Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 107 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:31
HoppyF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:13:
[...]

Iets nieuws of beters is inderdaad leuk.
Gisteren heb ik wat over mijn Jura E8 geplaatst, die heb ik net pas een week of vier.
De Nivona heb ik verder geen ervaring mee.
Misschien kan @Teus.espresso er iets over zeggen.
Heb je berichten gelezen en de E8 ziet er wel erg veelbelovend uit inderdaad. De losse zetgroep van de Nivona is een pluspunt, maar alleen maar als je ook wekelijks onderhoud/reiniging uitvoert. Ik doe dat met mijn Xelsis nu ook maar is toch wel een gedoe en de automatische reiniging van de E8 spreekt me dan wel aan.

Ik lees dat er een nieuw soort extractiesysteem zit in de modellen vanaf 2020. Ik zou het liefst een zwarte willen maar die staat niet eens meer op de Jura site en lijkt dus verouderd (?). Dan ook maar een chromen, ziet er mooi uit.
Even Black Friday afwachten voor wellicht een prijs < 1000 euro ergens in Duitsland.

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 23:13
iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:04:
[...]

Heb je berichten gelezen en de E8 ziet er wel erg veelbelovend uit inderdaad. De losse zetgroep van de Nivona is een pluspunt, maar alleen maar als je ook wekelijks onderhoud/reiniging uitvoert. Ik doe dat met mijn Xelsis nu ook maar is toch wel een gedoe en de automatische reiniging van de E8 spreekt me dan wel aan.

Ik lees dat er een nieuw soort extractiesysteem zit in de modellen vanaf 2020. Ik zou het liefst een zwarte willen maar die staat niet eens meer op de Jura site en lijkt dus verouderd (?). Dan ook maar een chromen, ziet er mooi uit.
Even Black Friday afwachten voor wellicht een prijs < 1000 euro ergens in Duitsland.
Ik had een Siemens met losse zetgroep die in het geheel uit te nemen was.
Makkelijk in onderhoud want deze kon je zo onder de kraan afspoelen.
Invetten of zo was niet nodig.
De Jura heeft een ander systeem van doorspoelen en schoonmaken waar je zelf minder aan hoeft te doen.
Alleen de lekbak en residu bak legen.
Melksysteem wel zelf schoonmaken ivm hygiëne vanwege melk druppels die achter kunnen blijven.
Wel zelf ook het reinigingsprogramma uitvoeren na ongeveer 180 kopjes.
De E8 EB 2020 modellen hebben een verbeterd zetsysteem.

Je hebt het over zwart, de piano zwarte uitvoering?
Volgens mij is deze gewoon te leveren en in Duitsland nog het goedkoopste uit deze serie ook.
Las nu iets van €850.
https://www.idealo.de/pre...00651336_-e8-eb-jura.html

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:34
@iasix de full black E8 EB wordt officieel volgens mij niet in NL verkocht, maar is bij sommige partijen volgens mij wel te krijgen. In Duitsland is/lijkt het gewoon een standaard uitvoering te zijn. In Duitsland altijd < 1000 euro, ook zonder black friday.

• iasix
@Basfr @HoppyF Dank voor de goede tips.
Ik dacht dat de chromen goed zouden zijn omdat de enclosure dan van metaal is en de machine wellicht wat stiller. De zwarte is plastic meen ik. Of zijn er andere verschillen? En zijn er verschillen tussen de 2020 en de 2021 modellen?

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:51
HoppyF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:22:
Melksysteem wel zelf schoonmaken ivm hygiëne vanwege melk druppels die achter kunnen blijven.
Daar is toch een dagelijks schoonmaakprogramma voor met de mini tabletjes? Het spoelen van het melksysteem doe ik verder altijd direct na een bereiding met melkschuim en ik spoel het slangetje dan ook altijd even uit onder de kraan.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:33:
Ik dacht dat de chromen goed zouden zijn omdat de enclosure dan van metaal is en de machine wellicht wat stiller. De zwarte is plastic meen ik. Of zijn er andere verschillen? En zijn er verschillen tussen de 2020 en de 2021 modellen?
Chroom is ook van plastic. En is net zo stil als de andere uitvoeringen. (EB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
PatrickC schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:34:
[...]

Daar is toch een dagelijks schoonmaakprogramma voor met de mini tabletjes? Het spoelen van het melksysteem doe ik verder altijd direct na een bereiding met melkschuim en ik spoel het slangetje dan ook altijd even uit onder de kraan.
Doet doe ik ook.
Maar het spoelen doe ik met water, en 2 x per week met die mini tabletjes.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
Ah oke. Dan is het dus een kwestie van kleur en mag vrouwlief beslissen :-)
En qua verschillen tussen 2020 en 2021 is er niks he? Kon online niets vinden in ieder geval. Die "E8 EB"s zijn allemaal hetzelfde, right?

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
Nee 2020 en 2021 is geen verschil.
2020 is de en versie en dat is de laatste nieuwe.

Stop chasing the dream, you're already living it

• HoppyF
iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:33:
Ik heb de chroom uitvoering, is ook plastic.
Behalve de kleur zijn er geen verschillen, de E8 EB serie is van 2020.
Er is geen 2021 model en of deze komt (of 2022?) weet ik niet.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
MGSNK schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:39:
[...]

Zo werkt dat niet met een E61 machine :D
Dat je boiler op temperatuur is, wil niet zeggen dat de machine op temperatuur is!
Het is echt belangrijk dat je de machine minimaal 25 minuten opwarmt, zodat de broeikop ook goed op kan warmen.
Dat snap ik en ik vond het ook erg kort, vandaar dat ik de machine minimaal 35 minuten, liever 45 of meer, op laat warmen.
Het enige dat ik vreemd vind is dat stoom"boiler" (want hx), niet op druk kwam.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:34:
[...]

De E8 spoelt het melksysteem zelf na een kwartier al je een melk specialiteit hebt gezet.
Één keer per dag de melkreiniging uitvoeren doe je met het meegeleverde bakje en de mini tabletjes.
Ipv tabletjes bestaat er ook melkreinigingsvloeistof.
Met water doorspoelen zonder tabletjes zou ook kunnen maar maakt niet zo goed schoon.
Slangetje onder de kraan doorspoelen doe ik ook anders blijven er toch druppels melk inzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:30:
De E8 spoelt het melksysteem zelf na een kwartier al je een melk specialiteit hebt gezet.
Dat is een instelling in het menu. Ik heb die setting op handmatig gezet en spoel dus altijd meteen na de laatste bereiding met melk. Zo snel mogelijk melkresten uit het systeem! >:)

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• HoppyF
PatrickC schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:39:
[...]

Dat is een instelling in het menu. Ik heb die setting op handmatig gezet en spoel dus altijd meteen na de laatste bereiding met melk. Zo snel mogelijk melkresten uit het systeem! >:)
Ja, dat klopt.
Het is automatisch na 15 minuten of handmatig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:59
Ik kan niet helpen met een vergelijking. Van Jura en andere merken.
In het verleden heb ik aan Solis, Saeco, Gaggia, Quick en Nuove Simonelli automaten gewerkt. Dat is allemaal 8+ jaar geleden. Andere merken heb ik geen ervaring mee.
Daarnaast werkte (inmiddels doe ik fulltime Jura onderhoud) aan Quick, Solis, Saeco, La Pavoni, Isomac, Vibiemme, Faema, ECM, Rocket, La Marzocco, Faimac en veel Bezzera. Nu kijk ik nog af en toe mee terwijl mijn collega werkt aan 969, Lelit en BFC machines.
Ook ben ik technisch betrokken bij de Naked Espresso Maker.
Van koffie proeven heb ik niet veel verstand dus in dat deel van de vragen meng ik me niet. En ik ben te old-school om mijn koffie te wegen.
Technische zaken zijn de dingen die ik leuk vind en als ik en vraag tegen kom waar ik op kan antwoorden, zal ik dat zeker doen.

• iasix
Dan mijn laatste vraag: ik zie nu ook de Jura S8. Is iets nieuwer dan de E8 zo te zien en heeft ook een touchscreen. Dus ik zou neigen naar die (oogt mooi). Maar, de E8 heeft een nieuwere grinder dan de S8.
Dan toch maar de E8? Lastig!

• Teus.espresso
E8, fijnere machine om mee te werken.
S8, mooiere machine om naar te kijken.
Kiest u maar wat het belangrijkste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:41
iasix schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:12:
Dan mijn laatste vraag: ik zie nu ook de Jura S8. Is iets nieuwer dan de E8 zo te zien en heeft ook een touchscreen. Dus ik zou neigen naar die (oogt mooi). Maar, de E8 heeft een nieuwere grinder dan de S8.
Dan toch maar de E8? Lastig!
Als je dit al lastig vindt zou ik maar niet kijken naar de Z10. Die steekt met kop en schouders boven alle andere Jura's uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Teus.espresso schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:11:
De Poccino is Quickmill met een ander logo erop. Vroeger deed Quick dat wel vaker. Zo zijn er ook Illy 820's.
Chocovla gebruikt een 820 weet ik.
Andere gebruikers hier hebben ook de 3000 serie. Dat is eigenlijk dezelfde machine in een moderner jasje.
Letterlijk dezelfde kop, thermoblok / kraan combo, waterbak en pomp. Filterdrager is ook compatible.
Is het niet een idee om in de startpost een lijstje te maken met wie wat ongeveer heeft? Zo kunnen we elkaar wellicht helpen.

Niet dat evt gelukzoekers op vrijheidslaan 25 1234AB te schubbenkutteveen een veel te duur kattenbed kunnen "lenen" oid natuurlijk, maar meer iets als stad.

Zo kunnen we elkaar misschien helpen bij evt vragen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 15:12
Koos2009 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:28:
[...]

Dat snap ik en ik vond het ook erg kort, vandaar dat ik de machine minimaal 35 minuten, liever 45 of meer, op laat warmen.
Het enige dat ik vreemd vind is dat stoom"boiler" (want hx), niet op druk kwam.
Wat je eens zou moeten doen is goed ‘luisteren’ naar je machine. Mijn Pro 500 begon na 2.5 jaar 24/7 aan staan te ‘hissen’. Het vacuüm ventiel bovenop de boiler sloot niet meer goed af, dus wanneer er overdruk stoom via het ventiel weg liep, sloot het seal niet goed af en bleef de boiler stoom lekken.
Was zo opgelost met een servicebeurt :)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:01
SquareOne schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:01:
De Mara X is binnen _/-\o_

Eerste 2 bakkies zijn al gezet met de Yellow Bourbon van brandzaak.

Eerste bakkie mislukte volledig:
- eureka mignon specialita op grind setting 2.
- 18 gram in, met als doel 36 gram uit
- na 1:05 min zat er nog maar 25 gram in het kopje (was niet te zuipen)
- puck was wel vrij nat aan bovenkant toen ik de portafilter eruit haalde

Twee bakkie ietsje beter:
- eureka mignon specialita op grind setting 3.
- 18 gram in, met al doel 36 gram uit
- na 44 sec zat ik op 36 gram
- puck ook nog behoorlijk nat boven op
- smaak is oke, maar smaak is eerder zuur dan bitter voor mij gevoel

Iemand die dezelfde boon/set-up gebruikt. Care to share the recipe?
Update: even terug gezocht in het topic. Lees meerdere berichten over "zure" koffie bij Yellow Bourbon als die pas een week oud is.

Vanmorgen de grinder nog iets grover gezet ca. 3,3 en machine goed heet laten worden.
- 19 gram in, met als doel ca 40 uit.
- hij liep vrij snel door, zat na 32 sec al op 65 gram (was even niet snel genoeg met mijn handelingen :P)
- beetje verassend, maar resultaat was echt veel beter. Veel gebalanceerder, weinig zuren, maar ook absoluut niet bitter.

Is dus meer een Lungo geworden maar desondanks erg lekker :).

T.a.v de bonen, begreep dat met 'meer lucht' de bonen sneller verouderen. Heb maar een zakje van 250 gram. Bewaar het nu in een 'wekpot', maar zal ik ze maar gewoon in de hopper van de grinder stoppen, zakje is toch morgen of uiterlijk zondag op en ze mogen nog best wat 'verouderen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
Ik heb "mijn"Yellow bourbon aan een collega gegeven, en die heeft hem in een Hario V60 gezet en in een Mokkapot en ook hij vond het "nou niet echt lekker".

Ik denk dat de term "allemansvriend" meer op de boon en het zetten ermee slaat dan op de uiteindelijke smaak, want dat verschilt natuurlijk per persoon.

Zojuist de Profitec aangezet (om 9xx) en net om 11 even gestoomd.

Na dat eerste stomen hoorde ik de "stoomboiler" pomp aanslaan.

Zal eens kijken of er binnenin misdschien iets niet hjelemaal lekker aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Ik heb die ook wel eens gehad, maar die boon is vrij neutraal in mijn ogen. Hij was wel vers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 07:44

Ravhin

no <root>...

Koos2009 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:45:
Ik heb "mijn"Yellow bourbon aan een collega gegeven, en die heeft hem in een Hario V60 gezet en in een Mokkapot en ook hij vond het "nou niet echt lekker".

Ik denk dat de term "allemansvriend" meer op de boon en het zetten ermee slaat dan op de uiteindelijke smaak, want dat verschilt natuurlijk per persoon.
Kan ook zijn dat je een 'slechte batch' hebt - komt wel eens voor. Om alleen dan nog een keer daar een x bedrag aan uit te geven is ook weer zo wat :/

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Daar hebb je dus een punt.
Ik vond de El Jaguar erg lekker en zou daar nog een kilo van bestellen, maar de Honduras en Guatamala lijken deze batch iets minder te zijn.

Wellicht is dat ook mijn verwachtingspatroon hoor en de Guatamala kwam eerder uit een Gaggia classic zonder de maanden ervaring dus wellicht was ik op dat moment erg tevreden met "beter dan supermarktbonen" gezien deze persoon nog veel moet leren (ik ook hoor) en zijn "oude voorraad"niet zomaar weg wilde gooien.

Ik zit nu alweer te bedenken ewaar ik bestel.

El Jaguar is tijdelijk, maar beviel goed, Fascino of die andere met 3 eiken melange lonkt ook.

Daarbij wil ik ook de Blends bij brandzaak proberen.

Moeilijk moeilijk, zeker als ik naar buiten kijken en de ploeg van de dakrenovatie staat in mijn tuin "iets zwarts" te drinken uit een thermosfles.... Zou bijna naar biuten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Koos2009 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:45:
[…]
Zojuist de Profitec aangezet (om 9xx) en net om 11 even gestoomd.

Na dat eerste stomen hoorde ik de "stoomboiler" pomp aanslaan.

Zal eens kijken of er binnenin misdschien iets niet hjelemaal lekker aangesloten zit.
Zou je niet gewoon je leverancier bellen/mailen? Je machine is een paar maanden oud...
Koos2009 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:31:
Sinds afgelopen dinsdag wat probleempjes met de Profitec.

[…]

De machine is net 5 maanden oud en het gebeurde eigenlijk na het spelen met de temp.
Wellicht iets als eco-mode geactiveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
Heb je gelijk in, ik dacht eerder dat ik gewoon iets fout gedaan had in de instellingen.Zal straks eens mailen bellen.

Edit :
Antwoord gehad. Met wat geluk vrijdag even langs. Hopelijk kunnen ze het ter plekke maken, anders de mokkapot weer uit de kast.

Iemand wellicht een idee hoe/of ik de boiler leeg?
Is dit ook nodig of juist beter van niet ivm risico op (verdere) beschadiging?
Water reservoir legen is logisch natuurlijk.

Edit 2:
Bij toeval iemand met vergelijkbare problemen.

https://www.home-barista....stops-heating-t60054.html

[ Voor 72% gewijzigd door Koos2009 op 12-11-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog meer mensen met een Lelit Bianca? Zo ja een vraagje.. Ik heb een mismatch met de rotary pump en de koffie pressure manometer. Van wat ik op internet kan vinden kan de koffie pressure nooit hoger zijn dan de rotary pump setting. Ik zie dat ook terug bij YT videos van Clive Coffee en Latte lover.
Mijn rotary pump staat op 9,5 echter gaat de koffie pressure altijd naar 11 bar (ook als ik de rotary pump lager zet). Koffie lijkt ook niet goed te smaken als ik de flow controle helemaal open laat, dus nu begin ik in het midden en draai hem dan langzaam naar links. De druk is dan gecontroleerd niet hoger dan 10 en bouw dat dan langzaam af. Hoe is dat bij de andere Bianca eigenaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 22:21
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:07:
Hier nog meer mensen met een Lelit Bianca? Zo ja een vraagje.. Ik heb een mismatch met de rotary pump en de koffie pressure manometer. Van wat ik op internet kan vinden kan de koffie pressure nooit hoger zijn dan de rotary pump setting. Ik zie dat ook terug bij YT videos van Clive Coffee en Latte lover.
Mijn rotary pump staat op 9,5 echter gaat de koffie pressure altijd naar 11 bar (ook als ik de rotary pump lager zet). Koffie lijkt ook niet goed te smaken als ik de flow controle helemaal open laat, dus nu begin ik in het midden en draai hem dan langzaam naar links. De druk is dan gecontroleerd niet hoger dan 10 en bouw dat dan langzaam af. Hoe is dat bij de andere Bianca eigenaren?
Koffiepressure kan toch wel hoger zijn? Als de koffie te fijn gemalen is kan de druk toch opbouwen tot boven de pompdruk? (Disclaimer: ben geen pro en die is obv bedachte logica die mss onjuist is)

Heb zelf een Bianca en zie het ook wel eens gebeuren. Zelf stel ik de maalgraad zo in dat bij volledig open de druk rond de 9-9,5 bar uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

m4yall schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:18:
[...]

Koffiepressure kan toch wel hoger zijn? Als de koffie te fijn gemalen is kan de druk toch opbouwen tot boven de pompdruk? (Disclaimer: ben geen pro en die is obv bedachte logica die mss onjuist is)

Heb zelf een Bianca en zie het ook wel eens gebeuren. Zelf stel ik de maalgraad zo in dat bij volledig open de druk rond de 9-9,5 bar uitkomt.
Klopt dat de dus hoger zou zijn bij een fijnere maling, echter bij gaat hij altijd naar de 11, dat is dan 1,5 bar meer dan de pomp instelling. Dus of de manometer is kapot of iets gaat niet goed in de machine. Daarom zoek ik naar ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
Heb nu toevallig ook Yellow Bourbon. Eerder als eens 2 kg van gekocht en hij zat nu in het verrassingspakket, maar ik vind hem ook niet fantastisch hoor. Ook niet vies gelukkig. Een 3 uit 5 in mijn Excel-lijstje :+.

Meer water (65ml) betekent al snel dat zure en bittere tonen naar de achtergrond verdwijnen. Je drinkt simpelweg meer verdunde koffie, waardoor de expliciete smaken wat meer wegvallen. De kunst van espresso is zoveel mogelijk smaak uit de boon te halen, en de machine dusdanig te beheersen dat je smaken in balans zijn (niet te zuur, niet de bitter).

1 op 2 is dan de meest gebruikte ratio, maar geen verplichting. Ik vind Lungo's (1:4 - 1:6) ook erg lekker, maar zet ze thuis nooit omdat ik dan mijn maal instelling dan weer kwijtraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:54:
[...]

Klopt dat de dus hoger zou zijn bij een fijnere maling, echter bij gaat hij altijd naar de 11, dat is dan 1,5 bar meer dan de pomp instelling. Dus of de manometer is kapot of iets gaat niet goed in de machine. Daarom zoek ik naar ervaringen van anderen.
Dat heb ik niet, bij het opnieuw instellen van bonen zelfs meestal ver onderin te zoeken en moet de afstelling weer fijner om de juiste druk te krijgen.

Wat gebeurt er als je de maling een heel stuk grover zet? Als hij dan ook helemaal doorslaat is er wellicht iets mis idd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

m4yall schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:09:
[...]

Dat heb ik niet, bij het opnieuw instellen van bonen zelfs meestal ver onderin te zoeken en moet de afstelling weer fijner om de juiste druk te krijgen.

Wat gebeurt er als je de maling een heel stuk grover zet? Als hij dan ook helemaal doorslaat is er wellicht iets mis idd..
Heel fijn of heel grof maakt alleen uit dat de hele grove snel loopt en de fijne natuurlijk niet. De meter slaat altijd door naar 11 bar en blijft daar hangen en zakt uiteindelijk wel iets naar beneden.
Ik ga maandag in ieder geval de winkel bellen waar ik hem heb gekocht, dit lijkt mij niet in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4yall
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:59:
[...]

Heel fijn of heel grof maakt alleen uit dat de hele grove snel loopt en de fijne natuurlijk niet. De meter slaat altijd door naar 11 bar en blijft daar hangen en zakt uiteindelijk wel iets naar beneden.
Ik ga maandag in ieder geval de winkel bellen waar ik hem heb gekocht, dit lijkt mij niet in orde.
Zou ik even doen idd, lijkt inderdaad niet goed te meten. Bij het snelle doorlopen bij grove maling lijkt mij geen sprake te kunnen zijn van 11 bar druk in het groepshoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:42
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:59:
[...]

Hoeveel geeft de machine aan als je er een blindfilter in stopt? Bij mij gaat ie naar 12 11, terwijl het is afgesteld op 10. Ik heb dan dus hetzelfde als jij hebt. Ben benieuwd of dat dit een probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:19

MJV

Farrell schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:00:
[...]

Hoeveel geeft de machine aan als je er een blindfilter in stopt? Bij mij gaat ie naar 12, terwijl het is afgesteld op 10. Ik heb dan dus hetzelfde als jij hebt. Ben benieuwd of dat dit een probleem is?
Hier met de Bianca hetzelfde (ongeveer). Zetgroep op 11 bar, pomp net ietsjes boven de 10 (10,1 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Farrell schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:00:
[...]

Hoeveel geeft de machine aan als je er een blindfilter in stopt? Bij mij gaat ie naar 12, terwijl het is afgesteld op 10. Ik heb dan dus hetzelfde als jij hebt. Ben benieuwd of dat dit een probleem is?
Ik ga het zo ff checken, is aan het opwarmen :) Edit: Ook 11 bar, dat is blijkbaar het magische getal op mijn machine, nooit hoger maar met alles tikt hij de 11 aan.

Dit is dan wel een andere machine maar YouTube: How To: Espresso Brew Pressure Check & Adjustment

En hier wel met een Lelit als je goed kijkt is zijn puck druk lager dan de pomp druk :

YouTube: Lelit Bianca Espresso Machine Setup niet hoger dan 9,5 bar terwijl de pomp op 10 bar staat. Dat klopt met het verhaal van Latte lovers.

