Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 14:22
16 gram koffie per bakje
6 bakjes per dag gemiddeld (inclusief cappuccinos voor vrouwlief)
Dat komt neer op 96 gram per dag, ruwweg 1 kg per 10 dagen = 3 kg per maand

Meer dan ik had gedacht eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:05
Leuk!, hier 3x12 +2x18 gram per dag. Ruim 2KG per maand. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
2x 8 tassen koffie met Moccamaster per dag = 7g / tas = 56g x 2 = 112g / dag * 30 = 3 360kg / maand. Daarmee dat ik met mijn bestelling van 3x 1kg niet toekom per maand :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:05
18x4x30=2160, 2,16kg koffie per maand + de ene kilo cheapass bonen die mijn vrouw in de volautomaat kiepert, maar dan niet de 3x per week 60/75gr koffie voor mijn Moccamaster/V60 meegerekend.
Hmm meer als 2kg dure bonen per maand, geen wonder dat ik altijd op de grens 'halen we het eind van de maand nog' van de bonen voorraad bivakkeer ;)
Duidelijk iets ruimer inkopen, of minder koffie drinken..
Nope, gewoon ruimer inkopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_laarhoven
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-03-2022
In mijn Delonghi volautomaat kan ik (voor bijvoorbeeld een keer decaf) ook een schepje gemalen koffie doen in het speciale vakje bovenin.

Heeft iemand van jullie advies van welke gemalen decaf koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 20:33
Jeetje, wat een koffieverslaafden hier zeg... Ik moet eerlijk zeggen dat ik hoogstens 2 a 3 kopjes op een dag drink en mijn vriendin drinkt het niet.
Ik doe dan ook wel makkelijk een maand met een kilozak bonen en vind dat eigenlijk al duur zat in de maand! Kan me niet voorstellen om een paar kilo te moeten kopen (maar goed, ik ben ook student natuurlijk) :p

Vandaag overigens mn bonenmaler binnen gekregen! Ik ben uiteindelijk gegaan voor een sage the dose control pro. Ik kon een ZGAN overnemen voor €130, dus dat was de beste deal in mijn prijsbereik. Hij ziet er echt als nieuw uit, nog geen krasje kunnen vinden. Tot nu toe bevalt hij goed ook al moet ik nog tweaken, maar ik zie nu al dat het veel fijner wordt gemalen dan bij simon levelt waar ik het gemalen kocht. De doorloop snelheid is nu in ieder geval een stuk beter en ik maak ook daadwerkelijk een espresso nu in plaats van caffe crema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:50
Op een slechte dag, met bezoek, ging er hier ruim 500gr doorheen. Zo'n zelfde slechte dag kon ik in m'n eentje wel 250gr espresso 'nuttigen'.

Mja covid en de sportscholen dicht...
Het laatste jaar heb ik dat terug weten te brengen naar een stabiele 400 gr per week inclusief wat m'n vriendin drinkt, en dan is het gros ook nog eens netjes gefilterd.
M'n bloedbanen zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.

- knip -

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
Niekserr schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:22:
Jeetje, wat een koffieverslaafden hier zeg...
We moeten de investeringen van de apparatuur terugverdienen! Hoe meer kopjes koffie je zet hoe goedkoper het per kopje is, dus meer koffie drinken == goedkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:50
We hebben een Jura E60. Dat is een fijne machine, maar ik mis de echte espresso. Hierdoor ben ik op zoek naar een machine "voor er naast". Ik verwacht niet dat mijn vriendin en mijn ouders (die soms op de kinderen passen) een espressoappraat willen gebruiken, waardoor de Jura blijft. Ik zoek daarom een compact apparaat voor er bij en dacht hierbij aan een La Pavoni Europiccola. Maar ik vraag mij af of dat als espresso leek niet te moeilijk is. Je hebt er namelijk nog 1 extra variabel (stoomdruk) bij die je in het oog moet houden. Juist het handmatige spreekt mij wel aan. Ook dat de machine zo licht en compact is, waardoor deze niet altijd op het aanrecht hoeft te staan.

Zijn er nog alternatieven? Het gebruik is ongeveer 1 of 2 espresso's op een werkdag en 4-5 op een weekenddag (incl. 1 of 2 cappuccino's). Het budget is ongeveer €700 inclusief bonenmaler en accessoires zoals een tamper. Voor de bonenmaler wil ik voor een Eureka Mignon gaan. Een tweedehands espressoapparaat is geen probleem. De Rancillio Silvia, Quickmill 820 en Gaggia Classic spreken mij door de vormgeving niet aan (en belangrijker: mijn vriendin al helemaal niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 10:53

Ravhin

no <root>...

Voor 'voor erbij' en met goede looks zou ik voor de Flair gaan. Workflow is wat langer maar je hebt nauwelijks extra clutter en het geeft een hele mooie creatie-ervaring :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:48
RoosW schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:25:
[...]

Nope, 1000 kg, dan gebruiken je kleinkinderen hem nog 😋
Koop de standaard merk schijven, of ga op zoek of er andere merkschijven passen.
Ik ken de maler niet, dus geen idee :)
De nieuwe titaniumlegeringgecoate (conische) schijven voor mijn compak K10 gaan tegenwoordig 8000kg mee. Dat is goed genoeg voor je achter-achterkleinkinderen. Volgens mij doen SSPs nog wel wat langer dan 1000kg, zeker als ze een wat grotere schijfdiameter hebben.

Ik ben overigens niet zo'n fan van de schijven loshalen, zeker niet als je de alignment hebt moeten aanpassen. Je loopt de kans om je schroeven te mollen, en misalignment is echt 100x vervelender dan een beetje vocht dat evt achterblijft. Gewoon goed schoonmaken terwijl ze erin zitten is mijn devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ravhin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:52:
Voor 'voor erbij' en met goede looks zou ik voor de Flair gaan. Workflow is wat langer maar je hebt nauwelijks extra clutter en het geeft een hele mooie creatie-ervaring :)
Dat is misschien net een stapje te ver voor mij. Het voorverwarmen van de elementen en het lastiger verwijderen van de puck maken het nog tijdsintensiever. Hetzelfde geldt voor de zeer mooie Aram Espresso Maker:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Niekserr schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:22:
Jeetje, wat een koffieverslaafden hier zeg... Ik moet eerlijk zeggen dat ik hoogstens 2 a 3 kopjes op een dag drink en mijn vriendin drinkt het niet.
Ik doe dan ook wel makkelijk een maand met een kilozak bonen en vind dat eigenlijk al duur zat in de maand! Kan me niet voorstellen om een paar kilo te moeten kopen (maar goed, ik ben ook student natuurlijk) :p

Vandaag overigens mn bonenmaler binnen gekregen! Ik ben uiteindelijk gegaan voor een sage the dose control pro. Ik kon een ZGAN overnemen voor €130, dus dat was de beste deal in mijn prijsbereik. Hij ziet er echt als nieuw uit, nog geen krasje kunnen vinden. Tot nu toe bevalt hij goed ook al moet ik nog tweaken, maar ik zie nu al dat het veel fijner wordt gemalen dan bij simon levelt waar ik het gemalen kocht. De doorloop snelheid is nu in ieder geval een stuk beter en ik maak ook daadwerkelijk een espresso nu in plaats van caffe crema.
Valt wel mee toch?

Jij zou met 3x18gramx30dagen ook op 1620 gram koffie, dus 1.6 kilo!! per maand zitten.

Zelf ben ik tijdelijk op een Bialetti overgestatpt omdat mijn ouders' delonghi terug gaat en de zaak waar ik koffie haal eerst dealer moet worden.
Dat verwacht ik binnen 2 maanden wel toch wel geregeld te zijn en dan kan ik mijn E61HX bestellen.

Dan zullen er ook minimaal 2KG per maand doorheen gaan.
Duur? wellicht, Krijg ik iets beters voor, hopelijk de rest van mijn leven, dan een "bakkie pleur? Jazeker. :9~

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Raymond P schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:46:
Op een slechte dag, met bezoek, ging er hier ruim 500gr doorheen. Zo'n zelfde slechte dag kon ik in m'n eentje wel 250gr espresso 'nuttigen'.

Mja covid en de sportscholen dicht...
Het laatste jaar heb ik dat terug weten te brengen naar een stabiele 400 gr per week inclusief wat m'n vriendin drinkt, en dan is het gros ook nog eens netjes gefilterd.
M'n bloedbanen zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.
En dan dacht ik dat ik met 1KG per week als mijn toenmalige vriendin op bezoek was extreem veel verbruikte.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
Koos2009 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:23:
[...]

Valt wel mee toch?

Jij zou met 3x18gramx30dagen ook op 1620 gram koffie, dus 1.6 kilo!! per maand zitten.

Zelf ben ik tijdelijk op een Bialetti overgestatpt omdat mijn ouders' delonghi terug gaat en de zaak waar ik koffie haal eerst dealer moet worden.
Dat verwacht ik binnen 2 maanden wel toch wel geregeld te zijn en dan kan ik mijn E61HX bestellen.

Dan zullen er ook minimaal 2KG per maand doorheen gaan.
Duur? wellicht, Krijg ik iets beters voor, hopelijk de rest van mijn leven, dan een "bakkie pleur? Jazeker. :9~
18 Gram past volgens mij niet eens in mn filter :p. Maar goed, de daadwerkelijke nummers moeten zichzelf nog even laten zien natuurlijk omdat ik hem nog niet zo lang heb. Gisteravond overigens wel 2x een flinke shot gepulled tijdens het studeren, ben er achter dat ik dat niet moet doen na 10 uur 's avonds... Halve nacht wakker gelegen 8)7 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Koos2009 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:25:
[...]

En dan dacht ik dat ik met 1KG per week als mijn toenmalige vriendin op bezoek was extreem veel verbruikte.. 8)7
Ik werk al jaren vanuit huis, dat helpt ook niet.
Tijdens compileren of als je even vast zit sta je al snel een shot te pullen.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:24
Een tijdje terug via hier de Brandzaak (in Rotterdam) ontdekt, inmiddels een paar bestellingen gedaan en de Honduras & Bolivia zijn favoriet. Dank in ieder geval *O*

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 07-10 13:31
Hier 2-3 espresso per dag a 18 gr = 1,6KG per maand. Tik 't graag af voor 'n lekker bakje in de morgen :)

PS: 1,5 geleden een Niche Zero besteld, levering batch juni. Ben benieuwd of de 700 EUR+ kostende Niche mijn huidige Eureka Mignon Specialita kan vervangen.
Hoe dan ook gaat er in juni 1 v/d 2 de verkoop in.. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
-Muncky- schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:01:
Hier 2-3 espresso per dag a 18 gr = 1,6KG per maand. Tik 't graag af voor 'n lekker bakje in de morgen :)

PS: 1,5 geleden een Niche Zero besteld, levering batch juni. Ben benieuwd of de 700 EUR+ kostende Niche mijn huidige Eureka Mignon Specialita kan vervangen.
Beide houden. Conisch v.s. plat is sowieso interessant om te hebben staan en daarnaast kun je twee koffies tegelijk drinken zonder te hoeven verstellen. Of nou ja, als je er dan één weg doet, doe dan de Eureka weg om een nog grotere en mooiere platteschijfmaler te kopen, eentje met high-uniformity schijven voor lekker contrast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Sorry, blijkbaar ben ik ongeduldig :P Want ik heb een professioneel reviseerde Europiccola met een nieuwe Eureka Mignon Specialita besteld. De verkoper zal de Eureka alvast goed instellen voor de Europiccola, zodat ik als beginner met 1 variabele minder rekening hoef te houden. Met tamper en wat koffiebonen ben ik €790 kwijt en daarmee ben ik wel over budget gegaan. De verkoper raadt een bottemless portafilter aan omdat je meer feedback krijgt. Ik twijfel nog, omdat het nog eens €65 is (en ik al over budget ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@L.N. Zo'n naked portafilter is leuk maar niet noodzakelijk, je kan prima zonder. Heb er zelf nu een en ben er overigens wel erg blij mee, je krijg inderdaad veel meer (en betere) informatie over het proces zodat je sneller alles beter en consistenter kan doen keer op keer. Maar je kan zo'n extra filter ook rustig over 2 maanden nog kopen, dan snap je misschien ook beter wat de meerwaarde is. Of je slijpt de onderkant van je nieuwe filter eraf, word ook vaak genoeg gedaan.

In ieder geval veel plezier met je Pavoni! Ik kom van een Rancilio Silvia + PID en vind de Pavoni zelf makkelijker om goede koffie mee te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:22
Ik vraag me af wat je aan de afsteling gaat hebben, want de afstelling van de maling is erg afhankelijk van de bonen en de staat daar van (ik moet tijdens een zak bonen de maling regelmatig aanpassen).

Maar dappere keuze, zo'n apparaat is wel iets lastiger dan een normale espressomachine. Wel erg mooi!

[ Voor 24% gewijzigd door 418O2 op 16-04-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@L.N. Dat is een behoorlijke instap die je doet. :)

Je hebt ontzettend veel te leren, een naked portafilter geeft inderdaad veel visuele feedback en zal je veel helpen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@418O2 Ik denk dat als starter het wel nuttig is om de maler grofweg goed te hebben staan, je hebt immers nog niet zo'n goed gevoel voor wat fijn genoeg is en er zijn aan het begin erg veel variabelen die tegelijk geoptimaliseerd moeten worden. Als je zover bent dat je per (meerdere) shot(s) de maling aanpast, dan heeft het weinig nut meer ja. En wie weet gooit de verkoper er wel direct een kilo bonen bij waarmee de maler is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@SawaFish @418O2 De verkoper verkoopt ook zijn eigen bonen en daar wordt de machine op afgesteld. Ik krijg er ook bonen bij, dus ik kan wel even vooruit. Als de zak leeg is, dan heb ik in ieder geval een beetje feeling hoe de maling moet zijn. Ik geloof niet dat ik het verschil ga merken tussen bonen uit een zak die net open gaat of al een paar weken open is, waardoor bijstellen niet nodig zal zijn.

De leercurve was inderdaad iets waar ik over getwijfeld heb. Maar uiteindelijk heb ik de sprong maar gewaagd. We zullen zien waar we komen....

Over de naked portafilter denk ik nog even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die eerste zak gaat er toch wel snel door, want je gaat een hoop kopjes zetten en verpesten waarschijnlijk :)

Naked portafilter kan je eventueel 2e hands scoren, of nieuw een stuk goedkoper dan 65 euro. Misschien even een weekje klooien, dan bedenk je je wel andere dingen die je misschien zou willen, kan je een pakketje accessoires bestellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@418O2 Je hebt gelijk dat ik beter even kan wachten. Ik twijfel ook over een drukmeter en die zou ik dan tegelijk kunnen bestellen. De verkoper heeft die niet, waardoor meebestellen geen optie is. De melk bereiden wordt gemakkelijker met een nozzle met maar 1 gat. Een tampermat is ook handig en zo zijn er nog wel meer zaken.

De Europiccola heeft een afwijkende maat portafilter, waardoor deze wat lastiger te vinden zijn en ook wat duurder. Maar goedkoper kan vast wel. Verder moet ik nog ervaren wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Je kan ook even afwachten wat je straks nog steeds wil. Een klopbak, weegschaal met timer of tampermat kan je ook prima op Ali bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

bebopper

I'm an absolute beginner...

-Muncky- schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:01:

1,5 maand of 1,5 jaar? Heb zelf ook de knoop doorgehakt dat ik een Niche Zero wil :) Ben nu aan het wachten tot er weer voorraad is ;(

Mocht je de Niche kwijt willen als ie niet bevalt, dan houd ik me aanbevolen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:37
bebopper schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:58:
[...]

1,5 maand of 1,5 jaar? Heb zelf ook de knoop doorgehakt dat ik een Niche Zero wil :) Ben nu aan het wachten tot er weer voorraad is ;(

Oh ik begin ook steeds meer te twijfelen. ik heb nu van mijn specialita een zero grinder gemaakt. Dit bevalt me erg goed omdat je dan heerlijk kan variëren met bonen de hele dag.. Maar ja de prijs en transport kosten naar NL houden me nog tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Mijn huidige bonen moet ik op standje 35 (grof) malen, de diamante Maria moest op 15 (fijner dan gemiddeld). Er is dus behoorlijke variatie.

20 is gemiddeld espresso op de K10. Nog een tip als je de schijven gaat schoonmaken of verwijderen: Zet hem in het midden van de schaalverdeling, schroef het topdeksel los en markeer de positie van de bovenste maalschijfhouder met een markeerstift tegen het onderste deel. Zo kan je e.e.a. weer hetzelfde terugzetten.

Mocht je dat niet gedaan hebben: bovenste houder helemaal indraaien tot de schijven elkaar raken, dan kwartslag terug. (In plaats van tot de markering terugdraaien. Je draait altijd in eerste instantie de schijven vast tot ze elkaar raken.) Dan zit je eigenlijk bij alle molens in de espressorange.

En trek natuurlijk de stekker eruit als je met de schijven aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Laatst online: 07-10 13:31
[...]

