Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Leuk dat ze zo expliciet zijn over hoe ze werken: een (micro)branderij met batches van 4KG.SawaFish schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:12:
@cs-tweak Ik heb net (maand geleden) bonen bij Shokunin (link) besteld. Vind ze zelf licht gebrand en goed. Daarnaast vind ik het altijd leuk als sites een surprise optie hebben die net wat goedkoper is, hier kan je dan ook nog kiezen wat voor smaak soort je wilt.
Ik ga ze ook een keer proberen. Een goede omni-roast is interessant: lekker makkelijk één pak open in plaats van twee (filter+espresso).
Ik had Limmu Kossa zelf gekozen en Argote Natural als surprise koffie met profiel "Dark and creamy". Denk dat ik voorlopig een koffie abonnement bij ze neem om automatisch verschillende koffies te proberen. Ik was nooit zo fan van licht gebrande koffies maar merk dat met wat gewenning (en een stabieler espresso apparaat) ik ze steeds meer waardeer.cs-tweak schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:14:
[...]
Thanks! Weet je nog welke je precies besteld hebt? Ga ik het ook eens proberen
[ Voor 16% gewijzigd door SawaFish op 03-10-2021 15:48 ]
Heb je een tip?copyer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:44:
Zeg, een kleine tip als je een koffievac container zoekt, kijk ook bij zo genoemde smart shops (weed enzo)
Ik zoek nog een goede container (min 500 gram) om m'n koffiebonen in te bewaren.
Stop chasing the dream, you're already living it
Zoiets?Qosmic schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Heb je een tip?
Ik zoek nog een goede container (min 500 gram) om m'n koffiebonen in te bewaren.
Wellicht ook wel elders te vinden.
https://www.fascino-coffe...ctions/coffeevac-tightvac
Waarom niet in de zak waarin ze geleverd worden? Zie Ypuh in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1" en de daar aangehaalde review van James Hofman. Eigenlijk was daar de conclusie dat het allemaal maar weinig uitmaakt. Mijn conclusie is dan: weggegooid geld + extra handelingen dus ongewenstQosmic schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Heb je een tip?
Even iets anders, met de Jura E8, hoeveel kopjes haal je ongeveer uit een kg bonen?
Review niet gekeken en mijn post niet gelezen? Die containers doen amper iets in 6 weken.Qosmic schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:04:
Ja klopt, maar als ik 500 gram of 1kg bestel, heb ik die niet zo snel op.
Even iets anders, met de Jura E8, hoeveel kopjes haal je ongeveer uit een kg bonen?
1kg / 19,4gram is 51,5 (dubbele) espresso. Zelfs als je er maar 1 per dag zou drinken, zou de doorlooptijd (circa 7 weken) wat mij betreft nog (net) acceptabel zijn. Maar een Jura gebruikt denk ik wat minder gram (ik gok edit: lees circa max 16 voor een dubbele espresso).
Tot je opeens een koffiezak hebt die niet hersluitbaar is en je iets met wasknijpers oid moet gaan doen. Dat is of semi-open of gedoe vind ik. Een hersluitbare zak is prima als dat geleverd is met de koffie, maar voor de kleine voorraad vind ik zo'n coffeevac best fijn werken. Grote voorraad gaat in een simpele magnetron bak die goed dicht zit de kast in.cryptapix schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:11:
[...]
Review niet gekeken en mijn post niet gelezen? Die containers doen amper iets in 6 weken.
Anyway, zolang het luchtdicht bewaard word en er geen licht bij kan komen komt het allemaal wel goed. Dat kan dus ook in hersluitbare diepvrieszakjes van de super voor 20 cent die je in een donkere kast legt. Alles duurder is puur omdat je het fijner vind.
Ik denk overigens dat zelfs met wasknijpers en goed oprollen van de zak je nog een behoorlijke goede afsluiting kan krijgen. Volgens dat principe werken ook die waterdichte zakken voor op het water. Nou is water wel iets anders dan lucht, maar vandaar “behoorlijk”.
Moet je wel eerst die Illy koffie drinken, maar dat heb ik gedaan in de tijd dat ik nig niet bekend was met versgebrande koffie
Ik had hiero wat bussen vandaan https://www.dutch-headsho...n/tightvac-voorraadbussenQosmic schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Heb je een tip?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Inmiddels heb ik sinds dit weekend de volgende set staan. Noodgedwongen nog even op de eettafel omdat de levering van het dressoir waar hij op komt te staan is uitgesteld.
Machine : Lelit Anna PL041 EM
Maler : Eureka Mignon MCI
:strip_exif()/f/image/OCAjJuqfXiTbCv5rHnz2zK7I.jpg?f=fotoalbum_large)
www.mariovisser.com
Punctuality is the politeness of kings
Als mijn Strega in rust is, ligt mijn portafilter ook op de opvang bak..tegen het onnodig indrukken van de afdichtring..dreamscape schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:40:
Ik zie nu wel al twee foto's achter elkaar met een portafilter op een plek waar hij niet hoort.
Je doet het portafilter er gewoon lichtjes inzebsite schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:58:
[...]
Als mijn Strega in rust is, ligt mijn portafilter ook op de opvang bak..tegen het onnodig indrukken van de afdichtring..
Zou wel even kijken naar de ruimte die je hebt onder je portafilter (als je hem gaat gebruiken voor Espresso).-Jaap-io schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:06:
Vandaag een mooie Timemore Black Mirror besteld. Scheelt een hoop gedoe met 2 weegschalen en een telefoon 😉
Bij moto coffee was hij het best betaalbaar dus gelijk een proefset bonen besteld.
Ben benieuwd 🤗
Onder mijn Gaggia Classic past het niet. Tenzij ik er zo'n 3d geprint bakje onder zet. Maar dat is zo'n gedoe elke keer dat ik daar niet meer zoveel meer mee doe.
thanks, maar voorlopig is het voor m'n V60 filter koffie. Hier vooralsnog geen espresso machine 😉lasharor schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:16:
[...]
Zou wel even kijken naar de ruimte die je hebt onder je portafilter (als je hem gaat gebruiken voor Espresso).
Onder mijn Gaggia Classic past het niet. Tenzij ik er zo'n 3d geprint bakje onder zet. Maar dat is zo'n gedoe elke keer dat ik daar niet meer zoveel meer mee doe.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ik draai hem 'in rust' ook niet idioot hard vast, maar laat hem wel in de groep gedraaid zitten.zebsite schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:58:
[...]
Als mijn Strega in rust is, ligt mijn portafilter ook op de opvang bak..tegen het onnodig indrukken van de afdichtring..
Mijn machine gaat 's ochtends om 6:30 met een timer aan zodat ik fijn koffie kan meenemen voor onderweg. Dan zou het jammer zijn als de hele zetgroep lekker op temperatuur is, maar de portafilter nog niet.
De mijne gaat ook s’morgens aan via mijn Homey, en dan doe ik s’avonds voor ik naar bed ga, de portafilter lichtjes aangedraaid in de Strega.. (en vergeet ik dat, even wat kokend water er in…)dreamscape schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:26:
[...]
Ik draai hem 'in rust' ook niet idioot hard vast, maar laat hem wel in de groep gedraaid zitten.
Mijn machine gaat 's ochtends om 6:30 met een timer aan zodat ik fijn koffie kan meenemen voor onderweg. Dan zou het jammer zijn als de hele zetgroep lekker op temperatuur is, maar de portafilter nog niet.
In het weekend laat ik de timer achterwege; ik weet vaak niet hoe laat ik er uit kom. Wel is het heerlijk om dan vanuit je bed je apparaat aan te zetten en je nog een keer om te kunnen draaien
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Exact hoe hier het weekend begint. Doordeweeks de timer, in het weekend op afstand het ding aanzetten. Dat kan vanuit bed, maar soms ook als ik in de rij sta bij de bakker.Ravhin schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:34:
Niets lekkerder dan 's ochtend een opgewarmde machine
In het weekend laat ik de timer achterwege; ik weet vaak niet hoe laat ik er uit kom. Wel is het heerlijk om dan vanuit je bed je apparaat aan te zetten en je nog een keer om te kunnen draaien
Ach, als pensionado heb je de tijd, maar ik weet dat de Strega elke dag om 08:20 op temperatuur is...dus dan ga ik er uit, ook in de weekends! (En loopt het andersdreamscape schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:44:
[...]
Exact hoe hier het weekend begint. Doordeweeks de timer, in het weekend op afstand het ding aanzetten. Dat kan vanuit bed, maar soms ook als ik in de rij sta bij de bakker.

Wat ons wel opvalt is dat het assortiment nogal veel wisselt. Dus koffies opnieuw bestellen lukt lang niet altijd, omdat ze niet meer in het assortiment te vinden zijn. Da's jammer, want we hebben een paar koffies die we erg lekker vonden, maar die we nu niet meer kunnen bestellen.
Is dat iets wat jullie ook zien, bij jullie eigen favo koffiewinkels? Wat vinden jullie daarvan?
Aan de ene kant vind ik het leuk dat we hierdoor nieuwe koffies blijven proberen. Maar aan de andere kant is het toch ook wel lekker om bij je bestelling steeds een zakje mee te kunnen bestellen van koffie waarvan je weet dat die lekker is
Tja, koffie is nu eenmaal een seizoensproduct als je hem vers wilt hebben. Al heb ik wel een beetje hetzelfde gevoel hoor, ik vind bv de Drie Afrika melange van Het Hoofdkwartier geweldig, meestal, ik heb hem nu 6x besteld, 5x uitstekend (maar anders, elke keer) 1x het gaat wel, gelukkig een 500gr zak, zat een peperige nasmaak aan die ik niet geweldig vond. Tja, ze gebruiken 3 verschillende bonen die dus elke keer andere kunnen zijn, het blijft een gok.Raymond schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:52:
Mijn vrouw en ik houden nu "al" zo'n beetje een jaartje in een schriftje bij welke koffie's we lekker vinden. We hebben een voorkeur voor lichtere (qua smaak en branding) koffies. Intussen zijn we er ook achter dat Koffiestation uit Groningen en het Hoofdkwartier uit Amstelveen het vaakst koffies hebben die we lekker vinden.
Wat ons wel opvalt is dat het assortiment nogal veel wisselt. Dus koffies opnieuw bestellen lukt lang niet altijd, omdat ze niet meer in het assortiment te vinden zijn. Da's jammer, want we hebben een paar koffies die we erg lekker vonden, maar die we nu niet meer kunnen bestellen.
Is dat iets wat jullie ook zien, bij jullie eigen favo koffiewinkels? Wat vinden jullie daarvan?
Aan de ene kant vind ik het leuk dat we hierdoor nieuwe koffies blijven proberen. Maar aan de andere kant is het toch ook wel lekker om bij je bestelling steeds een zakje mee te kunnen bestellen van koffie waarvan je weet dat die lekker is
Echte melanges waren daar het antwoord op, daarin worden bonen gemengd tot je telkens hetzelfde smaakprofiel hebt, maar bonen van enkelvoudige bronnen verschillen per oogst, per afkomst, per landgoed zelfs.
Het maakt het avontuurlijk, maar niet eenvoudig.
Specialty koffie koop je per lot (batch) en op een gegeven moment is dat op. DE /KG /Perla kopen aan de onderkant van de markt in en branden het zo ver door dat je geen verschil meer proeft (en ook daar komt zorgvuldige blending bij kijken).
Ik ga het Hoofdkwartier ook maar eens bezoeken
Sommige daarvan vind ik wel heel duur (te duur). Snap ergens ook wel weer dat zo'n pand hartje Amsterdam betaald moet worden, maar de koffie wordt er niet per se beter van.Hercul3s schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:56:
Ik bestel meestal bij Friedhats / Shokunin / Keen en nu bij Manhattan. Hoe vergelijkt dat tot koffiestation bijv? Ben altijd wat huiverig voor donkere branding maar wel nieuwsgierig naar andere branders.
Ben wel benieuwd of je verschillen proeft met bijv. Koffiestation. Ik heb nu bonen van Hoofdkwartier, maar te weinig vergelijk/smaak referentie om je een zinnig antwoord te geven.
Ik zal de boys daar eens om aandelen vragen, het begint de moeite waard te worden
Maar ontopic, het is zeker jammer dat koffie zo'n seizoensproduct/oogst-product is waarbij het altijd sneller op is dan je hoopt. De mooie koffies (Kenia/ethiopie bijv.) zijn vaak kleinere lots...waarbij je misschien je handen kan krijgen op 8 zakken a 60/70 kilo. Dat klinkt veel. maar bij het ontwikkelen van een brandprofiel ben je de eerste 40 kilo soms al kwijt. Plus een groene boon is 10% zwaarder dan een gebrande boon (bij branden verlies je 10% gewicht aan vocht), dus wat je netto nog kan verkopen is soms maar 400 kilo.
En daar ben je inderdaad snel doorheen bij een populaire koffie die online wat tractie vind op fora/liefhebbers of bij enkele koffiezaakjes.
edit: Er is een reden waarom sommige grotere branderijen alleen maar blends verkopen. Daar kan je veel in sturen qua smaken en zo langer (zo niet infinite) "dezelfde" koffies verkopen. Om dat te realiseren zijn de brandingen altijd donkerder (dan de liefhebber zal willen), om de generiekere smaken naar voren te halen die je goed kan blenden.
[ Voor 14% gewijzigd door Nomad op 05-10-2021 11:37 ]
Prima aankoop. Installatie paar minuten werk (en vervolgens een uurtje om alle extra functies bij langs te lopen). Op het eerste oog ook een fijne app met overload aan data.
Bedankt voor de tip!
Ik ga hem in Duitsland kopen, maar doen die ook mee aan black friday?
Heb hem niet direct nu nodig (maar wil hem wel graag asap hebben
wie doet er niet mee tegenwoordig...Qosmic schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:09:
Zoals al eerder vermeld ga ik voor de Jura E8.
Ik ga hem in Duitsland kopen, maar doen die ook mee aan black friday?
Heb hem niet direct nu nodig (maar wil hem wel graag asap hebben), maar zou het zonde vinden als die over 7 weken stuk goedkoper is.
Over 7 weken weet je of je er goed aan heb gedaan om te wachten of niet
Hi Ha Hopjesvla
Sinds vandaag de trotse eigenaar van de Lelit Mara X en specialita. Als eerste boon heb ik de YB bij brandzaak besteld, maar de espresso tot nu toe is nog niet te drinken. Heb standaard 11 sec voor twee kopjes ingesteld, maar met een maling van 0.5,1.5 en 3 is het allemaal echt niet binnen te houden.
Nog een lezer met een specialita die zijn instelling wil delen voor de yellow bourbon? :-)
De snelheid waarmee bonen door een maler heen gaan hangt ook af van precieze boon, en zelfs de versheid. Meten=weten, koop een nauwkeurig weegschaaltje (Amazon, of een Joefrex voor twee tientjes (of drie met timer)), dan weet je wat je doet qua dosering. Dan kun je vervolgens de ratio bekijken door de hoeveelheid koffie te wegen, dan komt de fijnheid van de maling ook vanzelf.ankes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:58:
Hoi allen,
Sinds vandaag de trotse eigenaar van de Lelit Mara X en specialita. Als eerste boon heb ik de YB bij brandzaak besteld, maar de espresso tot nu toe is nog niet te drinken. Heb standaard 11 sec voor twee kopjes ingesteld, maar met een maling van 0.5,1.5 en 3 is het allemaal echt niet binnen te houden.
Nog een lezer met een specialita die zijn instelling wil delen voor de yellow bourbon? :-)
Kortom: weegschaaltje is echt een gamechanger.
Kleine toevoeging: realiseer je dat als je de maaltijd hetzelfde houd, maar de maalgraad aanpast, dat óók iets met de output doet. Dat maakt inregelen eigenlijk een onmogelijke opgave zonder te wegen. Want er verschuiven twee parameters in éen keer. Als je de maalgraad aanpast, houd dan de dosering gelijk. Dat betekent dus fijner maler>>>langer malen; grover malen>>>korter malen.
Zoals hierboven uitgelegd, anders hier nog wat uitgebreiderRoosW schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:04:
11 seconden? Dan heb je een ristretto, start eens met 25/30 seconden. In doe tijd moet 18gr gemalen koffie tussen de 36 en 45 gr koffie geven (1:2 - 1:2,5) als dat je nog te ruig is, ga dan eerst voor een lungo 1:4 1:4,5. Na enige gewenning kun je dan opbouwen naar een espresso, ristretto vind ik naar teer smaken tbh.
Dan heb je een basis om de komende weken verder te kloten. Zonder weegschaal is er geen beginnen aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2021 21:48 ]
En echt, 2e shot, na kleine bijstelling van maalgraad, was meteen goed!
Die link van @Cafecito ziet er ook goed uit, maar persoonlijk vind ik een (paar) filmpje(s) makkelijker/leerzamer.
Enkele voorbeelden:
YouTube: How I Dial-In Espresso - Part #1
YouTube: How To Dial In Espresso On Any Machine (A Professional Barista Expla...
YouTube: DAMN FINE TUTORIAL - Dialing In
Een precisieweegschaal is inderdaad essentieel
ps. ik single-dose, oftewel ik weeg mijn koffie vooraf, en maal precies die hoeveelheid. Die hele timer gebruik ik dus niet. Precies omdat je iedere keer dat je de maalgraad wijzigt ook de maaltijd moet aanpassen anders krijg je weer andere hoeveelheden. Voor een cafe geen probleem, die stellen de maler 's morgens af en malen de hele dag door, voor thuisgebruik m.i. niet heel handig. Meningen wat beter/makkelijker is lopen uiteen, maar wellicht iets om ook over na te denken wat jou handiger lijkt. Hier in het topic meermaals besproken, dus bij interesse, zoek het even terug zou ik zeggen.
[ Voor 27% gewijzigd door defusion op 05-10-2021 22:18 ]
Deze ligt bij mij ook klaar als eerstvolgende zak die open gaat (ma/di waarschijnlijk)! Ben benieuwd.Ravhin schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:24:
3 Afrika melange van het Hoofdkwartier. Ik ben benieuwd
Het best streef je naar een doorlooptijd van 20 tot 25 seconden voor een of twee espresso. Je zou dan idealiter circa 30 ml per kopje hebben. Er zijn twee belangrijke factoren die de doorlooptijd bepalen: de fijnheid van je maalsel en de vulling samengeperst tegen het douchescherm. Per pak koffie kunnen er kleine verschillen zijn in de instellingen. Wen er alvast maar aan.ankes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:58:
Hoi allen,
Mijn advies is om eerst met de fijnheid van je maalsel te experimenteren en de koffie af te wegen. Goed aandrukken met een stalen tamper. Hou er bij het opnieuw afstellen van de molen rekening mee dat je altijd een paar gram retentie maalsel hebt, die is dus gemalen met je vorige instelling.
Douchescherm: Sommige filterbakjes laten zich exact vullen tot aan het douchescherm. De koffie wordt er tegen aangedrukt. Tijdens de extractie wordt de druk nog wat hoger en krijg je een schitterende ristretto en een mooie droge puck.
Veel succes ermee en plezier!
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Eigenlijk is het resultaat natuurlijk het belangrijkste: smaak, geur, mondgevoel. Voor een gemiddelde koffie zal 25 seconden een goede richtlijn zijn maar je zou beter kunnen proeven: Onderextractie --> fijner malen, langere doorlooptijd, Overextractie --> grover malen, kortere doorlooptijd. Dan blijken er koffies te zijn die in combinatie met jouw molen bijvoorbeeld bij 22 seconden er goed uitkomen, maar er zijn ook koffies die je wellicht 10 seconden langer kunt laten doorlopen.bert pit schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:54:
[...]
Het best streef je naar een doorlooptijd van 20 tot 25 seconden voor een of twee espresso. Je zou dan idealiter circa 30 ml per kopje hebben. Er zijn twee belangrijke factoren die de doorlooptijd bepalen: de fijnheid van je maalsel en de vulling samengeperst tegen het douchescherm. Per pak koffie kunnen er kleine verschillen zijn in de instellingen. Wen er alvast maar aan.
[...]
Ha, hier ook, een kilozak zelfsYpuh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:45:
[...]
Deze ligt bij mij ook klaar als eerstvolgende zak die open gaat (ma/di waarschijnlijk)! Ben benieuwd.
Zoals hierboven ook wordt gezegd. Begin met het afwegen van de hoeveelheid koffie in je portafilter, daar wil je naar de 16gr bijv. Als je dat constant houd kun je de maalgraad steeds fijner zetten tot je rond de 25s van hendel overhalen tot 32gr output hebt.ankes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:58:
Hoi allen,
Espresso komt heel nauwkeurig, dus zonder te meten die 11s instellen en hopen dat het goed gaat werkt meestal niet
Maar nu lees ik op verschillende fora, waaronder hier, dat een 'moderne' espresso gemaakt wordt van +-18g bonen en +-40g water. Dus eigenlijk een dubbele espresso? Is dat niet énorm veel cafeïne per kopje? Als ik meer dan 1l filterkoffie drink, dus 60g bonen, dan zit ik al wel aan de limiet van mijn cafeïne inname.
Als ik naast 2 filterkoffies nog één espresso/cappuccino drink zit ik ook al bijna aan 50g bonen.
Zit er dan minder cafeïne in een moderne espressoshot?
Hoe zit de verhouding bonen/water/melk bij een cappuccino in een 'moderne' koffiezaak, zoals bv friedhats of lot61? Geven ze een oude, enkele espressoshot of een 'moderne' enkele? (18g->36g water)?
Het is niet zo simpel als cafeïne 15g drip koffie == cafeïne 15g espresso.
Verder drink ik zo'n 4-5 dubbele espresso's per dag. Ik merk wel dat ik iets meer cafeïne binnen krijg dan toen ik voorheen nog 6-8 normale koppen koffie dronk ('sochtends 2 Nespresso's mee in de auto en de rest van de dag van die vieze automaatkoffie op kantoor). De eerste dagen van mijn nieuwe espresso machine was ik in ieder geval bij tijden redelijk wappie.
Cafeïne inname bij espresso is beperkt door de korte zetduur. Bij espresso heb je dus veel minder cafeïne maar wel meer vetten in vergelijking tot filterkoffie.Sparco schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:52:
Sinds een week of twee ben ik ook in de espresso wereld gestapt. Ik heb mezelf een tweedehands Gaggia Classic (2011) en een Eureka mignon manuale gekocht. Ik drink vooral filterkoffie (V60, moccamaster,..) en heb hiervoor een Baratza Encore staan. Qua bonen geef ik de voorkeur aan Kenya van Caffenation. Meestal gebruik ik 15g bonen op 250g water.
Maar nu lees ik op verschillende fora, waaronder hier, dat een 'moderne' espresso gemaakt wordt van +-18g bonen en +-40g water. Dus eigenlijk een dubbele espresso? Is dat niet énorm veel cafeïne per kopje? Als ik meer dan 1l filterkoffie drink, dus 60g bonen, dan zit ik al wel aan de limiet van mijn cafeïne inname.
Als ik naast 2 filterkoffies nog één espresso/cappuccino drink zit ik ook al bijna aan 50g bonen.
Zit er dan minder cafeïne in een moderne espressoshot?
Hoe zit de verhouding bonen/water/melk bij een cappuccino in een 'moderne' koffiezaak, zoals bv friedhats of lot61? Geven ze een oude, enkele espressoshot of een 'moderne' enkele? (18g->36g water)?
De gangbare espresso is inderdaad een dubbele, vaak wordt een dubbele ook gebruikt bij cappuccino of andere melkvariaties.
Dit heeft voornamelijk te maken met zetmethode / contacttijd van het hete water met de gemalen koffie.One 2 oz double espresso shot has about 80 milligrams of caffeine, whereas a 12 oz brewed coffee has about 120 milligrams.
So actually there is more caffeine in an average cup of drip coffee than in espresso. But, that doesn’t seem like a fair comparison given the difference in volume.
Let’s examine caffeine concentration per ounce.
A single shot of espresso has an estimated 40 mg per ounce whereas a brewed cup only has around 10 mg in each ounce. By concentration we see espresso having more caffeine. The difference in the serving size is where the discrepancy lies; less caffeine in espresso from a beverage perspective.
[ Voor 8% gewijzigd door Ravhin op 06-10-2021 11:29 . Reden: link ]
Gefeliciteerd.ankes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:58:
Hoi allen,
Hier ga je veel plezier van hebben?
Heb je hem gekocht bij hoofdkwartier koffiebranderij
Qua brewratio kun je 1:2 aanhouden als stelregel. Uit jouw voorbeeld: 18gr. koffiebonen/maalsel zou je 36 gr. koffie moeten opleveren, in een doorlooptijd van 25-30 seconden.Sparco schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:52:
Maar nu lees ik op verschillende fora, waaronder hier, dat een 'moderne' espresso gemaakt wordt van +-18g bonen en +-40g water. Dus eigenlijk een dubbele espresso?
https://www.home-barista....esso-beverages-t2402.html
Ja hoor, geen probleem.Qosmic schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:25:
Kan je met de Jura E8 ook cappucino gebruiken icm gemalen koffie?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Zoals verwacht een ideaal ding om een enkele mok koffie mee te zetten (niet zoals met een chemex eerst in een karaf en daarna overgieten, maar rechtstreeks in mn 350ml grote blond amsterdam mok
Het gaat nog wel even zoeken worden naar de juiste maalinstellingen. De 350ml water liepen er in een minuutje doorheen, volgens mij is dat erg snel. De koffie is ook een beetje zuur, dus dat lijkt te kloppen met de doorlooptijd.
Ik denk dat dit wel een favo zetmethode van mij gaat worden: weinig werk en weinig afwas en toch goeie koffie.
Uit nieuwsgierigheid: wat is de overweging geweest om die (toch vrij dure) overstap te maken?Ypuh schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:49:
@ankes Mocht je trouwens nog interesse hebben in een weegschaal, ik heb net een Acaia Lunar besteld. Mijn Brewista Smart Scale II gaat van de week ergens de verkoop in.
Alle cool kids hebben er eentje.cryptapix schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:34:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: wat is de overweging geweest om die (toch vrij dure) overstap te maken?
On a more serious note hoop/verwacht ik vooral dat de Acaia een stukje sneller in responstijden is. Met name met het auto-taren, starten van de timer etc. Op de Brewista druk ik de tare/timer handmatig in omdat de auto functies toch steeds net een paar (milli)seconden delay hebben. Verder is de Acaia iets kleiner en de lekbak van mijn Rocket (te) kort waardoor deze nogal uitsteekt en last but not least vind ik die losse rubber cover niet echt fijn, de body van Acaia is geheel alu en waterdicht.
Al met al is het vooral dat de Brewista wel redelijk voldeed en dat ik de weegschaal zo intensief gebruik, dat ik (in mijn hoofd) een duurder exemplaar ook wel verantwoorden kan.
Er is net een nieuwe Lunar 2021 uit, maar vond het verschil dusdanig klein dat ik maar voor een gesealde vorige versie via MP gegaan ben. Die 2021 versie wordt als je hem rechtstreeks besteld bij Acaia plus verzending en invoerbelasting ook wel érg duur.
De Lunar *in* je driptray lijkt me ook wel nice, maar volgens mij is die van mij daarvoor net een paar maanden te oud.
Ik twijfel een beetje over een nieuwe weegschaal. Heb nu een Tiamo, maar die reageert wat mij betreft te traag. Ik twijfel echter of dat aan de weegschaal ligt, of dat ik via mp opgelicht ben en een nieuw-in-doos neppert heb gekregen
De ruimte onder de zetgroep is een veelgehoord issue. Bij mijn machine is dat niet zo (Lelit Bianca), maar ik zet zelden mijn weegschaal onder de zetgroep. Ik kan inmiddels aan de doorloopsnelheid wel zien of het goed gaat komen. Ik controleer dat regelmatig, maar doe dat dus naast de machine (en 99/100 keer klopt m’n gevoel). Timer loopt op de machine, dus kwestie van opletten bij hoeveel seconden de eerste druppels koffie vallen en daarbij 25 seconden optellen.
Lang verhaal om voor mezelf duidelijk te maken dat ik eigenlijk geen nieuwe weegschaal nodig heb
Zou idd wat fijner gaan. Houd je een techniek aan of 'gewoon opschenken'? Ik ben begonnen met (natuurlijk) de James Hoffman V60 en vind die wel goed smaken: YouTube: The Ultimate V60 TechniqueRaymond schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:20:
Vanmiddag mn koffiestation bestelling ontvangen. Ik heb om te proberen een V60 meebesteld. Vooral uit nostalgie, mijn ouders zetten vroeger met zo'n melitta dripper altijd de koffie (anders was de koffie niet heet genoeg volgens mn moeder).
Zoals verwacht een ideaal ding om een enkele mok koffie mee te zetten (niet zoals met een chemex eerst in een karaf en daarna overgieten, maar rechtstreeks in mn 350ml grote blond amsterdam mok).
Het gaat nog wel even zoeken worden naar de juiste maalinstellingen. De 350ml water liepen er in een minuutje doorheen, volgens mij is dat erg snel. De koffie is ook een beetje zuur, dus dat lijkt te kloppen met de doorlooptijd.
Ik denk dat dit wel een favo zetmethode van mij gaat worden: weinig werk en weinig afwas en toch goeie koffie.
1 minuut lijkt me idd wat kort, in totaal ben ik rond de 3:00 bezig van start opschenk tot laatste stukje. Hij wil wel eens wat langer lopen voordat hij er helemaal door is.
Moet zeggen dat ik de V60 ook wel een fijne methode vind. Vooral als tegenhanger van Espresso.
:strip_exif()/f/image/LazdkA70M3BcybXjXECPKYK0.jpg?f=fotoalbum_large)
Over scales gesproken 😄 mijn nieuwe Timemore black mirror voor het eerst in actie.
En over bonen gesproken... de scale heb ik bij moto coffee besteld en ook direct een proefpakket bonen mee besteld (dan was het gratis verzenden) Maar Holy moly wat is die "Suke Q" lekker! Als je de zak openmaakt dan ruik je al het fruit en die proef je ook nog na het zetten!
Verhoudingen en tijd met mijn V60:
18gr bonen voor 300gr water (1/16.6)
Redelijk fijn hand gemalen (gezien de totale doorloop tijd)
Zetmethode van James Hoffmann, met een gewone water koker.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Je kan het filmpje van James Hoffman als leidraad nemen (ik heb alleen het swirlen overgenomen) maar dit is een recept die mij goed bevalt:Raymond schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:20:
Vanmiddag mn koffiestation bestelling ontvangen. Ik heb om te proberen een V60 meebesteld. Vooral uit nostalgie, mijn ouders zetten vroeger met zo'n melitta dripper altijd de koffie (anders was de koffie niet heet genoeg volgens mn moeder).
Zoals verwacht een ideaal ding om een enkele mok koffie mee te zetten (niet zoals met een chemex eerst in een karaf en daarna overgieten, maar rechtstreeks in mn 350ml grote blond amsterdam mok).
18g bonen en 340g water:
0:00 40g voor de bloom
0:30 140g
1:00 240g
1:30 340g
Met mijn handmolen is ie rond 3:00 klaar. Snelheid met schenken ben ik nog aan het proberen, ben ook net begonnen met v60
Ik hou mij aan de James Hoffman methode en deze bevalt mij prima, ook op 3:00 klaar, en dus met Lunar weegschaal en Fellow Stagg EGK waterketel
De Lunar wordt niet alleen voor de koffie gebruikt, ons kitten krijgt een paar keer / dag 15g korrels en worden mooi afgewogen met de Lunar
Je geeft hier zelf anders wel een goede reden om niet daar te kopen maar lokaal in NL:ankes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:11:
Beide gekocht via Espressissimo.de. scheelde behoorlijk qua prijs met Nederland. Kan niet anders zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben wat betreft t bedrijf :-)
ankes in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"
Die vraag had je namelijk niet hoeven stellen als je bij een lokale winkel had gekocht
Het resultaat is eigenlijk wel erg lekker zeg.
Ik ga dat morgen eens proberen om zo cappuccino te maken.
@Ypuh, de brewista is dus eigenlijk net zo "smart" als de JoeFrex van 30 euro?
@RigolleM wat is de doorlooptijd van het voer van de kitten?
Hier is het 9uur voor 1 zakje Felix (100gr) en ~95 gram hills/RC/Purina One Sensitive.
Ik kom op een verhouding 1:56 (195/11000).
🤣🤣
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Ik heb ook zo'n distributor langs de kant liggen, blijkbaar door het schudden met de grind cup is de maling al behoorlijk los en conische schijven hebben ook minder last van klontering. Dus hier ook enkel levelen en tampen voor 17g/34g in 34 à 35s (eerste druppel rond seconde 8 à 9).Koos2009 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:36:
Vanavond eens gek gedaan en 18gr bonen gemalen en zonder te roeren de maling geleveld en getampt. 30 seconden de hendel overgehaald icm timer functie in mijn pro 500.
60g Hills gedurende zo'n 10u...@RigolleM wat is de doorlooptijd van het voer van de kitten?
Hier is het 9uur voor 1 zakje Felix (100gr) en ~95 gram hills/RC/Purina One Sensitive.
Ik kom op een verhouding 1:56 (195/11000).
🤣🤣
Keuzes, keuzes dus. Redeneren en rationaliseren kun je natuurlijk eindeloos, maar misschien moet je zo'n machine ook maar gewoon op basis van gevoel/emotie kopen (en voor de Bianca gaan)(?).
Tja op dat niveau is niet één van de machines echt verschrikkelijk veel beter of slechter als de ander, voor een stap beter moet je een berg meer duiten neertellen.MJV schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:25:
Nadat ik de knoop had doorgehakt om voor de Mara-X te gaan en te maken kreeg met een nogal lange levertijd, twijfel ik uiteindelijk toch. De Mara-X is een goede en verstandige keuze, maar stiekem is de Bianca ook een prachtige machine. Nu is de Mara-X te upgraden met de walnoten knoppen van de Bianca, maar die kosten ook weer 100 euro. Naked portafilter ook eens 50. Het minder 'opgepropte' ontwerp van de Bianca spreekt me aan, plus de mogelijkheid tot flow-control (en in mindere mate vastwateraansluiting) betekent dat upgraden de komende jaren niet meer nodig zal zijn. Aanschafprijs van een Bianca is natuurlijk niet mis, maar hoeveel zou de afschrijving na een aantal jaar nu effectief zijn?
Keuzes, keuzes dus. Redeneren en rationaliseren kun je natuurlijk eindeloos, maar misschien moet je zo'n machine ook maar gewoon op basis van gevoel/emotie kopen (en voor de Bianca gaan)(?).
Als zodanig, ga vooral voor wat je het meest aantrekt, JIJ moet er de komende jaren naar kijken en hopelijk ook van genieten, dat kleine friemeltje gevoel dat het net niet helemaal is wat jij wilde gaat best bijten over de jaren, sta je met een paar jaar toch weer iets anders te kopen, al schijnt dat het lot te zijn dat menig espresso liefhebber treft, er is altijd beter, mooier of luxer
Geen moment spijt van gehad overigens en van deze machine weet ik wel dat ik die voor de komende tig jaar niet weg hoef te doen omdat die niet aan m’n wensen kan voldoen.
Nee, dat zou ik niet zeggen. De Lunar heeft Bluetooth en een app, maar daar koop ik hem niet voor. In principe kan de Brewista bijna alles wat de Lunar kan, alleen doet die laatste het sneller en met meer stijl (tegen 3x de prijs).Koos2009 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:36:
@Ypuh, de brewista is dus eigenlijk net zo "smart" als de JoeFrex van 30 euro?
Acaia heeft een hoog "Apple" gehalte.
Ja. Geen ims/vst basket denk ik.Koos2009 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:20:
@MJV, maar komt de bianca met naked portafilter (en ims/vst basket)?
In de doos:
• Espressomachine
• RVS tamper
• 1 kops filterbakje
• 2 kops filterbakje
• Filterdrager met dubbele uitloop
• Bodemloze filterdrager
• Schoonmaakborstel
• Blindfilter
• Waterfilter 70liter
• Microvezeldoek
• Aansluitslang vast water
• Kopjerekje
• Extra stoom nippel
• Handleiding
Inderdaad zoals @MJV heeft bevestigd zit er een naked portafilter bij en op de baskets staat 'By IMS'.. Er zit wel geen portafilter bij met enkele uitloop... maar ik zou die toch nooit gebruikt hebben, de dubbele zit zelfs nog in de doos.Koos2009 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:20:
@MJV, maar komt de bianca met naked portafilter (en ims/vst basket)?
[ Voor 18% gewijzigd door RigolleM op 06-10-2021 21:26 ]
De enkele uitloop heb ik het blindfilter in zitten.
Toevallig van de week een filmpje gezien waar ze het filterbakje van de gaggia classic vergelijken met een vst onder een microscoop.
De gaggia was echt alsof pawel poolski na een avondje stappen met bij de action aangeschafte spullen "effe fixsky" gedaan had

De vst was wel netjes.
Of er nog veel verschil zat tussen de vst/ims weet ik niet behalve de prijs van 60 aus$ voor de vst en ~30 voor de ims.
YouTube: Upgrade Your Espresso Basket | Gaggia Basket vs VST Precision
Wel geweten dat het uitmaakt. Bij mij was de channeling aan 1 kant ineens weg met een IMS bakje. Maar die opnames zijn wel goed om het verschil echt te zien en te zien hoe groot dat is.Koos2009 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:50:
Ik heb de dubbele uitloop filter drager nog nooit gebruikt.
De enkele uitloop heb ik het blindfilter in zitten.
Toevallig van de week een filmpje gezien waar ze het filterbakje van de gaggia classic vergelijken met een vst onder een microscoop.
De gaggia was echt alsof pawel poolski na een avondje stappen met bij de action aangeschafte spullen "effe fixsky" gedaan had
De vst was wel netjes.
Of er nog veel verschil zat tussen de vst/ims weet ik niet behalve de prijs van 60 aus$ voor de vst en ~30 voor de ims.
YouTube: Upgrade Your Espresso Basket | Gaggia Basket vs VST Precision
Niet iets heel groots, maar de 'lippen' waarmee hij de groepskop grijpt zijn aan de start (het smalste deel) een halve mm dikker als bij de verchroomde, en dat betekent een hoop gemier en gepiel om het ding op zijn plaats te krijgen, soms wel 5-6 keer, waar de chroom kop met één handeling op zijn plek schiet, zelfs met mijn bibber handen.
Zou dat aan te passen zijn?
Is er iemand in de omgeving van Almere die het gereedschap en de tijd heeft om er wat aan te doen?
Zo niet, dan moet ik hem maar afschrijven
En verder qua garantie enzo is dat wel veilig? alvast bedankt
De lippen bij slijpen waardoor hij eerder "pakt".
Een andere oplossing is een ander rubber gebruiken. Een 8 mmdik rubber (in de meeste E61 machines zit een 8,5mm) zorgt ervoor dat de portafilter beter past.
Historisch is het zo gegroeid dat er machines zijn die beter met 8 of 8,5mm werken. Bij Vibiemme is het ook nog leeftijd gerelateerd. Ze zijn ooit over gegaan op een andere dikte.
Tja, dat vermoedde ik al, slijpen klinkt als een plan, dus nu iemand vinden die een slijsteen/tol heeft oid om dat te doen, ik neem aan dat RVS niet onder de indruk is van de paar houtvijlen die ik nog ergens heb liggenTeus.espresso schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:35:
Voor een niet goed passende portafilter zijn twee oplossingen.
De lippen bij slijpen waardoor hij eerder "pakt".
Een andere oplossing is een ander rubber gebruiken. Een 8 mmdik rubber (in de meeste E61 machines zit een 8,5mm) zorgt ervoor dat de portafilter beter past.
Historisch is het zo gegroeid dat er machines zijn die beter met 8 of 8,5mm werken. Bij Vibiemme is het ook nog leeftijd gerelateerd. Ze zijn ooit over gegaan op een andere dikte.
Daar bestellen en naar NL laten versturen zal lastig zijn. Maar voor het 300 EUR verschil kan je er best heenrijden toch? https://www.mediamarkt.de.../_jura-e8-eb-2672701.html een piano black voor 899 EUR.Vegetto schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:34:
Vraagje, ik ben op zoek naar een Jura E8 vanuit duitsland, maar ik zie op diverse sites iets over BTW nummer, is er een site waar ik als particulier voor rond de 899 / 950 een e8 kan bestellen.
En verder qua garantie enzo is dat wel veilig? alvast bedankt
Ik ben er nog niet helemaal uit vind de marax best wel hoog maar inderdaad die houten elementen maken de marax en de bianca helemaal af.cryptapix schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:56:
@MJV Ik heb ook lang getwijfeld. Voor wat ik nu doe zou een Mara X prima volstaan, maar vond het lastig om te bepalen of ik op langere termijn wensen zou hebben waaraan een machine als de Mara X niet aan zou kunnen voldoen. Ik zal het echter nooit weten, want een mede-tweaker deed zijn Bianca (en molen) tegen een zeer acceptabele prijs weg en toen had ik eigenlijk niet heel veel reden meer om niet voor de Bianca te gaan
Geen moment spijt van gehad overigens en van deze machine weet ik wel dat ik die voor de komende tig jaar niet weg hoef te doen omdat die niet aan m’n wensen kan voldoen.
Festina lente
En als ik nu wel een btw nummer heb? mijn schoonpa heeft een eigen bedrijf, kan het dan wel?dajappie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:49:
[...]
Daar bestellen en naar NL laten versturen zal lastig zijn. Maar voor het 300 EUR verschil kan je er best heenrijden toch? https://www.mediamarkt.de.../_jura-e8-eb-2672701.html een piano black voor 899 EUR.
Dat is meer iets voor een topic bestellen in het buitenland, heeft niet zozeer met koffie te maken. Ik kan me voorstellen dat het tricky is om ex BTW in te kopen als particulier door het BTW-nummer van je schoonvader's bedrijf te misbtruiken, aangenomen dat die Jura niet in zijn bedrijf komt te staan maar bij jou thuis. Als particular moet je in DE ook gewoon belasting betalen.Vegetto schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:01:
[...]
En als ik nu wel een btw nummer heb? mijn schoonpa heeft een eigen bedrijf, kan het dan wel?
Ik heb vanmorgen de E8 Dark Inox besteld bij een shop in Duitsland en deze wordt vandaag nog verzonden met DHL.
edit: vond het voor een verschil van 350 euro toch wat te gortig om dat te laten liggen.
Daarnaast kost verzenden 25 euro. Daarvoor rijd ik zelf niet op en neer en het scheelt me ook 4.5 uur tijd in totaal.
[ Voor 38% gewijzigd door Qosmic op 07-10-2021 12:25 ]
Zou je het niet toch liever eerst met een ander rubber proberen zoals @Teus.espresso aangeeft?RoosW schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Tja, dat vermoedde ik al, slijpen klinkt als een plan, dus nu iemand vinden die een slijsteen/tol heeft oid om dat te doen, ik neem aan dat RVS niet onder de indruk is van de paar houtvijlen die ik nog ergens heb liggen
Minder ingrijpend als slijpen en misschien lost dat het probleem al op. Bij slijpen moet je ook weer opletten dat er niet teveel afgaat want dat zal het ook weer niet lekker werken.
Nadeel daarvan is dat mijn andere portafilterdragers (waaronder een naked) dan weer te los komen te zitten die gaan nu perfect.bebopper schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:49:
[...]
Zou je het niet toch liever eerst met een ander rubber proberen zoals @Teus.espresso aangeeft?
Minder ingrijpend als slijpen en misschien lost dat het probleem al op. Bij slijpen moet je ook weer opletten dat er niet teveel afgaat want dat zal het ook weer niet lekker werken.
Het verschil is duidelijk zichtbaar, de chromen lopen iets steiler op vanaf een 1/2 mm smallere start punt. Dat minieme verschil veroorzaakt mijn problemen, een ander rubber veroorzaakt dan weer sluit problemen met mijn andere portafilterhouders.
[ Voor 18% gewijzigd door RoosW op 07-10-2021 12:57 ]
Hmm, en continue de rubbers verwisselen is inderdaad ook geen mooie oplossingRoosW schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:54:
[...]
Nadeel daarvan is dat mijn andere portafilterdragers (waaronder een naked) dan weer te los komen te zitten die gaan nu perfect.
Nee, dan snap ik dat slijpen meer voor de hand ligt inderdaad. Ben geen held daarmee (los of ik in de buurt woon), dus kan je daar helaas niet bij helpen.
Weet je dat zeker of is dat een aanname? Als het het tweede is lijkt een nieuwe ring proberen me een stuk makkelijker dan netjes een paar mm eraf slijpen.RoosW schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:54:
[...] een ander rubber veroorzaakt dan weer sluit problemen met mijn andere portafilterhouders.
Ik moet elke dag het water reservoir bijvullen van de MaraX. Heb het idee dat minimaal de helft van het verbruikte water in de lekbak komt. Ik zou er de machine zeker niet voor inruilen of upgraden maar zou stiekem een vaste wateraansluiting wel waarderen (behalve dat dat lastig te maken is in de keuken hier).MJV schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:25:
[...]
Het minder 'opgepropte' ontwerp van de Bianca spreekt me aan, plus de mogelijkheid tot flow-control (en in mindere mate vastwateraansluiting)
[...]
Volgens mij is er een mod waardoor de OPV niet meer het water naar de lekbak gooit maar terug in de waterbak. Het overwegen waard lijkt me als je iedere dag water aan het bijvullen bent!SawaFish schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:43:
[...]
Ik moet elke dag het water reservoir bijvullen van de MaraX. Heb het idee dat minimaal de helft van het verbruikte water in de lekbak komt. Ik zou er de machine zeker niet voor inruilen of upgraden maar zou stiekem een vaste wateraansluiting wel waarderen (behalve dat dat lastig te maken is in de keuken hier).
Hoe dan ook heb ik inmiddels via espressissimo.de nog een bundel-Angebote ontvangen met nog eens 6% korting op de Bianca (i.c.m. Specialita maler) dat de keuze steeds iets minder lastig wordt...
[ Voor 29% gewijzigd door MJV op 07-10-2021 17:55 ]
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1