if input = "Ja" THEN GOTO 10 ELSE 20 |
- 10 een goede instapper is een Gaggia Classic met een Eureka Mignon Specialita
- 20 Ik zou kijken voor een Jura E6 o.i.d.
Daar heb ik nou de V60 voor - half litertje in 4 minuten en ze willen nooit meer wegBasfr schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:59:
[...]Als ik voor 6 man koffie moet zetten haal ik de filterpot bij mijn ouders wel op
Exact die vraag hoorde ik op youtube ook en dat heeft bij mij de doorslag gegeven om weer een filterapparaat te kopen.Ravhin schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:00:
Gouden ei advies is er niet echtDe vraag is: "wil je er een hobby bij of niet?"
De J5 is de design voorloper van de eerder genoemde E6.
Die tikt alle hokjes aan behalve liefhebber machine (ik ben wel een liefhebber maar niet iedereen deelt mijn liefde).
Mocht je dat echt niks vinden, kan je hem zo op marktplaats zetten of ik koop hem weer terug van je.
[ Voor 8% gewijzigd door Teus.espresso op 22-03-2021 11:55 ]
Dat gezegd hebbende, lijkt het me ook heerlijk uit de douche te komen en alvast via de app het kopje koffie te kunnen laten zetten zodat de geur van koffie me vanuit beneden tegemoet komt
Mijn conclusie over mijzelf hieruit is dat ik wel van gemak/luxe hou maar niet teveel op kwaliteit wil inleveren
Ook wat meer geld besteden aan koffie (versgebrand ja/nee) is geen issue.
Het is gewoon die afweging of je meer voor het gemak gaat, of voor de best mogelijke kwaliteit.
En dan is het echt niet zo dat een volautomaat bagger geeft, of dat het met een semi-automaat heel lang duurt om een kopje te maken (ca. 2 min per kopje?).
Semi-auto moet je even leren. Dat is niet moeilijk, maar het is ook niet zo intuïtief dat je tegen je gasten kunt zeggen "pak zelf maar de koffie"
Wat ik zelf in ieder geval al heb geprobeerd is het fijner vs grover malen van de bonen. 12 tot 18 gram gemalen koffie. Met de 2 kops filter merk ik vaak dat het water er te snel uitloopt, terwijl de maling behoorlijk fijn is en flink wat druk met de tamper heb uitgeoefend. Met de crema perfetta filter gaat het wel een stuk beter.
Heeft iemand nog goede tips om mij verder op weg te helpen?
Als hij te snel doorloopt -> fijner malen. Houd de rest ook contsant, dus bijv. 18gr koffie en dan steeds fijner malen tot hij rond de 25 a 30s zit. Waar je tegenaan loopt is dat de koffie nog niet genoeg weerstand geeft aan het water en dat hij daardoor te snel doorloopt.wesley007! schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:17:
Inmiddels heb ik sinds een week de gaggia classic pro icm een eureka mignon manuale. Ik merk dat het best lastig is om een goede espresso shot te krijgen.
Wat ik zelf in ieder geval al heb geprobeerd is het fijner vs grover malen van de bonen. 12 tot 18 gram gemalen koffie. Met de 2 kops filter merk ik vaak dat het water er te snel uitloopt, terwijl de maling behoorlijk fijn is en flink wat druk met de tamper heb uitgeoefend. Met de crema perfetta filter gaat het wel een stuk beter.
Het crema perfetta filter is een zogenaamd 'pressurized filter' en heeft een beperkte uitloop waardoor je met een groffe maling nog redelijke doorloop krijg.
Verse bonen is ook vaak makkelijk(er) om goede resultaten te behalen. Wat gebruik je nu?
Gewoon weer het non-pressurized basket gebruiken, en verder zoveel mogelijk variabelen gelijk houden. 12 tot 18 gram is een flink verschil.wesley007! schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:17:
Inmiddels heb ik sinds een week de gaggia classic pro icm een eureka mignon manuale. Ik merk dat het best lastig is om een goede espresso shot te krijgen.
Zou dus beginnen met telkens18g afwegen, malen (single dosen) en koffie zetten.
Loopt het te snel? Fijner malen.
Loopt het te langzaam? Grover malen.
Edit: precies wat @Hercul3s zegt
Scheelt me weer een hoop bonen verkwisten aan matige koffie

[ Voor 22% gewijzigd door PnD op 22-03-2021 15:50 ]
Eens met de andere adviezen: wil je een nieuwe hobby: halfautomaat. Wil je lui zijn: volautomaat.Sincere1983 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:44:
Goedemorgen,
Ik heb jaren een halfautomaat gehad en maakte lekkere koffie. Het was toch veel prutsen en consistent een lekkere koffie/espresso zetten bleef lastig. Opzich geen probleem, het was een hobby en dan maakt tijd en geld wat minder uit. Als ik op zaterdagochtend een 'perfecte' cappucino had gezet was toch wel heerlijk.
