Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59
@LAD93 Waarom wil je in het begin veel wisselen van boon? Als dat enkel is vanwege je zoektocht naar de “perfecte boon”, dan zou ik daarvoor de specialita niet laten staan. Je wisselt dan namelijk enkel van instelling nadat je bonen op zijn.

Als het je gaat om verschillende maalgraden en/of wisselen tussen verschillende bonen (bijv ivm decaf) dan zou ik de keuze laten afhangen van hoe lang de periode “in het begin” duurt. Hoewel nogmaals: wisselen tussen decaf en gewoon is met een specialita niet te doen, tenzij je elke keer meerdere bakjes wil zetten en weggooien totdat je de juiste instelling hebt ;)

Zoek inderdaad nog even naar de verschillen tussen manuele en specialita. Ik meen me te herinneren dat er hier in het topic wel eens een verschil is genoemd dat voor mij van groot belang was (maar ik weet dus niet meer wat dat dan was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:38:
@LAD93 Waarom wil je in het begin veel wisselen van boon? Als dat enkel is vanwege je zoektocht naar de “perfecte boon”, dan zou ik daarvoor de specialita niet laten staan. Je wisselt dan namelijk enkel van instelling nadat je bonen op zijn.

Als het je gaat om verschillende maalgraden en/of wisselen tussen verschillende bonen (bijv ivm decaf) dan zou ik de keuze laten afhangen van hoe lang de periode “in het begin” duurt. Hoewel nogmaals: wisselen tussen decaf en gewoon is met een specialita niet te doen, tenzij je elke keer meerdere bakjes wil zetten en weggooien totdat je de juiste instelling hebt ;)

Zoek inderdaad nog even naar de verschillen tussen manuele en specialita. Ik meen me te herinneren dat er hier in het topic wel eens een verschil is genoemd dat voor mij van groot belang was (maar ik weet dus niet meer wat dat dan was).
Het is inderdaad met name vanwege de zoektocht naar verschillende smaakjes / lekkerste boon. Dus eigenlijk zou het dan niet zoveel uitmaken? Ik ga eens in dit topic op zoek, dank!

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01
LAD93 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:54:
[...]

Het is inderdaad met name vanwege de zoektocht naar verschillende smaakjes / lekkerste boon. Dus eigenlijk zou het dan niet zoveel uitmaken? Ik ga eens in dit topic op zoek, dank!
Een maler is een flinke investering, ik zou dan niet je beginsituatie bepalend laten zijn. En voor je een koffie goed door hebt, ben je zo ook 100 gram verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
@cryptapix denk dat het bij jou in de maalstenen van 50mm vs 55mm zat? Verschil tussen manuale en specialita?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Specialita is ook wat makkelijker in te stellen qua grind by time.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:33
cryptapix schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:38:
@LAD93 Waarom….

Het belangrijkste verschil is dat de silenzio wel een timer heeft, de manuale niet. De Specialita heeft dan ook nog een digitale timer en grotere maalschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01
Alouwerse schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:46:
Specialita is ook wat makkelijker in te stellen qua grind by time.
Alleen even snel switchen tussen 2 maalgraden is niet te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@LAD93 Ik wissel praktisch altijd naar een andere boon nadat mijn bonen op zijn. Gewoon omdat ik het leuk vind andere bonen te proberen. Als je een niche zero zou nemen, moet je die ook gaan afstellen op je nieuwe boon. Geen verschil wat dat betreft.

Denk niet dat het maalschijven zo belangrijk waren voor mij. Ja, groter is “beter”, maar geeft ook meer retentie en geluid.

Wat @Alouwerse zegt is wel een dingetje, maar ik single dose en dan is een timer al minder boeiend. Ik weet ook niet of grind by time voldoende consistente malingen (in gram) oplevert.

@Bard1982 als dat het belangrijkste is, weet ik niet zo goed waarom @LAD93 dan voor de specialita zou moeten gaan. Timer is wat mij betreft de meerprijs niet waard (wel mooi display ;)). Grotere maalschijven kan de meerprijs wel waard zijn, maar 50mm lijkt me niet te klein (wel langzamer).

Edit: overigens had ik niet echt een keuze, ik heb een set overgenomen van een mede-tweaker waar een Specialita bij zat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 07-09-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
418O2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:01:
[...]

Alleen even snel switchen tussen 2 maalgraden is niet te doen
Eens, daarom ben ik overgestapt naar de Niche en gaat de specialita binnenkort op marktplaats.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:32
PatrickC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:43:
[...]

Ik ben geen Jura NL medewerker :) , dus kan daarop geen antwoord geven. En dan kun je wel aannemen dat ze (onderhoudsbeurt)service (betaald, dus niet onder garantie) geven op machines die niet zijn aangeschaft bij een NL Jura authorized dealer, maar ik zou het altijd even navragen hoe zij daarmee omgaan. Misschien moet je de machine wel laten servicen bij Jura Duitsland…
Interessante vraag, zitten zelf dit ook te overwegen. Niemand hier die praktijkervaring heeft met de bereidwilligheid van Jura in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Of je voor in DE aangeschafte Jura in nederland garantie kunt claimen zou ik niet weten (niet nodig gehad ;-) ). Maar wat ik wel weet is dat er genoeg zaken/winkels in nederland zijn die jura servicebeurten en reparaties uitvoeren. Dus als je de gok wilt nemen geen garantie nodig te hebben en na een paar jaar gewoon ergens een service-beurt laat doen wat je dan 75 - 150 euro kost afhankelijk van wat er moet gebeuren dan .. kan je gewoon een machine in duitsland halen en voordeliger uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:48
Garantie heb ik vorige week nog nagevraagd en als je een machine in Duitsland haalt, zul je voor garantie naar Duitsland moeten gaan. Over service/onderhoud heb ik geen vragen gesteld. Jura heeft wel strikte afspraken met de authorized dealers in NL. Prijzen zijn overal gelijk en hetzelfde als bij Jura NL zelf. In Duitsland zie je dat Mediamarkt en Saturn duidelijk onder de prijs van Jura Duitsland gaan zitten, iets wat ze in NL niet doen.

Ik heb zelf besloten om de E8 gewoon bij een NL authorized dealer aan te schaffen. Kreeg er gratis voor €75 koffiebonen bij en een reinigingspakket van €42. Nog steeds een heel stuk duurder dan in Duitsland, maar wel met de service van een Jura authorized dealer in NL, dus geen gedoe met garantie of onderhoud. Dit is toch een machine waar je heel wat jaartjes mee wilt doen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-06 10:56
Na wat omzwervingen via Nespresso, verschillende Quickmills en Phililps G&B (met aparte handmaler) heb ik mijn (koffie-)eindstation wel bereikt: een Mokkamaster met een Eureka Mignon Filtro met bonen van Fascino. Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SieaN_O5AfaYk_AyLU83WpVDmSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evbkmHWoVpa6mBOYAm7kJxS2.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor jullie enthousiasme en alle adviezen.

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PatrickC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:23:
Garantie heb ik vorige week nog nagevraagd en als je een machine in Duitsland haalt, zul je voor garantie naar Duitsland moeten gaan. Over service/onderhoud heb ik geen vragen gesteld. Jura heeft wel strikte afspraken met de authorized dealers in NL. Prijzen zijn overal gelijk en hetzelfde als bij Jura NL zelf. In Duitsland zie je dat Mediamarkt en Saturn duidelijk onder de prijs van Jura Duitsland gaan zitten, iets wat ze in NL niet doen.

Ik heb zelf besloten om de E8 gewoon bij een NL authorized dealer aan te schaffen. Kreeg er gratis voor €75 koffiebonen bij en een reinigingspakket van €42. Nog steeds een heel stuk duurder dan in Duitsland, maar wel met de service van een Jura authorized dealer in NL, dus geen gedoe met garantie of onderhoud. Dit is toch een machine waar je heel wat jaartjes mee wilt doen.
Garantie heb je in principe bij de winkel waar je het koopt, dus dat kan kloppen. Maar wat is het risico dat je dat nodig hebt? En is het dan werkelijk zoveel meer gedoe dan wanneer het direct in NL is gekocht?

Is altijd gedoe om terug te moeten brengen of op te sturen, maar vooral per post is er niet veel verschil binnen de EU vind ik. Paar euro extra verzendkosten, die heb je ruim terugverdiend met de aanschaf.

Service in NL is volgens mij geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Laatst online: 10:37
@mister_muller @PatrickC @defusion Zojuist gebeld naar Jura en een vriendelijke dame aan de lijn gehad.
Was geen enkel probleem om een machine in Duitsland te halen. Ze gaf alleen aan dat ik dan beter even kon checken of het om een erkende dealer gaat, i.v.m. garantie en echtheid (er schijn wat namaak en Chinees spul te zijn bijvoorbeeld). Ze legde me uit hoe ik dit kon checken op de website van Jura NL.

Saturn Duisburg is een dealer en ze gaf aan dat je voor garantie en servicebeurten gewoon in NL bij Jura zelf terecht kan. Dus hoef er niet eens voor naar Duitsland. Mocht dat tegen die tijd toch zo zijn is een ritje Duitsland / verzending zo gemaakt.
Servicebeurten (betaald dus) zijn sowieso geen probleem.

Ik ben nu vooral benieuwd naar de kleuren in het echt van de E8. Chroom heeft wel iets vind ik maar vindt mijn vriendin spuuglelijk en staat niet zo mooi in de nieuwe keuken. Die andere kleuren zien er op sommige afbeeldingen en filmpjes wat plastic fantastic uit, hopelijk valt dat mee. Die Dark Inox eens in het echt bekijken en ook de Piana Black, welke bij Saturn nu zelfs maar €849 kost… echt een koopje dus eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:14
remzor schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:20:
@mister_muller @PatrickC @defusion Zojuist gebeld naar Jura en een vriendelijke dame aan de lijn gehad.
Was geen enkel probleem om een machine in Duitsland te halen. Ze gaf alleen aan dat ik dan beter even kon checken of het om een erkende dealer gaat, i.v.m. garantie en echtheid (er schijn wat namaak en Chinees spul te zijn bijvoorbeeld). Ze legde me uit hoe ik dit kon checken op de website van Jura NL.

Saturn Duisburg is een dealer en ze gaf aan dat je voor garantie en servicebeurten gewoon in NL bij Jura zelf terecht kan. Dus hoef er niet eens voor naar Duitsland. Mocht dat tegen die tijd toch zo zijn is een ritje Duitsland / verzending zo gemaakt.
Servicebeurten (betaald dus) zijn sowieso geen probleem.

Ik ben nu vooral benieuwd naar de kleuren in het echt van de E8. Chroom heeft wel iets vind ik maar vind mijn vriendin spuuglelijk en staat niet zo mooi in de nieuwe keuken. Die andere kleuren zien er op sommige afbeeldingen en filmpjes wat plastic fantastic uit, hopelijk valt dat mee. Die Dark Inox eens in het echt bekijken en ook de Piana Black, welke bij Saturn nu zelfs maar €849 kost… echt een koopje dus eigenlijk.
Bedankt voor het uitzoeken en delen, denk dat velen hier wat aan hebben (inclusief ikzelf :+).

Maar op deze manier maakt Jura het zijn Nederlandse dealers - en dan m.n. die in de grensstreek - natuurlijk niet makkelijker. Nederlandse dealers kunnen service en extra's bieden wat ze willen, maar een prijsverschil van 300-400 euro is amper te overbruggen.

Wat betreft kleur: de piano black ziet er irl heel mooi uit, maar is wel enigszins een massief zwart blok op je aanrecht. Chroom spiegelt echt enorm, zie ook dit filmpje.
Vind het wel jammer dat ze de E8 niet in 2 kleuren hebben uitgevoerd, net zoals de E6. Moonlight silver of dark inox i.c.m. een zwart middenstuk is wat speelser dan alles in dezelfde kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Basfr schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:37:
Maar op deze manier maakt Jura het zijn Nederlandse dealers - en dan m.n. die in de grensstreek - natuurlijk niet makkelijker. Nederlandse dealers kunnen service en extra's bieden wat ze willen, maar een prijsverschil van 300-400 euro is amper te overbruggen.
Tsja, de Duitse dealers (metro group) laten zich misschien niet zo gemakkelijk peoplen of hebben er lak aan en zeggen “anders kopen we helemaal niets meer bij jullie in en knallen we Siemens”. Prijsafspraken zijn verboden en een winkel is vrij om zelf de verkoopprijs te bepalen. Strategie in NL is dus om niets te leveren aan bedrijven die stunten met de prijs. Win-win want Jura is er bij gebaat en ook alle (kleinere) dealers, die de volle mep marge kunnen pakken en niet op kunnen tegen internet giganten. Jura ‘beschermd’ zo dus ook de kleine jongens, de koffiezaak op de hoek van de straat.

Zelf voor een elektronicamerk gewerkt met een soortgelijke strategie namelijk ;) En zo zijn er veel ‘premium’ merken die het zo doen.
Wat betreft kleur: de piano black ziet er irl heel mooi uit, maar is wel enigszins een massief zwart blok op je aanrecht. Chroom spiegelt echt enorm, zie ook dit filmpje.
Vind het wel jammer dat ze de E8 niet in 2 kleuren hebben uitgevoerd, net zoals de E6. Moonlight silver of dark inox i.c.m. een zwart middenstuk is wat speelser dan alles in dezelfde kleur.
Idd piano black is wel heel zwart en vraag me of of het niet too much is (ook de glans). Dark Inox lijkt me mooi, interessante kleur. Maar zowel bij een Coolblue XL winkel als bij een Mediamarkt bij mij in de stad hadden ze geen enkele E8 staan.

Voor wat betreft de verse koffiebonen: is jullie ervaring ook dat de kwaliteit echt minder wordt na 8 weken? Die termijn wordt veel genoemd bij verschillende leveranciers. Vers is lekkerder kan ik me zo voorstellen, maar zou 3-4 maanden al echt rampzalig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:01
remzor schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:25:
[...]

Tsja, de Duitse dealers (metro group) laten zich misschien niet zo gemakkelijk peoplen of hebben er lak aan en zeggen “anders kopen we helemaal niets meer bij jullie in en knallen we Siemens”. Prijsafspraken zijn verboden en een winkel is vrij om zelf de verkoopprijs te bepalen. Strategie in NL is dus om niets te leveren aan bedrijven die stunten met de prijs. Win-win want Jura is er bij gebaat en ook alle (kleinere) dealers, die de volle mep marge kunnen pakken en niet op kunnen tegen internet giganten. Jura ‘beschermd’ zo dus ook de kleine jongens, de koffiezaak op de hoek van de straat.

Zelf voor een elektronicamerk gewerkt met een soortgelijke strategie namelijk ;) En zo zijn er veel ‘premium’ merken die het zo doen.

[...]

Idd piano black is wel heel zwart en vraag me of of het niet too much is (ook de glans). Dark Inox lijkt me mooi, interessante kleur. Maar zowel bij een Coolblue XL winkel als bij een Mediamarkt bij mij in de stad hadden ze geen enkele E8 staan.

Voor wat betreft de verse koffiebonen: is jullie ervaring ook dat de kwaliteit echt minder wordt na 8 weken? Die termijn wordt veel genoemd bij verschillende leveranciers. Vers is lekkerder kan ik me zo voorstellen, maar zou 3-4 maanden al echt rampzalig zijn?
Helaas, je slaat de plank mis wb de strategie hypothese..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
bszz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:58:
[...]

Helaas, je slaat de plank mis wb de strategie hypothese..
Ik zei ook misschien, ik werk niet voor/bij Jura. Toch denk ik dat ik aardig in de buurt zit.
Maar wederom bedankt voor je waardevolle en goed onderbouwde reactie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:25:
[...]
Je merkt echt wel de achteruitgang, maar die is gestaag, en begint vanaf dag 1. Er is niet een vast omslagpunt ofzo.

Persoonlijk probeer ik niet meer te bestellen dan ik in 6 weken op krijg; bestel ik toch eens teveel / kon ik een actie niet laten gaan / moest ik perse gratis verzending, noem maar op, dan vries ik porties van ~250 of ~333 (3 of 4 zakjes uit een kg) gevacumeerd in, en laat ze rustig in de vacuumzak ontdooien voor gebruik.

3-4 maanden, zo ver ben ik nog nooit gekomen (pre-aged uit de supermarkt daargelaten), 8 weken wel en dan waren veel herkenbare smaken toch al een heel stuk generieker. Dan is het mooie er vanaf. Wel nog altijd prima drinkbaar en herkenbaar als 'koffie'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
remzor schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:09:
[...]

Ik zei ook misschien, ik werk niet voor/bij Jura. Toch denk ik dat ik aardig in de buurt zit.
Maar wederom bedankt voor je waardevolle en goed onderbouwde reactie :)
Je zit zelfs niet in de buurt. Ik heb geen behoefte om onzinnige, niet onderbouwde speculaties te weerleggen met argumenten. Wat ik wel kan zeggen is dat ik Juradealer ben en daar zul je het mee moeten doen. Ben overigens wel benieuwd waar jij je wijsheid vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hi,

I am a bit lost. Ik heb een half automaat en ik krijg er voor mijn gevoel geen goede espresso uit. De espresso is of (te) zuur, of (te) bitter of de smaak is wel neutraal (zonder overheersende zuur of bitterheid) maar voelt het alsof de espresso geen “body” heeft.

Ik heb een Gaggia Classic Pro uit 2020 met een 9bar spring van Shades of coffee. De maler is een Eureka Mignon manuale en als koffie heb ik nu de Yellow bourbon van Brandzaak.

Ik dose 18 gram in mijn double basket, grind setting is 1,5 en doorlooptijd is ongeveer 24 seconden (vanaf de eerste druppel), totale doorlooptijd vanaf omzetten switch zit tussen de 28-34 seconden..

Zaken al geprobeerd: grind settings aangepast, distributie veranderd (tapping op de zijkant van de portafilter), harder/zachter tampen… Ik start het maken van de espresso als het temperatuurlampje uit is geweest en daarna 15 seconden weer opgewarmd is..

Iemand tips die ik nog kan proberen ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:30
Begrijp allemaal dat het frustrerend is dat het prijs verschil met Duitsland bestaat voor de dealers in Nederland.
In een winkel komt iemand kijken en advies vragen en koopt vervolgens ergens anders een machine. En voor de service en garantie (wat een dealer tijd en geld kost) komt de klant wel weer bij de Nederlandse dealer.

Afgelopen vrijdag heb ik met veel plezier een cappuccino uitloop vervangen van een E8 omdat de klant deze zelf kapot had gemaakt.
Ook bestel ik af en toe extra panelen voor mensen die net zoals Basfr de kleurstelling net niet super vinden. Dan maak ik met veel plezier een aangepaste machine. Die know-how en onderdelen op voorraad hebben kosten geld.
Ik begrijp dat het prijsverschil met Duitsland voor velen zo groot is dat er daar machines worden gekocht.
Maar net als de internet verkoop in zijn geheel is dat lastig voor de lokale koffieboer.
Gelukkig gaan de verkopen nog goed genoeg maar af en toe steekt frustratie toch voorzichtig zijn kop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@Teus.espresso Heel begrijpelijk. Ook één van de redenen waarom ik vorige week de E8 gewoon bij een officiële NL dealer heb gekocht, ondanks dat ik dichtbij Duitsland woon.

Ik vind wel dat Jura hier een beetje schuldig aan is. Ik vind het sowieso al niet uit te leggen dat bij Jura online zelf er al zo’n prijsverschil is tussen Nederland en Duitsland en waarom mogen de officiële Jura NL dealers niet zo met de prijzen ’stunten’ vergeleken met de officiële Jura dealers in Duitsland?

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Tuurlijk begrijp ik @Teus.espresso en @bszz , maar op (afhankelijk waar je woont), met een half uurtje rijden (Voor mij zou dat utrecht zijn, woon in amsterdam), zomaar even 300-400 euro kan besparen op dezelfde machine, dan is het natuurlijk "een beetje vreemd" als nederlandse verkopers dan "in een stuip schieten" en vooral opmerken dat zij echt gewoon gezonde prijzen voeren en verder geen woord over hoe het nou zit.

Net alsof Kim Jong Jura meeluisterd zodra "prijzen" een "onderzoek triggert".

Wellicht zijn "de duitsers weer bezig met een invasie", maar dan over koffiemachines waarbij er ala amazon tegen verlies verkocht wordt, maar hoeveel nederlanders zouden nou echt voor "echte koffie" gaan, die ook nog allemaal een dagje duitsland ervoor over hebben?

Zelf heb ik mijn Profitec bij Van Pommeren gekocht en dat hij ergens anders wellicht goedkoper was boeit mij niet zo. Ik zou het echter wel apart vinden als er bij bij vragen ook zo geheimzinnig gedaan wordt wanneer ik zou vragen waarom dezelfde machine 30 minuten verderop 25% goedkoper zou zijn zonder verdere duidelijke redenen

Het is toch niet erg om open te zijn over evt. non-disclosure agreements, "rechten" die NL dealers hebben tov de duitse tak als we MM.nl en MM.de zouden vergelijken?

Nou zou ik dergelijke apparaten nog niet voor een tientje willen bij een MM waar mijn moeder van 68 meer verstand heeft van het te kopen apparaat dan alle verkopers bij elkaar, maar dat terzijde

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:21
Koos2009 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:01:
Tuurlijk begrijp ik @Teus.espresso en @bszz , maar op (afhankelijk waar je woont), met een half uurtje rijden (Voor mij zou dat utrecht zijn, woon in amsterdam), zomaar even 300-400 euro kan besparen op dezelfde machine, dan is het natuurlijk "een beetje vreemd" als nederlandse verkopers dan "in een stuip schieten" en vooral opmerken dat zij echt gewoon gezonde prijzen voeren en verder geen woord over hoe het nou zit.

Net alsof Kim Jong Jura meeluisterd zodra "prijzen" een "onderzoek triggert".

Wellicht zijn "de duitsers weer bezig met een invasie", maar dan over koffiemachines waarbij er ala amazon tegen verlies verkocht wordt, maar hoeveel nederlanders zouden nou echt voor "echte koffie" gaan, die ook nog allemaal een dagje duitsland ervoor over hebben?

Zelf heb ik mijn Profitec bij Van Pommeren gekocht en dat hij ergens anders wellicht goedkoper was boeit mij niet zo. Ik zou het echter wel apart vinden als er bij bij vragen ook zo geheimzinnig gedaan wordt wanneer ik zou vragen waarom dezelfde machine 30 minuten verderop 25% goedkoper zou zijn zonder verdere duidelijke redenen

Het is toch niet erg om open te zijn over evt. non-disclosure agreements, "rechten" die NL dealers hebben tov de duitse tak als we MM.nl en MM.de zouden vergelijken?

Nou zou ik dergelijke apparaten nog niet voor een tientje willen bij een MM waar mijn moeder van 68 meer verstand heeft van het te kopen apparaat dan alle verkopers bij elkaar, maar dat terzijde
Ik heb gemerkt dat apperatuur in Duitsland echt zeer veel goedkoper is. Scheelt soms 25-30% tov Nederlandse dealers. Ik heb zelf het oog op een Mahlkonig EK43s. In Duitsland scheelt het €700 tov NL, bijna onafhankelijk van de reseller.

Make Tweakers Great Again

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:03
Hemingr schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:24:
[...]

Ik heb gemerkt dat apperatuur in Duitsland echt zeer veel goedkoper is. Scheelt soms 25-30% tov Nederlandse dealers. Ik heb zelf het oog op een Mahlkonig EK43s. In Duitsland scheelt het €700 tov NL, bijna onafhankelijk van de reseller.
De duurdere koffieapparatuur is toch wat meer een nichemarkt zeker in een relatief klein land als NL, en een merk zoals Jura probeert net als bv. Apple met constant hoge prijzen een premium imago hoog te houden, naast natuurlijk een (meer dan) gezonde winstmarge. Over het algemeen houdt de fabrikant/importeur ook veel meer (procentuele) marge over dan de uiteindelijke retailer. Partijen zoals Mediamarkt en Saturn kunnen zeker in een groot land als DE prima overleven met een lagere marge op een veel hoger volume, en hebben genoeg marktkracht om dit soort prijsafspraken te negeren. Met het risicomijdend gedrag van consumenten zal het aantal particulieren dat daadwerkelijk goedkoper in DE i.p.v. NL koopt geen enorme deuk op de omnzet/marge in NL vormen, zeker niet met ook een flinke zakelijke afzetmarkt. Zeker niet als ze daarna wel gewoon in NL hun service laten uitvoeren.

Maar goed, lokaal kopen is prima natuurlijk als je het verschil er voor over hebt, en via het buitenland kost het wat moeite qua aankoop en evt. garantieaanspraak, maar houd je meer geld over om lekkere koffiebonen en een veel te duur schoonmaaksetje te kopen :-)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:44
iemand hier ervaring met een ACS Minima?

Afbeeldingslocatie: https://www.vanpommeren.nl/image/cache/catalog/Afbeeldingen/Advanced%20Coffee%20Solutions/Advanced-Coffee-Solution-espressomachines3-550x550w.jpg

Lurk al een tijdje mee in dit topic. Gebruik nu een 15 jaar een Rancilio Silvia V2 (Bouwjaar 2003/2004) icm een Mignon Specialita die het op zich prima doet, maar wegen upgraderitis langzaamaan eens naar iets anders aan het kijken.

Gebruik is door de week 1 espresso, in het weekend wat meer inclusief latte's en cappu's. Op zich is een single boiler prima, maar met bezoek is een HX of DB toch ook wel weer handiger. Vanwege het weinige gebruik van stoom zou een DB eigenlijk nog het beste zijn denk ik, maar dan komen we op formaat. Idealiter heeft de Sylvia het beste formaat voor mijn keuken. Dan zou een Lelit MaraX een beter alternatief zijn dan een DB, totdat ik op de Minima kwam. DB in een vrij klein formaat. Looks is wellicht niet ieder z'n ding maar ik vind het wel wat hebben. De paar Youtube reviews zijn niet negatief over de machine. Prijs is dan wel weer wat hoger dan aan MaraX, maar heeft dan wel weer het voordeel dat vanuit het oosten in het land Van Pommeren wat dichterbij zit dan de eerste dealer van de MaraX (correct me if i'm wrong)

Iemand hier er wel een serieus naar gekeken?

En heeft iemand een idee wat een onderhoudsbeurt van de Sylvia moet kosten (bij benadering)? op zich zou dat ook nog een alternatief kunnen zijn: isoleren van de boiler, alles nalopen etc. Stiekem ben ik ook wel een beetje verknocht aan de Silvia maar soms is iets nieuws ook wel weer leuk. ook gezien de leeftijd van haar..:>

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Wij hebben de Minima een aantal maanden in gebruik gehad.
Machine doet prima wat hij moet doen.
Werkt op zich prettig met dual boiler. Koffie maken doet hij heel goed.
Thee water voor enkele mok thee water werkt ook prima.
Pid / shot timer werkt ook prettig.
Al met al een prima machine met een nogal eigen uiterlijk. Een upgrade vanaf de Sylvia en dat zijn niet alle machines.
Een E61 met een twist
Afwerking is gemiddeld en dat is het enige min punt. Door het speciale uiterlijk verwachte ik ook een meer dn gemiddeld afwerking niveau. Is prima hoor maar niet bijzonder.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:44
Teus.espresso schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:34:
Wij hebben de Minima een aantal maanden in gebruik gehad.
Machine doet prima wat hij moet doen.
Werkt op zich prettig met dual boiler. Koffie maken doet hij heel goed.
Thee water voor enkele mok thee water werkt ook prima.
Pid / shot timer werkt ook prettig.
Al met al een prima machine met een nogal eigen uiterlijk. Een upgrade vanaf de Sylvia en dat zijn niet alle machines.
Een E61 met een twist
Afwerking is gemiddeld en dat is het enige min punt. Door het speciale uiterlijk verwachte ik ook een meer dn gemiddeld afwerking niveau. Is prima hoor maar niet bijzonder.
klinkt op zich goed. Maar ik begrijp dus dat je hem uiteindelijk toch weg heb gedaan? Waar zit het hem in de afwerking? Het enige wat ik zo zie is alleen bovenop, het plateau voor de kopjes er wat 'simpel' uit ziet (en het waterreservoir zelf, maar goed..hoe luxe wil je dat hebben..)

Hi Ha Hopjesvla

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:09
Hmmm ik heb sinds gisteren nieuwe bonen(Kenya) in de Eureka maler zitten en ik krijg er maar geen koffie uit. De tijden en extractie zijn wel goed maar de koffie spuit alle kanten op. Eerste paar seconden is de uitloop prima maar tussen de 5-10 seconden na de eerste druppel begint het spuitwerk.

Ik heb al wat zitten pielen met fijner en grover malen, maar zonder resultaat. Ik heb een klein filmpje gemaakt wat ik bedoel.

Hebben jullie enig idee wat hier fout gaat?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 12:33

Ravhin

no <root>...

Dat is een prachtig voorbeeld van channeling. Je kan kijken naar je puck prep, ik denk dat daar de meeste winst te halen valt. WDT, RDT of double tamping. Deze boon is blijkbaar gevoelig voor kanaalvorming en dat houdt in dat je extra strak moet voorbereiden.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Hercul3s
  • Laatst online: 10:00
DanielvdMark schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:23:
Hi,

I am a bit lost. Ik heb een half automaat en ik krijg er voor mijn gevoel geen goede espresso uit. De espresso is of (te) zuur, of (te) bitter of de smaak is wel neutraal (zonder overheersende zuur of bitterheid) maar voelt het alsof de espresso geen “body” heeft.

Ik heb een Gaggia Classic Pro uit 2020 met een 9bar spring van Shades of coffee. De maler is een Eureka Mignon manuale en als koffie heb ik nu de Yellow bourbon van Brandzaak.

Ik dose 18 gram in mijn double basket, grind setting is 1,5 en doorlooptijd is ongeveer 24 seconden (vanaf de eerste druppel), totale doorlooptijd vanaf omzetten switch zit tussen de 28-34 seconden..

Zaken al geprobeerd: grind settings aangepast, distributie veranderd (tapping op de zijkant van de portafilter), harder/zachter tampen… Ik start het maken van de espresso als het temperatuurlampje uit is geweest en daarna 15 seconden weer opgewarmd is..

Het kan nog zijn dat hij te koud is. Kun je je Gaggia eens 15/20 mins aan laten staan en het dan proberen? Misschien ook eens beginnen op 25s vanaf omzetten v/d knop. Sommige koffie's zijn lekkerder bij 25s en worden al minder rond de 30s.

Ik heb een GC gehad en merkte dat hij initieel na opwarming te koud was, dan kreeg ik snel onder extractie en veel zuur.

Daarna kun je ook nog 'temperature surfing' proberen. Dus wachten tot hij goed warm is (die 15 a 20 mins), dan een seconde of 5 de stoomknop om en daarna meteen koffie zetten.

En graag horen we of dat het iets beter maakt :).

• GAEvakYD
Ravhin schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:51:
Dat is een prachtig voorbeeld van channeling. Je kan kijken naar je puck prep, ik denk dat daar de meeste winst te halen valt. WDT, RDT of double tamping. Deze boon is blijkbaar gevoelig voor kanaalvorming en dat houdt in dat je extra strak moet voorbereiden.
Thanks, ik ga mij even inlezen. Voorheen met andere bonen van deze brander geen issues gehad. Dus vermoedelijk ligt het dan inderdaad aan de gevoeligheid van deze boon.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Hercul3s
GAEvakYD schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:06:
[...]

Thanks, ik ga mij even inlezen. Voorheen met andere bonen van deze brander geen issues gehad. Dus vermoedelijk ligt het dan inderdaad aan de gevoeligheid van deze boon.
Ik heb ook wel 'moeilijke' bonen gehad die waarvan de puck snel uit elkaar lijkt te vallen. In het filmpje gaat je extractie vrij lang door (30s+), normaliter stop je eerder denk ik?

Hoe is je puck prep verder?

• Teus.espresso
"klinkt op zich goed. Maar ik begrijp dus dat je hem uiteindelijk toch weg heb gedaan? Waar zit het hem in de afwerking? Het enige wat ik zo zie is alleen bovenop, het plateau voor de kopjes er wat 'simpel' uit ziet (en het waterreservoir zelf, maar goed..hoe luxe wil je dat hebben..)"
Ik werk in een espresso speciaalzaak. De machine is gewoon verkocht. Het was toen onze demo machine. Nu staat er een Faema Ariete (super cool maar objectief gezien maar matig) en binnenkort maar nog niet zeker wanneer komt de Naked Espresso als demo machine.
En een iets minder mooie waterbak klopt wel. Dan is de machine overigens in goed gezelschap. De waterbak van LaMarzocco GS3 is ook maar matig.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

DanielvdMark schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:23:
Hi,

ik heb dezelfde setup, ook 9bar spring, default unpressurized basket.

in het standaard basket vind ik 18,5 gram net iets beter gaan. grind setting inderdaad ongeveer het zelfde, maar is afhankelijk van de bonen wat het precies is. kan zijn dat ik nu zelfs op 1.2 zit. doorlooptijd idem.

Ik zorg altijd dat hij minimaal 20 minuten opwarmt, daarvoor heb ik ook de euro timer overbrugt (simpel zelf een kabeltje voor te maken, of op shades meebestellen bij iets). Vervolgens een beetje water door laten lopen, zodat de eerste stoomsprits weg is. vervolgens droogvegen, en de porta plaatsen. kopje er onder met weegschaal, en aan.

sinds de 9 bar is de volheid wel iets minder naar mijn gevoel,
Ook heb ik het idee dat de perforatie van het standaard bakje slijt. zit zelf te kijken naar een nieuw bakje. gezien de gaatjes vooral in het midden al een stuk groter zijn geworden dan de rand. terwijl ik dacht dat het nieuw allemaal gelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:00

headout

Oi oi!

GAEvakYD schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:06:
[...]

Of even een filmpje maken van je puckprep, of de gevolgde stappen beschrijven. Daar is winst te behalen.

• GAEvakYD
Hercul3s schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:29:
[...]

Ik heb ook wel 'moeilijke' bonen gehad die waarvan de puck snel uit elkaar lijkt te vallen. In het filmpje gaat je extractie vrij lang door (30s+), normaliter stop je eerder denk ik?

Hoe is je puck prep verder?
Klopt normaal doe ik 30sec na de eerste druppel.

Mijn prep is:
-16 gram malen een los bekertje in de eureka maler
-Maling in de filterdrager
-met de vinger lichtjes leveren van de maling in de drager
-met zo'n ronde leveller de puk gelijkmatig verdelen
-als laatste tamp ik dan nog even lichtjes. Misschien is dit wel onnodig en overkill

Bovenstaande doe ik nu een maandje of 9 en dat gaat eigenlijk prima. Alleen met deze Kenya boon heb ik dus last van channeling. :| :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
GAEvakYD schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:47:
[...]
Klopt normaal doe ik 30sec na de eerste druppel.

Mijn prep is:
-als laatste tamp ik dan nog even lichtjes. Misschien is dit wel onnodig en overkill

Bovenstaande doe ik nu een maandje of 9 en dat gaat eigenlijk prima. Alleen met deze Kenya boon heb ik dus last van channeling. :| :|
Hmm, dan zou je nog WDT (dus roeren met een naald basically) toe kunnen voegen voor deze boon, kijken of dat helpt. Anders issie misschien ook lekker als filter? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:32
Ik denk dat het de boon is. Die yellow bourbon krijg ik ook nooit naar wens. Terwijl iedereen vind dat die vergevingsgezind is. Dan vind ik de Honduras van brandzaak veel makkelijker te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:00

headout

Oi oi!

GAEvakYD schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:47:
Mijn prep is:
Ik zou deze volgorde aanhouden:
- paar maal met de portafilter tikken op de mat of doek (wat je ook maar gebruikt om het oppervlak te beschermen)
-als laatste tamp ik dan nog even lichtjes.

- als laatste tampen.

Geen fan hier van de levellers ;) Aan de andere kant: blijkbaar werkt het voor je met andere bonen, don't fix it if it ain't broken.
Ik heb zelf heel lang de fout gemaakt om aan het einde, dus na het tampen, nog even rond te draaien met de tamper met veel channeling als gevolg. Dit filmpje deed het voor me, en sinds die tijd geen last meer van channeling en spuiters:
YouTube: Extract Everything 003: Espresso Tamping Tutorial

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

:D Ik zweer op dit moment bij mijn leveler. Ik zou eens moeten kijken wat er gebeurt als ik een naked portafilter gebruik - ik ben nog te lui geweest om zo'n ding aan te schaffen ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:15
Voor de bonen kenners, ben opzoek naar espressobonen die overwegend zoet zijn.
In gebruik met de rancilio silvia en specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Yellow bourbon is een optie, en het koffiestation heeft nu een Kenia Kambarare estate. Is een specialty koffie en heeft fruit als zwarte bessen en rozenbottel.
Houd er rekening mee dat licht gebrande koffie altijd zuurder is (pH) dan donker gebrande kofiie. Daar is niet iedereen van gediend. Wat je kan doen is een paar druppels van een carbonaatoplossing toevoegen om dit te neutraliseren waardoor de zoete tonen / aroma's nóg beter tot hun recht komen.

[ Voor 54% gewijzigd door Ravhin op 09-09-2021 16:02 . Reden: link ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:32
copyer schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:33:
Voor de bonen kenners, ben opzoek naar espressobonen die overwegend zoet zijn.
In gebruik met de rancilio silvia en specialita
https://www.brandzaak.nl/honduras-marcala-comsa

Alsof je melkchoco drinkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
bszz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:23:
[...]

Je zit zelfs niet in de buurt. Ik heb geen behoefte om onzinnige, niet onderbouwde speculaties te weerleggen met argumenten. Wat ik wel kan zeggen is dat ik Juradealer ben en daar zul je het mee moeten doen. Ben overigens wel benieuwd waar jij je wijsheid vandaan haalt.
Wat een reactie weer. Ik geef gewoon aan hoe ik denk dat het zit. Zoals gezegd heb ik zelf ook voor een (premium) elektronicamerk gewerkt en hanteerde wij (vermoed ik dus) ongeveer dezelfde strategie. Inclusief een dealernetwerk met grote jongens en kleine jongens op de hoek van de straat.
Prima dat je Jura dealer bent, flauw dat je het daar dan bij laat. Ik ben directeur bij Jura, oké? :+ Je bent wellicht wat op je pik getrapt aangezien je haast steigert bij het woord 'Duitsland'. Maar het scheelt €400 en jij maakt mij niet wijs dat je nooit iets besteld bij een Amazon, Bol.com of Coolblue. De koffiemarkt is dan toevallig jou markt, waar je misschien ook best een klein beetje verstand van hebt, maar zo zijn er tig markten waar jij geen band/affiniteit mee hebt en waar je ook de ballen verstand van hebt. Je bent er in dit geval emotioneel bij betrokken en dat laat je blijken ook. Ik zou je de omzet niet gunnen in ieder geval.
PatrickC schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:53:
Ik vind wel dat Jura hier een beetje schuldig aan is. Ik vind het sowieso al niet uit te leggen dat bij Jura online zelf er al zo’n prijsverschil is tussen Nederland en Duitsland en waarom mogen de officiële Jura NL dealers niet zo met de prijzen ’stunten’ vergeleken met de officiële Jura dealers in Duitsland?
Waarom zouden de dealers dat doen? Dat zou een race to the bottom kunnen betekenen en kost ze alleen marge. Men koopt nu een E8 voor €600 in (even fictief, ik ken uiteraard de precieze inkoopprijs niet) en verkoopt deze voor €1249. Tel uit je winst. Wellicht hebben Duitse dealers ook betere inkoopprijzen, vanwege de grote schaal o.i.d.
Daarnaast zou het kunnen dat Jura gewoon geen machines meer levert aan 'stunters' en je geen 'erkend dealer' meer bent als je gaat stunten. Mijn vermoeden is dus dat dit is om de premium prijzen op pijl te houden, marges te garanderen en de kleinere ondernemer (koffiespeciaalzaak) te beschermen. Maar volgens @bszz is dat totale onzin en mag ik dit niet eens denken/speculeren enz. Hoe het dan wel zou zitten; geen idee.
Teus.espresso schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:29:
In een winkel komt iemand kijken en advies vragen en koopt vervolgens ergens anders een machine. En voor de service en garantie (wat een dealer tijd en geld kost) komt de klant wel weer bij de Nederlandse dealer.
Service en garantie rechtstreeks bij Jura NL zelf, ik vermoed en verwacht ook niet dat een lokale dealer mij service/garantie geeft als ik de machine daar helemaal niet heb gekocht.
In dit geval maak ik een bewuste keuze omdat ik denk geen service en garantie nodig te hebben binnen de garantietermijn, en anders kan ik bij Jura NL terecht.
Overigens is de Tweakers community niet representatief voor de samenleving. Waar 90% van de mensen gewoon naar een winkel gaat en een machine uitzoekt, zoeken Tweakers graag zelf alles tot in de puntjes uit om vervolgens een leuke deal te scoren. Zo gaat dat ook in televisie topics of topics over robot stofzuigers, om maar eens wat te noemen :) Als het prijsverschil niet zo groot zou zijn, zou ik trouwens wel een machine kopen bij een NL dealer. Zoals ik ook mijn overige keukenapparatuur heb gekocht bij de keukenzaak omdat ze concurrerend konden zijn (al kan het nog lager en heb ik geen bodemprijs). Dan gun ik de omzet toch aan de keukenboer die mij verder heeft geholpen, waar ik ook terecht kan als aanspreekpunt. Zo hoef ik de omzet niet naar een afstandelijke Keukenloods te brengen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:21
Wat bij mij zowel "WDT" als een leveler compleet heeft vervangen met fantastisch resultaat is een blind shaker (let op, deze kun je veel goedkoper vinden, Van Pommeren koopt die tjak ook op Alibaba in en gooit 300% op de prijs, ik heb €15 voor mijne betaald maar geen idee meer waar).

In de beker malen, deksel erop en even als een Braziliaanse schone op carnivale shudden en in het portafilter, terwijl je de beker op het portafilter heb staan even een klein beetje schudden om het plat te krijgen. Perfect homogeen koffiebed, zonder leveler of WDT fratsen.

Sinds ik dit doe totaal geen channeling meer.

Over die Jura, €899 in DE (goedkoopste op billiger.de), Nederland €1135 (goedkoopste op kieskeurig). Voor dat geld zou ik niet naar DE rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 09-09-2021 20:30 ]

Make Tweakers Great Again

• bszz
remzor schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:14:
[...]

Wat een reactie weer. Ik geef gewoon aan hoe ik denk dat het zit. Zoals gezegd heb ik zelf ook voor een (premium) elektronicamerk gewerkt en hanteerde wij (vermoed ik dus) ongeveer dezelfde strategie. Inclusief een dealernetwerk met grote jongens en kleine jongens op de hoek van de straat.
Prima dat je Jura dealer bent, flauw dat je het daar dan bij laat. Ik ben directeur bij Jura, oké? :+ Je bent wellicht wat op je pik getrapt aangezien je haast steigert bij het woord 'Duitsland'. Maar het scheelt €400 en jij maakt mij niet wijs dat je nooit iets besteld bij een Amazon, Bol.com of Coolblue. De koffiemarkt is dan toevallig jou markt, waar je misschien ook best een klein beetje verstand van hebt, maar zo zijn er tig markten waar jij geen band/affiniteit mee hebt en waar je ook de ballen verstand van hebt. Je bent er in dit geval emotioneel bij betrokken en dat laat je blijken ook. Ik zou je de omzet niet gunnen in ieder geval.

[...]

Waarom zouden de dealers dat doen? Dat zou een race to the bottom kunnen betekenen en kost ze alleen marge. Men koopt nu een E8 voor €600 in (even fictief, ik ken uiteraard de precieze inkoopprijs niet) en verkoopt deze voor €1249. Tel uit je winst. Wellicht hebben Duitse dealers ook betere inkoopprijzen, vanwege de grote schaal o.i.d.
Daarnaast zou het kunnen dat Jura gewoon geen machines meer levert aan 'stunters' en je geen 'erkend dealer' meer bent als je gaat stunten. Mijn vermoeden is dus dat dit is om de premium prijzen op pijl te houden, marges te garanderen en de kleinere ondernemer (koffiespeciaalzaak) te beschermen. Maar volgens @bszz is dat totale onzin en mag ik dit niet eens denken/speculeren enz. Hoe het dan wel zou zitten; geen idee.

[...]

Service en garantie rechtstreeks bij Jura NL zelf, ik vermoed en verwacht ook niet dat een lokale dealer mij service/garantie geeft als ik de machine daar helemaal niet heb gekocht.
In dit geval maak ik een bewuste keuze omdat ik denk geen service en garantie nodig te hebben binnen de garantietermijn, en anders kan ik bij Jura NL terecht.
Overigens is de Tweakers community niet representatief voor de samenleving. Waar 90% van de mensen gewoon naar een winkel gaat en een machine uitzoekt, zoeken Tweakers graag zelf alles tot in de puntjes uit om vervolgens een leuke deal te scoren. Zo gaat dat ook in televisie topics of topics over robot stofzuigers, om maar eens wat te noemen :) Als het prijsverschil niet zo groot zou zijn, zou ik trouwens wel een machine kopen bij een NL dealer. Zoals ik ook mijn overige keukenapparatuur heb gekocht bij de keukenzaak omdat ze concurrerend konden zijn (al kan het nog lager en heb ik geen bodemprijs). Dan gun ik de omzet toch aan de keukenboer die mij verder heeft geholpen, waar ik ook terecht kan als aanspreekpunt. Zo hoef ik de omzet niet naar een afstandelijke Keukenloods te brengen bijvoorbeeld.
Eventjes iets recht zetten: Ik help iedereen met elke Jura, bij mij gekocht of niet. Daar heb ik echt geen enkel probleem mee en dat meen ik oprecht: Voor iedereen loop ik even hard. Waar ik wel problemen mee heb is het gespeculeer over vermeende strategieën (die niet kloppen) en het idee dat Jura dealers worden uitgesloten als ze stunten met de prijzen. Zoals al opgemerkt is zijn prijsafspraken verboden en dat zou dus niet stand houden. Ook in Nederland zijn partijen als Mediamarkt en Saturn actief, net als in Duitsland. Dat zijn echt partijen die niet kosten wat kost. kunstmatig hun marge hoog houden. Waar ik mij aan stoor is de beeldvorming die gewoon niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:21
bszz schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:56:
[...]

Eventjes iets recht zetten: Ik help iedereen met elke Jura, bij mij gekocht of niet. Daar heb ik echt geen enkel probleem mee en dat meen ik oprecht: Voor iedereen loop ik even hard. Waar ik wel problemen mee heb is het gespeculeer over vermeende strategieën (die niet kloppen) en het idee dat Jura dealers worden uitgesloten als ze stunten met de prijzen. Zoals al opgemerkt is zijn prijsafspraken verboden en dat zou dus niet stand houden. Ook in Nederland zijn partijen als Mediamarkt en Saturn actief, net als in Duitsland. Dat zijn echt partijen die niet kosten wat kost. kunstmatig hun marge hoog houden. Waar ik mij aan stoor is de beeldvorming die gewoon niet klopt.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar ik erger me dan weer aan merken die hele andere prijzen hanteren over de grens. Bij een Jura scheelt dat gewoon echt veel.

Als Jura of een dealer dan niet wil aangeven waardoor dat komt, dan krijg je speculaties.

Overigens toevallig op vakantie in Duitsland, waar mevrouw evleerdam met een Wmf pan aankwam, die in Duitsland 40 euro kost. Online vind ik exact dezelfde pan in NL alleen maar voor 60 euro. Later op de dag hetzelfde met schoenen voor 50 euro in Duitsland en 60 euro in Nederland. Wellicht ook merkafhankelijk, maar het prijsniveau lijkt in Duitsland gewoon een stuk lager te liggen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Maar het is toch niet vreemd dat er vragen komen als (b)lijkt dat dezelfde machines in Duitsland structureel goedkoper zijn? Wellicht weet je het antwoord ook niet, maar daarmee is de vraag toch niet onredelijk?

Ik denk dat een antwoord als dit ook niet echt helpt:
Teus.espresso schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:29:
Begrijp allemaal dat het frustrerend is dat het prijs verschil met Duitsland bestaat voor de dealers in Nederland.
Hoe zit het in Duitsland dan? Zijn dat dan dozenschuivers zonder fysieke winkel en aftersales? Zo ja, dan lijkt me dat een duidelijk antwoord. Ik zie niet echt waarom de vraag zo persoonlijk opgevat wordt.

Zelf heb ik mijn Sage Oracle ook bij amazon.de besteld, was volgens mij ook een stuk goedkoper dan de prijs waarvoor hij in Nederland aangeboden werd. Waarom weet ik niet, is er een bepaald verschil tussen een partij als Amazon (DE) en bijvoorbeeld Coolblue? Bij Coolblue kost hij nu 1799 en bij Amazon kostte hij destijds 1343. Ik weet niet of de service bij Coolblue zoveel beter is om zo'n groot prijsverschil te verantwoorden. Inmiddels is de machine ruim twee jaar oud dus garantie zit er bij beide winkels niet meer op denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
[...]

Je hoeft niets recht te zetten, ik heb ook helemaal niet beweerd dat jij dat niet zou doen.
Prijsafspraken zijn verboden maar een leverancier bepaalt wel zelf aan welke partijen hij levert. Dat is geen prijsafspraak.

Je laat het allemaal in het midden en gaat nergens écht op in. Allemaal prima, maar dan niet zo onsympathiek en op de pik getrapt reageren. Het leidt alleen tot, zoals jij dit noemt, ‘speculaties’. Als je dat echt zo vervelend vindt: wees dan zelf transparant.
Hier laat ik het bij :)

@Verwijderd1 In Duitsland kent men ook gewoon een Jura dealer-netwerk met bijbehorende service e.d. Daarom wil Jura NL mijn apparaat ook gewoon servicen en bieden ze mij garantie als ik koop bij de erkend Jura dealer in DE. Verder eens: ik vind de vraag ook logisch en niet onredelijk.

@Hemingr E8 piano black bij Saturn €849 en in NL zie ik hem vanaf €1199 of iets minder via en onbekend webshopje. €350 verschil dan dus ;) Volgens mij is de piano black in NL ook (nog) niet uitgerold als kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 19:08
Ik heb een issue met mijn Jura E6, en leg dat graag voor aan deze groep koffie-adepten. Hopelijk zijn er E6 eigenaren die mij suggesties kunnen geven.

Twee weken geleden naar de winkel getogen, met het idee een Jura D4 te gaan aanschaffen. Er wordt hier thuis relatief veel espresso en cappuccino gedronken. Ik heb een melk-schuimer (zo'n beker met verwarming en een roterend wieltje) die prima schuim maakt, dus dacht een D4 te kopen voor de espresso en cappuccino-basis.

Verkoper heeft me een E6 aangepraat, onder andere met het argument dat "Jura melkschuim met niets te vergelijken is". Nou, dat denk ik inmiddels ook, maar niet zoals hij het bedoelde.

Vooropgesteld, E6 is een prachtig apparaat. Gebruiks-vriendelijk, maakt erg lekkere espresso (evenals 'lange' koffie), ziet er mooi uit, etc. Maar dan de cappuccini..

De eerste dag heb ik 2 koppen gemaakt, die redelijk waren. Half uur later nog 2 koppen, die waardeloos waren. (heel dun schuim, grove bellen, eigenlijk meer warme melk dan schuim). Een week van alles geprobeerd, Jura gebeld voor tips, schoonmaak acties gedaan, zonder resultaat: soms doet ie het redelijk, soms helemaal waardeloos.
Terug naar de winkel, omdat ik dacht dat de 'cappuccinatore' (zoals Jura het melkschuimende onderdeel noemt) stuk was. Nieuwe gekregen, maar ook daarmee heb ik geen verbetering gezien.
We zijn vandaag 2 weken na aanschaf, en ik sta op het punt het hele apparaat terug te brengen. Als laatste stro-halm hier nog een post..

Iemand ervaring met de Jura melkschuimers die bovenstaande herkent en weet wat ik moet veranderen om dit beter te krijgen?

Bij voorbaat een grote Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
ZNProfi schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:41:
Ik heb een issue met mijn Jura E6, en leg dat graag voor aan deze groep koffie-adepten. Hopelijk zijn er E6 eigenaren die mij suggesties kunnen geven.

Twee weken geleden naar de winkel getogen, met het idee een Jura D4 te gaan aanschaffen. Er wordt hier thuis relatief veel espresso en cappuccino gedronken. Ik heb een melk-schuimer (zo'n beker met verwarming en een roterend wieltje) die prima schuim maakt, dus dacht een D4 te kopen voor de espresso en cappuccino-basis.

Verkoper heeft me een E6 aangepraat, onder andere met het argument dat "Jura melkschuim met niets te vergelijken is". Nou, dat denk ik inmiddels ook, maar niet zoals hij het bedoelde.

Vooropgesteld, E6 is een prachtig apparaat. Gebruiks-vriendelijk, maakt erg lekkere espresso (evenals 'lange' koffie), ziet er mooi uit, etc. Maar dan de cappuccini..

De eerste dag heb ik 2 koppen gemaakt, die redelijk waren. Half uur later nog 2 koppen, die waardeloos waren. (heel dun schuim, grove bellen, eigenlijk meer warme melk dan schuim). Een week van alles geprobeerd, Jura gebeld voor tips, schoonmaak acties gedaan, zonder resultaat: soms doet ie het redelijk, soms helemaal waardeloos.
Terug naar de winkel, omdat ik dacht dat de 'cappuccinatore' (zoals Jura het melkschuimende onderdeel noemt) stuk was. Nieuwe gekregen, maar ook daarmee heb ik geen verbetering gezien.
We zijn vandaag 2 weken na aanschaf, en ik sta op het punt het hele apparaat terug te brengen. Als laatste stro-halm hier nog een post..

Iemand ervaring met de Jura melkschuimers die bovenstaande herkent en weet wat ik moet veranderen om dit beter te krijgen?

Bij voorbaat een grote Dank!
Jura schuim kan oké zijn, afhankelijk van hoe hoog je de lat legt en welke melk je gebruikt maar met niets te vergelijken vond ik overdreven.

-Als je zonder melk schuim naakt kun je in ieder geval checken of stoomdruk (en temperatuur) op orde zijn
- Heel goed alle onderdelen schoonmaken: last alles een nachtje weken in een sopje, ook de nippel van het vaste deel van cappuccinatore (losdraaien met steeksleutel 10)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-09 13:52
Voor een machine voor die prijs mag je toch verwachten dat hij uit de doos gewoon normaal functioneert. Ik zou het probleem met de verkoper bespreken en anders terugbrengen. Je kunt het altijd proberen, maar als ik na twee weken al een machine uit elkaar moet halen om onderdelen een nacht te laten weken zou mijn vertrouwen al weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het gaat hier niet om de machine uit elkaar halen om schoon te maken maar alleen de melk opschuimer.
Het is toch ook niet mogelijk om een glas melk twee weken op het aanrecht te laten staan? De melk opschuimer komt in aanraking met melk (duhh). Zolang de melk vers is gaat het prima. Zodra de melk een aantal uren blijft staan, begint de melk aan te koeken.
Het is niet heel normaal dat de melkopschuimer het nu al niet goed meer doet. Het staat en valt met hoe goed de boel wordt schoon gehouden. Wat dat betreft is de tip van Bszz een goede.
Daarnaast kan het zijn dat de uitloop waar je de cappucinatore op vast zet (zwart plastic onderdeel) ook enigszins verstopt zit. Dit onderdeel kan je er ook afschroeven en schoonmaken. Mocht je je hier niet prettig bij voelen, ga dan terug naar de verkoper en doe het met hem / haar samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvdMark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hercul3s schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:54:
[...]

Het kan nog zijn dat hij te koud is. Kun je je Gaggia eens 15/20 mins aan laten staan en het dan proberen? Misschien ook eens beginnen op 25s vanaf omzetten v/d knop. Sommige koffie's zijn lekkerder bij 25s en worden al minder rond de 30s.

Ik heb een GC gehad en merkte dat hij initieel na opwarming te koud was, dan kreeg ik snel onder extractie en veel zuur.

Daarna kun je ook nog 'temperature surfing' proberen. Dus wachten tot hij goed warm is (die 15 a 20 mins), dan een seconde of 5 de stoomknop om en daarna meteen koffie zetten.

En graag horen we of dat het iets beter maakt :).
Ik laat de machine vaak lang opwarmen (vaak te lang en is die weer uitgegaan). Gisteren wel een iets hogere dosis gedaan (19 gram) en korter laten doorlopen. Output was 40 gram, smaak was wel beter maar de body was nog steeds "waterig". We blijven verder proberen :)
Patrock schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:40:
[...]

ik heb dezelfde setup, ook 9bar spring, default unpressurized basket.

in het standaard basket vind ik 18,5 gram net iets beter gaan. grind setting inderdaad ongeveer het zelfde, maar is afhankelijk van de bonen wat het precies is. kan zijn dat ik nu zelfs op 1.2 zit. doorlooptijd idem.

Ik zorg altijd dat hij minimaal 20 minuten opwarmt, daarvoor heb ik ook de euro timer overbrugt (simpel zelf een kabeltje voor te maken, of op shades meebestellen bij iets). Vervolgens een beetje water door laten lopen, zodat de eerste stoomsprits weg is. vervolgens droogvegen, en de porta plaatsen. kopje er onder met weegschaal, en aan.

sinds de 9 bar is de volheid wel iets minder naar mijn gevoel,
Ook heb ik het idee dat de perforatie van het standaard bakje slijt. zit zelf te kijken naar een nieuw bakje. gezien de gaatjes vooral in het midden al een stuk groter zijn geworden dan de rand. terwijl ik dacht dat het nieuw allemaal gelijk was.
Mooi dat iemand dezelfde setup heeft en ook ongeveer dezelfde maalgraad hanteert. Ik was bang dat ik hier al verkeerd zat. Vooral omdat ik had gelezen dat als je te fijn maalt, je wel een goede extractie lijkt te hebben terwijl er in de werkelijkheid channeling optreed.

Zou ik grover malen dan klopt de doorlooptijd ook niet meer.

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

DanielvdMark schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:22:
[...]

Ik laat de machine vaak lang opwarmen (vaak te lang en is die weer uitgegaan).
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTKVn7_holY8qZ8l_lXzk2ak6sk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cw6M9XHmaZ0zeMu11b8LPstG.png?f=fotoalbum_large

Simpel met 2 schoentjes een kort kabeltje plaatsen, en hij gaat niet meer automatisch uit. stelt niets voor! En het is volledig zonder schade terug te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:24
@ZNProfi vervelend om te horen. Hier sinds Mei dit jaar eigenaar van een E6. Afgelopen weekend had ik voor het eerst een issue met het maken van cappucino, er kwam in ene nog maar de helft melk uit. Heb even de "losse" parts (dus niet eens de nippel die bszz aangeeft) (nogmaals) uit elkaar gehaald en schoongemaakt, zooitje paar uur later weer in elkaar en liep gelukkig weer prima.

Een snelle Google search leverde me deze 2 links op, wie weet heb je er iets aan.
https://review.coffeefact...ctory/f-a-q/melkschuimers
https://hendrikscoffee.nl/storingen/problemen-met-melk/

• Hercul3s
DanielvdMark schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:22:
[...]

Ik laat de machine vaak lang opwarmen (vaak te lang en is die weer uitgegaan). Gisteren wel een iets hogere dosis gedaan (19 gram) en korter laten doorlopen. Output was 40 gram, smaak was wel beter maar de body was nog steeds "waterig". We blijven verder proberen :)
[...]
Fijn dat het al iets helpt :). Ik moet zeggen dat ik nog geen espresso tegen ben gekomen met een echte stroperige body (qua textuur). Toevallig net een nieuwe boon gebruikt en daarmee was het eerste shot 30s en 17gr uit bij 17gr in, dus 1:1. Daar kom je wel meer textuur tegen maar over het algemeen (misschien ligt dat ook aan de lichte roast) heb ik hetzelfde. Ga vooral uit van de smaak zou ik zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remzor
Had de Jura E8 Piano Black (EB) besteld maar bij afhalen vond ik deze toch niet zo mooi. Voor mij een iets te groot, zwart glimmend blok.
Gelukkig was de Moonlight Silver ook nog op voorraad en heb ik die dus meegenomen :)
Binnenkort maar eens wat bonen bestellen en in gebruik gaan nemen. Van plan het pakket van Brandzaak te bestellen met alle 6 de single origins. Ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8gkt4Vwv8N1QuXaDoc5N4V_Dj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr2pgZH35wgKGFIPe3E6pDud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Wat zijn hier de ervaringen met een product als Solute voor het reinigen van je bonenmaler? Ik reinig mijn Eureka Mignon eigenlijk bijna nooit; maar overweeg dit product nu eens te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Heb wel eens en proefzakje urnex grindz gebruikt in de mignon, maar vervolgens nog best lang witte spikkeltjes tussen de koffie gezien... Ga ik dus niet opnieuw doen.

Vooral de mignon is eigenlijk best eenvoudig uit elkaar te schroeven en handmatig te reinigen. Dus waarom zou je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
remzor schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:09:
Had de Jura E8 Piano Black (EB) besteld maar bij afhalen vond ik deze toch niet zo mooi. Voor mij een iets te groot, zwart glimmend blok.
Gelukkig was de Moonlight Silver ook nog op voorraad en heb ik die dus meegenomen :)
Binnenkort maar eens wat bonen bestellen en in gebruik gaan nemen. Van plan het pakket van Brandzaak te bestellen met alle 6 de single origins. Ben benieuwd.

[Afbeelding]
Mooie machine! Exact dezelfde staat sinds gisteren ook in mijn keuken. :) Had ‘m al bijna 2 weken in huis, maar nog geen tijd gehad om ‘m neer te zetten en installeren. Tijd om de ‘Nespresso jaren’ achter me te laten! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47

Honesty

kattenneus!

Honesty schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 18:25:
[...]

Hier sta ik zeker voor open, maar is zo'n hx machine wel snel genoeg op temperatuur dus dat dat ik 's morgens niet een half uur hoef te wachten op de eerste bak koffie? Ik las ergens dat de marax binnen 24 minuten na aanzetten gebruiksklaar is maar binnen 10 minuten na de energiezuinige mode weer klaar is, kan je hem de nacht aanlaten staan in die energiezuinige modus of kan je ook werken met een tijdschakelaar? Die marax ziet er inderdaad lekker klein uit.

Is zo'n specialata molen veel beter dan een lelit william pl72 https://www.amazon.nl/Lel...id=pla-439196779655&psc=1
Omdat ik twee keer hetzelfde merk eigenlijk wel mooier vind, maar hoeft niet als het maar past qua houder. En hoe kom je achter de retentie van een molen, ik ga ervan uit dat retentie is hoeveel oude koffie er achterblijft en dat moet natuurlijk zo laag mogelijk:)

Zijn er zaken waar ik het een en ander kan uittesten(qua werking) op locatie en die niet 100en euro's duurder zijn dan iets online kopen.
Een beetje beter te weten gekomen wat ik wil hebben. Ik heb gisteren bij van Pommeren in Utrecht wat machines bekeken en inderdaad al heel snel besloten dat quickmill het net niet is en dat je voor een beetje meer geld een e61 machine kan aanschaffen. De nadelen van iets langer opwarmen neem ik dan maar voor lief. Het grootste nadeel wordt het formaat, de quickmill's(zeker de instappers) zijn lekker compact maar vind ik minder mooi dan de E61 machines. En ook minder mogelijkheden.
Ik moet nog naar de maten kijken maar ik twijfel nu tussen de
Expobar brewtus 4(deze is wel dubbel boiler maar net zo groot als de single boiler variant van expobar)
Biepi van Pommeren Sara (deze had houten knoppen)
Rocket vond ik er wel mooi uitzien maar beetje breed.

Volgende week wil ik naar Eindhoven kijken of ik de Lelit marax kan zien in levende lijve, hoewel ik verwacht dat de bianca inderdaad te groot en te breed is lijkt die me ook heel mooi. (ik zie wel plaatjes van de bianca met houten knoppen wat ik mooi vind) Dus een marax met houten elementen is ook gewoon een optie.
Helaas geen ruimte om een aparte koffie corner te maken in de keuken(in de woonkamer lijkt me ook geen goed plan) en ook geen zin om de grill of de kitchenaid in de kast te zetten. Dus de maat wordt het alles bepalende en ook de hoogte kan nog een dingetje worden omdat we ook bovenkasten hebben waar ik hem wil hebben.
Molen wordt in ieder geval een specialita.

Wordt vervolgd.

Eerst kijken of de lelit mij iets lijkt en anders met de vrouw naar van Pommeren, maken we er meteen een leuk dagje Utrecht van.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hier een blije eigenaar van een Brewtus 4 - al ruim 2 jaar :)
Prettige machine, goed schoon te houden en ik ben nog niet tegen de grenzen van het apparaat aan gekomen ('Mens' is hier nog steeds de beperkende factor). Goede service van van Pommeren en een belachelijk eenvoudig systeem.

Kan je je eigenlijk geen buil aan vallen - alleen esthetisch is het wat minder (gestanst staal, iets minder nette afwerking dan een Profitec). Daar zit het prijsverschil :)

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 12-09-2021 13:11 . Reden: leeftijd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:32

PnD

like in Pinda ^_^

Het stoompijpje van mijn sage barista express geeft sinds kort te weinig power om melk mee op te schuimen. Schoonmaken e.d. heeft nog geen resultaat opgeleverd. De manual zegt er ook niks over. Hij loopt op halve kracht lijkt het.

Iemand nog een gouden tip? Anders ga ik hem maar aanmelden (heb nog garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Honesty mooie update. Ben benieuwd naar je keuze! Maar laat je serieus liever een grill en een keukenmachine op je aanrecht staan dan een prachtige espressomachine? Weet niet wat voor grill het is, maar het klinkt mij alsof je liever je afwas op het aanrecht laat staan dan er een diamant op legt :+

@PnD Hoe lang heb je de machine, hoe vaak ontkalk je je machine, hoe vaak haal je de stoomtip van het pijpje om die te reinigen en laat je na ieder gebruik van het stoompijpje nog even wat stoom uit het pijpje lopen om melkresten eruit te blazen?

[ Voor 12% gewijzigd door cryptapix op 12-09-2021 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:32

PnD

like in Pinda ^_^

cryptapix schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:22:
@Honesty mooie update. Ben benieuwd naar je keuze! Maar laat je serieus liever een grill en een keukenmachine op je aanrecht staan dan een prachtige espressomachine? Weet niet wat voor grill het is, maar het klinkt mij alsof je liever je afwas op het aanrecht laat staan dan er een diamant op legt :+

@PnD Hoe lang heb je de machine, hoe vaak ontkalk je je machine, hoe vaak haal je de stoomtip van het pijpje om die te reinigen en laat je na ieder gebruik van het stoompijpje nog even wat stoom uit het pijpje lopen om melkresten eruit te blazen?
Gaat een tablet de machine in zodra ie erom vraagt.
Stoomtip niet regelmatig, maar nu uiteraard gedaan.
Uitblazen altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
@PnD Tablet is geen ontkalker, daar is ander middel voor. Je zult ook regelmatig moeten ontkalken (nog beter: water zonder kalk gebruiken). Als je dat niet doet, dan slipt je stoompijpje langzaam dicht. Als dat gebeurt, moet je echt vrij lang dat anti kalk spul door je stoompijpje laten gaan. Stinkt enorm (en je brandmelder gaat af als je dat een half uur doet, been there done that), maar uiteindelijk werkt het en heb je je volle kracht weer terug.

Edit: ervaringsdeskundige dus hier ;) Inmiddels heb ik een andere machine.

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 12-09-2021 20:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZNProfi
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-06 19:08
Just to conclude and close:

Hartelijke dank voor de commentaren en suggesties aangaande het melkschuim probleem met mijn nagelnieuwe E6.

Het probleem lijkt opgelost. Hoogstwaarschijnlijk heeft de 'nippel' waarover de capuccinatore wordt geschoven nooit goed aangedraaid gezeten. Ik heb hem verwijderd om te checken of ie schoon was, en merkte dat ie erg los zat. Schoongemaakt (maar hij was niet vies), erop gedraaid en goed vastgezet, en vervolgens geen issues meer gehad met het melkschuim.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Honesty schreef op zondag 12 september 2021 @ 12:37:
[...]

Een beetje beter te weten gekomen wat ik wil hebben. Ik heb gisteren bij van Pommeren in Utrecht wat machines bekeken en inderdaad al heel snel besloten dat quickmill het net niet is en dat je voor een beetje meer geld een e61 machine kan aanschaffen. De nadelen van iets langer opwarmen neem ik dan maar voor lief. Het grootste nadeel wordt het formaat, de quickmill's(zeker de instappers) zijn lekker compact maar vind ik minder mooi dan de E61 machines. En ook minder mogelijkheden.
Ik moet nog naar de maten kijken maar ik twijfel nu tussen de
Expobar brewtus 4(deze is wel dubbel boiler maar net zo groot als de single boiler variant van expobar)
Biepi van Pommeren Sara (deze had houten knoppen)
Rocket vond ik er wel mooi uitzien maar beetje breed.

Volgende week wil ik naar Eindhoven kijken of ik de Lelit marax kan zien in levende lijve, hoewel ik verwacht dat de bianca inderdaad te groot en te breed is lijkt die me ook heel mooi. (ik zie wel plaatjes van de bianca met houten knoppen wat ik mooi vind) Dus een marax met houten elementen is ook gewoon een optie.
Helaas geen ruimte om een aparte koffie corner te maken in de keuken(in de woonkamer lijkt me ook geen goed plan) en ook geen zin om de grill of de kitchenaid in de kast te zetten. Dus de maat wordt het alles bepalende en ook de hoogte kan nog een dingetje worden omdat we ook bovenkasten hebben waar ik hem wil hebben.
Molen wordt in ieder geval een specialita.

Wordt vervolgd.

Eerst kijken of de lelit mij iets lijkt en anders met de vrouw naar van Pommeren, maken we er meteen een leuk dagje Utrecht van.
Let op dat de Brewtus IV wel een wat ouder model is, volgens mij zijn ze vanaf 2011 gemaakt. Zeker een goede en betaalbare DB, helaas ook niet zo veel DB alternatieven rond die prijs tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-10 15:20
Goedemorgen!
Heeft iemand ervaring met Heren van de Koffie?
https://www.herenvandekoffie.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Ik heb een Melitta Cafeo Solo & perfect milk machine.
Ben er erg blij mee, maar vanochtend deed hij raar.. power aan maar geen koffie willen maken..
Dus ik de melitta service desk gebeld en de dame hielp me snel en vriendelijk (bleek een luchbubbel in systeem te zijn.. mijn eigen trial&error had het al bijna gefixed, had hem net iets langer moeten laten doorlopen bleek).
Aan het eind van het gesprek kreeg ik geen 'have a nice day' of iets dergelijks, maar "enjoy your coffee!"
Vond ik wel een nice touch.
d:)b voor de klantenservice van Melitta :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:32
elbeannie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:12:
Goedemorgen!
Gewoon proberen? :P

Mij trekt het niet zo want waar ik ook naar kijk is of de boeren er wat aan verdienen en ik lees niks over direct trade, dan skip ik het vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ben het afgelopen jaar al meerdere langs dit topic gevlogen. Nu toch maar wat advies vragen, hoewel de search mij al aardig richting de Aeropress heeft geduwd.

Momenteel heb ik een Nespresso apparaat en drink 5 a 6 bakjes per dag. Hoewel de cups goedkoper te krijgen zijn, drink ik op dit moment cups van 0,41 cent p/s en vind dat eigenlijk te duur. Met bonen vergelijken verwacht tussen de 200 en 400 per jaar uit te sparen.

Ik zet overigens een lungo met een espresso cup. Daarnaast zet ik 98% van de tijd koffie voor mij alleen.

Momenteel twijfel ik tussen:

1. Aeropress: klein, minder apparaten in mijn kleine keuken. Zou dan wel mijn waterkoker moeten vervangen voor een Fellow Stagg. Maar dat verdien je met een jaar wel weer terug. Alleen de extreem uitgebreide video's, voor het zetten van koffie met timers, weegschalen etc. houden mij tegen. Heel simpel; ik wil voorgemalen koffie in de press doen, water erbij en drukken maar. Een bak koffie zetten moet binnen twee meetings te doen zijn :). Dus ben benieuwd of iemand ook een recept kent dat zich richt op snelheid?

2. Moccamaster Cup one, filterkoffie maar dan specifiek gericht het zetten van één bak koffie. Lijkt mij nog de makkelijkste upgrade ten opzichte van Nespresso.

3. Percolator: RVS model voor inductie. Heb dit nog nooit in real life gezien, maar hoor alleen dat er mega sterke koffie uitkomt. Dus weet eigenlijk ook niet zo goed of dat past.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronwiel op 14-09-2021 15:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:16

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ronwiel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:06:
Heel simpel; ik wil voorgemalen koffie in de press doen
Dit deel pik ik er even uit, voor lekkere koffie zul je toch zelf je (versgebrande!) bonen moeten gaan malen, zie ook uitgebreid en overal in dit topic het advies hierover.

Als snelheid en geld besparen je belangrijkste vereisten zijn dan zou ik zelfs geneigd zijn eerder eens te kijken naar goedkopere nespresso cups. De koffie hierin blijft iig redelijk vers, zeker in verhouding met een pak gemalen koffie wat je opentrekt. Het koffie zetten gaat heel snel, cupje erin en hoppakee koffie. En je gaat wat geld besparen (want goedkopere cups).

Ben je bereid toch wat meer tijd te investeren en vooral ook een (beetje) nieuwe hobby erbij te nemen... lees dan ook even dit forum door op zoek naar de adviezen voor (hand)malers die passen bij een aeropress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
D. Ninjai schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:58:
[...]

Gewoon proberen? :P

Mij trekt het niet zo want waar ik ook naar kijk is of de boeren er wat aan verdienen en ik lees niks over direct trade, dan skip ik het vaak.
Qua prijs zitten ze aan een specialty coffee (€25,-)
Maar het is een blend van vanalles en nogwat. Geen branddatum bekend, geen verwerking bekend (zal wel fully washed zijn). Eigenlijk komt het het niveau supermarkt koffie van onder een tientje niet uit, afgaande op de informatie op de site.
Ik zou m’n geld er iig zeker niet aan uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

3. Percolator: RVS model voor inductie. Heb dit nog nooit in real life gezien, maar hoor alleen dat er mega sterke koffie uitkomt. Dus weet eigenlijk ook niet zo goed of dat past.
Ik heb iets dergelijks als deze:
https://www.amazon.co.uk/...etop-Coffee/dp/B08556XV39

Maakt idd sterke koffie, maar als je er water bij kookt en een americano maakt dan kan je dat zelf op smaak maken..
Ik gebruik de mijne vooral in vakanties en maal dan eerst met de hand bonen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 22:31
Cafecito schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:35:
[...]

Qua prijs zitten ze aan een specialty coffee (€25,-)
Maar het is een blend van vanalles en nogwat. Geen branddatum bekend, geen verwerking bekend (zal wel fully washed zijn). Eigenlijk komt het het niveau supermarkt koffie van onder een tientje niet uit, afgaande op de informatie op de site.
Ik zou m’n geld er iig zeker niet aan uitgeven.
Ze zeggen: Wij branden onze koffiebonen zelf, dagelijks vers en altijd slowroast! Maar verder geven ze heel weinig info. De website is zeer summier en de teksten die er staan bevatten veel herhaling. Over de blends wordt weinig info gegeven (mix van Arabica- als Robusta bonen, waarvan 90% Arabica, De bonen zijn afkomstig uit Zuid-Amerika & Azië). Ik vind het opmerkelijk dat je hun single origin bonen alleen per briefpakket van 650 gram kunt bestellen. Dat maakt de koffie redelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@bebopper wat ook meespeelt is dat de Nespresso erg wisselend is met de hoeveelheid koffie die er uit komt. Apparaat al eens voor service weggeweest, maar blijkbaar niks aan de hand. Vertrouwen daar een beetje in kwijtgeraakt :).

Nu is malen misschien nog niet het breekpunt. Zoals ik al aangaf verwacht een paar honderd euro per jaar te besparen aan cups. Dat wil ik best investeren in wat nieuwe apparatuur en zo ook een (automatische) maler.

Overigens bedenk ik me nu dat met een besparing van 300 euro per jaar een mooie volautomaat ook prima te rechtvaardigen. Al zit ik daar met het probleem dat dus een vrij kleine keuken heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronwiel op 14-09-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:27
Ronwiel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:48:
Overigens bedenk ik me nu dat met een besparing van 300 euro per jaar een mooie volautomaat ook prima te rechtvaardigen. Al zit ik daar met het probleem dat dus een vrij kleine keuken heb.
Je vergeet wellicht de kost van goede bonen, ik betaal makkelijk € 25/kg... Ik doe anderhalve week over 1 pak van 1 kg.

Als je goede koffie wilt drinken ga je moeten investeren, en niet alleen financieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@RigolleM klopt. Precies de prijs van de boon die ik graag drink. Kom met die prijs op volgende uit op 365 dagen. Dus wel iets naar boven afgerond en uitgegaan van veel thuiswerken.

Gr. koffie - Prijs per gr - Prijs per kop - Koppen per dag - Kosten per jaar
Nespresso - 6 - € 0,07 - € 0,41 - 5 - € 748,25
Volautmoaat - 10 - € 0,03 - € 0,25 - 5 - € 456,25

Verschil € 292,00

Maar na wat verdere research denk ik toch dat ik volautomaat persoon ben. Ik vind het allemaal tof hoor om uitgebreid koffie te zetten. Maar ik weet gewoon dat na twee weken de lol er af is :). Zie in het topic regelmatig de Melitta Caffeo Solo voorbijkomen en dat is precies wat ik wil. Gewoon zwarte koffie. Jammer dat ie zo diep is.

[ Voor 54% gewijzigd door Ronwiel op 14-09-2021 17:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Goedemorgen!
Ja.

Zou ik ze nog eens kopen? Ik denk het niet. 25e per kg zijn ze mij absoluut niet waard. Voor dat geld heb ik extreem veel betere bonen bij de lokale brander. Ze hebben wel regelmatig acties waardoor ik 2x 1kg had voor 25e. Is het dan 12,50 per kg waard? Mwah. Ik vermoed dat de budgetbonen van Fascino dan nog altijd beter zijn; die zijn in ieder geval vers.

Ze zeggen dat ze dagelijks vers branden en suggereren daarmee (althans bij mij werd de indruk gewekt) dat de bonen die ze je afleveren hooguit een of twee dagen oud zijn. Dat is niet zo. Er staat geen branddatum op de verpakking en dan ben ik eigenlijk al direct wantrouwend. De THT datum lag een goede 10 maanden verder, wat mij doet vermoeden dat de bonen ten minste 2 maanden oud zijn (want THT is vaak 1 en soms zelfs 2 jaar na branddatum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 22:26

Rudedadude

Maybe we were born to run

Goedemorgen!
Ik had een paar maanden terug een actiecode voor 50 procent korting op een kilo. Vergelijkbaar met wat gezegd is, ik vond het te vaag om iets te bestellen. Dus nee, geen ervaring :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:47
Heren van de Koffie is gewoon een merknaam van Mocca d'Or, een vrij groot bedrijf uit Zwolle. Simpel marketingverhaal om meer per kilo te kunnen vragen, lijkt me.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

1. Aeropress: klein, minder apparaten in mijn kleine keuken. Zou dan wel mijn waterkoker moeten vervangen voor een Fellow Stagg. Maar dat verdien je met een jaar wel weer terug. Alleen de extreem uitgebreide video's, voor het zetten van koffie met timers, weegschalen etc. houden mij tegen. Heel simpel; ik wil voorgemalen koffie in de press doen, water erbij en drukken maar. Een bak koffie zetten moet binnen twee meetings te doen zijn :). Dus ben benieuwd of iemand ook een recept kent dat zich richt op snelheid?
Ik weet niet waarom je de huidige waterkoker moet vervangen. De uitvinder van de Aeropress doet ook niet moeilijk met een speciale waterkoker, timers, weegschalen, etc. etc.

Je kan het heel gek maken met een Aeropress en YT staat vol met filmpjes over "de beste" manier, en dan zal ik boeken met "101 recepten" of alle manieren die op de W.A.C. voorbijkomen maar niet noemen. Maar dat alles gaat voorbij aan de eenvoud die de uitvinder van de Aeropress voor zich zag. Je hoeft het niet gekker te maken dan wat je zelf handig vind (het mag natuurlijk wel). Het grootste nadeel is wel dat het eigenlijk totaal niet lekker werkt als je meerder koppen moet maken op het zelfde moment. Je bent dan altijd in serie bezig.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Ronwiel
  • Niet online
@Qwerty-273 dat sprak mij ook aan in de 1 minuut demo. Als voorbeeld versgemalen bonen. Ik snap dat het lekkerder is als je deze vers maalt. Maar is het echt zo veel slechter dan 250 gr kwaliteitskoffie die voorverpakt is en in een week wordt gebruikt?

Overigens moet ik met mijn Nespresso ook in een serie zetten voor visite ;). Maar goed, dat gaat wel wat makkelijker.

Ga nog eens denken over de Caffeo Solo (die te groot is) en de Moccamaster Cup One. Misschien daarvoor nog eens een Aeropress proberen. Met drie tientjes val je je daar ook geen buil aan.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:36
Ik zit tegenwoordig in de koffie futures (Arabica bonen). Dus als koffie onbetaalbaar wordt door klimaatverandering en mislukte oogsten heb ik ten minste dikke 💶. Wat ik me nog afvraag: Wordt koffie langzaam een luxeproduct voor de rijken de komende 30 jaar? 🤔

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ronwiel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:48:
@bebopper wat ook meespeelt is dat de Nespresso erg wisselend is met de hoeveelheid koffie die er uit komt. Apparaat al eens voor service weggeweest, maar blijkbaar niks aan de hand. Vertrouwen daar een beetje in kwijtgeraakt :).

Nu is malen misschien nog niet het breekpunt. Zoals ik al aangaf verwacht een paar honderd euro per jaar te besparen aan cups. Dat wil ik best investeren in wat nieuwe apparatuur en zo ook een (automatische) maler.

Voor minder dan €100 kan je een Wilfa Svart bonenmaler kopen. Geweldig apparaat voor alles van filter t/m mokapot (maar dus niet voor espresso geschikt).

Dan kan je eigenlijk gewoon een RVS mokapot kopen én een Aeropress (bij elkaar +- €60) en kan je lekker experimenteren met je gewenste zetmethode en smaak. Hangt namelijk ook erg van de boon af, en ook sterk van waar je toevallig zin in hebt op dat moment.

Maar zoals iedereen in dit topic keer op keer geduldig blijft herhalen over de jaren heen: álles hangt van je boon af. Daar moet je gewoon niet op willen beknibbelen. You can't polish a turd. Voordeel van een maler kopen + verschillende zetmethodes beheersen is dat je daar zelf mee kan experimenteren en kan zien wat het verschil is tussen de verse bonen van een kleine branderij en de supermarktbonen.

Houdt er trouwens ook rekening mee dat 5 kopjes Nespresso per dag niet persé gelijk staat aan hoeveel je zou drinken met fatsoenlijke koffie. Dat zou zomaar terug kunnen gaan naar 2 koppen Aeropress of Moka.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Ronwiel
  • Niet online
@link0007 bedoel je in gram koffie of simpelweg twee grotere bakken ipv vijf kleinere?

Overigens nog een video over heiligschennis :).

[ Voor 45% gewijzigd door Ronwiel op 15-09-2021 10:34 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ronwiel schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:35:
@link0007 bedoel je in gram koffie of simpelweg twee grotere bakken ipv vijf kleinere?
Beide. Een nespresso capsule bevat tussen de 7 en 9 gram gemalen koffie, en levert tussen de 60 en 120ml relatief slappe koffie op. Dit kost je tussen de 30 en 40 cent per kopje. Een Aeropress gebruikt ca. 20 gram voor 250ml koffie. Mokapot misschien iets van 15 gram voor 100ml. 20 gram hoge kwaliteit verse koffie kost ongeveer 50 cent.

Maar het is meteen duidelijk dat die koppen ook een stuk meer koffie (en dus caffeïne) bevatten dan bij Nespresso. Naast dat ze natuurlijk onvergelijkbaar veel beter smaken en meer voldoening geven (de geur van versgemalen koffie is opzich al de moeite waard; en het ritueel van koffie maken is voor veel koffieliefhebbers een belangrijk onderdeel van de routine)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• defusion
  • Niet online
link0007 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:54:
[...]

Beide. Een nespresso capsule bevat tussen de 7 en 9 gram gemalen koffie, en levert tussen de 60 en 120ml relatief slappe koffie op. Dit kost je tussen de 30 en 40 cent per kopje. Een Aeropress gebruikt ca. 20 gram voor 250ml koffie. Mokapot misschien iets van 15 gram voor 100ml. 20 gram hoge kwaliteit verse koffie kost ongeveer 50 cent.
Maak daar maar gerust 5-6gr van voor Nespresso. Zo'n cupje is maar klein.
Aeropress kun je denk ik niet zo generaliseren, gram of 12 voor een volle aeropress is volgens mij wat hoffman aanhoudt in zijn basisrecept, maar ik gooi er net zo gerust 25-30gr in met 100ml water voor meer espresso sterkte.

• Ronwiel
  • Niet online
@defusion hier een Illy Nespresso cup gewogen, en komt uit op 6 gram.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 11:35
Het viel me op dan mijn grote horeca molen toch heel wat retentie heeft. De hopper vervangen door een "bellows" (blaasbalg) met een deksel lijkt een goede optie te zijn.
Op Aliexpress de volgende bellows gevonden:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.719b4c4dv19xmJ
En even snel wat parameters invoeren en een adapter 3d printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d84o0Lb7ijRNmwKOTTPNCQ3dCus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUhNUp5OUL9b1iCQFyJcBZkN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7k-v4a3ui6IHOGVXv1DuXZuQuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rVbagtyzy2QCeYrDkAS3PEA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is denk ik vrij gemakkelijk toe te passen op de meeste horeca molens.
Had nu de bellows gebruikt na mijn normale routine en er kwam toch mooi 1,5gram extra koffie uit.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:42

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik drink sinds jaar en dag moccamaster filterkoffie. Heerlijk. Ook heb ik een aeropress en een v60 hier staan.

Meestal koop ik gebrande bonen bij kleine branderijen in Nederland (want lekker) maar die pakjes zijn meestal rond de 7,50 de 250gr. Met het tempo waarmee ik hier koffie maak is dat te duur aan het worden. Ik zoek dus goedkopere maar lekkere (en eerlijke) bonen.

Wat gooien jullie, filterliefhebbers, in de maler? Ik heb nu redelijke ervaringen met https://jonesbrotherscoffee.com/nl/ maar ben heel benieuwd. Normale roodband DE is veel te lomp naar mijn smaak (en omdat ik nu milder gewend ben)

[ Voor 5% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-09-2021 14:03 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:02:
Ik drink sinds jaar en dag moccamaster filterkoffie. Heerlijk. Ook heb ik een aeropress en een v60 hier staan.

Meestal koop ik gebrande bonen bij kleine branderijen in Nederland (want lekker) maar die pakjes zijn meestal rond de 7,50 de 250gr. Met het tempo waarmee ik hier koffie maak is dat te duur aan het worden. Ik zoek dus goedkopere maar lekkere (en eerlijke) bonen.

Wat gooien jullie, filterliefhebbers, in de maler? Ik heb nu redelijke ervaringen met https://jonesbrotherscoffee.com/nl/ maar ben heel benieuwd. Normale roodband DE is veel te lomp naar mijn smaak (en omdat ik nu milder gewend ben)
Fascino budget specials:
https://www.fascino-coffe...s/fascino-budget-specials
Niet veel duurder dan DE, maar veel lekkerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
bonzz.netninja schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:02:
Single Origins van Fascino. Ik ben ze nu allemaal aan het uitproberen om te kijken of er een favoriet tussen zit. Ben ook wel benieuwd naar die budget variant (scheelt best een hoop met 1kg per week), dus die stop ik er ook nog een keer tussen.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:42

bonzz.netninja

Niente baffi

AppieR schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:16:
[...]

Single Origins van Fascino. Ik ben ze nu allemaal aan het uitproberen om te kijken of er een favoriet tussen zit. Ben ook wel benieuwd naar die budget variant (scheelt best een hoop met 1kg per week), dus die stop ik er ook nog een keer tussen.
Genoteerd, maar het moet wel echt een scherpere prijs worden. Anders blijf ik gewoon met mijn pakjes koffie van lokale branderijen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieR
bonzz.netninja schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:23:
[...]

Genoteerd, maar het moet wel echt een scherpere prijs worden. Anders blijf ik gewoon met mijn pakjes koffie van lokale branderijen
Er zijn genoeg Single Origins te vinden voor minder dan 20 euro/kg (niet alleen bij Fascino). Weet niet hoeveel koffie je drinkt, maar je kan ze evt in kleinere porties verdelen en invriezen?

Pagina: 1 ... 95 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1