1,5 week geleden _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
De koffie is weer op. Mocht iemand niet weten waar ie koffie moet kopen, dan wil wellicht dit overzicht helpen:

https://misterbarish.nl/koffiebranderijen-in-nederland/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
__fred__ schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 07:47:
De koffie is weer op. Mocht iemand niet weten waar ie koffie moet kopen, dan wil wellicht dit overzicht helpen:

https://misterbarish.nl/koffiebranderijen-in-nederland/
Interessant lijstje, maar ik mis toch wel wat. In Arnhem zit Brew2Cup. Staat niet in het lijstje, maar is echt een hele leuke microbrander. Ik heb nu de El Salvador boontjes van ze (inmiddels 5 dagen geleden gebrand) :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@L.N. Als je een Pavoni drukmeter vind voor een acceptabele prijs heb ik ook wel interesse. Wel een drukmeter voor in het filter, niet zo'n ding voor je watertank want die heeft weinig nut bij espresso zetten. Wat ik tot nu toe vond was 150+ euro, en dan zou ik liever het hele apparaat gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
SawaFish schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:20:
@L.N. Als je een Pavoni drukmeter vind voor een acceptabele prijs heb ik ook wel interesse. Wel een drukmeter voor in het filter, niet zo'n ding voor je watertank want die heeft weinig nut bij espresso zetten. Wat ik tot nu toe vond was 150+ euro, en dan zou ik liever het hele apparaat gaan vervangen.
Het is inderdaad prijzig. Ik had gehoopt dat het een kwestie was van een nanometer erop draaien. Maar er komt toch een hoop meer bij kijken en dan kom je op de prijzen die jij noemt. Ik ga daar nog mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Ik loop met mijn setup nog tegen een paar dingen aan nu, dus wellicht dat jullie me advies kunnen geven.
- Naast espresso ben ik ook fan van caffe latte, vooral bij het ontbijt. Alleen het stretchen e.d. lukt nog niet. Ik heb denk ik een wat te groot melk kannetje gekocht (ze hadden alleen 100 en 600 mL bij de dille en kamillie, dus heb de 600 gehaald) en mijn silvia is voor mijn gevoel echt extreem krachtig (te krachtig). Als ik mijn hoeveelheid melk in t kannetje doe en begin met stretchen, draai ik de stoomkraan altijd maar een klein beetje open omdat het anders voor mijn gevoel te hard gaat (alleen al met het water uit de kraan laten voor het opschuimen blaast het er al uit en is alles nat). Op internet lees ik dat je tot 25 graden echt kunt stretchen en dan doorverwarmen tot 65 graden max, maar mijn volle melk uit de koelkast is na 10 seconden al hartstikke heet. Hoe doen jullie dit?
- Mijn vriendin die houdt ook wel van een cappuccino of iets dergelijks, maar drinkt geen koffie verder en kan absoluut NIET tegen caffeïne. Hoe zetten jullie dan ineens zo'n andere espresso? Ze vond het natuurlijk stom dat ik zei dat t heel lastig is om een espresso te zetten voor haar omdat ze het 50% minder sterk wil.
- Bezoek wil graag 'koffie' vooral van die 'luxe apparaten', maar ik heb alles gedialed op espresso. Draaien jullie dan de hoeveelheid koffie terug om er een soort caffe crema van te maken? De maalgraad aanpassen kan natuurlijk niet. Of maken jullie een americano door espresso met heet water te mengen?
- En het allerlaatste, ergeren jullie je ook aan het water overal op de grond? Ik heb t apparaat aan de andere kant vd keuken staan en moet heen en weer lopen met de filterdrager om het even onder de kraan uit te spoelen. Alleen uit het standaard silvia ding loopt dan nog een halve liter water op de vloer :p

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 06:46
Ik heb bij Fascino een proefpakket besteld. Eerste pak heb ik opengemaakt en het valt me op dat de bonen erg donker gebrand zijn. Is dat hoe Fascino brand of komt dat door de bonen die ik heb geopend de Brazil Quintas de Guinaraes.
Ik drink filter en vind het gewoon echt niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Niekserr schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:00:
- Bezoek wil graag 'koffie' vooral van die 'luxe apparaten', maar ik heb alles gedialed op espresso. Draaien jullie dan de hoeveelheid koffie terug om er een soort caffe crema van te maken? De maalgraad aanpassen kan natuurlijk niet. Of maken jullie een americano door espresso met heet water te mengen?
Bezoek krijgt bij mij altijd americano’s als ze geen espresso willen. Ik laat dan het water in de kopjes zitten van het voorspoelen en zet daar een espresso op. Ik verander dus verder niets aan mijn maler of de doorlooptijd. De visite is altijd tevreden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Russel88 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:09:
Ik heb bij Fascino een proefpakket besteld. Eerste pak heb ik opengemaakt en het valt me op dat de bonen erg donker gebrand zijn. Is dat hoe Fascino brand of komt dat door de bonen die ik heb geopend de Brazil Quintas de Guinaraes.
Fascino is in mijn ervaring altijd donker gebrand

Wij hebben nu bonen van Brandzaak en die zijn steeds wel minder donker gebrand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19

Honesty

kattenneus!

Ik loop met mijn setup nog tegen een paar dingen aan nu, dus wellicht dat jullie me advies kunnen geven.
- Naast espresso ben ik ook fan van caffe latte, vooral bij het ontbijt. Alleen het stretchen e.d. lukt nog niet. Ik heb denk ik een wat te groot melk kannetje gekocht (ze hadden alleen 100 en 600 mL bij de dille en kamillie, dus heb de 600 gehaald) en mijn silvia is voor mijn gevoel echt extreem krachtig (te krachtig). Als ik mijn hoeveelheid melk in t kannetje doe en begin met stretchen, draai ik de stoomkraan altijd maar een klein beetje open omdat het anders voor mijn gevoel te hard gaat (alleen al met het water uit de kraan laten voor het opschuimen blaast het er al uit en is alles nat). Op internet lees ik dat je tot 25 graden echt kunt stretchen en dan doorverwarmen tot 65 graden max, maar mijn volle melk uit de koelkast is na 10 seconden al hartstikke heet. Hoe doen jullie dit?
- Mijn vriendin die houdt ook wel van een cappuccino of iets dergelijks, maar drinkt geen koffie verder en kan absoluut NIET tegen caffeïne. Hoe zetten jullie dan ineens zo'n andere espresso? Ze vond het natuurlijk stom dat ik zei dat t heel lastig is om een espresso te zetten voor haar omdat ze het 50% minder sterk wil.
- En het allerlaatste, ergeren jullie je ook aan het water overal op de grond? Ik heb t apparaat aan de andere kant vd keuken staan en moet heen en weer lopen met de filterdrager om het even onder de kraan uit te spoelen. Alleen uit het standaard silvia ding loopt dan nog een halve liter water op de vloer :p

Bedankt alvast!
Mijn vrouw drink ook hele slappe capucino en bij haar doe ik altijd het laatste resje oude koffie uit het apparaat of gewoon een slok van mijn koffie als we samen drinken.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 21:53

headout

Oi oi!

Als ik mijn hoeveelheid melk in t kannetje doe en begin met stretchen, draai ik de stoomkraan altijd maar een klein beetje open omdat het anders voor mijn gevoel te hard gaat (alleen al met het water uit de kraan laten voor het opschuimen blaast het er al uit en is alles nat). Op internet lees ik dat je tot 25 graden echt kunt stretchen en dan doorverwarmen tot 65 graden max, maar mijn volle melk uit de koelkast is na 10 seconden al hartstikke heet. Hoe doen jullie dit?
De eerste stoom gaat bij mij niet in het melkkannetje, juist vanwege de enorme druk die er bij aanvang uitkomt. Daarnaast komt er altijd eerst een klein beetje water uit de stoomkraan, die laat ik weglopen in de gootsteen. De rancilio staat hier naast de gootsteen, vanwege dit:
De 100 ml kan zou ik gebruiken voor een latte machiatto overigens als opvang voor je espresso. De 600 ml kan zou prima moeten kunnen werken voor melkdrankjes (ik heb zelf 1 van 500 ml)
Of maken jullie een americano door espresso met heet water te mengen?
Men kan hier een enkele of dubbele espresso, cappuccino en varianten erop of een americano krijgen. Ik zet de waterkoker even aan en giet dat op de espresso. Meesten komen hier echter voor de cappuccino :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Het kannetje moet je vullen met melk tot waar de “tuit” begint aan de binnenzijde. Is dat teveel melk voor je, dan zul je een kleinere kan moeten zoeken. Maar, ook met een kleiner kannetje vind ik het maken van melk voor 1 koffie erg lastig. De melk warmt enorm snel op. Daar is volgens mij niet heel veel aan te doen. Je kunt eens kijken of je het tipje van je stoompijpje kunt vervangen (minder gaatjes of kleinere gaatjes). Ik heb altijd begrepen dat je de stoomkraan altijd volledig open moet draaien en nooit “maar een stukje”.

Als mijn vrouw cappuccino wil, drink ik er vaak ook maar een omdat het makkelijker is voor 2 kopjes melk op te schuimen ;)
Ik snap misschien niet helemaal wat je bedoelt. De basis voor een cappuccino is toch een espresso? Mijn vrouw heeft soms ook geen zin in cappuccino. Als ik dan een cappuccino wil, dan maak ik voor 2 kopjes melk, maar doe ik enkel espresso in mijn kopje. In haar kopje doe ik dan cacao (cacaopoeder eerst met wat warm water mengen) ipv espresso. Evt. wat honing erbij voor het zoete. Vrouw blij, ik (dus ook) blij.
Het bezoek kan hier kiezen uit espresso, cappuccino of americano (inderdaad espresso met heet water, hoe anders?). Meer smaken koffie zijn er niet. Dan gaan ze maar ergens anders koffie drinken. Ik weiger toch ook geen Pepsi als ik ergens cola vraag (ok, misschien wel :+) of eis toch ook geen specifiek merk champagne ipv een glas water?

Bedankt alvast!
Daar heb ik geen last van (wel soortgelijke situatie, espressoapparaat tegen kastenwand, spoelbak in het eiland). Ik hou meestal even een microvezeldoekje onder de spullen die ik verplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
headout schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:36:
[...]

De eerste stoom gaat bij mij niet in het melkkannetje, juist vanwege de enorme druk die er bij aanvang uitkomt. Daarnaast komt er altijd eerst een klein beetje water uit de stoomkraan, die laat ik weglopen in de gootsteen. De rancilio staat hier naast de gootsteen, vanwege dit:

[...]

De 100 ml kan zou ik gebruiken voor een latte machiatto overigens als opvang voor je espresso. De 600 ml kan zou prima moeten kunnen werken voor melkdrankjes (ik heb zelf 1 van 500 ml)

[...]

Men kan hier een enkele of dubbele espresso, cappuccino en varianten erop of een americano krijgen. Ik zet de waterkoker even aan en giet dat op de espresso. Meesten komen hier echter voor de cappuccino :9
Ah oke, ja het eerste doe ik ook altijd weg om het water eruit te krijgen. Dit staat inderdaad onder enorme druk dan, maar daarna als ik echt begin met opschuimen gaat het voor mijn gevoel te hard. Misschien gewoon nog wat meer oefenen... Zometeen maar eerst weer wat nieuwe bonen halen, ben net weer door de voorraad heen (eindelijk van de espresso lidl bonen af)
cryptapix schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:40:
[...]

Het kannetje moet je vullen met melk tot waar de “tuit” begint aan de binnenzijde. Is dat teveel melk voor je, dan zul je een kleinere kan moeten zoeken. Maar, ook met een kleiner kannetje vind ik het maken van melk voor 1 koffie erg lastig. De melk warmt enorm snel op. Daar is volgens mij niet heel veel aan te doen. Je kunt eens kijken of je het tipje van je stoompijpje kunt vervangen (minder gaatjes of kleinere gaatjes). Ik heb altijd begrepen dat je de stoomkraan altijd volledig open moet draaien en nooit “maar een stukje”.

Als mijn vrouw cappuccino wil, drink ik er vaak ook maar een omdat het makkelijker is voor 2 kopjes melk op te schuimen ;)

[...]

Ik snap misschien niet helemaal wat je bedoelt. De basis voor een cappuccino is toch een espresso? Mijn vrouw heeft soms ook geen zin in cappuccino. Als ik dan een cappuccino wil, dan maak ik voor 2 kopjes melk, maar doe ik enkel espresso in mijn kopje. In haar kopje doe ik dan cacao (cacaopoeder eerst met wat warm water mengen) ipv espresso. Evt. wat honing erbij voor het zoete. Vrouw blij, ik (dus ook) blij.

[...]

Het bezoek kan hier kiezen uit espresso, cappuccino of americano (inderdaad espresso met heet water, hoe anders?). Meer smaken koffie zijn er niet. Dan gaan ze maar ergens anders koffie drinken. Ik weiger toch ook geen Pepsi als ik ergens cola vraag (ok, misschien wel :+) of eis toch ook geen specifiek merk champagne ipv een glas water?

[...]

Daar heb ik geen last van (wel soortgelijke situatie, espressoapparaat tegen kastenwand, spoelbak in het eiland). Ik hou meestal even een microvezeldoekje onder de spullen die ik verplaats.
Top, hier heb ik wat aan. Toch maar eens een kannetje van 1 maat kleiner zoeken dan. Goeie tip ook van de cacao met wat honing, ga ik ook eens proberen.

[ Voor 45% gewijzigd door Niekserr op 18-04-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Niekserr schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:00: Op internet lees ik dat je tot 25 graden echt kunt stretchen en dan doorverwarmen tot 65 graden max, maar mijn volle melk uit de koelkast is na 10 seconden al hartstikke heet. Hoe doen jullie dit?
Na zo'n 7 seconden hoor je eigenlijk wel klaar te zijn.
En met een Silvia is dat ook daadwerkelijk mogelijk. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Raymond P schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:54:
[...]

Na zo'n 7 seconden hoor je eigenlijk wel klaar te zijn.
En met een Silvia is dat ook daadwerkelijk mogelijk. ;)
Ahh, dus het hooort zo snel te gaan. Ik dacht dat het opschuimen ongeveer een minuut zou moeten duren of zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Yep, een Silvia is ook nog kinderspel. Als je een hoog volume Kees vd Westen helemaal opentrekt dan spring je een gat in het dak.
Soms is het vermogen zo hoog dat je je afvraagt of je die pijp niet gewoon direct aan de hele koe moet aansluiten, maar uiteindelijk wen je daar wel aan (en ga je je ergeren als het langzaam gaat).

In het begin van deze video zie je de dame een litertje doen in 14 seconden.

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond P op 18-04-2021 12:22 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10 20:49
Vreemd, ik vind Fascino bonen juist medium gebrand en niet te donker.
Misschien verschilt het soort wel wat.
De genoemde Brazil zat eerst niet in dit proefpakket.
De Costa Rica Don Claudio vonden wij lekker daarvan ben ik nu nog bezig met een kilo pak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoosW
Mijn nieuwste aanwinst (ten minste als we zaterdag bij het ophalen geen gekke dingen aantreffen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93405g_HPXE4GozVgZI743LSSxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56AqqtiV64EwwVhkHQ8o9TRd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
HoppyF schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:56:
[...]

Vreemd, ik vind Fascino bonen juist medium gebrand en niet te donker.
Misschien verschilt het soort wel wat.
De genoemde Brazil zat eerst niet in dit proefpakket.
De Costa Rica Don Claudio vonden wij lekker daarvan ben ik nu nog bezig met een kilo pak.
Ja naar aanleiding van berichten hier heb ik een proefpakket besteld. Ik hoop dat de andere bonen meer mijn smaak zijn. Ik probeer het nu te mixen met bonen die ik weer te licht gebrand vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Als je water buiten de lekbak van je machine krijgt doe je iets fout (en lopen met lekkende onderdelen zie ik ook als fout want dat is nogal suboptimaal). Ik zou een klopbak gebruiken voor de puck, dan gaat overgebleven water uit het portafilter ook direct daarin. Eventueel nog even naspoelen onder de kraan of gewoon met de Silvia zelf door het filter zonder koffie terug te zetten en kort aan te zetten. Dan moet je enkel dagelijks je Silvia lekbak en klopbak legen.

Voor het melk opschuimen zou ik 3-4 YouTube tutorials kijken, dan moeten alle tips wel langs gekomen zijn. Merkte zelf dat de spuit wat hoger in de melk houden en onder een hoek zorgt voor zowel kolkende melk als dat de stoom deels ontsnapt en iets minder de melk opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Russel88 schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:05:
[...]

Ja naar aanleiding van berichten hier heb ik een proefpakket besteld. Ik hoop dat de andere bonen meer mijn smaak zijn. Ik probeer het nu te mixen met bonen die ik weer te licht gebrand vind.
Dat werkt wel, heb ik ook gedaan met de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier, heel licht gebrande bonen, heb er donkerder gebrande bijgemengd (fascino espresso, de op één na sterkste) om een voor mij prettige smaak ervaring te krijgen (YB van Het Hoofdkwartier vond ik te zuur, en ik kan op de Silvia de temperatuur niet omhoog krikken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Russel88 schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:05:
[...]

De bonen in het proefpakket zijn onderling verschillend.
Je kunt hiermee dus min of meer bepalen wat je lekker vindt.
De ene is te slap de ander te sterk ook afhankelijk hoe je het zet en wat je ermee maakt.
Veel variabelen dus.

