Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daar is die dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVRvm9ufC_V_igi-vLcnAWBZn3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOaAtV3xwxnHHoHP3lTzcxxM.jpg?f=fotoalbum_large

En hier kom ik vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE5IZN8a7JBz3dOTP-deJVkuEhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w63IXJzGqp9T0wd8DciTE0gO.jpg?f=fotoalbum_large

Even met oude bonen de maler afgesteld. Daarna meteen twee goede espresso’s. 18gr>38gr in 25sec. En een heerlijk “mondgevoel” na de koffie. Daar doen we het voor!

Zou nog iets langzamer mogen gaan qua doorloop. Maar daar kom ik wel.

De maler doet nog vrij lang over het maken van 18gr (afgewogen voordat het de maler in ging). Iets van 25s. Dat kan wellicht ook komen omdat er geen druk van boven komt. Maar valt me wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:25
BlauweFles schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:19:
[…]
De maler doet nog vrij lang over het maken van 18gr (afgewogen voordat het de maler in ging). Iets van 25s. Dat kan wellicht ook komen omdat er geen druk van boven komt. Maar valt me wel op.
Mooie set!

Maaltijd zal van je bonen afhangen? Ik heb dezelfde maler (toch? Eureka Mignon Specialita) en 17,4gr bonen kost me net geen 14s met mijn huidige bonen. De bonen daarvoor gingen in 12s naar 17,2gr. Ik single dose overigens, dus nog minder druk van boven dan met wat bonen in de hopper zoals op jouw foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 20:10
Beste mensen,

Ik ben eens rond aan het kijken om een wat mooiere, uitgebreider koffiezetapparaat te kopen. Op dit moment gebruik ik voor de dagelijkse kop koffie een doodsimpel filterapparaat van Melitta, heeft nog geen 30 euro gekost, maar zet heel prima normale koffie (goed heet). Nu wil ik af en toe ook wel eens aan de cappuccino of espresso. In het verleden heb ik hiervoor een +-100 euro kostend apparaat voor gekocht; espresso zetten, zelf melk opschuimen en klaar. Alleen heb ik gemerkt dat, alhoewel ik het ergens leuk vind om zo handmatig bezig te zijn, ik vaak er de zin niet voor heb. Daarnaast is het een kriem om schoon te maken en maakt ie nogal wat herrie, kortom resultaat: ik drink zelden espresso of cappuccino.

Hierbij moet vermeld worden dat ik altijd versgemalen bonen gebruik, die ik nu altijd even maal met een Melitta Mollino.

Gezien het bovenstaande ben ik dus aan het kijken naar een automaat die de hele riedel kan doen, zijnde espresso en cappucciono maken maar ook een goede normale kop koffie (hoofdgebruik) en, niet geheel onbelangrijk, heet water kan serveren voor de thee van mn vriendin (dan kan ook de waterkoker van het aanrecht af).
Nu ben ik wat rond aan het neuzen en mijn idee is om niet meteen de hoofdprijs te betalen, onder de 500 euro zou ik het toch zeker willen houden. Op dit moment ben ik met name aan het kijken naar deze 2 modellen:

Melitta Avanza F270
Pluspunten:
- Mooi design (mijn inziens)
- Handmatige draaiknop voor hoeveelheid koffie (ik gebruik nogal wat verschillende formaten aan kopjes)
- Handig slangetje voor direct in pak melk (hoef ik het niet eerst weer in een kannetje te doen)
- Goede ervaring met simpele filterapparaten van Melitta

Minpunten:
- Met 449 euro ongeveer 100 euro duurder dan de Philips* (zie onderstaande toelichting)
- Water temperatuur niet instelbaar, mogelijk lager dan Philips

Philips LatteGo EP3241
Pluspunten:
- Goedkoop: 346 euro met gebruik van ING punten (ik kom om in die dingen, kan ik ze eens ergens voor gebruiken)
- Wat meer opties/instellingen
- Temperatuurinstelling en meer maalstanden (laatste is de vraag of je het nodig hebt, Melitta heeft er 5)

Minpunten:
- Design vind ik iets minder, zeker niet lelijk maar aluminium staat mooier imo
- Bakje voor melk opschuimen, vind het niet uitzien en schijnt nogal te spetteren (weer meer irritant schoonmaakwerk steeds)

Nu vroeg ik mij af of mensen hier ervaring hebben met een of beide van deze apparaten (in de Pricewatch staan helaas geen reviews). Ik sta ook zeker open voor andere suggesties. Op dit moment neig ik lichtelijk naar de Melitta, anderzijds kan je de Philips (als hij weer op voorraad is) binnen 90 dagen retourneren indien hij niet bevalt. In dat opzicht zou ik ook die kunnen proberen, bevalt ie niet dan terug en voor de ander gaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48
Waarom, van alle pakketjes die de post kan vertragen, is het nou juist mijn bestelde koffie :-( Hopelijk is ie er morgen, dan heb ik maar een halve dag geen koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:25
__fred__ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:08:
Waarom, van alle pakketjes die de post kan vertragen, is het nou juist mijn bestelde koffie :-( Hopelijk is ie er morgen, dan heb ik maar een halve dag geen koffie.
PostNl zeker? Dat heb ik al twee keer meegemaakt, DHL is tegenwoordig een stuk betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:16:
[...]

PostNl zeker? Dat heb ik al twee keer meegemaakt, DHL is tegenwoordig een stuk betrouwbaarder.
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boehmsh
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-01-2023
hallo ik ben nieuw in dit forum!

wij hebben een sage barsita touch en zijn tot nu toe erg tevreden. wij hebben tot nu toe alleen maar koffie gehad van brandzaak in rotterdam en zijn eigenlijk wel benieuwd waar je goede bonen kan kopen ik heb de toppic starter al gelezen maar daar staan er zo veel in dat ik even door de bomen het bos niet meer zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:28
Boehmsh schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:59:
hallo ik ben nieuw in dit forum!

wij hebben een sage barsita touch en zijn tot nu toe erg tevreden. wij hebben tot nu toe alleen maar koffie gehad van brandzaak in rotterdam en zijn eigenlijk wel benieuwd waar je goede bonen kan kopen ik heb de toppic starter al gelezen maar daar staan er zo veel in dat ik even door de bomen het bos niet meer zien
Als je toch in Rotterdam woont, zelf vind ik giraffe koffie erg lekker! Deze zitten ook in Rotterdam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boehmsh
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-01-2023
ja ik woon in de omgeving rotterdam ! in tijden van corona bestel ik helaas alles online. ik had graag even fysiek ergens naartoe kennen gaan ! maar ik ga eens kijken bij giraffe koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:10
Boehmsh schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:26:
ja ik woon in de omgeving rotterdam ! in tijden van corona bestel ik helaas alles online. ik had graag even fysiek ergens naartoe kennen gaan ! maar ik ga eens kijken bij giraffe koffie
Ik koop, als ik zelf geen tijd heb om te branden mijn koffie bij Schot koffie....deze staan ook elke zaterdag op het Noordplein, je kan er nu nog heen.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NijNhdXTB4WRVR9EYZgOuGFF1Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJHDN3PQAaCvRZ7GrxiyIYwY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uk5F7lYo3Lzhz5vvoA1tJ1zGk0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLGFhjJoYXfnHVXEB9Y3p4QD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga nog even door op mijn anaërobe avontuur. Helaas moet deze nog wel even ontgassen, dus drink ik in de tussentijd Bocca’s blend (die na al dat smaakgeweld nogal gewoontjes en plat overkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:26
(Hoe) houden jullie de koffies die jullie geprobeerd hebben bij? En hoe omschrijf je op een uniforme manier wat je van een koffie vindt (per zetmethode? Espresso/americano/cappuccino/etc?), zonder het nodeloos gecompliceerd te maken?
Ik probeer een overzicht bij te houden, maar ik merk dat ik nu na 10 verschillende koffies al moeilijk kan reproduceren welke ik nog een keer kan bestellen zonder teleurgesteld te worden :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:43
@Basfr Met een flavor wheel.

Die van SCAA bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI4uB8P2sA4RwiRxCkGrT140Kjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrZSk8D25jmQAiSxREbEc8Cc.jpg?f=fotoalbum_large

Per boon/zetmethode printen/aankruizen en archiveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 03-04-2021 22:09 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 15:51

World Citizen

FreeReef.nl

Jouw foto is voor mij de essentie van Tweakers.net, en ook gelijk de reden waarom ik zoveel topics vermijd :D

Ik ben koffie fan, en zou ook daar weer een hobby van kunnen maken. Net als zoveel topics op T.net is dit typisch zo een topic wat ik van voor naar achter zou lezen en wat me uiteindelijk bakken met geld zou kosten aan super fancy apparatuur.

Ik gebruik nu dat koffiepotje wat je op de achtergrond in het kozijn heb staan. :) Dus ik ben eigenlijk benieuwd in hoeverre je dat nieuwe apparaat veeeeel beter vind dan dat oude koffiepotje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf2tbnpf2x2TY3GSoBRGSOMYJ3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d4XWNiN87ti1dTdAuyNNeoiD.png?f=user_large

Ik probeer altijd heel hard door te lopen/klikken als ik die mooie apparaten zoals jij nu hebt ergens zie... Ik denk altijd "oh nee... weer een hobby erbij"

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:38
Daar ben ik weer! Ik ben op dit moment bezig om het overdruk ventiel te reviseren van m'n Silvia en wil hem dan gelijk afstellen op 9 bar. Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n manometer erop kan aansluiten? Normaal schroef je die toch onder je piston? Bij mij zit dat dubbele flow pijpje zo muurvast eronder dat ik hem al iets heb verbogen... Kan ik t op een andere manier doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Raymond P schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:08:
@Basfr Met een flavor wheel.

Die van SCAA bijvoorbeeld.
[Afbeelding]

Per boon/zetmethode printen/aankruizen en archiveren.
Dan moeten je smaakpapillen ook wel goed ontwikkeld zijn. Ik kom niet veel verder dan omschrijvingen als “lekker, sterk, licht zurig”, “slap”, “als espresso goed, met melk minder” of “wel sterk, niet mijn smaak” :P

@Basfr zo schrijf ik het dus ook op :+ Ik drink enkel espresso of cappuccino. Mijn enige doel is om later nog te kunnen zien of ik de boon lekker vond en op basis daarvan te kiezen om ze wel of niet nogmaals aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Niekserr Een (dikke) schroevendraaier door het oog. Geen tang erop zetten.

@cryptapix De binnenste cirkel moet wel lukken toch?
Je kan natuurlijk ook je eigen wheel maken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Raymond P schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:40:
@Niekserr Een (dikke) schroevendraaier door het oog. Geen tang erop zetten.

@cryptapix De binnenste cirkel moet wel lukken toch?
Je kan natuurlijk ook je eigen wheel maken.
Dat lukt grotendeels nog wel ja ;) Maar ik het doel waarvoor ik het bijhoud bereik ik ook met een vrij simpele notitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:22

Ravhin

no <root>...

World Citizen schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:27:
[...]

Jouw foto is voor mij de essentie van Tweakers.net, en ook gelijk de reden waarom ik zoveel topics vermijd :D

Ik ben koffie fan, en zou ook daar weer een hobby van kunnen maken. Net als zoveel topics op T.net is dit typisch zo een topic wat ik van voor naar achter zou lezen en wat me uiteindelijk bakken met geld zou kosten aan super fancy apparatuur.

Ik gebruik nu dat koffiepotje wat je op de achtergrond in het kozijn heb staan. :) Dus ik ben eigenlijk benieuwd in hoeverre je dat nieuwe apparaat veeeeel beter vind dan dat oude koffiepotje?

[Afbeelding]

Ik probeer altijd heel hard door te lopen/klikken als ik die mooie apparaten zoals jij nu hebt ergens zie... Ik denk altijd "oh nee... weer een hobby erbij"
Een mokapotje is mijn steun en toeverlaat op vakantie 😗 Dan wel in RVS en ik vind deze koffie zeker ook erg lekker.
Dat is ook het leuke aan koffie zetten; de ene zetmethode brengt de ene smaak goed naar boven en de andere zetmethode heeft weer een prachtig mondgevoel. Blijf lekker bij je eigen methode en geniet er van, als je verse bonen haalt en die maalt gaat je smaakbeleving al een sprong vooruit!

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
cryptapix schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:51:
[...]

Dat lukt grotendeels nog wel ja ;) Maar ik het doel waarvoor ik het bijhoud bereik ik ook met een vrij simpele notitie.
Standaardisatie heeft wel wat voordelen. Je traint jezelf om dingetjes een cijfer te geven en in een hokje te proppen en leer je wat je nu exact wel/niet lekker vind.

Zo'n stukje text is best subjectief en kan met de tijd veranderen.

Je zou ook nog cupping scoresheets (apps kunnen gebruiken, maar dat gaat voor een hoop personen net een stapje te ver. Kruisjes zetten op een flavorwheel is dan imho een redelijke instap naar standaardisatie.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Je vraagt het niet aan mij, maar het verschil tussen een mokapotje en een espresso apparaat is nogal groot. Beter gezegd: het geeft een heel ander eindresultaat, want het is een heel andere zetmethode.
Maar het verschil tussen zeg een rancilio silvia (of een gaggia classic pro of andere goede instapper) en een machine met een E61 groep (zoals de upgrade van @BlauweFles ), dat is alweer een heel stuk kleiner. Je moet het dan vooral hebben van betere consistentie. Espresso is nogal gevoelig voor diverse variabelen (zoals temperatuur, druk, maalgraad van de koffie, goede verdeling van het water door het filterbakje, etc). Hoe beter je al die variabelen onder controle kunt houden, waarvan een aantal dus binnen het apparaat, hoe consistenter/voorspelbaarder het eindresultaat.

Of iemand espresso, mokapot, french press, filter, noem maar op, prefereert, is een ander verhaal. Espresso is m.i. de enige manier om écht de koffie te proeven, althans, ik ben wel wat aan het spelen met andere zetmethodes, maar het is bijzonder lastig om daar echt dezelfde smaken mee naar voren te halen. Het smaakt al snel naar meer van hetzelfde, ongeacht de boon. Of in elk geval zijn de verschillen m.i. minder uitgesproken.

@Basfr ik hou het totaal niet bij, maar ben dan ook vooral nog een rondje aan het maken bij de verschillende roasters in Nederland en proefpakketten bestellen. Meestal geven ze zelf ook wel een smaakprofiel aan, en ik heb pas 1 soort gehad die ik echt niet lekker vond. De rest voldeed eigenlijk wel aan de verwachtingen/het opgegeven smaakprofiel, waarbij meestal ook van tevoren wel duidelijk is welke beter puur is, en welke ook goed met melk werkt.
Eigenlijk denk ik ook dat ik niet snel meer kilozakken van iets zal bestellen, meestal vind ik het juist wel fijn om elke paar dagen te switchen.
Als er eentje bij zit dit er echt uit springt, dan onthoud ik dat wel, en bestel ik daar wel meer van. Yirgacheffe (van brandzaak) bijvoorbeeld heb ik nu wel al minstens 2x een kilozak van gehad.
Wat dan wel weer leuk is als je zo'n kilozak hebt, is dat je dan wat meer kan gaan spelen met variabelen als temperatuur, maalgraad, verhoudingen, zettijd, etc. om het echt naar je wensen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Eerlijk gezegd moet ik altijd eerst wennen of de boon ontdekken wanneer ik een nieuwe boon ga proberen. En dat is vaak aan het eind van de kilo zak.

Herken jij dan meteen de smaken met proefpakketten @defusion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
__fred__ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:43:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga nog even door op mijn anaërobe avontuur. Helaas moet deze nog wel even ontgassen, dus drink ik in de tussentijd Bocca’s blend (die na al dat smaakgeweld nogal gewoontjes en plat overkomt)
Ow, wat jammer, deze is echt niet te zuipen. Anaeroob geeft altijd een smaakverandering die subtiel heel lekker kan zijn, maar deze gaat iets te ver richting rotting. Dan gecombineerd met een koffie die somehow zijn zuur niet is kwijtgeraakt door de fermentatie, maakt dat deze echt een soort tweede overheersende zure smaak erbij heeft. Totaal geen balans in de smaken. Shit, nou heb ik een kilo. Valt me tegen van friedhats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
vinpower schreef op zondag 4 april 2021 @ 07:13:
Herken jij dan meteen de smaken met proefpakketten @defusion?
De wat bredere termen dan, hoe specifieker het wordt, hoe verder gezocht ik het vaak vindt.
Maar bedoel vooral dat als je een basis idee hebt wat je lekker vindt, je op basis van de genoemde termen meestal prima kunt slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
__fred__ schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:26:
[...]

Ow, wat jammer, deze is echt niet te zuipen. Anaeroob geeft altijd een smaakverandering die subtiel heel lekker kan zijn, maar deze gaat iets te ver richting rotting. Dan gecombineerd met een koffie die somehow zijn zuur niet is kwijtgeraakt door de fermentatie, maakt dat deze echt een soort tweede overheersende zure smaak erbij heeft. Totaal geen balans in de smaken. Shit, nou heb ik een kilo. Valt me tegen van friedhats.
Temperatuur wat opkrikken al geprobeerd? Kan helpen met het zurige. Kan alsnog niet te zuipen zijn, maar een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 18:47
cryptapix schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:37:
[...]

Dan moeten je smaakpapillen ook wel goed ontwikkeld zijn. Ik kom niet veel verder dan omschrijvingen als “lekker, sterk, licht zurig”, “slap”, “als espresso goed, met melk minder” of “wel sterk, niet mijn smaak” :P

@Basfr zo schrijf ik het dus ook op :+ Ik drink enkel espresso of cappuccino. Mijn enige doel is om later nog te kunnen zien of ik de boon lekker vond en op basis daarvan te kiezen om ze wel of niet nogmaals aan te schaffen.
Gewoon beginnen met de middelste ring en samen met anderen invullen. Daar ontwikkel je je smaakvocabulaire mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:43
Ik zit te kijken naar een volautomaat ter vervanging van mijn Nespresso machine. Voor Corona dronk ik amper koffie thuis en was Nespresso eigenlijk best prima (nog geen 10 kopjes thuis per week). Door Corona werk ik veel thuis en blijft dit ook na Corona) daarom wil ik graag lekkere koffie drinken thuis.

Nu zoek ik een volautomaat en kwam ik uit bij Jura Ena 8 of Siemens EQ 6 (plus 100 - 600). Beiden komen goed naar voren, waarbij ik meer voorkeur heb voor de Jura vanwege het ontwerp. Qua onderhoud wint weer Siemens door de losse zetgroep.

Wat ik drink is koffie zwart en voor gasten Cappuccino en aparte uitgang voor heet water zou erg fijn zijn. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie bij de aanschaf van zo'n machine? Nu het ook lastig is om in het echt aan te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Mijn poging tot een paashaas. :+
Er is hier vast wel iemand die dat beter kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgkheXvQuxG92iCPLnuwokGmPek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9IhTmXNEhiEvGZ9hnXJpP5B.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
[...]

..
Haha. Dat was ook de reden dat ik dat potje op de foto had gezet!

Dankzij dit topic heb ik alle type machine gehad.
  1. Ouderwetse Filter koffie
  2. Nespresso
  3. Vol automaat
  4. Rancilio Silvia
  5. Lelit MaraX
Nespresso werd me te duur per kopje koffie. Vol automaat was leuk, maar kwaliteit uiteindelijk te laag. En hier toen veel gelezen over instap espresso machine. Dat was 3 - 4 jaar geleden.

Toen er vorig jaar iemand aangaf die Lelit te hebben wist ik al “dat wordt de volgende”. Niks mis met die Silvia, maar ik merk nu al dat ik hier makkelijker goede espresso mee zet.

Het verschil in prijs is natuurlijk bizar, maar het is inderdaad een hobby. Ik ben liefhebber van de Italiaanse koffie cultuur, espresso voor 1€ aan de bar. Thuis een eenvoudige mokka pot. Voor vakantie is het bij ons de standaard.

Maar thuis hebben we inductie en daar werkt hij niet op. Tja dan moet je toch iets ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@BlauweFles Ik mis een lever machine in dat lijstje. ;)

Niet dat het makkelijker wordt met bijvoorbeeld een La Pavoni Europicolla, maar daar leer je wel echt koffie mee zetten.

[ Voor 52% gewijzigd door Raymond P op 04-04-2021 12:16 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
defusion schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:53:
[...]

Temperatuur wat opkrikken al geprobeerd? Kan helpen met het zurige. Kan alsnog niet te zuipen zijn, maar een poging waard.
Heb ik inderdaad zojuist gedaan, maar heb mijn tanden gepoetst, dus moet nog even afwachten of dat helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 16:16
Beste koffieliefhebbers,

Sinds gisteren heb ik een Rocket Giotto V met een eureka mignon specialita. Erg blij mee en gisteren natuurlijk veel spelen en mijn eerste zak verse bonen er doorheen gedraaid. Vandaag bij de supermarkt een zak bonen gehaald om verder te proberen.

Ik kom nu met 18 gram in ongeveer 25 sec op +- 35 gram/60 mil. Koffie loopt vanaf +- 6 sec en lijkt prima. Alleen het malen neemt relatief veel tijd in beslag: ongeveer 20 seconden voor 18 gram (zowel met versgebrand als supermarkt bonen). Heeft iemand idee wat ik fout doe, hoor namelijk mensen die dat ook wel rond 10/12 sec halen.

Als voorbeeld heb ik een filmpje gemaakt van het zetten van de koffie. YouTube: espresso

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Niet online
Niks volgens mij. Ik heb hetzelfde met dezelfde molen. Doet er 10s over om 18gr te maken. Zal aan de bonen liggen denk ik.

Zolang je van 18 naar 38gr gaat in 25-30s is het goed. De maaltijd van de bonen is niet echt een ding.

Behalve dan als je de molen er op in wilt stellen. Met single dosen hoeft dat niet. Ik weeg eerst de bonen en ga die hoeveelheid malen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
danielrene schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:33:
Beste koffieliefhebbers,

Sinds gisteren heb ik een Rocket Giotto V met een eureka mignon specialita. Erg blij mee en gisteren natuurlijk veel spelen en mijn eerste zak verse bonen er doorheen gedraaid. Vandaag bij de supermarkt een zak bonen gehaald om verder te proberen.

Ik kom nu met 18 gram in ongeveer 25 sec op +- 35 gram/60 mil. Koffie loopt vanaf +- 6 sec en lijkt prima. Alleen het malen neemt relatief veel tijd in beslag: ongeveer 20 seconden voor 18 gram (zowel met versgebrand als supermarkt bonen). Heeft iemand idee wat ik fout doe, hoor namelijk mensen die dat ook wel rond 10/12 sec halen.

Als voorbeeld heb ik een filmpje gemaakt van het zetten van de koffie. YouTube: espresso

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de tips!
Maalsnelheid is volledig afhankelijk van de maalgraad. (Naast de fysieke eigenschappen van de molen, maar die zijn niet variabel). Hoe fijner een boon gemalen moet worden, hoe langer het duurt. De maaltijd in seconden is niet relevant.

Zo te zien zit je net wat te fijn qua maling, maar met supermarktbonen is sowieso lastig koffie zetten. Het gebrek aan crema suggereert oude bonen.

De onevenwichtige verdeling over de shots en de variaties in flow (sputters) suggereren channeling. Ik zou werken aan mijn puck preparation en een naked portafilter kopen zodat je de straal goed kunt bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 20:12
[...]

Ah, heb er net 250gr van gehaald omdat die van Keen zo lekker was.. misschien is ie bij mij beter.. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 08-10 22:25
Oeff dit soort apparaten (Rocket Giotto V, Lelit MaraX) zien er wel heel erg mooi uit hoor. Ik moet mijzelf beheersen om binnen 3 maanden mijn Silvia niet door te willen schuiven naar zoiets. Doel is om toch minimaal een jaar de Silvia aan te houden om de consistentie en alle variabelen etc goed onder de knie te krijgen.

Maar ik weet wel dat zoiets er ooit gaat komen. In ieder geval is dit een geweldig mooi topic.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Ik neem mijn woorden terug, op twee graden warmer en iets langere extractie tijd is ie heerlijk.

@danielrene ik kom zo met een step by step met wat foto's. Let niet op de zooi, heb net de koffie ingeregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
@Verwijderd haha zou erg fijn zijn, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:30
BlauweFles schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:07:
[...]

Het verschil in prijs is natuurlijk bizar, maar het is inderdaad een hobby. Ik ben liefhebber van de Italiaanse koffie cultuur, espresso voor 1€ aan de bar. Thuis een eenvoudige mokka pot. Voor vakantie is het bij ons de standaard.

Maar thuis hebben we inductie en daar werkt hij niet op. Tja dan moet je toch iets ;)
Er zijn voor mokkapotjes plaatjes te koop die ze geschikt maakt voor inductie.
Ook heeft bialetti een "nieuw"? model geschikt voor inductie. Deze heb ik ook en werkt perfect!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• __fred__
OK, komt ie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy47AxSx9EFwH5r7HsBSc6-OhGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPR05P2aFDmzytRh0sfnXJRm.jpg?f=fotoalbum_large

18.3 gram aan bonen gaan erin (de weegschaal sprong tussen 18.3 en 18.4) omdat ik ongeveer .3 gram aan verlies en retentie heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kebbkHCZFVaCQiqxgFxvmUVoBk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lshqQ8RD1vhqz6Yz4PHATykk.jpg?f=fotoalbum_large

Na malen blijft daar 18.0 gram aan over. Meestal doe ik de ring al om het filter om verlies te voorkomen, in dit geval vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFvuTkUl3ijI49ymhe-JKQPLkd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsZse5m6XQAe9VPENBLeOqM8.jpg?f=fotoalbum_large

Klontjes eruit halen met de WDT tool (zelf geknutseld). Nu wel de ring eromheen, want anders kun je zeker niet lekker roeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZu_fYhAUEkGu5NHCAC8G8CPyPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMnZ5rpbuRJixyENnZ9o8gCt.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeeltool om de koffie te verdelen. Koffie is nog niet verdeeld, tool moet nog gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ikDO-G6iTHpNNDCHYJqtiGQz9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNmO3gt9k17rOawSZwLVaukQ.jpg?f=fotoalbum_large

Tampen. Deze heeft een in-verend handvat dat je houvast geeft qua druk die je moet uitoefenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9bRFHThFBLAi0r9KFOA6y25sQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt0jn3i05TsswNPEZxEbMWFk.jpg?f=fotoalbum_large

Puk is gereed. Let op, dit is een IMS competitione B70 2T H24.5mm die maximaal 18 gram kan herbergen in een naked portafilter.

Video van de shot. Let op dat er geen channeling optreedt (sprietsende straaltjes plaatsvinden) en dat er een mooie tuit in het midden ontstaat. Zoals te zien 36 gram in grofweg 31 a 32 seconden (33 geeft de weegschaal aan, maar met telefoon kon ik weegschaal en machine niet tegelijk starten). Deze koffie is wat zurig, dus is 32 seconden perfect. Alles minder is me te zuur, alles meer is te overextracted.
Geen geluid bij de video, want mijn vrouw had de keukenmachine aanstaan en dat geluid overstemde alles.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OnIgRPI6Ggbw-hKdwKGla4Swlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlLyFSRIN8J1Nik97AzhJTW5.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat. Het kopje was smerig van het inregelen (koste me 3 kopjes die ik moest weggooien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Nu online
Je smerige kopje doet wel beetje afbreuk aan je werk ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
vinpower schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:03:
Je smerige kopje doet wel beetje afbreuk aan je werk ;)
Je hebt helemaal gelijk. Ik had natuurlijk voor de beautyshot even alles op moeten ruimen en een schoon kopje moeten pakken. O-) Maar jah, ik verdien mijn geld niet met slick youtuben, ik drink gewoon koffie.

[ Voor 11% gewijzigd door __fred__ op 04-04-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Nog een laatste foto: Zo ziet de puck er na het zetten uit. Helemaal heel nog en kurkdroog. Als er een gaatje ergens zit is er meestal duidelijke channeling geweest. Natte puck is geen probleem als je minder koffie dan bedoeld in de basket hebt gedaan, maar bij deze, die 18g als max pakt, heb je eigenlijk nooit een natte puck met normale extractietijden bij 18g. Nat bij 18g in deze basket betekent te fijn gemalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUv9ULWepmpu1K92oA7cvQEF25o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSiV8iM4XXpqM5gtEzO3hmBO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
@Verwijderd thanks! Mooi gedaan zo! Hoe groot is jouw tamper? Ik heb enkel nog de standaard meegeleverde tamper, die lijkt net wat te klein waardoor aan de rand koffie blijft zitten die niet getamd wordt. Zou dat het verschil kunnen zijn tussen 58 en 58.5 mm? Raar dat rocket dan niet helemaal juiste maat meelevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
danielrene schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:55:
@Verwijderd thanks! Mooi gedaan zo! Hoe groot is jouw tamper? Ik heb enkel nog de standaard meegeleverde tamper, die lijkt net wat te klein waardoor aan de rand koffie blijft zitten die niet getamd wordt. Zou dat het verschil kunnen zijn tussen 58 en 58.5 mm? Raar dat rocket dan niet helemaal juiste maat meelevert.
Ja, 58mm is vaak net te klein. Deze is net iets groter. Heb een vaste 58mm en die heeft ook meer ruimte aan de randen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 19:24
danielrene schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:55:
@VerwijderdHoe groot is jouw tamper?
offtopic:
Wat een persoonlijke vraag :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• __fred__
Josk79 schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:10:
[...]

offtopic:
Wat een persoonlijke vraag :/
Met 58,5 mm diameter zouden mijn ouders me Ron genoemd hebben en zou ik een ander beroep hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door __fred__ op 04-04-2021 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 16:57
[...]

Koffie was op 1 april gebrand toch, misschien dat iets langer wachten nog helpt? 3 dagen na branding is heel vers, zelf wacht ik vaak een weekje en sommige branders raden zelfs aan 2 weken te wachten. Of een ander recept, hogere temperatuur of langere doorloop wil ook nog wel eens helpen tegen overheersende zuren.

Zelf drink ik nu deze anaerobe gefermenteerde koffie. Als je het zakje open doet lijkt het wel alsof je zo'n pure raw chocolade reep ruikt. Heel erg lekker in de Hario switch filter. Geen chocolade meer, maar wel allerlei tropisch fruit en funky geur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBFoRIFFe5fI2-qBdfMxTPphr0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6ZBNRYafPEAXAukIPO4U7aI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:31
Termi schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:21:
Ik zit te kijken naar een volautomaat ter vervanging van mijn Nespresso machine. Voor Corona dronk ik amper koffie thuis en was Nespresso eigenlijk best prima (nog geen 10 kopjes thuis per week). Door Corona werk ik veel thuis en blijft dit ook na Corona) daarom wil ik graag lekkere koffie drinken thuis.

Nu zoek ik een volautomaat en kwam ik uit bij Jura Ena 8 of Siemens EQ 6 (plus 100 - 600). Beiden komen goed naar voren, waarbij ik meer voorkeur heb voor de Jura vanwege het ontwerp. Qua onderhoud wint weer Siemens door de losse zetgroep.

Wat ik drink is koffie zwart en voor gasten Cappuccino en aparte uitgang voor heet water zou erg fijn zijn. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie bij de aanschaf van zo'n machine? Nu het ook lastig is om in het echt aan te raken.
Met een Jura zit je altijd goed en qua onderhoud is het juist makkelijker doordat die zetgroep er niet uit kan. Er wordt wel eens geroepen dat dat meer vervuiling of zelfs schimmel oplevert, maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt en ik onderhield mijn oude C5 zelf. Ik heb de mijne recent door een E8 EB vervangen en dat is echt een aanrader.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
Nog een adviesvraagje :). Gebruiken jullie iets aan de bovenzijde om te voorkomen dat kopjes daar onnodig krassen? Ik kan mij voorstellen een rubber matje ofzo met gaten zodat hitte voldoende weg kan. Ik bedoel dus zoiets : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8HeHwGGGjv_eV_xro5PkBAJbWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqZQuwCA8kHuBfcHm6LRZqvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Merci!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 16:57
danielrene schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:27:
Gebruiken jullie iets aan de bovenzijde om te voorkomen dat kopjes daar onnodig krassen?
Ik gebruik niets, rekje staat altijd vol en ik zie de machine meer als gebruiksvoorwerp dan als sieraad. Krast ook niet heel erg naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Nu online
Ik gebruik daar een wat groter servet voor, niet de ideale oplossing :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Tjah, kopjes...

Bij mij ligt daar deeg te rijzen of een stuk vlees te rusten. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Raymond P schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:07:
Tjah, kopjes...

Bij mij ligt daar deeg te rijzen of een stuk vlees te rusten. :+
Harig vlees met vier pootjes hier als ik er geen kopjes opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
__fred__ schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:58:
OK, komt ie.

[Afbeelding]

18.3 gram aan bonen gaan erin (de weegschaal sprong tussen 18.3 en 18.4) omdat ik ongeveer .3 gram aan verlies en retentie heb.
Welke weegschaal is dit? Ik zoek geen smart scale (want ik gebruik de app dan toch niet) dus ben benieuwd welke deze is, misschien een goede balans tussen goedkoop (maar niet waterdicht) en smart scale :+
offtopic:
De bekende zilverkleurige Aliexpress weegschaal is hier kapot gegaan door waterschade :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
Nog een adviesvraagje :). Gebruiken jullie iets aan de bovenzijde om te voorkomen dat kopjes daar onnodig krassen? Ik kan mij voorstellen een rubber matje ofzo met gaten zodat hitte voldoende weg kan. Ik bedoel dus zoiets : [Afbeelding]

Merci!
Oh dear lord :X
Maat, ik zal je direct teleurstellen, binnen de kortste keren staan de krassen en deukjes in je apparaat O+
It’s all part of the experience :+

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hoort erbij, als je je verveelt kun je misschien eens opnieuw polijsten, maar vooral bovenop zou ik de krasjes maar gewoon accepteren en verbergen met meer kopjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Ik ben nu bezig met het overdruk ventiel, maar volgens mij heb ik t verkeerde rubbertje besteld (zie foto). Kan iemand me uitleggen wat t verschil is met en zonder gat? Ik dacht dat mijn oudere model met gat nodig had, maar t lijkt andersom. Wat is het verschil en wat werkt er precies anders in dit geval? Moet ik 1 nieuw ringetje bestellen met weer 6 euro verzendkosten? :')Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exc9gt9CxpVDmK9lLsQlE1s5wzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWjJQGNxzy9uE9bkGcl1gry1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Niekserr op 05-04-2021 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
ANdrode schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:19:
[...]

Welke weegschaal is dit? Ik zoek geen smart scale (want ik gebruik de app dan toch niet) dus ben benieuwd welke deze is, misschien een goede balans tussen goedkoop (maar niet waterdicht) en smart scale :+
offtopic:
De bekende zilverkleurige Aliexpress weegschaal is hier kapot gegaan door waterschade :+
https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Hij werkt ook prima op AAA eneloop oplaadbare batterijen. Mijn vorige had cr2032 en vrat die dingen ook nog eens.

[ Voor 10% gewijzigd door __fred__ op 05-04-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Niekserr schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:11:
Ik ben nu bezig met het overdruk ventiel, maar volgens mij heb ik t verkeerde rubbertje besteld (zie foto). Kan iemand me uitleggen wat t verschil is met en zonder gat? Ik dacht dat mijn oudere model met gat nodig had, maar t lijkt andersom. Wat is het verschil en wat werkt er precies anders in dit geval? Moet ik 1 nieuw ringetje bestellen met weer 6 euro verzendkosten? :')
Yep, het verschil werd ook aangetipt in die video waar ik naar linkte.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nog een adviesvraagje :). Gebruiken jullie iets aan de bovenzijde om te voorkomen dat kopjes daar onnodig krassen? Ik kan mij voorstellen een rubber matje ofzo met gaten zodat hitte voldoende weg kan. Ik bedoel dus zoiets : [Afbeelding]

Merci!
Op mijn beide Rocket's lag altijd dit (netjes op maat geknipt):
https://www.action.com/nl-nl/p/anti-slip-mat/

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Raymond P schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:39:
[...]

Yep, het verschil werd ook aangetipt in die video waar ik naar linkte.
Ja... inderdaad.. Ik vermoedde dat ik een oud type (V2) had en dat daar de o ring met een gat in zat. Stom natuurlijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:06

oscarwashere

"Very nice"

Merci!
Een simpel op maat geknipt anti-slip matje van de Action. Die gebruik ik ook hier en daar om het geluid van het trillen te dempen, bijvoorbeeld tussen de opvangbak en de waterbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:06

oscarwashere

"Very nice"

Nomad schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:49:
[...]

Op mijn beide Rocket's lag altijd dit (netjes op maat geknipt):
https://www.action.com/nl-nl/p/anti-slip-mat/
Oh zie nu deze hahah, ik heb precies hetzelfde dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielrene
@Nomad @oscarwashere Top heren, dat is precies wat ik zocht; thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 14:22

Ravhin

no <root>...

Nog een adviesvraagje :). Gebruiken jullie iets aan de bovenzijde om te voorkomen dat kopjes daar onnodig krassen?
Als je je kopjes altijd 'op zijn kop' neerzet ga je geen krassen krijgen :) het glazuur krast niet op RVS. Als je de bodem van het kopje vaak op één plek neerzet zal je wel de kenmerkende kringen ontwikkelen. Mijn kopjes staan al ruim te twee jaar ondersteboven op de warmhoudplaat en mijn RVS plaat is nog ' maagdelijk' ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Ravhin op 05-04-2021 21:16 . Reden: quote toegevoegd ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb vandaag mijn nieuwe philips EP3221/40 espresso machine binnengekregen. Ik kom van een Nespresso Inissia. Daarin deed ik DE Rood cups. Voor de nieuwe machine heb ik ook DE Rood bonen gekocht.
Een paar dingen; de deksel (aroma seal) sluit naar mijn idee slecht. Ik zou verwachten dat deze strak afsluit, maar ik kan m wel een paar milimeter heen en weer schuiven.
De eerste bak ging niet goed. Hij smaakte slap en was ook heel waterig. Tweede ging beter, maar ik vond de smaak vlak. Hoeveelheid bonen ingesteld van 2 naar 3. Daarvan werd t beter, maar nog steeds smaakte het meer als koffie dan als een espresso.
Ik heb de maalinstelling nog niet aangepast, want de manual zegt dat dat pas na ca een maand mag. Hij staat op ongeveer de helft (loopt van 1 tot 12).

Mijn vraag; heb ik te hoge verwachtingen? Moet de machine nog even inkomen? Of kan het zijn dat mn Nespresso apparaat een betere espresso zet dan de Philips?
Ik twijfel nu of dit gewoon niet mijn ding is, of dat ik te snel ben met mn oordeel en misschien een beetje te zenuwachtig doe.

Graag hoor ik van mensen die ook ervaring hebben met, het liefst, beide apparaten/koffie.

Overigens; de reden dat ik een nieuw apparaat heb gekocht is dat ik vind dat de Nespresso wel duur drinken is en erg veel afval veroorzaakt. Ik vind de koffie zelf erg lekker en had verwacht dat een espressomachine minstens zulke lekkere koffie kan zetten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
DirtyBird schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:04:
Ik heb vandaag mijn nieuwe philips EP3221/40 espresso machine binnengekregen.
Da's ook geen espresso apparaat, maar een volautomaat, hele foute marketing [Aangezien ze het zelf een espressoapparaat noemen bij Philips]
De eerste bak ging niet goed. Hij smaakte slap en was ook heel waterig. Tweede ging beter, maar ik vond de smaak vlak. Hoeveelheid bonen ingesteld van 2 naar 3. Daarvan werd t beter, maar nog steeds smaakte het meer als koffie dan als een espresso.
Ik heb de maalinstelling nog niet aangepast, want de manual zegt dat dat pas na ca een maand mag. Hij staat op ongeveer de helft (loopt van 1 tot 12).

