3x proberen dan meten... toch?
Wat is algemeen lees is inderdaad de service van Amazon redelijk al lees je soms ook daar verhalen van printers met ontbrekende onderdelen of gebruikte printers die worden opgestuurd. Maar dat probleem komt overal voor. Volg je gevoel daarin en wil je wat betere kans op garantie dan zal Amazon de betere zijn denk ik.Nickster! schreef op zondag 30 december 2018 @ 13:29:
Iemand ervaring met het bestellen van de Ender 3 pro op Amazon.de? Hij hier iets duurder dan Aliexpress; €256 tegenover €220 maar gezien garantie en service afhandeling lijkt het mij die extra centen wel waard.
Alles hangt af van het budget wat je te besteden hebt
Hou er in ieder geval rekening mee dat je vrij snel extra's gaat aanschaffen om de printer te verbeteren. Standaard is het uitstekende printer maar eenmaal aangestoken door het virus wil je toch meer.
Vergeet vooral ook niet dat als je ook maar 1 ding veranderd/modificeert aan je ender 3 (pro) de garantie vervalt.MikeOO schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:18:
[...]
Wat is algemeen lees is inderdaad de service van Amazon redelijk al lees je soms ook daar verhalen van printers met ontbrekende onderdelen of gebruikte printers die worden opgestuurd. Maar dat probleem komt overal voor. Volg je gevoel daarin en wil je wat betere kans op garantie dan zal Amazon de betere zijn denk ik.
Alles hangt af van het budget wat je te besteden hebt![]()
Hou er in ieder geval rekening mee dat je vrij snel extra's gaat aanschaffen om de printer te verbeteren. Standaard is het uitstekende printer maar eenmaal aangestoken door het virus wil je toch meer.
Maar dat terzijde.
Ik wil dit cura profieltje delen :
Ik denk een goed uitgangs profiel om mee te starten. Geleend van Filament Friday.
https://www.thingiverse.com/thing:2643326/files
( onderste bestandje )
Bij behorende filmpje :
YouTube: CURA PROFILE - ENDER 3, CR-10, Mini
Nog een filmpje over de vaas / vase modus:
YouTube: Hacking Vase Mode - 3D Printing Experiments
Dat is de optie : Spiralize Outer Contour mode in Cura.
Dat is de print modus waarbij je alleen de bodem en outline van je object print, daar zijn wel wat restricties aan kwa overhang, maar met een beetje oefenen kan je hele leuke dingen berijken.
[ Voor 33% gewijzigd door r_255 op 31-12-2018 12:06 ]
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Nog een tip voor degenen die een demper kunnen plaatsen op de motor voor de x-as zonder spacer. Als je kortere schroeven nodig hebt dan kun je de voorste 2 schroeven pakken van het deksel waar de electronica onder zit en daar dan de 2 langere schroeven steken, dat past net
Ik heb ook gekeken om de Marlin software een update te geven, maar ik krijg telkens een error. Ik ga eens moeten googlen hoe ik dat kan fixen. En ik zit ook nog te twijfelen om de TL smoothers te installeren.
In Cura print ik nu altijd met de top en bottom layers op een snelheid van 40mm/s, dat werkt zeer goed voor mij, dan heb ik veel minder fouten en dan is de eerste laag altijd perfect
[ Voor 25% gewijzigd door SToRM666 op 31-12-2018 12:38 ]
PSN id: NL_SToRM
Inmiddels prints gestart... na 50 min troubleshooten waarom men bed loszatImDion schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:01:
Heeft iemand hier toevallig ervaringen met het bouwen van een OpenF1 rc? leek me een leuk project met de printer
Ik heb via Ali een assortiment RVS boutjes besteld wat ook handig is om op voorraad te hebben. En je kunt ze eenvoudig op maat knippen met een kabelschoentang als de maat net niet goed is.SToRM666 schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:29:
Ok wauw, de dempers aan de y en x motoren maken de Ender 3 wel enorm veel stiller, ik zou nu niet meer terug kunnen gaan naar hoe het was
Nog een tip voor degenen die een demper kunnen plaatsen op de motor voor de x-as zonder spacer. Als je kortere schroeven nodig hebt dan kun je de voorste 2 schroeven pakken van het deksel waar de electronica onder zit en daar dan de 2 langere schroeven steken, dat past netWel even uitkijken of je geen kabels raakt als je de langere schroeven daar steekt.
Ik heb ook gekeken om de Marlin software een update te geven, maar ik krijg telkens een error. Ik ga eens moeten googlen hoe ik dat kan fixen. En ik zit ook nog te twijfelen om de TL smoothers te installeren.
In Cura print ik nu altijd met de top en bottom layers op een snelheid van 40mm/s, dat werkt zeer goed voor mij, dan heb ik veel minder fouten en dan is de eerste laag altijd perfectIk had al een tijd 30mm/s ingesteld, maar dat pakte die alsmaar niet todat ik eens andere settings ging aanpassen, maar 30mm/s is net wat te traag. Ik heb wel nog wat diagonale lijnen over de print lopen soms, maar dat zal wel met de retraction te maken hebben vermoed ik.
TL smoothers is zover ik weet een kwestie van kabel los van controller en in de TL smoother steken en de andere kant weer in de controller.
Er zijn ook houders voor om te printen zoals https://www.thingiverse.com/thing:3117672. Maar er zijn er meer te vinden.
Ik heb ze ook net binnen en ga ze zeker er tussen zetten als de vakantie om is. Sommige geven aan dat het niet echt nodig is voor de Ender 3 maar kwaad kan het niet en voor het geld prima te proberen.
Zag ook nog een mooie box om alle elektronica bij elkaar te stoppen als je een enclosure wilt gaan maken Aangezien het niet verstandig is om je elektronica ook op te sluiten een mooi project
https://www.thingiverse.com/thing:3185793
Misschien nuttig om voor andere ook de oplossing te delen waarom je bed los zat. Zullen zeker gebruikers zijn die hetzelfde overkomt.ImDion schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:13:
[...]
Inmiddels prints gestart... na 50 min troubleshooten waarom men bed loszat
Vandaag eens bevestigd en een andere Ali-aankoop uitgetest:

Ingestelde temperatuur 50 graden. Haalt ongeveer de 48,5 a 49 (met antiaanbaklaag). Warmt sneller op, temperatuurverdeling was vooraf al redelijk gelijkmatig en blijft redelijk gelijkmatig. De koude plek is de fan van de hotend die toch een verkoelend effect heeft (niet de partscooling, maar de hotend cooler, bevestigd in bullseye). Scheelt ongeveer graad of 5 op die plek.