Foto van mijn Costa Rica Don Claudio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUhjEuY1Cdctf0QhrO2mSPTbF3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIUFej19M6W9rIkXts6gYM4U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door HoppyF op 18-04-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:43:
Mijn nieuwste aanwinst (ten minste als we zaterdag bij het ophalen geen gekke dingen aantreffen)

[Afbeelding]
Spaar je espresso machines of zo? :?
Je had een Gaggia Classic toen een Rancilio Silvia en nu....?
Volgens mij ook nog een Moccamaster en wat malers die ik voorbij heb zien komen.
Ik ben de tel even kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:59:
[...]

Spaar je espresso machines of zo? :?
Je had een Gaggia Classic toen een Rancilio Silvia en nu....?
Volgens mij ook nog een Moccamaster en wat malers die ik voorbij heb zien komen.
Ik ben de tel even kwijt.
Alsjeblieft zeg, mijn vrouw ziet me aankomen! Ik had de Gaggia, die heb ik verkocht er iets bij gelecht en de Silvia gekocht (terwijl ik van een Graeff CM molen naar een Compak K3 Elite, naar een K6 en nu ben blijven kleven aan een La San Marco SM 97) die gaat nu na een tijdje trouwe dienst weer de deur uit voor een trede hoger, gok met een jaar een dure Rocket, Lelit of ECM te hebben staan, maar alles in kleine stappen, het is niet het reisdoel maar de reis die je plezier moet geven.
De Gaggia Classic had ik gekocht om te kijken of het wat voor me was, ja dus, de Silvia omdat dat binnen mijn budget de beste was die ik me kon veroorloven op dat moment (vond de classic (2015 versie) een stuk minder), en zo krabbelen we langzaam omhoog in de vaart der volkeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:22:
[...]

Alsjeblieft zeg, mijn vrouw ziet me aankomen! Ik had de Gaggia, die heb ik verkocht er iets bij gelecht en de Silvia gekocht (terwijl ik van een Graeff CM molen naar een Compak K3 Elite, naar een K6 en nu ben blijven kleven aan een La San Marco SM 97) die gaat nu na een tijdje trouwe dienst weer de deur uit voor een trede hoger, gok met een jaar een dure Rocket, Lelit of ECM te hebben staan, maar alles in kleine stappen, het is niet het reisdoel maar de reis die je plezier moet geven.
De Gaggia Classic had ik gekocht om te kijken of het wat voor me was, ja dus, de Silvia omdat dat binnen mijn budget de beste was die ik me kon veroorloven op dat moment (vond de classic (2015 versie) een stuk minder), en zo krabbelen we langzaam omhoog in de vaart der volkeren ;)
Ok, maar is het dan niet een stuk voordeliger om eerst even door te sparen als je budget niet toereikend is en dan meteen een “top” model te kopen?
Iedere keer wat te kopen en verkopen levert wel ervaring op maar financieel voordeel zie ik er niet in.
Maar goed, wat ga je nu kopen op die foto die je het laatst geplaatst hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ach ik verkoop zo een beetje waar ik voor koop, dus dat zit wel goed. Verder hen ik liever de ervaring, en de ontdekkingen op weg naar wat ik echt wil ipv blind een willekeurige dure nieuwe te kopen, dit geeft veel meer inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:40:
Ach ik verkoop zo een beetje waar ik voor koop, dus dat zit wel goed. Verder hen ik liever de ervaring, en de ontdekkingen op weg naar wat ik echt wil ipv blind een willekeurige dure nieuwe te kopen, dit geeft veel meer inzicht.
Gelukkig maar.
Inderdaad een te dure aankoop kan ook tegenvallen.
Wat ervaring opbouwen is ook iets waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
RoosW schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:40:
Dit is ook mijn tactiek. Ik blijf marktplaats in de gaten houden voor t geval ik een goede upgrade deal of een defecte vind die ik kan opknappen. Leuke hobby wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 20:58
Hi koffie experts!

Onze nespresso is echt aan vervanging toe en we willen ook eens iets anders. Met een budget van 300-400 euro zat ik te kijken naar:
  • Melitta Purista 380 euro
  • De'Longhi Magnifica ECAM 20.110.B 299 euro
We drinken veelal "lungo" of een wat grotere sterke kop koffie. We drinken nauwelijks koffie met melk dus de melk functies zijn alleen maar fun to have voor gasten. We willen graag een volautomatisch apparaat omdat dit gewoonweg simpel en snel werkt.

Is de Melitta echt veel beter dan de De'Longhi? of zijn er nog andere aanraders dan deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:23
Momenteel heb ik een Sage Barista Express , als ik eventueel een volgende stap wil maken kan dat dan ook met een half automaat met maler van een gerenommeerd espresso merk ?

Als dat met een ander merk kan waar zit hem het verschil dan in ?

Of kom ik dan altijd terecht in een espresso machine met losse maler?

[ Voor 4% gewijzigd door ramrodwillem op 19-04-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ramrodwillem schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:38:
Momenteel heb ik een Sage Barista Express , als ik eventueel een volgende stap wil maken kan dat dan ook met een half automaat met maler van een gerenommeerd espresso merk ?

Als dat met een ander merk kan waar zit hem het verschil dan in ?

Of kom ik dan altijd terecht in een espresso machine met losse maler?
De beste (lees: grootste) verbetering komt door het gebruik van een losse maler. Niet omdat-ie los is, maar omdat de stand-alone malers goed zijn in precies dat: koffie malen. Ook hier geldt: bezint voor ge aankoopt ;) Als je het topic een beetje doorneust kom je genoeg mogelijkheden tegen voor een losse maler die niet meteen je portemonnee laten huilen. Ik ben geen expert in halfautomaten mét maler du sik kan niet inschatten of er één is met een betrekkelijk goede maler en zo ja welke dat dan is.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
crimby schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:38:
Hi koffie experts!

Onze nespresso is echt aan vervanging toe en we willen ook eens iets anders. Met een budget van 300-400 euro zat ik te kijken naar:
We drinken veelal "lungo" of een wat grotere sterke kop koffie. We drinken nauwelijks koffie met melk dus de melk functies zijn alleen maar fun to have voor gasten. We willen graag een volautomatisch apparaat omdat dit gewoonweg simpel en snel werkt.

Is de Melitta echt veel beter dan de De'Longhi? of zijn er nog andere aanraders dan deze?
Opzich kán er prima koffie uit een delonghi exam komen, maar mijn ervaring is dat dit per machine kan verschillen.
Op mijn werk zijn er 2 locaties die goede koffie zetten. De rest is "zwart water".

Hoe ze onderhouden worden verschilt ook per vestiging.

De Melitta heb ik zelf geen ervaring mee, maar de naam insinueert wel een goed product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkyftbrain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 16:49
Na een vijftal jaar met een matige Delonghi Dedica, eindelijk wat tijd gemaakt voor een upgrade. Redelijk wat gelezen (GoT, Youtube, ...) en sinds vorige week de Gaggia Classic Pro in huis gehaald. Prima toestel, komen mooie espresso's uit! De smaak is goed, maar ik weet dat ie nog beter kan: volgende stap zal een andere maler worden (Momenteel nog de Baratza Encore, niet écht geschikt voor espressos.)

Nu, in de buurt ligt een koffiebranderij dewelke naast bonen ook verschillende keuzes voor gemalen koffie verkoopt: gemalen voor espresso / bialetti / filter / french press.
Doe ik er goed aan om vers gemalen koffie voor espresso te kopen in afwachting van een betere grinder? Of geeft dit geen gegarandeerde smaakvolle espresso’s?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Pinkyftbrain schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:56:
[…]
Doe ik er goed aan om vers gemalen koffie voor espresso te kopen in afwachting van een betere grinder? Of geeft dit geen gegarandeerde smaakvolle espresso’s?
Als je de espresso’s allemaal binnen 10-15 minuten na het malen zet gaat dat prima, anders zou ik niet aan gemalen koffie beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:32

Bleh!

:)

crimby schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:38:
Hi koffie experts!

