Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 06:46
Sebastiaannn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:26:
Leuk topic! Ik heb heel veel zin om met een V60 lekker koffie op te schenken thuis maar ik ben er nog niet over uit welke maler ik nodig heb. Eigenlijk overal waar ik kijk, zelfs in dit topic, wordt de Baratza Encore hoog aangeschreven. Zal vast een prima ding zijn, maar €150 is op zich een beetje het uiterste van mijn budget. Als dat bedrag nodig is is het geen probleem, maar misschien zijn er wel betere malers dan die Encore voor €150? Wilfa Svart? Of zijn er malers van €100 die ook gewoon een uitstekend resultaat voor een filterkoffie produceren? Solis Scala?

Zit nog een beetje te twijfelen voor een handmaler, scheelt weer wat geld en ruimte in de keuken. Ik verwacht op zich dat ik kan genieten van het ritueeltje om een V60 rustig op te schenken maar weer niet of ik me ga ergeren om handmatig even 30 tot 50 gram koffie te malen. Iemand die zijn ervaring kan delen?

In ieder geval zin om een beetje van die verschrikkelijke Dolce Gusto cupjes af te raken. :P
Ik heb de handmaler Timemore C1. Ik drink maar 1 of 2 kopjes koffie per dag, dus ik stoor me niet aan het handmatig malen. 15 gram voor 250ml koffie duurt ook maar 10 a 15 seconden malen.
Een v60 filter koffie maken kost gewoon tijd, het malen is daar maar een fractie van. Daarintegen is het qua formaat ook maar een fractie qua grootte ten opzichte van een machinale maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11
djtje schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:29:
Inmiddels al een maandje van de espresso's aan het genieten met mijn Gaggia Classic en Eureka Mignon Specialita.

Heb wel nog een vraagje waar misschien wat andere Specialita bezitters antwoord op kunnen geven, hoe lang duurt het ongeveer voordat je van 18gr bonen naar 18g maalsel gaat met deze maler? Ik vind het bij mij wel erg lang duren, kom zo rond de 22 seconde uit telkens.
Is altijd single dose trouwens.
Daar is het kort geleden ook al overgegaan in dit topic:

BlauweFles in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Het ligt nogal aan de bonen die gebruikt worden. De bonen die ik nu gebruik gaan in ongeveer 14,5 seconde naar 17,6gr. Dit is allemaal obv single dosing. Met een volle hopper gaat het waarschijnlijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
__fred__ schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 02:04:
[...]

Veel is al gezegd maar zo'n mooie machine heeft een even mooie bonenmaler nodig en nog belangrijker: goeie bonen.

Verwacht dus nog een keer zo'n bedrag uit te geven voor een bonenmaler en dan elke 1 a 2 jaar zo'n bedrag aan koffie. Als dat geen probleem is: doen!
Lelit Kate 1000
Eureka Mignon Specialita 450
Bonen* 322.50

Ik weet niet wat voor bonen je neemt, maar dat kan natuurlijk verschillen.
Je hebt ze vanaf 17 euro tot ~90 (meen ik) p/kg.

*:ligt eraan, maar in mijn (huidige) geval 40gr p/d 25 dagen met een zak dus 15 per jaar (afgerond) x 21.50

Edit: Bedenk dat de Lelit PL82 al een maler ingebouwd heeft dus mijn berekening klopt al niet meer....
@knightvision Ik zie dat je wellicht een belg bent, maar hier is de pl82 goedkoper
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/lelit-kate-pl82t

[ Voor 15% gewijzigd door Koos2009 op 01-05-2021 12:44 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Koos2009 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Lelit Kate 1000
Bonen* 322.50

*:ligt eraan, maar in mijn (huidige) geval 40gr p/d 25 dagen met een zak dus 15 per jaar (afgerond) x 21.50
Bedankt voor de feedback en andere mensen hun berichten. Ik ga wel even kijken welke richting ik ga. Bonen change sowieso even proberen. Nee ik ben geen belg hihihih

My Hardrocking iRacing Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 10:53

Ravhin

no <root>...

assasinbats schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:46:
Ik heb een eenmalige 10% kortingscode van Van Pommeren (vanaf 30EU), voor de liefhebber:
Gebruikt, dank!

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
knightvision schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 02:24:
[...]

Goede bonen snap ik, maar ehm...... een goede maler? zit dit niet in die machine? zo niet, welke moet ik hebben? hihihhi :) btw veel is al gezegd? met alle respect, ik gaf al een prijskaartje aan en info over max hitte en maling wijze aan maar mensen beginnen over bonen. Zelfs ik weet als beginnende drinker dat een dure machine mij gaat verblijden.
Eigenlijk gaf ik al signalen om vanuit daaruit het magistrale te bereiken, als kenners moeten jullie weten dat ik dit niet ga bereiken met mijn delonghil kruidvat beginner machine. Om het duidelijker te maken ik wil met een dure machine dus magie gebruiken en diversen bonen gebruiken, maar blijkbaar heeft mijn opgegeven machine zelfs voor die prijs geen goede maler?
Ook al koop je een Rocket Cellini, de bonen van de Aldi zijn óók daarin niet te drinken O-)

Nu kan ik je meteen wijzwen op mijn (ninja) edit mocht je dat ontgaan zijn :)

Ik heb zelf de Aldi en Makro bonen geprobeerd in mijn (wijlen) Dedica 685 en in mijn Bialetti mokkapot.

Dat was echt niet te drinken.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knightvision

knightvision

Koos2009 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Ook al koop je een Rocket Cellini, de bonen van de Aldi zijn óók daarin niet te drinken O-)

Nu kan ik je meteen wijzwen op mijn (ninja) edit mocht je dat ontgaan zijn :)

Ik heb zelf de Aldi en Makro bonen geprobeerd in mijn (wijlen) Dedica 685 en in mijn Bialetti mokkapot.

Dat was echt niet te drinken.
haha ninja cat indeed, ok thanks, ik ga wel even vlammen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:34
Het probleem met de Europiccola lijkt opgelost. De pressostaat stond helemaal dicht, waardoor deze het verwarmingselement direct uitzette. Die hebben we nu een stukje bijgesteld en nu gaat het beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtKsIiIiTpVkJNF8LON_HakIx9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHJFMSSCkhB3gagGJ14a1dub.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is niet met de bijgeleverde bonen, waardoor ik de maler nog wat bij moet stellen. Hier komt te weinig crema, waardoor ik vermoed dat de maling nog wat fijner moet. Maar ik heb al te veel koffie op om dat te proberen ;).

Dit is nu de setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zJ4klG3qIGSSzDYCJNOcKjUxgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqhfxzZsUtBLnpyZLWnnnmnK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:33
Poh, mooie setup zeg.

Zijn er mensen die lagere doses espresso zetten? Ikzelf vind 17 g o.i.d. echt te veel. Die hoeveelheid cafeïne zit me dan echt dwars (voelt soms bijna alsof je er aangeschoten van wordt). Ik gebruik zelf nu iets van 12 gram koffie. En hebben jullie wel eens lekkere espresso gezet met supermarkt koffie? Ik worstel me nu nog door een zak bonen heen en vind het wel erg matig. Weinig crema wat te verwachten is en gewoon een erg saaie bittere smaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 06:46
Niekserr schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:08:
Poh, mooie setup zeg.

Zijn er mensen die lagere doses espresso zetten? Ikzelf vind 17 g o.i.d. echt te veel. Die hoeveelheid cafeïne zit me dan echt dwars (voelt soms bijna alsof je er aangeschoten van wordt). Ik gebruik zelf nu iets van 12 gram koffie. En hebben jullie wel eens lekkere espresso gezet met supermarkt koffie? Ik worstel me nu nog door een zak bonen heen en vind het wel erg matig. Weinig crema wat te verwachten is en gewoon een erg saaie bittere smaak
Als je zoveel geld en moeite steekt in rand apparatuur, waarom dan besparen op het product zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Poh, mooie setup zeg.

Je kan voor een bakje gaan met minder inhoud; als je dat goed inregelt kan je prima koffie zetten. En lekkere koffie zetten met supermarktkoffie? Ja, het kan, met heel veel moeite. temperatuur naar beneden, pre-infusie en goed in de gaten houden. Het wordt echter nooit zo lekker als een verse boon van een goede brander. Wel iets wat drinkbaar is :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 01-05-2021 17:15 . Reden: linkjes ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
Russel88 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Als je zoveel geld en moeite steekt in rand apparatuur, waarom dan besparen op het product zelf?
Omdat ik geen koffie had en alleen de supermarkt op zondag open was :') . Ik maak het nu ook op want weggooien van een halve kilo koffie is ook zonde
Ravhin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:13:
[...]

Je kan voor een bakje gaan met minder inhoud; als je dat goed inregelt kan je prima koffie zetten. En lekkere koffie zetten met supermarktkoffie? Ja, het kan, met heel veel moeite. temperatuur naar beneden, pre-infusie en goed in de gaten houden. Het wordt echter nooit zo lekker als een verse boon van een goede brander. Wel iets wat drinkbaar is :)
Ja helaas kan ik geen temp en pre infusie doen op m'n Silvia. Hogere dosis gaven een lekkere dikke espresso maar die was echt ondrinkbaar. Misschien toch wat fijner malen nu maar dan loopt het wel weer minder door en dus kans op overextractie

[ Voor 53% gewijzigd door Niekserr op 01-05-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

pre-infusie kan je doen door bv 3 seconden water te laten lopen en dan de pomp te stoppen, 5 seconden wachten en dan de pomp weer aanzetten. Moet je maar eens proberen, geeft een heel andere smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Ravhin schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:24:
pre-infusie kan je doen door bv 3 seconden water te laten lopen en dan de pomp te stoppen, 5 seconden wachten en dan de pomp weer aanzetten. Moet je maar eens proberen, geeft een heel andere smaak.
Ik ga het eens proberen, maar ik dacht dat het water dan gelijk weer wordt weggezogen door de driewegklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Niekserr schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:33:
[...]

Ik ga het eens proberen, maar ik dacht dat het water dan gelijk weer wordt weggezogen door de driewegklep?
Ik ken je machine verder niet, maar zou dit bij jouw machine kunnen werken?
Phuncz in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 01-05-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
cryptapix schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Ik ken je machine verder niet, maar zou dit bij jouw machine kunnen werken?
Phuncz in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Dat ga ik eens proberen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision

knightvision

Poh, mooie setup zeg.

Aangeschoten, damnnn klinkt goed! dit is wat ik wil! eureka! u heeft goud gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Poh, mooie setup zeg.

Zijn er mensen die lagere doses espresso zetten? Ikzelf vind 17 g o.i.d. echt te veel. Die hoeveelheid cafeïne zit me dan echt dwars (voelt soms bijna alsof je er aangeschoten van wordt). Ik gebruik zelf nu iets van 12 gram koffie.
Zijn cafeïne vrije bonen dan geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 08:05
knightvision schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 02:24:
[...]

