Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
bermuda1980 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:28:
[...]

Onderdelen van verschillende makers mixen en matchen zou ik niet doen! Verwacht absoluut dat er verschillen zijn. Zo niet zal dat denk ik ook wel ergens op internet terug te vinden moeten zijn...

Nano plus kan ik je niet mee helpen. Die was er nog niet toen ik me ging inlezen twee jaar terug

Zat overigens wel te denken... Ik ging altijd langer weg en nam dan ook extra bonen en filters mee. Maar of t nou echt veel qua ruimte heeft gescheeld om de Timemore body in de aeropress te hebben met de bonen los ernaast, of de bonen in de aeropress body te stoppen met de Timemore ernaast... Durf t eigenlijk te betwijfelen. Voor een los dagje weg waar je al je benodigde bonen *in* de Timemore kan bewaren is t verhaal natuurlijk anders. Maar zodra je >100g bonen meeneemt maakt t denk ik niet zo veel uit qua totaal ruimtegebruik.

In dan zou je ook kunnen kijken naar de Timemore C grinders. Wellicht iets ter overweging.
Ik ga ook altijd langer weg. Maar ik heb dan wel een half kilotje koffie nodig. Dus dat gaat niet in die aeropress passen. Maar misschien dat ik de slim moet nemen ipv de nano

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
justice strike schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:25:
[...]

Ik ga ook altijd langer weg. Maar ik heb dan wel een half kilotje koffie nodig. Dus dat gaat niet in die aeropress passen. Maar misschien dat ik de slim moet nemen ipv de nano
Ik heb het sterke vermoeden dat als je tegenwoordig een nano koopt via aliexpress, bijv. https://nl.aliexpress.com/item/1005001499679269.html
dat die ook de nieuwe E&B burrs heeft.

Deze video laat goed het verschil zien in hoe de burrs uit zien:
YouTube: Timemore E&B Burrs Overview

En als ik dan de afbeelding van de burrs zie op die aliexpress-pagina van de nano, dan lijken die toch verdacht veel op de vernieuwde E&B burrs.

Je zou het voor de zekerheid bij de verkoper kunnen navragen, is makkelijk te herkennen aan die extra tandjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:40
HoppyF schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:48:
[...]

Aan de reacties hier te lezen maakt het dus echt wel uit wat voor bonen je gebruikt.
Het is dus niet zoiets als het placebo effect.
Het is inderdaad zonde om bonen van €20-25 door de gootsteen te spoelen.
Vandaag de bevestiging. Vanmorgen de laatste AH bonen door de maler gehaald en begonnen aan de bonen van de koffiezaak. Het eerste bakje liep te traag (klopt ook wel, de maler stond bijna dicht zo fijn), tweede iets te snel, de derde kon ik al drinken maar nog iets te zuur en de 4e was echt heerlijk. Na 2 dagen vanalles uitproberen zit ik nu eindelijk in de ballpark van lekkere koffie :D.

Denk dat ik inderdaad de nodige tijd had kunnen besparen door direct met de vers gebrande bonen aan de slag te gaan. Ga alsnog 1-2 kg budget bonen (de milde) van Fascino kopen om verder mee te experimenteren en daarna dan de wat specialere smaken uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 22:43
Toch is vers gebrand niet de heilige graal!
Ik had een proefpakket van café du jour waar twee zakken simpelweg oninteressant waren, één wel oke en één zeker lekker. Toen dat op was trok ik een zak Segafredo Organica bonen van de supermarkt open, die ik gehaald had vóór ik de verse bonen besteld had, en de koffie daaruit was lekkerder dan de vier smaken verse bonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:53

Ravhin

no <root>...

café du jour is hier vaker langsgekomen en @Nomad had daar een goede analyse bij; ze branden niet consistent. Sommige bonen zijn nog vegetaal, terwijl anderen al tegen de second crack aan zitten. Daarnaast is er ook veel batch-to-batch variability. Ik heb dezelfde ervaring met CdJ maar kon de vinger niet leggen op wat ik proefde. Hoe goed je branderij is, is dan ook een erg belangrijk punt.

[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 12-05-2021 15:34 . Reden: . ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:42

LankHoar

Langharig tuig

LankHoar schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 07:54:
[...]

Bedankt voor de tip. Van het weekend eens even goed naar kijken of ik dat zelf kan of een winkel ga zoeken :)
N.a.v. mijn eerder posts over het lekken van mijn Delonghi Magnifica S heb ik hem destijds grondig schoongemaakt. Dat leek langere tijd te helpen, maar inmiddels is het lekken terug, en erger. Denk dus dat het tijd is om inderdaad een andere zetgroep te plaatsen en zien of dat helpt. Begrijp ik het goed dat ik simpelweg dit kan bestellen en vervangen? Ik zie ook een zogenaamde verzorgingsset met nieuwe ringen, en ringen kunnen uiteraard gaan lekken, is dat ook een goed idee om te bestellen?

-EDIT- even gedubbelcheckt net, en ik heb blijkbaar een ECAM model, dus dan zou ik deze zetgroep en deze set moeten aanschaffen volgens mij.

[ Voor 16% gewijzigd door LankHoar op 12-05-2021 15:39 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42

Bleh!

:)

LankHoar schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:19:
[...]

-EDIT- even gedubbelcheckt net, en ik heb blijkbaar een ECAM model, dus dan zou ik deze zetgroep en deze set moeten aanschaffen volgens mij.
Als je de ringen vervangt heb je in principe geen nieuwe zetgroep nodig. Een deel van de ringen plaats je om de zetgroep. Afhankelijk van de bron van de lekkage heb je ook nog grotere sets met vervangende ringen maar dat is wel een operatie. Ea staat wel op youtube. Ik zou met de kleine ringenset beginnen!

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:38
De eerste weken met de Europiccola zitten er op. Het blijft finetunen, maar de espresso’s die ik er uit krijg worden steeds beter. En ik word ook steeds handiger in het maken. Vandaag was een mooie dag om te vergelijken: een espresso uit de Europiccola, gevolgd door een espresso uit onze Jura met bonen van Brandzaak en later op de dag een espresso bij mijn broer die dezelfde Jura heeft, maar daar supermarktbonen in doet. Dan merk je tussen de 3 toch echt een verschil, waarbij de Europiccola verreweg de beste is.
cryptapix schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:20:
@Ypuh en @JoJo nl ik herhaal nog maar een keer, het ligt inderdaad aan de bonen en ook aan of je hopper vol zit. Er zijn in dit topic al wat maaltijden (mooi woord :+) gedeeld. 9-11 seconden voor 18 gram is wel heel snel. Volle hopper neem ik aan? Ik haal in het beste geval 17,5gr in 14s met mijn specialita, maar ik single dose.
Mijn Specialita doet 13 gram Brute Bonen in 6,1 seconde. Geen single dosing, maar met max 100 - 150 gram in de hopper.

[ Voor 35% gewijzigd door L.N. op 12-05-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:46
Heeft iemand tips voor koffie bonen voor filter koffie? Ik heb laatst een proefpakket gekocht bij Fascino. Ben inmiddels aan de 2e pak en ook deze vind ik niet lekker.
Tot nu toe vind ik de bonen bij koffiestation het lekkerst, maar de bonen die ik had is op en zoveel keus is er niet meer bij het koffiestation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:15
@Russel88 Heb je het espresso pakket soms gekocht? Die heb ik als filter geprobeerd en echt, jakkes.. Prima bakje espresso hoor, als je van donkere bonen houd. Ze hebben ook een single origin pakket, die vond ik prima als filter koffie (en ook beter als espresso btw).
Kijk eens bij Het Hoofdkwartier, of bij Keencoffee er valt zat te beleven ;)
Beide branden lichter als Fascino, dat zal je misschien beter bevallen. Keen heeft setjes met 250gr zakjes om te proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 13-05-2021 11:52 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@Russel88 zoals @RoosW zegt, en ik kan deze en deze en deze ook erg waarderen als filterkoffie.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
RoosW schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:24:
@Russel88 Heb je het espresso pakket soms gekocht? Die heb ik als filter geprobeerd en echt, jakkes.. Ze hebben ook een single origin pakket, die vond ik prima als filter koffie (en ook beter als espresso btw).
Kijk eens bij Het Hoofdkwartier, of bij Keencoffee er valt zat te beleven ;)
Beide branden lichter als Fascino, dat zal je misschien beter bevallen. Keen heeft setjes met 250gr zakjes om te proberen.
Je moet een Espresso proefpakket ook niet gebruiken om filter mee te zetten!
Het is òf ongemalen bonen waarmee je zelf een espresso zet òf je kiest espresso maling dan wel mokkapot maling als je geen koffiemolen gebruikt.
https://www.fascino-coffe...ucts/espresso-proefpakket

Single Origin of Direct Trade proefpakketten zijn wel geschikt voor filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Ik had de Single Origin pakket besteld. Blijkbaar vind ik donker gebrande filter koffie echt niet lekker.
Ik bekijk jullie links. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:25

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Vanaf welk moment starten jullie eigenlijk de timer? Ik heb nu 18,4>45gram in 28 seconden, vanaf moment dat ik de knop omhaal en de pomp begint.
Smaakt super, maar ben wel benieuwd wat hier een beetje de gouden regels zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik begin meestal met 25-30sec vanaf pomp aan, en pas me aan aan de boon.
Te bitter? korter. Te zuur? langer.
(20gr in -> rond de 40-45gr uit)

Voorheen begon ik met tellen vanaf de eerste druppel, dat is meestal zo'n 5-7sec extra, en dan altijd met 25sec beginnen (en vanuit daar aanpassen). Dus zo'n 30-32sec met mijn nieuwe (luiere) telmethode.
Ik ben echter na iets meer ervaring de bitters wat minder en de zuurtjes juist wat meer gaan waarderen, dus neig ik tegenwoordig naar iets korter laten doorlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 13-05-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
Patrock schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:19:
Vanaf welk moment starten jullie eigenlijk de timer? Ik heb nu 18,4>45gram in 28 seconden, vanaf moment dat ik de knop omhaal en de pomp begint.
Smaakt super, maar ben wel benieuwd wat hier een beetje de gouden regels zijn.
Vanaf het moment dat het water de koffie puck raakt. Vanaf dat moment begint namelijk de extractie. Dus met andere woorden, vanaf het moment dat de pomp aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:42

LankHoar

Langharig tuig

Bleh! schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Als je de ringen vervangt heb je in principe geen nieuwe zetgroep nodig. Een deel van de ringen plaats je om de zetgroep. Afhankelijk van de bron van de lekkage heb je ook nog grotere sets met vervangende ringen maar dat is wel een operatie. Ea staat wel op youtube. Ik zou met de kleine ringenset beginnen!
Is dat een lastig werkje, om de ringen te vervangen? De zetgroep vervangen is plug 'n play, dat zie ik me zo doen. Als ik die vervang, zou het lekken dan waarschijnlijk ook klaar zijn? Ik weet niet zo goed waar de ringen zitten eigenlijk, eens in de handleiding duiken.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:26
Ik begin te tellen vanaf de eerste druppel. Mijn machine doet een pre-infusie en dan even een pauze, dus kan sowieso niet tellen vanaf het moment dat ik de hendel omzet. Zou evt. kunnen tellen vanaf het moment dat ik hoor dat de pauze voorbij is, maar vanaf dat moment is het nog 1-3 seconde tot de eerste druppels koffie.

Ik time op 25-28 seconden (tel daar evt. die 1-3 seconden bij op) waarbij ik een ratio aanhoud van 1:2-1:2,5. Vandaag begonnen aan nieuwe bonen. De brander gaf me daarbij de tip om een ratio van 1:3 aan te houden (wel zelfde doorlooptijd) en dat smaakt (inderdaad) voortreffelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42

Bleh!

:)

LankHoar schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:53:
[...]

Is dat een lastig werkje, om de ringen te vervangen? De zetgroep vervangen is plug 'n play, dat zie ik me zo doen. Als ik die vervang, zou het lekken dan waarschijnlijk ook klaar zijn? Ik weet niet zo goed waar de ringen zitten eigenlijk, eens in de handleiding duiken.
De grote rode ringen zitten om de zetgroep. Als je die vervangt en insmeert met wat siliconen wat bij de ringen zit zou dat zomaar kunnen. Je kunt ze er zo afhalen. Zoals ik zei even zoeken op YouTube.

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:05
Zo, ik ben op vakantie, en dat betekent dat ik een hele week koffie drink uit de aeropress. Ik heb de gefermenteerde caturra van La Cabana uit Huila, Colombia meegenomen. Lekkere koffie en omdat James Hoffmann net zijn aeropress filmpjes had gemaakt, voor mij ook een mooie gelegenheid om wat te expirimenteren en conclusies te trekken. Niet verassend heb ik wat andere bevindingen (want koffie is voor iedereen anders):
  • Zijn verhouding van 11 gram koffie en 200g water zet voor mij echt te slappe koffie. Ik neig meer naar 12g / 200g water.
  • Zijn methode zet prima koffie, maar ik zet toch betere koffie met de inverted method. Wellicht heeft dat te maken met mijn gebrekkige techniek, maar ik kan me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat tijdens de 2 minuten trekken van de koffie bij James' methode al een deel van het water door het filter loopt vanwege de zwaartekracht. Het plaatsen van de plunger en het bijbehorende vacuum voorkomt dat niet helemaal.
  • Qua temperatuur zit ik eerder richting 98 bij opgieten (net als james) dan 92-94. Veel te zuur anders. Gek genoeg zegt Het originele aeropress recept niet hoger dan 90 graden. Misschien dat ik dat ook nog eens probeer.
  • Ik mis mijn espresso. Ik blijf een espressodrinker.
Nog meer aeropressers hier?

[ Voor 8% gewijzigd door __fred__ op 13-05-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Jep, ik speel er ook wat mee met mijn handmalertje.

Ik zit momenteel overigens op 16gr op 200, en 1min trekken, inverted methode. Dit met boot koffie, ehtiopië, filterbranding.
(Ongeveer het go-to recept voor nieuwe koffie van Aeropress 2019 kampioene Wendelien: YouTube: My easy go-to Aeropress Recipe by Wendelien van Bunnik (World Aeropr...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik heb er één, Aeropress dan, maar heb hem nog niet vaak gebruikt, niet slim overigens als ik hem op vakantie wil gebruiken is enige vooraf oefening wel belangrijk.
De drie keer dat ik aan het klooien ben geweest met het ding, vond ik de koffie veel te slap, die 16gr op 200gr water klinkt al meer mijn richting ;)
Ik ga volgende week eens wat tijd spenderen met dit ding, en ook mijn handmaler eens wat grover instellen, hopelijk maalt ie dan sneller, mijn polsen en handgewrichten kunnen langdurig hand malen echt niet aan anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
Ik merk dat een week handmalen wonderen doet voor de armtraining zo zonder sportschool in Coronatijd. Het gaat me al stukken makkelijker af dan begin van de week (niet dat ik er moeite mee had, maar toch, alles went).

Ik zit nu op 14g /200ml. Ik kan wel hoger gaan zitten, maar dan drijft de olie op de koffie en is de subtiliteit weg. Dat is, ondanks espressodrinker, dan ook weer niet mijn ding als ik er twee of drie per dag drink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 15:05
Na een jaar kennis gemaakt te hebben met een Gaggia Classic in combinatie met een Mignon Specialita ben ik aan het oriënteren naar een volgende stap. Gezien we best wel wat lattes en cappuchino's drinken hier ook de focus op gelegd. HX machines zijn dan natuurlijk interessant maar heb vastgesteld dat deze overkill zijn (vooral qua prijs).

Zodoende kwam ik op een, op basis van wat onderzoek, op een in mijn ogen tussenvariant met warmtewisselaar: een Vibiemme Domobar.
Bij voorkeur had ik deze op het forum van koffiepraat of thuisbarista aangeschaft maar er is geen aanbod. Zodoende uitgeweken naar Marktplaats.

Mijn doel was te kunnen slagen voor de range €300 - €500. Vandaag iemand gesproken die gereviseerde machines aanbied op Marktplaats en die gaf mij aan dat een Vibiemme Domobar in die prijsklasse vragen is om problemen. Hij heeft een machine met enkele opties (maar geen PID) voor €700 beschikbaar.

Dit brengt mij tot de vragen:
- Wat is tegenwoordig een realistische prijs voor één tweedehands Vibiemme Domobar? Zit ik er te ver naast?
- Welke gelijkwaardige apparaten zijn beschikbaar?
- Op Amazon en Koffirwarenhuis zie ik Lelit modellen nieuw met PID voor zo'n €500 voorbij komen, is dit niet een betere optie? Er is weinig te lezen over Lelit: de een doet het af als plastic, de ander prijst het als alternatief.

Ik lijk toch een beetje de weg kwijt te raken, iemand eventueel advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
__fred__ schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:55:
Ik zit nu op 14g /200ml. Ik kan wel hoger gaan zitten, maar dan drijft de olie op de koffie en is de subtiliteit weg. Dat is, ondanks espressodrinker, dan ook weer niet mijn ding als ik er twee of drie per dag drink.
Daar gaat dat standpunt van James Hoffman misschien op? Dat meer koffie geschikt is als je een kop wilt zetten die er uit springt bij een wedstrijd - maar waarschijnlijk niet dat is wat je dagelijks wilt drinken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
ANdrode schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:21:
[...]

Daar gaat dat standpunt van James Hoffman misschien op? Dat meer koffie geschikt is als je een kop wilt zetten die er uit springt bij een wedstrijd - maar waarschijnlijk niet dat is wat je dagelijks wilt drinken?
Waarschijnlijk, maar van 11g/200ml moet ik vooral plassen. Meer een slappethee-ervaring. Maar alles is relatief denk ik. Als espressodrinker is dit sowieso ff aanpassen :-)

[ Voor 8% gewijzigd door __fred__ op 13-05-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
__fred__ schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 20:13:
[...]

Waarschijnlijk, maar van 11g/200ml moet ik vooral plassen. Meer een slappethee-ervaring. Maar alles is relatief denk ik. Als espressodrinker is dit sowieso ff aanpassen :-)
Filter en espresso zijn voor mij twee verschillende dranken voor verschillende momenten op de dag. En bij aeropress kan je dus een beetje kiezen waar je op dit spectrum gaat zitten.

Ik krijg met een v60 in ieder geval meer smaken uit koffie. En met een espressomachine meer smaak per slok. Ik vergelijk ze niet echt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Sinds ik mijn Sette 270wi heb schoongemaakt heb ik enorm veel last van ik vermoed statische lading waardoor mijn maling alle kanten op vliegt :( Het is zwaar irritant om er steeds water bij te moeten doen om dat tegen te gaan. Iemand tips? Nog een keer open en schoonmaken, of iets bijzonders dat ik moet doen om dat tegen te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TjalleK
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:42
Zebby schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:13:
Sinds ik mijn Sette 270wi heb schoongemaakt heb ik enorm veel last van ik vermoed statische lading waardoor mijn maling alle kanten op vliegt :( Het is zwaar irritant om er steeds water bij te moeten doen om dat tegen te gaan. Iemand tips? Nog een keer open en schoonmaken, of iets bijzonders dat ik moet doen om dat tegen te gaan?
Ik heb dat met mijn Sette 30 gehad. Daar was het opgelost nadat ik de afstelring er nog een keer uitgehaald, opnieuw schoongemaakt en teruggeplaatst had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Schoonmaken met (verdunde) wasverzachter en dan goed met schoon water na reinigen. Al heb ik geen idee hoe veilig dat is met koffie dingen, dat was de tip om statisch speelgoed antistatisch te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Grr quote ipv wijzig, poging twee..

[ Voor 87% gewijzigd door RoosW op 14-05-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 15:04
korte vraag. Ik heb een Rokpresso met een wat afwijkende maat basket. Is ook erg lastig wat accesoires voor te vinden. Ik weet dat de Pavoni baskets zouden moeten passen, maar ik kan niet vinden welke basket maat het moet zijn. de 49mm of de 51mm. Weet iemand hier welke ik moet nemen?

Dan kan ik meteen een IMS basket halen en wat passende accesoires.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
justice strike schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:14:
korte vraag. Ik heb een Rokpresso met een wat afwijkende maat basket. Is ook erg lastig wat accesoires voor te vinden. Ik weet dat de Pavoni baskets zouden moeten passen, maar ik kan niet vinden welke basket maat het moet zijn. de 49mm of de 51mm. Weet iemand hier welke ik moet nemen?

Dan kan ik meteen een IMS basket halen en wat passende accesoires.
49mm volgens deze site: https://coffeeorbust.com/...manual/rok-presso-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
Ik zet Aeropress altijd met ~16gr/200ml, zoveel gram koffie past er namelijk in de Aeropress maatschep dus dat is mooi makkelijk. Heb geen olie op de koffie drijven dan maar het is wel aardig sterk.

Heb nu 2 dagen m'n nieuwe espresso machine in bezit en ben er erg blij mee! Ik zat eerst aan een single boiler model met PID en e61 te denken omdat ik nooit melk schuim. Overwoog de Bezzera Unica PID, 969.coffee Elba mini solo en ECM classika PID. maar toen bedacht ik me dat ik misschien nooit melk schuim omdat ik dat met m'n Europiccola niet zo goed kan. M'n partner drinkt dagelijks twee kokosmelk cappucino's en zelf houd ik soms ook wel van een cortado. Zodoende heb ik met wat 'fear of missing out' toch een HX gekozen, de Lelit Mara X. Vond de toevoeging van de PID op de afvoer van de zetgroep wel een mooie vooruitgang waarmee je toch simpel enkele controle over de temperatuur in de zetgroep krijgt, en alles bij deze machine werkt gewoon standaard goed zonder (lange) flushes etcetera.

Heb trouwens de machine bij coffeefriend.nl besteld, had wel door dat dat een wat goedkopere site was maar had niet door dat dit dus uit Letland verstuurt word, en de customer service in Ierland zit. Als ik dat van tevoren had geweten had ik misschien toch net iets meer betaald om een lokaal bedrijf te steunen.

Ben er tot nu toe erg tevreden mee, had snel wat Starbucks 'blonde' roast van de AH gehaald omdat de lokale branderijen pas vandaag weer open waren en ik geen bonen over had om af te stellen. Moet zeggen dat nu alle variabelen een stuk constanter zijn dan bij de Europiccola het veel makkelijker/leuker is om dose/grindsize/tamping/temperatuur te tweaken en te zien wat de impact is. Merk ook duidelijk dat ik eerder inderdaad altijd een te hete zetgroep had wat de smaak niet ten goede kwam. Heb al enkele espresso's gemaakt waar of de romigheid/mondgevoel top was, of de smaak top, nu nog beide :)

Eind deze maand hoort er ook zo'n G-Iota maler te komen zodat dat gedeelte van het proces ook wat makkelijker gaat. Nu nog leren melk schuimen!

Nog wat dingen waar ik tegen aan loop:
- Als ik de temperatuur omhoog gooi (~91 naar ~93 graden) hoort de doorlooptijd dan de veranderen? Had zelf verwacht van niet maar het gebeurde wel (wat natuurlijk ook aan iets anders kan liggen).
- Hoe schuimen jullie melk op voor een enkel cappucino of cortado? Ik gebruik nu een klein kannetje met max. 100ml melk maar dat maakt het niet makkelijker heb ik het idee.

Anyway, lang bericht maar iedereen nog bedankt voor de input bij het helpen maken van m'n keuze! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
SawaFish schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:37:
Heb al enkele espresso's gemaakt waar of de romigheid/mondgevoel top was, of de smaak top, nu nog beide :)
In mijn ervaring zijn die twee ook tegengesteld, dus dat zal altijd een balans worden. Hoe verser hoe beter het mondgevoel en hoe donkerder gebrand, hoe beter het mondgevoel. Echter hoe lichter gebrand, hoe meer (door mij) gewenste smaken in de koffie. Hoe korter de doorlooptijd, hoe beter het mondgevoel, maar ook hoe zuurder. Er is een optimum smaak, die vind ik belangrijker dan mondgevoel. Licht gebrande koffie met wat langere doorlooptijden is altijd consessies doen aan mondgevoel, maar de smaak is beter.
- Als ik de temperatuur omhoog gooi (~91 naar ~93 graden) hoort de doorlooptijd dan de veranderen? Had zelf verwacht van niet maar het gebeurde wel (wat natuurlijk ook aan iets anders kan liggen).
Meer temperatuur, betekent meer oplosbare delen die oplossen. Doordat er sneller meer oplost, geeft de resterende koffie minder tegendruk. Daardoor loopt ie harder door, waardoor ook weer meer oplost, want meer water. Dat is een zichzelf versterkend effect en kan dus behoorlijk uitmaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• L.N.
Ik had op Marktplaats en 2ehands.be nog de zoekopdracht “Pavoni” ingesteld staan. Dat was eigenlijk niet meer de bedoeling, want ik ben al voorzien. Maar er kwam een Pavoni Professional Ramen Gold langs. Dat is de duurste versie van de Professional. De prijs was behoorlijk laag, dus de Professional gehaald. Het is de “Ramen Gold” versie en dat betekent dat deze in 2 kleuren koper komt. Heel leuk, behalve als je deze niet poetst. Zoals de mijne:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPvGqnyi7rXaknEQwyxrpxxuB20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9KLjXS755RkoIGWj0fAYhjv.jpg?f=fotoalbum_large

Na een uurtje poetsen is het nog niet helemaal 100%, maar wel al een heel stuk beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrcCXhIECqIe0WzqFxNocHnPUQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhywiPhVWq0Cx4KfXHI03lSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0RheU2FMikPrW83AClNBoiKHdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qvaqf8ZrBSxTWwdTo7F4XiYN.jpg?f=fotoalbum_large

De zuiger lekt en er ontbreken 2 ringetjes bij de stoompijp, daarom heb ik besloten om de hele machine te voorzien van nieuwe ringen.

Ik twijfelde of ik deze Professional of de Europiccola zou houden. De reactie van mijn gezin heeft de doorslag geven. Zij waren niet te spreken over de bling bling van de Professional. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
L.N. schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:55:
Ik twijfelde of ik deze Professional of de Europiccola zou houden. De reactie van mijn gezin heeft de doorslag geven. Zij waren niet te spreken over de bling bling van de Professional. 8)
Ik heb dezelfde kleur maar zonder houten accenten en manometer, hier werd de bling bling juist wel weer gewaardeerd boven de industriëler uitziende chrome versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
SawaFish schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:33:
[...]

Ik heb dezelfde kleur maar zonder houten accenten en manometer, hier werd de bling bling juist wel weer gewaardeerd boven de industriëler uitziende chrome versie.
Voor mij is de versie in chroom met houten accenten de mooiste. En ik twijfel of ik de Stradivari mooier vind dan de Professional of Europiccola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:58
Het chroom vind ik ook echt veel mooier. Ik zou ook graag zo'n machine willen, zien er een stuk strakker uit dan mijn Silvia nu. Mijn vriendin vindt de Silvia dan ook niet echt om aan te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Niekserr schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:02:
Het chroom vind ik ook echt veel mooier. Ik zou ook graag zo'n machine willen, zien er een stuk strakker uit dan mijn Silvia nu. Mijn vriendin vindt de Silvia dan ook niet echt om aan te zien
Dan verkoop je de Silvia toch? Voor de verkoopprijs kun je een 2ehands Pavoni kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
L.N. schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:25:
[...]

Dan verkoop je de Silvia toch? Voor de verkoopprijs kun je een 2ehands Pavoni kopen.
Nah, voor nu genoeg tijd en energie in gestoken om deze netjes te krijgen.

Misschien moet ik toch de druk een tikkeltje hoger instellen, ik krijg érg weinig crema (heb de machine op 9 bar ingesteld) en wil ietsjes meer.

Het valt me op dat als ik melk wil opschuimen voor 2 koppen het niet te doen is |:( . Soms begint mijn stoompijp ook te resoneren of zo, in een bepaalde houding maakt hij dan écht ENORM veel lawaai waar je doof van wordt. De melk wordt dan uiteindelijk ook gewoon verhit maar niet opgeschuimd terwijl het me voor 1 kop best makkelijk lukt. Hebben meerdere mensen dit soort dingen ervaren of bak ik er gewoon niks van? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Niekserr dat geluid is over het algemeen een indicatie dat je te diep zit. Zal vrijwel zeker je techniek zijn dus.
Genoeg YouTube filmpjes van te vinden met geluid ter indicatie hoe het moet (klinken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Niekserr ik ben bang het laatste ;) Wel knap dat het je voor 1 kop wel lukt, want dat is doorgaans een stuk moeilijker dan 2 koppen. De melk warmt dan veel sneller op en je hebt dus veel minder tijd om je melk te stretchen. Misschien heb je daarmee gewoon geluk, want wat @defusion al zegt: het ligt waarschijnlijk aan je techniek. Melk schuimt op door het stoompijpje net onder het oppervlak te plaatsen. Je hoort dan ook het typische “sissende” geluid van lucht die in de melk wordt geblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Niekserr schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:49:
[...]

Misschien moet ik toch de druk een tikkeltje hoger instellen, ik krijg érg weinig crema (heb de machine op 9 bar ingesteld) en wil ietsjes meer.

Het valt me op dat als ik melk wil opschuimen voor 2 koppen het niet te doen is |:( . Soms begint mijn stoompijp ook te resoneren of zo, in een bepaalde houding maakt hij dan écht ENORM veel lawaai waar je doof van wordt. De melk wordt dan uiteindelijk ook gewoon verhit maar niet opgeschuimd terwijl het me voor 1 kop best makkelijk lukt. Hebben meerdere mensen dit soort dingen ervaren of bak ik er gewoon niks van? 8)7
De crema laag ligt meer aan de boon en de temperatuur als aan wat anders, ik heb normaal bij mijn diverse bonen (Het Hoofdkwartier, Keencoffee e.v.a.) een crema laag van pakweg 4 a 5 mm, net de laatste bonen van Brute Bonen weg gemalen, en deze geven een onwaarschijnlijk dikke crema, maar hoe hoger de temperatuur, hoe minder crema.
rond de 93c heb ik echt bijna 2cm crema in mijn kopje.
ik heb dat opgevoerd in stapjes tot uiteindelijk 98C koffie niet lekker meer (veel bitterstoffen) en 5 a 6 mm crema.
Dit kan makkelijk mijn 'go to' standaard boon worden, waren het niet dat ie verhipt moeilijk in te regelen valt. De smaak bevalt me wel prima..

Op verzoek van de dame in het huishouden ook maar eens melk opschuimen geprobeerd, moses kriebele wat een gedoe, en werkelijk, na veel gedoe, veel lawaai, veel klauwen bijna branden (vooral met het na stomen om de melk rommel uit de stoompijp te krijgen) nogthans een armzalig bakje opgewarmde melk met een schuimlaag van niets :(
En ik heb videos bekeken, maar dat is duidelijk niet hetzelfde als een goed resultaat krijgen.
Hmm zou er voor mijn ECM Giotto ook zo een 'wonder stoom wand' (zo een dik ding) zijn die het opschuimen makkelijker maakt?

[ Voor 16% gewijzigd door RoosW op 16-05-2021 19:35 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
[...]

Tja, dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken. Maar als je denkt dat je over een jaar of zo toch de overstap gaat maken, dan kun je het beter nu doen. Dan heb je er een jaar langer plezier van! Maar goed, ik heb ook jaren getwijfeld om een espressoapparaat te kopen (naast de Jura). En mijn eerste was een Domobar met veel defecten en daarmee een miskoop…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
L.N. schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:25:
[...]

Pavoni is wel zeer lastig wat betreft temperatuur, daar is een Silvia met wat moeite (temperatuur surfen) voorspelbaarder en met PID een klasse beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Boom schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:59:
Ik lijk toch een beetje de weg kwijt te raken, iemand eventueel advies?
Zou me wel beperken de machines met een 58mm portafilter. Dan vallen die goedkopere Lelit modellen af verwacht ik. Verder zou je eens kunnen informeren bij Kafko in Smilde, Redspresso in Rotterdam of CasaBarista ofzo. Dat zijn winkels die regulier onderhoud uitvoeren en ook regelmatig inruil modellen krijgen.

€300-500 lijkt me sowieso te weinig voor een upgrade, maar in de €550-700 prijsrange moet er wel een nette machine met recent onderhoud tussen zitten.

De mijne aan kunnen schaffen via het Koffiepraat forum. Een 4 jaar oud apparaat waarvan ik durf te stellen dat deze beter is dan toen die de fabriek verliet (paar upgrades, accessoires, regulier onderhoud etc). Een stuk voordeliger dan de volledige retailprijs maar goedkoop worden ze nooit, daarvoor is er simpelweg teveel vraag naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
defusion schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:58:
@Niekserr dat geluid is over het algemeen een indicatie dat je te diep zit. Zal vrijwel zeker je techniek zijn dus.
Genoeg YouTube filmpjes van te vinden met geluid ter indicatie hoe het moet (klinken)
cryptapix schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:15:
@Niekserr ik ben bang het laatste ;) Wel knap dat het je voor 1 kop wel lukt, want dat is doorgaans een stuk moeilijker dan 2 koppen. De melk warmt dan veel sneller op en je hebt dus veel minder tijd om je melk te stretchen. Misschien heb je daarmee gewoon geluk, want wat @defusion al zegt: het ligt waarschijnlijk aan je techniek. Melk schuimt op door het stoompijpje net onder het oppervlak te plaatsen. Je hoort dan ook het typische “sissende” geluid van lucht die in de melk wordt geblazen.
Morgen nog maar eens proberen dan! :+
RoosW schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:31:
[...]

De crema laag ligt meer aan de boon en de temperatuur als aan wat anders, ik heb normaal bij mijn diverse bonen (Het Hoofdkwartier, Keencoffee e.v.a.) een crema laag van pakweg 4 a 5 mm, net de laatste bonen van Brute Bonen weg gemalen, en deze geven een onwaarschijnlijk dikke crema, maar hoe hoger de temperatuur, hoe minder crema.
rond de 93c heb ik echt bijna 2cm crema in mijn kopje.
ik heb dat opgevoerd in stapjes tot uiteindelijk 98C koffie niet lekker meer (veel bitterstoffen) en 5 a 6 mm crema.
Dit kan makkelijk mijn 'go to' standaard boon worden, waren het niet dat ie verhipt moeilijk in te regelen valt. De smaak bevalt me wel prima..

Op verzoek van de dame in het huishouden ook maar eens melk opschuimen geprobeerd, moses kriebele wat een gedoe, en werkelijk, na veel gedoe, veel lawaai, veel klauwen bijna branden (vooral met het na stomen om de melk rommel uit de stoompijp te krijgen) nogthans een armzalig bakje opgewarmde melk met een schuimlaag van niets :(
En ik heb videos bekeken, maar dat is duidelijk niet hetzelfde als een goed resultaat krijgen.
Hmm zou er voor mijn ECM Giotto ook zo een 'wonder stoom wand' (zo een dik ding) zijn die het opschuimen makkelijker maakt?
Hmm, minder crema bij meer temperatuur? Het bevestigd wel mijn vermoeden dat mn silvia bizar heet koffie zet. Ik spoel hem sowieso al 5 seconden of zo door voor ik koffie zet (stoom komt er dan eerst ongeveer vanaf). Ik heb nu 1mm crema denk ik met bonen van Fascino (Italiano espressobonen dacht ik). Mijn espresso is naar mijn idee ook vaak erg overextracted. Misschien dat (omdat het een oudje is) de temp sensor wat minder goed contact maakt of iets.

Of het wordt toch ooit tijd voor PID... Wel leuk om weer aan het sleutelen te gaan, maar kost ook al snel tegen de €100...
L.N. schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:35:
[...]

Tja, dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken. Maar als je denkt dat je over een jaar of zo toch de overstap gaat maken, dan kun je het beter nu doen. Dan heb je er een jaar langer plezier van! Maar goed, ik heb ook jaren getwijfeld om een espressoapparaat te kopen (naast de Jura). En mijn eerste was een Domobar met veel defecten en daarmee een miskoop…..
Tja ik heb deze relatief goedkoop kunnen kopen en alles eraan vervangen. Bij elkaar was ik misschien €220 euro kwijt. Dan heb je het over: sierkapje, boilerpakking, steam wand opnieuw invetten, overdrukventiel reviseren, en de hele zetgroep reviseren met nieuwe douche etc.
Vond het erg leuk om te doen en heb stiekem (nog) geen zin om lang te zoeken naar een nieuw koopje :+ . Maarja, als ik het tegenkom kan het misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Niekserr schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:58:
Of het wordt toch ooit tijd voor PID... Wel leuk om weer aan het sleutelen te gaan, maar kost ook al snel tegen de €100...
Een PID is tegenwoordig best cheap via aliexpress te krijgen. Letterlijk een tientje ongeveer.

Heb zelf eens een PID-oven (voor het harden van staal) gemaakt. ik moest alleen een iets duurder model controller en temperatuursensor omdat ik boven de 1000°C moest kunnen meten, maar zelfs dat was alles bij elkaar < € 40.

Voor lagere temperaturen (alles tot 400 graden meen ik) is het iets goedkoper. Goedkoopste REX-C100 controller, relay (paar euro, wordt vaak in setjes geleverd met PID controller), temperatuursensor die geschikt is voor de silvia (zal ook de wereld niet kosten), en wat bedrading/klein grut. Zou me verbazen als je boven de € 30 komt.

Misschien wel iets meer moeite dan zo'n kant-en-klaar setje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
defusion schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:25:
[...]

Een PID is tegenwoordig best cheap via aliexpress te krijgen. Letterlijk een tientje ongeveer.

Heb zelf eens een PID-oven (voor het harden van staal) gemaakt. ik moest alleen een iets duurder model controller en temperatuursensor omdat ik boven de 1000°C moest kunnen meten, maar zelfs dat was alles bij elkaar < € 40.

Voor lagere temperaturen (alles tot 400 graden meen ik) is het iets goedkoper. Goedkoopste REX-C100 controller, relay (paar euro, wordt vaak in setjes geleverd met PID controller), temperatuursensor die geschikt is voor de silvia (zal ook de wereld niet kosten), en wat bedrading/klein grut. Zou me verbazen als je boven de € 30 komt.

Misschien wel iets meer moeite dan zo'n kant-en-klaar setje
Ja opzich heb ik ook wel ervaring met controllers, wat soldeerwerk en dat soort dingen. Het kant en klare setje sprak me ook met name meer aan eigenlijk omdat je dan een klein metalen doosje onder je silvia hangt ipv dat ik er zelf een prutje van maakt :+ . Maar misschien kan dat ook gewoon zelf, wordt die 3d printer nog eens nuttig gebruikt. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
ANdrode schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:08:
[...]

Pavoni is wel zeer lastig wat betreft temperatuur, daar is een Silvia met wat moeite (temperatuur surfen) voorspelbaarder en met PID een klasse beter.
Dat is waar. Ik heb er weinig last van, omdat ik er maar steeds 1 espresso zet. Maar voor andere gebruikers kan dat een probleem zijn. De beperkte boilerinhoud en combinatie met de afwezigheid van een waterreservoir kan ook een nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
TjalleK schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Ik heb dat met mijn Sette 30 gehad. Daar was het opgelost nadat ik de afstelring er nog een keer uitgehaald, opnieuw schoongemaakt en teruggeplaatst had.
Gedaan, vorige keer droog, nu ook met wasmiddel, goed laten drogen en nu vliegt het helemaal alle kanten op ;( Misschien maar een stap verder dan, en ook heel die binnenkant eruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zebby schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Gedaan, vorige keer droog, nu ook met wasmiddel, goed laten drogen en nu vliegt het helemaal alle kanten op ;( Misschien maar een stap verder dan, en ook heel die binnenkant eruit.
Tegen statische oplading is weinig te doen; je kan een folietje om het plastic deel doen en deze aan de behuizing plakken maar ik verwacht er weinig van.

Mijn tip (en IMHO het enige wat duurzaam werkt) is je single dose te sprayen met een beetje water, of door de achterkant van een theelepeltje in water te dopen en daarna tussen de espressobonen te laten zakken. Niet veel meer dan dat is nodig om de vochtigheid zo hoog te krijgen dat je geen statische lading meer hebt maar dat je niet allerlei rommel in je maler opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Interessant, meer koffieapparaten verkocht ivm Corona.
Het thuiswerken is hiervan de reden.
Is hier al eens genoemd maar de cijfers wijzen dit ook uit.
https://www.telegraaf.nl/...ters-gewild-in-coronajaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 13:31
Dit is iets voor https://tweakers.net/koffiezetapparaten/aanbod/

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 17-05-2021 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15:16
Mijn smaakpapillen beginnen zich eindelijk ook te ontwikkelen merk ik. Nu ik sinds 3 maanden fanatiek bezig ben met mijn Silvia en Eureka Mignon Specialita maler. In het begin vond ik het maar lastig om de verschillen tussen bonen te proeven. Ik maak voornamelijk americano's.

In het begin heb ik vele soorten van Fascino geprobeerd. Prima bonen, maar ik vond ze iets aan de donkere kant gebrand. Onlangs ontdekte ik een kleine brander (www.gebrand.nl) in de buurt (regio Apeldoorn) die twee keer per week brand. Bestellen kan via website of whatsapp. En dan zetten ze het klaar in een koffiekastje buiten. Geweldig, ik hou van dit soort kleine bedrijfjes en liefhebbers. Prijs +/- 16-17 euro per kilo gebrand.

Twee zakjes van 500gram geprobeerd.
1) Eerst de Washed Ethiopia Arabica Yrgacheffe Grade 1 Kochere. Damm die was lastig om maler goed afgesteld te krijgen. De maler moest bijna op zijn fijnst staan. Er zat maar weinig afstelling om mee te tunen. Iets fijner malen zorgde voor amper extractie. Iets minder fijn gaf een bakkie van 50 gram. :) Van de 500 gram heb ik een serieus deel van de bonen vermalen. Ook omdat gedurende de tijd de maler iets aangepast moest worden omdat de bonen iets aan de verse kant waren. MAAAAR. De kopjes die goed waren, waren ook echt top. Heerlijk volle smaak. Geweldige boon. Alleen dat finetunen staat me nog een beetje tegen.
2) Washed Indonesia East JavaArabica PTPN Estate Blawan. Deze boon had ik vrij snel goed afgesteld in de maler. Maar de smaak vind ik na wat spelen met de maler en doorlooptijd toch wat hol. Prima bak koffie maar tov de eerste boon geen winnaar. Misschien kwam het ook omdat ik vanmorgen begon met de laatste kop van Ethiopia bonen. Daarna overgegaan op deze boon en dat was wel een tegenvaller. Als espresso was deze boon trouwens prima. Hij verloor de smaak en body bij het maken van americano.

Nu eens kiezen wat nu te bestellen. Toch die lastige maar lekkere boon. Of 1 van de andere 1001 soorten. :)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ravhin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Mijn tip (en IMHO het enige wat duurzaam werkt) is je single dose te sprayen met een beetje water, of door de achterkant van een theelepeltje in water te dopen en daarna tussen de espressobonen te laten zakken. Niet veel meer dan dat is nodig om de vochtigheid zo hoog te krijgen dat je geen statische lading meer hebt maar dat je niet allerlei rommel in je maler opbouwt.
Yep, doe ik ook, werkt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ravhin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Tegen statische oplading is weinig te doen; je kan een folietje om het plastic deel doen en deze aan de behuizing plakken maar ik verwacht er weinig van.

Inderdaad druppel water erin helpt, maar dan moet ik steeds die top eraf schroeven, dat is mega irritant. Is sprayen in de container al genoeg? Ik heb nog wel ergens een flesje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

bebopper

I'm an absolute beginner...

cryptapix schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:15:
Bij lukt het voor 1 kopje ook een stuk beter als voor 2, maar heb ook het idee dat het kannetje nog verschil kan maken. Mijn 1 persoonskannnetje is dikker. Hiernaast ook zorgen dat je melk goed koud is. Heb ook redelijk wat moeten oefenen maar krijg er nu toch (voor zowel 1 en ook 2) mooi schuim uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
bebopper schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:15:
[...]

Bij lukt het voor 1 kopje ook een stuk beter als voor 2, maar heb ook het idee dat het kannetje nog verschil kan maken. Mijn 1 persoonskannnetje is dikker. Hiernaast ook zorgen dat je melk goed koud is. Heb ook redelijk wat moeten oefenen maar krijg er nu toch (voor zowel 1 en ook 2) mooi schuim uit :)
Je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken. Bij een dun kannetje warmt de melk sneller op dan bij een dikker kannetje. Maar als je hetzelfde kannetje in 2 verschillende formaten neemt, heb je bij het grotere formaat simpelweg wat meer tijd/room for error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@GAEvakYD De afstelling van die Specialita komt inderdaad heel precies. Bij mij ligt het punt dat de schijven elkaar raken net onder de 0 bij de 5. Vanaf daar heb je ongeveer 2 cijfers (van -1 tot +1) om fijn genoeg voor een espresso te malen. Beter zou zijn om de schaalverdeling x10 te hebben. Het verschil tussen te snel doorlopen en goed is nu maar 0.1 - 0.2.

Twijfel nog een beetje om de Specialita te houden (heb hem net een week) of toch voor een iets luxer model te gaan. Heb het idee dat de Specialita -ondanks dat het een mooi/degelijk/stil apparaat is met een fijne timer en bediening- maar nét goed genoeg is voor een fijne maling. Als je een beetje wilt spelen met verschillende bonen of een fijnere maling dat hij dan al snel tekort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Nu online

bebopper

cryptapix schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken. Bij een dun kannetje warmt de melk sneller op dan bij een dikker kannetje. Maar als je hetzelfde kannetje in 2 verschillende formaten neemt, heb je bij het grotere formaat simpelweg wat meer tijd/room for error.
Was ook niet mijn bedoeling om te vergelijken, snap dat dat niet gaat met 2 verschillende kannetjes. Maar het kannetje is wel iets om nog naar te kijken als het opschuimen je lastig afgaat, misschien gaat het bij de een met een dikker en bij de ander met een dunner kannetje beter. Is waarschijnlijk alleen wat meer in de marge, de grootste verbeteringen zullen eerder in de techniek van het omschuimen zitten. Theoretisch zou een dikker kannetje je dus wat meer tijd moeten geven om op te schuimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 15:18
Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:31:
@GAEvakYD De afstelling van die Specialita komt inderdaad heel precies. Bij mij ligt het punt dat de schijven elkaar raken net onder de 0 bij de 5. Vanaf daar heb je ongeveer 2 cijfers (van -1 tot +1) om fijn genoeg voor een espresso te malen. Beter zou zijn om de schaalverdeling x10 te hebben. Het verschil tussen te snel doorlopen en goed is nu maar 0.1 - 0.2.

Twijfel nog een beetje om de Specialita te houden (heb hem net een week) of toch voor een iets luxer model te gaan. Heb het idee dat de Specialita -ondanks dat het een mooi/degelijk/stil apparaat is met een fijne timer en bediening- maar nét goed genoeg is voor een fijne maling. Als je een beetje wilt spelen met verschillende bonen of een fijnere maling dat hij dan al snel tekort komt.
Hoeveel gram gebruik je per shot? Als je weinig gebruikt heb je natuurlijk een heel fijne instelling nodig. Ik heb zelf geen specialita maar had het idee dat hij redelijk veelzijdig was en goed voor espresso, maar mss kunnen andere specialita eigenaren daar iets over zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ik weeg 18gr af (+/- 0.1g) en de maler doet daar ook 18 seconden over wat ik vrij lang vind.

Misschien dat ik me van de week eens ga wagen aan het alignen van de maalschijven. Van wat ik gelezen heb verlangt vrijwel iedere maler met platte schijven enige correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Nu online

bebopper

NeoPhire schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:55:
Ik heb net de G-iota besteld vanuit Belgie, op de website homebarista.be. Het is de combinatie met de SSP schijven geworden :)

Zodra deze binnen is laat ik uiteraard weten wat de ervaringen zijn.
Heb je de G-iota al binnen??? Erg nieuwsgierig wat je ervaringen zijn, met name wat betreft de kwaliteit/stevigheid van de "blaasblag".
Eind deze maand hoort er ook zo'n G-Iota maler te komen zodat dat gedeelte van het proces ook wat makkelijker gaat. Nu nog leren melk schuimen!
Welke versie heb je besteld? Met normale, titanium, of SSP maalschijven (399/479/659 euro)? En waarom? :)

Levering staat nu op 3e week juni, wanneer heb jij em besteld?

Zoals het zich laat raden heb ik nog steeds geen knoop doorgehakt, maar wordt het nu toch eens tijd daarvoor :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
@Ypuh Vond zelf dit filmpje ook nuttig, wat traag maar wel informatief en geeft vertrouwen dat het erg simpel is: YouTube: Aligning A Flat Burr Coffee Grinder: The Right Way Is The Easy Way
Zeker de tip om de schijven met een verstelbare moersleutel te draaien ipv de motor vond ik nuttig. Heb me er verder nog niet aan gewaagd om dit ook te doen, misschien als ik m'n nieuwe grinder heb over enkele weken want het lijkt vrij makkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door SawaFish op 17-05-2021 15:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
bebopper schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Was ook niet mijn bedoeling om te vergelijken, snap dat dat niet gaat met 2 verschillende kannetjes. Maar het kannetje is wel iets om nog naar te kijken als het opschuimen je lastig afgaat, misschien gaat het bij de een met een dikker en bij de ander met een dunner kannetje beter. Is waarschijnlijk alleen wat meer in de marge, de grootste verbeteringen zullen eerder in de techniek van het omschuimen zitten. Theoretisch zou een dikker kannetje je dus wat meer tijd moeten geven om op te schuimen?
In theorie wel ja. Duurt immers langer voordat het kannetje opwarmt. Dat kan direct ook nadeel zijn; met een dunner kannetje voel je de warmte beter met je hand aan de buitenkant van het kannetje. Uiteindelijk zal het neerkomen op persoonlijke voorkeur en oefening. Belangrijkste is volgens mij dat je de hoeveelheid melk gebruikt waarvoor het kannetje bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
@bebopper Ik heb de normale versie (schijven) besteld van 399 euro. Laatste email werd levering eind mei genoemd (bij HomeBarista). Ik had 'm ~23 april ofzo besteld.

De meerwaarde van titanium schijven leek me nihil met thuisgebruik, dat is voornamelijk levensduur verlengen die toch al erg lang hoort te zijn. De meerwaarde van SSP van 260 euro vond ik twijfelachtig. Sure, ze zullen "beter" zijn, maar merk ik dat ook? Ik wil eerst de maler eens goed gebruiken en kijken of ik daar tevreden mee ben. Mijn inschatting is namelijk dat ik nog genoeg qua techniek kan verbeteren voordat ik de effecten van andere maalschijven echt kan waarderen. Je kan altijd nog SSP direct bestellen (link) als ze weer voorradig zijn en het uitlijnen (zijn net 2 video's gelinkt) kan je prima zelf als je dat leuk vind leek me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zebby schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:08:
[...]Inderdaad druppel water erin helpt, maar dan moet ik steeds die top eraf schroeven, dat is mega irritant. Is sprayen in de container al genoeg? Ik heb nog wel ergens een flesje staan.
Ik zou zelf niet in de container sproeien (afhankelijk hoeveel boontjes je in je hopper hebt zitten) want water bij de bonen is minder voor de kwaliteit over de tijd heen. Ik zou alleen de bonen benatten die je op dat moment gaat malen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik ben nog steeds een beetje aan het experimenteren (al een hele week ;)) met wat ik het lekkerste vind. Soms heb ik meer zin in een iets minder sterke koffie dan een dubbele espresso, maar vind ik een echte americano weer te slap.