Echter met het thuiswerken ben ik overgestapt op een volautomaat. Met name het hobbyen ging een beetje tegen me werken. Als ik 3x een koffie zet en 3x een latte machiatto per dag, dan is het gewoon best tijdrovend. Laat staan als hij soms niet goed gaat en je opnieuw moet maken.. Tussen de meetings door is het soms lastig tijd te vinden.
Ik denk dus dat je eerst daar naar moet kijken. Denk ook aan je vriendin, of zij met je mee wilt hobbyen of je anders die cappucino's voor haar gaat maken
Vanwege je eisen (espresso, koffie, cappucino) ben je denk ik gedwongen te kiezen tussen halfautomaat + maler of een volautomaat. Ik denk dat andere opties (nespresso, filterkoffie of iets anders) sowieso niet gaat voldoen.
Een halfautomaat is wellicht wat goedkoper, zie eerder genoemde optie van een gaggia classic pro en en eureka mignon voor 650 euro. Als je naar een volautomaat gaat en goede kwaliteit wilt, kom je al snel uit bij een jura en dan al snel richting de 1000 euro. Maar goed, bij een halfautomaat heb je wellicht nog wat ander materiaal nodig als een tamper, thermometer, uitklopbak etc. dus wellicht maakt dat niet zoveel uit.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
e.e.a. is al genoemd.
Samenvattend/aanvullend:
- Verse bonen gebruiken (behalve de eerste paar dagen na branding, dat moeten ze nog wat ontgassen, en kan het gedrag sterk afwijken van de weken erna)
- Ieder filterbakje heeft een bepaalde range van hoeveel koffie je kunt gebruiken. De meeste standaard meegeleverde bakjes zullen zo rond de 16-18gr aankunnen. 12gr zal echt veel te weinig zijn.
- Consistentie is key; houd alle variabelen zo constant en nauwkeurig mogelijk
- Tampdruk: Teveel kan bijna niet, maar je hoeft de filterdrager ook weer niet door het aanrecht heen te drukken. Belangrijker is een goede verdeling (zo vlak mogelijk tampen).
- Verander altijd maar 1 ding tegelijk.
- pressurized basket is valsspelen (zorgt voor de juiste tegendruk, ook als de koffie te grof gemalen is). Als je inderdaad te grof gemalen hebt zal de extractie ook minder zijn.
Idealiter: kies een bepaalde hoeveelheid koffie (waarschijnlijk tussen de 16 en 18gr), en weeg dat telkens zo nauwkeurig mogelijk af (liefst op de 0,1gr nauwkeurig). Houd dat constant, tamp gelijkmatig en voldoende, en pas alleen de maling aan. Dat is bijna altijd voldoende.
Levert dat niet het gewenste resultaat op, dan kun je evt. nog een klein beetje meer of minder koffie gaan malen. Iets meer voor meer weerstand/doorloop, iets minder voor minder weerstand/doorloop. Maar ga niet te laag, en voller dan vol kan niet. Hier heb je dus maar weinig speling.
Als voorbeeld: ik gebruik bijna altijd 20gr koffie in mijn bakje dat gemaakt is voor tussen de 18-22gr. Dan pas ik de maling aan, en verdeel en tamp de koffie gelijktijdig met een zgn. distribution tool (ik gebruik dus geen tamper). Recent een nieuwe soort koffie besteld, en toen ik daarmee 20gr had gemalen had ik de maximale diepte van de distribution tool bereikt, en werd de koffie alsnog onvoldoende aangedrukt. Dus heb ik 21gr gemalen, en de maling daarop aangepast. Maar afwijken van je gewenste hoeveelheid doe je dus pas als je niet het gewenste resultaat bereikt met alleen fijner/grover malen.
Nog bedankt voor de tip op het tamping station.. Zelfde op Ali besteld en nu al binnen... Precies was ik zocht en vrouw ook blij dat de rubberen mat aan de kanten mag
:strip_exif()/f/image/9IS8kyXWKbzWhUag5kpdohWd.gif?f=fotoalbum_large)
Ik vind het een heel lekker bakkie, mooi en handigGekke henk schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:32:
@RoosW bedankt voor de tip. Ik ga ook eens kijken naar de 3d files eens kijken of we het zelf kunnen laten printen. Is ook weer een leuk projectje...
Nog bedankt voor de tip op het tamping station.. Zelfde op Ali besteld en nu al binnen... Precies was ik zocht en vrouw ook blij dat de rubberen mat aan de kanten mag[Afbeelding]
Ik heb nu de barista bonen van simon levelt. Dus geen supermarkt bonen. Dank voor de tips 😊Hercul3s schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:26:
[...]
Als hij te snel doorloopt -> fijner malen. Houd de rest ook contsant, dus bijv. 18gr koffie en dan steeds fijner malen tot hij rond de 25 a 30s zit. Waar je tegenaan loopt is dat de koffie nog niet genoeg weerstand geeft aan het water en dat hij daardoor te snel doorloopt.
Het crema perfetta filter is een zogenaamd 'pressurized filter' en heeft een beperkte uitloop waardoor je met een groffe maling nog redelijke doorloop krijg.
Verse bonen is ook vaak makkelijk(er) om goede resultaten te behalen. Wat gebruik je nu?
Nav het filmpje van James Hoffmann voel ik me toch enigsinmds bezwaart om bij Ali een Tampingstation @RoosW
En vergeleken met DE filterkoffie is het echt een wereld van verschil (toen de bonen op waren moest ik wel...maar dat is echt heel bitter!).
Valt me op dat er veel meer luchtbelletjes/schuim ontstaat tijdens het bloomen dan met voorgemalen koffie. Lijkt mij een goed teken?
Als items niet of lastig te verkrijgen zijn heb ik er geen bezwaar tegen om bij Ali te kopen. Zeker niet als je uiteindelijk wél een winkel vindt die ze verkopen en blijkt dat ze zelf alleen de dozen schuivenKoos2009 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 00:04:
Nu wilde ik graag lokaal kopen, maar ik merk dat als ik een Distribution Tool wil kopen ik vaak bij Amazon uitkom en volgens mij bestelt die "namens mij" op AliExpress. Zo kwam ik erachter dat de pedalen van mijn High-End MTB gewoon uit China komen met echte plastic bushings ipv lagers....
Nav het filmpje van James Hoffmann voel ik me toch enigsinmds bezwaart om bij Ali een Tampingstation @RoosW, een Distribution Tool, een Doseerring (magnetisch), "3 stangetjes in een houten knikker" om een maling klontervrij te maken en een standaard voor de houten knikker met pennetjes.
Nu zou ik hem kunnen laten nakijken of zelf proberen wat dingen te vervangen of repareren, maar ik vraag mij ook af of het onderhand niet beter is om hem gewoon te vervangen. Zou een maler niet gewoon slijten en nieuwe dus weer beter werken en een stuk stiller zijn? Sowieso is de techniek misschien gewoon flink vooruit gegaan op sommige punten.
Een ENA8 ziet er ook wel erg goed uit namelijk. Piston zou kunnen, maar dan moet je ook weer een maler geloof ik en heb je meteen twee apparaten. Ik begreep namelijk uit betrouwbare bron dat machines die piston en maler in één bieden wat matig zijn.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij hanteert Jura vaste prijzen voor een onderhoudsbeurt waarbij ze slijtage onderdelen (zoals een maler) vervangen indien nodig. Volgens mij zo rond de E250, maar dat weet @Teus.espresso beterGonadan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:30:
Mijn Jura ENA7 heeft mij zo'n tien jaar veel plezier gegeven maar begint nu toch wel wat af te takelen. Hij lijkt niet meer zo stil als vroeger (lees: takkeherrie), ik twijfel of de smaak niet gewoon minder is geworden (lastig te bepalen als het geleidelijk gaat, maar ben niet altijd meer tevreden) en nu komt de koffie ineens ook niet meer echt uit één pijpje maar alledrie.
Nu zou ik hem kunnen laten nakijken of zelf proberen wat dingen te vervangen of repareren, maar ik vraag mij ook af of het onderhand niet beter is om hem gewoon te vervangen. Zou een maler niet gewoon slijten en nieuwe dus weer beter werken en een stuk stiller zijn? Sowieso is de techniek misschien gewoon flink vooruit gegaan op sommige punten.
Een ENA8 ziet er ook wel erg goed uit namelijk. Piston zou kunnen, maar dan moet je ook weer een maler geloof ik en heb je meteen twee apparaten. Ik begreep namelijk uit betrouwbare bron dat machines die piston en maler in één bieden wat matig zijn.
Vraag is idd reparatie of nieuw. Half automaat is natuurlijk ook leuk maar afgezien van de 2 apparaten is het meer de vraag (net als hierboven), wil je een hobby erbij
Die onderhoudsbeurten ken ik wel inderdaad, dat heeft hij nooit gehad (op advies van de dealer). Ik dacht overigens dat ze dan met name dingen als slangen en ringetjes en dergelijke gingen vervangen maar niet zozeer echt grote onderdelen, maar misschien heb ik dat mis.Hercul3s schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:43:
Volgens mij hanteert Jura vaste prijzen voor een onderhoudsbeurt waarbij ze slijtage onderdelen (zoals een maler) vervangen indien nodig. Volgens mij zo rond de E250, maar dat weet @Teus.espresso beter.
Vraag is idd reparatie of nieuw. Half automaat is natuurlijk ook leuk maar afgezien van de 2 apparaten is het meer de vraag (net als hierboven), wil je een hobby erbij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Slijtageonderdelen worden gereviseerd of vervangen, oo zetgroep of molen indien nodig. Details hier.Gonadan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:12:
[...]
Die onderhoudsbeurten ken ik wel inderdaad, dat heeft hij nooit gehad (op advies van de dealer). Ik dacht overigens dat ze dan met name dingen als slangen en ringetjes en dergelijke gingen vervangen maar niet zozeer echt grote onderdelen, maar misschien heb ik dat mis.
Dan ga ik sowieso even een mail sturen naar mijn koffiezaak, die zijn geautoriseerd sevicepunt. Eens kijken wat die ervan zeggen.bszz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:28:
Slijtageonderdelen worden gereviseerd of vervangen, oo zetgroep of molen indien nodig. Details hier.
Mijn vraag blijft nog wel een beetje staan, want ik neem aan dat wanneer zijn onderdelen vervangen het voor gelijksoortige onderdelen is. Zijn moderne malers of zetgroepen niet efficiënter of stiller dan die van toen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ga inderdaad even bellen en vraag na of zij dezelfde uitgangspunten hanteren als Jura Zoetermeer:Gonadan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Dan ga ik sowieso even een mail sturen naar mijn koffiezaak, die zijn geautoriseerd sevicepunt. Eens kijken wat die ervan zeggen.
Mijn vraag blijft nog wel een beetje staan, want ik neem aan dat wanneer zijn onderdelen vervangen het voor gelijksoortige onderdelen is. Zijn moderne malers of zetgroepen niet efficiënter of stiller dan die van toen?
-Vaste prijs
-Revisie of vervanging van slijtageonderdelen
-1 jaar volledige garantie op de hele machine (dus niet alleen op vervangen onderdelen)
Hoeveel gram gebruik je eigenlijk bij een single espresso shot? Of is dit voor een single shot? Ik heb trouwens ook nog een tamper en leveler besteld. Dat plastic dingetje wat je bij de gaggia classic pro erbij krijgt werkt niet echt fijn.Hercul3s schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:26:
[...]
Als hij te snel doorloopt -> fijner malen. Houd de rest ook contsant, dus bijv. 18gr koffie en dan steeds fijner malen tot hij rond de 25 a 30s zit. Waar je tegenaan loopt is dat de koffie nog niet genoeg weerstand geeft aan het water en dat hij daardoor te snel doorloopt.
Wat ik veel voorbij zie komen is 15-18gr voor een espresso voor 1 persoon. Eigenlijk een dubbele, maar genoeg om een espresso kopje op een beetje normale manier te vullen. Al lijkt 18-20gr ook steeds gewoner te worden.
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar (of ik natuurlijk). Klassiek Italiaans is 7 gr gemalen koffie in 24-28 sec tot 35 ml extract. Tegenwoordig is 15-18 gr gebruikelijker, maar wel met dezelfde hoeveelheid extractie als bij wat jij een single shot noemt (met 7 gr koffie): 35 ml.NeoPhire schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:30:
Single shot wordt vaak als 7gr gezien, en 15gr een dubbele. Daarom doen velen een dubbele als een espresso, gezien 7gr in en 14gr uit echt maar 1 slok is :-)
Wat ik veel voorbij zie komen is 15-18gr voor een espresso voor 1 persoon. Eigenlijk een dubbele, maar genoeg om een espresso kopje op een beetje normale manier te vullen. Al lijkt 18-20gr ook steeds gewoner te worden.
Maar veel belangrijker: probeer gewoon wat je zelf het lekkerst vind!
[ Voor 11% gewijzigd door AppieR op 23-03-2021 13:36 ]
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Ja dat is inderdaad een goed teken. De schuim ontstaat door de gassen die vrijkomen tijdens het boomen. Lange tijd tussen branden en malen betekent dat de bonen tijdens het opbewaren meer gas hebben afgegeven aan de omgeving (ontgassen).maarud schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:02:
Enkele dagen geleden is mijn Timemore Chestnut C2 binnengekomen. Heerlijk ding, maalt supersnel en doet dan nog best consistent ook. Leuk om met de verschillende maalgroottes te spelen (standje 18-20-22-24). Hoewel het wel het e.e.a. doet met de doorlooptijd (ik heb een Hario V60 02) proef ik nog weinig verschil. Heb wel het idee dat de afdronk veeeeeel minder bitter is dan voorgemalen koffie, zeker als de gemalen koffie al een week oud is.
En vergeleken met DE filterkoffie is het echt een wereld van verschil (toen de bonen op waren moest ik wel...maar dat is echt heel bitter!).
Valt me op dat er veel meer luchtbelletjes/schuim ontstaat tijdens het bloomen dan met voorgemalen koffie. Lijkt mij een goed teken?
Ik neem aan dat je de video van James Hoffman hebt gekeken over hoe het beste met de hario dripper koffie te zetten?
Belangrijk is de verhouding van 60gram koffie per liter water. Daarna zoals je al schreef de doorlooptijd. Als de koffie naar jouw smaak te bitter is moet je grover malen.
Dat zou wel een hoop verklaren! Ik lees overal een extractie van 1:2, dus ik ging ervan uit dat je bij 7 gram in een resultaat wil van 14 gram espresso. Dat kwam neer op ongeveer 15 ml, dat vond ik erg weinigAppieR schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:33:
[...]
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar (of ik natuurlijk). Klassiek Italiaans is 7 gr gemalen koffie in 24-28 sec tot 35 ml extract. Tegenwoordig is 15-18 gr gebruikelijker, maar wel met dezelfde hoeveelheid extractie als bij wat jij een single shot noemt (met 7 gr koffie): 35 ml.
Maar veel belangrijker: probeer gewoon wat je zelf het lekkerst vind!
Ik ga jouw verhoudingen ook eens proberen, precies wat je zegt, het gaat om wat je zelf lekker vind
Ik gebruik een IMS 16/18gr bakje voor (op dit moment) 16gr in -> tussen de 30 a 40gr uit. Meer koffie (dus 16 of 18 gr) is makkelijker omdat je makkelijker de weerstand krijgt die je nodig hebt.wesley007! schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:55:
[...]
Hoeveel gram gebruik je eigenlijk bij een single espresso shot? Of is dit voor een single shot? Ik heb trouwens ook nog een tamper en leveler besteld. Dat plastic dingetje wat je bij de gaggia classic pro erbij krijgt werkt niet echt fijn.
Voor de duidelijkheid, dit zou dus doorgaan voor een 'dubbel shot'.
Bedenk me wel dat het standaard bakje van de Gaggia meer klassiek is en tot iets van 14 a 15gr gaat voordat hij echt overvol is.
Hoe gaat het ondertussen met je extracties?
En wat is precies IMS? Extractie gaat al beter. Maalgraad wat fijner gezet en constant 16 gram aangehouden. Zodra ik de tamper en leveler binnen heb verwacht ik ook dat het weer een stukje beter gaat.Hercul3s schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:43:
[...]
Ik gebruik een IMS 16/18gr bakje voor (op dit moment) 16gr in -> tussen de 30 a 40gr uit. Meer koffie (dus 16 of 18 gr) is makkelijker omdat je makkelijker de weerstand krijgt die je nodig hebt.
Voor de duidelijkheid, dit zou dus doorgaan voor een 'dubbel shot'.
Bedenk me wel dat het standaard bakje van de Gaggia meer klassiek is en tot iets van 14 a 15gr gaat voordat hij echt overvol is.
Hoe gaat het ondertussen met je extracties?
Ik gebruik de single shot niet. Ik pak altijd een dubbele of er gaat 1 in de goot (ZELDENwesley007! schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:45:
Bij een single dose van 7 gram heb ik vaak dat de puck al los ligt wanneer ik de portalfilter eronder vandaan haal. Dat duid op een 'under dose'. Gebruiken jullie ook de single shot basket? Zo ja, hoeveel gram houden jullie dan aan? 7 gram is volgens mij echt te weinig.
Vwb de IMS vraag;
https://www.vanpommeren.nl/IMS
Het zijn filterbakjes met zeer precieze gaatjes voor een nog betere extractie....
Spijtig dat niemand je heeft geleerd je halfautomaat workflow te versimpelenevleerdam schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:57:
[...]
Eens met de andere adviezen: wil je een nieuwe hobby: halfautomaat. Wil je lui zijn: volautomaat.
Ik heb jaren een halfautomaat gehad en maakte lekkere koffie. Het was toch veel prutsen en consistent een lekkere koffie/espresso zetten bleef lastig. Opzich geen probleem, het was een hobby en dan maakt tijd en geld wat minder uit. Als ik op zaterdagochtend een 'perfecte' cappucino had gezet was toch wel heerlijk.
Echter met het thuiswerken ben ik overgestapt op een volautomaat. Met name het hobbyen ging een beetje tegen me werken. Als ik 3x een koffie zet en 3x een latte machiatto per dag, dan is het gewoon best tijdrovend. Laat staan als hij soms niet goed gaat en je opnieuw moet maken.. Tussen de meetings door is het soms lastig tijd te vinden.
Ik denk dus dat je eerst daar naar moet kijken. Denk ook aan je vriendin, of zij met je mee wilt hobbyen of je anders die cappucino's voor haar gaat maken![]()
Vanwege je eisen (espresso, koffie, cappucino) ben je denk ik gedwongen te kiezen tussen halfautomaat + maler of een volautomaat. Ik denk dat andere opties (nespresso, filterkoffie of iets anders) sowieso niet gaat voldoen.
Een halfautomaat is wellicht wat goedkoper, zie eerder genoemde optie van een gaggia classic pro en en eureka mignon voor 650 euro. Als je naar een volautomaat gaat en goede kwaliteit wilt, kom je al snel uit bij een jura en dan al snel richting de 1000 euro. Maar goed, bij een halfautomaat heb je wellicht nog wat ander materiaal nodig als een tamper, thermometer, uitklopbak etc. dus wellicht maakt dat niet zoveel uit.
Werken met een halfautomaat draait maar in de essentie maar om 1 aspect:
dingen die ‘variabel’ zijn om proberen te zetten naar ‘bijna’ constanten.
- Vul nooit je maler tot de nok toe, maar vul deze met een hoeveelheid koffie welke je in 1-2 dagen gaat verbruiken. Zo voorkom je dat bonen uitdrogen en de consistentie (te) variabel wordt.
- Investeer in een consistente maler die je kan afstellen op maal tijd en daarmee, op gewicht.
- Gebruik een weegschaal met timer om koffie te zetten.
- Wissel niet wekelijks van bonen, want: andere bonen, andere afstelling, andere zettijd… etc etc.
Met deze werkwijze kan ik iedere bezoeker met 1 kopje koffie z’n eigen koffie leren zetten (dat heb ik getest ja
Meten = weten.
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
:strip_exif()/f/image/rAgz0KLPALLr7cG51pgpu6YG.jpg?f=fotoalbum_large)
De postbode is langsgeweest
4 zakjes espresso in diverse sterktes, 1x handmaler om in de vakantie niet zonder het zwarte goud te zitten (we gaan binnenkort 2 nachten in een huisje op de Beekse Bergen zitten, even naar de beestjes op de savanne turen ipv de muren alhier) de V60 (maatje 2 met pot) is ook binnen, net al een handgemalen bakkie mee gebrouwen, lekker!
Mijn KookWekker met cijfers die ook mijn ogen nog wel kunnen waarnemen uit China, een Portafilterhouder voor de Silvia (moderne uitvoering) die ik overgenomen heb van iemand, en joepie hij past! Nu heb ik 3 portafilterhouders, 2 oude, één heel mottig, met bladderend chroom, een in haast nieuw staat, en nu deze (en natuurlijk ook een Naked).
Mijn Tamper is binnen, al met al, ik ben zo ongeveer compleet, hmm op een PID na, althans tot ik gespaard heb voor een mooie Rocket of ECM

Tot die tijd, misschien ook ergens een malertje scoren voor de filter koffie, mijn gewrichten zijn niet juichend over met de hand malen.. Eens kijken of ik ergens een Encore voor weinig kan vinden..
Als je het hebt over 'een espresso zetten' dan heb je het doorgaans over een dosis van 14-20gr in (afhankelijk van gebruikte bakje), 28-40gr uit.
Een single espresso (7-10gr in) maken moet je juist specifiek aangeven dat je dat bedoelt, anders wordt aangenomen dat het om een dubbele gaat.
Yes de Hoffman techniek gebruik ik, maar ook de 4:6 als afwisseling en om verschillen te ontdekken. Wat ik nog niet heb is een gooseneck kettle maar wellicht is dat ook niet per se nodig. Vraag me wel af want het achterliggende idee er van is. Dat je gecontroleerd kan schenken? Want dat kan met een waterkoker op zich ook wel. Of juist om agitatie te veroorzaken? Of juist niet?Zawaponga schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:45:
[...]
Ja dat is inderdaad een goed teken. De schuim ontstaat door de gassen die vrijkomen tijdens het boomen. Lange tijd tussen branden en malen betekent dat de bonen tijdens het opbewaren meer gas hebben afgegeven aan de omgeving (ontgassen).
Ik neem aan dat je de video van James Hoffman hebt gekeken over hoe het beste met de hario dripper koffie te zetten?
Belangrijk is de verhouding van 60gram koffie per liter water. Daarna zoals je al schreef de doorlooptijd. Als de koffie naar jouw smaak te bitter is moet je grover malen.
Ja, goede punten en opzich met je eens. Waar het bij mij toch vaak fout ging:MGSNK schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:38:
[...]
Spijtig dat niemand je heeft geleerd je halfautomaat workflow te versimpelen![]()
Werken met een halfautomaat draait maar in de essentie maar om 1 aspect:
dingen die ‘variabel’ zijn om proberen te zetten naar ‘bijna’ constanten.
