Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-06 16:42

Hemingr

Gekke henkie

schumi2004 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:56:
Kom ik aan met mijn elcheapo weegschaal van Ali voor (toen) net geen tientje https://nl.aliexpress.com/item/1005003002845045.html

Ben duidelijk nog niet ver gevorderd maar ding doet het verder prima.
Werkt net zo goed hoor. Ik heb ook jaren zo'n cheapie unit gebruikt. Eind resultaat is identiek.

Een duurdere weegschaal is enkel "voor de heb".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
bebopper schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:37:
[...]
@SawaFish Zou je een linkje kunnen delen naar de 3D file van de extra ring (neem aan dat je die zelf geprint hebt). Dacht al ergens een linkje naar zo'n ring toegevoegd te hebben aan mijn favorieten, maar kan het niet meer vinden. En waarmee heb je het schermpje vervangen? Heb hiervoor bijvoorbeeld wel deze gevonden.
Wat ik nu gebruik is hier te vinden:
https://www.thingiverse.com/thing:4887874
Had 'm eerder gelinkt in dit forum met ook z'n YouTube kanaal erbij waar hij alles test.

Heb het door een vriend laten printen en die had de basis wat breder gemaakt om buigen tijdens printen tegen te gaan, met als gevolg dat de ring nu net niet past. Ben nog niet met schuurpapier bezig geweest omdat weer op te lossen maar daarna is het een prima oplossing. Heb ook een oplossing die je over de uitlaat schuift maar die blijft slecht zitten.

Qua clump crusher was die bij dezelfde link als hierboven, maar die heeft die persoon onderhand verwijderd omdat hij ze ook zelf verkoopt in een winkel. Als die vriend dat bestand nog heeft post ik dat wel. Heb erachter een flapje van overhead projector (doorzichtig plastic) 'papier', maar die heb ik niet goed op maat dus de koffie komt er te makkelijk uit. Is wat gepriegel om dat netjes op formaat te snijden.

Hier op het einde staat ook nog iemand die iets nieuws probeert: https://coffeeforums.co.u...indComment&comment=851221
En de link die jij hebt is weer nieuw voor mij. Volgens mij is er nog niet consensus over een 'perfecte' oplossing. Mijn probleem met de stock oplossing is dat er redelijk wat koffie achter blijft en er relatief veel kracht van de bellow nodig is om het schoon te blazen, 'schoon' dus en niet schoon.

Edit: Oh en zou er zeer zeker geen 3D printer voor kopen nee, tenzij je een excuus zoekt :+ Denk dat tegenwoordig elke grotere stad wel een 3D print shop heeft waar ze je zo kunnen helpen. Printen kost ongeveer een uurtje ofzo voor de ring en clump crusher. Kan eventueel vragen of die vriend nog wat print maar dan heb je een levertijd van meerdere weken.

[ Voor 8% gewijzigd door SawaFish op 28-07-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 09:25
Gethijsem schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Zojuist een blindfilter en een pot Cafetto binnen gekregen. De instructies gevolgd en mijn eerste backflush gedaan: [YouTube: Backflushing my Rancilio Silvia]

Nu verse boontjes regelen en hopen dat de koffie weer drinkbaar wordt. En wellicht ook maar eens een weegschaaltje aanschaffen.

En ja, de machine is roestig, toen ie een poosje terug daarmee begon had ik 'm al afgeschreven en opgegeven, en willen vervangen. Daar is het echter nooit van gekomen omdat ie het gewoon goed bleef doen :P .
Ehh, als je al 15 jaar geen backflush hebt gedaan raad ik je ten zeerste aan om nog enige backflushes te plegen waarvan zeker twee met Cafetto (poeder hoop ik?), de drab van 15 jaar heb je niet met een backflush weggekregen.
poeder (halve theelepel) in de blindfilter, in het apparaat hangen (die moet wel opgewarmd zijn!) en een keer of 5 backflushen, bakkie leegmikken, blindfilter leegmikken en omspoelen, en nog een keer of 5 herhalen (tot er geen schuim en drab meer komt) succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Thanks!
SawaFish schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:45:
[...]
Edit: Oh en zou er zeer zeker geen 3D printer voor kopen nee, tenzij je een excuus zoekt :+
Ben een tijdje op zoek geweest naar een excuus... maar dat is bij de 3D printer gelukkig weggetrokken :P

Ga het even intern op het werk checken, zijn genoeg collega's die wel zo'n ding hebben.

Ik begin even met die ring, misschien dat ik later ook nog wat wil experimenteren met de 'crusher', maar op dit moment heb ik het idee dat een paar keer die bellow goed gebruiken ook prima voldoet voor mij (als ik in en uit weeg zit er toch heel weinig retentie in).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:28
Gisteren de vervangende maalschijven voor de Mignon Specialita binnengekregen. Het serienummer zat in dezelfde batch als in dit topic genoemd en kreeg zonder problemen een nieuwe set opgestuurd.

Vervangen is een fluitje van een cent. Effect: een stillere en vooral veel snellere maaltijd. Tijd is iets meer dan gehalveerd (19.2 -> 9 sec) voor 17 gram. Zal wellicht nog een paar tienden meer / minder worden om tot de juiste consistentie te komen.

Nogmaals bedankt voor het delen hier, werkt een stuk fijner zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:04

Qwerty-273

Meukposter

RoosW schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:55:
poeder (halve theelepel) in de blindfilter, in het apparaat hangen (die moet wel opgewarmd zijn!) en een keer of 5 backflushen, bakkie leegmikken, blindfilter leegmikken en omspoelen, en nog een keer of 5 herhalen (tot er geen schuim en drab meer komt) succes :)
Afbeeldingslocatie: https://www.cafetto.com/assets/volumes/general-images/EVO_EC_2019.png
:)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:59
@m4yall is die 9s bij single dose of bij een volle hopper? Mijn maler zit niet in de genoemde serienummerrange, maar 9s haal ik bij lange na niet bij single dose. Zit meer rond 14-15s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Heb zojuist contact gehad met de verkoper van mijn specialita, maar het leek alsof ze het probleem niet kenden.
Uiteindelijk de probleemomschrijving en het serienummer maar per mail gestuurd. Ben benieuwd naar de reactie.

Hebben jullie met Eureka rechtstreeks contact gezocht?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
m4yall schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:47:
Gisteren de vervangende maalschijven voor de Mignon Specialita binnengekregen. Het serienummer zat in dezelfde batch als in dit topic genoemd en kreeg zonder problemen een nieuwe set opgestuurd.

Vervangen is een fluitje van een cent. Effect: een stillere en vooral veel snellere maaltijd. Tijd is iets meer dan gehalveerd (19.2 -> 9 sec) voor 17 gram. Zal wellicht nog een paar tienden meer / minder worden om tot de juiste consistentie te komen.

Nogmaals bedankt voor het delen hier, werkt een stuk fijner zo!
Aha. Goed nieuws! Mijn maaltijd is ook 20+ seconden.

Welk serienummer en batch gaat dit over? Ik kan me een eerdere vermelding daaromtrent in dit topic niet heugen.

En kan je wellicht delen met welke dealer jij dit hebt afgehandeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 15:50
Ik krijg morgen ook nieuwe schijven binnen van Van Pommeren, en zij krijgen ze als garantie weer van Eureka.
Voor serienummers zie deze post van @Ypuh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 21:46

Kraz

Saving the world

DR Trading heeft onlangs nieuwe video's geplaatst. Zijn zeer informatief.
Er is er ook 1 van de Eureka Mignon (Specialita) molen bij gezet.

YouTube: Eureka Mignon SPECIALITÀ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
cryptapix schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:24:
@m4yall is die 9s bij single dose of bij een volle hopper? Mijn maler zit niet in de genoemde serienummerrange, maar 9s haal ik bij lange na niet bij single dose. Zit meer rond 14-15s.
Volle hopper. Single dosing is met de mrs. hier die enkel kops gebruikt en voor gemak wil gaan geen doen.

@BlauweFles - ik heb het nummer uit de post die Basfr linked. Dealer is koffiewarenhuis waar ik de Lelit Bianca ook heb besteld. Ze moesten even wachten op het setje van Eureka maar direct doorgestuurd zonder aanvullende vragen. Prima afhandeling ook van Eureka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crack_david
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:24
SawaFish schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Wat ik nu gebruik is hier te vinden:
https://www.thingiverse.com/thing:4887874
Had 'm eerder gelinkt in dit forum met ook z'n YouTube kanaal erbij waar hij alles test.

Heb het door een vriend laten printen en die had de basis wat breder gemaakt om buigen tijdens printen tegen te gaan, met als gevolg dat de ring nu net niet past. Ben nog niet met schuurpapier bezig geweest omdat weer op te lossen maar daarna is het een prima oplossing. Heb ook een oplossing die je over de uitlaat schuift maar die blijft slecht zitten.

Qua clump crusher was die bij dezelfde link als hierboven, maar die heeft die persoon onderhand verwijderd omdat hij ze ook zelf verkoopt in een winkel. Als die vriend dat bestand nog heeft post ik dat wel. Heb erachter een flapje van overhead projector (doorzichtig plastic) 'papier', maar die heb ik niet goed op maat dus de koffie komt er te makkelijk uit. Is wat gepriegel om dat netjes op formaat te snijden.

Hier op het einde staat ook nog iemand die iets nieuws probeert: https://coffeeforums.co.u...indComment&comment=851221
En de link die jij hebt is weer nieuw voor mij. Volgens mij is er nog niet consensus over een 'perfecte' oplossing. Mijn probleem met de stock oplossing is dat er redelijk wat koffie achter blijft en er relatief veel kracht van de bellow nodig is om het schoon te blazen, 'schoon' dus en niet schoon.

Edit: Oh en zou er zeer zeker geen 3D printer voor kopen nee, tenzij je een excuus zoekt :+ Denk dat tegenwoordig elke grotere stad wel een 3D print shop heeft waar ze je zo kunnen helpen. Printen kost ongeveer een uurtje ofzo voor de ring en clump crusher. Kan eventueel vragen of die vriend nog wat print maar dan heb je een levertijd van meerdere weken.
Die file ben ik ook wel benieuwd naar! Verder zijn mijn ervaringen heel erg vergelijkbaar. Het enige verschil is dat ik bij het siliconen flapje een deel weggesneden omdat er koffie achter bleef hangen. Het flapje heeft twee lagen waarvan ik eentje weggehaald heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Sinds kort ook een espresso machine gekocht: een Lelit Anna. De meegeleverde tamper van Lelit is wel echt belachelijk slecht :X
Een tweede probleem was dat de Lelit Anna direct een foutmelding gaf toen ik hem de eerste keer gebruikte. Error A1. Bleek dat er een draadje van de thermocouple los zat. Makkelijk genoeg om te fixen, maar wel slechte matige kwaliteit zo...

Ook is de Lelit Anna erg krap; je kan nauwelijks een weegschaal kwijt onder je kopje. Dus je shot wegen tijdens het zetten is moeilijk. Misschien dat ik daarvoor nog wel een bottomless portafilter wil kopen.

Over het algemeen wel tevreden nu. De machine was €450, en de maler €250, beide nieuw. Voor dat geld wel een mooie opstelling met low retention en veelzijdige bonenmaler (ook geschikt voor V60, aeropress, en mokapot), en een single boiler espressomachine met PID en drukmeter.

[ Voor 45% gewijzigd door link0007 op 26-08-2021 19:22 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
@link0007 kom je uit Groningen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-06 23:45
link0007 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:19:

Ook is de Lelit Anna erg krap; je kan nauwelijks een weegschaal kwijt onder je kopje. Dus je shot wegen tijdens het zetten is moeilijk. Misschien dat ik daarvoor nog wel een bottomless portafilter wil kopen.
Hele leuke setup om mee te starten!
Lelit heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding, en hetzelfde geldt voor Baratza.
De ruimte tussen de lekbak en de portafilter is bij de meeste espresso machines zo, vandaar dat een dunne weegschaal ook gewild is, of sommigen maken zelfs een custom lekbak, waarbij de weegschaal in verwerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:36
Gefeliciteerd @link0007
Ik zou meteen een bottomless filter kopen. Alleen qua gemak met de hoogte tussen apparaat en kopje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@link0007 gefeliciteerd! Leuke setup.

offtopic:
Hoe krijg je het voor elkaar om op foto 1 precies je kruis te fotograferen in het reflecterende deel van je filterdrager? })

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 30-07-2021 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Nu online
cryptapix schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:38:
@link0007 gefeliciteerd! Leuke setup.

offtopic:
Hoe krijg je het voor elkaar om op foto 1 precies je kruis te fotograferen in het reflecterende deel van je filterdrager? })
Oh hemel! Misschien even NSFW waarschuwing erbij zetten dan maar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09:45
Gooseneck waterkoker: meneer Hoffman heeft net een mooi filmpje geplaatst. Maar daar komt wmb niet echt een concreet advies uit.

Is zo'n automatische met instelbare temperatuur echt van meerwaarde? Of is eentje met thermometer (waar je dan denk ik even moet wachten tot'ie is afgekoeld naar de juiste temp) net zo makkelijk?

Ik schrik nl van de prijzen, ze zitten allemaal zo'n beetje tussen de 130 en 200 euro.

Is er hier consensus over welke goed is en niet overdreven veel geld moet kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Nu online
Raymond schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:00:
Gooseneck waterkoker: meneer Hoffman heeft net een mooi filmpje geplaatst. Maar daar komt wmb niet echt een concreet advies uit.

Is zo'n automatische met instelbare temperatuur echt van meerwaarde? Of is eentje met thermometer (waar je dan denk ik even moet wachten tot'ie is afgekoeld naar de juiste temp) net zo makkelijk?

Ik schrik nl van de prijzen, ze zitten allemaal zo'n beetje tussen de 130 en 200 euro.

Is er hier consensus over welke goed is en niet overdreven veel geld moet kosten?
Ik heb wel een temp control waterkoker, maar geen gooseneck. In die keuze speelde eigenlijk hetzelfde bezwaar als Hoffmann: ik wil maar één waterkoker hebben, en die moet ook grote hoeveelheden water kunnen gieten. Voor mij is dat ook voor thee, en voor water aan de kook brengen voor pasta/rijst etc. Keuze is toen gevallen op een grote 1.7L waterkoker van AEG. Werkt ook prima voor filterkoffie - gewoon een kwestie van voorzichtig schenken. En het kostte niet zo heel veel; iets van €75 volgens mij. Daarmee kan ik instellen welke temperatuur 'ie moet halen; 100, 95, 90, 85, 80, 50. Dus niet per graad instelbaar, maar wel genoeg opties.

Die goosenecks zien er wel super mooi uit, maar ik zie er de meerwaarde niet echt van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 12:02
Eindelijk alles voor mn PID binnen op mn Silvia. De sensor heeft wel een ietwat kort kabeltje, maar volgens mij moet het allemaal passen! Alleen nog even een relais bestellen en wat kabels, dan heb ik alles, maar dat bestel ik in NL.

Alleen... De PID controller past dus niet op die standaard plek tussen de steam wand en de zetgroep :p. Ik kom een halve cm ongeveer te kort in breedte of diepte. De dikke moer van de steam wand zit in de weg, maar misschien kan ik nog wel een halve cm afzagen vd alu behuizing van de pid controller. We'll see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Raymond schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:00:

Ik ben voor gooseneck voor op het fornuis gegaan. Met de elektrische waterkoker kon ik het toch niet precies genoeg opgieten. Stuk goedkoper zo'n ketel met temperatuurmeter voor op het fornuis maar wel wat langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Nu jullie het allemaal over goosneck waterkokers hebben, een vraagje. Enigszins off topic, maar jullie hebben wel de ervaring om mijn vraag te beantwoorden.

Zien jullie nadelen aan een gooseneck waterkoker om er een te gebruiken voor theewater? Ik vind ze namelijk gewoon mooier dan de “standaard” waterkoker. Schenkt het bijv te traag om een theekop te vullen?

Edit:
Nav de terechte opmerking van @vinpower hieronder nog een aanvulling: ik hoef niet per se heel sierlijk het theewater van 1,5 meter hoogte in m’n te kleine theeglas te gieten. De mok van m’n vrouw moet gewoon vol (ik drink wel gewoon espresso ;)).

[ Voor 26% gewijzigd door cryptapix op 01-08-2021 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
cryptapix schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:23:
Nu jullie het allemaal over goosneck waterkokers hebben, een vraagje. Enigszins off topic, maar jullie hebben wel de ervaring om mijn vraag te beantwoorden.

Zien jullie nadelen aan een gooseneck waterkoker om er een te gebruiken voor theewater? Ik vind ze namelijk gewoon mooier dan de “standaard” waterkoker. Schenkt het bijv te traag om een theekop te vullen?
Goosenecks komen juist uit de thee wereld. Denk bijvoorbeeld aan Turkije of China of Japan. Waar men traditioneel gezien van hoogte gieten in je glas. Het schenken zal inderdaad trager gaan, maar gecontroleerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:08

MJV

Nadat ik een paar keer op het punt heb gestaan om te upgraden, toch besloten om mijn Gaggia Classic (<2015) nieuw leven in te blazen. Gisteren uit elkaar gehaald en de groepring en o-ring/pakking van de boiler (?) vervangen middels deze onderhoudsset. Ik was bang dat de boiler vol met kalk zou zitten, maar dat viel alles mee, alleen wat langs de randen, wat ik er wat af heb geschraapt. Wel een beetje geschrokken van de hoeveelheid viezigheid die zich rondom het douchescherm en tussen de metalen schijf daarboven ("holding plate") had opgehoopt. Uiteindelijk met wat ovenreinger schoon gekregen. Ook de groepsring was best wel vergaan...

Inmiddels ook een weegschaaltje besteld (deze) omdat ik toch nog wat loop te knoeien met de ratio i.c.m. mijn Eureka Mignon maler, vaak heb ik 'm goed staan voor een bepaalde soort bonen, maar moet ik daarna weer flink experimenteren om dat voor een andere soort bonen ook voor elkaar te krijgen. Hopelijk helpt dat weegschaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:41
Hmmmm, vandaag gaf de Claris Smartfilter van mijn nog geen twee weken oude Jura ENA 8 aan dat deze aan vervanging toe was! Dat vind ik wel héél erg snel. Goed, de hardheid hier is 7.5dH en ik heb hem voor de zekerheid op 9 gezet, maar zelfs op 9dH vind ik het wel héél snel gaan.

Nu viel me wel op dat de meegeleverde filter fysiek een stuk kleiner is (10cm vs 15cm), dus ik neem aan dat hij wel wat langer meegaat, maar als dat proportioneel is (dus 3 weken ipv 2 weken), dan valt me dat alsnog echt enorm tegen moet ik zeggen. De grotere moet een dikke 55L meegaan, volgens de specs.

Ik las al dat dit inclusief water is voor reinigen en stomen, dus dat scheelt wel flink, zeker voor het reinigen van het melksysteem. Of gaat dit niet door het filter heen? Het wordt immers door het melkslangetje opgezogen.

Hoeveel water worden er ongeveer gebruikt voor het opstomen van laten we zeggen 14 seconden aan melk?

Water wat in het reservoir zit en weg wordt gegooid en wordt gebruikt bij het doorspoelen van het reservoir, telt sowieso niet mee, neem ik aan toch?

Weet iemand meer over waarvoor en hoeveel het filter wordt gebruikt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
@HarmoniousVibe Geen idee hoeveel water hij per handeling verbruikt, maar als het goed is moet zo'n filter een 50 liter meegaan. Overigens is gewoon ontkalken vele malen goedkoper en een klusje van niks.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:55
Bij oudere Jura's is de filter capaciteit altijd 50liter onafhankelijk va water hardheid.
Bij nieuwere Jura's met de grijze Claris filter is de capaciteit rond de 50 liter bij het gewone formaat filter.
Capaciteit is hoger of lager afhankelijk van de ingestelde hardheid.
De capaciteit is hoeveel water de machine verbruikt uit het water reservoir.

Er zijn ook nog andere grootte filters. De eerder genoemde kleine die bij de Ena4 en 8 worden geleverd en de Pro filters. In deze grijs kleurige filters zit een RFID chip. Zo weet de machine of en welk filter geplaatst is en wanneer deze moet worden vervangen.

Bij de nieuwste modellen van Jura kan je de machine niet voor de eerste keer in gebruik nemen zonder een filter te plaatsen. Na de eerste spoeling is het filter wel te verwijderen. En inderdaad; ontkalken is goedkoper en is door het programma een klusje van niks. Al kan je de machine dan ca 40 minuten niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:21
Teus.espresso schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 01:19:
Bij oudere Jura's is de filter capaciteit altijd 50liter onafhankelijk va water hardheid.
Bij nieuwere Jura's met de grijze Claris filter is de capaciteit rond de 50 liter bij het gewone formaat filter.
Capaciteit is hoger of lager afhankelijk van de ingestelde hardheid.
De capaciteit is hoeveel water de machine verbruikt uit het water reservoir.

Er zijn ook nog andere grootte filters. De eerder genoemde kleine die bij de Ena4 en 8 worden geleverd en de Pro filters. In deze grijs kleurige filters zit een RFID chip. Zo weet de machine of en welk filter geplaatst is en wanneer deze moet worden vervangen.

Bij de nieuwste modellen van Jura kan je de machine niet voor de eerste keer in gebruik nemen zonder een filter te plaatsen. Na de eerste spoeling is het filter wel te verwijderen. En inderdaad; ontkalken is goedkoper en is door het programma een klusje van niks. Al kan je de machine dan ca 40 minuten niet gebruiken.
Hier een ander systeem maar even ter vergelijking.
Een Siemens volautomaat met Brita Intenza waterfilter.
Ik doe 4 maanden met een waterfilter. Siemens houdt zelf bij wanneer het filter vervangen moet worden.
Ontkalken of reinigen met tablet laat hij ook weten.
Echter ontkalken is zelden nodig laatste keer was november.
Dat gezegd hebbende zal de melding binnenkort wel komen… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
Hier een echte beginnersvraag, ik ben in de markt voor een nieuw koffiezetapparaat maar ik twijfel tussen een volautomaat (Jura D4) of een halfautomaat Gaggia Classic i.c.m. een goede bonenmaler.

Doordeweeks drink ik vrij weinig koffie thuis en in het weekend een bakje of 6 per dag. De extra inspanning die een halfautomaat met zich meebrengt vind ik geen probleem en juist een leuke uitdaging. Echter heeft mijn voorkeur een lungo formaat. Is een half automaat dan aan te raden of probeer ik dan iets waar het materiaal niet geschikt voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@roybr Een lungo is een uitgerekte espresso, dus dat kan prima met een halfautomaat. Je hebt zelf de volledige controle over maalgraad, dosering en doorlooptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat ik me vooral afvraag is of je bij een lungo echt winst kunt halen qua smaak als je voor een halfautomaat gaat. Geen idee overigens, maar ik vermoed dat het verschil minder groot is dan bij espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
cryptapix schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:12:
@roybr Een lungo is een uitgerekte espresso, dus dat kan prima met een halfautomaat. Je hebt zelf de volledige controle over maalgraad, dosering en doorlooptijd.
Top, bedankt voor je antwoord!
defusion schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:14:
Wat ik me vooral afvraag is of je bij een lungo echt winst kunt halen qua smaak als je voor een halfautomaat gaat. Geen idee overigens, maar ik vermoed dat het verschil minder groot is dan bij espresso.
Goede vraag! Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 15:52
roybr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

[...]

Ik denk dat je het wel beter per boon af kan stellen en zo de juiste smaak krijgt uit die boon ipv de volautomaat aanpak 'maal alles hetzelfde en gooi het in een pressurized portafilter'. Onder de streep kun je betere koffie krijgen met je half automaat (natuurlijk ook slechtere, maar dat is weer iets anders :D).

Ook heb je meer mogelijkheden om te experimenteren met een americano bijv, of mss meer naar espresso als je daar toch zin in hebt.

Maar onderliggend de onderliggende vraag is, wil je er een hobby bij? :D

Het zet proces met een halfautomaat is wel wat meer inspannend dan 'druk op de knop' :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
roybr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

[...]

Graag gedaan. Ik ben het verder helemaal eens met @Hercul3s. Dus: wil je er een (als je niet uitkijkt snel dure) hobby bij? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
Denk dat ook de lungo's wel een stuk smaakvoller zijn dan de meeste volautomaten (heb geen ervaring met Jura's, maar wel talloze kantoren gezien in mijn leven). Dat je met een half automaat alles kunt beinvloeden zal er hoe dan ook voor zorgen dat je uiteindelijk beter een lungo naar jouw smaak kunt zetten; maar onderschat het proces niet. Makkelijk switchen tussen een lungo of espresso is er -afhankelijk van je maler- niet echt bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Lungo en espresso drinker hier. Speciaal de niche zero aangeschaft zodat ik makkelijker kan switchen tussen de hoeveelheden. Lungo maal ik 18gram dat moet een aantal tandjes grover worden gemalen dan de 16 gram voor de dubbele espresso. Voorheen met een quamar me80 gemaald, dat was echt drama om tussen Lungo en espresso te switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Inmiddels aan de slag gegaan met mijn weegschaaltje om mijn Eureka Mignon af te stellen. Het voelt een beetje als valsspelen, maar het werkt wel heel prettig. Probleem van werken met de timer met de Mignon is dat grover malen ook meer volume in dezelfde tijd betekent, dus als je de maalgraad bijstelt verandert ook het volume. Meten is weten en het blijkt dat 1/8e draai naar grof ongeveer +1,5g extra betekent. Op 8g is dat toch significant, nu kan ik even wegen en corrigeren, erg fijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
MJV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:03:
Inmiddels aan de slag gegaan met mijn weegschaaltje om mijn Eureka Mignon af te stellen. Het voelt een beetje als valsspelen, maar het werkt wel heel prettig. Probleem van werken met de timer met de Mignon is dat grover malen ook meer volume in dezelfde tijd betekent, dus als je de maalgraad bijstelt verandert ook het volume. Meten is weten en het blijkt dat 1/8e draai naar grof ongeveer +1,5g extra betekent. Op 8g is dat toch significant, nu kan ik even wegen en corrigeren, erg fijn :).
Daarom heb ik de Single Dose methode gebruikt na de eerste avond kloten.

Iets minder mooi natuurlijk en wat meer werk, maar het is zoveel makkelijker om alleen de grofheid van de maling in de gaten te houden ipv én het gewicht, én het volume, en de "druk" als de hopper niet precies even vol zit als daarvoor.

Gewoon 19.5gr in en zetten maar.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-06 13:07

oscarwashere

"Very nice"

Dit soort spam is niet de bedoeling.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 04-08-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
Voor wie de 3D files van de declumper en ring voor de G-iota nog wilden: https://we.tl/t-wI7JURxjb2

Installatie filmpje: YouTube: DF64 Mods | VER. 2.1 | Amazing Results!

[ Voor 36% gewijzigd door SawaFish op 04-08-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

silverball schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:38:
Even vloeken in de kerk; ik drink filterkoffie (mokkamaster) en ben er eigenlijk best tevreden over. Op termijn wil ik wel graag espresso's thuis kunnen maken, maar dat is op het moment even buiten budget.

De laatste maanden heb ik verschillende merken koffie geproefd, ik merk dat als ik de 500g pakken koffie een aantal weken bewaar in blik dat de smaak uiteindelijk wat afneemt. Denken jullie dat het opschiet om zelf bonen te gaan malen voor het gebruik in een filter, zo ja, heb ik een hele dure maler daarvoor nodig ? Ik kan mij voorstellen dat de maling grover mag zijn t.o.v. espresso.
Bedankt voor alle antwoorden.

Vervolgvraag; ik heb roodmerk bonen bij de Lidl :+ gekocht en gemalen met de aangeraden Baratza Encore. Echter met dezelfde verhouding is de koffie geurloos en erg slap t.o.v. regulier roodmerk van dezelfde Duitse discounter. Kan dit wel of moet ik speciale bonen halen voor dit doeleinde ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
silverball schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor alle antwoorden.

Vervolgvraag; ik heb roodmerk bonen bij de Lidl :+ gekocht en gemalen met de aangeraden Baratza Encore. Echter met dezelfde verhouding is de koffie geurloos en erg slap t.o.v. regulier roodmerk van dezelfde Duitse discounter. Kan dit wel of moet ik speciale bonen halen voor dit doeleinde ?
Doe jezelf een groot plezier, en koop vers geroosterde bonen van om het even welke leverancier, divers staan in de Topic Start post, en een groot aantal hebben proefpakketten van vaak 250gr zakjes om een aantal verschillende bonen van hen te proberen.
Ik kan je Het Hoofkwartier en Brute Bonen aanbevelen, maar dat zijn alleen de twee die ik net (her)besteld heb, er zijn er nog vele, in allerhande prijsklasses.
Supermarkt bonen zijn oud, en hebben in de regel alle (goede) smaken al verloren, van al die supermarkt zooi vond ik enkel de Illy bonen (blikje) nog wel te pruimen, net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

@RoosW Dat ga ik heus weleens proberen, maar ik kan dus niet met roodmerk bonen dezelfde smaak krijgen als roodmerk gemalen koffie ? Dat zou weleens omwille van de kosten een dealbreker kunnen zijn voor mij.

Ik ga morgen in ieder geval eens met de dosering spelen

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 04-08-2021 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@silverball vooropgesteld: gemalen koffie moet je binnen een paar minuten na het malen gebruiken wil je er het beste uit kunnen halen. Daarna gaat het qua aroma’s in heel rap tempo achteruit. Dus les 1: zelf bonen malen.

Les 2: erg belangrijk, zo niet het belangrijkste, is dat je verse bonen hebt. Zonder verse bonen, sta je eigenlijk al direct met 8-0 achter (of wat meer). Dat hoeft niet duur te zijn (genoeg betaalbare opties in dit topic te vinden), maar de supermarkt verkoopt in ieder geval geen verse bonen :+

Maar goed, het antwoord op je vraag. Je lijkt gemalen koffie van merk X te (willen) vergelijken met bonen van merk X die je zelf maalt. Of je uit die zelf gemaalde bonen dezelfde smaakt kunt halen als de gemalen bonen kan op basis van de informatie die je geeft niet gezegd worden. Het zal volledig afhangen van welke bonen er gebruikt worden, hoe ze zijn gebrand, of je dezelfde maalgraad hebt, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ik zal spoedig verse bonen halen, ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:43:
[...]
Nu ben ik eigenlijk best benieuwd naar de maalgraad waarmee je maalt. Loopt de koffie snel genoeg (en niet te snel) door?

Slappe koffie kan ook onderextractie zijn. Als de bonen hetzelfde zijn én ongeveer even oud (en dat weet je nu dus allebei niet!) dan zou je met zelf malen betere koffie moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Koos2009 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:08:
[...]

Daarom heb ik de Single Dose methode gebruikt na de eerste avond kloten.

Iets minder mooi natuurlijk en wat meer werk, maar het is zoveel makkelijker om alleen de grofheid van de maling in de gaten te houden ipv én het gewicht, én het volume, en de "druk" als de hopper niet precies even vol zit als daarvoor.

Gewoon 19.5gr in en zetten maar.
Dat moest ik even opzoeken. Geen idee hoe goed dat single dosen werkt in mijn Eureka Mignon (popcorneffect?). Tot nu toe ben ik helemaal niet ontevreden over de consistentie van de timer van de Eureka, zolang maalgraad (en bonen) hetzelfde zijn is de output ook consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Waarom worden er zoveel (niet verse) bonen verkocht in de supermarkt? Je hebt o.a. Starbucks, Hema, Lavezza, Illy, Douwe Egberts, AH huismerk, Euroshopper, Segafredo. Die kunnen toch niet allemaal oud/slecht zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:52:
Waarom worden er zoveel (niet verse) bonen verkocht in de supermarkt? Je hebt o.a. Starbucks, Hema, Lavezza, Illy, Douwe Egberts, AH huismerk, Euroshopper, Segafredo. Die kunnen toch niet allemaal oud/slecht zijn?
Niet persé slecht of oud maar het productie proces van supermarkt koffie fabrikanten laat het niet toe dat ze vers gebrand kunnen produceren.
Ze zouden dan bv in batches van één keer in de week branden moeten gaan werken.
Praktisch en logistiek ingewikkeld voor grote fabrikanten.
Kleine koffiebranders kunnen dit wel.
Zij branden iedere week of iedere dag afhankelijk wat ze kunnen verwerken en verkopen.
Dan is het dus ook echt vers met de branddatum erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dat is de leverancierskant, die begrijp ik wel. Ook heb ik wel eens gelezen dat AH juist géén branddatum op de verpakking wil, dat vermoeilijkt het logistieke proces en vakkenvullen met als gevolg dat ze vaker met oude bonen blijven zitten die niet verkopen.

Aan de klant-kant rest de vraag; waarom kopen mensen deze bonen? Is het enkel voor espresso waar versheid zo'n belangrijke factor is? Heb je hier met filterkoffie en volautomaten minder last van? Zijn de smaakverschillen misschien minder groot dan wij denken?

Hetgene wat ik zelf vooral gemerkt heb tot nu toe is dat het makkelijker is om een goede espresso te zetten met verse bonen (afstellen lukt beter, crema is mooi, doorloop in naked portafilter is goed etc). Ook merk ik na een ruime week vakantie dat ik mijn maler flink bij moest draaien, ook al waren de resterende bonen uit deze zak droog/gesealed opgeborgen. Qua smaak zijn ze nog meer dan prima (branddatum 14 juni).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alouwerse
Ik denk dat het merendeel van de mensen:
- Niet weet wat het belang van verse bonen is of waar deze verkrijgbaar zijn.
- De prijs toch nog belangrijk vinden.
- Gemak willen/geen zin hebben om de maling van de machine af te stellen.
- Op zoek zijn naar een klassieke smaak van een vaak donkere branding.

De brander hier in de buurt is ook donkerder gaan branden, de meeste klanten vragen hier om geeft hij aan. Willen liever wat meer een bittertje dan een zuurtje.
Jammer, want ik neig steeds meer naar de medium tot light roast.
Ga zaterdag een bezoekje brengen aan Shokunin in Rotterdam, heb een keer een koffie van hen op en was echt mindblown over de smaken. Dus ben erg benieuwd!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Alouwerse schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:42:

De brander hier in de buurt is ook donkerder gaan branden, de meeste klanten vragen hier om geeft hij aan. Willen liever wat meer een bittertje dan een zuurtje.
Ga zaterdag een bezoekje brengen aan Shokunin in Rotterdam, heb een keer een koffie van hen op en was echt mindblown over de smaken. Dus ben erg benieuwd!
Gezien we in Nederland wonen schat ik dat nr 2 wel de zwaarst wegende reden is ;)

@Ypuh Daar komt bij dat de meeste volautomaten (naast senseo [Brrr] en Nespresso toch de meest gebruikte koffie apparaten) geen noemenswaardig verschil laten proeven met betere bonen (althans de hele ondermoot van de markt) de malers zijn zo slecht (produceren een heel spectrum aan grotere brokken en kleinere partikels) dat alles zo ongeveer hetzelfde smaakt.
Alleen een melange met 10% Robusta bonen (versgebrand) gaf een aanzienlijk betere koffie uit ons habbekrats apparaat, voor de rest proef je weinig tot geen verschil tussen vers en oud.
Wat er uit mijn Halfautomaat komt maakt een enorm verschil, en overigens bij filterkoffie proef je het ook uitgesproken. De meeste oude bonen smaken plat, verse bonen hebben een (per bonensoort) verschillend smaak profiel dat bij verouderen rap verloren gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@Ypuh Supermarkten willen inderdaad geen branddatum op de verpakking en dat heeft er alles mee maken dat hun klant niet kan inschatten wat de branddatum voor effect heeft op het product. Het gevaar bestaat dan dat de klant het product laat staan want ‘ooh al een half jaar geleden gebrand?’. Een THT datum is veel duidelijker voor de supermarktklant. Ook al is die een jaar en soms zelfs twee jaar na branddatum.

Wat ook nog speelt is dat Nederlanders weliswaar relatief veel koffie drinken, maar niet echt als fijnproevers bekend staan ;) De gemiddelde Nederlander geeft meer om gemak (zie het succes van Senseo…) dan om kwaliteit en dan hebben we het nog niet eens over de prijs van de producten.

Ter vergelijking. Een Ikea kast van spaanplaat of karton met een laagje fineer is net zo goed een kast als die van massief eikenhout van de lokale meubelmaker. Toch zijn de kasten niet vergelijkbaar als het gaat om oa duurzaamheid en kwaliteit. Of, waarom is het rundvlees bij de ambachtelijke slager zoveel duurder dan dat van de prijsvechtende supermarkt?

Verder wat @Alouwerse en @RoosW zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 05-08-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
Ypuh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:52:
"Slecht" is een kwestie van smaak.
Maar een feit is dat verse bonen een stuk meer smaak hebben. Bonen bij de supermarkt hebben een veel langere en tijdrovende reis af te leggen, hierdoor is versheid vrijwel niet mogelijk.
Daarnaast willen de kopers van deze merken consistentie, elke kop koffie moet hetzelfde smaken. Dat is lastig met een natuurproduct zoals koffie. Daarom word er meestal een blend gemaakt, om de smaak gelijk te houden en veel donkerder gebrand, waardoor je dus alle complexiteit er uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
cryptapix schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:15:
@Ypuh Supermarkten willen inderdaad geen branddatum op de verpakking en dat heeft er alles mee maken dat hun klant niet kan inschatten wat de branddatum voor effect heeft op het product. Het gevaar bestaat dan dat de klant het product laat staan want ‘ooh al een half jaar geleden gebrand?’. Een THT datum is veel duidelijker voor de supermarktklant. Ook al is die een jaar en soms zelfs twee jaar na branddatum.

Wat ook nog speelt is dat Nederlanders weliswaar relatief veel koffie drinken, maar niet echt als fijnproevers bekend staan ;) De gemiddelde Nederlander geeft meer om gemak (zie het succes van Senseo…) dan om kwaliteit en dan hebben we het nog niet eens over de prijs van de producten.

Ter vergelijking. Een Ikea kast van spaanplaat of karton met een laagje fineer is net zo goed een kast als die van massief eikenhout van de lokale meubelmaker. Toch zijn de kasten niet vergelijkbaar als het gaat om oa duurzaamheid en kwaliteit. Of, waarom is het rundvlees bij de ambachtelijke slager zoveel duurder dan dat van de prijsvechtende supermarkt?

Verder wat @Alouwerse en @RoosW zeggen.
THT datum op koffie is eigenlijk een beetje vreemd.
Je kunt toch onmogelijk beweren dat de koffie vers gebrand is.
Ja WAS want ooit was het vers toen het verpakt werd.
Supermarkten kunnen niet inspelen op de vraag naar vers gebrande koffie.
Daarvoor moet je dus bij een koffiebrander zijn.

Er is ook een smaakontwikkeling aan de gang.
Dat zie je bij veel producten ook bij koffie.
Vroeger dronk men thuis alleen maar filterkoffie met roodmerk van DE.
Dat was zo’n beetje de standaard.
Later kwam de Senseo (best slim bedacht) en ook Nespresso.
De smaken werden al een stuk verfijnder.
Je kocht toen een koffiemachine voor een paar tientjes.
Nu wordt er al meer dan €500 uitgeven, soms veel meer boven de €1000.
Dat zijn serieuze bedragen, je gaat dan toch niet zeuren dat een kilo koffie niet meer dan €6 mag kosten?

Ik ben zeker geen koffie drinker, eigenlijk pas de laatste paar jaar maar als ik dan toch koffie drink moet het wel lekker zijn.
Wellicht dat ik ook een keer overstap van volautomaat met gemak, naar een half automaat.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat hier ook nog de Nespresso machine staat.
Mijn vrouw vindt dit handig en pakt snel een bakje mee.
Nu een half automaat er nog bij zou op dit moment een overkill zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:42:

+1 voor Shokunin :D. Heb er lang bonen van gehad en kom af en toe weer terug. Vrij lichte (omni) roast met fijne smaken. Niet super funky maar wel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Nespresso en Senseo worden hier meermaals aangehaald, maar zijn volgens mij wel de grondleggers geweest van de 'vernieuwde' koffiecultuur in Nederland (en ook wereldwijd).

Pin me er niet op vast en het cijfer zal vast niet kloppen; maar tot pak hem beet 20 jaar geleden dronk Nederland gewoon 90% Douwe Egberts filterkoffie. De paar procent die Kanis & Gunnink dronken waren al een beetje 'vreemd' en bonenmachines op kantoren een luxe. Door Senseo en met name Nespresso zijn mensen nieuwe smaken gaan ontdekken (de ene cup/merk is bij lange na niet zo lekker als de andere, spreek ik uit ervaring) en verwend geraakt met hippe koffiebarretjes. Veel koffieliefhebbers in mijn omgeving waren al overgestapt naar een bonenmachine thuis, een DeLonghi of Siemens, of Jura voor de echte liefhebber. Ook de talloze koffiebarretjes en melkspecialiteiten hebben bijgedragen aan de Nederlandse koffiecultuur.

Terugkomende op waarom er zoveel verschillende 'oude' bonen in de supermarkt liggen; de meeste daarvan zijn al een upgrade ten opzichte van DE filterkoffie of Nespresso cups. De semi-automaten voor thuisgebruik en aanbod van verse bonen van koffiebranderen is daarin een logische volgende stap en die markt groeit dan ook exponentieel. Wat dat betreft ben ik een mooi voorbeeld, geen early adopter maar iemand die mee gaat met de tijd. Een volgende stap na semi-automaten voorzie ik niet echt. Met zo'n machine heb je eigenlijk alle aspecten/variabelen van het koffiezetten zelf al in de hand. Misschien dat er nog wat nieuwe technieken/hulpmiddelen bijkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Ypuh schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:18:
Een volgende stap na semi-automaten voorzie ik niet echt. Met zo'n machine heb je eigenlijk alle aspecten/variabelen van het koffiezetten zelf al in de hand. Misschien dat er nog wat nieuwe technieken/hulpmiddelen bijkomen.
Je ziet nu het opkomen van wat sommige de 4e golf van koffiecultuur noemen (3e golf is gekenmerkt door specialty koffie). Sommige zien de grondlegger van deze 4e golf in Decent Espresso. Dingen als flow control, druk profiling, etcetera is echt een volgende stap na de huidige generatie semi-automaten. Dus echt het compleet customisen van een shot obv de boon, de branding, etc etc etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Hemingr op 05-08-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09:45
beetje kip-ei: Wat was er eerder? De nieuwe koffiecultuur of de senseo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Raymond schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:36:
beetje kip-ei: Wat was er eerder? De nieuwe koffiecultuur of de senseo's?
Senseo komt uit 2001.

Derde golf koffie is van 2000. Dus die kwam eerst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

ANdrode schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:12:
[...]

Nu ben ik eigenlijk best benieuwd naar de maalgraad waarmee je maalt. Loopt de koffie snel genoeg (en niet te snel) door?

Slappe koffie kan ook onderextractie zijn. Als de bonen hetzelfde zijn én ongeveer even oud (en dat weet je nu dus allebei niet!) dan zou je met zelf malen betere koffie moeten krijgen.
stand 14. Ik heb ook 20 geprobeerd maar dat was minstens zo goor. Koffie lijkt niet bijzonder snel door te lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hemingr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:36:
[...]
Je ziet nu het opkomen van wat sommige de 4e golf van koffiecultuur noemen (3e golf is gekenmerkt door specialty koffie). Een grondlegger van deze 4e golf is Decent Espresso. Dingen als flow control, druk profiling, etcetera is echt een volgende stap na de huidige generatie semi-automaten. Dus echt het compleet customisen van een shot obv de boon, de branding, etc etc etc.
Je ziet vaak een slingerbeweging in dit soort trends. Van over-the-top naar minimalisme en weer terug. Zou me niks verbazen als de hipsters over 5 jaar zweren bij een trechter en een stuk keukenrol (uiteraard wel een trechter van €1200 en keukenrol gemaakt van non-GMO organische locally produced vezels).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

TMDC schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

Je ziet vaak een slingerbeweging in dit soort trends. Van over-the-top naar minimalisme en weer terug. Zou me niks verbazen als de hipsters over 5 jaar zweren bij een trechter en een stuk keukenrol (uiteraard wel een trechter van €1200 en keukenrol gemaakt van non-GMO organische locally produced vezels).
V60 is nog steeds een van de populairste methoden voor doorloop koffie. Maar je ziet ook daar wel "nieuwere" varieties op ontstaan (W60, Switch en off brand variaties op het thema).

Overigens is de meest wanky koffie manier (de siphon) al een tijdje oud ;)

Edit, ik zat even op de site van Hario te klikken en kwam dit tegen:

https://global.hario.com/...tdetail.php?product=WDF-6

Hipster genoeg hahah

[ Voor 25% gewijzigd door Hemingr op 05-08-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don_appie
  • Laatst online: 05-06 14:00
Hercul3s schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

+1 voor Shokunin :D. Heb er lang bonen van gehad en kom af en toe weer terug. Vrij lichte (omni) roast met fijne smaken. Niet super funky maar wel erg lekker.
Toevallig nog 1 of 2 aanraders? Ik ben zelf erg te spreken over yellow bourbon van brandzaak bijv. Heb de laatste tijd wat andere bonen uit brazilie geprobeerd die erg bevielen.

Vooral de romige, wat zoete en/of mocca-achtige/chocolade afdronk vind ik lekker.

http://500px.com/Abd3licious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Vind zelf de Onyx Blend van Brandzaak erg lekker. Lekkerder dan de 2kg Yellow Bourbon die ik hiervoor had en niet zo snel weer zal bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Dit lijkt me een mooie deal :)
£106 uit mijn zak voor een automaat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGvEUyYQmFxJ6stDspXc4pXzTcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJaFfhaYSLyIoYwbgCHv3hJy.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
don_appie schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:49:
[...]
Toevallig nog 1 of 2 aanraders? Ik ben zelf erg te spreken over yellow bourbon van brandzaak bijv. Heb de laatste tijd wat andere bonen uit brazilie geprobeerd die erg bevielen.

Vooral de romige, wat zoete en/of mocca-achtige/chocolade afdronk vind ik lekker.
Specifieke bonen of brandertjes? Ik weet niet of we dezelfde smaak hebben :D maar ik vind de Hopong Bant Sauk altijd echt heel lekker, wel wat fruitiger dan je zou willen misschien. De rest van het aanbod is ook lekker. Ik zou zeggen probeer 250gr en kijk waar je uitkomt.

Bij Friedhats is er wat meer variatie en meer hit or miss. Daar heb ik soms hele lekkere maar ook af en toe dingen die ik maar aan de buren doorgeef :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
Hercul3s schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Specifieke bonen of brandertjes? Ik weet niet of we dezelfde smaak hebben :D maar ik vind de Hopong Bant Sauk altijd echt heel lekker, wel wat fruitiger dan je zou willen misschien. De rest van het aanbod is ook lekker. Ik zou zeggen probeer 250gr en kijk waar je uitkomt.

Bij Friedhats is er wat meer variatie en meer hit or miss. Daar heb ik soms hele lekkere maar ook af en toe dingen die ik maar aan de buren doorgeef :D.
Hopong bant Sauk vind ik echt een topper! 1 keer een zakje van gehaald, maar die gaat zaterdag zeker weer mee.
Wat vind je de toppers bij friedhats? Fuku staat op het lijstje om volgende week te bezoeken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Ypuh schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:18:

Pin me er niet op vast en het cijfer zal vast niet kloppen; maar tot pak hem beet 20 jaar geleden dronk Nederland gewoon 90% Douwe Egberts filterkoffie. De paar procent die Kanis & Gunnink dronken waren al een beetje 'vreemd' en bonenmachines op kantoren een luxe. Door Senseo en met name Nespresso zijn mensen nieuwe smaken gaan ontdekken (de ene cup/merk is bij lange na niet zo lekker als de andere, spreek ik uit ervaring) en verwend geraakt met hippe koffiebarretjes.
N=1 natuurlijk; maar in mijn kring is iedereen de afgelopen 20 jaar overgestapt van IMO meestal wel oké huismerk filterkoffie naar huismerk senseopads (vooral AH perla pads om precies te zijn :r :r ).

Zelf drink ik Lidl of Aldi koffie met mijn moccamaster, de een vind ik wat lekkerder dan de ander, maar mijn standaard zal wellicht niet te hoog zijn. Echter; ik vind het niet echt onderdoen voor de JURA GIGA X8 met Celeste d'Oro Crema op kantoor, wel anders uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:39:
[...]

Gosh, zo een hekel aan je buren? :D
Ik stuur ze door aan mijn zoon, die houd van woestere koffie als ikzelf doe, mijn smaak is meer behoudend, gevormd door de eindeloze sloten DE Roodmerk filterkoffie van toen ik bij de PTT werkte ;)
Een echt uitgesproken zuurtje, hoppa weg, Natural & Gefermenteerd was het ook al niet, en Anaerobic heb ik ook in een doos op de post gemikt, brr..
Tja smaken verschillen :)

[ Voor 37% gewijzigd door RoosW op 05-08-2021 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@RoosW Zo dacht ik ook altijd wel van een 'pittig bakje' te houden, maar als je dat tegen een willekeurige koffiebrander zegt dan krijg je ook zo'n beetje een bokshandschoen in je gezicht geschoven.

De stap van DE filterkoffie > Senseo > Nespresso > Semi-automaat espresso is al een flinke upgrade qua smaak/sterkte. Inmiddels vermaak ik me dus wel met de blends die wel intens zijn, maar niet al te uitgesproken. De meeste single origin koffies (heb er nog niet veel geproefd) vind ik vaak wel iets té sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:54:
[...]
Hopong bant Sauk vind ik echt een topper! 1 keer een zakje van gehaald, maar die gaat zaterdag zeker weer mee.
Wat vind je de toppers bij friedhats? Fuku staat op het lijstje om volgende week te bezoeken.
Ik vind de Finca El Salvador die ze vaak hebben altijd wel lekker. Van het huidige aanbod heb ik er maar 1 of 2 geproefd naast de El Salvador, die waren ok maar niet helemaal mijn ding :).

Mijn favoriet is altijd nog de Diamante van Keen. Interessant genoeg is de rest van Keen niet echt mijn smaak, maar de Diamante staat op de all time favorites. Alleen te bestellen als je in een spending bui bent :D.
RoosW schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:28:
[...]

Gosh, zo een hekel aan je buren? :D
Ik stuur ze door aan mijn zoon, die houd van woestere koffie als ikzelf doe, mijn smaak is meer behoudend, gevormd door de eindeloze sloten DE Roodmerk filterkoffie van toen ik bij de PTT werkte ;)
Een echt uitgesproken zuurtje, hoppa weg, Natural & Gefermenteerd was het ook al niet, en Anaerobic heb ik ook in een doos op de post gemikt, brr..
Tja smaken verschillen :)
Ja, mijn buren zijn wat minder kieskeurig :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
Hercul3s schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:06:
[...]

Ik vind de Finca El Salvador die ze vaak hebben altijd wel lekker. Van het huidige aanbod heb ik er maar 1 of 2 geproefd naast de El Salvador, die waren ok maar niet helemaal mijn ding :).

Mijn favoriet is altijd nog de Diamante van Keen. Interessant genoeg is de rest van Keen niet echt mijn smaak, maar de Diamante staat op de all time favorites. Alleen te bestellen als je in een spending bui bent :D.
[...]

Ja, mijn buren zijn wat minder kieskeurig :D.
Diamante is degene met de appeltaart smaak, toch?
Manhattan coffee is volgens mij ook enorm aan het groeien, veel Geisha koffies de laatste tijd. Ga die ook eens testen :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

silverball schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

N=1 natuurlijk; maar in mijn kring is iedereen de afgelopen 20 jaar overgestapt van IMO meestal wel oké huismerk filterkoffie naar huismerk senseopads (vooral AH perla pads om precies te zijn :r :r ).

Zelf drink ik Lidl of Aldi koffie met mijn moccamaster, de een vind ik wat lekkerder dan de ander, maar mijn standaard zal wellicht niet te hoog zijn. Echter; ik vind het niet echt onderdoen voor de JURA GIGA X8 met Celeste d'Oro Crema op kantoor, wel anders uiteraard.
N=2 bij dezen ;). "Wil je koffie?" En er dan pas als je Ja hebt gezegd achter komen dat het om Senseo gaat. Ook mensen die zelf geen koffie drinken zien het als een stukje geweldige gastvriendelijkheid als ze een kopje Senseo aan kunnen bieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
MJV schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:41:
[...]

N=2 bij dezen ;). "Wil je koffie?" En er dan pas als je Ja hebt gezegd achter komen dat het om Senseo gaat. Ook mensen die zelf geen koffie drinken zien het als een stukje geweldige gastvriendelijkheid als ze een kopje Senseo aan kunnen bieden.
Ik merk om me heen juist dat steeds meer mensen Senseo verlaten. Mijn pa vraagt me tegenwoordig “wil je Senseo of echte koffie?”. De echte koffie is in zijn geval filterkoffie uit de moccamaster. Nou kun je over “echte koffie” twisten, maar over één ding zijn we het denk ik wel eens: alles wat je vergelijkt met Senseo is al snel echte koffie. De grootste winst voor mij is dat m’n pa geen Senseo meer geeft als hij me koffie aanbiedt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:25:
[...]
Diamante is degene met de appeltaart smaak, toch?
Manhattan coffee is volgens mij ook enorm aan het groeien, veel Geisha koffies de laatste tijd. Ga die ook eens testen :)
Klopt ja, echt heel lekker haha.

Leuk, Manhattan kende ik nog niet, zal daar ook zeker wat gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
MJV schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:25:
[...]

Dat moest ik even opzoeken. Geen idee hoe goed dat single dosen werkt in mijn Eureka Mignon (popcorneffect?). Tot nu toe ben ik helemaal niet ontevreden over de consistentie van de timer van de Eureka, zolang maalgraad (en bonen) hetzelfde zijn is de output ook consistent.
Dit filmpje is in feiote hetzelfde.

YouTube: [크나큰손호퍼] Eureka Mignon Single Dosing Blow up Hopper (크나큰손 미뇽 스페셜리타 싱...

Zelf heb ik via Amazon een "Bellows" gekocht.

Gewoon een blaasbalg in de vorm van een bal.

Het wordt verkocht als insecticide verspreider.

Vervolgens bij de ijzerhandel een 40mm PVC pijp gekocht met 2 conische o-ringen.
Eentje schuin naar boven om de pijp en een tje andersom erbovenop.
Hierdoor sluit de schuine rand de evt kier tussen de pijp en de schacht van de maler af en aan de bovenkant evt naden tussen de bellows en de pijp.

Nu moet ik alsnog wel mijn maler 1x per maand schoonmaken en komt er nog wat uit, maar dat is eigenlijk spul wat in de schroefghaten van de maalschijven zit en tussen randen. Geen spul dat in je volgende shot mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
silverball schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Ik heb Aldi Espresso eens in mijn Bialetti gedaan.

Toen had ik alleen nog maar een Bialetti, dus nog niet mijn "1700 euro kostende trechter" 8)

Ik heb het niet opgedronken om kort te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
cryptapix schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:10:
[...]

Ik merk om me heen juist dat steeds meer mensen Senseo verlaten. Mijn pa vraagt me tegenwoordig “wil je Senseo of echte koffie?”. De echte koffie is in zijn geval filterkoffie uit de moccamaster. Nou kun je over “echte koffie” twisten, maar over één ding zijn we het denk ik wel eens: alles wat je vergelijkt met Senseo is al snel echte koffie. De grootste winst voor mij is dat m’n pa geen Senseo meer geeft als hij me koffie aanbiedt ;)
Ik zelf heb eigenlijk Senseo altijd gezien als een stap achteruit tov filterkofie.

Zelfs de straffe kop koffie van de jaren 80-90.

Senseo is zo ongeveer je koffie met je gebroken pols aantampen en dan zetten tot je 50 gram product hebt uit je 5 gram te grove maalsel.

Waarschijnlijk is bovenstaande nog lekkerder ook.
Misschien eens proberen met mijn enkele portafilter als ik een nieuwe (goedkope) boon ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Iemand enig idee waar ik in Europa (voorkeur NL) een 90+ cupping Geisha kan kopen? Kosten zijn niet zo'n bezwaar, maar ik wil het wel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Nespresso daarentegen vind ik vaak nog wel prima (mag ook wel voor dat geld). Nu ik een tijdje een semi-automaat heb vind ik dat ook wel vrij slap. Is ook niet gek als je nagaat dat ik nu 18g maalsel pak voor 50ml, waar een Nespresso cup 5,9g maalsel bevat en ik daar eerder 100ml+ uit haalde.

Die stap vergde wel wat gewenning, maar zou nu niet meer terug willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Koos2009 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

<knip>

Misschien eens proberen met mijn enkele portafilter als ik een nieuwe (goedkope) boon ga proberen.
Google eens op "espresso turbo shots", dat is in lijn met wat je beschrijft en het wint in populariteit.
Ypuh schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:19:
Nespresso daarentegen vind ik vaak nog wel prima (mag ook wel voor dat geld). Nu ik een tijdje een semi-automaat heb vind ik dat ook wel vrij slap. Is ook niet gek als je nagaat dat ik nu 18g maalsel pak voor 50ml, waar een Nespresso cup 5,9g maalsel bevat en ik daar eerder 100ml+ uit haalde.

Die stap vergde wel wat gewenning, maar zou nu niet meer terug willen.
60 gram/liter is vrij gangbaar voor non-espresso koffie.

[ Voor 44% gewijzigd door Hemingr op 06-08-2021 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 08:00
Ik heb sinds vandaag een volautomaat, de Philips 2200. Zeker niet de duurste, maar wel in een prijscategorie waarvan ik verwacht dat het gewoon goede koffies en espresso's moet kunnen zetten. Ik was gisteren toevallig in de Hema, dus daar wat espresso-bonen gekocht.

Vandaag wat espresso's gemaakt, een beetje gespeeld met de instellingen en het resultaat is ... matig ... Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar de smaak lijkt minder "vol" te zijn dan hoe een espresso hoort te smaken.

Nu snap ik dat veel mensen hier zullen zeggen dat je verse bonen moet kopen, en niet die van de Hema. Ik geloof ook meteen dat dat beter is, maar ik heb ooit eens een Gaggia Classic gehad en veel gebruik gemaakt van een andere volautomaat in dezelfde prijscategorie als de Philips, en daar smaakte espresso's van o.a. Lidl-bonen een stuk beter dan deze espresso.

Ik ga wel even wat andere bonen proberen. Ik hoop dat het daar aan ligt en dat ik niet m'n apparaat moet omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Vihaio ik weet niet wat je vraag nu precies is, maar inderdaad het antwoord is: verse bonen ;)

En verder, hoe maalde je je bonen toen je een gaggia classic had? Uit een losse decent maler (een beetje instap espresso maler is al 1.5x de prijs van je philips volautomaat, dus zie daar je concessie), komt aanzienlijk beter/fijner gemalen koffie dan uit een volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Verse bonen is altijd beter natuurlijk, maar als dat intern naar 'filtermaling' gaat om vervolgens door een pressurised portafilter gedrukt te worden, ga je alsnog geen fatsoenlijke espresso krijgen.

Ik zou eens proberen maalgraad zo fijn mogelijk te zetten, dat is denk ik het enige dat helpt met het gebrek van 'volheid'. Als dat, en andere bonen, niet helpt, dan zit je denk ik al tegen het maximaal haalbare met dat apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayjo4
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:54
Hemingr schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:19:
Iemand enig idee waar ik in Europa (voorkeur NL) een 90+ cupping Geisha kan kopen? Kosten zijn niet zo'n bezwaar, maar ik wil het wel eens proberen.
Misschien deze? (Zelf geen ervaring met de koffie - wel met de brander 😄)

https://www.baristasite.c...ralda-geisha-special.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 08:00
@cryptapix
Ik had de Baratza Encore, dus zeker niet een hele dure maler en niet de beste voor espresso's.

@defusion
Ik had em al op een van de fijnste standen gezet, zal het zo op de allerfijnste proberen.

Ik heb inmiddels een proefpakket bij Fascino besteld, dus ik ga er maandag achter komen wat voor verschil dat maakt. (de code THUISWERKEN werkt trouwens niet meer)

[ Voor 6% gewijzigd door Vihaio op 06-08-2021 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr

Hemingr

Gekke henkie

Jayjo4 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Misschien deze? (Zelf geen ervaring met de koffie - wel met de brander 😄)

Ik ga eens kijken, thanks!

Voor dat geld ga ik wel eerst even mailen over de branddatum voor verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Hemingr schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Ik ga eens kijken, thanks!

Voor dat geld ga ik wel eerst even mailen over de branddatum voor verzending.
Manhattan heeft ook wat Geisha’s nu, weet alleen niet of die 90+ zijn met cupping.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Hemingr schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:19:
https://www.baristasite.c...lence-costa-rica-lot.html

EDIT: @Jayjo4 had al eentje gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 06-08-2021 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Costa Rica en Honduras wordt nu voor mij gebrand door brandzaak :P Zal laten weten hoe het is.

Moest van @Ypuh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
418O2 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:11:
Costa Rica en Honduras wordt nu voor mij gebrand door brandzaak :P Zal laten weten hoe het is.

Moest van @Ypuh
Honduras is een van mijn favorieten. lekkere chocolade smaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
vinpower schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:37:
[...]
Honduras is een van mijn favorieten. lekkere chocolade smaak!
Hier ook een boon die een paar keer per jaar terugkomt. Erg fijne smaak!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:56
Ik had al lang geen Yellow Bourbon bonen meer gekocht, omdat deze in mijn beleving wat te mild leken (van brandzaak). Nu zag ik ze onlangs ook al bij de Jumbo te koop, dus heb daar een zak van meegenomen. 500 gram voor €5,- en ik moet zeggen dat het niet tegenvalt uit mijn volautomaat. Ze hebben een lichtbittere nasmaak en dat bevalt me wel. Prima koffie voor de hele dag die denk ik ook wel bij fervente senseodrinkers in de smaak zal vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:03
Sinds een aantal dagen trotse bezitter van een Rancilio Silvia en een Eureka Mignon Specialita.
Valt niet mee, als je seo bent gewend..

Weet iemand hoeveel gram in de 2 kops filter kan? 17 a 18 word alom genoemd, maar is teveel denk ik.
Het is de bedoeling dat je niet de afdruk van de showerhead ziet toch...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Je wilt m.i. niet dat de showerhead zich, na tampen, in de koffie drukt, en je wilt ook niet dat er zoveel speling is dat de koffie alle kanten uit gaat tijdens het zetten.
Kan ook een klein beetje verschillen per koffie (dat er 1-2 gram verschil in zit) door verschillende dichtheden.

Hoeveel dat precies is kun je beste zelf (per koffie) bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
copyer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:04:
Sinds een aantal dagen trotse bezitter van een Rancilio Silvia en een Eureka Mignon Specialita.

Weet iemand hoeveel gram in de 2 kops filter kan? 17 a 18 word alom genoemd, maar is teveel denk ik.
Gefeliciteerd met je nieuwe machine!
Meestal staat ook in de gebruiksaanwijzing hoeveel gram de filter basket is. Maar daar mag je best een gram boven of onder zitten hoor. Als je nieuw bent met een half-automaat, is dit een duidelijke uitleg met fotos. Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door Cafecito op 09-08-2021 09:25 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
copyer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:04:

Gefeliciteerd met de aanwinst :)
Wat betreft het aantal gram, dit ligt ook heel erg aan de maat basket in je filterdrager.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 91 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1