Ypuh schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:38:
[...]
Haha, klopt. Ziet er soms wat kneuterig uit. Rocket Espresso heeft wel een aantal factory tour video's op YT staan. Daar valt ook op dat het opschalen simpelweg betekent meer mensen; meer ruimte; meer machines per batch. Geen automatisering/robotisering, maar meer van hetzelfde dus. Dat gaat de prijzen ook niet verlagen, eerder verhogen i.v.m. extra transport/overhead/risico/opslag kosten.
[
Afbeelding]
Het draagt wat mij betreft wel bij aan de ervaring. Als Nederlander ben ik soms wel een beetje jaloers op de 'maak'industrie van Italië. Nederland heeft zo ook wel een paar voorlopers (o.a. agrarische sector), maar we zijn toch vooral een kennis economie.
Het verbaast mij dan ook dat er geen Nederlandse ingenieur al lang aan de slag is de optimale molen/espresso machine te maken, of zou dat alhier gewoon niet gestimuleerd worden? We hebben hier lijkt mij toch voldoende liefhebbers waar je minimaal alle kosten aan terug kunt verdienen?
Of heb jij gelijk, is de 'maak-mentaliteit' hier langzaamaan verloren gegaan?
Nu buitenlandse import zoveel duurder is geworden van buiten de EU, zal dat misschien de ontwikkelingen van dit soort zaken binnen de EU weer op gang brengen (hoop ik).
Het zou ook helpen voor de 'circulaire economie' binnen de EU circuleren is een stuk economischer als 1000en kilometers elders produceren (of er nu wel of niet een 'silk route' v2 komt).
En trouwens, onze afhankelijkheid van China afschudden zou ik enkel toejuichen..
Ik kan mij overigens goed voorstellen dat robotiseren voor dergelijke kleine productie lijnen ook al niet loont, althans met de huidige manier van robotiseren dan, misschien dat daar eens wat meer geld qua ontwikkeling in gestoken moet worden, localere kleine 'multi productie' plekken waar geautomatiseerd zaken gemaakt kunnen worden.
Met kleinere multi functie productie robots die makkelijk geprogrammeerd kunnen worden om van product a naar b en c om te zetten, gecombineerd met 3d Printers en andere te automatiseren machines kun je volgens mij een heel eind komen.
[
Voor 14% gewijzigd door
RoosW op 23-06-2021 11:46
. Reden: Toevoeging informatie ]