Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 02-10 18:15
Mede-auteurs:
  • phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11-12 08:16

phYzar

• Mielmania
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 07-12 12:01

Mielmania

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 09:05

MikeOO

Creality Ender 3 topic

Er is een heel mooi topic over Open Source 3D printing waar de Ender 3 ook veelvuldig aan bod komt. Ik vond het tijd om, gezien de populairteit van deze printer, een apart topic te maken met wat informatie hier over. Het Open Source 3D printer topic kan je hier vinden.

Introductie Creality
Creality is een Chinees bedrijf uit Shenzen. Ik zal niet diep in gaan op hun geschiedenis, maar dit bedrijf heeft verschillende printers op de markt gebracht met wisselend succes. Zo goed als alle designs zijn gebaseerd op het reprap Prusa i3 design.

Creality bestaat al enkele jaren maar heeft zichzelf op de kaart gezet in 2017 met de CR-10 printer. Dit is een 300x300x400mm 3D printer die voor een relatief lage prijs weggezet werd. De print kwaliteit was spectaculair in verhouding tot de prijs en hierdoor is deze printer door zo goed als de hele 3D print community in eind 2017 de hemel in geprezen. Om dit in verhouding te zetten, de Anet A8 was de grootste concurent in dit segment en deze verliest een vergelijking op alle fronten behalve de prijs. Daarnaast is een stock Anet A8 brand gevaarlijk. Helaas waren de eerste CR-10 printers dit ook, maar hier kom ik later op terug.

De CR-10 is opgevolgd door de CR-10S waarbij enkele verbeteringen zij doorgevoerd, waaronder de belangrijkste upgrades het moederbord (CR-10 heeft een Melzi design, CR-10S een RAMPS design) en de CR-10S is weer opgevolgd door de CR-10S Pro, wat een "single extruder" variant is van de (gefaalde) "dual extruder" CR-X.

Creality heeft op bepaalde vlakken een goede naam in de community opgebouwd en op bepaalde vlakken wat zaken minder goed aangepakt.
De goede zaken:
  • Creality kijkt uiterst goed naar de community en implementeerd "hacks" en commentaar van de community zeer snel in de printers
  • Creality doet (tegenwoordig) erg zijn best om Open Source compliant te zijn
  • Creality probeert veel te innoveren
De minder goede zaken
  • Creality nam het in het begin niet zo nauw met de GPL licentie en publiceerde de source code niet van de printers
  • Creality had "thermal runaway protection" uit gezet in alle firmwares, wat voor brandgevaar zorgde
  • Creality implementeerd aanpassingen in printers zonder de naam of versie van het model te wijzigen dus is het een loterij of je een oud of nieuw model krijgt van dezelfde printer.
  • Bepaalde versies van CR-10S moederborden (2.0) hebben te zwakke condensatoren aan boord waardoor de hotend na een tijd niet meer stabiel verhit.

Ender 3 Technische details
Creality heeft in 2018 de Ender 3 op de markt gebracht. Deze printer is als open source printer op de markt gebracht en kan dus door iedereen vrij gemaakt worden. Dit gebeurd dan ook veel en zijn er veel "nep"(?) Ender 3 printers in omloop. "Nep" bedoel ik mee, niet gemaakt door Creality. Zolang de kwaliteit van de onderdelen goed is maakt het weinig uit wie de printer maakt. Alles van de Ender 3 (PCB files, B.O.M. etc.) kun je hier vinden.

De Ender 3 heeft een 24 volt Power Supply aan booard en alle electronische zaken zoals hotend, fans, moederbord, etc. werken dus op 24 volt. Wanneer je wilt upgraden naar een E3D V6 hotend zal je dus een 24 volt versie moeten aanschaffen met 24 volt fan. Ook bijvoorbeeld het vervangen van de fans voor Noctua fans zal je 24 volt fans moeten aanschaffen.

Het moederbord (zoals eerder gemeld) is een Melzi design moederbord. Dit draait op een ATmega1284P CPU en deze heeft (helaas) maar 128K Bytes programmable flash geheugen. In contrast, de Atmega2560 heeft 256k aan boord. Dit limiteert de mogelijkheden om alternatieve firmwares te flashen.

De Ender 3 gebruikt een aangepaste versie van Marlin firmware waarbij Creality een feature heeft toegevoegd "power loss print resume". Deze feature schrijft constant de print status weg naar de SD kaart zodat als de stroom uit valt, de printer verder kan waar hij gebleven is. Het grote nadeel hier aan is dat er gigantisch veel writes naar de SD kaart gaan. Dit is zeer slecht voor de levensduur van de sd kaart.

Creality verzaakt om een zogenaamde bootloader te burnen op de moederborden. Wanneer je zelf firmware wilt flashen (bijvoorbeeld stock Marlin) zal je EERST een bootloader moeten burnen alvorens te flashen. Dit kun je doen met behulp van (bijvoorbeeld) een Arduino Uno.

Ender 3 vs Pro verschillen
Er worden meerdere versies van de Ender 3 online aangeboden, maar er zijn maar twee versies die echt verschillen van elkaar.
De Ender 3 en de Ender 3 Pro.
Het verschil tussen deze twee modellen is een 2040 profiel voor de X as (Bed rollers) op de Ender 3 en een 4040 profiel voor de X as op de Ender 3 pro. Op de Pro zitten de rollers dus twee keer zo ver van elkaar wat voor betere stabiliteit zorgt.

De Ender 3 Pro heeft een MeanWell PSU aan boord. MeanWell is een gerenomeerd merk voor PSU's en is de kans kleiner dat deze de geest geeft.

De Ender 3 heeft ventilatie sleuven aan de bovenkant van de control box. Dit is niet handig gezien er 3D print residu en stof in kan komen. Hier zijn community fixes voor maar daar kom ik later op terug. Ook zit de SD kaart aansluiting aan de onderkant waar je met je vingers lastig bij komt. Bij de Ender 3 Pro is deze omgedraaid.

Als laatste verschil heeft de Ender 3 Pro een magnetisch printbed. Dit is erg handig voor PLA en PETG prints die zo makkelijk van het bed te krijgen zijn.
Let wel dat de maximale temperatuur 70 graden mag zijn. Hogere bed temperaturen zorgen er voor dat de magnetische kracht verloren gaat!

Populaire upgrades Ender 3 (kopen)
Een lijstje van veel voorkomende gekochte upgrades voor de Ender 3.

Achter elke upgrade staan een of meerdere links naar webshops. Let op dat prijzen erg wisselend kunnen zijn dus kijk vooral ook bij andere aanbieders!

Nieuwe PTFE koppelingenAmazon.com
dit is bijna een must ivm slechte kwaliteit van de stock koppelingen
Capricorn PTFE tubeAmazon.comE3D-Online.com
Aluminium MK8 ExtruderAli-ExpressBanggood.com
Auto Bed leveling (BLTouch/3D Touch of ABL sensor)Prusa3D.nl (BLTouch)AliExpress (ABL)
Glazen build plateAli-ExpressAmazon.co.uk
Siliconen sok voor MK8 hotendAli-Express
E3D V6 hotendE3D-Online.com
Micro SD naar SD converter kabelAmazon.com
Stepper dampenersAli-ExpressBanggood.com
let op dat op nieuwere modellen Ender 3's het GT2 tandwiel niet meer vast zit met een schroef maar press-fit is. Hierdoor kun je GEEN dampener installeren zonder de gehele stepper motor en tandwiel te vervangen!
Bed Springs (veren)Amazon
Siliconen Solid SpacerAli-Express

Populaire upgrades Ender 3 (printen)
Printbare upgrades voor Ender 3
Veel voorkomende issues
Er zijn eigenlijk niet zoveel veel voorkomende issues met de Ender 3, maar de issues die ik veel gezien heb zal ik hier noemen.
De extruder skipped - Je hebt waarschijnlijk een verstopte nozzle. Dit kan door veel verschillende redenen gebeurd zijn. Een van de redenen kan zijn door issues met de PTFE koppelingen. Haal de PTFE buis uit de hotend en maak alles schoon. Zorg dat de PTFE buis weer goed diep in de hotend komt, tegen de heatbreak aan. Zorg er ook voor dat de koppelingen goed zitten. Het beste is de koppelingen te vervangen en de PTFE buis te vervangen met Capricorn.
De printer gaat niet meer aan - Er is een grote kans dat de power supply stuk is gegaan. Dit is vaak een condensator. Dit is zelf te fixen, maar is niet aan te raden. Vervang de PSU met een gerenomeerd merk zoals MeanWell (dit model zit al in de Ender 3 Pro). Het komt soms ook voor dat de 24v connectors op de PSU smelten ivm slechte bouw kwaliteit.
De connector van de PSU naar de controlbox is gesmolten - Helaas gebeurd dit nog wel eens. Vervang de gesmolten kabels en koop nieuwe XT60 connectors.
Mijn prints komen nooit goed van de printer, help! - Er kan ontzettend veel mis zijn. Ook een combinatie van meerdere zaken.
  • Het is belangrijk dat de printer goed in elkaar gezet is. Alle hoeken goed 90 graden op elkaar, belts strak, rollers goed afgesteld (niet te los en niet te strak)
  • Het bed moet goed level zijn. Dit is van uiterst belang. De eerste laag is het fundament van je print.
  • Zorg er voor dat je filament van goede kwaliteit is en niet vochtig. Vochtig filament print heel slecht. Verschillende soorten filament zijn meer of minder vatbaar voor vocht, maar het blijft een veelvoorkomend issue.
  • Print op de juiste temperatuur voor je filament en print niet te snel.
Filament blijft niet plakken op het printbed
Zorg dat de nozzel goed is afgesteld tov alle hoeken van het printbed. Door tussen de nozzel en het printbed een papiertje te steken en dan de wieltjes te draaien kun je die goed afstellen. Zorg dat het papier net contact maakt met het papier. Zo ga je langs elke hoek en eindigt in het midden om te testen of het daar ook goed is. Herhaal nu alle stappen nogmaals. Omdat je elke hoek instelt veranderden de overige hoeken ook weer licht. Door deze stappen 2x uit te voeren zorg je voor een goede afstellingen van het printbed tov van de nozzel. Via TH3D kun je via het menu op je printer kiezen voor Prepare --> Level Corners. De nozzel wordt naar de eerste hoek gebracht. Nadat je deze hoek hebt afgesteld kies je voor Next Point.

Een handig uitleg met een snellere manier kun hier vinden.

Hoe vaak je dit moet doen daarover verschillen de meningen en is een kwestie van uitproberen. Zeker als je veranderd van filament of je merkt dat je prints niet goed meer hechten is het tijd om dit weer een keer uit te voeren.

Een handig site met veel voorkomende problemen en uitleg.
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/

Ik wil ook een Ender 3 kopen. Waar kan ik deze het beste kopen?
Op het moment van schrijven kost een Ender 3 rond de €150 en kan Creality deze direct leveren uit Duitsland. Het duurt minder dan een week om het te leveren en je betaald geen invoerrechten gezien het uit de EU komt.
Mijn ervaring is AliExpress de beste manier om direct bij Creality te bestellen ivm de Duitse warehouses. Creality heeft twee AliExpress shops. Creality 3D Official en Ender 3 Official

GearBest etc. bieden de Ender 3 ook aan, Kies hierbij voor een warehouse die gevestigd is in Europa om extra kosten te voorkomen. Als je een bepaalde warehouse niet meer ziet staan komt dit meestal omdat de voorraad op is. Bij het product kun je aangeven vanuit welk warehouse de printer geleverd moet worden. Om te achterhalen welke code bij welk warehouse hoort kun je hier een lijst vinden. Vanuit Frankrijk duurde dit 6 dagen en werd de printer via GLS afgeleverd. Tijdens het bestellen kun je voor 5 euro extra je printer verzekeren tijdens vervoer en wordt deze zonder problemen omgeruild. Zelf heb ik dit wel gedaan. Achteraf bleek het controller board een hoge pieptoon te geven als deze via usb wordt aangesloten. Zonder problemen wordt er nu een nieuw controller board opgestuurd. Of dit door de extra 5 euro service kwam weet ik niet maar is was mij het waard.

Er zijn ook leveranciers in Nederland zoals 123-3d. Hier heb je volledige garantie volgens de Nederlandse wet, maar hier betaal je ook voor. Er zit op moment van schrijven €100 prijs verschil tussen direct van Creality en de Nederlandse aanbieders.

Ik heb een Ender 3 (Pro) gekocht. Hoe zet ik deze het beste in elkaar?
Hieronder enkele kwalitatief goede build videos

Printer kalibreren
Na het bouwen van de printer is het verstandig om deze eerst te gaan afstellen. Hiermee verbeter je de prints en kloppen te maten ook. Zorg voor een digitale schuifmaat om alles exact op te meten.

Benodigdheden
Download Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen. Ook kun je gebruik maken van Octoprint maar elk andere programma waarmee je de m-codes naar de printer kunt sturen zijn ook hiervoor te gebruiken.

Tip: Als je andere firmware hebt geflasht reset je de printer bios eerst. Stuur hiervoor het commando M502 naar je printer . De BIOS wordt dan gereset naar de fabrieksinstellingen.
Ik had dit via het menu van de printer gedaan maar dit was toch niet goed gegaan.
Bij het afstellen van de kubus bleken de waardes totaal niet te kloppen en was de Z as compleet verkeerd waardoor deze veel meer naar links wilde dan dat hij kon wat resulteerde in een hoop herrie en dacht dat de boel defect was. Na een reset met het commando M502 was alles gelukkig weer normaal en zag ik dat mij Z as ineens een totaal andere waarde had gekregen.

Alle m-codes

Extruder caliberen
Hiermee zorg je ervoor dat de juiste hoeveelheid filament wordt gebruikt.
Bij mij was de afwijking slechts een paar mm en is de eerste stap gezet naar een nog beter printer.
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

XYZ 20mm Calibration Cube
https://www.thingiverse.com/thing:1278865

Hiermee kun je alles goed afstellen en zorg je ervoor dat de maten van je tekening ook kloppen met je print.
Zo was mijn kubus na het printen geen 20x20x20 maar 18x18x18. Hoe groter het object hoe groter de afwijking wordt en dan passen onderdelen ineens niet goed in elkaar ;)

Links: standaard instellingen uit de fabriek. Rechts na het afstellen. Een behoorlijk verschil!

Print de kubus opnieuw. Herhaal de kalibratie als de maten nog niet correct zijn.
Na 2x Kalibreren is mijn kubus exact 20x20x20 >:)

Recept voor goedkope DIY ABL sensor (onder €10)

BLTouch/3DTouch handleiding
Op Thingiverse staat een mooie handleiding met een zeer duidelijk uitleg hoe je de BLTouch/3DTouch moet aansluiten en hoe je de firmware moet aanpassen incl afstellen en benodige gcode. In de download zit de PDF
http://www.thingiverse.com/thing:2975949

Persoonlijke tip: De pin van de BLTouch zakte tijdjes het printen steeds naar beneden zodat de pin over het printwerk schraapt. Oplossing die lijkt te werken. Bovenop de BLTouch het schroefje loshalen zodat je de pin kunt verwijderen. De Pin en de schroef op een magneet leggen zodat deze weer magnetisch wordt. Tot op heden blijf hij nu goed hangen tijdens het printen.

Tips voor problemen met 3D prints
De handleiding der handleidingen van Luke Hatfield

phYzar wijzigde deze reactie 09-05-2019 10:25 (178%)

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• Razwer
feedback / toevoegingen zijn welkom.

MCP - MCSA - MCSE (NT4/2012) - MCTS - MCITP:SA/EA/VA2008R2-Charter Member/EMA2010/LSA2010-Charter Member - Prince2 Foundation

• Razwer
staat er in principe al in
Stepper dampeners *** let op dat op nieuwere modellen Ender 3's het GT2 tandwiel niet meer vast zit met een schroef maar press-fit is. Hierdoor kun je GEEN dampener installeren zonder de gehele stepper motor en tandwiel te vervangen!
Check dus eerst goed of je het tandwiel los kan schroeven of dat het een press-fit is. Indien het laatste is dampeners kopen helaas geen optie.

Op mijn Ender 3 Pro is de X stepper helaas press-fit.

edit: ik heb die link naar die dampening feet er tussen gezet.

Razwer wijzigde deze reactie 24-11-2018 20:12 (4%)

• Razwer
Solid Seal schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:26:
Ik merk ook dat de Facebook groep van de Ender 3 erg goed is . : Creality Ender-3 3d printer user group
deze: https://www.facebook.com/groups/Ender3dp/

Ik zal dat wanneer ik weer energie heb in het topic verwerken onder naslag resources

• phYzar
Heb het probleem met de dempers helaas al mogen meemaken. Alleen de extruder heeft een verwijderbaar tandwiel. Er zijn volgens mij wel dempers met een groter gat dus op hoop van zegen andere besteld.

Verder is mijn bed, ondanks glas, ook krom. Wel jammer. Kan er tot nu toe wel omheen door slim plaatsen van prints.

• phYzar
r_255 schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:27:
Volgens mij maak je door het glas op je bed te klemmen je vlakke glas krom, maar met 2 in het midden geplaatste klemmen getest maar dat was hem ook niet.
Hmm, ik ga eens testen met ongeklemd glas en zonder glas wat de afwijking is in het bed. Niet dat ik op die manier kan printen maar dat weet ik wel wat (glas of bed) er precies krom is en hoeveel.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Razwer
azerty schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:27:
Ik heb de smoothers liggen, maar nog niet ingebouwd.

Ik geloof dat Teaching Tech er wel een video over gemaakt heeft.
TL smoothers hebben geen effect op de Ender 3.
De stepper drivers aan boord zijn prima. Mocht je wel effect hebben na een test kan je beter de stepper voltage via de potmeter naar beneden draaien

Een TL smoother geeft effectief een kleine weerstand (verlaagd voltage iets) en blokkeert alles onder 1.4v
Dat laatste is handig voor brakke stepper drivers wat dus niet relevant is voor de Ender 3. Dat eerste is op te lossen via de potmeters.

Kortom, TL smoothers zijn overbodig op de Ender 3.

• phYzar
Zojuist de Capricorn PTFE tube binnen gekregen en de koppelingen. Beide van een andere leverancier want de Amazon prijs was me wat te gortig. Gelijk maar gemonteerd en nu een testprintje draaien. Alles past netjes en monteerd makkelijk. Vond de koppeling naar de hotend niet persé veel beter dan de stock-koppeling. Die op de extruder is een stuk beter dan de stock. Gelukkig gingen ze beide per 10 dus heb er van beide nog 9 over :P

Capricorn tube, nieuwe koppelingen, alu-extruder-ding, Bullseye met stock fans:

Koppelingen, links hotend, rechts extruder, boven oud onder nieuw:

Testprintje gaat tot nu toe uitstekend.

En owja, mijn bed is zo krom, hij golft meer dan het tiki-bad :X

• phYzar
Harrie schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:48:
[...]

Ik zie dat jij ook de bullseye hebt geinstalleerd. Ik heb dat zojuist ook gedaan. Vreemde was wel, dat de fan niet zo vlotjes in de duct paste. Maar na wat schuren is dat wel gelukt.
Nu viel mij wel op, dat er eigenlijk maar zeer weinig lucht uit de openingen onderaan bij de nozzle komt? Toch veel minder dan ik gedacht had.

Een draadje garen word nog nauwelijks van zijn plek geblazen, en de fan staat op 100% 8)7
Bij mij paste alles goed. Wel strak, maar zonder aanpassingen. Heb niet getest hoeveel lucht erdoor komt. Ik zal er eens naar kijken. Heb je een foto ervan? Kunnen we zien of hij een beetje ok is geprint :)

• phYzar
Harrie schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:24:
[...]
Het is moeilijk te zien of die nozzle daar ook wat "uit-center" staat.
Het is lastig om er een duidelijke foto van te maken, maar links lijkt net een mm of 2 dichterbij te staan inderdaad:

• phYzar
Cura 3.6 met het Ender 3 profiel wat je daar standaard kunt kiezen. En TinkerCad (https://www.tinkercad.com/) om ontwerpen te maken (/aan te passen)

• phYzar
Heb de beide delen van de Bullseye met 100% infill gedaan en supports. Duurt ff, maar wordt het mooist.

• phYzar
Zou het voor de y-as stepper niet mogelijk zijn om de beugel naar de andere kant van het extrusie-profiel te verplaatsen en dan met een nog te ontwerpen geprintte spacer de stepper weer in lijn te zetten... hmm... eens over nadenken...

• phYzar
Ha,I love it when a plan comes together :7 :

Geen pulley verwijderd of verzet :)

De Y-eindstop verplaatst van rechts naar links (vanuit voor gezien rechts, foto's van achter gemaakt):

De stepper-motor-beugel van links naar rechts:

De geprintte spacer ertussen:

Woei!

Alle Y-bewegingen zijn nu fluisterstil _/-\o_

//Edit

Spacer gemaakt om de hoop ringetjes tussen de endstop te vervangen:

En zooi geüpload (duurt 24 uur omdat ik nieuwe user ben :-( )

https://www.thingiverse.com/thing:3245255

phYzar wijzigde deze reactie 28-11-2018 21:10 (16%)

• phYzar
Solid Seal schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:33:
Moet ik dan ook nog iets veranderen aan de Z-as?
Ik heb de z-as-eindstop gewoon een paar mm hoger gemonteerd, dan hoef je dat tenminste niet te overbruggen met je bed-level-schroeven.

• Razwer
SToRM666 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:47:
Ik wilde zojuist de dempers installeren, maar nu blijkt dat bij de motoren op mijn Ender 3 het eindstuk, welke op de as zit en die de riem aandrijft, niet zomaar los te zetten en te verschuiven is. Dit kon blijkbaar bij het oudere model wel. Dan kon je ze loszetten, een beetje van de as schuiven en terug vastzetten om te kunnen compenseren voor de dempers die er tussen komen. Maar dat gaat nu dus niet meer, tenzij ik grovere middelen ga gebruiken.
Dus let daar op als je van plan bent om de dempers aan te schaffen.
Dat issue staat al beschreven in de start post. Press fit tandwielen ga je niet los krijgen. Je kan beter een nieuwe stepper motor kopen

• phYzar
Razwer schreef op donderdag 29 november 2018 @ 06:36:
[...]

Dat issue staat al beschreven in de start post. Press fit tandwielen ga je niet los krijgen. Je kan beter een nieuwe stepper motor kopen
Nou, je kunt wel gewoon de tandwielen eraf slopen (met Dremel oid) en er een verwijderbare terug op zetten. Type is volgens mij GT2 belt-type, 6mm belt- breedte, 20 tanden. Is zeker te vinden bij Ali.

• phYzar
SToRM666 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:48:
[...]

Zoiets dus (de as is 5mm dik?): klik
Dat is een mxl type, maar moet volgens mij gt2 zijn:

Bij Ali

//Edit
-DUS- schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:21:
Is de Capricorn PTFE tubing via Ali een beetje degelijk? Of kan ik deze beter via een NL leverancier bestellen?
Ik heb deze besteld, beetje het midden tussen prijs en zekerheid dat het echt is:

https://e3d-online.com/capricorn-bowden-tubing-100mm

phYzar wijzigde deze reactie 29-11-2018 10:05 (23%)

• phYzar
Voor de geïnteresseerden nu wel gepublished

Na weer een vogelnestje aka mislukte print heb ik m'n kromme glazen bed aan de kant geflikkerd en ben gewoon op de standaard verwijderbare anti-aanbakplaat gaan printen en wonderwel heb ik een betere leveling en superhechting over het hele bed in plaats van alleen rechtsvoor. Stom dat ik dat niet eerder had geprobeerd :F

Ook ben ik nog aan het denken over een mogelijkheid om voor mijn x-as een vergelijkbare stepper-demper-hack te bekokstoven, en ik vond een interessante variant op thingiverse die met minimale aanpassingen waarschijnlijk wel gaat werken (vooral juiste offset berekenen):

https://www.thingiverse.com/thing:2793110

• Razwer
gezien drukte komende tijd weet ik niet op ik het starttopic goed kan updaten komende tijd. Als iemand mede auteur wil zijn, laat me weten aub :)

• phYzar
-DUS- schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:17:
[...]

Mischien heel stom.. maar bij het aanmaken van een account bij E3D kan ik Nederland niet kiezen als land, staat er gewoon niet tussen.. bij jou wel?
Ik heb een checkout gedaan, geen account aangemaakt, en bij afrekenen gekozen voor "enter address manually" en dan kun je country Netherlands kiezen.

//Edit:

Landen staan niet alfabetisch, maar de toplanden staan bovenaan, dus Nederland staat bij de 1e 10 opties en niet bij Nederlandse Antillen :p

phYzar wijzigde deze reactie 30-11-2018 09:37 (15%)

• phYzar
vwtune schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:25:
Is deze printer aan te raden voor iemand met 0 ervaring in de 3d print wereld?
Ik had voor deze printer geen enkele ervaring met/kennis over 3D Printers. Veel mensen kopen deze printer als hun eerste 3D Printer. In dat opzicht kan het. Is het een aanrader? Hij is spotgoedkoop, en is recht uit de doos redelijk. Wil je hem net wat fijner hebben zijn er diverse mods/fixes uit te voeren. Hierover is superveel te vinden op internet (en hier). Ik heb, als beginner, geen seconde spijt en vind wat 'tinkering' niet erg en wel leerzaam. Wil je gewoon printen en geen gezeik? Dan zal hij op termijn gaan tegenvallen, maar moet je een stuk dieper in de buidel tasten. Achteraf gezien zou ik zeker weer dezelfde kopen. Dus gewoon kopen dat ding!

goed verhaal lekker kort :P

• Razwer
phYzar schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:40:
[...]

Ik had voor deze printer geen enkele ervaring met/kennis over 3D Printers. Veel mensen kopen deze printer als hun eerste 3D Printer. In dat opzicht kan het. Is het een aanrader? Hij is spotgoedkoop, en is recht uit de doos redelijk. Wil je hem net wat fijner hebben zijn er diverse mods/fixes uit te voeren. Hierover is superveel te vinden op internet (en hier). Ik heb, als beginner, geen seconde spijt en vind wat 'tinkering' niet erg en wel leerzaam. Wil je gewoon printen en geen gezeik? Dan zal hij op termijn gaan tegenvallen, maar moet je een stuk dieper in de buidel tasten. Achteraf gezien zou ik zeker weer dezelfde kopen. Dus gewoon kopen dat ding!

goed verhaal lekker kort :P
"gewoon printen en geen gezeik" zijn bijna niet te vinden, en al helemaal niet de prijs categorie van de Ender 3. Een 3D printer vergt altijd afstelling en kennis van zaken voor het afstellen. Dus wat dat betreft is een Ender 3 prima voor een beginner. En de issues die je tegen komt forceren je om te leren. Als je niet wil leren is 3D printer niet weggelegd voor je :)

• phYzar
SToRM666 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:40:
[...]

Haha, goed bedacht. Ik moet ook eens dringend met Fusion 360 ofzo leren tekenen.
Blijft dat allemaal stevig zitten?
Het zit als een huis, en doordat de riem nog redelijk dicht in de buurt van de ophanging zit is er niet een grote hefboom om de boel scheef te trekken.

Ik heb een aantal 3D-programma's geprobeerd (fusion 360 nog niet trouwens) en vind ze allemaal best pittig, dus nu gebruik ik TinkerCAD. Die is erg eenvoudig en duidelijk, en perfect voor aanpassingen en mashups van bestaande ontwerpen en simpele eigen ontwerpen.

Inmiddels weer de volgende uitdaging: na een paar mislukte prints met vogelnestjes zat er veel plastic zooi rond mijn nozzle/hotend. Ik heb dat een paar dagen geleden verwijderd en de nozzle losgehaald en na schoonmaken weer vast. Nu merk ik de afgelopen dagen dat de hotend plastic "zweet": uit diverse plekken rond het heaterblok komt plastic eruit gesijpeld. Een google-rondje leert me dat er waarschijnlijk iets losgedraaid is waardoor de boel naar buiten komt. Ik ga dus maar eens de boel uit elkaar halen, opschonen en fatsoenlijk monteren.

//edit:

Hier nog een video van iemand die goed laat zien hoe de hotend in elkaar zit er vooral waarom betere ptfe-koppelingen een slim idee zijn:

phYzar wijzigde deze reactie 01-12-2018 12:26 (12%)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Razwer
Harrie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:08:
[...]

In die Marlin Vanilla, dan heb je ook weer thermal runaway beveiliging? Dat is wel iets wat voor mij een reden zou zijn om de firmware aan te passen.

edit: YouTube: Ender 3 vanilla Marlin update: Concise guide Blijkbaar wel. Dat ga ik zeker eens bekijken.
TH3D firmware is flink optimized en gebruikt ook laatste Marlin Bugfix. Daar heb je in principe meer dan dan vanilla. En al helemaal wanneer je ABL, E3Dv6 etc. wilt gebruiken. Alleen voor BLTouch/3Dtouch is het niet geschikt.
De TH3D package heeft Arduino portable aan boord met alle juiste plugins/versies imported (U8Glib bijvoorbeeld)

https://www.th3dstudio.co...se/th3d-unified-firmware/
Let wel op dat je eerst de bootloader burnt via een Arduino voordat je gaat flashen anders heb je een probleem.

Razwer wijzigde deze reactie 01-12-2018 12:22 (5%)

• Razwer
r_255 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:51:
ik zit te wachten op mn 3d touch, dus vandaar de keuze voor vanilla marlin hier, met als bonus dat ik tot dat hij binnen is dus met mesh bed leveling print.
Ben je bekend met deze opties voor FW aanpassingen? Heeft de minste impact op feature loss.

• phYzar
r_255 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:51:
@phYzar
Ai, ben je net lekker bezig..! Zou het mischien ergens een scheurtje zijn in een van de brass onderdeeltjes ? Net ff te strak aandraaien is een scheurtje zo gebeurt. Wat dat betreft is dat bij geleverde chinese gereedschap wel okay, dat breekt eerder dan de onder delen ;o)

Onderweg kwam ik ook nog iemand tegen die ptfe spray in door zn koppelingen en hot end spoot. ( zeg vanaf waar de ptfe leiding stopt) . Nou heb ik hier ptfe spray ( van Action ) staan maar durf het niet aan. In het filmpje staat duidelijk vermeld op welke tempraturen het gebruikt kan worden en ik zie dat je droge en natte heb.

iemand meer kennis hier over ?

PTFE is nou niet echt een fris goedje.

YouTube: ptfe spray hotend
Volgens mij is er niks gescheurd. Net alles uit elkaar gehaald en alle derrie eraf gehaald. Het was lekker smerig:

Verwijderde isolatie:

Nu alles weer netjes en schoon in elkaar. Isolatie was ff hard nadenken wat ik kon McGyveren met wat ik in huis had. Meeste is niet hittebestendig. Uiteindelijk uitgekomen bij hennep (pijphennep voor radiatoren) omwikkeld met alu-tape (van isolatiepanelen) :7

Er draait nu weer een print en tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar laat hem nog maar ff wat uurtjes doorgaan om te kijken of hij niet gaat zweten en m'n isolatie het uithoud. Ik ga sowieso nog wel ff fatsoenlijke isolatie bestellen.

PTFE-spray zou ik niet gebruiken. Het komt in je print terecht, of bij teveel hitte verbrand het. Ik hoop dat je geen parkietjes hebt want die gaan dan van hun stokkie :P

• Razwer
phYzar schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:52:
[...]

Volgens mij is er niks gescheurd. Net alles uit elkaar gehaald en alle derrie eraf gehaald. Het was lekker smerig:

Verwijderde isolatie:
[Afbeelding]

Nu alles weer netjes en schoon in elkaar. Isolatie was ff hard nadenken wat ik kon McGyveren met wat ik in huis had. Meeste is niet hittebestendig. Uiteindelijk uitgekomen bij hennep (pijphennep voor radiatoren) omwikkeld met alu-tape (van isolatiepanelen) :7

[Afbeelding]

Er draait nu weer een print en tot nu toe lijkt het goed te gaan, maar laat hem nog maar ff wat uurtjes doorgaan om te kijken of hij niet gaat zweten en m'n isolatie het uithoud. Ik ga sowieso nog wel ff fatsoenlijke isolatie bestellen.

PTFE-spray zou ik niet gebruiken. Het komt in je print terecht, of bij teveel hitte verbrand het. Ik hoop dat je geen parkietjes hebt want die gaan dan van hun stokkie :P
Dit is een aanrader voor je, was ik vergeten in start topic te zetten: https://nl.aliexpress.com...R-10-10S/32934135876.html

edit: hij is overigens goedkoper te vinden bij andere aanbieders. Deze link is direct naar Creality store.

Ondertussen is het beste om er stukje kapton tape er omheen te doen. Als je dat niet hebt en woont in de buurt van Haarlem/Amsterdam heb ik wel wat voor je.

Razwer wijzigde deze reactie 01-12-2018 16:08 (8%)

• phYzar
@vwtune (@Razwer )
Als voorbeeld zijn linkjes wel handig, maar voor de prijs is het lastiger want die wisselt vaak dus het loont om te zoeken naar andere aanbieders op ali/gearbest/banggood/amazon.

Hier een lijstje ff snel bij elkaar gezocht. Voel je vrij dit te gebruiken/aan te passen/negeren :P

Nieuwe PTFE koppelingenAmazon.com
Capricorn PTFE tubeAmazon.comE3D-Online.com
Aluminium MK8 ExtruderAli-ExpressBanggood.com
Auto Bed leveling (BLTouch/3D Touch of ABL sensor)Prusa3D.nl
Glazen build plateAli-ExpressAmazon.co.uk
Siliconen sok voor MK8 hotendAli-Express
E3D V6 hotendE3D-Online.com
Micro SD naar SD converter kabelAmazon.com
Stepper dampenersAli-ExpressBanggood.com

• Razwer
phYzar schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:28:
@vwtune (@Razwer )
Als voorbeeld zijn linkjes wel handig, maar voor de prijs is het lastiger want die wisselt vaak dus het loont om te zoeken naar andere aanbieders op ali/gearbest/banggood/amazon.

Hier een lijstje ff snel bij elkaar gezocht. Voel je vrij dit te gebruiken/aan te passen/negeren :P

Zal ik je anders mede auteur maken van de startpost? Dan kan je zelf deze dingen toevoegen/bijhouden :)

Edit: ongevraagd gedaan >:)

• phYzar
Razwer schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:48:
[...]

Zal ik je anders mede auteur maken van de startpost? Dan kan je zelf deze dingen toevoegen/bijhouden :)

Edit: ongevraagd gedaan >:)
Is goed, zolang mensen maar niet de indruk krijgen dat ik er verstand van heb :+

• Razwer
phYzar schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:50:
[...]

Is goed, zolang mensen maar niet de indruk krijgen dat ik er verstand van heb :+
Daarom doen we het samen :)
Koopjes toevoegen hoef je geen verstand te hebben van de printer :)

• phYzar
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:51:
[...]

Oke, is er een goede filament (PLA) aan te raden via aliexpress?
Voor die 200 euro kan ik via ali ook een Ender 3 X kopen met 2 kilo PLA erbij... Weet even niet wat verstandig is??? toch de pro nemen voor 200 euro zonder pla of een X-versie met 2 kilo pla voor 200 euro :?
Zou hem zonder PLA nemen. Dat kun je ook voor fatsoenlijke prijzen in Nederland krijgen (bv 123-3d.nl) en dan weet je beter wat je krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Razwer
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:51:
[...]

Oke, is er een goede filament (PLA) aan te raden via aliexpress?
Voor die 200 euro kan ik via ali ook een Ender 3 X kopen met 2 kilo PLA erbij... Weet even niet wat verstandig is??? toch de pro nemen voor 200 euro zonder pla of een X-versie met 2 kilo pla voor 200 euro :?
Wat @phYzar al zegt, filament kan je het beste lekker binnenslands halen. AliExpress is net zo duur of duurder en de kwaliteit is hetzelfde of beter vanuit Nederland.
Hier wat voorbeelden.
123-3d
3D Jake
Hobby King

• Razwer
vwtune schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:41:
Oke, dan bestel ik de 'kale' pro!!! nu wachten tot ie binnenkomt :-)
met een beetje mazzel heb je hem zaterdag binnen.

Check alvast de build video in de start post, dan weet je waar je aan toe bent met bouwen.

Razwer wijzigde deze reactie 04-12-2018 13:49 (16%)

• phYzar
Ik ben fan van deze: (online tool)

https://www.tinkercad.com/

Eenvoudig om te leren:

http://teambudmen.com/tinkercad.html

En je kunt daarin ook *.stl bestanden van bijvoorbeeld Thingiverse importeren zodat je ontwerpen van anderen kunt aanpassen :)

• Razwer
@vwtune
Sketchup, Fusion 360 etc. Maar check het opensource 3d print topic eens. Die startpost (is wel heel outdated) staat flink wat informatie in.

• Razwer
Deejac schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:58:
[...]
Ben nu druk bezig om PETG aan de praat te krijgen, maar dat is nog verdomd lastig.
Wat is je issue?
Stringing? probeer de "coasting" optie eens in Cura.

• Razwer
iemanddieboosis schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:51:
HobbyKing is niet binnenlands. ;) (zit in Hong Kong)
EU Warehouse zit toch echt in Etten-Leur hoor >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:43:
Bij een magnetisch bed (wat bij de pro zit) is 75 graden toch te hoog?
klopt
De magneet verliest zijn kracht en gaat bubbelen.
75 is ook flink hoog voor PETG. 60-65 is prima

Ook de "gewone" Ender 3 verliest de buildplate sticker zijn kleefkracht (lijm laat los) bij 75+ graden btw.

Razwer wijzigde deze reactie 06-12-2018 09:59 (16%)

• Razwer
willow247 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:23:
Na deze aanpassingen krijg ik het niet voor elkaar om z offset goed te krijgen. Dit komt omdat mijn bed niet mooi flat is. Daarom ook de BLtouch zodat auto bed leveling dit kan corrigeren.

Gevolg is dat de nozzle behoorlijk loopt te schrapen aan de linkerkant van het bed. Aan de rechterkant gaat het goed maar links is het gewoon echt schrapen.

Iemand een tip hoe ik dit goed kan krijgen?
Hoe bedoel je schrapen? heb je uberhaupt wel een bed leveling style aangegeven?

code:
1
#define AUTO_BED_LEVELING_BILINEAR

EDIT: nvm, ik had het al kunnen zien in je code voorbeeld 8)7

Misschien beter als je TH3D gebruikt en de instructies in deze video volgt. TH3D is met de laatste Marlin bugfix en flink geoptimaliseerd.
Deze kerel in de video had ook issues met de mount en moest 2 ringetjes plaatsen om de probe iets te verlagen.

Razwer wijzigde deze reactie 06-12-2018 10:15 (3%)

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:27:
[...]
Ik kan gewoon rechtstreeks op die magneet plaat printen toch? Ik hoef geen haarlak oid eerst te gebruiken? Ik lees hier en daar dat er eerst haarlak gespoten wordt voor de hechting.
In principe zit er een "Buildtak" achtig laagje op en kan je direct printen. Zorg er wel goed voor dat deze schoon is. Vinger/huidvet is heel slecht voor adhesion.
In veel gevallen wordt de build surface niet (goed) schoongemaakt en kan haarlak uitkomst bieden. Je spuit immers een laagje over het vet heen :+

Blijf dus met je vieze vingers van je buildplaat af >:) >:) }) })

Razwer wijzigde deze reactie 06-12-2018 11:50 (6%)

• phYzar
vwtune schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:55:
Met wat maken jullie je bed dan schoon na het printen? Met alcohol? kan aceton ook? Ik heb speciaal aceton wat ik gebruik voor wanneer ik met epoxy heb gewerkt om dingen schoon te maken. Dus vraag me af of ik dan dat ook kan gebruiken voor bij het 3d printen.
Gewoon met Dreft :P

Klemmetjes los, glasplaat of anti-aanbaklaag ff onder de hete kraan, afwasborstel en Dreft, goed afdrogen, werkt super :)

• Razwer
Zeep werkt idd het beste

Gebruik GEEN glassex (oid)! Dat laat een laagje residu achter wat niet goed werkt voor adhesion.

• Razwer
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:15:
[...]
Je kan de gemeten mesh toch gewoon in je EEPROM opslaan en die weer uitlezen bij het printen?
Dit moet expliciet aan staan in Marlin en de stock firmware heeft dat uit staan in de Ender 3
Zie onder code snippet van stock firmware

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
//===========================================================================
//=============================Additional Features===========================

// EEPROM
// the microcontroller can store settings in the EEPROM, e.g. max velocity...
// M500 - stores paramters in EEPROM
// M501 - reads parameters from EEPROM (if you need reset them after you changed them temporarily).
// M502 - reverts to the default "factory settings".  You still need to store them in EEPROM afterwards if you want to.
//define this to enable eeprom support
//#define EEPROM_SETTINGS
//to disable EEPROM Serial responses and decrease program space by ~1700 byte: comment this out:
// please keep turned on if you can.
//#define EEPROM_CHITCHAT

https://github.com/Creali...h)/Marlin/Configuration.h

Daarom beter of stock marlin flashen, of om je leven wat makkelijker te maken, TH3D flashen.

Razwer wijzigde deze reactie 06-12-2018 16:39 (4%)

• Razwer
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:55:
Ah ik wist niet dat de Ender 3 standaard mesh bed leveling had, dacht dat diegene überhaupt over Marlin sprak (ja oke stock is ook Marlin).
Heeft hij als het goed is ook, ik las ook dat hij zei "vanilla Marlin"
Maar mesh bed leveling staat idd aan op de Ender 3 stock firmware.

code:
1
2
3
4
5
6
//=========================== Manual Bed Leveling ===========================

#define MANUAL_BED_LEVELING  // Add display menu option for bed leveling.
#define MESH_BED_LEVELING    // Enable mesh bed leveling.

Het punt wat ik probeer te maken is, never assume 8)
Mensen die lezen kunnen zo bijvoorbeeld denken dat EEPROM settings opslaan altijd mogelijk is. Dat is het niet.

On that note:
Overigens na flashen ALTIJD een M502 uitvoeren (EEPROM clear)

Razwer wijzigde deze reactie 06-12-2018 17:19 (16%)

Iemand toevallig een tip waar je de Pin 27 Board for BL Touch voordelig kunt krijgen.

Ik kreeg vandaag mijn 3D Touch binnen en dacht ga alvast eens even kijken hoe je dit moet aansluiten voor komende weekend als project.

Nu blijk je een Pin 27 Board for BL Touch nodig te hebben :X als je niet je kabels wil gaan splitsten.

Maar ik kan ze alleen maar vinden in de US en dan ben je een aardig bedrag aan verzendkosten kwijt en dat vind ik nu ook weer zonde voor een heel klein dingetje.

Maar mogelijk heeft iemand nog een adresje dichterbij of nog mooier er 1 toevallig op de plank liggen >:)

• Razwer
Solid Seal schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:28:
Ik wil mijn firmware ook upgraden (mocht het nodig zijn) maar ik vind de manier hoe je het moet doen nogal omslachtig. ZIjn er andere manieren dan met een Arduino ? Niet dat een arduino duur is maar waarom niet gewoon met een USB kabel zoals alle andere apparaten o0
Arduino is alleen eenmalig. Er zit geen bootloader in de rom dus die moet je eerst burnen. Na burnen kan je flashen zonder arduino, zo vaak als je wilt :)

• Razwer
willow247 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:21:
De TH3D firmware heeft geen support voor bltouch. Aldus hun eigen website
check de embedded youtube vid bij mijn reply. die kerel legt uit hoe je het wel werkend kan krijgen.

• Razwer
@willow247 heb je ook spacers gedaan tussen je mount en je BLTouch zoals die kerel in het filmpje?
Daarna moet je wel z-offset opnieuw doen.

MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:26:
[...]

https://techbitshop.dk/va...oard-for-bl-touch-sensor/

nog een optie? Alsnog vrij duur, maar het is een vrij specifiek printje. Niet eenvoudig zelf te maken met wat AliExpress onderdelen?
tnx voor het zoeken.

Die had ik inderdaad ook gevonden maar als je je gegevens invult kunnen ze dit niet versturen. 8)7
En klik je op ander adres dan zie je wel ineens verzendkosten maar ben je totaal ruim 17 euro kwijt van een klein printje. Verzendkosten zijn dan bijna net zo hoog als de print zelf.

Zoeken verder naar een oplossing.

Update:

Kon nu weer via onderstaande link bestellen. Voor 13,25 euro incl verzending vanuit UK dus hopelijk snel binnen. Mocht je dus een BL-Touch of andere merk bestellen en je wil niet je bestaande bekabeling aanpassen besteld snel want kan zo weer op zijn.

https://www.benl.ebay.be/...SgAAOSwsQJcAtVq:rk:4:pf:0

MikeOO wijzigde deze reactie 07-12-2018 08:42 (23%)

• phYzar
willow247 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:02:
[...]
zie tijdens het printen de z-as niet compeseren maar dat kan ook aan mijn ogen liggen :)
Er zijn mooie prints te vinden als soort wijzers op je z-as zodat je de draaiing beter ziet, maar tijdelijk een stukje plakband/papier als vlaggetje maakt het ook beter zichtbaar.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned
Als aanvulling op dit topic

Handig als je de printer hebt gebouwd om eerste de printer goed af te stellen.
Download alvast Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen.

Tip: Als je een andere firmware hebt geflasht zorg dat je hier de eerste keer met Pronterface het commando M502 naar je printer stuurt. BIOS wordt dan gereset naar de fabriekinstellingen.
Ik had dit via het menu van de printer gedaan maar was toch niet goed gegaan.
Bij het afstellen van de kubus bleken de waardes totaal niet te kloppen en was de Z as compleet verkeerd waardoor deze veel meer naar links wilde dan dat hij kon. Hoop herrie als gevolg en dacht dat de boel defect was. Na een reset met M502 was alles gelukkig weer normaal en zag ik dat mij Z as ineens een totaal andere waarde had gekregen.

Tip 2: Zorg voor een digitale schuifmaat voor de exacte aftellingen.

Tip 3: Alle Pronterface codes

Stap 1

Extruder caliberen
Hiermee zorg je ervoor dat de juiste hoeveelheid filament wordt gebruikt.
Bij mij was de afwijking slecht een paar mm en is de eerste stap gezet naar een nog beter printer.
https://mattshub.com/2017/04/19/extruder-calibration/

Stap 2
XYZ 20mm Calibration Cube
https://www.thingiverse.com/thing:1278865

Hiermee kun je alles goed afstellen en zorg je ervoor dat de maten van je tekening ook gaan kloppen met wat je print.
Zo was mijn kubus na het printen dus geen 20x20x20 maar 18x18x18. Hoe groter het object hoe groter de afwijking wordt en dan passen onderdelen ineens niet ;)

Links is dus zoals hij standaard uit de fabriek de kubus print. Rechts na afstellen. Een behoorlijk verschil/

Na 2x afstellen is mijn kubus exact 20x20x20 >:)

Nu nog zien af te stellen hoe ik de streepjes die je ziet kunt verwijderen.

Trots hoe ik na 1 week als totale beginner al zoveel heb geleerd maar nog heeeeeel veel moet leren. >:)

MikeOO wijzigde deze reactie 07-12-2018 10:03 (22%)

• Razwer
MikeOO schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:37:
Download alvast Pronterface waarmee je onderstaande stappen prima kunt afstellen.
Top aanvulling!
Pronterface is 1 van de vele opties om gecode commandos te sturen over de seriele lijn. Overigens wel een veel gebruikte idd.
Persoonlijk ben ik vervent gebruiker van Octoprint en gebruik de console van die tool.
Repetier is ook redelijk populair.
Maar zelfs putty kan dienst doen om seriele commandos te versturen 8)

• Razwer
r_255 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:22:
Ik zag dat je ook al met een esp8266/32 leuke dingen kan doen.

esp3d

https://github.com/luc-github/ESP3D
klopt, Geeetech heeft dit ook in hun wifi product zitten: http://www.geeetech.com/wiki/index.php/3D_wifi_module

Toch vind ik het persoonlijk geen ideale oplossing. Zeker de ESP8266 deelt de CPU met de wifi controller en deze kan bij overbelasting vast komen te zitten. Als je dus gecode gaat zitten streamen kan dat mogelijk issues opleveren. Een raspberry pi kost iets meer maar heb je veel meer opties.

r_255 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:04:

Kijk dat ziet er keurig uit, zijn die lijntjes niet gewoon je infill patroon? Als je die op minder dan 100 zet in cura krijg je een patroontje naar keuze ( standaard geloof ik lines ) als ik naar bovenkant kijk zie ik dat niet, het lijkt haast wel gedaan met de optie iron.

Leuk om te zien dat het goed afstellen van je linear advance dus een behoorlijk verschil maakt.

Teminste ik zie op kubes li op de bovenkant 2 hobbels, die je bijna niet meer ziet op de rechter. Die hobbels worden dus veroorzaakt door het versnellen en afremmen van je print kop terwijl je extruder flow gelijk blijft.
Zou inderdaad ook infill inderdaad kunnen zijn nu je dat zo zegt. Ik ga eens kijken als ik de infill aanpas of dit dan ook veranderd.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• phYzar
Zo, andere dempers zijn binnen. Dit keer met groter gat, zodat ze over het tandwiel passen. Gelijk maar eens mijn x-as fix uitproberen :P

Nieuwe demper: (links te klein, rechts passend)

Dat past dus wel:

Nieuwe beugel op basis van origineel:

Met uitsparing voor demper: (zodat de motor op dezelfde offset blijft)

Ook een aangepaste endstop mount nodig zodat die op de juiste plek blijft zitten:

En na flink wat schroeven:

Hij is lekker stil nu (nouja, nu maakt de part-cooling fan de meeste herrie :P ). Nu ff wat printen om te kijken of er geen gekke dingen zijn. Nog ff en ik heb een hele Ender 3 aan originele onderdelen over :P #enderblender

//edit:

https://www.thingiverse.com/thing:3271077

• Razwer
straat schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 23:43:
Net de Ender 3 Pro binnengekregen vandaag. Ik heb 'm meteen in elkaar gezet, dat ging soepel. Na het bed te hebben geleveld op de vier hoeken een printje gestart, maar bleef niet plakken…

Het bed blijkt redelijk hol te zijn ipv vlak… :(

[Afbeelding] en vanuit andere hoek [Afbeelding]
zuur man. het is een risicotje, maar je kan evt voorzichtig hem er uit proberen te tikken met gepast geweld. pas wel op met de heated bed mocht je dat proberen.

Harrie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:10:
[...]

Mooie post, veel info.

Voor die streepjes in de bovenste laag moet je bij Travel de Combing mode op "not in skin" zetten, dan zijn die ook weg.

Maar hij lijkt ook een beetje open te zijn die bovenste laag? Heb je de extrusie steps/mm moeten verhogen of moeten verlagen?
De optie Not in Skin kan ik zo niet vinden, uitgaande dat deze instelling in Cure zit. Maar het klinkt als als een mooie optie dus hou mij aanbevolen in welk programma en waar dit zit ;)

Extrusie moest ik verhogen van 93 steps naar 102.61 maar dit is per printer weer anders.

• phYzar
Gewoon even bericht of dispute via AliExpress aanmaken. Ze zijn de beroerdste niet bij Creality dus misschien kun je vervangend bed krijgen.

//Edit:

Ontwerp van mijn x-fix ook geupload:

https://www.thingiverse.com/thing:3271077

//Edit 2:

@straat

Had zelf ook een bericht via Ali gestuurd naar Creality omdat mijn glasplaat ook krom is. Reply gekregen dat ik een foto moest sturen, dus zojuist even je liniaal-voorbeeld gevolgd:

phYzar wijzigde deze reactie 09-12-2018 16:36 (63%)

• phYzar
vwtune schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:17:
Gister mijn Ender binnen gekregen, maar nu pas tijd om hem in elkaar te zetten. Gaat op zich goed, met behulp van het eerste filmpje van de startpost. Nu heb ik daar wel een vraag over, die man in het filmpje zegt (op 7 minuten in het fimpje) dat je de 4 adjustment wieltjes van je heatbed helemaal moet indraaien tot de veren helemaal in elkaar zitten en dan weer 2 rondjes terug losdraaien. Klopt dit wel? als ik wat foto's en filmpjes voorbij zie komen van andere mensen valt het me op dat die veren juist helemaal uit elkaar zitten (dus niet ingedrukt zeg maar)

En nog een twee vraag: als ik klaar ben bouwen, welke software is het beste om te gebruiken om de printer aan te sturen? Ik begrijp dat je hiervoor Cura nodig hebt om je ontwerp daadwerkelijk mee uit te printen? Of zijn er betere hiervoor?
Als hij in elkaar staat kun je via het menu de optie "auto home" doen. De printer gaat dan naar het punt waar alle assen tegen hun eindstop aan staan. Dat is het ijkpunt voor bed-levelen. Of je eerst omlaag gaat en dan omhoog of andersom maakt niet heel veel uit aangezien het resultaat op hetzelfde niveau uitkomt. Dat niveau is bij mij dichterbij veren-uit-elkaar dan bij veren-ingedrukt, en aangezien de home-positie naast het bed zit en niet erop (dus geen risico op headcrash) kun je ook gewoon ff de afstelling negeren tijdens het bouwen en daarna pas kijken waar de home-positie precies is.

Qua software: Een slicer zorgt ervoor dat het 3d ontwerp wordt omgezet naar iets wat je printer snapt. Die slicer hoeft niet direct je printer aan te sturen, dat kan ook door het bestandje wat eruit rolt op de sd-kaart te zetten. Ik gebruik Cura, en die werkt op een eenvoudige en begrijpelijke manier, maar heb nog nooit een andere geprobeerd dus geen idee of het beter kan. Ik zou altijd met Cura starten omdat je nog veel dingen moet uitvogelen het fijn is dat veel mensen dit gebruiken en je dus makkelijker antwoorden vind voor problemen. Als je eenmaal wat verder bent kun je gaan beoordelen of je wat anders wilt proberen (of bv Octoprint)

• Razwer
Harrie schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:30:
[...]

Zeg je nu dat de stock firmware manual mesh levelling heeft, terwijl ik elke keer aan al die wieltjes zit te draaien 8)7??

Zelfs zonder te saven naar EEPROM lijkt mij dat makkelijker dan elke keer die wieltjes draaien...

Ik moet toch nog eens goed het hele menu doorwandelen dan...
Dat is idd een dump van de stock firmware die op github staat.

• Razwer
Harrie schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:25:
[...]

Weet je dat zeker?
Ik vind het niet in de Configuration.h van de Ender 3 firmware.
Het vreemde is, als ik op github in de firmware van de CR-10 kijk, staat het er wel in. 8)7
8)7 8)7
ik check het net, heb blijkbaar in de CR-10S firmware zitten kijken 8)7 8)7 8)7 8)7
https://github.com/Creali...h)/Marlin/Configuration.h
staat er idd niet in.

• phYzar
vwtune schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:22:
Ik vind de printer trouwens opvallend 'stil' tijdens het printen (is nu de hond aan het printen). Ik hoor alleen het geluid van de stepper motoren, maar dat is normaal. Snap niet zo goed waar die zogenaamde dempers dan voor nodig zijn???
Zonder dempers hoor je een hoogfrequent gejank als een matrixprinter on steriods, met dempers is dat geheel verdwenen.

• Razwer
phYzar schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:52:
[...]

Zonder dempers hoor je een hoogfrequent gejank als een matrixprinter on steriods, met dempers is dat geheel verdwenen.
Om dit nog even aan te strepen: De printers van mij staan op zolder. Ik slaap op de 1e verdieping, andere kant van het huis in perspectief waar de printers op zolder staan. Voordat ik dempers had gemonteerd hield de printer mij wakker 's nachts. Na installatie niet meer.

• phYzar
Deejac schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:27:
[...]

Ik ben overigens als mechanicus niet echt gecharmeerd van een kunststof motor mount voor de X-as, een hoop stijfheid gaat hiermee verloren. Deze maakt namelijk deel uit van de ophanging en de rechtgeleiding van de X-as zelf.
De x-as heeft aan de linkerkant twee bevestigingsplaten. De kunststof vervanging vervangt maar 1 vd 2, zit op 3 punten met dikke bouten aan zijn starre broertje vast, en zit daarnaast ook over de halve breedte met bouten vast aan de starre x-as-balk. Áls er al flex zit in de kunststof mount (en dat is bijzonder weinig, ik kan de plaat met flink wat kracht net marginaal buigen) wordt dat door de bevestiging compleet gefixeerd. Nee, ik maak me daar geen zorgen over.
vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 00:21:
De stelknop links voor om je bed te levellen, zit nogal losjes wanneer mijn bed goed geleveled is. Kan ik hier wat aan doen?
Heb je al geprobeerd om alles vier stelwielen helemaal in te draaien en dan een keer opnieuw af te stellen. Mogelijk dat je dan minder ver hoeft uit te draaien. Anders je bed nakijken of deze niet erg krom is.
Je draait de wieltjes juist in om de punt dicht genoeg bij het bed te krijgen. Als je er 1 teveel moet uitdraaien lijkt het erop dat het bed of de printer zelf ergens niet goed haaks gesteld is.

Sommige halen de wieltjes er af + veertjes en gebruik en vulstukje op het boutje en daarna plaats je de veer en wiel er weer op. Hierdoor verhoog je de veerdruk weer een beetje extra. Of worden vervangen door betere veren.
vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:12:
[...]

De stelwielen zijn op het oog op alle 4 de punten evenredig. Toen ik klaar was met bouwen en het bed goed level was, heb ik de hond uitgeprint, dus was erg goed gelukt. Alleen toen ik gisteravond een nieuwe print wou starten voelde ik even aan die stelknop en merkte toen op dat ie erg los zat, wellicht door de trillingen van die vorige (hond) print?
Zou niet afgaan op de stand van de stelwielen. Als het bed iets krom is, wat vaak voorkomt, krijg je hierin al een afwijking. De test met het bekende papiertje is eigenlijk de enige betrouwbare manier om het handmatig te meten. Stellen moet je inderdaad vaker doen als je hierin een afwijking merkt. Mijn stelwielen zijn ook niet gelijk gesteld. De ene veer is redelijk ingedrukt terwijl de andere kant veel meer ruimte heeft en je door de veer heen kunt kijken..

Had zelf de eerste week prima kunnen printen en moet moeite doen om de PLA van het bed los te krijgen. Toen van kleur veranderd en het wilde niet meer blijven plakken. Tig keer bed gesteld, bed op alle manieren schoongemaakt en ontvet maar niets hielp op de pritstift na. Maar dat werkt niet handig maar werkte wel.
Na een middag klooien alles maar uitgezet, was er even klaar mee. Volgende dag met frisse moet nog meer aandacht besteed aan het afstellen en nu zijn we weer vriendjes. Blijft weer super plakken zonder hulpmiddelen. >:)

Kortom het afstellen is bijna exacte wetenschap en ben blij als het laatste onderdeel van de BLTouch binnen is. Afstellen is niet mij hobby en draai altijd net verder aan de wieltjes hahah.

Ze horen niet los te zitten dus ergens zit er iets niet zoals het hoort. Leg eens een liniaal op je bed met een lampje er achter. Dan kun je goed zien of er aan de onderkant licht doorkomt en weet je gelijk of het bed mogelijk erg krom is op een bepaald punt.
vwtune schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:26:
[...]

Ik ga er vanavond eens ff goed voor zitten en hem levelen. Het ging de eerste keer ook goed dus moet nu ook goed gaan, ik zit er zelfs aan te denken om er moertjes erbij te draaien onder de stelwieltjes wanneer het bed level is en goed print. Dan kan ie iig niet niet naar beneden als dat door de trillingen zou komen en blijft ie op zijn plek.
Zou kunnen maar nadeel is dan wel weer dat als je andere materiaal wilt gebruiken of zelfde materiaal maar bv andere merk je toch weer moet stellen en dan wordt het helemaal een gedoe lijkt mij. Hij zou niet echt moeten verlopen, althans daar merk ik niets van. Pas na de wissel van PLA moest ik weer gaan stellen.

Maar elke printer is toch weer anders en afstellen is iets wat je denk ik moet blijven doen.

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:49:
Op een 1 of andere manier gaat het bed levelen via deze manier: YouTube: ENDER 3- Easy Way To Level Your Bed (link in de startpost) en het gebruik van het bestand van thingiverse om je bed automatisch naar de hoeken te laten gaan, niet goed. Op het eerste gezicht lijkt het goed te gaan, alle hoeken en het midden 'sleept' het a4tje mooi mee, maar wanneer ik dan echt ga printen lijkt het of de nozzle toch te hoog staat (skirt blijft niet plakken en is op het bed meer rond dan plat, of blijft wel plakken maar is niet plat maar rond). Wanneer ik dan de steppers weer uitzet en auto home druk en weer wil afstellen, zit het stukje papier zo vast dat je hem stuk trekt (bij elke hoek). Het lijkt wel of ie na het indrukken van auto home en twee keer de limit switch heeft geraakt een stukje gezakt is. Dit allemaal heb ik niet als ik hem met de hand afstel, dus steppers uit, auto home en dan de y en x as met de hand beweeg, daarna blijft ie 'gewoon' goed en zijn de eerste skirts op het bed mooi plat geprint en hechten (te) goed. Beetje vaag…
Als je zoveel ruzie hebt met levelen is een ABL sensor misschien toch wel handig voor je.
De weg van de minste weerstand is een capacitive sensor. Zolang je een goede/het juiste type sensor koopt werkt dit prima (ik voel de discussie alweer aankomen). Deze zet je tussen je Z endstop en het werkt.
BLTouch/3DTouch is in theorie stabieler, maar vergt meer knutsel werk om dit werkend te krijgen.
Een capacitive sensor samen met TH3D firmware werkt direct.
Je kan een kant en klaar setje kopen bij Creality of zelf wat in elkaar knopen voor minder dan een derde van de prijs. Zelf in elkaar knopen vergt wel wat meer werk.

• Razwer
vwtune schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:39:
[...]

Ik heb eigenlijk geen probleem als ik alles met de hand level, als ik zoals in dat youtube filmpje te werk ga, dan gaat het mis/ werkt het niet goed. Gisteravond alles met de hand gedaan en toen ging het goed, tot ik vanochtend naar de printer keek en mijn 8 uur durend printje de toplaag heeft verkl..t :'( Een hele raggebol filament. Ik vermoed omdat de rol met filament heel veel weerstand gaf omdat op de rol filament overelkaar heen ging en je er hard aan moet trekken om dat los te krijgen, jammer dat het zo opgerold zit. Is hier iets aan te doen eigenlijk?
Behalve compleet afrollen en opnieuw oprollen, nee.
Waar heb je het gekocht? Indien NL aanbieder: klagen. Indien internationaal: niet meer daar kopen :)

rubberduck1512 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:07:
Ik wil ook mijn ender 3 flashen ik heb een arduino mega 2560 iemand daar ervaring mee of moet het echt met de uno gebeuren?
Ik heb het ook met de mega gedaan gaat prima. Alleen tijdje gezocht voor ik een goede in beeld had hoe je de draadjes moet aansluiten omdat ze allemaal gaan over een UNO en ik 100% zeker wilde zijn.

Blijkt dat je het exact op dezelfde manier aansluit als de UNO.
Voor het aansluitschema zie YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware
Op 07:01 zie je hoe deze moeten worden aangesloten. Mijn kleuren komen daarmee overeen op de zwarte draad na. Die is in het filmpje roze.

Als je de mega op dezelfde manier legt komen deze overeen. Gebruik de pinnen boven het knopje.
6de draad sluit je aan op nummer 10.

Verder moet je tijdens de stappen tijdens het flashen kiezen voor je Megaboard ipv Uno.

Verder is het gelijk.
vwtune schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:27:
Ik snap er echt ff niets van, ik dacht dat de stelwieltjes tijdens het printen veranderden van positie, dus ik had op de 4 wieltjes een markering geplaats. Na het printen naar de markering gekeken en ze staan precies nog zoals ze stonden voordat ik ging printen (en het bed geleveled had). Ik haal het magnetisch bed eraf, haal van het bed mijn print en de skirt eraf, zet het magnetisch bed terug, laat alles weer opwarmen en wil een nieuwe print starten. Nu is de nozzle zo dicht tegen/ op het magnetisch bed, dat de nozzle mijn magnetisch bed verbrandt! en dus gewoon lijnen erin brandt (er komt ook geen filament er uit) of soms is het nog lager en kan ie niet eens het bed op (vanaf de home positie) maar blijft ie tegen de rand aanlopen. Wat kan dit toch zijn?
Ik zou beginnen om je printer helemaal na te lopen wat dit klopt niet. Ik print best veel bv vorige weekend mijn bed gesteld en daarna niets meer aan gedaan en blijft goed werken.

Loop alle schroeven na van je printer en check ook of de excentrische schroeven. Mogelijk loop er iets te zwaar of te licht waardoor er verschuivingen mogelijk zijn.

Check ook het frame om alles goed haaks staat. Een kleine afwijking De Z as motor kan bij sommige bv iets scheef staan. Er zijn vulstukjes die je hiervoor kunt uitprinten bij Thingiverse als deze scheef staat.

Begin een print altijd met een auto home. Hiermee voorkom je dat de nozzel boven je bed hang tijdens het opwarmen en dus je bed verbrand. Tevens kan het filament vrij lopen als dat nodig is.

Neem anders dit filmpje eens door. Ik heb zelf deze gebruik om de printer in elkaar te zetten. Hij geeft veel nuttige tips waardoor alles direct goed in elkaar wordt gezet.
YouTube: Creality Ender 3 assembly and pro build tips
rubberduck1512 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:44:
Net bootloader geunlockt en andere firmware erop gezet.

Ging perfect met de mega 2560.
Mooi dat het gelukt is ;)
Vergeet niet om als eerste stap je firmware te resetten met M502 code.

• phYzar
Deze week de siliconen covers voor m'n hotend binnengekregen. Omdat ik eerder een lekkende hotend had en de standaard isolatie had verwijderd had ik tijdelijk de boel ingewikkeld met pijp-hennep voor verwarmingen en daaromheen alu-tape. Gisteren heb ik de boel verwijderd en ik kan zeggen: hennep is geen aanrader :P De temperatuur was perfect en misschien nog wel beter geïsoleerd dan standaard en de siliconen. De geur is ..euhh..bijzonder tijdens het printen. Maar het verwijderen was lastig. Het is 1 grote hardgebakken koek geworden en ik ben een half uur aan het peuteren en krabben geweest voor het goed en wel eraf was :P

Gelijk maar even gewisseld van mijn favoriete oranje filament naar zwart om even wat printjes te doen waarbij de kleur niet boeit en ik mijn oranje kan sparen. Wat is zwart printen lastig op een zwart bed! Je ziet totaal niet wat hij doet. Ik babysit altijd de eerste laag zodat ik kan ingrijpen bij matige hechting, maar bij zwart op zwart is dat ondoenlijk.

• phYzar
Heb al zoveel onderdelen geprint, als ik zo doorga heb ik een hele Ender 3 aan reserveonderdelen :p

• phYzar
Vandaag een berichtje van Creality via AliExpress dat ze me een nieuwe glasplaat gaan sturen omdat mijn huidige krom is. Gelijk met tracking code erbij. Zal nog wel ff duren voor die er is, maar alsnog top *O*

• phYzar
straat schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:50:
Ik heb via AliExpress bij de "CREALITY 3D Official Store" een Ender 3 Pro gekocht met een krom bed, maar op mijn berichten word al 10 dagen helemaal niet gereageerd...
Mijn antwoord heeft ook 11 dagen op zich laten wachten (11 dagen geleden reageerden ze voor het eerst op mijn bericht met de vraag of ik foto wilde sturen, ik heb na het sturen van de foto geen antwoord meer gehad tot nu dus).

• phYzar
Deze week bezig geweest met het printen van de Miniature Compound Bow van thingiverse:

https://www.thingiverse.com/thing:2764962

Dat is sowieso een tof ontwerp, maar de maker heeft er een document bij gedaan waarin hij in detail uitlegt welke print/slicer settings hij gebruikt voor elk onderdeel en waarom. Ik heb er (als beginner) aardig wat van geleerd.

Zo heeft Cura een optie "support interface" die ik niet kende, maar die maakt bovenaan een support een dichte laag zodat de eerste laag van je bridge niet eruit ziet als spaghetti omdat hij volledig gesteund wordt.

Ook gebruikt hij voor een aantal onderdelen die hij massief wil maken niet een 100% infill, maar hele dikke wanden (4mm wall thickness). Dan wordt je model niet gevuld met een infillpatroon, maar met lijnen die de contouren van je wanden volgen als een soort houtnerf. Daar wordt het supersterk van.

Heb nu wel een gaatje in de gordijnen zitten. Hij schiet beter dan verwacht dus schoot de pijl (een bamboe bbq spies) de hele kamer door en door het gordijn :X :+

• phYzar
vwtune schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:28:
[...]

Gaaf! ik ga hem nu ook uitprinten....Heb jij alles van PLA gemaakt? en wat heb jij gebruikt voor het draad? Zou vislijn ook kunnen?
Ja, alles PLA. In zijn beschrijving zegt hij ook welk draad en pijlen hij gebruikt. Hij is Duitser en er staat in het Duits bij dat hij die dingen bij de Hornbach heeft gehaald incl. merk en type. Gelukkig woon ik vlak bij een Hornbach dus heb exact hetzelfde gehaald. Voor de pees nylon draad 0.7mm (lijkt wel erg op visdraad, weet niet of dat elastischer is) en bamboe bbq spiesjes van 3mm en 30cm lang.

• Razwer
willow247 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:05:
Inmiddels heeft mijn Ender 3 de nodige upgrades gehad, maar ik zit nog met de ventilatoren.

Iemand een tip om die fan's op de hotend stiller te krijgen, vervangen voor andere maar welke?
Noctua is het goto merk. 24 volt.

Prints verbeteren en kortere printtijd met deze handig tip. Nog niet uitgeprobeerd maar klinkt interessant.

YouTube: Better Quality 3D Prints Using MAGIC NUMBERS on ENDER 3, CR-10, A10
r_255 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:32:
[...]

Hij is een topper, ook zoals met die schroeven die je volgens de halve wereld moet verwijderen. Niet dus,
hij meet en vraagt na tot bij Naomi Wu die direct aan creality is verbonden.

Ik moet altijd wel lachen om die Wu, das zo ondoorzichtig.
YouTube: Naomi 'SexyCyborg' Wu

Nu we het er toch over hebben, is het misschien een optie om de topic titel op te rekken met de cr-10 ? Heb het gevoel hier off topic te zijn als ik het over de cr-10 heb.
Klopt hij legt alles uitstekend uit en kijk er graag naar. Zo zijn er nog een wel een paar maar deze waar weer in de categorie nuttig >:)

Nog een nuttige om te bekijken en na te gaan of alles goed zit bij je hotend.
Goede uitleg om de hotend de demonteren en te verbeteren.
YouTube: Creality Ender 3 5 CR10 CR20 Hotend Strip Reassemble & Modification

Let op: in de film wordt het advies gegeven de 2 schroeven te verwijderen uit de hotend. Filament Friday heeft dit onderzocht en geeft juist het advies om deze niet te verwijderen in overleg met Creality.
YouTube: ENDER 3 Hot End Heat Creep - Remove Those Screws......Maybe?

Titel aanpassen maakt mij niet uit zolang je zelf al weet dat meerdere Creality printers nagenoeg gelijk zijn zit je hier goed. Maar dan moet er ook in de startpagina van alles bij komen om al deze types ook bij te houden en dan wordt wel weer een hoop extra werk, maar als je die info wilt bijwerken dan wil ik dit best voor je navragen bij Razwerof of hij dat ok vindt en maken we je medeauteur.

MikeOO wijzigde deze reactie 31-12-2018 15:32 (21%)

• Razwer
r_255 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:31:
[...]

Geen probleem verder hoor, maar idd er zijn behoorlijk wat overeenkomsten en bijna net zo veel verschillen.
Heb dus zowel een ender3 en een cr10 5s.

Het grootste verschil is de controller : Een creality v 1.1.3 voor de ender en een creality v 2.1 voor de cr10.
Dat wil zeggen Sanguino 1284p voor de ender 3 en atmel 2560 voor de nieuwe cr 10 modellen ( herkenbaar aan de filiament sensor en 2e z-as motor )

Voordeel van deze controller de v 2.1, is wel dat hij genoeg geheugen heeft voor uitbreidingen en je niet het een of ander moet opgeven omdat je geen i/o poorten heb.

Uiteraard ook het loopwerk op de y-as, die is zwaarder uitgevoerd dan bij de ender3 en heeft 6 loop wielen per profiel en dat verdeeld over 2x 2040 profiel ( in geval van de s5 ) verder zijn alle onderdelen wel uitwisselbaar.

Ik heb verder wat chinees spul besteld, voornamelijk hotends 12v en 24v ( stuk of 5 ). Eind doel is om de chimera dual color aan de praat te krijgen op de cr10 5s. En wat e3d kloontjes van de v6 te proberen op de ender 3.

Ook wat PTFE buis, wel genuine chinees dan he... O-) Triangle labs. Voor de prijs van die knipper van capricorn heb ik 3meter en een gratis kinpper. Als het niet werkt dan heb ik toch de knipper gratis :+ en bestel ik alsnog wel wat van capricorn. Vooralsnog ga ik niet verder dan PLA in mn huiskamertje. Andere spullen geven toch wat meer giftige stoffen af. Juist de reden dat ik mn home made sla dlp in de kast heb staan.

PS: Mej, Wu is nuttiger dan ze lijkt in een oog opslag, ze heeft Creality er van overtuigd dat de community verwacht dat ze de source van de firmware vrij geven. Maar idd ik kijk liever naar filament friday :9~
CR-10 is ook gewoon sanguino. CR-10s is 2560.
Cr-10 modellen werken op 12 volt en Ender 3 op 24 volt.

r_255 schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:36:
Het is een beetje verwarrend, maar idd vaak noemen ze het een CR10s maar dat zie je niet overal terug.
Helemaal omdat je ook een CR10s heb die weer anders is dan de CR10s waar we het nu over hebben.

Daarnaast schijnt Creality ook nog al creatief te zijn geweest met wat er inzit. Ik kon het in iedergeval bij mijn aanschaf op gear best niet terug vinden destijds. Juist omdat de prijs zo laag was 530,- voor een S5 had ik zo mijn twijfels over welk model het zou zijn.

Vandaar dat ik zeg te herkennen aan de filament sensor aangezien die niet meer op een sanguino gaat passen kwa poortjes.
Daarom is het ook lastig alle modellen te gaan beschrijven >:)

Mijn bestellijst bij Ali is inmiddels zo lang dat ik de komende weken denk ik alles van de Ender 3 heb vernieuwd. Waarom omdat alles redelijk goedkoop is blijf je bestellen en wil hem toch een stuk stiller hebben. Meeste is binnen en nu nog nieuwe fans en hotend en binnenkort de voeding ook nog zodat ik daar meer veiligheid in heb. Als ik alles van te voren wist was ik toch voor de pro gegaan aangezien daar een betere voeding in zit. Maar goed het is een leuke hobby en dat kost nu eenmaal geld. Liever direct alles goed dan steeds weer tegen iets aanlopen en weer een tijd moeten wachten voor het binnen is.

Mijn controller board maakte een irritante hoge toon als deze via usb wordt verbonden dus direct gemeld bij Gearbest en na het maken van een filmpje is er een nieuwe controller onderweg ;) . Zit er over te denken om deze direct de verkoop in te toen en dit geld dan weer te investeren in een MKS Gen L met ook meer geheugen. Maar dat is voor binnenkort als hij binnen is en de overige upgrades geïnstalleerd zijn

Wil ook de Hotend vervangen door een Trianglelab Highall-metal v6 hotend 24v. Deze is wel iets duurder dan de standaard clone maar schijnt beter te zijn.

Dit is een interessante video als je een clone gebruikt om deze in te spuiten met PTFE spray voor een betere werking.

Heb deze Capricorn bowden tubing besteld. Stuk goedkoper en vraag mij wel af of het origineel is maar ja nu 4 meter besteld en incl verzendkosten rond de 7,50 euro. Wordt alleen pas volgend jaar verstuurd ivm drukte. https://e3d-online.com/capricorn-bowden-tubing-100mm

Bowden cutter via Ali besteld al kun je hem ook zelf printen via Thingiverse >:)

MikeOO wijzigde deze reactie 30-12-2018 09:59 (8%)

• Razwer
r_255 schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:36:
Het is een beetje verwarrend, maar idd vaak noemen ze het een CR10s maar dat zie je niet overal terug.
Helemaal omdat je ook een CR10s heb die weer anders is dan de CR10s waar we het nu over hebben.

Daarnaast schijnt Creality ook nog al creatief te zijn geweest met wat er inzit. Ik kon het in iedergeval bij mijn aanschaf op gear best niet terug vinden destijds. Juist omdat de prijs zo laag was 530,- voor een S5 had ik zo mijn twijfels over welk model het zou zijn.

Vandaar dat ik zeg te herkennen aan de filament sensor aangezien die niet meer op een sanguino gaat passen kwa poortjes.
er is een duidelijk verschil tussen de CR-10 en de CR-10S. Het bord, dual z as, filament detector sensor.
Er zijn meerdere revisies van de CR-10S maar bovenste is altijd van toepassing.

r_255 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:21:
[...]

Die van die PTFE spray had ik al voorbij zien komen en gemeld al hier, maar dan moet je wel speciaal hitte bestendig hebben. Ik heb hier een bus van de action, maar das meer voor low temp heb ik zo een vermoeden. Valt voor mij verder ook niet te achterhalen dus doe ik het maar niet.

Ja, Ali..... wat moet je met 6 hotends 8)7 zoek nog wel een 2e extruder. Iemand tips ?

Wel netjes van je controller, ik had hem wel willen overnemen... maar heb inmiddels mijn nwe geleverd gekregen. Die MKS zou ik zeker doen, denk dat dat mischien wel de leukste upgrade is voor een ender als je wil tweaken.

YouTube: Easy and cheap Ender 3 mainboard upgrade: MKS Gen L guide

@Razwer
Je heb gelijk... S 8)7
Nee geen 6 Hotends >:) 1 is genoeg hoor maar betreft een v6 model maar wist je vast wel ;)
PTFE spray moet ik inderdaad nog even uitzoeken welke geschikt is en ook ergens in NL voor leuke prijs te krijgen is. Berichtje daarover even gemist, ben op vakantie dus brein staat ook in de vakantiestand denk ik.

Wat is het doel van de 2de extruder.
Nickster! schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:29:
Iemand ervaring met het bestellen van de Ender 3 pro op Amazon.de? Hij hier iets duurder dan Aliexpress; €256 tegenover €220 maar gezien garantie en service afhandeling lijkt het mij die extra centen wel waard.
Wat is algemeen lees is inderdaad de service van Amazon redelijk al lees je soms ook daar verhalen van printers met ontbrekende onderdelen of gebruikte printers die worden opgestuurd. Maar dat probleem komt overal voor. Volg je gevoel daarin en wil je wat betere kans op garantie dan zal Amazon de betere zijn denk ik.
Alles hangt af van het budget wat je te besteden hebt >:)

Hou er in ieder geval rekening mee dat je vrij snel extra's gaat aanschaffen om de printer te verbeteren. Standaard is het uitstekende printer maar eenmaal aangestoken door het virus wil je toch meer.
SToRM666 schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:29:
Ok wauw, de dempers aan de y en x motoren maken de Ender 3 wel enorm veel stiller, ik zou nu niet meer terug kunnen gaan naar hoe het was :D

Nog een tip voor degenen die een demper kunnen plaatsen op de motor voor de x-as zonder spacer. Als je kortere schroeven nodig hebt dan kun je de voorste 2 schroeven pakken van het deksel waar de electronica onder zit en daar dan de 2 langere schroeven steken, dat past net :P Wel even uitkijken of je geen kabels raakt als je de langere schroeven daar steekt.

Ik heb ook gekeken om de Marlin software een update te geven, maar ik krijg telkens een error. Ik ga eens moeten googlen hoe ik dat kan fixen. En ik zit ook nog te twijfelen om de TL smoothers te installeren.

In Cura print ik nu altijd met de top en bottom layers op een snelheid van 40mm/s, dat werkt zeer goed voor mij, dan heb ik veel minder fouten en dan is de eerste laag altijd perfect :) Ik had al een tijd 30mm/s ingesteld, maar dat pakte die alsmaar niet todat ik eens andere settings ging aanpassen, maar 30mm/s is net wat te traag. Ik heb wel nog wat diagonale lijnen over de print lopen soms, maar dat zal wel met de retraction te maken hebben vermoed ik.
Ik heb via Ali een assortiment RVS boutjes besteld wat ook handig is om op voorraad te hebben. En je kunt ze eenvoudig op maat knippen met een kabelschoentang als de maat net niet goed is.

TL smoothers is zover ik weet een kwestie van kabel los van controller en in de TL smoother steken en de andere kant weer in de controller.

Er zijn ook houders voor om te printen zoals https://www.thingiverse.com/thing:3117672. Maar er zijn er meer te vinden.

Ik heb ze ook net binnen en ga ze zeker er tussen zetten als de vakantie om is. Sommige geven aan dat het niet echt nodig is voor de Ender 3 maar kwaad kan het niet en voor het geld prima te proberen.

Zag ook nog een mooie box om alle elektronica bij elkaar te stoppen als je een enclosure wilt gaan maken Aangezien het niet verstandig is om je elektronica ook op te sluiten een mooi project

https://www.thingiverse.com/thing:3185793
ImDion schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:13:
[...]

Inmiddels prints gestart... na 50 min troubleshooten waarom men bed loszat :+
Misschien nuttig om voor andere ook de oplossing te delen waarom je bed los zat. Zullen zeker gebruikers zijn die hetzelfde overkomt.

• phYzar
Dit weekend zat er een plak isolatiemateriaal voor het printbed in m'n brievenbus. Heeft er bijna 2 maanden over gedaan dus was het alweer vergeten. Niet supernuttig maar ergens in m'n Ali-koorts aangeklikt :P

Vandaag eens bevestigd en een andere Ali-aankoop uitgetest:

Ingestelde temperatuur 50 graden. Haalt ongeveer de 48,5 a 49 (met antiaanbaklaag). Warmt sneller op, temperatuurverdeling was vooraf al redelijk gelijkmatig en blijft redelijk gelijkmatig. De koude plek is de fan van de hotend die toch een verkoelend effect heeft (niet de partscooling, maar de hotend cooler, bevestigd in bullseye). Scheelt ongeveer graad of 5 op die plek.
SToRM666 schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:03:
[...]

Interessant! Misschien ook maar eens bestellen :)

[...]

Ik weet niet of het ook verschil gaat geven. Bij mij zitten de stekkers vast met lijm, dus dat moet ik ook eens bekijken... Hoeveel ga je er monteren? Ik heb er 3.
Klopt dat is standaard en je kunt ze gewoon lostrekken. Is puur om te zorgen dat ze niet los kunnen raken. Heb er 4 besteld, dat was een set dus stop ze overal tussen en dan testen wat er gebeurt en of er een verschil optreed. Tevens heb je extra bescherming. Als je het bed beweegt en je doet dit te hard dan zie je het lcd scherm oplichten door de stroom die wordt opgewekt. Je moet dit dus altijd rustig doen om te voorkomen dat je de controller opblaast. De TL Smoothers voorkomen ook dat dit kan gebeuren.

MikeOO wijzigde deze reactie 01-01-2019 09:24 (19%)

• Razwer
TL smoothers zijn geldverspilling op de Ender3. Je verhoogd alleen maar de kans op "salmon skin" als je ze gebruikt.
TL smoothers bieden kleine weerstand en laten voltage onder 1.4 volt niet door. Dat laatste is alleen hulpvaardig bij bepaalde brakke stepper drivers. Deze zitten niet in de Ender3.

Als TL smoothers wel effect hebben op je Ender3, is je stepper voltage te hoog en kan je deze naar beneden draaien met de potmeters.

TL Smoothers, niet doen dus.
MikeOO schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:53:
[...]
Je moet dit dus altijd rustig doen om te voorkomen dat je de controller opblaast. De TL Smoothers voorkomen ook dat dit kan gebeuren.
Hoe voorkomen ze dat? De diodes staan op beiden richtingen dus die remmen niets

Razwer wijzigde deze reactie 02-01-2019 04:08 (26%)

Nickster! schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:29:
[...]

De cr20 is toch alweer snel (bijna) 2 keer zo duur als de ender 3X (179 vs 340). Gezien het mijn eerste 3D printer is sap ik liever wat voorzichtiger in ;). Ik heb nu een winkelwagen samengesteld met
  • stepper dempers (geen idee of deze gaan passen?)
  • Een mk8 extruder
  • siliconen cover
  • ender 3x (5 spuitstukken + glasplaat)
komt op een totaal van €200,- . Lijkt me vrij redelijk :9

Ik ben met name aan het twijfelen m.b.t. de voeding van de ender 3 pro. Ik lees her en der aardig wat verhalen over brakke voedingen; zijn er hier mensen met ervaring mee?
Hou ook rekening dat als je hem uit direct China haalt je mogelijk invoerrechten moet betalen. Sommige webshops bieden een dienst aan om dit te voorkomen maar hou er rekening mee want dan komen nog extra kosten bij.

Bestel de losse items dan ook apart zodat je zoveel mogelijk bij de extra steeds onder de 22 euro blijft als je iets via een verkoper afneemt.

• Razwer
Delchrys schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:13:
3 dagen via gearbest warehouse Polen geloof ik
Versturen die nu ook EINDELIJK vanuit een EU warehouse? Gearbest is vaak iets goedkoper. Overigens leveren die wel "nep" Enders (voor zover je een opensource printer nep kan noemen) heb ik mij laten vertellen.

• Razwer
Nickster! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:30:
Nou ‘t pakket ligt al in krefeld (Duitsland). Hoop de printer morgen binnen te krijgen *O* . Kreeg net alleen een melding dat mijn Amazon bestelling (upgrades en filament) iets vertraagd is waardoor ik geen filament in huis heb mocht de printer morgen komen :'(

Bestel denk ik nog even een rol goud PLA op 123-3D. Zo te lezen is dat degelijke kwaliteit :)
er zit een heel klein beetje PLA bij de printer zelf, maar daar kom je niet ver mee :)

Razwer schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:48:
[...]

Versturen die nu ook EINDELIJK vanuit een EU warehouse? Gearbest is vaak iets goedkoper. Overigens leveren die wel "nep" Enders (voor zover je een opensource printer nep kan noemen) heb ik mij laten vertellen.
Dat doen ze al een tijdje.
Heb hem ook via Gearbest en is gewoon prima verzorgt en afgeleverd met 6 werkdagen vanuit Frankrijk.
Zelf een probleem met het controller board die een hoge pieptoon geeft als je hem via usb verbindt is vrij snel opgelost door een nieuw controller board op te sturen..Deze is nog onderweg maar al met al dik tevreden over hoe het verlopen en denk dat de verhalen met in de categorie indianenverhalen vallen ;) .
Voor die prijzen waarvoor het verkocht wordt kun je niet veel verdienen denk ik zo of zijn mensen die een andere bedrijf in diskrediet proberen te brengen ivm affiliate verdiensten.

• Razwer
MikeOO schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:56:
[...]

Dat doen ze al een tijdje.
Heb hem ook via Gearbest en is gewoon prima verzorgt en afgeleverd met 6 werkdagen vanuit Frankrijk.
Zelf een probleem met het controller board die een hoge pieptoon geeft als je hem via usb verbindt is vrij snel opgelost door een nieuw controller board op te sturen..Deze is nog onderweg maar al met al dik tevreden over hoe het verlopen en denk dat de verhalen met in de categorie indianenverhalen vallen ;) .
Voor die prijzen waarvoor het verkocht wordt kun je niet veel verdienen denk ik zo of zijn mensen die een andere bedrijf in diskrediet proberen te brengen ivm affiliate verdiensten.
Als ik kijk zie ik nooit EU warehouse, alleen CN, ook nu :(
Misschien browser settings (draai alles engels).

Wat ik met "nep" bedoel is "niet officieel Creality" geleverd. Gezien de printer open source is, kan iedereen hem maken. Gezien Chinezen daar goed in zijn, doen velen dat ook. Vandaar dat vele Enders "nep" zijn, zonder dat iemand dat weet. In hoeverre is het "nep" als de onderdelen gelijk zijn? Snap je het punt? :)

Razwer schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:59:
[...]

Als ik kijk zie ik nooit EU warehouse, alleen CN, ook nu :(
Misschien browser settings (draai alles engels).

Wat ik met "nep" bedoel is "niet officieel Creality" geleverd. Gezien de printer open source is, kan iedereen hem maken. Gezien Chinezen daar goed in zijn, doen velen dat ook. Vandaar dat vele Enders "nep" zijn, zonder dat iemand dat weet. In hoeverre is het "nep" als de onderdelen gelijk zijn? Snap je het punt? :)
Je ziet ze alleen als ze daar voorraad hebben. De link die ik gebruikte om te bestellen bv kun je nog zien hoe het er dan uit ziet. https://www.gearbest.com/..._1845899.html?wid=1090517

Alleen is er dus nu geen voorraad en kun je alleen China zien. Je kunt je aanmelden via arrival notice in te stellen. Dan krijg je melding als er weer voorraad is in het betreffende warehouse. Nu staat er maar 1 extra warehouse en ten tijde dat ik bestelde waren er meerdere.

Tja of het dan nep is kan ik niet zeggen. Alle onderdelen zijn los te verkrijgen en dan zou elke zelfbouwer een Ender 3 kunnen maken en ben je dan bezig met een nepper?

Ze worden op zoveel plekken aangeboden dat je dan kunt stellen dat alleen die bij Creality zelf dus origineel zijn. Mogelijk maar lijkt mij ver gaan. Maar goed hij doet het uitstekend ;)

Tevens lees je via de vele FB groepen dat er genoeg mensen hem wel direct via de Creality shop hebben besteld en waarbij ze soms weken moeten wachten voor hij geleverd wordt en waar de service zeer matig is bij problemen. Dus wat is wijsheid. Gewoon bestellen waar jij een goed gevoel bij hebt en zoek voor het bestellen naar ervaringen en check de FB groepen.

MikeOO wijzigde deze reactie 06-01-2019 07:50 (17%)

Weer een mooi filmpje met tips voor Retraction en Raft van Filement Friday

YouTube: Cura Settings for Retraction and Raft on Ender 3 or CR-10 Mini

En ook nog een over hetzelfde onderwerp maar uitgebreider wat er gebeurt met diverse Slicers
YouTube: Stop Ender 3 Stringing with this One Weird Trick! (ok but seriously)
Pagina: 1 2 3 4 5

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True