Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:39

Snuffel

Vroem!

Print eens standaard op 0.16 of 0.20. Neem aan dat je een .4 nozzle hebt

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja normaal is 0.2 met een 0.4 nozzle.
ik print nu ff wat kleins wat ik ook nog moet hebben, is uur of 6 klaar.

Edit: items geprint en is wat klein en laag spul maar de lagen zijn netjes maar een hoop stringing helaas.
Ik moet nog 1 groot ding printen in zwart wat ik nu ga doen en daarna is de rol waarschijnlijk op en ga ik met een andere kleur verder waar ik wat meer aan die stringing kan proberen te doen.
Tips zijn welkom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrX7vSpJFizMOcKw0qlDi_ebWCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuWDWrX3mElgPgn45mKdQnkq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door DRuw op 05-01-2025 18:33 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:59
Je retraction staat echt veel te hoog, daar zou ik sowieso wat aan doen. Ik zit op 0,8mm en 40mm/s met een sprite extruder en op 0,7mm en 25mm/s met een nextruder.
Maar kan ook aan het materiaal liggen. Ook als het nieuw is. Dat merk je bij de volgende rol wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DRuw schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:30:
Ja normaal is 0.2 met een 0.4 nozzle.
ik print nu ff wat kleins wat ik ook nog moet hebben, is uur of 6 klaar.

Edit: items geprint en is wat klein en laag spul maar de lagen zijn netjes maar een hoop stringing helaas.
Ik moet nog 1 groot ding printen in zwart wat ik nu ga doen en daarna is de rol waarschijnlijk op en ga ik met een andere kleur verder waar ik wat meer aan die stringing kan proberen te doen.
Tips zijn welkom.
[Afbeelding]
Stringing... Zo kort mogelijke bowden tube. Hoe minder slack je filament heeft in de bowden (die een iets grotere diameter heeft, 2mm ipv 1.75mm) hoe minder last je gaat hebben van stringing en oozing.

Overstappen op Direct Drive indien mogelijk, want dat geeft je filament zo min mogelijk slack. Nadeel is een zwaardere X-carriage waardoor je eerder last hebt van ringing op hogere snelheid prints.

Verder, E-step calibratie, Retraction tuning doen, K-factor/Linear Advance/Pressure Advance tuning doen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@McKaamos Ik heb een direct drive. Esteps staan goed (vlakke print is perfect) en daarna gaat het met wisselende resultaten zegmaar.
met de retraction heb ik weinig verschil tussen de eerste en de laaste stappen, ook als ik deze absurd laat of hoog zet.. PA en LA ook gedaan en het beste van gemaakt...
Dit zijn net nieuwe rollen van ESun PETG+HS waar gemiddeld erg goede ervaringen mee zijn.... en dat hoop ik ook want mijn overige kleuren waar ik mee ga printen heb ik van hetzelfde type gekocht....
@Jesse- Ik zal, na deze print die tot morgenmiddag duurt, met de volgende kleur eens wat experimenteren.
Ik ben al bang dat mijn runout sensor afgaat morgen bij het laatste stukje van deze print maar fingers crossed dat ik het red...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBlBIk6bXkalmVoD8L-EQSRH9LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5qkenOU06kNY3HpNrLYeQCV.jpg?f=fotoalbum_large eerste laag van de nieuwe print is prima:)

[ Voor 21% gewijzigd door DRuw op 05-01-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
@DRuw De retraction tower van Teaching Tech heb je vast al geprobeerd, maar ik zou hem nog eens doen met waardes rondom de aangegeven waarden die bij je extruder horen. Ik kwam destijds eerst ook veel te hoog uit, wat tot verstoppingen leidde bij het printen van TPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja een dergelijke zit standaard ook in orca maar ik ga na deze print weer een keer proberen, moet nu even mijn zwart wegprinten en daar heb ik denk ik net aan genoeg aan.
Niet dat die torentjes veel kosten maar ik wil echt niet te kort komen op de laatste 2cm filament:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Print klaar en prima gelukt. Wel even in ogenschouw nemen dat dit glimmend zwart is en PETG dus weinig vergevend qua lijnen.
Nu die stringing proberen op te lossen want dit is natuurlijk een behoorlijk klusje om netjes te maken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3bQJH_X1ceZoNB_sY-Y8WhXcC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gx4DFuloaoJBTSQ7rQbSaPyG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UXFvH_StMk0dLRVI1nPyPxe0Hg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oii6JZ3KIDnEbDze2JuJYYoL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fAXkHvHrVFZFL5iVRD3iFC2g98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vxh0U2Z3CJi0nqpeO2jI12FX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KsDSbo4cxurbYQbt7hLyuPEDzI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZTurMtzGwyPTPpo8Yk1mVYw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
DRuw schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:52:
Print klaar en prima gelukt. Wel even in ogenschouw nemen dat dit glimmend zwart is en PETG dus weinig vergevend qua lijnen.
Nu die stringing proberen op te lossen want dit is natuurlijk een behoorlijk klusje om netjes te maken...
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik pak meestal ff een aansteker/mini fakkel en brand het er zo af. Stukken die blijven zitten kan ik daarna vaak met een beetje stevig vegen of schuren eraf halen.
PETG geeft op mijn printer vaak ook wel wat stringing, zelfs als ik de rol van tevoren nog ff heb uitgedroogd in de oven (uurtje op 50C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M van Lent
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:29
Ik heb het idee dat afgelopen middag een van de stepperdrivers is overleden.
Tijdens het printen hoorde ik meermaals het geluid dat je ook kunt horen wanneer je endstop niet werkt.
De printkop zat echter niet tegen de endstop maar de Y-as vibreerde hevig op een specifieke plaats te zien op de 1e foto.
Op de 2e foto zie je dat hij ook 'buiten de lijntjes' is gaan kleuren.
Zoals te zien is heeft hij toen nog even op en neer bewogen maar dat wil nu totaal niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23rdC2J1uT7HmAQhztBEiRyRrYQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeU4HAIrsiFpEEvMWH1280Zf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0kvWh4Y5aScdk7bLSH3GlARHL4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mp1duzcbxaaJsEPvWPnzgExH.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierna de print gestopt en de printer getest in het menu waar je zelf de printkop kunt verplaatsen. De steppermotor trilt alleen nog maar hevig op en neer met veel herrie.
Ook een ander kabel naar het breakout board en een nieuwe steppermotor leveren geen verbetering.
De Vref is nog nooit gewijzigd.
Het aan & uit zetten van de printer heeft ook geen effect.

De Z-as, X-as en Extruder werken naar behoren.
De printer heeft een 4.3.1 moederbord van Creality met gesoldeerde drivers.

Een Manta M4P bordje ligt klaar als upgrade maar dat is deel van een groter pakket modificaties waarvoor nog wat onderdelen moeten worden geprint.
Als iemand weet of het probleem nog te verhelpen is hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
M van Lent schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:33:
Ik heb het idee dat afgelopen middag een van de stepperdrivers is overleden.
Tijdens het printen hoorde ik meermaals het geluid dat je ook kunt horen wanneer je endstop niet werkt.
De printkop zat echter niet tegen de endstop maar de Y-as vibreerde hevig op een specifieke plaats te zien op de 1e foto.
Op de 2e foto zie je dat hij ook 'buiten de lijntjes' is gaan kleuren.
Zoals te zien is heeft hij toen nog even op en neer bewogen maar dat wil nu totaal niet meer.
[Afbeelding][Afbeelding]

Hierna de print gestopt en de printer getest in het menu waar je zelf de printkop kunt verplaatsen. De steppermotor trilt alleen nog maar hevig op en neer met veel herrie.
Ook een ander kabel naar het breakout board en een nieuwe steppermotor leveren geen verbetering.
De Vref is nog nooit gewijzigd.
Het aan & uit zetten van de printer heeft ook geen effect.

De Z-as, X-as en Extruder werken naar behoren.
De printer heeft een 4.3.1 moederbord van Creality met gesoldeerde drivers.

Een Manta M4P bordje ligt klaar als upgrade maar dat is deel van een groter pakket modificaties waarvoor nog wat onderdelen moeten worden geprint.
Als iemand weet of het probleem nog te verhelpen is hoor ik het graag.
Je kan de aansluiting van de X en Y stepper nog ff wisselen en handmatig de kop bewegen om te bevestigen dat de driver van Y kapot is. Als de driver kapot is kan je verder eigenlijk niks meer doen in dit geval. Om deze reden ook het standaard bord van mn E5+ gewisseld voor een Manta E3EZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:59
@Snuffel
Gewoon prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Right. Zwarte printjes zijn bijna allemaal af en rol is bijna op. Ff retraction test op 0.1-2.0 gedaan en voila...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pwe8GjRczdXRMUETHxv3wKKuJt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3IJakq0xyI6VeP3pPcuN1Np.jpg?f=fotoalbum_large
Maakt van boven tot beneden bijna geen hol uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
DRuw schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:43:
Right. Zwarte printjes zijn bijna allemaal af en rol is bijna op. Ff retraction test op 0.1-2.0 gedaan en voila...[Afbeelding]
Maakt van boven tot beneden bijna geen hol uit...
De 4e of 5e stap lijkt er wel beter uit te zien. Probeer het eens met wat PLA om uit te sluiten dat je PETG de boosdoener is, dat is wat gevoeliger voor vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga mijn flow en dergelijke calibratie eens opnieuw doen.
Ik deed net die PA test in Orca maar ik heb gewoonweg allemaal lijnen.
Mijn flow is wel erg mooi als laag maar ik ga gewoon weer even van voor af aan alle calibs doen denk ik...
de print die ik nog moet doen is ruim 3 dagen en die wil ik wel netjes hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:36
Ik overweeg om een Ender 3 V3 Plus te bestellen voor onze school, maar ik zou graag willen weten welk merk filament ik daar het beste bij kan gebruiken.

Het is een grote high speed printer met direct drive extruder die kan printen op snelheden tot 600mm/s. Creality levert daar zelf al een rol van 500 gram hyperspeed filament bij die printer, maar dat is natuurlijk zo op.

Zelf heb ik tot nu toe alleen ervaring met een Ender 3 V2 en PLA filament van 123-3d.nl (slecht), kleine filamentrolletjes voor 3D pennen (slecht) en Colorfabb (uitstekend).

Ik heb op de site van Colorfabb al gekeken naar hun PLA filament soorten voor hoge snelheden, maar dan zie ik bijvoorbeeld alleen effen en glanzende/metallic kleuren, maar geen kleurenmixjes op één rol en dat lijkt me voor de verandering voor de leerlingen juist wel gaaf, naast dat ze reuzen prints kunnen gaan maken.

Welke merken (PLA of anders) filament raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, hier snap ik ff niets van...
2 retraction tests gedaan, 1 vanuit Orca met instelling 0-1mm per 0.1mm
Eentje met die generator van teaching tech met dezelfde range maar per 0.2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJptLNgbIL63xcl9NeRoFKuwULc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ufnc2s9TxFOXf77LcKJBWJYN.jpg?f=fotoalbum_large
Links is die van tt met alles tot 0.8 geeft geen touwtjes.
De rechter vanuit Orca bijna geen verschil van boven naar beneden....
Wtf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Uruk-Hai schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:32:
Ik overweeg om een Ender 3 V3 Plus te bestellen voor onze school, maar ik zou graag willen weten welk merk filament ik daar het beste bij kan gebruiken.

Het is een grote high speed printer met direct drive extruder die kan printen op snelheden tot 600mm/s. Creality levert daar zelf al een rol van 500 gram hyperspeed filament bij die printer, maar dat is natuurlijk zo op.

Zelf heb ik tot nu toe alleen ervaring met een Ender 3 V2 en PLA filament van 123-3d.nl (slecht), kleine filamentrolletjes voor 3D pennen (slecht) en Colorfabb (uitstekend).

Ik heb op de site van Colorfabb al gekeken naar hun PLA filament soorten voor hoge snelheden, maar dan zie ik bijvoorbeeld alleen effen en glanzende/metallic kleuren, maar geen kleurenmixjes op één rol en dat lijkt me voor de verandering voor de leerlingen juist wel gaaf, naast dat ze reuzen prints kunnen gaan maken.

In principe kan je ieder merk filament wel toepassen. De een zal wat makkelijker printen dan de ander, en sommige zul je op lagere snelheden moeten printen wil het er mooi uit zien. Je hoeft niet per definitie HS filament te gebruiken.

Kijk eens voor aanbiedingen bij Esun, Sunlu, Polymaker, Hatchbox etc. Regelmatig zie je leuke aanbiedingen voorbij komen bij met name de eerste twee. Gewoon bulk inkopen.

Regenboog filament: Eryone, zelf goede ervaringen mee.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 14:19
Uruk-Hai schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:32:

Ik gebruik in mijn creality k1 meestal de hyper pla van creality. Al diverse kleuren geprint en werkt tot nog toe allemaal prima. Op mijn ender 5 pro gebruikte ik meestal esun en ook dit heb ik in mijn k1 gebruikt met prima resultaten, zelfs op hoge snelheid terwijl het hier officieel niet voor is. Hyper pla van creality heeft als enige nadeel dat ze nog niet alle kleuren hebben maar er komen er wel steeds meer. (In het begin was er alleen zwart, wit, grijs, rood en blauw volgens mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het ligt aan Orca!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4Z8QCZ66l718udS4efjRdmFib8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0rrD0GlPy1R21qm5gEVj90I.jpg?f=fotoalbum_large
Links is met Orca van 3-5mm retraction. Rechts is met simplify3d op 0.6(!) en overige settings gelijk.
Ik zie ook op internet een aantal topics dat mensen die naar orca zijn geschakeld ineens stringing issues hebben (bijv https://www.reddit.com/r/...rca_slicer/?rdt=38199)... Had ik eerder willen weten verdomme...
Welke slicer gebruiken jullie?

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 08-01-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik gebruik Orca.

Heb je wel de juiste printer in Orca geselecteerd dan?

En probeer ook eens met Cura, kijken wat daar de resultaten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een aantal jaar geleden eenzelfde issue gehad toen ik met Cura aan de gang was en vervolgens ben ik naar Simplify3D over gegaan. daar had ik nog een profiel van staan en probeer ik nu een print mee die er 100x beter uit ziet...
Ik ga de instellingen eens naast elkaar zetten, eerste wat ik net zag dat ik de G-code flavor op Marlin(legacy) had staan terwijl ik op Marlin 2.x draai.
Geen idee of dat het al kan zijn maar morgen maar weer testen...
mn simpify3D prints zijn in ieder geval superstrak (waarbij ik eerst aceptabel had at best)

edit: die verandering naar marlin 2 does not do de trick....
morgen de profielen eens naast elkaar zetten dus

[ Voor 9% gewijzigd door DRuw op 08-01-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 15:12
Interessant. Redelijk recent de oude Ender 3 van m'n pa gehad. Die had nooit stringing issues en ik heb hetzelfde als ik hierboven zie. Tig settings geprobeerd en met sommige settings lijkt het iets beter te gaan maar eigenlijk altijd vrij beroerd.
Ik gebruik Cura en m'n pa Simplify 3D...als ik thuis ben ook maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martijndoes schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:05:
Interessant. Redelijk recent de oude Ender 3 van m'n pa gehad. Die had nooit stringing issues en ik heb hetzelfde als ik hierboven zie. Tig settings geprobeerd en met sommige settings lijkt het iets beter te gaan maar eigenlijk altijd vrij beroerd.
Ik gebruik Cura en m'n pa Simplify 3D...als ik thuis ben ook maar eens proberen.
JA ik ben toendertijd van Cura naar simplify3D overgegaan op advies van een medetweaker.
Dat ging prima maar nu ik na een lange tijd de hobby weer oppak heb ik alles geupdate: Marlin naar de nieuwste versie en ik dacht ook naar een goede nieuwe slicer te gaan..... werkt perfect qua instellingen maar resultaat was niet top. en dat is het probleem als je een aantal dingen tegelijk veranderd... je weet nooit waar het precies aan ligt:(
Gekke is ook dat de een er wel last van heeft en de ander totaal niet.

Edit: probleem wordt veel vaker gezien maar ik zie nog geen oplossing behalve switchen naar andere slicer: https://github.com/SoftFever/OrcaSlicer/issues/3150

[ Voor 7% gewijzigd door DRuw op 09-01-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

Is de kwaliteit van je filament ook nog wel goed? Want als je filament wat ouder of vochtig is dan ga je er nooit fatsoenlijke prints uit krijgen. Óf je moet je temperatuur omhoog draaien zodat het aan je bed blijft plakken en het gaat stringen, óf het gaat sputteren en je layer adhesion is ver te zoeken.

Schoon printbed en zuiver filament zijn wel belangrijk als de basics.

Wat ik zelf ook nog gedaan heb om stringing te voorkomen is de retraction iets verder zetten en Z-hop aanzetten. Dan heb je niet het risico dat je extruder per ongeluk door de print heen sleept.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 09-01-2025 13:02 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(zonder dat dit alle zegt) is dit een volledig nieuwe rol.
Maar nogmaals: Ik heb letterlijk de stringtest uit de slicer gehaald als STL en opnieuw met een gelijk profiel gesliced met een andere slicer en wereld van verschil.
Wat ik her en der lees is dat sommige mensen ditzelfde constateren en dat het lijkt alsof Orca iets met de retraction of de wiping compleet niet doet.
Wat mij opviel toen ik naar het printen zelf zat te kijken is dat het rondje gemaakt word van het torentje en dan draait de nozzle bij de seam (waar hij naar het andere torentje gaat) voordat hij oersteekt een klein extra rondje lijkt te maken. Dit komt niet terug in de visualizer van de gcode maar doet hij aan beide kanten wat dit effect heel makkelijk kan geven (los van of het ding dan nog extrude of alleen oozed).
Ik ga de profielen vanavond nog eens 100% naast elkaar proberen te leggen en vergelijken.
Ook gooi ik Prusa en Cura op de pc en ga daar mee testen, maar dat gaat iets langer duren, ik zit ook in een verbouwing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLU4SBOyfSCOE7nFEDF1850BtGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doyJcmztKNla8Gzpmd5bkWxk.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, ik heb even 4 slicers dezelfde instellingen snel geprobeerd in te stellen.
Prusa, Orca en simplify3d is redelijk gelukt op de snelheden na.
Cura maakt er een enorme puinhoop van om een of andere reden.. ding gaf aan dat hij 2630m filament nodig heeft en dit 12 uur ging printen
Hij.probeerde vervolgens met iets van 1000% flow mn extruder op te blazen....
Wtf
Ik ga echt nog wel een keer beter mn best doen maar zit half in een verbouwing voor de komende 2 maanden dus wil even stabiel kunnen printen en ga even simplify 3d gebruiken.
Grap is nog wel dat ook prusa behoorlijke stringing laat zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Prusa en Orca zijn vrijwel gelijke slicers, dus niet vreemd dat ze hetzelfde beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40

Rincewind

Take me in your arms tonight

DRuw schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:22:
[Afbeelding]

Ok, ik heb even 4 slicers dezelfde instellingen snel geprobeerd in te stellen.
Prusa, Orca en simplify3d is redelijk gelukt op de snelheden na.
Cura maakt er een enorme puinhoop van om een of andere reden.. ding gaf aan dat hij 2630m filament nodig heeft en dit 12 uur ging printen
Hij.probeerde vervolgens met iets van 1000% flow mn extruder op te blazen....
Wtf
Ik ga echt nog wel een keer beter mn best doen maar zit half in een verbouwing voor de komende 2 maanden dus wil even stabiel kunnen printen en ga even simplify 3d gebruiken.
Grap is nog wel dat ook prusa behoorlijke stringing laat zien...
Ik volg deze discussie met veel interesse omdat ik ook meer stringing zie met mijn K1C dan voorheen met mijn Ender 3. Helaas kan ik Simplify3D niet 'even' gebruiken om te testen omdat ik die SW niet heb. Cura zal ik ook weer eens afstoffen om te kijken wat het resultaat is bij mij. Heeft trouwens een van de andere K1-family gebruikers al deze profiles gebruikt en dan getest?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb Simplify3D van een medetweaker gekregen ("") en is een oudere versie maar werkt prima.
Gisteren een printje gedaan van wat ik al met Orca had gedaan, zonder stringing en compleet zonder partcooler (heerlijk stil!)
Ik zal vanmiddag wel ff een foto posten met het verschil maar is overduidelijk.

Ik zou porsoonlijk niet zo snel een ander zn profiel copieeren voor mijn eigen printer... ik calibreer liever wat langer en weet wat de instellingen zijn dan dat ik moet gaan troubleshooten...

Wat mij overigens opviel van de tower geprint met Orca is dat hij bij de seam een extra klein rondje maakt voor hij de oversteek maakt naar de ander pilaar... kan dat een wipe actie zijn die in de code blijft hangen oid wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb sinds kerst een paar rollen PETG gekregen, paar kleuren van 3DJake EasyPETG

Nu ben ik op zoek naar goede settings voor mijn Ender 3V2 met Orca Slicer voor dit filament.
Als ik een beetje knappe basis heb is finetunen een stuk minder gedoe O-)

Mijn V2 draait op Klipper met Orcaslicer om de STL's te verwerken.

Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten? heb het glazen bed al voorzien van schilderstape om beschadiging te voorkomen, verder is de Ender vrij standaard op een CRTouch en all metal extruder na en wat geprinte upgrades

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Rincewind schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Ik volg deze discussie met veel interesse omdat ik ook meer stringing zie met mijn K1C dan voorheen met mijn Ender 3. Helaas kan ik Simplify3D niet 'even' gebruiken om te testen omdat ik die SW niet heb. Cura zal ik ook weer eens afstoffen om te kijken wat het resultaat is bij mij. Heeft trouwens een van de andere K1-family gebruikers al deze profiles gebruikt en dan getest?
Ik gebruik het Retro profiel om mijn K1C. Dik tevreden daarover.

Oh wacht, dat is het profile wat jij linkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Snuffel op 10-01-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubman schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:03:
Ik heb sinds kerst een paar rollen PETG gekregen, paar kleuren van 3DJake EasyPETG

Nu ben ik op zoek naar goede settings voor mijn Ender 3V2 met Orca Slicer voor dit filament.
Als ik een beetje knappe basis heb is finetunen een stuk minder gedoe O-)

Mijn V2 draait op Klipper met Orcaslicer om de STL's te verwerken.

Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten? heb het glazen bed al voorzien van schilderstape om beschadiging te voorkomen, verder is de Ender vrij standaard op een CRTouch en all metal extruder na en wat geprinte upgrades
Ik print PETG met bed op 70 (PEI plate is absoluut een aanrader) en hotend op 230. retraction op 0,6mm (Direct drive. Bowden zal ergens tussen de 4 en 6mm zijn) en momenteel zonder partcooling. Zie het verhaal van mij hiervoor... let op je stringing.
oja, na een print zou ik je printje en plaat volledig laten afkoelen voor je probeert je print te verwijderen. PETG kan behoorlijk vast zitten!

Ik zou voor de zekerheid altijd ff een temptower maken voor de optimale temperatuur en tegelijk een stringing check. merken kunnen wel afwijken, kleuren van hetzelfde merk gelukkig zelden

[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 10-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37

Rubman

Retarded or just overjoyed!

DRuw schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Ik print PETG met bed op 70 (PEI plate is absoluut een aanrader) en hotend op 230. retraction op 0,6mm (Direct drive. Bowden zal ergens tussen de 4 en 6mm zijn) en momenteel zonder partcooling. Zie het verhaal van mij hiervoor... let op je stringing.
oja, na een print zou ik je printje en plaat volledig laten afkoelen voor je probeert je print te verwijderen. PETG kan behoorlijk vast zitten!

Ik zou voor de zekerheid altijd ff een temptower maken voor de optimale temperatuur en tegelijk een stringing check. merken kunnen wel afwijken, kleuren van hetzelfde merk gelukkig zelden
Dan zit ik gelukkig al redelijk in de buurt, het begint steeds meer gewoon te worden maar merk nog wat overweldiging af en toe met de vele settings en verschillen tussen slicers.

PLA heb ik redelijk onder controle inmiddels met goede settings, maar PETG is weer even een stapje anders, hoop er wel betere prints uit te halen.

PEI plaat moet er inderdaad nog eens komen, maarja ben daarnaast ook aan het sparen voor een Bambu p1s of een Creality K1 (of K2) dus ben niet happig om nog veel extra's te halen voor de Ender

[ Voor 8% gewijzigd door Rubman op 10-01-2025 13:05 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een Ender5 en een Ender 3, beiden sufgeupgrade en de 3 staat al een hele tijd niets te doen.
Ik zit eraan te denken om daar klipper op te zetten en een soort sprintprinter van te maken:)
Draaien jullie hier op Marlin of Klipper (of andere)?
Ik ben inmiddels gewend aan marlin en kan mijn weg er prima door maar iedere keer flashen en mijn hoogtes afstellen is best vervelend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik draai Klipper icm Mainsail, Octoeverywhere, Moonraker en wat andere software op mijn K1C.
Draait als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Ik heb een Ender3 V2 met ABL en Profesional firmware (doorontwikkeling van Jeyers) en een Ender 5+ met ABL op Klipper met mainsail OS. Beide draaien heerlijk en zonder gedoe, maar heb beide in de kerstvakantie de updates gegeven dus nog niet veel uren gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik probeer nu voor de 4e keer klipper op mijn pi/ender3 te krijgen...
alles lijkt te werken tot hij de MCU moet zien.. ik heb inmiddels 3 kabels geprobeerd (die wel werken bij mijn ender 5) maar mijn skr mini wordt niet gevonden door mijn pi.
iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DRuw schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:38:
Ik probeer nu voor de 4e keer klipper op mijn pi/ender3 te krijgen...
alles lijkt te werken tot hij de MCU moet zien.. ik heb inmiddels 3 kabels geprobeerd (die wel werken bij mijn ender 5) maar mijn skr mini wordt niet gevonden door mijn pi.
iemand een idee?
Op welke stap gaat het mis? De SKR mini moet je bij mijn weten in ieder geval flashen via microSD en kan niet via USB. Als Klipper eenmaal op de SKR mini staat kan die uiteraard wel via USB worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja de flash gaat nog goed lijkt het, althans, de sd kaart ging erin en na rebooten doet het scherm het niet meer dus dat zou kloppen...
Maar ik krijg mijn MCU niet te zien in mijn PI. Alsof er gewoon geen USB kabel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Kan het zijn dat de Pi te weinig stroom levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neh, zijn apart gevoed
ik snap hier echt geen hol van...
alsof ik gewoon totaal geen kabel erin heb.
en ik weet zeker dat de firmware erop staat want op mijn sd is hij veranderd naar .cur

2 pi's gepoorobeerd en 3 kabels.. ze zien gewoon het bord niet... ik zoek me rot over MCUs die niet gezien worden maar alles wat ik probeer snapt het ding niet nog steeds niet.\

pi@Ender3:~ $ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 046d:c08b Logitech, Inc. G502 SE HERO Gaming Mouse
Bus 001 Device 002: ID 2109:3431 VIA Labs, Inc. Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
pi@Ender3:~ $ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 2109:3431 VIA Labs, Inc. Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

eerst een muis aangesloten en die ziet hij maar mn SKR mini e3 v1.2 pakt hij niet

Ok, snel de oude merlin firmware van de ender3 geflashed en mijn sdkaart met octoprint van mn ender 5 in de pi en ja hoor, kabel en verbinding werken....
Het zit hetm dus puur ergens in de klipper.
ik volg deze handleiding YouTube: How to Upgrade to Klipper on any Ender 3 for High Performance
ziet iemand iets geks?

Weer een stapje verder... het ligt aan de firmware... als ik mijn ender nog op marlin heb ziet hij wel de usb. zodra de flash erop zit is de verbinding weg.

[ Voor 126% gewijzigd door DRuw op 12-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WERKT. terwijl alles aan stond nog een keer klipper eraf en opnieuw erop en toen deed hij het.
assen homede maar mn zas ging door het bed ongeveer gezien het ding nog niet weet wat ik een bltouch heb.
uitgezet en opnieuw aan en vervolgens weer geen MCU connectie.
alleen met een Pi reboot komt hij er dan weer achter dat hij aan de printer vast zit dus erg stabiel vind ik hem nog niet maar ik kan weer een stapje verder... pfffffffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu de vraag... Hoezo is klipper sneller?
Ik heb nog een hoop dingen te veranderen merk ik en uberhaubt de eerste print die ik startte had geen extrusie....
Best veel leerwerk nodig hiervoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Onder andere omdat klipper de stepperdrivers bestuurd vanuit je rapsberry processor of andere externe host in plaats van marlin die de mcu op het moederbord hiervoor genruikt. Hierdoor is de rekenkracht veel beter. Ook is aanpassen van de firmware veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:47

Ravhin

no <root>...

Ik heb een oude PC staan die ooit als HTPC is gebruikt. Deze heb ik met Debian opgevoed en ik wil vanuit daar Klipper en Octoprint draaien. Ik die dat veel van jullie een RPi gebruiken - is dat omdat die beter is voor de taak of omdat dat de goedkoopste oplossing is? Mijn MAX draait nu als een zonnetje en ik ben een beetje huiverig om wat aan de setup aan te passen en de boel te bricken.

Verder was ik van plan om zelf mijn firmware te maken omdat ik niet naar 300 graden kan. Creality heeft (denk ik) de firmware niet die ik nodig heb met een Sprite Pro zonder BLtouch. Heeft iemand een idee welk platform ik kan gebruiken voor zelf nieuwe firmware maken? Ik heb een 4.2.2. bord.
Update: ik bedoelde deze site: https://marlin.crc.id.au/builder/

[ Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 13-01-2025 09:39 . Reden: linkje ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een pi puur voor het gemak aan ruimte en internetkennis. En ik heb er een paar liggen (wel 3B+ maar die werken prima).
Ik moet zeggen dat mijn ender3 waar nu klipper op zit als een idioot zo snel print en nog steeds prima kwaliteit.
Wel wat strininging tussen de kleine deeltjes die ik testprintte maar cosmetisch nog steeds prima na verwijdering. Ik zie ook gelijk waarom ik de Ender5 liever grote dingen laat printen dan de 3... dat vliegende bed op hoge snelheid met grote prints kan nooit goed gaan...
Klipper ziet er mooi uit en werkt zo te zien prima maar ik moet nog wel goed in de videos en handleidingen duiken om te kijken wat alle opties zijn. Valt mij op dat Marlin alle opties heeft standaard en die moet je aan/uit zetten. Klipper heeft gewoon niets tot je het toevoegd zegmaar dus dat moet je zelf uitvinden.
Maar dat gebrek aan flashen is ideaal inderdaad. En gelukkgi had ik mn oude ender3 profiel zodat ik de steps van mijn extruder kon omrekenen naar rotation anders had ik daar ook een dag aan kwijt geweest om uit te vogelen waarom er niets uit de extruder kwam (direct drive heeft 10x hogere steps ongeveer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek db
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-09 11:33
Ravhin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:41:
Ik heb een oude PC staan die ooit als HTPC is gebruikt. Deze heb ik met Debian opgevoed en ik wil vanuit daar Klipper en Octoprint draaien. Ik die dat veel van jullie een RPi gebruiken - is dat omdat die beter is voor de taak of omdat dat de goedkoopste oplossing is? Mijn MAX draait nu als een zonnetje en ik ben een beetje huiverig om wat aan de setup aan te passen en de boel te bricken.

Verder was ik van plan om zelf mijn firmware te maken omdat ik niet naar 300 graden kan. Creality heeft (denk ik) de firmware niet die ik nodig heb met een Sprite Pro zonder BLtouch. Heeft iemand een idee welk platform ik kan gebruiken voor zelf nieuwe firmware maken? Ik heb een 4.2.2. bord.
Update: ik bedoelde deze site: https://marlin.crc.id.au/builder/
Ik draai Klipper op een laptop met Ubuntu, heb ook een 4.2.2 bord. Heb KIAUH gebruikt om te installeren, je kan de stappen op de github volgen als je het eerste stuk (om Linux op de RPi te zetten) overslaat. Om dan klipper op je MCU te zetten kan je een van de honderden tutorials gebruiken.

Een laptop is natuurlijk een stuk groter, maar dat maakt voor mij niet uit. 99/100 laptops zullen ook ruim genoeg kracht hebben om Klipper te draaien. De meeste waarschijnlijk meer als een RPi. Je kan ook de ingebouwde webcam gebruiken. Ik zie dus niet heel veel nadelen in een laptop i.p.v. RPi gebruiken maar dat zal zeker per situatie verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Qua processor maak ik mij niet zoveel zorgen. Er zit een celeron in maar als ik welke RPi dan ook ermee vergelijk veegt de celeron er de vloer mee aan. Dus de processorkracht is geen issue. Ik zat vooral met compatibiliteit van een x86 t.o.v. van alle ARM-oplossingen die ik voorbij zie komen 8)

Het feit dat het je gelukt is om het met een laptop aan te sturen (ik gok ook met x86 architectuur) geeft mij al voldoende vertrouwen dat ik dat een keer kan proberen. Eerst zorgen dat ik een rollback scenario heb en dan eens lekker punniken.

[ Voor 29% gewijzigd door Ravhin op 13-01-2025 11:42 . Reden: verduidelijking ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat is wel het voordeel van een RPi... andere SD kaart erin en je bent terug naar je oude config:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verdomme, alles geregeld, stel ik de timelapse in na eindelijk de picam aangesloten te hebben, gaat er blijkbaar iets fout in de config en kom ik de webinterface niet meer in. Pokke, dat wordt alles opnieuw er weer in zetten... Alles al los geprobeerd te herinstalleren maar blijkbaar onthoud hij iets waardoor ik een bad gateway error krijg

Edit: dat gaat een full format worden.. alles eraf en weer erop werkt niet eens..

[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 14-01-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
DRuw schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:52:
Verdomme, alles geregeld, stel ik de timelapse in na eindelijk de picam aangesloten te hebben, gaat er blijkbaar iets fout in de config en kom ik de webinterface niet meer in. Pokke, dat wordt alles opnieuw er weer in zetten... Alles al los geprobeerd te herinstalleren maar blijkbaar onthoud hij iets waardoor ik een bad gateway error krijg

Edit: dat gaat een full format worden.. alles eraf en weer erop werkt niet eens..
DRuw schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:20:
Ja dat is wel het voordeel van een RPi... andere SD kaart erin en je bent terug naar je oude config:)
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja daar dacht ik ook aan... jammer dat mijn pi is ingebouwd en ik met HEEL veel moeite mn sd eruit krijg.
los van dat ik niet had verwacht het ding te bricken met een klein muisklikje....of wat het dan ook was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Zolang je met ssh toegang hebt moet het toch gewoon te fiksen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat zou je zeggen maar ik bleef errors houden met moonraker lijkt het.
heb alles eraf gehaald en alles weer opnieuw erop.
Nu zelfde probleem met het niet herkennen van de USB poort.
verder staat alles nu weer terug behalve de timelapse en wat details.
Vanmiddag die USB proberen te fixen.
Ondertussen draait mijn ender 5 nu al 45 uur non stop met nog 30 uur te gaan zeg hij:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:02
Zojuist 0,6 nozzle er in gedaan bij mijn k1c. Wat moet ik allemaal aanpassen in de slicers ? :p

Edit: creality slicer heeft instellingen voor 0.4 0.6 en 0.8 zo juist een benchy gedaan op 0.6 is er mooi uitgekomen. Benchy met 0.4 uurt 17min en met de 0.6 20min. Bij grotere prints zie ik als ik slice dat het wel veel scheelt.

[ Voor 55% gewijzigd door Sokucho op 15-01-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weet iemand of er een makkelijke manier is om je sdkaart te backuppen zonder deze uit de pi te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Laatst online: 04-08 20:12
Alvorens ik er een aparte post van maak, hoop ik hier goede hulp te vinden. Ik heb een Ender 3 Max Neo, al leuke prints mee gemaakt maar ook al veel mislukte prints. En daar loop ik nu weer op vast.

Alle prints die ik momenteel maak hebben under extrusion en komen er uit als ‘sponzen’ om maar zo te zeggen. Behalve als ik een calibratie toren (uit Cura) of calibratie kubus print. Die komen er weer perfect uit, met exact dezelfde print instellingen. Heel vreemd en ik kan de oorzaak echt niet vinden. Heeft iemand nog advies waar ik naar zou moeten kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rgerr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:36:
Alvorens ik er een aparte post van maak, hoop ik hier goede hulp te vinden. Ik heb een Ender 3 Max Neo, al leuke prints mee gemaakt maar ook al veel mislukte prints. En daar loop ik nu weer op vast.

Alle prints die ik momenteel maak hebben under extrusion en komen er uit als ‘sponzen’ om maar zo te zeggen. Behalve als ik een calibratie toren (uit Cura) of calibratie kubus print. Die komen er weer perfect uit, met exact dezelfde print instellingen. Heel vreemd en ik kan de oorzaak echt niet vinden. Heeft iemand nog advies waar ik naar zou moeten kijken?
Hot end schoonmaken als eerste.
Bowden tube er uit, uiteinde schoonmaken met isopropyl alcohol.
Hot-end warm stoken en de nozzle er uit draaien. Dan met een wattenstaafje gedrenkt in isopropyl alcohol de binnenkant van de heatbreak schoonmaken.
Uiteinde van de bowden tube perfect recht afsnijden, centimetertje er af ofzo. PTFE degradeerd na verloop van tijd en dan is je seal niet leker meer.
Dan de nozzle weer terugschroeven en een slag los laten. Bowdentube terug er er in, dan de nozzle pas vast draaien voor een goede compression fit.

Daar na zou ik een E-step calibratie doen en dan een slicer flow calibratie. Zie https://teachingtechyt.github.io/calibration.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Hoe maken jullie nozzles schoon? Heb er een andere in gedaan en wil deze wel netjes opbergen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1h80msD1HauU7VKO66DHWNJv-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIcgxerYtF7ynsMjoFcCGTLB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sokucho schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 01:28:
Hoe maken jullie nozzles schoon? Heb er een andere in gedaan en wil deze wel netjes opbergen.

[Afbeelding]
Warm stoken en afpoetsen met een messing borsteltje en evt afnemen met een doekje met isopropyl alcohol.
Bij korte nozzles kan je de binnenkant ook nog zoveel mogelijk schoon krijgen met een sateprikker. Hoe je dat zou moeten doen bij een lange nozzle, zou ik zo niet weten.

Edit: Ideetje, misschien laten weken in een oplosmiddel wat je laatst gebruikte filament kan oplossen.
PLA wordt opgevreten door aceton. Dagje daar in laten weken.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 16-01-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek db
Rgerr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:36:

McKaamos schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Hot end schoonmaken als eerste.
Bowden tube er uit, uiteinde schoonmaken met isopropyl alcohol.
Hot-end warm stoken en de nozzle er uit draaien. Dan met een wattenstaafje gedrenkt in isopropyl alcohol de binnenkant van de heatbreak schoonmaken.
Uiteinde van de bowden tube perfect recht afsnijden, centimetertje er af ofzo. PTFE degradeerd na verloop van tijd en dan is je seal niet leker meer.
Dan de nozzle weer terugschroeven en een slag los laten. Bowdentube terug er er in, dan de nozzle pas vast draaien voor een goede compression fit.

Daar na zou ik een E-step calibratie doen en dan een slicer flow calibratie. Zie https://teachingtechyt.github.io/calibration.html
Eens, naar mijn ervaring zijn deze onregelmatige problemen vaak door achterstallig onderhoud in het hotend en/of extruder. Ik zou ook nog al je bowden couplings checken of ze goed, zonder speling vast zitten. Controleer ook of je filament zonder knelpunten naar de extruder loopt, dat ie soepel rolt enzo. Daar is het bij mij wel eens op fout gegaan.

Als dat niet helpt zou een foto van de mislukte prints wel helpen. Ik had ooit eens ook een under extrusion probleem waar ik maar niet achterkwam. Dat kwam blijkbaar door een opstapeling van instellingen in de slicer die bij bepaalde modellen slechte Gcode genereeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 15:12
DRuw schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:01:
[...]

JA ik ben toendertijd van Cura naar simplify3D overgegaan op advies van een medetweaker.
Dat ging prima maar nu ik na een lange tijd de hobby weer oppak heb ik alles geupdate: Marlin naar de nieuwste versie en ik dacht ook naar een goede nieuwe slicer te gaan..... werkt perfect qua instellingen maar resultaat was niet top. en dat is het probleem als je een aantal dingen tegelijk veranderd... je weet nooit waar het precies aan ligt:(
Gekke is ook dat de een er wel last van heeft en de ander totaal niet.

Edit: probleem wordt veel vaker gezien maar ik zie nog geen oplossing behalve switchen naar andere slicer: https://github.com/SoftFever/OrcaSlicer/issues/3150
Even een update van mijn kant.
Bij mij bleek het toch niet aan de slicer te liggen. Ik denk dat het bij mij uiteindelijk lag aan verstoppingen/viezigheid in het systeem. Op een gegeven moment wilde er bijna geen filament meer uitkomen. Toen ben ik alles gaan verwijderen en schoonmaken. Haalde er wat opgedroogd spul uit wat nooit goed geweest kan zijn. Verder ook de nozzle vervangen.

Iets anders wat t geweest kan zijn maar wat me sterk lijkt is dat ik de bltouch vervangen heb. Daar was het puntje van verbogen en hij gaf een foutmelding.

Inmiddels weer perfecte prints. Heb zowel Creality als Simplify als Cura geprobeerd en geven hetzelfde resultaat. Cura leek zelfs iets beter te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb net mn 4 dagen durende print afgerond na prima tevredenheid. Heb af en toe wat blobjes maar die zijn er redelijk simpel af te krabben met je nagel. Ben gelijk met mn andere printer de kleinere delen aan het printen in een andere kleur en als alles compleet is ga ik nabewerken en assembleren. Leuk projectje dit en niet zeggen dat klipper best fraai werkt al kan ik nog niet zeggen of het sneller of beter is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTw2nfvsqGltXQUuoVS-nJtW7gc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNocIokokqbgEYBSZluEWray.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmJEZpwwE3iMrOOeFJTie1CjtVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXtPFs6XsWqylmmBRp2v6NRa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:46:
Ik heb net mn 4 dagen durende print afgerond na prima tevredenheid. Heb af en toe wat blobjes maar die zijn er redelijk simpel af te krabben met je nagel. Ben gelijk met mn andere printer de kleinere delen aan het printen in een andere kleur en als alles compleet is ga ik nabewerken en assembleren. Leuk projectje dit en niet zeggen dat klipper best fraai werkt al kan ik nog niet zeggen of het sneller of beter is.
[Afbeelding][Afbeelding]
Holy.. 4 dagen. Lekker bezig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mn ender 5 staat nu een week non stop aan:)
Ender 3 nu 2 dagen en schiet lekker op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmyHT8Wf4Hwwfg3SJUUSyevDekQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXa2KsgfL9J858Wd9LFiJdDr.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb dinsdag ook zeker 2 weken geen tijd dus wil het ff afmaken qua printwerk:)

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 17-01-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Best een forse print zo bij elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Niek db schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:08:
[...]

[...]

Eens, naar mijn ervaring zijn deze onregelmatige problemen vaak door achterstallig onderhoud in het hotend en/of extruder. Ik zou ook nog al je bowden couplings checken of ze goed, zonder speling vast zitten. Controleer ook of je filament zonder knelpunten naar de extruder loopt, dat ie soepel rolt enzo. Daar is het bij mij wel eens op fout gegaan.

Als dat niet helpt zou een foto van de mislukte prints wel helpen. Ik had ooit eens ook een under extrusion probleem waar ik maar niet achterkwam. Dat kwam blijkbaar door een opstapeling van instellingen in de slicer die bij bepaalde modellen slechte Gcode genereeden.
Thanks @Niek db en @McKaamos. Ik heb gepoogd de hotend schoon te maken, maar er lijkt een wit stuk PLA in vast te zitten. Met opwarmen krijg ik het er ook niet uit. Kan ik de hotend ergens in laten weken? Aceton of iets, zodat die echt goed schoon wordt?

Edit: schiet mij maar lek, net de hotend voor een volledg nieuwe van Creality vervangen, zelfde resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NAI8F9Wm7h2ERUXnvsZcG6F61M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWiLBaQqbSpcjhVtCzzF5tJp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K9Aso0HlON8tOLLmVjL_qxTIUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztwlxQxArJi3gVZiStpcyxK2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Rgerr op 18-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Thanks @Niek db en @McKaamos. Ik heb gepoogd de hotend schoon te maken, maar er lijkt een wit stuk PLA in vast te zitten. Met opwarmen krijg ik het er ook niet uit. Kan ik de hotend ergens in laten weken? Aceton of iets, zodat die echt goed schoon wordt?

Edit: schiet mij maar lek, net de hotend voor een volledg nieuwe van Creality vervangen, zelfde resultaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb paar weken terug mijn nozzle, tube, connectoren, siliconen hoesje allemaal vervangen. Was een drama met printen, slechte lagen die niet goed plakken, extrusie niet goed, prints steeds slechter, nog enigzins op te vangen door hot-end temp hoger te zetten, maar dat stopt ook een keer, etc. Na vervangen alles weer goed.
Ik doe ongeveer 2 jaar met een complete hot-end setup, nu bezig met hot-end nummer 3, en heb nummer 4 op voorraad voor het geval de prints echt niet meer te fixen zijn. Mijn Ender is van eind 2019.

Ik moet zeggen dit ik om de paar maanden als de boel slechter begint te printen, ik de tube iets inkort, tube weer opnieuw vast zetten in de hot-end etc. Als ik de tube niet meer kan inkorten dan vervang ik de hele tube.

Nozzle, tube, connectoren kosten een paar euro, nieuwe hot-end setup creality 15 euro ofzo. Ik zou niet teveel tijdverspllien aan schoonmaken, volgens mij niet de moeite, gewoon vervangen is de minste inspanning en geeft beste resultaat. En kosten zijn echt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
smitae schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb paar weken terug mijn nozzle, tube, connectoren, siliconen hoesje allemaal vervangen. Was een drama met printen, slechte lagen die niet goed plakken, extrusie niet goed, prints steeds slechter, nog enigzins op te vangen door hot-end temp hoger te zetten, maar dat stopt ook een keer, etc. Na vervangen alles weer goed.
Ik doe ongeveer 2 jaar met een complete hot-end setup, nu bezig met hot-end nummer 3, en heb nummer 4 op voorraad voor het geval de prints echt niet meer te fixen zijn. Mijn Ender is van eind 2019.

Ik moet zeggen dit ik om de paar maanden als de boel slechter begint te printen, ik de tube iets inkort, tube weer opnieuw vast zetten in de hot-end etc. Als ik de tube niet meer kan inkorten dan vervang ik de hele tube.

Nozzle, tube, connectoren kosten een paar euro, nieuwe hot-end setup creality 15 euro ofzo. Ik zou niet teveel tijdverspllien aan schoonmaken, volgens mij niet de moeite, gewoon vervangen is de minste inspanning en geeft beste resultaat. En kosten zijn echt minimaal.
Thanks, dan laat ik de oude achterwege. Maar dan blijf met het probleem zitten, ondanks nieuwe hotend en nieuwe tube. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek db
Heb je de print op de fotos met een raft geprint? De bovenste laag ziet er wel oke uit toch? Of ligt dat aan de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Niek db schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:27:
Heb je de print op de fotos met een raft geprint? De bovenste laag ziet er wel oke uit toch? Of ligt dat aan de foto?
Zonder raft, en bovenkant + zijkanten zijn ook weer sponzig. Heb net de extruder helemaal schoon gemaakt, maar ook dat maakt geen verschil. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Heb het idee dat je bed niet goed geleveled is of je z offset staat niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfO8KOcqrLr49QekG7KRc_vcigg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wqHyFoJCJd4UDhlLstCnX5r0.jpg?f=user_large

Beginner vraagje is deze bed level normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Het is een verschil van 1.1mm, dat kan veel strakker.
Ik zorg altijd dat mijn bed met +/- 0.1 mm geleveled is.
Zeker met maatgevoelige prints wil je zo min mogelijk afwijking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Snuffel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:17:
Heb het idee dat je bed niet goed geleveled is of je z offset staat niet goed..
Ik denk dat het de extruder is die kuren geeft, op de een of andere manier print die nu wel weer goed. Maar ik ga hem toch vervangen voor een dual gear, in de hoop dat de underextrusion dan echt verholpen is. Dank je voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dat is veel, nee 0,1mm is niet te doen.
Zelfs mijn glazen bedden wijken meer af dan dat volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q8HVgJNqfXsXNKeDRv0oup0R_A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b7OT3OJIVMuxVTYBuqeTBORN.jpg?f=user_large
Dit is de PEI plaat van mn ender 3 bijvoorbeeld.
Let ff niet op de schaal maar in de plaat zelf heb ik afwijkingen in totaal van 0,23.
Prima mee te printen.
Mijn andere PEI plaat is afwijking 0,29 in de plaat.
Hiervoor heb je een BLtouch (ik hoop even dat je die ook hebt anders heb je inderdaad wel issues... Je zas moet wel meebewegen met de afwijkingen....)

Ik weet overigens niet welke extruder je hebt maar bij mij war het tandwiel van de standaard extruder zeeeeeer slecht getand waardoor over een deel van het tandwiel de filament slipte en bijna niets deed...

[ Voor 13% gewijzigd door DRuw op 19-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
DRuw schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:26:
Ja dat is veel, nee 0,1mm is niet te doen.
Zelfs mijn glazen bedden wijken meer af dan dat volgens mij.
[Afbeelding]
Dit is de PEI plaat van mn ender 3 bijvoorbeeld.
Let ff niet op de schaal maar in de plaat zelf heb ik afwijkingen in totaal van 0,23.
Prima mee te printen.
Mijn andere PEI plaat is afwijking 0,29 in de plaat.
Hiervoor heb je een BLtouch (ik hoop even dat je die ook hebt anders heb je inderdaad wel issues... Je zas moet wel meebewegen met de afwijkingen....)

Ik weet overigens niet welke extruder je hebt maar bij mij war het tandwiel van de standaard extruder zeeeeeer slecht getand waardoor over een deel van het tandwiel de filament slipte en bijna niets deed...
Gaat om een k1c geen idee welke extruder die heeft. Kon voor de overige creality modellen geen topic vinden dus maar hier de vraag weg gelegd. Heb al geprobeert de spanner los maken bed fixeren en spannen zoals creality voorschrijft maar, niet beter geworden. Wil het wel zo goed mogelijk hebben dus even verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
op 2 na al mijn printjes af voor het bouwen van de motor.
Kom ik er nu achter dat mijn zhop uit staat in simplify3D....
Geen last van gehad halve bij mijn voorlaatste print waardoor een deel van de support eraf is getikt halverwege.
Ben het nu aan het redden al printend met plakband en geklooi want het is een print van 8 uur...
blijkbaar pakt het spul via klipper geen standaard zhop mee (in marlin wel dus).
Leermomentje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Rgerr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat het de extruder is die kuren geeft, op de een of andere manier print die nu wel weer goed. Maar ik ga hem toch vervangen voor een dual gear, in de hoop dat de underextrusion dan echt verholpen is. Dank je voor het meedenken!
Soms kan het aan het extruder wiel liggen die het filament door duwt. Ooit bij de ender 3 gehad dat de kartels die grip moeten hebben helemaal dichtgelopen waren met filament. Dat heb ik toen ook opgelost met een nieuwe extruder met dual gear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:26

GeeBee

Oddball

Na 4 jaar slinger ik mijn Ender 3 (V1) weer aan.
Geheel Vanilla nog, ja ze bestaan nog, zat wel een beetje stof op :)

Ik heb een setje rubber voetjes besteld in plaats van de veren, een SKR-mini E3 v2.0 en BL Touch had ik nog liggen van toen, dus die komen ook aan de beurt. Ik kwam er achter dat het kabeltje veel te kort is, dus ook een verlengkabel besteld. Dat ze dat er niet standaard bij doen... tss...

Dan moet er ook daarna nog nieuwe firmware op. Is er een site waar kant-en-klare firmware staat voor de combi Ender 3, SKR mini E3 2.0 en BL Touch?

Ik heb deze GitHUB gevonden:
https://github.com/bigtre...tree/master/firmware/V2.0

daar staat wel een firmware-bltouch.bin bij én een paar met specifiek Ender5 in de naam.

Ik lees in de README:
firmware-bltouch.bin: used for normal BLTouch connection

maar dus niet specifiek Ender 3.

Kan die firmware-bltouch.bin gebruikt worden voor mijn printer?

[ Voor 3% gewijzigd door GeeBee op 21-01-2025 22:55 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

GeeBee schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:54:

Ik heb een setje rubber voetjes besteld in plaats van de veren, een SKR-mini E3 v2.0 en BL Touch had ik nog liggen van toen, dus die komen ook aan de beurt. Ik kwam er achter dat het kabeltje veel te kort is, dus ook een verlengkabel besteld. Dat ze dat er niet standaard bij doen... tss...

Dan moet er ook daarna nog nieuwe firmware op. Is er een site waar kant-en-klare firmware staat voor de combi Ender 3, SKR mini E3 2.0 en BL Touch?

daar staat wel een firmware-bltouch.bin bij én een paar met specifiek Ender5 in de naam.

Ik lees in de README:

Ik zou zelf bij deze site gaan kijken: https://marlin.crc.id.au/builder/
Dan kan je je eigen firmware gaan samenstellen in plaats van hopen dat jouw specifieke combo werkt met degene die stock aangeleverd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Of hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Dat is voor de v1.0, ik heb de v2.0.
Ravhin schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Ik zou zelf bij deze site gaan kijken: https://marlin.crc.id.au/builder/
Dan kan je je eigen firmware gaan samenstellen in plaats van hopen dat jouw specifieke combo werkt met degene die stock aangeleverd worden ;)
Bedankt! Kun je helpen met de instellingen? Ik heb me ingelezen en snellere prints maken me niet uit. Kwaliteit van de print gaat voor mij boven tijd.

De eerste 6 tabbladen staan volgens mij op default prima.

[Bed Levelling]
Probe = BL Touch met Use probe port for Probe (ik heb een kabel met de juiste stekkers)
Bed Leveling method = Unified Bed Leveling
Leveling Optons: Default laten staan

[Additional Features]
Adaptive Step Smooting Ja
Speaker No (kan uit...yeah!)
Input Shaping Uit (Versnellingsmeters heb ik niet)

Heb ik het zo een beetje goed?

En... hoeveel kost een credit? Of is dat niet afhankelijk van je verplichte donatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

GeeBee schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Dat is voor de v1.0, ik heb de v2.0.
v2.0 staat er ook bij

[ Voor 3% gewijzigd door Snuffel op 22-01-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Sokucho schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:48:
[Afbeelding]

Beginner vraagje is deze bed level normaal?
Krijg mijn bed niet beter dan dit is dit oke? Het ziet er in ieder geval al een stuk beter uit. Met welke asje van de 3 moet ik spelen links voor rechts voor of de as achter in het midden? Gaat om een k1c excuses als dit niet mag in de ender topic maar, kan niks specifiek voor de k1 vinden (kwa topics)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6UInDHICkcd8ulK__p3s1tSHPA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F2RZ1UIJlIRwEbkAL0MeiFb1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banditoz
Je hebt het balkje met de schaal er niet bij staan maar volgens mij ziet het er niet verkeerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

GeeBee schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:54:

Ik lees in de README:

Als ik een suggestie mag geven: kijk ook eens naar Klipper i.p.v. Marlin. Ikzelf heb ook een oude Ender 3D Pro die ik ook uitgebreid heb met met een bltouch, SKR Mini, DDE en een extra Z-as. Na wat gedoe met Marlin builds die niet lekker werkten heb ik er een Pi aan gekoppeld, klipper erop gezet en dat was een verademing. Nu heb ik een K1C waar ik ook Full Klipper op heb gezet en ben meer dan tevreden.

Aan de andere kant is de suggestie van Ravhin een hele goede: eerst met Marlin kijken of de hele boel goed werkt en dan pas gaan kijken naar Klipper. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Sokucho schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:48:
[...]

Krijg mijn bed niet beter dan dit is dit oke? Het ziet er in ieder geval al een stuk beter uit. Met welke asje van de 3 moet ik spelen links voor rechts voor of de as achter in het midden? Gaat om een k1c excuses als dit niet mag in de ender topic maar, kan niks specifiek voor de k1 vinden (kwa topics)

[Afbeelding]
Hoe zien je prints eruit? Gaat dat goed? Geen enkel bed is perfect recht en als je prints goed zijn dan zou ik me er niet zo druk over maken: dit soort oneffenheden worden bijna altijd gecorrigeerd door je levelling sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Rincewind schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:45:
[...]
Hoe zien je prints eruit? Gaat dat goed? Geen enkel bed is perfect recht en als je prints goed zijn dan zou ik me er niet zo druk over maken: dit soort oneffenheden worden bijna altijd gecorrigeerd door je levelling sensor
Een niet goed geleveled bed geeft uiteindelijk nog steeds een afwijkende print, ook al wordt deze gecorrigeerd.
Perfect recht zal niet mogelijk zijn, maar de afwijking wil je gewoon zo miniem mogelijk houden.
Wat miniem is mag ieder voor zich bepalen, persoonlijk ik neem geen genoegen met een een afwijking > +/- 0.1mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

@Rincewind
Bedankt voor de suggestie.
Ik wil inderdaad eerst maar eens kijken of ik alles wat ik heb weer fatsoenlijk aan de praat kan krijgen en hoe intensief ik het dan gebruik. Eerst maar eens de usual suspects printen zoals het bakje, de haakse fan cover, de rail afdichting, de ribbonclips en een goede filament-geleider. ;)

Dan nog iets aan het geluid doen met Notua fans of iets dergelijks en uiteindelijk staat een Pi met Octoprint inderdaad ook wel op de roadmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlankheet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 13:13
Hoi,

Ik ben nieuw met 3D printen nu heb ik een paar weken geleden een Creality Ender 3 v3 KE gekocht.
De prints die ik print zien er naar mijn mening prima uit.

Nu ben ik nieuwschierig wat verschillende nozzle diameters voor mij doet. Maar helaas zie ik op de markt veel verschillende nozzle lengte's (de lengte van de het schroefdraad). De meegeleverde nozzle heeft een schroefdraad lengte van +/- 15mm. ik zie op internet veelal nozzle's met een schroefdraad van 5 mm.

Is het een probleem om een kortere schroefdraad te hebben en wat is het verschil?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Banditoz
Dat maakt zeker verschil. De nozzle moet goed aanlsuiten binnenin. Als je een 10mm kortere schroefdraad hebt loopt je hele printkop vol met filament, dat wil je niet. Gewoon even googlen voor " nozzle ender 3 v3 ke". Dan vindt je gewoon het goede type. Andere nozzle ligt eraan wat je wilt. Grotere opening kun je sneller printen mede doordat je dikkere lagen en bredere lijnen print. Details worden daardoor soms minder maar dat hangt van je model af. Ook kun je met een grotere nozzle diameter bv hout-pla printen zonder dat alles verstopt. Kleinere nozzle zoals 0,2mm kun je gedetaileerder meer printen door dunnere lagen en smallere lijntjes maar de printtijd wordt veel langer en ze zitten veel sneller verstopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jlankheet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 13:13
Banditoz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:57:
Dat maakt zeker verschil. De nozzle moet goed aanlsuiten binnenin. Als je een 10mm kortere schroefdraad hebt loopt je hele printkop vol met filament, dat wil je niet. Gewoon even googlen voor " nozzle ender 3 v3 ke". Dan vindt je gewoon het goede type. Andere nozzle ligt eraan wat je wilt. Grotere opening kun je sneller printen mede doordat je dikkere lagen en bredere lijnen print. Details worden daardoor soms minder maar dat hangt van je model af. Ook kun je met een grotere nozzle diameter bv hout-pla printen zonder dat alles verstopt. Kleinere nozzle zoals 0,2mm kun je gedetaileerder meer printen door dunnere lagen en smallere lijntjes maar de printtijd wordt veel langer en ze zitten veel sneller verstopt.
Bedankt voor je uitleg, dit helpt me al een heel stuk verder met mijn ontdekkingstocht d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Over hout-PLA gesproken: heeft iemand hier ervaring met dat soort PLA en een K1C? Deze heeft een z.g. "tri-metal"-nozzle en zou beter bestand moeten zijn tegen iets grovere PLA's zoals wood-PLA maar heeft iemand dat al geprobeerd? Ik heb hier nog een spoel liggen maar twijfel erover om te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banditoz
Hout is niet het schurende effect maar de wat grotere deeltjes die het probleem kunnen zijn. Ik heb op mijn k1 nog geen hout pla geprint maar voorheen op mijn ender 3 pro gebruikte ik een 0,6mm gewone nozzle en dat ging prima. Als je bv met carbon e.d. print wordt het schurende effect wel een ding en kun je beter geharde nozzles gebruiken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Weer wat nieuws op de werkbank en op de printer: Mercedes G63 6x6
En het rijdt ook :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GWY7kpg/PXL-20250126-173434240.jpg

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

En uiteindelijk ook klaar. Geheel geprint op een Ender K1C en hij rijdt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9HW7BGPP/PXL-20250202-100954856.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Help wat is hier aan de hand? Heb de extruder er af gehaald open gemaakt en draait mooi als er niets in zit, zodra ik er filament in doe gaat het niet verder. Heb er een andere nozzle op gezet oude schoon gemaakt langs dunne metaal pinnetje door heen gehaald geen blokkering.

YouTube: extruder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Tandwielen versleten misschien?

Pagina: 1 ... 171 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie