Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
BaRF schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:40:
Nou hier ook eindelijk een espressoapparaat besteld. Na die jaren "espresso" sterkere koffie uit de Delonghi Ecam 22.110 wilde ik wel een keer echte espresso. Eerst een tijdje bezig geweest met een v60 en een Timermore c2 en er ging sowieso al een hele wereld open. Daardoor mag van de vrouw nu eindelijk een Lelit op het aanrecht haha :P Ben als redelijk instapmodel voor de Anna PL41TEM gegaan, komt morgen binnen.

Nu ben ik aan het kijken voor de maler. Ik twijfel tussen de Eureka Specialita en de Perfetto. Dat laatste ivm de V60. Nu zegt iets van binnen dat ik voor de Specialita moet gaan en lekker de handmaler moet blijven gebruiken voor de V60. Het "even handig heen en weer tussen de maalgradaties" lijkt me niet reëel. Klopt dat?
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf!
Wat betreft maler, de specialita vind ik erg goed voor espresso’s, maar inderdaad lastig om te schakelen tussen espresso en filter.
Het kost me toch altijd weer een paar shots espresso om hem ‘just right’ te krijgen.
Nu gebruik ik ook een hand maler voor filter en aeropress. Maar als het goed is komt de niche zero einde maand.

Mocht je de specialita bestellen en gaan single dosen, investeer in een paar bellows. Retentie is gemiddeld 1.5 gram.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 12:43

Ravhin

no <root>...

Nou hier ook eindelijk een espressoapparaat besteld. Na die jaren "espresso" sterkere koffie uit de Delonghi Ecam 22.110 wilde ik wel een keer echte espresso. Eerst een tijdje bezig geweest met een v60 en een Timermore c2 en er ging sowieso al een hele wereld open. Daardoor mag van de vrouw nu eindelijk een Lelit op het aanrecht haha :P Ben als redelijk instapmodel voor de Anna PL41TEM gegaan, komt morgen binnen.

Nu ben ik aan het kijken voor de maler. Ik twijfel tussen de Eureka Specialita en de Perfetto. Dat laatste ivm de V60. Nu zegt iets van binnen dat ik voor de Specialita moet gaan en lekker de handmaler moet blijven gebruiken voor de V60. Het "even handig heen en weer tussen de maalgradaties" lijkt me niet reëel. Klopt dat?
Deze maler lenen zich IMO niet voor snel omzetten in maalgradatie. Ik zou inderdaad voor de V60 de handmaler erbij houden (zeker als hij nu ook bevalt) en de maler vooral voor de espresso aanschaffen. Er zijn malers die makkelijk schakelen tussen filter- en espressomaling maar die zijn wel een 'tandje' duurder ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Zou ook gewoon de handmaler blijven gebruiken, en specialita voor espresso.
De perfetto is zoals ik het kan beoordelen zeer lastig precies af te stellen. Die kan, als ik het goed zie, binnen 1 draai van de knop van grof naar 'turkish' gaan.
De specialita kun je een keer of 5 helemaal rond draaien, oftewel, die kun je veel nauwkeuriger afstellen.
En 55mm burrs.

En met een specialita kun je ook prima grof malen, maar dan moet je gewoon wat meer draaien, en onthouden hoe vaak je het klokje rond bent geweest. Mij teveel gedoe, dus ik heb ook een handmaler voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Thanks allen, denk dat het wel duidelijk is :+
Alouwerse schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:32:
[...]
Mocht je de specialita bestellen en gaan single dosen, investeer in een paar bellows. Retentie is gemiddeld 1.5 gram.
goede tip :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 21:24
Heilige Kaas schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:53:
Man man, ik schrijf deze post zonder koffie op, want mijn baratza maler scheid er in een keer mee uit. Tijdens het malen leek hij er even moeite mee te hebben en plots ging het schermpje uit.
Het is de Baratza Sette 270 w
De kwaliteit van de elektronica is werkelijkwaar te beroerd voor woorden. Niets anders dan problemen mee gehad, spontane resets e.d. Hopen dat de koelkast niet aanspringt tijdens het malen want dan kan je je maalsel weggooien en opnieuw malen. Of je moet hem in manual mode zetten wat 1 van de 3 keer lukt. Andere pogingen lijden tot een reset of een nieuwe volle lading van 9 gram koffie over de oude hoeveelheid heen.

Baratza support biedt ook geen hulp. Ik heb geen bon en ze weigeren mee te denken zonder bon. Het apparaat is mij cadeau gedaan.

Alles aan dat apparaat schreeuwt eigenlijk dat het chinese troep is. Mijn advies, blijf weg bij baratza, of iig die Sette serie.
Wat zijn de symptomen? 270W is inderdaad een stuk gevoeliger dan de 270 Wi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Vitabissj schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat alle toestellen daar last van hebben.. Lijkt mij dat jij gewoon pech hebt met het jouwe. Zoiets komt bij alle fabrikanten wel voor denk ik.
Ik ga hem binnenkort eens openen, dan zie ik ook hoe de elektronica in elkaar steekt. Maar alleen al het feit dat er geen kickback beveiliging in zit (bijv van de koelkast) getuigd van bezuiniging op eurocent niveau. Iets wat niet past bij een apparaat van €500 plus. Ik verwacht dan ook de laagste kwaliteit condensatoren te zien zo.
Ik ga nogmaals pogen contact op te nemen. Met de distributeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
bszz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Wat zijn de symptomen? 270W is inderdaad een stuk gevoeliger dan de 270 Wi.
Even wat dingen los van dat hij nu niet meer aan gaat.

-De maler kan bepaalde instellingen niet opslaan.
-De maler gaat bij overzetten naar handmatig de volgende dingen doen:
a) hij gaat naar handmatig
b) hij begint met malen, scherm en toetsen doen niks. Denk dat hij wel weegt. -> shot in de prullenbak
c) hij gaat op blank scherm en reset. Dit duurt een aantal seconden. Soms gevolgd door nog een reset, soms door b)
-Hij stopt met malen of komt uit standby als de koelkast aan springt.
-Hij dosed altijd (gelukkig wel consequent) wat onder.
-Het op handmatig zetten is vaak nodig doordat hij gevoelig is voor beweging. icm met een houten huis kan ik dus alleen malen als er geen huisgenoten in de keuken zijn en ik mag ook niet per ongeluk op de tafel leunen.
Dan stopt hij bijvoorbeeld bij 5.3 gram en moet ik de rest handmatig doen. Wel goed voor je hoofdrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
.

[ Voor 99% gewijzigd door Heilige Kaas op 05-07-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-07 22:18
Heilige Kaas schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Even wat dingen los van dat hij nu niet meer aan gaat.

-De maler kan bepaalde instellingen niet opslaan.
-De maler gaat bij overzetten naar handmatig de volgende dingen doen:
a) hij gaat naar handmatig
b) hij begint met malen, scherm en toetsen doen niks. Denk dat hij wel weegt. -> shot in de prullenbak
c) hij gaat op blank scherm en reset. Dit duurt een aantal seconden. Soms gevolgd door nog een reset, soms door b)
-Hij stopt met malen of komt uit standby als de koelkast aan springt.
-Hij dosed altijd (gelukkig wel consequent) wat onder.
-Het op handmatig zetten is vaak nodig doordat hij gevoelig is voor beweging. icm met een houten huis kan ik dus alleen malen als er geen huisgenoten in de keuken zijn en ik mag ook niet per ongeluk op de tafel leunen.
Dan stopt hij bijvoorbeeld bij 5.3 gram en moet ik de rest handmatig doen. Wel goed voor je hoofdrekenen.
Lijkt wel op een slecht contact in de electronica (koude las?) of slecht contact in één van de verbindingen.
Wellicht kun je hier achterkomen door het apparaat uit elkaar te halen en het te gaan controleren.
Als je toch geen garantie meer hebt is dit het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:25
Vitabissj schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Ik kan moeilijk geloven dat alle toestellen daar last van hebben.. Lijkt mij dat jij gewoon pech hebt met het jouwe. Zoiets komt bij alle fabrikanten wel voor denk ik.
Maandagochtend apparaten heet dat toch? Jawel, dat soort 'lemons' heb je overal, in alle apparaten en andere te construeren items.
Ik heb (sinds kort) ook een gebruikte Sette, een Wi dan weliswaar, maar hij bevalt uitstekend, en zelfs met de enorme Giotto aangesloten op hetzelfde stopcontact die toch echt flink energie slurpt als de thermostaat de verwarming aanslingert, geen hikje of crash, hij functioneert al weken lang zonder ook maar één enkel probleem. Daarnaast hoorde ik juist over de klantenservice van het bedrijf goede dingen..
Maar goed, ervaringen kunnen variëren blijkt wel weer ;)
Ik ben zeer verknocht aan de Sette, ik vind het malen per gewicht ideaal, geen geneuzel meer met meer als 1 variabele die veranderd als je de maalgraad versteld.

Wat me overigens naar een observatie voert, erg bizar vind ik, ik gebruik een 18gr IMS bakje, als ik daar minder als 17,4 gram maar meer als 16,8 instop, blijft telkenmale de puck aan de E61 kop kleven, 17,5, bijna niet meer, 17,6 en hoger geen enkel incident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
RoosW schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Wat me overigens naar een observatie voert, erg bizar vind ik, ik gebruik een 18gr IMS bakje, als ik daar minder als 17,4 gram maar meer als 16,8 instop, blijft telkenmale de puck aan de E61 kop kleven, 17,5, bijna niet meer, 17,6 en hoger geen enkel incident.
Idem hier met het éénkopsbakje (gebruikt mijn vrouw). Mijn theorie is dat er water onderkomt en ervoorzorgt dat het ding vastzuigt bij uitzetten (temperatuur omlaag). Bij een éénkopsbakje heb je ook schuin aflopende kanten die dit zouden kunnen veroorzaken. Bij een 18 gr bak heb je dit niet, dus of het dan dit kan zijn geen idee.

Oplossing is ook hier iets meer koffie inderdaad (terwijl werd aangegeven, plakken aan kop is teveel koffie). Zelf geen problemen met dubbele.

Leuk om te lezen ook van de Sette trouwens - ben zelf nog wat aan het stoeien met aanpassingen in tijd met de Specialita zodat alles op gewicht blijft. Zo weer onze favoriete bonen erin, die eigenlijk heel de tijd wel consistent blijven en geen aanpassing vergen. Overigens deze of volgende week nieuwe maalschijven binnen, hopelijk de verwachte verbetering!