Interessant! Misschien ook maar eens bestellenMikeOO schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:21:
Ik heb via Ali een assortiment RVS boutjes besteld wat ook handig is om op voorraad te hebben. En je kunt ze eenvoudig op maat knippen met een kabelschoentang als de maat net niet goed is.
Ik weet niet of het ook verschil gaat geven. Bij mij zitten de stekkers vast met lijm, dus dat moet ik ook eens bekijken... Hoeveel ga je er monteren? Ik heb er 3.TL smoothers is zover ik weet een kwestie van kabel los van controller en in de TL smoother steken en de andere kant weer in de controller.
Klopt dat is standaard en je kunt ze gewoon lostrekken. Is puur om te zorgen dat ze niet los kunnen raken. Heb er 4 besteld, dat was een set dus stop ze overal tussen en dan testen wat er gebeurt en of er een verschil optreed. Tevens heb je extra bescherming. Als je het bed beweegt en je doet dit te hard dan zie je het lcd scherm oplichten door de stroom die wordt opgewekt. Je moet dit dus altijd rustig doen om te voorkomen dat je de controller opblaast. De TL Smoothers voorkomen ook dat dit kan gebeuren.SToRM666 schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:03:
[...]
Interessant! Misschien ook maar eens bestellen![]()
[...]
Ik weet niet of het ook verschil gaat geven. Bij mij zitten de stekkers vast met lijm, dus dat moet ik ook eens bekijken... Hoeveel ga je er monteren? Ik heb er 3.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeOO op 01-01-2019 09:24 ]
Ik heb hier TL smoothers geinstaleerd zowel op de ender als cr10 en zie geen verschil in print kwaliteit.
Wel hoor ik dat ze smoother klinken ;o)
Vooralsnog heb ik behalve cura settings nog niets kunnen vinden waar je de print kwaliteit heel veel mee verbeterd. Maar er is ook nog genoeg te tweaken voor 2019

Zo heb ik deze raket :
https://www.thingiverse.com/thing:1535483
2x in vase mode geprint met het standaard cura profiel, dat was met de overhang op de top fataal.
Net als op de foto op thingiverse. Met het hier wat boven geposte profiel ging het wel goed. Helaas wel heel erg veel last van ghosting op de cr-10 s5, dat is gevolg van het formaat. Op het model ( raket ) zitten kleine klink nagels en die zie je in de vorm van een echo terug ziet op je print. Op de y-as meer dan op x, maar das niet zo gek.
Ghosting is namelijk de resonantie van snelle bewegingen van uit je frame die worden weerkaatst en zo weer terug te zien zijn in je print.
YouTube: Ghosting in 3D Prints - What is it and how do you fix it?
De veren onder het bed doen volgens mij ook niet echt goed aan dit fenomeen. Ga toch maar eens vaste bussen proberen of van dat stijve rubber als tril isolatoren. Ook maar eens verdiepen in de acceleratie en afremmen op de y-as. Wat dat betreft doet het extra gewicht van een glas plaat daar ook niet echt goed aan. Dit is helemaal op 50x50 wel een issue.
Probleem: bed zit aan een van de kanten losMikeOO schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:22:
[...]
Misschien nuttig om voor andere ook de oplossing te delen waarom je bed los zat. Zullen zeker gebruikers zijn die hetzelfde overkomt.
Oplossing: Rollers aan de onderkant van het bed even aandraaien
En natuurlijk Happy new year to all
Is het trouwens normaal dat de motoren warmer worden na het monteren van de dempers?
[ Voor 16% gewijzigd door SToRM666 op 01-01-2019 23:52 ]
TL smoothers bieden kleine weerstand en laten voltage onder 1.4 volt niet door. Dat laatste is alleen hulpvaardig bij bepaalde brakke stepper drivers. Deze zitten niet in de Ender3.
Als TL smoothers wel effect hebben op je Ender3, is je stepper voltage te hoog en kan je deze naar beneden draaien met de potmeters.
TL Smoothers, niet doen dus.
Hoe voorkomen ze dat? De diodes staan op beiden richtingen dus die remmen nietsMikeOO schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:53:
[...]
Je moet dit dus altijd rustig doen om te voorkomen dat je de controller opblaast. De TL Smoothers voorkomen ook dat dit kan gebeuren.
[ Voor 26% gewijzigd door Razwer op 02-01-2019 04:08 ]
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
ik denk dat ze andersom ook zo werken, want je scherm gaat gewoon aan als je aan je een slinger geeft aan je steppers. Met het verschil dat hij nu boven een waarde in eens aan gaat ipv zonder dat je gelijdelijk je scherm ziet oplichten. Maar dat als toevoeging.Razwer schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 04:05:
TL smoothers zijn geldverspilling op de Ender3. Je verhoogd alleen maar de kans op "salmon skin" als je ze gebruikt.
TL smoothers bieden kleine weerstand en laten voltage onder 1.4 volt niet door. Dat laatste is alleen hulpvaardig bij bepaalde brakke stepper drivers. Deze zitten niet in de Ender3.
Als TL smoothers wel effect hebben op je Ender3, is je stepper voltage te hoog en kan je deze naar beneden draaien met de potmeters.
TL Smoothers, niet doen dus.
[...]
Hoe voorkomen ze dat? De diodes staan op beiden richtingen dus die remmen niets
Hier mn y-as belt kapot op de cr10 s5, tot de helft ingescheurd en hij loopt er af. Snapte er niets van want na 3x er afgelopen te zijn en gemeten te hebben of de boel recht zat kwam ik in eens een scheurtje tegen wat het probleem veroorzaakt. Dus als je belt er afloopt zonder verklaar bare reden, loop even de boel na op scheurtjes. Even met 2 vingers langs de zijkant van je gespannen belt en je voelt al snel of er iets zit.
Gelukkig is hij gewoon in NL leverbaar en ben ik morgen weer up and running.
Dit zou een ender 3 moeten bevatten, 5 spuitstukken en een glasplaatje. Kan iemand mij advies geven / vertellen wat handig is om te doen? Wachten tot de pro weer op voorraad komt €209,- of het 3X pakket nemen voor €179,-. Ik lees n.m.l. bijna overal dat het slim is direct een aantal stock onderdelen te vervangen bij de ender 3 (non pro)
Dit wordt mijn eerste 3D printer en vind het ontzettend moeilijk een keus te maken door de gigantische hoeveelheid informatie die beschikbaar is. Advies is welkom
https://nl.aliexpress.com...cm_id=1007.14677.110221.0
Ik heb hem nu een 1,5 maand ofzo en bevalt perfect. Is maar paar tientjes duurder.
De cr20 is toch alweer snel (bijna) 2 keer zo duur als de ender 3X (179 vs 340). Gezien het mijn eerste 3D printer is sap ik liever wat voorzichtiger inreinier666 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:15:
Is de creality cr20 niks voor je?
Ik heb hem nu een 1,5 maand ofzo en bevalt perfect. Is maar paar tientjes duurder.
- stepper dempers (geen idee of deze gaan passen?)
- Een mk8 extruder
- siliconen cover
- ender 3x (5 spuitstukken + glasplaat)
Ik ben met name aan het twijfelen m.b.t. de voeding van de ender 3 pro. Ik lees her en der aardig wat verhalen over brakke voedingen; zijn er hier mensen met ervaring mee?
260 euro, dag levertijd vanuit nootdorp, of morgen gewoon daar afhalen. . Dus valt mee.
Uiteraard is het niet zo goedkoop als de Ender serie.
Voordeel ender: grote community, zelfbouw....dus leerzaam.
Voordeel cr20 : uitpakken en goed printen. (4schroefjes en klaar in 5 minuten)
Hou ook rekening dat als je hem uit direct China haalt je mogelijk invoerrechten moet betalen. Sommige webshops bieden een dienst aan om dit te voorkomen maar hou er rekening mee want dan komen nog extra kosten bij.Nickster! schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 19:29:
[...]
De cr20 is toch alweer snel (bijna) 2 keer zo duur als de ender 3X (179 vs 340). Gezien het mijn eerste 3D printer is sap ik liever wat voorzichtiger in. Ik heb nu een winkelwagen samengesteld met
komt op een totaal van €200,- . Lijkt me vrij redelijk
- stepper dempers (geen idee of deze gaan passen?)
- Een mk8 extruder
- siliconen cover
- ender 3x (5 spuitstukken + glasplaat)
![]()
Ik ben met name aan het twijfelen m.b.t. de voeding van de ender 3 pro. Ik lees her en der aardig wat verhalen over brakke voedingen; zijn er hier mensen met ervaring mee?
Bestel de losse items dan ook apart zodat je zoveel mogelijk bij de extra steeds onder de 22 euro blijft als je iets via een verkoper afneemt.
Ik heb de Ender 3 + glasplaat + nozzles gister besteld op Ali en hij wordt verzonden vanuit Duitsland. Alle overige onderdelen en upgrades bestel ik voor een minimale meerprijs bij amazon.de. Onderdelen zoals een MK8 extruder kosten daar maar een paar euro meerMikeOO schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:23:
[...]
Hou ook rekening dat als je hem uit direct China haalt je mogelijk invoerrechten moet betalen. Sommige webshops bieden een dienst aan om dit te voorkomen maar hou er rekening mee want dan komen nog extra kosten bij.
Bestel de losse items dan ook apart zodat je zoveel mogelijk bij de extra steeds onder de 22 euro blijft als je iets via een verkoper afneemt.
Ik heb nog wel een vraag over de extruder. Ik wil deze bestellen: https://www.amazon.de/gp/...smid=A2H4BIU979Q9AU&psc=1 maar daar wordt onderscheid gemaakt tussen left hand en right hand extruders. Ik vermoed dat op een Ender 3 alleen de right hand variant past?
Viel me alleen op dat op het bord, bij alle connectors nogal wat lijm zit, hoe hebben jullie dit weggehaald? Krijg het met geen mogelijkheid ervanaf en ben bang dat ik het bord sloop als ik met een heatgun aan de slag ga.
Gewoon ff pulken met de nagel was hier de oplossing, beetje trek kracht en je heb ze zo los.
Heb mn hele board moeten vervangen en dat viel allemaal heel erg mee. Meeste zit gewoon een drupje op wat niet goed hecht op het gladde plastic. Dus vanaf glad plastic beginnen, dan trek je de rest er zo mee af.
@Nickster!
Leuk ! ik denk niet dat je daar spijt van krijgt.
Trouwens over extruders gesproken, kwam dit plaatje tegen voor een dual extruder setup.
https://nl.aliexpress.com...999999.259.6f9a3c00PV97IE
Je moet er maar net naar opzoek zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door r_255 op 03-01-2019 11:10 ]
Zou die op Ali bestellen. Een heel stuk goedkoper. Heb er zelf een gekocht want had problemen met de koppeling van de extruder. Kunsstof is leuk maar metaal is leuker.Nickster! schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 08:36:
[...]
Ik heb de Ender 3 + glasplaat + nozzles gister besteld op Ali en hij wordt verzonden vanuit Duitsland. Alle overige onderdelen en upgrades bestel ik voor een minimale meerprijs bij amazon.de. Onderdelen zoals een MK8 extruder kosten daar maar een paar euro meer. Tevens meteen een RPI camera besteld voor octoprint
![]()
Ik heb nog wel een vraag over de extruder. Ik wil deze bestellen: https://www.amazon.de/gp/...smid=A2H4BIU979Q9AU&psc=1 maar daar wordt onderscheid gemaakt tussen left hand en right hand extruders. Ik vermoed dat op een Ender 3 alleen de right hand variant past?
Anoniem: 300004
Gefeliciteerd! mooi begin van het jaar.. Ben er zelf nu enkele weken mee bezig en het blijft mij iedere keer verbazen hoe leuk dit is.iRbn schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:51:
Mijn Ender 3 Pro is zojuist geleverd, dus deze avond begint het 3D print avontuur ook :-). Intussen al veel bruikbare tips gevonden in deze thread, waarvoor dank!
De extruder momenteel gelinkt in de topicstart kost 14e, vergeleken met amazon scheelt dit 2e, dat is me de levertijd wel waardvincent_1971 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:35:
[...]
Zou die op Ali bestellen. Een heel stuk goedkoper. Heb er zelf een gekocht want had problemen met de koppeling van de extruder. Kunsstof is leuk maar metaal is leuker.
Weet iemand trouwens wat de levertijd is van Creality 3 (Germany warehouse) naar Nederland? Ali express geeft aan 7-19 dagen maar dat kan naar mijn inziens nooit kloppen.
Nickster! schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:48:
[...]
De extruder momenteel gelinkt in de topicstart kost 14e, vergeleken met amazon scheelt dit 2e, dat is me de levertijd wel waard
Weet iemand trouwens wat de levertijd is van Creality 3 (Germany warehouse) naar Nederland? Ali express geeft aan 7-19 dagen maar dat kan naar mijn inziens nooit kloppen.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Extra's nog aan het samen zoeken wat en waar ik het allemaal bestel zodat in 1x alles goed heb
Misschien een idee om een rijtje met handige links te plaatsen in OP? Ik kwam deze namelijk tegen waar nog heel veel handige linkjes in staan
https://www.reddit.com/r/3Dprinting/wiki/newguideender3
[ Voor 25% gewijzigd door Mistacal op 04-01-2019 14:02 ]
__/`\__/`\__
Versturen die nu ook EINDELIJK vanuit een EU warehouse? Gearbest is vaak iets goedkoper. Overigens leveren die wel "nep" Enders (voor zover je een opensource printer nep kan noemen) heb ik mij laten vertellen.Delchrys schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:13:
3 dagen via gearbest warehouse Polen geloof ik

Bestel denk ik nog even een rol goud PLA op 123-3D. Zo te lezen is dat degelijke kwaliteit
er zit een heel klein beetje PLA bij de printer zelf, maar daar kom je niet ver meeNickster! schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 20:30:
Nou ‘t pakket ligt al in krefeld (Duitsland). Hoop de printer morgen binnen te krijgen. Kreeg net alleen een melding dat mijn Amazon bestelling (upgrades en filament) iets vertraagd is waardoor ik geen filament in huis heb mocht de printer morgen komen
![]()
Bestel denk ik nog even een rol goud PLA op 123-3D. Zo te lezen is dat degelijke kwaliteit
Dat doen ze al een tijdje.Razwer schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:48:
[...]
Versturen die nu ook EINDELIJK vanuit een EU warehouse? Gearbest is vaak iets goedkoper. Overigens leveren die wel "nep" Enders (voor zover je een opensource printer nep kan noemen) heb ik mij laten vertellen.
Heb hem ook via Gearbest en is gewoon prima verzorgt en afgeleverd met 6 werkdagen vanuit Frankrijk.
Zelf een probleem met het controller board die een hoge pieptoon geeft als je hem via usb verbindt is vrij snel opgelost door een nieuw controller board op te sturen..Deze is nog onderweg maar al met al dik tevreden over hoe het verlopen en denk dat de verhalen met in de categorie indianenverhalen vallen
Voor die prijzen waarvoor het verkocht wordt kun je niet veel verdienen denk ik zo of zijn mensen die een andere bedrijf in diskrediet proberen te brengen ivm affiliate verdiensten.
Als ik kijk zie ik nooit EU warehouse, alleen CN, ook nuMikeOO schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 07:56:
[...]
Dat doen ze al een tijdje.
Heb hem ook via Gearbest en is gewoon prima verzorgt en afgeleverd met 6 werkdagen vanuit Frankrijk.
Zelf een probleem met het controller board die een hoge pieptoon geeft als je hem via usb verbindt is vrij snel opgelost door een nieuw controller board op te sturen..Deze is nog onderweg maar al met al dik tevreden over hoe het verlopen en denk dat de verhalen met in de categorie indianenverhalen vallen.
Voor die prijzen waarvoor het verkocht wordt kun je niet veel verdienen denk ik zo of zijn mensen die een andere bedrijf in diskrediet proberen te brengen ivm affiliate verdiensten.
Misschien browser settings (draai alles engels).
Wat ik met "nep" bedoel is "niet officieel Creality" geleverd. Gezien de printer open source is, kan iedereen hem maken. Gezien Chinezen daar goed in zijn, doen velen dat ook. Vandaar dat vele Enders "nep" zijn, zonder dat iemand dat weet. In hoeverre is het "nep" als de onderdelen gelijk zijn? Snap je het punt?
Je ziet ze alleen als ze daar voorraad hebben. De link die ik gebruikte om te bestellen bv kun je nog zien hoe het er dan uit ziet. https://www.gearbest.com/..._1845899.html?wid=1090517Razwer schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 19:59:
[...]
Als ik kijk zie ik nooit EU warehouse, alleen CN, ook nu
Misschien browser settings (draai alles engels).
Wat ik met "nep" bedoel is "niet officieel Creality" geleverd. Gezien de printer open source is, kan iedereen hem maken. Gezien Chinezen daar goed in zijn, doen velen dat ook. Vandaar dat vele Enders "nep" zijn, zonder dat iemand dat weet. In hoeverre is het "nep" als de onderdelen gelijk zijn? Snap je het punt?
Alleen is er dus nu geen voorraad en kun je alleen China zien. Je kunt je aanmelden via arrival notice in te stellen. Dan krijg je melding als er weer voorraad is in het betreffende warehouse. Nu staat er maar 1 extra warehouse en ten tijde dat ik bestelde waren er meerdere.
Tja of het dan nep is kan ik niet zeggen. Alle onderdelen zijn los te verkrijgen en dan zou elke zelfbouwer een Ender 3 kunnen maken en ben je dan bezig met een nepper?
Ze worden op zoveel plekken aangeboden dat je dan kunt stellen dat alleen die bij Creality zelf dus origineel zijn. Mogelijk maar lijkt mij ver gaan. Maar goed hij doet het uitstekend
Tevens lees je via de vele FB groepen dat er genoeg mensen hem wel direct via de Creality shop hebben besteld en waarbij ze soms weken moeten wachten voor hij geleverd wordt en waar de service zeer matig is bij problemen. Dus wat is wijsheid. Gewoon bestellen waar jij een goed gevoel bij hebt en zoek voor het bestellen naar ervaringen en check de FB groepen.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeOO op 06-01-2019 07:50 ]
YouTube: Cura Settings for Retraction and Raft on Ender 3 or CR-10 Mini
En ook nog een over hetzelfde onderwerp maar uitgebreider wat er gebeurt met diverse Slicers
YouTube: Stop Ender 3 Stringing with this One Weird Trick! (ok but seriously)
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
Ik heb inmiddels erg veel problemen met een soort "bubbels" op de eerste layer, waar kan dit door komen?
