Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:53
@Ypuh gaan we het weer over looks hebben? :+ Mijn Specialita vind ik een ontzettend mooie match met mijn Bianca. De niche, I-OTA, Lagom, Weber, ik vind het allemaal niets tot echt helemaal niets. Puur qua looks!

Dat de Specialita een instapmaler is ben ik het met je eens. Maar wel een ontzettend goede, want zoals je zelf ook al zegt is de performance winst beperkt tov de meerprijs van de betere malers. Ik vind overigens een Atom ook nog wel een leuke maler. Vooral wat sneller dan de Specialita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-04 13:21
Edit: Verplaatst naar juiste topic

[ Voor 94% gewijzigd door Swennus op 21-09-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:43
Swennus schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:24:
Hier een koffiedrinker, die s'avonds graag een cappuccino drinkt. Dit deed ik altijd met een Senseo apparaat met een melkreservoir ingebouwd. Deze heeft het echter begeven. In principe gebruik ik het alleen voor s'avonds een kopje, overdag drink ik gewoon filterkoffie.

Nu was ik op zoek naar iets soortgelijks, maar schrik toch wel van de prijzen. Vaak is het dan ook nog met melkopschuimer, terwijl ik het melk reservoir altijd erg handig vond om te gebruiken.

van de Philips lijkt deze het meest op wat ik zoek:

https://www.bol.com/nl/nl...39KJw.2_9.10.ProductTitle

Zijn er nog beter/goedkopere alternatieven?
Denk dat je vraag hier beter op z'n plek is: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1
;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
-Jaap-io schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:06:
[...]

ik ben recent ook van een volautomaat overgestapt op een v60 en ik wil niet meer terug! Wel staat er een Nespresso naast voor het gemakt (lees de vrouw O-))
Aan de andere kant voor 23,- heb je een startset van een V60, dus dat zijn de kosten niet om te proberen. Mijn ervaring is dat zelfs snelfiltermaling (decaf) uit de supermarkt veel beter smaakt uit een V60 dan uit een volautomaat als Lungo!
Wat van volautomaat gebruikte je? Ben wel nieuwsgierig :)

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:39
Ronwiel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:19:
[...]

Wat van volautomaat gebruikte je? Ben wel nieuwsgierig :)
Deze https://link.marktplaats.nl/m1752059496 😉
Een Philips HD8841
Je moet wekelijks de zet groep er uit halen en reinigen/afspoelen. Doordat de machine, zeker met losse koffie, nogal eens strooit met koffie (intern) moet je ook de losse koffie weghalen. Daarnaast moet je eens per paar dagen de lekbak en afvalbak leegmaken en even afspoelen.
Tel daar bij op maandelijks ontkalken en met een reinigingstablet doorspoelen…. Kost best wat tijd.
Nu is het zo dat het apparaat al bijna 5jaar dienst doet zonder problemen, wellicht juist doordat ik hem consequent reinig

Duurdere volautomaten claimen zelfreinigend te zijn, maar ik heb geen idee hoe goed of slecht dat is.

[ Voor 7% gewijzigd door -Jaap-io op 22-09-2021 12:44 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@-Jaap-io Daar heb ik mij dus een beetje op verkeken bij mijn oriëntatie. Ik ken mijzelf, ik ga op precies dezelfde manier mijn apparaat onderhouden en dan ben je stiekem alsnog redelijk wat tijd kwijt. Hetzelfde geldt voor een Nespresso waar je 4 a 5 keer per dag koffie mee zet. Dan ben je ook continu afvalbakjes aan het leegmaken en water aan het bijvullen.

Van de week eens naar de koffiewinkel voor een V60. Ben benieuwd :).

• -Jaap-io
Ronwiel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:52:
@-Jaap-io Daar heb ik mij dus een beetje op verkeken bij mijn oriëntatie. Ik ken mijzelf, ik ga op precies dezelfde manier mijn apparaat onderhouden en dan ben je stiekem alsnog redelijk wat tijd kwijt. Hetzelfde geldt voor een Nespresso waar je 4 a 5 keer per dag koffie mee zet. Dan ben je ook continu afvalbakjes aan het leegmaken en water aan het bijvullen.

Van de week eens naar de koffiewinkel voor een V60. Ben benieuwd :).
Ik zou zeggen give it a shot, voor 3tientjes weet je alles ;)
en hier legt James je uit hoe je koffie moet zetten met een V60 YouTube: The Ultimate V60 Technique

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:55
Heeft iemand een tip voor een brander/boon die wat lichter gebrand is? Ik heb een paar maanden terug een aantal kilo van Fascino geprobeerd, maar die vond ik niet super (te donker). De laatste bestellingen kwamen van Brandzaak (super!) en ik had een aantal kilo meegenomen uit Italië. Ik begin zo een steeds bredere selectie aan smaken te ontdekken met de Onyx blend als huidige favoriet, maar een lichte roast ontbreekt nog.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, ik kwam gisteren thuis en zette mijn domobar (25 jaar oud) aan... poef aardlek eruit. Wtf :? . Nog keer geprobeerd, zelfde verhaal.

Zojuist de machine gedemonteerd als ik het verwarmingselement loshaal niets aan de hand. Tijd voor een nieuw element dus. Ik krijg alleen de thermostaat niet uit de thermostaatbuis, als ik dit zo zie heb ik ook een andere boiler dan het exemplaar dat drtrading (met bijbehorende thermostaat) aanbiedt:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/94020ac8-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/d0144cdc365748f54bfb5f3faaa9ea9c0d5413a4.jpg
Drtrading...

Mijn machine:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2reABeHePH_aGeTIaKepelFJTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuVM3iZZkd1Baq6IXhTgbxj9.jpg?f=fotoalbum_large

Dat gat in het midden klopt wel, dat meer naar de rand geplaatste exemplaar is waar op de foto de thermostaat in zou gaan. Bij mij zit de thermostaat daar dus in vast en geen schroefdraad oid.

Weet iemand hoe ik deze thermostaat nog los kan krijgen? om het element los te halen moet de boiler in een bankschroef oid, en dat is wat lastig als de boel met een thermostaat aan een machine vast zit. Het kan overigens eventueel wel maar het ie wel een drama om te doen...

[ Voor 79% gewijzigd door Boudewijn op 22-09-2021 14:31 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:29
Ypuh schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:56:
Heeft iemand een tip voor een brander/boon die wat lichter gebrand is? Ik heb een paar maanden terug een aantal kilo van Fascino geprobeerd, maar die vond ik niet super. De laatste bestellingen kwamen van Brandzaak (super!) en ik had een aantal kilo meegenomen uit Italië. Ik begin zo een steeds bredere selectie aan smaken te ontdekken met de Onyx blend als huidige favoriet, maar een lichte roast ontbreekt nog.
Koffiestation branden hun bonen vrij licht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:23
Jouw thermostaat buis is de gelaste versie.
Vandaar dat het er anders uitziet.
Voor het verwijderen van het verwarmingselement zou je de (ander type) thermostaat buis eruit moeten schroeven om ruimte te maken.
Bij jou kan er een van twee dingen zijn gebeurd. De thermostaat buis is een beetje lek en de thermostaat zit vast gekalkt. Of door het losdraaien van het verwarmingselement zit er een deuk in de thermostaat buis en zit de thermostaat vast. In beide gevallen kan je de boiler uitbouwen met de thermostaat er nog aan vast (even positie van stekkers en stand van thermostaat noteren.
Verwarmingselement vervangen en boiler weer inbouwen. Dan boiler vullen met het element nog niet aangesloten. Dan element aansluiten en machine testen op lekkages en hopen dat de gelaste thermostaat buis de hele operatie heeft overleefd. Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Heeft iemand een tip voor een brander/boon die wat lichter gebrand is? Ik heb een paar maanden terug een aantal kilo van Fascino geprobeerd, maar die vond ik niet super (te donker). De laatste bestellingen kwamen van Brandzaak (super!) en ik had een aantal kilo meegenomen uit Italië. Ik begin zo een steeds bredere selectie aan smaken te ontdekken met de Onyx blend als huidige favoriet, maar een lichte roast ontbreekt nog.
Blommers en eventueel hoofdkwartier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 18:51
Het Hoofdkwartier denk ik dan meteen, heerlijk licht geroosterde bonen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Hoofdkwartier it is! Heb het 4x 500gr verrassingspakket besteld.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:19

lasharor

7 december 2004

Dat is 21 EUR per kilo! Is dat niet een beetje overdreven?

Volgens mij is francisco relatief goedkoop. Ook brandzaak heeft van die duurdere koffiebonen.

Wat geven jullie gemiddeld uit aan een kilozak?

[ Voor 17% gewijzigd door lasharor op 22-09-2021 18:20 ]

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Wisselt enorm. Ik denk gemiddeld tussen de €18 en €30 per kilo voor de redelijk “normale” koffiebonen. Dus de bonen voor de cappuccino in de ochtend.
Voor de wat specialere gaat het soms al naar €70-100 per kilo.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:43
lasharor schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:18:
[...]

Volgens mij is francisco relatief goedkoop. Ook brandzaak heeft van die duurdere koffiebonen.

Fascino bedoel je? Die hebben ook redelijk vergelijkbare prijzen. Uitgezonderd hun 'budget' bonen (niks mis mee overigens).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
heeft iemand ervaring met het bestellen van een siemens eq9 S500 in duitsland? ik wil wel graag nederlands menu in de siemens hebben. Het apparaat is gemiddeld 400 euro goedkoper bij mijn duitse matties. Ik vraag me af of iemand dit al een keer heeft gedaan. Ik hoor het graag

groeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

€21 is volgens mij nog aan de goedkope kant?

Alles < €10/kg kun je van stellen dat het niet versgebrand en niet oké is. Fascino heeft de versgebrande budget bonen, maar die vond ik vrij smaakloos en veel te donker/bitter. De lekkerste bonen die ik tot nu toe had waren van Brandzaak a €18.75/kg. Daar beginnen ook een beetje de koffies waar land van herkomst in ieder geval bekend is. Voor single origin en specialty koffies moet je eerder richting de €30-40 per kilo, maar er zullen er hier ook liefhebbers zijn die daar flink over heen gaan.

Voor prijs/kg valt het eigenlijk nog wel mee als je het vergelijkt met bijv. Nespresso. Die bevatten ca. 5-6g per cup en kosten €0,41. Dan praat je al over €70/kg. De vergelijking met prijs per kop gaat mank omdat je met een semi-automaat al snel 18g per shot doseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Ik zit in dezelfde lijn als @Alouwerse en @Ypuh. Rond de 20e per kg is vrij “normaal” voor verse goede bonen. Ik probeer een beetje rond de 20-25 te blijven, met uitschieters naar 35. Ik ben niet bereid 70-100e per kg uit te geven, maar vraag me ook af of dat met espresso als zetwijze überhaupt interessant is.

In aanvulling op @Ypuh; bonen onder de 10e per kg kun je links laten liggen, maar bonen boven dat bedrag zijn niet automatisch een succes. Er zijn genoeg supermarktbonen die 16-25e (zoals Illy) per kg kosten en absoluut niet vers/goed zijn.

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Ypuh schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:38:
[...]

Alles < €10/kg kun je van stellen dat het niet versgebrand en niet oké is. Fascino heeft de versgebrande budget bonen, maar die vond ik vrij smaakloos en veel te donker/bitter. De lekkerste bonen die ik tot nu toe had waren van Brandzaak a €18.75/kg. Daar beginnen ook een beetje de koffies waar land van herkomst in ieder geval bekend is. Voor single origin en specialty koffies moet je eerder richting de €30-40 per kilo, maar er zullen er hier ook liefhebbers zijn die daar flink over heen gaan.

Voor prijs/kg valt het eigenlijk nog wel mee als je het vergelijkt met bijv. Nespresso. Die bevatten ca. 5-6g per cup en kosten €0,41. Dan praat je al over €70/kg. De vergelijking met prijs per kop gaat mank omdat je met een semi-automaat al snel 18g per shot doseert.
Welke boon van Brandzaak vind je zo lekker? Dan ga ik die eens proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:19

lasharor

7 december 2004

Ypuh schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:38:
[...]

Voor prijs/kg valt het eigenlijk nog wel mee als je het vergelijkt met bijv. Nespresso. Die bevatten ca. 5-6g per cup en kosten €0,41. Dan praat je al snel over €70/kg. De vergelijking met prijs per kop gaat mank omdat je met een semi-automaat al snel 18g per shot doseert.
Ik gebruik ook altijd 18 gram; dus dan haal je uit 1 kilo ongeveer 55 kopjes:

16 EUR / 55 = 0,29 EUR (dit besteed ik ongeveer per kilo @ Fascino)
18 EUR / 55 = 0,32 EUR
21 EUR / 55 = 0,38 EUR
70 EUR / 55 = 1,27 EUR

Ik heb dit jaar (YTD) ongeveer 10 kilogram koffie gekocht...

Kom eigenlijk bij het typen van dit verhaal tot de conclusie dat het verschil tussen 16 euro bonen en 21 euro bonen op jaarbasis maar 50 euro is. Dus heel erg schokkend is dit nu ook weer niet. Ik zal eens bij brandzaak gaan kijken :P .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:57
lasharor schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:01:
[...]

Ik gebruik ook altijd 18 gram; dus dan haal je uit 1 kilo ongeveer 55 kopjes:

16 EUR / 55 = 0,29 EUR (dit besteed ik ongeveer per kilo @ Fascino)
18 EUR / 55 = 0,32 EUR
21 EUR / 55 = 0,38 EUR
70 EUR / 55 = 1,27 EUR

Ik heb dit jaar (YTD) ongeveer 10 kilogram koffie gekocht...

Kom eigenlijk bij het typen van dit verhaal tot de conclusie dat het verschil tussen 16 euro bonen en 21 euro bonen op jaarbasis maar 50 euro is. Dus heel erg schokkend is dit nu ook weer niet. Ik zal eens bij brandzaak gaan kijken :P .
Ik hou dat eigenlijk niet bij hoeveel ik verbruik per maand/jaar/whatever... Ik koop gewoon bonen bij het Het Hoofdkwartier / 2 kg, zit ik aan de laatste 500gr dan bestel ik er opnieuw. Mijn uitgave voor barista melk ligt hoger volgens mij, 1 karton melk / 2 dagen... weet niet hoeveel dit kost, laat dit door mijn vrouw meebrengen :*)

Iederee keer dat ik aan mijn cappuccino begin vergeet ik alle geldzorgen sinds ik mijn espressomachine in huis heb :+

• Ypuh
bear87 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:00:
[...]

Welke boon van Brandzaak vind je zo lekker? Dan ga ik die eens proberen :)
De Onyx blend! Volgens mij bestaat deze voor 50:50 uit 2 van hun populairdere koffies waaronder de Honduras Marcala Cosma wat ook een aanrader is.

De Yellow Bourbon verkopen ze ook en wordt hier veel geroemd, maar vond ik persoonlijk iets minder (3 uit 5, waar ik de Onyx blend en Honduras een 4 uit 5 vind).

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
Mijn eerste bestelling van Manhattan is binnen. Eerste indruk is goed. Espresso roast is redelijk licht. Heb 2x espresso en 2x filter. Smaak is ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teus.espresso schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:07:
Voor het verwijderen van het verwarmingselement zou je de (ander type) thermostaat buis eruit moeten schroeven om ruimte te maken.
Bij jou kan er een van twee dingen zijn gebeurd. De thermostaat buis is een beetje lek en de thermostaat zit vast gekalkt. Of door het losdraaien van het verwarmingselement zit er een deuk in de thermostaat buis en zit de thermostaat vast. In beide gevallen kan je de boiler uitbouwen met de thermostaat er nog aan vast (even positie van stekkers en stand van thermostaat noteren.
Verwarmingselement vervangen en boiler weer inbouwen. Dan boiler vullen met het element nog niet aangesloten. Dan element aansluiten en machine testen op lekkages en hopen dat de gelaste thermostaat buis de hele operatie heeft overleefd. Succes
Dank voor de uitleg. Ik ga de thermostaat laten zitten, wilde die initieel ook maar vervangen omdat dat een van de weinige originele onderdelen is van de machine.

Heb de thermostaat niet losgehaald maar de boiler verder wel los. Verwarmingselement vervangen moet wel lukken, als de boiler even in een bankschroef (doekje eromheen ivm krassen) geklemd kan worden.

Vanmiddag maar eens nieuw element bestellen :)

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
Hercul3s schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:27:
Mijn eerste bestelling van Manhattan is binnen. Eerste indruk is goed. Espresso roast is redelijk licht. Heb 2x espresso en 2x filter. Smaak is ook goed.
Welke heb je er besteld?

iRacing Profiel

• Hercul3s
Interessante namen hebben ze :D

- Worka Wuri
- Mama Mina
- Hawaii
- Inacio Soares

Worka Wuri 1x gezet. Ben benieuwd naar de Hawaii, vooral omdat die in de wat hogere prijsklasse zit .. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik ben sinds kort eigenaar van Lelit Mara X i.c.m een Mignon Specialita. Ik wil verse bonen bestellen bij de brandzaak( kan ook ergens anders) voor espresso. Nu zijn er heleboel soorten en ik vind het erg lastig om een keuze te maken. In het begin wil ik voornamelijk werken aan goede espresso zetten en daardoor heb ik liever 1 soort boon. Hebben jullie tips voor welke bonen voornamelijk geschikt zijn voor een lekkere espresso. Dit is mijn eerste halfautomaat en ook de eerste keer dat ik verse bonen ga bestellen. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:22

Kraz

Saving the world

sedad schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:46:
Beste tweakers,

Ik ben sinds kort eigenaar van Lelit Mara X i.c.m een Mignon Specialita. Ik wil verse bonen bestellen bij de brandzaak( kan ook ergens anders) voor espresso. Nu zijn er heleboel soorten en ik vind het erg lastig om een keuze te maken. In het begin wil ik voornamelijk werken aan goede espresso zetten en daardoor heb ik liever 1 soort boon. Hebben jullie tips voor welke bonen voornamelijk geschikt zijn voor een lekkere espresso. Dit is mijn eerste halfautomaat en ook de eerste keer dat ik verse bonen ga bestellen. Alvast bedankt!
Kijk even in de openings post. Daar heb je een hele lijst met zaken die verse koffiebonen verkopen.
Uiteindelijk komt alles neer op je eigen smaak. Wat jij lekker vind zul je pas weten na een x aantal bonen te hebben geprobeerd.

Heb je ergens in een stad of basistacafe oid niet al een koffie op waarvan je dacht; DIE is lekker!
Op basis daarvan kun je kijken wat je voorkeur heeft; licht gebrand, donker(der) gebrand, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Net als met bier of wijn is er niet unaniem één soort die iedereen lekker vindt. Je ontkomt er niet aan om verschillende bonen uit te proberen om in ieder geval een referentie te krijgen. Verder zul je je machines een beetje onder de knie moeten krijgen wat voor de meeste wel een paar dagen/weken duurt.

Misschien om te beginnen de Yellow Bourbon of Honduras Marcala Cosma nemen (ga i.i.g. niet met supermarkt bonen aan de slag, dat heeft ook aan het begin geen enkele zin). Je kunt eventueel de budget bonen nemen van Fascino, die zijn op z'n minst vers, maar vond ik niet echt lekker.

Eenmaal je de basis onder de knie hebt kun je wat proefpakketten van 250/500g aanschaffen. 250g is misschien iets te weinig, 1.000g weer net iets te veel, afhankelijk van hoeveel je drinkt per dag (zal aan het begin wat meer zijn).

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:09
Ik heb dezelfde setup en ben ook alles aan het proberen.
Ik heb de laatste paar keer bij Fascino besteld, overstock, gewoon om te proberen. Ik heb zeker nog niet de ultieme boon gevonden maar ben wel continue aan het ontdekken en dat ik voor mij een deel van het plezier.
Ben ondertussen wel zover dat ik merk of het goed of niet is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 16:04

Ravhin

no <root>...

sedad schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:46:
Beste tweakers,

Ik lees je bericht als: wat is een lekkere en vergevingsgezinde boon waar ik lekker op los kan punniken om later wellicht de wat moeilijkere jongens te extraheren?

Lekker is subjectief - wat de meeste mensen een lekkere boon vinden is de Yellow Bourbon (wordt niet voor niets een allemansvriend genoemd). Deze is verkrijgbaar bij de Brandzaak en die heeft niet snel last van channeling IMO. Ik zou daar eens mee beginnen om je barista-skills op te scherpen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:08
SpeedyDH schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:02:
Ik heb dezelfde setup en ben ook alles aan het proberen.
Ik heb de laatste paar keer bij Fascino besteld, overstock, gewoon om te proberen. Ik heb zeker nog niet de ultieme boon gevonden maar ben wel continue aan het ontdekken en dat ik voor mij een deel van het plezier.
Ben ondertussen wel zover dat ik merk of het goed of niet is ;)
Klopt wel, dezelfde brander levert schillende soorten bonen met ieder hun eigen smaak.
Het is dus echt een kwestie van smaak en uitproberen.

• sedad
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Hartelijk dank voor alle antwoorden. Dan ga ik ook voor de Yellow Bourbon en zal ik werken aan mijn skills :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:29
Hercul3s schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:36:
[...]

Interessante namen hebben ze :D

- Worka Wuri
- Mama Mina
- Hawaii
- Inacio Soares

Worka Wuri 1x gezet. Ben benieuwd naar de Hawaii, vooral omdat die in de wat hogere prijsklasse zit .. :+
Gaaf zeg, ben benieuwd of ie goed bevalt. Dacht heel even dat je Kona bonen had besteld :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:09
Net bij keuringsdienst van waarde over koffiebranders, leuk om hier wat inzicht in te krijgen. Grappig dat 90% van de bonen gewoon verbrand worden..
Recent wel (bij iemand die al stuk verder was dan ik) een hele lichte branding gedronken en inderdaad proef je dan hele andere dingen…
Voorlopig heb ik nog wat te leren ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teus.espresso schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:07:
@Teus.espresso , de boiler is los en het verwarmingselement is eruit gekomen. Daar zat een breukje in en en heel veel kalk. 20 minuutjes in een 1:10 oplossing van sulfaminezuur deed veel goeds. Dank voor het coachen...

Echter is het gelaste buisje met de thermostaat er in nu compleet los gekomen en dit buisje zit dus niet meer vast aan de boiler. Hoe dat te fixen? Zelf hardsolderen lijkt me pittig omdat je dan eigenlijk het soldeer in de boiler zelf toe wil voegen, maar het zou kunnen. een dikke prop soldeer in het buisje kan, maar ik weet niet of dat goed gaat. Wat zou jij doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
SpeedyDH schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:56:
Net bij keuringsdienst van waarde over koffiebranders, leuk om hier wat inzicht in te krijgen. Grappig dat 90% van de bonen gewoon verbrand worden..
Recent wel (bij iemand die al stuk verder was dan ik) een hele lichte branding gedronken en inderdaad proef je dan hele andere dingen…
Verbrandde koffie is bijna zwart en vettig en dus niet lekker.
Kortom, gewoon vers gebrande koffiebonen gebruiken van lokale koffiebranders.
Niet iets wat uit die Belgische brand fabriek komt die blijkbaar voor veel merken gebruikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Net nog even teruggekeken, duurt 20 minuutjes. Best interessant item. Tot begin dit jaar had ik aangenomen dat Nespresso beter is dan Senseo en bonen van Starbucks, Lavazza en Illy meer 'premium' zijn dan die van Segafredo, DE en Perla (en alles wat daar nog onder zit).

Meest duidelijk was die gast in de haven van Antwerpen. Aan de hand van 'grade' kon hij zo 3 zakken opentrekken waar je een duidelijk verschil zag tussen matige, goede en budget bonen. Een slechte boon kun je dus eigenlijk nooit meer 'recht branden', maar een goede boon kun je wel verpesten door alle smaken eruit te branden. De Senseo deden ze ook weinig geheimzinnig over; gewoon flink doorbranden anders proef je niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:23
Helaas is deze boiler dan overleden.
We hebben in het verleden wel eens een boiler laten lassen / hard solderen maar in helft van de gevallen ging het toch snel weer lekken. En dat bij nog goed bereikbare plekken. Die buis terug zetten is niet onmogelijk maar ik heb het nog niemand voor elkaar zien krijgen.
Die boiler uit jou orginele vraag is wat je zoekt. Niet vergeten er een thermostaat buis bij te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:39:
[...]

Net nog even teruggekeken, duurt 20 minuutjes. Best interessant item. Tot begin dit jaar had ik aangenomen dat Nespresso beter is dan Senseo en bonen van Starbucks, Lavazza en Illy meer 'premium' zijn dan die van Segafredo, DE en Perla (en alles wat daar nog onder zit).

Meest duidelijk was die gast in de haven van Antwerpen. Aan de hand van 'grade' kon hij zo 3 zakken opentrekken waar je een duidelijk verschil zag tussen matige, goede en budget bonen. Een slechte boon kun je dus eigenlijk nooit meer 'recht branden', maar een goede boon kun je wel verpesten door alle smaken eruit te branden. De Senseo deden ze ook weinig geheimzinnig over; gewoon flink doorbranden anders proef je niks.
Het lijkt erop dat in het TV programma Beyers Koffie te zien was.

Beyers maakt voor veel grote winkelketens alle koffie, bijvoorbeeld voor de Amerikaanse e-commercereus Amazon, voor de Lidl, HEMA, Kruidvat, Carrefour, de Amerikaanse tak van Aldo en de Franse supermarktreus E.Leclerc. Zelfs wereldwijd bekende koffiemerken worden gemaakt bij Beyers Koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teus.espresso schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:01:
Helaas is deze boiler dan overleden.
We hebben in het verleden wel eens een boiler laten lassen / hard solderen maar in helft van de gevallen ging het toch snel weer lekken. En dat bij nog goed bereikbare plekken. Die buis terug zetten is niet onmogelijk maar ik heb het nog niemand voor elkaar zien krijgen.
Die boiler uit jou orginele vraag is wat je zoekt. Niet vergeten er een thermostaat buis bij te bestellen.
Duidelijk, thanks.

Mooi opknapprojectje, dank nogmaals voor het advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

HoppyF schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:36:
Verbrandde koffie is bijna zwart en vettig en dus niet lekker.
Kortom, gewoon vers gebrande koffiebonen gebruiken van lokale koffiebranders.
Niet iets wat uit die Belgische brand fabriek komt die blijkbaar voor veel merken gebruikt wordt.
Jaein (zoals onze oosterburen zeggen) ;)
Ik ben zeker van de lichtgebrande en specialty koffietjes - echter - zo'n echte italiaanse donkergebrande espresso die perfect is gezet heeft wel degelijk ook iets moois. Als chemicus haal ik er geuren uit van esters, PAK's en fenolen uit in plaats van terpenoïden en Maillard adducten (lees: verbrand), maar de smaak is degelijk gebalanceerd, warm en rond :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het is dan wel een koffie topic, maar het zit er heel dicht tegen aan, drinken er hier mensen cascara? Dat is een infusie van de gedroogde schilletjes en vruchtvlees van de koffiebes. Alles wat er dus om de boon heen zit ;)
Nu merk ik dat dit wel een lekker drankje is voor in de avond aangezien er vergeleken met koffie er een stuk minder cafeïne in zit. Een soort fruitige thee maar dan van de koffiebes. Sinds ongeveer 2 jaar hebben meer lokale merken een aanbod van cascara.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Mooiste was nog die Belg die zei: "dan komt je al snel bij de bandencentrale uit". :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
cryptapix schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:59:
@Koos2009 Top! Ik ben benieuwd.

@vinpower Als dat het antwoord is, vind ik dat vrij matig van een zaak als Van Pommeren. Die weten natuurlijk ook dondersgoed dat de instelbaarheid key is bij veelvuldig wisselen.
Het is gewoon een mignon XL met een andere bak. Opzich interessant want hij past ook op de gewone mignon.

Wisselen/afstellen is hetzelfde als de andere mignons.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Koos2009
@cryptapix het is een mignon XL met ander bonen reservoir.
De rest is gewoon hetzelfde en de molen staat schuin.

Het reservoir, met anti popcorn disc past ook op andere mignons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Thanks voor de update @Koos2009. Helaas. Single dosing werkt wat mij betreft ook prima op de huidige Mignon versies, zowel met als zonder mod/blaasbalg. Enkel daarvoor zou ik dan ook een overstap van Specialita of XL naar deze versie niet snel maken. Eenvoudiger switchen tussen maalgraden zou echt een huge plus zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Heeft iemand een idee waar ik een JoeFrex espresso weegschaal kan kopen?

Niemand lijkt hem te hebben.
Zo kan ik een goede vriend geen espresso machine cadeau doen.

Zeker in het begin is dat gewoon noodzakelijk om te hebben.

Wellicht alternatieven die wél verkrijgbaar zijn.

1 winkel heeft hem, maar is niet duidelijk over de voorraad.
Conrad
Coolblue
Van Pommeren
Koffiewarenhuis

Etc heeft hem niet.
Amazon nl/de ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Bol.com - €18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Koos2009 misschien moet je wat specifieker zijn welke weegschaal je bedoelt, want als ik Google op Joefrex espresso scale vind ik genoeg aanbieders?

In ieder geval twee van de door jou genoemde aanbieders hebben de weegschaal die ik vind onder “joefrex espresso scale” op voorraad.
Van Pommeren voorraad 15 stuks

Koffiewarenhuis op voorraad

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 26-09-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
Hmm was laat blijkbaar.

Ik zocht het model met timer.
De xwt meen ik.

Inmiddels besteld bij een andere webshop met borstel voor de groep.

Ik bedoelde https://www.vanpommeren.n...x-XWT-weegschaal-mettimer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Sinds vrijdag een V60 no1 in huis en de eerste kopjes gezet volgens de Hoffmann methode. 15gr op 250ml water. En uiteraard, ik moest behoorlijk wennen aan de smaak. Maar inmiddels begin ik er aan te wennen en proef ik dat het een stuk zachter is. Daarnaast dronk ik mijn Nespresso lungo altijd zo heet mogelijk, en merk nu ook wel dat het de smaak flink ten goede komt als ik m’n koffie wat laat afkoelen.

Wat betreft smaak vroeg ik me ook af waarom ik zo moet wennen en het vanaf de eerste bak niet meteen lekkerder vond (millenial instant gratification). En dacht, laat ik eens een lungo cupje openmaken (DE decafe). En dan is het eigenlijk heel logisch als je het vergelijkt met de Simon Levelt medium gebrande koffie (rechts te zien). Is dit overigens de goede maling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdZJ5kZhwGZRpfQ8UJpus6fYUNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmkXWFxnhiuKILU5y6Awtetb.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik dacht dat ik over een tijdje als eerste een nieuwe waterkoker of grinder zou kopen, merk ik nu dat ik meer behoefte heb aan een goede weegschaal :). Met een normale waterkoker is het namelijk te doen, het verschil met versgemalen ken ik niet, dus weet ik (nog) niet wat ik mis. Maar dat geklooi met een losse timer en een IKEA weegschaal die constant uitgaat is vervelend.

Je ziet ook heel duidelijk wat een filter met de ‘troep’ in je koffie doet. Waar na een Nespresso bakje een kopje er echt ranzig uitziet, is een kopje na filterkoffie een stuk ‘schoner’. Zal vast z’n voor en nadelen hebben :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 13:59

Tammesp

Next is now

HoppyF schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:07:
[...]

Ik heb deze Siemens EQ.500 Integral TP501R09.
Gekocht voor zo’n €350.
(bv B keuze met krasje o.i.d. HIER)
Voor die prijs koop je geen Jura.
Voordeel van de Siemens?
Makkelijk te bedienen en de zetgroep is uitneembaar en zo onder de kraan af te spoelen.
Invetten e.d. is niet nodig.
Zaken als water temperatuur hoeveelheid koffie, melk is instelbaar.
Wat er niet op zit is een gebruikers profiel waarbij je bv voor twee gebruikers een eigen keuze kunt programmeren.
Nadeel is wellicht de lekbak die redelijk snel vol zit en dus geleegd moet worden.
Er zijn vast en zeker betere machines te vinden maar alles heeft zijn prijs.
Die afweging moet je dus maken.
We drinken hier ook niet zoveel koffie maar wel afwisselend lungo’s of cappuccino’s, soms macchiato.
Dat is met één druk op de knop geregeld.
Mijn vrouw vindt dit vooral heel handig. Melk slubbert hij op via een slangetje.
Schoonspoelen van melkslang en systeem gaat ook vanzelf.
Je kunt ook handmatig het reinigingsprogramma kiezen.
Restjes melk in het systeem moet je niet willen maar heb ik ook niet meegemaakt.

Verder vers gebrande koffiebonen gebruiken voor het beste resultaat, geldt voor alle koffiemachines uiteraard.
Bedankt voor je link! Deze week een b keuze Siemens eq 500 tp503r09 aangeschaft!

Bevalt prima tot nu toe. Alleen qua de juiste koffiebonen word nog een hele zoektocht.

Het valt me alleen op dat de melk variaties heel snel koud worden, heb jij dat ook?

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo mijn machine werkt weer, inderdaad boiler+element+thermostaat vervangen. Toen ik hem daarna aanzette merkte ik dat ik 1 verbinding was vergeten goed af te dichten met loxseal. Losgedraaid, loxseal erop en weer aangedraaid.

Alles werkt nu weer prima zo te zien (straks moet de kap er nog op). Meteen ook maar even nette pootjes eronder.

Valt me sowieso op hoeveel sneller die 600mL boiler nu warm is met een nieuw element, en een isolatieschuimpje eromheen. Wow wat een verschil.

Van de week eens de bonenmaler van nieuwe maalschijven voorzien. Dat wordt ook nog leuk (veel mishandelde schroefjes weet ik nog van vorige keer :z)

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 26-09-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tammesp schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:28:
[...]

Bedankt voor je link! Deze week een b keuze Siemens eq 500 tp503r09 aangeschaft!

Bevalt prima tot nu toe. Alleen qua de juiste koffiebonen word nog een hele zoektocht.

Het valt me alleen op dat de melk variaties heel snel koud worden, heb jij dat ook?
Leuk dat je mijn link gebruikt hebt. ;)
B keuze is flink voordeliger inderdaad en kwalitatief nog prima.
Melk variaties zet je met koude melk, melk wordt opgewarmd maar is nooit zo heet als de koffie zelf.
Daardoor is het resultaat niet zo heet.
Je kunt er wat aan doen door dubbelwandige glazen te gebruiken en deze voor te verwarmen met wat heet water. Dat scheelt echt.
Met niet dubbelwandige bekers of glazen helpt voorverwarmen ook.

De koffie (water) temperatuur zelf is ook in te stellen maar heeft effect op de smaak van de koffie.
Bij deze Siemens kun je kiezen tussen normaal, hoog en maximaal.
Ik heb deze op normaal laten staan, wel eens op hoog geprobeerd maar daarna toch weer teruggezet naar normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammesp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 13:59

Tammesp

Next is now

HoppyF schreef op zondag 26 september 2021 @ 14:06:
[...]

Leuk dat je mijn link gebruikt hebt. ;)
B keuze is flink voordeliger inderdaad en kwalitatief nog prima.
Melk variaties zet je met koude melk, melk wordt opgewarmd maar is nooit zo heet als de koffie zelf.
Daardoor is het resultaat niet zo heet.
Je kunt er wat aan doen door dubbelwandige glazen te gebruiken en deze voor te verwarmen met wat heet water. Dat scheelt echt.
Met niet dubbelwandige bekers of glazen helpt voorverwarmen ook.

De koffie (water) temperatuur zelf is ook in te stellen maar heeft effect op de smaak van de koffie.
Bij deze Siemens kun je kiezen tussen normaal, hoog en maximaal.
Ik heb deze op normaal laten staan, wel eens op hoog geprobeerd maar daarna toch weer teruggezet naar normaal.
Het lijkt erop dat mijn apparaat nooit is gebruikt. Dus wat er precies B keuze aan is, dat merk ik niet.

Bedankt voor de melk tips! Ik zal binnenkort eens kijken voor dubbelwandige glazen.

Ja ik zit ook nog even te stoeien op welke tempratuur het lekkerst is. Mooi dat er zoveel opties op zitten, alleen merk ik bij max temp, dat de smaakt niet helemaal meer ten goede komt.

Mag ik vragen welke bonen jij het lekkerst vind in dit apparaat?

Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ronwiel schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:03:
Sinds vrijdag een V60 no1 in huis en de eerste kopjes gezet volgens de Hoffmann methode. 15gr op 250ml water. En uiteraard, ik moest behoorlijk wennen aan de smaak. Maar inmiddels begin ik er aan te wennen en proef ik dat het een stuk zachter is. Daarnaast dronk ik mijn Nespresso lungo altijd zo heet mogelijk, en merk nu ook wel dat het de smaak flink ten goede komt als ik m’n koffie wat laat afkoelen.

Wat betreft smaak vroeg ik me ook af waarom ik zo moet wennen en het vanaf de eerste bak niet meteen lekkerder vond (millenial instant gratification). En dacht, laat ik eens een lungo cupje openmaken (DE decafe). En dan is het eigenlijk heel logisch als je het vergelijkt met de Simon Levelt medium gebrande koffie (rechts te zien). Is dit overigens de goede maling?

[Afbeelding]

Waar ik dacht dat ik over een tijdje als eerste een nieuwe waterkoker of grinder zou kopen, merk ik nu dat ik meer behoefte heb aan een goede weegschaal :). Met een normale waterkoker is het namelijk te doen, het verschil met versgemalen ken ik niet, dus weet ik (nog) niet wat ik mis. Maar dat geklooi met een losse timer en een IKEA weegschaal die constant uitgaat is vervelend.

Je ziet ook heel duidelijk wat een filter met de ‘troep’ in je koffie doet. Waar na een Nespresso bakje een kopje er echt ranzig uitziet, is een kopje na filterkoffie een stuk ‘schoner’. Zal vast z’n voor en nadelen hebben :).
leuk, welkom in de wereld van de V60 😉
het is echt ongekend hoeveel smaak er in koffie kan zitten 😉 het grootste nadeel is dat het zetten langer duurt en dat het zo lekker is dat je meer koffie wil dan goed voor je is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 26 september 2021 @ 12:45:
Van de week eens de bonenmaler van nieuwe maalschijven voorzien. Dat wordt ook nog leuk (veel mishandelde schroefjes weet ik nog van vorige keer :z)
Als het even kan: Vervangen door schroeven met dezelfde draad in inbus of torx variant.

En als goed RVS op Aliexpress/Ebay niet te krijgen is dan is titanium ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ANdrode schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:38:
[...]

Als het even kan: Vervangen door schroeven met dezelfde draad in inbus of torx variant.

En als goed RVS op Aliexpress/Ebay niet te krijgen is dan is titanium ook nog een optie.
Ja moet je wel dezelfde diameter en spoed vinden. Zal wel eens gaan kijken wat er in zit :)

Wil op termijn een handzamere zonder doser, heb nu een bakbeest (la cimbali junior).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tammesp schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:54:
[...]

Het lijkt erop dat mijn apparaat nooit is gebruikt. Dus wat er precies B keuze aan is, dat merk ik niet.

Bedankt voor de melk tips! Ik zal binnenkort eens kijken voor dubbelwandige glazen.

Ja ik zit ook nog even te stoeien op welke tempratuur het lekkerst is. Mooi dat er zoveel opties op zitten, alleen merk ik bij max temp, dat de smaakt niet helemaal meer ten goede komt.

Mag ik vragen welke bonen jij het lekkerst vind in dit apparaat?
Nee, B keuze of retourgoed van grote winkels, kunnen beiden prima zijn.
Bij mij ontbrak het melkslangetje plus pijpje.
Heb ik gewoon los kunnen bestellen.
Voor de rest was hij ook ongebruikt, de folie zat nog op het metalen rooster.
Alleen was de doos open geweest en opnieuw dichtgeplakt.
De water temperatuur te hoog zetten is nadelig voor de smaak daarom is de stand normaal beter.
Verder de maalstand van de molen op de fijnste stand zetten.
De “koffiekoekjes” die in de afvalbak vallen moet stevig en vrij droog zijn dus geen kleffe uit elkaar gevallen koffie drab opleveren.

Welke bonen?
Tjsa, dat verschilt nogal wat je smaak is en wat je graag drinkt.
Wij drinken afwisselend lungo’s en cappuccino’s soms een latte.
Ik heb goede ervaringen met Fascino koffie, deze is echt vers gebrand maar wel duurder dan supermarkt bonen.
Je zou eens een espresso proefpakket van Fascino (of een andere koffiebrander) kunnen proberen van 4x 250 gram. Dat is genoeg om te kunnen ervaren wat je lekker vindt.
Als je bij Fascino een account aanmaakt en je inschrijft voor de nieuwsbrief krijg je éénmalig een code voor gratis verzending. De oude code voor gratis verzending werkt niet meer.

De keuzes op je Siemens maken ook uit voor de smaak en sterkte.
Bv voor een lungo, stand normaal of sterk en dan 80 of 100ml.
Soortgelijke variaties met de cappuccino keuzes.

Nog een tip!
(ook voor anderen….)

Het is vloeken in de kerk, maar ik had hier even extra veel koffie nodig ivm gasten in huis.
Ik wilde mijn “dure” koffie liever even voor mezelf houden maar het bezoek ook geen bocht voorschotelen.
Daarom eens wat horeca koffie geprobeerd en dit is best goede koffie.
Niet vers gebrand maar wel nog lang houdbaar wat min of meer aangeeft dat het niet te lang geleden gebrand is. Voor zo’n €25 moet het lukken om 4x1kilo te scoren bij BVA veilingen.
Meer moet je er niet aan uitgeven. Is inclusief verzendkosten.
De link naar Seattle’s blonde espresso.
Link verandert per dag maar het aanbod komt terug dus is het even weg of is er teveel geboden probeer je het later opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 21:32

MJV

cryptapix schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:22:

@MJV 40e voor een koffieverdeler is absurt. Ik heb er een van onze Chinese vriend Ali van nog geen 15 euro (incl 10 day shipping) en dat werkt prima. Ik ben nu aan het kijken naar WDT of Blind Shaker (Weber bijv.). Ben er nog niet uit of een van deze twee me echt gaat helpen. Lees namelijk erg veel tegenstrijdige verhalen over klontjes breken en channeling veroorzaakt door WDT tools.
Ik heb gezocht, maar nog niet gevonden, heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Wat is wijsheid met bewaren van koffie? Ik lees online (en in dit topic) diverse adviezen; uiteenlopend van wel/niet in de diepvries. Wat ik nu doe is het volgende. Van de kiloverpakking doe ik 250 gram in een (nieuw aangeschafte) CoffeeVac. Wat ik ongeveer op een dag (<24u) gebruik doe ik in de hopper. (Single-dosen en wegen is natuurlijk beter maar daar ben ik te lui voor).

Vervolgens heb ik van de resterende 750 gram zakjes gemaakt van 250 gram (van die IKEA) zakjes waar ik zoveel mogelijk de lucht uit heb geperst, die heb ik in de diepvries gedaan. Ik heb nog één dichte verpakking (1kg) (geen verzendkosten...) die heb ik ook in de diepvries gegooid.

Alternatief wat ik overwoog was om de resterende 750 gram in een IKEA-weckpot te doen (luchtdicht), en dus buiten de diepvries te bewaren.

Verbetermogelijkheden op bovenstaande tactiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:00
@MJV proef je het verschil tussen de bonen die je hebt ingevroren en die dezelfde tijd in de bus hebben gezeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
Kogel is door de kerk
De Siemens EQ9 S500 superklasse besteld bij mijn duitse vrienden. Heeft gewoon een nederlands menu.
Scheelt je al gauw 4 a 500 euro met in nederland
https://www.bueromarkt-ag...ti955f09de.html?ref=suche

bedankt voor de hulp allemaal. Deze gaat aan al mijn eisen voldoen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
MJV schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:39:
[...]

Ik heb gezocht, maar nog niet gevonden, heb je een linkje?
Ik heb deze, maar heb er 12,50 incl shipping voor betaald.
https://a.aliexpress.com/_mOPUNi6

Hier een one sided voor een euro of 11.
https://a.aliexpress.com/_mtULUxC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

jongetje schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:20:
@MJV proef je het verschil tussen de bonen die je hebt ingevroren en die dezelfde tijd in de bus hebben gezeten?
De bonen liggen pas een paar dagen koud; en eigenlijk zou je dat vervolgens blind moeten gaan testen natuurlijk. Ze zien me aankomen thuis voor zo'n experiment ;). Volgens Simon Levelt met een pseudo-wetenschappelijke benadering zou er geen verschil zijn, maar op veel andere plekken wordt de diepvries dan weer als goede bewaaroptie gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@MJV

Zoals je zelf zegt zijn er wel wat verschillende theorieën. Wat ik er een beetje uit heb gedestilleerd:

1. Beter bestel je niet meer dan je in circa 4 weken gebruikt. Dat is simpelweg de beste tactiek voor versheid ;) Ik vraag me af of iets als coffeevac dan echt veel uitmaakt.

2. Als je invriest, zorg dan dat je de porties zo klein mogelijk maakt, bijvoorbeeld zoveel als je 1-2 dagen gebruik. Of nog beter: per dose invriezen. Direct vanuit de vriezer malen schijnt geen probleem te zijn (iemand in dit topic zei het ook zo te doen, weer even niet wie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

cryptapix schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:47:
@MJV

Zoals je zelf zegt zijn er wel wat verschillende theorieën. Wat ik er een beetje uit heb gedestilleerd:

1. Beter bestel je niet meer dan je in circa 4 weken gebruikt. Dat is simpelweg de beste tactiek voor versheid ;) Ik vraag me af of iets als coffeevac dan echt veel uitmaakt.

2. Als je invriest, zorg dan dat je de porties zo klein mogelijk maakt, bijvoorbeeld zoveel als je 1-2 dagen gebruik. Of nog beter: per dose invriezen. Direct vanuit de vriezer malen schijnt geen probleem te zijn (iemand in dit topic zei het ook zo te doen, weer even niet wie).
Van belang is dat je geen condens krijgt, iig zo min mogelijk. Ik portioneer mijn ingekochte koffie per 250gr, vacumeer die en vries hem dan in. Bij gebruik gaat het de vriezer uit en pas als de bonen op kamertemperatuur zijn gaat de vacuumzak open (nou ja tenzij ik heel erg veel behoefte heb aan mijn shot verslaving :+ ) .

Ik krijg morgen mijn eerste bestelling van brandzaak binnen, daar ga ik dit mee doen. De mrs wees me erop dat we nog wat zakken australian bonen hebben liggen. Jammer. Dan maar vriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Boudewijn hoe verpak je ze vacuum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:57
Met een vacumeermachine :+
Als je niet te veel uit wil geven: ze staan met regelmaat in het krantje van de lidl voor 2 of 3 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
MJV schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:05:
Verbetermogelijkheden op bovenstaande tactiek?
Bewaar de weckpot dan in een kast dat er geen licht bij komt. UV zal vast niet positief werken.

Ik ben zelf gestopt met de diepvries gebruiken, lucht/licht dicht bewaren bevalt goed genoeg en is net wat simpeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup. Heel hard zuigen op plastic zakjes werkt niet zo goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@Boudewijn @Basfr haha. Ik dacht dat je er een heel ingewikkeld apparaat voor nodig had. Maar voor drie tientjes is dat echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ronwiel schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:16:
@Boudewijn @Basfr haha. Ik dacht dat je er een heel ingewikkeld apparaat voor nodig had. Maar voor drie tientjes is dat echt ideaal!
Ik heb een wat duurdere maar ben ook begonnen met een silvercrest van 30€ bij lidl.

Werkt prima de bima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Boudewijn schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:19:
[...]

Ik heb een wat duurdere maar ben ook begonnen met een silvercrest van 30€ bij lidl.

Werkt prima de bima.
Leuke aan zo'n vacuum apparaat is dat je het gelijk ook voor allerlei andere leuke dingen kunt gebruiken (sous-vide e.d.) :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Deze week ouderwets pruttelpotje op de kookplaat. bonenmaler is er wel dat scheelt weer. Mijn ecm giotte premium is voor onderhoud naar den haag afgereist :) en verwacht het komende vrijdag weer terug. Oud beestje maar doet zijn werk uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
mutsje schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:45:
Deze week ouderwets pruttelpotje op de kookplaat. bonenmaler is er wel dat scheelt weer. Mijn ecm giotte premium is voor onderhoud naar den haag afgereist :) en verwacht het komende vrijdag weer terug. Oud beestje maar doet zijn werk uitstekend.
En hoe is de mokkapot vs espresso? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Hercul3s schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:22:
[...]

En hoe is de mokkapot vs espresso? :D
Ik heb elke dag camping gevoel, jammer dat ik gewoon moet werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-06 13:59
HEY_DUDE schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:25:
[...]

MaraX is een van de snelste E61 machines. Ik dacht 18-20min opwarmen. Ik heb er een hue plug achterzitten. En deze via homeassistant gekoppeld aan de bewegingssensor in de badkamer. Na het douchen vrijwel direct warm. En als ik meer dan paar km van huis ben gaat hij uit. Maar een tijdschakelaar werkt ook ;)

MaraX is geen kleine machine maar smaller en hoger. Je hebt min twee keer de hoogte nodig om het water reservoir eruit te halen. Bij mij zaten de bovenste kastje van de keuken in de weg. Had er geen rekening mee gehouden. Heb nu een dedicated espresso corner in mijn keuken :)
De lelit maraX is erg goed geprijsd bij amazon.de mocht iemand nog interesse hebben. Denk beste semi prof espressoapparaat voor 1013 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Figo112 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:00:
[...]

De lelit maraX is erg goed geprijsd bij amazon.de mocht iemand nog interesse hebben. Denk beste semi prof espressoapparaat voor 1013 euro.
Je koopt hem dan wel van 'Shisha Palace' en niet Amazon.de.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
https://www.amazon.de/PL6...ss-Satinato/dp/B08CGWXK5Q
"Dispatched from and sold by Amazon."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Figo112 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:00:
[...]

Volledig akkoord dat dit één van de betere HX semi-automaat is, zeker voor die prijs... maar zeker geen professioneel toestel en de beste... hmm... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Amazon.de verscheept vaak zelf geen (grote/zware) producten naar Nederland. Mijn ervaringen met die sketchy aanbieders die via het Amazon platform leveren is niet top. Deze Shisha Palace heeft in ieder geval nog 110 review, maar voor een product als deze zou ik het sterk afraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCY0J2vMyjLZGgJ8A7-LhU6zD0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzBcAbyOJOg0SxL9VDXwenAn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ypuh schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:56:
[...]

Amazon.de verscheept vaak zelf geen (grote/zware) producten naar Nederland. Mijn ervaringen met die sketchy aanbieders die via het Amazon platform leveren is niet top. Deze Shisha Palace heeft in ieder geval nog 110 review, maar voor een product als deze zou ik het sterk afraden.

[Afbeelding]
Ik heb hem besteld die van 997 (incl btw verschil 1013 euro) is via amazon en zeker geen derde partij en wordt gewoon bezorgd naar nederland. Is nu even niet op voorraad maar dat komt altijd goed. Jenmoet ook die bovenste nemen. Die wordt door amazon verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Figo112 op 28-09-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Ypuh schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:20:
[...]

Je koopt hem dan wel van 'Shisha Palace' en niet Amazon.de.
Nee joh is gewoon via amazon zelf. Besteld en wacht op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
RigolleM schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:46:
[...]

Volledig akkoord dat dit één van de betere HX semi-automaat is, zeker voor die prijs... maar zeker geen professioneel toestel en de beste... hmm... :o
Bedoelde inderdaad voor de prijs. Voot 1k geen betere. Natuurlijk is er altijd iets beters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Figo112 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:17:
[...]

Ik heb hem besteld die van 997 (incl btw verschil 1013 euro) is via amazon en zeker geen derde partij en wordt gewoon bezorgd naar nederland. Is nu even niet op voorraad maar dat komt altijd goed. Jenmoet ook die bovenste nemen. Die wordt door amazon verkocht.
Hier nog goedkoper te vinden.
Nieuwste versie ook.
Komt nog zo’n €25 bij maar dan zit je nog onder de €1000.
https://www.sparkaffee.de/Lelit-PL62X-MaraX-Version-ab-07-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
HoppyF schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:21:
[...]

Hier nog goedkoper te vinden.
Nieuwste versie ook.
Komt nog zo’n €25 bij maar dan zit je nog onder de €1000.
https://www.sparkaffee.de/Lelit-PL62X-MaraX-Version-ab-07-21
Amazon levert direct via lelit dus begrijp niet waarom deze nieuwer zou zijn. Vandaar de nieuwe voorraad waar ze op wachten. Daarnaast heeft amazon de prijs al gematcht de vraag isnof die sparkaffee gratis verzend en of ook gratis retour is bij issues? Denk het namelijk niet.
Amazon heeft zo een beetje de beste klantenservice wat dat betreft en altijd gratis retour en bij isssues krijg je gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Figo112 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:25:
[...]

Amazon levert direct via lelit dus begrijp niet waarom deze nieuwer zou zijn. Vandaar de nieuwe voorraad waar ze op wachten. Daarnaast heeft amazon de prijs al gematcht de vraag isnof die sparkaffee gratis verzend en of ook gratis retour is bij issues? Denk het namelijk niet.
Amazon heeft zo een beetje de beste klantenservice wat dat betreft en altijd gratis retour en bij isssues krijg je gewoon een nieuwe.
Kan goed zijn dat Amazon ook het nieuwste model levert.
Staat er alleen niet expliciet bij.
Maar nogmaals, ik zie het nut van deze prijsvermelding niet omdat anderen, zoals ik al noemde, ook voor deze prijs of nog lager, kunnen leveren.
Dit maakt Amazon niet bijzonder.
Ik koop zelf ook bij Amazon zowel DE als NL en weet wel dat de service verder goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
HoppyF schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:37:
[...]

Kan goed zijn dat Amazon ook het nieuwste model levert.
Staat er alleen niet expliciet bij.
Maar nogmaals, ik zie het nut van deze prijsvermelding niet omdat anderen, zoals ik al noemde, ook voor deze prijs of nog lager, kunnen leveren.
Dit maakt Amazon niet bijzonder.
Ik koop zelf ook bij Amazon zowel DE als NL en weet wel dat de service verder goed is.
Sorry maar kan voor jou het geval zijn maar wellicht voor anderen mooie aanbieding bij een betrouwbare shop met goede klantenservice. Die sparkaffee leuk en aardig maar kon bijna geen reviews vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ziet er dus een beetje naar uit dat de Mara-X links en rechts al een beetje in prijs verlaagd wordt. 6 maanden geleden kon ik slechts één aanbieder vinden (Coffeefriend.nl) die onder de adviesprijs ging, en dan moest je machine ergens uit Estland komen als ik me niet vergis.

Alleen maar positief als je het mij vraagt. De Mara-X voor €1.199 was al mega interessant, voor sub-€1k wordt het bijna een no-brainer. Rocket/ECM/Profitec waren met ca. €1.300 - 1.400 al een stuk duurder (en met PID €1.600+) en doen niet echt aan kortingen, terwijl ze functioneel misschien al wel een stapje minder zijn. Ik vind ze wel mooier/degelijker, maar dat verschil is geen €400-600 waard.

Enige opmerking is dat espressomachines zich niet echt lenen voor webshops. Een beetje initiële afstelling/hulp is wel handig (bijv. juiste druk) en veilig verzenden is ook makkelijker gezegd dan gedaan, maar in ruil voor 15-20% korting is daar ook wel over heen te komen.

Ik voorspel heel wat nieuwe Mara-X/Specialita combi's de komende tijd :+.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 28-09-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Figo112 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:50:
[...]

Sorry maar kan voor jou het geval zijn maar wellicht voor anderen mooie aanbieding bij een betrouwbare shop met goede klantenservice. Die sparkaffee leuk en aardig maar kon bijna geen reviews vinden.
Die sparkaffee is maar één voorbeeld van een vrijwel gelijke prijs. Zo zijn er nog veel meer.
Amazon is daarmee zeker niet uniek ook al is hun service verder goed.
Goede ontwikkeling is wel de prijsdaling.
Daarom toch zinvol om het hier te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
HoppyF schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:11:
[...]

Die sparkaffee is maar één voorbeeld van een vrijwel gelijke prijs. Zo zijn er nog veel meer.
Amazon is daarmee zeker niet uniek ook al is hun service verder goed.
Goede ontwikkeling is wel de prijsdaling.
Daarom toch zinvol om het hier te melden.
Heb geen issues dat je het meld hoor, dat is helemaal prima. Alleen zou ik niemand adviseren om via zulke webshops te kopen omdat afterservice niet de buurt van amazon gaat komen. Verzending en retour kosten is al genoeg reden maar ook omdat zulke shops al heel weinig winst maken het niet dezelfde service kunnen bieden. Daarnaast ga je toch niet uberhaupt deze shop overwegen als je ziet dat ze bijna geen reviews hebben? Liever nog 200 euro meer betalen en dan bij een lokale shop halen. Maargoed nogmaals zo zie ik het en wellicht zou jij dat wel doen en dat is oom prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
Bij de 'officiële' Lelit NL/BE dealers is de prijs nog altijd rond de € 1 200, dus ik vermoed dat de lage prijzen eerder te maken hebben met parallelle verkoop, maw inkopen in een land waar de Lelit goedkoper is, bv. Duitsland waar hij inderdaad rond de € 1k wordt aangeboden.

Persoonlijk zou ik nooit een semi-automatische espressomachine bij Amazon kopen, laat staan een vreemde webshop. Ik weet niet over welke service jullie het hebben bij Amazon, maar bij service denk ik bv. aan degelijke uitleg van het toestel, toestel testen alvorens er mee naar huis te gaan, eventueel de 'nieuwe' maler afstellen aan het gratis pakje koffiebonen die je mee krijgt... Ja ik zou € 200 meer betalen voor die service, en is snel terugverdiend als je thuis komt en onmiddellijk een lekkere espresso kunt drinken, ipv te moeten achterhalen dat bij transport ergens een leiding is losgekomen en alsnog naar een dealer moet stappen om dit te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
RigolleM schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:53:
Bij de 'officiële' Lelit NL/BE dealers is de prijs nog altijd rond de € 1 200, dus ik vermoed dat de lage prijzen eerder te maken hebben met parallelle verkoop, maw inkopen in een land waar de Lelit goedkoper is, bv. Duitsland waar hij inderdaad rond de € 1k wordt aangeboden.

Persoonlijk zou ik nooit een semi-automatische espressomachine bij Amazon kopen, laat staan een vreemde webshop. Ik weet niet over welke service jullie het hebben bij Amazon, maar bij service denk ik bv. aan degelijke uitleg van het toestel, toestel testen alvorens er mee naar huis te gaan, eventueel de 'nieuwe' maler afstellen aan het gratis pakje koffiebonen die je mee krijgt... Ja ik zou € 200 meer betalen voor die service, en is snel terugverdiend als je thuis komt en onmiddellijk een lekkere espresso kunt drinken, ipv te moeten achterhalen dat bij transport ergens een leiding is losgekomen en alsnog naar een dealer moet stappen om dit te laten fixen.
Dat is de afweging inderdaad. genoeg 2de hands apparaten gekocht en ervaring dan is het geen issue, maar wellicht koop je voor het eerst een semi automaat dan zou ik ook nooit via een webshop kopen. Met 200 euro verschil ga ik dat in iedergeval nirt terugverdienen. Leuk dat je bij problemen met een 30kilo wegende espresso aparaat langs moet gaan om een loszittende slang vast te laten maken maar dan nog liever dat ups langskomt om het op te halen en volgende dag een nieuwe. Maar aan de andere kant wil ik het ook de lokale shops gunnen maar 200 euro is net iets teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@RigolleM Ik zie mezelf dat ding ook niet even makkelijk retourneren als er blijkt dat een valve o.i.d niet helemaal lekker loopt of dat er een flinke buts in zit van het transport (fyi, Rocket machines worden geleverd op een pallet). Een maler is nog tot daar aan toe, maar espressomachine is voor mij geen artikel wat je online koopt (aldus iemand die echt alles online koopt). De initiële afstelling kom je m.b.v. wat video's en fora waarschijnlijk nog wel uit, maar ook dat is lastig zonder enige ervaring of smaak referentie. Het zijn best veel variabelen die op je afkomen.

Affijn, €200 voordeel is ook wat waard natuurlijk en het is geen rocket science (enkel verdomd lastig). Ik zie eenzelfde trend bij mensen met 2 linker handen die online racefietsen kopen zonder deze ook maar gezien/gepast te hebben. De meeste zijn er gelukkig mee ook, tot het moment dat ze dat niet meer zijn :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Figo112 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:22:
[...]

Heb geen issues dat je het meld hoor, dat is helemaal prima. Alleen zou ik niemand adviseren om via zulke webshops te kopen omdat afterservice niet de buurt van amazon gaat komen. Verzending en retour kosten is al genoeg reden maar ook omdat zulke shops al heel weinig winst maken het niet dezelfde service kunnen bieden. Daarnaast ga je toch niet uberhaupt deze shop overwegen als je ziet dat ze bijna geen reviews hebben? Liever nog 200 euro meer betalen en dan bij een lokale shop halen. Maargoed nogmaals zo zie ik het en wellicht zou jij dat wel doen en dat is oom prima.
Ik geef je wel een plus voor je aanbieding want het is toch een mooie prijs.
Je hebt wel een punt dat veel webshops weinig of geen deskundigheid in huis hebben voor dit soort apparatuur.
Amazon heeft die kennis ook niet maar zullen wellicht coulanter omgaan als er iets defect raakt.
Transport van een zwaar apparaat is ook wel een risico.
Zo’n espresso machine weegt toch al gauw 20 kilo of meer en is in feite een compact zwaar blok metaal.
Je moet niet willen dat PostNL/DHL/DPD/enz met zo’n doos gaan gooien of het per ongeluk uit hun handen laten glippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ypuh schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:58:
Ziet er dus een beetje naar uit dat de Mara-X links en rechts al een beetje in prijs verlaagd wordt. 6 maanden geleden kon ik slechts één aanbieder vinden (Coffeefriend.nl) die onder de adviesprijs ging, en dan moest je machine ergens uit Estland komen als ik me niet vergis.

Ik voorspel heel wat nieuwe Mara-X/Specialita combi's de komende tijd :+.
Hoe verhoud zich de bouwkwaliteit van Lelit t.o.v. Bezerra? Ik overweeg een Bezerra Unica PID (<€1000), maar de Lelit ziet er ook interessant en compact uit.

-edit-
Nevermind, ik zie dat de Lelit Mara-X een HX machine is, versus de single boiler van de Bezerra. De Mara-X heeft verder een RVS boiler zie ik. Nog maar eens goed nadenken dus.

Ik was van plan om bij Casa Barista te gaan kijken, daar hebben ze veel staan, behalve Lelit, dat is wel jammer.

[ Voor 38% gewijzigd door MJV op 28-09-2021 21:06 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1