Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 17:02

bebopper

I'm an absolute beginner...

NeoPhire schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:55:
Ik heb net de G-iota besteld vanuit Belgie, op de website homebarista.be. Het is de combinatie met de SSP schijven geworden :)

Zodra deze binnen is laat ik uiteraard weten wat de ervaringen zijn.
Top! Ben heel nieuwsgierig naar je ervaringen.

Mag ik vragen waarom de SSP schijven?
Beredeneerd omdat het echt kwalitatief een verschil gaat maken en het het geld daardoor ook waard is?
Of vooral omdat het kan :D, als ik echt eerlijk ben zou dat op dit moment nog mijn hoofdreden zijn, ben dus nog op zoek naar een betere onderbouwing :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 15:50
Niekserr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:56:
De 58, 58.4 of de 58.5? Ben bang dat de grote 58.4 net niet past en dat de 58 net te klein is :p. En hebben jullie ervaringen met die kopen op aliexpress? Ik vind 30 euro voor een tamper toch wel een beetje veel.
Zoals gezegd meten is weten, maar waarschijnlijk past 58.4 ook wel. Heb zelf een tamper en distribution tool via Ali en die zijn van prima kwaliteit. Zwaar en degelijk.
bebopper schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:21:
[...]
Beredeneerd omdat het echt kwalitatief een verschil gaat maken en het het geld daardoor ook waard is?
Of vooral omdat het kan :D, als ik echt eerlijk ben zou dat op dit moment nog mijn hoofdreden zijn, ben dus nog op zoek naar een betere onderbouwing :P
Ditto hier, 240 euro voor die schijven is nogal fors. En ik vraag me af of ze beter zijn, en wanneer je dat verschil echt merkt (of dat je eerst je techniek danwel espresso machine zelf moet verbeteren). Dat meneer Hoffman meld dat ze beter zijn betekent nog niet dat het voor mij relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
bebopper schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:33:
Nu dus weer aan het denken en puzzelen, wel ... niet ... en als... dan direct in China bestellen? En met welke maalschijven?
Ik had ook al even gekeken op Alibaba (de groothandel broer van Aliexpress). Prijzen voor de G-Iota zijn lager maar niet schrikbarend veel lager (scheelt 50-70 euro qua prijs, maar dan betaal je nog wel inklaringskosten 15e + ~20% en ook verzendkosten), dus ik zou zelf aanraden het lokaal te kopen zoals @NeoPhire bijvoorbeeld bij homebarista.be Krijg je ook direct service van hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 14:22
bebopper schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:21:
[...]

Top! Ben heel nieuwsgierig naar je ervaringen.

Nu heb ik een Eureka Specialita Mignon, die bevalt prima, maar merk dat ik veelal single dosing doe met wisselende koffiebonen. Dan denk ik dat een single dose apparaat me beter gaat bevallen. De schijven heb ik erbij genomen omdat de levensduur een stuk langer is door de coating en ook opmerkingen dat die beter zouden zijn, ik dacht: dan maar gelijk goed :)

Daarnaast liet ik me ook wel een beetje lekker maken door opmerkingen over de smaakverbetering, ben heel benieuwd of ik daar iets van ga merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 17:02

bebopper

I'm an absolute beginner...

NeoPhire schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:58:
[...]

Nu heb ik een Eureka Specialita Mignon, die bevalt prima, maar merk dat ik veelal single dosing doe met wisselende koffiebonen. Dan denk ik dat een single dose apparaat me beter gaat bevallen. De schijven heb ik erbij genomen omdat de levensduur een stuk langer is door de coating en ook opmerkingen dat die beter zouden zijn, ik dacht: dan maar gelijk goed :)

Daarnaast liet ik me ook wel een beetje lekker maken door opmerkingen over de smaakverbetering, ben heel benieuwd of ik daar iets van ga merken :)
Welke SSP schijven heb jij trouwens gekozen? Zie dat er 3 soorten zijn:
  1. SSP GRINDER BURRS BREWING RED SPEED 64MM FLAT - High-Uniformity 64mm unimodal brew burr set is a good choice for those who mainly brew slow coffee, but they also produce an impressive grind quality for espresso with lightly roasted coffees.
  2. SSP GRINDER BURRS MULTI-PURPOSE RED SPEED 64MM FLAT - The 64mm High-Uniformity Red Speed burr set is a great choice for those who primarily brew espresso, but they will also produce an impressive grind quality for pour over.
  3. SSP GRINDER BURRS ESPRESSO RED SPEED 64MM FLAT - The SSP espresso burr set gives an impressive grind quality for espresso with light to medium roast coffees.
Denk dat ik zelf voor de multi-purpose versie zou gaan, maar vraag me af of er nog echt verschil te bemerken is hiertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 14:22
Yes, ook voor de multi-purpose versie gegaan inderdaad :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 22:14
bebopper schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:55:
[...]

Welke SSP schijven heb jij trouwens gekozen? Zie dat er 3 soorten zijn:
  1. SSP GRINDER BURRS BREWING RED SPEED 64MM FLAT - High-Uniformity 64mm unimodal brew burr set is a good choice for those who mainly brew slow coffee, but they also produce an impressive grind quality for espresso with lightly roasted coffees.
  2. SSP GRINDER BURRS MULTI-PURPOSE RED SPEED 64MM FLAT - The 64mm High-Uniformity Red Speed burr set is a great choice for those who primarily brew espresso, but they will also produce an impressive grind quality for pour over.
  3. SSP GRINDER BURRS ESPRESSO RED SPEED 64MM FLAT - The SSP espresso burr set gives an impressive grind quality for espresso with light to medium roast coffees.
Denk dat ik zelf voor de multi-purpose versie zou gaan, maar vraag me af of er nog echt verschil te bemerken is hiertussen.
Holy Crapolido, ruim 240 euro (verzendkosten komen er ook nog bij) voor maalschijven, dan moeten die wel extreem veel beter zijn en idioot goede koffie produceren, maar ik weet bijna zeker dat dat valt onder het hoofdstuk 'diminishing returns' (steeds meer geld voor steeds minder verbetering).
Hoofdzakelijk gaan die SSP schijven veeeeeeeel meer kg's mee, en dan moet je je toch echt afvragen (als ik op redit lees dat mensen na maanden nog steeds niet voldoende koffie gemalen hebben om de schijven zelfs maar 'ingewerkt' te kunnen noemen) of je daar echt zoveel baat bij hebt. Als ik hem ga kopen, dan zeker met de cheapass schijven, als ik die moet vervangen door een kiezeltje dat meegekomen is voelt het ten minste niet als een tandarts bezoek ;)
En geloof mij, ook die hele dure schijven zijn kaduuk als er zo een kiezel mee gemalen word.

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 21-04-2021 16:29 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 06:46
Lol. De koffie snobs hebben de audiofielen vervangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-10 17:12

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Tijdje terug melde ik mij hier al dat ik op zoek was naar goede koffie.
Vandaag de knoop doorgehakt, en voor een Gaggia Classic Pro en de Eureka Mignon Manuale gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEYLOlDF4z_BJtA4t8-c1CJNwZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2fuP79NFXDPJf07zNW7Ayfr.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste kopje smaakte al heerlijk! Natuurlijk nog wel goed oefenen en de molen echt goed afstellen. Eerste kopje was met de ruwe schatting qua maling en ging best OK. De puck was nog wel goed nat, en had ook niet echt het gevoel dat de klep activeerde om de puck droog te trekken.

In de winkel deed dit het echter gewoon goed. Kom er nu alleen achter dat er geen blindfilter (rubbertje) bij zit, dus kan het ook niet goed testen nu.

Erg tevreden met het koffiehoekje zo!

update:
2e puck was wel mooi droog, hier stond nu ook de schroef netjes bovenin. mogelijk de eerste keer gewoon te weinig in de houder gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Patrock op 21-04-2021 18:47 . Reden: update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Gaggia Classic eigenaars, dit is een leuke tip om een soort pre-infusion te hebben zonder mods:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10 17:34
De BFC Junior ELA heb ik schoongemaakt (ontkalkt en de groep gereinigd). Er kwam heel weinig troep uit en ik zag dat de ringen nieuw waren, dus ik denk dat het onderhoud wel is geweest. Het kapotte lampje is ook vervangen.

De Eureka Mignon is nog niet op voorraad, dus ik moet nog even wachten op de maler en de Europiccola. Omdat de maler er niet is kan ik de BFC ook nog niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
L.N. schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:34:
De BFC Junior ELA heb ik schoongemaakt (ontkalkt en de groep gereinigd). Er kwam heel weinig troep uit en ik zag dat de ringen nieuw waren, dus ik denk dat het onderhoud wel is geweest. Het kapotte lampje is ook vervangen.

De Eureka Mignon is nog niet op voorraad, dus ik moet nog even wachten op de maler en de Europiccola. Omdat de maler er niet is kan ik de BFC ook nog niet gebruiken.
Met een beetje mazzel is de Eureka vrijdag en anders volgende week weer op voorraad bij de leverancier voor NL. Ze zijn onderweg vanuit Florence. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Magicw00b schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:02:
[...]

Met een beetje mazzel is de Eureka vrijdag en anders volgende week weer op voorraad bij de leverancier voor NL. Ze zijn onderweg vanuit Florence. ;)
Dat zei mijn leverancier ook. Maar hij zei ook dat hij al eerder leverdata had gekregen en dat die op het laatste moment steeds veranderden. Ik wacht gewoon af.

Als het te lang duurt, dan kan ik voor een G-IOTA gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 16:00

Galois

1811 - 1832

Mijn Jura heeft het opgegeven. Na 13 jaar trouwe dienst, maalt hij niet meer.

Hij was overigens ook wel aan vervanging toe, dus niet erg om na 13 jaar een nieuwe te kopen.

Alleen wil ik geen Jura meer. Ik ben erg tevreden over Jura, alleen het niet (makkelijk) zelf kunnen schoonmaken van de zetgroep, vind ik een zeer, zeer groot nadeel. Ik heb 'm namelijk wel altijd zelf opengehaald (genoeg op YouTube te vinden) en schoongemaakt. Helaas is dat toch wel altijd een gedoe en zo zijn er in de loop der jaren toch wel wat 'lipjes' gesneuveld.

Ik wil nu dus een goede machine die goede koffie zet en goed zelf schoon te maken is.

De Nivona is het merk waar ik dus voor wil gaan. Die lijkt aan mijn eisen te voldoen. Maar man, man, man... wat een oerwoud aan verschillende modellen en zeer lastig de exacte verschillen te vinden.

Ik wil denk ik voor de 769 gaan en met eigenlijk al belangrijkste argument: de goedkoopste lijn is misschien wat aan de eenvoudige kant, de duurste lijn is misschien wel wat (te duur en) te uitgebreid... dus daar ga ik dan tussenin zitten :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 13:36

BaRF

bijna kerst

Russel88 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:54:
Lol. De koffie snobs hebben de audiofielen vervangen.
Op naar het topic "Zilveren maalschijven gesmeed door Elven bij maanlicht" :+

Omdat ik er thuis niet direct een espresso machine bij kan zetten ivm hevige discussies ben ik de hele andere kant op gegaan en heb een v60 gekocht. Wat leuk en interressant om daar mee te experimenteren zeg! Had in eerste instantie een Hario Skerton plus er bij besteld, dacht leuk om in te stappen. Maar daar was maar moeilijk consistent mee te malen. Heb hem nu omgeruild voor een Timemore C2 en wat een verschil! Ongetwijfeld nog steeds niks vergeleken bij al die mooie malers die hier voorbij komen maar wat een smaak kun je hier al mee maken!

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 08-10 06:46
BaRF schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:38:
[...]

Op naar het topic "Zilveren maalschijven gesmeed door Elven bij maanlicht" :+

Omdat ik er thuis niet direct een espresso machine bij kan zetten ivm hevige discussies ben ik de hele andere kant op gegaan en heb een v60 gekocht. Wat leuk en interressant om daar mee te experimenteren zeg! Had in eerste instantie een Hario Skerton plus er bij besteld, dacht leuk om in te stappen. Maar daar was maar moeilijk consistent mee te malen. Heb hem nu omgeruild voor een Timemore C2 en wat een verschil! Ongetwijfeld nog steeds niks vergeleken bij al die mooie malers die hier voorbij komen maar wat een smaak kun je hier al mee maken!
Haha. Ik heb precies hetzelfde.
Zat te klikken en zag dat ik duizend euries kwijt zou zijn voor een Espresso set. En dan zou ik ruzie krijgen met de vrouw omdat het zoveel plek in beslag zou nemen.
Zit nu dus filter naar binnen te slurpen met m'n cheap ass v60 setje. Als accessoire een Timemore C2 maler en een Timemore weegschaal. Op Ali ook maar een giet setje gehaald, kan de water straal nu beter controleren.
Ik mis de specifieke espresso smaak, maar met de juiste bonen is filter ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 13:36

BaRF

bijna kerst

Russel88 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:13:
[...]

Haha. Ik heb precies hetzelfde.
Zat te klikken en zag dat ik duizend euries kwijt zou zijn voor een Espresso set. En dan zou ik ruzie krijgen met de vrouw omdat het zoveel plek in beslag zou nemen.
Zit nu dus filter naar binnen te slurpen met m'n cheap ass v60 setje. Als accessoire een Timemore C2 maler en een Timemore weegschaal. Op Ali ook maar een giet setje gehaald, kan de water straal nu beter controleren.
Ik mis de specifieke espresso smaak, maar met de juiste bonen is filter ook wel lekker.
haha exact zelfde situatie ook _O-

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Ik herken dat. Mijn vriendin ziet 2 extra apparaten naast onze Jura eigenlijk ook niet zitten. Maar nu staart er die BFC en dan zal de Europiccola voor haar een verbetering zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Mijn Quick Mill heeft gewoon een ingebouwde blaasbalg! Ik vroeg mij al af waar die gemalen koffie voor de machine nou vandaan kwam. Wat blijkt: het deksel op de hopper is bijna luchtdicht en valt ongeveer 2 cm over de hopper heen. Als je die in 1x stevig aandrukt, blaast hij zo alle achtergebleven koffie uit de maler :+

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Galois schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:16:
Mijn Jura heeft het opgegeven. Na 13 jaar trouwe dienst, maalt hij niet meer.
...
Degelijk spul hé; zo'n Jura. :+

Maar ook de molen is simpel te vervangen hoor.

Trouwens; die oude(re) Jura's zijn idd wat lastiger zelf te servicen en/of er valt her en der behoorlijk wat koffietroep tussen, waardoor regelmatig de boel uit elkaar halen geen overbodige luxe is.
En dan kan er idd wel eens een lipje of een schroefje dol worden.

Ongetwijfeld zullen de nieuwere Jura's, net zoals andere merken een ontwikkeling hebben doorgemaakt. Het interne gedeelte van al die machines komt vaak van dezelfde fabrikant.

Veel binnenwerken worden door Eugster/Frismag gemaakt:
Wikipedia: Eugster/Frismag – Wikipedia
...so unter anderem rund 95 Prozent der Nespresso-Maschinen, aber auch für Firmen wie Jura, Melitta, Moulinex, Miele, König, Turmix oder Nivona...

https://www.coffeeness.de/nivona-kaffeevollautomaten/
https://www.hommel-shop.d...855-vs-jura-j9-one-touch/

Maar wellicht dat @Teus.espresso hier wat meer duidelijkheid kan verschaffen en wellicht wil/kan vertellen hoe het anno nu zit, met de ontwikkeling qua makkelijk onderhoud e.d. :)

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 22-04-2021 13:58 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSwmG7kFNWFimGRXiZ9dF1PrnkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wb7D7K8Tg67TWI1wQET0j3p.jpg?f=fotoalbum_large

Hier op de foto staat de zetgroep van een oude Jura. Ervoor ligt rechts een oud type drainage ventiel waar in alle hoekjes en gaatjes koffie residu achterblijft. Links is het ventiel van de nieuwe E-serie. Die is zo ingekapseld dat er geen residu aan blijft kleven.
Dit is een van die dingen die de Jura's van tegenwoordig zoveel beter maakt dan de oudere machines. Zo zijn er veel meer subtiele verbeteringen. Uitloop, molen, ophanging, plaatsing sensoren enz.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 23-04-2021 08:36 . Reden: kleine verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Jura heeft toch vaste onderhoudstarieven, waarbij defecten worden verholpen? Je kunt informeren wat het kost om jouw Jura te laten repareren op die manier. Je kunt dan de afweging maken of de reparatiekosten opwegen tegen de hogere opbrengst bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 16:00

Galois

1811 - 1832

L.N. schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:57:
Jura heeft toch vaste onderhoudstarieven, waarbij defecten worden verholpen? Je kunt informeren wat het kost om jouw Jura te laten repareren op die manier. Je kunt dan de afweging maken of de reparatiekosten opwegen tegen de hogere opbrengst bij verkoop.
Klopt... maar een apparaat van 13 jaar oud... Is het nog wel de moeite waard om te repareren. Op een gegeven moment is een upgrade ook leuk.

Maar inderdaad... misschien repareren en verkopen... zou een goede optie kunnen zijn. Tnx!
(ik zie dat ze op MP weggaan voor 250-350 euro, het is een Jura C5).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Galois schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:39:
[...]

Maar inderdaad... misschien repareren en verkopen... zou een goede optie kunnen zijn. Tnx!
(ik zie dat ze op MP weggaan voor 250-350 euro, het is een Jura C5).
Zie hier bijvoorbeeld:

https://komtra.de/jura-er...egorie&ag=995191&cat=1022

Maalschijven, maalring of zelfs een complete motor. Qua prijzen is het best wel te overzien...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:05
Een Jura sevice beurt inclusief vervangen van de molen is rond de €270. Als de zetgroep nog nooit vervangen is, gaat het al snel naar de €320. Economisch is de machine dus afgeschreven.
Je kan de machine denk ik beter verkopen zoals hij nu is en de kosten aan de koper laten. In deze staat kan je er gemakkelijk €100 voor krijgen en dat is denk ik meer dan meerwaarde na uitvoeren van de service beurt.

Overigens service ik af en toe machines tegen beter weten in (economisch gezien) omdat ik niet van weggooien van goede machines houd. Dat kan dan een overging zijn hem toch te servicen.

[ Voor 0% gewijzigd door Teus.espresso op 23-04-2021 10:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Vanochtend vond ik de espresso een as/verbrande koffie smaak hebben, nu doe ik na elk bakje een keer met het blindfilter backflushen zonder schoonmaak spul, maar wanneer had ik het voor het laatst met spul gedaan?
Ah, ok, al even geleden, dus maar eens gedaan, en zo goed en kwaad als het ging met een sateprikker en een stuk microvezeldoek ook de groepsring en de zijkant van de groepskop schoongemaakt..!! Hemeltje, dat was nodig! Git zwart, vele malen rondgaan waren noodzakelijk om schoon doek te ontwaren.
Eerste kop koffie na het schoonmaken weggemikt zonder proeven, pro-tip, gooi de tweede ook weg [brr], de derde smaakte weer normaal, nu zonder de verbrande koffiesmaak, en bonus, hij druppelt nu niet meer langs het portafilter bij het zetten, moet alle zooi op de ring geweest zijn, zodat je geen sluitend seal meer krijgt.
Misschien maar eens om de twee weken doen ipv eens in de maand..

Hoe vaak doen jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:41
L.N. schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:44:
Ik herken dat. Mijn vriendin ziet 2 extra apparaten naast onze Jura eigenlijk ook niet zitten. Maar nu staart er die BFC en dan zal de Europiccola voor haar een verbetering zijn.
Je text doet de suggestie wekken dat je dat niet herkent. :+

Die van mij heeft de strijd lang geleden verloren.
En voor noodsituaties (lees: chaff everywhere, uitklop-missers, aanrecht vol met lege kopjes en veel vieze doeken) heb ik een chocoladereep om het monster te bedwingen.

@RoosW Een keer per week met een groepborstel?

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 23-04-2021 11:00 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
RoosW schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:55:
Vanochtend vond ik de espresso een as/verbrande koffie smaak hebben, nu doe ik na elk bakje een keer met het blindfilter backflushen zonder schoonmaak spul, maar wanneer had ik het voor het laatst met spul gedaan?
Ah, ok, al even geleden, dus maar eens gedaan, en zo goed en kwaad als het ging met een sateprikker en een stuk microvezeldoek ook de groepsring en de zijkant van de groepskop schoongemaakt..!! Hemeltje, dat was nodig! Git zwart, vele malen rondgaan waren noodzakelijk om schoon doek te ontwaren.
Eerste kop koffie na het schoonmaken weggemikt zonder proeven, pro-tip, gooi de tweede ook weg [brr], de derde smaakte weer normaal, nu zonder de verbrande koffiesmaak, en bonus, hij druppelt nu niet meer langs het portafilter bij het zetten, moet alle zooi op de ring geweest zijn, zodat je geen sluitend seal meer krijgt.

Hier thuis: dagelijks backflushen zonder schoonmaakmiddel en ook even met een borsteltje langs die zetgroep. Wat jij nu met prikker en microvezeldoek hebt gedaan, daar zijn dus mooie borsteltjes voor. Ik heb zelf dit ding: https://www.bol.com/nl/p/...barista/9300000021710898/

Als je dat dagelijks doet, dan gaat het allemaal vrij snel. Het hoort bij mij bij het stukje dagelijks onderhoud: backflushen, borsteltje erdoor en 's avonds de tank vullen.

En dan eens in de twee weken wip ik gewoon dat douchescherm met groepring en al eruit en maak ik het spul even goed schoon.

Ik gebruik verder nooit een schoonmaakmiddel bij het backflushen.

Recent is de machine bij een specialist geweest voor een beurt (had zelf echt geen tijd) en ik kreeg complimenten over hoe schoon de zetgroep was. Dat is dus na vier jaar lang bovenstaande schoonmaakstrategie. Volgens mij werkt dat dus. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 10:53

Ravhin

no <root>...

Ik spoel altijd voordat ik een espresso zet (preflush) waarbij er vaak al wat bruin wegloopt. Er ligt een stevige nylon borstel (die van de poster hierboven ^^) op de drip tray om aan het begin en aan het eind van de dag even de rubber seal te ontdoen van prut. Circa één keer in de drie weken (kan ook vier zijn) doe ik een backflush met Cafiza (of soortgelijk) waarbij alle koffie olie en residue opbouw verwijderd wordt. :)

Waar ik niet goed in ben is het reinigen van het portafilter. De basket is altijd schoon en vrij van prut en aanslag; daaronder maak ik circa één keer per week schoon... :X

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Raymond P schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:58:
[...]

Je text doet de suggestie wekken dat je dat niet herkent. :+

Die van mij heeft de strijd lang geleden verloren.
En voor noodsituaties (lees: chaff everywhere, uitklop-missers, aanrecht vol met lege kopjes en veel vieze doeken) heb ik een chocoladereep om het monster te bedwingen.

@RoosW Een keer per week met een groepborstel?
Ik herken het zeker, maar het is meer "pick your fight". De garage (25m2) heb ik langzaam overgenomen en is nu helemaal mijn werkplaats. Hierdoor denk ik dat ik het nu niet voor elkaar krijg om ook nog het halve aanrecht vol ga zetten met koffiemachines en toebehoren. Nou ja, eigenlijk heb ik het al gedaan met de Jura en de BFC. Daar laat ik haar nu aan wennen en dan valt het mee als de BFC weggaat en er een Europiccola en maler voor in de plaats komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:41
Hmm, dat is meer "Let your plans be dark".

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Hier net de Lelit Bianca v2 besteld, komt in mei :)

Twee maanden geleden een Sage Barista Express gekocht, maar dat beviel slecht, maler is gewoon niet fijn om mee te werken. Vorige week de Eureka Mignon Specialita gekocht en dat is een enorme verbetering en dan nu maar afgemaakt met de Lelit voor de echte totale experience :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
L.N. schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:46:
[...]

Ik herken het zeker, maar het is meer "pick your fight". De garage (25m2) heb ik langzaam overgenomen en is nu helemaal mijn werkplaats. Hierdoor denk ik dat ik het nu niet voor elkaar krijg om ook nog het halve aanrecht vol ga zetten met koffiemachines en toebehoren. Nou ja, eigenlijk heb ik het al gedaan met de Jura en de BFC. Daar laat ik haar nu aan wennen en dan valt het mee als de BFC weggaat en er een Europiccola en maler voor in de plaats komt.
Je moet zaken ook creatief oplossen, na moppers dat ze niet zoveel koffie gerelateerde apparaten op het aanrecht wilde, heb ik in de 'room divider' die in de entree naar de keuken staat ruimte gemaakt en daar de tweede (filter) maler gezet met daarnaast de Moccamaster ;)
Zo, aanrecht opgeruimder..
:9
Nu meen ik uit diverse veel te subtiele opmerkingen (hè, ik ben een man, sommige dingen zie ik pas als je ze tegen mijn kop aan jast) op te maken dat dat niet geheel de bedoeling was of beter, niet de oplossing die ze prefereerde (ze mompelde iets over Marktplaats of zo) geen idee wat ze bedoelde O-)
In ieder geval staat het nu beter :? :F En is het ergste gebrom weer over, alles went, zeg ik dan maar }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
L.N. schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:13:
[...]

Dat zei mijn leverancier ook. Maar hij zei ook dat hij al eerder leverdata had gekregen en dat die op het laatste moment steeds veranderden. Ik wacht gewoon af.

Als het te lang duurt, dan kan ik voor een G-IOTA gaan ;)
Krijg net door dat ze inmiddels geleverd zijn, en de importeur de orders aan het verwerken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b

Wekelijks maak in de groep toch wel schoon met een nylon borstel, online bij verschillende leveranciers te krijgen voor een eurotje of 4.
Wat ook helpt is er voorzorgen dat je portafilter rand netjes schoon is. zo druk je geen koffie in de groepring.
Blindfileren is afhankelijk van gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
dreamscape schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:33:
[...]

Hier thuis: dagelijks backflushen zonder schoonmaakmiddel en ook even met een borsteltje langs die zetgroep. Wat jij nu met prikker en microvezeldoek hebt gedaan, daar zijn dus mooie borsteltjes voor. Ik heb zelf dit ding: https://www.bol.com/nl/p/...barista/9300000021710898/

Als je dat dagelijks doet, dan gaat het allemaal vrij snel. Het hoort bij mij bij het stukje dagelijks onderhoud: backflushen, borsteltje erdoor en 's avonds de tank vullen.

En dan eens in de twee weken wip ik gewoon dat douchescherm met groepring en al eruit en maak ik het spul even goed schoon.

Ik gebruik verder nooit een schoonmaakmiddel bij het backflushen.

Recent is de machine bij een specialist geweest voor een beurt (had zelf echt geen tijd) en ik kreeg complimenten over hoe schoon de zetgroep was. Dat is dus na vier jaar lang bovenstaande schoonmaakstrategie. Volgens mij werkt dat dus. ;)
Ik zie dat ik de prijzen omhoog moet gooien.. wat een geld voor dat borsteltje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:57:
Hier net de Lelit Bianca v2 besteld, komt in mei :)

Twee maanden geleden een Sage Barista Express gekocht, maar dat beviel slecht, maler is gewoon niet fijn om mee te werken. Vorige week de Eureka Mignon Specialita gekocht en dat is een enorme verbetering en dan nu maar afgemaakt met de Lelit voor de echte totale experience :)
Daar ga je geen spijt van krijgen. Mooie machine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:41

bert pit

asdasd

Ik haal elke 4 tot 6 weken de kop uit elkaar en maak dan alles schoon. Daarna wordt het in kokend water gelegd met die speciale zeep. Half uurtje weken, goed schoonspoelen en alles weer in elkaar zetten.

Ik belde een keer voor een onderhoudsbeurt van circa 250 Euro en daar deden ze datzelfde.

Betreffende het druppelen: ik heb dat kunnen lossen door de ring (voor mijn gevoel) verkeerd om te plaatsen. Blijkbaar moet dat met de schuine kant naar binnen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
bert pit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:49:
[...]

Ik haal elke 4 tot 6 weken de kop uit elkaar en maak dan alles schoon. Daarna wordt het in kokend water gelegd met die speciale zeep. Half uurtje weken, goed schoonspoelen en alles weer in elkaar zetten.

Ik belde een keer voor een onderhoudsbeurt van circa 250 Euro en daar deden ze datzelfde.

Betreffende het druppelen: ik heb dat kunnen lossen door de ring (voor mijn gevoel) verkeerd om te plaatsen. Blijkbaar moet dat met de schuine kant naar binnen.
De afgeronde kant van een groepering moet naar boven, de platte kant naar beneden. Zo heeft het portafilter een mooi vlak bed om op af te sluiten, terwijl de ring mooi in de groep met afgeronde hoeken klemt.
Wel wil er nog wel eens wat verschil zitten in ringen, de een fabrikant maakt ze van wat harder rubber dan de ander. Ik vind de zachtere fijner werken, nadeel daarvan is dat ze iets eerder "dun" worden zodat je het filter makkelijker richting de 5 uur draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:07
Vandaag de Eureka Mignon Specialita maler opgehaald en afgesteld, werkt prima en snel goed af te stellen .

Ook aan het kijken voor een ander espresso apparaat , er zijn er 2 die er nu voor mij uitspringen qua opties en budget de Quickmill 3130 Evo 70 en de Quickmill 3002 Dosamatic (2e hands), beide hebben een doseer optie voor de koffie iets wat ik erg prettig vind. Ik kan over beide weinig reviews vinden hier iemand die ervaring heeft met deze machines ? Eventuele andere opties hoor ik ook graag. Ik maak 2 a 3 cappuccino per dag melk wordt in een aparte melk opschuimer gemaakt en een wat snelle verwarming van het water is ook wel fijn .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 08:05

Elke dag backflushen met een beetje reinigingsmiddel. Elk weekend douchescherm losschoreven en die in reinigingsmiddel en wat langere backflush met meer reinigingsmiddel. Een slecht gereinigde machine smaakt hier ook heel matig. Ik heb nu een IMS competition SI35 douchescherm en die moet echt elke dag gebackflusht worden met reinigingsmiddel anders krijg je de koffieresten er niet meer uit. Aan de andere kant is de wekelijkse reiniging daardoor een fluitje van een cent en sta ik nooit meer te bikken op het scherm (zoals met de SI200 soms).

In ander nieuws: De friedhats anaerobic Rwanda die ik erg zuur vond, heb ik over een andere boeg gegooid. Sowieso moet ie erg grof gemalen worden, maar hij is heel erg bestand tegen channeling. Ik maal hem nu fijner, tamp 2x en heb de temperatuur weer wat teruggeschroefd. Nu doe ik 18g in, 38-39 gram uit in rond de 39 seconden. Ja, bijna 40 seconden! De eerste 15 seconden druppelt ie en vormt ie twee kleine straaltjes, die vervolgens bij elkaar komen in een mooie flow. Daarmee krijg ik insane hoge extracties, zonder dat ie bitter wordt. En dan is ie heel heel lekker. Jammer dat ie bijna op is.

[ Voor 0% gewijzigd door __fred__ op 24-04-2021 12:19 . Reden: SI is typecode voor Nuova Simonelli, niet MA. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ik ben op het einde van mijn Ethiopische bonen van van Pommeren, laat ik het zo stellen, echt niet mijn ding, ik heb nu van 4 verschillende branders Ethiopische varianten gehad, en vond er geen een echt lekker.
Yellow Bourbon vind ik redelijk, maar ben ik ook niet juichend over, te vlak, eenduidig/saai.
Ik wil een gevarieerde smaak, niet neigend naar een specifieke toon, met inborst, maar niet te veel zuren (iets waar de Ethiopische nog wel eens last van hebben).
Melange mag, vind alles prima, tips of adviezen?
Ik vind overigens de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier te licht gebrand voor mijn smaak, veel te uitbundige zuren (of is dat mijn Silvia?).
Wel duidelijk meer diepgang als de overige YB bonen, maar ja, je moet het eind resultaat nog wel lusten toch?
Alvast bedankt voor de tips ;)

PS, nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OrYlFm4diNtIRwq8X_dSi7_C-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRl5ujwY2D4fA3BLd93AxBcA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
RoosW schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:43:
Mijn nieuwste aanwinst (ten minste als we zaterdag bij het ophalen geen gekke dingen aantreffen)

[Afbeelding]
Ik moest ff terugbladeren :) :) ... wat is er fout gegaan? Want dit is toch een Giotto :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
SpeedyDH schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:07:
[...]

Ik moest ff terugbladeren :) :) ... wat is er fout gegaan? Want dit is toch een Giotto :)
Tja één en ander, mijn zoon had deze gevonden en wilde wel voorschieten, waar ik de andere gecanceld had ivm een financiële hickup..
En dit was toch een trap beter als die andere.
Plus betere beschikbaarheid onderdelen, gaf dan de doorslag, ik kon wel dansen toen ik hem bij de verkoper zag staan, hij is echt in puike staat, en heeft kort geleden een grote onderhoudsbeurt gehad.
Het enige dingetje dat ter nadele gezegd kan worden is de staat van de portafilterhouders, beide zijn err duidelijk zwaar gebruikt, veel chroom weg, en veel slijtage. Maar dat is niet echt heel erg met ruime keuze op de markt voor vervangende exemplaren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@RoosW Ikkan je het koffiestation aanraden. Licht gebrande bonen met mooie gevarieerde smaak (mijn vrouw zweert er bij). “Williar Joven wel Pital” en “Gunung Tujuh Sumatra” heb ik nu in huis en bevallen goed. 18 >36g @93 graden, 28 - 32 seconden.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:49
RoosW schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:01:
Ik ben op het einde van mijn Ethiopische bonen van van Pommeren, laat ik het zo stellen, echt niet mijn ding, ik heb nu van 4 verschillende branders Ethiopische varianten gehad, en vond er geen een echt lekker.
Yellow Bourbon vind ik redelijk, maar ben ik ook niet juichend over, te vlak, eenduidig/saai.
Ik wil een gevarieerde smaak, niet neigend naar een specifieke toon, met inborst, maar niet te veel zuren (iets waar de Ethiopische nog wel eens last van hebben).
Ik vind overigens de Yellow Bourbon van Het Hoofdkwartier te licht gebrand voor mijn smaak, veel te uitbundige zuren (of is dat mijn Silvia?).
Wel duidelijk meer diepgang als de overige YB bonen, maar ja, je moet het eind resultaat nog wel lusten toch?

PS, nieuwe aanwinst!
[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je aanwinst.
Daar moet vast wel een goede espresso gezet kunnen worden.
Ik heb een keer Ethiopische koffie getest maar vond deze ook niet super lekker.
Niet zo vol en romig van smaak.
Maar goed dat kan ook aan mijn volautomaat liggen die niet het maximale eruit kan halen.

