Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 240 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:35
harrybeuker schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

hoe bevalt de jura icm deze cool? kun je de cool niet 24/7 gewoon aangesloten laten of maak jij echt altijd het slangetje los? ik wil er zo min mogelijk omkijken na hebben :D
Uiteindelijk heb ik geen coolcontrol gekocht omdat ik veel slechte reviews over het apparaat tegen kwam :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:03
harrybeuker schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:48:
[...]

hoe bevalt de jura icm deze cool? kun je de cool niet 24/7 gewoon aangesloten laten of maak jij echt altijd het slangetje los? ik wil er zo min mogelijk omkijken na hebben :D
Nope,een cool control is niet gemaakt om 24/7 aan te staan, helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Wanneer laten jullie een onderhoudsbeurt uitvoeren aan jullie Jura's? Ik kan hier weinig over vinden. Mijn Jura E60 is inmiddels 2 jaar oud en heeft bijna 4000 kopjes op de teller.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
Je Jura in een koelkast zetten werkt wel 24/7 om de melk te koelen, zoveel duurder is een tweede koelkast nou ook weer niet in vergelijking met coolcontrol. Is je aanrecht ook direct weer wat leger :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
@harrybeuker Jura heeft een melksysteemreinigingsprogramma. Het systeem geeft automatisch aan wanneer hij vindt dat dit moet gebeuren. Er zit (althans, bij mijn ENA 8 touch) een speciale container bij. Je vult het voorste reservoir tot het onderste streepje (ca 15ml) met melkreiniger en tot aan het bovenste streepje met water. Dan sluit je het melkslangetje aan om het reservoir en zet je hem met het achterste gedeelte onder de melkuitlaat. Het programma zuigt dan het vloeistof op om het melksysteem mee schoon te maken. De tweede stap is om het voorste reservoir weer met gewoon water te vullen om hem na te spoelen.

Zie ook dit filmpje: YouTube: JURA ENA 8 Touch - Cleaning the milk system

Zelf doe ik het echt niet elke dag met melkreiniger erbij, maar wel elke dag even met gewoon water. De melkreiniger gebruik ik eens in de 3 dagen ongeveer.

Qua melkreservoir doe ik het redelijk oldschool. Ik heb gewoon 2 glazen melkhouders gekocht die ik om-en-om gebruik. De ene is gevuld met melk terwijl de andere in de vaatwasser cq keukenkastje staat. Na gebruik van de melkhouder doe ik het afsluitdopje op de melkhouder die nog melk bevat (om hem luchtdicht af te sluiten) en zet ik hem terug in de koelkast. Kost me nog geen 10 seconden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
NRJ020 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:24:
Wanneer laten jullie een onderhoudsbeurt uitvoeren aan jullie Jura's? Ik kan hier weinig over vinden. Mijn Jura E60 is inmiddels 2 jaar oud en heeft bijna 4000 kopjes op de teller.
Heel simpel: als er iets aan de hand is, d.w.z. als je de sevrice beurt bij Jura laat uitvoeren: Dan betaal je namelijk een vast tarief voor reparatie + vervanging/revisie van onderdelen etc. Preventief is dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:26
Hercul3s schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Met een moka potje heb je over het algemeen een sterkte die tussen filter en espresso in zit, alleen door de hoge temperatuur van het potje heb je vaak wat meer donkere tonen in je koffie. Met de Aeropress kun je redelijk varieren in sterkte omdat je maalgraad en infusie tijd goed kan controleren. Ik denk dat een Aeropress een leuke (goedkope) upgrade kan zijn waar je andere smaken uit kan halen dan met de moka pot.

Als je verder wil upgraden zou ik neigen naar een halfautomaat en maler. Alleen de maler upgraden gaat naar mijn mening niet super veel opleveren omdat je met de moka pot daar niet heel veel meer uit gaan halen. Als je voor meer gemak wil gaan is een volautomaat natuurlijk ook een idee. Beetje afhankelijk of je controle/smaak wil of meer gemak :).

Misschien ergens een volautomaat proberen en eens proeven hoe dat is in vergelijking tot je moka potje?
Dank voor de uitleg qua smaak sterkte :). Dan heb ik een beetje een idee waar ik me wel en niet op moet richten. Ik had zelf idd ook het vermoeden dat zolang ik geen espresso maling nodig heb voor mijn moka potje ik (op kwaliteit bonen en zetproces optimaliseren na ) weinig meer te winnen heb. Misschien moet ik idd eens een goede volautomaat proberen te proeven ergens. Ik neem aan dat dat wel kan bij de betere speciaalzaak / verkopers.
Ravhin schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:04:
[...]
Ik zou zeker kijken voor het upgraden van je handmaler. Aan jou de keus of je voor een betere handmaler gaat of een gemotoriseerde (er zijn legio goede merken/types in dit topic voorbijgekomen). Er zijn op YouTube veel How-To's over het verbeteren van je skills waardoor je het verschil ook écht gaat proeven. Met name Chef's steps en James Hoffmann zijn aanraders om even te kijken en van de laatste vind ik vooral deze en deze (slightly offtopic, maar een leuke upgrade) die je verder zouden kunnen helpen.
Dank voor je twee video's! Ik had idd nog nooit geprobeerd om wat andere dingen dan zwarte koffie uit mijn moka potje te laten komen dus dat is zeker iets dat ik kan proberen. Je bent vrij stellig over het beter toch vervangen van mijn huidige handmaler door alternatieven. Deze Japanse skerton pro werd hier aangeraden meen ik, kun je eenvoudig uitleggen waar een betere maler nog winst kan leveren als ik geen fijnere maling nodig heb voor mijn moka potje. Komen er toch meer smaken vrij of wordt je moka pot koffie consistenter / beter als je nog beter gemaalde koffie gebruikt?

Dat ik een andere maler nodig heb als ik naar een echte espresso machine toe zou gaan is natuurlijk duidelijk voor me. Van hand naar electrisch zou ook al schelen in de voorbereidingstijd ook al blijf ik bij het moka potje dat besef ik me. Maar vergeleken met de tijdwinst ten opzichte van de tijd dat het moka potje op de kookplaat staat valt dat in verhouding mee ik. I moet eens wat meer youtube onderzoek doen over hoe lang je bezig bent om een goede espresso te zetten met een half automaat en hoeveel afwas en opruimen etc je daar telkens aan hebt als je eenmaal handig bent met de machine.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@twit
Consistentie van de maling is beter bij betere handmalers (de spreiding tussen grotere en kleinere korrels).
De hario's / porlexen van de wereld zijn vrij inconsistent (ivm. grote toleranties) in verhouding tot veel van bijv. de bang-for-buck opties van timemore en 1zpresso, en de echte high-end handmalers.

Maar als je richting semi-automaat aan het denken bent zou ik overwegen eerst de (elektrische) maler daarvoor aan te schaffen, dan kun je die alvast gebruiken met je huidige zetmethode(s). En dan op termijn een semiautomaat kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door defusion op 01-09-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
wilbert11 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:30:
Ik ben op zoek naar een nieuwe volautomaat die goede espresso/ristretto kan zetten. Op dit moment heb ik een Melitta Caffeo Solo en die zet een redelijke bak.
Ik verwacht echter dat een volautomaat in het midden/hoog segment betere espresso kan zetten of heb ik dat verkeerd? Het budget is max 1000 euro. En koffie met melkproducten zijn bijzaak voor mij.

Na wat onderzoek kom ik op deze apparaten uit:
Jura E6
Jura E8
Nivona 520
Siemens EQ 6

Zijn er nog volautomaten die ik mis die echt lekkere espresso kunnen maken? (los natuurlijk van de keuze van de bonen).
Na lange tijd een halfautomaat (veel werk voor een paar bakkies per dag voor bijna alleen mezelf), en tegenwoordig alleen een Moccamaster + Bialetti mokkapotje, ook voorzichtig aan het rondkijken voor een volautomaat omdat een cappucino of espresootje zo ook een stuk makkeljiker wordt. Hierboven staan al wat mooie kandidaten, maar hoe past bv. Delonghi hierin met bv. een PrimaDonna ECAM550.65.W. Die is ook zo rond de 1000 EUR, maar hoe zit het met de bouwkwaliteit, koffiesmaak, onderhoudskosten etc. in vergelijking met bv. een Jura? Heb niet per se behoefte aan 17 koffievarianten, maar wel een beetje mooi melkschuim en een goede hete bak lekkere koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 10-05 18:44

Ravhin

no <root>...

twit schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:02:
Dank voor je twee video's! Ik had idd nog nooit geprobeerd om wat andere dingen dan zwarte koffie uit mijn moka potje te laten komen dus dat is zeker iets dat ik kan proberen. Je bent vrij stellig over het beter toch vervangen van mijn huidige handmaler door alternatieven. Deze Japanse skerton pro werd hier aangeraden meen ik, kun je eenvoudig uitleggen waar een betere maler nog winst kan leveren als ik geen fijnere maling nodig heb voor mijn moka potje. Komen er toch meer smaken vrij of wordt je moka pot koffie consistenter / beter als je nog beter gemaalde koffie gebruikt?
Zoals @defusion aangeeft heb je best veel brokken en fines bij de goedkopere malers - de particle size distribution is groter. Hierdoor heb je relatief veel over- en onderextractie en dit zorgt voor een verkeerd smaakbeeld (zuur/bitter) t.o.v. de 'goed' gemalen bonen. Hierdoor is het smaakbeeld troebel en proef je van alles wat.

Vandaar dat "wij hier" altijd adviseren om eerst over te gaan naar een maler met een strakke psd om smaakbeleving beter te krijgen :Y

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:06
heeft iemand een siemens EQ9 s.500 serie toevallig? of de S700
volgens mij heeft alleen de s700
De machine zal ook stoom door de melkslang blazen na elke zetbeurt, zodat ook die goed schoon blijft.

zit dit er nu wel of niet op?
zoals de automatische reiniging van het melkschuimsysteem vlak na het bereiden van het drankje

[ Voor 29% gewijzigd door harrybeuker op 01-09-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
twit schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:02:
[...]

Dank voor de uitleg qua smaak sterkte :). Dan heb ik een beetje een idee waar ik me wel en niet op moet richten. Ik had zelf idd ook het vermoeden dat zolang ik geen espresso maling nodig heb voor mijn moka potje ik (op kwaliteit bonen en zetproces optimaliseren na ) weinig meer te winnen heb. Misschien moet ik idd eens een goede volautomaat proberen te proeven ergens. Ik neem aan dat dat wel kan bij de betere speciaalzaak / verkopers.

[...]
Over het algemeen wordt in een Mokapot een heel andere extractieverhouding gebruikt dan in een Aeropress ;)

Overigens zegt proeven uit een volautomaat niet alles: Als je er vieze bonen instopt komt uit de beste volautomaat nog steeds bagger. Als je een goede referentie hebt (wat wil je proeven: Die ene boon uit een E61 machine bijvoorbeeld) maar dan makkelijk zou je die kunnen vergelijken. In mijn ogen kun je beter kijken naar tevredenheidsonderzoeken, gebruikgemaakt, kwaliteit van de molen en schuim, gemak van onderhoud, service etc. en min of meer objectief waarneembare zaken als de temperatuur van de koffie, lawaai van de molen, retentie etc.
[...]

[...]
Er komen meer smaken vrij bij een inconsistente maling :+ (Yep) maar als de maling te inconsistent is gaan de harde smaken (zoals bitters) overheersen. Als je echter 100% consistente maling hebt wordt je koffie vlakker en misschien zelfs.wel saaier van smaak. Een beetje fines vind ik over het algemeen wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-05 21:50
Ik bestel normaal altijd bij Fascino Coffee, maar sindskort (?) werkt de kortingscode voor gratis verzenden niet meer. Ik wil niet steeds verzendkosten (4,95) betalen voor 1 kilo bonen (waarom kan dit niet gewoon in de brievenbus?). Iemand een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Honesty

kattenneus!

Ik twijfel een beetje, ik heb een kleine erfenis gekregen maar genoeg voor een espresso machine die jaren meegaat(het geld wat overblijft gaat naar de kinderen)
Ik spaarde al jaren voor een goede machine maar nooit van gekomen. Beetje niveau Senseo is goed genoeg, omdat ik de enige koffie drink, dan stel je de aankoop uit en nu wil ik echt iets wat langer goed is.

primaire Wensen voor mij:
half-automaat(als het moet qua budget de molen later en eerst gemalen koffie)
snelle koffie, moet meestal binnen 15 minuten weg en wil dan wel koffie
kwaliteit
hoge kalkwaarde in onze regio(dus kalkvrij is liever)
cappuccino graag maar hoeft niet, bezoek drinken als het er niet is ook anders
Een automaat die jaren meegaat in ons gezin, dus 20 jaar plus ofzo)

secundair :
Nu maak ik vaak een koffie verkeerd met een beetje koffie uit mijn piston machine( de longhi) voor haar, een echte koffie waardeert ze dus niet, een dag oude koffie is voor haar al goed genoeg.

budget is vrij ruim, liever duurder en langdurig dan goedkoop en snelkoop ik ben nu 46 dus als iets 30 jaamee kan gaan is dat al snel levenslang en heeft dat veel meerwaarde zeker met goede onderhoud

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Klinkt al snel als een quickmill met warmtewisselaar. Hebben de reputatie lang mee te gaan en is snel op temperatuur. Ik heb er zelf een 3000 en ik gebruik de stoomfunctie vaak even om snel het hele apparaat op temperatuur te krijgen en daarmee even voor te spoelen, zodat filterhouder en interne delen goed heet zijn. Daarmee heb je in 5-10 minuten na aanzetten een espresso die goed op temperatuur is. Ik heb wel een losse maler, omdat bepalend is voor de kwaliteit en consistenties van je espresso's.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Honesty schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:13:
-> dat laatste niet doen, voor een semi-automaat moet je zelf malen. Je moet constant de maler kunnen bijstellen aan de hand van de koffie, en dat zijn echt minieme verschillen die het verschil maken. Je kunt simpelweg niet met voorgemalen koffie werken. (of je moet zoals bij een volautomaat met een pressurised portafilter werken)

-> Dat kunnen de meeste halfautomaten niet, of dan zit je echt rond het minimale qua opwarmtijd. Dat probleem kun je beter oplossen door een timer te koppelen. Er zijn er wel een paar met korte opwarmtijd, maar zou je keus daar niet door laten beperken, want is relatief eenvoudig op te lossen met zo'n timer.

kwaliteit

-> Zijn filters voor, zowel inline als onder te dompelen in watertank als vooraf met een (brita)kannetje

secundair :
Nu maak ik vaak een koffie verkeerd met een beetje koffie uit mijn piston machine( de longhi) voor haar, een echte koffie waardeert ze dus niet, een dag oude koffie is voor haar al goed genoeg.

budget is vrij ruim, liever duurder en langdurig dan goedkoop en snelkoop ik ben nu 46 dus als iets 30 jaamee kan gaan is dat al snel levenslang en heeft dat veel meerwaarde zeker met goede onderhoud
Zie in bold tekst hierboven.

Kun je iets specifieker zijn met je budget?
Zeg € 2000 voor alles, is dat (veel) te veel, of goed te doen? Want daarvoor heb je ongeveer mijn setup: profitec pro 500 pid + eureka mignon specialita en nog wat accesoires.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:54
Ik twijfel een beetje, ik heb een kleine erfenis gekregen maar genoeg voor een espresso machine die jaren meegaat(het geld wat overblijft gaat naar de kinderen)
Ik spaarde al jaren voor een goede machine maar nooit van gekomen. Beetje niveau Senseo is goed genoeg, omdat ik de enige koffie drink, dan stel je de aankoop uit en nu wil ik echt iets wat langer goed is.
Ik weet niet heel goed waar ik moet beginnen. Er zitten wat tegenstrijdigheden in je verhaal. Maar, ik ga een poging doen.

Als je Senseo goed genoeg vindt, is het de vraag wat je verwacht uit een machine te halen. Daarbij komt dat je best een dure machine kunt kopen, maar je moet er wel tijd in willen steken.
[…]
kwaliteit
Je stelt dat je een ruim budget hebt. Dat is wat in strijd met je idee eerst gemalen koffie en dan een molen. Ik adviseer je ook nadrukkelijk om je prioriteiten anders te leggen. Je molen is namelijk eigenlijk gewoon (veel) belangrijker dan je machine. Beter een goede molen en een goedkopere machine, dan andersom. voorgemalen koffie is helemaal een hel. Na het malen is je koffie een paar minuten houdbaar, daarna keldert de kwaliteit als een baksteen.

Weet je wel zeker dat je een half automaat (ik denk dat je semi automaat bedoelt) wil? Nou lukt koffie maken in 15 min ook wel met een semi automaat, maar het kost je wel wat meer tijd dan een supervolautomaat waar met een druk op de knop de koffie uit de machine loopt. En let op, een semi automaat met boilers heeft wel opwarmtijd nodig. De mijne doet er 25-30 min over en dat is vrij snel ;)

Kalk is een kwestie van onderhoud. In mijn machine gaat enkel ontkalkt water.
[…]
secundair :
Wat is de wens dan?
[…]
Wat is ruim?
Een mooie semi automaat van een gerenommeerd merk gaat prima jarenlang mee. Je moet, zoals je zelf ook aangeeft, wel voor goed onderhoud zorgen.

Een plastic volautomaat (Philips, delonghi, etc.) is niet gemaakt om lang mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:13
harrybeuker schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:26:
heeft iemand een siemens EQ9 s.500 serie toevallig? of de S700
volgens mij heeft alleen de s700
De machine zal ook stoom door de melkslang blazen na elke zetbeurt, zodat ook die goed schoon blijft.

zit dit er nu wel of niet op?
zoals de automatische reiniging van het melkschuimsysteem vlak na het bereiden van het drankje
Ik heb de EQ9 S500 (4 jaar geleden gekocht) en die blaast ook automatisch stoom door de leidingen na het bereiden van een kop koffie met melk. Melkcontainer moet je zelf aangeven of je die wilt reinigen. Maar dat is logisch, er kan nog melk in zitten en meestal bewaar je de container in de koelkast na het zetten van de koffie.

Had achteraf wel de S700 willen hebben. Twee bonenreservoirs is wel handig als je wilt wisselen tussen decafe bonen (de betere branders doen het beste mogelijk) en normale bonen. Nu maal ik decafe bonen zelf en gooi het in het aparte bakje in de bonenreservoir van de S500.

Daarvoor moest ik wel een handmaler aanschaffen en ik dacht doe eens gek :+
Heb gekozen voor de Comandante C40 want het begon al langer te knagen om ook thuis filter te zetten. Inmiddels lees ik mij goed in voor de v60 zetmethode en beginnen de spulletjes ervoor al in huis te komen :*)

[ Voor 13% gewijzigd door D. Ninjai op 02-09-2021 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 22:25
Munki schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:06:
Ik bestel normaal altijd bij Fascino Coffee, maar sindskort (?) werkt de kortingscode voor gratis verzenden niet meer. Ik wil niet steeds verzendkosten (4,95) betalen voor 1 kilo bonen (waarom kan dit niet gewoon in de brievenbus?). Iemand een goed alternatief?
Ik heb laatst een kortingscode ontvangen door mijn winkelmand niet direct af te rekenen. Na 1d kreeg ik de melding dat er nog iets in mijn winkelmandje stond, en d2 kreeg ik een kortingscode voor gratis verzending. Wellicht werkt dit niet elke keer, al kan je altijd eens proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:12
Rudedadude schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:33:
Klinkt al snel als een quickmill met warmtewisselaar. Hebben de reputatie lang mee te gaan en is snel op temperatuur. Ik heb er zelf een 3000 en ik gebruik de stoomfunctie vaak even om snel het hele apparaat op temperatuur te krijgen en daarmee even voor te spoelen, zodat filterhouder en interne delen goed heet zijn. Daarmee heb je in 5-10 minuten na aanzetten een espresso die goed op temperatuur is. Ik heb wel een losse maler, omdat bepalend is voor de kwaliteit en consistenties van je espresso's.
Bedankt voor die tip van de stoomfunctie! Heb zelf een door @Teus.espresso gemodde 320 staan met PID. Doet het als de brandweer inderdaad en icm mijn Niche zet het een prima espresso. Maar vooral in de ochtend wil ik nog wel eens last hebben van haast, dan is dit een mooie oplossing.

Qua onderhoud zijn de QuickMills erg makkelijk te doen moet ik zeggen. Onderdelen zijn snel in NL verkrijgbaar en door het rudimentaire ontwerp en voldoende duidelijke handleidingen snel te vervangen.

Overweg verder wel eind dit jaar de Quickmill te vervangen door een Lelit of een ECM, maar dat is meer een case of upgraderitis.

"Better ask questions before you shoot"

• harrybeuker
D. Ninjai schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:02:
[...]

Ik heb de EQ9 S500 (4 jaar geleden gekocht) en die blaast ook automatisch stoom door de leidingen na het bereiden van een kop koffie met melk. Melkcontainer moet je zelf aangeven of je die wilt reinigen. Maar dat is logisch, er kan nog melk in zitten en meestal bewaar je de container in de koelkast na het zetten van de koffie.

Had achteraf wel de S700 willen hebben. Twee bonenreservoirs is wel handig als je wilt wisselen tussen decafe bonen (de betere branders doen het beste mogelijk) en normale bonen. Nu maal ik decafe bonen zelf en gooi het in het aparte bakje in de bonenreservoir van de S500.

Daarvoor moest ik wel een handmaler aanschaffen en ik dacht doe eens gek :+
Heb gekozen voor de Comandante C40 want het begon al langer te knagen om ook thuis filter te zetten. Inmiddels lees ik mij goed in voor de v60 zetmethode en beginnen de spulletjes ervoor al in huis te komen :*)
bedankt ninja! super om te lezen. Decaffee kun je nog wel gemalen toevoegen en aanmaken. Top dat die na elke cappucino even een stoomshotje geeft. Mijn vrouw vond het lekbakje nogal klein eruit zien op de foto. Hoe is jouw ervaring hiermee of valt dit reuze mee? nog andere problemen ervaren in die 4 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
harrybeuker schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:17:
[...]

bedankt ninja! super om te lezen. Decaffee kun je nog wel gemalen toevoegen en aanmaken. Top dat die na elke cappucino even een stoomshotje geeft. Mijn vrouw vond het lekbakje nogal klein eruit zien op de foto. Hoe is jouw ervaring hiermee of valt dit reuze mee? nog andere problemen ervaren in die 4 jaar?
Lekbak is gauw vol na 4/5 koppen. Ik ervaar het niet als storend als er bijvoorbeeld visite is. Maak het sowieso elke dag leeg en dep het droog, en dan doel ik op het bakje waar de koekjes in vallen.

Verder geen problemen mee gehad. Vind het met name fijn dat het eenvoudig is om de binnenkant en de onderdelen te reinigen, dat is heel simpel. Na drie jaar kreeg ik wel vaker dan normaal de melding dat ik de zetgroep moest reinigen. Dat doe ik elke week maar toen kreeg ik hem vaak als ik hem net had schoongemaakt.

Heb met Siemens gebeld en een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt. Ze hebben de zetgroep vervangen door een nieuwere versie die ook in de nieuwste modellen te vinden zijn. Tot heden geen loze meldingen meer. PostNL komt bij je langs om de machine op te halen en de machine wordt zorgvuldig in een kist gedaan.

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
@Basfr, ik ben erg benieuwd hoe je Jura E8 bevalt ten opzichte van je Gaggia Classic? Duidelijk verschil in kwaliteit of valt het mee?

De afgelopen dagen in Italië veel Espresso gedronken en dat bevalt goed. Echter thuis geef ik vaak de voorkeur aan een Lungo. “Toevallig” rijden we door Duitsland terug met wellicht een tussenstop bij de Mediamarkt op de route :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:08
roybr schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:40:
@Basfr, ik ben erg benieuwd hoe je Jura E8 bevalt ten opzichte van je Gaggia Classic? Duidelijk verschil in kwaliteit of valt het mee?

De afgelopen dagen in Italië veel Espresso gedronken en dat bevalt goed. Echter thuis geef ik vaak de voorkeur aan een Lungo. “Toevallig” rijden we door Duitsland terug met wellicht een tussenstop bij de Mediamarkt op de route :-).
Die bevalt meer dan prima, absoluut geen spijt van de aankoop.
Wat betreft kwaliteit van de koffie: tja, vind ik een lastig punt en ook wel lastig te vergelijken. Enerzijds omdat ik denk dat ik sowieso niet 100% uit de Gaggia heb gehaald, en anderzijds omdat het geen 1 op 1 vergelijk is (andere bonen, verschil in versheid, etc). Het kan natuurlijk zijn dat ik met de Gaggia gewoon nog niet de bonen heb gehad die ik echt lekker vind.

Wat betreft kwaliteit van de machine: denk dat beide apparaten degelijk gebouwd zijn. Je ziet Gaggia's met gemak meer dan 10 jaar mee gaan (ook wel verklaarbaar door de simpliciteit van een semi automaat), maar van de Jura verwacht ik ook fatsoenlijke kwaliteit. Maar ook zeker wel meer en duurder onderhoud aan de Jura.

Ik zal echter niet (snel) meer terug gaan naar een semi automaat. Het was leuk om te proberen, en je leert op die manier ook echt wel veel over koffie en koffie maken, maar de kwaliteit van de output van een fatsoenlijke volautomaat (i.c.m. verse bonen) is voor mij meer dan prima. Dat, plus het gemak van koffie zetten - en ook zeker melkspecialiteiten - maakt het voor mij een no-brainer.

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat ik er wel van overtuigd ben dat je uit een semi automaat met een mooie maler ongetwijfeld meer uit een boon kan krijgen. Maar daar moet je dan wel tijd en zin in hebben.

• roybr
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-01 13:27
Basfr schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:44:
[...]

Die bevalt meer dan prima, absoluut geen spijt van de aankoop.
Wat betreft kwaliteit van de koffie: tja, vind ik een lastig punt en ook wel lastig te vergelijken. Enerzijds omdat ik denk dat ik sowieso niet 100% uit de Gaggia heb gehaald, en anderzijds omdat het geen 1 op 1 vergelijk is (andere bonen, verschil in versheid, etc). Het kan natuurlijk zijn dat ik met de Gaggia gewoon nog niet de bonen heb gehad die ik echt lekker vind.

Wat betreft kwaliteit van de machine: denk dat beide apparaten degelijk gebouwd zijn. Je ziet Gaggia's met gemak meer dan 10 jaar mee gaan (ook wel verklaarbaar door de simpliciteit van een semi automaat), maar van de Jura verwacht ik ook fatsoenlijke kwaliteit. Maar ook zeker wel meer en duurder onderhoud aan de Jura.

Ik zal echter niet (snel) meer terug gaan naar een semi automaat. Het was leuk om te proberen, en je leert op die manier ook echt wel veel over koffie en koffie maken, maar de kwaliteit van de output van een fatsoenlijke volautomaat (i.c.m. verse bonen) is voor mij meer dan prima. Dat, plus het gemak van koffie zetten - en ook zeker melkspecialiteiten - maakt het voor mij een no-brainer.

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat ik er wel van overtuigd ben dat je uit een semi automaat met een mooie maler ongetwijfeld meer uit een boon kan krijgen. Maar daar moet je dan wel tijd en zin in hebben.
Bedankt voor je reactie en goed om te horen dat hij bevalt! Ik moet het ook niet overdenken en gewoon eens een knoop doorhakken maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Rudedadude schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:33:
Ik denk dat het de 3135 evo70 wordt, ik snap dat een aparte maler beter is maar ik heb een kleine keuken en al te veel apparaten op het aanrecht.
Gemalen koffie inderdaad zal ik niet doen en een nadeel wat ik nu heb als ik koffie maak en daarna capucino dat mijn machine(goedkope piston machine van delonghi) na de capucino lang warm blijft. Daarom doe ik koffie verkeerd maken met een pannetje Melk en evt zelf schuim kloppen met de harde ipv schuimpijpje.

Ik zie wel prijsverschil tussen Nederland en Duitsland loont het om hem in het buitenland te bestellen zoals hier:

https://www.kaffeezentral...ution-70-espressomaschine

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Honesty schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat het de 3135 evo70 wordt, ik snap dat een aparte maler beter is maar ik heb een kleine keuken en al te veel apparaten op het aanrecht.
Gemalen koffie inderdaad zal ik niet doen en een nadeel wat ik nu heb als ik koffie maak en daarna capucino dat mijn machine(goedkope piston machine van delonghi) na de capucino lang warm blijft. Daarom doe ik koffie verkeerd maken met een pannetje Melk en evt zelf schuim kloppen met de harde ipv schuimpijpje.

Ik zie wel prijsverschil tussen Nederland en Duitsland loont het om hem in het buitenland te bestellen zoals hier:

Andere apparaten van je aanrecht halen dan :+ Ingebouwde maler is per definitie een flinke concessie. Al ken ik de kwaliteit van de maler van die machine niet.

Wat bedoel je met lang warm blijven? Mijn machine is de hele dag warm; de E61 groep wil je dan echt niet (langer dan een keer tikken) aanraken. En dat is ook precies de bedoeling: een warme zetgroep.

Als je bedoelt dat het water te warm is omdat voor stoom (melkschuim) warmer water wordt gebruikt dan voor koffie, dan zijn daar oplossingen voor. Het ligt aan het type machine (SB, DB, HX) hoe je daarmee om moet gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
[...]

Voor de quick Mills loont het zeker om in Duitsland te shoppen.
Kan je niet beter een 3000 of een 3004 kopen met daarbij een specialita als Maler? Volgens mij ook je dan even breed uit qua cm op je aanrecht. Maar heb je gewoon een honderd keer betere Maler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:25
Kan je mij uitleggen waarom een ingebouwde molen per definitie een concessie is?
Is het niet zo dat dat afhankelijk is van welke molen er voor in de plaats komt?
En voor degenen die het niet weten, de maker van de 3035 en de evo70 is "Quick-mill". Als in "Snelle molen". Hun eerste product was een koffiemolen. Pas later zijn ze ook espresso machines gaan maken,

De molens van Quick zijn zeker niet perfect maar zijn betrouwbaar en goed af te stellen. In vergelijk met andere molens is het zeker geen afrader mijns inziens. Grootste nadeel is de vrij hoge retentie. De molen is goed en zeker niet 100 keer slechter dan het snoepje van dit moment de Specialita.

En ja er zijn oplossingen om de temperatuur van een boiler machine snel naar beneden te krijgen. De Quick is daarin (eventueel met dezelfde oplossing) een heel stuk sneller. Als is dat allemaal niet eens relevant in dit geval omdat Honesty zegt de melk met een pannetje te gaan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

[...]

Ik had hiervoor ook een goedkope Delonghi. Ik had altijd het idee dat na het stomen water laten doorlopen snel genoeg werkte om de boel weer te laten afkoelen naar espresso temperaturen. Dat is wel zo bij mijn quickmill: 100-200ml water laten doorlopen en het verwarmingselement gaat weer aan. Maar ik gebruik mijn quickmill nooit voor melkproducten, dan idd een melkopschuimertje (die past ook goed in de trapkast ipv het aanrecht :P ). Ik gebruik zelf een Niche Zero als maler, maar die dingen zijn volgens mij een stuk duurder en minder leverbaar geworden sinds dat ik er eentje kocht. En hij was destijds al duurder dan de machine :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Honesty persoonlijk zou mijn voorkeur ook uit gaan naar losse maler.

Je hebt meer keus uit wat nieuwere modellen, met minder retentie (wat ik voor thuisgebruik toch wel een belangrijk aspect vind). En je kunt afzonderlijk van elkaar upgraden.

En wat @vinpower zegt; misschien valt het wel mee qua extra oppervlakte.
Zo te zien is een 3000+specialita: 25+12 = 37cm breed, en de 3025: 32cm breed. 5cm verschil, aan jou of dat veel of weinig is.

Zelf zou ik ze proberen wat verder uit elkaar te zetten ivm. de extra werkruimte, maar dat heb je bij ingebouwd ook niet, dus zou geen eerlijke vergelijking zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
M.I. Wordt er vaak enorm bezuinigd op een ingebouwde maler.
Traploos instelbaar en lage retentie vind ik persoonlijk een must voor espresso.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Teus.espresso schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:38:
Kan je mij uitleggen waarom een ingebouwde molen per definitie een concessie is?
Is het niet zo dat dat afhankelijk is van welke molen er voor in de plaats komt?
En voor degenen die het niet weten, de maker van de 3035 en de evo70 is "Quick-mill". Als in "Snelle molen". Hun eerste product was een koffiemolen. Pas later zijn ze ook espresso machines gaan maken,
Zeker waar. Je moet de ingebouwde molen ook niet vervangen door een maler van 80e
De molens van Quick zijn zeker niet perfect maar zijn betrouwbaar en goed af te stellen. In vergelijk met andere molens is het zeker geen afrader mijns inziens. Grootste nadeel is de vrij hoge retentie. De molen is goed en zeker niet 100 keer slechter dan het snoepje van dit moment de Specialita.
Misschien niet 100x, maar de specialita is ook niet 100x duurder.

En ja er zijn oplossingen om de temperatuur van een boiler machine snel naar beneden te krijgen. De Quick is daarin (eventueel met dezelfde oplossing) een heel stuk sneller. Als is dat allemaal niet eens relevant in dit geval omdat Honesty zegt de melk met een pannetje te gaan maken.
Nee, hij/zij zegt dat nu zo te doen vanwege het hitte probleem. Ik concludeerde daaruit dat dat eigenlijk niet is wat hij/zij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Bedankt allemaal voor de tips, er is weer een hoop extra duidelijk.
Alouwerse schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:16:
M.I. Wordt er vaak enorm bezuinigd op een ingebouwde maler.
Traploos instelbaar en lage retentie vind ik persoonlijk een must voor espresso.
Lage retentie was ik me niet van bewust en lijkt me inderdaad niks omdat ik om 8 uur een bakje koffie drink en dan pas weer 's middags. Dus het wordt een aparte maler.
Kan iedere maler op iedere machine of moet je dan ook rekening houden met de maat? Persoonlijk zou ik neigen naar een quickmill maler en machine of 2 apparaten van een ander merk maar dat is zeker ook niet wenselijk?
vinpower schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:36:
[...]

Voor de quick Mills loont het zeker om in Duitsland te shoppen.
Kan je niet beter een 3000 of een 3004 kopen met daarbij een specialita als Maler? Volgens mij ook je dan even breed uit qua cm op je aanrecht. Maar heb je gewoon een honderd keer betere Maler.
3004 is ook een mooie machine maar is een dubbel thermo block niet overdreven voor 1 cappuccino per avond?
Ik zal dan liever voor zoiets gaan:
https://www.bol.com/nl/nl...r1ee_2--o8BxoC1pQQAvD_BwE

Ik kwam ook de ascaso tegen die ik qua uiterlijk wel mooi vind, is dat wat of heeft die geen thermo block?
cryptapix schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:37:
Nee, hij/zij zegt dat nu zo te doen vanwege het hitte probleem. Ik concludeerde daaruit dat dat eigenlijk niet is wat hij/zij wil.
Klopt, het liefste gebruik ik gewoon dat stoompijpje maar had inderdaad nu het idee dat de koffie ik daarna(15 minuten later) te heet werd en daarom gewoon een pannetje melk. Maar dat gaat over 1 cappuccino per avond.

Budget is minder belangrijk omdat ik een erfenis heb gehad en wil gewoon daarvoor een goed apparaat kopen wat hopelijk tientallen jaren meegaat en maar dus ook een waarvan ik niet over een paar jaar wil upgraden omdat ik iets mis. Dus daarom liever nu iets meer dan dat ik over twee jaar 1 van de twee wil upgraden. Maar denk dat ik komende weken toch eens ga kijken bij specialistische zaken want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@Honesty als je budget zo rekbaar is, zou je ook eens kunnen kijken naar een Lelit Mara X (HX machine) icm een Mignon Specialita. Dat is een vrij kleine setup qua ruimtegebruik. Wat betreft de overkill van een dubbel thermoblock voor 1 cappucino, ach dat is allemaal relatief. Ik heb een Lelit Bianca (icm een Specialita), dus een dual boiler, en hier gaat er ook max 1 cappuccino uit op een dag (tenzij er bezoek is). Prachtige machine als je het mij vraagt, maar qua ruimte wel echt een flinke unit dus past denk ik niet op je aanrecht ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
cryptapix schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:43:
@Honesty als je budget zo rekbaar is, zou je ook eens kunnen kijken naar een Lelit Mara X (HX machine) icm een Mignon Specialita. Dat is een vrij kleine setup qua ruimtegebruik. Wat betreft de overkill van een dubbel thermoblock voor 1 cappucino, ach dat is allemaal relatief. Ik heb een Lelit Bianca (icm een Specialita), dus een dual boiler, en hier gaat er ook max 1 cappuccino uit op een dag (tenzij er bezoek is). Prachtige machine als je het mij vraagt, maar qua ruimte wel echt een flinke unit dus past denk ik niet op je aanrecht ;)
Inderdaad.
Zelf ging ik eerst ook voor een lelit marax, maar icm een mooie aanbieding, goede gelezen ervaringen en, naar mijn idee, een goed gevoel toch een profitec pro 500 pid icm eureka mignon specialita gekocht.

Ook een hx (warmte wisselaar), net als de marax.
Eigenlijk zowat gelijke machines qua specs.

Zelfs met 1 cappuccino per dag zou ik op zijn minst een single boiler willen.
Al was het maar omdat een thernoblock net een stapje beter is dan "een action prul" als bijvoorbeeld een delonghi of de vele "volautomaten" bij de mediamarkt bcc of dergelijke winkels.

Nu is het nadeel van het bezit van zo'n machine is dat je (onderweg/bij evenementen) filterkoffie al niet neemt, en ik "pas de gok durfde te nemen" bij een stand met 2 macap Malers (m2m?) en een rocket r9 (heel veel knopjes en 2-3 portafilter houders om tegelijk te kunnen gebruiken).

Ook drink ik geen koffie meer op het werk en bij mijn vaste eetcafé omdat mijn "ondergrens" gewoon enorm omhoog is.

Je kunt dus een echte koffie snob worden 😂

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Koos2009 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:29:
[...]

Inderdaad.
Zelf ging ik eerst ook voor een lelit marax, maar icm een mooie aanbieding, goede gelezen ervaringen en, naar mijn idee, een goed gevoel toch een profitec pro 500 pid icm eureka mignon specialita gekocht.

Ook een hx (warmte wisselaar), net als de marax.
Eigenlijk zowat gelijke machines qua specs.

Zelfs met 1 cappuccino per dag zou ik op zijn minst een single boiler willen.
Al was het maar omdat een thernoblock net een stapje beter is dan "een action prul" als bijvoorbeeld een delonghi of de vele "volautomaten" bij de mediamarkt bcc of dergelijke winkels.

Nu is het nadeel van het bezit van zo'n machine is dat je (onderweg/bij evenementen) filterkoffie al niet neemt, en ik "pas de gok durfde te nemen" bij een stand met 2 macap Malers (m2m?) en een rocket r9 (heel veel knopjes en 2-3 portafilter houders om tegelijk te kunnen gebruiken).

Ook drink ik geen koffie meer op het werk en bij mijn vaste eetcafé omdat mijn "ondergrens" gewoon enorm omhoog is.

Het is een misverstand dat filterkoffie inferieur is..... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Koos2009 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:29:
[...]

Heel herkenbaar! Ik heb laatst nog eens koffie op kantoor genomen; doe ik dus niet nog eens.
bszz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:33:
[...]

Helemaal mee eens. Maar, daarvoor geldt voor mij hetzelfde als voor espresso: ook filterkoffie is op z’n lekkerst bij de horeca die zich echt richt op kwaliteitskoffie. Als je thuis goede filterkoffie drinkt, vind je de bak slootwater uit de thermoskan in de vergaderzaal ook niet meer te drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
bszz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:33:
[...]

Oh dat is ook prima mits men vers zet met kwaliteitsbonen.

Bij een vriend drink ik pour over met Lavazza Bonen.
Ook goed genoeg hoor, maar ja, ik sla de bak filter prut de paarsmerk liever af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
Kreeg gisteren wel een mooi compliment. Een vriend vroeg of ik koffie kwam drinken, maar vroeg of ik nog wat mee kon nemen. Want de koffie is hier lekkerder.
Dus V60, weegschaal, handmaler en wat bonen in de tas. Daar wat water koken en het was een lekker bakje :).

Toevallig vandaag de El diamante Maria besteld bij Keen, op aanraden van iemand hier. Weet even niet meer zeker wie het was.
Smaakomschrijving is veelbelovend!

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bszz
Koos2009 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:52:
[...]

Oh dat is ook prima mits men vers zet met kwaliteitsbonen.

Bij een vriend drink ik pour over met Lavazza Bonen.
Ook goed genoeg hoor, maar ja, ik sla de bak filter prut de paarsmerk liever af.
Het gaat dus om de bonen, niet zozeer om de zetmethode...

Helaas hoor ik het vaker: mensen die zich verontschuldigen dat ze filterkoffie drinken...... Helaas is het idee wijdverbreid dat je echt kwalitatief goede koffie pas zet in een dure machine, liefst een espressomachine of een dure volautomaat (!). Dat zegt echt helemaal niks over de kwaliteit van de koffie maar meer over de smaak van de drinker waarbij de Italiaanse espresso referentiekoffie lijkt te zijn. Filterkoffie vind ik echter minstens zo interessant en je kunt echt zoveel kanten op om uit een koffie je gewenste smaak te halen: V60, Kalita, Chemex, Aeropress, maalgraad, dosering, metalen filters, papieren filters, cold brew, etc., Het lijkt wel of espresso de heilige graal is en dat vind ik echt onzin. Persoonlijk kan ik een goede espresso echt waarderen maar vaak heb ik gewoon zin in een lichtgebrande boon, maar soms ook een zware espressoblemd uit de Chemex. Ik vind het echt de moeite waard om andere zetmethodes te ontdekken en vind het jammer dat de referentie vaak espresso is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:22
D. Ninjai schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:14:
[...]
Na drie jaar kreeg ik wel vaker dan normaal de melding dat ik de zetgroep moest reinigen. Dat doe ik elke week maar toen kreeg ik hem vaak als ik hem net had schoongemaakt.

Heb met Siemens gebeld en een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt. Ze hebben de zetgroep vervangen door een nieuwere versie die ook in de nieuwste modellen te vinden zijn. Tot heden geen loze meldingen meer. PostNL komt bij je langs om de machine op te halen en de machine wordt zorgvuldig in een kist gedaan.
Mag ik vragen wat zo'n onderhoudsbeurt kost?

Heb ook reeds tientallen malen de reinig zetgroep melding gehad terwijl deze gewoon schoon is. Siemens wilde hier, binnen de garantie, niets van weten (aangegeven dat het een bekende fout is en ik gewoon de vernieuwde groep wilde hebben) en ik kon de machine naar de winkel brengen. Dit gedaan in de bewaarde originele doos, kreeg apparaat terug zonder doos en nog steeds met die melding dus de sfeer bij de balie bij het ophalen was niet optimaal.

Aangezien vele mensen dit euvel hebben is het gewoon een ontwerp fout, wat ik voor een apparaat uit deze prijsklasse nogal matig vind en de lakse en geheel klant onvriendelijke reactie van Siemens daarom des te onbegrijpelijker.

Als zo'n beurt betaalbaar is dan moet dat maar, en anders na 3x dit merk te hebben gekocht toch kijken naar wat anders.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
bszz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:10:
[...]

Helaas hoor ik het vaker: mensen die zich verontschuldigen dat ze filterkoffie drinken...... Helaas is het idee wijdverbreid dat je echt kwalitatief goede koffie pas zet in een dure machine, liefst een espressomachine of een dure volautomaat (!). Dat zegt echt helemaal niks over de kwaliteit van de koffie maar meer over de smaak van de drinker waarbij de Italiaanse espresso referentiekoffie lijkt te zijn. Filterkoffie vind ik echter minstens zo interessant en je kunt echt zoveel kanten op om uit een koffie je gewenste smaak te halen: V60, Kalita, Chemex, Aeropress, maalgraad, dosering, metalen filters, papieren filters, cold brew, etc., Het lijkt wel of espresso de heilige graal is en dat vind ik echt onzin. Persoonlijk kan ik een goede espresso echt waarderen maar vaak heb ik gewoon zin in een dichtgebrande boon, maar soms ook een zware espressoblemd uit de Chemex. Ik vind het echt de moeite waard om andere zetmethodes te ontdekken en vind het jammer dat de referentie vaak espresso is.
Inderdaad.
Tussen pour over en filterkoffie (zelfde bonen en maling) zit al veel verschil.

Zelf neem ik nu naar werk mijn bialetti mee en hoeveel ik nog verder moet experimenteren merk ik daar al verschil in tussen "op het gas" en "op de bankschroef met een verfbrander eronder".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
Brad Pitt schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:25:
[...]

Mag ik vragen wat zo'n onderhoudsbeurt kost?

Heb ook reeds tientallen malen de reinig zetgroep melding gehad terwijl deze gewoon schoon is. Siemens wilde hier, binnen de garantie, niets van weten (aangegeven dat het een bekende fout is en ik gewoon de vernieuwde groep wilde hebben) en ik kon de machine naar de winkel brengen. Dit gedaan in de bewaarde originele doos, kreeg apparaat terug zonder doos en nog steeds met die melding dus de sfeer bij de balie bij het ophalen was niet optimaal.

Aangezien vele mensen dit euvel hebben is het gewoon een ontwerp fout, wat ik voor een apparaat uit deze prijsklasse nogal matig vind en de lakse en geheel klant onvriendelijke reactie van Siemens daarom des te onbegrijpelijker.

Als zo'n beurt betaalbaar is dan moet dat maar, en anders na 3x dit merk te hebben gekocht toch kijken naar wat anders.
Zeker, het totaalbedrag was €132,80. Ik had er bij aangegeven dat ik die melding te vaak kreeg en toen ik hem weer terug kreeg zat er een toelichting bij wat ermee is gebeurd (op de factuur). Naast het reinigen (ontkalken stond erop) ook een nieuwe zetgroep. Maar geen idee of ze wat bijzonders doen of simpelweg een tabletje erin gooien wat je zelf ook kan. Mocht het weer gebeuren dan bestel ik online een nieuwe zetgroep, die zijn onder de €100 te vinden. En dan even aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:27
Koos2009 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:25:
[...]
Inderdaad.
Tussen pour over en filterkoffie (zelfde bonen en maling) zit al veel verschil.
Er zit verschil maar wil niet zeggen dat het niet lekker is. Uit mijn Moccamaster komt lekkere koffie, als je de blooming en koffiehoeveelheid vs water respecteert dan kan je door ook goede koffie mee zetten. Soms heb ik geen tijd om een espresso te maken of zelfs mijn Hario V60 uit te halen, en kan ik de filterkoffie uit de Moccamaster best pruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
bszz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:10:
[...]

Helaas hoor ik het vaker: mensen die zich verontschuldigen dat ze filterkoffie drinken...... Helaas is het idee wijdverbreid dat je echt kwalitatief goede koffie pas zet in een dure machine, liefst een espressomachine of een dure volautomaat (!). Dat zegt echt helemaal niks over de kwaliteit van de koffie maar meer over de smaak van de drinker waarbij de Italiaanse espresso referentiekoffie lijkt te zijn. Filterkoffie vind ik echter minstens zo interessant en je kunt echt zoveel kanten op om uit een koffie je gewenste smaak te halen: V60, Kalita, Chemex, Aeropress, maalgraad, dosering, metalen filters, papieren filters, cold brew, etc., Het lijkt wel of espresso de heilige graal is en dat vind ik echt onzin. Persoonlijk kan ik een goede espresso echt waarderen maar vaak heb ik gewoon zin in een lichtgebrande boon, maar soms ook een zware espressoblemd uit de Chemex. Ik vind het echt de moeite waard om andere zetmethodes te ontdekken en vind het jammer dat de referentie vaak espresso is.
Helemaal mee eens. Slow coffee is een heel andere ervaring en net zo’n complexe smaken, al dan niet complexer. Al blijft ook mijn persoonlijke standaard Espresso, mede vanwege snelheid/gemak uit m’n half automaat. Toch onbegrijpelijk ook dat mensen tegenwoordig nog steeds denken dat Italiaanse espresso’s de standaard zijn. Terwijl Italianen juist superieur zijn in de espresso machines, maar totaal geen kennis/kwaliteit hebben mbt tot koffiebonen of het branden ervan. Zie ook vaak “italian blend” of “italian roast” of supermarkt koffie staan, omdat dat dus blijkbaar nog steeds werkt in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
RigolleM schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 07:52:
[...]

Er zit verschil maar wil niet zeggen dat het niet lekker is. Uit mijn Moccamaster komt lekkere koffie, als je de blooming en koffiehoeveelheid vs water respecteert dan kan je door ook goede koffie mee zetten. Soms heb ik geen tijd om een espresso te maken of zelfs mijn Hario V60 uit te halen, en kan ik de filterkoffie uit de Moccamaster best pruimen.
Oh ik zeg ook niet dat filter koffie niet lekker is.
Hoewel het totaal overkill is, knaagt het gevoel om met de tijd een moccamaster te kopen wel. Dat naast een espresso machine, pour over en bialetti.

Ik vraag me alleen af of een delonghi kg89 wel goed genoeg maalt voor filter koffie.

@Cafecito
Veel mensen, waaronder die maat, vinden supermarkt bonen goed genoeg.
Zelfs de Ethiopië koffie "espresso honen" die ik met mijn espresso machine gebruik is volgens hem "hetzelfde als Hema bonen" en een andere maat die weinig verschil proeft tussen mijn cappuccino en zijn spugende kip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00
Basfr schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:10:
Nu het over volautomaten gaat: ik heb afgelopen weekend mijn Gaggia verkocht, en een E8 (EB) gehaald. Op het eerste oog een topmachine. Yellow Bourbon van Brandzaak zijn nu al de (voorlopige) favoriet. One-touch melkspecialiteiten bevallen ook erg goed.
Maar het is bizar hoeveel lager de prijzen in DE liggen t.o.v. NL (€850 t.o.v. €1250 voor een E8).

[...]

Eentje die niet op mijn lijstje stond, maar waarvan ik wel onder de indruk was is de Miele CM 5310. Vond de koffie kwalitatief beter dan de E8, maar de Miele schijnt ontzettend vaak te spoelen en daardoor de lekbak snel vol te hebben. Qua uiterlijk vond ik het ook een stuk minder dan een E8.

Heb ook tussen E6/E8 getwijfeld, maar uiteindelijk heeft de one-touch melkspecialiteiten me wel over de streep getrokken. Daarnaast vond ik de prijs voor een E8 in DE, en het prijsverschil met een E6 (€200) nog wel te overzien.
Ik heb ook de Jura E8 (EB) Dark Inox besteld via een Duitse website voor 860 euro inclusief verzenden (warehousedeal zgan, met 25 maanden garantie). Dat scheelt 390 euro t.o.v. de Nederlandse winkels terwijl fabrieksgarantie overal geldig is indien je bij een authorized dealer je product koopt. Verder had ik begrepen dat per 1 oktober de prijzen weer 50 euro omhoog gaan mede ivm de hoge container prijzen.
Nu maar eens kijken of de E8 bevalt zodra hij geleverd is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:27
Koos2009 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:11:
[...]

Oh ik zeg ook niet dat filter koffie niet lekker is.
Hoewel het totaal overkill is, knaagt het gevoel om met de tijd een moccamaster te kopen wel. Dat naast een espresso machine, pour over en bialetti.

Ik vraag me alleen af of een delonghi kg89 wel goed genoeg maalt voor filter koffie.
Ik maal mijn filterkoffie met de Baratza Encore, en deze wordt ook gebruikt voor de Hario V60. Daarmee kan ik de Niche Zero op de espresso maling laten staan voor de koffiebonen waar ik mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

cryptapix schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 19:43:
Hier sta ik zeker voor open, maar is zo'n hx machine wel snel genoeg op temperatuur dus dat dat ik 's morgens niet een half uur hoef te wachten op de eerste bak koffie? Ik las ergens dat de marax binnen 24 minuten na aanzetten gebruiksklaar is maar binnen 10 minuten na de energiezuinige mode weer klaar is, kan je hem de nacht aanlaten staan in die energiezuinige modus of kan je ook werken met een tijdschakelaar? Die marax ziet er inderdaad lekker klein uit.

Is zo'n specialata molen veel beter dan een lelit william pl72 https://www.amazon.nl/Lel...id=pla-439196779655&psc=1
Omdat ik twee keer hetzelfde merk eigenlijk wel mooier vind, maar hoeft niet als het maar past qua houder. En hoe kom je achter de retentie van een molen, ik ga ervan uit dat retentie is hoeveel oude koffie er achterblijft en dat moet natuurlijk zo laag mogelijk:)

Zijn er zaken waar ik het een en ander kan uittesten(qua werking) op locatie en die niet 100en euro's duurder zijn dan iets online kopen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:25:
[...]

Hier sta ik zeker voor open, maar is zo'n hx machine wel snel genoeg op temperatuur dus dat dat ik 's morgens niet een half uur hoef te wachten op de eerste bak koffie? Ik las ergens dat de marax binnen 24 minuten na aanzetten gebruiksklaar is maar binnen 10 minuten na de energiezuinige mode weer klaar is, kan je hem de nacht aanlaten staan in die energiezuinige modus of kan je ook werken met een tijdschakelaar? Die marax ziet er inderdaad lekker klein uit.

Is zo'n specialata molen veel beter dan een lelit william pl72 https://www.amazon.nl/Lel...id=pla-439196779655&psc=1
Omdat ik twee keer hetzelfde merk eigenlijk wel mooier vind, maar hoeft niet als het maar past qua houder. En hoe kom je achter de retentie van een molen, ik ga ervan uit dat retentie is hoeveel oude koffie er achterblijft en dat moet natuurlijk zo laag mogelijk:)

Zijn er zaken waar ik het een en ander kan uittesten(qua werking) op locatie en die niet 100en euro's duurder zijn dan iets online kopen.
Een tijdschakelaar is een optie, zo had ik mijn E61 machine ook geschakeld.
Wat bedoel je precies met “als het maar past qua houder”?
Wat betreft retentie; sommige fabrikanten adverteren ermee, maar over het algemeen wordt het in reviews vaak genoemd.

Let wel; het zetten van een espresso kost ook tijd, zeker als je het goed wilt doen.
Malen, eventueel wegen, verdelen, tampen, machine het werk laten doen, portafilter leeg kloppen, schoonmaken etc.

Op YouTube staan veel reviews en “how-to's”.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
[...]

Wat denk je? Waarom zou je online vaak goedkoper tot zijn? Misschien krijg je net zoveel machine maar minder advies, service etc. en dus ook niet de mogelijkheid een machine (die ook betaald moet worden) uit te proberen..... Wil je goed advies en wil je aan de knoppen zitten, koop 'm dan ook niet online....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Honesty eerlijk gezegd nog niet eerder van de lelit pl72 gehoord.

Wat ik er over kan vinden:

Grotere maalschijven dan de specialita, in theorie is dat beter (ligt natuurlijk niet alleen aan de grootte van de schijven).

Retentie kan ik niet veel over terug vinden, dus is de vraag hoeveel het is. Ligt er ook aan hoe je het meet en of dat realistisch is.
Idealiter wil je weten hoeveel oude koffie meekomt bij je volgende sessie, en dat wil je zo laag mogelijk hebben. Hoeveel oude koffie in allerlei gaatjes komt maar daar ook blijft zitten doet er niet zoveel toe. En tests die gewoon gewicht in -> gewicht uit wegen hebben het m.i. al helemaal niet begrepen.
Daar kun je je nog even in verdiepen, kijken of je het ergens terug kunt vinden.

Wel een nadeel is dat de afstelling stepped is, en de specialita stepless. Dat kan betekenen dat je met de lelit net tussen 2 standen wilt zitten, maar dat dus niet lukt. Wat dat betreft is de specialita beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

bszz schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:37:
[...]

Wat denk je? Waarom zou je online vaak goedkoper tot zijn? Misschien krijg je net zoveel machine maar minder advies, service etc. en dus ook niet de mogelijkheid een machine (die ook betaald moet worden) uit te proberen..... Wil je goed advies en wil je aan de knoppen zitten, koop 'm dan ook niet online....
Nee dat wil ik ook niet, maar als het 20% scheelt dan is het wel veel marge vind ik.
Zeker omdat ik nu niet het idee hebt dat sommige offline niet koffie - winkels extreem veel moeite doen als je iets koopt.
Ik zag wel dat er een koffieboer was die samen met je de machine uitpakt, test met een zakje koffie meegeeft met wat tips en zo dat is me zeker veel waard. Er zijn ook genoeg gevallen ook ik persoonlijk waarbij je iets in een winkel koopt dat ze bij service zeggen moet je ff op de website kijken en klikken.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

defusion schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:40:
@Honesty eerlijk gezegd nog niet eerder van de lelit pl72 gehoord.

Wat ik er over kan vinden:

Grotere maalschijven dan de specialita, in theorie is dat beter (ligt natuurlijk niet alleen aan de grootte van de schijven).

Retentie kan ik niet veel over terug vinden, dus is de vraag hoeveel het is. Ligt er ook aan hoe je het meet en of dat realistisch is.
Idealiter wil je weten hoeveel oude koffie meekomt bij je volgende sessie, en dat wil je zo laag mogelijk hebben. Hoeveel oude koffie in allerlei gaatjes komt maar daar ook blijft zitten doet er niet zoveel toe. En tests die gewoon gewicht in -> gewicht uit wegen hebben het m.i. al helemaal niet begrepen.
Daar kun je je nog even in verdiepen, kijken of je het ergens terug kunt vinden.

Wel een nadeel is dat de afstelling stepped is, en de specialita stepless. Dat kan betekenen dat je met de lelit net tussen 2 standen wilt zitten, maar dat dus niet lukt. Wat dat betreft is de specialita beter.
tnx weer wat duidelijker Dan wordt het waarschijnlijk de specialita of iets stepped

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Alouwerse schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:04:
[...]

Een tijdschakelaar is een optie, zo had ik mijn E61 machine ook geschakeld.
Wat bedoel je precies met “als het maar past qua houder”?
Wat betreft retentie; sommige fabrikanten adverteren ermee, maar over het algemeen wordt het in reviews vaak genoemd.

Let wel; het zetten van een espresso kost ook tijd, zeker als je het goed wilt doen.
Malen, eventueel wegen, verdelen, tampen, machine het werk laten doen, portafilter leeg kloppen, schoonmaken etc.

Op YouTube staan veel reviews en “how-to's”.
“als het maar past qua houder” bedoel ik dat de zeefdrager van de koffie zowel in de maler als in de espresso machine past. dat ik een tijdje bezig ben met malen en zetten van de koffie is geen ramp.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

24 minuten is best snel toch? Je stapt je bed uit, zet machine aan, gaat douchen, tanden poetsen, aankleden, maakt je ontbijt en dan zijn er wel 24 minuten voorbij toch? De hele nacht in energiezuinige mode zou ik niet doen. Bij mijn Bianca betekent dat de stoomboiler uit gaat (denk ik) en de koffieboiler op 70 graden gehouden wordt (ipv 94, of wat ik instel). Dat verbruikt wel minder energie, maar 12uur lang toch nog best wat. Of een tijdschakelaar kan weet ik niet, dat ligt eraan of er een analoge aan uit schakelaar op zit of een digitaal ding.
[...]
Omdat ik twee keer hetzelfde merk eigenlijk wel mooier vind, maar hoeft niet als het maar past qua houder.
Geen idee. Geen ervaring met Lelit malers en lees/hoor er ook niet zoveel over. De Specialita is een beetje de standaard betaalbare instapper geworden. Retegoede prijs/kwaliteitsverhouding. Ik zou zeggen, Google een keer op reviews.
[...]
En hoe kom je achter de retentie van een molen, ik ga ervan uit dat retentie is hoeveel oude koffie er achterblijft en dat moet natuurlijk zo laag mogelijk:)
Reviews ;) In feite is retentie wat achterblijft bij het malen ja, maar wat @defusion ook zegt: relevant is hoeveel oude koffie meekomt.
[...]
Tuurlijk. Zelfs bij je thuis. Bestellen, proberen, retourneren binnen 14 dagen >:) Een lokale zaak is gewoon duurder ivm advies en service. Of het je dat waard is, is aan jezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:08
Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 20:27:
[...]

“als het maar past qua houder” bedoel ik dat de zeefdrager van de koffie zowel in de maler als in de espresso machine past. dat ik een tijdje bezig ben met malen en zetten van de koffie is geen ramp.
De filterdrager moet in de machine passen, maar dat lijkt me geen probleem. De filterdrager zit echter niet in de maler, maar hou je er onder. De koffie wordt gewoon in je bakje gedumpt.

Wellicht heb ik het mis, maar ik heb het gevoel dat je je nog aardig wat kan verdiepen in espresso, machines en malers.
O.a. omdat je zegt dat het een ‘specialita of iets anders stepped wordt’ (je wil juist stepless), en dat je denkt dat een filterdrager op een maler moet passen.

Je wil een boel geld stuk slaan op iets waar je vele jaren plezier van wil hebben, maar het lijkt alsof je de basics nog niet (voldoende) kent. Dan wordt het natuurlijk lastig om te beoordelen of een machine/maler aan al je wensen voldoet. Het is zonde als je set binnen de kortste keren op mp staat, of als je snel wil upgraden omdat je uit ‘onwetendheid’ de verkeerde keuze gemaakt hebt.

‘We’ kunnen hier vanalles adviseren, of je kan gewoon een set van een paar duizend euro kopen, maar uiteindelijk moet je zelf weten hoe het werkt en wat je moet doen om tot een goed resultaat te komen.

Wellicht kun je beter een 2e hands Gaggia Classic/Rancilio Silvia met een Specialita van mp halen, en als het bevalt verkoop je het zonder verlies en upgrade je naar een dure machine.

Als ik het mis heb mbt je kennis, vergeet dan alles behalve de laatste alinea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:53
[...]

MaraX is een van de snelste E61 machines. Ik dacht 18-20min opwarmen. Ik heb er een hue plug achterzitten. En deze via homeassistant gekoppeld aan de bewegingssensor in de badkamer. Na het douchen vrijwel direct warm. En als ik meer dan paar km van huis ben gaat hij uit. Maar een tijdschakelaar werkt ook ;)

MaraX is geen kleine machine maar smaller en hoger. Je hebt min twee keer de hoogte nodig om het water reservoir eruit te halen. Bij mij zaten de bovenste kastje van de keuken in de weg. Had er geen rekening mee gehouden. Heb nu een dedicated espresso corner in mijn keuken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@HEY_DUDE goed punt. Ik haal mijn reservoir eigenlijk nooit uit de machine. Het water gaat rechtstreeks uit de Brita waterfilterkan het reservoir in. Dan heb je niet zoveel ruimte nodig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32
Alouwerse schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:04:
Kreeg gisteren wel een mooi compliment. Een vriend vroeg of ik koffie kwam drinken, maar vroeg of ik nog wat mee kon nemen. Want de koffie is hier lekkerder.
Dus V60, weegschaal, handmaler en wat bonen in de tas. Daar wat water koken en het was een lekker bakje :).

Toevallig vandaag de El diamante Maria besteld bij Keen, op aanraden van iemand hier. Weet even niet meer zeker wie het was.
Smaakomschrijving is veelbelovend!
Toevallig de Diamante ook net gehaald voor de 3e keer, altijd echt heel lekker 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Hercul3s schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:04:
[...]

Toevallig de Diamante ook net gehaald voor de 3e keer, altijd echt heel lekker 😋.
Welk recept houd je aan? Welke ratio in welke doorlooptijd? Wel/geen pre-infusie?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:05:
[...]
Welk recept houd je aan? Welke ratio in welke doorlooptijd? Wel/geen pre-infusie?
Ik zet hem dus ernstig genoeg als cappuccino/flat white :X. Dan 17gr in, 34gr uit en rond de 130ml licht opgeschuimde melk. Doorlooptijd rond de 27s. Moet zeggen dat ik hem best vergevingsgezind vond, 24s was lekker maar 30s ook.

Ook in de aeropress gehad, was ook lekker, maar bij de intensiteit van espresso komt hij wel goed uit. De Maria is lekker maar de Danilo is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Hercul3s schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:12:
[...]

Ik zet hem dus ernstig genoeg als cappuccino/flat white :X. Dan 17gr in, 34gr uit en rond de 130ml licht opgeschuimde melk. Doorlooptijd rond de 27s. Moet zeggen dat ik hem best vergevingsgezind vond, 24s was lekker maar 30s ook.

Ook in de aeropress gehad, was ook lekker, maar bij de intensiteit van espresso komt hij wel goed uit. De Maria is lekker maar de Danilo is ook goed.
Thanks! Niks mis mee om hem als cappuccino of flat white te zetten denk ik.
Had dat ook met de Hopong bant sauk van Shokunin. Als espresso lekker, maar met melk wordt het een soort milkshake. Heerlijk!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Alouwerse schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:25:
[...]
Thanks! Niks mis mee om hem als cappuccino of flat white te zetten denk ik.
Had dat ook met de Hopong bant sauk van Shokunin. Als espresso lekker, maar met melk wordt het een soort milkshake. Heerlijk!
Wel heel toevallig, de Maria en Hopong zijn wel mijn favo koffies :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-04 14:04
Shokunin hoor ik vaker over, doen die een beetje een goede lichte branding (nordic roast)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
Wij hebben een Quickmill 3004 waar we eigenlijk voornamelijk cappuccino’s meemaken. Over het algemeen gaat dit erg goed maar waar we een beetje tegenaan lopen is dat je lang bezig bent als het er meer dan twee zijn.

We zijn nu een beetje aan het rondkijken voor een losse melkopschuimer voor erbij. Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met bepaalde opschuimers. Ons leek de Cloer 7789 (wordt sinds dit jaar verkocht) wel wat, voornamelijk omdat het schoonmaken van het apparaat erg eenvoudig schijnt te zijn (vaatwasser bestendig)

Daarnaast vraag ik me ook af of er nog veel verschil in kwaliteit is tussen de verschillende opschuimers. Volgens mij is het principe over het algemeen hetzelfde.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Rednas_N schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:15:
Wij hebben een Quickmill 3004 waar we eigenlijk voornamelijk cappuccino’s meemaken. Over het algemeen gaat dit erg goed maar waar we een beetje tegenaan lopen is dat je lang bezig bent als het er meer dan twee zijn.

We zijn nu een beetje aan het rondkijken voor een losse melkopschuimer voor erbij. Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met bepaalde opschuimers. Ons leek de Cloer 7789 (wordt sinds dit jaar verkocht) wel wat, voornamelijk omdat het schoonmaken van het apparaat erg eenvoudig schijnt te zijn (vaatwasser bestendig)

Daarnaast vraag ik me ook af of er nog veel verschil in kwaliteit is tussen de verschillende opschuimers. Volgens mij is het principe over het algemeen hetzelfde.
Ik denk persoonlijk dat je stoomkracht uit je quickmill voldoende is. Wat maakt het dat het lang vind duren? Je kan ook een grote melkkan nemen, om direct melk te stomen voor twee cappuccinos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:32
vinpower schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:30:
[...]

Ik denk persoonlijk dat je stoomkracht uit je quickmill voldoende is. Wat maakt het dat het lang vind duren? Je kan ook een grote melkkan nemen, om direct melk te stomen voor twee cappuccinos.
Stoomkracht is op zich prima voor twee cappuccino’s. Moet wel zeggen dat de stoomkracht van dag tot dag lijkt te verschillen, hoe raar het ook klinkt. We willen de losse opschuimer voornamelijk gebruiken om even “snel” melk op te schuimen of als we meer dan twee cappuccino’s moeten maken, bijvoorbeeld voor visite.

[ Voor 3% gewijzigd door Rednas_N op 06-09-2021 19:29 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:14
Mijn Siemens EQ6 s700 is sinds een aantal maanden een beetje van slag. De koffiedrap valt gewoon als water in het bakje (geen mooie vaste schijfjes meer) en er lekt ook water langs de machine op het werkblad. Na het reinigen van de zetgroep kan hij rustig weer aangeven: "Zetgroep reinigen a.u.b.". Het koffie zetten gaat soms ook met grof geweld in die zetgroep. Aangezien hij een jaar of 7 oud is wil ik er niet meer in investeren. Ook komt er over een paar maanden een nieuwe keuken dus daar mag best een nieuwe machine bij.. ;)

Ik heb gezien dat Siemens met een nieuw model op de markt komt binnenkort: de EQ700. Ziet er prima uit, waar eerder mijn oog was gevallen op een machine van Jura, bijvoorbeeld de E8.
Nu lees ik dat de zetgroep bij Jura niet verwijderd kan worden en zie ik het al gebeuren dat hij in storing gaat wegens koffiedrap, ondanks de reinigingsbeurten met zo'n pilletje. Ook schijnt het melkschuim niet zo warm te zijn.

Na wat speurwerk, o.a. in dit topic, kom ik de Jura E8 (EB) tegen bij MediaMarkt/Saturn Duitsland voor €899,-. Zeer scherpe prijs, zie hierrrr.. Echter blijf ik nog met de volgende vraagjes zitten waar ik niet helemaal uit kom, heb de search functie gebruikt en de site van Jura geeft ook geen uitsluitsel helaas:
  • Ik heb een waterontharder dus 0 kalk; kan ik dit ook instellen op de Jura?
  • Hoe zie ik of ik het meest recente model van de Jura E8 te pakken heb? Ik lees over een touch screen maar op elke site waar ik hem tegenkom heeft hij geen touch screen maar gewoon kleine buttons naast het scherm (die streepjes).
  • Wat is het verschil tussen de Jura E8 en de Jura S8, of is dat dan alleen het grotere touchscreen van de S8?
  • En, wat zouden jullie adviseren: Siemens EQ6-EQ700-EQ9+ vs Jura E8/S8? Ik zet met name 'gewone' koffie (lungo) en af en toe een espresso/cappuccino
Mijn dank is groot!

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 06-09-2021 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:05:
Mijn Siemens EQ6 s700 is sinds een aantal maanden een beetje van slag. De koffiedrap valt gewoon als water in het bakje (geen mooie vaste schijfjes meer) en er lekt ook water langs de machine op het werkblad. Na het reinigen van de zetgroep kan hij rustig weer aangeven: "Zetgroep reinigen a.u.b.". Het koffie zetten gaat soms ook met grof geweld in die zetgroep. Aangezien hij een jaar of 7 oud is wil ik er niet meer in investeren. Ook komt er over een paar maanden een nieuwe keuken dus daar mag best een nieuwe machine bij.. ;)

Ik heb gezien dat Siemens met een nieuw model op de markt komt binnenkort: de EQ700. Ziet er prima uit, waar eerder mijn oog was gevallen op een machine van Jura, bijvoorbeeld de E8.
Nu lees ik dat de zetgroep bij Jura niet verwijderd kan worden en zie ik het al gebeuren dat hij in storing gaat wegens koffiedrap, ondanks de reinigingsbeurten met zo'n pilletje. Ook schijnt het melkschuim niet zo warm te zijn.

Na wat speurwerk, o.a. in dit topic, kom ik de Jura E8 (EB) tegen bij MediaMarkt/Saturn Duitsland voor €899,-. Zeer scherpe prijs, zie hierrrr.. Echter blijf ik nog met de volgende vraagjes zitten waar ik niet helemaal uit kom, heb de search functie gebruikt en de site van Jura geeft ook geen uitsluitsel helaas:
  • Kan ik met de Jura E8 een los slangetje in een melkpak hangen voor het maken van een cappuccino? Ik wil liever geen melk reservoir aan mijn koffieapparaat hebben.
  • Hoe zie ik of ik het meest recente model van de Jura E8 te pakken heb? Ik lees over een touch screen maar op elke site waar ik hem tegenkom heeft hij geen touch screen maar gewoon kleine buttons naast het scherm (die streepjes).
  • Wat is het verschil tussen de Jura E8 en de Jura S8, of is dat dan alleen het grotere touchscreen van de S8?
  • En, wat zouden jullie adviseren: Siemens EQ6-EQ700-EQ9+ vs Jura E8/S8? Ik zet met name 'gewone' koffie (lungo) en af en toe een espresso/cappuccino
Mijn dank is groot!
De meeste van je vragen kan je zelf beantwoorden via jura.nl. succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
jorgen83 schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:01:
Shokunin hoor ik vaker over, doen die een beetje een goede lichte branding (nordic roast)?
Shokunin heeft meer omni roast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3SW3Ww_6lNkCH8Aw6rTMrqRggw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IZmcPZ44pW4mlO5rSl348Ib.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zet ze meestal wel met een behoorlijke pre infusie en wat langere doorlooptijd, anders komt het zuurtje soms wat te veel naar boven.
Maar vind het een fijne brander, vriendelijke kerel ook!

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgen83
Alouwerse schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:27:
[...]

Shokunin heeft meer omni roast.

[Afbeelding]

Ik zet ze meestal wel met een behoorlijke pre infusie en wat langere doorlooptijd, anders komt het zuurtje soms wat te veel naar boven.
Maar vind het een fijne brander, vriendelijke kerel ook!
Ah right. En komen ze zo vacuum verpakt of doe je dat zelf?

Je kunt het misschien ook met een Hendon turbo een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
@remzor Melkslangetje van de E8 zou je in een melkpak kunnen hangen, maar wordt uit oogpunt van hygiëne niet aanbevolen. Ik heb de glazen melkhouder hiervoor aangeschaft. De nieuwe E8 is het beste te herkennen aan de melkuitloop. De vorige versie heeft namelijk een ‘switch’ die je kunt verstellen voor het schuim. De nieuwe versie heeft deze niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door PatrickC op 06-09-2021 21:05 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
jorgen83 schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:53:
[...]

Ah right. En komen ze zo vacuum verpakt of doe je dat zelf?

Je kunt het misschien ook met een Hendon turbo een keer proberen.
Heb ze zelf vacuüm verpakt en ingevroren, normaal komen ze in een zakje met ventiel.
Had wat te veel ingeslagen, dus vandaar eea maar ingevroren.

Zal het turbo shot eens proberen :).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
PatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:53:
@remzor Melkslangetje van de E8 zou je in een melkpak kunnen hangen, maar wordt uit oogpunt van hygiëne niet aanbevolen. Ik heb de glazen melkhouder hiervoor aangeschaft. De nieuwe E8 is het beste te herkennen aan de melkuitloop. De vorige versie heeft namelijk een ‘switch’ die je kunt verstellen voor het schuim. De nieuwe versie heeft deze niet meer.
Thanks! Ik gebruik nu ook gewoon een los slangetje en een melkpak, scheelt aan afwas/schoon maken. Dat slangetje spoel ik af of zet ik in de vaatwasser dus is gewoon hygienisch dan. Maar zo’n glazen houder is ook wel fancy :)
Heb gezien dat de Jura E8 in Duitsland vaak rond de €899 kost dus wie weet met black friday nog wel scherper. Ik heb geen haast dus wacht denk ik nog even tot november, maar denk wel dat het een E8 wordt. Zal nog eens goed kijken of ik de oude en nieuwe E8 kan vinden zodat ik het goed kan zien en niet per ongeluk een oud model koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:11

Mijn dank is groot!
Die prijs van de Jura is wel interessant inderdaad.
De touchscreen variant heeft ook echt 'Touch' in de naam overigens.. dat is deze niet.
Maar hoe ga je deze in NL krijgen dan? Rijd je op en neer of?
*vraag ik voor een vriend :P

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
DonJunior schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:55:
[...]

Die prijs van de Jura is wel interessant inderdaad.
De touchscreen variant heeft ook echt 'Touch' in de naam overigens.. dat is deze niet.
Maar hoe ga je deze in NL krijgen dan? Rijd je op en neer of?
*vraag ik voor een vriend :P
Hmm net zei iemand nog hier dat de E8 niet in touch is, dat is de S8. Maar zal eens zoeken. Die S8 kost overigens rond de €1250 daar zie ik, dat verschil is me te groot.
En ik zou gewoon even op en neer rijden ja, combineren met een lunch in een Duits stadje ofzo :> Heb geen hekel aan auto rijden en woon in Brabant, +- 90 min. rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:11
remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:05:
[...]

Hmm net zei iemand nog hier dat de E8 niet in touch is, dat is de S8. Maar zal eens zoeken. Die S8 kost overigens rond de €1250 daar zie ik, dat verschil is me te groot.
En ik zou gewoon even op en neer rijden ja, combineren met een lunch in een Duits stadje ofzo :> Heb geen hekel aan auto rijden en woon in Brabant, +- 90 min. rijden.
Ik woon ook in Brabant maar zie mezelf toch niet even 'snel' op en neer rijden naar Duitsland voor een koffiemachine. Mij net iets teveel gedoe.
Zit zelf te kijken naar deze: https://nl.jura.com/nl/vo...tropolitan-Black-EA-15339
https://www.coolblue.nl/p...ropolitan-black-2019.html

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:05:
[...]

Dat was mijn eerste opmerking, maar er schijnt toch een E8 met touch geweest zijn. De meest actuele modellen zijn zonder touch.Dus ik heb mijn tekst wat aangepast.

Wat betreft dat melkslangetje in een melkpak. Wat ik vorige week in de winkel (Peeze in Arnhem) te horen heb gekregen is dat er door het melkslangetje ook wel eens gestoomde/opgeschuimde melk kan terugstromen in het melkpak en dat is wellicht niet zo gewenst/hygiënisch.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
Wat betreft aanschaf van Jura in Duitsland, dan zul je voor garantie ook naar Jura Duitsland moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
DonJunior schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:10:
[...]

Ik woon ook in Brabant maar zie mezelf toch niet even 'snel' op en neer rijden naar Duitsland voor een koffiemachine. Mij net iets teveel gedoe.
Zit zelf te kijken naar deze: https://nl.jura.com/nl/vo...tropolitan-Black-EA-15339
Ik heb zelf getwijfeld tussen de ENA8 en E8 en ben ze in de winkel gaan bekijken. Daar is mijn keuze gevallen op de E8. De betere molen en ander melksysteem gaven de doorslag. Verder vond ik de E8 ook een mooiere machine (behuizing meer symmetrisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
[...]

Een keer op een zaterdag en daar even lunchen/shoppen (vriendin ook blij) en dat met een leaseauto. Doen wij wel vaker iig, ik vind alles binnen 2u rijden dichtbij :P
PatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:14:
Wat betreft aanschaf van Jura in Duitsland, dan zul je voor garantie ook naar Jura Duitsland moeten gaan.
Maar voor onderhoud kan ik wel naar Zoetermeer toch, buiten de garantie om? Want dat lijkt mij er los van staan.

Overigens zie ik hier veel tevreden Tweakers met bonen van Brandzaak. Ze hebben ook een leuke probeer verpakking, met hun 6 smaken. Wil ik zeker eens proberen. Nu vaak bonen uit de supermarkt, deels uit luiheid. Tijd gehad dat ik regelmatig bij Simon en Levelt kwam, maar die zijn niet zó vers gebrand als bij die webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
remzor schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:26:
Maar voor onderhoud kan ik wel naar Zoetermeer toch, buiten de garantie om? Want dat lijkt mij er los van staan.
Dat zou ik eerst even navragen bij Jura NL in Zoetermeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
PatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:53:
@remzor

[...]
De nieuwe E8 is het beste te herkennen aan de melkuitloop. De vorige versie heeft namelijk een ‘switch’ die je kunt verstellen voor het schuim. De nieuwe versie heeft deze niet meer.
Dat geldt alleen voor de Chrome versie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
jorgen83 schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:01:
Shokunin heeft voor mijn gevoel een goede lichte branding inderdaad. Beetje richting filter branding bij andere branders. De koffie's zijn goed, vrij 'smooth'. Waar ik van andere branders soms een half pakje laat staan omdat ik hem toch niet helemaal in balans vind gebeurd dat bij shokunin vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
PatrickC schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:29:
[...]

Dat zou ik eerst even navragen bij Jura NL in Zoetermeer.
Vind de DE route ook wel interessant, scheelt een hoop geld. Waarom zou onderhoud in NL door Jura of een andere geautoriseerde service niet mogelijk zijn, dat valt toch sowieso buiten de garantie? Alleen garantie zal je waarschijnlijk in DE moeten halen als er iets echt iets met het product is. Al kan ik me voorstellen dat Jura NL van een bekende verkoper in de EU coulant zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Toen ik 2 of 3 jaar geleden Jura Nederland contacteerde met de vraag over garantie was hun antwoord dat zij enkel de garantie deden voor machines die gekocht waren bij een geautoriseerde Nederlandse dealer. Op dat moment was Amazon.de ook een Nederlandse dealer (of dat nu nog is weet ik niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Mijn dank is groot!
Ik heb met een EQ6 plus S800 ongeveer hetzelfde probleem gehad. Uitte zich voor mij in 'haagse bakkies' en een lekkend apparaat aan de onderkant. Aangezien het apparaat in november 2 jaar oud is, viel dit nog onder de reguliere garantie. Aangemeld via Coolblue werd ik een dag later door het reparatiecentrum gebeld. Afspraak gemaakt, door drukte kon het apparaat pas een week later worden opgehaald. Reparatie duurde uiteindelijk vier dagen en de vijfde dag had ik hem weer terug. Uiteindelijk bleek een siliconen ring vervangen, waar het probleem in zat.

Hardwarematig heb ik het idee dat het een en ander weer even is aangedraaid / vastgezet. Het apparaat start iets stiller op, of het geluid klinkt wat zwaarder. Daarnaast is er een software-update gedaan, de cappuccino lijkt nu een stuk warmer. Andere melkkoffie's hebben we nog niet gedronken. Ben er zelf geen fan van en mijn vrouw drinkt nu even wat minder koffie.

Buiten de garantie kost deze reparatie iets van 250 euro (ze doen dan ook een revisie / schoonmaak van de rest van het apparaat). Snap prima dat jij je apparaat wilt vervangen, maar als je het apparaat weg doet kan iemand er wellicht via zo'n servicebeurt nog weer prima gebruik van maken? Misschien is ie gewoon echt op na 7 jaar, dat kan ik me ergens ook wel voorstellen.

In ieder geval prima tevreden met de afhandeling van Siemens van de garantie.
[...]

Half dagje investeren om 300 euro te verdienen, dat uurloon krijg ik nog niet netto ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Paitor op 07-09-2021 10:22 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Nu online
dajappie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:42:
[...]

Vind de DE route ook wel interessant, scheelt een hoop geld. Waarom zou onderhoud in NL door Jura of een andere geautoriseerde service niet mogelijk zijn, dat valt toch sowieso buiten de garantie? Alleen garantie zal je waarschijnlijk in DE moeten halen als er iets echt iets met het product is. Al kan ik me voorstellen dat Jura NL van een bekende verkoper in de EU coulant zullen zijn.
Ik ben geen Jura NL medewerker :) , dus kan daarop geen antwoord geven. En dan kun je wel aannemen dat ze (onderhoudsbeurt)service (betaald, dus niet onder garantie) geven op machines die niet zijn aangeschaft bij een NL Jura authorized dealer, maar ik zou het altijd even navragen hoe zij daarmee omgaan. Misschien moet je de machine wel laten servicen bij Jura Duitsland…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgen83
Hercul3s schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:24:
[...]

Shokunin heeft voor mijn gevoel een goede lichte branding inderdaad. Beetje richting filter branding bij andere branders. De koffie's zijn goed, vrij 'smooth'. Waar ik van andere branders soms een half pakje laat staan omdat ik hem toch niet helemaal in balans vind gebeurd dat bij shokunin vrij weinig.
Oh top, klinkt goed.

Ik ben zelf nu erg tevreden met de Kenya Gathata filter van Friedhats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Vriendin en ik zijn ook op zoek naar een nieuwe koffiemachine aangezien we een beetje klaar zijn met de Nespresso cups en we ook wel toe zijn aan een upgrade. Vrienden hebben de Sage Barista Express, maar die komt er in dit topic niet ongenadig van af :+.

Nu ben ik altijd wel in voor wat research doen, maar zijn er dingen waar ik zeker op moet letten die niet zo voor de hand liggen? We wisselen hier eigenlijk altijd af wat we drinken, maar de lungo / cafe americana is mijn favoriet en mijn vriendin drinkt vaker een cappuccino...

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
LAD93 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:15:
Vriendin en ik zijn ook op zoek naar een nieuwe koffiemachine aangezien we een beetje klaar zijn met de Nespresso cups en we ook wel toe zijn aan een upgrade. Vrienden hebben de Sage Barista Express, maar die komt er in dit topic niet ongenadig van af :+.

Nu ben ik altijd wel in voor wat research doen, maar zijn er dingen waar ik zeker op moet letten die niet zo voor de hand liggen? We wisselen hier eigenlijk altijd af wat we drinken, maar de lungo / cafe americana is mijn favoriet en mijn vriendin drinkt vaker een cappuccino...
ik zou voor een melkcontainer gaan die na elk shot ook reinigt. Een losse melkbeker of pak is allemaal weer extra werk. De siemens EQ9 s.500 staat bij mij op 1 tot nu toe. Ik ga nog even verder met researchen voordat ik hem koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@LAD93 Je moet voor jezelf eerst bepalen wat voor machine je wil. Dat begint al bij de vraag hoeveel moeite je wil doen voor je koffie. Wat ook relevant is, is of je enkel espresso en daarop gebaseerde koffie drinkt. Een americano is een kunstgreep om een “gewone koffie” uit een espresso apparaat te halen, want die produceert verrassend genoeg enkel espresso (of ristretto of lungo).

Aangezien je kijkt naar de Sage Barista Expres ga ik ervan uit dat je niet voor een supervolautomaat wil gaan. Kijk je naar semi-automaten, dan is het nog steeds belangrijk om te bepalen wat voor koffie je drinkt en hoe vaak je afwisselt. Als je vaak wisselt, wil je een maler die het wisselen makkelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:26:
@LAD93 Je moet voor jezelf eerst bepalen wat voor machine je wil. Dat begint al bij de vraag hoeveel moeite je wil doen voor je koffie. Wat ook relevant is, is of je enkel espresso en daarop gebaseerde koffie drinkt. Een americano is een kunstgreep om een “gewone koffie” uit een espresso apparaat te halen, want die produceert verrassend genoeg enkel espresso (of ristretto of lungo).

Aangezien je kijkt naar de Sage Barista Expres ga ik ervan uit dat je niet voor een supervolautomaat wil gaan. Kijk je naar semi-automaten, dan is het nog steeds belangrijk om te bepalen wat voor koffie je drinkt en hoe vaak je afwisselt. Als je vaak wisselt, wil je een maler die het wisselen makkelijk maakt.
Om gelijk even antwoord te geven op je vragen - ik wil best wat moeite doen voor mijn koffie, ik ben met name op zoek naar een manier waarop ik gewoon 'lekker' kan wisselen tussen verschillende bonen en bijbehorende smaakpaletten. Ik vind een americano op z'n tijd vind ik wel lekker, maar de lungo komt toch het meeste voor.

Mijn voorkeur zou zelf gaan naar een semi-automaat met losse grinder, ook vanwege de mate van 'vervangbaarheid'. De Quickmills spreken mij wel aan, alleen ben ik niet zo bekend met losse malers. Heb jij misschien suggesties? Zo niet, ga ik gewoon nog wat verder zoeken :D

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
LAD93 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:32:
[...]

Om gelijk even antwoord te geven op je vragen - ik wil best wat moeite doen voor mijn koffie, ik ben met name op zoek naar een manier waarop ik gewoon 'lekker' kan wisselen tussen verschillende bonen en bijbehorende smaakpaletten. Ik vind een americano op z'n tijd vind ik wel lekker, maar de lungo komt toch het meeste voor.

Mijn voorkeur zou zelf gaan naar een semi-automaat met losse grinder, ook vanwege de mate van 'vervangbaarheid'. De Quickmills spreken mij wel aan, alleen ben ik niet zo bekend met losse malers. Heb jij misschien suggesties? Zo niet, ga ik gewoon nog wat verder zoeken :D
De grote vraag is altijd, wil je er een hobby bij? :D

Maar serieus, het grote nadeel van de Sage modellen (nog afgezien van de bouwkwaliteit) is dat de ingebouwde malers vaak net wel of net niet fijn genoeg gaan voor espresso. Dus als je iets verder komt in je espresso 'game' of lichtere brandingen gaat gebruiken komen ze te kort. Dan is een aparte betere maler wel fijner omdat je meer mogelijkheden hebt. Niks is zo frustrerend als 'bijna' een lekkere espresso/lungo hebben maar niet fijner kunnen malen om hem echt goed te krijgen.

Had je een budget in gedachten? De Quickmills zou ik niet direct aanraden omdat ze geen overdrukventiel hebben en dus doorlopen tot 15 bar op je puck, dat is eigenlijk nooit fijn. Veel mensen beginnen met een Gaggia Classic of Rancilio Silvia, fijne beginnersmachines. Ik heb zelf ook een Gaggia gehad en kon daar veel mee leren. Ook schuimen is redelijk te doen. Qua maler is de favoriet van nu de Eureka Mignon Specialita. Wat mensen van het forum hebben em, die kunnen mss ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Hercul3s schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:51:
[...]

De grote vraag is altijd, wil je er een hobby bij? :D

Maar serieus, het grote nadeel van de Sage modellen (nog afgezien van de bouwkwaliteit) is dat de ingebouwde malers vaak net wel of net niet fijn genoeg gaan voor espresso. Dus als je iets verder komt in je espresso 'game' of lichtere brandingen gaat gebruiken komen ze te kort. Dan is een aparte betere maler wel fijner omdat je meer mogelijkheden hebt. Niks is zo frustrerend als 'bijna' een lekkere espresso/lungo hebben maar niet fijner kunnen malen om hem echt goed te krijgen.

Had je een budget in gedachten? De Quickmills zou ik niet direct aanraden omdat ze geen overdrukventiel hebben en dus doorlopen tot 15 bar op je puck, dat is eigenlijk nooit fijn. Veel mensen beginnen met een Gaggia Classic of Rancilio Silvia, fijne beginnersmachines. Ik heb zelf ook een Gaggia gehad en kon daar veel mee leren. Ook schuimen is redelijk te doen. Qua maler is de favoriet van nu de Eureka Mignon Specialita. Wat mensen van het forum hebben em, die kunnen mss ervaringen delen.
Ik snap het punt over de Sage modellen en dank voor de verdere uitleg over de maler! Het budget ligt denk ik rond de 600euro, maar ik zie dat dat lastig wordt met een degelijke maler i.c.m. met een Gaggia of Rancilio. Dan wordt het toch nog even doorsparen of kijken voor wat goedkopers.

per aspera ad astra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@LAD93 Qua maler: wat @Hercul3s zegt. Wel een beetje een “ik heb m zelf ook” advies :+ Maar het is ook wel serieus een hele goede maler voor de prijs! Nadeel voor jou kan wel zijn dat je niet heel makkelijk kunt wisselen van bonen. Elke 500-1000gram wisselen van boon is prima te doen (je moet elke maler toch wel afstellen bij andere bonen), maar als vaak wil wisselen van bonen en/of maalgraad (espresso, lungo, evt. nog filter oid) dan is de Specialita eigenlijk geen optie. Een niche zero is dan beter (maar een stuk duurder en, maar dat is een kwestie van smaak, in mijn optiek qua uiterlijk een lelijk eendje).

600 is geen enorm ruim budget, maar ook niet irreëel laag. Met een Gaggia classic en een Specialita hoeft het niet enorm veel duurder te worden. Tweedehands lukt het denk ik zelfs wel voor zo’n set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
LAD93 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:57:
[...]
Ik snap het punt over de Sage modellen en dank voor de verdere uitleg over de maler! Het budget ligt denk ik rond de 600euro, maar ik zie dat dat lastig wordt met een degelijke maler i.c.m. met een Gaggia of Rancilio. Dan wordt het toch nog even doorsparen of kijken voor wat goedkopers.
Als je een Manuale neemt ipv een Specialita is het nog E50 bijleggen als nieuwe set :D. E400 voor de Gaggia en E250 voor de Eureka.

Aan de andere kant kun je de Gaggia ook goed van MP scoren voor minder dan de helft. Dan een Specialita erbij en je bent klaar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
@cryptapix zeker in het begin zal het nog vaak wisselen van bonen zijn, dus dan lijkt de Specialita niet echt een optie inderdaad.

@Hercul3s goeie tip - ik ga eens uitzoeken wat de verschillen exact zijn. Ik zie inderdaad de Gaggia voor mooie prijzen op MP staan, ook eens leuk om naar te kijken.

per aspera ad astra

Pagina: 1 ... 94 ... 240 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1