Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
Mocht het de discussie helpen: ik ben een Fries en noem een voorlader ook meestal gewoon shovel.

Een wijs man zij ooit: "Vrouwen zijn er niet om te snappen maar om van te houden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:43
Ik heb al enige tijd de Creality 3D Ender 3 V3 SE. Merk echter de laatste tijd dat de prints er niet meer lekker uitkomen. Vaak resulteert het in de bekende spaghetti-brei van filament. Heb zelf al meerdere pogingen gedaan tot kalibratie en ook al de verschillende schroefjes aangedraaid. Maar het wil maar niet lukken.

Is er toevallig iemand in de omgeving Eindhoven/Valkenswaard genegen om mijn printer te checken en te kalibreren cq. finetunen zodat ik weer goede prints kan maken? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 31-07-2025 08:47 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Rivanov schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:39:
Ik heb al enige tijd de Creality 3D Ender 3 V3 SE. Merk echter de laatste tijd dat de prints er niet meer lekker uitkomen. Vaak resulteert het in de bekende spaghetti-brei van filament. Heb zelf al meerdere pogingen gedaan tot kalibratie en ook al de verschillende schroefjes aangedraaid. Maar het wil maar niet lukken.

[YouTube: Creality Ender 3 V3 SE Failed Print Issue Fix]

Is er toevallig iemand in de omgeving Eindhoven/Valkenswaard genegen om mijn printer te checken en te kalibreren cq. finetunen zodat ik weer goede prints kan maken? :)
Mijn tip, koop op alexpress een nieuwe printkop. Erg makkelijk te verwisselen. Kost rond de €10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:43
vincent_1971 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Mijn tip, koop op alexpress een nieuwe printkop. Erg makkelijk te verwisselen. Kost rond de €10
Dank voor meedenken!
Maar is dat niet heel rigoureus en wie zegt het dat enkel aan de printkop ligt? :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59

Snuffel

Vroem!

Kan veel dingen zijn natuurlijk

Mijn eerste idee is slechte hechting aan printjes en/of z offset niet goed waardoor hij niet goed print.
Maar kan ook aan je kop liggen, aan je filament aan je instellingen. Zeg het maar

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:24
Raken de prints los van het bed? Is het printbed nog goed of versleten en is het vetvrij?
Hoe is de eerste laag, mooi strak, of staat de z-offset te hoog?
Is de nozzle mooi schoon of zitten er proppen aan waarmee hij zelf de print per ongeluk los trekt?
Is de nozzle deels verstopt? Hoe komt het filament eruit als je de printkop omhoog zet en laat extruden, in een rechte lijn of krult het op? In dat laatste geval misschien een nieuwe nozzle erin schroeven of ontstoppen.

Ik denk dat je even goed moet kijken wat er fout lijkt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

(jarig!)
Lord Anubis schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:29:
[...]

onzin, het heet in diverse landen een shovel naast andere benamingen.
Een bulldozer wordt gebruikt om terrein vlak te maken en heeft meestal rupsbanden en een duwplaat/ blad aan de voorkant.
Een shovel wordt gebruikt om grond te verplaatsen (vrachtwagens te vullen) en heeft een laadbak en wielen.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:45
Misschien dat een van jullie voor mij een antwoord of richting heeft.

Ik heb een Ender 3 V2 Neo (3 stuks in totaal) draaien via de sonic pad.
Allemaal dus op klipper.

Nu heb ik bij 1 die alleen maar stock onderdelen gebruikt het volgende issue;
Vanuit het niets is de extruder gaan klikken.

Mijn idee was dus, oh clogged laten we gewoon een nozzle vervanging doen, tube even opnieuw recht maken etc.
Nieuwe rol filament erop.
Zelfde print gestart, gaat en paar laagjes goed, clicking geluid weer terug.
Misschien extruder arm niet goed meer (schijnt een ding te zijn) dus zo'n rode metalen erop geknoopt.
Daarna de extruder motor gewisseld, met een van een andere ender 3 v2 neo en met een nieuwe.
Beide weer hetzelfde geklik.

Uiteindelijk hotend vervangen door een nieuwe originele creality hotend, 1 printje van een paar uur mee kunnen doen en je raad het al... weer extruder clicks.

Nu moet ik zeggen dat ik dan vaak het filament bij hete nozzle er handmatig doorheen krijg. Hierbij wel het idee dat ie iets verstopt zit maar niks wat ik niet weggedrukt krijg door de nozzle zelf.
Deze printer heeft al een jaar of anderhalf probleemloos gedraaid, met af en toe de nozzle change uiteraard.

Ik zat eerst te denken aan een heat creep dus ook de fan onafhankelijk van de hotend vervangen voor een nieuwe, met temps gespeeld (tussen 190 en 215c voor PLA) maar helaas mocht niks baten.

Zou er dan toch na een jaar klipper/sonic pad ergens een config file corrupt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:24
Misschien de tandwielen eens schoonmaken die het filament grijpen, of zijn ze versleten? Of de veer bijstellen zodat hij met meer grip heeft op het filament? Jouw printer heeft nog een bowden tube toch? En de motor niet op de extruder?

Wat ik ooit gehad heb met esun filament is dat sommige bowden tubes te nauw zijn. En omdat de diameter van esun schijnbaar regelmatig (te veel) varieert komt het filament dan soms echt ramvast te zitten. Als je er dan een stuk afknipt gaat het soms weer even goed tot het stuk wat erna komt weer te dik is. Ik print tegenwoordig vaker met sunlu en jayo sindsdien geen probleem meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:45
CrystalViriS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:32:
Misschien de tandwielen eens schoonmaken die het filament grijpen, of zijn ze versleten? Of de veer bijstellen zodat hij met meer grip heeft op het filament? Jouw printer heeft nog een bowden tube toch? En de motor niet op de extruder?

Wat ik ooit gehad heb met esun filament is dat sommige bowden tubes te nauw zijn. En omdat de diameter van esun schijnbaar regelmatig (te veel) varieert komt het filament dan soms echt ramvast te zitten. Als je er dan een stuk afknipt gaat het soms weer even goed tot het stuk wat erna komt weer te dik is. Ik print tegenwoordig vaker met sunlu en jayo sindsdien geen probleem meer gehad.
Ik heb er een compleet nieuwe extruder (met nieuwe tandwielen) opgezet :)
Hij glijdt ook niet door maar klikt echt terug.

Gebruikte filamenten zijn onder andere eSun, Eryone, Polymaker.

De bowden is nu ook weer de witte originele en niet een capricorn variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:07

Multensor

wtf

Na een heeeeele lange periode van goed printen heb ik nu op mijn ender-3 de gevreesde "TMC CONNECTION ERROR". Hij start nu ook geen prints meer dus ben bang dat er een stepper driver is overleden op mijn BTT SKR Mini e3 v1.2 of zou dit nog iets anders kunnen zijn?

Gezien ik heel weinig zin heb om weer alle firmware opnieuw in te stellen wil ik eigenlijk gewoon weer een BTT SKR Mini e3 v1.2 halen om te kijken of hij het dan weer doet, maar deze zijn onmogelijk (voor mij :p) om nog te vinden.

De v2 wel gevonden, maar ook daar kan ik niet dezelfde firmware gebruiken omdat de hardware layout net iets anders is.

Iemand een idee waar iik nog een 1.2 bordje kan vinden of een goed idee wat de "TMC CONNECTION ERROR" anders kan zijn? Ik heb alle kabeltjes nagelopen en aangedrukt maar de X as blijft falen (doet niets)

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:30
Ook al is het een ender topic. Zijn er mensen met een CFS? En gebruiken jullie ook andere spools dan die van creality? Ik gebruik meestal sunlu of esun.
Ik zie allemaal dingen op printables die zorgen dat afwijkende maten blijven zitten en retracting etc niet tot issues leidt. Maar welke van die werkt goed (genoeg) vraag ik me dan af.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ny-hardcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:58:
Ook al is het een ender topic. Zijn er mensen met een CFS? En gebruiken jullie ook andere spools dan die van creality? Ik gebruik meestal sunlu of esun.
Ik zie allemaal dingen op printables die zorgen dat afwijkende maten blijven zitten en retracting etc niet tot issues leidt. Maar welke van die werkt goed (genoeg) vraag ik me dan af.
Heb zelf al sinds 2019 en Ender 5 met partij upgrades, ik heb eigenlijk alleen maar 123-3d filament? Althans, ik neem aan dat je met spots het filament bedoelt? Zowel PLA als heel soms PETG.

Om de paar maanden moet ik meestal wel even de tube bij knippen, of een nozzle doorprikken, dan wel vervangen, beetje standaard onderhoud van de printer.

Je kunt altijd een test print maken voor calibratie, mocht het heel erg zijn, dan print je bv 1% groter. Moet zeggen dat ik dat. Of nooit heb gedaan. Maar beetje bijwerken en passend maken van 3d-prints hoort er toch ook altijd een beetje bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
smitae schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:43:
[...]

Heb zelf al sinds 2019 en Ender 5 met partij upgrades, ik heb eigenlijk alleen maar 123-3d filament? Althans, ik neem aan dat je met spots het filament bedoelt? Zowel PLA als heel soms PETG.