Wat doen jullie wanneer je bijvoorbeeld 60ml uit 18gr koffie willen halen. Laat je dan het beste de koffie wat langer doorlopen dan de 25-30s die het duurt om tot 36gr te komen, of beter achteraf wat heet water toevoegen? In dat eerste geval krijg je misschien overextractie waardoor de koffie bitterder wordt?

@SawaFish Zat ook even te rekenen hoe lang die maalschijven mee zouden moeten gaan. Eureka geeft +/- 1000 kilo aan voor de Specialita. Dat is met 5 koppen koffie per dag ca. 30 jaar. Levensduur van schijven lijkt me dus niet iets om rekening mee te houden als thuisbarista.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:21:
Ik ben nog steeds een beetje aan het experimenteren (al een hele week ;)) met wat ik het lekkerste vind. Soms heb ik meer zin in een iets minder sterke koffie dan een dubbele espresso, maar vind ik een echte americano weer te slap.

Wat doen jullie wanneer je bijvoorbeeld 60ml uit 18gr koffie willen halen. Laat je dan het beste de koffie wat langer doorlopen dan de 25-30s die het duurt om tot 36gr te komen, of beter achteraf wat heet water toevoegen? In dat eerste geval krijg je misschien overextractie waardoor de koffie bitterder wordt?

@SawaFish Zat ook even te rekenen hoe lang die maalschijven mee zouden moeten gaan. Eureka geeft +/- 1000 kilo aan voor de Specialita. Dat is met 5 koppen koffie per dag ca. 30 jaar. Levensduur van schijven lijkt me dus niet iets om rekening mee te houden als thuisbarista.
Als je 60ml wil
Moet je wat grover malen zodat je die ook rond de 30sec eruit krijgt. Afhankelijk van je Maler kan je dit makkelijk doen en anders inderdaad heet water toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Ravhin schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:46:
[...]
Ik zou zelf niet in de container sproeien (afhankelijk hoeveel boontjes je in je hopper hebt zitten) want water bij de bonen is minder voor de kwaliteit over de tijd heen. Ik zou alleen de bonen benatten die je op dat moment gaat malen.
Ja, dan is de winst van het automatisch afwegen met die maler wel weg natuurlijk :+
Volgend weekend maar nog een stap meer uit elkaar it is. Dank voor de tip alsnog!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
vinpower schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:33:
[...]

Als je 60ml wil
Moet je wat grover malen zodat je die ook rond de 30sec eruit krijgt. Afhankelijk van je Maler kan je dit makkelijk doen en anders inderdaad heet water toevoegen.
Beetje heet/kokend water in je kopje en daar een espresso in zetten, dan hou je je crema.

Wij hebben ons filterapparaat weer van zolder gehaald. Lekker om af en toe gewoon een mok koffie te zetten (wel met de single blend's).

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 23:31

headout

Oi oi!

Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:21:
Eigenlijk beantwoord je vraag zelf al: 36 gr extractie op 18 gr koffie, en water bijvoegen. Ik zou niet met een andere maalstand gaan werken, om een langere doorloop te verkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dat is overigens ook een échte Americano; heet water in een kopje en daar dan een (dubbele) espresso op zetten. Die smaak is een stuk beter dan "oneindig lang" door je koffiebed extraheren. Er gaan dan allerlei nare smaakjes mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Een long black (eerst water dan espresso) of americano (eerst espresso dan water) lijkt mij ook fijner dan je maler bijstellen. De Specialita mist zoals hierboven beschreven een gemakkelijke afstelling om snel te switchen tussen verschillende manieren van koffie zetten.

@AppieR Ik ben ook zo iemand die af en toe gewoon zin heeft in een mok koffie i.p.v. alleen maar dubbele espresso's. Filterkoffie werkt alleen niet zo goed als éénkops koffie en/of vereist weer een aparte maler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hoewel ik alleen een specialita gewend ben betwijfel ik of je met een andere maler veel makkelijker kunt switchen. Espresso komt nu eenmaal best nauw qua maalgraad, als je dan gaat draaien moet het wel heel consistent zijn (in het terugzetten op de oude setting) wil je makkelijk tussen verschillende bonen kunnen switchen.
Je moet er ook rekening mee houden dat je wat retentie hebt in de oude setting/boon, dus doorlooptijd zal ook daardoor wat wisselen. Kortom: m.i. teveel gedoe, gewoon switchen als de zak op is. Desnoods 250gr zakjes dat het ook weer geen weken hoeft te duren.
(Ik herken het overigens wel, komende van nespresso en telkens een ander smaakje kunnen pakken, maar voor échte espresso gewoon niet handig)

Lungo's zou ik ook overslaan, dan maak je inderdaad gewoon een aangelengde espresso (americano/long black/whatever).
Cafe's waar je een echte lungo kunt krijgen zullen daar een aparte maler voor hebben afgesteld. Zelfde geldt voor verschillende soorten bonen/decaf.

Overigens: Eenkopsfilterkoffie = aeropress ;) Ideaal daarvoor.
Vereist inderdaad wel een losse (hand)maler, of alsnog klooien met switchen tussen maalstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Nu online

bebopper

Ypuh schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:30:
@AppieR Ik ben ook zo iemand die af en toe gewoon zin heeft in een mok koffie i.p.v. alleen maar dubbele espresso's. Filterkoffie werkt alleen niet zo goed als éénkops koffie en/of vereist weer een aparte maler.
Loop ook al een tijdje rond met filterkoffie plannen naast de bestaande espresso en heb eind vorige week een gloednieuwe Moccamaster op de kop weten te tikken tegen een hele mooie prijs. Nu nog het bonenmalen daarvoor... en daar komt dan de wens voor de G-iota om de hoek kijken. Ik heb iig het idee dat ik daarmee wel redelijk goed zal kunnen switchen tussen malen voor espresso en filter en door de single dosing ook niet tegen retentie aan zal lopen.
defusion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:52:
Hoewel ik alleen een specialita gewend ben betwijfel ik of je met een andere maler veel makkelijker kunt switchen. Espresso komt nu eenmaal best nauw qua maalgraad, als je dan gaat draaien moet het wel heel consistent zijn (in het terugzetten op de oude setting) wil je makkelijk tussen verschillende bonen kunnen switchen.
Je moet er ook rekening mee houden dat je wat retentie hebt in de oude setting/boon, dus doorlooptijd zal ook daardoor wat wisselen. Kortom: m.i. teveel gedoe, gewoon switchen als de zak op is. Desnoods 250gr zakjes dat het ook weer geen weken hoeft te duren.
Zie hierboven, ik heb de goede hoop dat met een G-iota als maler (of een andere single dose maler) wat makkelijker moet worden om te switchen tussen espresso en filter malen. Maar alleen de praktijk zal dat gaan uitwijzen waarschijnlijk. Oh ja... en daarvoor moet ik dan natuurlijk wel eerst de knoop doorhakken en een G-iota bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:55
Ik heb wissel zelf ook tussen French press en espresso, maar heb men oude maler (graef cm 800) gehouden voor groffere maalsels.
Men Specialita gebruik ik dan voor espresso. Zo altijd spelen met dat kleine knopje van de Eureka Mignons is idd niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:47
Na jarenlang nespresso (en daarop uitgekeken) sta ik op het punt een halfautomaat en bonenmaler aan te schaffen.

De automaat wordt een Lelit Mara X en voor de maler twijfel ik nog. Budget ca. 500-700 euro. Hierbinnen overweeg ik de Quamar M80e (verwacht ca 500 euro) of de Mazzer Mini Electronic A (wrs ca 650 euro). Wat zouden jullie doen en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Allebei niet, ik zou sowieso iets doserless met minimale retentie willen hebben. Zijn volgensmij allebei al wat oudere modellen ook, de laatste jaren is er een hoop beters én betaalbaarders op de markt gekomen voor thuisgebruik.

Eureka specialita (of atom ofzo als je perse meer wil uitgeven ;)), niche zero, of misschien zo'n g-iota (evt. met SSP maalschijven) waar nu ook wat aandacht naar uitgaat in dit topic. (De laatste 2 alleen als je gaat singledosen)

edit: De hieronder genoemde XL kende ik nog niet, maar 65mm maalschijven en zeer lage retentie (0,2gr zeggen ze). Lijkt mij inderdaad een hele mooie, net een stapje boven de specialita.

[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 18-05-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:30
bn12 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:34:
Na jarenlang nespresso (en daarop uitgekeken) sta ik op het punt een halfautomaat en bonenmaler aan te schaffen.

De automaat wordt een Lelit Mara X en voor de maler twijfel ik nog. Budget ca. 500-700 euro. Hierbinnen overweeg ik de Quamar M80e (verwacht ca 500 euro) of de Mazzer Mini Electronic A (wrs ca 650 euro). Wat zouden jullie doen en waarom?
Eureka Mignon XL, beter krijg je mijnziens niet in deze prijsklasse atm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
Zo, ik krijg nu drinkbare filter koffie uit m'n donker gebrande bonen.
Thuis heb ik een quooker, dus ik maak m'n koffie met heel heet water. Voor de Bloom fase gebruik ik nog steeds water direct van de quooker, maar daarna doe ik nog wat koud water in m'n schenkkan. Hierdoor is het water minder warm en is m'n koffie een stuk lekkerder.
Ik kan de aanschaf van andere bonen nog even uitstellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:14

bert pit

asdasd

@bn12
Ik heb de eerste Eureka Atom (circa 5 jaar oud). Gekocht destijds bij van Pommeren. Goed advies gekregen en hij was een paar tientjes duurder dan op het internet. Er ging een pak koffie open, er werd gemalen, ik zag direct het resultaat en de mogelijkheden van de diverse malers.

Hoewel ik daar niet in de buurt woon was het de reis waard. Volgens mij stroomt er bij die gasten koffie door de aderen ;) Ofwel ga naar een specialist, leg je wensen voor en laat je goed adviseren.

[ Voor 40% gewijzigd door bert pit op 18-05-2021 09:56 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bebopper
  • Nu online

bebopper

Kon me niet meer inhouden en de bestelling is geplaatst, een witte G-iota met de normale schijven, stond bij dat ze op voorraad zijn dus begin nu natuurlijk te hopen dat ie deze week nog binnenkomt :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:14

bert pit

asdasd

[...]

Druk: Als je de druk hoger instelt, krijg je een snellere doorloop. Het is dus van belang om dan ook je maalsel fijner te maken, zodat bij de hogere druk de doorloop weer uitkomt op 20 / 25 seconden bij de juiste hoeveelheid espresso. Ook de bonen kunnen verschil maken.

Opschuimen: Ik heb ook meer moeite met twee koppen. Het heeft me destijds ook even moeite gekost om het perfect te krijgen. Ik haal het beste resultaat met houdbare volle melk (vreemd genoeg).
Bij mij werkt dit het beste:

- Uitblazen om water uit de stoompijp te verwijderen.

- De stoompijp net onder het oppervlak zetten zodat je zsm een kolkje krijgt. Dit geeft in de eerste seconden soms wat grotere bellen maar dat geeft niet het moet zsm in beweging komen.

- Als alles draait hou je hem net onder het oppervlak en hou de beweging er in. Je ziet het dikke schuim omhoog komen en de stoompijp gaat mee omhoog. Zie je alleen grote bellen dan zit je net te hoog.

- Je rechterhand zit onder het kannetje, op het moment dat de melk goed warm is (zoals wanneer je je handen wast onder een hete kraan) dan stop je. Het je voldoende schuim maar is het niet warm genoeg: stretchen door de stoompijp naar onderen te bewegen. Maak je het te heet met stretchen dan wordt het hete dunne melk met grote bellen.

- Nu een paar keer kloppen om de grote luchtbellen eruit te krijgen en belangrijk: blijven walsen totdat je het inschenkt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
bebopper schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:08:
Kon me niet meer inhouden en de bestelling is geplaatst, een witte G-iota met de normale schijven, stond bij dat ze op voorraad zijn dus begin nu natuurlijk te hopen dat ie deze week nog binnenkomt :D
Ha die grap ben ik ook in getrapt met mijn enthousiasme. Dat op voorraad zijn betekent geloof ik dat ze nog 'voorraad' binnen de huidige pre-order hebben, maar het blijft de pre-order. Het staat ook nog dikgedrukt bovenaan de omschrijving, maar tegelijkertijd zijn ze wel voorradig ja 8)7 Had ze na een week ook al een mailtje gestuurd waarom mijn 'op voorraad' maler niet verzonden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Nu online

bebopper

SawaFish schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:38:
[...]

Ha die grap ben ik ook in getrapt met mijn enthousiasme. Dat op voorraad zijn betekent geloof ik dat ze nog 'voorraad' binnen de huidige pre-order hebben, maar het blijft de pre-order. Het staat ook nog dikgedrukt bovenaan de omschrijving, maar tegelijkertijd zijn ze wel voorradig ja 8)7 Had ze na een week ook al een mailtje gestuurd waarom mijn 'op voorraad' maler niet verzonden was.
LOL, ik probeerde mijn eigen enthousiasme al te temperen. Inderdaad omdat er ook duidelijk dikgedrukt in de omschrijving pre-order staat. Maar goed, dan gewoon nog een maand geduld hebben maar.

Betekend dan wel dat ze een behoorlijke zwik van die dingen besteld hebben, want als je een beetje door de verschillende kleuren en types heenklikt hebben ze overal wel voorraad staan variërend van ~15 tot 70+ voor de zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
bebopper schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:08:
Ik zit het ook te overwegen (een rode dan wel) echter, wordt het bedrag direct afgeschreven (gezien het pre-orders betreft) of zodra ze gaan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@RoosW Direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Mooi, niet zo vervelend als maanden later ineens een financiele verrassing die je volledig vergeten was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RoosW schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:43:
Mooi, niet zo vervelend als maanden later ineens een financiele verrassing die je volledig vergeten was ;)
Ik zou dat eerder niet mooi noemen. Het volledige risico ligt nu bij de klant. Probeer je geld maar eens terug te halen als de levering uitblijft/vertraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Ik zou dat eerder niet mooi noemen. Het volledige risico ligt nu bij de klant. Probeer je geld maar eens terug te halen als de levering uitblijft/vertraagd is.
Credit Card.. Spul is dan meteen ook verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 16:28
Iemand die snapt waarom het stoomtipje van een Rancilio niet past op een BZ10? Het is hetzelfde schroefdraad, maar hij wil niet verder erop dan op de bovenste foto. Op de onderste foto is het schroefdraad + originele stoomtipje te zien.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RoosW schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Credit Card.. Spul is dan meteen ook verzekerd.
Dan heb je toch hetzelfde ‘probleem’? Ik krijg regelmatig een credit card rekening een maand later en dat ik dan denk “oh shit, dat had ik ook nog gekocht ja” :+

En dekt de credit card verzekering echt het geval dat jij wil annuleren maar de webshop niet meewerkt? Dat wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Dat misschien niet, maar wel op niet leverende bedrijven. En die cc loopt wel een maand achter, maar dat bomt niet zo, als ze pas bij levering afschrijven (ergens juli vermoed ik) loopt augustus de rekening pas binnen dat houd mijn oude grijze massa niet bij ;)
Afzeggen doe ik niet, ben banger voor niet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
nino_070 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:44:
Iemand die snapt waarom het stoomtipje van een Rancilio niet past op een BZ10? Het is hetzelfde schroefdraad, maar hij wil niet verder erop dan op de bovenste foto. Op de onderste foto is het schroefdraad + originele stoomtipje te zien.

***members only***
Schroefdraad te lang?

Is dat de één gat tip? Als ie bij jou niet past
wil ik hem wel van je overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
Het is niet hetzelfde schroefdraad denk ik.
Heel veel leidingen bij Bezzera hebben ander schroefdraad dan metrisch. Zelfde diameter maar niet dezelfde spoed. Zou me niks verbazen als dat bij de stoomtip ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 16:28
RoosW schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:26:
[...]

Schroefdraad te lang?

Is dat de één gat tip? Als ie bij jou niet past
wil ik hem wel van je overnemen.
Het is inderdaad de ééngatstip. Heb hem besteld bij Van Pommeren, maar wil hem best doorsturen hoor voor een postzegeltje is goedkoper dan via hen. Stuur maar DM als je wilt.
Teus.espresso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:31:
Het is niet hetzelfde schroefdraad denk ik.
Heel veel leidingen bij Bezzera hebben ander schroefdraad dan metrisch. Zelfde diameter maar niet dezelfde spoed. Zou me niks verbazen als dat bij de stoomtip ook zo is.
Ik had het Bezzera schroefdraad opgemeten en dacht dat dit 1/8” was. Hoe kan de spoed anders zijn, maar het Rancilio tipje er toch voor 80% opdraaien?
Pagina: 1 ... 83 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1