Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hercul3s schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:03:
[...]
Het enige verschil met de MaraX is volgens mij dat hij de temp meet van zowel de stoomboiler als de koffieboiler en er daarmee voor kan zorgen dat het water in de koffieboiler nooit te warm wordt:

https://www.home-barista....marax-t61215.html#p679668

Samengevat: beide bereiken hetzelfde effect (no flush) door 2 net verschillende technieken.
En dat de MaraX - voor zover ik het begrijp - daardoor ook betere controle houdt over de temperatuur als je meerdere koppen achter elkaar zet.

Het is toch allebei een PID maar met een andere feedback loop? De ene doet (bij koffie stand) een meting in de thermosiphon en de andere (bij stomen maar ook normaal) in de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:47
Iemand een mening over de Kinu M47 classic v.s. de commandante? (Behalve James Hoffman, zijn video heb ik al gezien).

https://kinugrinders.de/products/m47-classic/
https://www.comandantegrinder.com/index.html#styles

Ik denk dat ik voor onderweg voor één van deze ga i.c.m. de Flair 2 Pro. Heb ik gelijk een leuk vakantiesetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49
Wat de Mara-X echt uniek maakt is dat je op de Rocket Mozzafiato de boiler instelt op de stoomtemperatuur en de Mara-X op de brew temperatuur. Ik heb nu 122 graden, wat volgens de tabel neerkomt op ongeveer 96 graden brew temp. Dit is natuurlijk een beetje een guesstimate van Rocket, maar ze hebben het schijnbaar getest en het is zo consistent, dat je a.d.h.v. een tabel altijd de juiste temperatuur hebt.

Ik kan me wel voorstellen dat de tabel hier de mist in gaat zodra je meerdere cappuccino's op rij gaat zetten (stomen - espresso - stomen - espresso). Er komt dan nieuw water in de boiler dat eerst gekookt moet worden en de groep koelt af door het water wat er door loopt.

De Mara-X zou dit op moeten lossen door de brew temp te meten/stabiliseren i.p.v. de steam temp. Je koffie is dan altijd -soort van- gelijk, maar je stoom temperatuur varieert als gevolg. De zetgroep koelt nog steeds door het doorlopen van het water, maar hier zou dan een tweede temperatuur sensor moeten zitten?

Uiteindelijk denk ik dat het allemaal niet veel verschilt. De toevoeging van een PID zorgt ervoor dat de temperaturen allemaal weer vrij snel stabiliseren en zonder thermometer heb je (met of zonder PID) sowieso geen idee wanneer je de juiste temperatuur bereikt. Wat dat betreft snap ik wanneer ze zeggen dat een PID niets toevoegt, maar deze helpt wel met de stabilisatie en geeft je mogelijkheid om te spelen met verschillende temperaturen.

Correct me if I'm wrong :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 11:05
Even een dikke duim voor Siemens!

Afgelopen zaterdag is mijn machine geleverd. In middag de Siemens Cashback actie ingevuld.
Vanochtend om 8.02 uur kreeg ik een mail dat mijn inzending geaccepteerd was oftewel al mijn gegevens waren kloppend. Vanmiddag stond mijn cashback al op mijn rekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 10:55

oscarwashere

"Very nice"

Kreeg deze in mijn mailbox als vaderdag tip. Iemand ervaring met deze zetmethode? Hoe eenvoudig is het gebruik van zo'n soort fles hiervoor? Heb je zo'n fles nodig, of kan het ook eenvoudig met eigen spullen?

Ik zie dat de fles 8u in de koelkast moet, dus je moet het in ieder geval goed plannen.

https://shop.brandmeester...-coffee-bottle-mokka.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 14:05
oscarwashere schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:16:
Kreeg deze in mijn mailbox als vaderdag tip. Iemand ervaring met deze zetmethode? Hoe eenvoudig is het gebruik van zo'n soort fles hiervoor? Heb je zo'n fles nodig, of kan het ook eenvoudig met eigen spullen?

Ik zie dat de fles 8u in de koelkast moet, dus je moet het in ieder geval goed plannen.

https://shop.brandmeester...-coffee-bottle-mokka.html
In principe kun je ook 'gewoon' een kan gebruiken met gemalen koffie er in. Mss later even er uit filteren maar het kan zijn dat het naar de bodem zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

Qwerty-273

Meukposter

Cold brew kan je inderdaad in wat voor kan, fles, pot, bak, of french-press/cafetière je wilt in de koelkast maken. Gemalen koffie en koud water, even roeren en afgesloten in de koelkast voor behoorlijk wat uurtjes (of te wel een dag van te voren het begin maken). Daarna filteren (op welke manier je wilt) en dan is het volgens mij nog een week of zo houdbaar in de koelkast in een afgesloten kan.
De gelinkte Hario is in dat opzicht aan de ene kant handig, want je hoeft niet apart te filteren (dat zit al in deze fles), aan de andere kant is dat onhandig want je kan het niet beetje voor beetje nuttigen (aangezien de gemalen koffie er in blijft zitten en het dus door blijft extracten).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 15:50
oscarwashere schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:16:
In een koffie winkel waar ik eerder vaak kwam maakten ze de cold brew in plastic jerrycans van 10+ liters. En omdat zoals genoemd het relatief lang goed blijft gaat dat prima in grote hoeveelheden.

Heb zelf heel wat zomers elke dag een French press in de koelkast gezet voor een cold brew. Minimum tijd is 12u had ik onthouden maar dat verschilt misschien per recept. Serveren met nog wat ijsblokjes erin voor extra kou vond ik een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-10 10:55

oscarwashere

"Very nice"

SawaFish schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:57:
[...]

In een koffie winkel waar ik eerder vaak kwam maakten ze de cold brew in plastic jerrycans van 10+ liters. En omdat zoals genoemd het relatief lang goed blijft gaat dat prima in grote hoeveelheden.

Heb zelf heel wat zomers elke dag een French press in de koelkast gezet voor een cold brew. Minimum tijd is 12u had ik onthouden maar dat verschilt misschien per recept. Serveren met nog wat ijsblokjes erin voor extra kou vond ik een aanrader.
Een French press voor hetzelfde principe is dan inderdaad misschien handiger. Zal daar eens naar kijken.
Qwerty-273 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:32:
Cold brew kan je inderdaad in wat voor kan, fles, pot, bak, of french-press/cafetière je wilt in de koelkast maken. Gemalen koffie en koud water, even roeren en afgesloten in de koelkast voor behoorlijk wat uurtjes (of te wel een dag van te voren het begin maken). Daarna filteren (op welke manier je wilt) en dan is het volgens mij nog een week of zo houdbaar in de koelkast in een afgesloten kan.
De gelinkte Hario is in dat opzicht aan de ene kant handig, want je hoeft niet apart te filteren (dat zit al in deze fles), aan de andere kant is dat onhandig want je kan het niet beetje voor beetje nuttigen (aangezien de gemalen koffie er in blijft zitten en het dus door blijft extracten).
Mag toch aannemen dat je het filter eruit kan halen, zodat je de fles onderweg mee zou kunnen nemen of terug in de koelkast kan zetten. Zal daar vanavond eens naar kijken, bedankt voor de tip.
Hercul3s schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:42:
[...]

In principe kun je ook 'gewoon' een kan gebruiken met gemalen koffie er in. Mss later even er uit filteren maar het kan zijn dat het naar de bodem zakt.
Denk je dat een keukenzeef fijn genoeg is voor koffiemaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:43
Je kan het ook door een goedkoop papieren koffiefilter laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
oscarwashere schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:16:
[...]
Denk je dat een keukenzeef fijn genoeg is voor koffiemaling?
Keukenzeef is niet fijn genoeg. Kaasdoek schijnt goed te werken.

Een koffiefilter verstopt bij mij.
offtopic:
Ik ga nu coldbrew in de koelkast zetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009

Interessant filmpje over koffiebonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eliasb
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:51
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleempje wat ik heb met mijn Frenchpress.

Het probleem wat ik heb is, dat de koffie uit mijn frenchpress nog wel cloudy/troebel is bij het overschenken van Cafetiere naar Kopje.

Ik heb al geprobeerd om grover mijn bonen te malen, maar ik behoud hetzelfde probleem.
Ik ben nu een kleine 2,5 week in het bezit van de cafetiere en ik ben wat dat betreft dus nog wel zoekende naar hoe ik het perfecte kopje zet.

Wellicht doe ik iets(of meerdere stappen) verkeerd bij het zetten van de koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-10 08:45

Ravhin

no <root>...

eliasb schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 00:33:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleempje wat ik heb met mijn Frenchpress.

Het probleem wat ik heb is, dat de koffie uit mijn frenchpress nog wel cloudy/troebel is bij het overschenken van Cafetiere naar Kopje.

Ik heb al geprobeerd om grover mijn bonen te malen, maar ik behoud hetzelfde probleem.
Ik ben nu een kleine 2,5 week in het bezit van de cafetiere en ik ben wat dat betreft dus nog wel zoekende naar hoe ik het perfecte kopje zet.

Wellicht doe ik iets(of meerdere stappen) verkeerd bij het zetten van de koffie?
er is een goede methode om voor het grootste gedeelte van de fines af te komen. Als je je kokende water op de gemalen bonen hebt gegoten en de boel goed gebloomed is, moet je de toplaag afskimmen met twee lepels. Je zal altijd wat sediment houden - dat is inherent aan een French Press. Maar met deze methode zou je - in principe - van je cloudiness af moet kunnen komen.

James Hoffmann heeft (uiteraard!) een how-to hiervoor: YouTube: The Ultimate French Press Technique

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eliasb
Ravhin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:15:
[...]

er is een goede methode om voor het grootste gedeelte van de fines af te komen. Als je je kokende water op de gemalen bonen hebt gegoten en de boel goed gebloomed is, moet je de toplaag afskimmen met twee lepels. Je zal altijd wat sediment houden - dat is inherent aan een French Press. Maar met deze methode zou je - in principe - van je cloudiness af moet kunnen komen.

James Hoffmann heeft (uiteraard!) een how-to hiervoor: YouTube: The Ultimate French Press Technique
Dit heb ik helaas ook al geprobeerd, maar toch blijft het probleem bestaan. kan het aan mijn Cafetiere liggen? of misschien iets heel doms, aan mijn bonen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinpower
Met wat maal je je bonen? Ik denk dat die heel veel fines produceert terwijl je dat hier niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

eliasb schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Dit heb ik helaas ook al geprobeerd, maar toch blijft het probleem bestaan. kan het aan mijn Cafetiere liggen? of misschien iets heel doms, aan mijn bonen?
Ik zou zelf eerst kijken naar je maler. Grote kans dat die fines produceert en dat die uiteindelijk in je koffie terechtkomen. Je kan kijken door een beetje koffie te malen en dit op een wit A4 papier uit te spreiden. Als je vele kleine partikels hebt > bingo! The Hoff maalt de koffie op ongeveer filtermaling (en ik ook ;) ) dus daar kan je ook naar kijken; maal je niet te fijn?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eliasb
Ravhin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Ik zou zelf eerst kijken naar je maler. Grote kans dat die fines produceert en dat die uiteindelijk in je koffie terechtkomen. Je kan kijken door een beetje koffie te malen en dit op een wit A4 papier uit te spreiden. Als je vele kleine partikels hebt > bingo! The Hoff maalt de koffie op ongeveer filtermaling (en ik ook ;) ) dus daar kan je ook naar kijken; maal je niet te fijn?
vinpower schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:21:
Met wat maal je je bonen? Ik denk dat die heel veel fines produceert terwijl je dat hier niet wil.
Ik heb een redelijk basic bonenmaler gekocht (https://www.bosch-home.co.../coffeegrinders/TSM6A013B) De enige manier om grover te malen is door minder lang te malen. Ik neem aan dat ik zal moeten kijken naar een betere oplossing. 1 met maalstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:30
Klopt, met de Bosch molen heb je geen consistentie in het maalsel.
Er zitten een heleboel heel kleine stukjes boon tusssen de veel grotere korrels.
Die hele keine stukjes verprutsen jouw kopje koffie.
Een molen met twee maalschijven zorgt ervoor dat er een veel gelijker maalsel uitkomt. Resultaat is dat je bij herhaling een hele mooie kop koffie kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@eliasb je kan proberen om bij een koffiezaak een zakje bonen te kopen, en te vragen of ze die voor je kunnen malen (op filtermaling). Zij hebben over het algemeen een deftige maler staan. Daar kan je mee controleren of dat verbetering geeft voor jou. Zo ja dan kan je eventueel een andere maler overwegen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 10:01

Prx

eliasb schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:24:
[...]

[...]

Ik heb een redelijk basic bonenmaler gekocht (https://www.bosch-home.co.../coffeegrinders/TSM6A013B) De enige manier om grover te malen is door minder lang te malen. Ik neem aan dat ik zal moeten kijken naar een betere oplossing. 1 met maalstanden.
Je hebt hier inderdaad de absolute basis qua 'maler', want die naam mag het eigenlijk niet hebben. Het is meer een hakselaar.

Toch maar weer even een filmpje van James erin mikken dan, zeker gezien hij deze zeer recent heeft gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

eliasb schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:24:
[...]

[...]

Je kán wel een hack toepassen om een beter resultaat te krijgen: als je je bonen hebt afgewogen ga je flink schudden met de maler en start je de motor (deksel er op a.u.b. ;) ). Doordat alles turbulent daarbinnen is krijg je een beter resultaat :) Uiteraard is een andere maler beter maar als je de munten even niet hebt kan dit je bakkie significant verbeteren.
...
Of je gemalen koffie eerst op een (thee) zeefje gieten en de inhoud van de zeef gebruiken :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eliasb
Ravhin schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:24:
[...]
Je kán wel een hack toepassen om een beter resultaat te krijgen: als je je bonen hebt afgewogen ga je flink schudden met de maler en start je de motor (deksel er op a.u.b. ;) ). Doordat alles turbulent daarbinnen is krijg je een beter resultaat :) Uiteraard is een andere maler beter maar als je de munten even niet hebt kan dit je bakkie significant verbeteren.
...
Of je gemalen koffie eerst op een (thee) zeefje gieten en de inhoud van de zeef gebruiken :Y)
Ik heb een cafetiere en maler gekocht omdat het drinken van Dolce Gusto koffie mij wel iets te gortig werd. Als je veel koffie drinkt kan het je zo tientjes per week kosten.

Ik heb toen besloten om een cafetiere en een maler aan te schaffen omdat het goedkoper kan. Nu kom ik erachter dat ik veel meer research had moeten doen in de malers. Mijn huidige maler heb ik vrijwel blind gekocht, omdat de reviews op amazon hoog waren.

Al met al heb ik er (nog) geen spijt van. De koffie smaakt ondanks mijn maler met gebreken wel veel beter en ook blijf ik zoeken naar verbeterpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hoe vaak maken jullie je douche scherm schoon en backflushen met Puly?

Ik heb mijn machine inmiddels een week of 6 in gebruik. Het is een tweedehands, maar de vorige eigenaar is er zuinig op geweest. Heb inmiddels 2x een backflush met schoonmaakmiddel gedaan na 2-3kg bonen en ook de shower screen voor het eerst verwijderd. De eerste keer na een week of 5 was even oefenen, maar hij zat niet muurvast. Na een week heb ik deze nog een keer los gehaald (nu flip je hem er zo uit) en hij was toch wel redelijk vuil geworden weer. Zoals het internet betaamd kun je alle adviezen vinden van eens per 4-5 of zelfs 6 maanden, tot (bij thuisgebruik) elke 3 dagen.

Ik neig naar wat vaker het douchescherm loshalen, dan blijft het een kleine handeling, en eens per maand backflushen met Puly. Kun je de boel ook té vaak schoonmaken? Alleen de rubber seal slijt een beetje en de E61 hendel kraakt na gebruik van het schoonmaakmiddel, maar verder zijn er niet echt zaken om op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ik zou zeker niet altijd schoonmaakmiddel gebruiken. Maar schoonmaken met water en doek kan niet vaak genoeg natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 22:07
Ik doe na elk bakkie een backflush zonder spul en maak met een microvezeldoekje de douchekop schoon, eens in de twee weken een backflush met spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:31

headout

Oi oi!

Wekelijks wordt het doucheschermpje gereinigd. Iedere 3 maanden een chemische backflush. En zeer onregelmatig een een gewone backflush. Dat laatste zou wel wat vaker mogen; nu vergeet ik het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Ik flush gewoon elke dag (ik vergeet het ook vaak genoeg, dus wellicht in de praktijk elke paar dagen) met schoonmaakmiddel. Doen ze in cafe's ook (alhoewel daar natuurlijk een stuk meer koffie gezet wordt). Het rubber wordt hard door de hitte van de kop, heb niet het idee dat schoonmaakmiddel daar invloed op heeft. Een rubberen ring moet je echt elke 3 maanden vervangen (ik kocht ze vroeger per 4, heb je gelijk voor een jaar liggen), siliconen gaat langer mee, maar die scheuren na een tijdje spontaan, (of ze gaan lekken, net als de harde rubberen) dus daar moet je iig ook altijd een reserve voor hebben liggen.

douchescherm haal ik elke week los (weekendklus) en dan zit ie ook wel vol met koffie.

[ Voor 9% gewijzigd door __fred__ op 18-06-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe koffiemachine. Ik vroeg me voor de filtermachines af: Wat is nou het grote verschil tussen de duurdere modellen zoals de Moccamaster KBG Select en de Sage The Precision Brewer, en een goedkoper model van bijvoorbeeld Philips of Braun?

Is de smaak echt anders? Of is het bouwkwaliteit, misschien de snelheid en onderhoud?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
Jeej, m'n koffieset is binnen. De Fellow Stagg EKG elektrische ketel, de 1zpresso JX handmatige bonenmaler en een Hario Mizudashi voor cold brew. Ben er voor mezelf achter dat ik pour over coffee vele malen lekkerder en leuker vind dan machinekoffie/espresso.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBgnb7pFfXYP2hRmiajnMLjvv-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eoQpFnziX6xjxUMqAc6RkME.jpg?f=fotoalbum_large

Alles bij elkaar voor zo'n 380 euro, maar de investering waard na maanden met een goedkoop setje te hebben gewerkt. Meer mensen liefhebber van koffie met de hand maken?

[ Voor 11% gewijzigd door BarôZZa op 18-06-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ik blijf het maar gek vinden met Chemex. Ik ontstijg echt niet het niveau van standaard zwarte pak douwe egberts koffie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
vinpower schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:44:
Ik blijf het maar gek vinden met Chemex. Ik ontstijg echt niet het niveau van standaard zwarte pak douwe egberts koffie....
Probeer eens met een V60(los een tientje, met filters en koffiepot minder dan drie tientjes) en goede licht gebrande bonen. Zwanenhals kannetje is ook handig en ik neem aan dat je zelf je bonen maalt. Even een Youtube filmpje bekijken of hoe je moet opgieten en je merkt echt enorm verschil.
Douwe Egberts uit de snelfilter is natuurlijk gewoon bittere meuk. Bij goede opgietkoffie proef je juist de andere eigenschappen van de bonen zonder dat het alleen maar bitter is. Niet verwarren met een slappe bak overigens, net zoveel smaak en nog meer cafeïne.

Was zelf vroeger vrij sceptisch over hoeveel het uitmaakte, maar kwam eens in het buitenlandje bij een koffietentje waarbij ze een menukaart van bonen hadden alsof het een wijnkaart was, met landen en smaakpalet erbij. Sinds die tijd ben ik om.

Daarnaast is het een leuke minigame om de dag te starten :+ . Precies binnen 3 min je koffie zien op te gieten. En elk bakje smaakt net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
BarôZZa schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:22:
[...]

Probeer eens met een V60(los een tientje, met filters en koffiepot minder dan drie tientjes) en goede licht gebrande bonen. Zwanenhals kannetje is ook handig en ik neem aan dat je zelf je bonen maalt. Even een Youtube filmpje bekijken of hoe je moet opgieten en je merkt echt enorm verschil.
Douwe Egberts uit de snelfilter is natuurlijk gewoon bittere meuk. Bij goede opgietkoffie proef je juist de andere eigenschappen van de bonen zonder dat het alleen maar bitter is. Niet verwarren met een slappe bak overigens, net zoveel smaak en nog meer cafeïne.

Was zelf vroeger vrij sceptisch over hoeveel het uitmaakte, maar kwam eens in het buitenlandje bij een koffietentje waarbij ze een menukaart van bonen hadden alsof het een wijnkaart was, met landen en smaakpalet erbij. Sinds die tijd ben ik om.

Daarnaast is het een leuke minigame om de dag te starten :+ . Precies binnen 3 min je koffie zien op te gieten. En elk bakje smaakt net iets anders.
Ja ik denk dat ik onduidelijk was. Ik bestel zo af en toe wat filterbranding bij mij Espresso bonen bestellingen om zo toch de Chemex te blijven proberen. Ik heb nu deze van Giraffe. Ik maal met een Niche Zero, maar ik ontstijg qua smaak niet het niveau van een zwarte bak wat gezet is met Douwe Egberts filter koffie.

Maar ik ben bang als ik het niet voor elkaar krijg met een Chemex dat ik het ook niet voor elkaar krijg met een V60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
vinpower schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:08:
[...]

Ja ik denk dat ik onduidelijk was. Ik bestel zo af en toe wat filterbranding bij mij Espresso bonen bestellingen om zo toch de Chemex te blijven proberen. Ik heb nu deze van Giraffe. Ik maal met een Niche Zero, maar ik ontstijg qua smaak niet het niveau van een zwarte bak wat gezet is met Douwe Egberts filter koffie.

Maar ik ben bang als ik het niet voor elkaar krijg met een Chemex dat ik het ook niet voor elkaar krijg met een V60.
Als je een video tutorial volgt (of zo'n brandrecept van een app) en niet te fijn maakt moet er uit een v60 goede koffie komen.

Het is niet "gieten tot de rand en vol houden" maar ook geen rocket science/precisie engineering. Ik ben heel benieuwd door welke variabele jij de slechte koffie er uit krijgt. Weeg je de koffie?

Te sterk zorgt er namelijk ook voor weinig subtiele smaken is mijn ervaring. "Thee-achtig" 1.5x overdoseren zorgt namelijk nog steeds voor sterke koffie :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

vinpower schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:08:
[...]

Wat helpt is om eens een cupping te doen met je koffietjes, en er dan een pak Douwe Egberts naast te zetten in de cupping. Op die manier 'leer' je wat het verschil is in smaak, en kan je het waarschijnlijk ook beter reproduceren / herkennen als je je Chemex gebruikt (wat overigens een geweldige zetmethode is) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Zo, maar een review van de eerste van de varietals koffies:

https://varietalscoffee.c...ta-diego-samuel-bermudez/

Het is echt een hele lekkere koffie. Hij heeft wat weg van de vorige white label koffie, in de zin dat er hele prettige vergelijkbare zuren inzitten, alhoewel deze een tikke donkerder gebrand is, dus iets subtieler. Maar echt heel goede combinatie van citrus en druivenzuren, heerlijk. Maar waar de white label koffie body miste, is hier echt een hele complexe en volle body aanwezig van zoet en chocola. Echt heel goed. Wat knap is, is dat er totaal geen bijsmaken van de fermentatie aanwezig lijken te zijn, het zou zo een heel goed gebalanceerde en kwalitatief hoogwaardige natural kunnen zijn.

Wat is dan het probleem? Hij kost 100 euro per kg, en voor dat geld verwacht je iets bijzonders, iets dat je omver blaast of je op het verkeerde been zet. De keen diamante maria had een appeltaart smaak, heel bizar, nooit eerder geproefd.

Deze koffie, alhoewel zeer hoogwaardig en echt heel goed, is me die 100 euro/kg niet waard. Ik vraag me ook af in hoeverre de methode (ozonwater, koude fermentatie, thermische shock, warme fermentatie) bijdraagt aan de smaak, of dat het gewoon een hele dure gimmick is. Anyway, het verwerkingsproces is prijzig, en daarmee de koffie, maar wellicht wat te prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:18
Switchen jullie weleens tussen gewone en decaf bonen? M’n vriendin wilt graag meer decaf drinken, maar om nou elke keer te switchen tussen bonen (en daarbij opnieuw de maler af te stellen) zit ik niet op te wachten. Hoe pakken jullie dit aan? Al keer voor gemalen koffie van Fascino geprobeerd, maar die was veel te grof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@BrcBas Als je het goed wilt doen heb je een 2e maler nodig, of eentje die zeer consistent/nauwkeurig te switchen is tussen 2 standen én een zeer lage retentie heeft (ivm. achtergebleven maalsel dat van invloed is op je volgende shot). Optie 1 heeft wat mij betreft de voorkeur qua gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
defusion schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:11:
@BrcBas Als je het goed wilt doen heb je een 2e maler nodig, of eentje die zeer consistent/nauwkeurig te switchen is tussen 2 standen én een zeer lage retentie heeft (ivm. achtergebleven maalsel dat van invloed is op je volgende shot). Optie 1 heeft wat mij betreft de voorkeur qua gemak.
Daar was ik al bang voor inderdaad, dat leek mij al de beste oplossing maar mijn portemonnee hoopte eigenlijk op een slimme oplossing :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

BrcBas schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:02:
Switchen jullie weleens tussen gewone en decaf bonen? M’n vriendin wilt graag meer decaf drinken, maar om nou elke keer te switchen tussen bonen (en daarbij opnieuw de maler af te stellen) zit ik niet op te wachten. Hoe pakken jullie dit aan? Al keer voor gemalen koffie van Fascino geprobeerd, maar die was veel te grof.
Ik switch heel regelmatig tussen verschillende bonensoorten. Doordat ik single dose werk is dat niet moeilijk. Niet per se decaf maar dat zou wel kunnen :) Het instellen van de maler is an zich niet zo'n probleem. Ik zet de maalstand op de zak en stel de maler in wanneer ik de zak pak (Niche Zero).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 12:55
Ravhin schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:28:
[...]
Ik switch heel regelmatig tussen verschillende bonensoorten. Doordat ik single dose werk is dat niet moeilijk. Niet per se decaf maar dat zou wel kunnen :) Het instellen van de maler is an zich niet zo'n probleem. Ik zet de maalstand op de zak en stel de maler in wanneer ik de zak pak (Niche Zero).
Dat zou wel een goede reden zijn om voor een Niche Zero te gaan. Ik single dose ook, maar met mijn specialita wil ik niet vaak van boon wisselen (prima na een zak van 1kg, maar niet 7x per week). Dat zou me anders 1 tot enkele kopjes per wissel kosten om de maler af te stellen. De instelling opschrijven brengt mij met de specialita namelijk in het meest gunstige geval dichtbij de juiste instelling, maar nooit direct spot on.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:30
BrcBas schreef op maandag 21 juni 2021 @ 23:02:
Moet het perse espresso zijn? Je zou ook een french press of pour-over filterhouder kunnen halen en een handmaler. Dan ben je voor nog geen €100 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
O88088 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Moet het perse espresso zijn? Je zou ook een french press of pour-over filterhouder kunnen halen en een handmaler. Dan ben je voor nog geen €100 klaar.
Daar haak ik even op aan!

Sinds we kamperen is koffiezetten voor mij een ochtendritueeltje. Op een stoeltje voor de tent met mijn thermoskan en filterhouder. Een beetje zoals mijn vader dat vroeger al deed (was volgens mij ook nog dezelfde thermoskan). Inmiddels is de thermoskan vervangen voor een cafetiere en de Douwe Egberts voor licht gebrande bonen (wel van tevoren gemalen). Nadeel is dan dat na 3 weken camping, de gemalen koffie wel serieus oud geworden is. Dus ik wil graag een handmalertje aanschaffen. Hebben jullie tips? Ik heb al Porlex en Hario voorbij zien komen. Het gaat om een paar weken zomer vakantie (en dit jaar 3 extra weken thuiswerken vanaf de camping) en weekendjes in het voor- en najaar. 2 of 3 koffiemomentjes per dag met 4 kopjes per keer, dus 90 gram te malen koffiebonen per dag? Budget rond een euro of 50 (maar een perlex van 65 krijg ik ook nog wel goedgekeurd).

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Timemore C2 (rechtstreeks uit China is het goedkoopst).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

defusion schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:00:
Timemore C2 (rechtstreeks uit China is het goedkoopst).
Wat @defusion zegt. De Porlex is significant minder dan de Timemore, en de Hario's zijn weer minder dan de Porlex. Je kan dan voor circa €60 klaar zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Ravhin op 22-06-2021 10:27 . Reden: Link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Dank, ben voor de timemore gegaan! Levering binnen 7 dagen vanuit Belgie.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
AppieR schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:41:
Dank, ben voor de timemore gegaan! Levering binnen 7 dagen vanuit Belgie.
Heb ook een TimeMore gehaald voor mijn vakantie (en voor op werk :D). Voelt goed/degelijk en maalt ook goed.
cryptapix schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:34:
[...]

Dat zou wel een goede reden zijn om voor een Niche Zero te gaan. Ik single dose ook, maar met mijn specialita wil ik niet vaak van boon wisselen (prima na een zak van 1kg, maar niet 7x per week). Dat zou me anders 1 tot enkele kopjes per wissel kosten om de maler af te stellen. De instelling opschrijven brengt mij met de specialita namelijk in het meest gunstige geval dichtbij de juiste instelling, maar nooit direct spot on.
Ik doe hetzelfde als wat @Ravhin doet ook met de Niche Zero. Dus maalstand op de zak zetten, dat bevalt wel goed. Soms loopt hij iets sneller/langzamer maar altijd wel binnen wat ik toelaatbaar vind. Ik wissel dan op een dag ook wel van boon/zetmethode en dat gaat heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Goed nieuws: "Drinking coffee may cut risk of chronic liver disease, study suggests"
https://www.theguardian.c...er-disease-study-suggests

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ravhin schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:15:
[...]
Dit soort malers zijn niet zo precies als een Hario - veel grote brokken en ragfijn poeder (lees: grote deeltjesgrootteverdeling). Je kan er wel wat aan doen waardoor je alsnog lekkere koffie krijgt.
Ik ben nu aan een andere oplossing.. de hario aangedreven met een boormachine :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKR1DyKuI-vHRNtX4erSzzdwlMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/loLoqeYjvKgR4izkn9FlcSZX.png?f=user_large
https://www.thingiverse.com/thing:1802105

Eerste print is al afgebroken.. dus die moet ik overnieuw printen met sterker materiaal..
Of uit alu CNC-en :7

En ook een handig deksel met klepje geprint:
https://www.thingiverse.com/thing:356821

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
Op basis van de test van “the Hoff” had ik de aergrind van Knock gekocht. Bevalt ook erg goed!
Dat is nu ook gelijk mijn filter maler tot de Niche er is. Wisselen tussen espresso en filter met de Specialita blijf ik toch lastig vinden

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
O88088 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 08:54:
[...]

Ja helaas wel, anders krijg ik weer naar m’n oren waarom we anders de Synchronika hebben :P En sowieso wil ze espresso’s. Ik ga eens even kijken hoe of wat. Eventueel een tweede specialita, maar wil eventueel ook kijken naar een upgrade, maar wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Als je ruimte(/geld) te kort komt: niche zero, en specialita verkopen
Als je voldoende ruimte(/geld) hebt: niche zero én specialita. Kun je ook wat spelen/vergelijken tussen beide.

Edit:
Wat ik al eerder zei, als je het met één maler wilt doen, dan moet die zeer nauwkeurig/consistent weer op dezelfde stand terug te zetten zijn én een zeer lage retentie hebben. Veel beter dan de niche wordt het niet wat beide betreft.
Met een extra maler specifiek voor decaf is dat wat minder van belang, zou je evt. ook 2e hands ergens iets op de kop kunnen tikken. Maar niche+specialita lijkt mij wel een mooie combinatie om wat meer mee te gaan experimenteren, o.a. met conische vs. flat burrs.

[ Voor 62% gewijzigd door defusion op 22-06-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
BrcBas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:07:
[...]
Ja helaas wel, anders krijg ik weer naar m’n oren waarom we anders de Synchronika hebben :P En sowieso wil ze espresso’s. Ik ga eens even kijken hoe of wat. Eventueel een tweede specialita, maar wil eventueel ook kijken naar een upgrade, maar wat?
Gemak van de Niche maar met platte schijven: https://www.option-o.com/lagom-p64

Wel iets hoger prijskaartje.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:30
Vanochtend heb ik de molen uit mijn Jura J9 weer vervangen.
Afgelopen maanden zat er de molen met keramische maalschijven van een Giga serie in.
Deze molen is in de Giga elektrisch verstelbaar in de software qua maalgraad.
De J9 heeft dat niet maar de verstelling gaat zo licht dat hij van stand verloopt na een tiental koffie.

Nu heb ik de ME068 molen erin gezet. Dit is de molen die in de EB modellen van Jura zit. Ze noemen het daar de Professional Aroma Grinder. Wat vooral opvalt is de veel lagere geluid productie.
Waar de Giga molen in mijn machine tot 83dB geluid produceert, komt de ME068 molen tot 75dB onder gelijke omstandigheden.
Volgens de folder produceert dezelfde ME068 molen in een E8 maar 62dB. Ik heb hier op dit moment geen E8 EB staan om mijn app te kalibreren. De enige conclusies tot nu toe; net zulke mooie koffie als de Giga molen. Terwijl de ME068 nieuw is en de Giga er al 50k had gemaakt. En wel een heeeeel stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
defusion schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:29:
Als je ruimte(/geld) te kort komt: niche zero, en specialita verkopen
Als je voldoende ruimte(/geld) hebt: niche zero én specialita. Kun je ook wat spelen/vergelijken tussen beide.

Edit:
Wat ik al eerder zei, als je het met één maler wilt doen, dan moet die zeer nauwkeurig/consistent weer op dezelfde stand terug te zetten zijn én een zeer lage retentie hebben. Veel beter dan de niche wordt het niet wat beide betreft.
Met een extra maler specifiek voor decaf is dat wat minder van belang, zou je evt. ook 2e hands ergens iets op de kop kunnen tikken. Maar niche+specialita lijkt mij wel een mooie combinatie om wat meer mee te gaan experimenteren, o.a. met conische vs. flat burrs.
Is er überhaupt nog ergens een Niche Zero te koop? Serieus in de overweging maar moet hij wel beschikbaar zijn😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dat is vooralsnog altijd het probleem geweest, en ook de reden dat ik bij aanschaf van mijn espressomachine voor de specialita ben gegaan. De niche had me ook leuk geleken, maar niet als ik daardoor een paar maanden moest wachten...

Maar je hebt een maler, dus een extra maler is pure luxe. Dan zie ik minder bezwaar als het een paar maanden kan duren.

Kijken of je ergens een reminder kunt instellen als ie weer in stock komt / een site monitoring tooltje gebruiken om te kijken of 'ie weer te bestellen is / kijken of je ergens kunt pre-orderen / marktplaats/ebay/koffieforums in de gaten houden / etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:59
BrcBas schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Is er überhaupt nog ergens een Niche Zero te koop? Serieus in de overweging maar moet hij wel beschikbaar zijn😋
Die Niche Zero is een mooi apparaat maar tevens ook het slechtste marketing product wat er uitgekomen is.
Je moet er voor zorgen dat je voldoende kunt produceren als er vraag naar is.
Blijkbaar lukt ze dit niet. Beetje mislukt project dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ToolkiT schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Ik ben nu aan een andere oplossing.. de hario aangedreven met een boormachine :)
[Afbeelding]

Eerste print is al afgebroken.. dus die moet ik overnieuw printen met sterker materiaal..

En ook een handig deksel met klepje geprint:
https://www.thingiverse.com/thing:356821
Zeker niet verkeerd als je 1 liter koffie wil zetten - ik wordt al gek als ik drie keer achter elkaar de pruttelpot moet vullen >:) Me Like!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ravhin schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:34:
[...]
Zeker niet verkeerd als je 1 liter koffie wil zetten - ik wordt al gek als ik drie keer achter elkaar de pruttelpot moet vullen >:) Me Like!
Ik gebruik vers gemalen koffie in mijn Melita filter apparaat en dan gaat er best veel door heen bij een pot van 7 koppen..
Dus met de hand is veel werk dus op deze manier een stuk makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 12:55
HoppyF schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Die Niche Zero is een mooi apparaat maar tevens ook het slechtste marketing product wat er uitgekomen is.
Nouja mislukt, imo eerder een gevalletje overvallen door het succes. Productiecapaciteit kost ook geld, dus ik snap wel dat ze daarin niet teveel hebben geïnvesteerd voordat bekend was hoe groot de vraag zou zijn. Aan de andere kant, de niche0 is al een tijdje op de markt dus dat productieproblemen zou inmiddels wel opgelost moeten zijn lijkt me.

Ik vind de niche wat betreft idee een 10, maar de looks zijn voor mij een onvoldoende. Dat is puur smaak natuurlijk, maar ik vind die ronde zachte vormen een complete mismatch met mijn Lelit Bianca (en onze keuken in zijn algemeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:31
defusion schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:10:
Kijken of je ergens een reminder kunt instellen als ie weer in stock komt / een site monitoring tooltje gebruiken om te kijken of 'ie weer te bestellen is / kijken of je ergens kunt pre-orderen / marktplaats/ebay/koffieforums in de gaten houden / etc
Je kan je aanmelden op de website van Niche zero, dan krijg je 24u op voorhand een mailtje... en dan moet je gewoon op het exacte uur inloggen en bestellen... zo is het mij de vorige keer wel gelukt, niet 15' wachten, want dan is alles terug uitverkocht! 2x te laat geweest en derde keer goede keer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
cryptapix schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:05:
[...]

Nouja mislukt, imo eerder een gevalletje overvallen door het succes. Productiecapaciteit kost ook geld, dus ik snap wel dat ze daarin niet teveel hebben geïnvesteerd voordat bekend was hoe groot de vraag zou zijn. Aan de andere kant, de niche0 is al een tijdje op de markt dus dat productieproblemen zou inmiddels wel opgelost moeten zijn lijkt me.

Ik vind de niche wat betreft idee een 10, maar de looks zijn voor mij een onvoldoende. Dat is puur smaak natuurlijk, maar ik vind die ronde zachte vormen een complete mismatch met mijn Lelit Bianca (en onze keuken in zijn algemeen).
In het begin begrijp ik het wel dat men niet weet of het nieuwe product wel aan zal slaan of niet.
Echter na korte tijd zie je wel dat de vraag flink hoog is.
Daarop moet je dus inspelen en de productie capaciteit vergroten.
Dat kost ook tijd dus kan niet in een weekje maar inmiddels is het nieuwe er toch wel vanaf.

Ja, de looks is nogal persoonlijk, of het bij je bestaande apparatuur past of niet.
De prijs is ook zoiets ik vind de prijs van de Niche Zero nogal aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Deksel even ge-plastdipped voor wateer grip..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSf89GVErpZRhs4ui-64YxNCXP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uO0zLroXKOBMnZKHyjURI5zZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_Sun6rex_sONVIQtKpcm8adqQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4NdvKKOIZSG2Hir7s2o4xYr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

HoppyF schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:16:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens :) Je start een eigen bedrijf en het is aan jou hoe je dat bedrijf inricht. Als je gaat voor big bucks en marktverzadiging, dan kan je er voor kiezen om aan schaalvergroting te doen. Als het je gaat om een leuke boterham en alles in eigen beheer, dan krijg je het bedrijfsmodel van de Niche. Het levert de maker geld op, hij kan lekker hobby'en en wellicht nog wat lokale mensen werk verschaffen. Ik snap hem wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 13:23

bebopper

I'm an absolute beginner...

Hercul3s schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Gemak van de Niche maar met platte schijven: https://www.option-o.com/lagom-p64

Wel iets hoger prijskaartje.. :+
@BrcBas

Je kunt ook kijken naar de G-iota, James H. heeft em nu ook in de review gehad en was toch redelijk lovend over het maalsel wat ie produceerd (hij had wel ook nog wat commentaren over andere dingen).

Heb em zelf besteld en hoop em ergens komende week (?) te krijgen. Voor mij was de prijs t.o.v. de Niche de doorslaggevende factor, voor de Niche was ik bijna 2 keer zoveel kwijt geweest (als ik er al eentje te pakken had gekregen).

Ga de maler eerst eens 'as-is' proberen en als ik ook tegen rondvliegende statische koffie aankijk ga ik de modificaties eens wat beter onderzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
HoppyF schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:34:
[...]

In het begin begrijp ik het wel dat men niet weet of het nieuwe product wel aan zal slaan of niet.
Echter na korte tijd zie je wel dat de vraag flink hoog is.
Daarop moet je dus inspelen en de productie capaciteit vergroten.
Dat kost ook tijd dus kan niet in een weekje maar inmiddels is het nieuwe er toch wel vanaf.

Ja, de looks is nogal persoonlijk, of het bij je bestaande apparatuur past of niet.
De prijs is ook zoiets ik vind de prijs van de Niche Zero nogal aan de hoge kant.
Denk dat 2020 en 2021 ook niet de makkelijkste jaren zijn om een productielijn op te starten. Aan alles is tekort en overal gelden wel beperkingen, dat merkt ons bedrijf ook nog dagelijks.

Ik ken de Niche verder niet, maar met de kennis van afgelopen maanden met o.a. de Specialita, Mignon XL en andere malers die de revue gepasseerd zijn, valt het qua prijs toch mee met de Niche?

Gemiddeld genomen vind ik malers wel duur voor wat je krijgt. Het is een behuizing, motor, maalmechanisme en paar schakelaars/LCD'tje. Gevoelsmatig zou een degelijke maler (Specialita) niet meer dan €150-250 hoeven kosten en de high end (EK43) machines €1.000-1.200. Werkelijke prijzen liggen ruim 2x zo hoog, waarschijnlijk omdat het nog steeds een vrij beperkte afzetmarkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ypuh schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Denk dat 2020 en 2021 ook niet de makkelijkste jaren zijn om een productielijn op te starten. Aan alles is tekort en overal gelden wel beperkingen, dat merkt ons bedrijf ook nog dagelijks.

Ik ken de Niche verder niet, maar met de kennis van afgelopen maanden met o.a. de Specialita, Mignon XL en andere malers die de revue gepasseerd zijn, valt het qua prijs toch mee met de Niche?

Gemiddeld genomen vind ik malers wel duur voor wat je krijgt. Het is een behuizing, motor, maalmechanisme en paar schakelaars/LCD'tje. Gevoelsmatig zou een degelijke maler (Specialita) niet meer dan €150-250 hoeven kosten en de high end (EK43) machines €1.000-1.200. Werkelijke prijzen liggen ruim 2x zo hoog, waarschijnlijk omdat het nog steeds een vrij beperkte afzetmarkt is.
Je vergeet het effect van massaproductie. Als je in staat bent om grote hoeveelheden van iets te kopen, drukt dat de prijzen ontzettend. Er is eens berekend dat als je auto's niet in zulke grote hvh zou maken, je ongeveer 2-3x zo veel kwijt zo zijn. De markt voor (high-end) malers is niet zo heel erg groot dus je ziet dat de industrie die het voedt niet echt aan de massaproductie kan gaan. In elk YT filmpje over fabricage zie je ook geen assemblagelijn, maar een groepje mensen die batchsgewijs een set apparaten in elkaar knutselen.
enniewee, we gaan offtopic... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ravhin schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:30:
In elk YT filmpje over fabricage zie je ook geen assemblagelijn, maar een groepje mensen die batchsgewijs een set apparaten in elkaar knutselen.
enniewee, we gaan offtopic... ;)
Haha, klopt. Ziet er soms wat kneuterig uit. Rocket Espresso heeft wel een aantal factory tour video's op YT staan. Daar valt ook op dat het opschalen simpelweg betekent meer mensen; meer ruimte; meer machines per batch. Geen automatisering/robotisering, maar meer van hetzelfde dus. Dat gaat de prijzen ook niet verlagen, eerder verhogen i.v.m. extra transport/overhead/risico/opslag kosten.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/80/87/e2/8087e21bd563c3c6f69857511a49d25c.jpg

Het draagt wat mij betreft wel bij aan de ervaring. Als Nederlander ben ik soms wel een beetje jaloers op de 'maak'industrie van Italië. Nederland heeft zo ook wel een paar voorlopers (o.a. agrarische sector), maar we zijn toch vooral een kennis economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ravhin schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:16:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens :) Je start een eigen bedrijf en het is aan jou hoe je dat bedrijf inricht. Als je gaat voor big bucks en marktverzadiging, dan kan je er voor kiezen om aan schaalvergroting te doen. Als het je gaat om een leuke boterham en alles in eigen beheer, dan krijg je het bedrijfsmodel van de Niche. Het levert de maker geld op, hij kan lekker hobby'en en wellicht nog wat lokale mensen werk verschaffen. Ik snap hem wel ;)
Nou kan best zo zijn maar ik begrijp het niet.
Je start uiteraard voorzichtig want weet niet of het een succes zal gaan worden.
Na enige tijd moet je toch wel zien dat het wel een succes lijkt en er een grotere vraag is dan je kunt leveren.
Wat doe je dan?
Niets, gewoon lekker doorgaan en alle signalen negeren en klanten af laten haken of toch maar eens overwegen om op te gaan schalen? Opschalen betekent ook dat de prijzen omlaag kunnen en je nog meer kunt gaan verkopen.
Wat je nu ziet is dat mensen goedkoper en beter verkrijgbare alternatieven gaan zoeken zoals bv de G-Iota.
Ik kan ze geen ongelijk geven hoe goed een Niche Zero wellicht ook werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zoals hierboven uitgelegd gaat opschalen niet gepaard met prijsverlaging :) Er zitten aardig wat addertjes onder het gras zodra je gaat denken aan opschalen (is een beetje mijn werk) en één daarvan is consistentie van kwaliteit.
Zoals gezegd begrijp ik de ondernemer achter Niche wel; houd het klein, je kan elke batch verkopen en er is een wachtlijst. Voor de komende jaren hoef je je geen zorgen te maken over klandizie (stabiele bron van inkomsten) en de klanten die niet willen wachten... ja, die ben je kwijt. En dat is voor hem niet erg. Je kan je brood maar aan één kant besmeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Haha, klopt. Ziet er soms wat kneuterig uit. Rocket Espresso heeft wel een aantal factory tour video's op YT staan. Daar valt ook op dat het opschalen simpelweg betekent meer mensen; meer ruimte; meer machines per batch. Geen automatisering/robotisering, maar meer van hetzelfde dus. Dat gaat de prijzen ook niet verlagen, eerder verhogen i.v.m. extra transport/overhead/risico/opslag kosten.

[Afbeelding]

Het draagt wat mij betreft wel bij aan de ervaring. Als Nederlander ben ik soms wel een beetje jaloers op de 'maak'industrie van Italië. Nederland heeft zo ook wel een paar voorlopers (o.a. agrarische sector), maar we zijn toch vooral een kennis economie.
Het verbaast mij dan ook dat er geen Nederlandse ingenieur al lang aan de slag is de optimale molen/espresso machine te maken, of zou dat alhier gewoon niet gestimuleerd worden? We hebben hier lijkt mij toch voldoende liefhebbers waar je minimaal alle kosten aan terug kunt verdienen?
Of heb jij gelijk, is de 'maak-mentaliteit' hier langzaamaan verloren gegaan?
Nu buitenlandse import zoveel duurder is geworden van buiten de EU, zal dat misschien de ontwikkelingen van dit soort zaken binnen de EU weer op gang brengen (hoop ik).
Het zou ook helpen voor de 'circulaire economie' binnen de EU circuleren is een stuk economischer als 1000en kilometers elders produceren (of er nu wel of niet een 'silk route' v2 komt).
En trouwens, onze afhankelijkheid van China afschudden zou ik enkel toejuichen..

Ik kan mij overigens goed voorstellen dat robotiseren voor dergelijke kleine productie lijnen ook al niet loont, althans met de huidige manier van robotiseren dan, misschien dat daar eens wat meer geld qua ontwikkeling in gestoken moet worden, localere kleine 'multi productie' plekken waar geautomatiseerd zaken gemaakt kunnen worden.
Met kleinere multi functie productie robots die makkelijk geprogrammeerd kunnen worden om van product a naar b en c om te zetten, gecombineerd met 3d Printers en andere te automatiseren machines kun je volgens mij een heel eind komen.

[ Voor 14% gewijzigd door RoosW op 23-06-2021 11:46 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stellar
  • Laatst online: 22:32
@RoosW Twee namen die me zo snel te binnen schieten zijn Wouter Strietman en Kees van der Westen. Strietman maakt hevelmachines met een minimalistisch design. Een iets te 'moderne' uitstraling naar mijn smaak en de stoomfunctie ontbreekt, de apparaten zijn echt gericht op espresso (en doen dat uitstekend). KvdW is prachtig en onbetaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Dat zijn erg mooie en exclusieve apparaten! Maar man wat een geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:58
ToolkiT schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 12:56:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Alternatief: een hex-snelspanboorkop, zodat je machine gewoon op de as van dat draaihendeltje kunt klemmen.

Zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...-1-4-6k/9200000010648119/

Zelf laatst ook over dergelijke oplossing lopen nadenken, terwijl ik 2x dubbele espresso stond te malen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-10 13:18
Van de week mijn ECM Synchronika (met flow control) en Acaia Lunar binnen gekregen, dus deze week flink experimenteren. Ik sta nog niet strak als een eekhoorn met adhd, dus er kan flink extra koffie in.

Dus, wie oh wie heeft een goede suggestie voor:

Medium roast
Single origin
Washed
Smaak profiel: chocolate, nutty (hazel), sweet
Max 30 euro per pond
Binnen NL

Bij een brander die niet een paar weken oude koffie verstuurd, bij voorkeur max 3-4 dagen.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Hemingr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:35:
Van de week mijn ECM Synchronika (met flow control) en Acaia Lunar binnen gekregen, dus deze week flink experimenteren. Ik sta nog niet strak als een eekhoorn met adhd, dus er kan flink extra koffie in.

Medium roast
Single origin
Washed
Max 30 euro per pond
Binnen NL

Bij een brander die niet een paar weken oude koffie verstuurd, bij voorkeur max 3-4 dagen.
https://www.hoofdkwartier...offiebonen-single-origin/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Oe ziet er goed uit. Pondje besteld samen met een pondje Guatemala Antiqua washed.
Ik ben benieuwd.

Edit: ze hadden wel even duidelijk op de website mogen zetten dat ze tot 05-07 dicht zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door Hemingr op 23-06-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hemingr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Oe ziet er goed uit. Pondje besteld samen met een pondje Guatemala Antiqua washed.
Ik ben benieuwd.
Ik heb het al vaker genoemd, Fascino.
Helaas ben je net te laat voor de Vaderdag actie, is voorbij en was ook snel uitverkocht.
Echter nu genoeg andere keuzes daar.
Erg vers gebrand en snel in huis.
Vermoedelijk werkt de gratis verzenden code THUISWERKEN ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
[...]

Ik ben benieuwd.

Edit: ze hadden wel even duidelijk op de website mogen zetten dat ze tot 05-07 dicht zijn...
Oops, dat zag ik ook niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
Maakt ook niet uit, komt de koffie wat later, ga ik de suggestie van HoppyF proberen in de tussentijd.
HoppyF schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:05:
[...]

Ik heb het al vaker genoemd, Fascino.
Helaas ben je net te laat voor de Vaderdag actie, is voorbij en was ook snel uitverkocht.
Echter nu genoeg andere keuzes daar.
Erg vers gebrand en snel in huis.
Vermoedelijk werkt de gratis verzenden code THUISWERKEN ook nog wel.
Pondje Colombia Supremo en een theetje komen eraan. De code werkt inderdaad nog, dus dat is top!

[ Voor 52% gewijzigd door Hemingr op 24-06-2021 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40
Wat mij betreft is de brandzaak ook een aanrader. Na een aantal winkels te hebben geprobeerd (onder meer Fascino), kom ik toch vaak terug bij de brandzaak.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Slaapje schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:56:
Wat mij betreft is de brandzaak ook een aanrader. Na een aantal winkels te hebben geprobeerd (onder meer Fascino), kom ik toch vaak terug bij de brandzaak.
Daar heb ik de vorige twee kg vandaag. Ik ben een fan van hun Guatemala Huehuetenango . Maar na 2KG tijd voor een andere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-10 20:15
En anders een brander in de buurt?
Hier in de buurt zit Koepoort koffie. Branden een aantal keer per week dus de koffie is altijd lekker vers. En makkelijk om eens een 250 gram zakje of kilo op te halen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Medium roast
Single origin
Washed
Max 30 euro per pond
Binnen NL

https://koffiestation.nl
Een microbranderij in Groningen die erg lekkere koffietjes heeft. Zit op de helft van je budget. Ik ben fan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
[...]

Ik ben benieuwd.

Daar gaan bij mij net de laatste bonen van door de maler, ik vond het wat bruut, de 3 Africa & de Cubaanse bevielen me beter (zachter smaak profiel, als dat een ding is).
Wel een echt uitstekende 'Wakker worden' bak :D

Probeer de aanbieding van Brute Bonen eens, die beviel mij qua smaak uitstekend!
https://brutebonen.nl/product/proefpakket/
Slaapje schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:56:
Ik persoonlijk vind ze te donker branden, net een tikje 'te' waardoor de (3) bonen die ik aangekocht had allen wat op elkaar leken, idem bij Fascino overigens, althans de Espresso brandingen.

[ Voor 36% gewijzigd door RoosW op 24-06-2021 11:51 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
Van de week mijn ECM Synchronika (met flow control) en Acaia Lunar binnen gekregen, dus deze week flink experimenteren.
Hele goede machine, gefeliciteerd!
Ben benieuwd naar je setup en welke molen je hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In de openingspost staat een lijst met koffiezaken. En op de volgende blog staat nog een lijst met branderijen (die een eigen webshop hebben).

https://www.koffietje.nl/2020/koffiebranderijen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:58
Nog een korte vraag, hoe maken jullie je maler altijd schoon? Halen jullie hem helemaal uit elkaar elke keer? Of gooi je soms gewoon van die tabletten erin (zo ja, welke?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik maak mijn maler 1x per 3 maanden schoon. Ik doe het droog, met een stofzuiger, borsteltje en een plastic spudger om de aangekoekte koffie-olie af te schrapen. Een cocktailprikker kan je gebruiken als je randen van de burrs nogal wat koffie bevatten; meestal valt dat wel mee.

Ik heb gehoord dat droge, ongekookte rijst ook vaak gebruikt wordt als el-cheapo oplossing voor schoonmaak van je maler. Geen idee of dat een goed resultaat geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Niekserr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:00:
Nog een korte vraag, hoe maken jullie je maler altijd schoon? Halen jullie hem helemaal uit elkaar elke keer? Of gooi je soms gewoon van die tabletten erin (zo ja, welke?)
Tabletten? Ik gebruik een Crystal poeder achtig spul, bij de La San Marco draai je dat erdoor na de laatste bonen, en klaar is klara. Bij de Sette heb ik dat ook gebruikt, helaas, twee weken later komt er nog steeds witte zooi in de rondte slingeren, dat was eens maar nooit weer, daar hanteer ik voortaan maar de manuele manier van de vorige poster voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ligt een beetje aan wat voor maler je hebt. Een Specialita schroef je zo open en poets je met een borsteltje in een paar minuten schoon. Dat geldt volgens mij voor bijna alle Eureka malers. In dat geval zou ik ook niet (nooit) met tabletten en rijst in de weer gaan. De verhalen zijn ook wisselend daarover.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hemingr
Cafecito schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Hele goede machine, gefeliciteerd!
Ben benieuwd naar je setup en welke molen je hebt gekozen.
De maler is een Ceado E6Pv3, echt een topper in het segment. Helaas wat minder bekend in Nederland, maar zeker aan te raden. Overigens wil ik die dit jaar/volgend jaar vervangen voor een Mahlkonig EK43S met HU burrs en titus mod, maar eerst even sparen ;). De Ceado kan dan een decaf maler worden.

Hier de hele setup (voor de liefhebber)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29Yfft2qt4O9UvWAA7NPTS-eqQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8G9xNzacOvrxMm1n59IoCMuQ.jpg?f=fotoalbum_large
Niekserr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:00:
1x per maand haal ik mijne los. Dan met perslucht / stijf borsteltje / sateprikker helemaal schoon maken. Geen rare goedjes. Klusje van 15 minuten op zaterdag ochtend. De Wilfa is simpel schoon te maken, de Ceado wat lastiger.

[ Voor 20% gewijzigd door Hemingr op 24-06-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 12:17

YellowCube

Wait...what?

Hemingr schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:50:
[...]

De maler is een Ceado E6Pv3, echt een topper in het segment. Helaas wat minder bekend in Nederland, maar zeker aan te raden. Overigens wil ik die dit jaar/volgend jaar vervangen voor een Mahlkonig EK43S met HU burrs en titus mod, maar eerst even sparen ;). De Ceado kan dan een decaf maler worden.

Hier de hele setup (voor de liefhebber)
[Afbeelding]

[...]

1x per maand haal ik mijne los. Dan met perslucht / stijf borsteltje / sateprikker helemaal schoon maken. Geen rare goedjes. Klusje van 15 minuten op zaterdag ochtend. De Wilfa is simpel schoon te maken, de Ceado wat lastiger.
handig, die Ikea borden om zo al je meuk op te hangen.
Ik word wel nerveus van glas wat zo opgehangen wordt. Maar voor je portafilters is het vrij ideaal.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 09:58
Ik ga het maar eens proberen. Ik zie dat de houder vd bonen in ieder geval helemaal glimt van alle oliën die eruit komen. Die ga ik maar gewoon even afwassen en de rest maar gewoon open halen en schoonborstelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
YellowCube schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:25:
[...]

handig, die Ikea borden om zo al je meuk op te hangen.
Ik word wel nerveus van glas wat zo opgehangen wordt. Maar voor je portafilters is het vrij ideaal.
Eens dat de Chemex lichtelijk dubieus erbij hangt, maar het hangt nu een week of drie er zo bij zonder issues. Ik hou mijn ogen open voor een betere oplossing.

De V60 kan hangt aan het oor en gaat geen kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 14:44

YES

Moderator General Chat
Hallo liefhebbers! Ik heb hier wel eens rondgeneusd en koffiebonen gekocht voor mijn bialetti op basis van wat mensen hier schrijven, maar nu heb ik ook eens een concrete vraag die ik hier graag wil stellen.

Ik heb voor het malen van de koffiebonen voor mijn bialetti een handmatige bonenmaler gekocht, die een mooie tijd goed gewerkt heeft. Echter is hij denk ik stuk. Bonen komen er alleen nog heel grof gemalen uit, wat ik ook doe qua maalgraad, die handmatig af te stellen is, de koffie wordt nauwelijks gemalen, hooguit worden de bonen nog in meerdere stukken gebroken, zeg maar 1/3 van de boon op zijn grootst. Ik heb echt goed gekeken en ik kan er weinig aan ontdekken wat ik zou kunnen doen om het te fiksen.

Het enige wat ik me kan indenken is dat het onderste onderdeel, het deel van het maal-mechanisme wat draait, op het schroefdraad opgegraaid zou kunnen worden, maar ik zie niet goed in hoe ik dat moet doen. Weet iemand of dit inderdaad gebruikelijk is, dat je de maalgraad aan de kant van de maalsteen (als je dat zo noemt) ook kan bepalen door die verder open of dicht te draaien?

Mocht hij stuk zijn, heeft iemand dan een tip voor een nieuwe, liefst één waarmee je de maalgraad kan variëren zodat ik per boon een beetje kan experimenteren wat het beste resultaat geeft, en als het even kan een elektrische/automatische variant. Ik wil het qua budget wel graag enigszins binnen de perken houden als dat kan, zeg maximaal ergens rond de €100,-..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Welke type handmaler heb je? Mogelijk dat het een afstelling is of kan je alleen de maalschijven vervangen. Zal in beide gevallen goedkoper zijn dan iets nieuws aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 14:44

YES

Moderator General Chat
vinpower schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:01:
Welke type handmaler heb je? Mogelijk dat het een afstelling is of kan je alleen de maalschijven vervangen. Zal in beide gevallen goedkoper zijn dan iets nieuws aanschaffen
Ik zou niet direct weten welke het is. Het is in ieder geval geen dure, van het merk Hario. Ik moet zeggen dat ik liever nu iets meer uitgeef aan een wat betrouwbaarder ding dan onderdelen te vervangen als er wat kapot is. Want hij heeft het een tijd goed gedaan maar niet zo lang als ik zelf gehoopt had.

Ik kom er zelfs achter dat hij het maar vier maanden volgehouden heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:42
Vraagje , ik heb nu van Giraffe de Latin America blend , in16 gram , uit 28gr in 25/26 seconden.

Smaak is niet zuur of bitter voor mij maar zou hem graag wat voller/ronder van smaak willen hebben .

Wat pas ik dan aan, waar mee te beginnen.

Ik werk met een Vibiemme Domobar standaard en een Eureka Mignon Specialita als maler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
YES schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:07:
[...]

Ik zou niet direct weten welke het is. Het is in ieder geval geen dure, van het merk Hario. Ik moet zeggen dat ik liever nu iets meer uitgeef aan een wat betrouwbaarder ding dan onderdelen te vervangen als er wat kapot is. Want hij heeft het een tijd goed gedaan maar niet zo lang als ik zelf gehoopt had.

Ik kom er zelfs achter dat hij het maar vier maanden volgehouden heeft..
Eerlijk gezegd niet echt veel kennis van elektrische malers voor niet-espresso, maar de baratza encore wordt hier meestal genoemd als 'standaard optie'. Iets boven budget, maar voor het gemak wellicht de moeite.

Handmalers zou je kunnen kijken op aliexpress voor iets van timemore of 1zpresso. Beide goede bang for buck en diverse modellen rond de € 100. Zou voor dagelijks gebruik niet de timemore c2 aanbevelen, maar eentje die uit staal gemaakt is. C2 is plastic. Heb zelf de 'timemore slim plus', maar de meeste modellen van timemore zijn intern hetzelfde. 1zpresso heeft ook diverse opties, die met fijnafstelling voor espresso zijn doorgaans wat boven je budget, maar zul je denk ik niet nodig hebben.
Pagina: 1 ... 87 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1