Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23:32
Ik heb eindelijk goed mijn 3dtouch werkend. Ook een glasplaat als buildplate gaan gebruiken. Werkt veel beter.

Waar ik nu alleen mee zit is dat de probe z offset nooit saved. Ik doe constant store settings maar na een reboot van de printer is het nooit opgeslagen. Het staat wel aan in de firmware.

En het 2e probleem waar ik mee zit is dat de 3d touch pin soms naar beneden komt en niet meer omhoog gaat. Meestal na de 1e paar lagen. Na hem zelf weer in te drukken(met de hand) gebeurd het de rest van de print niet meer.

sgouman wijzigde deze reactie 02-12-2019 18:37 (27%)

• ErBo66
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 04-12 12:52
MikeOO schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:50:
[...]

Dat klinkt goed.

Dus ik moet dit deel alleen aanpassen voor de Z as in Configuratie_adv.h
Overige steppemotors blijven onveranderd.

#if AXIS_IS_TMC(Z)
#define Z_CURRENT 320
#define Z_MICROSTEPS 16
#define Z_RSENSE 0.11
#endif

en

#define STEALTHCHOP_XY
// #define STEALTHCHOP_Z
#define STEALTHCHOP_E

Even voor de zekerheid >:)
Waarom dan de Z as aanpassen? Neem aan dat je de Extruder wilt aanpassen??

• ErBo66
r_255 schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:33:
En daar is hij dan, de ultimate upgrade voor je ender pro. BLV Ender
Rails op je ender3 en je gaat als een trein. :+

Kijk ook vooral even de fotos van de print kwaliteit.

https://www.thingiverse.com/thing:4008699
Zojuist besteld (het is toch december ;) )
Zag een week of twee geleden een andere set die hetzelfde bood maar dat kwam (ex heel veel transportkosten) neer op ruim 300 euro. Dat vond ik toch echt te gek. Ik heb toen ook even over jouw blv mgn getwijfeld maar nu ik vandaag gezien heb hoe groot die is ben ik blij dat ik het niet gedaan heb >:)

• Freich
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:36

Freich

YOU ARE NEX!

Soepstengel schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:39:
[...]

Vet! Mag ik vragen hoe je die enclosure hebt gemaakt? :)
Dank! https://blog.prusaprinter...ple-3d-printer-enclosure/
Er zijn erg veel mensen die zo'n enclosure hebben dus moet wel lukken :)

3 Inches of Bloodsport!

• r_255
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:57
@ErBo66 @MikeOO

Scherp! Ik keek naar naar vref waarde.
Maar je heb helemaal gelijk!

Dat gaat een leuk setje worden..... Zo met die zesty nimble en de blv kit, Heb je ook de hiwin rails of ga je voor alternatieve ? Ik waarschuw je alvast: pas op met die kogeltjes! Voorzichtig er af die wagens ( liefst een bakje er onder ) Als er 1 gaat is nog te doen, maar als er 3 of 4 tegelijk uit stuiteren heb je toch wel een issue. Ik ben inmiddels kampioen kogel zoeken!

Ik had trouwens mzl met dhl nada nix noppes er op, maar zag al dat ze weer gewijzigd zijn met verzending hoop dat je de zelfde mazzel heb! Maar eh omdat het december is, iets met orange30 en sla.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

• ErBo66
r_255 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:38:

Dat gaat een leuk setje worden..... Zo met die zesty nimble en de blv kit,
Ik hoop het en mag wel een keertje ook. Ik heb ondertussen al een paar maanden vage print problemen nl horizontale lijntjes door de print. Hoe meer ik aan de Ender "verbeter" hoe meer problemen ik krijg lijkt het wel :'( Maar dat is deels ook het leuke van de hobby I guess...
Heb je ook de hiwin rails of ga je voor alternatieve ? Ik waarschuw je alvast: pas op met die kogeltjes! Voorzichtig er af die wagens ( liefst een bakje er onder ) Als er 1 gaat is nog te doen, maar als er 3 of 4 tegelijk uit stuiteren heb je toch wel een issue. Ik ben inmiddels kampioen kogel zoeken!
Had ik gezegt dat het december is? De hiwin rails dus. Ik heb ervaring met soortgelijke rails die in glasvezellasmachines (scrabble woord) worden gebruikt die, en dus de kogeltjes, zijn een keer of 4 kleiner ;) ;)
Ik had trouwens mzl met dhl nada nix noppes er op, maar zag al dat ze weer gewijzigd zijn met verzending hoop dat je de zelfde mazzel heb! Maar eh omdat het december is, iets met orange30 en sla.
Ik en mzl... waarschijnlijk krijg ik jouw kosten erbij :)
Orange30 en sla?? zeker iets van tv? Daar heb je met deze hobby geen tijd voor natuurlijk

• r_255
@ErBo66 Helemaal mee eens, zolang als het december is dan he.

Ik denk trouwens dat je een van de eerste bent. 1-12 heel laat is hij gepublished.
Ik had het ender uitelkaar haal filmpje toevallig gevonden op youtube, dus was het duidelijk dat er iets zat aan te komen.

Overigens vind ik het ook leuk hoe Ben Levi hier en daar aangeeft welk chinees spul wel werkt en wat niet. Ik denk zelf dat het de beste upgrade is die je je maar kan wensen voor een ender3. Ik ken er geen die je print kwaliteit ( op basis van de fotos ) zo een boost geeft. Volgens mij zaten er ook gates belts bij ( over glasvezels gesproken, daar zijn ze mee versterkt ).

Glasvezellasmachines, klinkt spannend... ! ennuh, scrabble leuk... Maar dat jij daar tijd voor heb :+
Ja die van TV, Want het is echt ongelooflijk amazing hoe je een printje uit een bakje vloeistof trekt.
Het is jammer dat resin zo een troep is en echt niet aan te raden is in een niet speciaal ingerichte omgeving.

En zoals mijn din altijd zegt, ja ehhhhrr.... was in de aanbieding !

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:46
ErBo66 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:31:
Ik hoop het en mag wel een keertje ook. Ik heb ondertussen al een paar maanden vage print problemen nl horizontale lijntjes door de print. Hoe meer ik aan de Ender "verbeter" hoe meer problemen ik krijg lijkt het wel :'( Maar dat is deels ook het leuke van de hobby I guess...
Dat had ik ook met mijn CR10. Ik dacht ook dat hoe vaster alles zat hoe beter het was... maar dat is niet zo. Het werd alleen maar erger. Heb je regelmatig lijntjes in de Z richting? Bv elke 8mm ongeveer?
ErBo66 schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:44:
[...]

Waarom dan de Z as aanpassen? Neem aan dat je de Extruder wilt aanpassen??
Inderdaad heel scherp >:) Blijf ze door elkaar halen.

Moet de X natuurlijk zijn.

• ErBo66
MikeOO schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:06:
[...]

Inderdaad heel scherp >:) Blijf ze door elkaar halen.

Moet de X natuurlijk zijn.
Nee, de E :) :) :)

• ErBo66
Tadango schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:35:
[...]

Dat had ik ook met mijn CR10. Ik dacht ook dat hoe vaster alles zat hoe beter het was... maar dat is niet zo. Het werd alleen maar erger. Heb je regelmatig lijntjes in de Z richting? Bv elke 8mm ongeveer?
1 omwenteling van de, originele. z-as? :) Nee zo makkelijk is het helaas niet.
Ik heb ooit de fout gemaakt om in 1 keer de extruder, de tube en het hotend te vervangen. De ellende is dat ik niet eens meer zeker weet of de ellende toen is begonnen. Helaas zelf niet gedaan maar tip voor iedereen: houd een printdagboek bij met wat heb je veranderd en wat valt je op aan je prints.
De Trianglelab bmg clone heb ik eerst op de normale plaatst gehad en daarna geconverteerd naar direct drive. Loste het probleem niet op maar ik zag wel dat ik vreemd genoeg underextrusion had in dunne verticale delen en aan het begin van sommige lijnen in lithophanes. Door de conversie naar direct drive was ik al van de capricorne tube af maar ben nu ook weer teruggegaan naar de metalen versie van de stock extruder in direct drive. Op de Z-as heb ik vier verschillende motor-lead screw koppelingen geprobeerd, de lead screw vervangen door 1 met een spoed van 2mm ipv de standaard 8mm en een anti-backlash leadscrew-nut. De nut vast gehad, beetje los en heeeell los. De gantry (x-as constructie) gaat hardstikke soepel zonder merkbare speling. Uiteindelijk toch y en x-as belt tensioners geprint. Etc etc
Het gaat op het moment wel beter maar voor mijn gevoel krijg ik het niet meer zo goed als dat het ooit was. Maar wat het is, ik weet het niet meer. Vaak zit er een "andere" lijn op een overgang naar/van een feature in de print. b.v. onderste en bovenste lijn bij een schroefgat. Daar heb ik beeld bij maar ook soms zo maar. En die zo maar lijntjes irriteren me mateloos

• r_255
@Tadango

Ik ben erg benieuwd naar wat jij minder straker heb, ik heb overal last van lijntjes op mijn cr10 s5
geef het bed ( met glasplaat ) altijd de schuld omdat het zo een massa is. Heel veel echo's e.d.
Ook vaak layer shifts op y gehad. X as valt opzich wel mee, maar ook op z-wil het nog wel eens scheef gaan terwijl z-netjes recht is en goed draait. Maar ja als je "landings plaats nog na beeft" is het ook lastig om het volgende lijntje strak op de vorige te krijgen denk ik dan.

• Tadango
Er zijn veel verschillende soorten lijntjes. Echo / ghosting krijg je alleen weg door langzamer te printen, met minder accelleratie, of een vast bed te nemen (geen veren dus). Layer shift is of een verkeerd stepper vermogen, losse pulleys of een te hoge accelleratie. Dan heb je nog regelmatige patronen in de X en Y en Z as, dat kan zijn slechte lagers van de V wielen of te strakke V wielen waardoor je platte kantjes krijgt. Voor de Z as kan je ook je lead screw te strak hebben staan, deze moet aan 1 kant erg los zitten. De moer mag best vast op de "brug" als je lead goed recht is, maar 1 kant moet los hangen.

• ErBo66
Tadango schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:56:
Er zijn veel verschillende soorten lijntjes. Echo / ghosting krijg je alleen weg door langzamer te printen, met minder accelleratie, of een vast bed te nemen (geen veren dus). Layer shift is of een verkeerd stepper vermogen, losse pulleys of een te hoge accelleratie. Dan heb je nog regelmatige patronen in de X en Y en Z as, dat kan zijn slechte lagers van de V wielen of te strakke V wielen waardoor je platte kantjes krijgt. Voor de Z as kan je ook je lead screw te strak hebben staan, deze moet aan 1 kant erg los zitten. De moer mag best vast op de "brug" als je lead goed recht is, maar 1 kant moet los hangen.
Ik heb helaas geen goede camera hiervoor maar zal vanavond proberen een voorbeeld te posten.
Het is geen ghosting, ik print met 22,5 mm/s met linear advance, junction deviation en s-curve acceleration (ook zonder geprobeerd).
Verder ook nog siliconen "veren", semi-vast dus. Op de x-as heb ik ergens een klein vlak stukje denk ik, dat voel ik met handmatig de hotend te bewegen maar dat zit aan de uiteinden en precies in het midden. De extra lijnen zien er meestal uit als een dikkere lijn over de hele omtrek van een object. Dus niet alleen de x of de y as en ook niet waar het deukje zit.. Het is dus ook geen layer shift.

Wat bedoel je precies met "maar 1 kant moet los hangen"?

• r_255
@Tadango

Ga ik eens naar kijken, snelheid zal het niet zijn heb ik al getest. Denk wel dat ik een wiellager heb wat niet zo lekker mee wil, hoor op een bepaald punt een tikje vanaf een van de wielen op de y as. Voel het alleen niet terug als ik mijn bed beweeg met de hand. Zal nog wat minder acceleratie proberen. Zal de ene leadscrew los zetten want daar gaat ook vaak iets scheef. Stel altijd voor printen mij brug netjes recht ( makkelijk omdat de koppeling precies het zelfde moeten staan ) maar het eindigt vaak weer oneven. Dus ergens gaat het scheef. Daarnaast moet ik maar eens opzoek naar een vervanging voor de glas plaat wil wel eens g10 proberen, dat zou al een heel eind schelen. Nu staat soms mijn brug te klapperen, vooral bij korte bewegingen achter elkaar merk je dat de trillingen raar gaan doen en de z-assen doet laten klapperen.

@ErBo66
Dat is ingeval van een dubbele z-as ( mijn cr10-s5 )

r_255 wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:30 (6%)

• Tadango
ErBo66 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:20:
Een lead screw is nooit perfect recht, zeker niet de kwaliteit die wij gebruiken. Daarnaast draait de motor ook zeker niet zuiver en zit de koppeling ook niet perfect. Hierdoor slingert de as aan de onderkant bij de motor iets. De moer in de "brug" werkt als een kantel punt en het losse uiteinde bovenin slingert daardoor iets. Zet je nu de bovenkant strak vast met een lager in een blok (want dat lijkt je een goed idee :)) dan zie je opeens een minder strakke Z afwerking in de prints. Dat komt omdat de as nu nog steeds slingert maar de bovenkant niet meer kan bewegen, en dus de slingering moet worden opgevangen door de moer. Zet je deze strak vast in de brug dan wordt de hele brug iets bewogen door de slingering. Als je de moer iets links / rechts beweegt op de as dan zie je dat deze ook iets in hoogte varieert. De Z stappen zijn nu niet meer zuiver en kunnen zomaar 0.02mm meer of minder worden bij een enkele rotatie van de as. Met een 8mm pitch as heb je dus lagen die kloppen, lagen die 0.02mm de laag zijn en lagen die 0.02mm te hoog zijn, verdeeld over een lengte van 8mm. Ga je naar een pitch van 2mm toe is het erger aangezien de 0.02mm variatie nu over 2mm te zien is. Dit is denk ik de reden om 8mm pitch lead screws te gebruiken, want dan zie je minder snel problemen ;)

Of je nu 1 of 2 assen hebt maakt niet uit, dit probleem blijft. 2 assen hebben het gevaar dat beide motoren ook synchroon moeten blijven, iets wat fout kan gaan. Daar is geen eenvoudige oplossing voor behalve een riem tussen 2 assen (mijn oplossing).
Hahha ja die bedoelde ik maar mijn vinger deed toch iets anders typen 8)7

• ErBo66
@Tadango
Bedankt voor de goede uitleg maar betwijfel of dat mijn probleem is. Ik heb hier ook lang aan getwijfeld vandaar mijn relatief vele probeersels aan de z-as. Ik heb vorige week uiteindelijk zelfs een z-as decoupler ontworpen die ik nog moet proberen. Er zit ook geen regelmaat in, zeker geen 2mm (meer)

• Tadango
ErBo66 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:08:
@Tadango
Bedankt voor de goede uitleg maar betwijfel of dat mijn probleem is. Ik heb hier ook lang aan getwijfeld vandaar mijn relatief vele probeersels aan de z-as. Ik heb vorige week uiteindelijk zelfs een z-as decoupler ontworpen die ik nog moet proberen. Er zit ook geen regelmaat in, zeker geen 2mm (meer)
Dan is het anders. Wellicht een V wiel welke niet lekker loopt. Als deze even bij 1 stap moelijker loopt (vlak kantje) dan gaat de brug niet de juiste hoogte omhoog en krijg je een te dunne laag, welke veel breder wordt. Bij meerdere wanden en printen vanaf de binnenkant wordt dit HEEL erg duidelijk. De eerste wand wordt te breed. De 2e wand wordt al meer naar buiten gedrukt en is ook te breed en zit dus veel meer naar buiten. De 3e wand.... je snapt het wel. Bij de volgende stap schiet de brug omhoog (over het vlakke kantje heen en is alle s weer normaal. De omtrek van de wielen zou je dan terug moeten zien in de print (is best een stuk).

Naast een platte kant op een wiel kan het ook vuil zijn in de balken. Deze poets ik ook regelmatig. Dit zou je moeten voelen normaal als je de as los hebt van de moer. Dit moet super zuiver aanvoelen. Elk tikje zie je terug in de print. Dat geldt net zo voor de X en Y maar bij de Z is het veel duidelijker zichtbaar.

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:32

Imnoa

Noobmaster69

Gisteren mijn Ender 3 ontvangen en gedemonteerd, als eerste het pre-loaded hondje op de SDcard geprint, die kwam er superstrak uit.

Daarna de filament guide geprint die voorkomt dat de filament langs de schroef van de Z axis loopt. Deze heb ik gesliced met Cura 4.4 en deze legt eerst zo'n mooi randje om de print heen, ik kreeg deze na het printen bijna onmogelijk van mijn printbed, hebben jullie daar tips of trucks voor waarbij ik mijn printbed niet helemaal bekras met het plamuurmesje?

민족의 위대한 태양

• ErBo66
Imnoa schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:22:
Gisteren mijn Ender 3 ontvangen en gedemonteerd, als eerste het pre-loaded hondje op de SDcard geprint, die kwam er superstrak uit.

Daarna de filament guide geprint die voorkomt dat de filament langs de schroef van de Z axis loopt. Deze heb ik gesliced met Cura 4.4 en deze legt eerst zo'n mooi randje om de print heen, ik kreeg deze na het printen bijna onmogelijk van mijn printbed, hebben jullie daar tips of trucks voor waarbij ik mijn printbed niet helemaal bekras met het plamuurmesje?
Soms krijg je het er inderdaad gewoon niet goed af maar een goede "truc" is je bed helemaal laten afkoelen. Dus niet direct proberen je print te verwijderen maar flink wachten. Als je een verwijderbare top laag hebt (ender pro) kan je hem zelfs even in de vriezer leggen

• Imnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:32

Imnoa

Noobmaster69

ErBo66 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:30:
[...]

Soms krijg je het er inderdaad gewoon niet goed af maar een goede "truc" is je bed helemaal laten afkoelen. Dus niet direct proberen je print te verwijderen maar flink wachten. Als je een verwijderbare top laag hebt (ender pro) kan je hem zelfs even in de vriezer leggen
Ik heb een verwijderbare toplaag inderdaad.

Maar goed laten koelen, desnoods invriezen dus :Y Thanks

민족의 위대한 태양

• Yukkie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06-12 12:59

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De valkuil waar ik (met mijn spiegel) nog wel eens intrap, is dat ik het printje te snel van het printbed wil halen, wat dan niet lukt. Meestal moet ik ff wachten tot het printbed tot ~ 40 graden is afgekoeld, dan gaat het een stuk makkelijker.

We've got that ring of confidence

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Ik had nog iets te vroeg gejuicht. Nog steeds was issues, maar weet iig al beter waar ik op moet letten.

Wat ik nu bijv. heb ontdekt na m'n extruder te hebben gekalibreerd:

Met filament in de tube maar UIT de hotend heb ik precies de goede hoeveelheid extrusion.
Zodra ik alles er weer in stop heb ik lichte under extrusion van een paar mm op 205 graden. Op hogere temps wel iets minder nog.

De extruder hendel spring heb ik al opgerekt en ik lijk ook geen slips oid te hebben.
Hotend en nozzle zijn gewoon schoon.

Wat kan ik hier tegen doen? M'n max temp voor het filament is 215 graden, maar ik wil gewoon op normale temps (200-205) kunnen printen.

De aluminium extruder al besteld maar daar zitten gewoon dezelfde onderdelen zoals de spring e.d bij. Dus veel gaat dat niet veranderen gok ik.
https://tweakers.net/ext/f/BhDjoEuOpCC3Xfy3bjgX16rY/thumb.jpg

Update: deze besteld, schijnt stukkie beter te zijn dan de stock brass.
https://tweakers.net/ext/f/BCQbsFogv763yqyov5JqhWSY/thumb.jpg

Freich wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:32 (28%)

3 Inches of Bloodsport!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01:10
Freich schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:03:
Ik had nog iets te vroeg gejuicht. Nog steeds was issues, maar weet iig al beter waar ik op moet letten.

Wat ik nu bijv. heb ontdekt na m'n extruder te hebben gekalibreerd:

Met filament in de tube maar UIT de hotend heb ik precies de goede hoeveelheid extrusion.
Zodra ik alles er weer in stop heb ik lichte under extrusion van een paar mm op 205 graden. Op hogere temps wel iets minder nog.

De extruder hendel spring heb ik al opgerekt en ik lijk ook geen slips oid te hebben.
Hotend en nozzle zijn gewoon schoon.

Wat kan ik hier tegen doen? M'n max temp voor het filament is 215 graden, maar ik wil gewoon op normale temps (200-205) kunnen printen.

De aluminium extruder al besteld maar daar zitten gewoon dezelfde onderdelen zoals de spring e.d bij. Dus veel gaat dat niet veranderen gok ik.
[Afbeelding]
Een andere extruder zoals de bmg. Ik heb de clone daarvan en die werkt echt super.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Daniel. schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:16:
[...]

Een andere extruder zoals de bmg. Ik heb de clone daarvan en die werkt echt super.
Dus je denkt dat het filament wel lichtjes slipt in de stock extruder? Ik zie het namelijk wel keurig extruden en draaien op het oog.

3 Inches of Bloodsport!

• Tadango
Freich schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:34:
[...]

Dus je denkt dat het filament wel lichtjes slipt in de stock extruder? Ik zie het namelijk wel keurig extruden en draaien op het oog.
Hij slipt wel, al valt dat niet echt op. Zonder weerstand van de hotend loopt het goed, dus de extruder en instellingen kloppen. Als er weerstand is dan geeft het filament iets mee (is niet keihard) waardoor de "tanden" van het extruder wiel iets vreten in het filament en deze iets slipte, maar niet zoals een harde tik (waarbij de motor een stap mist). Kijk maar eens op een stuk filament na het wiel, het oppervlakte is beschadigd. Dat is ook weer goed want dan heb je tenminste grip, maar het zorgt wel voor het probleem. Een dubbele geared extruder is dan een goede oplossing, of 1 met een V groef voor meer contact met het filament. Ik zelf heb de extruder op de gemiddelde temp / snelheid gekalibreerd en corrigeer dit via software. Print tot nu toe prima :)

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Tadango schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:52:
[...]

Hij slipt wel, al valt dat niet echt op. Zonder weerstand van de hotend loopt het goed, dus de extruder en instellingen kloppen. Als er weerstand is dan geeft het filament iets mee (is niet keihard) waardoor de "tanden" van het extruder wiel iets vreten in het filament en deze iets slipte, maar niet zoals een harde tik (waarbij de motor een stap mist). Kijk maar eens op een stuk filament na het wiel, het oppervlakte is beschadigd. Dat is ook weer goed want dan heb je tenminste grip, maar het zorgt wel voor het probleem. Een dubbele geared extruder is dan een goede oplossing, of 1 met een V groef voor meer contact met het filament. Ik zelf heb de extruder op de gemiddelde temp / snelheid gekalibreerd en corrigeer dit via software. Print tot nu toe prima :)
Bedankt voor je uitleg. Wel tikje bizar dat een stock systeem eigenlijk niet volledig functioneert waar het voor bedoeld is bij basis gebruik. Weet dat het een Chinees ding is waar je aan kunt upgraden, maar toch..

3 Inches of Bloodsport!

• Tadango
Tja, hij werkt toch :) Niet perfect, maar dat kan je ook niet verwachten voor het geld. Ik gebruik nog steeds de stock extruder onderdelen (icm met een direct drive verbouwing) en krijg gewoon super resultaat. De veerspanning staat wel hoog, dat helpt. Bowden helpt niet echt mee en met direct drive is het effect al minder. Ik beschouw de creality machines als DIY met een leuk voorbeeld ;)

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik lees wat tegenstrijdige berichten over de wijze van schoonmaken van het verwijderbare deel van het magnetische bed van de Ender 3 Pro. Hoe doen jullie dat?

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heel geavanceerd: ik pulk losse stukjes van de mat met mijn nagel. Verder heb ik er nog nooit iets mee gedaan, in die anderhalve maand tijd (met dagelijkse prints) dat ik de printer heb. Alles plakt tijdens het printen prima en ik krijg prints makkelijk los achteraf.

Enige wat ik een beetje heb is dat een klein stukje PETG niet loslaat van de mat. Maar dat is zo klein en vooral zo dun dat je het eigenlijk in de prints niet terugziet.

Gizz wijzigde deze reactie 03-12-2019 18:51 (10%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• kikkeraap
  • Laatst online: 05-12 12:02
kikkeraap schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:11:
[...]

Gisteren een print gemaakt met prusa slicer. Het resultaat is zoals het zou moeten zijn. Ik denk dat het met de settings maximum (travel) resolution en deviation ligt. Waarom....?
Net weer een cura print gedaan. Hierbij heb ik een profiel van Chep gebruikt. De settings voor max (travel) resolution en deviation zijn in dit profiel 0.05. Het resultaat was erger dan mijn post gister.

Wat gebruiken jullie voor Max (travel) resolution en deviation?
Is er iemand met een idee waarom cura het laat afweten (prusa resultaat is goed)? Er loopt nu een print die stapsgewijs van 120 naar 85% flow gaat. We zijn een eind op weg met deze print, maar zover geen resultaat.
Morgen maar van vooraf aan beginnen. Dus extruder calibrator, estep, flow. Is er iemand die anders naar mijn project file wil kijken of daar een rare setting in staat?

• RobertMe
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:33
Niet perse gerelateerd aan Ender. Maar zie zojuist in OctoPrint de "The Spaghetti Detective" plugin langs komen: https://plugins.octoprint.org/plugins/thespaghettidetective/ Ziet er an zich wel interessant uit. Zijn er hier (fanatiekere printers, die van mij heeft 28 dagen niks gedaan :P) die dit toevallig al geprobeerd hebben?

Waar het dus op neer komt is analyse van de webcam om te zien of je spaghetti aan het printen bent waarna de print meteen automatisch op pauze wordt gezet en je een melding krijgt waarna je de print kunt afbreken (of ik neem aan toch verder gaan).

• DRuw
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:21

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Even een NOOB vraagje hoor maar wat is voor jullie het makkelijkst/berste programma om Thingiverse files te veranderen (of misschien zelfs dingen ontwerpen vanaf scratch?)
Tinkercad?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• azerty
  • Laatst online: 06-12 13:30

azerty

McFly

DRuw schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:39:
Even een NOOB vraagje hoor maar wat is voor jullie het makkelijkst/berste programma om Thingiverse files te veranderen (of misschien zelfs dingen ontwerpen vanaf scratch?)
Tinkercad?
Hangt van de veranderingen af :)

Tinkercad is voor basic dingen wel voldoende, maar voor complexere zaken voor mij toch niet meer. Fusion360 was gratis een tijdje terug voor tinkerers, maar heeft wel een redelijk steile leercurve.

• DRuw

DRuw

Klein spul inderdaad zoals bij deze:
https://www.thingiverse.com/thing:3700643
Ik wil alle gaatjes rechts behalve power dicht hebben een de ribbon aan de andere kant:)
Zou met tinkeren wel lukken denk ik. Morgen maar eens proberen.
Laatste keer 3d cad is 15 jaar geleden geweest (wow ik word oud)

• Tadango
RobertMe schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:15:
Niet perse gerelateerd aan Ender. Maar zie zojuist in OctoPrint de "The Spaghetti Detective" plugin langs komen: https://plugins.octoprint.org/plugins/thespaghettidetective/ Ziet er an zich wel interessant uit. Zijn er hier (fanatiekere printers, die van mij heeft 28 dagen niks gedaan :P) die dit toevallig al geprobeerd hebben?

Waar het dus op neer komt is analyse van de webcam om te zien of je spaghetti aan het printen bent waarna de print meteen automatisch op pauze wordt gezet en je een melding krijgt waarna je de print kunt afbreken (of ik neem aan toch verder gaan).
Ik zag deze ook maar deze gebruikt een externe dienst voor de analyses. Ik had geen zin om mijn webcam stream daarheen te sturen (vanwege privacy, bandbreedte egd) dus ik heb het nooit geprobeerd. Daarnaast heb ik ook nog maar 1 keer spaghetti gemaakt dus echt nodig is het niet....

• RobertMe
Tadango schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:33:
[...]

Ik zag deze ook maar deze gebruikt een externe dienst voor de analyses. Ik had geen zin om mijn webcam stream daarheen te sturen (vanwege privacy, bandbreedte egd) dus ik heb het nooit geprobeerd. Daarnaast heb ik ook nog maar 1 keer spaghetti gemaakt dus echt nodig is het niet....
Source code ervan staat op GitHub inclusief instructies om de software/server lokaal te draaien. Dat is ook wat ik wil gaan doen omdat ik ook niet zo happig ben om alles maar "via de cloud" te doen.
En als n00b heb ik nog wel meer dan eens spaghetti of ander gestuntel. Dus in ieder geval voor spaghetti kan dit handig zijn.

• RobertMe
Ik probeer wat decoratie te printen zoals deze of deze maar die mislukken steeds. De eerste laag blijft absoluut niet liggen. Volgens mij komt het doordat door de details het veel korte lijntjes en zo zijn die (daardoor?) niet goed blijven plakken en uiteindelijk wordt het een grote rotzooi waarbij steeds draadjes (/stringing) aan de nozzle blijft hangen en uiteindelijk laat dan meer en meer los en wordt meegesleept. Daarnaast ontstaan er ook wat bolletjes meer zoals garen. Maar dat komt misschien ook door de kleine details waarbij die veel beweegt op nog geen vierkante centimeter. Als dan maar een beetje niet goed blijft zitten draait die natuurlijk alles in elkaar.

Details:
Printer: Ender 5
Filament: Geeetech PLA (zwart)
Hot end: 190°
Bed: 60°
Printgrote: 10cm hoog/Y van 10cm, X dus iets kleiner en dikte/Z maar 4mm

Intussen het bed ook al meerdere keren geleveld maar lijkt niet te helpen. Wat ik wel heb gemerkt is dat het hele bed door het midden van de X as wat lager lijkt te zijn en daarom heb ik net ook al een stukje aluminium folie eronder gelegd maar ook dat lijkt niet te helpen.

Iemand dus nog tips om hier wat van te maken? Wat ik zelf nog zit te denken is misschien een lagere snelheid proberen (eerlijk gezegd weet ik ook niet waar die nu op staat, zal standaard van Cura zijn neem ik aan?). En anders zal het wel niet gaan doordat de print te klein is?

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 23:55
Ik zou inderdaad beginnen met de snelheid omlaag zetten voor zeker de eerste laag, ik zet hem als ik veel details moet printen rond de 15-25mm/s. En uiteraard het bed goed schoonmaken (print je op glas of op het magnetische vel?)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• RobertMe
pwillemske schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:43:
Ik zou inderdaad beginnen met de snelheid omlaag zetten voor zeker de eerste laag, ik zet hem als ik veel details moet printen rond de 15-25mm/s. En uiteraard het bed goed schoonmaken (print je op glas of op het magnetische vel?)
Op het standaard magnetische bed. Ga ik die inderdaad ook nog eens schoonmaken met wat alcohol en keukenrol.
De snelheid aanpassen "per laag" kan dat ook in Cura? Heb me niet erin verdiept, maar heb wel het idee dat Cura v.w.b. aanpassingen m.b.t. lagen vrij simpel is / instellingen voor de hele print/alle lagen gelden.

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 23:55
RobertMe schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:52:
[...]

Op het standaard magnetische bed. Ga ik die inderdaad ook nog eens schoonmaken met wat alcohol en keukenrol.
De snelheid aanpassen "per laag" kan dat ook in Cura? Heb me niet erin verdiept, maar heb wel het idee dat Cura v.w.b. aanpassingen m.b.t. lagen vrij simpel is / instellingen voor de hele print/alle lagen gelden.
In Cura kun je in ieder geval de eerste laag snelheid aanpassen ten opzichte van de rest. Dit heet gewoon eerste laag of in het Engels "initial layer" :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Solid Seal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 06-12 14:06

Solid Seal

professionally professional

Paar dagen geleden een SKR E3-dip binnengekregen met TMC2208 drivers..
Krijg alleen de firmware niet gecompiled.. krijg steeds errors. (ik doe hetzelfde als anderen via YouTube videos) heeft toevallig hier iemand dezelfde kaart? en wel een werkend stukje software?

Ze adviseerde mij de SKR 1.3 .. maar dan moet ik daar eerst een behuizing voor maken .

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen
I reject your reality and substitute my own!

• gauntlet
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 04-12 23:07
Ik was vandaag bezig met de mattshub extruder calibration, maar loop tegen enkele problemen aan.
Bij 100% flow heb ik 20,05mm a 20,1mm maar de wall thickness is 1,2mm.
Indien ik de flow op 66% zet heb ik een wall thickness van 0.85mm, maar er is dan duidelijk underextrusion op de infill.
Wall count is 2 en de thickness is 0.8mm in cura 4.4
Bij 100% heb ik eigenlijk een perfecte print, maar met verkeerde afmetingen.
Iemand een idee?

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
gauntlet schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:14:
Ik was vandaag bezig met de mattshub extruder calibration, maar loop tegen enkele problemen aan.
Bij 100% flow heb ik 20,05mm a 20,1mm maar de wall thickness is 1,2mm.
Indien ik de flow op 66% zet heb ik een wall thickness van 0.85mm, maar er is dan duidelijk underextrusion op de infill.
Wall count is 2 en de thickness is 0.8mm in cura 4.4
Bij 100% heb ik eigenlijk een perfecte print, maar met verkeerde afmetingen.
Iemand een idee?
Heb je eerst de Esteps gekalibreerd in de firmware?
Heb je niet toevallig extrusion multiplier te hoog /te laag staan?

• gauntlet
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 04-12 23:07
Esteps zijn gekalibreerd, er wordt exact 10cm geëxtrudeerd.
Flow rate ben ik mee aan het spelen. En indien ik deze verlaag (naar 66%), is mijn wall thickness goed, maar is de infill underextruded.
Het is wel vreemd dat bij 100% flowrate de wall thickness exact 1.2mm is.
2 lines, 0,8mm in cura ingegeven

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RobertMe schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:52:
[...]
Naast het instellen van een aparte snelheid voor de eerste laag bij de settings, kun je ook de optie 'support blocker' gebruiken om voor een bepaald deel van je print een andere snelheid (of temperatuur, infill etc.) in te stellen.

Je sleept dan de support blocker als een blok over de delen die het betreft en past daar de instelling van aan. En je laat hem dan niks qua support blocken, wat de naam van het gereedschap in dat geval wat onlogisch maakt :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Multensor
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-12 11:49
Heb mijn ender 3 pro vanavond in elkaar gezet (black friday bestelling). Moet eerste print nog doen, merk wel dat de z as een stuk langzamer beweegt dan de x en y as. Klopt dit?

erhmm.

• Daniel.
Multensor schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:10:
Heb mijn ender 3 pro vanavond in elkaar gezet (black friday bestelling). Moet eerste print nog doen, merk wel dat de z as een stuk langzamer beweegt dan de x en y as. Klopt dit?
Ja, al zouden de motoren even snel draaien dan nog beweegt die langzamer.

Daniel. wijzigde deze reactie 05-12-2019 00:12 (10%)

• BlueFlame
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06-12 13:17
Solid Seal schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:14:
Paar dagen geleden een SKR E3-dip binnengekregen met TMC2208 drivers..
Krijg alleen de firmware niet gecompiled.. krijg steeds errors. (ik doe hetzelfde als anderen via YouTube videos) heeft toevallig hier iemand dezelfde kaart? en wel een werkend stukje software?

Ze adviseerde mij de SKR 1.3 .. maar dan moet ik daar eerst een behuizing voor maken .
Alstu:
https://we.tl/t-ZvHTgmQYbs

voor een SKR E3 DIP met TMC2208 drivers. Marlin bugfix v2.0.x van 29-11-2019.
Er is overigens ook een firmware te vinden in hun github: https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-E3-DIP-V1.0 (firmware-tmc2208-chip-on-bottom.bin) maar die is al van even geleden.

Ik had trouwens wel een issue dat hij de firware.bin file niet verwijderd en daar het kaartje mee vernagelt. Even in een windows pc, herstellen (verkenner, eigenschappen, extra, foutcontrole), hierna file zelf weggooien, kaartje terugplaatsen in de printer en klaar.

maar... wat voor foutmeldingen krijg je bij compileren?

BlueFlame wijzigde deze reactie 05-12-2019 00:37 (3%)

• Ariatus
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 20:29
Multensor schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:10:
Akelig dat de jouwe er al is en ik nog op de mijne moet wachten..
Is nog steeds in Duitsland.

• jip_86
  • Laatst online: 18:15
Apart, heb de mijne ook al uit Duitsland. Wel berichtje dat de glasplaat en PLA op waren dus heb alleen het basisrolletje nog.

• Ariatus
We, 04.12.2019 05:50 Dorsten, Germany
The international shipment has been processed in the export parcel center

Hij is al daar zegt DHL-express. Maar vandaag nog geen update. Voelt zo stom omdat het vlakbij de grens is en je dus verwacht dat het al wel in nederland zou zijn.. Mss morgen ofzo en een week valt eigenlijk nog wel mee. Heb persoonlijk gewoon een hekel aan wachten omdat ik mezelf heftig enthousiast heb gemaakt.

Kan het zijn dat het komt doordat de glasplaat op was want ik heb de ender 3(X?) met extra nozzles en een glasplaat gekozen.

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 02:00
Ariatus schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:26:
[...]

Akelig dat de jouwe er al is en ik nog op de mijne moet wachten..
Is nog steeds in Duitsland.
Ik ook op black friday besteld en ook nog niet binnen, dus je bent niet de enige ;)

• Ariatus
Soepstengel schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:54:
[...]

Ik ook op black friday besteld en ook nog niet binnen, dus je bent niet de enige ;)
Gelukkig maar. Je zou toch denken dat ze dingen allemaal tegelijk de deur uit gooien toch 8)7

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Niet om jullie ongerust te maken, maar ik heb op 11/11 (singlesday) 3 rollen PLA besteld bij Creality (warehouse in Duitsland) en die zijn nog niet binnen. Dus de achterstand bestaat al wat langer dan black friday, helaas :)

Toen ik mijn printer en rollen PLA in oktober bestelde op een zondag was alles woensdag binnen. Die tijden zijn (voorlopig?) voorbij.

• JBS
  • Niet online
En ik bestelde een BL Touch uit Duits warehouse (https://nl.aliexpress.com/item/32965233663.html) en die bleek ook niet (meer) leverbaar. Is inmiddels ook op de site verdwenen als optie. Jammer wel, want uit China duurt het langer en valt ie boven de 22 euro grens met kans op extra kosten. Goede alternatieven zijn er echter ook niet echt..

Daarnaast zojuist onderstaande bericht, ze lopen wat over daar dus.
Hello.friend
First thank you for choose our product
Due to too many orders need to handle during black friday sale.
We might can not processing order before order processing time end.
Appreciate you can help to extend more 10 order process days to avoid being closed.
Any needs write to us freely
Sincerely.monda

JBS wijzigde deze reactie 05-12-2019 15:17 (11%)

• BlazeMuis
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 01:33
JBS schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:15:
En ik bestelde een BL Touch uit Duits warehouse (https://nl.aliexpress.com/item/32965233663.html) en die bleek ook niet (meer) leverbaar. Is inmiddels ook op de site verdwenen als optie. Jammer wel, want uit China duurt het langer en valt ie boven de 22 euro grens met kans op extra kosten. Goede alternatieven zijn er echter ook niet echt..

Daarnaast zojuist onderstaande bericht, ze lopen wat over daar dus.

[...]
Ik heb de BL Touch voor mijn nieuwe Ender 3 Pro daar ook besteld, deze is vanmorgen echter door DHL Duitsland ontvangen, was op Black Friday al "shipped" (label was aangemaakt).

Ik heb deze rond 1 uur in de nacht op vrijdag besteld. Om welke tijd/datum had jij deze besteld?

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone 11 Pro Max 64GB

• JBS
  • Niet online
BlazeMuis schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:19:
[...]

Ik heb de BL Touch voor mijn nieuwe Ender 3 Pro daar ook besteld, deze is vanmorgen echter door DHL Duitsland ontvangen, was op Black Friday al "shipped" (label was aangemaakt).

Ik heb deze rond 1 uur in de nacht op vrijdag besteld. Om welke tijd/datum had jij deze besteld?
Niet op Black Friday maar afgelopen maandag, 2 december.

• Ariatus
Gizz schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:09:
Niet om jullie ongerust te maken, maar ik heb op 11/11 (singlesday) 3 rollen PLA besteld bij Creality (warehouse in Duitsland) en die zijn nog niet binnen. Dus de achterstand bestaat al wat langer dan black friday, helaas :)

Toen ik mijn printer en rollen PLA in oktober bestelde op een zondag was alles woensdag binnen. Die tijden zijn (voorlopig?) voorbij.
Oef..

De andere twee jongens die hadden besteld hebben hem wel al binnen. Dus nog niet helemaal voorbij denk ik.

De twee rollen PLA zijn iig nog niet verzonden. maar die konden alleen vanuit China komen dus dat zal nog wel even duren.

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:21
Ariatus schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:04:

Hij is al daar zegt DHL-express. Maar vandaag nog geen update. Voelt zo stom omdat het vlakbij de grens is en je dus verwacht dat het al wel in nederland zou zijn.. Mss morgen ofzo en een week valt eigenlijk nog wel mee. Heb persoonlijk gewoon een hekel aan wachten omdat ik mezelf heftig enthousiast heb gemaakt.

Kan het zijn dat het komt doordat de glasplaat op was want ik heb de ender 3(X?) met extra nozzles en een glasplaat gekozen.
Ze versturen vanuit Kroatië meen ik mij te herinneren.
Bij mij was de melding van Duitsland alleen maar de melding in de software dat het proces gestart is.

Ben ondertussen gestart aan de lack upgrade
https://tweakers.net/ext/f/2ZCsx2XwUKx9tyChNrn3LMes/thumb.jpg

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• JBS
  • Niet online
Met als doelstelling een behuizing te maken die wat minder 'lomp' is dan die op basis van LACK, heb ik 27mm balkjes en MDF gebruikt. Het plexiglas voor de deurtjes ligt klaar, net als de daarvoor geprinte scharnieren, die moeten nog gemonteerd worden. Later mogelijk nog de PSU verplaatsen naar buiten z'n huisje.

• Ariatus
raymondw schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:58:
[...]

Ze versturen vanuit Kroatië meen ik mij te herinneren.
Bij mij was de melding van Duitsland alleen maar de melding in de software dat het proces gestart is.

Ben ondertussen gestart aan de lack upgrade
[Afbeelding]
Maar dit zijn de meldingen die er staan.

Tu, 03.12.2019 16:52 Neumark, Germany
The international shipment has been processed in the parcel center of origin
Sa, 30.11.2019 07:40 --
The instruction data for this shipment have been provided by the sender to DHL electronically

Lijkt er dus op alsof het van Duitsland oost ergens naar de grens is gegaan.
JBS schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:15:
Met als doelstelling een behuizing te maken die wat minder 'lomp' is dan die op basis van LACK, heb ik 27mm balkjes en MDF gebruikt. Het plexiglas voor de deurtjes ligt klaar, net als de daarvoor geprinte scharnieren, die moeten nog gemonteerd worden. Later mogelijk nog de PSU verplaatsen naar buiten z'n huisje.

[Afbeelding: Ender 3 Pro behuizing]
Ziet er goed uit!
Zelf zit ik na te denken om het met gelast staal te doen (heb toegang tot rest staal en mijn vader heeft een MIG-MAG las appartaat thuis.

Zal ook wel een keer wat posten als ik daar ooit aan begin en het afmaak.

Ariatus wijzigde deze reactie 05-12-2019 16:27 (36%)

• Daniel.

Mooi dat, ik heb nu ook een LACK behuizing maar denk er toch sterk aan om zoiets te maken, het oogt nogal lomp en het is eigenlijk ook lomp.

• r_255
@Ariatus

Als het goed is wordt hij morgen aangeboden, die van mij stond ook vanochtend in Dorsten.. Dus je printer is in goed gezelschap.

• Solid Seal

Solid Seal

BlueFlame schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:35:
[...]

Alstu:
https://we.tl/t-ZvHTgmQYbs

voor een SKR E3 DIP met TMC2208 drivers. Marlin bugfix v2.0.x van 29-11-2019.
Er is overigens ook een firmware te vinden in hun github: https://github.com/bigtreetech/BIGTREETECH-SKR-E3-DIP-V1.0 (firmware-tmc2208-chip-on-bottom.bin) maar die is al van even geleden.

Ik had trouwens wel een issue dat hij de firware.bin file niet verwijderd en daar het kaartje mee vernagelt. Even in een windows pc, herstellen (verkenner, eigenschappen, extra, foutcontrole), hierna file zelf weggooien, kaartje terugplaatsen in de printer en klaar.

maar... wat voor foutmeldingen krijg je bij compileren?
Dank je deze ga ik even bekijken :)

If I take the file and compile it without changing anithing I get :
-------------------- -------- ------------
megaatmega2560 IGNORED
megaatmega1280 IGNORED
at90usb1286_cdc IGNORED
at90usb1286_dfu IGNORED
DUE IGNORED
DUE_USB IGNORED
DUE_debug IGNORED
LPC1768 IGNORED
LPC1769 IGNORED
melzi IGNORED
melzi_optiboot IGNORED
rambo IGNORED
sanguino_atmega644p IGNORED
sanguino_atmega1284p IGNORED
STM32F1 IGNORED
fysetc_STM32F1 IGNORED
BIGTREE_SKR_MINI FAILED 00:00:01.188
STM32F4 IGNORED
STM32F7 IGNORED
ARMED IGNORED
alfawise_U20 IGNORED
mks_robin IGNORED
mks_robin_mini IGNORED
mks_robin_nano IGNORED
JGAURORA_A5S_A1 IGNORED
black_stm32f407ve IGNORED
BIGTREE_SKR_PRO IGNORED
teensy35 IGNORED
malyanm200 IGNORED
esp32 IGNORED
fysetc_f6_13 IGNORED
linux_native IGNORED

Ik heb exact gedaan wat hij deed in het filmpje ..
Ik heb nu net wederom de file ( BIGTREETECH-SKR-E3-DIP-V1.0-master) gedownload en nu compile ik m meteen zonder wat te veranderen en nu doet ie het wel o0

STM32F103RC_bigtree SUCCESS 00:01:04.257

Beetje vreemd . Nu kijken of ie ook wil compilen met de BL-touch veranderingen.

Knap werkje . Heb je veel ruimte binnen in? als je m eruit wilt halen of filament in je extruder wilt duwen ?

Solid Seal wijzigde deze reactie 05-12-2019 22:39 (12%)

Als ik een boete krijg betaal ik hem nooit, want iets dat je krijgt hoef je niet te betalen

• JBS
  • Niet online
@Solid Seal

Qua diepte is ie gelijk aan een LACK, in de breedte is ie een stukje smaller, hoogte ook beperkter. Filament plaatsen gaat prima. Printer zelf erin/eruit ook, maar door de beperkte breedte gaat dat maar net. Hoeft gelukkig normaal gesproken ook niet.

JBS wijzigde deze reactie 05-12-2019 22:45 (27%)

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:21
@Solid Seal als je MS VS gebruikt kan hij nog wel een stoppen, heb ik ook.
Direct een tweede keer gaat starten gaat wel goed.

Als je de laatste log meldingen bekijkt zie je ook waarom hij stopt.
Bij mij is het een file wat in gebruik is.

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• Solid Seal

Solid Seal

raymondw schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:43:
@Solid Seal als je MS VS gebruikt kan hij nog wel een stoppen, heb ik ook.
Direct een tweede keer gaat starten gaat wel goed.

Als je de laatste log meldingen bekijkt zie je ook waarom hij stopt.
Bij mij is het een file wat in gebruik is.
Ik heb ook nu ook ATOM gedownload , even kijken of dat ook een beetje werkt

• Ariatus
r_255 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:15:
@Ariatus

Als het goed is wordt hij morgen aangeboden, die van mij stond ook vanochtend in Dorsten.. Dus je printer is in goed gezelschap.
Ik zag vanmorgen dat die vandaag aan komt. Jammer dat mijn amazon pakketje in de avond komt en mijn printer overdag :F

• r_255
@Ariatus

Was hier ook, kon hem gisterenavond nog omzetten naar vanavond.

@Solid Seal
vs moet ook gewoon werken, je heb een probleem met het platform of met een van je libs die niet met de standaard versie werkt. Het is nog al een geklooi, maar net als met arduino werkt het met veel externe libs en toolchains.

Daar ergens zit je probleem, bij de platform io plugin vind je verder de optie ( geloof bij updates ) om bijvoorbeeld een stapje terug te gaan. Oh en wis je .pio mapje ( in je marlin folder ) als je een nwe library gaat installeren.

• Ariatus
r_255 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:56:
@Ariatus

Toen sliep ik al haha, ff kijken of ik een buurman kan vinden tie thuis is.

• Muur
  • Laatst online: 01:55
Ik had mijn vrijdag deal gisteren ook binnen.
De Pro voor een prikkie.
Helaas ook zonder glas en extra pla.
En amper communicatie, maar ineens was ie er.

Gisteravond meteen in elkaar gezet en de eerste lagen als test geprint.

Vandaag de bootloader burnen en Marlin 2.0.0 erop. Is nu geen beta meer.

Ook meteen de Octoprint eraan hangen.

Vanaf volgende zullen de eerste Ali Upgrades binnen gaan druppelen.

• Multensor
  • Laatst online: 06-12 11:49
Ja same, ik heb ook geen pla en glasplaat hoor. Vandaag maar eens kalibreren en kijken of er een printje uit gaat komen. Gelukkig heb ik nog wat PLA kunnen regelen, maar ik heb overigens helemaal geen communicatie gehad over dat het op was.
Zou beter kunnen zou je zeggen. Maargoed we kunnen lekker spelen met z'n allen nu :P

erhmm.

• Ariatus
Multensor schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:01:
Ja same, ik heb ook geen pla en glasplaat hoor. Vandaag maar eens kalibreren en kijken of er een printje uit gaat komen. Gelukkig heb ik nog wat PLA kunnen regelen, maar ik heb overigens helemaal geen communicatie gehad over dat het op was.
Zou beter kunnen zou je zeggen. Maargoed we kunnen lekker spelen met z'n allen nu :P
Bij mij is mijn PLA vandaag verstuurd. Maar dat kan nog wel even duren want dat moet uit China komen..

Is de BL touch van creality van vergelijkbare kwaliteit als die van Prusa of kan ik beter die van prusa halen?

Ariatus wijzigde deze reactie 06-12-2019 10:24 (9%)
Reden: Bedacht me nog een vraag

• dutchassasin
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:25
Goed om te zien dat er al wat black friday enders worden afgeleverd, zelf ook eentje besteld en een capricorn bowden. Vandaag een Chinese track ontvangen, hopelijk alleen voor de bowden want de printer zelf via DE gedaan. Al wel lekker aan het stoeien met freecad :)

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ariatus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:46:
[...]
(..)
Is de BL touch van creality van vergelijkbare kwaliteit als die van Prusa of kan ik beter die van prusa halen?
Prusa gebruikt toch geen BLtouch, maar een ander type sensor? De Creality BLtouch is volgens mij een Genuine BLtouch, itt bijvoorbeeld een 3d touch, wat een goedkope chineese clone is. Dus de kwaliteit van die BLtouch is volgens mij goed.

Edit: Prusa heeft de Pinda, een inductive sensor. Lijkt me dat die niet werkt op bijvoorbeeld een glasplaat. Volgens mij kun je die ook niet zomaar op je Creality bordje prikken, zoals dat met een BLtouch wel (min of meer) kan.

Yukkie wijzigde deze reactie 06-12-2019 11:53 (24%)

• Ariatus
Yukkie schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:48:
[...]

Prusa gebruikt toch geen BLtouch, maar een ander type sensor? De Creality BLtouch is volgens mij een Genuine BLtouch, itt bijvoorbeeld een 3d touch, wat een goedkope chineese clone is. Dus de kwaliteit van die BLtouch is volgens mij goed.
op de front page van dit forum staat deze link:
https://www.prusa3d.nl/pr...leveling-sensor-bl-touch/

maar die van creality op AliExpress ziet er heel anders uit:
https://nl.aliexpress.com...1602_9,searchweb201603_55

• S1W
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:39
Ariatus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:54:
[...]

op de front page van dit forum staat deze link:
https://www.prusa3d.nl/pr...leveling-sensor-bl-touch/

maar die van creality op AliExpress ziet er heel anders uit:
https://nl.aliexpress.com...1602_9,searchweb201603_55
Ik heb die van Creality (ook via Ali besteld). Volgens mij is het een echte originele versie. Bij mij staat er ook BLtouch 3.1 op de zijkant. Het enige verschil is de bedrading, ik moest de plus en min omwisselen om de BLtouch op de servo poort aan de praat te krijgen. Verder is het een prima dingetje, geen enkel probleem mee gehad.

S1W wijzigde deze reactie 06-12-2019 12:07 (3%)

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Ariatus Ah, die webshop heeft volgens mij helemaal niets met Prusa of Prusa-printers te maken, heeft alleen dezelfde naam gebruikt (misbruikt) ;) Persoonlijk vind ik deze shop er een beetje shady uit zijn. Ik zou er zelf niet zo snel iets halen. 123-3d.nl of reprapworld.nl vind ik persoonlijk betrouwbaarder (vooral om dat ik bij die laatste langs kan fietsen ;) )

Op de aliexpess link zie je de achterkant van een BLtouch, maar ze zijn (voor zover ik kan beoordelen) hetzelfde. Bij het pakketje van Creality zit ook een tool om een bootloader en nieuwe software te flashen, een langere kabel en een pin 27 breakout board. Dat krijg je er als je een losse BLtouch ergens anders besteld niet bij.

Edit: Ik bekijk de plaatjes bij Prusa3d.nl nog eens goed, maar mijn gevoel daarbij wordt er niet beter van. Een originele BLtouch heeft naar mijn weten een kunststof probe, in plaats van een metalen (iig bij v3). En er staan ook plaatjes van een 3dtouch tussen, wat zoals al aangegeven een BLTouch-kloon is. Ik krijg niet het gevoel dat er bij prusa3d.nl zorgvuldig met de informatie op hun website om gegaan wordt.

Yukkie wijzigde deze reactie 06-12-2019 12:59 (22%)

• Solid Seal

Solid Seal

r_255 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:56:
@Ariatus

@Solid Seal
vs moet ook gewoon werken, je heb een probleem met het platform of met een van je libs die niet met de standaard versie werkt. Het is nog al een geklooi, maar net als met arduino werkt het met veel externe libs en toolchains.

Daar ergens zit je probleem, bij de platform io plugin vind je verder de optie ( geloof bij updates ) om bijvoorbeeld een stapje terug te gaan. Oh en wis je .pio mapje ( in je marlin folder ) als je een nwe library gaat installeren.
Got it ! :) thanks. Ik lees wel her en der dat veel mensen met een 1.0 DIP problemen hebben met OF compilen OF de instabiele werking .. naja . gelukkig zijn die boardjes zo duur niet en kan i k hierna meteen naar een 1.3. :)

• Ariatus
Mijn printer is ook net binnengekomen. vanavond maar even in elkaar zetten.

Bedankt voor info over de BLTouch.

Ariatus wijzigde deze reactie 06-12-2019 13:03 (20%)

• S1W
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17:39
Ariatus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:03:
Mijn printer is ook net binnengekomen. vanavond maar even in elkaar zetten.

Nog een tip dan: zorg dat je aandrijfbanden goed op spanning staan en check ook meteen even de z-as voor binding problemen: YouTube: Section 8.1 Z Binding Issues Featuring the Ender 3
Scheelt achteraf een hoop gedoe...

• Ariatus
S1W schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:06:
[...]

Nog een tip dan: zorg dat je aandrijfbanden goed op spanning staan en check ook meteen even de z-as voor binding problemen: YouTube: Section 8.1 Z Binding Issues Featuring the Ender 3
Scheelt achteraf een hoop gedoe...
Ik ga erop letten bedankt voor de tip!

• DRuw

DRuw

Ariatus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:03:
Fyi, let wel op de douane voor boven de 22 euro hè...
Ik heb een kloon van Ali € 12,31 32%OFF | Trianglelab 2019 NIEUWE 3D Printer 3D TOUCH Gratis Verzending Auto BED Nivellering Sensor 3d touch sensor voor anet A8 tevo reprap mk8 i3
https://s.click.aliexpress.com/e/pjuDzmvRH
Maar die moet ik nog een keer installeren als ik tijd heb..

• Ariatus
DRuw schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:28:
[...]

Fyi, let wel op de douane voor boven de 22 euro hè...
Ik heb een kloon van Ali € 12,31 32%OFF | Trianglelab 2019 NIEUWE 3D Printer 3D TOUCH Gratis Verzending Auto BED Nivellering Sensor 3d touch sensor voor anet A8 tevo reprap mk8 i3
https://s.click.aliexpress.com/e/pjuDzmvRH
Maar die moet ik nog een keer installeren als ik tijd heb..
Laat me maar weten of het een beetje funtioneert want voor een 10tje hoor je mij niet snel klagen.

• DRuw

DRuw

Er zit minder bij hè, ik heb de pin27 enzo apart moeten kopen.
Die ik gekocht heb kwam volgens mij zelfs uit de topicstart ergens...
Hoop er snel aan toe te komen maar moet ook m'n software updaten als het goed is en daar ben ik nog wat huiverig voor momenteel omdat ik weinig tijd heb om er echt even voor te zitten...

• Daniel.
Ariatus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:52:
[...]

Laat me maar weten of het een beetje funtioneert want voor een 10tje hoor je mij niet snel klagen.
Die is super heb er 3.

• DRuw

DRuw

A, waarom heb je er 3????
B, weet jij een goede manual die te volgen is vanuit een standaard ender 3 pro:)?

• Ariatus
Zo super klinkt het niet als je er 3 nodig hebt :P

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Om nog terug te komen op de issues die ik had. Uiteindelijk was het probleem waarschijnlijk de nieuwe transparante bowden tube. Nu ik weer de stock tube erop heb zijn alle problemen weg en print ik weer prima. Ook nog de spacer tussen de extruder spring gezet.

De transparante tube leek het prima te doen. Het filament glijdt er makkelijk doorheen en er zit nog genoeg speling tussen de binnenwand en het filament.

Ik las echter dat het geen ptfe is maar pfa. Waarschijnlijk toch i.c.m. de hitte dat het voor verstoppingen leed. Terwijl de reviews op AliExpress prima waren enz.

Naja voortaan maar gewoon ptfe.

Ben er ook achter dat het magnetische bed veel beter hecht dan de glazen plaat. Mijn bed is echt niet 100% vlak, maar alles lukt gewoon beter met het zwarte buildtak.

Freich wijzigde deze reactie 06-12-2019 17:40 (3%)

3 Inches of Bloodsport!

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Ariatus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:57:
[...]

Zo super klinkt het niet als je er 3 nodig hebt :P
Of je hebt 3 printers

@Freich ptfe en pfa schelen niet zo veel hoor hoor maar de witte os toch zeer waarschijnlijk ptfe, kan je goed voelen gezien het lijkt alsof er een soort olie overheen zit

__/`\__/`\__

• Freich

Freich

YOU ARE NEX!

Mistacal schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:47:
[...]

Of je hebt 3 printers

@Freich ptfe en pfa schelen niet zo veel hoor hoor maar de witte os toch zeer waarschijnlijk ptfe, kan je goed voelen gezien het lijkt alsof er een soort olie overheen zit
Ja klopt. Ik snap ook niet waarom ik issues had met die pfa tube. Of het is puur toeval dat het opgelost is...

3 Inches of Bloodsport!

• Ariatus
Mistacal schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:47:
[...]

Of je hebt 3 printers

Goed punt :p

Hij is in elkaar en de eerste test print is aan het lopen. Tot nu toe zie alles er goed uit!

• Daniel.
Klopt ik heb er 3. Installeer hem toevallig nu op een tronxy x1.

• r_255
Ja, wie heeft er nou maar 1 bltouch? 8)7 , ik heb er ook 3 :+

r_255 wijzigde deze reactie 06-12-2019 21:44 (3%)

• DRuw

DRuw

Daniel. schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:08:
[...]

Klopt ik heb er 3. Installeer hem toevallig nu op een tronxy x1.
Welke handleiding gebruik jij en welke software/firmware moet je erop zetten hiervoor?
Ik wil eerst mijn pi enclosure printen voor achter het display met de psu control relais erin maar dan is de abl mijn volgende projectje:)

• Daniel.
DRuw schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:05:
[...]

Welke handleiding gebruik jij en welke software/firmware moet je erop zetten hiervoor?
Ik wil eerst mijn pi enclosure printen voor achter het display met de psu control relais erin maar dan is de abl mijn volgende projectje:)
Ik heb deze gevolgd en natuurlijk ga je daarna zelf tweaken maar ik vind dat die het ook goed uitlegd.

YouTube: Ender 3 BLtouch vanilla Marlin guide

Voor tronxy x1 heb ik hem helemaal zelf in moeten bouwen, daar is echt geen handleiding of iets voor bekend.

• DRuw

DRuw

Ja die vent heeft best duidelijke beschrijvingen gemaakt.
Kan ik het beste flashen naar Marlon vanilla? (wil ik met een pi doen)

• Daniel.
DRuw schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:15:
Ja die vent heeft best duidelijke beschrijvingen gemaakt.
Kan ik het beste flashen naar Marlon vanilla? (wil ik met een pi doen)
Ik zou gewoon met vanilla beginnen. Ik zou eerst blijven met 1.1.9 en niet direct door naar 2.0.
Heb je ook minder uitleg voor. Ik heb geflashed met een arduino maar met een pi moet ook wel lukken.

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True