Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:27
Espresso feest bij @Zebby en @__fred__, Ik kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 22:07
Lol, het is een open invitatie naar het schijnt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:04:
[...]

Yup, temperatuur al iets verhoogd (96 nu geloof ik), qua doorlooptijd zit ik met mijn maling al te fijn, toch blijft het zuur. Zou verwachten dat ik een bak espresso krijg waar ik scheel kijk van de bitterheid, maar nee. Heel bizar. Na vaccinatie iemand nodig die wel weet hoe die koffie moet zetten om te helpen :o
Misschien is het pas gebrand waardoor het nog een paar dagen langer moet rusten? Zou bij donkere roasts niet zo lang moeten duren (een dag of 4-5?). Je zou ook nog kunnen proberen om het als French press / filterkoffie te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:05
Verwijderd1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Misschien is het pas gebrand waardoor het nog een paar dagen langer moet rusten? Zou bij donkere roasts niet zo lang moeten duren (een dag of 4-5?). Je zou ook nog kunnen proberen om het als French press / filterkoffie te zetten.
De vraag is wat ze doen met de melange. Eerst elke boon branden naar ideaal profiel, of alles tegelijk roosteren. In geval van het laatste hoef je minder te branden, dan in het eerste. Nadeel is dat als je bonen niet hetzelfde brandprofiel nodig hebben, dat je zit met zure te licht gebrande bonen en/of te ver gebrande bittere bonen. Melanges maken is een vak, kennelijk niet zo goed en consistent gedaan dan.

Grotere en kleinere bonen is verklaarbaar omdat het uit drie verschillende koffies is samengesteld. Bij blends willen ook nog wel eens de soorten bonen wisselen, en dan verandert de smaak ook.

Je kunt sowieso niet het hele jaar door dezelfde koffie kopen. Koffie is een seizoensproduct met twee maanden oogsttijd en vaste droog- en verwerkingstijden. (De oogsttijd varieert per soort en hoogte, sommige soorten bloeien 2x per jaar). Als de boon rauw binnenkomt bij de brander, moet ie ook geen maanden liggen. Een brander die het hele jaar door dezelfde koffie voert, laat hem dan heel wat maanden in een juten zak liggen, wordt ie niet beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 22:43
Verwijderd1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:21:
[...]

Deze zak is al paar dagen ouder. Heb al een tijdje niet heel hard meer geprobeerd, half opgegeven omdat het niet 't gewenste resultaat gaf. Voor die tijd zal ik eerst zelf nog eens een gedegen poging geven.
Oh en dit hoort niet donker te zijn maar medium :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:29:
[...]

Deze zak is al paar dagen ouder. Heb al een tijdje niet heel hard meer geprobeerd, half opgegeven omdat het niet 't gewenste resultaat gaf. Voor die tijd zal ik eerst zelf nog eens een gedegen poging geven.
Oh en dit hoort niet donker te zijn maar medium :+
Ja ik had zelf ook een zak bij ze (Café du Jour) besteld toen het hier in het topic aan bod kwamen, rond kerst denk ik. Ik was er ook niet echt tevreden over, was wat inconsistent maar verder wel te drinken (als americano).

Wat betreft bonen, ik zat laatst een video van James Hoffman te kijken over het kopen van bonen, waar je op moet letten qua terminologie. Ik vond het stukje over 'gefermenteerde fruitsmaken wel interessant' (zie hier op 1250 seconde). Dat gaat over bonen die met de vrucht gedroogd zijn (natural processed) en daardoor een gefermenteerde smaak krijgen die op verpakkingen vaak beschreven wordt als tropische vruchten (ananas, papaya, aardbei).

Hij laat ook een pakje zien van een Brits koffiebedrijf maar ik vraag me af of iemand (goede) ervaring heeft met dat type koffie die je in Nederland makkelijk kunt bestellen. Hij beschrijft het een beetje als een love it or hate it smaak, maar ik ben er dus wel benieuwd naar. Iemand daar toevallig ervaring mee? Lijkt me leuk om eens te proberen met een French press.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
@Verwijderd1 Ik drink eigenlijk alleen maar naturals, of semi’s zoals pulped naturals en honey processed koffies. Soms (kunstmatig) gefermenteerd. Ik vind washed single origins vaak niet complex genoeg. Terroir en groeiomstandigheden maken dan erg veel uit om toch nog complexiteit in die boon te krijgen en dat is lastig te achterhalen.

https://friedhats.com/collections/filter

https://keencoffee.com/product/divisadero-el-salvador/

https://varietalscoffee.c...-ali-botto-village-jimma/

https://varietalscoffee.c...olima-alejo-castro-kahle/

https://varietalscoffee.c...z-anaerobic-fermentation/

Hier zit wel wat tussen. Er is ook kunstmatige fermentatie waarbij de bonen met het vruchtvlees in diverse omstandigheden fermenteren (zoals wijn of yoghurt) waarmee he vaak wat zoetere, funkier en interessante smaken kunt krijgen. Ook weer anders en interessant. Dat staat hier ook tussen.

Maar over het algemeen is Oost-Afrika natural processed en wat zuur-fruitig, terwijl zuid-amerika naturals meer bloemfruitig en bessen zijn, maar de individuele boon maakt meer uit dan deze generaliteit.

[ Voor 57% gewijzigd door __fred__ op 29-05-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik ga ff alle feedback verzamelen en terugkoppelen aan CdJ. Ken ze verder niet maar wellicht kunnen ze er wat mee.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
AppieR schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:12:
Ik ga ff alle feedback verzamelen en terugkoppelen aan CdJ. Ken ze verder niet maar wellicht kunnen ze er wat mee.
Het lastige met koffie is dat er zoveel variabelen zijn, waardoor bepalen wat werkt en niet werkt altijd een zoektocht is. Nu alles wat meer open gaat is het ook wel weer leuk om koffiefestivals en koffiebarretjes waar ze branden te bezoeken. Vaak kun je er een hoop tips krijgen en uitleg om het beste uit een bepaalde koffie te halen. Ook is het leuk om koffies te proeven en te kijken of die smaak thuis er ook uit kunt toveren. Heb toch best vaak koffies gekocht die thuis volledig anders lijken te smaken en dan komen die tips goed van pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
RoosW schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Tja Bluetooth is pas vanaf zo ongeveer de laatste versie van Android geen probleem ding meer, maak de app beschikbaar op alle versie 10 en hoger systemen, probleem opgelost. Mensen met oude meuk hebben vaak ook geen behoefte aan molens met firmware ;-)
Deze koffieliefhebber heeft gewoon een Sony xPeria XZ1 (sept 2018 gekocht) die nog prima werkt, afgezien dat6 de laatste (OS) update van dec 19 is en (dus?) nog op Android 9.0 draait.

Ik zou ook, om alleen een koffiemolen te kunnen updaten, geen andere telefoon kopen.
Daarnaast is er momenteel alleen de Realme 7/8 pro die zou kunnen voldoen (geen ervaring ermee, maar specs zijn netjes en Xiaomi lees ik net wat teveel (voor mij) mindere dingen over.

Het is netjes dat het kan, maar om het dan alleen voor apple te maken?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
RoosW schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Heb je enig idee wat je een techneut aandoet als er überhaupt firmware updates zijn maar JIJ kan die niet updaten? Zelfs als het 0 toegevoegde waarde heeft (en waarom zou men een firmware uitbrengen als het geen waarde heeft??) dan nog is het genoeg om mijn tanden te doen knarsen. En nog steeds geen antwoord waarom wel het ene deel van de firmware (load cell) update, maar het tweede deel niet..
Nóg een reden om geen Baratza te kopen ;)

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb sinds een half jaartje een redelijk eenvoudige Philips volautomaat. Prima ding, zeker voor dat geld, maar ik merk dat ik mij begin te ergeren aan het geluid van de bonenmaler en de zetgroep.

Zijn er bepaalde merken of types die bekend staan dat ze stil zijn?

Het lijkt dat met name Siemens stille apparaten heeft. Ik zie soms maar 63dB voor het malen van de bonen terwijl mijn Philips 2200nogwat rond de 74 zou moeten zitten. 10 dB verschil is een halvering van het geluid, dus dat vind ik nogal wat.

[ Voor 31% gewijzigd door PaT op 29-05-2021 14:18 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Cafecito schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Dit is niet oke, wellicht heb je nog een foto met wat meer bonen, maar er lijkt ook redelijk wat verschil in formaat (screen size) van de bonen te zitten.
Zomaar een beetje uit de zak gegooid,verwacht dat alle kleine stukjes onderin zitten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q9oucgm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
Ik ben nog volop verschillende koffies aan het testen met m'n nieuwe Lelit MaraX, maar ik loop tegen een probleem aan wat ik nog niet helemaal begrijp. Elke keer als ik een tweede espresso zet (met dezelfde maalgraad, grammen, etc) dan heeft de machine er ontzettend veel meer moeite mee. Het water komt nauwelijks door de puck, er is ontzettende channelling, en eigenlijk is het een groot fiasco. Waardoor kan dit komen?

Ik dacht eerst dat m'n maler misschien retentie had van oud maalsel wat de eerste koffie beïnvloed, maar ook na eerst wat grammen te malen en weg te gooien heb ik dit probleem. Enige wat ik kan bedenken nu is dat het iets met de temperatuur te maken heeft. Er was eerder genoemd dat warmer betekent meer extractie, dus dan is m'n machine teveel afgekoeld na het zetten van 1 koffie? Hoe lang zou normaal zijn om te wachten voor een tweede koffie bij een HX machine?

Los hiervan heb ik regelmatig dat tijdens het koffie zetten er ook water via de OPV weg loopt, wat is hier normaal? Een beetje water? Continu een stroom zolang je koffie zet? Geen water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:10
PaT schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:12:
Ik heb sinds een half jaartje een redelijk eenvoudige Philips volautomaat. Prima ding, zeker voor dat geld, maar ik merk dat ik mij begin te ergeren aan het geluid van de bonenmaler en de zetgroep.

Zijn er bepaalde merken of types die bekend staan dat ze stil zijn?

Het lijkt dat met name Siemens stille apparaten heeft. Ik zie soms maar 63dB voor het malen van de bonen terwijl mijn Philips 2200nogwat rond de 74 zou moeten zitten. 10 dB verschil is een halvering van het geluid, dus dat vind ik nogal wat.
Ik heb een Siemens EQ.500 classic, deze heeft een ceramische maler en is inderdaad relatief stil met zo’n 62dB. Komt denk ik ook omdat de deksel van het koffiebonen reservoir goed afsluit.
Dat dempt het geluid.
In een eerdere reactie had ik recent een link geplaatst naar een B keuze van dit model.
Maar er zijn ook andere modellen met soortgelijke specs.

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 29-05-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
__fred__ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 07:41:
@Verwijderd1 Ik drink eigenlijk alleen maar naturals, of semi’s zoals pulped naturals en honey processed koffies. Soms gefermenteerd. Ik vind washed single origins vaak niet complex genoeg. Terroir en groeiomstandigheden maken dan erg veel uit om toch nog complexiteit in die boon te krijgen en dat is lastig te achterhalen.

https://friedhats.com/collections/filter

https://keencoffee.com/product/divisadero-el-salvador/

https://varietalscoffee.c...-ali-botto-village-jimma/

https://varietalscoffee.c...olima-alejo-castro-kahle/

https://varietalscoffee.c...z-anaerobic-fermentation/

Hier zit wel wat tussen. Er is ook kunstmatige fermentatie waarbij de bonen met het vruchtvlees in diverse omstandigheden fermenteren (zoals wijn of yoghurt) waarmee he vaak wat zoetere, funkier en interessante smaken kunt krijgen. Ook weer anders en interessant. Dat staat hier ook tussen.

Maar over het algemeen is Oost-Afrika natural processed en wat zuur-fruitig, terwijl zuid-amerika naturals meer bloemfruitig en bessen zijn, maar de individuele boon maakt meer uit dan deze generaliteit.
Thanks, wel vrij dure opties allemaal, zeker als er nog verzendkosten bijkomen.

Ik had zelf ook nog wat gevonden bij Giraffe koffie, die leek hier in topic wel goed te bevallen (met ook als nadeel de prijs). Toch om wat te proberen, gratis verzending van 25 euro (dat haal je met twee zakken van 350g).

Ik dacht aan de volgende:

Reko Ethiopië: fruitig, abrikoos, bergamot

Women of Serrania Colombia: tropisch fruit, amandel, chocolade fudge

Kangiri Kenia: fruitig, cassis, umami

Ik denk inderdaad dat er veel te winnen is in de stap van 'gewoon vers gebrand' naar 'specifieke estate / coöperatie'. Voorheen kocht ik toch vaak de goedkoopste koffie die ze hebben (bij verschillende branders) en dat is dan vaak toch veel van hetzelfde (washed en een redelijk neutrale bitter, prima bak maar niet spectaculair).

Dat was ook een van de tips die James Hoffman in die video die ik eerder linkte: probeer zo specifiek mogelijk te weten waar de koffie vandaan komt. Daarvoor noemde hij twee redenen:

- Het is een extra investering om koffie apart te houden op basis van specifieke origin (dus tot een single estate / samenwerkende groep). Die investering heeft alleen zin als de koffie van een zekere kwaliteit is dat je hem daadwerkelijk duurder kunt verkopen op basis van die origin.

- Een land als origin is heel vaag. Hij vergeleek het bijvoorbeeld met een Franse wijn, dan is een vage omschrijving waarbij je eigenlijk niet veel te weten komt. Eigenlijk precies wat je ook al zegt "de individuele boon maakt meer uit dan deze generaliteit."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:30:
[...]

Thanks, wel vrij dure opties allemaal, zeker als er nog verzendkosten bijkomen.

Ik had zelf ook nog wat gevonden bij Giraffe koffie, die leek hier in topic wel goed te bevallen (met ook als nadeel de prijs). Toch om wat te proberen, gratis verzending van 25 euro (dat haal je met twee zakken van 350g).

Ik dacht aan de volgende:

Reko Ethiopië: fruitig, abrikoos, bergamot

Women of Serrania Colombia: tropisch fruit, amandel, chocolade fudge

Kangiri Kenia: fruitig, cassis, umami

Ik denk inderdaad dat er veel te winnen is in de stap van 'gewoon vers gebrand' naar 'specifieke estate / coöperatie'. Voorheen kocht ik toch vaak de goedkoopste koffie die ze hebben (bij verschillende branders) en dat is dan vaak toch veel van hetzelfde (washed en een redelijk neutrale bitter, prima bak maar niet spectaculair).

Dat was ook een van de tips die James Hoffman in die video die ik eerder linkte: probeer zo specifiek mogelijk te weten waar de koffie vandaan komt. Daarvoor noemde hij twee redenen:

- Het is een extra investering om koffie apart te houden op basis van specifieke origin (dus tot een single estate / samenwerkende groep). Die investering heeft alleen zin als de koffie van een zekere kwaliteit is dat je hem daadwerkelijk duurder kunt verkopen op basis van die origin.

- Een land als origin is heel vaag. Hij vergeleek het bijvoorbeeld met een Franse wijn, dan is een vage omschrijving waarbij je eigenlijk niet veel te weten komt. Eigenlijk precies wat je ook al zegt "de individuele boon maakt meer uit dan deze generaliteit."
Tsja, de koffies die je aanwijst zijn allemaal "washed" koffies, die dus niet in de vrucht liggen te fermenteren. Kunnen ze er allemaal leuke fruitsmaken bij noemen die je erin zou kunnen proeven, maar dat is niet de "love-or-hate" relatie die je met een natural processed koffie hebt. Dit zijn allemaal "cleanere" koffies, zonder die enorme fruitsensatie. Daarnaast zijn dit wat goedkopere koffies, omdat ze bij een washingstation vandaan komen van honderden, soms duizenden koffieboeren. Die hebben allemaal verschillende kwaliteit proces en plukken wellicht ook onrijp, waardoor je koffie een anonieme verzameling wordt van betere en slechtere bonen.

Er kunnen zeer zeker aardige koffies bij zitten en het is beter dan supermarkt of de absolute generieke braziliaanse koffies van 12 euro per kg, maar het gaat je niet de sensatie geven van een single estate / microlot natural.

Als je een natural processed sensatie wilt proeven zoals James beschrijft, kies dan geen washed koffie, al noemen ze allerlei fruitsmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
__fred__ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:17:
[...]

Tsja, de koffies die je aanwijst zijn allemaal "washed" koffies, die dus niet in de vrucht liggen te fermenteren. Kunnen ze er allemaal leuke fruitsmaken bij noemen die je erin zou kunnen proeven, maar dat is niet de "love-or-hate" relatie die je met een natural processed koffie hebt. Dit zijn allemaal "cleanere" koffies, zonder die enorme fruitsensatie. Daarnaast zijn dit wat goedkopere koffies, omdat ze bij een washingstation vandaan komen van honderden, soms duizenden koffieboeren. Die hebben allemaal verschillende kwaliteit proces en plukken wellicht ook onrijp, waardoor je koffie een anonieme verzameling wordt van betere en slechtere bonen.

Er kunnen zeer zeker aardige koffies bij zitten en het is beter dan supermarkt of de absolute generieke braziliaanse koffies van 12 euro per kg, maar het gaat je niet de sensatie geven van een single estate / microlot natural.

Als je een natural processed sensatie wilt proeven zoals James beschrijft, kies dan geen washed koffie, al noemen ze allerlei fruitsmaken.
Thanks voor de feedback. Heb er blijkbaar toch niet goed genoeg naar gekeken. :*) Ik zal tzt dan toch voor een van de koffies van jouw lijstje gaan (heb nog best wat op voorraad dus het duurt sowieso nog even).

Een paar van de shops die je noemde staan volgens mij ook nog niet in het lijstje in de TS, misschien een idee om die daar ook genoemd te krijgen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Ik realiseer me nu pas dat door het hele pandemie- en thuiswerkverhaal mijn koffiehobbie aardig uit de klauwen is gelopen en inderdaad van 30 euro/kg koffies (die ik heel duur vond), nu rustig 60+ euro uitgeef en dat normaal ben gaan vinden. Ik zal eens kijken of er wat goedkopers natural op de markt is.

Zoiets:

https://www.fascino-coffe...el-salvador-santa-matilde

Ongewassen, zoet van de fermenatie met toch fruit als banaan en aardbei en de typische haatliefde reviews ;-)
Leuke van koffies uit El salvador uit dit gebied is dat de koffie groeit op vulkaangrond en die is lekker mineraalrijk wat de bonen vaak extra complexiteit en smaak geeft.

[ Voor 40% gewijzigd door __fred__ op 29-05-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SawaFish schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:22:
Ik ben nog volop verschillende koffies aan het testen met m'n nieuwe Lelit MaraX, maar ik loop tegen een probleem aan wat ik nog niet helemaal begrijp. Elke keer als ik een tweede espresso zet (met dezelfde maalgraad, grammen, etc) dan heeft de machine er ontzettend veel meer moeite mee. Het water komt nauwelijks door de puck, er is ontzettende channelling, en eigenlijk is het een groot fiasco. Waardoor kan dit komen?
Is het mandje in beide gevallen droog?

Mijn tweede shot is lijkt gevoelsmatig trager als de onderkant van het filtermandje vol met druppels hangt voordat ik er in maal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
ANdrode schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:42:
[...]

Is het mandje in beide gevallen droog?

Mijn tweede shot is lijkt gevoelsmatig trager als de onderkant van het filtermandje vol met druppels hangt voordat ik er in maal.
Hier ook. Als ik het filtermandje niet specifiek eruit haal (hoeft natuurlijk niet met een naked porta) en de koffieresten eruit borstel of wrijf met een doek, dan zitten de gaatjes dicht, en is de volgende een fiasco. Geen idee of dat aan de IMS gaatjes ligt, maar het is wel zo. Als je er schoon water doorheen voert zie je dan dat er maar 1/3 aan gaatjes open is en daar spuit het dan onder druk uit. (goed te zien met naked porta).

Ik maak dus altijd tussen shots mijn filterbakje schoon en check eigenlijk ook altijd ff de doorloop met schoon water in de naked porta. Daarna maak ik hem netjes droog. Zal wel weer overdreven zijn, maar alles voor de consistentie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
__fred__ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:25:
Ik realiseer me nu pas dat door het hele pandemie- en thuiswerkverhaal mijn koffiehobbie aardig uit de klauwen is gelopen en inderdaad van 30 euro/kg koffies (die ik heel duur vond), nu rustig 60+ euro uitgeef en dat normaal ben gaan vinden.
Pfew. Even vanuit gaande dat je grofweg ~50 dubbele espresso's uit een kilo bonen haalt, dan zit je op €1,20 per kopje. Zover ben ik nog niet. Heb nu de mild budget bonen van Fascino en die zijn inderdaad misschien een beetje saai. Ook een zakje Italian Espresso van €21/kg geprobeerd en de Yellow Burbon liggen klaar, maar zo rond de €20-30 per kg vind ik het wel prima. Heb overigens ook nog niet echt de skills/smaak ontwikkelt om het onderscheid te kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ypuh schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Pfew. Even vanuit gaande dat je grofweg ~50 dubbele espresso's uit een kilo bonen haalt, dan zit je op €1,20 per kopje. Zover ben ik nog niet. Heb nu de mild budget bonen van Fascino en die zijn inderdaad misschien een beetje saai. Ook een zakje Italian Espresso van €21/kg geprobeerd en de Yellow Burbon liggen klaar, maar zo rond de €20-30 per kg vind ik het wel prima. Heb overigens ook nog niet echt de skills/smaak ontwikkelt om het onderscheid te kunnen waarderen.
Tsja, ach, volgens mij ben ik één keer uit eten geweest het afgelopen jaar buiten de vakanties, dus je bespaart ook wel weer ergens geld. Anders koop ik er toch maar pc's en andere elektronica van O-)

Die direct trade koffies, als ze goed zijn, hebben het voordeel dat de boeren vaak nog wel een eerlijke prijs krijgen, terwijl ze vaak net wat goedkoper zijn dan vergelijkbare koffie die via de handel bij een roaster terecht komt.

Ik betaal graag wat meer als ik weet (en via single origin, direct trade en geveilde microlot weet je dat vaak wel) dat een boer er ook meer aan overhoudt dan de $2,40/kg kostprijs of nog minder.

Wellicht niet bekend bij iedereen en met het gevaar te oordelen over iemands portemonnee, maar nog een reden om kwaliteitskoffie bij een roaster te kopen en geen supermarktkoffie:

https://www.volkskrant.nl.../artikelen/koffie-rwanda/

[ Voor 9% gewijzigd door __fred__ op 29-05-2021 20:12 . Reden: Toevoeging over koffieprijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 16:17
__fred__ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:25:
Ik realiseer me nu pas dat door het hele pandemie- en thuiswerkverhaal mijn koffiehobbie aardig uit de klauwen is gelopen en inderdaad van 30 euro/kg koffies (die ik heel duur vond), nu rustig 60+ euro uitgeef en dat normaal ben gaan vinden. Ik zal eens kijken of er wat goedkopers natural op de markt is.

Zoiets:

https://www.fascino-coffe...el-salvador-santa-matilde

Ongewassen, zoet van de fermenatie met toch fruit als banaan en aardbei en de typische haatliefde reviews ;-)
Leuke van koffies uit El salvador uit dit gebied is dat de koffie groeit op vulkaangrond en die is lekker mineraalrijk wat de bonen vaak extra complexiteit en smaak geeft.
Herkenbaar verhaal alleen was het bij mij met Whiskey's.. Flessen van 80/90+ waren op een gegeven moment geen uitzondering meer.. uiteindelijk wat gaan experimenteren met flessen rond de 25/30 en echt een paar pareltjes gevonden. Dat moet met koffie ook te doen zijn lijkt me?

Wat overigens misschien wel een idee zou zijn voor de beginpost van dit topic is een overzicht van goed verkrijgbare bonen en hun smaakprofielen/prijzen/etc incl. de plek waar ze te koop zijn. Merk dat ik nu regelmatig door het topic zoek naar wat andere mensen kopen/drinken etc. maar dat het erg lastig zoeken is haha..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
RobbieB schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Herkenbaar verhaal alleen was het bij mij met Whiskey's.. Flessen van 80/90+ waren op een gegeven moment geen uitzondering meer.. uiteindelijk wat gaan experimenteren met flessen rond de 25/30 en echt een paar pareltjes gevonden. Dat moet met koffie ook te doen zijn lijkt me?

Wat overigens misschien wel een idee zou zijn voor de beginpost van dit topic is een overzicht van goed verkrijgbare bonen en hun smaakprofielen/prijzen/etc incl. de plek waar ze te koop zijn. Merk dat ik nu regelmatig door het topic zoek naar wat andere mensen kopen/drinken etc. maar dat het erg lastig zoeken is haha..
Heb hier nog een m2 schotse single malts in de kast staan, meer dan ik in mijn leven ws opdrink, dus espresso- en whiskydrinkers zijn altijd welkom😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Zijn er hier meer mensen met een Specialita die ook ervaring met andere malers hebben? Ik heb hem inmiddels een maand in gebruik en zo'n 3-4 kg gemaald en ben unimpressed. Ik vind hem vooral heel erg traag (18s+ voor 18g) en inconsistent (blijf afstellen, WDT'en en staat voor mijn gevoel nooit goed). Als het goed is zijn er nieuwe maalschijven onderweg vanuit de leverancier, maar ik twijfel of die het probleem oplossen en of ik niet beter het apparaat kan proberen te retourneren of m'n verlies neem en hem op Marktplaats zet.

Omdat ik over het algemeen wel tevreden ben over de kast en afwerking ben ik geneigd naar een duurdere Eureka (Atom 65 of Specialty 75), maar die laatste is direct wel weer heel duur en vooral ook qua formaat 2x zo groot als de Specialita. Sowieso vind ik de meeste malers geen prachtige machines, bijv. de Ceado C37J, Helios 65, Macap MXD etc. In dat kader zou de beste keuze de Mignon XL de beste keuze zijn. Ik ben niet geinteresseerd in single dosing maar gewoon een no-nonsense maler waar je wekelijks een kilo bonen door heen haalt en misschien 1-2x een beetje bijstelt.

Meer mensen die (zo snel) voor een upgrade gekozen hebben en waarom? Of heb ik gewoon een maandag morgen modelletje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 21:43
Ypuh schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:06:
Zijn er hier meer mensen met een Specialita die ook ervaring met andere malers hebben? Ik heb hem inmiddels een maand in gebruik en zo'n 3-4 kg gemaald en ben unimpressed. Ik vind hem vooral heel erg traag (18s+ voor 18g) en inconsistent (blijf afstellen, WDT'en en staat voor mijn gevoel nooit goed). Als het goed is zijn er nieuwe maalschijven onderweg vanuit de leverancier, maar ik twijfel of die het probleem oplossen en of ik niet beter het apparaat kan proberen te retourneren of m'n verlies neem en hem op Marktplaats zet.

Omdat ik over het algemeen wel tevreden ben over de kast en afwerking ben ik geneigd naar een duurdere Eureka (Atom 65 of Specialty 75), maar die laatste is direct wel weer heel duur en vooral ook qua formaat 2x zo groot als de Specialita. Sowieso vind ik de meeste malers geen prachtige machines, bijv. de Ceado C37J, Helios 65, Macap MXD etc. In dat kader zou de beste keuze de Mignon XL de beste keuze zijn. Ik ben niet geinteresseerd in single dosing maar gewoon een no-nonsense maler waar je wekelijks een kilo bonen door heen haalt en misschien 1-2x een beetje bijstelt.

Meer mensen die (zo snel) voor een upgrade gekozen hebben en waarom? Of heb ik gewoon een maandag morgen modelletje?
Hier in 10,2 sec basket vol voor dubbele espresso nagenoeg factory settings (met nu fascino proefpakket bonen).
Heb alleen vork eruit gehaald en gebruik dosing cup.

Heb ook niche zero en gebruik Minion altijd met voorkeur als vaste molen voor de espresso...

Misschien leverancier even bellen?

Ik heb mijn set bij van Pommeren gekocht en hebben samen in winkel toen alles netjes afgesteld.

Naarmate bonen ouder worden soms wel heel klein tikje fijner zetten en dus looptijd dus ook met 0.1 sec voor zelfde hoeveelheid maalsel.
Bijna jaar in gebruik nu...

Zit juist aan te denken niche weg te doen en filtro pro te kopen voor de filter koffie die ik soms zet.

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
@noodel1988 Als ik dat zo lees dan moet het wel bijna om een maandagmorgen modelletje gaan. Had al contact opgenomen met de leverancier en die gaf meteen aan dat er meer waren en ze nieuwe schijven mijn kant op gaan sturen, maar communicatie (vanuit DE) is niet top. De maler werd ook 'uit het niets' bezorgd zonder verzend/orderbevestiging etc. dus geen reden tot paniek en even geduld.

10-11s en 'redelijk consistent' zou ik voor tekenen en de €800 van een upgrade liever op zak houden. Met name het formaat van de duurdere malers staat me tegen.

Ik kijk het nog even aan met de nieuwe schijven. Note to self: voortaan een paar tientjes meer betalen en lokaal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodel1988
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-10 21:43
Ypuh schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:38:
@noodel1988
Ik kijk het nog even aan met de nieuwe schijven. Note to self: voortaan een paar tientjes meer betalen en lokaal kopen.
Helemaal met zoiets, die paar 10tjes is verschil is het echt wel waard.
Uitgebreide demo.
Controle werking apparatuur, alles werd uitgepakt en aangesloten en daarmee espresso gezet.
Smaakprofiel koffie bepalen
1 kilo zak koffie kreeg je erbij
Etc

Plus vrijdag middag gekocht en zaterdag ochtend bezorgd met de koerier uitpakken en even opwarmen en gelijk startklaar...
Als je auto hebt dus nog sneller koerier niet nodig :-).

En als je nog wat vragen hebt doen ze het voor of mag je zelf spelen, ook met afmetingen maatkannetjes... Bijv.

[ Voor 7% gewijzigd door noodel1988 op 30-05-2021 19:15 ]

Trakt | Last.fm | discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ik zal maar niets zeggen met mijn Compak K10. 19 gram in een seconde of 3-5 afhankelijk van de maalgraad O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Ypuh hier nog een zeer tevreden specialita gebruiker.
Ik single dose wel. Duurt momenteel zo'n 15-16sec (voor 20gr) voordat de laatste boon erdoor is. (daarna blaas ik door en maal nog eens kort < 1sec om het laatste eruit te krijgen). Met een volle hopper en vooral zonder wachten op die laatste verdwaalde boon zou het waarschijnlijk een paar sec. sneller kunnen. Zeg ~12-13 ofzo?

Moet hooguit om de paar dagen beetje bijdraaien (als mijn 20gr->40gr espresso met mijn normale doorlooptijd meer richting de 50gr gaat draai ik wat fijner. Dit komt meestal doordat de bonen wat verouderen. +/- 5ml afwijking vind ik acceptabel, dan speel ik mogelijk een beetje met de doorlooptijd)

Behalve de traagheid: hoe merk je de inconsistentie?

Gaat het ook echt alle kanten op en is er geen pijl op te trekken, of moet je wel steeds fijner draaien (en in principe niet grover m.u.v. de initiële afstelling of als je bonen bijvult uit gesloten verpakking).
En wat voor afwijkingen hebben we het over? De ene keer wordt het een 20ml ristretto de andere keer een lungo, en soms een espresso tussendoor? Of is dat in de +/- 10ml met eenzelfde doorlooptijd (of zeg 2-3sec verschil voor dezelfde hoeveelheden koffie)?
En weeg je het resultaat (gemalen koffie) steeds, en is dat wel consistent?

Toen ik net begon met espresso (en de specialita) had ik ook wat meer inconsistentie. Ik weet eerlijk gezegd niet precies waardoor het nu wél consistent is, maar enkele zaken die mogelijk een rol hebben gespeeld (en dat bij jou mogelijk ook doen):
- Misschien moet de maler 'inlopen' en wordt het vanzelf beter
- Ik heb het idee dat bonen in een hopper aanzienlijk sneller verouderen (en verstelling nodig hebben. Als in: elke dag.) dan wanneer je ze goed bewaart en single doset. Ik ben vrij snel overgestopt op single dosing.
- Tampdruk/verdeling koffiebed is ook van belang voor consistentie. Ik ben eveneens vrij snel overgestapt op een distribution tool.

Sinds ik die laatste 2 doe (en dat valt mogelijk gelijk met het 'inlopen' van de maler), is mijn consistentie in elk geval vele malen beter.

ps. mogelijk maal je te fijn (om te lichte tampdruk te compenseren?) en duurt het daarom zo lang? Je zat als ik het goed herinner ook vrij dicht tegen het maximale verstelbereid?

...maar ik gok op maandagmorgenmodelletje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door defusion op 31-05-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 19:21
Ik heb nu een week of drie heel veel pret met mijn Timemore C2 en V60, heb volgens mij de techniek wel aardig onder controle, strakke doorlooptijd, plat koffiebed op het einde, het lijkt alsof ik het goed doe.
Maar ik vind de smaak van het bakkie nog wel een beetje te wensen over laten, doet me toch iets te veel aan thee met koffiesmaak denken. In het begin was het wat erger, mijn papillen zullen licht verpest zijn door die straffe darkroast dolcegustocupjes, maar zelfs met een hele fijne maling waardoor ik een "te lange" doorlooptijd krijg en zelfs een verhouding van 1:10 mis ik nog een beetje body en structuur in de koffie. En daar werd de koffie ook niet per se lekkerder van. Kan ik in mijn recept of techniek nog iets uitproberen?

Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de kwaliteit of smaak van mijn bonen (was een cadeautje) dus misschien heeft iemand hier wel een gouden tip voor mij? Een boon waarmee ik een volle smaak door een V60 krijg? Dan ben ik dus vooral op zoek naar zaken als volle body, romigheid, met smaken zoals cacao en karamel. Dat hele frisse en fruitige en cleane komt later wel. Bij wijn duurde het ook even voordat ik een hele strakke mineralige riesling kon waarderen.

Maar het hoort natuurlijk ook een beetje bij filter dat je niet een héle stevige bak koffie krijgt, zitten er hier ook mensen met aeropress, french press of mokkapot? Misschien mensen die daar echt een (smaak)volle krachtige koffie uit krijgen? Lijkt me ook leuk om die uit te proberen, ben benieuwd naar ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
De bonen die ik gebruik zijn gebrand op 17-05 en zo lang de kilozakken nog gesloten zijn liggen ze in de vriezer. Verder vul ik de hopper iedere 1-2 dagen bij. Ik drink genoeg koffie dat ik me weinig zorgen maak dat de bonen te oud worden (de machine is nog redelijk nieuw dus drink iets meer, maar zit nu op 1kg~ per week en vul de hopper in 4-5x bij). Vandaag moest ik de maler ineens grover instellen omdat de espressomachine bijna vastliep, terwijl deze 2-3 dagen geleden met dezelfde bonen helemaal goed leek te staan (18gr in, 36-38gr uit in ca. 30 seconden vanaf het overhalen van de hendel). Het verdelen/tampen/kracht probeer ik allemaal zo consistent mogelijk te doen en alleen door grover te gaan kon ik weer onder de 40 seconden komen, maar moest qua smaak weer opnieuw beginnen.

Vind het maken van espresso's erg leuk, maar 5-6x per dag 18s wachten (en dat is alleen de keren dat het goed gaat) vind ik te lang. Ook al komt er nu drinkbare koffie uit, het continu bijstellen voelt nu meer als een hit-or-miss van de maler dan dat ik daadwerkelijk de koffie of het recept aan het optimaliseren ben.

Hoe dan ook ben ik al klaar met deze machine. Voor mijn gevoel is de Specialita als alles goed gaat nét sterk genoeg voor een goede espresso, maar houdt het niets over. Moet misschien even geduld opbrengen tot de nieuwe maalschijven binnen zijn, maar ben geneigd om gewoon een Mignon XL of andere 65/75mm maler aan te schaffen to get on with it :P. Nadeel is dat ik dan ook weer een grotere knock box nodig ben (JoeFrex Mini) tenzij ik voor de XL ga :/ .

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 30-05-2021 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ypuh even los van de vraag of het mogelijk ook iets te maken heeft met de problemen: kilozak bonen 'as-is' in de vriezer gooien zou ik niet doen. Zo lang het op gaat binnen zeg 6 weken vanaf branddatum zou ik sowieso geen speciale dingen doen om te bewaren. Persoonlijk bestel ik gewoon eens per maand ongeveer.
Als je langer wilt bewaren/invriezen, dan liefst vacuüm trekken in kleinere verpakkingen. Maar als ik je zo hoor qua verbruik, gewoon het invriezen skippen. Dan moet je al 6+ kg hebben ingeslagen...

Verder kan ik me totaal niet in al je ervaringen vinden, hoop voor je dat het de maalschijven zijn. En anders vermoed ik in elk geval dat er gewoon iets niet klopt aan het apparaat. Mijn ervaringen met de specialita zijn gewoon goed. Enige echte verbeterpunt zou een ander (groter) afstelringetje met meer streepjes zijn. Nu is vaak dat ik letterlijk één milimeter draai om van zeg 50ml terug naar 40ml output te gaan, en dat niet eens op te schrijven is als bijv '3,5 op het ringetje' maar eerder '1/5e tussen 3,5 en 4' oid. Maar eenmaal afgesteld is het wel gewoon goed, en moet ik hooguit dus elke paar dagen klein beetje (letterlijk een milimeter ofzo) bij te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Joop
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
RobbieB schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Wellicht offtopic, maar nu ben ik wel benieuwd naar die pareltjes van 25/30 :9 Zeker als je al in de range van 80/90 aan het drinken was. Vanaf 35 begint het een beetje drinkbaar te worden heb ik het idee.. Mag ook in het whiskey topic trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Ypuh schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:51:
De bonen die ik gebruik zijn gebrand op 17-05 en zo lang de kilozakken nog gesloten zijn liggen ze in de vriezer. Verder vul ik de hopper iedere 1-2 dagen bij. Ik drink genoeg koffie dat ik me weinig zorgen maak dat de bonen te oud worden (de machine is nog redelijk nieuw dus drink iets meer, maar zit nu op 1kg~ per week en vul de hopper in 4-5x bij). Vandaag moest ik de maler ineens grover instellen omdat de espressomachine bijna vastliep, terwijl deze 2-3 dagen geleden met dezelfde bonen helemaal goed leek te staan (18gr in, 36-38gr uit in ca. 30 seconden vanaf het overhalen van de hendel). Het verdelen/tampen/kracht probeer ik allemaal zo consistent mogelijk te doen en alleen door grover te gaan kon ik weer onder de 40 seconden komen, maar moest qua smaak weer opnieuw beginnen.

Vind het maken van espresso's erg leuk, maar 5-6x per dag 18s wachten (en dat is alleen de keren dat het goed gaat) vind ik te lang. Ook al komt er nu drinkbare koffie uit, het continu bijstellen voelt nu meer als een hit-or-miss van de maler dan dat ik daadwerkelijk de koffie of het recept aan het optimaliseren ben.

Hoe dan ook ben ik al klaar met deze machine. Voor mijn gevoel is de Specialita als alles goed gaat nét sterk genoeg voor een goede espresso, maar houdt het niets over. Moet misschien even geduld opbrengen tot de nieuwe maalschijven binnen zijn, maar ben geneigd om gewoon een Mignon XL of andere 65/75mm maler aan te schaffen to get on with it :P. Nadeel is dat ik dan ook weer een grotere knock box nodig ben (JoeFrex Mini) tenzij ik voor de XL ga :/ .
Je doet er verstandig aan om de bonen in gesloten zak te ontdooien. Als je een bevroren zak openmaakt en in de hopper gooit, trekken de bonen vocht aan als een spons, wat vervolgens condenseert door de kou. Dat verandert de maalgraad nogal en is ook nog eens nadelig voor de smaak.

In de vriezer gaat ontgassen ook een stuk langzamer, dus een zak ingevroren binnen een paar dagen na de branddatum moet ook gewoon nog even ontgassen als ie ontdooid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:42

Qwerty-273

Meukposter

Om de voors en tegens van het invriezen van koffiebonen te behandelen:

(Waar heeft James nou geen video over gemaakt? :+)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:16:
(Waar heeft James nou geen video over gemaakt? :+)
Decaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:46
Sebastiaannn schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:43:
Ik heb nu een week of drie heel veel pret met mijn Timemore C2 en V60, heb volgens mij de techniek wel aardig onder controle, strakke doorlooptijd, plat koffiebed op het einde, het lijkt alsof ik het goed doe.
Maar ik vind de smaak van het bakkie nog wel een beetje te wensen over laten, doet me toch iets te veel aan thee met koffiesmaak denken. In het begin was het wat erger, mijn papillen zullen licht verpest zijn door die straffe darkroast dolcegustocupjes, maar zelfs met een hele fijne maling waardoor ik een "te lange" doorlooptijd krijg en zelfs een verhouding van 1:10 mis ik nog een beetje body en structuur in de koffie. En daar werd de koffie ook niet per se lekkerder van. Kan ik in mijn recept of techniek nog iets uitproberen?

Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van de kwaliteit of smaak van mijn bonen (was een cadeautje) dus misschien heeft iemand hier wel een gouden tip voor mij? Een boon waarmee ik een volle smaak door een V60 krijg? Dan ben ik dus vooral op zoek naar zaken als volle body, romigheid, met smaken zoals cacao en karamel. Dat hele frisse en fruitige en cleane komt later wel. Bij wijn duurde het ook even voordat ik een hele strakke mineralige riesling kon waarderen.

Maar het hoort natuurlijk ook een beetje bij filter dat je niet een héle stevige bak koffie krijgt, zitten er hier ook mensen met aeropress, french press of mokkapot? Misschien mensen die daar echt een (smaak)volle krachtige koffie uit krijgen? Lijkt me ook leuk om die uit te proberen, ben benieuwd naar ervaringen!
In het begin vond ik koffie uit de V60 ook niet lekker, ik miste body en structuur. Andere bonen hielp, maar filter koffie is gewoon anders dan espresso.
Koffie uit een mokkapot is een stuk sterker qua smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
@Sebastiaannn dan zou ik mokapot daar krijg je ook romige en volle koffie van. Andere filtermethode acht ik kans klein dat je daar tevreden mee zal zijn als je volle romige koffie zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Het mooie van koffie is dat er altijd wat te ontdekken valt, ik ben met de las lajas ondertussen gezakt van 35 seconden extractie (omdat dat de malingstand was van de vorige bonen) en kartonsmaak, ondertussen beland bij 27 seconden extractie en een paar tandjes grovere maling.

Deze koffie heeft dus zijn complexiteit niet in de body, maar in de zuren. Je proeft nu echt citroen(gras) en druif. Toch heeft ie genoeg zoet om heel aangenaam in balans te blijven. Ik ben normaal niet zo van de zure koffies (al begin ik het steeds meer te waarderen), draai het eigenlijk altijd weg met een fijnere maling en langere extractietijden, maar hier is dat echt zonde.

Blij toe dat ik er wat bevredigends uitkrijg, want ik had een kilo gekocht. Leuk ook dat het normaal niet een hoek is waar ik op ontdekkingstocht ga, al te zure omschrijvingen laat ik meestal links liggen. Ik had op zich met een omni-roast (die wat lichter is dan de gemiddelde espressobranding) en de filosofie van white label kunnen verwachten dat ik een lichte boon zou krijgen, maar deze koffie heeft dat ook nodig schat ik, er zal niet veel van dat zurenspel overblijven bij een donkerder roast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Laatst online: 29-09 12:26
Louwke schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:53:
Iemand al ervaringen met de bonen van Moyee? Gebruik op dit moment de bonen van Simon Levelt, Corleone. Deze bevallen goed. Maar kwam dit merk tegen via de voorliefde voor biertjes van het Uiltje en zij hebben dus ook een samenwerking met Moyee.
Misschien wat laat :) maar wij bestellen daar regelmatig onze koffie.
Vooral de Tripple en de Dark zijn hier de favoriet, de Double vinden wij wat te zoet.
Er zal ongetwijfeld lekkerdere koffie zijn maar ons spreekt Fairchain gedachte ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Laatst online: 07-10 09:58
Nu we een tijdje verder zijn, doet m'n Silvia nog steeds niet wat ik wil... Ik krijg geen goede crema laag en vaak vind ik de espresso ook nog niet top. iemand tips? Ik ben nog bezig met m'n proefpakket van fascino nu. Ik doe ong 14 g. In en probeer dan X2,5 ofzo eruit te krijgen in ongeveer 30 seconden. Soms is het zurig, soms juist weer bitter. Zo ziet de crema laag eruit (Americano is dit, heet water en daar een espresso bij in gezet):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXSfukuYet9mp5zfEa_WEAkrJ8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubSiRRPcx17KS9DPXqffKt80.jpg?f=fotoalbum_large
Er is dus amper crema, ik denk als ik dit verbeter dat ik een stap dichter ben bij goede espresso en dat m'n lattes er ook beter uit gaan zien :p . Ik heb nu de druk weer wat verhoogd (had hem afgesteld op 9bar, maar denk dat die misschien toch wat laag was..?) Dit heeft iig niet geholpen met de crema. Is het toch temperatuur? Verwarm ik het portafilter niet genoeg van tevoren? Is het water uit de zetgroep te heet?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• __fred__
TR1969 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:03:
[...]

Misschien wat laat :) maar wij bestellen daar regelmatig onze koffie.
Vooral de Tripple en de Dark zijn hier de favoriet, de Double vinden wij wat te zoet.
Er zal ongetwijfeld lekkerdere koffie zijn maar ons spreekt Fairchain gedachte ook aan.
Tsja, ik zal wel een oude zeikerd zijn, maar ik ben niet zo onder de indruk van Moyee. (Dit heb ik ze ook verteld op facebook en twitter, dus het zal voor ze geen verrasssing zijn als ik mijn verhaal hier nog een keer doe).

Uitgangspunt van Moyee is dat waarde wordt toegevoegd in het land van herkomst, maar ze zeggen niets over het eigendom van de verschillende schakels in de keten, en als je dat achterhaalt, wordt het verhaal genuanceerder:
  • De boeren krijgen 2,72/kg + 0,54 premie. Dat is in ieder geval boven de kostprijs, maar lang niet voldoende om van te leven. Een gemiddelde boer in ethiopie heeft minder dan 300kg opbrengst, dat is dus max. 900 euro omzet en daar moeten alle kosten voor die boer nog vanaf. Er zijn ook boeren met maar 100kg opbrengst per jaar. Bij dit bedrag moet je nog ander werk erbij hebben om je gezin te onderhouden. Overigens klopt de gemiddelde prijs niet met hun eigen overzicht (dat tevens erg gedateerd lijkt), en beantwoorden ze vragen daarover niet: https://www.moyeecoffee.com/farmers-impact-dashboard/. Ter vergelijk, een andere "marketing"-aanbieder (waar ik ook nog wel wat kritiek op heb), betaalt betere prijzen aan de boer dan Moyee. Alleen de brazilianen zitten op hetzelfde niveau als ethiopie daar, maar in brazilie wordt machinaal verwerkt en zijn de volumes veel hoger.
  • Ze doen een mooi verhaal over ownership waarbij boeren, werknemers, aandeelhouders en investeerders een bepaald deel eigendom hebben in de gezamenlijke faciliteiten (wasstation, droogfaciliteit, hullen en branderij), maar KPI's komen niet terug in hun impactreports. Aangezien alles gefinancierd wordt vanuit het westen, is het erg belangrijk wie nou welk deel krijgt. Het zou terug te vinden moeten zijn in de blockchain, maar de online views die het zichtbaar zouden moeten maken, werken niet (meer). Als blockchain en transparantie je "speerpunt" is, zou dit op hun site moeten staan. Sowieso is de laatste impact report van 2018, ook niet echt netjes. Zeker omdat ze dus wat tegenslag hebben gehad, en ze delen van de keten naar NL hebben moeten halen de afgelopen jaren.
  • Branden en verpakken als het machinaal gebeurt, levert nauwelijks werkgelegenheid per kg op (ten opzichte van de boeren en wassen en drogen). Bij deze activiteit is het extra belangrijk hoe de eigendomsverhoudingen liggen, om te kunnen bepalen waar de winst valt.
  • Behalve het branden en verpakken, valt de rest van de keten normaal gesproken ook in het land van herkomst, dus netto is het verschil 2,45.
  • Moyee werkt met een "Leefbaar inkomen investering", waarmee ze, in plaats van de boer te betalen, projecten doen in het gebied van de boeren om de leefbaarheid te verbeteren (zie tweede plaatje). Dat heeft een hoog "wij weten het beter gehalte", waarbij nog maar de vraag is wiens belangen gediend worden (verhoging koffieproductie, leidt niet noodzakelijk tot verbetering leefomstandigheden, meestal wordt dit in ongelijke krachtsverhoudingen namelijk gebruikt om een deel van de boeren uit het beroep te drijven en vervolgens de overgebleven boeren via schaalvergroting minder per kg te betalen). Plaatje 2 schetst het verbeteringstraject, veel is gericht op koffieproductieverbetering, niet op leefomstandigheidverbetering.
  • Moyee heeft een significante opex (operational expenses) en sales en marketing machinerie in NL die een groot deel van de "toegevoegde" waarde bepaalt. Een kleine roaster in NL heeft wellicht eenzelfde marge, maar die gebruikt dat voor zijn eigen salaris en kan serieus waarde toevoegen door kennis over het selectie- en brandproces.
  • Branden in het land van herkost gaat ten koste van de versheid van de koffie. Nou zal dat voor de bulk van de mensen niet van belang zijn, maar het is voor koffieliefhebbers zonde om een 3 weken oude koffie te ontvangen.
  • 0.5% van de gebrande koffie zal als container achterblijven in de douane omdat ie wacht om door de scanner gehaald te worden. Dit kan een week of twee vertraging geven wat niet helpt om koffie vers te houden, 0.1% wordt opengemaakt en dan kan het zo een maand of langer duren voor je je container terugkrijgt. Deze koffie is natuurlijk lastiger te verkopen en zal in het retailkanaal belanden (op het supermarktschap met tht-datum als sticker wellicht) of moet worden herverpakt of verkocht aan een andere partij. Dat dit geen winst oplevert en ergens verdisconteerd moet worden, moge duidelijk zijn.
Wat mij betreft is Moyee heel goed in "feel good"-marketing, maar gedragen ze zich bijna exact gelijk aan andere fairtrade of zelfs normale koffie fabrikanten (die hebben ook zogenaamde verbeterprogramma's voor boeren). Die 50 cent extra per kg en die paar euro branden daar, gaan daar niet heel veel uitmaken. Ze hebben radicaal de brand- en verpakkingskosten verlaagd, maar duwen daar mooie opex- en marketingkosten voor terug in het plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8usgfi6MD7czs5CmeRSpLQQq2Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjKlRSLlHu6Ge0nquYjs7Rum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXy9Ijj2PkxulDwAUegkl9BFfCc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ga6uPqslqHCQfl4DNxKSg7sb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door __fred__ op 31-05-2021 10:40 . Reden: Foutje in mijn rekensom. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Niekserr schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:10:
Nu we een tijdje verder zijn, doet m'n Silvia nog steeds niet wat ik wil... Ik krijg geen goede crema laag en vaak vind ik de espresso ook nog niet top. iemand tips? Ik ben nog bezig met m'n proefpakket van fascino nu. Ik doe ong 14 g. In en probeer dan X2,5 ofzo eruit te krijgen in ongeveer 30 seconden. Soms is het zurig, soms juist weer bitter. Zo ziet de crema laag eruit (Americano is dit, heet water en daar een espresso bij in gezet):[Afbeelding]
Er is dus amper crema, ik denk als ik dit verbeter dat ik een stap dichter ben bij goede espresso en dat m'n lattes er ook beter uit gaan zien :p . Ik heb nu de druk weer wat verhoogd (had hem afgesteld op 9bar, maar denk dat die misschien toch wat laag was..?) Dit heeft iig niet geholpen met de crema. Is het toch temperatuur? Verwarm ik het portafilter niet genoeg van tevoren? Is het water uit de zetgroep te heet?
Dat (in mijn nog wat beperkte ervaring) ligt meestentijds aan de bonen. Probeer eens het 500gr probeerpakket van Brute Bonen, de smaak is prima (vooral als je geen erg uitgesproken zuren wenst) en het zijn waarlijke Crema Kampioenen.
Als je daar geen crema mee krijgt, zou ik eens gaan kijken naar de temperatuur van het water dat uit je zetgroep komt, waarschijnlijk is het te hoog (en moet je dus eerst flushen om in de juiste range te komen).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

[ Voor 0% gewijzigd door RoosW op 31-05-2021 11:07 . Reden: taalvouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Nu we een tijdje verder zijn, doet m'n Silvia nog steeds niet wat ik wil... Ik krijg geen goede crema laag en vaak vind ik de espresso ook nog niet top. iemand tips? Ik ben nog bezig met m'n proefpakket van fascino nu. Ik doe ong 14 g. In en probeer dan X2,5 ofzo eruit te krijgen in ongeveer 30 seconden. Soms is het zurig, soms juist weer bitter. Zo ziet de crema laag eruit (Americano is dit, heet water en daar een espresso bij in gezet):[Afbeelding]
Wat ook nog nodig kan zijn is een maler-upgrade. Bonensoort maakt uit, maar met een "sage the dose control pro" zit je snel tegen het maximumniveau van je maler aan, zeker bij lichter gebrande bonen. De motor maakt heel veel toeren, wat de koffie verbrandt en samenpakt, en de uniformiteit van het maalsel (distributie partikelgrootte) is niet heel erg best. WDT om klontvorming tegen te gaan is essentieel, maar het allerfijnst is gewoon grote schijven met een lage rotatiesnelheid.

Ik weet dat het geen leuk verhaal is, maar met elke maler-upgrade gingen mijn espresso's vooruit, en het crema met de K10 is fantastisch. Aan de andere kant kon ik dat ook niet betalen in mijn studententijd, dus wellicht is het gewoon nog ff doorbikkelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
__fred__ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:16:
[...]

Tsja, ik zal wel een oude zeikerd zijn, maar ik ben niet zo onder de indruk van Moyee. (Dit heb ik ze ook verteld op facebook en twitter, dus het zal voor ze geen verrasssing zijn als ik mijn verhaal hier nog een keer doe).

Uitgangspunt van Moyee is dat waarde wordt toegevoegd in het land van herkomst, maar ze zeggen niets over het eigendom van de verschillende schakels in de keten, en als je dat achterhaalt, wordt het verhaal genuanceerder:
Duidelijk verhaal. Het is idd belangrijk dat de boeren fatsoenlijk betaald krijgen.
Het is duidelijk dat je hierin hebt verdiept, kun je een aantal branders opsommen die de boeren wel netjes betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ik heb nu sinds enige tijd een tweede espresso maler naast de La San Marco staan, een Sette 270 Wi.
Na enige opstart problemen (wie leest er nu een handleiding) kwam ik er achter dat ie dus twee! verstelbare ringen heeft, een macro en een micro, de eerste voor grofweg in de buurt komen, de tweede om hem precies zo te zetten als je wilt hebben.
Afstellen is een eitje als je dat eenmaal weet, maar belangrijker, je bent van twee variabelen af, die me bij de La San Marco parten spelen.
Niet dat dat een slechte maler is, in tegendeel, de enorme vlakke 83mm schijven zijn excellent, maar:
Als je hem fijner zet, verander je dus niet enkel de fijnheid van het maalsel maar door het gebruik van een timer, ook de hoeveelheid.
Dat maakt van het afregelen een jongleers act inplaats van zoals bij de sette, 18gr instellen, en na twee keer krijg je dat dan ook tot op de 10e gram. de eerste twee keer kan ie er een tiende gram boven of onder zitten, de software regelt dat dan voor de volgende maling beter af. Het veranderen van de maalgraad veranderd dus geen bal aan de hoeveelheid, iets dat het afregelen naar exacte extractie hoeveelheden super makkelijk maakt.
Maar jonge jonge wat is ie luid..!!
Gelukkig dan ook weer heel snel, moet niet aan 18-20 seconde denken zoals een Specialita eigenaar hier poste! Nee, 5 seconden top, en heel fluffy!
Nu maar hopen dat ik een degelijk exemplaar heb, daar lees je her en der nog wel eens wat minder positiefs over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Kleine update; wacht inmiddels een ruime week op de nieuwe schijven voor de Specialita, maar heb ondertussen een Mignon XL besteld. Geen zin meer om te wachten, maar een upgrade naar een Helios 65 (staat een vrijwel nieuwe op Marktplaats voor een redelijke prijs) of Atom S75E vond ik wat teveel van het goede, vooral ook qua ruimte die het inneemt in de keuken.

De Mignon XL is van wat ik lees een beetje aan de bovenkant van de prijs/kwaliteit sweetspot. Wel 65mm schijven, weinig retentie, degelijke bouwkwaliteit, maar nog niet extreem zwaar uitgevoerd qua kast, motor, 75/83mm burrs etc. Ik denk dat een goed werkende Specialita ook wel had volstaan, maar heb te weinig geduld.

De Specialita gaat op Marktplaats zodra de nieuwe schijven binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 23:31

headout

Oi oi!

Nu we een tijdje verder zijn, doet m'n Silvia nog steeds niet wat ik wil... Ik krijg geen goede crema laag en vaak vind ik de espresso ook nog niet top. iemand tips?
Welke maler heb je en heb je verse bonen? De Silvia doet wat het moet doen mi; onder druk met een zekere temperatuur water door koffie laten lopen. Silvia is slechts een klein radar in het geheel :)
Ik zou het echt in die eerste twee zoeken, met als toevoeging dat 14 gr. wel wat weinig is. Ik hanteer zelf 17 gr met uitloop naar 34 gr in 25 tot 30 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
@headout De Silvia kan met zijn grootste standaard filterbakje geen 18gr aan 16 is het wel, anders veel lekkage of hij wil zelfs niet in de grip van de machine passen. Koop een 18 gr IMS bakje is mijn advies, naast de bonen. Ik had de Fascino espresso bonen (alle drie soorten) en kreeg daar ook weinig crema van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Russel88 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Duidelijk verhaal. Het is idd belangrijk dat de boeren fatsoenlijk betaald krijgen.
Het is duidelijk dat je hierin hebt verdiept, kun je een aantal branders opsommen die de boeren wel netjes betalen?
Dat is lastig te zeggen, omdat elke brander zijn koffies van verschillende bronnen betrekt: Een (klein) deel direct trade, en een groter deel via handelaren en importeurs, een laatste deel komt via veilingen.
Hoe meer traceerbaar, hoe beter betaald vaak (dus een koffie van een individuele boer is vaak beter betaald dan koffie betrokken bij een cooperatie of washing station). Maar elke brander in NL wil hier altijd wel antwoord op geven als je het vraagt.

Cooperaties en washing stations hebben sowieso vaak wel een positieve invloed voor hun leden en is zeker niet slecht. Het biedt wat minder fortuinlijke boeren (in termen van rijkdom of landoppervlak) een mooie kans om vooruit te komen. Je zou kunnen zeggen dat dat zelfs beter of "eerlijker" is, dan een hele mooie zuid-of midden-amerikaanse koffie van een single-estate koffieboer die 8 euro/kg voor zijn boon krijgt en een ander welvaartsniveau gewend is. Er is geen universeel goed of slecht en dat maakt het ook zo lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
RoosW schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:07:
@headout De Silvia kan met zijn grootste standaard filterbakje geen 18gr aan 16 is het wel, anders veel lekkage of hij wil zelfs niet in de grip van de machine passen. Koop een 18 gr IMS bakje is mijn advies, naast de bonen. Ik had de Fascino espresso bonen (alle drie soorten) en kreeg daar ook weinig crema van.
Inderdaad. Met mijn Silvia gebruik ik ook 16 gram als uitgangspunt. I.cm. een Mignon specialita en verse bonen komt daar echt geweldig lekkere koffie uit. Ik heb er wel een PID op zitten voor de temperatuurbeheersing.

Ik drink trouwens ook alleen maar americano's. Goede 1:2 espresso zetten en dan aftoppen met kokend water uit de Quooker. In het begin gebruikte ik het stoompijpje voor het hete water. Maar tegenwoordig vul ik het extra melkkannetje met kokend water. Ook fijn als je bezoek hebt en 3 of 4 koffie moet maken. Dan maak ik nu 4 espresso's en dan met het kannetje kokend water americano's maken.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 23:31

headout

Oi oi!

RoosW schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:07:
@headout De Silvia kan met zijn grootste standaard filterbakje geen 18gr aan 16 is het wel
Grappig, ik bedenk me zojuist oas nav je reactie dat mijn naked portafilter een ander (niet standaard bakje) heeft waar iets meer in past. Omdat ik al jaren zo werk, ben ik me er niet eens meer bewust van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik was vandaag ook voor het eerst sinds tijden weer eventjes op het werk. Ik dacht altijd dat wij op het werk lekkere koffie hadden. Nou sinds ik thuis met een Sylvia en verse bonen werk en mijn smaakpapillen ontwikkeld heb moet ik mijn mening herzien. Dammm die koffie was bitter en niet te zuipen.

Zo zie je maar weer dat alles relatief is. Het is maar net wat je gewend bent. 8) 8)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
__fred__ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Dat is lastig te zeggen, omdat elke brander zijn koffies van verschillende bronnen betrekt: Een (klein) deel direct trade, en een groter deel via handelaren en importeurs, een laatste deel komt via veilingen.
Hoe meer traceerbaar, hoe beter betaald vaak (dus een koffie van een individuele boer is vaak beter betaald dan koffie betrokken bij een cooperatie of washing station). Maar elke brander in NL wil hier altijd wel antwoord op geven als je het vraagt.

Cooperaties en washing stations hebben sowieso vaak wel een positieve invloed voor hun leden en is zeker niet slecht. Het biedt wat minder fortuinlijke boeren (in termen van rijkdom of landoppervlak) een mooie kans om vooruit te komen. Je zou kunnen zeggen dat dat zelfs beter of "eerlijker" is, dan een hele mooie zuid-of midden-amerikaanse koffie van een single-estate koffieboer die 8 euro/kg voor zijn boon krijgt en een ander welvaartsniveau gewend is. Er is geen universeel goed of slecht en dat maakt het ook zo lastig.
Duidelijk. Bedankt voor je antwoord. Misschien moet ik winkels vantevoren mailen hoe ze de bonen kopen idd.
Nu betaal je een premium prijs, het zou wel zo eerlijk zijn dat de boeren daar ook van profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GAEvakYD schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:49:
Ik was vandaag ook voor het eerst sinds tijden weer eventjes op het werk. Ik dacht altijd dat wij op het werk lekkere koffie hadden. Nou sinds ik thuis met verse bonen werk en mijn smaakpapillen ontwikkeld heb moet ik mijn mening herzien. Dammm die koffie was bitter en niet te zuipen.

Zo zie je maar weer dat alles relatief is. Het is maar net wat je gewend bent. 8) 8)
Hahahaha, ik had recent dezelfde ervaring. We hebben op de zaak ook bonenmachines en koffie van "heilige boontjes". Ik dacht dat het altijd prima koffie was, maar damn... die bocht is echt niet te zuipen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower

Ik zou niet te veel focussen op crema als je water toevoegt om een Americano te krijgen. Heb je wel crema als je een espresso zet? Hoe vind je die smaken. Het kan ook zijn dat je te veel of te weinig water toevoegt aan je Americano. En waar haal je dat water vandaan? Als je dat uit je Silvia haalt zal dat niet lekker smaken.

En probeer eens een lungo te zetten. Wat grover malen, 18 erin, 67 eruit. Vind ik vaak voller smaken dan een Americano
wellicht dat het jou ook bevalt

[ Voor 8% gewijzigd door vinpower op 31-05-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Doe je aan temperatuur surfen? Dat was bij mij de Silvia die ik gebruik geloof ik een grote stap.

Je kan ook voor een PID gaan. Dat moet met onderdelen van AliExpress ook goed lukken (kan zo snel alleen geen kit vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 09:13
En om de feedback af te maken, gebruik je een naked portafilter? Dan kun je goed zien hoe je koffie doorloopt. Dingen als channeling kunnen ook een grote rol spelen in smaak. Evt een filmpje op het forum om te laten zien hoe het loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Laatst online: 07-10 09:58
Poh, wat een hoop reacties zeg, bedankt :D.
RoosW schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Dat (in mijn nog wat beperkte ervaring) ligt meestentijds aan de bonen. Probeer eens het 500gr probeerpakket van Brute Bonen, de smaak is prima (vooral als je geen erg uitgesproken zuren wenst) en het zijn waarlijke Crema Kampioenen.
Als je daar geen crema mee krijgt, zou ik eens gaan kijken naar de temperatuur van het water dat uit je zetgroep komt, waarschijnlijk is het te hoog (en moet je dus eerst flushen om in de juiste range te komen).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)
Bedankt! Ja het is te hoog denk ik, dus ik flush inderdaad ook van tevoren om in de juiste range te komen. Ik zal eens kijken naar die bonen, maar eerste deze maar eens opmaken.
__fred__ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:55:
[...]

Wat ook nog nodig kan zijn is een maler-upgrade. Bonensoort maakt uit, maar met een "sage the dose control pro" zit je snel tegen het maximumniveau van je maler aan, zeker bij lichter gebrande bonen. De motor maakt heel veel toeren, wat de koffie verbrandt en samenpakt, en de uniformiteit van het maalsel (distributie partikelgrootte) is niet heel erg best. WDT om klontvorming tegen te gaan is essentieel, maar het allerfijnst is gewoon grote schijven met een lage rotatiesnelheid.

Ik weet dat het geen leuk verhaal is, maar met elke maler-upgrade gingen mijn espresso's vooruit, en het crema met de K10 is fantastisch. Aan de andere kant kon ik dat ook niet betalen in mijn studententijd, dus wellicht is het gewoon nog ff doorbikkelen ;-)
Tja, ik heb deze net en zit op maalstand 5 of zo nu. Upgraden gaat hem zeker niet worden en volgens mij moet het toch wel te doen zijn om een prima espresso hiermee te zetten :P .
headout schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Welke maler heb je en heb je verse bonen? De Silvia doet wat het moet doen mi; onder druk met een zekere temperatuur water door koffie laten lopen. Silvia is slechts een klein radar in het geheel :)
Ik zou het echt in die eerste twee zoeken, met als toevoeging dat 14 gr. wel wat weinig is. Ik hanteer zelf 17 gr met uitloop naar 34 gr in 25 tot 30 seconden.
Het filterbakje is alleen een 14 grams... Ik prop hem nu al behoorlijk vol. Het bakje is wat standaard bij de Silvia zit. De maler en zo heb ik in het vorige bericht ook genoemd. Ik ga alleen nog wel binnenkort een nieuw bakje halen, volgens mij is deze al flink wat versleten en ik wil dan ook een paar andere maten.
vinpower schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Ik zou niet te veel focussen op crema als je water toevoegt om een Americano te krijgen. Heb je wel crema als je een espresso zet? Hoe vind je die smaken. Het kan ook zijn dat je te veel of te weinig water toevoegt aan je Americano. En waar haal je dat water vandaan? Als je dat uit je Silvia haalt zal dat niet lekker smaken.

En probeer eens een lungo te zetten. Wat grover malen, 18 erin, 67 eruit. Vind ik vaak voller smaken dan een Americano
wellicht dat het jou ook bevalt
Nee, ook als ik een espresso zet is het hetzelfde.. Espresso vind ik doorgaans wat te sterk van smaak. Het water haal ik gewoon uit de Silvia inderdaad. Uit het stoompijpje. Waarom zou dit water niet lekker smaken? Het is hetzelfde water waar ik ook de koffie mee zet. 18 g erin gaat nog niet lukken, heb een 14 grams bakje...
ANdrode schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Doe je aan temperatuur surfen? Dat was bij mij de Silvia die ik gebruik geloof ik een grote stap.

Je kan ook voor een PID gaan. Dat moet met onderdelen van AliExpress ook goed lukken (kan zo snel alleen geen kit vinden).
Ik probeer te surfen inderdaad... Als hij echt lang heet is komt het stoom van de douche af, dus dan laat ik hem altijd flink doorlopen (5 a 10 seconden). Ik ben stiekem al aan het kijken voor een PID inderdaad. Geeft me ook weer wat te doen in het weekend :)
Hercul3s schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:49:
[...]

En om de feedback af te maken, gebruik je een naked portafilter? Dan kun je goed zien hoe je koffie doorloopt. Dingen als channeling kunnen ook een grote rol spelen in smaak. Evt een filmpje op het forum om te laten zien hoe het loopt :)
Helaas niet, ik wil er wel graag 1. Zit er veel verschil in qua afmetingen of past elke 58mm naked portafilter in mijn silvia? Anders bestel ik er een keer een van Ali, hier vind ik het toch net te duur :+ . Misschien ga ik binnenkort wel een filmpje posten zodat jullie me kunnen grillen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
GAEvakYD schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:49:
Ik was vandaag ook voor het eerst sinds tijden weer eventjes op het werk. Ik dacht altijd dat wij op het werk lekkere koffie hadden. Nou sinds ik thuis met een Sylvia en verse bonen werk en mijn smaakpapillen ontwikkeld heb moet ik mijn mening herzien. Dammm die koffie was bitter en niet te zuipen.

Haha, hier ook ook al tegen aan gelopen. Ik vind de koffie vaak nog wel lekker, maar veel te waterig nu ik vrijwel alleen nog maar dubbele espresso's met een dikke cremalaag drink. Zoals zo vaak merk je een stap omhoog vaak pas als je weer even stapje terug neemt. Conclusie: thuiswerken moet straks wel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45
Ypuh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:50:
Conclusie: thuiswerken moet straks wel blijven.
Yep. En dat we op kantoor gratis koffie drinken en thuis dure bonen hebben van een specialty roaster, ook dat maakt ons niets uit.

* dreamscape blijft straks na Corona zeker nog 2 dagen per week thuisdrinkenwerken. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Ik zoek zo langzamerhand een Silvia op kantoor, of nou ja, twee kantoren ook nog. Zelfs de jura's met goede bonen zijn me ondertussen te min. Dus twee Silvia's, twee bonenmalers, en specialtykoffie aanschaf voor de komende tijd. Dure hobby begint het te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 09:13
Niekserr schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:08:
Poh, wat een hoop reacties zeg, bedankt :D.

[...]

Bedankt! Ja het is te hoog denk ik, dus ik flush inderdaad ook van tevoren om in de juiste range te komen. Ik zal eens kijken naar die bonen, maar eerste deze maar eens opmaken.
[...]

Tja, ik heb deze net en zit op maalstand 5 of zo nu. Upgraden gaat hem zeker niet worden en volgens mij moet het toch wel te doen zijn om een prima espresso hiermee te zetten :P .

[...]

Het filterbakje is alleen een 14 grams... Ik prop hem nu al behoorlijk vol. Het bakje is wat standaard bij de Silvia zit. De maler en zo heb ik in het vorige bericht ook genoemd. Ik ga alleen nog wel binnenkort een nieuw bakje halen, volgens mij is deze al flink wat versleten en ik wil dan ook een paar andere maten.

[...]

Nee, ook als ik een espresso zet is het hetzelfde.. Espresso vind ik doorgaans wat te sterk van smaak. Het water haal ik gewoon uit de Silvia inderdaad. Uit het stoompijpje. Waarom zou dit water niet lekker smaken? Het is hetzelfde water waar ik ook de koffie mee zet. 18 g erin gaat nog niet lukken, heb een 14 grams bakje...

[...]

Ik probeer te surfen inderdaad... Als hij echt lang heet is komt het stoom van de douche af, dus dan laat ik hem altijd flink doorlopen (5 a 10 seconden). Ik ben stiekem al aan het kijken voor een PID inderdaad. Geeft me ook weer wat te doen in het weekend :)
[...]

Helaas niet, ik wil er wel graag 1. Zit er veel verschil in qua afmetingen of past elke 58mm naked portafilter in mijn silvia? Anders bestel ik er een keer een van Ali, hier vind ik het toch net te duur :+ . Misschien ga ik binnenkort wel een filmpje posten zodat jullie me kunnen grillen :P
Volgens mij is de Silvia standaard 58mm, dus elke past. Goedkoopste die ik zag was €30, dat viel mij mee. Maar het telt wel op idd.

Ja, aan een extractie kun je wel veel zien (hoewel temperatuur daar weer moeilijker op te zien is .. :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
@Hercul3s Nope, helaas niet, wat wel past is de E61 naked, die pakt hij goed op, al krijg je hem niet mooi recht in de houder, hij bleef bij mij op 5 over half zes hangen, maar functioneert verder prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Nog niet gekeken en voor mij precies te laat; maar mogelijk interessant voor andere mensen die op zoek zijn.

Edit: Duidelijke video en tevreden met dat ik voor een tweedehands Rocket Evo R gegaan ben i.p.v. de Appartamento of MaraX. Die laatste valt qua looks toch een beetje af bij de Profitec en Rocket, bijvoorbeeld door het gebrek aan voetsteuntjes. Daar tegenover staat dat de Appartamento ruim €200 duurder, maar minder volledig is. De Evo R biedt gelukkig die features als temperatuur beheersing en tweede drukmeter wel, aangevuld met een stillere rotatiepomp en mogelijkheid om aan te sluiten op een waterleiding.

Sowieso bevalt de Rocket na een maand in gebruik (+/- 5-6 kopjes per dag) erg goed. De beperkende factor ben ik zelf. Zit bijvoorbeeld nog niet op het niveau dat ik met temperatuur speel of op de druk let. Voorlopig ben ik content met dat ik vrij consistent een fijne espresso kan zetten die soms nog een fractie te zuur of bitter is (wat op zich wel lekker is). In the same ballpark is al een hele verbetering t.o.v. de eerste weken, nu het melkopschuimen nog :+.

[ Voor 71% gewijzigd door Ypuh op 01-06-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:53

Ravhin

no <root>...

Mooie review. Het maakt voor mij wel dat ik weer erg blij ben met de Expobar PID dubbelboiler die ik heb. Geen compromissen (behalve op de looks, voor sommigen) :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Als je het hebt over chasing the grind. Eigenlijk heb ik de laatste weken / maanden niet zoveel te klagen over verloop van maling, die bleef redelijk constant. Keer tandje meer of minder, geen probleem. Maar nu de zon doorbreekt en de luchtvochtigheid en temperatuur veranderen binnen, moet ik nu flink bijregelen. Heb al twee tandjes fijner bijgesteld deze ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 22:48

woutur

Klauwtjes uit!

Wat is hier de mening over 'levelende tampers' om channeling tegen te gaan? Ik lees wat gemixte berichten op het internet waarbij de één zegt dat het niet goed werkt omdat je toch alleen maar de bovenste laag in het portafilter 'levelt'. De ander beweert toch wel minder last te hebben van channeling met het gebruik van zo'n ding.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
woutur schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:49:
Wat is hier de mening over 'levelende tampers' om channeling tegen te gaan? Ik lees wat gemixte berichten op het internet waarbij de één zegt dat het niet goed werkt omdat je toch alleen maar de bovenste laag in het portafilter 'levelt'. De ander beweert toch wel minder last te hebben van channeling met het gebruik van zo'n ding.
Mijn ervaring is dat WDT het beste werkt, daarna doe ik een leveling tamper om te levelen, dat is inderdaad alleen de bovenste laag, en daarna gebruik ik een gewone tamper om echt aan te stampen. Met die combo heb ik eigenlijk nooit channeling. Helemaal nooit is onmogelijk, soms zit er gewoon een rottige tussen, maar die zijn bij mij meestal 1 of 2 per maand ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik kan alleen de ervaringen van @__fred__ onderschrijven, het werkt hier net zo. Wel gemerkt dat vooral de grootste crema producerende bonen gek genoeg voor de meeste channeling zorgt. Ik zie het door bv een plotselinge verdubbeling in uitstroom (het koffie niveau gaat niet sneller omhoog, normaal gaat dit toenemen van volume geleidelijk) dan weet ik al dat bij het verwijderen van het portafilter de sporen van channeling zichtbaar zullen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
Ik gebruik alleen nog maar naked portafilters. Scheelt ook een hoop schoonmaak. Iedereen die espresso wil, drinkt maar een dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 22:48

woutur

Klauwtjes uit!

@Verwijderd en @RoosW : wat gebruiken jullie als Weiss Distribution Technique (even opgezocht en uitgeschreven zodat eenieder begrijpt wat dat is)? Paperclipje? Veiligheidsspeld?

[ Voor 3% gewijzigd door woutur op 02-06-2021 10:05 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
woutur schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:05:
@Verwijderd en @RoosW : wat gebruiken jullie als Weiss Distribution Technique (even opgezocht en uitgeschreven zodat eenieder begrijpt wat dat is)? Paperclipje? Veiligheidsspeld?
Afgeknipte mini-garde. 8 pootjes voor 1 euro. (Ja, ik was lui, en ze hingen bij de AH).

zoiets dus: https://www.blokker.nl/bl...---set-van-2/1560116.html. Je moet wel met flux en soldeer het rondje vastsolderen om hem bruikbaar te maken, anders valt het rondje eraf, en vallen de pootjes eruit. Als je geen soldeer hebt, werkt secondelijm ook wel w.s.

[ Voor 31% gewijzigd door __fred__ op 02-06-2021 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpeyHwCOUyuzWZBHJllGlH0l4Mo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LgQgf1XfxB08kaBQS0XQSYhY.jpg?f=user_large
Vilt Naalden, al heeft mijn handvat 3 naalden meer als deze versie, maar ik kan de leverancier voor mijn aankoop niet meer vinden. Ik heb wel even de scherpe naalden even over een fijn schuurpapiertje gehaald om de punten stomper te maken ter bescherming van mijn filterbakjes.

[ Voor 21% gewijzigd door RoosW op 02-06-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
kijk, dat is het echte werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
__fred__ schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:00:
Ik gebruik alleen nog maar naked portafilters. Scheelt ook een hoop schoonmaak. Iedereen die espresso wil, drinkt maar een dubbele.
Mijn vrouw is het waarschijnlijk niet eens met je stelling dat naked portafilters een hoop schoonmaak scheelt. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
AppieR schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:15:
[...]

Mijn vrouw is het waarschijnlijk niet eens met je stelling dat naked portafilters een hoop schoonmaak scheelt. Maar dat kan ook aan mij liggen.
LOL, inderdaad, de mijne ook niet, ik gebruik mijn naked portafilter enkel nog voor blindfilteren, na een paar keer gezien te hebben hoe en wat er gebeurd met channeling en op mijn knieen de raamkozijnen (en heel fijn, de stoffen anti-inkijk folie) en dergelijke van koffie spuit patronen te hebben moeten ontdoen was mijn lol er wel af hoor..
Al was dat wel met de Silvia, die volgens mij vrolijk met 12/13 bar stond te persen, echt bizar hoe ver koffie dan rondspuit..

[ Voor 1% gewijzigd door RoosW op 02-06-2021 10:21 . Reden: taalvouten ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieR
Ik gebruik zo'n espressoglas met maataanduiding en die hou ik de eerste paar seconden vlak onder het filterbakje. Als de koffie eenmaal loopt heb je wel een idee of je dekking moet zoeken of dat het wel meevalt. Gaat steeds vaker goed gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Momenteel gebruik ik overigens de viltnaalden amper, ik heb een metalen opvang beker met rand gekocht waar de Sette direct in maalt, op het portafilter omkiepen, goed schudden, even op het aanrecht kloppen met het geheel om de zaak vast wat vlak te krijgen en mijn distributie tool eroverheen. Dan nog even met de tamper het geheel nog een tikje extra aanduwen en geen spuiters meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
woutur schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:49:
Als je een WDT-achtige tool gebruik is de koffie al vrij uniform verdeeld wat betreft dichtheid. De leveler zorgt er dan alleen voor dat je een mooi horizontaal bed hebt. Daardoor begin je met wat een goed bed kan worden.

Zonder WDT en zonder leveler kan dit ook wel maar dan zit er meer variatie in wat er uit mijn grinder komt en in mijn techniek :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39
Ik gebruik geen WDT, wel een leveler en daarna nog een tamper en heb ook geen last van channeling ;) Er zijn wel wat mooie filmpjes te vinden op YouTube over het nut van WDT, levelers, tamping, met hand kloppen, etc. Het mooiste is dat ze allemaal wat anders zeggen, van nut van een of meerdere van deze technieken tot ‘het maakt allemaal niets/niet veel uit’.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 02-06-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 03-10 15:50
Ik kan zo'n viltnaald van harte aanraden, heb er voor een paar euro van Ali eentje gehaald. Heb later nog een wat mooiere 'echte' WDT tool gehaald, met drie pootjes met een krul aan het einde maar die werkt eigenlijk minder goed. Enige nadeel zoals @RoosW zei zijn de scherpe puntjes. Ik gebruik nu een viltnaald als WDT, dan een distributie tool, en dat is het. Tampen is overbodig dan, ik kan zo in ieder geval ook goede koffie maken. Grootste voordeel is dat het verdraaid consistent is zonder dat je iets hoeft te leren zoals bij een tamper.

@ANdrode @Verwijderd Bedankt voor de tips! Nu met wat bewuster het mandje schoonmaken en afdrogen en dan kijken of alle gaten open zijn kan ik wel direct een tweede espresso zetten zonder problemen. Met een naked portafilter is het ook niet zoveel gedoe. Heb toch maar ook een IMS filterbakje+showerscreen besteld in de hoop dat die sowieso wat beter functioneren, heb heel soms nog een 1-2s mini-sproeier van channeling die direct verdwijnt waarvan ik nog niet zo goed weer waarom dat gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
SawaFish schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:04:
@ANdrode @Verwijderd Bedankt voor de tips! Nu met wat bewuster het mandje schoonmaken en afdrogen en dan kijken of alle gaten open zijn kan ik wel direct een tweede espresso zetten zonder problemen. Met een naked portafilter is het ook niet zoveel gedoe. Heb toch maar ook een IMS filterbakje+showerscreen besteld in de hoop dat die sowieso wat beter functioneren, heb heel soms nog een 1-2s mini-sproeier van channeling die direct verdwijnt waarvan ik nog niet zo goed weer waarom dat gebeurt.
Zou langer pre-infusen daar misschien helpen? Die variabele heb ik niet (Silvia) - maar het is wel een leuke variabele om te verkennen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Zojuist de nieuwe Eureka Specialita maalschijven ontvangen en er tijdens de lunch even in gezet. Wat een verschil. De maaltijd is gehalveerd van 17-18s tot 9.7s en de machine liep de eerste kop ook gewoon vast (geen druppel). Heb hem uiteindelijk één cijfer grover moeten draaien, maar het afstellen was na 2 koppen ook gepiept. Ook heeft de koffie nóg meer crema en is de smaak ook iets beter (minder zuur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPLQfi8AE6IAS09Sx53myVWQ9Tc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6EvMBVT8MVtgVX1IPekC1EA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g77HxROIGpnBz9T498vQUfcNzGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6aXn4NV30oFzHTYPm4KzJDM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geLFeofApx_YDQPNy_v5xAL1vDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWAbNtXdmEYZLsI95KXaGojQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, op het oog zijn de maalschijven exact hetzelfde. Duidelijk verschil zijn de 2 logo'tjes (Eureka & HS) op de onderkant. Begin nu toch sterk te twijfelen om de Mignon XL ongeopend weer terug te sturen :$.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zebby
Omdat het positieve ook genoemd mag worden.

Had na de te donker gebranden koffie een bijpassende review achter gelaten bij Cafe du Jour waar ze altijd om vragen. Niks overdreven, gewoon dat het wat te donker was met veel kleine stukjes. Vandaag mail gekregen dat er iets mis was gegaan met die batch en krijg dus een nieuwe zak toegestuurd. Of iedereen van die batch dat krijgt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Zebby schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:20:
Omdat het positieve ook genoemd mag worden.

Had na de te donker gebranden koffie een bijpassende review achter gelaten bij Cafe du Jour waar ze altijd om vragen. Niks overdreven, gewoon dat het wat te donker was met veel kleine stukjes. Vandaag mail gekregen dat er iets mis was gegaan met die batch en krijg dus een nieuwe zak toegestuurd. Of iedereen van die batch dat krijgt weet ik niet.
Ik vermoed enkel als je iets zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:09
Ypuh schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:20:
Zojuist de nieuwe Eureka Specialita maalschijven ontvangen en er tijdens de lunch even in gezet. Wat een verschil. De maaltijd is gehalveerd van 17-18s tot 9.7s en de machine liep de eerste kop ook gewoon vast (geen druppel). Heb hem uiteindelijk één cijfer grover moeten draaien, maar het afstellen was na 2 koppen ook
Is het enkel aan het serienummer van de maler te zien of je slechte maalschijven hebt? (en de maaltijden natuurlijk?)
Want bij mij duurt het ook (met volle hopper) 15-18 seconden voor ongeveer 17gr te krijgen en mijn serienummer is ook van die "slechte" batch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:20:
Zojuist de nieuwe Eureka Specialita maalschijven ontvangen en er tijdens de lunch even in gezet. Wat een verschil. De maaltijd is gehalveerd van 17-18s tot 9.7s en de machine liep de eerste kop ook gewoon vast (geen druppel). Heb hem uiteindelijk één cijfer grover moeten draaien, maar het afstellen was na 2 koppen ook gepiept. Ook heeft de koffie nóg meer crema en is de smaak ook iets beter (minder zuur).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, op het oog zijn de maalschijven exact hetzelfde. Duidelijk verschil zijn de 2 logo'tjes (Eureka & HS) op de onderkant. Begin nu toch sterk te twijfelen om de Mignon XL ongeopend weer terug te sturen :$.
Kijk, toch een maandagochtendmodelletje geweest ;)

@Vitabissj dan zou ik er gewoon een mailtje aan wagen richting verkoper/fabrikant, krijg je vermoedelijk ook nieuwe maalschijven toegestuurd. In het ergste geval blijft het net zo goed/slecht en heb je reserve schijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Vitabissj schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Is het enkel aan het serienummer van de maler te zien of je slechte maalschijven hebt? (en de maaltijden natuurlijk?)
Want bij mij duurt het ook (met volle hopper) 15-18 seconden voor ongeveer 17gr te krijgen en mijn serienummer is ook van die "slechte" batch.
Details online zijn heel summier, maar volgens mij is het inmiddels gesneden koek voor retailers/leveranciers dat het aan de schijven kan liggen. De slechte batch is van eind 2019/vrijwel gehele jaar 2020 en afhankelijk van de omloopsnelheid bij jouw leverancier worden die modellen nu nog steeds uitgeleverd. Vanaf serienummer PH00121*** zit je safe. De mijne was PH0012051121966 (ik neem aan productiedatum Mei 2020, maar dat is een wilde gok).

18 seconden met een volle hopper zou ik niet mee akkoord gaan en nu achteraf blij dat ik de moeite genomen heb (vond het nog best leuk om uit te zoeken overigens, beetje Tweaken). Ergens rond de 13-14s zou ik wel gezien de vele variabelen wel accepteren (leeftijd van de bonen, fijne maling, branding etc), maar de 9,7s die ik nu bij de eerste 2-3 kopjes haal is helemaal mooi natuurlijk :).
Leipo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:00:
flink verschil met de Atom 75 die ik heb: in 3.8s heb ik 18 gram :o
Tja, ook 2.5x zo duur, 2.5x zoveel maaloppervlak en de motor geeft ook 2.5x zoveel vermogen :+ .

18s en de beperkte mogelijkheid om fijner te kunnen malen knaagde aan mij, maar nu ik de machine een stuk grover afgesteld heb (meer speelruimte) en de maaltijd van 18s naar 9-10s terug heb kunnen brengen, staat de prijs naar mijn inziens ook beter in relatie met wat je krijgt. Het is geen high-end machine, maar wel capabel genoeg zelfs voor de enthousiastere thuisbarista's.

Heb nu nog een nieuwe Mignon XL in doos liggen hier, maar ga nog even twijfelen of ik die nog open ga maken. Het prijsverschil is ca. ~€300.

[ Voor 34% gewijzigd door Ypuh op 02-06-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
flink verschil met de Atom 75 die ik heb: in 3.8s heb ik 18 gram :o
wist niet dat er zoveel verschil in maal-tijd zat tussen de verschillende schijf-groottes

[ Voor 40% gewijzigd door Leipo op 02-06-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Atom 75 heeft ook meer dan 2x zoveel vermogen meen ik. Helpt ook mee natuurlijk ;) is al gezegd

[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 02-06-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ypuh schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:57:
[...]

Details online zijn heel summier, maar volgens mij is het inmiddels gesneden koek voor retailers/leveranciers dat het aan de schijven kan liggen. De slechte batch is van eind 2019/vrijwel gehele jaar 2020 en afhankelijk van de omloopsnelheid bij jouw leverancier worden die modellen nu nog steeds uitgeleverd. Vanaf serienummer PH00121*** zit je safe. De mijne was PH0012051121966 (ik neem aan productiedatum Mei 2020, maar dat is een wilde gok).

18 seconden met een volle hopper zou ik niet mee akkoord gaan en nu achteraf blij dat ik de moeite genomen heb (vond het nog best leuk om uit te zoeken overigens, beetje Tweaken). Ergens rond de 13-14s zou ik wel gezien de vele variabelen wel accepteren (leeftijd van de bonen, fijne maling, branding etc), maar de 9,7s die ik nu bij de eerste 2-3 kopjes haal is helemaal mooi natuurlijk :).

[...]

Tja, ook 2.5x zo duur, 2.5x zoveel maaloppervlak en de motor geeft ook 2.5x zoveel vermogen :+ .

18s en de beperkte mogelijkheid om fijner te kunnen malen knaagde aan mij, maar nu ik de machine een stuk grover afgesteld heb (meer speelruimte) en de maaltijd van 18s naar 9-10s terug heb kunnen brengen, staat de prijs naar mijn inziens ook beter in relatie met wat je krijgt. Het is geen high-end machine, maar wel capabel genoeg zelfs voor de enthousiastere thuisbarista's.

Heb nu nog een nieuwe Mignon XL in doos liggen hier, maar ga nog even twijfelen of ik die nog open ga maken. Het prijsverschil is ca. ~€300.
Damm nu ga ik ook twijfelen met mijn Eureka Mignon Specialita. Net serienummer gecontroleerd en die zit ook in die serie: PH00120350*****. Ik ga de verkoper toch eens benaderen wat ze hier mee kunnen.

Als ik jouw was zou ik lekker de Eureka Mignon Specialita houden. In veel van onze gevallen is dat meer dan prima. Maar ja. Het is en blijft een persoonlijke keuze. Soms heb je iets niet perse nodig maar wil je het omdat je weet dat er altijd iets beters te krijgen is. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39
@Ypuh mooi dat het is opgelost. Ik ben wel benieuwd naar je maaltijd bij single dosing. Heb je dat toevallig ook geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Ik moet hem nog steeds reinigen, maar de Sette 270wi doet ook 18gr in ongeveer 4-5 seconden. Wel met een hoop lawaai overigens, en dus viezigheid :D Vrijdag weer even open halen, ook gelijk even kijken naar de espresso machine of ik daar de bar nog wat kan verlagen. Ik had uitgezocht hoe, maar uiteraard al weer vergeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:57:
[...]

[...]

Ik heb het misschien niet helemaal gevolgd maar had je die maler nu nieuw gekocht of tweedehands?
Als de maalschijven versleten waren kan dat bij een tweedehands best gebeuren maar bij een nieuwe natuurlijk niet.
Dan valt het onder garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Wie was ik ook voor de gek aan het houden. Content met de vernieuwde Specialita, maar die kan ik nu ook met een gerust hart doorverkopen :).

Ter vergelijking; de Mignon XL en Specialita zijn van de buitenkant vrijwel 1:1 gelijk. De footprint is gelijk, enkel de hoogte scheelt 1-2 cm. Als je ze optilt zit er wel een aanzienlijk verschil van +/- 2 kg in. Waar de Specialita al robuust aanvoelt, doet de Mignon XL dat dus helemaal. Verder zijn de kleine verschillen een afdekkapje over de aan/uit schakelaar, een rubber laagje op de portafilterhouder en het logo'tje achterop is zwart i.p.v. rood. De hopper, LCD-scherm etc. zijn allemaal identiek.

Ik wou graag ook zeker weten dat de alignment goed was en dat lukt het beste met schone schijven. Waar je bij de Specialita nog wel 1-3 laagjes zilverfolie gebruiken kon, is de Mignon XL out of the box spot-on. Snel weer schoongemaakt, een paar foto's getrokken, kleine vergelijking met de oude 55mm vs. nieuwe 65mm schijven en weer vastgedraaid. Zo naast elkaar valt op hoe compact deze machines zijn. De Specialita zit al krap in z'n jasje, maar hoe ze die XL nog in diezelfde kast gekregen hebben is me helemaal een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRB46E3sbk0EQcFhvLpZRKsCR9o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMDzmYBkRjJAMbL7nTV7mBvH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZywShI3oFOw6YCGgqmk_dot0XF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nptNDCMbAzDpdKycwrREULtf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNSTwYRxoGYHiqGHCieblW2wwkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5avfAyr2JCGEtniQmeuTFcr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVq0KTlGqiCSlxtwkcN4UapQdu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxsBcOBi0un4G25OyXUkVEen.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9kPzkmCR1XN1MC3tv7LI1hNGv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfFxx05F8idRa7d20txP3k13.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKHbkV4V6EgBI6q2n7xYeiXryLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyZnhWZv0tc4eGp8hsKCpMe1.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua maling en geluid etc. kan ik allemaal nog niet zoveel zeggen. De Specialita deed met de nieuwe schijven 9.7s over 18g en de Mignon XL lijkt er ongeveer 6.5s over te doen. Wel valt meteen op dat je bij de XL veel verder van het true zero punt af zit (ca. 7 cijfers) dan de Specialita (ca. 2-3 cijfers). Ook voelt het grotere stelwieltje beter aan, dat is misschien het enige minpuntje van de Specialita. Inmiddels loop ik al iets te gecaffineerd rond om nog verder te gaan.

@cryptapix Heb hem net schoongemaakt. Deed zelf niets met single dosing dus kan je helaas geen info geven.
@HoppyF De Specialita is praktisch nieuw (04-05). De maalschijven zouden goed moeten zijn voor bijna 1.000kg, dus mogen in theorie eigenlijk nooit versleten zijn. Voor mijn gevoel klopte er dus ook iets niet als hij vanaf dag 1 niet optimaal zou werken. Seasoning zal vast een beetje effect hebben, maar geen halvering van de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:55:
Wie was ik ook voor de gek aan het houden. Content met de vernieuwde Specialita, maar die kan ik nu ook met een gerust hart doorverkopen :).

Ter vergelijking; de Mignon XL en Specialita zijn van de buitenkant vrijwel 1:1 gelijk. De footprint is gelijk, enkel de hoogte scheelt 1-2 cm. Als je ze optilt zit er wel een aanzienlijk verschil van +/- 2 kg in. Waar de Specialita al robuust aanvoelt, doet de Mignon XL dat dus helemaal. Verder zijn de kleine verschillen een afdekkapje over de aan/uit schakelaar, een rubber laagje op de portafilterhouder en het logo'tje achterop is zwart i.p.v. rood. De hopper, LCD-scherm etc. zijn allemaal identiek.

Ik wou graag ook zeker weten dat de alignment goed was en dat lukt het beste met schone schijven. Waar je bij de Specialita nog wel 1-3 laagjes zilverfolie gebruiken kon, is de Mignon XL out of the box spot-on. Snel weer schoongemaakt, een paar foto's getrokken, kleine vergelijking met de oude 55mm vs. nieuwe 65mm schijven en weer vastgedraaid. Zo naast elkaar valt op hoe compact deze machines zijn. De Specialita zit al krap in z'n jasje, maar hoe ze die XL nog in diezelfde kast gekregen hebben is me helemaal een raadsel.

Qua maling en geluid etc. kan ik allemaal nog niet zoveel zeggen. De Specialita deed met de nieuwe schijven 9.7s over 18g en de Mignon XL lijkt er ongeveer 6.5s over te doen. Wel valt meteen op dat je bij de XL veel verder van het true zero punt af zit (ca. 7 cijfers) dan de Specialita (ca. 2-3 cijfers). Ook voelt het grotere stelwieltje beter aan, dat is misschien het enige minpuntje van de Specialita. Inmiddels loop ik al iets te gecaffineerd rond om nog verder te gaan.

@cryptapix Heb hem net schoongemaakt. Deed zelf niets met single dosing dus kan je helaas geen info geven.
@HoppyF De Specialita is praktisch nieuw (04-05). De maalschijven zouden goed moeten zijn voor bijna 1.000kg, dus mogen in theorie eigenlijk nooit versleten zijn. Voor mijn gevoel klopte er dus ook iets niet als hij vanaf dag 1 niet optimaal zou werken. Seasoning zal vast een beetje effect hebben, maar geen halvering van de maaltijd.
Mooie vergelijking zo!
Lijken inderdaad op elkaar.
Ik heb er geen verstand van dus kan er verder weinig over zeggen maar de maalschijven bij een nieuw apparaat van een paar weken oud kunnen nooit versleten zijn.
Misschien verkeerd afgesteld of zo.
Tenzij de maalschijven een productie fout hebben en bv verkeerd geslepen zijn.

Je hebt er nu dus twee, beetje te veel van het goede! :P
Welke ga je houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Idd een productiefout/verkeerde batch van de maalschijven. Je zag ook dat de nieuwe schijven een logo'tje geprint hebben die de oude niet hebben. Zo op het oog zijn ze exact gelijk, maar the devil is schijnbaar in the details.

Ik ga de Mignon XL houden. Net als de Rocket Evo R misschien wel een beetje overkill, maar heb me ook verdiept in wat daar nog boven zit en het jeukt niet meer. De huidige setup doet precies wat ik wil en als de nieuwigheid er een beetje vanaf is, dan heb ik een fijne fit and forget set waar ik jaren mee vooruit kan :).

Een Atom 75, Helios 65, Macap MXD, Niche Zero of nog een stapje hoger met Ceado/Mahlkonig zijn ook allemaal wel interessante grinders, maar het single dosen zou me tegen gaan staan en andere modellen zijn nogal groot/aanwezig. Het compacte en verder simpele ontwerp van de Mignon's spreekt mij het meeste aan.

Het idee is om iedere maand ca. 3 kg bonen te bestellen en af en toe een nieuwe boon uit te proberen. Verder een beetje finetunen met de temperatuur, maalgraad en doorlooptijden. Nog een paar dagen en ik ga beginnen aan de Yellow Bourbon van Brandzaak die hier al een paar keer voorbij gekomen is.
Pagina: 1 ... 85 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1