Om de paar maanden moet ik meestal wel even de tube bij knippen, of een nozzle doorprikken, dan wel vervangen, beetje standaard onderhoud van de printer.

Je kunt altijd een test print maken voor calibratie, mocht het heel erg zijn, dan print je bv 1% groter. Moet zeggen dat ik dat. Of nooit heb gedaan. Maar beetje bijwerken en passend maken van 3d-prints hoort er toch ook altijd een beetje bij?
Ik doelde meer op de maat/diameter van de spool/rollen van andere merken in combinatie met een CFS (creality oplossing voor meer kleuren prints pomp de k1 reeks).

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ny-hardcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:51:
[...]

Ik doelde meer op de maat/diameter van de spool/rollen van andere merken in combinatie met een CFS (creality oplossing voor meer kleuren prints pomp de k1 reeks).
Ah, oké, duidelijk. Ben niet heel erg bij met de nieuwe modellen :-) dat verklaart een hoop in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-09 14:51
ny-hardcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:58:
Ik heb een CFS op mijn K1 en heb tot nog toe rollen van creality, bambulab, flashforge en esun gebruikt. De CFS heeft.in het deksel een soort aandruk systeem. Hierdoor gaat het terugdraaien makkelijker. Ik heb 1 rol van eSun gehad die niet lekker terugrolde, dit kwam doordat er op de rand vam de rol/spool een klein randje zat (leek een soort randje van een spuitgietmal). Hierdoor slipte deze rol. Verder tot nog toe alles prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Banditoz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:55:
[...]

Ik heb een CFS op mijn K1 en heb tot nog toe rollen van creality, bambulab, flashforge en esun gebruikt. De CFS heeft.in het deksel een soort aandruk systeem. Hierdoor gaat het terugdraaien makkelijker. Ik heb 1 rol van eSun gehad die niet lekker terugrolde, dit kwam doordat er op de rand vam de rol/spool een klein randje zat (leek een soort randje van een spuitgietmal). Hierdoor slipte deze rol. Verder tot nog toe alles prima.
Ah cool.
Welke slicer gebruik je? Creality print of orca of nog iets anders? Ik gebruikte eerst altijd orca, maar heb nog geen idee hoe ik de cfs moet instellen daarin.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
ny-hardcore schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 01:37:
[...]

Ah cool.
Welke slicer gebruik je? Creality print of orca of nog iets anders? Ik gebruikte eerst altijd orca, maar heb nog geen idee hoe ik de cfs moet instellen daarin.
Ik gebruik nu meestal crealityprint. Orca kan volgens mij ook overweg met de cfs maar dat heb ik nog niet geprobeerd, gewoon printen via orcaslicer heb ik al wel gedaan. De basis van beide slicers is hetzelfde. Ik kan alleen op het moment niet via fluid of mainsail verbinden ondanks dat de printer geroot is. Dit was voor de CFS upgrade geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Banditoz schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:52:
[...]

Ik gebruik nu meestal crealityprint. Orca kan volgens mij ook overweg met de cfs maar dat heb ik nog niet geprobeerd, gewoon printen via orcaslicer heb ik al wel gedaan. De basis van beide slicers is hetzelfde. Ik kan alleen op het moment niet via fluid of mainsail verbinden ondanks dat de printer geroot is. Dit was voor de CFS upgrade geen probleem.
Ah. Ik heb een arm64 chromebook. Creality print kan daar helaas niet op. Daarom gebruik ik orca.
Heb de cFS beetje aan de gang met orca. Alleen upload & print werkt niet. Moet op de printer starten anders trekt hij het 1e filament niet naar binnen.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
ny-hardcore schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:56:
[...]

Ah. Ik heb een arm64 chromebook. Creality print kan daar helaas niet op. Daarom gebruik ik orca.
Heb de cFS beetje aan de gang met orca. Alleen upload & print werkt niet. Moet op de printer starten anders trekt hij het 1e filament niet naar binnen.
Misschien heb je hier iets aan ; https://www.printables.co...rca-slicer-config-test-v8 Is volgens mij een aangepaste start Gcode als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
Banditoz schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:01:
[...]

Misschien heb je hier iets aan ; https://www.printables.co...rca-slicer-config-test-v8 Is volgens mij een aangepaste start Gcode als ik het goed begrijp.
Ja die gebruik ik nu.
Please note: You will only be able to UPLOAD from Orca slicer to utilize the CFS. You will need to start the print from Creality Print on your computer OR your printer's screen.

cd /pub && more beer

Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie