Dag koffiekenners. Zou ik zo vriendelijk mogen zijn wat gebruik te maken van jullie expertise?
Nu blijkt dat thuiswerken een blijvertje gaat zijn begint de lol van mijn Nespresso af te geraken. Ooit begonnen met DE filterkoffie, overgestapt naar Senseo en Nespresso wordt het nu tijd voor serieuze koffie. Te vaak ben ik in een leuke koffiezaak geweest waar ze een heerlijke koffie aanbieden en de bonen ook verkopen, maar dat je er thuis niets mee kunt.
Als wielrenner viel mijn oog als eerste op de machines van Rocket, wetende dat dit ook grotendeels marketing is en-ondanks dat het fantastische machines zijn- deze toch vrij hoog geprijsd en op sommige vlakken ook achter lopen. Wat het in ieder geval gedaan heeft is mij aan de prijs van dit soort machines laten wennen, verder wil daar ook niet al te veel over nadenken. Ik heb me een beetje ingelezen in de verschillende machines, maar vind het nog vrij lastig om mijn eisen vast te stellen en welke machine daar bij hoort.
In het kort:
- Ca. 6-8 kopjes per dag. Veelal lungo/espresso's of americano
- Melkspecialiteiten in mindere mate, maar bezoekers wel en hier wil ik wel graag rekening mee houden (lees: als er 5 mensen langskomen geen 15 minuten hoeven wachten). Met een goede machine zal ik er zelf ook vaker gebruik van maken
Qua machines ben ik deels gecharmeerd door de techniek en ook het uiterlijk. Het richtpunt is daarmee een E61 HX machine. Een dubbele boiler is overkill, een enkele boiler zonder HX weer net iets te beperkt voor wanneer er 5 cappuccino's binnen redelijke tijd op tafel gezet moeten worden. Verder kies is liever voor degelijkheid/simpliciteit dan functies die ik voorlopig nog onvoldoende begrijp; liever dus een HX zonder PID als de machine daar betrouwbaarder/goedkoper van wordt.
Volgens mij blijven er dan nog heel wat machines over die aan mijn eisen voldoen. Om er een paar te noemen:
- Rocket Appartamento (uiterlijk top, geen PID, lichtelijk verouderd, prijs net iets boven budget maar kan nog)
- Lelit Mara-X (voldoet aan al mijn eisen, simpliciteit spreek mij aan, mooi apparaat, goede prijs, betrouwbaarheid onbekend)
- Bezerra BZ-10
- In dit rijtje zijn nog wel 5+ merken te vinden, waaronder ook veel 2e hands modellen in de prijscategorie €500-800 zoals oudere Lelit of ECM machines
Een categorie lager heb je nog de:
- Quick Mill 820
- Rancilio Silvia (met of zonder PID)
- Lelit PL41PLUST PID
Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Enerzijds geef ik de voorkeur aan een 2e hands machine, dan kun je een paar jaar proberen/ervaring opbouwen en desnoods upgraden, anderzijds heb ik geen idee waar je betrouwbaar een 2e hands kunt kopen en of je een goede aankoop doet. Ik neig naar degelijkheid, maar het zal waarschijnlijk geen machine voor het leven zijn.
Qua malers zit ik vooral te kijken naar een Eureka Specialita of Super Jolly.
[
Voor 3% gewijzigd door
Ypuh op 03-05-2021 16:51
]