vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
[ Voor 24% gewijzigd door Ravhin op 15-09-2021 14:58 . Reden: link ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik zie daar niks goedkoper dan 20eu per kg..Ravhin schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:57:
Koffiestation. Duurste is €13 en er zitten pareltjes bij
vinpower schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:20:
Ik zie daar niks goedkoper dan 20eu per kg..

Ik ben al snel van koffieliefhebber naar koffiesnob afgezakt geloof ik
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Met 7,50 per zakje kom je op 30 p/kg uit.bonzz.netninja schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:02:
Ik drink sinds jaar en dag moccamaster filterkoffie. Heerlijk. Ook heb ik een aeropress en een v60 hier staan.
Meestal koop ik gebrande bonen bij kleine branderijen in Nederland (want lekker) maar die pakjes zijn meestal rond de 7,50 de 250gr. Met het tempo waarmee ik hier koffie maak is dat te duur aan het worden. Ik zoek dus goedkopere maar lekkere (en eerlijke) bonen.
Wat gooien jullie, filterliefhebbers, in de maler? Ik heb nu redelijke ervaringen met https://jonesbrotherscoffee.com/nl/ maar ben heel benieuwd. Normale roodband DE is veel te lomp naar mijn smaak (en omdat ik nu milder gewend ben)
Dat is gewoon prima koffie mits je "jouw boon" hebt gevonden.
Meestal zit ik nu nog op 25-30 p/kg en wellicht dat goedkoper ook prima is, vind ik het goed te doen.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Een vriend gaat een gaggia classic pro kopen.
Zelf heb ik een volledige accessoire setup icm E61 en mignon specialita.
Hij heeft nu nog een kg89 en icm de pressurized Porta filter moet dat voorlopig goed zijn.
Ook heeft hij nu nog supermarkt bonen.
Wat heeft hij nou nodig naast een weegschaal (met timer),
Roer ding (afgeknipte garde),
Tamper en vlakker,
Tamp mat.
?
Ik had zelf een Tamper bij mijn e61, nog een melkkan en heb zelf een temperatuur meter, distributie tool en dose ring gekocht.
Ook meteen een naked portafilter en ims competition gekocht.
Vermoedelijk is niks uitwisselbaar, maar hij wil eerst in ieder geval kunnen beginnen en later verder upgraden.
Is nu je reactie op iemand die vraagt om goedkopere bonen dan 30e per kg dat 30e per kg gewoon prima is, of begrijp ik je verkeerd?Koos2009 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:21:
[...]
Met 7,50 per zakje kom je op 30 p/kg uit.
Dat is gewoon prima koffie mits je "jouw boon" hebt gevonden.
Meestal zit ik nu nog op 25-30 p/kg en wellicht dat goedkoper ook prima is, vind ik het goed te doen.
Ik heb overigens geen ervaring met Jonas brothers. Gevoelsmatig past het voor mij in het rijtje commerciële jongens die willen profiteren van de koffie hype. Neem deze passage op hun website:
Als je dat moet uitleggen, focus je dus op de doorsnee koffiedrinker en niet op de “kenner”. Bovendien, waarom zeggen ze dan niet gewoon hoe oud hun koffie is die ze verzenden?We zijn zo overtuigd van onze versie bonen dat we zelfs de branddatum op onze verpakking zetten en daar zijn we uniek in. Waarom? Het is natuurlijk wel een risico om zowel de branddatum als ten-minste-houdbaar-tot-datum op de verpakking te zetten, maar we denken dat dit transparant en eerlijker is zodat je weet wat je van ons koopt (of hebt gekocht). De koffie is natuurlijk nog perfect van kwaliteit en smaak na een paar maanden (dankzij de speciale verpakking), maar we willen graag laten zien dat we er alles aan doen om ze zo vers mogelijk bij je te krijgen.
Voor dat geld lijkt mij Fascino een betere keus. Die hebben vast wel filter bonen.
Je hebt gelijk, zijn vraag is niet echt (goed) beantwoord.cryptapix schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:33:
[...]
Is nu je reactie op iemand die vraagt om goedkopere bonen dan 30e per kg dat 30e per kg gewoon prima is, of begrijp ik je verkeerd?
Ik heb overigens geen ervaring met Jonas brothers. Gevoelsmatig past het voor mij in het rijtje commerciële jongens die willen profiteren van de koffie hype. Neem deze passage op hun website:
[...]
Als je dat moet uitleggen, focus je dus op de doorsnee koffiedrinker en niet op de “kenner”. Bovendien, waarom zeggen ze dan niet gewoon hoe oud hun koffie is die ze verzenden?
Voor dat geld lijkt mij Fascino een betere keus. Die hebben vast wel filter bonen.
@bonzz.netninja
Ik heb nu van hoofdkwartier koffie de classic espresso en deze was 23,50 uit mijn hoofd.
Al wel weer wat nieuws geleerd, maar nog niet geperfectioneerd.
Heeft eerder met veranderende wensen/toenemende eisen te maken dan de koffie an sich (dit is een wereldwijd fenomeen, dus de vraag naar luxe koffieproducten neemt wel toe en daarmee ook de prijs). 15 jaar geleden wist niemand wat arabica of robusta was en dachten we nog dat de koffie enkel in de Douwe Egberts fabriek geproduceerd werd.Harm_H schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:56:
Ik zit tegenwoordig in de koffie futures (Arabica bonen). Dus als koffie onbetaalbaar wordt door klimaatverandering en mislukte oogsten heb ik ten minste dikke 💶. Wat ik me nog afvraag: Wordt koffie langzaam een luxeproduct voor de rijken de komende 30 jaar? 🤔
Dank, maar espresso in de moccamaster is ook niet helemaal de way to goKoos2009 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:39:
[...]
Je hebt gelijk, zijn vraag is niet echt (goed) beantwoord.
@bonzz.netninja
Ik heb nu van hoofdkwartier koffie de classic espresso en deze was 23,50 uit mijn hoofd.
Al wel weer wat nieuws geleerd, maar nog niet geperfectioneerd.
Het is vooral dat het mij erg duur begint te worden met het tempo waarin ik filterkoffie drink. Natuurlijk, ik wil ook de lekkerste koffie in de wereld en ben nu bijv. heel blij met Boot koffie en Nordkapp. Maar dat gaat gewoon financieel gezien eigenlijk veel te hard.
Commerciële jongens vind ik geen probleem. Als de koffie maar ok is
Hoofdkwartier heeft trouwens, als ik hun site goed begrijp, geen licht gebrande bonen (en dus meer geschikt voor filterkoffie), maar ze zetten het er sowieso ook niet bij

[ Voor 10% gewijzigd door bonzz.netninja op 16-09-2021 10:07 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Gister was dan ook de dag dat ik te laat op stond, maar uiteraard niet een uur in de auto ga zitten zonder koffie. Omdat ik nog een voorraad Nespresso cups heb liggen, die machine maar even snel aangesloten en koffie meegenomen voor onderweg.
Lang verhaal kort; hoe heb ik het 10 jaar vol kunnen houden enkel Nespresso te drinken?! Waterig, bitter en een smaak die ik niet helemaal kan plaatsen (ik denk verbrande koffie, het komt ook véél te heet uit de machine). Dit is er eentje onder het mom van; "je weet pas wat je hebt als je het kwijt bent".
Iemand tips voor een tijdsschakelaar? Is het aan te raden om voor een simpel Action model te gaan, een Wifi bestuurbare of iets daartussen? Idealiter schakelt hij iedere ochtend 07.00u en zet ik hem aan het einde van de middag zelf uit.
Bij elke boon plaatsen een plaatje met hoe die gebrand is. Staat ongeveer in het midden van de uitleg die bij de boon staat. Overigens is het allemaal medium of donkerder gebrand.bonzz.netninja schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:04:
[...]
Hoofdkwartier heeft trouwens, als ik hun site goed begrijp, geen licht gebrande bonen (en dus meer geschikt voor filterkoffie), maar ze zetten het er sowieso ook niet bij
Ik gebruik overigens een volautomatische machine van jura. Heb uiteraard de fijnheid van malen aangepast, maar dat helpt ook niet. Verse koffie van de koffiebrander ook geprobeerd maar proef het daar ook niet.
Recentelijk bij Brandzaak de brasil, Honduras etc. geprobeerd….. nada.
Absoluut. Of als je op kantoor koffie uit de automaat haaltYpuh schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:01:
[…]
Dit is er eentje onder het mom van; "je weet pas wat je hebt als je het kwijt bent".
Iemand tips voor een tijdsschakelaar? Is het aan te raden om voor een simpel Action model te gaan, een Wifi bestuurbare of iets daartussen? Idealiter schakelt hij iedere ochtend 07.00u en zet ik hem aan het einde van de middag zelf uit.
Qua schakelaar zal het elkaar niet zoveel uitmaken lijkt me. Whatever suits your needs. Hoewel ik elektronica niet graag bij Action zou kopen. Ik heb overigens geen schakelaar. Wel overwogen, maar zoals ik al eerder zei zet ik mijn machine aan als ik uit bed stap. Voordat ik dan klaar ben met douchen, tandenpoetsen, aankleden, ontbijten, etc. is de machine wel warm.
Ik ben bang dat het dan toch aan jouw smaak of instellingen ligt. De meeste smaakbeschrijvingen van de betere branders zijn wel aardig accuraat. Ik heb nu het single origin proefpakket van Fascino en daarin proef ik absoluut wel “chocolade”. Tussen “” want het proeft natuurlijk niet zo alsof er een blokje chocolade in de espresso is gesmolten. In L’or bonen proef ik dan overigens weer geen chocolade. Sowieso zijn alle supermarkt bonen vrij vlak en eentonig van smaak en is het lastig om daar echt verschillende smaken in te proeven.Theone098 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:37:
Heeft iemand tips voor koffie met een chocolade afdronk? Heb al van alles geprobeerd maar ik proef het niet. De lekkerste was ooit van L’or (DE dus), maar wordt niet meer gemaakt.
Ik gebruik overigens een volautomatische machine van jura. Heb uiteraard de fijnheid van malen aangepast, maar dat helpt ook niet. Verse koffie van de koffiebrander ook geprobeerd maar proef het daar ook niet.
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 16-09-2021 11:59 ]
Ik heb van een vriend een zak Miscela 'd Oro Espresso Gran Crema gekregen.
Jemig wat lekker!
Dit is een zeer donker gebrande boon zonder branddatum en als je de zak openmaakt komt de lucht van PAK's en verbrand rubber je tegemoet. Na het malen is het nog erger, en de boon is ontzettend fluffy - waar een licht gebrande boon normaliter nauwelijks het bakje vult met 18g moet je hier redelijk tampen.
Met een 18g in / 36g uit krijg je een pracht van een échte Italiaanse espresso: donker, romig, maar met een fluwelen afdronk. Ook dit soort koffie kan ik bijzonder waarderen
Mijn vrouw heeft op het werk ook een Nespresso machine staan en sinds ik thuis mijn espresso's maak, lust ze de Nespresso's niet meer op het werk.Ypuh schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:01:
Lang verhaal kort; hoe heb ik het 10 jaar vol kunnen houden enkel Nespresso te drinken?! Waterig, bitter en een smaak die ik niet helemaal kan plaatsen (ik denk verbrande koffie, het komt ook véél te heet uit de machine). Dit is er eentje onder het mom van; "je weet pas wat je hebt als je het kwijt bent".
Ik heb er een Wifi schakelaar tussen zitten, maar ik heb onregelmatige thuiswerkdagen... dus een vast programma kan ik niet gebruiken. Ik moet er dus de avond er voor aan denken om die te activeren. Soms vergeet ik het en heb ik 's morgens geen opgewarmde espressomachine. Dan wijk ik uit naar een Hario V60, want geen tijd meer om de espressomachine tijdig warm te krijgen, voor ik vertrek.Iemand tips voor een tijdsschakelaar? Is het aan te raden om voor een simpel Action model te gaan, een Wifi bestuurbare of iets daartussen? Idealiter schakelt hij iedere ochtend 07.00u en zet ik hem aan het einde van de middag zelf uit.
Zou kunnen. En uiteraard, het was ook de afdronk.cryptapix schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:58:
[...]
Ik ben bang dat het dan toch aan jouw smaak of instellingen ligt. De meeste smaakbeschrijvingen van de betere branders zijn wel aardig accuraat. Ik heb nu het single origin proefpakket van Fascino en daarin proef ik absoluut wel “chocolade”. Tussen “” want het proeft natuurlijk niet zo alsof er een blokje chocolade in de espresso is gesmolten. In L’or bonen proef ik dan overigens weer geen chocolade. Sowieso zijn alle supermarkt bonen vrij vlak en eentonig van smaak en is het lastig om daar echt verschillende smaken in te proeven.
Die specifieke bonen levert l’or al een paar jaar niet meer helaas. En nog geen goede vervanger kunnen vinden. Maar ik proef wel degelijk verschil in bonen. Meestal heb ik vrij sterke koffie (dark roast). Zo vond ik de Brasil maar slap. Maar goed, ik blijf zoeken en proberen 😊.
Ik heb zelf afgelopen week de latin blend van de brandzaak in de machine gedaan.. Ik moet zeggen dat ik toch wel echt de chocolade proef waamee ze adverteren.Theone098 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:37:
Heeft iemand tips voor koffie met een chocolade afdronk? Heb al van alles geprobeerd maar ik proef het niet. De lekkerste was ooit van L’or (DE dus), maar wordt niet meer gemaakt.
Naast de brazilan die ik daar meestal bestel is dit toch een van mijn favoriete en zal ik die zeker vaker gaan bestellen....
Dank voor de aanbeveling, ik heb dit model aangeschaft en nu een paar dagen in gebruik. Precies wat ik zocht inderdaad. Geen topmodel met alle toeters en bellen, maar er komt gewoon snel en makkelijk een lekkere kop koffie uit.Basfr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Over Philips heb ik wisselende reacties gelezen wat betreft kwaliteit (zelf echter geen ervaring mee). Verder heb ik weinig ervaring met goedkopere volautomaten, maar ik had voorheen een Delonghi ECAM 20.110B, en die beviel meer dan prima. Ook geschikt voor decaf. Makkelijk schoon te houden en ook eenvoudig te onderhouden. Geen absolute topkwaliteit, maar er komt een prima bak uit. Zou hem zo aanraden.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ik weet dat de oploskoffie van Illy bijna naar chocomel proeft. Misschien hun bonen proberen? Is niet vers natuurlijk maar als het smaakt dan smaakt het.Theone098 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:37:
Maar het lijkt wel of steeds meer mensen op zoek zijn naar gemak over kwaliteit. Kwantiteit over kwaliteit.
Ik verwacht dat er een behoorlijke groep is die niet de middelen (of wens) heeft een dure machine aan te schaffen, een dure maler, en vervolgens dure verse bonen. Met allerlei extra accessories die er nog bijkomen. En vervolgens ook nog een leercurve om het allemaal onder de knie te krijgen.
Ik ben zelf van de groep die wel een lekkere koffie thuis wil kunnen drinken (want op kantoor kom ik al vele maanden eigenlijk niet meer), maar zonder daar al te veel geld aan uit te geven. Nu heb ik alleen een Aeropress en shop voor goede verse bonen bij de tal van koffiezaakjes in de stad (die zij vervolgens malen, een zakje van 250gr gaat ongeveer een week mee). Dat is zowel budget als keukenruimte vriendelijk, en een keuze waar ik mij goed bij voel.
Af en toe probeer ik ook een pak gemalen koffie uit de supermarkt. Veel van de standaard pakken sla ik over, maar ik was wel tevreden over de smaak van Caffe Motta. Al geef ik wel toe dat er veel meer smaak keuze is bij Gorilla Coffee, HAYB of Manufaktury Kawy.
en ja ik woon niet in NL
Als iemand een fortuin (in mijn ogen) stuk wilt slaan op een machine etc, is dat prima natuurlijk. Iedereen kiest zijn eigen weg
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Waarop baseer je dat? Op het feit dat het de laatste pagina's relatief veel over volautomaten gaat, i.p.v. semi automaten? Of iets heel anders?Cafecito schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:54:
ligt het nu aan mij, of is het niveau van koffie behoorlijk gedaald de laatste tijd? Met respect voor ieder zijn smaak/budget natuurlijk.
Maar het lijkt wel of steeds meer mensen op zoek zijn naar gemak over kwaliteit. Kwantiteit over kwaliteit.
Ik denk juist dat men mede door corona meer naar kwaliteit (van de bonen) is gaan kijken, ongeacht de machine/methode die ze gebruiken.
Dit geldt voor mijn gevoel ook voor andere luxe goederen, maar ook eten in het algemeen. Mensen hebben nu meer geld en tijd over voor wat meer luxe.
Dit soort post waarin een random statement zonder onderbouwing de lucht in geslingerd wordt (noem het gemakzucht) zijn juist wat in mijn ogen de verloedering van internetdiscussies is.Cafecito schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:54:
ligt het nu aan mij, of is het niveau van koffie behoorlijk gedaald de laatste tijd? Met respect voor ieder zijn smaak/budget natuurlijk.
In dit topic wordt in mijn beleving juist best uitgebreid over koffie en bijbehorende machines gepraat? Ik heb eerder het idee dat apparaten <€500 hier zelden genoemd worden en zodra het over DE/Nespresso/Lavazza gaat, deze koffieliefhebbers er op gewezen worden dat er nog zoveel beters is in de wereld. Af en toe wordt er een specifieke boon/brander besproken, of een aankoopadvies gevraagd voor een volautomaat of maler. Dat zijn wel terugkerende onderwerpen, maar naar m.i. niet vervelend.
Zelf heb ik inmiddels een luxe machine uitgezocht die ik met plezier gebruik, maar behalve wat pro's, con's en persoonlijke ervaringen kan ik er verder niet zoveel over vertellen. Grote kans dat deze machine en maler er over 5 jaar nog staan.
Note: Prijs staat bij mij los van de discussie of je een liefhebber bent of niet. Ik zie mensen die €1.000+ uitgeven aan een machine die vooral gemak moet geven. Anderzijds mensen met een setup van €40 die er meer in thuis zijn dan ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 16-09-2021 18:48 ]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ik ben allerminst bezig met gemak. Dat hele koffie ritueel is voor mij juist pure ontspanning tijdens een drukke dag in het thuiskantoorMichael_OsGroot schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:21:
Misschien dat ik heel anders in de wedstrijd sta maar ik vind 500 euro echt een hele smak geld, zeker omdat we allemaal met een druppelmachine van twee tientjes zijn begonnen. En wie is er niet bezig met gemak. Ik werk gewoon overdag en vind een bak koffie daarbij erg lekker. Dan heb ik geen zin een heel ritueel 4x per dag inclusief schoonmaken te starten.
En de redenatie dat 500 een smak geld is “omdat we met een druppelmachine van 2 tientjes zij begonnen” is op erg veel meer toepasbaar. Je (race)fiets, je auto en nog veel beter op je huis. Je begon met een studentenkamer van 250 per maand en woont nu in een huis van enkele tonnen.
Ieder heeft zijn/haar eigen prioriteiten en ik kan me ook heel goed voorstellen dat er velen zijn die niet zoveel geld uit willen geven aan koffie. Ik heb echter het idee dat er juist steeds meer mensen bereid zijn dat wel te doen en dat er in de afgelopen jaren juist veel meer aandacht is voor kwalitatief goede koffie (waar men vroeger enkel DE roodband, of als je dwars wou zijn Kanis en Gunnink, kende). Mijn ervaring staat dus haaks op die van @Cafecito.
Zeker, dat is ook een smak geld. Ik denk dat velen ook via meerdere upgrades bij hun huidige (dure) setup uit zijn gekomen, en niet direct > €1000 hebben afgetikt voor een koffiemachine.Michael_OsGroot schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:21:
Misschien dat ik heel anders in de wedstrijd sta maar ik vind 500 euro echt een hele smak geld, zeker omdat we allemaal met een druppelmachine van twee tientjes zijn begonnen. En wie is er niet bezig met gemak. Ik werk gewoon overdag en vind een bak koffie daarbij erg lekker. Dan heb ik geen zin een heel ritueel 4x per dag inclusief schoonmaken te starten.
Bedenk echter wel dat dit een topic met voornamelijk koffieliefhebbers is, en wellicht niet representatief voor de rest van de samenleving.