Verstandige stap, scheelt ook een hoop cupjes rommel!
Die stap heb ik bijna 10 jaar geleden genomen en ik heb al die tijd goede ervaringen met deze pricewatch: DeLonghi Intensa ECAM 23.420.SB dat is in principe hetzelfde model maar dan met display. Vind dat persoonlijk wel handig dan het ontcijferen van knipperende lampjes ;)
Ik ben meer van de espresso en vind de grotere porties eigenlijk minder smakelijk. De Melitta ken ik verder niet. Je kunt nog even bij coffeeness of misterbarish reviews lezen.
Voordeel van DeLonghi vind ik dat alle modellen ongeveer gelijk geconstrueerd zijn en daardoor veel reserveonderdelen beschikbaar zijn mocht je ze nodig hebben. Op YouTube staan er ook goede handleidingen voor revisie van rubbertjes enzo.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watermanager197
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-07 15:54
Ik ga binnenkort de trekker overhalen om naar een semi automaat te gaan. Ben heel erg gecharmeerd van de Rocket Giotto (de nieuwe Cronometro is ook wel een leuk gimmick ;) ). Ben nog aan het puzzelen op de molen. Ik denk een Specialita of een M42. Weet een van jullie bij welke dealer er nog een dealtje te maken is. Ik weet het, op de laatste cent zal ik niet laten aankomen: de relatie opbouwen is ook belangrijk, maar ik ben op zoek naar wat voor een dealprijs als redelijk kan worden gezien.. Ik vindt het in ieder geval allemaal een beetje vaag deze handel. Heb geen idee of de geadverteerde prijzen adviesprijzen zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 19:24
Heeft iemand de Amalfi-bonen van Kaan Koffie wel eens geprobeerd? Ik heb regelmatig wat proefpakketjes bij diverse brandzaken geprobeerd, maar ik blijf steeds weer terugkomen op de Amalfi. Wat een lekkere koffie is dat!

Ik zet dubbele espresso in een beetje extra water; dus een sterke Americano zeg maar. Mahlkonig op standje 2 I in het naked portafilter in de Delonghi EC860. Ik heb het eindelijk een beetje onder de knie zonder dat het alle kanten opspuit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Bleh! schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:57:
[...]

Verstandige stap, scheelt ook een hoop cupjes rommel!
Die stap heb ik bijna 10 jaar geleden genomen en ik heb al die tijd goede ervaringen met deze pricewatch: DeLonghi Intensa ECAM 23.420.SB dat is in principe hetzelfde model maar dan met display. Vind dat persoonlijk wel handig dan het ontcijferen van knipperende lampjes ;)
Ik ben meer van de espresso en vind de grotere porties eigenlijk minder smakelijk. De Melitta ken ik verder niet. Je kunt nog even bij coffeeness of misterbarish reviews lezen.
Voordeel van DeLonghi vind ik dat alle modellen ongeveer gelijk geconstrueerd zijn en daardoor veel reserveonderdelen beschikbaar zijn mocht je ze nodig hebben. Op YouTube staan er ook goede handleidingen voor revisie van rubbertjes enzo.
Thanks! We willen ook af van de cupjes inderdaad.
De’longhi is dus wel een aanrader in dit segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
watermanager197 schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:04:
Ik ga binnenkort de trekker overhalen om naar een semi automaat te gaan. Ben heel erg gecharmeerd van de Rocket Giotto (de nieuwe Cronometro is ook wel een leuk gimmick ;) ). Ben nog aan het puzzelen op de molen. Ik denk een Specialita of een M42. Weet een van jullie bij welke dealer er nog een dealtje te maken is. Ik weet het, op de laatste cent zal ik niet laten aankomen: de relatie opbouwen is ook belangrijk, maar ik ben op zoek naar wat voor een dealprijs als redelijk kan worden gezien.. Ik vindt het in ieder geval allemaal een beetje vaag deze handel. Heb geen idee of de geadverteerde prijzen adviesprijzen zijn of niet.
Staat een set op MP..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L.N.
En dan loopt het wat anders dan gedacht. Op Markplaats liep ik tegen een “Expresso aperaat Perfetto”. Ik weet dat de advertenties met de slechte titels vaak de beste kansjes zijn. In dit geval was het een BFC Junior ELA en die heb ik voor €275 gekocht. Het is een gokje, want ik kon de machine niet echt testen. Deze zou net onderhoud gehad hebben, maar daar was geen bewijs van. Ik betwijfel of het gebeurd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KBo16jgZwblt_WacN5307dGvYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbRDEDhh55AxlCsJ3igzYXqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVtufNzJZMSffMTnDiw6hqeAUh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fqe791Qjng4jkV8yZ6KcMmYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huNZ-teNDR8czEJmitV25PTSrK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSlOIl5C4zz4tRfJtq63aUqb.jpg?f=fotoalbum_large

De machine ziet er van binnen en buiten heel goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbSpsHH8MiO6xNQ9Rrx3gniMTd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUEyousEoDidpmWDcBZgZXfp.jpg?f=fotoalbum_large

Maar heeft wel 2 dingetjes. Het groene lampje is niet verbonden. Ik moet nog achterhalen waar het lampje voor is [edit: die geeft aan dat het water op temperatuur is].... Doordat het niet verbonden is, betwijfel ik ook wel of de onderhoudsbeurt is geweest. Normaal zou je dat meenemen in het onderhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCpssFJdlRDiE2S5fAF-tlw8eG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4SWIZVAqFZlPjXOpwetUXUT.jpg?f=fotoalbum_large

Ook zit er een niet-originele schroef om de drip tray op zijn plaats te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsFtZ2Dn73UlbFfl4qtTO6LjYs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuybHrRqh4FrPMgpFcokV8ug.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit ook een Brezzera single cup portafilter bij (naast de BFC portafilter). Nu nog kijken of ik ergens de handleiding van de BFC kan vinden.

De tweedehands La Pavoni is besteld, maar nog niet geleverd. Ik laat die gewoon komen en kijk dan welke van de 2 ik hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ravhin schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:55:
[...]
De beste (lees: grootste) verbetering komt door het gebruik van een losse maler. Niet omdat-ie los is, maar omdat de stand-alone malers goed zijn in precies dat: koffie malen. Ook hier geldt: bezint voor ge aankoopt ;) Als je het topic een beetje doorneust kom je genoeg mogelijkheden tegen voor een losse maler die niet meteen je portemonnee laten huilen. Ik ben geen expert in halfautomaten mét maler du sik kan niet inschatten of er één is met een betrekkelijk goede maler en zo ja welke dat dan is.
Ok thx , dan kan ik beter eerst een losse maler aanschaffen om eens te kijken wat dat doet, zijn er nog leuke/goede instappers die gebruiksvriendelijk zijn aan te bevelen , ik weet niet of het wat uitmaakt dat ik alleen cappuccino maak voor de maling ? Zag dar Sage ook malers maakt , is zo,n Sage Smart Grinder Pro als instapper nog aan te bevelen?

[ Voor 5% gewijzigd door ramrodwillem op 19-04-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
L.N. schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:10:
En dan loopt het wat anders dan gedacht. Op Markplaats liep ik tegen een “Expresso aperaat Perfetto”. Ik weet dat de advertenties met de slechte titels vaak de beste kansjes zijn. In dit geval was het een BFC Junior ELA en die heb ik voor €275 gekocht. Het is een gokje, want ik kon de machine niet echt testen. Deze zou net onderhoud gehad hebben, maar daar was geen bewijs van. Ik betwijfel of het gebeurd is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De machine ziet er van binnen en buiten heel goed uit.

[Afbeelding]

Maar heeft wel 2 dingetjes. Het groene lampje is niet verbonden. Ik moet nog achterhalen waar het lampje voor is.... Doordat het niet verbonden is, betwijfel ik ook wel of de onderhoudsbeurt is geweest. Normaal zou je dat meenemen in het onderhoud.

[Afbeelding]

Ook zit er een niet-originele schroef om de drip tray op zijn plaats te houden.

[Afbeelding]

Er zit ook een Brezzera single cup portafilter bij (naast de BFC portafilter). Nu nog kijken of ik ergens de handleiding van de BFC kan vinden.

De tweedehands La Pavoni is besteld, maar nog niet geleverd. Ik laat die gewoon komen en kijk dan welke van de 2 ik hou.
Mooie vondst! Ik vind enkel het waterreservoir er wat bijzonder uitzien.
Die schroef is vast makkelijk te vervangen, waar dat lampje aan vast moet is een ander dingetje, ben benieuwd of ie aangesloten hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
RoosW schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:16:
[...]

Mooie vondst! Ik vind enkel het waterreservoir er wat bijzonder uitzien.
Die schroef is vast makkelijk te vervangen, waar dat lampje aan vast moet is een ander dingetje, ben benieuwd of ie aangesloten hoort te zijn.
Hetgeen dat licht geeft ontbreekt bij het groene lampje. Bij DR Trading kost dat €2,50 en hoop dat het daarmee is opgelost. De schroef ga ik inkorten en eventueel vervangen. Het waterreservoir lijkt door de hitte wat vervormd te zijn. Maar werkt gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 19-04-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Koopje 👍🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben nu ook bezig met het proefpakket. De Ethiopische bonen en de Sumatra U_Tani Gayo (lekker!) heb ik gehad en vandaag zijn er de Brazil Quintas de Guinaraes bonen er in gegaan. Die zien er bij mij zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwV-BlTmQwZ7AW9o3TbyRnTUl28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amect8zqDrM9pVNqRAEFLpbe.jpg?f=fotoalbum_large
Ze zijn echt wel wat lichter dan een pak DE uit de supermarkt.
Morgen zullen alle Sumatra bonen wel echt weg zijn en zullen we zien hoe die Braziliaanse bonen smaken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12
BlauweFles schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:37:
We zijn een weekje verder met de MaraX en kan niet anders zeggen dan dat het een top apparaat is! Constante druk, goede consistente opbouw van druk tijdens het koffie zetten, tegelijk stomen en koffie zetten.

Resultaat: Veel preciezer espresso maken met hogere kwaliteit. Je proeft veel beter de smaken van de koffie en die is ook makkelijker te beïnvloeden.

En cappuccino’s: fluitje van een cent.
[Afbeelding]
ziet er prachtig uit.
Bevalt hij nog steeds goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:32

Bleh!

:)

crimby schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:50:
[...]

Thanks! We willen ook af van de cupjes inderdaad.
De’longhi is dus wel een aanrader in dit segment?
Het blijft wel de onderkant van de markt. Beide machines zullen prima zijn. Als je ze afschrijft na 5 jaar maakt het denk ik niet zo'n verschil. Let vooral op gemakkelijk schoonhouden (niet overal koffieprut) en natuurlijk of de functies en beschrijvingen je aanspreken.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Bleh! schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:52:
[...]

Het blijft wel de onderkant van de markt. Beide machines zullen prima zijn. Als je ze afschrijft na 5 jaar maakt het denk ik niet zo'n verschil. Let vooral op gemakkelijk schoonhouden (niet overal koffieprut) en natuurlijk of de functies en beschrijvingen je aanspreken.
5 jaar klinkt best prima! Misschien dat ik ooit het geduld en budget vind voor een luxere barista machine 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ramrodwillem schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:16:
[...]

Ok thx , dan kan ik beter eerst een losse maler aanschaffen om eens te kijken wat dat doet, zijn er nog leuke/goede instappers die gebruiksvriendelijk zijn aan te bevelen , ik weet niet of het wat uitmaakt dat ik alleen cappuccino maak voor de maling ? Zag dar Sage ook malers maakt , is zo,n Sage Smart Grinder Pro als instapper nog aan te bevelen?
Ik zou eerst eens gaan kijken voor merken als Compak, Eureka en eventueel Graeff (laatste ben ik niet bekend mee maar hoor veel instappers over dat het hun lang een lekker bakkie heeft gegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Graeff is enkel goed voor filterkoffie, met espresso heb je meestal te weinig instel fijnheid, of zoals ik het zelf ervoer, eindelijk fijn genoeg voor espresso: loopt niet door, één tandje terug, da's geen espresso, dat is een lungo.
De eerste twee merken voldoen zeker, daar kun je ook Macap, La San Marco en Mazzer aan toevoegen. Wegblijven bij Kitchenaid, Nuova, Gaggia (malers).
Sage, zo verteld men op andere fora, heeft bergen plastic onderdelen, vallen na een paar jaar gebruik uit elkaar van ellende (Geld helaas ook voor bijvoorbeeld de Mahlkonig Vario, waar de plastic 'versnellingsbak' na een jaar of vijf in zijn geheel vervangen moet worden, of eerder als je pech hebt, al is de Vario wel 10x meer maler als welke Sage dan ook).
Voordeel van een Horeca maler is dat die niet gebouwd zijn om na een paar jaar gebruik uit elkaar te donderen, zeker niet ons thuisgebruik, waar de consumentenversies voorzien zijn van bergen 'plastic fantastic' onderdelen, om je na 4-5 jaar weer geld uit de zak te kunnen kloppen, zijn de Horeca apparaten ehh Toekomstbestendig, veel dusdanig gebouwd dat je kleinkinderen er nog gebruik van kunnen maken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Thx voor de reacties , kijk het wordt voor mij een eerste ervaring met een maler, dat deze eventueel geen 10 jaar mee gaat daar kies ik dan bewust voor als de maler maar wel goed doet waarvoor hij is gekocht. En af en toe eens wat anders kopen is ook leuk toch , hobby kost geld , ik zie hier dat sommige om de 2 maande nof zo een ander espresso machine aanschaffen .... dan is 5 jaar voor een Sage erg lang.

Ik zal de door jullie aangegeven alternatieven eens bekijken maar op dit moment stel ik gemak ook wel op prijs dus een maler met dosering zou fijn zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
ramrodwillem schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:20:
Thx voor de reacties , kijk het wordt voor mij een eerste ervaring met een maler, dat deze eventueel geen 10 jaar mee gaat daar kies ik dan bewust voor als de maler maar wel goed doet waarvoor hij is gekocht. En af en toe eens wat anders kopen is ook leuk toch , hobby kost geld , ik zie hier dat sommige om de 2 maande nof zo een ander espresso machine aanschaffen ....
Je vergeet één belangrijk ding daarbij, restwaarde.
Een hmm Compak K3 die je 2e hands koopt voor zeg maar 100,-- is na twee jaar gebruik en nieuwe maalschijven (misschien) gewoon weer 100,-- waard.
Een Sage is een paar jaar na aanschaf een berg losse onderdelen, of als ie nog werkt, iemands nabije toekomst probleem, met weinig tot geen waarde.
Ik koop dan regelmatig een andere espresso machine, weliswaar met een duidelijk plan en richting, maar verkoop die dan ook weer voor om en nabij de aanschafwaarde, dat maakt stapsgewijs upgraden mogelijk, terwijl je meteen spelenderwijs kunt ontdekken waarom iets wel of niet werkt voor jou..
Ik zal de door jullie aangegeven alternatieven eens bekijken maar op dit moment stel ik gemak ook wel op prijs dus een maler met dosering zou fijn zijn.
Ehh dosering? Als in..?
Ik vermoed dat je bedoelt een x hoeveelheid en dan ophouden?
Tja, je hebt dan twee mogelijkheden, per gewicht (mijn persoonlijke voorkeur, maar erg duur) of per tijdseenheid, je stelt de maler dus op twee manieren in, maalgraad, en tijdsduur (per 1/10e seconde) meer gedoe, als je dat vergelijkt met bv. 18 gram malen, maar betaalbaarder, en als je eenmaal de stand hebt voor je bonen, helemaal top, je rost het portafilter er onder, het ding maalt (bv de mijne ergens gedurende 5 seconden) en je hebt je portafilter ongeveer vol.
Ja ongeveer, de variabelen zijn te veel, luchtvochtigheid, bonen doorloop snelheid, maal gradatie, al die dingen leveren andere eindresultaten op.
Voorbeeld, hij staat nu bij mij (ik heb momenteel een serie pakjes met bonen van 250 gr, diverse soorten en brandingen) perfect, maar komt in de buurt van de laatste bonen, in eens veranderd de maling en de hoeveelheid, tja, weer een plunk bonen erbovenop en het gaat weer goed, tot ie op de nieuwe bonen stuit, die natuurlijk weer anders zijn als de vorige.. En hoppa daar ga je weer afregelen tot juist dat punt dat het weer goed gaat (gemiddeld nu 3 kopjes ;))
Ben je erg gehecht aan één soort boon, no problem, werkt uitstekend, wissel je vaak, knudde, ik ben nog steeds aan het zoeken naar een boon die me echt goed bevalt, dus ik wissel veel, zucht.
Je kunt ook een stap duurder gaan en een Niche of een G-Iota overwegen, single dose machines, maken wisselen een eitje.
Het is maar net wat je specifiek zoekt, en dan hebben we het nog niet eens over Filter maling, of Moccapot maling :P
Het voordeel dus van zoals ik 2e hands kopen vind ik dus, dat je zelf ervaart of iets je ligt of niet zonder dat je grote verliezen lijd door iets te kopen dat niet bevalt, als dat gebeurt verkoop je het zonder (al te veel) verlies.
Op naar het volgende avontuur ;)
Alleen moet je partner (als je niet alleen woont) een beetje begrip hebben voor het komen en gaan van steeds andere 'zooi' :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Met @RoosW, dat is de ideale manier om veel spul uit te proberen en wat ervaring op te doen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
PaT schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:51:
[...]

