Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
@bermuda1980 @MJV Thanks! Wist dat zulke mods bestonden maar had ergens in m'n hoofd dat dat voor de MaraX niet kon.
De beschrijving staat hier (ook gelinkt via dat Reddit draadje: https://coffeeforums.co.u...d-instructions-with-pics/
Helaas zijn de afbeeldingen er niet meer maar er is ook een filmpje: YouTube: Lelit PL62X Mara X - Divert OPV to Water tank mod

Mooi ook dat ze beginnen met een paar keer te zeggen hoe 'easy' het wel niet is dus dit ga ik zeker binnenkort doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:08

MJV

Ik heb dit topic doorzocht op het woord kalk, maar ben toch nog wat zoekende. In mijn toekomstige Lelit zit zo'n ingebouwde kalkfilter die iedere 70 L vervangen dient te worden. Ik lees ook dat van die ontkalkingszakjes voor in het reservoir zinvol kunnen zijn. Maar heeft dat nog toegevoegde waarde als er al een filter in de machine zit?

De water hardheid hier is 8,08.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 11:51

Ravhin

no <root>...

Elke vorm van ontkalken voor gebruik heeft zin :)
Als je langer dan 70L met die patroon wil doen kan je zakjes gebruiken. Of water uit een Brita. De patroon doet het goed maar is geen panacee. Als je de aanbod laag houdt heb je nog minder kans op aangroei. DH 8 is gemiddeld voor NL en je zou daar niet veel last van moeten hebben.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00
@MJV Zakjes hebben wel als nadeel dat het wat tijd kost voordat het water ontkalkt is. Zou dat dus niet snel als enige oplossing gebruiken. Voor erbij zou kunnen, maar zo’n filter zou in principe voldoende moeten werken.

Ik gebruik geen filter of zakjes in het reservoir, maar vertrouw volledig op mijn Brita kan. Daarvan verwissel ik de filter maandelijks.

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 07-10-2021 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Helder. Ik ga wat van die zakjes gebruiken, i.c.m. de echte filter.

Brita-kan over nagedacht, maar sinds de Keuringsdienst van Waarde-uitzending over zin/onzin en bacteriegroei ben ik daar wat minder enthousiast over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
MJV schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:24:
Helder. Ik ga wat van die zakjes gebruiken, i.c.m. de echte filter.

Brita-kan over nagedacht, maar sinds de Keuringsdienst van Waarde-uitzending over zin/onzin en bacteriegroei ben ik daar wat minder enthousiast over.
Die heb ik gemist. Dat “echte” filter van Lelit lijkt me niet of nauwelijks anders dan dat van brita oid. Voor mij doet brita wat het moet doen: zorgen dat er zo min mogelijk kalk in m’n machine komt. Is eenvoudig te testen met een druppelsetje van een aquariumzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
De aflevering ging over dat al die filters het water "gezonder" maakte. Dat is dus niet geval, en zeker niet nodig in Nederland. Er was vaak zelfs een grotere kans op bacterie groei als je niet op tijd de filters vervangt.

Er werd niet gesproken over het ontkalken van water, maar specifiek de gezondheidsclaims.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Het nadeel van brita vind ik dat het filter niet herbruikbaar is. Doordat er actief kool in zit is het een wegwerpartikel geworden terwijl die zakjes en patronen gewoon makkelijk geregenereerd kunnen worden met wat zout water en geduld. In de industrie gebruiken we die ionwisselharsen meer dan twee jaar voordat we eens wat terugval gaan opmerken.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@vinpower Dank voor de toelichting. Dat zal dus zoals ik verwacht net zo van toepassing zijn op die Lelit filter. Maar nogmaals, doel is wat mij betreft ontkalken en dat doet brita wel echt (heb dat op verschillende momenten getest).

@Ravhin Eens met het milieuaspect. De zakjes zijn echter geen instant oplossing en voor mij als enig middel niet bruikbaar. Als ik smorgens constateer dat ik het water ben vergeten te vullen, zou ik dan nog uren moeten wachten voor ik espresso kan maken. Maar je zou natuurlijk prima met een ionenwisselaar kunnen werken die je kunt regenereren. Zowel in-line als “tappunt”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@cryptapix Niet gehinderd door enige kennis: maar mogelijk is er een verschil tussen een filter die in principe continu onder water zit (Lelit) en de Brita die ook droogt als het water er doorheen is gestroomd/de kan leeg is? Advies voor de Lelit is sowieso vervangen na 6 maanden, voor de Brita is dat 1 maand meen ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

die patronen zitten aan het toevoerslangetje en zijn erg adequaat in het filteren van de metaalionen tegen nartrium (softening zoals wij dat noemen ;) ).
Calcium, ijzer en magnesium zijn slecht oplosbare zouten met zo'n beetje elk tegenion (BiNaS, iemand?) en door deze uit te wisselen tegen natrium (waarvan zo'n beetje elk zout wél goed oplosbaar is) krijg je geen last van ketelsteen. Die ionwisselaars doen het juist erg goed op stroming omdat op die manier een gradiënt ontstaat en de osmolaliteit van... laat maar. ik draaf door.

Die patronen werken na circa 10 minuten te hebben voorgeweekt (de hars moet goed nat zijn) prima. Die zakjes hebben een langere adem nodig omdat ze het van diffundatie moeten hebben en dat gaat niet snel.

Overigens kan je de patronen prima zelf regenereren om wat kosten uit te sparen en het milieu een beetje te helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 08-10-2021 09:05 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 18:08
Ravhin schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:00:

Overigens kan je de patronen prima zelf regenereren om wat kosten uit te sparen en het milieu een beetje te helpen.
In die zakjes zit soortgelijke hars (korrels) zijn die ook te regenereren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ja, dat kan. Het mooiste is als je een flow door die zakje heen kan krijgen (grote injectiespuit zonder plunjer op z'n kop?) maar dat is wel gekunsteld. Als je geduld hebt kan je ze ook in de zoutoplossing leggen en af en toe eens roeren. Je bent dan afhankelijk van de Brownse beweging dus het proces duurt veel langer. Ik zou dan ca. 12 uur per stap nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
MJV schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:48:
@cryptapix Niet gehinderd door enige kennis: maar mogelijk is er een verschil tussen een filter die in principe continu onder water zit (Lelit) en de Brita die ook droogt als het water er doorheen is gestroomd/de kan leeg is? Advies voor de Lelit is sowieso vervangen na 6 maanden, voor de Brita is dat 1 maand meen ik?
Dat zou kunnen, die kennis heb ik ook niet. Brita is inderdaad maandelijks. Geen heel goedkope oplossing dus. Maar die Lelit filters gaan 70 liter mee en ik vraag me af of je niet meer liters verbruikt in 6 maanden. Overigens, ik heb ook wel eens m’n brita filter 8-10 weken gebruikt om te kijken of het effect minder was. Wederom getest met druppelsetje (getest tot op 0.5 dH) en er was geen verschil tussen 1-3-8 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Brita zegt ook 100L / 30 dagen.
Ik doe er standaard 2 maanden mee. Dan zal ik wellicht wat meer richting de 100L zitten.

Op mijn pakje baking soda staat overigens ook 'change every 30 days'. Neem ik ook heel serieus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:52
cryptapix schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Dat zou kunnen, die kennis heb ik ook niet. Brita is inderdaad maandelijks. Geen heel goedkope oplossing dus. Maar die Lelit filters gaan 70 liter mee en ik vraag me af of je niet meer liters verbruikt in 6 maanden. Overigens, ik heb ook wel eens m’n brita filter 8-10 weken gebruikt om te kijken of het effect minder was. Wederom getest met druppelsetje (getest tot op 0.5 dH) en er was geen verschil tussen 1-3-8 weken.
De watertank van de Bianca heeft een "telraam" optie wat fijn werkt zodat je in de pas loopt met de liters :). Geen idee of ze dit ook naar andere modellen brengen / hebben gebracht.

Voor nu enige dat ik gebruik en denk dat ik bij de verjaardag een onderhoudsbeurt ga laten uitvoeren. Ook voor de check wat de "schade" is obv het gebruik en of dit jaarlijks nodig gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

:D
Je baking soda gaat teloor aan het vocht in de lucht - als je het goed droog opbergt hoef je je daar geen zorgen om te maken.

De 30-dagen termijn heeft m.i. meer te maken met microbiële groei dan met effectief wisselen. Als je dan weet dat water dat 24 uur stilstaat (ja, dus ook in je espressomachine) al diverse waterbeesten er in heeft zitten vraag ik mij af of je je daar echt heel erg druk over hoeft te maken als gezond persoon - zeker vanwege de temperatuurschok die je gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Iedereen met een opblaasbadje (zonder filterpomp) kent het wel: na 2-3 dagen is het glibberen en glijden, een groot algenfeest. Is m.i. dus wel iets om over na te denken.
Die microbiële groei is m.i. dus iets van een paar dagen, wat dat betreft is 30 dagen ook al veel te lang.
Dan moeten ze zeggen dat je elke 2-3 dagen moet vervangen ofzo. Dat gaat ook geen mens serieus nemen.
Brita in koelkast bewaren, dat zie ik dan nog eerder gebeuren.

Denk persoonlijk dat mijn brita en espresso machine voldoende doorloop kent om me daar niet al teveel zorgen over te maken. Of het nu 30 of 60 dagen wordt.

En dan nog de temperatuurschok inderdaad, hoewel die met mijn HX relatief kort is, dus wellicht minder betrouwbaar dan langdurig in een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-06 16:05

bebopper

I'm an absolute beginner...

cryptapix schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:56:
De zakjes zijn echter geen instant oplossing en voor mij als enig middel niet bruikbaar. Als ik smorgens constateer dat ik het water ben vergeten te vullen, zou ik dan nog uren moeten wachten voor ik espresso kan maken.
Tsja, ik gebruik ook zakjes in het water reservoir. En als het dan een keer voorkomt dat ik vergeten ben op tijd het water bij te vullen, dan gebruik ik die ene keer ongefilterd water. Komt erg weinig voor en dat kleine beetje water met kalk wat er dan de machine ingaat daar maak ik me niet zo druk om. Bij onderhoudsbeurten tot nog toe eigenlijk altijd te horen gekregen dat er qua kalk niets te zien was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:40
Even een vraagje over de grinder / molen van de Jura.

Je hebt de G3 Grinder en de Jura Professional aroma grinder.

Zit daar echt nog verschil tussen of is de het dezelfde alleen noemen ze hem nu professional aroma grinder.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

defusion schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:55:
En dan nog de temperatuurschok inderdaad, hoewel die met mijn HX relatief kort is, dus wellicht minder betrouwbaar dan langdurig in een boiler.
Disclaimer: Ik ben geen microbioloog. Ik zie ze wel regelmatig vanuit mijn professie. Wat ik er van begrepen heb is dat het standaard waterbeest erg slecht tegen hoge temperaturen kan: > 60 graden voor 5-10 seconden heeft al een log 3 reductie effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 14:29
Qosmic schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:29:
Even een vraagje over de grinder / molen van de Jura.

Je hebt de G3 Grinder en de Jura Professional aroma grinder.

Zit daar echt nog verschil tussen of is de het dezelfde alleen noemen ze hem nu professional aroma grinder.
Nee, zijn echt twee verschillende molens, o.a. is de professional Aroma grionder een stuk stiller en heeft minder retentie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:14
De Jura G3 molen is er in drie smaken.
Het G3 slaat op de de maalschijven.
Er is een type 43 molen. Die heeft de hoge retentie zoals de afgelopen 20+ jaar normaal is voor een Jura.
Er is een type 44 molen die een lagere retentie heeft maar voor de rest gelijk is.
En er is de nieuwe professional (type 68) die een sterkere motor heeft, ook lage retentie heeft en stiller werkt dan de andere molens.
De software van een Jura (en de printplaat) is aangepast aan de molen. Het is dus niet zo maar mogelijk om een nieuwer type molen in een oudere Jura te zetten. (in theorie dan want ik bouw mijn privé machine constant om met onderdelen die er eigenlijk niet in horen maar ik kan het ook oplossen als het toch niet werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
OK, dus in principe is de type 68 wel een verbetering / vooruitgang dan voorgaande molens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05

Qwerty-273

Meukposter

defusion schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:55:
Iedereen met een opblaasbadje (zonder filterpomp) kent het wel: na 2-3 dagen is het glibberen en glijden, een groot algenfeest. Is m.i. dus wel iets om over na te denken.
Dat is dan wel "open" water buiten waar alles wat in de lucht zit (zowel de sporen als de voedingstoffen) in neer daalt en dan naar hartenlust kan groeien met als extra activatie het warme zonlicht. Dat heb je natuurlijk niet (of ten minste veel minder) bij een afsluitbaar waterreservoir in de keuken (of ergens anders binnen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
De 68 is de stillere en sterkere versie van de 44.
Dus ja het is een upgrade.
Jammer dat ik hem niet in machines mag schroeven waar de 44 inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Teus.espresso schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:29:
De 68 is de stillere en sterkere versie van de 44.
Dus ja het is een upgrade.
Jammer dat ik hem niet in machines mag schroeven waar de 44 inzit.
En heeft de 68 keramische of stalen schijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 15:42
MJV schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:48:
Ik heb dit topic doorzocht op het woord kalk, maar ben toch nog wat zoekende. In mijn toekomstige Lelit zit zo'n ingebouwde kalkfilter die iedere 70 L vervangen dient te worden. Ik lees ook dat van die ontkalkingszakjes voor in het reservoir zinvol kunnen zijn. Maar heeft dat nog toegevoegde waarde als er al een filter in de machine zit?

De water hardheid hier is 8,08.
Ik las dat je ook nog de Bianca overweegt; de combinatie van de Bianca met een vastwater aansluiting en een filter ertussen is echt fantastisch. 1x per jaar een nieuw filter ertussen (2min werk) en je hoeft nooit meer het waterreservoir te vullen en je hebt altijd ontkalkt water (geloof 1300 liter oid). Die feature is bijna net zo goed als de waterafvoer waar ik zo mogelijk nog blijer mee ben :) moet je wel net water/afvoer in de buurt van de machine kunnen krijgen natuurlijk en je budget wat op kunnen rekken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

@itsjohan het is inderdaad uiteindelijk de Bianca geworden. Zal volgende week ergens geleverd gaan worden. Een vastwater aansluiting zit er voorlopig even niet in; althans ik verwacht dat ik daarvoor de keuken teveel moet verbouwen. En dat zit er voorlopig niet in, geld is nu opgegaan aan een Bianca ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@itsjohan Welke filter gebruik je? BWT bestmax gaat bijv max 6 maanden mee. Een jaar klinkt een stuk interessanter. Ik hoop mijn Bianca ook nog eens aan te kunnen sluiten op de waterleiding. Afvoer zit er niet in. 3 jaar geleden nieuwe keuken geplaatst en daar toen nooit aan gedacht.

@MJV Top! Daar ga je heel wat jaren plezier aan beleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Qosmic schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:12:
[...]

En heeft de 68 keramische of stalen schijven?
conische stalen schijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 15:42
@MJV Cool, daar ga je echt veel plezier aan beleven. ik zit nog lang niet op het niveau dat ik me met 'flow profiling' bezig houd, maar het is een fijn apparaat om heel consistent lekkere koffie mee te maken.
Het hangt natuurlijk erg van je keuken af en waar het apparaat staat, maar bij ons heb ik op de waterkraan waar eerst alleen de vaatwasser zat een soort 'Y splitsing' geplaatst en daarop zowel de vaatwasser als zo'n flexibele leiding naar de Bianca toe. Je moet natuurlijk wel die flexibele slang ergens achterlangs kwijt kunnen en ergens omhoog kunnen laten komem.

@cryptapix ik heb de Brita Purity C150, referentiecappaciteit 1278 liter. ik zie in de datasheet niets terug over de termijn maar in de handleiding wordt gesteld dat het filter uiterlijk na 12 maanden vervangen moet worden. Aangezien ik met thuisgebruik echt niet over de 1300 liter per jaar heen ga vervang ik het effectief dus elk jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door itsjohan op 08-10-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@itsjohan Dat klinkt goed. Helaas zijn het forse filters en kan ik die niet kwijt in het kastje onder de machine (ladekast). Wat nog een groter issue is dat ik geen flexibele slang heb gevonden die de afstand kan overbruggen die ik nodig heb (traject zal ruim 2 meter zijn). Dus denk dat ik het maar met de losse kan moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 11:27
Ken je situatie niet natuurlijk maar ik heb hier zelf een leiding aangelegd waar de korte slang op past.
Als je in de buurt een water aansluiting hebt dan moet het te regelen zijn. Ik vind een vast water aansluiting echt een pre. Helaas heeft mijn huidige apparaat geen afvoer, dan zou het helemaal top zijn. (weet niet eens zeker of er ook apparaten zijn die op een afvoer aangesloten kunnen worden)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@RoelsRules vanaf de espressomachine gezien tot aan de waterleiding: hoge kast van 60cm breed, 20-30cm ruimte, Amerikaanse koelkast, 30-40cm ruimte, kraan.

De filter kan prima naast de koelkast tegen de muur, maar dan moet er voldoende slang zijn om hem tot voorbij de koelkast naar voren te halen (anders kan ik niet wisselen/spoelen) en de leiding vanaf de filter naar de machine moet dus netjes achter(in) de hoge kast worden weggewerkt tot aan de machine.

Komt bij dat ik het niet mooi vind als er een gat in de achterwand van de keuken zit waar die leiding uitkomt. Daar moet dan een strakke aansluiting op te maken zijn.

Machines met afvoer zijn er zeker. Mijn Lelit Bianca heeft dat. Ik heb alleen geen mogelijkheid om een afvoer (en syfon) onder of in de buurt van mijn machine te plaatsen. De afvoer zit namelijk in het kookeiland en de machine staat tegen de muur.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXK-JcUKgB2Tx8IMxGSRQ1C4FX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UoyI92X6LyDbCjQ4dx2Q2x2L.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Oef, zoveel verkeerde zaken in deze comic 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:47
Vraag!

Weet iemand hoe je bij een Jura E8 (EB) de koffie tellerstanden kunt bekijken?
Deze E8 heeft de Jura Connect optie er niet inzitten.
Wellicht kan dit alleen via de app maar dat weet ik dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 20:17
HoppyF schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:37:
Vraag!

Vziw alleen via de app (dus met de dongle).
En anders via het service centrum tijdens het onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:00
HoppyF schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:37:
Vraag!

Ik heb een E8 (EB) met de wifi connect dongle en kan alle data zien in de Jura J.O.E. app. Je kunt b.v. zien hoeveel espresso’s, koffie’s, cappuccino’s, etc. je gezet hebt, maar ook alle onderhoudsstatistieken zoals aantal spoelingen, filter plaatsingen, reinigingen, etc..

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:57:
[...]

Ik heb een E8 (EB) met de wifi connect dongle en kan alle data zien in de Jura J.O.E. app. Je kunt b.v. zien hoeveel espresso’s, koffie’s, cappuccino’s, etc. je gezet hebt, maar ook alle onderhoudsstatistieken zoals aantal spoelingen, filter plaatsingen, reinigingen, etc..
Ok, dat kan dus niet zonder de dongle dmv bepaalde knoppen op het display in te drukken.

Zegt de software verder nog iets?
Wellicht is deze door de gebruiker niet aan te passen.

EF538M V01.07
EF538D V01.07
49316
15363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:31:
[...]

Ok, dat kan dus niet zonder de dongle dmv bepaalde knoppen op het display in te drukken.

Zegt de software verder nog iets?
Wellicht is deze door de gebruiker niet aan te passen.

EF538M V01.07
EF538D V01.07
49316
15363
Ik denk dat software aanpassingen alleen door Jura gedaan kunnen worden. Op zich vind ik de wifi dongle zijn geld best wel waard. Je kunt hier namelijk zelf varianten van de drankjes aanmaken en opslaan. Op het apparaat zelf kun je namelijk maar één instelling per drankje opslaan. Verder wel een leuke gimmick… om via spraak en Siri een drankje te bestellen: “Hé Siri, espresso bereiden”. :P Op zich natuurlijk een nutteloze feature, want je moet toch al bij je apparaat staan om een kopje neer te zetten. :+

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
PatrickC schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Ik denk dat software aanpassingen alleen door Jura gedaan kunnen worden. Op zich vind ik de wifi dongle zijn geld best wel waard. Je kunt hier namelijk zelf varianten van de drankjes aanmaken en opslaan. Op het apparaat zelf kun je namelijk maar één instelling per drankje opslaan. Verder wel een leuke gimmick… om via spraak en Siri een drankje te bestellen: “Hé Siri, espresso bereiden”. :P Op zich natuurlijk een nutteloze feature, want je moet toch al bij je apparaat staan om een kopje neer te zetten. :+
Dat dacht ik ook, maar voor blinde mensen is het echt een uitkomst (Ooit iemand hier heel blij mee gemaakt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Nou ja, dan heeft die dongle toch nog een toegevoegde waarde. ;)
Zou nog handiger zijn als je daarmee firmware updates zou kunnen doen.
Technisch lijkt mij dat goed uitvoerbaar.

Nu zijn koffie varianten wel aan smaak onderhevig maar heb je nog een favorite instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
bszz schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:38:
[...]

Dat dacht ik ook, maar voor blinde mensen is het echt een uitkomst (Ooit iemand hier heel blij mee gemaakt.)
Inderdaad, aan die toepassing had ik helemaal niet gedacht. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:13:
Nu zijn koffie varianten wel aan smaak onderhevig maar heb je nog een favorite instelling?
Ik heb de machine nu een paar weken, dus ben nog aan het experimenteren met verschillende bonen. De meeste instellingen staan verder nog op standaard, maar voor sommige latte macchiato glazen heb ik wat meer volume melk en koffie ingesteld. De varianten die je zelf kunt aanmaken in de app zijn met name handig als je verschil in smaak (sterkte, temperatuur, volume) hebt binnen je huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Welke gemalen cafeïne vrije koffie raden jullie aan voor in de Jura E8?

Over bonen is van alles te vinden, maar gemalen decaf kom ik niet ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Qosmic schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:02:

In ieder geval gedecafeineerd met de kritische CO2 methode. Hint: bonen kun je (laten) malen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06 12:38

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Morgen komt er een ims nano basket en een leveler plus een 58,4mm tamperbase binnen. Hopelijk gaat de consistentie daarmee omhoog!

[ Voor 86% gewijzigd door Patrock op 10-10-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik vroeg mij af hoelang ik met mijn water filter kan doen.

Volgens de verkoper is het goed om hem elke 3 maanden te vervangen.
Dat heb ik natuurlijk gedaan, maar is dat nodig?

Ik heb deze.
https://www.vanpommeren.nl/waterfilter-zakje-universeel

Ook vul ik iedere 2 dagen wel bij/Spoel ik de watertank om.

Ik drink 3 cappuccino en soms 1-2 espresso per dag.

Vandaag de Costa Rica bonen van brandzaak gebruikt (branddatum 3 oktober) en die zijn erg lekker.

Wat erg makkelijk was, was dat ik de molen helemaal niet bij hoefde te stellen (1,4 op de mignon specialita).

Nu nog een vraag, een vriend heeft de manuele, kan ik dan de guatamala ook op 1,4 zetten als startpunt?

Hij heeft een gaggia classic pro met naked filter drager en ims bakje.

Het gewone bakje gaat in de kast gezien de wat gerafelde gaatjes.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Je kan met een kitje voor de vijver de waterhardheid bepalen. Het is een simpel testje wat je inzicht geeft :) en het is verkrijgbaar bij je iets betere tuincentrum.

Espressomachines verschillen van elkaar op veel fronten; de kans dat je niet bij hoeft te stellen is klein. Ik zou het echter wel als startpunt nemen - dat geeft je ook inzicht voor als je de volgende keer naar hem toe gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Qosmic schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:02:

Ik zou een goedkope handmolen van Hario kopen zodat je het versgemalen erin kunt doen, en Koffiestation heeft momenteel een prima decaf waarvan ze niet durven zeggen dat het zo goed is als specialtykoffie maar nog wel heel goed voor een decaf. Een zak voorgemalen koffie wordt snel vlak van smaak en het is al zo lastig met decaf.

[ Voor 13% gewijzigd door D. Ninjai op 11-10-2021 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Ravhin schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:37:
Je kan met een kitje voor de vijver de waterhardheid bepalen. Het is een simpel testje wat je inzicht geeft :) en het is verkrijgbaar bij je iets betere tuincentrum.

Espressomachines verschillen van elkaar op veel fronten; de kans dat je niet bij hoeft te stellen is klein. Ik zou het echter wel als startpunt nemen - dat geeft je ook inzicht voor als je de volgende keer naar hem toe gaat.
Je waterleverancier kan je precies vertellen wat de hardheid is. Hier bijvoorbeeld Vitens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
bszz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:18:
[...]

Je waterleverancier kan je precies vertellen wat de hardheid is. Hier bijvoorbeeld Vitens.
Het gaat natuurlijk om de hardheid na gebruik van het zakje. Dat is immers het water dat je machine instroomt.

@Koos2009 zoals gezegd dus even testkit halen en van tijd tot tijd meten. Dan weet je vrij snel hoe lang je met het zakje kunt doen. Je moet het zakje wel de tijd geven het water te ontkalken; direct na toevoegen van water meten is zinloos.

Als je je watertank zo vaak omspoelt, realiseer je dan dat het langer duurt voordat het zakje al dat water heeft onthard (en dat je zakje minder lang meegaat).

[ Voor 34% gewijzigd door cryptapix op 11-10-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Zo'n ontkalk zakje gaat ca. 6 maanden mee? Daarnaast haal ik het eerst door een Brita kan. Lijkt me een beetje overdreven om beide te doen, maar ik vergeet het reservoir s'avonds ook nog wel eens bij te vullen.

Zie dat Icepure idd ook 3 maanden adviseert. Hier zijn ze overigens nog iets goedkoper: https://www.koffiefiltere...90-kalkzak-icepure-cmf010

[ Voor 29% gewijzigd door Ypuh op 11-10-2021 10:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-06 13:12
Hier al iemand die de Gaggiuino heeft gebouwd?
Heb zelf een Gaggia Classic met PID en was op zoek naar meer functies zoals pressure profiling e.d. en kwam toevallig dit tegen op Reddit.

Alle onderdelen gisteren besteld, €69 inclusief verzenden vanuit China. Nu al geen zin in al het gedoe met inklaring, maar het zij zo.

Zal tegen de tijd dat ik de ombouw ga doen (zal wel begin december worden) hier wel wat foto's en/of video's plaatsen van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Zit er nog verschil tussen de verschillende cappuccinatores van de jura?

want je hebt 3 soorten;
Profi-uitloop voor microscuim G2
Profi Cappuccinatore voor microschuim
Easy Cappuccinatore voor micorschuim

ik heb de E8 EB, weet niet welke daar op zit en of 1 van bovenstaande wat gaat toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Het verschil tussen Easy en profi is de verstel knop.
De Easy heeft geen verstelling en kan alleen melkschuim maken. De Profi kan OOK warme melk maken.
De uitloop van de nieuwste melkopschuimers laten de melkbellen beter heel dan een aantal jaar geleden toe de melkschuim door één klein gaatje in de uitloop moest.
Let op er zit een verschil tussen de E8 EA en E8 EB melkopschuimers. Ze zijn niet onderling uitwissebaar.
De uitloopjes wel maar het cappucinatore huis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Op mijn Dark Inox EB zit dus de easy. Warme melk drink ik nooit.

Dus als ik het dan goed begrijp zit er verder geen verschil in de easy of de profi?
Maakt de profi de melk ook heter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Nee, melk schuim is hetzelfde. De draaiknop stopt alleen de lucht toevoer waardoor het warme melk wordt.
Als je de ronde knop aan de voorkant van de melkopschuimer eruit trekt, zie je kanaaltjes lopen waar de melk stroomt. De draaiknop heeft gewoon anders lopende kanaaltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
ok, thanks. Dus daar hoef je eigenlijk niet in te investeren als je geen warme melk drinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Zijn er gebruikers hier die hun espresso machine gewrapped hebben? Heb je dat zelf gedaan, en hoe moeilijk was het?
Ik overweeg mijn Rocket Giotto onder handen te nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik heb er een aantal gedaan.
Het is niet moeilijk. Alles staat en valt met voorbereiden. De machine en de werkplek moet super schoon zijn om geen vuiltjes onder de folie te krijgen.
Veel info is op het web te vinden.
Ter inspiratie;Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7eG536joHvZ4CeRD63I6fh54lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeVTqoSOp2RCbolwShTwWwjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx19m3YotSISG5BGXc-14jratkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iact8lAb40UDno2zStzP5fNb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:43

Moofnor

King of my castle

danoontjeh schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:39:
Hier al iemand die de Gaggiuino heeft gebouwd?
Heb zelf een Gaggia Classic met PID en was op zoek naar meer functies zoals pressure profiling e.d. en kwam toevallig dit tegen op Reddit.

Alle onderdelen gisteren besteld, €69 inclusief verzenden vanuit China. Nu al geen zin in al het gedoe met inklaring, maar het zij zo.

Zal tegen de tijd dat ik de ombouw ga doen (zal wel begin december worden) hier wel wat foto's en/of video's plaatsen van het resultaat.
Interessant! Zie graag de foto's verschijnen. Is de PID die je hebt compatibel, of ga je die vervangen door de genoemde variant?

Heb nu bijna een jaar een <2015 Gaggia Classic en ben wat betaalbare upgrades verder (silvia stoompijpje, aanpassen druk, bottemless portafilter)
Nu een beetje tegen in PID aan het aanhikken, die kits kosten meer dan wat ik voor de machine zelf heb betaald... Zelf klussen mbv een tutorial ook overwogen, maar die zijn vaak alleen betaalbaar door gebruik van onderdelen van Ali. En 220v meuk van Ali staat mij niet erg goed aan.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Heb ook overwogen om voor een PID te gaan op mijn Classic, maar uiteindelijk niet gedaan. Hoewel een PID zeker helpt bij een stabielere temperatuur, blijft de boiler niet super groot, en schommelt de temperatuur daardoor sneller. Althans dat was mijn redenering.

Ik kwam er vandaag dan weer achter dat de uitloop van een portafilter demontabel is, en dat je zo'n portafilter daardoor pas echt schoon kunt maken. Ik had al zitten klooien met wattenstaafjes en van die smalle borsteltjes, maar dat heeft niet super veel geholpen. Wat ik in het moeilijk bereikbare tussenstuk aantrof aan tienjaar koffie afzetting was niet best. Het verbaasd me dat er toch nog enigszins fatsoenlijke koffie uitkwam... Scheelt dat ik sinds een maand of wat bijna alleen maar mijn bottomless portafilter gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock

Patrock

Oei, heb er nu een E61 machine bij. Heeft 2 jaar uit gestaan, en de koffie zat nog aan het douchescherm. Gisteren 4x gebackflushed met caffieza en alsnog was het bijna koffie wat er uit kwam. Plus de hendel gaat extreem stroef.

Vanavond wat zitten poetsen en dingen losgehaald van de zetgroep. De mushroom en de lever. Alles netjes schoongemaakt. De rubbers van de lever zijn zo goed als weg, maar functioneren nog wel. Enkel vanuit waar je de hele installatie aan de zijkant er in draait, lekt hij nu. Op alle diagrammen online zie ik dat er meestal een ring zit. Die zat hier niet. Ook is het tuimeltje van bras/koper wat druk zet op de bovenste, en onderste pin behoorlijk ingesleten.

Het vervelende is, eerst lekte hij niet als ik backflush, nu wel, en nog erger, hij bouwt bijna geen druk meer op. En er komt bijna geen water meer door de douche. Uiteindelijk alles nogmaals los gehaald, om zeker te weten dat alles goed zit, maar nog steeds. En zelfs met bijna geen druk, komt er nog steeds bruinig water uit.

Ik zit me nu af te vragen wat het verstandigste is. Ik heb er zelf nog niet veel ervaring mee, en kan ook niets online vinden over deze machine. Ik zal dus moeten kijken naar universele onderdelen voor E61 groepen.

Of ik kan op zoek gaan naar iemand die het voor mij kan doen. Maar ben bang dat het veel geld gaat kosten.

Ik vind hem gaaf genoeg dat hij uiteindelijk wel gerepareerd zal worden en volledig zal werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teus.espresso
Deze was ik helemaal vergeten. Mijn huidige privé machine.
Nadat ik twee keer tevergeefs een Jura J500 wit carbon heb geprobeerd te kopen, (1 bleek zwart carbon, bij de andere van een veilingsite had iemand de panelen verwisseld voor zilver) heb ik hem zelf carbon look wrap gegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL7OxMAyJ8HC3pqk5-hZLkp1ccE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKbJ4ZhO8Meu0pIosgL8MLK4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42
Patrock schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:54:
Oei, heb er nu een E61 machine bij. Heeft 2 jaar uit gestaan, en de koffie zat nog aan het douchescherm. Gisteren 4x gebackflushed met caffieza en alsnog was het bijna koffie wat er uit kwam. Plus de hendel gaat extreem stroef.

Vanavond wat zitten poetsen en dingen losgehaald van de zetgroep. De mushroom en de lever. Alles netjes schoongemaakt. De rubbers van de lever zijn zo goed als weg, maar functioneren nog wel. Enkel vanuit waar je de hele installatie aan de zijkant er in draait, lekt hij nu. Op alle diagrammen online zie ik dat er meestal een ring zit. Die zat hier niet. Ook is het tuimeltje van bras/koper wat druk zet op de bovenste, en onderste pin behoorlijk ingesleten.

Het vervelende is, eerst lekte hij niet als ik backflush, nu wel, en nog erger, hij bouwt bijna geen druk meer op. En er komt bijna geen water meer door de douche. Uiteindelijk alles nogmaals los gehaald, om zeker te weten dat alles goed zit, maar nog steeds. En zelfs met bijna geen druk, komt er nog steeds bruinig water uit.

Ik zit me nu af te vragen wat het verstandigste is. Ik heb er zelf nog niet veel ervaring mee, en kan ook niets online vinden over deze machine. Ik zal dus moeten kijken naar universele onderdelen voor E61 groepen.

Of ik kan op zoek gaan naar iemand die het voor mij kan doen. Maar ben bang dat het veel geld gaat kosten.

Ik vind hem gaaf genoeg dat hij uiteindelijk wel gerepareerd zal worden en volledig zal werken.
Revisie van de E61 groep lijkt me van toepassing?

Green grote klus, ook niet heel duur. Voor E61 is veel universeel. Welk merk machine is het? Voor VBM is wat anders.

Deze set kun je gebruiken: https://www.drtradingshop...et-e61-zetgroep-compleet/

En dan de handleiding: YouTube: E61 zetgroep revisie

(Geen aandelen drtrading verder, toen ik keek had hij goed geprijsde onderdelen en goede video’s :) )

Wbt lekkage bij de hendel, als het goed is zitten daar 2 rubbers met een veer die ze tegen de groep duwt, dat moet lekkage voorkomen. Bij mijn eerste revisie heb ik dit ook niet goed gedaan en lekte het daar weg.

Maar goed, ik zou beginnen met de revisie, dan ben je al een heel stuk verder. Vaak is de pomp ook wel aan vervanging toe, maar dan heb je wel de basis gehad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock

Patrock

Hercul3s schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:28:
[...]

Revisie van de E61 groep lijkt me van toepassing?

Green grote klus, ook niet heel duur. Voor E61 is veel universeel. Welk merk machine is het? Voor VBM is wat anders.

Deze set kun je gebruiken: https://www.drtradingshop...et-e61-zetgroep-compleet/

En dan de handleiding: YouTube: E61 zetgroep revisie

(Geen aandelen drtrading verder, toen ik keek had hij goed geprijsde onderdelen en goede video’s :) )

Wbt lekkage bij de hendel, als het goed is zitten daar 2 rubbers met een veer die ze tegen de groep duwt, dat moet lekkage voorkomen. Bij mijn eerste revisie heb ik dit ook niet goed gedaan en lekte het daar weg.

Maar goed, ik zou beginnen met de revisie, dan ben je al een heel stuk verder. Vaak is de pomp ook wel aan vervanging toe, maar dan heb je wel de basis gehad :).
Het is een Grimac, vraag mij niet welk model. Deze vraag staat ook richting Grimac zelf uit.
Inderdaad een nette prijs. En het nokasje ziet er ook gelijk uit.

On another note, er zitten oppervlakkige krasjes op. Kun je dit met chromepolish weer superstrak krijgen?
Weet nog niet hoe, maar wil hem echt in nieuwstaat brengen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danoontjeh
Moofnor schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:14:
[...]

Interessant! Zie graag de foto's verschijnen. Is de PID die je hebt compatibel, of ga je die vervangen door de genoemde variant?

Heb nu bijna een jaar een <2015 Gaggia Classic en ben wat betaalbare upgrades verder (silvia stoompijpje, aanpassen druk, bottemless portafilter)
Nu een beetje tegen in PID aan het aanhikken, die kits kosten meer dan wat ik voor de machine zelf heb betaald... Zelf klussen mbv een tutorial ook overwogen, maar die zijn vaak alleen betaalbaar door gebruik van onderdelen van Ali. En 220v meuk van Ali staat mij niet erg goed aan.
Ik heb een Shades PID op het moment, maar die ga ik vervangen. In theorie zou het met wat aanpassing aan de code wel compatibel te maken zijn, maar ben (net als de maker van Gaggiuino) niet zo'n fan van het onhandige kastje wat aan je apparaat hangt. De Gaggiuino functioneert ook als PID en is gewoon voor op de machine te monteren dmv 3d geprinte behuizing. Ziet er mijns inziens best elegant uit.

Tevens weet ik ook niet of het helemaal goed zou gaan als ik die code aan ga passen, ben geen totale leek maar ik vrees dat er dan wel erg veel bugs ontstaan.

De Gaggiuino gebruikt ook "220v meuk van Ali", maar ik ben daar niet zo bang voor. In principe zou je wel vergelijkbare componenten ergens anders kunnen bestellen als dat je meer vertrouwen geeft.
MJV schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:35:
Heb ook overwogen om voor een PID te gaan op mijn Classic, maar uiteindelijk niet gedaan. Hoewel een PID zeker helpt bij een stabielere temperatuur, blijft de boiler niet super groot, en schommelt de temperatuur daardoor sneller. Althans dat was mijn redenering.
Lijkt me geen correcte redenering, althans; het komt niet overeen met mijn ervaring. Heb mijn apparaat nu al even niet gebruikt maar over het algemeen was de temperatuur zeer stabiel. Bij het opwarmen had ik altijd even wat uitschieters, maar na enkele minuten bleef de temperatuur keurig op de ingestelde 93c hangen, en tijdens het zetten van een espresso daalde het dan enkele graden, maar viel reuze mee. Voor je het weet zit je ook weer stabiel op je temperatuur.
(Tenzij je punt is dat kleine boilers met hoeveel PID's dan ook altijd instabiel blijven, wat wel enigzins waar is, maar dan nog is een PID een verbetering tov standaard).

[ Voor 25% gewijzigd door danoontjeh op 12-10-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:58

headout

Oi oi!

cryptapix schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:32:
[...]

Die heb ik gemist. Dat “echte” filter van Lelit lijkt me niet of nauwelijks anders dan dat van brita oid. Voor mij doet brita wat het moet doen: zorgen dat er zo min mogelijk kalk in m’n machine komt. Is eenvoudig te testen met een druppelsetje van een aquariumzaak.
Hoewel dit (zou je denken) relatief eenvoudig te googlen zou ,moeten zijn, kom ik er niet helemaal uit. Ik heb wel een aantal testsetjes gevonden, maar deze zijn of flink duur of het gaat om teststrips. Welke gebruik jij?
Ik maak namelijk zelf ook gebruik van een brita kan en filter, en wil graag weten wat het calcium gehalte van het water is bij het uitschenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hier kan je vinden waar je op moet zoeken en waarom,
Hier kan je een setje bestellen.
:) deze heb ik ook.
Een PID is een machtig systeem. Toegegeven; je kan niet een flinke warmtebody faken of er voor zorgen dat je geen effect hebt van een langdurige flush met hoge flow. Als je hem echter goed instelt kan-ie écht zorgen voor minder temperatuursurfen en een over het algemeen betere controle van je temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/PID_Compensation_Animated.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 12-10-2021 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
headout schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Hoewel dit (zou je denken) relatief eenvoudig te googlen zou ,moeten zijn, kom ik er niet helemaal uit. Ik heb wel een aantal testsetjes gevonden, maar deze zijn of flink duur of het gaat om teststrips. Welke gebruik jij?
Ik maak namelijk zelf ook gebruik van een brita kan en filter, en wil graag weten wat het calcium gehalte van het water is bij het uitschenken.
Grootste verschil, het Britta filter is buiten direct gebruik aan lucht blootgesteld, het lelit filter zit aan het einde van de inzuig slang in het water reservoir onder water. Droog/Nat/Droog/Nat is een wensdroom voor allerhande organismes om in te groeien, daar heeft het lelit filter een + volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:32

Ik kwam er vandaag dan weer achter dat de uitloop van een portafilter demontabel is, en dat je zo'n portafilter daardoor pas echt schoon kunt maken. Ik had al zitten klooien met wattenstaafjes en van die smalle borsteltjes, maar dat heeft niet super veel geholpen. Wat ik in het moeilijk bereikbare tussenstuk aantrof aan tienjaar koffie afzetting was niet best. Het verbaasd me dat er toch nog enigszins fatsoenlijke koffie uitkwam... Scheelt dat ik sinds een maand of wat bijna alleen maar mijn bottomless portafilter gebruikte.
Hoe doe je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ravhin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:34:
Hier kan je vinden waar je op moet zoeken en waarom,
Hier kan je een setje bestellen.
:) deze heb ik ook.

[...]

Een PID is een machtig systeem. Toegegeven; je kan niet een flinke warmtebody faken of er voor zorgen dat je geen effect hebt van een langdurige flush met hoge flow. Als je hem echter goed instelt kan-ie écht zorgen voor minder temperatuursurfen en een over het algemeen betere controle van je temperatuur.

[Afbeelding]
Ik doelde inderdaad op de kleinere warmtebody/boiler van de Classic, maar mooi om te zien dat een PID zoveel nut heeft.
"Gewoon losdraaien", dus linksom van onderaf bezien. Maar makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, ik moest de onderkant van de portafilter (bescherm middels een oude doek) in de bankschroef zetten, en dan flink trekken aan het handvat. Of dat slim is bij de gewone plastic portafilter is de vraag, die is bij mij al ooit afgebroken dus die van mij is voorzien van een hardhouten handvat.

[ Voor 48% gewijzigd door MJV op 12-10-2021 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Bah, ik voel me behoorlijk geflest, had een mooie leveler gekocht met walnoten handvat, 58mm (goed had liever een 58,4mm gehad, die had dan perfect gepast) haastig uitgepakt, diepte goed ingesteld, wat blijkt, het handvat gedeelte is 58mm, het level gedeelte is dus maar 54mm :(
Net even nagemeten, 51mm zelfs, totaal nutteloos :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_EGA5eeKM2Kvu-6YiTYKV2eeBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w3VLOku4C3ASVckOn8iDmYi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu overigens een (andere leverancier) metalen leveler gekocht, die na openschroeven een exact gelijke maat intern schroefdraad bleek te hanteren, dus staat het mooie walnoten handvat nu op een juiste maat leveler. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cu-ppRepMw9quvsyRq69SrQwEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yv1X1tpXbp7jjs8KffR8n4eu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door RoosW op 14-01-2022 12:05 . Reden: Toevoeging informatie + extra foto ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MJV

MJV

Nadat ik vorige week had gehoord dat mijn pallet met de Lelit Bianca afgelopen maandag vanuit Duitsland zou vertrekken verwachtte ik dat ik nog even geduld moest opbrengen, ook omdat ik door de transporteur gebeld zou worden voor het maken van een afspraak, en dat nog niet was gebeurd. Toen er vanmiddag ineens een vrachtwagentje voor het huis stopte was ik dus een beetje verbaasd, dat bleek dus al de pallet van espressissimo.de te zijn :). Met daarop de Bianca en de Eureka Mignon Specialità.

Uitpakken en opstellen dus. Na een kleine hiccup doordat de mini-jack van de watertank na het verplaatsen niet goed was aangedrukt starte de machine probleemloos. De handleiding is duidelijk, en na het doorlopen van de verplichte teststappen de eerste espresso gezet. De fijnheid van de maler eerst visueel afgesteld, en dat bleek aardig gelukt. Prima 1:2 ratio in bijna precies 30 seconden. Wat een verschil met de Gaggia Classic+Mignon combo! Smaak is beter in balans en 'zachter' zo lijkt het. Met de bottemless portafilter is ook duidelijk te zien dat het geleidelijk opbouwen van de druk (en waarschijnlijk de stukken betere maler) voor een veel mooiere, verspreidere distributie zorgt.

Heel blij dat ik voor de Bianca ben gegaan t.o.v. de MaraX, en eveneens dat ik maar meteen door heb gepakt met de maler. Maalsel uit de Specialita en veel mooier en minder klonterig dan de gewone Mignon.

Foto van de huidige opstelling, ik overweeg nog de watertank te verplaatsen naar links en misschien een van de malers te herschikken. Misschien gaat de Mignon weg, misschien houd ik hem; heb er nu decaf bonen inzitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoRWnXFOJYgXHVUn0JmhlyEcR_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXAYDdiUlYae3wU0MvdIgsik.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Mooie opstelling @MJV! Geniet ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:58

headout

Oi oi!

RoosW schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:37:
[...]

Grootste verschil, het Britta filter is buiten direct gebruik aan lucht blootgesteld, het lelit filter zit aan het einde van de inzuig slang in het water reservoir onder water. Droog/Nat/Droog/Nat is een wensdroom voor allerhande organismes om in te groeien, daar heeft het lelit filter een + volgens mij.
Da's heel mooi dat verschil, maar hier staat de Brita kan altijd goed gevuld in de koelkast. Én ging mijn vraag daar niet over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
@MJV je had eerst een gaggia classic icm mignon en nu een mignon specialita?
Wat is het verschil tussen de 2 molens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Koos2009 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:05:
@MJV je had eerst een gaggia classic icm mignon en nu een mignon specialita?
Wat is het verschil tussen de 2 molens?
Klopt. Verschil tussen motoren enz. kun je online terug vinden, weet ik zo niet. Maalschijven van de gewone Mignon zijn 50mm, van de Specialita 55mm. Meest merkbare verschil is hoe de koffie uit de maler komt, ik had (ongeacht koffiesoort) veel last van klontjes (static) in het maalsel van de gewone Mignon. Die klontjes kun je proberen fijn te prakken, maar daarmee verstoor je ook het maalsel. Het maalsel van de Specialita heeft daar geen last van. Verder maalt de Specialita sneller en een stuk stiller. En de keuze tussen 1 en 2 kops is ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
headout schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

gH test. Ik heb volgens mij deze, maar kan ook van andere merken zoals Tetra (hebben ze bij pets place bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Heb weer wat nieuwe barista tools nodig (ja, echt, heb ze nodig, echt waar... ach, heb iig mezelf overtuigd dat ik ze nodig heb :P);

Timemore Black Mirror Basic weegschaal ter vervanging van mijn China weegschaaltje wat er nu toch mee op begint te houden.

En een IMS filter, maar daar ben ik nu toch een beetje aan het twijfelen geslagen. Ridgeless schijnt beter te zijn (?). Maar heb een (non IMS) ridgeless filter thuis en als ik die gebruik met 16 gram dan zit daar veel te veel lege ruimte boven. Maar qua afmetingen is ie toch hetzelfde als de ridgeless filters die ik vind voor 16/20 gram namelijk 26mm hoog.

Zijn er hier gebruikers van IMS ridgeless filters die ook rond de 16 gram koffie erin stoppen en er eentje hebben waar ze heel tevreden over zijn?

Of gewoon een IMS filter met ridge kopen. Of een maatje kleiner?

Hieronder de filter die ik nu het meest gebruik (links) en de ridgeless filter die ik heb (rechts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JRi2Dy6ERGHIqznLflTMXIssMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPVj3qqg9JXu3iRW0lALfC39.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLeOfmvPoxSl2MKYVxxfYafqTRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4vv136TgmeWx3iV0JxnynYu.jpg?f=fotoalbum_tile

Ter info, deze worden gebruikt icm met een naked portafilter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 22:09

lasharor

7 december 2004

bebopper schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:12:
Heb weer wat nieuwe barista tools nodig (ja, echt, heb ze nodig, echt waar... ach, heb iig mezelf overtuigd dat ik ze nodig heb :P);

Timemore Black Mirror Basic weegschaal ter vervanging van mijn China weegschaaltje wat er nu toch mee op begint te houden.

En een IMS filter, maar daar ben ik nu toch een beetje aan het twijfelen geslagen. Ridgeless schijnt beter te zijn (?). Maar heb een (non IMS) ridgeless filter thuis en als ik die gebruik met 16 gram dan zit daar veel te veel lege ruimte boven. Maar qua afmetingen is ie toch hetzelfde als de ridgeless filters die ik vind voor 16/20 gram namelijk 26mm hoog.

Zijn er hier gebruikers van IMS ridgeless filters die ook rond de 16 gram koffie erin stoppen en er eentje hebben waar ze heel tevreden over zijn?

Hieronder de filter die ik nu het meest gebruik (links) en de ridgeless filter die ik heb (rechts).

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik gebruik nu al een hele tijd die Timemore (denk al +1 jaar) en afgezien van de USB-C aansluiting en de lange accuduur weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden.
  • De timer functie is handig maar begint natuurlijk niet wanneer ik mijn machine inschakel.
  • De weegschaal is zelf echt super dik waardoor hij niet past onder mijn gaggia classic
  • Hij verspringt vaak in het gewicht. Ik merk dat ik bijv 18 gram wil afwegen. De ene keer dat ik mijn dosing cup erop zet met bonen is het 18 gram, daarna nog een keer is het weer 18,2 en dan is het weer 17,8. Lijkt een beetje random te zijn.
Als ik weer mocht kiezen had ik een simpele weegschaal gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

lasharor schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Ik gebruik nu al een hele tijd die Timemore (denk al +1 jaar) en afgezien van de USB-C aansluiting en de lange accuduur weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden.
  • De timer functie is handig maar begint natuurlijk niet wanneer ik mijn machine inschakel.
  • De weegschaal is zelf echt super dik waardoor hij niet past onder mijn gaggia classic
  • Hij verspringt vaak in het gewicht. Ik merk dat ik bijv 18 gram wil afwegen. De ene keer dat ik mijn dosing cup erop zet met bonen is het 18 gram, daarna nog een keer is het weer 18,2 en dan is het weer 17,8. Lijkt een beetje random te zijn.
Hmm, nog even iets langer over nadenken misschien dus... thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
lasharor schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Hier dezelfde ervaring, in mijn ogen beter geschikt voor opschenken dan voor espresso.
Leuk apparaat, niet duur, maar voor espresso zou ik volgende keer wat anders kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42
bebopper schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:12:

[Afbeelding][Afbeelding]

In tegenstelling tot hierboven ben ik best tevreden over de Timemore weegschaal. Past redelijk goed onder mijn E61 en de timer functie is handiger dan een apart apparaat met timer. Precisie is redelijk goed. Soms wisselt hij idd met een .2 gram marge maar bij het zetten merk ik dat niet perse.

Wbt bakjes heb ik de 16/20gr ridgeless IMS. Daar gaat meestal 17gr in en dat werkt over het algemeen goed. Wat merk je van het teveel aan ruimte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb een Brewista. Alles wat ik er van gebruik is de on/off, tarra en timer :) Hij is lekker dun en dat maakt het onder je espressokopjes zetten makkelijk - ook V60 staat stabiel door de rubber mat. Op te laden via USB - prima.
Is-ie €90 waard? nope. Niet hoe ik hem gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Nu natuurlijk verder aan het speuren...

Ben nu de Decent Scale (v1.1) tegengekomen. Deze lijkt gemaakt voor de tweaker, heeft een gedocumenteerde Bluetooth API :D (waar ik zelf niks mee ga doen, want geen programmeur, maar toch...).

Werkt samen met een aantal apps Espresso Log, de1app, PyDecentScale. Smart Espresso Profiler. Toegevoegde waarde? Geen idee. Ga ik het echt gebruiken? Geen idee. Maar voor 118 euro heb ik em in huis.

De brewista (v2) lijkt zeker ook een goede optie.

Of een tweedehands Acaia Pearl?

Choices choices choices...
Hercul3s schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:22:
[...]
Wbt bakjes heb ik de 16/20gr ridgeless IMS. Daar gaat meestal 17gr in en dat werkt over het algemeen goed. Wat merk je van het teveel aan ruimte?
Met mijn andere filterbakje is er veel minder ruimte tussen het douchescherm en de koffie, hier ben ik denk ik aan gewend. De keren dat ik de ridgeless gebruikt heb kreeg ik toch sneller iets van channeling (maar goed, dat kan ook net aan het verdelen en tampen of het bakje zelf hebben gelegen, maar een keer of 2 gebruikt).

Ik dacht eigenlijk dat veel ruimte tussen douchescherm en 'koffie in het filterbakje' gewoonweg niet gewenst is (iets met 'afdruk van schroef in douchescherm in de koffiepuk'). Er gaat natuurlijk nu eerst water in het filterbakje om die ruimte te vullen en pas daarna komt de flow op gang.

Heb nu zin in koffie gekregen, ga dat rigdeless bakje nog maar eens gebruiken :)

Edit - de ervaringen met het ridgeless filterbakje
  • doorloop in 17 seconden ipv 27 in het andere filterbakje (met ridge) (zelfde maling en hoeveelheid koffie)
  • slappe espresso
  • meer bitters (gek genoeg)
Daar wordt ik niet blij van. Maar ligt dat dan aan dit specifieke filterbakje (grotere gaatjes?) of aan de ruimte tussen koffie en douchescherm?

[ Voor 11% gewijzigd door bebopper op 13-10-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
@bebopper Ik heb zo'n Timemore weegschaal die ik voor espresso gebruik, onlangs gekocht. Heb geen problemen dat de weging anders is als ik hetzelfde bakje weeg. Daarnaast vind ik de timer prettig alhoewel die inderdaad pas loopt vanaf de eerste druppel koffie die in de kop valt, maar dat werkt ook prima. Via Ali is ie trouwens <60 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt onder je PF, maar een Pearl of die Decent weegschalen zijn beste units. Die kan ik niet kwijt op de lekbak van mijn Rocket. Ook in de hoogte onder een enkele/dubbele uitloop passen ze niet. Met een bodemloze PF heb je wel iets meer speelruimte. Met dat in je achterhoofd blijven er nog maar weinig geschikte weegschalen met timerfunctie over, o.a: Haria, Timemore, Brewista en Acaia Lunar/Pyxis. Die Acaia's gaan alleen wel over de €200 heen.

--------------------

Mijn machine had van de week na het backflushen met Puly Caff ineens dat hij niet meer volledig op temperatuur kwam. De E61 groep bleef hangen op 80-85 graden, waar dit 90-95 hoort te zijn. Las dat dit vaker voorkomt en met de seals of lucht in de toevoer te maken kan hebben, maar heb hem 2x goed doorgespoeld en de temperatuur viel na een tijdje toch weer terug.

Was toevallig toch van plan om hem vorige week weg te brengen voor een onderhoudsbeurt die ik nog tegoed heb van de vorige eigenaar, maar de monteur had toen geen tijd. Laat het hem wel uitzoeken/oplossen, maar mogelijk weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Ik blijf het van de zotte vinden dat de nieuwe releases van espressomachines geen rekening houden met weegschalen. Boven 1000eu mag je toch wel een aangepast lekbakje verwachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stellar
  • Laatst online: 14:51
Wat verwachten jullie precies van zo'n dure weegschaal? Ik doe al jaren met eentje die minder dan €20,- heeft gekost. Als ik de doorlooptijd wil weten, zet ik 'm op het lekbakje met het kopje erop. Stopwachtfunctie aan gelijk met het aanzetten van de pomp en meten maar. Nul moeite.

Wat doet een weegschaal van >€100 beter dan dit, behalve misschien iets preciezer zijn in de metingen achter de komma? Ik ben oprecht nieuwsgierig. In m'n achterhoofd zit nu namelijk de gedachte dat randproducten voor 'de espressodrinker' regelmatig een meerprijs krijgen, omdat de bezitter van zo'n grote, chromen bak gemiddeld gezien iets iets vermogender zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Voor mij is het belangrijkste dat de weegschaal nauwkeurig is (hetzelfde item moet wat mij betreft altijd precies hetzelfde wegen) en snel reageert/meet. Bij goedkopere weegschalen zijn die twee aspecten doorgaans minder, maar dure weegschalen zijn daar niet per definitie goed in.

Timer functie heb ik niet per se nodig, er zit een timer op mijn machine. Ik tel daar vanaf de eerste druppels koffie zelf wel 25 seconden bij ;)

Ik lees nu al een paar keer dat er gemeten wordt vanaf het moment dat de pomp aangaat. Houden jullie dan ook 25-30 seconden aan? Ik ben dan wel benieuwd na hoeveel seconden bij jullie de eerste druppels koffie komen. Zelf gebruik ik automatische pre-infusie van 3 seconden, gevolg door 5 seconden wachttijd. Dan gaat de pomp weer aan en de eerste druppels komen dan na 1-2 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
Ik denk dat wanneer je met pre-infusie aan de slag gaat, de standaard 30 seconden regel niet meer echt van toepasblsing is. Omdat je zoveel meer variabelen erbij kan betrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stellar
  • Laatst online: 14:51
cryptapix schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:25:
Voor mij is het belangrijkste dat de weegschaal nauwkeurig is (hetzelfde item moet wat mij betreft altijd precies hetzelfde wegen) en snel reageert/meet. Bij goedkopere weegschalen zijn die twee aspecten doorgaans minder, maar dure weegschalen zijn daar niet per definitie goed in.
Spullen wegen iedere keer hetzelfde bij mij, dat zit wel snor. Ik gebruik hem ook zonder problemen om kleine hoeveelheden bij het bakken van brood/gebak af te wegen.

Snelheid is ook prima, maar geen idee wat snel of langzaam is. Die onwetendheid hou ik graag in stand, scheelt veel geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

cryptapix schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:25:
Ik lees nu al een paar keer dat er gemeten wordt vanaf het moment dat de pomp aangaat. Houden jullie dan ook 25-30 seconden aan? Ik ben dan wel benieuwd na hoeveel seconden bij jullie de eerste druppels koffie komen. Zelf gebruik ik automatische pre-infusie van 3 seconden, gevolg door 5 seconden wachttijd. Dan gaat de pomp weer aan en de eerste druppels komen dan na 1-2 seconden.
Op mijn E61 machine start ik met timen bij het overhalen van de hendel. Koffie start met druppelen rond t= 11 seconden en ik time tussen de 25 en 35 seconden totale doorlooptijd. Ik heb geen pre-infusie o.i.d.

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 13-10-2021 19:58 . Reden: tpyos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Stellar schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:14:
Wat verwachten jullie precies van zo'n dure weegschaal? Ik doe al jaren met eentje die minder dan €20,- heeft gekost. Als ik de doorlooptijd wil weten, zet ik 'm op het lekbakje met het kopje erop. Stopwachtfunctie aan gelijk met het aanzetten van de pomp en meten maar. Nul moeite.

Wat doet een weegschaal van >€100 beter dan dit, behalve misschien iets preciezer zijn in de metingen achter de komma? Ik ben oprecht nieuwsgierig. In m'n achterhoofd zit nu namelijk de gedachte dat randproducten voor 'de espressodrinker' regelmatig een meerprijs krijgen, omdat de bezitter van zo'n grote, chromen bak gemiddeld gezien iets iets vermogender zal zijn.
Ik heb een e61 a 1700 met maler van 460 en nog 250 ofzo aan losse dingen als leveler, uitklopbak, Motta kan, etc etc en een JoeFrex weegschaal a 30.

Tot nog toe gewoon goed genoeg en zie inderdaad geen enkele toegevoegde waarde van een duurdere weegschaal.
Mijn keukenweegschaal is ook een "simpele" Salter.

@Ravhin
Ik begreep dat de koffie tussen de 6-10 moet gaan lopen en de eindtijd tussen de 25-30 moet zijn.
Nu heb ik laatst voor de gein eens 18gr in een gewoon de pomp laten lopen tot ik een halve kop koffie had ~200ml.

Ik dacht wel te zien dat na verloop van tijd er minder/slappere koffie uit het filter kwam en kwa smaak leek dat ook te kloppen.

Wellicht is dat niet zo hoor, maar de straal koffie werd erg "dun".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
vinpower schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:31:
Ik denk dat wanneer je met pre-infusie aan de slag gaat, de standaard 30 seconden regel niet meer echt van toepasblsing is. Omdat je zoveel meer variabelen erbij kan betrekken
Die standaard ken ik niet. Ik kom namelijk zowel mensen tegen die tellen vanaf de eerste druppels, als vanaf pomp aan. Een eenduidig antwoord heb ik nog niet gevonden, maar aan de reactie te zien lijkt hier de standaard het moment van pomp aan te zijn ;)

Zie bijvoorbeeld dit topic op koffiepraat.
Ravhin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:44:
[...]
Op mijn E61 machine start ik met timen bij het overhalen van de hendel. Koffie start met druppelen rond t= 11 seconden en ik time tussen de 25 en 35 seconden totale doorlooptijd. Ik heb geen pre-infusie o.i.d.
Dat scheelt wel veel met mijn methode. Bij jou is er dus 14-24 seconden doorloop en bij mij 25-30. Aangenomen dat je net als ik 1:2-1:2,5 als ratio gebruik en circa 18-20 gram koffie maalt, betekent dat volgens mij dat ik mijn koffie veel fijner maal.
Koos2009 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

@Ravhin
Nu heb ik laatst voor de gein eens 18gr in een gewoon de pomp laten lopen tot ik een halve kop koffie had ~200ml.

Ik dacht wel te zien dat na verloop van tijd er minder/slappere koffie uit het filter kwam en kwa smaak leek dat ook te kloppen.

Wellicht is dat niet zo hoor, maar de straal koffie werd erg "dun".
Dat heb je volgens mij goed gezien en geproefd. Volledig normaal en logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik let ook op wat de druk is op de pomp - deze 'mag' niet voorbij de 9,5 bar komen. Dan komt de OPV in en dat wil ik niet. Geeft meer kans op channeling en het betekent dat je maalsel buiten de toleranties van de machine opereert. Op die manier kan ik druk, tijd en 1:2 goed in de gaten houden (lees: binnen de toleranties) en ben ik in staat om zoveel als mogelijk reproduceerbaar espresso te zetten.

tja... dit is mijn zen-momentje - aan eenieder zijn eigen ding hoor :)

Pagina: 1 ... 100 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1