• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-11 13:53
Mocht het de discussie helpen: ik ben een Fries en noem een voorlader ook meestal gewoon shovel.

Een wijs man zij ooit: "Vrouwen zijn er niet om te snappen maar om van te houden."

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:28
Ik heb al enige tijd de Creality 3D Ender 3 V3 SE. Merk echter de laatste tijd dat de prints er niet meer lekker uitkomen. Vaak resulteert het in de bekende spaghetti-brei van filament. Heb zelf al meerdere pogingen gedaan tot kalibratie en ook al de verschillende schroefjes aangedraaid. Maar het wil maar niet lukken.

Is er toevallig iemand in de omgeving Eindhoven/Valkenswaard genegen om mijn printer te checken en te kalibreren cq. finetunen zodat ik weer goede prints kan maken? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 31-07-2025 08:47 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52
Rivanov schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:39:
Ik heb al enige tijd de Creality 3D Ender 3 V3 SE. Merk echter de laatste tijd dat de prints er niet meer lekker uitkomen. Vaak resulteert het in de bekende spaghetti-brei van filament. Heb zelf al meerdere pogingen gedaan tot kalibratie en ook al de verschillende schroefjes aangedraaid. Maar het wil maar niet lukken.

[YouTube: Creality Ender 3 V3 SE Failed Print Issue Fix]

Is er toevallig iemand in de omgeving Eindhoven/Valkenswaard genegen om mijn printer te checken en te kalibreren cq. finetunen zodat ik weer goede prints kan maken? :)
Mijn tip, koop op alexpress een nieuwe printkop. Erg makkelijk te verwisselen. Kost rond de €10

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:28
vincent_1971 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Mijn tip, koop op alexpress een nieuwe printkop. Erg makkelijk te verwisselen. Kost rond de €10
Dank voor meedenken!
Maar is dat niet heel rigoureus en wie zegt het dat enkel aan de printkop ligt? :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-11 11:28

Snuffel

Vroem!

Kan veel dingen zijn natuurlijk

Mijn eerste idee is slechte hechting aan printjes en/of z offset niet goed waardoor hij niet goed print.
Maar kan ook aan je kop liggen, aan je filament aan je instellingen. Zeg het maar

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:09
Raken de prints los van het bed? Is het printbed nog goed of versleten en is het vetvrij?
Hoe is de eerste laag, mooi strak, of staat de z-offset te hoog?
Is de nozzle mooi schoon of zitten er proppen aan waarmee hij zelf de print per ongeluk los trekt?
Is de nozzle deels verstopt? Hoe komt het filament eruit als je de printkop omhoog zet en laat extruden, in een rechte lijn of krult het op? In dat laatste geval misschien een nieuwe nozzle erin schroeven of ontstoppen.

Ik denk dat je even goed moet kijken wat er fout lijkt te gaan.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:58

GeeBee

Oddball

Lord Anubis schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:29:
[...]

onzin, het heet in diverse landen een shovel naast andere benamingen.
Een bulldozer wordt gebruikt om terrein vlak te maken en heeft meestal rupsbanden en een duwplaat/ blad aan de voorkant.
Een shovel wordt gebruikt om grond te verplaatsen (vrachtwagens te vullen) en heeft een laadbak en wielen.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 14:29
Misschien dat een van jullie voor mij een antwoord of richting heeft.

Ik heb een Ender 3 V2 Neo (3 stuks in totaal) draaien via de sonic pad.
Allemaal dus op klipper.

Nu heb ik bij 1 die alleen maar stock onderdelen gebruikt het volgende issue;
Vanuit het niets is de extruder gaan klikken.

Mijn idee was dus, oh clogged laten we gewoon een nozzle vervanging doen, tube even opnieuw recht maken etc.
Nieuwe rol filament erop.
Zelfde print gestart, gaat en paar laagjes goed, clicking geluid weer terug.
Misschien extruder arm niet goed meer (schijnt een ding te zijn) dus zo'n rode metalen erop geknoopt.
Daarna de extruder motor gewisseld, met een van een andere ender 3 v2 neo en met een nieuwe.
Beide weer hetzelfde geklik.

Uiteindelijk hotend vervangen door een nieuwe originele creality hotend, 1 printje van een paar uur mee kunnen doen en je raad het al... weer extruder clicks.

Nu moet ik zeggen dat ik dan vaak het filament bij hete nozzle er handmatig doorheen krijg. Hierbij wel het idee dat ie iets verstopt zit maar niks wat ik niet weggedrukt krijg door de nozzle zelf.
Deze printer heeft al een jaar of anderhalf probleemloos gedraaid, met af en toe de nozzle change uiteraard.

Ik zat eerst te denken aan een heat creep dus ook de fan onafhankelijk van de hotend vervangen voor een nieuwe, met temps gespeeld (tussen 190 en 215c voor PLA) maar helaas mocht niks baten.

Zou er dan toch na een jaar klipper/sonic pad ergens een config file corrupt zijn?

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:09
Misschien de tandwielen eens schoonmaken die het filament grijpen, of zijn ze versleten? Of de veer bijstellen zodat hij met meer grip heeft op het filament? Jouw printer heeft nog een bowden tube toch? En de motor niet op de extruder?

Wat ik ooit gehad heb met esun filament is dat sommige bowden tubes te nauw zijn. En omdat de diameter van esun schijnbaar regelmatig (te veel) varieert komt het filament dan soms echt ramvast te zitten. Als je er dan een stuk afknipt gaat het soms weer even goed tot het stuk wat erna komt weer te dik is. Ik print tegenwoordig vaker met sunlu en jayo sindsdien geen probleem meer gehad.

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-11 14:29
CrystalViriS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:32:
Misschien de tandwielen eens schoonmaken die het filament grijpen, of zijn ze versleten? Of de veer bijstellen zodat hij met meer grip heeft op het filament? Jouw printer heeft nog een bowden tube toch? En de motor niet op de extruder?

Wat ik ooit gehad heb met esun filament is dat sommige bowden tubes te nauw zijn. En omdat de diameter van esun schijnbaar regelmatig (te veel) varieert komt het filament dan soms echt ramvast te zitten. Als je er dan een stuk afknipt gaat het soms weer even goed tot het stuk wat erna komt weer te dik is. Ik print tegenwoordig vaker met sunlu en jayo sindsdien geen probleem meer gehad.
Ik heb er een compleet nieuwe extruder (met nieuwe tandwielen) opgezet :)
Hij glijdt ook niet door maar klikt echt terug.

Gebruikte filamenten zijn onder andere eSun, Eryone, Polymaker.

De bowden is nu ook weer de witte originele en niet een capricorn variant.

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56

Multensor

wtf

Na een heeeeele lange periode van goed printen heb ik nu op mijn ender-3 de gevreesde "TMC CONNECTION ERROR". Hij start nu ook geen prints meer dus ben bang dat er een stepper driver is overleden op mijn BTT SKR Mini e3 v1.2 of zou dit nog iets anders kunnen zijn?

Gezien ik heel weinig zin heb om weer alle firmware opnieuw in te stellen wil ik eigenlijk gewoon weer een BTT SKR Mini e3 v1.2 halen om te kijken of hij het dan weer doet, maar deze zijn onmogelijk (voor mij :p) om nog te vinden.

De v2 wel gevonden, maar ook daar kan ik niet dezelfde firmware gebruiken omdat de hardware layout net iets anders is.

Iemand een idee waar iik nog een 1.2 bordje kan vinden of een goed idee wat de "TMC CONNECTION ERROR" anders kan zijn? Ik heb alle kabeltjes nagelopen en aangedrukt maar de X as blijft falen (doet niets)

erhmm.

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-11 21:34
Ook al is het een ender topic. Zijn er mensen met een CFS? En gebruiken jullie ook andere spools dan die van creality? Ik gebruik meestal sunlu of esun.
Ik zie allemaal dingen op printables die zorgen dat afwijkende maten blijven zitten en retracting etc niet tot issues leidt. Maar welke van die werkt goed (genoeg) vraag ik me dan af.

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:58:
Ook al is het een ender topic. Zijn er mensen met een CFS? En gebruiken jullie ook andere spools dan die van creality? Ik gebruik meestal sunlu of esun.
Ik zie allemaal dingen op printables die zorgen dat afwijkende maten blijven zitten en retracting etc niet tot issues leidt. Maar welke van die werkt goed (genoeg) vraag ik me dan af.
Heb zelf al sinds 2019 en Ender 5 met partij upgrades, ik heb eigenlijk alleen maar 123-3d filament? Althans, ik neem aan dat je met spots het filament bedoelt? Zowel PLA als heel soms PETG.

Om de paar maanden moet ik meestal wel even de tube bij knippen, of een nozzle doorprikken, dan wel vervangen, beetje standaard onderhoud van de printer.

Je kunt altijd een test print maken voor calibratie, mocht het heel erg zijn, dan print je bv 1% groter. Moet zeggen dat ik dat. Of nooit heb gedaan. Maar beetje bijwerken en passend maken van 3d-prints hoort er toch ook altijd een beetje bij?

• ny-hardcore
smitae schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:43:
[...]

Heb zelf al sinds 2019 en Ender 5 met partij upgrades, ik heb eigenlijk alleen maar 123-3d filament? Althans, ik neem aan dat je met spots het filament bedoelt? Zowel PLA als heel soms PETG.

Om de paar maanden moet ik meestal wel even de tube bij knippen, of een nozzle doorprikken, dan wel vervangen, beetje standaard onderhoud van de printer.

Je kunt altijd een test print maken voor calibratie, mocht het heel erg zijn, dan print je bv 1% groter. Moet zeggen dat ik dat. Of nooit heb gedaan. Maar beetje bijwerken en passend maken van 3d-prints hoort er toch ook altijd een beetje bij?
Ik doelde meer op de maat/diameter van de spool/rollen van andere merken in combinatie met een CFS (creality oplossing voor meer kleuren prints pomp de k1 reeks).

cd /pub && more beer

ny-hardcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:51:
[...]

Ik doelde meer op de maat/diameter van de spool/rollen van andere merken in combinatie met een CFS (creality oplossing voor meer kleuren prints pomp de k1 reeks).
Ah, oké, duidelijk. Ben niet heel erg bij met de nieuwe modellen :-) dat verklaart een hoop in dit geval.

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-11 22:41
ny-hardcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:58:
Ik heb een CFS op mijn K1 en heb tot nog toe rollen van creality, bambulab, flashforge en esun gebruikt. De CFS heeft.in het deksel een soort aandruk systeem. Hierdoor gaat het terugdraaien makkelijker. Ik heb 1 rol van eSun gehad die niet lekker terugrolde, dit kwam doordat er op de rand vam de rol/spool een klein randje zat (leek een soort randje van een spuitgietmal). Hierdoor slipte deze rol. Verder tot nog toe alles prima.

• ny-hardcore
Banditoz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:55:
[...]

Ik heb een CFS op mijn K1 en heb tot nog toe rollen van creality, bambulab, flashforge en esun gebruikt. De CFS heeft.in het deksel een soort aandruk systeem. Hierdoor gaat het terugdraaien makkelijker. Ik heb 1 rol van eSun gehad die niet lekker terugrolde, dit kwam doordat er op de rand vam de rol/spool een klein randje zat (leek een soort randje van een spuitgietmal). Hierdoor slipte deze rol. Verder tot nog toe alles prima.
Ah cool.
Welke slicer gebruik je? Creality print of orca of nog iets anders? Ik gebruikte eerst altijd orca, maar heb nog geen idee hoe ik de cfs moet instellen daarin.

cd /pub && more beer

• Banditoz
ny-hardcore schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 01:37:
[...]

Ah cool.
Welke slicer gebruik je? Creality print of orca of nog iets anders? Ik gebruikte eerst altijd orca, maar heb nog geen idee hoe ik de cfs moet instellen daarin.
Ik gebruik nu meestal crealityprint. Orca kan volgens mij ook overweg met de cfs maar dat heb ik nog niet geprobeerd, gewoon printen via orcaslicer heb ik al wel gedaan. De basis van beide slicers is hetzelfde. Ik kan alleen op het moment niet via fluid of mainsail verbinden ondanks dat de printer geroot is. Dit was voor de CFS upgrade geen probleem.

• ny-hardcore
Banditoz schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:52:
[...]

Ik gebruik nu meestal crealityprint. Orca kan volgens mij ook overweg met de cfs maar dat heb ik nog niet geprobeerd, gewoon printen via orcaslicer heb ik al wel gedaan. De basis van beide slicers is hetzelfde. Ik kan alleen op het moment niet via fluid of mainsail verbinden ondanks dat de printer geroot is. Dit was voor de CFS upgrade geen probleem.
Ah. Ik heb een arm64 chromebook. Creality print kan daar helaas niet op. Daarom gebruik ik orca.
Heb de cFS beetje aan de gang met orca. Alleen upload & print werkt niet. Moet op de printer starten anders trekt hij het 1e filament niet naar binnen.

cd /pub && more beer

• Banditoz
ny-hardcore schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:56:
[...]

Ah. Ik heb een arm64 chromebook. Creality print kan daar helaas niet op. Daarom gebruik ik orca.
Heb de cFS beetje aan de gang met orca. Alleen upload & print werkt niet. Moet op de printer starten anders trekt hij het 1e filament niet naar binnen.
Misschien heb je hier iets aan ; https://www.printables.co...rca-slicer-config-test-v8 Is volgens mij een aangepaste start Gcode als ik het goed begrijp.

• ny-hardcore
Banditoz schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:01:
[...]

Misschien heb je hier iets aan ; https://www.printables.co...rca-slicer-config-test-v8 Is volgens mij een aangepaste start Gcode als ik het goed begrijp.
Ja die gebruik ik nu.
Please note: You will only be able to UPLOAD from Orca slicer to utilize the CFS. You will need to start the print from Creality Print on your computer OR your printer's screen.

cd /pub && more beer

Morgen....

Ben nu toch zover dat ik een beetje zat begin te worden, om de paar maanden tube/nozzle/hot-end etc moet schoonmaken dan wel vervangen.

Sinds 2019 een Ender 5 (Met diverse aanpassingen, silent board, all metal extruder etc.) beestje heeft heel wat meters geprint.... Maar de laatste tijd na een dag of 4 gaat het mis, extrusie problemen. Dan de standaard aanpak, de boel schoonmaken, tube iets inkorten, alles weer vast zetten en dan gaat het en paar dagen goed. Vorige week, tube en connectoren vervangen, nieuwe nozzle, etc... Maar gisteren na 3 lange prints... daar ging het weer fout. De boel lijkt steeds te verstoppen... Het is wel sinds ik print met de nieuwere Jupiter 123-3d PLA. Mogelijk toch slechtere PLA??

Maar goed, denk dat het moment gekomen is om over te stappen op een DD-hot-end. Iemand ervaring met een Micro Swiss NG Direct Drive ? Zag er 1 op 123-3d staan. Kost wat, maar de tijd die ik nu steeds kwijt ben, gaat mij steeds meer tegenstaan.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

smitae schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:50:
Morgen....

Ben nu toch zover dat ik een beetje zat begin te worden, om de paar maanden tube/nozzle/hot-end etc moet schoonmaken dan wel vervangen.

Sinds 2019 een Ender 5 (Met diverse aanpassingen, silent board, all metal extruder etc.) beestje heeft heel wat meters geprint.... Maar de laatste tijd na een dag of 4 gaat het mis, extrusie problemen. Dan de standaard aanpak, de boel schoonmaken, tube iets inkorten, alles weer vast zetten en dan gaat het en paar dagen goed. Vorige week, tube en connectoren vervangen, nieuwe nozzle, etc... Maar gisteren na 3 lange prints... daar ging het weer fout. De boel lijkt steeds te verstoppen... Het is wel sinds ik print met de nieuwere Jupiter 123-3d PLA. Mogelijk toch slechtere PLA??

Maar goed, denk dat het moment gekomen is om over te stappen op een DD-hot-end. Iemand ervaring met een Micro Swiss NG Direct Drive ? Zag er 1 op 123-3d staan. Kost wat, maar de tijd die ik nu steeds kwijt ben, gaat mij steeds meer tegenstaan.
Het kan het soort filament zijn, ja. Niet alle PLA is gelijk. Zo vind ik b.v. Prusament minder fijn printen en heeft bij mij een hogere temperatuur nodig dan b.v. Sunlu of DevilDesign.
op 200 graden raakt de nozzle verstopt, bij 215 niet en kan ik gewoon een overnacht print draaien.

Wat betreft directdrives en hot-ends: mijn Ender5Plus heeft een Microswiss all metal hotend (niet de DD), maar ik vind het niet echt een upgrade.
Op mijn Ender3 ben ik voor een kloon van een Volcano gegaan met een BMG kloon extruder er bovenop als directdrive. Fors goedkoper en veel beter dan de Microswiss op m'n E5P.
Goed, heeft wat DIY gekost, ff wat brackets printen om de BMG er op te bouwen, betere part cooling, want met de flowrate van een Volcano heb je dat echt wel nodig.

Als je ff kan wachten en Aliexpress staat je niet tegen, dan zou ik daar gewoon een Volcano ckloon en een BMG kloon vandaan halen. Ben je voor 25 euro klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 01-10-2025 13:10 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-11 13:45

Rincewind

Take me in your arms tonight

smitae schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:50:
Maar gisteren na 3 lange prints... daar ging het weer fout. De boel lijkt steeds te verstoppen... Het is wel sinds ik print met de nieuwere Jupiter 123-3d PLA. Mogelijk toch slechtere PLA??
Wat al eerder gezegd is vermoed ik dat het een PLA-issue is. Heb je al met een andere merk geprobeerd dezelfde STL te printen? Gaat dat ook fout of gaat dat wel goed? In het verleden gelijkwaardige issues gehad met PLA van het Amazon huismerk. Slechte bed adhesion en gefaalde prints. Vervolgens dezelfde STL met eSUN en SunLu geprobeerd en dat ging zonder problemen.
Ikzelf heb in het verleden mijn Ender3 uitgerust met een DDE van Trianglelabs via Ali en dat was een hele goede keuze (zie hier bijvoorbeeld). Beetje zelf knutselen dat wel maar printen als een dolle.

Ik denk dat als ik jou was eerst ander PLA zou proberen voordat ik geld zou uitgeven aan nieuwe HW.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Thanks, probleem lijkt idd toch echt de witte 123-3d huismerk te zijn. Andere PLA geen problemen mee, polymaker PLA geen probleem, ook 123-3D huismerk blauw en rood geen issues mee. Maar ik moet even een paar lange prints draaien om het zeker te werken. Kon ff niet ivm paar kantoordagen.

En toch maar eens bij Ali kijken naar mogelijk nieuw HW. Ook wel leuk om weer eens wat te knutselen met de Ender, is ook al weer lange geleden.
Kon niet wachten, dus toch maar bij 123-3d een Direct Drive gehaald. Uurtje knutselen en de boel zit erop.
Morgen eerste prints. Moet alle gemaakt gcode opnieuw genereren, retractie van 6mm gaat hem niet worden op de DD.
Beetje jammer.. maar ben wel benieuwd of het nu beter gaat.

De originele setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdWGFyBLXVIKMy8CqZ1omr_KeVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNryQ7k0Lloqcel6rUxIZ513.jpg?f=fotoalbum_large

De nieuwe setup…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0aCNPLFD2CP0ejrQYRNRD0dcZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYGw6fjc7aCDv9O7Ja1F0jSX.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste 7uur print klaar met de Direct Drive. Geen verdere tuning, etc, alleen retractie op 1mm gezet en de rest niet aangepast. Geen enkele stringing, dat is wel heel erg prettig. Nu nog eens kijken of ik nu ook met hogere snelheid kan printen.

En het verschil is ook goed te zien. 0.28 layer hoogte, links Direct Drive, rechts met de originele extruder met tube, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aC7alTdGAACacAyFbjA5584F2Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhYLM44hJWu7ExRjinNSRfKQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 15:41

Ravhin

no <root>...

Weer een ervaring rijker...
Ik had een aantal nozzles gekocht van onbekende fabrikanten. Vervolgens - na installatie van een nieuwe RVS nozzle - een heleboel problemen met onder extrusie. Uiteindelijk met een naald geprobeerd de nozzle te reinigen... past de naald niet door de nozzle!

Wat blijkt: de opening is circa 0,35 mm ipv 0,4 mm. Alle andere nozzles van die partij dito. Boel weggegooid en er een nieuwe nozzle opgezet (die ik van te voren gecheckt had met een 0,4 mm naald). Printen als een zonnetje!

Nooit verwacht dat dit ook kon voorkomen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn?
Als je diverse calibratie test doet met een andere nozzle diameter kan je er net zo netjes mee printen als anders. Zijn veelal andere slicer instellingen.
Zo zijn er ook 0.2mm nozzles te verkrijgen. Of 0.4mm nozzles.

Zonde dat je ze hebt weggegooid

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 15:41

Ravhin

no <root>...

Een instelling van 0,35mm ben ik in Cura nog niet tegengekomen. Bovendien vind ik het niet kies dat er 0,4 op staat en de diameter kleiner is. Dat maakt dat ik ook de rest van het product ga wantrouwen (iets met "you had one job").

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

0.35 is ook niet een standaard meen ik, dat zal de reden zijn dat deze niet in Cura staat. Maar wat is niet is kan gemaakt worden :)

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:59
smitae schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:37:
Thanks, probleem lijkt idd toch echt de witte 123-3d huismerk te zijn. Andere PLA geen problemen mee, polymaker PLA geen probleem, ook 123-3D huismerk blauw en rood geen issues mee. Maar ik moet even een paar lange prints draaien om het zeker te werken. Kon ff niet ivm paar kantoordagen.

En toch maar eens bij Ali kijken naar mogelijk nieuw HW. Ook wel leuk om weer eens wat te knutselen met de Ender, is ook al weer lange geleden.
Ik heb zelf besloten te stoppen met het witte 123-3D PLA, sinds ze hun formule aangepast hebben valt het mij op dat ik steeds vaker verstoppingen heb, maar ook dat de PLA in de feeder heel erg afbrokkelt. Dus veel 'stof'. De PLA is altijd netjes gedroogd en wordt vanuit een drybox geprint, dat kan het dus niet zijn.

Pickle Rick!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Weer een tijdje met mijn printer mogen spelen, met dit als resultaat: Unimog 6x6. RC bestuurd, dus rijdt ook nog. Chassis van PETG, opbouw van PLA

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qMH0kcH8/1000034701.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QF2t95R3/1000034702.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/27cpQBBp/1000034704.jpg

Mooi ding. Dat het ding ook nog kan rijden.... very nice.

Wel ff opletten, niet teveel buiten in de felle zon buiten rijden. Dat gaat de PLA niet leuk vinden.
Zelf ook wel eens een PLA scheepsromp in de zon laten staan, niet leuk.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

PLA vervormt vanaf rond de 60 graden, dit is PLA+ en die vervormt pas bij 70 graden.
Dat zal niet heel snel gehaald gaan worden :)

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:20
@Snuffel Hoe groot is dit model? Mooi. :)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

66cm lang, 27 cm breed en 28cm hoog
Aardige afmeting wel :)

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:23
Tjonge Prachtig hoor.

Vroeger ooit paar keer in zon bakbeest rond gereden, was er een met een kraantje erop. Had zo’n gele aparte kleur.
Vraagje. Heb nu een Micro-Swiss Direct Drive op mijn Ender-5 gezet. Maar wat is dan de max speed die ik zou kunnen printen. Zowel voor 020mm en 028 mm layer? Op een moment zal waarschijnlijk de extruder niet genoeg filament kunnen doorduwen?

Met 020 verwacht ik niet vele problemen to 100mm/s, maar iemand ervaring met 028 layer, dan moet er namelijk best veel filament door.

Stock snelheid is 80mm/sec zonder Direct Drive. Ik heb daar wel richting 100mm/s geprint (020mm layer), maar uiteindelijk weer terug gegaan naar 80mm/s. Meer omdat het de standaard was, niet omdat het niet werkte ofzo.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

smitae schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:29:
Vraagje. Heb nu een Micro-Swiss Direct Drive op mijn Ender-5 gezet. Maar wat is dan de max speed die ik zou kunnen printen. Zowel voor 020mm en 028 mm layer? Op een moment zal waarschijnlijk de extruder niet genoeg filament kunnen doorduwen?

Met 020 verwacht ik niet vele problemen to 100mm/s, maar iemand ervaring met 028 layer, dan moet er namelijk best veel filament door.

Stock snelheid is 80mm/sec zonder Direct Drive. Ik heb daar wel richting 100mm/s geprint (020mm layer), maar uiteindelijk weer terug gegaan naar 80mm/s. Meer omdat het de standaard was, niet omdat het niet werkte ofzo.
Interessante vraag, maar ik heb geen direct antwoord. Wel een stukje uitleg zodat je het zelf kan uitpluizen.

Als eerste: Directdrive heeft geen directe invloed op je print snelheid. Je filament harder de nozzle in duwen zorgt niet dat het sneller smelt.
De voordelen zijn vooral dat je flexibele filaments kan printen en meer precisie met het plaatsen van plastic.
Nadeel is vooral meer gewicht aan de gantry, wat effect heeft op de maximale acceleratie.

De print snelheid die je kan halen is een combinatie van flowrate (hoeveel gram of mm3 filament je kan smelten per seconde) en de kinematics van je printer (hoe snel gaan de motors en hoe hard kunnen ze de boel accelereren).

De flowrate is vooral afhankelijk van je hot-end. Even heel kort door de bocht: hoe meer contact oppervlak tussen filament en hot-end, hoe meer warmte je in de filament kan krijgen en hoe meer je dus kan smelten.
De standaard rode Mk8 hot-end van Creality heeft de bowden tube helemaal tot aan de achterkant van een hele korte nozzle lopen. Daar door heb je effectief dus alleen de nozzle als smelt zone.
Als je de heatbreak (dat buisje tussen heatsink en heaterblock) vervangt voor een versie waarbij de bowden stopt bij het begin van de heatbreak, heb je effectief al een 2x zo lange melt zone.
Hot-ends met langere nozzles, zoals een Volcano, zijn al gauw 6x zo lang en kunnen daar mee ontzettend veel meer plastic smelten.
Om deze reden helpt een CHT nozzle ook veel. Die splijt de filament in 3 delen om ze te verwarmen, waar na het weer samengevoegd wordt tot een enkele stroom.

Er zijn meerdere manieren om je flowrate te testen.
CNC Kitchen heeft een methode waarbij de hot-end een aantal milimeter filament wordt uitgepoept en daar na de sample wordt gewogen. Zodra het gewicht minder is dan wat zou moeten, heb je de grens gevonden.
TeachingTech heeft een calibratie website waar je een testprint kan maken. Elke zoveel lagen gaat de snelheid omhoog en wanneer de print lelijk begint te worden (te dun, gaten er in, etc) heb je de snelheid gevonden, Aan de hand van de ingestelde laag afmetingen (breedte en hoogte) kan je dan terugrekenen hoeveel mm3 de grens is.

Zodra je de mm3 flowrate weet, kan je ook uitrekenen wat equivalent is aan andere layer sizes en nozzles. Daar zijn flowrate calculators voor.

Dan komen we bij de kinematics. Je printer heeft motortjes en die worden aangedreven met een bepaald voltage en amperage. Volts * Amperes = Watts aan energie.
Amps worden beperkt door de motordrivers op het controlboard. De standaard Creality motortjes zijn geschikt voor maximaal 1 Amp en het controlboard staat meestal ingesteld voor iets minder dan dat (ongeveer 80%).
Je kan het vermogen verhogen door de zogeheten Vref aan te passen. Hier mee kan je meer Amps naar de motortjes sturen, zolang dat lager is dan wat de drivers en motortjes aan kunnen.
Soms is dat een klein stelknopje op het board, bij sommige boards kan je het via software instellen.

Deze motortjes moeten het gewicht van de gantry zien te verplaatsen. Daar moeten ze voldoende kracht voor hebben, en dat is dus bepaald door de Watts.
Hoe harder ze gaan, hoe harder ze ook weer moeten kunnen afremmen. Dit is in essentie de acceleratie.
Als je te hard wil accelereren of een te hoge eindsnelheid instelt, dan gaan de motortjes skippen.
Hoe meer gewicht er verplaatst moet worden, hoe eerder ze gaan skippen. En dan krijg je layershifts.

Voordat je bij layershifts terecht komt, is er ook nog de flexibiliteit van de machine. Het frame, stretch in de aandrijfriemen, etc.
Hoe sneller hij beweegt, hoe harder hij ook weer moet afremmen. Effectief overshoot hij zijn doel door flexibiliteit in de machine, en springt daar na weer terug.
Dit heet "ringing" en dat kan je terug zien in je print. Ook daar zijn weer tests voor. Ik vind de acceleratie test van TeachingTech een hele goeie, die laat je heel mooi zien waar de grens van kwaliteit versus snelheid ligt.

Je totale print snelheid is een combinatie van de kinematics en de flowrate.
Stel dat je hot-end een enorm hoge flowrate heeft, dan kan het prima zo zijn dat je machine de snelheid en stijfheid mist om lijntjes snel genoeg te leggen.
Je kan dan kiezen om een grotere nozzle te monteren zodat je dikkere/bredere lijnen kan leggen en op die manier gebruik te maken van de hoge flowrate.
Als je gaat voor hoge bewegingssnelheid, maar je hot-end heeft de flowrate niet, dan kan je een kleinere nozzle monteren. Hij beweegt dan heel snel maar legt minder materiaal neer.

De kunst is de balans vinden.

Edit: ohh ja, nog een belangrijke: hoe meer gesmolten plastic je per seconde weet neer te leggen, hoe meer koeling er nodig is. Het kan zomaar zo zijn dat je betere part cooling nodig hebt. Als de vorige laag nog niet genoeg gekoeld is en je dumpt er nieuw heet materiaal bovenop, dan wordt het vanzelf een soort ingekakte souffle.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 01-11-2025 14:39 ]

Check, dus dan toch maar wat gaan testen :-)

Had de hoop gebruik te maken van ervaring van iemand met een Ender 5, scheelt wat testen.
En testen is geen printen... en ik heb nog best een print-queue :-)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

smitae schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:47:
Check, dus dan toch maar wat gaan testen :-)

Had de hoop gebruik te maken van ervaring van iemand met een Ender 5, scheelt wat testen.
En testen is geen printen... en ik heb nog best een print-queue :-)
Naja, ervaring... Ik heb een Ender 5 Plus staan met een Microswiss hot-end. Ik heb 'm alleen nog niet getuned.
Wel een beetje lopen knoeien met snelheden en de flowrate lijkt zon beetje 30 tot 50% meer dan een Mk8. Dat valt me nogal tegen, dus ik laat het nog even voor wat het is.
Een Mk8 doet ongeveer 6-8mm3/s en een Microswiss 10-12mm3/s volgens diverse bronnen, en dat lijkt wel redelijk accuraat.

Persoonlijk zou ik zeggen, je hebt 'm al aangeschaft. Prop er nog even een CHT kloon nozzle in, dan zou je de 15mm3 wel moeten kunnen aantikken.
De kloontjes zijn nagenoeg net zo goed als de officiele Bondtechs. Hell, CNC Kitchen heeft n keer een gaatje door een nozzle geboord en er een stuk koperdraad doorheen geprikt om het contact oppervlak te vergroten en dat werkt ook...

M'n Ender3 heb ik al flink verbouwd met een Volcano kloon, een BMG extruder kloon met pancake stepper als directdrive en de stock extruder stepper is nu de bed-stepper.
Beetje vref tuning, PEI printbed, inductie sensor voor bed leveling, Ductinator hot-end koeler met een set 40x40x28mm 6,8watt 15krpm server fans, customised versie van Marlin.
Loopt als een trein. Met een 0.4mm nozzle is de machine zelf niet snel en stijf genoeg om de flowrate te benutten :+

Iets soortgelijks wil ik ook met m'n E5+ gaan doen. Moet er alleen even de tijd voor vinden en de onderdelen bij elkaar scharrelen.
Denk dat t Volcano+HGXLite gaat worden icm HeroMe Gen7. Oh, en dat vervelende touchscreen er af en lekker een blauw-wit tekstdisplay er op.
En natuurlijk een berg frame versteviging. Dat heb ik al wel gedaan. Wat corner braces, zakje twist-in T-nuts en wat M4x8mm inbusjes.

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 02-11-2025 12:52 ]

Print nu 20% boven de normaal 80mm/s, 96mm/s. Ik moet nog wat aan het rekenen wat de exacte flow rate is, ik heb denk ik nog wel wat ruimte. Ik zie in elk geval geen verschil in kwaliteit, ook geen blobs ghosting etc. Komende winter maar wat meer testen, voor nu moet ik eerst weer wat weg printen….

Vandaag een holder gemonteerd boven op de printer. Vervangen van filament werkte niet lekker met de oude side setup, lange tube en filament die toch wat blijft steken in de tube. Te veel gezeur bij vervangen filament. Nu geen probleem meer. Alleen nog wat bedenken om de kabels naar de hot-end/extruder wat beter te geleiden.
Deze - https://www.thingiverse.com/thing:4270864

Laatste paar dagen de onderdelen geprint, en ook iets aangepast, omdat ik andere lagers, schroeven etc. had liggen, dus moest hier en daar wat grotere gaatjes maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_uAl38Idslc3S4AdyCaGnpC1m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbyY47ccMAXD8zvwtL0CoaGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJWIDFKxGrIcAmNmcKfH8cJcog0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGBrUhB4hfC5xCtdSyjUi9c3.jpg?f=fotoalbum_large

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

smitae schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:40:
Print nu 20% boven de normaal 80mm/s, 96mm/s. Ik moet nog wat aan het rekenen wat de exacte flow rate is, ik heb denk ik nog wel wat ruimte. Ik zie in elk geval geen verschil in kwaliteit, ook geen blobs ghosting etc. Komende winter maar wat meer testen, voor nu moet ik eerst weer wat weg printen….

Vandaag een holder gemonteerd boven op de printer. Vervangen van filament werkte niet lekker met de oude side setup, lange tube en filament die toch wat blijft steken in de tube. Te veel gezeur bij vervangen filament. Nu geen probleem meer. Alleen nog wat bedenken om de kabels naar de hot-end/extruder wat beter te geleiden.
Deze - https://www.thingiverse.com/thing:4270864

Laatste paar dagen de onderdelen geprint, en ook iets aangepast, omdat ik andere lagers, schroeven etc. had liggen, dus moest hier en daar wat grotere gaatjes maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
96mm/s bij 0.4 width en 0.2 layers is ongeveer 7mm3/s (calculator)
Ik denk dat je wel richting de 125-150mm/s moet kunnen met een Microswiss. De kinematics moeten dat ook wel bij kunnen houden met de default acceleraties. Vermoedelijk staat dat op iets van 500mm/s/s.

Ter referentie: een klassieke Ender3 kan prima 2000mm/s acceleratie draaien bij 150mm/s linear speed. Daar boven ga je echt last krijgen van ringing. Het gewicht van het printbed speelt 'm dan parten.
Een Ender5 heeft niet zoveel gewicht rond te slepen, dus die zou in theorie nog wel een eindje sneller moeten kunnen zonder ringing e.d.

En, gave setup zo. Die swivel rolhouder is gaaf :)

Lekker late edit:
Misschien is dit ook handig voor je: https://www.printables.co...5-with-frontbar-relocator
In combinatie met: https://www.printables.co...x-axis-crossbar-relocator

En deze als overige frame braces: https://www.printables.co...-3-right-rear-frame-brace

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2025 00:52 ]

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-11 22:50
Ik ben op zoek naar een Tweaker in de omgeving van 's-Hertogenbosch die klipper kan installeren/configureren op mijn Manta M4P met CM4. Zelf krijg ik de compute module met geen mogelijkheid zichtbaar op de Wi-Fi.
Waar in V&A kan ik dat het beste plaatsen? als vraagadvertentie onder 3D-printers of IT-Pro?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Hum, die front bar-re locator is mogelijk nog wel handig. Moet ik alleen uitzoeken hoe ik de LED-strip er dan op ga zetten. Die zit nu aan de front-bar en als die lager komt dan heeft de LED-strip geen nut meer.
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie