Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 08:26
Ik volg dit topic nou al een tijdje en het begint wel te kriebelen om een half automaat aan te schaffen (Gaggia / Silvia). Maar twijfel om het nieuw aan te schaffen of een 2e hands model. @Niekserr, je hebt inmiddels aardig wat gesleuteld aan de machine. Is het allemaal prima te doen? Ik ben niet de meest handige... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 20:33
_Piv0 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 04:30:
Ik volg dit topic nou al een tijdje en het begint wel te kriebelen om een half automaat aan te schaffen (Gaggia / Silvia). Maar twijfel om het nieuw aan te schaffen of een 2e hands model. @Niekserr, je hebt inmiddels aardig wat gesleuteld aan de machine. Is het allemaal prima te doen? Ik ben niet de meest handige... ;)
Ja hoor, het is allemaal vrij goed te doen. Drtrading heeft erg goede filmpjes op YouTube staan over het reviseren van de meest voorkomende modellen. Ik liep er alleen soms tegen aan dat ik bepaalde maten steeksleutels niet had of een verkeerd ringetje besteld had :p . Ik ben zelf voor een tweedehands gegaan omdat mij dit te veel geld scheelde om in te stappen. Een nieuwe gaggia classic met een eureka maler kost je zo €700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hah, dat is wat er overgebleven is ná goed ontkalken neem ik aan?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
Raymond P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 07:44:
Hah, dat is wat er overgebleven is ná goed ontkalken neem ik aan?
Ná goed ontkalken inderdaad. Nou waren die gunks ook zo groot dat ze er natuurlijk ook niet allemaal uit kunnen door een klein buisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:25
Keuzes keuzes, het kan soms ingewikkeld worden in je hoofd ;)

Ik heb nu een Rancilio Silvia (V1), bevalt op zich prima, zeker nu ik drie portafilterhouders heb (ehh 4 als ik de naked ook meetel), meerdere espresso produceren is nu haast sneller als met de volautomaat (tot ik de houders moet uitspoelen en afdrogen).

Ik merk wel kleine zaken, variabele kwaliteit (niet echt extreem, maar merkbaar) van de gezette espresso (temperatuur schommelingen?) en ik vermoed een te hoge druk, maar de Silvia heeft geen enkele controle op beide, iets dat ik node mis (meten is weten ten slotte).

Nu kan ik twee kanten op, een andere machine aanschaffen (2e hands) die wel deze voorzieningen heeft, of een algehele restauratie beurt loslaten op mijn Silvia, met isolatie, PID inbouw en misschien ook waterpeil, en drukmeter toevoeging.

Ik wou max zo rond de 700,- / 850,- uitgeven aan een andere machine, maar vermoed dat een grote onderhoudsbeurt met PID, isolatie en overige ook niet erg goedkoop zal zijn (rond de 400,-/500,-?)
Liefst zou ik zo een beurt zelf doen, maar mijn lichamelijke problemen zijn een grote 'NEE' in dat opzicht.
Wat tegen een opknappen en upgraden spreekt van de Silvia, is dat ik mijzelf een beetje ken, de upgrade kriebels komen vanzelf weer boven.
Als zo een upgrade afdoende is, in vergelijking met een Rocket of ECM of waar ik ook tegenaan mag lopen?
En 2e hands op marktplaats, of naar een reparatiebedrijf en kijken wat zij te koop hebben op het gebied van gebruikte machines?

Hopelijk kan iemand me een zinnige zet in de een of de andere route geven, ik sta al een tijd te twijfelen op deze tweesprong :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 20:12
RoosW schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:47:

Ik heb nu een Rancilio Silvia (V1), bevalt op zich prima, zeker nu ik drie portafilterhouders heb (ehh 4 als ik de naked ook meetel), meerdere espresso produceren is nu haast sneller als met de volautomaat (tot ik de houders moet uitspoelen en afdrogen).

Ik merk wel kleine zaken, variabele kwaliteit (niet echt extreem, maar merkbaar) van de gezette espresso (temperatuur schommelingen?) en ik vermoed een te hoge druk, maar de Silvia heeft geen enkele controle op beide, iets dat ik node mis (meten is weten ten slotte).

Nu kan ik twee kanten op, een andere machine aanschaffen (2e hands) die wel deze voorzieningen heeft, of een algehele restauratie beurt loslaten op mijn Silvia, met isolatie, PID inbouw en misschien ook waterpeil, en drukmeter toevoeging.

Ik wou max zo rond de 700,- / 850,- uitgeven aan een andere machine, maar vermoed dat een grote onderhoudsbeurt met PID, isolatie en overige ook niet erg goedkoop zal zijn (rond de 400,-/500,-?)
Liefst zou ik zo een beurt zelf doen, maar mijn lichamelijke problemen zijn een grote 'NEE' in dat opzicht.
Wat tegen een opknappen en upgraden spreekt van de Silvia, is dat ik mijzelf een beetje ken, de upgrade kriebels komen vanzelf weer boven.
Als zo een upgrade afdoende is, in vergelijking met een Rocket of ECM of waar ik ook tegenaan mag lopen?
En 2e hands op marktplaats, of naar een reparatiebedrijf en kijken wat zij te koop hebben op het gebied van gebruikte machines?

Hopelijk kan iemand me een zinnige zet in de een of de andere route geven, ik sta al een tijd te twijfelen op deze tweesprong :D
Ik zou dan toch overwegen om naar een E61 machine te gaan. Vooral boiler grootte en temp stabiliteit win je daar veel mee en het staat ook nog goed in de keuken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@RoosW Als je zo een revisie inclusief mods niet zelf doet dan lopen de kosten buitenproportioneel op.
(De verrassingen die een Silvia kan geven verdwijnen wel met een PID en isolatie.)

Op naar E61 Faema en rotary pump zou ik zeggen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:46
Fromz schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:02:
[...]

Inmiddels wat proefpakketten besteld en elke dag met de hand aan het malen, sindsdien de filtermachine en DE niet meer aangeraakt. Nu is het malen telkens geen ramp, maar automatiseren zou wel fijn zijn. Het is best een Rabbithole om zelf in te verdwalen, welke tips zijn er voor een machine a 200 euro? Dus bonen erin kieperen en zelf alleen het kopje eronder te zetten.
Maandje verder en nog geen stap verder. Ik heb zitten kijken naar instap volautomaten, is er iemand die ervaring heeft met de kwaliteit van een kop koffie (dus geen espresso of cappuccino oud) uit deze (Philips 2200 of de’longhi dimatica )machines?
Een cappuchino kan ik wel waarderen maar omdat nu alleen nog maar te gaan drinken..

Keuzes keuzes keuzes, maar goed het topic heeft ook niet voor niets 100+ pagina’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:24
Fromz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:39:
[...]

Maandje verder en nog geen stap verder. Ik heb zitten kijken naar instap volautomaten, is er iemand die ervaring heeft met de kwaliteit van een kop koffie (dus geen espresso of cappuccino oud) uit deze (Philips 2200 of de’longhi dimatica )machines?
Een cappuchino kan ik wel waarderen maar omdat nu alleen nog maar te gaan drinken..

Keuzes keuzes keuzes, maar goed het topic heeft ook niet voor niets 100+ pagina’s.
Je zou eens wat reviews kunnen bekijken bij Coffeeness, daar testen ze ook goedkopere machines en ik ben zelf wel gecharmeerd van hun testen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 20:49

Profitec Pro 300 misschien?
Zo goed als nieuw voor €1140 ongeveer.
https://www.bol.com/nl/p/...machine/9200000092758314/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
Fromz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:39:
[...]

Ik heb onlangs mijn EP1200 series verkocht van Philips. Een volautomaat is wel gewoon een stuk beter dan filterkoffie bijvoorbeeld en het is natuurlijk bijzonder makkelijk en snel om koffie te maken. Ik vond het wel een herrie ding overigens, de malers in de goedkopere modellen zijn echt wel luid dus daar moet je wel tegen kunnen (iemand die praatte in de woonkamer was niet te verstaan zeg maar :P ). Zelf heb ik nu wel de overstap gemaakt op een espresso machine maar dat is een persoonlijke keuze.

HET nadeel vond ik overigens de zetgroep. Philips zal (denk ik) in de meeste machines in dit prijsbereik dezelfde zetgroep gebruiken die je kunt verwijderen om schoon te maken etc. Wat ik hiermee had is dat als ik even niet oplette, de koffie deponeer bak vol zat en door de machine alles door de zetgroep werd gekatapulteerd. Dat is gewoon niet fijn om schoon te maken gezien de zetgroep grootendeels plastic is met overal ribben in de constructie en dus veel plekjes waar je het niet makkelijk kan schoonmaken.

Ook kon je bij het apparaat poeder erin doen via de bovenkant voor een enkele kop koffie als je dat wilde. Hier bleef alleen altijd wat poeder in deze hopper haken / plakken / wat dan ook, wat leidde tot schimmel als je veel bonenkoffie zet omdat er altijd waterdamp doorheen trok :| .

Ik zou dus als ik jou was kijken naar een model waar de zetgroep is ingebouwd, dat geeft een stuk minder troep (denk ik), maar dit is natuurlijk gebaseerd op mijn ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 14:22
Leuk om jouw visie te lezen :)

Mijn advies zou juist zijn om een apparaat met uitneembare zetgroep te kopen, gezien mijn ervaringen met bijvoorbeeld Jura machines zonder uitneembare zetgroep juist heel smerig werden van binnen. Toch even een koffieboontje of poeder wat ergens blijft hangen, dat genereert schimmel en past langzaamaan de smaak aan van de koffie.

De meeste mensen zien de binnenkant toch niet, gezien ze het onderhoud vaak niet zelf doen. Ik heb van onder andere mezelf en een aantal vrienden wat onderhoud gedaan op oudere Jura apparaten, en in alle gevallen werd (na een aantal jaren van geen onderhoud) altijd wel schimmel en rotzooi gevonden waar mensen niet frisser van gingen kijken. Sterker nog, ze vonden de koffie heel anders smaken na een schoonmaakbeurt, dat met dezelfde bonen. Geeft wel aan dat die schimmel wel iets met de smaak deed ;)

Mijn voorkeur gaat dus juist naar een uitneembare zetgroep en deze regelmatig schoonmaken, ik ben tevreden gebruiker van Nivona sinds een paar jaar, die geven ook zelf aan wanneer de bak geleegd mag worden en wanneer de zetgroep gereinigd mag worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door NeoPhire op 08-04-2021 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Niekserr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:29:
Een volautomaat is wel gewoon een stuk beter dan filterkoffie bijvoorbeeld en het is natuurlijk bijzonder makkelijk en snel om koffie te maken.
Met de jouw 2e statement ben ik het eens, maar wat je over filter koffie zegt is meer jouw mening ;) . Ik denk dat je met fatsoenlijke bonen en genoeg ervaring met een hario v60 filter je makkelijk elke volautomaat verslaat, omdat je zoveel meer controle hebt tijdens het koffie zetten. @__fred__ heeft in zijn post mooi uitgelegd hoe een volautomaat te werk gaat. De koffiezet methode is meer een smaak ding, maar hoe je de methode uitvoert maakt het verschil, bijvoorbeeld volautomaat vs half automaat en filterkoffie apparaat vs manual pour over.
Fatsoenlijk gezette filter koffie is heerlijk, als je het nog niet geprobeerd hebt een echte aanrader (zelf bereiden of in een café, zover dat mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-10 19:40
Ik merk dat ik mijn Rancilio Silvia en Eureka Specialita na twee maanden eigenlijk zelden meer gebruik en elke keer mn koffie vanwege gemak uit de volautomaat haal. Dus aangezien het toch wel een prijzige aanschaf was ga ik er toch maar afstand van doen. Als iemand nog een mooie starterset zoekt, ze staan (met pijn in mijn hart) op V&A :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Zawaponga schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:12:
[...]

Met de jouw 2e statement ben ik het eens, maar wat je over filter koffie zegt is meer jouw mening ;) . Ik denk dat je met fatsoenlijke bonen en genoeg ervaring met een hario v60 filter je makkelijk elke volautomaat verslaat, omdat je zoveel meer controle hebt tijdens het koffie zetten. @__fred__ heeft in zijn post mooi uitgelegd hoe een volautomaat te werk gaat. De koffiezet methode is meer een smaak ding, maar hoe je de methode uitvoert maakt het verschil, bijvoorbeeld volautomaat vs half automaat en filterkoffie apparaat vs manual pour over.
Fatsoenlijk gezette filter koffie is heerlijk, als je het nog niet geprobeerd hebt een echte aanrader (zelf bereiden of in een café, zover dat mogelijk is).
Absoluut, ik heb misschien niet duidelijk vermeld dat ik over het standaard filterkoffie apparaat met DE rood bij 95% vd nederlanders praat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2W-AZK4Ek4Way8VMOpvViaXe_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wlb6Ml7chjip03L3TxfA4FU6.jpg?f=user_large

Zo eentje bedoel je? Zeer fatsoenlijke machine hoor.
Zelf heb ik liever DE rood uit een moccamaster dan Lidl koffiebonen uit een volautomaat van dezelfde (of dubbel) de prijs.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:35

DirtyBird

Praktiserend denker

Via de ING rentepuntenwinkel kun je nu 40% korting krijgen op een aantal volautomaten van philips (ook als kado te geven).
Zo heb ik mn ep3221/40 voor 270 gekocht.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:02
Smaak is persoonlijk, ik heb juist een filter apparaat gekocht omdat ik nooit echt lekkere koffie uit volautomaten heb gehad. Ik heb de Sage precision brewer nu iets meer dan 2 weken en drink weer met veel plezier (iets teveel) koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een paar jaar ( 5 dus ...) geleden wat koperwerk aan de binnenkant van mijn Vibiemme Domobar vervangen, dit was allemaal wat rot en slecht gereinigd door de vorige eigenaar.

Ik merk nu dat als ik de pomp uitzet er vrij lang nog water uit de portafilter blijft lopen, en ook uit de backflushpijp die richting dumpbak gaat soms ook water lekt. TIjd om een keer de nieuwe rubbers/ringen te gaan monteren. De machine wordt nu en dan ontkalkt en gemiddeld elke 2 weken aan een blindfiltercyclus met caffiza onderworpen.

Ik twijfel alleen of ik deze set wil, inclusief die ventielen:
https://www.vanpommeren.n...arch=e61&description=true

of alleen de ringen/pakkingen, zoals deze;
https://www.vbmshop.nl/on...isieset-voor-e61-zetgroep

dat scheelt toch wel een paar serieuze knaken.

Wat kan ik het beste doen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:05
Drie tientjes over vijf jaar en de boel ligt toch al los?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

418O2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:23:
Drie tientjes over vijf jaar en de boel ligt toch al los?
De boel ligt nog niet los, maar ik vraag me gewoon af of het nodig is. That's all.

fok it je hebt gewoon gelijk. ik bestel die duurdere set wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 08-04-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:25:
[...]

De boel ligt nog niet los, maar ik vraag me gewoon af of het nodig is. That's all.

Het was retorisch :) je gaat toch aan de slag en je hebt dan alles weer nieuw en fris. En het verschil is maar een fractie van wat je aan bonen uit gaat geven in de tijd dat dat spul er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:46
Eddye schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:05:
Smaak is persoonlijk, ik heb juist een filter apparaat gekocht omdat ik nooit echt lekkere koffie uit volautomaten heb gehad. Ik heb de Sage precision brewer nu iets meer dan 2 weken en drink weer met veel plezier (iets teveel) koffie.
Wat was voor jou de doorslag om voor de Sage te gaan en niet voor het alom geprezen alternatief, de moccamaster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
Fromz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:37:
[...]

Wat was voor jou de doorslag om voor de Sage te gaan en niet voor het alom geprezen alternatief, de moccamaster?
De instelbaarheid en de timer. Daarnaast heeft dit apparaat ook dat ecbc approved certificaat. Als laatste vind ik de Sage ook mooier ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
[...]

Als hij blijft lopen ligt dat waarschijnlijk aan de ventielen. De grote set zou ik dan doen.

Hier is die set voor hetzelfde geld met longlife groepring en IMS douche: https://www.drtradingshop...epring-e61-8mm-long-life/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hercul3s schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:19:
[...]

Als hij blijft lopen ligt dat waarschijnlijk aan de ventielen. De grote set zou ik dan doen.

Hier is die set voor hetzelfde geld met longlife groepring en IMS douche: https://www.drtradingshop...epring-e61-8mm-long-life/
Check. Gisteren al bij van Pommeren besteld.

Ik heb ook maar een nieuwe filterhouder besteld de originele vbm begint wat chroom te verliezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjMLGPnR6WEQCIdSGKXtU4Xb504=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbhkIqwQNlaWPcDEbnzQjHfE.jpg?f=fotoalbum_large
Weet iemand wat hier is gebeurd? Het zijn echt putjes in het metaal.
(Ik was me hier overigens wel van bewust maar heb er gewoon niets mee gedaan, ik pak het nu mee)

Het uitloopje is ook goed versleten, het chroom is deels weggeschuurd door de koffie op de plek waar de koffie doorheen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Eddye schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:12:
[...]

De instelbaarheid en de timer. Daarnaast heeft dit apparaat ook dat ecbc approved certificaat. Als laatste vind ik de Sage ook mooier ogen.
Les gouts et les couleurs.. Ik vond de Sage er uitzag als een doordeweekse koffiemachine zoals die van Philips, Krups, Braun,.. De Moccamaster oogt veel beter op een moderne keuken ;-)

De prijs vond ik voor de thermal vond ik nogal aan de hoge kant, wetende dat de bouwkwaliteit minder is dan de Moccamaster en deze het geen 30 jaar gaat volhouden. Ik zie vaak foto's van Moccamaster uit de jaren '70 of '80, met een Sage mag je al blij zijn als je 10 jaar zult halen.

Pre-infusion doe ik met een waterketel, want ik moet toch water koken voor het natmaken van de filter. Na de pre-infusion plaats ik de filterhouder op de machine en met een alternatieve douchekop insert wordt het water verspreidt over de filterkoffie. Ik denk dat ik qua smaak niet moet onderdoen voor de Sage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 11:48
Boudewijn schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:52:

[Afbeelding]
(Ik was me hier overigens wel van bewust maar heb er gewoon niets mee gedaan, ik pak het nu mee)
Zo te zien is het chroom beschadigd door oxidatie en zitten er nu aardige putten in. Daar ga je niets meer aan doen. Ik zou een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

__fred__ schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:31:
[...]

Zo te zien is het chroom beschadigd door oxidatie en zitten er nu aardige putten in. Daar ga je niets meer aan doen. Ik zou een nieuwe kopen.
Ja is al besteld. Ik denk dat ik van deze een maker portafilter ga maken. Koper is goed te bewerken.

Kun je uitleggen hoe zoiets veroorzaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 11:48
Boudewijn schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:32:
[...]

Ja is al besteld. Ik denk dat ik van deze een maker portafilter ga maken. Koper is goed te bewerken.

Kun je uitleggen hoe zoiets veroorzaakt wordt?
Geen idee, maar chrome zelf oxideert alleen aan de oppervlakte. Om door te roesten en te pitten is meestal een metaaldeeltje nodig of iets anders dat dooroxideert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddye
RigolleM schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:09:
[...]

Les gouts et les couleurs.. Ik vond de Sage er uitzag als een doordeweekse koffiemachine zoals die van Philips, Krups, Braun,.. De Moccamaster oogt veel beter op een moderne keuken ;-)

De prijs vond ik voor de thermal vond ik nogal aan de hoge kant, wetende dat de bouwkwaliteit minder is dan de Moccamaster en deze het geen 30 jaar gaat volhouden. Ik zie vaak foto's van Moccamaster uit de jaren '70 of '80, met een Sage mag je al blij zijn als je 10 jaar zult halen.

Pre-infusion doe ik met een waterketel, want ik moet toch water koken voor het natmaken van de filter. Na de pre-infusion plaats ik de filterhouder op de machine en met een alternatieve douchekop insert wordt het water verspreidt over de filterkoffie. Ik denk dat ik qua smaak niet moet onderdoen voor de Sage ;)
Misschien heb ik het mis, maar je komt op mij over alsof je ergens je gelijk in wil halen. Dat is prima, jij hebt de machine waar jij gelukkig mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Boudewijn Ontkalk je met citroenzuur?

Heb je een keer ontkalkt met citroenzuur na een flush met Cafiza zonder tussendoor goed te spoelen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:53:
@Boudewijn Ontkalk je met citroenzuur?

Heb je een keer ontkalkt met citroenzuur na een flush met Cafiza zonder tussendoor goed te spoelen?
Dat zou afgelopen jaren best eens gebeurd kunnen zijn ja. Hmm goed punt.

Nou ja des te beter dat ik een nieuwe besteld heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Eddye schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:43:
[...]

Misschien heb ik het mis, maar je komt op mij over alsof je ergens je gelijk in wil halen. Dat is prima, jij hebt de machine waar jij gelukkig mee bent.
Waarom zou ik mijn gelijk willen halen, ik geef gewoon mijn mening..

Als je gewoon zonder veel poespas filterkoffie wilt zetten zal de Sage betere koffie zetten. Met Moccamaster moet je een paar zaken nog manueel doen wil je dezelfde kwaliteit behalen. Op de Sage zet je die gewoon op een bepaalde instelling en zal dit volautomatisch voor u zetten. Ik heb enorm veel onderzoek gedaan maar kwam altijd op dezelfde kritiek: de Sage zal veel sneller stuk gaan dan de Moccamaster. En bijna alle onderdelen zijn afzonderlijk te verkrijgen voor de Moccamaster en het is van eigen bodem. Bijkomstig vond ik de Moccamaster mooier in onze keuken passen, dus was de knoop snel doorgehakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW
Ik heb net een 2e hands Moccamaster gekocht, werkt prima (zal ontkalkt moeten worden vermoed ik) maar het deksel van het waterreservoir is gebarsten, even wachten tot ie binnen is, van Pommeren heeft diverse modellen deksels, maar voor 10 euro oid ga mij niet scheel ergeren aan een kapot dekseltje ;)
Ik ben benieuwd hoe me dit gaat bevallen :D
Het is in ieder geval een mooie aanvulling op mijn Silvia.

[Edit]

Hij staat er nu, getest en hij werkt, mooi, dat is stap 1, maar O Ooo wat moet ie nodig ontkalkt worden! (Besteld en onderweg) het waterreservoir deksel is inderdaad gebarsten, vervanging onderweg, maar niet vermeld, de filterhouder is niet in orde, de doorloop afstel dinges is kapot, onderdelen ontbreken, meteen maar een geheel complete nieuwe besteld, voor die 15 euro ook niet moeilijk doen.
Ik meende bij aankomst dat de deksel met rare pen (in de koffiekan) ook kapot was, maar dat bleek aangekoekte zooi te zijn, gok, koffievet+micro gruis+ kalk, die staat nu in de backflush rommel te weken, dat zou er dan zo af moeten komen.
Een leuk projectje, ik ben benieuwd hoe de eerste koffie is na het ontkalken.

Het waterreservoir is nogal vergeeld, is daar wat aan te doen?

[ Voor 49% gewijzigd door RoosW op 10-04-2021 11:40 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
RoosW schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:22:
Ik heb net een 2e hands Moccamaster gekocht, werkt prima (zal ontkalkt moeten worden vermoed ik) maar het deksel van het waterreservoir is gebarsten, even wachten tot ie binnen is, van Pommeren heeft diverse modellen deksels, maar voor 10 euro oid ga mij niet scheel ergeren aan een kapot dekseltje ;)

[Edit]

Hij staat er nu, getest en hij werkt, mooi, dat is stap 1, maar O Ooo wat moet ie nodig ontkalkt worden! (Besteld en onderweg) het waterreservoir deksel is inderdaad gebarsten, vervanging onderweg, maar niet vermeld, de filterhouder is niet in orde, de doorloop afstel dinges is kapot, onderdelen ontbreken, meteen maar een geheel complete nieuwe besteld, voor die 15 euro ook niet moeilijk doen.
Ik meende bij aankomst dat de deksel met rare pen (in de koffiekan) ook kapot was, maar dat bleek aangekoekte zooi te zijn, gok, koffievet+micro gruis+ kalk, die staat nu in de backflush rommel te weken, dat zou er dan zo af moeten komen.

Je kunt het waarschijnlijk wat bleken. Helemaal wit wordt het niet denk ik, maar je komt een heel eind. Doen ook veel mensen met oude Nintendo consoles en zo, dus weet niet hoe food-safe het is.

Ik zie net een 2e hands compak k6 maler, is deze het waard voor zo'n €140? Het is wel een oudje (2011) en ik zou het op de gok moeten laten verzenden. Compak K6 Bonenmaler bonen maler
€ 140,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 15:31
DirtyBird schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:49:
Via de ING rentepuntenwinkel kun je nu 40% korting krijgen op een aantal volautomaten van philips (ook als kado te geven).
Zo heb ik mn ep3221/40 voor 270 gekocht.
Uitverkocht helaas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Niekserr Zolang de motor goed is: een setje schijven kost rond de 30 euro.

Plastic wordt broos als je het bleekt, lijkt mij niet wenselijk. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Niekserr schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:22:
[...]

Je kunt het waarschijnlijk wat bleken. Helemaal wit wordt het niet denk ik, maar je komt een heel eind. Doen ook veel mensen met oude Nintendo consoles en zo, dus weet niet hoe food-safe het is.

Ik zie net een 2e hands compak k6 maler, is deze het waard voor zo'n €140? Het is wel een oudje (2011) en ik zou het op de gok moeten laten verzenden. Compak K6 Bonenmaler bonen maler
€ 140,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Hmm bleek in mn koffiemachine, nee, misschien maar niet, eerst maar eens zien wat het ontkalken voor meuk losmaakt.

Ik heb zowel een K3 (Elite) als een K6 gehad, de eerste is stiller, en kleiner. Ik zou echter niet ongezien meer kopen, eerst proberen of er niets aanloopt bij fijne instellingen, vooral ouderdom wil nog wel eens problematische instellingen opleveren (het espresso bereik schuift steeds verder naar waar de maalschijven elkaar raken) ik zou hem dus eerst espresso maling willen zien draaien ook hem dan te horen. Het (defecte) exemplaar dat ik blind gekocht had is werkend weer de deur uitgegaan, maar wat een herriebak was dat!
Als ik nu weer voor een Compak maler zou kijken zou ik of de F serie overwegen (duur maar redelijk nieuw) of een K3 Touch nemen, die enorme dosers zitten fijn en snel malen en bakkie trekken toch el in de weg.
Maar goed, dat is mijn overweging ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
We zijn een weekje verder met de MaraX en kan niet anders zeggen dan dat het een top apparaat is! Constante druk, goede consistente opbouw van druk tijdens het koffie zetten, tegelijk stomen en koffie zetten.

Resultaat: Veel preciezer espresso maken met hogere kwaliteit. Je proeft veel beter de smaken van de koffie en die is ook makkelijker te beïnvloeden.

En cappuccino’s: fluitje van een cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLcEoM6Vp6JiuV0j9fgo4Qd1q8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ayGSoDNKKXgpoD8SA8fCVc9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Wat betreft de Moccamaster een uur in heet water met koffie vet oplosser heeft veel zooi verwijderd, niet alles, ik heb nu voor de derde keer de ergste plekken met noeste arbeid onder handen genomen, en de meeste zaken zien er weer als nieuw uit.
Enkel het water reservoir is een probleem gebied, maar als dinsdag de zakjes met ontkalker binnen zijn, neem ik aan dat veel van de witte aanslag wel zal zijn verdwenen. De gelige verkleuring van het plastic acht ik een verouderings probleem, als ik het storend blijf vinden over een tijdje een nieuw reservoir kopen (afhankelijk van type 11 tot 20 euro) dan is ie eigenlijk weer helemaal optima forma.
Als mijn inspanningen nu ook beloond worden met een mooi bak leut, vind ik het wel best. Geen slechte aankoop voor die 30 euro al zeg ik het zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pfff vandaag de spulletjes van van Pommeren binnen voor mijn zetgroep-onderhoud.
Blijkt toch wel meer niet helemaal jofel te zijn, veel materiaal is gewoon goed zwart geworden in de loop der tijd... maar dat is allemaal goed verkrijgbaar. De brouwgroep zelf mist een berg chroom aan de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raWMyczUWsPkxCrkOocY2XcrCtU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR7kRNIv018BsC7pTXjcyWen.jpg?f=fotoalbum_medium

Ja het is goed smerig maar dat is op te lossen... maar ik zit meer met de hoeveelheid chroom die verdwenen is. Is dat een probleem qua voedselveiligheid? Ik snap dat er geen splinters/klontjes af kunnen komen in de koffie...

Je ziet dat dit nummer 11 (de behuizing van de zetgroep, of noem je dat juist de zetgroep zelf?):
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/9465ef91-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/6e5d0a35734ca830513663b898b6d36e528877e1.jpg
Naast dat ik denk dat het geen goedkoop onderdeel is zou ik ook niet 1-2-3 weten waar ik die vandaan kan halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 10-04-2021 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28

bonzz.netninja

Niente baffi

RoosW schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:22:

[Edit]

Volgens mij zijn zo;n beetje alle onderdelen los te bestellen bij technivorm zelf in Amerongen. Daar gaan ze ook prat op.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Boudewijn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:59:
Pfff vandaag de spulletjes van van Pommeren binnen voor mijn zetgroep-onderhoud.
Blijkt toch wel meer niet helemaal jofel te zijn, veel materiaal is gewoon goed zwart geworden in de loop der tijd... maar dat is allemaal goed verkrijgbaar. De brouwgroep zelf mist een berg chroom aan de binnenkant:

[Afbeelding]

Ja het is goed smerig maar dat is op te lossen... maar ik zit meer met de hoeveelheid chroom die verdwenen is. Is dat een probleem qua voedselveiligheid? Ik snap dat er geen splinters/klontjes af kunnen komen in de koffie...

Je ziet dat dit nummer 11 (de behuizing van de zetgroep, of noem je dat juist de zetgroep zelf?):
[Afbeelding]
Naast dat ik denk dat het geen goedkoop onderdeel is zou ik ook niet 1-2-3 weten waar ik die vandaan kan halen.
https://www.drtradingshop...oep-compleet/#description

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Thanks, dat valt dan nog wel mee, maar is het noodzakelijk te vervangen? Als hij nog even meekan is het wel fijn, anders wordt het inderdaad vervangen.

Hele zetgroep ligt nu uit elkaar en in wat sulfaminezuur te ontkalken, dat deed ik overduidelijk te weinig ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekserr
Zo, m'n Silvia is nu helemaal af. Het was wel even prutsen (wie heeft er nou 2 steeksleutels in maat 20), maar het overdruk ventiel is nu afgesteld op 9 bar! Ik merk nu ook dat het weer totaal anders koffie zet. Ik probeerde een espresso te zetten met 13g in en het lukte totaal niet. Het liep er veel te snel doorheen en ik had na een kleine 30 sec een normale koffie. Nog maar even oefenen en hopen dat ik snel een maler heb :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:58
Niekserr schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:23:
Zo, m'n Silvia is nu helemaal af. Het was wel even prutsen (wie heeft er nou 2 steeksleutels in maat 20), maar het overdruk ventiel is nu afgesteld op 9 bar! Ik merk nu ook dat het weer totaal anders koffie zet. Ik probeerde een espresso te zetten met 13g in en het lukte totaal niet. Het liep er veel te snel doorheen en ik had na een kleine 30 sec een normale koffie. Nog maar even oefenen en hopen dat ik snel een maler heb :p
Tip: koop een goede en complete doppenset. Ideaal voor dit soort klussen en kan meteen als vervanger dienen voor je onhandige inbus/torx setjes. Weet niet waarvoor je 2 steeksleutels in maat 20 nodig had, maar grote kans dat je het met 1 steeksleutel had kunnen redden en iets als een waterpomptang / moersleutel / zeskantdop?

Door een goede doppenset kon ik de opv kan een Gaggia in 1 minuut verstellen, ipv lang te pielen met een inbusset en een steeksleutel

[ Voor 7% gewijzigd door nino_070 op 10-04-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:53
[...]

Om het zeker te weten moet je de groep open maken. Zijn de nokken nog in goede staat, volstaat een setje rubbers, zijn de nokken ingesleten doe je jezelf een plezier met nieuwe ventielen.

Ik vervang eigenlijk altijd de hele set, als je de arbeid wegstreept tegen de hogere prijs( rubbertjes uit de ventielen halen gaat ook niet altijd even makkelijk) vallen de kosten heel erg mee.
Vergeet niet ff een likje hittebestendig voedsel veilig vet op de cam te doen, bijv Molykote 111.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Boudewijn schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:52:
[...]

Check. Gisteren al bij van Pommeren besteld.

Ik heb ook maar een nieuwe filterhouder besteld de originele vbm begint wat chroom te verliezen.

[Afbeelding]

Het uitloopje is ook goed versleten, het chroom is deels weggeschuurd door de koffie op de plek waar de koffie doorheen stroomt.
Corrosie/slecht verchromend. Pulycaf/caffelindo/cleanexpress etc zijn best agressieve middelen. Uiteindelijk kun je dit niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Magicw00b schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:23:
[...]

Om het zeker te weten moet je de groep open maken. Zijn de nokken nog in goede staat, volstaat een setje rubbers, zijn de nokken ingesleten doe je jezelf een plezier met nieuwe ventielen.
De grote set ligt al op het aanrecht. :)
Nu ligt de zetgroep een nachtje in de caffiza, morgen even goed uitspoelen en de boel weer in elkaar.
Ik vervang eigenlijk altijd de hele set, als je de arbeid wegstreept tegen de hogere prijs( rubbertjes uit de ventielen halen gaat ook niet altijd even makkelijk) vallen de kosten heel erg mee.
Vergeet niet ff een likje hittebestendig voedsel veilig vet op de cam te doen, bijv Molykote 111.
uhh ja die rubbertjes is inderdaad een drama. Realiseerde me dat pas toen ik ze weer in handen had, ben daar wel eens heel veel tijd aan kwijt geweest.

Dank voor je post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Boudewijn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen zorgen maken over dat chroom wat mist in de zetgroep, sterker nog dat heeft er waarschijnlijk nooit, of heel weinig gezeten. Tijdens het verchromen heeft de buitenkant de aandacht, de binnenkant niet. De zetgroep is van messing, zelfde spul waar waterleiding koppelingen van gemaakt zijn en die zijn ook niet beschermd door chroom. Geen issue voor voedselveiligheid dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Magicw00b schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:34:
[...]

Geen zorgen maken over dat chroom wat mist in de zetgroep, sterker nog dat heeft er waarschijnlijk nooit, of heel weinig gezeten. Tijdens het verchromen heeft de buitenkant de aandacht, de binnenkant niet. De zetgroep is van messing, zelfde spul waar waterleiding koppelingen van gemaakt zijn en die zijn ook niet beschermd door chroom. Geen issue voor voedselveiligheid dus.
top. Ging mij meer om stukje chroom dan contact met messing.

Dank voor je info. Hij gaat morgen weer in elkaar met een beetje geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Let er even op dat dit een generieke “moderne E61 style” groep is. De VBM groep wijkt hier toch wel van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Boudewijn schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:36:
[...]

Dank voor je info. Hij gaat morgen weer in elkaar met een beetje geluk.
Moet lukken toch! Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b

Ik zou voor een HX machine met e61 zetgroep kijken. Dat moet voor 700-800 euro op marktplaats zeker mogelijk zijn. Een Bezzera of ECM Heidelberg (ECM Milano begint toch echt wel wat oud te worden) of Rocket espresso.
Merken als Isomac of expobar zou ik laten staan, ben geen fan van de bouw kwaliteit van die machines, dat is allemaal net wat minder gerafineerd dan bij de eerder genoemde merken.

Staar je bij een e61 groep niet blind op features als een pid of 2 boilers. Een rotatiepomp is wel een toevoeging al is dat in jouw budget waarschijnlijk lastig. Een e61 hx is zo temperatuur stabiel dat je gekke dingen moet doen wil je daar geen plezier aan beleven.

Lees zo nergens wat voor molen je hebt, maar die is eigenlijk nog 10x belangrijker dan de machine, maar helaas een ondergeschoven kindje in veel gevallen.

Mocht je besluiten een tweedehands machine kopen, let dan op onderhoud. Eens per jaar onderhoud is geen overbodige luxe bij dit soort machines. Een onderhoudsbeurt van langer dan een jaar geleden telt bij mij niet, dat is gewoon een machine die niet correct is onderhouden. Vraag ook altijd of er zelf ontkalkt is, en zo ja, waarmee.
Antwoord azijn is van de koop afzien.

Hoop dat je er iets aan hebt!

[ Voor 9% gewijzigd door Magicw00b op 11-04-2021 02:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Boudewijn schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:36:
[...]
Afaik moet je best wat moeite doen om chroom op te nemen. En als dat dan lukt heeft dat een stabiliserend effect op je bloedsuikerspiegel.

Ik denk dat een beetje slijtage van je zetgroep geen issue zal zijn. Maar ik ben geen arts.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Magicw00b schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:56:
[...]

Ik zou voor een HX machine met e61 zetgroep kijken. Dat moet voor 700-800 euro op marktplaats zeker mogelijk zijn. Een Bezzera of ECM Heidelberg (ECM Milano begint toch echt wel wat oud te worden) of Rocket espresso.
Merken als Isomac of expobar zou ik laten staan, ben geen fan van de bouw kwaliteit van die machines, dat is allemaal net wat minder gerafineerd dan bij de eerder genoemde merken.

Staar je bij een e61 groep niet blind op features als een pid of 2 boilers. Een rotatiepomp is wel een toevoeging al is dat in jouw budget waarschijnlijk lastig. Een e61 hx is zo temperatuur stabiel dat je gekke dingen moet doen wil je daar geen plezier aan beleven.

Lees zo nergens wat voor molen je hebt, maar die is eigenlijk nog 10x belangrijker dan de machine, maar helaas een ondergeschoven kindje in veel gevallen.

Mocht je besluiten een tweedehands machine kopen, let dan op onderhoud. Eens per jaar onderhoud is geen overbodige luxe bij dit soort machines. Een onderhoudsbeurt van langer dan een jaar geleden telt bij mij niet, dat is gewoon een machine die niet correct is onderhouden. Vraag ook altijd of er zelf ontkalkt is, en zo ja, waarmee.
Antwoord azijn is van de koop afzien.

Hoop dat je er iets aan hebt!
Ik heb een La San Marco 97 (83mm maalschijven) molen, zeker niet mijn uiteindelijke molen, maar god genoeg om voorlopig een paar jaar mee te rommelen.
Tot ik echt tabak krijg van zijn temperamentvolle respons op andere bonen en het gedoe om hem weer ingeregeld te krijgen, goede kans dat er een G-Iota komt, 0 retentie (met die blaasbalg) en makkelijk Single dosen.
Tja, ik heb al wat rond gekeken, en verwacht het budget nog wat op te moeten rekken, HX weet ik nog zo net niet, dat gedoe met flushen..
Misschien een Lelit MaraX mocht ik die gebruikt zien passeren, een gewone Single Boiler is voor mij sowieso geen enkel probleem, de tijdschakelaar doet gewoon zijn ding, dus of ie nu in 10 of 40 minuten opwarmt maakt mij niet veel uit, en opstomen van melkproducten heb ik nog nooit gedaan. Nu ik lactose intolerant ben na mijn ingreep gaat dat er ook niet van komen, hoezeer ik een cappuccino ook weet te waarderen.
Bedankt voor de tips, ik zal ze op mijn zoek lijst plaatsen!

Ik had zelf al naar de ECM machines gekeken, een Classic II PID bijvoorbeeld, Rocket zie je zelden of nooit op MP voorbij komen, Bezerra kende ik niet, zal ik me eens in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 18:23
RoosW schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:48:
[...]

Ik heb een La San Marco 97 (83mm maalschijven) molen, zeker niet mijn uiteindelijke molen, maar god genoeg om voorlopig een paar jaar mee te rommelen.
Tot ik echt tabak krijg van zijn temperamentvolle respons op andere bonen en het gedoe om hem weer ingeregeld te krijgen, goede kans dat er een G-Iota komt, 0 retentie (met die blaasbalg) en makkelijk Single dosen.
Tja, ik heb al wat rond gekeken, en verwacht het budget nog wat op te moeten rekken, HX weet ik nog zo net niet, dat gedoe met flushen..
Misschien een Lelit MaraX mocht ik die gebruikt zien passeren, een gewone Single Boiler is voor mij sowieso geen enkel probleem, de tijdschakelaar doet gewoon zijn ding, dus of ie nu in 10 of 40 minuten opwarmt maakt mij niet veel uit, en opstomen van melkproducten heb ik nog nooit gedaan. Nu ik lactose intolerant ben na mijn ingreep gaat dat er ook niet van komen, hoezeer ik een cappuccino ook weet te waarderen.

Ik had zelf al naar de ECM machines gekeken, een Classic II PID bijvoorbeeld, Rocket zie je zelden of nooit op MP voorbij komen, Bezerra kende ik niet, zal ik me eens in verdiepen.
Als je geen melkdrankjes wil is ECM classica PID de beste keus denk ik. Ik heb een dual boiler van profitec (bijna hetzelfde, iets minder chique vanbuitenaf). Daar heb ik vaak de stoomboiler van uit staan. Een single boiler met pid is dan wel weer fijner dan een HX vind ik voor zwarte espresso. (tikje betere stabiliteit maar vooral optie tot variëren van temperatuur en geen flush nodig.) Bij meer dan 1 cappuccino per keer is een HX fijner. Als je budget oprekt is een lelit mara X ook zeker een goeie optie. Dat is iets dat de voordelen van een HX biedt en de nadelen minimaliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond P schreef op zondag 11 april 2021 @ 06:58:
[...]

Afaik moet je best wat moeite doen om chroom op te nemen. En als dat dan lukt heeft dat een stabiliserend effect op je bloedsuikerspiegel.

Ik denk dat een beetje slijtage van je zetgroep geen issue zal zijn. Maar ik ben geen arts.
Ja hij zit weer in elkaar. eerste bakkie koffie was prima.

Wel gemerkt dat ik ergens een foutje heb gemaakt, de backflushklep gaat niet open... de druk blijft op de kofiepuck staan na het zetten. Morgen even opnieuw open maken en kijken. Voordeel is wel dat de zetgroep aan de behuizing kan blijven zitten.

Heb een van de oude ventielen moeten hergebruiken, die van van pommeren is 10mm korter, drtradingshop heeft hem. Sowieso raar ding heb ik, delen komen overeen met gewone E61, delen met die van VBM. Heel vaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:48:
[...]

Zou zeker voor een Single Boiler gaan als je toch niet opschuimt. Vond espresso zetten met een Single Boiler E61 makkelijker dan met mijn huidige HX, vooral door het flushen. MaraX lijkt me dan wat overkill want eigenlijk heb je alleen maar 1 koffie boiler nodig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Op die conclusie was ik dus ook uitgekomen, maar wat zijn dan de beste single boiler E61 apparaten? Ik heb al meegekregen dat ik merken als Isomac of expobar moet overslaan, dat laat echter een plethora aan mogelijkheden over ik zie bijvoorbeeld ook een Faema Enova, of een hele oude (1999) Faema die schijnbaar voor weinig weg kan, maar hoe makkelijk vind je daar onderdelen voor? Die Enova, doet wel mijn hebbe hebbe zenuwtjes kietelen (maar ver buiten budget), geloof alleen dat die dus weer geen E61 is, maar wel heel mooi ;)
Ook zag ik een San Marco 100E DTC voor weinig (zal wel een 380V exemplaar zijn vermoed ik gezien de prijs).
Damn, zoveel keuzes, dat is dus ook de reden van mijn vraag, beperken van opties, zodat ik met oogkleppen op langs al dat moois kan rennen :D

Samenvattend, een vermelding van een paar van de betere of beste e61 single boiler apparaten, liefst met een PID of een PID inbouw mogelijkheid, en goed tot redelijk verkrijgbare onderdelen en rubbers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:06:
Op die conclusie was ik dus ook uitgekomen, maar wat zijn dan de beste single boiler E61 apparaten? Ik heb al meegekregen dat ik merken als Isomac of expobar moet overslaan, dat laat echter een plethora aan mogelijkheden over ik zie bijvoorbeeld ook een Faema Enova, of een hele oude (1999) Faema die schijnbaar voor weinig weg kan, maar hoe makkelijk vind je daar onderdelen voor? Die Enova, doet wel mijn hebbe hebbe zenuwtjes kietelen (maar ver buiten budget), geloof alleen dat die dus weer geen E61 is, maar wel heel mooi ;)
Ook zag ik een San Marco 100E DTC voor weinig (zal wel een 380V exemplaar zijn vermoed ik gezien de prijs).
Damn, zoveel keuzes, dat is dus ook de reden van mijn vraag, beperken van opties, zodat ik met oogkleppen op langs al dat moois kan rennen :D

Samenvattend, een vermelding van een paar van de betere of beste e61 single boiler apparaten, liefst met een PID of een PID inbouw mogelijkheid, en goed tot redelijk verkrijgbare onderdelen en rubbers.
Ik begrijp het commentaar op goedkopere machines als Isomac/Expobar etc, maar aan de andere kant zijn het vrij simpele apparaten. Er is een pomp, die is (bijna) altijd van Ulka, een boiler, al dan niet van koper, en een E61 zetgroep. Daar zit niet zoveel variatie in, vooral niet bij Single Boilers. Dan heb je nog het interne werk, dat kan bij de betere merken beter/logischer zijn maar is bij Single Boiler ook weer super simpel.

Waar ik wel veel verschil kan zien is de afwerking aan de buitenkant, hoe netjes is het afgewerkt, zijn er scherpe randjes, is overal over nagedacht etc.

Vanaf een Silvia naar E61 is een grote stap (ten positieve). Of je dan naar ECM gaat of Isomac, verschil ga je sowieso merken en ik vermoed dat de koffie van de ECM niet heel veel beter gaat zijn, simpelweg omdat de onderdelen praktisch gelijk zijn. Ik zal meteen zeggen dat de ECM er waarschijnlijk wel beter ziet en misschien meer degelijk voelt door de materialen, maar of dat het geld je waard is is meer persoonlijk.

Disclaimer: ik zit momenteel op mijn 2e Isomac, niet vanwege het merk maar omdat die toevallig defect op MP stonden voor een zachte prijs :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Boudewijn schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:41:
[...]

Heb een van de oude ventielen moeten hergebruiken, die van van pommeren is 10mm korter, drtradingshop heeft hem. Sowieso raar ding heb ik, delen komen overeen met gewone E61, delen met die van VBM. Heel vaag.
Note to self: ventielen niet op zijn kop monteren. Dan werkt ie beter.

Ding doet het weer, dank voor het advies @RoosW en @Magicw00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Boudewijn schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:41:
[...]

Ja hij zit weer in elkaar. eerste bakkie koffie was prima.

Wel gemerkt dat ik ergens een foutje heb gemaakt, de backflushklep gaat niet open... de druk blijft op de kofiepuck staan na het zetten. Morgen even opnieuw open maken en kijken. Voordeel is wel dat de zetgroep aan de behuizing kan blijven zitten.

Kan wel eens voorkomen ja, er zijn nogal wat variaties op de markt. Als je nokje nog goed is, kun je ook alleen het oude nokje hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Hercul3s schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:24:
[...]

Ik begrijp het commentaar op goedkopere machines als Isomac/Expobar etc, maar aan de andere kant zijn het vrij simpele apparaten. Er is een pomp, die is (bijna) altijd van Ulka, een boiler, al dan niet van koper, en een E61 zetgroep. Daar zit niet zoveel variatie in, vooral niet bij Single Boilers. Dan heb je nog het interne werk, dat kan bij de betere merken beter/logischer zijn maar is bij Single Boiler ook weer super simpel.

Waar ik wel veel verschil kan zien is de afwerking aan de buitenkant, hoe netjes is het afgewerkt, zijn er scherpe randjes, is overal over nagedacht etc.

Vanaf een Silvia naar E61 is een grote stap (ten positieve). Of je dan naar ECM gaat of Isomac, verschil ga je sowieso merken en ik vermoed dat de koffie van de ECM niet heel veel beter gaat zijn, simpelweg omdat de onderdelen praktisch gelijk zijn. Ik zal meteen zeggen dat de ECM er waarschijnlijk wel beter ziet en misschien meer degelijk voelt door de materialen, maar of dat het geld je waard is is meer persoonlijk.

Disclaimer: ik zit momenteel op mijn 2e Isomac, niet vanwege het merk maar omdat die toevallig defect op MP stonden voor een zachte prijs :).
Sterker nog, indien je je machine kent, maak je met iedere machine met e61 zetgroep een zelfde kop koffie.
Wat betreft de afwerking, vanaf ongeveer 2015 lijkt kwaliteit hoog op de lijst te staan bij fabrikanten. Nette afwerking, goede materialen etc.
Heb hier nu een La Scala butterfly staan uit 2007. Dat is nog niet eens heel, erg oud. Maar het materiaal gebruik is echt om te huilen. Veel metaal dat kan roesten, slechte manier om watertank niveau te meten etc.
Boilertje, opv, 2wegklepje, pressostaatje een groep en een controlbox.. allemaal uit de zelfde fabriek/zelfde soort. Daar ga je de kwaliteit niet mee verhogen maar alle randzaken juist wel.

Over die single boiler, ik ben zelf werkzaam in de branche maar wil hier geen reclame gaan maken, maar een DM mag natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Magicw00b schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:39:
[...]

Kan wel eens voorkomen ja, er zijn nogal wat variaties op de markt. Als je nokje nog goed is, kun je ook alleen het oude nokje hergebruiken.
Mja nokje is nog goed maar vervang hem toch maar. Al was het alleen al vanwege het rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Ik bedoelde, oude nokje op nieuwe ventiel schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:22

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:24:
[...]

Ik ben vrolijk bezig op een Expobar uit 2018 :) Ik heb ervaring in de horeca en heb met high-end equipment gewerkt; ik denk te weten waar ik het over heb :) Ik heb destijds bij van Pommeren gekeken naar de Profitec 600 en de Brewtus IV van Expobar. Materiaalgebruik was meer high-end bij de eerste, afwerking iets netter (felsrandjes enzo). Uiteindelijk toch voor de Brewtus gegaan daar die €600 goedkoper was. Het is een afweging die iedereen zelf moet maken. Wellicht gaat deze ooit nog weg voor een Decent of Mara, maar voorlopig is de machine niet de beperkende factor, dat is de operator barista ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 18:31

Crazy-

Best life ever

yeah, na lang wikken en wegen en door de jaren heen van Senseo naar een Saeco bonenmachine (2dehands) naar een simpele Dolce Gusto gegaan (laatste 5 jaar) hebben we eindelijk de overstap gemaakt!

Na een maandje zoeken, vergelijken etc ... kwam vorige week deze voor een goede prijs (850) voorbij en was ik meteen om!

en staat er nu mooie Melitta Barista Smart TS F850-102 _/-\o_

komende dagen maar eens beginnen met verkennen van de machine! Vandaag even snel een zak DE Rood gehaald om te starten ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 13-04-2021 12:42 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
DE is het beste, niet voor niets de meest verkochte :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:51
418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:39:
DE is het beste, niet voor niets de meest verkochte :P
Ik proef een beetje sarcasme, maar het komt niet helemaal aan de oppervlakte, dankzij de tonen van caramel en donkere chocolade van mijn specialty boontjes van de regionale micro roastery... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dreamscape schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:54:
[...]

Ik proef een beetje sarcasme, maar het komt niet helemaal aan de oppervlakte, dankzij de tonen van caramel en donkere chocolade van mijn specialty boontjes van de regionale micro roastery... ;)
DE Rood kwam de vorige pagina nog langs toch?

r.e.s in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

vanaf hier dus @Crazy- :)

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 13-04-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 18:31

Crazy-

Best life ever

418O2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:55:
[...]

DE Rood kwam de vorige pagina nog langs toch?

r.e.s in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

vanaf hier dus @Crazy- :)
thanks, ga het lezen :) eerst maar even deze zaak opdrinken en rustig wat andere bonen testen.
heb bij mijn vorige werkgever sloten https://giraffecoffee.com/ gedronken; smaakte prima. wellicht dat ik daar maar eens mee begin

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 13-04-2021 12:58 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Excuses voor mijn noobvragen maar ik ben na het klussen aan mijn zetgroep toch nog even gaan kijken hoe alles werkt. Ik snap hoe deze werkt , waarom de paddestoel erin zit, hoe het water erdoorheen gaat, waarom de nokjes van de ventielen niet rond zijn, etc etc etc. Maar 1, ding snap ik niet... Waarom zitten er aan afvoer-naar-lekbakkant 2 ventielen?
Is dat om meer druk aan te kunnen of juist om efficiënter de zetgroep in 1x leeg te krijgen?

Ik heb ook dit soort heel begrijpelijke pagina's al gelezen:
http://coffeetimex.wikidot.com/e61-group-servicing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Crazy- schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:58:
[...]

thanks, ga het lezen :) eerst maar even deze zaak opdrinken en rustig wat andere bonen testen.
heb bij mijn vorige werkgever sloten https://giraffecoffee.com/ gedronken; smaakte prima. wellicht dat ik daar maar eens mee begin
Mijn persoonlijke tip: probeer verschillende koffies en niet alleen maar dark roast en hele sterke smaken. Juist wat zachtere bonen kunnen een complexer smakenpalet hebben waardoor het allemaal een stuk spannender is, weet je*

* Moest het snobisme een beetje tegenwicht bieden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12:59

woutur

Klauwtjes uit!

Boudewijn schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:59:
Excuses voor mijn noobvragen maar ik ben na het klussen aan mijn zetgroep toch nog even gaan kijken hoe alles werkt. Ik snap hoe deze werkt , waarom de paddestoel erin zit, hoe het water erdoorheen gaat, waarom de nokjes van de ventielen niet rond zijn, etc etc etc. Maar 1, ding snap ik niet... Waarom zitten er aan afvoer-naar-lekbakkant 2 ventielen?
Is dat om meer druk aan te kunnen of juist om efficiënter de zetgroep in 1x leeg te krijgen?

Het is een dubbele afsluiting. In bovenstaande video kan je dat goed zien. Voorkomt waarschijnlijk dat het water er met enorme druk uitkomt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Boudewijn schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:59:

Ik heb altijd begrepen dat het eerste ventiel opent als er druk op het systeem komt te staan en dus voor langere preinfusie zorgt omdat de onderste kamer dan moet vollopen voordat de volledige 9 bar op je puck komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dank heren, ik ga straks het filmpje eens bekijken. Dat verhaal over de puck klinkt ook wel zinnig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12:59

woutur

Klauwtjes uit!

Hercul3s schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:16:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het eerste ventiel opent als er druk op het systeem komt te staan en dus voor langere preinfusie zorgt omdat de onderste kamer dan moet vollopen voordat de volledige 9 bar op je puck komt.
Hoe langer ik daar over nadenk, hoe waarschijnlijker dat is. Maar dan mag de veer niet te straf afgesteld zijn. En hoe zou dan die onderste veer niet door de druk openen?

Afbeeldingslocatie: https://www.home-barista.com/forums/userpix/1144_e61patent_1.webp
In practice, during some moments, there is no pressure. Then, the pressure begins to be formed. When the pressure in the chamber 14 reaches (in the case in question) 1.5 atmospheres, this pressure overcomes the power of spring 8 and the sealing device 7 becomes detached from the seat. But in the supposition in question, the sealing device 10 remains in the off position. As the hot water still arrives in 14, this water, little by little, fills the cavity 9. After this filling, the pressure in 14 and above the coffee powder contain in the filter, rapidly increases under the action of the pressure in 3, and then the infusion is distributed. After this distribution, by operating the handle 14 in the opposite manner, the starting conditions are reestablished.

It is evident that, by regulating the opening 2, the spring 8, and the volume of chamber 9, it is possible to obtain the desired period of the phase of infusion with the desired pressure of infusion.
Gewoon voor de grap hieronder mijn eerdere gedachten:

Op het stilstaande fragment boven zie je 3 ventielen, 1 boven en 2 beneden de 'krukas' (ofwel het uiteinde van je hendel). Als de hendel naar beneden staat, staan de onderste twee ventielen open en kan water naar de lekbak weg. Als je de hendel draait, sluiten de onderste twee ventielen en opent de bovenste zodat water naar de zetgroep gaat. Daar is niet heel veel preinfusie ruimte (om de krukas heen een beetje) denk ik. In het filmpje leggen ze uit dat direct op de waterleiding aangesloten machines aan preinfusie kunnen doen door wel het bovenste ventiel open te zetten maar nog niet de motor te laten draaien. De druk op de waterleiding zou er dan voor zorgen dat het water alvast naar de puck geduwd wordt. Lijkt me broodje aap en onwaarschijnlijk. Ik kan me niet voorstellen dat de waterleiding direct naar de heat exchanger gaat. Daar zit vanalles tussen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ze leggen het rond 06:05 uit in het filmpje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 16:57
Vandaag weer eens de maalschijven van mijn molen schoongemaakt. Een klusje waar ik altijd tegenop zie, hoewel ik bij deze molen vrij gemakkelijk bij de schijven kan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huq9YR_LC6j2SuUHJP5elRdmLrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2XCl0SMYK49p8fEOus0HG6z.jpg?f=fotoalbum_large
Ik schraap het vet weg met cocktailprikkers, zuig dan alle resten op en wrijf na met een doekje. Hier iemand tips hoe het handiger, of beter kan? En hoe vaak doen jullie dat eigenlijk? (ik +/- 2 keer per jaar maar dat is eigenlijk te weinig)

Bij een meer closeup foto zie ik wat bramen op de schijven, als mijn keukenmes er zo uit zou zien zou ik hem slijpen, maar met maalschijven kan ik dat niet. Wat denken jullie, tijd voor vervanging? Of kan het nog wel even? De koffie komt er op zich nog mooi uit (maar goed je went er natuurlijk ook aan omdat het langzaam slijt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSt4UGIziUl8PE8vWLVQNmvzc7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6macovmj0gtKuLpZhW9erPFh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@NLS_ Die had ik niet terug erin gedraaid. ;)
Het ziet er voor mij uit alsof daar een grade ≤4 unwashed meuk doorheen is gegaan.

Een beetje water, cafiza en een dedicated zachte tandenborstel. Goed afspoelen en naspoelen met IPA.
Als m'n oven toevallig aan staat bak ik ze kort mee, dan zijn ze zeker weten mooi vrij van water.
Hoe vaak ik dat doe ligt aan de bonen die erdoorheen gaan.

Er zijn ook grinder tablets, en rijst/stofzuiger heb ik ook geprobeerd. Maar imho wordt het daar niet lekker vetvrij van.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
@Raymond P Er zijn heel wat verschillende bonen doorheen gedraaid, maar geloof me zeker geen grade 4. Ik ben een liefhebber en koop graag goede bonen. :P

Maar uit je post begrijp ik dat je de schijven dus helemaal los maakt van de molen om ze goed schoon te maken. Dat doe ik eigenlijk nooit omdat ik in een vorige molen daarmee de schroeven van de schijven stuk draaide (heeft me toen heel veel moeite gekost om ze eruit te krijgen). Misschien met deze nog eens voorzichtig proberen en dan direct de schroeven vervangen door nieuwe.

Of is het tijd voor nieuwe schijven naar jou mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
NLS_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:52:
@Raymond P Er zijn heel wat verschillende bonen doorheen gedraaid, maar geloof me zeker geen grade 4. Ik ben een liefhebber en koop graag goede bonen. :P

Maar uit je post begrijp ik dat je de schijven dus helemaal los maakt van de molen om ze goed schoon te maken. Dat doe ik eigenlijk nooit omdat ik in een vorige molen daarmee de schroeven van de schijven stuk draaide (heeft me toen heel veel moeite gekost om ze eruit te krijgen). Misschien met deze nog eens voorzichtig proberen en dan direct de schroeven vervangen door nieuwe.

Hangt van je schijven en je molen af, SSP Red schijven gaan wel 1000 kg mee, maar kosten dan ook meer als menig molen ;)
Hoe lang zitten ze er in, hoeveel KG koffie is er mee gemaald? De Compak K3/K6 bv gaan de maalschijven 350Kg mee, mijn Sam Marco SM97 750Kg (de echte merk schijven dan wel)
Als het een Horeca machine is weet je vaak niet hoeveel hij al vermalen heeft, of je moet er al nieuwe ooit ingezet hebben.
Ik had te horen gekregen dat, om het even hoe het er uit ziet, als de snijkanten nog scherp aanvoelen is het wel ok.
Je merkt het trouwens ook aan je maalsel, Hoe botter, hoe verder je de instellingen naar bijna 'de schijven raken elkaar' moet draaien om nog goede espresso maling te krijgen, let wel zo is het mij verteld..
Als je de schijven losmaakt, zul je ook een hoop koffie poeder en vet onder de schijven aantreffen, dat moet je heel goed verwijderen, elke oneffenheid geeft enorme problemen met het later afstellen en mogelijk aanlopen, een korreltje koffiegruis kan al genoeg veroorzaken!
Dus daar moet je echt voorzichtig en nauwkeurig maar vooral schoon (stofzuiger bij de hand!) werken.
De grinder kristallen helpen met de meuk tussen de tanden schoonmaken, het fijnere werk moet daarna alsnog gebeuren, je stelt de noodzakelijke beurt zo weer een ronde uit.
Hoe vaak zo een grote schoonmaakbeurt? Tja, dat zou ik ook graag weten, kom er maar in Experts! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
woutur schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:27:
[...]

Hoe langer ik daar over nadenk, hoe waarschijnlijker dat is. Maar dan mag de veer niet te straf afgesteld zijn. En hoe zou dan die onderste veer niet door de druk openen?

[Afbeelding]

[...]

Gewoon voor de grap hieronder mijn eerdere gedachten:

Op het stilstaande fragment boven zie je 3 ventielen, 1 boven en 2 beneden de 'krukas' (ofwel het uiteinde van je hendel). Als de hendel naar beneden staat, staan de onderste twee ventielen open en kan water naar de lekbak weg. Als je de hendel draait, sluiten de onderste twee ventielen en opent de bovenste zodat water naar de zetgroep gaat. Daar is niet heel veel preinfusie ruimte (om de krukas heen een beetje) denk ik. In het filmpje leggen ze uit dat direct op de waterleiding aangesloten machines aan preinfusie kunnen doen door wel het bovenste ventiel open te zetten maar nog niet de motor te laten draaien. De druk op de waterleiding zou er dan voor zorgen dat het water alvast naar de puck geduwd wordt. Lijkt me broodje aap en onwaarschijnlijk. Ik kan me niet voorstellen dat de waterleiding direct naar de heat exchanger gaat. Daar zit vanalles tussen.
“Daar zit vanalles tussen” um nee bij het origineel alleen eenrichtingsklep(je wilt niet dat opgewarmd water je leidingnet in kan stromen) na is dat een open verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXmdEMMWqhEjdetu658mrSLSJ_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiXDWzMnB9ccKD8tw3C56Doa.jpg?f=fotoalbum_large

Links van de driptray gaat de waterleiding de machine binnen. Vervolgens kom je een T-stuk tegen (op foto enigszins verborgen achter afvoerbakje) en een eenrichtingsklep tegen, vervolgens een T stuk een gaat rechtstreeks naar de HX, de andere naar de manuele kraan voor de boilervulling. Op het eerste T-stuk zitten de manometer en rigenerazione.
Klopt dus wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Magicw00b op 13-04-2021 23:43 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Magicw00b
Foto is overigens van een van de e61 machines die ik gereviseerd heb.