Ik heb wel wat op fora gevonden, maar daar geven ze aan dat je de puck druk meter moet negeren, dat vind ik dan persoonlijk onzin gezien de prijs van de machine en als je een barista wil zijn moet gewoon alles kloppen.
Kan prima een kapotte manometer zijn, maar misschien ook een ander issues.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2021 16:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

Vanmiddag dan maar de knoop doorgehakt en naar Expert Bening in Leer (DE) gereden en voor €936,= de E8 gekocht.
Hij past prachtig in onze nis, de Dark Inox kleur is hetzelfde als de fronten van de keukenwand.
Net een heerlijke Latte macchiato gemaakt. Kind kan de was doen 🙂👌.
Nog maar een bakkie koffie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aV9ZQ9ZGYZ5GARtFG6o3WzOPZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfwcYeXwxgNstJ4huL6dCQB0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
taz10 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:21:
Vanmiddag dan maar de knoop doorgehakt en naar Expert Bening in Leer (DE) gereden en voor €936,= de E8 gekocht.
Hij past prachtig in onze nis, kleur is hetzelfde als de fronten van de keukenwand.
Net een heerlijke Latte macchiato gemaakt. Kind kan de was doen 🙂👌.
Nog maar een bakkie koffie. [Afbeelding]
Prima! :)
Kleur Moonlight Silver?
Tip: probeer morgen eens een Cortado.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Dit lijkt mij Dark Inox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
Zou ook kunnen, beetje moeilijk te zien.
Doet er ook weinig toe want het moet een kleur zijn die bij de rest van de keuken past.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:11
Op Marktplaats even een heel simpel malertje gescoord om tijdens het thuiswerken (dat binnenkort met nieuwe baan nog veel meer gaat gebeuren) ook gewoon simpele filterkoffie te kunnen drinken. Mooi contrast met de Compak die ernaast staat. Die is dan ook ruim 40x zo duur. :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLljzQpyyTOTK4enbubUGE6Nn44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZPmvURr0D6TvslT4n9CuRYB.jpg?f=fotoalbum_large

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

HoppyF schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:32:
[...]

Zou ook kunnen, beetje moeilijk te zien.
Doet er ook weinig toe want het moet een kleur zijn die bij de rest van de keuken past.
Ik heb het even aangepast, Dark Inox .

Moet nu nog de melkbeker bestellen, deze hadden ze niet, gelijk dan de wireless transmitter erbij kopen, een rvs melkslangetje en niet al te dure mooie glazen, die ik kan gebruiken voor cappucino en Latte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:10:
Tip: probeer morgen eens een Cortado.
Wat voor instellingen (ml water en seconden melkschuim) gebruik je hiervoor? Het vreemde was dat op mijn E8 EB dit standaard exact hetzelfde was als voor de Espresso macchiato, dus 25ml water en 3 sec melkschuim. In de J.O.E. app heeft de Cortado standaard 45ml water en 3 sec melkschuim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HoppyF
taz10 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:53:
[...]

Ik heb het even aangepast, Dark Inox .

Moet nu nog de melkbeker bestellen, deze hadden ze niet, gelijk dan de wireless transmitter erbij kopen, een rvs melkslangetje en niet al te dure mooie glazen, die ik kan gebruiken voor cappucino en Latte
Deze week heb ik ook een melkbeker gekocht.
Slangetje had ik eerst gewoon in een glas melk gehangen maar werkt niet zo handig.
Een Jura melkkoeler vind ik hier een overkill voor die paar kopjes flat white of cappuccino per dag.
De melkbeker eigenlijk melkglas is handiger en kan zo de koelkast weer in.
Er bestaan ook RVS bekers.
Heb je de WiFi Connect besteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xtu_wJ9AI4Qca1x7z3C9ArU1NBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGCzxRfrvEBQhwryWLaXWCfz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:15:
[...]

Wat voor instellingen (ml water en seconden melkschuim) gebruik je hiervoor? Het vreemde was dat op mijn E8 EB dit standaard exact hetzelfde was als voor de Espresso macchiato, dus 25ml water en 3 sec melkschuim. In de J.O.E. app heeft de Cortado standaard 45ml water en 3 sec melkschuim.
Goede vraag!
Ik kom er morgen even op terug, zoek ik het op.

Update zondag.
Op mijn E8 gekeken naar Espresso macchiato en Cortado.
Beiden staan op 25ml, sterkte 8, temperatuur hoog en 3 sec melkschuim.
Beiden staan gelijk maar de volgorde verschilt!
Bij een espresso macchiato wordt er eerst melkschuim bereid en daarna de espresso.
Bij een Cortado is dit precies andersom.

De JOE app laat inderdaad andere waarden zien.
Dat brengt mij ook op een vraag die ik eerder deze week aan Jura heb gesteld hierover.
De ingestelde waarden in de app bij diverse keuzes worden niet gesynchroniseerd met de E8.
Ze worden ook niet gesynchroniseerd met een JOE app op een ander apparaat.
Ik heb bv een iPhone en een iPad.
Dat is heel vreemd en ook niet handig. Het zou zo moeten zijn dat je optioneel kunt aanvinken of je de producten gesynchroniseerd wilt hebben of niet.
Jura heeft wel gereageerd maar ik moet nog even contact met ze opnemen hierover.

Espresso macchiato.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U97Bm7TfXEQz8SBJEf7cgxiXxec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOoMsj327UyR0KP3P8k7vSkg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door HoppyF op 14-11-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
MJV schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:11:
[...]

Hier met de Bianca hetzelfde (ongeveer). Zetgroep op 11 bar, pomp net ietsjes boven de 10 (10,1 ofzo).
Correctie ook 11 i.p.v. 12. Dus het lijkt allemaal hetzelfde te gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Er zit een restrictie in de toevoer naar de E61 kop (0,6mm) en daar drukt de pomp tegenaan dacht ik. Is dat niet wat je ziet?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
HoppyF schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:11:
[...]

Goede vraag!
Ik kom er morgen even op terug, zoek ik het op.

Update zondag.
Op mijn E8 gekeken naar Espresso macchiato en Cortado.
Beiden staan op 25ml, sterkte 8, temperatuur hoog en 3 sec melkschuim.
Beiden staan gelijk maar de volgorde verschilt!
Bij een espresso macchiato wordt er eerst melkschuim bereid en daarna de espresso.
Bij een Cortado is dit precies andersom.

De JOE app laat inderdaad andere waarden zien.
Dat brengt mij ook op een vraag die ik eerder deze week aan Jura heb gesteld hierover.
De ingestelde waarden in de app bij diverse keuzes worden niet gesynchroniseerd met de E8.
Ze worden ook niet gesynchroniseerd met een JOE app op een ander apparaat.
Ik heb bv een iPhone en een iPad.
Dat is heel vreemd en ook niet handig. Het zou zo moeten zijn dat je optioneel kunt aanvinken of je de producten gesynchroniseerd wilt hebben of niet.
Jura heeft wel gereageerd maar ik moet nog even contact met ze opnemen hierover.

Espresso macchiato.
[Afbeelding]
Dankjewel voor het uitgebreide uitzoekwerk. :) Van dat volgorde verschil wist ik al (vergelijkbaar met cappuccino vs flat white), maar ik vond het volume een beetje weinig. Ik drink ook wel eens een cortado in een koffiebar (met een goed opgeleide barista) en die is toch wel meer dan die 25ml en waarom is de standaard waarde in de J.O.E. app dan wel 45ml? Bij sommige andere drankjes wijkt dit ook af trouwens. Waarom zou een cortado uit een E8 anders moeten zijn?

Wat betreft dat synchroniseren tussen de app en de machine… dat lijkt mij helemaal niet wenselijk, maar daarom geef je ook aan dat het optioneel zou moeten zijn. De machine kent maar één instelling per drankje. Als je dan met meerdere in een huishouden bent met ieder hun eigen app en instelling per drankje, dan zou die instelling op de machine steeds veranderen. Ik zie de drankjes in de app dan ook volledig los van de machine. Ik heb b.v. cappuccino kopjes die kleiner zijn dan cappuccino glazen, dus 2 verschillende cappuccino’s in mijn app staan, met ieder ook een eigen naam. Die naam is dan ook anders als de standaard naam op de machine. Wat wel handig zou zijn is dat je via de app drankjes aan de machine zou kunnen toevoegen. Dan kun je die aangepaste drankjes ook gewoon alleen via de machine maken. Wat betreft gebruiken van de app op een iphone en ipad, daar ben ik het volledig met je eens. Dit zou gewoon gekoppeld moeten zijn aan je Apple account en via iCloud moeten synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Over drankjes en volume gesproken, kwam ik deze ook nog tegen…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieZJsmenYXquYME2XAPO2dCEGs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7oLdv9zmooESsXpO78jo7Ca.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:45:
[...]

Dankjewel voor het uitgebreide uitzoekwerk. :) Van dat volgorde verschil wist ik al (vergelijkbaar met cappuccino vs flat white), maar ik vond het volume een beetje weinig. Ik drink ook wel eens een cortado in een koffiebar (met een goed opgeleide barista) en die is toch wel meer dan die 25ml en waarom is de standaard waarde in de J.O.E. app dan wel 45ml? Bij sommige andere drankjes wijkt dit ook af trouwens. Waarom zou een cortado uit een E8 anders moeten zijn?

Wat betreft dat synchroniseren tussen de app en de machine… dat lijkt mij helemaal niet wenselijk, maar daarom geef je ook aan dat het optioneel zou moeten zijn. De machine kent maar één instelling per drankje. Als je dan met meerdere in een huishouden bent met ieder hun eigen app en instelling per drankje, dan zou die instelling op de machine steeds veranderen. Ik zie de drankjes in de app dan ook volledig los van de machine. Ik heb b.v. cappuccino kopjes die kleiner zijn dan cappuccino glazen, dus 2 verschillende cappuccino’s in mijn app staan, met ieder ook een eigen naam. Die naam is dan ook anders als de standaard naam op de machine. Wat wel handig zou zijn is dat je via de app drankjes aan de machine zou kunnen toevoegen. Dan kun je die aangepaste drankjes ook gewoon alleen via de machine maken. Wat betreft gebruiken van de app op een iphone en ipad, daar ben ik het volledig met je eens. Dit zou gewoon gekoppeld moeten zijn aan je Apple account en via iCloud moeten synchroniseren.
Ik begrijp het verschil in de (standaard) instellingen tussen de E8 en de app ook niet.
Zeker niet logisch dat dit 25 of 45ml is voor hetzelfde product.
Het syncen tussen de app en E8 kan wel voordelen hebben.
Echter, de naam van het product moet dan ook in de E8 terecht komen.
Stel dat ik in de app een eigen Lungo zet, die noem ik “Lungo HoppyF”.
Deze overschrijft de gewone Lungo van de E8 niet omdat hij ook anders heet.
Maar de naam “Lungo HoppyF” komt ook niet in de E8 voor.
Wil ik dus zonder app een Lungo HoppyF hebben dan gaat dit niet en moet ik een Lungo kiezen en deze ter plaatse aanpassen.
Dat kan dus veel beter.
Het is natuurlijk wel handig dat je zelf producten in de app kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
@HoppyF Yup, precies wat ik ook bedoelde mbt synchronisatie tussen app en machine. Maar die naam moet dan nog wel bij een standaard plaatje passen… of… een foto maken van je drankje en die dan mee uploaden naar je machine! Jura… lees je mee? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
PatrickC schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:01:
@HoppyF Yup, precies wat ik ook bedoelde mbt synchronisatie tussen app en machine. Maar die naam moet dan nog wel bij een standaard plaatje passen… of… een foto maken van je drankje en die dan mee uploaden naar je machine! Jura… lees je mee? :+
Je kunt in de app de foto aanpassen dus dit plaatje zou ook naar de E8 gezet kunnen worden met de omschrijving erbij. Lukt het plaatje niet dan alleen de omschrijving.
Maar heel ingewikkeld is dit allemaal niet.
Ga morgen of daarna nog een keer contact opnemen met Jura.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat deze zaken geheel nieuw voor Jura zullen zijn.
Dit model in de huidige vorm is immers al een jaar op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 07:46

thaMini

Tool !!

Ook ik ben nu in het bezit van een E8 (Dark Inox).

Na meer dan 10 jaar kwijlen en telkens toch de koop weer uitstellen dan eindelijk de knoop doorgehakt.
Ik had dit jaren eerder moeten doen.

Maar nu, is de aanschaf van zo'n WiFi dongle de moeite waard? Of ga ik me dan alleen ergeren aan de app?

Verder moet ik gauw eens op zoek naar versgebrande koffie in plaats van de kilozak die ik bij EP erbij kreeg.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
thaMini schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:41:

Na meer dan 10 jaar kwijlen en telkens toch de koop weer uitstellen dan eindelijk de knoop doorgehakt.

Maar nu, is de aanschaf van zo'n WiFi dongle de moeite waard? Of ga ik me dan alleen ergeren aan de app?

Verder moet ik gauw eens op zoek naar versgebrande koffie in plaats van de kilozak die ik bij EP erbij kreeg.
De ‘E8 club’ groeit gestaag! :+ Hetzelfde hier..jaren geleden al gekeken naar een Jura, maar nu door het vele thuiswerken eindelijk maar eens de stap genomen.

Wat betreft die Wifi dongle… Wil je de statistieken (gezette de drankjes per soort, onderhoud) zien, wil je meerdere eigen versies van een drankje kunnen opslaan, wil je koffie zetten via stembesturing, of… houd je van gadgets… dan… ja. >:)

En qua vers gebrande koffie.. zie topic start of lees het hele topic maar eens door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
thaMini schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:41:

10 jaar?
Dat is wel erg lang….
De WiFi dongle heeft wel toegevoegde waarde maar is niet noodzakelijk.
De app werkt goed maar zoals je hebt kunnen lezen aan mijn reacties kan het nog wel beter.
Voordeel is dat je de tellers kunt uitlezen met de app.
Op het apparaat zelf is dit vreemd genoeg niet uit te lezen.
Verder kun je met de app makkelijk een eigen recept aanmaken en deze laten bereiden.
Op het apparaat kun je ook de sterkte, hoeveelheid enz aanpassen maar dat is wat meer werk als je dit iedere keer moet doen.
Stel dat jij en je vrouw beiden een Lungo willen maar niet dezelfde hoeveelheid of sterkte.
Moet je dus steeds aanpassen.

Vers gebrande koffie is zeker aan te bevelen.
Er zijn hier al veel koffiebranders genoemd die dit kunnen leveren.
De kilo zak die je hebt zal best wel te drinken zijn toch of ben je beter gewend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 07:46

thaMini

Tool !!

Ik was zeker niet beter gewend. En ik ga die nu ook gewoon proberen.
Koffie branders zal ik eens zoeken.

En ja 10 jaar. Ik vind het een behoorlijk luxe product. Vandaar dat ik jaren bij Dolce Gusto ben blijven hangen.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@Verwijderd mijn pomp staat op net iets meer dan 10. Met blindfilter bouwt druk in groep op tot 11. Tijdens het zetten van espresso, kom ik ook wel eens richting de 11. Weet niet precies waar het aan ligt, maar om het te voorkomen draai ik de flow control soms wat terug. Dus ik ben ook benieuwd ;)

Ik gebruik automatische pre-infusie, dus kan zijn dat mijn timing niet helemaal klopt (maar de espresso smaakt prima). In het filmpje wat je post wordt het handmatig gedaan. Daar ga ik ook nog eens naar kijken, maar het maakt het constant houden van je shots weer net iets lastiger.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 16:44
Ik meld mij voor een lidmaatschap bij de club :w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GI8JJqxwrJSOpc63FK1gWckLvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0UmkyDT7MhgM6RWR8mzOJmE.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk gekozen om de revisie van de Gaggia zelf te doen. Was nog een beste klus, de boiler zat muurvast aan de zetgroep, en de stoompijp zat weer muurvast aan de boiler. Met veel gekloot met hamers en hefboomconstructies alles los gekregen. Alles kalk vrij gemaakt en de o-ringen vervangen, tot nu toe geen lekkage, dus een succes _/-\o_

Zo ziet een boiler eruit die >15 jaar heeft stilgestaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EifQscEdCpvgDjADZThBRr_a1B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEodXnnOhXlYMfKgiFySIAmf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het belangrijkste, de koffie. Heb nu 4 brouwsels proberen te maken, allemaal ondrinkbaar :(
Poging 1:
Gedaan op de grind setting die de Eureka vanuit de fabriek heeft. Het viel mij op dat het erg lang duurde tot er espresso uit kwam, en dat er water terug in de tank werd gedaan (overdruk?). Uiteindelijk kwam er wat uit, extreem bitter, ik heb dit geïnterpreteerd als een te fijne grind. Dosis was 20 gram.
Poging 2:
Grind op de eureka getweaked, erachter komend dat de standen op de eureka nergens op slaan, je kan na de meest grove instelling (6) nog veel verder draaien. Uiteindelijk een veel te grove instelling genomen waardoor het er aan alle kanten uit schoot in de naked houder, een grote bende achterlatend. Dosis naar 17 gram verlaagd. Koffie was alsnog wat bitter.
Poging 3:
Grind setting weer wat fijner gezet, weer een dosis van 17 gram. Tijdens het zetten knalt echter de houder eruit, koffie overal, weer een grote klerezooi :( Blijkbaar niet goed aangedraaid, gaat ook wel erg lastig.
Poging 4:
Grind setting hetzelfde gehouden, weer een dosis van 17 gram. Zetten gaat dit keer goed, uit komt ongeveer 35 gram. Echter is de koffie nog steeds ondrinkbaar bitter, heel klein beetje milder dan poging 1.

Ben er nu wel weer even klaar mee, tips zijn welkom! Ik gebruik momenteel de volgende koffie (branddatum 8-11):
https://www.opdeweis.nl/a...ado-250-gram/#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48
@1337aldi klinkt als elke beginner met de smaken en de grinder settings! Neem vooral ook een precisie weegschaaltje. Daar kan je veel ergeneris mee voorkomen. Houd als eerste een ratio van 1:2 aan.

Tevens kan het ook zijn dat je even aan de smaak moet wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:16
Inderdaad nauwkeurig afwegen 18 gram koffie 36 ml opbrengst in 25 - 30s nadat de eerste druppel het kopje raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42

franssie

Save the albatross

@1337aldi

Al kan het nooit kwaad om je water temperatuur even te controleren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
HEY_DUDE schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:06:
Inderdaad nauwkeurig afwegen 18 gram koffie 36 ml opbrengst in 25 - 30s nadat de eerste druppel het kopje raakt.
Ik denk dat je bedoelt 36 gram ipv 36 ml.
tussen de 50-60ml is ongeveer 36gram

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:19
1337aldi schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:39:
[Afbeelding]
Uiteindelijk gekozen om de revisie van de Gaggia zelf te doen. Was nog een beste klus, de boiler zat muurvast aan de zetgroep, en de stoompijp zat weer muurvast aan de boiler. Met veel gekloot met hamers en hefboomconstructies alles los gekregen. Alles kalk vrij gemaakt en de o-ringen vervangen, tot nu toe geen lekkage, dus een succes _/-\o_

[Afbeelding]

Nu het belangrijkste, de koffie. Heb nu 4 brouwsels proberen te maken, allemaal ondrinkbaar :(
Poging 1:
Gedaan op de grind setting die de Eureka vanuit de fabriek heeft. Het viel mij op dat het erg lang duurde tot er espresso uit kwam, en dat er water terug in de tank werd gedaan (overdruk?). Uiteindelijk kwam er wat uit, extreem bitter, ik heb dit geïnterpreteerd als een te fijne grind. Dosis was 20 gram.
Poging 2:
Grind op de eureka getweaked, erachter komend dat de standen op de eureka nergens op slaan, je kan na de meest grove instelling (6) nog veel verder draaien. Uiteindelijk een veel te grove instelling genomen waardoor het er aan alle kanten uit schoot in de naked houder, een grote bende achterlatend. Dosis naar 17 gram verlaagd. Koffie was alsnog wat bitter.
Poging 3:
Grind setting weer wat fijner gezet, weer een dosis van 17 gram. Tijdens het zetten knalt echter de houder eruit, koffie overal, weer een grote klerezooi :( Blijkbaar niet goed aangedraaid, gaat ook wel erg lastig.
Poging 4:
Grind setting hetzelfde gehouden, weer een dosis van 17 gram. Zetten gaat dit keer goed, uit komt ongeveer 35 gram. Echter is de koffie nog steeds ondrinkbaar bitter, heel klein beetje milder dan poging 1.

Ben er nu wel weer even klaar mee, tips zijn welkom! Ik gebruik momenteel de volgende koffie (branddatum 8-11):
Mooie klus!
Wat voor mandje heb je in je portafilterhouder? Hoeveel gr koffie is dat mandje voor bedoeld?
16gr is wat ikzelf met mijn Gaggia Classic aanhield. Mijn Classic neigde naar zure koffie, ik vermoed temperatuur gerelateerd? Meet eens de watertemperatuur direct uit de groepskop.
Probeer eens een lungo, 16gr gemalen koffie, 45-60 output in 30sec.
Grover malen dus. Is die dan nog steeds zo bitter?
Heb je een andere boon als vergelijkingsmateriaal?

Succes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
PatrickC schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:49:
[...]

De ‘E8 club’ groeit gestaag! :+ Hetzelfde hier..jaren geleden al gekeken naar een Jura, maar nu door het vele thuiswerken eindelijk maar eens de stap genomen.
Gestaag? Volgens mij zijn er de afgelopen maand wel 10 nieuwe E8 machines voorbij gekomen in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ypuh schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:13:
[...]

Gestaag? Volgens mij zijn er de afgelopen maand wel 10 nieuwe E8 machines voorbij gekomen in dit topic.
En het is nog niet eens 'Black Friday' geweest :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farrell
HEY_DUDE schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:06:
Is het niet vanaf het omzetten van de hendel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
MGSNK schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat je bedoelt 36 gram ipv 36 ml.
tussen de 50-60ml is ongeveer 36gram
Volgens mij is 1 gr espresso ca 1 ml. Crema laag niet meegerekend. Ik gebruik altijd een weegschaal.

https://www.aqua-calc.com...e-coma-and-blank-espresso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Ypuh schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:13:
[...]

Ok, exponentiële groei dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Farrell schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:16:
[...]

Here we go again in 3, 2, 1 :+
Onlangs hadden we het hier in dit topic er ook over. Daar kwam toen geen door eenieder geaccepteerde regel uit. De ene rekent 25-30 seconden vanaf de hendel. De andere 20-25 seconden vanaf de eerste druppel. Dat lijkt best wel bij elkaar te komen, mits je eerste druppels na circa 5seconden vallen. Met mijn automatische preinfusie schop ik dat in de war, dus ik reken circa 20-25 seconden na de eerste druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Farrell schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:16:
[...]

Kan beide als je maar consequent bent. Als je de hendel omzet en je machine doet een pre infusion dan hoort dat niet bij de shot time dacht ik. Maar ook dan consistentie en repeatability meest belangrijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:19
cryptapix schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:27:
[...]

Here we go again in 3, 2, 1 :+
Onlangs hadden we het hier in dit topic er ook over. Daar kwam toen geen door eenieder geaccepteerde regel uit. De ene rekent 25-30 seconden vanaf de hendel. De andere 20-25 seconden vanaf de eerste druppel. Dat lijkt best wel bij elkaar te komen, mits je eerste druppels na circa 5seconden vallen. Met mijn automatische preinfusie schop ik dat in de war, dus ik reken circa 20-25 seconden na de eerste druppel.
Het is vrij makkelijk. zuur > neem een langere doorlooptijd. bitter < neem een kortere doorlooptijd. Al het andere zijn richtlijnen. Bij de meeste mensen en machines valt acceptabele koffie tussen 25 en 30 seconden vanaf de knop om. Kan je de pre-infusie regelen of gebruik je bijvoorbeeld een veel lagere druk, dan zijn alle waarden anders, maar dan weet je over het algemeen wel wat je doet.

Tweede belangrijke is temperatuur. Temperatuur is lastiger. Te koude koffie smaakt vlakker en zuurder, te hete koffie smaakt bitterder en heeft een scherp (verbrand) randje eraan. Lichter gebrande bonen kunnen meer temperatuur hebben dan donkerder gebrande bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
HEY_DUDE schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:18:
[...]

Volgens mij is 1 gr espresso ca 1 ml. Crema laag niet meegerekend. Ik gebruik altijd een weegschaal.

https://www.aqua-calc.com...e-coma-and-blank-espresso
nee dat is het niet, je link is bedoeld voor droge koffie :).

Meet maar eens het volume na van een Motta doppio espresso glas

Gebrouwen koffie is zwaarder, er zitten meer opgeloste vaste delen in :)

Daarom weegt iedere betere coffeeshop in plaats van het traditionele meten op basis van ml.

[ Voor 8% gewijzigd door MGSNK op 14-11-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 16:44
franssie schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:06:
@1337aldi

Al kan het nooit kwaad om je water temperatuur even te controleren.
Ga ik binnenkort eens doen, even een thermometer ergens zien te scoren.
RoosW schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:12:
[...]

Mooie klus!
Wat voor mandje heb je in je portafilterhouder? Hoeveel gr koffie is dat mandje voor bedoeld?
16gr is wat ikzelf met mijn Gaggia Classic aanhield. Mijn Classic neigde naar zure koffie, ik vermoed temperatuur gerelateerd? Meet eens de watertemperatuur direct uit de groepskop.
Probeer eens een lungo, 16gr gemalen koffie, 45-60 output in 30sec.
Grover malen dus. Is die dan nog steeds zo bitter?
Heb je een andere boon als vergelijkingsmateriaal?

Succes
Gaat om dit mandje:
https://www.drtradingshop...le-12-18gram/#description
Eerste shot gedaan met het mandje wat standaard met de naked houder van DRTrading komt. Momenteel geen andere boon voor vergelijking.

Heb ook nog een betere weegschaal nodig, nu gedaan met een standaard blokker ding met een resolutie van 1 gram. Iemand nog een betaalbare aanrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
MGSNK schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:36:
[...]

nee dat is het niet, je link is bedoeld voor droge koffie :).

Meet maar eens het volume na van een Motta doppio espresso glas

Gebrouwen koffie is zwaarder, er zitten meer opgeloste vaste delen in :)

Daarom weegt iedere betere coffeeshop in plaats van het traditionele meten op basis van ml.
Als gebrouwen koffie een hogere dichtheid heeft dan kom je uit op minder ml dan 36 :)
Als jij uitkomt op 50-60 ml bij 36gr dan is dat fors lichter dan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
RoosW schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:14:
[...]

En het is nog niet eens 'Black Friday' geweest :9
Ik zit er op te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@1337aldi Na (veel) meerdere pogingen achter elkaar weet ik soms ook niet meer wat ik nu echt proef, en smaakt het ineens allemaal bitter en vies. Neutraliseren met water helpt een beetje, maar soms is het ook teveel tegelijk en kun je dan beter op een later moment verder gaan. Of een koekje tussendoor, alhoewel dat ook weer iets doet met je smaakbeleving. Succes!

Qua weegschaal: ik heb er een van Amazon, maar die begint wat kuren te krijgen. Er is er een van JoeFrex (oa bij Van Pommeren) voor 20 euro, dan heb je kwaliteit. Of de variant van 30 met timer.

@MGSNK @HEY_DUDE wegen heeft ook te maken met de crema laag, die kan dun of juist dik zijn en dat beïnvloedt het volume op een rare manier.

[ Voor 31% gewijzigd door MJV op 14-11-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Daarom moet je voor output ook geen volume meten, maar gewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

RoosW schreef op zondag 14 november 2021 @ 18:55:
Daarom moet je voor output ook geen volume meten, maar gewicht.
Daar ging de discussie over, en dat was precies mijn punt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ah, ergens een afslag gemist, heb deze discussie ook vaak bij het brood-bak forum in de US gevoerd. Daar zweren ze bij ridicule maatscheppen en antieke inhouds maten etc en zijn verbaast als een recept dan niet het gewenste resultaat geeft :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
HEY_DUDE schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:43:
[...]

Als gebrouwen koffie een hogere dichtheid heeft dan kom je uit op minder ml dan 36 :)
Als jij uitkomt op 50-60 ml bij 36gr dan is dat fors lichter dan water.
Blijf jij lekker volume meten, in gebruik wel een weegschaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
MGSNK schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:33:
[...]

Blijf jij lekker volume meten, in gebruik wel een weegschaal ;)
Volgens mij zegt hier niemand dat je ml moet meten ipv grammen. Waar het volgens mij nu om ging is dat jij stelt dat 36 gram product uit , neerkomt op 60ml. Het argument dat je ervoor gebruikt is dat koffie het product zwaarder maakt. Dat is tegenstrijdig.

Als het soortelijk gewicht van koffie hoger is dan dat van water, dan zou 36 gram dus minder zijn dan 36ml. Het soortelijk gewicht van koffie moet fors lager zijn dan dat van water en er moet een hele boel van oplossen wil jouw stelling waar zijn.

Ik denk eigenlijk dat 40 gram koffie dichtbij 40ml komt. Misschien 35-45, maar geen 60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

RoosW schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:19:
Ah, ergens een afslag gemist, heb deze discussie ook vaak bij het brood-bak forum in de US gevoerd. Daar zweren ze bij ridicule maatscheppen en antieke inhouds maten etc en zijn verbaast als een recept dan niet het gewenste resultaat geeft :F
2 cups of flour!

* Notna doet kast open
* Notna kijkt naar de 349583495 verschillende formaten cups

;w :+

Ja, dat verbaast mij ook altijd met Amerikaanse kookprogramma's :')

Dag 5 zonder degelijke koffie en de Senseo is nu wel wat beter te nassen. Dat gedoe met de French Press kwam mij al snel de neus uit en ik moest teveel dingen aanpassen om het goed drinkbaar te krijgen. Ik hoop vandaag of morgen het verlossende woord te krijgen dat ik de machine weer mag ophalen O+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het 'probleem' zit in de crema, dat is grotendeels lucht. Dat wordt meegemeten voor het volume.
En dan klopt 60ml over het algemene wel aardig, soms ook nog wel iets meer afhankelijk van hoe vers de bonen zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door defusion op 15-11-2021 09:00 . Reden: Heb heel de discussie niet gelezen, dit was jullie wel bekend natuurlijk :+ ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:29
Notna schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:56:
[...]

2 cups of flour!

* Notna doet kast open
* Notna kijkt naar de 349583495 verschillende formaten cups

;w :+

Ja, dat verbaast mij ook altijd met Amerikaanse kookprogramma's :')

Je hebt natuurlijk maatscheppen. Wordt veel gebruikt bij taarten bakken en dergelijke, daar luistert dat nogal nauw.

Overigens ook handig om een standaard lepel of maatschep te gebruiken als je gemalen koffie schept voor een regulier koffiezet apparaat. Als ik nu nog eens koffie zet bij mijn ouders, dan zeggen ze ook 'ongeveer 6 eetlepels koffie'. Dan is zo'n maatschep wel handig als je een beetje consistentie wilt. Ja, of wegen natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JPVRjPk3lX4P/550x511.jpg

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
James Hoffman heeft daar zelfs een YT filmpje over gemaakt. Tot zijn grote frustratie was een maatschepje -wanneer je zorgvuldig werkt- verrassend consistent :)

Ik heb dus ooit een keertje het kannetje van mijn koffieapparaat en het maatschepje goed gemeten. En weet dus dat ik de kan tot maatstreepje 3 moet vullen en dan drie afgestreken maatschepjes koffie in het filter en dan heb ik keurig 60gr/L koffie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
1337aldi schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Poging 1:
Poging 2:
Poging 3:
Poging 4:

Korte vraag, is dit 35gr in 25s of langer / korter? Anders zou je nog de doorlooptijd kunnen verminderen.

Wat ook nog een punt van aandacht is, is de druk. Gezien de staat van de boiler kan het zijn dat je OPV ook verkalkt is en later open gaat. Kan me voorstellen dat te hoge druk geen lekkere espresso geeft.

En als het allemaal niet lukt, post een video van je extractie. Met een naked portafilter is daar al wel wat uit af te leiden :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Sinds een paar maanden heb ik op aanraden hier een Shelly Plug aan mijn machine hangen. Handig appaartje om s'ochtends direct te kunnen starten met een warme machine (heeft ca. 40min nodig om op temperatuur te komen). In de app van deze smart plug wordt ook het verbruik per uur/dag/week/maand bijgehouden. Hou me er verder niet zo mee bezig, maar nu ik er zo een keer naar kijk valt het energieverbuik me eigenlijk reuze mee.

Eerste conclusies; de machine vreet alleen stroom bij het opwarmen (1200w voor een 10-tal minuten). Daarna is het verwaarloosbaar wat hij de rest van de dag nodig heeft om warm te blijven. Ik heb hem wel eens uitgezet als ik 3 uren van huis ben, om hem vervolgens weer aan te zetten voor de middagsessie. Het dagverbruik komt dan hoger uit dan als wanneer ik hem gewoon aan laat staan van 7.30 - 16.30 uur.

Een ruwe berekening leert mij dat het ongeveer 40-45w kost om hem een uur op temperatuur te houden. Het initieel opwarmen kost ongeveer 200w~. Daarmee komt het dag totaal op ongeveer ~600w. Kortom, het loont niet echt om een machine aan-/uit te zetten voor gebruik, tenzij er meer dan 5 uren tussen zit.

Het totale energieverbruik over een hele maand is ongeveer 14 kWh ofwel ~€3,50 per maand. Dat is dan 7 dagen per week, 4-5 koffies per dag incl. melkopschuimen en wat heet water voor thee en cup-a-soup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Bedoel je hier Wh (Watt-uur) of joules? Watt is namelijk een vermogen-ding wat iets zegt over het aantal opgenomen joules per seconde (1W = 1J/s) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 15-11-2021 11:45 . Reden: voorbeeld ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Ravhin schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:44:
Bedoel je hier Wh (Watt-uur) of joules? Watt is namelijk een vermogen-ding wat iets zegt over het aantal opgenomen joules per seconde (1W = 1J/s) ;)
Ik bedoel die dingen die je af moet rekenen aan het einde van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ypuh schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:45:
[...]

Ik bedoel die dingen die je af moet rekenen aan het einde van de maand.
Ach ja, grapje van @Ravhin denk ik.
Een Shelly Plug (of ander Shelly device) is zeker handig om je apparatuur mee aan of uit te zetten.
Je kunt het ook zo instellen dat het apparaat niet onnodig blijft aan staan bv in de nacht.
Daarbij kun je ook nog het verbruik meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Nee niet eens :) In de post van @Ypuh heeft hij het over 1200w, 200w en 600w. Dit zijn volgens mij niet allemaal wattages maar ook Wh (of kWh?). Ik snap niet helemaal wat hij bedoelt en vraag in welke grootheden hij meet.
De TL;DR: van 14 kWh is dan wel weer duidelijk ;)

on-topic: het is mij ook opgevallen dat het goedkoper is de machine bijna de gehele dag aan te laten staan i.p.v. aan/uit per 'zetmoment'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ravhin schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:38:
Nee niet eens :) In de post van @Ypuh heeft hij het over 1200w, 200w en 600w. Dit zijn volgens mij niet allemaal wattages maar ook Wh (of kWh?). Ik snap niet helemaal wat hij bedoelt en vraag in welke grootheden hij meet.
De TL;DR: van 14 kWh is dan wel weer duidelijk ;)

on-topic: het is mij ook opgevallen dat het goedkoper is de machine bijna de gehele dag aan te laten staan i.p.v. aan/uit per 'zetmoment'.
Een Shelly meet de waarden die bereikt worden bij het gebruik.
De 1200W slaat dus op een piek van 1200W.
Anders gezegd, als dit precies een uur zou duren is het verbruik 1,2 kWh.
Kortom, met alle pieken over de dag weet je het totaal verbruik.
Je kunt daarmee ook afleiden of het uitzetten en weer opwarmen of de hele dag stand-by laten staan ten opzichte van elkaar een voordeel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

-O- Een piek geeft al aan dat het niet om een regelmatige opname gaat, maar om een moment. De Shelly geeft nl. ook output in kWh (een sommering vanaf het moment van aangaan / reset).
Maar we gaan volledig off-topic en ik zal mijn OCD om geen maatschepjes voor energie te gebruiken proberen te beteugelen. Uiteindelijk gaat het hier om het vloeibare goud en niets anders O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Ravhin Volgens mij staat alle info die je nodig bent er gewoon bij hoor, 1.200w voor 10 minuten om op te warmen en 40-45w voor een uur warmhouden, over een periode van 16.30-07.30 = 9 uren. Dan kom je op een dagelijks verbruik van zo'n 200 + 400 kWh.

Voor de enkeling die het niet begrijpt of waar de OCD-alarmbellen afgaan zal ik het er mogelijk expliciet bij zetten de volgende keer ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
@Ypuh Dat moet zijn 200 + 400 Wh of 0.2 tot 0.4 kWh.

400 kWh is 10% van mijn jaarverbruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
14kWh per maand is best weinig.
Zou het eigenlijk nog eens moeten testen. In het begin wel even gedaan, en volgens mij kwam ik toch wel een flink stuk hoger uit (factor 3 ongeveer).

Dat is dan wel met ca. 14 uur per dag en waarschijnlijk wat meer gebruik van de heetwaterkraan dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNsiJnXZ36uqKx8pbM5r7ZRJf9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dj4QLJqew8lpLE9JJJINmQi.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0PU3e78t6eMkXSAcr0rcdaJ0pU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2dGVOcrS1EiDVjQMoafTU8ZK.jpg?f=user_large
Hier een voor-na van vanochtend.
Het betreft een Expobar Brewtus IV PID, dubbel-boiler systeem met 2200W aansluitwaarde. Heeft overigens nooit meer opgenomen dan 1550W aan vermogen ;)
De machine heeft toen van 6 tot 8 aangestaan met een verbruik van 0,37 kWh. Het grootste deel hiervan is het opwarmen. Gedurende de dag (afgelopen weekend) zie je dat er nauwelijks meer vermogen wordt opgenomen. Ik zal eens de machine langere tijd aan laten staan en daar ook een grafiekje van posten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 15-11-2021 13:56 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Ravhin Die 4,4 kWh is dan van één dag? Mijn hoogste dagverbruik tot nu toe gemeten is 609 Wh. Gemiddelde dag is van 7.30u - 16.30u, soms laat ik hem s'avonds ook nog wel aan staan voor een paar koppen thee. Dat gaat dan om een 1200W HX machine met geisoleerde boiler.

4,4 kWh is ongeveer een gemiddeld weekverbruik. M'n dataset is nog niet heel groot, een week of 6-8 nu, met een onderbreking van 2 weken. Lijkt verder wel consistent te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cryptapix schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:19:
@Verwijderd mijn pomp staat op net iets meer dan 10. Met blindfilter bouwt druk in groep op tot 11. Tijdens het zetten van espresso, kom ik ook wel eens richting de 11. Weet niet precies waar het aan ligt, maar om het te voorkomen draai ik de flow control soms wat terug. Dus ik ben ook benieuwd ;)

Ik gebruik automatische pre-infusie, dus kan zijn dat mijn timing niet helemaal klopt (maar de espresso smaakt prima). In het filmpje wat je post wordt het handmatig gedaan. Daar ga ik ook nog eens naar kijken, maar het maakt het constant houden van je shots weer net iets lastiger.
Ik zou de pre-infusion van de Bianca niet gebruiken, dat is een mechanische pre-infusion hij zet de pomp aan en even uit. Beter dit zelf te doen met de flow control.

Ik heb in ieder geval voor donderdag een afspraak om de machine te laten controleren. Gekocht bij het Hoofdkwartier, aardige kerels dus komen er vast uit wat het nu is.
Pagina: 1 ... 107 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1