Toevallig stond in mijn YouTube overzicht opeens een video van deze gast, Lance Hedrick.
Stuk van de video gekeken, veel info maar niet iets waar ik nu wat mee kan.
Misschien kun jij er iets mee.
YouTube: YouTube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:30:
@RoosW Ikkan je het koffiestation aanraden. Licht gebrande bonen met mooie gevarieerde smaak (mijn vrouw zweert er bij). “Williar Joven wel Pital” en “Gunung Tujuh Sumatra” heb ik nu in huis en bevallen goed. 18 >36g @93 graden, 28 - 32 seconden.
Volgende bestelling zal ik daar doen! Dank je, net bij Keen een 4 tal bonen besteld (250gr zakjes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@RoosW Het was onvermijdelijk, maar toch wat sneller dan gedacht, welkom bij de de club ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Magicw00b schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:44:
[...]

Krijg net door dat ze inmiddels geleverd zijn, en de importeur de orders aan het verwerken is.
De mijne is ook geleverd aan de verkoper en zal maandag verstuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
L.N. schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:10:
En dan loopt het wat anders dan gedacht. Op Markplaats liep ik tegen een “Expresso aperaat Perfetto”. Ik weet dat de advertenties met de slechte titels vaak de beste kansjes zijn. In dit geval was het een BFC Junior ELA en die heb ik voor €275 gekocht. Het is een gokje, want ik kon de machine niet echt testen. Deze zou net onderhoud gehad hebben, maar daar was geen bewijs van. Ik betwijfel of het gebeurd is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De machine ziet er van binnen en buiten heel goed uit.

[Afbeelding]

Maar heeft wel 2 dingetjes. Het groene lampje is niet verbonden. Ik moet nog achterhalen waar het lampje voor is [edit: die geeft aan dat het water op temperatuur is].... Doordat het niet verbonden is, betwijfel ik ook wel of de onderhoudsbeurt is geweest. Normaal zou je dat meenemen in het onderhoud.

[Afbeelding]

Ook zit er een niet-originele schroef om de drip tray op zijn plaats te houden.

[Afbeelding]

Er zit ook een Brezzera single cup portafilter bij (naast de BFC portafilter). Nu nog kijken of ik ergens de handleiding van de BFC kan vinden.

De tweedehands La Pavoni is besteld, maar nog niet geleverd. Ik laat die gewoon komen en kijk dan welke van de 2 ik hou.
Zo te zien is het de pavoni geworden? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@Magicw00b Hmm, mijn bericht is weg. Poging 2:

Mijn vriendin is niet weg van het uiterlijk van de BFC, dus die staat op Marktplaats. Of is dat niet wat jij bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Ja dat bedoelde ik, zag hem voorbij komen.
Dat uiterlijk kan ik begrijpen😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
L.N. schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:22:
@Magicw00b Hmm, mijn bericht is weg. Poging 2:

Mijn vriendin is niet weg van het uiterlijk van de BFC, dus die staat op Marktplaats. Of is dat niet wat jij bedoelt?
Ik vind hem niet lelijk, lekker retro, al vind ik mijn Giotto mooier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
RoosW schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:06:
[...]

Ik vind hem niet lelijk, lekker retro, al vind ik mijn Giotto mooier ;)
Ruilen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Laatst online: 22:30
Even een vraag van een iets andere orde. Ik ga volgende week een paar dagen naar Amsterdam. Zijn er nog tips voor wat koffiezaakjes? Tot nu toe staan screaming beans en FUKU op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:57
@RoosW de problematiek met de Ethiopische bonen is ook typisch de beperking van je koffieapparaat. Datzelfde geldt ook voor de maler BTW. Sinds mijn overstap naar de Profitec en Specialita 75 nooit meer problemen gehad met extractie van ‘floral’ bonen.

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Nee, ondanks het lekkende lekbakje, helemaal als ik over een tijdje alle zwarte plastic knoppen en hendels vervangen heb door mooi donker walnoot houten spul, dan is het helemaal een plaatje :Y
Nu ergens iemand met een lasapparaat vinden die even tijd heeft om een klein hoekje weer dicht te smeden :?

@MGSNK Ik meende nu al een aanmerkelijk verschil te bespeuren, maar vermoedde eerst dat dat 'kopers vreugde' kon zijn, een boon die ik als zeer matig ervoer met de Silvia geeft nu een lekker drinkbaar bakje in de Giotto, meer ronder van smaak, minder neigend naar de uiterste, zonder vlak te zijn.
Ik vermoed dat de Silvia onder handen genomen moet worden om de druk beter af te stellen, dwz het overdruk ventiel van +10 bar (rond de 12 vermoed ik zomaar) naar 9bar te zetten. Dat zal al een berg schelen, een goedkope pid er in en je hebt de temperatuur ook op orde.
Nu moet ik zeggen dat ik de Silvia ook nooit flush voor gebruik, gewoon meteen portafilter erin en draaien.
Dat moet bij de Giotto echt wel, aangezien het eerste water gewoon kokend is. Het smaakverschil is niet eens subtiel te noemen, maar gewoon echt groot.

[ Voor 49% gewijzigd door RoosW op 27-04-2021 10:56 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
monsees schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:14:
Even een vraag van een iets andere orde. Ik ga volgende week een paar dagen naar Amsterdam. Zijn er nog tips voor wat koffiezaakjes? Tot nu toe staan screaming beans en FUKU op mijn lijstje.
https://stookerspecialtycoffee.com/ (kon je vroeger op zaterdag binnenwandelen, geen idee hoe dat corona 2.0 nu gaat).

https://backtoblackcoffee.nl/
https://badeta.nl/
https://www.koffie-academie.nl/nl/
https://cafekeppler.nl/
https://espressofabriek.nl/
https://www.lot61.com/
https://www.rumbaba.nl/
https://whitelabelcoffee.nl/
https://www.brasilkoffie.nl/

(Ik ga elke paar dagen, een paar dagen naar Amsterdam. Kan het iedereen aanraden).

[ Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 27-04-2021 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

Kraz

Saving the world

__fred__ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo, ik ben van de friedhats El Salvador, die heel erg lekker was, nu beland bij El Diamante Maria. De El Salvador is lekker, 100 uur geferementeerd, maar heeft wat funkyness van het natural drying process die je ook in Ethiopische of Jemenitische koffie terugvindt. Het mist net een beetje balans en verfijning, die El diamante wel heeft.

Er is maar 1 woord om El diamante te beschrijven: Appeltaart. Ongelofelijk, hoe iets naar gebak kan smaken. Zo zoet en gebalanceerd en verfijnd, bizar. Textuur en crema is ook bijzonder prettig, wat knap is, omdat Keen deze koffie duidelijk niet doodgebrand heeft. (maar 1 roastlevel, gelukkig precies goed).

Is het zijn geld waard? Ik vind van wel.
Ik heb vandaag ook de El Diamante op van Keen en idd! Appeltaart! :D
By far de lekkerste koffie (espresso) die ik op heb tot nu toe.

Wat jammer dat er een flink prijskaartje aan hangt, maar voor 1x per jaar zeker zijn prijs waard. :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
Iemand trek in een donker gebrande koffie? Heb me laten verleiden om koffie te kopen bij een zaakje waar ik langsliep en het is een prima koffie, maar helaas te donker gebrand voor mij (2nd crack territory, olie op de boon valt nog mee). Het is een ethiopische boon, maar op dit niveau is het zuur er wel af.

Ik stuur hem gratis naar je op als je me DMt (1 kg).

Edit: Hij is vergeven.

[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 28-04-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
Net "weer" niks te horen gekregen uit italië dus mijn dealer vraagt me om voorzichtig rond te kijken, óf gewoon te wachten (en mogelijk wachten, wachten....) op een Lelit MaraX.

Hij kan ook La Pavoni en La Nuevo Era leveren.

Nu heb ik effe gezocht (op werk dus kort) en ik kom nu uit op;

Lelit MaraX ~1200
La Nuevo Era LNE (?) Chrome ~1200
La Pavoni Cellini ~1500

Volgens mijn zijn de eerste 2 HX'ers, maar de Cellini (nergens vermeld, alle cellini ?) een Dubbele boiler?

Nu heb ik werkelijk geen idee hoe "goed" deze zijn.

Wellicht heeft iemand hier meer informatie?

Er komt trouwebs een Eureka Mignon Specialita bij.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:12
Koos2009 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:48:
Net "weer" niks te horen gekregen uit italië dus mijn dealer vraagt me om voorzichtig rond te kijken, óf gewoon te wachten (en mogelijk wachten, wachten....) op een Lelit MaraX.

Lelit MaraX ~1200
La Pavoni Cellini ~1500

Volgens mijn zijn de eerste 2 HX'ers, maar de Cellini (nergens vermeld, alle cellini ?) een Dubbele boiler?

Als ik dit zie lijkt het HX te zijn? https://www.coffeeitalia....-cellini-premium-cem.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Koos2009 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:48:

Lelit MaraX ~1200
La Pavoni Cellini ~1500

Van de site van Pavoni:
Boiler in copper equipped with transversal heat exchanger. Capacity : 1,8 lt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De bovenste maalschijf vervangen in nog geen jaar? Wat is daarmee gebeurd? enniewee: het eerste bod van €650 is niet heel bemoedigend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ik zou voor een G-Iota gaan en zelfs met SSP schijven houd je dan nog geld over voor een pak van de El Diamante van Keen ;)
Of de nodige kilootjes van de mindere Goden bonen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Ravhin schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:23:
[...]
De bovenste maalschijf vervangen in nog geen jaar? Wat is daarmee gebeurd? enniewee: het eerste bod van €650 is niet heel bemoedigend ;)
*niet mijn advertentie overigens.

Er staat draaischijf, niet maalschijf. Ik weet dat er een serie is geweest waar de draaischijf te veel speling had en ging “lopen”
Dat bod stond er straks nog niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
RoosW schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:30:
Ik zou voor een G-Iota gaan en zelfs met SSP schijven houd je dan nog geld over voor een pak van de El Diamante van Keen ;)
Of de nodige kilootjes van de mindere Goden bonen :P
Doe maar, ik wil ze wel eens naast mekaar proeven 😌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Magicw00b schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:37:
[...]*niet mijn advertentie overigens.
Wist ik niet zeker, vandaar dat ik wat voorzichtig was :)
Ja, speling op je draaischijf / dat hij niet op een plek blijft tijdens het malen is niet fijn :>

on-topic: ik zou inderdaad die nieuwe contender G-iota wel eens naast een Niche willen zetten. Ik heb hem nu vooral naast een Wilfa en een serie malers van €3000+ gezien, ben wel benieuwd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:56:
[...]

Ja, speling op je draaischijf / dat hij niet op een plek blijft tijdens het malen is niet fijn :>

on-topic: ik zou inderdaad die nieuwe contender G-iota wel eens naast een Niche willen zetten. Ik heb hem nu vooral naast een Wilfa en een serie malers van €3000+ gezien, ben wel benieuwd 8)
En, hoe verhoudt hij zich naast die geweldenaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Ravhin schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:56:
[...]

Test van James Hoffman?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:03:
[...]

En, hoe verhoudt hij zich naast die geweldenaren?
Hier staat wel iets genoemd.
YouTube: Turin DF64 VS Atom 75 - Espresso Outlet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@RoosW @Magicw00b Was idd het YT kanaal van the Hoff. In de klasse van alle konische malers doet de niche het uitstekend. Tegenover de Wilfa kon hij met moeite het verschil tussen platte en konische maalschijven proeven maar gaf hij voor filterkoffie de voorkeur voor de Wilfa. Tegenover de Mahlkonig en consorten merkte hij op dat de Niche een wat troebeler smaakbeeld gaf (minder 'clarity') en dat het onderscheiden van de verschillende smaaktonen lastiger was dan bij de maler > €3000.
Disclaimer was uiteraard dat je een Volvo V70 met een Konigsegg aan het vergelijken bent; de verhoudingen liggen scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Gisteren kwam de Europiccola binnen. Deze aangezet en was na 20 min nog niet warm. Eens goed naar de Eurpopiccola gekeken en bleek dat deze niets meer deed. De eerste keer ging deze nog aan (het groene lampje bij de schakelaar brandde), maar viel na enkele minuten uit. Hij pakt geen stroom en wordt ook niet warm. Ik vermoed dat de schakelaar defect is, want op het verwarmingselement en de zekering meet ik een logische weerstand. Van de verkoper mag ik deze terugsturen, maar ik laat eerst de buurman er eens naar kijken. Die heeft meer verstand van elektra en kan alles beter doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

L.N. schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:11:
Gisteren kwam de Europiccola binnen. Deze aangezet en was na 20 min nog niet warm. Eens goed naar de Eurpopiccola gekeken en bleek dat deze niets meer deed. De eerste keer ging deze nog aan (het groene lampje bij de schakelaar brandde), maar viel na enkele minuten uit. Hij pakt geen stroom en wordt ook niet warm. Ik vermoed dat de schakelaar defect is, want op het verwarmingselement en de zekering meet ik een logische weerstand. Van de verkoper mag ik deze terugsturen, maar ik laat eerst de buurman er eens naar kijken. Die heeft meer verstand van elektra en kan alles beter doormeten.
bummer ;( gelukkis is het iets wat wel te repareren is, zonder al te veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
Kapotte schakelaar had ik ook met m'n Pavoni, inderdaad zo opgelost met een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01
Ik heb een eenmalige 10% kortingscode van Van Pommeren (vanaf 30EU), voor de liefhebber:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:50
Hercul3s schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:54:
Net koffie besteld bij https://sproutcoffeeroasters.art/, iemand daar ervaring mee? Zal even posten als ik de eerste koffie gezet heb er mee :).
En wat is je ervaring?

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 20:12
Ik vond de 2x Ethiopië lekker (beloya en ambaru), wel zacht maar smaakvol. De Peru was niet helemaal mijn smaak met wat donkere/aardse tonen.

De espresso roast vond ik bijna vergelijkbaar met de omniroast van Shokunin. Dus wel licht maar goed om zowel filter als espresso mee te zetten.

Op zich wel een aanrader als je lichtere roast koffie drinkt. Zie dat ze wat meer aanbod hebben, ook een Burundi, die zou ik ook nog wel willen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:50
Hercul3s schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:54:
[...]

Ik vond de 2x Ethiopië lekker (beloya en ambaru), wel zacht maar smaakvol. De Peru was niet helemaal mijn smaak met wat donkere/aardse tonen.

De espresso roast vond ik bijna vergelijkbaar met de omniroast van Shokunin. Dus wel licht maar goed om zowel filter als espresso mee te zetten.

Op zich wel een aanrader als je lichtere roast koffie drinkt. Zie dat ze wat meer aanbod hebben, ook een Burundi, die zou ik ook nog wel willen proberen.
beloya net besteld dus goed gegokt :P .
Nu nog die van Pommeren proberen en wat filters, heb nog 10% discount code.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 19:21
Leuk topic! Ik heb heel veel zin om met een V60 lekker koffie op te schenken thuis maar ik ben er nog niet over uit welke maler ik nodig heb. Eigenlijk overal waar ik kijk, zelfs in dit topic, wordt de Baratza Encore hoog aangeschreven. Zal vast een prima ding zijn, maar €150 is op zich een beetje het uiterste van mijn budget. Als dat bedrag nodig is is het geen probleem, maar misschien zijn er wel betere malers dan die Encore voor €150? Wilfa Svart? Of zijn er malers van €100 die ook gewoon een uitstekend resultaat voor een filterkoffie produceren? Solis Scala?

Zit nog een beetje te twijfelen voor een handmaler, scheelt weer wat geld en ruimte in de keuken. Ik verwacht op zich dat ik kan genieten van het ritueeltje om een V60 rustig op te schenken maar weer niet of ik me ga ergeren om handmatig even 30 tot 50 gram koffie te malen. Iemand die zijn ervaring kan delen?

In ieder geval zin om een beetje van die verschrikkelijke Dolce Gusto cupjes af te raken. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Sebastiaannn op 30-04-2021 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXDaiV1J97Xxr98ZFAqhB23bETY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tYOaQzVQa6EETPq28LkCk3L.jpg?f=fotoalbum_large

You win some you lose some. Ze maken er wel werk van bij Varietals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Dat is behoorlijk overkill aan randzaken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Sebastiaannn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:26:
Leuk topic! Ik heb heel veel zin om met een V60 lekker koffie op te schenken thuis maar ik ben er nog niet over uit welke maler ik nodig heb. Eigenlijk overal waar ik kijk, zelfs in dit topic, wordt de Baratza Encore hoog aangeschreven. Zal vast een prima ding zijn, maar €150 is op zich een beetje het uiterste van mijn budget. Als dat bedrag nodig is is het geen probleem, maar misschien zijn er wel betere malers dan die Encore voor €150? Wilfa Svart? Of zijn er malers van €100 die ook gewoon een uitstekend resultaat voor een filterkoffie produceren? Solis Scala?

Zit nog een beetje te twijfelen voor een handmaler, scheelt weer wat geld en ruimte in de keuken. Ik verwacht op zich dat ik kan genieten van het ritueeltje om een V60 rustig op te schenken maar weer niet of ik me ga ergeren om handmatig even 30 tot 50 gram koffie te malen. Iemand die zijn ervaring kan delen?

In ieder geval zin om een beetje van die verschrikkelijke Dolce Gusto cupjes af te raken. :P
De Wilfa ga je geen spijt van krijgen; als daily driver voor filterkoffie is-ie prima geschikt. Hij is zelfs nog modbaar als je eens SSP blades er in wil zetten maar ik zou eerst eens het apparaat an sich gaan verkennen :Y
Handmalers zijn leuk, kunnen goed zijn en geven een extra ritueel wat erg kalmerend kan werken in je workflow. Als je meer dan drie keer in de ochtend moet malen word je er al gauw zat van denk ik. Alleen: ook handmalers zijn niet goedkoop. De Knock of Timemore zijn opties (mits verkrijgbaar) en scheelt je al snel €50 t.o.v. de Wilfa. Je kan echter ook voor een Commandante gaan en dan kost het je weer meer dan €50 extra ;)

Aan jou de keus })

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 30-04-2021 20:23 . Reden: tpyos ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 00:41

bert pit

asdasd

RoosW schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:01:

PS, nieuwe aanwinst:
[Afbeelding]
Vraag het aan van Pommeren zelf. Die hebben er echt verstand van. Bij mij kwam Sebastiaan met een zeer goed koffie advies aan de hand van een paar vragen. Die bonen bestel ik nu al jaren.

Af en toe probeer ik wat nieuws, maar kom elke keer weer terug op zijn advies.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Hoi Fijne koffieleutjes!

Ik heb sinds een 3 maanden een DeLonghi ECAM 20.110.B Magnifica S. espresso volautomaat. ( 299,- )

Nooit een machine gehad, ik drink 2 koppen per dag max, ondanks ik redelijk tevreden ben heb ik wel een neiging om naar wat beters te gaan. Waarom? ik mis dikte /aroma in de koffie. Waar het de 1ste 2 seconden ofzo mooie bruine koffiekleur straal uitkomt, raakt het al snel waterig uit de blusser. De stand heb ik op maximale hitte en maximale bonenstand gezet. Het neigt nog nog naar normale koffie die ik goed moet aandikken met lekkere volle melk en suikers. Ik heb meerdere bonen getest die bij albert hein liggen.
Denk dan aan illy en Lor zakken. (bonen) average 7 tot 9 euro per zak bonen...
Nu heb ik het idee dat ik bonen weggooi qua gebruik omdat de machine niet het maximale uit de bonen weet te halen qua persing etc.

Ik heb het idee dat met duurder spul qua machine ik mijn doelen kan bereiken.
Mijn oog viel o.a op deze knakker: LELIT ESPRESSOMACHINE PL82T KATE COMBI
https://homebarista.be/sh...omachine-pl82t-kate-combi

Wat hoop ik? veel meer dan wat ik nu heb, denk dan aan mega volle creme dikke koffie, volle smaak aroma alles erop en eraan.

Ga ik dit 100% realiseren in vergelijking hetgeen wat ik nu heb?
Zoja komt het door de goedkope machine die ik nu heb met slechter materiaal dat het meer neigt naar de normalere koffiesmaak van een normale koffiemachine...?

Alle feedback is welkom, mijn dank ist schon leute! :)

My Hardrocking iRacing Profile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:27
knightvision schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:41:
Hoi Fijne koffieleutjes!

Ik heb sinds een 3 maanden een DeLonghi ECAM 20.110.B Magnifica S. espresso volautomaat. ( 299,- )

Nooit een machine gehad, ik drink 2 koppen per dag max, ondanks ik redelijk tevreden ben heb ik wel een neiging om naar wat beters te gaan. Waarom? ik mis dikte /aroma in de koffie. Waar het de 1ste 2 seconden ofzo mooie bruine koffiekleur straal uitkomt, raakt het al snel waterig uit de blusser. De stand heb ik op maximale hitte en maximale bonenstand gezet. Het neigt nog nog naar normale koffie die ik goed moet aandikken met lekkere volle melk en suikers. Ik heb meerdere bonen getest die bij albert hein liggen.
Nu heb ik het idee dat ik bonen weggooi qua gebruik omdat de machine niet het maximale uit de bonen weet te halen qua persing etc.

Wat hoop ik? veel meer dan wat ik nu heb, denk dan aan mega volle creme dikke koffie, volle smaak aroma alles erop en eraan.

Zoja komt het door de goedkope machine die ik nu heb met slechter materiaal dat het meer neigt naar de normalere koffiesmaak van een normale koffiemachine...?

Verdiep je in het verschil tussen volautomaat en halfautomaat. Niet zozeer temperatuur maar maalgraad en extractiedruk zijn de reden dat je geen lobbige espresso krijgt. Ja dat kan je verbeteren met een halfautomaat. Dat hoeft niet perse een Lelit te zijn. Voordat ik 1000 euro aan een halfautomaat zou uitgeven (als relatief onervaren koffiedrinker) zou ik eerst eens verder oriënteren wat bij je past (en dan ook eens verdiepen in het basismateriaal: de koffieboon :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoppyF
Hoi Fijne koffieleutjes!

Probeer een vers gebrande koffiebonen ipv supermarkt bonen.
Zoals @bszz al zegt kan dit een verschil maken en is je volautomaat nog prima te gebruiken.
Maalstand op de fijnste stand zetten.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:07

Qwerty-273

Meukposter

Heeft er hier iemand wel eens gekeken naar de bonen van Cafe Libertad? De bedrijfsvoering is behoorlijk sociaal en daardoor krijgen de koffie verbouwers een stuk meer voor hun bonen terug.

Ze voeren onder andere de St. Pauli Roar bonen (of al gemalen), met een herkomst uit Honduras en Colombia. En ik hoorde hier over via een St. Pauli voetbalfan die enthousiast is over deze bonen. Helaas door Corona zal het nog wel langer duren voordat we elkaar weer eens in het echt zien (afstand etc.), en heb het dus zelf nog niet geproefd.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Hoi Fijne koffieleutjes!

Het is al eerder genoemd, koffiebonen, vers gebrande dan wel (althans 5 dagen eerder gebrand, voor die 5 dagen heb je niet de optimale smaak).
Wat ik je voor de volautomaat kan aanraden, Het Hoofdkwartier heeft een melange Black Betty, Arabica bonen (licht gebrand) gemengd met 10% Robusta (donker gebrande) bonen.
Tot nog toe voor de volautomaat heb ik daar de lekkerste bak mee verkregen.
Er is nog veel te ontdekken, voor je een stap in een andere richting zet.
Je zou naast je huidige volautomaat ook een kleine (gebruikte=minder investering, als het niet bevalt, en met minder verlies weer door te verkopen) espresso machine met maler (horeca machine) aanschaffen, als je de ruimte er voor hebt althans.
Een Gaggia Classic (voor 2015!) of een Rancilio Silvia is een mooie startmachine.
Als je toch de sprong in het diepe wilt doen, misschien nog net wat meer investeren en een Lelit MaraX nemen? Daar hoor ik eigenlijk enkel goede dingen over, al weet ik niet of je het een goede instap machine kan noemen.

Succes met de bonenjacht in ieder geval, gelukkig verkopen heel veel branders proefpakketten met diverse 250 grams zakjes, erg leuk ook in de volautomaat om mee te stoeien.

@Qwerty-273 Ik zie niets over brand datum bij de bonen die ze voeren. Kennen doe ik ze zeker niet, misschien dat er anderen zijn die heel avontuurlijk iets over de grens ingekocht hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 30-04-2021 22:41 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Fromz schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:39:
[...]

Maandje verder en nog geen stap verder. Ik heb zitten kijken naar instap volautomaten, is er iemand die ervaring heeft met de kwaliteit van een kop koffie (dus geen espresso of cappuccino oud) uit deze (Philips 2200 of de’longhi dimatica )machines?
Een cappuchino kan ik wel waarderen maar omdat nu alleen nog maar te gaan drinken..

Keuzes keuzes keuzes, maar goed het topic heeft ook niet voor niets 100+ pagina’s.
Misschien wat laat, maar ik heb een Philips 2200 (de 2221 om exact te zijn). Het is mijn eerste volautomaat, dus ik heb geen referentie naar andere apparaten.

Ik vind het een prima ding. Ik begin dit weekend aan mijn 2e proefpakket van Fascino naar aanleiding van tips in dit topic.

Ik merk dat het apparaat zelf vrij foolproof is. Ik vind de maler wat luidruchtig, maar heb dus ook geen idee of andere machines stiller zijn. Verder is het onderhoud behoorlijk simpel. Dat was iets waar ik bij een volautomaat erg tegenop keek.

Om mee te beginnen echt geen verkeerde keuze. De mijne is gekocht in de ING Rentepuntenwinkel.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 08:45
Inmiddels al een maandje van de espresso's aan het genieten met mijn Gaggia Classic en Eureka Mignon Specialita.

Heb wel nog een vraagje waar misschien wat andere Specialita bezitters antwoord op kunnen geven, hoe lang duurt het ongeveer voordat je van 18gr bonen naar 18g maalsel gaat met deze maler? Ik vind het bij mij wel erg lang duren, kom zo rond de 22 seconde uit telkens.
Is altijd single dose trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
Hoi Fijne koffieleutjes!

....

Veel is al gezegd maar zo'n mooie machine heeft een even mooie bonenmaler nodig en nog belangrijker: goeie bonen.

Verwacht dus nog een keer zo'n bedrag uit te geven voor een bonenmaler en dan elke 1 a 2 jaar zo'n bedrag aan koffie. Als dat geen probleem is: doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

__fred__ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 02:04:
[...]

Veel is al gezegd maar zo'n mooie machine heeft een even mooie bonenmaler nodig en nog belangrijker: goeie bonen.

Verwacht dus nog een keer zo'n bedrag uit te geven voor een bonenmaler en dan elke 1 a 2 jaar zo'n bedrag aan koffie. Als dat geen probleem is: doen!
Goede bonen snap ik, maar ehm...... een goede maler? zit dit niet in die machine? zo niet, welke moet ik hebben? hihihhi :) btw veel is al gezegd? met alle respect, ik gaf al een prijskaartje aan en info over max hitte en maling wijze aan maar mensen beginnen over bonen. Zelfs ik weet als beginnende drinker dat een dure machine mij gaat verblijden.
Eigenlijk gaf ik al signalen om vanuit daaruit het magistrale te bereiken, als kenners moeten jullie weten dat ik dit niet ga bereiken met mijn delonghil kruidvat beginner machine. Om het duidelijker te maken ik wil met een dure machine dus magie gebruiken en diversen bonen gebruiken, maar blijkbaar heeft mijn opgegeven machine zelfs voor die prijs geen goede maler?

[ Voor 36% gewijzigd door knightvision op 01-05-2021 03:40 ]

My Hardrocking iRacing Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:59
PaT schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:06:
[...]

Misschien wat laat, maar ik heb een Philips 2200 (de 2221 om exact te zijn). Het is mijn eerste volautomaat, dus ik heb geen referentie naar andere apparaten.

Ik vind het een prima ding. Ik begin dit weekend aan mijn 2e proefpakket van Fascino naar aanleiding van tips in dit topic.

Ik merk dat het apparaat zelf vrij foolproof is. Ik vind de maler wat luidruchtig, maar heb dus ook geen idee of andere machines stiller zijn. Verder is het onderhoud behoorlijk simpel. Dat was iets waar ik bij een volautomaat erg tegenop keek.

Om mee te beginnen echt geen verkeerde keuze. De mijne is gekocht in de ING Rentepuntenwinkel.
Ik heb toevallig gisteren mijn nieuwe combi mogen ontvangen: Technivorm Moccamaster met een Baratza Encore.
Ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een automaat toch niet mijn ding zou zijn, ik wil niet in eens espresso of cappuccino drinken maar gewoon een kop koffie zonder poespas.

Had al verschillende proefpakketten gehad (Moyenne, Zwarte roes, en nu Fascino) maar heb de winnaar nog niet echt gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
knightvision schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 02:24:
[...]

Goede bonen snap ik, maar ehm...... een goede maler? zit dit niet in die machine? zo niet, welke moet ik hebben? hihihhi :) btw veel is al gezegd? met alle respect, ik gaf al een prijskaartje aan en info over max hitte en maling wijze aan maar mensen beginnen over bonen. Zelfs ik weet als beginnende drinker dat een dure machine mij gaat verblijden.
Eigenlijk gaf ik al signalen om vanuit daaruit het magistrale te bereiken, als kenners moeten jullie weten dat ik dit niet ga bereiken met mijn delonghil kruidvat beginner machine. Om het duidelijker te maken ik wil met een dure machine dus magie gebruiken en diversen bonen gebruiken, maar blijkbaar heeft mijn opgegeven machine zelfs voor die prijs geen goede maler?
Je zal zeker een betere espresso ermee kunnen zetten dat je huidige machine. Maar vaak zijn die ingebouwde malers het net niet. En kan je beter 500eu aan een maler uitgeven en 500euro aan een machine.

Maar wil je ook echt espresso drinken? Er zijn andere zetmethodes die goedkoper zijn maar ook lekkere koffie maken met verse bonen, denk aan v60 of aeropress.

[ Voor 5% gewijzigd door vinpower op 01-05-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08-10 14:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hoe zijn jullie ervaringen met cold drip zetmethode? Als ik in het topic terugzoek zie ik maar een paar posts over cold brew, en nog minder over cold drip....

Ik heb een maandje geleden een Beem cold drip systeem gekocht, en nu we ons nieuwe huis zijn ingetrokken ga ik daar (als het weer wat mooier wordt) eens mee experimenteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buPb8PlFf3MybWgUoQg3G2qyKQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d15h4SzJY8Rl37eimsA8vpHO.jpg?f=user_large

Het principe is vrij simpel. Bovenin water met ijsblokjes, in het midden een rond filter en (grof) gemalen koffie, en dan komt er na een uur of 4 (afhankelijk van hoe je de schroef bij het uitstroompuntje instelt) ruim een halve liter koude koffie beschikbaar.

Ik ben er al achter dat je grove maling moet hebben, maar weet nog niet bepaald welke soorten lekker zijn. Misschien dat ik om te beginnen wel simpel een pakje DE rood grove maling haal, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en welk type bonen je dan op welke grofheid maalt/laat malen.

[ Voor 4% gewijzigd door gwystyl op 01-05-2021 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
gwystyl schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 07:56:
Hoe zijn jullie ervaringen met cold drip zetmethode? Als ik in het topic terugzoek zie ik maar een paar posts over cold brew, en nog minder over cold drip....

Ik heb een maandje geleden een Beem cold drip systeem gekocht, en nu we ons nieuwe huis zijn ingetrokken ga ik daar (als het weer wat mooier wordt) eens mee experimenteren.

[Afbeelding]

Het principe is vrij simpel. Bovenin water met ijsblokjes, in het midden een rond filter en (grof) gemalen koffie, en dan komt er na een uur of 4 (afhankelijk van hoe je de schroef bij het uitstroompuntje instelt) ruim een halve liter koude koffie beschikbaar.

Ik ben er al achter dat je grove maling moet hebben, maar weet nog niet bepaald welke soorten lekker zijn. Misschien dat ik om te beginnen wel simpel een pakje DE rood grove maling haal, maar ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en welk type bonen je dan op welke grofheid maalt/laat malen.
Heb je zelf een maler? Ik denk dat een pakje DE rood verschrikkelijk zal smaken. Probeer eens een van de webshops die in de startpost staat met verse bonen. Eventueel kan je een berichtje sturen met de vraag of ze je bestelling kunnen malen voor cold drip.

Type of soort boon hangt meer af van je eigen voorkeur. Wat je leest op het internet is dat men wat donker gebrande bonen prefereert voor cold brew. Dus je kan dan bijvoorbeeld Brandzaak.nl proberen of wat goedkoper de overstock batch van Fascino nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door vinpower op 01-05-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08-10 14:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

vinpower schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Heb je zelf een maler? Ik denk dat een pakje DE rood verschrikkelijk zal smaken. Probeer eens een van de webshops die in de startpost staat met verse bonen. Eventueel kan je een berichtje sturen met de vraag of ze je bestelling kunnen malen voor cold drip.

Type of soort boon hangt meer af van je eigen voorkeur. Wat je leest op het internet is dat men wat donker gebrande bonen prefereert voor cold brew. Dus je kan dan bijvoorbeeld Brandzaak.nl proberen of wat goedkoper de overstock batch van Fascino nemen.
Ik heb geen maler, dus ik zal afhankelijk zijn van wat koffiewinkels kunnen malen voor me. Ik zal eens bij brandzaak.nl vragen wat ze aanraden.
Bij het zoeken naar verschillende soorten koude koffie kwam ik deze blog tegen die het wel leuk uitlegt. Ook het verschil tussen cold brew en cold drip komt daar ter sprake. Ze verkopen zelf blijkbaar ook koffie(apparatuur), dus ik ga die webshop ook eens uitpluizen en een probeersel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
djtje schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:29:
Inmiddels al een maandje van de espresso's aan het genieten met mijn Gaggia Classic en Eureka Mignon Specialita.

Heb wel nog een vraagje waar misschien wat andere Specialita bezitters antwoord op kunnen geven, hoe lang duurt het ongeveer voordat je van 18gr bonen naar 18g maalsel gaat met deze maler? Ik vind het bij mij wel erg lang duren, kom zo rond de 22 seconde uit telkens.
Is altijd single dose trouwens.
Dat hangt heel erg van de maal gradatie af, hoe fijner, hoe langer het duurt.
Mijn K3 deed met platte 53mm schijven 18gr malen in 19 seconde (zo ongeveer) de K6 met 64mm schijven deed er 11 seconde over, mijn La San Marco die ik nu heb met 83mm schijven doet hetzelfde tussen de 4,2 en 5 seconde afhankelijk van maal gradatie.
Pagina: 1 ... 80 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1