Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-07 15:46
copyer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:04:
Sinds een aantal dagen trotse bezitter van een Rancilio Silvia en een Eureka Mignon Specialita.
Valt niet mee, als je seo bent gewend..

Weet iemand hoeveel gram in de 2 kops filter kan? 17 a 18 word alom genoemd, maar is teveel denk ik.
Het is de bedoeling dat je niet de afdruk van de showerhead ziet toch...?
Mooi setje :)
Toen ik mijn Silvia nog had ben ik van 18gr naar 16 gegaan omdat ik anders (beetje afhankelijk van de boon en maalgraad) lekkage langs de portafilter had (te vol, sloot niet goed af).
En dan in 30 secondes naar 37gr koffie (rond de 1:2,5 vind ik het lekkerst).
Dapper om van een Senseo direct naar deze combinatie te gaan :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:00
Nu de nieuwigheid van m'n espressomachine af is, is het plezier eigenlijk alleen nog maar groter. Wel drink ik wat minder koffie; dronk ik voorheen nog 6-8 kopjes automaatkoffie/Nespresso, zijn dat er nu eerder 3-4 espresso/cappuccino's met elk 18g (6-7x 18 gram op een dag was ook iets teveel van het goede). Het werkelijke gebruik zal dus ook geen 3~ kilogram bonen per maand zijn zoals voorspeld, maar eerder 1.5-2 kg.

Nu valt me ook op dat smaak van een verse boon best snel veranderd/achteruit gaat. Met een ruime week vakantie en het laatste beetje in de hopper, merk ik dat de Onyx Blend met een branddatum van 14 juni inmiddels een stuk bitterder geworden is met een donkere i.p.v. meer blond crema laag. Nog steeds oké, maar minder 'lekkere' smaken en gemiddeld 'sterker en pittiger'.

Bovenstaande mag geen nieuws zijn, maar toch leuk om voor de eerste keer zelf te ervaren. Ik bewaar de kilozakken in de diepvries tot deze aan de beurt is en eenmaal geopend leg ik deze in de kast en vul de hopper steeds bij met 100-150g, maar de laatste 'batch' proeft daarmee al wezenlijk anders dan de eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-07 11:59
Thanx, heb al een bodem loze portafilter en een iets groter filter( IMS Filterbakje - 24,5mm) in bestelling staan om me een beetje te helpen hoe en wat er nog schort...
Ik bedoelde de standaart 2kops filter die er bij zat, 16,17 gram zat zo vol dat ie tegen de shower zat..
En soms na de portafilter verwijderen,zat de puck tegen de shower geplakt.. Niet goed getampt veronderstel ik..

Eerst maar wat kilo's bonen weg draaien en ervaring opdoen, alvorens ik me waag een de wat duurde bonen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@copyer Zo'n IMS filterbakje helpt wel. Deze zijn rechter (zijwanden) en daarmee dieper. De koffie komt dus iets verder van het douchescherm af te hangen.

Tampen zal het verschil niet maken. Hoe hard je tampt maakt geen wezenlijk verschil in de diepte/doorloop, zo lang je het maar consistent doet. Na een paar weken denk je hier niet al te veel meer over na.

Over de combinatie IMS + standaard tamper gesproken, die IMS filterbakjes zijn wel vrij ruim. Met een 58mm tamper heb je dan wel kleine opstaande randjes, maar of dit echt een probleem is... Ik zou nog wel eens zo'n mooie Pullman Big Step willen en hoop dat mijn geliefden meelezen hier.
copyer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:21:
Eerst maar wat kilo's bonen weg draaien en ervaring opdoen, alvorens ik me waag een de wat duurde bonen..
Dit was ook mijn geniale ingeving als zuinige Nederlander, maar is achteraf echt tijdsverspilling gebleken. Koop desnoods gewoon vers gebrande bonen bij Fascino, maar goede bonen maken het proces eenvoudiger en de koffie heeft een bredere range van 'smaakvol'. Je bespaart hooguit €20-30 over de eerste 2-3kg, maar je weet dan ook zeker dat de eerste maand je alleen maar bocht aan het drinken bent.

[ Voor 32% gewijzigd door Ypuh op 09-08-2021 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:24

headout

Oi oi!

Naked portafilter icm IMS filterbakje is echt een verbetering, alhoewel je met een Silvia en de Specialita al zoveel verbetering bereikt tov. senseo. In de standaard filter bakjes zou ik 14 Gr koffie stoppen, dat is er cht wel de Mac.
[b]copyer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:21:[/b
Niet doen, is echt zonde: je leert en proeft zoveel meer door verse bonen te gebruiken. Dat ga je niet bereiken met de oude zut uit de supermarkt. Je hebt schat ik zo'n 600 tot 700 euro uitgegeven voor je huidige opstelling. Ga dan niet bezuinigen op de bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-07 11:59
headout schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:40:
Naked portafilter icm IMS filterbakje is echt een verbetering, alhoewel je met een Silvia en de Specialita al zoveel verbetering bereikt tov. senseo. In de standaard filter bakjes zou ik 14 Gr koffie stoppen, dat is er cht wel de Mac.

[...]

Niet doen, is echt zonde: je leert en proeft zoveel meer door verse bonen te gebruiken. Dat ga je niet bereiken met de oude zut uit de supermarkt. Je hebt schat ik zo'n 600 tot 700 euro uitgegeven voor je huidige opstelling. Ga dan niet bezuinigen op de bonen.
Ja je heb nog gelijk ook..
Zal eens wat rondneuzen op de eerste pagina voor boonbranderijen.. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54
Je doet er geen ervaring mee op ook. Je krijgt alles okay-ish at best. En omdat het waarschijnlijk hele oude bonen zijn is het sowieso niks. Je vergist je ook in hoeveel 1 kilo bonen is. Als je een beetje informatie zoekt moet je binnen die kilo wel doorhebben hoe het zit. Dan bespaar je dus een euro of 5 (versgebrand heb je vanaf 15 euro wel, supermarkt betaal je ook gauw 8-10 euro per kilo)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
defusion schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:28:
Je wilt m.i. niet dat de showerhead zich, na tampen, in de koffie drukt, en je wilt ook niet dat er zoveel speling is dat de koffie alle kanten uit gaat tijdens het zetten.
Kan ook een klein beetje verschillen per koffie (dat er 1-2 gram verschil in zit) door verschillende dichtheden.
Tegelijkertijd is het helemaal prima als je na het zetten de afdruk van de showerhead in de koffie ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En hij staat nu compleet schoongemaakt in mijn keuken te draaien :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2e4CNs0eEPrsB_msHhmUU0zyt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zg7X9X4X1i2hsiRjuWEK8iMR.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:00
copyer schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:04:
Sinds een aantal dagen trotse bezitter van een Rancilio Silvia en een Eureka Mignon Specialita.
Valt niet mee, als je seo bent gewend..

Weet iemand hoeveel gram in de 2 kops filter kan? 17 a 18 word alom genoemd, maar is teveel denk ik.
Het is de bedoeling dat je niet de afdruk van de showerhead ziet toch...?
Zijn de standaard bakjes niet de ‘traditionele’ maten? Dus 7gr voor enkel en 14gr dubbel? Ik zou 14gr proberen en vanuit daar (als het past/goed gaat) even naar 15 en 16 kijken. Bij de Gaggia classic is 15gr ook de Max volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-07 23:05
Ypuh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:28:
@copyer

Over de combinatie IMS + standaard tamper gesproken, die IMS filterbakjes zijn wel vrij ruim. Met een 58mm tamper heb je dan wel kleine opstaande randjes, maar of dit echt een probleem is... Ik zou nog wel eens zo'n mooie Pullman Big Step willen en hoop dat mijn geliefden meelezen hier.
Zoveel geld, alleen maar voor een tamper van 0.5mm breder? :?

Scheelt dat ik m'n tamper zelf heb gemaakt op de draaibank, waardoor ik zelf kon finetunen hoe nauw het moest aansluiten :9

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@link0007 Een draaibank is een stuk duurder helaas.

Er zijn ook wel goedkopere alternatieven. Heb verder weinig zin om er zelf geld aan uit te geven, maar vind zulke accessoires die je dagelijks gebruikt wel leuk om te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Heb toevallig een 58.4mm frosted tamper besteld op Ali, nadat ik per ongeluk een 53.3 ipv 58.3 Normcore tamper had besteld. Iets te snel gekeken.
Iemand nog tips voor leuke barista winkels in Amsterdam? Ben nog op zoek naar een mooie melk pitcher.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
Inmiddels zijn we weer een aantal stappen verder en gaat mijn voorkeur uit naar een halfautomaat :).
De afgelopen dagen veel reviews en "how to" gekeken en de Gaggia Classic is blijven hangen.

Met het samenstellen van een "boodschappenlijstje" kan een goede bonenmaler niet ontbreken.
Budget +/- € 250,- en ik denk aan één van onderstaande;

Baratza Virtuose
Eureka Mignon Manuale

Iemand ervaring met deze malers of zijn er betere opties in dit segment?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
Voor espresso zou ik naar de Eureka neigen. Als je gaat single dosen heb je de timer functie van de specialita ook niet nodig.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 19:24
Hoe zijn hier de ervaringen met bonen van Giraffe? Dik 10 euro duurder dan een cafe du jour/brandzaak, dus vraag me af of je dat ook proeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@roybr die baratza heeft maar 40 maalgraadinstellingen (waarvan maar een beperkt aantal in espressogebied zullen vallen). Mignon is traploos instelbaar.
Voor espresso heb je m.i. maar 1 keuze (als het om die 2 gaat).

Is m.i. ook de enige realistische optie voor € 250. De alternatieven zitten al snel richting/rond de € 400. (baratza sette 270 bijv)

Of handmalers...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
roybr schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:55:
Inmiddels zijn we weer een aantal stappen verder en gaat mijn voorkeur uit naar een halfautomaat :).
De afgelopen dagen veel reviews en "how to" gekeken en de Gaggia Classic is blijven hangen.

Met het samenstellen van een "boodschappenlijstje" kan een goede bonenmaler niet ontbreken.
Budget +/- € 250,- en ik denk aan één van onderstaande;

Baratza Virtuose
Eureka Mignon Manuale

Iemand ervaring met deze malers of zijn er betere opties in dit segment?
Je zou ook een tweedekans Sette 270 kunnen overwegen. Websites als bol.com hebben die regelmatig voor +-€250 beschikbaar. Daar heb ik zelf ook voor gekozen. Voordelen: single dosing, low retention, en traploos instelbaar. Dat waren voor mij enorm belangrijk aangezien ik ook van koffie wil kunnen wisselen, of even snel een pot filterkoffie kunnen maken.

Eureka komt binnenkort ook met een single dose maler. Maar ik weet niet wanneer en voor welke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De Baratza Virtuosa/Encore zijn ook vrij makkelijk stepless te maken: https://coffeeforums.co.u...tuosoencore-stepless-mod/
Blijft wel het punt dat je vrij snel op het einde zit qua fijnheid bij een Baratza.
Verschil tussen een Encore en Virtuosa is dat de Virtuosa meer staal heeft en dus zwaarder is. Tevens is hij stiller. Dat komt met name om de burr die erin zit. Al kan je een Virtuosa burr in een Encore stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
Dank voor de tips! Genoeg stof om over na te denken :).
Toch lastig om een leuk starterspakket samen te stellen.
Maar we komen er wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:23
Na jaren met genoegen Dolce Gusto Cappuccino Intenso te hebben gedronken, heeft DG in alle wijsheid besloten om deze uit de handel te nemen.

Om toch mijn caffeïne verslaving te kunnen blijven bevredigen, na een hoop geGoogle een DeLonghi volautomaat gekocht, voornamelijk omdat ik geen zin heb in zelf apart bonen malen en melk opschuimen.

Ik heb nu echter verschillende soorten bonen geprobeerd, maar kom nog niet bij de 'Dolce Gusto-smaak'.
De samenstelling van deze koffie blijkt Arabica-melange uit Ethiopië en Brazilië en een Robusta uit Vietnam te zijn volgens de DG site.

Wie kan me in de juiste richting naar deze smaak helpen?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:06
@MasterMaceMichu De Dolce Gusto smaak? Ik kan me haast niet voorstellen dat DG of Senseo iets kunnen produceren wat zich in positieve zin zo onderscheidt qua verfijnde smaakbeleving dat een willekeurige andere supermarktboon daar niet bij in de buurt komt ;)

Wat maakt die DG smaak zo uniek en wat mis je in de bonen die je nu hebt geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ik weet dat ik een beetje vloek in het topic, maar kan zelf niet echt beschrijven hoe die smaak is. Dus wellicht is er iemand in dit topic die de DG Intenso ook kent en zegt van "moet je die bonen is proberen"....

Blijkbaar is het dus een blend van Arabica en Robusta, maar daar zijn ook redelijk wat soorten van.

Heb proefpakket van Gran Maestro Italiano gekocht en heb de Originale, Lungo Crema en Cappuccino geprobeerd. Vind deze allemaal wat "wrang"/bitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Nouja vloeken, ieder zijn/haar smaak toch? Ik hoop voor je dat je hier iemand vindt met hetzelfde probleem.

Zoeken naar dezelfde smaak enkel obv “arabica en robusta blend” is niet te doen. Dat is veel te weinig specifiek.

Een bittere smaak kan ook liggen aan de afstelling van je machine. Je zou eens kunnen spelen met maalgraad, hoeveelheid water, doorlooptijd etc. Daar zijn wel wat tips voor te vinden in dit topic en google.

Niet denigrerend bedoeld, maar als je DG lekker vindt, moet je uit een willekeurige volautomaat met supermarktbonen ook echt wel een acceptabel bakkie kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Die zoektocht is inderdaad spelderig.... ;)

De koffie die eruit komt is zeker niet verkeerd, maar ik ben nu eenmaal een gewoonte-dier, dus wennen aan iets nieuws duurt even.

En volaan aan het experimenteren, maar je kunt maar zoveel bakkies op een dag dien voor je tegen die muren oploopt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:33

Hemingr

Make Tweakers Great Again

Nomad schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
[...]

Das wel gemeen hoor, een koffie promoten die uitverkocht is en ook niet terugkomt :P. Nu is hun nieuwe Brazil wel heel vergelijkbaar hoor, daar zoeken ze ze ook op uit (de Brazil is hun enige steady aanbod die ze proberen niet teveel te laten variëren, o.a. voor de horeca).
Deze nu op de molen. Niet hetzelfde als die nu out of stock is. Koste wat moeite om goed te krijgen (had zelf op een gegeven moment alsof ik terpentijn zat te drinken). Maar na wat finetunen prima, kan nog beter, maar niet slecht. Intensief donkere chocolade overheerst nog, en niet de beschreven romige melk chocolade.

Gaat heel goed samen met melk dranken, wat minder als pure espresso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@MasterMaceMichu
Ik moet bekennen dat ik nooit DG heb gedronken.
Wel nespresso, en die koffie is m.i. over het algemeen beter te drinken dan de gemiddelde supermarktboon.

Dat komt m.i. door de bewaarmethode, en volgens mij is DG redelijk vergelijkbaar.
Het is weliswaar voorgemalen, maar wel uit verse bonen, vervolgens individueel verpakt onder de meest optimale omstandigheden en hermetisch gesloten om de smaak te bewaren.

Supermarktbonen zijn vrijwel per definitie 'oud' voordat ze überhaupt de verpakking in gaan, en anders in ieder geval niet onder optimale omstandigheden bewaard (uitzonderingen zoals Illy daargelaten).

Wel eens met @cryptapix dat het ook erg aan de zetmethode ligt; beter gezegd, daarmee kun je een hoop verkloten.
Maar m.i. zijn de meeste supermarktbonen ondergeschikt aan bijv. nespresso, en vermoedelijk ook DG.

Verder ook niet verkeerd bedoeld: maar DG zit vziw ook vol met smaakjes en zoetmakers. In ieder geval het melk gedeelte. Wederom geen ervaring mee, maar ik vermoed dat gewone opgeschuimde melk niet (zo zoet/'lekker') zal smaken als wat ze in een DG capsule stoppen. Ook dat moet je meenemen in je zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
roybr schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:26:
Dank voor de tips! Genoeg stof om over na te denken :).
Toch lastig om een leuk starterspakket samen te stellen.
Maar we komen er wel :).
Ik zou wel eerder voor de Eureka gaan dan de Baratza. Vooral voor Espresso zijn 50mm platte schijven fijner dan 40mm conisch. Ook kun je in je portafilter grinden ipv in het plastic bakje wat de workflow fijner maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
defusion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 20:27:
@MasterMaceMichu
Ik moet bekennen dat ik nooit DG heb gedronken.
Wel nespresso, en die koffie is m.i. over het algemeen beter te drinken dan de gemiddelde supermarktboon.

Dat komt m.i. door de bewaarmethode, en volgens mij is DG redelijk vergelijkbaar.
Het is weliswaar voorgemalen, maar wel uit verse bonen, vervolgens individueel verpakt onder de meest optimale omstandigheden en hermetisch gesloten om de smaak te bewaren.

Supermarktbonen zijn vrijwel per definitie 'oud' voordat ze überhaupt de verpakking in gaan, en anders in ieder geval niet onder optimale omstandigheden bewaard (uitzonderingen zoals Illy daargelaten).
Deze kan ik wel onderschrijven. Nespresso vond ik echt prima koffie, zeker in vergelijking met de Senseo die ik daarvoor had. Zo'n 1+1 gratis kilozak bonen van de AH voor €7,99 kan daar niet tegenop. Perla, Nescafe, DE cups etc. ook niet dus Nespresso doet wel iets goed (die van Starbucks zijn ook lekker, maar vallen onder dezelfde vlag als Nespresso en komen uit dezelfde fabriek).

Dat jouw boon niet overeen komt met die van DG lijkt me ook logisch. Dat is net alsof je 2 willekeurige kledingstukken uit de wereld pakt en deze niet exact hetzelfde zijn. Je kunt dan nog een broek uit Ethiopie halen en een shirt uit Vietnam, maar dan is de kans dat die twee overeenkomen is nog steeds nihil.

Mijn advies;
- Zoek een (verse) boon met een niet al te uitgesproken smaak, of een smaak waarvan je deze lekker vind
- Als je van bitter houdt zou je ook 'oude' bonen nog kunnen overwegen; die van de Hema schijnen redelijk vers en lekker te zijn tegen een redelijke prijs
- Besteed de komende weken aan je machine leren kennen/afstellen. Met 3-4 kopjes per dag hoeft dat geen maanden te duren

Met afstelling kun je waarschijnlijk al in de buurt komen van je gewenste bitterheid. Ik gok dat de verhouding in smaak ongeveer 50/50 tussen afstelling en boon is. Zo zou je zelfs met een andere boon wel een smaak moeten kunnen vinden die jou past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:31
Gisterenavond de Dolce Gusto Cappuccino Intenso eens bekeken op Youtube, en dat is meer melk dan koffie, eigenlijk dus een latte of een russische koffie zoals ze bij ons in Vlaanderen zeggen.

Om dit te simuleren met een volautomatische espressomachine zal geen sinecure zijn, en dus ga je best zoals @Ypuh al aanhaalt een beetje moeten experimenteren met verschillende bonen en melkprodukten tot je een gewenst resultaat bekomt. Dit resultaat kan helemaal anders smaken dan de DGCI maar dan kan je dit telkens opnieuw eigenhandig reconstrueren. Kan zelfs zijn dat deze nieuwe smaken je beter gaan bevallen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 10:39
Ik kom ook van Dolce Gusto af. Toen dronk ik nog niet echt koffie, maar voornamelijk melkdrankjes, dus met name de latte macchiato en cappuccino. Ik heb de machine nog steeds staan dus ik dacht laatst, laten we ze eens naast elkaar zetten om het verschil te proeven. Holy shit was is die cappuccino van DG zoet. Ik wist natuurlijk dat er suiker is toegevoegd aan die DG's, tenzij je de (overigens moeilijk verkrijgbare) unsweetened-varianten koopt. De "skinny" heeft gewoon minder vet maar méér suiker en smaakt dan ook net zo zoet.

Ik zal binnenkort eens voor de grap eens een DG Lungo naast een Lungo zetten uit mijn espressomachine. Van vrienden en familie hoorde ik altijd dat de koffie prima smaakte uit de DG dus ik ben wel benieuwd. Maar voor nu heb ik te acidic bonen in mijn machine zitten (ik probeer echt vanalles haha) om voor mijn smaak lekker zonder melk te kunnen drinken dus dat moet even een weekje wachten

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 09:50
MasterMaceMichu schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:59:
Die zoektocht is inderdaad spelderig.... ;)

De koffie die eruit komt is zeker niet verkeerd, maar ik ben nu eenmaal een gewoonte-dier, dus wennen aan iets nieuws duurt even.

En volaan aan het experimenteren, maar je kunt maar zoveel bakkies op een dag dien voor je tegen die muren oploopt... ;)
Smaak is moeilijk te matchen als je aan iets gewend bent.
Wel kun je wennen aan een nieuwe verfijnde smaak.
Dat moet ook met een volautomaat wel lukken.
Probeer anders eens een proefpakket vers gebrande bonen.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoMC7A1MDYBKMYu3g2txQfTA8RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7Y0I91L4IOVBqGvc8gty3u2.jpg?f=fotoalbum_large

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
Zo'n proef pakket lijkt me wel interessant te bestellen, maar zijn die bonen wel zolang houdbaar in ongeopende verpakkingen?
Voor dat ik bij het laatste zakje ben zijn we toch al een paar weken verder en komt dat de smaak wel ten goede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
schumi2004 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:12:
Zo'n proef pakket lijkt me wel interessant te bestellen, maar zijn die bonen wel zolang houdbaar in ongeopende verpakkingen?
Voor dat ik bij het laatste zakje ben zijn we toch al een paar weken verder en komt dat de smaak wel ten goede?
De proefpakketten die ik noemde zijn echt vers, dat wil zeggen dat de bonen niet langer dan drie dagen geleden gebrand zijn. Zo vers dus dat je minimaal een week moet wachten voordat je een pak kunt gaan gebruiken ivm het ontgassen.
Dit betekent niet dat de overige drie pakken van 250 gram uit een pakket dan meteen oud zijn na nog een week of twee drie wachten.
De THT datum ligt een jaar na de branddatum.
Blijft dus vers gebrand in tegenstelling tot supermarkt koffiebonen die al veel langer geleden gebrand zijn voordat ze op de plank komen te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@schumi2004 als aanvulling op @HoppyF: smaak gaat langzaam achteruit, persoonlijk probeer ik het binnen 6 weken op te hebben / niet meer te bestellen dan ik in ca. 6 weken op krijg. 'een paar weken' moet m.i. geen probleem zijn.
Dan nog is het geleidelijk, het duurt echt wel wat langer voordat je op supermarktniveau zit.

• Hercul3s
defusion schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:09:
@schumi2004 als aanvulling op @HoppyF: smaak gaat langzaam achteruit, persoonlijk probeer ik het binnen 6 weken op te hebben / niet meer te bestellen dan ik in ca. 6 weken op krijg. 'een paar weken' moet m.i. geen probleem zijn.
Dan nog is het geleidelijk, het duurt echt wel wat langer voordat je op supermarktniveau zit.
< 6 weken na branding opmaken lijkt me een goede richtlijn. Het hangt er ook wat vanaf wat je situatie is. Heb je verse bonen en bonen van 6 weken oud prefereer ik de verse bonen. Heb je alleen nog maar bonen van 6 weken oud dan kun je daar ook prima koffie mee zetten, de smaak is gewoon wat minder uitgesproken.

Verder moet ik zeggen dat ik nooit echt veel merk van het ontgassen. Misschien omdat het lichte roasts zijn maar als ik de dag na branding de bonen gebruik vind ik ze meestal juist lekker. Soms is het in de dagen daarna wel wat meer bijstellen van de molen maar de smaak blijft goed. Maar goed, N=1 :D.

• Ypuh
Zo lang je de zak dicht en in de diepvries laat, smaakt de koffie enkele weken na de branddatum ook nog wel prima. Eenmaal de zak geopend gaat het wel redelijk hard achteruit (2-3 weken max. zou ik zeggen).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 13:06

BaRF

bijna kerst

Jeej, leuke waterkoker gewonnen bij James Hoffman, de Felicita Square! Vandaag al binnen met DHL, nu eerst op zoek naar een andere stekker :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Ypuh schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:00:
Zo lang je de zak dicht en in de diepvries laat, smaakt de koffie enkele weken na de branddatum ook nog wel prima. Eenmaal de zak geopend gaat het wel redelijk hard achteruit (2-3 weken max. zou ik zeggen).
Het verouderingsproces na invriezen lijkt inderdaad sneller te gaan dan bij bonen die niet zijn ingevroren. Beter bestel je een hoeveelheid die je in een week of 4-6 op krijgt. Mocht je toch voor invriezen gaan, dan is het een optie om kleinere porties (luchtdicht verpakt) in te vriezen. Ik heb ook wel eens gelezen over mensen die per shot invriezen en ze bevroren malen en er espresso mee zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 21:25
cryptapix schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:41:
[...]

Ik heb ook wel eens gelezen over mensen die per shot invriezen en ze bevroren malen en er espresso mee zetten
Jep, dat doe ik bij sommige koffies ook. De bevroren bonen kun je zonder problemen direct malen en koffie mee zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Thanks all voor jullie antwoorden. Ik ga lekker experimenteren! Proefpakket 2 is inmidels onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-06 22:18
heeft iemand ervaring met coffeefriend.nl? Op de website staat dat de shop zich bevindt in Amsterdam, maar er staat geen telefoonnummer of kvk vermeld. Dus ik twijfel over de betrouwbaarheid van deze webshop. De webshop verkoopt de MaraX 200 onder de marktprijs. Webshops zoals KoffieWarenhuis wordt deze machine aangeboden voor rond de 1190 terwijl bij coffeefriend.nl voor 949.

link naar de webshop: https://www.coffeefriend....-machine-lelit-mara-pl62x

Als iemand ervaring heeft met de webshop hoor ik het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door seph32 op 13-08-2021 11:44 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
seph32 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:43:
heeft iemand ervaring met coffeefriend.nl? Op de website staat dat de shop zich bevindt in Amsterdam, maar er staat geen telefoonnummer of kvk vermeld. Dus ik twijfel over de betrouwbaarheid van deze webshop. De webshop verkoopt de MaraX 200 onder de marktprijs. Webshops zoals KoffieWarenhuis wordt deze machine aangeboden voor rond de 1190 terwijl bij coffeefriend.nl voor 949.

Grijze import uit Litouwen (https://www.kavosdraugas.lt/)
Verder geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
Cafecito schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Grijze import uit Litouwen (https://www.kavosdraugas.lt/)
Verder geen ervaring mee
Er is ook coffeefriend.co.uk ik kan weinig informatie vinden over de Nederlandse site. Geen keurmerk, kvk nummer en telefoonnummer beschikbaar. Coffeefriend.co.uk heeft veel reviews op trustpilot.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
seph32 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Er is ook coffeefriend.co.uk ik kan weinig informatie vinden over de Nederlandse site. Geen keurmerk, kvk nummer en telefoonnummer beschikbaar. Coffeefriend.co.uk heeft veel reviews op trustpilot.
De Nederlandse valt onder Litouwen, zie algemene voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:05
Zebby schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:07:
Hoe zijn hier de ervaringen met bonen van Giraffe? Dik 10 euro duurder dan een cafe du jour/brandzaak, dus vraag me af of je dat ook proeft.
Ik heb een volautomaat dus ik weet niet of je er dan wat aan hebt maar ik wissel zelf af tussen Giraffe en Koffiestation. Voorheen wel Brandzaak geprobeerd en dat beviel mij niet, vond het oppervlakkig smaken vergeleken met Giraffe en Koffiestation. Ik heb het idee dat ze mindere kwaliteit bonen inkopen om de prijzen laag te houden maar dat kan ik niet hard maken. Gewoon proberen zou ik zeggen. Koffiestation heeft ook mooie bonen voor zachtere prijzen zoals hun Braziliaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seph32
Brandzaak beviel mij ook niet. Soms kan een duurdere boon meer complexe smaken bevatten. Ik betaal tegenwoordig 30 euro per kilo.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Vermoed dat het eerder de branding is die wat generiek is bij brandzaak.
Maar hun yirgacheffe is nog altijd een van mijn favorieten. De rest springt er minder uit.

Verder wel dikke prima prijs/kwaliteit, en gratis verzending vanaf 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007

Herkenbaar; ik zat ook te twijfelen of ik de gok zou nemen bij deze webshop, maar het kwam me net te shady over allemaal.. too good to be true qua prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier2222
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:32
Hallo allemaal, mijn Nespresso-machine van +- 5 jaar oud begint het een beetje te begeven, dus nu wil ik deze gelegenheid aangrijpen om de overstap maken naar een volautomaat, voornamelijk vanwege de vrijheid in bonenkeuze. Budget hiervoor is 600-800 euro.

Wat achtergrond qua koffiegedrag: zeker nu met thuiswerken (mijn vriendin en ik allebei) drinken we best wat koppen koffie op een dag. Af en toe een cappuccino/latte, maar 80% van de keren zal het gewoon espresso/dubbele espresso/lungo zijn. Dus zeker geen spannende specifieke kopjes.

Mijn oog is nu gevallen op de Siemens EQ.9 Plus s300 (TI923309RW). Bij de Media Markt outlet te krijgen voor 750 euro. Lijkt mij redelijk onderhoudsarm en met de uitneembare zetgroep makkelijk in het onderhoud. Deze heeft dan een melkreservoir, maar een met een slangetje die je direct in het pak kunt hangen zou ik ook goed vinden.

Wat is de algemene mening over deze machine? En zijn er met ons budget misschien andere (betere?) machines die we moeten overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-07 17:21
olivier2222 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:43:
Hallo allemaal, mijn Nespresso-machine van +- 5 jaar oud begint het een beetje te begeven, dus nu wil ik deze gelegenheid aangrijpen om de overstap maken naar een volautomaat, voornamelijk vanwege de vrijheid in bonenkeuze. Budget hiervoor is 600-800 euro.

Wat achtergrond qua koffiegedrag: zeker nu met thuiswerken (mijn vriendin en ik allebei) drinken we best wat koppen koffie op een dag. Af en toe een cappuccino/latte, maar 80% van de keren zal het gewoon espresso/dubbele espresso/lungo zijn. Dus zeker geen spannende specifieke kopjes.

Mijn oog is nu gevallen op de Siemens EQ.9 Plus s300 (TI923309RW). Bij de Media Markt outlet te krijgen voor 750 euro. Lijkt mij redelijk onderhoudsarm en met de uitneembare zetgroep makkelijk in het onderhoud. Deze heeft dan een melkreservoir, maar een met een slangetje die je direct in het pak kunt hangen zou ik ook goed vinden.

Wat is de algemene mening over deze machine? En zijn er met ons budget misschien andere (betere?) machines die we moeten overwegen?
Aantal jaren gehad en vond het een prima machine. Zetgroep begon voor mij op een gegeven moment wel een puntje van irritatie te worden dat deze steeds ‘smeriger’ werd. Nu moet ik hierbij vermelden dat ik wel goed zorgde voor de machine ontkalken en schoon houden maar nooit een onderhoudsbeurt heb laten doen.

Kwaliteit van melkproducten koffie die het ding zette vond ik goed. Vaak met bonen Brandzaak. Espresso was ok, koffie kreeg ik nooit helemaal lekker eruit voor mijn gevoel maar bezoek vond het altijd prima.

Ik gebruikte het slangetje meer dan het reservoir, toch iets makkelijker schoon te houden enzo.

Voor die prijs lijkt het me ook een prima koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:14
olivier2222 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:43:

Machine en koffie bevielen me prima met bonen van Brandzaak en lekker stil apparaat ook. Echter eind oktober 2020 aangeschaft, ongeveer 3 kopjes per dag, altijd netjes schoongemaakt (vaker dan nodig) en nu een zetgroep die vastzit (nog brandschoon overigens), fragiel metalen clipje van de zetgroep gebroken en hij blijkt nu ook geen melk meer op te schuimen...

Misschien pech, misschien niet, maar valt me voor een Siemens erg tegen. Vooral de kwetsbaarheid van dat metalen clipje. Deze gaat dus voor reparatie, maar ben er nog niet uit of hij daarna mag blijven... Je kan ook nog overwegen om een Jura E8 uit Duitsland te halen (Vrijwel altijd onder de 900 euro).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-07 17:21
GermanPivo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:29:
[...]

Machine en koffie bevielen me prima met bonen van Brandzaak en lekker stil apparaat ook. Echter eind oktober 2020 aangeschaft, ongeveer 3 kopjes per dag, altijd netjes schoongemaakt (vaker dan nodig) en nu een zetgroep die vastzit (nog brandschoon overigens), fragiel metalen clipje van de zetgroep gebroken en hij blijkt nu ook geen melk meer op te schuimen...

Misschien pech, misschien niet, maar valt me voor een Siemens erg tegen. Vooral de kwetsbaarheid van dat metalen clipje. Deze gaat dus voor reparatie, maar ben er nog niet uit of hij daarna mag blijven... Je kan ook nog overwegen om een Jura E8 uit Duitsland te halen (Vrijwel altijd onder de 900 euro).
Eerste euvels herken ik (vastzitten en metalen ding). Melk is hij bij mij altijd blijven schuimen, waarbij soms opnieuw plaatsen slangetje wel nodig was ivm ‘lekkage’ van lucht ofzo. Kon je merken aan het geluid.

Dat vastzitten was met wederom omspoelen vaak te verhelpen, maar volgde de ene keer sneller dan de andere. Heel apart.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 18:46
De Gaggia filterhouder had van binnen bijna helemaal geen chrome meer, dus er lastig goed schoon te houden.
Dus met een handboortje en een gatenzaag er even een gat in gemaakt. Probleem opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy7iHxM-a-lGLJg7g0vs2Auclzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUomYJc4aqZL9j0yR5qg0MRq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuADyU8jbf5FpKM223aa9U8ypZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/claTCz5mnE9sNxfCZbxBXekO.jpg?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
heeft iemand ervaring met coffeefriend.nl?
...
Heb er een paar maanden geleden ook een Lelit MaraX besteld. Zoals gemeld komt dat uit Litouwen, dus verzenden kost even. De telefonische helpdesk zit vervolgens in Ierland. Bij mij ging de levering van de extra's naast de MaraX zelf niet helemaal goed en duurde dat langer. Toen was het ~100 euro goedkoper dan een NL alternatief, en zou ik achteraf gezien toch liever lokaal gekocht hebben. Voordeel van betere garantie, en je steunt een lokaal bedrijf. Maar ja, nu het verschil groter is qua prijs is die keuze wat lastiger afhankelijk van je budget. Had verder niet het idee dat het bedrijf onbetrouwbaar was, maar het zal vast minder zijn dan een gerenommeerd bedrijf uit NL wat een reputatie hoog moet houden binnen een kleinere markt.

[ Voor 3% gewijzigd door SawaFish op 16-08-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Bij dergelijke websites durf ik meestal wel te bestellen als ze paypal en/of creditcard aanbieden.

Geen ervaring met dit specifieke bedrijf, maar lijkt mij gewoon een dozenschuiver die op prijs concurreert/kleine marges accepteert, wat ze redelijk uniek maakt op een dergelijke kleine afzetmarkt.

Geeft je ook een idee van wat voor marges er op zitten, en zou je natuurlijk ook lokaal als korting kunnen proberen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
defusion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:46:
Geeft je ook een idee van wat voor marges er op zitten, en zou je natuurlijk ook lokaal als korting kunnen proberen te krijgen.
Lokaal wordt er niet echt aan kortingen gedaan is mijn ervaring. O.a. de Rocket machines zijn ook al snel €100-200 goedkoper bij onze Oosterburen, maar heb geen NL adres gevonden die daar in mee wil gaan (had ff 2-3 mailtjes gestuurd). De markt is te niche en/of er is gewoon voldoende vraag naar espressomachines op dit moment.

Ik zou overigens ook aanraden machine+maler ergens lokaal te kopen, een adres waar je ook relatief nog even makkelijk een keer langsrijden kan. Mijn Specialita had het euvel met de maalschijven wat uiteindelijk zelf wel op te lossen was, en zeker als leek is het wel fijn wanneer je machine vooraf gewoon afgesteld is op de juiste druk. Ook de eerste keer je maler afstellen in de winkel zou een plus zijn. Eenmaal afgesteld is er nog genoeg om op te letten, maar heb je wel 3-4 variabelen minder om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:38
Ik heb een Quickmill 4005. En sindskort duurt het een aantal seconden voordat de pomp aanslaat. Ook bij het stomen duurt het langer dan voorheen voordat deze voluit gaat. Dat is eigenlijk vreemd, omdat de machien twee pompen bevat. 1 voor het zetten van koffie en 1 voor het stomen.

Geen idee of ik eenvoudig dit zelf kan verhelpen? Iemand tips?

Partsview
Manual

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09

bert pit

asdasd

@vinpower Vermoedelijk heeft "aderverkalking" vat gekregen op een of meer onderdelen. Ook kan er een onderdeel versleten zijn. Afhankelijk van je eigen technische handigheid kun je onderdeel voor onderdeel de machine controleren/schoonmaken of onderdelen vervangen. Ook kun je het proberen met een ontkalker.

Maar pas op, ontkalken kan juist ook ellende verergeren, aangezien de kalkvlokken door de machine gaan zweven op plekken waar deze verstoppingen kunnen veroorzaken.

Er bestaan een paar fora waar meer specifiek technische vragen beantwoord worden. Probeer het eens hier: https://koffiepraat.nl/forum/index.php

Daar zitten ook wel wat commerciële mensen achter, maar over het algemeen wordt prima hulp geboden.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 12:03
Hehe, ik heb eindelijk even tijd kunnen vinden om de pid op m'n Silvia te zetten. Heb nu 1 SSR dus ga alleen de brew temperature regelen voor nu en ook geen pre infusion.

Alleen nu heb ik alles aangesloten en de pid gaat aan, maar ik krijg alleen EEEE te zien op t scherm... Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Kan wel door instellingen bladeren en de juiste thermocouple selecteren etc, maar er gebeurt verder niks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Tja, meest voor de hand liggend: toch iets verkeerd aangesloten. Alles triplechecken.
Andere mogelijkheid: verkeerde instellingen voor sensor. Ook triplechecken.
Nog een andere mogelijkheid: temperatuursensor kapot. Meet handmatig de weerstand, en of die overeenkomt met wat het moet zijn bij de huidige temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
defusion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:46:
Bij dergelijke websites durf ik meestal wel te bestellen als ze paypal en/of creditcard aanbieden.

Geen ervaring met dit specifieke bedrijf, maar lijkt mij gewoon een dozenschuiver die op prijs concurreert/kleine marges accepteert, wat ze redelijk uniek maakt op een dergelijke kleine afzetmarkt.

Marge is niet hetzelfde als winst......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
defusion schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:14:
Tja, meest voor de hand liggend: toch iets verkeerd aangesloten. Alles triplechecken.
Andere mogelijkheid: verkeerde instellingen voor sensor. Ook triplechecken.
Nog een andere mogelijkheid: temperatuursensor kapot. Meet handmatig de weerstand, en of die overeenkomt met wat het moet zijn bij de huidige temperatuur.
Ja... Ben er helaas al uit, de sensor is kaduuk. Het was ook een sensor van €1,50 van Alie dus kan ook niet veel verwachten, maar toch jammer. Nu maar weer een nieuwe bestellen en misschien uit NL, dan kan ikw eer koffie drinken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 15:15

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik heb een paar dagen geleden een Siemens EQ9 s500 gekocht als upgrade na een Nespresso DeLonghi Lattissima Pro. Wilde eigenlijk voor een Jura E8 gaan tot ik begreep dat de melkproducten daar niet zo warm worden. Helaas lijkt dat met de Siemens ook een probleem te zijn. Een cappuccino meet direct na bereiding maar 49 graden, zelfs als je hem direct drinkt is dat al te koud.

Heeft iemand dezelfde ervaring met de EQ9?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Kraz

Saving the world

Jazzy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:44:
Ik heb een paar dagen geleden een Siemens EQ9 s500 gekocht als upgrade na een Nespresso DeLonghi Lattissima Pro. Wilde eigenlijk voor een Jura E8 gaan tot ik begreep dat de melkproducten daar niet zo warm worden. Helaas lijkt dat met de Siemens ook een probleem te zijn. Een cappuccino meet direct na bereiding maar 49 graden, zelfs als je hem direct drinkt is dat al te koud.

Verwarm je wel de kopjes voordat je cappuccino erin gaat?
Als ze koud zijn, nemen ze ook al veel van de warmte vd drank weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
Jazzy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:44:

Melkschuim wordt niet warmer dan een graad of 60. Bij een halfautomaat is de weg van het water naar het prozafilter als het goed is warm, bij een volautomaat niet (op de voorverwarmde zetgroepen van o.a. Jura E8 (EB)) na, uitloopjes zijn nog steeds koud. Je zou een beetje kunnen smokkelen door een wat groter volume koffie te nemen en uiteraard je kopje voor te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Ik wil me wat verder verdiepen en ontwikkelen in smaken herkennen. Nu is een cupping hier natuurlijk een mooie mogelijkheid voor.
Inmiddels bij wat zaakjes al wat lijntjes uitgegooid, maar hier is nog geen echte cupping uit voortgekomen.

In de US heb je Facsmile, een dienst waarbij maandelijks kleine hoeveelheden koffie verstuurd worden en er een cupping gedaan wordt met een aantal pro’s erbij. Weet iemand of er ook iets dergelijks in Nederland/EU is?
Mocht het er niet zijn, is het misschien een idee een keer een (online) cupping hier te organiseren?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15

Ethirty

Who...me?

Uiteraard is er een koffie-nerding topic, dat ik daar niet eerder op gekomen ben :D

Beetje zat dat ik weer voor €100 aan Nespresso capsules kan laten aanrukken tijdens deze uitgerekte thuiswerk situatie kwam ik op het plan voor een nieuwe koffie machine.

Van de matige volautomaat die we op kantoor hebben tot de dure Jura kwam langs, vervolgens in de rabbit-hole verdwenen en veel video's gekeken van Hoffman. Even het idee opgevat voor een halfautomaat, bedacht dat 2 apparaten wellicht wat veel was op het aanrecht en toen kwam ik op de gedachte voor de Sage Barista. Net apparaat, leek alle vinkjes te zetten. Idee van het automatische zet-mechanisme buiten spel zetten door het zelf te doen en daardoor iets meer budget in de maler en de HX te steken. Tot ik dit topic tegenkwam...

Inmiddels besloten dat ik vooralsnog geen nieuwe hobby zoek en ik ook geen zin heb in het permanent oppoetsen van een zwaar gepolijste machine de komende 30 jaar. Gewoon wakker worden, opwarmen en een snelle kop fatsoenlijke koffie. Dus toch weer naar de volautomaat terug.

De Nespresso destijds gekocht voor espresso/lungo en af en toe een cappucino, maar in de praktijk drink ik 99% lungo's.

Voor €400-600 zou je toch wel een fatsoenlijke kop koffie mogen verwachten?

Na wat zoeken uitgekomen op een Gaggia Brera. Oogt qua looks, kan incidenteel een keer een cappuccino zetten, alleen al dat plastic... koop je hier nou de naam, of zou er ook nog een beetje redelijke koffie uitkomen? (even de hoge standaarden hier buiten beschouwing latende)
Op de foto's van hun eigen site staan de krassen al zichtbaar op de frontplaat en dan gaan mijn nekharen eigenlijk al overeind.

Nog suggesties/tips?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42
Als je gewoon lekkere lungo's/filterkoffie wilt: Haro V60/chemex/aeropress en een midrange maler als de baratza virtuoso.

Heb je topkoffie en ben je voor 200 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:56:
Even het idee opgevat voor een halfautomaat, bedacht dat 2 apparaten wellicht wat veel was op het aanrecht en toen kwam ik op de gedachte voor de Sage Barista. Net apparaat, leek alle vinkjes te zetten. Idee van het automatische zet-mechanisme buiten spel zetten door het zelf te doen en daardoor iets meer budget in de maler en de HX te steken. Tot ik dit topic tegenkwam...
een gaggia classic + maler (bijv. de mignon reeks) neemt ongeveer net zoveel ruimte in als zo'n sage ;)
Inmiddels besloten dat ik vooralsnog geen nieuwe hobby zoek en ik ook geen zin heb in het permanent oppoetsen van een zwaar gepolijste machine de komende 30 jaar. Gewoon wakker worden, opwarmen en een snelle kop fatsoenlijke koffie. Dus toch weer naar de volautomaat terug.
Hoewel dat oppoetsen wel meevalt, is het wel een nieuwe hobby, en moet je rekening houden met opwarmtijd en wat meer moeite doen per kopje.

Advies van @Raymond lijkt mij ook een goede optie. Vooral aeropress is erg veelzijdig. Hoewel niet heel veel werk (makkelijk schoon spoelen na gebruik), wel meer werk dan even op een knopje drukken.
Maar verse bonen+maler is het belangrijkste aspect van goede koffie.

Kijk voor volautomaten ook eens over de grens. Jura is in Duitsland veelal een stuk aantrekkelijker geprijsd.
D4 voor € 550 + een losse melkopschuimer moet net lukken binnen budget. Of de E6 voor onder de € 700.
Ik ben geen expert op het gebied van volautomaten, maar dit topic volgende heb ik toch het meeste vertrouwen in Jura qua levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-07 09:05
Van de week gaf mijn Gaggia Classic ineens geen stoom meer, omdat alle stoom (en water) weglekte waar het stoompijpje aangesloten zit. Het rubberen ringetje in die aansluiting moest wel kapot/weg zijn en dat klopte inderdaad. Ik had nog zo'n ringetje liggen, maar door een recente verhuizing was die uiteraard zoek, dus kon ik een nieuwe gaan kopen. Gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om te upgraden naar het stoompijpje van de Rancilio Silvia. Even wennen om er goed schuim mee te maken, maar mijn indruk tot zover is wel uit de categorie waarom heb ik dit nu pas gedaan :P

Ik heb door de jaren heen heel wat onderdelen vervangen en hoewel het natuurlijk klote is dat het nodig is wanneer iets stuk is, vind ik het elke keer weer een verademing om te zien wat een simpel apparaat het eigenlijk is, hoe makkelijk het probleem elke keer te vinden is én hoe eenvoudig je het zelf dus op kunt lossen.

Toch gaat er binnen nu en enkele jaren wel een moment komen dat ik overstap op een volautomaat. Ik geniet nog erg van mijn huidige setup (Gaggia Classic + Macap MC4) en het 'ritueel' van het koffiezetten op deze manier, maar het geeft toch relatief veel rommel en ik merk dat mijn vriendin (waar ik nu mee samenwoon) toch niet zo snel zelf koffie maakt hiermee, ook al gaat dat haar prima af. Dan kan ik me ook wel voorstellen dat het met een fatsoenlijke volautomaat wel chill is om gewoon op een knop te drukken (en dat ik dan bijv. een keer gewoon in bed kan blijven liggen :+ )
defusion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:51:

Kijk voor volautomaten ook eens over de grens. Jura is in Duitsland veelal een stuk aantrekkelijker geprijsd.
D4 voor € 550 + een losse melkopschuimer moet net lukken binnen budget. Of de E6 voor onder de € 700.
Ik ben geen expert op het gebied van volautomaten, maar dit topic volgende heb ik toch het meeste vertrouwen in Jura qua levensduur.
Ging hierdoor voor de lol eens op de Duitse Amazon kijken en daar hebben ze nu een E6 voor 600 euro. Geen slechte deal lijkt mij als je in de markt bent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:46
Wouterkaas schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:21:
Toch gaat er binnen nu en enkele jaren wel een moment komen dat ik overstap op een volautomaat. Ik geniet nog erg van mijn huidige setup (Gaggia Classic + Macap MC4) en het 'ritueel' van het koffiezetten op deze manier, maar het geeft toch relatief veel rommel en ik merk dat mijn vriendin (waar ik nu mee samenwoon) toch niet zo snel zelf koffie maakt hiermee, ook al gaat dat haar prima af. Dan kan ik me ook wel voorstellen dat het met een fatsoenlijke volautomaat wel chill is om gewoon op een knop te drukken (en dat ik dan bijv. een keer gewoon in bed kan blijven liggen :+ )
Dit is precies mijn ervaring na een goed half jaar de Gaggia Classic + Specialita in huis te hebben. De koffie is prima, maar 75% van de tijd drink ik americano's (of eigenlijk long blacks), en dat is naar mijn mening niet direct het doel van een halfautomaat.

Enerzijds vanwege het extra werk, en anderzijds vanwege de sterkere koffie t.o.v. een volautomaat, maak ik thuis gewoon weinig koffie, terwijl ik op het werk makkelijk 4-5 bakken 'koffie' (zwart water) drink.
Ergens mis ik het gemak van een volautomaat dus wel, en mijn vriendin waagt zich uberhaupt niet aan het apparaat.
En ondanks dat ik niet vaak voor meerdere personen koffie hoef te maken, vind ik het wel redelijk vervelend om 3-4 bakken achter elkaar te moeten zetten.

Ik ben er nog niet overuit of het ritueel 'bonen afwegen - malen - verdelen - tampen - kopje heet water zetten - koffie zetten - schoonmaken' opweegt tegen het (gevoelsmatige) beetje extra kwaliteit.

Als ik deze set de deur uit doe hoef ik voor een E6/E8 niet heel veel bij te lappen.
Wat is wijsheid? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:15

Ethirty

Who...me?

defusion schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

een gaggia classic + maler (bijv. de mignon reeks) neemt ongeveer net zoveel ruimte in als zo'n sage ;)
Qua oppervlak wel, qua looks iets minder. Moet toch rekening houden met iemand anders :)
Hoewel dat oppoetsen wel meevalt, is het wel een nieuwe hobby, en moet je rekening houden met opwarmtijd en wat meer moeite doen per kopje.

Advies van @Raymond lijkt mij ook een goede optie. Vooral aeropress is erg veelzijdig. Hoewel niet heel veel werk (makkelijk schoon spoelen na gebruik), wel meer werk dan even op een knopje drukken.
Maar verse bonen+maler is het belangrijkste aspect van goede koffie.

Wat me bij Jura dan weer tegenstaat is dat je de zetgroep niet (makkelijk) zelf kan verwijderen en kan reinigen. Nou zullen ze er vast over nagedacht hebben, maar élke andere volautomaat is dat gewoon mogelijk.

Er zijn zo ongelooflijk veel volautomaten in de midden-range.
De ene roept online dat merk X niet wakker wordt, de ander roept dat merk Y wel erg snel stuk gaat.
Sowieso allemaal plastic fantastic, dus waar filter je dan op? Toch maar een Jura uit Duitsland halen en nooit reinigen anders dan met het tabletje en een beetje doorspoelen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:49:
[...]

Qua oppervlak wel, qua looks iets minder. Moet toch rekening houden met iemand anders :)

[...]

Wat me bij Jura dan weer tegenstaat is dat je de zetgroep niet (makkelijk) zelf kan verwijderen en kan reinigen. Nou zullen ze er vast over nagedacht hebben, maar élke andere volautomaat is dat gewoon mogelijk.

Er zijn zo ongelooflijk veel volautomaten in de midden-range.
De ene roept online dat merk X niet wakker wordt, de ander roept dat merk Y wel erg snel stuk gaat.
Sowieso allemaal plastic fantastic, dus waar filter je dan op? Toch maar een Jura uit Duitsland halen en nooit reinigen anders dan met het tabletje en een beetje doorspoelen?
@Teus.espresso is hier de expert, zie o.a.
Teus.espresso in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:24
Het punt over het wel of niet zelf kunnen reinigen van de zetgroep is altijd een leuke.
Er zijn altijd mensen die beroerd zijn met onderhoud. Dan maakt het niet uit.
Er zijn mensen die naadje netjes zijn. Daar kan het een pluspunt zijn dat je de zetgroep zelf kan verwijderen. Al maken zij de boel af en zo schoon dat de boel stroef loopt. Een beetje "viezigheid" zorgt voor smering.
Voor de mensen die wel netjes de pilletjes gebruiken, gaat het bij moderne Jura's jaren goed. In de loop van de tijd heb ik foto's van gebruikte zetgroepen gepost in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:33
Wij hebben nu een jaartje een Jura E8 staan.
Apparaat werkt uitstekend, alleen over de bonen raken we het nog niet eens en ik heb het idee dat er meer en betere koffie uit het apparaat te halen valt. Waarschijnlijk (?) alles te maken met de bonen.

Op het moment hebben we Gran Maestro Italiano bonen. Ikzelf ben bereid duurdere bonen te kopen voor betere koffie, want een duur apparaat met goedkope bonen lijkt mij geen goede strategie, echter zie ik zelf door het bomen het bos niet meer. De koffie vind ik persoonlijk een beetje te waterig. Heb al wat gespeeld met de maal instellingen, maar het geeft nog niet het gewenste resultaat.

Ook is de melk die bij een Capuccino of Latte Machiato niet erg dik en vermengt zich vrij snel met de koffie. Hiervoor gebruiken we houdbare volle melk van Campina.

Ik heb al geprobeerd wat te vinden op internet en daaruitvolgend aanpassingen gedaan op het apparaat, maar ik krijg er nog niet het gewenste resultaat uit. Nu kwam ik dit topic tegen en hoop ik dat mensen mij opweg kunnen helpen in de koffie wereld (ik ben namelijk vrij onbekend in de details van deze wereld :)).

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door reputatio op 17-08-2021 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
reputatio schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:11:
Apparaat werkt uitstekend, alleen over de bonen raken we het nog niet eens en ik heb het idee dat er meer en betere koffie uit het apparaat te halen valt. Waarschijnlijk (?) alles te maken met de bonen.

Op het moment hebben we Gran Maestro Italiano bonen. Ikzelf ben bereid duurdere bonen te kopen voor betere koffie, want een duur apparaat met goedkope bonen lijkt mij geen goede strategie, echter zie ik zelf door het bomen het bos niet meer. De koffie vind ik persoonlijk een beetje te waterig. Heb al wat gespeeld met de maal instellingen, maar het geeft nog niet het gewenste resultaat.

Ook is de melk die bij een Capuccino of Latte Machiato niet erg dik en vermengt zich vrij snel met de koffie. Hiervoor gebruiken we houdbare volle melk van Campina.

Ik heb al geprobeerd wat te vinden op internet en daaruitvolgend aanpassingen gedaan op het apparaat, maar ik krijg er nog niet het gewenste resultaat uit. Nu kwam ik dit topic tegen en hoop ik dat mensen mij opweg kunnen helpen in de koffie wereld (ik ben namelijk vrij onbekend in de details van deze wereld :)).

Alvast bedankt!
Begin eerst eens met echt vers gebrande koffiebonen van een lokale koffiebrander uit de buurt of anders eentje waarbij je online kunt bestellen.
In dit topic zijn er al veel genoemd.
De smaak van vers gebrande bonen is echt wel beter.
Ik heb geen Jura maar een (Siemens) volautomaat.
Voor cappuccino’s gebruiken we houdbare volle melk maar dan van Globemilk Barista.
Werkt prima en is juist geschikt om mee op te schuimen.
In feite is het gewone houdbare volle melk met een iets ander vetgehalte.
In de aanbieding te koop voor €0,75 bij o.a. Dirk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
reputatio schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:11:

Alvast bedankt!
Naar wat voor soort smaak ben je op zoek? Donker en ‘sterk’? Of juist wat fruitiger?
Verse bonen is altijd een aanrader. Als je aan kan geven naar wat voor smaakprofiel je zoekt, kunnen we wel een indicatie geven over welke bonen je zou kunnen proberen hiervoor.

Verder, als de koffie waterig smaakt, zou je wellicht ook de hoeveelheid water wat aan kunnen passen.
Welke andere dingen kan je aanpassen op de jura?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 03:23

Qwerty-273

Meukposter

Raymond schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 23:15:
Als je gewoon lekkere lungo's/filterkoffie wilt: Haro V60/chemex/aeropress en een midrange maler als de baratza virtuoso.
Ik kan zeker de aeropress aanraden, daar kan je net wat meer mee spelen dan een v60/chemex heb ik het gevoel. Nadeel ten opzichte van de andere twee is natuurlijk het volume. Waar je achterkomt als je meer kopjes op hetzelfde moment wilt zetten. De aeropress kan je eventueel ook aanschaffen voor op vakantie (of op het werk als daar machines staan die slootwater uitstoten ;) ) bevalt het niet voor thuis dan kan je het elders nog inzetten.

En ipv direct een maler aan te schaffen (als het toch niet bevalt en je naar een volautomaat overstapt) kan je altijd eerst aan de gang gaan met een zakje versgebrande bonen (250gr) van een lokaal koffiezaakje, die zullen dat met liefde voor je malen op jouw gewenste maalgraad. Als het process je wel bevalt, dan kan je altijd nog kijken voor een geschikte maler.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Basfr schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:39:
[...]

Dit is precies mijn ervaring na een goed half jaar de Gaggia Classic + Specialita in huis te hebben. De koffie is prima, maar 75% van de tijd drink ik americano's (of eigenlijk long blacks), en dat is naar mijn mening niet direct het doel van een halfautomaat.

Enerzijds vanwege het extra werk, en anderzijds vanwege de sterkere koffie t.o.v. een volautomaat, maak ik thuis gewoon weinig koffie, terwijl ik op het werk makkelijk 4-5 bakken 'koffie' (zwart water) drink.
Ergens mis ik het gemak van een volautomaat dus wel, en mijn vriendin waagt zich uberhaupt niet aan het apparaat.
En ondanks dat ik niet vaak voor meerdere personen koffie hoef te maken, vind ik het wel redelijk vervelend om 3-4 bakken achter elkaar te moeten zetten.

Ik ben er nog niet overuit of het ritueel 'bonen afwegen - malen - verdelen - tampen - kopje heet water zetten - koffie zetten - schoonmaken' opweegt tegen het (gevoelsmatige) beetje extra kwaliteit.

Als ik deze set de deur uit doe hoef ik voor een E6/E8 niet heel veel bij te lappen.
Wat is wijsheid? :P
Ik zou zeggen dat als je twijfelt dat je goed over kan stappen naar een volautomaat :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
HoppyF schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:25:
[...]

Begin eerst eens met echt vers gebrande koffiebonen van een lokale koffiebrander uit de buurt of anders eentje waarbij je online kunt bestellen.
In dit topic zijn er al veel genoemd.
De smaak van vers gebrande bonen is echt wel beter.
Ik heb geen Jura maar een (Siemens) volautomaat.
Voor cappuccino’s gebruiken we houdbare volle melk maar dan van Globemilk Barista.
Werkt prima en is juist geschikt om mee op te schuimen.
In feite is het gewone houdbare volle melk met een iets ander vetgehalte.
In de aanbieding te koop voor €0,75 bij o.a. Dirk.
Bedankt voor je waardevolle reactie!

Op zoek dus naar vers gebrande koffiebonen. Heb in de topicstart gekeken, maar wij wonen zelf in Zeeland, dus heb in dat lijstje geen koffieboer gevonden in de buurt. En aangezien ik had gelezen dat een week of 2 na het branden de smaak al verminderd, is het dus zaak om vaak kleinere hoeveelheden te kopen dan in één keer in te kopen?

Wat betreft de melk, ik zal die jij aangeeft eens proberen. Is het ook nog zaak dat de melk niet direct uit de koelkast komt, of maakt de temperatuur bij gebruik niet heel erg uit?
Alouwerse schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Naar wat voor soort smaak ben je op zoek? Donker en ‘sterk’? Of juist wat fruitiger?
Verse bonen is altijd een aanrader. Als je aan kan geven naar wat voor smaakprofiel je zoekt, kunnen we wel een indicatie geven over welke bonen je zou kunnen proberen hiervoor.

Verder, als de koffie waterig smaakt, zou je wellicht ook de hoeveelheid water wat aan kunnen passen.
Welke andere dingen kan je aanpassen op de jura?
Uiteraard ook bedankt voor je waardevolle reactie!
Ik ben zelf wel fan van wat fruitiger en zachter dan donker en sterk. Ik kan uiteraard online bestellen, maar mocht je een tip hebben in (de buurt van) Zeeland, dan is dat altijd beter :)

Klinkt erg voor de hand liggend om de hoeveelheid water aan te passen, dus dat ga ik zeker doen 8)7
Nu zijn er ook gezinsleden die houden van een "bak" koffie (dus veel in 1x), hij staat nu ingesteld op 135ml. Zijn hier ook "standaarden" voor?

Excuus als ik als leek over kom, maar ik vind het op het moment zonde van zo'n duur apparaat dat ik er niet uit haal wat er uit te halen valt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
reputatio schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

Op zoek dus naar vers gebrande koffiebonen. Heb in de topicstart gekeken, maar wij wonen zelf in Zeeland, dus heb in dat lijstje geen koffieboer gevonden in de buurt. En aangezien ik had gelezen dat een week of 2 na het branden de smaak al verminderd, is het dus zaak om vaak kleinere hoeveelheden te kopen dan in één keer in te kopen?

Wat betreft de melk, ik zal die jij aangeeft eens proberen. Is het ook nog zaak dat de melk niet direct uit de koelkast komt, of maakt de temperatuur bij gebruik niet heel erg uit?

[...]

Ik ben zelf wel fan van wat fruitiger en zachter dan donker en sterk. Ik kan uiteraard online bestellen, maar mocht je een tip hebben in (de buurt van) Zeeland, dan is dat altijd beter :)

Klinkt erg voor de hand liggend om de hoeveelheid water aan te passen, dus dat ga ik zeker doen 8)7
Nu zijn er ook gezinsleden die houden van een "bak" koffie (dus veel in 1x), hij staat nu ingesteld op 135ml. Zijn hier ook "standaarden" voor?

Excuus als ik als leek over kom, maar ik vind het op het moment zonde van zo'n duur apparaat dat ik er niet uit haal wat er uit te halen valt :+
Waar ergens in Zeeland woon je?
In Serooskerke (Walcheren) zit Koepoort koffie. Verder heb je nog brand&braal uit, ik dacht, Hulst. En natuurlijk Zeeuwse branding. Al wordt die vanaf binnenkort wel in Rotterdam gebrand.
Ik ben zelf ook een Zeeuw en redelijk koffie gek. Dus als je eens wilt sparren, geef gerust een gil :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
Alouwerse schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Waar ergens in Zeeland woon je?
In Serooskerke (Walcheren) zit Koepoort koffie. Verder heb je nog brand&braal uit, ik dacht, Hulst. En natuurlijk Zeeuwse branding. Al wordt die vanaf binnenkort wel in Rotterdam gebrand.
Ik ben zelf ook een Zeeuw en redelijk koffie gek. Dus als je eens wilt sparren, geef gerust een gil :)
Ik woon zelf in Goes, maar kom redelijk vaak in de buurt van Serooskerke, dus dat zou een goede optie kunnen zijn. Normaal zou ik zeggen dat het geen probleem is dat ik wat verder zou moeten rijden, maar aangezien je toch redelijk vaak nieuwe koffie moet bestellen, is het makkelijker als het in de buurt is.

Heb je ook een aanrader tussen één van deze winkels?
En het kan nooit kwaad om wat te sparren over goede koffie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
reputatio schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

Ik woon zelf in Goes, maar kom redelijk vaak in de buurt van Serooskerke, dus dat zou een goede optie kunnen zijn. Normaal zou ik zeggen dat het geen probleem is dat ik wat verder zou moeten rijden, maar aangezien je toch redelijk vaak nieuwe koffie moet bestellen, is het makkelijker als het in de buurt is.

Heb je ook een aanrader tussen één van deze winkels?
En het kan nooit kwaad om wat te sparren over goede koffie!
Brand&braal heb ik nog geen ervaring mee, Zeeuwse branding pas 1x in Middelburg gedronken.
Bij Koepoort al behoorlijk wat koffies op, hij brand tegenwoordig iets donkerder. Maar ik vond de Kenia Swara er lekker. De rest zou ik eventjes op moeten zoeken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

[...]

Mocht een lokale koffiebrander niet bevallen kun je ook online bestellen.
Zelf vind ik Fascino wel goed maar er zijn er nog veel meer.
De prijs per kilo voor vers gebrande koffie ligt wel hoger dan bij de supermarkt, reken op €16-25 per kilo.

Melk haal ik uit de koelkast.
Als je koffie te koud is dan is misschien de watertemperatuur instelling nog te wijzigen op je espresso machine.
Je kunt voor cappuccino’s ook dubbelwandige bekers/glazen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-07 19:18

oscarwashere

"Very nice"

Koffiebranderij Gebrand op Smaak (regio Beverwijk, zie ook lijst met branderijen in topicstart) is van 26 augustus t/m 12 september gesloten i.v.m. vakantie. Dus wie nog nodig heeft... voor 25 augustus besteld = nog voor de vakantie geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07 16:42

bebopper

I'm an absolute beginner...

[...]
, is het dus zaak om vaak kleinere hoeveelheden te kopen dan in één keer in te kopen?
[...]
Je kunt koffiebonen ook prima invriezen, liefst wel vacuum verpakt (of iig met zo min mogelijk lucht en luchtdicht verpakt). Enige 'nadeel' is dat ze na het ontdooien wel veel sneller achteruit gaan (~1-2 weken ipv ~5-6 weken), maar dat valt af te vangen door in kleinere hoeveelheden in te vriezen. En eerst rustig laten ontdooien voordat je ze gaat gebruiken.
[...]
[...]
Ik heb de ervaring dat de melk het beste schuimt als deze goed koud uit de koelkast komt. Soms met een pak houdbare melk (als de verse op is) uit de bijkeuken op 'kamertemperatuur' maar dat gaat toch minder goed. Ergens ook eens gelezen van iemand (James H.?) die zelfs deels bevroren melk gebruikte voor een optimaal resultaat op een barista kampioenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 22:09

bert pit

asdasd

[...]

[...]

https://www.dezeeuwsebran...egory/koffie/koffiebonen/ Windkracht 6 is erg lekker. Die is in Zeeland verkrijgbaar en zou zomaar kunnen voldoen aan je smaak.

Er is een brander in Serooskerke (walcheren) maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

https://koffiebranderijdekoepoort.nl/overons/

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 18-08-2021 14:10 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 19:24
Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die met een half automaat overweegt een overstap te maken naar een Siemens of Jura. Drink zelf ook bijna alleen een bak zwart en cappuccino's. Ben heel benieuwd hoe het smaak verschil is, qua prijs zal ik waarschijnlijk niet of amper bij hoeven leggen. Ik heb ook een waterontharder, dus om kalk maak ik me geen zorgen met hoe goed ze schoon te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
bebopper schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:56:
Je kunt koffiebonen ook prima invriezen, liefst wel vacuum verpakt (of iig met zo min mogelijk lucht en luchtdicht verpakt). Enige 'nadeel' is dat ze na het ontdooien wel veel sneller achteruit gaan (~1-2 weken ipv ~5-6 weken), maar dat valt af te vangen door in kleinere hoeveelheden in te vriezen. En eerst rustig laten ontdooien voordat je ze gaat gebruiken.
Ik dacht in de starterspost te lezen dat bonen na 2 weken wel achteruit gaan. Dus ik ging er vanuit dat je niet veel langer moet doen dan 2 weken met bonen. Maar ik begrijp dus dat het zo nauw ook weer niet komt? Ik snap dat een paar maanden veel is, maar ik vind veel proefpakketten of zakken van 1kg, maar zo snel drink ik ook weer geen koffie om dat binnen 2 weken op te hebbem :+
Ik heb de ervaring dat de melk het beste schuimt als deze goed koud uit de koelkast komt. Soms met een pak houdbare melk (als de verse op is) uit de bijkeuken op 'kamertemperatuur' maar dat gaat toch minder goed. Ergens ook eens gelezen van iemand (James H.?) die zelfs deels bevroren melk gebruikte voor een optimaal resultaat op een barista kampioenschap.
Ah, dus koud is juist goed? Ik dacht misschien helpt het als de melk al wat meer warm is, maar dat heb ik dus compleet mis. Koffie die koud is maak ik me niet zo druk, meer de (dikke) melklaag, die ik nu dus niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:01

Dat is ook mijn ervaring. Let er ook op dat je niet eerst het warme water uit de opschuimer spuit in je (lege) kannetje, want dan wordt de melk die je er vervolgens in gooit (na legen) ook weer warmer.

[ Voor 7% gewijzigd door orillion op 18-08-2021 15:06 . Reden: Nederlandsch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik weet niet precies hoe een volautomaat dat doet met opschuimen, maar als je het met de hand doet wil je zoveel mogelijk tijd hebben om er lucht in te blazen voordat deze op temperatuur is.
Dat bereik je door zo koud mogelijke melk te gebruiken, dan duurt het het langst om op temperatuur te komen, en heb je dus langer de tijd om er lucht in te krijgen.

Vermoed dat dezelfde gedachte ook op gaat voor volautomaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 03:23

Qwerty-273

Meukposter

Als je in Zeeland zit, de mooiste en zonnigste provincie!!!, geen idee of Woodstock in Kwadendamme nog steeds brandt? Maar eventueel kan je wel net over de grens kijken bij Kavus in Kalmthout.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePAEccPjG6x3xFba0Rg-0MFL24M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7GJCcHIHXkOeQo6NVlLP51W.jpg?f=fotoalbum_large

Oef, harde les, nu ik thuis enkel nog niveau drinkbaar of beter red met de espresso/lungo/americano kan ik maar beter wegblijven van de restaurant espresso, wat een bocht, gezien de smaak zeker geen verse bonen, en als ik het zo mag stellen een machine die te heet loopt, de koffie smaakte verbrand.
Of veel te donker gebrande bonen dat werkt natuurlijk ook.
Poe he, ik houd het voortaan wel bij een cappuccino (maar NIET met haver melk, brrr) omdat de melk een menigte aan zondes bedekt ;)

Hoezo die havermelk? Hum, we gingen ergens zitten, bestelde (beide) cappuccino en men kwam toen vragen met wat voor melk. Ik heb toen even heel dom zitten kijken, en melde 'gewoon, die van een koe??'
Bleek ik in de kerk te vloeken, een veganistisch tentje, dus dan maar havermelk?? Nou nee, nooit meer, wat een vieze zoetigheid!
Overigens ook geen vegetarisch of veganistische koffie tenten meer, ik snap nu waarom de omliggende terrassen wel druk bezet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:38
Maar was dat kopje van Brandmeesters wel te hachen of niet? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@RoosW Die conclusie had ik al getrokken voordat ik thuis überhaupt een espressomachine had. In de horeca smaakt een koffie alleen goed als je die bij een koffiespeciaalzaak koopt. Een lokale ondernemer die met liefde en passie de drank bereidt. Niet bij een of andere keten waar een studentje op een knopje drukt en niet bij een gemiddeld cafe of restaurant.

Je bijna verontwaardigde rant tegen andere melk dan koemelk begrijp ik niet helemaal. In diezelfde lijn zou de barista ook los kunnen gaan tegen jou omdat je überhaupt melk in je koffie doet :+

Ik gebruik thuis enkel plantaardige melk (haver, kokos, amandel en soya). Haver van Oatley, de rest Alpro Barista for professional (te halen bij Sligro etc). Waarom? Omdat koemelk niet per se lekker is en bovenal helemaal niet zo gezond is. Af en toe een cappuccino met koemelk krijg ik nog wel weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Laatst online: 13-12-2021
@RoosW
Was je in Amsterdam?
Ik vind de magusto erg lekker, maar die is, naar mijn idee niet donker ofzo.
Hij doet het bij mij erg goed kwa structuur en zowel als cappuccino als espresso.

Wat off topic, maar laatst sprak ik iemand die ook "alleen thuis de koffie lekker vind".

Gevraagd wat voor machine ze had, welke bonen etc, zegt ze :wij hebben een Nespresso.

Maar gelijk gezegd dat de enige overeenkomst is dat er ook espresso in de naam zit, maar dan zonder N...

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:57
Na vele jaren een Nespresso gebruikt te hebben, ben ik nu toch serieus aan het overwegen om een volautomaat aan te schaffen in de prijsklasse tussen €600-€1000. Na flink wat reviews te hebben gelezen en gekeken op YouTube heb ik nu 2 apparaten in mijn shortlist staan:
- De'Longhi Dinamica Plus ECAM370.95.T
- Jura Ena 8
Beide apparaten zijn redelijk compact en voldoen verder aan al mijn wensen. Een definitieve keuze maken vind ik echter best wel lastig. Heeft iemand hier ervaring met één van deze machines? Als ik kijk naar de mogelijkheden, dan zie ik als extra bij de De’Longhi dat je de melkopschuimer op verschillende standen kunt zetten, wat bij de Jura niet kan. Verder heeft de De’Longhi onsite garantie, wat me ook wel handig lijkt. En als laatste heeft deze een uitneembare zetgroep, maar de vraag is of dat een voordeel is (is hier ook vaker besproken zag ik). Zouden er nog argumenten zijn om juist voor de Jura te kiezen? De Jura is namelijk ook nog dik €250 duurder, maar dat vind ik op zich niet zo’n probleem.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Koos2009 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:26:
@RoosW
Was je in Amsterdam?
Ik vind de magusto erg lekker, maar die is, naar mijn idee niet donker ofzo.
Hij doet het bij mij erg goed kwa structuur en zowel als cappuccino als espresso.

Wat off topic, maar laatst sprak ik iemand die ook "alleen thuis de koffie lekker vind".

Gevraagd wat voor machine ze had, welke bonen etc, zegt ze :wij hebben een Nespresso.

Maar gelijk gezegd dat de enige overeenkomst is dat er ook espresso in de naam zit, maar dan zonder N...
Nee, Aalsmeer :) Naar de historische tuinen/kassen, de bijbehorende horeca gelegenheid serveert daar deze koffie, was niet lekker, erg bitter en smaakte aangebrand.

@cryptapix In dit (duitse) tentje stond nergens dat het veganistisch was, in kleine letter achterop de kaart stond dat, maar dat kon ik zonder leesbril niet ontcijferen.
Anders had je gelijk gehad, dan was mijn reactie best bot geweest, maar verdorie, hang dan een groot bord op of iets dergelijks.
Ik persoonlijk ben nog geen melkvervanger tegengekomen die ik wel te pruimen vind, maar goed, smaken verschillen.

@vinpower Nou, echt niet dus, bitter en aangebrand, maar dat kan ondeskundig apparaat gebruik gecombineerd met oude bonen zijn geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door RoosW op 18-08-2021 22:45 . Reden: Toevoeging informatie ]

• Niekserr
Nu ik de PID op mijn silvia heb, wil ik hem eigenlijk in de voorkant verwerken in plaats van er zo onder hebben hangen omdat dit erg in de weg hangt. Normaal druk ik de steam wand helemaal naar binnen om het water eruit te spuiten voor het opschuimen, waar nu dus geen ruimte voor is. Ook vind ik het stiekem lelijk dat omdat ik een oudere silvia heb, hij aan de voorkant een centimeter uitsteekt :p. Ook laat het dubbelzijdige tape natuurlijk los omdat ik daarop heb bezuinigd (action had geen 3m dubbelzijdig tape :+ )

Dus... Ik ga hem in de voorkant verwerken, maar daarvoor moet ik óf de boiler, óf de regelaar, óf allebei isoleren. Wat voor materiaal kan ik daarvoor het beste gebruiken? Online zie ik vaak plaatjes van een soort matten die ze eromheen maken met tiewraps, weet iemand wat voor materiaal het is? Is het een soort siliconen schuim?
Pagina: 1 ... 92 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1