Ik heb sinds kort een Creality Ender 3 V3 KE (hele mond vol) en loop tegen een probleem aan wat ik even hier wil delen.
Bij kleine stukjes/detail werk, heb ik regelmatig last van verstopping. Ik heb hierom de hot-end vervangen, en de extruder, beiden voor origineel Creality, een Ceremic hot-end, met Unicorn nozzle, en de originele extruder. Maar het probleem is niet helemaal weg, heb zowel E-sun Basic PLA als Enver Hyper-PLA getest.
Na wat testen en afstellen heb ik eindelijk een benchy succesvol kunnen printen. Het probleem is echter niet volledig weg. Als ik kleine dingen print, nadat ik al wat andere zaken heb geprint (bijvoorbeeld een legoblokje) dan loop het geheel toch nog vast
Na wat voelen en nalopen lijkt het mij dat de heat-break, mijn probleem is, deze wordt best warm! En als de PLA dat ook wordt en dan ingeduwd wordt, zet het wat uit en schuift het heel wat stroever. Ik heb op de heat-break geen fan op zitten, en die zie ik bij het Unicorn systeem er ook nooit bij. Ik denk dat het toevoegen van wat koeling, wel mijn probleem zou kunnen verhelpen. Dat wil ik dus (low-cost) testen, maar ik zou liever niet al te veel geluid toevoegen aan het systeem (het is al vrij veel geluid tijdens het printen). ik denk dat een 30x30 fan past, maar heb geen idee welke dan, een 25x25 fan zou ook kunnen, die zit volgens mij op de standaard SE heat-break wel. maar wat ik weet van fans is hoe kleiner hoe irritanter het geluid.
ik zou liever niet de hele cover vervangen voor het testen, maar later overstappen op
zoiets is wel een optie, maar dan moet ik eerst een keer wat PETG filament testen. Ook zijn er mensen die aangeven dat die fans veel minder lucht verplaatsen, en mogelijk niet het beste idee zijn.
Na een verhaal de vragen zie ik heb:
Wat zijn jullie ervaringen met het unicorn systeem, zit daar normaal wel een fan op de heat-break?
Wat voor fan zou nuttig en niet te luid zijn om toe te voegen, en waar kan ik die het beste/goedkoopst vinden?
Of kan ik beter alle tussenstappen overslaan een een nieuwe cover printen en daarmee aan te slag gaan.
Als ik een andere cover zou printen, welke mogelijkheden hebben jullie dan gevonden die goed werken?