Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:12
Ben bang dat het de hotend is, filament kan gewoon door gedrukt worden tot nozzle maar smelt niet goed genoeg. Geeft wel aan dat het 230 graden word maar, zie niks vloeiends. Extruder er af met stuk filament er in werkt die netjes. Heb eerst een fout gekregen dat er iets mis is met de temperatuur vervolgens nozzle vervangen omdat ik het met een andere nozzle wou printen. Heb denk ik wat gesloopt :( had een trianglelab hotend in bestelling staan ben benieuwd.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:20
Wordt de nozzle wel warm ? hebt je het wel gevoelt en gemeten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
wim62 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:17:
Wordt de nozzle wel warm ? hebt je het wel gevoelt en gemeten ?
Nozzle word wel warm maar, denk niet warm genoeg. Ik ga vandaag even alles los halen en inspecteren. Extruder open filament er tussen doet die het gewoon kan hem alleen niet door duwen alsof die verstopt is wat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:20
Dan zal de temperatuur sensor denk ik stuk zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:52
Sokucho schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:25:
Help wat is hier aan de hand? Heb de extruder er af gehaald open gemaakt en draait mooi als er niets in zit, zodra ik er filament in doe gaat het niet verder. Heb er een andere nozzle op gezet oude schoon gemaakt langs dunne metaal pinnetje door heen gehaald geen blokkering.

YouTube: extruder
PTFE zit niet helemaal tot het eind. Er is een klein gat ontstaan waar het filament vastloopt
Tandwiel versleten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
SpiriTNL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:30:
[...]

PTFE zit niet helemaal tot het eind. Er is een klein gat ontstaan waar het filament vastloopt
Tandwiel versleten !
Is een unicorn nozzle zit geen ptfe tussen :P
Heb net weerstand gemeten van de thermistor meet 33 en soms schiet die naar boven tussen 33 - 100 vermoed een kabelbreukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Snuffel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:13:
En uiteindelijk ook klaar. Geheel geprint op een Ender K1C en hij rijdt.
[Afbeelding]
Nice! Heb je ook bewegend materiaal? :) Youtube?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:12

Snuffel

Vroem!

Scipionyx schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:22:
[...]

Nice! Heb je ook bewegend materiaal? :) Youtube?
Heb geen youtube kanaal ofzo, en nog ook geen filmpje gemaakt. Zal binnenkort eens kijken of ik iets kan maken en posten

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:40

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Iemand toevallig een idee? Ik heb sinds een maand een Ender-3 V3 SE. Anderhalve kg mee geprint ongeveer en op de ene dag op de andere was de Z offset niet meer goed.

Autoleveling gedaan, niets verschil, terug naar fabrieksinstellingen, andere nozzle, niets.

Handmatig de nozzle dichterbij het bed brengen heeft het opgelost. Maar dit mag eigenlijk niet denk ik?

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-05 21:53
Dan is je Z offset niet meer ok. Het beste even een filmpje opzieken over hoe je die kan calibreren. Je printer rekent met de z offset uit hoever je nozzle van je bedlevelsysteem afzit. Dit is niet bij elke printer van hetzelfde type hetzelfde en als die instelling niet klopt zit je nozzle bv 0,2 mm hoger dan de printer denkt. Dit resulteert in een niet plakkende 1e laag. Te dicht erop resulteert in een kapotte sheet. Ik neem aan dat er in het menu van de printer ergens een optie zit om dit te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Banditoz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:34:
Dan is je Z offset niet meer ok. Het beste even een filmpje opzieken over hoe je die kan calibreren. Je printer rekent met de z offset uit hoever je nozzle van je bedlevelsysteem afzit. Dit is niet bij elke printer van hetzelfde type hetzelfde en als die instelling niet klopt zit je nozzle bv 0,2 mm hoger dan de printer denkt. Dit resulteert in een niet plakkende 1e laag. Te dicht erop resulteert in een kapotte sheet. Ik neem aan dat er in het menu van de printer ergens een optie zit om dit te kalibreren.
Ja klopt, ik heb het nu manueel ingesteld en print terug zoals vroeger.

Ik vraag mij alleen af waarom hij er zo ver naast zit als hij het zelf berekend. Heeft het altijd zo gedaan maar de ene dag op de andere zit hij er bijna een halve mm naast.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Jellabie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Ja klopt, ik heb het nu manueel ingesteld en print terug zoals vroeger.

Ik vraag mij alleen af waarom hij er zo ver naast zit als hij het zelf berekend. Heeft het altijd zo gedaan maar de ene dag op de andere zit hij er bijna een halve mm naast.
The magic of 3D printing....

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Iemand enige idee waar door dit gebeurt? Infill te weinig of niet oke? Onderkant (bed kant) ziet er mooi uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q4ClcfODPLjn_5q19V5JvLU9MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGEyGKjgusTHob4KNEid8NMP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX_DxQ45HCsAWuhmK-E-00aFxDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KnsxCzRMlobAKJXVotED4IZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:30
Sokucho schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:55:
Iemand enige idee waar door dit gebeurt? Infill te weinig of niet oke? Onderkant (bed kant) ziet er mooi uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk vocht in je filament. Heb zoiets zelfs met pla. Welk merk en soort filament gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
vincent_1971 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Denk vocht in je filament. Heb zoiets zelfs met pla. Welk merk en soort filament gebruik je ?
Zou het? Heeft 10+ uur lang in de droger gezeten op 65 graden (petg) en zit nog steeds in de droger. Het is jayo petg vergelijkbaar met sunlu (zelfde fabrikant)

[ Voor 8% gewijzigd door Sokucho op 08-02-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:30
Sokucho schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Zou het? Heeft 10+ uur lang in de droger gezeten op 65 graden (petg) en zit nog steeds in de droger. Het is jayo petg vergelijkbaar met sunlu (zelfde fabrikant)
Doe er eens een nieuwe filament in uit de verpakking. Uitsluiten van dingen

Petg is aardig vochtgevoelig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is voornamelijk een kwestie van meer top layers layers gebruiken. Meer infill doet ook wel wat, maar je sluit in feite warme lucht (stroming) van je buildplate op, en die wil omhoog/uitzetten. Met maar 1 of 2 laagjes top-layers wil dat daardoor wel eens vervormen, en krijg je dat pillowing effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sokucho
Ischium schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Is voornamelijk een kwestie van meer top layers layers gebruiken. Meer infill doet ook wel wat, maar je sluit in feite warme lucht (stroming) van je buildplate op, en die wil omhoog/uitzetten. Met maar 1 of 2 laagjes top-layers wil dat daardoor wel eens vervormen, en krijg je dat pillowing effect.
Aangezien het om een nieuwe rol gaat die 10+ uur heeft zitten drogen, ga ik meer toplayers proberen. Ben nog een beginner met petg nog een hoop te leren. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sokucho schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:05:
[...]

Aangezien het om een nieuwe rol gaat die 10+ uur heeft zitten drogen, ga ik meer toplayers proberen. Ben nog een beginner met petg nog een hoop te leren. Bedankt.
Dat was mijn eerste gedachte ook. Welke layerheight en hoeveel top/bottom layers doe je?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sokucho
McKaamos schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:43:
[...]

Dat was mijn eerste gedachte ook. Welke layerheight en hoeveel top/bottom layers doe je?
Top was 3 layers heb dit 5 gemaakt en ziet er nu goed uit bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 28-04 21:36
Ik heb zojuist een K1 SE besteld.
Ben benieuwd, heb nu een ender 3 V3 SE

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen idee hoeveel top-layers je gebruikt, maar bij PETG moest ik tot 6 gaan (0,20mm layer) om het mooi vlak te krijgen. In elk geval veel meer dan bij gebruik PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

ny-hardcore schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:45:
Ik heb zojuist een K1 SE besteld.
Ben benieuwd, heb nu een ender 3 V3 SE
Nice!

Mag ik vragen waarom de K1 SE en niet de K1C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Laatst online: 28-04 21:36
Snuffel schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Nice!

Mag ik vragen waarom de K1 SE en niet de K1C?
Kosten. De K1 SE was in een aanbieding voor 307€.
Ik print geen abs en Asa etc.
Heb nog een nebula cam dus ook de cam had ik al

[ Voor 8% gewijzigd door ny-hardcore op 09-02-2025 09:47 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ah ja, budget is altijd wel een dingetje.
Wel een mooie printer hoor, die SE. Denk dat je er veel plezier mee zal hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-05 11:45
Help. :) Heeft iemand een suggestie wat ik verder nog kan proberen? Het lijkt een Extruder / Retract probleem wat ik probeer op te lossen. Sinds een week of 2 gebeurt dit: Bij het starten van de brim komt er de eerste 2cm nog niets uit de hotend terwijl de extruder wel draait. Dat vind ik vreemd, omdat net daarvoor die lange cleanup lijn is geprint die Cura altijd neerzet.

Daarna worden vlakken niet mooi gevuld. En ik zie wat stringing tijdens moves.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeLbL_gsNtz2ytHwpVqS6zXPGIs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A4Y2ERDzudHESD46cwp5RllF.png?f=user_large

Het is een Ender 5 met dubbele Z-as en de standaard Extruder motor bovenop de hotend dus een soortvan Direct Drive. Ik print met PLA+ op 205 graden, het bed op 40. Retract op 1.0mm met 35mm/s, bij een test tower is de stringing weg bij 0.6mm dus 1.0mm lijkt me safe en werkte ook altijd goed. Printsnelheid is 80 tot 120, al gaat het nu bij 50mm/s ook mis.

Ik heb de hotend uit elkaar gehaald en schoongemaakt, nieuw stukje tube van +- 7cm erin, nieuwe 0.4 nozzle erop gezet. Esteps van de extruder gecontroleerd, is 97 voor 100mm. Maar nog geen verbetering. Nou kan ik de flow wel op 120% zetten maar dan zien de buitenste walls er niet meer uit natuurlijk.

Iemand een suggestie waar dit in kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:02
Ik kan je niet helpen met dit probleem, maar zou je een foto willen delen van je direct drive met de originele extruder? Dat klinkt namelijk wel als een heel fijne, maar niet te dure upgrade?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Snelletomaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:05:
Help. :) Heeft iemand een suggestie wat ik verder nog kan proberen? Het lijkt een Extruder / Retract probleem wat ik probeer op te lossen. Sinds een week of 2 gebeurt dit: Bij het starten van de brim komt er de eerste 2cm nog niets uit de hotend terwijl de extruder wel draait. Dat vind ik vreemd, omdat net daarvoor die lange cleanup lijn is geprint die Cura altijd neerzet.
Toevallig een update van cura gehad in die tijd?
Na een update van Cura een paar jaar terug, had ik exact hetzelfde wat je hier omschrijft. Bleek dat er iets was gewijzigd in de start g-code waardoor er een 50 mm retract na de purgelijn werd uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
@RISL Sure, dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqtggRBp72eXw_kqFJ7jv6xFo60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qm2x3zC9x64woP8kPffK2TNQ.png?f=user_large

Bij ali besteld, hij bestaat nog: https://www.aliexpress.com/item/1005006050600010.html Er zijn een paar conversie kits maar bij deze kun je de Extruder motor precies boven de hotend plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
wally1987 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:42:
[...]

Toevallig een update van cura gehad in die tijd?
Na een update van Cura een paar jaar terug, had ik exact hetzelfde wat je hier omschrijft. Bleek dat er iets was gewijzigd in de start g-code waardoor er een 50 mm retract na de purgelijn werd uitgevoerd.
Cura heb ik inderdaad geupdate maar een oude gcode geeft hetzelfde probleem. Ik heb de gcode bekeken, wat gebeurt er na de purgelijn?

<de purge lijnen>
G92 E0 ;Reset Extruder
G1 Z2.0 F3000 ;Move Z Axis up
G1 F2100 E-1 ; Retract 1mm
;TYPE:SKIRT
G1 F2100 E0
G1 F1200 X49.88 Y48.536 E0.02853
En hier start het skirt.

Ik zie de retract maar waar is de unretract? :? Volgens de Marlin documentatie is G10/G11 voor retract/unretract maar die gebruikt Cura niet. Cura berekent het zelf en gebruikt de absolute positie. De G1 F2100 E0 beweegt de Extruder van -1 weer naar 0. Dat is de unretract. :) En dit gaat zo ook bij de rest het printen. Van E53.123 naar E52.123 weer naar E53.123. Weer wat geleerd. Ik geloof niet dat Cura de boosdoener is want het printen gaat hier gelijk al mis.

Dus de hotend weer uit elkaar gehaald en ik zag dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyNXNa1w9r9qgsIiN8pYguIEBg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cIGsenneQqzy6aavPoPFYT5q.png?f=user_large

De tube is vervormd. Lijkt alsof het filament daar moeilijk doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Dat remt de boel wel af. Gewoon een klein stukje afsnijden (goed recht). En weer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Snelletomaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:46:
[Afbeelding]

Bij ali besteld, hij bestaat nog: https://www.aliexpress.com/item/1005006050600010.html Er zijn een paar conversie kits maar bij deze kun je de Extruder motor precies boven de hotend plaatsen.
Ahh ja, zoiets heb ik ook gedaan met mijn Ender3. Heb de adapter gewoon geprint ipv gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypI8lLgsqWxsdgyohlMeUSVCh14=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2Fv5RAjg7ZP27tXeFKmH9tL.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:22

Ravhin

no <root>...

Snelletomaat schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:46:
[Afbeelding]

Nadeel van deze set-up is dat je een relatief zware stappenmotor over je X-as moet bewegen. Massa is inert, dus je krijgt meer last van artefacten op je werkstuk bij hogere snelheden.
Je kunt dit fenomeen herkennen aan je werkstuk door te letten op de volgende tekenen:
  • Ribbels of golven: Vooral zichtbaar op de randen van het werkstuk, waar de printer van richting verandert.
  • Vervormde hoeken: Hoeken kunnen minder scherp zijn en een lichte kromming vertonen.
  • Herhalende patronen: Trillingen kunnen een herhalend patroon veroorzaken dat door het hele werkstuk zichtbaar is.
Conversion kits die niet de set-up hergebruiken maar nieuwe componenten bevatten hebben daarom lichtgewicht stappenmotor waarbij de gehele set-up minder weegt dan je garden-variety 42-40 van 290 gram. De TL;DR: is dat het o.a. voor het printen van TPU een leuke toevoeging is maar ik zelf de normale set-up zou willen houden om problemen met overshoot e.d. te voorkomen (om maar te zwijgen van de belasting die je op je X-as stappenmotor zet).

[ Voor 8% gewijzigd door Ravhin op 14-02-2025 08:10 . Reden: opmaak ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:02
Ravhin schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:05:
[...]
Nadeel van deze set-up is dat je een relatief zware stappenmotor over je X-as moet bewegen. Massa is inert, dus je krijgt meer last van artefacten op je werkstuk bij hogere snelheden.
Je kunt dit fenomeen herkennen aan je werkstuk door te letten op de volgende tekenen:
  • Ribbels of golven: Vooral zichtbaar op de randen van het werkstuk, waar de printer van richting verandert.
  • Vervormde hoeken: Hoeken kunnen minder scherp zijn en een lichte kromming vertonen.
  • Herhalende patronen: Trillingen kunnen een herhalend patroon veroorzaken dat door het hele werkstuk zichtbaar is.
Conversion kits die niet de set-up hergebruiken maar nieuwe componenten bevatten hebben daarom lichtgewicht stappenmotor waarbij de gehele set-up minder weegt dan je garden-variety 42-40 van 290 gram. De TL;DR: is dat het o.a. voor het printen van TPU een leuke toevoeging is maar ik zelf de normale set-up zou willen houden om problemen met overshoot e.d. te voorkomen (om maar te zwijgen van de belasting die je op je X-as stappenmotor zet).
Ja, ook helder, bedankt voor het delen van dit.
Voor de Ender 5 is het zelfs voor X en Y een extra belasting. Ik print doorgaans vrij langzaam, dus ik denk wel dat het scheelt dat de versnellingen maar klein zijn.
Ik zou het niet doen vanwege TPU, maar omdat ik steeds problemen heb tussen nozzle en bowden tube. Ondanks het knippertje, "lekt" er steeds filament weg. Ik ben er mee aan het klooien en ik kort regelmatig de capricorn-buis in. Ik blijf dat ding bestellen, want te kort is te kort...

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Voor de ender3 ben ik erg te spreken over de Mellow NF-DDG-WIND V6 i.c.m. een pancake stappenmotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gekke vraag, maar zou een standaard extruder (van een Ender3, alu versie) kunnen icm een pancake stepper? Ik wil liefst t gewicht van mn huidige directdrive wat reduceren.
Da's effectief gewoon een relocation van de standaard extruder en stepper naar de X-carriage.

c.q. hoeveel Nm is er ongeveer nodig? de huidige is 0.4 ongeveer en pancakes gaan vaak tussen de 0.1 en 0.2.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 16-02-2025 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelletomaat
Ravhin schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:05:
[...]
Klopt. Maar het valt erg mee en de stringing is nu weer een stuk lager. Alles heeft een voordeel en een nadeel.

Ik begrijp er overigens even geen snars van maar de printer print weer als vanouds prima. Heb alle settings op de printer gereset en in Cura met een nieuw profiel begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
McKaamos schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:25:
Gekke vraag, maar zou een standaard extruder (van een Ender3, alu versie) kunnen icm een pancake stepper? Ik wil liefst t gewicht van mn huidige directdrive wat reduceren.
Da's effectief gewoon een relocation van de standaard extruder en stepper naar de X-carriage.

c.q. hoeveel Nm is er ongeveer nodig? de huidige is 0.4 ongeveer en pancakes gaan vaak tussen de 0.1 en 0.2.
Merkte bij mij dat hij dan erg snel warm gaat lopen en soms stappen mist.
Als je dan toch een pancake gaat aanschaffen, 5 a 10 euro meer voor een dde clone is echt geen slechte zet.

Ben net even aan het kijken, kom al op het volgende uit voor iets meer dan 18,- euro.
Hgt extruder8,19 euro.
Nema14 stappenmotor 9,99 euro.

[ Voor 45% gewijzigd door wally1987 op 17-02-2025 12:44 . Reden: kleine aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wally1987 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Merkte bij mij dat hij dan erg snel warm gaat lopen en soms stappen mist.
Als je dan toch een pancake gaat aanschaffen, 5 a 10 euro meer voor een dde clone is echt geen slechte zet.

Ben net even aan het kijken, kom al op het volgende uit voor iets meer dan 18,- euro.
Hgt extruder8,19 euro.
Nema14 stappenmotor 9,99 euro.
Allrighty, thanks :)
Begrijp ik goed dat een pancake gewoon te weinig torque heeft wanneer er geen vertanding aanwezig is?
Die set die je laat zien heeft dat wel, toch?

Stel dat ik t toch even cheap wil houden, zou het bijvoorbeeld zinvol zijn om de Y-as en E motor met elkaar te wisselen?
Vind het sowieso een beetje raar dat de Y-stepper kleiner is dan de extruder stepper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
De y as wordt anders belast dan je extruder. De extrudermotor moet filament door een gaatje heen duwen van 0,4mm en dat kost best kracht, vandaar dat ze soms doorslippen bij hoge snelheid (hoge doorvoer). Dit zal dus een bewuste keuze zijn.
Als je met een geared extruder werkt draait de extrudermotor hogere toeren maar met een lagere kracht op de motor door de b.v. 3:1 vertanding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Banditoz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:05:
De y as wordt anders belast dan je extruder. De extrudermotor moet filament door een gaatje heen duwen van 0,4mm en dat kost best kracht, vandaar dat ze soms doorslippen bij hoge snelheid (hoge doorvoer). Dit zal dus een bewuste keuze zijn.
Als je met een geared extruder werkt draait de extrudermotor hogere toeren maar met een lagere kracht op de motor door de b.v. 3:1 vertanding.
Dit, maar het past ook gewoon niet bij een ender 3. De uitsparing in de plaat onder je heatbed is niet ruim genoeg voor een grotere maat motor.(i tried, and failed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wally1987 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 22:21:
[...]

Dit, maar het past ook gewoon niet bij een ender 3. De uitsparing in de plaat onder je heatbed is niet ruim genoeg voor een grotere maat motor.(i tried, and failed)
T zou wel moeten passen met een aangepaste mount.
https://www.printables.co...-extender-for-42-40-motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:56

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ik heb een geroote en geklipperiseerde K1C (gedaan met het Creality Helper Script). Gisteren zag ik dat er verschillende upgrades klaarstonden om geïnstalleerd te worden, dus dat heb ik gedaan. Alles verliep vlekkeloos maar na de (vermoedelijk) Moonraker upgrade kan ik de 111.222.3.444:4408 en 4409 pagina's niet meer openen van Mainsail of Fluidd. Ik heb de K1C verschillende keren opnieuw opgestart maar geen verschil. De Creality-interface werkt zonder problemen maar ik zou graag toegang hebben tot de volledige Mainsail UI. Net even in de moonraker.log gekeken en ik zie toch een aantal foutmeldingen staan waar ik niet blij van wordt...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Loading Sqlite database provider. Sqlite Version: 3.30.1
Unsafe Shutdown Count: 45
2025-02-23 10:21:15,844 [server.py:try_pip_recovery()] - Pip version check failed
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/server.py", line 559, in launch_server
    server.load_components()
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/server.py", line 278, in load_components
    self.load_component(config, component)
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/server.py", line 307, in load_component
    module = importlib.import_module(full_name)
  File "/usr/data/moonraker/moonraker-env/lib/python3.8/importlib/__init__.py", line 127, in import_module
    return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1014, in _gcd_import
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 991, in _find_and_load
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 975, in _find_and_load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 671, in _load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap_external>", line 749, in exec_module
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 219, in _call_with_frames_removed
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/components/dbus_manager.py", line 11, in <module>
    import dbus_fast
ModuleNotFoundError: No module named 'dbus_fast'

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zonder dat ik een factory reset moet uitvoeren en opnieuw beginnen?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Weer een nieuw project afgerond. Wederom een RC auto, dit keer een crawler.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7GhQgbdV/PXL-20250223-075115497-PORTRAIT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tYRJjb0j/PXL-20250223-074847873-PORTRAIT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Rincewind schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:02:
Ik heb een geroote en geklipperiseerde K1C (gedaan met het Creality Helper Script). Gisteren zag ik dat er verschillende upgrades klaarstonden om geïnstalleerd te worden, dus dat heb ik gedaan. Alles verliep vlekkeloos maar na de (vermoedelijk) Moonraker upgrade kan ik de 111.222.3.444:4408 en 4409 pagina's niet meer openen van Mainsail of Fluidd. Ik heb de K1C verschillende keren opnieuw opgestart maar geen verschil. De Creality-interface werkt zonder problemen maar ik zou graag toegang hebben tot de volledige Mainsail UI. Net even in de moonraker.log gekeken en ik zie toch een aantal foutmeldingen staan waar ik niet blij van wordt...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Loading Sqlite database provider. Sqlite Version: 3.30.1
Unsafe Shutdown Count: 45
2025-02-23 10:21:15,844 [server.py:try_pip_recovery()] - Pip version check failed
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/server.py", line 559, in launch_server
    server.load_components()
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/server.py", line 278, in load_components
    self.load_component(config, component)
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/server.py", line 307, in load_component
    module = importlib.import_module(full_name)
  File "/usr/data/moonraker/moonraker-env/lib/python3.8/importlib/__init__.py", line 127, in import_module
    return _bootstrap._gcd_import(name[level:], package, level)
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 1014, in _gcd_import
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 991, in _find_and_load
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 975, in _find_and_load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 671, in _load_unlocked
  File "<frozen importlib._bootstrap_external>", line 749, in exec_module
  File "<frozen importlib._bootstrap>", line 219, in _call_with_frames_removed
  File "/usr/data/moonraker/moonraker/moonraker/components/dbus_manager.py", line 11, in <module>
    import dbus_fast
ModuleNotFoundError: No module named 'dbus_fast'

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zonder dat ik een factory reset moet uitvoeren en opnieuw beginnen?
Middels het script de handel verwijderen en weer opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Snuffel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Middels het script de handel verwijderen en weer opnieuw installeren
Je bedoelt opnieuw starten van dat Creality Helper Script en via die tool alles opnieuw doen? Daar zat ik ook aan te denken maar dan maak ik wel eerst even een backup van /usr/data (just to be sure).. Net even geprobeerd om te een nieuwe download te starten en dan krijg ik gelijk een foutmelding:
code:
1
fatal: destination path '/usr/data/helper-script' already exists and is not an empty directory.

wat logisch is (ik wilde eigenlijk dat script ook even updaten maar dat kan later wel) . Gelijk maar de helper.sh dan starten en zien wat er gebeurt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Rincewind schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:15:
[...]
Je bedoelt opnieuw starten van dat Creality Helper Script en via die tool alles opnieuw doen? Daar zat ik ook aan te denken maar dan maak ik wel eerst even een backup van /usr/data (just to be sure).. Net even geprobeerd om te een nieuwe download te starten en dan krijg ik gelijk een foutmelding:
code:
1
fatal: destination path '/usr/data/helper-script' already exists and is not an empty directory.

wat logisch is (ik wilde eigenlijk dat script ook even updaten maar dat kan later wel) . Gelijk maar de helper.sh dan starten en zien wat er gebeurt..
Script staat al op de machine, gewoon SSH naar je printer en in opstarten met:

sh /usr/data/helper-script/helper.sh

En dan via uninstall menu de zaak eraf halen

Maar zo te zien komt dat wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:19
Snuffel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:03:
Weer een nieuw project afgerond. Wederom een RC auto, dit keer een crawler.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaaf! Is deze ook al gemotoriseerd? Hoe maak je je keuze voor dat deel van de build? Of hou je je aan de beschrijving (3dsets?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Filament guide gemaakt voor mn Ender3. Wou een low mounted filament spool, maar de filament moest wel over de bovenbalk heen.

https://www.printables.co...nt-guide-for-direct-drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik heb sinds kort niets anders als problemen met mijn K1C.
Ik zit met een grote layer shift die vooraf gaat door een knal en da zie je op de camera de extruder tegen een kant aanknallen. Ik heb dan een tensionmeter geprint van op printables. Het ging weer een tijdje goed maar nu gebeurd het opnieuw. De riem tension zou goed moeten zijn. Ik heb mij acceleratie al eens gehalveerd maar dit helpt ook niet.
Iemand nog wat ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

bvsteyn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Gaaf! Is deze ook al gemotoriseerd? Hoe maak je je keuze voor dat deel van de build? Of hou je je aan de beschrijving (3dsets?)?
Jazeker is deze gemotoriseerd. Komt nog een werkende lier op, maar hij rijdt al wel.
Ik kies vaak zelf mijn hardware uit, omdat ik daar al met meerdere modellen mee werk. En zo af en toe komt de build overeen met mijn persoonlijke voorkeur. Verder maak ik tijdens bouwen wel zelf keuzes over hoe ik dingen bouw/in elkaar zet voor zover van toepassing en mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Snuffel schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:48:
[...]
Maar zo te zien komt dat wel goed :)
Inderdaad: het is gelukt. Eigenlijk een fluitje van een cent: helper-script starten, Moonraker verwijderen en weer opnieuw installeren. Draait weer als een zonnetje nu _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Rincewind op 24-02-2025 15:49 . Reden: typo ]

• Fishione
  • Nu online
Fishione schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:05:
Ik heb sinds kort niets anders als problemen met mijn K1C.
Ik zit met een grote layer shift die vooraf gaat door een knal en da zie je op de camera de extruder tegen een kant aanknallen. Ik heb dan een tensionmeter geprint van op printables. Het ging weer een tijdje goed maar nu gebeurd het opnieuw. De riem spanning zou goed moeten zijn. Ik heb mijn acceleratie al eens gehalveerd maar dit helpt ook niet.
Iemand nog wat ideeën?
Niemand nog ideeën?

• Banditoz
Layershift kan volgens mij aan de steppermotoren of de stepperdriver liggen. Je kunt tijdens het printen aan de motoren voelen of die niet heel warm worden. Door hoge temp. kan er layershift ontstaan. Voor de stepperdrivers geldt hetzelfde. Weet alleen zo niet of je dat makkelijk kunt testen.

• wally1987
Loopt de riem niet ergens tegen aan of over de rand van een pulley?

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:26
Klinkt voor mij alsof je print op een bepaald moment geraakt wordt door je extruder. Zodra het print hoofd een beweging niet (helemaal) kan maken (door een botsing) wordt dat niet geregistreerd. Dus is de extruder daarna op een andere positie dan waar ie zou moeten zijn. Dan kan dat de layershift veroorzaken. En zou ook de knal verklaren. Ik zou denken of er is iets met je z-offset (te laag) of met de bed leveling. Ik zou dat even opnieuw controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishione
  • Nu online
Ik heb ondertussen geleveld maar via tooth skipping method. De eerste print is terug bezig en nu hopen dat die goed gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Ik heb mijn k1 voorzien van leveling screws. Hiermee kan ik handmatig zo goed mogelijk levellen en hoeft de printer minder te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein probleem met Ender 5. Na 5 jaar toch wel enige dagen per week printen, gisteren de printer verbinding met de Pi gereset.
Lijkt uiteindelijk de voeding, hoop ik, fan maakt nogal een herrie. Hoop dat het board in elk geval nog ok is.

Bij 123-3d vervanger beschikbaar voor 70 euro, iemand nog een tip voor ander/beter model, of gewoon gaan voor een Mean Well vervanger?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6XR1FaVtfv2goSJVTDZ-AXR2jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJ3cqPqQH7ksfKGZvwsCXmjK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:19
smitae schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:02:
Klein probleem met Ender 5. Na 5 jaar toch wel enige dagen per week printen, gisteren de printer verbinding met de Pi gereset.
Lijkt uiteindelijk de voeding, hoop ik, fan maakt nogal een herrie. Hoop dat het board in elk geval nog ok is.

Bij 123-3d vervanger beschikbaar voor 70 euro, iemand nog een tip voor ander/beter model, of gewoon gaan voor een Mean Well vervanger?

[Afbeelding]
Gewoon voor een Mean Well vervanger gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 19:04
Mijn K1C maakt een tikkend geluid en ik vermoed dat het uit de extruder komt, ook wil er geen filament meer in.

Nu heb ik hem geprobeerd uit elkaar te schroeven om naar de radertjes te kijken, maar ik krijg de stap niet uit elkaar. Op youtube lijkt het zonder moeite te gaan, maar bij mij zit er geen beweging in.

Is er een truc die ik over het hoofd zie?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
K1c heeft de unicorn nozzle, die zou ik er eerst uithalen en kijken of je dan filament door de extruder krijgt, er kan een verstopping in je nozzle zitten. Om de extruder met motor eraf te krijgen is er een service filmpje van creality, die laat het wel goed zien volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 19:04
joint_me schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:28:
Mijn K1C maakt een tikkend geluid en ik vermoed dat het uit de extruder komt, ook wil er geen filament meer in.

Nu heb ik hem geprobeerd uit elkaar te schroeven om naar de radertjes te kijken, maar ik krijg de stap niet uit elkaar. Op youtube lijkt het zonder moeite te gaan, maar bij mij zit er geen beweging in.

Is er een truc die ik over het hoofd zie?
Er zat filament in de radertjes, deze zorgde er ook voor dat ik het kapje niet los kreeg.

Uiteindelijk de meegeleverde pin verhit (gasfornuis) en hiermee kon ik iets van het filament verwijderen, waarna het kapje los kwam en ik de rest van het filament kon verwijderen tussen de radertjes.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pas een nieuwe hot-end gehaald. Volcano heaterblok aan een standaard Mk8 style heatsink.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007392216043.html

Maargoed, ik heb al een direct drive conversie en een inductieve probe voor bed leveling, en ik kon niet echt iets passends kant-en-klaar vinden.
Blijkbaar niet zoveel mensen met een setup als dit :P

Eitherway, na een boel zoeken wel iets gevonden wat me mooi lijkt, maar geen mount voor mn probe. Dus ik heb er eentje aangepast en gepost op printables.
https://www.printables.co...ov2-w-abl-for-mk8microswi

Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/c242c87e-6f1b-4cca-85e2-bd60ad3bc27c/images/9252031_c6b13aa9-ab0d-4ea8-95c4-df7965dd8f4a_5f467647-dfe1-483e-b29d-71efebc52635/thumbs/inside/1920x1440/jpg/001.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:22

Ravhin

no <root>...

550 graden! Dat is een serieuze opstelling!
Waarom heb je gekozen voor een standaard steppermotor voor je extruder en niet een pancake met gearing?

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ravhin schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:28:
550 graden! Dat is een serieuze opstelling!
Waarom heb je gekozen voor een standaard steppermotor voor je extruder en niet een pancake met gearing?
Budget :P
Wil het wel, gaat ook wel komen, maar voorlopig moet ik het nog even hier mee doen.

Edit: oh ja, 550 graden.... sure, chinese graden denk ik :P heb t niet nodig, 200-250 is ruim voldoende. Heb ook een gewone heater patroon en thermistor voor n Ender3 er in zitten. Dus geen kans dattie 550 graden gaat redden of uberhaupt correct uitlezen :+
Het grote voordeel van een langer heaterblok en langere schroefdraad aan de nozzle is simpelweg dat je meer smelt capaciteit hebt. Deze setup zou goed moeten zijn voor 30-40mm3 in tegenstelling tot de 6-8mm3 voor een standaard Mk8

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
McKaamos schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:33:
[...]

Edit: oh ja, 550 graden.... sure, chinese graden denk ik :P heb t niet nodig, 200-250 is ruim voldoende. Heb ook een gewone heater patroon en thermistor voor n Ender3 er in zitten. Dus geen kans dattie 550 graden gaat redden of uberhaupt correct uitlezen :+
Het grote voordeel van een langer heaterblok en langere schroefdraad aan de nozzle is simpelweg dat je meer smelt capaciteit hebt. Deze setup zou goed moeten zijn voor 30-40mm3 in tegenstelling tot de 6-8mm3 voor een standaard Mk8
Nou, het zal je verbazen. Mits ze de warmte kwijt kunnen, redden die elementen het makkelijk tot aan ~700 graden. Die copper coated aluminium heatblock wordt vanaf ~500° C zacht en kan dan gaan vervormen.

Maar ze zijn zeker geen slechte investering als je print op de standaard temperaturen,. Heb er zelf ook een gehad, ben inmiddels al een tijdje overgestapt naar CHC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hmm klein vraagje. Ik heb wel eens gehoord over mensen die de output voltage van hun voeding verhogen, om op die manier de heaters sneller te laten verwarmen en steppers wat meer pit te geven (skipping issues oplossen).

Klopt dat? En wat is een beetje veilige waarde, als t klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Je kunt bij veel printers het output voltage van resulteert ook in warme stepperdrivers en warmere motoren. Dit kan als je te ver gaat ook flinke schade veroorzaken. Je moederbord wordt denk ik niet blij als je de output van je voeding verhoogt. Er zijn tegenwoordig wel moederborden met een 24v en een 48v gedeelte. Het 48 volt deel is dan voor de stepperdrivers en motoren. Hiervoor zijn je drivers en motoren dan ook aangepast in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:26
Je kunt ook een heater met meer vermogen installeren. Ik heb dat op mijn ender 5 plus gedaan omdat de orginele defect was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:45
Iemand hier toevallig ervaring met E3NG, lijkt me wel een tof project om mijn oude 3V2 weer nieuw leven in te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
CrystalViriS schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:38:
Je kunt ook een heater met meer vermogen installeren. Ik heb dat op mijn ender 5 plus gedaan omdat de orginele defect was.
Je moet dan wel met een mosfet werken misschien. Dan gaat het vermogen niet via je moederbord maar wordt alleen de mosfet ingeschakeld door je moederbord. Hangt af van je moederbord en welk vermogen heater je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik heb sinds kort een Creality Ender 3 V3 KE (hele mond vol) en loop tegen een probleem aan wat ik even hier wil delen.
Bij kleine stukjes/detail werk, heb ik regelmatig last van verstopping. Ik heb hierom de hot-end vervangen, en de extruder, beiden voor origineel Creality, een Ceremic hot-end, met Unicorn nozzle, en de originele extruder. Maar het probleem is niet helemaal weg, heb zowel E-sun Basic PLA als Enver Hyper-PLA getest.
Na wat testen en afstellen heb ik eindelijk een benchy succesvol kunnen printen. Het probleem is echter niet volledig weg. Als ik kleine dingen print, nadat ik al wat andere zaken heb geprint (bijvoorbeeld een legoblokje) dan loop het geheel toch nog vast
Na wat voelen en nalopen lijkt het mij dat de heat-break, mijn probleem is, deze wordt best warm! En als de PLA dat ook wordt en dan ingeduwd wordt, zet het wat uit en schuift het heel wat stroever. Ik heb op de heat-break geen fan op zitten, en die zie ik bij het Unicorn systeem er ook nooit bij. Ik denk dat het toevoegen van wat koeling, wel mijn probleem zou kunnen verhelpen. Dat wil ik dus (low-cost) testen, maar ik zou liever niet al te veel geluid toevoegen aan het systeem (het is al vrij veel geluid tijdens het printen). ik denk dat een 30x30 fan past, maar heb geen idee welke dan, een 25x25 fan zou ook kunnen, die zit volgens mij op de standaard SE heat-break wel. maar wat ik weet van fans is hoe kleiner hoe irritanter het geluid.
ik zou liever niet de hele cover vervangen voor het testen, maar later overstappen op zoiets is wel een optie, maar dan moet ik eerst een keer wat PETG filament testen. Ook zijn er mensen die aangeven dat die fans veel minder lucht verplaatsen, en mogelijk niet het beste idee zijn.

Na een verhaal de vragen zie ik heb:
Wat zijn jullie ervaringen met het unicorn systeem, zit daar normaal wel een fan op de heat-break?
Wat voor fan zou nuttig en niet te luid zijn om toe te voegen, en waar kan ik die het beste/goedkoopst vinden?
Of kan ik beter alle tussenstappen overslaan een een nieuwe cover printen en daarmee aan te slag gaan.
Als ik een andere cover zou printen, welke mogelijkheden hebben jullie dan gevonden die goed werken?

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Verstoppingen kunnen ook komen omdat je flow te hoog staat. Dan krijgt je kop het niet weggeprint en gaat de boel ophopen.
In dat geval beter afstellen dus.

Maar heb je de originele Creality hotend upgrade voor de unicorn nozzle gekocht?
Want de unicorn nozzle past niet zomaar op de KE

Verder hoort er een fan te zitten op de heatsink, 2510 24VDC, met een flow van rond de 4.5cfm. Althans, dat is zo op de originele uitvoering van de KE.
Je kan hier naar een 3010 ventilator toe, maar dan zal je een bracket moeten printen om dat te supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Snuffel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:26:
Verstoppingen kunnen ook komen omdat je flow te hoog staat. Dan krijgt je kop het niet weggeprint en gaat de boel ophopen.
In dat geval beter afstellen dus.

Maar heb je de originele Creality hotend upgrade voor de unicorn nozzle gekocht?
Want de unicorn nozzle past niet zomaar op de KE

Verder hoort er een fan te zitten op de heatsink, 2510 24VDC, met een flow van rond de 4.5cfm. Althans, dat is zo op de originele uitvoering van de KE.
Je kan hier naar een 3010 ventilator toe, maar dan zal je een bracket moeten printen om dat te supporten.
dank voor de informatie, het gaat bij groter pints allemaal prima, dus ik denk dat de flow niet het probleem is. Is er nog een goede manier om dit te testen?
En deze printer kwam al met de upgrade, maar vanwege de problemen (had hem overgenomen als "probleemprinter") had ik deze ook vervangen, voor 27 euro was dat wel de moeite dacht ik. nu dus op zoek naar een fan en supports. Met deze informatie snap ik in ieder geval de problemen een stuk beter.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Je kan in Orca een calibratietest doen en daarmee je flow bepalen. Die stel je met een kleine berekening in in je slicer.
Sowieso zijn de tests van Orca wel aan te raden, sowieso Flow Rate en Advance Pressure zijn aan te raden. en met VFA kan je je optimale printsnelheid vaststellen.

Kalibreren is wel een must, en eigenlijk zou je dat bij iedere filament soort moeten doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Wat als je hot-end fan het niet doet. Gisteren print aangezet, niet gezien dat de hot-end fan vast zat door wat PLA rommel. Dat geeft dus danige problemen met lagen met veel wisselingen van printen. De grotere vlakken/lijnen geen echt probleem omdat de PLA dan kan doorstromen en er geen retractie nodig is.

Ik heb nog geluk gehad dat de hele boel geen spaghetti is geworden. Maar denk dat ik de print toch weg ga gooien, teveel werk om netjes te maken. Fan werkt nu weer na verwijderen van de rommel in de fan en de print gaat weer netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZJN1QvqM6KU8ap2ewvggKNgk7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNWlM4CHBiNbB2mmCluUOsW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XzoQarLjbnjJ6alv-C-ZO-FbwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Txpf1XJCShkWQ57QaDwKW6Sq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Heb inmiddels een BMG clone extruder. Mount die hoort bij m'n hot-end koeler (de Ductinator van Madau3D), remixed voor BMG, kwam net niet mooi uit met m'n fans.
Dus heb 'm een beetje ingekort en gaten er doorheen gepunched voor koeling en gewicht besparing.

https://www.printables.co...g-drivinator-shorty-remix

Afbeeldingslocatie: https://media.printables.com/media/prints/98808090-61ee-426b-ae82-726d374a4139/images/9584390_2aa9cd28-114d-4560-aa45-f5843af3544f_023180a5-71b3-4b2d-81fe-50905b976625/thumbs/inside/1920x1440/jpg/img_20250424_020729_hdr.webp

Edit: en ja, nogsteeds de zware 42-40 stepperr. Er komt wat anders aan :P

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 24-04-2025 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 23:53

r.marijnissen

sapphire512mb

Net mooie print gemaakt. Wil nog een keer printen. Krijg op een v3ke nu de melding: de afmeting is buiten het apparaatformaat. Afdrukken mislukt.

Alles zit ruim binnen plaat formaat.
Wat kan dit zijn?
Heb hem zelf test laten doen. Dat werkt hij gewoon af. Maar bij nieuwe print deze melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Als je hetzelfde bestand probeert te printen zou ik proberen je stl bestand opnieuw te slicen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ender3 adventure time!

Heb inmiddels een pancake+BMG, dus had de 42-40 stepper over. En had al gemerkt dat de 42-34 van t printbed niet genoeg koppel heeft om de acceleratie verder te verhogen, dus wou de 42-40 hergebruiken voor t printbed.

Nu is de 42-40 iets langer en raakt de printbed carrier. Veel oplossingen gezien, maar uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat er een paar millimeter uit de 4mm dikke stalen plaat moet schuren.
Even de dremel erbij gepakt en twee minuten later al weer klaar.

De interference:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IFia4nBnPoZsVbXjdRNO7PGyO8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVPOuORRAt0UcvuLYjkibrb0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlSlpPA8Wk43LMWx8HqedWRww1w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpZ60oGmeU3jN2dvuA0wbX2d.jpg?f=fotoalbum_medium

If it fits, it sists:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjvTKN12wmIiGQGxzIpaHt8WwC4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VR7YCtmEGamd1VFyz45kf47z.jpg?f=fotoalbum_medium

En toen ik toch bezig was, even de onderkant van het printbed geisoleerd met 2 laagjes radiatorfolie en een spuitbusje spray lijm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGRmTzDKoX4biJueGHNVxaL9Auc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFOSHW53ZwnfC5xdOeQ0QyQf.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Druk bezig met een bulldozer te printen, geheel RC bestuurd natuurlijk :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mksYzYT0/PXL-20250504-172717487-PORTRAIT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JnxP3Ytb/PXL-20250505-090621324-PORTRAIT.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Snuffel op 05-05-2025 16:57 ]

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie