Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 84 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22:58
Nu ook met fijne kopjes en weegschaal. Het lukt inmiddels al aardig -na 3 ochtenden afstellen/uitproberen- om redelijk consistent lekkere espresso's en cappuccino's te produceren. Erg blij mee :).

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-06 14:32
Ypuh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:32:
Nu ook met fijne kopjes en weegschaal. Het lukt inmiddels al aardig -na 3 ochtenden afstellen/uitproberen- om redelijk consistent lekkere espresso's en cappuccino's te produceren. Erg blij mee :).
Welke kopjes zijn dat? Vind ze mooi... moet ook nog beginnen met alles aan te kopen, Lunar heb ik al... Niche Zero in bestelling (Juli) en als ik een weekje verlof neem ga ik eens gaan informeren voor Lelit Bianca of Profitec 600 Pro..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ypuh
RigolleM schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:46:
[...]

Welke kopjes zijn dat? Vind ze mooi... moet ook nog beginnen met alles aan te kopen, Lunar heb ik al... Niche Zero in bestelling (Juli) en als ik een weekje verlof neem ga ik eens gaan informeren voor Lelit Bianca of Profitec 600 Pro..
Ik had geen zin er nog een hele studie van te maken (waar het uiteraard wel weer op uitdraaide). Wist wel dat ik graag zware/degelijke kopjes wou en liefst ook een set dat als er eentje stuk valt, je later nog een los kopje bij kunt bestellen. Kwam daarmee op twee merken uit; Acme en Loveramics. Uiteindelijk op basis van deze post maar voor de Acme gekozen en verder niet te lang over nagedacht.

De Loveramics had ik o.a. bij Coffeefriend voor een redelijke prijs gevonden en zelf de Acme besteld bij BaristaServies.nl. Je hebt ze in verschillende kleuren, uitvoeringen (o.a. Egg en Tullip) en maten (70/150/170/190/230 ml etc). Er zijn vast net iets goedkopere merken (d'Ancap, IPA, Nuova Point) die niet veel onderdoen, maar die zijn dan vaak ook iets lichter en vooral wit. Ik ben voor de espresso (70ml) en cappuccino (190ml) varianten gegaan. Een tussenmaatje voor americano's (150ml) zou ook nog wel fijn zijn.

• YellowCube
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-06 14:36

YellowCube

Wait...what?

Magicw00b schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:41:
[...]

Eureka Mignon XL, beter krijg je mijnziens niet in deze prijsklasse atm.
vraag voor jou en andere mensen die een Mignon hebben staan.
Ik vind de houder van de portafilter echt een onding.
Op de een of andere manier blijft de portafilter er niet goed op staan. Het ding draait altijd tijdens het malen naar links of naar rechts (en als je 'm niet vasthoudt, dan valt hij er op een bepaald moment af)
Ook de hoogte blijft niet gelijk. Je kunt het kleine schroefje op de houder aandraaien, maar na een tijdje zit het weer gewoon los en hangt je portafilter op half 7.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• SpeedyDH
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Weet niet of het bij de XL anders is (ik heb specialita) maar ik heb het eraf gehaald. Ik hou de houder er gewoon onder.... bij mij zat alles in de weg :)

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:35
Hier ook Specialita ervaring: De houder zit er wel op, maar ik houd ook de filterhouder gewoon vast...hij maalt in kleine 10 seconden dat bakje vol....die tijd offer ik wel op met vast houden..want handen los en 8 seconden wat anders kunnen doen voelt niet als grote winst...en inderdaad het filterhouder draait wat rondjes afhankelijk van hoe rond je filterhouder van onderen is.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Ypuh
Meer mensen die gebruik maken van zo'n aluminium opvang/opzet stuk? Mijn ervaring is dat het fijn werkt, ook om vervolgens met een paperclip o.i.d. de koffie goed te verdelen. Enige nadeel is dat hij niet blijft zitten in je PF houder (Specialita).

Nomad schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:46:
Hier ook Specialita ervaring: De houder zit er wel op, maar ik houd ook de filterhouder gewoon vast...hij maalt in kleine 10 seconden dat bakje vol....die tijd offer ik wel op met vast houden..want handen los en 8 seconden wat anders kunnen doen voelt niet als grote winst...
Mijn Specialita doet er toch al snel 17-18s over om tot 18g te komen. Heb hem open gehad en de schijven afgesteld, maar dat heeft geen verschil gemaakt.

Twijfel nog een beetje of ik er nou wel zo tevreden mee ben. Het is een mooie en compacte machine die niet teveel geluid maakt. Het maalsel en de smaak lijken ook wel goed te zijn als je goede bonen gebruikt, dus misschien maar gewoon accepteren dat het wat langer duurt. Misschien dat ik hem later wel een keer op Marktplaats zet en dan upgrade naar de XL of tegen die tijd andere wensen heb. Het scheelt dat ze vrij populair/gewild zijn.

[Voor 58% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2021 21:04]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-06 17:00
Ypuh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:18:
Meer mensen die gebruik maken van zo'n aluminium opvang/opzet stuk? Mijn ervaring is dat het fijn werkt, ook om vervolgens met een paperclip o.i.d. de koffie goed te verdelen. Enige nadeel is dat hij niet blijft zitten in je PF houder (Specialita).

[Afbeelding]
Je hebt ook een magnetische versie die mss wel blijft zitten?

Verder, mooie 'fijne' koffie op dat plaatje :D.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:40

Qwerty-273

Meukposter

Heeft er iemand een idee waarmee Wacaco gaat komen als nieuw product? Op deze pagina plaatsen ze om de zoveel dagen een nieuwe teaser. Dit wordt hun derde draagbare espresso 'machine' en het eerste grootste verschil is dat er niet langer 8gr koffie in gaat maar 18gr in een rvs-bakje. Al kon je bij de Nanopresso wel de Barista Kit er bij nemen met bakjes voor 16gr koffie.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

• Magicw00b
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:46
YellowCube schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:21:
[...]

Op de een of andere manier blijft de portafilter er niet goed op staan. Het ding draait altijd tijdens het malen naar links of naar rechts (en als je 'm niet vasthoudt, dan valt hij er op een bepaald moment af)
Ook de hoogte blijft niet gelijk. Je kunt het kleine schroefje op de houder aandraaien, maar na een tijdje zit het weer gewoon los en hangt je portafilter op half 7.
Bij de XL hebben ze de houder voorzien van een rubberen bovenkant
Ik heb nog niet eerder gehoord dat het schroefje los trilt. Een drupje loctite zou daarin een oplossing kunnen bieden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 12-06 14:36

YellowCube

Wait...what?

Magicw00b schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:33:
[...]

Bij de XL hebben ze de houder voorzien van een rubberen bovenkant
Ik heb nog niet eerder gehoord dat het schroefje los trilt. Een drupje loctite zou daarin een oplossing kunnen bieden.

[Afbeelding]
een rubber bovenkant is zelf nog wel te klussen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• AppieR
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:45
Hercul3s schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Je hebt ook een magnetische versie die mss wel blijft zitten?

Verder, mooie 'fijne' koffie op dat plaatje :D.
Heb ik, maar dan trek je steeds de filter uit de filterhouder als je de funnel wil verwijderen...

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 23:22
AppieR schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:41:
[...]

Heb ik, maar dan trek je steeds de filter uit de filterhouder als je de funnel wil verwijderen...
Dan zou ik de ring van je filterhouder eens vervangen. De filters zitten toch muurvast in zo'n houder, dat trekt zo'n magneet toch niet los..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
Ypuh schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:18:

[Afbeelding]

[...]

Mijn Specialita doet er toch al snel 17-18s over om tot 18g te komen. Heb hem open gehad en de schijven afgesteld, maar dat heeft geen verschil gemaakt.
Mijn stond (het is nu verkocht) op 12 seconden, maar ik deed aan single dose...als de hopper vol zou zijn zou ik zeker minder dan 10 seconden hoeven malen, maar met 12 seconden maler kon hij ook inclusief popcornen van de laatste bonen alles weg gemaald krijgen.

Zou ik op tijd malen met een volle hopper, dan denk ik dat 7 a 8 seconden meer dan genoeg zouden zijn geweest.

• Ypuh
Lees ook verschillende afstellingen van de Specialita; sommigen hebben vanaf het nulpunt de afstelknop een volle slag gedraaid. Bij mij is dat ongeveer 1-2 punten (nog geen kwart slag). Met een volle slag haal ik die maaltijd van 10s ook wel, maar dan loopt de koffie er vanaf de eerste drup ook in <10 seconden door heen.

Zo heel veel kun je verder niet afstellen aan de espresso machine toch? Temperatuur van de zetgroep is ca. 90 graden, druk is keurig afgesteld op 9 bar en heb nu 3 verschillende bonen geprobeerd (allen aan de donkere kant) waarvan de meeste recente eergister gebrand zijn. Ze lijken allemaal een beetje rond de zelfde maal-/doorlooptijd uit te komen (ca. 17-18s malen voor 18g en een doorloop van ca. 25s).

Smaak is zoals gezegd goed en redelijk consistent, maar opvallend dat mijn Specialita er dan bijna 2x zo lang over doet? Ben overigens niet de enige las ik.

Specs geven overigens 1.2-1.8g/s aan (bij 18s zou dat 21-32g op moeten leveren).

[Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2021 21:29]

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:38
@Ypuh zit je zo erg met die maaltijden? Er zijn al wat meer maaltijden gedeeld in dit topic en het loopt inderdaad uiteen. Om het nog leuker te maken: ik heb de maler van @Nomad overgenomen en waar de maler er op zijn aanrecht 12 seconden over deed om 17-18 gram te malen, doet die maler er op mijn aanrecht 14-15 seconden over (single dosing). Beetje flauw. Ik haalde die 12 seconden ook, totdat de bonen die ik van Nomad meekreeg op waren :+ Het ligt dus gewoon aan de bonen en maalgraad.

• Ypuh
@cryptapix Njah, een beetje wel. Als ik naar deze kijk lijkt het wel een tsunami aan koffie die er uit vliegt:

Er zijn mensen die €300+ meer betalen voor de Mignon XL vanwege de kortere maaltijd, dan is het toch een beetje vreemd dat die van mij buiten de specs valt. Belangrijker; de koffie hint nog naar een licht zure smaak, maar de afstelling staat al op praktisch nul. Er is dus niet echt speelruimte meer om nóg fijner te gaan.

De machine is nu nog praktisch nieuw. Dan loont het om nog een keer goed naar de afstelling of eventueel garantie te kijken.

[Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2021 21:56]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cryptapix
@Ypuh het is lastig appels met appels vergelijken bij dat soort filmpjes. Je weet niet hoe die koffie het vervolgens doet in de machine, laat staan jouw machine. Wat ook nog verschil maakt is hoe je de doorlooptijd meet. Is dat vanaf dat je de pomp aanzet, of vanaf de eerste druppels koffie. En tot slot, de bonen in de hopper geven een belangrijk gewicht op de te malen bonen. Bij single dosing duurt het sowieso langer omdat er tegen het einde altijd wel een boontje (of 2) niet gemalen wil worden en een paar keer omhoog springt.

Edit: wat ik wil zeggen is, staat je niet blind op maaltijden maar focus op resultaat/smaak. Het kan trouwens ook zijn dat de espresso uit jouw bonen een licht zuurtje hoort te hebben.

[Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 19-05-2021 22:05]

• Ypuh
Thanks voor het meedenken in ieder geval. Ik heb een mailtje gestuurd naar de webshop (gekocht in DE). De koffie smaakt op zich prima en verwacht dat er voorlopig meer te winnen valt in de andere variabelen. Misschien moet de grinder ook gewoon eerst een paar kilo bonen malen voor hij op z'n best is. Geen reden tot paniek in ieder geval en als ik me er aan ga storen dan gaat hij gewoon retour of op Markplaats (kan geen defect ontdekken).

Edit: Blijkt dat er in dec/jan een matige batch geproduceerd is en dat het vanaf serienummer PH00121... opgelost zou moeten zijn. Laat de mijne nou net een serienummer van PH00120 hebben.

[Voor 25% gewijzigd door Ypuh op 19-05-2021 22:16]

• Nomad
cryptapix schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:46:
@Ypuh zit je zo erg met die maaltijden? Er zijn al wat meer maaltijden gedeeld in dit topic en het loopt inderdaad uiteen. Om het nog leuker te maken: ik heb de maler van @Nomad overgenomen en waar de maler er op zijn aanrecht 12 seconden over deed om 17-18 gram te malen, doet die maler er op mijn aanrecht 14-15 seconden over (single dosing). Beetje flauw. Ik haalde die 12 seconden ook, totdat de bonen die ik van Nomad meekreeg op waren :+ Het ligt dus gewoon aan de bonen en maalgraad.
Haha, die toevoeging wist ik dan weer niet dat andere koffie toch wel fijner moet en dus langzamer maalt. Jij single-dosed ook denk ik standaard?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:26
Het lijkt me dat met single dosen de maaltijd (tijdsduur) langer is, omdat er minder druk (zwaartekracht) vanuit het bonenreservoir is.

• cryptapix
Nomad schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:02:
[...]

Haha, die toevoeging wist ik dan weer niet dat andere koffie toch wel fijner moet en dus langzamer maalt. Jij single-dosed ook denk ik standaard?
Ik single-dose ook ja. Toen ik de maler bij jou meenam stond de maalgraad rond de 1.5. Daarna ben ik overgeschakeld op deze bonen en moest de maalgraad richting de 0 om de extractieratio rond de 1:2 te houden met een doorlooptijd van 25 sec. Maaltijd is rond de 14-15 sec maar ik merk wel dat de laatste 2-3 seconden vooral wachten op de laatste boon is ;)

Inmiddels gebruik ik deze bonen en staat de maalgraad nog altijd vlakbij de 0 en de maaltijd is ook 14-15 sec. De ratio is echter 1:3 met een doorlooptijd van 25 sec. Dat is ook precies het advies van de brander voor deze bonen, maar dat betekent dus als ik daar ook 1:2 mee zou willen halen ik nog fijner zou moeten malen.

Die cijfers voor maalgraad zeggen volgens mij trouwens niet alles. Ik las op HB of reddit ofzo dat als je de stand op 1 zet, dan naar 5 draait en dan terug naar 1, dat je niet exact dezelfde maalgraad (meer) hebt. Geen idee hoe het precies zit, maar het zou telkens een beetje “opschuiven”?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RigolleM
cryptapix schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:16:
[...]
Maaltijd is rond de 14-15 sec maar ik merk wel dat de laatste 2-3 seconden vooral wachten op de laatste boon is ;)
Dat fenomeen noemen ze 'popcorning' en heeft ook invloed op de kwaliteit van uw maalsel. Ik kende dit ook niet tot ik het YT filmpje zag van James Hoffmann over zijn Niche Zero test. Ondertussen heeft Niche hiervoor een oplossing, en wellicht zullen er voor andere merken/modellen ook wel third party oplossingen bestaan voor degenen die single dosen met hoppers.

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:52
Hoe langer ik met de Eureka molentjes werk, hoe minder fijn ik ze vind in vergelijking met andere molens.
Timer functie is niet heel consistent of het komt door klontering van de maling, de molen sproeit in de rond bij de uitloop. Dat laatste zou niet zo erg zijn als de hoogte waar je de filterdrager houdt tot de uitloop niet zo groot zou zijn.
Ik zie wel dat de verstelling van de maalgraad en retentie plus punten zijn van deze molen maar ik zal blij zijn als er weer iets anders komt te staan hier. Doe mij maar een Macap molen. Vind ik afgezien van de maalgraad instelling vele malen fijner werken.
Ik ben meer van de lets-go maak espresso. Ben niet aan het single dosen en drink genoeg koffie om me geen zorgen te maken over retentie (de eerste koffie gooi ik gewoon weg in de oochtend). Bij die werkwijze is deze molen maar matig geschikt. En ja ik zie allemaal tips van jullie om er beter mee te werken maar dat zijn lap middelen die ik bij een aantal andere molen gewoon niet nodig heb.

• m4yall
  • Registratie: juni 2004
AppieR schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:41:
[...]

Heb ik hier geen last van. Zo’n magnetisch ding gekocht (barista space) en de filter zit vast genoeg in de houder (Lelit Bianca). Ding is er zo af ook omdat de magneten niet al te sterk zijn.

Had hem gekocht omdat een bepaalde boon er een bende van maakte. Die kwam wat heftig richting de filterhouder op de een of andere manier. Nu weer met Honduras van Brandzaak aan de slag en is het prima te doen zonder.

Ik had ook laat van een draaiende filterhouder in de specialita. Na een schoonmaak rondje de houder opnieuw ingesteld en nu zit ie in 80-90% van de makingen strak zonder te draaien.

Die oplossing met rubber hierboven van de XL is wellicht nog wel te cheffen op de anderen en kan zomaar nog iets schelen als je er veel last van hebt.

• AppieR
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:45
vinpower schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:33:
[...]

Dan zou ik de ring van je filterhouder eens vervangen. De filters zitten toch muurvast in zo'n houder, dat trekt zo'n magneet toch niet los..
Met mijn nieuwe naked filterhouder heb ik er ook geen last meer van, dus denk dat je gelijk hebt.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11-06 12:43

Ravhin

no <root>...

Teus.shira schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:20:
Hoe langer ik met de Eureka molentjes werk, hoe minder fijn ik ze vind in vergelijking met andere molens.
Hoe meer ik lees over de Eureka's, hoe blijer ik word van mijn Niche Zero O+ De workflow is fijn, geen retentie en prima consistent resultaat.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Ypuh
@Ravhin Alleen zijn die niet te koop ;).

Heb verder ook weinig interesse in single dosing wat de Niche lastig maakt te vergelijken.

[Voor 45% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2021 10:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:39:
@Ravhin Alleen zijn die niet te koop ;).

Heb verder ook weinig interesse in single dosing wat de Niche lastig maakt te vergelijken.
Ik ben daarnaast ook nog wel gevoelig voor looks. Naast mijn blinkend, rechthoekig en chromen espressoapparaat staat de eveneens blinkende, rechthoekige en chromen specialita naar mijn mening een stuk beter dan de ietwat vrouwelijk gevormde niche zero die ook nog een kleur heeft waar ik niet blij van word.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RigolleM
Nochtans ééntje besteld dinsdag om 20u00 en 5' later kon ik hem nog bestellen. Halfuurtje later enkel nog de zwarte, en 45 minuten later alles uitverkocht. Ging minder snel dan de vorige keren, waar ik 5' te laat was en alles al weg was.

• Ypuh
@RigolleM Ze staan nu voor ~€1.200 te koop op Marktplaats, eentje met levering in juni :')

[Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2021 11:26]

• RigolleM
Ypuh schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:25:
@RigolleM Ze staan nu voor ~€1.200 te koop op Marktplaats, eentje met levering in juni :')
Heb die gewoon aan £ 499 gekocht, omgerekend incl. verzending, inklarings- en duanekosten denk ik zo'n € 730 te zullen betalen.

De Specialita was het alternatief mocht het deze keer ook niet gelukt zijn, maar dan wel in het zwart, want die chrome versie... :F

• Ypuh
Ik neig er naar om die van mij te retourneren voor garantie. Vind 18 seconden gewoon te lang duren en dat je de maalschijven vrijwel dicht zetten moet om fijn genoeg te malen -met klonteren als gevolg- biedt ook weinig speelruimte voor de toekomst met andere bonen.

Mogelijk dat dit opgelost kan worden door nieuwe maalschijven, maar anders zet ik hem op Marktplaats en ga ik voor de Mignon XL. De 65mm schijven zouden voor een snellere en consistentere maling moeten zorgen, zonder dat het apparaat veel groter/luidruchtiger wordt.

[Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 20-05-2021 11:41]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Shyne
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10-06 17:15
YellowCube schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:21:
[...]

Ik heb de XL en hier geen problemen mee . Het is wel zo dat de houder iets anders is dan de normale specialita . Op de XL zit een schuimplakker waarmee je houder goed op zijn plek blijft zitten .

Ik heb zelf overigens nooit de specialita gehad maar de XL vind ik erg snel ( en stil ) ik zit meestal tussen de 5 a 5.5 seconden voor een dubbele espresso.

[Voor 25% gewijzigd door Shyne op 20-05-2021 16:54. Reden: nu met plaatje]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 01:09

Kraz

Saving the world

Ik kwam deze tegen op de Youtubez.
De man in kwestie koopt defecte apparatuur of speelgoed van internet en probeert deze te repareren.
Deze keer heeft hij een defect Nespresso apparaat gekocht.

De binnenkant van het apparaat is volledig volgestopt met plastic. :+
Leuk om te zien hoe kleine, defecte onderdelen ervoor (kunnen) zorgen dat het volledige apparaat wordt weggegooid.

[Voor 23% gewijzigd door Kraz op 21-05-2021 08:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23:45
Hi, ik heb nu een tijd de La San Marco 97, op zich een prima molen (83mm schijven) waar ik zelfs al nieuwe schijven voor heb liggen (maar nog heb afgezien van installatie ivm langzaam steed lastiger wordende Parkinson), maar ben me toch een beetje aan het oriënteren op een mogelijk andere molen.
Ik heb lang en hard nagedacht, single dosing hmm, elke keer 18 gr bonen afwegen breekt de routine wel een beetje.
Welke kant op moet ik denken voor een betere machine als de LSM?
Met hopper, zonder doser, helaas zij de machines die de output daadwerkelijk wegen of veeeeeeel te duur, of gewoon niet betrouwbaar genoeg (Barazta Sette) en die genoemde vooral veel te veel plastic fantastic.
Als ik al ga single dosen dan word het de G-Iota, met standaard schijven.
Als ik verder ga met het type dat ik nu heb, dan loop ik dus een beetje vast.
Al neig ik dan richting de Eureka Atom oid.
Het grootste probleem is dat ik geen vergelijkende testen kan vinden van de LSM ten opzichte van de (meer gangbare) grotere malers [zucht].
Iemand die er een gehad heeft die me wat inzicht kan geven?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ypuh
Heb gisteravond nog een keer mijn Specialita open gemaakt om naar de afstelling van de maalschijven te kijken. De bovenste burr was nog steeds niet perfect, dus hier nog een paar stukjes folie aan toegevoegd en het lijkt nu beter te zijn. De maaltijd is met een ~2 seconden afgenomen, maar grootste verschil is dat hij nu zo'n 2-2.5 punt van het nulpunt zit i.p.v. 0.5 (en dat de schijven dus praktisch tegen elkaar stonden). Bij de eerste poging 'choked' de espresso machine. Dit geeft de nodige extra speelruimte om fijner te kunnen malen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11-06 16:41

Releases

Ja maar!

Heeft er iemand toevallig ervaring met onderstaande:
https://makinaespressomachines.com/
Gaat om de : MAKINA S7 Pro-PID

Kon even gauw niet veel vinden omtrent deze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:44
RoosW schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:48:
Hi, ik heb nu een tijd de La San Marco 97, op zich een prima molen (83mm schijven) waar ik zelfs al nieuwe schijven voor heb liggen (maar nog heb afgezien van installatie ivm langzaam steed lastiger wordende Parkinson), maar ben me toch een beetje aan het oriënteren op een mogelijk andere molen.
Ik heb lang en hard nagedacht, single dosing hmm, elke keer 18 gr bonen afwegen breekt de routine wel een beetje.
Welke kant op moet ik denken voor een betere machine als de LSM?
Met hopper, zonder doser, helaas zij de machines die de output daadwerkelijk wegen of veeeeeeel te duur, of gewoon niet betrouwbaar genoeg (Barazta Sette) en die genoemde vooral veel te veel plastic fantastic.
Als ik al ga single dosen dan word het de G-Iota, met standaard schijven.
Als ik verder ga met het type dat ik nu heb, dan loop ik dus een beetje vast.
Al neig ik dan richting de Eureka Atom oid.
Het grootste probleem is dat ik geen vergelijkende testen kan vinden van de LSM ten opzichte van de (meer gangbare) grotere malers [zucht].
Iemand die er een gehad heeft die me wat inzicht kan geven?
Ik denk dat je, zonder dat je naar 2000 euro+ single doser malers te gaan, weinig beters in huis haalt dan wat je nu hebt. Wellicht een Mazzer Major V of Compak F10 als je een grote conische on demand wilt (in plaats van je al heel mooi grote LSM 97 flat burr). Maar een niche zero met single dosing is net zo goed en (nieuw) minder dan de helft van de prijs.

Ik bouw een slimme espressomachine - https://mac-digital.blog/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Hmm, daar was ik al bang voor, dan zit er weinig anders op als eerst maar eens de maalschijven gaan vervangen en kijken of dat verbeteringen geeft, de espresso zone is nu heel dicht bij het punt dat de schijven elkaar gaan raken, en vervelender, voor sommige bonen moet je heel fijn en dan klontert het als een gek.
Op het andere forum zat iemand die er ook een had, en die gaf aan dat dat slijtage van de schijven betekende, nadat hij die vervangen had was dat bijna helemaal voorbij (het klonteren vooral).
Maar minder geslaagd was dat de constructie gecompliceerder is als bij bv Compak, met kleine frummeldingen en veertjes, dus daar durf ik eigenlijk niet zelf aan [diepe zucht].
Ik heb nog niet veel gedachten laten gaan over conisch of vlak, daar moet ik me eerst eens in verdiepen.
Wat doe jij overigens, single dose of vanuit een hopper met timer?
Of heb je ervaring met beide?

[Voor 12% gewijzigd door RoosW op 21-05-2021 11:47. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Nomad
Ik heb toch een groot aantal malers gehad, waaronder:
Sette 270
Eureka Specialita
Ceado e37s (83mm maalschijven)
Faema MC90 (83mm conisch, compak k10 schijven)
Compak k8 (83mm plat)
Mazzer super jolly (65mm)
Quamar m80e (63mm)

En nog een 10+ malers die ik nu even oversla...in het kort, ik heb best wat ervaring met malers. Heb er ruim meer dan 20 gehad in de afgelopen 10 jaar.

Veel oudere kleinere malers, 64mm en kleinere platte schijven, daarvan moet je vrij precies in-dialen en blijven verstellen om echt goede espresso te krijgen. Een compak k6 en de meeste horeca malers die ik gehad heb kwamen met 64 a 65mm schijven en de upgrade naar 80+ schijven kon ik toen proeven. Ook vond ik 80+mm schijven vergevingsgezinder, een bakje die net niet optimaal gezet was was veelal nog goed drinkbaar. En afhankelijk van de type maalschijven proef je ook wel dat grotere schijven het smaak-palet verbreden...je proeft meer nuances...vooral zoete tonen vind ik...de Ceado e37s vond ik daar een mooi voorbeeld van.

Nadat mijn laatste 3 of 4 malers allemaal 80+ schijven waren, ben ik toch overgestapt naar de Sette, omdat ik gek ben op techniek en in theorie dat ding alles kon wat je zou willen. En ik moet zeggen, de maalkwaliteit was echt goed en bij mij was het weegmechanisme ook prima....kortom, aanvankelijk echt onder de indruk. Doordat het maalsel super fluffy is en hij super goed af te stellen was (traploos en makkelijk) deed de kwaliteit in het kopje niet onder voor de 80+ schijven wat mij betreft. Het lawaai wat hij maakte daarentegen ging mij tegen staan, het was de lawaaiigste maler die ik in lange tijd gehad had.
De Specialita met zijn 55mm schijven was op dat vlak weer een stap terug en als ik het vergelijk met de Ceado e37s dan denk ik dat ik het ook wel ietwat kon proeven...maar de verschillen zijn echt klein...veel kleiner dan vroeger.

Wat ik maar wil zeggen is dat maalschijven en hun slijpprofielen de afgelopen jaren best verbeterd zijn en dat de gedachte 55<65<80+ formaten niet zo makkelijk meer op gaat als vroeger. De Mazzer mini E upgrade van maalschijven, dat kon ik proeven (55 -->64mm geloof ik)...maar de kleinere maalschijfjes van tegenwoordig zijn echt beter geworden dan dat. En reviewers onderschrijven mijn mening hierin ook, waar vroeger een hoop hobbyisten/barista's/fijnproevers allemaal een grote 80+ horecamaler op het aanrecht hadden, is er verschuiving richting vooral Eureka malers (of niche zero e.d.)

Blindstaren op schijf-formaten zou ik nu zeker te kort door de bocht vinden, de ontwikkelingen zijn daarvoor te ver gekomen om het zo zwart/wit te benaderen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• watermanager197
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11-06 17:36
Releases schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:56:
Heeft er iemand toevallig ervaring met onderstaande:
https://makinaespressomachines.com/
Gaat om de : MAKINA S7 Pro-PID

Kon even gauw niet veel vinden omtrent deze.
Hij ziet er prachtig uit, het lijkt nog niet heel ver. Op het adres van het bedrijf zit een soort creative content bedrijf, dus weet nog niet wat de passie achter de makers is. Verkoopargument lijkt dat hij er mooi uit ziet en de rotary pump. Die laatste maakt vaak dat de HX machine richting de 1800-2000 kruipt (kijkend naar het launch offer is de standaardprijs ongeveer 2000) en dan zit je langzaam in het bereik van de dual boiler machines...Dan weet ik het wel. Zonder dat ik de binnenkant/organisatie van een apparaat gezien heb zou ik er in ieder geval nooit voor gaan. Ik zelf betaal liever iets meer voor een goed doordachte en georganiseerde machine aan de binnenkant (ECM/Profitec is mijn voorkeur). Ga je meer voor nieuwe mogelijkheden en vooruitstrevende ontwikkeling in die prijsklasse en kijk je minder naar de bouw van de kast en zo kom je snel op de Lelit Bianca. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:45:
Hmm, daar was ik al bang voor, dan zit er weinig anders op als eerst maar eens de maalschijven gaan vervangen en kijken of dat verbeteringen geeft, de espresso zone is nu heel dicht bij het punt dat de schijven elkaar gaan raken, en vervelender, voor sommige bonen moet je heel fijn en dan klontert het als een gek.
Op het andere forum zat iemand die er ook een had, en die gaf aan dat dat slijtage van de schijven betekende, nadat hij die vervangen had was dat bijna helemaal voorbij (het klonteren vooral).
Maar minder geslaagd was dat de constructie gecompliceerder is als bij bv Compak, met kleine frummeldingen en veertjes, dus daar durf ik eigenlijk niet zelf aan [diepe zucht].
Ik heb nog niet veel gedachten laten gaan over conisch of vlak, daar moet ik me eerst eens in verdiepen.
Wat doe jij overigens, single dose of vanuit een hopper met timer?
Of heb je ervaring met beide?
Geen idee, of jouw LSM hetzelfde is als deze, maar ziet er niet al te vervelend uit. 1 locking pin:

YouTube: Repairing jammed La san Marco grinder

Ik single dose tegenwoordig, heb mijn K10 zo aangepast dat ie een portioneertrechter gebruikt. Ik wil gewoon .1g nauwkeurigheid, en die kan ik alleen bereiken door vooraf mijn bonen af te wegen, te sprayen met water tegen de statische electriciteit en dan te malen, waarbij ik een blaasbalg gebruik om de maalopening leeg te blazen. Ja, veel werk, maar de consistentie is bizar goed en ik heb nooit, maar dan ook nooit meer een gigantisch vieze maler.
Bij mij gaat er nu .1 gram meer in, en dan kom ik altijd uit op het exacte aantal gram dat ik wil hebben (check het af en toe met de weegschaal).

Elke ochtend krab ik ff de maalopening schoon en reinig ik de trechter met een droge doek. Na elke 250 gram koffie reinig ik met grindz of rijst. En dan trek ik de maler meestal ff open als ik douchezeef en rubber van de groep vervang. Dat is met siliconenring meestal ook niet meer dan 1x per jaar.

Op dat moment zijn de schoepen onder de maalschijf (conische maler heeft schoepen onder de conische maalschijf) licht aangekoekt, zitten er wat schroefgaten vol en heb ik een hele lichte koek aan de rand van de bovenste maalschijf, maar het mag nauwelijks naam hebben. Heb niet het idee dat het de smaak ook maar enigszins beinvloedt, maar jah, af en toe schoonmaken is ook niet slecht. Ook het schroefdraad krab / borstel ik dan ff helemaal uit en vet ik enigszins in met voedselveilig siliconenvet, zodat de kraag soepel blijft draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ypuh
@Nomad Waar zit die ontwikkeling van de kleinere malers voor thuisgebruik dan met name in? Zijn dat de schijven zelf, de motortjes, algehele bouwkwaliteit, gebruiksvriendelijkheid?

Een paar schijven van de Eureka Specialita kosten los €35. Op een bedrag van €400 is dat redelijk verwaarloosbaar. Mijn eerste indruk van de Specialita is dat het een fijn en degelijk apparaat is. Voldoende krachtige motor, simpel design/onderhoudbaarheid, maar dat de schijven en het grove afstelmechanisme (wat ook weer voordelen heeft) nog ruimte biedt voor verbetering. De Mignon XL biedt dan met 65 vs. 55mm een groter maal oppervlakte in de voor de rest fijne kast, maar dat toont toch nog steeds aan dat grotere maalschijven makkelijker een fijne en consistente espresso maling kunnen produceren?

Of refereer je vooral naar 'oudere' types maler met grote hoppers, plastic afstelling, geen timers, dosers met meer retentie etc? Vind het wel interessant om te weten op welke vlakken malers zich kunnen onderscheiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Ik ben vorige week van een klein Krups-apparaatje overgestapt naar een Philips 5400 EP5447/90, en tot nu toe heel tevreden. Qua onderhoud moeten we op de lange termijn nog zien, maar de zetgroep is heel makkelijk schoon te houden en van wat ik op internet gezien heb is hij ook redelijk ver uit elkaar te halen om e.e.a. te vervangen.

Ik kom er alleen niet echt uit met de bonen die ik heb. Ik heb gewoon een milde pak van Douwe Egberts (weet niet welke precies, kan ik navragen als het relevant is) maar ik moet echt de instelling voor bonen helemaal omhoog zetten om een beetje smaak te krijgen voor mijn gevoel, en dan is het onderste laagje van de koffie niet te drinken. Ik heb dus het idee dat ik iets sterkere bonen nodig heb, maar dan niet te sterk want andere mensen die hier wel eens koffie drinken moeten het ook nog naar binnen krijgen.

De cups die ik dronk waren ook van Douwe Egberts, maar dan ging ik altijd voor de donkerbruine espressocups (met 8 of 10 erop). Ik vond ook de Kazaar cup van Nespresso heel lekker, daar kun je ook goed een volle kop koffie mee zetten zonder dat je die hele bittere/verbrande smaak krijgt die sommige goedkope cupjes geven.

Ik vind het helemaal niet erg om de instelling voor mij wat hoger te zetten, maar dat vieze laagje onderin vermijd ik liever wel zoveel mogelijk. De sweet spot die ik nu heb is ongeveer 75% (dus 50% meer t.o.v. standaard, 25% minder t.o.v. maximum), daar is de koffie lekker sterk maar heb ik niet het gevoel dat ik uit het afvalbakje aan het drinken ben. Het enige nadeel is dat de bonen er zo snel doorheen gaan, en ik liever voor gasten iets omlaag ga dan voor mij omhoog (omdat ik toch een goeie 5-8 kopjes koffie per dag drink zelf).

Heeft iemand advies voor mij? Hoe vind ik een boon die redelijk sterk is, waar een goeie kop koffie van te zetten is (dus niet alleen espresso), niet super bitter is, en ook op een lagere instelling nog lekker is? Moet ik hiervoor gewoon naar een koffie winkel gaan en daar navragen en evt. wat opties proberen?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 02:58
Oon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:43:
Ik ben vorige week van een klein Krups-apparaatje overgestapt naar een Philips 5400 EP5447/90, en tot nu toe heel tevreden. Qua onderhoud moeten we op de lange termijn nog zien, maar de zetgroep is heel makkelijk schoon te houden en van wat ik op internet gezien heb is hij ook redelijk ver uit elkaar te halen om e.e.a. te vervangen.

Ik kom er alleen niet echt uit met de bonen die ik heb. Ik heb gewoon een milde pak van Douwe Egberts (weet niet welke precies, kan ik navragen als het relevant is) maar ik moet echt de instelling voor bonen helemaal omhoog zetten om een beetje smaak te krijgen voor mijn gevoel, en dan is het onderste laagje van de koffie niet te drinken. Ik heb dus het idee dat ik iets sterkere bonen nodig heb, maar dan niet te sterk want andere mensen die hier wel eens koffie drinken moeten het ook nog naar binnen krijgen.

De cups die ik dronk waren ook van Douwe Egberts, maar dan ging ik altijd voor de donkerbruine espressocups (met 8 of 10 erop). Ik vond ook de Kazaar cup van Nespresso heel lekker, daar kun je ook goed een volle kop koffie mee zetten zonder dat je die hele bittere/verbrande smaak krijgt die sommige goedkope cupjes geven.

Ik vind het helemaal niet erg om de instelling voor mij wat hoger te zetten, maar dat vieze laagje onderin vermijd ik liever wel zoveel mogelijk. De sweet spot die ik nu heb is ongeveer 75% (dus 50% meer t.o.v. standaard, 25% minder t.o.v. maximum), daar is de koffie lekker sterk maar heb ik niet het gevoel dat ik uit het afvalbakje aan het drinken ben. Het enige nadeel is dat de bonen er zo snel doorheen gaan, en ik liever voor gasten iets omlaag ga dan voor mij omhoog (omdat ik toch een goeie 5-8 kopjes koffie per dag drink zelf).

Heeft iemand advies voor mij? Hoe vind ik een boon die redelijk sterk is, waar een goeie kop koffie van te zetten is (dus niet alleen espresso), niet super bitter is, en ook op een lagere instelling nog lekker is? Moet ik hiervoor gewoon naar een koffie winkel gaan en daar navragen en evt. wat opties proberen?
Antwoord ligt voor de hand. Verse bonen van een lokale brander, of via internet bestellen?

Persoonlijk groot fan van de Yellow Bourbon van Brandzaak. Vooral voor koffie erg lekker, maar ook prima als espresso. Standaard vrij mild en zoet.

Op dit forum heeft iedereen een andere favoriete boon natuurlijk, het enige wat overeenkomt is dat de favoriete bonen van vrijwel iedereen vers zijn en dus niet uit de supermarkt komen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• __fred__

Betere bonen kopen gaat zeker helpen met de smaak van je koffie. Sterker is echter geen objectieve maat. Er zijn twee dingen die je kunt onderscheiden bij koffie qua sterkte: brandduur (dus lichtgebrand tot donkergebrand. Langer / donkerder gebrand zorgt voor een meer verbrande, minder zure, meer bittere smaak, die wordt geassocieerd met "sterkte") en de hoeveelheid opgelost materiaal (TDS, total dissolved solids). Hoe meer "koffie" je in koffie oplost, hoe sterker de smaak.

Hoe los je meer "koffie" in je koffie op: maal meer koffie, of factor 2: maal de koffie fijner, hierdoor vergroot je het contactoppervlak en wordt de smaak sterker. Je kunt dus proberen om de maalgraad wat fijner te draaien.

Daar zit een optimum aan, omdat op een gegeven moment de koffie zoveel tegendruk produceert dat het water er niet meer doorheen wil. Dan ben je dus te fijn gaan malen. Omdat elke boon anders is, en elke branding ook, moet je voor elke nieuwe koffie, de maling opnieuw inregelen.

De doorstroomtijd bepaalt daarnaast ook welke delen oplossen: eerst lossen de zure delen op, later de bittere. Naarmate je dus fijner maalt, wordt de smaak minder zuur, en meer richting bitter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 11-06 16:23
maar ik moet echt de instelling voor bonen helemaal omhoog zetten om een beetje smaak te krijgen voor mijn gevoel, en dan is het onderste laagje van de koffie niet te drinken.
Ik heb dit apparaat ook een maand geleden gekocht en toevallig een keer het boekje gelezen. Vond het namelijk best prijzig en wou ook meteen met de maling gaan spelen. Maar staan wel wat interessante dingen in wat ik nu even uit mijn hoofd nog weet is dat er 2 punten wat mij wel opviel. Er stond in het boekje dat eigenlijk de 1ste 150 kopjes (aantal weet ik niet zeker) je geen instellingen moest veranderen aan het de malinggraad. En als je de malingsgraad veranderd dan moet je dit 1 stapje per keer doen. Ben geen expert dus weet niet of het heel erg uitmaakt.

Wel een wedervraag want ik heb hem dus op de standaard instelling laten staat 1 t/m 12 welke kant is nu eigenlijk fijner en welke grover? Hij staat nu bij ons op 5 geloof ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __fred__
Utoka schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb dit apparaat ook een maand geleden gekocht en toevallig een keer het boekje gelezen. Vond het namelijk best prijzig en wou ook meteen met de maling gaan spelen. Maar staan wel wat interessante dingen in wat ik nu even uit mijn hoofd nog weet is dat er 2 punten wat mij wel opviel. Er stond in het boekje dat eigenlijk de 1ste 150 kopjes (aantal weet ik niet zeker) je geen instellingen moest veranderen aan het de malinggraad. En als je de malingsgraad veranderd dan moet je dit 1 stapje per keer doen. Ben geen expert dus weet niet of het heel erg uitmaakt.

Wel een wedervraag want ik heb hem dus op de standaard instelling laten staat 1 t/m 12 welke kant is nu eigenlijk fijner en welke grover? Hij staat nu bij ons op 5 geloof ik.
Jah, Philips beweert dat ze een soort "universele" beste maalstand hebben bepaald, en dat naar mate de schijven inslijten de maling wat fijner wordt, zodat je beter er niet aan kunt zitten, omdat anders na 150 koppen de koffie niet meer doorloopt en nono-s de helpdesk gaan bellen met "Hij doet het niet".

1 stand per keer verstellen heeft te maken met het feit dat mensen het koffiereservoir niet legen en dus verstellen terwijl in het maalmechanisme mogelijk gebroken koffieboonresten zitten. Als je dan fijner gaat draaien, zet je druk op de maalschijven, en omdat dat in deze prijscategorie van machines teer keramiek is, loop je kans dat de schijven breken. 1 standje kunnen ze wel hebben.

Alternatief is alleen verstellen als de molen maalt, dan kun je vaak wel 2 of 3 tandjes verder, omdat de gemalen koffieresten direct doorstromen door de maler. Maar garantie tot de deur voor dit advies ;-)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

evleerdam schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:50:
Antwoord ligt voor de hand. Verse bonen van een lokale brander, of via internet bestellen?
Heel toevallig heeft James Hoffmann daar een nieuwe video over online gezet :)

[Voor 36% gewijzigd door Qwerty-273 op 21-05-2021 13:18]

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Nomad schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:20:
Ik heb toch een groot aantal malers gehad, waaronder:
Sette 270
Eureka Specialita
Ceado e37s (83mm maalschijven)
Faema MC90 (83mm conisch, compak k10 schijven)
Compak k8 (83mm plat)
Mazzer super jolly (65mm)
Quamar m80e (63mm)

En nog een 10+ malers die ik nu even oversla...in het kort, ik heb best wat ervaring met malers. Heb er ruim meer dan 20 gehad in de afgelopen 10 jaar.

Veel oudere kleinere malers, 64mm en kleinere platte schijven, daarvan moet je vrij precies in-dialen en blijven verstellen om echt goede espresso te krijgen. Een compak k6 en de meeste horeca malers die ik gehad heb kwamen met 64 a 65mm schijven en de upgrade naar 80+ schijven kon ik toen proeven. Ook vond ik 80+mm schijven vergevingsgezinder, een bakje die net niet optimaal gezet was was veelal nog goed drinkbaar. En afhankelijk van de type maalschijven proef je ook wel dat grotere schijven het smaak-palet verbreden...je proeft meer nuances...vooral zoete tonen vind ik...de Ceado e37s vond ik daar een mooi voorbeeld van.

Nadat mijn laatste 3 of 4 malers allemaal 80+ schijven waren, ben ik toch overgestapt naar de Sette, omdat ik gek ben op techniek en in theorie dat ding alles kon wat je zou willen. En ik moet zeggen, de maalkwaliteit was echt goed en bij mij was het weegmechanisme ook prima....kortom, aanvankelijk echt onder de indruk. Doordat het maalsel super fluffy is en hij super goed af te stellen was (traploos en makkelijk) deed de kwaliteit in het kopje niet onder voor de 80+ schijven wat mij betreft. Het lawaai wat hij maakte daarentegen ging mij tegen staan, het was de lawaaiigste maler die ik in lange tijd gehad had.
De Specialita met zijn 55mm schijven was op dat vlak weer een stap terug en als ik het vergelijk met de Ceado e37s dan denk ik dat ik het ook wel ietwat kon proeven...maar de verschillen zijn echt klein...veel kleiner dan vroeger.

Wat ik maar wil zeggen is dat maalschijven en hun slijpprofielen de afgelopen jaren best verbeterd zijn en dat de gedachte 55<65<80+ formaten niet zo makkelijk meer op gaat als vroeger. De Mazzer mini E upgrade van maalschijven, dat kon ik proeven (55 -->64mm geloof ik)...maar de kleinere maalschijfjes van tegenwoordig zijn echt beter geworden dan dat. En reviewers onderschrijven mijn mening hierin ook, waar vroeger een hoop hobbyisten/barista's/fijnproevers allemaal een grote 80+ horecamaler op het aanrecht hadden, is er verschuiving richting vooral Eureka malers (of niche zero e.d.)

Blindstaren op schijf-formaten zou ik nu zeker te kort door de bocht vinden, de ontwikkelingen zijn daarvoor te ver gekomen om het zo zwart/wit te benaderen.
Na mijn K6 is elke maler geruisloos (alles is relatief niet waar??)
Hmm dus die Sette is toch zo slecht nog niet? Ik hoorde daar her en der niet zulke positieve verhalen over. Het lawaai kan me niet zo heel veel schelen, mijn huidige LSM is niet echt stil, maar die 5 seconden is ook het probleem niet.
Dat zal met de kleinere maalschijven wel langer duren vermoed ik zomaar.

@__fred__ He, die had ik niet gevonden, mooi, dit was er weliswaar één met doser, maar dat zou voor de rest van de constructie niet uit moeten maken.
Het geheel zag er redelijk hetzelfde uit. Alleen ontbreekt bij mij een witte markering.
Die lock schroef heb ik inderdaad ook, dus al met al zou het net zo makkelijk moeten gaan als met een Compak, dat durf ik dan nog wel aan. Al had iemand een heel verhaal tegen mij over het finetunen van de schijven met papieren ringen oid. klonk allemaal als heel veel gepriegel, vandaar dat ik er van afgezien had, ondanks dat ik de schijven al heb liggen (en tjonge wat een verschil met de oude schijven van de K3 Elite die ik nog had liggen :D)
Misschien de schijven wisselen, en dan een jaar verder gaan voor ik naar één van de Eureka Atom modellen ga (of wat er tegen die tijd de 'Bees knees' word beschouwd ;))
Dan kan ik nu mijn spaarpotje leegkiepen in een grote onderhoudsbeurt voor de Giotto..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
evleerdam schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Persoonlijk groot fan van de Yellow Bourbon van Brandzaak. Vooral voor koffie erg lekker, maar ook prima als espresso. Standaard vrij mild en zoet.

Op dit forum heeft iedereen een andere favoriete boon natuurlijk, het enige wat overeenkomt is dat de favoriete bonen van vrijwel iedereen vers zijn en dus niet uit de supermarkt komen.
Bedankt!

Natuurlijk is het heel persoonlijk, maar daarom ook dat ik om advies vraag en niet of iemand voor mij bonen kan uitzoeken. Misschien die link maar eens proberen, zijn niks duurder dan als ik ze hier bij de lokale koffiezaak haal dus dat is wel het proberen waard.
__fred__ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Betere bonen kopen gaat zeker helpen met de smaak van je koffie. Sterker is echter geen objectieve maat. Er zijn twee dingen die je kunt onderscheiden bij koffie qua sterkte: brandduur (dus lichtgebrand tot donkergebrand. Langer / donkerder gebrand zorgt voor een meer verbrande, minder zure, meer bittere smaak, die wordt geassocieerd met "sterkte") en de hoeveelheid opgelost materiaal (TDS, total dissolved solids). Hoe meer "koffie" je in koffie oplost, hoe sterker de smaak.

Hoe los je meer "koffie" in je koffie op: maal meer koffie, of factor 2: maal de koffie fijner, hierdoor vergroot je het contactoppervlak en wordt de smaak sterker. Je kunt dus proberen om de maalgraad wat fijner te draaien.

Daar zit een optimum aan, omdat op een gegeven moment de koffie zoveel tegendruk produceert dat het water er niet meer doorheen wil. Dan ben je dus te fijn gaan malen. Omdat elke boon anders is, en elke branding ook, moet je voor elke nieuwe koffie, de maling opnieuw inregelen.

De doorstroomtijd bepaalt daarnaast ook welke delen oplossen: eerst lossen de zure delen op, later de bittere. Naarmate je dus fijner maalt, wordt de smaak minder zuur, en meer richting bitter.
Ik moet toegeven dat ik nog niks heb veranderd aan de maalgraad, zoals @Utoka aangaf staat in het boekje dat je hier op het begin het beste nog niks mee kan doen. Dat lijkt me wel een goede optie, maar ik heb nog een week of 2-3 nodig voor ik aan het aantal kopjes uit het boekje zit.

De instellingen op het apparaat zelf zijn de hoeveelheid bonen, de hoeveelheid water per kopje, en de hoeveelheid kopjes (1 of 2), dus daar heb ik het voor nu mee gedaan.

Misschien toch maar eens de lokale koffiewinkel vragen of ze mee kunnen kijken dan, die geven ook advies over de instellingen weten ook van hun eigen bonen wat de neutrale basis is (aldus mijn ouders die daar gebruik van hebben gemaakt toen ze dezelfde zoektocht doorgingen). Ik heb geen haast, deze koffie smaakt al beter dan die cupjes, maar wil toch wel het meeste uit het prijskaartje van mijn apparaat halen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Hmm dus die Sette is toch zo slecht nog niet? Ik hoorde daar her en der niet zulke positieve verhalen over. Het lawaai kan me niet zo heel veel schelen, mijn huidige LSM is niet echt stil, maar die 5 seconden is ook het probleem niet.

@__fred__ He, die had ik niet gevonden, mooi, dit was er weliswaar één met doser, maar dat zou voor de rest van de constructie niet uit moeten maken.
Het geheel zag er redelijk hetzelfde uit. Alleen ontbreekt bij mij een witte markering.
Die lock schroef heb ik inderdaad ook, dus al met al zou het net zo makkelijk moeten gaan als met een Compak, dat durf ik dan nog wel aan. Al had iemand een heel verhaal tegen mij over het finetunen van de schijven met papieren ringen oid. klonk allemaal als heel veel gepriegel, vandaar dat ik er van afgezien had, ondanks dat ik de schijven al heb liggen (en tjonge wat een verschil met de oude schijven van de K3 Elite die ik nog had liggen :D)
Misschien de schijven wisselen, en dan een jaar verder gaan voor ik naar één van de Eureka Atom modellen ga (of wat er tegen die tijd de 'Bees knees' word beschouwd ;))
Dan kan ik nu mijn spaarpotje leegkiepen in een grote onderhoudsbeurt voor de Giotto..
Die witte markering heeft ie zelf gemaakt om de goede "instelling" terug te kunnen vinden. Op het moment dat je de ring terugdraait, draai je hem helemaal "vast" en draai je ongeveer een kwartslag terug tot de markeringen tegenover elkaar staan. Dan zit je weer in espressorange en heb je exact dezelfde maling terug (en niet een hele ronde verschil). Daarna kun je de locking pin er weer inschroeven.

Bijna alle commerciele/kwaliteitsmalers hebben dezelfde vast, kwartslag terug methodiek. Let op dat losdraaien met de klok mee en vast draaien tegen de klok in is, precies omgekeerd dan normaal dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yanivano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11-06 10:53
Ik speelde al langer met het idee om de oude Dolce Gusto eens te vervangen door een volautomaat.
Nu zie ik toevallig ook dat hier een topic is over koffie!

Ik heb me gisteren net het volgende besteld, dit leek me wel een leuk instapmodel, voor iemand wat hier nog niet veel ervaring mee heeft als mezelf: Philips LatteGo 3200 (aangezien de vrouw des huizes voornamelijk Cappuccino's en Latte's drinkt).

Iemand ervaring met dit model?

Ik heb ondertussen ook verschillende bonen besteld, zodat ik zelf al wat kan uitproberen, aangezien ik hier ook nog geen ervaring mee heb, meer bepaald:

- Brazil Santos Fine Cup
- India Cherry Natural
- Colombia Supremo
- Een blend van het koffiehuis waar ik besteld heb
- Costa Rica La Pastora
- Peru Organic Grade
- Ethiopia Yirgacheffe Natural

Dinsdag zou ik de Philips normaal ontvangen, ik ben alvast erg benieuwd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Catch22
  • Laatst online: 02:50
Ik ken het apparaat zelf niet, maar was zelf voor een siemens eq.6 gegaan denk ik.

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yanivano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11-06 10:53
Catch22 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:32:
Ik ken het apparaat zelf niet, maar was zelf voor een siemens eq.6 gegaan denk ik.
Dit apparaat had een leuke promo op Amazon. Heb hem daar kunnen kopen voor 472 euro.
De reviews die ik wist te vinden online, waren ook vrij positief, waardoor ik hier toch de gok heb gewaagd.
Maar goed, we zullen zien wat het geeft als eerste toestel, in de toekomst wie weet toch nog een stapje hoger :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
RoosW schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:17:
[...]

Als je accepteert dat de sette geen 20 jaar mee zal gaan en dat hij lawaai maakt, dan zou ik hem zeker proberen. Hij maalt snel en het maalsel is echt goed en het afstellen is heel precies. En ik single dose toen met de sette wat hem heel consistent maakte, want retentie kent hij niet (open gat naar beneden zonder chute)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:23:
[...]

Die witte markering heeft ie zelf gemaakt om de goede "instelling" terug te kunnen vinden. Op het moment dat je de ring terugdraait, draai je hem helemaal "vast" en draai je ongeveer een kwartslag terug tot de markeringen tegenover elkaar staan. Dan zit je weer in espressorange en heb je exact dezelfde maling terug (en niet een hele ronde verschil). Daarna kun je de locking pin er weer inschroeven.

Bijna alle commerciele/kwaliteitsmalers hebben dezelfde vast, kwartslag terug methodiek. Let op dat losdraaien met de klok mee en vast draaien tegen de klok in is, precies omgekeerd dan normaal dus.
Dat weet ik, dat was met de twee Compak's die ik beide van nieuwe schijven heb voorzien precies hetzelfde. Het enige puntje van aandacht was om heel precies te voelen waar de schroefdraad begint, dwz in elkaar grijpt, om verkeerd aandraaien te voorkomen.
Hoe fijner het schroefdraad hoe moeilijker te vinden ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Nomad schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:35:
[...]

Als je accepteert dat de sette geen 20 jaar mee zal gaan en dat hij lawaai maakt, dan zou ik hem zeker proberen. Hij maalt snel en het maalsel is echt goed en het afstellen is heel precies. En ik single dose toen met de sette wat hem heel consistent maakte, want retentie kent hij niet (open gat naar beneden zonder chute)
Geen 20 jaar mee (zoals mijn LSM zeker nog wel haalt) is op zich niet echt een dingetje, voor die tijd heb ik allang weer de koop kriebels gehad.
Loont het een gebruikte te kopen? (er staat er één op Marktplaats) Of beter een nieuwe?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nomad
RoosW schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Geen 20 jaar mee (zoals mijn LSM zeker nog wel haalt) is op zich niet echt een dingetje, voor die tijd heb ik allang weer de koop kriebels gehad.
Loont het een gebruikte te kopen? (er staat er één op Marktplaats) Of beter een nieuwe?
Ik ken mensen die het apparaat haten en ikzelf vond het juist een top ding...dus gezien het beide kanten op gaat zou ik het 2e hands doen maar wel ter plekke even controleren of die naar wens is en functioneert zoals het hoort.
(weegschaalfunctie testen, is het maalsel mooi luchtig, hoor je rare bijgeluiden van riemen die vanuit de motor aangedreven worden en piepen/kraken/etc....is je maalsel zoals het hoort voor espresso --> vraag of ze er een espresso mee willen zetten).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoL0
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 18:02
Even een vraagje voor mede-Eureka Specialità-gebruikers: als ik een ‘toets’ indruk kleurt het scherm op de plek waar ik druk iets zwart; alsof je het display daar een beetje ‘uit’ is. Het lijkt een beetje op de verkleuring van een non-touch lcd-paneel zonder glasplaat. Na een paar seconden trekt het weer bij. Is dit normaal? Daarnaast zie ik totaal geen verschil tussen de verschillende contrastinstellingen van het scherm. Niet dat dit bijgesteld hoeft te worden, maar het viel mij op en was benieuwd of anderen dit ook hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cryptapix
@RoL0 dat van het drukken heb ik ook ja, maar ik druk zelden op die ‘knopjes’. Contrastinstellingen? Waar vind ik die :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoL0
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 18:02
cryptapix schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:40:
@RoL0 dat van het drukken heb ik ook ja, maar ik druk zelden op die ‘knopjes’. Contrastinstellingen? Waar vind ik die :+
Echt zo’n functie die je alleen ziet als je de handleiding leest terwijl je wacht tot je nieuwe maler bezorgd wordt ;) Als je de maalknop indrukt houdt terwijl je het apparaat aanzet, kun je met ‘+’ en ‘-‘ het contrast wijzigen. Ik zie alleen geen enkel verschil.

[Voor 3% gewijzigd door RoL0 op 21-05-2021 19:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cryptapix
@RoL0 Aaaah. Net geprobeerd, ik zie ook geen verschil. Alleen het cijfer verandert van 1 tot 7.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• __fred__
Zo, mijn eerder beschreven koffie uit Costa Rica is op.

Ik ben nu toegekomen aan de gefermenteerde uit colombia. En alhoewel het een omni-roast is, vind ik hem geschikter voor espresso dan voor filter (of in mijn geval de aeropress op vakantie.)

Op vakantie met de aeropress had ik meer moeite om de fruitsmaken eruit te krijgen, dan nu als espresso. Als filter was ie een tandje zuur, enigszins fruitig, maar met een dikke ondertoon van bessen en fermentatie.

Als espresso heeft ie een veel mooiere balans met de fruit en bloemtonen die meer naar voren komen. Beetje zuur, mooi veel fruit en bloemen die een goeie tegenhanger vormen voor de body van bessen. Fermentatie "bijsmaken" zijn veel subtieler en daardoor gewoon lekkerder.

Ik vind het voor een gefermenteerde koffie een heel geslaagde, alhoewel ik merk dat na 4 gefermenteerde koffies in korte tijd, dat het expiriment nu weer eens een andere richting in moet gaan om mijn smaak tevreden te stellen.

Ik ga waarschijnlijk weer even een tijdje de nadruk leggen op niet gefermenteerde koffies (anders dan de fermentatie die optreedt tijdens een traditioneel verwerkingsproces).

Maar het zijn stuk voor stuk echt hele goede koffies, prijs / kwaliteit is geweldig bij Varietals.

• RoosW
@__fred__ Ik zet hem op mijn 'Wishlist' voor mijn verjaardag, klinkt als een tof cadeau :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19:17
RoL0 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:37:
Even een vraagje voor mede-Eureka Specialità-gebruikers: als ik een ‘toets’ indruk kleurt het scherm op de plek waar ik druk iets zwart; alsof je het display daar een beetje ‘uit’ is. Het lijkt een beetje op de verkleuring van een non-touch lcd-paneel zonder glasplaat. Na een paar seconden trekt het weer bij. Is dit normaal? Daarnaast zie ik totaal geen verschil tussen de verschillende contrastinstellingen van het scherm. Niet dat dit bijgesteld hoeft te worden, maar het viel mij op en was benieuwd of anderen dit ook hebben.
Heb ik ook ze. Is normaal denk ik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12-06 17:02
Na dit topic vorig jaar weer opgepakt te hebben heb ik sinds december een Profitec Pro 600 staan.

Ondertussen komen er heerlijke espresso's en voor mijn vrouw cappuccino's uit.

Echter heb ik een paar weken terug helaas 1 grote fout gemaakt, volgens het boekje heb ik niet te snel al schoonmaak poeder gebruikt in het blindfilter maar pas na 2 schoonmaak beurten met enkel water.
Tijdens deze 3e schoonmaak beurt heb ik zoals een echter ITer betaamd niet de instructies op het schoonmaak product bekeken maar het plaatje/tekst uit het boekje van de Profitec gebruikt. Hierin was te zien dat het blindfilter voor zeg 75% gevuld was met poeder.

Lang verhaal kort, vermoedelijk heb ik de boel té goed schoongemaakt (hier waarschuwt Profitec ook voor, vandaar mijn eerdere schoonmaak beurten met alleen water). De hendel gaat regelmatig vrij zwaar terug (van half (stop) naar uit. En piept en kraakt een beetje.

Ondertussen zijn we weer een heel aantal kopjes verder (in de hoop dat de "vette" koffie wat smeert) maar het word nog niet minder. Is hier nog iets aan te doen? Uit elkaar halen en "invetten"? (maar met wat?) Nieuwe onderdelen?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:19
Een beetje Ballistol H1 proberen? Dat is olie voor dingen die in aanraking met levensmiddelen kunnen komen. Het is ook niet schadelijk voor rubbers en metalen oppervlakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Ehh, dat blindfilter spul, bij schoonmaak gebruik ik daar 1/2 theelepel van, echt weinig, het klinkt alsof je jouw arme apparaat een stevige overdosis hebt gegeven!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12-06 17:02
RoosW schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:59:
Ehh, dat blindfilter spul, bij schoonmaak gebruik ik daar 1/2 theelepel van, echt weinig, het klinkt alsof je jouw arme apparaat een stevige overdosis hebt gegeven!
Dat is 100% het geval! Het had een mini beetje moeten zijn, niet een 3 kwart volle blindfilter... |:(
O88088 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:54:
Een beetje Ballistol H1 proberen? Dat is olie voor dingen die in aanraking met levensmiddelen kunnen komen. Het is ook niet schadelijk voor rubbers en metalen oppervlakken.
Thanks! Ik ga op onderzoek uit naar het Ballistol H1 spul! :)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-06 17:00
x-RaY99 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:29:
Na dit topic vorig jaar weer opgepakt te hebben heb ik sinds december een Profitec Pro 600 staan.

Ondertussen komen er heerlijke espresso's en voor mijn vrouw cappuccino's uit.

Echter heb ik een paar weken terug helaas 1 grote fout gemaakt, volgens het boekje heb ik niet te snel al schoonmaak poeder gebruikt in het blindfilter maar pas na 2 schoonmaak beurten met enkel water.
Tijdens deze 3e schoonmaak beurt heb ik zoals een echter ITer betaamd niet de instructies op het schoonmaak product bekeken maar het plaatje/tekst uit het boekje van de Profitec gebruikt. Hierin was te zien dat het blindfilter voor zeg 75% gevuld was met poeder.

Lang verhaal kort, vermoedelijk heb ik de boel té goed schoongemaakt (hier waarschuwt Profitec ook voor, vandaar mijn eerdere schoonmaak beurten met alleen water). De hendel gaat regelmatig vrij zwaar terug (van half (stop) naar uit. En piept en kraakt een beetje.

Ondertussen zijn we weer een heel aantal kopjes verder (in de hoop dat de "vette" koffie wat smeert) maar het word nog niet minder. Is hier nog iets aan te doen? Uit elkaar halen en "invetten"? (maar met wat?) Nieuwe onderdelen?
Ik heb dit besteld bij een revisie een tijdje terug:

https://www.drtradingshop...iddel-portie/#description

Volgens mij is dat dit spul:

https://www.drtradingshop...e-vet-125-ml/#description

Het smeren is een klein klusje, denk dat je met 15-20 mins klaar bent. Hendel horizontaal in de 'rust' positie, losmaken, rubbers eruit, smeren, rubbers terug, inbouwen :D. Maar op Youtube staat het beter uitgelegd :D.

• RoosW
Gisteren middag is mijn (2e hands) Baratza Sette 270 Wi aangekomen, best aan het klungelen geweest (hé wie leest er nu een handleiding, toch?) om één en ander af te stellen, vooral het maalgradatie gebeuren wilde niet opschieten, zoals ie stond kreeg ik dus 18 gram in mijn portafilter die na tampen geen druppel doorliet, en draaien aan de afstel ring, poging 1, 1cm geen verschil, poging 2 3cm, geen verschil, poging 3 halve ring baan zo ongeveer, amper merkbaar en nog steeds geen druppel koffie.
Huh??
Toch maar eens lezen..
Oh, een Micro & een Macro ring, oeps.
Heel bijzonder.. :F
Daar maar eens een cm of 3 aan kietelen.
Kijk, een Lungo, en lekker! Prachtig maalsel, heel fluffy!
Verder afregelen zou nu een eitje moeten wezen, behalve het lawaai ben ik er wel heel blij mee.
Jammer dat de Doseer beker er niet bij zit (vorige eigenaar heeft hem nooit gebruikt, ligt ergens in een kast vermoed ie), maar geen nood die zijn er ook van andere bedrijven te krijgen voor 58cm portafilters.
Ook onderweg dus, net als 3x 500 gr koffie van het Hoofdkwartier.
Toch maar die LSM maalschijven vervangen, als de Sette zulk goed resultaat geeft zou de enorme LSM niet achter mogen blijven toch?
Even ter verklaring, de LSM geeft een prima maalsel maar ik zou het niet fluffy willen noemen, er is ook telkenmale weinig ruimte voor het distributie tool om de zaak mooi egaal te maken, er valt dus regelmatig maalsel uit de boot zeg maar, het Sette maalsel laat zich direct echt flink ver samenpakken, ergo, meer lucht, dat is duidelijk!
Overigens wel mooi &&(*)@#$⁽@ :r dat updaten van de Firmware enkel via een Apple Iphone kan, WTF? 8)7
En dan vind ie twee Firmware files, update ie enkel de firmware van de weegcel maar wat ik ook probeer de Scherm update doet ie niet? :(
En dan ook nog op de (werk) Iphone van mijn vrouw.. Bleh, wat een noobs dat ze dat op Android niet voor elkaar krijgen schijnbaar!
Iemand enig idee wat ik moet doen om ook die 2e update gedaan te krijgen?

[Voor 9% gewijzigd door RoosW op 26-05-2021 13:37. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RigolleM
RoosW schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:30:
Overigens wel mooi &&(*)@#$⁽@ :r dat updaten van de Firmware enkel via een Apple Iphone kan, WTF? 8)7
En dan vind ie twee Firmware files, update ie enkel de firmware van de weegcel maar wat ik ook probeer de Scherm update doet ie niet? :(
En dan ook nog op de (werk) Iphone van mijn vrouw.. Bleh, wat een noobs dat ze dat op Android niet voor elkaar krijgen schijnbaar!
When will the Acaia Sette Updater be available on Android?
There is no estimated release date of the Android version at this time.

Our current testing has shown that updating firmware via an Android app is challenging to the point of delivering a negative user experience, which we do not want. We decided to make the Acaia Sette Updater available only on iOS in order to fast-track the availability of both the Sette 270Wi, as well as the conversion kit for current 270W owners to upgrade to the Wi.

Do I need to update my factory-built Wi?
No, updating firmware on a factory-built Wi is not necessary for operation.

Dat een koffiemolenfabrikant de mogelijkheid biedt om de apparatuur zelf up te daten is al benoemingswaardig, dat het enkel via iOS kan, is puur voor stabiliteitsredenen. Bij Android zijn er zo veel merken en OS-versies dat een koffiemolenfabrikant zich liever bezig houdt met de core business: molentjes maken.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12-06 15:59
Huh? Waarom zit er upgradebare firmware in die maler?

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• RigolleM
lasharor schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:47:
Huh? Waarom zit er upgradebare firmware in die maler?
Zit een Acaia weegschaal in, wellicht dient daarvoor de updates...

• RobbieB
  • Laatst online: 23:36
Had eigenlijk de knoop doorgehakt om voor een Nivona 820 te gaan. Design spreekt me erg aan en de mogelijkheid om 2 melkspecialiteiten tegelijk te zetten.

Nu is alleen de Siemens EQ.6 S800 bij Coolblue in de aanbieding voor 799 + 50 euro cashback.. scheelt toch 150 euro met de Nivona en qua functionaliteit ontlopen ze elkaar niet en naar wat ik op het internet vind is de zetgroep vrijwel gelijk.

Iemand hier die in dit geval toch nog zou adviseren om voor 150e meer voor de Nivona te gaan?

• RoosW
RigolleM schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:44:
[...]

When will the Acaia Sette Updater be available on Android?
There is no estimated release date of the Android version at this time.

Our current testing has shown that updating firmware via an Android app is challenging to the point of delivering a negative user experience, which we do not want. We decided to make the Acaia Sette Updater available only on iOS in order to fast-track the availability of both the Sette 270Wi, as well as the conversion kit for current 270W owners to upgrade to the Wi.

Do I need to update my factory-built Wi?
No, updating firmware on a factory-built Wi is not necessary for operation.

Dat een koffiemolenfabrikant de mogelijkheid biedt om de apparatuur zelf up te daten is al benoemingswaardig, dat het enkel via iOS kan, is puur voor stabiliteitsredenen. Bij Android zijn er zo veel merken en OS-versies dat een koffiemolenfabrikant zich liever bezig houdt met de core business: molentjes maken.
Tja Bluetooth is pas vanaf zo ongeveer de laatste versie van Android geen probleem ding meer, maak de app beschikbaar op alle versie 10 en hoger systemen, probleem opgelost. Mensen met oude meuk hebben vaak ook geen behoefte aan molens met firmware ;-)

• RigolleM
RoosW schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Tja Bluetooth is pas vanaf zo ongeveer de laatste versie van Android geen probleem ding meer, maak de app beschikbaar op alle versie 10 en hoger systemen, probleem opgelost. Mensen met oude meuk hebben vaak ook geen behoefte aan molens met firmware ;-)
De Acaia Coffee app is wel beschikbaar voor Android, dus is het echt Baratza's keuze om het niet te doen voor hun Sette Wi.

Maar zoals ik hierboven al heb geschreven: het updaten biedt geen toegevoegde waarde aan de molen!

[Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 26-05-2021 15:52]

• RoosW
RigolleM schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:51:
[...]

De Acaia Coffee app is wel beschikbaar voor Android, dus is het echt Baratza's keuze om het niet te doen voor hun Sette Wi.

Maar zoals ik hierboven al heb geschreven: het updaten biedt geen toegevoegde waarde aan de molen!
Heb je enig idee wat je een techneut aandoet als er überhaupt firmware updates zijn maar JIJ kan die niet updaten? Zelfs als het 0 toegevoegde waarde heeft (en waarom zou men een firmware uitbrengen als het geen waarde heeft??) dan nog is het genoeg om mijn tanden te doen knarsen. En nog steeds geen antwoord waarom wel het ene deel van de firmware (load cell) update, maar het tweede deel niet..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RigolleM
RoosW schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:07:
[...]
Heb je enig idee wat je een techneut aandoet als er überhaupt firmware updates zijn maar JIJ kan die niet updaten?
Ja, mijn vaatwasmachine heeft een WiFi-module maar kan niet connecteren met onze WiFi omdat dit enkel via WPS knop kan, en wat heeft mijn router niet? Ik lig daar niet wakker van, de vaatwas werkt zonder WiFi ook perfect!
Zelfs als het 0 toegevoegde waarde heeft (en waarom zou men een firmware uitbrengen als het geen waarde heeft??) dan nog is het genoeg om mijn tanden te doen knarsen.
Het heeft 0 toegevoegde waarde voor de molen, maar wellicht zijn er extra features voor de weegschaal... Daarom heb ik voor een afzonderlijke weegschaal van Acaia gekozen, en voor ik die kocht gezien dat je die kon updaten met iOS, want ik heb geen Androids in huis.
En nog steeds geen antwoord waarom wel het ene deel van de firmware (load cell) update, maar het tweede deel niet..
Baratza support?

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-06 18:06
RobbieB schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:47:
Had eigenlijk de knoop doorgehakt om voor een Nivona 820 te gaan. Design spreekt me erg aan en de mogelijkheid om 2 melkspecialiteiten tegelijk te zetten.

Nu is alleen de Siemens EQ.6 S800 bij Coolblue in de aanbieding voor 799 + 50 euro cashback.. scheelt toch 150 euro met de Nivona en qua functionaliteit ontlopen ze elkaar niet en naar wat ik op het internet vind is de zetgroep vrijwel gelijk.

Iemand hier die in dit geval toch nog zou adviseren om voor 150e meer voor de Nivona te gaan?
Zonde, ben je net te laat! De Siemens eq6 s800 was vorige week € 699 - 50 cashback bij Mediamarkt.. Ik heb hem daar getest en geproefd en vond het tegenvallen, terwijl ik hem al bijna blind besteld had. Temperatuur vond ik te sowieso te laag. Die twee melkspecialiteiten tegelijk vond ik zelf geen meerwaarde, net als de melkkan, maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.

Over Nivona kan ik niks zeggen, die ken ik niet. Ben nu zelf voor een Jura gegaan.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RobbieB
SvenVis schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Zonde, ben je net te laat! De Siemens eq6 s800 was vorige week € 699 - 50 cashback bij Mediamarkt.. Ik heb hem daar getest en geproefd en vond het tegenvallen, terwijl ik hem al bijna blind besteld had. Temperatuur vond ik te sowieso te laag. Die twee melkspecialiteiten tegelijk vond ik zelf geen meerwaarde, net als de melkkan, maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk.

Over Nivona kan ik niks zeggen, die ken ik niet. Ben nu zelf voor een Jura gegaan.
Proeven in de winkel is natuurlijk altijd lastig. Bonen, instellingen, hoe goed is hij schoon gemaakt, etc. Zeker bij een Mediamarkt zou ik daar toch niet op varen.

Welke Jura heb je uiteindelijk gekozen?

• RobbieB
RobbieB schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:47:

Ben uiteindelijk toch voor de Nivona gegaan. Het Duitse no nonsense design spreekt me wat meer aan de de Duitse kermis van Siemens.

Daarnaast zijn de instelmogelijkheden uitgebreider (bv koffie eerst bij een cappuccino, live programming om kopjes mooi te vullen en preciezere hoeveelheden), bij Siemens kom je dan bij de EQ.9 uit die flink duurder is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SvenVis
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-06 18:06
RobbieB schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Proeven in de winkel is natuurlijk altijd lastig. Bonen, instellingen, hoe goed is hij schoon gemaakt, etc. Zeker bij een Mediamarkt zou ik daar toch niet op varen.

Welke Jura heb je uiteindelijk gekozen?
Is ook lastig hoor, zeker waar. Maar al met al viel ook de look and feel me wat tegen, en vind ik ook belangrijk. Bij Jura wel top in orde voor mij. Heb de e8 besteld.

Veel plezier met je Nivona!

[Voor 3% gewijzigd door SvenVis op 26-05-2021 23:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
RoosW schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Heb je enig idee wat je een techneut aandoet als er überhaupt firmware updates zijn maar JIJ kan die niet updaten? Zelfs als het 0 toegevoegde waarde heeft (en waarom zou men een firmware uitbrengen als het geen waarde heeft??) dan nog is het genoeg om mijn tanden te doen knarsen. En nog steeds geen antwoord waarom wel het ene deel van de firmware (load cell) update, maar het tweede deel niet..
de firmware updates hebben alleen waarde voor als je een 270w wil upgraden naar een 270wi
(zie https://www.baratza.com/w...e-Wi-Upgrade-rev1.5.2.pdf )

jij hebt al een 270wi dus voor jou zijn de updates niet bedoeld

loadcell is voor de update, screen deel is voor baratza zelf (jouw scherm zal die versie al hebben)

[Voor 6% gewijzigd door Leipo op 27-05-2021 09:12]

• RoosW
Leipo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:11:
[...]

de firmware updates hebben alleen waarde voor als je een 270w wil upgraden naar een 270wi
(zie https://www.baratza.com/w...e-Wi-Upgrade-rev1.5.2.pdf )

jij hebt al een 270wi dus voor jou zijn de updates niet bedoeld

loadcell is voor de update, screen deel is voor baratza zelf (jouw scherm zal die versie al hebben)
Ah, ik neem dus aan dat hij niet checked wat er al op staat, dat verklaart een boel.
Ik moet zeggen dat ik (behalve het lawaai niveau, dat is een beetje jammer) erg gecharmeerd ben van deze maler, snel en je hebt het gevoel meer controle te hebben ipv bv mijn LSM met zijn tijdklok maal systeem (waarbij je echt nooit exact dezelfde hoeveelheid maalsel in je filterbakkie krijgt, luchtvochtigheid, hoeveelheid bonen in de hopper, ouderdom bonen, echt alles beïnvloed wat je krijgt).

• EricNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06-06 11:55
Beste koffie experts,

Na enkele jaren diverse Nespresso apparaten gehad te hebben, wil ik graag over naar een bonen machine. Waarom?
Punt 1: We zijn thuis steeds meer en meer koffie gaan drinken
Punt 2: Naar mijn idee blijft bonen koffie toch lekkerder (en daarnaast in verhouding met Nespresso veel goedkoper, althans mijn berekening).

Nu drinken wij vrijwel geen cappuchino's of melk apparaten. Nou zit ik al een tijdje te kijken naar de Siemens EQ.6 Plus s500.

Ik was benieuwd of er mensen wellicht nog tips of adviezen hadden?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +8Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12-06 12:34

bebopper

I'm an absolute beginner...

Heb met heel veel mazzel een schitterende aanwinst erbij: een FE-AR La Peppina lever espresso machine.

Stond op Marktplaats om gratis af te halen hier in de buurt, stond er als 'oude espresso machine' op met een hele vage foto. Maar ik dacht waarom niet, gewoon eens gaan kijken. Blijkt het een heus pareltje te zijn.

Lijkt in redelijk goede staat, heb em ondertussen uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt.

Moet alle ringen etc.wel vervangen en ben nu aan het wachten op antwoord uit Italie over een setje daarvoor setje hiervoor is besteld in Italie. Dan nog een tamper van 45mm erbij vinden en ready to go :)

Serienummer 7-11 dus ik vermoed ergens uit 1977/1978.

Niet de mijne, maar dit is wel hetzelfde model.

HIeronder wat foto's van die van mij in onderdelen.

Verwarmingselement staat in citroenbadje.

• RobbieB
EricNL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:49:
Beste koffie experts,

Na enkele jaren diverse Nespresso apparaten gehad te hebben, wil ik graag over naar een bonen machine. Waarom?
Punt 2: Naar mijn idee blijft bonen koffie toch lekkerder (en daarnaast in verhouding met Nespresso veel goedkoper, althans mijn berekening).

Nu drinken wij vrijwel geen cappuchino's of melk apparaten. Nou zit ik al een tijdje te kijken naar de Siemens EQ.6 Plus s500.

Als je geen melkproducten vind zou ik niet voor de EQ.6 s500 gaan, maar een model kiezen dat zich specialiseert in puur koffie producten. Je betaalt dan extra voor functionaliteit die je niet gaat gebruiken en kunt er dan voor die paar keer beter een losse melkschuimer bij kopen.

De EQ.6 is nu 749 (met cashback), voor dat bedrag kun je bv. ook voor een Jura D4 gaan.

• EricNL
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06-06 11:55
RobbieB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Als je geen melkproducten vind zou ik niet voor de EQ.6 s500 gaan, maar een model kiezen dat zich specialiseert in puur koffie producten. Je betaalt dan extra voor functionaliteit die je niet gaat gebruiken en kunt er dan voor die paar keer beter een losse melkschuimer bij kopen.

De EQ.6 is nu 749 (met cashback), voor dat bedrag kun je bv. ook voor een Jura D4 gaan.
Bedankt voor de tips. We drinken inderdaad eigenlijk 0,0 melk koffie's of iets dergelijks. Gewoon pure, zwarte koffie. 2 kopjes tegelijk zetten is wel heel prettig. Is wat dat betreft de Jura D4 een goede keuze? Ik weet namelijk niet zo goed waar ik naar moet kijken...

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobbieB
EricNL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor de tips. We drinken inderdaad eigenlijk 0,0 melk koffie's of iets dergelijks. Gewoon pure, zwarte koffie. 2 kopjes tegelijk zetten is wel heel prettig. Is wat dat betreft de Jura D4 een goede keuze? Ik weet namelijk niet zo goed waar ik naar moet kijken...
Dit voelt als generiek consumentenaankoop advies maar:
- bepaal wat je eisen zijn (koffie, 2 kopjes, geen melk)
- bepaal je budget
- kijk welke producten binnen die 2 categorieën vallen en ga vergelijken
- Bv. in een winkel of (Youtube) reviews.

Kijk vooral wat YouTube video's.. ik heb vooral deze 2 kanalen bekeken om mijn keuze te maken:
YouTube: YouTube
YouTube: YouTube (alleen Duits, maar vertaalde ondertiteling kan ook) ze hebben ook een NL-talige website: https://www.coffeeness.de/nl/

Zie wel dat ze allebei de D4 niet getest hebben, maar wel andere Jura apparaten. En zoals vele hier zullen zeggen, met een Jura kun je eigenlijk nooit verkeerd zitten... Als je koffie dan niet smaakt ligt het aan je bonen of instellingen. Enige nadeel is dat de zetgroep (het onderdeel dat de koffiepuk maakt) niet zelf te verschonen is maar de meningen hierover zijn dan weer erg verdeeld (Lees: Android vs. iOS niveau verdeeld haha).

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:59
EricNL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:49:
Beste koffie experts,

Ik heb deze Siemens EQ.500 Integral TP501R09.
Gekocht voor zo’n €350.
(bv B keuze met krasje o.i.d. HIER)
Voor die prijs koop je geen Jura.
Voordeel van de Siemens?
Makkelijk te bedienen en de zetgroep is uitneembaar en zo onder de kraan af te spoelen.
Invetten e.d. is niet nodig.
Zaken als water temperatuur hoeveelheid koffie, melk is instelbaar.
Wat er niet op zit is een gebruikers profiel waarbij je bv voor twee gebruikers een eigen keuze kunt programmeren.
Nadeel is wellicht de lekbak die redelijk snel vol zit en dus geleegd moet worden.
Er zijn vast en zeker betere machines te vinden maar alles heeft zijn prijs.
Die afweging moet je dus maken.
We drinken hier ook niet zoveel koffie maar wel afwisselend lungo’s of cappuccino’s, soms macchiato.
Dat is met één druk op de knop geregeld.
Mijn vrouw vindt dit vooral heel handig. Melk slubbert hij op via een slangetje.
Schoonspoelen van melkslang en systeem gaat ook vanzelf.
Je kunt ook handmatig het reinigingsprogramma kiezen.
Restjes melk in het systeem moet je niet willen maar heb ik ook niet meegemaakt.

Verder vers gebrande koffiebonen gebruiken voor het beste resultaat, geldt voor alle koffiemachines uiteraard.

[Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 27-05-2021 12:26]

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• Zebby
  • Laatst online: 12-06 16:12
Nu zelf ook bij Cafe du Jour opeens een heel donkere roast gekregen in plaats van de gebruikelijke medium. Ook heel erg veel gebroken bonen, kleine stukjes en al. Koffie blijft zuur, maar gezien ik meestal met melk drink is dat eigenlijk niet eens vervelend, maar als espresso trek ik er toch een scheve bek bij.

Ik ben niet anti-dark roast, maar dit is niet wat ik heb gekocht.

• Cafecito
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 00:21
Zebby schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:09:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is niet oke, wellicht heb je nog een foto met wat meer bonen, maar er lijkt ook redelijk wat verschil in formaat (screen size) van de bonen te zitten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• __fred__
Zebby schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:09:
Nu zelf ook bij Cafe du Jour opeens een heel donkere roast gekregen in plaats van de gebruikelijke medium. Ook heel erg veel gebroken bonen, kleine stukjes en al. Koffie blijft zuur, maar gezien ik meestal met melk drink is dat eigenlijk niet eens vervelend, maar als espresso trek ik er toch een scheve bek bij.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe donkerder gebrand, hoe minder zuur een koffie juist zou moeten zijn, bittere en brandsmaken krijgen de overhand. De zure verbindingen gaan er het eerst aan bij roasten. Weet je zeker dat je eerder dezelfde koffie had?

Fijner malen (doorlooptijd verlengen) en de temperatuur verhogen kunnen de koffie drinkbaarder maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• __fred__

In ander nieuws, nu eens een omni-roast van white label coffee. Eerste indruk helaas niet zo goed. Van een honey processed koffie zou je nog wel enige complexiteit mogen verwachten, maar helaas geen fruit, noch complexiteit. Vrij vlakke koffie. De smaak die overheerst is karton, en ik vermoed dat dat weinig te maken heeft met de verpakking (de kartonnen zak), maar met het feit dat de bonen of te lang hebben gelegen voor het branden, of dat de opslag niet goed is geweest.

Het is niet zo erg dat ik hem weg ga gooien of weggeven, maar het wordt even doorbikkelen deze maand. Wellicht dat ik er met wat aanpassingen in temperatuur en maling nog wat mooiers uitkrijg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
__fred__ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:06:
[Afbeelding]

In ander nieuws, nu eens een omni-roast van white label coffee. Eerste indruk helaas niet zo goed. Van een honey processed koffie zou je nog wel enige complexiteit mogen verwachten, maar helaas geen fruit, noch complexiteit. Vrij vlakke koffie. De smaak die overheerst is karton, en ik vermoed dat dat weinig te maken heeft met de verpakking (de kartonnen zak), maar met het feit dat de bonen of te lang hebben gelegen voor het branden, of dat de opslag niet goed is geweest.

Het is niet zo erg dat ik hem weg ga gooien of weggeven, maar het wordt even doorbikkelen deze maand. Wellicht dat ik er met wat aanpassingen in temperatuur en maling nog wat mooiers uitkrijg.
Jij hebt ook niet veel mazzel met je koffie aanschaf zeg! :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Jij hebt ook niet veel mazzel met je koffie aanschaf zeg! :X
De varietals waren erg lekker ;-) En dat is natuurlijk deel van de charme. Sommige bevallen, sommige niet.

Ondertussen heb ik het karton er wel uitgekregen door de juiste maling. De maling moet iets grover nog dan de vorige koffie. Gek genoeg bij 34+ seconden krijgt ie dus karton. Nu bij 30 seconden is de balans tussen zuur en bitter wel prima en het karton is weg. Zuur is prettig zuur, aan de frisse kant, maar niet overdreven. Blijft een feit dat het niet de meest complexe koffie ooit is qua smaak, maar ik ga me er wel mee redden deze maand.

Ow, en deze zak was 40 euro. Dat is alweer een stuk minder dan de varietals, die in totaal 60 euro waren. Laat staan de keen koffie, waar je 100 euro lichter bent. Je moet een wijnfles van 10 euro ook geluk hebben dat ie beter is dan één van 15 euro.

[Voor 57% gewijzigd door __fred__ op 28-05-2021 15:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 12-06 16:12
__fred__ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Hoe donkerder gebrand, hoe minder zuur een koffie juist zou moeten zijn, bittere en brandsmaken krijgen de overhand. De zure verbindingen gaan er het eerst aan bij roasten. Weet je zeker dat je eerder dezelfde koffie had?

Fijner malen (doorlooptijd verlengen) en de temperatuur verhogen kunnen de koffie drinkbaarder maken.
Yup, temperatuur al iets verhoogd (96 nu geloof ik), qua doorlooptijd zit ik met mijn maling al te fijn, toch blijft het zuur. Zou verwachten dat ik een bak espresso krijg waar ik scheel kijk van de bitterheid, maar nee. Heel bizar. Na vaccinatie iemand nodig die wel weet hoe die koffie moet zetten om te helpen :o
Pagina: 1 ... 84 85 86 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True