Dank ga ik ook eens naar kijken
Waarom dat de ECM Casa V en De Rocket duurder zijn is een goede vraag, de looks misschien, populariteit? Ik zou dan dus ook eerder voor een MaraX kiezen (betere temp. beheersing door PID) t.o.v de Rocket.
Oké, die conclusie dacht ik zelf ook te trekken
Een pressure meter is leuk, maar vraag me af hoeverre die echt nuttig is als je geen flow control hebt (dat zit alleen op de Bianca AFAIK). Als je de druk wil afregelen kun je ook een losse meter kopen voor op de
portafilter?
De features in het lijstje zijn niet perse features die ik zoek, maar was begonnen met de Gaggia, en toen viel me op dat alle anderen dit wel hadden dus vandaar erbij gezet
Verder denk ik dat je misschien van te voren goed moet nadenken over wat je eisen zijn (zie ook topicstart), als je bijna geen cappucino's maakt of gaat maken, dan is de meerwaarde van een dual boiler (of HX) maar beperkt.
Agree, zo ver was ik nog niet in het proces

Maar als ik ergens aan begin wil ik graag begrijpen wat voor features er allemaal zijn, en wat de prijs van zo'n machine omhoog drijft.
defusion schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:05:
@
SquareOne de domobar is ook E61, dat staat niet zo in je overzicht.
ECM en rocket betaal je relatief veel voor het merk, en vooral de MaraX is gewoon superveel bang-for-buck in vergelijking met zo'n beetje elke E61 op de markt, helemaal nu je 'm voor minder dan € 1000 kunt vinden. Het sub-1000 aanbod van E61 machines is sowieso zeer beperkt, en dan krijg je er ook nog eens eentje met HX met PID.
Goed om te horen dat de MaraX een uitstekende machine is, zeker voor dat bedrag. Dat is eigenlijk ook wel echt de max van waar ik wil instappen mocht ik aan het hele feest beginnen

Verder zullen er ongetwijfeld wat interne kwaliteitsverschillen in zitten, maar die zijn mij niet concreet bekend. Ik weet wel dat gezegd wordt dat mijn profitec intern hetzelfde is als een ECM (zou een zusterbedrijf zijn), dat van een ECM alleen de buitenkant nóg wat luxer is afgewerkt en je betaalt voor het kennelijk iets beter bekende merk (ik kende ze allebei niet vóór mijn zoektocht, dus was minder biased).
Ik kan me wel goed voorstellen dat zo'n veel goedkopere MaraX bijv. intern wat goedkopere onderdelen gebruikt om de prijs te drukken, maar of dat echt zo is, en in welke mate, durf ik niet te zeggen.
Heeft overigens ook een RVS boiler (net als mijn profitec pro 500). Daar hecht kalk minder makkelijk aan dan koper of aluminium, en is nog relatief zeldzaam, dus dat zou je nog als gewenste 'feature' kunnen opnemen.
Als ik een short list heb zal ik hier nog in wat meer detail naar kijken. Als ik het nu moet beoordelen is zou dit niet een disqualifier zijn
(edit: ik wilde nog toevoegen dat een MaraX geen digitaal instelbare temperatuur heeft, maar 3 standen laag/midden/hoog. Je kunt dus minder nauwkeurig met temperatuur spelen dan iets met digitaal scherm waar je echt de temperatuur zelf instelt. Maar natuurlijk nog altijd beter dan totaal niet instelbaar/geen pid, en eerlijk gezegd zijn 3 standen waarschijnlijk alles wat je nodig hebt. Zou met 120/123/126 boilertemp overeen komen. En ik ga ook nooit lager dan 120 of hoger dan 126 op mijn wel digitaal instelbare PID.)
Alle E61 machines hebben in elk geval flink wat thermische massa, wat temperatuurstabiliteit ten goede komt tegenover alles wat lichter gebouwd is. Dat is m.i. een grote meerwaarde. Nadeel is wel dat opwarmen langer duurt, je wilt immers dat het hele apparaat warm is.
PID vind ik tegenwoordig ook een basiseis als je toch al voor een E61 machine shopt.
Enigszinds controle hebben op temperatuur lijkt me wel heel fijn om een beetje consistent dezelfde espresso te kunnen maken. Zo'n Gaggia Classic Pro lijkt me een prachtige instap machine, maar om elke keer de groep te moeten flushen om enigsinds een gevoel te krijgen bij temperatuur lijkt me niet heel fijn. Vandaar dat PID in beeld komt, E61 is dan helemaal mooi meegenomen.
Drukmeter vs 58mm portafilter; beide niet super belangrijk, maar drukmeter vind ik net iets minder interessant.
Ja, je wilt dat die een keertje goed is ingesteld, maar vervolgens zou die gewoon consistent goed moeten zitten en kijk je er nooit meer naar.
Een standaard maat portafilter vind ik dan wel weer handig als je eens iets moet vervangen.
Cool, thanks voor de input

Beetje nerd modus dat ik wil begrijpen hoe de prijs van zo'n machine wordt opgebouwd. Zodat ik, mocht ik eraan beginnen, ook weet wat ik laat liggen voor een X bedrag meer.
Je zult eerst een keuze moeten maken over de boilers. SB (Single Boiler zonder stomen), SBDU (SB Dual Use), HX of DB. Dan binnen die categorieen kun je enigszins zinvolle vergelijkingen maken met/zonder PID, drukmeter, prijs, groep, geisoleerde boiler etc.
Voor mijn beoogde gebruik zou Single Boiler voldoende zijn, maar als je vervolgens ziet dat je een HX kunt krijgen voor minder dan een apparaat met Single boiler dan is dat natuurlijk mooi meegenomen
Niet-58mm groepen zou ik sowieso al niet meewegen. Vrijwel alle accessoires zijn voor 58mm en dat grote oppervlakte lijkt me ook de benchmark voor de beste resultaten.
Helder, dank