Print settings:
Extruder: 215
Bed: 60
Print speed: 60mm/s
Layer height: 0.2
Filament is devil design PLA 1.75mm

Wat ik al heb geprobeerd
- bed opnieuw levelen
- temp / cooling aanpassen
Dion,ImDion schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:44:
Ik heb inmiddels erg veel problemen met een soort "bubbels" op de eerste layer, waar kan dit door komen?
Het lijkt erop dat de filamentdoorvoer niet constant is (underextruding).
Check bij het getand wieltje of daar alles op de goede hoogte staat, er voldoende veerspanning is e.d. Regelmatig komt een breukje voor in de veerarm. Dat wat je inknijpt om filament in te voeren.
Ik heb het vermoeden dat mn belt niet goed zit, of het bed te strak loopt want de belt slipt niet, maar heb zo een vermoeden dat de motor te zwaar moet trekken en daardoor steps mist. Ik zal ook nog even mn jerk settings controleren.
Heb ook een imitatie micro swiss hot end geplaatst en dat ging erg makkelijk. Thermistor en hitte element overgezet en weer gaan. Dacht leuk meteen een bracket te printen voor de e3dv6 kloon. Maar helaas wegens y shiften moet dat wachten tot wat later in de week.
Nog een tip voor de ender3 met glasplaat, als je machine goed draait en je bedleveling onder de knie heb draai je glas plaat dan eens om voor een super highgloss finish op print bodem.
Controleer of de pulley goed vast zit op de motor as (is vaak een probleem) Draai deze anders los en zet hem opnieuw goed vast. De riemen staan normaal erg strak zonder problemen. Hoe beweegt het bed met de hand? Gelijkmatig en soepel of voel je verschil in weerstand?r_255 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:07:
Na het verwisselen van mijn belt op de cr-10 s5 heb ik last van extreme layer shifts op Y. Object wordt dubbel zo lang.
Beetje late reactie, maar ja ze kunnen warmer worden. De demper werkt doordat er een stuk rubber tussen zit. Dat dempt lekker maar geleidt ook geen warmte. Je motoren kunnen dus hun warmte niet meer kwijt richting het frame. Op zich is dit niet erg zolang ze niet té heet worden. Mijne heb ik gemeten tijdens het printen en na 10 uur zaten ze rond de 45 graden (daar zaten ze vast eerder ook al op maar ik meette na 10 uur). Dat lijkt mij niet een te hoge temperatuur. Dit kan wel verschillen per printer en motor dus check zeker bij je eigen printer hoe warm die wordt (mocht je geen thermometer hebben, vergelijk op gevoel met je bed, daarvan weet je wel de temperatuur). Oplossing is des tweakers een heatsink erop monteren, al kan dat bij de Y-as zorgen voor botsingen met je bed/rollers/stelschroeven.SToRM666 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:51:
Is het trouwens normaal dat de motoren warmer worden na het monteren van de dempers?
Bed gaat redelijk zwaar , maar met een ender 3 als referentie en nu een bed bij 50x50 met glas vind ik het lastig inschatten. Ik heb het probleem ook op de ender 3 gehad, en toen is het verdwenen nadat ik een belt tensioner had geplaatst.Tadango schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:07:
[...]
Controleer of de pulley goed vast zit op de motor as (is vaak een probleem) Draai deze anders los en zet hem opnieuw goed vast. De riemen staan normaal erg strak zonder problemen. Hoe beweegt het bed met de hand? Gelijkmatig en soepel of voel je verschil in weerstand?
Vanavond of als ik tijd heb ga ik het volgende even na lopen :
- Pulley
- Rollers afstelling
- Belt tension
- cura profiel / marlin firmware ( jerk, velocity en travel settings )
- motor temp
- v-ref op de y-as motor. Op de cr10 5s Y-as zit een stuk grotere motor dan op de andere assen,
na een standaard th3d firmware voor de cr-10 zou daar ook nog wel eens iets in kunnen zitten.
Na het flashen van de firmware eigenlijk alleen in vase mode geprint en nu met infill patroontjes en supports ging het mis. Dacht eerst nog dat het aan de tree support lag in cura die als beta omschreven staat.
maar ook zonder deze doet het probleem zich voort. Printer staat bij supports heel erg te schudden.
Thanks voor de tip
Ik heb 2x 6 rollers, verdeeld op 2 profielen. die ik allemaal even ga nakijken vanavond,
Thanks!
Dit is dus NIET de CR-10S of de CR-10S Pro. Ondanks dat de CR-10S erg lijkt op de CR-10 zitten er fundamentele verschillen bij die printers. Waaronder het moederbord.
https://github.com/Creality3DPrinting/CR-10
https://github.com/Creality3DPrinting/CR10-Melzi-1.1.2
[ Voor 39% gewijzigd door Razwer op 07-01-2019 12:04 ]
Inmiddels de hele extruder assembly aangedraaid etc. nu alleen nog even levelen
[ Voor 25% gewijzigd door ImDion op 08-01-2019 09:03 . Reden: toegevoegde informatie ]
__/`\__/`\__
Als het echt niet geschikt had geweest had het er bij gestaan. Gezien het er niet bij staat is het dus allemaal mogelijkMistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:15:
Welke aan te schaffen upgrades gelden niet voor de Pro? Bij de te maken upgrades staat dit vermeld.
Je moet natuurlijk zelf overwegen hoe handig een upgrade is voor jezelf. Een micro SD naar SD kabel heb ik bijvoorbeeld persoonlijk niets mee. Glazen build plate is ook iets waar je minder aan hebt bij de Pro gezien je juist betaald hebt voor de magnetic build surface. Een E3D V6 is ook echt geen must-have.
Alle andere upgrades raadt ik je wel sterk aan, maar het blijft persoonlijk.
Ondertussen al wel nieuwe fans met omvormer (24V-12V) besteld en de bed veertjes.
Wel jammer dat je de MK8 niet in een andere kleur kan bestellen.
__/`\__/`\__
Daan haal je toch een E3D V6 kloon in een mooi kleurtjeMistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:29:
Een ABL sensor (of BL/3D touch) is een aanrader overigens.
[ Voor 11% gewijzigd door Razwer op 07-01-2019 12:31 ]
is er een optie om een eigen filament houder te printen, ik wil deze graag naast de printen ipv erop zoals standaard.
Reden
1. De printer past door spoel niet onder mijn schuine dak
https://www.thingiverse.com/thing:2967567ImDion schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:36:
ik vroeg me eigenlijk nog af
is er een optie om een eigen filament houder te printen, ik wil deze graag naast de printen ipv erop zoals standaard.
Reden
1. De printer past door spoel niet onder mijn schuine dak
__/`\__/`\__
Precies wat ik zocht, ik kon alleen losse vindenMistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:39:
Nee als er een nieuw hotend op komt dan een originele. ABL sensor zal ik eens naar kijken
[...]
https://www.thingiverse.com/thing:2967567

Anoniem: 478934
Door een korting op de machine + een korting vanwege besteding van meer dan €200 euro uiteindelijk €212,13 afgetikt. Voor mij toch een goede keuze om de pro te kopen vanwege de betere en veiligere voeding.
Ik vraag me enkel af of er nu BTW op zit omdat hij wel uit Europa komt.
Polen is EU, geen BTW, geen invoer rechten. Gewoon doos aannemen en bouwenAnoniem: 478934 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:45:
3 Januari na veel onderzoek (mede op dit forum) de Ender 3 pro besteld via een Pools warehouse (Aliexpress). Helaas nog niet verzonden, hoop dat hij deze week nog binnenkomt.
Door een korting op de machine + een korting vanwege besteding van meer dan €200 euro uiteindelijk €212,13 afgetikt. Voor mij toch een goede keuze om de pro te kopen vanwege de betere en veiligere voeding.
Ik vraag me enkel af of er nu BTW op zit omdat hij wel uit Europa komt.
tip: bestel wat filament alvast (vanuit Nederland).
have fun
Dank! Filament wordt vandaag bezorgd, dus ben er klaar voor als hij wordt geleverd!Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:47:
[...]
Polen is EU, geen BTW, geen invoer rechten. Gewoon doos aannemen en bouwen
tip: bestel wat filament alvast (vanuit Nederland).
have fun
PLA of PETG hoop ik? Elke andere (ABS, HIPS, Nylon, etc.) zullen flinke uitdagingen worden.Anoniem: 478934 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:53:
[...]
Dank! Filament wordt vandaag bezorgd, dus ben er klaar voor als hij wordt geleverd!
Ik zou graag PLA wood willen printen maar lees op 123-3d dat je hiervoor een nozzle van 0.5mm moet hebben, de ender wordt geleverd met een 0.4mm nozzle. Iemand hier al wat ervaring met hout printen?
En wat betreft het PETG carbon filament, ik zie een andere nozzle benodigd? En ik zie dat de benodigde temperatuur vrij aan de max zit van de ender, zal dit problemen opleveren?
Maakt het verder uit of je het huismerk neemt of een duurder filament?
__/`\__/`\__
Welke printer heb je besteld? Mijne (een ender 3 'X') is geleverd met meerdere maten nozzles, niet alleen de 0.4mm.Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:24:
de ender wordt geleverd met een 0.4mm nozzle.
__/`\__/`\__
Als beginner is het verstandig alles onder de knie te krijgen met (standaard) PLA en PETG en pas bij goed vertrouwen over te stappen op de exotische filaments. De learning curve is groot voor het optimaliseren van prints en helpt het als het aantal variabelen minimaal blijft.Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:24:
Ik wil ook alvast wat filament bestellen.
Ik zou graag PLA wood willen printen maar lees op 123-3d dat je hiervoor een nozzle van 0.5mm moet hebben, de ender wordt geleverd met een 0.4mm nozzle. Iemand hier al wat ervaring met hout printen?
En wat betreft het PETG carbon filament, ik zie een andere nozzle benodigd? En ik zie dat de benodigde temperatuur vrij aan de max zit van de ender, zal dit problemen opleveren?
Maakt het verder uit of je het huismerk neemt of een duurder filament?
Ik heb de 2 linkjes eens bekeken uit de OP. Wat me opvalt is dat wanneer ik op de BLTouch link klik en in die tekst op "uitleg en installatieprocedure van de auto level sensor"klik dan kom ik uit op een uitleg van geetech echter de sensor die ze gebruiken is weer geen BLtouch maar een 3Dtouch.Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:30:
[...]
Daan haal je toch een E3D V6 kloon in een mooi kleurtje
Een ABL sensor (of BL/3D touch) is een aanrader overigens.
Ik ben op de hoogte van kwaliteitsverschil van een BL en de kloons maar in dit geval toch maar even vrage, is die link er alleen neergezet vanwege de goede uitleg of is er inderdaad een niet zo groot verschil in de 2 sensoren?
edit: Zojuist even wat rondgestruind op het internet. Hoop te vinden over die sensoren.. verschillen zijn niet groot als je zou denken.
edit2: Die ABL kan je beter links laten liggen. Dit is een capacitieve sensor welke enorm gevoelig zijn voor omstandigheden. Zoals het er nu uit ziet is een inductieve sensor het beste.
[ Voor 111% gewijzigd door Mistacal op 07-01-2019 15:38 ]
__/`\__/`\__
Dunno over BL Touch vs 3D touch. Lees weinig klachten over 3D touch en ik heb het niet toegevoegd aan de starttopic.Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:20:
Helder verhaal, thanks
[...]
Ik heb de 2 linkjes eens bekeken uit de OP. Wat me opvalt is dat wanneer ik op de BLTouch link klik en in die tekst op "uitleg en installatieprocedure van de auto level sensor"klik dan kom ik uit op een uitleg van geetech echter de sensor die ze gebruiken is weer geen BLtouch maar een 3Dtouch.
Ik ben op de hoogte van kwaliteitsverschil van een BL en de kloons maar in dit geval toch maar even vrage, is die link er alleen neergezet vanwege de goede uitleg of is er inderdaad een niet zo groot verschil in de 2 sensoren?
edit: Zojuist even wat rondgestruind op het internet. Hoop te vinden over die sensoren.. verschillen zijn niet groot als je zou denken.
edit2: Die ABL kan je beter links laten liggen. Dit is een capacitieve sensor welke enorm gevoelig zijn voor omstandigheden. Zoals het er nu uit ziet is een inductieve sensor het beste.
Ik zelf draai met capacitieve sensoren zonder gezeur. Zelf voor minder dan €10 in elkaar gebouwd. Werkt als een speer. Het gezever over de sensoren die niet accuraat zouden zijn klopt geen snars van. De omgevings omstandigheden op mijn zolder zijn stabiel, zeker tijdens de metingen. Dus nergens last van.
Ik ben geen pin (27) kwijt, geen gezeur met firmware waar ik features uit heb hoeven zetten, en makkelijk te installen. BL Touch heeft meer nadelen qua installatie.
Inductief werkt niet op glas fyi.
[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 07-01-2019 15:49 ]
Ik neem aan dat voor inductief dezelfde voordelen gelden? Mijn omstandigheden zijn momenteel nog onvoorspelbaar gezien de positie van de printer nog kan wijzigen naar het washok. Daar kan temperatuur en vocht wel eens roet in het eten goeie.Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:43:
[...]
Dunno over BL Touch vs 3D touch. Lees weinig klachten over 3D touch en ik heb het niet toegevoegd aan de starttopic.
Ik zelf draai met capacitieve sensoren zonder gezeur. Zelf voor minder dan €10 in elkaar gebouwd. Werkt als een speer. Het gezever over de sensoren die niet accuraat zouden zijn klopt geen snars van. De omgevings omstandigheden op mijn zolder zijn stabiel, zeker tijdens de metingen. Dus nergens last van.
Ik ben geen pin (27) kwijt, geen gezeur met firmware waar ik features uit heb hoeven zetten, en makkelijk te installen. BL Touch heeft meer nadelen qua installatie.
Zijn wel accuraat alleen gevoeliger voor de omgeving. Deviatie was ook prima voor de capacitieve sensoren
Welke houder heb jij voor je sensor gemaakt? Ik neig nu een beetje naar eenzelfde sensor qua afmetingen maar dan dus inductief
[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 07-01-2019 15:51 ]
__/`\__/`\__
Ik had eerst een setje voor €30 via creality gekocht. Deze was niet goed, vervangend setje gehad.Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:50:
[...]
Welke houder heb jij voor je sensor gemaakt? Ik neig nu een beetje naar eenzelfde sensor qua afmetingen maar dan dus inductief
Had 2 keer een stalen mount dus. 2e set zelf gebouwd en de stalen mount gebruikt
Inductief werkt niet op glas en ik heb glazen build plates.
https://www.aliexpress.co...17-EL817/32719957788.html
Geschikte capacitieve sensor
https://www.aliexpress.co...-NO-DC-6/32735795048.html
Buck converter (24v naar 12v)
http://www.aliexpress.com...Output-1/32721507753.html
Mount
https://www.thingiverse.com/thing:3008420
Bedraden

Firmware
http://support.th3dstudio...-unified-firmware-package
[ Voor 13% gewijzigd door Razwer op 07-01-2019 16:14 ]
Is die omvormer nodig voor de sensor? Meestal toch 6-36V, dan zou 24V ook moeten werken?
__/`\__/`\__
de optocoupler stuurt 5v terug naar je moederbord. Ik weet niet hoe die reageert als je er 24 ipv 12 in stopt. Vandaar de buck converter. Voor die 60 cent hoef je het niet te laten liggenMistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:17:
Kijk, dat is fantastisch.
Is die omvormer nodig voor de sensor? Meestal toch 6-36V, dan zou 24V ook moeten werken?
Ah die omvormer zit er dus voor de optocoupler en niet voor de sensor. Kijk dit is gewoon goeie infoRazwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:30:
[...]
de optocoupler stuurt 5v terug naar je moederbord. Ik weet niet hoe die reageert als je er 24 ipv 12 in stopt. Vandaar de buck converter. Voor die 60 cent hoef je het niet te laten liggen
__/`\__/`\__
persoonlijk heb ik de 24v uit de voeding (aparte draden getrokken uit de voeding) eerst door de buck converter geduwd en daarna alles doorbedraad naar de sensor en optocoupler. Maar de sensor moet in principe ook op 24v werken ja. Het is de signal wire die het verschil maakt in de schakeling en zou voltage door de sensor niet uit hoeven te maken.Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:33:
[...]
Ah die omvormer zit er dus voor de optocoupler en niet voor de sensor. Kijk dit is gewoon goeie info

__/`\__/`\__
Hier een artikel op th3d met een filmpje over hoe je vref kan instellen. ( alleen doen als het nodig is, want een keer verkeerd prikken en je heb magic smoke )
Artikel op th3d over layershifting:
http://support.th3dstudio...on-on-machines-using-cura
Fimpje:
YouTube: Adjusting PSU Voltage and Stepper VREF Voltages
@Mistacal
Als je het schema wil aanhouden op de ender 3 mis je de + pin, dus 2 draadjes is genoeg
Naar ik begrijp werkt de endstop op het melzi board op 5v dus ik zou het er ook niet op wagen.
Ik hang hier aan de brievenbus voor dat setje, want ik zit nu met de hand 49 punten te levelen op mn s5

3dtouch werkt hier ook prima op de ender. Maar wil ook weer eens een andere probe(ren)
Alleen moet je dingen uitzetten in je firmware waardoor je toch een beetje beperkt wordt.
Vergeet ik nog een tip: Als je geen knipper ( mischien ook verstandig met ) heb om je ptfe tube te knippen. Stop even een stukje PLA of filament in de tube zodat hij aan de binnen kant niet vervormd.Mocht de buitenkant er als een ei uitzien. Deze heb je zo weer in model door even met wat gewicht en beleid te rollen. Scherp mes, goede schaar werkt hier prima.
[ Voor 14% gewijzigd door r_255 op 07-01-2019 19:33 ]
Ik vermoed eigenlijk dat om op 24V te werken, enkel de weerstand R1 op dat optocoupler printje aangepast moet worden, zodat de stroom door de LED niet te groot word.Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:30:
[...]
de optocoupler stuurt 5v terug naar je moederbord. Ik weet niet hoe die reageert als je er 24 ipv 12 in stopt. Vandaar de buck converter. Voor die 60 cent hoef je het niet te laten liggen
Maar 60cent voor zo'n buck converter is natuurlijk ook geen geld.
Edit: de normale eindstop word dus parallel aangesloten. Word die dan nog gebruikt voor het normale homen?
