rorie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:56:
@
Basfr Om even antwoord te geven op je vragen:
Wat ik wil is gewoon een lekkere bak koffie of espresso, zeker geen zwart water

.
Hoeveel tijd ik hier aan wil besteden daar twijfel ik best wel over, maar uiteindelijk geld voor de meeste keren dat ik gewoon snel een lekkere bak koffie wil.
Dat was ook de reden dat ik uitkwam bij een Jura ena 4, geen poespas gewoon lekkere koffie. Maar als ik dan de verhalen hier lees over de kosten van onderhoud dan schrik ik hier wel van. Hoe slecht is dan bijvoorbeeld een volautomaat van Philips of Siemens met verse bonen?
Een Jura geeft echt betere koffie als een Philips of Siemens, ik had een Siemens EQ6, duur machientje, iets van 900,- gaf redelijke koffie (wel een stuk beter als de de'longhi die we nu als 'cheapskate' vervanger hebben) maar een Jura doet het wel een trapje beter. Nog steeds geen Halfautomaat, daar zijn de malers en filterbakjes niet geschikt voor, maar 'goed genoeg' zeg maar als je de omslag van het werk met een halfautomaat niet wilt hebben.
Onderhoud is niet echt goedkoop, maar reken eens een jaar Nespresso capsules uit bij 2 persoons gebruik dagelijks, dan valt die onderhoudsbeurt in het niets.
En er is niemand die je dwingt om elke 2 jaar het apparaat in te leveren, zelf de reinigings beurten doen die het apparaat vraagt, en pas bij daadwerkelijke storing voor een (dan wel grote) onderhoudsbeurt gaan werkt ook prima.
Alle Halfautomaten met ingebouwde molen hebben soortgelijke problemen, kunnen maar net fijn genoeg malen, maar hebben vaak grote problemen met licht gebrande bonen, mede omdat de 'stapjes' voor fijner/grover gewoon te groot zijn.
Ook is de kwaliteit van ingebouwde malers gewoon niet je van het. Een goede maler is best een kosten plaatje.
Daarom zie je ook vaak mensen hier voor de gebruikte route kiezen, struin Marktplaats af naar een Gaggia Classic (pre 2015), Silvia (oid) liefst met PID (of als je kunt bouw die dan zelf in, Aliexpress heeft de onderdelen voor een prikkie) en zet er een gebruikte Horeca maler naast (Compak of vele andere merken) Wel groot en lomp, maar onverslijtbaar en zo een maler heb je rond de 100,- / 150,-.
Nieuw kun je met een Eureka Manuela al een heel eind komen, al is de Eureka Specialita we een stuk beter. En er zijn daarnaast nog vele andere merken die goede machines leveren, maar een nieuwe espresso geschikte maler moet je toch rond de 400,- voor verwachten.
Dan begrijp je ook meteen waarom ingebouwde malers een mindere uitvoering zijn, dat zou voor veel machines al de helft van de productie kosten wezen
Ik heb zelf die gebruikte machine route genomen, en heb langzaamaan toegewerkt naar een goede maler en espressomachine. De door mij gekozen 2e hands machines verliezen nauwelijks (meer) waarde na aankoop, dus na een paar maanden (en wat sparen) weer verkopen via Marktplaats en dan met dat geld + je spaarpot weer wat beters aanschaffen was mijn traject, en nee, nog lang niet waar ik wezen wil, maar nu wel op een prima niveau aangekomen.
Voor waar ik wil eindigen, daar heb ik, vrees ik, toch eerst een stevige (Staatsloterij) meevaller voor nodig
Dat 'gebruikte machines' traject hoeft natuurlijk niet, maar dan loop je tegen een hoger prijskaartje aan.
Houd er in ieder geval rekening mee dat bij een halfautomaat nog altijd een goede maler noodzakelijk is, en neem dat mee in je budget.
Succes!