[ Voor 4% gewijzigd door m4yall op 05-07-2021 12:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Zojuist gebeld dat de koerier mijn profitec komt brengen morgen. *O*

Icm een specialita waarvan ik de bellows al heb, met dank aan @RoosW daarvoor.

Nu alleen nog een (magnetische) ring hebben, WDT (eerst een simpele oplossing gebruiken hoor) en een leveler.

Uiteraard een betere Tamper of een 2 in 1 leveler.

Maar dat laatste komt nog. Eerst maar eens kijken wat eruit komt.

IMS bakje en naked portafilter meteen erbij genomen.

[ Voor 75% gewijzigd door Koos2009 op 05-07-2021 13:12 . Reden: Verkeerde knop. Alles na eerste 2 zinnen toegevoegd ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Hebben jullie ook wel eens dat bepaalde koffie zich maar niet wil gedragen?

Volgens mij heb ik nu de peru tunki van Fascino (heb het in een eigen bewaarbakje gedaan en zakje al weggegooid, weet het niet meer 100% zeker)

Op een of andere manier steeds last van channeling of in elk geval onregelmatige doorloop, dat het klotsend eruit loopt, en (met mijn naked portafilter) de koffie ook komt waar het niet hoort.

Normaal doe ik alleen met leveler levelen en tampen tegelijk. Heb al geprobeerd dose wat te verhogen omdat ik merkte dat ik op de maximale instelling alsnog wat snel door de koffie heen drukte, ook geprobeerd achteraf te tampen met een losse tamper, WDT icm. leveler en/of tamper, maar lijkt allemaal niks te helpen.

Er kan natuurlijk altijd een mindere tussen zitten, maar ben nu bijna door mijn 250gr zakje heen, en heb volgens mij nog geen ene gehad die goed liep.

Ik krijg overigens wel vrij consistente hoeveelheid eruit in de doorlooptijd van 25s, en het smaakt 'redelijk'.

Iemand nog tips/suggesties wat dit kan veroorzaken. Het verbaast me vooral dat het met alle soorten tot nog toe goed gaat, met af en toe eens een slechte ertussen, maar deze zo consistent raar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:25
defusion schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:19:
Hebben jullie ook wel eens dat bepaalde koffie zich maar niet wil gedragen?

Volgens mij heb ik nu de peru tunki van Fascino (heb het in een eigen bewaarbakje gedaan en zakje al weggegooid, weet het niet meer 100% zeker)

Op een of andere manier steeds last van channeling of in elk geval onregelmatige doorloop, dat het klotsend eruit loopt, en (met mijn naked portafilter) de koffie ook komt waar het niet hoort.

Normaal doe ik alleen met leveler levelen en tampen tegelijk. Heb al geprobeerd dose wat te verhogen omdat ik merkte dat ik op de maximale instelling alsnog wat snel door de koffie heen drukte, ook geprobeerd achteraf te tampen met een losse tamper, WDT icm. leveler en/of tamper, maar lijkt allemaal niks te helpen.

Er kan natuurlijk altijd een mindere tussen zitten, maar ben nu bijna door mijn 250gr zakje heen, en heb volgens mij nog geen ene gehad die goed liep.

Ik krijg overigens wel vrij consistente hoeveelheid eruit in de doorlooptijd van 25s, en het smaakt 'redelijk'.

Iemand nog tips/suggesties wat dit kan veroorzaken. Het verbaast me vooral dat het met alle soorten tot nog toe goed gaat, met af en toe eens een slechte ertussen, maar deze zo consistent raar doet.
Yep, ik heb dat gehad met 'oude' koffiebonen (Gran Italia oid, die gebruik ik voor de volautomaat, aangezien betere bonen verspilling zijn in dat el'cheepo apparaat, en de levering van verse bonen was enige dagen in het PostNL zwarte gat verdwenen) geen enkele verandering van instelling bezorgde mij een goede bak die netjes deed wat ie moest doen (nl. naar behoren in het kopje droppen). Zelfs met de tweekops filterhouder overvol met 19gr (omdat ik het ook in de hoeveelheid zocht) kreeg ik nog zoveel channeling dat het er zelfs zonder naked houder uitspoot (de verkeerde kanten op) echt waardeloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:21

bebopper

I'm an absolute beginner...

The story continues

Kon het niet laten om in mijn middagpauze toch weer even de VBM Mercury aan te zetten.

Eerst de wateraansluiting omhangen van de wasmachine naar het espresso apparaat en daarna aangezet.

De motor en de pomp sloegen nu wel aan, die doen het dus :D Helaas wel wat lekkage bij de leidingen die ik had losgehaald, maar dit lijkt vooral alleen aan het begin even te zijn geweest en neemt daarna af tot een paar druppels.

Alleen het afstellen van de druk met de stel-moer wil niet lukken. Het verstellen ervan gedaan met de flow aan (zoals geadviseerd door @__fred__), de druk blijft dan op 12. Heb de stel-moer (zie foto 3) al ver open en ver (helemaal) dicht gehad. Heb het hiernaast ook met de flow dicht geprobeerd, maar zodra ik de flow aanzet op een groep knalt de druk direct naar 12 (linkerzijde drukmeter).

Hiernaast kwam er ook steeds een stoot stoom uit het grote overdruk ventiel (foto 1 bij nummertje 1) bovenop de boiler. Heb de sirai pressostaat weer wat naar de minkant bijgesteld en dat heeft geholpen, nu lekt het ventiel alleen soms nog wat stoom, maar geen stoten meer). Was waarschijnlijk toch teveel druk aan het opbouwen. De rechterzijde van de drukmeter blijft nog steeds in het groen (zie foto 2), dus dat lijkt in orde. Ventiel nummer 2 op de foto treed alleen in werking bij het opwarmen van de boiler.

Toch geprobeerd of ik er een espresso uit kon krijgen, maar zoals verwacht werd dat een hele kleine ristretto, de druk is gewoon te hoog (die ging tot de 15 volgens mij). De puck zat ook volledig klem in de filterbakje.

Zal dus toch een manier moeten vinden om die druk omlaag te krijgen, toch nog verder draaien aan die stel-moer op de pomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3aNquVIzVlvXztZlsQ0DwZ5-Zw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgSqDF3K6KMHPgKuQgAnbqcp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0iRZzOdl3whybtaoLrOP5fTXw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTZWEDZ5uA0S8Cxiuh8BpCQU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWxLseAClZeNQUIC0vkH7U-JTfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzS567kvqJfp6N6Vtf7DIdWG.jpg?f=fotoalbum_tile

EDIT
Toch nog wat verder gedraaid, maar zonder effect. Durf de stel-moer er eigenlijk niet nog verder uit te draaien, bang dat ie er volledig uitkomt (en daarachteraan een sloot water).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnaWf8Syiy6KHXXWQk7RieObjXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rbNNOOPDKCFXO9ShympiViO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door bebopper op 05-07-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
bebopper schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:51:
The story continues

Kon het niet laten om in mijn middagpauze toch weer even de VBM Mercury aan te zetten.

Eerst de wateraansluiting omhangen van de wasmachine naar het espresso apparaat en daarna aangezet.

De motor en de pomp sloegen nu wel aan, die doen het dus :D Helaas wel wat lekkage bij de leidingen die ik had losgehaald, maar dit lijkt vooral alleen aan het begin even te zijn geweest en neemt daarna af tot een paar druppels.

Alleen het afstellen van de druk met de stel-moer wil niet lukken. Het verstellen ervan gedaan met de flow aan (zoals geadviseerd door @__fred__), de druk blijft dan op 12. Heb de stel-moer (zie foto 3) al ver open en ver (helemaal) dicht gehad. Heb het hiernaast ook met de flow dicht geprobeerd, maar zodra ik de flow aanzet op een groep knalt de druk direct naar 12 (linkerzijde drukmeter).

Hiernaast kwam er ook steeds een stoot stoom uit het grote overdruk ventiel (foto 1 bij nummertje 1) bovenop de boiler. Heb de sirai pressostaat weer wat naar de minkant bijgesteld en dat heeft geholpen, nu lekt het ventiel alleen soms nog wat stoom, maar geen stoten meer). Was waarschijnlijk toch teveel druk aan het opbouwen. De rechterzijde van de drukmeter blijft nog steeds in het groen (zie foto 2), dus dat lijkt in orde. Ventiel nummer 2 op de foto treed alleen in werking bij het opwarmen van de boiler.

Toch geprobeerd of ik er een espresso uit kon krijgen, maar zoals verwacht werd dat een hele kleine ristretto, de druk is gewoon te hoog (die ging tot de 15 volgens mij). De puck zat ook volledig klem in de filterbakje.

Zal dus toch een manier moeten vinden om die druk omlaag te krijgen, toch nog verder draaien aan die stel-moer op de pomp?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

EDIT
Toch nog wat verder gedraaid, maar zonder effect. Durf de stel-moer er eigenlijk niet nog verder uit te draaien, bang dat ie er volledig uitkomt (en daarachteraan een sloot water).
[Afbeelding]
Mooi dat de motor en pomp nu werken.
Over de druk dan, zou het kunnen dat er ergens in het systeem wat troep/kalk zit?
Als er wat verstopt zit krijg je vast ook een te hoge druk.
Zo maar een idee want ik heb dit soort apparaten ook niet uit elkaar gehaald.
Sterker nog, ik heb er niet eens eentje. Alleen maar een volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mijn ervaring met drukregelingen is dat naar binnen draaien een drukverlaging geeft, en naar buiten een drukverhoging. Je zou een OVP (overpressure valve) moeten vinden na de pomp en wellichts zelfs wel alleen in de leiding naar de zetgroep toe. Ik verwacht het zelf niet aan de pomp om heel eerlijk te zijn.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Ravhin schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Mijn ervaring met drukregelingen is dat naar binnen draaien een drukverlaging geeft, en naar buiten een drukverhoging. Je zou een OVP (overpressure valve) moeten vinden na de pomp en wellichts zelfs wel alleen in de leiding naar de zetgroep toe. Ik verwacht het zelf niet aan de pomp om heel eerlijk te zijn.
Heb de drukregelmoet van heel erg ver los (hoge druk) tot bijna helemaal vast (lage druk) gehad, maar de druk blijft 12 als ik de flow aanzet.

Wat zou ik met die OVP nog kunnen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 10:05
Alouwerse schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Weet je toevallig een adres voor zo'n blaasbalg? De Filtro heeft ook wel wat retentie helaas.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Gluten Parody schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:05:
[...]

