knightvision schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:41:
Hoi Fijne koffieleutjes!
Ik heb sinds een 3 maanden een DeLonghi ECAM 20.110.B Magnifica S. espresso volautomaat. ( 299,- )
Nooit een machine gehad, ik drink 2 koppen per dag max, ondanks ik redelijk tevreden ben heb ik wel een neiging om naar wat beters te gaan. Waarom? ik mis dikte /aroma in de koffie. Waar het de 1ste 2 seconden ofzo mooie bruine koffiekleur straal uitkomt, raakt het al snel waterig uit de blusser. De stand heb ik op maximale hitte en maximale bonenstand gezet. Het neigt nog nog naar normale koffie die ik goed moet aandikken met lekkere volle melk en suikers. Ik heb meerdere bonen getest die bij albert hein liggen.
Denk dan aan illy en Lor zakken. (bonen) average 7 tot 9 euro per zak bonen...
Nu heb ik het idee dat ik bonen weggooi qua gebruik omdat de machine niet het maximale uit de bonen weet te halen qua persing etc.
Ik heb het idee dat met duurder spul qua machine ik mijn doelen kan bereiken.
Mijn oog viel o.a op deze knakker: LELIT ESPRESSOMACHINE PL82T KATE COMBI
https://homebarista.be/sh...omachine-pl82t-kate-combi
Wat hoop ik? veel meer dan wat ik nu heb, denk dan aan mega volle creme dikke koffie, volle smaak aroma alles erop en eraan.
Ga ik dit 100% realiseren in vergelijking hetgeen wat ik nu heb?
Zoja komt het door de goedkope machine die ik nu heb met slechter materiaal dat het meer neigt naar de normalere koffiesmaak van een normale koffiemachine...?
Alle feedback is welkom, mijn dank ist schon leute!

Het is al eerder genoemd, koffiebonen, vers gebrande dan wel (althans 5 dagen eerder gebrand, voor die 5 dagen heb je niet de optimale smaak).
Wat ik je voor de volautomaat kan aanraden, Het Hoofdkwartier heeft een melange Black Betty, Arabica bonen (licht gebrand) gemengd met 10% Robusta (donker gebrande) bonen.
Tot nog toe voor de volautomaat heb ik daar de lekkerste bak mee verkregen.
Er is nog veel te ontdekken, voor je een stap in een andere richting zet.
Je zou naast je huidige volautomaat ook een kleine (gebruikte=minder investering, als het niet bevalt, en met minder verlies weer door te verkopen) espresso machine met maler (horeca machine) aanschaffen, als je de ruimte er voor hebt althans.
Een Gaggia Classic (voor 2015!) of een Rancilio Silvia is een mooie startmachine.
Als je toch de sprong in het diepe wilt doen, misschien nog net wat meer investeren en een Lelit MaraX nemen? Daar hoor ik eigenlijk enkel goede dingen over, al weet ik niet of je het een goede instap machine kan noemen.
Succes met de bonenjacht in ieder geval, gelukkig verkopen heel veel branders proefpakketten met diverse 250 grams zakjes, erg leuk ook in de volautomaat om mee te stoeien.
@
Qwerty-273 Ik zie niets over brand datum bij de bonen die ze voeren. Kennen doe ik ze zeker niet, misschien dat er anderen zijn die heel avontuurlijk iets over de grens ingekocht hebben?
[
Voor 3% gewijzigd door
RoosW op 30-04-2021 22:41
. Reden: Toevoeging informatie ]