MJV schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:21:
[...]
Dank voor dit uitgebreide advies. Esthetisch Is het me een beetje om 't even, ik ben (in tegenstelling tot velen) niet per se super onder de indruk van bijv. de Rocktet Appartementeo. (Ik tag ook even @
lasharor gezien diens vraag).
Inmiddels nog verder onderzoek gedaan en twijfel tussen een 2e hands Brewtus IV die op Marktplaats gaan tussen de €700 en €1000, en een MaraX.
Wat pleit voor de Brewtus:
- Dubbele boiler (marginaal) stabielere temperatuur t.o.v. HX MaraX
- Waarschijnlijk iets goedkoper in aanschaf
- Precies in te stellen PID (t.o.v. 3-standen MaraX); then again maken kleine verschillen (paar graden) niet zoveel verschil hoor ik.
- Minder afchrijving (2e hands)
Wat pleit voor de MaraX:
- Ietsjes smaller
- Sneller warm (<20 min). 's Ochtends timer (Brewtus), maar gedurende de dag moet je die dan aan laten staan of je koffie goed plannen...
- Nieuw (2e hands geen aanbod): 2 jaar garantie.
Use case: met name espresso, af en toe cappucino. Ik kom af van en Gaggia Classic < 2015; 2e hands gekocht misschien wel 10 jaar geleden. Maar nooit problemen mee gehad.
Is er ook nog de vraag van de bonenmaler, wordt mijn Eureka Mignon de limiterende factor bij aanschaf van een nieuwe koffiemachine?
Brewtus staat minder hoog aangeschreven als Lelit, de 2e hand waarde van een Lelit zal niet laag liggen, ziende dat er geen enkele MaraX te koop staat vermoed ik dat ie rond de 850,- zou lopen, niet best als je rond de 1200,- hebt betaald, maar afgezet tegen 950,- (niet iedereen zal een aanschaf van een dergelijk apparaat over de grens aandurven)
Als het om de verkoopwaarde na een tijd gebruik gaat, zou ik voor de Lelit gaan, de Brewtus is al flink ontwaard, maar dat staat niet stil als je hem een paar jaar in gebruik hebt, en naar ik heb begrepen worden monteurs niet echt happy als er groter onderhoud op gedaan moet worden (en uiteindelijk gaat dat zeker bij een nu al ouder apparaat een keer gebeuren).
Wat betreft je maler, inderdaad, die is beperkend, ik zou naar iets met wat grotere schijven kijken. De winst die je daar uit haalt is groter als de winst van een redelijk goed uitgeruste Gaggia naar een Brewtus/Lelit.
Je kan dan altijd in alle rust wachten op de eerste MaraX die de 2e hands markt betreed
Laat ik het zo even proberen te verduidelijken, een espresso machine is in al zijn vormen een manier om water van een bepaalde temperatuur door een laag koffie heen te drukken, om het even wat voor techniek je daar omheen hangt, dat basis principe is hetzelfde. De verschillen die je zou kunnen merken zijn niet erg groot, of je moet van een niet stabiele watertemperatuur (bv mijn oude Silvia zonder PID die echt temp. surfing nodig had) naar een stabiele temperatuur gaan, dat laatste biedt een goede herhaalbaarheid van jouw perfecte bakje ipv de 'het is net een schiettent' circus die de Silvia mij bood, het kon alle kanten op

De kwaliteit van je koffiebonen maalsel speelt echter wel een grote rol, een gelijkmatige maling met geen of zeer weinig 'fines' geeft een veel beter smaak profiel als een maling waar de grote wild varieert. Grotere maalschijven dragen bij aan de uniformiteit van je maalsel, en dus ook aan de smaak kwaliteit, en dat kun je dus wel merken.
Je zou een tussenstap kunnen overwegen, een Vibiemme Domobar t2e hands te kopen daar een PID in plaatsen en de rest te spenderen aan een andere maler..
[
Voor 19% gewijzigd door
RoosW op 30-09-2021 15:11
]