smitae schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:50:
Morgen....
Ben nu toch zover dat ik een beetje zat begin te worden, om de paar maanden tube/nozzle/hot-end etc moet schoonmaken dan wel vervangen.
Sinds 2019 een Ender 5 (Met diverse aanpassingen, silent board, all metal extruder etc.) beestje heeft heel wat meters geprint.... Maar de laatste tijd na een dag of 4 gaat het mis, extrusie problemen. Dan de standaard aanpak, de boel schoonmaken, tube iets inkorten, alles weer vast zetten en dan gaat het en paar dagen goed. Vorige week, tube en connectoren vervangen, nieuwe nozzle, etc... Maar gisteren na 3 lange prints... daar ging het weer fout. De boel lijkt steeds te verstoppen... Het is wel sinds ik print met de nieuwere Jupiter 123-3d PLA. Mogelijk toch slechtere PLA??
Maar goed, denk dat het moment gekomen is om over te stappen op een DD-hot-end. Iemand ervaring met een Micro Swiss NG Direct Drive ? Zag er 1 op 123-3d staan. Kost wat, maar de tijd die ik nu steeds kwijt ben, gaat mij steeds meer tegenstaan.
Het kan het soort filament zijn, ja. Niet alle PLA is gelijk. Zo vind ik b.v. Prusament minder fijn printen en heeft bij mij een hogere temperatuur nodig dan b.v. Sunlu of DevilDesign.
op 200 graden raakt de nozzle verstopt, bij 215 niet en kan ik gewoon een overnacht print draaien.
Wat betreft directdrives en hot-ends: mijn Ender5Plus heeft een Microswiss all metal hotend (niet de DD), maar ik vind het niet echt een upgrade.
Op mijn Ender3 ben ik voor een kloon van een Volcano gegaan met een BMG kloon extruder er bovenop als directdrive. Fors goedkoper en veel beter dan de Microswiss op m'n E5P.
Goed, heeft wat DIY gekost, ff wat brackets printen om de BMG er op te bouwen, betere part cooling, want met de flowrate van een Volcano heb je dat echt wel nodig.
Als je ff kan wachten en Aliexpress staat je niet tegen, dan zou ik daar gewoon een Volcano ckloon en een BMG kloon vandaan halen. Ben je voor 25 euro klaar.
[
Voor 4% gewijzigd door
McKaamos op 01-10-2025 13:10
]