Ik ben nu ook bezig met het proefpakket. De Ethiopische bonen en de Sumatra U_Tani Gayo (lekker!) heb ik gehad en vandaag zijn er de Brazil Quintas de Guinaraes bonen er in gegaan. Die zien er bij mij zo uit
[Afbeelding]
Ze zijn echt wel wat lichter dan een pak DE uit de supermarkt.
Morgen zullen alle Sumatra bonen wel echt weg zijn en zullen we zien hoe die Braziliaanse bonen smaken.
Bij mij zien de Braziliaanse bonen er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlX-qfAuzsoVr1qBH77pk3GPJFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrZiCd0ly6d3RigHPdYucUCK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZvrrxLTeimJGigPg9XkfDcSodk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBBKabIQUuC0VEHt3doAOxOo.jpg?f=fotoalbum_large

De bonen ernaast gebruik ik om het te mengen met de Braziliaanse. Het is drinkbaar zo, maar nog niet erg lekker. Misschien dat ik de bonen weggeef aan een vriend die een Espresso apparaat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ik heb hetzelfde met mijn Fascino Espresso bonen, erg donker, en binnen het proefpakket proef ik weinig verschil. De Single Origin bonen van dezelfde brander waren beter.
Nog steeds donker vergeleken met die van het Hoofdkwartier, maar die zijn dan ook erg licht gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
M'n vorige bonen kwamen van koffiestation. Die vond ik beduidend beter. In ieder geval weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Dank voor in input , ik denk dat ik voor de Eureka Mignon Specialita ga, even zoeken voor een mooie prijs en dan bestellen , thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
Ik zit te kijken of ik misschien m'n maler wil vervangen. Ik heb nu een oude Compak K6 (of K8, dat zou ik even moeten nakijken) met vernieuwde maalschijven. Ik gebruik de maler enkel voor single dose espresso, waarbij ik na het malen altijd nog precies afweeg. Ik zoek dus ook iets voor hetzelfde doel, voor Aeropress/Hario heb ik een Baratza Encore.

Nu had ik een jaar geleden oid al besloten dat de Niche Zero de nieuwe holy grail is, maar die is nooit verkrijgbaar en met de Brexit extra duur met invoerrechten (naast dat ik liever niet met mijn geld verspil omdat mensen uit de EU wilden, maar dat is weer een ander onderwerp). Nu zie ik de G-Iota ook voorbij komen op internet, met normale, titanium, of SSP maalschijven is dat 400/480/660 euro. Heeft iemand die al in gebruik? Of meer kennis over Niche vs G-Iota? Of normaal vs titanium vs SSP? En is dit wel een verbetering vanaf een Horeca Compak of meer een zijstap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hmm wel een verbetering zeker met single dosing GOD gebruik, tja die andere maalschijven, heel eerlijk, voor mij begint daar de lijn van 'Zilveren HiFi kabels gesmeed door een Elf bij maanlicht' afdeling.
Maar dat is mijn idee, Samplesize = N1
Ik vind het (met zijn ingebouwde blaasbalg in ieder geval een retentie loze optie) in ieder geval ook een boeiend product (Made in China btw).
Moet natuurlijk wel in je gebruikspatroon passen, maar wel handig, 18gr bonen erin en 18gr maalsel eruit.
Neemt ook een stuk minder plaats in als de geweldenaar K6/8.
Al weet ik verder eigenlijk te weinig van deze molen, platte schijven gok ik, maar hoe groot, geen idee, of heeft ie conische?
Hopelijk gaat ie niet zo de prijzen stratosfeer in als de Niche (met, laten we heel eerlijk zijn, wel echt een kabouter motortje) en hopelijk hebben ze voor een iets zwaarder loopwerk en motor gedeelte gekozen als bij de Niche, al vind ik die qua vormgeving weer net wat mooier.

Feit blijft dat ie nauwelijks duurder is als een Eureka Specialita, zou wel eens een face-off tussen die twee willen zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
Dankzij @RoosW ben ik ook net naar de G-iota gaan kijken, ziet er goed uit. Goede reviews ook, zeker met de SSP schijven. Ik keek ook naar de Niche Zero, maar daar is inderdaad lastig aan te komen.

Grote kans dat dit mijn nieuwe maler wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
SawaFish schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:14:
Ik zit te kijken of ik misschien m'n maler wil vervangen. Ik heb nu een oude Compak K6 (of K8, dat zou ik even moeten nakijken) met vernieuwde maalschijven. Ik gebruik de maler enkel voor single dose espresso, waarbij ik na het malen altijd nog precies afweeg. Ik zoek dus ook iets voor hetzelfde doel, voor Aeropress/Hario heb ik een Baratza Encore.
Een alternatief: Een single dose hopper voor je Compak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQLClR9zraTb5vbTUr1dkAR6ZVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12NhHE7X5V1bqCmbZjZDWwqE.jpg?f=fotoalbum_large

De 'deksel' is verzwaard en past tot op de lege ruimte binnenin je Compak tussen de maalschijven. Dat voorkomt Popcorning, gecombineerd met een blaasbalg ben je dan op hetzelfde punt als de G-Iota, alleen groter en lomper, ook dan 18gr bonen er in en 17,9gr eruit.
Dus echt minimale retentie.
Ik had hem, heb hem met de K6 meeverkocht.
De K6 was toch te luid en vooral veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik wacht eerst nog heel sneaky af hoe hij jullie allemaal bevalt (al zal ie waarschijnlijk duurder worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:58
[...]

Als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik in november 2019 in een gekke bui er een besteld heb. Binnen 2 weken had ik hem binnen. Tot op de dag van vandaag geen spijt van. Wat een levertijden tegenwoordig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
RoosW schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:10:
Hmm wel een verbetering zeker met single dosing GOD gebruik, tja die andere maalschijven, heel eerlijk, voor mij begint daar de lijn van 'Zilveren HiFi kabels gesmeed door een Elf bij maanlicht' afdeling.
Maar dat is mijn idee, Samplesize = N1
Ik vind het (met zijn ingebouwde blaasbalg in ieder geval een retentie loze optie) in ieder geval ook een boeiend product (Made in China btw).
Moet natuurlijk wel in je gebruikspatroon passen, maar wel handig, 18gr bonen erin en 18gr maalsel eruit.
Neemt ook een stuk minder plaats in als de geweldenaar K6/8.
Al weet ik verder eigenlijk te weinig van deze molen, platte schijven gok ik, maar hoe groot, geen idee, of heeft ie conische?
Hopelijk gaat ie niet zo de prijzen stratosfeer in als de Niche (met, laten we heel eerlijk zijn, wel echt een kabouter motortje) en hopelijk hebben ze voor een iets zwaarder loopwerk en motor gedeelte gekozen als bij de Niche, al vind ik die qua vormgeving weer net wat mooier.

Feit blijft dat ie nauwelijks duurder is als een Eureka Specialita, zou wel eens een face-off tussen die twee willen zien ;)
De G-iota heeft 64mm platte maalschijven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Ik ben even aan het kijken naar een fatsoenlijke tamper, maar ik zie wel eens verschil qua diameters. Weet iemand welke ik moet hebben voor mn silvia? De 58, 58.4 of de 58.5? Ben bang dat de grote 58.4 net niet past en dat de 58 net te klein is :p. En hebben jullie ervaringen met die kopen op aliexpress? Ik vind 30 euro voor een tamper toch wel een beetje veel.

En als ik toch bezig ben met vragen stellen, zijn er mensen die wel eens een tamping station geprint hebben met een 3d printer en een goed modelletje hebben liggen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou iig geen tamper maar een distribution tool bestellen op ali.
Wel eentje die in diepte verstelbaar is en diep genoeg gaat. Alleen dan functioneert het ook als tamper.

58,4mm past waarschijnlijk wel, ligt aan het gebruikte bakje, maar meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

bebopper

I'm an absolute beginner...

Tsja, had die G-iota ook al eens gezien, maar er was toen erg weinig over te vinden qua reviews. Aangezien de NZ zo slecht verkrijgbaar is toch maar eens opnieuw gaan zoeken naar vergelijkingen. Heb iig deze gevonden: https://www.reddit.com/r/...df64_side_by_side_with_a/

Nu dus weer aan het denken en puzzelen, wel ... niet ... en als... dan direct in China bestellen? En met welke maalschijven?

Heb weer wat te doen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeoPhire
Ik heb net de G-iota besteld vanuit Belgie, op de website homebarista.be. Het is de combinatie met de SSP schijven geworden :)

Zodra deze binnen is laat ik uiteraard weten wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Tja, mijn vakantie geld is al op aan een andere espressomachine, anders had ik ook wel een G-Iota genomen, compact, precies wat mijn vrouw zou waarderen, en jawel, ook in Rood :D
Staat wel op mijn shortlist, zal wel richting einde van het jaar worden denk ik zo maar.
Mijn andere op de lijst is een Eureka Atom, tja, das wel een heel ander beest.
Pagina: 1 ... 79 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1