Mijn vraag; heb ik te hoge verwachtingen? Moet de machine nog even inkomen? Of kan het zijn dat mn Nespresso apparaat een betere espresso zet dan de Philips?
Ik twijfel nu of dit gewoon niet mijn ding is, of dat ik te snel ben met mn oordeel en misschien een beetje te zenuwachtig doe.
Beter als dit gaat het niet worden, je zou kunnen proberen de Black Betty van Het Hoofdkwartier (Koffiebranderij) https://www.hoofdkwartier...e-koffiebonen-dark-roast/ te gebruiken, die geeft in onze volautomaat nog een beetje acceptabele koffie als je wat sterkers wenst. Ze hebben door de Arabica bonen 10% Robusta (donkerder gebrande bonen ook) gemengd, dat geeft een sterker uitgesproken smaak, prima bakje vond ik zelf.
Graag hoor ik van mensen die ook ervaring hebben met, het liefst, beide apparaten/koffie.

Overigens; de reden dat ik een nieuw apparaat heb gekocht is dat ik vind dat de Nespresso wel duur drinken is en erg veel afval veroorzaakt. Ik vind de koffie zelf erg lekker en had verwacht dat een espressomachine minstens zulke lekkere koffie kan zetten.
Tja, Nespresso neigt veel meer (qua sterkete, niet direct qua smaak) richting Espresso, de duurdere Jura apparaten kunnen een heel redelijke espresso simuleren, maar echt er op lijken, helaas, die is er echt nog niet.
Dan kom je toch in de regionen van een halfautomaat (een goede gebruikte Gaggia Classic van voor 2015 hoeft niet duur te zijn) en het voornaamste waar alle volautomaten op falen, een goede maal inrichting, een acceptable (horeca) molen (2e hands) kost ook geen arm en been, nieuw moet je boven de 300,-- grens zitten wat betreft de molen, allen daar onder kunnen niet voldoende fijn in klein genoeg stapjes malen om een betrouwbaar en goed smakend eindresultaat te behalen.
Maar veel winst is met je volautomaat ook echt al te halen met goede vers gebrande bonen kopen, succes gewenst in je speurtocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Maar een espresso zet je toch door een bonenmaling samen te persen en daar met 15 bar water doorheen te drukken?
Dat je met een goede kit een betere maling, persing, etc krijgt geloof ik graag.
Maar ik zou niet verwachten dat een 100 euro nespresso-apparaat, welke op 7-8 bar werkt, een betere bak zet dan een machine die verse bonen maalt en die wel op 15 bar werkt.
Daar moet ik dan toch nog wel winst in kunnen halen?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:37
DirtyBird schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:44:
Maar een espresso zet je toch door een bonenmaling samen te persen en daar met 15 bar water doorheen te drukken?
Dat je met een goede kit een betere maling, persing, etc krijgt geloof ik graag.
Maar ik zou niet verwachten dat een 100 euro nespresso-apparaat, welke op 7-8 bar werkt, een betere bak zet dan een machine die verse bonen maalt en die wel op 15 bar werkt.
Roos is heel fanatiek en serveert de soep op hogere temperatuur dan je hem consumeert ;)

Welke bonen heb je precies gekocht?

Want daar is winst in te halen (durf ik met zekerheid te zeggen) en met fijnere maling haal je er ook meer smaak uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
DirtyBird schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:44:
Espresso zet je met 9 bar, niet 15..
Meer druk is absoluut niet beter, het zijn gewoon twee totaal verschillende apparaten.
Een Nespresso cup bevat koffie, daar worden met (holle?) naalden gaten in geprikt waarna water onder druk door de capsule spoelt waardoor de koffie dus gezet word. Of dit een siroop is, of losse koffie danwel oplos korrels, geen idee.
Een volautomaat maalt bonen en plaatst die gemalen bonen in een soort patroon, waar met een zuiger water door heen geperst word. een stuk (technisch) ingewikkelder als een Nespresso doet, en waar zo ongeveer elke volautomaat op faalt is het te kleine te lichte malertje, maar ja een goede maler (nieuw) met goede schijven en weinig retentie zet je dan al snel richting de 1000,-- euro achteruit, en dan heb je de rest van het koffiezet apparaat er nog niet bij.
Als gezegd, ik heb horen verluiden dat de duurdere Jura apparaten een beter soort molen gebruiken, de rest maalt koffie, maar never nooit niet Espresso maalgraad, dat is gewoon niet haalbaar voor het type malertje dat ingebouwd zit.
Ik heb de volautomaat voor mijn vrouw, en visite, voor mijzelf een 2e hands Silvia (V1) met een 2e hands LA San Marco maler (SM97) zo hebben we beide wat wij graag drinken ;)
Maler en Espressoapparaat samen 350,- dus dat viel nog best mee, al lopen verse boontjes best in de papieren als je niet oplet, ze hebben ze tot ruim 100,-- de kilo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

418O2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:51:
[...]

Roos is heel fanatiek en serveert de soep op hogere temperatuur dan je hem consumeert ;)

Want daar is winst in te halen (durf ik met zekerheid te zeggen) en met fijnere maling haal je er ook meer smaak uit
In de nespresso deed ik deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0y56UQeQIXxFt6-Gk2cTc6bEwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4vA7RRC1b0grjCnkERCLQ9PM.jpg?f=user_large

En nu heb ik deze bonen erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxWRh1drDXGZEme_HQiHilnx-is=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BjAYFcocvTewiXp5i3iYWIUn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
418O2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:51:
[...]

Pardon? Omdat ik een volautomaat niet een espressoapparaat wil noemen? Dat is het gewoon niet, en je kunt er ook geen espresso mee maken..

Kijk, dat schreef ik ook al, verse bonen, proefpakketten van diverse branders aanschaffen en uit proberen, daar is winst te halen, maar komt het in de buurt van espresso? Nee, en daar hoef je niet fanatiek voor te zijn, enkel realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Zijn dat geen koffie- IPV espressobonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
RoosW schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:05:
[...]

Pardon? Omdat ik een volautomaat niet een espressoapparaat wil noemen? Dat is het gewoon niet, en je kunt er ook geen espresso mee maken..

[...]

Kijk, dat schreef ik ook al, verse bonen, proefpakketten van diverse branders aanschaffen en uit proberen, daar is winst te halen, maar komt het in de buurt van espresso? Nee, en daar hoef je niet fanatiek voor te zijn, enkel realistisch.
Je posts leest alsof je er nooit een fatsoenlijke kop koffie uit zal krijgen. Zo heftig is het allemaal ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Tja, dat hangt van je wensen af, mensen zat die het uitstekende koffie zullen vinden, maar de vraag was espresso, en daar antwoord ik dus ook op.
Met goede bonen (en geloof me, dat is best zoeken voor je vindt welke goed werken bij jouw machine) kom je een heel eind, maar espresso wordt het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
RoosW schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:09:
Tja, dat hangt van je wensen af, mensen zat die het uitstekende koffie zullen vinden, maar de vraag was espresso, en daar antwoord ik dus ook op.
Met goede bonen (en geloof me, dat is best zoeken voor je vindt welke goed werken bij jouw machine) kom je een heel eind, maar espresso wordt het niet.
Ik denk dat dirtybird iets andere verwachtingen heeft dan jij :) en dat er uit een apparaat dat minder kost dan jouw (of mijn) maler mindere espresso komt dan optimaal, zal hem niet verbazen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:26
RoosW schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:33:
[...]

Da's ook geen espresso apparaat, maar een volautomaat, hele foute marketing [Aangezien ze het zelf een espressoapparaat noemen bij Philips]
Kijk voor de gein eens bij de Mediamarkt of coolblue onder het kopje 'espressomachines' ;)
In de volksmond zijn espressomachines gewoon bonenmachines.
Onder koffieapparaten worden dan weer de filter/pad/cup machines verstaan.

Dat een volautomaat ruk is ben ik het niet mee eens. True, de kwaliteit van een espresso zal niet echt te vergelijken zijn met een halfautomaat, maar er komt prima drinkbare koffie uit zo'n ding.
Ik denk dat de gemiddelde maler die hier voorbij komt al duurder is dan veel volautomaten, dus een eerlijk vergelijk is het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 20:49
418O2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:16:
[...]

Ik denk dat dirtybird iets andere verwachtingen heeft dan jij :) en dat er uit een apparaat dat minder kost dan jouw (of mijn) maler mindere espresso komt dan optimaal, zal hem niet verbazen
Precies.
Je kunt uit een volautomaat best prima koffie halen ook espresso.
Er zijn wel wat variabelen die @DirtyBird zal moeten uitproberen.
Ten eerste de koffiebonen.
Gebruik dus geen (relatief) goedkope supermarkt bonen maar vers gebrande koffiebonen.
Kost meer maar je hebt ook betere kwaliteit.
Verder de maling goed instellen dus waarschijnlijk fijner malen dan nu ingesteld staat.
Als het kan ook nog wat experimenteren met de water temperatuur als deze in te stellen valt plus de koffiesterkte en water hoeveelheid.
Daarmee moet het echt lukken een goede espresso/lungo/cappuccino te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
DirtyBird schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had het over vers gebrande bonen maar als je DE wilt proberen kun je ook de DE espresso koffiebonen kiezen. Veel beter geschikt om espresso/lungo mee te zetten dan DE rood.
https://www.de.nl/producten/koffiebonen/de-cafe-espresso/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:40
Ik heb vandaag mijn nieuwe philips EP3221/40 espresso machine binnengekregen. Ik kom van een Nespresso Inissia. Daarin deed ik DE Rood cups. Voor de nieuwe machine heb ik ook DE Rood bonen gekocht.
Een paar dingen; de deksel (aroma seal) sluit naar mijn idee slecht. Ik zou verwachten dat deze strak afsluit, maar ik kan m wel een paar milimeter heen en weer schuiven.

Hey, laat je niet gek maken hoor :)!

Ik heb een voorloper van deze machine en hij zet lekkere koffie en espresso! Ik zou zelf de maalgraad gewoon alvast wat lager zetten (bij mij staat die bij de schaal van fijn (1 tot grove 5, op stand 2. En neem eens wat sterkere bonen. Een budget merk waar ik erg tevreden mee ben is https://www.gwoon.nl/product/gwoon-koffiebonen-dark/ te koop bij bv. de Coop, Jumbo of Picnic.

[ Voor 3% gewijzigd door r.e.s op 06-04-2021 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Maar probeer ook eens smaakvollere bonen. Ik ging ook altijd voor dark roast en zulke ongein, maar er zijn ook bonen met meer smaak.

Gebrand.nl heeft vanaf 16 euro per kilo ook versgebrande bonen, kan je ook eens proberen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• __fred__
De reden waarom een volautomaat geen espresso kan zetten is niet alleen de kwaliteit van de maler. Er zijn kantoormachines met stalen maalwerken die prima geschikt zijn om espresso te malen, maar toch komt daar ook geen espresso uit.

De grootste reden is consistentie. Een goede espresso zetten vereist handwerk. De gemalen koffie moet de juiste tegendruk geven om ongeveer 25 tot 30s doorlooptijd bij 9 bar te bereiken, dan vindt optimale extractie plaats zodat de espresso ook lekker is.

Zoals bekend heeft vochtigheidsgraad, leeftijd van de bonen, verloop van het maalwerk, temperatuur allemaal invloed op de doorloopsnelheid en moet je dus bij espresso elke keer de maalgraad bijregelen. Het is onmogelijk om een volautomaat te maken die consistent een acceptabele espresso geeft als de gemalen koffie de tegendruk moet verzorgen.

Dus in een volautomaat is er een klein gaatje in de zetgroep richting de uitgang dat de tegendruk verzorgt. Ineens maakt het niet meer uit hoe fijn je de koffie maalt, het gaatje zorgt voor 25-30 seconden extractie. Er wordt alleen wel eens stuk minder opgelost, doordat het contactoppervlak van de koffie veel kleiner is (fijner malen, meer contactoppervlak). Hoe fijner je maalt, hoe beter de extractie is (gemeten in %TDS, Total Dissolved Solids, met zo'n tool). Met een volautomaat kun je nooit op het niveau van espresso komen, want als de tegendruk van de koffie exact ok is, is er te weinig resterende druk om nog de uitgang op tijd te bereiken.

Koffie uit een volautomaat heeft dus altijd een lagere TDS dan espresso uit een espressomachine. Probeer je dezelfde TDS te halen, dan extraheer je niets meer, of duurt het 3 minuten en heb je bittere meuk.

Lagere TDS = minder sterk = geen espresso.

Nespresso is een heel speciaal verhaal. Het mysterie is nog steeds niet helemaal opgelost. Nespresso gebruikt ten eerste gemiddeld 5.5g koffie per cup (uitschieters tot 7g. Deel maar eens aantal g op een doosje, gedeeld door het aantal cups), wat minder is dan de gemiddelde espresso, maar haalt daarmee relatief hoge TDS waarden met een doorlooptijd tussen de 17 en 25s, wat in een normale machine te kort zou zijn. Brew ratio is gemiddeld 1:4.5, wat voor een espresso te weinig is, maar 5.5g koffie zet 25g espresso met een acceptabele TDS.

Gebruik je aftermarket cups, dan zul je zien dat bijna geen enkele cup dezelfde TDS haalt. Reden daarvoor vermoed men, is het feit dat nespresso speciale walsen gebruikt om te malen, in plaats van normale conische schijven of platte schijven (die normale koffiemolens gebruiken). De distributie van de partikelgrootte is anders.

Er is genoeg reden om aan te nemen dat nespresso eindeloos tweakt tot ze een acceptabele smaak en TDS hebben bij zo weinig mogelijk koffie in een cup. Hebben ze eenmaal een werkend recept, dan kan elke machine over de hele wereld dat recept eindeloos herhalen, omdat ze alle variabelen onder controle hebben.

Vergelijk dat met je philips, en je weet dat die nooit de TDS niveaus van nespresso kunnen halen, omdat ze simpelweg geen controle hebben over de koffieboon, de hoeveelheid en de maalgraad.

Maar... Door fijner te malen en meer koffie te doseren heb je kans dat je uiteindelijk sterker uitkomt dan nespresso omdat nespresso een motivatie heeft om zo weinig mogelijk koffie te doseren. Hopelijk zit je dan nog wel op extractietijden die ervoor zorgen dat het niet te bitter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Zucht, per ongeluk quote ipv wijzig gedaan, en dan wil dit niet meer weg.

[ Voor 97% gewijzigd door __fred__ op 07-04-2021 09:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
In de 20+ jaar dat ik met espresso bezig ben zijn mij twee dingen zeer duidelijk geworden.

1: Er zit een enorm gat tussen personen met onderontwikkelde smaakpapillen en fijnproevers.
2: Koffie uit een volautomaat vind ik nooit lekker.

Voor een flink deel van de Nederlanders houdt het gewoon redelijk snel op als het om smaakbeleving gaat. En hoewel dat hier wel eens vergeten wordt is dat ok en mogen imho die verschillen wel gerespecteerd worden. :)

Zolang er geen universele standaard definitie van espresso is kan er ook gewoon espresso uit een volautomaat komen.
Je kan dan verder discussiëren over wat een goede espresso is, maar zie 1. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Raymond P schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:35:
In de 20+ jaar dat ik met espresso bezig ben zijn mij twee dingen zeer duidelijk geworden.

1: Er zit een enorm gat tussen personen met onderontwikkelde smaakpapillen en fijnproevers.
2: Koffie uit een volautomaat vind ik nooit lekker.

Voor een flink deel van de Nederlanders houdt het gewoon redelijk snel op als het om smaakbeleving gaat. En hoewel dat hier wel eens vergeten wordt is dat ok en mogen imho die verschillen wel gerespecteerd worden. :)

Zolang er geen universele standaard definitie van espresso is kan er ook gewoon espresso uit een volautomaat komen.
Je kan dan verder discussiëren over wat een goede espresso is, maar zie 1. :)
Eens, maar brew ratio's verder dan 1:3 noemen de meeste mensen geen espresso meer. Overigens wel interessant om de heilige 1:2 af en toe te verlaten. Als je niet de perfecte molen hebt, of niet de perfecte machine met preinfusie of pressure profiling dan is maar de vraag of je in 25 tot 30s genoeg koffie kunt extraheren, zeker omdat we tegenwoordig lichter gebrande koffies drinken.
Langer door laten lopen, iets grover malen en richting 1:3 gaan kan dan zomaar in 35s een koffie opleveren die slapper is, maar veel beter drinkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:00
Hola!
Wij willen binnenkort afstappen van onze Nespresso en voor een bonen machine gaan.We drinken vooral lungo of de nespresso versie hiervan in ieder geval en vinden het gemak van een nespresso wel erg fijn.
De smaak van Nespresso is ook helemaal prima.

We willen over gaan op bonen om van de cupjes af te zijn en ook is onze nespresso niet helemaal optimaal meer (soms weinig/geen koffie, soms waterige koffie).

Als ik kijk naar bonenmachines vergelijkbaar met Nespresso koffie, waar zou ik dan op uit komen? Mijn schoonouders hebben de Delonghi ECAM22.110.B en ik kijk dan ook naar deze.. zijn er nog andere tips vanuit die jullie (experts) met een max budget van €500,- (zou zat moeten zijn om vergelijkbare koffie te krijgen toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@__fred__
Och, 'standaard' drink ik 14.3gr in, 50gr uit en noem ik een dubbele espresso. Varieert uiteraard met boon/blend.
Tegenwoordig is dat wel vaker een 50gr in, 750gr uit. Ik geniet van het mondgevoel bij een 1:1 of 1:1.5 maar er zijn zo veel meer subtiele tonen die je gewoon niet tegelijk kan hebben bij het zetten van een espresso.

Met pressure (en vooral temperature) profiling kan je absoluut leuke dingen doen, als jij een goed kopje neerzet met 35s doorlooptijd dan is dat toch prima?
Als je op dat niveau bezig bent dan ben je eigenlijk stiekem de (standaard) halfautomaat ook wel ontgroeid. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 08-10 20:12
DirtyBird schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:03:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn advies was altijd:

1. Maalgraad zo fijn mogelijk
2. Koffie dosis op maximaal
3. Temperatuur op maximaal
en eventueel
4. koffie hoeveelheid (in je kopje) omlaag

Denk als je daarmee begint dat je een heel eind komt.

Begrijp niet helemaal waarom je de molen nog niet zou mogen verstellen. Voor de zekerheid zou je de bonen er uit kunnen halen en dan leeg verstellen, dan loop je helemaal geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Hercul3s schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:31:
[...]

Begrijp niet helemaal waarom je de molen nog niet zou mogen verstellen. Voor de zekerheid zou je de bonen er uit kunnen halen en dan leeg verstellen, dan loop je helemaal geen risico.
Een metalen maalschijf moet ingemalen worden. De eerste paar honderd koppen koffie blijf je verstellen, omdat de schijven op elkaar inslijten. Extractie is ook nog niet optimaal. Geen idee of dit bij keramiek evt. ook zo is, en of deze machine keramische schijven heeft, maar kan me hetzelfde voorstellen.

Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je ze niet gewoon kan verstellen, alleen wellicht moet je die eerste paar honderd koppen weer wat terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
__fred__ schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:17:
[...]

Een metalen maalschijf moet ingemalen worden. De eerste paar honderd koppen koffie blijf je verstellen, omdat de schijven op elkaar inslijten. Extractie is ook nog niet optimaal. Geen idee of dit bij keramiek evt. ook zo is, en of deze machine keramische schijven heeft, maar kan me hetzelfde voorstellen.

Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je ze niet gewoon kan verstellen, alleen wellicht moet je die eerste paar honderd koppen weer wat terug.
De Philips die bedoeld wordt heeft keramische schijven.
Je kunt deze dus gewoon verstellen, alleen wel als de molen draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoppyF
418O2 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:34:
Maar probeer ook eens smaakvollere bonen. Ik ging ook altijd voor dark roast en zulke ongein, maar er zijn ook bonen met meer smaak.

Gebrand.nl heeft vanaf 16 euro per kilo ook versgebrande bonen, kan je ook eens proberen
Bij Fascino heb je al echt vers gebrande koffie vanaf €11,75 de kilo.
Weliswaar de budget lijn.
https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials

Voor €16,49 per kilo heb je de Overstock wat een keuze is uit de rest van het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben ermee geholpen. Tijd voor uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:56

Ik heb ook een Philips volautomaat. Welke bonen gooi je er in?
Ik heb de maalgraad meteen op z’n fijnst gezet. Het duurde wel een bak of 10-15 voordat het goed begon te smaken. Ik vind de yirgacheffe boon van de brandzaak het beste resultaat geven hier :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 18:47
Kom op jongens:TDS is toch geen maat voor lekkere koffie en verse bonen is niet hetzelfde als goede kwaliteit. Ga nou eerst eens bewust proeven : Dan kom je er achter wat voor jou een koffie maakt waar je gelukkig van wordt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
DirtyBird schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:35:
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik ben ermee geholpen. Tijd voor uitproberen.
Succes :) probeer wel eens wat vers gebrands, al is het de goedkoopste van fascino of gebrand, kan echt veel verschil maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niekserr
Hehe, ik ben bijna klaar met alles reviseren van mijn Silvia. Morgen nog even een manometer lenen om hem af te stellen op 9 bar en dán kan het echt beginnen! Oh en nog een maler kopen maar dat wordt een nieuwe eureka mignon manuale tenzij ik nu nog iets goeds op marktplaats zie :p.

Nu nog een laatste vraag! Ik heb net de sierkap vervangen van de zetgroep, maar de boutjes die deze vastschroeven aan het rvs plaatje botsen met de onderplaat van de Silvia zoals jullie zien op de foto. Is dit een designfout of weer een fout van mij? Er is namelijk geen gat waar ze doorheen moeten zoals te zien is op de andere foto! Die zouden dan ongeveer naast de bout van de boiler moeten zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4G21raxiu9ls6JxMQB57PMi0jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmnwQr64Vhm27fKuKzg1vipT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8QQFcUcoR-Cfzg5CDvm2yd4KwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8phFeO2EE4B2DZuwGcQkg7P.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 21:53

headout

Oi oi!

Niekserr schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:49:
Oh en nog een maler kopen maar dat wordt een nieuwe eureka mignon manuale tenzij ik nu nog iets goeds op marktplaats zie :p.
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11301
Als je snel bent, een Manuale voor €150. Er lijkt wel al een koper te zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Niekserr Dat is een montagefoutje van jou. ;)
Ik weet niet meer exact hoe het zat, maar heb hetzelfde gehad met de onderdelen die er al op zaten.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekserr
headout schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:05:
[...]

https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11301
Als je snel bent, een Manuale voor €150. Er lijkt wel al een koper te zijn overigens.
Bedankt, maar had deze al gezien op marktplaats. Kreeg echter geen reactie van de verkoper :').
Raymond P schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:25:
@Niekserr Dat is een montagefoutje van jou. ;)
Ik weet niet meer exact hoe het zat, maar heb hetzelfde gehad met de onderdelen die er al op zaten.
He, ik lijk er toch net niet mee weg te komen. Nog maar even een keer loshalen dan.

Nog bedankt voor de tip om de boiler te reviseren trouwens. In eerste instantie vond ik weinig kalk in het opv dus twijfelde om het te doen, maar er zat toch een hoop zooi in
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jx_5o9WWw1drbCvcjIZPP9zBus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv3DtN4wfp9aqcSMH17kQ5OD.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 77 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1