- Vul nooit je maler tot de nok toe, maar vul deze met een hoeveelheid koffie welke je in 1-2 dagen gaat verbruiken. Zo voorkom je dat bonen uitdrogen en de consistentie (te) variabel wordt.
- Investeer in een consistente maler die je kan afstellen op maal tijd en daarmee, op gewicht.
- Gebruik een weegschaal met timer om koffie te zetten.
- Wissel niet wekelijks van bonen, want: andere bonen, andere afstelling, andere zettijd… etc etc.
Met deze werkwijze kan ik iedere bezoeker met 1 kopje koffie z’n eigen koffie leren zetten (dat heb ik getest ja)
Meten = weten.
1. Bonen te vers of te oud.
2. Andere bonen.
3. Luiheid van mijn kant, door niet te wegen of geen timer te zetten.
Overigens was het echt een prima hobby voor de afgelopen jaren. Maar zoals ik al aangaf ging het een beetje tegenstaan, vooral met het thuiswerken. Dan drink ik veel koffie en heb ik weinig tijd om het te zetten.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik heb het enkele bakje ook nooit gebruikt dus geen advies daar over helaas. Of ja, de dubbele gebruikenwesley007! schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:45:
Bij een single dose van 7 gram heb ik vaak dat de puck al los ligt wanneer ik de portalfilter eronder vandaan haal. Dat duid op een 'under dose'. Gebruiken jullie ook de single shot basket? Zo ja, hoeveel gram houden jullie dan aan? 7 gram is volgens mij echt te weinig.
IMS zijn de 'precisie/wedstrijd' bakjes. Mocht je naar een naked portafilter gaan wordt dat wel interessant. Tot die tijd gewoon je huidige bakje gebruiken. Tamper en leveler zal helpen inderdaad.wesley007! schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:48:
[...]
En wat is precies IMS? Extractie gaat al beter. Maalgraad wat fijner gezet en constant 16 gram aangehouden. Zodra ik de tamper en leveler binnen heb verwacht ik ook dat het weer een stukje beter gaat.
Hebben jullie ervaringen met het kopen van 2e hands espressomachines? Een nieuwe ligt namelijk buiten mijn budget en ik probeer goede espresso te krijgen voor de en lage prijs
Ik doe dit sinds een maand en bevalt primawesley007! schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:06:
Wat is jullie ervaring met het alleen werken met een leveler en geen tamper? Ik zag een filmpje van whole latte love over de jack leveler waarbij er niet meer wordt getampt en zo te zien behoorlijk goede resultaten worden behaald.
Kickje op mijn eigen vraag:
PnD schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:45:
Weet iemand of je met de maler van de Sage Barista Express ook voor filterkoffie en french press de juiste grind size hebt? Zo ja, welke is dat ongeveer?
Scheelt me weer een hoop bonen verkwisten aan matige koffie
Ik werk eigenlijk vrijwel vanaf het begin met alleen een leveler/distribution tool (eentje van aliexpress overigens, niet zo'n dure jack oid).wesley007! schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:06:
Wat is jullie ervaring met het alleen werken met een leveler en geen tamper? Ik zag een filmpje van whole latte love over de jack leveler waarbij er niet meer wordt getampt en zo te zien behoorlijk goede resultaten worden behaald.
Heb ook een open portafilter, en zie nooit channeling oid, en altijd aardig consistente resultaten, dus werkt goed!
Zoek je een volautomaat?Niekserr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:07:
Sinds een jaar of 2 heb ik een volautomatisch koffieautomaat van Philips (ep1220 uit m'n hoofd). Nu ben ik dit ding eigenlijk al een hele tijd enorm zat. Soms katapulteert de koffie door de binnenkant bijv. Als ik niet door heb dat het bakje vol zit. Wat natuurlijk een bende geeft als je er niet direct achter komt . . . Plus dat eigenlijk de koffie ook erg matig is. Hiervoor had ik een cheap espresso apparaat van Saeco wat ik steeds meer mis.
Hebben jullie ervaringen met het kopen van 2e hands espressomachines? Een nieuwe ligt namelijk buiten mijn budget en ik probeer goede espresso te krijgen voor de en lage prijs. Ik had bijv. Een ascaso dream gevonden met een zetgroep die niet goed doorloopt. Nu is dit makkelijk te reviseren en vind ik dit geen probleem om te doen. Hoe zit het met de betrouwbaarheid van zoiets? Slijten de compressoren veel in deze apparaten? Hebben jullie daarnaast nog tips voor malers? Ik heb inmiddels al redelijk wat Thomas Hoffman filmpjes gekeken op youtube
Wat is je budget?
Ipv tweedehands zou je ook eens naar retourgoed kunnen kijken.
In feite nieuw maar retour gestuurd en soms met een vlekje of krasje of beschadigde verpakking.
Scheelt flink in de prijs en je hebt dan toch een goed apparaat.
Onder andere op Bol.com te koop via verkoper Buy Bay.
Bv deze:
https://www.bol.com/nl/pr...&sortOrder=asc&sort=price
Ze verkopen ook direct via EBay.
https://www.ebay.nl/str/buybayreturndeals
Ik heb bij hun een Siemens volautomaat gekocht vorig jaar.
Er ontbraken twee kleine onderdelen en de handleiding, slangetje maar deze was origineel zo bij Siemens bij te bestellen. Handleiding is te downloaden.
Nee ik wil geen volautomaat, dat heb ik nu ook en ik vind het helemaal niks. Ik heb er een die hierop lijkt: pricewatch: Philips 1200-serie EP1200/00 Mat ZwartHoppyF schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:13:
[...]
Zoek je een volautomaat?
Wat is je budget?
Ipv tweedehands zou je ook eens naar retourgoed kunnen kijken.
In feite nieuw maar retour gestuurd en soms met een vlekje of krasje of beschadigde verpakking.
Scheelt flink in de prijs en je hebt dan toch een goed apparaat.
Onder andere op Bol.com te koop via verkoper Buy Bay.
Bv deze:
https://www.bol.com/nl/pr...&sortOrder=asc&sort=price
Ze verkopen ook direct via EBay.
https://www.ebay.nl/str/buybayreturndeals
Ik heb bij hun een Siemens volautomaat gekocht vorig jaar.
Er ontbraken twee kleine onderdelen en de handleiding, slangetje maar deze was origineel zo bij Siemens bij te bestellen. Handleiding is te downloaden.
De koffie vind ik gewoon erg matig. Ik wil graag iets van een piston machine, zodat ik meer zelf kan tunen en ook espresso's kan maken. Ik ben van plan mijne te koop te zetten en iets anders te kopen. En naja, ik heb niet het geld om veel bij te leggen, vandaar dat ik keek naar 2e hands
Er zijn mensen die de Gaggia Classic reviseren en dan (met beperkte garantie) weer verkopen, dat lijkt me een prima apparaat, of een rancilio silvia, ik heb de Classic gehad en nu een rancilio silvia, de laatste bevalt mij beter, maar ja dat is een kwestie van smaak, mocht je ook voor een rancilio silvia gaan, kijk dan of je een V1 kunt vinden, ik heb horen melden dat daar betere onderdelen inzitten als vanaf de V3.Niekserr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Nee ik wil geen volautomaat, dat heb ik nu ook en ik vind het helemaal niks. Ik heb er een die hierop lijkt: pricewatch: Philips 1200-serie EP1200/00 Mat Zwart
De koffie vind ik gewoon erg matig. Ik wil graag iets van een piston machine, zodat ik meer zelf kan tunen en ook espresso's kan maken. Ik ben van plan mijne te koop te zetten en iets anders te kopen. En naja, ik heb niet het geld om veel bij te leggen, vandaar dat ik keek naar 2e hands
Met een goede maler ernaast (bv een 2e hands horeca maler) heb je een prima set staan met beide opties.
Blijf weg van de plastic malertjes zoals de Graeff en de Solis bv. die zijn niet geschikt (evenals de baratza encore). Aan een Compak K3/K6 kun je je eigenlijk geen buil vallen, al is de K6 dan wel een enorm ding.
Ik heb er nu ook eentje op aliexpress besteld.defusion schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:15:
[...]
Ik werk eigenlijk vrijwel vanaf het begin met alleen een leveler/distribution tool (eentje van aliexpress overigens, niet zo'n dure jack oid).
Heb ook een open portafilter, en zie nooit channeling oid, en altijd aardig consistente resultaten, dus werkt goed!
Deze https://m.nl.aliexpress.c....jpg_640x640Q90.jpg_.webp
Was niet van plan om de jack leveler te bestellen van 130 euro
Hoeveel koffie drink je per dag? En wat voor soort koffie drink je het liefst?Niekserr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Nee ik wil geen volautomaat, dat heb ik nu ook en ik vind het helemaal niks. Ik heb er een die hierop lijkt: pricewatch: Philips 1200-serie EP1200/00 Mat Zwart
Je bent in ieder geval op de goede weg en je weet al dat je een fatsoenlijke maler nodig hebt
Ok, ik noemde een volautomaat als voorbeeld maar je kunt bij retourgoed ook halfautomaten, piston machines en koffiemolens vinden.Niekserr schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:20:
[...]
Het aanbod varieert uiteraard maar er zitten ook Rancilio Silvia’s tussen voor ruim €500 en dan heb je de laatste versie V6. Op Marktplaats e.d. kom je ze ook tegen maar vaak de voorgaande versies.
Quick Mill 3000 voor €420 kan ook.
[ Voor 5% gewijzigd door HoppyF op 24-03-2021 16:59 ]
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1