Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:47
Ik gooi twee overwegingen in de groep. Doe er mee wat jullie willen.
1. IT&M één van de importeurs heeft besloten de Lelit MaraX uit hun assortiment te halen oa na diverse klachten over de machines.
2. Eind oktober is er een grote beurs in Milaan waar veel nieuwe machines worden aangekondigd.
Wij hebben al een preview gekregen van een merk. Komende weken komen er vast nog meer nieuws.
PS, voor het eerste een machine met Cortenstaal gezien. Dat is dat geroeste staal uiterlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:51
Teus.espresso schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:23:
1. IT&M één van de importeurs heeft besloten de Lelit MaraX uit hun assortiment te halen oa na diverse klachten over de machines.
2. Eind oktober is er een grote beurs in Milaan waar veel nieuwe machines worden aangekondigd.
Wij hebben al een preview gekregen van een merk. Komende weken komen er vast nog meer nieuws.
PS, voor het eerste een machine met Cortenstaal gezien. Dat is dat geroeste staal uiterlijk
Goede info maar wel vreemd want de Lelit MaraX is toch al enige tijd op de markt.
Lelit is ook geen budget of B merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
Interessant, ik ga morgen direct twee extra espresso per dag drinken om het maximale eruit te halen voor die van mij ook kaduuk gaat :+ Maar als er inderdaad meer klachten zijn van mensen is dat wel relevant voor de afweging lokaal kopen versus budget import.

Ben nu trouwens ook wel benieuwd of zo'n machine van geroest staal er mooi uit ziet of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door SawaFish op 28-09-2021 23:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 12:31
Ypuh schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:56:
[...]

Amazon.de verscheept vaak zelf geen (grote/zware) producten naar Nederland. Mijn ervaringen met die sketchy aanbieders die via het Amazon platform leveren is niet top. Deze Shisha Palace heeft in ieder geval nog 110 review, maar voor een product als deze zou ik het sterk afraden.

[Afbeelding]
Toevallig heb ik vorige week ook de Lelit MaraX bij Amazon Duitsland besteld (voor €950). Deze is afgelopen donderdag vanuit Italië met UPS verstuurd en vandaag binnengekomen. De (buiten)doos zag er nog goed uit. Ook wordt de MaraX met een aparte binnendoos met schuimblokken verstuurd. Hier dus een goede ervaring met een bestelling bij Amazon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:46
@MJV qua bouwkwaliteit zal het elkaar niet zoveel ontlopen. Qua techniek is de Mara-X wel een niveautje of 2 hoger (HX én nuttige doorontwikkelingen van PID toepassing en vibratiepomp). Je krijgt dus meer bang voor buck, zeker als de prijzen sub-€1.000 gaan.

De Mara-X moet je dus een beetje vergelijken met de HX-machines met PID. Die van Rocket (Type-V) kost volgens mij €1.649. Bij Bezzera, Profitec en ECM zit je ergens rond de €1.500. Ook al vind ik die laatste machines mooier, qua gebruiksgemak en consistentie wint de Mara-X het waarschijnlijk nog steeds. In de praktijk zullen de verschillen niet groot zijn; zowel qua bouwkwaliteit als eindresultaat, als de machine eenmaal staat en je hebt je workflow gevonden die past bij de machine (met of zonder cooling flush), dan zijn de verschillen nog geneuzel in de marge. Nuances als RVS vs. koper moet je niet teveel waarde aan hechten, dat is iets voor de spec sheets maar doet verder weinig.

Koop dus ook vooral wat je mooi vindt. Zo'n machine kan in principe (met het nodige onderhoud) met gemak 20 jaar mee. Als je de ene machine véél mooier vindt dan de ander, dan ben je die €200 op de dag van aanschaf vergeten (is mijn persoonlijke ervaring). Deze hobby is een slippery slope qua upgraden, dus het loont om vooraf wat langer na te denken over je keuze en desnoods je budget een beetje op te hogen (voordeel: machines zijn redelijke waardevast, dus je verliest weinig bij een verkeerde keuze).

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 28-09-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:08
Heb je ook een idee over welk klachten het gaat?

Hi Ha Hopjesvla

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:11
Blij toe dat ik wilde wachten tot december alvorens mijn QuickMill te vervangen. Wel balen van de MaraX. Heb zelf de Elizabeth op mijn lijstje staan, mag hopen dat die dezelfde issues niet heeft. TOch naar meer weer kijken naar de alternatieven bij ECM, Profitec enz.

"Better ask questions before you shoot"

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-05 23:08
HoppyF schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:02:
[...]

Ik geef je wel een plus voor je aanbieding want het is toch een mooie prijs.
Je hebt wel een punt dat veel webshops weinig of geen deskundigheid in huis hebben voor dit soort apparatuur.
Amazon heeft die kennis ook niet maar zullen wellicht coulanter omgaan als er iets defect raakt.
Transport van een zwaar apparaat is ook wel een risico.
Zo’n espresso machine weegt toch al gauw 20 kilo of meer en is in feite een compact zwaar blok metaal.
Je moet niet willen dat PostNL/DHL/DPD/enz met zo’n doos gaan gooien of het per ongeluk uit hun handen laten glippen.
Bedankt voor je reactie. Helemaal mee eens, het is wel zo dat duurdere spullen bij amazon via ups of hun eigen prime bezorgservice worden bezorgd dus dat zal net iets beter gaan denk ik. Maar eerlijk gezegd als je het prijsverschil kan veroorloven zou ik ook een lokale shop adviseren.

• Figo112
JoJo nl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:37:
[...]

Toevallig heb ik vorige week ook de Lelit MaraX bij Amazon Duitsland besteld (voor €950). Deze is afgelopen donderdag vanuit Italië met UPS verstuurd en vandaag binnengekomen. De (buiten)doos zag er nog goed uit. Ook wordt de MaraX met een aparte binnendoos met schuimblokken verstuurd. Hier dus een goede ervaring met een bestelling bij Amazon.
klopt duurdere spullen worden inderdaad vaak via ups verscheept.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 15:15
Zoeken op het internet levert geen resultaten, dus die 'vele klachten' valt wel mee..
Het lijkt dus ook niet meer als een losse flodder die zonder enig ondersteunend bewijs gelanceerd is.
Ik zou bv denken dat als er zoveel problemen zijn, ik op het Nederlandse koffie forum (waar best wat mensen een MaraX hebben, al loopt het uiteen van antieke hevel machines tot futuristische Decent apparaten en alles ertussenin) iets van deze problemen vernomen zou hebben, als er iets is dat Nederlanders graag en veel doen is het kankeren als er wat mis is!
Het feit dat een importeur er mee stopt kan vele oorzaken hebben, zonder dat ik enige ondersteuning zie van de problemen, blijf ik de MaraX aanbevelen als een goede machine, al vind ik het design dan ook lelijk, te smal, en werkelijk, geen pootjes?

[ Voor 8% gewijzigd door RoosW op 29-09-2021 09:32 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Figo112 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:30:
[...]

klopt duurdere spullen worden inderdaad vaak via ups verscheept.
Geen slecht idee als ik zie hoe DHL de duidelijk gemarkeerde dozen (meerdere zendingen) 'Deze kant Boven' & 'Breekbaar' met onze dure tuinplanten ondersteboven neerpleurt, waarna ik kan proberen de gekneusde planten te redden :(
'Klantenservice' begreep het probleem niet, zending was toch afgeleverd? :'(
Die planten zaten overigens zeer goed verpakt, maar ondersteboven was net een stap te ver.

Qua koffiebonen bezorgen ook al een paar keer DHL problemen gehad, waarbij 3 of 4 dagen na de beloofde bezorgdatum geleverd werd, de eerste keer niet zo erg, de bonen waren een dag voor verzending gebrand, de tweede keer dat dat gebeurde waren het bonen van een week oud, dat hakt toch in je gebruiks venster :X

Ik vermoed dat ze alhier bezorgers te kort komen, maar dat zal landelijk wel niet heel erg anders liggen.

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-05 10:34
Ik weet van de MaraX dat er in het begin wat issues waren met de temperatuur sensoren, die Lelit volgens mij vervolgens aangepast heeft. Is onder andere op de britse koffiefora wat over te lezen. Verder zijn er volgens mij niet zoveel klachten bekend...? Daarbij moet wel aangetekend worden dat ik niet in het verkoopwereldje zit, slechts een lezer van fora en enthousiasteling.

• Ypuh
Als ik één nadeel van de Mara-X moest noemen (naast looks, maar dat is subjectief en zo lelijk is de Lelit nou ook weer niet), is het een vrij nieuwe techniek die ze gebruiken voor temperatuurstabilisatie. De Mara-X is nu 1/2 jaar op de markt? Je weet niet hoe de onderdelen zich houden over het tijdsbestek van 15-20 jaar en of onderdelen dan nog verkrijgbaar zijn (al neem ik aan dat ze generieke onderdelen gebruiken).

Het is een klein minpuntje en zou de machine er niet om laten staan. Lelit is ook geen B-merk, alleen iets minder hoog gepositioneerd.

• Figo112
Chocovla schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:36:
[...]

Blij toe dat ik wilde wachten tot december alvorens mijn QuickMill te vervangen. Wel balen van de MaraX. Heb zelf de Elizabeth op mijn lijstje staan, mag hopen dat die dezelfde issues niet heeft. TOch naar meer weer kijken naar de alternatieven bij ECM, Profitec enz.
Welke problemen?

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 09:24

Ravhin

no <root>...

Interessant. Ik ben benieuwd of het uit de markt halen dan komt vanwege de winkels die niet tevreden zijn met de QC vanuit Lelit (veel reclamering) of dat het klachten uit de markt betreft.
Cortenstaal vind ik écht geweldig! Ik vraag mij wel af of dat de toetssteen van HACCP kan passeren (zal dus wss alleen een consumenten apparaat zijn denk ik).

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Figo112
de mara x is trouwens weer op voorrdaad (2 stuks) bij amazon mocht iemand nog interesse hebben.

• Figo112
JoJo nl schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:37:
[...]

Hoe heb jij hem dan voor 950 euro gekocht? Wanneer had je die bestelling geplaatst? Dat is wel een nog mooiere prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:37

MJV

Figo112 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:11:
[...]

Hoe heb jij hem dan voor 950 euro gekocht? Wanneer had je die bestelling geplaatst? Dat is wel een nog mooiere prijs :)
Volgens Keepa (app, Chrome plug-in), is ie een dagje of wat €930 geweest. Prijzen bij Amazon maken soms rare sprongen.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32

lasharor

7 december 2004

Die Mara X is wel interessant. Twijfel daar nu een beetje over. Heb nu:

Gaggia classic (+ Niche Zero):
* OPV 9 Bar
* PID
* Silvia steam wand
* Showerplate vervangen met beter alternatief

De Mara X is HX. Dus gelijktijdig melk stomen en espresso maar ik zie een aantal nadelen:

* Langere opwarmtijd vergeleken met de classic
* Minder flexibel met PID
* Dat warm water aftap ding is voor zover ik begrijp niet echt bruikbaar omdat het water "anders" smaakt
* E61 is verouderd, kiezen tussen brew en steam priority
* Stoom is minder op brew priority
* Twijfels over meerdere drankjes (+3) achter elkaar
* OPV staat op 10 bar? En die gaat naar het lekbakje in plaats van naar het reservoir
* Design van voetjes en hoe je het bakje eruit moet pakken

Daar tegenover staat natuurlijk wel:

* Veel betere bouwkwaliteit
* Ingebouwde PID (ziet er beter uit)
* Gelijktijdig melk opstomen en espresso zetten
* Dubbelwandig stoompijpje
* Stoompijpje op balhoofd (super irritant op de gaggia, vooral ook omdat hij vaak een beetje druppelt)
* Nieuwe machine vs eentje die al jaren dienst doet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 12:31
Figo112 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:11:
[...]Hoe heb jij hem dan voor 950 euro gekocht? Wanneer had je die bestelling geplaatst? Dat is wel een nog mooiere prijs :)
Vorige week dinsdagochtend zag ik toevallig dat de MaraX op Amazon naar €930 was afgeprijsd. Bij het bestellen kwam het uiteindelijke bedrag incl. verzenden en Nederlandse belasting op €950 uit. Een paar uur later was het weer een paar honderd euro duurder en nu is het weer onder de €1000. Amazon prijst regelmatig producten af/op.

Sowieso kan het altijd handig zijn voordat je bij Amazon besteld eerst op een website als hagglezon.com te kijken om de prijzen van de verschillende Amazon webshops in Europa te vergelijken. Er zitten veel prijsverschillen tussen landen in Europa (die wel allemaal naar Nederland verzenden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoosW schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:38:
[...]

Geen slecht idee als ik zie hoe DHL de duidelijk gemarkeerde dozen (meerdere zendingen) 'Deze kant Boven' & 'Breekbaar' met onze dure tuinplanten ondersteboven neerpleurt, waarna ik kan proberen de gekneusde planten te redden :(
'Klantenservice' begreep het probleem niet, zending was toch afgeleverd? :'(
Die planten zaten overigens zeer goed verpakt, maar ondersteboven was net een stap te ver.

Qua koffiebonen bezorgen ook al een paar keer DHL problemen gehad, waarbij 3 of 4 dagen na de beloofde bezorgdatum geleverd werd, de eerste keer niet zo erg, de bonen waren een dag voor verzending gebrand, de tweede keer dat dat gebeurde waren het bonen van een week oud, dat hakt toch in je gebruiks venster :X

Ik vermoed dat ze alhier bezorgers te kort komen, maar dat zal landelijk wel niet heel erg anders liggen.
DHL = Duurt Heel Lang :o

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-04 17:14
It&m levert al zeker een jaar de MaraX niet, maar denk eerder al zo’n 2 jaar niet.
Ben heel benieuwd naar die machine in cortenstaal! :)

• HoppyF
Cafecito schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:23:
[...]

It&m levert al zeker een jaar de MaraX niet, maar denk eerder al zo’n 2 jaar niet.
Ben heel benieuwd naar die machine in cortenstaal! :)
Ik weet niet of geroeste ijzerdeeltjes (want dat is cortenstaal) en koffie een goede combinatie is.
Kan ook zijn dat het staal behandeld is met een laklaag o.i.d.
Een industriële look is wel een leuk idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
HoppyF schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:29:
[...]

Ik weet niet of geroeste ijzerdeeltjes (want dat is cortenstaal) en koffie een goede combinatie is.
Eens, ben echt benieuwd hoe het er uit gaat zien. Standaard zijn alle half automaten chrome, met natuurlijk wat uitzonderingen als je Linea Mini van La Marzocco en panelen die je kan aanpassen bij een GS3 of appertemento. Dus ik kan niet-chrome uitvoeringen alleen maar toejuigen :).

• MJV

MJV

Ypuh schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:41:
@MJV qua bouwkwaliteit zal het elkaar niet zoveel ontlopen. Qua techniek is de Mara-X wel een niveautje of 2 hoger (HX én nuttige doorontwikkelingen van PID toepassing en vibratiepomp). Je krijgt dus meer bang voor buck, zeker als de prijzen sub-€1.000 gaan.

De Mara-X moet je dus een beetje vergelijken met de HX-machines met PID. Die van Rocket (Type-V) kost volgens mij €1.649. Bij Bezzera, Profitec en ECM zit je ergens rond de €1.500. Ook al vind ik die laatste machines mooier, qua gebruiksgemak en consistentie wint de Mara-X het waarschijnlijk nog steeds. In de praktijk zullen de verschillen niet groot zijn; zowel qua bouwkwaliteit als eindresultaat, als de machine eenmaal staat en je hebt je workflow gevonden die past bij de machine (met of zonder cooling flush), dan zijn de verschillen nog geneuzel in de marge. Nuances als RVS vs. koper moet je niet teveel waarde aan hechten, dat is iets voor de spec sheets maar doet verder weinig.

Koop dus ook vooral wat je mooi vindt. Zo'n machine kan in principe (met het nodige onderhoud) met gemak 20 jaar mee. Als je de ene machine véél mooier vindt dan de ander, dan ben je die €200 op de dag van aanschaf vergeten (is mijn persoonlijke ervaring). Deze hobby is een slippery slope qua upgraden, dus het loont om vooraf wat langer na te denken over je keuze en desnoods je budget een beetje op te hogen (voordeel: machines zijn redelijke waardevast, dus je verliest weinig bij een verkeerde keuze).
Dank voor dit uitgebreide advies. Esthetisch Is het me een beetje om 't even, ik ben (in tegenstelling tot velen) niet per se super onder de indruk van bijv. de Rocktet Appartementeo. (Ik tag ook even @lasharor gezien diens vraag).

Inmiddels nog verder onderzoek gedaan en twijfel tussen een 2e hands Brewtus IV die op Marktplaats gaan tussen de €700 en €1000, en een MaraX.

Wat pleit voor de Brewtus:
- Dubbele boiler (marginaal) stabielere temperatuur t.o.v. HX MaraX
- Waarschijnlijk iets goedkoper in aanschaf
- Precies in te stellen PID (t.o.v. 3-standen MaraX); then again maken kleine verschillen (paar graden) niet zoveel verschil hoor ik.
- Minder afchrijving (2e hands)

Wat pleit voor de MaraX:
- Ietsjes smaller
- Sneller warm (<20 min). 's Ochtends timer (Brewtus), maar gedurende de dag moet je die dan aan laten staan of je koffie goed plannen...
- Nieuw (2e hands geen aanbod): 2 jaar garantie.

Use case: met name espresso, af en toe cappucino. Ik kom af van en Gaggia Classic < 2015; 2e hands gekocht misschien wel 10 jaar geleden. Maar nooit problemen mee gehad.

Is er ook nog de vraag van de bonenmaler, wordt mijn Eureka Mignon de limiterende factor bij aanschaf van een nieuwe koffiemachine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@MJV Denk dat er nog wel meer voor-nadelen te benoemen zijn die vooral in het voordeel van de Mara-X uitvallen.

De populairdere DB's van de 'grote' merken kosten nieuw €1.950 (Bianca) of meer (R58 zit op €2.300 - 2.500). Die machines behouden ook hun waarde wel aardig. Ik denk dat je niet snel een nette machine van <5 jaar onder de €1.500 zult vinden. Ik ken de Expobar Brewtus niet, maar €700 voor een DB lijkt mij daarmee aan de goedkope kant.

Van de Mara-X verwacht ik dat net als de Appartamento dat deze zijn waarde voorlopig nog wel even houdt. Als je er nu €950 voor betaald, krijg je over 2-3 jaar zeker nog wel €700 en kun je zo'n machine relatief goedkoop uitproberen. De Expobar daarentegen, het is waarschijnlijk niet zonder reden dat er 5-6 op MP staan voor relatief lage prijzen. De Rocket/ECM/Profitec/Lelit's van deze wereld zijn altijd binnen 2-3 dagen verkocht.

De Eureka Mignon (vanuitgaande dat het die is zonder LCD en met 50mm schijven) lijkt me prima voor nu. Een upgrade naar een Specialita zal weinig verschil maken. Een Niche ofzo is leuk maar niet noodzakelijk.

Note: Geen enkele ervaring met één van deze machines. Alleen veel gelezen op fora etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 30-09-2021 14:43 ]

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

HoppyF schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:29:
[...]

Nee.
Weathering refers to the chemical composition of these steels, allowing them to exhibit increased resistance to atmospheric corrosion compared to other steels. This is because the steel forms a protective layer on its surface under the influence of the weather. The corrosion-retarding effect of the protective layer is produced by the particular distribution and concentration of alloying elements in it. The layer protecting the surface develops and regenerates continuously when subjected to the influence of the weather. In other words, the steel is allowed to rust in order to form the protective coating.
Aluminium doet exact hetzelfde, alleen dit zie je veel minder. Het is niet HACCP vanwege de slechte schoonmaakbaarheid van het materiaal.

• MJV

MJV

Thanks @Ypuh. Zo zijn er wel weinig redenen om géén MaraX te kopen. Net op dit moment een "Used, Very Good" op Amazon.de voor €942, dat kan geen toeval zijn... :).

Is inderdaad die Mignon zonder LCD, mét timer. Niche Zero zal inderdaad o.a. qua retentie beter zijn, maar het proces met timer bevalt me goed, nog niet zo'n zin om alles van te voren af te gaan wegen. En niet te vergeten toch ook niet gratis zo'n Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
MJV schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:21:
[...]

Dank voor dit uitgebreide advies. Esthetisch Is het me een beetje om 't even, ik ben (in tegenstelling tot velen) niet per se super onder de indruk van bijv. de Rocktet Appartementeo. (Ik tag ook even @lasharor gezien diens vraag).

Inmiddels nog verder onderzoek gedaan en twijfel tussen een 2e hands Brewtus IV die op Marktplaats gaan tussen de €700 en €1000, en een MaraX.

Wat pleit voor de Brewtus:
- Dubbele boiler (marginaal) stabielere temperatuur t.o.v. HX MaraX
- Waarschijnlijk iets goedkoper in aanschaf
- Precies in te stellen PID (t.o.v. 3-standen MaraX); then again maken kleine verschillen (paar graden) niet zoveel verschil hoor ik.
- Minder afchrijving (2e hands)

Wat pleit voor de MaraX:
- Ietsjes smaller
- Sneller warm (<20 min). 's Ochtends timer (Brewtus), maar gedurende de dag moet je die dan aan laten staan of je koffie goed plannen...
- Nieuw (2e hands geen aanbod): 2 jaar garantie.

Use case: met name espresso, af en toe cappucino. Ik kom af van en Gaggia Classic < 2015; 2e hands gekocht misschien wel 10 jaar geleden. Maar nooit problemen mee gehad.

Is er ook nog de vraag van de bonenmaler, wordt mijn Eureka Mignon de limiterende factor bij aanschaf van een nieuwe koffiemachine?
Brewtus staat minder hoog aangeschreven als Lelit, de 2e hand waarde van een Lelit zal niet laag liggen, ziende dat er geen enkele MaraX te koop staat vermoed ik dat ie rond de 850,- zou lopen, niet best als je rond de 1200,- hebt betaald, maar afgezet tegen 950,- (niet iedereen zal een aanschaf van een dergelijk apparaat over de grens aandurven)
Als het om de verkoopwaarde na een tijd gebruik gaat, zou ik voor de Lelit gaan, de Brewtus is al flink ontwaard, maar dat staat niet stil als je hem een paar jaar in gebruik hebt, en naar ik heb begrepen worden monteurs niet echt happy als er groter onderhoud op gedaan moet worden (en uiteindelijk gaat dat zeker bij een nu al ouder apparaat een keer gebeuren).

Wat betreft je maler, inderdaad, die is beperkend, ik zou naar iets met wat grotere schijven kijken. De winst die je daar uit haalt is groter als de winst van een redelijk goed uitgeruste Gaggia naar een Brewtus/Lelit.
Je kan dan altijd in alle rust wachten op de eerste MaraX die de 2e hands markt betreed ;)

Laat ik het zo even proberen te verduidelijken, een espresso machine is in al zijn vormen een manier om water van een bepaalde temperatuur door een laag koffie heen te drukken, om het even wat voor techniek je daar omheen hangt, dat basis principe is hetzelfde. De verschillen die je zou kunnen merken zijn niet erg groot, of je moet van een niet stabiele watertemperatuur (bv mijn oude Silvia zonder PID die echt temp. surfing nodig had) naar een stabiele temperatuur gaan, dat laatste biedt een goede herhaalbaarheid van jouw perfecte bakje ipv de 'het is net een schiettent' circus die de Silvia mij bood, het kon alle kanten op ;)
De kwaliteit van je koffiebonen maalsel speelt echter wel een grote rol, een gelijkmatige maling met geen of zeer weinig 'fines' geeft een veel beter smaak profiel als een maling waar de grote wild varieert. Grotere maalschijven dragen bij aan de uniformiteit van je maalsel, en dus ook aan de smaak kwaliteit, en dat kun je dus wel merken.

Je zou een tussenstap kunnen overwegen, een Vibiemme Domobar t2e hands te kopen daar een PID in plaatsen en de rest te spenderen aan een andere maler..

[ Voor 19% gewijzigd door RoosW op 30-09-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:38:
@MJV Denk dat er nog wel meer voor-nadelen te benoemen zijn die vooral in het voordeel van de Mara-X uitvallen.

De populairdere DB's van de 'grote' merken kosten nieuw €1.950 (Bianca) of meer (R58 zit op €2.300 - 2.500). Die machines behouden ook hun waarde wel aardig. Ik denk dat je niet snel een nette machine van <5 jaar onder de €1.500 zult vinden. Ik ken de Expobar Brewtus niet, maar €700 voor een DB lijkt mij daarmee aan de goedkope kant.

Van de Mara-X verwacht ik dat net als de Appartamento dat deze zijn waarde voorlopig nog wel even houdt. Als je er nu €950 voor betaald, krijg je over 2-3 jaar zeker nog wel €700 en kun je zo'n machine relatief goedkoop uitproberen. De Expobar daarentegen, het is waarschijnlijk niet zonder reden dat er 5-6 op MP staan voor relatief lage prijzen. De Rocket/ECM/Profitec/Lelit's van deze wereld zijn altijd binnen 2-3 dagen verkocht.

De Eureka Mignon (vanuitgaande dat het die is zonder LCD en met 50mm schijven) lijkt me prima voor nu. Een upgrade naar een Specialita zal weinig verschil maken. Een Niche ofzo is leuk maar niet noodzakelijk.

Note: Geen enkele ervaring met één van deze machines. Alleen veel gelezen op fora etc.
Het is vaak de doorsnee van de maalschijven die de kwaliteit van de maling bepaald, groter is in dit geval altijd beter (als er geen bagger maalschijven gebruikt worden).
er is al duidelijk proefbaar verschil tussen 50mm en 64mm, idem voor conische malers, groter is gewoon beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Een andere maler zal wel een verbetering zijn, maar dan moet je al richting de G-Ioto, Mignon XL, Niche kijken. Die zitten allen zo rond de €600-750, bijna net zo duur als de machine zelf. Een Specialita met 55mm schijven zal het verschil niet maken gok ik.

Je hebt in ieder geval al een maler waarmee je redelijkerwijs espresso kunt zetten. Onder de 50mm wordt dat lastiger/onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:05:
Een andere maler zal wel een verbetering zijn, maar dan moet je al richting de G-Ioto, Mignon XL, Niche kijken. Die zitten allen zo rond de €600-750, bijna net zo duur als de machine zelf. Een Specialita met 55mm schijven zal het verschil niet maken gok ik.

Je hebt in ieder geval al een maler waarmee je redelijkerwijs espresso kunt zetten. Onder de 50mm wordt dat lastiger/onmogelijk.
Ehh de G-Iota is er al vanaf 399,- (ook in kekke kleurtjes, mij lijkt die rode wel wat) of 449 met Titanium maalschijven. https://homebarista.be/en...maalschijven-carbon-style

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:58
lasharor schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:17:
Die Mara X is wel interessant. Twijfel daar nu een beetje over. Heb nu:

Gaggia classic (+ Niche Zero):
* OPV 9 Bar
* PID
* Silvia steam wand
* Showerplate vervangen met beter alternatief

De Mara X is HX. Dus gelijktijdig melk stomen en espresso maar ik zie een aantal nadelen:

* Langere opwarmtijd vergeleken met de classic
* Minder flexibel met PID
* Dat warm water aftap ding is voor zover ik begrijp niet echt bruikbaar omdat het water "anders" smaakt
* E61 is verouderd, kiezen tussen brew en steam priority
* Stoom is minder op brew priority
* Twijfels over meerdere drankjes (+3) achter elkaar
* OPV staat op 10 bar? En die gaat naar het lekbakje in plaats van naar het reservoir
* Design van voetjes en hoe je het bakje eruit moet pakken

Daar tegenover staat natuurlijk wel:

* Veel betere bouwkwaliteit
* Ingebouwde PID (ziet er beter uit)
* Gelijktijdig melk opstomen en espresso zetten
* Dubbelwandig stoompijpje
* Stoompijpje op balhoofd (super irritant op de gaggia, vooral ook omdat hij vaak een beetje druppelt)
* Nieuwe machine vs eentje die al jaren dienst doet
Ik ben van Gaggia Classic (zonder PID dat wel) naar een E61 Singel Boiler gegaan en vond het echt een grote upgrade. Had ook het idee dat mijn koffie er een stuk beter en stabieler uit kwam (meer herhaalbaar) door de E61 kop.

Ik zou zeggen doen, wordt je heel blij van! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
@MJV Ff een tekst uit een ander bekend koffie forum gequote:
Maar als je een Mara X vergelijkt met een "domme" HX met PID moet je even iets beter je huiswerk doen over wat de Mara X zo ontzettend bijzonder maakt . Het is namelijk de enige warmtewisselaar ter wereld met een thermokoppel in de retourleiding van de warmtewisselaar. Zo wordt niet de stoomboiler, maar de temperatuur van de zetgroep actief geregeld, maar het is wederom balans en massa die het zwaarste werk doen.
Van alle HX machines was de Mara X de enige die in mijn optielijst bleef staan, weliswaar om bovenstaande redenen. Ik ben voor haar grotere zus gegaan, omdat iedereen in het gezin eerder cappuccino's drinkt en een DB nog altijd hier het voordeel in heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Heb hier voor dezelfde keuze gestaan met een Rocket vs. Mara-X. Als je naar prijs kijkt, vergelijk je met de Appartamento (ca. €1.300), maar dat is eigenlijk geen eerlijk vergelijk aangezien die geen PID heeft. Ben zelf uiteindelijk voor een 2e hands Rocket Evo R gegaan die toevallig in nieuwstaat voorbij kwam. Die is wel gewaagd aan de Mara-X, maar nog wel steeds een 'traditionele' HX met PID en dus zonder die 'brew first' techniek. Gelukkig is de temperatuurstabilisatie van de Rocket ook dusdanig goed dat flushen niet nodig is.

Daarnaast vind ik Rocket mooiere machines, maar heb 2e hands meer betaald dan je nu nieuw voor een Mara-X geeft. Ook niet heel vreemd gezien de prijzen, een Type V (met vibratiepomp net als de Mara-X) kost €1.649 en een Evo R (met rotatiepomp) zit nieuw op €1.949. Een andere prijsklasse dus, terwijl prestaties/eenvoud/workflow etc. gelijk zullen zijn.

Mocht je nieuw willen kopen én direct aansluiten op de waterleiding dan is de Lelit Bianca alweer een stuk interessanter dan een Evo R.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik heb de knoop doorgehakt en een MaraX besteld, dank allen. @RigolleM topic (en tekst) was ik inderdaad ook tegengekomen. Voldoende redenen om niet meer te hoeven twijfelen over een Brewtus of een andere machine.

Bonenmaler komt dan vast wel als de 13e maand er is ;). Of mede-gefinancierd door de verkoop van mijn Gaggia Classic.

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 13:19
harrybeuker schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:22:
Kogel is door de kerk
De Siemens EQ9 S500 superklasse besteld bij mijn duitse vrienden. Heeft gewoon een nederlands menu.
Scheelt je al gauw 4 a 500 euro met in nederland
https://www.bueromarkt-ag...ti955f09de.html?ref=suche

bedankt voor de hulp allemaal. Deze gaat aan al mijn eisen voldoen!
Deze week de machine ontvangen. De koffie is geweldig en vooral de cappucino. Echter na elke cappucino ligt er een plas water onder het apparaat. Dat mag je niet verwachten van een hagelnieuw apparaat. Ik heb het vandaag bij de winkel aangemeld. Als ze geen oplossing hebben dan moet ik hem ook weer via duitsland retourneren. Scheelt dat ik aan de grens woon maar tis wel even irrirant weer. wordt vervolgd

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Vanmiddag is de gaggia classic pro aangekomen bij een vriend.
Die heeft nu nog geen echte espresso maler, maar gaat volgende maand, of wellicht eerder een eureka mignon manuele kopen.

Vanavond dus met de pressurized Porta filter gewerkt.
Netjes 16 gram gemalen koffie erin.
Wel getampt want als ik dat niet doe spuugt hij er in 12 seconden de benodigde 1:2 tot 1:2,5 uit.

Nu is het 20....

Kan ik evt mijn naked portafilter met ims competition meenemen van mijn profitec e61 machine en wat maalsel uit mijn specialita?

Ik begrijp dat de gemalen koffie dan langer dan 30 seconden oud is, maar dan kan ik eens zien wat het apparaat daarmee doet.
Ook heeft hij nu nog Lavazza bonen.

Momenteel heb ik ook miscela van bol.com hoor en dat smaakt gewoon prima trouwens.

Wel dit weekend bij hoofdkwartier 2kg kopen want 35 Euro minimum bestelbedrag en 1kg lukt in 3 weken dus totaal 7 weken in het ergste geval.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
Koos2009 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:28:
[…]

Kan ik evt mijn naked portafilter met ims competition meenemen van mijn profitec e61 machine en wat maalsel uit mijn specialita?

Ik begrijp dat de gemalen koffie dan langer dan 30 seconden oud is, maar dan kan ik eens zien wat het apparaat daarmee doet.
Ook heeft hij nu nog Lavazza bonen.

[…]
Waarom neem je niet gewoon je maler even mee en haal je wat verse bonen voor je verder gaat proberen? Dan heb je ook direct de mogelijkheid om de maalgraad wat bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
cryptapix schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:39:
[...]

Waarom neem je niet gewoon je maler even mee en haal je wat verse bonen voor je verder gaat proberen? Dan heb je ook direct de mogelijkheid om de maalgraad wat bij te stellen.
Dan hoop ik voor hem dat hij geen horeca maler heeft staan, die neem je iets minder makkelijk mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
O.a. Omdat hij voor mijn machine nu goed staat, hij zelf nog geen eigen espresso maler heeft, en ik niet steeds een maler op en neer mee wil nemen.

Ik wilde gewoon een naked portafilter en opzich goed gemalen koffie meenemen om te zien of hij zo alvast een voorproefje kan krijgen want met de pressurized filter en huidige /voorgemalen koffie kom ik niet in de buurt van 1:2 in 25-30 sec of 5-10 sec voor beginnen van zetten.
Eerder 2 sec en "klaar" bij 16 sec.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@RoosW
@Koos2009 zegt een Specialita te hebben; die neem je prima mee ;)

@Koos2009
Als je hem echt wil helpen, zou ik je maler en filterdrager meenemen (weet niet of dat past). Dan doe je het 1x met jouw instelllingen en daarna stel je je maler af of zijn filter/bonen en maak je een hoeveelheid voor hem. Optimaal is het niet, want zoals je weet blijft gemalen koffie niet zo lang goed, maar dan is het maalsel in ieder geval passend bij zijn set-up. Moet jij alleen wel thuis weer je maler opnieuw instellen. Dus, hoe een goede vriend is het voor je? })

Uiteraard nog beter als je dit met verse bonen doet.

Dat je nu niet aan de juiste doorlooptijden komt is voor het belangrijkste deel maalgraad en hoeveelheid bonen (naast versheid). Pressurized filter maakt het misschien wat makkelijker of moeilijker, maar zonder moet het ook lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 01-10-2021 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zo lang je binnen espresso range blijft is het ook niet zo'n probleem om voldoende nauwkeurig vast te leggen wat de huidige instelling is, en 'm daar op terug te zetten na gebruik bij die vriend.
Of je laat de instelling inderdaad zoals het is, maar maalt wel ter plekke. Met dezelfde bonen, hetzelfde bakje, en als de druk van de machines niet teveel afwijkt, zou dat toch goed moeten zijn. Alleen dat laatste is even de vraag. Heb je in elk geval wel vers gemalen.

Dus ik zeg ook: gewoon meenemen, of anders moet 'ie maar wachten op z'n eigen maler en doe je het daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Onderschat het verschil tussen verse en niet-verse bonen ook niet. Ik heb van de week mijn laatste kilozak met een branddatum van 5 juni opgebruikt. Die zak heeft al die tijd wel ongeopend in de diepvries gelegen (tussendoor wat verse koffiebonen meegenomen uit Italië die natuurlijk eerst op moesten). Het verschil met bonen die in de afgelopen week gebrand zijn was ruim 1 heel cijfer op de Mignon XL (van 5.5 naar 4 en een beetje). Dat is best veel en de doorloop/hoeveelheid crema is ook een wereld van verschil.

Ik begin steeds meer overtuigd te raken van de versheid van bonen. 2kg in één bestelling is eigenlijk al te veel als daar bijvoorbeeld een vakantie tussen zit of je ook eens een vers zakje bonen van vrienden krijgt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 11:43
Zijn er hier mensen die hun Eureka Mignon Specialita hebben vervangen door een G-Iota single dose?
Ik vind de G-Iota toch wel een mooi apparaat. Ga ik er veel op vooruit? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
-Muncky- schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:14:
Zijn er hier mensen die hun Eureka Mignon Specialita hebben vervangen door een G-Iota single dose?
Ik vind de G-Iota toch wel een mooi apparaat. Ga ik er veel op vooruit? :)
Ik niet, maar ik denk dat het er enorm aan ligt wat je voor winst wil boeken. Echt merkbaar betere maalkwaliteit? Dat betwijfel ik. Gemak, vast wel. Als ik me niet vergis is het makkelijker switchen tussen standen en uiteraard standaard single dose. Hoeveel dat is, geen idee. Of het mij 400e waard is? Bij voorbaat niet. Simpelweg omdat ik geen behoefte heb aan sneller tussen standen switchen en single dose op de Specialita prima werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Heeft iemand hier ervaring met een (achteraf gemonteerde) flow control op een E61 groep? Yay of nay?

Afbeeldingslocatie: https://www.vanpommeren.nl/image/cache/catalog/Afbeeldingen/Profitec/Flow%20Rate%20Regulator%20E61/Profitec-Flow-Rate-Regulator-550x550.jpg

En kun je dan gewoon je standaard pompdrukmeter blijven gebruiken, of zul je de aparte drukmeter op je brew head moeten monteren (ten koste van de temperatuur sensor)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ah, heel geïnteresseerd in een antwoord, zou misschien ook een idee zijn voor mijn Rocket Giotto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-05 09:30
Ypuh schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:07:
Heeft iemand hier ervaring met een (achteraf gemonteerde) flow control op een E61 groep? Yay of nay?

[Afbeelding]

En kun je dan gewoon je standaard pompdrukmeter blijven gebruiken, of zul je de aparte drukmeter op je brew head moeten monteren (ten koste van de temperatuur sensor)?
Ik heb zoiets op een pro 700, makkelijk zelf in te bouwen. Het is heel fijn voor light roast en lange preinfusies. Ook om een lever profiel na te bootsen of op 6 bar koffie te zetten (dat geeft tikje minder body in ruil voor meer consistent goede shots met minder channeling).

Nadelen:
Je veer in de E61 preinfusiekamer vervang je voor een zwaarder exemplaar waardoor die kamer effectief niet zoveel meer doet. Dus je bent altijd aangewezen op manueel dat ding bedienen. Iets als een Vesuvius is programmeerbaar waarna mensen (gezinsleden, vriend(in)) met minder kennis ook gewoon jouw drukprofiel kunnen gebruiken.

Sinds ik line pressure preinfusie kan doen op 3-4 bar heb ik er minder nood aan dan vroeger eigenlijk, ik zou niet zeggen overbodig maar met je machine aan de waterleiding hangen bereik je bijna hetzelfde doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@cedrix5 Duidelijke uitleg!

@RoosW Op Home-Barista is al veel geschreven over deze Flow Control Devices, o.a:
- ECM Synchronika/Profitec Flow Control Kit
- Flow Control on E61 Questions
- A More Considered Approach to E61 Flow Control
- Manual Pre-Infusion Flow Profile with an E61 - Video

Denk dat @cedrix5 eigenlijk de kern er al uit haalt:
- Directe aansluiting op waterleiding kan al een goede pre-infusie opleveren (ik maak momenteel nog gebruik van een reservoir, maar heb een rotatiepomp die ook op een vaste aansluiting kan)
- Herhaalbaarheid van een bepaald pressure profiel is lastig/manueel proces wat je altijd zult moeten doen
- Enkel paddle open zetten en je mist de standaard pre-infusie van een E61 groep
- Vooral interessant bij lichte gebrande bonen

Een ander voordeel wat ik er nog uithaalde is dat een rotatiepomp (ca. 11-12 ml/s) krachtiger is dan een vibratiepomp (ca. 7-8 ml/s) en een koffiepuck eigenlijk maar 8 ml/s kan verwerken. Een rotatiepomp is dus eigenlijk net iets te krachtig voor een optimale extractie, daarin kan zo'n FCD wel goed werken.

Blijft je normale drukmeter wel gewoon werken of moet je die op de brew head gebruiken? Ben geneigd om wel zo'n kitje te bestellen omdat ik in dit huis geen gebruik zal maken van een vaste water aansluiting. Als blijkt dat ik het na een paar maanden uitproberen zat ben, dan is het een kleine moeite deze weer los te koppelen en verpatsen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoosW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol74fqe5vwjho06mLa5bSCxhj24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/po3gA7Bvod7RbgW0hX8yC3ei.jpg?f=fotoalbum_large
Even mijn nieuwe setup tonen :D
Een Sette (wi) ipv de La San Marco, en een Rocket Giotto V3 PID (5 jaar oud) ipv een ECM Giotto (van 15+ jaar oud), best een verschil in gebruik, door de PID geen flushen meer nodig, dat was op de ECM snel een halve mok water voor je aan de koffie kon gaan denken.
Bij de ECM hoorde je het water koken (er kwam blazend stoom mee) bij het openzetten, echt niet geschikt om direct espresso mee te brouwen. De Rocket doet dat heel netjes, 96c (ipv de 102c van de ECM) bij hendel openzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De drukmeter op de kop is wel nodig.
Het kan zo zijn dat de druk op de puck erg laag is doordat de toevoer wordt afgeknepen door de flowcontrol terwijl de pomp op maximale druk zijn werk staat te doen.
Dat valt op doordat de koffie maar heel langzaam loopt. Is druk wat hoger (zeg 6 bar) dan wordt het al heel onduidelijk wat je aan het doen bent.
Door de flowcontrol kan het in de loop van de tijd ook komen dat de molen niet meer optimaal is afgesteld. Je bent met zoveel variabelen bezig dat de basis ondergesneeuwd raakt.
Wat wij deden is iedere dag minimaal 1 koffie zetten zonder gebruik van de flowcontrol om de maling goed te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@RoosW ziet er goed uit! Waarom heb je voor de Sette 270wi gekozen? N.a.v. je eerdere advies dat grotere maalschijven beter zijn, zijn deze met 40mm een beetje klein? Niet kritisch bedoeld, de Sette lijkt mij ook interessant vanwege 't gemak van de ingebouwde weegschaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
Kort vraagje, ik heb zo'n rooster bovenin het bonencompartiment van mijn Nivona volautomaat. Heeft dat nog een specifieke functie? Want ik vind het maar lastig in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
RoosW schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:59:
[Afbeelding]
Even mijn nieuwe setup tonen :D
Een Sette (wi) ipv de La San Marco, en een Rocket Giotto V3 PID (5 jaar oud) ipv een ECM Giotto (van 15+ jaar oud), best een verschil in gebruik, door de PID geen flushen meer nodig, dat was op de ECM snel een halve mok water voor je aan de koffie kon gaan denken.
Bij de ECM hoorde je het water koken (er kwam blazend stoom mee) bij het openzetten, echt niet geschikt om direct espresso mee te brouwen. De Rocket doet dat heel netjes, 96c (ipv de 102c van de ECM) bij hendel openzetten.
Mooie setup.
Hoe oud is de sette?
Ik hoorde erg veel nadelige dingen over de levensduur (2 jaar ofzo).

En dan meteen een opmerking en vraag:

Hoe kan ik het beste de buitenkant schoon houden 😇.

Licht vochtig microvezel doekje?
En dan theedoek?

[ Voor 0% gewijzigd door Koos2009 op 01-10-2021 19:20 . Reden: Opmaak gefixt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
MJV schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:43:
@RoosW ziet er goed uit! Waarom heb je voor de Sette 270wi gekozen? N.a.v. je eerdere advies dat grotere maalschijven beter zijn, zijn deze met 40mm een beetje klein? Niet kritisch bedoeld, de Sette lijkt mij ook interessant vanwege 't gemak van de ingebouwde weegschaal.
Tja, ik kreeg het schompes van de GbT systemen, zodra je de maalgraad versteld, veranderd ook de hoeveelheid, dus heb je steeds 2 variabelen die veranderen, bizar gewoon.
Met GbW verander je enkel de maalgraad, gewicht blijft dus hetzelfde, dat maakt afregelen zo veel makkelijker, dat het gewoon niet meer grappig is, en met zijn dual instel systeem is het helemaal easy peasy. De bovenste voor grove instelling, de onderste ring om hele kleine beetjes bij te stellen. Het verschil met de onderste ring tussen helemaal dicht of open is espresso - lungo, perfect om dat zo op één stand te hebben.
Ik wil niet anders meer, alleen, Jemig wat is dat ding luid! Gisteren weer even de La San Marco laten draaien, wat een verschil.
Maar goed, een stuk kleiner, maar conische schijven, dat zit weer anders als platte, alhoewel ook daar groter beter is.
Dat is dus ook mijn uiteindelijke streven, een GbW die grotere schijven heeft, ik heb een Youtube filmpje gekeken van de Fiorenzato GbW versie https://www.fiorenzato.co...ee-grinder-xgi/f64-e-xgi/ Maar wat een brok ergernis wat betreft de software, de ontwerper daarvan moeten ze ophangen aan de hoogste boom, wat een nachtmerrie!!
De versie van Mahlkonig is mij te duur, mooi maar prijzig, en niet alleen in aanschaf, de maalschijven bv van dat merk zijn ook bizar veel duurder als van andere merken.
Maar goed de Sette houd het nog wel 2 jaar vol oid (duim ik) en dan zal GbW meer zijn als een gebbetje, en mainline hoop ik. Wie GbT heeft verzonnen [schud hoofd] echt, alsof je jongleert in een wisselend zwaartekrachtveld, gekkenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Koos2009 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Mooie setup.
Hoe oud is de sette?
Ik hoorde erg veel nadelige dingen over de levensduur (2 jaar ofzo).

En dan meteen een opmerking en vraag:

Hoe kan ik het beste de buitenkant schoon houden 😇.

Licht vochtig microvezel doekje?
En dan theedoek?
Mijn Sette is nu 1 1/2 jaar oud, werkt als een zonnetje, maar ohh wat is ie luid.. Wat betreft de levensduur, je hoort van problemen na 2 jaar, maar dat zijn de klagers al zijn de problemen er wel degelijk, de mensen die hem nu al langer gebruiken en geen problemen hebben die hoor je dus nooit.
Ik wil niet anders meer, al bedoel ik daar GbW mee, of het zou single dose moeten wezen, maar dat heeft weer zijn eigen problemen (popcorning).
Mocht ie (te vroeg) stuk gaan, dan word het een G-Iota (in een kek kleurtje) met titanium schijven, 449 vind ik een mooie prijs.
En anders zie ik wel wat er met 1 1/2 tot 2 jaar te koop is.
Schoonmaken doe ik met een vochtig microvezeldoekje en daarna afnemen met een droge.

Tip van een idioot (ik dus)
Gebruik geen schoonmaak maal kristallen in dit apparaat na 3 maanden komt er nog steeds wit gruis mee met mn maling.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Helder, niet gezien dat deze conische schijven had. Ik herken de struggles met GbT van de Mignon, hoewel ik de opzich best tevreden ben bij de consistentie van de output van de maler, zolang je maar niet aan de maalgraad komt. Ook wel weer logisch dat zo'n GbW maler wat kwetsbaarder is, electronica van weegmechaniek enz. Stof tot nadenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vandaag een mooie hoeveelheid van brandzaak doorverpakt. Kwamen maandag binnen en leken nog goed te gassen gezien de jonge leeftijd en het feit dat de verpakkingen lekker bol stonden. Per 250 vacuüm ingevroren, voor consumptie helemaal laten ontdooien en dan pas pakje openen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKjJ3o23h6XZfpEIlhlfC-OM0JE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8J4JqQ5BdSuBmajNIqLOMlV.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen de maalschijven van de bonenmaler vervangen en dan de boel opnieuw inregelen om zo snel mogelijk door de huidige voorraad australian bonen heen te komen ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 01-10-2021 23:51 ]

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hoe bewaren jullie je koffie eigenlijk. Ik ga binnenkort over op verse koffiebonen van brandzaak. En dan steeds per kilo bestellen. Ik doe net wat minder dan een maand met een kilo. We drinken hier slechts 4 koppen per dag ongeveer.

Mijn idee is om de zak met bonen in de koele kelderkast te bewaren en dan per keer in de machine te doen. Is dat goed genoeg? (en als ik eigenwijs de bonen in het apparaat vul met 250 gram per keer. Is dat dan een groot verschil in smaak of is dat een nuanceverschil?)

En ook het verschil tussen 6 weken en 9 weken oude bonen. (als ik 2 kilo per keer zou kopen) Is dat echt iets wat je gewoon echt uit de weg moet gaan of is dat gradueel?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ArthurMorgan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:35:
Hoe bewaren jullie je koffie eigenlijk. Ik ga binnenkort over op verse koffiebonen van brandzaak. En dan steeds per kilo bestellen. Ik doe net wat minder dan een maand met een kilo. We drinken hier slechts 4 koppen per dag ongeveer.

Mijn idee is om de zak met bonen in de koele kelderkast te bewaren en dan per keer in de machine te doen. Is dat goed genoeg? (en als ik eigenwijs de bonen in het apparaat vul met 250 gram per keer. Is dat dan een groot verschil in smaak of is dat een nuanceverschil?)

En ook het verschil tussen 6 weken en 9 weken oude bonen. (als ik 2 kilo per keer zou kopen) Is dat echt iets wat je gewoon echt uit de weg moet gaan of is dat gradueel?
die 250gr in de machine betekent oude koffie. Dat vind ik zonde.

Ik schrijf letterlijk boven je hoe ik het doe. De koffie gaat na openen in een weckpot in een donker keukenkastje. En per dag een scheut bonen in de maler, beetje afhankelijk van consumptie. Die 250gr leeft geen week :)

Achteruitgang van koffie is gradueel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Mits ze vers zijn en je niet de moeite wilt nemen om ze vacuum te verpakken, kun je ze het beste gewoon in de zak bewaren met een vershoudclip op een koele en donkere plaats. In ongeopende koffiezak zouden ze ook prima een maand mee moeten kunnen, na 2 maanden is de smaak er wel af is mijn ervaring.

@Boudewijn Snap niet zo goed waarom je 4kg ineens besteld om vervolgens zoveel moeite te doen om ze langer te bewaren? Bestel dan 2kg (ook gratis verzending) of liever nog 1kg. Of anders 4x 250g of 4x 500g als je wilt variëren?

Diepvries is ook geen succes is mijn ervaring tot nu toe. Eenmaal ingevroren en ontdooit, gaat het smaakverlies vervolgens 3x zo snel lijkt het. Wanneer je 250g verse bonen (<1 week) in je hopper doet, smaakt het 3 dagen later nog prima, wanneer je ontdooide bonen 250g in je hopper doet, is het 3 dagen later bitter en smaakloos.

Ik vul mijn hopper iedere ochtend met 100g bij, liefste uit 250/500g zakken. Dat lijkt een redelijke balans tussen niet te lang in de hopper en de koffiezak niet te vaak open/dicht. De zakken die ik niet gebruik liggen in de vriezer, maar denk dat ik daar dus mee ga stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ypuh schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:09:
Mits ze vers zijn en je niet de moeite wilt nemen om ze vacuum te verpakken, kun je ze het beste gewoon in de zak bewaren met een vershoudclip op een koele en donkere plaats. In ongeopende koffiezak zouden ze ook prima een maand mee moeten kunnen, na 2 maanden is de smaak er wel af is mijn ervaring.

@Boudewijn Snap niet zo goed waarom je 4kg ineens besteld om vervolgens zoveel moeite te doen om ze langer te bewaren? Bestel dan 2kg (ook gratis verzending) of liever nog 1kg. Of anders 4x 250g of 4x 500g als je wilt variëren?
Ik drink best veel koffie in mijn eentje en wil graag de verschillende varianten van brandzaak naast elkaar proeven.
Diepvries is ook geen succes is mijn ervaring tot nu toe. Eenmaal ingevroren en ontdooit, gaat het smaakverlies vervolgens 3x zo snel lijkt het. Wanneer je 250g verse bonen (<1 week) in je hopper doet, smaakt het 3 dagen later nog prima, wanneer je ontdooide bonen 250g in je hopper doet, is het 3 dagen later bitter en smaakloos.
Hoe ontdooi je die bonen? Als ze door condens vochtig worden kakt de smaak enorm in in mijn beleving.
Ik vul mijn hopper iedere ochtend met 100g bij, liefste uit 250/500g zakken. Dat lijkt een redelijke balans tussen niet te lang in de hopper en de koffiezak niet te vaak open/dicht. De zakken die ik niet gebruik liggen in de vriezer, maar denk dat ik daar dus mee ga stoppen.
Ja ik heb ook de wijsheid niet in pacht. Vervliegen van vluchtige componenten gaat langzamer in vacuüm, en ranzig worden van vetten in vriestoestand. Waar ik nog over denk is zo'n pot met vacuvin aansluiting kopen voor in de kast ipv een weckpot.
Maar idd deze setup is vrij tijdsintensief ... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ja, ik flikker ze dan vanuit de diepvries rechtstreeks in de hopper. Of ik doe ze in een tupperware bakje, ontdooi die en vervolgens gaan ze de hopper in (maar dan heb je het over 300-400g en niet vacuum verpakt).

Ze ontdooien dus in principe gewoon "in de buitenlucht". De eerste koppen zijn dan wel lekker, maar de drop-off is na één dag is echt steep. Vacuum verpakken zal daarin ongetwijfeld helpen, maar in andere gevallen ben je mogelijk beter af door ze niet in te vriezen (of in ongeopende verpakking).

Ook ik heb de wijsheid nog niet in pacht, maar was er snel achter dat 3 kilozakken per bestelling teveel is voor mijn gebruik. 4x 500g lijkt al beter te gaan.

Ps. zit ook naar zo'n Fellow Atmos vacuum bewaarpot te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 02-10-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ypuh schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:42:
Ja, ik flikker ze dan vanuit de diepvries rechtstreeks in de hopper. Of ik doe ze in een tupperware bakje, ontdooi die en vervolgens gaan ze de hopper in (maar dan heb je het over 300-400g en niet vacuum verpakt).
Truc is dat er dan dus bocht uit de lucht op condenseert. Dat is voor mij de reden om niet de brandzaak verpakking in de vriezer te mikken en daarna een paar ons eruit te graaien en dan die verpakking te hersluiten.
Ps. zit ook naar zo'n Fellow Atmos vacuum bewaarpot te kijken.
ff naar kijken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
James Hoffmann heeft daar as always ook wel weer een review over gemaakt.

Ik twijfel nog een beetje over de aanschaf; uiteindelijk kan je de bonen net zo goed in de zak laten (vanuitgaande dat ze vers zijn en je ze binnen een paar dagen opmaakt). Dit is vooral een mooiere bewaaroplossing, maar ik weet niet of voor iedere kop openen i.g.v. single dosing de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:08
Pfff, ben wat aan het experimenteren met verse bonen en had een leuk proefpakket besteld. Is de branddatum minimaal 4 maanden geleden :(
Moet ze nog proberen maar had toch beter verwacht.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Oef, 4 maanden is niet vers, dat is ver voorbij de datum! Die kun je met goed fatsoen nog enkel in je volautomaat mikken..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 22:15
Als ze verkocht zijn als ‘vers gebrand’ had ik daar toch wel een punt van gemaakt.
Waar had je ze gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-05 17:50
Zijn er hier toevallig mensen met een JX-Pro handgrinder die hun recept is zou willen delen? Ik krijg nooit echt smaken uit mijn koffie met een AeroPress met op het moment Fascino bonen. De koffie heeft niet echt een eigen smaak en een bijna ranzige nasmaak.. Maar eens bonen besteld mij Hoofdkwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Het probleem is dat op de site niet goed staat dat ze vers gebrand zijn. Heb ze tijd geleden op een bruiloft gesproken en dacht dat toen begrepen te hebben.
Gaat overigens over koffiefiets.com
Heb dan gelukkig nu nog maar een volautomaat ;) en ga ze komende dagen proberen. Hopelijk zijn ze in ieder geval lekker genoeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cafecito
RoelsRules schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:25:
Het probleem is dat op de site niet goed staat dat ze vers gebrand zijn. Heb ze tijd geleden op een bruiloft gesproken en dacht dat toen begrepen te hebben.
Gaat overigens over koffiefiets.com
Heb dan gelukkig nu nog maar een volautomaat ;) en ga ze komende dagen proberen. Hopelijk zijn ze in ieder geval lekker genoeg
En ze durven te beweren Specialty Coffee te verkopen, zonder te vermelden waar de coffee exact vandaan komt, score van de boon, cupping notes, screensize etc. Bijzonder…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een philips volautomaat en volgens de instructie moet ik elke week de zetgroep afspoelen.
Dit is echter bij lange na niet voldoende. De ruimte waar de zetgroep in zit, zit na een week (10-20 kopjes) in alle hoeken en kieren vol met prut die maar al te graag schimmelt.
Is dat normaal? Ik vind het een hoop gedoe en ook wel vies.
Ik hoor graag jullie ervaringen met volautomaten in het algemeen, en philips in het bijzonder.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:10
ArthurMorgan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:35:

Ik zou zeggen, wil je het zeker weten, vries dan een klein beetje vaccuum in zoals beschreven (100gr of zo). Proef die dan samen met je laatste beetje die je gewoon in de zak bewaard, kijk of je het verschil proeft. Stelregel is dat koffie het beste is na ~1.5/2.5 weken.
Ik ben lui (heb ook de 270wi), dus ik bewaar ze gewoon in de zak waarin ze komen indien de sluiting goed is. Deze zijn al lichtdicht, dus laat ze lekker op 't aanrecht. Ik drink het in ~3 weken op en proef praktisch geen verschil. Afwijking in maling door de versheid zal meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@DirtyBird Doet je naam ten minste wel eer aan. Ik maak mijn machine dagelijks schoon, ook al is daar maar weinig ruimte voor koffieresten (pistonmachine + losse maler). Koffie koekt in no-time aan, dus een week lijkt me echt aan de lange kant, zeker als je niet dagelijks de boel doorspoelt. Als ik bijvoorbeeld naar mijn uitkloplade kijk, die zit binnen 3 dagen vol met schimmels. Een week lijkt me dus aan de lange kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DirtyBird schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:38:
Ik heb een philips volautomaat en volgens de instructie moet ik elke week de zetgroep afspoelen.
Dit is echter bij lange na niet voldoende. De ruimte waar de zetgroep in zit, zit na een week (10-20 kopjes) in alle hoeken en kieren vol met prut die maar al te graag schimmelt.
Ik hoor graag jullie ervaringen met volautomaten in het algemeen, en philips in het bijzonder.
Yak! :'(

Hier een Siemens volautomaat maar geen last van veel prut.
De koffiekoekjes vallen keurig in de afvalbak en de lekbak blijft ook vrijwel schoon van prut.
De zetgroep is bij de Siemens in zijn geheel uitneembaar en onder de kraan af te spoelen.
Soms zit er bij de zeef en rubber ring wat prut maar niet veel.
Ik spoel de zetgroep één keer onder de kraan schoon.
De lekbak is niet groot en moet wel regelmatig geleegd worden.
Dit omdat de Siemens wel wat water doorspoelt ivm reiniging.
Verder moet de uitloop en melkslang wel met wat warm water en afwasmiddel schoongemaakt worden.
Er blijft vrijwel geen melk achter maar een enkele opgedroogde druppel is niet fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hier een de longhi. Nooit last van prut. We spoelen hem elke week af. Maar hij komt eigenlijk gewoon schoon uit het apparaat. Maar goed, dat is nog wel met supermarktbonen. Geen idee of dat nog verschil daarvoor maakt.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:11
DirtyBird schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:38:
Ja dat is wel herkenbaar. Ik had ook een Philips volautomaat en inderdaad goed schoonmaken, zeker wekelijks. Schimmel heb ik wel eens een beetje gehad maar niet heel veel.
Wat bij mij de meeste rommel gaf, was wanneer ik er gemalen decaf ingooide en vervolgens op het verkeerde knopje drukte en de machine zelf ook ging malen. Dan zat er teveel koffie in de zetgroep, die dan ook vast liep, met alle losse koffie door de machine.

Ben sinds een maand overgestapt op filter koffie met een V60. Koffie zetten is meer gedoe, maar de “machine” schoonmaken is easypiesy

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:22
Dan vraag ik me af hoe het dan zit met schoonmaken van een Jura, waar de zetgroep niet verwijderd kan worden voor schoonmaak. Volgens de handleiding van mijn E8 staat er: “ Na 180 bereidingen of 80 inschakelspoelingen verlangt de E8 een reiniging.”. Na bijna 3 weken gebruik, verschijnt nu de melding in de Jura cockpit dat het tijd wordt voor een schoonmaak sessie. Wat betreft de andere schoonmaak acties, zoals bv melksysteemreiniging, lekbak, etc., die doe ik één keer per dag zoals ook voorgeschreven.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 16:53
Onze nespresso expert en milk is het aan het begeven.
Omdat we ook 80 euro per maand aan cups uitgeven ben ik wel een beetje klaar met nespresso.

Nu dus op zoek naar een nieuwe volautomaat.

Mijn wensenlijst;
Budget tot €900.-Goede cappuccino functie (liefst volledig geïntegreerd te zijn)
Weinig onderhoud
Zwart (wil de wederhelft)
Niet teveel herrie tijdens zetten van de koffie
Duurzaam en degelijk

Opties die ik voorbij zie komen na het bekijken van diverse sites :
Jura E6
Jura D6
Siemens EQ6 S100Zijn er nog andere opties om te overwegen?

Edit: Jura E8 via Duitsland.

Ik neem aan dat de E8 wel de beste is uit bovenstaand lijstje.?
Dan ga ik daar voor.
Zijn hier ook nog weleens black Friday deals voor?

[ Voor 13% gewijzigd door Qosmic op 02-10-2021 15:25 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Cafecito schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:35:
[...]

En ze durven te beweren Specialty Coffee te verkopen, zonder te vermelden waar de coffee exact vandaan komt, score van de boon, cupping notes, screensize etc. Bijzonder…
Op de zakken (heb 3 verschillende ontvangen) staat wel het eea
Maar eens, ben erg benieuwd naar de smaken. Toen op de bruiloft was het echt een lekkere bak (of kwam het doordat ik ook al genoeg andere lekkere dingen op had... We gaan het meemaken ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkp8z49oR7SpEQC3XwATXRXhI0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICLzElnqkxujKoS0EQcKoklL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RoelsRules op 02-10-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafecito
RoelsRules schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Maar eens, ben erg benieuwd naar de smaken. Toen op de bruiloft was het echt een lekkere bak (of kwam het doordat ik ook al genoeg andere lekkere dingen op had... We gaan het meemaken ;))
[Afbeelding]
Ik zag zo’n label op de site ook inderdaad. Leuk en handig voor “gewone” koffie. Maar van een Specialty Coffee, mag je gerust meer verwachten. Single origin, traceerbaar en een branddatum is echt een minimale vereiste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Net het 6x 250gr proefpakket besteld bij brandzaak.

Wilde eerst wat kiezen, maar ja welke...
En 1,5kg is net mooi voor een maand.

@Ypuh
Ik heb mijn maler mee genomen en vanavond even testen met zijn bonen.
Ik heb hier nog ~100 gr liggen van Simon levelt dus redelijk verse bonen en een andere maat neemt morgen iets mee wat hem goed leek, helaas niet vers gebrand maar ja.

De e61 portafilter houder past niet in de gaggia, maar het ims filterbakje wel in de houder van de gaggia dus we gaan zien of dat iets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Cafecito schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Ik zag zo’n label op de site ook inderdaad. Leuk en handig voor “gewone” koffie. Maar van een Specialty Coffee, mag je gerust meer verwachten. Single origin, traceerbaar en een branddatum is echt een minimale vereiste
Er staat wel een branddatum op de zal maar die is dus ver terug in de tijd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Van de wensenlijst;
Budget tot €900.-Goede cappuccino functie (liefst volledig geïntegreerd te zijn)
Weinig onderhoud
Duurzaam en degelijk

Is de E8 idd de beste Jura van het lijstje.
Vrij stil, erg gemakkelijk met cappuccino en leverbaar in diverse Audi kleuren (varianten op grijs).

En voor iedereen met vragen over het reinigen van de zetgroep. Gebruik aub de zoek functie voor dit topic. Er is al diverse keren over geschreven. Inclusief hints, tips en overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 13:19
Qosmic schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:18:
Onze nespresso expert en milk is het aan het begeven.
Omdat we ook 80 euro per maand aan cups uitgeven ben ik wel een beetje klaar met nespresso.

Nu dus op zoek naar een nieuwe volautomaat.

Mijn wensenlijst;
Weinig onderhoud
Duurzaam en degelijk

Opties die ik voorbij zie komen na het bekijken van diverse sites :
Jura E6
Jura D6
Siemens EQ6 S100Zijn er nog andere opties om te overwegen?

Edit: Jura E8 via Duitsland.

Ik neem aan dat de E8 wel de beste is uit bovenstaand lijstje.?
Dan ga ik daar voor.
Zijn hier ook nog weleens black Friday deals voor?
www.idealo.de daar invullen welke machine je wil. Heeft mij 500 bespaard op de EQ9 s500. Echter nog geen dag van kunnen genieten want er lag elke keer een plas water onder het apparaat. Hij is nu weer retour gegaan en verwacht volgende week een nieuwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
@Qosmic ik sluit me aan bij @Teus.espresso, maar ik ben dan ook niet compleet onbevooroordeeld wat betreft E8 :+ vind hem aangenaam stil. Het enigste minpunt vind ik een erg dikke schuimlaag bij cappuccino, maar wellicht heb ik nog niet gevonden of dat aan te passen is.
Uit Duitsland halen scheelt een hoop centen, maar zo ver was je al.

Siemens is idd nog een optie, maar i.t.t. Jura lees ik daar meer klachten over (o.a. ‘koude’ melkbereidingen).
RoelsRules schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

[Afbeelding]
Heb die website eens bekeken, en het lijkt erop dat ze op de koffie hype mee willen varen.
Ze verkopen Sage machines en koffies met kekke namen, maar zonder al te veel achtergrondinfo zoals al gezegd door @Cafecito. Mensen met net te weinig kennis trappen hier natuurlijk makkelijk in.

Tel daar de bakfiets bij op en je hebt een aardig hippiegehalte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Weet iemand een goed merk voor een slimme stekker voor mijn koffiezet apparaat? Ik wil:
- Tijdsschema in kunnen stellen per dag (bijv. weekends ander tijdstip dan door de week)
- Via Wifi/Android het apparaat aan/uit kunnen zetten (bijv. bij het wegrijden van kantoor zodat het apparaat warm is als ik thuis kom)
- Zonder tussenkomst van bridge (ik heb geen Apple TV of andere smart home devices/thermostaat)

Het schijnen er best veel te zijn. Wat ik niet wil is eentje die enkel via Bluetooth werkt. Binnenshuis kan ik prima naar het apparaat toelopen en deze aanzetten.

Heb zelf deze gevonden: Calex Smart Powerplug maar weet niet zo goed of dat volstaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bear87
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:41
Ypuh schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:36:
Weet iemand een goed merk voor een slimme stekker voor mijn koffiezet apparaat? Ik wil:
- Tijdsschema in kunnen stellen per dag (bijv. weekends ander tijdstip dan door de week)
- Via Wifi/Android het apparaat aan/uit kunnen zetten (bijv. bij het wegrijden van kantoor zodat het apparaat warm is als ik thuis kom)
- Zonder tussenkomst van bridge (ik heb geen Apple TV of andere smart home devices/thermostaat)

Het schijnen er best veel te zijn. Wat ik niet wil is eentje die enkel via Bluetooth werkt. Binnenshuis kan ik prima naar het apparaat toelopen en deze aanzetten.

Heb zelf deze gevonden: Calex Smart Powerplug maar weet niet zo goed of dat volstaat?
Ik gebruik de tp link kp 105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 16:53
OK, ik ga voor de Jura E8 dark inox.

Doet Jura nog mee aan black Friday acties bij bv mediamarkt of saturn in Duitsland? Weet iemand dat toevallig.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr

Heb zelf een marmitek stekker, bevalt prima en voldoet (volgens mij) aan al je wensen. Wel iets duurder dan bovengenoemde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF

Deze: Shelly Plug S.
https://shelly.cloud/prod...t-home-automation-device/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Stop, haha. Nu heb ik nóg meer opties in plaats van minder ;).

Bedankt, ik kies wel gewoon eentje van de 3 en ga er vanuit dat het goed komt.

Heb een Shelly Plug S besteld. Thanks!

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 02-10-2021 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:55:
Stop, haha. Nu heb ik nóg meer opties in plaats van minder ;).

Bedankt, ik kies wel gewoon eentje van de 3 en ga er vanuit dat het goed komt.

Heb een Shelly Plug S besteld. Thanks!
Top!
Sinds een paar weken ben ik bezig met Shelly devices.
Niet de Plug maar de Shelly 1L die ik achter een gewone schakelaar heb gezet.
Hiermee maak je een oude schakelaar slim.
Bij bestaande verlichting handig bij een koffieapparaat eigenlijk niet zo.
Daarbij voldoet een Plug beter.
Je kunt deze plug ook koppelen aan automatisering zodat je koffieapparaat aan gaat op het moment dat je bv onderweg naar huis bent.
Beetje off-topic maar voorbeelden zijn er genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Basfr schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:15:.

Heb die website eens bekeken, en het lijkt erop dat ze op de koffie hype mee willen varen.
Ze verkopen Sage machines en koffies met kekke namen, maar zonder al te veel achtergrondinfo zoals al gezegd door @Cafecito. Mensen met net te weinig kennis trappen hier natuurlijk makkelijk in.

Tel daar de bakfiets bij op en je hebt een aardig hippiegehalte.
Ja snap je vergelijk wel en zo komt het nu ook wel over. Zou ook niet zo snel op deze site terecht gekomen zijn (laat staan iets gekocht) als ik ze dus niet had ontmoet. En toen was de espresso gewoon echt lekker. Vandaar de poging in mijn zoektocht naar bonen.
Ik laat het resultaat binnenkort ook wel even weten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ik kan de Shelly Plug S aanbevelen. Native app op de telefoon en heeft een eigen webserver waar je alles in kan stellen. Werkelijk een heel erg makkelijk device met een ton aan instelmogelijkheden (follow the sun, etc). Ik heb er hier een flink aantal in gebruik met veel plezier (in dit geval gekoppeld aan Homey maar dat is niet nodig).
edit: verder lezen helpt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:09:
Hier is de balans om 500 grams zakken te bestellen. Scheelt niet teveel (~10%) bij de zaak waar ik het koop en zorgt er voor dat ik meer kan afwisselen.

Invriezen en bevroren bonen malen werkte ook goed voor filterkoffie. Waarbij de pot (CoffeeVac) elke dag open gaat.
offtopic:
Filterkoffie bonen werden wel gemalen op mijn San Marco horeca-maler die ik voor EUR 60 van marktplaats had gehaald. Daar ga je toch anders mee om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
Iemand goede tips voor wat licht gebrande koffies? Liefst bij 1 (online) koffiebrander / zaak - zodat ik ook binnen die categorie genoeg contrast heb om verder te ontdekken wat ik precies lekker vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
@cs-tweak Ik heb net (maand geleden) bonen bij Shokunin (link) besteld. Vind ze zelf licht gebrand en goed. Daarnaast vind ik het altijd leuk als sites een surprise optie hebben die net wat goedkoper is, hier kan je dan ook nog kiezen wat voor smaak soort je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-03 07:38
SawaFish schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:12:
@cs-tweak Ik heb net (maand geleden) bonen bij Shokunin (link) besteld. Vind ze zelf licht gebrand en goed. Daarnaast vind ik het altijd leuk als sites een surprise optie hebben die net wat goedkoper is, hier kan je dan ook nog kiezen wat voor smaak soort je wilt.
Thanks! Weet je nog welke je precies besteld hebt? Ga ik het ook eens proberen :)
Pagina: 1 ... 98 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1