Ik ga die baratza eens opzoeken, kijken of dat wat is. Vind elektrisch toch wel ideaal klinken, van het handmalen wordt je snel zatdefusion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:21:
[...]
Eerlijk gezegd niet echt veel kennis van elektrische malers voor niet-espresso, maar de baratza encore wordt hier meestal genoemd als 'standaard optie'. Iets boven budget, maar voor het gemak wellicht de moeite.
Handmalers zou je kunnen kijken op aliexpress voor iets van timemore of 1zpresso. Beide goede bang for buck en diverse modellen rond de € 100. Zou voor dagelijks gebruik niet de timemore c2 aanbevelen, maar eentje die uit staal gemaakt is. C2 is plastic. Heb zelf de 'timemore slim plus', maar de meeste modellen van timemore zijn intern hetzelfde. 1zpresso heeft ook diverse opties, die met fijnafstelling voor espresso zijn doorgaans wat boven je budget, maar zul je denk ik niet nodig hebben.
De ideale ratioramrodwillem schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:50:
Vraagje , ik heb nu van Giraffe de Latin America blend , in16 gram , uit 28gr in 25/26 seconden.
Smaak is niet zuur of bitter voor mij maar zou hem graag wat voller/ronder van smaak willen hebben .
Wat pas ik dan aan, waar mee te beginnen.
Ik werk met een Vibiemme Domobar standaard en een Eureka Mignon Specialita als maler.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Het zijn volle smaken die blend dus ik zou zeggen laat hem lopen tot 32 gram uit en mag gerust wat langer lopen. Denk aan ~35sec. Of probeer eens 18gram met 45gram eruit.ramrodwillem schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 19:50:
Vraagje , ik heb nu van Giraffe de Latin America blend , in16 gram , uit 28gr in 25/26 seconden.
Smaak is niet zuur of bitter voor mij maar zou hem graag wat voller/ronder van smaak willen hebben .
Wat pas ik dan aan, waar mee te beginnen.
Ik werk met een Vibiemme Domobar standaard en een Eureka Mignon Specialita als maler.
Ik heb de Timemore C2, maar die is voor zover ik kan zien volledig metaal of mis ik iets?defusion schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:21:
[...]
Eerlijk gezegd niet echt veel kennis van elektrische malers voor niet-espresso, maar de baratza encore wordt hier meestal genoemd als 'standaard optie'. Iets boven budget, maar voor het gemak wellicht de moeite.
Handmalers zou je kunnen kijken op aliexpress voor iets van timemore of 1zpresso. Beide goede bang for buck en diverse modellen rond de € 100. Zou voor dagelijks gebruik niet de timemore c2 aanbevelen, maar eentje die uit staal gemaakt is. C2 is plastic. Heb zelf de 'timemore slim plus', maar de meeste modellen van timemore zijn intern hetzelfde. 1zpresso heeft ook diverse opties, die met fijnafstelling voor espresso zijn doorgaans wat boven je budget, maar zul je denk ik niet nodig hebben.
Ik was in de verkeerde veronderstelling dat de hele behuizing (voorheen) van plastic was (omdat de schroefdraad tussen maalbakje en behuizing plastic zou zijn), maar kennelijk was dat alleen een plastic insert in het maalbakje. Vandaar mijn (incorrecte) opmerking.Hercul3s schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:18:
[...]
Ik heb de Timemore C2, maar die is voor zover ik kan zien volledig metaal of mis ik iets?
Ik zie verder dat de C2 is geüpdatet op enig moment. Dat er nu minder plastic in zit.
Voorheen was de schroefdraad tussen maler en maalbakje plastic, de verstelling plastic, en intern waar de as doorheen loopt plastic.
Nu is zover ik kan zien het bakje + verstelling wel van metaal, maar de internals waar de as doorheen loopt wel nog plastic.
Toen ik op zoek was naar een handmaler waren de klachten over de C2 iig dat de as kon verlopen doordat het plastic zwak werd, en dat de schroefdraad bij veel gebruik ook slecht zou worden. Dat laatste is in elk geval verholpen, dat eerst blijft dan wel een mogelijk zwak punt. Bij dagelijks gebruik zou ik die daarom ook liever van metaal hebben.
Paar foto's van de upgrades:

Vergelijking:

Van: https://nl.aliexpress.com/item/4001269412716.html
[ Voor 13% gewijzigd door defusion op 25-06-2021 10:28 ]
Voor de liefhebber, ik wilde deze eigenlijk op reddit plaatsen, maar dit forum is veel leuker 
Machine: ECM Synchronika + Flow control (plus spiegeltje met een magneetje op de hot water uitgang, moet nog eens een armpje kopen)
Maler: Ceado E6Pv3
Koffie: Brandzaak Huehuetenango
Ca 14 dagen oud.
Pre-infusie op 1/6th turns open (zonder filter 1.5ml/s) tot er druk ontstaat in de groep, daarna verhogen flow naar 0.9 turns open (zonder filter 9 ml/s).
18g in, 36g uit in 25 seconden vanaf first drop.
Ik herken een heel klein beetje uneven flow in het begin, aan de linkerkant, volgende keer meer tijd nemen voor WDT.
Resultaat: super romige, weinig acidity, goede body, heerlijk mondgevoel.
Flow control is toch wel iets waar ik met verbazing naar kijken, het opent zoveel mogelijkheden om andere smaken uit dezelfde boon te halen, en zelfs wat oudere bonen weer nieuw leven in te blazen.
Machine: ECM Synchronika + Flow control (plus spiegeltje met een magneetje op de hot water uitgang, moet nog eens een armpje kopen)
Maler: Ceado E6Pv3
Koffie: Brandzaak Huehuetenango
Ca 14 dagen oud.
Pre-infusie op 1/6th turns open (zonder filter 1.5ml/s) tot er druk ontstaat in de groep, daarna verhogen flow naar 0.9 turns open (zonder filter 9 ml/s).
18g in, 36g uit in 25 seconden vanaf first drop.
Ik herken een heel klein beetje uneven flow in het begin, aan de linkerkant, volgende keer meer tijd nemen voor WDT.
Resultaat: super romige, weinig acidity, goede body, heerlijk mondgevoel.
Flow control is toch wel iets waar ik met verbazing naar kijken, het opent zoveel mogelijkheden om andere smaken uit dezelfde boon te halen, en zelfs wat oudere bonen weer nieuw leven in te blazen.
Make Tweakers Great Again
Prachtig! Flow control is een mooie toevoeging inderdaad en biedt weer een enorme ruimte om te experimenteren. Dat laatste is ook _precies_ de reden waarom ik er nog niet aan begonnen ben. Ik punnik al genoeg
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Na veel wikken, wegen en helaas ontdekken dat mijn favoriete koffiebonen dealer geen consumenten machines kan leveren van het merk dat ik zoek toch bij van Pommeren langs gegaan en besloten die "paar tientjes" bij te lappen en een Profitec pro 500 PID te gaan bestellen volgende maand icm een Eureka Mignon Specialita ook gezien dat Van Pommeren een Distribution Tamping Tool verkoopt en net Whole Latte Love YT filmpje gekeken waarin de naked portafilter, IMS Competition filter en IMS douchescherm gezien.
Zou dat zin hebben of gewoon eerst maar even de machine leren kennen?
YouTube: Top 3 Best Easy Espresso Upgrades: Filter Baskets, Shower Screen and...
Een Tamper heb ik sws nodig, maar wellicht ook een WDT.
Deze lijkt alles in 1.
https://www.vanpommeren.n...koffieverdeler-set-58-5mm
Een losse Tamper kost sws 30 en ja een WDT op Ali minder, maar duurt wellicht weer lang.
Een roerding maak ik van een klopper.
Een wc rol en bellows heb ik al liggen voor de eureka.
Zou dat zin hebben of gewoon eerst maar even de machine leren kennen?
YouTube: Top 3 Best Easy Espresso Upgrades: Filter Baskets, Shower Screen and...
Een Tamper heb ik sws nodig, maar wellicht ook een WDT.
Deze lijkt alles in 1.
https://www.vanpommeren.n...koffieverdeler-set-58-5mm
Een losse Tamper kost sws 30 en ja een WDT op Ali minder, maar duurt wellicht weer lang.
Een roerding maak ik van een klopper.
Een wc rol en bellows heb ik al liggen voor de eureka.
[ Voor 11% gewijzigd door Koos2009 op 25-06-2021 20:14 . Reden: WLL YT filmpje toegevoegd ]
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Een open portafilter maakt je koffie niet better van zichzelf, maar helpt je wel te zien of je distributie goed is en of je channeling hebt. Voor een beginner zou ik het aanraden.
Als je een WDT (roer unit) hebt, dan heb je eigenlijk geen leveler nodig, hark het goed in de rondte en klaar. Mijn roertool is trouwens een kurk met 4 hapjesprikkers er in, werkt prima
Een tamper zit als het goed is bij de profitec. Een machine van €1500+ en geen tamper in de doos.
Een IMS filterbakje is een leuke upgrade, maar zeker niet verplicht. Leer eerst met de standaard dingetjes een goede bak koffie zetten, en ga daarna verbeteren. Een anders douchescherm doe je als je machine onderhoud nodig heeft, het nu doen heeft geen nut.
Mijn advies: scoor een naked portafilter, en koop voor €15 een weegschaal die tot 0.1 nauwkeurig is, op Amazon staan er zat, ze zien er allemaal hetzelfde uit, je kunt ze niet missen, die weegschaal is eigenlijk echt een must-have.
Overigens fantastische keuze de Profitec, veeeeel bang for buck. Daar ga je jaren lol van hebben.
Als je een WDT (roer unit) hebt, dan heb je eigenlijk geen leveler nodig, hark het goed in de rondte en klaar. Mijn roertool is trouwens een kurk met 4 hapjesprikkers er in, werkt prima
Een tamper zit als het goed is bij de profitec. Een machine van €1500+ en geen tamper in de doos.

Een IMS filterbakje is een leuke upgrade, maar zeker niet verplicht. Leer eerst met de standaard dingetjes een goede bak koffie zetten, en ga daarna verbeteren. Een anders douchescherm doe je als je machine onderhoud nodig heeft, het nu doen heeft geen nut.
Mijn advies: scoor een naked portafilter, en koop voor €15 een weegschaal die tot 0.1 nauwkeurig is, op Amazon staan er zat, ze zien er allemaal hetzelfde uit, je kunt ze niet missen, die weegschaal is eigenlijk echt een must-have.
Overigens fantastische keuze de Profitec, veeeeel bang for buck. Daar ga je jaren lol van hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door Hemingr op 25-06-2021 20:48 ]
Bij mijn profitec 500 zat wel een tamper overigens. Niet de meest fancy tamper ooit, maar ook weer niet zo'n plastic prul. Een simpel metalen ding.
Dit is 'm: YouTube: UNBOXING PROFITEC PRO 500/ All you need to know and latteart by Bar...
Ims bakje is 2 tientjes, gewoon doen. Consistentie gaat er absoluut op vooruit. Zou er eigenlijk standaard bij moeten zitten...
Dit is 'm: YouTube: UNBOXING PROFITEC PRO 500/ All you need to know and latteart by Bar...
Ims bakje is 2 tientjes, gewoon doen. Consistentie gaat er absoluut op vooruit. Zou er eigenlijk standaard bij moeten zitten...
[ Voor 28% gewijzigd door defusion op 26-06-2021 10:25 ]
Slow is the way to go.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/37hah5TqPtY2YKz33gM1K9Nq.gif?f=user_large)
Lekker langzaam koffie zetten. Heerlijke milde koffiesmaak.
Weekend koffie dus, want even snel een bakkie doen is er niet bij. Reken maar een half uurtje uit voor een goeie pot 'laboratorium koffie'.
Nog tips voor de Bodum Pebo gebruikers:
De bonen moeten wat grof gemalen zijn anders raakt de filter verstopt.
Laat het water niet koken, het is geen percolator. Hierdoor blijft de koffie een stuk milder van smaak.
Ohja, maak hem voorzichtig schoon. Je tikt het zomaar per ongeluk stuk.
Voor een prettige start van het weekend
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/37hah5TqPtY2YKz33gM1K9Nq.gif?f=user_large)
Lekker langzaam koffie zetten. Heerlijke milde koffiesmaak.
Weekend koffie dus, want even snel een bakkie doen is er niet bij. Reken maar een half uurtje uit voor een goeie pot 'laboratorium koffie'.
Nog tips voor de Bodum Pebo gebruikers:
De bonen moeten wat grof gemalen zijn anders raakt de filter verstopt.
Laat het water niet koken, het is geen percolator. Hierdoor blijft de koffie een stuk milder van smaak.
Ohja, maak hem voorzichtig schoon. Je tikt het zomaar per ongeluk stuk.
Voor een prettige start van het weekend
Poh, goede plaatjes en filmpjes hier zeg.
Zelf heb ik nu een zak van de brandzaak gekocht, de Brasil Yellow Bourbon. Deze bevalt echt uitstekend, echt een mooie volle smaak! Denk dat ik dit al een stuk beter vind dan van Fascino, waar ik eerder alles bestelde.
Nu ben ik ook eindelijk mijn PID bij elkaar aan het zoeken voor mijn Silvia. Alleen wil ik natuurlijk geen €200 uitgeven aan een echte Auber kit, maar zoek ik het zelf bij elkaar op Alie. Heeft iemand enig idee waar ik de temperatuur sensor kan vinden? Hier is de Link naar de volledige kit. Ik ben op zoek naar de sensor zonder schroef eraan, dus de RTDstat zoals die daar staat aangegeven, maar kan nergens dezelfde vinden op Aliexpress. Alles wat ik vind heeft een andere kop erop zitten.
Zelf heb ik nu een zak van de brandzaak gekocht, de Brasil Yellow Bourbon. Deze bevalt echt uitstekend, echt een mooie volle smaak! Denk dat ik dit al een stuk beter vind dan van Fascino, waar ik eerder alles bestelde.
Nu ben ik ook eindelijk mijn PID bij elkaar aan het zoeken voor mijn Silvia. Alleen wil ik natuurlijk geen €200 uitgeven aan een echte Auber kit, maar zoek ik het zelf bij elkaar op Alie. Heeft iemand enig idee waar ik de temperatuur sensor kan vinden? Hier is de Link naar de volledige kit. Ik ben op zoek naar de sensor zonder schroef eraan, dus de RTDstat zoals die daar staat aangegeven, maar kan nergens dezelfde vinden op Aliexpress. Alles wat ik vind heeft een andere kop erop zitten.
Een snelle zoektocht bij Conrad zag ik niets, maar misschien toch slecht gekeken...
Echter wel even een waarschuwing: koop je SSR bij conrad/vertrouwd EU adres. Zo ben je een stuk zekerder over de kwaliteit van je SSR.
Mij is verteld (toen ik mijn China PID setje inbouwde) dat als je SSR stuk gaat, dan gaat hij stuk in de 'open' stand. Dat betekent dat je verwarmingselement aan blijft staan. Je maakt dus een stoom drukvat. Ik weet niet of de Silvia thermische zekeringen op de boiler heeft, maar anders kan dat onaangename gevolgen hebben. Mijn Ali PID met conrad (merk weet ik zo niet) SSR zit er nu twee jaar in, erg happy mee!
Echter wel even een waarschuwing: koop je SSR bij conrad/vertrouwd EU adres. Zo ben je een stuk zekerder over de kwaliteit van je SSR.
Mij is verteld (toen ik mijn China PID setje inbouwde) dat als je SSR stuk gaat, dan gaat hij stuk in de 'open' stand. Dat betekent dat je verwarmingselement aan blijft staan. Je maakt dus een stoom drukvat. Ik weet niet of de Silvia thermische zekeringen op de boiler heeft, maar anders kan dat onaangename gevolgen hebben. Mijn Ali PID met conrad (merk weet ik zo niet) SSR zit er nu twee jaar in, erg happy mee!
Goeie tip, ga ik even naar kijken!bermuda1980 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:04:
Een snelle zoektocht bij Conrad zag ik niets, maar misschien toch slecht gekeken...
Op de site die je linkt staat de sensor ook los:Niekserr schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:10:
Poh, goede plaatjes en filmpjes hier zeg.
https://www.auberins.com/...ath=20_15&products_id=211
Geen idee of 'ie op ali of ergens anders goedkoper is te krijgen. Tip: kijk ook eens op ebay.
ps. zeker dat je niet die met M4 schroef kunt gebruiken? je had toch een ouder model silvia? gaat dat niet?
Zo nee, zie ook: https://www.reddit.com/r/...t_a_pt100_rtd_thermostat/
[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 26-06-2021 20:23 ]
Ja ik wil hem eigenlijk wel goedkoper proberen te vinden... Heb het gecheckt, kan de M4 niet gebruiken. Model is van januari 2007 en er zitten geen schroefgatendefusion schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Op de site die je linkt staat de sensor ook los:
Geen idee of 'ie op ali of ergens anders goedkoper is te krijgen. Tip: kijk ook eens op ebay.
ps. zeker dat je niet die met M4 schroef kunt gebruiken? je had toch een ouder model silvia? gaat dat niet?
Maak je je maler wel een schoon?
Koffie is vet en dat hoopt op, maalsel kan op de meest ongelukkige plekken ophopen.
Koffie is vet en dat hoopt op, maalsel kan op de meest ongelukkige plekken ophopen.
Tussen alle professionals door even koffiegroeten uit Zuid-Frankrijk. Ben totaal niet zo bezig met koffie als de meesten hier, maar in alle rust bonen malen en met monsieur Bialetti een bakkie pleur zetten op een gasbrandertje is toch erg fijn.
:strip_exif()/f/image/toVBRutTXmGWMoeMSFKqhG4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Is mijn tweede vakantie dat ik dat ding mee heb, en lukt me nu pas om lekkere (vind ik dan) koffie ermee te zetten. De truc voor mij was om het “koffiefilter” niet helemaal vol te doen. Dat was veel te sterk en zuur. Nu is het genieten. Maar misschien moet ik nog wat verder gaan met bonen mengen, afwegen, enz. Maar moet ook ontspanning blijven.
:strip_exif()/f/image/toVBRutTXmGWMoeMSFKqhG4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Is mijn tweede vakantie dat ik dat ding mee heb, en lukt me nu pas om lekkere (vind ik dan) koffie ermee te zetten. De truc voor mij was om het “koffiefilter” niet helemaal vol te doen. Dat was veel te sterk en zuur. Nu is het genieten. Maar misschien moet ik nog wat verder gaan met bonen mengen, afwegen, enz. Maar moet ook ontspanning blijven.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Ziet er goed uit zo!Cass Casey schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:17:
En een kleine tip: Als je volume gebruikt om af te wegen (een schep) dan kom je ook nog wel vrij precies uit met doseren. Niet zoveel gedoe als wegen maar wel 90% van het effect.
60 procent water of ongeveer een centimeter tot onder de "rand" icm niet te hard aandrukken en warmtebron uitzetten nadat de eerste koffie er uit is geeft bij mij goede resultaten.
Na de eerste koffie heb je even 20 seconden niks voor "de rest" komt en dat maakt het in mijn beleving bitter.
Uiteraard maakt de koffie zelf ook uit.
Een algemene vraag :
Waarom wordt bij bijvoorbeeld de eureka mignon specialita zo vaak icm prosumer machines aangeraden en komt de profitec pro m54 bijvoorbeeld helemaal niet voor, maar de t64 Wer wel?
Bij wll wordt hij ook inde sub500 molens vergeleken.
Na de eerste koffie heb je even 20 seconden niks voor "de rest" komt en dat maakt het in mijn beleving bitter.
Uiteraard maakt de koffie zelf ook uit.
Een algemene vraag :
Waarom wordt bij bijvoorbeeld de eureka mignon specialita zo vaak icm prosumer machines aangeraden en komt de profitec pro m54 bijvoorbeeld helemaal niet voor, maar de t64 Wer wel?
Bij wll wordt hij ook inde sub500 molens vergeleken.
@Koos2009 De Specialita is compact, stijlvol, lage retentie, degelijke bouwkwaliteit, doserless, 55mm schijven, simpel in gebruik etc. Al met al tikt hij gewoon veel checkboxes die geschikt zijn voor thuisgebruik, voor een redelijke prijs t.o.v. de concurrentie.
Volgens mij zijn er wel meer geschikte espresso malers, maar die zijn doorgaans groter, duurder, kleinere schijven en/of meer retentie (bijv. doser). Goedkopere malers zijn er ook wel maar zul je vaak een paar concessies moeten doen. Wil je een merkbaar betere maler dan ga je volgens mij naar de prijsklasse €650-800 wat bijna 2x zo duur is.
Belangrijkste keuze lijkt mij of je een Single Doser wilt (G-Iota, Niche Zero, Mignon Oro) of Grind On Demand (Specialita, Mignon XL, Profitec/ECM/Rocket/Ceado etc). met de grootst mogelijke schijven binnen je budget.
Volgens mij zijn er wel meer geschikte espresso malers, maar die zijn doorgaans groter, duurder, kleinere schijven en/of meer retentie (bijv. doser). Goedkopere malers zijn er ook wel maar zul je vaak een paar concessies moeten doen. Wil je een merkbaar betere maler dan ga je volgens mij naar de prijsklasse €650-800 wat bijna 2x zo duur is.
Belangrijkste keuze lijkt mij of je een Single Doser wilt (G-Iota, Niche Zero, Mignon Oro) of Grind On Demand (Specialita, Mignon XL, Profitec/ECM/Rocket/Ceado etc). met de grootst mogelijke schijven binnen je budget.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 27-06-2021 23:31 ]
Ik heb al een specialita op het oog en doe een single dose mod.
Ik vroeg het me gewoon af waarom de specialita (€470) (vaak) gepaired wordt met de profitec pro 500, en niet met een profitec pro m54 (€480).
Specialita heeft 55mm schijven stepless adjustment waar de m54 54mm schijven heeft en stepped is.
De specialita is heel populair in de sub 500 lijn, daarna niche en dan weer veel duurder.
Ik vroeg het me gewoon af waarom de specialita (€470) (vaak) gepaired wordt met de profitec pro 500, en niet met een profitec pro m54 (€480).
Specialita heeft 55mm schijven stepless adjustment waar de m54 54mm schijven heeft en stepped is.
De specialita is heel populair in de sub 500 lijn, daarna niche en dan weer veel duurder.
James Hoffman: "Welcome to something a little bit silly"
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
@Koos2009 Stepless inderdaad ook nog, al weet ik niet per se of dat beter is. Ergens lijkt het me ook wel fijn dat stand '5' gewoon vast is, wat bij de Specialita zeker niet het geval is.
Je hebt overigens al een Specialita vanaf zo'n €375 (mat zwart). Voor de half-chroom en volledig chroom modellen betaal je zo'n €30-100 meer, maar technisch zijn ze identiek.
Als ik zo heel snel even kijk heeft de Profitec T54:
- een hogere prijs
- kleinere schijven (slechts 1mm, maar toch)
- lichtere motor van 235w vs 310w
- geen timer
De T64 is wel echt een andere machine met doser en zwaardere motor.
Je hebt overigens al een Specialita vanaf zo'n €375 (mat zwart). Voor de half-chroom en volledig chroom modellen betaal je zo'n €30-100 meer, maar technisch zijn ze identiek.
- een hogere prijs
- geen timer
Ik kom hier nog een keer op terug! Heb wat meer uitgezocht en het blijkt dat een thermocouple gewoon 2 draadjes zijn met t uiteinde van een verschillend metaal die met elkaar verbonden zijn. De temperatuur veranderd hier dan de weerstand, erg simpel dus. Nu zijn er verschillende mogelijkheden:defusion schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Op de site die je linkt staat de sensor ook los:
- De originele kopen van auberins die in een mooi handig vormpje is gemaakt, -> plug & play maar duur
- Goedkope kopen, uiteinde eraf slopen en de 2 draadjes verbinden en vastklemmen onder t boutje op de boiler (deed iemand op reddit, werkt ook prima maar misschien iets minder accuraat)
- Of, wat ik waarschijnlijk wil doen, maar geen andere mensen heb zien doen... Er een kopen met een M3 boutje erop. Volgens mij zijn namelijk de boutjes die de huidige temp sensors vasthouden maat M3. En laat dit nou ook net een maat zijn die bij 3d printers gebruikt wordt. Dan zou ik een boutje eruit kunnen draaien en deze erin kunnen zetten bijv: https://nl.aliexpress.com...4c65-91f2-e2186ed4aca4-15
Denk dat ik dit ga proberen!
Lol, daar ging een uur of zo, de koekjes waren grappig en een 'misschien ook eens doen als mijn zoon komt' (ook een koffie gek), maar daarna kwam de video (voor mij althans) 'Stop putting coffee in shit' en die was echt hilarious..Qwerty-273 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 00:32:
James Hoffman: "Welcome to something a little bit silly"
[YouTube: Shockingly Delicious Espresso Pucks]
De douche scène deed mij mijn slok koffie over tafel sproeien, ben nu druk aan het schoonmaken
Of stepless beter is weet ik ook niet zeker, maar het wordt wel heel vaak als een pré gezien (vanaf mid-end grinders?).Ypuh schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:03:
@Koos2009 Stepless inderdaad ook nog, al weet ik niet per se of dat beter is. Ergens lijkt het me ook wel fijn dat stand '5' gewoon vast is, wat bij de Specialita zeker niet het geval is.
- een hogere prijs
- geen timer
De meeste E61 machines zijn van rvs/chroom dus de maler wil ik dan ook wel in rvs/chroom en dan kom je op 10 euro verschil met de profitec m54.
Aangezien ik eerst mijn zinnen gezet had op een lelit marax en het via mijn weg (evt leuke korting) helaas niet mogelijk was toch even bij van Pommeren binnengedrongen en wat rondgekeken.
De expobar office leva v2 zat in dezelfde prijscategorie als de marax, maar heeft een koperen boiler wat, volgens de verkoper mogelijk de smaak van de koffie beïnvloedt, waar een rvs boiler geen last van heeft naast dat deze ook (veel?) minder vatbaar is voor kalkaanslag.
Van Pommeren heeft zelf geen lelit in zijn assortiment dus de stap daarna was een rocket appartemento.
Nu ben ik zelf niet heel bekend met rocket, behalve dat mijn oom een cellini heeft.
Ook las ik minder goede dingen over de appartemento.
Dus dan gekeken naar de profitec pro 500.
Deze heeft een PID en gezien de filmpjes van onder andere Whole Latte Love is dat gewoon heel stabiel.
Niet dat de marax (met pressostaat) ook in de 1°C blijft tijdens het pullen, maar ja.
Tijdens de laatste filmpjes van James Hoffmann was hij niet echt jubelend over de marax. Zeker niet negatief, maar toch wel wat puntjes van kritiek (op alle machines hoor).
Dus na heelveel lezen en YT kijken toch (semi) besloten dat ik voor een profitec pro 500 icm de eureka mignon specialita (chroom) ga.
Het enige nadeel vindt ik dat je bij de lelit ook meteen een (goede?) Tamper krijgt en bij de profitec een relatief simpele.
Wel krijg je 2 filterdragers ipv 1 bij de profitec vs marax.
Ik neem dan meteen een ims filterbakje en misschien een naked portafilter, maar dat weet ik nog niet zeker. Gezien bij een aantal mensen het een hogedrukspuit werdt is het misschien beter eerst even te oefenen

Een koffie weegschaal kreeg ik al in de link van @Hemingr dus die bestel ik ook nog.
Nu heb ik een goede keukenweegschaal, maar vannacht las ik dat die eigenlijk te traag zijn. En natuurlijk ook vaak te hoog.
Een blank mirror of acaia komt misschien ook nog ooit, maar dat weet ik nu nog niet.
@Koos2009 Zo te lezen moet je nog wat keuzes maken. De tip die ik je mee wil geven is dat het internet en reviewers zoals James de verschillen ook wel uitvergroten. Mooi dat ze dat doen, maar het geeft vaak ook een vertekend beeld.
Woorden als groter/beter/goedkoper/duurzamer/stabieler worden uit het verband getrokken. 65mm schijven zijn inderdaad groter/beter/duurzamer dan 64mm, maar je bent een goede jongen als je het verschil ook maar proeft tussen 55 en 65mm. Ik verwacht dat verschillen in hoe ze geslepen zijn, alignment, motorvermogen, materiaal, vorm etc. allemaal significant meer invloed hebben dan het verschil tussen 64/65mm. Zo speelt die ene millimeter (onbewust) toch een cruciale rol in het beslissingsproces. Tel daarbij op confirmation bias (ik heb X gekozen dus dat is de beste) en eindeloze herhaling op fora als Home-Barista, Reddit, Koffiepraat, GoT en je bent al niet objectief meer voordat je gekozen hebt.
Hetzelfde geldt voor koper vs. RVS, wel of geen PID, DB vs. HX, Lelit vs. Rocket, SD vs. GOD. Je wordt makkelijk op het verkeerde been gezet/in twijfel gebracht door personen die wel de waarheid spreken (de één heeft daadwerkelijk meer aan een SD en de Niche is objectief gezien 'beter' dan een G-Iota), maar dat maakt het alternatief niet direct slecht/ongeschikt en de verschillen kunnen verwaarloosbaar zijn. De één kijkt naar features (bijv. wel/geen timer, instelbaarheid), de ander naar kwaliteit (koffie in de kop of bouwkwaliteit) en weer een ander naar specificaties (diameter schijven, motorvermogen, RPM etc).
Woorden als groter/beter/goedkoper/duurzamer/stabieler worden uit het verband getrokken. 65mm schijven zijn inderdaad groter/beter/duurzamer dan 64mm, maar je bent een goede jongen als je het verschil ook maar proeft tussen 55 en 65mm. Ik verwacht dat verschillen in hoe ze geslepen zijn, alignment, motorvermogen, materiaal, vorm etc. allemaal significant meer invloed hebben dan het verschil tussen 64/65mm. Zo speelt die ene millimeter (onbewust) toch een cruciale rol in het beslissingsproces. Tel daarbij op confirmation bias (ik heb X gekozen dus dat is de beste) en eindeloze herhaling op fora als Home-Barista, Reddit, Koffiepraat, GoT en je bent al niet objectief meer voordat je gekozen hebt.
