Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Deze mat heb ik gebruikt voor mijn boiler:Niekserr schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:37:
Nu ik de PID op mijn silvia heb, wil ik hem eigenlijk in de voorkant verwerken in plaats van er zo onder hebben hangen omdat dit erg in de weg hangt. Normaal druk ik de steam wand helemaal naar binnen om het water eruit te spuiten voor het opschuimen, waar nu dus geen ruimte voor is. Ook vind ik het stiekem lelijk dat omdat ik een oudere silvia heb, hij aan de voorkant een centimeter uitsteekt. Ook laat het dubbelzijdige tape natuurlijk los omdat ik daarop heb bezuinigd (action had geen 3m dubbelzijdig tape
)
Dus... Ik ga hem in de voorkant verwerken, maar daarvoor moet ik óf de boiler, óf de regelaar, óf allebei isoleren. Wat voor materiaal kan ik daarvoor het beste gebruiken? Online zie ik vaak plaatjes van een soort matten die ze eromheen maken met tiewraps, weet iemand wat voor materiaal het is? Is het een soort siliconen schuim?
https://www.drtradingshop...risolatie-mat-30-x-60-cm/
Werkt fijn en lijkt wel veel op de isolatie die ik in verschillende machines zie (op yt bijv).
Omheen wikkelen, tiewrap omheen en klaar.
Dat bakje wordt als het goed is op zijn plek gehouden door een soort veer. Misschien zit die niet goed op zijn plek of is hij versleten. En misschien zit er wat troep aan de groepring waardoor hij blijft plakken?eno_W schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:03:
Wij hebben een quickmill en sinds gisteren een gek "probleem". Ons filterbakje blijft hangen aan het apparaat en laat dus los uit het piston als we hem (leeg) uit het apparaat halen. Dit geeft een soort knal als het gebeurd dus ik schrik me steeds rot. Na het koffie maken komt hij er wel goed uit om de puck eruit te kloppen. Iemand enig idee?
Het ding heet overigens portafilter, niet piston, maar dat terzijde.
Ik heb in mijn vorige machine een stuk Armaflex HT gebruikt voor de isolatie. Dat is erg mooi materiaal daarvoor. Weet niet meer waar ik het destijds gekocht heb, want als ik nu snel even online kijk vind ik alleen buisisolatie en niet een groter vlak stuk...Niekserr schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:37:
Dus... Ik ga hem in de voorkant verwerken, maar daarvoor moet ik óf de boiler, óf de regelaar, óf allebei isoleren. Wat voor materiaal kan ik daarvoor het beste gebruiken? Online zie ik vaak plaatjes van een soort matten die ze eromheen maken met tiewraps, weet iemand wat voor materiaal het is? Is het een soort siliconen schuim?
[ Voor 32% gewijzigd door dreamscape op 20-08-2021 11:29 ]
Punctuality is the politeness of kings
Met mijn E61 machine heb ik ook wel eens gehad dat het filterbakje in de machine bleef hangen (dat ging echter wel altijd zonder harde geluiden). Dat gebeurde dan altijd wanneer ik de filterdrager (@dreamscape zo noemen we dat in het Nederlands toch?eno_W schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:03:
Wij hebben een quickmill en sinds gisteren een gek "probleem". Ons filterbakje blijft hangen aan het apparaat en laat dus los uit het piston als we hem (leeg) uit het apparaat halen. Dit geeft een soort knal als het gebeurd dus ik schrik me steeds rot. Na het koffie maken komt hij er wel goed uit om de puck eruit te kloppen. Iemand enig idee?
Goed punt.cryptapix schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:43:
...
(@dreamscape zo noemen we dat in het Nederlands toch?)
...
Ben een groot melk liefhebber. Tot voorkort ging er wel een liter of 3-4 per week door heen. Mijn espressomachine heb ik nog niet zo lang en n.a.v. dit topic een beetje gaan experimenteren met cappuccino's, volle-, soja- en havermelk en vind die laatste denk ik toch het lekkerste, waar opgeschuimde volle melk vaak toch een vol/niet fijn gevoel geeft.RoosW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:42:
Ik persoonlijk ben nog geen melkvervanger tegengekomen die ik wel te pruimen vind, maar goed, smaken verschillen.
Kortom, voorlopig nog maar even verder experimenteren met de melkvervangers. Niet vanwege veganisme, niet omdat ik melk niet lekker vind en zeker niet vanwege de prijs (2-3x zo duur als gewone melk), maar puur o.b.v. smaak.
Ik denk dat je je veer in je filterhouder moet vervangen.eno_W schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:52:
Ik ga het eens proberen. Mocht ik het niet opgelost krijgen heb ik in ieder geval iets geleerd vandaag :-D
https://brooks-parts.com/...machine-filterdrager-veer
Dat is ook wel mijn ervaring. Havermelk geeft ook een bepaalde nootachtige smaak ofzo die ik wel lekker vind. Meestal wissel ik het af voor periodes. Soms ben je die smaak ook weer even beu.Ypuh schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:00:
[...]
Ben een groot melk liefhebber. Tot voorkort ging er wel een liter of 3-4 per week door heen. Mijn espressomachine heb ik nog niet zo lang en n.a.v. dit topic een beetje gaan experimenteren met cappuccino's, volle-, soja- en havermelk en vind die laatste denk ik toch het lekkerste, waar opgeschuimde volle melk vaak toch een vol/niet fijn gevoel geeft.
Kortom, voorlopig nog maar even verder experimenteren met de melkvervangers. Niet vanwege veganisme, niet omdat ik melk niet lekker vind en zeker niet vanwege de prijs (2-3x zo duur als gewone melk), maar puur o.b.v. smaak.
De barista variant smaakt naar bitterkoekjes
Hopelijk komt aankomende week de Niche binnen, dan wordt het wat makkelijker wisselen tussen bonen.
Iemand trouwens tips voor lekkere koffie in Friesland? We zitten er 3 dagen (omgeving Dokkum).
Heb de V60, Aeropress, handmaler en verschillende bonen alvast ingepakt. Maar altijd leuk om ergens koffie te drinken natuurlijk.
Grote gedeeltes van Brazilie hebben mislukte of slechte oogsten.
https://www.arkansasonlin...razils-coffee-harvest-in/
MIsschien moeten we het ook in kassen gaan verbouwen?
De leverancier gaf aan dat ze eerder van het probleem hadden gehoord, maar dat ik de eerste was die er een punt van maakte bij hun. Maar via van Pommeren (blijkbaar hun groothandel) nieuwe schijven ontvangen.
Bedankt voor de tip!
Er zitten ook nog 3 messing busjes op veertjes die tegen je filterbakje horen te duwen. Het kan dat die versleten zijn.eno_W schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:52:
Ik ga het eens proberen. Mocht ik het niet opgelost krijgen heb ik in ieder geval iets geleerd vandaag :-D
Dat gaat zeker flinke invloed op de prijs hebben (Brazilië is verreweg de grootste koffieproducent ter wereld), maar ook de enorm gestegen vervoerskosten: zeecontainers kosten meer dan het tienvoudige van vóór Corona) en onbetrouwbare leveringen doen de prijzen ook geen goed. Wel weer prettig voor al die kleine koffieboeren die tot nu toe geen droog brood konden verdienen dankzij de enorm scheve concurrentiepositie met Brazilië.Kraz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:50:
Het ziet er naar uit dat niet alleen de gasprijzen flink (gaan) stijgen, maar ook de prijzen van de koffiebonen.
Grote gedeeltes van Brazilie hebben mislukte of slechte oogsten.
https://www.arkansasonlin...razils-coffee-harvest-in/
MIsschien moeten we het ook in kassen gaan verbouwen?
Ik denk niet dat de koffieboeren zelf er direct beter van gaan worden...bszz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:07:
[...]
Dat gaat zeker flinke invloed op de prijs hebben (Brazilië is verreweg de grootste koffieproducent ter wereld), maar ook de enorm gestegen vervoerskosten: zeecontainers kosten meer dan het tienvoudige van vóór Corona) en onbetrouwbare leveringen doen de prijzen ook geen goed. Wel weer prettig voor al die kleine koffieboeren die tot nu toe geen droog brood konden verdienen dankzij de enorm scheve concurrentiepositie met Brazilië.

Vooral de tussenpartijen zullen hiervan gaan profiteren.
Hier zijn de huismerken sojamelk de favoriet (ik zelf drink koffie zwart, het is immers koffieYpuh schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:00:
[...]
Ben een groot melk liefhebber. Tot voorkort ging er wel een liter of 3-4 per week door heen. Mijn espressomachine heb ik nog niet zo lang en n.a.v. dit topic een beetje gaan experimenteren met cappuccino's, volle-, soja- en havermelk en vind die laatste denk ik toch het lekkerste, waar opgeschuimde volle melk vaak toch een vol/niet fijn gevoel geeft.
Vergis je niet: Brazilië produceerde een significant deel van alle koffie, vaak op een dergelijke schaal dat de kosten zo laag bleven dat er door kleine boeren en corporaties niet tegenop te concurreren valt. Dat daarnaast nog vaak een hoop andere zaken mis zijn zal ongetwijfeld zo zijn maar de prijzen van Braziliaanse koffie hebben wel degelijk invloed op de koffieprijzen in andere landen en ook op wat de boeren daar ontvangen.Kraz schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Ik denk niet dat de koffieboeren zelf er direct beter van gaan worden...![]()
Vooral de tussenpartijen zullen hiervan gaan profiteren.
Als er minder bonen zijn, komt er ook geen geld bij de kleine boeren.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Er zijn een hoop andere landen (met kleine boeren/cooperaties) die koffie produceren........Ethirty schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:36:
Brazilië heeft momenteel ook veel last van klimaatverandering en droogte.
Als er minder bonen zijn, komt er ook geen geld bij de kleine boeren.
Er zal ongetwijfeld betere espresso uit komen dan uit een volautomaat, maar ik krijg het proces maar niet lekker onder controle en dat frustreert me steeds meer. Van te voren wist ik natuurlijk dat het andere koek zou zijn dan een volautomaat, maar de voordelen van een halfautomaat worden voor mij steeds kleiner.
Melkproducten heb ik ook al een aantal maanden niet meer gemaakt, vooral omdat ik geen zin heb om 5 minuten bezig te zijn met een middelmatige cappuccino.
Jammer, want ik vind het in de basis best interessante materie. Ik heb gaandeweg genoeg geleerd door dit topic, en ik ben wellicht wat te over-enthousiast geraakt in het begin
Ik ben nog aan het zoeken naar welke volautomaat ik dan wil. Ik neig naar Jura (E6/E8), of evt. Siemens (EQ6/EQ9). Kwalitatief zou dat voor mijn gevoel dik in orde moeten zijn, en wellicht is een goede koffie uit een dergelijke volautomaat niet eens zoveel slechter als ik uit mijn Gaggia tover
Anyway, leuk dat ik er aan begonnen ben, maar helaas is het toch anders uitgepakt dan ik had verwacht.
Heb nu een vol automaat (Miele inbouw) en ondanks dat hij bijna 10 jaar oud is doet die het nog prima. We zijn bezig met een nieuwe woning en wil daar een half automaat en separate maler (nog geen idee wat precies maar dat komt nog wel). Mijn vrouw drinkt geen koffie en ik drink max 4 espresso op een dag. Ben van plan om een nespreso of zo er naast te zetten voor het bezoek of als vrouwlief een bakkie wil zetten voor derden.
Mocht het dan toch echt tegenvallen zoals hierboven dan kan ik er altijd een losse vol automaat neerzetten maar denk/hoop dat dat dus niet nodig is. Besef me dat ik nog wel wat te leren heb maar heb paar maanden geleden wat gasten leren kennen die echt goede verse espresso zette en met de komst van het nieuwe huis dacht ik nu of niet
To be continued en kom nog wel in de lucht aangaande hardware keuzes
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
But why? Je gunt je bezoek toch ook lekkere koffie? Als ik bij vrienden op bezoek zou gaan waar een mooie halfautomaat staat en ineens nepspresso voorgeschoteld zou krijgen "want dat is voor bezoek", zou ik mijn vriendschappen heroverwegen.RoelsRules schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:38:
Ben van plan om een nespreso of zo er naast te zetten voor het bezoek of als vrouwlief een bakkie wil zetten voor derden.
En je kunt vrouwlief vast wel uitleggen hoe ze met de halfautomaat koffie kan maken. Wellicht wordt het niet zo perfect als wanneer je het zelf zou doen. Maar het wordt vast beter dan nespresso.
Hier thuis namelijk exact dezelfde situatie, met een vrouw die geen koffie drinkt. En die slingert gewoon mijn grote machine aan om koffie te zetten voor anderen. Niet perfect aangedrukt, misschien niet de perfecte doorloop en zeker geen fenomenaal microfoam voor de cappuccino, maar wel een prima kop koffie voor de meeste mensen.
Dat kan waar zijn maar hoeft niet.
Pas de afgelopen paar jaar wordt er bij de Quickmill een zware kwaliteit filterdrager bijgelevert. Daar zit inderdaad een veer in in het bakje cast te klemmen.
Vroeger zat er een gestanste stalen filterdrager bij de machines. Die heeft geen veer maar een haakje om het bakje vast te houden.
Vaak wijst het vast klemmen van het bakje op vuiligheid achter het rubber in de kop. Door de vuiligheid wordt het rubber verder naar buiten gedrukt en houd zo het bakje te goed vast. Tijd om de kop te reinigen, lijkt mij.
Je vraagt het niet aan mij, maar hier staat ook een nespresso ernaast. Voor bezoek. Dus voelde me aangesproken.dreamscape schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
But why? Je gunt je bezoek toch ook lekkere koffie? Als ik bij vrienden op bezoek zou gaan waar een mooie halfautomaat staat en ineens nepspresso voorgeschoteld zou krijgen "want dat is voor bezoek", zou ik mijn vriendschappen heroverwegen.
En je kunt vrouwlief vast wel uitleggen hoe ze met de halfautomaat koffie kan maken. Wellicht wordt het niet zo perfect als wanneer je het zelf zou doen. Maar het wordt vast beter dan nespresso.
Hier thuis namelijk exact dezelfde situatie, met een vrouw die geen koffie drinkt. En die slingert gewoon mijn grote machine aan om koffie te zetten voor anderen. Niet perfect aangedrukt, misschien niet de perfecte doorloop en zeker geen fenomenaal microfoam voor de cappuccino, maar wel een prima kop koffie voor de meeste mensen.
Voor vriendin, die drinkt geen koffie, en heeft geen behoefte te leren hoe dat ding werkt. Zo kan ze alsnog iedereen iets aanbieden.
Als ik er ben kan het allebei. Het meeste bezoek wil 'gewone koffie'.
Slechts een enkeling durft een espresso te proberen.
Cappuccino krijg je hier wel per definitie uit de semi-automaat. Ik heb geleerd die half zo sterk als voor mezelf te maken; dus enkele espresso ipv. een dubbele. Dat valt altijd wel in de smaakt, maar alsnog: merendeel wil 'gewone koffie'.
Blijft over: americano of een nespresso lungo. Geef je ze de keus, is het vaak 'doe maar wat'.
Wederom slechts een enkeling 'ik wil er wel eentje uit dat mooie apparaat van je'.
Hoe dan ook is het meestal beter dan wat men thuis drinkt (senseo of standaard filterkoffie).
Legt men de keus bij mij, dan is het meestal afhankelijk van hoeveel bezoek er is.
Haha maar natuurlijk. Het is ook zeker de bedoeling om het eerst te proberen en hopelijk vind ze het leuk om ook een beetje te leren zodat ze het kan. Al is het ook bijvoorbeeld voor oma die oppast. Die ga ik echt niet leren hoe ze het moet doen (als het haar al fysiek lukt).dreamscape schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
But why? Je gunt je bezoek toch ook lekkere koffie?
En het voordeel is dat ik zo'n nespresso apparaat al ergens heb staan.
Bekijk het andersom ook: als je op bezoek gaat bij iemand met een volautomaat en er enkel de goedkoopste in actie supermarktbonen in gooit, ben je dan ook van mening dat die persoon bij jou op bezoek je 50€/kg Cup of Excellence bonen verdiend ?dreamscape schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:05:
[...]
But why? Je gunt je bezoek toch ook lekkere koffie?
Iedereen die ik bij mij thuis koffie aanbied, krijgt dezelfde koffie als die wij zelf dronken. Moet wel zeggen het pijn doet als mensen mijn koffie niet zo waarderen als ik dat doe en het bakkie dat aardig wat kost vergelijken met Senseo, maar ik vind het een beetje raar om onderscheid te maken. “Oh ik krijg bij jou geen a-merk cola of bier, dan krijg jij bij mij ook geen a-merk cola of bier”Phuncz schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:06:
[...]
Bekijk het andersom ook: als je op bezoek gaat bij iemand met een volautomaat en er enkel de goedkoopste in actie supermarktbonen in gooit, ben je dan ook van mening dat die persoon bij jou op bezoek je 50€/kg Cup of Excellence bonen verdiend ?

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 21-08-2021 09:19 ]
Geef ik je gelijk in hoor, van mij krijgt bezoek ook mijn koffie. Mijn punt is voor inderdaad die mensen die het niet appreciëren.cryptapix schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:16:
[...]
Iedereen die ik bij mij thuis koffie aanbied, krijgt dezelfde koffie als die wij zelf dronken. Moet wel zeggen het pijn doet als mensen mijn koffie niet zo waarderen als ik dat doe en het bakkie dat aardig wat kost vergelijken met Senseo, maar ik vind het een beetje raar om onderscheid te maken. “Oh ik krijg bij jou geen a-merk cola of bier, dan krijg jij bij mij ook geen a-merk cola of bier”
Sommigen maken er een wedstrijd van dat alles zo goedkoop mogelijk moet zijn. Sommigen vinden het snobisme. Sommigen vinden koffie een product dat onnodig geld kost en kopen liever kleren of auto.
Ik krijg met mijn sage barista express geen droge puck meer. Puck blijft kletsnat. Uitkloppen is niet mogelijk alleen uitspoelen. Diverse maalgraden al geprobeerd, maar geen succes. Zowel met LIDL bonen als fascino bonen.
Toen ik hem net had, waren de pucks wel droog en er zo uit te kloppen. Machine al gereset, maar geen verschil
Maar waarom was de puck in het begin wel altijd droog?

Maar, alleen maar om de Handpresso te kunnen vullen met heet water.
:strip_exif()/f/image/Bx5YdKmBxatxza2kaHh4kQYM.jpg?f=fotoalbum_large)
Note to self: de maling voor mijn espressomachine thuis is toch net iets te fijn voor de Handpresso.Wellicht toch maar wat E.S.E. pads kopen, maar dat is in dit topic natuurlijk uit den boze.
Als je heel graag een drogere puck wil (wat ik me wel kan voorstellen want een kletsnatte puck is onhandig met uitkloppen), zou je kunnen proberen om razor niet te gebruiken (ik had die machine ook ooit en gebruikte de razor nooit) en wat meer koffie in het filterbakje te doen. Daarmee verklein je de ruimte tussen de koffie en de douche. Als je (veel) teveel koffie gebruikt, blijft de puck aan je douche hangen
Is dat heet genoeg ? In mijn ervaring is Senseo lang niet warm genoeg.dreamscape schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:10:
Ik heb vandaag een Senseo gebruikt in mijn zetproces.![]()
Maar, alleen maar om de Handpresso te kunnen vullen met heet water.
[Afbeelding]
Net aan, of dus eigenlijk net niet. Helaas geen waterkoker op de hotelkamer, dus we moeten het hiermee doen. Het smaakt alleszins beter dan de koffie uit de automaat die beneden in de lobby staat.Phuncz schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:42:
[...]
Is dat heet genoeg ? In mijn ervaring is Senseo lang niet warm genoeg.
[ Voor 9% gewijzigd door walterwhite op 23-08-2021 08:33 ]
Zie topicstartwalterwhite schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:33:
Goedemorgen , hebben jullie nog goede prijs/kwaliteit tips qua koffiebonen (espressobonen)?
Ik begrijp het verhaal. Maar mogelijk is er ook een tussenoplossing, maar ik weet niet of je dat wilt. Zelf heb ik al jaren Jura-machines staan en ik wilde een "echt" espressoapparaat. Mijn vriendin (en ouders als ze op de kinderen passen) willen het gemak van een volautomaat. Ik heb daarom naast de Jura E60 een La Pavoni Europiccola en Specialita staan. Ik ben voor de Europiccola gegaan vanwege de charme van een hendelmachine en omdat deze een stuk kleiner is dan een andere machine. Voor 2 grote machines en een bonenmaler heb ik geen plaats. Op deze manier hebben wij het gemak van de volautomaat, maar toch ook een goede espresso.Basfr schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:59:
Ik denk dat ik eruit ben, en na een goed half jaar mijn Gaggia Classic met Specialita in de verkoop doe. Het is een top apparaat, maar ik merk dat ik steeds minder koffie drink, omdat 1) het werk me tegen staat en 2) ik voor mijn gevoel niet het onderste uit de kan krijg wat betreft kwaliteit, en dus telkens middelmatige koffie drink. Tel daarbij op dat ik < 25% van de tijd espresso drink, en dat de wederhelft het apparaat niet kan bedienen, wat het eigenlijk helemaal geen goede match voor mij/ons huishouden maakt.
Er zal ongetwijfeld betere espresso uit komen dan uit een volautomaat, maar ik krijg het proces maar niet lekker onder controle en dat frustreert me steeds meer. Van te voren wist ik natuurlijk dat het andere koek zou zijn dan een volautomaat, maar de voordelen van een halfautomaat worden voor mij steeds kleiner.
Melkproducten heb ik ook al een aantal maanden niet meer gemaakt, vooral omdat ik geen zin heb om 5 minuten bezig te zijn met een middelmatige cappuccino.
Jammer, want ik vind het in de basis best interessante materie. Ik heb gaandeweg genoeg geleerd door dit topic, en ik ben wellicht wat te over-enthousiast geraakt in het begin![]()
Ik ben nog aan het zoeken naar welke volautomaat ik dan wil. Ik neig naar Jura (E6/E8), of evt. Siemens (EQ6/EQ9). Kwalitatief zou dat voor mijn gevoel dik in orde moeten zijn, en wellicht is een goede koffie uit een dergelijke volautomaat niet eens zoveel slechter als ik uit mijn Gaggia tover
Anyway, leuk dat ik er aan begonnen ben, maar helaas is het toch anders uitgepakt dan ik had verwacht.
Een Europiccola is tweedehands redelijk goedkoop te krijgen en, mocht het toch tegenvallen, verkoop je die weer voor dezelfde prijs. Een bonenmaler heb je al.
Het voordeel van een Jura tegenover de Siemens is dat deze veel waardevaster zijn, over een paar jaar raak je deze zo weer kwijt. Je kunt deze op onderhoud sturen en dan worden alle defecte onderdelen vervangen (indien nodig). Hierdoor zit je niet snel met een duur apparaat dat een dure reparatie nodig heeft. De Siemens heeft meer mogelijkheden dan de Jura E6(0), zoals het maken van een latte machiato en is een stuk goedkoper dan de E8(0).
Dat is idd een mogelijke oplossing. Ik vrees er echter voor dat zodra ik een fatsoenlijke volautomaat heb, een halfautomaat niet/te weinig gebruikt gaat worden. En de wederhelft zal niet zo snel akkoord gaan met 2 machines op het aanrechtL.N. schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:55:
[...]
Ik begrijp het verhaal. Maar mogelijk is er ook een tussenoplossing, maar ik weet niet of je dat wilt. Zelf heb ik al jaren Jura-machines staan en ik wilde een "echt" espressoapparaat. Mijn vriendin (en ouders als ze op de kinderen passen) willen het gemak van een volautomaat. Ik heb daarom naast de Jura E60 een La Pavoni Europiccola en Specialita staan. Ik ben voor de Europiccola gegaan vanwege de charme van een hendelmachine en omdat deze een stuk kleiner is dan een andere machine. Voor 2 grote machines en een bonenmaler heb ik geen plaats. Op deze manier hebben wij het gemak van de volautomaat, maar toch ook een goede espresso.
Een Europiccola is tweedehands redelijk goedkoop te krijgen en, mocht het toch tegenvallen, verkoop je die weer voor dezelfde prijs. Een bonenmaler heb je al.
Het voordeel van een Jura tegenover de Siemens is dat deze veel waardevaster zijn, over een paar jaar raak je deze zo weer kwijt. Je kunt deze op onderhoud sturen en dan worden alle defecte onderdelen vervangen (indien nodig). Hierdoor zit je niet snel met een duur apparaat dat een dure reparatie nodig heeft. De Siemens heeft meer mogelijkheden dan de Jura E6(0), zoals het maken van een latte machiato en is een stuk goedkoper dan de E8(0).
Wat betreft volautomaat: ik woon dicht bij de grens, dus als het een Jura wordt komt ie uit Duitsland. Ben vorige week bij een zaak in de buurt gaan kijken, en de Jura sprong er (samen met Miele) bovenuit. Ben alleen nog licht in dubio over de E6 vs E8.
Als iemand interesse heeft in een nagenoeg nieuwe (en geupgrade) Gaggia Classic Pro + Specialita hoor ik het wel
Als je vooral zwart drinkt. geen behoefte hebt aan decaf via de trechter voor gemalen koffie is de E6 een prima keuze (zelfde molen/zetgroep)Basfr schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Dat is idd een mogelijke oplossing. Ik vrees er echter voor dat zodra ik een fatsoenlijke volautomaat heb, een halfautomaat niet/te weinig gebruikt gaat worden. En de wederhelft zal niet zo snel akkoord gaan met 2 machines op het aanrecht![]()
Wat betreft volautomaat: ik woon dicht bij de grens, dus als het een Jura wordt komt ie uit Duitsland. Ben vorige week bij een zaak in de buurt gaan kijken, en de Jura sprong er (samen met Miele) bovenuit. Ben alleen nog licht in dubio over de E6 vs E8.
Als iemand interesse heeft in een nagenoeg nieuwe (en geupgrade) Gaggia Classic Pro + Specialita hoor ik het wel
Ik lees nu pas goed en ik heb sinds ik mijn profitec heb (6 juli), netjes iedere week geblindfiltert met groepenreiniger.
Waarvan iedere 2-3 dagen met alleen water.
Ook iedere/om de dag de water bak leeg gegooid, omgespoeld en van buiten droog gemaakt.
Opnieuw water erin en waterfilter er terug in (gesloten zakje, maar waterdoorlatend van van Pommeren).
Nu las ik op koffiekompaan, waar ik calcinet besteld heb, dat je iedere avond dat moet doen zodat het filter 4-8u filtert en je dus "extra schoon water hebt".
Ik ga dmv het Dr trading filmpje ontkalken voor het eerst.
Ik woon in Amsterdam, dus wellicht is dit iedere anderhalve maand (1-3 maanden wordt aangeraden) dit doen.
Is het schadelijk om het zo te doen?
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Een horeca machine wordt elke dag netjes geblindfilterd maar die is daar dan ook op gemaakt. Ik zou zelf eens een weekje er tussen zetten en dan kijken of je de smaak achteruit vindt gaan.
Vwb ontkalken: als je gebruik maakt van ionwisselaars (die zakjes) verwacht ik niet dat je nu al kalk heb. Ik verwacht eigenlijk helemaal geen kalk. Ik zou de moeite niet nemen.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
- Ontkalken moet je zelf nooit aan beginnen heb ik me laten vertellen. Ik breng de machine eens per 1-2 jaar voor onderhoud en ga er vanuit dat het voorkomen van kalk voldoende is dat uitgebreid ontkalken niet nodig is.
- Blindfilteren: Einde van de dag een paar keer met enkel water. Dan ook gelijk de lekbak even afspoelen en drogen.
- Blindfilteren met reiniger: Eens per 3-4 weken, dan ook even het douchescherm eruit en samen met het filterbakje in een kommetje met wat reiniger.
Op die manier wordt de machine eigenlijk nooit echt vies in mijn beleving. Te veel chemische reiniger lijkt me ook niet goed. Dat spul is best heftig.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 23-08-2021 23:05 ]
Ik ben blij dat ik de zet naar een french press en weer filterkoffie gemaakt heb, ik vind dit veel lekkerder dan wat er uit een Nespresso kwam. Daarnaast is het gewoon fijn om weer een flinke mok vol met koffie te kunnen drinken.
Ik heb redelijk wat zitten lurken hier in de afgelopen anderhalve maand, zeker vlak voordat ik de trekker over gehaald had. Dank voor de vele info!
Volgende stap: hogere kwaliteit, vers gebrande bonen halen. Maar eerst mijn techniek maar onder de knie krijgen voordat ik dat ga doen.
* De K3 gebruikte ik als een soort veredelde single dose grinder. Maar, daar was hij niet echt geschikt voor. De niche natuurlijk wel.
* Niet meer bezig met retentie etc. Ik begrijp dat die er ook is bij de Niche maar die 0,1/0,2 gram kan ik wel accepteren.
* Super makkelijk switchen tussen verschillende maalstanden!
Qua smaak moet ik nog even wachten, ik merk in ieder geval dat het wel een stuk constanter is dan vergeleken met mijn vorige bonenmaler. Daar had ik soms het idee dat twee verschillende kopjes espresso die ik na elkaar zet er heel anders uit kwamen.
Enerzijds zie ik de voordelen; je kunt makkelijk switchen van bonen a la Nespresso, hebt (als je het goed doet) altijd verse bonen en kunt evt. ook switchen van espresso naar lungo en weer terug.
Anderzijds verwacht ik dat wanneer de honeymoon fase over is je gewoon (snel) een kop koffie wilt zetten zonder al teveel gedoe. Niet je bonen afwegen, klein verpakken etc. Als er 5 man op bezoek komen die allemaal 3 bakken koffie willen, dan sta je de helft van de tijd in de keuken.
Voor mijn gebruik is een GOD maler het beste, per kilo (2-3 weken) een nieuwe boon uitproberen, al zou ik ook wel eens een lungo of iets anders tussendoor willen proberen. Idealiter heb je dus gewoon 2 malers staan; een GOD voor de reguliere espresso/cappuccino en een SD voor de variatie. Dat lijkt me alleen wat veel van het goede
Daar kruipt voor mij niet de meeste tijd in, al zou ik het kunnen oplossen door op voorhand de bonen in traveller containers te verdelen / 18g.Ypuh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:17:
Anderzijds verwacht ik dat wanneer de honeymoon fase over is je gewoon (snel) een kop koffie wilt zetten zonder al teveel gedoe. Niet je bonen afwegen, klein verpakken etc. Als er 5 man op bezoek komen die allemaal 3 bakken koffie willen, dan sta je de helft van de tijd in de keuken.
Maar als men cappuccino's wilt dan ben je pas lang bezig. En tegen dat de laatste zijn cappuccino heeft, meestal mezelf, is de eerste al terug op en mag ik opnieuw beginnen. Gelukkig hebben mijn bezoekers meer lungo's en americano's als voorkeur..
Goede vraag!Ypuh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:17:
Denk dat ik het antwoord al weet; maar gaat het single dosen na X periode niet tegen staan?
Enerzijds zie ik de voordelen; je kunt makkelijk switchen van bonen a la Nespresso, hebt (als je het goed doet) altijd verse bonen en kunt evt. ook switchen van espresso naar lungo en weer terug.
Voor mijn gebruik is een GOD maler het beste, per kilo (2-3 weken) een nieuwe boon uitproberen, al zou ik ook wel eens een lungo of iets anders tussendoor willen proberen. Idealiter heb je dus gewoon 2 malers staan; een GOD voor de reguliere espresso/cappuccino en een SD voor de variatie. Dat lijkt me alleen wat veel van het goede.
Wat ik aan mijzelf merk is dat het wat mij betreft niet zo snel hoeft te gaan. Ik haal er ergens voldoening uit om er intensiever mee bezig te zijn. Zo maak ik wel eens koffie met een nespresso apparaat maar daarbij is de verwachting helemaal niet dat ik een bijzonder lekker bakje koffie krijg. Dat is gewoon snel en makkelijk. Wanneer ik dan toch iets lekkers wil drinken dan wil ik er ook wel wat meer tijd aan spenderen.
Soms is het wel een beetje frustrerend. Als het allemaal wat sneller moet terwijl je eigenlijk niet blij bent met de koffie die eruit komt. Maarja, dat is dan misschien ook wel de reden om te investeren in iets als de Niche waarvan ik weet dat het een constant resultaat geeft waardoor de kans dat het echt helemaal niks is een stuk kleiner is.
Nee, gelukkig nietYpuh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:17:
Denk dat ik het antwoord al weet; maar gaat het single dosen na X periode niet tegen staan?
Er is uiteraard meer dan espresso, en juist daar heeft een flexibele single dose molen een groot voordeel boven een dedicated espresso molen. Je kan moeiteloos omschakelen naar mokapot of filterkoffie om grotere groepen te bedienen. En als één iemand in de groep toch een espresso of cappuccino wil, kan je zelfs heen en weer schakelen hiervoor.Ypuh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:17:
Voor mijn gebruik is een GOD maler het beste, per kilo (2-3 weken) een nieuwe boon uitproberen, al zou ik ook wel eens een lungo of iets anders tussendoor willen proberen. Idealiter heb je dus gewoon 2 malers staan; een GOD voor de reguliere espresso/cappuccino en een SD voor de variatie. Dat lijkt me alleen wat veel van het goede.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Spijkers met koppen.Ypuh schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:17:
Het klooien om elke keer een boon te single dosen omdat je iets anders wilt gaat tegenstaan omdat je ook eigenlijk elke keer je maler moet afstellen. Ik dacht eerst ook een SD maler te nemen (die heb ik nog voor filter koffie, een Wilfa Uniform) maar voor dagelijks gebruik, gewoon raprap malen en in een keer goed. Ik heb geen zin om elke keer de eerste bak te verkloten omdat de maler net even niet lekker is afgesteld. Maandelijks wisselen is nu de norm, kilo tot twee kilo per keer, en dan is het afstellen in 3-4 matige bakkies geregeld.
Komt bij dat ik het erg leuk vind om verschillende bonen voor verschillende dingen te gebruiken dus ik wissel dagelijks. Het past op die manier erg goed bij mij en mijn manier van koffiebeleving
Vooraf weeg ik vaak wat afsluitbare bakjes af met 16 en 18 gram.
Aan de andere kant SD ik hiervoor ook al, dus dan past de workflow gewoon. Voor meerdere kopjes ben je wat langer bezig dan als je niet SD. Dus als je zoals @Hemingr niet vaak wisselt kan het fijner zijn om een 'gewone' maler te hebben.
Ik koop vaak 4x250gr, die wissel ik dan ook wel. Dus een paar dagen pakje 1, dan paar dagen pakje 2. Meestal espresso maar soms ook v60 of Aeropress (hoewel Aeropress met espresso maling ook wel goed lijkt te gaan).
[ Voor 32% gewijzigd door Hemingr op 27-08-2021 07:15 ]
Ik denk dat ik het afwegen per keer minder leuk ga vinden dus stel het liever 1 x goed af voor die ene boon. Bij een nieuwe boon dan paar keer wegen om af stemmen?
Of mis ik nu wat?
Als je niet iedere keer wilt afwegen, zou je voor grind by time kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld met een Eureka mignon specialita.RoelsRules schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:49:
Omdat ik nog in de oriëntatie fase zit: SD wordt toch mn gebruikt als je veel in koffie bonen wilt wisselen?
Ik denk dat ik het afwegen per keer minder leuk ga vinden dus stel het liever 1 x goed af voor die ene boon. Bij een nieuwe boon dan paar keer wegen om af stemmen?
Of mis ik nu wat?
Ik ben over gegaan naar single dosen om idd makkelijk tussen bonen te kunnen wisselen. En omdat ik toch iedere keer de output weeg, vind ik het een kleine stap om ook de input te wegen.
Merken jullie al iets van de logistieke issues waardoor koffie moeilijker verkrijgbaar is?
Had het er met de brander waar ik vaak kon over. Sommige koffies duren echt maanden voor ze weer op voorraad zijn.
Is geen grind by weight maar een timer...Alouwerse schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:01:
[...]
Als je niet iedere keer wilt afwegen, zou je voor grind by weight kunnen gaan, zoals bijvoorbeeld met een Eureka mignon specialita.
[...]
Enige die in me op komt (in een redelijke prijsklasse) is de baratza sette 270Wi
Nee, reden voor mij om te single-dosen (met een specialita) is juist consistentie in gewicht, en als je eens aan de maalgraad hebt gedraaid dat je dan niet ook opnieuw de maaltijd moet gaan uitvogelen, en dus steeds tussendoor moet wegen.
Vooral als de bonen in een hopper zitten en wat meer blootgesteld zijn aan de elementen moet je toch wel elke paar dagen afstellen.
Persoonlijk denk ik dat single dosen mij uiteindelijk minder tijd en vooral minder frustratie kost. Gewicht in is gewoon gewicht uit.
Hoe het totaalplaatje er uit ziet is natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel espresso's je op een dag maakt, maar bij mij is dat meestal maar 2, soms 3. Dan kost dat opnieuw afstellen bij grind-on-demand elke paar dagen relatief meer tijd per kopje.
[ Voor 17% gewijzigd door defusion op 27-08-2021 08:48 ]
Duidelijk nog geen koffie op, je hebt helemaal gelijk!
Ik moet echt gaan ervaren of ik dat allemaal ga proeven en hoe de tijdsbesteding me bevalt
Drink maar 3 a 4 espresso op een dag dus beide moet kunnen. Heb nog de tijd voor ik iets 'moet' aanschaffen maar ga in de tussentijd maar eens kijken of ik een cursus kan doen of bij iemand eens nadere ervaring op kan doen.
Nu we het toch (weer
https://www.etsy.com/uk/l...dose-coffee-beans-storage
https://weberworkshops.com/products/bean-cellar-glass
Ik heb die van Weber en die was idd wat prijzig ja.cryptapix schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:19:
@RoelsRules ik SD ook. Niet omdat ik van bonen wil wisselen, maar om de reden die @defusion geeft.
Nu we het toch (weer) over SD hebben: heeft iemand leuke betaalbare containers gevonden? Ik kom van alles tegen, maar het is al snel vrij prijzig:
https://www.etsy.com/uk/l...dose-coffee-beans-storage
https://weberworkshops.com/products/bean-cellar-glass

Maar wel heel mooi om te zien.
MrJ in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Godfather Bodybuilding topic reeks
Ali al geprobeerd? Mijn eerste zoekactie lijkt al aardig op wat jouw linkjes aanbieden, zo'n tube kan je voor een euro per stuk kopen lijkt het:cryptapix schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:19:
Nu we het toch (weer) over SD hebben: heeft iemand leuke betaalbare containers gevonden?
https://nl.aliexpress.com...earchText=glass+cork+tube
Moet je enkel nog een houten plaatje maken waar je wat ronde gaten uitfreest. En uiteraard even meten hoeveel volume een portie bonen is zodat je de juiste maat buisjes koopt.
Is dit trouwens niet een matige manier van bewaren omdat die buisjes doorzichtig zijn en er licht bij de bonen komt? Of maakt dat weinig uit als dat maar enkele dagen is voor je alle buisjes in je mooie stellage gebruikt hebt en vervangen door nieuwe bonen die wel donker waren opgeslagen?
Licht heeft uiteraard invloed op de bonen, maar hoppers zijn ook transparant. Ik denk dat de buisjes dus voordeliger zijn omdat de bonen minder lang aan licht worden blootgesteld. Optie is ook nog om de buisjes in de lade onder m’n apparaat te bewaren. Het gaat me vooral om het gemak.
Waar ik me meer zorgen om zou maken is of die Ali buisjes wel goed afsluiten.
Ja ik stel me voor dat je zo'n houten plankje als houder maakt voor zoveel flesjes als je op een dag gaat gebruiken, dan is het verval door licht te verwaarlozen en ziet het er wel mooi uit (afhankelijk van wat je maakt). De rest mag dan ergens in een kast wachten tot gebruik.
Ik denk dat het prima afsluit, een glazen buisje met een stuk kurk werkt al snel goed. En via Ali is het niet zo duur dus als het tegenvalt is dat minder erg dan de Etsy of Weber variant.
En anders hebben ze ook tal van flesjes met een schroefdop:
https://nl.aliexpress.com...sample+bottle+glass+screw
[ Voor 5% gewijzigd door SawaFish op 27-08-2021 16:22 ]
Denk dat ik eens ga kijken of ik ergens met een blok hout wat kan maken. Zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Voor de grap vandaag maar eens een korte video gemaakt met een naked portafilter. Vind het wel fijn dat je bij de niche niet zoveel hoeft te doen na het malen. WDT etc deed ik bij mijn vorige maler niet echt en zorgde vaak voor channeling. Nu, geen last meer van.
(video was eigenlijk voor instagram, vandaar verticaal)
Wij gaan later dit jaar naar een half automaat kijken.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
:strip_exif()/f/image/f4ciOv8fdwinf9RpyXPLwWWB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben op vakantie in denemarken, op een vakantieparkje. Het kampwinkeltje (een spar) heeft gewoon een maler staan, om je bonen ter plekke te malen.
Ik vond het cool
Google vertelt me dat het een santos nr4 lijkt
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 27-08-2021 21:54 ]
Mooie flow!lasharor schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:47:
Voor de grap vandaag maar eens een korte video gemaakt met een naked portafilter. Vind het wel fijn dat je bij de niche niet zoveel hoeft te doen na het malen. WDT etc deed ik bij mijn vorige maler niet echt en zorgde vaak voor channeling. Nu, geen last meer van.
[YouTube: Espresso](video was eigenlijk voor instagram, vandaar verticaal)
Ik heb hier regelmatig nog veel squirters. Geen idee wat ik daar nog aan kan doen.
Vroeger bij AH heel normaal, stond in iedere zelfbedienings-zaak zover ik weet…Raymond schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:50:
[Afbeelding]
Ben op vakantie in denemarken, op een vakantieparkje. Het kampwinkeltje (een spar) heeft gewoon een maler staan, om je bonen ter plekke te malen.
Ik vond het cool
Google vertelt me dat het een santos nr4 lijkt
Ik gebruik nu de aerpress van Knock, erg blij mee. Maar achteraf zou ik toch voor de Commandante C40 zijn gegaan. Al is het alleen al omdat deze zich enorm bewezen heeft.Lipton1 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:24:
Ik merk dat het switchen tussen espresso en filter op de Eureka Specialita me een beetje gaat tegenstaan. Elke keer als ik wissel (dagelijks) zit je toch net een beetje mis qua maling en flushen is nodig voor constante resultaten, ondanks de lage retentie. Ben daarom op zoek naar een handmaler specifiek voor pour-over en twijfel tussen Comandante C40 en 1Zpresso JX. Iemand hier met ervaring met een van de twee of een andere aanrader voor pour-over?
Je kunt ook nog eens bij timemore kijken voor mooie prijs/kwaliteit. Hebben vanalles.
Of hun chestnut x als je toch al in commandante terrein zit qua budget.
Stel ik haal gewoon zoiets, is dat aan te raden? https://www.coolblue.nl/p...ilips-2200-ep2224-10.html
Wat is dan bijvoorbeeld het voordeel van deze? https://www.coolblue.nl/p...ilips-3200-ep3221-40.html 50 euro duurder, maar kan ook lungo en americano maken.
k drink mijn koffie altijd zwart. De enige optie die ik wellicht zou willen is het makkelijk zetten van decafe koffie. Melkschuimen enzo boeit me niet. Budget ongeveer 350 euro. Heeft iemand een shortlist, of dingen waar ik naar zou kunnen kijken?
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Kost je wel iets meer tijd per kopje, maar praktisch geen onderhoud wat het mogelijk weer opheft afhankelijk van gebruik.
Over Philips heb ik wisselende reacties gelezen wat betreft kwaliteit (zelf echter geen ervaring mee). Verder heb ik weinig ervaring met goedkopere volautomaten, maar ik had voorheen een Delonghi ECAM 20.110B, en die beviel meer dan prima. Ook geschikt voor decaf. Makkelijk schoon te houden en ook eenvoudig te onderhouden. Geen absolute topkwaliteit, maar er komt een prima bak uit. Zou hem zo aanraden.Michael_OsGroot schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:49:
Even een kort vraagje hier, niet per se het verzoek om uitgebreid aankoopadvies. Ik heb nu een Princess koffiemachine die bonen maalt en wat mij betreft lekkere koffie maakt. Echter, slechts per pot. Ik wil een oplossing waarmee ik per kop koffie kan zetten. Een echte fijnproever ben ik dus niet. Maar senseo vind ik niet lekker en aan de cups wil ik niet.
Stel ik haal gewoon zoiets, is dat aan te raden? https://www.coolblue.nl/p...ilips-2200-ep2224-10.html
Wat is dan bijvoorbeeld het voordeel van deze? https://www.coolblue.nl/p...ilips-3200-ep3221-40.html 50 euro duurder, maar kan ook lungo en americano maken.
k drink mijn koffie altijd zwart. De enige optie die ik wellicht zou willen is het makkelijk zetten van decafe koffie. Melkschuimen enzo boeit me niet. Budget ongeveer 350 euro. Heeft iemand een shortlist, of dingen waar ik naar zou kunnen kijken?
:strip_exif()/f/image/vdscbxsSlfi4uESleIVE0jdK.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het gaat om een Jura ENA 8. Ik naam aan dat dit bij de melkhouder zat die ik erbij had besteld, maar vandaag heb ik een tweede melkhouder gekocht zodat ik ze om en om kan gebruiken. En daar zit niet zo'n dopje bij, en hij staat ook niet in de handleiding.
Ik gebruik hem namelijk om de melkhouder luchtdicht af te sluiten, maar als het niet bij de melkhouder zit, waar dient hij dan wel voor?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Volgens mij is dat het dopje waarmee je de slangaansluiting van de cappuccinatore af kunt sluiten.HarmoniousVibe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:53:
Hmm, even een rare vraag misschien, maar zit dit dopje normaal gesproken bij het apparaat zelf? Waar dient het eigenlijk voor?
[Afbeelding]
Het gaat om een Jura ENA 8. Ik naam aan dat dit bij de melkhouder zat die ik erbij had besteld, maar vandaag heb ik een tweede melkhouder gekocht zodat ik ze om en om kan gebruiken. En daar zit niet zo'n dopje bij, en hij staat ook niet in de handleiding.
Ik gebruik hem namelijk om de melkhouder luchtdicht af te sluiten, maar als het niet bij de melkhouder zit, waar dient hij dan wel voor?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ja heb hem inmiddels gevonden inderdaad, met behulp van een vriendelijke medewerker. Ze had er nog niet aan gedacht om hem zo te gebruiken, maar ze vond het wel slim bedachtAziraphale schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:15:
[...]
Volgens mij is dat het dopje waarmee je de slangaansluiting van de cappuccinatore af kunt sluiten.

Hoe houden jullie de melk goed? Als de melkhouder luchtdicht wordt afgesloten is hij veel langer houdbaar, toch?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
In het pakHarmoniousVibe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:21:
[...]
Hoe houden jullie de melk goed? Als de melkhouder luchtdicht wordt afgesloten is hij veel langer houdbaar, toch?
Ik verwacht echter dat een volautomaat in het midden/hoog segment betere espresso kan zetten of heb ik dat verkeerd? Het budget is max 1000 euro. En koffie met melkproducten zijn bijzaak voor mij.
Na wat onderzoek kom ik op deze apparaten uit:
Jura E6
Jura E8
Nivona 520
Siemens EQ 6
Zijn er nog volautomaten die ik mis die echt lekkere espresso kunnen maken? (los natuurlijk van de keuze van de bonen).
Maar het is bizar hoeveel lager de prijzen in DE liggen t.o.v. NL (€850 t.o.v. €1250 voor een E8).
Eentje die niet op mijn lijstje stond, maar waarvan ik wel onder de indruk was is de Miele CM 5310. Vond de koffie kwalitatief beter dan de E8, maar de Miele schijnt ontzettend vaak te spoelen en daardoor de lekbak snel vol te hebben. Qua uiterlijk vond ik het ook een stuk minder dan een E8.wilbert11 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:30:
Ik ben op zoek naar een nieuwe volautomaat die goede espresso/ristretto kan zetten. Op dit moment heb ik een Melitta Caffeo Solo en die zet een redelijke bak.
Ik verwacht echter dat een volautomaat in het midden/hoog segment betere espresso kan zetten of heb ik dat verkeerd? Het budget is max 1000 euro. En koffie met melkproducten zijn bijzaak voor mij.
Na wat onderzoek kom ik op deze apparaten uit:
Jura E6
Jura E8
Nivona 520
Siemens EQ 6
Zijn er nog volautomaten die ik mis die echt lekkere espresso kunnen maken? (los natuurlijk van de keuze van de bonen).
Heb ook tussen E6/E8 getwijfeld, maar uiteindelijk heeft de one-touch melkspecialiteiten me wel over de streep getrokken. Daarnaast vond ik de prijs voor een E8 in DE, en het prijsverschil met een E6 (€200) nog wel te overzien.
Waar heb je de E8 (EB) gehaald voor 850 euro? Ik zie hem namelijk online alleen voor 950 euro staan.Basfr schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:10:
Nu het over volautomaten gaat: ik heb afgelopen weekend mijn Gaggia verkocht, en een E8 (EB) gehaald. Op het eerste oog een topmachine. Yellow Bourbon van Brandzaak zijn nu al de (voorlopige) favoriet. One-touch melkspecialiteiten bevallen ook erg goed.
Maar het is bizar hoeveel lager de prijzen in DE liggen t.o.v. NL (€850 t.o.v. €1250 voor een E8).
Wil eigenlijk ook zelf zoiets in elkaar klussen, moois stuk hout en daar gaten in boren voldoende diep om de buisjes in te kunnen steken.MrJ schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:47:
[...]
Ik heb die van Weber en die was idd wat prijzig ja.
Maar wel heel mooi om te zien.
MrJ in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Zou je de afmetingen van zo'n weber buisje eens willen delen? Dan weet ik waar ik naar op zoek moet qua buisjes en ook qua boordiameter
Uit de omschrijving op de website gok ik dat ze zo'n 15 cm lang zijn, maar de diameter haal ik er niet uit.
[ Voor 8% gewijzigd door bebopper op 30-08-2021 16:49 ]
Toch heb ik de neiging om mijn setup te upgraden. Met name iedere dag handmalen, mokapotje schoonmaken, verwarmen op mijn keramische kookplaat voor een minuut of 4.. Nu ik inmiddels weet dat koffie " here to stay" is vind ik het prima om wat geld te investeren en een upgrade te doen. Natuurlijk zou ik puur de handmaler (Skerton Pro heet hij geloof ik, tip uit dit topic) te upgraden naar een electrische maler maar ik vraag me af of dat het dan is. Als ik naar een volautomaat ga ga ik mogelijk in koffie kwaliteit achteruit? En als ik naar een electrische maler + halfautomaat ga dan win ik misschien niet heel veel in koffiezet-tijd & gebruiksgemak. Of toch wel?
Ik heb uiteraard veel in dit topic gelezen maar ik heb 1 basis vraag die het lastig maakt voor me om in te schatten welke replies en topics/video's etc wel en niet van toepassing zijn. Drink ik met mijn huidige moka pot setup iets wat meer vergelijkbaar is met de topics en informatie over espresso? Of past het meer bij de " gewone" koffie tips , hoewel ik dan waarschijnlijk een behoorlijk sterke versie drink vergeleken met wat er uit een Aeropress of filter koffie apparaat zou komen?
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
Ik ben ook aan het kijken naar een E8 (of ENA8) en had geen idee dat het prijsverschil met Duitsland zo groot is. BTW in Duitsland is maar 16% tov 21% in Nederland, maar €300-€400 verschil op een apparaat van €850-€1250? Rechtstreeks bij Jura in Duitsland zijn ze ook een stuk goedkoper dan in Nederland, maar het lijkt er op dat Jura in Nederland prijsafspraken heeft gemaakt met alle winkels (Jura authorized dealers) die ze hier verkopen. Ik woon zelf kort bij Duitsland (15km van Venlo), dus kan ze ook bij Saturn of Mediamarkt eventueel in Duitsland gaan halen. Ben alleen niet zo’n fan van Mediamarkt en Saturn.Basfr schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:24:
Mediamarkt. Staat er op voor €899, en t/m vandaag gaat er nog €50 extra af. Volgens mij versturen ze alleen niet naar NL.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Net voor je gemeten: 14cm lang en de binnendiameter is 2,5cm.bebopper schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:48:
[...]
Wil eigenlijk ook zelf zoiets in elkaar klussen, moois stuk hout en daar gaten in boren voldoende diep om de buisjes in te kunnen steken.
Zou je de afmetingen van zo'n weber buisje eens willen delen? Dan weet ik waar ik naar op zoek moet qua buisjes en ook qua boordiameter
Uit de omschrijving op de website gok ik dat ze zo'n 15 cm lang zijn, maar de diameter haal ik er niet uit.
Met een moka potje heb je over het algemeen een sterkte die tussen filter en espresso in zit, alleen door de hoge temperatuur van het potje heb je vaak wat meer donkere tonen in je koffie. Met de Aeropress kun je redelijk varieren in sterkte omdat je maalgraad en infusie tijd goed kan controleren. Ik denk dat een Aeropress een leuke (goedkope) upgrade kan zijn waar je andere smaken uit kan halen dan met de moka pot.twit schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:56:
Met het risico dat ik een super subjectieve vraag stel.. doe ik toch een poging. Eerder dit jaar al in dit topic actief geweest nadat ik vorig jaar na een tripje naar Italie erg enthousiast ben geraakt over koffie. Inmiddels een jaar later drink ik nog steeds dagelijks 1-2 bakkies. Een in de ochtend en 1 na het eten.Maatje dubbele espresso misschien nog ietsje meer, uit mijn Bialetti Moka potje (https://www.bialettistore...-moka-express-3-kops.html) . Ook een handmaler gehaald en haal iedere ~3-4 weken verse bonen uit 1 van de webshops uit de topic start. So far so good en ik geniet iedere ochtend weer van mijn bakkie.
Toch heb ik de neiging om mijn setup te upgraden. Met name iedere dag handmalen, mokapotje schoonmaken, verwarmen op mijn keramische kookplaat voor een minuut of 4.. Nu ik inmiddels weet dat koffie " here to stay" is vind ik het prima om wat geld te investeren en een upgrade te doen. Natuurlijk zou ik puur de handmaler (Skerton Pro heet hij geloof ik, tip uit dit topic) te upgraden naar een electrische maler maar ik vraag me af of dat het dan is. Als ik naar een volautomaat ga ga ik mogelijk in koffie kwaliteit achteruit? En als ik naar een electrische maler + halfautomaat ga dan win ik misschien niet heel veel in koffiezet-tijd & gebruiksgemak. Of toch wel?
Ik heb uiteraard veel in dit topic gelezen maar ik heb 1 basis vraag die het lastig maakt voor me om in te schatten welke replies en topics/video's etc wel en niet van toepassing zijn. Drink ik met mijn huidige moka pot setup iets wat meer vergelijkbaar is met de topics en informatie over espresso? Of past het meer bij de " gewone" koffie tips , hoewel ik dan waarschijnlijk een behoorlijk sterke versie drink vergeleken met wat er uit een Aeropress of filter koffie apparaat zou komen?
Als je verder wil upgraden zou ik neigen naar een halfautomaat en maler. Alleen de maler upgraden gaat naar mijn mening niet super veel opleveren omdat je met de moka pot daar niet heel veel meer uit gaan halen. Als je voor meer gemak wil gaan is een volautomaat natuurlijk ook een idee. Beetje afhankelijk of je controle/smaak wil of meer gemak
Misschien ergens een volautomaat proberen en eens proeven hoe dat is in vergelijking tot je moka potje?
Ik zou zeker kijken voor het upgraden van je handmaler. Aan jou de keus of je voor een betere handmaler gaat of een gemotoriseerde (er zijn legio goede merken/types in dit topic voorbijgekomen). Er zijn op YouTube veel How-To's over het verbeteren van je skills waardoor je het verschil ook écht gaat proeven. Met name Chef's steps en James Hoffmann zijn aanraders om even te kijken en van de laatste vind ik vooral deze en deze (slightly offtopic, maar een leuke upgrade) die je verder zouden kunnen helpen.twit schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:56:
Met het risico dat ik een super subjectieve vraag stel.. doe ik toch een poging. Eerder dit jaar al in dit topic actief geweest nadat ik vorig jaar na een tripje naar Italie erg enthousiast ben geraakt over koffie. Inmiddels een jaar later drink ik nog steeds dagelijks 1-2 bakkies. Een in de ochtend en 1 na het eten.Maatje dubbele espresso misschien nog ietsje meer, uit mijn Bialetti Moka potje (https://www.bialettistore...-moka-express-3-kops.html) . Ook een handmaler gehaald en haal iedere ~3-4 weken verse bonen uit 1 van de webshops uit de topic start. So far so good en ik geniet iedere ochtend weer van mijn bakkie.
[ Voor 2% gewijzigd door Ravhin op 31-08-2021 12:06 . Reden: tpyo's ]
Ik heb de melitta op marktplaats geknald en ben nu op zoek naar een volautomaat die voornamelijk heerlijke cappuccino kan maken en waarbij het melkresevoir er simpel in en uit geklikt kan worden. Dit scheelt een hoop geklieder met melkresten en schoonmaken. Nu zag ik dat de jura ook een systeem heeft genaamd jura cool. Dit is een melkcontainer die je er naast zet en de melk continue op temperatuur houd. Echter gaat dit ook weer via een slangetje naar de jura toe. ZIjn er mensen met deze setup? laten jullie het slangetje er dan de hele tijd in zitten? blijft er geen melk achter in de slang of komt er dan een stoomshot na elke cappuccino om alles door te spoelen? opzich zijn deze machines wel erg lekker geprijst in duitsland. Ook heb ik de siemens EQ 9 s.400 en 500 gezien. Die hebben wel weer een melkcontainer zag ik. ZIjn er mensen met deze machine? hoe zijn de cappuccino ervaringen?
Dat was zo, tijdelijk...PatrickC schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:15:
[...]
BTW in Duitsland is maar 16% tov 21% in Nederland,
Inmiddels zitten onze Oosterburen gewoon weer op 19% MwSt.
Wikipedia: Umsatzsteuer (Deutschland) – Wikipedia
hoe bevalt de jura icm deze cool? kun je de cool niet 24/7 gewoon aangesloten laten of maak jij echt altijd het slangetje los? ik wil er zo min mogelijk omkijken na hebbenschumi1986 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:43:
Vandaag de Jura s80 gekocht in DE.
Heb nu al spijt dat ik de cool control heb laten staan en ipv daarvan de jura glazenkan gekocht heb. Niet dat die zo slecht is maar wilde de machine via de app gaan bedienen en dat lukt niet icm een cool control. (bij wireless gebruik)
Maar die app werkt echt ongekend slecht, laden duurt ongekend lang en de instellingen worden niet opgeslagen..
Toch maar een cool control kopen
Een cool control lost ook meteen het waar laat ik het slangetje probleem op want nu moet de melk snel in de koelkast en het slangetje zit nog vol met melk dus die laat ik maar in het apparaat zitten totdat ik aan het einde van de dag ga spoelen. Pas daarna kun je het slangetje evt. Ergens opbergen
Het slangetje kun je natuurlijk gewoon doorspoelenharrybeuker schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:11:
ook ik ben in de race voor een nieuwe volautomaat. Eerder had ik een philips saeco met een melkreservoir. Die kon je er zo uithalen en dan in de koelkast zetten. Echt een ideaal systeem. Echter in 3 jaar tijd zoveel problemen gehad met dit philips apparaat dat ik ze nu maar links laat liggen. ik heb nu de Melitta Barista T Smart F83/0-102. Deze heeft een losse melkcontainer die je met een slang moet verbinden. Wat ik een groot nadeel vind is dat er steeds melk in het slangetje blijft zitten en ook aan de randjes van dit slangetje en de beker. Bij de philips was dit allemaal wat beter voor elkaar en had je er nooit omkijken naar.
Ik heb de melitta op marktplaats geknald en ben nu op zoek naar een volautomaat die voornamelijk heerlijke cappuccino kan maken en waarbij het melkresevoir er simpel in en uit geklikt kan worden. Dit scheelt een hoop geklieder met melkresten en schoonmaken. Nu zag ik dat de jura ook een systeem heeft genaamd jura cool. Dit is een melkcontainer die je er naast zet en de melk continue op temperatuur houd. Echter gaat dit ook weer via een slangetje naar de jura toe. ZIjn er mensen met deze setup? laten jullie het slangetje er dan de hele tijd in zitten? blijft er geen melk achter in de slang of komt er dan een stoomshot na elke cappuccino om alles door te spoelen? opzich zijn deze machines wel erg lekker geprijst in duitsland. Ook heb ik de siemens EQ 9 s.400 en 500 gezien. Die hebben wel weer een melkcontainer zag ik. ZIjn er mensen met deze machine? hoe zijn de cappuccino ervaringen?
Maar zo’n glazen kan, of cool control lijkt me ook wel wat. Dan blijft het slangetje aan de buitenkant iig schoon.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1