Zelf ik heb ik deze op het aanrecht staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCIOlkiU7LzkSzRrPaUAXuOAvOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/be7KJ6noWbza259cIg3lTA9t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ve0Yb7fFWwk0Pe0er6-WqaCG8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcQV5OW9uUXNYIdWVHdxwjGy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C688fheVRGhl2pUx_hEf2q_3Evs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOuUVJuf5bIvHsNT1qdV6OoJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Magicw00b schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:30:
Foto is overigens van een van de e61 machines die ik gereviseerd heb.

Zelf ik heb ik deze op het aanrecht staan:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ohhhh wat een (onbetaalbare) schoonheid!! _/-\o_ <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online

Ja, ik haal de schijven volledig uit de machine.
Een tikje op de schroef voordat je kracht erop zet doet wonderen.

In de wat lagere kwaliteiten ongewassen bonen tref je wel eens een steentje aan. De happen in je tanden suggereren dat er zo'n steentje (of een berg) erdoorheen is gegaan.
Dat kan natuurlijk onverhoopt ook gebeuren bij een hoge kwaliteit koffie.

Als je maalschijf een voelbare oneffenheid (bijvoorbeeld met je nagel) heeft dan is het tijd voor vervanging. Je maling zal dan niet meer consistent zijn wat effect heeft op je resultaat.

En als je de schijven niet ontvet kan je de klus imho eigenlijk net zo goed helemaal niet doen.

@RoosW Hoe vaak je dat zou moeten doen is afhankelijk van veel factoren.
Met een goede neus ruik je het wel, en uiteindelijk zou je het ook moeten proeven. ;)

Koffievetten blijven hangen op de schijven, niet echt een issue als daar veel koffie doorheen gaat. Maar bij een laag verbruik zal er na een tijd relatief veel oude vet in de maler zitten.
En vetten bederven, ze worden rans door reactie met zuurstof.
Bij het gebruik van donkere vette bonen mag je dus eerder schoonmaken, denk aan iedere twee maanden.

Mja als je het niet ruikt, niet proeft en je koffie lekker is... :P

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 14-04-2021 07:39 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 21:53

headout

Oi oi!

NLS_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:55:
Hier iemand tips hoe het handiger, of beter kan? En hoe vaak doen jullie dat eigenlijk? (ik +/- 2 keer per jaar maar dat is eigenlijk te weinig)
Hier ongeveer 3 a 4 maal per jaar, en ik schroef ze eruit. Even borstelen, en daarna nog kort onder de warm water kraan houden. Dan zijn ze weer schoon. De binnenkant van de molen (daar waar de onderste maalschijf zich bevindt) borstel ik ook schoon, restjes waar de borstel niet bij kan met een tandenstokertje. Stofzuiger er overheen en klaar.

In jouw geval zou ik een nieuwe set maalschijven kopen gezien de vele braampjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
@Raymond P... ik eigenlijk nooit omdat ik in een vorige molen daarmee de schroeven van de schijven stuk draaide...
Goed koffie uit de sleuven halen en het goede bitje gebruiken, dan hoort het vrij makkelijk te gaan normaal gesproken. Ik snapte nooit waarom ik schroeven kapot draaide totdat ik het verschil tussen Philips en pozidrive wist: https://www.gereedschapce...nodig-voor-mijn-schroeven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:06
Vitabissj schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:46:
Ik moet wel zeggen dat het allemaal wel plezant is om mee bezig te zijn, al dat tweaken... :)
Ik ga zeker rekening houden met jullie opmerkingen en uiteindelijk zal ik wel geraken waar ik wil
Tis zoals iemand zei; je moet ergens beginnen he. Nu nog hier verkocht krijgen :)
ik heb mij dus nie kunnen inhouden en ben voor een nieuwe grinder en machine gegaan.
Ben voor Eureka Mignon Specialita en Gaggia Classic pro gegaan.
Grinder kon ik aan ne mooie prijs een retourproduct kopen (nooit gebruikt! maar kleine barst in deksel).
Vandaag verse bonen aangekregen. Deze zijn gisteren gebrand, is het dan best dat ik nog enkele dagen wacht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Vitabissj Leuk, veel plezier ermee!
Bonen gedragen zich anders als ze heel vers zijn (veel meer crema bijv.), na een paar dagen wordt het wat consistenter.
Er zal ook smaakverschil zijn, maar als je het niet erg vindt dat je de komende dagen dagelijks moet bijstellen is er m.i. geen reden om te wachten.

Uiteraard als je ook wat bonen hebt die wel al een paar dagen hebben kunnen ontgassen, heeft dat de voorkeur. Heb je alleen wat supermarktmeuk, dan kun je die m.i. beter weggooien en aan de 'te verse' bonen beginnen.
TLDR: te vers is beter dan te oud ;)

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 14-04-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:06
das duidelijk :p bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
@Raymond P @RoosW @headout @SawaFish
Dank voor jullie antwoorden!

Ik zal de schijven er iig voortaan voorzichtig uithalen om ze schoon te maken.

De molen die ik heb is een Ceado e37S. Wat me wel verbaasd is de staat waarin de maalschijven verkeren. Het is natuurlijk een uitvergroting op de foto maar toch. Er zijn volgens de teller 9628 shots mee gemalen (ik kocht hem tweedehands met 4000 shots op de teller en goede schijven). Als ik met mijn duim over de schijven ga voelen ze wel nog steeds scherp, maar de bramen zijn ook zichtbaar.

Ik maal altijd een dubbel shot van 18 gram, en als er iets te weinig uitkomt duw ik hem nog eens in wat dus in totaal voor 4 shots telt. Dus laten we zeggen ong. 80 kilo, wat me niet gigantisch veel lijkt voor zo'n molen.

Qua koffie drink ik alles door elkaar heen. Keppler, Keen, Varietals, Giraffe, ManmetBril, Boot, Giraffe, Bocca, Friedhats, The Barn en als het zo uitkomt af en toe Lavazza gold van de supermarkt, verder wat er voorbij komt of waar een leuke aanbieding is. Over het algemeen gewoon goede koffie denk ik. Ik vind het leuk om steeds wat anders te proeven in zowel filter als espresso. Dat is voor mij een leuk deel van de hobby, proeven, molen afstellen, recept aanpassen verschillen proeven etc. etc. Gewoon een beetje klooien.

Proeven of de schijven aan hun einde zijn vind ik echt lastig, want geen goed referentiemateriaal.... Na het schoonmaken moest ik ze een stuk grover stellen, maar dat komt ook omdat ik net een nieuwe zak bonen open trok.

Maar goed als nieuwe schijven moeten dan moet het, zouden premium schijven zoals @RoosW noemde echt de moeite waard zijn? En welke dan? De hobby is al niet heel goedkoop.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 21:53

headout

Oi oi!

NLS_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:16:
Maar goed als nieuwe schijven moeten dan moet het, zouden premium schijven zoals @RoosW noemde echt de moeite waard zijn? En welke dan? De hobby is al niet heel goedkoop.....
40 tientjes voor een setje nieuwe schijven, en het geld wat je bespaart op het niet aanschaffen van SSP schijven ergens anders in investeren.

https://www.drtradingshop...n-ceado-e37s/#description

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
headout schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:35:
[...]

40 tientjes voor een setje nieuwe schijven, en het geld wat je bespaart op het niet aanschaffen van SSP schijven ergens anders in investeren.

https://www.drtradingshop...n-ceado-e37s/#description
40? :P

Maar dat na 100 kilo die schijven richting vervanging gaan lijkt mij niet zo gek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
NLS_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:16:

Nope, 1000 kg, dan gebruiken je kleinkinderen hem nog 😋
Koop de standaard merk schijven, of ga op zoek of er andere merkschijven passen.
Ik ken de maler niet, dus geen idee :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:32
Ik weet niet hoeveel koffie jullie drinken, maar over 100 kg doe ik denk ik een goede 6 jaar :P
Zag dat de schijven in de specialita 1000 kg mee zouden moeten gaan, dus die zal ik in dit leven niet meer verslijten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Basfr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:29:
Ik weet niet hoeveel koffie jullie drinken, maar over 100 kg doe ik denk ik een goede 6 jaar :P
Zag dat de schijven in de specialita 1000 kg mee zouden moeten gaan, dus die zal ik in dit leven niet meer verslijten denk ik.
Kilo per maand hier. Maar nu iets minder omdat mijn vriendin is gestopt met koffie drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Basfr schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:29:
Mwah, een kiezeltje tussen je bonen.. Dat trekt ook een dure schijf niet hoor ;)
Pagina: 1 ... 78 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1