Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 105 ... 248 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 22:41
bszz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:40:
[...]
Ik denk dat je doelt op de silo's. Wellicht ter geruststelling: Die zitten niet helemaal vol en als het goed is zijn ze ook in heel korte tijd leeg, voordat er weer koffie in gaat. Het venster dat je ziet laat niet de inhoud van de silo zien maar is een apart compartimentje. Die bonen worden dus ook niet verkocht.

[...]

Alle winkels krijgen (minstens) elke week geleverd (En de branddatum staat gewoon op de kilozakken) en de kunst is dus een zo klein (en vers) mogelijke voorraad aan te houden. En met 40 winkels hoeven er geen echte microbatches te worden gebrand. Geen idee wat je met een symptoom van een dieper probleem bedoelt. Uiteraard is het altijd een logistieke uitdaging om dit hele proces op orde te hebben maar volgens mij is het dieper liggende probleem wat jij suggereert niet aan de orde.
Mijn punt blijft staan dat die silo's een vreselijk idee zijn wat versheid betreft (vergeleken met afgesloten zakjes met oneway valve, liefst met alufolie lining). Al is het inderdaad minder erg dan ik dacht als dat venster voorop enkel voor de show is en ze elke week de volledige inhoud verkopen. Dat ze kiloverpakkingen hebben met branddatums is dan wel weer interessant, ga daar naar vragen als ik nog eens passeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 15:50
Ypuh schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:39:
Mara-X heeft geen andere pre-infusie dan alle andere E61 machines toch?
De druk word langzamer opgebouwd waardoor je een paar secondes pre-infusie hebt. Dat is anders dan bij een standaard e61 pomp die volgens mij zo snel mogelijk de druk opbouwt. Dit is naast de constante PID waarom het zo'n "makkelijke" espresso machine is geloof ik. *Ik heb nooit een andere E61 gebruikt dus dit is allemaal van horen zeggen...

Hier kan je zien hoe de drukmeter oploopt: YouTube: Lelit MaraX Morning coffee routine - Americano

[ Voor 20% gewijzigd door SawaFish op 04-11-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 16:45
SquareOne schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:21:
[...]

IMS bakje gaat op de wensenlijst. Maar zo'n bottomless portafilter is ook wel mooi!
De Lelit MaraX wordt tegenwoordig al met IMS-bakjes geleverd. Het is dus niet nodig om nieuwe bakjes aan te schaffen :). Verder is een funnel ook zeer fijn om te hebben (zeker als je WDT wil doen). Ik heb bijv. deze van AliExpress en die is prima.

[ Voor 26% gewijzigd door JoJo nl op 04-11-2021 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
@JoJo nl Oh dat is nice, dat was bij mijn bestelling (paar maanden geleden) nog niet zo.

Random info: bij IMS bakjes staat dat op de zijkant gegraveerd dat ze van hun zijn en welk type, dus dat is makkelijk te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:06
@SawaFish
Dat komt gewoon omdat de pomp niet super krachtig is lijkt mij (4-5 ml/s, waar een rotatiepomp eerder 12 ml/s doet). Niets mis mee en misschien wel beter nu langzame flow de hype van het moment is, maar geen 'feature'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo nl
  • Laatst online: 05-09 16:45
SawaFish schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:41:
@JoJo nl Oh dat is nice, dat was bij mijn bestelling (paar maanden geleden) nog niet zo.

Random info: bij IMS bakjes staat dat op de zijkant gegraveerd dat ze van hun zijn en welk type, dus dat is makkelijk te controleren.
Het staat er ook op. Zie ook ter vergelijking (voor zover te zien met een snel genomen foto met mijn iPhone) (op de foto met de twee bakjes) links het Lelit bakje die bij mijn Lelit bodemloze filterhouder zat en rechts het Lelit by IMS bakje die bij mijn MaraX zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsFiDegNLiVAkDPj-QyLrKCqxFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B11RA1yCs3JDA8HddRDhtPmv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7EOLxRoCx4QmJqvOvRtGv6oyCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1nARHsqlsWIApdKcwR79XLm.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:03
Ik ben zelf uitgekomen op een Jura E4, woon vlak aan de duitse grens dus kan in Duitsland een stuk goedkoper inkopen.

Echter nu zie ik op dit moment dat de Jura E6 (649,-) goedkoper is dan de E4 (660,-). De E6 heeft meer functies qua soorten koffie + melk opties maar dit gebruik ik niet. Zijn er verder redenen om de E6 te verkiezen boven de e4? Bijvoorbeeld andere materialen/duurzaamheid?

Zoals genoemd zal ik de melk functies niet gebruiken. Wacht ook de black Friday prijzen nog af maar ben benieuwd of er belangrijke verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
KernelPanic schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:08:
Ik ben zelf uitgekomen op een Jura E4, woon vlak aan de duitse grens dus kan in Duitsland een stuk goedkoper inkopen.

Echter nu zie ik op dit moment dat de Jura E6 (649,-) goedkoper is dan de E4 (660,-). De E6 heeft meer functies qua soorten koffie + melk opties maar dit gebruik ik niet. Zijn er verder redenen om de E6 te verkiezen boven de e4? Bijvoorbeeld andere materialen/duurzaamheid?

Zoals genoemd zal ik de melk functies niet gebruiken. Wacht ook de black Friday prijzen nog af maar ben benieuwd of er belangrijke verschillen zijn.
Zo te zien heeft de E6 niet het 3d bereidingsproces en sowieso kun je de E6 niet gebruiken met voorgemalen koffie. Dat kan de E4 wel en dat kan handig zijn als je eens iets als caffeinevrije koffie wilt gebruiken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
@Ypuh Ik heb nog wat verder gezocht en je lijkt een punt te hebben, zit ik ongeveer goed met de volgende omschrijving? Als je de pomp aanzet vult de zetgroep zich met water, dan bij 4 bar gaat de valve van de pre-infusie kamer open (vlak boven de drain, plaatje) waardoor je een pauze in druk opbouw hebt tot die kamer gevult is, en daarna gaat de druk verder. Dit is waarom ik vaak bij de MaraX bij 4 bar even constante druk zie, en werkt als een soort van pre-infusie. Daarentegen zou dit bij elke E61 machine zo moeten werken als de pomp even sterk (zwak) is. Bij een sterkere pomp is die pauze waarschijnlijk zo kort dat het niet echt opvalt dan.

Als bovenstaande klopt, dan vind ik het vreemd dat ik wel online heb gelezen (of gehoord op Youtube) dat Lelit iets speciaals met de pre-infusie had gedaan. Of misschien is dat dezelfde onwetendheid die ik net nog had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:21
KernelPanic schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:08:

Je zit in het zelfde schuitje als ik, ik woon ook aan de grens en wacht Black Friday even af voor een Jura E4 of E8.
De E6 heeft de nieuwe molen nog niet, dus zou die niet snel nemen.
Overigens moet je wel goed opletten bij de E8 dat je de nieuwe versie neemt, volgens mij van 2020 en dan de EB versie.

Goede vergelijkingssite is https://www.idealo.de/
Ik denk dat we einde van de maand een E8 wel voor 700 euro kunnen oppikken.
Een paar maanden geleden was de E8 750 euro bij Mediamarkt Duitsland

[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 04-11-2021 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
SquareOne schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:06:
Toch maar de knoop doorgehakt uiteindelijk. Apparaat met shot timer ging niet binnen budget passen.
Dus gekozen voor de Mara X met Eureka Mignon Specialita grinder. Zo ontdek je dit topic een paar weken geleden, en staat er binnenkort nieuw speelgoed op het aanrecht :+

Ook gelijk maar eens op zoek gaan naar een mooi zakje ‘beginnerskoffie’. :P
Het is vast al (10x?)gezegd, maar koop gewoon een zak verse. Liefst voor nu lokaal en haal de goedkoopste bij brandzaak, fascino oid.

Zet je maler op 2, aanzetten en langzaam terugdraaien tot je de schijven elkaar hoort raken. Dan terug tot 2.
Bij mij althans is nu rond 1,5 de juiste instelling met 18gr.

Ik single dose trouwens wel.

[@Ypuh waarom koop je 2kg per keer eigenlijk?

Ik heb nu ook 1,5 kg hoor om te kijken hoelang ik er mee doe.
Het liefste heb ik 1x per maand een bestelling en bestel ik zodra de laatste pond aangebroken is, iets dat met mijn verbruik (3 kopjes per dag sws) wel langzaam gaat, maar 250 gr "is zo op".

James heeft ook een mooie Halloween Thema 🎃😂 🤢

[ Voor 17% gewijzigd door Koos2009 op 04-11-2021 20:36 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:11
Nou, zoals gezegd eerst maar eens langs Simon Levelt geweest. Gewoon gevraagd hoe het zat en de bonen zouden meestal max 4 weken oud zijn. Volgens mij worden de voorraden gewoon bijgevuld met de kilo zakken met branddatum. Bij de bonen waar mijn zakje uit kwam was dat 2 weken. Dat is voor mij prima. Vooral bij kleine hoeveelheden :). Nu maar eens vanalles gaan proberen!

[ Voor 5% gewijzigd door DoubleYouPee op 04-11-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
yorroy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:16:
[...]
Je zit in het zelfde schuitje als ik, ik woon ook aan de grens en wacht Black Friday even af voor een Jura E4 of E8.
Overigens moet je wel goed opletten bij de E8 dat je de nieuwe versie neemt, volgens mij van 2020 en dan de EB versie.

Hier dezelfde situatie en de wens voor een volautomaat.
Na het lezen van alles posts hier gaat mijn voorkeur uit naar een Jura. In eerste instantie een E6 of E8 vanwege de positieve ervaringen hier met de E-serie. Nu met het uitkomen van de E4 is dat voor mij denk ik de perfecte machine, aangezien ik eigenlijk geen behoefte heb aan melk-specialiteiten.

Qua prijs is de E6 of E8 interessant in Duitsland, en met komende black-friday al helemaal verwacht ik.
Maar ondanks de interessante prijzen van E6 en E8, neig ik nog steeds naar de E4, vanwege de nieuwste 3D zetgroep, maar ook vanwege het gevoel 'wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan'. De melk-functies hebben toch een stukje extra hardware, en misschien is daardoor ook het onderhoud duurder/complexer van een E6/E8 ten opzichte van een E4?

Ik heb overigens het idee dat de E4 nog niet echt goed leverbaar is. Dus tips voor aanschaf (Nederland maar ook bij onze oosterburen) zijn welkom, mits uiteraard officieel Jura dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19
LeGato23 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:08:
[...]

Hier dezelfde situatie en de wens voor een volautomaat.
Na het lezen van alles posts hier gaat mijn voorkeur uit naar een Jura. In eerste instantie een E6 of E8 vanwege de positieve ervaringen hier met de E-serie. Nu met het uitkomen van de E4 is dat voor mij denk ik de perfecte machine, aangezien ik eigenlijk geen behoefte heb aan melk-specialiteiten.

Qua prijs is de E6 of E8 interessant in Duitsland, en met komende black-friday al helemaal verwacht ik.
Maar ondanks de interessante prijzen van E6 en E8, neig ik nog steeds naar de E4, vanwege de nieuwste 3D zetgroep, maar ook vanwege het gevoel 'wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan'. De melk-functies hebben toch een stukje extra hardware, en misschien is daardoor ook het onderhoud duurder/complexer van een E6/E8 ten opzichte van een E4?

Ik heb overigens het idee dat de E4 nog niet echt goed leverbaar is. Dus tips voor aanschaf (Nederland maar ook bij onze oosterburen) zijn welkom, mits uiteraard officieel Jura dealer.
Gewoon leverbaar, zowel wit als zwart O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nin0
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-04 12:01
Ik heb zojuist de drukslang van mijn VBM Domobar vervangen echter, nu maakt hij een raar geluid. Ik neem aan dat het uit de vibratie pomp komt. Ik zie hem ook geen water aanzuigen. Weet iemand hier wat het probleem kan zijn?
https://youtube.com/shorts/7ZTgSI6PDBM?feature=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:37
Klinkt als er lucht in de pomp zit.
Bij koude machine kraan en hendel van brew kop en dan pompen.
Na een paar tellen zou het geluid zachter moeten zijn.
Nog even checken, geen knik in aanvoer slang / de slang zuigt zich niet vacuüm aan de bodem van de waterbak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
SawaFish schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:50:
@Ypuh Ik heb nog wat verder gezocht en je lijkt een punt te hebben, zit ik ongeveer goed met de volgende omschrijving? Als je de pomp aanzet vult de zetgroep zich met water, dan bij 4 bar gaat de valve van de pre-infusie kamer open (vlak boven de drain, plaatje) waardoor je een pauze in druk opbouw hebt tot die kamer gevult is, en daarna gaat de druk verder. Dit is waarom ik vaak bij de MaraX bij 4 bar even constante druk zie, en werkt als een soort van pre-infusie. Daarentegen zou dit bij elke E61 machine zo moeten werken als de pomp even sterk (zwak) is. Bij een sterkere pomp is die pauze waarschijnlijk zo kort dat het niet echt opvalt dan.

Als bovenstaande klopt, dan vind ik het vreemd dat ik wel online heb gelezen (of gehoord op Youtube) dat Lelit iets speciaals met de pre-infusie had gedaan. Of misschien is dat dezelfde onwetendheid die ik net nog had.
Het verhaal klopt verder wel. Een Appartamento of andere willekeurige E61 met dezelfde pomp (volgens mij zijn er maar een handjevol pompen op de markt) zal eenzelfde gedrag vertonen. Niets mis mee, het is Lelit wel gelukt om heb bijvoorbeeld stiller te krijgen.

Zelf heb ik een rotatiepomp i.c.m. waterreservoir. Die is eigenlijk iets té sterk en duwt er dus 2-3x zoveel water doorheen en heeft ook geen tijd nodig om op stoom te komen. Hij knalt dus in één keer door de ingebouwde pre-infusie veer heen en de puck krijgt amper de tijd om zich eerst vol te zuigen met water. Heb je een vaste waterleiding waar standaard al 2-3 bar op staat, dan loopt ie op die manier al wat gemoedelijker op.

Een flow control kitje is wat dat betreft wel leuk om de pre-infusie wat te beinvloeden. Met een Mara-X of andere vibratiepomp voegt dat niet zoveel toe volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10 10:46
Zijn er hier al mensen die een Eureka Mignon Single Dose in huis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:33
RoosW schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:21:
Eerste indrukken G-Iota [Silver met Titanium coated maalschijven] <-> Sette Wi

[Afbeelding]

De hoofdzaak: Voor mij althans (of om correct te zijn, mijn vrouw) Geluid
Wat een verschil, hij is niet super stil, maar vergeleken met de Sette is ie fluister stil.

Nu had ik diverse zaken gelezen, één ervan betrof de afstelling, en sommige gebruikers melden dicht bij de 0 te moeten malen.
Eerst eens gekeken hoe ver hij qua afstelling stond, en de 0 (het moment dat de maalschijven elkaar aanraken) lag een 1/2cm voorbij de daadwerkelijke 0 op de schijf, prima dus, gewoon voor die 0 blijven.
De schijf op vijf gezet, bonen er in gemikt (18gr) en op de aanknop, ehh, niet rechts, links? Nope, die zit verstopt onder/achter het bakje dat onder de maal uitlaat hangt :F
Wel verlicht, maar dan nog niet een plek waarvan je denkt 'Goh, jongens wat slim!', ik dacht dat het een logo was (goed mijn bril is niet je van het).
Hmm klein min puntje, niet handig maar ook niet onoverkomelijk.
Dus.. ingedrukt en wachten.
en wachten..
en wachten...
WTF? Ongeveer een vingerhoed koffie na een minuut of zo :X
Hmm maar eens naar 10 draaien?
Ah, meer koffie, duurt best nog lang.
Na menig keer op de blaasbalg geramd te hebben komt er dan ook echt niet meer uit, en geeft de weegschaal 18gr aan (wat ik er ingestopt had) netjes, alleen het ligt wel diep in het bekertje zeg.
Eenmaal in het mandje van de filterhouder, OK, dit vraagt maximale diepte instelling van mijn leveler. 30sec. later koffie opbrengst 11gr.
Ik heb het maar niet geprobeerd, en de instelschijf richting de 22 gedraaid.
Poging 3
Een seconde of 10 later een mooie fluffy berg in mijn dosing cup, de Sette doet dit in 5, maar wel met het geluid van een startende straaljager.
30 Seconden verstrijken wederom en nu zit ik op 62gr, een aangename Lungo, mooie smaak, minder 'hard' als uit de Sette, echt vreemd dat smaak verschil, je legt er niet direct je vinger op maar naast elkaar merk je het echt, de verschillende smaken die het smaakprofiel vormen gaan 'mooier' in elkaar over, alsof er bij de Sette een paar tussen laagjes ontbreken.
Dat zal [neem ik maar aan] het verschil tussen conische en platte schijven zijn.
Ondertussen de instelschijf naar 20 gezet en een volgend bakje gezet hebbende 38gr in 30 seconden, voor 'daily driver' zet ik hem een mini tikje richting 21 (na proberen 42gr), kijk zo zie ik het graag, 1:2,3.
Ondertussen zijn de 100ml tubes ook binnen en heb ik nu 10 buisjes met 18gr bonen staan, dat stroomlijnt het proces behoorlijk!
Wel moet ik: Of die plastic tubes schilderen/beplakken om licht degradatie tegen te gaan, of ondoorzichtige exemplaren zien te vinden (en dan het liefst 50ml, deze zijn nu halfvol, handig voor filter, 35gr, iets minder voor espresso).
Goed daar moet ik maar eens naar op jacht gaan, of uitvinden wat voor soort verf op die plastic tubes houd.

Voorlopige conclusie, tof ding, met wat onvolkomenheden, ik zal zonder enige twijfel die (lelijke) metalen dosing cup aanschaffen, heb net de Mythos de-clumper binnen, maar moet die nog installeren, en ik moet op snor naar een (lokaal) 3D print bedrijfje oid om één of twee zaken uit te printen voor de G-Iota (afstel markeer ring en een anti-popcorning thingamajig*)
Ik zal het GbW missen, al vermoed ik dat ik daar over twee of drie jaar meer keuze in zal vinden op de markt. Maar SD met voor afgewogen doses werkt net zo vlot als GbW, en had ik al gezegd? Stukken Stiller! :+

Mijn vrouw kijkt in ieder geval niet meer vernietigend naar me als ik koffie maal, vooruitgang! :Y

*Technische term
Heb je een linkje naar die tubes? Of heb je inmiddels al betere gevonden :)?
De koffie van Brandzaak is al binnen _/-\o_ hopelijk volgende week de Mara X en grinder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 19:12
SquareOne schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:28:
[...]

Heb je een linkje naar die tubes? Of heb je inmiddels al betere gevonden :)?
De koffie van Brandzaak is al binnen _/-\o_ hopelijk volgende week de Mara X en grinder.
https://www.amazon.nl/dp/...GANQ?_encoding=UTF8&psc=1

Daarnaast heb ik 12 ondoorzichtige zalfpotjes van 55ml gekocht van een duits bedrijf, voor beide moet ik houten standaards maken, ik ben in ieder geval heel happy dat ik nu dus makkelijk 3 bonen soorten kant en klaar als 18gr dosering klaar heb staan. Heel fijn om de koffie te kiezen die het beste bij mijn 'mood' past 👍🏻

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 22:31

Hoholi

The only one

Na jarenlang senseo “koffie” gedronken te hebben waarvan ik noodgedwongen de bittere smaak verdoezelde met 4 scheppen koffiecreamer mij eens beginnen te verdiepen in de aanschaf van een nieuw koffiezetapparaat.

Getriggerd door een reclame van Brad Pitt over een Delonghi volautomaat ben ik begonnen met een YouTube quest en al snel geleerd dat een kunststof koffiezetapparaat met matige maler en problematische melkschuimer niet de weg was die ik wilde bewandelen. Helaas voor mijn portemonnee ben ik Hoffman en Whole Latte Love op YT gaan bingen en het werd altijd maar duurder en duurder.

Sedert een weekje ben ik dan nu in het bezit van een blingbling ECM Syncronica met min of meer bijpassende maler :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FveobTEstWJnkoA0Jlul03z50sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtVe3AaZ61CVZr00YJ4xQw3g.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn buurt zit een lokale brander :

https://vanpoeck.com/webshop/koffie-kopen/

En met behulp van een Timemore weegschaal had ik mijn eerste espresso (18 gr - 40 gr in 30 sec.) De smaak was goed, had limited edition cl 150 hiervoor gebruikt. Mijn volgende espresso had ik gemaakt met een 25 gram VST basket, maar deze smaakte wat bitter. Doorlooptijd was 35 sec. Dus aan consistentie moet ik duidelijk nog werken.

Religion is Opium for the Masses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 02-10 08:06

Ravhin

no <root>...

Mooie set! Veel plezier ermee en hopelijk ontloop je het upgrade-syndroom waar sommigen van ons last van hebben ;) Voorlopig ligt de smaak van de koffie in ieder geval niet meer aan de apparatuur :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
@Hoholi potverdorie, mooi setje heb je daar! Geniet er van

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Van Senseo naar een Synchronica. Die hersenpan heeft heel wat fases door moeten gaan in de afgelopen dagen ;).

Gave set en kan je helemaal volgen. Even slikken, maar je bent wel soort van in één keer klaar nu. Deze ECM zou ook wel ergens in mijn top-5 staan (samen met een R58 en Linea Mini).

Geef het een paar maanden om je machine goed onder de knie te krijgen. Met een dubbele boiler zou dat relatief makkelijk moeten zijn en je zit al snel in het gebied 'goed', maar zelf merk ik nog steeds dat het een ongoing proces is en de machine nog niet uitgespeeld heb. Bij iedere boon kun je vaak weer opnieuw beginnen voor je tot de beste smaak komt, en die smaak moet eerst ook ontwikkelen (te zuur of te bitter zijn makkelijkste te herkennen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Mooi set @Hoholi
Wel een grote overgang, iets van dag en nacht verschil.
Nu nog goede vers gebrande koffiebonen erin en je bent klaar! 😉
Denk wel dat een workshop Barista basis training de moeite waard zal zijn om het optimale eruit te gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:50
@HoppyF
Leuk dat je een training benoemt. Ik ben nog steeds zoekende naar een goeie. Heeft iemand ervaringen met zulke trainingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
vinpower schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:38:
@HoppyF
Leuk dat je een training benoemt. Ik ben nog steeds zoekende naar een goeie. Heeft iemand ervaringen met zulke trainingen?
ITC Academy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 14:06
Southern Sun schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:57:
De keuze lijkt me in elk geval gaan tussen zo goed mogelijke koffie of af en toe een cappucino kunnen zetten, maar lijkt me dat de E6 toch ook al een stap voorwaarts moet zijn na wat we gewend zijn.
Gisteren de keuze gemaakt voor een E6 dark inox. We zaten voor een weekendje in de buurt van de Duitse grens en toen ik de prijs daar zag kon ik het niet laten de knoop door te hakken. Na altijd supermarkt bonen ook net een pakketje binnen van de Brandzaak met van alles wat om eens te proberen. Merkte in ons vorige apparaat al gelijk verschil, vooral in aroma. Heel benieuwd of we nog verschil gaan merken in de Jura, maar vrees dat ik nog een paar dagen moet wachten tot de verkoudheid weg is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:37

Ankh

|true

In navolging van mijn eerdere bericht heb ik vorige week de WMF Lumero voor een zacht prijsje opgehaald. Unit is nagenoeg nieuw (begin dit jaar, amper gebruikt). Het enige wat ik niet had was een bonenmaler. Aangezien ik toch nieuwe bonen voor onze volautomaat nodig had, heb ik even met lokale koffiebrander (Kaan Koffie: https://www.kaankoffie.nl/) gesproken. Hij heeft als test twee bonen voor mij gemalen en de eerste heb ik zojuist geprobeerd. Disclaimer, dit is mijn eerste poging met een halfautomaat en mocht dit bevallen dan komt er een grotere machine.

De boon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCX06Nj84OA5AA8wcPZDQnbZQe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnJbtb8p5IKNwyX7XVrb4wuw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-Aav5JDQl8a69ys_Apno1QyAic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYM4Sv2d06dxqABY9DnxDvwp.jpg?f=fotoalbum_large

De voorbereidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_eb8AOFmWLGv2DXGEgmhWwf3rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sel5LSi6aZgmZaiWqgPG22tb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukNx44EqJ02PrDvZimZXe3kPMF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfRwIzBxyObc1gC4cTULKYx7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvYVl0SKMK_geLVWvXgee5g1FGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/219sZEOqdAfNL08dPbPTzIYJ.jpg?f=fotoalbum_large

De doorloop:
"

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q97ZKQ5yrmih3H-EnsiWDqZkwEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqjApGDm5L4IIUKPtI4uevTa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGm7KEJcsoVu1twX8-Xn_gHelaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8Gbz9hYE7wgZyGxDxUBpOh9.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een sterke koffie met (bijna) fluwele afdronk, maar erg lekker. Het valt me mee hoe "simpel" dit gaat. Pluspunt is dat vrouwlief het lekker in huis vindt ruiken :9
Wel wat verbeteringen in mijn ogen (en mogelijk zien jullie nog meer verbeterpunten :+ ). De koffieprut is naar mijn idee te nat. Dit komt waarschijnlijk niet ten goede van de smaak (en wordt ie mogelijk te kracht?) en daarnaast het schoonmaken is een crime.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:07
@Ankh leuk dat je ermee aan de slag bent gegaan. Als je een goede maler aanschaft, boek je nog een flinke winst. Gemalen koffie wil je namelijk kort na het malen gebruiken (binnen enkele minuten).

Dat je puck nat is, is helemaal niet zo’n ramp. Het is weliswaar lastiger opruimen, maar hoeft niets te zeggen over de smaak.

Zo op het oog heb ik het idee dat je ratio voor espresso niet helemaal klopt. Er lijkt minder dan 20 gram gemalen koffie in te gaan en (substantieel) meer dan 40 gram uit te komen. Heb je een (precisie)weegschaaltje? Dan zou je dat eens kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:28

headout

Oi oi!

Wat @cryptapix al zegt: schaf een tweedehands maler aan. Gemalen koffie is eigenlijk max een uurtje okee, daarna neemt de smaak rap af.
Maler + vers gebrande bonen + machine zou de volgorde moeten zijn. Ik heb dezelfde fout ooit ook gemaakt, om zonder maler te starten. Daarna al heel snel een Fiorenzato T80 horecamaler aangeschaft (je scoort er geen punten mee op de WAF-schaal, soit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

:) mooi begonnen
Ik snap heel goed dat mijn mede koffieleuten hierboven je meteen pushen naar een maler, maar ik zou allereerst een goedkoop weegschaaltje kopen dat op ongeveer 0,1g nauwkeurig kan afwegen. Die zijn er al rond de €25 en gaan veel doen voor gecontroleerd iedere keer hetzelfde resultaat bereiken.
Weeg dan je gemalen koffie af (18 tot 19g) en zet je espresso (2x zoveel output). Van daaruit kan je besluiten of je een factor 4 of meer wil investeren in een (tweedehands) maler ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ravhin op 07-11-2021 15:52 . Reden: Linkjes ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:07
Southern Sun schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:08:
[...]

Gisteren de keuze gemaakt voor een E6 dark inox.

[…]
Mijn jura is vanmorgen overleden. Waarschijnlijk waterschade doordat water de printplaat heeft bereikt. Er kwam flink wat rook en typische gerookte printplaat stank uit de jura.

-O-

Nu nog wel een paar water filters over. Iemand belangstelling?

[ Voor 9% gewijzigd door Theone098 op 07-11-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Theone098 schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:49:
[...]

Mijn jura is vanmorgen overleden. Waarschijnlijk waterschade doordat water de printplaat heeft bereikt. Er kwam flink wat rook en typische gerookte printplaat stank uit de jura.

-O-

Nu nog wel een paar water filters over. Iemand belangstelling?
Dikke oeps! :'(
Wat is er gebeurd dan?
Wel model heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
HoppyF schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:49:
[...]

Dikke oeps! :'(
Wat is er gebeurd dan?
Wel model heb je?
Ik denk dat er een intern lek is of losgeschoten slangetje. Had een C5.

[ Voor 0% gewijzigd door Theone098 op 07-11-2021 19:20 . Reden: Ander type ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
Theone098 schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:19:
[...]

Ik denk dat er een intern lek is of losgeschoten slangetje. Had een C5.
Zou kunnen inderdaad, gescheurd of losgeschoten slangetje.
Je had deze C5 zeker al wat jaren?
Weet niet of reparatie dan nog lonend zal zijn.

Voor €737 heb je een zgan Jura E8 EB Dark Inox als een heel klein krasje geen probleem voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
HoppyF schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:37:
[...]

Zou kunnen inderdaad, gescheurd of losgeschoten slangetje.
Je had deze C5 zeker al wat jaren?
Weet niet of reparatie dan nog lonend zal zijn.

Voor €750 heb je een zgan Jura E8 EB Dark Inox als een heel klein krasje geen probleem voor je is.
Ja, was vorig jaar nog voor onderhoud geweest maar heeft het 7-8 jaar gedaan.

Thanks voor de tip, heb net een “tussenmodel”aangeschaft. Tussenmodel omdat ik hierna een halfautomatische model wil. Maar daar kan de kroost nu niet mee omgaan en de waf is er ook (nog?) niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

MJV

Ik heb af en toe wat raars met de doorlooptijd van mijn espresso. Ik begin met afstellen van bonen met zeg 17g in, 34g (of 36g) uit. Als ik dan op een doorlooptijd van 31 sec. uitkom, maak ik de maling grover. Dat heeft in de regel het beoogde effect, klein beetje grover, doorlooptijd 28 sec. Als de smaak nog steeds te bitter/teveel extractie ga ik nog iets grover. Maar, nu al een paar keer valt de extractietijd ineens naar 21-22 sec. De smaak is vervolgens wél goed, maar ik begin dan aan mezelf te twijfelen. Heb ik teveel bijgesteld? Ik draai elke keer maar een paar mm (1/8-1/16e) aan de afstelling van de Mignon (de gewone in dit geval). Herkennen jullie dit fenomeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02:31
Maal je wel een paar gram weg nadat je de afstelling hebt aangepast? Eén grammetje oude koffie dat nog tussen de maalschijven en chute xit, zeker met de fijne particles die er eerst uitkomen kan al veel invloed hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Regeltechniek is een machtig iets :) wellicht sliiiiightly [off-topic] :P
In deze YT laat een simpele opstelling zien hoe een PID werkt en hoe je hem in kan stellen. De tekst er onder is ook erg duidelijk:
For those not in the know, PID stands for proportional, integral, derivative control. I’ll break it down:
P: if you’re not where you want to be, get there.
I: if you haven’t been where you want to be for a long time, get there faster
D: if you’re getting close to where you want to be, slow down.
for those out there with a PID in their espressomachines :)
enniewee: [/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

vrilly schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:22:
Maal je wel een paar gram weg nadat je de afstelling hebt aangepast? Eén grammetje oude koffie dat nog tussen de maalschijven en chute xit, zeker met de fijne particles die er eerst uitkomen kan al veel invloed hebben.
Ik probeer er wel op te letten, soms vergeet ik het. En misschien ben ik te zuinig met purgen, ik gok altijd op een gram of 5 die ik weggooi, maar misschien is dat te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 04-10 14:10
Hoholi schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:29:
Na jarenlang senseo “koffie” gedronken te hebben waarvan ik noodgedwongen de bittere smaak verdoezelde met 4 scheppen koffiecreamer mij eens beginnen te verdiepen in de aanschaf van een nieuw koffiezetapparaat.

Getriggerd door een reclame van Brad Pitt over een Delonghi volautomaat ben ik begonnen met een YouTube quest en al snel geleerd dat een kunststof koffiezetapparaat met matige maler en problematische melkschuimer niet de weg was die ik wilde bewandelen. Helaas voor mijn portemonnee ben ik Hoffman en Whole Latte Love op YT gaan bingen en het werd altijd maar duurder en duurder.

Sedert een weekje ben ik dan nu in het bezit van een blingbling ECM Syncronica met min of meer bijpassende maler :

[Afbeelding]

In mijn buurt zit een lokale brander :

https://vanpoeck.com/webshop/koffie-kopen/

En met behulp van een Timemore weegschaal had ik mijn eerste espresso (18 gr - 40 gr in 30 sec.) De smaak was goed, had limited edition cl 150 hiervoor gebruikt. Mijn volgende espresso had ik gemaakt met een 25 gram VST basket, maar deze smaakte wat bitter. Doorlooptijd was 35 sec. Dus aan consistentie moet ik duidelijk nog werken.
Nice setup en wat iedereen al zegt, goede upgrade :D. Klein puntje, en 25gr bakje is vrij groot en 25gr vrij veel voor een double. Niet dat dat erg is, maar een 18gr VST of IMS bakje kan nog fijn zijn om iets minder te kunnen doseren. Vaak heb je de beste extractie als je op of rond (+-1gr) het bakjes gewicht zit.

Verder qua koffie even de usual checks, heb je een brand datum? Niet te donker etc :).

Veel plezier met je setup! En ja, zoals velen met Hoffmann 'down the rabbit hole' :D
Ankh schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:56:
In navolging van mijn eerdere bericht heb ik vorige week de WMF Lumero voor een zacht prijsje opgehaald. Unit is nagenoeg nieuw (begin dit jaar, amper gebruikt). Het enige wat ik niet had was een bonenmaler. Aangezien ik toch nieuwe bonen voor onze volautomaat nodig had, heb ik even met lokale koffiebrander (Kaan Koffie: https://www.kaankoffie.nl/) gesproken. Hij heeft als test twee bonen voor mij gemalen en de eerste heb ik zojuist geprobeerd. Disclaimer, dit is mijn eerste poging met een halfautomaat en mocht dit bevallen dan komt er een grotere machine.

De boon:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De voorbereidingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De doorloop:
[YouTube: Doorloop wmf lumero]"

En het eindresultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al een sterke koffie met (bijna) fluwele afdronk, maar erg lekker. Het valt me mee hoe "simpel" dit gaat. Pluspunt is dat vrouwlief het lekker in huis vindt ruiken :9
Wel wat verbeteringen in mijn ogen (en mogelijk zien jullie nog meer verbeterpunten :+ ). De koffieprut is naar mijn idee te nat. Dit komt waarschijnlijk niet ten goede van de smaak (en wordt ie mogelijk te kracht?) en daarnaast het schoonmaken is een crime.
Let wel dat je waarschijnlijk een 'pressurized' bakje hebt in deze machine. Daardoor komt elke maling er eigenlijk wel redelijk uit. Mocht je overstappen naar een groter apparaat met een gewoon bakje dan heb je wel wat tijd nodig voor de 'dial in'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:37

Ankh

|true

@cryptapix @headout @Ravhin @Hercul3s
Vanochtend even getest. Maar ik heb 8g gemalen koffie en daar komt nu 58g aan espresso uit. Ik ga even na of de vorige eigenaar de unit heeft aangepast qua ml.
Hier even een foto tussen de halfautomaat (links) en volautomaat (rechts):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onEoOw01UtJXvZ6RkdvOdMkQOss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7d6d1K2kDRrNeM7vVTs2r4MX.jpg?f=fotoalbum_large

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ankh schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:41:
@cryptapix @headout @Ravhin @Hercul3s
Vanochtend even getest. Maar ik heb 8g gemalen koffie en daar komt nu 58g aan espresso uit. Ik ga even na of de vorige eigenaar de unit heeft aangepast qua ml.
Hier even een foto tussen de halfautomaat (links) en volautomaat (rechts):[Afbeelding]
Ehh, 8gr <-> 16-20gr = Espresso
8gr - 21 tot 35gr (ongeveer) = Lungo
Of makkelijker: 1:1 ristretto, 1:2 espresso en 1:4 lungo
Het eerste getal = gr koffie, het tweede gr water.
Meer als 35gr koffie, dat klinkt als Americano/filterkoffie ;)
De hoeveelheid uitvoer regel je niet met het apparaat, die regel je in een halfautomaat door je koffiebonen fijner (minder water doorloop) of grover (meer water doorloop) te malen.
Is de smaak (over extractie) niet erg bitter, terwijl ie toch waterig is?

[ Voor 8% gewijzigd door RoosW op 08-11-2021 10:25 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 22:41
Ik vind alles over 1:2 niet lekker uit mijn halfautomaat. Sommige light roasts kunnen 1:2,5 goed aan, maar die missen body en je kan het zure/scherpe er ook goed uithalen door de water flow laag te houden begin/eind van de shot op 1:2.
1:4 lijkt me echt excessief bitter, of je moest het hebben over moka/filterkoffie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
cedrix5 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:50:
Ik vind alles over 1:2 niet lekker uit mijn halfautomaat. Sommige light roasts kunnen 1:2,5 goed aan, maar die missen body en je kan het zure/scherpe er ook goed uithalen door de water flow laag te houden begin/eind van de shot op 1:2.
1:4 lijkt me echt excessief bitter, of je moest het hebben over moka/filterkoffie
Onzin, je houd steeds dezelfde extractie tijd aan (25/30 seconden), overextractie ontstaat of door channeling of door langer als de genoemde tijdsduur door laten lopen, je haalt in principe dezelfde smaak deeltjes uit de koffie, maar met meer water in het eindresultaat(lees: minder sterk/geconcentreerd)
Dat jou smaak meer naar de 1:2 hangt wil niet zeggen dat 1:4 dan echt meer bitter is, dat word ie alleen als je langer als die 25/30 seconden door laat lopen, of als je water te heet is heb ik gemerkt, maar dat varieer nogal tussen licht geroosterde bonen en donker geroosterde.
Mijn 1:4 Lungo is zeer zeker niet bitter, heeft zelfs nog zuurtjes (laatste slok) en zoetjes (die mijn vrouw niet prettig vind). Bitter associeer ik meer met de lagere als 1:2 extracties, ik heb ristrettos gedronken die gewoon een klap in je gezicht waren, reden ook waarom ik van ristretto's naar Espresso's and uiteindelijk als favoriet Lungo's ben verschoven.
Ik doe nu meestal in de ochtend starten met een espresso, de tweede en derde een Lungo en in de avond na het eten een Americano.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
RoosW schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:59:
Ik doe nu meestal in de ochtend starten met een espresso, de tweede en derde een Lungo en in de avond na het eten een Americano.
Zelfde ervaring hier Roos, een paar ml extra is niet erg als je maar gewoon 25-30(-35) seconden aanhoudt.

Hoe switch jij tussen een Lungo en Espresso? Ik drink alleen maar 1:2 omdat een stepless maler (Mignon XL) verstellen niet efficiënt werkt. Volgens mij had je hier onlangs een G-Iota voor aangeschaft?

Ik doe nu maar gewoon een long black (eerst water, daar espresso over heen). Lungo's hebben doorgaans wat meer body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Tja @Ypuh daar mis ik nu wel heel erg mijn Sette Wi, met de fijn verstel ring ipv de grof kon je met één simpele handeling van nog-net espresso naar precies lekker als Lungo gaan (en terug).
Dat is met de G-Iota iets moeilijker, en heel irritant, vind ik, dat het nogal verschilt per boon (bij de sette zat er 300gr bonen in de hopper, dus die regel je in op DIE boon en dan werkt de fijn afstelling prima).
Je hebt dan (met die balg en de constructie) bijna 0 retentie, maar afstellen zou nog best wat makkelijke/fijnmaziger mogen.
Ze zouden het schroefdraad van de kop een tandje dunner en dichter op elkaar moeten maken zodat je meer controle hebt over het eindresultaat.
Ik heb nu bonen waar ik 2mm voor verstel tussen espresso en lungo en bonen die bijna een cm nodig hebben, schiet mij maar lek.
Nu vermoed ik dat ik dit verschil juist zo duidelijk merk omdat ik nu 4 verschillende bonen (in potjes van 18gr elk) door elkaar drink (he, waarom anders single dose gebruiken?).
Ik heb nu een instelling gevonden die voor de lastigste boon precies op de grens espresso ligt (1:2,5) en voor de andere drie doorhangt naar 1:3 tot 1:4, helemaal prima, anders blijf ik aan de gang.
De Brute Bonen lijken overigens telkens veeeeeeeel meer eindresultaat te geven, maar na wegen dus toch weer niet, alleen wel ruim 1cm crema ipv een paar mm, en dat zie je ook in de uitstroom, echt hele blups crema schuim ;)
Ik vermoed Robusta bonen in de melange, al proef je ze niet uitgesproken, het is wel een lekkere melange hoor, stevig en aanwezig, veel chocolade en hazelnoot, met een velour zuurtje (gelukkig echt niet TE aanwezig) in de laatste slok.

[ Voor 4% gewijzigd door RoosW op 08-11-2021 12:03 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

yorroy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:16:
[...]

Zojuist nog even gebeld met Jura Nederland, de dame vertelde mij echter dat de molen van de E6 en dan de EB versie bijna geen verschil is met de molen van de nieuwe E4. En als je dan kijkt naar de E6 die is dan in duitsland al verkrijgbaar voor €708 . Dus ben benieuwd of iemand kan vertellen wat het verschil dan is met die molens van de nieuwe E4 of de E6

En wat betreft de garantie, de dame wist mij te vertellen dat dat helemaal niets uitmaakt als ik hem over de grens koop. er geld ook gewoon garantie via Jura NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
In en de E4 en de E6 EB zitten beide de type 68 molen of te wel de pro aroma grinder.
Die molen zit op dit moment in het grootste deel van de machines.
Alleen de D en de Ena hebben andere molens. (en de giga's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 16:21
Teus.espresso schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:17:
In en de E4 en de E6 EB zitten beide de type 68 molen of te wel de pro aroma grinder.
Ik wist niet dat er van de E6 ook al een EB versie was. Samengevat: de E4, E6 EB en E8 EB hebben allen dezelfde molen en zouden dus feitelijk hetzelfde kopje espresso/lungo moeten zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JDFS schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:02:
[...] Lang verhaal waar je heel wat koffie voor nodig hebt. [...]
Zojuist een tweedehandse Jura E8 EB Dark Inox op de kop getikt voor EUR 740 incl verzending 8)7 - mag het nog terugsturen binnen 30 dagen en 6 maanden garantie. Heel erg benieuwd hoe de machine gaat zijn, want natuurlijk een gok tweedehands. Komt morgen of woensdag binnen!

Ook ik ga de club joinen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik drink geen koffie, maar nadat ik het filmpje van Tom Scott met James Hoffmann gezien heb ben ik wel benieuwd naar koffie. Nu heb geen koffie spullen in huis behalve instant koffie (Douwe Egberts Aroma Rood). Dit heb ik klaargemaakt en geprobeerd, maar ik vond dit echt heel bitter.

Is dat een kwestie van: "alle" koffie smaakt zo (met wat kleine variaties qua hoe bitter het is), of is dit een geval: goedkope oploskoffie is totaal niet te vergelijken qua bittere smaak met goede, handgemaalde bonen? Ik wil best geld uitgeven aan een goede maler en bijv. een french press of aeropress, maar als alle koffie ongeveer zo bitter is ben ik nog niet overtuigd.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decennia
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 09:14

Decennia

VECTORHEAD

Nvidiot schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:15:
Ik drink geen koffie, maar nadat ik het filmpje van Tom Scott met James Hoffmann gezien heb ben ik wel benieuwd naar koffie. Nu heb geen koffie spullen in huis behalve instant koffie (Douwe Egberts Aroma Rood). Dit heb ik klaargemaakt en geprobeerd, maar ik vond dit echt heel bitter.

Is dat een kwestie van: "alle" koffie smaakt zo (met wat kleine variaties qua hoe bitter het is), of is dit een geval: goedkope oploskoffie is totaal niet te vergelijken qua bittere smaak met goede, handgemaalde bonen? Ik wil best geld uitgeven aan een goede maler en bijv. een french press of aeropress, maar als alle koffie ongeveer zo bitter is ben ik nog niet overtuigd.
Koffie is zo divers dat je er denk ik echt achter moet komen wat je fijn vind.

Misschien een idee dat je af en toe eens naar een goede koffiezaak gaat en verschillende dingen gaat proberen? Het kost je dan wel wat geld, maar zo kan je bij je investering wel rekening ermee houden wat je graag drinkt.

Gegroet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Laatst online: 03-10 14:29

Ik dacht dus precies hetzelfde... totdat ik de Aeropress ging proberen met versie koffiebonen die ik zelf maalde... wereld van verschil. Ik zou gewoon daarmee beginnen en met verschillende bonen spelen en dan langzaam verder "upgraden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@RoosW Hoe lees jij de instelling af? Ik vond dat ondoenlijk totdat ik een aparte ring met aanwijs pijltje erop gezet heb (link). Kan nu vrij nauwkeurig de instelling aflezen en heb het idee dat ik ook vrij precies het kan aanpassen en op dezelfde stand terugkomen.

En maakt die van jou ook een licht snerpend geluid bij het malen als ie bijna leeg is? Bij m'n Compak betekende dat dat de schijven elkaar raakten, maar hier gebeurt het al als ik gewoon voor espresso maal dus dan zou er nog aardig wat afstand tussen moeten zitten. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
@Nvidiot Wat @Decennia zegt, vind een goede koffie winkel die meerdere bonen klaar heeft staan om koffie voor je te maken en vraag naar de smaak om te kiezen. Zet methode zal ook uitmaken zoals in de video aangehaald en naast elkaar vergelijken geeft duidelijker verschillen aan. Misschien organiseren ze ergens ooit een coffee tasting of kan je daar een sample set voor bestellen? Als je cupping doet dan heb je enkel een waterkoker en kopjes nodig en qua smaak beleef je bijna alles al. Zou eerst in koffie winkels een erg lekkere koffie vinden voor je investeert in materiaal voor thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54

Nee joh, er gaat straks een wereld voor je open *O*
Een goede filterkoffie is net zo complex van smaak als wijn, heel leuk om te ontdekken en niet moeilijk om te maken. Ik zou inderdaad beginnen bij een goede koffiebar om een filter te proberen, dan heb je een referentie en kan je thuis verder oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Teus.espresso schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:17:
En de Z10 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Geen flauw idee waar je woont maar wellicht is dit iets voor je. €35 en je bent een schat aan ervaringen rijker. Nee, geen aandelen o.i.d. gewoon gezocht op waar een cupping workshop wordt gegeven (ik heb dat bij The Coffee Company gedaan en dat was ook heel erg leuk :*) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s

Er is veel verschil in koffie's hoewel ze allemaal naar 'koffie' smaken :D. Maar het wordt al heel snel beter dan DE Aroma Rood instant, ook qua bitters. Goede koffie 'hoeft' geen bitters te hebben, dat is vooral de goedkopere koffie uit de supermarkt omdat 'men' het zo gewend is.

Je kan als start set een instap handmaler + aeropress kopen of zelfs een aeropress en een zakje (goede) gemalen koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
SawaFish schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:36:
@RoosW Hoe lees jij de instelling af? Ik vond dat ondoenlijk totdat ik een aparte ring met aanwijs pijltje erop gezet heb (link). Kan nu vrij nauwkeurig de instelling aflezen en heb het idee dat ik ook vrij precies het kan aanpassen en op dezelfde stand terugkomen.

En maakt die van jou ook een licht snerpend geluid bij het malen als ie bijna leeg is? Bij m'n Compak betekende dat dat de schijven elkaar raakten, maar hier gebeurt het al als ik gewoon voor espresso maal dus dan zou er nog aardig wat afstand tussen moeten zitten. :?
Met een denkbeeldige lijn ;) Ik heb de ring overwogen, maar ruim 20 euro ex de verzendkosten voor een paar gram plastic leek mij een tikje overdreven.
Ik heb wel de Mythos klontbreker meebesteld, maar nog niet gemonteerd, zit over de metalen beker te denken, en die dan laten poedercoaten om hem nog enigszins toonbaar te maken.
Dat snerpen hoor ik ook (wel eens) één op de 4 keer zo ongeveer, en ja bij de compak waren dat maalschijven die elkaar raakten, die indruk heb ik niet met dit apparaat, ik vermoed koffie boon restanten op een verkeerde plek oid?
Wat me tot die conclusie leide, na blaasbalgen en de keer erop weer aanzetten is het geluid er niet meer.
Ik moet me er eens in verdiepen, er zouden toch betere alternatieven moeten wezen als dat (best wel) lelijke priegel ring ding om de maalstand aan te wijzen..??

@Nvidiot Die sterke bitters vind je meestentijds in de donker geroosterde bonen, en bij over extractie, mijn ervaring, als je ziet dat de bonen 'zweterig' zijn (olie op het oppervlak van de boon) dan ga je heftig bittere koffie krijgen.
Minder zwaar branden leidt tot meer diverse smaken, zuurtjes, zoetjes, er kan zich van alles schuil houden in zo een koffieboon. hoe lichter de branding, hoe breder het smaakprofiel, hoe moeilijker er goede koffie mee te zetten.
Verse bonen van een niet te donkere rooster zijn een openbaring, zowel als filterkoffie, Aeropress als espresso.

[ Voor 15% gewijzigd door RoosW op 08-11-2021 17:13 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 14:06
Southern Sun schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:08:
[...]

Heel benieuwd of we nog verschil gaan merken in de Jura, maar vrees dat ik nog een paar dagen moet wachten tot de verkoudheid weg is :+
Vandaag de eerste dag de Jura E6 (EB) in gebruik gehad en zelfs met verkoudheid al een enorm verschil merkbaar met onze oude DeLonghi ecam 22.110. Veel voller, rijker en complexere smaak en crema laag dus nu al blij met de overstap. Nou maar weer eens vergelijkend waren onderzoek starten met bonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
JDFS schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:49:
[...]

Zojuist een tweedehandse Jura E8 EB Dark Inox op de kop getikt voor EUR 740 incl verzending 8)7 - mag het nog terugsturen binnen 30 dagen en 6 maanden garantie. Heel erg benieuwd hoe de machine gaat zijn, want natuurlijk een gok tweedehands. Komt morgen of woensdag binnen!

Ook ik ga de club joinen :)
Hé, heb jij deze gepakt? ;)
HoppyF in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Prima keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@HoppyF kleine wereld (uiteraard in NL en dan ook nog eens Jura's) maar ja! Kwam op eBay via idealo voor een gloednieuwe E8 EB Inox Dark voor EUR 850 volgens mij in Duitsland, maar die shipped niet naar NL. Dus toen maar even op de bonnefooi wat filters aangedaan en deze kwam naar boven.

De Jura komt bij mij in de berging te staan (iets met kleine appartementen in Amsterdam met een mini keukenblad :+), dus die krasjes maken mij ook niet veel uit.

Ben wel heel erg benieuwd naar de staat, lijkt mij dat een apparaat wat pas eind 2020 is uitgebracht het nog redelijk goed moet doen :Y

Zal t.z.t. eens even een foto maken van de plek waar het komt te staan, incl. kopjeswarmer ernaast.

Nu nog even porselein scoren, ik vind die kopjes van Iittala Taika echt heel mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Hier een domme vraag omtrent de profitec pro 500 pid.

Na het lezen van @RoosW zijn comment wbt medium en light roasts, bedacht ik me dat het wel eens aan de temperatuur kon liggen dat ik soms bittere tonen ervaar in mijn brandzaak koffie.
Hiervoor, naar mijn idee, toch wel iets donkerder roasts gehad en ik heb eigenlijk nooit wat veranderd anders dan gewicht (18-18,1 nu, eerst 19,5-20) en maalgraad om op 26-32 sec 1:2-2,5 te komen.

Nu heb ik de pdf gelezen en op internet, en nu lukt het wel om °C te berekenen, maar echt consistent is het ook weer niet. Van 238 naar 255 kom ik tegen.

Zelf had ik hem op 127 °C staan.
Nu op 124 waar hij eerst op stond vanaf de winkel.

Dat werd aangeraden.
Ik had toen stoom tekort dacht ik... Dus temp verhoogd.

Wat gebruiken jullie?

Let wel, dit is de stoomboiler, niet de zetgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

@Koos2009 ik mis even hoe de temperatuur van de stoomboiler invloed heeft op de smaak van de koffie? Mijn stoomboiler staat op 125 graden, zetgroep op 93 graden. Met de zetgroep experimenteren heeft best zin, ik proef best wat verschil tussen de verschillende temperaturen.

Controleer anders eens of de achterkant van het douchescherm vrij is van viezigheid en koffieolie, dat kan ook voor een soort sluimerende bitterheid zorgen.

[ Voor 22% gewijzigd door MJV op 08-11-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
@MJV het douche scherm heb ik laatst nog schoon gemaakt.
Dat doe ik bij het reinigen met poeder wat 2 wekelijks gedaan wordt.
Alleen met water iedere paar dagen.

Het is geen duidelijk bittere smaak hoor.

Wbt de temperatuur: ik kan alleen de temperatuur van de stoomboiler (hx) instellen.
Liever had ik dat van de zet temperatuur of beide gehad, maar dan kom je weer in een (veel) duurdere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh

Beetje van beide. Iets als bier, wijn of whisky zul je ook eerst moeten leren drinken. Na X jaar zullen mensen stellen dat het liefde op het eerste gezicht was.

Aan de andere kant, (oude) DE oploskoffie is ook wel ongeveer het bitterste wat je kunt krijgen. Het begint al met slechte bonen, vervolgens pikzwart gebrand, voorgemalen en soms jaren in de kast blijven liggen. Als het een ei zou zijn praat je over het verschil tussen rotte eieren en een kakelvers omeletje.

De verfijnde koffies zijn vaak licht gebrand en hinten wat meer naar zuur. Net als met andere fijnproevers, is dat vaak ook iets waar je naar toe moet groeien (ik vind mijn licht gebrande koffie experiment niet echt geslaagd). Het lekkerste vind ik medium-medium/donker en qua doorlooptijd dusdanig afgesteld dat zuur en bitter mooi in balans zijn (je proeft dan soms zelfs wat zoete ondertonen). Als je DE gewend zou zijn is de stap naar een lichte branding ook wel groot. De branding/kwaliteit van supermarkt bonen is lastig te vergelijken met die van branders die hier genoemd worden.

Het leuke van een semi-automaat is dat je dat proces volledig zelf in de hand hebt. Het nadeel; het is best lastig om perfect te krijgen en consistent te houden. Voor andere zetmethoden (french press, V60) zal hetzelfde gelden, al is dat door de grotere volumes iets makkelijker.

[ Voor 27% gewijzigd door Ypuh op 08-11-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

franssie

Save the albatross

@Nvidiot loop eens langs bij een goede koffiezaak (die koffie zetten en niet de bonen en machines verkopen) dat kan iets lokaals zijn of een doppio keten oid. Proef daar, vinden ze leuk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Koos2009 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:36:

Na het lezen van @RoosW zijn comment wbt medium en light roasts, bedacht ik me dat het wel eens aan de temperatuur kon liggen dat ik soms bittere tonen ervaar in mijn brandzaak koffie.
Hiervoor, naar mijn idee, toch wel iets donkerder roasts gehad en ik heb eigenlijk nooit wat veranderd anders dan gewicht (18-18,1 nu, eerst 19,5-20) en maalgraad om op 26-32 sec 1:2-2,5 te komen.

Nu heb ik de pdf gelezen en op internet, en nu lukt het wel om °C te berekenen, maar echt consistent is het ook weer niet. Van 238 naar 255 kom ik tegen.

Dat werd aangeraden.

Wat gebruiken jullie?

Mijn HX staat qua stoomboiler op 121°C, 127°C klinkt mij best heet in de oren.
Ik zal er de komende tijd eens mee gaan rommelen, 2 graden lager (119) was geen goed idee, koffie smaakte 'plat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
Koos2009 schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:36:

Dat werd aangeraden.

Wat gebruiken jullie?

Ik begrijp MVJ wel, je hebt namelijk geen “stoomboiler”, maar gewoon 1 boiler. Deze is zowel voor het stomen, maar ook voor het water uit je groephoofd. Dit gebeurd via heat exchange (HX).
Een stoomboiler heb je bij een dual boiler systeem.
124 graden kan trouwens, is nog steeds redelijk hoog, maar dat ligt ook een beetje aan je machine. Mijn HX staat op 121, maar drink graag lichtgebrande bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Cafecito schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:18:
[...]

Ik begrijp MVJ wel, je hebt namelijk geen “stoomboiler”, maar gewoon 1 boiler. Deze is zowel voor het stomen, maar ook voor het water uit je groephoofd. Dit gebeurd via heat exchange (HX).
Een stoomboiler heb je bij een dual boiler systeem.
124 graden kan trouwens, is nog steeds redelijk hoog, maar dat ligt ook een beetje aan je machine. Mijn HX staat op 121, maar drink graag lichtgebrande bonen.
121, ja, daar staat die van mij ook op, ik drink ook graag omni of light roasts, maar om hem nu alleen voor donkerdere bonen de temperatuur omhoog te slingeren vind ik dan ook zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Met 127 zit je op 2,5, met 124 graden zit je op 2,2 bara en met 121 op iets boven de 2 bara. Ik vind dat best hoge waardes voor een 'thuisboiler'. Die zouden dan <= 0,5 liter moeten zijn om aan inspectie van het stoomwezen te ontsnappen.

Of zit ik er nu helemaal naast?

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 08-11-2021 22:27 . Reden: 127 graden toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Ravhin schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:26:
Met 127 zit je op 2,5, met 124 graden zit je op 2,2 bara en met 121 op iets boven de 2 bara. Ik vind dat best hoge waardes voor een 'thuisboiler'. Die zouden dan <= 0,5 liter moeten zijn om aan inspectie van het stoomwezen te ontsnappen.

Hmm, ik hoor nou ook niet dat espresso machines massaal uit elkaar klappen, en in de groepskop schiet vrolijk 10bar voorbij, gezien de leeftijd van het hx & e61 systeem denk ik dat het niet zo een vaart loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

:D Nee daar ben ik het mee eens :)

Waterdruk is echter een heel ander verhaal dan stoomdruk (of meer algemeen gasdruk). Zodra water een fractie aan ruimte krijgt is de druk weg (dus geen expansie) omdat water niet samendrukbaar is. 18 mL water blijft 18 mL water onder druk, tenzij je écht naar exotische drukken toe gaat. 18 mL water in gasvorm bij atmosferische druk zal 22,7 liter volume hebben. Via PV= nRT druk je dat gas samen. Dat maakt het ook zo gevaarlijk. een lek zal zorgen voor expansie van de stoom met als gevolg erg veel warmte dat uit je systeem komt.

Ik draaf wellicht wat door met onze hobbyketeltjes. In mijn fabriek werken we met 10 bar stoom waarbij een lek in de buurt van een operator meteen voor menselijke saté zorgt - ik ben er altijd erg voorzichtig mee.

Die volumebeperking van het Stoomwezen heeft er dan ook voor gezorgd dat zoiets als dit (wat naar de 9 bar gaat - 184 graden!) gewoon verkocht mag worden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 08-11-2021 22:39 . Reden: 9barista :9 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij de warmte wisselaar (HX) en dual boiler machines is de stoomdruk normaal in de buurt van de 1,5 Bar.
Bij rond de 3 Bar gaat de beveiliging open. Is altijd nogal spectaculair als die open gaat. Daarbij klapt de aardlek door het water er 9 van de 10 keren gelukkig ook uit.
10 Bar stoomdruk lijkt me ook iets om respect voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Teus.espresso schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:44:
Bij de warmte wisselaar (HX) en dual boiler machines is de stoomdruk normaal in de buurt van de 1,5 Bar.
Bij rond de 3 Bar gaat de beveiliging open. Is altijd nogal spectaculair als die open gaat. Daarbij klapt de aardlek door het water er 9 van de 10 keren gelukkig ook uit.
10 Bar stoomdruk lijkt me ook iets om respect voor te hebben.
Getuige de koffie spetters tegen het plafond, de keukenkasten en mijn eigen persoontje, kan ik je verzekeren dat 10bar waterdruk ook al niet misselijk is *portafilterhouder te nonchalant ingezet en niet aangezet, schoot los na heel even 10bar aangetikt te hebben, vol met water en koffie.. zucht, dat duurde even voor ik alles schoon had, en ik zal niet in details treden waar ik later zelfs nog koffie prut tegen kwam..
Maar goed, bij stoom zit je met nog veel meer expansie, 10 bar stoomdruk lijkt mij niet iets waar je bij thuisgebruik iets mee wilt doen, dat andere ding is dus een soort stoom-bom om water door koffie heen te straaljageren?? Waarom?
Ik vermoed dat bij 10bar ipv de 3bar als max stoomdruk, en een lek in je apparaat, de bekledingsplaten van het espresso apparaat je als zeisen om je oren schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Zoals Ravhin probeerde uit te leggen.
10 bar waterdruk gedraagt zich heel anders dan 3 bar stoomdruk.
Door expansie zijn de gevolgen van ontsnappend stoom groter.
Gelukkig komt een espresso machine niet tot 10 bar stoomdruk.
En ja een filterdrager die er tijdens het koffie zetten uitkomt is ook een belevenis met gevolgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 16:12
Vergeet niet dat de 2,2 bar druk bij 123 graden de absolute druk is waarbij evenveel stoom in water wordt omgezet als vice versa in een afgesloten vat. Ten opzichte van de atmosfeer op zeeniveau is dat dan ongeveer 1.2 bar.
De tabellen van verzadigde stoom zijn altijd absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ravhin schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:26:

Zo'n mini boilertje kost ook gewoon €269 om te vervangen, wat ik best prijzig vind.

De E61 machines (refereert met name naar de zetgroep, maar zal ook wel gelden de techniek erachter) naar het jaartal 1961. In de tussentijd is elektronica als een PID wel toegevoegd, maar de basis is in essentie dus al 60 jaar ongewijzigd. Heel af en toe lees je wel eens dat er iets lekt, maar dat heeft vrijwel altijd te maken met kalk en ouderdom/geen onderhoud.

Dat is mijn niet wetenschappelijke redenatie :+. Overigens is de druk in mijn Rocket normaal gesproken maar zo'n 1-1.5 bar. Bij 1.5-2 bar zit je al in het rode gebied.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 09-11-2021 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

RoosW schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:07:
[...]
Met een denkbeeldige lijn ;) Ik heb de ring overwogen, maar ruim 20 euro ex de verzendkosten voor een paar gram plastic leek mij een tikje overdreven.
Zou hier op Tweakers even vragen naar iemand met een 3D printer, weet zeker dat die voor minder dan 20 euro de ring voor je print en em ook nog opstuurt :)

Misschien niet heel mooi inderdaad, maar wel een verademing om eindelijk fatsoenlijk de afstelling te kunnen regelen.
RoosW schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:07:
[...]
zit over de metalen beker te denken, en die dan laten poedercoaten om hem nog enigszins toonbaar te maken.
Heb zelf een jaar geleden deze van ali gehaald, mooi ding, werkt perfect en ziet er ook na een jaar gebruik nog als nieuw uit.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H30d893671ed645418f294f1aa022321aO/Support-Dropshipping-Stainless-Steel-Coffee-Dosage-Cup-Powder-Feeder-Part-For-58Mm-Espresso-Machine-Dosage-Cup.jpg_640x640.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:33
bebopper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:12:
[...]

Zou hier op Tweakers even vragen naar iemand met een 3D printer, weet zeker dat die voor minder dan 20 euro de ring voor je print en em ook nog opstuurt :)

Misschien niet heel mooi inderdaad, maar wel een verademing om eindelijk fatsoenlijk de afstelling te kunnen regelen.

[...]

Heb zelf een jaar geleden deze van ali gehaald, mooi ding, werkt perfect en ziet er ook na een jaar gebruik nog als nieuw uit.

[Afbeelding]
Zelf deze besteld. Prijs scheelt niet heel veel met Ali
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Edit: was gisteren nog 1,5 euro goedkoper toen ik bestelde.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 09-11-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 10:04
ik heb die ook, werkt idd goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
bebopper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:12:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Hmm, ja, misschien moet ik maar iemand lastigvallen :(
Zo een dosing Cup heb ik ook, maar dat werkt dus wel met de Sette, maar niet met de G-Iota & zijn soortgenoten. De beugel die daar aanzit is te breed voor de 'vleugels' van die cup, de G-iota moet ze op de breedte (en dikte?) van de 'vleugels' van de portafilterhouder hebben :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 16:17

Buiten dat er vast ook hier mensen zijn die het leuk vinden iemand op een vergelijkbare manier te laten proeven kun je zoals geopperd het beste eens naar een koffie tentje gaan om te proeven. Begin ook gerust met de "instap" koffie, dat werd in dat filmpje ook wel duidelijk, na alle pure koffie was de cappuccino een zoet genot. Geen reden om niet te beginnen met iets van een latte of cappuccino. Je hoeft sowieso geen koffie te drinken als je het niet lekker vindt, maar je hoeft ook niet per se zwart te drinken, variatie genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

RoosW schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:02:
[...]

Hmm, ja, misschien moet ik maar iemand lastigvallen :(
Zo een dosing Cup heb ik ook, maar dat werkt dus wel met de Sette, maar niet met de G-Iota & zijn soortgenoten. De beugel die daar aanzit is te breed voor de 'vleugels' van die cup, de G-iota moet ze op de breedte (en dikte?) van de 'vleugels' van de portafilterhouder hebben :S
Heb zelf ook een G-Iota :) gewoon deze in de bijgeleverd plastic dosing cup zetten, past prima en dat in het geheel past dan weer prima in de beugel van de G-Iota 8)
SquareOne schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:46:
[...]

Zelf deze besteld. Prijs scheelt niet heel veel met Ali
https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Edit: was gisteren nog 1,5 euro goedkoper toen ik bestelde.
Die is zelfs nog een stuk goedkoper dan die op Ali en volgens mij precies dezelfde (moet je alleen even zorgen dat je nog wat anders meebesteld (wat je wel/niet nodig hebt) om onder de verzendkosten uit te komen natuurlijk).

[ Voor 30% gewijzigd door bebopper op 09-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
RoosW schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:25:
[...]
121, ja, daar staat die van mij ook op, ik drink ook graag omni of light roasts, maar om hem nu alleen voor donkerdere bonen de temperatuur omhoog te slingeren vind ik dan ook zo wat.
Is het niet omgekeerd? Dus lichtere bonen -> hogere temp en donkere bonen -> lagere temp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hercul3s schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:51:
[...]

Is het niet omgekeerd? Dus lichtere bonen -> hogere temp en donkere bonen -> lagere temp?
Inderdaad. Donker=makkelijkere extractie en dus lagere temperatuur nodig. En vice versa dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Hercul3s schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:51:
[...]

Ha, je hebt een punt, ik geloof dat je gelijk hebt ;)
Dus donkere bonen + hoge temperatuur = bittere koffie, waarvan akte :P

[ Voor 11% gewijzigd door RoosW op 09-11-2021 11:07 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
bebopper schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:38:
[...]

Heb zelf ook een G-Iota :) gewoon deze in de bijgeleverd plastic dosing cup zetten, past prima en dat in het geheel past dan weer prima in de beugel van de G-Iota 8)

[...]

Die is zelfs nog een stuk goedkoper dan die op Ali en volgens mij precies dezelfde (moet je alleen even zorgen dat je nog wat anders meebesteld (wat je wel/niet nodig hebt) om onder de verzendkosten uit te komen natuurlijk).
Ah, inderdaad, heb ik ook wel gedaan, maar nadat ik dus te nonchalant de beker (met plastic beker er nog omheen) wilde omkeren boven het portafilterhouder, donderde hij er uit. Troep, overal rommel. Grr.
Ik overweeg al om een extra plastic beker te kopen en de zaag te hand te nemen om de plastic rand met de vleugels los te zagen en aan de metalen beker te lijmen.
Dat lijkt mij een stabielere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

RoosW schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:10:
[...]

Ah, inderdaad, heb ik ook wel gedaan, maar nadat ik dus te nonchalant de beker (met plastic beker er nog omheen) wilde omkeren boven het portafilterhouder, donderde hij er uit. Troep, overal rommel. Grr.
Ik overweeg al om een extra plastic beker te kopen en de zaag te hand te nemen om de plastic rand met de vleugels los te zagen en aan de metalen beker te lijmen.
Dat lijkt mij een stabielere oplossing.
Ah ja, ik haal die metalen beker er altijd uit voordat ik deze op de portafilter zet. Als ie eruit kukeld dan krijg je inderdaad overal koffie, niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decennia
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 09:14

Decennia

VECTORHEAD

Ik wil binnenkort een Fellow Stagg en Fellow Ode aanschaffen. Zelf gebruik ik nu een Timemore Chestnut en een Hario Buono. Ik vind de Fellow producten mooi en voor mijn koffiegebruik denk ik een goeie investering.

Zijn er met Black Friday specifieke plekken die goeie deals hebben op Fellow?

[ Voor 36% gewijzigd door Decennia op 09-11-2021 11:19 ]

Gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

yorroy schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:20:
[...]

Ik wist niet dat er van de E6 ook al een EB versie was. Samengevat: de E4, E6 EB en E8 EB hebben allen dezelfde molen en zouden dus feitelijk hetzelfde kopje espresso/lungo moeten zetten.
Wel een verschil volgens Jura tussen de E4 en E6 , de E4 en de E8 hebben wifi, de E6 heeft dit nog niet, enigste is hem verbinden met een soort van bluetooth , aldus de Jura mevr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-09 09:30
Ik lees veel verhalen over de moccamaster met encore molen.

Kan iemand me exact vertellen hoe hier lekkere koffie mee te zetten? Smaken verschillen, maar een bandbreedte voor:
1. Maalgraad
2. Hoeveel gram bonen per liter

Thanks allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
RoosW schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:25:
[...]

Toch is dat het waard.
offtopic:
Ben wel een PID gewend en dan is +3 graden 4x drukken. Je kan het blind doen wanneer je de bonen wisselt

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 09-11-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:01
taz10 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:50:
[...]

Wel een verschil volgens Jura tussen de E4 en E6 , de E4 en de E8 hebben wifi, de E6 heeft dit nog niet, enigste is hem verbinden met een soort van bluetooth , aldus de Jura mevr.
Wel bijzonder, want ik heb een E8 EB en die heeft echt geen wifi. De mijne werkt ook via die Smart Connect BT dongel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafecito
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-09 17:07
Luuk9 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:23:
Ik lees veel verhalen over de moccamaster met encore molen.

Kan iemand me exact vertellen hoe hier lekkere koffie mee te zetten? Smaken verschillen, maar een bandbreedte voor:
1. Maalgraad
2. Hoeveel gram bonen per liter

Thanks allemaal!
Snelle search:
Hoeveel gram koffie per liter?

Bij volle pot van 1,25 liter adviseren wij 60-75 gram gemalen koffie
Bron: https://obatala.nl/koffie...master-kbg-select-brushed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Aziraphale schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:30:
[...]

Wel bijzonder, want ik heb een E8 EB en die heeft echt geen wifi. De mijne werkt ook via die Smart Connect BT dongel.
@taz10 heeft gelijk.
De E4 en E8 hebben WiFi, werkt echter alleen met de optionele WiFi Connect dongle.
De E6 heeft een optionele Smart Connect dongle nodig.
Smart Connect = een blauwe dongle, Bluetooth.
WiFi Connect = een witte dongle, WiFi.
Beiden kunnen verbinding maken met de J.O.E. app.
De E8 kan wellicht behalve met de WiFi dongle ook werken met de Bluetooth dongle.
Het bereik van WiFi zal alleen over het algemeen groter zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-10 09:34
-Muncky- schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:03:
Zijn er hier al mensen die een Eureka Mignon Single Dose in huis hebben?
Nog niet, maar inmiddels wel besteld. Zodra ik hem heb laat ik het weten!
Pagina: 1 ... 105 ... 248 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1