Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
r_255 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 12:09:
Maak eens een vergelijk tussen de metingen die je doet met je probe voor en na je print.
Ben best wel benieuwd of daar verschil in zit. Zo kan je in ieder geval wat dingen uitsluiten.

Ik heb zelf in het begin ook nog wel eens de fout gemaakt de usb lost te trekken/aansluiten en dan kon ik de z-offset gewoon weer overnieuw instellen. Ik neem ook aan dat je die vast legt?

En wat voor firmware heb je er opstaan ? Mijn printer zocht zijn z-home ergens 10cm boven mijn bed, en met de optie auto home ging hij zowaar nog 5cm hoger ook. Optie bltouch in mijn menu maar nergens een optie om mn bed te meten.

Het gevolg van eigenlijk geen tijd hebben maar toch ff snel willen doen.
Ik heb geen probe?

Ik heb een Ender pro, dus de usb zit boven, daar kan ik makkelijk bij en het sd kaartje kan ik er zo in en uit halen.

Hoe kan ik zien welke firmware ik heb draaien? Ik heb niets veranderd aan de firmware (zou niet weten hoe :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 22:43
Ah, okay.... dan was ik even in de war Firmware is dan ook niet zo van belang als je daar verder niets aan veranderd heb. Met excuus

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vwtune schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 10:27:
Ik snap er echt ff niets van, ik dacht dat de stelwieltjes tijdens het printen veranderden van positie, dus ik had op de 4 wieltjes een markering geplaats. Na het printen naar de markering gekeken en ze staan precies nog zoals ze stonden voordat ik ging printen (en het bed geleveled had). Ik haal het magnetisch bed eraf, haal van het bed mijn print en de skirt eraf, zet het magnetisch bed terug, laat alles weer opwarmen en wil een nieuwe print starten. Nu is de nozzle zo dicht tegen/ op het magnetisch bed, dat de nozzle mijn magnetisch bed verbrandt! en dus gewoon lijnen erin brandt (er komt ook geen filament er uit) of soms is het nog lager en kan ie niet eens het bed op (vanaf de home positie) maar blijft ie tegen de rand aanlopen. Wat kan dit toch zijn?
Ik zou beginnen om je printer helemaal na te lopen wat dit klopt niet. Ik print best veel bv vorige weekend mijn bed gesteld en daarna niets meer aan gedaan en blijft goed werken.

Loop alle schroeven na van je printer en check ook of de excentrische schroeven. Mogelijk loop er iets te zwaar of te licht waardoor er verschuivingen mogelijk zijn.

Check ook het frame om alles goed haaks staat. Een kleine afwijking De Z as motor kan bij sommige bv iets scheef staan. Er zijn vulstukjes die je hiervoor kunt uitprinten bij Thingiverse als deze scheef staat.

Begin een print altijd met een auto home. Hiermee voorkom je dat de nozzel boven je bed hang tijdens het opwarmen en dus je bed verbrand. Tevens kan het filament vrij lopen als dat nodig is.

Neem anders dit filmpje eens door. Ik heb zelf deze gebruik om de printer in elkaar te zetten. Hij geeft veel nuttige tips waardoor alles direct goed in elkaar wordt gezet.
YouTube: Creality Ender 3 assembly and pro build tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:55

Harrie

NederVlaming

Ik heb gisteravond TH3D firmware geïnstalleerd, met manual bed levelling enabled. Ben benieuwd hoe dat werkt. Zie ik ineens hoe vlak mijn bed nou eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:15:
[...]

Je kan de gemeten mesh toch gewoon in je EEPROM opslaan en die weer uitlezen bij het printen? Zo deed ik het althans wel op m'n CR-10 met Marlin. Nu voor 5 euro een DIY EZABL gemaakt dus gebruik het niet meer, maar volgens mij wordt er niet noodzakelijk iets vergeten.
Heb je ergens meer info over die DIY EZABL? Ergens een tutorial of schema's? Ik ben wel geïnteresseerd :)

Is dat een capacitieve sensor gecombineerd met zo'n optocoupler?
https://m.aliexpress.com/item/32719957788.html

Edit: hier iets soortgelijks, maar met LM7805 of gewone weerstandsbrug.
https://core3d.tech/2017/...x-vs-lj12a3-4-zby-wiring/
Ik ga dat eens verder bekijken, want ziet er niet zo ingewikkeld uit om te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Harrie op 15-12-2018 20:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Klopt, zo heb ik dat gedaan:

Probe: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dePRn00

Optocoupler: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dePRn00

12 volt lijntje, kan zowel een losse adapter zijn als de 12 volt rail van je printer.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/09/c5/31/37/ea/7691a57212ee1b5232e3d121ff8b5293_preview_featured.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door MsG op 15-12-2018 20:41 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie

Harrie

NederVlaming

MsG schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:40:
Klopt, zo heb ik dat gedaan:

Probe: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dePRn00

Optocoupler: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dePRn00

12 volt lijntje, kan zowel een losse adapter zijn als de 12 volt rail van je printer.

[Afbeelding]
Hmm, zit er een 12V rail in de Ender 3? Ik denk alleen 24V.
Die probe werkt ook op 24V zie ik, maar dan moet de optocoupler wellicht aangepast worden met een andere weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Er zijn ook wel optocoupler circuits die van 24 volt uitgaan op Alie. Ik had even niet door dat je dit in het Ender-topic vroeg ipv het algemene printertopic.

https://www.aliexpress.co...32-433d-8807-2ba677f3f057

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
[Bedankt gaan we proberen.

quote]MikeOO schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:58:
[...]

Ik heb het ook met de mega gedaan gaat prima. Alleen tijdje gezocht voor ik een goede in beeld had hoe je de draadjes moet aansluiten omdat ze allemaal gaan over een UNO en ik 100% zeker wilde zijn.

Blijkt dat je het exact op dezelfde manier aansluit als de UNO.
Voor het aansluitschema zie YouTube: Ender 3: How to install a bootloader and update firmware
Op 07:01 zie je hoe deze moeten worden aangesloten. Mijn kleuren komen daarmee overeen op de zwarte draad na. Die is in het filmpje roze.

Als je de mega op dezelfde manier legt komen deze overeen. Gebruik de pinnen boven het knopje.
6de draad sluit je aan op nummer 10.

[Afbeelding]

Verder moet je tijdens de stappen tijdens het flashen kiezen voor je Megaboard ipv Uno.

Verder is het gelijk.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubberduck1512
Net bootloader geunlockt en andere firmware erop gezet.

Ging perfect met de mega 2560.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rubberduck1512 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:44:
Net bootloader geunlockt en andere firmware erop gezet.

Ging perfect met de mega 2560.
Mooi dat het gelukt is ;)
Vergeet niet om als eerste stap je firmware te resetten met M502 code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Deze week de siliconen covers voor m'n hotend binnengekregen. Omdat ik eerder een lekkende hotend had en de standaard isolatie had verwijderd had ik tijdelijk de boel ingewikkeld met pijp-hennep voor verwarmingen en daaromheen alu-tape. Gisteren heb ik de boel verwijderd en ik kan zeggen: hennep is geen aanrader :P De temperatuur was perfect en misschien nog wel beter geïsoleerd dan standaard en de siliconen. De geur is ..euhh..bijzonder tijdens het printen. Maar het verwijderen was lastig. Het is 1 grote hardgebakken koek geworden en ik ben een half uur aan het peuteren en krabben geweest voor het goed en wel eraf was :P

Gelijk maar even gewisseld van mijn favoriete oranje filament naar zwart om even wat printjes te doen waarbij de kleur niet boeit en ik mijn oranje kan sparen. Wat is zwart printen lastig op een zwart bed! Je ziet totaal niet wat hij doet. Ik babysit altijd de eerste laag zodat ik kan ingrijpen bij matige hechting, maar bij zwart op zwart is dat ondoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
phYzar schreef op zondag 16 december 2018 @ 15:11:

Gelijk maar even gewisseld van mijn favoriete oranje filament naar zwart om even wat printjes te doen waarbij de kleur niet boeit en ik mijn oranje kan sparen. Wat is zwart printen lastig op een zwart bed! Je ziet totaal niet wat hij doet. Ik babysit altijd de eerste laag zodat ik kan ingrijpen bij matige hechting, maar bij zwart op zwart is dat ondoenlijk.
Helemaal mee eens......... ! na mn 1e rol zwart is wit toch wel een verademing om de boel level te krijgen.
Gisteren met m'n zieke kop een poging gedaan met zwart maar dat ging totaal niet. Vanochtend met wit was het zo gepiept.

Als bonus de bltouch kloon in tweeën, stekkertje zat niet helemaal goed op de eindstop van de z-as en dan wil je print kop gewoon door je tafel heel. Met als gevolg dat het printje los was gekomen van de behuizing en de 2 minuscule koper draadjes dwars door midden. Na wat soldeer en hot glue werkt hij weer. Dus let goed op of je bltouch werkt als eind stop voor je ook maar in de buurt komt van je print bed.

Wat je met een bltouch dus doet is je z-stop ( switch ) uitzetten en zelfs je software matige z-stop gaat uit.
Best jammer dat er op de controller nog maar zo weinig poortjes vrij zijn en dat je dus moet kiezen voor optie a of b. en ze niet beide kan aansluiten ? tenminste overal wordt de z-stop los gekoppeld, maar het liefst zou je deze altijd als laatste red middel aangesloten willen hebben.

Vond het trouwens ook even verwarrend dat je tov handmatig mesh bed leveling van uit het menu nu in de code van je print doet. In mijn logica level je de printer een maal van uit je menu voor alle printjes ipv bij ieder printje de level routine weer te doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 14:04

ImDion

professioneel amateur

Gister een ender 3 besteld, vanavond in huis.

Leukste kerstcadeautje dat ik ooit zelf heb besteld :P

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ponytail-WME
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 01:37
Ender 3 Pro besteld bij Alie-Creality Store (1e link bovenin dit draadje). Nu 1 tot 2,5 week wachten...
Intussen al wel ruimte gemaakt op mijn bureaublad in mijn Cave.
En ondertussen YouTube afstruinen naar bouwbeschrijvingen, commentaren e.d. én dit draadje bestuderen. Ben nieuw in deze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Ponytail-WME schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:36:
Ender 3 Pro besteld bij Alie-Creality Store (1e link bovenin dit draadje). Nu 1 tot 2,5 week wachten...
Intussen al wel ruimte gemaakt op mijn bureaublad in mijn Cave.
En ondertussen YouTube afstruinen naar bouwbeschrijvingen, commentaren e.d. én dit draadje bestuderen. Ben nieuw in deze!
1.5 week levertijd?
zou ik zo brutaal mogen zijn om te vragen wat hij heeft gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 19:26
ImDion schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:41:
[...]

1.5 week levertijd?
https://nl.aliexpress.com....8148356.5.3c063f6daYs7M4
€ 223,43

Komen uit Duitsland, komt regelmatig na een week binnen :)

Ik vind het wel jammer dat er geen 2.85mm fillament optie is, alleen maar 1.75mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

MaNDaRK schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:56:
[...]

https://nl.aliexpress.com....8148356.5.3c063f6daYs7M4
€ 223,43

Komen uit Duitsland, komt regelmatig na een week binnen :)

Ik vind het wel jammer dat er geen 2.85mm fillament optie is, alleen maar 1.75mm.
ik heb gister 200,- betaald bij een winkel uit nederland https://123-3d.nl
Heb hem inmiddels al in huis, maar hij was wel in de aanbieding

EDIT: Dit is voor de normale ender niet de pro!

[ Voor 4% gewijzigd door ImDion op 17-12-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:36
ImDion schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:58:
[...]

Thx, dat is geen geld idd. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

ImDion schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:58:
[...]

Ender 3 Pro? Ik zie op die website alleen maar een Ender 3. Wordt vaak voor het gemak even door elkaar gehaald, maar is natuurlijk verre van hetzelfde :-P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

MsG schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:00:
[...]

Ender 3 Pro? Ik zie op die website alleen maar een Ender 3. Wordt vaak voor het gemak even door elkaar gehaald, maar is natuurlijk verre van hetzelfde :-P.
Ja dit had ik ook over het hoofd gezien 8)7

Alsnog wel een redelijke deal met 1 werkdag levertijd voor de non-pro versie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

ImDion schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:01:
[...]

Ja dit had ik ook over het hoofd gezien 8)7

Alsnog wel een redelijke deal met 1 werkdag levertijd voor de non-pro versie :P
Ja als je hem snel wil hebben kan je er niet omheen. Maar ik vind 200 of ~ 150 toch nog best een boel geld voor een reguliere Ender 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

MsG schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:05:
[...]

Ja als je hem snel wil hebben kan je er niet omheen. Maar ik vind 200 of ~ 150 toch nog best een boel geld voor een reguliere Ender 3.
Dat was inderdaad mijn reden, maar vooral omdat dit mijn eerste 3d printer is en liever een bedrijf uit nederland heb. 1ste les dus al geleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
MsG schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:00:
[...]

Owjah, nouja verre van hetzelfde. paar kleine aanpassingen. Maar net als de magneetmat voor het printbed wel aanpassingen welke ik niet wil missen. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ponytail-WME
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-05 01:37
ImDion schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:41:
[...]

1.5 week levertijd?
Dat mag hoor!
223 Euro, zoals in een berichtje hierna wordt gemeld.
En waarom de Pro: Voor een paar tientjes toch wat verbeteringen, zoals een, vermoedelijk, betrouwbaardere voeding, het magneetbed en de zwaardere en bredere Y-as. Daarnaast zou er een verbeterde extruder (Mk10) op zitten. Een USA-review meldde dat echter niet zo is...(heb geen link naar YouTube). Was al een half jaar oud.
En nog wat aanpassingen, zoals de fan en USB/Cardreader-locatie.

Tenslotte: verzending binnen Europa. Ben al 2x "gepakt" door de Douane vanuit China... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, ik had m'n Ender 3 (non pro, non-X, "MK9" met zwarte silicone hotend cover) voor €160. Kwam uiteindelijk uit Polen opgestuurd geloof ik...

Maar dan een Raspberry voor Octoprint. Kabeltje adaptertje...

Isolatie matje, dempings materiaal...

Eigen upgrades printen

En dan toch een andere hotend voor PETG en verrijkte PLA en meteen de PTFE tube maar vervangen voor kwaliteit.

Wat Adruino spul voor de bootloader en in projectjes

Toch een glasplaat om te proberen.

En inmiddels ook een stapel filament...

Nee echt, de printer zelf is totaal de kosten niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
djunicron schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 03:43:
Mja, ik had m'n Ender 3 (non pro, non-X, "MK9" met zwarte silicone hotend cover) voor €160. Kwam uiteindelijk uit Polen opgestuurd geloof ik...

Maar dan een Raspberry voor Octoprint. Kabeltje adaptertje...

Isolatie matje, dempings materiaal...

Eigen upgrades printen

En dan toch een andere hotend voor PETG en verrijkte PLA en meteen de PTFE tube maar vervangen voor kwaliteit.

Wat Adruino spul voor de bootloader en in projectjes

Toch een glasplaat om te proberen.

En inmiddels ook een stapel filament...

Nee echt, de printer zelf is totaal de kosten niet...
De rest kost toch ook bijna niets? En ipv een raspberry zou ik een orangepi (zero) willen aanraden. stuk goedkoper, draait octoprint net zo goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Gearbest heeft ook soms leuke acties, ipv een nieuwe controller voor mn ender 3 maar een cr10 s5 besteld.
50x50x50 berijk, dan ben ik meteen klaar voor dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Gisteren men ender 3 opgezet, voor men eerste 3d-build was het een makkie. maar was wel 3 uur bezig.

Zijn er day one upgrades die ik moet printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ik denk dat die keuze persoonlijk is, afhankelijk van hoe je hem gebouwd heb is denk ik de ptfe tube clip een van de eerste dingen die ik zou doen, maar die kan je ook met een tiewrap vast zetten.

Verder hangt het ook een beetje van de bouw van je machientje, heb je ergens last van of stoort het je dat je filiament zo tegen je z-as schuurt.

Ook de lade vind ik zelf wel prettig, was continue mn tooltjes kwijt of zat te graaien in dat zakje maar dat zal met mijn chaotische persoonlijkheid te maken hebben.

Kijk anders ff in de mooie start post met het lijstje van dingen die evt nut kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

r_255 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:08:
Ik denk dat die keuze persoonlijk is, afhankelijk van hoe je hem gebouwd heb is denk ik de ptfe tube clip een van de eerste dingen die ik zou doen, maar die kan je ook met een tiewrap vast zetten.

Verder hangt het ook een beetje van de bouw van je machientje, heb je ergens last van of stoort het je dat je filiament zo tegen je z-as schuurt.

Ook de lade vind ik zelf wel prettig, was continue mn tooltjes kwijt of zat te graaien in dat zakje maar dat zal met mijn chaotische persoonlijkheid te maken hebben.

Kijk anders ff in de mooie start post met het lijstje van dingen die evt nut kunnen hebben.
Was ik inderdaad mee bezig, maar altijd leuk om te horen van andere tweakers! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r_255
Ik snap je wel, die ring is zo klaar ;o)

Maar het hangt een beetje af van hoe je machientje werkt en draait, de bullseye is ook een leuke, filiament guide. evt z-as spacer als hij niet helelmaal goed zit.

Zelf vond ik de belt tensioner op thingiverse ook erg leuk vanwege het schroefdraad, maar of het een echte upgrade is als je belt al goed zit ? Vandaar dat ik denk dat het afhangt van hoe je machine draait.

Uiteindelijk gaat je printkwaliteit niet echt veel omhoog van alle upgrades. Als je wat tijd in de settings van je slicer investeren levert wat dat betreft het meeste resultaat op is mijn ervaring. ( kwa tijd en ook een beetje kwaliteit )

Wat dat betreft zijn alle upgrades er meer ter voorkoming van issues dan dat je er heel veel kwaliteit in je prints mee wint.

Maar alleen al om te roepen dat je onderdelen aan het printen bent voor je printer maakt het de moeite waard 8)7

Wat trouwens een goede tip is, de xyz calibratie cube.... dan weet je zeker dat je printjes ook passen, eigenlijk zou dat een van de 1e dingen moeten zijn en het bij behorende afstellen.

[ Voor 11% gewijzigd door r_255 op 18-12-2018 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Heb al zoveel onderdelen geprint, als ik zo doorga heb ik een hele Ender 3 aan reserveonderdelen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 06:12
Ik heb sinds gisteren ook mijn Ender 3 in elkaar zitten.
Normaal gesproken word ik altijd iets te enthousiast met dit soort dingen bouwen dus ik heb dit keer flink de tijd genomen om alles rustig in elkaar te zetten. De kalibratie kubus in een keer erg nauwkeurig kunnen uitprinten (alle 3 de assen binnen 0,0x mm precisie).

De Fish Fossilz is ook een leuke test voor de beginners. Meerdere collega's konden vandaag niet geloven dat dit in 1x geprint is: https://www.thingiverse.com/thing:1276095

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

ImDion schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:54:
Gisteren men ender 3 opgezet, voor men eerste 3d-build was het een makkie. maar was wel 3 uur bezig.

Zijn er day one upgrades die ik moet printen?
Tja, hangt er vanaf welke versie van de Ender 3 je hebt ontvangen en of het een Pro / standaard / X versie is...

Hoe dan ook, filament kan makkelijk tegen je Z-as aanschuren. Dat is nooit wenselijk. Olie / vet dat mee komt, extra weerstand, etc. Een filament guide is nooit verkeerd naar mijn mening. Simpeler en minder contact is beter, maar ik zou er wel één kiezen die om de set-schroeven van de as vast zit voor de consistentie.

Een kabel ketting rondom je hotbed kabels is ook wel aan te raden. Als die beschadigen wordt het wat gevaarlijk. Voor je gantry hoef je niet all-out te gaan, ik heb daar op mijne aan 7 schakels genoeg. Let wel, als je ABS gaat printen, moet je geen PLA bed hoekje maken... Dat gaat bij 80C+ van het bed een probleem worden, dan is je PLA na een uur of 2 ook 60+ graden en wordt het zacht, ookal raakt het het niet aan.

https://www.thingiverse.com/thing:2920060

Als je dit nou teveel vindt om te printen, zijn er ook simpelere "puntjes" die je aan je aluminium truss kan hangen die ervoor zorgt dat ze niet blijven steken.

Afhankelijk van hoe gammel je Z-as motor is, zou je em absoluut haaks moeten kunnen krijgen met dit soort opvulling:

https://www.thingiverse.com/thing:2890821

Let wel, ga je in een hete zomerse kamer printen, kunnen je motortjes nog wel eens 55C aantikken na prints van meer dan 10 uur en dan smelt het dus weer... Maar dat is niet echt "Nederlands".

Een arm die je filment vanaf een betere hoek afrolt is ook niet verkeerd, maar niet echt noodzakelijk.

Een fan cover voor je board behuizing zou ik wel aanraden. Vaak genoeg springt er wat filament van de rand af bij de initiële smeer actie. Zeker als je niet na ieder onderdeel de zooi compleet weg veegt. Dit komt anders nog wel eens in die fan terecht... Er zijn inmiddels 900 fancovers te vinden voor de Ender 3. Pro heeft dit niet nodig.

Maar goed, machine afhankelijk allemaal en persoonlijk dus in wat je nodig vindt.

chaoscontrol schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:40:
[...]

De rest kost toch ook bijna niets? En ipv een raspberry zou ik een orangepi (zero) willen aanraden. stuk goedkoper, draait octoprint net zo goed. :)
Noctua fan: €13,50
PTFE tube: €15
Microswiss alu / ti: €75
Rasp 3Bplus: €38
2.4A usb blokkie: €17
Wasmachine mat: €15
Nema17 dempers: €7
USB kabeltje naar mini (E): €3
50 x 15 mm brushless fan: €15
Glasplaatje: €18

Wellicht nog een stevigere extruder bracket? Ook weer €30.

Alles bij elkaar toch weer net geen €250...
En natuurlijk je kan een goedkopere Rasp W/Z versie nemen, de normale hotend blijven gebruiken tot ie op versleten is, stilte is ook niet voor iedereen belangrijk, ik had meer china kwaliteit rotzooi kunnen kopen, etc etc.

Gewoon een waarschuwing je niet te gek blind te staren op enkel de aanschafprijs, of om er vanuit te gaan dat het daarmee echt helemaal toppie klaar is. Je gaat gewoon een tweaker-hobby aan met alle aftermarket parts vandien. 8) :9 ;)

(aan de andere kant, toen een kleuter m'n €399 designer lamp sloopte kon ik em nu een dag later weer fixen met een brace. Het bespaartje ook weer geld. Vertel ik mezelf, maar is soms ook echt waar)

[ Voor 21% gewijzigd door djunicron op 18-12-2018 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:48
chaoscontrol schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:40:
[...]

Zou een orangepi niet aanraden. De betrouwbaarheid is niet zo geweldig. Het werkt wel maarrrrr....na verloop van tijd krijg je problemen met de koeling. Spreek uit ervaring. Zou dan eerder voor een rasp. zero gaan met alleen octoprint erop..op je pc slices en dan er naar toe sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ik blijf toch een probleem hebben met het shiften op de y-as. Cura is het niet het probleem, de belt tensioners staan netjes afgesteld en het probleem doet zich naar het nu lijkt willekeurig voor.
Maar naar ik ervaar lijkt het wel bij printjes met snelle en korte bewegingen voor te komen.

Ik was zo een 4 uur onderweg met een vaas van 24cm hoog en vond het printen al redelijk bruut gaan, met name de infills die op 60mm/s gaan. Outer walls en inner walls zijn meestal een wat vloeiendere beweging en staan op 30mm/s. Uiteindelijk is het maar een schaaltje geworden.

Ik denk toch dat de snelheid net even te hoog is voor de combinatie met een glasplaat.
zijn er hier ook mensen die last hebben van shifting op de y-as met een standaard of magnetisch buildplate ?

Uiteindelijk ook vase mode ontdekt of spiralize outer countour zoals dat in cura heet. Verschil van een dag printen, vase mode maakt een outer wal en een bodem. Ideaal voor de bekende raket of alle andere dingen die hol mogen zijn zonder infill.

Resultaat is bijzonder goed te noemen, een wandige vaas van 24cm hoog die in 7 uur en een beetje geprint is.

[ Voor 5% gewijzigd door r_255 op 19-12-2018 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

r_255 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:53:
Ik blijf toch een probleem hebben met het shiften op de y-as. Cura is het niet het probleem, de belt tensioners staan netjes afgesteld en het probleem doet zich naar het nu lijkt willekeurig voor.
Maar naar ik ervaar lijkt het wel bij printjes met snelle en korte bewegingen voor te komen.

Ik was zo een 4 uur onderweg met een vaas van 24cm hoog en vond het printen al redelijk bruut gaan, met name de infills die op 60mm/s gaan. Outer walls en inner walls zijn meestal een wat vloeiendere beweging en staan op 30mm/s. Uiteindelijk is het maar een schaaltje geworden.

Ik denk toch dat de snelheid net even te hoog is voor de combinatie met een glasplaat.
zijn er hier ook mensen die last hebben van shifting op de y-as met een standaard of magnetisch buildplate ?

Uiteindelijk ook vase mode ontdekt of spiralize outer countour zoals dat in cura heet. Verschil van een dag printen, vase mode maakt een outer wal en een bodem. Ideaal voor de bekende raket of alle andere dingen die hol mogen zijn zonder infill.

Resultaat is bijzonder goed te noemen, een wandige vaas van 24cm hoog die in 7 uur en een beetje geprint is.
(nog :P ) geen problemen mee gehad

Gister men eerste "large" print gedaan. 2 uur voor een telefoonhoesje, helaas 2x moeten herstarten omdat de 1 van de hoeken gewoon niet goed afgesteld was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Vandaag een berichtje van Creality via AliExpress dat ze me een nieuwe glasplaat gaan sturen omdat mijn huidige krom is. Gelijk met tracking code erbij. Zal nog wel ff duren voor die er is, maar alsnog top *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
@ImDion
Rustig aan beginnen he, meestal draai ik de 1e keer ook als test, ik vind skirt optie wat dat betreft wel lekker want dan krijg je al een aardig beeld van hoe je layer hechting is en hoe je 1e laag verder gaat printen. Als die niet goed is onderbreek ik mn print net zo lang tot ik tevreden ben.

