Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Koos2009 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Gefeliciteerd.
Welke Lelit heb je?
Ik zag dat je toch voor een espressomachine gegaan bent?
Yes, heb de PL41TEM met de pid (de "Anna 2"). Qua bonen ben ik aan het testen met de Bourbon van Brandzaak. Ik merk dat ik (zoals velen?) af en toe de mist in ga of iets nou zuur of bitter is. Maar het experimenteren blijft leuk haha

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Mooie Machine.
Schrijf eens iets van een review als je wil.
Ik heb een E61 groep nu.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:43
Vandaag de Onyx Blend open getrokken. Komt het doordat het versere bonen zijn of ik vind deze simpelweg vele malen lekkerder dan de Yellow Bourbon die hier ook regelmatig geprezen wordt. Los van persoonlijke voorkeur begin ik steeds meer smaken/voorkeuren te ontdekken. Qua afstelling moest de Mignon XL flink bijgesteld (fijner) worden, maar hij leek direct al mooier door te lopen en 'tiger stripes' te geven (dat zal de versheid zijn).

Inmiddels zo'n 2kg Intinio Mild van Fascino uitgeprobeerd en nu bezig met die van (2kg Yellow en 1kg Onyx) van Brandzaak. Die laatste lijken iets lichter geroast wat ook een iets minder bittere smaak met zich meebrengt. Dat zal ongetwijfeld ook met het type boon te maken hebben, maar past in ieder geval beter bij wat ik lekker vind. Ook lijken de bonen met een hoge intensiteit meer in smaakprofiel te passen dan de 'mild' varianten. Een 'gemiddelde' smaak maakt het dus niet per se makkelijker/lekkerder.

Ik ben nog opzoek naar een standaard huis koffie en deze Onyx zou dat wel eens kunnen worden:
4* - Onyx Blend
3.5* - Yellow Bourbon
2* - Initio Mild

De volgende die klaarligt is Honduras Marcala Comsa. Deze maakt ook voor 50% deel uit van de Onyx blend en ik ga proberen de smaakverschillen te ontdekken.

Tot zover mijn weekupdate.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 13-07-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 10:10
Ypuh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:29:
Vandaag de Onyx Blend open getrokken. Komt het doordat het versere bonen zijn of ik vind deze simpelweg vele malen lekkerder dan de Yellow Bourbon die hier ook regelmatig geprezen wordt. Los van persoonlijke voorkeur begin ik steeds meer smaken/voorkeuren te ontdekken. Qua afstelling moest de Mignon XL flink bijgesteld (fijner) worden, maar hij leek direct al mooier door te lopen en 'tiger stripes' te geven (dat zal de versheid zijn).

Inmiddels zo'n 2kg Intinio Mild van Fascino uitgeprobeerd en nu bezig met die van (2kg Yellow en 1kg Onyx) van Brandzaak. Die laatste lijken iets lichter geroast wat ook een iets minder bittere smaak met zich meebrengt. Dat zal ongetwijfeld ook met het type boon te maken hebben, maar past in ieder geval beter bij wat ik lekker vind. Ook lijken de bonen met een hoge intensiteit meer in smaakprofiel te passen dan de 'mild' varianten. Een 'gemiddelde' smaak maakt het dus niet per se makkelijker/lekkerder.

Ik ben nog opzoek naar een standaard huis koffie en deze Onyx zou dat wel eens kunnen worden:
4* - Onyx Blend
3.5* - Yellow Bourbon
2* - Initio Mild

De volgende die klaarligt is Honduras Marcala Comsa. Deze maakt ook voor 50% deel uit van de Onyx blend en ik ga proberen de smaakverschillen te ontdekken.

Tot zover mijn weekupdate.
Ik heb een maand terug een kilo Colombia Supremo van Fascino gehad.
Lekkere koffie en geschikt voor lungo’s en cappuccino’s met mijn volautomaat.
Eerder heb ik de Initio Pittig getest maar vond dat wel een instapper en dus budget uit die lijn.

Nu heb ik bijna een kilo Seattle’s blonde espresso Fairtrade opgedronken.
Het is een beetje vloeken in de kerk want deze laatste is niet vers gebrand hoewel de vermelde datum op de verpakking een mogelijke branddatum van juni aangeeft (THT tot juni 2022).
Vanwege omstandigheden wilde ik even wat anders proberen en ik vond deze koffie best lekker.
Dat voor de prijs van zo’n €6 de kilo wat eigenlijk spotgoedkoop is.
Ik durf niet te zeggen of andere Seattle’s soorten ook lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@HoppyF Wat me opvalt was dat je toch wel een verschil proeft tussen supermarkt bonen, vers gebrande budget bonen van Fascino en de één stapje duurdere bonen als Yellow Bourbon en nu de Onyx Blend.

De supermarkt bonen kreeg ik mijn machines gewoon nauwelijks mee afgesteld. Met de verse budget bonen ging dat al beter, maar die gaven nog geen bijzondere smaken. Met de Yellow Bourbon en nu Onyx Blend krijg ik echt het idee dat je verschillen proef als je met de variabelen gaat spelen (doorlooptijd, temperatuur, doseringen, maling etc.) plus dat het bereik dat je koffie nog steeds drinkbaar is ook breder is.

Nog steeds niet iedere bak is perfect en het kan ook aan mijn langzaam ontwikkelende barista skills liggen, maar het wordt nu wel leuker. Ik zou nu ook wel eens terug willen naar de bonen van de speciaalzaak hier om de hoek, die had ik ook 4* gegeven in mijn boekje, maar toen had ik mijn machine nog niet echt onder de knie en een voor mij fijne boon geproefd zoals de Onyx Blend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:36:
@HoppyF Wat me opvalt was dat je toch wel een verschil proeft tussen supermarkt bonen, vers gebrande budget bonen van Fascino en de één stapje duurdere bonen als Yellow Bourbon en nu de Onyx Blend.

De supermarkt bonen kreeg ik mijn machines gewoon nauwelijks mee afgesteld. Met de verse budget bonen ging dat al beter, maar die gaven nog geen bijzondere smaken. Met de Yellow Bourbon en nu Onyx Blend krijg ik echt het idee dat je verschillen proef als je met de variabelen gaat spelen (doorlooptijd, temperatuur, doseringen, maling etc.) plus dat het bereik dat je koffie nog steeds drinkbaar is ook breder is.

Nog steeds niet iedere bak is perfect en het kan ook aan mijn langzaam ontwikkelende barista skills liggen, maar het wordt nu wel leuker. Ik zou nu ook wel eens terug willen naar de bonen van de speciaalzaak hier om de hoek, die had ik ook 4* gegeven in mijn boekje, maar toen had ik mijn machine nog niet echt onder de knie en een voor mij fijne boon geproefd zoals de Onyx Blend.
Denk wel dat je gelijk hebt.
Het is een combinatie van goede koffiebonen en je eigen skills.
Zo zijn er toch nog verbeteringen te behalen.
Met mijn volautomaat heb ik al een compromis en zijn de variabelen beperkt.
De sterkte en hoeveelheid water kan ik wel instellen maar de smaal verandert hiermee niet veel.
Uiteraard krijg je wel een sterkere of slappere koffie afhankelijk van de gekozen waarde.
Een halfautomaat is wat dat betreft een betere keuze om het beste resultaat te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:44

Hemingr

Make Tweakers Great Again

Deze week Brasil Fazenda Anhumas van Koffiestation inh de maler, en damn wat een heerlijke koffie.

Zoet, chocolatty, notig en zet bijzonder makkelijk.

100% aanrader voor wie van een vollere, romigere koffie houd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:52

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hemingr schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:33:
Deze week Brasil Fazenda Anhumas van Koffiestation inh de maler, en damn wat een heerlijke koffie.

Zoet, chocolatty, notig en zet bijzonder makkelijk.

100% aanrader voor wie van een vollere, romigere koffie houd.
Das wel gemeen hoor, een koffie promoten die uitverkocht is en ook niet terugkomt :P. Nu is hun nieuwe Brazil wel heel vergelijkbaar hoor, daar zoeken ze ze ook op uit (de Brazil is hun enige steady aanbod die ze proberen niet teveel te laten variëren, o.a. voor de horeca).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Nomad schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
[...]

Das wel gemeen hoor, een koffie promoten die uitverkocht is en ook niet terugkomt :P. Nu is hun nieuwe Brazil wel heel vergelijkbaar hoor, daar zoeken ze ze ook op uit (de Brazil is hun enige steady aanbod die ze proberen niet teveel te laten variëren, o.a. voor de horeca).
Was me niet eens opgevallen! Damn, dat is zonde, dacht eindelijk eentje te hebben voor de langere termijn. Zodra het op is dan maar de pe de cedro proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-07 19:29

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

WeaZuL schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Omdat ik het apparaat nu helemaal niet meer kon gebruiken zonder dat de aardlek eruit sprong toch maar over gegaan tot het openmaken van de EN750MB. Blijkt dat er water lekt uit een slangetje / pakking op de connecties van de melk opschuim unit / evaporator? Hierdoor onstond en een lekstroom en greep de aardlek terecht in.
Oplossing, ik heb een tweetal pakkingen besteld voor totaal 10eur inc. verzk en tot op heden een aantal dagen / koffie / thee beurten later geen lekkages meer. En dus ook geen Aardlek meer die eruit springt.

TLDR: onderzoek doen naar de oorzaak van een storing voorkomt onnodige kosten, aannames zijn dodelijk.
Maand later weer de aardlek eruit nadat ik een schoonmaak cycle had uitgevoerd omdat het apparaat (Delonghi EN750MB) aangaf dat het wederom zover was. Toen ik vervolgens keek zag ik dat via de melk opschuim unit / evaporator iets lekte/belletjes eruit geblazen werd. Deze heb ik vervolgens besteld, vervangen en getest. Met succes, want de aardlek klapt er niet meer uit. Ik hoop dat hiermee het issue definitief verholpen is. Tevens valt mij op dat de temp van het water iets hoger ligt en dat de melk structuur grover is (de lepel blijft nu wel liggen op het schuim). Maw we kunnen weer vooruit!

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-07 22:11
Wat zijn jullie ervaringen met niet-dierlijke melk om cappuccino te zetten? Ik heb hier een pak Oatly Barista Edition geprobeerd, die schuimt in ieder geval goed en geeft een lichte haver nasmaak. Eerste was even wennen, wat minder romig dan volle melk. Nadeel vind ik wel dat deze vrij prijzig is (AH vraagt 2,65 voor een pak van 1 liter). Bij de Lidl kwam ik ook havermelk tegen, van Milbona, voor ik dacht 1,99. Die schuimt een stuk minder goed en is naar mijn mening niet lekker. Na 2 pogingen heb ik de rest van het pak weggespoeld.

Ik zag dat The Hoff een eigen heeft mede ontwikkeld. Mylk van Rebel Kitchen, maar die lijkt hier moeilijk/niet te krijgen.

Overigens gaat het hier nog steeds erg goed met de Eureka Mignon Specialita, ik drink weer vaker espresso zonder toevoegingen. Die extra cafeïne voel ik wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 12:43

Ravhin

no <root>...

Ekoplaza heeft volgens mij alleen Mylk maar dan de 'volle melk' editie en niet de barista editie. Die eerste heb ik gebprobeerd maar die wil niet echt lekker.

De Oatly Barista is mijn favoriet. Schuimt goed, goede smaak en lang houdbaar (ook geopend). Ik heb ook amandelmelk en dergelijke gebruikt maar ik krijg het niet lekker schuimend.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
@Sperenvanger ik gebruik uitsluitend plantaardige melk. Oatley haver Barista is wel de lekkerste havermelk. Barista versie is wel van belang, want anders schuimt het niet zoals je hebt gemerkt.

Verder koop ik bij de Sligo vaak Alpro Professional. Die is er in de smaken kokos, amandel, soja en haver. Allen schuimen erg goed. De professional versie is enkel in de groothandel te koop. Supermarkten hebben tegenwoordig de barista versie van Alpro en die doen hetzelfde ;) Prijzig, zeker. Maar als je oplet komt er wel eens een aanbieding voorbij. In mijn bonus box van AH zat vorige week de Alpro professional voor 99 cent. Je kunt wel raden hoeveel pakken er nu in de voorraadkast staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Gebruiken jullie anders altijd volle melk voor melkschuim?

Ik ben groot zuivel-fan; drink regelmatig melk, eet kwark etc. maar vind volle melk/schuim in een cappuccino nogal zwaar op de maag liggen en zit ook wel te denken aan een lichter/plantaardig alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
Oatly Barista werkte wel goed, gebruik nu altijd Alpro Barista omdat dat hier in de super ligt. Alpro barista verschilt vind ik, de haver versie vind ik matig, de kokosmelk versie werkt vrij goed.

Die barista 'melk' van Mylk leek me ook interessant om te proberen maar de Ekoplaza hier had inderdaad enkel de normale (non-barista) Mylk melk.

[ Voor 27% gewijzigd door SawaFish op 16-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@SawaFish ik vind de Alpro professional/barista haver (ook) minder dan die van Oatley, vooral in smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Iemand nog een tip voor een mooie lompe tamper? Ik heb sinds een paar weken een IMS filterbakje die op zich wel fijnere koffie produceert, maar i.c.m. de standaard meegeleverde tamper zijn de opstaande randen best ruim. Heb nog niet gemeten, maar volgens mij is het IMS bakje eerder 58,6-58,8mm.

Een Pullman BigStep lijkt me wel leuk, maar betwijfel of een tamper zoveel verschil maakt. Verder lijkt er een oerwoud aan mogelijkheden van €15 AliExpress, 1,2kg level tampers tot titanium aan toe.

Zou onderstaande model die je afstelt op een bepaalde diepte niet beter werken dan een traditionele tamper?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0339/3676/9163/products/3b40a914ed596674ed99a8e74a0f6446_1000x1000.jpg?v=1622317807

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:39

YellowCube

Wait...what?

ik heb dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTsAvSdklgUD_JOZUzD2VqxVxYc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PU3xFE5UGFiRmMGQkYyaxaCv.png?f=user_large

een distributie en tampertool in 1.
Vind ik echt prima werken, al druk ik de zaak nog wel na met een gewone tamper.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stellar
  • Laatst online: 20:52
@Sperenvanger Geen antwoord op je vraag, maar ik vond dit verhaal uit het Parool van afgelopen week wel een grappige zijsprong:

https://www.parool.nl/ps/van-haver-tot-zelf-oatly-barista-maken-kan-dat~bcf501de/
Om zelf Oatly Barista te maken zijn volgens Elferink, die heeft overlegd met experts van Wageningen University & Research, vooral de eerste vier ingrediënten belangrijk. De vitaminen en mineralen zijn volgens hem toegevoegd om het qua voedingswaarden te laten lijken op de melk die ze proberen te evenaren. Of omdat het gezonder klinkt.

Vergeleken met Oatly Calcium blijkt de schuimende versie 1,5 gram meer vet per 100 gram te bevatten. Elferink laat zien dat vooral dit vet voor extra schuim zorgt. Hij giet wat Oatly Calcium in een melkkannetje, doet er een scheutje koolzaadolie bij en schuimt het met het stoompijpje van zijn espressomachine op tot perfect schuim.

“Eigenlijk is het vrij simpel,” zegt Elferink. “Als de ­Baristaversie is uitverkocht, of je wil simpelweg een euro ­besparen: koop de gewone Oatly, doe er een beetje koolzaadolie bij en je kunt het opschuimen.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Over havermelk (of haverdrank) heeft het programma Keuringsdienst van waarde eens een aflevering gemaakt.

https://www.npo3.nl/is-ha...27-11-2019/WO_KN_15739640

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Qwerty-273 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:16:
Over havermelk (of haverdrank) heeft het programma Keuringsdienst van waarde eens een aflevering gemaakt.

https://www.npo3.nl/is-ha...27-11-2019/WO_KN_15739640
En wat was de conclusie? Dit gaat namelijk volgens mij om gewone havermelk en die schuimt dus niet op. En ja, het is overpriced maar dat is met zo ontzettend veel producten.

[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 17-07-2021 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-07 00:42
cryptapix schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:00:
[...]

En wat was de conclusie? Dit gaat namelijk volgens mij om gewone havermelk en die schuimt dus niet op. En ja, het is overpriced maar dat is met zo ontzettend veel producten.
Heb net even gekeken. Vraag was vooral waarom het zo duur was ten opzichte van normale melk, terwijl het een heel simpel en goedkoop te maken product is.

Conclusie is dat er weinig van verkocht wordt en productie niet efficiënt is. Daarnaast wil de consument er veel voor betalen, marketing doet goed z'n ding.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-07 11:59
Gisteren een nieuw pak bonen open getrokken, en de output uit de Specialita is een stuk minder fluffy dan de vorige zak, weliswaar een ander type boon. Waar ik normaal gesproken altijd een dosing funnel nodig hebt, past het hoopje maalsel nu zowat compleet in de portafilter.
Heb de maler in ieder geval een stuk grover in moeten stellen om 36g in 25 seconden eruit te krijgen.

De bonen zijn 1,5 maand oud en dus niet meer helemaal vers, maar ze zijn niet ouder dan de vorige zak.
Ligt het puur aan de boon hoe fluffy de output is, of speelt de maalgraad hier ook een rol in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Stellar schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:11:
@Sperenvanger Geen antwoord op je vraag, maar ik vond dit verhaal uit het Parool van afgelopen week wel een grappige zijsprong:

https://www.parool.nl/ps/van-haver-tot-zelf-oatly-barista-maken-kan-dat~bcf501de/

[...]
Haha, shit. Nu ik weet dat ik meedoe aan één of andere movement baal ik wel een beetje van dat pak Oatly Barista wat ik vanmorgen gekocht heb. Laten we hopen dat het smaakt, of juist niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
__fred__ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:25:
Ik realiseer me nu pas dat door het hele pandemie- en thuiswerkverhaal mijn koffiehobbie aardig uit de klauwen is gelopen en inderdaad van 30 euro/kg koffies (die ik heel duur vond), nu rustig 60+ euro uitgeef en dat normaal ben gaan vinden. Ik zal eens kijken of er wat goedkopers natural op de markt is.

Zoiets:

https://www.fascino-coffe...el-salvador-santa-matilde

Ongewassen, zoet van de fermenatie met toch fruit als banaan en aardbei en de typische haatliefde reviews ;-)
Leuke van koffies uit El salvador uit dit gebied is dat de koffie groeit op vulkaangrond en die is lekker mineraalrijk wat de bonen vaak extra complexiteit en smaak geeft.
Alweer bijna twee maanden verder maar heb deze inmiddels geprobeerd (vooralsnog alleen als French press en V60). Lekker, licht fruitige afdronk maar ik kan nog niet zeggen dat ik het een super gefermenteerde smaaksensatie vond. Overigens ook laten proeven aan iemand die meer houdt van donker gebrande koffie en iemand die bijna helemaal gestopt is met koffie, zij vonden deze ook lekker en merkte niets op qua overdreven zure smaken (maar wel dat het een frisse afdronk heeft).

Uiteindelijk denk ik dus dat het nog een best veilige keuze is als je natural processed wil proberen (zowel qua smaak als qua prijs). d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ewjr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:40
Nomad schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
[...]

Ik lees graag mee, maal en drink espresso en filter en bestel met plezier bij van Pommeren (Koffielab) en Giraffe Coffee. Het enthousiasme hier over Koffiestation heeft gewerkt. Zojuist 1.5 kilo besteld: Williar Joven voor de filter en Gakenke voor de espresso. Erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Weet even niet of ik de video hier vandaan had of elders; maar zonder ook maar een kop koffie voorbij te zien komen maakt deze video het spelen met de variabelen een stuk helderder voor mij. Denk dat deze manier van uitleg meerdere Tweakers wel aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 15:26
Ik heb sinds zondag een Jura ENA 8 (2019) en vanochtend spoelde ik voor het eerst de lekbak door. Echter kwam er toen ineens een metalen deel uitfloepen, terwijl ik geen kracht erop heb gezet ofzo. Alleen wat afgespoeld onder de kraan door wat water door het rooster te laten lopen en het er aan de achterkant weer uit te laten stromen. Echter kan ik niet achterhalen waar deze dan zou moeten zijn afgebroken. Onder het mom van een foto zegt meer dan 1000 woorden, heb ik hier even een essay van 5000 woorden geplaatst:

Jura ENA 8 lekbak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNRl34EfLoWupAaSpK8pYS0zmyI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuRnh0WYKZxGT3MNWif5oMoA.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1QgS6s66_XzP7hzAznQPin8tts=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8TAzICED8eidfpzrfMZAQC1.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wrpv2XYY_WNsNdx-A8KHIF_Mqy4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqTEdio4ULcOPgoOgapgcXa1.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMaefcBJt7HEvLHya4SNcXLNvuc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7RRGtSlLuzg5r5p5HMICAIb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vcfdK5Y9fQ83rKsELeLKa-a_Qk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8sAzs7rwkdELZr8ufz23wBq.jpg?f=fotoalbum_small

Zoals je kunt zien zit er duidelijk zwart plastic onder het lipje van het metalen deel, maar ik zie niet in waar deze van zou moeten zijn afgebroken? Er zitten nog gewoon 2 metalen deze op het deksel van de lekbak en verder zie ik nergens afgebroken plastic. Kan één van jullie me uitleggen waar dit deel vandaan komt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:52:
Ik heb sinds zondag een Jura ENA 8 (2019) en vanochtend spoelde ik voor het eerst de lekbak door. Echter kwam er toen ineens een metalen deel uitfloepen, terwijl ik geen kracht erop heb gezet ofzo. Alleen wat afgespoeld onder de kraan door wat water door het rooster te laten lopen en het er aan de achterkant weer uit te laten stromen. Echter kan ik niet achterhalen waar deze dan zou moeten zijn afgebroken. Onder het mom van een foto zegt meer dan 1000 woorden, heb ik hier even een essay van 5000 woorden geplaatst:

Jura ENA 8 lekbak
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Zoals je kunt zien zit er duidelijk zwart plastic onder het lipje van het metalen deel, maar ik zie niet in waar deze van zou moeten zijn afgebroken? Er zitten nog gewoon 2 metalen deze op het deksel van de lekbak en verder zie ik nergens afgebroken plastic. Kan één van jullie me uitleggen waar dit deel vandaan komt?
Dat lijkt verdacht veel op de twee metalen strips die op de laatste foto goed te zien zijn.
Ik vermoed dat er met de montage van dit apparaat een metalen strip te veel in het apparaat is achtergebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-07 15:48
Denk ikook. Ik heb met in de onderdelen catalogus zitten kijken bij de Ena8 en er zitten 2 van die strips in de machine. Een derde is een foutje bij de productie en / of kwaliteit controle.
Zolang ze op de lade zitten, is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@HoppyF @Teus.espresso phew, bedankt! Daar had ik stiekem al op gehoopt, want Jura had het al over het hele apparaat terugsturen.. Had al bijna zelf een nieuwe lekbak gekocht bij een onderdelentoko, want dat is het me niet waard.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-07 01:41
Ik zal me ook eens in dit topic gaan mengen, wist niet dat het er was ;)

Sinds een klein half jaar voor het eerst in het bezit van een half automaat een Sage Barista Express (SES875BKS), hiervoor dronk ik altijd koffie middels een niet nader te noemen merk :P
Ben sindsdien vooral bezig met het vinden van de juiste bonen qua smaak.
Ik probeer vooral bonen te vinden die ik zonder al te veel moeite kan verkrijgen. Ik heb verschillende proefpakketten gekocht maar heb de fout gemaakt dat het kilo pakken waren en dat is dan weer niet handig, duurt even voor je door je koffie heen bent en nieuwe kunt proberen.

In het begin enigszins moeite gehad de juiste maling en hoeveelheid te vinden maar tegenwoordig zit ik hier, voor mijn gevoel, redelijk goed in. Ik dacht dat doe ik wel even maar het vinden van de juiste balans tussen over- (bitter) en onderextractie (zuur) viel enigszins tegen, op een bepaald moment proefde ik het verschil niet meer. Maar voor alsnog dus zoekende naar bonen waar ik langdurig gebruik van zou willen maken en het liefst multipurpose bonen, waar ik zowel een espresso of een luxe melkvariant mee kan maken.
Melk opschuimen moet ik nog iets meer consistent in worden, het lukt prima maar latte art is nog een brug te ver :P

Voor nu even in een wat hoog tempo de 447 pagina's door lezen voor tips en tricks ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
schumi2004 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:55:

Sinds een klein half jaar voor het eerst in het bezit van een half automaat een Sage Barista Express (SES875BKS), hiervoor dronk ik altijd koffie middels een niet nader te noemen merk :P
[…]
Voor nu even in een wat hoog tempo de 447 pagina's door lezen voor tips en tricks ;)
Ik waarschuw je vast voor de meningen van de koffiesnob over je machine. Ik had die machine ook (maar dan van Solis) en ik moest bijna huilen :+

Nee het lukt echt wel om er een acceptabel bakkie mee te zetten hoor. Weeg vooral je maalsel (zodat je de ratio goed kunt bepalen) en gebruik verse bonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
De opmerking koffie snob steekt een beetje.
Maar kritiek op een machine die je zelf hebt uitgezocht is natuurlijk lastig.
Voor mezelf sprekend, ik ben zeker geen koffie snob maar wel technicus van espresso machines en de Solis / Sage machines zijn technisch maar matig.
De "snobs" / liefhebbers van dit forum storen zich aan de beperkte instelbaarheid van deze machine.
Koop hem als je vooral een leuk uitziende machine op het aanrecht wil. Koop alsjeblieft een andere machine als je op de lange termijn wilt groeien met je machine waarbij de koffie meer en meer gaat smaken zoals jij wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Teus.espresso schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:08:
De opmerking koffie snob steekt een beetje.
Maar kritiek op een machine die je zelf hebt uitgezocht is natuurlijk lastig.
Voor mezelf sprekend, ik ben zeker geen koffie snob maar wel technicus van espresso machines en de Solis / Sage machines zijn technisch maar matig.
De "snobs" / liefhebbers van dit forum storen zich aan de beperkte instelbaarheid van deze machine.
Koop hem als je vooral een leuk uitziende machine op het aanrecht wil. Koop alsjeblieft een andere machine als je op de lange termijn wilt groeien met je machine waarbij de koffie meer en meer gaat smaken zoals jij wilt.
De prijs is zeer concurrerend. Dat is niet mogelijk zonder enige concessies aan materiaalgebruik en degelijkheid. Dat maakt het niet gelijk een slechte machine. Je kunt er echt wel een espresso of cappuccino mee zetten waar heel veel mensen prima tevreden mee zijn en hij geeft ook niet na een jaar de geest. Verwacht niet dat ie 20 jaar meegaat maar een jaar of 8 moet toch echt geen probleem zijn. Je krijgt waar je voor betaalt en als je je daar bewust van bent kan het een prima aankoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Dat van deze machine kwam ik later ook achter, maar voor een beginneling en naar mijn portemonnee kijkend kan ik hier wel mee uit de voeten. Ik heb hele mooie andere machines gezien maar die hadden er dan ook een hele mooie prijs naar en om mee te starten leek deze volgens ik en mij vrouw voor nu wel even geschikt. De koffie smaakt altijd beter dan waar ik vandaan kwam.

Qua instelmogelijkheden wordt er vooral gedoeld op de maalstanden gok ik, tenminste dat lees ik veel.
Heb hier ook al wel wat tips en tricks voor gevonden die sommige toegepast hebben zoals aanpassen van de Top Burr Adjustment uitgelegd hier of met gebruik van een "paperclip". Misschien niet elegant maar als het werkt, zelf nog niet nodig gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twoo7xIUOJdLpXoVFtRBajV8keE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o00nytBkx1hI6pdKDYXmoBMW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
schumi2004 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:55:

Ben sindsdien vooral bezig met het vinden van de juiste bonen qua smaak.
Ik probeer vooral bonen te vinden die ik zonder al te veel moeite kan verkrijgen. Ik heb verschillende proefpakketten gekocht maar heb de fout gemaakt dat het kilo pakken waren en dat is dan weer niet handig, duurt even voor je door je koffie heen bent en nieuwe kunt proberen.

In het begin enigszins moeite gehad de juiste maling en hoeveelheid te vinden maar tegenwoordig zit ik hier, voor mijn gevoel, redelijk goed in. Ik dacht dat doe ik wel even maar het vinden van de juiste balans tussen over- (bitter) en onderextractie (zuur) viel enigszins tegen, op een bepaald moment proefde ik het verschil niet meer. Maar voor alsnog dus zoekende naar bonen waar ik langdurig gebruik van zou willen maken en het liefst multipurpose bonen, waar ik zowel een espresso of een luxe melkvariant mee kan maken.
Melk opschuimen moet ik nog iets meer consistent in worden, het lukt prima maar latte art is nog een brug te ver :P

Ik weet niet welke merken koffiebonen je al geprobeerd hebt.
Supermarkt bonen en vers gebrande bonen?
Je noemt proefpakketten maar de meeste daarvan bestaan uit pakken van 250 gram bv 4 stuks in één pakket.
Ik heb de proefpakketten van Fascino geprobeerd en kon daaruit wel afleiden wat mijn favoriet was. Buiten de proefpakket om heb ik ook andere soorten geprobeerd.
Ben nu nog bezig een restje DE supermarkt bonen op te maken. Laatste tijd regelmatig visite dus die gaat wel op. Kunnen we daarna weer met de wat duurdere en betere vers gebrande bonen verder.
Het optimale resultaat haal ik niet met mijn volautomaat maar voorlopig kan dit wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
HoppyF schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Ik weet niet welke merken koffiebonen je al geprobeerd hebt.
Supermarkt bonen en vers gebrande bonen?
Je noemt proefpakketten maar de meeste daarvan bestaan uit pakken van 250 gram bv 4 stuks in één pakket.
Ik heb de proefpakketten van Fascino geprobeerd en kon daaruit wel afleiden wat mijn favoriet was. Buiten de proefpakket om heb ik ook andere soorten geprobeerd.
Ben nu nog bezig een restje DE supermarkt bonen op te maken. Laatste tijd regelmatig visite dus die gaat wel op. Kunnen we daarna weer met de wat duurdere en betere vers gebrande bonen verder.
Het optimale resultaat haal ik niet met mijn volautomaat maar voorlopig kan dit wel.
Ik heb zelf voornamelijk diverse Lavazza bonen geprobeerd en een paar zaken van LaPlace die ik gekregen had maar dat waren allemaal kilo pakken en dat schoot niet op, tegenwoordig pak ik bij de Super elke keer een 250 grams pakje mee, dan weer Illy, Segafredo enz, de bekendere merken zeg maar.
Kwam er recent achter dat er hier in de buurt een koffiebrander zit dus daar volgende keer eens wat vers gebranden bonen halen, wil het verschil wel eens weten.

Het is wel grappige materie en houdt me van de straat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@Teus.espresso Je hoeft je niet per se aangesproken te voelen hoor. En verder was mijn opmerking geen sneer naar de liefhebber/snob, maar een (kennelijk niet goed vallend) grapje ;)

@schumi2004 je doet jezelf echt tekort met die bonen. Ga voor versgebrand (branddatum moet op de verpakking staan anders kun je het doorgaans wel laten liggen). In dit topic kom je wel wat branders tegen, maar kijk ook vooral eens bij een lokale brander. Met goede bonen boek je al een enorme winst.

Je hebt de machine al gekocht (en je kunt er echt wel een prima bakkie mee zetten!) maar de mening hier (en op andere koffie fora) is doorgaans dat je voor datzelfde geldt ook een prima 2e hands set met losse maker kunt kopen. Vooral de maler is, zoals je zelf ook doorhebt, je bottleneck. Koop er een losse goede maler bij en je boek nog eens een enorme winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hoe vaak reinigen jullie daadwerkelijk het melksysteem van de Jura (ENA 8) met dat schoonmaakspul? Echt elke keer als hij erom vraag? Het reinigen is makkelijk zat, maar om elke maand nu zo'n flesje er doorheen te jassen is misschien teveel van het goede. Kent hier iemand alternatieven die wellicht goedkoper zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
schumi2004 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Ik heb zelf voornamelijk diverse Lavazza bonen geprobeerd en een paar zaken van LaPlace die ik gerkegen heb maar dat waren allemaal kilo pakken en dat schoot niet op, tegenwoordig pak ik bij de Super elke keer een 250 grams pakje mee, dan weer Illy, Segafredo enz, de bekendere merken zeg maar.
Kwam er recent achter dat er hier in de buurt een koffiebrander zit dus daar volgende keer eens wat vers gebranden bonen halen, wil het verschil wel eens weten.

Het is wel grappige materie en houdt me van de straat ;)
Het verschil met echt vers gebrande koffiebonen is er.
Hoeveel verschil hangt van veel factoren af.
Kwestie van proberen.
Een lokale koffiebrander proberen is een goed idee al weet je niet of het een (hier in het topic) bekende koffiebranderij is of niet. Zoek de naam in het topic door dan kom je hem wel tegen.
Hier in de omgeving zit niet veel dus ben ik bij Fascino terecht gekomen.
Niet de goedkoopste (€18,95 kilo proefpakket espresso) maar wel het proberen waard.
Als je op hun website zoekt krijg je deze pop-up wel te zien.
Gratis verzenden code THUISWERKEN werkt wellicht ook nog steeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeZ_z0vS7pnSWl8wqIh3Kg26DXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vvWH7I2fJGQnZxI1PPKZEVU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
HarmoniousVibe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:21:
Hoe vaak reinigen jullie daadwerkelijk het melksysteem van de Jura (ENA 8) met dat schoonmaakspul? Echt elke keer als hij erom vraag? Het reinigen is makkelijk zat, maar om elke maand nu zo'n flesje er doorheen te jassen is misschien teveel van het goede. Kent hier iemand alternatieven die wellicht goedkoper zijn?
Ik zelf gebruik spullen van Urnex, Cafiza tabletten voor reinigen en Dezcal poeder (is ook vloeibaar) voor ontkalken.
Of het de beste is weet ik niet maar het is niet duur en zie ik op vele plaatsen benoemd worden waar ik toen keek.

@cryptapix Van die maler was ik ook achter gekomen maar hij voldoet voor mij nog prima.
Met de tijd zal er vast wel een ander setup komen maar ik kan nu vast oefenen en later investeren.
Ik leer elke dag meer en ben me bewust van zijn beperkingen maar ik kan er een prima bakje mee zetten.
Niemand in mijn omgeving heeft zoiets en om als beginner zonder ervaring tweedehands te kopen doe ik ook niet zo snel. Diegene die het zou verkopen had me alles wijs kunnen maken, tegenwoordig wat minder.

Maar de volgende keer worden het iig verse bonen @cryptapix en @HoppyF

/edit:
De branderij in kwestie is trouwens Locals Koffie in Tilburg
Ik laat wel weten hoe het bevallen is.

[ Voor 5% gewijzigd door schumi2004 op 21-07-2021 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij de Jura trek ik meteen de capputore van de machine, haal hem uit elkaar en spoel de onderdelen af. Ik drink maar 1 keer per maand een cappuccino maar op die manier heb je in het geheel geen reiniger nodig. Hoe langer je wacht met reinigen na het maken van een cappuccino hoe meer je een middeltje nodig hebt. Ook maakt hogere buiten temperatuur dat er meer melk "aankoekt".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-07 19:47
Ben bezig om mijn Rancilio Silvia (v6) te voorzien van een PID (zelf knutselen). Heb de temperatuursensor alvast geplaatst, en heb het apparaat een tijdje aangezet zodat het temperatuurverloop goed zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYJZ_aNPb8TKXLFtWfNCrpqqWLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/je590CXLIQefDL66bVWWTNwg.png?f=user_large

Laat wel zien waarom het temperatuursurfen zoveel uit kan maken, een verschil van 26 graden. De originele thermostaat schakelt in bij ~90 graden en uit bij ~100 graden (waarna de boilertemperatuur nog zo'n 14 graden doorschiet, naar 114 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Damn, dat is inderdaad wel een fors verschil!
Die PID gaat zeker helpen met de consistentie. Ik proef al verschil als ik de temperatuur 2 graden hoger zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Deze week Hoofdkwartier Guatemala Antigua in de maler en...Oef....straf bakkie.

Eigenlijk gewoon niet lekker.

18g in. 40g uit op 93°C. 10 seconden 2ml/s pre-infusie (tot first drop) daarna 10ml/s extractie. Doorlooptijd vanaf first drop ca. 25 seconden.

Lage aciditeit klopt wel, maar dat zit meer in teveel tannineachtige strafheid.

Morgen maar eens de flow aanpassen. Langzamere flow in het laatste deel, wellicht lost dat het op.

Zo niet, geen aanrader.

edit: op 95°C en een lichtere flow aan het einde is het een stuk beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Hemingr op 23-07-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-07 16:13
Goedemorgen,

Deze week is onze Nespresso Expert & Milk overleden en ben ik begonnen aan de zoektocht naar een nieuw koffiezet apparaat.
Details
-Vriendin drinkt 1 cappuccino en 1 koffie per dag
-Ik, 1 a 2 espresso en 2 koffie per dag
-Weekenden staat het koffiezet apparaat vaker aan door bezoek e.d.
-Budget 1k

Ik heb gekeken naar Saga machines en machines van Philips beide krijg ik 25% korting op via m'n werk.
Daarnaast heb ik forum doorgelezen maar ben ik benieuwd of iemand zijn ervaring kan delen toen hij/zij in dezelfde situatie zat en waar op dat moment voor is gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik zou eerst eens bedenken of je richting volautomaat wil of richting semi-automaat (zie TS).
Met jouw eisen kan het allebei wel, hoewel ik er minder zin in zou hebben voor veel bezoek met een semi-automaat aan de gang te moeten. (ik heb wel een semi-automaat, en gebruik nog een nespresso ernaast voor als er wat meer bezoek komt)

De sage zal waarschijnlijk een semi zijn geweest, en philips volautomaat?

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 23-07-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
Eens met wat defusion zegt.
Als aanvulling daarop, hou er rekening mee voor je budget dat je voor een half automaat een goede molen nodig zult hebben. Als vuistregel kun je rekenen de helft van het budget van de half automaat, voor een koffiemolen, dan zit je heel safe.
Dus een espressomachine van 1K, zal je nog €500 nodig hebben voor een koffiemolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Cafecito schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:42:
Eens met wat defusion zegt.
Als aanvulling daarop, hou er rekening mee voor je budget dat je voor een half automaat een goede molen nodig zult hebben. Als vuistregel kun je rekenen de helft van het budget van de half automaat, voor een koffiemolen, dan zit je heel safe.
Dus een espressomachine van 1K, zal je nog €500 nodig hebben voor een koffiemolen.
Denk dat het anders is, maximaal 1K voor alles bij elkaar dus een oplossing waarmee je de gewenste koffie kunt zetten inclusief maler. ;)
Een volautomaat kan dit makkelijk aan en lijkt mij in dit geval een prima oplossing als je van Nespresso afkomt.
Gezien het budget is een Jura een veel betere keuze dan Sage of Philips.
Siemens (heb ik zelf…) kan ook dan houdt je dik geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-07 16:13
Thanks voor de reacties, wat Defusion zegt klopt m.b.t. semi automaat en Philips was de vol-automaat.
De optie om inderdaad een klein nespresso apparaat erbij te nemen had ik nog niet overwogen maar zeker een goede optie.

Ik zal me verdiepen in de Jura en in de semi-automaat, zijn er apparaten die hier met kop en schouder boven uitsteken binnen mijn budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Semi-automaat, wegblijven bij sage/solis/breville en consorten. Staan niet bekend om hun geweldige (bouw)kwaliteit. En de ingebouwde malers zijn ook niet voldoende voor espresso.
De machine op zich + goede losse maler kun je wel goede resultaten mee behalen, maar bouwkwaliteit blijft ondermaats.

Voor 1K (incl. maler) zou ik gaan voor en Rancilio silvia of een gaggia classic
Of liever eigenlijk een 2e hands E61 machine. Nieuw red je niet incl. maler en binnen budget.

Maler waarschijnlijk Eureka mignon specialita (of de mignon manuale als absoluut minimum)

Volautomaat heb ik minder kaas van gegeten, maar waarschijnlijk iets van Jura. Philips/delonghi en dergelijke is echt de onderkant van de markt en reparaties in de toekomst kun je waarschijnlijk ook wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
2e hands moet wel lukken inderdaad. Mijn E61 en eureka mignon specialita gaan, zodra de niche binnen is, ook op marktplaats.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:27

lasharor

7 december 2004

Ik zou echt geen standaard Gaggia Classic kopen als je vaker verwacht meer dan 1±2 kopjes koffie te moeten zetten. Helemaal als je dat dan ook nog wilt combineren met melk drankjes.

Classic + PID lijkt mij nog wel redelijk te doen, dan is voornamelijk de stoomtemperatuur sneller en constanter (druk). Zonder moet je de hele tijd opletten want binnen no time zakt de druk heel erg ver weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
elbeannie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:33:
Thanks voor de reacties, wat Defusion zegt klopt m.b.t. semi automaat en Philips was de vol-automaat.
De optie om inderdaad een klein nespresso apparaat erbij te nemen had ik nog niet overwogen maar zeker een goede optie.

Ik zal me verdiepen in de Jura en in de semi-automaat, zijn er apparaten die hier met kop en schouder boven uitsteken binnen mijn budget?
Wil je een half automaat zoals @defusion al aangeeft kun je ook een praktisch nieuwe Rancilio V6 Eco kopen. Retourgoed met misschien een klein krasje maar verder nieuw en met garantie.
Voor de prijs van een tweedehands want deze kost via Bol tussen de €350-400.
Je hebt dan nog geld genoeg over voor een hele goede koffiebonen maler.

Link:
https://www.bol.com/nl/nl...asc&suggestionType=browse

Volautomaat Jura kun je op dezelfde manier kopen, scheelt ook heel wat en valt binnen je budget.
Link: https://www.bol.com/nl/nl...price0&N=18312&rating=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 22:42
In 2007 kocht ik via Marktplaats een Rancilio Silvia uit ca 1998. Een van mijn beste aankopen ooit, omdat zij het tot voor kort uitstekend heeft gedaan met haar dagelijkse klus. Eerst met voorgemalen koffie, later bijgestaan door een Ascaso M400 maler (i-1 / 250 W).
Helaas lijkt ze, na zo’n 23 jaar, aan haar einde te zijn, door espresso die niet mooi meer doorloopt, en daarbij steeds zuurder smaakt. Verschillende bonen, malingen en een grondige reiniging mochten niet baten. Wat mij betreft zit haar dienst er op..
Nu dus op zoek naar een vervanger, en ik zou graag eens iets anders in huis willen halen, eveneens een klassieker maar wel eentje die wat sneller op temperatuur is.
Mijn vriendin viel voor een nieuwe Quickmill 820 (kleiner en in kleurtjes) en ik zie deze zelf ook wel zitten als opvolger.
Is dit een goede machine voor dagelijks thuisgebruik (2 personen) en is deze goed te combineren met mijn maler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Gethijsem schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:42:
In 2007 kocht ik via Marktplaats een Rancilio Silvia uit ca 1998. Een van mijn beste aankopen ooit, omdat zij het tot voor kort uitstekend heeft gedaan met haar dagelijkse klus. Eerst met voorgemalen koffie, later bijgestaan door een Ascaso M400 maler (i-1 / 250 W).
Helaas lijkt ze aan haar einde te zijn, door espresso die niet mooi meer doorloopt, en daarbij steeds zuurder smaakt. Verschillende bonen, malingen en een grondige reiniging mochten niet baten. Wat mij betreft zit haar dienst er op..
Nu dus op zoek naar een vervanger, en ik zou graag eens iets anders in huis willen halen, eveneens een klassieker maar wel eentje die wat sneller op temperatuur is.
Mijn vriendin viel voor een nieuwe Quickmill 820 (kleiner en in kleurtjes) en ik zie deze zelf ook wel zitten als opvolger.
Is dit een goede machine voor dagelijks thuisgebruik (2 personen) en is deze goed te combineren met mijn maler?
Kan je er niet gewoon een nieuwe pomp in gooien?

De 820 is mijn enige machine ooit. Dus heb geen vergelijk. Het is een mooi apparaat, de keuze viel hierop omdat hij makkelijk repareerbaar is en onderdelen goed te krijgen zijn. Wie weet kan je met jouw apparaat ook nog jaren doen.

Over snel opwarmen. Ik zet het apparaat aan en geef het wel 15 minuutjes of meer voor het opwarmen. In principe is hij zo warm, maar wil je de piston en kopjes ook goed warm hebben dan is 15min wel wenselijk.
Geen idee of dit snel of langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:40
Helaas lijkt ze aan haar einde te zijn, door espresso die niet mooi meer doorloopt, en daarbij steeds zuurder smaakt. Verschillende bonen, malingen en een grondige reiniging mochten niet baten. Wat mij betreft zit haar dienst er op..
Moet je je Silvia niet een keer grondig schoonmaken? Zo klinkt het wel een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Lees mijn bovenstaande reactie.
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Voor ongeveer €350 heb je een (bijna) nieuwe Rancilio V6.
Veel nieuwere generatie dan die je al had.
Als je er zo lang mee gedaan hebt valt een nieuwe investering wel mee dacht ik.

Iets anders zou wel eens tegen kunnen gaan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
vinpower schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Moet je je Silvia niet een keer grondig schoonmaken? Zo klinkt het wel een beetje.
Heb ik gedaan, maar de machine is na 23 jaar wel echt op vrees ik. Ik vergat nog te melden dat de stoompijp niet meer werkt omdat de draaiknop was verteerd. Aan de binnenzijde zal na 23 jaar, behalve de bedrading, het een en ander ook wel op zijn. Misschien kan ik ‘m eens backflushen. Dat heb ik nooit gedaan omdat dat mij bij deze machine werd afgeraden, terwijl ik nu her en der lees dat dit wel mogelijk / noodzakelijk is.

Een nieuwe pomp installeren en dergelijke zie ik niet zo zitten, de isolatie van de bedrading is op vele plekken al rot. Ik ga die V6 van @HoppyF eens bekijken.

@HoppyF mooie deal op ‘t eerste gezicht, maar er zijn helaas geen foto’s van de krassen. Ik vind een paar krasjes niet zo’n probleem, maar flinke grote krassen wel. Mijn huidige Silvia staat op een koffiebar middenin onze woonkamer behalve bruikbaar ook een mooi object te zijn O+ . Ik heb hen even gemaild voor foto’s.

[ Voor 35% gewijzigd door Gethijsem op 24-07-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Heilige Kaas schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Kan je er niet gewoon een nieuwe pomp in gooien?

De 820 is mijn enige machine ooit. Dus heb geen vergelijk. Het is een mooi apparaat, de keuze viel hierop omdat hij makkelijk repareerbaar is en onderdelen goed te krijgen zijn. Wie weet kan je met jouw apparaat ook nog jaren doen.

Over snel opwarmen. Ik zet het apparaat aan en geef het wel 15 minuutjes of meer voor het opwarmen. In principe is hij zo warm, maar wil je de piston en kopjes ook goed warm hebben dan is 15min wel wenselijk.
Geen idee of dit snel of langzaam is.
15 minuutjes is snel genoeg voor mij, de Sylvia heeft al gauw een half uur nodig. Gelukkig is die tegenwoordig heel gemakkelijk op afstand in te schakelen wat een beetje van dat nadeel wegneemt.

Je kopjes en piston zijn trouwens wat sneller warm te krijgen door ze te vullen met heet water uit de machine dat je wegspoelt bij het temperatuursurfen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gethijsem op 24-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Bij de quickmill wel rekening houden dat stoomkracht een stuk minder is, zou je daar waarde aan hechten.
Met die prijzen hierboven zou ik waarschijnlijk voor zo'n praktisch nieuwe Silvia gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door defusion op 24-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
-verwijderd-

[ Voor 98% gewijzigd door Gethijsem op 24-07-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Gethijsem schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Heb ik gedaan, maar de machine is na 23 jaar wel echt op vrees ik. Ik vergat nog te melden dat de stoompijp niet meer werkt omdat de draaiknop was verteerd. Aan de binnenzijde zal na 23 jaar, behalve de bedrading, het een en ander ook wel op zijn. Misschien kan ik ‘m eens backflushen. Dat heb ik nooit gedaan omdat dat mij bij deze machine werd afgeraden, terwijl ik nu her en der lees dat dit wel mogelijk / noodzakelijk is.

Een nieuwe pomp installeren en dergelijke zie ik niet zo zitten, de isolatie van de bedrading is op vele plekken al rot. Ik ga die V6 van @HoppyF eens bekijken.

@HoppyF mooie deal op ‘t eerste gezicht, maar er zijn helaas geen foto’s van de krassen. Ik vind een paar krasjes niet zo’n probleem, maar flinke grote krassen wel. Mijn huidige Silvia staat op een koffiebar middenin onze woonkamer behalve bruikbaar ook een mooi object te zijn O+ . Ik heb hen even gemaild voor foto’s.
Even zo met mijn iPad!
Miniem krasje zo op het oog.
Ik zou dit geen probleem vinden. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiTZj89Cgff0CbboaR1oAUx-sj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERPqd1HstQiuJtinBcNi44m2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FymW-A3poP1pcyrM_GkpYa7k5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wfSTpOj4kOCIhcfIUTda8mav.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Dank voor de foto's. Als dat 't enige is, zeker een mooie deal. Ik heb 'm net niet aangekocht omdat ik toch nog even een blindfilter heb besteld om voor 't eerst in minimaal 15 jaar een backflush te gaan doen. Mocht dat niet niet baten en deze is er nog, kan dit 'm wel eens worden ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Gethijsem schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:31:
Dank voor de foto's. Als dat 't enige is, zeker een mooie deal. Ik heb 'm net niet aangekocht omdat ik toch nog even een blindfilter heb besteld om voor 't eerst in minimaal 15 jaar een backflush te gaan doen. Mocht dat niet niet baten en deze is er nog, kan dit 'm wel eens worden ;) .
Ik PB je even anders wordt het hier een soort Marktplaats of V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Het valt me op dat er gemalen koffie achterblijft in de uitgang naar de zetgroep van onze Siemens EQ6 700. Dit betekent dat elke kop koffie eigenlijk gezet wordt met een (restant) eerder gemalen koffie. Of dit al sinds het begin is weet ik eigenlijk, maar het viel me laatst op. Machine is pakweg 5 jaar oud. Iemand met ervaring met deze machine op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Na enkele maanden het gebruik van een Hario V60 met wel geteld DE Rood filter koffie heb ik daar wel het maximale uit gehaald volgens mij.

Volgende stap is betere bonen kopen, maar eigenlijk dan ook een maler. Tevens op zoek naar een weegschaal met timer functie. Iemand een idee? Ik wil er niet zoals Hario de hoofdprijs voor betalen. Maar ik heb wel een haat liefde verhouding met keukenweegschalen. Knoopcellen haat ik, AA batterijen zijn fijn die kan ik makkelijk opladen. Accutje erin nog beter.

En qua maler zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zou graag iets tweedehands willen kopen zodat ik niet meteen een rib uit mijn lijf kwijt ben.
Is dit bijvoorbeeld iets? https://link.marktplaats.nl/m1726173047
Ik zal er alleen filterkoffie mee zetten. Vrouw in huis drinkt of mee, of capuccino van de nespresso apparaat.

Of kan ik beter maar overstappen op Americano's drinken via https://link.marktplaats.nl/m1731455703 ?

[ Voor 5% gewijzigd door Xavier op 26-07-2021 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:14
Xavier schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:12:
En qua maler zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zou graag iets tweedehands willen kopen zodat ik niet meteen een rib uit mijn lijf kwijt ben.
Ik zal er alleen filterkoffie mee zetten. Vrouw in huis drinkt of mee, of capuccino van de nespresso apparaat.
https://www.marktplaats.n...uoso.html?previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:14
nav Raymond in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

paar weekjes terug via de onderdelenshop van de importeur (denk ik) de gok genomen en een m2 burr besteld. Nu er een kilootje bonen doorheen is, de ervaringen:
-Machine is duidelijk stiller (ik denk dat'ie nooit echt goed is geweest, want hij klonk altijd al luider dan dat ik op filmpjes de indruk kreeg)
-Machine maalt 2-3x zo snel, ook erg welkom.

Wisselen was een eitje, ik had een truukje gevonden om te wisselen zonder de hele machine uit elkaar te halen. Die werkte, dus was het maar een paar minuutjes werk.

Of de koffie beter smaakt, kan ik niet bepalen. Daarvoor zet ik niet nauwkeurig genoeg koffie, gebruik ik teveel verschillende bonen en is mn smaak niet goed genoeg ontwikkeld. Maar de andere voordelen zijn al groot genoeg om het de moeite waard te laten zijn :)
Nu wel spijt dat ik niet meteen ook dat andere onderdeel heb mee vervangen. Dat was niet nodig (want toch identiek en nog lang niet ingesleten), maar voor het gevoel achteraf toch wel prettiger geweest voor die paar euro :)_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Nu online
Na enkele maanden het gebruik van een Hario V60 met wel geteld DE Rood filter koffie heb ik daar wel het maximale uit gehaald volgens mij.

Volgende stap is betere bonen kopen, maar eigenlijk dan ook een maler. Tevens op zoek naar een weegschaal met timer functie. Iemand een idee? Ik wil er niet zoals Hario de hoofdprijs voor betalen. Maar ik heb wel een haat liefde verhouding met keukenweegschalen. Knoopcellen haat ik, AA batterijen zijn fijn die kan ik makkelijk opladen. Accutje erin nog beter.

[...]
Acaia Pearl, Ik vind 'm fantastisch, weegt enorm precies, met de app kun je je recepten goed timen, tareert snel. Heb je alleen geen budget meer voor een molen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:01
JBS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:04:
Het valt me op dat er gemalen koffie achterblijft in de uitgang naar de zetgroep van onze Siemens EQ6 700. Dit betekent dat elke kop koffie eigenlijk gezet wordt met een (restant) eerder gemalen koffie. Of dit al sinds het begin is weet ik eigenlijk, maar het viel me laatst op. Machine is pakweg 5 jaar oud. Iemand met ervaring met deze machine op dit vlak?
Ik heb een EQ9 300 gehad. Dit was daar ook het geval. Ik maakte het af en toe schoon om te voorkomen dat er echt oud spul aangekoekt zat.

Qua idee vergelijkbaar met de specialita maler die ik nu heb. Alleen kan het bij de Siemens vochtig worden omdat het all in one is en daarom de schoonmaakactie zo nu en dan. Bij de specialita ook, maar merk dat ik daar minder last van heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29

Of kan ik beter maar overstappen op Americano's drinken via https://link.marktplaats.nl/m1731455703 ?
Weegschaal heb ik de TimeMore black mirror (zie Ali), was €40 en bevalt goed. Met accu en timer.

Wbt de maler zou je voor een instap kunnen gaan, dus de baratza die hierboven genoemd staat. Ben je totaal €140 kwijt en kun je goed verder met je v60. Verse bonen die je maalt gaat wel een heel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Hercul3s en andere eigenaren van timemore weegschalen:
Hoe is je ervaring met de nauwkeurigheid?
Ik heb 'm sinds kort ook, maar merk dat 'ie (net als mijn vorige € 10 'precisie'weegschaal) niet daadwerkelijk een verschil van 0,1gr kan zien.

Ik wil bijv. 20,0gr hebben, ik zit op 19,9gr -> één boontje erbij, niks -> nog een boontje erbij -> 20,1gr
En dat lijkt consistent, dat er pas verschil wordt getoond bij 0,2gr verschil in gewicht.

Is overigens wel al een verbetering tov mijn vorige weegschaal, die was volgens de specificaties ook tot 0,1gr nauwkeurig maar je zag vaak per 0,3gr verspringen.

Ik hoef hier natuurlijk niet uit te leggen dat 0,1gr hét verschil gaat maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:06
How much does a single coffee bean weigh? On average a coffee bean weighs 132.5 milligrams. Which is 0.1325 grams or 0.0046738 ounces.
;)

zo precies ga je het niet krijgen denk ik. En ik zou er ook niet naar streven

[ Voor 21% gewijzigd door 418O2 op 27-07-2021 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
defusion schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:28:
@Hercul3s en andere eigenaren van timemore weegschalen:
Hoe is je ervaring met de nauwkeurigheid?
Ik heb 'm sinds kort ook, maar merk dat 'ie (net als mijn vorige € 10 'precisie'weegschaal) niet daadwerkelijk een verschil van 0,1gr kan zien.

Ik wil bijv. 20,0gr hebben, ik zit op 19,9gr -> één boontje erbij, niks -> nog een boontje erbij -> 20,1gr
En dat lijkt consistent, dat er pas verschil wordt getoond bij 0,2gr verschil in gewicht.

Is overigens wel al een verbetering tov mijn vorige weegschaal, die was volgens de specificaties ook tot 0,1gr nauwkeurig maar je zag vaak per 0,3gr verspringen.

Ik hoef hier natuurlijk niet uit te leggen dat 0,1gr hét verschil gaat maken :+
Ik heb hetzelfde inderdaad maar moet zeggen dat het me (nog) niet stoort. Mijn weegschaaltje hiervoor was minder nauwkeurig dus gevoelsmatig op vooruit gegaan. Heb wel het idee dat de TimeMore meer consistent is. Bij mijn oude (zo'n standaard klein grijs weegschaaltje) wilde het nog wel voorkomen dat ik de bonen er af haalde en dat hij dan op -0,4 stond bijv. Bij de TimeMore ervaar ik dat niet.

Misschien dat iemand met een Acaia nog kan zeggen of die per boontje goed weegt :D. 5x de prijs was het mij iig niet waard :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:16:
[...]

;)

Acaia weegschalen zijn heel precies, 1 boon en je ziet de weegschaal verspringen met 0,1gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je komt dan inderdaad meer in de professionele balansen (dat zijn geen weegschalen meer) als je echt kleine waardes wilt kunnen meten. Dan krijg je een afleesnauwkeurigheid van 0,1 μg of zelfs kleiner. Maar kwa budget is dat natuurlijk niet iets wat je aankoopt voor je kopje koffie ;)

Je zou daar wel kunnen kijken naar Ohaus portable balansen waar je ook al snel met een nauwkeurigheid van 0.01 g afleest. Nog steeds erg budget onvriendelijk voor 2 kopjes koffie per dag ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Qwerty-273 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Je komt dan inderdaad meer in de professionele balansen (dat zijn geen weegschalen meer) als je echt kleine waardes wilt kunnen meten. Dan krijg je een afleesnauwkeurigheid van 0,1 μg of zelfs kleiner. Maar kwa budget is dat natuurlijk niet iets wat je aankoopt voor je kopje koffie ;)

Je zou daar wel kunnen kijken naar Ohaus portable balansen waar je ook al snel met een nauwkeurigheid van 0.01 g afleest. Nog steeds erg budget onvriendelijk voor 2 kopjes koffie per dag ;)
En er zijn investeringen die meer bijdragen aan de kwaliteit van je koffie denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:16

Honesty

kattenneus!

HoppyF schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:22:
[...]

Even zo met mijn iPad!
Miniem krasje zo op het oog.
Ik zou dit geen probleem vinden. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@HoppyF weet jij toevallig hoe het zit met garantie met dit soort producten, bol.com geeft op 2e kansjes maar een half jaar garantie terwijl ik verwacht dat een nieuwe een veelvoud garantie heeft. Zou voor mij een grotere dealbreaker zijn dan die kleine krasjes.

[ Voor 30% gewijzigd door Honesty op 27-07-2021 09:49 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
[...]

;)

Het stoort me eerlijk gezegd ook meer dat ik het (getal) dan niet exact op 20,0 krijg dan dat ik me zorgen maak over de nauwkeurigheid. OCD ofzo.

Even proef op de som genomen, en wat zout afgewogen:
3,0 -> 3,2 -> 3,4 -> 3,6 -> 3,8 -> 4,0 -> 4,2 ...je snapt het wel. Ik heb ook zo'n lepelweegschaal die ik gebruik voor dingen als zout en gist voor m'n pizza (vooral gist gebruik ik zo weinig dat 0,2gr verschil onacceptabel is), en die weegt dus wel netjes per 0,1gr. Maar is weer te klein voor koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
defusion schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Het stoort me eerlijk gezegd ook meer dat ik het (getal) dan niet exact op 20,0 krijg dan dat ik me zorgen maak over de nauwkeurigheid. OCD ofzo.

3,0 -> 3,2 -> 3,4 -> 3,6 -> 3,8 -> 4,0 -> 4,2 ...je snapt het wel. Ik heb ook zo'n lepelweegschaal die ik gebruik voor dingen als zout en gist voor m'n pizza (vooral gist gebruik ik zo weinig dat 0,2gr verschil onacceptabel is), en die weegt dus wel netjes per 0,1gr. Maar is weer te klein voor koffie.
Doe je het in meerdere etappes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
defusion schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Wel interessant, bij mij krijg zie ik wel 0.1 verschil. Ik weeg meestal 17gr. Zie dan bijv. 16.9, 17 of 17.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Heb ik een fake timemore gekregen? :'(

Het is overigens niet dat 'ie het niet kan weergeven, soms krijg ik even getallen, soms oneven, maar meestal verspringt ie per 0,2gr ipv 0,1gr.

@Hercul3s zou je anders eens voor de grap de zouttest willen doen zoals hierboven, en je resultaten delen?

[ Voor 77% gewijzigd door defusion op 27-07-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Honesty schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:48:
[...]

@HoppyF weet jij toevallig hoe het zit met garantie met dit soort producten, bol.com geeft op 2e kansjes maar een half jaar garantie terwijl ik verwacht dat een nieuwe een veelvoud garantie heeft. Zou voor mij een grotere dealbreaker zijn dan die kleine krasjes.
BuyBay geeft een 30 dagen retour garantie plus 6 maanden garantie op het product.
Daarbij kun je ook recht hebben op fabrieksgarantie (volgens BuyBay).
Bij een vrij goedkoop product zoals een koekenpan is er weinig reden om je druk over te maken maar als het om een espresso apparaat van een paar honderd euro is het wat anders.
Maar meestal kun je je espresso apparaat registreren bij de fabrikant en krijg je ook daar garantie.
Je ontvangt ook gewoon een factuur van de aankoop.
Kan dit niet dan is het in ieder geval 6 maanden.

Je moet dan de afweging maken of je dit acceptabel vindt of niet.
Je bespaart immers wel tot honderden euro’s tov de gewone nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
defusion schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:58:
Heb ik een fake timemore gekregen? :'(

Het is overigens niet dat 'ie het niet kan weergeven, soms krijg ik even getallen, soms oneven, maar meestal verspringt ie per 0,2gr ipv 0,1gr.

@Hercul3s zou je anders eens voor de grap de zouttest willen doen zoals hierboven, en je resultaten delen?
Zal even proberen idd. Net bij het koffiezetten wel de 'boontjes' test gedaan. Dus 16.9, 1 boontje erbij, toen naar 17.0.

Waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Mijn ali-bestelgeschiedenis linkt hiernaar:
https://www.aliexpress.co...iming/10000025981622.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Zie niet veel afwijkends :D. Ik heb hem hier vandaan: https://nl.aliexpress.com....8148356.5.76411c4fSV6rw1

Goed, ik zal de zout test binnenkort eens doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
Ik heb ook zo'n Timemore, van de officiele winkel die Hercul3s linkte ook. Als ik een kopje erop zet en wat water erin sproei dan verspringt de weegschaal bijna altijd 0.2 gr. Soms 0.1, maar meestal niet, ook al zijn er meerdere 'sproeiers' nodig. Iets minder nauwkeurig maar sneller dan zout pakken :)

Had overigens hiervoor een 10 euro weegschaal van Ali die 0.01gr kon afwegen (volgens de site), dat werkte veel fijner dan de weegschaal die 0.1 gr kon (en dus meestal minimaal 0.2gr verder schoot). Bij m'n vorige espresso apparaat was 0.2 gr al snel het verschil tussen goede espresso zetten of net 2 druppels eruit persen.

Maar goed, verder ben ik erg tevreden met de Timemore en doet het precies wat het moet doen. Had nauwkeuriger gemogen maar dat is absoluut geen probleem voor me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
Over de garantie op de tweedekans Rancilio: ik verwacht dat ze nog net zo robuust gebouwd worden als 20 jaar geleden. Dus tenzij er een fabricage fout is die je vrij snel opmerkt schat ik de kans dat je de garantie zou gebruiken in als erg klein. Bij een meer high-tech product zou ik daar zwaarder aan wegen dan bij iets als dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gethijsem
vinpower schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:57:
[...]
Zojuist een blindfilter en een pot Cafetto binnen gekregen. De instructies gevolgd en mijn eerste backflush gedaan:

Nu verse boontjes regelen en hopen dat de koffie weer drinkbaar wordt. En wellicht ook maar eens een weegschaaltje aanschaffen.

En ja, de machine is roestig, toen ie een poosje terug daarmee begon had ik 'm al afgeschreven en opgegeven, en willen vervangen. Daar is het echter nooit van gekomen omdat ie het gewoon goed bleef doen :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-07 22:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Even vloeken in de kerk; ik drink filterkoffie (mokkamaster) en ben er eigenlijk best tevreden over. Op termijn wil ik wel graag espresso's thuis kunnen maken, maar dat is op het moment even buiten budget.

De laatste maanden heb ik verschillende merken koffie geproefd, ik merk dat als ik de 500g pakken koffie een aantal weken bewaar in blik dat de smaak uiteindelijk wat afneemt. Denken jullie dat het opschiet om zelf bonen te gaan malen voor het gebruik in een filter, zo ja, heb ik een hele dure maler daarvoor nodig ? Ik kan mij voorstellen dat de maling grover mag zijn t.o.v. espresso.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Gethijsem schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Zojuist een blindfilter en een pot Cafetto binnen gekregen. De instructies gevolgd en mijn eerste backflush gedaan: [YouTube: Backflushing my Rancilio Silvia]

Nu verse boontjes regelen en hopen dat de koffie weer drinkbaar wordt. En wellicht ook maar eens een weegschaaltje aanschaffen.

En ja, de machine is roestig, toen ie een poosje terug daarmee begon had ik 'm al afgeschreven en opgegeven, en willen vervangen. Daar is het echter nooit van gekomen omdat ie het gewoon goed bleef doen :P .
Ik denk dat backflushen al niet meer echt gaat helpen, je kan wellicht beter de zetgroep uit elkaar halen en goed en intensief schoonmaken.
Ook een nieuwe pakking lijkt geen overbodige luxe, hij sluit niet meer af zo te zien.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
silverball schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:38:
Even vloeken in de kerk; ik drink filterkoffie (mokkamaster) en ben er eigenlijk best tevreden over. Op termijn wil ik wel graag espresso's thuis kunnen maken, maar dat is op het moment even buiten budget.

De laatste maanden heb ik verschillende merken koffie geproefd, ik merk dat als ik de 500g pakken koffie een aantal weken bewaar in blik dat de smaak uiteindelijk wat afneemt. Denken jullie dat het opschiet om zelf bonen te gaan malen voor het gebruik in een filter, zo ja, heb ik een hele dure maler daarvoor nodig ? Ik kan mij voorstellen dat de maling grover mag zijn t.o.v. espresso.
Zeker geen vloeken in de kerk hoor. Moccamaster heeft goede filterkoffiemachines.
Door andere ook aangeraden kun je heel goed uit te voeten met een Baratza Encore koffiemolen maar ook een goede handmatige molen kan werken. (wel natuurlijk ook wat meer arbeid) Zoals een Hario Skerton Pro.
Want inderdaad, met name gemalen koffie neemt snel af in kwaliteit zodra er zuurstof bij komt (oxidatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:40
Gethijsem schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Zojuist een blindfilter en een pot Cafetto binnen gekregen. De instructies gevolgd en mijn eerste backflush gedaan: [YouTube: Backflushing my Rancilio Silvia]

Dit is toch niet de eerste keer in de 16 jaar (Heb ik dat goed onthouden?) dat je dit apparaat hebt dat je een backflush doet of de zetgroep schoon gaat maken? :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gethijsem
vinpower schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Dit is toch niet de eerste keer in de 16 jaar (Heb ik dat goed onthouden?) dat je dit apparaat hebt dat je een backflush doet of de zetgroep schoon gaat maken? :>
Ik heb 'm 14 jaar in bezit en vrijwel dagelijks gebruikt. Ik heb nog nooit eerder een backflush gedaan, dat werd me afgeraden destijds omdat dat niet zou kunnen bij deze machine.. In die tijd heb ik 'm wel een keertje weggebracht voor groot onderhoud, heb ik een aantal keer de pistonring vervangen, en hem zo'n 2 keer per jaar ontkalkt en de filter gereinigd. De koffie was altijd meer dan prima tot voor kort, het begon zuur te smaken. Ik zal s kijken hoe ik de zetgroep kan reinigen, maar mocht dat, behalve deze backflush niet baten ga ik er niet teveel tijd en geld meer aan spenderen en probeer ik er iemand anders blij mee te maken (onderdelen). Ik heb weinig elektrische apparaten gehad die zo vaak gebruikt werden en zo lang zijn meegegaan.
De volgende zal ik meer aandacht geven wat betreft het onderhoud ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
Nog een update over de G-Iota die ik nu enkele weken in bezit heb: de maler bevalt nog steeds uitstekend! Het gebruiksgemak is veel hoger dan de Compak K6 die ik hiervoor gebruikte. Single dosing werkt uitstekend, afstellen gaat makkelijk, en de retentie is zeer laag.

Heb wel een extra ring om de 'bonenhouder' gemaakt om de afstelling beter af te kunnen lezen, en heb het rubberen schermpje wat de uitgang van de maalkamer afschermt vervangen. Alhoewel het nu makkelijker leeg te blazen is heb ik ook significant meer static en rondvliegende koffie als ik niet vooraf met wat water sproei.

Alhoewel ik het niet een mooie maler vind is die wel klein en niet per se lelijker dan een broodrooster, blender, of sodastream die hier ook permanent op het aanrecht staan. Al met al ben ik er zeer tevreden mee, de tweaks maken het iets beter maar zijn niet echt nodig. Betwijfel ten zeerste dat ik ooit nog geld voor SSP schijven uit ga geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 10-07 16:23

bebopper

I'm an absolute beginner...

SawaFish schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:13:
Nog een update over de G-Iota die ik nu enkele weken in bezit heb: de maler bevalt nog steeds uitstekend! Het gebruiksgemak is veel hoger dan de Compak K6 die ik hiervoor gebruikte. Single dosing werkt uitstekend, afstellen gaat makkelijk, en de retentie is zeer laag.

Heb wel een extra ring om de 'bonenhouder' gemaakt om de afstelling beter af te kunnen lezen, en heb het rubberen schermpje wat de uitgang van de maalkamer afschermt vervangen. Alhoewel het nu makkelijker leeg te blazen is heb ik ook significant meer static en rondvliegende koffie als ik niet vooraf met wat water sproei.

Alhoewel ik het niet een mooie maler vind is die wel klein en niet per se lelijker dan een broodrooster, blender, of sodastream die hier ook permanent op het aanrecht staan. Al met al ben ik er zeer tevreden mee, de tweaks maken het iets beter maar zijn niet echt nodig. Betwijfel ten zeerste dat ik ooit nog geld voor SSP schijven uit ga geven.
Kan hier eigenlijk copy-paste doen van deze ervaringen over de laatste weken (heb uit dezelfde batch mijn G-Iota gekregen vermoed ik). Heb er nog geen modificaties aan gedaan en dan is het aflezen van de afstelling inderdaad lastig, daar moet ik nog zo'n extra ring voor laten printen door iemand in de buurt met een 3d printer (heb mezelf toch niet kunnen overtuigen dat dat reden genoeg is om er zelf eentje aan te schaffen :P ).

Gebruiksgemak is top, maalsel is uitstekend (met de standaard schijven). Heb soms wat last van static, meer als ik voor filter maal dan als ik voor espresso maal. Ben nu veel meer aan het wisselen tussen filter koffie (Moccamaster) en espresso en geniet daar absoluut van. Voorheen deed ik dit gewoonweg niet omdat het verstellen (en daarna opnieuw instellen) van mijn vorige maler een crime was. Daarom ook de G-Iota gekocht en die heeft dus precies gebracht wat ik wilde :)

@SawaFish Zou je een linkje kunnen delen naar de 3D file van de extra ring (neem aan dat je die zelf geprint hebt). Dacht al ergens een linkje naar zo'n ring toegevoegd te hebben aan mijn favorieten, maar kan het niet meer vinden. En waarmee heb je het schermpje vervangen? Heb hiervoor bijvoorbeeld wel deze gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door bebopper op 28-07-2021 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

RigolleM schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Acaia weegschalen zijn heel precies, 1 boon en je ziet de weegschaal verspringen met 0,1gr.
Acaia Pyxis: 0.01gr

Totale waanzin, maar als je 320 euro wil stuk slaan op een shot weegschaal :P

Zelf op MP een nieuw in doos Lunar kunnen scoren voor E175. Maar zelf dat doet nog elke keer zeer als ik er aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Kom ik aan met mijn elcheapo weegschaal van Ali voor (toen) net geen tientje https://nl.aliexpress.com/item/1005003002845045.html

Ben duidelijk nog niet ver gevorderd maar ding doet het verder prima.
Pagina: 1 ... 90 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1