Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 18:10
@Ypuh leuk om te zien hoe erg je je aan het verdiepen bent in de materie.
Ik ben zelf al een jaar aan t zoeken en verdiepen. En na een flinke onderzoeksronde berust ik in t feit dat ik eigenlijk geen keuze kan maken, en dat denk ik al 5 rondes in t afgelopen jaar. Door er zo lang over te doen, merk ik wel op dat ik iedere keer weer nieuwe dingen leer die ik in mijn onderzoeksrondes ervoor nog niet was tegen gekomen. Dus dat is nog een kleine tip van mij. Zit je niet op een schopstoel en tevreden over je koffie die je nu nog dagelijks zet met je huidige set. Maak dan eens een pas op de plaats, start over een maand nog eens een onderzoek naar het best geschikte apparaat, dan kom je misschien tot net andere inzichten in wat je nu eigenlijk echt wilt (eigenschappen machine vs esthetiek) (ik zit precies in hetzelfde dilemma nog, kies ik voor de appartemento welke ik mooier vind, of geeft de lelit me net wat meer gebruikersgemak(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:12
Precies ja, een korte flush.
Maar om eerlijk te zijn dit is zo in de marge....
@Ypuh als ik moest kiezen voor het uiterlijk kies ik voor de appartamento (vind het geborstelde uiterlijk van de MaraX, mwa..)
Als ik kijk naar de techniek: de MaraX.

Maar ik ben er van overtuigd dat ik met beide machines een espresso kan fabriceren die exact het zelfde smaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 15:50
Ik lees een beetje mee over wat er hier allemaal over e61 en HX machines word gezegd. Nu drink ik zelf enkel espresso, stoom ik dus nooit, en gebruik het espresso apparaat ook niet voor gasten. In zo'n geval lijkt me een single boiler e61 ideaal, wat ik ook vaker lees. Nu was mijn ervaring met een oudere Rancilio Silvia dat die met PID veel beter werd. Maar een Vibiemme Domobar die toch aardig prijzig is word zonder PID geleverd. Is dat met nieuwere sensoren veel stabieler waardoor de PID overbodig is dan? En waarom zijn veel single boiler machines met PID en e61 eigenlijk net zo duur als de MaraX en andere HX machines? Kan ik dan niet net zo goed maar zo'n machine kopen ookal gebruik ik de voordelen van HX niet?

Als iemand wat goede (qua kwaliteit/prijs) single boiler e61 machines weet en wat sturing aan mijn zoektocht kan geven word dat gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magicw00b
Een domobar is zeker niet slecht, alleen iets minder stabiel omdat die werkt met een thermostaat ipv PID.
Het prijsverschil zit hem in de afwerking en gebruikte materialen.
Hoe bejubeld een domobar ook is, het blijft een ruw afgewerkte machine, met gezet plaat RVS. Openschroeven is gegarandeerd de handen open hebben liggen.

Ga je dat vergelijken met de duurdere categorie, vind je daar afgeronde hoeken, felsranden etc.
De behuizing en frame zijn de duurste delen van de machine.
Ga je daar iets van merken in je espresso? Nee. maar het oog en gevoel wil ook wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:53
Als je van tevoren al weet dat je niet gaat stomen of heet water gaat gebruiken, houd het dan alsjeblieft bij een single boiler machine.
De extra onderdelen in een HX machine zijn gevoelig voor NIET gebruik. Bij onvoldoende gebruik gaan delen verstoppen, lekken of electrisch defect. Niets is frustrerender dan dat iets stuk gaat terwijl je het niet gebruikt.
Ook duurt ontkalken veel langer bij een warmte wisselaar machine. En wederom extra werk zonder dat er gebruik tegenover staat.
Ook is PID op een Rancilio ongeveer het beste gebruik van een PID. De afstand tussen de plek waar water gereguleerd wordt verwarmd en koffie wordt gemaakt is veel kleiner dan bij een E61 kop. Kleinere afstand zorgt voor betere temperatuur beheersing. Daardoor is de meerwaarde van een PID op een Rancilio veel groter dan op een E61.
Het is er nog niet van gekomen maar ik wil met Bezzera spreken over een BZ09 (single boiler) PID met dubbele werking. Eén circuit voor de ketel en één circuit voor de elektrisch verwarmde kop. Dat zou technisch gezien een super oplossing zijn. Als corona voorbij kunnen we weer naar Italië om het idee te pitchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:11
Lees al een tijdje mee voor tips rondom apparatuur en bonen, maar nu loop ik tegen een eigen probleem aan. Hebben jullie wat input?

Siemens (TK76K573/06) inbouw volautomaat daterend uit plm 2013 lekt steeds meer in de lekschaal. Vermoed dat de zetgroep al eens eerder is vervangen, maar 100% zeker weten doe ik dit niet sinds ik hier pas 4 jaar woon. Elke dag (na plm 8 koppen) zit de lekschaal vol met niet alleen water, maar ook wat koffie residu. Tevens is het residu wat in de opvangbak komt steeds natter, in plaats van de relatief droge resten die het horen te zijn. Nu is het meer een bak modder.
Ik heb wel 15 verschillende bonen geprobeerd met verschillende brandingen, maalsterkte gevarieerd, maar dat lijkt niet te helpen. Rubbers van de zetgroep zien er nog wel oké uit. Onderhoud gebeurt ook regelmatig. Zou dit euvel op te lossen zijn met een hele nieuwe zetgroep? Hoe lang is überhaupt de levensduur van zo’n zetgroep over het algemeen bij inbouw automaten?

Thanks voor de input!

[ Voor 9% gewijzigd door Marty! op 05-05-2021 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:13
@SawaFish Leuk, diezelfde vragen komen bij mij ook voorbij.

En nogmaals bedankt voor de nuttige tips/zoektermen @Magicw00b. Ik ben niet eens opzoek naar de perfecte machine, maar wil graag wel de juiste afwegingen maken. Zoals @Hercul3s aangeeft is een E61 wel aan te raden en vanuit esthetisch oogpunt ook wat ik wil. Dan vallen SB machines als de Rancilio, QuickMill en Lelit PL41 af. Je zou ook nog een Sage DB kunnen overwegen in deze prijsklasse, maar ook die valt af vanwege looks/onderhoudbaarheid.

Net als Sawafish zou ik dan ook liever voor een SB E61 machine met PID gaan, maar die zitten in hetzelfde prijscategorie €1.000 (Bezzera Unica) -1.400 (ECM, Profitec) als de HX modellen.

Ik denk dus vooral voor een machine met een thermometer te willen gaan. De workflow zal dan wel verschillen per machine, maar het resultaat zou hetzelfde moeten zijn. Een Bezzera Unica voldoet aan al deze eisen, maar komt eigenlijk net zo duur uit als een Appartamento of Mara-X.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magicw00b
@Ypuh Als je de kans hebt, ga ze eens in het echt bekijken en voelen. Denk dat je dan uiteindelijk een betere keus maakt dan alleen spec lijstjes naast elkaar leggen. Ik bedoel: een SEAT of een Audi kunnen op papier best de zelfde specs hebben, maar leveren beide een totaal andere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 12:28
Hallo allemaal, na een lange tijd wijn en whiskey als hobby's te hebben wil ik mij nu ook meer verdiepen in koffie. Als eerst ben ik wat gaan experimenteren met bonen (misschien niet raar i.v.m. wijn en whiskey).

Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik wel een mooi toestel thuis zou willen hebben waarmee ik meerdere espresso gebaseerde dranken kan zetten. De ambacht vind ik mooi. Het hoeft dus niet allemaal automatisch te gaan.

Het aanbod van het aantal espresso machines is groot en er zijn zoveel "reviews" waarvan ik niet weet of ik ze kan vertrouwen. Zouden jullie mij een aantal reviewers/ merken kunnen aanraden waarmee ik mijn zoektocht kan beginnen? De prijs vind ik bij het oriënteren nog even onbelangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikovdk
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-05-2021
Oli4- schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:46:
Hallo allemaal, na een lange tijd wijn en whiskey als hobby's te hebben wil ik mij nu ook meer verdiepen in koffie. Als eerst ben ik wat gaan experimenteren met bonen (misschien niet raar i.v.m. wijn en whiskey).

Nu ben ik op het punt aangekomen dat ik wel een mooi toestel thuis zou willen hebben waarmee ik meerdere espresso gebaseerde dranken kan zetten. De ambacht vind ik mooi. Het hoeft dus niet allemaal automatisch te gaan.

Het aanbod van het aantal espresso machines is groot en er zijn zoveel "reviews" waarvan ik niet weet of ik ze kan vertrouwen. Zouden jullie mij een aantal reviewers/ merken kunnen aanraden waarmee ik mijn zoektocht kan beginnen? De prijs vind ik bij het oriënteren nog even onbelangrijk.
Hi Oli, ik zelf heb in november/december de stap gemaakt naar een halfautomatische machine. Heel veel gegoogled en rondgelezen.
James Hoffman (koffie-geek) heeft een mooi youtube kanaal waar hij enkele instapmodellen espressomachines vergelijkt. Heeft mij erg geholpen: https://www.youtube.com/watch?v=7HIGdYy5of4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:18

En vergeet niet naar bonenmalers te kijken ;).

In orde van meer naar minder belangrijk: Goede bonen > Bonenmaler > Espresso apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:54
Hercul3s schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:44:
[...]

In orde van meer naar minder belangrijk: Goede bonen > Bonenmaler > Espresso apparaat.
Inderdaad.
Verder zal @Oli4- aan moeten geven wat zijn budget is maar ook wat voor koffie er dagelijks mee gedronken gaat worden bv alleen espresso’s of ook cappuccino’s e.d.
Hoe gebruiksvriendelijk moet het zijn?
Alleen een simpele one touch button bediening of zijn diverse handmatige acties gewenst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Echt onafhankelijke reviews zie je niet zoveel, meestal zijn het verkopers van dergelijke apparaten die er óók een youtube kanaal oid op nahouden.

Whole latte love en clive coffee als voorbeelden. Hebben ook wel een aantal vergelijkende reviews tussen verschillende merken, of bijv. dat ze een hele lineup van één merk uitlichten en de verschillen laten zien. Op zich wel nuttig.

James hoffman is wel aardig onafhankelijk en kijk ik graag, maar is wellicht iets de breed/divers. En vooral prosumer achtige E61 machines mis ik wel redelijk op zijn kanaal. En als espresso een nieuwe hobby wordt is dat toch wel dé categorie machines om je eens in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oli4-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 12:28
Wow, wat een reacties :) Bedankt dat jullie mij wat verder willen helpen!
aikovdk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:14:
[...]
James Hoffman (koffie-geek) heeft een mooi youtube kanaal waar hij enkele instapmodellen espressomachines vergelijkt. Heeft mij erg geholpen: https://www.youtube.com/watch?v=7HIGdYy5of4
Zijn gezicht kom me bekend voor. Ik ga eens wat video's van hem bekijken :) Dank voor de tip!
Hercul3s schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:44:
[...]

Kan hieruit opmaken dat je sowieso niet voor een automaat zou gaan die een ingebouwde maler heeft? De bonen kom ik wel uit. Tijd om eens naar bonenmalers en de voor- en nadelen te kijken.
HoppyF schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 15:45:

[...]
Verder zal @Oli4- aan moeten geven wat zijn budget is maar ook wat voor koffie er dagelijks mee gedronken gaat worden bv alleen espresso’s of ook cappuccino’s e.d.
Hoe gebruiksvriendelijk moet het zijn?
Alleen een simpele one touch button bediening of zijn diverse handmatige acties gewenst?
Persoonlijk vind ik het heerlijk om juist veel verschillende smaken/ dranken te drinken. Daarnaast vind ik een 'ambachtelijke' ervaring ook wel fijn. Er mag dus best een learning curve zijn en meerdere handmatige acties.
defusion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:06:

[...]
Whole latte love en clive coffee als voorbeelden. Hebben ook wel een aantal vergelijkende reviews tussen verschillende merken, of bijv. dat ze een hele lineup van één merk uitlichten en de verschillen laten zien. Op zich wel nuttig.

James hoffman is wel aardig onafhankelijk en kijk ik graag, maar is wellicht iets de breed/divers. En vooral prosumer achtige E61 machines mis ik wel redelijk op zijn kanaal. En als espresso een nieuwe hobby wordt is dat toch wel dé categorie machines om je eens in te verdiepen.
Ik ga er wel vanuit dat ik mezelf redelijk kan verliezen in het zetten - en vooral drinken - van lekkere koffie! Ik ga beide websites/ channels eens bekijken :) Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Oli4- schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:39:
Wow, wat een reacties :) Bedankt dat jullie mij wat verder willen helpen!

[...]

Zijn gezicht kom me bekend voor. Ik ga eens wat video's van hem bekijken :) Dank voor de tip!

[...]

Kan hieruit opmaken dat je sowieso niet voor een automaat zou gaan die een ingebouwde maler heeft? De bonen kom ik wel uit. Tijd om eens naar bonenmalers en de voor- en nadelen te kijken.
[...]

Persoonlijk vind ik het heerlijk om juist veel verschillende smaken/ dranken te drinken. Daarnaast vind ik een 'ambachtelijke' ervaring ook wel fijn. Er mag dus best een learning curve zijn en meerdere handmatige acties.
[...]

Ik ga er wel vanuit dat ik mezelf redelijk kan verliezen in het zetten - en vooral drinken - van lekkere koffie! Ik ga beide websites/ channels eens bekijken :) Thanks voor de tip!
Ok, wat handwerk mag dus.
Je zou naar een half automaat kunnen kijken met losse bonenmaler.
Er zijn er in dit topic recent nog wat besproken.
Verder is het een goed plan om vers gebrande koffiebonen te gaan gebruiken.
Ik weet niet wat je nu drinkt of gewend bent, dat maakt wel een verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002

Ravhin

no <root>...

defusion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:06:
[...]James hoffman is wel aardig onafhankelijk en kijk ik graag, maar is wellicht iets de breed/divers. En vooral prosumer achtige E61 machines mis ik wel redelijk op zijn kanaal. En als espresso een nieuwe hobby wordt is dat toch wel dé categorie machines om je eens in te verdiepen.
Er staat al een paar weken een line-up van prosumer E61 machines achter op zijn aanrecht. Zijn patreon-groep heeft een selectie aangedragen die gereviewd moet gaan worden. Na de Aeropress-video's van afgelopen week die ook hogelijk geanticipeerd werden, zijn we allemaal in spanning tot die reviews online komen :9

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Nu je het zegt, ik zie idd een paar interessante modellen. 'mijn' profitec pro 500 vs mara x ben ik wel benieuwd naar.
En zie ook iets van rocket, appartamento denk ik? @Ypuh wellicht even die video afwachten ;)

Wordt ook een epic giveaway als 'ie die allemaal van z'n patreon backers heeft!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Ik denk mijn keuze al gemaakt te hebben, maar laat jullie nog even in spanning tot alles rond en binnen is :).

Nogmaals dank voor de tips en adviezen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magicw00b
Ypuh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:08:
Ik denk mijn keuze al gemaakt te hebben, maar laat jullie nog even in spanning tot alles rond en binnen is :).

Nogmaals dank voor de tips en adviezen!
Ik voel een rocket aankomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02

bebopper

I'm an absolute beginner...

aikovdk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:14:
[...]

Hi Oli, ik zelf heb in november/december de stap gemaakt naar een halfautomatische machine. Heel veel gegoogled en rondgelezen.
@Oli4- Als je het ook leuk vind om een echt boek te lezen kan ik je ook zeker de koffiebijbel van James Hoffmann aanraden, ik vind het iig een heel mooi overzicht van allerlei aspecten van koffie (oorsprong, bonen, verwerken ervan, malen, koffiezetten op veel verschillende manieren). Heerlijk om doorheen te bladeren en iedere keer weer wat bij te leren :)

James Hoffmann - The World Atlas of Coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:14

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik lees af en toe mee in dit topic en ik loop met mijn koffie machine, een De'Longhi EN750MB, tegen het volgende aan. Als ik de machine aanzet dan warmt de boiler water op in de machine. Tijdens het opwarmen springt soms de aardlekschakelaar uit. De aardlek springt soms wel en soms niet, het gedrag is niet consistent. Als de aardlek uitspringt tijdens het opwarmen en ik zet de aardlek schakelaar dan weer terug om vervolgens het koffie apparaat weer in te schakelen. Dan kan ik, nadat de opwarm sessie succesvol is afgerond, wederom koffie tappen. Echter soms schiet tijdens het opwarmen wederom de aardlek eruit. Dit gedrag, het uitvallen van de aardlek, is totaal niet voorspelbaar, wat wel voorspelbaar is dat de aardlek er enkel uit gaat tijdens het initieel opwarmen, daarna niet / nooit meer.
Nu verdenk ik het component wat het water verwarmt, de boiler. Echter kan het natuurlijk ook zijn dat dit component water lekt ipv dat het defect is omdat het enkel initieel tijdens machine start voorkomt en vervolgens tijdens diezelfde inbedrijf sessie nooit meer de aardlek uit valt. Maw, ik ontkom er denk ik niet aan om het koffieapparaat te openen en te controleren op lekkages tijdens het opwarmen alvorens ik overga tot het bestellen van een nieuwe boiler (partnr. 5513220541)?!

Mooi fenomeen die zelf analyses 8)7

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Edit: na het lezen van de post hieronder eens gelezen wanneer een aardlek schakelaar werkt en m'n hele post onjuist/overbodig verklaart.

[ Voor 96% gewijzigd door SawaFish op 06-05-2021 14:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

WeaZuL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:15:
Ik lees af en toe mee in dit topic en ik loop met mijn koffie machine, een De'Longhi EN750MB, tegen het volgende aan. Als ik de machine aanzet dan warmt de boiler water op in de machine. Tijdens het opwarmen springt soms de aardlekschakelaar uit. De aardlek springt soms wel en soms niet, het gedrag is niet consistent. Als de aardlek uitspringt tijdens het opwarmen en ik zet de aardlek schakelaar dan weer terug om vervolgens het koffie apparaat weer in te schakelen. Dan kan ik, nadat de opwarm sessie succesvol is afgerond, wederom koffie tappen. Echter soms schiet tijdens het opwarmen wederom de aardlek eruit. Dit gedrag, het uitvallen van de aardlek, is totaal niet voorspelbaar, wat wel voorspelbaar is dat de aardlek er enkel uit gaat tijdens het initieel opwarmen, daarna niet / nooit meer.
Nu verdenk ik het component wat het water verwarmt, de boiler. Echter kan het natuurlijk ook zijn dat dit component water lekt ipv dat het defect is omdat het enkel initieel tijdens machine start voorkomt en vervolgens tijdens diezelfde inbedrijf sessie nooit meer de aardlek uit valt. Maw, ik ontkom er denk ik niet aan om het koffieapparaat te openen en te controleren op lekkages tijdens het opwarmen alvorens ik overga tot het bestellen van een nieuwe boiler (partnr. 5513220541)?!
Aardlek slaat er uit als je lekstroom hebt, en dat gaat al bij een heel kleine stroom die gaat lopen (meestal 15 - 30 mA). Als je het alleen bij het initiële opwarmen hebt zou ik gaan kijken naar je pakkingen. Die zijn dan nog koud en kunnen bij de drukopbouw 'zweten' en dit zweet zorgt dan voor de lekstroom. Zodra je pakkingen warm (lees: uitgezet) zijn zweten ze niet meer en heb je het probleem niet meer.

Pakkingen zijn een stukje goedkoper dan een nieuwe boiler :)
Echt wel! Je kan ook nog een FMEA, contradictiematrix, Ishikawa of Kepner Tregoe gebruiken :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ravhin op 06-05-2021 13:32 . Reden: aanvulling ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT-xUNF3spTqTZPRWN5YDpP6wAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryM36Du5npA0VuWAuP8Vl7y9.jpg?f=fotoalbum_large

Klusje zit er op, na het gepiel met de batterij, letterlijk 5 minuten om de schroef eruit en dit ding erin te draaien.
Nu had ik metteen ook het douche scherm vervangen door een IMS Competition type scherm, maar was ik (natuurlijk) vergeten ook een nieuwe groeps ring te kopen :F
Die heb ik dus meteen maar besteld, komt morgen binnen.
De aanleiding het douche scherm te vervangen, brokken zwarte troep in mijn laatste slok :r
Te groot om fijn maalsel te zijn dat door het filterbakje geperst is, damn, ergens moet er goed geborsteld worden, dus douche eraf, borstel ernaast, eronder, erin, en toen dus in armoede maar de oude ring gereinigd en om het douche scherm geplaatst.
Met lekkage vanuit de filterdrager ten gevolge.
GRRRR..
:X :X :X
Nu dus wachten op die ring, en dan morgenavond weer een goed bakkie espresso d:)b

Oh, en de thermometer?
Werkt als een tierelier, en bracht meteen een deel van mijn problemen aan het voetlicht.
Ding aan, en geflushed zoals ik nu meestal doe (eenentwintig, tweeentwintig ...... zevenentwintig) filterdrager er in, met koffie natuurlijk en Pull..
Temperatuur aan de start 95,7C leek mij een goed beginpunt, dus was heel tevreden over mijn flush tijd, maar die kukelde vlot naar beneden gedurende de pull, tot 89,2C!!
Een heel klein slokje geprobeerd, ZUUR :N
Weg gemikt, nog een korte flush (twee tellen) om de overgebleven koffie resten weg te spoelen, en een verse filterdrager met koffie erin gejast.
Start temp. nu 97,6C, zakt snel na de start van de pull naar 94,7C en na 30 seconde 94,3C, helaas door de lekkage een instant Americano ipv Espresso, maar toch geproefd.
Wel drommels, dat was een tof bakkie!
Notensmaak dominant, met appel op de achtergrond en echt lekker!
Dus wel een hint zuur, maar geen citroen happen!
Veelbelovend, nu 24 uur achter de brievenbus gaan liggen :Y

[ Voor 0% gewijzigd door RoosW op 06-05-2021 16:30 . Reden: taalvouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 17:01

Ik kan me haast niet voorstellen dat een Nespresso apparaat een boiler heeft? Ik vermoed dat dit een thermoblock zal zijn, maar ik ben heel benieuwd waar deze dan zou moeten lekken. Voordat je iets gaat vervangen, lijkt het me goed als je de locatie van een eventueel lek probeert te achterhalen. Dit zou wellicht niet makkelijk zijn, geen idee wat de repareerbaarheid van een Nespresso apparaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Mijn lek gevonden..

Hmm zouden daar die zwarte brokjes vandaan gekomen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RCpweuEafLXxnPyVjh0xj5EazY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHzjDHNHd3w8WrAHJ91GQunx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 06-05-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kan iemand een goede koffieboon adviseren om mijn espresso avontuur mee te beginnen, of moet ik gewoon naar de koffiebonenwinkel gaan die hier om de hoek zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:34:
Kan iemand een goede koffieboon adviseren om mijn espresso avontuur mee te beginnen, of moet ik gewoon naar de koffiebonenwinkel gaan die hier om de hoek zit?
Je kunt inderdaad een lokale koffiewinkel proberen en je daar laten adviseren.
Zelf heb ik hier niets in de buurt en bestel ik het laatste jaar bij Fascino.
Zij leveren erg vers gebrande koffie met branddatum.
Er zijn meer koffiebranders die dit doen zie het overzicht in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:52:
Mijn lek gevonden..

Hmm zouden daar die zwarte brokjes vandaan gekomen zijn?

[Afbeelding]
Yak! :'(
Nadeel van tweedehands kopen waarbij je niet altijd de toestand van het apparaat kent.
Maar goed, met wat nieuwe onderdelen en onderhoud van e.e.a. heb je wel weer een goed apparaat tegen een nette prijs.
Je moet wel wat handig zijn en er zelf zin in hebben om wat te gaan repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
HoppyF schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:47:
[...]

Yak! :'(
Nadeel van tweedehands kopen waarbij je niet altijd de toestand van het apparaat kent.
Maar goed, met wat nieuwe onderdelen en onderhoud van e.e.a. heb je wel weer een goed apparaat tegen een nette prijs.
Je moet wel wat handig zijn en er zelf zin in hebben om wat te gaan repareren.
Kosten nieuwe ring, nog geen 4 euro voor rubber, nog geen 7 als je liever siliconen hebt.
En die ring, die vervang je normaal altijd mee met het douche scherm, dan de oude (duidelijk wrakke, maar toen nog niet kapotte) ring terugplaatsen is duidelijk geen goed idee. Mijn eigen schuld dus.
Dit soort dingen zijn de kosten en het werk niet, al is het soms een gedoe om te vinden wat de oorzaak is, want erg inzichtelijk is die constructie niet, je ziet alleen dat het kapot is als je hem eruit haalt, en dat bevorderd dan weer niet de levensduur..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

HoppyF schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:45:
[...]

Je kunt inderdaad een lokale koffiewinkel proberen en je daar laten adviseren.
Zelf heb ik hier niets in de buurt en bestel ik het laatste jaar bij Fascino.
Zij leveren erg vers gebrande koffie met branddatum.
Er zijn meer koffiebranders die dit doen zie het overzicht in dit topic.
Ik heb sinds een half jaar een abbo bij Roast, wel leutig, gekregen voor mij verjaardag! Sindsdien ben ik met verschillende koffiebranders in aanraking gekomen en de beste die er met kop en schouders bovenuit steekt (voor mij) is KoffievanHoorn specifiek de boon cuba-serrano-superior. Over het algemeen waren alle bonen heel droog en met mijn handmaler kreeg ik het bijna niet voor elkaar om fatsoenlijk de bonen te malen, ik moest enorm veel kracht zetten. Ook als ik dan de gemalen koffie aandrukte kreeg mijn apparaat het water er niet meer doorheen geperst. Als ik dan vervolgens grover ging malen had ik wel weer flow maar geen smaak meer .... zucht. Totdat ik bij een boon van van Hoorn aankwam. Het malen gaat super (normaal, zonder excessief kracht te zetten), ik druk de gemalen koffie serieus flink aan en nog steeds krijgt mijn machine met gemak er een goede water flow uit. Ik heb nu ondertussen twee KG zakken achter de kiezen en nog steeds ben ik er erg content mee! Wat dat betreft, diverse koffiebonen van diverse branders proberen, is Roast.nl ideaal!

Dit is geen reclame, ik heb geen aandelen en ken verder de toko ook niet anders dan dat ik erg fan ben van de bonen van de brander uit Hoorn en nav het concept van Roast, zodat de beginner laagdrempelig kleinere branders kan uitproberen!

[ Voor 5% gewijzigd door WeaZuL op 06-05-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
@WeaZuL Hoe zit het brand datum van die leverancier uit Hoorn? Staat dat op de verpakking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

RoosW schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:13:
@WeaZuL Hoe zit het brand datum van die leverancier uit Hoorn? Staat dat op de verpakking?
Dat is correct, handgeschreven maar liefst op de verpakking. Zegt natuurlijk op zich helemaal niets, iedereen kan van alles op de verpakking schrijven. De eerste keer was de brand datum 22/2 een dag voor dat ik de bonen binnen kreeg via de post. Ik was zo happy dat ik eindelijk bonen had gevonden die voor mij werkte dat ik er de verzendkosten voor over had vanuit noord NL naar zuid NL.
De tweede keer lag de brand datum twee dagen in het verleden. Dat was vorige week. Ik doe ongeveer twee maanden met een KG bonen. Als je dan de verpakking open maakt en ruikt .... woahhh dat is voor mij even een momentje *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Ypuh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:34:
Zo een makkelijk vraag, zo moeilijk te antwoorden!
Hoe prefereert U de koffie, het moderne bakkie met zuurtjes, dus licht geroosterde bonen (in min of veel te grote mate) of de traditionele bittere hoofdnoten van Espresso ala Italiaanse, dus donker(der) gebrand?
Brandzaak, Fascino (advies, neem de single origin), Brute Bonen bv. Donker(der) gebrand.
Het Hoofdkwartier, Keencoffee, e.v.a. licht gebrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Tja, dat is lastig te beantwoorden. Alsof iemand die z'n hele leven Amstel drinkt ineens vraagt welke van de 200 speciaalbieren hij lekker vindt.

Bij Nespresso heb ik iedere denkbaar mogelijke smaak van vrijwel alle merken wel een keer geprobeerd, en komen de Verona, Dark Roast en Appergio altijd als lekkerste naar voren. Ik zie dat die Starbucks ook gewoon als bonen te koop zijn bij de AH, maar dat zal wel vloeken in de kerk zijn. Misschien een optie om te proberen en het apparaat onder de knie te krijgen met een voor mij herkenbare koffiesmaak?

Cacao, caramel, veel body en donker geroast. Zoiets dan bijvoorbeeld: HONDURAS MARCALA COMSA?

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 06-05-2021 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:29:
Ik zie dat die Starbucks ook gewoon als bonen te koop zijn bij de AH, maar dat zal wel vloeken in de kerk zijn. Misschien een optie om te proberen en het apparaat onder de knie te krijgen met een voor mij herkenbare koffiesmaak?
Ik denk niet eens dat het zo herkenbaar zal zijn.
Nespresso / starbucks cupjes bevatten verse koffie individueel verpakt onder beschermde atmosfeer. Die blijft maanden lekker in het cupje. Hoewel ik het niet geprobeerd heb vermoed ik dat dat voor 'oude' supermarktbonen (als in: je weet niet wanneer ze gebrand zijn, waarschijnlijk meerdere maanden geleden), niet geldt. Hooguit de eerste paar dagen.

En verse koffie reageert anders dan dergelijke 'oude' koffie. Dus vraag me ook sterk af of je er veel van leert.
Ik zou het eerder andersom doen: leren met verse koffie, en dan kun je bij wijze van experiment eens proberen of je van 'oude' koffie ook iets lekkers kunt maken ;)
Je moet zeg maar eerst weten dát je apparaat in staat is iets moois te maken, anders denk je straks nog dat je iets fout doet.

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 06-05-2021 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10 16:16
WeaZuL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:18:
[...]

Dat is correct, handgeschreven maar liefst op de verpakking. Zegt natuurlijk op zich helemaal niets, iedereen kan van alles op de verpakking schrijven. De eerste keer was de brand datum 22/2 een dag voor dat ik de bonen binnen kreeg via de post. Ik was zo happy dat ik eindelijk bonen had gevonden die voor mij werkte dat ik er de verzendkosten voor over had vanuit noord NL naar zuid NL.
De tweede keer lag de brand datum twee dagen in het verleden. Dat was vorige week. Ik doe ongeveer twee maanden met een KG bonen. Als je dan de verpakking open maakt en ruikt .... woahhh dat is voor mij even een momentje *O* *O* *O*
Woon toevallig in Hoorn en haal daar ook mijn koffie; wordt vers in de zaak gebrand dus die datum klopt wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

timmie78 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Ik kan me haast niet voorstellen dat een Nespresso apparaat een boiler heeft? Ik vermoed dat dit een thermoblock zal zijn, maar ik ben heel benieuwd waar deze dan zou moeten lekken. Voordat je iets gaat vervangen, lijkt het me goed als je de locatie van een eventueel lek probeert te achterhalen. Dit zou wellicht niet makkelijk zijn, geen idee wat de repareerbaarheid van een Nespresso apparaat is.
Klopt, volgens mij is het ook een thermo blok:

Afbeeldingslocatie: https://coffeemachineparts.eu.com/media/com_hikashop/upload/5513220541_1605794799.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SawaFish
@Ypuh Ik zou een kilo van iets kopen wat je lekker lijkt en die eerst opmaken zodat je met 1 boon goed kan merken wat je handelingen qua impact hebben op de koffie. Na die kilo bij meerdere branders proefpakketten gaan halen. Na een rantsoen van Amstel blijf je in de speciaalbier kroeg ook niet bij de eerste de beste, dan proef je ze allemaal. :9B

Ook bij koffie geld, geniet maar drink met mate. Iets met cafeïne enzo na 5+ espresso's op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:58
Vandaag een gratis percolator gekregen van iemand. Deze moet natuurlijk nog even schoongemaakt worden en er moet even een nieuwe afdichtring in. Hij is best smerig, zou ik de onderdelen in de vaatwasser kunnen gooien? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Niekserr schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:09:
Vandaag een gratis percolator gekregen van iemand. Deze moet natuurlijk nog even schoongemaakt worden en er moet even een nieuwe afdichtring in. Hij is best smerig, zou ik de onderdelen in de vaatwasser kunnen gooien? :+
Het is heiligschennis, maar: Het kan allemaal in de vaatwasser.

Kijk wel uit voor vlekken bij aluminium - ik weet niet hoe dat reageert.

filterhouder, douchezeef, bak, alles van de Silvia die ik gebruik gaat in de vaatwasser en wordt daarin goed schoon…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 18:37
ANdrode schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:16:
[...]

Het is heiligschennis, maar: Het kan allemaal in de vaatwasser.

Kijk wel uit voor vlekken bij aluminium - ik weet niet hoe dat reageert.

filterhouder, douchezeef, bak, alles van de Silvia die ik gebruik gaat in de vaatwasser en wordt daarin goed schoon…
@Niekserr Aluminium kan niet(!) in de vaatwasser. Als je dat doet kun je 'm weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Ik heb een quickmill 830 en zou graag iets van een timer stopwatch willen inbouwen. Mogelijk ook een weegschaal.

Zijn er mensen die zoiets al hebben geïmplementeerd?
Het liefst een stopwatch die automatisch begint met tellen zodra er spanning op komt. Dan kan ik hem aan de knop van de pomp maken.
Qua weegschaal zit ik nog te puzzelen maak ik een nieuwe dunnere lekbak en plaats ik de weegschaal daar onder? Of maak ik een weegschaal boven de lekbak?

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij een Quick 820 heb ik vorig jaar een PID ingebouwd. Dat was de PID van ECM. Quick heeft zelf een PID met shot timer voor de Vetrano. Als je toch iets maakt is dat wel een hele mooie oplossing. En temperatuur verbetering en stoom verbetering en shot timer.
Een weegschaal onder de lekbak is niet handig. Dan moet je voor ieder shot opnieuw tarra instellen. Een weegschaal voor enkel het kopje is dan handiger. Ook bestaan er weegschalen met shot timer volgens mij. Die weten anderen hier wel te vinden voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:45
Teus.espresso schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:04:
Bij een Quick 820 heb ik vorig jaar een PID ingebouwd. Dat was de PID van ECM. Quick heeft zelf een PID met shot timer voor de Vetrano. Als je toch iets maakt is dat wel een hele mooie oplossing. En temperatuur verbetering en stoom verbetering en shot timer.
Een weegschaal onder de lekbak is niet handig. Dan moet je voor ieder shot opnieuw tarra instellen. Een weegschaal voor enkel het kopje is dan handiger. Ook bestaan er weegschalen met shot timer volgens mij. Die weten anderen hier wel te vinden voor je.
Werkt hier nog steeds perfect die QM820 met de pid :+ Weegschaal op de 820 is wel passen en meten. Heb Creuset espresso kopjes die er nét onder passen.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
Heilige Kaas schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:36:
Ik heb een quickmill 830 en zou graag iets van een timer stopwatch willen inbouwen. Mogelijk ook een weegschaal.

Zijn er mensen die zoiets al hebben geïmplementeerd?
Heb zelf ooit overwogen om een timer in te bouwen voor m'n Compak, heb toen wat inspiratie uit dit draadje gehaald: https://www.thuisbarista.nl/forum/....
Het lijkt me dat een timer/stopwatch voor een espresso machine enigzins dezelfde elektronica/logic deelt. Je kan een weegschaal maken, maar eventueel kan je ook een optische sensor bij je portafilter maken die start als die ziet dat er koffie uit je filter loopt, of misschien een flow sensor in een waterleiding, dan kan je vanaf dat er flow is gaan tellen. Een weegschaal meet directer wat je wilt weten maar dan moet je wel een weegschaal vinden waarmee je een makkelijke interface kan maken.

Als je op Arduino en dergelijke zoekt denk ik dat er talloze voorbeelden zijn hiervan, gewoon wat dingen combineren maar spanning detecteren, een timer starten, en dan een relais omzetten klinkt voor mij als zeer haalbaar zonder veel gedoe.

[ Voor 10% gewijzigd door SawaFish op 09-05-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik zoek echter iets veel simpelers. In plaats van automatisch uit zoek ik eigenlijk gewoon een stopwatch die start met tellen zodra de knop om gaat. Puur voor mijn eigen leerproces. Kijken wat het effect is van verhoudingen en extractie tijd.

Mogelijk is een arduino in de toekomst goed maar dan heb ik niet alleen een schermpje nodig maar ook knoppen om de timer in te stellen etc. Ik zoek het iets meer basic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Heilige Kaas Maar dan kan je toch gewoon een simpel weegschaaltje kopen bij Ali of Amazon? Ben je voor 10€ klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
Misschien kijken naar weegschalen die dat voor je doen? Heb laatst een Timemore gekocht die een auto functie heeft (YouTube voorbeeld). Zoals gezegt moet het wel passen op de lekbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
En je moet dan timen vanaf de eerste druppel. Als je wilt timen vanaf dat de pomp aan is moet het natuurlijk wel op het apparaat.
Is maar net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
defusion schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:51:
En je moet dan timen vanaf de eerste druppel. Als je wilt timen vanaf dat de pomp aan is moet het natuurlijk wel op het apparaat.
Is maar net wat je wil.
Ik denk dat eigenlijk de twee losse timings allebei interessant zijn en dat ze sterk gecorreleerd zijn. In de praktijk heb je waarschijnlijk aan één van de twee genoeg.
  • pomp aan -> eerste druppel
  • eerste druppel -> x-gram
Ik tel pomp aan tot eerste druppel. De twee tijden bij elkaar opgeteld lijken mij minder interessant dan de tijd die laat zien hoe snel de flow is (en waar ik ook zie hoe lang het duurt tot x-ml ipv tot hele shot)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ypuh
De Specialita is vandaag ook binnen gekomen. Het is nog even wachten op de weegschaal (Brewista), goede espresso en cappuccino kopjes (Acme) en wat onderhoudsartikelen (borstels, Puly, Brita kan etc). Ben nog redelijk leeggelopen op de accessoires maar afijn, dan wel in één keer goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMMfZ31SYXn3KiSOa5taNFcQfNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLPmWKH99QbLDEAArA2j6HS0.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de machine tweedehands via het Koffiepraat forum gekocht en ziet er nog uit als nieuw. Kreeg daarnaast nog een naked portafilter, E&B Lab Nanotech douchescherm en een onderhoudsbeurt bij Casabarista erbij.

Eerste bakjes door de gootsteen mogen spoelen en inmiddels stijf van de cafeïne, maar de smaak is al beter dan de Nespresso die hij vervangt. Mocht iemand nog kijktips/leesvoer hebben (naast Whole Latte Love/James Hoffman) voor hoe je je machine en grinder afstelt aan het begin dan graag! Heb al gemerkt dat je zonder weegschaal eigenlijk niet zo ver komt. Er zit een timer op de Specialita, maar als je aan de stelknop draait varieert de hoeveelheid die er uit komt waardoor een shot timen ook lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb nu een Jura S8 van 2017/2018 waar we tevreden mee zijn, maar ik zou graag iets meer controle willen hebben over de sterkte van mijn espresso.

Als ik nu een dubbele espresso zet - maalt de jura maar een enkele keer de koffiebonen met als resultaat dat de espresso voor mij niet sterk genoeg is. Ik heb dan het aantal ml al beperkt tot 35 zodat het naar mijn smaak nog OK is.

In mijn zoektocht naar een all-in one maar met meer controle / barista mogelijkheden (bijv de melkkan) wat vinden jullie van zoiets? Is dit iets? Ik wil liever niet meerdere appliances op het aanrecht + meer werk in de vroege ochtend :D

https://www.amazon.de/-/e...-Stainless/dp/B07B2X1VXZ/

[ Voor 12% gewijzigd door Workaholic op 10-05-2021 17:07 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Beste Workaholic, als je in dit forum zoekt naar Sage zal je zien dat de meeste van ons een Sage om te huilen vinden. Goede looks. Dat is het enige plus punt. Voor de rest heeft een Sage alleen maar min punten.

Als het echt een all-in-one moet zijn, kan je veel beter naar een Quick 835 of 3035 kijken.Liever kijk je naar losse componenten. Dan is alles mogelijk en nog voor een redelijk budget ook.

Dus gebruik de zoek functie en kijk wat anderen in plaats van de Sage kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23
@Ypuh Mooie setup hoor :) De timer op je maler is inderdaad enkel tijd, dus je zult dat moeten aanpassen bij verandering van bonen. Goede reden om single dosing te doen ;)

Clive coffee heeft ook interessante filmpjes.

@Workaholic Over die machine is al veel gezegd. Zie onder andere mijn post daarover (ik had die machine onder de naam Solis grind&infuse pro). Bottom line: een losse maler zal nagenoeg altijd beter presteren. Het is wel een leuke machine voor het oog, maar verwacht geen topresultaat. En verder is het natuurlijk een heel andere machine dan de volautomatische Jura.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 10-05-2021 17:20 . Reden: Clive coffee toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
En dan nog een tip voor een sterkere dubbele espresso, zet twee espresso achter elkaar.
In een zetgroep van Jura past maximaal ongeveer 10 gram koffie. Een enkele portie gemalen koffie kan wel rond de 7 gram zijn. Zet je er daar twee van dan is het veel sterker dan een dubbele in één keer gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank! Misschien dan toch even wachten tot we verhuizen en een grotere keuken hebben.. en dan toch over naar de losse apparaten :). @Teus.espresso thanks -> twee keer een enkele espresso zetten dan? hoeveel ml adviseer je dan met deze machine? 25-38ml voor een enkele espresso geeft bij mij echt een slappe bak.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Workaholic Er zijn ook wel compacte setups met losse machines te vinden die toch amper meer ruimte innemen dan die Sage machine.

Ik weet verder niet hoe een jura werkt, maar normaal bij espresso richt je op circa 20gr bonen in en 40gr koffie uit. 1:2 tot 1:2,5 zeg maar. Als de enkele espresso in de jura 7gram is zoals @Teus.espresso zegt, wil je daar dus 14-17,5gram koffie uit halen. Grofweg de helft van wat jij eruit haalt dus ;)

Edit: grammen koffie uit dus, geen ml (hoewel dat verschil minimaal zal zijn). En een doorlooptijd van circa 25 seconden.

[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 10-05-2021 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
Ypuh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:28:
...
Mocht iemand nog kijktips/leesvoer hebben (naast Whole Latte Love/James Hoffman) voor hoe je je machine en grinder afstelt aan het begin dan graag!
...
Misschien helpt een espresso compas?

Wat ik verder op YT zag is dat de timer leuk is als je de maler al voor de bonen ingesteld hebt, dan maal je x seconden dat je bijna goed zit, weeg je, maal je nog net wat bij zoveel als nodig, wegen, en het net teveel verwijderen eventueel. Of je doet aan single dosing.

Ik heb ook een nieuwe machine besteld, aan de hand van alle tips hier, die hopelijk nog voor hemelvaart binnenkomt. Ben ontzettend benieuwd wat het verschil met een Pavoni Europiccola is :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@SawaFish Deze video was handig/duidelijk. Heb hem hiermee wel in het ballpark kunnen krijgen, maar mis de weegschaal die morgen binnen komt.

Merk overigens wel dat de 'dark roast' bonen die ik anders zo lekker vond, nu toch wel héél sterk zijn (je loopt letterlijk te stuiteren na een dubbele espresso). Je krijgt dus niet alleen meer smaak t.o.v. een volautomaat of Nespresso, maar ook een flinke dosis extra cafeïne. Waar ik anders rustig 5-7 bakken koffie op een dag drink, heb je nu aan 2-3 wel genoeg verwacht ik. Klopt zo te zien ook nu ik lees dat een volautomaat doorgaans 8g koffie voor een espresso gebruikt en Nespresso 5,7g terwijl je in een filterbakje 18-20g kwijt kunt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ypuh op 10-05-2021 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
Mocht iemand nog kijktips/leesvoer hebben (naast Whole Latte Love/James Hoffman) voor hoe je je machine en grinder afstelt aan het begin dan graag!
Hoe maak je een espresso. Geeft ook vrij duidelijke uitleg hoe je in de basis een espresso maakt (wat weer de basis is voor de overige koffies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 17:27
Weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar ik pr0obeer het maar.

Ik ben opzoek naar een handmalertje die in de Aeropress past. Thuis heb ik een Rancilio md50 staan dus voor de espresso en de goede koffie ben ik voorzien.

nu ben ik zelf er al achter gekomen dat er maar een aantal opties zijn voor zo'n handmalertje
1. Porlex (keramische maalsteen ==> niet een optie)
2. Timemore Nano/slim
3. Aergrind/Aerspeed
4. Xeoleo (zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/1005001593181488.html)

in de eerste instantie dacht ik, de aergrind. Die is echter wel behoorlijk aan de prijs (150 euro) en ik vraag mij af of:
1. prijs kwaliteit hij goed is
2. of ik wel 150 euro wil uitgeven voor koffie die ik wellicht maar eens per jaar gebruik

The timemore is 120 euro, maar ik schat in dat deze een stuk minder goed is.

De Xeoleo grinders zijn ongeveer 50 euro, en ze hebben een metalen burr, dus dat lijkt mij een optie.

Heeft iemand hier suggesties over?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

XeoLeo schijnt veel variatie te hebben per item, dus of je een goede krijgt is altijd afwachten. Timemore is zeker geen slechte maler en het hangt af van je verfijnde smaak of je het verschil tussen de Porlex en de Timemore gaat proeven ;)
Voor wat betreft de Aergrind:
1. Je zit ver in het hellende vlak van kosten/baten maw je gaat relatief veel geld uitgeven aan een redelijke maar niet hele grote verbetering tov de Timemore
2. die vraag kan je alleen zelf beantwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Ik ben op zoek naar een uitklopbak met hoge wanden. Ik heb nu een standaard bak, zo'n prullenbakje met balk in het midden. Maar mijn muur wordt geregeld vies omdat er tijdens het kloppen toch wat rond spat.

Maar ik kan niets vinden. Hebben jullie een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ravhin schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:08:
XeoLeo schijnt veel variatie te hebben per item, dus of je een goede krijgt is altijd afwachten. Timemore is zeker geen slechte maler en het hangt af van je verfijnde smaak of je het verschil tussen de Porlex en de Timemore gaat proeven ;)
Voor wat betreft de Aergrind:
1. Je zit ver in het hellende vlak van kosten/baten maw je gaat relatief veel geld uitgeven aan een redelijke maar niet hele grote verbetering tov de Timemore
2. die vraag kan je alleen zelf beantwoorden :)
Hoe moet ik de Aergrind zien tov de timemore en bijvoorbeeld een kinu m47. Zit de aergrind er dan ergens tussen, meer naar de timemore toe?

Mis ik overigens andere opties die in zo'n aeropress passen die het overwegen waard zijn?

Ik denk overigens dat ik wel het verschil tussen de porlex en timemore zal proeven. Ik ben nu eigenlijk al op het punt aangekomen dat ik geen nespresso of gemalen koffie kan drinken (zonder te klagen over hoe slecht het is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
Mir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:18:
Ik ben op zoek naar een uitklopbak met hoge wanden. Ik heb nu een standaard bak, zo'n prullenbakje met balk in het midden. Maar mijn muur wordt geregeld vies omdat er tijdens het kloppen toch wat rond spat.

Zelf gebruik ik een losse lade. Als deze onder je espressomachine past (er zijn verschillende maten voor) dan heb je ook nog eens meer ruimte, en geen spatten op je muur.
Anders zou je deze van ECM kunnen gebruiken, daar staat de achterrand wat hoger, wat spatten voorkomt.
Ook kun je kijken of je filterdrager wellicht niet te groot is voor de hoeveelheid koffie die je er in doet.
Als je slechts 15gram koffie in een 18gram filterhouder doet, dan zie je vaak dat je puck natter wordt, wat weer resulteert in spatten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:46
justice strike schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:55:

Ik ben opzoek naar een handmalertje die in de Aeropress past. Thuis heb ik een Rancilio md50 staan dus voor de espresso en de goede koffie ben ik voorzien.

nu ben ik zelf er al achter gekomen dat er maar een aantal opties zijn voor zo'n handmalertje
2. Timemore Nano/slim
3. Aergrind/Aerspeed

in de eerste instantie dacht ik, de aergrind. Die is echter wel behoorlijk aan de prijs (150 euro) en ik vraag mij af of:
2. of ik wel 150 euro wil uitgeven voor koffie die ik wellicht maar eens per jaar gebruik

De Xeoleo grinders zijn ongeveer 50 euro, en ze hebben een metalen burr, dus dat lijkt mij een optie.

Timemore c2 kun je kopen voor een stuk minder. https://motocoffee.nl/pro...re-chestnut-c2-handmolen/
Via Ali express is het nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@justice strike
Ik heb de timemore slim plus gekocht. (nano is hetzelfde ontwerp maar korter zodat het echt in de aeropress past. slim steekt erbovenuit).
Gebruik ik ook voor de aeropress, en ben er erg tevreden over!

Zover ik uit de diverse reviews heb gehaald is het eerder:
Aergrind -> Timemore -> Kinu en andere nog meer high end grinders als de commandante enzo
Alleen timemore is chinees en daarom wat goedkoper voor de geboden kwaliteit.

Timemore is zover ik heb kunnen achterhalen intern grotendeels gelijk tussen de diverse modellen, is vooral grootte en ontwerp wat verschilt. (op de nieuwe ultradeluxe chestnut x na dan)
Er zijn wel enkele verschillende maalschijven in omloop, op de aliexpress pagina staat doorgaans meer info over de maalschijf. De 'slim plus' heeft sowieso de nieuwe, die bestaat nog niet zo lang. De nano en oude 'slim' zijn vziw wel verschillende versies van in omloop, die zijn wel al 2+ jaar in omloop namelijk, en de nieuwe maalschijven is volgens mij iets van het laatste halfjaar.

James Hoffman heeft 2 handgrinder vergelijkingen, zowel budget en high end, die zou ik zeker eens kijken.

@Russel88 die zal wel niet in de aeropress passen, als dat geen eis is zou ik voor 'een paar keer per jaar' ook de c2 nemen. Dan is het waarschijnlijk geen bezwaar dat er wat meer onderdelen plastic zijn en het wat minder lang mee zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b

Je zou naar de Cafelat Tubbi KNOCKBOX Large kunnen kijken.

Heb daar goede ervaringen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Russel88 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:46:
[...]

Timemore c2 kun je kopen voor een stuk minder. https://motocoffee.nl/pro...re-chestnut-c2-handmolen/
Via Ali express is het nog goedkoper.
c2 past helaas niet in een Aeropress
defusion schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:50:
@justice strike
Ik heb de timemore slim plus gekocht. (nano is hetzelfde ontwerp maar korter zodat het echt in de aeropress past. slim steekt erbovenuit).
Gebruik ik ook voor de aeropress, en ben er erg tevreden over!

Zover ik uit de diverse reviews heb gehaald is het eerder:
Aergrind -> Timemore -> Kinu en andere nog meer high end grinders als de commandante enzo
Alleen timemore is chinees en daarom wat goedkoper voor de geboden kwaliteit.

Timemore is zover ik heb kunnen achterhalen intern grotendeels gelijk tussen de diverse modellen, is vooral grootte en ontwerp wat verschilt. (op de nieuwe ultradeluxe chestnut x na dan)
Er zijn wel enkele verschillende maalschijven in omloop, op de aliexpress pagina staat doorgaans meer info over de maalschijf. De 'slim plus' heeft sowieso de nieuwe, die bestaat nog niet zo lang. De nano en oude 'slim' zijn vziw wel verschillende versies van in omloop, die zijn wel al 2+ jaar in omloop namelijk, en de nieuwe maalschijven is volgens mij iets van het laatste halfjaar.
is de nieuwe maalsteen beter of gewoon anders?
James Hoffman heeft 2 handgrinder vergelijkingen, zowel budget en high end, die zou ik zeker eens kijken.
ik kreeg juist uit die video's het idee dat james de aergrind meer prefereerde dan de timemore... hij was niet zo lovenswaardig over de timemore. Maar het verschil in prijs is ook behoorlijk.
@Russel88 die zal wel niet in de aeropress passen, als dat geen eis is zou ik voor 'een paar keer per jaar' ook de c2 nemen. Dan is het waarschijnlijk geen bezwaar dat er wat meer onderdelen plastic zijn en het wat minder lang mee zal gaan.
klopt. Moet in een aeropress passen en liefst ook gewoon goed zijn.

[ Voor 75% gewijzigd door justice strike op 11-05-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
justice strike schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:00:
[...]

c2 past helaas niet in een Aeropress

[...]

is de nieuwe maalsteen beter of gewoon anders?

[...]

ik kreeg juist uit die video's het idee dat james de aergrind meer prefereerde dan de timemore... hij was niet zo lovenswaardig over de timemore. Maar het verschil in prijs is ook behoorlijk.

[...]

klopt. Moet in een aeropress passen en liefst ook gewoon goed zijn.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001683791107.html
daar even lezen wat ze schrijven over de E&B burrs

En klopt wat je zegt over james z'n vergelijking. Gaat dan wel specifiek over de G1, waarbij hij vooral de manier waarop de basis vast klikte vervelend vond. En dat het niet geschikt is voor espresso (wegens de verstelling). Hij zegt 'grinds are good but not fantastic', ik denk dat je dat vooral in verhouding moet zien met de € 200+ high end grinders. En bij de aergrind heb ik het idee dat vooral de prijs meewoog bij de meer lovenswaardige woorden, destijds 99 pond.

Nu is het eerder andersom: de nieuwe timemore modellen zijn iets verbeterd (burrs en schroefdraad ipv. magnetisch), én goedkoper dan de G1 (destijds rond de € 170 oid). Nu zit je eerder rond de € 100-120.
En de aergrind is nu 99 pond 'ex vat', komt dus nog belasting en mogelijk verzending bovenop, en zit je inderdaad eerder op € 150.

Ik heb geen directe ervaring met de aergrind, maar ik denk iig dat de timemore momenteel meer bang for buck biedt. Het zal overigens ook geen wereld van verschil zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online

Mir

Magicw00b schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Je zou naar de Cafelat Tubbi KNOCKBOX Large kunnen kijken.

Heb daar goede ervaringen mee
Maar daar ligt die "bar" toch ook aan de oppervlakte? Of is dat voor jou diep genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:42
justice strike schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:55:

2. Timemore Nano/slim
3. Aergrind/Aerspeed

Zelf heb ik een aergrind liggen en gebruik deze tijdens de vakanties. Over het algemeen ben ik er wel tevreden over en de maler is zo klein dat die in de aeropress past :) echter heb ik geen andere handmalers gehad en kan dus geen vergelijking maken. Ik denk dat nu door die brexit het erg duur is om de aergrind te halen, misschien is een van de andere opties beter.

Mocht je in de buurt van Nijmegen wonen of zijn, dan ben je altijd welkom om te testen of dit iets voor jou is ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Mir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Maar daar ligt die "bar" toch ook aan de oppervlakte? Of is dat voor jou diep genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjJYYD7g0cth4SKgH3LoFZB_Pww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAzoqijlzIN2XosXYDarjWWj.png?f=fotoalbum_large

Het is maar net wat je aan de oppervlakte noemt, hij loopt aardig schuin omhoog, als de bar dieper komt te liggen zitten je vingers in de weg bij het uitkloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
defusion schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:21:
[...]

https://nl.aliexpress.com/item/1005001683791107.html
daar even lezen wat ze schrijven over de E&B burrs

En klopt wat je zegt over james z'n vergelijking. Gaat dan wel specifiek over de G1, waarbij hij vooral de manier waarop de basis vast klikte vervelend vond. En dat het niet geschikt is voor espresso (wegens de verstelling). Hij zegt 'grinds are good but not fantastic', ik denk dat je dat vooral in verhouding moet zien met de € 200+ high end grinders. En bij de aergrind heb ik het idee dat vooral de prijs meewoog bij de meer lovenswaardige woorden, destijds 99 pond.

Nu is het eerder andersom: de nieuwe timemore modellen zijn iets verbeterd (burrs en schroefdraad ipv. magnetisch), én goedkoper dan de G1 (destijds rond de € 170 oid). Nu zit je eerder rond de € 100-120.
En de aergrind is nu 99 pond 'ex vat', komt dus nog belasting en mogelijk verzending bovenop, en zit je inderdaad eerder op € 150.

Ik heb geen directe ervaring met de aergrind, maar ik denk iig dat de timemore momenteel meer bang for buck biedt. Het zal overigens ook geen wereld van verschil zijn denk ik.
ik zit in mijn gedachte ook een beetje in dezelfde lijn als waar je nu op zit. Ik vind 150 euro toch behoorlijk wat geld en zeker niet meer budget... Is er toevallig ook een timemore nano plus? ik wil wel graag dat de grinder in zijn geheel past. Overigens vraag ik mij af hoe het gaat met het hendeltje van de nano. Lijkt mij toch niet helemaal te passen met de Aeropress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix

Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij mij belandt er wel eens wat naast het bakje, maar tegen de muur is me nog niet gelukt. Ik gebruik een vrij gewone knockbox met zo’n schuin oplopend stukje. Zal dat randje het dan voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 18:25
justice strike schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:43:
[...]

ik zit in mijn gedachte ook een beetje in dezelfde lijn als waar je nu op zit. Ik vind 150 euro toch behoorlijk wat geld en zeker niet meer budget... Is er toevallig ook een timemore nano plus? ik wil wel graag dat de grinder in zijn geheel past. Overigens vraag ik mij af hoe het gaat met het hendeltje van de nano. Lijkt mij toch niet helemaal te passen met de Aeropress.
Ik heb nu zelf mijn Timemore Slim een kleine twee jaar en ben zeer tevreden. Ik heb hem gekocht voor slow koffie, en een van de redenen was makkelijk vervoer met de Aeropress (klinkt bekend?).

Ik heb hem gekocht met kortingsbonnen en kortingsacties en weet ik wat op Ali in 2019 voor ~€75. Als ik er nu naar kijk zie ik dat ze sindsdien de maalsstenen hebben veranderd, dus mijn ervaringen zullen buiten bouwkwaliteit niet zo veelzeggend zijn.

Desondanks: Wat ik wel over mijn Timemore kan zeggen is dat als ik ga cuppen naast een wilfa svart van een vriend van me, dat we vergelijkbare smaakresultaten krijgen. Ik ervaar mijn koffie echter wel als cleaner. Ik gok omdat ik minder fines heb dan in zijn cup.

Bouwkwaliteit is super. Ik heb hem de halve wereld over gesleept, van een half jaar India tot backpacken door Europa, en buiten wat weggesleten verf waar de catchcup en body elkaar ontmoeten en een plek op de crank-arm waar ik hem vermoedelijk gestoten heb ziet hij er nog heel mooi uit. Wellicht ook omdat hij dus in de body van een aeropress past en wat meer beschermd is geweest tijdens het reizen. Heb hem enkele keren uit elkaar gehad om schoon te maken in die tijd, en het ging allemaal prima in en uit elkaar.

Ik heb er tot volle tevredenheid V60, aeropress en french press mee gezet. Espresso heb ik er nooit mee gemaakt, dus kan ik niets over zeggen.

Ik kwam van de Rhinowares handgrinder (zit in de Hoffman budget vergelijking), en de Timemore grind aanzienlijk sneller, en ontzettend veel egaler dan die maler. De Rhinowares heeft me geleerd dat ik nooit meer aan keramische maalstenen zal gaan, en dus de hele klasse van porlex/hario malers van 40-50 euro nooit zal aanraden. Ik was er na 3-4 maanden echt ook wel klaar mee. Maalt te traag, en veel te onregelmatig. Voor een paar tientjes meer heb je als je enigszins serieus bent over koffie heel veel meer plezier.

Destijds ook naar de aergrind gekeken, maar die was toen €100 (vroegah, toen GB nog in de EU zat). Met de prijzen van nu (100 timemore tegen 150 aergrind), zou ik dezelfde keuze maken.

Hopelijk heb je er wat aan, ondanks dat mijn malertje dus hele andere steentjes heeft :)

EDIT: oh, de hendel van de maler heb je er met de slim wel los naast ergens (logischerwijs). Voor mij maakte het niet heel veel uit, want ik had toch ook altijd wat filtertjes en bonen mee, en t hendeltje is makkelijker ergens weg te moffelen dat de hele maler!

[ Voor 4% gewijzigd door bermuda1980 op 11-05-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Laatst online: 05-10 18:17
WeaZuL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Ik heb sinds een half jaar een abbo bij Roast, wel leutig, gekregen voor mij verjaardag! Sindsdien ben ik met verschillende koffiebranders in aanraking gekomen en de beste die er met kop en schouders bovenuit steekt (voor mij) is KoffievanHoorn specifiek de boon cuba-serrano-superior. Over het algemeen waren alle bonen heel droog en met mijn handmaler kreeg ik het bijna niet voor elkaar om fatsoenlijk de bonen te malen, ik moest enorm veel kracht zetten. Ook als ik dan de gemalen koffie aandrukte kreeg mijn apparaat het water er niet meer doorheen geperst. Als ik dan vervolgens grover ging malen had ik wel weer flow maar geen smaak meer .... zucht. Totdat ik bij een boon van van Hoorn aankwam. Het malen gaat super (normaal, zonder excessief kracht te zetten), ik druk de gemalen koffie serieus flink aan en nog steeds krijgt mijn machine met gemak er een goede water flow uit. Ik heb nu ondertussen twee KG zakken achter de kiezen en nog steeds ben ik er erg content mee! Wat dat betreft, diverse koffiebonen van diverse branders proberen, is Roast.nl ideaal!

Dit is geen reclame, ik heb geen aandelen en ken verder de toko ook niet anders dan dat ik erg fan ben van de bonen van de brander uit Hoorn en nav het concept van Roast, zodat de beginner laagdrempelig kleinere branders kan uitproberen!
Ok ok, je hebt me overtuigd, ik neem een koffieabonnement bij Roast :P
Weer eens wat anders dan hema dark roast >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
bermuda1980 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Ik heb hem gekocht met kortingsbonnen en kortingsacties en weet ik wat op Ali in 2019 voor ~€75. Als ik er nu naar kijk zie ik dat ze sindsdien de maalsstenen hebben veranderd, dus mijn ervaringen zullen buiten bouwkwaliteit niet zo veelzeggend zijn.
hoe was dat met de douane kosten? kwam er nog veel bij? 75 is wel een mooie prijs hiervoor. Ik zie hem niet meer voor die prijs helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
justice strike schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:03:
[...]

hoe was dat met de douane kosten? kwam er nog veel bij? 75 is wel een mooie prijs hiervoor. Ik zie hem niet meer voor die prijs helaas.
De klassieke Ali-werkwijze van declared value 8 USD ofzo, en geluk gehad dat ik niets aan importkosten hoefde te betalen. Als je kan wachten loont het dat even te doen. Vaak rond chinese of wereldwijde feestdagen wat kortingen, misschien dat t dan wat goedkoper kan dan de huidige 100. Maar er is natuurlijk geen garantie. Succes met de aanschaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online

Mir

cryptapix schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:59:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij mij belandt er wel eens wat naast het bakje, maar tegen de muur is me nog niet gelukt. Ik gebruik een vrij gewone knockbox met zo’n schuin oplopend stukje. Zal dat randje het dan voorkomen?
Ik heb het idee dat ik misschien even moet wachten zodat alles is uitgedruppeld. Want het spat met name van de uitloopgootjes aan de onderkant (die bovenaan zitten tijdens het uitkloppen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 16:17
bermuda1980 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:10:
[...]

De klassieke Ali-werkwijze van declared value 8 USD ofzo, en geluk gehad dat ik niets aan importkosten hoefde te betalen. Als je kan wachten loont het dat even te doen. Vaak rond chinese of wereldwijde feestdagen wat kortingen, misschien dat t dan wat goedkoper kan dan de huidige 100. Maar er is natuurlijk geen garantie. Succes met de aanschaf!
Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels voor de invoer van producten van buiten de EU. De belangrijkste wijziging voor particulieren is dat vanaf 2021 altijd BTW moet worden betaald bij de invoer van producten, ook als de waarde onder de 22 euro ligt. Er geldt dus geen vrijstelling meer.

Kortom, dat hele feestje komt dan ten einde en je moet altijd klaringskosten betalen + BTW voor bestellingen die vanuit China komen. Dat weegt dan denk ik niet meer op tegen de kortingen...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Waarschijnlijk een domme vraag; maar ik ben bezig om mijn Specialita maler af te stellen. Ik heb eerst de 'true zero' opgezocht en ben vanaf daar gaan afstellen, maar het lukt mij niet om de bonen fijn genoeg te malen. De maler doet er ook 20s over om 18g te produceren, en deze heeft dan een doorlooptijd van zo'n 35s (6s tot de eerste drup, ca. 25-30s extractie voor 36g koffie). So far, so good, maar de koffie die eruit komt is nogal zuur en loopt ook niet mooi door.

Nu de domme vraag; ik heb namelijk een kilozak bonen bij de AH gekocht om de boel af te stellen. Je mag er vanuit gaan dat dit niet de meest verse/best gebrande bonen zijn, maar ik wou eerst graag even oefenen zonder €25 koffie door de goot te spoelen.

Zijn de verschillen tussen vers gebrande bonen en oude bonen van de supermarkt zo groot dat het eigenlijk weinig zin heeft je machines daar mee af te stellen? Kun je uberhaupt bij de supermarkt wel degelijke bonen krijgen (niet dat ik het van plan was)? Een Lavezza of Illy kosten daar ook gewoon €20-40 per kilo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ypuh schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:39:
Waarschijnlijk een domme vraag; maar ik ben bezig om mijn Specialita maler af te stellen. Ik heb eerst de 'true zero' opgezocht en ben vanaf daar gaan afstellen, maar het lukt mij niet om de bonen fijn genoeg te malen. De maler doet er ook 20s over om 18g te produceren, en deze heeft dan een doorlooptijd van zo'n 35s (6s tot de eerste drup, ca. 25-30s extractie voor 36g koffie). So far, so good, maar de koffie die eruit komt is nogal zuur en loopt ook niet mooi door.

Nu de domme vraag; ik heb namelijk een kilozak bonen bij de AH gekocht om de boel af te stellen. Je mag er vanuit gaan dat dit niet de meest verse/best gebrande bonen zijn, maar ik wou eerst graag even oefenen zonder €25 koffie door de goot te spoelen.

Zijn de verschillen tussen vers gebrande bonen en oude bonen van de supermarkt zo groot dat het eigenlijk weinig zin heeft je machines daar mee af te stellen? Kun je uberhaupt bij de supermarkt wel degelijke bonen krijgen (niet dat ik het van plan was)? Een Lavezza of Illy kosten daar ook gewoon €20-40 per kilo?
Ja iedere boon loopt weer heel anders door. De instelling die een goede espresso oplevert bij de ene boon kan bij de andere meer een slappe vierdubbele lungo worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:39:

De wat betere supermarkt bonen zijn ook niet zo goedkoop.
Wat je eventueel zou kunnen doen is de budget lijn van Fascino eens proberen.
Toch erg vers gebrande koffiebonen maar niet te duur vanaf €11,75 de kilo.
https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials

Als het alleen gaat om je koffiemolen af te stellen zou je ook Lidl bonen kunnen proberen.
Kost iets van €5 of €6 de kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Mir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Ik heb het idee dat ik misschien even moet wachten zodat alles is uitgedruppeld. Want het spat met name van de uitloopgootjes aan de onderkant (die bovenaan zitten tijdens het uitkloppen).
Ah, dat verklaart wel veel ja. Als daar druppels aan hangen zul je die makkelijk tegen de muur zwaaien/kloppen. Die zijn natuurlijk erg licht in gewicht. Bij mij stopt het doorlopen zo goed als direct na het stoppen van de pomp. Er hangen bij mij nooit druppels aan de filterdrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Heilige Kaas schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:06:
[...]

Ja iedere boon loopt weer heel anders door. De instelling die een goede espresso oplevert bij de ene boon kan bij de andere meer een slappe vierdubbele lungo worden.
En dan heb je ook de variatie met tijd na branden, neem Brute bonen, 4 dagen gewacht voor gebruik, eerste twee dagen niet controleerbaar, Lungo het beste resultaat, maar de meeste waren meer van het Americano gehalte, crema laag net zo diep als de koffie, waanzin, gisteren een redelijke Lungo, net iets te krap maar zeker geen Espresso, en vanochtend zonder enige wijziging van instelling (na 8 dagen dus) een echte bak Espresso, crema laag 7mm (ja, opgemeten, de eerste cremalagen waren 2cm!) en een normale doorstroom ipv stroompje zwart goud en POEF een crema explosie die het koffie bekertje in een waanzinnig tempo vult.
Nu vermoed ik dat dat laatste elke keer een blowout was (puck bovenkant telken echt een bende), maar het verschil tussen dag 5 en dag 8 is bizar..
Dus aantal dagen na branden EN luchtvochtigheid spelen beide een grote rol om het nog wat gecompliceerder te maken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
RoosW schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:01:
Dus aantal dagen na branden EN luchtvochtigheid spelen beide een grote rol om het nog wat gecompliceerder te maken ;)
Ja thanks, alsof er nog niet genoeg variabelen waren om rekening mee te houden (temperatuur, doorlooptijd, maling, smaak, dosering, tampen) ;).

Denk dat het vooral aan de goedkope bonen ligt die ik enkel had gekocht om de boel af te stellen. Het lukt dus niet om de maler fijn genoeg af te stellen zonder dat deze vastloopt en/of de maler is 20 seconden bezig om tot 18g te komen. Dit zou eerder 9-11s moeten zijn als ik de reacties op Reddit mag geloven (laat ik even aannemen dat de maler goed is). Dark roast en oudere bonen zijn naar het schijnt sowieso lastiger om te malen las ik, dus ik hoop dat het met vers gebrande bonen beter gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 16:45
Ypuh schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Ja thanks, alsof er nog niet genoeg variabelen waren om rekening mee te houden (temperatuur, doorlooptijd, maling, smaak, dosering, tampen) ;).

Denk dat het vooral aan de goedkope bonen ligt die ik enkel had gekocht om de boel af te stellen. Het lukt dus niet om de maler fijn genoeg af te stellen zonder dat deze vastloopt en/of de maler is 20 seconden bezig om tot 18g te komen. Dit zou eerder 9-11s moeten zijn als ik de reacties op Reddit mag geloven (laat ik even aannemen dat de maler goed is). Dark roast en oudere bonen zijn naar het schijnt sowieso lastiger om te malen las ik, dus ik hoop dat het met vers gebrande bonen beter gaat.
Sinds een aantal weken heb ik ook een Eureka Mignon Specialita (i.c.m. een Lelit Anna PL41TEM). Bij mij duurt het met vers gebrande koffie ca. 9 seconden voor 18g. Ik vermoed ook dat het aan je bonen ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Ypuh en @JoJo nl ik herhaal nog maar een keer, het ligt inderdaad aan de bonen en ook aan of je hopper vol zit. Er zijn in dit topic al wat maaltijden (mooi woord :+) gedeeld. 9-11 seconden voor 18 gram is wel heel snel. Volle hopper neem ik aan? Ik haal in het beste geval 17,5gr in 14s met mijn specialita, maar ik single dose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 16:45
cryptapix schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:20:
@Ypuh en @JoJo nl ik herhaal nog maar een keer, het ligt inderdaad aan de bonen en ook aan of je hopper vol zit. Er zijn in dit topic al wat maaltijden (mooi woord :+) gedeeld. 9-11 seconden voor 18 gram is wel heel snel. Volle hopper neem ik aan? Ik haal in het beste geval 17,5gr in 14s met mijn specialita, maar ik single dose.
Dat was ik er vergeten bij te melden, maar inderdaad met een gevulde hopper :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
@HoppyF Heb nog even op de site van Fascino gekeken en zag daar ook de 'budget' koffie staan. Nog steeds wel vers gebrand etc. dus ga denk ik deze bonen bestellen om mijn maler goed in te stellen en het proces beter onder de knie te krijgen.

Las op het Koffiepraat forum dat het een vrij kansloze aangelegenheid is om met supermarkt bonen je techniek/afstelling onder de knie proberen te krijgen. De bonen bij de koffiewinkel hier om de hoek variëren een beetje in prijs van zo'n €20,95-23,95 per kilo wat op zich prima is, zo lang je niet het merendeel nog door de gootsteen spoelt :P .

Edit: Verse bonen geprobeerd en nog 2 kopjes nodig gehad om af te stellen. De 3e was al goed genoeg om te drinken (veel minder zuur/hard maar nog steeds een klein beetje zuur) en de 4e smaakte nóg beter en had al een veel mooiere doorloop met de bottomless portafilter. Denk dus dat ik echt mijn tijd een beetje verdaan heb -ben 2 ochtenden bezig geweest- met supermarkt bonen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 12-05-2021 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:39:
@HoppyF Heb nog even op de site van Fascino gekeken en zag daar ook de 'budget' koffie staan. Nog steeds wel vers gebrand etc. dus ga denk ik deze bonen bestellen om mijn maler goed in te stellen en het proces beter onder de knie te krijgen.

Las op het Koffiepraat forum dat het een vrij kansloze aangelegenheid is om met supermarkt bonen je techniek/afstelling onder de knie proberen te krijgen. De bonen bij de koffiewinkel hier om de hoek variëren een beetje in prijs van zo'n €20,95-23,95 per kilo wat op zich prima is, zo lang je niet het merendeel nog door de gootsteen spoelt :P .
Aan de reacties hier te lezen maakt het dus echt wel uit wat voor bonen je gebruikt.
Het is dus niet zoiets als het placebo effect.
Het is inderdaad zonde om bonen van €20-25 door de gootsteen te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:15
Ypuh schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:39:

Ook supermarkt bonen moet je in dialen. Het proces is hetzelfde alleen het resultaat is minder. Als mijn bonen op zijn en ik weer eens niet op tijd besteld hebt gebruik ik wel een zakje supermarktbonen. Volgens mij kun je daarmee prima de techniek mee oefenen. Supermarkt bonen zijn vooral veel vlakker van smaak en de smaak wordt iets minder beïnvloed door je instellingen. Uit supermarkt bonen krijg je nog steeds een (veel) betere espresso dan bijv. een Nespresso. En als cappuccino is het helemaal best prima.

Wat mij erg geholpen heeft is een naked portfilter om channelling te zien en een leveler voor meer consistentie.

Gewoon even googelen op beste supermarkt bonen dan ontloop je iig de ergste bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
bermuda1980 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:10:
[...]

nog een kort vraagje voor iedereen die het weet. De xeoleo zijn echt een stuk goedkoper. Zijn ze kwa constructie gelijk aan de timemore? Want ik zit te denken om alleen de timemore burr te kopen en de xeoleo grinders te halen. Met beide zit ik dan nog steeds onder de 70 euro. Maar dan moet de rest van de constructie wel redelijk hetzelfde zijn (e.g. geen plastic, stabilisatie correct etc..) of heeft dat weinig nut en kan ik beter gewoon een nano halen.

Overigens zie ik ook dat er een Nano Plus bestaat (pima coffee heeft er een videotje over) ik zie hem echter nergens op aliexpress staan. Weet iemand wat hiermee aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@HoppyF ik heb dezelfde maler. Doe gemiddeld 19 a 20 sec over 18gr. De bonen zijn vers en altijd van Boot. Dus zo €25 per kilo. Hopper is “vol”.

De koffie loopt in 25-30s door. En bij elk nieuw zakje moet ik altijd weer even afstellen. Een klein tikje links of rechts. Dat doe ik dan wel met single dose. 1 of 2 kopjes.

Volgens mij ligt het aan de manier van branden icm de type boon. Blijkbaar zijn de bonen van Boot een beetje “harder”.

Het gaat om de extractie. Niet om de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bermuda1980
justice strike schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:52:
[...]

Burr in een andere body

Overigens zie ik ook dat er een Nano Plus bestaat (pima coffee heeft er een videotje over) ik zie hem echter nergens op aliexpress staan. Weet iemand wat hiermee aan de hand is?
Onderdelen van verschillende makers mixen en matchen zou ik niet doen! Verwacht absoluut dat er verschillen zijn. Zo niet zal dat denk ik ook wel ergens op internet terug te vinden moeten zijn...

Nano plus kan ik je niet mee helpen. Die was er nog niet toen ik me ging inlezen twee jaar terug

Zat overigens wel te denken... Ik ging altijd langer weg en nam dan ook extra bonen en filters mee. Maar of t nou echt veel qua ruimte heeft gescheeld om de Timemore body in de aeropress te hebben met de bonen los ernaast, of de bonen in de aeropress body te stoppen met de Timemore ernaast... Durf t eigenlijk te betwijfelen. Voor een los dagje weg waar je al je benodigde bonen *in* de Timemore kan bewaren is t verhaal natuurlijk anders. Maar zodra je >100g bonen meeneemt maakt t denk ik niet zo veel uit qua totaal ruimtegebruik.

In dan zou je ook kunnen kijken naar de Timemore C grinders. Wellicht iets ter overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:58
Nu net vandaag het espresso proefpakket van Fascino binnen gekregen. Wat een verschil met de supermarkt meuk! Begonnen met de Italiano en vind hem al erg lekker. Helaas krijg ik nog niet echt crema of zo eruit maar ik moet ook alles nog even goed afstellen. Hoe bewaren jullie de overige zakken? Ik pleur ze altijd gewoon in de vriezer, is dat de juiste manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
In de vriezer heeft zin als ze ook vacuum verpakt zijn toch? Toevallig van de week deze video voorbij zien komen daarover:

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 11-05-2021 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Niekserr schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:29:
Nu net vandaag het espresso proefpakket van Fascino binnen gekregen. Wat een verschil met de supermarkt meuk! Begonnen met de Italiano en vind hem al erg lekker. Helaas krijg ik nog niet echt crema of zo eruit maar ik moet ook alles nog even goed afstellen. Hoe bewaren jullie de overige zakken? Ik pleur ze altijd gewoon in de vriezer, is dat de juiste manier?
Crema heb ik hier wel met mijn volautomaat.
Je hebt van dit proefpakket wel meteen de sterkste gepakt, Italiano.
Daarna volgt in afnemende sterkte Emporio, Romano en Bella.
Dat is tenminste zoals wij het geproefd hebben.
Onze favoriet van de vier is Emporio maar smaken verschillen uiteraard.
Pagina: 1 ... 82 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1