Je kan nameljik beter 15min besteden aan het goed level krijgen, dan dat je een paar uur aan tijd, energie en materiaal verstook en het dan nog eens over te moeten doen.

@phYzar
Kijk dat is mooi, das in iedergeval blijk van goede wil. Samen met het filmpje wat ik vanavond zag over het releasen van de firwares in open versie zoals de Marlin gpl verwacht geeft me een goed gevoel.
Ik denk dat ze het als bedrijf erg goed doen en nog luisteren naar de community ook. Dit is dan inzake de marlin firmare en gpl issues, schijnt nog een behoorlijk rel over geweest te zijn.

YouTube: Creality GPL Update - Naomi Wu Released CR-10S Marlin Source Code

@MsG
Ik heb jouw sensor oplossing besteld.. leuk ! Nou zit ik nog even op mn gemak te kijken naar het aansluit schema en zie volgens mij op jouw plaatje 3 pinnen voor de switch terwijl een ender eindstop ender maar 2 pins is.
Is dat ook om te bouwen naar 2 pins? Ook vraag ik me of ik de eindstop parallel kan zetten met de bltouch weet jij of dat kan ? ( ik ga jouw voorbeeld op mn cr10 gebruiken dus zal verder niet een issue zijn, maar voor een ander kan het dat misschien wel zijn. )

Verder heb ik toch ook maar een nwe controller besteld voor de Ender3, dan kan ik mn usb poort ook weer gebruiken en zoek ik nog iemand die me kan weerhouden van de Chinese verleidingen.

Ik zag trouwens op de website van creality dat ze ook de bltouch verkopen en dat ze zelfs een handleiding hebben voor de bltouch installatie. Je zou dan eigenlijk ook verwachten dat ze dan de firmware hebben aangepast. Maar helaas kan ik daar niet meer over vinden.

Link naar bltouch install maual voor ender board v 1.1.3.
https://www.creality3d.cn/download/product-file_c0002

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

r_255 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:43:
@MsG
Ik heb jouw sensor oplossing besteld.. leuk ! Nou zit ik nog even op mn gemak te kijken naar het aansluit schema en zie volgens mij op jouw plaatje 3 pinnen voor de switch terwijl een ender eindstop ender maar 2 pins is.
Is dat ook om te bouwen naar 2 pins? Ook vraag ik me of ik de eindstop parallel kan zetten met de bltouch weet jij of dat kan ? ( ik ga jouw voorbeeld op mn cr10 gebruiken dus zal verder niet een issue zijn, maar voor een ander kan het dat misschien wel zijn. )

Verder heb ik toch ook maar een nwe controller besteld voor de Ender3, dan kan ik mn usb poort ook weer gebruiken en zoek ik nog iemand die me kan weerhouden van de Chinese verleidingen.

Ik zag trouwens op de website van creality dat ze ook de bltouch verkopen en dat ze zelfs een handleiding hebben voor de bltouch installatie. Je zou dan eigenlijk ook verwachten dat ze dan de firmware hebben aangepast. Maar helaas kan ik daar niet meer over vinden.

Link naar bltouch install maual voor ender board v 1.1.3.
https://www.creality3d.cn/download/product-file_c0002
Inderdaad het verkeerde plaatje zie ik. Mijn endstop is ook 2 pins. Die 5 volt lijn hoef je niks mee te doen. Het gaat puur om het sluiten van de bestaande stroomkring van de endstop. Ik kan dat andere plaatje zo even niet vinden helaas.

EDIT:

Kom wel deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/www.th3dstudio.com/wp-content/uploads/2017/10/wiring.jpg

Eventueel kan je de nuldraad van de adapter nog verbinden met de nuldraad van de endstop, zeker als je een losse adapter gaat gebruiken is dat aan te raden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 18:20
Ik heb via AliExpress bij de "CREALITY 3D Official Store" een Ender 3 Pro gekocht met een krom bed, maar op mijn berichten word al 10 dagen helemaal niet gereageerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@MsG
reuze bedankt, das verder duidelijk!

@straat

Geen antwoord is altijd zuur, maar mischien gaat er iets mis, het is natuurlijk vreemd als de een wel antwoord krijgt en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
straat schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:50:
Ik heb via AliExpress bij de "CREALITY 3D Official Store" een Ender 3 Pro gekocht met een krom bed, maar op mijn berichten word al 10 dagen helemaal niet gereageerd...
Mijn antwoord heeft ook 11 dagen op zich laten wachten (11 dagen geleden reageerden ze voor het eerst op mijn bericht met de vraag of ik foto wilde sturen, ik heb na het sturen van de foto geen antwoord meer gehad tot nu dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik heb de calibration cube vandaag eens geprint om te testen hoeveel afwijking mijn printer heeft. Bij het rondom meten kwam ik op afmetingen die maximum een +/- 0.2 mm afwijken. Toch wel tevreden mee :)

[ Voor 7% gewijzigd door SToRM666 op 19-12-2018 22:35 ]

PSN id: NL_SToRM

• r_255

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

De rollers onder men bed lieten veel stof achter op de rails. zou dit een indicatie zijn dat ik ze te strak heb gezet? ( volgens mr. YouTube moesten ze pas rollen als je met 2 vingers kracht zet )

• r_255
Is de kleur van het stof niet gewoon de kleur van je pla ? Het afstellen van je rollers doe je met gevoel

Je zoekt het punt waarbij je rollers geen horizontale beweging ( in het geval van je bed ) hebben maar ook nog lekker soepel over de rail lopen. Draai hem gerust even los en merk ook vooral op wat het met je bed doet en draai hem ook meer even wat strakker zodat je voelt dat het dan zwaar loopt. Ik denk dat je zelf dan al aardig kan waarnemen wanneer je goed zit.

Zodra de horizontale beweging weg is zit je eigenlijk goed kwa afstelling. Dat is als het goed is ook het punt waarbij je bed het soepelst over je rail loop.

[ Voor 17% gewijzigd door r_255 op 20-12-2018 12:04 ]

• rubberduck1512
Ik had dit bij begin ook paar x afvegen en daarna is het niet meer terug gekomen.
De rollen slijten een beetje in.
ImDion schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:57:
De rollers onder men bed lieten veel stof achter op de rails. zou dit een indicatie zijn dat ik ze te strak heb gezet? ( volgens mr. YouTube moesten ze pas rollen als je met 2 vingers kracht zet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

@r_255 Nope was stof van het slijten van de wielen, inmiddels wat afgesteld en bed is veel smoother, thanks voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Kijk das mooi om te horen, als mens vergeet je nog wel eens hoe fijn gevoelig je eigen sensoren zijn :*)

Ik heb zojuist mn nwe cr10 s5 mogen ontvangen, hulde hoor dinsdag besteld en op zaterdag al in huis. Helemaal als je het formaat ziet. Was best ff schrikken. Je kan er een ender 3 op printen om maar on topic te blijven ;o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duc750
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:09
Ben mezelf aan het oriënteren op een 3D printer en dde Ender 3 Pro is een kandidaat. Blijkbaar is de standaard route om bij Ali te shoppen, maar heeft iemand ervaring met de Creality Official Online Store?
(https://www.creality3donline.com/)

Ze kunnen o.a. vanuit Belgie verzenden en bieden de keuze om gratis een Polypropylene of een Tempered Glass build plate mee te leveren.
Het polypropylene spul is nieuw voor me. Heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 15:47
Ook nog geen ervaring mee, maar als ik zo snel eens kijk dan zou die Polypropylene beter moeten hechten dan glas, en lichter zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Hier ook geen ervaring, maar als ik de smelt temperatuur van polypropyleen bekijk zou ik met glas beginnen.

Een veel gemaakte beginners fout is dat je print kop te laag zit, op glas zie je dan een mooie nozzle gravure die je er nog wel afkrijgt. Op kunstof ben ik bang dat je jezelf vereeuwigd en met een nozzle temp van rond de 190 en een smelt temp van polypropuleen van ongeveer 160 denk ik dat glas de veiligste keuze is als beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
r_255 schreef op zondag 23 december 2018 @ 07:43:
Hier ook geen ervaring, maar als ik de smelt temperatuur van polypropyleen bekijk zou ik met glas beginnen.

Een veel gemaakte beginners fout is dat je print kop te laag zit, op glas zie je dan een mooie nozzle gravure die je er nog wel afkrijgt. Op kunstof ben ik bang dat je jezelf vereeuwigd en met een nozzle temp van rond de 190 en een smelt temp van polypropuleen van ongeveer 160 denk ik dat glas de veiligste keuze is als beginner.
Die gravure krijg je er echt niet altijd meer af hoor >:)

Er staan er hier ondertussen een 5-tal verschillende designs in :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Deze week bezig geweest met het printen van de Miniature Compound Bow van thingiverse:

https://www.thingiverse.com/thing:2764962

Dat is sowieso een tof ontwerp, maar de maker heeft er een document bij gedaan waarin hij in detail uitlegt welke print/slicer settings hij gebruikt voor elk onderdeel en waarom. Ik heb er (als beginner) aardig wat van geleerd.

Zo heeft Cura een optie "support interface" die ik niet kende, maar die maakt bovenaan een support een dichte laag zodat de eerste laag van je bridge niet eruit ziet als spaghetti omdat hij volledig gesteund wordt.

Ook gebruikt hij voor een aantal onderdelen die hij massief wil maken niet een 100% infill, maar hele dikke wanden (4mm wall thickness). Dan wordt je model niet gevuld met een infillpatroon, maar met lijnen die de contouren van je wanden volgen als een soort houtnerf. Daar wordt het supersterk van.

Heb nu wel een gaatje in de gordijnen zitten. Hij schiet beter dan verwacht dus schoot de pijl (een bamboe bbq spies) de hele kamer door en door het gordijn :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@azerty
Dan zal je waarschijnlijk niet hard genoeg gepoetst hebben, 2 weken geleden had ik het zelfde geroepen... Maar met wat schuurmiddel en spons is het er toch af. ;o)

@phYzar Leuk ! ennuh je kan altijd nog een lapje of een plug printen voor het gordijn. ;o) als tweaker patch je dat soort dingen.. lol

Ik denk dat de orientatie zowieso van belang wel afhankelijk van waar je spanning vandaan kom. Cura heeft best wat leuke dingen verstopt zitten. Zoals de Vaas modus.

Ik heb denk ik mn ptfe slang verbrand op de ender, under extrusion zonder ik verder skips of in eens iets veranderd heb daar aan.

Het is gebeurt na mn vaas van zo een 7 uurtjes printen. Iets hoger dan normaal. Het wordt maar eens tijd voor een echte ptfe tube.

Maar goed ik ben nu even druk op de cr10, ik sta te kijken van hoe glad je print wordt van glad glas, dus niet het plaatje wat je bij de ender mee geleverd krijgt met de bobbeltjes want die ben ik gewend. Het spiegelt gewoon tegen je aan. Misschien een tip om als je een plaatjes glas of spiegel op de kop kan tikken van dat formaat eens te proberen.

Ik merkte trouwens ook dat je de ender/cr makkelijk kan opvoeren tot 200%. Dat is wel afhankelijk van je print, maar ik kan niet echt grote problemen print issues ontdekken. Moet je machientje wel een beetje stabiel lopen en goed afgesteld staan. Ja hij maakt wel wat meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Enorm veel problemen gehad met de eerste layer, te dun/geen en andere keer weer te hoog dus dan komt alles sowieso los :P

ook heb ik veel bubbels in men eerste layer. is er toevallig een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@ImDion

Je weet dat je er geen kauwgom in kan stoppen hè!? :+
Bubbles lijkt me niet echt goed, hoe moet ik me dat voorstellen? Grote bellen of kleine belletjes.

Ik denk nu even hard op : Vocht in je pla wat bij verhitting stoom wordt en bellen oplevert ?
Of je nozzle die een andere temperatuur aangeeft dan hij werkelijk is en je pla veel te heet wordt.
Iets anders kan ik even niet zo verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

r_255 schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:03:
@ImDion

Je weet dat je er geen kauwgom in kan stoppen hè!? :+
Bubbles lijkt me niet echt goed, hoe moet ik me dat voorstellen? Grote bellen of kleine belletjes.

Ik denk nu even hard op : Vocht in je pla wat bij verhitting stoom wordt en bellen oplevert ?
Of je nozzle die een andere temperatuur aangeeft dan hij werkelijk is en je pla veel te heet wordt.
Iets anders kan ik even niet zo verzinnen.
Hahaha nee geen kauwgom :P

Nee denk inderdaad dat men filament vochtig is. Zal is even kijken hoe laag de oven kan hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
r_255 schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:00:
@azerty
Dan zal je waarschijnlijk niet hard genoeg gepoetst hebben, 2 weken geleden had ik het zelfde geroepen... Maar met wat schuurmiddel en spons is het er toch af. ;o)
Het is echt een kras in de plaat bij mij hoor, die poets je er niet zomaar uit :+

En het stoort mij niet, heeft geen invloed op kwaliteit van prints... Herinnert er mij mooi aan dat ik moet blijven kijken voor mijn bed level te houden :P

[ Voor 17% gewijzigd door azerty op 24-12-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@azerty
Ja dat kan ook nog natuurlijk, maar ik denk dat kunstof iets onvergefelijker is vandaar mijn remark.

Dat glas is goed hard en inpricipe zou je nozzle het moeten afleggen, dus je heb goed je best gedaan ;0)

Maar idd dat zijn van die leer momentjes...
Mijn nwe ender controller is binnen. Dat was er ook zo een.

Vlak of spiegel glas is ook een aanrader voor een hoog glans finish. Helaas wel alleen aan de onder kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

ImDion schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:12:
[...]

Hahaha nee geen kauwgom :P

Nee denk inderdaad dat men filament vochtig is. Zal is even kijken hoe laag de oven kan hier :P
Deel 2

Kom er net achter dat men filament enorm slipt, toch maar even googlen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ik zou de bekende zaken even nalopen :

Zit je nozzle niet te dicht op je bed ?
Dan hoor je zo nu en dan klonk bij je extruder motor.

Ook kan Je de ptfe slang en koppeling even los halen van de print kop en dan even kijken of je door voer heb en geen klont plastic die de boel tegen houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

r_255 schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:42:
Ik zou de bekende zaken even nalopen :

Zit je nozzle niet te dicht op je bed ?
Dan hoor je zo nu en dan klonk bij je extruder motor.

Ook kan Je de ptfe slang en koppeling even los halen van de print kop en dan even kijken of je door voer heb en geen klont plastic die de boel tegen houd.
Veel klonken bij de motor, zie hem ook terugschieten nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Dan moet je toch ergens in je filament route kijken.

Meest simpele is dat je kop te laag boven je bed print en zn filament niet kwijt kan.

Of ergens een verstopping van opgehoopt plastic wat de boel tegen houd. Warm verwijderen en je zou weer print klaar moeten zijn. Zou ook nog je ptfe tube kunnen zijn die deels gesmolten is waardoor je doorvoer niet lekker is.

Oh en pas op want t’is snelle tsssssssst dan je denkt. Heb gisteren avond Mn tengels verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Iemand tips over welke firmware te gebruiken voor de ender 3? Th3d of marlin? Eventueel met voor en tegens...
Wil hem graag flashen maar zou graag de voor en nadelen willen weten eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ik adviseer je om eerst even te lezen omtrent beide, TH3D is marlin alleen customised.
Het hangt ook een beetje van je setup af, gebruik je een probe en dan wat voor.

Het is echt raadzaam om even wat filmpjes te kijken met opties die je zelf aan of uit kan zetten. Ook het besef dat je geheugen zo goed als vol is, extra opties in de firmware aan betekend al snel andere dingen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

r_255 schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:15:
Dan moet je toch ergens in je filament route kijken.

Meest simpele is dat je kop te laag boven je bed print en zn filament niet kwijt kan.

Of ergens een verstopping van opgehoopt plastic wat de boel tegen houd. Warm verwijderen en je zou weer print klaar moeten zijn. Zou ook nog je ptfe tube kunnen zijn die deels gesmolten is waardoor je doorvoer niet lekker is.

Oh en pas op want t’is snelle tsssssssst dan je denkt. Heb gisteren avond Mn tengels verbrand.
Inmiddels nagelopen
- PTFE tube: Prima niet gesmolten etc
- Extruder tandwielen en assembly even aangedraaid

Lijkt me dus toch iets met leveling of iets met men z axis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
r_255 schreef op maandag 24 december 2018 @ 16:39:
Ik adviseer je om eerst even te lezen omtrent beide, TH3D is marlin alleen customised.
Het hangt ook een beetje van je setup af, gebruik je een probe en dan wat voor.

Het is echt raadzaam om even wat filmpjes te kijken met opties die je zelf aan of uit kan zetten. Ook het besef dat je geheugen zo goed als vol is, extra opties in de firmware aan betekend al snel andere dingen uit.
Had in principe al het een en ander gelezen, maar zie nou niet echt of er nog dingen getweaked zijn in de firmware. Ga er dus vanuit dat de printkwaliteit hetzelfde zal zijn voor beide.
Voor de rest ben ik helemaal stock en ga ik ook geen auto level probe kopen. Dus in principe blijft het zo.
Heb de printer trouwens voor een prikkie gekocht op gearbest op 12.12 sale. 117euro verzending vanaf Duitsland dus met 3 dagen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
ImDion schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:24:
[...]

Inmiddels nagelopen
- PTFE tube: Prima niet gesmolten etc
- Extruder tandwielen en assembly even aangedraaid

Lijkt me dus toch iets met leveling of iets met men z axis
je zou nog even kunnen controleren of je flow met de hand wel opgang komt.
Iets anders dan bed leveling kan ik me ook niet voorstellen. Dan kan ik je evt manual mesh bed leveling aanraden, maar dan moet je wel een bootloader en firmware aanpassen en flashen.

Vervolgens kan je via een grid van 3x3 tot max 7x7 het papier testje doen terwijl je met de draai knop de hoogte van je print kop instelt, tis even een werkje voor je gaat printen maar geeft wel het beste resultaat.
Je meet eigenlijk de verschillen van hoogte van je bed en compenseert dat tijdens het printen op je z-as.

wel even goed de instructies volgen want je moet ook wat g-code toevoegen aan cura zodat er rekening gehouden wordt met.
Delchrys schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:52:
[...]

Had in principe al het een en ander gelezen, maar zie nou niet echt of er nog dingen getweaked zijn in de firmware. Ga er dus vanuit dat de printkwaliteit hetzelfde zal zijn voor beide.
Voor de rest ben ik helemaal stock en ga ik ook geen auto level probe kopen. Dus in principe blijft het zo.
Heb de printer trouwens voor een prikkie gekocht op gearbest op 12.12 sale. 117euro verzending vanaf Duitsland dus met 3 dagen in huis.
Zo das een nette prijs!
De print kwaliteit is idd het zelfde en de meeste tweaks moet je zelf dus aan of uit zetten, of in regelen.
Persoonlijk vond ik mesh bed leveling de meest boeiende optie. ik gebruik zelf de marlin versie die ik zelf hier en daar wat heb aangepast ivm met geheugen issues. Heel eerlijk gezegd blijft het een beetje klooien want het is vaak of het een of het ander. je kan zo bijvoorbeeld ook je extruder wat tweaken zodat je flow met acceleratie of afremmen toch mooi op niveau blijft. Verder win je niet zo heel veel kwa print kwaliteit.

Ik zelf heb net mn nwe controller gemonteerd, maar helaas mn usb kabeltje vergeten mee te nemen dus wordt er hier niet geflashed vanavond. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Thanks, ik had wel gelezen dat de verschillen met de stock firmware relatief groot waren omdat de stock firmware toch wel verouderd zijn. Dus marlin of th3d zal zowieso een vooruitgang zijn denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 13:15

Solid Seal

3D Printer N00b

Na wat goede prints gedaan te hebben kwamen er toch problemen in de vorm van Under Extrusion..
De oorzaken lopen nogal uiteen maar kunnen het allemaal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c64dSyFDBMS5xIfnLgKH0yqY/thumb.jpg

Ik heb een X aantal tips bekeken en uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik denk ik 90% verbetring heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IBMvjTTNu9X5Gi5goloNxFc0/medium.jpg
(onderste is vele malen beter)

Het paarse dingetje (eerste foto) is een https://www.thingiverse.com/thing:3288404
Die is inmiddels wel afgebroken due to under extrusion :D )
En de prints zijn significant beter.

Maar het kan dus meerdere dingen zijn en je kan 1 of meerdere dingen onderzoeken.

Handig filmpje voor dit fenomeen : YouTube: Fixing Under Extrusion in a 3D Printer

Nu heb ik echter last van een beetje 'Elephants feet' .. dus dat nog nader onderzoeken .. sigh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
Leuk filmpje, en zeker goede tips, maar blijf van die schroeven af, meten is weten....
In de praktijk scheelt het je maar een paar graden zoals te zien hier onder. Dus heat travel is niet zo een issue.

YouTube: Fixing Under Extrusion in a 3D Printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 13:15

Solid Seal

3D Printer N00b

r_255 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:23:
Leuk filmpje, en zeker goede tips, maar blijf van die schroeven af, meten is weten....
In de praktijk scheelt het je maar een paar graden zoals te zien hier onder. Dus heat travel is niet zo een issue.

YouTube: Fixing Under Extrusion in a 3D Printer
Klopt inderdaad . Nu zat het wieltje naast de extruder tandwiel ook erg vast . kon 'm met de hand amper draaien dus ik denk wel dat ie te vast zat.

Ik print zelf gewoon PLA (in dit geval Pure White van BQ - 123 3d pint .nl ofzo ) op 200 C (verpakking zegt 205) en 60 C bed.

En daar heb ik al mijn prints mee gedaan. Nu hoor ik wel dat wit een rot kleur is om mee te printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
Probeer eens wat lager in je temp 195 gaat hier prima, zelfde spul alleen een tintje minder wit.
Te heet kan ook under extrusion opleveren.

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
phYzar schreef op zondag 23 december 2018 @ 12:22:
Deze week bezig geweest met het printen van de Miniature Compound Bow van thingiverse:

https://www.thingiverse.com/thing:2764962

Dat is sowieso een tof ontwerp, maar de maker heeft er een document bij gedaan waarin hij in detail uitlegt welke print/slicer settings hij gebruikt voor elk onderdeel en waarom. Ik heb er (als beginner) aardig wat van geleerd.

Zo heeft Cura een optie "support interface" die ik niet kende, maar die maakt bovenaan een support een dichte laag zodat de eerste laag van je bridge niet eruit ziet als spaghetti omdat hij volledig gesteund wordt.

Ook gebruikt hij voor een aantal onderdelen die hij massief wil maken niet een 100% infill, maar hele dikke wanden (4mm wall thickness). Dan wordt je model niet gevuld met een infillpatroon, maar met lijnen die de contouren van je wanden volgen als een soort houtnerf. Daar wordt het supersterk van.

Heb nu wel een gaatje in de gordijnen zitten. Hij schiet beter dan verwacht dus schoot de pijl (een bamboe bbq spies) de hele kamer door en door het gordijn :X :+
Gaaf! ik ga hem nu ook uitprinten....Heb jij alles van PLA gemaakt? en wat heb jij gebruikt voor het draad? Zou vislijn ook kunnen?

• SToRM666
  • Laatst online: 11-09-2024
Ziet er goed uit. De mini kruisboog is ook wel geinig :D

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
vwtune schreef op donderdag 27 december 2018 @ 14:28:
[...]

Gaaf! ik ga hem nu ook uitprinten....Heb jij alles van PLA gemaakt? en wat heb jij gebruikt voor het draad? Zou vislijn ook kunnen?
Ja, alles PLA. In zijn beschrijving zegt hij ook welk draad en pijlen hij gebruikt. Hij is Duitser en er staat in het Duits bij dat hij die dingen bij de Hornbach heeft gehaald incl. merk en type. Gelukkig woon ik vlak bij een Hornbach dus heb exact hetzelfde gehaald. Voor de pees nylon draad 0.7mm (lijkt wel erg op visdraad, weet niet of dat elastischer is) en bamboe bbq spiesjes van 3mm en 30cm lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
@phYzar

https://www.thingiverse.com/thing:783792
Misschien had deze toch beter geweest voor het gordijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300004

Inmiddels heeft mijn Ender 3 de nodige upgrades gehad, maar ik zit nog met de ventilatoren.

Iemand een tip om die fan's op de hotend stiller te krijgen, vervangen voor andere maar welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 10:39
Anoniem: 300004 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 09:05:
Inmiddels heeft mijn Ender 3 de nodige upgrades gehad, maar ik zit nog met de ventilatoren.

Iemand een tip om die fan's op de hotend stiller te krijgen, vervangen voor andere maar welke?
Noctua is het goto merk. 24 volt.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 21:34
Nou, ik heb mijn Ender 3 gisteren in elkaar gezet. Ging allemaal prima. Valt me wel op dat de x-as/extruder een beetje los zit, hij kan makkelijk torderen om de y-as als je hem aanraakt. Is dat normaal, zie niet echt een manier om hem strakker te stellen.

Nu ben ik gewoon zonder iets in te stellen (wel met de hand mijn bed gelevelled) begonnen met de test-hond die meegeleverd was met het filament-sampletje. Nu zie ik online dat dit niet genoeg filament is om hem af te kunnen maken (beetje suf overigens :P ) Hij is nu lekker bezig, maar hoe kan ik hem nu op een gegeven moment onderbreken en het filament zo on-the-fly wisselen?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lux_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:26
Op pauze zetten dan verplaats de kop zich. En kan je het nieuwe filament doorvoeren. Zorg dat de printer goed geprimed is. Dat als de die verder gaat er meteen plastic uitkomt. Tijdens het doorvoeren de idler indrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 21:34
Ok, zal zo eens een poging wagen.

edit: gelukt :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e4QPVpM.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Maverick op 28-12-2018 20:47 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300004

Razwer schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:10:
[...]

Noctua is het goto merk. 24 volt.
Ja klopt maar hun hebben bijna geen 24 volt ventilators, ik heb er nu 2 nieuwe op zitten van 40mm van ieder 12 volt.
Maar denk dat 1 ook voldoende is voor mijn gebruik (Print enkel in PLA en PLA+)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
Anoniem: 300004 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:03:
[...]

Ja klopt maar hun hebben bijna geen 24 volt ventilators, ik heb er nu 2 nieuwe op zitten van 40mm van ieder 12 volt.
Maar denk dat 1 ook voldoende is voor mijn gebruik (Print enkel in PLA en PLA+)
Zet tussen je moederbord en de fan een lm2596 om 12v van 24v te maken.
https://www.banggood.com/...pply-Module-p-963306.html
en het doosje..
https://www.thingiverse.com/thing:3164882

[ Voor 5% gewijzigd door back2basic op 28-12-2018 21:46 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
MikeOO schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:23:
Prints verbeteren en kortere printtijd met deze handig tip. Nog niet uitgeprobeerd maar klinkt interessant.

YouTube: Better Quality 3D Prints Using MAGIC NUMBERS on ENDER 3, CR-10, A10
Hij is een topper, ook zoals met die schroeven die je volgens de halve wereld moet verwijderen. Niet dus,
hij meet en vraagt na tot bij Naomi Wu die direct aan creality is verbonden.

Ik moet altijd wel lachen om die Wu, das zo ondoorzichtig.
YouTube: Naomi 'SexyCyborg' Wu

Nu we het er toch over hebben, is het misschien een optie om de topic titel op te rekken met de cr-10 ? Heb het gevoel hier off topic te zijn als ik het over de cr-10 heb.

[ Voor 11% gewijzigd door r_255 op 29-12-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r_255 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:32:
[...]

Hij is een topper, ook zoals met die schroeven die je volgens de halve wereld moet verwijderen. Niet dus,
hij meet en vraagt na tot bij Naomi Wu die direct aan creality is verbonden.

Ik moet altijd wel lachen om die Wu, das zo ondoorzichtig.
YouTube: Naomi 'SexyCyborg' Wu

Nu we het er toch over hebben, is het misschien een optie om de topic titel op te rekken met de cr-10 ? Heb het gevoel hier off topic te zijn als ik het over de cr-10 heb.
Klopt hij legt alles uitstekend uit en kijk er graag naar. Zo zijn er nog een wel een paar maar deze waar weer in de categorie nuttig >:)

Nog een nuttige om te bekijken en na te gaan of alles goed zit bij je hotend.
Goede uitleg om de hotend de demonteren en te verbeteren.
YouTube: Creality Ender 3 5 CR10 CR20 Hotend Strip Reassemble & Modification

Let op: in de film wordt het advies gegeven de 2 schroeven te verwijderen uit de hotend. Filament Friday heeft dit onderzocht en geeft juist het advies om deze niet te verwijderen in overleg met Creality.
YouTube: ENDER 3 Hot End Heat Creep - Remove Those Screws......Maybe?

Titel aanpassen maakt mij niet uit zolang je zelf al weet dat meerdere Creality printers nagenoeg gelijk zijn zit je hier goed. Maar dan moet er ook in de startpagina van alles bij komen om al deze types ook bij te houden en dan wordt wel weer een hoop extra werk, maar als je die info wilt bijwerken dan wil ik dit best voor je navragen bij Razwerof of hij dat ok vindt en maken we je medeauteur.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeOO op 31-12-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
MikeOO schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 16:33:
[...]

Klopt hij legt alles uitstekend uit en kijk er graag naar. Zo zijn er nog een wel een paar maar deze waar weer in de categorie nuttig >:)

Nog een nuttige om te bekijken en na te gaan of alles goed zit bij je hotend.
Goede uitleg om de hotend de demonteren en te verbeteren.
YouTube: Creality Ender 3 5 CR10 CR20 Hotend Strip Reassemble & Modification

Titel aanpassen maakt mij niet uit zolang je zelf al weet dat meerdere Creality printers nagenoeg gelijk zijn zit je hier goed. Maar dan moet er ook in de startpagina van alles bij komen om al deze types ook bij te houden en dan wordt wel weer een hoop extra werk, maar als je die info wilt bijwerken dan wil ik dit best voor je navragen bij Razwerof of hij dat ok vindt en maken we je medeauteur.
Geen probleem verder hoor, maar idd er zijn behoorlijk wat overeenkomsten en bijna net zo veel verschillen.
Heb dus zowel een ender3 en een cr10 5s.

Het grootste verschil is de controller : Een creality v 1.1.3 voor de ender en een creality v 2.1 voor de cr10.
Dat wil zeggen Sanguino 1284p voor de ender 3 en atmel 2560 voor de nieuwe cr 10 modellen ( herkenbaar aan de filiament sensor en 2e z-as motor )

Voordeel van deze controller de v 2.1, is wel dat hij genoeg geheugen heeft voor uitbreidingen en je niet het een of ander moet opgeven omdat je geen i/o poorten heb.

Uiteraard ook het loopwerk op de y-as, die is zwaarder uitgevoerd dan bij de ender3 en heeft 6 loop wielen per profiel en dat verdeeld over 2x 2040 profiel ( in geval van de s5 ) verder zijn alle onderdelen wel uitwisselbaar.

Ik heb verder wat chinees spul besteld, voornamelijk hotends 12v en 24v ( stuk of 5 ). Eind doel is om de chimera dual color aan de praat te krijgen op de cr10 5s. En wat e3d kloontjes van de v6 te proberen op de ender 3.

Ook wat PTFE buis, wel genuine chinees dan he... O-) Triangle labs. Voor de prijs van die knipper van capricorn heb ik 3meter en een gratis kinpper. Als het niet werkt dan heb ik toch de knipper gratis :+ en bestel ik alsnog wel wat van capricorn. Vooralsnog ga ik niet verder dan PLA in mn huiskamertje. Andere spullen geven toch wat meer giftige stoffen af. Juist de reden dat ik mn home made sla dlp in de kast heb staan.

PS: Mej, Wu is nuttiger dan ze lijkt in een oog opslag, ze heeft Creality er van overtuigd dat de community verwacht dat ze de source van de firmware vrij geven. Maar idd ik kijk liever naar filament friday :9~

[ Voor 19% gewijzigd door r_255 op 29-12-2018 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
r_255 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:31:
[...]

Geen probleem verder hoor, maar idd er zijn behoorlijk wat overeenkomsten en bijna net zo veel verschillen.
Heb dus zowel een ender3 en een cr10 5s.

Het grootste verschil is de controller : Een creality v 1.1.3 voor de ender en een creality v 2.1 voor de cr10.
Dat wil zeggen Sanguino 1284p voor de ender 3 en atmel 2560 voor de nieuwe cr 10 modellen ( herkenbaar aan de filiament sensor en 2e z-as motor )

Voordeel van deze controller de v 2.1, is wel dat hij genoeg geheugen heeft voor uitbreidingen en je niet het een of ander moet opgeven omdat je geen i/o poorten heb.

Uiteraard ook het loopwerk op de y-as, die is zwaarder uitgevoerd dan bij de ender3 en heeft 6 loop wielen per profiel en dat verdeeld over 2x 2040 profiel ( in geval van de s5 ) verder zijn alle onderdelen wel uitwisselbaar.

Ik heb verder wat chinees spul besteld, voornamelijk hotends 12v en 24v ( stuk of 5 ). Eind doel is om de chimera dual color aan de praat te krijgen op de cr10 5s. En wat e3d kloontjes van de v6 te proberen op de ender 3.

Ook wat PTFE buis, wel genuine chinees dan he... O-) Triangle labs. Voor de prijs van die knipper van capricorn heb ik 3meter en een gratis kinpper. Als het niet werkt dan heb ik toch de knipper gratis :+ en bestel ik alsnog wel wat van capricorn. Vooralsnog ga ik niet verder dan PLA in mn huiskamertje. Andere spullen geven toch wat meer giftige stoffen af. Juist de reden dat ik mn home made sla dlp in de kast heb staan.

PS: Mej, Wu is nuttiger dan ze lijkt in een oog opslag, ze heeft Creality er van overtuigd dat de community verwacht dat ze de source van de firmware vrij geven. Maar idd ik kijk liever naar filament friday :9~
CR-10 is ook gewoon sanguino. CR-10s is 2560.
Cr-10 modellen werken op 12 volt en Ender 3 op 24 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Het is een beetje verwarrend, maar idd vaak noemen ze het een CR10s maar dat zie je niet overal terug.
Helemaal omdat je ook een CR10s heb die weer anders is dan de CR10s waar we het nu over hebben.

Daarnaast schijnt Creality ook nog al creatief te zijn geweest met wat er inzit. Ik kon het in iedergeval bij mijn aanschaf op gear best niet terug vinden destijds. Juist omdat de prijs zo laag was 530,- voor een S5 had ik zo mijn twijfels over welk model het zou zijn.

Vandaar dat ik zeg te herkennen aan de filament sensor aangezien die niet meer op een sanguino gaat passen kwa poortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r_255 schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:36:
Het is een beetje verwarrend, maar idd vaak noemen ze het een CR10s maar dat zie je niet overal terug.
Helemaal omdat je ook een CR10s heb die weer anders is dan de CR10s waar we het nu over hebben.

Daarnaast schijnt Creality ook nog al creatief te zijn geweest met wat er inzit. Ik kon het in iedergeval bij mijn aanschaf op gear best niet terug vinden destijds. Juist omdat de prijs zo laag was 530,- voor een S5 had ik zo mijn twijfels over welk model het zou zijn.

Vandaar dat ik zeg te herkennen aan de filament sensor aangezien die niet meer op een sanguino gaat passen kwa poortjes.
Daarom is het ook lastig alle modellen te gaan beschrijven >:)

Mijn bestellijst bij Ali is inmiddels zo lang dat ik de komende weken denk ik alles van de Ender 3 heb vernieuwd. Waarom omdat alles redelijk goedkoop is blijf je bestellen en wil hem toch een stuk stiller hebben. Meeste is binnen en nu nog nieuwe fans en hotend en binnenkort de voeding ook nog zodat ik daar meer veiligheid in heb. Als ik alles van te voren wist was ik toch voor de pro gegaan aangezien daar een betere voeding in zit. Maar goed het is een leuke hobby en dat kost nu eenmaal geld. Liever direct alles goed dan steeds weer tegen iets aanlopen en weer een tijd moeten wachten voor het binnen is.

Mijn controller board maakte een irritante hoge toon als deze via usb wordt verbonden dus direct gemeld bij Gearbest en na het maken van een filmpje is er een nieuwe controller onderweg ;) . Zit er over te denken om deze direct de verkoop in te toen en dit geld dan weer te investeren in een MKS Gen L met ook meer geheugen. Maar dat is voor binnenkort als hij binnen is en de overige upgrades geïnstalleerd zijn

Wil ook de Hotend vervangen door een Trianglelab Highall-metal v6 hotend 24v. Deze is wel iets duurder dan de standaard clone maar schijnt beter te zijn.

Dit is een interessante video als je een clone gebruikt om deze in te spuiten met PTFE spray voor een betere werking.

Heb deze Capricorn bowden tubing besteld. Stuk goedkoper en vraag mij wel af of het origineel is maar ja nu 4 meter besteld en incl verzendkosten rond de 7,50 euro. Wordt alleen pas volgend jaar verstuurd ivm drukte. https://e3d-online.com/capricorn-bowden-tubing-100mm

Bowden cutter via Ali besteld al kun je hem ook zelf printen via Thingiverse >:)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeOO op 30-12-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
r_255 schreef op zondag 30 december 2018 @ 08:36:

er is een duidelijk verschil tussen de CR-10 en de CR-10S. Het bord, dual z as, filament detector sensor.
Er zijn meerdere revisies van de CR-10S maar bovenste is altijd van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
MikeOO schreef op zondag 30 december 2018 @ 09:33:
[...]

Daarom is het ook lastig alle modellen te gaan beschrijven >:)

Mijn bestellijst bij Ali is inmiddels zo lang dat ik de komende weken denk ik alles van de Ender 3 heb vernieuwd. Waarom omdat alles redelijk goedkoop is blijf je bestellen en wil hem toch een stuk stiller hebben. Meeste is binnen en nu nog nieuwe fans en hotend en binnenkort de voeding ook nog zodat ik daar meer veiligheid in heb. Als ik alles van te voren wist was ik toch voor de pro gegaan aangezien daar een betere voeding in zit. Maar goed het is een leuke hobby en dat kost nu eenmaal geld. Liever direct alles goed dan steeds weer tegen iets aanlopen en weer een tijd moeten wachten voor het binnen is.

Mijn controller board maakte een irritante hoge toon als deze via usb wordt verbonden dus direct gemeld bij Gearbest en na het maken van een filmpje is er een nieuwe controller onderweg ;) . Zit er over te denken om deze direct de verkoop in te toen en dit geld dan weer te investeren in een MKS Gen L met ook meer geheugen. Maar dat is voor binnenkort als hij binnen is en de overige upgrades geïnstalleerd zijn

Wil ook de Hotend vervangen door een Trianglelab Highall-metal v6 hotend 24v. Deze is wel iets duurder dan de standaard clone maar schijnt beter te zijn.

Dit is een interessante video als je een clone gebruikt om deze in te spuiten met PTFE spray voor een betere werking.

Heb deze Capricorn bowden tubing besteld. Stuk goedkoper en vraag mij wel af of het origineel is maar ja nu 4 meter besteld en incl verzendkosten rond de 7,50 euro. Wordt alleen pas volgend jaar verstuurd ivm drukte. https://e3d-online.com/capricorn-bowden-tubing-100mm

Bowden cutter via Ali besteld al kun je hem ook zelf printen via Thingiverse >:)
Die van die PTFE spray had ik al voorbij zien komen en gemeld al hier, maar dan moet je wel speciaal hitte bestendig hebben. Ik heb hier een bus van de action, maar das meer voor low temp heb ik zo een vermoeden. Valt voor mij verder ook niet te achterhalen dus doe ik het maar niet.

Ja, Ali..... wat moet je met 6 hotends 8)7 zoek nog wel een 2e extruder. Iemand tips ?

Wel netjes van je controller, ik had hem wel willen overnemen... maar heb inmiddels mijn nwe geleverd gekregen. Die MKS zou ik zeker doen, denk dat dat mischien wel de leukste upgrade is voor een ender als je wil tweaken.

YouTube: Easy and cheap Ender 3 mainboard upgrade: MKS Gen L guide

@Razwer
Je heb gelijk... S 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r_255 schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:21:
[...]

Die van die PTFE spray had ik al voorbij zien komen en gemeld al hier, maar dan moet je wel speciaal hitte bestendig hebben. Ik heb hier een bus van de action, maar das meer voor low temp heb ik zo een vermoeden. Valt voor mij verder ook niet te achterhalen dus doe ik het maar niet.

Ja, Ali..... wat moet je met 6 hotends 8)7 zoek nog wel een 2e extruder. Iemand tips ?

Wel netjes van je controller, ik had hem wel willen overnemen... maar heb inmiddels mijn nwe geleverd gekregen. Die MKS zou ik zeker doen, denk dat dat mischien wel de leukste upgrade is voor een ender als je wil tweaken.

YouTube: Easy and cheap Ender 3 mainboard upgrade: MKS Gen L guide

@Razwer
Je heb gelijk... S 8)7
Nee geen 6 Hotends >:) 1 is genoeg hoor maar betreft een v6 model maar wist je vast wel ;)
PTFE spray moet ik inderdaad nog even uitzoeken welke geschikt is en ook ergens in NL voor leuke prijs te krijgen is. Berichtje daarover even gemist, ben op vakantie dus brein staat ook in de vakantiestand denk ik.

Wat is het doel van de 2de extruder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@MikeOO

Heerlijk Vakantie, geniet er van!
Ik mis wel meer, de halve wereld trekt aan me voorbij en ik zit in 3d printer land. :+

Ik heb een ender 3 en een Cr 10s, dus 3 per....
Was niet de bedoeling, maar op de een of andere manier heb ik de Chimera kloon dubbel besteld. Hier verder ook twee v6 12/24v en de Swiss kloon.

De extra extruder is om een 2e kleur aansturen op de Chimera kloon. Denk dat ik het beste 2 de zelfde extruders kan nemen, maar dan zou ik die van de ender op de cr-10 kunnen zetten en de ender upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 21:35
Iemand ervaring met het bestellen van de Ender 3 pro op Amazon.de? Hij hier iets duurder dan Aliexpress; €256 tegenover €220 maar gezien garantie en service afhandeling lijkt het mij die extra centen wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Persoonlijk zou ik voor Ali gaan, dan duitse warehouse. Scheelt je toch weer 36,- eu. Zelfs nog meer, want ik zie hem voor 212,-

Persoonlijk zou ik niet eens voor een pro gaan, maar een normale uitbouwen met een bltouch en een andere controller. Daar heb je naar mijn mening uiteindelijk meer plezier van en kan je in ieder geval uitbreiden zonder dat je een probleem krijgt in de firmware kwa geheugen limitaties.

Bottom line geloof ik niet dat je met een ender3 pro betere print kwaliteit haalt.

[ Voor 71% gewijzigd door r_255 op 30-12-2018 14:16 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 172 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie