Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 242 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JDFS schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:49:
[...]

Zojuist een tweedehandse Jura E8 EB Dark Inox op de kop getikt voor EUR 740 incl verzending 8)7 - mag het nog terugsturen binnen 30 dagen en 6 maanden garantie. Heel erg benieuwd hoe de machine gaat zijn, want natuurlijk een gok tweedehands. Komt morgen of woensdag binnen!

Ook ik ga de club joinen :)
Hij staat! ZGAN Jura Dark Inox 15364, vraag me niet om de plek (kuch kuch weinig ruimte op keukenblad kuch kuch, wellicht verplaats ik hem nog want centrifugeren is natuurlijk geen pretje voor het apparaat...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBRB140utQUl5c6itYqW-TV_UCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/No3YLvtrdng7Gm6felm4qKBL.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk wat accessoires besteld (2x melkglas, care kitje, WiFi Connect). Voorverwarmde glazen laat ik ff achterwege, want met mijn Quooker 10 seconden een glas / kop warm maken en een USB warmhouder van ome Ali werken net zo goed.

Gelijk bij Brandzaak een pakket van 6 smaken besteld, heb nu ff snel bij Appie Segafredo gehaald (medium gebrand, helaas geen Starbucks Blonde Roast gezien) maar man man man, wat een verschil met mijn Nespresso Citiz! Kreeg gelijk koppijn, waarschijnlijk in tijden niet zo'n goede sloot caffeïne naar binnen gekregen :9~

Melkspecialiteiten zijn ook geweldig, heerlijk cappuccino gedronken en voor de rest wat americano's. Ik ben blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:34
JDFS schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:29:
[...]

Hij staat! ZGAN Jura Dark Inox 15364, vraag me niet om de plek (kuch kuch weinig ruimte op keukenblad kuch kuch, wellicht verplaats ik hem nog want centrifugeren is natuurlijk geen pretje voor het apparaat...)
[Afbeelding]

Gelijk wat accessoires besteld (2x melkglas, care kitje, WiFi Connect). Voorverwarmde glazen laat ik ff achterwege, want met mijn Quooker 10 seconden een glas / kop warm maken en een USB warmhouder van ome Ali werken net zo goed.

Gelijk bij Brandzaak een pakket van 6 smaken besteld, heb nu ff snel bij Appie Segafredo gehaald (medium gebrand, helaas geen Starbucks Blonde Roast gezien) maar man man man, wat een verschil met mijn Nespresso Citiz! Kreeg gelijk koppijn, waarschijnlijk in tijden niet zo'n goede sloot caffeïne naar binnen gekregen :9~

Melkspecialiteiten zijn ook geweldig, heerlijk cappuccino gedronken en voor de rest wat americano's. Ik ben blij!
Mooi apparaat!

Hoe werk het malen bij zo'n volautomaat eigenlijk. Zelf een half-automaat besteld die hopelijk vandaag of morgen binnen komt, maar op alle reviews en filmpjes op youtube heb ik gezien dat het malen van de bonen het aller belangrijkste is voor de juist smaak en dat een halve mm draaien aan de maalschijven al een verschil maakt.

Nu kan zo'n Jura Espresso malen, maar ook Lungo dus de maalgraad zal vooraf wel ingesteld zijn voor de verschillende types koffie? Maar vervolgens zie ik ook overal dat de ene boon veel fijner gemalen moet worden dan een andere boon. Kun je die maalgraad in de Jura dan ook aanpassen per type boon oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@SquareOne dat werkt vziw hetzelfde als een pressurised filter basket voor de semi-automaat.
Dan maakt de exacte maalgraad een stuk minder verschil voor het eindresultaat. Je moet natuurlijk wel nog altijd een beetje in de juiste buurt zitten als je ook nog wilt dat het smaakt, maar voor de doorloop/tegendruk maakt het niet zoveel meer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:05
@SquareOne De Jura's zijn vooral koffie machines, minder gericht op espresso. Voor espresso moet de maling heel fijn zijn, en is een millimeter (of microns) op je stel mechanisme/maalschijven dus ook van grote invloed. Je wilt dan een perfecte balans tussen temperatuur, extractie en druk. Dat vereist de nodige consistentie (liefhebbers zullen zeggen dat de perfecte espresso niet bestaat, of enkel met toeval tot stand komt).

Zodra je met meer water (100ml) en minder koffie (10gr) verhouding gaat werken, zijn de korrels groter en is het makkelijker om consistent dezelfde koffie te produceren.

Edit: De Jura E8 gebruikt 6 tot 16 gram per dose, gebaseerd op de gekozen strength. Dat is dus best veel voor een volautomaat en zou in theorie dus ook heel behoorlijke espresso's moeten kunnen produceren. Nespresso cups bevatten bijvoorbeeld maar 5,7 gram per dose.

@Hercul3s @MJV Je kunt temperatuur ook gebruiken om de smaak te beinvloeden.
Kouder = lagere extractie = eerder zure tonen
Warmer = hogere extractie = eerder bittere tonen

Als je recept dus klopt maar smaak nog niet (18g in, 36g uit en je hebt alle doorlooptijden tussen de 25-35 seconden geprobeerd), dan kun je een beetje met de temperatuur spelen om te fine tunen.

Bovenstaande is mij ook nog een brug te ver hoor. Zo verfijnd is mijn smaak ook niet, maar proberen kan altijd :).

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 10-11-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-06 16:58
Al een tijdje ben ik opzoek naar een vervanger van mij Nespresso machine. Een van de machines die op de short list staat is een Jura Ena 4. Een mooie vertoning op het aanrechtblad en geen extra poespas omdat ik mijn koffie altijd zwart drink. Waar ik bij Jura alleen een beetje huiverig voor bent zijn de hoge onderhoudskosten. Ik lees veel verhalen over hoge reparatiekosten al na 2 a 3 jaar, vaak ook al eerder alleen is het dan nog garantie. Wat is jullie ervaring met Jura? Drink ongeveer 4 kopjes per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:04
rorie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:02:
Al een tijdje ben ik opzoek naar een vervanger van mij Nespresso machine. Een van de machines die op de short list staat is een Jura Ena 4. Een mooie vertoning op het aanrechtblad en geen extra poespas omdat ik mijn koffie altijd zwart drink. Waar ik bij Jura alleen een beetje huiverig voor bent zijn de hoge onderhoudskosten. Ik lees veel verhalen over hoge reparatiekosten al na 2 a 3 jaar, vaak ook al eerder alleen is het dan nog garantie. Wat is jullie ervaring met Jura? Drink ongeveer 4 kopjes per dag.
Zou denk ik eerder voor een E4 dan Ena4 gaan ivm de nieuwe molen.

Wat betreft onderhoud, dit onderwerp komt met regelmaat terug. Zoek eens op ‘jura onderhoud’ in dit topic en je wordt een heel stuk wijzer.

Zie ook:
bszz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Jura heeft geen jaarlijks (extern) onderhoud nodig. Net als elke volautomaat heeft een Jura wel slijtageonderdelen en net als elke volautomaat zullen die op enig moment moeten worden gereviseerd of vervangen. Onderhoud is pas nodig als iets het niet (goed) meer doet. Wat dat kost en wat je er voor krijgt kun je zelf opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Heb geen ervaring met Jura, maar de recente onderhoudbeurt van mijn Rocket was €271,50.
- Grote onderhoudsbeurt, vervangen van alle ringen/ventielen etc. (€160)
- Keramische mushroom gebroken, schijnt een known issue te zijn bij Rocket (€39)
- Ontkalken 1 uur (€72,50)

Vooraf had ik je voor gek verklaard. Het Nespresso apparaat die ik de 5 jaar hiervoor gebruikte koste iets van €100 en werkt nog steeds perfect. Achteraf had ik ook liever minder betaald, maar gewoon afrekenen en accepteren.

Hoop volgende keer wel wat goedkoper uit te zijn (o.a. geen nieuwe mushroom en ontkalken) en het vervangen van de ventielen/seals zelf te doen. Dan ben je voor nog geen €100 klaar, eens per 2-3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 00:08
Je mushroom hebben ze nu vervangen door een RVS/messing exemplaar neem ik aan?
Ondingen zijn het, de keramische.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-06 09:52
Net als @JDFS heb ik vier weken geleden een Jura E8 (EB) gekocht.
Ik had een nog maar 14 maanden oude Siemens EQ.500 die verder prima was maar wilde toch een upgrade (zeg maar een @RoosW -tje ;) ).

De afgelopen weken getest maar het oordeel is duidelijk: nog betere koffie!
De variaties zijn ook prima en goed te onderscheiden.
Het maakt dus uit in smaak of je een cappuccino, lungo of cortado zet.
Een Lungo is dus ook koffie met daaraan heet water toegevoegd en niet heet water wat nog door de koffie wordt heengedrukt, heet water heeft een eigen uitloop)
De Jura is dus verfijnder zou ik zeggen.

Bedieningsgemak telt mee, mijn vrouw wil gewoon met één druk op de knop iets kunnen doen zonder moeilijke toestanden. Daarom valt een halfautomaat gewoon af. Wie weet ooit in de toekomst nog.
Opvallend is dat eerst naast de Siemens mijn vrouw ook de Nespresso nog wel eens koos.
Sinds de Jura er staat is de Nespresso werkeloos.

Bij de Jura ook de WiFi Connect aangeschaft, eigenlijk een te duur ding maar toch wel handig.
De tellerstanden worden hiermee inzichtelijk.
Zonder WiFi kun je deze vreemd genoeg niet op het display uitlezen, dat is wel een vreemde keuze. Met de JOE app zijn ook eigen “recepten” op te slaan en ook met een Siri commando te starten.
“Hey Siri, bereid Lungo HoppyF!”.
Mijn eigen Lungo wordt dan gezet.
Uiteraard moet je dan wel een kopje onder de uitloop zetten.

Hier een foto.
(weet je wel hoe moeilijk het is om zelf niet op de foto te komen met zo’n ontzettend glimmende E8? :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIzuYOypLgYoYLC1egD2FvhWv7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xYqWpBt3ruinOIIyp3ydEpH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
HoppyF schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:08:
Net als @JDFS heb ik vier weken geleden een Jura E8 (EB) gekocht.
Ik had een nog maar 14 maanden oude Siemens EQ.500 die verder prima was maar wilde toch een upgrade (zeg maar een @RoosW -tje ;) ).

De afgelopen weken getest maar het oordeel is duidelijk: nog betere koffie!
De variaties zijn ook prima en goed te onderscheiden.
Het maakt dus uit in smaak of je een cappuccino, lungo of cortado zet.
Een Lungo is dus ook koffie met daaraan heet water toegevoegd en niet heet water wat nog door de koffie wordt heengedrukt, heet water heeft een eigen uitloop)

Bedieningsgemak telt mee, mijn vrouw wil gewoon met één druk op de knop iets kunnen doen zonder moeilijke toestanden. Daarom valt een halfautomaat gewoon af. Wie weet ooit in de toekomst nog.
Opvallend is dat eerst naast de Siemens mijn vrouw ook de Nespresso nog wel eens koos.
Sinds de Jura er staat is de Nespresso werkeloos.

Bij de Jura ook de WiFi Connect aangeschaft, eigenlijk een te duur ding maar toch wel handig.
De tellerstanden worden hiermee inzichtelijk.
Zonder WiFi kun je deze vreemd genoeg niet op het display uitlezen, dat is wel een vreemde keuze. Met de JOE app zijn ook eigen “recepten” op te slaan en ook met een Siri commando te starten.
“Hey Siri, bereid Lungo HoppyF!”.
Mijn eigen Lungo wordt dan gezet.
Uiteraard moet je dan wel een kopje onder de uitloop zetten.

Hier een foto.
(weet je wel hoe moeilijk het is om zelf niet op de foto te komen met zo’n ontzettend glimmende E8? :P )

[Afbeelding]
Ja ja, geef mij maar de schuld van je Upgraderitus ;)
Mooi apparaat, als ons barrel (een el-cheapo Volautomaat) het begeeft toch voor vervanging aan een Jura denken, de koffie uit onze huidige De'longhi is echt ver beneden peil. Je kunt niet eens proeven als je er volslagen andere/verse bonen in gooit, alles smaakt min of meer even prut.
Mijn vrouw is dus net zo, één knop, meer moet het niet wezen :-(
Maar goed, ik heb 'Het Beest' staan, met een goede maler, dus ik vermaak mij wel, al is het zo heel af en toe best wel fijn om met zo weinig handelingen een bakkie te hebben, maar de smaak drijft mij dan meteen weer terug naar de Half-Automaat.

[ Voor 0% gewijzigd door RoosW op 10-11-2021 12:16 . Reden: taalvouten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HoppyF schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:08:
maakt de Jura dan niet juist een americano en juist geen lungo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:10
Leipo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:17:
[...]

De E8 heeft opties voor koffie (al het water gaat door de gemalen koffie), caffé barista (gedeelte koffie, gedeelte heet water) en lungo barista (hetzelfde als de caffé barista, maar dan met groter volume aan koffie en heet water). Ik begrijp zelf eigenlijk niet zo goed wat het verschil tussen die laatste 2 opties is, behalve het volume. Of intern de zetmethode van de Jura dan ook nog anders is om verschil tussen caffé en lungo to maken.. geen idee!

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:00
[...]

klinkt inderdaad een americano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Ja, in feite wel omdat eerst de koffie gezet wordt en er daarna heet water aan toegevoegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
RoosW schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:15:
[...]

Ja ja, geef mij maar de schuld van je Upgraderitus ;)
Mooi apparaat, als ons barrel (een el-cheapo Volautomaat) het begeeft toch voor vervanging aan een Jura denken, de koffie uit onze huidige De'longhi is echt ver beneden peil. Je kunt niet eens proeven als je er volslagen andere/verse bonen in gooit, alles smaakt min of meer even prut.
Mijn vrouw is dus net zo, één knop, meer moet het niet wezen :-(
Maar goed, ik heb 'Het Beest' staan, met een goede maler, dus ik vermaak mij wel, al is het zo heel af en toe best wel fijn om met zo weinig handelingen een bakkie te hebben, maar de smaak drijft mij dan meteen weer terug naar de Half-Automaat.
Grapje hoor, Wilco!
Ja, verschil zal er blijven tussen een volautomaat en een halfautomaat.
Voorlopig kan ik wel vooruit hoop ik met deze Jura.
Ruim een jaar geleden had ik twijfels over de Jura ivm het onderhoud en schoonmaken maar bij nader inzien denk ik dat deze zorgen niet terecht waren.
Schoonspoelen doet het apparaat zelf goed en de reiniging is ook eenvoudig.
Vanmorgen toevallig de eerste cyclus na bijna 180 kopjes uitgevoerd met een reinigingstablet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Magicw00b schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:09:
Je mushroom hebben ze nu vervangen door een RVS/messing exemplaar neem ik aan?
Ondingen zijn het, de keramische.
Klopt ja. Die keramische (met name van Rocket?) zijn schijnbaar 2x zo duur en de kans op breken is erg groot (de vraag is niet of ze breken, maar wanneer).

Achteraf een vreemde designkeuze, maar nu vervangen voor een stalen exemplaar. Die doen het al 60 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
SquareOne schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:34:
[...]

Mooi apparaat!

Hoe werk het malen bij zo'n volautomaat eigenlijk. Zelf een half-automaat besteld die hopelijk vandaag of morgen binnen komt, maar op alle reviews en filmpjes op youtube heb ik gezien dat het malen van de bonen het aller belangrijkste is voor de juist smaak en dat een halve mm draaien aan de maalschijven al een verschil maakt.

Nu kan zo'n Jura Espresso malen, maar ook Lungo dus de maalgraad zal vooraf wel ingesteld zijn voor de verschillende types koffie? Maar vervolgens zie ik ook overal dat de ene boon veel fijner gemalen moet worden dan een andere boon. Kun je die maalgraad in de Jura dan ook aanpassen per type boon oid?
Je kunt de maalgraad bij een E8 in 6 stappen instellen.
Echter, voor alles wat hij dan gaat malen, niet per espresso of lungo enz.
Wat dat betreft werkt dit anders dan bij een halfautomaat met separate molen.

Ik merk wel dat een volautomaat een consistent resultaat geeft.
Bij de E8 kun je per keuze koffie wel de sterkte, volume en watertemperatuur instellen en de hoeveelheid melk bij melkspecialiteiten.
Daarmee beïnvloed je het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
HoppyF schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:33:
[...]

Je kunt de maalgraad bij een E8 in 6 stappen instellen.
Echter, voor alles wat hij dan gaat malen, niet per espresso of lungo enz.
Wat dat betreft werkt dit anders dan bij een halfautomaat met separate molen.

Ik merk wel dat een volautomaat een consistent resultaat geeft.
Bij de E8 kun je per keuze koffie wel de sterkte, volume en watertemperatuur instellen en de hoeveelheid melk bij melkspecialiteiten.
Daarmee beïnvloed je het resultaat.
M'n schoonouders hebben zo'n Jura. Maar die koffie die daar uit komt is echt niet te hachelen. Ligt waarschijnlijk aan de bonen, maar ik zal binnenkort is eens kijken of ik iets aan die maalgraad kan doen. De sterkte knop ken ik inderdaad; maalt die dan gewoon meer koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
SquareOne schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:37:
[...]

M'n schoonouders hebben zo'n Jura. Maar die koffie die daar uit komt is echt niet te hachelen. Ligt waarschijnlijk aan de bonen, maar ik zal binnenkort is eens kijken of ik iets aan die maalgraad kan doen. De sterkte knop ken ik inderdaad; maalt die dan gewoon meer koffie?
Denk ook dat het aan de bonen ligt.
Bagger in = bagger uit.
Zijn de bonen wel van goede kwaliteit dan zou het aan de maalgraad kunnen liggen.
Mogelijk ook aan de sterkte, volume water en watertemperatuur.
Er zijn nogal wat variabelen.
De sterkte betekent inderdaad meer/minder grammen koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nou, vanochtend de machine (Jura E8, 2018 model uit 2019) naar Vitelli gebracht in Hoorn voor een servicebeurt. Ze verwachten een week nodig te hebben alvorens ik de machine terug heb; zij gaan kijken of het een standaard of premium beurt moet worden (en verwachten niet dat er iets anders aan vervangen moet worden aangezien er nu geen problemen zijn en de machine redelijk jong is)

We hebben bewust niet gekozen voor een leenmachine (teveel gedoe en ik dacht 'ach het is maar een week') dus ik heb de back-up Senseo uit de kast gehaald en wat pads bij de supermarkt

Boy was I wrong -O-

Het is net geen slootwater in vergelijking :') :+ Maar ach; we doen het er maar mee. Ik zou de French Press nog uit de kast kunnen halen en onze eigen bonen malen, maar dat doe ik als die Senseo echt niet meer te nassen is. Of de Nespresso die ik ook nog ergens heb staan in de garage is ook een optie

En ja; ik klink waarschijnlijk extreem elitair op die manier, maar na 2 jaar fatsoenlijke koffie is dit toch wel een dingetje :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Notna Je bent hier in goed gezelschap met je elitaire gedoe ;)

Bonenmaler + aeropress is hier de goto setup voor vakantie, of toen we laatst de keuken hebben verbouwd en ik even wat plaatsgebrek voor de semi-automaat had. Of als 'ie in de toekomst eens extern onderhoud nodig heeft dus...

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 10-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 18:37
Notna schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:00:
Nou, vanochtend de machine (Jura E8, 2018 model uit 2019) naar Vitelli gebracht in Hoorn voor een servicebeurt. Ze verwachten een week nodig te hebben alvorens ik de machine terug heb; zij gaan kijken of het een standaard of premium beurt moet worden (en verwachten niet dat er iets anders aan vervangen moet worden aangezien er nu geen problemen zijn en de machine redelijk jong is)

We hebben bewust niet gekozen voor een leenmachine (teveel gedoe en ik dacht 'ach het is maar een week') dus ik heb de back-up Senseo uit de kast gehaald en wat pads bij de supermarkt

Boy was I wrong -O-

Het is net geen slootwater in vergelijking :') :+ Maar ach; we doen het er maar mee. Ik zou de French Press nog uit de kast kunnen halen en onze eigen bonen malen, maar dat doe ik als die Senseo echt niet meer te nassen is. Of de Nespresso die ik ook nog ergens heb staan in de garage is ook een optie

En ja; ik klink waarschijnlijk extreem elitair op die manier, maar na 2 jaar fatsoenlijke koffie is dit toch wel een dingetje :+
Ach, het maakt je er wel weer van bewust hoe fijn je eigen koffie normaliter is. In die zin is het juist goed om af en toe met matige koffie (bijv. op werk) geconfronteerd te worden, dan ga je de goede koffie des te meer waarderen. Anders wordt dat ook zo gewoontjes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Wouterkaas schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:20:
[...]

Ach, het maakt je er wel weer van bewust hoe fijn je eigen koffie normaliter is. In die zin is het juist goed om af en toe met matige koffie (bijv. op werk) geconfronteerd te worden, dan ga je de goede koffie des te meer waarderen. Anders wordt dat ook zo gewoontjes :P
Inderdaad. Sinds kort weer een dag per week naar kantoor en daar vind ik de koffie nu niet meer te drinken nu ik gewend ben geraakt aan de koffie thuis uit de Jura E8 met goede bonen. Nu zet de automaat op mijn werk ook ‘verse’ koffie door eerst de bonen te malen, maar de vraag is hoe oud die bonen zijn en het zal wel van de goedkoopste soort zijn denk ik. Dus… dat wordt thee drinken voortaan op het werk (wat waarschijnlijk vloeken in in dit koffie topic! :+ ).

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dat is naar mijn mening ook het grootste nadeel aan een mooie koffieautomaat. De nieuwe koffie is niet automatisch 'perfect', maar alle andere koffie zoals Nespresso en Senseo (of erger) wordt direct wel smerig.

Ben mijn machine ook 2.5e week kwijt geweest, wachtende op onderdelen. Kreeg al vrij snel lichte irritaties over hoe lang het duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:08
HoppyF schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:42:
[...]

@taz10 heeft gelijk.
De E4 en E8 hebben WiFi, werkt echter alleen met de optionele WiFi Connect dongle.
De E6 heeft een optionele Smart Connect dongle nodig.
Smart Connect = een blauwe dongle, Bluetooth.
WiFi Connect = een witte dongle, WiFi.
Beiden kunnen verbinding maken met de J.O.E. app.
De E8 kan wellicht behalve met de WiFi dongle ook werken met de Bluetooth dongle.
Het bereik van WiFi zal alleen over het algemeen groter zijn.
Dat van die wifi dongle wist ik, maar ik kreeg uit die post de indruk dat het nu geïntegreerd zou zijn in de E8. Maar dan klopt mijn beeld dus.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Aziraphale schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:51:
[...]

Dat van die wifi dongle wist ik, maar ik kreeg uit die post de indruk dat het nu geïntegreerd zou zijn in de E8. Maar dan klopt mijn beeld dus.
Tja, waarom iets integreren als je er ook nog een sloot geld voor kunt vangen NADAT je het hoofd apparaat al verkocht hebt, vast dubbeltjes werk aan electronica..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Ah interessant die Jura E4. Heb hier sinds een klein jaar een D4 staan die heel goed bevalt! Het enige puntje is dat hij tijdens het malen toch wel vrij luid is. Ben benieuwd of de E4 stiller is, en zo ja of de nieuwe maler ook te plaatsen is in de D4. Als de E4 uit is maar eens gaan luisteren (en proeven) bij een Jura dealer, of kan iemand hier al wat zinnigs over zeggen?

Aanvulling voor de startpost:

NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink websiteVerzendkosten
Bijzondere bonenApeldoornJa€ 25?Neehttps://bijzonderebonen.nl/categorie/koffie/€5,75

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 10:55
Patatjemet schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:38:
Ah interessant die Jura E4. Heb hier sinds een klein jaar een D4 staan die heel goed bevalt! Het enige puntje is dat hij tijdens het malen toch wel vrij luid is. Ben benieuwd of de E4 stiller is, en zo ja of de nieuwe maler ook te plaatsen is in de D4. Als de E4 uit is maar eens gaan luisteren (en proeven) bij een Jura dealer, of kan iemand hier al wat zinnigs over zeggen?

Aanvulling voor de startpost:

NaamPlaatsWebshopGem. prijs per kgDag van brandenBranddatum vermeld op verpakkinglink websiteVerzendkosten
Bijzondere bonenApeldoornJa€ 25?Neehttps://bijzonderebonen.nl/categorie/koffie/€5,75
Ja, de E4 is aanmerkelijk stiller. @Teus.espresso kan je vertellen of de Professional Aroma Grinder in een D4 kan, maar je zou voor misschien een kleine meerprijs ook kunnen upgraden naar een E4 als je je D4 verkoopt/inruilt. Heb je ook een nieuwe zetgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:37
Tot nu toe mag de molen niet vervangen worden door een verbeterde versie. Jura schrijft steeds voor dat de molen moet worden vervangen door de molen die er in hoort. Inruilen van de D4 is dan een idee. Ga je er nog op vooruit qua bediening ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
RoosW schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:34:
[...]

Tja, waarom iets integreren als je er ook nog een sloot geld voor kunt vangen NADAT je het hoofd apparaat al verkocht hebt, vast dubbeltjes werk aan electronica..
In principe wel mee eens, maar… het is ook geen rib uit je lijf. Een kilo goede koffie kost ook bijna dat bedrag, of misschien zelfs nog wel meer! ;) Maar als je een beetje handelt bij de aankoop van de machine, dan krijg je ‘m er gratis bij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Zo’n dongle kost aan hardware maar een paar euro.
Jura is zo slim geweest dit met hun app te koppelen, je betaalt in feite dus ook voor de “gratis” app.
De ontwikkelingskosten en ondersteuning van de app zit dus ook in de aankoop prijs.
Zou ook allemaal inclusief kunnen zijn bij een €1000+ apparaat maar helaas is dit niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:33
Ypuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:16:
Dat is naar mijn mening ook het grootste nadeel aan een mooie koffieautomaat. De nieuwe koffie is niet automatisch 'perfect', maar alle andere koffie zoals Nespresso en Senseo (of erger) wordt direct wel smerig.

Ben mijn machine ook 2.5e week kwijt geweest, wachtende op onderdelen. Kreeg al vrij snel lichte irritaties over hoe lang het duurde.
Ik maal in de ochtend mijn bonen en neem dat in bakje mee, heb aeropress op kantoor.
Leven is te kort om drek te drinken.

PS: op kantoor hebben we bevroren koffiesiroop van DE die gemengd wordt met water. Bij een espresso hoor je letterlijk een roerstaaf die de koffie opklopt. Het smaakt letterlijk naar bitter slootwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:50
Op welke stand hebben jullie de maalstand van de Jura E8 eb staan?

Ik heb hem zelf op de fijnste stand staan en pas de sterkte van de koffie aan obv de boontjes op het scherm.
Meestal ergens tussen de 2.5 en 3.5 "boontjes".
Las hierboven dat de Jura 6 tot 16 gram koffie maalt.
Dan kan ik ervanuit gaan dat 1 zo'n boontje voor 1.6 gram staat?

Of is het maximaal 16 gram voor 2 koffie, waarbij dus 1 maling (10 boontjes) 8 gram is. Dan zou 1 boontje dus voor 0.8 gram staan.

Ps; bonen koop ik bij brandzaak en koffiestation waarbij brand aak de voorkeur heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Qosmic op 10-11-2021 20:55 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Overigens wat meer info over de San Remo YOU, rond de 6500,- euri (phew) en komt rond juni/juli 2022 [waarop mijn portemonnee kreunt van opluchting].
Wat je noemt ruim buiten mijn prijsklasse, of de Staatsloterij moet vanavond lief zijn ;)

Waarop iemand in een ander forum opmerkte de GS 3 een veeeel beter apparaat te vinden, even opgezocht, een soort schoenendoos met een groepskop eraan geschroefd, niet echt het summum van vormgeving en design zeg maar, zal (in dezelfde prijsklasse) vast een superieur binnenwerk hebben, maar stonden die twee naast elkaar te blinken, dan wist ik wel wat onmiddellijk mijn (ymmv, smaken verschillen ten slotte) keuze zou zijn :P

[ Voor 3% gewijzigd door RoosW op 10-11-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
De techniek van de GS3 ligt op een heel hoog niveau (zeker gezien de al wat oudere leeftijd van het ontwerp). De afwerking is op een aantal punten maar matig.
Vraag maar eens aan een eigenaar van een GS3 of je de waterbak mag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Teus.espresso schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:13:
De techniek van de GS3 ligt op een heel hoog niveau (zeker gezien de al wat oudere leeftijd van het ontwerp). De afwerking is op een aantal punten maar matig.
Vraag maar eens aan een eigenaar van een GS3 of je de waterbak mag zien.
Best bizar dat een apparaat in die prijsklasse een probleem met de waterbak heeft, voor dat geld zouden alle makkes er toch wel uit mogen zijn gefriemeld zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Je moet de prijs van de GS3 ook zien in historisch perspectief.
Het was één van de eerste dual boiler machines voor thuis gebruik. Een van de eerste machines met PID. Er zitten allerlei zaken op die nog nooit op andere machines zaten. Instelbare aanleng flow valve. De kop is stukje precisie engineering met een hendel die je enigszins als flow control kan gebruiken voordat ook een consument daar maar vroeg.
Er is jaren gewerkt aan de ontwikkeling en die kosten worden op een beperkt aantal machines terug verdiend. Dus is er op een deel van de afwerking bezuinigt.
Gelukkig is er een Nederlandse dealer in dat gat gesprongen. Heel plat (en veel te kort door de bocht) zijn er Kees van der Westen machines die een soort van gepimpte GS3 zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Amerikanen, Australiers en Nieuw Zeelanders zijn dol op La Marzocco's. De Linea Mini's zijn daar niet aan te slepen lijkt het soms. Is ook typisch gestyled voor zo'n Amerikaanse diner langs de weg met zo'n rechthoekige bak op de counter. Nederlanders/Europeanen zijn er volgens mij iets te nuchter voor om daar €4k meer voor te betalen.

Nederlanders vallen volgens mij meer eerder voor de traditionele E61 chroom kasten. Degelijk, duurzaam, repareerbaar. Als dat dan ook nog in de vorm van een prijs/kwaliteit topper als Lelit komt, dan is de keuze snel gemaakt.

Vind zelf die Linea Mini's wel wat hebben. Liefst dan ook zo'n groene of rode, zo'n kleur waar je even aan moet wennen :).

Afbeeldingslocatie: https://international.lamarzoccohome.com/wp-content/uploads/2021/09/La_Marzocco_Florentine-green-3-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-06 22:39

MJV

Wide de Linea Mini net posten, ik vind het ook wel iets hebben, in een vette kleur, zeker in combinatie met het walnotenhout. Gelukkig heeft de Bianca dat ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Qosmic schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:49:
Op welke stand hebben jullie de maalstand van de Jura E8 eb staan?
Één standje fijner dan de standaard instelling, dus op het 3e bolletje. Maar ik drink vooral koffie, cappuccino, flat white en latte macchiato. Bonen tot nu toe van Peeze, maar heb nu proefpakket espresso van Fascino liggen. Ben eigenlijk wel benieuwd waar andere E8 eigenaren hem op hebben staan.

[ Voor 19% gewijzigd door PatrickC op 10-11-2021 21:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
A zo eentje

https://www.reddit.com/r/...t_bought_the_worlds_most/

Sorry, even te lui om te image posten. Ich

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
PatrickC schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:05:
[...]

Één standje fijner dan de standaard instelling, dus op het 3e bolletje. Maar ik drink vooral koffie, cappuccino, flat white en latte macchiato. Bonen tot nu toe van Peeze, maar heb nu proefpakket espresso van Fascino liggen. Ben eigenlijk wel benieuwd waar andere E8 eigenaren hem op hebben staan.
Ik heb hem zelf dus op de fijnste stand. Had ergens gelezen dat hoe fijner hoe beter. Helemaal in een volautomaat. En dan dus spelen met de dosering van de koffie voor de smaak.
Drink voornamelijk espresso, cappuccino, cortado en soms een koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
Ligt het aan mij, of is het aandeel E8 (of Jura in het algemeen) de afgelopen paar maanden flink gestegen? Toen ik eind vorig jaar bij dit topic uit ben gekomen waren het vooral de halfautomaten die de dienst uitmaakten, maar voor mijn gevoel zijn de volautomaten aan een opmars bezig.

Het blijft iig leuk om te volgen hoe iedereen op zijn eigen manier koffie beleeft, of het nu met een aeropress van een paar tientjes is, een volautomaat, of een dikke E61 van een paar mille :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 13:06
Ypuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:56:
Amerikanen, Australiers en Nieuw Zeelanders zijn dol op La Marzocco's. De Linea Mini's zijn daar niet aan te slepen lijkt het soms. Is ook typisch gestyled voor zo'n Amerikaanse diner langs de weg met zo'n rechthoekige bak op de counter. Nederlanders/Europeanen zijn er volgens mij iets te nuchter voor om daar €4k meer voor te betalen.

Nederlanders vallen volgens mij meer eerder voor de traditionele E61 chroom kasten. Degelijk, duurzaam, repareerbaar. Als dat dan ook nog in de vorm van een prijs/kwaliteit topper als Lelit komt, dan is de keuze snel gemaakt.

Vind zelf die Linea Mini's wel wat hebben. Liefst dan ook zo'n groene of rode, zo'n kleur waar je even aan moet wennen :).

[Afbeelding]
Valt best mee hoor, ik ben onlangs overgestapt van een E61 machine naar een Linea Mini.

Ja ze zijn duur, maar je koopt ook een betrouwbaar dealernetwerk en de wetenschap dat je nog jarenlang service kan verwachten.

Feit is wel dat je weinig machines zal vinden met een vergelijkbare feature set in een vergelijkbare footprint (rotatiepomp, dual boiler, PID) en kom alsjeblieft niet met Lelit aanzetten, dat zijn geen vergelijkbare machines, ook qua looks en historie niet.

Zeker als je vrij veel ‘melk gebaseerde’ koffie drinkt is de Linea Mini unsurpassed; melk opschuimen voor 1 persoon in 10 seconden >:)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
@Basfr Ik vind het wel leuk om allemaal te lezen. Na jaren nespresso, nu ook door het vele thuiswerken, gekozen voor betere koffie, maar wel met het gemak van een Jura E8 (EB) volautomaat. Ik zie mezelf namelijk niet met weegschaaltjes in de weer, maar vind het wel fascinerend om te lezen hoe anderen dit wel doen. Mooie hobby! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
PatrickC schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:42:
@Basfr Ik vind het wel leuk om allemaal te lezen. Na jaren nespresso, nu ook door het vele thuiswerken, gekozen voor betere koffie, maar wel met het gemak van een Jura E8 (EB) volautomaat. Ik zie mezelf namelijk niet met weegschaaltjes in de weer, maar vind het wel fascinerend om te lezen hoe anderen dit wel doen. Mooie hobby! >:)
Precies dit is voor ons ook de reden geweest om over te stappen van nespresso (nadat deze stuk ging) naar een jura E8 eb.
Betere koffie, Gemak, 1 knop bediening, makkelijk en lekkere cappuccino. En ook nog de helft zo voordelig per koffie als de nespresso maar kwaliteit en versheid van bonen zijn duidelijk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 02:52
Ik maal de bonen nooit maar doe ze in een zakje en sla ze fijn, dan vervolgens doe ik ze extra in het vuur en daarmee zet ik koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@MGSNK Gaaf, heb je ook een foto van je setup? Ik ben helemaal pro 'doe eens gek' hoor. Tunnelvisie op prijs/kwaliteit vind ik maar een ziekte. De mooiste spullen/ervaringen etc. ontstaan meestal als je een keer niet de rationele keuze maakt. Daarnaast kan een Lelit dat ook gewoon zijn natuurlijk. Als je naar een Siemens of Nespresso zit te kijken, dan kan je ook de irrationele beslissing nemen om een Mara-X aan te schaffen.

Of er nog meer dual boilers met rotatiepompen zijn die qua featureset niet onder doen voor een LMLM. Een Rocket R60V of Decent hebben daarnaast nog brew profiles etc. en kosten zo'n 2/3e van een LMLM. Een R58 zal ongeveer gelijkwaardig zijn (geen saturated group head, minder steam power) maar kost de helft :+.

Zo zullen er vast meer zijn, maar feit is dat je dan allang in het prijsterritorium zit dat er niet echt slechte machines meer zijn. Dat geldt eigenlijk voor alles boven de €1.000. Vanaf daar ga je voor kleine features grote meerprijzen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:05:
[...]

Hier ook op het derde bolletje van links.
Heb de E8 net pas vier weken dus ik weet niet of veel hieraan wijzigen wat oplevert.
Wel even op het tweede bolletje gehad maar ik had het idee dat dit iets te fijn was waardoor de koffie minder lekker doorloopt.
Heb er nu 2x 250 gram Fascino door gehaald.
Costa Rica La Playa en Ethiopië Sidamo.
Beiden prima.
Lichte voorkeur voor de Costa Rica.
Eerder had ik al eens een andere Costa Rica van Fascino gehad die goed beviel.
Moet nog een restant horeca koffie opmaken (niet vers gebrand) maar wel goede koffie.
Daarna verder met Fascino, ligt nog Peru Tunki (nog niet eerder gehad) en Guatemala El Zapote (wel eerder gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
Teus.espresso schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:55:
Je moet de prijs van de GS3 ook zien in historisch perspectief.
Het was één van de eerste dual boiler machines voor thuis gebruik. Een van de eerste machines met PID. Er zitten allerlei zaken op die nog nooit op andere machines zaten. Instelbare aanleng flow valve. De kop is stukje precisie engineering met een hendel die je enigszins als flow control kan gebruiken voordat ook een consument daar maar vroeg.
Er is jaren gewerkt aan de ontwikkeling en die kosten worden op een beperkt aantal machines terug verdiend. Dus is er op een deel van de afwerking bezuinigt.
Gelukkig is er een Nederlandse dealer in dat gat gesprongen. Heel plat (en veel te kort door de bocht) zijn er Kees van der Westen machines die een soort van gepimpte GS3 zijn.
Dan kunnen die Amerikanen nog een hoop van ons Kaaskoppen leren, de Speedster van Kees van der Westen is mij toch een stuk mooier als die Mini, mij te dozig (maar ja daarom heb ik ook een Giotto, omdat ik al die rechthoeken niet mooi vind).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUH22FwpPK2QyReFfb0XjVObNC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VfYtiC4hb7ouKTcHL2UuNiwk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:54:
Hier ook op het derde bolletje van links.
Bij mij het derde bolletje van rechts. ;) Standaard wordt de machine geleverd met het tweede bolletje van rechts, dus de op één na grofste stand. Wat ik er van gelezen heb is dat de maler in de EB versie sowieso al fijner maalt dan zijn voorgangers. Ik vind het best lastig om te bepalen wat goed is, omdat het ook weer per boon verschilt en ik als beginner ook nog de bonen die ik lekker vind aan het ontdekken ben. En dan drink ik ook nog eens steeds verschillende drankjes, van espresso tot latte macchiato’s en alles wat er tussenin zit. :+
Als ik dan constant de maalgraad zou aanpassen, dan veranderen er naar mijn mening te veel variabelen en die maalgraad ijlt ook nog een beetje na heb ik begrepen.

Hoe pakken anderen dit aan (met een volautomaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:06:
[...]

Bij mij het derde bolletje van rechts. ;) Standaard wordt de machine geleverd met het tweede bolletje van rechts, dus de op één na grofste stand. Wat ik er van gelezen heb is dat de maler in de EB versie sowieso al fijner maalt dan zijn voorgangers. Ik vind het best lastig om te bepalen wat goed is, omdat het ook weer per boon verschilt en ik als beginner ook nog de bonen die ik lekker vind aan het ontdekken ben. En dan drink ik ook nog eens steeds verschillende drankjes, van espresso tot latte macchiato’s en alles wat er tussenin zit. :+
Als ik dan constant de maalgraad zou aanpassen, dan veranderen er naar mijn mening te veel variabelen en die maalgraad ijlt ook nog een beetje na heb ik begrepen.

Hoe pakken anderen dit aan (met een volautomaat)?
O, dat is een ander bolletje ;)
Er zijn 6 standen, als helemaal links 1 is staat hij bij mij nu op 3.
Wat er uitkomt is nu prima naar mijn idee dus ik laat het maar even zo.
Iets variëren kan later altijd nog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MGSNK
Ypuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:54:
@MGSNK Gaaf, heb je ook een foto van je setup? Ik ben helemaal pro 'doe eens gek' hoor. Tunnelvisie op prijs/kwaliteit vind ik maar een ziekte. De mooiste spullen/ervaringen etc. ontstaan meestal als je een keer niet de rationele keuze maakt. Daarnaast kan een Lelit dat ook gewoon zijn natuurlijk. Als je naar een Siemens of Nespresso zit te kijken, dan kan je ook de irrationele beslissing nemen om een Mara-X aan te schaffen.

Of er nog meer dual boilers met rotatiepompen zijn die qua featureset niet onder doen voor een LMLM. Een Rocket R60V of Decent hebben daarnaast nog brew profiles etc. en kosten zo'n 2/3e van een LMLM. Een R58 zal ongeveer gelijkwaardig zijn (geen saturated group head, minder steam power) maar kost de helft :+.

Zo zullen er vast meer zijn, maar feit is dat je dan allang in het prijsterritorium zit dat er niet echt slechte machines meer zijn. Dat geldt eigenlijk voor alles boven de €1.000. Vanaf daar ga je voor kleine features grote meerprijzen betalen.
En daar wrijft de schoen, alle machines zie je nu noemt zijn niet vergelijkbaar.

Decent moet zich nog wel even ‘long term’ bewijzen, ik vind het oerlelijke machines die nogal fragiel ogen met dat 2de handvat. Daarbij staan ze ver weg van wat mij interesseert: I don’t give a shit about flow profiling, I just want a good cup of coffee. Als ik met flow profiling aan de slag moet om de smaak van mijn bonen te ‘maximaliseren’ heb ik waarschijnlijk shit bonen gekocht :o
Ik heb flow profiling gehad op mijn E61 machine, het had te weinig toegevoegde waarde voor mijn workflow.

De Rocket gebruikt een degelijke techniek (E61) welke ook echt duidelijke nadelen heeft; opwarmtijd… Ik heb mijn LMLM warm in 5 minuten tijd uit standby.

Om het inderdaad niet te hebben over stoomkracht.

Uiteindelijk, alle machines ten spijt, was de LMLM de enige machine welke functionaliteit kon bieden waar ik naar op zoek was binnen mijn budget en footprint. Ik heb nog wel gekeken naar een Victoria Arduino Prima One, maar die heeft helaas een te grote footprint :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aC2KDuDdsC8reZvq1wRdh7gXIzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCAx7MM9e6U73KFAQDsVVRvN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door MGSNK op 10-11-2021 22:32 ]

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

En, op het uit kunnen lezen van de machine na, werkelijk volslagen nutteloos. Ik kan nu vanaf de bank koffie zetten, nadat ik eerst een kopje geplaatst heb en daarna er nog weer heen moet lopen om de koffie op te halen. Het is dat ik de BT dongle er gratis bij kreeg, maar anders had ik hem echt nooit aangeschaft.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Aziraphale schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:28:
[...]

En, op het uit kunnen lezen van de machine na, werkelijk volslagen nutteloos. Ik kan nu vanaf de bank koffie zetten, nadat ik eerst een kopje geplaatst heb en daarna er nog weer heen moet lopen om de koffie op te halen. Het is dat ik de BT dongle er gratis bij kreeg, maar anders had ik hem echt nooit aangeschaft.
offtopic:
Heb ik ook in mijn nieuwe keuken met allerlei apparatuur je oven progeamma is klaar - ja duh.
Bij een wasmachine of droger in een andere ruimte is het wellicht handig maar verder snap ik het nut er ook niet van. En ik ben nogal van 'omdat het kan' maar zelfs dan. Wellicht als je filterkoffie aanzet en weer in je warme bed kruipt 's ochtends

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
Aziraphale schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:28:
[...]

Je vergeet één dingetje… in de app kun je je eigen drankjes programmeren, dus meerdere versies voor koffie, cappuccino, etc... Op de machine (ik heb het nu over de E8 EB) kun je maar één instelling per drankje opslaan. Dit is met name handig bij meerdere personen in een huishouden, die ieder hun eigen voorkeur hebben. En eerder maakte iemand hier nog een opmerking over het gebruik van stembesturing, wat via de app ook kan… namelijk dat dit echt een uitkomst is voor iemand die blind is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PatrickC schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:56:
[...]
<>. En eerder maakte iemand hier nog een opmerking over het gebruik van stembesturing, wat via de app ook kan… namelijk dat dit echt een uitkomst is voor iemand die blind is.
Dat is dan wel een pluspunt inderdaad. Zeker als het apparaat ook vertelt wat de status van water, bonen en droesem is (te vaak dat als ik koffie wil zetten met de volautomaat dat er één van de drie een stop oplevert).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Koos2009
Sinds afgelopen dinsdag wat probleempjes met de Profitec.

Hij lijkt bij startup niet auutomatisch zijn stoomboiler op druk te houden.

Hij doet het wel, maar pas na blijven stomen (zonder output) ern daarna wachten.

Net of ik per ongeluk een setting gewijzigd heb bij het veranderen van de temperatuur.

Vanmorgen voor douchen effe getest (15 min aan dus in feite al "klaar" en hij deed het, al dan niet overweldigend. Na douchen en katten eten geven begonnen.
Net als daarvoor zet hij prima koffie, maar bij stomen is de druk dan inmidels weggevallen.

Op internet les ik net dat ik de auto-fill valve weg moet halen en dan kijken of hij bijvult.

De machine is net 5 maanden oud en het gebeurde eigenlijk na het spelen met de temp.
Wellicht iets als eco-mode geactiveerd?

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:27
@Koos2009 Heb je niet de temperatuur gewoon te laag gezet? Lage temp is minder druk. Te lage temp is bijna geen druk meer over. En na 15 min klaar? Dat is wel snel. Werkte dat voorheen echt?

• Koos2009
Voorheen stond hij op 127.
Daarna eens op 124 gezet.
Niet tevreden dus terug naar 127.

Nu is de bediening gewoon prut verder, maar het werkte gewoon.

128 lijkt de max te zijn. Eco mode is uit al denk ik dat dat tijd inhoud.
Hij staat verder op een tijdschakelaar dus dat is niet zo nodig.

Edit:
In de winkel was hij inderdaad "klaar" na 15 minuten. Netjes 124.

Niet dat ik er dan koffie me gha zetten hoor. Laat eerst maar een half uurtje opwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door Koos2009 op 11-11-2021 07:56 ]

• rorie
Nog steeds opzoek naar een vervanger voor mijn Nespresso machine, op de shortlist staat een Jura ena 4 en een sage barista pro black truffle. Bij Jura machines lees ik in dit forum vooral over hoge onderhoudskosten, eens in de 2 a 3 jaar een servicebeurt van 200 euro schijnt normaal te zijn. Bij een sage barista pro black truffle zijn deze kosten veel lager maar ben je weer veel langer bezig met koffie zetten. Daarnaast hoor ik hier veel mensen over dat alles van plastic is van binnen bij een sage barista pro, maar dat geld toch ook voor Jura? Iemand ervaring met een sage barista pro hier? Ga hem voornamelijk gebruiken voor espresso en americano.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 08:38

Ravhin

no <root>...

Sage wordt 'hier' als niet echt goed neergezet. Veel plastic en niet een hele lange levensduur. De onderhoudskosten van de Jura zijn al diverse keren in dit draadje debunked. Om Jura en Sage te vergelijken is IMHO hetzelfde als een Citroën C1 vergelijken met een Audi A1 ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• rorie
Ravhin schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:30:
Sage wordt 'hier' als niet echt goed neergezet. Veel plastic en niet een hele lange levensduur. De onderhoudskosten van de Jura zijn al diverse keren in dit draadje debunked. Om Jura en Sage te vergelijken is IMHO hetzelfde als een Citroën C1 vergelijken met een Audi A1 ;)
Bedankt voor je reactie en ik begrijp de vergelijking. Maar is er een echt alternatief voor een half automatische espresso machine met ingebouwde bonen molen? Want dat is nou juist zo fijn aan deze machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

bebopper

I'm an absolute beginner...

Misschien heb ik toch een upgrade nodig??? Nog even sparen... :*)

Afbeeldingslocatie: https://wordlesstech.com/wp-content/uploads/2016/12/Aviatore-Veloce-Turbojet-100-Coffee-Maker-3.jpg

Ja, het schijnt echt een espresso apparaat te zijn, sort of... dezelfde fabrikant heeft meer van dit soort pareltjes...

[ Voor 7% gewijzigd door bebopper op 11-11-2021 10:24 ]

• Basfr
rorie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:19:
[...]

Bedankt voor je reactie en ik begrijp de vergelijking. Maar is er een echt alternatief voor een half automatische espresso machine met ingebouwde bonen molen? Want dat is nou juist zo fijn aan deze machine.
Mss eerst een aantal vragen voor jezelf beantwoorden, o.a.:
- Welke koffie wil je bereiken/wat is je doel? Gewoon een bakkie 'zwart water' of 'de ultieme espresso'?
- Hoeveel tijd wil je besteden aan je koffie?
- Wat voor machine wil je? Dit is voornamelijk afhankelijk van de 2 bovenstaande antwoorden. Je noemt een halfautomaat (met ingebouwde maler) en een volautomaat.
- Wat is je budget?

O.b.v. deze antwoorden kun je gerichter gaan zoeken.
Wil je bv een volautomaat voor 300 euro, dan valt Jura al snel af.
Wil je met een druk op de knop 'ok' koffie, dan hoeft je niet te investeren in een (bij voorkeur) losse maler en espressomachine.

• rorie
@Basfr Om even antwoord te geven op je vragen:
Wat ik wil is gewoon een lekkere bak koffie of espresso, zeker geen zwart water :).
Hoeveel tijd ik hier aan wil besteden daar twijfel ik best wel over, maar uiteindelijk geld voor de meeste keren dat ik gewoon snel een lekkere bak koffie wil.

Dat was ook de reden dat ik uitkwam bij een Jura ena 4, geen poespas gewoon lekkere koffie. Maar als ik dan de verhalen hier lees over de kosten van onderhoud dan schrik ik hier wel van. Hoe slecht is dan bijvoorbeeld een volautomaat van Philips of Siemens met verse bonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
@rorie onderhoud zou ik me niet te druk om maken. Zoals @Teus.espresso en @bszz vaker aangeven is dit alleen nodig als er iets defect is of als de machine niet meer naar behoren werkt.
En ook aan een goedkope machine kan een zetgroep defect raken en zul je een nieuwe moeten kopen.

Andere merken weet ik niet veel van. Heb zelf een Delonghi 22.110B gehad, die was wel ok maar qua output een stuk minder dan mijn huidige E8.
Siemens is hier ook wel aardig vertegenwoordigd, dus daar kunnen anderen wellicht meer over vertellen.
Philips heb ik geen ervaring mee, maar als ik de verhalen mag geloven is het vooral bagger (snel stuk).

De maal- en zetmethode van Jura is naar mijn idee net wat vernuftiger dan de goedkopere merken/modellen, waardoor de output met dezelfde bonen een stuk beter is.

Zelf ben ik van de Delonghi naar een Gaggia Classic gegaan, maar ook weer snel terug naar een volautomaat. Vond het allemaal te bewerkelijk en de hogere kwaliteit output van een halfautomaat was het me allemaal niet waard.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:00
rorie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:56:
Wat ik wil is gewoon een lekkere bak koffie of espresso, zeker geen zwart water :).
Hoeveel tijd ik hier aan wil besteden daar twijfel ik best wel over, maar uiteindelijk geld voor de meeste keren dat ik gewoon snel een lekkere bak koffie wil.

Dat was ook de reden dat ik uitkwam bij een Jura ena 4, geen poespas gewoon lekkere koffie. Maar als ik dan de verhalen hier lees over de kosten van onderhoud dan schrik ik hier wel van. Hoe slecht is dan bijvoorbeeld een volautomaat van Philips of Siemens met verse bonen?
Vergeet niet dat een automaat van een ander merk ook onderhoudskosten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
rorie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:56:

Een Jura geeft echt betere koffie als een Philips of Siemens, ik had een Siemens EQ6, duur machientje, iets van 900,- gaf redelijke koffie (wel een stuk beter als de de'longhi die we nu als 'cheapskate' vervanger hebben) maar een Jura doet het wel een trapje beter. Nog steeds geen Halfautomaat, daar zijn de malers en filterbakjes niet geschikt voor, maar 'goed genoeg' zeg maar als je de omslag van het werk met een halfautomaat niet wilt hebben.
Onderhoud is niet echt goedkoop, maar reken eens een jaar Nespresso capsules uit bij 2 persoons gebruik dagelijks, dan valt die onderhoudsbeurt in het niets.
En er is niemand die je dwingt om elke 2 jaar het apparaat in te leveren, zelf de reinigings beurten doen die het apparaat vraagt, en pas bij daadwerkelijke storing voor een (dan wel grote) onderhoudsbeurt gaan werkt ook prima.
Alle Halfautomaten met ingebouwde molen hebben soortgelijke problemen, kunnen maar net fijn genoeg malen, maar hebben vaak grote problemen met licht gebrande bonen, mede omdat de 'stapjes' voor fijner/grover gewoon te groot zijn.
Ook is de kwaliteit van ingebouwde malers gewoon niet je van het. Een goede maler is best een kosten plaatje.
Daarom zie je ook vaak mensen hier voor de gebruikte route kiezen, struin Marktplaats af naar een Gaggia Classic (pre 2015), Silvia (oid) liefst met PID (of als je kunt bouw die dan zelf in, Aliexpress heeft de onderdelen voor een prikkie) en zet er een gebruikte Horeca maler naast (Compak of vele andere merken) Wel groot en lomp, maar onverslijtbaar en zo een maler heb je rond de 100,- / 150,-.
Nieuw kun je met een Eureka Manuela al een heel eind komen, al is de Eureka Specialita we een stuk beter. En er zijn daarnaast nog vele andere merken die goede machines leveren, maar een nieuwe espresso geschikte maler moet je toch rond de 400,- voor verwachten.
Dan begrijp je ook meteen waarom ingebouwde malers een mindere uitvoering zijn, dat zou voor veel machines al de helft van de productie kosten wezen ;)

Ik heb zelf die gebruikte machine route genomen, en heb langzaamaan toegewerkt naar een goede maler en espressomachine. De door mij gekozen 2e hands machines verliezen nauwelijks (meer) waarde na aankoop, dus na een paar maanden (en wat sparen) weer verkopen via Marktplaats en dan met dat geld + je spaarpot weer wat beters aanschaffen was mijn traject, en nee, nog lang niet waar ik wezen wil, maar nu wel op een prima niveau aangekomen.
Voor waar ik wil eindigen, daar heb ik, vrees ik, toch eerst een stevige (Staatsloterij) meevaller voor nodig :P

Dat 'gebruikte machines' traject hoeft natuurlijk niet, maar dan loop je tegen een hoger prijskaartje aan.
Houd er in ieder geval rekening mee dat bij een halfautomaat nog altijd een goede maler noodzakelijk is, en neem dat mee in je budget.

Succes!

• JDFS
  • Niet online
Snel vraagje over de Jura's: ik heb geen maatschep voor de filterkoffie erbij gekregen. Kan iemand mij vertellen hoeveel gram een afgestreken Jura gemalen koffielepel bevat? Gisteren op de bonnefooi decaf erin gepleurd om 20:00, zo'n 14 gram...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 23:14
RoosW schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:24:
[...]

Een Jura geeft echt betere koffie als een Philips of Siemens, ik had een Siemens EQ6, duur machientje, iets van 900,- gaf redelijke koffie (wel een stuk beter als de de'longhi die we nu als 'cheapskate' vervanger hebben) maar een Jura doet het wel een trapje beter. Nog steeds geen Halfautomaat, daar zijn de malers en filterbakjes niet geschikt voor, maar 'goed genoeg' zeg maar als je de omslag van het werk met een halfautomaat niet wilt hebben.
Ik twijfel of je dat zo hard kan stellen. Je hebt ook verschillen in de modellen per budget. Zelf heb ik de EQ9 en ik geloof niet dat je in het topsegment van beide merken nog verschillen gaat proeven. Ik heb halfautomaat-diehards over de vloer gehad die de espresso's prima te pruimen vonden. Tuurlijk, komt qua body niet de buurt maar het zijn wel smaakbommen. Het valt of staat met de bonen maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. Wel merk ik op dat Afrikaanse bonen vrij lastig zijn met hun bloemige of zure fruitsmaken, die komen er vaak onaangenaam uit. Dus ik blijf bij Midden-Amerika.

Mijn ouders hebben een 'dikke' Jura E8 maar stoppen er bonen van de Appie in, en dan maar vreemd opkijken als ik vriendelijk weiger hun koffie te drinken. Wel geprobeerd maar het is echt vloeibare asbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Een Jura lepel afgestreken is ongeveer 7 gram.
2 lepels dus +/- 14 gram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Nu online
D. Ninjai schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:05:
[...]

Ik twijfel of je dat zo hard kan stellen. Je hebt ook verschillen in de modellen per budget. Zelf heb ik de EQ9 en ik geloof niet dat je in het topsegment van beide merken nog verschillen gaat proeven. Ik heb halfautomaat-diehards over de vloer gehad die de espresso's prima te pruimen vonden. Tuurlijk, komt qua body niet de buurt maar het zijn wel smaakbommen. Het valt of staat met de bonen maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. Wel merk ik op dat Afrikaanse bonen vrij lastig zijn met hun bloemige of zure fruitsmaken, die komen er vaak onaangenaam uit. Dus ik blijf bij Midden-Amerika.

Mijn ouders hebben een 'dikke' Jura E8 maar stoppen er bonen van de Appie in, en dan maar vreemd opkijken als ik vriendelijk weiger hun koffie te drinken. Wel geprobeerd maar het is echt vloeibare asbak.
Alles staat of valt met de bonen, mits het apparaat aan de minimale eisen voldoet.
Wat ik bedoel: Onze de'Longhi kun je om het even welke boon inmikken, alle resultaten smaken net een treetje beter als Senseo, maar dat is meer het 'missen' van de filterpapiersmaak die daar altijd bij lijkt te horen. Ik heb daar hele dure verse bonen ingedaan (éénmalig) om te kijken of dat een verbetering gaf, maar je merkt het echt niet, behalve dat gore bonen het eindresultaat nog erger maken.
Dus koop ik middenklasse 'oude' bonen van koffievoordeel, enkel voor de de'longhi let wel, de echte bonen gaan in mijn molen voor de Rocket Giotto.
Met de Siemens EQ6 had ik echt betere koffie, niet geweldig, maar wel beter, en daar proefde je het wel als je betere bonen gebruikte, maar geen enorm verschil.
Ik heb pas uit een Jura E4 een bakje gehad met 'Brute Bonen' vers (zelf meegenomen) en die gaf echt een prima bak koffie, beter als de EQ6, minder als mijn Giotto, je mist een groot stuk diepgang, maar het verschil E4 <--> de'Longhi is waarlijk enorm, zo een spijt dat we dat kreng gekocht hebben, (gelukkig lekt ie, dus hopelijk binnenkort excuus genoeg om naar wat anders te kijken, al heeft de (ingebrande) Oled op dit moment hogere prioriteit.)

Ja, voor een echt extreme smaak (ik praat uit eigen ervaring) moet je diezelfde prut bonen van DE eens in de de'Longhi proberen, kom je op waterige asbak uit, brrr.

De enige bonen die nog een tikje betere koffie geven (vind ik) uit onze de'Longhi is de Black Betty melange (met Robusta-donker gebrand/Arabica-medium licht gebrand) dat geeft een enigszins redelijke koffie smaak, maar goed die vind mijn vrouw dan weer niet lekker (te sterk zegt ze).
Dus doe ik al mijn koffie maken met de halfautomaat. Zouden wij een Jura hebben (ik overweeg de E4) vermoed ik dat ik voor 'een snelle bak' tussendoor de Jura zou gebruiken, die verleiding komt nu geen enkel moment bij me op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:27
Basfr schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:12:

Zelf ben ik van de Delonghi naar een Gaggia Classic gegaan, maar ook weer snel terug naar een volautomaat. Vond het allemaal te bewerkelijk en de hogere kwaliteit output van een halfautomaat was het me allemaal niet waard.
Dit was hier ook de reden om bij een volautomaat te blijven, hoe tof ik het er ook allemaal uit vind zien. Inmiddels ben ik ook echt om qua bonen trouwens. Had ook zo'n pakket van de brandzaak besteld met een stuk of 6 verschillende bonen. Deze in onze oude Delonghi 22.110B gaf al iets verschil, maar niet mega...merkte vooral een toegevoegd aroma.

In onze nieuwe Jura werd de eerste espresso ook nog gezet met die bonen en dat was echt super. We hadden echter ook nog 2 pakken Segefredo bonen staan dus die eerst maar opmaken.... dat proevenf we ik dus wel :D (ok correctie, m'n vriendin was het nog niet opgevallen :X ). Alsnog is het beter dan in de Delonghi en merk je qua apparaat echt verschil, maar ik kon het niet laten net tussendoor toch weer bonen van de brandzaak er in te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 11-11-2021 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HoppyF
Teus.espresso schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:14:
Klopt wel, net even afgewogen met espresso maling decaf.
6 gram. Niet stevig aangedrukt in de lepel gewoon vrij los.
Er mogen twee lepels gemalen koffie in dus zo’n 12 gram.
Komt wel overeen met wat de Jura zelf maalt.

@rorie
Ik ben het wel met @RoosW eens.
Het maakt verschil met wel apparaat je koffie zet en ook welke koffie je gebruikt.
Kwestie van budget natuurlijk.
Heb hier toch wel een upgrade pad doorgemaakt.
Ooit filter koffie daarna Senseo.
Ook 9 jaar een Gaggia Titanium gehad, stevige jongen die goed zijn werk deed.
Daarna korte tijd een Nespresso van €75 met diverse cupjes.
Ik vond het nogal matig, mijn vrouw dronk vooral koffie toen.
Dan een Siemens EQ500, al een heel stuk beter en ook makkelijk te bedienen en simpel onderhoud.
Sinds een paar weken nu een Jura E8.
Dat bevalt echt prima.
Meestal vers gebrande bonen (Fascino) erin, soms nog wat horeca bonen die ik nog had liggen.
In kwaliteit zeker ook niet slecht moet ik zeggen.
Volautomaat heeft hier de voorkeur vanwege het bedieningsgemak.

[ Voor 49% gewijzigd door HoppyF op 11-11-2021 13:00 ]

• Aziraphale
franssie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:59:
[...]

Dat is dan wel een pluspunt inderdaad. Zeker als het apparaat ook vertelt wat de status van water, bonen en droesem is (te vaak dat als ik koffie wil zetten met de volautomaat dat er één van de drie een stop oplevert).
Dat doet hij dus niet. Voor blinden kan het inderdaad handig zijn en ook als je een aantal persoonlijke drankjes in wilt stellen, maar voor mij is dat laatste ook een zinloze gimmick. Ik kan nog prima onthouden hoeveel boontjes en water mijn moeder graag wil als ze langs komt, daar heb ik geen app voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Teus.espresso schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:14:
En ook @HoppyF dank. Zojuist even contact gehad met Taste & Tools, 4 cappuccinatore dopjes besteld en ze gaan over 5 min de Jura maatschep op de site zetten (die was op de een of andere manier ervan verdwenen).

Ergens deze week (of begin volgende week) komen mijn 2 melkglazen, WiFi Connect, care pakketje (wat zijn die krengen duur) en RVS slang binnen vanuit Duitsland. Nu nog wat porselein scoren en ik ben een gezegend mens.

Overigens mijn Brandzaak 6 x 250g proefpakket ontvangen, heb nu Costa Rica bonen erin zitten en wat een genot qua crema laagje zeg... Heb tot nu toe eigenlijk alleen maar americano's (caffé barista) gedronken en gisteren ook een lungo (barista) geprobeerd, maar wat mij betreft was dat gewoon een grotere americano omdat er alsnog heet water bij kwam.

• Qosmic
Weet iemand hoeveel gram koffie een Jura E8 (EB) maalt per koffiedosering?

[ Voor 4% gewijzigd door Qosmic op 11-11-2021 13:48 ]

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 23:14
Uit nood heb ik bij Fascino bonen besteld want er komen klussers over de vloer en die drinken wat af. Vond het zonde om steeds maar 30,- per kilo bonen in de volautomaat te blijven gooien. Heb gekozen voor eentje uit Mexico maar die is te lang geroosterd, beetje asbak in de nasmaak. Wel zonde. Durf het voor een volgende keer wel weer aan, geloof niet dat ze elke boon 'verpesten'.
Qosmic schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:45:
Je zit natuurlijk met retentie maar kan je niet een koekje uit de lekbak halen en op een weegschaal leggen? Misschien ook niet hoor ivm vocht wat er in zit, was meer een brainfart.

[ Voor 44% gewijzigd door D. Ninjai op 11-11-2021 13:56 ]

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 00:08
Je zou hem dan eerst moeten drogen en je mist dan het spul wat je er uit perst tijdens de extractie ;-).

• Qosmic
heb ik al geprobeerd, maar dat werkt niet echt.
Las in dit topic dat de Jura 6 tot 16 gram koffie maalt.

Of is het maximaal 16 gram voor 2 koffie, waarbij dus 1 maling (10 boontjes) 8 gram is. Dan zou 1 boontje dus voor 0.8 gram staan.

• HoppyF
Qosmic schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:45:
5-16 gram.
Staat bij de specificaties.
https://nl.jura.com/nl/vo...15363/Specifications#tabs

• Qosmic
Ja dat had ik gezien. Maar dat gaat dus obv de sterkte. De koffiebonen op het display. Dus is dan bv 1 boon 5 gram, en 5 bonen 16?
Hoeveel bomen is dan 7 of 8 gram?

• HoppyF
Qosmic schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:57:
heb ik al geprobeerd, maar dat werkt niet echt.
Las in dit topic dat de Jura 6 tot 16 gram koffie maalt.

Nee, het is per kopje.
Er zijn 10 koffie sterktes.
Dus niet 16/10.
Stand 1 is minimaal dus 5 gram.
Stand 10 maximaal dus 16 gram.

Bij de laatste metingen met 250 gram bonen kwam ik uit tussen de 19-21 kopjes per 250 gram.
Gemiddeld dus 12,5 gram.
We drinken niet iedere keer precies hetzelfde (Lungo, Flat White, cappuccino) dus dat varieert wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
De Mara X is binnen _/-\o_

Eerste 2 bakkies zijn al gezet met de Yellow Bourbon van brandzaak.

Eerste bakkie mislukte volledig:
- eureka mignon specialita op grind setting 2.
- 18 gram in, met als doel 36 gram uit
- na 1:05 min zat er nog maar 25 gram in het kopje (was niet te zuipen)
- puck was wel vrij nat aan bovenkant toen ik de portafilter eruit haalde

Twee bakkie ietsje beter:
- eureka mignon specialita op grind setting 3.
- 18 gram in, met al doel 36 gram uit
- na 44 sec zat ik op 36 gram
- puck ook nog behoorlijk nat boven op
- smaak is oke, maar smaak is eerder zuur dan bitter voor mij gevoel

Iemand die dezelfde boon/set-up gebruikt. Care to share the recipe?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat voor portafilter/bakje heb je ?

• SquareOne
418O2 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:04:
Wat voor portafilter/bakje heb je ?
18-22 gram IMS (staand bakje wat er bij zit)

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 08:46
SquareOne schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:01:
De Mara X is binnen _/-\o_

Eerste 2 bakkies zijn al gezet met de Yellow Bourbon van brandzaak.

Eerste bakkie mislukte volledig:
- eureka mignon specialita op grind setting 2.
- 18 gram in, met als doel 36 gram uit
- na 1:05 min zat er nog maar 25 gram in het kopje (was niet te zuipen)
- puck was wel vrij nat aan bovenkant toen ik de portafilter eruit haalde

Twee bakkie ietsje beter:
- eureka mignon specialita op grind setting 3.
- 18 gram in, met al doel 36 gram uit
- na 44 sec zat ik op 36 gram
- puck ook nog behoorlijk nat boven op
- smaak is oke, maar smaak is eerder zuur dan bitter voor mij gevoel

Iemand die dezelfde boon/set-up gebruikt. Care to share the recipe?
Hoe oud zijn je bonen? Ik heb gemerkt dat hele verse bonen niet te fijn gemalen kunnen worden, want de doorloop is dan echt niet te doen. Wat ik heb gelezen is het beter dat je de bonen een week na de branddatum maalt. Dan zit ik qua setting vaak tussen de 1 en 2 in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-02 19:37
De standen op de specialita kan je weinig over zeggen onderling, want het is een sticker die er op geplakt zit.
Je zou het nulpunt op kunnen zoeken en vanaf daar afstellen. Maar het beste is om dit op basis van gewicht/doorlooptijd en vooral smaak te doen.
Succes met afstellen en proeven :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@SquareOne
Als ie na 44sec nog altijd zuur is naar jouw mening zou ik eens de temperatuur wat hoger zetten, kijken of dat verschil maakt.

Overigens:
- Doorlooptijd bepaalt grotendeels de juiste smaakbalans, dus daar zou ik de prioriteit op leggen om de juiste verhouding zuur/bitter te krijgen. 25-35s lijkt een vrij gangbare range te zijn. Ik zit meestal op 25. Bepaalde bonen kunnen wat meer hebben.
- Je kunt nog de temperatuur wat hoger zetten om overmatig zuur weg te krijgen. Ik vond de yellow bourbon ook wat zuur. Mara-x heeft 3 standen als ik het goed begrijp, en ik zou minstens standje 2 (123 graden boilertemp) aanraden voor die boon.
- Dan kun je nog fijner/grover malen om de juiste verhouding te krijgen. Dat bepaalt niet zozeer de smaakbalans maar vooral de sterkte.

Bij alles gaat het uiteindelijk om je eigen smaak, en als je vrij bittere koffie gewend bent (zoals 99% van de bevolking), dan lijkt het wellicht al snel zuur. Dat had ik voorheen ook, maar ben het later steeds meer gaan waarderen, en daar pas ik dan mijn variabelen (vooral doorlooptijd en temperatuur) op aan.

• SquareOne
Farrell schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:32:
[...]

Hoe oud zijn je bonen? Ik heb gemerkt dat hele verse bonen niet te fijn gemalen kunnen worden, want de doorloop is dan echt niet te doen. Wat ik heb gelezen is het beter dat je de bonen een week na de branddatum maalt. Dan zit ik qua setting vaak tussen de 1 en 2 in.
Bonen zijn inderdaad pas een week oud en had vandaag het zakje pas open gemaakt.
Alouwerse schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:37:
De standen op de specialita kan je weinig over zeggen onderling, want het is een sticker die er op geplakt zit.
Je zou het nulpunt op kunnen zoeken en vanaf daar afstellen. Maar het beste is om dit op basis van gewicht/doorlooptijd en vooral smaak te doen.
Succes met afstellen en proeven :)
Ah helder, wist ik niet. Zal eens proberen het nulpunt te vinden.
defusion schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:00:
@SquareOne
Als ie na 44sec nog altijd zuur is naar jouw mening zou ik eens de temperatuur wat hoger zetten, kijken of dat verschil maakt.

Overigens:
- Doorlooptijd bepaalt grotendeels de juiste smaakbalans, dus daar zou ik de prioriteit op leggen om de juiste verhouding zuur/bitter te krijgen. 25-35s lijkt een vrij gangbare range te zijn. Ik zit meestal op 25. Bepaalde bonen kunnen wat meer hebben.
- Je kunt nog de temperatuur wat hoger zetten om overmatig zuur weg te krijgen. Ik vond de yellow bourbon ook wat zuur. Mara-x heeft 3 standen als ik het goed begrijp, en ik zou minstens standje 2 (123 graden boilertemp) aanraden voor die boon.
- Dan kun je nog fijner/grover malen om de juiste verhouding te krijgen. Dat bepaalt niet zozeer de smaakbalans maar vooral de sterkte.

Bij alles gaat het uiteindelijk om je eigen smaak, en als je vrij bittere koffie gewend bent (zoals 99% van de bevolking), dan lijkt het wellicht al snel zuur. Dat had ik voorheen ook, maar ben het later steeds meer gaan waarderen, en daar pas ik dan mijn variabelen (vooral doorlooptijd en temperatuur) op aan.
Goeie, ik ga de temperatuur eens verhogen. Wellicht had ik was meer van 1 boon moeten bestellen ipv 6x een kleine hoeveelheid. Waarschijnlijk heb ik de gehele hoeveelheid nodig om tot het juiste 'recept' te komen :P .

Ik ga de maalgraad nog net iets fijner zetten vanavond.

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-06 11:24
Gaaf om even door heen te scrollen mede-koffiegekken.

Zelf hebben we thuis de Poccino Espresso* machine van ongeveer 40 jaar oud. Geen volautomatische, geen instellingen, alles met de hand en op gevoel/verslaving. Heeft iemand ervaring met zo'n oudere "echte"?

*is een variant van Quickmill 820"R" als ik me niet vergis.

• Teus.espresso
De Poccino is Quickmill met een ander logo erop. Vroeger deed Quick dat wel vaker. Zo zijn er ook Illy 820's.
Chocovla gebruikt een 820 weet ik.
Andere gebruikers hier hebben ook de 3000 serie. Dat is eigenlijk dezelfde machine in een moderner jasje.
Letterlijk dezelfde kop, thermoblok / kraan combo, waterbak en pomp. Filterdrager is ook compatible.

• MGSNK
Koos2009 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:46:
Voorheen stond hij op 127.
Daarna eens op 124 gezet.
Niet tevreden dus terug naar 127.

Nu is de bediening gewoon prut verder, maar het werkte gewoon.

128 lijkt de max te zijn. Eco mode is uit al denk ik dat dat tijd inhoud.
Hij staat verder op een tijdschakelaar dus dat is niet zo nodig.

Edit:
In de winkel was hij inderdaad "klaar" na 15 minuten. Netjes 124.

Niet dat ik er dan koffie me gha zetten hoor. Laat eerst maar een half uurtje opwarmen.
Zo werkt dat niet met een E61 machine :D
Dat je boiler op temperatuur is, wil niet zeggen dat de machine op temperatuur is!
Het is echt belangrijk dat je de machine minimaal 25 minuten opwarmt, zodat de broeikop ook goed op kan warmen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
InTanK filter bag O.SCA.R 90, independent of the system https://www.amazon.nl/dp/...A9T7?_encoding=UTF8&psc=1

Die heb ik er nu in zitten. Benieuwd of ik het morgenochtend proef!

• MGSNK
418O2 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:38:
InTanK filter bag O.SCA.R 90, independent of the system https://www.amazon.nl/dp/...A9T7?_encoding=UTF8&psc=1

Die heb ik er nu in zitten. Benieuwd of ik het morgenochtend proef!
Niet voldoende :(
door gebrek aan waterbeweging hebben dergelijke zakken meerdere dagen tijd nodig om echt effectief te zijn

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 14:08
Hoi allemaal, leuk om eens mee te lezen hier!

Ik heb nu een Saeco Xelsis (dit model: https://www.coolblue.nl/p...sis-sm7785-00-zilver.html). Vind de koffie nogal koud ook eerlijk gezegd en ben ook gewoon toe aan iets nieuws na 2.5 jaar.

Ik twijfel tussen de Nivona 825 en een Jura. Budget is ongeveer 1000 euro en kan naar Duitsland rijden (woon bij de grens).
Hebben jullie aanbevelingen voor mij? Zie door de bomen het bos niet meer en die Nivona's zijn weinig reviews van helaas.

Ik hou van goede dubbele espresso's en Lungo's en drink ook soms een cappuccino, maak er dan vaak ook twee tegelijk.

• HoppyF
iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:49:
Hoi allemaal, leuk om eens mee te lezen hier!

Ik heb nu een Saeco Xelsis (dit model: https://www.coolblue.nl/p...sis-sm7785-00-zilver.html). Vind de koffie nogal koud ook eerlijk gezegd en ben ook gewoon toe aan iets nieuws na 2.5 jaar.

Ik twijfel tussen de Nivona 825 en een Jura. Budget is ongeveer 1000 euro en kan naar Duitsland rijden (woon bij de grens).
Hebben jullie aanbevelingen voor mij? Zie door de bomen het bos niet meer en die Nivona's zijn weinig reviews van helaas.

Ik hou van goede dubbele espresso's en Lungo's en drink ook soms een cappuccino, maak er dan vaak ook twee tegelijk.
Verwarm je de kopjes wel vóór?
Of gebruik je dubbelwandige glazen?
Bij relatief kleine hoeveelheden water/koffie koelt deze ook snel af.
Je Saeco Xelsis is dacht ik wel de betere serie.
Het is hier recent in het topic al genoemd, de Jura’s zijn wel populair maar ook aan de prijs.
Echter, ze zijn ook goedkoper te vinden in Duitsland vooral.
Een Jura E8 zou denk ik voor jou wel geschikt zijn.

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-06 14:08
HoppyF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:55:
[...]

Verwarm je de kopjes wel vóór?
Of gebruik je dubbelwandige glazen?
Bij relatief kleine hoeveelheden water/koffie koelt deze ook snel af.
Je Saeco Xelsis is dacht ik wel de betere serie.
Het is hier recent in het topic al genoemd, de Jura’s zijn wel populair maar ook aan de prijs.
Echter, ze zijn ook goedkoper te vinden in Duitsland vooral.
Een Jura E8 zou denk ik voor jou wel geschikt zijn.
Is naar mijn weten inderdaad de beste/duurste versie. Ik gebruik dubbelwandige glazen inderdaad. Denk dat het nieuwe gewoon ook leuk is, weer even wat anders. Iemand hier toevallig ervaring met zowel de 825 als de jura's?

• HoppyF
iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:00:
[...]

Is naar mijn weten inderdaad de beste/duurste versie. Ik gebruik dubbelwandige glazen inderdaad. Denk dat het nieuwe gewoon ook leuk is, weer even wat anders. Iemand hier toevallig ervaring met zowel de 825 als de jura's?
Iets nieuws of beters is inderdaad leuk.
Gisteren heb ik wat over mijn Jura E8 geplaatst, die heb ik net pas een week of vier.
De Nivona heb ik verder geen ervaring mee.
Misschien kan @Teus.espresso er iets over zeggen.
Pagina: 1 ... 106 ... 242 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1