bszz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:23:
[...]
Je zit zelfs niet in de buurt. Ik heb geen behoefte om onzinnige, niet onderbouwde speculaties te weerleggen met argumenten. Wat ik wel kan zeggen is dat ik Juradealer ben en daar zul je het mee moeten doen. Ben overigens wel benieuwd waar jij je wijsheid vandaan haalt.
Wat een reactie weer. Ik geef gewoon aan hoe ik denk dat het zit. Zoals gezegd heb ik zelf ook voor een (premium) elektronicamerk gewerkt en hanteerde wij (vermoed ik dus) ongeveer dezelfde strategie. Inclusief een dealernetwerk met grote jongens en kleine jongens op de hoek van de straat.
Prima dat je Jura dealer bent, flauw dat je het daar dan bij laat. Ik ben directeur bij Jura, oké?

Je bent wellicht wat op je pik getrapt aangezien je haast steigert bij het woord 'Duitsland'. Maar het scheelt €400 en jij maakt mij niet wijs dat je nooit iets besteld bij een Amazon, Bol.com of Coolblue. De koffiemarkt is dan toevallig jou markt, waar je misschien ook best een klein beetje verstand van hebt, maar zo zijn er tig markten waar jij geen band/affiniteit mee hebt en waar je ook de ballen verstand van hebt. Je bent er in dit geval emotioneel bij betrokken en dat laat je blijken ook. Ik zou je de omzet niet gunnen in ieder geval.
PatrickC schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:53:
Ik vind wel dat Jura hier een beetje schuldig aan is. Ik vind het sowieso al niet uit te leggen dat bij Jura online zelf er al zo’n prijsverschil is tussen Nederland en Duitsland en waarom mogen de officiële Jura NL dealers niet zo met de prijzen ’stunten’ vergeleken met de officiële Jura dealers in Duitsland?
Waarom zouden de dealers dat doen? Dat zou een race to the bottom kunnen betekenen en kost ze alleen marge. Men koopt nu een E8 voor €600 in (even fictief, ik ken uiteraard de precieze inkoopprijs niet) en verkoopt deze voor €1249. Tel uit je winst. Wellicht hebben Duitse dealers ook betere inkoopprijzen, vanwege de grote schaal o.i.d.
Daarnaast zou het kunnen dat Jura gewoon geen machines meer levert aan 'stunters' en je geen 'erkend dealer' meer bent als je gaat stunten. Mijn vermoeden is dus dat dit is om de premium prijzen op pijl te houden, marges te garanderen en de kleinere ondernemer (koffiespeciaalzaak) te beschermen. Maar volgens @
bszz is dat totale onzin en mag ik dit niet eens denken/speculeren enz. Hoe het dan wel zou zitten; geen idee.
Service en garantie rechtstreeks bij Jura NL zelf, ik vermoed en verwacht ook niet dat een lokale dealer mij service/garantie geeft als ik de machine daar helemaal niet heb gekocht.
In dit geval maak ik een bewuste keuze omdat ik denk geen service en garantie nodig te hebben binnen de garantietermijn, en anders kan ik bij Jura NL terecht.
Overigens is de Tweakers community niet representatief voor de samenleving. Waar 90% van de mensen gewoon naar een winkel gaat en een machine uitzoekt, zoeken Tweakers graag zelf alles tot in de puntjes uit om vervolgens een leuke deal te scoren. Zo gaat dat ook in televisie topics of topics over robot stofzuigers, om maar eens wat te noemen

Als het prijsverschil niet zo groot zou zijn, zou ik trouwens wel een machine kopen bij een NL dealer. Zoals ik ook mijn overige keukenapparatuur heb gekocht bij de keukenzaak omdat ze concurrerend konden zijn (al kan het nog lager en heb ik geen bodemprijs). Dan gun ik de omzet toch aan de keukenboer die mij verder heeft geholpen, waar ik ook terecht kan als aanspreekpunt. Zo hoef ik de omzet niet naar een afstandelijke Keukenloods te brengen bijvoorbeeld.