Zo zijn er ook wel meerdere producten die zich meer ontwikkelen naar een niche of waar een soort separate niche markt ontstaat (bbq's, racesturen, om maar wat te noemen), met prijzen die 10 jaar geleden ondenkbaar waren. Het spectrum van beschikbare mogelijkheden met bijbehorende prijzen wordt steeds uitgerekter.
Voor € 500 heb je een hele goede filtermachine en bijpassende maler, of als volautomaat bijna een jura d4 (uit Duitsland), maar net geen fatsoenlijke espresso setup.
Dan is het een kwestie van verwachtingen afstemmen op budget, of andersom.
Weet niet of het nu een trend is. Maar hier toevallig van een half automaat plus aparte maler overgegaan op een volautomaat. Niet zozeer vanwege budget, maar vanwege gemak.Cafecito schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:54:
Koffie zetten met een halfautomaat was voor mij ook ontspanning, dat het wat langer duurt (en ik voor vrouwlief ook cappucinos maak) was allemaal prima. Zo lang het in de avond en in het weekend is. Maar met het thuiswerken, waar ik 3x per dag koffie drink en vaak tussen vergaderingen tussendoor, ging dat koffie zetten me echt tegenstaan. Van 10 koffie zetten per week ging ik naar 40 koffie per week en dat was me echt teveel tijd en moeite.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Het verdiend inderdaad meer onderbouwing/uitleg. Het was een spontane reactie wat me opviel binnen dit forum wat ik nu zo’n 2 jaar aan deelneem.
Voorheen kwam ik meer reacties tegen hoe mensen willen upgraden/verbeteren/leren, en dat ging voornamelijk hoe ze binnen de bestaande manier van koffiezetten een beter resultaat konden krijgen. Dus bij espressomachine betere espresso, en een V60 betere techniek of recepten.
Het viel me nu op, zonder daar een waardeoordeel aan te hangen, dat ik meer mensen een switch naar gemak zie maken. Zoals een post hierboven de switch van half-automaat naar volautomaat.
En dat mag natuurlijk, het is zeker makkelijker. Al denk ik dat het qua tijd elkaar niet heel veel ontloopt. Met een espresso op een halfautomaat ben ik zo’n (gokje?) 1 minuut bezig. Bij een half automaat zal het iets minder zijn, maar (naar mijn mening) ten koste van de kwaliteit. Dat is natuurlijk een keuze ieder voor zichzelf, maar het viel me op.
Qua budget maakt het niet zoveel uit. Je kunt echt geweldige koffie maken met een pour over setje van €30 en een handmaler van €50-€70 ongeveer. Mits je goede koffiebonen neemt. Uiteraard ben je daar wel weer meer tijd voor kwijt en lever je in op gemak.
Dat was wat me opviel de laatste tijd, dat er sneller voor gemak gekozen wordt waarbij kwaliteit opgeofferd wordt.
Eens, prijs staat helemaal los van of je een liefhebber bent.Zelf heb ik inmiddels een luxe machine uitgezocht die ik met plezier gebruik, maar behalve wat pro's, con's en persoonlijke ervaringen kan ik er verder niet zoveel over vertellen. Grote kans dat deze machine en maler er over 5 jaar nog staan.
Note: Prijs staat bij mij los van de discussie of je een liefhebber bent of niet. Ik zie mensen die €1.000+ uitgeven aan een machine die vooral gemak moet geven. Anderzijds mensen met een setup van €40 die er meer in thuis zijn dan ik.
Ik ben met een Melitta Cafe Solo begonnen en wilde steeds betere koffie krijgen en heb m’n setup geleidelijk geupgrade.
Ik ben benieuwd wat voor setup je momenteel hebt, en wat wellicht (na die 5 jaar) je droom-setup zou kunnen zijn.
Ik denk dat als je kijkt naar de posters op dit forum dat er een setje 'oudgedienden' zijn die nog steeds bezig zijn met het vinden van de 'heilige graal' van Perfecte Koffie. Er komen veel dubbelposts voorbij over een volautomaat van Tweakers die hier op zoek zijn naar info over een half / volautomaat. En @Teus.espresso en @bszz geven daar dan plichtsgetrouw netjes antwoord op.
Zelf ben ik op basis van dit topic overgegaan naar een DB en een Niche. Voor mij goed genoeg en ik geniet er van om te lezen over de wedervaringen van @RoosW, @bebopper en de rest
Ik denk dat ik redeljk in de buurt zit. Bewijs? Nee. Maar ik heb geen zin om het topic te scrapen en een tally-over-time te maken van de unieke posters
[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 17-09-2021 09:03 . Reden: tpyo's ]
Na 10+ jaar alleen maar Nespresso gedronken te hebben (en zo'n beetje ieder merk/type cup die er verkrijgbaar is wel een keer uitgeprobeerd) heb ik eerder dit jaar een Rocket Evo R aangeschaft. Mede vanwege het thuiswerken en hier een aantal vragen te stellen/terug te lezen, ben ik vrij snel via het Koffiepraat forum tegen deze tweedehands machine aangelopen.Cafecito schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:00:
Ik ben benieuwd wat voor setup je momenteel hebt, en wat wellicht (na die 5 jaar) je droom-setup zou kunnen zijn.
Ik had mijzelf niet echt een budget gesteld, maar de ongeveer €1.000 die ik voor ogen had is behoorlijk mislukt als je de maler en accessoires meerekent. Voor dat bedrag had je bijvoorbeeld ook een Jura E8 uit Duitsland kunnen halen. I.c.m. de verse bonen van Brandzaak (o.a. Onyx Blend vind ik een fijne!) was dat ook een hele sprong vooruit geweest. Uiteindelijk ben ik gevallen voor de looks en 'hobby' rondom het koffiezetten. To be fair ben/was ik vooral een koffie (lungo) drinker en praat je nu over espresso. Die laatste zijn complexer (machines/smaak/recept etc.) en dat is ook deels wat het leuk maakt/houdt.
De machine an sich doet meer dan verwacht:
- Heb getwijfeld tussen een SB of HX, maar cappuccino's zijn een welkome afwisseling als je een geschikte machine daarvoor hebt
- Een PID met instelbare temperatuur en stabilisatie op een HX machine is niet noodzakelijk, maar maakt het leven net als de drukmeters wel makkelijker en geef wat extra mogelijkheden om mee te spelen
- Rotatiepomp voegt niet zoveel toe zo lang ik nog geen vaste wateraansluiting heb
De stappen omhoog zijn een DB of richting een LM GS3/Decent DE1, maar dat is niet de kant die ik op wil en ook nog eens een flinke prijsjump. Als hobby zou ik nog wel eens een levermachine machine willen proberen zoals de Londinium's die op het Koffiepraat forum regelmatig voorbij komen, maar die zijn vaak ook wel iets te groot/duur/langzaam. Tot op heden ben ik nog super blij met m'n Rocket en is de machine ook niet de beperkende factor. Net als met leer heb ik ook het gevoel dat ze alleen maar mooier worden naarmate de tijd verstrijkt.

En de laatste dagen ook mensen die zoeken naar een volautomaat na de half automaatRavhin schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:58:
TL;DR: ik denk dat dat wel meevalt.
Ik denk dat als je kijkt naar de posters op dit forum dat er een setje 'oudgedienden' zijn die nog steeds bezig zijn met het vinden van de 'heilige graal' van Perfecte Koffie. Er komen veel dubbelposts voorbij over een volautomaat van Tweakers die hier op zoek zijn naar info over een half / volautomaat. En @Teus.espresso en @bszz geven daar dan plichtsgetrouw netjes antwoord op.
Zelf ben ik op basis van dit topic overgegaan naar een DB en een Niche. Voor mij goed genoeg en ik geniet er van om te lezen over de wedervaringen van @RoosW, @bebopper en de restStiekem wacht ik nog op een antwoord van @__fred__ over zijn upgradeproject.
Ik denk dat ik redeljk in de buurt zit. Bewijs? Nee. Maar ik heb geen zin om het topic te scrapen en een tally-over-time te maken van de unieke postersIk ben lekker met mijn V60 bezig om iets moois in iets lekkers om te zetten.
Op het werk hebben we een Jura x8 met cool control staan, en de espresso die daar uit komt, is niet te pruimen. Veel te zuur.. wellicht komt dit door de bonen, die één van mindere kwaliteit zijn, er veel te lang in de hopper zitten en het te warm krijgen. Dus krijgt hij nog het voordeel van de twijfel, mochten daar verse bonen gebruikt worden dat de smaak zal beteren...Zebby schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:09:
[...]
En de laatste dagen ook mensen die zoeken naar een volautomaat na de half automaatIk merk toch ook wel dat het een flinke hoeveelheid werk is. Voor mijzelf vind ik het wel prettig, maar voor >2 mensen, zeker met cappuccino, is het wat té. Als ik dan een fatsoenlijk tot goede volautomaat zou kunnen plaatsen is dat zeker acceptabel aan het worden.
De cappuccino.. hiermee verdoezel ik de smaak van de mindere espresso, maar eerst melk, daarna koffie en daarna melkschuim, is dat niet eerder een latte machiato? Ja het smaakt naar een koffie met melk en ja er hangt wat melkschuim aan met lippen... maar niks te vergelijken met de cappuccino die ik thuis klaar maak.
Ik beleef enorm veel plezier aan het zetten van 2 cappuccino's voor mijn vrouwlief en mezelf... De finishing touch de latte art en dan die sprankels in mijn vrouw haar ogen als ze dat hartje ziet... en terwijl ik de 2de cappuccino klaarmaak, hoor ik haar zeggen: 'schat, wat een heerlijke cappuccino'...

Bonen worden eerder bitter naarmate ze ouder worden en langer in de hopper zitten. Te zuur lijkt me toch vooral iets met de maalgraad te maken hebben (niet fijn genoeg, te snelle doorloop). Dat matcht ook wel met mijn idee dat er goedkopere/kleinere malers in een Jura zitten die dus niet fijn genoeg kunnen malen voor een goede espresso. Ik verwacht niet dat je dat met een andere/versere boon op kunt lossen, maar mogelijk valt er nog iets af te stellen?RigolleM schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:39:
Op het werk hebben we een Jura x8 met cool control staan, en de espresso die daar uit komt, is niet te pruimen. Veel te zuur.. wellicht komt dit door de bonen, die één van mindere kwaliteit zijn, er veel te lang in de hopper zitten en het te warm krijgen. Dus krijgt hij nog het voordeel van de twijfel, mochten daar verse bonen gebruikt worden dat de smaak zal beteren...
Kan het mishebben hoor. Denk gewoon even hardop.
Nou hij is besteld, ben erg benieuwdvinpower schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:06:
[...]
https://www.brandzaak.nl/honduras-marcala-comsa
Alsof je melkchoco drinkt
Ik moest een beetje lachen, in positieve zin. Een Dual Boiler een een niche zijn “goed genoeg”. Velen, waaronder ik, zullen namelijk zeggen dat het niet heel veel beter gaat wordenRavhin schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:58:
[…]
Zelf ben ik op basis van dit topic overgegaan naar een DB en een Niche. Voor mij goed genoeg […]
Wat ik nog zou willen:
- naaldventiel op de E61 groep
- Naked portafilter met IMS filterbakje
- een cursus latte-art
Dan bij voorkeur ook met pid ed En een vaste water aansluiting kan ik ook wel waarderen. Pas dan vind ik er geen meer... Iemand nog een tip?
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Voor de meeste zal je dan toch de maalinstelling met de meegeleverde sleutel tijdens het malen in moeten stellen. Zoals ook in de gebruiksaanwijzing staat:Ypuh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:01:
maar mogelijk valt er nog iets af te stellen?
https://nl.jura.com/nl/vo...tin-EA-15413/Manuals#tabs
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
De bekende Gagia classic pro komt in meerdere kleuren. Wat ook een optie is om je apparaat te wrappen. Dat ziet er soms ook ontzettend gaf en strak uit!RoelsRules schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:56:
Zoals eerder aangegeven ben ik voor het nieuwe huis opzoek naar een half automaat (incl alles er om heen). Leuke zoektocht en al veel gelezen (oa hier) echter komt het WAF stuk nu ook om de hoek kijken. En het mag dus geen compleet chrome unit worden. Eerder een zwarte oid. Dan worden de keuzes natuurlijk al een stuk minder.
Dan bij voorkeur ook met pid ed En een vaste water aansluiting kan ik ook wel waarderen. Pas dan vind ik er geen meer... Iemand nog een tip?
Wat is je budget?
Bijvoorbeeld de Linea Mini van La marzocco komt ook in verschillende kleuren waaronder zwart
The Sanremo Cube kan je ook in het zwart krijgen... beetje de 'hype' van dit moment!vinpower schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:25:
[...]
Bijvoorbeeld de Linea Mini van La marzocco komt ook in verschillende kleuren waaronder zwart
Budgetvriendelijker is een Rancilio Silvia black limited edition.
[ Voor 10% gewijzigd door RigolleM op 17-09-2021 11:37 ]
Met het naaldventiel doel je op de mogelijkheid tot flow control denk ik? Die upgrade kan ik me voorstellen. Mijn Bianca heeft dat standaard, maar mijn skills zijn nog niet zo ver dat ik daar echt veel mee doe.Ravhin schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:53:
[…]
Wat ik nog zou willen:Ik kijk zo af en toe wel eens naar het topsegment (Decent, Weber) maar ik heb zo het vermoeden dat met mijn koffiezetkunst ik écht het verschil niet ga merken.
- een cursus latte-art
Naked portafilter en IMS bakje zijn de kosten niet. Of je koffie er echt veel beter door wordt waag ik te betwijfelen.
Cursus latte art staat ook op mijn lijstje, maar daarvan smaakt mijn koffie in ieder geval niet beter (ik drink espresso). Die van m’n vrouw wellicht wel, maar dat zit dan tussen de oren
Wat ook nog een upgrade kan zijn is een rotatiepomp ipv vibratie. Wordt je koffie ook vast niet beter van, maar je apparaat wel stiller
En ook wat betreft nog duurdere machines denk ik oprecht dat mijn koffie er niet beter van gaat worden, althans dat kleine beter beter dat wellicht bereikt wordt is mij de forse meerprijs absoluut niet waard. Van nog betere bonen, maler en skills waarschijnlijk wel.
@RoelsRules er zijn niet zoveel opties als het per se zwart moet zijn. Ik vind de wrapoptie die @vinpower noemt dan wel een heel interessante. Zo kun je de espressomachine kiezen om de specificaties en niet omdat die primair zwart is en daarnaast acceptabele specs biedt
[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 17-09-2021 12:27 ]
De naked portafilter is vooral een hulpmiddel om te kijken of je puck prep techniek goed is.cryptapix schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:23:
Naked portafilter en IMS bakje zijn de kosten niet. Of je koffie er echt veel beter door wordt waag ik te betwijfelen.
Een IMS filterbakje zorgt wel voor een betere doorloop (heb er sinds een paar maanden eentje en sindsdien geen last meer gehad van squirtende pucks).
Beide zijn wel nice to have. Niet noodzakelijk, maar dat geldt ook voor een PID, 2e boiler etc. etc.
Londinium heeft een kleiner model in ontwikkeling onder de naam Londinium Vectis (voorheen Compact), denk formaat pavoni euripiccola maar dan met een betere groep.Ypuh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:04:
[...]
De stappen omhoog zijn een DB of richting een LM GS3/Decent DE1, maar dat is niet de kant die ik op wil en ook nog eens een flinke prijsjump. Als hobby zou ik nog wel eens een levermachine machine willen proberen zoals de Londinium's die op het Koffiepraat forum regelmatig voorbij komen, maar die zijn vaak ook wel iets te groot/duur/langzaam. Tot op heden ben ik nog super blij met m'n Rocket en is de machine ook niet de beperkende factor. Net als met leer heb ik ook het gevoel dat ze alleen maar mooier worden naarmate de tijd verstrijkt.
[Afbeelding]
Alleen is dat ding al ruim 4 jaar in ontwikkeling en het is nog steeds niet bekend wanneer de productie gestart wordt.
Eens. Ik zei toch ook dat het niet zoveel invloed heeft op je kwaliteitYpuh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:12:
[...]
De naked portafilter is vooral een hulpmiddel om te kijken of je puck prep techniek goed is.
Een IMS filterbakje zorgt wel voor een betere doorloop (heb er sinds een paar maanden eentje en sindsdien geen last meer gehad van squirtende pucks).
Beide zijn wel nice to have. Niet noodzakelijk, maar dat geldt ook voor een PID, 2e boiler etc. etc.
PID komt je koffiekwaliteit wat mij betreft wel eerder ten goede. Het is zonder PID aanzienlijk lastiger om je watertemperatuur constant te hebben en houden en dat heeft absoluut invloed op de koffie. Voor 2e boiler kan in minder mate hetzelfde gelden omdat de stoomtemperatuur daarbij geen enkele invloed heeft op de koffiewatertemperatuur.
Jah, ik hoorde mijn naam. Sorry voor het gebrek aan updates en voortgang, maar bij ons is een ICT manager overspannen geraakt tijdens een azure migratie traject, dus tijdelijk stuur ik 2 afdelingen aan, ipv 1. Dat kost me zo'n beetje alle tijd die ik heb ;-) Dus weinig tijd voor hobbies de laatste 4 maanden. Ik heb nog wel een Rok GC gekocht voor op vakantie en dat is best een grappig ding. Wellicht dat ik daar binnenkort even wat over vertel.Ravhin schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:58:
Zelf ben ik op basis van dit topic overgegaan naar een DB en een Niche. Voor mij goed genoeg en ik geniet er van om te lezen over de wedervaringen van @RoosW, @bebopper en de restStiekem wacht ik nog op een antwoord van @__fred__ over zijn upgradeproject.
Verder blijf ik natuurlijk goeie koffie drinken ;-)
Als ik een azure migratie traject zou moeten managen zou ik ook overspannen raken
Gisteren een V60 gemaakt die zeer lekker was, vooral de afdronk was erg lekker kruidig
Als test heb ik nu een koffietje uit Kenia besteld en als espresso is die erg lekker! Niet te zuur, veel fruittonen en een zoete afdronk. Die morgen maar eens als V60 proberen om te zien wat we daarmee er uit kunnen peuren
[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 18-09-2021 09:07 . Reden: bb-code fuckup ]
@Nomad @EWK Kunnen jullie daar iets over zeggen? Anderen die nog tips hebben voor goede malers die eenvoudig either met presets werken, of waar ik de maalgraad eenvoudig op kan aflezen, zodat we makkelijk kunnen wisselen tussen de diverse setmethodes?
Anderen wellicht met tips voor goede, electrische of handmatige, malers die geschikt zijn voor alle mogelijke zetmethoden. (Van moka pot tot cold drip.)
Mooiste zou zijn als er voor dat type ook informatie beschikbaar is over welke maalgraad goed in de buurt komt van een specifieke zetmethode zodat we het niet helemaal zelf hoeven uit te vinden.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Kortom: onmogelijke tabel imo.
[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 18-09-2021 09:52 ]
Elke keer bevestigt dit maar weer hoe blij ik ben met mijn niche. Even filter koffie? Zwengel naar rechts, weer espresso? Draai naar links, fantastisch!
- Meeste malers kunnen waarschijnlijk wel filterkoffie malen, maar geen espresso
- Switchen tussen verschillende maalstanden is niet handig met traploze malers
- Verschil tussen conische- en platte maalschijven
- Doser vs. doserless en retentie
- Single dosing vs. grind on demand (en grind by weight)
- Etc.
Espressomalers zijn in mijn beleving vrij duur. Ze beginnen zo'n beetje rond de €200-300 en de sweetspot ligt waarschijnlijk ergens rond de €400-700. In de prijsrange van +/- €1.000 zit je al wel bij de hele goede malers (Atom Specialty 75E) maar daarboven kun je ook nog te kust en te keur met Malhkonig/Weber etc.
Uiteindelijk is er niet veel keuze als je bovenstaande checklist doorloopt en een bepaald budget hebt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat meeste mensen online op een Specialita of Niche Zero uitkomen (of met de Brexit-tax de G-IOTA). Mits je de juiste maalschijven geleverd krijgt, lijken dat mij ook prima keuzes voor de thuisgebruiker. De stap daaronder is vaak net niet krachtig genoeg voor een fijne espresso maling.
Ik wil sowieso OOK espresso kunnen malen. Mijn ervaring is inmiddels dat typische espressomalingen, het prima doen in een moka pot. Het kan zijn dat Simon Levelt net iets anders maalt, maar de Ikea koffie, espresso mix en andere std. espressomixen die we hebben geprobeerd doen het prima in een moka pot.defusion schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:30:
Eens met alles hierboven. Als er echter geen espresso gemaakt hoeft te worden (dat denk ik te begrijpen uit de post van @unezra ) dan kom je wellicht weg met een goedkoper model. Anders is de keus wat mij betreft vrij makkelijk: de niche zero.
De moka pot is onze goto koffie, maar we hebben ook een vacuum pot, een handpresso en een Chemex. Ik hoop in de toekomst ooit nog een cold drip toe te voegen. (Maar die zijn én schreeuwend duur én ik wil ze in het zicht, maar buiten bereik van de katten hebben. Dus nog even nadenken hoe of wat.)
Hoe dan ook, ik zoek echt een maler die volledig universeel is, maar waarbij ik dus ook vrij makkelijk kan opzoeken en/of snel genoeg kan leren dat bijvoorbeeld stand 1 voor espresso is, stand 5 voor Chemex, etc.
Prijs is minder relevant. We kopen zo'n machine voor de eeuwigheid en zijn snobby genoeg om er wat meer geld aan uit te geven. De 500 GPB die de Niche Zero ex. BTW lijkt te kosten is absoluut bespreekbaar.
Besef je wel dat de Niche -ook al is het een prima maler- waarschijnlijk de goedkoopste maler is die dit kan en een groot deel van z'n populariteit te danken heeft aan het 'betaalbaar' maken van deze functionaliteit. Daarnaast is de verkrijgbaarheid nog steeds drama (eens per zoveel weken komt er een nieuwe batch online die binnen enkele uren uitverkocht is, daarna mag je nog 1-2 maanden wachten). Ook is hij dankzij Brexit importtarieven/belasting zo'n €200 duurder geworden. In de meeste reviews is deze 30% prijsstijging niet meegewogen.
De nieuwe concurrent is de G-IOTA die het volgens mij ook wel goed doet en in de EU iets betaalbaarder is. De Mignon XL komt ook met een SD variant, maar die is stepless en zou ik dus afraden voor je beoogde gebruik. Meeste andere alternatieven gaan (ruim) over de €1.000, maar dan heb je vaak ook wel een écht mooi product. Voor dat budget zou je kunnen overwegen 2-3 malers te kopen; bijv. een goedkope Mignon voor filterkoffie, eentje voor Chemex en een wat duurdere Specialita voor espresso.
TLDR: Espressomalers zijn duur.
[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 18-09-2021 12:35 ]
Wat betreft je eisen, dan zijn er niet zoveel opties. Niche Zero en G-IOTA zijn zoals gezegd dan de meest voor de hand liggende keuzes. Als je zelf de maalgraad en hoeveelheid koffie per boon noteert kun je eenvoudig switchen tussen standen.
Persoonlijk vind ik de niche zero heel lelijk. Ik vind het een kruising tussen een apparaat voor Senseo en Dolce Gusto
Let ook nog even op de levertijd van de niche. Weet niet hoe die op dit moment is, maar die is lange tijd heel lang geweest.
Ik heb gewoon zo'n "slimme sdtekker" van de action gehaald ewn die staat in een tijdschema.Ypuh schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:01:
Net als velen van jullie werk ik nog steeds vanuit huis, maar moet tegenwoordig ook weer wat vaker (vroeg) van huis. Het laatste half jaar ben ik iedere dag meermaals verwend geraakt met heerlijke koffies. Waar ik eerst espresso's vrij sterk vond (maar wel lekker), is het nu de norm geworden.
Gister was dan ook de dag dat ik te laat op stond, maar uiteraard niet een uur in de auto ga zitten zonder koffie. Omdat ik nog een voorraad Nespresso cups heb liggen, die machine maar even snel aangesloten en koffie meegenomen voor onderweg.
Je zou inderdaad ook alleen "aan" kunnen gaan op de door jouw gewenste tijd en later zelf uit zetten.
Hij werkt ook overal dus als ik bij een vriend weg ga, of van werk, kan ik hem remote aan/uit zetten.
Heb je alle apparatuur waarmee je tenminste een ‘oké’ cappuccino kan maken en dan nog doe je het fout….
Ik kom hem net toevallig tegen en vroeg me al af of het hier in het topic bekend was. Toen vond ik jouw post.link0007 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:45:
[...]
Eureka komt binnenkort ook met een single dose maler. Maar ik weet niet wanneer en voor welke prijs.
Levering wordt verwacht in nov/dec
https://www.vanpommeren.n...der-Koffiemolen-Mat-Zwart
Ziet er wel interessant uit. Grote maalschijven (65mm), (zeer) lage retentie, snel wisselen tussen verschillende bonen (al zie ik zo snel niet hoe dat dan werkt, blijft stepless). Als dit allemaal klopt, wordt dit wel een echte concurrent van de Niche en G-IOTA. Niet onbelangrijk: scherpe prijs.
[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 18-09-2021 14:33 ]
Mijzelf maar even quoten om te laten weten wat het is geworden, wellicht dat een ander er wat aanheeft. Mijn zoektocht samengevat:Ronwiel schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:06:
Ben het afgelopen jaar al meerdere langs dit topic gevlogen. Nu toch maar wat advies vragen, hoewel de search mij al aardig richting de Aeropress heeft geduwd.
Momenteel heb ik een Nespresso apparaat en drink 5 a 6 bakjes per dag. Hoewel de cups goedkoper te krijgen zijn, drink ik op dit moment cups van 0,41 cent p/s en vind dat eigenlijk te duur. Met bonen vergelijken verwacht tussen de 200 en 400 per jaar uit te sparen.
Ik zet overigens een lungo met een espresso cup. Daarnaast zet ik 98% van de tijd koffie voor mij alleen.
- Senseo: geen toelichting nodig denk ik, smaakt naar karton.
- Nespresso: mijn Krups machine geeft verschillende hoeveelheden water met dezelfde cups. Cups zijn daarnaast duur, tenzij je kiest voor DE rood. Die is vaak in de bonus (1+1 gratis) bij de AH. Daarnaast klein en compact en relatief makkelijk schoon te houden.
- Moccamaster (groot model): past niet in m’n keuken. Werkblad is klein en kastjes hangen te laag.
- Moccamaster cup one: was een grote kanshebber, maar nog te veel werk in mijn ogen. Geen uitneembare watertank, na elke zetbeurt filter en koffie opruimen, zelf koffiemalen of voorgemalen kopen. Al met al meer schoonmaakwerk en redelijk wat tijd kwijt bij het door laten lopen van koffie.
Verder fijn: optie tot waterfilter, geen melkoptie, vers gemalen koffie, watertank, lekbak, redelijk smal voor een volautomaat, 3 jaar garantie en uitgebreide instelmogelijkheden (sterkte, waterhoeveelheid, temperatuur).
Als je enkel espresso drinkt en de machine dus niet dagelijks/wekelijks versteld, kun je m.i. net zo goed de XL nemen. Voor SD lijkt de Niche me wel een no-brainer (al vind ik hem ook niet mooi).
Gefeliciteerd!Ronwiel schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:38:
[...]
Mijzelf maar even quoten om te laten weten wat het is geworden, wellicht dat een ander er wat aanheeft. Mijn zoektocht samengevat:Het is nu de Melitta Caffeo Solo geworden. Tot 30 september met 3 jaar garantie te krijgen bij Bol.com. Heb nog getwijfeld over een instap Jura. Maar die zijn flink stuk groter, de Melitta is slechts 20 cm breed, en starten vanaf 700 euro. Daar heb ik twee Melitta’s voor.
- Senseo: geen toelichting nodig denk ik, smaakt naar karton.
- Nespresso: mijn Krups machine geeft verschillende hoeveelheden water met dezelfde cups. Cups zijn daarnaast duur, tenzij je kiest voor DE rood. Die is vaak in de bonus (1+1 gratis) bij de AH. Daarnaast klein en compact en relatief makkelijk schoon te houden.
- Moccamaster (groot model): past niet in m’n keuken. Werkblad is klein en kastjes hangen te laag.
- Moccamaster cup one: was een grote kanshebber, maar nog te veel werk in mijn ogen. Geen uitneembare watertank, na elke zetbeurt filter en koffie opruimen, zelf koffiemalen of voorgemalen kopen. Al met al meer schoonmaakwerk en redelijk wat tijd kwijt bij het door laten lopen van koffie.
Verder fijn: optie tot waterfilter, geen melkoptie, vers gemalen koffie, watertank, lekbak, redelijk smal voor een volautomaat, 3 jaar garantie en uitgebreide instelmogelijkheden (sterkte, waterhoeveelheid, temperatuur).
Vanwaar de wens voor een echte 'machine', in plaats van bv. Aeropress of mokapot?
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Mokkapot niet in detail meer bekeken. Maar in mijn ogen wat minder geschikt voor zetten van meerdere bakken per dag. Tenzij je het in een thermosfles doet. En moet het met voorgemalen koffie doen of weer een mer op aanrecht zetten.
Ja dat van de mokapot is wel een goed punt inderdaad.Ronwiel schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:10:
@link0007 Aeropress vond ik in eerste instantie te veel werk. Totdat ik het filmpje van de uitvinder zag die het ook met voorgemalen koffie doet. Maar dan nog, ik zie me dat met thuiswerken niet doen. Daarnaast ziet het er allemaal wat gammel uit; een Aeropress op een mok. Kan er op wachten dat ik keer onder de koffie en kokend water zit.
Mokkapot niet in detail meer bekeken. Maar in mijn ogen wat minder geschikt voor zetten van meerdere bakken per dag. Tenzij je het in een thermosfles doet. En moet het met voorgemalen koffie doen of weer een mer op aanrecht zetten.
Maar Aeropress is een stuk minder gammel dan het eruit ziet
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ik zet een cappuccino in 5 min als ik thuis werk, op het werk was ik veel langer bezig... er zijn nog collega's die koffie drinken = wachten, koffiebabbel, aanvullen koffiebonen, waterreservoir vullen, afvalwater weggieten, naar de receptie lopen om suiker, melk en/of koffiebonen...Ronwiel schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:10:
@link0007 Aeropress vond ik in eerste instantie te veel werk. Totdat ik het filmpje van de uitvinder zag die het ook met voorgemalen koffie doet. Maar dan nog, ik zie me dat met thuiswerken niet doen. Daarnaast ziet het er allemaal wat gammel uit; een Aeropress op een mok. Kan er op wachten dat ik keer onder de koffie en kokend water zit.
Een Bialetti Moka Express kan je tot 18 koppen krijgen... Een handmaler neemt weinig plaats in.Mokkapot niet in detail meer bekeken. Maar in mijn ogen wat minder geschikt voor zetten van meerdere bakken per dag. Tenzij je het in een thermosfles doet. En moet het met voorgemalen koffie doen of weer een mer op aanrecht zetten.
Je hebt vooral gekozen voor het gemak, dat mag... niks mis mee...
Ims bakje en naked portafilter zijn de dingen die ik meteen gekocht heb.Ravhin schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:53:
@cryptapix ik was al een paar posts geleden tot de conclusie gekomen dat ik een ontzettende koffiesnob benen ja, ik ben erg blij met mijn set-up. The Missess is van huisuit meer een theedrinker dus alleen goede, goed gezette koffie wordt gewaardeerd.
Wat ik nog zou willen:Ik kijk zo af en toe wel eens naar het topsegment (Decent, Weber) maar ik heb zo het vermoeden dat met mijn koffiezetkunst ik écht het verschil niet ga merken.
- een cursus latte-art
Het single bakje heb ik vervangen voor het blindfilter bakje en eigenlijk de standaard houder en dubbele basket nog niet gebruikt.
Dus 6 tientjes zijn denk ik de beste uitgave om meteen goed te kunnen beginnen.
Hier ook meteen goed kunnen zien of er channeling is of de maalgraad kunnen zien.
Ik weet ook niet hoe dat switchen zou moeten werken, maar Van Pommeren adverteert er wel mee:Ypuh schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:39:
@cryptapix Ik zie niet in hoe die Oro het mogelijk maakt om makkelijk te switchen tussen koffiesoorten. Het is in feite gewoon een gekantelde Mignon XL met een blow-up top. Dat maakt hem enerzijds goed (de XL is een capabele machine), maar anderzijds niet helemaal vergelijkbaar met een Niche.
Als je enkel espresso drinkt en de machine dus niet dagelijks/wekelijks versteld, kun je m.i. net zo goed de XL nemen. Voor SD lijkt de Niche me wel een no-brainer (al vind ik hem ook niet mooi).
Als deze maler niet anders is dan de Specialita of de XL zie ik niet in hoe ze deze claim kunnen waarmaken. Als er wel iets voor is gevonden, is deze op het oog absoluut een concurrent voor de Niche.Deze Eureka Mignon Single Dose is speciaal ontwikkeld voor de liefhebber die meerdere koffie's in huis heeft en wilt afwisselen tussen verschillende smaken en niet wilt wachten tot een zak met koffie leeg is.
Ik vind koffiemalers prachtig. Het is de kers op de taart naast een mooie espressomachine. Sterker nog, zonder maler is het gewoon niet af wat mij betreft (nog los van het feit dat je zonder goede maler geen goede espresso zet). Als je filter drinkt, zou ik er misschien wel voor kiezen een degelijke handmaler in de lade te leggen. De match is dan minder.RigolleM schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:31:
@Ypuh Ik vind an sich een koffiemaler een lelijk ding, toen ik een koffiemaler zocht aan mijn vrouw de Eureka Mignon Speciality getoond en ze trok maar een raar gezicht... Een Niche Zero vond ze wel mooi, dus me happy (again)!
Wat ik ook geen match vind, is een hoekige espressomachine (dat zijn ze bijna allemaal) en er dan zo’n vrouwelijk ding als de niche naast. De Specialita past dan toch veel beter? Maar een Niche is waarschijnlijk voor vrouwen aantrekkelijker vanwege de ronde vormen. Er rijden ook enkel vrouwen in een VW Beetle (dat is wat mij betreft echt de Niche onder de autos).
Iemand wellicht nog een aanrader voor koffie?
Vanmiddag nog bij Simon levelt geweest voor koffie en de dame vroeg wat voor machine ik had.
Ze leek niet te weten wat een profitec of E61 was.....
Hopelijk is de koffie lekker.
[b]cryptapix schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:12:Wat ik ook geen match vind, is een hoekige espressomachine (dat zijn ze bijna allemaal) en er dan zo’n vrouwelijk ding als de niche naast. De Specialita past dan toch veel beter? Maar een Niche is waarschijnlijk voor vrouwen aantrekkelijker vanwege de ronde vormen. Er rijden ook enkel vrouwen in een VW Beetle (dat is wat mij betreft echt de Niche onder de autos).
:strip_exif()/f/image/vxbPEBKGJtJfSArH700uIDnV.jpg?f=fotoalbum_large)
Les gouts et les couleurs
De rondingen van mijn Bianca passen perfect bij mijn Niche Zero (niet mijn koffiehoek)
Dit is toch veel mooier?
:strip_exif()/f/image/0JCCBFc8Oxl7UgED6JlmvqEg.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet mijn foto (bron), wel zelfde setup als ik heb.
Maar over smaak valt niet te twisten
[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 18-09-2021 20:33 ]
Gave houten ‘plank’ onder de niche. Thanks for sharing! Daar ga ik eens even naar zoeken of ik dat passend krijg naast mijn Bianca icm specialita (zwart).RigolleM schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:13:
[...]
[Afbeelding]
Les gouts et les couleurs
De rondingen van mijn Bianca passen perfect bij mijn Niche Zero (niet mijn koffiehoek)
Hmm.Ypuh schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:29:
@unezra Je ontkomt dan inderdaad niet aan een single-dose maler zoals de Niche Zero. Of die écht zo veelzijdig is durf ik niet te zeggen, maar het is een vrij populaire maler (ook hier) dus er zijn vast mensen met ervaring die je meer kunnen vertellen.
Besef je wel dat de Niche -ook al is het een prima maler- waarschijnlijk de goedkoopste maler is die dit kan en een groot deel van z'n populariteit te danken heeft aan het 'betaalbaar' maken van deze functionaliteit. Daarnaast is de verkrijgbaarheid nog steeds drama (eens per zoveel weken komt er een nieuwe batch online die binnen enkele uren uitverkocht is, daarna mag je nog 1-2 maanden wachten). Ook is hij dankzij Brexit importtarieven/belasting zo'n €200 duurder geworden. In de meeste reviews is deze 30% prijsstijging niet meegewogen.
De nieuwe concurrent is de G-IOTA die het volgens mij ook wel goed doet en in de EU iets betaalbaarder is. De Mignon XL komt ook met een SD variant, maar die is stepless en zou ik dus afraden voor je beoogde gebruik. Meeste andere alternatieven gaan (ruim) over de €1.000, maar dan heb je vaak ook wel een écht mooi product. Voor dat budget zou je kunnen overwegen 2-3 malers te kopen; bijv. een goedkope Mignon voor filterkoffie, eentje voor Chemex en een wat duurdere Specialita voor espresso.
TLDR: Espressomalers zijn duur.
Die Niche ziet er an-sich prima uit, maar ik ben wel wat bezorgd over de hoeveelheid.
Std. zetten we een 3 of 4-kops moka pot en een 1 of 2 kops, terwijl voor de Chemex en cold drip, juist veel meer koffie nodig is.
2-3 malers vind ik te gek, ik geef liever meer geld uit aan 1 goede maler, dan dat we voor iedere soort koffie een aparte maler op het aanrecht gaan zetten.
Hmmm.cryptapix schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:31:
@unezra het grootste deel van je post laat ik voor wat het is, anders komen we voor de zoveelste keer in de discussie dat je verse bonen moet gebruiken (dus geen ikea of andere “standaard espresso mixen”) en dat je geen reeds gemalen bonen moet kopen/gebruiken (het beste is er enkele minuten na het malen namelijk wel af).
Wat betreft je eisen, dan zijn er niet zoveel opties. Niche Zero en G-IOTA zijn zoals gezegd dan de meest voor de hand liggende keuzes. Als je zelf de maalgraad en hoeveelheid koffie per boon noteert kun je eenvoudig switchen tussen standen.
Persoonlijk vind ik de niche zero heel lelijk. Ik vind het een kruising tussen een apparaat voor Senseo en Dolce GustoMaar ieder zijn smaak.
Let ook nog even op de levertijd van de niche. Weet niet hoe die op dit moment is, maar die is lange tijd heel lang geweest.
Alternatief is wellicht toch een halfautomaat met ingebouwde maler, maar dan een waar ook een grotere batch koffie in 1x mee gemalen kan worden. Zijn daar eventueel zinvolle opties voor?
En malers zoals Simon Levelt zelf in de winkel heeft. Ik vind ze ERG groot en mogelijk zijn ze ook dusdanig aan de prijs dat het niet interessant is voor thuis, maar kan zoiets een optie zijn? (Als de koffiewinkel voor snobs ze goed genoeg vind, zijn ze voor thuis zeker ook goed genoeg.)
Ik overweeg nu nog een naked portafilter (€45 bij van Pommeren) en een koffieverdeler (ook iets van €40) aan te schaffen, is dat de moeite waard? Of is zo'n naaldje om koffie te verdelen ook prima?
Koffie verdeler vind ik niet echt de moeite waard, voor goede puck prep zou je dan imo beter een wdt tool maken.MJV schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:54:
Nadat ik met de aanschaf van een weegschaaltje (en de waardevolle informatie uit dit topic) mijn Gaggia Classic heb herontdekt; was het de afgelopen week toch weer even aanklooien. Dinsdag (14-9) een kilo Grande Alte van Fascino binnen gekregen, branddatum 13-9. Ik had niet zo stil gestaan bij ontgassen, maar misschien is dat toch wel een ding. Eerste paar dagen kreeg ik de espresso gewoon niet goed. Maling te fijn (waar die voor vorige bonen prima was) waardoor er te weinig of zelfs geen koffie in mijn kopje terecht kwam. Eindelijk lijkt dat nu wat te zijn verbeterd, en hopelijk blijft dat zo.
Ik overweeg nu nog een naked portafilter (€45 bij van Pommeren) en een koffieverdeler (ook iets van €40) aan te schaffen, is dat de moeite waard? Of is zo'n naaldje om koffie te verdelen ook prima?
Zelf heb ik hem 3D geprint, paar naaldjes er in. Was voor een euro of 8 klaar.
Verdeler gebruik ik eigenlijk nooit meer.
Bij de halfautomaten waar een maler ingebouwd zit doe je vaak teveel consessies op de maler. Ik ben in ieder geval niet bekend met acceptabele opties. Niet zo gek lang geleden zijn er in dit topic nog wel wat posts aan gewaagd. Conclusie was toen dat de vraagsteller op zoek moest naar reviews geloof ikunezra schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:48:
[...]
Hmmm.
Alternatief is wellicht toch een halfautomaat met ingebouwde maler, maar dan een waar ook een grotere batch koffie in 1x mee gemalen kan worden. Zijn daar eventueel zinvolle opties voor?
En malers zoals Simon Levelt zelf in de winkel heeft. Ik vind ze ERG groot en mogelijk zijn ze ook dusdanig aan de prijs dat het niet interessant is voor thuis, maar kan zoiets een optie zijn? (Als de koffiewinkel voor snobs ze goed genoeg vind, zijn ze voor thuis zeker ook goed genoeg.)
Ik weet niet wat Simon levelt voor malers heeft staan, maar de stelling dat als ze voor daar goed zijn ze voor this zeker goed genoeg zijn is te simpel gedacht. Ik neem even aan dat er een flinke horeca machine staat. Die zijn bedoeld om veel te malen. Gevolg: grote maalschijven (lees: veel geluid), meer retentie (in horeca niet erg want doorloop is hoog), etc. Als je een goede horecamachine voor een leuke prijs kunt oppikken, zou dat best het overwegen waard kunnen zijn, maar het is dus niet per se (of misschien zelfs wel gewoon niet) beter dan malers die gericht zijn op de thuisbarista.
side note: Simon Levelt is niet echt een winkel voor koffie snobs. De snob gaat naar de betere (lokale) brander.
@MJV 40e voor een koffieverdeler is absurt. Ik heb er een van onze Chinese vriend Ali van nog geen 15 euro (incl 10 day shipping) en dat werkt prima. Ik ben nu aan het kijken naar WDT of Blind Shaker (Weber bijv.). Ben er nog niet uit of een van deze twee me echt gaat helpen. Lees namelijk erg veel tegenstrijdige verhalen over klontjes breken en channeling veroorzaakt door WDT tools.
[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 18-09-2021 21:29 ]
Voor mij is de normale manier:
- Koffie malen in filterbakje (met zo'n ring om alles erin te houden)
- 1x redelijke tik van filterdrager op uitklopbakje om koffie wat te laten settelen
- paar keer draaien en vervolgens drukken en draaien met zo'n distribution tool, afgesteld op de gewenste diepte
- espresso maken
Mocht dat niet het gewenste resultaat geven (lees: channeling) bij de boon die ik op dat moment gebruik, dan wil ik de volgende keer nog wel eens (meestal in deze volgorde):
- Iets meer koffie afwegen
- Extra tampen met reguliere na distrubution tool
- WDT proberen
Dit is overigens voor de meeste bonen niet nodig, maar sommige zijn koppig.
Verder inderdaad: distrubution tool hoeft zo duur niet te zijn, mijne is ook van ali. Maar ik wil eigenlijk wel nog eens eentje die wat strakker past in mijn aftermarket bakje. Deze was volgens mij 'gewoon' 58mm. Daar zou je nog op kunnen letten bij de aanschaf, dat je iets neemt wat net wat strakker past. Wellicht komt de channeling juist daarvan (het kleine randje dat minder goed wordt aangeduwd).
Ik zie online oplossingen in de vorm van een kurk met wat naalden, of een paperclip. Ga ik dat eerst wel eens proberenAlouwerse schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:10:
[...]
Koffie verdeler vind ik niet echt de moeite waard, voor goede puck prep zou je dan imo beter een wdt tool maken.
Zelf heb ik hem 3D geprint, paar naaldjes er in. Was voor een euro of 8 klaar.
Verdeler gebruik ik eigenlijk nooit meer.
Nergens voor nodig, je kan tot 50g koffiebonen kwijt in de koker, een 4 cups moka express is ergens 15 à 17g en voor 500ml Hario V60 gebruik ik maar 30g koffiebonen. Perfect binnen de range van een Niche Zero!unezra schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:48:
Die Niche ziet er an-sich prima uit, maar ik ben wel wat bezorgd over de hoeveelheid.
Std. zetten we een 3 of 4-kops moka pot en een 1 of 2 kops, terwijl voor de Chemex en cold drip, juist veel meer koffie nodig is.
Daarom ook de keuze gemaakt voor de Niche Zero, want ik ben ook gestart met drip coffee en filter coffee alvorens er een espressomachine in huis stond.2-3 malers vind ik te gek, ik geef liever meer geld uit aan 1 goede maler, dan dat we voor iedere soort koffie een aparte maler op het aanrecht gaan zetten.
In totaal heb ik iets minder dan € 750 betaald voor de Niche Zero, het dubbele van zo'n instap Eureka maar je krijgt er wel de looks eugh..
Ik heb een 58mm leveler gekocht en zou de volgende keer ook 58.5mm kopen. Ik denk niet dat het verschil channeling veroorzaakt. Je kan met verplaatsen er ook voor zorgen dat je de randen goed raakt.defusion schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:54:
Verder inderdaad: distrubution tool hoeft zo duur niet te zijn, mijne is ook van ali. Maar ik wil eigenlijk wel nog eens eentje die wat strakker past in mijn aftermarket bakje. Deze was volgens mij 'gewoon' 58mm. Daar zou je nog op kunnen letten bij de aanschaf, dat je iets neemt wat net wat strakker past. Wellicht komt de channeling juist daarvan (het kleine randje dat minder goed wordt aangeduwd).
Mijn filtermandjes lopen trouwens wat taps toe. Het 17 grams IMS mandje kan zeker 58.5mm gebruiken.
Bij elke maat zal je wat vrije ruimte houden waarin een hogere laag koffie achter blijft. Is er geen marge dan zit de tamper/leveler vast zodra je niet precies loodrecht druk zet.
"past perfect" vereist dan ook "perfect loodrecht". Je hebt daar wat marge nodig.
Ik probeer wel een recept te volgen, maar volgens mij moet ik sneller gieten want mijn timing klopt vaak niet volgens het recept. Dan lees ik: bij 1:00 op de timer moet je weer 100g schenken maar dan ben ik er al voorbij als ik dat lees. Nou ja, ik blijf oefenen en instructies op YouTube volgen. Leuk is het in ieder geval wel!
Net een paar dagen binnen, dus nog geen definitief oordeel, maar eerste indrukken zijn erg goed. Goed maalsel met heel weinig fines...waardoor je als geheel fijner kan malen en meer uit je koffie kan krijgen.

Die zitten er nog niet in helaas. Zijn nog in ontwikkeling en nog geen echt zicht op. Maar ik vraag mij af of het voor filter wel nodig is voor mij. Ik maal echt niet op zijn fijnst nog voor V60. Zit nu op stand 3. Fijner dan dit heb ik vooralsnog niet nodig, maar misschien nadat de schijven ingewerkt zijn dat hij langzaam fijner moet en ik dan in de knoei zou komen. Ik wacht de ontwikkelingen qua schijven rustig af en hoor het wel zodra er nieuwe zijn. Maar de schijven zijn dus vertraagd, want aanvankelijk mikten ze op juli 2021, maar nu is het "before end of year" geworden.bermuda1980 schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:08:
Ik begreep dat er nieuwe maalschijven voor waren (of werden ontwikkeld). Heb je die erin zitten/worden deze nageleverd of...?
Als je wilt weten wat je moet proeven is het ook leuk om eens een cupping te doen. Daar leer je écht proeven. Je kan dit zelf ook doen met de koffietjes die je in huis hebt - ook altijd leuk om een DE erbij te doen voor de vergelijkingD. Ninjai schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:07:
Ik heb mijn eerste stappen in de wereld van v60 gezet. Eerste bakjes met koffie van Keen zijn denk ik wel goed te pruimen. Qua fruitigheid is het nog subtiel, proef meer cacao eigenlijk. Het is niet bitter of zuur, maar geen idee of ik goed zit. Op de verpakking lees ik dat het smaakt naar rode appel, frambozen en mandarijn. En die zijn nu nog niet echt uitgesproken herkenbaar. Qua maling heb ik nu 25 kliks gedaan met de Comandante.
Ik probeer wel een recept te volgen, maar volgens mij moet ik sneller gieten want mijn timing klopt vaak niet volgens het recept. Dan lees ik: bij 1:00 op de timer moet je weer 100g schenken maar dan ben ik er al voorbij als ik dat lees. Nou ja, ik blijf oefenen en instructies op YouTube volgen. Leuk is het in ieder geval wel!
@unezraRigolleM schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:04:
[...]
Nergens voor nodig, je kan tot 50g koffiebonen kwijt in de koker, een 4 cups moka express is ergens 15 à 17g en voor 500ml Hario V60 gebruik ik maar 30g koffiebonen. Perfect binnen de range van een Niche Zero!
[...]
Daarom ook de keuze gemaakt voor de Niche Zero, want ik ben ook gestart met drip coffee en filter coffee alvorens er een espressomachine in huis stond.
In totaal heb ik iets minder dan € 750 betaald voor de Niche Zero, het dubbele van zo'n instap Eureka maar je krijgt er wel de looks eugh..63mm conische Mazzer burrs en single dosing zonder retentie voor. De wachttijd is ook een vervelend punt, maar omdat ik enkel drip- en filter coffee dronk, tijdelijk een Baratza Encore gebruikt.
Kan hier als tevreden gebruiker ook nog de G-Iota (DF64) als optie aan toevoegen.
Vond zelf de Niche iets te duur (met alle post Brexit belastingen erbovenop) en te lastig te verkrijgen. Oftewel als het voor de Brexit was geweest en ik had er eentje kunnen bemachtigen had hier nu een Niche Zero gestaan.
Ben erg tevreden met de G-Iota, er zijn wat kleine tweaks die je kunt toepassen om hem nog wat handiger te maken (extra ring om de afstelling beter te kunnen aflezen, andere flapjes, etc.). Wissel nu regelmatig tussen espresso en filter en dat gaat zonder problemen. Vermoed dat de max capaciteit ook rond de 50 gram in 1 keer ligt (maar kom zelf niet verder als 30 gram voor 4 koppen filter).
Voor een meer detail vergelijk van de Niche en de G-Iota zou ik zeggen kijk een keertje de review van James.
Inmiddels de Melitta binnen, nog niet gebruikt. Maar met name omdat ik toch een beetje twijfel. Wellicht dat andere mijn bezwaren kunnen wegnemen. Wat speelt er mee in mijn overweging:Ronwiel schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:38:
Het is nu de Melitta Caffeo Solo geworden. Tot 30 september met 3 jaar garantie te krijgen bij Bol.com. Heb nog getwijfeld over een instap Jura. Maar die zijn flink stuk groter, de Melitta is slechts 20 cm breed, en starten vanaf 700 euro. Daar heb ik twee Melitta’s voor.
- Lange tijd geleden dronk ik regelmatig bij een kennis een simpele filterbak DE rood. En kan me herinneren dat dat altijd erg lekker was. Gewoon zachte koffie. Zelf gebruik ik Illy decafe cups voor een lungo en zou dat echt een heel stuk harder omschrijven. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik echt lekker vindt. Wel of niet een crema laagje, zacht of hard?
- Wat ik wel weet is dat van pure chocola (85%) houdt en IPA's (bier), die vaak bekend staan als fruitig, maar ook hoppig en bitter.
- Aan de ene kant wil ik geen gedoe met koffie zetten, maar andere andere kant kost mijn Nespresso ook redelijk wat tijd. Bakjes leeg, water erbij, eerst doorspoelen, tweede keer een bak zetten. Als ik twee minuten meer tijd kwijt ben is dat ook goed. (ook een beetje aan het denken gezet door deze post: van @Hemingr Hemingr in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1")
Maar de vraag is, kan ik ook beginnen met een Chemex met: Chemex + weegschaal (IKEA) + voorgemalen koffie? Het liefst zet ik direct Fellow spul op het aanrecht. Maar heb immers al een waterkoker, weegschaaltje etc. En zou graag eerst eens testen voordat ik spullen upgrade.
Overigens speelt ook nog mee dat ik uitsluitend decafe drink. Dus als ik straks weer naar kantoor ga en een keer oversla i.v.m. tijdgebrek is er geen man overboord ;-).
[ Voor 3% gewijzigd door Ronwiel op 20-09-2021 12:56 ]
Het valt mij op dat als ik alleen thuis ben dat ik een V60 maak, en vooral samen (+visite) gaan het espressoapparaat aan. Ik haal ook meer smaak (andere smaak?) uit de V60 t.o.v. espresso. Machines zijn niet zaligmakend.
Goede optie dat wrappen... niet aan gedacht en dat geeft ook meer opties.vinpower schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:25:
[...]
De bekende Gagia classic pro komt in meerdere kleuren. Wat ook een optie is om je apparaat te wrappen. Dat ziet er soms ook ontzettend gaf en strak uit!
Wat is je budget?
Budget is er niet echt... klinkt raar wellicht maar onze huidige inbouw miele volautomaat was ook niet gratis en ik wil er nu 1 die gewoon weer 10-20 jaar goede espresso gaat zetten.
Liefst met een water aansluiting, daarom valt die Gagia nu nog af. Die Linea mini ziet er ook cool uit al vraag ik me af of het 'connected' deel nu iets is wat ik zoek/nodig heb cq of dat over 10 jaar nog werkt..
oe tof model... snap de hype wel ;-)RigolleM schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:35:
[...]
The Sanremo Cube kan je ook in het zwart krijgen... beetje de 'hype' van dit moment!
Budgetvriendelijker is een Rancilio Silvia black limited edition.
En ook meteen op de waterleiding aan te sluiten. Ook wel 'connected' maar als ik het goed begrijp bijna alles ook op het apparaat zelf.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
:strip_exif()/f/image/bACV9XoUVsz8TFhU3cwOCVpX.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 21% gewijzigd door Teus.espresso op 20-09-2021 15:00 ]
De Niche Zero lijkt weer te bestellen. Voor 520 GBP + 21% en invoerkosten kom je op ongeveer ~€750.unezra schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:17:
Prijs is minder relevant. We kopen zo'n machine voor de eeuwigheid en zijn snobby genoeg om er wat meer geld aan uit te geven. De 500 GPB die de Niche Zero ex. BTW lijkt te kosten is absoluut bespreekbaar.
Zat afgelopen week met een schuin oogje te kijken naar de Lagom P64 en Weber Key, beide concurrenten van de Niche Zero, maar dan met een hoger afwerkingsniveau. Dat zie je dan ook direct terug in de prijs. De Lagom P64 kost $1.575 en de Weber $1.999. Daar komt dan nog verzendkosten ($100) en BTW ($250) overheen. Dan zit je gewoon in de €1.500 - 2.000 prijsrange.
Voor de echte snobs is de Niche niet goed genoeg; het heeft qua uiterlijk een hoog Blokker-huismerk gehalte maar de Mazzer Kony schijven schijnen het qua resultaat-in-de-kop wel subliem te doen. Bij de Lagom en naar alle waarschijnlijkheid ook Key, is het zoeken naar de praktische verschillen. Die twee koop je vooral omdat je een gave eye-catcher in je koffiehoek wilt hebben staan. Daar ben ik zelf ook wel gevoelig voor, maar of dat €1.000 waard is? De Niche puncht dus behoorlijk boven z'n weight, maar het blijft wel een echte espresso maler en in mindere mate geschikt voor bijv. filterkoffie. Dat geldt voor eigenlijk alle (SD) espresso malers.
De Lagom P64 wint het wat mij betreft qua looks:

[ Voor 17% gewijzigd door Ypuh op 21-09-2021 08:35 ]
We zitten meer in de discussie 'conisch' versus ' plat' maalschijven waarbij sommigen zweren bij een SSP red burr vanwege de particle size distributie, en de ander heeft liever de smaak die van de conische malers af komt.
Verder is de Lagom een ge-wel-di-ge maler! heel veel plezier er mee gewenst!
Haha, de €1.650 die het kost voordat de postbode aan de deur staat vormt nog een kleine drempel (lees: ik moet er nog naar toe groeien). De Mignon XL kijk ik inmiddels al wat minder liefdevol aan.Ravhin schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:14:
Verder is de Lagom een ge-wel-di-ge maler! heel veel plezier er mee gewenst!
@cryptapix zei al iets van dat een maler de machine afmaakt qua looks. Bij een Specialita of Niche heb ik dat gevoel niet, maar voor Weber of Lagom (en zo zijn er nog wel een paar merken/modellen) geldt dat wel. Wanneer je wat filmpjes kijkt en gebruikerservaringen uitwisselt kom je ook tot de conclusie dat een Specialita eigenlijk maar een instapmaler is voor de thuisbarista (waar ik initieel afvroeg waarom zo'n simpel ding €400 moest kosten).
De prijsjumps tussen categorieën zijn vrij extreem (€400 > €700 > €1.200 > €1.800 > €3.500) terwijl de prestatiewinst tussen de goedkoopste en duurste range misschien 20% is. Het verschil zit met name in bouwkwaliteit/design/workflow/features.
Als je vindt dat een Nespresso (te)veel tijd kost dan denk ik niet dat er echt andere opties zijn:Ronwiel schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:37:
[...]
Inmiddels de Melitta binnen, nog niet gebruikt. Maar met name omdat ik toch een beetje twijfel. Wellicht dat andere mijn bezwaren kunnen wegnemen. Wat speelt er mee in mijn overweging:Zit nu toch te denken of ik niet de Chemex een kans wil geven. Kan daar voor mijzelf, maar ook voor visite koffie mee zetten. En ik drink geen espresso, dus waarom een espresso apparaat wegzetten als ik liever lungo's en filterkoffie drink?
- Lange tijd geleden dronk ik regelmatig bij een kennis een simpele filterbak DE rood. En kan me herinneren dat dat altijd erg lekker was. Gewoon zachte koffie. Zelf gebruik ik Illy decafe cups voor een lungo en zou dat echt een heel stuk harder omschrijven. Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik echt lekker vindt. Wel of niet een crema laagje, zacht of hard?
- Wat ik wel weet is dat van pure chocola (85%) houdt en IPA's (bier), die vaak bekend staan als fruitig, maar ook hoppig en bitter.
- Aan de ene kant wil ik geen gedoe met koffie zetten, maar andere andere kant kost mijn Nespresso ook redelijk wat tijd. Bakjes leeg, water erbij, eerst doorspoelen, tweede keer een bak zetten. Als ik twee minuten meer tijd kwijt ben is dat ook goed. (ook een beetje aan het denken gezet door deze post: van @Hemingr Hemingr in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1")
Maar de vraag is, kan ik ook beginnen met een Chemex met: Chemex + weegschaal (IKEA) + voorgemalen koffie? Het liefst zet ik direct Fellow spul op het aanrecht. Maar heb immers al een waterkoker, weegschaaltje etc. En zou graag eerst eens testen voordat ik spullen upgrade.
Overigens speelt ook nog mee dat ik uitsluitend decafe drink. Dus als ik straks weer naar kantoor ga en een keer oversla i.v.m. tijdgebrek is er geen man overboord ;-).
- een vol automaat, lekker snel, alleen wel 1x per week heelmaal uit elkaar halen voor de schoonmaak (tenminste bij een goedkopere automaat) en bij een goedkope automaat is de koffie gemiddeld.
- V60, hoop gedoe, water koker, filter voorspoelen, koffie wegen, opgieten, bloomen, wachten, verder gieten etc. dat duurt langer dan een Nespresso. Maar wel lekkere koffie
ik ben recent ook van een volautomaat overgestapt op een v60 en ik wil niet meer terug! Wel staat er een Nespresso naast voor het gemakt (lees de vrouw

Aan de andere kant voor 23,- heb je een startset van een V60, dus dat zijn de kosten niet om te proberen. Mijn ervaring is dat zelfs snelfiltermaling (decaf) uit de supermarkt veel beter smaakt uit een V60 dan uit een volautomaat als Lungo!
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1