Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:05:
Hoi defusion - thanks voor je reply :-)
Die Ascaso maler is matig in de zin dat je er je bakje onder kan houden en je daarmee de maler start - maar dat je daarmee totaal geen controle hebt over hoeveel koffie er in je bakje valt. Er blijft *heel* veel koffie hangen in de trechter die er aan zit. En ja, de instelbaarheid is traploos, maar helaas lijkt 't wieltje te verlopen zodat ik er een stukje papier tussen heb gestoken om 't vast te zetten ;-).
Ik gebruik bonen van Peeze (
linkje) die ik per 2 kilo bestel en dan in de vriezer bewaar tot ik het nodig heb.
Maar als ik je goed begrijp is een maler die switcht tussen twee standen niet echt gebruikelijk...?
Ik vraag me af of je dat soort bonen wilt hebben. 'extra donker' klinkt mij al snel als 'te ver doorgebrand'/gaat naar as smaken. Uiteraard kan ik het mis hebben, maar ik denk dat het verstandig is eens een paar andere bonen te proberen. Proefpakketje van brandzaak, fascino, of een van de vele andere aanbieders. Zie de topicstart.
En zoals @
Tinkerer84 al opmerkte: staat er een branddatum op? zo niet zou ik er ook niet op vertrouwen dat ze vers zijn. Ik vermoed overigens van wel, want ik lees op die pagina wel iets over een (eigen) branderij, maar even checken.
Bonen invriezen kan, maar dan moet het wel goed gebeuren. Dat betekent vacuüm trekken, liefst in kleinere porties, dan in de vriezer. En dan ontdooien in de vaccuumzak, pas openen als het ontdooid is. Anders krijg je dat het vocht aantrekt, en dat doet je bonen geen goed.
Invriezen in de zak waarin ze komen zou ik niet adviseren. Dan liever gewoon dicht/droog/donker bewaren, kijken hoe lang het goed gaat.
Dat er koffie blijft hangen kun je 'oplossen' door eerst een paar gram door te malen en weg te gooien. Of misschien kun je het los tikken? Kun je in ieder geval even proberen of andere bonen het verschil maken, voordat je een hele nieuwe maler koopt.
Ik heb dus de specialita, vooral voor espresso, maar de maalgraad luistert zo nauw dat je heel nauwkeurig moet bijhouden welke stand je nodig hebt voor welke boon, en dat kan dan ook nog wisselen naargelang de bonen wat ouder worden, en als je wisselt van boon. Ik moet er niet aan denken dan ook nog te moeten gaan wisselen tussen espresso en lungo. Ook moet je er aan denken dat de retentie, hoe minimaal ook bij de specialita, een rol speelt als je wisselt tussen maalgraad. Als je van espresso naar lungo gaat, blijven er iets grovere restjes achter wat dan weer in je eerstvolgende espresso komt, en weer zorgt voor iets snellere doorloop.
Hoe nauwkeurig? De streepjes/cijfers staan om-en-om gok ik iedere 5mm ofzo? Maar 1mm draaien maakt al meetbaar verschil in doorloopsnelheid!
(voorbeeld wat ik bedoel met de streepjes/cijfers:
https://cdn.shopify.com/s...35f_720x.jpg?v=1548271314)
Mij teveel gedoe dus. Daarom een 2e maler voor lungo. Dat luistert al iets wat minder nauw.
edit: of je maakt gewoon americano's ipv lungo's

kun je je espresso maalgraad laten staan, en gooi je er wat water bij. Dat doe ik voor gasten die 'gewoon koffie' willen.
Niekserr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:11:
[...]
Inderdaad! Ik ben al druk aan het poetsen. Iemand enig idee waarmee ik de binnenkant vd piston mooi krijg? De groeven waar de koffie aan beide kanten doorheen stroomt is zwart

.
Is er hier nog behoefte aan before en after foto's? Ik kan jullie aardig misselijk laten worden denk ik.
Goed weken in cafiza? En het apparaat ook maar meteen paar keer backflushen met dat spul