Goede bonen snap ik, maar ehm...... een goede maler? zit dit niet in die machine? zo niet, welke moet ik hebben? hihihhi :) btw veel is al gezegd? met alle respect, ik gaf al een prijskaartje aan en info over max hitte en maling wijze aan maar mensen beginnen over bonen. Zelfs ik weet als beginnende drinker dat een dure machine mij gaat verblijden.
Eigenlijk gaf ik al signalen om vanuit daaruit het magistrale te bereiken, als kenners moeten jullie weten dat ik dit niet ga bereiken met mijn delonghil kruidvat beginner machine. Om het duidelijker te maken ik wil met een dure machine dus magie gebruiken en diversen bonen gebruiken, maar blijkbaar heeft mijn opgegeven machine zelfs voor die prijs geen goede maler?
Ow, die maler had ik inderdaad even gemist bovenop. Ingebouwde malers zijn meestal niet van zulke beste kwaliteit inderdaad. Ik zou de maler en de machine uit elkaar trekken, dan kun je ze ook nog individueel upgraden en weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Koos2009 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:41:
[...]

Lelit Kate 1000
Bonen* 322.50

Edit: Bedenk dat de Lelit PL82 al een maler ingebouwd heeft dus mijn berekening klopt al niet meer....
@knightvision Ik zie dat je wellicht een belg bent, maar hier is de pl82 goedkoper
https://www.koffiewarenhuis.nl/producten/lelit-kate-pl82t
Ik doe ongeveer 100 euro per maand aan bonen. Dat is wel met zijn tweeen en meestal tussen de 40 en 100 euro de kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:06

Maximus

There is no substitute

Na het overgrote gedeelte van het topic gelezen te hebben - en Youtube gezien te hebben - hierbij mijn vraag.

Op dit moment zet ik koffie via Nespresso met een Magimix machine. De koffie begint mij wat tegen te staan, vooral omdat ik alleen ristretto's, espresso's en lungo's kan zetten. Nu wil ik graag upgraden naar een machine waar ik ook cappuccino's mee kan maken. Heb daarbij de keus gemaakt om niet meer voor een Nespresso te gaan, maar wel voor koffiegemak: makkelijk in gebruik en schoonmaak. Voor mij dan een volautomaat. De melk hoeft niet perse 'in' de machine, mag via een toevoer buiten de machine om. Daar geen voorkeuren.

Na wat speurwerk kwam ik uit op een Jura E8 of Gaggia Babila RI9700/60. Een echte voorkeur heb ik niet, misschien dat anderen tips hebben welke van de twee de 'betere' is vanuit onderhoudsarm en gemak. Misschien heb ik ook een type nu niet genoemd/gezien die wel relevant is. Input is daarom zeer gewaardeerd.

PhD i.o.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
knightvision schreef op zondag 2 mei 2021 @ 01:28:
[...]

Aangeschoten, damnnn klinkt goed! dit is wat ik wil! eureka! u heeft goud gevonden!
Dat is het dichtstbij hoe ik kan beschrijven hoe het dan voelt :p .
vinpower schreef op zondag 2 mei 2021 @ 06:58:
[...]

Zijn cafeïne vrije bonen dan geen optie?
Opzich wel, maar wat ik daarvan heb gehad was niet lekker. Plus, het proces waarbij ze de caffeïne eruit halen lijkt me ook wel iets met de smaak te doen en tja, daar drink ik het voor. Ik kan prima een paar koppen drinken, maar als ik een dubbele espresso drink met 18g in is het voor mij net wat te veel caffeïne.

Overigens ook mijn distribution tool binnen gekregen! Lekker zwaar ding zeg, ook prima kwaliteit van Alie en het scheelde enorm in prijs! Enige nadeel is dat de tamper kant iets verder had mogen uitsteken, ik kan het net wel/net niet goed aanstampen in mijn 14g bakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Niekserr cafeïne went, ik herken het wel van toen ik van Nespresso ben overgestapt op een halfautomaat. Zit opeens 3-4x zoveel koffie/cafeïne in een kopje, wat een grote verandering ineens is als je er net zoveel drinkt.

Het is echter lastig met weinig koffie in je portafilter consistent een goede espresso te zetten.

Ik zou eerder gewoon een lekker kopje proberen te maken, ongeacht hoeveel koffie je daarvoor nodig hebt, en dan zeg 1/3e weggooien als dat een betere hoeveelheid cafeïne geeft.
Kun je altijd later alles drinken als je er aan gewend bent/net zo'n junkie bent als de rest hier ;)

Let ook op de gebruikte bonen, als er robusta in zit, zit er meer cafeïne in dan arabica. Robusta bevat 2x zoveel cafeïne als arabica.

En cafeïnevrij kan natuurlijk ook, is wel wat minder keus in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:02
Wij zijn van plan om een Moccamaster Select aan te schaffen en zitten nog erg in dubio over de bonenmaler die we erbij willen. Zoals gezegd gaat het puur om filtermaling voor de Moccamaster en het liefst gaan we niet over de 100 euro.

- Melitta Molino
- De'Longhi KG79
Zitten dan in de lagere range, maar is ben eigenlijk benieuwd of je in het geval van filtermatling veel verschil gaat merken met bijvoorbeeld deze: https://www.bol.com/nl/p/...n-zwart/9200000094380482/
of https://www.moccamaster.n...km4_koffiemolen_tabletop/

Als iemand overigens een andere tip heeft, is dat van harte welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:14
Niekserr schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:50:
[...]
Overigens ook mijn distribution tool binnen gekregen! Lekker zwaar ding zeg, ook prima kwaliteit van Alie en het scheelde enorm in prijs! Enige nadeel is dat de tamper kant iets verder had mogen uitsteken, ik kan het net wel/net niet goed aanstampen in mijn 14g bakje.
Uitdraaien, je kunt het tool in twee delen schroeven, en dan beide kanten los van elkaar uitschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-10 14:07
Niekserr schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:13:
[...]

Omdat ik geen koffie had en alleen de supermarkt op zondag open was :') . Ik maak het nu ook op want weggooien van een halve kilo koffie is ook zonde

[...]

Ja helaas kan ik geen temp en pre infusie doen op m'n Silvia. Hogere dosis gaven een lekkere dikke espresso maar die was echt ondrinkbaar. Misschien toch wat fijner malen nu maar dan loopt het wel weer minder door en dus kans op overextractie
Met de silvia kan/moet je sws wel aan temperature surfing doen, anders verbrand je de helft van je bakkies :p

Dan is een lagere temperatuur makkelijk te bewerkstelligen door wat langer te flushen voor de shot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larszzie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-10 09:35
Al een tijdje zit ik in dit mooie topic mee te lezen voor wat ervaringen met een nieuw aan te schaffen setup. Ik kom veel tegen over de instap machines (Gaggia Classic of Rancilio Silvia), maar lees ook dat de kleinere boilers vaak wat lastiger op een consistente temperatuur/druk te houden zijn, wat het wat lastiger maakt om als beginner goed te kunnen spelen met andere variabelen (bonen, maling, tampen, etc.).

Nu lees ik in dit topic veel goede verhalen terug over de lelit maraX, maar deze is 2x zo duur als de Silvia. Denken jullie dat de maraX het prijsverschil waard is, voor als je lekker wilt experimenteren met bonen en maling, of zitten de verschillen in temperatuurfluctuatie en een consistente druk in de marge en ga je daar als beginner weinig van merken en kan ik beter voor een Silvia of Classic gaan?

Gezien de lovende woorden over de Eureka Mignon Specialita denk ik er al aardig uit te zijn dat deze maler naast de machine komt te staan. Mochten jullie verder nog een aanrader weten (ook v.w.b. een maler natuurlijk), alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@larszzie even @BlauweFles z'n post teruglezen
ihb. BlauweFles in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en BlauweFles in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Of het het prijsverschil waard is, is natuurlijk persoonlijk. Je koffie zal er niet 2x zo lekker door worden. Je zit al redelijk ver in de 'diminishing return' curve met een gaggia of silvia.
Maar de voor espresso relevante variabelen zijn wel consistenter en zelfs regelbaar (zonder dat je daar mods voor nodig hebt).

Uit de duim gezogen, maar zeg dat je met een gaggia/silvia op 80% van het maximaal haalbare zit, en met een MaraX op 95%. En voor die laatste 5% moet je nog een paar duizend bijlappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:12
defusion schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:29:
@larszzie even @BlauweFles z'n post teruglezen
ihb. BlauweFles in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en BlauweFles in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Of het het prijsverschil waard is, is natuurlijk persoonlijk. Je koffie zal er niet 2x zo lekker door worden. Je zit al redelijk ver in de 'diminishing return' curve met een gaggia of silvia.
Maar de voor espresso relevante variabelen zijn wel consistenter en zelfs regelbaar (zonder dat je daar mods voor nodig hebt).

Uit de duim gezogen, maar zeg dat je met een gaggia/silvia op 80% van het maximaal haalbare zit, en met een MaraX op 95%. En voor die laatste 5% moet je nog een paar duizend bijlappen.
Van de E61 HX machines is de MaraX wel heel fool proof met fijne features, geen cooling flush, goeie stabiele temp en relatief snel opwarmen. Dus wel een machine waar je er een hele tijd mee tegenaan kan, die 95% idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
RoosW schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:00:
[...]

Uitdraaien, je kunt het tool in twee delen schroeven, en dan beide kanten los van elkaar uitschroeven.
Heb ik gedaan, maar het blijft alsnog krap. Misschien alsnog net te weinig koffie in t bakkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Niekserr schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:50:
[...]
Opzich wel, maar wat ik daarvan heb gehad was niet lekker. Plus, het proces waarbij ze de caffeïne eruit halen lijkt me ook wel iets met de smaak te doen en tja, daar drink ik het voor. Ik kan prima een paar koppen drinken, maar als ik een dubbele espresso drink met 18g in is het voor mij net wat te veel caffeïne.
Extractie van cafeïne gebeurt met superkritisch kooldioxide. Buiten het feit om dat er dus geen oplosmiddel achterblijft is dit ook geoptimaliseerd om alleen deze component er uit te extraheren. Ik heb diverse koffietjes geproefd die cafeïnevrij zijn maar waar je het niet terug kan proeven (ik schijn voor cafeïne een aparte smaakreceptor te hebben, maar de rest van het panel proefde geen verschil). Ik zou deze eens proberen als ik jou was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Niekserr schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:03:
[...]

Heb ik gedaan, maar het blijft alsnog krap. Misschien alsnog net te weinig koffie in t bakkie
Ik heb ook zo’n ding en mij lukt het nog niet eens bijna om de tamperzijde ver genoeg uit te draaien. Dan valt dat ding gewoon uit elkaar omdat de schroef niet langer is. Ik gebruik dus gewoon mijn standaard tamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 16:17
Na jarenlang Nespresso te hebben gedronken wil ik nu toch maar eens overstappen naar een volautomaat. Enerzijds omdat er veel cappuccino gedronken wordt en ik een beetje klaar ben met die losse melkopschuimer (schoonmaken, vullen, nooit consistent resultaat), anderzijds omdat ik wat meer wil experimenteren met verschillende koffiebonen (aangestoken door mijn zwager).

Na flink wat onderzoek en lezen in o.a. dit topic kom ik eigenlijk uit op 2 modellen:
- Jura Ena 8
- Nivona 820. Wilde eerst de 759, maar meer keuze qua koffiesterkte en mogelijkheid om 2 koppen tegelijk te zetten trokken mij naar de 820. (En ja, ik wil een zwarte).

Er is echter bijna niks over de Nivona te vinden qua reviews. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit model?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:03
djtje schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 00:29:
Inmiddels al een maandje van de espresso's aan het genieten met mijn Gaggia Classic en Eureka Mignon Specialita.

Heb wel nog een vraagje waar misschien wat andere Specialita bezitters antwoord op kunnen geven, hoe lang duurt het ongeveer voordat je van 18gr bonen naar 18g maalsel gaat met deze maler? Ik vind het bij mij wel erg lang duren, kom zo rond de 22 seconde uit telkens.
Is altijd single dose trouwens.
10.2 seconden hier voor 18.5 gram, maar ik doe niet aan single dose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Niekserr schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:03:
[...]

Verschilt per boon en per filterbakje. Ik maal in mijn bakje (IMS 18-20gr bakje, hoogte 26mm) meestal 20gr, en dat werkt met de meeste bonen goed, dus verstelbereik van de distribution tool is voldoende.
Heb pas 1 boon gehad waarbij ik net 1gr meer moest malen omdat het anders te ver doorzakte.

Afhankelijk van de boon moet 18 wel lukken, maar 20 werkt eigenlijk altijd.

Deze hebben ze bijv. ook in 20mm (12-14gr): https://www.bluestarcoffe...filter-basket-10876-p.asp

Zou je eens kunnen proberen als je in dat bereik wilt zitten.
Zal wel wat (fout)gevoeliger zijn dan de grotere bakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:12
RobbieB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:22:
Na jarenlang Nespresso te hebben gedronken wil ik nu toch maar eens overstappen naar een volautomaat. Enerzijds omdat er veel cappuccino gedronken wordt en ik een beetje klaar ben met die losse melkopschuimer (schoonmaken, vullen, nooit consistent resultaat), anderzijds omdat ik wat meer wil experimenteren met verschillende koffiebonen (aangestoken door mijn zwager).

Na flink wat onderzoek en lezen in o.a. dit topic kom ik eigenlijk uit op 2 modellen:
- Jura Ena 8
- Nivona 820. Wilde eerst de 759, maar meer keuze qua koffiesterkte en mogelijkheid om 2 koppen tegelijk te zetten trokken mij naar de 820. (En ja, ik wil een zwarte).

Er is echter bijna niks over de Nivona te vinden qua reviews. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit model?
Ervaring heb ik er niet mee, maar wat ik er over heb gelezen (hij komt regelmatig voorbij in de FB groep van Coffeeness) is het een uitstekende machine. Grootste verschil met Jura is dat je de zetgroep er uit kunt halen om hem schoon te maken, maar een discussie daarover aangaan is 'opening a can of worms'. Daarnaast vind ik de Nivona's oerlelijk, maar dat is een kwestie van smaak en ik ben een Jura-fan. :)

Waarom heb je trouwens de Ena op het oog en niet de E8? Die heeft een betere molen dan de Ena en dat merk je wel, vind ik.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Aziraphale schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:42:
[...]
Waarom heb je trouwens de Ena op het oog en niet de E8? Die heeft een betere molen dan de Ena en dat merk je wel, vind ik.
Prijs. Wil het graag onder de €1000 houden.

Dat is ook mijn grootste probleem met de jura’s. Het feit dat je voor deze prijs niet eens zelf de zetgroep kan reinigen vind ik ronduit schandalig. (En ja, ik weet dat dit een verhit discussie onderwerp is. En nee, ik zit niet te wachten op auto of Apple vergelijkingen :P).

Ik ben verder ook geen koffie fijnproever, maar waardeer een goede bak koffie wel. Vandaar mijn gedachte om dan eerder voor een midden segment Nivona te gaan ipv onder segment Jura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
RobbieB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:54:
[...]

Prijs. Wil het graag onder de €1000 houden.

Dat is ook mijn grootste probleem met de jura’s. Het feit dat je voor deze prijs niet eens zelf de zetgroep kan reinigen vind ik ronduit schandalig. (En ja, ik weet dat dit een verhit discussie onderwerp is. En nee, ik zit niet te wachten op auto of Apple vergelijkingen :P).

Ik ben verder ook geen koffie fijnproever, maar waardeer een goede bak koffie wel. Vandaar mijn gedachte om dan eerder voor een midden segment Nivona te gaan ipv onder segment Jura.
Helder. Je zou de E8 uit Duitsland kunnen halen voor onder de 1000€, maar dat is ook weer zo'n gedoe. Ik stond begin dit jaar voor dezelfde keuze (mijn oude Jura had het opgegeven) en heb toen ook naar Nivona gekeken, maar ben door advies van de dealer toch voor de E8 gegaan omdat die door een mooie ook onder de 1000€ uitkwam en dat is voor mij ook wel een grens.

De Ena is geen ondersegment Jura, het is een apparaat dat gericht is op kleine huishoudens. Als ik je post zo lees dan zou je met de Nivona wat dat betreft beter af zijn.

En je gaat mij niet horen over auto's of Apple, maar bij Jura is dat zelf kunnen reinigen gewoon niet nodig. Ik heb mijn C5 altijd zelf onderhouden en die was altijd netjes schoon als ik hem open maakte. Een uitneembare zetgroep vind ik op zich niet verkeerd (daarom heb ik zelf ook bij Nivona gekeken), maar heeft alleen nut als je hem ook daadwerkelijk dagelijks/wekelijks reinigt en is geen vervanging voor groot onderhoud aan je machine.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
cryptapix schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Ik heb ook zo’n ding en mij lukt het nog niet eens bijna om de tamperzijde ver genoeg uit te draaien. Dan valt dat ding gewoon uit elkaar omdat de schroef niet langer is. Ik gebruik dus gewoon mijn standaard tamper.
Ja dat heb ik dus ook. Misschien nog eens een tamper bij bestellen... Heb nu een te kleine tamper, da's helemaal irritant :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Kleine upgrade van de espresso setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FseFC5RqJ7jYueyo3CDEevIpCXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HP0KGOPw2b6yKbHlRShfshiX.jpg?f=fotoalbum_large

- Tweedehands Eureka Mignon (MK2 geloof ik)
- Airscape vacuüm bewaarbus (250g)

Ben erg benieuwd hoe de Eureka met zijn platte burrs vergelijkt met de conical burrs van de Ascaso i-Mini i2. Op het eerste gezicht is hij in ieder geval een stuk stiller en minder rommelig met de gemalen koffie. Bij de Ascaso is het bij mij niet mogelijk om direct in de portafilter te malen, want dan ligt de helft op het aanrecht. Bij de Eureka met timer kan je in ieder geval het portafilter er onder hangen en heb je er even geen omkijken naar.

Deze week komen mijn eerste Fascino bonen binnen op aanraden van dit topic, dus ik ben benieuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door Tjado op 02-05-2021 21:42 ]

Die ene, met die snor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:38:
[...]

Over het algemeen gebruik ik alleen de niet vlakke kant om de koffie uit te vlakken, dan is het vast genoeg om een bakkie van te trekken..
Het schroefdraad van het distributietool gedeelte is ook langer als die van het vlakke stuk, althans bij die van mij.
Ik heb wel een losse tamper, die gebruik ik als ik een stuk minder als 18 gram doseer (daar ben ik op het moment mee aan het rommelen, 15 gram en dergelijke) dan komt ook het distributietool niet diep genoeg voor een mooi vlak resultaat, en drukt hij het ook niet goed aan.
Niet dat ik heel blij word van het huidige resultaat, een volle kop in 25 seconden, daar hoeft in elk geval geen water meer bij om er een americano van te maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Aziraphale schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Helder. Je zou de E8 uit Duitsland kunnen halen voor onder de 1000€, maar dat is ook weer zo'n gedoe. Ik stond begin dit jaar voor dezelfde keuze (mijn oude Jura had het opgegeven) en heb toen ook naar Nivona gekeken, maar ben door advies van de dealer toch voor de E8 gegaan omdat die door een mooie ook onder de 1000€ uitkwam en dat is voor mij ook wel een grens.

De Ena is geen ondersegment Jura, het is een apparaat dat gericht is op kleine huishoudens. Als ik je post zo lees dan zou je met de Nivona wat dat betreft beter af zijn.

En je gaat mij niet horen over auto's of Apple, maar bij Jura is dat zelf kunnen reinigen gewoon niet nodig. Ik heb mijn C5 altijd zelf onderhouden en die was altijd netjes schoon als ik hem open maakte. Een uitneembare zetgroep vind ik op zich niet verkeerd (daarom heb ik zelf ook bij Nivona gekeken), maar heeft alleen nut als je hem ook daadwerkelijk dagelijks/wekelijks reinigt en is geen vervanging voor groot onderhoud aan je machine.
Nu heeft het voor mij geen haast en kan ik best op aanbiedingen wachten, als dat wel eens voorkomt bij Jura.

Zijn die apparaten een beetje zelf te onderhouden? Voel er weinig voor om elke 3 jaar een paar honderd euro uit te geven voor onderhoud aan een koffie apparaat. En het is een apparaat dat hooguit 20 koppen koffie per week zal zetten. Gemiddeld eerder 10-15.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 02-05-2021 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
RobbieB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Nu heeft het voor mij geen haast en kan ik best op aanbiedingen wachten, als dat wel eens voorkomt bij Jura.

Zijn die apparaten een beetje zelf te onderhouden? Voel er weinig voor om elke 3 jaar een paar honderd euro uit te geven voor onderhoud aan een koffie apparaat. En het is een apparaat dat hooguit 20 koppen koffie per week zal zetten. Gemiddeld eerder 10-15.
Je kunt altijd kijken of er bij een dealer wat te onderhandelen is, maar je ziet inderdaad weinig aanbiedingen bij Jura's. Blijf het zelf erg bijzonder vinden dat dat over de grens wel kan en hier niet. Die Ena schijnt voor 1000-1500 koppen per jaar te zijn, dus daar zou je mee toe moeten kunnen

Ik vond het onderhoud aan de C5 prima te doen en je kunt voor heel veel machines onderhoudshandleidingen vinden op site als komtra.de en juraprofi.de, ook voor andere merken zoals Nivona. Voor de nieuwste modellen zijn er nog niet altijd handleidingen, maar ik heb op mijn machine eerst nog 25 maanden garantie en ga hem binnen die tijd zeker niet open maken.

Maar goed, Nivona en Jura zijn beide hele goede machines en je zult met geen van beide een miskoop doen. Wat dat betreft is het toch wel een beetje dat Apple verhaal: Het is net waar je je het beste bij voelt en wat je het mooiste vindt. Voor mij was dat toch weer Jura, zeker toen ik de Nivona er naast zag staan. Ik vind mijn E8 gewoon veel mooier en een Ena 8 ook, maar dat is compleet subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Jay, geld terug van Fleur de Cafe (prima en snelle service daar!), ik had er een thermometer set gekocht voor in de groepskop van de E61 machine, eerst navraag bij ze gedaan over het hoe en wat van het ding, aangezien er geen foto of meer informatie bijstond. na drie dagen nog geen reactie (dat was wel een min puntje) dus maar besteld.
Bleek een doe-het-zelf pakket te zijn, waar je met een dremel een staaf uit een thermometer bedoeld voor andere zaken moet blootleggen, daarna de staaf inkorten, gaatje in een dop boren en daar de kortere staaf in monteren (solderen?), al met al vele malen meer als wat ik nog kan.
Dus retour gestuurd (na overleg) en kreeg keurig aankoopsom en verzendkosten (heen) terug gestort.
Dan maar voor niet een heel veel meer deze besteld in Duitsland, kwam keurig in 3 werkdagen aan (3-5 werkdagen levertijd melde men).
Morgen even de tijd nemen om hem in te bouwen, en meteen kijken naar het anti-vac frummeltje in de Giotto, om van het gesis en gefluit bij het opwarmen af te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN6b4IiRH2apoK0Jz3Oxfv4MX2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPB1ifsczjhTlWVHr1RNbVF5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU6OlXkD5-ktrkW4ftq64OSgjq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQkjUVDVXlrRWZgR5KVeZvoG.jpg?f=fotoalbum_large

Hij past in ieder geval er mooi bij de styling van de Giotto, helemaal top ;)

[ Voor 2% gewijzigd door RoosW op 03-05-2021 12:27 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 15:44

oscarwashere

"Very nice"

De bouwmarkten waren weer open (zonder afspraak of minimaal bestelbedrag), dus eindelijk een klein stukje pvc-buis kunnen halen. Om te voorkomen dat mijn Eureka Mignon alles naast het filter spuugt, of het hoopje zo hoog komt dat het langs de zijkanten naast het filter valt. Ik gebruikte altijd een papiertje, maar wilde graag iets netters. Op Amazon zijn allerlei 'adapters' te vinden, maar de of die wel zouden passen is een beetje onzeker. Ik had het hier ook wel eens eerder gevraagd, maar toch het pvc-buisje als beste oplossing denk ik. Dus daar is het resultaat dan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYfUU8McPoKg4lP0X0_xTxrT878=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXgmT4UHgIuhTKGCl8uD79UX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc2bbvOjqUdCbVtzPi-TuQdlCPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tU6b8cHViFIWrPBA1sv6Ky3o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1dJZHMJvWmMoHRCpNWo_psimRM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MztaWA55X7zy4ThDHaJZqWo0.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 63% gewijzigd door oscarwashere op 03-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@oscarwashere ik denk dat je met pvc wel eerder last hebt van statische elektriciteit, waardoor de gemalen koffie aan de pvc buis blijft plakken. Of valt dat mee?
Ik heb zo'n aluminium 'funnel' op de portafilter van aliexpress. Werkt prima, en niet al te veel koffie wat er aan blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 15:44

oscarwashere

"Very nice"

defusion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:43:
@oscarwashere ik denk dat je met pvc wel eerder last hebt van statische elektriciteit, waardoor de gemalen koffie aan de pvc buis blijft plakken. Of valt dat mee?
Ik heb zo'n aluminium 'funnel' op de portafilter van aliexpress. Werkt prima, en niet al te veel koffie wat er aan blijft zitten.
Tot nu toe niet, er blijft minder aan plakken dan aan het papiertje (die ook plakband had voor de stevigheid). En anders mag hij even mee in de afwas, Dreft of vaatwasmiddel werkt ook anti-statisch geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:57
Dag koffiekenners. Zou ik zo vriendelijk mogen zijn wat gebruik te maken van jullie expertise?

Nu blijkt dat thuiswerken een blijvertje gaat zijn begint de lol van mijn Nespresso af te geraken. Ooit begonnen met DE filterkoffie, overgestapt naar Senseo en Nespresso wordt het nu tijd voor serieuze koffie. Te vaak ben ik in een leuke koffiezaak geweest waar ze een heerlijke koffie aanbieden en de bonen ook verkopen, maar dat je er thuis niets mee kunt.

Als wielrenner viel mijn oog als eerste op de machines van Rocket, wetende dat dit ook grotendeels marketing is en-ondanks dat het fantastische machines zijn- deze toch vrij hoog geprijsd en op sommige vlakken ook achter lopen. Wat het in ieder geval gedaan heeft is mij aan de prijs van dit soort machines laten wennen, verder wil daar ook niet al te veel over nadenken. Ik heb me een beetje ingelezen in de verschillende machines, maar vind het nog vrij lastig om mijn eisen vast te stellen en welke machine daar bij hoort.

In het kort:
- Ca. 6-8 kopjes per dag. Veelal lungo/espresso's of americano
- Melkspecialiteiten in mindere mate, maar bezoekers wel en hier wil ik wel graag rekening mee houden (lees: als er 5 mensen langskomen geen 15 minuten hoeven wachten). Met een goede machine zal ik er zelf ook vaker gebruik van maken

Qua machines ben ik deels gecharmeerd door de techniek en ook het uiterlijk. Het richtpunt is daarmee een E61 HX machine. Een dubbele boiler is overkill, een enkele boiler zonder HX weer net iets te beperkt voor wanneer er 5 cappuccino's binnen redelijke tijd op tafel gezet moeten worden. Verder kies is liever voor degelijkheid/simpliciteit dan functies die ik voorlopig nog onvoldoende begrijp; liever dus een HX zonder PID als de machine daar betrouwbaarder/goedkoper van wordt.

Volgens mij blijven er dan nog heel wat machines over die aan mijn eisen voldoen. Om er een paar te noemen:
- Rocket Appartamento (uiterlijk top, geen PID, lichtelijk verouderd, prijs net iets boven budget maar kan nog)
- Lelit Mara-X (voldoet aan al mijn eisen, simpliciteit spreek mij aan, mooi apparaat, goede prijs, betrouwbaarheid onbekend)
- Bezerra BZ-10
- In dit rijtje zijn nog wel 5+ merken te vinden, waaronder ook veel 2e hands modellen in de prijscategorie €500-800 zoals oudere Lelit of ECM machines

Een categorie lager heb je nog de:
- Quick Mill 820
- Rancilio Silvia (met of zonder PID)
- Lelit PL41PLUST PID

Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Enerzijds geef ik de voorkeur aan een 2e hands machine, dan kun je een paar jaar proberen/ervaring opbouwen en desnoods upgraden, anderzijds heb ik geen idee waar je betrouwbaar een 2e hands kunt kopen en of je een goede aankoop doet. Ik neig naar degelijkheid, maar het zal waarschijnlijk geen machine voor het leven zijn.

Qua malers zit ik vooral te kijken naar een Eureka Specialita of Super Jolly.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 03-05-2021 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 16:28
@Ypuh: Je hebt je al een aardige shortlist, daartussen blijft het natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik heb sinds kort een Bezzera BZ10 en ben hier heel tevreden over. Deze zijn goed tweedehands op de kop te tikken, en dus goedkoper te krijgen dan een MaraX. Heb hem al compleet opengehad en deels gedemonteerd en op het oog is het relatief makkelijk te onderhouden en zijn onderdelen goed geprijsd. Stomen is ideaal, ook vanwege de simpele pushknoppen.
Hij voldoet niet aan je eis mbt E61, dus niet het pre-infusie voordeel, maar het voordeel is de korte opwarmtijd (in iets meer dan 10 minuten is ie echt goed op temperatuur). Zetgroep is ook super eenvoudig te demonteren en reinigen. Kortom, ik kan hem zeker aanraden als deze voordelen je aanspreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 19:21
Ravhin schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:22:
[...]

De Wilfa ga je geen spijt van krijgen; als daily driver voor filterkoffie is-ie prima geschikt. Hij is zelfs nog modbaar als je eens SSP blades er in wil zetten maar ik zou eerst eens het apparaat an sich gaan verkennen :Y
Handmalers zijn leuk, kunnen goed zijn en geven een extra ritueel wat erg kalmerend kan werken in je workflow. Als je meer dan drie keer in de ochtend moet malen word je er al gauw zat van denk ik. Alleen: ook handmalers zijn niet goedkoop. De Knock of Timemore zijn opties (mits verkrijgbaar) en scheelt je al snel €50 t.o.v. de Wilfa. Je kan echter ook voor een Commandante gaan en dan kost het je weer meer dan €50 extra ;)

Aan jou de keus })
Russel88 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Ik heb de handmaler Timemore C1. Ik drink maar 1 of 2 kopjes koffie per dag, dus ik stoor me niet aan het handmatig malen. 15 gram voor 250ml koffie duurt ook maar 10 a 15 seconden malen.
Een v60 filter koffie maken kost gewoon tijd, het malen is daar maar een fractie van. Daarintegen is het qua formaat ook maar een fractie qua grootte ten opzichte van een machinale maler.
Thanks guys! Ben voor de Timemore gegaan, heb ik wat te doen als ik wacht tot het water kookt :P . Blijft bij mijn hoeveelheden nog wel leuk en scheelt weer een apparaat in de te krappe keuken. Ben heel benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Zo, nu de Varietals koffie open is, moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Varietals' koffie. Deze koffie uit costa Rica is natural processed en alhoewel het eenvoudigst in uitvoering, het lastigst om controle over te hebben. Terwijl de vrucht ligt te drogen in de zon kan er allerlei narigheid optreden en veel natural processed koffies, met name uit ethiopie, jemen en rwanda etc. zijn dan ook, naast smaakvol, vaak wild en ongebalanceerd, of soms gewoon letterlijk verrot/beschimmeld van smaak.

Niets van dit alles bij deze koffie, ik heb denk ik zelden zo'n gebalanceerde "clean" natural processed koffie geproefd. Als je liefhebber bent van naturals, is dit echt een aanrader. Ik ben benieuwd hoe ze dat doen in Costa Rica, want volgens mij valt daar ook nog een pak meer regen dan in Afrika. Dan is ook nog de kunst om hem zo te branden (voor espresso) dat het zuurst eraf is, terwijl de fruitige smaken behouden blijven. Zuur en fruit verdwijnen tijdens het roosteren, terwijl suiker (caramel) en chocolade-achtige tonen op komen zetten. Te ver, en alle koffies gaan op elkaar lijken.
Ook daar is Varietals in geslaagd. De branding is precies goed om er heerlijke koffie mee te zetten met kersen, mandarijn en chocola-tonen. Heerlijk!

Edit: Interessant. Hier staat de koffie als "honey, of pulped natural" processing, wat een hybride is tussen washed en natural en precies zou kunnen verklaren wat ik proef. Toch eens informeren bij Varietals.

[ Voor 9% gewijzigd door __fred__ op 04-05-2021 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 07:49
RobbieB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:22:

- Jura Ena 8

Ik heb voor een zelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk met een Siemens Eq9 de deur uit gegaan. Het feit dat Jura niet zelf schoon te maken is en mijn ervaring met een volautomaat uit het verleden was dit geen goede combinatie. De siemens is wel wat groter maar qua koffiesmaak vond ik hem beter dan de ENA8 ondanks de beroerde bonen die gebruikt werden. De Nivona's schijnen ook erg goed te zijn echter vond ik ze niet bepaald mooi om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
raze88 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Ik heb voor een zelfde keuze gestaan en ben uiteindelijk met een Siemens Eq9 de deur uit gegaan. Het feit dat Jura niet zelf schoon te maken is en mijn ervaring met een volautomaat uit het verleden was dit geen goede combinatie. De siemens is wel wat groter maar qua koffiesmaak vond ik hem beter dan de ENA8 ondanks de beroerde bonen die gebruikt werden. De Nivona's schijnen ook erg goed te zijn echter vond ik ze niet bepaald mooi om te zien.
Hier ook voor een EQ9 gegaan i.c.m. bonen van Branzaak.nl en bevalt erg goed. :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:09
[...]

Ik heb om dezelfde reden 4 jaar geleden een EQ9 gehaald. We zijn er nog steeds erg blij mee. Het is een beste uitgave maar ik verwacht er minstens 10 jaar mee te doen en dan vind ik het belangrijk dat ik het zelf goed kan schoonmaken. Gelukkig is dat ook een fluitje van een cent. En als je niet teveel bespaart op de bonen dan komen er heerlijke drankjes uit. Heb er wel spijt van dat ik niet eentje met twee reservoirs heb genomen want onze lokale brander heeft ook mooie decafe bonen.

[ Voor 6% gewijzigd door D. Ninjai op 04-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
[...]

Hmm. Siemens eigenlijk niet overwogen, maar het binnenwerk schijnt grotendeels hetzelfde te zijn als de Nivona's. Ik zou dan overigens eerder naar de EQ6 neigen ivm het gebruik van de melkslang en de prijs natuurlijk. Voordeel is dat ik die gewoon in een pak melk kan hangen en daarna automatisch de slang kan laten reinigen. Zo'n melk reservoir moet je weer schoonmaken/afwassen etc. Het is niet veel werk, maar het is weer zo'n extra ding dat je kan vergeten en dan zit je met zure melk. Zo'n pak zet je gewoon meteen terug in de koelkast omdat het lelijk staat op het aanrecht na gebruik.

Edit: zie nu dat je ook een adapter voor de EQ9 kan krijgen voor melkpakken. Wordt wel flink duurder zeg.. Is het verschil met de 6 en 9 erg groot afgezien van de afwerking? Intern lijken ze grotendeels hetzelfde...

Misschien maar eens naar een Coolblue winkel gaan om die Siemens te proberen..

[ Voor 8% gewijzigd door RobbieB op 04-05-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
RobbieB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:53:
[...]

Hmm. Siemens eigenlijk niet overwogen, maar het binnenwerk schijnt grotendeels hetzelfde te zijn als de Nivona's. Ik zou dan overigens eerder naar de EQ6 neigen ivm het gebruik van de melkslang en de prijs natuurlijk. Voordeel is dat ik die gewoon in een pak melk kan hangen en daarna automatisch de slang kan laten reinigen. Zo'n melk reservoir moet je weer schoonmaken/afwassen etc. Het is niet veel werk, maar het is weer zo'n extra ding dat je kan vergeten en dan zit je met zure melk. Zo'n pak zet je gewoon meteen terug in de koelkast omdat het lelijk staat op het aanrecht na gebruik.

Edit: zie nu dat je ook een adapter voor de EQ9 kan krijgen voor melkpakken. Wordt wel flink duurder zeg.. Is het verschil met de 6 en 9 erg groot afgezien van de afwerking? Intern lijken ze grotendeels hetzelfde...

Misschien maar eens naar een Coolblue winkel gaan om die Siemens te proberen..
De reden van mijn keuze voor de Eq9 is het binnenwerk (en het scherm dat veel mooier is). De zetgroep is een stuk makkelijker schoon te maken. https://tweakers.net/prod...500-ti9553x9rw-zwart.html

Ik heb de mijne bij de MMarkt gehaald en hier 15 euro koffie korting op gekregen en daarmee de beste prijs gehad die ik kon vinden. Koffie bestel ik bij diverse branderijen omdat dit betere koffieis dan in de supermarkten te koop is ;) Betreft de EQ9 s300 welke ik heb.
pricewatch: Siemens EQ.9 s300 TI923309RW Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
raze88 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:18:
[...]

De reden van mijn keuze voor de Eq9 is het binnenwerk (en het scherm dat veel mooier is). De zetgroep is een stuk makkelijker schoon te maken. https://tweakers.net/prod...500-ti9553x9rw-zwart.html

Ik heb de mijne bij de MMarkt gehaald en hier 15 euro koffie korting op gekregen en daarmee de beste prijs gehad die ik kon vinden. Koffie bestel ik bij diverse branderijen omdat dit betere koffieis dan in de supermarkten te koop is ;) Betreft de EQ9 s300 welke ik heb.
pricewatch: Siemens EQ.9 s300 TI923309RW Zwart
Hmm, nu 930 bij Bol.com en nog 100e cashback... Dat maakt hem behoorlijk interessant... *impulsaankoopgevoel begint op te borrelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suxx
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-10 21:04
De nieuwe Mahlkoenig Home Grinder is aangekondigd.

https://www.mahlkoenig.de/pages/x54-allround-home-grinder

Nu was ik al een tijde aan het kijken naar de Fellow Ode, maar Mahlkoenig is natuurlijk wel beter.

Alleen vind hem wel erg groot. Wat zouden jullie doen?

De Fellow Ode burrs kan ik natuurlijk vervangen met SSP burs. Prijsverschil is volgens mij 200 euro met de nieuwe X54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

Kraz

Saving the world

suxx schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:06:
De nieuwe Mahlkoenig Home Grinder is aangekondigd.

https://www.mahlkoenig.de/pages/x54-allround-home-grinder

Nu was ik al een tijde aan het kijken naar de Fellow Ode, maar Mahlkoenig is natuurlijk wel beter.

Alleen vind hem wel erg groot. Wat zouden jullie doen?

De Fellow Ode burrs kan ik natuurlijk vervangen met SSP burs. Prijsverschil is volgens mij 200 euro met de nieuwe X54
Ik denk dat de MahlKoenig al snel richting de 1000 euro gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29
RobbieB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Hmm, nu 930 bij Bol.com en nog 100e cashback... Dat maakt hem behoorlijk interessant... *impulsaankoopgevoel begint op te borrelen...
Als je de machine trouwens uit zet met de melk er nog in, krijg je het vriendelijke verzoek het reservoir in de koelkast te zetten. ;-) Weet niet hoe veel melk je gebruikt? Maar ik vul steeds 500ml en het laatste beetje in het reservoir gooi ik weg en spoel ik hem om met gloeiend heet water. Moet even in je systeem komen, maar ben het zelf pas 1 keer vergeten. Dan even programma melkreiniging op de machine (duurt niet eens 1 minuut) en wordt het slangetje en de opening doorgespoeld. Tot op heden beide nog brandschoon en geen vieze melk gehad ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 04-05-2021 11:14 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• suxx
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-10 21:04
Kraz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Ik denk dat de MahlKoenig al snel richting de 1000 euro gaat.
De MahlKoenig Home X54 is 499,99 euro
En de Fellow Ode is 300 - 360 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ben de laatste dagen nogal een beetje opgegaan in het uitzoeken van een nieuwe koffiemachine, de voors- en tegens, technieken en ook gewoon uiterlijk. Ik denk toch gewoon voor een nieuwe machine te gaan en één van de populairdere modellen.

Graag wil ik mijn keuze beperken tot de Lelit Mara-X en Rocket Appartamento. Beide met een E61 zetgroep, HX boiler en voldoen aan het esthetische gedeelte, maar toch nog wel de nodige verschillen.

Lelit Mara-X:
++ Geen cooling flush nodig
+ Prijs (€1.069 bij Coffeefriend.nl)
+ Gebruiksgemak van een PID (denk verder weinig gebruik van te maken temp. instelbaarheid)
+/- Stillere pomp en sneller warm
+/- Compact
- Duurzaamheid nog onbekend
- Electronica kan kapot

Rocket Appartamento
++ Looks/uitstraling
+ Degelijke en bewezen bouwkwaliteit/onderhoudbaarheid
+ Wat er niet op zit kan ook niet kapot
+ Waardevast
+/- Prijs (ca. €1.175 incl. verzending met tijdelijk aanbieding in Duitsland)
- Lichtelijk verouderd
- Bestellen uit het buitenland (in NL zijn ze ca. €175 duurder)

Ik neig iets meer naar de Rocket, maar ga ik spijt krijgen van de extra functies die je dan mist bij de Lelit bijvoorbeeld tijdens het flushen? Of gaat het geluid van een Rocket je op een gegevenmoment toch tegen staan? Dat de Appartamento geen PID heeft zie ik als een voordeel; minder onderdelen die kapot gaan en ik denk daar toch geen gebruik van te maken, al blijkt de MaraX mede daardoor toch wel 'makkelijker' een goed bakje koffie te zetten. Daarnaast heeft een MaraX een RVS boiler die mogelijk wat beter bestendig is tegen kalkaanslag.

Grootste nadeel van de Lelit is misschien wel dat ik in mijn achterhoofd denk; was ik toch maar voor 'een Rocket' gegaan. De koffie zal er niet minder om smaken en waarschijnlijk ben je dit gevoel na een week kwijt.

Beide machines hier al een paar keer voorbij zien komen en ook bijvoorbeeld zo'n Lelit van @BlauweFles ziet er mooi uit, net als de Appartamento Nera van @DonMetal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
RobbieB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb €10,- minder betaald bij MM ;)
Thnx voor de Cashback attendering, dit wist ik nog niet _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
raze88 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Ik heb €10,- minder betaald bij MM ;)
Thnx voor de Cashback attendering, dit wist ik nog niet _/-\o_ _/-\o_
Ik heb alleen een aversie tegen de MediaMarkt.. slechte ervaringen uit het verleden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 00:41

bert pit

asdasd

@Ypuh Ik denk een goede analyse.

Van geen van beide krijg je spijt.

Zelf zou ik voor de PID gaan, ik heb dat 7 jaar geleden gedaan en nooit spijt van gekregen, ik heb een Bezzera BZ7 PID. Inderdaad heb ik de PID een keer vervangen 95 Euro. Mijn idee was toen dat ik het apparaat een paar uur aan kon laten staan en dat de temperatuur van de kop gelijk blijft, waardoor je weer een foutfactor minder hebt.

Het werkt goed, maar kan niet vergelijken want ik heb maar één machine. Wel weet ik dat voor het maken van een goede espresso alles moet kloppen: temp machine en kopjes en filterdrager, versheid bonen, maling om er maar een paar te noemen. Hoe meer factoren correct zijn, hoe beter en constanter de kwaliteit van de espresso is.

Maar: belangrijke beslissingen in je leven zoals relatie, werk, huis kopen en het type espresso apparaat ;) neem je op basis van gevoel. Dus lees ik dat het de Rocket wordt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
RobbieB schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb alleen een aversie tegen de MediaMarkt.. slechte ervaringen uit het verleden..
Hier ook en nu ook weer instant spijt. Zondag gekocht en cashback vanaf maandag. Willen op geen enkele manier meewerken om het alsnog mogelijk te maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:29:
Ben de laatste dagen nogal een beetje opgegaan in het uitzoeken van een nieuwe koffiemachine, de voors- en tegens, technieken en ook gewoon uiterlijk. Ik denk toch gewoon voor een nieuwe machine te gaan en één van de populairdere modellen.

Graag wil ik mijn keuze beperken tot de Lelit Mara-X en Rocket Appartamento. Beide met een E61 zetgroep, HX boiler en voldoen aan het esthetische gedeelte, maar toch nog wel de nodige verschillen.

Lelit Mara-X:
+ Gebruiksgemak van een PID (denk verder weinig gebruik van te maken temp. instelbaarheid)
+/- Compact
- Electronica kan kapot

Rocket Appartamento
++ Looks/uitstraling
+ Degelijke en bewezen bouwkwaliteit/onderhoudbaarheid
+ Wat er niet op zit kan ook niet kapot
+ Waardevast
+/- Prijs (ca. €1.175 incl. verzending met tijdelijk aanbieding in Duitsland)
- Lichtelijk verouderd
- Bestellen uit het buitenland (in NL zijn ze ca. €175 duurder)

Ik neig iets meer naar de Rocket, maar ga ik spijt krijgen van de extra functies die je dan mist bij de Lelit bijvoorbeeld tijdens het flushen? Of gaat het geluid van een Rocket je op een gegevenmoment toch tegen staan? Dat de Appartamento geen PID heeft zie ik als een voordeel; minder onderdelen die kapot gaan en ik denk daar toch geen gebruik van te maken, al blijkt de MaraX mede daardoor toch wel 'makkelijker' een goed bakje koffie te zetten. Daarnaast heeft een MaraX een RVS boiler die mogelijk wat beter bestendig is tegen kalkaanslag.

Grootste nadeel van de Lelit is misschien wel dat ik in mijn achterhoofd denk; was ik toch maar voor 'een Rocket' gegaan. De koffie zal er niet minder om smaken en waarschijnlijk ben je dit gevoel na een week kwijt.

Beide machines hier al een paar keer voorbij zien komen en ook bijvoorbeeld zo'n Lelit van @BlauweFles ziet er mooi uit, net als de Appartamento Nera van @DonMetal.
Ik heb nu al een tijdje een Isomac Tea HX. Wel een goedkopere klasse dan de Rocket of Lelit, maar wat mij het meest begint tegen te staan is de cooling flush. Wat dat betreft zou ik neigen naar een MaraX, geen cooling flush en je hebt altijd de juiste temp. PID lijkt me juist wel fijn, ik weet niet of hier al statistieken over zijn maar ik kan me bijna niet voorstellen dat de PID minder lang meegaat dan een non PID. Beide hebben een electronica regel kastje welke na verloop van tijd kan overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hercul3s schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:47:
[...]

Ik heb nu al een tijdje een Isomac Tea HX. Wel een goedkopere klasse dan de Rocket of Lelit, maar wat mij het meest begint tegen te staan is de cooling flush. Wat dat betreft zou ik neigen naar een MaraX, geen cooling flush en je hebt altijd de juiste temp. PID lijkt me juist wel fijn, ik weet niet of hier al statistieken over zijn maar ik kan me bijna niet voorstellen dat de PID minder lang meegaat dan een non PID. Beide hebben een electronica regel kastje welke na verloop van tijd kan overlijden.
Deze Isomac stond toevallig ook op mijn lijste (als 4e om precies te zijn, daarom dus ook niet expliciet genoemd).

Ik denk dat je hiermee precies eruit pakt wat mij ook richting de Mara-X beweegt. Grof gezegd 10 koppen per dag, 365 dagen per jaar, 10 jaar lang betekent 36.500x flushen en je apparaat/aanrecht weer droog poetsen. Er valt wel meer voor de Mara-X te zeggen (waaronder de prijs), maar dat zijn dingen waar ik met een Rocket ook wel allemaal prima zonder zou kunnen leven.

Mocht het om een 2e hands gaan voor de helft van de nieuwprijs dan kon ik misschien nog wel leven met het flushen, maar als je ca. €1.100 - 1.200 uit gaat geven dan wil je toch het best mogelijke apparaat voor je geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 04-05-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Deze Isomac stond toevallig ook op mijn lijste (als 4e om precies te zijn, daarom dus ook niet expliciet genoemd).

Ik denk dat je hiermee precies eruit pakt wat mij ook richting de Mara-X beweegt. Grof gezegd 10 koppen per dag, 365 dagen per jaar, 10 jaar lang betekent 36.500x flushen en je apparaat/aanrecht weer droog poetsen. Er valt wel meer voor de Mara-X te zeggen (waaronder de prijs), maar dat zijn dingen waar ik met een Rocket ook wel allemaal prima zonder zou kunnen leven.

Mocht het om een 2e hands gaan voor de helft van de nieuwprijs dan kon ik misschien nog wel leven met het flushen, maar als je ca. €1.100 - 1.200 uit gaat geven dan wil je toch het best mogelijke apparaat voor je geld.
Grappig, dat is precies wat er bij mij gebeurd is. Goedkope (kapotte) Isomac Tea gevonden in de buurt. Die gerepareerd en daar werk ik nu mee. Al een tijdje aan het uitkijken naar een DB voor een redelijk prijs maar die komen vrij weinig op de 2e hands markt helaas..

MaraX stond ook op mijn lijstje maar moet nog het budget wat opschroeven ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06
Ypuh schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:01:
[...]

Hier ga ik toch even op inhaken.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met een cooling-flush het apparaat/aanrecht schoon moet maken.
Dan staat simpelweg het apparaat veel te heet afgesteld, of zijn er geen flow restrictors in de leidingen aangebracht.
Ook ben ik het er niet mee eens dat je met een PID geen flush meer nodig hebt. En ik zeg bewust flush, want het is eigenlijk meer een temperatuur stabilisatie-flush dan een cooling-flush(bij een juist afgesteld machine)
Mijn inziens heb je die flush ook bij een PID controller nodig. Het enige wat de PID controller doet is het exact op temperatuur houden van je boiler, niet meer en niet minder. Bij een pressostaat wil die temperatuur wat meer variëren maar een PID controller maakt daarin echt niet een wereld van verschil.

De flush die je doet is een stabilisatie-flush om de groep temperatuur gedurende de hele periode van doorloop, min of meer op dezelfde temperatuur te houden. Als je dit met een machine met PID niet doet, kan het voorkomen dat je op de juiste temperatuur begint, maar het shot "te koud" afsluit. Of stiekem toch te heet begint en goed eindigd.
Meten is weten in deze, afstellen en finetunen. Iets waar wij als tweakers veel mee bezig zijn. Maar de gemiddelde consument met een E61 of andere equivalent machine niet. Als ik moet gokken is dat ruwweg 80% van de eigenaren.

Een stukje over mijn achtergrond, mijn koffie avontuur begon 10 jaar geleden, de smaak van de bakkie op een italiaans terras moest ik thuis ook kunnen.
Omdat de techniek mij ook interesseert begon het met een machine van marktplaats, een Ascaso steel.
Door de jaren heen geupgrade en zijn er veel machines de revue gepasseerd, Vibiemme, Isomac, Bezzera etc.

Familie,vrienden en vage kennissen hadden dat ook door, dus de ene na de andere machine werd hier voor onderhoud en of reparatie aangeboden.
Na dat ik ook uit het bedrijfsleven vragen kreeg ik heb ik besloten e.e.a. te professionaliseren, naast mijn baan als IT-consultant heb ik de stoute schoenen aan getrokken en naar de KVK gegaan voor een inschrijving.
Het initiële plan was om onderhoud en reparatie te gaan doen, snel kwam daar een webshop bij. En tegenwoordig verkoop ik ook E61 machines van een in Nederland vrij onbekend merk. Nu zit ik al 15 jaar ofzo op tweakers, en is tweakers voor mij puur hobby. Daarom noem ik bewust even geen merken of namen. Mensen die toch geïnteresseerd zijn, mogen er altijd na vragen.

[ Voor 14% gewijzigd door Magicw00b op 04-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Na eerder al een OPV in mijn QM3035 te hebben gezet, vandaag aan de slag gegaan met een naked portafilter. Eerste pogingen zaten vooral rond het kopje, maar na de maler een standje fijner te hebben gezet en meer druk met tampen ging het een stuk beter. Dit is 17gr in, 35-40ml (excl crema) uit.

[ Voor 8% gewijzigd door AppieR op 04-05-2021 14:50 ]

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Magicw00b Interessant om te lezen. Moet een Mara-X dan bijvoorbeeld toch ook regelmatig flushen om de groep op te warmen? Ik meen iets gelezen te hebben over dat de temperatuur in de groep gemeten wordt i.p.v. (enkel) de boiler?

Was ook al een eerdere post van je tegengekomen met nuttige info:
Magicw00b in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Hier schrijf je ook (net als vele anderen) dat een PID op een goede HX machine niet direct iets toevoegt. Hoe vertaald zich dat dan naar de Mara-X en Appartamento? Als reparateur word je neem ik aan vrolijk van een Rocket, je verkoopt ze zelf zo te zien ook, maar een Mara-X biedt dan weer een aantal mooie innovaties tegen een hele scherpe prijs.

Als leek vind ik het lastig inschatten waar je de voorkeur aan moet geven. Is een goede degelijke maar misschien wat minder moderne machine de way to go, of sla je jezelf later voor je kop als je anno 2021 in het land van elektrische wagens nog 'een nieuwe diesel' besteld? Verder ben ik een beetje huiverig voor 'onderhoud'. Het zal allemaal meevallen net als bij 9 van de 10 auto's, maar tweedehands is een mijnenveld en ook nieuwe machines als de Mara-X kunnen kinderziektes hebben waar ik geen zin in heb.

Ik neig nog steeds naar de Rocket, maar daarmee strek ik mijn budget eigenlijk al verder op dan ik wil (molen + apparaat €1.000). Wie weet vind ik het zo leuk dat ik over een jaar alsnog graag upgrade naar een betere machine.

Ideaal is dat een machine koop die er over 15 jaar nog steeds staat simpelweg omdat deze goed bevalt. Jaarlijks een onderhoudsbeurtje a gemiddeld €100-150 en verder vooral plezier van hebt. Het budget maakt dan ietsjes minder uit (een Appartamento + Specialita + accessoires gaat dan richting de €1.700-1.800).

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 04-05-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Tuurlijk wordt ik vrolijk van een pid, maar die zie ik liever op single boier of dual boiler machines dan op een HX machine. Puur omdat je met een HX machine in zon klein finetune gebied zit, dat de meeste mensen daar niet eens mee aan de gang gaan, laat staan verschil gaan proeven.
Zo belde een klant met een mooie ECM heidelberg machine mij laatst: Ik heb wat problemen met de stoomdruk sinds een week of 3: het lukt me niet meer om melk op te schuimen dus hij zal wel een "beurtje" nodig hebben.
Wat bleek, hij had de boiler temperatuur op 121 graden gezet, ipv de benodigde ~126 graden. (gedachte, minder heet is beter voor de energierekening)
Dan heb je minder druk in je boiler en dus ook een koudere zetgroep.
Op de vraag of hij iets aan de koffiesmaak gemerkt had: Nee eigenlijk niet.

Dus ik denk dat je je de vraag moet stellen wat je ermee gaat doen, ga je iedere week vers gebrande bonen kopen en een molen met bij maanlicht gesmede en geslepen schijven? En ga je er uren en uren in steken om het ultra summum uit die koffiebonen te halen of ga je akkoord met een bakkie dat je in 99,9% van de huishoudens niet kunt krijgen.
Indien dat laatste: maakt het geen donder uit of je nu wel of geen PID hebt in een HX.

Over de levensduur, 15 jaar is prima te doen, ook met een goedkopere machine, maar onderhoud en hoe je er zelf mee omgaat bepaald heel veel. Ik zie aan de binnenkant van de machine hoe hij gebruikt is. idealiter zet je hem uit als je hem niet gebruikt, en schakel je hem op vaste tijden (tijdschakelaar) in.
En nee ik verkoop geen Rocket ;-), mooie machines wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Magicw00b schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:47:
[...]

Hier ga ik toch even op inhaken.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met een cooling-flush het apparaat/aanrecht schoon moet maken.
Dan staat simpelweg het apparaat veel te heet afgesteld, of zijn er geen flow restrictors in de leidingen aangebracht.
Ook ben ik het er niet mee eens dat je met een PID geen flush meer nodig hebt. En ik zeg bewust flush, want het is eigenlijk meer een temperatuur stabilisatie-flush dan een cooling-flush(bij een juist afgesteld machine)
Mijn inziens heb je die flush ook bij een PID controller nodig. Het enige wat de PID controller doet is het exact op temperatuur houden van je boiler, niet meer en niet minder. Bij een pressostaat wil die temperatuur wat meer variëren maar een PID controller maakt daarin echt niet een wereld van verschil.

De flush die je doet is een stabilisatie-flush om de groep temperatuur gedurende de hele periode van doorloop, min of meer op dezelfde temperatuur te houden. Als je dit met een machine met PID niet doet, kan het voorkomen dat je op de juiste temperatuur begint, maar het shot "te koud" afsluit. Of stiekem toch te heet begint en goed eindigd.
Meten is weten in deze, afstellen en finetunen. Iets waar wij als tweakers veel mee bezig zijn. Maar de gemiddelde consument met een E61 of andere equivalent machine niet. Als ik moet gokken is dat ruwweg 80% van de eigenaren.

Een stukje over mijn achtergrond, mijn koffie avontuur begon 10 jaar geleden, de smaak van de bakkie op een italiaans terras moest ik thuis ook kunnen.
Omdat de techniek mij ook interesseert begon het met een machine van marktplaats, een Ascaso steel.
Door de jaren heen geupgrade en zijn er veel machines de revue gepasseerd, Vibiemme, Isomac, Bezzera etc.

Familie,vrienden en vage kennissen hadden dat ook door, dus de ene na de andere machine werd hier voor onderhoud en of reparatie aangeboden.
Na dat ik ook uit het bedrijfsleven vragen kreeg ik heb ik besloten e.e.a. te professionaliseren, naast mijn baan als IT-consultant heb ik de stoute schoenen aan getrokken en naar de KVK gegaan voor een inschrijving.
Het initiële plan was om onderhoud en reparatie te gaan doen, snel kwam daar een webshop bij. En tegenwoordig verkoop ik ook E61 machines van een in Nederland vrij onbekend merk. Nu zit ik al 15 jaar ofzo op tweakers, en is tweakers voor mij puur hobby. Daarom noem ik bewust even geen merken of namen. Mensen die toch geïnteresseerd zijn, mogen er altijd na vragen.
Naar mijn weten heeft de MaraX een temperatuur sensor in de koffie-boiler (brew boiler) om het water op 93 graden te houden zodat het water niet oververhit. In tegenstelling tot een normale HX waar het water altijd te heet zal zijn. In de video's die ik zie van de Rocket Appartamento is ook een flush nodig om tot de juiste temperatuur te komen. Dit herken ik van mijn Isomac.

Als de temp. sensor niet in de koffie boiler maar in de stoom boiler zit vind ik een PID minder toevoegen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

Kraz

Saving the world

AppieR schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:48:
Na eerder al een OPV in mijn QM3035 te hebben gezet, vandaag aan de slag gegaan met een naked portafilter. Eerste pogingen zaten vooral rond het kopje, maar na de maler een standje fijner te hebben gezet en meer druk met tampen ging het een stuk beter. Dit is 17gr in, 35-40ml (excl crema) uit.

[YouTube: Espresso shot from a modified Quick Mill 3035]
Ziet er netjes uit!

Ik ben toevallig afgelopen weekend bij kennissen bezig geweest op een QuickMill 3035. De dame des huizes vind er geen lekkere koffie uitkomen. Ondanks verse bonen, etc.

Ik heb de maler op stand 0,5 gezet en vervolgens dusdanig gemalen dat er 17 gram in de portafilter zat. Dit nagemeten mbv een weegschaal uiteraard.
Er kwam idd niet echt lekkere espresso uit. Door tijdgebrek niet nog verder kunnen tweaken om wellicht het resultaat wat te verbeteren, maar ik denk zelf dat de (ingebouwde) maler de boosdoener is.

Jouw uitloop ziet er wel stukken beter uit dan bij hun overigens.

Kleine note;
De man des huizes zet de koffie zonder enige passie. :P Het espresso kopje gaat tot de rand toe vol. Melk schuimen is gewoon 4 min melk opschuimen, ongeacht de temperatuur.
Ook het flushen van het apparaten, voordat je koffie zet werd niet gedaan. De espresso die ik van hem kreeg was echt gloeiend heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik ben gek op ervaringsleren en dit ziet er precies zo uit! Goed zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Kraz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:31:
[...]Kleine note;
De man des huizes zet de koffie zonder enige passie. :P Het espresso kopje gaat tot de rand toe vol. Melk schuimen is gewoon 4 min melk opschuimen, ongeacht de temperatuur.
Ook het flushen van het apparaten, voordat je koffie zet werd niet gedaan. De espresso die ik van hem kreeg was echt gloeiend heet.
_O- die vent moet verplicht dit hele topic nalezen! :Y)

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 04-05-2021 15:35 . Reden: tpyo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s

Wel benieuwd, merkte je veel verschil in het zetten tussen geen OPV / OPV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Hercul3s schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Naar mijn weten heeft de MaraX een temperatuur sensor in de koffie-boiler (brew boiler) om het water op 93 graden te houden zodat het water niet oververhit. In tegenstelling tot een normale HX waar het water altijd te heet zal zijn. In de video's die ik zie van de Rocket Appartamento is ook een flush nodig om tot de juiste temperatuur te komen. Dit herken ik van mijn Isomac.

Als de temp. sensor niet in de koffie boiler maar in de stoom boiler zit vind ik een PID minder toevoegen inderdaad.
Dat klopt inderdaad, maar wat gebeurd er als je de hendel van de zetgroep omhoog doet?: dan gaat de pomp aan en die pomp pompt koud water de brewboiler in, oke in dit geval overhit de groep niet (dat doet goed afgestelde machine, mijn inziens sowieso niet) maar je zult echt wel een temperatuur drop krijgen. Dan kun je nog zo netjes beginnen op ~91/92 graden maar dan eindig je met een beetje pech lager. Ik zeg niet dat het slecht is ik zeg alleen dat het minder uitmaakt dan de meeste willen geloven.
Een flush zorgt er juist voor dat de groep in geval van de MaraX de kans krijgt om even goed warm te worden, hierdoor krijg je een ander temperatuur verloop.
Meten is weten, met of zonder flush krijg je een ander temperatuur verloop tijdens de extractie.

Dus voor de duidelijkheid: Ik stel niet dat je bij een PID machine, bijv. een MaraX een flush nodig hebt om de boel af te koelen, maar voor de temperatuur stabiliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Magicw00b op 04-05-2021 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:29:

Lelit Mara-X:
+/- Compact
- Electronica kan kapot

Tja. Het is een gevoel ding. En klinkt alsof je daar al bent. 😉

Mijn zwager heeft de Rocket. Die vind ik een beetje log. De Lelit is mooier IMO en, wat voor mij fijner, is iets kleiner. Het is een gerenommeerd merk, dus build quality wmb geen issue.

Hij is ook voor mijn vrouw goed te bedienen, aanzetten, wachten, gaan. Ook qua melk opschuimen.

Op aanraden van dit forum heb ik hem bij Het Hoofdkwartier in Amstelveen. Goede gasten. Op dit bedrag heb ik liever service en iemand met ervaring dan de laatste € korting. Ze waren daar bezig met het open schroeven van een test exemplaar om met de fabriek iets te testen. Nou dan heb je er wel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 00:41

bert pit

asdasd

Hercul3s schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:37:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Nooit begrepen waarom je de druk zou aftoppen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
Hercul3s schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:37:
[...]

Absoluut! Het resultaat lijkt wel dikker qua substantie en de smaak is veel ronder.
Kraz schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Ziet er netjes uit!

Ik heb de maler op stand 0,5 gezet en vervolgens dusdanig gemalen dat er 17 gram in de portafilter zat. Dit nagemeten mbv een weegschaal uiteraard.
Er kwam idd niet echt lekkere espresso uit. Door tijdgebrek niet nog verder kunnen tweaken om wellicht het resultaat wat te verbeteren, maar ik denk zelf dat de (ingebouwde) maler de boosdoener is.

...

Een standaard QM is gemaakt voor het maken van een Italiaanse espresso, dus met 7gr koffie en 35ml extract. Als je meer koffie maalt, gaat de pomp gewoon harder werken en stijgt de druk naar 14 of 15 bar (max van de pomp). Je moet dan ook nog eens heel fijn malen om in de buurt van de 35ml te komen. Ik vond het resultaat dan heel bitter. Je kan dit oplossen door een overdrukventiel in te bouwen en die af te stellen tussen de 8 en 9 bar. Ik heb inmiddels vrij veel verschillende bonen gehad (overstock van Fascino) en zit meestal ergens rond standje 2,5 op de maler. Ik mis weleens een traploze afstelling, maar verder is de maler echt prima.

Er blijft geen water in het thermoblock staan, dus een flush is in principe niet nodig. Tenzij je eerst de melk hebt opgeschuimd, dan zou je het block geforceerd kunnen koelen door te flushen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Ik begin langzamerhand beter te snappen wat de MaraX zo goed doet t.o.v. andere HX machines. Hier 2 posts van mensen die het beter uit kunnen leggen dan ik:
- __fred__ in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
- Lobin op Home-barista.com

Het 'brew first' concept maakt de cooling flush simpelweg overbodig, waardoor je ook minder rekening hoeft te houden met de temperatuur. Naast de PID die de temperatuur op 2 verschillende plekken managed zowel in de boiler als de groep, wordt een belangrijk deel je uit handen genomen. Aangezien cappuccino's secundair zijn in mijn gebruik (als de nieuwigheid er vanaf is misschien 1 per dag voor mijzelf), is 'brew first' een fijne feature.

Je kunt dan ook overwegen om een single boiler (met PID) te nemen als het maken van cappuccino's minder belangrijk is. Een Lelit PL41PLUST PID is met €628 of Vibiemme Domobar RVS voor €878 zijn aanzienlijk goedkoper en zullen qua espresso kwaliteit niet onder doen(?) Voor een enkele cappuccino ook nog geen probleem, maar als er 5 bezoekers langskomen ben je 20 minuten bezig en heb je koude koffie of koud melkschuim. De stap van een VBM (zonder PID) naar een MaraX is dan ook nog 'maar' €200. Waar de Lelit PL41 in deze categorie nog nét kan, vallen de QuickMill 820 en Rancilio af qua looks.

Denk dat ik er dus bijna uit ben en dat het toch de MaraX gaat worden over de Appartamento. Qua prijs/specs/looks/merknaam scoort deze overal bovengemiddeld en moet het eigenlijk alleen qua esthetiek en pracht van eenvoud nog net afleggen tegen de Rocket's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:13
Ypuh schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:05:
Denk dat ik er dus bijna uit ben en dat het toch de MaraX gaat worden over de Appartamento. Qua prijs/specs/looks/merknaam scoort deze overal bovengemiddeld en moet het eigenlijk alleen qua esthetiek en pracht van eenvoud nog net afleggen tegen de Rocket's.
Kom je met een MaraX ook niet in de problemen qua warm water als je 5 cappuccino's na elkaar moet zetten? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Zo te zien heeft ie een boiler van 1,8 liter. Denk dat het wel goed zit met langdurig stomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@RigolleM @defusion Klopt de water tank is groot zat. Maar stel je wilt vijf cappuccino maken. Dan moet je ook vijf keer malen en vijf keer koffie zetten. En, afhankelijk van je kan, 2 a 3 keer melk schuimen.

Mijn gevoel zegt dat dit makkelijk gaat met de MaraX. Maar je bent niet in 2 minuten klaar. Het zijn best wat handelingen.

