Tja, hangt er vanaf welke versie van de Ender 3 je hebt ontvangen en of het een Pro / standaard / X versie is...
Hoe dan ook, filament kan makkelijk tegen je Z-as aanschuren. Dat is nooit wenselijk. Olie / vet dat mee komt, extra weerstand, etc. Een filament guide is nooit verkeerd naar mijn mening. Simpeler en minder contact is beter, maar ik zou er wel één kiezen die om de set-schroeven van de as vast zit voor de consistentie.
Een kabel ketting rondom je hotbed kabels is ook wel aan te raden. Als die beschadigen wordt het wat gevaarlijk. Voor je gantry hoef je niet all-out te gaan, ik heb daar op mijne aan 7 schakels genoeg. Let wel, als je ABS gaat printen, moet je geen PLA bed hoekje maken... Dat gaat bij 80C+ van het bed een probleem worden, dan is je PLA na een uur of 2 ook 60+ graden en wordt het zacht, ookal raakt het het niet aan.
https://www.thingiverse.com/thing:2920060
Als je dit nou teveel vindt om te printen, zijn er ook simpelere "puntjes" die je aan je aluminium truss kan hangen die ervoor zorgt dat ze niet blijven steken.
Afhankelijk van hoe gammel je Z-as motor is, zou je em absoluut haaks moeten kunnen krijgen met dit soort opvulling:
https://www.thingiverse.com/thing:2890821
Let wel, ga je in een hete zomerse kamer printen, kunnen je motortjes nog wel eens 55C aantikken na prints van meer dan 10 uur en dan smelt het dus weer... Maar dat is niet echt "Nederlands".
Een arm die je filment vanaf een betere hoek afrolt is ook niet verkeerd, maar niet echt noodzakelijk.
Een fan cover voor je board behuizing zou ik wel aanraden. Vaak genoeg springt er wat filament van de rand af bij de initiële smeer actie. Zeker als je niet na ieder onderdeel de zooi compleet weg veegt. Dit komt anders nog wel eens in die fan terecht... Er zijn inmiddels 900 fancovers te vinden voor de Ender 3. Pro heeft dit niet nodig.
Maar goed, machine afhankelijk allemaal en persoonlijk dus in wat je nodig vindt.
Noctua fan: €13,50
PTFE tube: €15
Microswiss alu / ti: €75
Rasp 3Bplus: €38
2.4A usb blokkie: €17
Wasmachine mat: €15
Nema17 dempers: €7
USB kabeltje naar mini (E): €3
50 x 15 mm brushless fan: €15
Glasplaatje: €18
Wellicht nog een stevigere extruder bracket? Ook weer €30.
Alles bij elkaar toch weer net geen €250...
En natuurlijk je kan een goedkopere Rasp W/Z versie nemen, de normale hotend blijven gebruiken tot ie op versleten is, stilte is ook niet voor iedereen belangrijk, ik had meer china kwaliteit rotzooi kunnen kopen, etc etc.
Gewoon een waarschuwing je niet te gek blind te staren op enkel de aanschafprijs, of om er vanuit te gaan dat het daarmee echt helemaal toppie klaar is. Je gaat gewoon een tweaker-hobby aan met alle aftermarket parts vandien.
(aan de andere kant, toen een kleuter m'n €399 designer lamp sloopte kon ik em nu een dag later weer fixen met een brace. Het bespaartje ook weer geld. Vertel ik mezelf, maar is soms ook echt waar)
[
Voor 21% gewijzigd door
djunicron op 18-12-2018 15:28
]