Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 11:24
Mede-auteurs:
  • phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

phYzar

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14

Mielmania

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-05 13:00

eagle00789

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-05 07:36

MikeOO

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 16:37

Naalroc

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-05 14:43

Christoxz

Help mee aan deel 2 van dit topic met recente informatie via Github
https://discord.gg/a5EqCEB

Creality Ender 3 topic

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x2thAQA.png

Er is een heel mooi topic over Open Source 3D printing waar de Ender 3 ook veelvuldig aan bod komt. Ik vond het tijd om, gezien de populairteit van deze printer, een apart topic te maken met wat informatie hier over. Het Open Source 3D printer topic kan je hier vinden.

Introductie Creality
Creality is een Chinees bedrijf uit Shenzen. Ik zal niet diep in gaan op hun geschiedenis, maar dit bedrijf heeft verschillende printers op de markt gebracht met wisselend succes. Zo goed als alle designs zijn gebaseerd op het reprap Prusa i3 design.

Creality bestaat al enkele jaren maar heeft zichzelf op de kaart gezet in 2017 met de CR-10 printer. Dit is een 300x300x400mm 3D printer die voor een relatief lage prijs weggezet werd. De print kwaliteit was spectaculair in verhouding tot de prijs en hierdoor is deze printer door zo goed als de hele 3D print community in eind 2017 de hemel in geprezen. Om dit in verhouding te zetten, de Anet A8 was de grootste concurent in dit segment en deze verliest een vergelijking op alle fronten behalve de prijs. Daarnaast is een stock Anet A8 brand gevaarlijk. Helaas waren de eerste CR-10 printers dit ook, maar hier kom ik later op terug.

De CR-10 is opgevolgd door de CR-10S waarbij enkele verbeteringen zij doorgevoerd, waaronder de belangrijkste upgrades het moederbord (CR-10 heeft een Melzi design, CR-10S een RAMPS design) en de CR-10S is weer opgevolgd door de CR-10S Pro, wat een "single extruder" variant is van de (gefaalde) "dual extruder" CR-X.

Creality heeft op bepaalde vlakken een goede naam in de community opgebouwd en op bepaalde vlakken wat zaken minder goed aangepakt.
De goede zaken:
  • Creality kijkt uiterst goed naar de community en implementeerd "hacks" en commentaar van de community zeer snel in de printers
  • Creality doet (tegenwoordig) erg zijn best om Open Source compliant te zijn
  • Creality probeert veel te innoveren
De minder goede zaken
  • Creality nam het in het begin niet zo nauw met de GPL licentie en publiceerde de source code niet van de printers
  • Creality had "thermal runaway protection" uit gezet in alle firmwares, wat voor brandgevaar zorgde
  • Creality implementeerd aanpassingen in printers zonder de naam of versie van het model te wijzigen dus is het een loterij of je een oud of nieuw model krijgt van dezelfde printer.
  • Bepaalde versies van CR-10S moederborden (2.0) hebben te zwakke condensatoren aan boord waardoor de hotend na een tijd niet meer stabiel verhit.
  • Meegeleverde filament rol is vaak van matige kwaliteit. (Zie sectie 'Veel voorkomende issues' voor meer info)

Ender 3 Technische details
Creality heeft in 2018 de Ender 3 op de markt gebracht. Deze printer is als open source printer op de markt gebracht en kan dus door iedereen vrij gemaakt worden. Dit gebeurd dan ook veel en zijn er veel "nep"(?) Ender 3 printers in omloop. "Nep" bedoel ik mee, niet gemaakt door Creality. Zolang de kwaliteit van de onderdelen goed is maakt het weinig uit wie de printer maakt. Alles van de Ender 3 (PCB files, B.O.M. etc.) kun je hier vinden.

De Ender 3 heeft een 24 volt Power Supply aan booard en alle electronische zaken zoals hotend, fans, moederbord, etc. werken dus op 24 volt. Wanneer je wilt upgraden naar een E3D V6 hotend zal je dus een 24 volt versie moeten aanschaffen met 24 volt fan. Ook bijvoorbeeld het vervangen van de fans voor Noctua fans zal je 24 volt fans moeten aanschaffen.

Het moederbord (zoals eerder gemeld) is een Melzi design moederbord. Dit draait op een ATmega1284P CPU en deze heeft (helaas) maar 128K Bytes programmable flash geheugen. In contrast, de Atmega2560 heeft 256k aan boord. Dit limiteert de mogelijkheden om alternatieve firmwares te flashen.

De Ender 3 gebruikt een aangepaste versie van Marlin firmware waarbij Creality een feature heeft toegevoegd "power loss print resume". Deze feature schrijft constant de print status weg naar de SD kaart zodat als de stroom uit valt, de printer verder kan waar hij gebleven is. Het grote nadeel hier aan is dat er gigantisch veel writes naar de SD kaart gaan. Dit is zeer slecht voor de levensduur van de sd kaart.

Creality verzaakt om een zogenaamde bootloader te burnen op de moederborden. Wanneer je zelf firmware wilt flashen (bijvoorbeeld stock Marlin) zal je EERST een bootloader moeten burnen alvorens te flashen. Dit kun je doen met behulp van (bijvoorbeeld) een Arduino Uno.

Ender 3 vs Pro verschillen
Er worden meerdere versies van de Ender 3 online aangeboden, maar er zijn maar twee versies die echt verschillen van elkaar.
De Ender 3 en de Ender 3 Pro.
Het verschil tussen deze twee modellen is een 2040 profiel voor de X as (Bed rollers) op de Ender 3 en een 4040 profiel voor de X as op de Ender 3 pro. Op de Pro zitten de rollers dus twee keer zo ver van elkaar wat voor betere stabiliteit zorgt.

De Ender 3 Pro heeft een MeanWell PSU aan boord. MeanWell is een gerenomeerd merk voor PSU's en is de kans kleiner dat deze de geest geeft.

De Ender 3 heeft ventilatie sleuven aan de bovenkant van de control box. Dit is niet handig gezien er 3D print residu en stof in kan komen. Hier zijn community fixes voor maar daar kom ik later op terug. Ook zit de SD kaart aansluiting aan de onderkant waar je met je vingers lastig bij komt. Bij de Ender 3 Pro is deze omgedraaid.

Als laatste verschil heeft de Ender 3 Pro een magnetisch printbed. Dit is erg handig voor PLA en PETG prints die zo makkelijk van het bed te krijgen zijn.
Let wel dat de maximale temperatuur 70 graden mag zijn. Hogere bed temperaturen zorgen er voor dat de magnetische kracht verloren gaat!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wx3k9Ij.png

Populaire upgrades Ender 3 (kopen)
Een lijstje van veel voorkomende gekochte upgrades voor de Ender 3.

Achter elke upgrade staan een of meerdere links naar webshops. Let op dat prijzen erg wisselend kunnen zijn dus kijk vooral ook bij andere aanbieders!

Nieuwe PTFE koppelingenAmazon.com
dit is bijna een must ivm slechte kwaliteit van de stock koppelingen
Capricorn PTFE tubeAmazon.comE3D-Online.com
Aluminium MK8 ExtruderAli-ExpressBanggood.com
Auto Bed leveling (BLTouch/3D Touch of ABL sensor)Prusa3D.nl (BLTouch)AliExpress (ABL)
Glazen build plateAli-ExpressAmazon.co.uk
Siliconen sok voor MK8 hotendAli-Express
E3D V6 hotendE3D-Online.com
Micro SD naar SD converter kabelAmazon.com
Stepper dampenersAli-ExpressBanggood.com
let op dat op nieuwere modellen Ender 3's het GT2 tandwiel niet meer vast zit met een schroef maar press-fit is. Hierdoor kun je GEEN dampener installeren zonder de gehele stepper motor en tandwiel te vervangen!
Bed Springs (veren)Amazon
Siliconen Solid SpacerAli-Express

Populaire upgrades Ender 3 (printen)
Printbare upgrades voor Ender 3
Veel voorkomende issues
Er zijn eigenlijk niet zoveel veel voorkomende issues met de Ender 3, maar de issues die ik veel gezien heb zal ik hier noemen.
De extruder skipped - Je hebt waarschijnlijk een verstopte nozzle. Dit kan door veel verschillende redenen gebeurd zijn. Een van de redenen kan zijn door issues met de PTFE koppelingen. Haal de PTFE buis uit de hotend en maak alles schoon. Zorg dat de PTFE buis weer goed diep in de hotend komt, tegen de heatbreak aan. Zorg er ook voor dat de koppelingen goed zitten. Het beste is de koppelingen te vervangen en de PTFE buis te vervangen met Capricorn.
De printer gaat niet meer aan - Er is een grote kans dat de power supply stuk is gegaan. Dit is vaak een condensator. Dit is zelf te fixen, maar is niet aan te raden. Vervang de PSU met een gerenomeerd merk zoals MeanWell (dit model zit al in de Ender 3 Pro). Het komt soms ook voor dat de 24v connectors op de PSU smelten ivm slechte bouw kwaliteit.
De connector van de PSU naar de controlbox is gesmolten - Helaas gebeurd dit nog wel eens. Vervang de gesmolten kabels en koop nieuwe XT60 connectors.
Mijn prints komen nooit goed van de printer, help! - Er kan ontzettend veel mis zijn. Ook een combinatie van meerdere zaken.
  • Het is belangrijk dat de printer goed in elkaar gezet is. Alle hoeken goed 90 graden op elkaar, belts strak, rollers goed afgesteld (niet te los en niet te strak)
  • Het bed moet goed level zijn. Dit is van uiterst belang. De eerste laag is het fundament van je print.
  • Zorg er voor dat je filament van goede kwaliteit is en niet vochtig. Vochtig filament print heel slecht. Verschillende soorten filament zijn meer of minder vatbaar voor vocht, maar het blijft een veelvoorkomend issue.
  • Print op de juiste temperatuur voor je filament en print niet te snel.
Filament blijft niet plakken op het printbed
Zorg dat de nozzel goed is afgesteld tov alle hoeken van het printbed. Door tussen de nozzel en het printbed een papiertje te steken en dan de wieltjes te draaien kun je die goed afstellen. Zorg dat het papier net contact maakt met het papier. Zo ga je langs elke hoek en eindigt in het midden om te testen of het daar ook goed is. Herhaal nu alle stappen nogmaals. Omdat je elke hoek instelt veranderden de overige hoeken ook weer licht. Door deze stappen 2x uit te voeren zorg je voor een goede afstellingen van het printbed tov van de nozzel. Via TH3D kun je via het menu op je printer kiezen voor Prepare --> Level Corners. De nozzel wordt naar de eerste hoek gebracht. Nadat je deze hoek hebt afgesteld kies je voor Next Point.

Een handig uitleg met een snellere manier kun hier vinden.

Hoe vaak je dit moet doen daarover verschillen de meningen en is een kwestie van uitproberen. Zeker als je veranderd van filament of je merkt dat je prints niet goed meer hechten is het tijd om dit weer een keer uit te voeren.

Een handig site met veel voorkomende problemen en uitleg.
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

Meegeleverde PLA rol van Creality
Het is algemeen bekend dat de standaard meegeleverde rol filament van matige kwaliteit is.
Mocht je de meegeleverde rol gebruiken en problemen hebben met printen? Probeer dan eerst een nieuwe PLA rol voordat je om hulp vraagt. Bijvoorbeeld rollen van 123 3D, eSun, Sunlu staan bekend als degelijke kwaliteit.
In de volgende thread worden meerdere PLA merken besproken.

Ik wil ook een Ender 3 kopen. Waar kan ik deze het beste kopen?
Op het moment van schrijven kost een Ender 3 rond de €150 en kan Creality deze direct leveren uit Duitsland. Het duurt minder dan een week om het te leveren en je betaald geen invoerrechten gezien het uit de EU komt.
Mijn ervaring is AliExpress de beste manier om direct bij Creality te bestellen ivm de Duitse warehouses. Creality heeft twee AliExpress shops. Creality 3D Official en Ender 3 Official

GearBest etc. bieden de Ender 3 ook aan, Kies hierbij voor een warehouse die gevestigd is in Europa om extra kosten te voorkomen. Als je een bepaalde warehouse niet meer ziet staan komt dit meestal omdat de voorraad op is. Bij het product kun je aangeven vanuit welk warehouse de printer geleverd moet worden. Om te achterhalen welke code bij welk warehouse hoort kun je hier een lijst vinden. Vanuit Frankrijk duurde dit 6 dagen en werd de printer via GLS afgeleverd. Tijdens het bestellen kun je voor 5 euro extra je printer verzekeren tijdens vervoer en wordt deze zonder problemen omgeruild. Zelf heb ik dit wel gedaan. Achteraf bleek het controller board een hoge pieptoon te geven als deze via usb wordt aangesloten. Zonder problemen wordt er nu een nieuw controller board opgestuurd. Of dit door de extra 5 euro service kwam weet ik niet maar is was mij het waard.

Er zijn ook leveranciers in Nederland zoals 123-3d. Hier heb je volledige garantie volgens de Nederlandse wet, maar hier betaal je ook voor. Er zit op moment van schrijven €100 prijs verschil tussen direct van Creality en de Nederlandse aanbieders.

Ik heb een Ender 3 (Pro) gekocht. Hoe zet ik deze het beste in elkaar?
Hieronder enkele kwalitatief goede build videos

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Creality Ender 3 assembly and pro build tips

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
ENDER 3 PRO. Careful Assembly for Great Prints

Printer kalibreren
Na het bouwen van de printer is het verstandig om deze eerst te gaan afstellen. Hiermee verbeter je de prints en kloppen te maten ook. Zorg voor een digitale schuifmaat om alles exact op te meten.

UPDATE:
Youtuber TeachingTech heeft een compleet calibratie stappenplan opgebouwd met handige tools.
Wij raden dan dus ook aan om deze stappen te volgen na het bouwen of upgraden van je printer.
Heb je een vraag, zorg dan dat je al deze stappen hebt doorlopen, dit kan namelijk ook veel problemen oplossen!
Video: Youtube
URL: Teaching Tech 3D Printer Calibration

Benodigdheden
Download Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen. Ook kun je gebruik maken van Octoprint maar elk andere programma waarmee je de m-codes naar de printer kunt sturen zijn ook hiervoor te gebruiken.

Tip: Als je andere firmware hebt geflasht reset je de printer bios eerst. Stuur hiervoor het commando M502 naar je printer . De BIOS wordt dan gereset naar de fabrieksinstellingen.
Ik had dit via het menu van de printer gedaan maar dit was toch niet goed gegaan.
Bij het afstellen van de kubus bleken de waardes totaal niet te kloppen en was de Z as compleet verkeerd waardoor deze veel meer naar links wilde dan dat hij kon wat resulteerde in een hoop herrie en dacht dat de boel defect was. Na een reset met het commando M502 was alles gelukkig weer normaal en zag ik dat mij Z as ineens een totaal andere waarde had gekregen.

Alle m-codes

Bed leveling en first layer uitleg
YouTube: Bed levelling for beginners to achieve a perfect first layer

Extruder caliberen
Hiermee zorg je ervoor dat de juiste hoeveelheid filament wordt gebruikt.
Bij mij was de afwijking slechts een paar mm en is de eerste stap gezet naar een nog beter printer.
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

XYZ 20mm Calibration Cube
https://www.thingiverse.com/thing:1278865

Hiermee kun je alles goed afstellen en zorg je ervoor dat de maten van je tekening ook kloppen met je print.
Zo was mijn kubus na het printen geen 20x20x20 maar 18x18x18. Hoe groter het object hoe groter de afwijking wordt en dan passen onderdelen ineens niet goed in elkaar ;)

Links: standaard instellingen uit de fabriek. Rechts na het afstellen. Een behoorlijk verschil!

Print de kubus opnieuw. Herhaal de kalibratie als de maten nog niet correct zijn.
Na 2x Kalibreren is mijn kubus exact 20x20x20 >:)
Cube

Andere uitleg om de e-steps & flowrate te kalibreren
YouTube: [EN] Extruder and extrusion flow calibration (3D printing)

Recept voor goedkope DIY ABL sensor (onder €10)

BLTouch/3DTouch handleiding
Op Thingiverse staat een mooie handleiding met een zeer duidelijk uitleg hoe je de BLTouch/3DTouch moet aansluiten en hoe je de firmware moet aanpassen incl afstellen en benodige gcode. In de download zit de PDF
http://www.thingiverse.com/thing:2975949

Persoonlijke tip: De pin van de BLTouch zakte tijdjes het printen steeds naar beneden zodat de pin over het printwerk schraapt. Oplossing die lijkt te werken. Bovenop de BLTouch het schroefje loshalen zodat je de pin kunt verwijderen. De Pin en de schroef op een magneet leggen zodat deze weer magnetisch wordt. Tot op heden blijf hij nu goed hangen tijdens het printen.

Tips voor problemen met 3D prints
De handleiding der handleidingen van Luke Hatfield

[ Voor 182% gewijzigd door Christoxz op 16-11-2022 13:04 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
feedback / toevoegingen zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 19:42

Solid Seal

3D Printer N00b

Nice .
Ik heb sinds 3 weken ook een Ender 3 en is meteen ook mijn eerste 3D printer .

voor de OP is dit ook een handig iets : https://www.banggood.com/...83201802&cur_warehouse=CN

Schijnt echt veel van het geluid weg te nemen. Ik heb ze nog niet maar ik ga die zeker bestellen (kosten geen drol ook )
https://www.thingiverse.com/thing:2913473 die kan je printen en de heb ik wel.

Ik zal binnenkort wat fotos maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
staat er in principe al in
Stepper dampeners *** let op dat op nieuwere modellen Ender 3's het GT2 tandwiel niet meer vast zit met een schroef maar press-fit is. Hierdoor kun je GEEN dampener installeren zonder de gehele stepper motor en tandwiel te vervangen!
Check dus eerst goed of je het tandwiel los kan schroeven of dat het een press-fit is. Indien het laatste is dampeners kopen helaas geen optie.

Op mijn Ender 3 Pro is de X stepper helaas press-fit.

edit: ik heb die link naar die dampening feet er tussen gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 24-11-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik merk ook dat de Facebook groep van de Ender 3 erg goed is . : Creality Ender-3 3d printer user group

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Solid Seal schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:26:
Ik merk ook dat de Facebook groep van de Ender 3 erg goed is . : Creality Ender-3 3d printer user group
deze: https://www.facebook.com/groups/Ender3dp/

Ik zal dat wanneer ik weer energie heb in het topic verwerken onder naslag resources

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zgj6O2g4H03vRUShc5N2qZ3g/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lKD5N2ad9lYNfNjNOO7G5hKT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bdnaGHeYQJMymYE5f5G9qzhQ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eIPqRZRMx5CSQhW7iWwWiOLs/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/svRDY2HDl6wiH86pVXlCvbFx/thumb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Solid Seal op 25-11-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Wow met flits zie je echt alles :D En nee het is geen stof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Solid Seal schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:03:
Wow met flits zie je echt alles :D En nee het is geen stof
Jawel printstof ;) maat van me heeft dat ook al de fans hangen vol met een gekleurde laag stof met wat hij allang aan't printen is.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Damic schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:27:
[...]
Jawel printstof ;) maat van me heeft dat ook al de fans hangen vol met een gekleurde laag stof met wat hij allang aan't printen is.
Ah :D Je ziet het echt alleen met flits .. nja doekje erover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 23:33
@Solid Seal Hoe goed werken die voetjes om het geluid verder te dempen? Ik heb al dampers geïnstalleerd, maar hoe stiller, hoe beter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Zeer tevreden over de Ender 3 :)

Ik had vandaag wel dat de eerste laag steeds slechter ging, maar ik heb het bed dan maar eens gereinigd met 70% alcohol en nog eens goed afgesteld en nu is de eerste laag beter dan ooit.

Wat ik wel aanraad is om eens de kop heen en weer over de rails te bewegen en als je ongeveer op het midden een kleine hapering voelt even het onderste wiel ietsje losser zetten. De Ender 3 op het werk had dit ook en het geeft fouten in de print.

Onderstaande is trouwens wel een aanrader om eens te printen, prachtig ontworpen mini kruisboogje en werkt perfect. De witte delen heb ik kunnen printen met het rolletje filament dat bij de printer zat.

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/Mobile%20Uploads/DSC_2091_zpsiziowvoy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/Mobile%20Uploads/DSC_2092_zpsz2qlo9ek.jpg
Te vinden op Thingiverse

[ Voor 13% gewijzigd door SToRM666 op 26-11-2018 21:26 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:28
Super, ik heb ook sinds een dikke week een ender 3 en kan wel wat kennis gebruiken.

Na de eerste printjes die er goed tot redelijk goed uitkwamen toch wat issues.

Na een paar uur printen verplaatst de x as met als gevolg dat de lagen 1 cm naast hun doel landen.
Ook is mijn bed zo krom als een hoepel en zit ik te kijken om de firmware om te gooien en dan een met mesh bed leveling. Zelf met glasplaat wil het niet erg om het hele oppervlak netjes te krijgen.

Octoprint, zal de volgende stap zijn.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:50

Harrie

NederVlaming

Ik heb ook sinds kort een Ender 3.
Ik vind dit ook nog wel een nuttige printable upgrade: https://www.thingiverse.com/thing:2882852
Voorkomt dat de kabels langs de scherpe zaagsnedes schuren.

De dempers wil ik ook nog gaan doen, maar ik heb ook press fit wieltjes. Heb wel al manieren gezien om ze eraf te krijgen, maar ze moeten er ook weer op natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Heb het probleem met de dempers helaas al mogen meemaken. Alleen de extruder heeft een verwijderbaar tandwiel. Er zijn volgens mij wel dempers met een groter gat dus op hoop van zegen andere besteld.

Verder is mijn bed, ondanks glas, ook krom. Wel jammer. Kan er tot nu toe wel omheen door slim plaatsen van prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Volgens mij maak je door het glas op je bed te klemmen je vlakke glas krom, maar met 2 in het midden geplaatste klemmen getest maar dat was hem ook niet.

Vandaar dus bed mesh leveling, naar wat ik begrijp een software oplossing voor een on even bed.

Routine roep je na het enabelen in je firmware gewoon via de lcd aan en dan doe je op meerdere plaatsen een meeting met het bekende papiertje. Hoogte van de z as stel je in met je dial, en zo meet je eigenlijk het verschil van je nozzle tot je build plate op ik geloof 9 plaatsen. Net ff wat beter dan iedere keer maar draaien.

Ook het op hoogte brengen van je nozzle kan dan gewoon in de software op je lcd met micro stapjes en dan met compensatie op de z-as voor het kromme bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

r_255 schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:27:
Volgens mij maak je door het glas op je bed te klemmen je vlakke glas krom, maar met 2 in het midden geplaatste klemmen getest maar dat was hem ook niet.

Vandaar dus bed mesh leveling, naar wat ik begrijp een software oplossing voor een on even bed.

Routine roep je na het enabelen in je firmware gewoon via de lcd aan en dan doe je op meerdere plaatsen een meeting met het bekende papiertje. Hoogte van de z as stel je in met je dial, en zo meet je eigenlijk het verschil van je nozzle tot je build plate op ik geloof 9 plaatsen. Net ff wat beter dan iedere keer maar draaien.

Ook het op hoogte brengen van je nozzle kan dan gewoon in de software op je lcd met micro stapjes en dan met compensatie op de z-as voor het kromme bed.
Als je dan toch de firmware aan moet passen, zou je dan niet ineens voor auto-bedlevelling gaan? Met een BLtouch oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ja, maar tot dat die binnen is zijn we een paar weken verder.. :0) kom ik in iedergeval de tijd door. Het is eigelnlijk het zelfde alleen speel ik tot die tijd voor probe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
r_255 schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:27:
Hmm, ik ga eens testen met ongeklemd glas en zonder glas wat de afwijking is in het bed. Niet dat ik op die manier kan printen maar dat weet ik wel wat (glas of bed) er precies krom is en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
phYzar schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:17:
[...]

Hmm, ik ga eens testen met ongeklemd glas en zonder glas wat de afwijking is in het bed. Niet dat ik op die manier kan printen maar dat weet ik wel wat (glas of bed) er precies krom is en hoeveel.
Dat is eigenlijk wat je doet met mesh bed leveling, je meet het hoogte verschil op div plaatsen en de software compenseert dat. Dus op die manier maakt het niet uit als de boel krom is.

YouTube: 5 beginner Ender 3 fixes - featuring manual mesh bed leveling guide
In dit filmpje zie je hoe je dat kan doen ( rond 11:15 )

Iemand trouwens stepper ( tl )smoothers ? ik zag ze voorbij komen en dat zou toch ook weer een stukje betere print kwaliteit moeten opleveren. We zullen het nog wel zien.

[ Voor 11% gewijzigd door r_255 op 26-11-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ik heb de smoothers liggen, maar nog niet ingebouwd.

Ik geloof dat Teaching Tech er wel een video over gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
azerty schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:27:
Ik heb de smoothers liggen, maar nog niet ingebouwd.

Ik geloof dat Teaching Tech er wel een video over gemaakt heeft.
TL smoothers hebben geen effect op de Ender 3.
De stepper drivers aan boord zijn prima. Mocht je wel effect hebben na een test kan je beter de stepper voltage via de potmeter naar beneden draaien

Een TL smoother geeft effectief een kleine weerstand (verlaagd voltage iets) en blokkeert alles onder 1.4v
Dat laatste is handig voor brakke stepper drivers wat dus niet relevant is voor de Ender 3. Dat eerste is op te lossen via de potmeters.

Kortom, TL smoothers zijn overbodig op de Ender 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1130493

Nieuwe PTFE koppelingen (dit is bijna een must ivm slechte kwaliteit stock)
Wat wordt hiermee bedoeld?

En zou deze Titan Aero-kloon een goede investering zijn of is dat gewoon niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Razwer schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:02:
[...]

TL smoothers hebben geen effect op de Ender 3.
De stepper drivers aan boord zijn prima. Mocht je wel effect hebben na een test kan je beter de stepper voltage via de potmeter naar beneden draaien

Een TL smoother geeft effectief een kleine weerstand (verlaagd voltage iets) en blokkeert alles onder 1.4v
Dat laatste is handig voor brakke stepper drivers wat dus niet relevant is voor de Ender 3. Dat eerste is op te lossen via de potmeters.

Kortom, TL smoothers zijn overbodig op de Ender 3.
Das dan duidelijk... ik las nog wel dat het voordeel kan hebben tegen over voltage (?), vanaf de andere kant.
Als je aan je steppers draait werken deze als een soort dynamo met als gevolg dat je je lcd ziet op lichten en je bord zelfs ziet booten tot in het menu. Is dat mischien wat er bedoelt wordt ?

Net een marlin firmware geflashed en eens kijken de aankomende dagen of dat manual mesh levelen me wat verder helpt.

Kwam toch nog wat geheugen tekort om te compileren, en het bootscreen maar achterwege gelaten. Was net genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Ik heb de TL smoothers ook liggen en dempers. Via banggood heb ik voor 3 euro nog een vel folie met isolatie besteld om aan de onderkant van het bed te plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Zojuist de Capricorn PTFE tube binnen gekregen en de koppelingen. Beide van een andere leverancier want de Amazon prijs was me wat te gortig. Gelijk maar gemonteerd en nu een testprintje draaien. Alles past netjes en monteerd makkelijk. Vond de koppeling naar de hotend niet persé veel beter dan de stock-koppeling. Die op de extruder is een stuk beter dan de stock. Gelukkig gingen ze beide per 10 dus heb er van beide nog 9 over :P

Capricorn tube, nieuwe koppelingen, alu-extruder-ding, Bullseye met stock fans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gfnbhs1YmxOX7EJQyLDKPbfQ/full.jpg

Koppelingen, links hotend, rechts extruder, boven oud onder nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bq03iTplo8tCOCmpi9cxJo3K/full.jpg

Testprintje gaat tot nu toe uitstekend.

En owja, mijn bed is zo krom, hij golft meer dan het tiki-bad :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

azerty schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:26:
@Solid Seal Hoe goed werken die voetjes om het geluid verder te dempen? Ik heb al dampers geïnstalleerd, maar hoe stiller, hoe beter :+
Hoeveel dB weet ik zo niet .. maar ik weet wel dat het helpt. Het ligt natuurlijk ook aan de oppervlakte waar ie op staat .
2 uurtjes printen en je weet het.. Er zijn volgens de kenner betere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

SToRM666 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:31:

Wat ik wel aanraad is om eens de kop heen en weer over de rails te bewegen en als je ongeveer op het midden een kleine hapering voelt even het onderste wiel ietsje losser zetten. De Ender 3 op het werk had dit ook en het geeft fouten in de print.
Ow dat is een goeie . Ik heb dat ook en ga ik dus proberen te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

phYzar schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:33:
Zojuist de Capricorn PTFE tube binnen gekregen en de koppelingen. Beide van een andere leverancier want de Amazon prijs was me wat te gortig. Gelijk maar gemonteerd en nu een testprintje draaien. Alles past netjes en monteerd makkelijk. Vond de koppeling naar de hotend niet persé veel beter dan de stock-koppeling. Die op de extruder is een stuk beter dan de stock. Gelukkig gingen ze beide per 10 dus heb er van beide nog 9 over :P

Capricorn tube, nieuwe koppelingen, alu-extruder-ding, Bullseye met stock fans:
[Afbeelding]

Koppelingen, links hotend, rechts extruder, boven oud onder nieuw:
[Afbeelding]

Testprintje gaat tot nu toe uitstekend.

En owja, mijn bed is zo krom, hij golft meer dan het tiki-bad :X
Ik zie dat jij ook de bullseye hebt geinstalleerd. Ik heb dat zojuist ook gedaan. Vreemde was wel, dat de fan niet zo vlotjes in de duct paste. Maar na wat schuren is dat wel gelukt.
Nu viel mij wel op, dat er eigenlijk maar zeer weinig lucht uit de openingen onderaan bij de nozzle komt? Toch veel minder dan ik gedacht had.

Een draadje garen word nog nauwelijks van zijn plek geblazen, en de fan staat op 100% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Harrie schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:48:
[...]

Ik zie dat jij ook de bullseye hebt geinstalleerd. Ik heb dat zojuist ook gedaan. Vreemde was wel, dat de fan niet zo vlotjes in de duct paste. Maar na wat schuren is dat wel gelukt.
Nu viel mij wel op, dat er eigenlijk maar zeer weinig lucht uit de openingen onderaan bij de nozzle komt? Toch veel minder dan ik gedacht had.

Een draadje garen word nog nauwelijks van zijn plek geblazen, en de fan staat op 100% 8)7
Bij mij paste alles goed. Wel strak, maar zonder aanpassingen. Heb niet getest hoeveel lucht erdoor komt. Ik zal er eens naar kijken. Heb je een foto ervan? Kunnen we zien of hij een beetje ok is geprint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

phYzar schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:04:
[...]

Bij mij paste alles goed. Wel strak, maar zonder aanpassingen. Heb niet getest hoeveel lucht erdoor komt. Ik zal er eens naar kijken. Heb je een foto ervan? Kunnen we zien of hij een beetje ok is geprint :)
Hier is een foto:
bullseye

De kwaliteit van de print lijkt mij wel in orde.
De airflow lijkt ansich nog wel mee te vallen, nu ik letterlijk wat garen op mijn bed heb gelegd, en de nozzle er naar toe heb bewogen.

Wat ik wel vreemd vind, is dat de nozzle niet mooi centraal staat ten op zichte van de uitlaat openingen, in de Y-richting. Dat is goed te zien op dit onderaanzicht:

bullseye_bottomview

Edit: hier een filmpje met air flow van de maker van de Bullseye.
YouTube: Bullseye Airflow With Smoke Generator
Het is moeilijk te zien of die nozzle daar ook wat "uit-center" staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 26-11-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

*knip* (per ongeluk quote ipv edit geduwd)

[ Voor 96% gewijzigd door Harrie op 26-11-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Harrie schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:24:
[...]
Het is moeilijk te zien of die nozzle daar ook wat "uit-center" staat.
Het is lastig om er een duidelijke foto van te maken, maar links lijkt net een mm of 2 dichterbij te staan inderdaad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EtcszaVjsEyNPl9kvFuxosry/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Goed, ik ben weer up and running, en na een paar 1e layer test printjes ook inmiddels de bullseye duct aan het printen.

In marlin Vanilla heb je een hoop extra opties tov de standaard firmware, niet dat je ze echt nodig heb maar het manual mesh bed leveling werkt tot op heden prima.

Enige nadeel is dat je iedere keer als je de printer uit zet alles weer vergeten wordt en je de mesh level routine overnieuw moet uitvoeren.

Ik vroeg me verder nog af wat voor slicer gebruiken jullie?
ik gebruik zelf cura met Franks ender stock profile, maar das ook deels bij gebrek aan andere profielen of goede kennis hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Cura 3.6 met het Ender 3 profiel wat je daar standaard kunt kiezen. En TinkerCad (https://www.tinkercad.com/) om ontwerpen te maken (/aan te passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
phYzar schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:50:
Cura 3.6 met het Ender 3 profiel wat je daar standaard kunt kiezen. En TinkerCad (https://www.tinkercad.com/) om ontwerpen te maken (/aan te passen)
Duidelijk, aangepast profiel is dus niet echt nodig, al zag ik wel dat je daar ook supports kan aan zetten.
Ik had al een probleempje met de overhang van de kabel arm op het 1e model, dat wil zeggen de 1e paar lagen bogen door, maar is alsnog goed gekomen, hangen een paar lusjes los aan de onderkant, maar dan maken we van de nood maar een deugd en heb ik een mooie bevestiging voor m'n kabel binder.

Heb voor de 'duct' print maar supports aangezet, met zo een overhang durf ik het niet aan. Duurt wel een uurtje langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Heb de beide delen van de Bullseye met 100% infill gedaan en supports. Duurt ff, maar wordt het mooist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

phYzar schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:59:
[...]

Het is lastig om er een duidelijke foto van te maken, maar links lijkt net een mm of 2 dichterbij te staan inderdaad:

[Afbeelding]
Ik bedoelde vooral in de andere (Y-as) richting.

Ik heb ze geprint met 50% infill dacht ik, zoals volgens mij ook in de pdf als minimum werd aangeraden. Ik heb ook beiden met supports gedaan.

Nu ik nog eens naar dat filmpje van die Bullseye met smoke kijkt, lijkt dat heaterblokje daar wel 180 graden gedraaid te zitten ten opzichte van de mijne. Met de nozzle aan de voorkant ipv de achterkant.

Edit: NVM, dat verandert niets aan de positie van de nozzle, enkel van het verwarmingselement.

[ Voor 26% gewijzigd door Harrie op 27-11-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Ik wilde zojuist de dempers installeren, maar nu blijkt dat bij de motoren op mijn Ender 3 het eindstuk, welke op de as zit en die de riem aandrijft, niet zomaar los te zetten en te verschuiven is. Dit kon blijkbaar bij het oudere model wel. Dan kon je ze loszetten, een beetje van de as schuiven en terug vastzetten om te kunnen compenseren voor de dempers die er tussen komen. Maar dat gaat nu dus niet meer, tenzij ik grovere middelen ga gebruiken.
Dus let daar op als je van plan bent om de dempers aan te schaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door SToRM666 op 27-11-2018 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

SToRM666 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:47:
Ik wilde zojuist de dempers installeren, maar nu blijkt dat bij de motoren op mijn Ender 3 het eindstuk, welke op de as zit en die de riem aandrijft, niet zomaar los te zetten en te verschuiven is. Dit kon blijkbaar bij het oudere model wel. Dan kon je ze loszetten, een beetje van de as schuiven en terug vastzetten om te kunnen compenseren voor de dempers die er tussen komen. Maar dat gaat nu dus niet meer, tenzij ik grovere middelen ga gebruiken.
Je kan kijken naar dit soort pulley pullers, on het te verschuiven of er helemaal af te halen.

https://www.thingiverse.com/thing:3230712

Maar het moet er nadien ook weer op gemonteerd worden. Of lukt het door het wieltje enkel wat te verschuiven (zonder volledig eraf te halen)?

Edit:Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. De krachten kunnen wel hoog worden, de vraag is dan of de plastic tool sterk genoeg is.

Blijkbaar is "gear puller" de naam die ervoor gebruikt wordt: https://www.thingiverse.com/thing:124007

[ Voor 12% gewijzigd door Harrie op 27-11-2018 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Enkel verschuiven zou voldoende zijn, maar geen idee hoeveel moeite dit gaat kosten. De pulley gaat dan ook een beetje over het uiteinde van de as heen zitten, dus geen idee of die dan nog goed zijn werk gaat doen qua grip.

Dan is dit misschien nog een optie van aliexpress
Ik moet wel nog eens controleren of de vertanding overeen komt met de huidige.

[ Voor 141% gewijzigd door SToRM666 op 28-11-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-04 05:49
phYzar schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:07:
Heb het probleem met de dempers helaas al mogen meemaken. Alleen de extruder heeft een verwijderbaar tandwiel. Er zijn volgens mij wel dempers met een groter gat dus op hoop van zegen andere besteld.

Verder is mijn bed, ondanks glas, ook krom. Wel jammer. Kan er tot nu toe wel omheen door slim plaatsen van prints.
Mooi dat er een eigen Ender 3 topic op Tweakers is gekomen. Ik denk dat het inmiddels ook een dusdanig populaire printer is, die veel gebruikt wordt (nog gaat worden).

Ik had exact hetzelfde, maar wat bleek; mijn X-as is krom... Ik heb hiervoor al een post gemaakt op Reddit (sorry voor mijn typo bend). Heb het aluminium extrusie profiel voorzichtig terug gebogen, en ook even gekeken wat er gebeurd als je het glas bed omdraait. Het glas is krom in mijn geval (maar op 60°C minder dan je zou verwachten), maar ik gebruik de eerste layer 115% infill in Cura, spiritus om het glasbed schoon te maken en heb daardoor geen problemen meer.

Verder heb ook ik de motor dempers gekocht, maar te maken met press-fit poelies. Ik ga vanavond met steeksleutels en lijmtangen proberen om dit toch iets op te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Ah, dat van de poelies was al voorbij gekomen dus, even gemist... Ik zit te overwegen om degene van Aliexpress te bestellen, die dus wel los en terug vast te zetten zijn. De huidige poelie een stuk van de as afschuiven lijkt me wat te nipt.
Ik heb de diameter van de as al eens opgemeten en ik kwam uit op 4.9 a 5 mm, maar het probleem met nieuwe bestellen is wel dat áls het dan toch niet past, dat je dan de huidige er weer terug op moet zien te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Zou het voor de y-as stepper niet mogelijk zijn om de beugel naar de andere kant van het extrusie-profiel te verplaatsen en dan met een nog te ontwerpen geprintte spacer de stepper weer in lijn te zetten... hmm... eens over nadenken...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Ha,I love it when a plan comes together :7 :

Geen pulley verwijderd of verzet :)

De Y-eindstop verplaatst van rechts naar links (vanuit voor gezien rechts, foto's van achter gemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rs3XoxG3M9Q1q7eUJnGM9SyZ/full.jpg

De stepper-motor-beugel van links naar rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yJ7JMVV0FR76TQIDzwqUliUn/full.jpg

De geprintte spacer ertussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RobQg2uGHmLx8QVeXrOmMOj5/full.jpg

Woei!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DCblD2F43VgKIxWqJAJtJo8D/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/716y0g5oEcLUAYFX9f2e6Xae/full.jpg

Alle Y-bewegingen zijn nu fluisterstil _/-\o_

//Edit

Spacer gemaakt om de hoop ringetjes tussen de endstop te vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qIe4ntm4463O2OYlnjvDjcOz/full.jpg

En zooi geüpload (duurt 24 uur omdat ik nieuwe user ben :-( )

https://www.thingiverse.com/thing:3245255

[ Voor 16% gewijzigd door phYzar op 28-11-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

Wilde vandaag het een en ander printen maar lukte voor geen meter .. Dus ik denk ff bed opnieuw lvlen .. Kom ik er achter dat in het midden veel meer ruimte zit dan aan de zij-kanten .. dus bed krom?

Ik gebruik https://www.thingiverse.com/thing:3235018 en dan CHEP_Ender_3_bed_level.gcode die daar inzit. erg handg als je de papier truc gebruikt.

Maar ik ga dus ook maar glas plaatje kopen.
Moet ik dan ook nog iets veranderen aan de Z-as?
Hoe dik glas (ik lees 3mm maar soms ook 4mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Solid Seal schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:33:
Moet ik dan ook nog iets veranderen aan de Z-as?
Ik heb de z-as-eindstop gewoon een paar mm hoger gemonteerd, dan hoef je dat tenminste niet te overbruggen met je bed-level-schroeven.

• Razwer
SToRM666 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:47:
Dat issue staat al beschreven in de start post. Press fit tandwielen ga je niet los krijgen. Je kan beter een nieuwe stepper motor kopen

• phYzar
  • Nu online
Razwer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 06:36:
[...]

Dat issue staat al beschreven in de start post. Press fit tandwielen ga je niet los krijgen. Je kan beter een nieuwe stepper motor kopen
Nou, je kunt wel gewoon de tandwielen eraf slopen (met Dremel oid) en er een verwijderbare terug op zetten. Type is volgens mij GT2 belt-type, 6mm belt- breedte, 20 tanden. Is zeker te vinden bij Ali.

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Mooi topic! Ga ik zeker volgen! Ik heb mijn Ender ook vorige week besteld via Ali.. ben benieuwd waar ik allemaal tegen aan ga lopen.. :-)

Is de Capricorn PTFE tubing via Ali een beetje degelijk? Of kan ik deze beter via een NL leverancier bestellen?

• SToRM666
phYzar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 06:51:
Nou, je kunt wel gewoon de tandwielen eraf slopen (met Dremel oid) en er een verwijderbare terug op zetten. Type is volgens mij GT2 belt-type, 6mm belt- breedte, 20 tanden. Is zeker te vinden bij Ali.
Zoiets dus (de as is 5mm dik?): klik

Ook mooi gedaan met die spacer!

Ik heb gisteren de 3D benchy torture test eens geprint. De eerste poging ging mis toen na ongeveer een uur de print los kwam:

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/Mobile%20Uploads/DSC_2099_zpszvlkixtd.jpg
De 2de poging is wel gelukt met het bed op 70 graden in plaats van 60:

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/Mobile%20Uploads/DSC_2096_zpsee3ayxzc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/Mobile%20Uploads/DSC_2097_zpsudu8akmm.jpg
Ziet er best netjes uit en het blijft toch boeiend om de printer bezig te zien met een print :)

[ Voor 49% gewijzigd door SToRM666 op 29-11-2018 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
SToRM666 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:48:
[...]

Dat is een mxl type, maar moet volgens mij gt2 zijn:

Bij Ali

//Edit
-DUS- schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:21:
Is de Capricorn PTFE tubing via Ali een beetje degelijk? Of kan ik deze beter via een NL leverancier bestellen?
Ik heb deze besteld, beetje het midden tussen prijs en zekerheid dat het echt is:

https://e3d-online.com/capricorn-bowden-tubing-100mm

[ Voor 23% gewijzigd door phYzar op 29-11-2018 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-04 05:49
Het is me uiteindelijk wel gelukt om de poelies te verschuiven. Ik heb hiervoor een strip aluminium aangepast met een sleuf, hier kon ik de poelie in hangen met de motor naar beneden hangend. Vervolgens met een M5 schroef en een hamer getikt totdat de as op de juiste positie zat. Voordat ik begon met tikken heb ik de poelie eerst verwarmd met een aansteker.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5bffe7864b659/5bffe78641e08-20181128_191341.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5bffe6e0e31d8/5bffe6e0ca4c7-20181128_191356.jpg

Het werkt uiteindelijk prima, behalve voor de Y-as, daarbij raakt de motor het heated bed. Ik ga daarvoor een nieuwe motor mount printen en heb de poelie er weer terug opgeperst... 8)7

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

SToRM666 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:48:
[...]

Ook mooi gedaan met die spacer!

Ik heb gisteren de 3D benchy torture test eens geprint. De eerste poging ging mis toen na ongeveer een uur de print los kwam:

[Afbeelding]

De 2de poging is wel gelukt met het bed op 70 graden in plaats van 60:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ziet er best netjes uit en het blijft toch boeiend om de printer bezig te zien met een print :)
toon volledige bericht
Je plaatjes zijn stuque

• -DUS-
phYzar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:39:
Ik heb deze besteld, beetje het midden tussen prijs en zekerheid dat het echt is:

Thanks!

Wat helemaal geweldig is, ze hebben de printer net afgeleverd :*) vorige week Vrijdag via Ali besteld, nu al binnen!

Van doos tot printer maar een hoop foto’s maken voor het geval ik nog iets tegenkom om hier te delen.

Is er trouwens nog een geweldige online guide die aan te raden is tijdens het te opbouwen?

EDIT; ik kwam net de review van Mielmania tegen die wat linkjes had naar bouw tutorials, dus die zal ik eens bekijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door -DUS- op 29-11-2018 19:27 ]

• phYzar
  • Nu online
Voor de geïnteresseerden nu wel gepublished

Na weer een vogelnestje aka mislukte print heb ik m'n kromme glazen bed aan de kant geflikkerd en ben gewoon op de standaard verwijderbare anti-aanbakplaat gaan printen en wonderwel heb ik een betere leveling en superhechting over het hele bed in plaats van alleen rechtsvoor. Stom dat ik dat niet eerder had geprobeerd :F

Ook ben ik nog aan het denken over een mogelijkheid om voor mijn x-as een vergelijkbare stepper-demper-hack te bekokstoven, en ik vond een interessante variant op thingiverse die met minimale aanpassingen waarschijnlijk wel gaat werken (vooral juiste offset berekenen):

https://www.thingiverse.com/thing:2793110

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/cd/58/dd/ee/72/6a2442f4f5ac5d37693cd0c057ff3b7c_preview_featured.jpg

• Razwer
gezien drukte komende tijd weet ik niet op ik het starttopic goed kan updaten komende tijd. Als iemand mede auteur wil zijn, laat me weten aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
phYzar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:39:

Mischien heel stom.. maar bij het aanmaken van een account bij E3D kan ik Nederland niet kiezen als land, staat er gewoon niet tussen.. bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
SToRM666 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:31:
Zeer tevreden over de Ender 3 :)
Dat heb ik met het bed.. op twee plaatsen zit er een hapering in, alsof de wieltjes dan in een slot op hun plaats vallen.. Ik kon geen optisch of mechanisch defect vinden, dus ook maar eens met de wieltjes spelen, kijken of dat helpt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
-DUS- schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:17:
[...]

Mischien heel stom.. maar bij het aanmaken van een account bij E3D kan ik Nederland niet kiezen als land, staat er gewoon niet tussen.. bij jou wel?
Ik heb een checkout gedaan, geen account aangemaakt, en bij afrekenen gekozen voor "enter address manually" en dan kun je country Netherlands kiezen.

//Edit:

Landen staan niet alfabetisch, maar de toplanden staan bovenaan, dus Nederland staat bij de 1e 10 opties en niet bij Nederlandse Antillen :p

[ Voor 15% gewijzigd door phYzar op 30-11-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
-DUS- schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:33:
Dat heb ik met het bed.. op twee plaatsen zit er een hapering in, alsof de wieltjes dan in een slot op hun plaats vallen.. Ik kon geen optisch of mechanisch defect vinden, dus ook maar eens met de wieltjes spelen, kijken of dat helpt..
Zo voelde dat met die kop heen en weer bewegen ook en altijd ongeveer in het midden... Toch apart. Ik heb het al bij 2 verschillende Ender 3's gezien.

[ Voor 53% gewijzigd door SToRM666 op 30-11-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300004

Na wat geklooi met een Anet A8 heb ik vorige week besloten om een Ender 3 aan te schaffen. Inmiddels staat hij in elkaar heb ik een eerste printje gemaakt en ben ik natuurlijk ook tegen de eerste problemen aangelopen.

Wederom weer een Ender 3 gebruiker erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300004

Iemand ervaring met de steppenmotor dempers van kurk?

Ik wil vanuit een nederlandse webshop wat onderdelen bestellen en hun hebben enkel de dempers van kurk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Is deze printer aan te raden voor iemand met 0 ervaring in de 3d print wereld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
vwtune schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:25:
Ik had voor deze printer geen enkele ervaring met/kennis over 3D Printers. Veel mensen kopen deze printer als hun eerste 3D Printer. In dat opzicht kan het. Is het een aanrader? Hij is spotgoedkoop, en is recht uit de doos redelijk. Wil je hem net wat fijner hebben zijn er diverse mods/fixes uit te voeren. Hierover is superveel te vinden op internet (en hier). Ik heb, als beginner, geen seconde spijt en vind wat 'tinkering' niet erg en wel leerzaam. Wil je gewoon printen en geen gezeik? Dan zal hij op termijn gaan tegenvallen, maar moet je een stuk dieper in de buidel tasten. Achteraf gezien zou ik zeker weer dezelfde kopen. Dus gewoon kopen dat ding!

goed verhaal lekker kort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
phYzar schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:40:
[...]

Ik had voor deze printer geen enkele ervaring met/kennis over 3D Printers. Veel mensen kopen deze printer als hun eerste 3D Printer. In dat opzicht kan het. Is het een aanrader? Hij is spotgoedkoop, en is recht uit de doos redelijk. Wil je hem net wat fijner hebben zijn er diverse mods/fixes uit te voeren. Hierover is superveel te vinden op internet (en hier). Ik heb, als beginner, geen seconde spijt en vind wat 'tinkering' niet erg en wel leerzaam. Wil je gewoon printen en geen gezeik? Dan zal hij op termijn gaan tegenvallen, maar moet je een stuk dieper in de buidel tasten. Achteraf gezien zou ik zeker weer dezelfde kopen. Dus gewoon kopen dat ding!

goed verhaal lekker kort :P
"gewoon printen en geen gezeik" zijn bijna niet te vinden, en al helemaal niet de prijs categorie van de Ender 3. Een 3D printer vergt altijd afstelling en kennis van zaken voor het afstellen. Dus wat dat betreft is een Ender 3 prima voor een beginner. En de issues die je tegen komt forceren je om te leren. Als je niet wil leren is 3D printer niet weggelegd voor je :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azerty
Anoniem: 300004 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:34:
Iemand ervaring met de steppenmotor dempers van kurk?

Ik wil vanuit een nederlandse webshop wat onderdelen bestellen en hun hebben enkel de dempers van kurk
Die isoleren zo goed niet, omdat als ik mij niet vergis je de motor nog steeds in het frame vastschroeft, en op die manier de vibraties nog steeds doorgegeven worden.
Razwer schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:59:
[...]

Gezien de schroeven nog steeds direct verbonden zijn tussen frame en stepper, niet echt de meest efficiente demper. Dus nee, niet de meest logische keuze om als demper in te zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door azerty op 30-11-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

r_255 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:52:
Goed, ik ben weer up and running, en na een paar 1e layer test printjes ook inmiddels de bullseye duct aan het printen.

In marlin Vanilla heb je een hoop extra opties tov de standaard firmware, niet dat je ze echt nodig heb maar het manual mesh bed leveling werkt tot op heden prima.

Enige nadeel is dat je iedere keer als je de printer uit zet alles weer vergeten wordt en je de mesh level routine overnieuw moet uitvoeren.

Ik vroeg me verder nog af wat voor slicer gebruiken jullie?
ik gebruik zelf cura met Franks ender stock profile, maar das ook deels bij gebrek aan andere profielen of goede kennis hier over.
In die Marlin Vanilla, dan heb je ook weer thermal runaway beveiliging? Dat is wel iets wat voor mij een reden zou zijn om de firmware aan te passen.

edit: YouTube: Ender 3 vanilla Marlin update: Concise guide Blijkbaar wel. Dat ga ik zeker eens bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Harrie op 30-11-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ja die zit er op zeker in, arcs moet je alleen uitzetten en ik moest ook nog het boot plaatje uit zetten om genoeg geheugen over te houden ( dat is in combi met de mesh bed level

Het zijn simpele defines die je comment of un comment. Dat wil zeggen als je bekend bent met de arduino ide. Geef anders een gil maak ik een stappen plan. Werkt verder goed en je heb als bonus een over vol menu tot en met pid instellingen van je heaters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SToRM666
vwtune schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:25:
Jazeker, ik had ook geen ervaring met 3D printen. Echt de beste aankoop in jaren :D
Je moet wel bereid zijn om er wat tijd in te investeren, want als je denkt van “ik zet de printer aan, start de print en het is altijd perfect”, dan gaat het wel tegenvallen. Maar na enkele prints leer je al snel hoe je bepaalde kleine problemen met het printen kunt fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
phYzar schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:56:
Ha,I love it when a plan comes together :7 :
Haha, goed bedacht. Ik moet ook eens dringend met Fusion 360 ofzo leren tekenen.
Blijft dat allemaal stevig zitten?

[ Voor 97% gewijzigd door SToRM666 op 01-12-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
SToRM666 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:40:
[...]

Haha, goed bedacht. Ik moet ook eens dringend met Fusion 360 ofzo leren tekenen.
Blijft dat allemaal stevig zitten?
Het zit als een huis, en doordat de riem nog redelijk dicht in de buurt van de ophanging zit is er niet een grote hefboom om de boel scheef te trekken.

Ik heb een aantal 3D-programma's geprobeerd (fusion 360 nog niet trouwens) en vind ze allemaal best pittig, dus nu gebruik ik TinkerCAD. Die is erg eenvoudig en duidelijk, en perfect voor aanpassingen en mashups van bestaande ontwerpen en simpele eigen ontwerpen.

Inmiddels weer de volgende uitdaging: na een paar mislukte prints met vogelnestjes zat er veel plastic zooi rond mijn nozzle/hotend. Ik heb dat een paar dagen geleden verwijderd en de nozzle losgehaald en na schoonmaken weer vast. Nu merk ik de afgelopen dagen dat de hotend plastic "zweet": uit diverse plekken rond het heaterblok komt plastic eruit gesijpeld. Een google-rondje leert me dat er waarschijnlijk iets losgedraaid is waardoor de boel naar buiten komt. Ik ga dus maar eens de boel uit elkaar halen, opschonen en fatsoenlijk monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pktflHA8Skvd4szQ1122MHB7/full.jpg

//edit:

Hier nog een video van iemand die goed laat zien hoe de hotend in elkaar zit er vooral waarom betere ptfe-koppelingen een slim idee zijn:

Bekijk op YouTube
Creality3D Hotend Issue - CR-10 Series, Ender 3, and others

[ Voor 12% gewijzigd door phYzar op 01-12-2018 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
Harrie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:08:
[...]

In die Marlin Vanilla, dan heb je ook weer thermal runaway beveiliging? Dat is wel iets wat voor mij een reden zou zijn om de firmware aan te passen.

edit: YouTube: Ender 3 vanilla Marlin update: Concise guide Blijkbaar wel. Dat ga ik zeker eens bekijken.
TH3D firmware is flink optimized en gebruikt ook laatste Marlin Bugfix. Daar heb je in principe meer dan dan vanilla. En al helemaal wanneer je ABL, E3Dv6 etc. wilt gebruiken. Alleen voor BLTouch/3Dtouch is het niet geschikt.
De TH3D package heeft Arduino portable aan boord met alle juiste plugins/versies imported (U8Glib bijvoorbeeld)

https://www.th3dstudio.co...se/th3d-unified-firmware/
Let wel op dat je eerst de bootloader burnt via een Arduino voordat je gaat flashen anders heb je een probleem.

Bekijk op YouTube
Ender 3: How to install a bootloader and update firmware

[ Voor 5% gewijzigd door Razwer op 01-12-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@phYzar
Ai, ben je net lekker bezig..! Zou het mischien ergens een scheurtje zijn in een van de brass onderdeeltjes ? Net ff te strak aandraaien is een scheurtje zo gebeurt. Wat dat betreft is dat bij geleverde chinese gereedschap wel okay, dat breekt eerder dan de onder delen ;o)

Onderweg kwam ik ook nog iemand tegen die ptfe spray in door zn koppelingen en hot end spoot. ( zeg vanaf waar de ptfe leiding stopt) . Nou heb ik hier ptfe spray ( van Action ) staan maar durf het niet aan. In het filmpje staat duidelijk vermeld op welke tempraturen het gebruikt kan worden en ik zie dat je droge en natte heb.

iemand meer kennis hier over ?

PTFE is nou niet echt een fris goedje.

YouTube: ptfe spray hotend

@Razwer

Ja idd, TH3D package is wel het makkelijkst om als basis te gebruiken voor welke firmware dan ook.
Boot loader verhaal is maar eenmalig, daarna zet je gewoon de gewenste firmware via usb er op als kleine aanvulling. Die UNO of AVR programmer is maar 1x nodig. Daarna kan hij weer in de kast.

ik zit te wachten op mn 3d touch, dus vandaar de keuze voor vanilla marlin hier, met als bonus dat ik tot dat hij binnen is dus met mesh bed leveling print.

[ Voor 22% gewijzigd door r_255 op 01-12-2018 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
r_255 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:51:
ik zit te wachten op mn 3d touch, dus vandaar de keuze voor vanilla marlin hier, met als bonus dat ik tot dat hij binnen is dus met mesh bed leveling print.
Ben je bekend met deze opties voor FW aanpassingen? Heeft de minste impact op feature loss.

Bekijk op YouTube
How to: Ender 3 BLTOUCH with SD card support and no wires cut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ja thanks, ik had hem gezien!

Ik moet me nog verder inlezen, maar ik heb hier nog een ramps board liggen.
Ik liep met marlin al tegen geheugen problemen op en weet eerlijk gezegd niet wat ik behalve het bootlscreen van ender nog uit de firmware zou kunnen halen.

Wat ik nog vergeet te zeggen, hang niets aan je ptfe tube... ik had mn kabel harnas aan mn ptfe tube gehangen en dat geeft veel meer stress op je koppelingen. Heb hem nu maar weer los gehangen en sinds dien gaat het printen hier ook weer een stuk beter. Had diverse issues, zoals extruder skips... under extrution. Kan ook zijn dat ik door geklooi met levelen de kop de dicht op het glas had waardoor de boel vast loopt omdat de kop zijn pla niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
r_255 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:51:
@phYzar
Ai, ben je net lekker bezig..! Zou het mischien ergens een scheurtje zijn in een van de brass onderdeeltjes ? Net ff te strak aandraaien is een scheurtje zo gebeurt. Wat dat betreft is dat bij geleverde chinese gereedschap wel okay, dat breekt eerder dan de onder delen ;o)

Onderweg kwam ik ook nog iemand tegen die ptfe spray in door zn koppelingen en hot end spoot. ( zeg vanaf waar de ptfe leiding stopt) . Nou heb ik hier ptfe spray ( van Action ) staan maar durf het niet aan. In het filmpje staat duidelijk vermeld op welke tempraturen het gebruikt kan worden en ik zie dat je droge en natte heb.

iemand meer kennis hier over ?

PTFE is nou niet echt een fris goedje.

YouTube: ptfe spray hotend
toon volledige bericht
Volgens mij is er niks gescheurd. Net alles uit elkaar gehaald en alle derrie eraf gehaald. Het was lekker smerig:

Verwijderde isolatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bHrsuYta61QMmZYz5CTwkSRl/full.jpg

Nu alles weer netjes en schoon in elkaar. Isolatie was ff hard nadenken wat ik kon McGyveren met wat ik in huis had. Meeste is niet hittebestendig. Uiteindelijk uitgekomen bij hennep (pijphennep voor radiatoren) omwikkeld met alu-tape (van isolatiepanelen) :7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uW8t1UeOLdTD7Re46170o6a7/full.jpg

Er draait nu weer een print en tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar laat hem nog maar ff wat uurtjes doorgaan om te kijken of hij niet gaat zweten en m'n isolatie het uithoud. Ik ga sowieso nog wel ff fatsoenlijke isolatie bestellen.

PTFE-spray zou ik niet gebruiken. Het komt in je print terecht, of bij teveel hitte verbrand het. Ik hoop dat je geen parkietjes hebt want die gaan dan van hun stokkie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
phYzar schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:52:
[...]

Volgens mij is er niks gescheurd. Net alles uit elkaar gehaald en alle derrie eraf gehaald. Het was lekker smerig:

Verwijderde isolatie:
[Afbeelding]

Nu alles weer netjes en schoon in elkaar. Isolatie was ff hard nadenken wat ik kon McGyveren met wat ik in huis had. Meeste is niet hittebestendig. Uiteindelijk uitgekomen bij hennep (pijphennep voor radiatoren) omwikkeld met alu-tape (van isolatiepanelen) :7

[Afbeelding]

Er draait nu weer een print en tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar laat hem nog maar ff wat uurtjes doorgaan om te kijken of hij niet gaat zweten en m'n isolatie het uithoud. Ik ga sowieso nog wel ff fatsoenlijke isolatie bestellen.

PTFE-spray zou ik niet gebruiken. Het komt in je print terecht, of bij teveel hitte verbrand het. Ik hoop dat je geen parkietjes hebt want die gaan dan van hun stokkie :P
toon volledige bericht
Dit is een aanrader voor je, was ik vergeten in start topic te zetten: https://nl.aliexpress.com...R-10-10S/32934135876.html

edit: hij is overigens goedkoper te vinden bij andere aanbieders. Deze link is direct naar Creality store.

Ondertussen is het beste om er stukje kapton tape er omheen te doen. Als je dat niet hebt en woont in de buurt van Haarlem/Amsterdam heb ik wel wat voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 01-12-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Is dit de goede om te bestellen? https://nl.aliexpress.com...-40be-a98f-3b529fed24c4-0

Het gaat dan om de Ender 3X, ik zie geen PRO versie namelijk.
Is het misschien toch 'verstandiger' om toch de pro ergens te zoeken en die te bestellen ivm magnetisch bed ed.?

[ Voor 8% gewijzigd door vwtune op 01-12-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Ik heb ook de 3 "X", die met een glass bed en nozzles kwam (via Amazon voor ~220€ afgelopen augustus).

Ik ben er perfect tevreden over.

De grootste reden waarom je voor de PRO zou willen gaan is imho de Meanwell power supply die erop zit ipv een no-name Chinese.

Edit: als je de PRO wilt in de officiële Creality store op AE: https://nl.aliexpress.com...-DIY-KIT/32918302452.html

[ Voor 29% gewijzigd door azerty op 01-12-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
azerty schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:54:
Ik heb ook de 3 "X", die met een glass bed en nozzles kwam (via Amazon voor ~220€ afgelopen augustus).

Ik ben er perfect tevreden over.

De grootste reden waarom je voor de PRO zou willen gaan is imho de Meanwell power supply die erop zit ipv een no-name Chinese.

Edit: als je de PRO wilt in de officiële Creality store op AE: https://nl.aliexpress.com...-DIY-KIT/32918302452.html
Oke... dan kan ik toch wel gewoon voor de X gaan lijkt mij, de Pro versie kan niet verstuurd worden vanuit Duitsland, alleen China en dan krijg je er nog importkosten bij. zit ik ook weer niet op te wachten...

Is het voor een leek wel te doen om ontwerpen te maken? Of moet je bijna kennis hebben van autocad? 8)

[ Voor 6% gewijzigd door vwtune op 01-12-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier666
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 21:46
@vwtune: de pro kan je gewoon op aliexpres bij de creality store (verschepen vanaf duitsland) bestellen. Levertijd meestal een weekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Nog een tip voor de (mede) beginners :)

Wat ik zelf ontdekt heb en wel handig vind is dat je in Cura aparte instellingen kunt doen voor je eerste/laatste laag. Ik heb het zelf nu zo ingesteld dat de printer die lagen de helft trager doet dan de overige lagen om een netter resultaat te krijgen. Ik ga ook eens kijken naar de temperaturen voor die lagen.

Eigenlijk doet ie buiten de eerste laag de overige altijd wel erg netjes (op wat kleine schoonheidsfoutjes na), maar de eerste laag is altijd wel erg belangrijk. Binnenkort ook maar eens een print op de glasplaat doen en eens zien wat dat geeft.

[ Voor 26% gewijzigd door SToRM666 op 02-12-2018 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r_255
Ik heb ook nog een paar opties gevonden in cura :

- snelheid van je inner en outer walls zijn separaat in te stellen, zo kan je wat lager in snelheid voor de gladde
muurtjes terwijl je highspeed je in fills doet.

- ironing , dat is je laatste laag glad strijkt met je nozzle zonder dat je extruder draait.

[ Voor 4% gewijzigd door r_255 op 03-12-2018 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
reinier666 schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:59:
@vwtune: de pro kan je gewoon op aliexpres bij de creality store (verschepen vanaf duitsland) bestellen. Levertijd meestal een weekje.
Dan kijk of doe ik echt iets verkeerd, maar vanuit Duitsland of ander EU land, zie ik geen PRO optie uit de official Store: doe maar eens of je zogenaamd wil bestellen,... dan gaat Duitsland grayed out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Razwer schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:55:
feedback / toevoegingen zijn welkom.
Wellicht bij het kopje: Populaire upgrades Ender 3 (kopen), achter de producten de linkjes naar de producten toe te voegen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
@vwtune (@Razwer )
Als voorbeeld zijn linkjes wel handig, maar voor de prijs is het lastiger want die wisselt vaak dus het loont om te zoeken naar andere aanbieders op ali/gearbest/banggood/amazon.

Hier een lijstje ff snel bij elkaar gezocht. Voel je vrij dit te gebruiken/aan te passen/negeren :P

Nieuwe PTFE koppelingenAmazon.com
Capricorn PTFE tubeAmazon.comE3D-Online.com
Aluminium MK8 ExtruderAli-ExpressBanggood.com
Auto Bed leveling (BLTouch/3D Touch of ABL sensor)Prusa3D.nl
Glazen build plateAli-ExpressAmazon.co.uk
Siliconen sok voor MK8 hotendAli-Express
E3D V6 hotendE3D-Online.com
Micro SD naar SD converter kabelAmazon.com
Stepper dampenersAli-ExpressBanggood.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
phYzar schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:28:
@vwtune (@Razwer )
Als voorbeeld zijn linkjes wel handig, maar voor de prijs is het lastiger want die wisselt vaak dus het loont om te zoeken naar andere aanbieders op ali/gearbest/banggood/amazon.

Hier een lijstje ff snel bij elkaar gezocht. Voel je vrij dit te gebruiken/aan te passen/negeren :P

Zal ik je anders mede auteur maken van de startpost? Dan kan je zelf deze dingen toevoegen/bijhouden :)

Edit: ongevraagd gedaan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Razwer schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:48:
[...]

Zal ik je anders mede auteur maken van de startpost? Dan kan je zelf deze dingen toevoegen/bijhouden :)

Edit: ongevraagd gedaan >:)
Is goed, zolang mensen maar niet de indruk krijgen dat ik er verstand van heb :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
phYzar schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:50:
[...]

Is goed, zolang mensen maar niet de indruk krijgen dat ik er verstand van heb :+
Daarom doen we het samen :)
Koopjes toevoegen hoef je geen verstand te hebben van de printer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 14:38
vwtune schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:46:
[...]

Dan kijk of doe ik echt iets verkeerd, maar vanuit Duitsland of ander EU land, zie ik geen PRO optie uit de official Store: doe maar eens of je zogenaamd wil bestellen,... dan gaat Duitsland grayed out...
Ik heb net deze besteld:

https://s.click.aliexpress.com/e/c6nd8ZNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Oke, is er een goede filament (PLA) aan te raden via aliexpress?
Voor die 200 euro kan ik via ali ook een Ender 3 X kopen met 2 kilo PLA erbij... Weet even niet wat verstandig is??? toch de pro nemen voor 200 euro zonder pla of een X-versie met 2 kilo pla voor 200 euro :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:51:
[...]

Voor die 200 euro kan ik via ali ook een Ender 3 X kopen met 2 kilo PLA erbij... Weet even niet wat verstandig is??? toch de pro nemen voor 200 euro zonder pla of een X-versie met 2 kilo pla voor 200 euro :?
Zou hem zonder PLA nemen. Dat kun je ook voor fatsoenlijke prijzen in Nederland krijgen (bv 123-3d.nl) en dan weet je beter wat je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:51:
[...]

Wat @phYzar al zegt, filament kan je het beste lekker binnenslands halen. AliExpress is net zo duur of duurder en de kwaliteit is hetzelfde of beter vanuit Nederland.
Hier wat voorbeelden.
123-3d
3D Jake
Hobby King

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
Oke, dan bestel ik de 'kale' pro!!! nu wachten tot ie binnenkomt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:41:
Oke, dan bestel ik de 'kale' pro!!! nu wachten tot ie binnenkomt :-)
met een beetje mazzel heb je hem zaterdag binnen.

Check alvast de build video in de start post, dan weet je waar je aan toe bent met bouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 04-12-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Razwer schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:48:
[...]

met een beetje mazzel heb je hem zaterdag binnen.

Check alvast de build video in de start post, dan weet je waar je aan toe bent met bouwen.
Zou mooi zijn! ga nu ook meteen PLA bestellen via 123-3D

Wat is goede software voor een totale leek/ beginner om ontwerpen te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Ik ben fan van deze: (online tool)

https://www.tinkercad.com/

Eenvoudig om te leren:

http://teambudmen.com/tinkercad.html

En je kunt daarin ook *.stl bestanden van bijvoorbeeld Thingiverse importeren zodat je ontwerpen van anderen kunt aanpassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
@vwtune
Sketchup, Fusion 360 etc. Maar check het opensource 3d print topic eens. Die startpost (is wel heel outdated) staat flink wat informatie in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:05:
[...]
Wat is goede software voor een totale leek/ beginner om ontwerpen te maken?
Afhankelijk van wat je eind doel is :

Zo heb je bijvoorbeeld software die je in staat stelt om je device in 3d onderdelen te tekenen en daarna een simulatie te doen van of het ook werkt als bedoelt. Het scala is vrij groot en sommige ook zelfs specialistisch.

https://all3dp.com/1/best...d-cad-3d-design-software/

Tinkercad is wat dat betreft zeker een leuke om mee te beginnen, niet te geavanceerd zodat je niet zo snel geïntimideerd raakt door de mogelijkheden en kretologie.

Ik ben nu voor de 3e keer een poging aan het wagen om een belt tensioner te printen. 1e was een foutje met maar 20% infill, 2e gebroken bij het monteren. Het einde van m'n 1e kg komt in zicht :) en ik ben nog lang niet uitgeprint. Ik wil gewoon ff geprint schroef draad proberen.

Heb ondertussen ook de z-as netjes vast gezet met een kogel lager, dat ding klapperde hier behoorlijk bij snelle y-as/x-as bewegingen. Heb de printer ook weer op de grond gezet, want op mn buro resoneerde het ook behoorlijk. Geluid is nu verder eigenlijk prima te doen, je hoort de steppers lekker fluiten. Ik denk trouwens dat de meeste trillingen van de snelle bed bewegingen komen en niet zo zeer van je steppers. Al versterkt je frame het fluitende stepper geluid natuurlijk wel behoorlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door r_255 op 04-12-2018 19:28 ]

Pagina: 1 2 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie