Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-04 05:49
Razwer schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:18:
[...]

Wat @phYzar al zegt, filament kan je het beste lekker binnenslands halen. AliExpress is net zo duur of duurder en de kwaliteit is hetzelfde of beter vanuit Nederland.
Hier wat voorbeelden.
123-3d
3D Jake
Hobby King
Ik heb persoonlijk via TinyTronics besteld, puur omdat het in NL de goedkoopste lijkt te zijn. Ben nu druk bezig om PETG aan de praat te krijgen, maar dat is nog verdomd lastig.

Ik werk zelf op het werk met SolidWorks, maar vind Fusion 360 verrassend goed werken. Het is natuurlijk niet te vergelijken, maar werkt voor DIY doeleinde prima.

Verder kan ik echt de Octoprint aanraden, het werkt super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 10:39
Deejac schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:58:
[...]
Ben nu druk bezig om PETG aan de praat te krijgen, maar dat is nog verdomd lastig.
Wat is je issue?
Stringing? probeer de "coasting" optie eens in Cura.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1130493

Razwer schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:18:
[...]

Wat @phYzar al zegt, filament kan je het beste lekker binnenslands halen. AliExpress is net zo duur of duurder en de kwaliteit is hetzelfde of beter vanuit Nederland.
Hier wat voorbeelden.
123-3d
3D Jake
Hobby King
HobbyKing is niet binnenlands. ;) (zit in Hong Kong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb soms hele vreemde y-axis shifts, zo ook weer vanacht, print was tot 50% super strak.. ik denk ga naar bed, zie morgen wel. Niet dus, 3x was dus geen scheeps recht. Ik heb de gebroken versie maar gelijmd.
Na montage zie ik dat de tensioner ook niet helemaal de juiste hoogte heeft. De belt zit zeker een mm of 4 hoger.

Na wat rond neuzen lees ik dat wel meer mensen hier last van hebben met cura, ik ga toch maar eens kijken naar een andere slicer. Ik heb zowieso de behoefte om wat meer controle te hebben over de plaatsing van supports.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300004

Onlangs een Ender 3 aangeschaft, een paar printjes gemaakt en toen besloten om wat zaken te upgraden.
Waaronder een echte BLtouch aangeschaft. Naar aanleiding hiervan Marlin 1.1.9 erop gezet met de volgende firmware aanpassingen.

Gebruik gemaakt van de volgende BLtouch mount: https://www.thingiverse.com/thing:2990086
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
in Configuration.h

#define ENDSTOPPULLUP_ZMIN_PROBE
#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING true

#define BLTOUCH
    #define SERVO0_PIN 27

#define X_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER -42
#define Y_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER -5

//  #define MIN_SOFTWARE_ENDSTOP_Z

#define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR
#define Z_SAFE_HOMING

in Configuration_adv.h

#define BABYSTEP_MULTIPLICATOR 10
#define BABYSTEP_ZPROBE_OFFSET

Na deze aanpassingen krijg ik het niet voor elkaar om z offset goed te krijgen. Dit komt omdat mijn bed niet mooi flat is. Daarom ook de BLtouch zodat auto bed leveling dit kan corrigeren.

Gevolg is dat de nozzle behoorlijk loopt te schrapen aan de linkerkant van het bed. Aan de rechterkant gaat het goed maar links is het gewoon echt schrapen.

Iemand een tip hoe ik dit goed kan krijgen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
Output van bed leveling:

Recv: Bilinear Leveling Grid:
Recv:       0      1      2
Recv:  0 +1.375 +0.377 -0.615
Recv:  1 +1.312 +0.192 -0.955
Recv:  2 +1.375 +0.070 -1.052

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 300004 op 05-12-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Anoniem: 300004 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:23:
Onlangs een Ender 3 aangeschaft, een paar printjes gemaakt en toen besloten om wat zaken te upgraden.
Waaronder een echte BLtouch aangeschaft. Naar aanleiding hiervan Marlin 1.1.9 erop gezet met de volgende firmware aanpassingen.

Gebruik gemaakt van de volgende BLtouch mount: https://www.thingiverse.com/thing:2990086
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
in Configuration.h

#define ENDSTOPPULLUP_ZMIN_PROBE
#define Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING true

#define BLTOUCH
    #define SERVO0_PIN 27

#define X_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER -42
#define Y_PROBE_OFFSET_FROM_EXTRUDER -5

//  #define MIN_SOFTWARE_ENDSTOP_Z

#define Z_SAFE_HOMING

in Configuration_adv.h

#define BABYSTEP_MULTIPLICATOR 10
#define BABYSTEP_ZPROBE_OFFSET

Na deze aanpassingen krijg ik het niet voor elkaar om z offset goed te krijgen. Dit komt omdat mijn bed niet mooi flat is. Daarom ook de BLtouch zodat auto bed leveling dit kan corrigeren.

Gevolg is dat de extruder behoorlijk loopt te schrapen aan de linkerkant van het bed. Aan de rechterkant gaat het goed maar links is het gewoon echt schrapen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Output van bed leveling:

Recv:  0 +1.375 +0.377 -0.615
Recv:  1 +1.312 +0.192 -0.955
Recv:  2 +1.375 +0.070 -1.052
Heb je wel eerst je bed met de hand uitgelijnt? Ongeacht je bltouch moet je bed wel zo level mogenlijk zijn. Als ik je tolleranties zo bekijk zou je op de linker kant nog wel een behoorlijk stuk naar beneden kunnen. ( de waardes liggen tussen li en re liggen wel heel erg veel uitelkaar en ik denk te groot om te levelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

r_255 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:59:
[...]

Heb je wel eerst je bed met de hand uitgelijnt? Ongeacht je bltouch moet je bed wel zo level mogenlijk zijn. Als ik je tolleranties zo bekijk zou je op de linker kant nog wel een behoorlijk stuk naar beneden kunnen. ( de waardes liggen tussen li en re liggen wel heel erg veel uitelkaar en ik denk te groot om te levelen.
Ik heb overal de zelfde afstand busjes gebruikt met de gedachten dat het dan redelijk hetzelfde zou moeten zijn qua hoogte. Zal nog eens kijken of ik dit beter kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deejac
Razwer schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:09:
[...]

Wat is je issue?
Stringing? probeer de "coasting" optie eens in Cura.
Issues, niet echt. De uitdaging om in eerste instantie een goede print te krijgen. Wellicht leuk om een aantal werkbare settings voor de Ender in de openingspost te zetten? Verschillende settings geprobeerd en tot het volgende resultaat gekomen:

PETG, 0.2mm:
Bed: 75-85C
Nozzle: 230C.
First layer infill: 120%
Flow: 105% (om underfill te voorkomen)

Bij een grote print met veel infill, was juist een lagere bed temperatuur beter en trekt de print minder krom 8)7. Qua nozzle werkt 225C ook, dit levert minder stringing. Maar de "skin Overlap Percentage" moet omhoog van 5% --> 20%. De flow kan omlaag naarmate de nozzle warmer wordt, maar ik vind Cura sowieso wat onder extruderen t.o.v. Slic3r. Heb het ook geprobeerd bij een nozzle temperatuur van 240C, en toen was de default van 100% flow net voldoende. Ik raad wel aan, om eerst de extruder te calibreren volgens de video van Teaching Tech.

First layer infill:120% (bij glas bed), 110% (was al voldoende bij het plastic matje). Anders liet de print halverweg los. Qua snelheid zag ik weinig verschil.

Anyway, het resultaat onderstaand in de vorm van een witte kerstboom:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c083e867cb3f/5c083e864500c-20181204_224515_vertical.thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
1130493 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:51:
HobbyKing is niet binnenlands. ;) (zit in Hong Kong)
EU Warehouse zit toch echt in Etten-Leur hoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Deejac schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:12:
[...]

Issues, niet echt. De uitdaging om in eerste instantie een goede print te krijgen. Wellicht leuk om een aantal werkbare settings voor de Ender in de openingspost te zetten? Verschillende settings geprobeerd en tot het volgende resultaat gekomen:

PETG, 0.2mm:
Bed: 75-85C
Nozzle: 230C.
First layer infill: 120%
Flow: 105% (om underfill te voorkomen)

Bij een grote print met veel infill, was juist een lagere bed temperatuur beter en trekt de print minder krom 8)7. Qua nozzle werkt 225C ook, dit levert minder stringing. Maar de "skin Overlap Percentage" moet omhoog van 5% --> 20%. De flow kan omlaag naarmate de nozzle warmer wordt, maar ik vind Cura sowieso wat onder extruderen t.o.v. Slic3r. Heb het ook geprobeerd bij een nozzle temperatuur van 240C, en toen was de default van 100% flow net voldoende. Ik raad wel aan, om eerst de extruder te calibreren volgens de video van Teaching Tech.

First layer infill:120% (bij glas bed), 110% (was al voldoende bij het plastic matje). Anders liet de print halverweg los. Qua snelheid zag ik weinig verschil.

Anyway, het resultaat onderstaand in de vorm van een witte kerstboom:
[Afbeelding]
Bij een magnetisch bed (wat bij de pro zit) is 75 graden toch te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:43:
Bij een magnetisch bed (wat bij de pro zit) is 75 graden toch te hoog?
klopt
De magneet verliest zijn kracht en gaat bubbelen.
75 is ook flink hoog voor PETG. 60-65 is prima

Ook de "gewone" Ender 3 verliest de buildplate sticker zijn kleefkracht (lijm laat los) bij 75+ graden btw.

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 06-12-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Anoniem: 300004 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:23:

Gevolg is dat de nozzle behoorlijk loopt te schrapen aan de linkerkant van het bed. Aan de rechterkant gaat het goed maar links is het gewoon echt schrapen.

Hoe bedoel je schrapen? heb je uberhaupt wel een bed leveling style aangegeven?
code:
1

EDIT: nvm, ik had het al kunnen zien in je code voorbeeld 8)7

Misschien beter als je TH3D gebruikt en de instructies in deze video volgt. TH3D is met de laatste Marlin bugfix en flink geoptimaliseerd.
Deze kerel in de video had ook issues met de mount en moest 2 ringetjes plaatsen om de probe iets te verlagen.

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 06-12-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Razwer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:57:
[...]

klopt
De magneet verliest zijn kracht en gaat bubbelen.
75 is ook flink hoog voor PETG. 60-65 is prima

Ook de "gewone" Ender 3 verliest de buildplate sticker zijn kleefkracht (lijm laat los) bij 75+ graden btw.
Ik kan gewoon rechtstreeks op die magneet plaat printen toch? Ik hoef geen haarlak oid eerst te gebruiken? Ik lees hier en daar dat er eerst haarlak gespoten wordt voor de hechting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:27:
[...]
Ik kan gewoon rechtstreeks op die magneet plaat printen toch? Ik hoef geen haarlak oid eerst te gebruiken? Ik lees hier en daar dat er eerst haarlak gespoten wordt voor de hechting.
In principe zit er een "Buildtak" achtig laagje op en kan je direct printen. Zorg er wel goed voor dat deze schoon is. Vinger/huidvet is heel slecht voor adhesion.
In veel gevallen wordt de build surface niet (goed) schoongemaakt en kan haarlak uitkomst bieden. Je spuit immers een laagje over het vet heen :+

Blijf dus met je vieze vingers van je buildplaat af >:) >:) }) })

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 06-12-2018 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
De haarlak gebruik ik ook niet meer, was in mijn geval meer een kwestie van slechte bed leveling waarom de eerste laag niet bleef hangen. Kwestie van onwetendheid en li en recht lees je wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Met wat maken jullie je bed dan schoon na het printen? Met alcohol? kan aceton ook? Ik heb speciaal aceton wat ik gebruik voor wanneer ik met epoxy heb gewerkt om dingen schoon te maken. Dus vraag me af of ik dan dat ook kan gebruiken voor bij het 3d printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:53

MsG

Forumzwerver

r_255 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:52:
Goed, ik ben weer up and running, en na een paar 1e layer test printjes ook inmiddels de bullseye duct aan het printen.

In marlin Vanilla heb je een hoop extra opties tov de standaard firmware, niet dat je ze echt nodig heb maar het manual mesh bed leveling werkt tot op heden prima.

Enige nadeel is dat je iedere keer als je de printer uit zet alles weer vergeten wordt en je de mesh level routine overnieuw moet uitvoeren.

Ik vroeg me verder nog af wat voor slicer gebruiken jullie?
ik gebruik zelf cura met Franks ender stock profile, maar das ook deels bij gebrek aan andere profielen of goede kennis hier over.
Je kan de gemeten mesh toch gewoon in je EEPROM opslaan en die weer uitlezen bij het printen? Zo deed ik het althans wel op m'n CR-10 met Marlin. Nu voor 5 euro een DIY EZABL gemaakt dus gebruik het niet meer, maar volgens mij wordt er niet noodzakelijk iets vergeten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:15:
[...]

Je kan de gemeten mesh toch gewoon in je EEPROM opslaan en die weer uitlezen bij het printen? Zo deed ik het althans wel op m'n CR-10 met Marlin. Nu voor 5 euro een DIY EZABL gemaakt dus gebruik het niet meer, maar volgens mij wordt er niet noodzakelijk iets vergeten.
Volgens mij zodra je G29 gedaan heb, de gegevens opslaan met M500 en voortaan in je gcode M420 S1 aanroepen.

Vervolgens kun je gewoon incidenteel G29 + M500 aanroepen of je mesh opnieuw te maken en te schrijven naar eeprom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:55:
Met wat maken jullie je bed dan schoon na het printen? Met alcohol? kan aceton ook? Ik heb speciaal aceton wat ik gebruik voor wanneer ik met epoxy heb gewerkt om dingen schoon te maken. Dus vraag me af of ik dan dat ook kan gebruiken voor bij het 3d printen.
Gewoon met Dreft :P

Klemmetjes los, glasplaat of anti-aanbaklaag ff onder de hete kraan, afwasborstel en Dreft, goed afdrogen, werkt super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Zeep werkt idd het beste

Gebruik GEEN glassex (oid)! Dat laat een laagje residu achter wat niet goed werkt voor adhesion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:15:
[...]
Je kan de gemeten mesh toch gewoon in je EEPROM opslaan en die weer uitlezen bij het printen?
Dit moet expliciet aan staan in Marlin en de stock firmware heeft dat uit staan in de Ender 3
Zie onder code snippet van stock firmware
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
//===========================================================================
//=============================Additional Features===========================

// EEPROM
// the microcontroller can store settings in the EEPROM, e.g. max velocity...
// M500 - stores paramters in EEPROM
// M501 - reads parameters from EEPROM (if you need reset them after you changed them temporarily).
// M502 - reverts to the default "factory settings".  You still need to store them in EEPROM afterwards if you want to.
//define this to enable eeprom support
//#define EEPROM_SETTINGS
//to disable EEPROM Serial responses and decrease program space by ~1700 byte: comment this out:
// please keep turned on if you can.
//#define EEPROM_CHITCHAT

https://github.com/Creali...h)/Marlin/Configuration.h

Daarom beter of stock marlin flashen, of om je leven wat makkelijker te maken, TH3D flashen.

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 06-12-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ah ik wist niet dat de Ender 3 standaard mesh bed leveling had, dacht dat diegene überhaupt over Marlin sprak (ja oke stock is ook Marlin).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:55:
Ah ik wist niet dat de Ender 3 standaard mesh bed leveling had, dacht dat diegene überhaupt over Marlin sprak (ja oke stock is ook Marlin).
Heeft hij als het goed is ook, ik las ook dat hij zei "vanilla Marlin"
Maar mesh bed leveling staat idd aan op de Ender 3 stock firmware.
code:
1
2
3
4
5
6
//=========================== Manual Bed Leveling ===========================

#define MANUAL_BED_LEVELING  // Add display menu option for bed leveling.
#define MESH_BED_LEVELING    // Enable mesh bed leveling.

Het punt wat ik probeer te maken is, never assume 8)
Mensen die lezen kunnen zo bijvoorbeeld denken dat EEPROM settings opslaan altijd mogelijk is. Dat is het niet.

On that note:
Overigens na flashen ALTIJD een M502 uitvoeren (EEPROM clear)

[ Voor 16% gewijzigd door Razwer op 06-12-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand toevallig een tip waar je de Pin 27 Board for BL Touch voordelig kunt krijgen.

Ik kreeg vandaag mijn 3D Touch binnen en dacht ga alvast eens even kijken hoe je dit moet aansluiten voor komende weekend als project.

Nu blijk je een Pin 27 Board for BL Touch nodig te hebben :X als je niet je kabels wil gaan splitsten.

Maar ik kan ze alleen maar vinden in de US en dan ben je een aardig bedrag aan verzendkosten kwijt en dat vind ik nu ook weer zonde voor een heel klein dingetje.

Maar mogelijk heeft iemand nog een adresje dichterbij of nog mooier er 1 toevallig op de plank liggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

MikeOO schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:21:
Iemand toevallig een tip waar je de Pin 27 Board for BL Touch voordelig kunt krijgen.

Ik kreeg vandaag mijn 3D Touch binnen en dacht ga alvast eens even kijken hoe je dit moet aansluiten voor komende weekend als project.

Nu blijk je een Pin 27 Board for BL Touch nodig te hebben :X als je niet je kabels wil gaan splitsten.

Maar ik kan ze alleen maar vinden in de US en dan ben je een aardig bedrag aan verzendkosten kwijt en dat vind ik nu ook weer zonde voor een heel klein dingetje.

Maar mogelijk heeft iemand nog een adresje dichterbij of nog mooier er 1 toevallig op de plank liggen >:)
https://techbitshop.dk/va...oard-for-bl-touch-sensor/

nog een optie? Alsnog vrij duur, maar het is een vrij specifiek printje. Niet eenvoudig zelf te maken met wat AliExpress onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:05

Solid Seal

3D Printer N00b

Ik wil mijn firmware ook upgraden (mocht het nodig zijn) maar ik vind de manier hoe je het moet doen nogal omslachtig. ZIjn er andere manieren dan met een Arduino ? Niet dat een arduino duur is maar waarom niet gewoon met een USB kabel zoals alle andere apparaten o0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Solid Seal schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:28:
Ik wil mijn firmware ook upgraden (mocht het nodig zijn) maar ik vind de manier hoe je het moet doen nogal omslachtig. ZIjn er andere manieren dan met een Arduino ? Niet dat een arduino duur is maar waarom niet gewoon met een USB kabel zoals alle andere apparaten o0
Arduino is alleen eenmalig. Er zit geen bootloader in de rom dus die moet je eerst burnen. Na burnen kan je flashen zonder arduino, zo vaak als je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Razwer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:13:
[...]

Hoe bedoel je schrapen? heb je uberhaupt wel een bed leveling style aangegeven?
code:
1

EDIT: nvm, ik had het al kunnen zien in je code voorbeeld 8)7

Misschien beter als je TH3D gebruikt en de instructies in deze video volgt. TH3D is met de laatste Marlin bugfix en flink geoptimaliseerd.
Deze kerel in de video had ook issues met de mount en moest 2 ringetjes plaatsen om de probe iets te verlagen.
[YouTube: How to: Ender 3 BLTOUCH with SD card support and no wires cut]
Bedoel met schrapen dat hij nozzle rechts van heatbed genoeg ruimte heeft maar zodra hij naar links gaat krast hij over het bed. Terwijl de bltouch dit had moeten corrigeren.

De TH3D firmware heeft geen support voor bltouch. Aldus hun eigen website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Anoniem: 300004 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:21:
De TH3D firmware heeft geen support voor bltouch. Aldus hun eigen website
check de embedded youtube vid bij mijn reply. die kerel legt uit hoe je het wel werkend kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Razwer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:28:
[...]

check de embedded youtube vid bij mijn reply. die kerel legt uit hoe je het wel werkend kan krijgen.
Zal vanavond die firmware er eens opzetten, maar ik heb het gevoel dat het niks gaat uitmaken. Deze kerel had namelijk ook een video met de marlin firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Ik dacht ook dat het hier om Vanilla gaat, en ergens in zijn filmpjes gezien te hebben vandaar dat ik die gebruikt heb. Volgens mij zegt hij ook in dat filmpje dat je wel je bed eerst zo level mogelijk zou moeten zetten.

Maar zoals ik al eerder aangaf, ik lees erg veel in een korte tijd en daar zijn hersenen ( die van mij ) niet ideaal voor. ;O)

Iemand dit al eens getest :
Linear Advance

Simpel gezegd om je extruder te kalibreren!
YouTube: Linear Advance - Marlin 1.1.9 - Faster 3D Prints - Chris's Basement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TH3D firmware geprobeerd, werkt precies hetzelfde als de Marlin.
Zelfde issue, probleem ligt ook aan mijn heated bed die is gewoon krom (wobbled)

code:
1
2
3
4
5
Recv:  0 +0.290 +0.098 +0.230
Recv:  1 +0.075 -0.057 +0.128
Recv:  2 -0.032 -0.195 -0.005

De bed levering procedure had dit gewoon had moeten corrigeren.
Inmiddels is links en rechts van het bed goed qua PLA hecting maar in het midden gaat het fout omdat dit een stuk lager is. Dan hecht het filement niet meer goed.

Meer mensen hier met een bltouch probe? Ben heel benieuwd hoe jullie hem gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
@Anoniem: 300004 heb je ook spacers gedaan tussen je mount en je BLTouch zoals die kerel in het filmpje?
Daarna moet je wel z-offset opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Ik gebruik de poor mans version ( via een menu optie mesh levelen ) in afwachting van de sensor.

https://github.com/Marlin...in/wiki/Mesh-Bed-Leveling

Mischien eens kijken wat er gebeurt als je het grid wat hoger zet

`MESH_NUM_X_POINTS`
`MESH_NUM_Y_POINTS`

Standaard is dit 3 x 3 en max is het 7 x 7, gewoon om even uit te sluiten dat er niet net naast je kuil in het midden een krater zit.

Zie je de z-as sowieso wel draaien/compenseren tijdens het printen ? Normaal zou dit alleen met de volgende layer moeten zijn, maar met leveling aan zou je dat wel moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Razwer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:55:
@Anoniem: 300004 heb je ook spacers gedaan tussen je mount en je BLTouch zoals die kerel in het filmpje?
Daarna moet je wel z-offset opnieuw doen.
Spacers heb ik niet nodig, heb een andere mount. Deze mount heeft al de juiste hoogte voor de sensor.
De sensor (BLTouch) gaat ook gewoon goed, die kan netjes het bed proben.

Echter zodra ik een print start lijkt hij geen leveling te doen (Correctie's op de Z as) waardoor het in het midden geen juiste hecting is omdat de afstand iets te veel is.

Z-Offset staat voor links en rechts van het bed goed, probleem zit echt in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

r_255 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:56:
Ik gebruik de poor mans version ( via een menu optie mesh levelen ) in afwachting van de sensor.

https://github.com/Marlin...in/wiki/Mesh-Bed-Leveling

Mischien eens kijken wat er gebeurt als je het grid wat hoger zet

`MESH_NUM_X_POINTS`
`MESH_NUM_Y_POINTS`

Standaard is dit 3 x 3 en max is het 7 x 7, gewoon om even uit te sluiten dat er niet net naast je kuil in het midden een krater zit.

Zie je de z-as sowieso wel draaien/compenseren tijdens het printen ? Normaal zou dit alleen met de volgende layer moeten zijn, maar met leveling aan zou je dat wel moeten zien.
Zal morgen 7 x 7 proberen, zie tijdens het printen de z-as niet compeseren maar dat kan ook aan mijn ogen liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:26:
[...]

https://techbitshop.dk/va...oard-for-bl-touch-sensor/

nog een optie? Alsnog vrij duur, maar het is een vrij specifiek printje. Niet eenvoudig zelf te maken met wat AliExpress onderdelen?
tnx voor het zoeken.

Die had ik inderdaad ook gevonden maar als je je gegevens invult kunnen ze dit niet versturen. 8)7
En klik je op ander adres dan zie je wel ineens verzendkosten maar ben je totaal ruim 17 euro kwijt van een klein printje. Verzendkosten zijn dan bijna net zo hoog als de print zelf.

Zoeken verder naar een oplossing.

Update:

Kon nu weer via onderstaande link bestellen. Voor 13,25 euro incl verzending vanuit UK dus hopelijk snel binnen. Mocht je dus een BL-Touch of andere merk bestellen en je wil niet je bestaande bekabeling aanpassen besteld snel want kan zo weer op zijn.

https://www.benl.ebay.be/...SgAAOSwsQJcAtVq:rk:4:pf:0

[ Voor 23% gewijzigd door MikeOO op 07-12-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Anoniem: 300004 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:02:
[...]
zie tijdens het printen de z-as niet compeseren maar dat kan ook aan mijn ogen liggen :)
Er zijn mooie prints te vinden als soort wijzers op je z-as zodat je de draaiing beter ziet, maar tijdelijk een stukje plakband/papier als vlaggetje maakt het ook beter zichtbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Als aanvulling op dit topic

Handig als je de printer hebt gebouwd om eerste de printer goed af te stellen.
Download alvast Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen.

Tip: Als je een andere firmware hebt geflasht zorg dat je hier de eerste keer met Pronterface het commando M502 naar je printer stuurt. BIOS wordt dan gereset naar de fabriekinstellingen.
Ik had dit via het menu van de printer gedaan maar was toch niet goed gegaan.
Bij het afstellen van de kubus bleken de waardes totaal niet te kloppen en was de Z as compleet verkeerd waardoor deze veel meer naar links wilde dan dat hij kon. Hoop herrie als gevolg en dacht dat de boel defect was. Na een reset met M502 was alles gelukkig weer normaal en zag ik dat mij Z as ineens een totaal andere waarde had gekregen.

Tip 2: Zorg voor een digitale schuifmaat voor de exacte aftellingen.

Tip 3: Alle Pronterface codes

Stap 1

Extruder caliberen
Hiermee zorg je ervoor dat de juiste hoeveelheid filament wordt gebruikt.
Bij mij was de afwijking slecht een paar mm en is de eerste stap gezet naar een nog beter printer.
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Stap 2
XYZ 20mm Calibration Cube
https://www.thingiverse.com/thing:1278865

Hiermee kun je alles goed afstellen en zorg je ervoor dat de maten van je tekening ook gaan kloppen met wat je print.
Zo was mijn kubus na het printen dus geen 20x20x20 maar 18x18x18. Hoe groter het object hoe groter de afwijking wordt en dan passen onderdelen ineens niet ;)

Links is dus zoals hij standaard uit de fabriek de kubus print. Rechts na afstellen. Een behoorlijk verschil/

Na 2x afstellen is mijn kubus exact 20x20x20 >:)
Cube

Nu nog zien af te stellen hoe ik de streepjes die je ziet kunt verwijderen.

Trots hoe ik na 1 week als totale beginner al zoveel heb geleerd maar nog heeeeeel veel moet leren. >:)

[ Voor 22% gewijzigd door MikeOO op 07-12-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
phYzar schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:16:
[...]

Er zijn mooie prints te vinden als soort wijzers op je z-as zodat je de draaiing beter ziet, maar tijdelijk een stukje plakband/papier als vlaggetje maakt het ook beter zichtbaar.
Ik kijk zelf naar mijn inbus of de inkeping op de bus die de stepper met je as verbind.

Vlaggetje is wel *O*
MikeOO schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:37:

Download alvast Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen.

Tip: Als je een andere firmware hebt geflasht zorg dat je hier de eerste keer met Pronterface het commando M502 naar je printer stuurt. BIOS wordt dan gereset naar de fabriekinstellingen.
Bij het afstellen van de kubus bleken de waardes totaal niet te kloppen en was de Z as compleet verkeerd waardoor deze veel meer naar links wilde dan dat hij kon. Hoop herrie als gevolg en dacht dat de boel defect was. Na een reset met M502 was alles gelukkig weer normaal en zag ik dat mij Z as ineens een totaal andere waarde had gekregen.

Stap 1

Extruder caliberen
Bij mij was de afwijking slecht een paar mm en is de eerste stap gezet naar een nog beter printer.

Stap 2

Hiermee kun je alles goed afstellen en zorg je ervoor dat de maten van je tekening ook gaan kloppen met wat je print.
Zo was mijn kubus na het printen dus geen 20x20x20 maar 18x18x18. Hoe groter het object hoe groter de afwijking wordt en dan passen onderdelen ineens niet ;)

Links is dus zoals hij standaard uit de fabriek de kubus print. Rechts na afstellen. Een behoorlijk verschil/

[Afbeelding: Cube]

Trots hoe ik na 1 week al totale beginner al zoveel heb geleerd maar nog heeeeeel veel moet leren.
Kijk dat ziet er keurig uit, zijn die lijntjes niet gewoon je infill patroon? Als je die op minder dan 100 zet in cura krijg je een patroontje naar keuze ( standaard geloof ik lines ) als ik naar bovenkant kijk zie ik dat niet, het lijkt haast wel gedaan met de optie iron.

Leuk om te zien dat het goed afstellen van je linear advance dus een behoorlijk verschil maakt.

Teminste ik zie op kubes li op de bovenkant 2 hobbels, die je bijna niet meer ziet op de rechter. Die hobbels worden dus veroorzaakt door het versnellen en afremmen van je print kop terwijl je extruder flow gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Top aanvulling!
Pronterface is 1 van de vele opties om gecode commandos te sturen over de seriele lijn. Overigens wel een veel gebruikte idd.
Persoonlijk ben ik vervent gebruiker van Octoprint en gebruik de console van die tool.
Repetier is ook redelijk populair.
Maar zelfs putty kan dienst doen om seriele commandos te versturen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Ik zag dat je ook al met een esp8266/32 leuke dingen kan doen.

esp3d

https://github.com/luc-github/ESP3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
r_255 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:22:
Ik zag dat je ook al met een esp8266/32 leuke dingen kan doen.

esp3d

https://github.com/luc-github/ESP3D
klopt, Geeetech heeft dit ook in hun wifi product zitten: http://www.geeetech.com/wiki/index.php/3D_wifi_module

Toch vind ik het persoonlijk geen ideale oplossing. Zeker de ESP8266 deelt de CPU met de wifi controller en deze kan bij overbelasting vast komen te zitten. Als je dus gecode gaat zitten streamen kan dat mogelijk issues opleveren. Een raspberry pi kost iets meer maar heb je veel meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r_255 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:04:

Kijk dat ziet er keurig uit, zijn die lijntjes niet gewoon je infill patroon? Als je die op minder dan 100 zet in cura krijg je een patroontje naar keuze ( standaard geloof ik lines ) als ik naar bovenkant kijk zie ik dat niet, het lijkt haast wel gedaan met de optie iron.

Leuk om te zien dat het goed afstellen van je linear advance dus een behoorlijk verschil maakt.

Teminste ik zie op kubes li op de bovenkant 2 hobbels, die je bijna niet meer ziet op de rechter. Die hobbels worden dus veroorzaakt door het versnellen en afremmen van je print kop terwijl je extruder flow gelijk blijft.
Zou inderdaad ook infill inderdaad kunnen zijn nu je dat zo zegt. Ik ga eens kijken als ik de infill aanpas of dit dan ook veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deejac
Ik print zelf op het bijgeleverde glazen bed (heb de Ender 3x gekocht). Deze mag warmer worden dan een magneet bed. Ik maak dit schoon met Spiritus en een brillendoekje (microfiber). Hierbij draag ik latex handschoenen om vette vinger vlekken te voorkomen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Razwer schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:19:
[...]

klopt, Geeetech heeft dit ook in hun wifi product zitten: http://www.geeetech.com/wiki/index.php/3D_wifi_module

Toch vind ik het persoonlijk geen ideale oplossing. Zeker de ESP8266 deelt de CPU met de wifi controller en deze kan bij overbelasting vast komen te zitten. Als je dus gecode gaat zitten streamen kan dat mogelijk issues opleveren. Een raspberry pi kost iets meer maar heb je veel meer opties.
Zo dacht ik ook, tenminste als je WiFi maar stabiel blijft bij grote prints. Maar naar ik lees schrijf je het gcode bestand naar de sd van je ender en print je daar vanaf. Verder ook wel leuke webinterface Staat in ieder geval op Mn lijst om eens te proberen.

Octo gaat er zeker komen hier, moet alleen een pi vrijmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:17
isopropyl-alcohol. Werkt perfect voor mijn glazen bed. Giet er gewoon wat op, neem keukenpapier en veeg het hele oppervlak proper af ermee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
Zo, andere dempers zijn binnen. Dit keer met groter gat, zodat ze over het tandwiel passen. Gelijk maar eens mijn x-as fix uitproberen :P

Nieuwe demper: (links te klein, rechts passend)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HNOXG48Cds0F0ZkK8TtWLC3u/full.jpg

Dat past dus wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1iZpP0lXeUvpl4wXguE9xtLM/full.jpg

Nieuwe beugel op basis van origineel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u5mdO6DK49emBhVukwNl4LuI/full.jpg

Met uitsparing voor demper: (zodat de motor op dezelfde offset blijft)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sX0CcP6OC2bc88HHX45emzxf/full.jpg

Ook een aangepaste endstop mount nodig zodat die op de juiste plek blijft zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EmyOBBHVSo3sAyNMn5B0ft7N/full.jpg

En na flink wat schroeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zjZminFoQlSHe2UmbrpHwHhA/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w8V3qOaBxTp0ooi1b8eeFSeW/full.jpg

Hij is lekker stil nu (nouja, nu maakt de part-cooling fan de meeste herrie :P ). Nu ff wat printen om te kijken of er geen gekke dingen zijn. Nog ff en ik heb een hele Ender 3 aan originele onderdelen over :P #enderblender

//edit:

https://www.thingiverse.com/thing:3271077

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48

Harrie

NederVlaming

Stap 1

Extruder caliberen

Stap 2

[Afbeelding: Cube]

Trots hoe ik na 1 week als totale beginner al zoveel heb geleerd maar nog heeeeeel veel moet leren. >:)
Mooie post, veel info.

Voor die streepjes in de bovenste laag moet je bij Travel de Combing mode op "not in skin" zetten, dan zijn die ook weg.

Maar hij lijkt ook een beetje open te zijn die bovenste laag? Heb je de extrusie steps/mm moeten verhogen of moeten verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02
Net de Ender 3 Pro binnengekregen vandaag. Ik heb 'm meteen in elkaar gezet, dat ging soepel. Na het bed te hebben geleveld op de vier hoeken een printje gestart, maar bleef niet plakken…

Het bed blijkt redelijk hol te zijn ipv vlak… :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NWKUB1du5qp86VhlCgJEm6t4/thumb.jpg en vanuit andere hoek Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z9ePl4wVvkJQmALc38rI73XX/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
straat schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:43:
Net de Ender 3 Pro binnengekregen vandaag. Ik heb 'm meteen in elkaar gezet, dat ging soepel. Na het bed te hebben geleveld op de vier hoeken een printje gestart, maar bleef niet plakken…

[Afbeelding] en vanuit andere hoek [Afbeelding]
zuur man. het is een risicotje, maar je kan evt voorzichtig hem er uit proberen te tikken met gepast geweld. pas wel op met de heated bed mocht je dat proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
phYzar schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:45:
Zo, andere dempers zijn binnen. Dit keer met groter gat, zodat ze over het tandwiel passen. Gelijk maar eens mijn x-as fix uitproberen :P

...
Ik zat net even bij mijn Ender-3 te kijken en bij de x-as ziet het ernaar uit dat ik daarbij een poelie heb die wel los te zetten is :)

Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v627/tpnvdb/_20181209_001225_zps9m0vknvs.jpg
Toch apart dat ik 2 verschillende heb dan, maar het komt wel goed uit.

[ Voor 17% gewijzigd door SToRM666 op 09-12-2018 00:16 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harrie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:10:
[...]

Mooie post, veel info.

Voor die streepjes in de bovenste laag moet je bij Travel de Combing mode op "not in skin" zetten, dan zijn die ook weg.

Maar hij lijkt ook een beetje open te zijn die bovenste laag? Heb je de extrusie steps/mm moeten verhogen of moeten verlagen?
De optie Not in Skin kan ik zo niet vinden, uitgaande dat deze instelling in Cure zit. Maar het klinkt als als een mooie optie dus hou mij aanbevolen in welk programma en waar dit zit ;)

Extrusie moest ik verhogen van 93 steps naar 102.61 maar dit is per printer weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

MikeOO schreef op zondag 9 december 2018 @ 07:53:
[...]

De optie Not in Skin kan ik zo niet vinden, uitgaande dat deze instelling in Cure zit. Maar het klinkt als als een mooie optie dus hou mij aanbevolen in welk programma en waar dit zit ;)

Extrusie moest ik verhogen van 93 steps naar 102.61 maar dit is per printer weer anders.
De combing mode staat bij de travel settings in Cura.
Misschien moet je eerst via de cura instellingen aangeven dat je die setting rechts in je lijst wilt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

straat schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:43:

[Afbeelding] en vanuit andere hoek [Afbeelding]
Ik heb hier hetzelfde probleem, inmiddels BLTouch erop draaien met 7 x 7 bed leveling. Dan gaat het wat beter, maar blijft vervelend. Ben nog aan het overwegen om heated bed eraf te halen en naar een ijzer / staal constructie bedrijf te brengen om te vragen of hun hem vlak kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Gewoon even bericht of dispute via AliExpress aanmaken. Ze zijn de beroerdste niet bij Creality dus misschien kun je vervangend bed krijgen.

//Edit:

Ontwerp van mijn x-fix ook geupload:

//Edit 2:

@straat

Had zelf ook een bericht via Ali gestuurd naar Creality omdat mijn glasplaat ook krom is. Reply gekregen dat ik een foto moest sturen, dus zojuist even je liniaal-voorbeeld gevolgd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rGiDQbb7QFjF5tQPzMY2oTM7/full.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door phYzar op 09-12-2018 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

Ender 3 is hier ook binnen... maar hij is voor onder de kerstboom dus ik moet nog even geduld oefenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
phYzar schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:18:
Gewoon even bericht of dispute via AliExpress aanmaken. Ze zijn de beroerdste niet bij Creality dus misschien kun je vervangend bed krijgen.

//Edit:

Ontwerp van mijn x-fix ook geupload:

//Edit 2:

@straat

Had zelf ook een bericht via Ali gestuurd naar Creality omdat mijn glasplaat ook krom is. Reply gekregen dat ik een foto moest sturen, dus zojuist even je liniaal-voorbeeld gevolgd:

[Afbeelding]
Geprint, en bedankt voor het delen! _/-\o_
Hoop dat jullie suc6 hebben met de klachten over het bed.

Ik heb vandaag een poging gedaan om een patch te maken op mijn printplaat ( Om esp3d te kunnen aansluiten ) met als gevolg een kapotte usb.

Ik heb wel eerder smd gedaan en ook draadjes op smd pootjes van chips gesoldeerd maar dit ging gewoon niet. Ik zie ook niet waar het mis is gegaan. Printen van sd gaat prima, maar op de pc krijg ik geen contact meer.

Van een ander zijn fouten kan je ook leren zal ik maar zeggen :+

Verder zat ik te denken om een eps32 met camera op de printkop te monteren. De printer staat hier stabiel op de grond, en ik moet haast op mn buik om goed te kunnen zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Gister mijn Ender binnen gekregen, maar nu pas tijd om hem in elkaar te zetten. Gaat op zich goed, met behulp van het eerste filmpje van de startpost. Nu heb ik daar wel een vraag over, die man in het filmpje zegt (op 7 minuten in het fimpje) dat je de 4 adjustment wieltjes van je heatbed helemaal moet indraaien tot de veren helemaal in elkaar zitten en dan weer 2 rondjes terug losdraaien. Klopt dit wel? als ik wat foto's en filmpjes voorbij zie komen van andere mensen valt het me op dat die veren juist helemaal uit elkaar zitten (dus niet ingedrukt zeg maar)

En nog een twee vraag: als ik klaar ben bouwen, welke software is het beste om te gebruiken om de printer aan te sturen? Ik begrijp dat je hiervoor Cura nodig hebt om je ontwerp daadwerkelijk mee uit te printen? Of zijn er betere hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
vwtune schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:17:
Gister mijn Ender binnen gekregen, maar nu pas tijd om hem in elkaar te zetten. Gaat op zich goed, met behulp van het eerste filmpje van de startpost. Nu heb ik daar wel een vraag over, die man in het filmpje zegt (op 7 minuten in het fimpje) dat je de 4 adjustment wieltjes van je heatbed helemaal moet indraaien tot de veren helemaal in elkaar zitten en dan weer 2 rondjes terug losdraaien. Klopt dit wel? als ik wat foto's en filmpjes voorbij zie komen van andere mensen valt het me op dat die veren juist helemaal uit elkaar zitten (dus niet ingedrukt zeg maar)

En nog een twee vraag: als ik klaar ben bouwen, welke software is het beste om te gebruiken om de printer aan te sturen? Ik begrijp dat je hiervoor Cura nodig hebt om je ontwerp daadwerkelijk mee uit te printen? Of zijn er betere hiervoor?
Als hij in elkaar staat kun je via het menu de optie "auto home" doen. De printer gaat dan naar het punt waar alle assen tegen hun eindstop aan staan. Dat is het ijkpunt voor bed-levelen. Of je eerst omlaag gaat en dan omhoog of andersom maakt niet heel veel uit aangezien het resultaat op hetzelfde niveau uitkomt. Dat niveau is bij mij dichterbij veren-uit-elkaar dan bij veren-ingedrukt, en aangezien de home-positie naast het bed zit en niet erop (dus geen risico op headcrash) kun je ook gewoon ff de afstelling negeren tijdens het bouwen en daarna pas kijken waar de home-positie precies is.

Qua software: Een slicer zorgt ervoor dat het 3d ontwerp wordt omgezet naar iets wat je printer snapt. Die slicer hoeft niet direct je printer aan te sturen, dat kan ook door het bestandje wat eruit rolt op de sd-kaart te zetten. Ik gebruik Cura, en die werkt op een eenvoudige en begrijpelijke manier, maar heb nog nooit een andere geprobeerd dus geen idee of het beter kan. Ik zou altijd met Cura starten omdat je nog veel dingen moet uitvogelen het fijn is dat veel mensen dit gebruiken en je dus makkelijker antwoorden vind voor problemen. Als je eenmaal wat verder bent kun je gaan beoordelen of je wat anders wilt proberen (of bv Octoprint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
phYzar schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:45:
[...]

Als hij in elkaar staat kun je via het menu de optie "auto home" doen. De printer gaat dan naar het punt waar alle assen tegen hun eindstop aan staan. Dat is het ijkpunt voor bed-levelen. Of je eerst omlaag gaat en dan omhoog of andersom maakt niet heel veel uit aangezien het resultaat op hetzelfde niveau uitkomt. Dat niveau is bij mij dichterbij veren-uit-elkaar dan bij veren-ingedrukt, en aangezien de home-positie naast het bed zit en niet erop (dus geen risico op headcrash) kun je ook gewoon ff de afstelling negeren tijdens het bouwen en daarna pas kijken waar de home-positie precies is.

Qua software: Een slicer zorgt ervoor dat het 3d ontwerp wordt omgezet naar iets wat je printer snapt. Die slicer hoeft niet direct je printer aan te sturen, dat kan ook door het bestandje wat eruit rolt op de sd-kaart te zetten. Ik gebruik Cura, en die werkt op een eenvoudige en begrijpelijke manier, maar heb nog nooit een andere geprobeerd dus geen idee of het beter kan. Ik zou altijd met Cura starten omdat je nog veel dingen moet uitvogelen het fijn is dat veel mensen dit gebruiken en je dus makkelijker antwoorden vind voor problemen. Als je eenmaal wat verder bent kun je gaan beoordelen of je wat anders wilt proberen (of bv Octoprint)
Thanks, duidelijke uitleg, tijdens het assembleren had ik ze wel helemaal ingedraaid zoals die man zei in het filmpje... dus ik neem dat maar als beginpunt.

Voor de slicer zal ik dan ook Cura downloaden en gebruiken.

Nu weer verder bouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Ik vond zelf de handleiding in pdf ook de moeite waard. Kon zelf zo dingen nog even rustig bekijken. Deze staan net als cura op de sd card die is bijgeleverd.

Veel bouw plezier !

[ Voor 6% gewijzigd door r_255 op 10-12-2018 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Zo, ik heb net een test bed leveling print gedaan (YouTube: 3D Printer Manual Bed Leveling) Ik print op mijn ender pro op de magneet plaat, maar hoe krijg ik de geprinte lijnen weer eraf? dat zit zo hard vast dat ik het ook niet eraf geschraapt krijg....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deejac
@vwtune Dat klinkt als een goede hechting... Ik neem aan dat het al is afgekoelt?

Ik heb van het weekend het bed geïsoleerd aan de onderzijde, scheelt een stuk qua opwarmtijd.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c0e66bf15527/5c0e66becd006-Heated_bed.png

Ook heb ik de "controller" fan, direct aan de voeding gemaakt, en is dus vanaf nu altijd aan. Hierdoor kun je de part cooling uitzetten, zonder dat de controller oververhit raakt. M.a.w. noodzakelijk als je ABS wilt kunnen printen.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5c0e6760af4c4/5c0e67607d3a8-FAN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Deejac schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:19:
@vwtune Dat klinkt als een goede hechting... Ik neem aan dat het al is afgekoelt?

Ik heb van het weekend het bed geïsoleerd aan de onderzijde, scheelt een stuk qua opwarmtijd.
[Afbeelding]

Ook heb ik de "controller" fan, direct aan de voeding gemaakt, en is dus vanaf nu altijd aan. Hierdoor kun je de part cooling uitzetten, zonder dat de controller oververhit raakt. M.a.w. noodzakelijk als je ABS wilt kunnen printen.
[Afbeelding]
Ja iets te goed lijkt het wel!!! :+ Helemaal afgekoeld en het magnetisch bed eraf genomen. Ik heb het met aceton geprobeerd eraf te krijgen, maar daarmee smeer ik het alleen maar uit... (geprobeerd in een hoek) dus ik laat het maar even zo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik vind de printer trouwens opvallend 'stil' tijdens het printen (is nu de hond aan het printen). Ik hoor alleen het geluid van de stepper motoren, maar dat is normaal. Snap niet zo goed waar die zogenaamde dempers dan voor nodig zijn???

[ Voor 7% gewijzigd door vwtune op 10-12-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Razwer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:15:
[...]

Heeft hij als het goed is ook, ik las ook dat hij zei "vanilla Marlin"
Maar mesh bed leveling staat idd aan op de Ender 3 stock firmware.
code:
1
2
3
4
5
6
//=========================== Manual Bed Leveling ===========================

#define MANUAL_BED_LEVELING  // Add display menu option for bed leveling.
#define MESH_BED_LEVELING    // Enable mesh bed leveling.

Het punt wat ik probeer te maken is, never assume 8)
Mensen die lezen kunnen zo bijvoorbeeld denken dat EEPROM settings opslaan altijd mogelijk is. Dat is het niet.

On that note:
Overigens na flashen ALTIJD een M502 uitvoeren (EEPROM clear)
Zeg je nu dat de stock firmware manual mesh levelling heeft, terwijl ik elke keer aan al die wieltjes zit te draaien 8)7??

Zelfs zonder te saven naar EEPROM lijkt mij dat makkelijker dan elke keer die wieltjes draaien...

Ik moet toch nog eens goed het hele menu doorwandelen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Harrie schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:30:
[...]

Zeg je nu dat de stock firmware manual mesh levelling heeft, terwijl ik elke keer aan al die wieltjes zit te draaien 8)7??

Zelfs zonder te saven naar EEPROM lijkt mij dat makkelijker dan elke keer die wieltjes draaien...

Ik moet toch nog eens goed het hele menu doorwandelen dan...
Dat is idd een dump van de stock firmware die op github staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

Razwer schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:00:
[...]

Dat is idd een dump van de stock firmware die op github staat.
Weet je dat zeker?
Ik vind het niet in de Configuration.h van de Ender 3 firmware.
Het vreemde is, als ik op github in de firmware van de CR-10 kijk, staat het er wel in. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Harrie schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:25:
[...]

Weet je dat zeker?
Ik vind het niet in de Configuration.h van de Ender 3 firmware.
Het vreemde is, als ik op github in de firmware van de CR-10 kijk, staat het er wel in. 8)7
8)7 8)7
ik check het net, heb blijkbaar in de CR-10S firmware zitten kijken 8)7 8)7 8)7 8)7
https://github.com/Creali...h)/Marlin/Configuration.h
staat er idd niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
vwtune schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:22:
Ik vind de printer trouwens opvallend 'stil' tijdens het printen (is nu de hond aan het printen). Ik hoor alleen het geluid van de stepper motoren, maar dat is normaal. Snap niet zo goed waar die zogenaamde dempers dan voor nodig zijn???
Zonder dempers hoor je een hoogfrequent gejank als een matrixprinter on steriods, met dempers is dat geheel verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
phYzar schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:52:
[...]

Zonder dempers hoor je een hoogfrequent gejank als een matrixprinter on steriods, met dempers is dat geheel verdwenen.
Om dit nog even aan te strepen: De printers van mij staan op zolder. Ik slaap op de 1e verdieping, andere kant van het huis in perspectief waar de printers op zolder staan. Voordat ik dempers had gemonteerd hield de printer mij wakker 's nachts. Na installatie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
phYzar schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:52:
[...]

HAHAHA, ja precies dat geluid hoor ik wel ja! Gaat dat met die dempers echt weg? Maar kunnen die dempers makkelijk gemonteerd worden op de Pro versie? of is het Press fit bij de pro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deejac
vwtune schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:12:
[...]

HAHAHA, ja precies dat geluid hoor ik wel ja! Gaat dat met die dempers echt weg? Maar kunnen die dempers makkelijk gemonteerd worden op de Pro versie? of is het Press fit bij de pro?
Makkelijk?... relatief. Ik heb de press fit poelies er zelf afgekregen, maar er zijn ook 3d geprinte onderdelen die de juiste off-set geven om te compenseren voor de dempers. Hierdoor kunnen de dempers 'gewoon' gemonteerd worden.

Ik ben overigens als mechanicus niet echt gecharmeerd van een kunststof motor mount voor de X-as, een hoop stijfheid gaat hiermee verloren. Deze maakt namelijk deel uit van de ophanging en de rechtgeleiding van de X-as zelf. Voor de Y-as kan er relatief makkelijk een kunststof mount geprint worden.

Zelf heb ik voor de X-as de press-fitt poelie 'verschoven' (zie eerder post), en voor de y-as een 3d geprint onderdeel gemonteerd.

Overigens raad ik iedereen aan om de homing speed divider aan te passen in de firmware. Dit zorgt ervoor dat er tijdens het home'en van de printer niet zo tegen de limit switches wordt geknald. De tweede bump gebeurd dan rustig en de printer wordt daardoor nauwkeuriger, met name van belang voor Z-as zonder BLtouch o.i.d. Pas hiervoor de "homing_bump_divisor" aan in de "Configuration_adv.h". Ik gebruik zelf de waarde 6 voor alle assen en het is allemaal een stuk minder lomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Deejac schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:27:
[...]

Ik ben overigens als mechanicus niet echt gecharmeerd van een kunststof motor mount voor de X-as, een hoop stijfheid gaat hiermee verloren. Deze maakt namelijk deel uit van de ophanging en de rechtgeleiding van de X-as zelf.
De x-as heeft aan de linkerkant twee bevestigingsplaten. De kunststof vervanging vervangt maar 1 vd 2, zit op 3 punten met dikke bouten aan zijn starre broertje vast, en zit daarnaast ook over de halve breedte met bouten vast aan de starre x-as-balk. Áls er al flex zit in de kunststof mount (en dat is bijzonder weinig, ik kan de plaat met flink wat kracht net marginaal buigen) wordt dat door de bevestiging compleet gefixeerd. Nee, ik maak me daar geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Deejac schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:27:
Overigens raad ik iedereen aan om de homing speed divider aan te passen in de firmware. Dit zorgt ervoor dat er tijdens het home'en van de printer niet zo tegen de limit switches wordt geknald. De tweede bump gebeurd dan rustig en de printer wordt daardoor nauwkeuriger, met name van belang voor Z-as zonder BLtouch o.i.d. Pas hiervoor de "homing_bump_divisor" aan in de "Configuration_adv.h". Ik gebruik zelf de waarde 6 voor alle assen en het is allemaal een stuk minder lomp.
Interessant, dat doet ie inderdaad vrij lomp. Ik ga eens uitzoeken hoe ik dat bestand moet aanpassen.

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
ik vond deze ook wel de moeite waard om te posten
Zo een beetje de meest voorkomende issues op een rij met plaatjes erbij.

https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
De stelknop links voor om je bed te levellen, zit nogal losjes wanneer mijn bed goed geleveled is. Kan ik hier wat aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 00:21:
De stelknop links voor om je bed te levellen, zit nogal losjes wanneer mijn bed goed geleveled is. Kan ik hier wat aan doen?
Heb je al geprobeerd om alles vier stelwielen helemaal in te draaien en dan een keer opnieuw af te stellen. Mogelijk dat je dan minder ver hoeft uit te draaien. Anders je bed nakijken of deze niet erg krom is.
Je draait de wieltjes juist in om de punt dicht genoeg bij het bed te krijgen. Als je er 1 teveel moet uitdraaien lijkt het erop dat het bed of de printer zelf ergens niet goed haaks gesteld is.

Sommige halen de wieltjes er af + veertjes en gebruik en vulstukje op het boutje en daarna plaats je de veer en wiel er weer op. Hierdoor verhoog je de veerdruk weer een beetje extra. Of worden vervangen door betere veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
MikeOO schreef op woensdag 12 december 2018 @ 07:46:
[...]

Heb je al geprobeerd om alles vier stelwielen helemaal in te draaien en dan een keer opnieuw af te stellen. Mogelijk dat je dan minder ver hoeft uit te draaien. Anders je bed nakijken of deze niet erg krom is.
Je draait de wieltjes juist in om de punt dicht genoeg bij het bed te krijgen. Als je er 1 teveel moet uitdraaien lijkt het erop dat het bed of de printer zelf ergens niet goed haaks gesteld is.

Sommige halen de wieltjes er af + veertjes en gebruik en vulstukje op het boutje en daarna plaats je de veer en wiel er weer op. Hierdoor verhoog je de veerdruk weer een beetje extra. Of worden vervangen door betere veren.
De stelwielen zijn op het oog op alle 4 de punten evenredig. Toen ik klaar was met bouwen en het bed goed level was, heb ik de hond uitgeprint, dus was erg goed gelukt. Alleen toen ik gisteravond een nieuwe print wou starten voelde ik even aan die stelknop en merkte toen op dat ie erg los zat, wellicht door de trillingen van die vorige (hond) print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:12:
[...]

De stelwielen zijn op het oog op alle 4 de punten evenredig. Toen ik klaar was met bouwen en het bed goed level was, heb ik de hond uitgeprint, dus was erg goed gelukt. Alleen toen ik gisteravond een nieuwe print wou starten voelde ik even aan die stelknop en merkte toen op dat ie erg los zat, wellicht door de trillingen van die vorige (hond) print?
Zou niet afgaan op de stand van de stelwielen. Als het bed iets krom is, wat vaak voorkomt, krijg je hierin al een afwijking. De test met het bekende papiertje is eigenlijk de enige betrouwbare manier om het handmatig te meten. Stellen moet je inderdaad vaker doen als je hierin een afwijking merkt. Mijn stelwielen zijn ook niet gelijk gesteld. De ene veer is redelijk ingedrukt terwijl de andere kant veel meer ruimte heeft en je door de veer heen kunt kijken..

Had zelf de eerste week prima kunnen printen en moet moeite doen om de PLA van het bed los te krijgen. Toen van kleur veranderd en het wilde niet meer blijven plakken. Tig keer bed gesteld, bed op alle manieren schoongemaakt en ontvet maar niets hielp op de pritstift na. Maar dat werkt niet handig maar werkte wel.
Na een middag klooien alles maar uitgezet, was er even klaar mee. Volgende dag met frisse moet nog meer aandacht besteed aan het afstellen en nu zijn we weer vriendjes. Blijft weer super plakken zonder hulpmiddelen. >:)

Kortom het afstellen is bijna exacte wetenschap en ben blij als het laatste onderdeel van de BLTouch binnen is. Afstellen is niet mij hobby en draai altijd net verder aan de wieltjes hahah.

Ze horen niet los te zitten dus ergens zit er iets niet zoals het hoort. Leg eens een liniaal op je bed met een lampje er achter. Dan kun je goed zien of er aan de onderkant licht doorkomt en weet je gelijk of het bed mogelijk erg krom is op een bepaald punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
MikeOO schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:59:
[...]

Zou niet afgaan op de stand van de stelwielen. Als het bed iets krom is, wat vaak voorkomt, krijg je hierin al een afwijking. De test met het bekende papiertje is eigenlijk de enige betrouwbare manier om het handmatig te meten. Stellen moet je inderdaad vaker doen als je hierin een afwijking merkt. Mijn stelwielen zijn ook niet gelijk gesteld. De ene veer is redelijk ingedrukt terwijl de andere kant veel meer ruimte heeft en je door de veer heen kunt kijken..

Had zelf de eerste week prima kunnen printen en moet moeite doen om de PLA van het bed los te krijgen. Toen van kleur veranderd en het wilde niet meer blijven plakken. Tig keer bed gesteld, bed op alle manieren schoongemaakt en ontvet maar niets hielp op de pritstift na. Maar dat werkt niet handig maar werkte wel.
Na een middag klooien alles maar uitgezet, was er even klaar mee. Volgende dag met frisse moet nog meer aandacht besteed aan het afstellen en nu zijn we weer vriendjes. Blijft weer super plakken zonder hulpmiddelen. >:)

Kortom het afstellen is bijna exacte wetenschap en ben blij als het laatste onderdeel van de BLTouch binnen is. Afstellen is niet mij hobby en draai altijd net verder aan de wieltjes hahah.

Ze horen niet los te zitten dus ergens zit er iets niet zoals het hoort. Leg eens een liniaal op je bed met een lampje er achter. Dan kun je goed zien of er aan de onderkant licht doorkomt en weet je gelijk of het bed mogelijk erg krom is op een bepaald punt.
Ik ga er vanavond eens ff goed voor zitten en hem levelen. Het ging de eerste keer ook goed dus moet nu ook goed gaan, ik zit er zelfs aan te denken om er moertjes erbij te draaien onder de stelwieltjes wanneer het bed level is en goed print. Dan kan ie iig niet niet naar beneden als dat door de trillingen zou komen en blijft ie op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:26:
[...]

Ik ga er vanavond eens ff goed voor zitten en hem levelen. Het ging de eerste keer ook goed dus moet nu ook goed gaan, ik zit er zelfs aan te denken om er moertjes erbij te draaien onder de stelwieltjes wanneer het bed level is en goed print. Dan kan ie iig niet niet naar beneden als dat door de trillingen zou komen en blijft ie op zijn plek.
Zou kunnen maar nadeel is dan wel weer dat als je andere materiaal wilt gebruiken of zelfde materiaal maar bv andere merk je toch weer moet stellen en dan wordt het helemaal een gedoe lijkt mij. Hij zou niet echt moeten verlopen, althans daar merk ik niets van. Pas na de wissel van PLA moest ik weer gaan stellen.

Maar elke printer is toch weer anders en afstellen is iets wat je denk ik moet blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:40
In hoeverre hebben jullie last van software matige glitches / allignment glitches na het pauzeren van een print?
Komt regelmatig voor dat als ik hem gepauzeerd heb dat die daarna net 0,5mm oid teveel opzij verder gaat. Altijd over de x as. Of zit dat in het hierboven al benoemde homingpunt en de snelheid waarmee die dit doet? (Dus firmware matig aan te passen)

Makkelijkste oplossing is natuurlijk niet pauzeren, maar gezien ik nog geen aanvullende maatregelen heb voor de veiligheid (zoals auto shutdown protocol bij oververhitting of als die klaar is oid) wil ik hem niet aan laten staan als ik niet in de buurt ben. Dus is pauzeren helaas soms nodig.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

Pauzeren is hier eigenlijk nog nooit gelukt. Soms gaat hij gewoon niet verder of laat hij een lelijke bol achter in de print.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dat die niet verder gaat is tot nu toe 1x gebeurt.
Het verschuiven al een keer of 3
Maar normaal verder gaan zonder problemen ook al een paar keer.

Heb tot nu toe 1 kg filament opgemaakt in net geen 2 weken.
Meeste printjes gaan perfect.
2e rol zit er al op en ben volop bezig met Openlock tiles en gebouwtjes e.d. voor D&D.

Moet alleen toch maar eens kijken naar die firmware en snelheid van printen, dis wil nog wel eens net te snel gaan als het over vloeiende zaken gaat.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Dat shiften/verschuiven had ik ook en dan vooral op de Y-as

Naar ik las komt dat voor in cura, of met issues op je belt. Ik heb zelf een belt tensioner geprint en het probleem is tot op heden niet meer voorgekomen. Dat wil niet zeggen dat het probleem daar mee is opgelost. Maar vooralsnog. Op de link hier onder kan je lezen dat het op onze grotere broer met cura wel vaker voorkomt en een bekend fenomeen is.

https://www.th3dstudio.co...4-s5-machines-using-cura/

Verder heb ik hier mijn bltouch binnen gekregen en ga ik maar eens uitzoeken hoe de firmware ga uploaden zonder usb poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
die ga ik nalezen. tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

r_255 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:47:
Dat shiften/verschuiven had ik ook en dan vooral op de Y-as

Naar ik las komt dat voor in cura, of met issues op je belt. Ik heb zelf een belt tensioner geprint en het probleem is tot op heden niet meer voorgekomen. Dat wil niet zeggen dat het probleem daar mee is opgelost. Maar vooralsnog. Op de link hier onder kan je lezen dat het op onze grotere broer met cura wel vaker voorkomt en een bekend fenomeen is.

https://www.th3dstudio.co...4-s5-machines-using-cura/

Verder heb ik hier mijn bltouch binnen gekregen en ga ik maar eens uitzoeken hoe de firmware ga uploaden zonder usb poort.
Je kan/moet firmware uploaden met een Arduino en dan via de ISP connector op je moederbord van je Ender 3. Eventueel kan ik je hiermee wel helpen, ik kom namelijk wel eens in de buurt van je woonplaats.

YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware

• vwtune
Op een 1 of andere manier gaat het bed levelen via deze manier: YouTube: ENDER 3- Easy Way To Level Your Bed (link in de startpost) en het gebruik van het bestand van thingiverse om je bed automatisch naar de hoeken te laten gaan, niet goed. Op het eerste gezicht lijkt het goed te gaan, alle hoeken en het midden 'sleept' het a4tje mooi mee, maar wanneer ik dan echt ga printen lijkt het of de nozzle toch te hoog staat (skirt blijft niet plakken en is op het bed meer rond dan plat, of blijft wel plakken maar is niet plat maar rond). Wanneer ik dan de steppers weer uitzet en auto home druk en weer wil afstellen, zit het stukje papier zo vast dat je hem stuk trekt (bij elke hoek). Het lijkt wel of ie na het indrukken van auto home en twee keer de limit switch heeft geraakt een stukje gezakt is. Dit allemaal heb ik niet als ik hem met de hand afstel, dus steppers uit, auto home en dan de y en x as met de hand beweeg, daarna blijft ie 'gewoon' goed en zijn de eerste skirts op het bed mooi plat geprint en hechten (te) goed. Beetje vaag…

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:49:
Op een 1 of andere manier gaat het bed levelen via deze manier: YouTube: ENDER 3- Easy Way To Level Your Bed (link in de startpost) en het gebruik van het bestand van thingiverse om je bed automatisch naar de hoeken te laten gaan, niet goed. Op het eerste gezicht lijkt het goed te gaan, alle hoeken en het midden 'sleept' het a4tje mooi mee, maar wanneer ik dan echt ga printen lijkt het of de nozzle toch te hoog staat (skirt blijft niet plakken en is op het bed meer rond dan plat, of blijft wel plakken maar is niet plat maar rond). Wanneer ik dan de steppers weer uitzet en auto home druk en weer wil afstellen, zit het stukje papier zo vast dat je hem stuk trekt (bij elke hoek). Het lijkt wel of ie na het indrukken van auto home en twee keer de limit switch heeft geraakt een stukje gezakt is. Dit allemaal heb ik niet als ik hem met de hand afstel, dus steppers uit, auto home en dan de y en x as met de hand beweeg, daarna blijft ie 'gewoon' goed en zijn de eerste skirts op het bed mooi plat geprint en hechten (te) goed. Beetje vaag…
Als je zoveel ruzie hebt met levelen is een ABL sensor misschien toch wel handig voor je.
De weg van de minste weerstand is een capacitive sensor. Zolang je een goede/het juiste type sensor koopt werkt dit prima (ik voel de discussie alweer aankomen). Deze zet je tussen je Z endstop en het werkt.
BLTouch/3DTouch is in theorie stabieler, maar vergt meer knutsel werk om dit werkend te krijgen.
Een capacitive sensor samen met TH3D firmware werkt direct.
Je kan een kant en klaar setje kopen bij Creality of zelf wat in elkaar knopen voor minder dan een derde van de prijs. Zelf in elkaar knopen vergt wel wat meer werk.

• vwtune
Razwer schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:26:
[...]

Als je zoveel ruzie hebt met levelen is een ABL sensor misschien toch wel handig voor je.
De weg van de minste weerstand is een capacitive sensor. Zolang je een goede/het juiste type sensor koopt werkt dit prima (ik voel de discussie alweer aankomen). Deze zet je tussen je Z endstop en het werkt.
BLTouch/3DTouch is in theorie stabieler, maar vergt meer knutsel werk om dit werkend te krijgen.
Een capacitive sensor samen met TH3D firmware werkt direct.
Je kan een kant en klaar setje kopen bij Creality of zelf wat in elkaar knopen voor minder dan een derde van de prijs. Zelf in elkaar knopen vergt wel wat meer werk.
Ik heb eigenlijk geen probleem als ik alles met de hand level, als ik zoals in dat youtube filmpje te werk ga, dan gaat het mis/ werkt het niet goed. Gisteravond alles met de hand gedaan en toen ging het goed, tot ik vanochtend naar de printer keek en mijn 8 uur durend printje de toplaag heeft verkl..t :'( Een hele raggebol filament. Ik vermoed omdat de rol met filament heel veel weerstand gaf omdat op de rol filament overelkaar heen ging en je er hard aan moet trekken om dat los te krijgen, jammer dat het zo opgerold zit. Is hier iets aan te doen eigenlijk?

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:39:
[...]

Ik heb eigenlijk geen probleem als ik alles met de hand level, als ik zoals in dat youtube filmpje te werk ga, dan gaat het mis/ werkt het niet goed. Gisteravond alles met de hand gedaan en toen ging het goed, tot ik vanochtend naar de printer keek en mijn 8 uur durend printje de toplaag heeft verkl..t :'( Een hele raggebol filament. Ik vermoed omdat de rol met filament heel veel weerstand gaf omdat op de rol filament overelkaar heen ging en je er hard aan moet trekken om dat los te krijgen, jammer dat het zo opgerold zit. Is hier iets aan te doen eigenlijk?
Behalve compleet afrollen en opnieuw oprollen, nee.
Waar heb je het gekocht? Indien NL aanbieder: klagen. Indien internationaal: niet meer daar kopen :)

• vwtune
Razwer schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:41:
[...]

Behalve compleet afrollen en opnieuw oprollen, nee.
Waar heb je het gekocht? Indien NL aanbieder: klagen. Indien internationaal: niet meer daar kopen :)
Bij www.123-3d.nl . Dus een crossed wrap kan er inderdaad voor zorgen dat je print verpest wordt?

• r_255
  • Nu online
Anoniem: 300004 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:12:
[...]

Je kan/moet firmware uploaden met een Arduino en dan via de ISP connector op je moederbord van je Ender 3. Eventueel kan ik je hiermee wel helpen, ik kom namelijk wel eens in de buurt van je woonplaats.

YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware
Daar had ik zelf ook op moeten komen 8)7
Heb mn bootloader geflashed met de uno dus daar moet ik verder wel uitkomen. Wel heel erg bedankt! Langs komen kan natuurlijk altijd voor een bakkie van het een of ander.
vwtune schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:39:
[...]

Heb je niet heel toevallig ook op de top van je print dat hij verloopt op je y-as dus dat hij traps gewijs gaat printen. Ik gebruik hier ook een Rol van 1-2-3 maar heb daar niet zo een probleem mee. Heb wel de rol naast de machine geplaatst zodat ik horizontale aanvoer heb. Ik zie de aanvoer stepper hier gewoon de rol rond trekken. Zelfs toen hij nog helemaal vol was en in situaties dat ik het rolletje verplaatste tijdens het printen dacht ik nog die trekt nog behoorlijk.

Als hij te hard zou moeten trekken zou het logischer zijn dat hij niets print omdat je geen aanvoer. Of dat je duidelijk under extrution ziet van wege het gebrek aan aanvoer.

Wel heb ik ook vogels nestjes gehad, vanwege het shiften van mn Y as wat nu lijkt opgelost te zijn.
Kortom bekijk je foute print nog even heel goed om te kijken of je iets kan ontdekken waar je wijzer van wordt.

Vanwege dit soort dingen is het dus wel makkelijk om een camera te gebruiken zodat je een soort van log krijgt en evt kan terug kijken waar het is mis gelopen.

[ Voor 57% gewijzigd door r_255 op 13-12-2018 13:29 ]

• rubberduck1512
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik wil ook mijn ender 3 flashen ik heb een arduino mega 2560 iemand daar ervaring mee of moet het echt met de uno gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Ik denk het wel aangezien er ook iscp opzit, dat is de poort die je op de uno gebruikt. Alleen moet je even kijken hoe je de bootloader dan overblaast/

anders mischien een usbasp ? avrprogrammer.

Ik moest trouwens flashen van de firmware via upload thru programmer doen in de arduino ide, ivm met een defecte usb poort en dat ging prima! De optie van het pijltje met upload werkt niet.

bltouch draait, teminste ik kan een probe test doen alleen ben ik nu mijn home kwijt en staat mijn printer kop ergens in het midden van mijn print tafel. Run m48 test, bltouch zelf test. Maar de optie om je bed te meten op diverse punten zie ik nergens in mijn menutjes terug. Mischien net iets te veel filmpjes gekeken en net te weinig in mijn firmware aangepast.

[ Voor 57% gewijzigd door r_255 op 13-12-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rubberduck1512 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:07:
Ik wil ook mijn ender 3 flashen ik heb een arduino mega 2560 iemand daar ervaring mee of moet het echt met de uno gebeuren?
Ik heb het ook met de mega gedaan gaat prima. Alleen tijdje gezocht voor ik een goede in beeld had hoe je de draadjes moet aansluiten omdat ze allemaal gaan over een UNO en ik 100% zeker wilde zijn.

Blijkt dat je het exact op dezelfde manier aansluit als de UNO.
Voor het aansluitschema zie YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware
Op 07:01 zie je hoe deze moeten worden aangesloten. Mijn kleuren komen daarmee overeen op de zwarte draad na. Die is in het filmpje roze.

Als je de mega op dezelfde manier legt komen deze overeen. Gebruik de pinnen boven het knopje.
6de draad sluit je aan op nummer 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s9oNeNQ2ufUdIDdGooOF2Z7d/full.jpg

Verder moet je tijdens de stappen tijdens het flashen kiezen voor je Megaboard ipv Uno.

Verder is het gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik snap er echt ff niets van, ik dacht dat de stelwieltjes tijdens het printen veranderden van positie, dus ik had op de 4 wieltjes een markering geplaats. Na het printen naar de markering gekeken en ze staan precies nog zoals ze stonden voordat ik ging printen (en het bed geleveled had). Ik haal het magnetisch bed eraf, haal van het bed mijn print en de skirt eraf, zet het magnetisch bed terug, laat alles weer opwarmen en wil een nieuwe print starten. Nu is de nozzle zo dicht tegen/ op het magnetisch bed, dat de nozzle mijn magnetisch bed verbrandt! en dus gewoon lijnen erin brandt (er komt ook geen filament er uit) of soms is het nog lager en kan ie niet eens het bed op (vanaf de home positie) maar blijft ie tegen de rand aanlopen. Wat kan dit toch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Nu online
Maak eens een vergelijk tussen de metingen die je doet met je probe voor en na je print.
Ben best wel benieuwd of daar verschil in zit. Zo kan je in ieder geval wat dingen uitsluiten.

Ik heb zelf in het begin ook nog wel eens de fout gemaakt de usb lost te trekken/aansluiten en dan kon ik de z-offset gewoon weer overnieuw instellen. Ik neem ook aan dat je die vast legt?

En wat voor firmware heb je er opstaan ? Mijn printer zocht zijn z-home ergens 10cm boven mijn bed, en met de optie auto home ging hij zowaar nog 5cm hoger ook. Optie bltouch in mijn menu maar nergens een optie om mn bed te meten.

Het gevolg van eigenlijk geen tijd hebben maar toch ff snel willen doen.

Pagina: 1 2 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie