Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 84 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• m4yall
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07:39
Bedankt voor de info tav de Eureka Mignon malers. Vanochtend mijn serienummer gechecked en zit in de range van de foute batch obv info hierboven.

Mail gestuurd naar de winkel en komende week komen maalschijven binnen en die sturen ze door. Ben benieuwd of dit dan ook de maaltijd zo verkort en consistentie nog wat verbeterd. Zou welkom zijn :). Leverancier is koffiewarenhuis en obv de mail leken ze we op de hoogte.

Consistentie lijkt op zich wel ok, maar kreeg bij de Honduras bonen van Brandzaak het niet helemaal lekker. Veel “heen en weer” tijdens de kilo. Kan altijd even maar leek een stuk meer dan bij de andere bonen (DENF 801 - huisblend brander in Eindhoven).

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:55
Vandaag een dubbele espresso gehaald bij Boon in Arnhem. Blegh wat was die zuurrrrrrrr.

Hebben jullie recent nog een lekkere dubbele espresso buiten de deur gedronken? Zo ja, waar?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 07:43
@m4yall Heb het gelijktijdig ook een beetje bijgehouden op het Koffiepraat forum en daar zijn toch ook wel een aantal met hetzelfde 'probleem': Eureka Mignon Specialita lange maaltijd. Als je Reddit en Home-Barista er op na leest, dan zijn er toch al snel 10-tallen gevallen te vinden.

'Probleem' tussen aanhalingstekens omdat de maler opzich ook met de foutieve schijven prima z'n werk doet, maar gebruikers dus niet het optimale prestaties voor hun geld krijgen. Jammer eigenlijk, want de Eureka lijkt verder een uitstekende machine. Ben niet voor niets voor weer voor een Eureka gegaan die out of the box beter lijkt, maar gaat dan ook om een nieuwer model. Een directe mail naar Eureka werd ook beantwoord met een wedervraag; "Hoe smaakt de koffie"? Dat terwijl blijkt dat alle tussenleveranciers vrijwel direct nieuwe schijven opsturen.

Minpuntje voor Eureka dus en dat je hier als consument zelf achteraan moet, of je op den duur genoodzaakt voelt om te moeten upgraden terwijl dat misschien niet nodig is.

• m4yall
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 07:39
Ypuh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:34:
@m4yall Heb het gelijktijdig ook een beetje bijgehouden op het Koffiepraat forum en daar zijn toch ook wel een aantal met hetzelfde 'probleem': Eureka Mignon Specialita lange maaltijd. Als je Reddit en Home-Barista er op na leest, dan zijn er toch al snel 10-tallen gevallen te vinden.

'Probleem' tussen aanhalingstekens omdat de maler opzich ook met de foutieve schijven prima z'n werk doet, maar gebruikers dus niet het optimale prestaties voor hun geld krijgen. Jammer eigenlijk, want de Eureka lijkt verder een uitstekende machine. Ben niet voor niets voor weer voor een Eureka gegaan die out of the box beter lijkt, maar gaat dan ook om een nieuwer model. Een directe mail naar Eureka werd ook beantwoord met een wedervraag; "Hoe smaakt de koffie"? Dat terwijl blijkt dat alle tussenleveranciers vrijwel direct nieuwe schijven opsturen.

Minpuntje voor Eureka dus en dat je hier als consument zelf achteraan moet, of je op den duur genoodzaakt voelt om te moeten upgraden terwijl dat misschien niet nodig is.
Nee, ik zag het hier voorbij komen. Andere topics op andere fora volg ik niet eigenlijk. Maaltijd wel lang gevonden altijd, maar altijd gedacht dat het normaal was. Hopelijk snel nieuwe schijven. Zal laten weten wat het doet!

Ik heb geen contact gehad met Eureka, maar service via leverancier is dik in orde.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07:21
vinpower schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:19:
Vandaag een dubbele espresso gehaald bij Boon in Arnhem. Blegh wat was die zuurrrrrrrr.

Hebben jullie recent nog een lekkere dubbele espresso buiten de deur gedronken? Zo ja, waar?
Jazeker, bij Brew2Cup in Arnhem. Dat is sowieso wel mijn favo coffee spot in Arnhem.

Edit:
Ik haal daar overigens ook mijn bonen, die branden ze zelf.

[Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 03-06-2021 23:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:25
vinpower schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:19:

Zeker! Bij Ohoj in Utrecht. Perfecte espresso, prachtige Kees van der Westen machine, brand zijn eigen bonen (ik neem regelmatig een zak mee) en op loopafstand dus ideaal met thuiswerken :)

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:23:
Nog niet gekeken en voor mij precies te laat; maar mogelijk interessant voor andere mensen die op zoek zijn.

[YouTube: The Best Espresso Machine Under £1,500]
Edit: Duidelijke video en tevreden met dat ik voor een tweedehands Rocket Evo R gegaan ben i.p.v. de Appartamento of MaraX. Die laatste valt qua looks toch een beetje af bij de Profitec en Rocket, bijvoorbeeld door het gebrek aan voetsteuntjes. Daar tegenover staat dat de Appartamento ruim €200 duurder, maar minder volledig is. De Evo R biedt gelukkig die features als temperatuur beheersing en tweede drukmeter wel, aangevuld met een stillere rotatiepomp en mogelijkheid om aan te sluiten op een waterleiding.

Sowieso bevalt de Rocket na een maand in gebruik (+/- 5-6 kopjes per dag) erg goed. De beperkende factor ben ik zelf. Zit bijvoorbeeld nog niet op het niveau dat ik met temperatuur speel of op de druk let. Voorlopig ben ik content met dat ik vrij consistent een fijne espresso kan zetten die soms nog een fractie te zuur of bitter is (wat op zich wel lekker is). In the same ballpark is al een hele verbetering t.o.v. de eerste weken, nu het melkopschuimen nog :+.
Ook eindelijk eens af gekeken. Hij loopt wel de hele tijd te mekkeren over de druk waarop ze standaard staan afgesteld, en vroeg me af hoe men daar hier tegenaan kijkt.
Ik ben in elk geval blij met mijn profitec pro 500, die er m.i. toch wel goed uit komt.
Enige wat die daar over te zeggen heeft is dus de druk, dat die standaard op 10 bar staat, en dat dat niet zou kloppen.

Die van mij staat ook exact op 10 bar af-fabriek, wat, zoals ik het begrepen heb zo'n 9 bar in de portafilter zou moeten zijn.

Ik was eigenlijk onder de indruk dat dat bewust was gedaan, en dat die 9 bar in de portafilter zeg maar de
'golden standard' is. James is dus van mening dat het 9 bar aan de pomp, en ca. 8 bar aan de portafilter zou moeten zijn.

Heeft James naar jullie mening gelijk?

Sowieso begin ik nu de neiging te krijgen daar eens mee te gaan spelen, kijken wat er uit komt :+

• Sebastiaannn
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:51
Russel88 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:42:
[...]

In het begin vond ik koffie uit de V60 ook niet lekker, ik miste body en structuur. Andere bonen hielp, maar filter koffie is gewoon anders dan espresso.
Koffie uit een mokkapot is een stuk sterker qua smaak.
Jij zegt, in het begin vond ik em ook niet lekker, maar inmiddels wel dus? Wat is er veranderd dan, jouw techniek, je eigen smaakbeleving of heb je de perfecte boon gevonden? En wat is die boon dan :P .
vinpower schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:48:
@Sebastiaannn dan zou ik mokapot daar krijg je ook romige en volle koffie van. Andere filtermethode acht ik kans klein dat je daar tevreden mee zal zijn als je volle romige koffie zoekt.
Ga ik zeker proberen! Ook leuk om daar weer mee aan te kloten. Maar denk dat ik ook nog wel veel betere koffie uit die V60 kan halen! Vind het ook wel heel prettig om gewoon een volle mok koffie langzaam weg te slurpen, das dan weer het voordeel aan filter. Eerst eens op zoek naar wat extra goeie bonen.
timmie78 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Zeker! Bij Ohoj in Utrecht. Perfecte espresso, prachtige Kees van der Westen machine, brand zijn eigen bonen (ik neem regelmatig een zak mee) en op loopafstand dus ideaal met thuiswerken :)
Hee vet, dat is voor mij ook op loopafstand :P shit ik fiets daar wekelijks langs maar die zaak is me nog nooit opgevallen 7(8)7 . Van het weekend eens langs, kijken wat voor lekkers ze daar hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 11-06 11:03
Ik zie hier nu veel discussie over maaltijd wat mij toch een beetje achter de oren doet krabben over mijn maler.

Ik heb een Ceado E6P. Geen goedkope jongen, maar malen van 18 gram kost, afhankelijk van de boon, 13-15 seconden.

Is dat niet aan de enorm lange kant voor een maler van deze klasse, of ben ik nu gek (sowieso, maar specifiek).

Tweede vraag. Heeft iemand hier ervaring met een ECM Synchronika? Ik ben in de markt voor een high-end machine (ter vervanging van een Silvia) en ben aan het twijfelen tussen een LM Linea Mini en een ECM Synchronika. Technisch gaat mijn voorkeur uit naar de LM, maar de €1500 extra bovenop de ECM is veel geld. Ik heb wel eens met de LM gewerkt, maar nog nooit met een ECM Synchonika, dus vandaar de vraag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ypuh
@defusion Volgens mij komen al die machines er wel redelijk vanaf, maar praat hij vooral over afstelling. Voor Tweakers mag dat geen dealbreaker zijn. Zo'n Sage/Breville komt er bij mij niet in voor dat geld. Een select groepje zal daar nog wel in geïnteresseerd omdat je er flink mee kunt tweaken (zou zelf geen idee hebben wat) en dat ze relatief 'goedkoop' zijn. Als je machines van €5k gewend bent, dan is je perspectief ook dat een Sage 'slechts' €1k kost en kopen ze desnoods ieder jaar een nieuwe wanneer deze stuk gaat. Iemand als ik is wel bereid om dat bedrag uit te geven, maar dan moet hij ook 10 jaar mee gaan (liefst langer).

Wat ik uit deze video haal:
- Een Rocket Appartamento doet eigenlijk alles al goed, maar is schijnbaar net iets te beperkt voor geavanceerde gebruikers, wat ook een voordeel kan zijn voor de gewone consument
- Een MaraX doet vrijwel alles goed, maar steekt toch een beetje flauw af t.o.v. de Profitec/Rocket
- De Profitec is één stap omhoog t.o.v. de Appartamento en MaraX en lijkt de beste keuze, maar gelijk ook de duurste uit het rijtje

Ben zelf achteraf ook wel blij voor een tweedehands Evo R i.p.v. Appartamento gegaan te zijn. De temperatuur controle, extra druk- en temperatuur meter, mogelijkheid tot aansluiten op een waterleiding etc. Ook al doe ik er op dit moment nog weinig mee -eerst het basisproces maar eens onder de knie krijgen wat inmiddels aardig lukt-, er is nog voldoende ruimte om mee te spelen/tweaken. Snap na deze video overigens wel beter wat die brew pressure doet en voordeel van een tweedehands die ook jaarlijks onderhoud gehad heeft; hij staat al goed ingesteld :).

De MaraX is ook wel een capabele machine, zeker voor het geld. 3 standen voor temperatuur lijkt me prima. Het compacte design is zowel een voordeel als een nadeel. De belangrijkste feature (prioriteit van brew temp over steam temp) heeft hij jammer genoeg niet genoemd. Ik vind hem alleen minder mooi zo zonder pootjes en geborstelde look.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23:45
defusion schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:58:
[...]

Ook eindelijk eens af gekeken. Hij loopt wel de hele tijd te mekkeren over de druk waarop ze standaard staan afgesteld, en vroeg me af hoe men daar hier tegenaan kijkt.
Ik ben in elk geval blij met mijn profitec pro 500, die er m.i. toch wel goed uit komt.
Enige wat die daar over te zeggen heeft is dus de druk, dat die standaard op 10 bar staat, en dat dat niet zou kloppen.

Die van mij staat ook exact op 10 bar af-fabriek, wat, zoals ik het begrepen heb zo'n 9 bar in de portafilter zou moeten zijn.

Ik was eigenlijk onder de indruk dat dat bewust was gedaan, en dat die 9 bar in de portafilter zeg maar de
'golden standard' is. James is dus van mening dat het 9 bar aan de pomp, en ca. 8 bar aan de portafilter zou moeten zijn.

Heeft James naar jullie mening gelijk?

Sowieso begin ik nu de neiging te krijgen daar eens mee te gaan spelen, kijken wat er uit komt :+
In het koffie forum merkte iemand op dat hij het onzinnig vind, vooral omdat het eigenlijk voor de meeste getoonde apparaten met dit 'probleem' geld dat: 4 schroeven lossen deksel eraf en je ziet de plek waar je de druk kunt afstellen, met wat instructies kan iedereen dat.
Bij een Silvia zit dat dieper weg gestopt, maar bv bij de MaraX, begreep ik, zit het letterlijk vol in het zicht als je het bovenpaneel afneemt.
Om daarom nu zo negatief te doen.. Pfff

@Hemingr Ziet er uit als een prima maler, hij zal een lager toerental gebruiken, maar goed jouw grootste probleem zal zijn dat er niet veel gebruikers (zoals met de Specialita) zijn die dat specifieke apparaat gebruiken, en je dus weinig tot geen vergelijkingsmateriaal hebt.
Tja, wat kan ik over ECM kwijt, als het een nieuwe is, zit het wel snor, als het een Heidelberg versie is, prima, als het een oudere Milano (maakten ze deze toen ook?) versie is, kun je tegen onverwachte random onderdelen aanlopen ze gebruikten daar vaak alles wat voorhanden was ipv de bedoelde onderdelen, al zal dat gemiddeld dan wel weer meevallen.
Je praat over het top model van ECM dus ik neem aan dat daar de nodige zorg aan besteed word.
Wat voor mij meer aansprekend (als de looks geen rol spelen, sommige mensen prefereren het ééń of juist het ander) is dat voor ECM letterlijk alle onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn, iets dat je bij andere fabrikanten maar af moet wachten.

Mijn twee centen ;)

Ja ik ben nog van de centen tijd :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12-06 14:32
Eerst en vooral James Hoffmann is toch één van de weinige die het aandurft om deze toestellen te vergelijken zonder een commerciële nasmaak zoals andere reviewers die zelf die machines verkopen. Een Lelit kom je zelden in vergelijkingen tegen, want die grote koffie reviewers (Seattle coffee gear, Whole latte love, ...) verkopen geen Lelit. De kleinere reviewers hebben dan niet de mogelijkheden (financieel) om verschillende toestellen naast elkaar te testen. Het is dan heel moeilijk om een review van de MaraX te gaan evalueren tov een andere reviewer, die nog nooit een MaraX heeft getest.
Ypuh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:20:
Wat ik uit deze video haal:
- Een Rocket Appartamento doet eigenlijk alles al goed, maar is schijnbaar net iets te beperkt voor geavanceerde gebruikers, wat ook een voordeel kan zijn voor de gewone consument
- Een MaraX doet vrijwel alles goed, maar steekt toch een beetje flauw af t.o.v. de Profitec/Rocket
- De Profitec is één stap omhoog t.o.v. de Appartamento en MaraX en lijkt de beste keuze, maar gelijk ook de duurste uit het rijtje
En de beste espresso kwam uit de Rancilio Silvia Pro, dat was je nog vergeten te vermelden, het lelijke eendje komt verassend uit de hoek.

Ook als je hij £ 1500 te spenderen had, zou James twijfelen tussen de Sage/Breville Dual Boiler en de Profitec Pro 500.
Ben zelf achteraf ook wel blij voor een tweedehands Evo R i.p.v. Appartamento gegaan te zijn. De temperatuur controle, extra druk- en temperatuur meter, mogelijkheid tot aansluiten op een waterleiding etc. Ook al doe ik er op dit moment nog weinig mee -eerst het basisproces maar eens onder de knie krijgen wat inmiddels aardig lukt-, er is nog voldoende ruimte om mee te spelen/tweaken. Snap na deze video overigens wel beter wat die brew pressure doet en voordeel van een tweedehands die ook jaarlijks onderhoud gehad heeft; hij staat al goed ingesteld :).
In dit filmpje legt hij brew pressure beter uit. Hij vond het tijdens het testen zelf zeer vervelend dat hij het telkens moest vermelden.
De MaraX is ook wel een capabele machine, zeker voor het geld. 3 standen voor temperatuur lijkt me prima. Het compacte design is zowel een voordeel als een nadeel. De belangrijkste feature (prioriteit van brew temp over steam temp) heeft hij jammer genoeg niet genoemd. Ik vind hem alleen minder mooi zo zonder pootjes en geborstelde look.
James geeft in de comments eronder wel toe dat hij de 3 standen uit het oog was verloren, en dus op 1 stand had getest tijdens zijn review:
I didn’t discuss the two modes on the Lelit MaraX - its Brew Priority and Steam Priority. This was an oversight and my part and a mistake, which I regret.
Na deze review zou ik een MaraX moeten aanschaffen, maar net zoals Ypuh vind ik die te smal... en zonder die pootjes eronder... We gaan hem binnenkort eens in het echt bekijken ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hemingr schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:42:
Ik heb een Ceado E6P. Geen goedkope jongen, maar malen van 18 gram kost, afhankelijk van de boon, 13-15 seconden.
Er staat op die site 1.7-2gr/s, daar zit je inderdaad iets onder.
Als je single doset zou ik het overigens 'binnen spec' beschouwen.
Of het iets is om je zorgen over te maken, geen idee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ypuh
RigolleM schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:08:
En de beste espresso kwam uit de Rancilio Silvia Pro, dat was je nog vergeten te vermelden, het lelijke eendje komt verassend uit de hoek.
Haha, ja. Die heeft mijn brein volledig afgeserveerd omdat het waterdeksel al niet eens in de behuizing past. Met zulke eenvoudige fouten vind ik €100 al teveel.

Qua afstelling sluit ik me aan bij @RoosW, het zou niet nodig moeten zijn, maar dat soort zaken kan ik wel door heen kijken. Een goede retailer is daarvan op de hoogte en lost zo'n probleem voor de aankoop voor je op. Zelf kies ik er liever voor om de laagste prijs te betalen en op eigen onderzoek uit te gaan.

Het 'support your local' is te vaak dat je wel de hoofdprijs betalen mag, maar als iets niet klopt al vaak als een zeikerd gezien wordt (ervaring dan vooral vanuit de fietsenwereld). Omdat ik dat soort situaties niet leuk vind, vertrouw ik liever in mijn eigen uitzoek-vermogen.

[Voor 44% gewijzigd door Ypuh op 04-06-2021 10:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
RigolleM schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:08:
In dit filmpje legt hij brew pressure beter uit. Hij vond het tijdens het testen zelf zeer vervelend dat hij het telkens moest vermelden.
Maar wat ik me nog steeds afvraag:
9 bar is de 'golden standard'
Maar is het zoals hij stelt inderdaad 9 bar aan de pomp, of 9 bar aan de portafilter?

Bijv. hier in een filmpje van whole latte love, stellen ze het dus bewust af op 9 bar 'at the group head'.
YouTube: How To Adjust Brew Pressure on a Profitec Pro 500
(en dus ca. 10 bar aan de pomp)

Ik heb het idee dat dat inderdaad een beetje standaard is waarop de meeste fabrikanten het afstellen.
En dat het dus geen 'fout' is / verkeerd afstellen, maar een verschil van mening van waar het 9 bar moet zijn.

@RigolleM ja, die apparatemento was inderdaad gewoon fout. Dat is idd wel duidelijk. Had ook geen drukmeter, dus heb je het als consument niet eens in de gaten.

[Voor 13% gewijzigd door defusion op 04-06-2021 10:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RigolleM
Ypuh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Haha, ja. Die heeft mijn brein volledig afgeserveerd omdat het waterdeksel al niet eens in de behuizing past. Met zulke eenvoudige fouten vind ik €100 al teveel.
Hier een review van de Rancilio Silvia Pro, zonder maar één woord over de drip tray te hebben,... Waar begint James mee... juist :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
defusion schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Maar is het zoals hij stelt inderdaad 9 bar aan de pomp, of 9 bar aan de portafilter?

Bijv. hier in een filmpje van whole latte love, stellen ze het dus bewust af op 9 bar 'at the group head'.
YouTube: How To Adjust Brew Pressure on a Profitec Pro 500
(en dus ca. 10 bar aan de pomp)

Ik heb het idee dat dat inderdaad een beetje standaard is waarop de meeste fabrikanten het afstellen.
James meette aan de group head.. en kwam toch bij de Appartamento op 13 bar.. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
RigolleM schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Hier een review van de Rancilio Silvia Pro, zonder maar één woord over de drip tray te hebben,... Waar begint James mee... juist :9
Haha, precies. 2 seconds in en ik zie de cover er al 'op' liggen i.p.v. 'in'.

Vind ze ook oerlelijk overigens. Vergeleken met de Rancilio's is de MaraX een beauty (om mijn spectrum een beetje aan te geven). ECM/Profitec/Rocket is een beetje mijn spectrum van 'mooi'. De Bezzera's zijn hier en daar een beetje over de top en de Lelit daar iets onder, maar vind ik allen ook nog wel aanschaf-waardig. Dat is puur op looks. Verder ben ik wel voorstander van pracht door eenvoud/degelijkheid; volgens mij staat ECM daar wel bekend om.

De La Marzocco's van deze wereld vind ik op het eerste oog toch minder, terwijl je deze op YT bovengemiddeld voorbij ziet komen(?) Van wat ik begrijp zijn dit vooral consumenten versies van een commercieel merk, wat de onderhoudbaarheid ten goede zou moeten komen? Verder worden ze vooral geprezen vanwege de vele instelmogelijkheden van o.a. de pompdruk(?)

[Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 04-06-2021 11:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RigolleM
@RigolleM ja, die apparatemento was inderdaad gewoon fout. Dat is idd wel duidelijk. Had ook geen drukmeter, dus heb je het als consument niet eens in de gaten.
Ik vind dat je voor de Appartamento puur de naam 'Rocket Espresso' betaalt, want die kost toch € 1349 bij Casabarista.nl, en je hebt totaal geen idee waarmee je bezig bent: geen temperatuur/geen druk... OK, als je hem bv. bij Casabarista.nl aanschaft zullen ze misschien wel de druk wat verlagen, maar dit zou toch echt niet mogen voor dat bedrag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 16:25

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

WeaZuL schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:15:
Ik lees af en toe mee in dit topic en ik loop met mijn koffie machine, een De'Longhi EN750MB, tegen het volgende aan. Als ik de machine aanzet dan warmt de boiler water op in de machine. Tijdens het opwarmen springt soms de aardlekschakelaar uit. De aardlek springt soms wel en soms niet, het gedrag is niet consistent. Als de aardlek uitspringt tijdens het opwarmen en ik zet de aardlek schakelaar dan weer terug om vervolgens het koffie apparaat weer in te schakelen. Dan kan ik, nadat de opwarm sessie succesvol is afgerond, wederom koffie tappen. Echter soms schiet tijdens het opwarmen wederom de aardlek eruit. Dit gedrag, het uitvallen van de aardlek, is totaal niet voorspelbaar, wat wel voorspelbaar is dat de aardlek er enkel uit gaat tijdens het initieel opwarmen, daarna niet / nooit meer.
Nu verdenk ik het component wat het water verwarmt, de boiler. Echter kan het natuurlijk ook zijn dat dit component water lekt ipv dat het defect is omdat het enkel initieel tijdens machine start voorkomt en vervolgens tijdens diezelfde inbedrijf sessie nooit meer de aardlek uit valt. Maw, ik ontkom er denk ik niet aan om het koffieapparaat te openen en te controleren op lekkages tijdens het opwarmen alvorens ik overga tot het bestellen van een nieuwe boiler (partnr. 5513220541)?!

Mooi fenomeen die zelf analyses 8)7
Omdat ik het apparaat nu helemaal niet meer kon gebruiken zonder dat de aardlek eruit sprong toch maar over gegaan tot het openmaken van de EN750MB. Blijkt dat er water lekt uit een slangetje / pakking op de connecties van de melk opschuim unit / evaporator? Hierdoor onstond en een lekstroom en greep de aardlek terecht in.
Oplossing, ik heb een tweetal pakkingen besteld voor totaal 10eur inc. verzk en tot op heden een aantal dagen / koffie / thee beurten later geen lekkages meer. En dus ook geen Aardlek meer die eruit springt.

TLDR: onderzoek doen naar de oorzaak van een storing voorkomt onnodige kosten, aannames zijn dodelijk.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ypuh
Lijkt mij ook dat je bij Rocket voor de naam (en het uiterlijk) betaald. De Evo Type V is ook zo'n €150 duurder dan de Profitec 500, terwijl dat kwalitatief en qua specs/uiterlijk vrijwel dezelfde machines zijn.

De simpele opzet van de Appartamento kan ook een voordeel zijn; wat er niet op zit kan ook niet kapot. Een PID is niet nodig als de temperatuur gewoon klopt, spelen met temperatuur instellingen bij verschillende bonen doet/merkt ook niet iedereen, brew pressure sensor is ook niet echt belangrijk als deze eenmaal goed afgesteld staat, geen onnodige electronica/schermen etc. Al met al minder kans op falen en makkelijker/goedkoper onderhoud. Qua resultaat in de kop zal het eenmaal goed afgesteld elkaar weinig ontlopen.

Denk uiteindelijk dat ik wel op de Appartamento uitgekomen was als ik de 2e hands Evo R niet tegen was gekomen. De extra snufjes zijn interessant, maar op dit moment maak ik er nog niet optimaal gebruik van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RigolleM
Ypuh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:16:
De simpele opzet van de Appartamento kan ook een voordeel zijn; wat er niet op zit kan ook niet kapot. Een PID is niet nodig als de temperatuur gewoon klopt, spelen met temperatuur instellingen bij verschillende bonen doet/merkt ook niet iedereen, brew pressure sensor is ook niet echt belangrijk als deze eenmaal goed afgesteld staat, geen onnodige electronica/schermen etc. Al met al minder kans op falen en makkelijker/goedkoper onderhoud. Qua resultaat in de kop zal het eenmaal goed afgesteld elkaar weinig ontlopen.
Je hebt een punt, maar het is helaas niet zo... out of the box!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Qua afstelling sluit ik me aan bij @RoosW, het zou niet nodig moeten zijn, maar dat soort zaken kan ik wel door heen kijken. Een goede retailer is daarvan op de hoogte en lost zo'n probleem voor de aankoop voor je op. Zelf kies ik er liever voor om de laagste prijs te betalen en op eigen onderzoek uit te gaan.
Dat deksel zag ik al bij de start van zijn presentatie, niet alleen past het niet IN de machine (dat heeft de oude Silvia ook) maar bij deze past het niet eens OP de machine, het zit scheef!! Mijn OCB flipt bij het kijken er naar!
Ik heb nu de hele video gekeken, en hij heeft wel een punt, dit soort zaken zou of makkelijk 'up front' instelbaar moeten zijn OF vanuit fabrikage goed ingesteld. Je bent nu als normale consument echt afhankelijk van de kennis en bereidheid van je leverancier om dit voor je in orde te maken En dat zou niet nodig moeten zijn! Hoe moeilijk zou het zijn om de OPV te voorzien van een draaiknop aan de buitenzijde die je beperkt tot zinnige waardes (niet dat je hem helemaal dicht kan draaien, ik zie dan zaken ontploffen in US keukens.)

Wat betreft de MaraX ik snap zijn kritiek, had er dan kleinere metalen poten onder gezet al was het maar 1 cm.. Het ziet er 'niet klaar' uit vind ik. Ook die drie standen, leuk maar wat een k.t plek, en waarom niet iets duidelijke als wat er op staat??

@defusion Ja, dat was ook mijn wtf moment, hij mopperde op 9 bar?? Dat was toch de afgesproken 'gouden' zone? Heeft iemand de grenzen weer verlegd terwijl we niet op aan letten waren?

Even nog mijn eigen preferentie, qua looks en mogelijkheden de 500 pro, de Silvia Pro valt onmiddellijk af, alsof je alles wat goed was aan de oude V1 Silvia genomen hebt, en dat weggedaan hebt. Te groot/lomp, dat driptray design, wtf, en waar ik bij de V1 kon leven met de schakelaars, zijn dit wipschakelaars geworden, heel onhandig en onduidelijk vind ik. De MaraX staat bij mij nog steeds hoog, al is ie design technisch hmmmm matig te noemen, en zelf gaten boren voor pootjes lijkt me niet een erg garantie gunstige handeling ;)

Het blijft ook nog steeds een looks & feels dingetje, ik zou Sage niet eens op mijn lijstje hebben staan, ik kan de plastic fantastic look niet uitstaan.

Overigens wist ik niet dat je de handel van de E61 groep zodanig kon gebruiken (pre-infusie?) zal wel heel dom zijn dat ik dat niet wist, dus voor mij was het een heel leerzame video.

[Voor 3% gewijzigd door RoosW op 04-06-2021 11:56. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 11-06 17:05
Kleine update over doorlooptijden bij een tweede espresso die langer zijn als je het filterbakje niet goed schoonmaakt: IMS t.o.v. Lelit MaraX standaard bakje is veel makkelijker goed schoon te maken, heb dit probleem nu helemaal niet meer. Even onder de kraan en met je vinger over het filter gedeelte en klaar. Had niet verwacht dat dit detail nog zo relevant zou zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SawaFish
[...]
James meld 9 bar bij de pomp in de laatste video, en dan is dat wat lager bij de puck. Heb er zelf (nog) geen mening over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SawaFish
RoosW schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:44:
[...]
Overigens wist ik niet dat je de handel van de E61 groep zodanig kon gebruiken (pre-infusie?) zal wel heel dom zijn dat ik dat niet wist, dus voor mij was het een heel leerzame video.
Ik had bij m'n eerste gebruik van een e61 machine de hendel in de pre-infusie stand laten staan, omdat ik het wel erg stroef vond om 'm echt 'uit' te zetten: dus ik had niet door dat die stand er ook was. Gevolg was dat ik erg chagrijnig over de workflow was met overal water en hete stoom. Of dit nou domheid of onwetendheid is weet ik niet maar onhandig is het wel als je 't fout doet |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
SawaFish schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Ik had bij m'n eerste gebruik van een e61 machine de hendel in de pre-infusie stand laten staan, omdat ik het wel erg stroef vond om 'm echt 'uit' te zetten: dus ik had niet door dat die stand er ook was. Gevolg was dat ik erg chagrijnig over de workflow was met overal water en hete stoom. Of dit nou domheid of onwetendheid is weet ik niet maar onhandig is het wel als je 't fout doet |:(
Dat hoort niet echt stroef te gaan, ik zou eens gaan kijken waar je siliconenvet aan kunt brengen om dat te verbeteren, die van mij verzet je nog met je wijsvinger (voor mijn pink, net geprobeerd, gaat ie echt te zwaar ;) ).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
RoosW schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:44:
Moet je wel opletten dat je hem net iets verder doet dan het dode 45 graden punt. Beste even testen zonder PF wanneer er water uit komt.

Doe het zelf niet overigens. Je ziet dat de machine zelf wel een soort preinfusie doet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12-06 16:12
Trots op mezelf, m'n bezerre open gehaald en een schroefje losser gedraaid en nu zit hij op 9.5 bar op de meter. Dus zal 9 op de groep zijn. Nu weer ff m'n maalgraad proberen.

• SawaFish
Nog een leermoment: blijkbaar kan het waterfilter ervoor zorgen dat de pomp van de Lelit MaraX niet genoeg druk kan maken. Had 2 dagen dat bij een blindfilter de druk max 2-4 bar werd, ipv de ~10 die ik daarvoor had. Het slangetje van het waterfilter afhalen en op de aansluiting die direct water op zuigt gezet en nu werkt het weer. Heb nog wel dat het druk-opbouw verloop wat trager/anders is dan hiervoor. Kan dat komen door lucht in het systeem? Vind het ook vreemd dat zo'n waterfilter opeens problemen als dit kan geven.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 06:54

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik vraag me al sinds ik mijn philips volautomaat heb af wat het verschil is tussen 'coffee' en 'lungo'.
Deze apparaten zetten toch enkel koffiedranken op basis van de espresso-methode? Oftewel; koffie malen, aandrukken en water er op druk doorheen spuiten. Bij koffie denk ik aan filtermethode.
Iemand die het veschil weet bij deze apparaten? Het boekje biedt geen duidelijkheid.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• cryptapix
@DirtyBird Met een handmatige espressomachine maak je een lungo door water langer door de puck te laten lopen. Een americano/long black zou je een koffie kunnen noemen. Die maak je door een espresso te zetten en daar heet water aan toe te voegen. Wellicht doet jouw automaat dit ook zo?

Edit: proef je een verschil? Als het bovenstaande klopt zou de lungo iets bitterder moeten zijn.

[Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 05-06-2021 20:54]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

cryptapix schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:50:
@DirtyBird Met een handmatige espressomachine maak je een lungo door water langer door de puck te laten lopen. Een americano/long black zou je een koffie kunnen noemen. Die maak je door een espresso te zetten en daar heet water aan toe te voegen. Wellicht doet jouw automaat dit ook zo?

Edit: proef je een verschil? Als het bovenstaande klopt zou de lungo iets bitterder moeten zijn.
Americano is een aparte knop. Daarbij wordt een espresso gezet en wordt er daarna heet water bij getapt.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• cryptapix
DirtyBird schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:10:
[...]

Americano is een aparte knop. Daarbij wordt een espresso gezet en wordt er daarna heet water bij getapt.
Misschien is een “coffee” dan een long black. Eerst heet water en daarna de espresso erop. Ander idee is dat de machine geen druk opbouwt maar het water langzaam door de koffie laat druppelen zoals bij filterkoffie. Misschien kun je een verschil in pompdruk horen?

• HoppyF
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:59
DirtyBird schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:42:
Ik vraag me al sinds ik mijn philips volautomaat heb af wat het verschil is tussen 'coffee' en 'lungo'.
Deze apparaten zetten toch enkel koffiedranken op basis van de espresso-methode? Oftewel; koffie malen, aandrukken en water er op druk doorheen spuiten. Bij koffie denk ik aan filtermethode.
Iemand die het veschil weet bij deze apparaten? Het boekje biedt geen duidelijkheid.
Welke koffie varianten kun je met jouw volautomaat zetten?
Misschien valt daar iets uit af te leiden.
Gaat ook om het volume van de varianten.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

HoppyF schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:41:
[...]

Welke koffie varianten kun je met jouw volautomaat zetten?
Misschien valt daar iets uit af te leiden.
Gaat ook om het volume van de varianten.
Espresso, lungo, coffee, americano, hot water, steam.
Volume van coffee is ongeveer gelijk aan lungo.

Ik zal inderdaad eens luisteren naar drukopbouw.

• HoppyF
DirtyBird schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Espresso, lungo, coffee, americano, hot water, steam.
Volume van coffee is ongeveer gelijk aan lungo.

Ik zal inderdaad eens luisteren naar drukopbouw.
Ik weet niet of je zelf de sterkte van de koffie varianten kunt instellen maar wellicht zit daar nog een verschil in.
Je coffee zou bv minder grammen koffie kunnen bevatten.
Dit is maar een vermoeden ik ken je volautomaat verder niet.
Mijn volautomaat is een Siemens en kent espresso, lungo (heet bij Siemens café crema), cappuccino, lattemachiato, heet water en melkschuim.
Het volume plus de sterkte is per variant ook nog in te stellen.

Wie altijd met de kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb van Fascino op aanraden van hier 2 proefpakketten besteld. Met kop en schouders steekt voor mij de Sumatra U_Tani Gayo met kop en schouders boven de rest uit.

Een single origin die stevig, vol & kruidig is met cacao, amandelen, perzik en abrikoos.

Nou heb ik totaal geen kijk op koffie, maar als ik nou wil zoeken op vergelijkbare koffie, volstaat dan te kijken naar vergelijkbare smaken/producten die in de koffie zit? Of blijft het simpelweg een kwestie van proberen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +6Henk 'm!

• SawaFish
@PaT Ja dat werkt. James Hoffmann heeft net een video gemaakt over hoe koffies te kiezen:
YouTube: A Beginner's Guide To Buying Great Coffee

Je kan ook naar het "coffee taste wheel" zoeken om te vinden welke smaken je nu herkent en wat daar in de buurt zit.

Maar het blijft proberen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:40

Qwerty-273

Meukposter

SawaFish schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:14:
Je kan ook naar het "coffee taste wheel" zoeken om te vinden welke smaken je nu herkent en wat daar in de buurt zit.
Ik vind vooral de specificatie onder het stuk "other" heel apart. De categorie Papery/Musty en Chemical. Ik zie het al helemaal voor me dat je een proefgroep hebt die al die verschillende smaken probeert te proeven. En een discussie voert over hoe je het toch moet gaan noemen ;)

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoosW
Qwerty-273 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:28:
[...]

Ik vind vooral de specificatie onder het stuk "other" heel apart. De categorie Papery/Musty en Chemical. Ik zie het al helemaal voor me dat je een proefgroep hebt die al die verschillende smaken probeert te proeven. En een discussie voert over hoe je het toch moet gaan noemen ;)
Tja, ik heb (vooral de ongewassen en gefermenteerde) koffie smaken al alle kanten op horen gaan, dat papier smaakje herken ik wel hoor, een vage karton smaak profiel, zeg maar dat je proeft hoe (oud heel licht vochtig) karton ruikt.

Het blijft natuurlijk ook allemaal een interpretatie, hmm een voorbeeld, lang geleden bij iemand kreeg ik mayo bij mijn frietjes, die 'verkeerd' smaakte voor mij, beste omschrijving, hoe (in mijn hoofd) een hap net gelegde kwantum vloerbedekking zou smaken, die geur, als je tussen de rollen staat waar net stukken zijn afgesneden, maar dan als smaak. Waarop ik de vraag kreeg 'wanneer heb jij dan vloerbedekking geproefd??' Tja, soms kun je iets niet beter uitleggen.

Veel mensen merken de subtielere nuances niet op, enkel de grote smaak richtingen die duidelijk (overheersend) aanwezig zijn.
Het is ook maar net hoe gevoelig/getraind je smaakpapillen zijn.

For example: Er zijn zat mensen die nooit anders drinken als oploskoffie, da's goed genoeg voor ze..

[Voor 0% gewijzigd door RoosW op 07-06-2021 09:57. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HoppyF
PaT schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:54:
Ik heb van Fascino op aanraden van hier 2 proefpakketten besteld. Met kop en schouders steekt voor mij de Sumatra U_Tani Gayo met kop en schouders boven de rest uit.

Een single origin die stevig, vol & kruidig is met cacao, amandelen, perzik en abrikoos.

Nou heb ik totaal geen kijk op koffie, maar als ik nou wil zoeken op vergelijkbare koffie, volstaat dan te kijken naar vergelijkbare smaken/producten die in de koffie zit? Of blijft het simpelweg een kwestie van proberen?
Het leuke van de proefpakketten is dat je wat kunt uitproberen.
De samenstelling van de proefpakketten van Fascino verschilt wel wat.
Afhankelijk welke soorten er leverbaar zijn.
Wat je ook kunt doen is Lieke (van Fascino) om advies vragen als je een bepaalde soort lekker vindt.
Die Sumatra heb ik niet geproefd, die zat er bij mij toen niet in.
Wat is het andere proefpakket wat je hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

HoppyF schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Het leuke van de proefpakketten is dat je wat kunt uitproberen.
De samenstelling van de proefpakketten van Fascino verschilt wel wat.
Afhankelijk welke soorten er leverbaar zijn.
Wat je ook kunt doen is Lieke (van Fascino) om advies vragen als je een bepaalde soort lekker vindt.
Die Sumatra heb ik niet geproefd, die zat er bij mij toen niet in.
Wat is het andere proefpakket wat je hebt?
Dat is het Direct Trade pakket:
https://www.fascino-coffe.../direct-trade-proefpakket
Daar vond ik er daadwerkelijk geen 1 lekker/bijzonder van.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HoppyF
PaT schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:41:
[...]

Dat is het Direct Trade pakket:
https://www.fascino-coffe.../direct-trade-proefpakket
Daar vond ik er daadwerkelijk geen 1 lekker/bijzonder van.
Daarvan heb ik alleen de Guatemala El Zapote geproefd die vonden wij wel lekker.
Costa Rica Don Claudio vonden we toch wel favoriet maar die is niet meer leverbaar en vervangen door een andere Costa Rica.
Blijft toch wel een kwestie van smaak maar ook nog hoe je de koffie/espresso zet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11-06 13:40
Nu mijn Nivona 842 voor de 3e keer defect is, denk ik er over om een nieuwe volautomaat aan te schaffen.

Hoewel is zeer tevreden ben over de smaak van de koffie's, valt het me wel tegen dat ik de machine (zo'n 15.000 handelingen nu) al 2x eerder heb moeten laten repareren en dus nu voor de 3e keer defect is. Beide keren zijn het drukventiel en de uitloop vervangen, omdat er water lekte. Nu vult het systeem zich helemaal niet meer, de machine pompt het water direct te lekbak in. De reparaties zijn vrij kostbaar, dus kostentechnisch is dat niet meer interessant.

Mijn dilemma is dus dat ik enorm fan ben van de koffie die uit mijn Nivona kwam, zeker ook door het AromaBalance systeem, vast bekend onder de Nivona-kenners. Een lungo kun je daarmee echt een andere smaak geven dan een espresso.

Echter, vind ik voor een machine van destijds €999,- een levensduur van pakweg 4 jaar toch kort. Maar wellicht moet ik mijn verwachting hierin bijstellen?

Bijkomend punt is dat we eigenlijk alleen espresso en lungo zetten. Melk opschuimen doen we met een Aeroccino, een stuk beter en veel makkelijker schoon te houden. Een Melitta Caffeo Solo zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn, ware het niet dat ik daarbij het water- en bonenreservoir te klein vind. Tevens moet ik dan afscheid nemen van het AromaBalance systeem van Nivona, waar we toch wel de meerwaarde van proeven.

Kan iemand mij vertellen of de kwaliteit van bijvoorbeeld een Nivona 660 gelijk is aan die van mijn huidige 842 als het gaat om de pomp, molen, en andere onderdelen die voor de koffiebereiding zorgen? Zit het prijsverschil hem dan alleen in de melk-mogelijkheden van de 8-serie t.o.v. de 6 serie? Of zou ik er een stap achteruit mee doen?

Jura heb ik vaak naar gekeken, maar ik maak mijn machine netjes elke week schoon en als ik zie wat er dan al aan vuiligheid uitkomt...

Suggesties en ideeën zijn welkom!

Edit: na telefonische assistentie van de firma Lensen heb ik de machine uit elkaar gehaald en de flow meter schoongemaakt. Probleem opgelost voor nu _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door timadriaans op 08-06-2021 12:34]

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
timadriaans schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:12:
Nu mijn Nivona 842 voor de 3e keer defect is, denk ik er over om een nieuwe volautomaat aan te schaffen.

Hoewel is zeer tevreden ben over de smaak van de koffie's, valt het me wel tegen dat ik de machine (zo'n 15.000 handelingen nu) al 2x eerder heb moeten laten repareren en dus nu voor de 3e keer defect is. Beide keren zijn het drukventiel en de uitloop vervangen, omdat er water lekte. Nu vult het systeem zich helemaal niet meer, de machine pompt het water direct te lekbak in. De reparaties zijn vrij kostbaar, dus kostentechnisch is dat niet meer interessant.

Mijn dilemma is dus dat ik enorm fan ben van de koffie die uit mijn Nivona kwam, zeker ook door het AromaBalance systeem, vast bekend onder de Nivona-kenners. Een lungo kun je daarmee echt een andere smaak geven dan een espresso.

Echter, vind ik voor een machine van destijds €999,- een levensduur van pakweg 4 jaar toch kort. Maar wellicht moet ik mijn verwachting hierin bijstellen?

Bijkomend punt is dat we eigenlijk alleen espresso en lungo zetten. Melk opschuimen doen we met een Aeroccino, een stuk beter en veel makkelijker schoon te houden. Een Melitta Caffeo Solo zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn, ware het niet dat ik daarbij het water- en bonenreservoir te klein vind. Tevens moet ik dan afscheid nemen van het AromaBalance systeem van Nivona, waar we toch wel de meerwaarde van proeven.

Kan iemand mij vertellen of de kwaliteit van bijvoorbeeld een Nivona 660 gelijk is aan die van mijn huidige 842 als het gaat om de pomp, molen, en andere onderdelen die voor de koffiebereiding zorgen? Zit het prijsverschil hem dan alleen in de melk-mogelijkheden van de 8-serie t.o.v. de 6 serie? Of zou ik er een stap achteruit mee doen?

Jura heb ik vaak naar gekeken, maar ik maak mijn machine netjes elke week schoon en als ik zie wat er dan al aan vuiligheid uitkomt...

Suggesties en ideeën zijn welkom!
De Siemens EQ serie moet je maar bij wegblijven dan, daar heb ik dus exact dezelfde ervaringen mee als jij met jouw machine hebt, en ondanks garantie weet Siemens vrolijk dingen zo te draaien dat het toch jouw schuld MOET zijn, en mag je alsnog (chantage, zij hebben je apparaat, je moet wel betalen om hem terug te krijgen) dokken om hem weer terug te krijgen.
Alsof ik er iets aan kan doen dat inwendig onderdelen los vallen (zou door schoonmaken gekomen zijn??) op een plek waar je met geen mogelijkheid bij kan komen zonder de gehele machine open te maken. Nee, Siemens is echt geen alternatief merk voor je, misschien toch eens naar de (duurdere?) Jura's kijken? Ik hoor regelmatig dat die goed te onderhouden en repareren zijn.

P.s. Maak niet dezelfde fout die wij gemaakt hebben, wij hebben als vervanger een cheap-ass DeLonghi gekocht, de koffie is (naar mijn smaak) belabbert, en ook niet warm genoeg, en daarnaast, binnen drie jaar staat het &$%$@ ding dus nu regelmatig in een plas water, ergens lekt ie, maar ik kan niets vinden :-(
Echt een slecht idee dus.
Mijn vrouw vind het wel ok verder, het is zwart, en warm (sort of) dan houden haar koffie eisen wel op. Ik daarentegen wil dat mijn koffie ook daadwerkelijk naar koffie smaakt :F

[Voor 8% gewijzigd door RoosW op 08-06-2021 11:23. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
@timadriaans Je zou nog eens bij komtra.de een reparatiehandleiding op kunnen zoeken en hem openschroeven. Wie weet is het makkelijk zelf te repareren.

Prijsverschil zit hem, voor zover ik weet, inderdaad in de extra mogelijkheden van de 8-serie. Maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik echt van de Jura ben. Die zijn trouwens zodanig ontworpen dat al die troep die je in een uitneembare zetgroep hebt geen probleem is. Mijn vorig maakte ik eens per jaar open en die was dan absoluut niet vuil. De nieuwe apparaten zijn nog weer beter dan die C5, dus over de vervuiling zou ik me niet druk maken.

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11-06 13:40
Aziraphale schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:49:
@timadriaans Je zou nog eens bij komtra.de een reparatiehandleiding op kunnen zoeken en hem openschroeven. Wie weet is het makkelijk zelf te repareren.

Prijsverschil zit hem, voor zover ik weet, inderdaad in de extra mogelijkheden van de 8-serie. Maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik echt van de Jura ben. Die zijn trouwens zodanig ontworpen dat al die troep die je in een uitneembare zetgroep hebt geen probleem is. Mijn vorig maakte ik eens per jaar open en die was dan absoluut niet vuil. De nieuwe apparaten zijn nog weer beter dan die C5, dus over de vervuiling zou ik me niet druk maken.
Met telefonische hulp van de firma Lensen heb ik de flow meter schoongemaakt en dat lijkt het probleem te verhelpen! :D

Dank voor je kijk op de Jura's. Neem ik zeker mee in de toekomst, mocht deze toch de geest geven.

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
timadriaans schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Met telefonische hulp van de firma Lensen heb ik de flow meter schoongemaakt en dat lijkt het probleem te verhelpen! :D

Dank voor je kijk op de Jura's. Neem ik zeker mee in de toekomst, mocht deze toch de geest geven.
Top! Het is vaak de moeite waard om zelf even te gaan knutselen. :)

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:40

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:29:
Heeft er iemand een idee waarmee Wacaco gaat komen als nieuw product? Op deze pagina plaatsen ze om de zoveel dagen een nieuwe teaser.
Het is de picopresso geworden ;) De pre-sale start via hun eigen website vanaf midden juni.

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Strajk Kobiet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HoppyF
timadriaans schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Mooi opgelost.
Alles kan stuk (helaas) maar je hebt uiteraard wel recht op garantie zeker als het een duur apparaat betreft van rond de €1000.
De garantie is dus niet voorbij na 2 jaar en één dag.

@RoosW is blijkbaar niet tevreden over Siemens (en nog meer merken :P) maar ik wel.
Moet ik er wel bijzeggen dat mijn Siemens nog geen jaar oud is.
Over de lange termijn is het dus afwachten.
Wel is de Siemens heel eenvoudig schoon te houden ook het melk systeem.
Hij doet dat voor het grootste deel gewoon zelf (nadeel daarvan is de lekbak die geleegd moet worden…).
Verder haal ik één keer in de week even de zetgroep eruit, is met één klik uitneembaar.
Even afspoelen onder de kraan, klaar.
Lekbak en koffieprut bak legen en afspoelen en zo ook het melk slangetje en de uitloop.

De Jura’s zijn kwaliteit goed en robuust maar niet zomaar zelf schoon te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:44
PaT schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:54:

Koffie uit Sumatra is eigenlijk altijd op een speciale manier verwerkt. Deze methode heet Giling Basah en is een semi-washed of half gewassen variant. De koffie wordt ontpulpt en half gedroogd, daarna worden de bonen ontdaan van het vlies (hulled) en vervolgens verder gedroogd. Deze methode is lokaal ontwikkeld omdat ze vanwege de moesson geen lange droge periode hebben. Deze methode geeft een houtachtige en kruidige smaak aan de koffie. Wil je dat nog een keer, is het simpel: koop koffie uit Sumatra en let erop dat ie Giling Basah of semi washed of wet hulled is, dan zit je goed.

Starbucks heeft er ook eens een filmpje van gemaakt.

YouTube: Why is Sumatran coffee so special?

Als je dit kunt waarderen, is het wellicht ook eens leuk om naar gefermenteerde koffies te kijken, daar zit ook veel “niet-traditioneel” smaakwerk tussen.

Ik bouw een slimme espressomachine - https://mac-digital.blog/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vinpower
@_fred_ wat is jouw binding met koffie? Beroepsmatig?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• __fred__
vinpower schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:03:
@_fred_ wat is jouw binding met koffie? Beroepsmatig?
Nah, IT-er met voorliefde voor koffie en teveel thuiswerken naast de espressomachine.

• WRT54G
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:44
Ik ben op zoek naar een vol automaat van max (+/-) 850 euro.
Nu heb ik een aantal machines gezien waaronder:
  • EQ.6 plus s800 (TE658209RW)
  • EQ.6 plus s500 (TE655319RW)
  • EQ.6 plus s500 (TE655203RW)
  • EQ.500 (TQ505R09)
  • EQ.500 (TP507R04)
De Siemens site vind ik nou niet echt duidelijk met het vergelijken van de machines.
Ik kan niet zien wat nu exact de verschillen zijn en wat de een nou meer of beter kan dan de ander.
EQ.6 plus en EQ.500 zie ik natuurlijk wel maar ik doel op de onderlinge verschillen van "dezelfde" types.

Is er een goede site waar ik deze vergelijk wel kan maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HoppyF
WRT54G schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:11:
Ik ben op zoek naar een vol automaat van max (+/-) 850 euro.
Nu heb ik een aantal machines gezien waaronder:
  • EQ.6 plus s800 (TE658209RW)
  • EQ.6 plus s500 (TE655319RW)
  • EQ.6 plus s500 (TE655203RW)
  • EQ.500 (TQ505R09)
  • EQ.500 (TP507R04)
De Siemens site vind ik nou niet echt duidelijk met het vergelijken van de machines.
Ik kan niet zien wat nu exact de verschillen zijn en wat de een nou meer of beter kan dan de ander.
EQ.6 plus en EQ.500 zie ik natuurlijk wel maar ik doel op de onderlinge verschillen van "dezelfde" types.

Is er een goede site waar ik deze vergelijk wel kan maken?
Meestal zitten de verschillen in de kleur of mogelijkheden welke koffie soorten je ermee kunt zetten.
Zelf heb ik de TP501R09, dat is de EQ.500 Classic.
Classic is met melkslang, de TQ serie is met melkreservoir.
De EQ.500 kun je de goedkopere lijn noemen maar verschilt niet eens zoveel met de EQ.6.
Het is maar wat je belangrijk vindt en ervoor wilt uitgeven.

De adviesprijzen van Siemens zijn veel te hoog.
Ze zijn vaak veel goedkoper te scoren.
In de outlet bij Siemens bijvoorbeeld maar ook op andere plaatsen.
Zo ben ik er ook aangekomen.

• WRT54G
Dank voor je reply!
Ik neig zelf ook naar een EQ500, mede ook doordat deze aan de voorkant open gaat om de zetunit eruit te halen.

• HoppyF
WRT54G schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:28:
Dank voor je reply!
Ik neig zelf ook naar een EQ500, mede ook doordat deze aan de voorkant open gaat om de zetunit eruit te halen.
Met of zonder melkreservoir?
De zetgroep klik je er zo uit, makkelijk schoon te maken.
In reviews staat wel eens dat het veel werk is maar dat vind ik niet.
Afspoelen is alles.
Lekbak legen moet wel maar dat is min of meer alleen water.
Één keer in de week met wat afwasmiddel onder de kraan en dan is deze ook weer schoon.
Je kunt alleen geen eigen gebruikersprofiel opslaan op dit apparaat.
Echter, aantal ml koffie/melk of sterkte pas je met één touch aan.
Soms gebruik ik gemalen decaf koffie (via de koffie schacht) en dat lukt ook goed.

• WRT54G
Ik twijfel of ik een reservoir nodig heb.
Slang in een pak is wellicht net zo makkelijk.

Gebruikersprofiel is handig maar zeker geen showstopper als dat er niet op zit.

Bij de TP507R04 is daarmee ook alleen de zetunit afspoelen of ook invetten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoosW
WRT54G schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:43:

Een reservoir moet je elke keer na gebruik afnemen en reinigen, een slangetjes is makkelijker en sneller schoon.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb de TP507RX3 en invetten staat afaik niet in de handleiding, gewoon wekelijks uitspoelen en regelmatig met een reinigingstabletje spoelen. Ik heb overigens wel het melkbakje en veel werk is het niet, gewoon na gebruik het bakje en het slangetje even uitspoelen en klaar.

[Voor 11% gewijzigd door Mavamaarten op 09-06-2021 11:55]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +6Henk 'm!

• __fred__
RoosW schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Een reservoir moet je elke keer na gebruik afnemen en reinigen, een slangetjes is makkelijker en sneller schoon.
Geen melk in je koffie drinken is echt ontzettend schoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HoppyF

Slang in het melkpak kan maar je hebt wel kans dat je de melk in het pak een beetje verontreinigd.
Wij doen gewoon melk vanuit het pak in een beker en net zoveel als er nodig is.
Op een gegeven moment weet je wel hoeveel melk er nodig is.
Daarna slangetje in de beker en slurpen maar.

Het apparaat spoelt het systeem zelf schoon maar je kunt ook altijd een keertje handmatig het melk reinigingsprogramma starten. Dat spoelt er heet water en stoom doorheen.
Aan de uitloop kan soms nog wel een beetje melk blijven plakken.
Dus even losnemen en onder de kraan afspoelen.
Is iets van rubber/siliconen gemaakt.

• WRT54G
Overigens zag ik wel dat de EQ.500 15bar druk heeft en de EQ.6 19 bar.
Ga je dat verschil echter merken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@WRT54G dat zal de pompdruk zijn, de druk waarmee wordt gezet is als het goed is veel lager (wordt kunstmatig verlaagd tot het gewenste niveau, normaliter rond de 9 bar). Zou je dus niet moeten merken, zo lang de pompdruk maar hoger is dan waarmee wordt gezet. Beide 'kunnen het aan'.

• WRT54G
Dank voor de uitleg! Wist ik niet!

• WRT54G
De kogel is door de kerk.
Zojuist de EQ.500 - TP507R04 besteld.

Bij Bemmel en Kroon met een EK korting.
En nog 75 euro cashback van Siemens.

Iedereen bedankt voor de hulp!

[Voor 10% gewijzigd door WRT54G op 10-06-2021 22:26]

• HoppyF
WRT54G schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:25:
De kogel is door de kerk.
Zojuist de EQ.500 - TP507R04 besteld.

Bij Bemmel en Kroon met een EK korting.
En nog 75 euro cashback van Siemens.

Iedereen bedankt voor de hulp!
Mooi!
Nette prijs ook zo.
Tip:
Als je het apparaat binnen hebt even zelf registreren op de Siemens website.
Als het goed is krijg je dan (of korte tijd later) een kortingscode waarmee je met flinke korting bij de Care Club website verbruiksartikelen zoals ontkalkingstabletten, reinigingstabletten en Brita waterfilters kunt bestellen.
Care Club lijkt een abonnement op verbruiksartikelen te zijn maar is het eigenlijk niet.
Je zit nergens aan vast en kunt na de eerste bestelling het abonnement weer stoppen of de frequentie wijzigen.
Brita waterfilter gebruiken is optioneel, het hoeft niet.

• WRT54G
@HoppyF Dank voor de tip! Ga ik doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HoppyF
Geen dank.
De korting is €30.
Staat op de My Siemens pagina als je je apparaat geregistreerd hebt.
Zie foto, rechts onder komt de (unieke?) code te staan.
Care Club is deze link: https://www.care-club.com/nl/producten/koffiemachines/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 12-06 12:43
Zo, het is een prijzige koffie week geweest.
Dinsdag een Niche Zero, Knock aergrind en een aeropress besteld.
De Niche gaat de specialita vervangen. Qua maalkwaliteit niks te klagen over de specialita, alleen het wisselen tussen filter en espresso, en dan met name het terugzetten naar de juiste maalstand, is me tegen gaan staan.
De niche wordt wel pas medio augustus geleverd. Maar in ieder geval iets om naar uit te kijken.

De aergrind en aeropress ben ik ook wel benieuwd naar, volgende week een weekendje weg, dus dan kan hij mooi uitgetest worden.
Bij de recepten viel het me wel op dat veel mensen echt veel koffie gebruiken en dan later verdunnen.
Wat zijn jullie go-to recepten voor de aeropress?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02:18
@Alouwerse 13gram koffie op 200 gram water. Inverted methode, na het opgieten goed omroeren en dan ongeveer 2 minuten laten trekken en gaan die banaan :*)
En vergeet niet het papieren filter van te voren door te spoelen.

• WRT54G
HoppyF schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:44:
[...]

Geen dank.
De korting is €30.
Staat op de My Siemens pagina als je je apparaat geregistreerd hebt.
Zie foto, rechts onder komt de (unieke?) code te staan.
Care Club is deze link: https://www.care-club.com/nl/producten/koffiemachines/

[Afbeelding]
Super! Thx voor de uitleg. Hier kan ik wat mee!! _/-\o_

• bermuda1980
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 12-06 14:50
Zawaponga schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:08:
@Alouwerse 13gram koffie op 200 gram water. Inverted methode, na het opgieten goed omroeren en dan ongeveer 2 minuten laten trekken en gaan die banaan :*)
En vergeet niet het papieren filter van te voren door te spoelen.
The Hoff heeft een smaaktest gedaan met gefilterd of ongefilterd, en dat maakte echt nul verschil. Ik deed het ook altijd omdat ik gelezen had dat dat moest (en klonk logisch), maar doe het nu ook niet meer. Proef geen verschil moet ik zeggen! Zelfde voor door de hiss drukken. Ook dat nooit gedaan want dat zou vies zijn. Proef ook geen verschil... Heb vooral van zijn filmpje geleerd dat ik eerst zelf meer moet proeven en ervaren in plaats van alles klakkeloos over te nemen van het internet.

Aanlengen overigens doe ik nooit. Maar dan gooi je ook een berg koffie in je aeropress waar je u tegen zegt. Ik maak één kopje voor mezelf. Dan gebruik ik afhankelijk van inverted of niet ergens tussen de 11-14, afhankelijk van koffie etc.

• RoosW
Wederom een simpele technische vraag, Zijn er hier mensen met een E61 groep machine, en hoe lang flushen jullie om op de goede start temperatuur uit te komen? Er van uit gaande dat je dan geloof ik rond de 94/95C zou willen zitten?

[Voor 18% gewijzigd door RoosW op 11-06-2021 16:02. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
bermuda1980 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:25:
[...]
The Hoff heeft een smaaktest gedaan met gefilterd of ongefilterd, en dat maakte echt nul verschil.
Ik neem aan dat je het filter spoelen bedoelt: ik maak het wel altijd even kort nat, met als reden dat het dan fijn plakt aan de filterhouder. Dat vind ik wel handig. Niet zozeer om evt. papiersmaak weg te spoelen.

• Teus.shira
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 23:52
Er is geen goed antwoord op de flush vraag. Er zijn teveel variabelen om een standaard antwoord te geven.
Hoe lang staat de machine aan en hoeveel is de machine "te" warm, hoe warm is het aanvoer water waarmee geflushed wordt, wat is de staat van het onderhoud van de machine, wat is de buiten temperatuur. Heb je een waterbak of een direct water aansluiting.
Ik flush meestal een seconde of 3 tot 10. Daarna wacht ik weer een paar tellen zodat het water zich mengt.
Of het 3 of 10 seconde wordt, maakt mij niet super uit. Als het kokende er maar ruim af is. Meestal zit er zoveel warmte in de gehele machine dat die paar ml water zo op ongeveer de goede temperatuur zijn.
Wil je echt precies de goede temperatuur bij de kop hebben, is de E61 niet het beste gereedschap. Wat mij betreft is dat ook de charme van een E61. Het is ruim 60 jaar geleden bedacht en voor het grootste deel werkt het nog prima. Om de tekortkoming van de machine kan een seriezeuze gebruiker prima werken.

• RoosW
Nu dacht ik toch echt dat temperatuur belangrijk was voor de smaak van je koffie..??

Ik vraag dit omdat (ik heb een thermometer in mijn groepskop ingebouwd) om mijn water temperatuur naar rond de 95C te krijgen ik dus meer als 40 seconden moet flushen, na 8 -10 seconden staat de thermometer nog op 101C (bij het starten van de flush schiet hij naar 102,5) als ik een volledig gevuld senseo/nespresso kopje gevuld heb met water is de temperatuur meestal rond de 98C Na nog een half kopje zit hij rond de 95/94C.

Ik merk duidelijk smaak verschil tussen 96+ of 94 of lager (niet onder de 90, te veel zuren vind ik), ik kan niet geloven dat dit standaard gedrag is..
Het is een ECM Giotto uit de Milano tijd, met waterreservoir (3,5 ltr) waar zo een ontkalk zakje in ligt.

Ik vermoed zomaar dat ie hoognodig groot onderhoud moet hebben, de OPV lekt langdurig na na elke waterdoorstroom van de groepskop (ook onbelast met een piston), bij het opwarmen staat hij luidruchtig te blazen en proesten gedurende de laatste fase van het opwarmen (maar een paar seconden, maar het hoort geloof ik niet). en de stoomwand ziet er echt gruizig uit, afgebladderd chroom her en der kaal messing/brons whatever.. Zucht.

Hopelijk kan ik een onderhouds bedrijfje vinden die het aan huis doet, ik kan hem in mijn huidige toestand niet meer verplaatsen (te zwaar). Naar het schijnt wil Redspresso het voor mij doen, al is de communicatie wat gebrekkig.

• Ypuh
102,5 graden? Mijn temperatuursensor op de group head geeft eerder iets van 90 aan, en 2-4 graden omhoog als ik hem kort flush. Als ik wat langer doorspoel komt ie ergens op 88 graden.

Ben verder geen expert en de koffie is ook nog niet perfect (licht zuur), dus wil binnenkort wel eens gaan spelen met een iets hogere temperatuur (vorige eigenaar heeft hem 4 jaar op deze stand gebruikt en was ook een type-Tweaker). 102 graden heb ik nog nooit gezien. Kokend water lijkt me sowieso nooit goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:13:
102,5 graden? Mijn temperatuursensor op de group head geeft eerder iets van 90 aan, en 2-4 graden omhoog als ik hem kort flush. Als ik wat langer doorspoel komt ie ergens op 88 graden.

Ben verder geen expert en de koffie is ook nog niet perfect (licht zuur), dus wil binnenkort wel eens gaan spelen met een iets hogere temperatuur (vorige eigenaar heeft hem 4 jaar op deze stand gebruikt en was ook een type-Tweaker). 102 graden heb ik nog nooit gezien. Kokend water lijkt me sowieso nooit goed.
Het eerste wat komt is kokend inderdaad, met stoom en al.
Dat je onder de 90C zure koffie krijgt kan ik beamen, hij valt wel eens (zomaar) door naar 89C die koffie kun je dan wegmikken, noem ik dubro koffie..
Mijn favoriete bakje zwerft tussen 93/94C nog net lekkere fruit zuurtjes, maar weinig, en mooie diepe chocolade tonen met wat hazelnoot (afhankelijk van welke koffie) op het moment de Columbia van Het Hoofdkwartier, lekkere boon als je geen fan van te zuur bent.

[Voor 23% gewijzigd door RoosW op 11-06-2021 18:24. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• __fred__
Ligt helemaal aan je machine. De mijne is wat zwaarder (4 liter boiler en een enorm stuk koper tussen boiler en grouphead), maar ik moet ook wel een seconde of 30 flushen om het onder de 95 te krijgen als ie goed is doorgewarmd.

Boven de 100 is volkomen normaal en uit zich dan ook in sputterend water aan het begin van de flush.

Sterker nog, ik heb een dubbel flush techniek. Ik doe het een eerste keer lang als ik net het portafilter eruit haal om te gaan malen, en nog een keer korter erna voor ik het filter met inhoud plaats.

Ik kan aan het geluid horen wanneer ie goed is. Hij sputtert eerst, daarna klinkt ie gedempt, en daarna krijg je een leidingstroomgeluid. Bij dat geluid is ie goed qua temperatuur.

Maar jah, dat is mijn machine, en die hangt aan de waterleiding ook, dus daar heeft niemand wat aan.

[Voor 42% gewijzigd door __fred__ op 11-06-2021 20:24]

• RoosW
Ok, dan blijf ik wel door gieteren om telkenmale het reservoir weer op pijl te brengen, ik jas er best wel wat water doorheen op deze manier.
Ik begin langzaamaan de voordelen van een vaste wateraansluiting te begrijpen ;)

• HoppyF
Iemand dit al gezien?
YouTube: The DF64: Niche Killer?

Zijn er hier al G-Iota gebruikers?

• vinpower
Oef dat stukje dat ie maalt voor filter koffie. Dat ze dat niet by design anders hebben aangepakt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ypuh
HoppyF schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:05:
Iemand dit al gezien?

Op het Koffiepraat forum loopt hier een vrij uitgebreid topic over.

• RoosW
HoppyF schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:05:
Iemand dit al gezien?

(Nog) geen gebruiker, staat op mijn lijst van mogelijkheden, maar ja, hier in NL zijn de Niche en de G-Iota een heel flink bedrag van elkaar af, 400,- of 800,-- (cq meer als je alle belastingen en im&export heffingen erbij optelt.) dat is het dubbele..
Al was het een flink WTF moment toen ie Filter maling deed, nee, de losse rommel die zit niet in je container, die hangt aan je apparaat..!!
Ik snap ook die klontenbreker niet erg, als daar zoveel achter blijft hangen dat dat te vaak door de maling heen gaat (en dus te fijn word) is dat gewoon slecht design, en dat dopje op die balg, zo van O ja, dat zou misschien wel of niet handig zijn, werkelijk?
Maar goed, oplossingen zijn in ieder geval voor de klontenbreker te vinden, al zou dat eigenlijk door de makers in orde gemaakt moeten worden, hopelijk in een V2 uitvoering.

Nu zal je me misschien een zeikerd vinden, maar alle voorgaande zaken vind ik oplosbaar (vrij simpel zelfs) maar waar ik niet mee kan leven is de plaatsing van de power knop, echt, waar zit je verstand??

Toch blijft het een interessant apparaat dat zeker in die prijsklasse weinig concurrentie heeft.
Het leverde in ieder geval spectaculaire koffie beelden op, de lichtere koffie delen die aan de machine kleefde, en ook niet vergeten de popcorning beelden, tjonge dat ging te keer zeg ;)

[Voor 1% gewijzigd door RoosW op 12-06-2021 23:16. Reden: taalvouten]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
RoosW schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:26:
Nu dacht ik toch echt dat temperatuur belangrijk was voor de smaak van je koffie..??

Ik vraag dit omdat (ik heb een thermometer in mijn groepskop ingebouwd) om mijn water temperatuur naar rond de 95C te krijgen ik dus meer als 40 seconden moet flushen, na 8 -10 seconden staat de thermometer nog op 101C (bij het starten van de flush schiet hij naar 102,5) als ik een volledig gevuld senseo/nespresso kopje gevuld heb met water is de temperatuur meestal rond de 98C Na nog een half kopje zit hij rond de 95/94C.

Ik merk duidelijk smaak verschil tussen 96+ of 94 of lager (niet onder de 90, te veel zuren vind ik), ik kan niet geloven dat dit standaard gedrag is..
Het is een ECM Giotto uit de Milano tijd, met waterreservoir (3,5 ltr) waar zo een ontkalk zakje in ligt.

Ik vermoed zomaar dat ie hoognodig groot onderhoud moet hebben, de OPV lekt langdurig na na elke waterdoorstroom van de groepskop (ook onbelast met een piston), bij het opwarmen staat hij luidruchtig te blazen en proesten gedurende de laatste fase van het opwarmen (maar een paar seconden, maar het hoort geloof ik niet). en de stoomwand ziet er echt gruizig uit, afgebladderd chroom her en der kaal messing/brons whatever.. Zucht.

Hopelijk kan ik een onderhouds bedrijfje vinden die het aan huis doet, ik kan hem in mijn huidige toestand niet meer verplaatsen (te zwaar). Naar het schijnt wil Redspresso het voor mij doen, al is de communicatie wat gebrekkig.
Kun je eens controleren wat je doorstroom is? 40s flushen lijkt me wel echt veel. Is je pomp nog goed? Anders zou je bijv lage doorstroom kunnen hebben waardoor hij maar langzaam afkoelt.

Verder meen ik een topic te hebben gezien waarin ze group temp en puck temp hebben gemeten. Daar kwam uit dat group temp tot de laatste 10s van het shot vaak te hoog wordt gemeten door de thermometer. Je zou dus al een shot kunnen zetten als de temp onder het kookpunt komt op de group thermometer.

Ga eens kijken of ik het topic en de bijbehorende grafiek kan vinden.
Pagina: 1 ... 84 85 86 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True