Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 15:57
RoosW schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Tja, een horeca maler scoor je op Marktplaats al voor rond de 100 á 150, bv een Compak K6, kun je een tijdje mee klooien en als je dan weet wat je wilt upgraden naar wat beters en de Compak weer op MP verkopen voor wat je er voor betaald hebt, zo ben ik ook begonnen, zou alleen zelf meer voor een K3 (minder luid, al heeft ie kleinere maalschijven) of een K3 Elite (die doser is best onhandig, maar ja..) gaan, de K3 touch zal nog wel wat duurder zijn 2e hands ook nog, blijf weg bij Solis, delonghi, melita en nivona oh, en de Baratza Encore, niet geschikt voor espresso.
Makkelijker, goede horeca merken, Mazzer, Compak, Fiorenzato, La San Marco.
Succes :)
Dank voor de tips en suggesties! Zal eens wat rond gaan kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novarion
defusion schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:20:
@Novarion persoonlijk zou ik, als het budget het nu nog niet toelaat iets fatsoenlijks te kopen, en je wellicht geen ex-horeca maler wilt (bijv. wegens formaat of retentie), gewoon eens gaan proberen wat je met je timemore c2 kunt bereiken.

Hij zou fijn genoeg voor espresso moeten kunnen malen. Probleem is vooral dat de clicks waarschijnlijk niet fijn genoeg af te stellen zijn. Daarmee bedoel ik: het verschil tussen bijv 6 of 7 clicks is mogelijk het verschil tussen 'loopt niet meer door' en een lungo. Maar is het proberen waard.
Zal ik zeker doen, ben benieuwd of dat een succes kan worden. Stappen zullen inderdaad lastig en groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 15:54

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Vanmiddag is het revisiesetje binnen gekomen. Sommige onderdelen waren net iets anders, Langer staafje, korter busje, andere veertjes. Maar al met al is het in elkaar gegaan zonder issues. Mechanisme is hetzelfde.
Enkel het rubbertje van de champignon was echt niet te passen. Het geleverde rubbertje is de helft qua dikte. Deze heb ik dus enkel ingevet, en laten zitten. Dit zag er verder ook nog wel OK uit.

Het was wel spannend, en of ik er slim aan heb gedaan om het met net niet onderdelen in elkaar te draaien. Geen idee. In het ergste geval wordt het een compleet nieuwe kop plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl3oIRmg5C7UEG7dVxxEMDVGIOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tx85FxlWwuQAnATfw4Oe0qLi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H43iM9QpqWd9VW4AMo1HFEjrzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yquxp6TXDOe4zaeZMvJIq8OE.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier alle onderdelen zoals deze er uit zijn gekomen. Aardig wat markeringen in het nokasje, en je goed ondergesmeerd door de rubbers die op waren in de bus van deze as.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI4AsQ-j5wcVJHbeVMh9EZPKlg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDo5FhFSYuFQ6WgebIa19QG1.jpg?f=fotoalbum_large

Het uiteindelijke resultaat na een avondje sleutelen. Hij loopt weer goed? vraagteken omdat er genoeg water uit komt. Nieuw waterfilter aangesloten en de buitenkant gepoetst. Het is een Grimac, model en leeftijd onbekend.

Eenmaal warm ook wat koffie proberen te zetten. Eerst met het 7 grams portafilter, en later nog met het 14 grams. Ik krijg er geen goede doorlooptijd nog uit. 60-100 gram output in 25-28 seconden vanaf overhalen van de hendel.

Grindsize van de Manuale stond al richting de 1,5 en nu richting 0.6 maar echt verbetering is er nog niet. de 58,5 mm tamper kwam bij de 7 grams portafilter ook niet diep genoeg. dus de 58mm er maar weer opgeschroeft. Morgen enzo maar weer een nieuwe dag. Dit kan ook aan de bonen liggen. (Barista's choice van de Kaldi)

Wanneer ik er een gram meer in deed, was de puk wel mooi droog van boven, maar toch het uitkloppen is nog niet te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuQclO10dooG1yfJnzAHE97MI64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeiMQ9oatv5yWtxl6HfJYBcv.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

MJV

@Patrock je moet de tijd naar beneden brengen. Dat kan door aan twee knoppen te draaien: hoger doseren en/of fijner te malen. Als je dubbele basket voor meer dan 14g geschikt is zou ik daar mee beginnen, dus pak eens 16g. Als dat nog niet voldoende is dosering op 16g houden maar nog net iets fijner malen. Bonen maken wel wat verschil, maar niet zoveel, ook met beroerde bonen zou je enigszins in de buurt moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Patrock schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:40:
Het uiteindelijke resultaat na een avondje sleutelen. Hij loopt weer goed? vraagteken omdat er genoeg water uit komt. Nieuw waterfilter aangesloten en de buitenkant gepoetst. Het is een Grimac, model en leeftijd onbekend.

Eenmaal warm ook wat koffie proberen te zetten. Eerst met het 7 grams portafilter, en later nog met het 14 grams. Ik krijg er geen goede doorlooptijd nog uit. 60-100 gram output in 25-28 seconden vanaf overhalen van de hendel.

Grindsize van de Manuale stond al richting de 1,5 en nu richting 0.6 maar echt verbetering is er nog niet. de 58,5 mm tamper kwam bij de 7 grams portafilter ook niet diep genoeg. dus de 58mm er maar weer opgeschroeft. Morgen enzo maar weer een nieuwe dag. Dit kan ook aan de bonen liggen. (Barista's choice van de Kaldi)

Wanneer ik er een gram meer in deed, was de puk wel mooi droog van boven, maar toch het uitkloppen is nog niet te doen.
[Afbeelding]

Iemand tips?
Ik zou met een schuifmaat even je dubbele filterbakje opmeten. Als die om en nabij de 25mm dik is, heb je een 18 grams bakje en zit daar je 'probleem'. Rond de 23mm is dacht ik 16 gram. De single dose zou ik lekker weggooien opruimen want dat is IMHO gepruts :P .
Meer koffie er in doen (grote kans dat je machine vastloopt omdat je grind size te klein is) zou je moeten helpen. Eerst 16 gram, dan nog niet goed - 18 gram. Je zal zien dat het dan beter gaat.

Als ik naar je portafilter kijk vraag ik mij serieus af of er wel een douchezeef geplaatst is. Je zou dat ook nog even kunnen checken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ravhin op 27-10-2021 09:08 . Reden: reactie op aanzicht portafilter ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Ik heb het soms met een bepaalde boon dat het muurvast zit. Gewoon wat harder rammen met uitkloppen of afspoelen. Voor de rest zou ik me er niet druk om maken wanneer het lekker smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:52
Ik zoek me suf, maar denk dat het gewoon niet bestaat, vandaar hier even validatie.
Bestaan er espressomachines met automatisch afslag o.b.v. tijd of gewicht voor <1000 euro en i.c.m. instelbare watertemperatuur?

Probeer mijn vriendin te overtuigen dat we een espresso machine nodig hebben maar ze is nog geen fan van de hanmatige handelingen die nodig zijn.

De grinder op de juiste manier instellen voor een specifieke boon wil ik wel regelen. Met een eureka specialita kun je vervolgens de juist dose wel instellen met de timer. Ook de juiste brew ratio moet wel lukken.

Probleem is dat ze geen zin heeft om vervolgens elke keer het gewicht te moeten gaan wegen om de juiste ratio te krijgen dus het zou mooi zijn als er een machine is waar je een knop oid kunt programmeren je een bepaalde hoeveelheid water kunt programmeren om de juiste brew ratio te bereiken.

Ik realiseer me dat je bij een nieuwe boon de boel weer opnieuw moet instellen.

Tips :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
@SquareOne dat heb je helaas nie indien je voor een half automaat gaat. Pas vanaf >2.500eu denk dan aan de crem one of de decent.

Geen zin in handelingen? Kijk dan ook naar een volautomaat

[ Voor 34% gewijzigd door vinpower op 27-10-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 16:45
SquareOne schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:33:
Ik zoek me suf, maar denk dat het gewoon niet bestaat, vandaar hier even validatie.
Bestaan er espressomachines met automatisch afslag o.b.v. tijd of gewicht voor <1000 euro en i.c.m. instelbare watertemperatuur?

Probeer mijn vriendin te overtuigen dat we een espresso machine nodig hebben maar ze is nog geen fan van de hanmatige handelingen die nodig zijn.

De grinder op de juiste manier instellen voor een specifieke boon wil ik wel regelen. Met een eureka specialita kun je vervolgens de juist dose wel instellen met de timer. Ook de juiste brew ratio moet wel lukken.

Probleem is dat ze geen zin heeft om vervolgens elke keer het gewicht te moeten gaan wegen om de juiste ratio te krijgen dus het zou mooi zijn als er een machine is waar je een knop oid kunt programmeren je een bepaalde hoeveelheid water kunt programmeren om de juiste brew ratio te bereiken.

Voldoet de Sage Dual Boiler niet aan je eisen? Hoewel je niet kan programmeren wat het gewicht moet zijn, kan je volgens mij wel de shot timer aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ls0dryuu7aj61.jpg
én gewichtsafslag, én temperatuuregeling onder de €1000? Dat wil ik ook wel :+

Je kan zoiets zelf maken (@__fred__ is met zoiets bezig) maar ik betwijfel ten zeerste of je in de buurt van dat bedrag gaat komen.

Een decent o.i.d. doen dat en kosten een factor 3 van jouw budget - en met reden.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tijdens vakantie in Finland bij een plaatselijk cafe/brander in Helsinki een zakje Keniaanse peaberry bonen uit de Kirinyaga Bezirk regio meegenomen en die beviel ons erg goed. Helaas eigenlijk want nu kunnen we niet meer dezelfde koffie halen want versturen doen ze niet vanuit Finland...

nu vond ik https://www.independentco...alty-coffee/kenya-mukima/ wat zo te lezen uit dezelfde regio komt en ook peaberry bonen zijn, maar ik had nog nooit eerder van deze zaak gehoord (heb alleen ervaring met brandzaak en fascino eigenlijk). Heeft iemand hier deze brander al eens uitgeprobeerd? en wat waren de bevindingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadster
  • Laatst online: 21-05 22:27
@SquareOne Wat je zoekt bestaat wel in de vorm van een esp-board module met firmware van Ito Leva.
Je kunt hierdoor gravimetrisch doseren, gebruik maken van drukprofielen zoals met de decent maar voor een fractie van de prijs.
Ik heb dit ingebouwd in mijn rancilio silvia, dit vereist wel de nodige handigheid maar er is perfecte ondersteuning vanuit de maker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 09:57
@SquareOne Is het echt zo’n probleem om zelf na X (laten we zeggen 25) seconden de hendel over te halen?

Als je (hoeveelheid) maalsel consistent is en je ook consistent verspreidt/tampt, dan zal je met hetzelfde aantal seconden maar een beperkte afwijking in ratio krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 10:04
@SquareOne Sage Dual Boiler kan dat toch volgens mij hoor. Toch zeker op tijd...
en zit rond de €1000

/edit: ja dus:

Volumetric Control
Manual or programmed 1 & 2 cup shot
volumes. Programmable for either duration
or volume
https://www.sageappliance...20-instruction-manual.pdf

[ Voor 55% gewijzigd door Vitabissj op 27-10-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@JoJo nl en @Vitabissj, leuk dat de Sage dat kan, maar raden jullie @SquareOne ook aan om een Sage aan te schaffen? De algemene tendens in dit topic is namelijk dat Sage niet wordt aangeprezen ;) Ik ben er overigens behoorlijk tevreden over geweest, maar dat blijkt later wel te zijn beïnvloed door een gevalletje “niet beter weten”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
cryptapix schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:04:
@JoJo nl en @Vitabissj, leuk dat de Sage dat kan, maar raden jullie @SquareOne ook aan om een Sage aan te schaffen? De algemene tendens in dit topic is namelijk dat Sage niet wordt aangeprezen ;) Ik ben er overigens behoorlijk tevreden over geweest, maar dat blijkt later wel te zijn beïnvloed door een gevalletje “niet beter weten”.
mja ik weet het niet.. ik heb het gevoel dat veel mensen tegen Sage/Breville zijn omdat het zo "hoort".
Ik weet niet of alles klopt wat ze hier zeggen
Maar er zal wel een reden zijn waarom bvb Lance Hedrick én James Hoffmann (volgens hun youtube fimpjes) wèl heel tevreden zijn over dit apparaat.. (ik weet natuurlijk niet of ze betaald werden he :))

YouTube: The Best Espresso Machine Under £1,500
en
YouTube: IS THIS THE BEST HOME ESPRESSO MACHINE?: What You Didn't Know About ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:12
Mijn zoon heeft (ondanks tegen advies) een Sage Barista Touch gekocht, is daar tevreden over, maar laat ik het zo stellen, ik koop bij diverse branders verse bonen, en als die me (zeer) bevallen, app ik mijn zoon, die dan vaak ook dezelfde boon koopt.
Laatst op visite, en laat ie nu een boon hebben waar ik de laatste 150gr nog van in de hopper heb zitten, dus de smaak was me zeer helder voor de geest.
Het smaakprofiel uit de Sage leek nergens op, leek niet eens dezelfde boon, neen, ik zou de Sage (van de goedkope tot de idioot dure) bij niemand aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
De Sage dual boiler lijkt prima zijn werk te doen.
Zeker als je daar een goede maler naast zet.

De versie met ingebouwde maler ben ik geen fan van, maar dat komt door de kwaliteit van de maler.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb mijn info van online bronnen, en niet van hands-on ervaring. Maar wat ik er van weet:
- zijn de malers niet nauwkeurig af te stellen / ondermaats
- is de bouwkwaliteit niet geweldig

Echter zou er vziw met een losse maler wel gewoon prima koffie uit moeten komen. Moet je je alleen dus over de bouwkwaliteit en eventuele toekomstige repareerbaarheid heen kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Alouwerse schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:17:

De versie met ingebouwde maler ben ik geen fan van, maar dat komt door de kwaliteit van de maler.
Precies, dat is de hoofd makke, en het waarlijk enorme 'Plastic Fantastic' gehalte van deze machines, het oogt ook gewoon als weggooi machine, zo van na een paar jaar wil je toch wat anders oid.
Ik heb geen idee van de reparatie mogelijkheden van de Sage, feit is dat de 'oude vertrouwde' machines tot lengte van dagen gerepareerd kunnen worden, en dus decenia meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
"ogen als een weggooi machine" is niet hetzelfde dan het ook effectief zijn he :)
Als je rondleest, zijn er genoeg mensen die na 10j nog altijd geen problemen hebben.
Ik zeg niet 30j ofzo, maar ja.. wie gaat zeggen dat hij eender welke machine na 10j nog niet beu is.
Dat is een keuze die hij zelf moet maken, maar om te zeggen dat zo'n Sage niet lang mee gaat, zou ik ook niet zeggen.
Ik denk gewoon dat dit merk hier onterecht wat afgebroken wordt. Hoeveel mensen hier hebben er effectief al mee gewerkt he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 16:45
cryptapix schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:04:
Qua gebruiksvriendelijkheid is het waarschijnlijk één van de betere machines. Op het gebied van bouwkwaliteit is het zoals hierboven ook al gesteld is de vraag. Wel zit er een best grote (modding) community achter de Sage dus er is genoeg informatie te vinden over het aanpassen/repareren van de machine. In de door Vitabissj gelinkte video's is ook te zien dat het door kenners wordt aangeraden.

Uiteindelijk is het voor jou de vraag wat voor functies/opties je wil hebben en of dat je voorkeur boven bouwkwaliteit heeft. Op het prijspunt van ~€1000 kan je niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

Alles hierboven + my 2 cents hieronder.

Als je vriendin bereid is om zelf een hendel/schakelaar over te halen ipv de automatische afslag dan heb je volgens mij al direct wat meer opties:
  1. een machine met een timer --> ze zal dan als de timer op ~27 seconden aankomt de hendel/schakelaar over moeten halen
  2. een weegschaal 'inbouwen' in de lekbak, zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden; ook hier hetzelfde, de hendel/schakelaar moet handmatig om bij een bepaald gewicht (afhankelijk van de door jou ingestelde hoeveelheid koffie, ratio 1:2)
Jammer dat ik mijn eerdere aanwinst na renovatie al verkocht heb, anders had ik je die kunnen aanraden :P misschien wel een beetje groot, maar voldoet wel aan je eisen 8) Zelf houden was helaas ook geen optie, mijn vrouw vond hem toch ook iets te groot :|

[ Voor 9% gewijzigd door bebopper op 27-10-2021 16:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:27
@SquareOne Ik zet de koffie voor mijn vrouwlief...

Ik heb de espressomachine en maler betaald en ik bestel de bonen... Ik hoor geen klachten, integendeel! ;)

[ Voor 51% gewijzigd door RigolleM op 27-10-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Teus.espresso schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:46:
Wij hebben een aantal Eureka molens gehad waar de electronica stuk van ging. Kan zijn dat dat bij jou ook het geval is.
Bij veel andere molens is het als de condensator stuk is dat je een vergelijkbare klacht omschrijving hebt. Zoemt maar start niet met malen.
Hoe dan ook, helaas even terug naar de winkel voor reparatie.
Ik had dit ook op gegeven moment steeds vaker, daarnaast had ik issues that de maalknop heel losjes zat waardoor je als je wat groffer ging malen de knop van zelfs rond ging draaien. Heb een nieuwe gekregen en deze heeft een veel strakkere draaiknop en beweegt niet van zelf en zoemt ook voorlopig niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Alouwerse schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:17:

Klopt bij de goedkopere versies is temperatuur beheersing het grootste probleem. Daarom ook vaker zure bakjes omdat de temperatuur te laag is. Weet niet of dit ook voor de dual boiler geldt. Op fora lees je wel dat sage veel issues heeft, dus verwacht niet dezelfde bouwkwaliteit als een lelit mara x, want zo een sage is van binnen bijv. koppelingen zijn vaak gewoon van plastic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 23:19
Dit is echt appels met peren verghelijken. Sage maakt heel complete machines voor een zeer concurrerende prijs die klopt bij wat je er voor krijgt. Wil je 58mm messing verchroomde filterdragers, een traploze molen met > 55mm vlakke schijven, een massief stalen verchroomde behuizing etc. dan is het logisch dat je daar meer voor betaalt. Je krijgt waar je voor betaalt en dat is echt niet zo beroerd als hier wordt voorgesteld. Je kunt nog zoveel napraten van wat je op forums leest maar het echte verhaal is een stuk genuanceerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51

Bonenkluis met daarin voor afgewogen porties en dan single dosen. Dan ben je al halverwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrock

Patrock

Grind size richting 0,45, ims nanotech 18g basket met exact 18gram. En ik kom op 35g uit op 25 sec. De zoetheid van de koffie begint goed naar boven te komen.

Nog iets verder fine tunen maar dat moet lukken. Begint nu te veel koffie voor op een avond te worden.

Wat mij nog wel opvalt is dat de basket nat is. Eerste keer opwarmen kookte hij droog. Maar tussen de shots door is hij elke keer nat van stoom. Terwijl ik het douchescherm afneem met een doek na de flush.

Ook opmerkelijk bij de flush na de pull is dat het borrelt ipv stroomt.

Had ik de valve rubbers ook in moeten vetten? (Nu enkel champignon rubber en de hendel rubbers ingevet. ). Of is dit normaal voor E61?

Ben het zelf niet zo gewend. (Ecm synchronika als enige ervaring. Maar is ook al 2 jaar terug).

Moet ik nog wat aanpassen. Of klopt het gewoon zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C-3wLQ3u4DU4dWzc9l7Sh_M3cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3jPANW5rTbQ1tPnfEyTcq4W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Vandaag bij moto koffie geweest.
Eerst een boon uit een la marzocco gedronken (cappuccino), daarna uit een jura d4.
Dat was net dooie egbert met water 🤣.

Meteen een proefzakje sukeq meegenomen.
Dat binnenkort eens proberen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Wauw, wat ontzettend veel reacties op mijn post! Dank voor alle input. @vinpower @JoJo nl @Ravhin @Cadster @cryptapix @Vitabissj @RoosW @Alouwerse @defusion @bebopper @RigolleM @Figo112 @bszz

Aantal reacties / toevoegingen:
  • De 1000 euro die ik noemde was excl. maler
  • De breville die genoemd wordt en waar de meestre reacites over gaan heb ik inderdaad gezien, daar sloeg mijn vriendin ook wel op aan in de winkel van Simon Levit afgelopen weekend, alleen ik had/heb dat apparaat eigenlijk al afgeschreven op basis van de posts in dit topic + de plastic fantastic look.
  • Eigenlijk zoek ik gewoon een Mara X (die heb ik nu op offerte voor 938 euro oid, maar zou best paar tientjes extra over hebben voor een programmeerbare knop. Maar dat lijkt dus niet te bestaan, dan kijk je eerder naar een verdubbeling van dat bedrag.
  • Nog tips voor machines met bouwkwaliteit en prijsrange van Mara X met timer? Of kijk ik dan ook gelijk naar een verdubbeling?@bebopper
HEY_DUDE schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:05:
[...]
Bonenkluis met daarin voor afgewogen porties en dan single dosen. Dan ben je al halverwege.
Wat bedoel je daar precies mee? Ik kan natuurlijk inderdaad gewoon porties vooraf afwegen en zorgen dat die klaar liggen. Al was ik eigenlijk van plan dat te regelen via de timer op de maler?

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 27-10-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@SquareOne de Mara X is echt wel een uitblinker in bang for buck. Wel helaas zonder timer. Dat is niet een enorme ramp als je elke shot weegt met een weegschaal met timer functie, maar zoals jij het wil gebruiken wel een gemis. Ik denk alleen niet dat je een vergelijkbare machine vindt die wel een timer heeft :(

@HEY_DUDE bedoelt single dosing, maar dat is dus niet zo gebruiksvriendelijk voor je vriendin want extra handeling. Dose by timer zoals jij wil kan wel, maar is niet altijd even consistent. Zeker naarmate de hopper leger raakt en er dus minder bonen drukken op de te maken bonen treedt er verschil op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

MJV

@Patrock of je wel/niet had moeten invetten weet ik niet, geen kennis van. Wat ik wel weet is dat mijn E61 (Lelit Bianca) portafilter er ongeveer hetzelfde uit qua vochtigheid/damp. Voordat de koffie erin gaat altijd eerst even de theedoek er doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:37
Het enige dat ingevet hoeft te worden bij de E61 kop zijn de hendelas voordat je die in de rubbers schuift. Tuimelaar gedeelte hoeft niet ingevet.
Filter drager rubber kan je licht invetten zodat hij gemakkelijker op zijn plaats komt.
Ideaal gebruik je vet dat tegen hoge temperaturen kan. Anders is een BEETJE teflon spray op de goede plaats ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrock

Patrock

Teus.espresso schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:26:
Het enige dat ingevet hoeft te worden bij de E61 kop zijn de hendelas voordat je die in de rubbers schuift. Tuimelaar gedeelte hoeft niet ingevet.
Filter drager rubber kan je licht invetten zodat hij gemakkelijker op zijn plaats komt.
Ideaal gebruik je vet dat tegen hoge temperaturen kan. Anders is een BEETJE teflon spray op de goede plaats ook prima.
Check! Ik heb de assemblage video van d.r. Trading gevolgd. Daar gaven ze ook aan om de champignon licht in te vetten. Heb daarvoor de food grade siliconegrease (sigill grasso al silicone) voor gebruikt. Waterproof en geschikt voor hoge temp.

@MJV dank voor de bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
SquareOne schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:41:

[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Ik kan natuurlijk inderdaad gewoon porties vooraf afwegen en zorgen dat die klaar liggen. Al was ik eigenlijk van plan dat te regelen via de timer op de maler?
https://www.etsy.com/nl/l...3Nc_zJL-O09QaAtLiEALw_wcB

Zoiets als je genoeg porties elk weekend afweegt voor je vriendin dan heb je geen weegschaal meer nodig bij het malen. Alleen nog een machine met timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
SquareOne schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:41:
Wauw, wat ontzettend veel reacties op mijn post! Dank voor alle input. @vinpower @JoJo nl @Ravhin @Cadster @cryptapix @Vitabissj @RoosW @Alouwerse @defusion @bebopper @RigolleM @Figo112 @bszz

Aantal reacties / toevoegingen:
  • De 1000 euro die ik noemde was excl. maler
  • De breville die genoemd wordt en waar de meestre reacites over gaan heb ik inderdaad gezien, daar sloeg mijn vriendin ook wel op aan in de winkel van Simon Levit afgelopen weekend, alleen ik had/heb dat apparaat eigenlijk al afgeschreven op basis van de posts in dit topic + de plastic fantastic look.
  • Eigenlijk zoek ik gewoon een Mara X (die heb ik nu op offerte voor 938 euro oid, maar zou best paar tientjes extra over hebben voor een programmeerbare knop. Maar dat lijkt dus niet te bestaan, dan kijk je eerder naar een verdubbeling van dat bedrag.
  • Nog tips voor machines met bouwkwaliteit en prijsrange van Mara X met timer? Of kijk ik dan ook gelijk naar een verdubbeling?@bebopper
[...]

Wellicht dat lelit elizabeth wel voldoet ong zelfde prijsrange als de mara x maar dan met knoppen die je kan programeren.

Waar heb je die 938 prijs voor de mara x gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Figo112 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

Wellicht dat lelit elizabeth wel voldoet ong zelfde prijsrange als de mara x maar dan met knoppen die je kan programeren.

Thanks. Ik heb even gezocht, de Elizabeth lijkt dat inderdaad te kunnen en is niet heel veel duurder dan de Mara X.

Belangrijkste nadeel van die machine t.o.v. de MaraX is volgens mij dat het geen E61 machine is, aan de andere kant zit er wel een digitaal PID waarmee je controle over de temperatuur hebt.

Er is ook nog een Victoria (PL91T) - dat lijkt een single boiler van de Elizabeth, maar scheelt wel een paar 100 euro en is lager geprijsd dan de Mara X. Lijkt overigens wel niet een automatische stop, maar gewoon een timer in het display. Wat ook al helpt :)

Verder zien ze er iets minder sexy uit natuurlijk dan zo'n E61 machine.

Espressissimo.de heeft die prijs als je om wat extra korting vraagt icm met maler en wat ander spul.

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 28-10-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
Figo112 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

die 938 was via de duitse Amazon dacht ik. In nld is ie nu van €999 te krijgen op https://www.coffeefriend....machine-lelit-mara-pl62x/

De verkopende partij zit overigens in Litouwen, retouren en garantie lopen daarmee ook via Litouwen (wel onder de Nederlandse wetgeving)

[ Voor 13% gewijzigd door Thysiej op 28-10-2021 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

Als er nog iemand koffie wil bestellen bij Fascino, was daar met mijn bestelling bezig en wat afgeleid en met mijn muis schijnbaar naar boven richting het kruisje om de browser af te sluiten aan het bewegen... kwam er een pop-up met een code voor gratis verzenden :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lijkt me niet dat deze persoonlijk is :P en denk dat ie sinds augustus oid al werkt 8) Maar goed, altijd mooi meegenomen als je toch een bestelling wilt plaatsen.
Dan lijkt de Mara X icm een weegschaal met timer functie op de lekbak toch een mooie optie (zoals ook @cryptapix aangeeft).

[ Voor 21% gewijzigd door bebopper op 28-10-2021 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Thysiej schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

die 938 was via de duitse Amazon dacht ik. In nld is ie nu van €999 te krijgen op https://www.coffeefriend....machine-lelit-mara-pl62x/
Nederland?
Website het Nederlands zul je bedoelen.
Ik kan aan deze verkoper niets Nederlands ontdekkken.
Geen NL adres, geen KVK enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:14
HoppyF schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:30:
[...]

Nederland?
Kijk maar eens onder "Contacten" en zoek het adres op Google Maps Street View. Niet schrikken maar de garantie zou ik niet teveel op vertrouwen ;)

https://www.google.nl/map...3d54.9007887!4d23.9069159

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:21
HoppyF schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:30:
[...]

Nederland?
Mee eens, het is maar de vraag of je deze verkopende partij moet willen vertrouwen. Maar dat staat volgens mij los van de prijs ;-)

Bedankt voor je reactie, ik heb mijn originele bericht erop aangepast zodat iedereen weet dat het alleen een nederlandstalige webshop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:18
ik was het hier nog niet tegen gekomen, maar zie dat Lelit ook de PLA2400 manometer kit voor de Marax adviseert:

https://lelit.com/product/upgrade-kit/

Natuurlijk had de echte modder dit al zelf kunnen doen, maar toch leuk als het ook actief door de firma aangeboden wordt.

ach kak, ik zie nu al op meerdere plaatjes dat die manometer al vaker geïnstalleerd is, ach ja voor mij was het nieuws ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Hopjesvla79 op 28-10-2021 11:53 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
Eerste indrukken G-Iota [Silver met Titanium coated maalschijven] <-> Sette Wi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV9inZVqPlbAFU_fVSqUBwWt9Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYVHlo3QCKlGOo6MkKIJhBgf.jpg?f=fotoalbum_large

De hoofdzaak: Voor mij althans (of om correct te zijn, mijn vrouw) Geluid
Wat een verschil, hij is niet super stil, maar vergeleken met de Sette is ie fluister stil.

Nu had ik diverse zaken gelezen, één ervan betrof de afstelling, en sommige gebruikers melden dicht bij de 0 te moeten malen.
Eerst eens gekeken hoe ver hij qua afstelling stond, en de 0 (het moment dat de maalschijven elkaar aanraken) lag een 1/2cm voorbij de daadwerkelijke 0 op de schijf, prima dus, gewoon voor die 0 blijven.
De schijf op vijf gezet, bonen er in gemikt (18gr) en op de aanknop, ehh, niet rechts, links? Nope, die zit verstopt onder/achter het bakje dat onder de maal uitlaat hangt :F
Wel verlicht, maar dan nog niet een plek waarvan je denkt 'Goh, jongens wat slim!', ik dacht dat het een logo was (goed mijn bril is niet je van het).
Hmm klein min puntje, niet handig maar ook niet onoverkomelijk.
Dus.. ingedrukt en wachten.
en wachten..
en wachten...
WTF? Ongeveer een vingerhoed koffie na een minuut of zo :X
Hmm maar eens naar 10 draaien?
Ah, meer koffie, duurt best nog lang.
Na menig keer op de blaasbalg geramd te hebben komt er dan ook echt niet meer uit, en geeft de weegschaal 18gr aan (wat ik er ingestopt had) netjes, alleen het ligt wel diep in het bekertje zeg.
Eenmaal in het mandje van de filterhouder, OK, dit vraagt maximale diepte instelling van mijn leveler. 30sec. later koffie opbrengst 11gr.
Ik heb het maar niet geprobeerd, en de instelschijf richting de 22 gedraaid.
Poging 3
Een seconde of 10 later een mooie fluffy berg in mijn dosing cup, de Sette doet dit in 5, maar wel met het geluid van een startende straaljager.
30 Seconden verstrijken wederom en nu zit ik op 62gr, een aangename Lungo, mooie smaak, minder 'hard' als uit de Sette, echt vreemd dat smaak verschil, je legt er niet direct je vinger op maar naast elkaar merk je het echt, de verschillende smaken die het smaakprofiel vormen gaan 'mooier' in elkaar over, alsof er bij de Sette een paar tussen laagjes ontbreken.
Dat zal [neem ik maar aan] het verschil tussen conische en platte schijven zijn.
Ondertussen de instelschijf naar 20 gezet en een volgend bakje gezet hebbende 38gr in 30 seconden, voor 'daily driver' zet ik hem een mini tikje richting 21 (na proberen 42gr), kijk zo zie ik het graag, 1:2,3.
Ondertussen zijn de 100ml tubes ook binnen en heb ik nu 10 buisjes met 18gr bonen staan, dat stroomlijnt het proces behoorlijk!
Wel moet ik: Of die plastic tubes schilderen/beplakken om licht degradatie tegen te gaan, of ondoorzichtige exemplaren zien te vinden (en dan het liefst 50ml, deze zijn nu halfvol, handig voor filter, 35gr, iets minder voor espresso).
Goed daar moet ik maar eens naar op jacht gaan, of uitvinden wat voor soort verf op die plastic tubes houd.

Voorlopige conclusie, tof ding, met wat onvolkomenheden, ik zal zonder enige twijfel die (lelijke) metalen dosing cup aanschaffen, heb net de Mythos de-clumper binnen, maar moet die nog installeren, en ik moet op snor naar een (lokaal) 3D print bedrijfje oid om één of twee zaken uit te printen voor de G-Iota (afstel markeer ring en een anti-popcorning thingamajig*)
Ik zal het GbW missen, al vermoed ik dat ik daar over twee of drie jaar meer keuze in zal vinden op de markt. Maar SD met voor afgewogen doses werkt net zo vlot als GbW, en had ik al gezegd? Stukken Stiller! :+

Mijn vrouw kijkt in ieder geval niet meer vernietigend naar me als ik koffie maal, vooruitgang! :Y

*Technische term

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ziet er goed uit @RoosW !

De plastic buisjes houden UV licht goed tegen dus daarvoor hoef je niet het licht tegen te houden.
Ja, helemaal geen licht is nog beter ;)

Als je op zoek gaat voor een 3D-printerboertje kan je meteen vragen of hen een sleeve kunnen maken voor je buisjes. Zou niet heel veel moeten kosten en als ze die in zwart uitvoeren ziet het er nog kek uit ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:53:
Ziet er goed uit @RoosW !

De plastic buisjes houden UV licht goed tegen dus daarvoor hoef je niet het licht tegen te houden.
Ja, helemaal geen licht is nog beter ;)

Als je op zoek gaat voor een 3D-printerboertje kan je meteen vragen of hen een sleeve kunnen maken voor je buisjes. Zou niet heel veel moeten kosten en als ze die in zwart uitvoeren ziet het er nog kek uit ook :)
Ik wou voor de buisjes een stukje walnoot hout vinden en daar ondiepe gaten in boren waar de buisjes precies inpassen. Mooi glad opschuren en aflakken of beitsen, en hoppa, buizen standaard die bij mijn Tamper en Leveler past :P
Of beter, een timmer bedrijfje dit laten doen, mede omdat ik daar ook een dosing cup wil laten maken van een blokje walnoothout.
Nu nog ergens walnoot knoppen vinden voor mijn Rocket Giota v3 en een walnoten knop voor de start hendel (ik heb er 1 van de ECM Giota, maar die is 8mm en ik moet zo op het oog 10mm hebben).
Al blijkt walnoot hout niet makkelijk te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:02:
[...]

Ik wou voor de buisjes een stukje walnoot hout vinden en daar ondiepe gaten in boren waar de buisjes precies inpassen. Mooi glad opschuren en aflakken of beitsen, en hoppa, buizen standaard die bij mijn Tamper en Leveler past :P
Of beter, een timmer bedrijfje dit laten doen, mede omdat ik daar ook een dosing cup wil laten maken van een blokje walnoothout.
Nu nog ergens walnoot knoppen vinden voor mijn Rocket Giota v3 en een walnoten knop voor de start hendel (ik heb er 1 van de ECM Giota, maar die is 8mm en ik moet zo op het oog 10mm hebben).
Al blijkt walnoot hout niet makkelijk te vinden..
Lijkt mij een dure oplossing met walnoot hout.
Maar goed je weet nooit of je ergens wat kunt vinden.

3D printen kun je bij wat Tweakers laten doen.
Geen idee wat de kosten zijn maar dat hangt vast af van het materiaal en hoeveelheid werk.
Hier even zoeken.
https://tweakers.net/3d-printers/aanbod/

Verf voor je buisjes?
Is plastidip iets voor je?
Bestaat ook in een spuitbus in diverse kleuren.
Is een soort rubber coating dus je kunt het nog verwijderen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
HoppyF schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Lijkt mij een dure oplossing met walnoot hout.
Maar goed je weet nooit of je ergens wat kunt vinden.

3D printen kun je bij wat Tweakers laten doen.
Geen idee wat de kosten zijn maar dat hangt vast af van het materiaal en hoeveelheid werk.
Hier even zoeken.
https://tweakers.net/3d-printers/aanbod/

Verf voor je buisjes?
Is plastidip iets voor je?
Bestaat ook in een spuitbus in diverse kleuren.
Is een soort rubber coating dus je kunt het nog verwijderen ook.
Ja misschien wel, heb nog geen blokje gevonden, dus geen idee, plank van 3m x 30cm x5,2cm kost 76€ als ik daar een stukje van 15cm van kan vinden..

Cool, dat was ik nog niet tegengekomen, zal de modellen uitzoeken en eens zien wat mogelijk is en wat t gaat kosten.

Plastidip, nooit van gehoord, klinkt precies als wat ik zoek!
Bedankt :) (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Ja misschien wel, heb nog geen blokje gevonden, dus geen idee, plank van 3m x 30cm x5,2cm kost 76€ als ik daar een stukje van 15cm van kan vinden..

Cool, dat was ik nog niet tegengekomen, zal de modellen uitzoeken en eens zien wat mogelijk is en wat t gaat kosten.

Plastidip, nooit van gehoord, klinkt precies als wat ik zoek!
Bedankt :) (y)
Je zou eigenlijk bij een “old school” klein timmerbedrijf een rest stukje walnoot hout moeten zien te bemachtigen. Dat kost wellicht dan niet zoveel en de kans bestaat dat een timmerman dit nog leuk vindt ook.

Van die plastidip bestaan meerdere varianten ook van andere merken.
Google maar even.
Je “dippen” daar ook auto’s mee dus dat spul is sterk genoeg om te blijven zitten als je een paar dunne laagjes spuit.

Succes met je nieuwe G-Iota maler.
Hoop dat deze een beetje gaat bevallen maar ik denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32
418O2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:10:
Door de hele discussie hier heb ik nu voor de 2e keer in 2 jaar de machine gevuld met ontkalker :P Gebruik die van van Pommeren.
Nou, mooie boel, had hem met twee reservoirs doorgespoeld maar er blijft een lichte ontkalkerlucht aan het water zitten dat er uit uit komt. Heb het een goed uur laten trekken en toen twee reservoirs doorgespoeld. Inmiddels nog twee reservoirs maar blijf toch wat ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
Hoe spoel je door? en heb je hem al eens laten opwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 22:41
Soms doen ze truucjes met machines om de stoomboiler hoger te vullen dan normaal, dat spoelt misschien beter (er is normaal altijd veel ruimte leeg voor stoom). Is het een singleboiler?

Ik hoop niet te hoeven ontkalken met een BWT filter in de toevoerleiding, alleen weet niet of dat zou slagen na 3 jaar gebruik. Sowieso is het water hier van zichzelf al heel zacht met 6ºDh. Vroeger in België was het 14ºDh, dat gaf veel problemen volgens mijn dealer bij klanten die niet de juiste filters gebruikten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Magicw00b schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:11:
Hoe spoel je door? en heb je hem al eens laten opwarmen?
Door zowel heet water als door de douchekop te laten stromen. Probeer hem nu gewoon maar echt even goed helemaal op temperatuur te laten komen en te laten, misschien doet dat wat.

Single boiler trouwens (domobar). Water is hier 7.3dh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
Niet de makkelijkste machine om helemaal leeg te krijgen, dat werkt mijnziens nog het beste om hem helemaal schoon te krijgen.
Ook vind de pomp het niet heel lekker als je hem langer dan 1 minuut achter elkaar aan laat staan. Ulka EX5 pompje moet na 1 minuut pompen, 2 minuten afkoelen.

Je zou zukken proberen of het je lukt hem onder een hoek boven de gootsteen leeg te gieten (zetgroep open en stoom/water kraan open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat onder een hoek houden leek niet veel te doen.

Je zou toch denken dat het er op een gegeven moment wel uit is.

Of misschien moet ik niet zo moeilijk doen, maar ik ruik toch wat. En dat ga je dan ook proeven.

Ook nog maar even goed wat stoom geblazen, misschien helpt dat...

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 28-10-2021 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:35
Even een dingetje delen
Hier al een tijdje in het bezit van een mignon specialita. Vanaf het begin af aan niet helemaal tevreden. Wist niet helemaal wat het was maar de molen was niet constant en had het gevoel dat met de hand malen sneller ging ;)
Uiteraard hier op het forum gelezen dat er wat issues waren met de maalschijven van bepaalde series.. Ik had precies hetzelfde gevoel maar de mijne was van een andere serie...
Toch maar even contact gezocht met de winkel. Het is een speciaal zaak maar hij had dit nog nooit gehoord.....
Hij ook contact gezocht met de groothandel en die zeiden simpel de molen doet het toch.... Ja daar had ik ook niks aan... Maar goed toch maar eens een nieuw setje maalschijven proberen.. Ze waren overal op maar afgelopen week weer beschikbaar...
Inmiddels de schijven vervangen en inderdaad. 18 gram koffie gemalen in 9,2 seconde waar de oude schijven er meer dan 17 seconden over deden... Ook de stel schroef moet verder opengedraaid worden om tot dezelfde maal dichtheid te komen....
Uiteraard gaat mijn leverancier dit verhalen maar blijkbaar zijn er nog steeds molens die op een of andere manier nog steeds last hebben van deze issue..
Ik kon niet heel veel verschil zien tussen de schijven behalve dat er geen opdruk achterop stond waarbij dit met de nieuwe wel het geval was...

Ben toch wel benieuwd of dit nu een issue was die zich bij een bepaalde serie voordeed of dat ze bij mignon af en toe maar willekeurig zijn in de schijven die ze gebruiken en moeten ze van een bepaalde mindere voorraad af....

Anyway... misschien word het nu tijd voor een bakkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
Naar aanleiding van de hele discussie hier had ik navraag gedaan bij koffiewarenhuis. Daar werd gevraagd naar de maaltijd van 14gr. Mijn molen deed daar 11,2 over en dat was binnen de marge, boven de 20s zou het verkeerd zijn… maar als ik lees, twijfel ik toch weer.
Ik kreeg trouwens wel de mogelijkheid om de schijven te wisselen maar ik vertrouw op hun deskundigheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teus.espresso
Vanavond de 3D zetgroep in mijn Jura geschroefd.
Bij de 3D zetgroep zit er een zeef met een aantal gaatjes waar het water op de puck komt. Tot nu toe bij de zetgroepen hiervoor kwam het water aan één kant bij de puck.
Wat meteen opvalt is dat de pomp harder moet werken, daardoor stiller is en dat de doorlooptijd 2 seconden langer is bij verder gelijke instellingen.
Ook is de puck in de residubak veel strakker en steviger.
Smaak lijkt iets intenser maar veel maakt het niet uit. Komende tijd afstelling verder fine tunen.

Al met al een lichte verbetering maar eigenaren van een E6 hoeven niet meteen jaloers te zijn op de mensen met een E4. Wordt interessant of Jura toestaat dat de 3D zetgroep in een E6 mag in de toekomst. Gelukkig is een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid mij niet vreemd als ze het officieel iets niet toestaan vanuit Zwitserland zonder een goede uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Teus.espresso schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:17:
Vanavond de 3D zetgroep in mijn Jura geschroefd.
Bij de 3D zetgroep zit er een zeef met een aantal gaatjes waar het water op de puck komt. Tot nu toe bij de zetgroepen hiervoor kwam het water aan één kant bij de puck.
Wat meteen opvalt is dat de pomp harder moet werken, daardoor stiller is en dat de doorlooptijd 2 seconden langer is bij verder gelijke instellingen.
Ook is de puck in de residubak veel strakker en steviger.
Smaak lijkt iets intenser maar veel maakt het niet uit. Komende tijd afstelling verder fine tunen.

Al met al een lichte verbetering maar eigenaren van een E6 of E8 hoeven niet meteen jaloers te zijn op de mensen met een E4. Wordt interessant of Jura toestaat dat de 3D zetgroep in een E6 of E8 mag in de toekomst. Gelukkig is een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid mij niet vreemd als ze het officieel iets niet toestaan vanuit Zwitserland zonder een goede uitleg.
Maar de 3D zetgroep zit toch al in de E8, tenminste in de laatste versie van de E8?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Klopt, je hebt gelijk, tekst aangepast.
3D zit ook in de E8 vanaf model nr 15336.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XtdtmeF_n0w_3Y1MrW798eXUO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iPYBMheK2DrOaz3lxyYBI5S.jpg?f=fotoalbum_large
De Sanremo YOU, moet nog officieel geïntroduceerd worden, ik vind hem prachtig, met overigens veel van dezelfde mogelijkheden die de Decent ook bied, maar naar ik vind, mooier qua vormgeving. Mijn smaak echter kennende ligt ie kilometers buiten mijn prijsbereik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
Teus.espresso schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:28:
Klopt, je hebt gelijk, tekst aangepast.
3D zit ook in de E8 vanaf model nr 15336.
Dat is dan toch gewoon de EB? Ik zie voor 15336 namelijk de Moonlight Silver staan en ik heb dan de 15353 Piano White, maar dat is op de kleur na toch dezelfde machine?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
RoosW schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:22:
[Afbeelding]
De Sanremo YOU, moet nog officieel geïntroduceerd worden, ik vind hem prachtig, met overigens veel van dezelfde mogelijkheden die de Decent ook bied, maar naar ik vind, mooier qua vormgeving. Mijn smaak echter kennende ligt ie kilometers buiten mijn prijsbereik ;)
Oef, toch maar een keer een bank overvallen. Wat een bak! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
@Aziraphale
Dat bedoelde ik met vanaf.
Jouw Jura E8 type nummer is hoger dan 15336 en dus heb je de 3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
Teus.espresso schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:33:
@Aziraphale
Ok, thanks! 😊

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05
Teus.espresso schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:33:
@Aziraphale
Ik heb zelf ook een eb met hoger typenr maar in de tekst van de E8 en zie ik nergens dat de 3d zetgroep erin zit.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoppyF
Qosmic schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Ik heb zelf ook een eb met hoger typenr maar in de tekst van de E8 en zie ik nergens dat de 3d zetgroep erin zit.
Staat toch echt duidelijk op de website van Jura zelf bij de E8.
Met E8 wordt bedoeld de E8 EB (2020).
Ze noemen het 3D bereidingstechnologie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laZ26tUFqEr_x6NzBxsxMdRIDrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2X4i9iKR7BV4ZsurFoqAA7v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Novarion
Toch leuk om even te delen: een klassieker als het goed is uit 2011. Heeft een behoorlijke tijd in de schuur gestaan, zonde natuurlijk. Eerst even goed schoonmaken en wat liefde geven.

Zover ik weet is er al het eea eerder aangepast, waaronder 9 bar OPV spring (denk ik), messing adapterschijf en een IMS showerscreen. Na de schoonmaak maar even goed ontkalken. Ik weet nog niet of ik dit doe via het waterreservoir of door het demonteren van de boiler. Leuk projectje! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgqDqu8_cQnAvCiOTbWqup6M3S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hM1mfX3oLINBopwDWDfqScWx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiPkK7DZkkAziIssQXS7UdtHFrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEA9VjdI9jIp2YyquGtkNtH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-KeuuTB4aZs3llHlNnkiH6TZ08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUvOgGysJuYpGkBae9sChzpy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5fj3tJxgJXgeQokw2uDqNcGU-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2ey5h8CnZO8EC4w9UYEK8Xy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ttdom
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-04-2022
Ik heb een tijdje wat geklooid met oude baby gaggias en die boilers kun je beter een keer openmaken (als de bouten nog los te krijgen zijn). Flink schrobben vanbinnen..Nieuwe boilerring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:37

Ankh

|true

Het ziet er naar uit dat ik morgen een WMF Lumero kan ophalen, kan ik eens gaan testen met zelf zetten en uitproberen in plaats van onze automatische espressomachine. Nu wil ik alleen even "snel" morgen een simpele maler halen en op veel websites kom ik de Krups F203 telkens tegen.. Is het wat? Is er iemand die hem heeft? Het is om te testen en als het bevalt dan ga ik rondsnuffelen voor een degelijke maler.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ankh schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:58:
Het ziet er naar uit dat ik morgen een WMF Lumero kan ophalen, kan ik eens gaan testen met zelf zetten en uitproberen in plaats van onze automatische espressomachine. Nu wil ik alleen even "snel" morgen een simpele maler halen en op veel websites kom ik de Krups F203 telkens tegen.. Is het wat? Is er iemand die hem heeft? Het is om te testen en als het bevalt dan ga ik rondsnuffelen voor een degelijke maler.
Die is absoluut niet geschikt voor espresso, kijk op M.P. Bv voor gebruikte horeca maler. Merken als Compak, La San Marco, Quamar (dacht ik) en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
Ankh schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:58:
Wat @RoosW zegt, absoluut niet geschikt voor espresso.
Eigenlijk is zo’n maler überhaupt niet geschikt om koffie te zetten. Je wilt namelijk consistentie in je maling.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
RoosW schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:34:
[...]

Die is absoluut niet geschikt voor espresso koffie, kijk op M.P. Bv voor gebruikte horeca maler. Merken als Compak, La San Marco, Quamar (dacht ik) en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Even een vraagje aan de kenners. Ik verzeil iedere keer als het op Jura machines aan komt in discussie met een kennis die beweert dat Jura apparaten slechter schoon te houden cq te onderhouden zijn dan een DeLonghi of Siemens. Dat je dus echt met enige regelmaat een onderhoudsbeurt van ca 250 euro moet uitvoeren om die apparaten aan de praat te houden.
Nou heb ik geen Jura, dus ben ik nieuwsgierig of dit gewoon borrelpraat is of dat er een kern van waarheid in zit?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
PaT schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:12:
Even een vraagje aan de kenners. Ik verzeil iedere keer als het op Jura machines aan komt in discussie met een kennis die beweert dat Jura apparaten slechter schoon te houden cq te onderhouden zijn dan een DeLonghi of Siemens. Dat je dus echt met enige regelmaat een onderhoudsbeurt van ca 250 euro moet uitvoeren om die apparaten aan de praat te houden.
Nou heb ik geen Jura, dus ben ik nieuwsgierig of dit gewoon borrelpraat is of dat er een kern van waarheid in zit?
Is die kennis Jura expert? Onderhoudsbeurt heeft niet zoveel te maken met schoonmaken maar met slijtage van onderdelen. Datzelfde geldt voor andere volautomaten. Waar hij op waarschijnlijk op doelt is dat bij een Jura de zetgroep er niet uit kan. Of dat een probleem is? Daar verschillen de meningen over. Zie ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bszz schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Is die kennis Jura expert? Onderhoudsbeurt heeft niet zoveel te maken met schoonmaken maar met slijtage van onderdelen. Datzelfde geldt voor andere volautomaten. Waar hij op waarschijnlijk op doelt is dat bij een Jura de zetgroep er niet uit kan. Of dat een probleem is? Daar verschillen de meningen over. Zie ook hier.
Uiteraard is hij geen expert. Hij baseert zich op n=2 ofzo ervaringen en ik heb dergelijke verhalen ook wel eens in groepen voor Jura bezitters gelezen. Dus vandaar mijn vraag. Ik vind de Jura's mooie machines en best prijzig. Daarom zou je juist verwachten dat ze tegen een stootje kunnen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

JPS schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Ben daarom gezwicht voor de lage prijs en no-nonsense bouw van de Melitta Purista. Reviews zijn mbt de koffieresultaten vrijwel unaniem positief. Alleen de reservoirs zijn klein dus vaak vullen en legen, maar zoveel koffie drinken we nou ook weer niet (en alleen espresso's).
Gisteren en vandaag al fijne espressootjes gedronken uit deze Melitta. Moet zeggen dat ie me niks tegenvalt; er komen betere bakjes uit vergeleken met de Saeco's die ik eerder heb gehad. Voor de prijs helemaal fijn!

Wel is met name het bonenreservoir erg klein. Overkomelijk, maar ik snap niet dat die wat groter is gemaakt want zo klein is het apparaat nou ook weer niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teus.espresso
In de afgelopen +/- 20 jaar ben ik heel wat dingen tegen gekomen en heb dingen zien veranderen.
Waar Saeco's steeds slechter werden, werden de Jura's steeds beter.
In theorie is het natuurlijk beter als je de zetgroep zelf uit de machine kan halen en schoonmaken.
In de praktijk valt de vervuiling heel erg mee en is het reiniging programma heel goed.
Gewoon de meldingen opvolgen van de machine en eens in de 3 tot 5 jaar de machine wegbrengen voor onderhoud. Waar vroeger onderhoud eens in het jaar normaal is, zie ik machines nu vaak pas na 5 jaar terug en zijn ze meestal prima schoon van binnen.
Dit is zo'n voorbeeld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku0Q8sTsiGSxSgxTJ87xjWvSKYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV56ox7bveL3IVp4b61apLfe.jpg?f=fotoalbum_large
Kan het schoner na 5 jaar? Natuurlijk, maar dit is toch best ok? Het is niet veel erger dan een uitneembare zetgroep na een week gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:21
Teus.espresso schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 00:32:
In de afgelopen +/- 20 jaar ben ik heel wat dingen tegen gekomen en heb dingen zien veranderen.
Waar Saeco's steeds slechter werden, werden de Jura's steeds beter.
In theorie is het natuurlijk beter als je de zetgroep zelf uit de machine kan halen en schoonmaken.
In de praktijk valt de vervuiling heel erg mee en is het reiniging programma heel goed.
Gewoon de meldingen opvolgen van de machine en eens in de 3 tot 5 jaar de machine wegbrengen voor onderhoud. Waar vroeger onderhoud eens in het jaar normaal is, zie ik machines nu vaak pas na 5 jaar terug en zijn ze meestal prima schoon van binnen.
Dit is zo'n voorbeeld;
[Afbeelding]
Kan het schoner na 5 jaar? Natuurlijk, maar dit is toch best ok? Het is niet veel erger dan een uitneembare zetgroep na een week gebruik.
Dit valt inderdaad reuze mee, mijn huidige Philips van 2 jaar oud ziet er erger uit na 1 week. Ongelooflijk hoeveel koffieprut daar na een week in alle kieren er gaten blijft zitten.

8 jaar geleden heb ik een halfautomaat gehad met losse bonenmaler en dat was voor mij tot nu toe de beste koffie. Omdat de vrouw geen gedoe wilde destijds een volautomaat van Siemens gekocht wat echt een miskoop was, want de cappuccino’s uit dat ding waren niet te drinken (lauw en slap).
De Militta Solo met losse melkopschuimer van Severin was een hele vooruitgang. De Melitta zette eigenlijk prima koffie en de Severin gaf hele aardige melk. Helaas hield de Melitta er na iets meer dan 2 jaar mee op.
Gek genoeg hield de Melitta van mijn ouders en van een vriend van mij er na ongeveer een zelfde periode ook mee op. N=3 dus geen Melitta meer voor mij.
Toen een Philips 2200 gekocht, goedkoop ding en samen met de Severin eigenlijk prima. Na een paar maanden merkte ik echter al achteruitgang en blijft er steeds meer koffieprut komen in alle kieren en gaten van de zetgroep en in de rest van de machine. Uiteindelijk ging de Philips na iets meer dan een jaar stuk en werden onderdelen onder garantie vervangen.
De laatste weken merk ik meer kwaliteitsachteruitgang van de koffie en pak ik steeds vaker mijn Hario V60.

Ik heb dus de laatste jaren niet echt geluk gehad met koffiemachines hoewel ik het onderhoud en schoonmaken altijd netjes gedaan heb en vraag me af of ik 8 jaar geleden niet beter een Jura had kunnen kopen en uiteindelijk goedkoper uit was dan 3x een budget machine. Maar achteraf is mooi wonen zeggen ze hier in Twente.

Ik wil dan toch eens kijken of ik met Black Friday wellicht een mooie Jura kan scoren.
Nu drink ik zelf espresso, lungo en cappuccino en mijn vrouw alleen cappuccino.
De cappuccino van mijn vrouw moet echter een stuk slapper en met lactosevrije melk terwijl ik het met normale volle melk drink.

Zijn er kenners die ervaring hebben met een losse melkopschuimer zoals die van Severin of eventueel losse schuimer van Jura in vergelijking met een melkfunctie uit een Jura E6 of E8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:37

Ankh

|true

RoosW schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:34:
[...]

Die is absoluut niet geschikt voor espresso, kijk op M.P. Bv voor gebruikte horeca maler. Merken als Compak, La San Marco, Quamar (dacht ik) en dergelijke.
Okay, helder. Dat uitzoekwerkje wilde ik later doen, had gehoopt om er 1 even bij een (kook)winkel te halen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:12:
Ik ben inmiddels aan mijn 3e model Jura aangekomen. Ik ben begonnen met de impressa F8. Die heb ik een jaar of 4 gehad en 1 x een servicebeurt moeten laten uitvoeren. Deze heb ik daarna verkocht aan een vriend van mij die hem tot de dag van vandaag nog steeds gebruikt zonder weer een beurt te doen. Ik ben toen over gegaan op de Z8. Deze moest binnen 1 maand een beurt hebben omdat vrij snel de doorloop niet goed was maar was onder garantie hersteld. Daarna 2 jaar prima gebruik van gemaakt en alleen wel direct de reinigingen gedaan wanneer de machine dat aan gaf. Nu sinds dit weekend overgestapt op de Z10 signature line. Ik vond dat design mooier en wilde de cold brew proberen. Tot nu toe zeer te spreken over het apparaat. Hoe deze qua onderhoud zit is natuurlijk nog niets over te zeggen. Echter ik sprak met degene die het onderhoud doet voor die machines en ik vroeg hem naar zijn mening over het niet zelf kunnen verwijderen van de zetgroep maar hij gaf ook aan dat de schoonmaakprogramma’s van jura prima hun werk doen en dat hij jaarlijks onderhoud onzin vind. Hij zegt dat ze prima een jaar of 4 a 5 zonder beurt moeten kunnen mits niet te vette bonen gebruikt worden. Wanneer dit wel het geval is kan het zijn dat het eerder moet. Hij liet me ook het verschil zien tussen mijn brasil bonen van brandzaak en mocca d’or bonen in residu wat achterblijft. Sindsdien over gegaan op die mocca d’or bonen, ook omdat mijn vriendin die lekkerder vind. Maar je ziet wel in het afvalbakje dat er mooiere tabletten afval uit komen, er blijft dan minder achter neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben7
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10-2021
bszz schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:58:
[...]

Helaas, je slaat de plank mis wb de strategie hypothese..
Wat is volgens u dan de reden/strategie?
Aangezien u een dealer bent, bent u de aangewezen persoon om het aan te vragen.
Ikzelf verbaas mij namelijk ook over de enorme prijsverschillen.

Ben71

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:41
Ik heb nu bijna 2 maanden een Jura E8 (EB) en vraag me af hoe andere Jura (of volautomaten van andere merken) eigenaren de automatische uitschakeltijd hebben ingesteld? Ik denk dat ik gemiddeld 4-5 keer per dag het apparaat gebruik waardoor er best veel tijd zit tussen elke keer dat ik het apparaat gebruik. Verder drink ik meestal koffie met melk (latte macchiato, cappucino, flat white). Ik heb de automatische uitschakeltijd nu op 15 minuten staan, want dat lijkt mij qua energiebesparing de beste instelling. Maar, het gevolg ik wel dat er erg veel gespoeld wordt per gezet kopje. Bij koffiespoeling bij inschakelen, melksysteem spoeling na de bereiding en nog eens een koffiespoeling bij uitschakeling. Verder heb je dan nog één keer per dag een melksysteemreiniging.

Ik zou de automatische uitschakeltijd ook naar b.v. 4 uur kunnen zetten. Dat zou een aantal spoelingen per dag schelen. Maar gebruikt het apparaat dan veel stroom (wordt deze dan constant op temperatuur gehouden)?

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
PatrickC schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:35:
Ik heb nu bijna 2 maanden een Jura E8 (EB) en vraag me af hoe andere Jura (of volautomaten van andere merken) eigenaren de automatische uitschakeltijd hebben ingesteld? Ik denk dat ik gemiddeld 4-5 keer per dag het apparaat gebruik waardoor er best veel tijd zit tussen elke keer dat ik het apparaat gebruik. Verder drink ik meestal koffie met melk (latte macchiato, cappucino, flat white). Ik heb de automatische uitschakeltijd nu op 15 minuten staan, want dat lijkt mij qua energiebesparing de beste instelling. Maar, het gevolg ik wel dat er erg veel gespoeld wordt per gezet kopje. Bij koffiespoeling bij inschakelen, melksysteem spoeling na de bereiding en nog eens een koffiespoeling bij uitschakeling. Verder heb je dan nog één keer per dag een melksysteemreiniging.

Ik zou de automatische uitschakeltijd ook naar b.v. 4 uur kunnen zetten. Dat zou een aantal spoelingen per dag schelen. Maar gebruikt het apparaat dan veel stroom (wordt deze dan constant op temperatuur gehouden)?
De jura leverancier zei bij het ophalen van mijn Z10 dat het slimmer is om hem op 8 uur te zetten. Verbruik is minimaal en reduceert het spoelen en dus de frequentie van bakken legen enz. Daar heb ik hem nu dus op staan. Zag dat er een screensaver op zit maar nog voelt het vreemd om hem de hele dag aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
@Teknix1982
Zoals ik heb begrepen zijn de bonen van brandzaak juist mooi droog en niet vettig.

Zelf ervaar ik weinig verschil tussen diverse bonen kwa vettigheid.

Waar haal je de mocca d'oh bonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Koos2009 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:41:
@Teknix1982
Zoals ik heb begrepen zijn de bonen van brandzaak juist mooi droog en niet vettig.

Waarschijnlijk hier.
https://www.konkeltje.nl/

Recent nog bij Brandzaak (voor het eerst) koffiebonen geprobeerd te bestellen.
Bestelling faalde door een fout in het bestelproces (niet door mij). Klantenservice reageerde herhaaldelijk niet op mijn vragen.
Slechte service dus.
Terug naar mijn vertrouwde Fascino.
Besteld en volgende dag in huis zoals gebruikelijk.
Dat is service. Nog gratis twee lekkere koekjes erbij ook. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:21
Je kunt nu met 10% korting bij Brandzaak bestellen met code:
brandzaak10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Oef, net onze 3 x 1kg zakken koffie voor de volautomaat besteld, was maar liefst 34% duurder als onze vorige bestelling :(
Nog lang niet zo duur als de Semi-automaat koffie die ik voor mijzelf koop, maar de trend is wel glashelder, niet alleen het Gas wordt duur betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:06
HoppyF schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:53:
[...]

Waarschijnlijk hier.
https://www.konkeltje.nl/

Recent nog bij Brandzaak (voor het eerst) koffiebonen geprobeerd te bestellen.
Bestelling faalde door een fout in het bestelproces (niet door mij). Klantenservice reageerde herhaaldelijk niet op mijn vragen.
Slechte service dus.
Terug naar mijn vertrouwde Fascino.
Besteld en volgende dag in huis zoals gebruikelijk.
Dat is service. Nog gratis twee lekkere koekjes erbij ook. :P
Ik heb de laatste tijd bij Fascino besteld en toevallig van de week voor het eerst bij Brandzaak.
Bestellen ging net zo makkelijk en bonen waren de dag ervoor gebrand, dus met beide een positieve ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Koos2009 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:41:
@Teknix1982

Espresso company https://www.espresso-company.nl/ ik merkte het pas toen ik het afvalbakje leeg moest maken. Veel nettere blokjes ipv uiteengevallen drap. Qua smaak vind ik beide lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
SpeedyDH schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

Ik heb de laatste tijd bij Fascino besteld en toevallig van de week voor het eerst bij Brandzaak.
Bestellen ging net zo makkelijk en bonen waren de dag ervoor gebrand, dus met beide een positieve ervaring.
Gelukkig maar! :)
Een foutje kan overal voorkomen, ik maak ook fouten.
Gaat er alleen om hoe je daarmee omgaat.
Je kent vast de uitdrukking wel: “Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuSeLive
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Weet iemand bij welke zaak in regio Utrecht men koffie uit een Jura (E8) kan testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
MuSeLive schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:44:
Weet iemand bij welke zaak in regio Utrecht men koffie uit een Jura (E8) kan testen?
Wat en waarom will je testen? Goeie kans dat je vooral de koffie test en niet zozeer de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Teknix1982 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

Espresso company https://www.espresso-company.nl/ ik merkte het pas toen ik het afvalbakje leeg moest maken. Veel nettere blokjes ipv uiteengevallen drap. Qua smaak vind ik beide lekker.
Zijn die bonen vers? Want de bonen van heren van de koffie komen ook uit de branderij van mocca d’or en die beweren ook dat de bonen dagelijks vers gebrand zijn. Dat is misschien zo, Douwe Egberts brandt ook dagelijks. Probleem is dat ze die verse gebrande bonen niet direct leveren (zie cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"). Brandzaak doet dat wel. Meerdere malen besteld, bonen altijd een dag oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Zijn die bonen vers? Want de bonen van heren van de koffie komen ook uit de branderij van mocca d’or en die beweren ook dat de bonen dagelijks vers gebrand zijn. Dat is misschien zo, Douwe Egberts brandt ook dagelijks. Probleem is dat ze die verse gebrande bonen niet direct leveren (zie cryptapix in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"). Brad zaak doet dat wel. Meerdere malen besteld, bonen altijd een dag oud.
Nee dat idee heb ik niet. Staat niets van branddatum op of iets dergelijks. Ik heb jaren bij brandzaak besteld en inderdaad zijn die bonen de dag ervoor gebrand. Echter vinden wij persoonlijk de smaak van die mocca d’or lekkerder. Ik zeg hiermee niet dat de brandzaak bonen niet lekker zijn of goed zijn hoor. Die zijn echt wel goed. Maar gecombineerd dat we deze nu even lekkerder vinden en dat hij minder rommel achter laat heeft ons doen besluiten over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Ik heb inderdaad wel eens miscela Doro besteld bij bol en die hebben ook geen brand datum, maar waren wel erg lekker uit mijn semi automaat.
Het is dus niet altijd slecht.

Toevallig vanmiddag "koffie" gehad op een crematie en natuurlijk was dat net slootwater, dus voor mij weer eens de bevestiging dat bonen gewoon heel veel uitmaken.
Misschien bij de volgende bestelling eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 20:52
Hoi, sinds kort naar Breda verhuisd en ben op zoek naar een zaak waar je vers gebrande bonen kan kopen met branddatum vermeld. Weet iemand een zaak en/of heeft iemand een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Koets89 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:45:
Hoi, sinds kort naar Breda verhuisd en ben op zoek naar een zaak waar je vers gebrande bonen kan kopen met branddatum vermeld. Weet iemand een zaak en/of heeft iemand een aanrader?
Sip first! Absolute aanrader naar mijn idee.
Je kan er koffie drinken, maar ze hebben ook van verschillende branders bonen. (Man met bril, schot koffie enz)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Koos2009 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:01:

Toevallig vanmiddag "koffie" gehad op een crematie en natuurlijk was dat net slootwater, dus voor mij weer eens de bevestiging dat bonen gewoon heel veel uitmaken.
Misschien bij de volgende bestelling eens proberen.
Phew, zeg dat, net bij een b&b verbleven, enige koffiebron Senseo, wat een bocht..
Zo blij dat we thuis weer echte koffie kunnen zetten!
Pagina: 1 ... 103 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1