Heel tof topic dit !
Mijn koffie journey so far:
La messoni (= Quickmill) opgepikt van marktplaats +- 10 jaar geleden voor 50 eurie. Oude horeca maler erbij van marktplaats (rententie van een stoomboot). Stoompijp lekte als een malle, kon ik zo repareren.
Ik kreeg er koffie uit, maar daar was ook wel alles mee gezegd. In die tijd was ik student dus het kon me eigenlijk niet zo veel schelen. Maler snel weer weggegeven en een Ascaso I-steel gekocht van marktplaats.
Die quickmill is echt een legendarisch apparaat als het mij vraag, hij maakt nu al 10 jaar koffie (op zijn toch al oude leeftijd, ik denk dat hij zeker >20 jaar oud is) en er is letterlijk niets kapot aan gegaan. Hij heeft in periodes van 2-3 jaar soms op zolder gestaan. De laatste 3 jaar is hij weer vol in gebruik. De afgelopen 3 jaar voornamelijk Illy ESE servings gedronken, omdat een maler niet in mijn oude appartement paste en daar ongeveer 4 buren wakker zou maken. De Illy ESE servings zijn verrasend oke als je niet beter weet.
Recent ging wel ineens alles tegelijk:
- Bout van de sproeikop brak af in de onderplaat. Waarschijnlijk door mijn algehele luieheid. Ik maak nooit de sproeikop schoon, wist ik veel dat dat veel uitmaakt. Ik spoelde hem wel altijd na
- Thermoblock thermostaat kapot
- Maximaal thermostaat kapot
Alles gerepareerd binnen 1 dag (nieuw onderblok moet plaatsen, zag het niet zitten om die oude meuk uit te boren) en verder helemaal gereviseerd (nieuw douche, rubbers etc.) en hij was weer als nieuw. Ook die nokjes waar de portafilter over gleed waren helemaal afgesleten

uiteraard gaf de machine geen krimp verder.
Sinds 2 maanden weer mijn 2e hands Ascaso I-steel grinder tevoorschijn gehaald en weer geprobeerd "echte" koffie te zetten.
Ik had wel gevoel dat er altijd ruimte was voor verbetering. Die koffie van Giraffe en Man met bril was soms net bak bittere zure jet fuel. Ik dacht: zal wel aan die bonen liggen.

Òf aan het feit dat die quickmill toch een vrij rudimentaire temperatuur regeling heeft (ik vind zelf de koffie nooit zo heet direct na het zetten), en geen druk regeling etc. etc.
Die I-steel kan ik kort over zijn: wat een ongeloofelijk bagger ding is het. Oorverdovend kabaal.
Nieuw huis nu, nieuw alles en vorige week dacht ik: ik wil nu de beste espresso zetten die er is, en niet meer aankloten. Het is tijd voor een upgraden naar E61.
Nu staat hier:
ECM Giotto (E61 - HX) uit 2004 - gereviseerd gehaald bij Coffee & kitchen in Den Haag. + Nieuwe Eureka mignon specialita maler De beste man liet ook zien hoe het volgens het boekje hoort (dus ook bonen afwegen etc.) en dat de pomp precies op 9 bar staat d.m.v. blindfilter met manometer etc. etc. De verkoper is ook mede eigenaar van de brute bonen koffie, en ik moet zeggen dat is ook precies wat ik lekker vind. Hij heeft me ook gelijk allemaal extras bijverkocht zoals IMS competitie douche + bakjes en naked porta filter)
Nu na een paar dagen, wat ik kan ik zeggen.
Ik ben echt helemaal in de wolken, mijn gevoel nu is:
Wat een glimmende bonk rvs, helemaal geweldig. De koffie slaat helemaal nergens op zo lekker. Voor mijn gevoel is die E61 zetgroep ook onwijs tolerant, je moet echt je best doen om de boel zwaar te verkloten.
Toen dacht ik gisteren: wacht eens even, wat nou als ik die Quickmill met mijn zojuist eindelijk goed ingestelde nieuwe maler vul (14g in de 2 kops portafilter). Die 14 gram was veel minder als wat ik normaal gesproken in die quickmill stopte. Maar ik zag al dat de maalgraad veel en veel fijner was. Groot was mijn verbazing toen er gewoon een langzame stroom prachtige crema naar buiten kwam zetten, verrasend vergelijkbaar met mijn nieuwe E61 wonder
De smaak van deze espresso was ook ronduit uitstekend, de beste bak ooit uit mijn Quickmill na 10 jaar.... De Giotto smaakt iets voller op de 1 of andere manier, maar ik denk dat dat mijn hersens zijn die proberen mijn aankoop goed te praten of ehhhh dat is die betere water temperatuur natuurlijk
Wat blijkt, deze totaal idioot heeft recent dus geruimte tijd praktisch 20g filter koffie maling staan stampen in die quick mill (ik moest ook altijd echt trekken om die hendel om te krijgen

), en ik was verbaasd dat het resultaat jet-fuel was. Maar ik ga nu de Quickmill aan mijn ouders geven voor zijn volgende leven, en goede instructies hoe ze er wel goden nektar uit kunnen krijgen.
TLDR: Koop direct een goede maler en weeg je koffie af. Wees geen eigenwijze flapdrol en probeer d.m.v. overvullen niet te compenseren voor te grof te malen.
Edit: De specialia maler schopt echt kont. Echt waar. Zo stil, geen klompjes meer. Zeer weinig retentie.