Hetzelfde geldt voor koper vs. RVS, wel of geen PID, DB vs. HX, Lelit vs. Rocket, SD vs. GOD. Je wordt makkelijk op het verkeerde been gezet/in twijfel gebracht door personen die wel de waarheid spreken (de één heeft daadwerkelijk meer aan een SD en de Niche is objectief gezien 'beter' dan een G-Iota), maar dat maakt het alternatief niet direct slecht/ongeschikt en de verschillen kunnen verwaarloosbaar zijn. De één kijkt naar features (bijv. wel/geen timer, instelbaarheid), de ander naar kwaliteit (koffie in de kop of bouwkwaliteit) en weer een ander naar specificaties (diameter schijven, motorvermogen, RPM etc).
@Ypuh
Daar heb je zeker een punt.
James Hoffmann is ook wel een echte criticus.
Voor mijzelf wil ik liever meteen iets goeds ipv de tussenstappen als @RoosW die 10? machines heeft gehad met evenzoveel malers. Ik zeg niet dat dat verkeerd is, maar ik onderzoek liever iets maanden dan dat ik "zomaar" een aankoop doe.
Mijn keuze was op Lelit gevallen ivm de vele lovende reacties en ik hoorde eigenlijk alleen maar positieve dingen en dat geeft inderdaad een vertekend beeld. Vandaar dat ik blij was dat James een vergelijkingstest deed met o.a. de Lelit.
Een jaar terug keek ik nog uit naar de ransilio silvia pro, maar na het filmpje van James gezien te hebben, en veel onderzoek naar HX vs DB en ik sws 2 cappucino per dag drink. En straks ook espresso kan zetten (kan al mokkapot zetten, maar dat is toch anders), leek een HX met E61 groep voor mij de beste keus.
Die kan je zelf ook redelijk makkelijk reviseren/onderhouden en onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Over de Siklvia Pro: Het niet goed sluitende klepje van de watertank, de knopjes die "niet hetzelfde zijn" en het is geen E61, naast dat ik van veel verkopers en enthousiastelingen verschillende dingen gehoord heb, maken dat ik geen "tussenstap" wil doen.
Nadeel daarvan is wel dat je "meteen goed moet zitten", waar je anders vergelijkend warenonderzoek doet en veel ervaring en kennis opdoet bij andere machines.
Ik ga de Specialita trouwens meteen ombouwen naar Single Dose ivm makkeijker kunnen meten wat in en output is.
Liever heb ik een Niche, maar 800 euro vindt ik voor nu nog wat te gortig en een Specialita doet het ook gewoon prima.
Wat RVS vs koper betreft, ik heb er geen ervaring mee, maar RVS lijkt me op de lange termijn gewoon minder "gedoe".
PID vs Pressostaat? Er zit een PID op de Pro 500, maar andersinds zou ik net zo goed voor de Pressostaat MaraX gaan als de winkel die had. Alleen de keuze gaat nu uit naar de Pro500 ivm de andere machines "die afvallen". En dat de winkel zelf ook erg goed aangeschreven staat.
Bij "henkie op de hoek" zou ik wat meer zout nemen en alles dubbel checken.
Uiteraard heb ik alle info over de Pro500 ook gedubbelchecked.
Voor mijzelf wil ik liever meteen iets goeds ipv de tussenstappen als @RoosW die 10? machines heeft gehad met evenzoveel malers. Ik zeg niet dat dat verkeerd is, maar ik onderzoek liever iets maanden dan dat ik "zomaar" een aankoop doe.
Mijn keuze was op Lelit gevallen ivm de vele lovende reacties en ik hoorde eigenlijk alleen maar positieve dingen en dat geeft inderdaad een vertekend beeld. Vandaar dat ik blij was dat James een vergelijkingstest deed met o.a. de Lelit.
Een jaar terug keek ik nog uit naar de ransilio silvia pro, maar na het filmpje van James gezien te hebben, en veel onderzoek naar HX vs DB en ik sws 2 cappucino per dag drink. En straks ook espresso kan zetten (kan al mokkapot zetten, maar dat is toch anders), leek een HX met E61 groep voor mij de beste keus.
Die kan je zelf ook redelijk makkelijk reviseren/onderhouden en onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Over de Siklvia Pro: Het niet goed sluitende klepje van de watertank, de knopjes die "niet hetzelfde zijn" en het is geen E61, naast dat ik van veel verkopers en enthousiastelingen verschillende dingen gehoord heb, maken dat ik geen "tussenstap" wil doen.
Nadeel daarvan is wel dat je "meteen goed moet zitten", waar je anders vergelijkend warenonderzoek doet en veel ervaring en kennis opdoet bij andere machines.
Ik ga de Specialita trouwens meteen ombouwen naar Single Dose ivm makkeijker kunnen meten wat in en output is.
Liever heb ik een Niche, maar 800 euro vindt ik voor nu nog wat te gortig en een Specialita doet het ook gewoon prima.
Wat RVS vs koper betreft, ik heb er geen ervaring mee, maar RVS lijkt me op de lange termijn gewoon minder "gedoe".
PID vs Pressostaat? Er zit een PID op de Pro 500, maar andersinds zou ik net zo goed voor de Pressostaat MaraX gaan als de winkel die had. Alleen de keuze gaat nu uit naar de Pro500 ivm de andere machines "die afvallen". En dat de winkel zelf ook erg goed aangeschreven staat.
Even over dat laatste punt: een Mara X is ook PID gedreven en heeft geen pressostaat meer. Zowel de Pro 500 als de MaraX zijn HX met PID machines. Volgens mij ook beide met RVS boilerKoos2009 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:18:
@Ypuh
Dat gezegd hebbende is de 500 wel echt een mooi apparaat waar je veel plezier van zult hebben. Hij is denk ik iets 'lijviger' dan de MaraX die wat smaller en mss wat minder mooi afgewerkt is.
@Koos2009 RVS of koper zou ik bijvoorbeeld niet te zwaar meewegen in mijn overwegingen. Het is niet zo dat koper smaakjes/schadelijke stoffen achterlaat of minder duurzaam zijn, anders zouden die machines niet ook 30+ jaar meegaan en nog steeds verkocht worden. Zo heeft RVS ook weer nadelen (koper geleidt de warmte beter). Ter vergelijking; meeste bierbrouwers zouden bijbetalen als ze nog een koperen ketel konden bemachtigen en diegene die ze nu nog mogen gebruiken, doen ze nooit meer weg. Voor iedereen zijn de + en - punten anders, maar dat soort dingen zou ik niet te zwaar meewegen.
Lees ook mijn eerste posts even door. Die zijn vrij recent en komen veel van dezelfde vragen voorbij. Kort samengevat; die Mara-X is een oké machine voor een fantastische prijs, maar minder revolutionair dan je zou geloven. Een Appartamento is beperkter qua mogelijkheden, maar dat kan ook een pluspunt zijn, alleen verhoudingsgewijs wel relatief duur. Zelf ben ik toch wel blij dat er een PID op mijn HX-machine zit, ook al geven veel 'experts' aan dat het niet nodig is. Beide zit een kern van waarheid in; het is iets meer dan een gimmick, maar niet noodzakelijk.
Lees ook mijn eerste posts even door. Die zijn vrij recent en komen veel van dezelfde vragen voorbij. Kort samengevat; die Mara-X is een oké machine voor een fantastische prijs, maar minder revolutionair dan je zou geloven. Een Appartamento is beperkter qua mogelijkheden, maar dat kan ook een pluspunt zijn, alleen verhoudingsgewijs wel relatief duur. Zelf ben ik toch wel blij dat er een PID op mijn HX-machine zit, ook al geven veel 'experts' aan dat het niet nodig is. Beide zit een kern van waarheid in; het is iets meer dan een gimmick, maar niet noodzakelijk.
Wat zijn jullie stappen voor het instellen van de koffie per boon? Het lukt me niet om per boon de grinder (1ZPresso JX Pro en Clever Dripper) goed in te stellen dat je echt verschil proeft per kop filterkoffie. Het wil ondertussen niet echt meer lukken om er echt verschil per boon uit te halen en de hinten van smaak uit de koffie te krijgen. Heb op het moment het proefpakket van Fascino koffie. Het enige verschil is vaak dat het of te zuur smaakt of te bitter maar er geen karakteristieken uit komen.
@Galukon Dat is een veelgehoord 'probleem' met filterkoffie.
Je kunt nog spelen met temperatuur en met hoe lang je het laat trekken voordat je de filter open gooit. Heb zelf geen clever, maar een aeropress. Dat geeft al meer controle over zettijd, zou je daar wat meer mee willen spelen. Maar clever is wat dat betreft al consistenter dan bijv. V60 of andere opgiet methodes.
Verder bonen uitzoeken die specifiek gebrand zijn voor filterkoffie. Bij omni-branding of espresso-branding zullen nuances eerder verloren gaan.
(je maler zal het probleem m.i. niet zijn)
Je kunt nog spelen met temperatuur en met hoe lang je het laat trekken voordat je de filter open gooit. Heb zelf geen clever, maar een aeropress. Dat geeft al meer controle over zettijd, zou je daar wat meer mee willen spelen. Maar clever is wat dat betreft al consistenter dan bijv. V60 of andere opgiet methodes.
Verder bonen uitzoeken die specifiek gebrand zijn voor filterkoffie. Bij omni-branding of espresso-branding zullen nuances eerder verloren gaan.
(je maler zal het probleem m.i. niet zijn)
[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 28-06-2021 15:21 ]
Ik wil altijd al een aeropress aanschaffen, lukt dat beter qua karakteristieken? Normaliter doe ik altijd 2 minuut 30 met een kleine schudbeweging op de 2 minuut. Na recept van James Hoffman.defusion schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:20:
@Galukon Dat is een veelgehoord 'probleem' met filterkoffie.
Je kunt nog spelen met temperatuur en met hoe lang je het laat trekken voordat je de filter open gooit. Heb zelf geen clever, maar een aeropress.
Qua bonen heb ik dat proefpakket. Met voornamelijk medium roasts. Daarbij zou naar mijn inzien meer karakteristiek in bewaard moeten blijven.Dat geeft al meer controle over zettijd, zou je daar wat meer mee willen spelen. Maar clever is wat dat betreft al consistenter dan bijv. V60 of andere opgiet methodes.
Mag hopen van niet(je maler zal het probleem m.i. niet zijn)
Afgelopen zaterdag de Gaggia Classic Pro voorzien van wat upgrades.
Ondertussen meerdere bonen geprobeerd, en met het laatste zakje bonen viel mij ineens op dat ik geen goede doorloop meer kreeg. Het ging van compleet verstopt naar spuiters. Alles wel netjes schoon. Grind size uiteindelijk dubbel zo grof voor een normale doorlooptijd. Maar met spuiters. En de koffie smaakte ook niet echt meer.
Schoonmaken, backflushen, met deze bonen kreeg ik het gewoon niet goed.
begin deze maand kreeg ik een mailtje binnen dat shades of coffee de low drip tray weer binnen had, en voor die paar euro maar de 9 bar OPV mod meebesteld. Oh en een zachtere ring gezien het mandje eigenlijk standaard vast zit.
Tijd om die te plaatsen.
Conclusie; een wereld van verschil. Grind size weer in de buurt van de overige bonen die ik heb geprobeerd. veel meer smaak, en de onderste slang ook even beter neergelegd, waardoor de machine nu een stuk stiller is. Alles was makkelijk te plaatsen. Met de lagere drip tray kan ik ook 2 singles maken met een weegschaal er onder. Naked filter heeft nu wel erg veel ruimte, maar gezien de 9bar mod spuit het ook niet meer alle kanten op. Heerlijk zo!
Euro timer had ik dag 2 al overbrugd, volgens mij duurt het niet lang voordat ik ga denken over the one (single hole milk frothing tip) en een PID / upgrade...
Ondertussen meerdere bonen geprobeerd, en met het laatste zakje bonen viel mij ineens op dat ik geen goede doorloop meer kreeg. Het ging van compleet verstopt naar spuiters. Alles wel netjes schoon. Grind size uiteindelijk dubbel zo grof voor een normale doorlooptijd. Maar met spuiters. En de koffie smaakte ook niet echt meer.
Schoonmaken, backflushen, met deze bonen kreeg ik het gewoon niet goed.
begin deze maand kreeg ik een mailtje binnen dat shades of coffee de low drip tray weer binnen had, en voor die paar euro maar de 9 bar OPV mod meebesteld. Oh en een zachtere ring gezien het mandje eigenlijk standaard vast zit.
Tijd om die te plaatsen.
Conclusie; een wereld van verschil. Grind size weer in de buurt van de overige bonen die ik heb geprobeerd. veel meer smaak, en de onderste slang ook even beter neergelegd, waardoor de machine nu een stuk stiller is. Alles was makkelijk te plaatsen. Met de lagere drip tray kan ik ook 2 singles maken met een weegschaal er onder. Naked filter heeft nu wel erg veel ruimte, maar gezien de 9bar mod spuit het ook niet meer alle kanten op. Heerlijk zo!
Euro timer had ik dag 2 al overbrugd, volgens mij duurt het niet lang voordat ik ga denken over the one (single hole milk frothing tip) en een PID / upgrade...
@Galukon met een aeropress kun je in elk geval korter laten trekken, zoals bijv. het winnende Aeropress recept van 2019:
https://aeropress.com/championships/wac-recipes/
Na 40sec doordrukken, in totaal in 60sec gezet. Dat lukt je niet met welke andere filtermethode dan ook.
En je hebt gewoon meer controle over dat aspect, zodat je het iedere keer hetzelfde kunt doen.
Maar de rest van de factoren blijven spelen, en het blijft (voor mij als vnl. espressodrinker) lastiger om de smaakverschillen er echt uit te laten komen met filterkoffie.
Na 40sec doordrukken, in totaal in 60sec gezet. Dat lukt je niet met welke andere filtermethode dan ook.
En je hebt gewoon meer controle over dat aspect, zodat je het iedere keer hetzelfde kunt doen.
Maar de rest van de factoren blijven spelen, en het blijft (voor mij als vnl. espressodrinker) lastiger om de smaakverschillen er echt uit te laten komen met filterkoffie.
Hmm jammer. Haalt de spielerij er een beetje uit met verschillende bonen etc. Daar had ik toch wel mijn verwachtingen op gezet. Espresso is nu nog niet te doen. Woon nog thuis, dus een grote machine krijg ik er niet doordefusion schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:37:
@Galukon met een aeropress kun je in elk geval korter laten trekken, zoals bijv. het winnende Aeropress recept van 2019:
ga eens cuppen met je koffietjes. De smaak die je daarmee krijgt (en de smaakverschillen!) helpen je om de subtiele tonen in filterkoffie te ontdekken.Galukon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:01:
Wat zijn jullie stappen voor het instellen van de koffie per boon? Het lukt me niet om per boon de grinder (1ZPresso JX Pro en Clever Dripper) goed in te stellen dat je echt verschil proeft per kop filterkoffie. Het wil ondertussen niet echt meer lukken om er echt verschil per boon uit te halen en de hinten van smaak uit de koffie te krijgen. Heb op het moment het proefpakket van Fascino koffie. Het enige verschil is vaak dat het of te zuur smaakt of te bitter maar er geen karakteristieken uit komen.
Dat kan ik zeker nog eens proberen. Ik probeer het wel echter uit mijn normale bak filterkoffie te krijgen. Kan ik dan beter zoeken naar de tonen?Ravhin schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:50:
[...]
ga eens cuppen met je koffietjes. De smaak die je daarmee krijgt (en de smaakverschillen!) helpen je om de subtiele tonen in filterkoffie te ontdekken.
De MaraX heeft wel instellingen. Achter de drip tray 0 1 2 waarbij je de temperatuur in kan stellen in 2 graden per stap (brew boiler) 0=90-92 I=92-94 II=94-96.Hercul3s schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Even over dat laatste punt: een Mara X is ook PID gedreven en heeft geen pressostaat meer. Zowel de Pro 500 als de MaraX zijn HX met PID machines. Volgens mij ook beide met RVS boiler(zie nu dat dat ging over de Expobar, dat kan kloppen).
Dat gezegd hebbende is de 500 wel echt een mooi apparaat waar je veel plezier van zult hebben. Hij is denk ik iets 'lijviger' dan de MaraX die wat smaller en mss wat minder mooi afgewerkt is.
Aan de zijkant zit een knopje om voorkeur te geven aan stabiliteit van de boiler.
De andere mogelijkheid is om voorkeur te geven aan stoomdruk. Hierbij offer je wel de stabiliteit van de brewboiler op ten faveure van stoomdruk.
Ik zie inderdaad op koffiewarenhuis dat dit een speciale PID genoemd wordt, de 0 i II knop achter de lekbak.
Wat de maten betreft.
MaraX | Pro500
H 350mm | H 393mm
B 220mm | B 302mm
D 410mm | D 447mm
G 18,8kg | G 23,5kg
De Lelit heeft inderdaad een kleinere voetprint, maar voor mij maakt dat weinig uit omdat ik het verschil niet denderend vind, afgezien van de 5KG in gewicht.
Waar door? Door de deur?Galukon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:50:
[...]
Hmm jammer. Haalt de spielerij er een beetje uit met verschillende bonen etc. Daar had ik toch wel mijn verwachtingen op gezet. Espresso is nu nog niet te doen. Woon nog thuis, dus een grote machine krijg ik er niet door
Indien je ouders ook koffie drinken is dat toch leuk om zezo kennis te laten maken met hoe goede koffie kan smaken?
Die Sumatra is nu dikke favoriet bij ons thuis. Genieten!
@RoosW is al bezig met de voorbereidingen van de Tweakers koffie meet?
Krijg ik er niet doorheen, als in geen goedkeuring.Koos2009 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:47:
[...]
Waar door? Door de deur?
Indien je ouders ook koffie drinken is dat toch leuk om zezo kennis te laten maken met hoe goede koffie kan smaken?
Na een aantal weken flink wat uitproberen heb ik de basic espresso redelijk onder de knie. Regelmatig speel ik nog een beetje met de maling, doorlooptijd en puck prep (een IMS filterbakje bleek daar ook nog redelijk bij te helpen), maar dat is vooral om nieuwe smaken te ontdekken. Zo langzamerhand wordt ik ook steeds beter in het herkennen van smaken, al is hier nog wel een lange weg te gaan.
Inmiddels kan ik geen hotel/café meer binnenlopen zonder naar de koffieautomaten te kijken (zelfs afgelopen weekend om 2u s'nachts in een kebab-tent ergens in De Pijp stond een grote Diamond maler en espressomachine). Dit zijn natuurlijk mooie gelegenheden om je smaken verder uit te testen, maar ik merk dat ik het thuis nog wel af moet leggen tegen de betere hotels/restaurants. Zo had ik afgelopen weekend een Lungo die bijna meer smaak gaf dan sommige van mijn espresso's. Dat zal ongetwijfeld ook aan de boon liggen, maar iets waar ik de komende week ook wat mee wil experimenteren.
Wat is een goed mikpunt voor een Lungo? Uitleg op het internet verschilt nogal, maar zat te denken aan 18g in, 72g uit (1:4) in ongeveer 25 seconden. Andere recepten hebben het over 40 of zelfs 60 seconden. Dat laatste lijkt me meer een overextracted espresso i.p.v. optimale smaak van de boon?
Inmiddels kan ik geen hotel/café meer binnenlopen zonder naar de koffieautomaten te kijken (zelfs afgelopen weekend om 2u s'nachts in een kebab-tent ergens in De Pijp stond een grote Diamond maler en espressomachine). Dit zijn natuurlijk mooie gelegenheden om je smaken verder uit te testen, maar ik merk dat ik het thuis nog wel af moet leggen tegen de betere hotels/restaurants. Zo had ik afgelopen weekend een Lungo die bijna meer smaak gaf dan sommige van mijn espresso's. Dat zal ongetwijfeld ook aan de boon liggen, maar iets waar ik de komende week ook wat mee wil experimenteren.
Wat is een goed mikpunt voor een Lungo? Uitleg op het internet verschilt nogal, maar zat te denken aan 18g in, 72g uit (1:4) in ongeveer 25 seconden. Andere recepten hebben het over 40 of zelfs 60 seconden. Dat laatste lijkt me meer een overextracted espresso i.p.v. optimale smaak van de boon?
40+ seconden lijkt me ook niet heel wenselijk.
In mijn ervaring is juist vooral de doorlooptijd van belang voor de smaak, dus zeg maar als je 25-30sec aanhoudt, ongeacht maalgraad, dat je dan iets drinkbaars krijgt. Zo lang je maar in de ristretto tot 'het past nog in het kopje' range zit dan, en het geen serieuze channeling oid vertoont.
Overigens vraag ik me af of ik de verkeerde horeca bezoek, want tenzij men zich echt specialiseert in koffie, de echte koffietentjes gerund door liefhebbers zeg maar, kom ik maar weinig tegen dat ik nog kan waarderen. Ik durf haast nergens meer een 'espresso' te bestellen. Hoe vaak ik al een bakje vloeibare as heb gehad...
In mijn ervaring is juist vooral de doorlooptijd van belang voor de smaak, dus zeg maar als je 25-30sec aanhoudt, ongeacht maalgraad, dat je dan iets drinkbaars krijgt. Zo lang je maar in de ristretto tot 'het past nog in het kopje' range zit dan, en het geen serieuze channeling oid vertoont.
Overigens vraag ik me af of ik de verkeerde horeca bezoek, want tenzij men zich echt specialiseert in koffie, de echte koffietentjes gerund door liefhebbers zeg maar, kom ik maar weinig tegen dat ik nog kan waarderen. Ik durf haast nergens meer een 'espresso' te bestellen. Hoe vaak ik al een bakje vloeibare as heb gehad...
Fietskoerier?
Komen ze uit Groningen op de fiets om bij jou thuis koffie af te leveren?
Verpakkingen zie er vrolijk kleurig uit.
Het gaat om de koffie smaak natuurlijk maar het oog wil ook wat.
Leuk om die verpakkingen te zien: Toen ik de. eerste keer daar koffie kocht (2014?) werd ter plekke het logo en de tekst met de hand op de zakjes gezet bij gebrek aan voorgedrukte zakjes/sleeves.
Ik zelf doe 18gram in, 67 gram uit in 28 tot 35 sec. Dat geeft mij een goede lungo.Ypuh schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:33:
.
Espresso bestellen in de horeca doe ik niet meer. Altijd te zuur of te bitter. Ik heb wel eens de tip gelezen op het internet om geen espresso meer te bestellen in de horeca maar de melkvarianten juist te bestellen. Vaak 'veel' werk thuis en meer vergevingsgezind voor de horeca.
Sinds ik zelf obsessief met koffie bezig ben is het zelden dat ik buiten de deur een lekker bakkie kan vinden. Nu drink ik meestal thee buiten de deur.vinpower schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:57:
[...]
Espresso bestellen in de horeca doe ik niet meer. Altijd te zuur of te bitter. Ik heb wel eens de tip gelezen op het internet om geen espresso meer te bestellen in de horeca maar de melkvarianten juist te bestellen. Vaak 'veel' werk thuis en meer vergevingsgezind voor de horeca.
Ik vrees trouwens de dag dat we weer elke dag naar kantoor moeten, ik denk dan maar een aeropress meenemen en een goede handgrinder.
Of juist zo'n lekker luide horeca Maler! BRRRRRRR
Ergens een oude Mazzar op de kop tikken. Liefst uit de jaren 70, vast nog wel ergens een 3 fase aansluiting te vinden.vinpower schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:40:
Of juist zo'n lekker luide horeca Maler! BRRRRRRR
Vorige week gedaan, handmaler (Timemore C2) mee en V60 setje. Heb je iig iets dat ergens naar smaaktHemingr schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:39:
[...]
Sinds ik zelf obsessief met koffie bezig ben is het zelden dat ik buiten de deur een lekker bakkie kan vinden. Nu drink ik meestal thee buiten de deur.
Ik vrees trouwens de dag dat we weer elke dag naar kantoor moeten, ik denk dan maar een aeropress meenemen en een goede handgrinder.
Hey vanwaar die leuke kaartjes erbij? Ik bestel er jarenlang maar dit heb ik nog nooit erbij gekregen
Sinds een jaar ben ik in het bezit van een tweede hands Quick Mill 3035 waar ik inmiddels een mooi bakje espresso uit weet te krijgen. Sinds ik hem heb gekocht, heb ik een aantal dingen vernieuwd (pomp, zetunit) en toegevoegd (naked portafilter met 17gr bakje, OPV, kalkfilter). Ik merk alleen dat ik makkelijker een bak filterkoffie zet en de Quick Mill maar sporadisch gebruik. Nu heb ik sinds afgelopen week een Timemore C2 voor de vakantie die ik ook geprobeerd heb voor filterkoffie en ik ben om: filterkoffie met vers gemalen bonen is voor mij the way to go. Daarom verkoop ik mijn QM en koop daar een Moccamaster + maler voor terug.
Kan ik hier iemand blij maken met een QM3035? Technisch in perfecte staat, maar heeft wel wat gebruikssporen. Ik zet hem begin volgende week op marktplaats voor 550 denk ik. Hier mag hij voor 475 weg. Dat is dan inclusief alle toebehoren (melkkannetje, tamper, filterhouders, filterbakjes, espresso-maatbekertje, 2 kalkfilters).
Kan ik hier iemand blij maken met een QM3035? Technisch in perfecte staat, maar heeft wel wat gebruikssporen. Ik zet hem begin volgende week op marktplaats voor 550 denk ik. Hier mag hij voor 475 weg. Dat is dan inclusief alle toebehoren (melkkannetje, tamper, filterhouders, filterbakjes, espresso-maatbekertje, 2 kalkfilters).
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Beste Appie,
PM gestuurd want en of ik interesse heb!
PM gestuurd want en of ik interesse heb!
Mijn hobby begint uit de hand te lopen
Eerst het vinden van het pareltje (La Peppina) en het opknappen hiervan. Komt ondertussen heerlijke espresso uit en het is heel erg leuk om ter afwisseling soms La Peppina te gebruiken ipv mijn Profitec Pro300. Een PID heb ik er ondertussen ook aan toegevoegd: FANTASTisch, deze steek ik bovenin het reservoir en dat werkt prima
Nu dacht ik eergisteren, nog eens kijken op marktplaats, je weet tenslotte maar nooit en jawel: een "koffieapparaat en maler" met vage foto's. Maar toch, zag er wel groot en interessant uit, en volgens mij kon ik daar toch ontwaren dat het een Vibiemme moest zijn. Ach, voor 200 euro wilde ik het risico wel nemen.
Gisteren op pad om de boel op te halen (kwartiertje rijden, dus als het echt helemaal niks was zou ik altijd nog direct kunnen omdraaien), maar het viel zeker niet tegen.
Compak K6 maler
Gisteravond direct mee aan de slag gegaan. Deze had al een hele tijd geen liefde (of onderhoud) gehad, zie foto's hieronder. Maar ondertussen is ie weer helemaal schoon en zit ie weer in elkaar (ging daardoor wel wat te laat naar bed gisteravond...).
En volgens mij een Vibiemme Mercury 2 espresso machine
Deze zat nog vrolijk vast met vaste wateraansluiting en afvoer dus eerst die los proberen te krijgen. Helaas was er geen fatsoenlijk gereedschap voorhanden dus uiteindelijk de afvoer gewoon los gekregen maar de wateraansluiting door gezaagd/knipt.
Toen het gevaarte (zwaar!!!) in de auto geladen en thuis naar binnen gesleept.
:strip_exif()/f/image/vm9JRf2UwBnHw5HMY2hW6Gnp.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan er geen plaatje met type nummer oid op vinden, maar volgens Google lijkt ie toch wel heel erg op de Vibiemme Mercury 2 (zie ook deze foto's op de website van DR Trading waar ze een revisie project ermee gedaan hebben).
Nu eerst eens zorgen dat ik em weer op het water aangesloten krijg om eens te zien of ie het sowieso wel doet. En daarna vooral schoonmaken en nog wat meer schoonmaken
Ben al wel begonnen met de portafilters, die waren ook een klein beetje vies
Zou bijna vergeten dat gisteren ook mijn nieuwe speelgoed is binnengekomen, de G-iota ter vervanging van de Bezerra BB005 maler (die ondertussen op Marktplaats staat). Ben er nog niet eens aan toegekomen om daar echt mee te spelen.
===========
Ben op zoek naar een handleiding, informatie etc. voor de Vibiemme, maar kan er erg weinig over vinden behalve deze PDFs met wat (beperkte) schematics. Iemand nog een gouden tip waar/hoe ik deze zou kunnen vinden?
Ga er sowieso ook een mailtje aan wagen naar DR Trading, misschien hebben zij iets, ga ze waarschijnlijk toch wel nodig hebben voor wat onderdelen
Eerst het vinden van het pareltje (La Peppina) en het opknappen hiervan. Komt ondertussen heerlijke espresso uit en het is heel erg leuk om ter afwisseling soms La Peppina te gebruiken ipv mijn Profitec Pro300. Een PID heb ik er ondertussen ook aan toegevoegd: FANTASTisch, deze steek ik bovenin het reservoir en dat werkt prima
Nu dacht ik eergisteren, nog eens kijken op marktplaats, je weet tenslotte maar nooit en jawel: een "koffieapparaat en maler" met vage foto's. Maar toch, zag er wel groot en interessant uit, en volgens mij kon ik daar toch ontwaren dat het een Vibiemme moest zijn. Ach, voor 200 euro wilde ik het risico wel nemen.
Gisteren op pad om de boel op te halen (kwartiertje rijden, dus als het echt helemaal niks was zou ik altijd nog direct kunnen omdraaien), maar het viel zeker niet tegen.
Compak K6 maler
Gisteravond direct mee aan de slag gegaan. Deze had al een hele tijd geen liefde (of onderhoud) gehad, zie foto's hieronder. Maar ondertussen is ie weer helemaal schoon en zit ie weer in elkaar (ging daardoor wel wat te laat naar bed gisteravond...).
![]() | ![]() | ![]() |
En volgens mij een Vibiemme Mercury 2 espresso machine
Deze zat nog vrolijk vast met vaste wateraansluiting en afvoer dus eerst die los proberen te krijgen. Helaas was er geen fatsoenlijk gereedschap voorhanden dus uiteindelijk de afvoer gewoon los gekregen maar de wateraansluiting door gezaagd/knipt.
Toen het gevaarte (zwaar!!!) in de auto geladen en thuis naar binnen gesleept.
:strip_exif()/f/image/vm9JRf2UwBnHw5HMY2hW6Gnp.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan er geen plaatje met type nummer oid op vinden, maar volgens Google lijkt ie toch wel heel erg op de Vibiemme Mercury 2 (zie ook deze foto's op de website van DR Trading waar ze een revisie project ermee gedaan hebben).
Nu eerst eens zorgen dat ik em weer op het water aangesloten krijg om eens te zien of ie het sowieso wel doet. En daarna vooral schoonmaken en nog wat meer schoonmaken
Ben al wel begonnen met de portafilters, die waren ook een klein beetje vies

![]() | ![]() |
Zou bijna vergeten dat gisteren ook mijn nieuwe speelgoed is binnengekomen, de G-iota ter vervanging van de Bezerra BB005 maler (die ondertussen op Marktplaats staat). Ben er nog niet eens aan toegekomen om daar echt mee te spelen.
===========
Ben op zoek naar een handleiding, informatie etc. voor de Vibiemme, maar kan er erg weinig over vinden behalve deze PDFs met wat (beperkte) schematics. Iemand nog een gouden tip waar/hoe ik deze zou kunnen vinden?
Ga er sowieso ook een mailtje aan wagen naar DR Trading, misschien hebben zij iets, ga ze waarschijnlijk toch wel nodig hebben voor wat onderdelen
[ Voor 4% gewijzigd door bebopper op 01-07-2021 17:09 ]
Heb sinds gisteren de G-Iota binnen van Homebarista.be Had geen email gekregen, enkel opeens sms-jes van DPD dat er iets aan zat te komen.
Eerste indruk is dat het een mooi klein apparaat is (vergeleken met een Compak K6 dan
), en degelijk gebouwd. Heb 1 ronde beter uitlijnen gedaan met aluminium folie maar het niet perfect gedaan. Qua gebruik vind ik het vervelend dat er geen marker is om te zien waar de draairing met 'instel-streepjes' op geijkt kan worden. Je draait dus maar kan slecht zien hoeveel voor kleine aanpassingen. Daarnaast is de blaasbalg wel grappig maar werkt het matig, moet je toch wel enkele keren doen voor er niks meer uit komt. En zoals in het filmpje van James is static flink een probleem, heb nog niet getest met water nevel op de bonen. Qua maalkwaliteit kan ik nog niks zeggen, heb het nog niet helemaal goed afgesteld maar verwacht dat dat wel oké zal zijn.
Ga wel binnenkort een indicator 3d printen voor de draaischijf, en kijken hoe de uitloop flapjes van plastic verbetert kunnen worden. Denk dat met die aanpassingen ik straks erg tevreden met de maler ben.
Edit: Hier is iemand goed bezig en heeft op z'n kanaal best wat filmpjes met verbeteringen: YouTube: DF64 Mods | Final Version | Version 2 Declumper with PVC Flaps
Edit2: https://www.thingiverse.com/thing:4887874
Eerste indruk is dat het een mooi klein apparaat is (vergeleken met een Compak K6 dan
Ga wel binnenkort een indicator 3d printen voor de draaischijf, en kijken hoe de uitloop flapjes van plastic verbetert kunnen worden. Denk dat met die aanpassingen ik straks erg tevreden met de maler ben.
Edit: Hier is iemand goed bezig en heeft op z'n kanaal best wat filmpjes met verbeteringen: YouTube: DF64 Mods | Final Version | Version 2 Declumper with PVC Flaps
Edit2: https://www.thingiverse.com/thing:4887874
[ Voor 10% gewijzigd door SawaFish op 02-07-2021 13:21 ]
Eerste indruk hier is vergelijkbaar, stevig, robuust. Heb niets gedaan qua uitlijning, eerst maar eens zo proberen.SawaFish schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:14:
Heb sinds gisteren de G-Iota binnen van Homebarista.be Had geen email gekregen, enkel opeens sms-jes van DPD dat er iets aan zat te komen.
Eerste indruk is dat het een mooi klein apparaat is (vergeleken met een Compak K6 dan), en degelijk gebouwd. Heb 1 ronde beter uitlijnen gedaan met aluminium folie maar het niet perfect gedaan. Qua gebruik vind ik het vervelend dat er geen marker is om te zien waar de draairing met 'instel-streepjes' op geijkt kan worden. Je draait dus maar kan slecht zien hoeveel voor kleine aanpassingen. Daarnaast is de blaasbalg wel grappig maar werkt het matig, moet je toch wel enkele keren doen voor er niks meer uit komt. En zoals in het filmpje van James is static flink een probleem, heb nog niet getest met water nevel op de bonen. Qua maalkwaliteit kan ik nog niks zeggen, heb het nog niet helemaal goed afgesteld maar verwacht dat dat wel oké zal zijn.
Die indicator mis ik ook. Er zit er wel eentje, een zwarte boon voorop tegen een zwarte achtergrond, maar jah, daar heb je dus helemaal niks aan. Als je die indicator hebt geprint zou je dan een foto kunnen delen, misschien is dat ook wat voor mij (ga ik je daarna waarschijnlijk vragen of je er ook eentje voor mij kan printen tegen vergoeding
Gek genoeg heb ik weinig problemen met static, wel een beetje in de 'schacht' en aan de binnenkant van de blaasbalg, maar niets rondom de uitloop.
Het lijkt een beetje te komen. Vandaag dus weer de Chemex geprobeerd. Nu met een veel snellere doorlooptijd en deze bonen.vinpower schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:44:
Ik blijf het maar gek vinden met Chemex. Ik ontstijg echt niet het niveau van standaard zwarte pak douwe egberts koffie....
18gram, 2,5 minuut en 270 water. Hij ruikt in ieder geval erg lekker. En proef een soort van bosvruchtenthee erin
Ik ben de pagina's aan het doornemen maar heb eigenlijk een vrij urgente vraag (als cafeïne junk).
Wij hebben een ingebouwde koffiemachine (halfautomaat) waar ik op zich prima mee kan leven echter willen we deze gaan vervangen voor een extra oven.
Voor koffie willen we een los apparaat neerzetten... en hier komt het probleem, mijn vrouw vindt een senseo prima (ze drinkt weinig koffie terwijl ik altijd thuis werk en elke ochtend zo'n 8 koppen drink). Ik had hier de Gaggia Classic als instapper gezien, maar welke goede (en niet te dure) alternatieven zijn er nog meer? In de toekomst komt er wellicht nog een maler bij maar vooralsnog zal het kant en klare koffie zijn.
Ik vind tweedehands overigens geen probleem zolang het maar een kwalitatief goed apparaat is.
Wij hebben een ingebouwde koffiemachine (halfautomaat) waar ik op zich prima mee kan leven echter willen we deze gaan vervangen voor een extra oven.
Voor koffie willen we een los apparaat neerzetten... en hier komt het probleem, mijn vrouw vindt een senseo prima (ze drinkt weinig koffie terwijl ik altijd thuis werk en elke ochtend zo'n 8 koppen drink). Ik had hier de Gaggia Classic als instapper gezien, maar welke goede (en niet te dure) alternatieven zijn er nog meer? In de toekomst komt er wellicht nog een maler bij maar vooralsnog zal het kant en klare koffie zijn.
Ik vind tweedehands overigens geen probleem zolang het maar een kwalitatief goed apparaat is.
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Een Gaggia classic zonder maler zou ik niet aan beginnen, dan kan je nog beter een volautomaat neerzetten. Gelukkig kan je tweedehands goed een maler kopen.Sneezzer schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:20:
Ik ben de pagina's aan het doornemen maar heb eigenlijk een vrij urgente vraag (als cafeïne junk).
Ik maak dagelijks een pot Chemex en de magie zit in het nemen van de tijd en er een ritueel van te maken. Ik denk dat ik excl. water koken een minuut of 6 bezig ben met prep en gieten.vinpower schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Het lijkt een beetje te komen. Vandaag dus weer de Chemex geprobeerd. Nu met een veel snellere doorlooptijd en deze bonen.
18gram, 2,5 minuut en 270 water. Hij ruikt in ieder geval erg lekker. En proef een soort van bosvruchtenthee erin
Mooi rustig, en door het dikke filter een heerlijk zuivere bak. Vergeet het filter niet te spoelen met heet water en vooral niet te fijn te malen.
Inmiddels heb ik mijn Moccamaster maar ik opslag gedaan, want die gaat never nooit niet in de buurt komen.
Wat is jouw go-to recept?Hemingr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:16:
[...]
Ik maak dagelijks een pot Chemex en de magie zit in het nemen van de tijd en er een ritueel van te maken. Ik denk dat ik excl. water koken een minuut of 6 bezig ben met prep en gieten.
Mooi rustig, en door het dikke filter een heerlijk zuivere bak. Vergeet het filter niet te spoelen met heet water en vooral niet te fijn te malen.
Inmiddels heb ik mijn Moccamaster maar ik opslag gedaan, want die gaat never nooit niet in de buurt komen.
Men neemt:
- 33g medium roast. Maling iets grover dan filter (op mijn Wilfa Uniform is dat standje 18).
- 500ml water (gefilterd) op 93C
- Waterkoker met ganzenhals
- 1 Chemex
- 1 Filter
- Stap 1: Spoel het filter met heet water (meer dan 500ml koken dus)
- Stap 2: Gemalen koffie in het schone filter
- Stap 3: Voeg 70ml water toe, en laat de koffie 45 seconden rusten. Zorg dat alle koffie nat is
- Stap 4: Vanuit ca 20-30cm hoog, in een circulaire beweging met ca 6ml/s tot 8ml/s heet water op de koffie gieten. Roeren is niet nodig, mag wel als je klaar bent met gieten, niet te aggresief.
- Stap 5: Koffie rustig laten lopen, doel is 3.5 tot 4 minuten vanaf eerste nat tot laatste druppel
- Stap 6: Genieten. Eigenlijk voor mij veruit de fijnste manier van koffie zetten, en ik zeg dat met een klein vermogen aan espresso spul op het aanrecht. Van een goede Chemex bak kan ik wegdromen.
[ Voor 64% gewijzigd door Hemingr op 02-07-2021 21:42 ]
In V&A staat er nog een maler van mij te koop.Sneezzer schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:20:
Zo, mijn zak van Diego Samuel uit Colombia is ten einde. Ik zei dat ie heel goed was, maar geen wow teweeg bracht. Toch heb ik er consistent echt heel erg lekkere koffies mee gezet. Voor mij zelfs aardig richting de perfecte kop koffie qua smaak. Maar aan alles komt een eind.
Nu een koffie van Emilio Lopez uit El Salvador. Dit is de pacamara variëteit. De bonen zijn ontzettend groot en met een heel laag soortelijk gewicht. 19 gram koffie malen is zo veel en fluffy dat het nauwelijks in een 21g filterbakje past, het komt tot de lijn, bizar. Je hebt ook echt een ring nodig om het in het portafilter te krijgen, want er zit zoveel lucht tussen dat je een enorme berg creeert voor ie is aangestampt.
De smaak is raak. Fruitexplosie die je van een natural gewend bent. Minder geraffineerd dan de vorige, maar met heel veel makkelijk te herkennen fruitsmaken. Sinaasappel, tropisch fruit, kersen en bessen.
Eén probleem: Er zit nog iets scherp bitters in bij redelijk normale doorlooptijden. Ik denk dat ik in temperatuur en druk zal moeten zakken om dat eruit te krijgen. Hopelijk lukt dat.
Nu een koffie van Emilio Lopez uit El Salvador. Dit is de pacamara variëteit. De bonen zijn ontzettend groot en met een heel laag soortelijk gewicht. 19 gram koffie malen is zo veel en fluffy dat het nauwelijks in een 21g filterbakje past, het komt tot de lijn, bizar. Je hebt ook echt een ring nodig om het in het portafilter te krijgen, want er zit zoveel lucht tussen dat je een enorme berg creeert voor ie is aangestampt.
De smaak is raak. Fruitexplosie die je van een natural gewend bent. Minder geraffineerd dan de vorige, maar met heel veel makkelijk te herkennen fruitsmaken. Sinaasappel, tropisch fruit, kersen en bessen.
Eén probleem: Er zit nog iets scherp bitters in bij redelijk normale doorlooptijden. Ik denk dat ik in temperatuur en druk zal moeten zakken om dat eruit te krijgen. Hopelijk lukt dat.
Druk bezig geweest gisteren en vanochtend met mijn nieuwe aanwinst (Vibiemme Mercury 2).
Gisteren vooral met uit elkaar halen en schoonmaken. Willem van DR Trading had heel vriendelijk gereageerd op mijn brutale verzoek of zij misschien meer informatie (schema's oid) hadden. Maar helaas, hij gaf aan dat er van deze machine maar erg weinig voorhanden is. Maar tegelijkertijd zei hij ook: het is geen ingewikkelde machine, VBM standaard 61 groep, dus bekijk die video's (van bvb de domobar) en daarmee moet het ook lukken.
Zo gezegd zo gedaan en heb de groepen volledig uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Kwam er daarbij achter dat de douche en pistonring helemaal nieuw waren, deze waren dus vervangen, maar daarbij was de rest niet schoongemaakt (interessante manier van onderhoud plegen). Alle onderdelen zagen er echter in hele goede staat uit, volgens mij waren ook een aantal ventielen vervangen.
Wel allemaal net weer anders als een domobar omdat er geen bedieningshendel aanzit bij de Mercury. Dit gaat met een Parker magneetklep met spoel in de groep zelf.
So far so good dus. Daarna bij de praxis een nieuwe waterslang gehaald met een verloopstuk zodat ik deze op mijn wasmachine kraan kon aansluiten (de enige kraan in de buurt waar ik het gevaarte nu heb staan).
Toen was het wel tijd voor het ' moment supreme'... aanzetten dat ding
Opwarmen duurt wel even, wat een gevaarte. Daarna twee emmers water erdoorheen gepompt (volgens mij 2 keer de boiler leeg) via de heetwatertap.
Toen een poging gedaan tot espresso zetten, dat ging best goed, maar... hij was wel erg lauw.
Dan maar eens wat dingen gaat testen/meten:
- stoomkraan: die doet het prima, 4 gaatjes en een belachelijke hoeveelheid stoom
- heetwatertap: die doet het prima, water komt eruit rond de 98 graden celcius
- beide ' groepshoofden' zijn na ~ 30 minuten rond de 70 graden celcius
En dan het probleem: het water dat er bij beide groepen uitkomt is rond de 77-78 graden celcius.
Edit: na ~ 1 uur zijn de groepshoofden al rond de 80 graden en het water wat eruit komt rond de ~83 graden.
De drukmeter (zie foto 1 hieronder) lijkt links de druk voor de groepen en rechts de druk voor de stoom aan te geven. Beiden blijven na voldoende opwarmtijd staan zoals op de foto, komen dus niet in het groen.
Als ik de draaiknop op de machine in stand 1 zet lijkt dit te betekenen dat de stoom uitgaat, de drukmeter rechts gaat dan naar 0. Stand 2 betekend 'ik wil ook stoom' en dan gaat de drukmeter rechts weer omhoog.
Als ik een blindfilter erin zet en de groep aanzet gebeurt er helemaal niets met de drukmeter, links of rechts (bij beide groepen geprobeerd).
Als ik de stoom of heetwatertap gebruik neemt de druk op de meter rechts af (logisch).
Wat ik me nu dus afvraag:
EDIT
Heb twee items gevonden waarmee het lijkt dat er iets in te stellen is (+ en -):
Dit is volgens mij weer een parker magneet klep. Direct hiernaast is een draaiknopje met + en -.
:strip_exif()/f/image/MtlydpOKKAhdTbV5BmR8hHBE.jpg?f=fotoalbum_large)
SIRAI maakt 'pressure switches', dus lijkt me dat dit de plek is om de druk te regelen?
Voor de liefhebbers ook nog wat overzichtsfoto's van het geheel.
Gisteren vooral met uit elkaar halen en schoonmaken. Willem van DR Trading had heel vriendelijk gereageerd op mijn brutale verzoek of zij misschien meer informatie (schema's oid) hadden. Maar helaas, hij gaf aan dat er van deze machine maar erg weinig voorhanden is. Maar tegelijkertijd zei hij ook: het is geen ingewikkelde machine, VBM standaard 61 groep, dus bekijk die video's (van bvb de domobar) en daarmee moet het ook lukken.
Zo gezegd zo gedaan en heb de groepen volledig uit elkaar gehad, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Kwam er daarbij achter dat de douche en pistonring helemaal nieuw waren, deze waren dus vervangen, maar daarbij was de rest niet schoongemaakt (interessante manier van onderhoud plegen). Alle onderdelen zagen er echter in hele goede staat uit, volgens mij waren ook een aantal ventielen vervangen.
Wel allemaal net weer anders als een domobar omdat er geen bedieningshendel aanzit bij de Mercury. Dit gaat met een Parker magneetklep met spoel in de groep zelf.
So far so good dus. Daarna bij de praxis een nieuwe waterslang gehaald met een verloopstuk zodat ik deze op mijn wasmachine kraan kon aansluiten (de enige kraan in de buurt waar ik het gevaarte nu heb staan).
Toen was het wel tijd voor het ' moment supreme'... aanzetten dat ding
Opwarmen duurt wel even, wat een gevaarte. Daarna twee emmers water erdoorheen gepompt (volgens mij 2 keer de boiler leeg) via de heetwatertap.
Toen een poging gedaan tot espresso zetten, dat ging best goed, maar... hij was wel erg lauw.
Dan maar eens wat dingen gaat testen/meten:
- stoomkraan: die doet het prima, 4 gaatjes en een belachelijke hoeveelheid stoom
- heetwatertap: die doet het prima, water komt eruit rond de 98 graden celcius
- beide ' groepshoofden' zijn na ~ 30 minuten rond de 70 graden celcius
En dan het probleem: het water dat er bij beide groepen uitkomt is rond de 77-78 graden celcius.
Edit: na ~ 1 uur zijn de groepshoofden al rond de 80 graden en het water wat eruit komt rond de ~83 graden.
De drukmeter (zie foto 1 hieronder) lijkt links de druk voor de groepen en rechts de druk voor de stoom aan te geven. Beiden blijven na voldoende opwarmtijd staan zoals op de foto, komen dus niet in het groen.
Als ik de draaiknop op de machine in stand 1 zet lijkt dit te betekenen dat de stoom uitgaat, de drukmeter rechts gaat dan naar 0. Stand 2 betekend 'ik wil ook stoom' en dan gaat de drukmeter rechts weer omhoog.
Als ik een blindfilter erin zet en de groep aanzet gebeurt er helemaal niets met de drukmeter, links of rechts (bij beide groepen geprobeerd).
Als ik de stoom of heetwatertap gebruik neemt de druk op de meter rechts af (logisch).
Wat ik me nu dus afvraag:
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat de water temperatuur in de groepen omhoog gaat? Er wordt volgens mij water gemengd in de groep gepompt, er is 1 leiding die van bovenaf aan de boiler is aangesloten en 1 leiding die onderop de boiler is aangesloten (zie foto 2). Edit: het zou kunnen zijn dat ik gewoonweg nog langer moet voorverwarmen, na 30 minuten was het water rond de 77 graden, na een uur al rond de 83 graden.
- Is de druk wel in orde? Omdat ik de drukmeter niet hoger krijg als 4, en zeker niet in het groen.
![]() | ![]() |
EDIT
Heb twee items gevonden waarmee het lijkt dat er iets in te stellen is (+ en -):
![]() | ![]() |
Dit is volgens mij weer een parker magneet klep. Direct hiernaast is een draaiknopje met + en -.
SIRAI maakt 'pressure switches', dus lijkt me dat dit de plek is om de druk te regelen?
Voor de liefhebbers ook nog wat overzichtsfoto's van het geheel.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 25% gewijzigd door bebopper op 03-07-2021 13:49 ]
Zojuist de nieuwe maler binnen gekregen van onze vrienden van Van Pommeren.
Een Eureka Specialty 75e met titanium burrs.
Korte review obv 1 uur gebruik.
Waarom deze maler:
Ik was al een tijd op zoek naar een vervanger voor mijn Ceado E6P. De E6P is echt een top apparaat, echter is deze wel traag en vond ik de afstelling methode niet fijn. De maler had ook bijzonder veel retentie dat achter de clumpcrusher achter bleeft. Ik heb geen spijt gehad van de aanschaf, maar het was snel duidelijk dat het niet helemaal voor mij was.
Voor vervanging had ik een aantal eissen
1. Flat burrs, liever groter dan kleiner
2. Gerenomeerd merk
3. Lokaal (in Europa, bij voorkeur NL) te krijgen zonder rare import fratsen.
Ik heb gekeken naar de meer boutique grinders zoals Option-O Lagom P64 of P100, Kafatek Monolith Max, Weber Workshops EG-1, Levercraft Ultra, en dergelijke maar al deze zijn lastig te krijgen. En als er iets mee is, dan is support erg ver weg. Ook liggen de prijzen geschift hoog, en zeker niet in de richting van mijn skills (maw ik ga een hele lange tijd niet in de buurt komen van wat deze molens kunnen).
Je leest ook veel over de Niche, maar dit is een conische maler, en ben ik er absoluut niet overtuigd dat de populariteit niet simpel weg enorm hype is.
De maler hoefde geen SD te kunnen, maar mocht wel.
Uiteindelijk na lang zoeken bleven er 3 opties over
1. Ultra premium: Mahlkonig EK43S met Titus mod en HU SSP burrs. E2200 (tweedehands) tot E3500 (lokale verkoper). Deze maler is in Duitsland trouwens gemiddeld 700 euro goedkoper dan in NL.
2. High tech premium: Eureka Helios 80. De nieuwe maler van Eureka. Nieuw op de markt en vol met snufjes. Het probleem is echter dat deze zich nog absoluut niet bewezen heeft. De 80mm burrs zijn natuurlijk
maar ik lees veel matige reviews, in ieder geval geen overtuigende musthave reviews. Tevens wil ik liever geen super deluxe touchscreen, dat is een secundaire functie die geen impact heeft op de maalkwaliteit
3. Premium: Eureka Atom 75E (HS). Het vorige topmodel (op de mythische Mythos na) van Eureka. De 75E heeft de Mythos burrs , en dus is het eigenlijk qua maalkwaliteit een Mythos in een klein pakketje. De ingebouwde tamper is totaal overbodig.
Optie 1 viel eigenlijk af omdat ik geen 2K+ wilde betalen voor een maler
Optie 2 viel af om bovengenoemde redenen
Optie 3 heeft zeer veel goede reviews en staat bekend als een uitermate excellente espresso molen. Ook gesproken met meerdere mensen die het apparaat ook hadden, en allen waren lyrisch. Het was nog de goedkoopste (relatief natuurlijk) optie van de drie, en dat had een betere "Girlfriend Acceptance Factor". Dit geeft ook nog ruimte om een Comandante voor op kantoor te kopen
.
Unboxing:
Weinig speciaals. Maler, hopper, boekje en een imbus sleuteltje. Geen rariteiten of bonus spul. Logisch als je bedenkt dat die eerder een "light commercial" ipv een huistuinkeuken maler is. Mooie rode branded doos, dus dat is wel leuk.
Bouwkwaliteit
Het is een chunkyboi, zwaar en degelijk, een kilo of 9. Behuizing is van metaal (aluminium) en de voorkant is van kunststof. Dat tweede is een minpunt in mijn opinie, een maler in dit segment hoort gewoon helemaal van metaal te zijn.
De branding voor en achterop zijn (nette) stickers. Hier had ik liever een zeefdruk of een knappe badge gezien. Vooral die branding voorop kan echt niet op deze manier (zie foto).
Dit doet echter niet af op de functionele kwaliteit, en is dus secondair.
De maler staat op zuignappen, dus mooi vast, dat is ook nodig, want zodra de motor start voel je het koppel de machine in beweging brengen, en ja, het is een chunky motor, 900 watt, 1400 rpm direct drive.
Op de voorkant een mooi helder LCD display met fijne knoppen. Ik ben een voorstander om zoveel mogelijk opties die stuk kunnen gaan te voorkomen, en dat was ook been van de redenen dat ik geen Helios met touchscreen heb genomen. Het is een kleurenscherm, ze ziet het mooie rode logo bij opstarten, maar de rest is blauw/wit.
Op de zijkant een stevige aan uit knop. Opstarten duurt ca. 4 seconden.
Algehele afwerking is verder uitmuntend.
Installeren:
Stekker er in, folietje van scherm af, hopper erop, klaar.
Instellen:
Je hebt 3 keuzes:
1. Manual mode (start met portafilter knop, of met de knop op het bedienings paneel)
2. Enkel kops (start met portafilter knop)
3. Dubbel kops (start met portafilter knop)
Extra functies:
Led lampje bij de koffie spout.
Gebruik en ervaring:
Ten eerst: wow.
De maler is echt SUPER stil, zachte brom, erg plezant.
Maalgraad instellen gaat mbv een draaiknop bovenop, deze beweegt de onderste burr, dus bij schoonmaken blijft de instelling hetzelfde. Vanuit de doos was de instelling bijna goed, moest een tandje fijner, maar na 3 shots zit het redelijk goed. Super makkelijk dus, en fijne afstelling gaat goed.
Snelheid is fenomenaal! Mijn vorige maler (Ceado E6P met 64mm flatburrs) had voor een dubbele shot 15-16 seconden nodig. de Eureka 4.
Grind kwaliteit is top, erg fluffy en consistent. De distributie in portafilter is goed, echter werk ik graag met een shaker, dus ik heb de portafilter houder verwijderd. Op het eerste oog is de grind zeer uniform.
Je ziet nog wel een klein beetje clumping, maar dit is redelijk normaal bij een nieuwe maler, de schrijven worden over het algemeen beter na een paar kilo boontjes.
Koffie resultaat:
Koffie: Boot Koffie Colombia (filter roast, dus medium toast). De espresso roast van hun vind ik niet zo lekker. Overigens ben ik niet een superfan van Boot koffie, maar ze zitten op fietsafstand, dus wel makkelijk.
Na enig instellen kwam er een goede kop uit, smaken zijn extreem helder en "vibrant". Acidity en fruity komt goed maar voren. Met de Ceado waren deze tonen meer onderdrukt. Maar meer experimentatie is nodig, echter ben ik bijna door mijn koffie heen dus dat komt maandag weer.
Overal, echt een waanzinnige molen, kost wat (€1090) maar dan heb je ook iets wat erg lang mee gaan en ik betwijfel of ik hiervan nog upgraditus ga krijgen. Ik denk dat ik nog wel de PuffPuff Hopper ga aanschaffen om te kijken hoe single dosing gaat.
:strip_exif()/f/image/7IgQlYHJjIYPYUNJJdxvtczl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XCs0Cx9uoY4QuVY0oP2X0RwV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CLZzY9j2AY4tVJxZIGtUWbSs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P00Csx0O9o3YloNpUh4wP7og.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fUFRCaGLMQmJk31K4h6jidI1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xxRgFnXYJ3jb9w7goUizXd8a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ywdYZSEiK8P2rhrQ5XzhV50P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cxWhisnCGJoSkHfSfAHHf5cG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pTaKIk0Wf9MtcDcYBe595SM6.jpg?f=fotoalbum_large)
Korte review obv 1 uur gebruik.
Waarom deze maler:
Ik was al een tijd op zoek naar een vervanger voor mijn Ceado E6P. De E6P is echt een top apparaat, echter is deze wel traag en vond ik de afstelling methode niet fijn. De maler had ook bijzonder veel retentie dat achter de clumpcrusher achter bleeft. Ik heb geen spijt gehad van de aanschaf, maar het was snel duidelijk dat het niet helemaal voor mij was.
Voor vervanging had ik een aantal eissen
1. Flat burrs, liever groter dan kleiner
2. Gerenomeerd merk
3. Lokaal (in Europa, bij voorkeur NL) te krijgen zonder rare import fratsen.
Ik heb gekeken naar de meer boutique grinders zoals Option-O Lagom P64 of P100, Kafatek Monolith Max, Weber Workshops EG-1, Levercraft Ultra, en dergelijke maar al deze zijn lastig te krijgen. En als er iets mee is, dan is support erg ver weg. Ook liggen de prijzen geschift hoog, en zeker niet in de richting van mijn skills (maw ik ga een hele lange tijd niet in de buurt komen van wat deze molens kunnen).
Je leest ook veel over de Niche, maar dit is een conische maler, en ben ik er absoluut niet overtuigd dat de populariteit niet simpel weg enorm hype is.
De maler hoefde geen SD te kunnen, maar mocht wel.
Uiteindelijk na lang zoeken bleven er 3 opties over
1. Ultra premium: Mahlkonig EK43S met Titus mod en HU SSP burrs. E2200 (tweedehands) tot E3500 (lokale verkoper). Deze maler is in Duitsland trouwens gemiddeld 700 euro goedkoper dan in NL.
2. High tech premium: Eureka Helios 80. De nieuwe maler van Eureka. Nieuw op de markt en vol met snufjes. Het probleem is echter dat deze zich nog absoluut niet bewezen heeft. De 80mm burrs zijn natuurlijk
3. Premium: Eureka Atom 75E (HS). Het vorige topmodel (op de mythische Mythos na) van Eureka. De 75E heeft de Mythos burrs , en dus is het eigenlijk qua maalkwaliteit een Mythos in een klein pakketje. De ingebouwde tamper is totaal overbodig.
Optie 1 viel eigenlijk af omdat ik geen 2K+ wilde betalen voor een maler
Optie 2 viel af om bovengenoemde redenen
Optie 3 heeft zeer veel goede reviews en staat bekend als een uitermate excellente espresso molen. Ook gesproken met meerdere mensen die het apparaat ook hadden, en allen waren lyrisch. Het was nog de goedkoopste (relatief natuurlijk) optie van de drie, en dat had een betere "Girlfriend Acceptance Factor". Dit geeft ook nog ruimte om een Comandante voor op kantoor te kopen
Unboxing:
Weinig speciaals. Maler, hopper, boekje en een imbus sleuteltje. Geen rariteiten of bonus spul. Logisch als je bedenkt dat die eerder een "light commercial" ipv een huistuinkeuken maler is. Mooie rode branded doos, dus dat is wel leuk.
Bouwkwaliteit
Het is een chunkyboi, zwaar en degelijk, een kilo of 9. Behuizing is van metaal (aluminium) en de voorkant is van kunststof. Dat tweede is een minpunt in mijn opinie, een maler in dit segment hoort gewoon helemaal van metaal te zijn.
De branding voor en achterop zijn (nette) stickers. Hier had ik liever een zeefdruk of een knappe badge gezien. Vooral die branding voorop kan echt niet op deze manier (zie foto).
Dit doet echter niet af op de functionele kwaliteit, en is dus secondair.
De maler staat op zuignappen, dus mooi vast, dat is ook nodig, want zodra de motor start voel je het koppel de machine in beweging brengen, en ja, het is een chunky motor, 900 watt, 1400 rpm direct drive.
Op de voorkant een mooi helder LCD display met fijne knoppen. Ik ben een voorstander om zoveel mogelijk opties die stuk kunnen gaan te voorkomen, en dat was ook been van de redenen dat ik geen Helios met touchscreen heb genomen. Het is een kleurenscherm, ze ziet het mooie rode logo bij opstarten, maar de rest is blauw/wit.
Op de zijkant een stevige aan uit knop. Opstarten duurt ca. 4 seconden.
Algehele afwerking is verder uitmuntend.
Installeren:
Stekker er in, folietje van scherm af, hopper erop, klaar.
Instellen:
Je hebt 3 keuzes:
1. Manual mode (start met portafilter knop, of met de knop op het bedienings paneel)
2. Enkel kops (start met portafilter knop)
3. Dubbel kops (start met portafilter knop)
Extra functies:
Led lampje bij de koffie spout.
Gebruik en ervaring:
Ten eerst: wow.
De maler is echt SUPER stil, zachte brom, erg plezant.
Maalgraad instellen gaat mbv een draaiknop bovenop, deze beweegt de onderste burr, dus bij schoonmaken blijft de instelling hetzelfde. Vanuit de doos was de instelling bijna goed, moest een tandje fijner, maar na 3 shots zit het redelijk goed. Super makkelijk dus, en fijne afstelling gaat goed.
Snelheid is fenomenaal! Mijn vorige maler (Ceado E6P met 64mm flatburrs) had voor een dubbele shot 15-16 seconden nodig. de Eureka 4.
Grind kwaliteit is top, erg fluffy en consistent. De distributie in portafilter is goed, echter werk ik graag met een shaker, dus ik heb de portafilter houder verwijderd. Op het eerste oog is de grind zeer uniform.
Je ziet nog wel een klein beetje clumping, maar dit is redelijk normaal bij een nieuwe maler, de schrijven worden over het algemeen beter na een paar kilo boontjes.
Koffie resultaat:
Koffie: Boot Koffie Colombia (filter roast, dus medium toast). De espresso roast van hun vind ik niet zo lekker. Overigens ben ik niet een superfan van Boot koffie, maar ze zitten op fietsafstand, dus wel makkelijk.
Na enig instellen kwam er een goede kop uit, smaken zijn extreem helder en "vibrant". Acidity en fruity komt goed maar voren. Met de Ceado waren deze tonen meer onderdrukt. Maar meer experimentatie is nodig, echter ben ik bijna door mijn koffie heen dus dat komt maandag weer.
Overal, echt een waanzinnige molen, kost wat (€1090) maar dan heb je ook iets wat erg lang mee gaan en ik betwijfel of ik hiervan nog upgraditus ga krijgen. Ik denk dat ik nog wel de PuffPuff Hopper ga aanschaffen om te kijken hoe single dosing gaat.
:strip_exif()/f/image/7IgQlYHJjIYPYUNJJdxvtczl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XCs0Cx9uoY4QuVY0oP2X0RwV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CLZzY9j2AY4tVJxZIGtUWbSs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P00Csx0O9o3YloNpUh4wP7og.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fUFRCaGLMQmJk31K4h6jidI1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xxRgFnXYJ3jb9w7goUizXd8a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ywdYZSEiK8P2rhrQ5XzhV50P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cxWhisnCGJoSkHfSfAHHf5cG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pTaKIk0Wf9MtcDcYBe595SM6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AC4f7JS7TDq05L0HFxcAP2aX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 86% gewijzigd door Hemingr op 03-07-2021 21:52 ]
Deze machine is een heat exchanger. Bij 1.2 bar stoomdruk is de stoom ongeveer 123 graden in de boiler. Er stroomt koud leidingwater door de boiler (heat exchanger) en de grouphead en uiteindelijk eindigt ie ongeveer op 92 graden aan de kop. Je sirai pressostaat is inderdaad instelbaar en de druk daarvan moet rond de 1.2 bar zweven. Dat betekent dat ie rond de 1.0 de thermostaat aanzet en rond de 1.4 afslaat. Minder dan .4 bar tussen af en aanslaan is nog goed, erboven is een uitgeharde versleten pressostaat. Sowieso lijkt ie nu te laag, want 0.7-0.8 bar is niet genoeg voor een warme espresso (zoals je hebt gemerkt). (Rechter meter).
Dan de waterdruk (linker meter), die wordt geregeld door een stelschroef op de rotatiepomp. (En volgens mij niet door die andere stelschroef, diens doel is me onduidelijk). De pomp heeft een bypass, en middels de stelschroef dirigeer je een deel water in de bypass, waarna een bepaalde druk resteert. Deze druk dien je in te stellen als de pomp loopt, in rust heeft dat geen zin, want dan zit er een afsluitklep tussen. De stelschroef heeft vaak een moer om hem vast te zetten. Eerst moer losdraaien, dan stelschroef draaien. Als je stelt, draai dan eerst iets te ver uit (te lage druk, bijvoorbeeld 8 bar), en daarna weer op tot 9 bar. Anders verloopt ie nog iets en dat is irritant.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0fV6kiGu1cYs65zRAVeYvttp.jpg?f=user_large)
(Stelschroef en zwarte contramoer zit links).
Edit: wellicht is dat ding met plusje en minnetje gewoon een simpel kraantje, waarmee je de flow kunt instellen. Kans is vrij groot dat je die niet hoeft aan te passen, maar zou zonder koffie erin tussen de 200 en 280g / 30s uit moeten komen. Dit soort machines wil nog wel eens voor de "haast" zijn afgesteld en ver boven die 280g / s zitten.
[ Voor 22% gewijzigd door __fred__ op 03-07-2021 20:49 . Reden: Pompplaatje toegevoegd. ]
Ik heb sinds vorige maand dezelfde, maar dan de chromen versie, en ben het helemaal met je eens.Hemingr schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:58:
Zojuist de nieuwe maler binnen gekregen van onze vrienden van Van Pommeren.
Review...
Het is een fantastische maler en super snel. 18gram koffie in 3,45 seconden.
Die van mij heeft de titanium maalschijven.
Hiervoor had/heb ik de Eureka Zenith 65e (staat te koop) en hoewel een prima maler, was ik de puck-prep een beetje zat. Om de juiste maling te krijgen moest het zo fijn dat het toch wel ging klonteren. Daarom altijd eerst wat extra roeren om channeling te voorkomen.
Wel jammer dat ze de standaard looks van het display blauw hebben gelaten. Zeker met een kleuren LCD zou je hier toch mogelijkheden in verwachten.
@Hemingr Mooie review. Heb ook nog even getwijfeld over de Atom S75. De S75 lijkt me wel het summon voor thuisgebruik. Daarboven is eigenlijk niet meer te verantwoorden, zowel qua prijs/afmeting als functionaliteit (teveel retentie, te grote hopper, andere stroomgroep etc).
Uiteindelijk toch maar bij de Mignon XL gehouden die iets subtieler is in prijs/afmeting. Dat is ook al pure luxe als eerste maler.
Uiteindelijk toch maar bij de Mignon XL gehouden die iets subtieler is in prijs/afmeting. Dat is ook al pure luxe als eerste maler.
[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 03-07-2021 20:30 ]
Heel erg bedankt voor deze info
De Eureka Mignon Filtro heb ik vandaag opgepikt bij VP, voor 179. Vergeleken met de Encore zit je absoluut een stap hoger qua bouwkwaliteit, hij is ook 2kg zwaarder.noodel1988 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:35:
[...]
Zou de normale non DE variant nemen, meer vermogen. Dus sneller warm en slechts 10,- verschil.
Kijk ook naar de Minion filtro is concurrent van baratza en veel mooier intussen met al dat plastic van de Baratza. Ik heb nog de oude (moet nog te koop zetten) en is wel mooier dan de huidige die te koop is.
https://www.vanpommeren.nl/Eureka-Mignon-Filtro

De andere +/- kraan van de Vibiemme is voor de snelheid van het thee water circuit. Heeft niets met het koffie gedeelte van doen. Ik ben ze tegen gekomen dat je het vullen van de boiler sneller of langzamer kan doen onafhankelijk van de pomp druk. Meestal zit die kraan erop om het aftappen van thee water te regelen. Niet iedereen wil kokend water met 1,4 bar uit de machine laten spuiten in een thee glas of zo. Om dat te temperen kan je de kraan iets dicht draaien.
Dezelfde soort kraan om flow te temperen ben ik ook wel op oude Faema's tegen gekomen maar sinds de jaren 80 gebruiken ze dat niet meer behalve op de E61 Legend (Daar zit het erop omdat het er in 1961 op zat).
Dezelfde soort kraan om flow te temperen ben ik ook wel op oude Faema's tegen gekomen maar sinds de jaren 80 gebruiken ze dat niet meer behalve op de E61 Legend (Daar zit het erop omdat het er in 1961 op zat).
Vanmiddag wat bestelt, binnenkort meer foto's etc,, maar welke koffie leveler/Tamper is nou echt goed? Ali heeft er nogal veel.
Het is voor een E61 groep.
Het is voor een E61 groep.
Heeft er hier iemand advies voor mij? Ik heb een quick mill 3035 met geïntegreerde koffiemolen. Ik heb de maal hoeveelheid ingesteld op ~7 gram en de grinder staat nu op 1,5. Mij het indraaien van de filterhouder voel ik licht weerstand en dan zit de schroef mooi in de koffie gedrukt. Echter, de druk komt niet boven de 6 a 7 bar uit, volgens mij zou die idealiter naar de 9 bar moeten ongeveer? Moet ik de maal stand gewoon op maximaal zetten?
Dan gebruik je het 1-kops filterbakje neem ik aan? Als de koffie goed smaakt, zou ik er niks aan veranderen. Anders zou je idd iets fijner kunnen malen, maar mijn ervaring met de QM is dat het dan al snel weer te fijn is.InflatableMouse schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:13:
Heeft er hier iemand advies voor mij? Ik heb een quick mill 3035 met geïntegreerde koffiemolen. Ik heb de maal hoeveelheid ingesteld op ~7 gram en de grinder staat nu op 1,5. Mij het indraaien van de filterhouder voel ik licht weerstand en dan zit de schroef mooi in de koffie gedrukt. Echter, de druk komt niet boven de 6 a 7 bar uit, volgens mij zou die idealiter naar de 9 bar moeten ongeveer? Moet ik de maal stand gewoon op maximaal zetten?
Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264
Ja, 1 kops filter. Ik heb hem nu max gedraaid en dan gaat tie naar 12 bar (ik maal een extra kopje nu tussendoor). Half standje terug zometeen en dan denk ik dat de bonen op zijn 😁.AppieR schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:20:
[...]
Dan gebruik je het 1-kops filterbakje neem ik aan? Als de koffie goed smaakt, zou ik er niks aan veranderen. Anders zou je idd iets fijner kunnen malen, maar mijn ervaring met de QM is dat het dan al snel weer te fijn is.
Ben weer wat stapjes verder.
Met behulp van de input van @__fred__ is de sirai pressostaat nu goed ingesteld en inderdaad komt het water nu rond de 90 graden uit de kop (beetje amateuristisch de temperatuur van het water in het kopje gemeten met een vleesthermometer).
De waterdruk is helaas nog niet opgelost, heb wel de stelschroef gevonden maar... kom er eigenlijk nu pas achter dat de pomp helemaal niet aanslaat
. De druk die ik had was gewoon de waterdruk van de vaste wateraansluiting
.
Hier dan ook gelijk de volgende uitdaging, want hoe ga ik uitvinden of de pomp kapot is, niet goed aangestuurd wordt of nog iets heel anders?
Als ik het goed heb is de pomp alleen het voorste deel en steekt deze (deels) in de zwarte ronde behuizing.
De pomp is te vervangen voor een nieuwe. Maar is de pomp echt het probleem of zit er nog iets anders in die zwarte behuizing? Of zit het in de aansturing ervan?
Nu maar eens gaan zoeken hoe ik de werking van de pomp los zou kunnen testen en of ik kan uitvogelen wat er nog meer in die zwarte behuizing zit. Heb gemerkt dat ik met een dergelijk groot apparaat toch redelijk snel buiten mijn comfort zone kom. Misschien was de stap van revisie van een La Peppina naar dit gevaarte toch wel gelijk wat groot
Met behulp van de input van @__fred__ is de sirai pressostaat nu goed ingesteld en inderdaad komt het water nu rond de 90 graden uit de kop (beetje amateuristisch de temperatuur van het water in het kopje gemeten met een vleesthermometer).
De waterdruk is helaas nog niet opgelost, heb wel de stelschroef gevonden maar... kom er eigenlijk nu pas achter dat de pomp helemaal niet aanslaat

Hier dan ook gelijk de volgende uitdaging, want hoe ga ik uitvinden of de pomp kapot is, niet goed aangestuurd wordt of nog iets heel anders?
Als ik het goed heb is de pomp alleen het voorste deel en steekt deze (deels) in de zwarte ronde behuizing.
De pomp is te vervangen voor een nieuwe. Maar is de pomp echt het probleem of zit er nog iets anders in die zwarte behuizing? Of zit het in de aansturing ervan?
Nu maar eens gaan zoeken hoe ik de werking van de pomp los zou kunnen testen en of ik kan uitvogelen wat er nog meer in die zwarte behuizing zit. Heb gemerkt dat ik met een dergelijk groot apparaat toch redelijk snel buiten mijn comfort zone kom. Misschien was de stap van revisie van een La Peppina naar dit gevaarte toch wel gelijk wat groot

![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 8% gewijzigd door bebopper op 04-07-2021 14:02 ]
Ik wil jouw Chemex dan wel een keer proeven!Hemingr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Men neemt:Men doet:
- 33g medium roast. Maling iets grover dan filter (op mijn Wilfa Uniform is dat standje 18).
- 500ml water (gefilterd) op 93C
- Waterkoker met ganzenhals
- 1 Chemex
- 1 Filter
- Stap 1: Spoel het filter met heet water (meer dan 500ml koken dus)
- Stap 2: Gemalen koffie in het schone filter
- Stap 3: Voeg 70ml water toe, en laat de koffie 45 seconden rusten. Zorg dat alle koffie nat is
- Stap 4: Vanuit ca 20-30cm hoog, in een circulaire beweging met ca 6ml/s tot 8ml/s heet water op de koffie gieten. Roeren is niet nodig, mag wel als je klaar bent met gieten, niet te aggresief.
- Stap 5: Koffie rustig laten lopen, doel is 3.5 tot 4 minuten vanaf eerste nat tot laatste druppel
- Stap 6: Genieten. Eigenlijk voor mij veruit de fijnste manier van koffie zetten, en ik zeg dat met een klein vermogen aan espresso spul op het aanrecht. Van een goede Chemex bak kan ik wegdromen.
Tweakers coffee meet when?
Ik heb geen verstand van dit soort apparatuur maar ben van oorsprong hardware technicus.bebopper schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:56:
Ben weer wat stapjes verder.
De waterdruk is helaas nog niet opgelost, heb wel de stelschroef gevonden maar... kom er eigenlijk nu pas achter dat de pomp helemaal niet aanslaat. De druk die ik had was gewoon de waterdruk van de vaste wateraansluiting
.
Nu maar eens gaan zoeken hoe ik de werking van de pomp los zou kunnen testen en of ik kan uitvogelen wat er nog meer in die zwarte behuizing zit. Heb gemerkt dat ik met een dergelijk groot apparaat toch redelijk snel buiten mijn comfort zone kom. Misschien was de stap van revisie van een La Peppina naar dit gevaarte toch wel gelijk wat groot![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je kunt beginnen om de spanning te meten die op de pomp terecht komt.
Je zult daar dus iets moeten kunnen meten anders is er iets met de aansturing.
Meet je wel spanning maar doet de pomp niks dan is deze waarschijnlijk defect.
In de zwarte behuizing zit dus de motor van de pomp die ik eerder al linkte.HoppyF schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:07:
[...]
Ik heb geen verstand van dit soort apparatuur maar ben van oorsprong hardware technicus.
Je kunt beginnen om de spanning te meten die op de pomp terecht komt.
Je zult daar dus iets moeten kunnen meten anders is er iets met de aansturing.
Meet je wel spanning maar doet de pomp niks dan is deze waarschijnlijk defect.
De motor is een Elco 3FGM 150 38/3.
Zal dus zoals je al aangeeft eerst eens moeten kijken of er spanning op deze motor komt. Krijgt ie spanning en doet ie niks is de motor waarschijnlijk kapot, de pomp zou het dan nog steeds wel kunnen doen.
Is de motor het zwarte ronde ding op je vierde foto met het zilverkleurige ronde ding erboven op?bebopper schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:21:
[...]
In de zwarte behuizing zit dus de motor van de pomp die ik eerder al linkte.
De motor is een Elco 3FGM 150 38/3.
Zal dus zoals je al aangeeft eerst eens moeten kijken of er spanning op deze motor komt. Krijgt ie spanning en doet ie niks is de motor waarschijnlijk kapot, de pomp zou het dan nog steeds wel kunnen doen.
Wat staat er op het plaatje van die motor?
Dat zilveren ding zou een condensator kunnen zijn die met de motor verbonden is.
Er zou dan een tekst op moeten staan en er moeten dan ook twee draden naar de motor lopen.
Ja inderdaad, heb er net foto's van gemaakt om hier te postenHoppyF schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:30:
[...]
Is de motor het zwarte ronde ding op je vierde foto met het zilverkleurige ronde ding erboven op?
Wat staat er op het plaatje van die motor?
Dat zilveren ding zou een condensator kunnen zijn die met de motor verbonden is.
Er zou dan een tekst op moeten staan en er moeten dan ook twee draden naar de motor lopen.
Foto 1 = de tekst op de condensator
Foto 2 = het plaatje op de motor (Elco 3FGM 150 38/3)
Foto 3 = overzicht
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 12% gewijzigd door bebopper op 04-07-2021 14:53 ]
Het is ook op de volgende manier te testen; pomp en motor zijn twee losse delen. De pomp zit met een band vastgeschroefd aan de motor. Je kan de band loshalen, de pomp van motor halen en dan kijken of de motor wel draait. En je kan voelen hoe zwaar de pomp draait door dat mechanisme en een schroevendraaier te draaien. Soms is de condensator van de motor stuk, soms zijn de lagers van de pomp stuk. Beide zorgen ervoor dat pomp niet draait. Dat de aansturing niet werkt is maar zelden.
Mee eens Teus!Teus.espresso schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:00:
Het is ook op de volgende manier te testen; pomp en motor zijn twee losse delen. De pomp zit met een band vastgeschroefd aan de motor. Je kan de band loshalen, de pomp van motor halen en dan kijken of de motor wel draait. En je kan voelen hoe zwaar de pomp draait door dat mechanisme en een schroevendraaier te draaien. Soms is de condensator van de motor stuk, soms zijn de lagers van de pomp stuk. Beide zorgen ervoor dat pomp niet draait. Dat de aansturing niet werkt is maar zelden.
Door het zo te doen kun je er stap voor stap achter komen wat er niet werkt.
Dat zou top zijn! ThxTeus.espresso schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:01:
Maandag ben ik aan het werk en kan ik een foto sturen hoe het eruit ziet als je wilt.
Nog wel even een goedbedoelde waarschuwing.
Wees voorzichtig met netspanning en alles wat daarmee te maken heeft.
Ook al is het apparaat niet op het stopcontact aangesloten kan er toch een rest spanning aanwezig zijn bv op een condensator. Daar kun je een flinke optater van krijgen.
Als je een techneut bent weet je dat wel maar niet iedereen is op de hoogte.
Hoop dat het gaat lukken al dan niet met tips van @Teus.espresso
Oeps, dat je van een condensator nog een optater kan krijgen wist ik inderdaad niet, natuurlijk wel de stekker eruit getrokken, maar dat is dan nog niet altijd voldoende. Ondertussen wel overal aangezeten, dus misschien gewoon geluk gehad dan.HoppyF schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:06:
[...]
Nog wel even een goedbedoelde waarschuwing.
Wees voorzichtig met netspanning en alles wat daarmee te maken heeft.
Ook al is het apparaat niet op het stopcontact aangesloten kan er toch een rest spanning aanwezig zijn bv op een condensator. Daar kun je een flinke optater van krijgen.
Als je een techneut bent weet je dat wel maar niet iedereen is op de hoogte.
Hoop dat het gaat lukken al dan niet met tips van @Teus.espresso
Ondertussen ook de pomp en de motor van elkaar gehaald, zie foto's hieronder.
Ben nu alleen aan het puzzelen hoe ik de motor los kan testen. Foto 1 is de motor, het punt waar deze verbonden was met de pomp. Hier ook een grote schroevendraaier ingestoken en dit draait vrij soepel.
De pomp heb ik met een tang gedraaid (mbv het uitstekende deel, zie fot 2 blauwe pijl); dit draait nu ook soepel, zat helemaal aan het begin een beetje vast. Ik zou natuurlijk sowieso wel de motor moeten horen als deze het zou doen.
EDIT
Net de machine even aangesloten en dan begint na een 5 seconden de motor te draaien, hoorbaar en zichtbaar. Kan het zijn dat door een lange tijd stilstaan de pomp vast was gaan zitten en daardoor de motor gewoonweg niet 'erdoorheen' draaide? (erdoorheen = wat ik nu met de tang heb gedaan, de pomp toch draaien waarna deze weer soepeler werd)
Gewoon maar weer in elkaar zetten en kijken of het compleet ook doet? Of nog iets wat ik beter kan checken/schoonmaken nu ie toch uit elkaar ligt?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door bebopper op 04-07-2021 17:33 ]
Dat kan zeker dat hij gewoon niet wilde na lang stil staan. De behuizing van de pomp is ovaal. De schoepen die het water pompen zijn van rubber en buigen mee met de vorm. Als de pomp lang stil staat kan het dat de motor niet genoeg kracht heeft ze de eerste keer rond te draaien.
Gewoon weer in elkaar zetten en testen.
Eventueel kan je een paar druppels olijf olie of een food-grade olie in de pomp doen en wat laten draaien.
Je hoeft na het draaien de molen niet schoon te maken. Die olie spoelt gewoon door de machine en qua volume is het zo weinig dat het geen kwaad kan.
Goed bezig!
Gewoon weer in elkaar zetten en testen.
Eventueel kan je een paar druppels olijf olie of een food-grade olie in de pomp doen en wat laten draaien.
Je hoeft na het draaien de molen niet schoon te maken. Die olie spoelt gewoon door de machine en qua volume is het zo weinig dat het geen kwaad kan.
Goed bezig!
[ Voor 33% gewijzigd door Teus.espresso op 04-07-2021 20:09 . Reden: Extra info ]
Een condensator kun je zien als een accu die kortstondig veel energie kan opslaan en afgeven.bebopper schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:18:
[...]
Oeps, dat je van een condensator nog een optater kan krijgen wist ik inderdaad niet, natuurlijk wel de stekker eruit getrokken, maar dat is dan nog niet altijd voldoende. Ondertussen wel overal aangezeten, dus misschien gewoon geluk gehad dan.
Ondertussen ook de pomp en de motor van elkaar gehaald, zie foto's hieronder.
Ben nu alleen aan het puzzelen hoe ik de motor los kan testen. Foto 1 is de motor, het punt waar deze verbonden was met de pomp. Hier ook een grote schroevendraaier ingestoken en dit draait vrij soepel.
De pomp heb ik met een tang gedraaid (mbv het uitstekende deel, zie fot 2 blauwe pijl); dit draait nu ook soepel, zat helemaal aan het begin een beetje vast. Ik zou natuurlijk sowieso wel de motor moeten horen als deze het zou doen.
EDIT
Net de machine even aangesloten en dan begint na een 5 seconden de motor te draaien, hoorbaar en zichtbaar. Kan het zijn dat door een lange tijd stilstaan de pomp vast was gaan zitten en daardoor de motor gewoonweg niet 'erdoorheen' draaide? (erdoorheen = wat ik nu met de tang heb gedaan, de pomp toch draaien waarna deze weer soepeler werd)
Gewoon maar weer in elkaar zetten en kijken of het compleet ook doet? Of nog iets wat ik beter kan checken/schoonmaken nu ie toch uit elkaar ligt?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Als je met je vingers de contacten van de condensator aanraakt wordt deze plotseling ontladen en krijg je dus een schok. Hoeveel hangt af van de waarde van de condensator.
Echter, het kan ook zijn dat de condensator zichzelf al ontladen heeft bij het uitzetten van het apparaat.
Hoe dan ook, voorzichtig ermee zijn.
Nu je e.e.a. los hebt gehaald kan het best zijn dat de motor en condensator in orde zijn en de pomp gewoon vast was gaan zitten.
Of deze nu al soepel genoeg gaat draaien weet ik zo niet.
Smeren van de pomp is misschien niet mogelijk.
Man man, ik schrijf deze post zonder koffie op, want mijn baratza maler scheid er in een keer mee uit. Tijdens het malen leek hij er even moeite mee te hebben en plots ging het schermpje uit.
Het is de Baratza Sette 270 w
De kwaliteit van de elektronica is werkelijkwaar te beroerd voor woorden. Niets anders dan problemen mee gehad, spontane resets e.d. Hopen dat de koelkast niet aanspringt tijdens het malen want dan kan je je maalsel weggooien en opnieuw malen. Of je moet hem in manual mode zetten wat 1 van de 3 keer lukt. Andere pogingen lijden tot een reset of een nieuwe volle lading van 9 gram koffie over de oude hoeveelheid heen.
Baratza support biedt ook geen hulp. Ik heb geen bon en ze weigeren mee te denken zonder bon. Het apparaat is mij cadeau gedaan.
Alles aan dat apparaat schreeuwt eigenlijk dat het chinese troep is. Mijn advies, blijf weg bij baratza, of iig die Sette serie.
Het is de Baratza Sette 270 w
De kwaliteit van de elektronica is werkelijkwaar te beroerd voor woorden. Niets anders dan problemen mee gehad, spontane resets e.d. Hopen dat de koelkast niet aanspringt tijdens het malen want dan kan je je maalsel weggooien en opnieuw malen. Of je moet hem in manual mode zetten wat 1 van de 3 keer lukt. Andere pogingen lijden tot een reset of een nieuwe volle lading van 9 gram koffie over de oude hoeveelheid heen.
Baratza support biedt ook geen hulp. Ik heb geen bon en ze weigeren mee te denken zonder bon. Het apparaat is mij cadeau gedaan.
Alles aan dat apparaat schreeuwt eigenlijk dat het chinese troep is. Mijn advies, blijf weg bij baratza, of iig die Sette serie.
Nou hier ook eindelijk een espressoapparaat besteld. Na die jaren "espresso" sterkere koffie uit de Delonghi Ecam 22.110 wilde ik wel een keer echte espresso. Eerst een tijdje bezig geweest met een v60 en een Timermore c2 en er ging sowieso al een hele wereld open. Daardoor mag van de vrouw nu eindelijk een Lelit op het aanrecht haha
Ben als redelijk instapmodel voor de Anna PL41TEM gegaan, komt morgen binnen.
Nu ben ik aan het kijken voor de maler. Ik twijfel tussen de Eureka Specialita en de Perfetto. Dat laatste ivm de V60. Nu zegt iets van binnen dat ik voor de Specialita moet gaan en lekker de handmaler moet blijven gebruiken voor de V60. Het "even handig heen en weer tussen de maalgradaties" lijkt me niet reëel. Klopt dat?
Nu ben ik aan het kijken voor de maler. Ik twijfel tussen de Eureka Specialita en de Perfetto. Dat laatste ivm de V60. Nu zegt iets van binnen dat ik voor de Specialita moet gaan en lekker de handmaler moet blijven gebruiken voor de V60. Het "even handig heen en weer tussen de maalgradaties" lijkt me niet reëel. Klopt dat?
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Ik kan moeilijk geloven dat alle toestellen daar last van hebben.. Lijkt mij dat jij gewoon pech hebt met het jouwe. Zoiets komt bij alle fabrikanten wel voor denk ik.Heilige Kaas schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:53:
Man man, ik schrijf deze post zonder koffie op, want mijn baratza maler scheid er in een keer mee uit. ......
Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1