Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 243 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
RoosW schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Phew, zeg dat, net bij een b&b verbleven, enige koffiebron Senseo, wat een bocht..
Zo blij dat we thuis weer echte koffie kunnen zetten!
Het viel me deze zomer op dat sommige b&b’s zelfs adverteren met Senseo.
Nu gaat eigenlijk standaard de handmaler, aeropress, v60 en weegschaal mee. En natuurlijk wat verse bonen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 13:46
Alouwerse schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

Sip first! Absolute aanrader naar mijn idee.
Je kan er koffie drinken, maar ze hebben ook van verschillende branders bonen. (Man met bril, schot koffie enz)
Top, dank je! Daar maar eens langs dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:35
Teknix1982 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:08:
[...]

Ik ben inmiddels aan mijn 3e model Jura aangekomen. Ik ben begonnen met de impressa F8. Die heb ik een jaar of 4 gehad en 1 x een servicebeurt moeten laten uitvoeren. Deze heb ik daarna verkocht aan een vriend van mij die hem tot de dag van vandaag nog steeds gebruikt zonder weer een beurt te doen. Ik ben toen over gegaan op de Z8. Deze moest binnen 1 maand een beurt hebben omdat vrij snel de doorloop niet goed was maar was onder garantie hersteld. Daarna 2 jaar prima gebruik van gemaakt en alleen wel direct de reinigingen gedaan wanneer de machine dat aan gaf. Nu sinds dit weekend overgestapt op de Z10 signature line. Ik vond dat design mooier en wilde de cold brew proberen. Tot nu toe zeer te spreken over het apparaat. Hoe deze qua onderhoud zit is natuurlijk nog niets over te zeggen. Echter ik sprak met degene die het onderhoud doet voor die machines en ik vroeg hem naar zijn mening over het niet zelf kunnen verwijderen van de zetgroep maar hij gaf ook aan dat de schoonmaakprogramma’s van jura prima hun werk doen en dat hij jaarlijks onderhoud onzin vind. Hij zegt dat ze prima een jaar of 4 a 5 zonder beurt moeten kunnen mits niet te vette bonen gebruikt worden. Wanneer dit wel het geval is kan het zijn dat het eerder moet. Hij liet me ook het verschil zien tussen mijn brasil bonen van brandzaak en mocca d’or bonen in residu wat achterblijft. Sindsdien over gegaan op die mocca d’or bonen, ook omdat mijn vriendin die lekkerder vind. Maar je ziet wel in het afvalbakje dat er mooiere tabletten afval uit komen, er blijft dan minder achter neem ik aan.
Wat zijn daar voor bonen mocca d’or bonen ?zijn ze wel vers gebrand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:03
Waar kopen jullie light roasts? Ik kan nergens een roaster vinden met een goede selectie aan light roasts. Hoofdkwartier heeft alleen de Drie Afrika Melange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:05
Galukon schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:32:
Waar kopen jullie light roasts? Ik kan nergens een roaster vinden met een goede selectie aan light roasts. Hoofdkwartier heeft alleen de Drie Afrika Melange.
Alles van het Hoofdkwartier is een 'Light Roast' behalve hun Black & Angry Betty melanges, die zijn op zich licht geroosterd maar met Donkerder geroosterde Robusta bonen (dat moet, andere branding vereist voor Robusta) erbij, 10% voor de Black en meer voor de Angry geloof ik, of was het nu 10% voor de Angry en 5% voor de Black, whatever, beide zeer lekkere variaties als je van een stevige bak houd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
RoosW schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:38:
[...]

Alles van het Hoofdkwartier is een 'Light Roast' behalve hun Black & Angry Betty melanges, die zijn op zich licht geroosterd maar met Donkerder geroosterde Robusta bonen (dat moet, andere branding vereist voor Robusta) erbij, 10% voor de Black en meer voor de Angry geloof ik, of was het nu 10% voor de Angry en 5% voor de Black, whatever, beide zeer lekkere variaties als je van een stevige bak houd)
Bij alle bonen behalve de Afrika Melange staat Medium Gebrand. Ik houd eigenlijk steeds minder van een sterke bak en vind de bonen die ik nu heb eigenlijk nog te sterk. Zijn er nog andere verkopers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:54
Koffie station branden erg licht.
https://koffiestation.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Galukon schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:41:
[...]

Bij alle bonen behalve de Afrika Melange staat Medium Gebrand. Ik houd eigenlijk steeds minder van een sterke bak en vind de bonen die ik nu heb eigenlijk nog te sterk. Zijn er nog andere verkopers?
Sterkte van de koffie wordt maar ten dele beïnvloed door de mate van branden, meer (heet) water toevoegen (achteraf, Americana dus, niet langer laten doorlopen via de groepskop, dan extraheer je juist meer bitterstoffen) werkt bv prima, te sterk is ook vaak teveel bitter noten, en dat is een kwestie van minder heet brouwen, danwel/en grover malen (meer richting een Lungo) waardoor minder bitterstoffen vrij komen (die komen voornamelijk vooral van de 'fines').
Er zijn dus andere manieren om 'te sterk' aan te passen als enkel naar de branding te kijken, waar nog bij komt dat veel echt licht gebrande bonen een vaak groot deel aan zuren vertoond, waar je dan ook weer van moet houden.
Ook merk ik dat mijn Silvia voorheen met een te hoge druk werkte (ik vermoed rond de 12bar of hoger, channeling was echt een extreem gebeuren, met spuiters tot op het raam), waardoor ik vaak veel zuren proefde, wat tot koffie met veel zuur EN veel bitternoten leide, geen aanrader hoor!
Nu staat mijn Giotto nu ook (nog steeds) op 10bar ipv op 8 waar ik hem hebben wil, maar de koffie smaakt stukken en stukken beter!
Je maler kan overigens ook een rol spelen, versleten maalschijven of hoge retentie alle deeltjes die een tweede/derde keer door de maler vliegen resulteren in een hoger aandeel 'fines' met dan automatisch ook meer bitters, lees: sterkere koffie.

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 01-11-2021 11:42 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
RoosW schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:40:
[...]

Sterkte van de koffie wordt maar ten dele beïnvloed door de mate van branden, meer (heet) water toevoegen (achteraf, Americana dus, niet langer laten doorlopen via de groepskop, dan extraheer je juist meer bitterstoffen) werkt bv prima, te sterk is ook vaak teveel bitter noten, en dat is een kwestie van minder heet brouwen, danwel/en grover malen (meer richting een Lungo) waardoor minder bitterstoffen vrij komen (die komen voornamelijk vooral van de 'fines').
Er zijn dus andere manieren om 'te sterk' aan te passen als enkel naar de branding te kijken, waar nog bij komt dat veel echt licht gebrande bonen een vaak groot deel aan zuren vertoond, waar je dan ook weer van moet houden.
Ook merk ik dat mijn Silvia voorheen met een te hoge druk werkte (ik vermoed rond de 12bar of hoger, channeling was echt een extreem gebeuren, met spuiters tot op het raam), waardoor ik vaak veel zuren proefde, wat tot koffie met veel zuur EN veel bitternoten leide, geen aanrader hoor!
Nu staat mijn Giotto nu ook (nog steeds) op 10bar ipv op 8 waar ik hem hebben wil, maar de koffie smaakt stukken en stukken beter!
Je maler kan overigens ook een rol spelen, versleten maalschijven of hoge retentie alle deeltjes die een tweede/derde keer door de maler vliegen resulteren in een hoger aandeel 'fines' met dan automatisch ook meer bitters, lees: sterkere koffie.
Ik gebruik een AeroPress. Een espressomachine staat op het verlanglijstje maar dat duurt nog even. Qua maler heb ik een 1Zpresso JX Pro van een halfjaar oud. Die zal nog niet versleten zijn hoop ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:19
Alouwerse schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:00:
[...]

Het viel me deze zomer op dat sommige b&b’s zelfs adverteren met Senseo.
Nu gaat eigenlijk standaard de handmaler, aeropress, v60 en weegschaal mee. En natuurlijk wat verse bonen.
Check altijd de foto's op het type apparaat wat bij b&b's of huisjes staat. Meestal betekent dit dat de aeropress meegaat, en afgelopen zomer zaten we 2 weekjes in een huisje Frankrijk, heb dus ook de Niche meegezeuld O-)

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Galukon schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:43:
[...]

Ik gebruik een AeroPress. Een espressomachine staat op het verlanglijstje maar dat duurt nog even. Qua maler heb ik een 1Zpresso JX Pro van een halfjaar oud. Die zal nog niet versleten zijn hoop ik.
Kijk eens naar recepten die minder extractie tijd hebben, dat zou al een deel op moeten lossen. Maar ook hier geld, iets grover malen zou minder bitterstoffen moeten geven. Aeropress is weer net een ander verhaal als espresso, hoe je daar één en ander goed beïnvloed weet ik dan weer niet goed genoeg om verder commentaar op te geven, mijn Aeropress resultaten waren niet sterker als mijn Moccamaster koffie, en minder sterk hangt voor mij in de moccamaster vast aan meer of minder (gemalen) koffie in het filter. dus probeer eens iets minder? Er zijn vast Aeropress experts te over op dit forum die jou hier verder mee kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
RoosW schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:51:
[...]

Kijk eens naar recepten die minder extractie tijd hebben, dat zou al een deel op moeten lossen. Maar ook hier geld, iets grover malen zou minder bitterstoffen moeten geven. Aeropress is weer net een ander verhaal als espresso, hoe je daar één en ander goed beïnvloed weet ik dan weer niet goed genoeg om verder commentaar op te geven, mijn Aeropress resultaten waren niet sterker als mijn Moccamaster koffie, en minder sterk hangt voor mij in de moccamaster vast aan meer of minder (gemalen) koffie in het filter. dus probeer eens iets minder? Er zijn vast Aeropress experts te over op dit forum die jou hier verder mee kunnen helpen ;)
Ik hoop het. Ik heb nu 36.1 qua grindsize op de JX Pro en gebruik het recept van April (YouTube: Our Current AeroPress Recipe | Coffee with April #120). Ik zal nog eens water "kouder" proberen. Ik zit nu voor mijn gevoel op ong 85-87 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:02

bert pit

asdasd

RoosW schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:04:
Oef, net onze 3 x 1kg zakken koffie voor de volautomaat besteld, was maar liefst 34% duurder als onze vorige bestelling :(
Nog lang niet zo duur als de Semi-automaat koffie die ik voor mijzelf koop, maar de trend is wel glashelder, niet alleen het Gas wordt duur betaald.
De koffieprijs op de wereldmarkt is verdubbeld t.o.v. 12 maanden geleden, dus relatief valt het nog mee. ;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 09:50
bert pit schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:12:
[...]

De koffieprijs op de wereldmarkt is verdubbeld t.o.v. 12 maanden geleden, dus relatief valt het nog mee. ;)
Ach, dat is betrekkelijk.
Toen de dollar prijs laag was èn de ruwe olieprijs (ivm transport) op een dieptepunt was, was de koffie niet opeens spotgoedkoop.
Grote voorraden aanleggen is zinloos want wie wil er nu oude oogst koffie van een jaar geleden drinken?
https://www.foodbusiness....eft-boost-aan-koffieprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15
Bedoel je lichte filter roast of ook espresso? Shokunin doet een lichte Omni roast voor bijna alle bonen die mij goed bevalt. Nu heb ik koffie van Manhattan, die is ook redelijk licht. Friedhats filter vond ik ook altijd lekker en als laatste Sprout (uit Eindhoven), vond ik ook redelijk lichte roasts hebben.

Ben wel benieuwd hoe die zich verhouden tot de hier meer populaire koffiestation etc. Binnenkort daar maar eens wat bestellen :).

Edit:

Ik ben het minder eens met 'leng maar aan' of 'maal grover'. Bonen van Boot koffie vond ik bijv. wel prima, maar sinds ik lichtere roasts heb geproefd vind ik zefs de filter branding van Boot te donker voor mijn espresso, laat staan voor filter. Dan kun je aanpassen wat je wil maar als je input niet lekker is gaat je output nooit echt lekker zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Hercul3s op 01-11-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 06:55

MJV

Extra uitdaging is dat niet zondermeer is vastgesteld wat light/medium/dark zou moeten zijn. Ik heb een tijdje een Wakuli abonnement gehad, hun bonen zijn een stuk lichter geroosterd dan gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
MJV schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:46:
[...]

Extra uitdaging is dat niet zondermeer is vastgesteld wat light/medium/dark zou moeten zijn. Ik heb een tijdje een Wakuli abonnement gehad, hun bonen zijn een stuk lichter geroosterd dan gemiddeld.
Goed punt idd. Misschien moeten we een kleurkaart introduceren? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:27
Figo112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:17:
[...]

Wat zijn daar voor bonen mocca d’or bonen ?zijn ze wel vers gebrand ?
Kijk eens 7 posts boven de jouwe :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
Hercul3s schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:43:
[...]

Bedoel je lichte filter roast of ook espresso? Shokunin doet een lichte Omni roast voor bijna alle bonen die mij goed bevalt. Nu heb ik koffie van Manhattan, die is ook redelijk licht. Friedhats filter vond ik ook altijd lekker en als laatste Sprout (uit Eindhoven), vond ik ook redelijk lichte roasts hebben.

Ben wel benieuwd hoe die zich verhouden tot de hier meer populaire koffiestation etc. Binnenkort daar maar eens wat bestellen :).
Bedankt voor de tips.
Lichte filter roast. Ik ga het eens proberen bij koffiestation, evt later ook de roasters die jij aanhaalt.
MJV schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:46:
[...]

Ik zou zeggen dat lighter roasts minder bitter zijn en vaak ondertonen hebben met fruit o.i.d. Ik moet het zelf ook nog verkennen maar kon geen roasters vinden met light roasts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
cryptapix schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:02:
[...]

Kijk eens 7 posts boven de jouwe :+
klopt was te snel denk ik. thanks. Maar zoveel geld voor oude koffie nogo voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Galukon schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:18:
[...]
Ik zou zeggen dat lighter roasts minder bitter zijn en vaak ondertonen hebben met fruit o.i.d. Ik moet het zelf ook nog verkennen maar kon geen roasters vinden met light roasts.
Ik heb ook beelden bij lichtere roasts (en was erg te spreken over de Drie Afrika's), maar wat de ene brander medium noemt kan voor de andere light zijn. Bekijk ook de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp: https://www.npo3.nl/keuri...rde/23-09-2021/KN_1725011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:19:
[...]

klopt was te snel denk ik. thanks. Maar zoveel geld voor oude koffie nogo voor mij.
Hoe oud ze zijn weet ik niet en vind ik persoonlijk niet echt relevant. Voor mij is smaak en gemak het belangrijkste. En de smaak van de boon beoordeel ik op basis van de koffie die uit mijn automaat komt. Misschien dat je met allerlei finetuning betere smaken uit verse bonen kunnen halen dat weet ik zo niet. Ik heb de afgelopen jaren altijd verse bonen gekocht en vond deze op dit moment lekkerdere koffie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Teknix1982 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:07:
[...]

Hoe oud ze zijn weet ik niet en vind ik persoonlijk niet echt relevant. Voor mij is smaak en gemak het belangrijkste. En de smaak van de boon beoordeel ik op basis van de koffie die uit mijn automaat komt. Misschien dat je met allerlei finetuning betere smaken uit verse bonen kunnen halen dat weet ik zo niet. Ik heb de afgelopen jaren altijd verse bonen gekocht en vond deze op dit moment lekkerdere koffie geven.
Dat is helaas de bottleneck van zo een volautomaat. Terwijl in een semiautomaat de verschillen tussen verse en oudere bonen heel goed merkbaar zijn is dat bij een volautomaat veel minder. Ik merk bijv. bij filter koffie deze grote verschillen ook. Zelfs bonen die ik altijd met plezier drink zijn na 2/3 maanden na branddatum veel minder lekker.
Daarnaast speelt de persoonlijke smaak ontwikkeling ook een grote rol. Want sommigen houden nog steeds van extra donker gebrandde bonen en denken dat koffie bitter hoort te smaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Figo112 op 01-11-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Als je in de buurt van amsterdam zit kan je ook is een keer langs Trakteren die laten hun koffie ook licht branden en maken ook onderscheid tussen filter branding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Figo112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:24:
[...]

Dat is helaas de bottleneck van zo een volautomaat. Terwijl in een semiautomaat de verschillen tussen verse en oudere bonen heel goed merkbaar zijn is dat bij een volautomaat veel minder. Ik merk bijv. bij filter koffie deze grote verschillen ook. Zelfs bonen die ik altijd met plezier drink zijn na 2/3 maanden na branddatum veel minder lekker.
Daarnaast speelt de persoonlijke smaak ontwikkeling ook een grote rol. Want sommigen houden nog steeds van extra donker gebrandde bonen en denken dat koffie bitter hoort te smaken.
Ja daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik moet zeggen dat ik bij die Z10 wel weer meer mogelijkheden tot configureren heb per recept maar zit eigenlijk nooit aan de temperatuur, maalgraad enz. Misschien wel is leuk om mee te spelen maar zolang ik de koffie lekker vind nog geen noodzaak gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Teknix1982 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:42:
[...]

Ja daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik moet zeggen dat ik bij die Z10 wel weer meer mogelijkheden tot configureren heb per recept maar zit eigenlijk nooit aan de temperatuur, maalgraad enz. Misschien wel is leuk om mee te spelen maar zolang ik de koffie lekker vind nog geen noodzaak gezien :)
Naar mijn mening doe je jezelf daarmee tekort. Als je uit dezelfde bonen nog lekkerdere koffie kunt halen, dan is het toch zonde om dat niet te doen? Het kost je niets meer (behalve wat tijd).

En wat die bonen van mocca d’or betreft. Ik kan me echt niet voorstellen dat de prijs van circa 25e per kg te rechtvaardigen is. Ik denk dat je voor dat geld lekkerdere (verse) bonen kunt kopen, dan wel voor de helft van dat geld met andere niet verse bonen dezelfde smaak kunt krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
cryptapix schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:23:
[...]

Naar mijn mening doe je jezelf daarmee tekort. Als je uit dezelfde bonen nog lekkerdere koffie kunt halen, dan is het toch zonde om dat niet te doen? Het kost je niets meer (behalve wat tijd).

En wat die bonen van mocca d’or betreft. Ik kan me echt niet voorstellen dat de prijs van circa 25e per kg te rechtvaardigen is. Ik denk dat je voor dat geld lekkerdere (verse) bonen kunt kopen, dan wel voor de helft van dat geld met andere niet verse bonen dezelfde smaak kunt krijgen.
Eens hoor maar ik ben niet de hele tijd bezig met hoe mijn koffie smaakt. Als ik het lekker vind is het goed. Ben nu meer aan het experimenteren met die cold brew koffie, maar nog niet met de gewone koffie zijn instellingen.

Of de prijs te rechtvaardigen valt weet ik ook niet. Heb een aantal kilo van die zakken gekregen en tot nu toe bevallen ze goed. Het is ook niet alsof ik geen andere bonen in de afgelopen jaren geprobeerd heb. Heb alle varianten van de brandzaak gehad, toen de brandzaak in brand gestaan heeft en tijdelijk een leverstop had ben ik overgestapt op keen koffie. Ook vers. En tot nu toe vind ik deze bonen gewoon lekkerder. Ik snap de drang naar perse verse bonen niet zo, dat is voor mij geen doel op zich. Net als perse de beste bonen vinden ook niet, ongetwijfeld zullen er betere bonen zijn en betere koffie uit andere apparaten. Maar dat is geen zoektocht waar ik dagelijks mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Figo112 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:29:
[...]

Als je in de buurt van amsterdam zit kan je ook is een keer langs Trakteren die laten hun koffie ook licht branden en maken ook onderscheid tussen filter branding.
Ik lig een kleine 180 km uit de richting haha. Maar wel bedankt. Ik wil nog wel eens een keer langs een goede koffiezaak om een keer goeie espresso te proeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:03

Kraz

Saving the world

Galukon schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:18:
[...]

Bedankt voor de tips.
Lichte filter roast. Ik ga het eens proberen bij koffiestation, evt later ook de roasters die jij aanhaalt.

[...]

De Whisper Blend van Screaming Beans is ook aan te raden!
Lichte koffie die ons de wereld van de licht gebrande bonen in heeft getrokken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Nou, de ontkalkerlucht is er eindelijk uit. Dat heeft even mogen duren. Heb er twee of drie reservoirs doorgespoeld uiteindelijk. Paar keer boiler gevuld (denk ik, met de heetwaterknop) en toen even goed lang stoom laten maken en dat afgetapt zodat het maximaal werd doorgespoeld van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
418O2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:24:
Nou, de ontkalkerlucht is er eindelijk uit. Dat heeft even mogen duren. Heb er twee of drie reservoirs doorgespoeld uiteindelijk. Paar keer boiler gevuld (denk ik, met de heetwaterknop) en toen even goed lang stoom laten maken en dat afgetapt zodat het maximaal werd doorgespoeld van binnen.
In een video hierover werd aangeraden om het apparaat op te laten warmen. Dan uit te zetten en daarna de heetwaterkraan open te draaien tot er niks meer uit komt. Dan zou de boiler in theorie vrij leeg zijn en voorkom je het 'mengen' van ontkalkingswater met 'vers' water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-06 23:55
Dat werkt met een HX idd prima, al maak je dan alleen de stoomboiler leeg. de HX tube blijft dan wel gevuld.
Bij een Domobar gaat het je niet lukken om de boier zo leeg te maken. Maar bij een domobar schroef je de boiler er dan ook zo uit. Los ontkalken zou dan ook mijn oplossing zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Magicw00b schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:29:
Dat werkt met een HX idd prima, al maak je dan alleen de stoomboiler leeg. de HX tube blijft dan wel gevuld.
Bij een Domobar gaat het je niet lukken om de boier zo leeg te maken. Maar bij een domobar schroef je de boiler er dan ook zo uit. Los ontkalken zou dan ook mijn oplossing zijn geweest.
Ging idd even uit van een HX :D. Bij een SB is het veel doorspoelen idd, of de boiler eruit maar daar is men wat huiverig voor misschien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:14
418O2 schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:24:
Bij mijn Rancilio Silvia gaat het inderdaad ook zo: +- 2 a 3 waterbak volumes doorspoelen en klaar. Stoomkraan tegelijk open en hoppa, in een paar minuten gedaan. Gewoon doorverdunnen tot homeopathische hoeveelheden ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-11-2021 10:19 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 21:22
MuSeLive schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:44:
Weet iemand bij welke zaak in regio Utrecht men koffie uit een Jura (E8) kan testen?
In Houten bij "Ons in de keuken"
Ze hebben Jura (weet niet zeker of ze de E8 hebben staan dus evt even bellen) en verder Boot koffie
Verder een top winkel met hele goede service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:24

Moofnor

King of my castle

Om over lichtere bonen verder te gaan, ik heb er inmiddels wel genoeg van :+

Ik heb een zak Intango Natural van Shokunin, en wat ik ook doe, ik krijg er geen lekker koffie uit.
Aanbevolen 1:2.3 ratio met 20g in naar 46 uit in 27 seconden: zuur
zelfde ration tot een minuut: zuur
1:1 ratio met zowel 16g als 20g in: zuur
Van een lichtere branding verwacht ik ook iets van een zuurtje, maar niet alleen maar. Ik heb alleen geen referentie, dus als iemand een tip heeft waar ik een goede espresso kan proeven in omgeving Bodegraven houd ik mij ook aanbevolen.

Het probleem is echter dat ik geen idee heb waar het allemaal aan kan liggen. Machine is een oude Gaggia Classic, 9 bar zonder PID (temp surfing). Maler een Eureka Mignon Manuale.
Zover ik kan zien (bottomless portafilter) heb ik geen last van channeling. Doe aan WDT, levelling en tampen.

Als ik dan de balans opmaak, zou het aan alles kunnen liggen:
- De Gaggia: niet genoeg stabiliteit in de temperatuur
- De Eureka: niet consistent genoeg in de maling
- Mijzelf: ik zie iets over het hoofd
- Mijzelf: ik lus gewoon geen licht gebrande koffie :+

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Moofnor schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:43:

Ik heb een zak Intango Natural van Shokunin, en wat ik ook doe, ik krijg er geen lekker koffie uit.
Van een lichtere branding verwacht ik ook iets van een zuurtje, maar niet alleen maar. Ik heb alleen geen referentie, dus als iemand een tip heeft waar ik een goede espresso kan proeven in omgeving Bodegraven houd ik mij ook aanbevolen.

Het probleem is echter dat ik geen idee heb waar het allemaal aan kan liggen. Machine is een oude Gaggia Classic, 9 bar zonder PID (temp surfing). Maler een Eureka Mignon Manuale.
Zover ik kan zien (bottomless portafilter) heb ik geen last van channeling. Doe aan WDT, levelling en tampen.

Het probleem kan ook in het 'natural' zitten, ik vind geen enkele koffie naast 'washed' lekker, te veel 'funk' heel vaak (alsof je je koffie door oude lang gedragen gymschoenen gespoeld hebt) en jawel, vaak teveel zuur ook bij mijn Giotta.
Probeer eens een washed coffee die licht gebrand is, misschien dat dat je ding is.
Om helemaal zeker te zijn kun je deze koffiebonen ook nog een keer malen en dan 'cuppen' om te kijken of het je apparaat was of simpelweg de normale staat van deze boon. *Ik gok dat het laatste het geval is, anders had je wel ergens gaandeweg je experimenteren een beter resultaat gehad, er van uitgaande dat je met andere bonen wel een goed bakkie had ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RoosW op 02-11-2021 11:46 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Zit ik heel erg mis als ik zeg dat je een boon zelfs met een heel verkeerde setup eigenlijk al prima moet vinden qua smaak? Het inregelen verbeterd de boel een hoop natuurlijk, maar als je al op 85% zit en je het nog immer niet lekker vindt, dan gaat het niet komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 10:23

Kan ook zijn dat je temperatuur gewoon hoger moet zijn.
Ik zet pid bij donkere brandingen op 89-91 graden en bij lichte van 93 tot 95C, anders is het moeilijker om het gebalanceerd te krijgen. Lichte bonen zetten is ook moeilijker, je puck moet goed verdeeld zijn want je maalt over algemeen fijner wat sneller channeling oplevert. Lange preinfusies helpen ook, alleen op een gaggia kan je niet heel veel doen wat dat betreft zonder mods. Je moet juist ook gebruik maken van het feit dat het moeilijk is om lichte bonen te bitter te doen smaken. Bij donkere brandingen is het snel niet meer lekker als de koffie langer dan 30 seconden in contact is met water. Bij lichte kan ik makkelijk via flow control de zet tijd uitrekken tot 45-50 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
cedrix5 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:34:
[...]
Kan ook zijn dat je temperatuur gewoon hoger moet zijn.
Ik zet pid bij donkere brandingen op 89-91 graden en bij lichte van 93 tot 95C, anders is het moeilijker om het gebalanceerd te krijgen. Lichte bonen zetten is ook moeilijker, je puck moet goed verdeeld zijn want je maalt over algemeen fijner wat sneller channeling oplevert. Lange preinfusies helpen ook, alleen op een gaggia kan je niet heel veel doen wat dat betreft zonder mods. Je moet juist ook gebruik maken van het feit dat het moeilijk is om lichte bonen te bitter te doen smaken. Bij donkere brandingen is het snel niet meer lekker als de koffie langer dan 30 seconden in contact is met water. Bij lichte kan ik makkelijk via flow control de zet tijd uitrekken tot 45-50 seconden.
Dit ^^

Kijk eens of je langer de stoomknop kan doen voor het zetten. Ik heb bij de GC gehad dat hij niet warm genoeg was met zuurtjes als gevolg.

Cuppen is ook een goeie. Anders Aeropress/V60 of ander filter mss een idee om te kijken welke smaken er 'zijn'.

Heb veel bij Shokunin gehaald en eigenlijk nooit echt zure dingen gehad, meestal wel goede balans. Wel doen ze (naar mijn mening) een hele lichte roast die soms wat moeilijk te zetten is. Misschien ook een moment om even de temp van je water te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou ook gokken op temperatuur, maar wordt natuurlijk lastig als je dat niet kunt afstellen.

@418O2 om antwoord te geven op jouw vraag: meestal moet je het inderdaad zonder gekke dingen wel lekker vinden, en als één variabele niet optimaal is, moet het nog steeds prima zijn.

Maar ik sluit me aan bij bovenstaande dat juist voor sommige zuurdere/lichter gebrande koffies die 2-4 graden extra echt nodig is om het zure recht te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:10
Ik ben in de markt voor een espressomachine die niet meer dan 3 a 400 euro mag kosten.
Tot zover komen de melitta caffeo solo, melitta purista en philips 2200 vaak naar voren als voordehandliggende opties in deze prijsklasse. Kan iemand mij in de juiste richting wijzen qua wat de beste aankoop is binnen dit budget?

Los van dat er fatsoenlijk smakend bruin sap uit moet komen is het voor mij is belangrijk dat het apparaat goed schoon te houden is.
Melkopschuimfunctie boeit me verder niet. Voor cappucino's zal ik, indien vrouwlief het nodig acht, tzt een losse melkopschuimer aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:06

-Ontkalker uit je waterbak halen :+

Hoewel natural vermoed ik dat dit toch een boon is met veel zuren. Als je daar niet van houdt wordt het gewoon nooit wat. Loop je met andere koffies ook tegen (verschijnselen van) onderextratie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

Haha dank allen!
De ontkalker bleef hier niet 2 weken zitten :+

Temperatuur heb ik geprobeerd, maar met 10-15s steam aan heb ik alsnog hetzelfde. De twijfel om een PID in de GC te zetten wordt steeds groter.
Cupping is een goede, zal ik dat eens proberen. Natural vs Washed had ik helemaal niet aan gedacht, weer wat geleerd…

Donkere bonen gaan prima, dus die heb ik nu maar weer besteld. Kan ik experimenten mooi afwisselen met een drinkbare espresso.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
418O2 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:35:
Zit ik heel erg mis als ik zeg dat je een boon zelfs met een heel verkeerde setup eigenlijk al prima moet vinden qua smaak? Het inregelen verbeterd de boel een hoop natuurlijk, maar als je al op 85% zit en je het nog immer niet lekker vindt, dan gaat het niet komen
Ik denk dat je daar goed mee zit.

Een soort bonen van een winkelketen hier smaakte ook naar teer (DE uit 1980).
Setup hier is prima hoor gezien mijn ervaring met andere bonen.
Wel merkte ik dat ik boon x na wat kleine aanpassingen (ratio verhogen en iets fijner (2mm op specialita) een goede smaak had terwijl het eerst "wel aardig, maar geen wow" was.

Edit:
@Moofnor
Kijk dit filmpje eens en probeer de temp surf hack.

YouTube: HOW TO HACK THE GAGGIA CLASSIC PRO: 3 Tips to Enhance Your Experience

Dat moet ik nog uitproberen bij een vriend.
Die heeft dezelfde set-up (gc pro 2021).

Edit 2: ik heb alleen ervaring met de guatamala van brandzaak als verse bonen bij hem.

Lavazza bio ging ook goed hoor, oude oro kwam eruit als "op het werk", dus de bekende water met koffie oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door Koos2009 op 02-11-2021 19:41 . Reden: Moofnor ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
Ypuh schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:09:
Kreeg net deze foto doorgestuurd vanuit Casabarista :/. Een afgebroken mushroom, schijnt vaker voor te komen bij Rocket machines als de onderste seal een beetje vast komt te zitten. Is ook keramisch (hard en vrij van aanslag, maar breekbaar) zo te zien i.p.v. RVS (zachter, minder breekbaar, maar trekt wel kalk aan).

[Afbeelding]
Morgen eindelijk m'n machine terug. Grote onderhoudsbeurt gehad, ontkalkt en nieuwe mushroom die besteld moest worden. Wat kun je iets missen in je dagelijkse leven zeg. Heb een beetje afgewisseld tussen DE oploskoffie en Nespresso.

Bij tijden ook wel hints van een fijne ervaring (vooral om af en toe gewoon eens een hele mok koffie te drinken), maar eentje die ik niet snel hoop te herhalen.

Hoe vaak brengen jullie je (HX) machine weg voor onderhoud? En is dat iets wat je ook eenvoudig zelf aan zou kunnen leren? Ik vind het vaak wel leuk om zoveel mogelijk zelf te doen/leren, maar had deze onderhoudsbeurt nog tegoed van de vorige eigenaar.

Edit: Zit ff te kijken, maar lijkt me voor een volgende keer prima zelf te doen. Deze kit bestellen en dan gewoon de stappen van deze video volgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 02-11-2021 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Teknix1982 schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:38:
[...]

Eens hoor maar ik ben niet de hele tijd bezig met hoe mijn koffie smaakt. Als ik het lekker vind is het goed. Ben nu meer aan het experimenteren met die cold brew koffie, maar nog niet met de gewone koffie zijn instellingen.

Of de prijs te rechtvaardigen valt weet ik ook niet. Heb een aantal kilo van die zakken gekregen en tot nu toe bevallen ze goed. Het is ook niet alsof ik geen andere bonen in de afgelopen jaren geprobeerd heb. Heb alle varianten van de brandzaak gehad, toen de brandzaak in brand gestaan heeft en tijdelijk een leverstop had ben ik overgestapt op keen koffie. Ook vers. En tot nu toe vind ik deze bonen gewoon lekkerder. Ik snap de drang naar perse verse bonen niet zo, dat is voor mij geen doel op zich. Net als perse de beste bonen vinden ook niet, ongetwijfeld zullen er betere bonen zijn en betere koffie uit andere apparaten. Maar dat is geen zoektocht waar ik dagelijks mee bezig ben.
Wat vind je van de cold brew koffie? Ik ben een beetje aan het rondkijken en het wordt een E8 of direct goed en een Z10. Maar dat is meer FOMO, qua koude caffeine/koffie kom ik niet verder dan cola en soms een frappucino maar wellicht doe ik iets helemaal fout. Hoor graag je ervaringen m.b.t. cold brew en het gebruiksgemak van de Z10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 01:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncsd31-ttw3s8YO_U2a1rU6VJc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YG8fe9GbMZ2iKaKm0TOPnuGs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was in Berlijn twee weken terug en kon het niet laten om daar wat koffie mee te nemen. Deze keer een washed koffie uit Rwanda van Five Elephant. Rwanda is op zijn best gezegd "upcoming" als koffieland en heeft over het algemeen iets mindere kwaliteit dan Kenya. Toch kunnen er pareltjes tussenzitten. Over de kwaliteit van de boon in dit geval weinig te klagen, wat problematischer is, is dat (als dit inderdaad de beste koffiebrander van berlijn is), ze een naar mijn zin te donker roast profile hebben. Iets dat een fruitfeestje had moeten zijn, is generiek gebrand tot een cremavolle allemansvriend, waar ook weinig speciaals aan zit. En dat is jammer. Wellicht wat erin zit, komt er ook niet uit, dus rooster dan maar wat verder, maar voor mij een gemiste kans.

En zo zie je maar weer dus dat koffie persoonlijk is, en dat ik bij een 60 euro/kg prijzen niet perse op zoek ben naar een generiek gebrande volle body, crema en waar het zuur ver te zoeken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
JDFS schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:02:
[...]

Wat vind je van de cold brew koffie? Ik ben een beetje aan het rondkijken en het wordt een E8 of direct goed en een Z10. Maar dat is meer FOMO, qua koude caffeine/koffie kom ik niet verder dan cola en soms een frappucino maar wellicht doe ik iets helemaal fout. Hoor graag je ervaringen m.b.t. cold brew en het gebruiksgemak van de Z10!
Wellicht ben ik niet geheel objectief maar ik vind de Z10 en zeker de cold brew echt geweldig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
JDFS schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:02:
[...]

Ik ben erg blij met de Z10 en kom van de Z8. Coldbrew kun je heerlijke dingen mee maken. Heb vanille en hazelnoot siroop erbij gekregen en met wat ijs is dat echt heerlijk vind ik zelf. De maler is beter dan de Z8. Het touchscreen is mooi qua kleur en reageert beter dan de Z8 en het reservoir voor de bonen is met deze deksel heel solide afgesloten. Ik ben wel voor de signature line gegaan, die oogt mooier en is solider qua kopjesplateau. Tot nu toe raad ik het apparaat zeker aan, zit nog wel in de eerste week, dus kan weinig over longterm zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
Ypuh schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:07:
[...]
Hoe vaak brengen jullie je (HX) machine weg voor onderhoud? En is dat iets wat je ook eenvoudig zelf aan zou kunnen leren? Ik vind het vaak wel leuk om zoveel mogelijk zelf te doen/leren, maar had deze onderhoudsbeurt nog tegoed van de vorige eigenaar.
Ik breng mijn HX-machine 1x per 2-3 jaar weg voor onderhoud. Qua ervaringen: mijn oude machine is 1x bij Van Pommeren gebracht, en het onderhoud was toen echt top uitgevoerd. Mijn huidige machine heb ik 1x bij Casa Barista gebracht in Amersfoort, en die kreeg ik terug met een (stoom) lekkende zetgroep. Teruggebracht, en op zich netjes opgelost. Ik heb daarna nog wel gelijk een andere pistonring erin gezet (er zat een verkeerde in), en de ander onderhoud wat ik gevraagd had is volgens mij niet uitgevoerd. Mij zie je daar dus niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 12:01
Ben op zoek naar de aanraders bij Keen Coffee. Dit voor mijn dubbele espresso's. Zijn de bonen van Keen Coffee het (extra) geld waard? En dan doel ik niet op de El Diamante Maria ;)

PS: ik bestel nu elke maand 2x 500gr bij Brandzaak (Yirgacheffe + Yellow Bourbon), ter referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
-Muncky- schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:58:
Ben op zoek naar de aanraders bij Keen Coffee. Dit voor mijn dubbele espresso's. Zijn de bonen van Keen Coffee het (extra) geld waard? En dan doel ik niet op de El Diamante Maria ;)

PS: ik bestel nu elke maand 2x 500gr bij Brandzaak (Yirgacheffe + Yellow Bourbon), ter referentie.
Heb de El Diamante Maria, El Diamante Marilo en nog een andere bij Keen gekocht laatst.
2 liggen er nog in de vriezer, alleen de Marilo geproefd en die vond ik erg lekker!
Naar wat voor smaken ben je op zoek? Als je nu de yellow bourbon hebt, is het wel echt compleet iets anders. Veel complexer en uitgesprokener qua smaak.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
-Muncky- schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:58:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij Keen vooral de Diamante (Maria) echt heel goed vond. De rest vond ik dan weer wat minder dan de concullega's (Shokunin/Friedhats/Manhattan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-07 12:01
Alouwerse schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:12:
[...]

Heb de El Diamante Maria, El Diamante Marilo en nog een andere bij Keen gekocht laatst.
2 liggen er nog in de vriezer, alleen de Marilo geproefd en die vond ik erg lekker!
Naar wat voor smaken ben je op zoek? Als je nu de yellow bourbon hebt, is het wel echt compleet iets anders. Veel complexer en uitgesprokener qua smaak.
De El Diamante lijkt mij wel wat, maar EUR 27,50 voor 250gr of EUR 95 voor 1 kilo is mij wat te gortig.
Ik vind de Yirgacheffe van Brandzaak lekker, maar sta open voor wat anders. Keen Coffee heeft aardig wat keuze, vandaar :)
Hercul3s schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:14:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij Keen vooral de Diamante (Maria) echt heel goed vond. De rest vond ik dan weer wat minder dan de concullega's (Shokunin/Friedhats/Manhattan).
Dus wat je zegt is; bestel 'normale' bonnen liever bij Shokunin/Friedhats/Manhattan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
rvinke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:45:
[...]

Ik breng mijn HX-machine 1x per 2-3 jaar weg voor onderhoud. Qua ervaringen: mijn oude machine is 1x bij Van Pommeren gebracht, en het onderhoud was toen echt top uitgevoerd. Mijn huidige machine heb ik 1x bij Casa Barista gebracht in Amersfoort, en die kreeg ik terug met een (stoom) lekkende zetgroep. Teruggebracht, en op zich netjes opgelost. Ik heb daarna nog wel gelijk een andere pistonring erin gezet (er zat een verkeerde in), en de ander onderhoud wat ik gevraagd had is volgens mij niet uitgevoerd. Mij zie je daar dus niet meer terug.
Ieder jaar lijkt mij op zich ook wat veel van het goede. Af en toe een doucheschermpje, pistonring vervangen lukt iedereen. Als je dan ook nog een keer de mushroom eraf haalt om te checken hoe het staat met je kalk aanslag, dan lijkt 2-3 jaar wel een goede interval voor het vervangen van alle o-ringen en mogelijk een keer goed ontkalken?

CasaBarista is volgens mij een verzamelnaam van allemaal individuele ondernemers. Je hebt dus niet zozeer te maken met één bedrijf die de kwaliteit "garandeert".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:28

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Ypuh schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:07:
[...]

Edit: Zit ff te kijken, maar lijkt me voor een volgende keer prima zelf te doen. Deze kit bestellen en dan gewoon de stappen van deze video volgen.
Vorige week heb ik mijn E61 machine zelf bewerkt met een revisieset. De machine zelf had ik net een paar weken. En is mijn eerste E61. Het onderhoud is goed zelf te doen. Vooral als je zeker weet dat je de goede kit hebt.

Voor mij was de revisiekit nodig om hem werkend te krijgen. na 2 jaar op een zoldertje waren sommige rubbers erg hard, en ging de hendel te stroef. Plus het nokasje was aan vervanging toe.

Verder met cafiaza was het al erg goed schoon geworden.

Het was wel even zoeken naar de juiste veren. 1 veertje heb ik origineel gehouden, omdat hij er goed uit zag, en de vervangende veer te veel afweek.

Na wat puzzelwerk alles netjes in elkaar kunnen krijgen en hij werkt nu top.

Ik miste wel gereedschap om in de groep goed schoon te kunnen maken. meeste gunk weg kunnen halen, maar de groenige koperaanslag niet overal goed weg kunnen boenen. Ook is de mushroom geoxideerd. dus idialiter ga ik die eens vervangen. Ik weet alleen niet welk model ik heb. En de revisiekit die D.R. trading aangaf als passend, week op sommige punten wel iets af met wat er in zit.

Gezien er nauwelijks kalk te zien was, heb ik de boiler etc ook niet ontkalkt.

Zorg dus voor passende sleutels, een priem/rubbertrekkertje en schoonmaakborstels etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl3oIRmg5C7UEG7dVxxEMDVGIOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tx85FxlWwuQAnATfw4Oe0qLi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H43iM9QpqWd9VW4AMo1HFEjrzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yquxp6TXDOe4zaeZMvJIq8OE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQjQ2nwnzVB6D6CPm_Bm4reFIXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDo5FhFSYuFQ6WgebIa19QG1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 13:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Even een check hier: ik ben ik het bezit van een Jura E8 (2018 model), welke inmiddels bijna exact 2 jaar oud is. Aldus JOE heb ik bijna 5000 koppen koffie mogen zetten in die tijd. De machine 'klinkt' niet meer helemaal zoals hij dat deed toen de machine nieuw was. Ik gebruik de SMART water filters, reinig iedere dag de melkzetgroep met het Jura schoonmaakspul en volg netjes de reinigingsintervallen die de machine zelf aangeeft. Ik gebruik 'Brandzaak' bonen; geen bonen van de supermarkt oid (als dat al uitmaakt) Uiteraard neem ik ook de toegankelijke delen af met een vochtige doek en ga ik gewoon netjes met mijn spullen om.

Ik zit nu echter te twijfelen (met name vanwege het 'minder goed klinken' van de machine) om het te laten servicen bij een bedrijf nabij Hoorn (ik woon zelf in Purmerend). Nu vraag ik mij het volgende af:

1. Heeft een service beurt wel echt nut als de machine verder 0 problemen geeft? De machine schuimt nog prima, de koffie smaakt (naar mijn idee) niet anders dan toen ik de machine nieuw had en heeft echt verder 0 problemen.
2. Indien 1 'ja' is; is het dan handig om te gaan voor de 'basic' service of de 'premium service' :
JURA basic service
€129,-
Aan te raden bij machines jonger dan 2 jaar of bij jaarlijks onderhoud na een premium onderhoudsbeurt. Prijs is exclusief eventueel te vervangen onderdelen.
  • reinigen zetgroep en drainageventiel
  • reinigen behuizing inwendig
  • ontkalken
  • controleren van overige rubbers en pakkingen, zo nodig vernieuwen
  • controleren op werking van alle onderdelen
JURA premium service
€169,-
Aan te raden bij machine's van 2 jaar of ouder, of bij intensief gebruik. Prijs is exclusief eventueel te vervangen onderdelen.

Alle werkzaamheden van de "JURA basic service" vullen we aan met de volgende werkzaamheden:
  • reviseren zetgroep en drainageventiel
  • vernieuwen zuigerringen
  • reinigen uitloop mond + leidingen
  • afstellen en reinigen van het maalwerk
  • controleren maalschijven, zo nodig vervangen (in overleg)
  • reinigen melk gedeelte
* 6 maanden garantie op vervangen onderdelen of problemen/defecten die te wijten zijn aan het uitgevoerde onderhoud
Ik heb, uiteraard, ook zelf gezocht naar ervaringen (ook in dit topic) maar het lijkt nogal uiteen te lopen. Persoonlijk insteek is dat ik het nut van onderhoud wel zie als dat, bewezen, de levensduur van de machine verlengt. Immers is het een machine van net geen 900 euro, dus het zou fijn zijn als deze wel wat langer mee gaat. Maar aangezien ik geen problemen merk, zit ik enorm op de wip over hoeveel nut het heeft. Wat ik zelf wél denk is dat ik dan hoe dan ook voor de 'basic' service zou gaan. Zetgroep reviseren lijkt mij nogal overdreven, but what do I know :+

Zelf doen zie ik niet zitten, zeker niet aangezien de machine nog vrij jong is.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 03-11-2021 11:53 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
Ypuh schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:38:
[...]
CasaBarista is volgens mij een verzamelnaam van allemaal individuele ondernemers. Je hebt dus niet zozeer te maken met één bedrijf die de kwaliteit "garandeert".
Precies, de kwaliteit van vestiging X zegt niks over de kwaliteit van vestiging Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
-Muncky- schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:21:
[...]

De El Diamante lijkt mij wel wat, maar EUR 27,50 voor 250gr of EUR 95 voor 1 kilo is mij wat te gortig.
Ik vind de Yirgacheffe van Brandzaak lekker, maar sta open voor wat anders. Keen Coffee heeft aardig wat keuze, vandaar :)

[...]

Dus wat je zegt is; bestel 'normale' bonnen liever bij Shokunin/Friedhats/Manhattan?
Yes, die passen meer bij mijn smaak. Vond de lichtere bonen van Keen soms toch wat ‘donker’ smaken als het ware. Dat was wel een tijdje terug, mss dat het nu anders is. Verder zou ik als je besteld toch een Diamante meebestellen, ik vond dat echt een eye opener voor wat koffie kan zijn. Heel apart maar wel toegankelijke en heel lekker. Heb wel een tijdje tegen de prijs aangehikt idd. Nu doe ik meestal bestellingen van 4x 250gr waarvan 3 ‘gewone’ rond de €13 en 1 special die wat duurder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:56
Er is op afstand niet echt een goed antwoord te geven op de vraag of de E8 nu basic of premium service nodig heeft.
Ik onze winkel neem de machines in ontvangst en bepaal op het moment dat ik eraan werk of basic of premium nodig is. De klant heeft daarin weinig te kiezen. Ik probeer het passende onderhoud uit te voeren. Alleen basic als het kan en premium als het moet.
Bij E8-en uit 2018 ben ik al beide tegengekomen.
Breng de machine weg en overleg met de winkel waar je hem brengt. Niet iedere winkel houdt zich namelijk aan de richtlijnen van basic en premium zoals Jura die adviseert. Als ze zelf de reparatie / onderhoud doen, kunnen en mogen ze afwijken van richtlijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Na 5.000 koppen in 2 jaar (ofwel 50 koppen per week) mag je er best een keer een paar tientjes tegenaan gooien lijkt mij? Het idee van onderhoud is problemen voor zijn en verrassingen voorkomen. Als je wacht tot er iets stuk gaat voordat je gaat onderhouden, dan heb je het over een reparatie.
Met 5.000 koppen lijkt de nieuwigheid er wat mij betreft wel vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayjo4
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:51
rvinke schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:45:
[...]

Ik heb exact dezelfde ervaring. De eerste 2 x bij van Pommeren prima service. De laatste keer (en dat was ook echt de laatste keer) bij Casa Barista in Amersfoort geweest. Het apparaat kwam terug met een verkeerd rubber in de pistongroep. Er was dus zeker na onderhoud niet gekeken of ze er überhaupt koffie mee konden zetten.
Na tweede keer terug geweest te zijn vervolgens het 3-weg ventiel vervangen maar niet goed aangesloten. Dus weer een niet werkend apparaat ontvangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Notna schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:50:
Even een check hier: ik ben ik het bezit van een Jura E8 (2018 model), welke inmiddels bijna exact 2 jaar oud is. Aldus JOE heb ik bijna 5000 koppen koffie mogen zetten in die tijd. De machine 'klinkt' niet meer helemaal zoals hij dat deed toen de machine nieuw was. Ik gebruik de SMART water filters, reinig iedere dag de melkzetgroep met het Jura schoonmaakspul en volg netjes de reinigingsintervallen die de machine zelf aangeeft. Ik gebruik 'Brandzaak' bonen; geen bonen van de supermarkt oid (als dat al uitmaakt) Uiteraard neem ik ook de toegankelijke delen af met een vochtige doek en ga ik gewoon netjes met mijn spullen om.

Ik zit nu echter te twijfelen (met name vanwege het 'minder goed klinken' van de machine) om het te laten servicen bij een bedrijf nabij Hoorn (ik woon zelf in Purmerend). Nu vraag ik mij het volgende af:

1. Heeft een service beurt wel echt nut als de machine verder 0 problemen geeft? De machine schuimt nog prima, de koffie smaakt (naar mijn idee) niet anders dan toen ik de machine nieuw had en heeft echt verder 0 problemen.
2. Indien 1 'ja' is; is het dan handig om te gaan voor de 'basic' service of de 'premium service' :

[...]

[...]

Ik heb, uiteraard, ook zelf gezocht naar ervaringen (ook in dit topic) maar het lijkt nogal uiteen te lopen. Persoonlijk insteek is dat ik het nut van onderhoud wel zie als dat, bewezen, de levensduur van de machine verlengt. Immers is het een machine van net geen 900 euro, dus het zou fijn zijn als deze wel wat langer mee gaat. Maar aangezien ik geen problemen merk, zit ik enorm op de wip over hoeveel nut het heeft. Wat ik zelf wél denk is dat ik dan hoe dan ook voor de 'basic' service zou gaan. Zetgroep reviseren lijkt mij nogal overdreven, but what do I know :+

je zou ook kunnen overwegen te wachten tot er wel iets "kapot" gaat en hem dan voor een vaste prijs bij Jura laten servicen eventueel via een Jura dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 13:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Bedankt voor het advies :) Ik zal een afspraak maken met een service punt en de aanpak nemen dat zij bepalen wat nodig is :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24
Notna schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:56:
Bedankt voor het advies :) Ik zal een afspraak maken met een service punt en de aanpak nemen dat zij bepalen wat nodig is :)
Laat ook even weten wat daar uit gekomen is. Ben ik wel benieuwd naar. :)

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46
:w Ik wil graag betere (filter) koffie dus heb besloten af te stappen van voorgemalen supermarkt koffie (DE/Perla).
Heb al een bonenmaler gekocht (Wilfa Svart Aroma). Nu de bonen nog.

Waar kan ik het beste mijn bonen halen? Er zitten hier wel koffiewinkeltjes zoals Simon Levelt en Kaldi. Is dat verser dan bonen van de supermarkt?
Eventuele tip voor een goede medium roast om mee te beginnen is ook welkom! bedankt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 14:21
Toch maar de knoop doorgehakt uiteindelijk. Apparaat met shot timer ging niet binnen budget passen.
Dus gekozen voor de Mara X met Eureka Mignon Specialita grinder. Zo ontdek je dit topic een paar weken geleden, en staat er binnenkort nieuw speelgoed op het aanrecht :+

Ook gelijk maar eens op zoek gaan naar een mooi zakje ‘beginnerskoffie’. :P

[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 03-11-2021 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
DoubleYouPee schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:11:
Waar kan ik het beste mijn bonen halen? Er zitten hier wel koffiewinkeltjes zoals Simon Levelt en Kaldi. Is dat verser dan bonen van de supermarkt?
Eventuele tip voor een goede medium roast om mee te beginnen is ook welkom! bedankt
Verser, ja. Maar dat is ook nogal makkelijk

Online is de eenvoudigste manier om snel aan verse bonen te komen en vaak nog goedkoper ook. Die worden bijna dagelijks gebrand en zijn dus dagvers. Simon Levelt en Kaldi hebben van wat ik lees net als Starbucks meer de naam dan daadwerkelijk goede koffie. Het zal beter zijn dan wat je in de supermarkt vindt, maar de prijs staat niet in verhouding met wat je krijgt.

Brandzaak vind ik met mijn beperkte kennis tot nu de fijnste en ook vrij gunstig geprijsd. Als ik me niet vergis loopt er momenteel ook nog een 10% kortingsactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
DoubleYouPee schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:11:
:w Ik wil graag betere (filter) koffie dus heb besloten af te stappen van voorgemalen supermarkt koffie (DE/Perla).
Heb al een bonenmaler gekocht (Wilfa Svart Aroma). Nu de bonen nog.

Een en ander hangt ook samen met je preferentie, lichter gebrand, omni gebrand, donker gebrand, hoe donkerder hoe generieker de smaak word, je verliest de zuren, en de zoetjes. je houd meer de chocolade, het hout en donkere smaak noten over, hoe donkerder hoe minder van de eerste twee.
Bij sommige bonen een zegen (let wel mijn persoonlijke mening :P), bij veel bonen dood zonde.
Brandzaak brand donker, net als Fascino. De laatste heeft diverse proefpakketten, altijd makkelijk om eens te proberen of iets ervan je smaakpapillen kietelt.
Nou vind ik persoonlijk het verschil bij brandzaak en fascino per boon erg klein, maar goed, N=1 YMMV.
https://misterbarish.nl/koffiebranderijen-in-nederland/
Is een prima bron om te vinden wat er in je buurt zit, een bezoek aan de website laat vaak al snel zien of ze ook brand dagen hebben en dus vers gebrande bonen leveren.
Ik ben zelf een fan van Brute Bonen (1 soort, een melange, maar wel een heel lekkere vind ik), Het Hoofdkwartier diverse soorten, meestal relatief licht gebrand, de Black Betty is een aanrader om eens wat anders te proberen (een klein aandeel robusta geeft het een geheel eigen smaak).
Friedhats heeft goed spul, al kan ik de natural en anaerobe koffiebonen niet uitstaan, de 'funky' smaak die deze alternatieve bonen behandeling geeft ligt mij persoonlijk helemaal niet, gelukkig maar scheelt mij de lust naar 90,-- euro per kg koffiebonen ;)
Tja, verder kijk ik op het Nederlandse koffie forum veel in het onderwerp 'Wat drink ik vandaag (oid)' daar komen veel goede tips voorbij zetten :D

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en bij de Topic Start staat ook een lijstje branders geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ypuh schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:07:
[...]

Verser, ja. Maar dat is ook nogal makkelijk

Online is de eenvoudigste manier om snel aan verse bonen te komen en vaak nog goedkoper ook. Die worden bijna dagelijks gebrand en zijn dus dagvers. Simon Levelt en Kaldi hebben van wat ik lees net als Starbucks meer de naam dan daadwerkelijk goede koffie. Het zal beter zijn dan wat je in de supermarkt vindt, maar de prijs staat niet in verhouding met wat je krijgt.

Brandzaak vind ik met mijn beperkte kennis tot nu de fijnste en ook vrij gunstig geprijsd. Als ik me niet vergis loopt er momenteel ook nog een 10% kortingsactie.
Ahum, wil je Simon Lévelt en Kaldi niet vergelijken met Starbucks??? :| En van horen zeggen: Kom eens proeven zou ik zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
bszz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:28:
[...]

[small]Ahum, wil je Simon Lévelt en Kaldi niet vergelijken met Starbucks???
Wat zijn de verschillen tussen die drie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
bszz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:28:
[...]

Ahum, wil je Simon Lévelt en Kaldi niet vergelijken met Starbucks??? :| En van horen zeggen: Kom eens proeven zou ik zeggen ;)
Voor zover ik weet hebben de drie wel gemeen dat ze niet met versgebrande gedateerde (jonger als 3 weken) bonen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Raymond schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:36:
[...]

Wat zijn de verschillen tussen die drie dan?
Waar zullen we beginnen? Proeven misschien in plaats van "horen zeggen"?
RoosW schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:37:
[...]

Voor zover ik weet hebben de drie wel gemeen dat ze niet met versgebrande gedateerde (jonger als 3 weken) bonen werken.
SL kan je wel degelijk de branddatum vertellen en de bonen zijn niet "ouder" dan 6 weken.

Uiteindelijk bepaalt iedereen waar hij zijn bonen koopt maar soms lijkt het wel of alleen een zo vers mogelijke boon telt. Vers is natuurlijk prima, maar slechts een deel van het verhaal. Uiteindelijk zou ik wel eens willen weten wat iemand proeft in plaats van wat hij leest of "hoort" .

[ Voor 19% gewijzigd door bszz op 03-11-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24
Jura heeft zowel 2 in 1 reinigingstabletten als 3 in 1.

Maakt dit nog uit welke ik neem voor m'n E8 eb?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:46
Bedankt voor de input .. :)
Ik heb inmiddels ook wat lokale branderijen gevonden die elke dag/week branden. Zie ook webshops als brandzaak en Fascino voorbij komen.

Ik denk dat ik ze allemaal (webshop/lokale shop/lokale branderij) maar gewoon ga proberen. Begin wel met Simon Levelt, is het makkelijkst want daar kom ik langs. Ben benieuwd naar het verschil!

[ Voor 13% gewijzigd door DoubleYouPee op 03-11-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:17
Qosmic schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:03:
Jura heeft zowel 2 in 1 reinigingstabletten als 3 in 1.

Maakt dit nog uit welke ik neem voor m'n E8 eb?
3 in 1 zijn de reinigingstabletten, 2 in 1 zijn voor ontkalking.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
PatrickC schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:11:
[...]

3 in 1 zijn de reinigingstabletten, 2 in 1 zijn voor ontkalking.
Correctie, 2 in 1 zijn de "oude" variant reinigingstabletten, 3 in 1 de nieuwe. Je kunt beide varianten gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:17
bszz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:14:
[...]

Correctie, 2 in 1 zijn de "oude" variant reinigingstabletten, 3 in 1 de nieuwe. Je kunt beide varianten gebruiken.
Op de website van Jura staan geen 2 in 1 reinigingstabletten, dus ik was in de veronderstelling dat met 2 in 1 de ontkalkingstabletten werden bedoeld. Bedankt voor de correctie. :)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:24
Simon Levelt kan soms best wel leuk zijn voor de afwisseling. Ze hadden eens een Jamaican Blue Mountain. Nu hoef je qua smaak weinig van eilandkoffie te verwachten maar dat was wel leuk om te proberen. Zie dat ze nu eentje uit China hebben, lijkt mij ook geinig voor de V60.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:56
De 3e laag doet iets met preventieve bescherming bij de nieuwe tabletten van Jura.
Ik heb nog geen echt verschil kunnen vinden behalve dat het water blauw kleurt bij het reinigen wat er cool uitziet.
Het zijn gewoon de nieuwere tabletten die de oude vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
bszz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:44:
[...]

Waar zullen we beginnen? Proeven misschien in plaats van "horen zeggen"?
[...]

SL kan je wel degelijk de branddatum vertellen en de bonen zijn niet "ouder" dan 6 weken.

Uiteindelijk bepaalt iedereen waar hij zijn bonen koopt maar soms lijkt het wel of alleen een zo vers mogelijke boon telt. Vers is natuurlijk prima, maar slechts een deel van het verhaal. Uiteindelijk zou ik wel eens willen weten wat iemand proeft in plaats van wat hij leest of "hoort" .
Oud/vers, allemaal relatief natuurlijk.
Al is het heel goed te merken dat verse bonen na een week of 3 heel hard achteruit gaan.
Ik snap dat je als eigenaar van een Simon Levelt filiaal je eigen handel probeert te verdedigen, en dat is je goed recht. Maar laten we proberen objectief en eerlijk te blijven. Hoe ouder de bonen hoe slechter ze worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Magicw00b schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:06:
[...]

Oud/vers, allemaal relatief natuurlijk.
Al is het heel goed te merken dat verse bonen na een week of 3 heel hard achteruit gaan.
Ik snap dat je als eigenaar van een Simon Levelt filiaal je eigen handel probeert te verdedigen, en dat is je goed recht. Maar laten we proberen objectief en eerlijk te blijven. Hoe ouder de bonen hoe slechter ze worden.
Volgens mij ben ik objectief en eerlijk en het verdedigen van mijn eigen handel is echt niet mijn belangrijkste drijfveer. Ik meen oprecht dat versheid onterecht te vaak gelijk wordt gesteld met kwaliteit. En buiten dat denk ik dat je nogal overdrijft door te stellen dat koffie na 3 weken heel hard achteruit gaat. Ja, bonen van 3 maanden uit de supermarkt zijn oud maar bonen van 4 weken kunnen echt prima zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
3-4 weken kan inderdaad nog wel. Het nadeel is dat ik meestal direct 2kg koop. Voordat je aan de laatste boon toe bent zit je op 8-9 weken. Als de branddatum bij aanvang dan ook nog eens 6 weken is, dan zijn die laatste bonen gewoon niet lekker meer.

Slecht is inderdaad misschien niet de juiste woordkeuze, maar dat zei ik ook niet. Ben nu al verschillende koffiewinkels binnen gestapt en als je om 'verse bonen' vraagt, dan kijken ze je aan alsof je van Mars komt en krijg je een zak in je handen gedrukt van 6-8 weken oud met de opmerking 'deze zijn vers'. Daar mag je dan doodleuk (als je geluk hebt) €26/kg voor afrekenen.

Ben er zo nu al een paar keer ingetrapt (niet bij Simon Levelt overigens), maar het is gewoon niet interessant meer. Vind die gesprekken daardoor ook ongemakkelijk (het gevoel dat je afgescheept wordt), helemaal als ik daarvoor speciaal in de auto gestapt ben.

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 03-11-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
bszz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:12:
[...]

Volgens mij ben ik objectief en eerlijk en het verdedigen van mijn eigen handel is echt niet mijn belangrijkste drijfveer. Ik meen oprecht dat versheid onterecht te vaak gelijk wordt gesteld met kwaliteit. En buiten dat denk ik dat je nogal overdrijft door te stellen dat koffie na 3 weken heel hard achteruit gaat. Ja, bonen van 3 maanden uit de supermarkt zijn oud maar bonen van 4 weken kunnen echt prima zijn.
Ik zou het niet per-see overdrijven willen noemen. Ze gaan achteruit, dat maakt ze in week 4 na het branden niet ineens vies. Maar wel minder lekker. Door de opkomst van branderijen die dagvers verzenden kan iedereen nu verse bonen ervaren. En iedereen doet ermee wat hij zelf wil. Maar ga niet zeggen dat ik overdrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetersNL
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 12:59
Ik heb een Nivona 670 gereserveerd op marktplaats voor €350,- die er super netjes uit ziet en volgens de verkoper altijd onderhouden wanneer de machine het aangaf + wekelijks reinigen. All good so far.

Alleen heeft het apparaat 4000 kopjes koffie gezet en 2350 kopjes espresso.

Mijn vraag: is dit een goede deal? Gevoelsmatig lijkt me dit al veel mogelijke slijtage. Of zou een preventieve onderhoudsbeurt bij een monteur met deze prijs nog prima uit kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
bszz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:44:

[...]

Ik heb ze wel eens gevraagd naar versheid toen ik er thee kocht. Antwoord was lachwekkend. 10 potten van 20kilo per stuk, zonder enige afscherming van zuurstof. Wel jammer want ziet er wel uit dat het potentie heeft als ze gewoon zoals een deftige brander zakjes maken met datums erop en de zakjes die niet verkocht zijn binnen een maand verkopen met korting of op andere wijze uit het schap halen.

Edit: even linkje gezocht naar research uit Zurich over koffie versheid:
https://europeancoffeetrip.com/coffee-freshness-science/

[ Voor 6% gewijzigd door cedrix5 op 04-11-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor

Moofnor

King of my castle

Toen ik een tijd terug bij Levelt was, hadden ze van een paar soorten koffie ook kliozakken liggen. En deze hadden wel een branddatum er op staan. Was dacht ik iets van twee weken oud toen ik er was.

Het kan dus wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij alleen wat in die silos zit en de kleinere zakjes die geen datum hebben. Kilozakken wel.

En volgens mij hanteert men ook max 2 of 3 weken. Zou moeten iig, maar of iedere filiaal daar even zorgvuldig in is, is natuurlijk de vraag. Weggooien kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Weggooien is ook een symptoom van een dieper probleem. Je moet in kleinere batches branden, minder variatie aanbieden tegelijk (wel wisselen van bonen beschikbaar maar niet altijd alles te koop willen hebben). Meer omzet helpt natuurlijk ook altijd. Ik ging in Gent vroeger mijn pakjes koffie bij de brander halen want in hun bars kochten te weinig klanten koffie waardoor de pakjes daar op het schap te oud werden, echt zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Schijnbaar zijn er ook een heleboel mensen die het niet uitmaakt hoe oud bonen zijn. Het enige probleem wat ik heb is dat de prijs consistent (hoog) is. Als je €26-35 per kilo betaald, ongeacht de branddatum, dan heb ik liever de keuze uit vers gebrande bonen dan dat ze 6 weken of ouder zijn.

Het probleem dat stenen winkels hebben is dat iedereen dat dan wil en dat ze met een restvoorraad blijven zitten die ze tegen een lagere prijs kwijt moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PetersNL schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:39:
Ik heb een Nivona 670 gereserveerd op marktplaats voor €350,- die er super netjes uit ziet en volgens de verkoper altijd onderhouden wanneer de machine het aangaf + wekelijks reinigen. All good so far.

Alleen heeft het apparaat 4000 kopjes koffie gezet en 2350 kopjes espresso.

Mijn vraag: is dit een goede deal? Gevoelsmatig lijkt me dit al veel mogelijke slijtage. Of zou een preventieve onderhoudsbeurt bij een monteur met deze prijs nog prima uit kunnen.
Hoe oud dit apparaat?
Als deze zo’n twee jaar oud is, is hij toch wel vrij intensief gebruikt.
Hoeft geen probleem te zijn maar enige slijtage moet je wel vanuit gaan.
Als een onderhoudsbeurt nog boven op de prijs van €350 komt vind ik het niet zo’n goede deal.
Is €350 je maximale budget of zit daar nog ruimte in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:33:
Schijnbaar zijn er ook een heleboel mensen die het niet uitmaakt hoe oud bonen zijn. Het enige probleem wat ik heb is dat de prijs consistent (hoog) is. Als je €26-35 per kilo betaald, ongeacht de branddatum, dan heb ik liever de keuze uit vers gebrande bonen dan dat ze 6 weken of ouder zijn.

Het probleem dat stenen winkels hebben is dat iedereen dat dan wil en dat ze met een restvoorraad blijven zitten die ze tegen een lagere prijs kwijt moeten.
Het maakt inderdaad veel mensen weinig uit wanneer de bonen gebrand zijn.
Ze kijken in de supermarkt naar de kilo prijs.
Vaak is €6/7 per kilo al de maximum prijs die ze willen betalen.

Niet te vergelijken dus met een kilo prijs van €20-25 voor vers gebrande bonen.
Moet je echter ook €20-25 of meer betalen voor bonen waarvan je niet weet of ze vers gebrand zijn dan is de keuze niet zo moeilijk toch?
Nu kun je wel denken, maar de kwaliteit dan?
Nou, ik denk dat koffiebranders geen bagger kwaliteit inkopen om ze dan vers te gaan branden.
Hun goede naam willen ze wel behouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
SquareOne schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:06:
... Apparaat met shot timer ging niet binnen budget passen.
Dus gekozen voor de Mara X met Eureka Mignon Specialita grinder. ...
Ik gebruik zelf een MaraX met een weegschaal die een automatische timer heeft: zodra (na Tara) de eerste druppel in de kop valt loopt de timer. Past met (klein) kopje net onder het portafilter. Specifiek een Timemore black mirror (linkje) maar er zijn meerdere varianten.

Oh en een IMS bakje deed wonderen tegen de sproeiers vond ik, mocht je daar last van krijgen.

Veel plezier ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
@bszz Je hebt helemaal gelijk waar je stelt dat vers en kwaliteit twee verschillende zaken zijn. Een slechte kwaliteit boon wordt niet ineens goed als die vers gebrand is. Een uitmuntende kwaliteit boon wordt echter wel minder goed als die niet meer vers is.

Maar wat ik merk is dat branders als Brandzaak en Fascino een goede kwaliteit leveren en vers. Daar kan een niet verse boon van 6-8 weken oud eigenlijk niet snel tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 14:21
SawaFish schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:11:
[...]

Ik gebruik zelf een MaraX met een weegschaal die een automatische timer heeft: zodra (na Tara) de eerste druppel in de kop valt loopt de timer. Past met (klein) kopje net onder het portafilter. Specifiek een Timemore black mirror (linkje) maar er zijn meerdere varianten.

Oh en een IMS bakje deed wonderen tegen de sproeiers vond ik, mocht je daar last van krijgen.

Veel plezier ermee!
Thanks! Lijken twee kampen te zijn.
Heb het idee dat James Hoffmann altijd begint te timen op het moment dat die de pomp aan zet; en dan mikt op ca. 30 sec. Ik zag dat door de pre-infusion in de Mara X de eerste druppel vaak pas tussen op ca. 10 seconden in het kopje valt. Wat houdt jij over het algemeen voor tijd aan in die situatie?

Bedoel je trouwens dat er verschillende versies van de Timemore zijn? Qua uiterlijk lijken ze allemaal hetzelfde.

IMS bakje gaat op de wensenlijst. Maar zo'n bottomless portafilter is ook wel mooi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

SquareOne schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:21:
[...]

Thanks! Lijken twee kampen te zijn.
Heb het idee dat James Hoffmann altijd begint te timen op het moment dat die de pomp aan zet; en dan mikt op ca. 30 sec. Ik zag dat door de pre-infusion in de Mara X de eerste druppel vaak pas tussen op ca. 10 seconden in het kopje valt. Wat houdt jij over het algemeen voor tijd aan in die situatie?

Bedoel je trouwens dat er verschillende versies van de Timemore zijn? Qua uiterlijk lijken ze allemaal hetzelfde.

IMS bakje gaat op de wensenlijst. Maar zo'n bottomless portafilter is ook wel mooi!
'Kamp 1' stelt inderdaad: water in contact met koffie=timen. Maar timen vanaf de eerste druppel kan best, maar dan zou ik niet uitgaan van 30 seconden. Pre-infusion betekent sowieso dat de totale tijd ook weer langer mag zijn. Sowieso is tijd sowieso geen doel op zich, maar meer een indicatie hoe het met je extractie gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
  • Laatst online: 30-03 23:08
@SquareOne ik houd ~25s aan als de timer start, dus vanaf de eerste druppel. Met de 'pre-infusie' van de MaraX is dat inderdaad na ~10s oid pas. Hier (op dit forum) ging het laatst ook hierover en de consensus was dat je gewoon moest doen wat lekkere koffie gaf want iedereen timede anders :+

Nee ik bedoelde andere weegschalen van andere merken. Heb zelf toevallig deze waar ik tevreden mee ben. Zo'n bodemloos portafilter is via Ali (met 10 day shipping) redelijk goedkoop te kopen, het helpt goed met je puck preparatie verbeteren. Daarnaast zie je beter wanneer de koffie donker/licht begint te worden, dus hoe de extractie gaat. De weegschaal vind ik een must voor consistentie, inclusief timer, het IMS bakje en portafilter zijn erg leuk maar optioneel.

*Zie wel dat ze adverteren met een 2021 versie, op het eerste gezicht lijkt die intern ietsje beter te zijn qua hoe snel het reageert en nauwkeurig het is, dus als je deze weegschaal koopt let daar dan op. Je kan ze met een premium ook hier in NL kopen trouwens als je dat liever doet.

[ Voor 15% gewijzigd door SawaFish op 04-11-2021 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Mara-X heeft geen andere pre-infusie dan alle andere E61 machines toch?

Ik time ook zo'n 25-30s van het overhalen van de hendel, maar het verschilt nog wel eens per koffie en met name hoe oud bonen zijn. Een paar dagen in versheid zorgt al voor grotere verschillen dat tussen bonen onderling. Heb altijd het gevoel dat je vanaf een bewegende trein op een bewegend doelwit aan het mikken bent.

Wil in de toekomst nog wel eens zo'n flow control kit monteren en daarmee spelen, maar voor nu al voldoende uitdaging. Met flow control zal je doorloop nog langer zijn, maar zou je weer de pre-infusie, doorloop en het afstoppen onafhankelijk kunnen timen. Denk alleen dat het daar niet per se veel duidelijker/consistenter van wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
cedrix5 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:06:
[...]

Ik heb ze wel eens gevraagd naar versheid toen ik er thee kocht. Antwoord was lachwekkend. 10 potten van 20kilo per stuk, zonder enige afscherming van zuurstof. Wel jammer want ziet er wel uit dat het potentie heeft als ze gewoon zoals een deftige brander zakjes maken met datums erop en de zakjes die niet verkocht zijn binnen een maand verkopen met korting of op andere wijze uit het schap halen.

Edit: even linkje gezocht naar research uit Zurich over koffie versheid:
https://europeancoffeetrip.com/coffee-freshness-science/
Ik denk dat je doelt op de silo's. Wellicht ter geruststelling: Die zitten niet helemaal vol en als het goed is zijn ze ook in heel korte tijd leeg, voordat er weer koffie in gaat. Het venster dat je ziet laat niet de inhoud van de silo zien maar is een apart compartimentje. Die bonen worden dus ook niet verkocht.
cedrix5 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:20:
Weggooien is ook een symptoom van een dieper probleem. Je moet in kleinere batches branden, minder variatie aanbieden tegelijk (wel wisselen van bonen beschikbaar maar niet altijd alles te koop willen hebben). Meer omzet helpt natuurlijk ook altijd. Ik ging in Gent vroeger mijn pakjes koffie bij de brander halen want in hun bars kochten te weinig klanten koffie waardoor de pakjes daar op het schap te oud werden, echt zonde.
Alle winkels krijgen (minstens) elke week geleverd (En de branddatum staat gewoon op de kilozakken) en de kunst is dus een zo klein (en vers) mogelijke voorraad aan te houden. En met 40 winkels hoeven er geen echte microbatches te worden gebrand. Geen idee wat je met een symptoom van een dieper probleem bedoelt. Uiteraard is het altijd een logistieke uitdaging om dit hele proces op orde te hebben maar volgens mij is het dieper liggende probleem wat jij suggereert niet aan de orde.
Pagina: 1 ... 104 ... 243 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1