En, als je warme koffie wilt serveren, dan kost het je zelfs iets meer tijd. Want anders is koffie 1 koud voordat nummer 5 klaar is.

Mijn punt: de machine is niet de beperkende factor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit 5 cappuccino hoeven maken. Meest is 2 of 3 geloof ik, als een paar mensen op een verjaardag elkaar napraten bij het bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Ypuh schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:05:
Ik begin langzamerhand beter te snappen wat de MaraX zo goed doet t.o.v. andere HX machines. Hier 2 posts van mensen die het beter uit kunnen leggen dan ik:
- __fred__ in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
- Lobin op Home-barista.com

Het 'brew first' concept maakt de cooling flush simpelweg overbodig, waardoor je ook minder rekening hoeft te houden met de temperatuur. Naast de PID die de temperatuur op 2 verschillende plekken managed zowel in de boiler als de groep, wordt een belangrijk deel je uit handen genomen. Aangezien cappuccino's secundair zijn in mijn gebruik (als de nieuwigheid er vanaf is misschien 1 per dag voor mijzelf), is 'brew first' een fijne feature.

Je kunt dan ook overwegen om een single boiler (met PID) te nemen als het maken van cappuccino's minder belangrijk is. Een Lelit PL41PLUST PID is met €628 of Vibiemme Domobar RVS voor €878 zijn aanzienlijk goedkoper en zullen qua espresso kwaliteit niet onder doen(?) Voor een enkele cappuccino ook nog geen probleem, maar als er 5 bezoekers langskomen ben je 20 minuten bezig en heb je koude koffie of koud melkschuim. De stap van een VBM (zonder PID) naar een MaraX is dan ook nog 'maar' €200. Waar de Lelit PL41 in deze categorie nog nét kan, vallen de QuickMill 820 en Rancilio af qua looks.

Prima keuze, ga je zeker geen spijt van krijgen. maar met een flush krijg je hem nog temperatuur stabieler. ;)

Tijdens idle heb je alleen een stroom heet water rond de "paddestoel", hoewel messing een prima geleider is, verlies je ter hoogte van de douche relatief veel warmte.
Met een flush komt het water in de pre infusie kamer en in het douche deel= betere temperatuurbuffer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sb8G45VGLBsp7QlUalj331ReIFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXlbVLnq7IFMR7KJ14JmY3rO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Magicw00b op 04-05-2021 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Magicw00b Zit nog in de rabbit hole, maar zie licht aan het einde van de tunnel. Heb er geen haast bij, al denk ik wel komende week een keuze te maken.

V.w.b. cooling flush en stabilisatie flush, geldt dan eigenlijk niet voor alle E61 machines dat het beter is om vooraf een keer te spoelen ongeacht of het nou om een single of HX boiler gaat, traditionele Rocket of modernere MaraX? Grootste verschillen tussen machines zit hem dan in het gelijktijdig koffie kunnen zetten en stomen en de manier van temperatuurstabilisatie.

Gelijktijdig stomen is voor mij slechts een nice-to-have kom ik nu wel achter. Ik verwacht ook niet wekelijks 5 cappuccino's achter elkaar te hoeven maken, hooguit 2 en daarna krijgt de machine wel weer tijd om op stoom te komen. Een MaraX is dan nog steeds interessant omdat de output beter gereguleerd zou moeten zijn, maar een Rocket met thermometer zou niet onder moeten doen. Een thermometer die voor de tweaker altijd wel interessant is om te hebben, met of zonder PID.

Het begint me wel duidelijk te worden dat een MaraX in deze prijsklasse het meeste gebruiksgemak biedt, maar ben daarnaast ook gewoon nieuwsgierig hoe groot de uiteindelijke verschillen in workflow/ moeilijkheidsgraat/resultaat zijn. Ik neem aan dat je na X jaar gewend bent aan de machine die je hebt, en als je met een MaraX alsnog een temperatuur stabilisatie flush moet doen dan win je er netto weinig mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 04-05-2021 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
Ik slinger er nog even een quote van een van mijn italiaanse leveranciers in, waarmee ik in het verleden deze discussie voerde:
“ I completely agree with you! PID is absolutely NOT necessary!! (how could we make good coffee in the last 120 years without it?)

People invest money on PID, instead to invest time in learning how to prepare a proper coffee, and how to set the grinder….

The most people unfortunately think that a higher technology means better coffee, but you and me knows that this is not.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aziraphale
@Magicw00b Words of wisdom, but where's the tweaking fun in that? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zojuist de Ethiopië koffie van van Pommeren aangebroken. Mooie licht gebrande bonen, heerlijke geur. Het eerste shot was vrijwel meteen spot-on (3 seconden te lang, 18g>36g) en de smaak is zoet, weinig bitters en erg lekker. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

AppieR schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:43:
[...]

Absoluut! Het resultaat lijkt wel dikker qua substantie en de smaak is veel ronder.

[...]

Een standaard QM is gemaakt voor het maken van een Italiaanse espresso, dus met 7gr koffie en 35ml extract. Als je meer koffie maalt, gaat de pomp gewoon harder werken en stijgt de druk naar 14 of 15 bar (max van de pomp). Je moet dan ook nog eens heel fijn malen om in de buurt van de 35ml te komen. Ik vond het resultaat dan heel bitter. Je kan dit oplossen door een overdrukventiel in te bouwen en die af te stellen tussen de 8 en 9 bar. Ik heb inmiddels vrij veel verschillende bonen gehad (overstock van Fascino) en zit meestal ergens rond standje 2,5 op de maler. Ik mis weleens een traploze afstelling, maar verder is de maler echt prima.

Er blijft geen water in het thermoblock staan, dus een flush is in principe niet nodig. Tenzij je eerst de melk hebt opgeschuimd, dan zou je het block geforceerd kunnen koelen door te flushen.
Heb je wat meer informatie over de OPV mod die je hebt gedaan? Hier ook een QM gebruiker (meestal 14gr in - 28gr uit), maar ben heel benieuwd naar het resultaat met een OPV. Hoe kan je hierop de druk instellen zonder manometer/drukmeter?

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
Om met je laatste vraag te beginnen: niet. Tenminste, ik zou niet weten hoe.

Ik heb de OPV direct achter het expansievaatje gezet. In de tekening van DR zat hij aan het eind, vlak voor het thermoblock, maar daar had ik geen ruimte. Vervolgens een vol filterbakje heel fijn gemalen als soort van blindfilter en de OPV afgesteld op 8 bar de QM3035 heeft een manometer). Dit is nog best een secuur werkje en moet ik nog een keer finetunen. Denk dat ik hem dan richting de 9 zet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
Magicw00b schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:25:
Ik slinger er nog even een quote van een van mijn italiaanse leveranciers in, waarmee ik in het verleden deze discussie voerde:
“ I completely agree with you! PID is absolutely NOT necessary!! (how could we make good coffee in the last 120 years without it?)

People invest money on PID, instead to invest time in learning how to prepare a proper coffee, and how to set the grinder….

The most people unfortunately think that a higher technology means better coffee, but you and me knows that this is not.”
Ik dacht dat we nu wel de consensus hadden bereikt dat de Italianen eigenlijk helemaal geen lekkere espresso zetten al die jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
vinpower schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:33:
[...]

Ik dacht dat we nu wel de consensus hadden bereikt dat de Italianen eigenlijk helemaal geen lekkere espresso zetten al die jaren?
Italianen hebben 2000 jaar geleden al gepiekt. Daarna is eigenlijk vooral veel bij hetzelfde gebleven of verslechterd ;-) Maar traditioneel qua espresso zijn ze wel. Dus temperatuurregeling per graad zul je daar weinig zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
__fred__ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:44:
[...]

Italianen hebben 2000 jaar geleden al gepiekt. Daarna is eigenlijk vooral veel bij hetzelfde gebleven of verslechterd ;-) Maar traditioneel qua espresso zijn ze wel. Dus temperatuurregeling per graad zul je daar weinig zien.
Als het einddoel bitter mag zijn dan maakt de temperatuur ook niet zoveel meer uit - zo lang het maar niet te koud is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Magicw00b Ik begin wat beter te begrijpen wat je bedoelt rondom HX machines en temperatuur stabilisatie. De uitleg van deze video (tip: zet hem op 0.75x) legt het in vogelvlucht uit, maar met name in de reacties staat een duidelijkere uitleg.

Een PID op een boiler heeft inderdaad weinig zin als de brew temp niet gemeten wordt. Een stabilisatie flush is vaak nodig om de kop op temperatuur te krijgen, maar zonder thermometer of referentie heb je eigenlijk geen idee hoe lang je moet flushen om de gewenste temperatuur te krijgen en consistentie te bereiken.

Als ik het goed begrijp zou ik misschien wel beter af zijn met een single boiler (dual wordt te groot/duur/complex) met PID of een HX maar dan met thermometer in de zetgroep? Bijvoorbeeld de Lelit PL41PLUST PID, Bezzera Unica PID of Rocket Appartamento met extra thermometer?

En heeft een Mara-X dan niet nog steeds eigenlijk een thermometer en stabilisatie flush nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
Ypuh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:14:
@Magicw00b Ik begin wat beter te begrijpen wat je bedoelt rondom HX machines en temperatuur stabilisatie. De uitleg van deze video (tip: zet hem op 0.75x) legt het in vogelvlucht uit, maar met name in de reacties staat een duidelijkere uitleg.

[YouTube: Heat Exchangers With PIDs – Are They Worth It?]

Een PID op een boiler heeft inderdaad weinig zin als de brew temp niet gemeten wordt. Een stabilisatie flush is vaak nodig om de kop op temperatuur te krijgen, maar zonder thermometer of referentie heb je eigenlijk geen idee hoe lang je moet flushen om de gewenste temperatuur te krijgen en consistentie te bereiken.

Als ik het goed begrijp zou ik misschien wel beter af zijn met een single boiler (dual wordt te groot/duur/complex) met PID of een HX maar dan met thermometer in de zetgroep? Bijvoorbeeld de Lelit PL41PLUST PID, Bezzera Unica PID of Rocket Appartamento met extra thermometer?

En heeft een Mara-X dan niet nog steeds eigenlijk een thermometer en stabilisatie flush nodig?
Volgens mij is dat juist wat ze met de MaraX hebben willen vermijden, zie ook het begin van onderstaande video, de temp blijft heel erg gelijk over de extractie tijd. Daar zeg ik meteen bij dat ze wel 1 a 2s water door de groep laten lopen, ik denk dat dat is wat @Magicw00b bedoeld met een stabilisatie flush. Persoonlijk vind ik een hele korte flush niet erg, maar een 'cooling flush' die voor de meeste traditionele HX'ers geld is toch echt een stuk langer. Bij mij is het zo'n 150 a 200ml in 10 a 15 seconden. Volgens mij is het soortgelijk voor de Appartamento. Ook als je meerdere kopjes zet is een flush (dan wel iets korter) weer nodig voor een volgende kopje omdat het water in de 'brew-boiler' kookt.

Dat gezegd hebbende, als je geen melk dranken gaat maken of sporadisch is een single boiler PID natuurlijk een logische keuze. Dan heb je sowieso altijd de juiste temp :D. Als je nieuw koopt zou ik wel voor een E61 gaan, werken fijn en staan ook nog leuk in de keuken ;) en wat meer future proof. Kan me voorstellen dat je van een Lelit PL41 na een tijdje wil upgraden.

Pagina: 1 ... 81 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1