Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02-10-2019
Mede-auteurs:
  • phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:57

phYzar

• Mielmania
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12-01 11:31

Mielmania

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:46

MikeOO

Creality Ender 3 topic

Er is een heel mooi topic over Open Source 3D printing waar de Ender 3 ook veelvuldig aan bod komt. Ik vond het tijd om, gezien de populairteit van deze printer, een apart topic te maken met wat informatie hier over. Het Open Source 3D printer topic kan je hier vinden.

Introductie Creality
Creality is een Chinees bedrijf uit Shenzen. Ik zal niet diep in gaan op hun geschiedenis, maar dit bedrijf heeft verschillende printers op de markt gebracht met wisselend succes. Zo goed als alle designs zijn gebaseerd op het reprap Prusa i3 design.

Creality bestaat al enkele jaren maar heeft zichzelf op de kaart gezet in 2017 met de CR-10 printer. Dit is een 300x300x400mm 3D printer die voor een relatief lage prijs weggezet werd. De print kwaliteit was spectaculair in verhouding tot de prijs en hierdoor is deze printer door zo goed als de hele 3D print community in eind 2017 de hemel in geprezen. Om dit in verhouding te zetten, de Anet A8 was de grootste concurent in dit segment en deze verliest een vergelijking op alle fronten behalve de prijs. Daarnaast is een stock Anet A8 brand gevaarlijk. Helaas waren de eerste CR-10 printers dit ook, maar hier kom ik later op terug.

De CR-10 is opgevolgd door de CR-10S waarbij enkele verbeteringen zij doorgevoerd, waaronder de belangrijkste upgrades het moederbord (CR-10 heeft een Melzi design, CR-10S een RAMPS design) en de CR-10S is weer opgevolgd door de CR-10S Pro, wat een "single extruder" variant is van de (gefaalde) "dual extruder" CR-X.

Creality heeft op bepaalde vlakken een goede naam in de community opgebouwd en op bepaalde vlakken wat zaken minder goed aangepakt.
De goede zaken:
  • Creality kijkt uiterst goed naar de community en implementeerd "hacks" en commentaar van de community zeer snel in de printers
  • Creality doet (tegenwoordig) erg zijn best om Open Source compliant te zijn
  • Creality probeert veel te innoveren
De minder goede zaken
  • Creality nam het in het begin niet zo nauw met de GPL licentie en publiceerde de source code niet van de printers
  • Creality had "thermal runaway protection" uit gezet in alle firmwares, wat voor brandgevaar zorgde
  • Creality implementeerd aanpassingen in printers zonder de naam of versie van het model te wijzigen dus is het een loterij of je een oud of nieuw model krijgt van dezelfde printer.
  • Bepaalde versies van CR-10S moederborden (2.0) hebben te zwakke condensatoren aan boord waardoor de hotend na een tijd niet meer stabiel verhit.

Ender 3 Technische details
Creality heeft in 2018 de Ender 3 op de markt gebracht. Deze printer is als open source printer op de markt gebracht en kan dus door iedereen vrij gemaakt worden. Dit gebeurd dan ook veel en zijn er veel "nep"(?) Ender 3 printers in omloop. "Nep" bedoel ik mee, niet gemaakt door Creality. Zolang de kwaliteit van de onderdelen goed is maakt het weinig uit wie de printer maakt. Alles van de Ender 3 (PCB files, B.O.M. etc.) kun je hier vinden.

De Ender 3 heeft een 24 volt Power Supply aan booard en alle electronische zaken zoals hotend, fans, moederbord, etc. werken dus op 24 volt. Wanneer je wilt upgraden naar een E3D V6 hotend zal je dus een 24 volt versie moeten aanschaffen met 24 volt fan. Ook bijvoorbeeld het vervangen van de fans voor Noctua fans zal je 24 volt fans moeten aanschaffen.

Het moederbord (zoals eerder gemeld) is een Melzi design moederbord. Dit draait op een ATmega1284P CPU en deze heeft (helaas) maar 128K Bytes programmable flash geheugen. In contrast, de Atmega2560 heeft 256k aan boord. Dit limiteert de mogelijkheden om alternatieve firmwares te flashen.

De Ender 3 gebruikt een aangepaste versie van Marlin firmware waarbij Creality een feature heeft toegevoegd "power loss print resume". Deze feature schrijft constant de print status weg naar de SD kaart zodat als de stroom uit valt, de printer verder kan waar hij gebleven is. Het grote nadeel hier aan is dat er gigantisch veel writes naar de SD kaart gaan. Dit is zeer slecht voor de levensduur van de sd kaart.

Creality verzaakt om een zogenaamde bootloader te burnen op de moederborden. Wanneer je zelf firmware wilt flashen (bijvoorbeeld stock Marlin) zal je EERST een bootloader moeten burnen alvorens te flashen. Dit kun je doen met behulp van (bijvoorbeeld) een Arduino Uno.

Ender 3 vs Pro verschillen
Er worden meerdere versies van de Ender 3 online aangeboden, maar er zijn maar twee versies die echt verschillen van elkaar.
De Ender 3 en de Ender 3 Pro.
Het verschil tussen deze twee modellen is een 2040 profiel voor de X as (Bed rollers) op de Ender 3 en een 4040 profiel voor de X as op de Ender 3 pro. Op de Pro zitten de rollers dus twee keer zo ver van elkaar wat voor betere stabiliteit zorgt.

De Ender 3 Pro heeft een MeanWell PSU aan boord. MeanWell is een gerenomeerd merk voor PSU's en is de kans kleiner dat deze de geest geeft.

De Ender 3 heeft ventilatie sleuven aan de bovenkant van de control box. Dit is niet handig gezien er 3D print residu en stof in kan komen. Hier zijn community fixes voor maar daar kom ik later op terug. Ook zit de SD kaart aansluiting aan de onderkant waar je met je vingers lastig bij komt. Bij de Ender 3 Pro is deze omgedraaid.

Als laatste verschil heeft de Ender 3 Pro een magnetisch printbed. Dit is erg handig voor PLA en PETG prints die zo makkelijk van het bed te krijgen zijn.
Let wel dat de maximale temperatuur 70 graden mag zijn. Hogere bed temperaturen zorgen er voor dat de magnetische kracht verloren gaat!

Populaire upgrades Ender 3 (kopen)
Een lijstje van veel voorkomende gekochte upgrades voor de Ender 3.

Achter elke upgrade staan een of meerdere links naar webshops. Let op dat prijzen erg wisselend kunnen zijn dus kijk vooral ook bij andere aanbieders!

Nieuwe PTFE koppelingenAmazon.com
dit is bijna een must ivm slechte kwaliteit van de stock koppelingen
Capricorn PTFE tubeAmazon.comE3D-Online.com
Aluminium MK8 ExtruderAli-ExpressBanggood.com
Auto Bed leveling (BLTouch/3D Touch of ABL sensor)Prusa3D.nl (BLTouch)AliExpress (ABL)
Glazen build plateAli-ExpressAmazon.co.uk
Siliconen sok voor MK8 hotendAli-Express
E3D V6 hotendE3D-Online.com
Micro SD naar SD converter kabelAmazon.com
Stepper dampenersAli-ExpressBanggood.com
let op dat op nieuwere modellen Ender 3's het GT2 tandwiel niet meer vast zit met een schroef maar press-fit is. Hierdoor kun je GEEN dampener installeren zonder de gehele stepper motor en tandwiel te vervangen!
Bed Springs (veren)Amazon
Siliconen Solid SpacerAli-Express

Populaire upgrades Ender 3 (printen)
Printbare upgrades voor Ender 3
Veel voorkomende issues
Er zijn eigenlijk niet zoveel veel voorkomende issues met de Ender 3, maar de issues die ik veel gezien heb zal ik hier noemen.
De extruder skipped - Je hebt waarschijnlijk een verstopte nozzle. Dit kan door veel verschillende redenen gebeurd zijn. Een van de redenen kan zijn door issues met de PTFE koppelingen. Haal de PTFE buis uit de hotend en maak alles schoon. Zorg dat de PTFE buis weer goed diep in de hotend komt, tegen de heatbreak aan. Zorg er ook voor dat de koppelingen goed zitten. Het beste is de koppelingen te vervangen en de PTFE buis te vervangen met Capricorn.
De printer gaat niet meer aan - Er is een grote kans dat de power supply stuk is gegaan. Dit is vaak een condensator. Dit is zelf te fixen, maar is niet aan te raden. Vervang de PSU met een gerenomeerd merk zoals MeanWell (dit model zit al in de Ender 3 Pro). Het komt soms ook voor dat de 24v connectors op de PSU smelten ivm slechte bouw kwaliteit.
De connector van de PSU naar de controlbox is gesmolten - Helaas gebeurd dit nog wel eens. Vervang de gesmolten kabels en koop nieuwe XT60 connectors.
Mijn prints komen nooit goed van de printer, help! - Er kan ontzettend veel mis zijn. Ook een combinatie van meerdere zaken.
  • Het is belangrijk dat de printer goed in elkaar gezet is. Alle hoeken goed 90 graden op elkaar, belts strak, rollers goed afgesteld (niet te los en niet te strak)
  • Het bed moet goed level zijn. Dit is van uiterst belang. De eerste laag is het fundament van je print.
  • Zorg er voor dat je filament van goede kwaliteit is en niet vochtig. Vochtig filament print heel slecht. Verschillende soorten filament zijn meer of minder vatbaar voor vocht, maar het blijft een veelvoorkomend issue.
  • Print op de juiste temperatuur voor je filament en print niet te snel.
Filament blijft niet plakken op het printbed
Zorg dat de nozzel goed is afgesteld tov alle hoeken van het printbed. Door tussen de nozzel en het printbed een papiertje te steken en dan de wieltjes te draaien kun je die goed afstellen. Zorg dat het papier net contact maakt met het papier. Zo ga je langs elke hoek en eindigt in het midden om te testen of het daar ook goed is. Herhaal nu alle stappen nogmaals. Omdat je elke hoek instelt veranderden de overige hoeken ook weer licht. Door deze stappen 2x uit te voeren zorg je voor een goede afstellingen van het printbed tov van de nozzel. Via TH3D kun je via het menu op je printer kiezen voor Prepare --> Level Corners. De nozzel wordt naar de eerste hoek gebracht. Nadat je deze hoek hebt afgesteld kies je voor Next Point.

Een handig uitleg met een snellere manier kun hier vinden.

Hoe vaak je dit moet doen daarover verschillen de meningen en is een kwestie van uitproberen. Zeker als je veranderd van filament of je merkt dat je prints niet goed meer hechten is het tijd om dit weer een keer uit te voeren.

Een handig site met veel voorkomende problemen en uitleg.
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

Ik wil ook een Ender 3 kopen. Waar kan ik deze het beste kopen?
Op het moment van schrijven kost een Ender 3 rond de €150 en kan Creality deze direct leveren uit Duitsland. Het duurt minder dan een week om het te leveren en je betaald geen invoerrechten gezien het uit de EU komt.
Mijn ervaring is AliExpress de beste manier om direct bij Creality te bestellen ivm de Duitse warehouses. Creality heeft twee AliExpress shops. Creality 3D Official en Ender 3 Official

GearBest etc. bieden de Ender 3 ook aan, Kies hierbij voor een warehouse die gevestigd is in Europa om extra kosten te voorkomen. Als je een bepaalde warehouse niet meer ziet staan komt dit meestal omdat de voorraad op is. Bij het product kun je aangeven vanuit welk warehouse de printer geleverd moet worden. Om te achterhalen welke code bij welk warehouse hoort kun je hier een lijst vinden. Vanuit Frankrijk duurde dit 6 dagen en werd de printer via GLS afgeleverd. Tijdens het bestellen kun je voor 5 euro extra je printer verzekeren tijdens vervoer en wordt deze zonder problemen omgeruild. Zelf heb ik dit wel gedaan. Achteraf bleek het controller board een hoge pieptoon te geven als deze via usb wordt aangesloten. Zonder problemen wordt er nu een nieuw controller board opgestuurd. Of dit door de extra 5 euro service kwam weet ik niet maar is was mij het waard.

Er zijn ook leveranciers in Nederland zoals 123-3d. Hier heb je volledige garantie volgens de Nederlandse wet, maar hier betaal je ook voor. Er zit op moment van schrijven €100 prijs verschil tussen direct van Creality en de Nederlandse aanbieders.

Ik heb een Ender 3 (Pro) gekocht. Hoe zet ik deze het beste in elkaar?
Hieronder enkele kwalitatief goede build videos

Printer kalibreren
Na het bouwen van de printer is het verstandig om deze eerst te gaan afstellen. Hiermee verbeter je de prints en kloppen te maten ook. Zorg voor een digitale schuifmaat om alles exact op te meten.

Benodigdheden
Download Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen. Ook kun je gebruik maken van Octoprint maar elk andere programma waarmee je de m-codes naar de printer kunt sturen zijn ook hiervoor te gebruiken.

Tip: Als je andere firmware hebt geflasht reset je de printer bios eerst. Stuur hiervoor het commando M502 naar je printer . De BIOS wordt dan gereset naar de fabrieksinstellingen.
Ik had dit via het menu van de printer gedaan maar dit was toch niet goed gegaan.
Bij het afstellen van de kubus bleken de waardes totaal niet te kloppen en was de Z as compleet verkeerd waardoor deze veel meer naar links wilde dan dat hij kon wat resulteerde in een hoop herrie en dacht dat de boel defect was. Na een reset met het commando M502 was alles gelukkig weer normaal en zag ik dat mij Z as ineens een totaal andere waarde had gekregen.

Alle m-codes

Extruder caliberen
Hiermee zorg je ervoor dat de juiste hoeveelheid filament wordt gebruikt.
Bij mij was de afwijking slechts een paar mm en is de eerste stap gezet naar een nog beter printer.
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

XYZ 20mm Calibration Cube
https://www.thingiverse.com/thing:1278865

Hiermee kun je alles goed afstellen en zorg je ervoor dat de maten van je tekening ook kloppen met je print.
Zo was mijn kubus na het printen geen 20x20x20 maar 18x18x18. Hoe groter het object hoe groter de afwijking wordt en dan passen onderdelen ineens niet goed in elkaar ;)

Links: standaard instellingen uit de fabriek. Rechts na het afstellen. Een behoorlijk verschil!

Print de kubus opnieuw. Herhaal de kalibratie als de maten nog niet correct zijn.
Na 2x Kalibreren is mijn kubus exact 20x20x20 >:)

Recept voor goedkope DIY ABL sensor (onder €10)

BLTouch/3DTouch handleiding
Op Thingiverse staat een mooie handleiding met een zeer duidelijk uitleg hoe je de BLTouch/3DTouch moet aansluiten en hoe je de firmware moet aanpassen incl afstellen en benodige gcode. In de download zit de PDF
http://www.thingiverse.com/thing:2975949

Persoonlijke tip: De pin van de BLTouch zakte tijdjes het printen steeds naar beneden zodat de pin over het printwerk schraapt. Oplossing die lijkt te werken. Bovenop de BLTouch het schroefje loshalen zodat je de pin kunt verwijderen. De Pin en de schroef op een magneet leggen zodat deze weer magnetisch wordt. Tot op heden blijf hij nu goed hangen tijdens het printen.

Tips voor problemen met 3D prints
De handleiding der handleidingen van Luke Hatfield

phYzar wijzigde deze reactie 09-05-2019 10:25 (178%)

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

staat er in principe al in
Stepper dampeners *** let op dat op nieuwere modellen Ender 3's het GT2 tandwiel niet meer vast zit met een schroef maar press-fit is. Hierdoor kun je GEEN dampener installeren zonder de gehele stepper motor en tandwiel te vervangen!
Check dus eerst goed of je het tandwiel los kan schroeven of dat het een press-fit is. Indien het laatste is dampeners kopen helaas geen optie.

Op mijn Ender 3 Pro is de X stepper helaas press-fit.

edit: ik heb die link naar die dampening feet er tussen gezet.

Razwer wijzigde deze reactie 24-11-2018 20:12 (4%)

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

Solid Seal schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:26:
Ik merk ook dat de Facebook groep van de Ender 3 erg goed is . : Creality Ender-3 3d printer user group
deze: https://www.facebook.com/groups/Ender3dp/

Ik zal dat wanneer ik weer energie heb in het topic verwerken onder naslag resources

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

Solid Seal

professionally professional

https://tweakers.net/ext/f/zgj6O2g4H03vRUShc5N2qZ3g/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/lKD5N2ad9lYNfNjNOO7G5hKT/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/bdnaGHeYQJMymYE5f5G9qzhQ/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/eIPqRZRMx5CSQhW7iWwWiOLs/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/svRDY2HDl6wiH86pVXlCvbFx/thumb.jpg

Solid Seal wijzigde deze reactie 25-11-2018 16:04 (11%)

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen
I reject your reality and substitute my own!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 16:46

Damic

Afwezig soms

Solid Seal schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:03:
Wow met flits zie je echt alles :D En nee het is geen stof
Jawel printstof ;) maat van me heeft dat ook al de fans hangen vol met een gekleurde laag stof met wat hij allang aan't printen is.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SToRM666
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-01 01:39
Zeer tevreden over de Ender 3 :)

Ik had vandaag wel dat de eerste laag steeds slechter ging, maar ik heb het bed dan maar eens gereinigd met 70% alcohol en nog eens goed afgesteld en nu is de eerste laag beter dan ooit.

Wat ik wel aanraad is om eens de kop heen en weer over de rails te bewegen en als je ongeveer op het midden een kleine hapering voelt even het onderste wiel ietsje losser zetten. De Ender 3 op het werk had dit ook en het geeft fouten in de print.

Onderstaande is trouwens wel een aanrader om eens te printen, prachtig ontworpen mini kruisboogje en werkt perfect. De witte delen heb ik kunnen printen met het rolletje filament dat bij de printer zat.

Te vinden op Thingiverse

SToRM666 wijzigde deze reactie 26-11-2018 21:26 (13%)

PSN id: NL_SToRM

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 08:52
Super, ik heb ook sinds een dikke week een ender 3 en kan wel wat kennis gebruiken.

Na de eerste printjes die er goed tot redelijk goed uitkwamen toch wat issues.

Na een paar uur printen verplaatst de x as met als gevolg dat de lagen 1 cm naast hun doel landen.
Ook is mijn bed zo krom als een hoepel en zit ik te kijken om de firmware om te gooien en dan een met mesh bed leveling. Zelf met glasplaat wil het niet erg om het hele oppervlak netjes te krijgen.

Octoprint, zal de volgende stap zijn.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:38

Harrie

NederVlaming

Ik heb ook sinds kort een Ender 3.
Ik vind dit ook nog wel een nuttige printable upgrade: https://www.thingiverse.com/thing:2882852
Voorkomt dat de kabels langs de scherpe zaagsnedes schuren.

De dempers wil ik ook nog gaan doen, maar ik heb ook press fit wieltjes. Heb wel al manieren gezien om ze eraf te krijgen, maar ze moeten er ook weer op natuurlijk...

• phYzar
Zojuist de Capricorn PTFE tube binnen gekregen en de koppelingen. Beide van een andere leverancier want de Amazon prijs was me wat te gortig. Gelijk maar gemonteerd en nu een testprintje draaien. Alles past netjes en monteerd makkelijk. Vond de koppeling naar de hotend niet persé veel beter dan de stock-koppeling. Die op de extruder is een stuk beter dan de stock. Gelukkig gingen ze beide per 10 dus heb er van beide nog 9 over :P

Capricorn tube, nieuwe koppelingen, alu-extruder-ding, Bullseye met stock fans:

Koppelingen, links hotend, rechts extruder, boven oud onder nieuw:

Testprintje gaat tot nu toe uitstekend.

En owja, mijn bed is zo krom, hij golft meer dan het tiki-bad :X

• Solid Seal
  • Nu online

Solid Seal

SToRM666 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:31:

Wat ik wel aanraad is om eens de kop heen en weer over de rails te bewegen en als je ongeveer op het midden een kleine hapering voelt even het onderste wiel ietsje losser zetten. De Ender 3 op het werk had dit ook en het geeft fouten in de print.
Ow dat is een goeie . Ik heb dat ook en ga ik dus proberen te herstellen.

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen

• phYzar
Heb de beide delen van de Bullseye met 100% infill gedaan en supports. Duurt ff, maar wordt het mooist.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:38

Harrie

NederVlaming

SToRM666 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:47:
Ik wilde zojuist de dempers installeren, maar nu blijkt dat bij de motoren op mijn Ender 3 het eindstuk, welke op de as zit en die de riem aandrijft, niet zomaar los te zetten en te verschuiven is. Dit kon blijkbaar bij het oudere model wel. Dan kon je ze loszetten, een beetje van de as schuiven en terug vastzetten om te kunnen compenseren voor de dempers die er tussen komen. Maar dat gaat nu dus niet meer, tenzij ik grovere middelen ga gebruiken.
Dus let daar op als je van plan bent om de dempers aan te schaffen.
Je kan kijken naar dit soort pulley pullers, on het te verschuiven of er helemaal af te halen.

https://www.thingiverse.com/thing:3230712

Maar het moet er nadien ook weer op gemonteerd worden. Of lukt het door het wieltje enkel wat te verschuiven (zonder volledig eraf te halen)?

Edit:Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. De krachten kunnen wel hoog worden, de vraag is dan of de plastic tool sterk genoeg is.

Blijkbaar is "gear puller" de naam die ervoor gebruikt wordt: https://www.thingiverse.com/thing:124007

Harrie wijzigde deze reactie 27-11-2018 22:30 (12%)

• phYzar
Ha,I love it when a plan comes together :7 :

Geen pulley verwijderd of verzet :)

De Y-eindstop verplaatst van rechts naar links (vanuit voor gezien rechts, foto's van achter gemaakt):

De stepper-motor-beugel van links naar rechts:

De geprintte spacer ertussen:

Woei!

Alle Y-bewegingen zijn nu fluisterstil _/-\o_

//Edit

Spacer gemaakt om de hoop ringetjes tussen de endstop te vervangen:

En zooi geüpload (duurt 24 uur omdat ik nieuwe user ben :-( )

https://www.thingiverse.com/thing:3245255

phYzar wijzigde deze reactie 28-11-2018 21:10 (16%)

• phYzar
SToRM666 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:48:
[...]

Zoiets dus (de as is 5mm dik?): klik
Dat is een mxl type, maar moet volgens mij gt2 zijn:

Bij Ali

//Edit
-DUS- schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:21:
Is de Capricorn PTFE tubing via Ali een beetje degelijk? Of kan ik deze beter via een NL leverancier bestellen?
Ik heb deze besteld, beetje het midden tussen prijs en zekerheid dat het echt is:

https://e3d-online.com/capricorn-bowden-tubing-100mm

phYzar wijzigde deze reactie 29-11-2018 10:05 (23%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Deejac
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 10-01 03:33
Het is me uiteindelijk wel gelukt om de poelies te verschuiven. Ik heb hiervoor een strip aluminium aangepast met een sleuf, hier kon ik de poelie in hangen met de motor naar beneden hangend. Vervolgens met een M5 schroef en een hamer getikt totdat de as op de juiste positie zat. Voordat ik begon met tikken heb ik de poelie eerst verwarmd met een aansteker.

Het werkt uiteindelijk prima, behalve voor de Y-as, daarbij raakt de motor het heated bed. Ik ga daarvoor een nieuwe motor mount printen en heb de poelie er weer terug opgeperst... 8)7

• phYzar
vwtune schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:25:
Is deze printer aan te raden voor iemand met 0 ervaring in de 3d print wereld?
Ik had voor deze printer geen enkele ervaring met/kennis over 3D Printers. Veel mensen kopen deze printer als hun eerste 3D Printer. In dat opzicht kan het. Is het een aanrader? Hij is spotgoedkoop, en is recht uit de doos redelijk. Wil je hem net wat fijner hebben zijn er diverse mods/fixes uit te voeren. Hierover is superveel te vinden op internet (en hier). Ik heb, als beginner, geen seconde spijt en vind wat 'tinkering' niet erg en wel leerzaam. Wil je gewoon printen en geen gezeik? Dan zal hij op termijn gaan tegenvallen, maar moet je een stuk dieper in de buidel tasten. Achteraf gezien zou ik zeker weer dezelfde kopen. Dus gewoon kopen dat ding!

goed verhaal lekker kort :P

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:37

azerty

McFly

willow247 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:34:
Iemand ervaring met de steppenmotor dempers van kurk?

Ik wil vanuit een nederlandse webshop wat onderdelen bestellen en hun hebben enkel de dempers van kurk
Die isoleren zo goed niet, omdat als ik mij niet vergis je de motor nog steeds in het frame vastschroeft, en op die manier de vibraties nog steeds doorgegeven worden.
Razwer schreef op maandag 12 november 2018 @ 11:59:
[...]

Gezien de schroeven nog steeds direct verbonden zijn tussen frame en stepper, niet echt de meest efficiente demper. Dus nee, niet de meest logische keuze om als demper in te zetten.

azerty wijzigde deze reactie 30-11-2018 14:04 (25%)

• SToRM666
vwtune schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:25:
Is deze printer aan te raden voor iemand met 0 ervaring in de 3d print wereld?
Jazeker, ik had ook geen ervaring met 3D printen. Echt de beste aankoop in jaren :D
Je moet wel bereid zijn om er wat tijd in te investeren, want als je denkt van “ik zet de printer aan, start de print en het is altijd perfect”, dan gaat het wel tegenvallen. Maar na enkele prints leer je al snel hoe je bepaalde kleine problemen met het printen kunt fixen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned
Harrie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:08:
[...]

In die Marlin Vanilla, dan heb je ook weer thermal runaway beveiliging? Dat is wel iets wat voor mij een reden zou zijn om de firmware aan te passen.

edit: YouTube: Ender 3 vanilla Marlin update: Concise guide Blijkbaar wel. Dat ga ik zeker eens bekijken.
TH3D firmware is flink optimized en gebruikt ook laatste Marlin Bugfix. Daar heb je in principe meer dan dan vanilla. En al helemaal wanneer je ABL, E3Dv6 etc. wilt gebruiken. Alleen voor BLTouch/3Dtouch is het niet geschikt.
De TH3D package heeft Arduino portable aan boord met alle juiste plugins/versies imported (U8Glib bijvoorbeeld)

https://www.th3dstudio.co...se/th3d-unified-firmware/
Let wel op dat je eerst de bootloader burnt via een Arduino voordat je gaat flashen anders heb je een probleem.

Razwer wijzigde deze reactie 01-12-2018 12:22 (5%)

r_255 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:51:
ik zit te wachten op mn 3d touch, dus vandaar de keuze voor vanilla marlin hier, met als bonus dat ik tot dat hij binnen is dus met mesh bed leveling print.
Ben je bekend met deze opties voor FW aanpassingen? Heeft de minste impact op feature loss.

phYzar schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:52:
[...]

Volgens mij is er niks gescheurd. Net alles uit elkaar gehaald en alle derrie eraf gehaald. Het was lekker smerig:

Verwijderde isolatie:
[Afbeelding]

Nu alles weer netjes en schoon in elkaar. Isolatie was ff hard nadenken wat ik kon McGyveren met wat ik in huis had. Meeste is niet hittebestendig. Uiteindelijk uitgekomen bij hennep (pijphennep voor radiatoren) omwikkeld met alu-tape (van isolatiepanelen) :7

[Afbeelding]

Er draait nu weer een print en tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar laat hem nog maar ff wat uurtjes doorgaan om te kijken of hij niet gaat zweten en m'n isolatie het uithoud. Ik ga sowieso nog wel ff fatsoenlijke isolatie bestellen.

PTFE-spray zou ik niet gebruiken. Het komt in je print terecht, of bij teveel hitte verbrand het. Ik hoop dat je geen parkietjes hebt want die gaan dan van hun stokkie :P
Dit is een aanrader voor je, was ik vergeten in start topic te zetten: https://nl.aliexpress.com...R-10-10S/32934135876.html

edit: hij is overigens goedkoper te vinden bij andere aanbieders. Deze link is direct naar Creality store.

Ondertussen is het beste om er stukje kapton tape er omheen te doen. Als je dat niet hebt en woont in de buurt van Haarlem/Amsterdam heb ik wel wat voor je.

Razwer wijzigde deze reactie 01-12-2018 16:08 (8%)

• r_255
Ik heb ook nog een paar opties gevonden in cura :

- snelheid van je inner en outer walls zijn separaat in te stellen, zo kan je wat lager in snelheid voor de gladde
muurtjes terwijl je highspeed je in fills doet.

- ironing , dat is je laatste laag glad strijkt met je nozzle zonder dat je extruder draait.

r_255 wijzigde deze reactie 03-12-2018 06:59 (4%)

phYzar schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:50:
[...]

Is goed, zolang mensen maar niet de indruk krijgen dat ik er verstand van heb :+
Daarom doen we het samen :)
Koopjes toevoegen hoef je geen verstand te hebben van de printer :)

• phYzar
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:51:
[...]

Oke, is er een goede filament (PLA) aan te raden via aliexpress?
Voor die 200 euro kan ik via ali ook een Ender 3 X kopen met 2 kilo PLA erbij... Weet even niet wat verstandig is??? toch de pro nemen voor 200 euro zonder pla of een X-versie met 2 kilo pla voor 200 euro :?
Zou hem zonder PLA nemen. Dat kun je ook voor fatsoenlijke prijzen in Nederland krijgen (bv 123-3d.nl) en dan weet je beter wat je krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:51:
[...]

Oke, is er een goede filament (PLA) aan te raden via aliexpress?
Voor die 200 euro kan ik via ali ook een Ender 3 X kopen met 2 kilo PLA erbij... Weet even niet wat verstandig is??? toch de pro nemen voor 200 euro zonder pla of een X-versie met 2 kilo pla voor 200 euro :?
Wat @phYzar al zegt, filament kan je het beste lekker binnenslands halen. AliExpress is net zo duur of duurder en de kwaliteit is hetzelfde of beter vanuit Nederland.
Hier wat voorbeelden.
123-3d
3D Jake
Hobby King

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 00:42
Oke, dan bestel ik de 'kale' pro!!! nu wachten tot ie binnenkomt :-)
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:41:
Oke, dan bestel ik de 'kale' pro!!! nu wachten tot ie binnenkomt :-)
met een beetje mazzel heb je hem zaterdag binnen.

Check alvast de build video in de start post, dan weet je waar je aan toe bent met bouwen.

Razwer wijzigde deze reactie 04-12-2018 13:49 (16%)

• phYzar
Ik ben fan van deze: (online tool)

https://www.tinkercad.com/

Eenvoudig om te leren:

http://teambudmen.com/tinkercad.html

En je kunt daarin ook *.stl bestanden van bijvoorbeeld Thingiverse importeren zodat je ontwerpen van anderen kunt aanpassen :)
@vwtune
Sketchup, Fusion 360 etc. Maar check het opensource 3d print topic eens. Die startpost (is wel heel outdated) staat flink wat informatie in.

• r_255
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:05:
[...]
Wat is goede software voor een totale leek/ beginner om ontwerpen te maken?
Afhankelijk van wat je eind doel is :

Zo heb je bijvoorbeeld software die je in staat stelt om je device in 3d onderdelen te tekenen en daarna een simulatie te doen van of het ook werkt als bedoelt. Het scala is vrij groot en sommige ook zelfs specialistisch.

https://all3dp.com/1/best...d-cad-3d-design-software/

Tinkercad is wat dat betreft zeker een leuke om mee te beginnen, niet te geavanceerd zodat je niet zo snel geïntimideerd raakt door de mogelijkheden en kretologie.

Ik ben nu voor de 3e keer een poging aan het wagen om een belt tensioner te printen. 1e was een foutje met maar 20% infill, 2e gebroken bij het monteren. Het einde van m'n 1e kg komt in zicht :) en ik ben nog lang niet uitgeprint. Ik wil gewoon ff geprint schroef draad proberen.

Heb ondertussen ook de z-as netjes vast gezet met een kogel lager, dat ding klapperde hier behoorlijk bij snelle y-as/x-as bewegingen. Heb de printer ook weer op de grond gezet, want op mn buro resoneerde het ook behoorlijk. Geluid is nu verder eigenlijk prima te doen, je hoort de steppers lekker fluiten. Ik denk trouwens dat de meeste trillingen van de snelle bed bewegingen komen en niet zo zeer van je steppers. Al versterkt je frame het fluitende stepper geluid natuurlijk wel behoorlijk.

r_255 wijzigde deze reactie 04-12-2018 19:28 (35%)

• Deejac
Razwer schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:09:
[...]

Wat is je issue?
Stringing? probeer de "coasting" optie eens in Cura.
Issues, niet echt. De uitdaging om in eerste instantie een goede print te krijgen. Wellicht leuk om een aantal werkbare settings voor de Ender in de openingspost te zetten? Verschillende settings geprobeerd en tot het volgende resultaat gekomen:

PETG, 0.2mm:
Bed: 75-85C
Nozzle: 230C.
First layer infill: 120%
Flow: 105% (om underfill te voorkomen)

Bij een grote print met veel infill, was juist een lagere bed temperatuur beter en trekt de print minder krom 8)7. Qua nozzle werkt 225C ook, dit levert minder stringing. Maar de "skin Overlap Percentage" moet omhoog van 5% --> 20%. De flow kan omlaag naarmate de nozzle warmer wordt, maar ik vind Cura sowieso wat onder extruderen t.o.v. Slic3r. Heb het ook geprobeerd bij een nozzle temperatuur van 240C, en toen was de default van 100% flow net voldoende. Ik raad wel aan, om eerst de extruder te calibreren volgens de video van Teaching Tech.

First layer infill:120% (bij glas bed), 110% (was al voldoende bij het plastic matje). Anders liet de print halverweg los. Qua snelheid zag ik weinig verschil.

Anyway, het resultaat onderstaand in de vorm van een witte kerstboom:
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:27:
[...]
Ik kan gewoon rechtstreeks op die magneet plaat printen toch? Ik hoef geen haarlak oid eerst te gebruiken? Ik lees hier en daar dat er eerst haarlak gespoten wordt voor de hechting.
In principe zit er een "Buildtak" achtig laagje op en kan je direct printen. Zorg er wel goed voor dat deze schoon is. Vinger/huidvet is heel slecht voor adhesion.
In veel gevallen wordt de build surface niet (goed) schoongemaakt en kan haarlak uitkomst bieden. Je spuit immers een laagje over het vet heen :+

Blijf dus met je vieze vingers van je buildplaat af >:) >:) }) })

Razwer wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:50 (6%)

• willow247
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06-08-2019
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:15:
[...]

Je kan de gemeten mesh toch gewoon in je EEPROM opslaan en die weer uitlezen bij het printen? Zo deed ik het althans wel op m'n CR-10 met Marlin. Nu voor 5 euro een DIY EZABL gemaakt dus gebruik het niet meer, maar volgens mij wordt er niet noodzakelijk iets vergeten.
Volgens mij zodra je G29 gedaan heb, de gegevens opslaan met M500 en voortaan in je gcode M420 S1 aanroepen.

Vervolgens kun je gewoon incidenteel G29 + M500 aanroepen of je mesh opnieuw te maken en te schrijven naar eeprom.

• phYzar
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:55:
Met wat maken jullie je bed dan schoon na het printen? Met alcohol? kan aceton ook? Ik heb speciaal aceton wat ik gebruik voor wanneer ik met epoxy heb gewerkt om dingen schoon te maken. Dus vraag me af of ik dan dat ook kan gebruiken voor bij het 3d printen.
Gewoon met Dreft :P

Klemmetjes los, glasplaat of anti-aanbaklaag ff onder de hete kraan, afwasborstel en Dreft, goed afdrogen, werkt super :)
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:15:
[...]
Je kan de gemeten mesh toch gewoon in je EEPROM opslaan en die weer uitlezen bij het printen?
Dit moet expliciet aan staan in Marlin en de stock firmware heeft dat uit staan in de Ender 3
Zie onder code snippet van stock firmware

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
//===========================================================================
//=============================Additional Features===========================
//===========================================================================

// EEPROM
// the microcontroller can store settings in the EEPROM, e.g. max velocity...
// M500 - stores paramters in EEPROM
// M501 - reads parameters from EEPROM (if you need reset them after you changed them temporarily).
// M502 - reverts to the default "factory settings".  You still need to store them in EEPROM afterwards if you want to.
//define this to enable eeprom support
//#define EEPROM_SETTINGS
//to disable EEPROM Serial responses and decrease program space by ~1700 byte: comment this out:
// please keep turned on if you can.
//#define EEPROM_CHITCHAT

https://github.com/Creali...h)/Marlin/Configuration.h

Daarom beter of stock marlin flashen, of om je leven wat makkelijker te maken, TH3D flashen.

Razwer wijzigde deze reactie 06-12-2018 16:39 (4%)

Solid Seal schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:28:
Ik wil mijn firmware ook upgraden (mocht het nodig zijn) maar ik vind de manier hoe je het moet doen nogal omslachtig. ZIjn er andere manieren dan met een Arduino ? Niet dat een arduino duur is maar waarom niet gewoon met een USB kabel zoals alle andere apparaten o0
Arduino is alleen eenmalig. Er zit geen bootloader in de rom dus die moet je eerst burnen. Na burnen kan je flashen zonder arduino, zo vaak als je wilt :)

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned
Als aanvulling op dit topic

Handig als je de printer hebt gebouwd om eerste de printer goed af te stellen.
Download alvast Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen.

Tip: Als je een andere firmware hebt geflasht zorg dat je hier de eerste keer met Pronterface het commando M502 naar je printer stuurt. BIOS wordt dan gereset naar de fabriekinstellingen.
Ik had dit via het menu van de printer gedaan maar was toch niet goed gegaan.
Bij het afstellen van de kubus bleken de waardes totaal niet te kloppen en was de Z as compleet verkeerd waardoor deze veel meer naar links wilde dan dat hij kon. Hoop herrie als gevolg en dacht dat de boel defect was. Na een reset met M502 was alles gelukkig weer normaal en zag ik dat mij Z as ineens een totaal andere waarde had gekregen.

Tip 2: Zorg voor een digitale schuifmaat voor de exacte aftellingen.

Tip 3: Alle Pronterface codes

Stap 1

Extruder caliberen
Hiermee zorg je ervoor dat de juiste hoeveelheid filament wordt gebruikt.
Bij mij was de afwijking slecht een paar mm en is de eerste stap gezet naar een nog beter printer.
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Stap 2
XYZ 20mm Calibration Cube
https://www.thingiverse.com/thing:1278865

Hiermee kun je alles goed afstellen en zorg je ervoor dat de maten van je tekening ook gaan kloppen met wat je print.
Zo was mijn kubus na het printen dus geen 20x20x20 maar 18x18x18. Hoe groter het object hoe groter de afwijking wordt en dan passen onderdelen ineens niet ;)

Links is dus zoals hij standaard uit de fabriek de kubus print. Rechts na afstellen. Een behoorlijk verschil/

Na 2x afstellen is mijn kubus exact 20x20x20 >:)

Nu nog zien af te stellen hoe ik de streepjes die je ziet kunt verwijderen.

Trots hoe ik na 1 week als totale beginner al zoveel heb geleerd maar nog heeeeeel veel moet leren. >:)

MikeOO wijzigde deze reactie 07-12-2018 10:03 (22%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• phYzar
Zo, andere dempers zijn binnen. Dit keer met groter gat, zodat ze over het tandwiel passen. Gelijk maar eens mijn x-as fix uitproberen :P

Nieuwe demper: (links te klein, rechts passend)

Dat past dus wel:

Nieuwe beugel op basis van origineel:

Met uitsparing voor demper: (zodat de motor op dezelfde offset blijft)

Ook een aangepaste endstop mount nodig zodat die op de juiste plek blijft zitten:

En na flink wat schroeven:

Hij is lekker stil nu (nouja, nu maakt de part-cooling fan de meeste herrie :P ). Nu ff wat printen om te kijken of er geen gekke dingen zijn. Nog ff en ik heb een hele Ender 3 aan originele onderdelen over :P #enderblender

//edit:

https://www.thingiverse.com/thing:3271077

• SToRM666
phYzar schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:45:
Zo, andere dempers zijn binnen. Dit keer met groter gat, zodat ze over het tandwiel passen. Gelijk maar eens mijn x-as fix uitproberen :P

...
Ik zat net even bij mijn Ender-3 te kijken en bij de x-as ziet het ernaar uit dat ik daarbij een poelie heb die wel los te zetten is :)

Toch apart dat ik 2 verschillende heb dan, maar het komt wel goed uit.

SToRM666 wijzigde deze reactie 09-12-2018 00:16 (17%)

• phYzar
Gewoon even bericht of dispute via AliExpress aanmaken. Ze zijn de beroerdste niet bij Creality dus misschien kun je vervangend bed krijgen.

//Edit:

Ontwerp van mijn x-fix ook geupload:

//Edit 2:

@straat

Had zelf ook een bericht via Ali gestuurd naar Creality omdat mijn glasplaat ook krom is. Reply gekregen dat ik een foto moest sturen, dus zojuist even je liniaal-voorbeeld gevolgd:

phYzar wijzigde deze reactie 09-12-2018 16:36 (63%)

• r_255
phYzar schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:18:
Gewoon even bericht of dispute via AliExpress aanmaken. Ze zijn de beroerdste niet bij Creality dus misschien kun je vervangend bed krijgen.

//Edit:

Ontwerp van mijn x-fix ook geupload:

//Edit 2:

@straat

Had zelf ook een bericht via Ali gestuurd naar Creality omdat mijn glasplaat ook krom is. Reply gekregen dat ik een foto moest sturen, dus zojuist even je liniaal-voorbeeld gevolgd:

[Afbeelding]
Geprint, en bedankt voor het delen! _/-\o_
Hoop dat jullie suc6 hebben met de klachten over het bed.

Ik heb vandaag een poging gedaan om een patch te maken op mijn printplaat ( Om esp3d te kunnen aansluiten ) met als gevolg een kapotte usb.

Ik heb wel eerder smd gedaan en ook draadjes op smd pootjes van chips gesoldeerd maar dit ging gewoon niet. Ik zie ook niet waar het mis is gegaan. Printen van sd gaat prima, maar op de pc krijg ik geen contact meer.

Van een ander zijn fouten kan je ook leren zal ik maar zeggen :+

Verder zat ik te denken om een eps32 met camera op de printkop te monteren. De printer staat hier stabiel op de grond, en ik moet haast op mn buik om goed te kunnen zien wat er gebeurt.

• phYzar
vwtune schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:17:
Gister mijn Ender binnen gekregen, maar nu pas tijd om hem in elkaar te zetten. Gaat op zich goed, met behulp van het eerste filmpje van de startpost. Nu heb ik daar wel een vraag over, die man in het filmpje zegt (op 7 minuten in het fimpje) dat je de 4 adjustment wieltjes van je heatbed helemaal moet indraaien tot de veren helemaal in elkaar zitten en dan weer 2 rondjes terug losdraaien. Klopt dit wel? als ik wat foto's en filmpjes voorbij zie komen van andere mensen valt het me op dat die veren juist helemaal uit elkaar zitten (dus niet ingedrukt zeg maar)

En nog een twee vraag: als ik klaar ben bouwen, welke software is het beste om te gebruiken om de printer aan te sturen? Ik begrijp dat je hiervoor Cura nodig hebt om je ontwerp daadwerkelijk mee uit te printen? Of zijn er betere hiervoor?
Als hij in elkaar staat kun je via het menu de optie "auto home" doen. De printer gaat dan naar het punt waar alle assen tegen hun eindstop aan staan. Dat is het ijkpunt voor bed-levelen. Of je eerst omlaag gaat en dan omhoog of andersom maakt niet heel veel uit aangezien het resultaat op hetzelfde niveau uitkomt. Dat niveau is bij mij dichterbij veren-uit-elkaar dan bij veren-ingedrukt, en aangezien de home-positie naast het bed zit en niet erop (dus geen risico op headcrash) kun je ook gewoon ff de afstelling negeren tijdens het bouwen en daarna pas kijken waar de home-positie precies is.

Qua software: Een slicer zorgt ervoor dat het 3d ontwerp wordt omgezet naar iets wat je printer snapt. Die slicer hoeft niet direct je printer aan te sturen, dat kan ook door het bestandje wat eruit rolt op de sd-kaart te zetten. Ik gebruik Cura, en die werkt op een eenvoudige en begrijpelijke manier, maar heb nog nooit een andere geprobeerd dus geen idee of het beter kan. Ik zou altijd met Cura starten omdat je nog veel dingen moet uitvogelen het fijn is dat veel mensen dit gebruiken en je dus makkelijker antwoorden vind voor problemen. Als je eenmaal wat verder bent kun je gaan beoordelen of je wat anders wilt proberen (of bv Octoprint)

• r_255
Ik vond zelf de handleiding in pdf ook de moeite waard. Kon zelf zo dingen nog even rustig bekijken. Deze staan net als cura op de sd card die is bijgeleverd.

Veel bouw plezier !

r_255 wijzigde deze reactie 10-12-2018 07:56 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Deejac
@vwtune Dat klinkt als een goede hechting... Ik neem aan dat het al is afgekoelt?

Ik heb van het weekend het bed geïsoleerd aan de onderzijde, scheelt een stuk qua opwarmtijd.

Ook heb ik de "controller" fan, direct aan de voeding gemaakt, en is dus vanaf nu altijd aan. Hierdoor kun je de part cooling uitzetten, zonder dat de controller oververhit raakt. M.a.w. noodzakelijk als je ABS wilt kunnen printen.

• phYzar
vwtune schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:22:
Ik vind de printer trouwens opvallend 'stil' tijdens het printen (is nu de hond aan het printen). Ik hoor alleen het geluid van de stepper motoren, maar dat is normaal. Snap niet zo goed waar die zogenaamde dempers dan voor nodig zijn???
Zonder dempers hoor je een hoogfrequent gejank als een matrixprinter on steriods, met dempers is dat geheel verdwenen.
phYzar schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:52:
[...]

Zonder dempers hoor je een hoogfrequent gejank als een matrixprinter on steriods, met dempers is dat geheel verdwenen.
Om dit nog even aan te strepen: De printers van mij staan op zolder. Ik slaap op de 1e verdieping, andere kant van het huis in perspectief waar de printers op zolder staan. Voordat ik dempers had gemonteerd hield de printer mij wakker 's nachts. Na installatie niet meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Deejac
vwtune schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:12:
[...]

HAHAHA, ja precies dat geluid hoor ik wel ja! Gaat dat met die dempers echt weg? Maar kunnen die dempers makkelijk gemonteerd worden op de Pro versie? of is het Press fit bij de pro?
Makkelijk?... relatief. Ik heb de press fit poelies er zelf afgekregen, maar er zijn ook 3d geprinte onderdelen die de juiste off-set geven om te compenseren voor de dempers. Hierdoor kunnen de dempers 'gewoon' gemonteerd worden.

Ik ben overigens als mechanicus niet echt gecharmeerd van een kunststof motor mount voor de X-as, een hoop stijfheid gaat hiermee verloren. Deze maakt namelijk deel uit van de ophanging en de rechtgeleiding van de X-as zelf. Voor de Y-as kan er relatief makkelijk een kunststof mount geprint worden.

Zelf heb ik voor de X-as de press-fitt poelie 'verschoven' (zie eerder post), en voor de y-as een 3d geprint onderdeel gemonteerd.

Overigens raad ik iedereen aan om de homing speed divider aan te passen in de firmware. Dit zorgt ervoor dat er tijdens het home'en van de printer niet zo tegen de limit switches wordt geknald. De tweede bump gebeurd dan rustig en de printer wordt daardoor nauwkeuriger, met name van belang voor Z-as zonder BLtouch o.i.d. Pas hiervoor de "homing_bump_divisor" aan in de "Configuration_adv.h". Ik gebruik zelf de waarde 6 voor alle assen en het is allemaal een stuk minder lomp.

• r_255
ik vond deze ook wel de moeite waard om te posten
Zo een beetje de meest voorkomende issues op een rij met plaatjes erbij.

https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 00:21:
De stelknop links voor om je bed te levellen, zit nogal losjes wanneer mijn bed goed geleveled is. Kan ik hier wat aan doen?
Heb je al geprobeerd om alles vier stelwielen helemaal in te draaien en dan een keer opnieuw af te stellen. Mogelijk dat je dan minder ver hoeft uit te draaien. Anders je bed nakijken of deze niet erg krom is.
Je draait de wieltjes juist in om de punt dicht genoeg bij het bed te krijgen. Als je er 1 teveel moet uitdraaien lijkt het erop dat het bed of de printer zelf ergens niet goed haaks gesteld is.

Sommige halen de wieltjes er af + veertjes en gebruik en vulstukje op het boutje en daarna plaats je de veer en wiel er weer op. Hierdoor verhoog je de veerdruk weer een beetje extra. Of worden vervangen door betere veren.

• willow247
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06-08-2019
r_255 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:47:
Dat shiften/verschuiven had ik ook en dan vooral op de Y-as

Naar ik las komt dat voor in cura, of met issues op je belt. Ik heb zelf een belt tensioner geprint en het probleem is tot op heden niet meer voorgekomen. Dat wil niet zeggen dat het probleem daar mee is opgelost. Maar vooralsnog. Op de link hier onder kan je lezen dat het op onze grotere broer met cura wel vaker voorkomt en een bekend fenomeen is.

https://www.th3dstudio.co...4-s5-machines-using-cura/

Verder heb ik hier mijn bltouch binnen gekregen en ga ik maar eens uitzoeken hoe de firmware ga uploaden zonder usb poort.
Je kan/moet firmware uploaden met een Arduino en dan via de ISP connector op je moederbord van je Ender 3. Eventueel kan ik je hiermee wel helpen, ik kom namelijk wel eens in de buurt van je woonplaats.

YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware

• r_255
Ik denk het wel aangezien er ook iscp opzit, dat is de poort die je op de uno gebruikt. Alleen moet je even kijken hoe je de bootloader dan overblaast/

anders mischien een usbasp ? avrprogrammer.

Ik moest trouwens flashen van de firmware via upload thru programmer doen in de arduino ide, ivm met een defecte usb poort en dat ging prima! De optie van het pijltje met upload werkt niet.

bltouch draait, teminste ik kan een probe test doen alleen ben ik nu mijn home kwijt en staat mijn printer kop ergens in het midden van mijn print tafel. Run m48 test, bltouch zelf test. Maar de optie om je bed te meten op diverse punten zie ik nergens in mijn menutjes terug. Mischien net iets te veel filmpjes gekeken en net te weinig in mijn firmware aangepast.

r_255 wijzigde deze reactie 13-12-2018 21:10 (57%)

vwtune schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:27:
Ik snap er echt ff niets van, ik dacht dat de stelwieltjes tijdens het printen veranderden van positie, dus ik had op de 4 wieltjes een markering geplaats. Na het printen naar de markering gekeken en ze staan precies nog zoals ze stonden voordat ik ging printen (en het bed geleveled had). Ik haal het magnetisch bed eraf, haal van het bed mijn print en de skirt eraf, zet het magnetisch bed terug, laat alles weer opwarmen en wil een nieuwe print starten. Nu is de nozzle zo dicht tegen/ op het magnetisch bed, dat de nozzle mijn magnetisch bed verbrandt! en dus gewoon lijnen erin brandt (er komt ook geen filament er uit) of soms is het nog lager en kan ie niet eens het bed op (vanaf de home positie) maar blijft ie tegen de rand aanlopen. Wat kan dit toch zijn?
Ik zou beginnen om je printer helemaal na te lopen wat dit klopt niet. Ik print best veel bv vorige weekend mijn bed gesteld en daarna niets meer aan gedaan en blijft goed werken.

Loop alle schroeven na van je printer en check ook of de excentrische schroeven. Mogelijk loop er iets te zwaar of te licht waardoor er verschuivingen mogelijk zijn.

Check ook het frame om alles goed haaks staat. Een kleine afwijking De Z as motor kan bij sommige bv iets scheef staan. Er zijn vulstukjes die je hiervoor kunt uitprinten bij Thingiverse als deze scheef staat.

Begin een print altijd met een auto home. Hiermee voorkom je dat de nozzel boven je bed hang tijdens het opwarmen en dus je bed verbrand. Tevens kan het filament vrij lopen als dat nodig is.

Neem anders dit filmpje eens door. Ik heb zelf deze gebruik om de printer in elkaar te zetten. Hij geeft veel nuttige tips waardoor alles direct goed in elkaar wordt gezet.
YouTube: Creality Ender 3 assembly and pro build tips

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:22

MsG

Forumzwerver

Klopt, zo heb ik dat gedaan:

Probe: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dePRn00

Optocoupler: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dePRn00

12 volt lijntje, kan zowel een losse adapter zijn als de 12 volt rail van je printer.

MsG wijzigde deze reactie 15-12-2018 20:41 (11%)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ImDion
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 09:29

ImDion

professioneel amateur

Gister een ender 3 besteld, vanavond in huis.

Leukste kerstcadeautje dat ik ooit zelf heb besteld :P

3x proberen dan meten... toch?

• Ponytail-WME
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 24-12-2019
Ender 3 Pro besteld bij Alie-Creality Store (1e link bovenin dit draadje). Nu 1 tot 2,5 week wachten...
Intussen al wel ruimte gemaakt op mijn bureaublad in mijn Cave.
En ondertussen YouTube afstruinen naar bouwbeschrijvingen, commentaren e.d. én dit draadje bestuderen. Ben nieuw in deze!

• ImDion
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 13-01 09:29

ImDion

professioneel amateur

Ponytail-WME schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:36:
Ender 3 Pro besteld bij Alie-Creality Store (1e link bovenin dit draadje). Nu 1 tot 2,5 week wachten...
Intussen al wel ruimte gemaakt op mijn bureaublad in mijn Cave.
En ondertussen YouTube afstruinen naar bouwbeschrijvingen, commentaren e.d. én dit draadje bestuderen. Ben nieuw in deze!
1.5 week levertijd?
zou ik zo brutaal mogen zijn om te vragen wat hij heeft gekost?

3x proberen dan meten... toch?

• Ponytail-WME
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 24-12-2019
ImDion schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:41:
[...]

1.5 week levertijd?
zou ik zo brutaal mogen zijn om te vragen wat hij heeft gekost?
Dat mag hoor!
223 Euro, zoals in een berichtje hierna wordt gemeld.
En waarom de Pro: Voor een paar tientjes toch wat verbeteringen, zoals een, vermoedelijk, betrouwbaardere voeding, het magneetbed en de zwaardere en bredere Y-as. Daarnaast zou er een verbeterde extruder (Mk10) op zitten. Een USA-review meldde dat echter niet zo is...(heb geen link naar YouTube). Was al een half jaar oud.
En nog wat aanpassingen, zoals de fan en USB/Cardreader-locatie.

Tenslotte: verzending binnen Europa. Ben al 2x "gepakt" door de Douane vanuit China... ;)

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:40

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, ik had m'n Ender 3 (non pro, non-X, "MK9" met zwarte silicone hotend cover) voor €160. Kwam uiteindelijk uit Polen opgestuurd geloof ik...

Maar dan een Raspberry voor Octoprint. Kabeltje adaptertje...

Isolatie matje, dempings materiaal...

Eigen upgrades printen

En dan toch een andere hotend voor PETG en verrijkte PLA en meteen de PTFE tube maar vervangen voor kwaliteit.

Wat Adruino spul voor de bootloader en in projectjes

Toch een glasplaat om te proberen.

En inmiddels ook een stapel filament...

Nee echt, de printer zelf is totaal de kosten niet...

• r_255
Ik snap je wel, die ring is zo klaar ;o)

Maar het hangt een beetje af van hoe je machientje werkt en draait, de bullseye is ook een leuke, filiament guide. evt z-as spacer als hij niet helelmaal goed zit.

Zelf vond ik de belt tensioner op thingiverse ook erg leuk vanwege het schroefdraad, maar of het een echte upgrade is als je belt al goed zit ? Vandaar dat ik denk dat het afhangt van hoe je machine draait.

Uiteindelijk gaat je printkwaliteit niet echt veel omhoog van alle upgrades. Als je wat tijd in de settings van je slicer investeren levert wat dat betreft het meeste resultaat op is mijn ervaring. ( kwa tijd en ook een beetje kwaliteit )

Wat dat betreft zijn alle upgrades er meer ter voorkoming van issues dan dat je er heel veel kwaliteit in je prints mee wint.

Maar alleen al om te roepen dat je onderdelen aan het printen bent voor je printer maakt het de moeite waard 8)7

Wat trouwens een goede tip is, de xyz calibratie cube.... dan weet je zeker dat je printjes ook passen, eigenlijk zou dat een van de 1e dingen moeten zijn en het bij behorende afstellen.

r_255 wijzigde deze reactie 18-12-2018 12:58 (11%)

• phYzar
Heb al zoveel onderdelen geprint, als ik zo doorga heb ik een hele Ender 3 aan reserveonderdelen :p

• r_255
@ImDion
Rustig aan beginnen he, meestal draai ik de 1e keer ook als test, ik vind skirt optie wat dat betreft wel lekker want dan krijg je al een aardig beeld van hoe je layer hechting is en hoe je 1e laag verder gaat printen. Als die niet goed is onderbreek ik mn print net zo lang tot ik tevreden ben.

Je kan nameljik beter 15min besteden aan het goed level krijgen, dan dat je een paar uur aan tijd, energie en materiaal verstook en het dan nog eens over te moeten doen.

@phYzar
Kijk dat is mooi, das in iedergeval blijk van goede wil. Samen met het filmpje wat ik vanavond zag over het releasen van de firwares in open versie zoals de Marlin gpl verwacht geeft me een goed gevoel.
Ik denk dat ze het als bedrijf erg goed doen en nog luisteren naar de community ook. Dit is dan inzake de marlin firmare en gpl issues, schijnt nog een behoorlijk rel over geweest te zijn.

YouTube: Creality GPL Update - Naomi Wu Released CR-10S Marlin Source Code

@MsG
Ik heb jouw sensor oplossing besteld.. leuk ! Nou zit ik nog even op mn gemak te kijken naar het aansluit schema en zie volgens mij op jouw plaatje 3 pinnen voor de switch terwijl een ender eindstop ender maar 2 pins is.
Is dat ook om te bouwen naar 2 pins? Ook vraag ik me of ik de eindstop parallel kan zetten met de bltouch weet jij of dat kan ? ( ik ga jouw voorbeeld op mn cr10 gebruiken dus zal verder niet een issue zijn, maar voor een ander kan het dat misschien wel zijn. )

Verder heb ik toch ook maar een nwe controller besteld voor de Ender3, dan kan ik mn usb poort ook weer gebruiken en zoek ik nog iemand die me kan weerhouden van de Chinese verleidingen.

Ik zag trouwens op de website van creality dat ze ook de bltouch verkopen en dat ze zelfs een handleiding hebben voor de bltouch installatie. Je zou dan eigenlijk ook verwachten dat ze dan de firmware hebben aangepast. Maar helaas kan ik daar niet meer over vinden.

Link naar bltouch install maual voor ender board v 1.1.3.
https://www.creality3d.cn/download/product-file_c0002

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 11:22

MsG

Forumzwerver

r_255 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:43:
@MsG
Ik heb jouw sensor oplossing besteld.. leuk ! Nou zit ik nog even op mn gemak te kijken naar het aansluit schema en zie volgens mij op jouw plaatje 3 pinnen voor de switch terwijl een ender eindstop ender maar 2 pins is.
Is dat ook om te bouwen naar 2 pins? Ook vraag ik me of ik de eindstop parallel kan zetten met de bltouch weet jij of dat kan ? ( ik ga jouw voorbeeld op mn cr10 gebruiken dus zal verder niet een issue zijn, maar voor een ander kan het dat misschien wel zijn. )

Verder heb ik toch ook maar een nwe controller besteld voor de Ender3, dan kan ik mn usb poort ook weer gebruiken en zoek ik nog iemand die me kan weerhouden van de Chinese verleidingen.

Ik zag trouwens op de website van creality dat ze ook de bltouch verkopen en dat ze zelfs een handleiding hebben voor de bltouch installatie. Je zou dan eigenlijk ook verwachten dat ze dan de firmware hebben aangepast. Maar helaas kan ik daar niet meer over vinden.

Link naar bltouch install maual voor ender board v 1.1.3.
https://www.creality3d.cn/download/product-file_c0002
Inderdaad het verkeerde plaatje zie ik. Mijn endstop is ook 2 pins. Die 5 volt lijn hoef je niks mee te doen. Het gaat puur om het sluiten van de bestaande stroomkring van de endstop. Ik kan dat andere plaatje zo even niet vinden helaas.

EDIT:

Kom wel deze tegen:

Eventueel kan je de nuldraad van de adapter nog verbinden met de nuldraad van de endstop, zeker als je een losse adapter gaat gebruiken is dat aan te raden vermoed ik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• phYzar
Deze week bezig geweest met het printen van de Miniature Compound Bow van thingiverse:

https://www.thingiverse.com/thing:2764962

Dat is sowieso een tof ontwerp, maar de maker heeft er een document bij gedaan waarin hij in detail uitlegt welke print/slicer settings hij gebruikt voor elk onderdeel en waarom. Ik heb er (als beginner) aardig wat van geleerd.

Zo heeft Cura een optie "support interface" die ik niet kende, maar die maakt bovenaan een support een dichte laag zodat de eerste laag van je bridge niet eruit ziet als spaghetti omdat hij volledig gesteund wordt.

Ook gebruikt hij voor een aantal onderdelen die hij massief wil maken niet een 100% infill, maar hele dikke wanden (4mm wall thickness). Dan wordt je model niet gevuld met een infillpatroon, maar met lijnen die de contouren van je wanden volgen als een soort houtnerf. Daar wordt het supersterk van.

Heb nu wel een gaatje in de gordijnen zitten. Hij schiet beter dan verwacht dus schoot de pijl (een bamboe bbq spies) de hele kamer door en door het gordijn :X :+

• Solid Seal
  • Nu online

Solid Seal

Na wat goede prints gedaan te hebben kwamen er toch problemen in de vorm van Under Extrusion..
De oorzaken lopen nogal uiteen maar kunnen het allemaal zijn.

https://tweakers.net/ext/f/c64dSyFDBMS5xIfnLgKH0yqY/thumb.jpg

Ik heb een X aantal tips bekeken en uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik denk ik 90% verbetring heb.

(onderste is vele malen beter)

Het paarse dingetje (eerste foto) is een https://www.thingiverse.com/thing:3288404
Die is inmiddels wel afgebroken due to under extrusion :D )
En de prints zijn significant beter.

Maar het kan dus meerdere dingen zijn en je kan 1 of meerdere dingen onderzoeken.

Handig filmpje voor dit fenomeen : YouTube: Fixing Under Extrusion in a 3D Printer

Nu heb ik echter last van een beetje 'Elephants feet' .. dus dat nog nader onderzoeken .. sigh

• r_255
Leuk filmpje, en zeker goede tips, maar blijf van die schroeven af, meten is weten....
In de praktijk scheelt het je maar een paar graden zoals te zien hier onder. Dus heat travel is niet zo een issue.

YouTube: Fixing Under Extrusion in a 3D Printer

• r_255
Probeer eens wat lager in je temp 195 gaat hier prima, zelfde spul alleen een tintje minder wit.
Te heet kan ook under extrusion opleveren.

• phYzar
vwtune schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:28:
[...]

Gaaf! ik ga hem nu ook uitprinten....Heb jij alles van PLA gemaakt? en wat heb jij gebruikt voor het draad? Zou vislijn ook kunnen?
Ja, alles PLA. In zijn beschrijving zegt hij ook welk draad en pijlen hij gebruikt. Hij is Duitser en er staat in het Duits bij dat hij die dingen bij de Hornbach heeft gehaald incl. merk en type. Gelukkig woon ik vlak bij een Hornbach dus heb exact hetzelfde gehaald. Voor de pees nylon draad 0.7mm (lijkt wel erg op visdraad, weet niet of dat elastischer is) en bamboe bbq spiesjes van 3mm en 30cm lang.

• r_255
@phYzar

https://www.thingiverse.com/thing:783792
Misschien had deze toch beter geweest voor het gordijn. O-)

• back2basic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:20
willow247 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:03:
[...]

Ja klopt maar hun hebben bijna geen 24 volt ventilators, ik heb er nu 2 nieuwe op zitten van 40mm van ieder 12 volt.
Maar denk dat 1 ook voldoende is voor mijn gebruik (Print enkel in PLA en PLA+)
Zet tussen je moederbord en de fan een lm2596 om 12v van 24v te maken.
https://www.banggood.com/...pply-Module-p-963306.html
en het doosje..
https://www.thingiverse.com/thing:3164882

back2basic wijzigde deze reactie 28-12-2018 21:46 (5%)

Mijn iRacing profiel

r_255 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:31:
[...]

Geen probleem verder hoor, maar idd er zijn behoorlijk wat overeenkomsten en bijna net zo veel verschillen.
Heb dus zowel een ender3 en een cr10 5s.

Het grootste verschil is de controller : Een creality v 1.1.3 voor de ender en een creality v 2.1 voor de cr10.
Dat wil zeggen Sanguino 1284p voor de ender 3 en atmel 2560 voor de nieuwe cr 10 modellen ( herkenbaar aan de filiament sensor en 2e z-as motor )

Voordeel van deze controller de v 2.1, is wel dat hij genoeg geheugen heeft voor uitbreidingen en je niet het een of ander moet opgeven omdat je geen i/o poorten heb.

Uiteraard ook het loopwerk op de y-as, die is zwaarder uitgevoerd dan bij de ender3 en heeft 6 loop wielen per profiel en dat verdeeld over 2x 2040 profiel ( in geval van de s5 ) verder zijn alle onderdelen wel uitwisselbaar.

Ik heb verder wat chinees spul besteld, voornamelijk hotends 12v en 24v ( stuk of 5 ). Eind doel is om de chimera dual color aan de praat te krijgen op de cr10 5s. En wat e3d kloontjes van de v6 te proberen op de ender 3.

Ook wat PTFE buis, wel genuine chinees dan he... O-) Triangle labs. Voor de prijs van die knipper van capricorn heb ik 3meter en een gratis kinpper. Als het niet werkt dan heb ik toch de knipper gratis :+ en bestel ik alsnog wel wat van capricorn. Vooralsnog ga ik niet verder dan PLA in mn huiskamertje. Andere spullen geven toch wat meer giftige stoffen af. Juist de reden dat ik mn home made sla dlp in de kast heb staan.

PS: Mej, Wu is nuttiger dan ze lijkt in een oog opslag, ze heeft Creality er van overtuigd dat de community verwacht dat ze de source van de firmware vrij geven. Maar idd ik kijk liever naar filament friday :9~
CR-10 is ook gewoon sanguino. CR-10s is 2560.
Cr-10 modellen werken op 12 volt en Ender 3 op 24 volt.

• r_255
MikeOO schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:18:
[...]

Wat is algemeen lees is inderdaad de service van Amazon redelijk al lees je soms ook daar verhalen van printers met ontbrekende onderdelen of gebruikte printers die worden opgestuurd. Maar dat probleem komt overal voor. Volg je gevoel daarin en wil je wat betere kans op garantie dan zal Amazon de betere zijn denk ik.
Alles hangt af van het budget wat je te besteden hebt >:)

Hou er in ieder geval rekening mee dat je vrij snel extra's gaat aanschaffen om de printer te verbeteren. Standaard is het uitstekende printer maar eenmaal aangestoken door het virus wil je toch meer.
Vergeet vooral ook niet dat als je ook maar 1 ding veranderd/modificeert aan je ender 3 (pro) de garantie vervalt.

Maar dat terzijde.

Ik wil dit cura profieltje delen :
Ik denk een goed uitgangs profiel om mee te starten. Geleend van Filament Friday.

https://www.thingiverse.com/thing:2643326/files
( onderste bestandje )

Bij behorende filmpje :
YouTube: CURA PROFILE - ENDER 3, CR-10, Mini

Nog een filmpje over de vaas / vase modus:
YouTube: Hacking Vase Mode - 3D Printing Experiments
Dat is de optie : Spiralize Outer Contour mode in Cura.

Dat is de print modus waarbij je alleen de bodem en outline van je object print, daar zijn wel wat restricties aan kwa overhang, maar met een beetje oefenen kan je hele leuke dingen berijken.

r_255 wijzigde deze reactie 31-12-2018 12:06 (33%)

• SToRM666
Ok wauw, de dempers aan de y en x motoren maken de Ender 3 wel enorm veel stiller, ik zou nu niet meer terug kunnen gaan naar hoe het was :D

Nog een tip voor degenen die een demper kunnen plaatsen op de motor voor de x-as zonder spacer. Als je kortere schroeven nodig hebt dan kun je de voorste 2 schroeven pakken van het deksel waar de electronica onder zit en daar dan de 2 langere schroeven steken, dat past net :P Wel even uitkijken of je geen kabels raakt als je de langere schroeven daar steekt.

Ik heb ook gekeken om de Marlin software een update te geven, maar ik krijg telkens een error. Ik ga eens moeten googlen hoe ik dat kan fixen. En ik zit ook nog te twijfelen om de TL smoothers te installeren.

In Cura print ik nu altijd met de top en bottom layers op een snelheid van 40mm/s, dat werkt zeer goed voor mij, dan heb ik veel minder fouten en dan is de eerste laag altijd perfect :) Ik had al een tijd 30mm/s ingesteld, maar dat pakte die alsmaar niet todat ik eens andere settings ging aanpassen, maar 30mm/s is net wat te traag. Ik heb wel nog wat diagonale lijnen over de print lopen soms, maar dat zal wel met de retraction te maken hebben vermoed ik.

SToRM666 wijzigde deze reactie 31-12-2018 12:38 (25%)

SToRM666 schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:29:
Ok wauw, de dempers aan de y en x motoren maken de Ender 3 wel enorm veel stiller, ik zou nu niet meer terug kunnen gaan naar hoe het was :D

Nog een tip voor degenen die een demper kunnen plaatsen op de motor voor de x-as zonder spacer. Als je kortere schroeven nodig hebt dan kun je de voorste 2 schroeven pakken van het deksel waar de electronica onder zit en daar dan de 2 langere schroeven steken, dat past net :P Wel even uitkijken of je geen kabels raakt als je de langere schroeven daar steekt.

Ik heb ook gekeken om de Marlin software een update te geven, maar ik krijg telkens een error. Ik ga eens moeten googlen hoe ik dat kan fixen. En ik zit ook nog te twijfelen om de TL smoothers te installeren.

In Cura print ik nu altijd met de top en bottom layers op een snelheid van 40mm/s, dat werkt zeer goed voor mij, dan heb ik veel minder fouten en dan is de eerste laag altijd perfect :) Ik had al een tijd 30mm/s ingesteld, maar dat pakte die alsmaar niet todat ik eens andere settings ging aanpassen, maar 30mm/s is net wat te traag. Ik heb wel nog wat diagonale lijnen over de print lopen soms, maar dat zal wel met de retraction te maken hebben vermoed ik.
Ik heb via Ali een assortiment RVS boutjes besteld wat ook handig is om op voorraad te hebben. En je kunt ze eenvoudig op maat knippen met een kabelschoentang als de maat net niet goed is.

TL smoothers is zover ik weet een kwestie van kabel los van controller en in de TL smoother steken en de andere kant weer in de controller.

Er zijn ook houders voor om te printen zoals https://www.thingiverse.com/thing:3117672. Maar er zijn er meer te vinden.

Ik heb ze ook net binnen en ga ze zeker er tussen zetten als de vakantie om is. Sommige geven aan dat het niet echt nodig is voor de Ender 3 maar kwaad kan het niet en voor het geld prima te proberen.

Zag ook nog een mooie box om alle elektronica bij elkaar te stoppen als je een enclosure wilt gaan maken Aangezien het niet verstandig is om je elektronica ook op te sluiten een mooi project

https://www.thingiverse.com/thing:3185793

• phYzar
Dit weekend zat er een plak isolatiemateriaal voor het printbed in m'n brievenbus. Heeft er bijna 2 maanden over gedaan dus was het alweer vergeten. Niet supernuttig maar ergens in m'n Ali-koorts aangeklikt :P

Vandaag eens bevestigd en een andere Ali-aankoop uitgetest:

Ingestelde temperatuur 50 graden. Haalt ongeveer de 48,5 a 49 (met antiaanbaklaag). Warmt sneller op, temperatuurverdeling was vooraf al redelijk gelijkmatig en blijft redelijk gelijkmatig. De koude plek is de fan van de hotend die toch een verkoelend effect heeft (niet de partscooling, maar de hotend cooler, bevestigd in bullseye). Scheelt ongeveer graad of 5 op die plek.

• r_255
HNY, for all!

Ik heb hier TL smoothers geinstaleerd zowel op de ender als cr10 en zie geen verschil in print kwaliteit.
Wel hoor ik dat ze smoother klinken ;o)

Vooralsnog heb ik behalve cura settings nog niets kunnen vinden waar je de print kwaliteit heel veel mee verbeterd. Maar er is ook nog genoeg te tweaken voor 2019 :O)

Zo heb ik deze raket :
https://www.thingiverse.com/thing:1535483

2x in vase mode geprint met het standaard cura profiel, dat was met de overhang op de top fataal.
Net als op de foto op thingiverse. Met het hier wat boven geposte profiel ging het wel goed. Helaas wel heel erg veel last van ghosting op de cr-10 s5, dat is gevolg van het formaat. Op het model ( raket ) zitten kleine klink nagels en die zie je in de vorm van een echo terug ziet op je print. Op de y-as meer dan op x, maar das niet zo gek.

Ghosting is namelijk de resonantie van snelle bewegingen van uit je frame die worden weerkaatst en zo weer terug te zien zijn in je print.

YouTube: Ghosting in 3D Prints - What is it and how do you fix it?

De veren onder het bed doen volgens mij ook niet echt goed aan dit fenomeen. Ga toch maar eens vaste bussen proberen of van dat stijve rubber als tril isolatoren. Ook maar eens verdiepen in de acceleratie en afremmen op de y-as. Wat dat betreft doet het extra gewicht van een glas plaat daar ook niet echt goed aan. Dit is helemaal op 50x50 wel een issue.

Nickster! schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:29:
[...]

De cr20 is toch alweer snel (bijna) 2 keer zo duur als de ender 3X (179 vs 340). Gezien het mijn eerste 3D printer is sap ik liever wat voorzichtiger in ;). Ik heb nu een winkelwagen samengesteld met
  • stepper dempers (geen idee of deze gaan passen?)
  • Een mk8 extruder
  • siliconen cover
  • ender 3x (5 spuitstukken + glasplaat)
komt op een totaal van €200,- . Lijkt me vrij redelijk :9

Ik ben met name aan het twijfelen m.b.t. de voeding van de ender 3 pro. Ik lees her en der aardig wat verhalen over brakke voedingen; zijn er hier mensen met ervaring mee?
Hou ook rekening dat als je hem uit direct China haalt je mogelijk invoerrechten moet betalen. Sommige webshops bieden een dienst aan om dit te voorkomen maar hou er rekening mee want dan komen nog extra kosten bij.

Bestel de losse items dan ook apart zodat je zoveel mogelijk bij de extra steeds onder de 22 euro blijft als je iets via een verkoper afneemt.

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-01 09:51
Ook hier een nieuwe gebruiker van een Ender Pro, zojuist besteld op Ali via de link in de startpost voor maar 210 euro. 1 van de 2 winkels kan wel versturen vanuit Duitsland en de andere niet.

Extra's nog aan het samen zoeken wat en waar ik het allemaal bestel zodat in 1x alles goed heb

Misschien een idee om een rijtje met handige links te plaatsen in OP? Ik kwam deze namelijk tegen waar nog heel veel handige linkjes in staan

https://www.reddit.com/r/3Dprinting/wiki/newguideender3

Mistacal wijzigde deze reactie 04-01-2019 14:02 (25%)

__/`\__/`\__

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:50
r_255 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:07:
Na het verwisselen van mijn belt op de cr-10 s5 heb ik last van extreme layer shifts op Y. Object wordt dubbel zo lang.
Controleer of de pulley goed vast zit op de motor as (is vaak een probleem) Draai deze anders los en zet hem opnieuw goed vast. De riemen staan normaal erg strak zonder problemen. Hoe beweegt het bed met de hand? Gelijkmatig en soepel of voel je verschil in weerstand?
Een beetje mosterd na de maaltijd, maar de CR-10 is nu ook officieel open source

Dit is dus NIET de CR-10S of de CR-10S Pro. Ondanks dat de CR-10S erg lijkt op de CR-10 zitten er fundamentele verschillen bij die printers. Waaronder het moederbord.

https://github.com/Creality3DPrinting/CR-10

https://github.com/Creality3DPrinting/CR10-Melzi-1.1.2

Razwer wijzigde deze reactie 07-01-2019 12:04 (39%)

KanNietBalen schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:45:
3 Januari na veel onderzoek (mede op dit forum) de Ender 3 pro besteld via een Pools warehouse (Aliexpress). Helaas nog niet verzonden, hoop dat hij deze week nog binnenkomt.

Door een korting op de machine + een korting vanwege besteding van meer dan €200 euro uiteindelijk €212,13 afgetikt. Voor mij toch een goede keuze om de pro te kopen vanwege de betere en veiligere voeding.

Ik vraag me enkel af of er nu BTW op zit omdat hij wel uit Europa komt.
Polen is EU, geen BTW, geen invoer rechten. Gewoon doos aannemen en bouwen :)
tip: bestel wat filament alvast (vanuit Nederland).
have fun :)

• KanNietBalen
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16-12-2019
Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:47:
[...]

Polen is EU, geen BTW, geen invoer rechten. Gewoon doos aannemen en bouwen :)
tip: bestel wat filament alvast (vanuit Nederland).
have fun :)
Dank! Filament wordt vandaag bezorgd, dus ben er klaar voor als hij wordt geleverd!
Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:24:
Ik wil ook alvast wat filament bestellen.

Ik zou graag PLA wood willen printen maar lees op 123-3d dat je hiervoor een nozzle van 0.5mm moet hebben, de ender wordt geleverd met een 0.4mm nozzle. Iemand hier al wat ervaring met hout printen?

En wat betreft het PETG carbon filament, ik zie een andere nozzle benodigd? En ik zie dat de benodigde temperatuur vrij aan de max zit van de ender, zal dit problemen opleveren?

Maakt het verder uit of je het huismerk neemt of een duurder filament?
Als beginner is het verstandig alles onder de knie te krijgen met (standaard) PLA en PETG en pas bij goed vertrouwen over te stappen op de exotische filaments. De learning curve is groot voor het optimaliseren van prints en helpt het als het aantal variabelen minimaal blijft.

Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:20:
Helder verhaal, thanks

[...]

Ik heb de 2 linkjes eens bekeken uit de OP. Wat me opvalt is dat wanneer ik op de BLTouch link klik en in die tekst op "uitleg en installatieprocedure van de auto level sensor"klik dan kom ik uit op een uitleg van geetech echter de sensor die ze gebruiken is weer geen BLtouch maar een 3Dtouch.

Ik ben op de hoogte van kwaliteitsverschil van een BL en de kloons maar in dit geval toch maar even vrage, is die link er alleen neergezet vanwege de goede uitleg of is er inderdaad een niet zo groot verschil in de 2 sensoren?

edit: Zojuist even wat rondgestruind op het internet. Hoop te vinden over die sensoren.. verschillen zijn niet groot als je zou denken.

edit2: Die ABL kan je beter links laten liggen. Dit is een capacitieve sensor welke enorm gevoelig zijn voor omstandigheden. Zoals het er nu uit ziet is een inductieve sensor het beste.
Dunno over BL Touch vs 3D touch. Lees weinig klachten over 3D touch en ik heb het niet toegevoegd aan de starttopic.
Ik zelf draai met capacitieve sensoren zonder gezeur. Zelf voor minder dan €10 in elkaar gebouwd. Werkt als een speer. Het gezever over de sensoren die niet accuraat zouden zijn klopt geen snars van. De omgevings omstandigheden op mijn zolder zijn stabiel, zeker tijdens de metingen. Dus nergens last van.
Ik ben geen pin (27) kwijt, geen gezeur met firmware waar ik features uit heb hoeven zetten, en makkelijk te installen. BL Touch heeft meer nadelen qua installatie.

Inductief werkt niet op glas fyi.

Razwer wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:49 (6%)

• Denyo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:44
@Razwer Heb zelf een 24V optocoupler bij Ali besteld, verwacht ik elk moment. Verder exact dezelfde sensor, ben benieuwd hoe dat gaat werken!!

https://www.aliexpress.com/i/32840348734.html
Duc750 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:54:
Ben mezelf aan het oriënteren op een 3D printer en dde Ender 3 Pro is een kandidaat. Blijkbaar is de standaard route om bij Ali te shoppen, maar heeft iemand ervaring met de Creality Official Online Store?
(https://www.creality3donline.com/)

Ze kunnen o.a. vanuit Belgie verzenden en bieden de keuze om gratis een Polypropylene of een Tempered Glass build plate mee te leveren.
Het polypropylene spul is nieuw voor me. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Ik zie dat niemand hier antwoord op had gegeven.
Op de Facebook groepen lees ik veel oplichting via externe sites. Vooral eentje met een .shop extensie is een nep shop die slecht levert en mensen veel paypal claims doen.
Uiteraard beslis je zelf waar je koopt maar persoonlijk bestel ik altijd via gerenomeerde kanalen met kopersbescherming. AliExpress is zo'n kanaal. Een externe site kan je nog een eind komen via PayPal maar iDeal ben je compleet de sjaak als het fout gaat, zeker met een buitenlandse toko.

• r_255
ik denk dat het simpelste en beste is je bltouch iets verplaatsen richting je bed. ( paar ringen, of via je mount afhankelijk wat je gebruikt )

Je bltouch is je z-eindstop geworden en zo te lezen net te laat. Je kan beter iets te hoog zitten en dan met je menu de kop laten zakken ( z-leveling ) maar hoe je dat doet is ook een beetje afhankelijk van je firmware.

• Mistacal
KanNietBalen schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:42:
Kleine tegenvaller; Ender 3 pro besteld op 03-01-2019 van Pools warenhuis (Ali Express) maar was nog niet verzonden. Had even een Berichtje gestuurd en daar kwam snel een reactie op dat ze compleet waren uitverkocht en dat ze in Polen over 3-5 dagen weer voorraad hebben. Dus de voorpret moet nog even opgerekt worden.
Ben bang dat ik hetzelfde probleem heb met Duits warenhuis. Ik ga ook even een berichtje sturen zo.
r_255 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:16:
[...]

Vanwege het NO en NC verhaal kan hij dus gewoon niet samen met je endstop.

Het beste is volgens mij om de endstop gewoon te verwijderen op je z-as Ook omdat het wel eens kan zijn dat je iets onder 0 gaat werken en je die paar laatste 10de mm niet haalt omdat je vast zit op je eindstop.

Ook zet je in de meeste voorbeeldjes ( filmpjes ) je soft limits uit op je z-as vanwege dat zelfde verhaal ( software matige eindstop )

Je geplaatste sensor wordt gewoon je eindstop en als die niet werkt ben je het haasje

Test daarom ook eerst met de hand of het goed werkt. Ja nog voordat je op home drukt om te voorkomen dat je printkop door je bed heen wil als er iets niet goed staat in je firmware of zoals in mijn geval een pin net niet goed aangesloten zit.

[...]

Ik heb hier mijn ender 3 replacement print besteld, ging erg snel en verder niets op aan te merken.

Maar in het buitenland kopen is voor mij altijd met paypal die aan een cc hangt. Meestal zijn de spullen binnen voordat ik betaald heb >:)
Persoonlijk zou ik nooit een mechanische veiligheid willen verwijderen. Ik zou dan eerder kijken naar het tijdelijk uitschakelen van de limiter.
Denyo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:11:
[...]

Zag hem laatst in champagne kleur voorbij komen, best deftig!!
Gevonden... man dat scheelt ook nog eens flink met de versie van creality... gewoon maar proberen

Aliexpress champagne MK8

Mistacal wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:19 (18%)

__/`\__/`\__

• Denyo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:44
Ben zelf een tijdje bezig geweest met het afstellen / controleren van de flow instelling bij Cura.
Na het meten van de werkelijke filament doorvoer (92mm ipv 100mm) de waarde aangepast en opgeslagen in de eprom. Dit zoals ook aangegeven in de startpost. Alleen de volgende stap, het printen en meten van een kubus met alleen wanden van 1 laag dik ging niet lekker met Cura.
Uiteindelijk de volgende info gevonden en werkt perfect voor mij:

http://www.desiquintans.com/flowrate

Wellicht iets voor de startpost?
Momenteel loopt bij mij de laatste testprint met een doorvoer (flow) van 98% i.p.v. 100% minimaal verschil!!

Update: gelukt alle maten kloppen
Ik kwam overigens dit filmpje tegen, iemand hier al mee getest?

phYzar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:53:
[...]
Heb in de tussentijd mijn prints op de ook origineel bijgeleverde antiaanbaklaag gedaan, en hoewel de prints daar bijna niet vanaf te krijgen zijn print het stiekem ook wel erg fijn door deze superhechting.
Laat je het bed wel afkoelen voordat je je prints er af trekt? maakt een giga verschil

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:50
r_255 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:15:
@Nickster!

Snelheid van je printer wordt doorgaans toch echt in gcode bepaalt.
Kijk, daar mis je een deel wat juist het probleem is. In de slicer bepaal je inderdaad de snelheid, wat ook in de gcode terecht komt. Alleen als je een lijn begint is de kop niet op snelheid, en bij het eind moet hij afremmen. Accelleration en jerk zijn 2 factoren welke in de firmware van je printer bepalen hoe dit gebeurd. Dit samen bepaald hoe lang een het printen van 1 lijn duurt. Zolang je slicer niet exact deze waarden weet kan hij nooit exact berekenen hoe lang 1 commando in de praktijk duurt. Met cura kan je deze waardes opgeven waardoor de schatting erg dicht bij de werkelijkheid kan komen, maar niet met alle slicers. Als je andere firmware hebt met afwijkende jerk instellingen (meestal voor betere print kwaliteit) dan bepaald dit de print tijd. Als de kop veel van richting veranderd spelen deze waarden een veel grotere rol en zal de afwijking groter zijn.

Ik heb alleen geen ervaring met cura dus heb geen ervaring met het matchen van jerk en accelleration voor de schatting.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 25-01 23:52

Mavamaarten

Omdat het kan!

ImDion schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:11:
Gisteravond na een keer het bed levelen een mooie groef gemaakt :+

Underextrusion problemen zijn verholpen maar heb zo't gevoel dat men bed gewoon scheef is (geworden)
Wat voor beds gebruiken tweakers met hun ender 3? _/-\o_
Bij de lokale glaszaak een stukje 3mm enkel glas van 235x235mm laten snijden. Kostte me een symbolische €5 en werkt perfect! Goede hechting en een shiny eerste laag :*)

http://github.com/mavamaarten | http://maarten.vg | Android developer

Brain3 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:20:
Hoe en waar hebben jullie besteld? levering vanuit welk land is het beste?
Ik heb via AliExpress besteld bij Creality met levering uit Duitsland.
De varianten op de modellen is het extra wat ze mee leveren. Bijvoorbeeld setje nozzles in verschillende maten, glazen build plate, etc.

Lees het starttopic goed over de verschillen tussen de Ender 3 en de Pro.

Ik hoor overigens links en rechts dat er tekorten zijn in de magazijnen maar dat kan al opgelost zijn.

GearBest bouwt overigens de Ender 3 zelf (het is een open source printer) en is dus NIET van Creality zelf. Dat maakt over het algemeen weinig uit t.o.v. de kwaliteit.

Edit: dit is de goedkoopste PRO die ik kan vinden via de officiele kanalen op AliExpress
https://nl.aliexpress.com.../2846085_32837634356.html

Als je via de app de QR code scant gaat er nog een paar euro af. Ook de coupon gebruiken, gaat er nog eens €11,46 van af, zit je rond de €200 totaal.
Spendeer € 201,71 om € 11,46 korting te krijgen.

(inclusief verzendkosten)

Van 2019/01/10 21:00 tot 2019/01/13 23:59

Razwer wijzigde deze reactie 11-01-2019 17:46 (28%)

SToRM666 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:53:
De isolatie voor het bed is binnen, dit weekend maar eens onder het bed plakken en zien wat voor verschil het geeft :)
30% sneller opgewarmd :)

• phYzar
r_255 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:16:

Goed ik ben even op het toilet wat 3d printen, real life FDM zal ik maar zeggen. :+
Let op met over-extrusion, voor je het weet zit je tegen je hot-end aan. Als je erg kundig bent kun je voor vase-mode gaan :+

Hierboven werd over een extra beugel/lager gesproken om de z-as recht te houden. Mijn oog is al een paar keer gevallen op iets vergelijkbaars: een dubbele z-as met 1 motor via een belt+tandwiel+2e leadscrew. Op thingiverse staat er een deels printbare oplossing en bij Ali kun je het ook als set kopen. Iemand hier ervaring mee? Werkt dit? (Het viel me op dat wanneer ik handmatig de z-as omhoog schroef hij wat scheef trekt, maar of dit de printkwaliteit ook verhoogt... )

https://www.thingiverse.com/thing:2992795

• DCFreak
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-01 23:42

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

r_255 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:47:
[...]

Opzich niets mis mee, maar als je wil gaan mesh bed levelen, of een sensor installeren dan ontkom je daar niet aan.

Of de optie Thermal runaway die creality stock heeft uit staan, leuk hoor dat resume after power loss, maar hoe vaak gebeurt dat je nou in de praktijk. Nee dan liever beveiliging tegen over verhitting.

[knip]
Zelf heb ik de ender3 ongeveer 3 weken geleden gekocht en gelukkig is het bed kaarsrecht, dus ik heb niet meer dan een a4'tje nodig om hem helemaal level te krijgen. Wat betreft die thermal runaway heb je wel een punt, ik ga daar eens over nadenken.

Wat ik wel heb gedaan is een andere extruder geplaatst om TPU betrouwbaar door te kunnen voeren:

En de filament houder naar de linkerkant verplaatst om de invoer lichter te laten lopen:

• r_255
MikeOO schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:49:
Kwam net deze hot-end tegen waar je 2 kleuren met kunt printen.
https://www.gearbest.com/...34258418.html?wid=1433363

Zou zo iets gaan werken.
Op de standaard controller kan je dat vergeten ivm met een 2e extruder en het ontbreken voor een aansluiting van een xtra stepper.
phYzar schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Let op met over-extrusion, voor je het weet zit je tegen je hot-end aan. Als je erg kundig bent kun je voor vase-mode gaan :+

Hierboven werd over een extra beugel/lager gesproken om de z-as recht te houden. Mijn oog is al een paar keer gevallen op iets vergelijkbaars: een dubbele z-as met 1 motor via een belt+tandwiel+2e leadscrew. Op thingiverse staat er een deels printbare oplossing en bij Ali kun je het ook als set kopen. Iemand hier ervaring mee? Werkt dit? (Het viel me op dat wanneer ik handmatig de z-as omhoog schroef hij wat scheef trekt, maar of dit de printkwaliteit ook verhoogt... )

https://www.thingiverse.com/thing:2992795
Ik ben koning in vase modus :X
Ik heb 2 assen en volgens mij kan je dan alleen maar meer problemen verwachten. 2 assen wordt meestal gebruikt als de afstand wat groter wordt en dan wel op de langste as. Dus op de z-as zit je in ieder geval al goed. Met 1 as heb je nog wel redelijk wat tolerantie, in de context van scheef gaan zonder vast te lopen.
Ik zou denk ik opzoek gaan waar het scheef trekken vandaan komt omdat vervolgens op te lossen en dan een 2 aandrijf as proberen. Al twijfel ik of je daar voordeel uit gaat halen op het formaat van de ender 3.
DCFreak schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Ik ben niet super ervaren met TPU (sowieso niet met 3d printen), maar het eerste waar ik tegenaan liep is dat TPU in verschillende mate van flexibiliteit (hardheid) te verkrijgen is. Ik kocht om te beginnen een rol NinjaFlex met een hardheid van 85A (wat dat dan ook mag betekenen) en dat blijkt voor mijn doeleinden (drone onderdelen) veel te flexibel. Ik heb nu een rol semi-flexibel TPE/TPU bij 123-3d.nl besteld om te zien of dat wat stijver is, het zal in ieder geval, denk ik ook makkelijker te printen zijn. Er schijnt ook flexibel PLA filament te bestaan (Realflex), dus dat moet ik ook nog even proberen.

Het algemene idee met flexibel filament is:
- geen retraction gebruiken
- hogere nozzle temp
- lagere printbed temp
- veel lagere printsnelheid (zit nu op 20mm/s)
Bedankt voor het delen, ik heb hier eerder een filmpje gedeeld over tpu
maar ik wist niet dat er verschillende soorten zijn qua flexibiliteit. Met drones kan ik me niet veel onderdelen voorstellen die ik met tpu zou willen maken dus ben maar een klein beetje nieuwsgierig. Met name omdat ik zelf altijd drones getekend en freest heb.

r_255 wijzigde deze reactie 13-01-2019 20:28 (113%)

• back2basic
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 25-01 15:20
Ik zat de laatste paar weken een beetje te denken of ik nu voor de dempers moet gaan om de printer stiller te krijgen of toch de drivers vervangen ....
Ik ben uiteindelijk naar lang wikken en wegen toch voor de MKS GEN L gegaan met tmc2208 stepper voor de assen en LV8729 stepper voor de extruder.
Totaal heeft me ongeveer 55 euro gekost ( met een filament sensor en een kleine neopixel ) maar is denk ik een veel beter optie om je printer stiller te krijgen ( naast het feit dat je nu weer een mega hebt dus voldoende ruimte om te upgraden).
hetgene wat nu geluid maakt is de fan in electronica - die wordt vandaag of morgen nog vervangen door een noctua ( alleen nog even kijken hoe ik de voeding stiller kan krijgen.)
Wat mij betreft een dikke aanrader die MKS GEN L
Ik heb deze adapter van thingiverse gebruikt. ( was wel een paartjes zoet in het weekend met alles omzetten en afstellen)
https://www.thingiverse.com/thing:2905916 ( voor de normale Ender-3 )
en deze video's voor het afstellen/ installeren van het bordje.
YouTube: Install & Setup - MKS GEN L + TMC2208 + LV8729 (TEVO TORNADO)
YouTube: Easy and cheap Ender 3 mainboard upgrade: MKS Gen L guide

( ik zal kijken of ik zo even een filmpje kan schieten met de telefoon... is echt dag en nacht verschil met de standaard drivers )

Mijn iRacing profiel

• Mistacal
back2basic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
Ik zat de laatste paar weken een beetje te denken of ik nu voor de dempers moet gaan om de printer stiller te krijgen of toch de drivers vervangen ....
Ik ben uiteindelijk naar lang wikken en wegen toch voor de MKS GEN L gegaan met tmc2208 stepper voor de assen en LV8729 stepper voor de extruder.
Totaal heeft me ongeveer 55 euro gekost ( met een filament sensor en een kleine neopixel ) maar is denk ik een veel beter optie om je printer stiller te krijgen ( naast het feit dat je nu weer een mega hebt dus voldoende ruimte om te upgraden).
hetgene wat nu geluid maakt is de fan in electronica - die wordt vandaag of morgen nog vervangen door een noctua ( alleen nog even kijken hoe ik de voeding stiller kan krijgen.)
Wat mij betreft een dikke aanrader die MKS GEN L
Ik heb deze adapter van thingiverse gebruikt. ( was wel een paartjes zoet in het weekend met alles omzetten en afstellen)
https://www.thingiverse.com/thing:2905916 ( voor de normale Ender-3 )
en deze video's voor het afstellen/ installeren van het bordje.
YouTube: Install & Setup - MKS GEN L + TMC2208 + LV8729 (TEVO TORNADO)
YouTube: Easy and cheap Ender 3 mainboard upgrade: MKS Gen L guide

( ik zal kijken of ik zo even een filmpje kan schieten met de telefoon... is echt dag en nacht verschil met de standaard drivers )
Dat is een leuke upgrade, die gaat op de wishlist voor later :+

__/`\__/`\__

Pagina: 1 2 3 ... 7

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True