cryptapix schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:15:
@
Ypuh Supermarkten willen inderdaad geen branddatum op de verpakking en dat heeft er alles mee maken dat hun klant niet kan inschatten wat de branddatum voor effect heeft op het product. Het gevaar bestaat dan dat de klant het product laat staan want ‘ooh al een half jaar geleden gebrand?’. Een THT datum is veel duidelijker voor de supermarktklant. Ook al is die een jaar en soms zelfs twee jaar na branddatum.
Wat ook nog speelt is dat Nederlanders weliswaar relatief veel koffie drinken, maar niet echt als fijnproevers bekend staan

De gemiddelde Nederlander geeft meer om gemak (zie het succes van Senseo…) dan om kwaliteit en dan hebben we het nog niet eens over de prijs van de producten.
Ter vergelijking. Een Ikea kast van spaanplaat of karton met een laagje fineer is net zo goed een kast als die van massief eikenhout van de lokale meubelmaker. Toch zijn de kasten niet vergelijkbaar als het gaat om oa duurzaamheid en kwaliteit. Of, waarom is het rundvlees bij de ambachtelijke slager zoveel duurder dan dat van de prijsvechtende supermarkt?
Verder wat @
Alouwerse en @
RoosW zeggen.
THT datum op koffie is eigenlijk een beetje vreemd.
Je kunt toch onmogelijk beweren dat de koffie vers gebrand is.
Ja WAS want ooit was het vers toen het verpakt werd.
Supermarkten kunnen niet inspelen op de vraag naar vers gebrande koffie.
Daarvoor moet je dus bij een koffiebrander zijn.
Er is ook een smaakontwikkeling aan de gang.
Dat zie je bij veel producten ook bij koffie.
Vroeger dronk men thuis alleen maar filterkoffie met roodmerk van DE.
Dat was zo’n beetje de standaard.
Later kwam de Senseo (best slim bedacht) en ook Nespresso.
De smaken werden al een stuk verfijnder.
Je kocht toen een koffiemachine voor een paar tientjes.
Nu wordt er al meer dan €500 uitgeven, soms veel meer boven de €1000.
Dat zijn serieuze bedragen, je gaat dan toch niet zeuren dat een kilo koffie niet meer dan €6 mag kosten?
Ik ben zeker geen koffie drinker, eigenlijk pas de laatste paar jaar maar als ik dan toch koffie drink moet het wel lekker zijn.
Wellicht dat ik ook een keer overstap van volautomaat met gemak, naar een half automaat.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat hier ook nog de Nespresso machine staat.
Mijn vrouw vindt dit handig en pakt snel een bakje mee.
Nu een half automaat er nog bij zou op dit moment een overkill zijn.