Ik zet Aeropress altijd met ~16gr/200ml, zoveel gram koffie past er namelijk in de Aeropress maatschep dus dat is mooi makkelijk. Heb geen olie op de koffie drijven dan maar het is wel aardig sterk.
Heb nu 2 dagen m'n nieuwe espresso machine in bezit en ben er erg blij mee! Ik zat eerst aan een single boiler model met PID en e61 te denken omdat ik nooit melk schuim. Overwoog de Bezzera Unica PID, 969.coffee Elba mini solo en ECM classika PID. maar toen bedacht ik me dat ik misschien nooit melk schuim omdat ik dat met m'n Europiccola niet zo goed kan. M'n partner drinkt dagelijks twee kokosmelk cappucino's en zelf houd ik soms ook wel van een cortado. Zodoende heb ik met wat 'fear of missing out' toch een HX gekozen, de Lelit Mara X. Vond de toevoeging van de PID op de afvoer van de zetgroep wel een mooie vooruitgang waarmee je toch simpel enkele controle over de temperatuur in de zetgroep krijgt, en alles bij deze machine werkt gewoon standaard goed zonder (lange) flushes etcetera.
Heb trouwens de machine bij coffeefriend.nl besteld, had wel door dat dat een wat goedkopere site was maar had niet door dat dit dus uit Letland verstuurt word, en de customer service in Ierland zit. Als ik dat van tevoren had geweten had ik misschien toch net iets meer betaald om een lokaal bedrijf te steunen.
Ben er tot nu toe erg tevreden mee, had snel wat Starbucks 'blonde' roast van de AH gehaald omdat de lokale branderijen pas vandaag weer open waren en ik geen bonen over had om af te stellen. Moet zeggen dat nu alle variabelen een stuk constanter zijn dan bij de Europiccola het veel makkelijker/leuker is om dose/grindsize/tamping/temperatuur te tweaken en te zien wat de impact is. Merk ook duidelijk dat ik eerder inderdaad altijd een te hete zetgroep had wat de smaak niet ten goede kwam. Heb al enkele espresso's gemaakt waar of de romigheid/mondgevoel top was, of de smaak top, nu nog beide
Eind deze maand hoort er ook zo'n G-Iota maler te komen zodat dat gedeelte van het proces ook wat makkelijker gaat. Nu nog leren melk schuimen!
Nog wat dingen waar ik tegen aan loop:
- Als ik de temperatuur omhoog gooi (~91 naar ~93 graden) hoort de doorlooptijd dan de veranderen? Had zelf verwacht van niet maar het gebeurde wel (wat natuurlijk ook aan iets anders kan liggen).
- Hoe schuimen jullie melk op voor een enkel cappucino of cortado? Ik gebruik nu een klein kannetje met max. 100ml melk maar dat maakt het niet makkelijker heb ik het idee.
Anyway, lang bericht maar iedereen nog bedankt voor de input bij het helpen maken van m'n keuze!