Weet je toevallig een adres voor zo'n blaasbalg? De Filtro heeft ook wel wat retentie helaas.
defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
edit: oh niet op voorraad zie ik, zowel bij .de als .nl
dat model iig, even ergens anders zoeken...

[ Voor 14% gewijzigd door defusion op 05-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Laatst online: 22:30
bebopper schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:58:
[...]

Heb de drukregelmoet van heel erg ver los (hoge druk) tot bijna helemaal vast (lage druk) gehad, maar de druk blijft 12 als ik de flow aanzet.

Wat zou ik met die OVP nog kunnen controleren?
Ik spreek als leek op het gebied van dit soort machines, maar kan het niet simpelweg zijn dat de pressostaat na al die jaren toe is aan vervanging? In mijn machine uit de jaren '70 zit een mechanische drukregelaar op basis van een veer die tegenkracht levert. Hoe goed ook, toch zal die ooit vervangen moeten worden. Maar goed, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe zo'n Sirai intern in elkaar steekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Stellar schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:18:
[...]

Ik spreek als leek op het gebied van dit soort machines, maar kan het niet simpelweg zijn dat de pressostaat na al die jaren toe is aan vervanging? In mijn machine uit de jaren '70 zit een mechanische drukregelaar op basis van een veer die tegenkracht levert. Hoe goed ook, toch zal die ooit vervangen moeten worden. Maar goed, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe zo'n Sirai intern in elkaar steekt.
Heb ondertussen nog wat meer input gekregen en heb de machine nu uitgezet, we gaan die stel-moer er eens vanaf draaien om te zien of het eigenlijk sowieso wel een stel-moer is en niet een 'hele knullige reparatie' waarbij de originele stel-schroef vervangen is door een afsluiter waarmee dus helemaal niets af te stellen valt. Dit zou iig verklaren waarom er niets aan de druk veranderd als ik er aan draai.

Bij veel pompen en ook bij de vervangende pomp die ik online kan vinden voor deze VBM Mercury zijn het namelijk stelschroeven, deze 'stel-bout' lijkt erg veel op een afsluiter.

Even wachten tot de machine weer wat is afgekoeld en dan draai ik em er volledig af. Een mooie cliff-hanger voor de volgende post dus >:)

Iedereen die meedenkt: heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Gluten Parody schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:05:
[...]

@defusion was me al voor. Degene van Amazon gebruik ik.
Stukje pvc pijp, o-ring en daarop de bellow.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Omdat ik me kan voorstellen dat de spanning bijna ondraaglijk wordt, hierbij dan de ontknoping...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCbvl_3pB0OljFRvW3AGg6ukjqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJU35o74cledLEL7PLdLlkYS.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt niet op een stelschroef oid, maar zou het kunnen dat dmv de veer er dan in de pomp toch een verandering plaastsvind die de druk zou moeten beinvloeden?

Of zou dit toch een knullige reparatie zijn en moet ik op zoek naar een stelschroef ter vervanging van dit onderdeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:57
Het lijkt een andere constructie maar wel werkend principe.
Of er mist nog een deel dat je op de veer zet en dat de pomp in gaat. Of de verstelling van de pomp zit vast intern. Jouw type versteller komt maar weinig voor. Misschien dat je de pomp mee kan nemen naar een espresso speciaal zaak. Als je bij mij zou komen zou ik de versteller van een modernere pomp erin draaien. Wellicht dat anderen dat ook kunnen voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Teus.espresso schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:01:
Het lijkt een andere constructie maar wel werkend principe.
Of er mist nog een deel dat je op de veer zet en dat de pomp in gaat. Of de verstelling van de pomp zit vast intern. Jouw type versteller komt maar weinig voor. Misschien dat je de pomp mee kan nemen naar een espresso speciaal zaak. Als je bij mij zou komen zou ik de versteller van een modernere pomp erin draaien. Wellicht dat anderen dat ook kunnen voor je.
Sorry!!! Was gewoon mijn eigen knulligheid in dit geval. Nog niet het gehele onderdeel eraf gedraaid. Nu wel gedaan en zie hieronder het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quC7spsPeeXpUFIl7OZYBaQwhVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXDxr6HJYupOZ8YZHDzycwq1.jpg?f=fotoalbum_large

Het witte staafje is vies en zat klem, daardoor bewoog het niet wanneer de veer erin gedraaid werd en daardoor veranderde er waarschijnlijk niets aan de druk vanuit de pomp.

Oftewel: schoonmaken, alles weer in elkaar zetten en nog eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Yes, dat onderdeel mistte ik. De onderdelen catalogus in mijn hoofd is niet zo goed dat ik precies weet wat ik mis op een foto, alleen dat ik IETS mis. Zou toch fijn zijn als die teflon pen nu wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Teus.espresso schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:18:
Yes, dat onderdeel mistte ik. De onderdelen catalogus in mijn hoofd is niet zo goed dat ik precies weet wat ik mis op een foto, alleen dat ik IETS mis. Zou toch fijn zijn als die teflon pen nu wel goed werkt.
Heb het geheel weer in elkaar zitten en net getest, helaas geen verschil... druk blijft gelijk hoeveel ik die stel-moer ook heen en weer draai. De naald op de drukmeter trilt heel heftig heen en weer rond de 12 bar.

Dit is wel met een nog niet opgewarmde machine, weet niet of dit hiervoor een wezenlijk verschil zou maken?

Ik wacht even tot ie opgewarmd is en probeer het dan nog eens.

Als het dan ook nog niet werkt zal ik de pomp er nog eens tussenuit halen zodat ik kan proberen of ik iets zie als ik erin kijk.

[ Voor 18% gewijzigd door bebopper op 05-07-2021 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
bebopper schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:24:
[...]

Heb het geheel weer in elkaar zitten en net getest, helaas geen verschil... druk blijft gelijk hoeveel ik die stel-moer ook heen en weer draai. De naald op de drukmeter trilt heel heftig heen en weer rond de 12 bar.

Dit is wel met een nog niet opgewarmde machine, weet niet of dit hiervoor een wezenlijk verschil zou maken?

Ik wacht even tot ie opgewarmd is en probeer het dan nog eens.

Als het dan ook nog niet werkt zal ik de pomp er nog eens tussenuit halen zodat ik kan proberen of ik iets zie als ik erin kijk.
Er zal nog wel iets vast zitten of ergens wat troep zitten die de werking beïnvloed.
Losmaken en schoonmaken dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-07 09:16

Kraz

Saving the world

Heeft een van jullie zich al gewaagd aan een Espresso Tonic?

Schijnt iets hips te zijn van de 'laatste tijd' en ik kwam m toevallig afgelopen week ergens online tegen.
We hadden beide ingrediënten in huis dus ik dacht: Waarom niet?

Resultaat: Verrassend lekker en fris! Wel een 'goede' tonic gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X4HN6fzWqEUSe14g1zO6_31i3A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98W0aSceweWuQHBB1GiYxDNS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHjULfyfKz_6KMowyvcdX7iPJ5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3eGQeVPvmBMNL5KMuobXaTo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

HoppyF schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:45:
[...]

Er zal nog wel iets vast zitten of ergens wat troep zitten die de werking beïnvloed.
Losmaken en schoonmaken dus.
Ook met opgewarmde machine geen verschil. Morgen de pomp er maar weer uithalen en zien of ik daar nog wat verder mee kom. Echt nog verder uit elkaar lijkt die niet te kunnen, maar misschien kan ik er toch inkijken of met een ragertje nog iets schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Kraz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:49:

Schijnt iets hips te zijn van de 'laatste tijd' en ik kwam m toevallig afgelopen week ergens online tegen.

Resultaat: Verrassend lekker en fris!

[Afbeelding][Afbeelding]
Vorig jaar geprobeerd toen ie voorbij kwam bij James Hoffman. De smaak zat tussen lekker en net niet in haha. Wat wel ranzig vond uitzien was de crema/het schuim bij dit drankje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
Koos2009 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:06:

Nu alleen nog een (magnetische) ring hebben, WDT (eerst een simpele oplossing gebruiken hoor) en een leveler.
Ik heb deze:
https://www.baristaspace....nnel-for-58mm-portafilter

Gebruik hem weinig maar zit goed vast, niet te vast niet te los. Wel wat langere levertijd vanuit usa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ja, al zeker een jaar geleden, was toen erg hip in de VS. Verder weinig van gehoord, maar helemaal prima als het verder mocht doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Alouwerse schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:39:
[...]

@defusion was me al voor. Degene van Amazon gebruik ik.
Stukje pvc pijp, o-ring en daarop de bellow.
Zou je de maat kunnen doorgeven? Dan kan ik morgen oid effe naar Gama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Heb de pomp er weer uitgehaald en de stel-moer/dop eraf gedraaid om te proberen erin te kijken.

Er zit een wit 'buisje' in (net als de pen waarschijnlijk ook teflon) met daaronder/in een veer met een klein lusje aan de bovenkant. De witte teflon pen van de stel-moer valt min of meer in de top van het buisje.

De pen heeft een diep schroefdraad ("grijpertje"), hier zou misschien het lusje van de veer in moeten vallen? Maar het zal er niet inklemmen, daarvoor is de opening te groot.

Wat ik me nu afvraag is of het buisje misschien vast zit, er zit immer een veer onder maar bewegen doet het niet. Net als de pen die ook vastzat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HScksxFd5qIdhMjOgqjWpVcMTLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U4TIsOj75Ns9iA7ExW6rHbt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jzRBdYT8QVNEpnru7Hc76WFTQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9kWwVoYTOZhZEUgiDZx13uM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDSmB2N-4IfwRr-Pm8xiSL4FtUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NcGduwKS1FABYbZBxWTGFWb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F0aaK9t_n3_32gGrwEclFgjkEu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0nce4vSgzMPOMcd9r6guhsQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0cus3Ap7wlObV8lliU_Sjl0_Qc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXDxr6HJYupOZ8YZHDzycwq1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Eindelijk gelukt om een Niche Zero te bemachtigen, wordt vandaag geleverd :)

Mede daarom mag mijn Eureka Mignon Specialita weg. Zo goed als nieuw, net gereinigd en er is in totaal een kilo of 20 aan bonen doorheen gegaan. Voor de geïnteresseerde, de Tweakers prijs is 280 euro.

Stuur gerust een PM als je interesse hebt, enkel ophalen (omgeving Hoeksche Waard, net onder Rotterdam).

Update: hij is al gereserveerd, dat ging snel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu2RUy6BKNrV1qrpOlZyfI5snCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84ZJFNno0fCf6lwu7DjlhRwH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BniJ5GlOxAA8MWReQchSZkOkUQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cSfOAZssxpM4QWyvwkMyytW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4I3YMtB-1HggMcQze5t0ei3Jjg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfdNkowOKdtSkyzRNyXlUy1A.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
NeoPhire schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:29:

Mede daarom mag mijn Eureka Mignon Specialita weg. Zo goed als nieuw, net gereinigd en er is in totaal een kilo of 20 aan bonen doorheen gegaan. Voor de geïnteresseerde, de Tweakers prijs is 280 euro.

Stuur gerust een PM als je interesse hebt, enkel ophalen (omgeving Hoeksche Waard, net onder Rotterdam).

Gefeliciteerd!
Heb jij hem in mei besteld? Je had de juli batch waarschijnlijk?
Hoe zat het met importkosten als ik vragen mag? Mijne komt volgende maand.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Alouwerse schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:37:
[...]

Gefeliciteerd!
Heb jij hem in mei besteld? Je had de juli batch waarschijnlijk?
Hoe zat het met importkosten als ik vragen mag? Mijne komt volgende maand.
Klopt, juli batch inderdaad. Import kosten werden netjes via DPD direct bekend gemaakt om af te rekenen. Totaal wat erbij komt is € 151,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 23:58

Ja dat vind ik niet vreemd, voor die prijs zou ik zelfs overwegen hem er bij te nemen als 2e maler :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:57
NeoPhire schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Klopt, juli batch inderdaad. Import kosten werden netjes via DPD direct bekend gemaakt om af te rekenen. Totaal wat erbij komt is € 151,50.
Klopt + de € 616 komt hij op € 767.. en we verwachten hem ook vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, ik heb ook de Mignon en de Niche komt hier in augustus, ben benieuwd naar je ervaringen vooral t.o.v de Mignon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Omdat de stel-moer/dop de eerste keer eruit gevallen was wist ik eigenlijk ook niet meer 100% zeker hoe de onderdelen erin zouden moeten.

Heb gezocht op een schematische weergave om dit te kunnen achterhalen, maar helaas niets specifiek kunnen vinden voor de pomp die ik heb. Enige wat ik heb kunnen vinden is het schema hieronder.

Uiteindelijk zijn er volgens mij 2 mogelijkheden, zoals op foto 1 hieronder of zoals op foto 2 (maar dan wel met het bovenste nippeltje andersom zie ik nu). Zoals op de eerste foto had ik al geprobeerd dus nu ook maar de andere mogelijkheid in elkaar gezet en geprobeerd. Deze lijkt me eigenlijk ook logischer omdat in dat geval het bovenste nippeltje (andersom dus wel) dan in de pomp het witte buisje min of meer kan afsluiten.

Helaas echter wederom een veel te hoge druk (naald heftig bibberend boven de 12 bar) en geen enkel verschil met de stel-moer helemaal dicht t/m helemaal open.

Enige wat me nu nog rest is volgens mij een nieuwe pomp erin zetten. Tenminste, als de conclusie is dat het probleem toch echt hierin moet zitten. En dat is volgens mij wel zo, met het water aanhgesloten en de pomp uit is de druk op de meter rond de 4, zodra ik de flow aanzet en de pomp aanslaat schiet deze naar boven de 12.

Iemand nog een ander idee wat ik zou kunnen proberen voordat ik een nieuwe pomp bestel?

Enige wat ik nog kan bedenken is dat de wateraansluitingen bovenop de pomp (de in en uit) er verkeerd om opzitten, maar dat lijkt me sterk en heb ook geen idee of dat de te hoge druk tot gevolg zou kunnen hebben. Heb deze zelf trouwens zeker niet omgedraaid (gemarkeerd met tape voordat ik ze de eerste keer losgehaald heb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqrk1Iey2zZVtyzn-g6Vi_h7aVc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBny37vHkhpumdA0iIZ3igFi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKfUMoacIsW3Quw7aBQMx2zhizw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spCVXWSKCBdh7ESrGjrdzIlZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLwmOfaaGiNi88KwAP07f80eov0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8rIVpgjBodKm3wxicWXSvPn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik zie ze al langer (een jaar of drie denk ik), en ze zijn (in de zomer) lekker verkoelend. Zo zie je hier ook varianten met een andere smaak limonade, maar ook met cold brew ipv espresso. Ook zie je af en toe de combinatie van sinaasappelsap met espresso.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
bebopper;
Uit mijn hoofd moeten de onderdelen zoals in jouw linker foto.
Op de pomp aansluitingen staan op het messing pijlen. De pijlen geven de richting van het water aan.
Op de foto die ik ge-pmt heb kan je die pijlen heel goed zien. Op jouw foto's zie ik ze ook zitten.
Meestal is de kant van de stelschroef ook de water inlaat kant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:58
bebopper schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:06:
Omdat de stel-moer/dop de eerste keer eruit gevallen was wist ik eigenlijk ook niet meer 100% zeker hoe de onderdelen erin zouden moeten.

Heb gezocht op een schematische weergave om dit te kunnen achterhalen, maar helaas niets specifiek kunnen vinden voor de pomp die ik heb. Enige wat ik heb kunnen vinden is het schema hieronder.

Uiteindelijk zijn er volgens mij 2 mogelijkheden, zoals op foto 1 hieronder of zoals op foto 2 (maar dan wel met het bovenste nippeltje andersom zie ik nu). Zoals op de eerste foto had ik al geprobeerd dus nu ook maar de andere mogelijkheid in elkaar gezet en geprobeerd. Deze lijkt me eigenlijk ook logischer omdat in dat geval het bovenste nippeltje (andersom dus wel) dan in de pomp het witte buisje min of meer kan afsluiten.

Helaas echter wederom een veel te hoge druk (naald heftig bibberend boven de 12 bar) en geen enkel verschil met de stel-moer helemaal dicht t/m helemaal open.

Enige wat me nu nog rest is volgens mij een nieuwe pomp erin zetten. Tenminste, als de conclusie is dat het probleem toch echt hierin moet zitten. En dat is volgens mij wel zo, met het water aanhgesloten en de pomp uit is de druk op de meter rond de 4, zodra ik de flow aanzet en de pomp aanslaat schiet deze naar boven de 12.

Iemand nog een ander idee wat ik zou kunnen proberen voordat ik een nieuwe pomp bestel?

Enige wat ik nog kan bedenken is dat de wateraansluitingen bovenop de pomp (de in en uit) er verkeerd om opzitten, maar dat lijkt me sterk en heb ook geen idee of dat de te hoge druk tot gevolg zou kunnen hebben. Heb deze zelf trouwens zeker niet omgedraaid (gemarkeerd met tape voordat ik ze de eerste keer losgehaald heb).

Gooi je vraag en opknapavontuur anders ook op koffiepraat. Vinden ze daar én leuk, én er is daar ook een hoop expertise aanwezig die je wellicht verder op weg kan helpen. Het klinkt alsof je grondig te werk gaat en het inderdaad de pomp wel moet zijn, maar wellicht is er een andere mogelijkheid die ze daar kunnen bedenken die je toch wat kosten en moeite kan besparen. Ik volg het in ieder geval met interesse, gaaf om je bezig te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Teus.espresso schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:48:
bebopper;
Uit mijn hoofd moeten de onderdelen zoals in jouw linker foto.
Op de pomp aansluitingen staan op het messing pijlen. De pijlen geven de richting van het water aan.
Op de foto die ik ge-pmt heb kan je die pijlen heel goed zien. Op jouw foto's zie ik ze ook zitten.
Meestal is de kant van de stelschroef ook de water inlaat kant.
Heb de pomp aansluitingen even nagelopen en deze zitten goed, de inlaat zit inderdaad aan de kant van de stelschroef. Heb voor de onderdelen eigenlijk beide opties (foto 1 en foto 2) al geprobeerd, maar met helaas hetzelfde eindresultaat: teveel druk.
bermuda1980 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:53:
[...]
Gooi je vraag en opknapavontuur anders ook op koffiepraat. Vinden ze daar én leuk, én er is daar ook een hoop expertise aanwezig die je wellicht verder op weg kan helpen. Het klinkt alsof je grondig te werk gaat en het inderdaad de pomp wel moet zijn, maar wellicht is er een andere mogelijkheid die ze daar kunnen bedenken die je toch wat kosten en moeite kan besparen. Ik volg het in ieder geval met interesse, gaaf om je bezig te zien!
Goed plan, ga ik doen, misschien komt daar nog iets uit. Maar ook hier zit gelukkig expertise :), heb al een hoop nuttige tips gekregen om dingen te checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Laatst online: 10-05 10:00
Sneezzer schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:20:
Ik ben de pagina's aan het doornemen maar heb eigenlijk een vrij urgente vraag (als cafeïne junk).
Wij hebben een ingebouwde koffiemachine (halfautomaat) waar ik op zich prima mee kan leven echter willen we deze gaan vervangen voor een extra oven.
Voor koffie willen we een los apparaat neerzetten... en hier komt het probleem, mijn vrouw vindt een senseo prima (ze drinkt weinig koffie terwijl ik altijd thuis werk en elke ochtend zo'n 8 koppen drink). Ik had hier de Gaggia Classic als instapper gezien, maar welke goede (en niet te dure) alternatieven zijn er nog meer? In de toekomst komt er wellicht nog een maler bij maar vooralsnog zal het kant en klare koffie zijn.

Ik vind tweedehands overigens geen probleem zolang het maar een kwalitatief goed apparaat is.
Nog in afwachting van het doorhakken van de knoop heb ik alvast een moka pot en een aeropress besteld zodat ik in ieder geval geen Senseo hoef te drinken zodra wij afscheid nemen van de inbouw machine. Ik zag trouwens dat de Gaggia Classic ook ese pads kan gebruiken, dus daarmee krijgt mijn vrouw alsnog de mogelijkheid voor pads >:)

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 22:27
bebopper schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Heb de pomp aansluitingen even nagelopen en deze zitten goed, de inlaat zit inderdaad aan de kant van de stelschroef. Heb voor de onderdelen eigenlijk beide opties (foto 1 en foto 2) al geprobeerd, maar met helaas hetzelfde eindresultaat: teveel druk.

[...]

Goed plan, ga ik doen, misschien komt daar nog iets uit. Maar ook hier zit gelukkig expertise :), heb al een hoop nuttige tips gekregen om dingen te checken.
Wellicht is de vraag al gesteld maar kan het niet de druk meter zelf zijn die kapot is?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koos2009
Vanmiddag mijn Profitec Pro 500 binnen gekregen.

Eerst even met de gewone portafdilter gespeeld en als laatste met de naked.

Nu krijg ik met 20 gram koffie 30 gram product in mijn kopje.
Er lijkt channeling te zijn want het loopt redelijk snel, maar concentreert wel in het midden.

De smaak is prima al is cappuccino heel anders dan bij eerdere machines.

Ook moet ik morgen wat PVC pijp (41mm buiten dia) kopen voor de Simngle Dose mod op de Specialita.
Met tijd krijg ik toch geen echt consistente hoeveelheden dus liever SD.

Ik maakte me zorgen over de druk die zo laag bleef, maar ik keek naar de verkeerde meter :P

Wel blijft de oranje lamp aan terwijl er genoeg water etc in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:26

Hemingr

Make Tweakers Great Again

Koos2009 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 21:35:
Vanmiddag mijn Profitec Pro 500 binnen gekregen.

Eerst even met de gewone portafdilter gespeeld en als laatste met de naked.

Nu krijg ik met 20 gram koffie 30 gram product in mijn kopje.
Er lijkt channeling te zijn want het loopt redelijk snel, maar concentreert wel in het midden.

De smaak is prima al is cappuccino heel anders dan bij eerdere machines.

Ook moet ik morgen wat PVC pijp (41mm buiten dia) kopen voor de Simngle Dose mod op de Specialita.
Met tijd krijg ik toch geen echt consistente hoeveelheden dus liever SD.

Ik maakte me zorgen over de druk die zo laag bleef, maar ik keek naar de verkeerde meter :P

Wel blijft de oranje lamp aan terwijl er genoeg water etc in zit?
Als de Profitec hetzelfde werkt als ECM (eigenlijk hetzelfde merk) dan blijft de lamp oranje bij genoeg water.

20G in 30G uit, dan heb je nog wel wat finetuning te doen met je grind. Maal eens wat grover. Op die snelheid is dat juist erg langzaam. Probeer eens 18 in, 36-40 uit in 25-30 seconden vanaf het moment dat je de lever omhoog gooit.

Voor puck prep koop op amazon 0.4mm "3d printer cleaning needles" steek er 4 in een kurk en roer daarmee je grinds in je filter goed. Dit noemt men WDT techniek. Google dat eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Koos2009 je kunt natuurlijk wel alvast de wc-rol hack gebruiken voor single dosing: defusion in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

20 gram in 30 uit, in een bepaalde hoeveelheid seconden?
Want als dat in 25-30sec is, dan loopt het in elk geval niet te snel (maar een beetje te langzaam) voor espresso. 20 in 30 vind ik doorgaans nog wel goed te doen qua smaak, maar liever 20 in 40 uit, dus iets grover malen.

Onregelmatig lopen (door channeling) kan natuurlijk wel, dat kun je ook wel zien aan de onderkant van de naked portafilter. Daar is 'ie voor.
Zie diverse youtube filmpjes als: YouTube: Espresso Channeling - What is it?

En oranje lamp is inderdaad juist dat er voldoende water in zit.
Hij gaat knipperen tijdens het zetten van een shot als ie leeg raakt. Hij maakt dat shot dan wel nog af, dat ie niet halverwege stopt zeg maar. En gaat uit als ie leeg is. Dat is overigens niet helemaal leeg, juist omdat er een reserve wordt aangehouden om het laatste shot af te kunnen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koos2009
net 18.6 gr in, 37.2 eruit in 27 seconden.
Puck is wel aardig nat.
Smaak is overigens goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dat zijn de espressogetallen ;) de puck heeft wel vaker verschillende gradaties van natheid. Dit heeft niet altijd te maken met wel/niet goede extractie maar meer de verschillende bonensoorten. Hij zou wel stevig moeten zijn en in één geheel uit het portafilter geklopt moeten kunnen worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koos2009
Nu met 19gr in 38 uit in 31 sec is het wel evht lekker.

Heb trouwens een medium/dark roast als boon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

RoelsRules schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:20:
[...]

Wellicht is de vraag al gesteld maar kan het niet de druk meter zelf zijn die kapot is?
Dit zou in theorie wel kunnen, maar lijkt onwaarschijnlijk. Bij geen waterdruk netjes 0, zodra de vaste wateraansluiting aangaat netjes rond de 4 en als de pomp aanslaat gaat ie naar de 12 (helaas niet zo netjes).

De drukmeter heeft 2 indicaties/kanten en de andere werkt volledig correct, deze wordt beinvloed door de Sirai pressostaat en heb ik met behulp van de afstelschroef hierop goed kunnen inregelen.

===========================
Toen ik gisteren de leidingen nog eens naliep (om de in/uit flow van de pomp te dubbelchecken) vroeg ik me wel af waar onderstaande knop voor dient, deze zit aan de voorzijde van de machine, onderop links, en is aangesloten op de plek waar de out flow van de pomp als eerste naartoe gaat ('zilverkleurige' flexibele buis links op de foto). Het lijkt mij een soort 'flush' knop, maar er gebeurt eigenlijk niets als ik deze indruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFCmjlto3nn4EdAQWiYvV9Uo_2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYFbywQ2OenHCor1ohRtso4f.jpg?f=fotoalbum_large
Koos2009 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:09:
Nu met 19gr in 38 uit in 31 sec is het wel evht lekker.

Heb trouwens een medium/dark roast als boon.
Gefeliciteerd met je nieuwe machine, ga je zeker geen spijt van krijgen. Zelf gebruik ik met veel plezier al een flink aantal jaren een Profitec Pro 300. Heb zo'n medium roast vermoeden dat jij vandaag behoorlijk stijf gaat staan van de cafeïne met al dat oefenen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door bebopper op 07-07-2021 09:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-07 22:11
Een jaar of 7 geleden heb ik een 2e hands Gaggia Classic op de kop getikt en van wat gebruikelijke mods voorzien (OPV 9 bar, steam wand, Auberins PID, IMS filterbakje en douche, naked portafilter). Ik had er toen een nieuwe Iberital Challenge (38mm conical burrs) bij gekocht bij Van Pommeren. Altijd wel een beetje getwijfeld wat er nu mis was (ja, 7 jaar lang ja 8)7 ), want een espresso smaakte nooit zo goed als in een goede koffiezaak. We maken hier sinds het thuiswerken vaker cappuccino, dan proef je de espressoshot gelukkig wel een stuk minder :P

Maalgraad meerdere keren bijgesteld, maler schoongemaakt met Grindz, Gaggia ontkalkt en regelmatig spoelen met Cafiza hielp allemaal weinig. Ook veel gespeeld met PID temperaturen, harder/zachter tampen, bonen goed wegen, verschillende verse bonen geprobeerd, maar niets hielp. Na lang twijfelen en hier lezen toch de gok gewaagd en de maler geupgrade naar de Eureka Mignon Specialita. Dan kon ik op termijn misschien ook de Gaggia vervangen en hopen dat het beter zou worden. Maar wow, ik ben echt geen fijnproever, maar dit had ik veel eerder moeten doen. Niet verwacht dat zelfs ik het verschil zou kunnen proeven, maar nu kwam er voor het eerst echt lekkere espresso uit de Gaggia. Nooit gedacht dat een maler zoveel invloed zou hebben.

TLDR: Altijd smerige espresso gedronken, maler geupgrade naar Specialita en nu verziekt voor het leven :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:01
Sperenvanger schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:14:
TLDR: Altijd smerige espresso gedronken, maler geupgrade naar Specialita en nu verziekt voor het leven :+
Het nadeel van echt lekkere espresso is wel dat je veel vaker ook niet-lekkere espresso's drinkt.

Ik zie hierboven dat @Koos2009 ook al lekker aan het experimenteren is, maar heel grof gezegd zijn de verschillen tussen 31g of 37g output en 27s en 31s doorlooptijd inmiddels zo dat 3 van die 4 espresso's al "niet lekker meer" zijn :+.

Het is verbazingwekkend hoe snel je gewend raakt, en na 2 maanden durf ik al bijna te stellen dat ik de perfecte espresso nog niet gedronken heb. Het lukt me inmiddels wel om vrij consistent een "lekker bakje" te produceren en zo langzaam aan begint mijn smaak ook dusdanig getraind te raken dat je wat meer kunt finetunen (wat doet 1g extra input, spelen met doorlooptijden, temperatuurverschillen etc). Het is allemaal nog heel beperkt, maar ik krijg wel bijna het gevoel dat ik weet wat ik aan het doen ben. De 2kg Yellow Bourbon zijn er bijna doorheen en dan begint het ritueel weer opnieuw met de Onyx blend die klaarligt.

Heerlijke hobby, al ben ik wel blij dat die initiele leercurve een beetje voorbij is O-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
De knop voorop professionele machines is om de boiler handmatig te vullen met water. Je moet hem heel hard indrukken om dat te doen. De machines worden leeg verscheept.
Meestal vul ik de machines bij eerste gebruik totdat ik water zie in het peil glas. Daarna de machine aan op stand 1 om de machine zichzelf te laten vullen. Als dat goed gegaan is gaat de machine pas op stand 2 van de hoofd schakelaar.
Ergens tussen door laat ik water door de koppen lopen.
Stand 1 is electronica aan. Stand twee is ook verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Teus.espresso op 07-07-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
bebopper schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:52:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe machine, ga je zeker geen spijt van krijgen. Zelf gebruik ik met veel plezier al een flink aantal jaren een Profitec Pro 300. Heb zo'n medium roast vermoeden dat jij vandaag behoorlijk stijf gaat staan van de cafeïne met al dat oefenen ;)
Dat stond ik gisteren inderdaad aardig. UIteraard een groot deel zo weggegooid wat duidelijk niet goed was.
Soms wel effe 1 slokje.
Er zat niks "echt goors" tussen dus mijn smaakpapillen zijn niet getraind.

Gisteren wel een cappuccino gemaakt van zo'n mislukt shot en dat was inderdaad niet lekker.

Vanmorgen 2 bakjes (verschillend) gezet en die waren beide gewoon prima.

Gelukkig kreeg ik een kilo bonen erbij en ben ik gaan single dosen, want anders had ik nog veel meer verspilt door de hopper te gebruiken.

Nu nog de SD mod verbeteren zodat ik niet steeds moeilijk hoef te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Koos2009 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:48:
[...]

Nu nog de SD mod verbeteren zodat ik niet steeds moeilijk hoef te doen :P
Ik vraag me toch wel af wat dat “moeilijk doen” is. Ik single dose ook en leg het deksel van de hopper op de weegschaal, boontjes erop, wegen, deksel leeggooien in de hopper, deksel dicht, malen maar.

Denk dat die single dose mod alleen maar meer handelingen heeft?

Nou heb je wel wat retentie, maar met een specialita valt dat reuze mee. Ik zie nog niet echt het nut van de single dose mod, maar laat me graag overtuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:29
cryptapix schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:46:
[...]

Ik vraag me toch wel af wat dat “moeilijk doen” is. Ik single dose ook en leg het deksel van de hopper op de weegschaal, boontjes erop, wegen, deksel leeggooien in de hopper, deksel dicht, malen maar.

Nou heb je wel wat retentie, maar met een specialita valt dat reuze mee. Ik zie nog niet echt het nut van de single dose mod, maar laat me graag overtuigen :)
+1, ik lig ook niet zo wakker van de minimale retentie die in het systeem blijft zitten (en 'vervangen' wordt bij de volgende maling). Maar ik kan me wel voorstellen dat de bonen wat minder door de hopper heen springen met een SD mod, en je maal-tijd ieeets korter wordt.
Als je vervolgens de maler doorblaast, blaas je dan niet ook een hoop koffie uit je portafilter? Of vang je de koffie eerst op in een doseerbeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Ik vang de koffie meestal op in een doseercup.
Retentie in de specialita zonder doorblazen was bij mij ongeveer 1.5 tot 2 gram.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Vandaag voor het eerst in een jaar (en eigenlijk voor het eerst sinds ik meer high end koffie maak) in een restaurant gegeten.

Eten prima, "meneer wilt u nog een kopje koffie?" Ja doe maar een doppio espresso.

Zo smerig. Maler was duidelijk te grof afgesteld. Zwak bakje. Zeker 1:4 ratio (vaste doorlooptijd op een commerciele machine?), weinig tot geen crema en aan de verbrande rubbersmaak te proeven een budget robusta.

Ik heb de feedback wel gegeven en de koffie stond niet op de rekening, dus dat was wel okay.

Is dit de vloek van specialty koffie thuis?

[ Voor 35% gewijzigd door Hemingr op 07-07-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:47

bert pit

asdasd

Hemingr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:07:
Vandaag voor het eerst in een jaar (en eigenlijk voor het eerst sinds ik meer high end koffie maak) in een restaurant gegeten.

Eten prima, "meneer wilt u nog een kopje koffie?" Ja doe maar een doppio espresso.

Zo smerig. Maler was duidelijk te grof afgesteld. Zwak bakje. Zeker 1:4 ratio (vaste doorlooptijd op een commerciele machine?), weinig tot geen crema en aan de verbrande rubbersmaak te proeven een budget robusta.

Ik heb de feedback wel gegeven en de koffie stond niet op de rekening, dus dat was wel okay.

Is dit de vloek van specialty koffie thuis?
Tipje: let op het hebben van twee malers. Dekans op goeie espresso in een onbekend etablissement dan groter. Staat er één maler, dan is ofwel de koffie slecht of de espresso, maar meestal beide. Bij twee malers is er in elk geval iemand geweest die er over heeft nagedacht.

Een dubbele espresso vind ik overigens nooit aan te bevelen, maar over smaak..... ;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

bert pit schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Tipje: let op het hebben van twee malers. Dekans op goeie espresso in een onbekend etablissement dan groter. Staat er één maler, dan is ofwel de koffie slecht of de espresso, maar meestal beide. Bij twee malers is er in elk geval iemand geweest die er over heeft nagedacht.

Een dubbele espresso vind ik overigens nooit aan te bevelen, maar over smaak..... ;)
Dubbele espresso is toch gewoon een 18 grams in shot? Of ben ik nu gek? Ik maak niet anders dan dat thuis.

En ja, dit was er eentje waar ze de stoomwand niet gebruikte maar een soort van industriele milkfoamer er naast. De machine zelf was wel prima (een LaMarzocco). Duidelijk was het ingericht dat er een tiener die een bijbaantje heeft de koffie kon maken. Maar zorg dan dat je ook E.S.E. pads hebt en niet zit te kloten met een maler die je niet snapt.

Wat je trouwens ook veel ziet is dat echt alles vanaf de espresso machine komt, van ristretto tot "gewone koffie" (9 van de 10 keer een Americano).

[ Voor 29% gewijzigd door Hemingr op 07-07-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Eerder poste ik het ook. Ik heb wel eens de tip gelezen om buiten de deur vaak koffiemelkdranken te bestellen. De slechte espresso proef je minder en zijn vaak toch drankjes die je zelf wat meer tijd kosten thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:24

lasharor

7 december 2004

vinpower schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:48:
Eerder poste ik het ook. Ik heb wel eens de tip gelezen om buiten de deur vaak koffiemelkdranken te bestellen. De slechte espresso proef je minder en zijn vaak toch drankjes die je zelf wat meer tijd kosten thuis.
Ik bestel juist Espresso buiten de deur zodat ik weet dat ik het thuis alsnog goed doe 8) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
Zojuist mijn Siemens EQ.500 (TP507R04) uitgepakt en neergezet. Mijn Nespresso cups zijn eindelijk op. 😉

Nou zit er op dit apparaat een kopjesverwarmer.
Deze heb ik in het instellingen menu aangezet maar hoe lang duurt het voordat zo’n kopje warm is? In de handleiding staat dat ie heel erg warm wordt en je absoluut niet je hand erop mag leggen maar inmiddels staat ie 10 minuten aan en is het plateau lauw warm en het kopje nog steeds kamer temp.

Zou de kopjesverwarmer nu al defect zijn?
Of heb ik er verkeerde verwachtingen van?

[ Voor 4% gewijzigd door WRT54G op 07-07-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
WRT54G schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:58:
Zojuist mijn Siemens EQ.500 (TP507R04) uitgepakt en neergezet. Mijn Nespresso cups zijn eindelijk op. 😉

Nou zit er op dit apparaat een kopjesverwarmer.
Deze heb ik in het instellingen menu aangezet maar hoe lang duurt het voordat zo’n kopje warm is? In de handleiding staat dat ie heel erg warm wordt en je absoluut niet je hand erop mag leggen maar inmiddels staat ie 10 minuten aan en is het plateau lauw warm en het kopje nog steeds kamer temp.

Zou de kopjesverwarmer nu al defect zijn?
Of heb ik er verkeerde verwachtingen van?
Ik heb bijna het zelfde apparaat alleen dan in piano zwart.
Echter zonder kopjesverwarmer.
De functie kan ik dus niet testen.
Eerlijk gezegd vind ik de kopjesverwarmer niet zo nuttig.
Als ik een warm kopje wil dan doe ik er wel even wat warm/heet water in.
Binnen een paar seconden is het kopje dan warm.
Ik heb het espresso apparaat ook niet de hele dag aan staan. De timer schakelt hem na enige tijd uit.
Ik drink niet achter elkaar koffie, slechts één tegelijk en mijn vrouw ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
Hij staat bij mij ook zeker niet de hele dag aan hoor en drink ook niet achter elkaar. Maar vond het wel een “grappige” gimmick. Maar wellicht zijn mijn verwachtingen ervan niet reëel.

Aangezien de handleiding aangeeft dat hij echt enorm heet wordt dacht ik dat het opwarmen een paar minuten zou zijn. Wellicht is dat gewoon niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:53
Ik ben op zoek naar een filterkoffiemachine. Is er een verschil in smaak tussen bijvoorbeeld de dure Moccamaster KBG Select en bijvoorbeeld een Philips HD7547? Of hebben jullie misschien een andere aanrader? Liefst tot 100 euro, tenzij de 100 extra voor de Moccamaster echt meerwaarde biedt, natuurlijk. :). Een bonenmaler wil ik er ook bij halen, om verse bonen te kunnen maken (hier moet ik me nog in verdiepen :)).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

juiced01 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:35:
Ik ben op zoek naar een filterkoffiemachine. Is er een verschil in smaak tussen bijvoorbeeld de dure Moccamaster KBG Select en bijvoorbeeld een Philips HD7547? Of hebben jullie misschien een andere aanrader? Liefst tot 100 euro, tenzij de 100 extra voor de Moccamaster echt meerwaarde biedt, natuurlijk. :). Een bonenmaler wil ik er ook bij halen, om verse bonen te kunnen maken (hier moet ik me nog in verdiepen :)).
Er zijn mensen die zweren bij een MoccaMaster. Ik ben daar een van. Waarom? Ik kan het slecht kwantificeren, subjectief maakt deze gewoon lekkerdere koffie. De temperatuur is erg constant (wel eens gemeten) en de doorlooptijd is spot-on.

Is dit 80 euro extra waard? Subjectief: Ja.

Plus de Philips is waarschijnlijk gemaakt in een sweatshop in China, de Moccamaster in Amerongen, op de Utrechtse heuvelrug, door een Nederlands familiebedrijf. Dat is voor mij al de meerprijs driedubbel en dwars waard.

Ook is de Philips een "wegwerpartikel". Is deze kapot? Dan breng je deze naar de recycler. Voor de Moccamaster kun je bijna elk onderdeel los krijgen. En met de degelijkheid en kwaliteit van het apparaat staat het er over 30+ jaar nog.

Voor een maler, kijk eens naar een Baratza Encore of een Eureka Mignon Filtro. Deze zijn beide uitermate geschikt voor filterkoffie.

[ Voor 11% gewijzigd door Hemingr op 08-07-2021 07:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 07:28
bebopper schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:06:

Ik vermoed dat een nieuwe pomp logisch is. Weet niet waar je woont, maar ik heb evt nog wel een manometer op een portafilter om de druk aan de groep te meten (zoiets dus). Weet de layout van deze machine niet, maar het is heel gebruikelijk dat er een overdrukventiel inzit dat bij 12bar open gaat. Anders dan bij een machine met een vibratiepomp, waar het overdrukventiel (over pressure valve, OPV) daadwerkelijk de druk regelt, is bij een rotatiepomp vaak een OPV aanwezig dat de expansie in de waterleiding opvangt als de machine opwarmt. Het is niet de bedoeling dat daar meer dan een paar druppels doorheen gaat, maar het klinkt alsof jouw pomp de OPV open gaat.

4 bar op de waterleiding is best aan de forse kant. Dat zou buiten de aansluitwaarde van de machine kunnen vallen (handleiding is erg handig in zo'n geval), in dat geval heb je een reduceerventiel nodig. Ik heb er één in mijn woning (appartement op de 10e verdieping in een gebouw van 20 verdiepingen) en die was compleet verkeerd afgesteld vanuit de bouw, dus ik deed ook > 4bar en daarmee kreeg ik mijn espressomachine niet lekker op 9 bar. Je komt dan in het uiteinde van het afstelbereik en de druk fluctueert heel makkelijk tussen de 8 en 10 bar dan. Uiteindelijk het reduceerventiel afgeregeld (ook nog manometer voor moeten kopen) op 3 bar en daarmee kreeg ik ineens de pomp prima op 9 bar.

Let op dat als je een nieuwe pomp koopt dat de flowwaarde exact gelijk is aan de oude. Afhankelijk van 1-2-3 groeps voor dat type machine is de pomp vaak verschillend in hoeveelheid water per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

__fred__ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:08:
[...]

Ik vermoed dat een nieuwe pomp logisch is. Weet niet waar je woont, maar ik heb evt nog wel een manometer op een portafilter om de druk aan de groep te meten (zoiets dus). Weet de layout van deze machine niet, maar het is heel gebruikelijk dat er een overdrukventiel inzit dat bij 12bar open gaat. Anders dan bij een machine met een vibratiepomp, waar het overdrukventiel (over pressure valve, OPV) daadwerkelijk de druk regelt, is bij een rotatiepomp vaak een OPV aanwezig dat de expansie in de waterleiding opvangt als de machine opwarmt. Het is niet de bedoeling dat daar meer dan een paar druppels doorheen gaat, maar het klinkt alsof jouw pomp de OPV open gaat.

4 bar op de waterleiding is best aan de forse kant. Dat zou buiten de aansluitwaarde van de machine kunnen vallen (handleiding is erg handig in zo'n geval), in dat geval heb je een reduceerventiel nodig. Ik heb er één in mijn woning (appartement op de 10e verdieping in een gebouw van 20 verdiepingen) en die was compleet verkeerd afgesteld vanuit de bouw, dus ik deed ook > 4bar en daarmee kreeg ik mijn espressomachine niet lekker op 9 bar. Je komt dan in het uiteinde van het afstelbereik en de druk fluctueert heel makkelijk tussen de 8 en 10 bar dan. Uiteindelijk het reduceerventiel afgeregeld (ook nog manometer voor moeten kopen) op 3 bar en daarmee kreeg ik ineens de pomp prima op 9 bar.

Let op dat als je een nieuwe pomp koopt dat de flowwaarde exact gelijk is aan de oude. Afhankelijk van 1-2-3 groeps voor dat type machine is de pomp vaak verschillend in hoeveelheid water per minuut.
Heb de knoop doorgehakt en ga een nieuwe pomp bestellen, heb al gevonden dat deze pomp 60GPH is wat neerkomt op 180 liter per uur (LPH).

Heb mijn renovatie avontuur tot nog toe ook op koffiepraat gezet en ook daar de feedback dat het vervangen van de pomp het meest logisch lijkt.

Daarnaast ook een mailtje naar DR Trading gestuurd met het verhaal en ook daar zeiden ze dat bij drukproblemen ze meestal als eerste de pomp(kop) vervangen.

De waterdruk kan ik niet precies aflezen, hangt ergens tussen de 0 en 8 in het midden, maar zonder duidelijke indicatie. Is op dit moment een beetje een, hoe zal ik het zeggen, amateuristische work-around. De wasmachine aansluiting was toch nodig voor andere dingen en steeds erop en eraf was niet bevoorderlijk voor het goed aansluiten (er begon steeds meer te druppelen). Dus nu een tuinslang vanaf de buitenkraan door het raam, naar binnen en met wat splitsstukken, ronde metalen plaatjes en tape ervoor gezorgd dat ik de machine daarop aan heb kunnen sluiten. Zal niet de meeste stabiele aansluiting zijn ben ik bang. :X Maar veel beter zit er op het moment niet in. Als ik dit vaker zou willen doen, is stap 1 een plek vinden waar ik het kan doen, want de bijkeuken waar ik nu sta te klungelen is verre van geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:01
Mijn espresso machine schakel ik s'ochtends om 8 uur in en rond 4-5 uur s'middags uit. Ik meen in een video van WLL gezien te hebben dat het niet zoveel zin heeft om de machine tussentijds uit te schakelen aangezien opwarmen ongeveer net zoveel energie kost als 2-3u idle.

Hoe doen jullie dit met je maler? Laten jullie deze wel gewoon altijd aanstaan? Enige nadeel wat ik bedenken kan is dat het LCD scherm slijt. Gezien de Diamond Inside maalschijven goed zijn voor zo'n 1.300-1.600kg bonen, praat je bij mijn gebruik (+/- 5 espresso per dag) over zo'n 40 jaar. Ik neem aan dat de elektronica dat niet volhoudt en het beter is deze uit te schakelen als je hem niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Ik heb mijn machine en grinder op een timer (2x Philips Hue smart plug (2300w per plug max, dus dat kan prima, de Synchronika is 1400 watt, de Eureka 75 ~1kw)). 5 uur 'ochtends aan, 12 uur uit. Waarom langer aanlaten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ypuh maler zet ik gewoon aan als ik 'm wil gebruiken. het is niet alsof 'ie moet opwarmen, dus enige reden kan zijn 'te lui om telkens aan/uit te zetten'. Ik vermoed inderdaad ook dat het LCD/overige (Italiaanse!!) elektronica het minder lang volhoudt dan de rest als 'ie telkens aan staat.

Espressomachine staat op een timer en blijft overdag aan. Ik kijk eerder naar het gemak, ga niet 20-30min wachten op m'n espresso...

[ Voor 18% gewijzigd door defusion op 08-07-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:41
Maler laat ik permanent aan, pure luiheid. Espressoapparaat drukt mijn vriendin meestal aan (die is er eerder uit) en druk ik uit als ik denk dat ik geen koffie meer ga drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Espressoapparaat staat op een Shelly Plug (2500W max) en Homey zet hem doordeweeks om 06:00 aan om op te warmen. Soms vergeet ik hem uit te zetten en krijg ik een nette melding om 11:00 van Homey dat het espressoapparaat nog aanstaat :) In het weekend gaat-ie manueel aan en uit.

Maler heeft alleen een LED (niche Zero) en staat constant op de prik. Mijn oude Mini Moka gebruikte 7-8 W idle (geen idee waarom) en die schakelde ik mee met het espressoapparaat. De Niche gebruikt niet iets meetbaars.

[ Voor 11% gewijzigd door Ravhin op 08-07-2021 10:41 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

West iemand of ik op een Eureka Atom Specialty 75 de portafilter houder beugeltje (zie foto) kan verwijderen?

Op een Atom 60 en 65 is dat schijnbaar geen issue, maar op de 75 krijg ik het niet voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXZUVunMKgE94jc461mTwucitm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG1Xxhho0oS00q4YYaXSE8uD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:07

LankHoar

Langharig tuig

Resultaat: Verrassend lekker en fris! Wel een 'goede' tonic gebruiken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Een maand ofzo geleden op een warme dag eens voor het eerst geprobeerd. Niets voor mij, maar mijn vrouw vind het geweldig dus maakt het nu regelmatig bij warm weer :)

Zelf ben ik in de zomer erg fan van cold brew. Momenteel zet ik ongeveer elke dag een nieuwe kan french press met koffie klaar, zodat deze 12-24u kan trekken. Daar gebruik ik reeds gemalen bonen voor, maar wil toch eens gaan experimenteren met zelf malen, en dan wat grover dan nu.

Overigens is onze Delonghi Magnifica S helemaal het spoor bijster: hij maalt soms erg lang (gewoon dubbel zo lang als normaal), de ene keer loopt de espresso 15 seconden door, en de andere keer 35 seconden en alles er tussenin, dus er is geen pijl op te trekken. Zag online een reset optie maar dat lijkt niet echt alles te resetten dus vraag me af of er nog meer is dat ik kan proberen. Eens een service center opzoeken anders.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heeft hier mensen een Melita automaat?
Specifiek, het caffeo solo perfect-milk model?
https://www.currys.co.uk/...-silver-10158362-pdt.html

Mijn vraag is, hoe makkelijk het schoonmaken is en hoe vaak je het moet doen..
ik drink 2-3 mokken koffie per dag en mijn vrouw 1.
Dus ik zet normaal in ons (ook melita) filter apparaat 6-7 kopjes.. maar vaak houd ik dan nog wat over, of heb juist te weinig (afhankelijk van mijn trek). Dat vind ik wat zonde, dus wil graag een automaat.. ook omdat ik dan capuchinos etc kan maken..

Maar ik vraag me af of het gemak van een automaat teniet word gedaan door de schoonmaak rompslomp..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Over automaten algemeen: het schoonmaken valt best mee :)
Houd er rekening mee dat je 15 minuten per week ermee bezig bent, dan valt het altijd mee. Dan reken ik afspoelen van cappucinotoren etc. niet mee. Afhankelijk van je automaat maakt het apparaat zelf schoon of moet je het handmatig doen. Bij het eerste ben je zelf nog minder tijd kwijt (gaat de OEE van je apparaat wel naar beneden ;) ), bij de andere kan je vooral zelf inplannen en uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Na een flinke tijd French press icm mijn Specialita en niet heel enthousiast te zijn. Na hier een aantal keer de Aeropress voorbij te hebben zien komen, deze besteld.
Man wat een wereld van verschil, gewoon lekker espresso maling erin en binnen 1 minuut een bak die 20 x beter smaakt dan French press. Altijd fijn om even snel of vroeg in de ochtend een bak koffie te kunnen zetten, die ook nog goed smaakt. Die ervaring wilde ik even delen :)

Naast de Aeropress ook een Bezzera Magica staan. Komt heerlijke koffie uit en of het algemeen blij mee. Bella begint me zo nu en dan wel een beetje te irriteren.
Machine zit nog in de garantie, maar doet 2 irritante dingen.
- Contacten van het waterreservoir blijven slecht gelezen worden. Ik blijf ze schuren.
- Machine pakt zo nu en dan water bij tijdens het zetten van koffie. Dit is zwaar irritant, want verkl&#t je bak koffie. Zou hier niet iets van detectie in de machine voor moeten zitten?

In augustus/september gaat ie voor een beurtje en geef het dan sowieso aan. Ben alleen even benieuwd naar gelijkwaardige ervaringen en of tips.

[ Voor 14% gewijzigd door LocK_Out op 09-07-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

French Press kan héél lekker zijn; The Hoff heeft daar een mooie YT van. Ik volg dit recept met mijn French Press en word eigenlijk nooit teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
@Ravhin Geloof ik graag, maar met de Specialita is het een crime om van fijn naar grof te gaan. En om dat dagelijks 2 x te doen heb ik weinig zin in.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Toch even kort melden hier. Heb vanmiddag een nieuwe pomp in mijn VBM Mercury gezet en oOo oOo oOo ook de druk is nu in orde!

Net voordat ik een weekje op vakantie vertrok, dus had maar heel weinig tijd: pomp erin gezet, druk gecheckt (en ingeregeld met de instelschroef op de pomp) en 1 espresso gezet. Daarna een dansje door het huis gedaan :D

Volgende week als ik terug ben ga ik wat fijner afstellen maar vandaag al superblij dat het met de nieuwe pomp dus inderdaad opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Het koffie drinken buiten de deur is wel een uitdaging geworden.
Deze week was hier in de buurt een nieuwe espressobar geopend, vandaag langs geweest. Maar ik was niet zo enthousiast.
De cappuccino was best prima, maar mijn vriendin zei ook al dat ze hem thuis lekkerder vind.

Wat zijn voor jullie nu echt de go-to specialty coffee bars?
In Breda vind ik Sip First echt top.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-07 14:18
Alouwerse schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:23:
Deze week was hier in de buurt een nieuwe espressobar geopend, vandaag langs geweest. Maar ik was niet zo enthousiast.
De cappuccino was best prima, maar mijn vriendin zei ook al dat ze hem thuis lekkerder vind.

Jij hebt een hele goede en slimme vriendin! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
cryptapix schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:46:
[...]

Ik weeg nu in een bakje van de rijstkoker, want dat vind ik makkelijk.

18.5 gr in, dat giet ik in de PVC buis (gewoon hopper meegenomen naar ijzerwarenzaak en (buiten)maat overgenomen. Gleufje gezaagt waar de hopper dat ook heeft en erin gezet.

Daar 2 conische o-ringen omheen (1 om net te diep gleufje en verschil in dikte af te dichten, 1 andersom om de PVC-buis-Bellows ruimte af te dichten .

Dus inkiepen, bellows op zijn kop ivm popcorning en als hij hoorbaar leeg is, omdraaien en langzaam drukken tot de maler zijn laatste beetje uitspuugt.

Ik krijg nu heerlijke in>uit shots.

Iets dat ik met de hopper niet kreeg.

YouTube: Eureka Mignon Specialita Single Dosing Modification

Feitelijk hetzxelfde, maar dan 2 o-ringen ipv 1 platte.

En het werkt voor mijn gevboel niet vertragend.

Ook zijn mijn bonen ook echt vers al weet ik niet of ik dat nu al zoiu merken.

Ik vind single dosen zelf veel betere consistentie geven.

[ Voor 0% gewijzigd door Koos2009 op 11-07-2021 14:27 . Reden: Tikfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Koos2009 Ik gooi dus gewoon 18 gram bonen in de hopper, begin te malen, als bonen gezakt zijn doe ik het schuifje van de hopper dicht tegen popcorning (hoewel dat enorm meevalt). Wat @Basfr zegt, retentie is minimaal. Ja, er komt misschien wat oude koffie mee (die 2 gram die in het filmpje genoemd wordt herken ik niet overigens, lijkt mij veel), maar mijn shots zijn gewoon super consistent.

Voordelen voor mij: geen lelijke pvc pijp (er is echt geen kleur pvc die bij de prachtige chromen Specialita past), hoef niet te richten met de bonen want de hopper is een grote trechter, geen blaasdingetje erop en weer eraf en ondersteboven etc. en tot slot heb ik nul risico dat ik bij het blazen de koffie zo uit het mandje blaas ;)

Ik zie dus echt nog geen voordeel van die mod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
cryptapix schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:24:
@Koos2009 Ik gooi dus gewoon 18 gram bonen in de hopper, begin te malen, als bonen gezakt zijn doe ik het schuifje van de hopper dicht tegen popcorning (hoewel dat enorm meevalt). Wat @Basfr zegt, retentie is minimaal. Ja, er komt misschien wat oude koffie mee (die 2 gram die in het filmpje genoemd wordt herken ik niet overigens, lijkt mij veel), maar mijn shots zijn gewoon super consistent.

Voordelen voor mij: geen lelijke pvc pijp (er is echt geen kleur pvc die bij de prachtige chromen Specialita past), hoef niet te richten met de bonen want de hopper is een grote trechter, geen blaasdingetje erop en weer eraf en ondersteboven etc. en tot slot heb ik nul risico dat ik bij het blazen de koffie zo uit het mandje blaas ;)

YouTube: Eureka Mignon Specialita Single Dosing Modification
Op ongeveer 5:54 zie je wat er nog extra uitkomt. Toen ik het ging wegen was het tussen de 1.5 en 2 gram.
De manier hoe jij het doet, deed ik in het begin ook. Alleen als je regelmatig van boon wisselt of je maling wijzigt, merk je het wel. Dan zou je eigenlijk alsnog wat koffie moeten purgen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Alouwerse Er lijkt wel aardig wat uit te komen ja. Ik heb ook wel eens dat er wat blijft hangen in die “uitloop”. Dat klop ik er dan wel even uit.

Ik wissel wellicht 1x per 4 weken van boon. Een mooi moment om ook de maler weer eens schoon te maken. En ik maal na een wissel wel altijd wat koffie om de retentie bij het eerste shot te minimaliseren. Voor het tussentijds bijstellen van de maalgraad (omdat de bonen ouder worden), is dat niet nodig.

Als ik veel vaker van bonen/maalgraad zou willen wisselen had ik waarschijnlijk geen specialita gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
cryptapix schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:24:

Ieder zijn redenen. Ik koop ook gewoon een kilo hoor, dus 1x per 3-4 weken uitgaande van 3 kopjes in het weekend, doordeweeks 2 in de ochtend, misschien in de avond.

En ik heb nu de Martella Maximum van Van Pommeren (kreeg ik er bij) en ik moet zeggen dat het waarschijnlijk aan mijn N00B level ligt, maar hier heb ik nu 1:2 binnen 30 sec en een prachtige flow uit mijn Naked Portafilter waar ik bij mijn vorige bonen eigenlijk nooit "spot-on" ben gekomen.

Wat ik hierna neem weeet ik nog niet, maar even naar de medium roast, want dat smaakt toch wel een stuk beter dan Medium/Dark als cappucino. Als espresso heb ik liever die vorige boon.

Als deze opraakt wellicht even langs Back to Black.

Daar kom ik zeker 2x per week in de buurt dus eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Nou ik heb dit weekend ook mijn nieuwe Lelit en de Specilita neergezet! Nog niet gelukt om echt een superlekkere espresso te maken maar wel heel leuk om mee aan de slag te gaan.

Overigens rammelde mijn Eureka toen ik hem neerzette. Bij openmaken bleek er een losse schroef in de machine te zitten. Wel overduidelijk een nieuw exemplaar en geen lege schroefgaten te zien. Volgens koffiewarenhuis was het een schoefje uit een ander model dus ze zouden het doorgeven - maar goed hij maalt verder heerlijk en stil :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 23:47

bert pit

asdasd

Alouwerse schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:23:

De eerste de beste plek waar men koffie schenkt als je vanuit een ander land Italië binnen rijdt. Al is het een benzine station.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:30
Kleine teaser, vorige week is hij eindelijk aangekomen, mijn spiksplinter nieuwe flair 58. :9~
Verwacht de komende tijd een wat uitgebreidere review, maar eerst moet ik hem onder de knie krijgen. Mijn eerst espresso machine was een flair signature en met dat apparaat heb ik vaak heerlijke koffie kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASs7EpCXVPukJEzz4V8Sv3er_4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tV426aqpsbYvltbZZwechsDA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6JAbYoSPXl-d5EJI5OJU6UIaik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIkPjuv26X7G4oYJn0ordnQh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
BaRF schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:45:
Nou ik heb dit weekend ook mijn nieuwe Lelit en de Specilita neergezet! Nog niet gelukt om echt een superlekkere espresso te maken maar wel heel leuk om mee aan de slag te gaan.

Overigens rammelde mijn Eureka toen ik hem neerzette. Bij openmaken bleek er een losse schroef in de machine te zitten. Wel overduidelijk een nieuw exemplaar en geen lege schroefgaten te zien. Volgens koffiewarenhuis was het een schoefje uit een ander model dus ze zouden het doorgeven - maar goed hij maalt verder heerlijk en stil :P
Gefeliciteerd.
Welke Lelit heb je?
Ik zag dat je toch voor een espressomachine gegaan bent?

Een E61 of een "ingebouwde groepset"?

Zelf lang getwijfeld tussen de Elizabeth, Victoria, maar toch een voorkeur voor de MaraX en uiteindelijk, toen "mijn koffietent" niks kon leveren op vakantie een Profitec Pro500 icm Specialita gekocht.

Ik heb hem nu een week en merkte zelf dat de bonen ook veel uit (kunnen) maken.

Waar ik bij mijn vorige boon willekeurige shots leek te krijgen zit ik nu gewoon steeds goed.
Nu speel ik alleen nog maar met hoeveelheid (18.5-20.5) en na het zien van The Hoff zijn milk foam faq meteen betere melk gaan foamen.

Opzich is het waar dat "wanneer je je poot bijna verbrand" je goed zit met de melk.

Uiteraard ook getempt en dat was net rond 55".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 10-07 07:28
Zawaponga schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:29:
Kleine teaser, vorige week is hij eindelijk aangekomen, mijn spiksplinter nieuwe flair 58. :9~
Verwacht de komende tijd een wat uitgebreidere review, maar eerst moet ik hem onder de knie krijgen. Mijn eerst espresso machine was een flair signature en met dat apparaat heb ik vaak heerlijke koffie kunnen maken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ow, zeer geïnteresseerd. Laat vooral weten hoe ie bevalt.
Pagina: 1 ... 89 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1