ramrodwillem schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:20:
Thx voor de reacties , kijk het wordt voor mij een eerste ervaring met een maler, dat deze eventueel geen 10 jaar mee gaat daar kies ik dan bewust voor als de maler maar wel goed doet waarvoor hij is gekocht. En af en toe eens wat anders kopen is ook leuk toch , hobby kost geld , ik zie hier dat sommige om de 2 maande nof zo een ander espresso machine aanschaffen ....
Je vergeet één belangrijk ding daarbij, restwaarde.
Een hmm Compak K3 die je 2e hands koopt voor zeg maar 100,-- is na twee jaar gebruik en nieuwe maalschijven (misschien) gewoon weer 100,-- waard.
Een Sage is een paar jaar na aanschaf een berg losse onderdelen, of als ie nog werkt, iemands nabije toekomst probleem, met weinig tot geen waarde.
Ik koop dan regelmatig een andere espresso machine, weliswaar met een duidelijk plan en richting, maar verkoop die dan ook weer voor om en nabij de aanschafwaarde, dat maakt stapsgewijs upgraden mogelijk, terwijl je meteen spelenderwijs kunt ontdekken waarom iets wel of niet werkt voor jou..
Ik zal de door jullie aangegeven alternatieven eens bekijken maar op dit moment stel ik gemak ook wel op prijs dus een maler met dosering zou fijn zijn.
Ehh dosering? Als in..?
Ik vermoed dat je bedoelt een x hoeveelheid en dan ophouden?
Tja, je hebt dan twee mogelijkheden, per gewicht (mijn persoonlijke voorkeur, maar erg duur) of per tijdseenheid, je stelt de maler dus op twee manieren in, maalgraad, en tijdsduur (per 1/10e seconde) meer gedoe, als je dat vergelijkt met bv. 18 gram malen, maar betaalbaarder, en als je eenmaal de stand hebt voor je bonen, helemaal top, je rost het portafilter er onder, het ding maalt (bv de mijne ergens gedurende 5 seconden) en je hebt je portafilter ongeveer vol.
Ja ongeveer, de variabelen zijn te veel, luchtvochtigheid, bonen doorloop snelheid, maal gradatie, al die dingen leveren andere eindresultaten op.
Voorbeeld, hij staat nu bij mij (ik heb momenteel een serie pakjes met bonen van 250 gr, diverse soorten en brandingen) perfect, maar komt in de buurt van de laatste bonen, in eens veranderd de maling en de hoeveelheid, tja, weer een plunk bonen erbovenop en het gaat weer goed, tot ie op de nieuwe bonen stuit, die natuurlijk weer anders zijn als de vorige.. En hoppa daar ga je weer afregelen tot juist dat punt dat het weer goed gaat (gemiddeld nu 3 kopjes

)
Ben je erg gehecht aan één soort boon, no problem, werkt uitstekend, wissel je vaak, knudde, ik ben nog steeds aan het zoeken naar een boon die me echt goed bevalt, dus ik wissel veel, zucht.
Je kunt ook een stap duurder gaan en een Niche of een G-Iota overwegen, single dose machines, maken wisselen een eitje.
Het is maar net wat je specifiek zoekt, en dan hebben we het nog niet eens over Filter maling, of Moccapot maling

Het voordeel dus van zoals ik 2e hands kopen vind ik dus, dat je zelf ervaart of iets je ligt of niet zonder dat je grote verliezen lijd door iets te kopen dat niet bevalt, als dat gebeurt verkoop je het zonder (al te veel) verlies.
Op naar het volgende avontuur

Alleen moet je partner (als je niet alleen woont) een beetje begrip hebben voor het komen en gaan van steeds andere 'zooi'