Want als ik mijn printer home, is de nozzle helemaal niet boven het bed.
Of kan die eindstop er helemaal uit?
(Het maakt het toch ingewikkelder als er 2 zaken een eindstop kunnen sluiten lijkt mij...)
[ Voor 28% gewijzigd door Harrie op 07-01-2019 22:00 ]
Zag hem laatst in champagne kleur voorbij komen, best deftig!!Mistacal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:29:
Top, thanks. Nou die glass build plate misschien wel handig als ik ABS wil gaan printen maar dat is nog even toekomst muziek.
Ondertussen al wel nieuwe fans met omvormer (24V-12V) besteld en de bed veertjes.
https://www.aliexpress.com/i/32840348734.html
Ik neem het risico maar niet om het op 24V te proberen.Harrie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:53:
[...]
Ik vermoed eigenlijk dat om op 24V te werken, enkel de weerstand R1 op dat optocoupler printje aangepast moet worden, zodat de stroom door de LED niet te groot word.
Edit: de normale eindstop word dus parallel aangesloten. Word die dan nog gebruikt voor het normale homen?
(Het maakt het toch ingewikkelder als er 2 zaken een eindstop kunnen sluiten lijkt mij...)
@r_255 ik ga het voor de goede orde wel een paar keer met de hand proberen uiteraard om even wat meer algemene kennis op te doen. Daarna zsm die ABL er op.
Toevallig nog onthouden waar ergens? Ik had hem het liefst in het blauw maar het is niet andersDenyo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:11:
[...]
Zag hem laatst in champagne kleur voorbij komen, best deftig!!
__/`\__/`\__
Precies, voor 60 cent ga ik niet meer knutselen dan nodig.Harrie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:53:
[...]
Ik vermoed eigenlijk dat om op 24V te werken, enkel de weerstand R1 op dat optocoupler printje aangepast moet worden, zodat de stroom door de LED niet te groot word.
Ik heb zelf de endstop switch niet aangesloten.Harrie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:53:
[...]
Ik moest overigens de firmware aanpassen omdat de sensor Normally Open (NO) is en de firmware standaard Normally Closed (NC) verwacht.
Door M119 te sturen via de console (ik gebruik Octopi) kun je de status van de switch zien en ook testen of de schakeling werkt door de sensor met je vinger te triggeren.
Ik zie dat niemand hier antwoord op had gegeven.Duc750 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:54:
Ben mezelf aan het oriënteren op een 3D printer en dde Ender 3 Pro is een kandidaat. Blijkbaar is de standaard route om bij Ali te shoppen, maar heeft iemand ervaring met de Creality Official Online Store?
(https://www.creality3donline.com/)
Ze kunnen o.a. vanuit Belgie verzenden en bieden de keuze om gratis een Polypropylene of een Tempered Glass build plate mee te leveren.
Het polypropylene spul is nieuw voor me. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Op de Facebook groepen lees ik veel oplichting via externe sites. Vooral eentje met een .shop extensie is een nep shop die slecht levert en mensen veel paypal claims doen.
Uiteraard beslis je zelf waar je koopt maar persoonlijk bestel ik altijd via gerenomeerde kanalen met kopersbescherming. AliExpress is zo'n kanaal. Een externe site kan je nog een eind komen via PayPal maar iDeal ben je compleet de sjaak als het fout gaat, zeker met een buitenlandse toko.
Vanwege het NO en NC verhaal kan hij dus gewoon niet samen met je endstop.Ik heb zelf de endstop switch niet aangesloten.
Ik moest overigens de firmware aanpassen omdat de sensorNormally Open(NO) is en de firmware standaard Normally Closed (NC) verwacht.
Door M119 te sturen via de console (ik gebruik Octopi) kun je de status van de switch zien en ook testen of de schakeling werkt door de sensor met je vinger te triggeren.
Het beste is volgens mij om de endstop gewoon te verwijderen op je z-as Ook omdat het wel eens kan zijn dat je iets onder 0 gaat werken en je die paar laatste 10de mm niet haalt omdat je vast zit op je eindstop.
Ook zet je in de meeste voorbeeldjes ( filmpjes ) je soft limits uit op je z-as vanwege dat zelfde verhaal ( software matige eindstop )
Je geplaatste sensor wordt gewoon je eindstop en als die niet werkt ben je het haasje
Test daarom ook eerst met de hand of het goed werkt. Ja nog voordat je op home drukt om te voorkomen dat je printkop door je bed heen wil als er iets niet goed staat in je firmware of zoals in mijn geval een pin net niet goed aangesloten zit.
Ik heb hier mijn ender 3 replacement print besteld, ging erg snel en verder niets op aan te merken.Razwer schreef op maandag 7 januari 2019 @ 23:14:
[...]
Ik zie dat niemand hier antwoord op had gegeven.
Op de Facebook groepen lees ik veel oplichting via externe sites. Vooral eentje met een .shop extensie is een nep shop die slecht levert en mensen veel paypal claims doen.
Uiteraard beslis je zelf waar je koopt maar persoonlijk bestel ik altijd via gerenomeerde kanalen met kopersbescherming. AliExpress is zo'n kanaal. Een externe site kan je nog een eind komen via PayPal maar iDeal ben je compleet de sjaak als het fout gaat, zeker met een buitenlandse toko.
Maar in het buitenland kopen is voor mij altijd met paypal die aan een cc hangt. Meestal zijn de spullen binnen voordat ik betaald heb
[ Voor 31% gewijzigd door r_255 op 08-01-2019 07:28 ]
Nu wilde ik de printer uitbreiden met een bltouh (clone besteld op AliExpress)
Alles aangesloten sensor werkt.
Alleen als ik nu ga printen dan krast de nozzle over her bed.
Ik heb al vanalles geprobeerd ( met papier bed geleverd zoals op YouTube wordt beschreven).
Maar niets werkt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Je bltouch is je z-eindstop geworden en zo te lezen net te laat. Je kan beter iets te hoog zitten en dan met je menu de kop laten zakken ( z-leveling ) maar hoe je dat doet is ook een beetje afhankelijk van je firmware.
Ik heb de marlin vanilla 1.19.r_255 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:11:
ik denk dat het simpelste en beste is je bltouch iets verplaatsen richting je bed. ( paar ringen, of via je mount afhankelijk wat je gebruikt )
Je bltouch is je z-eindstop geworden en zo te lezen net te laat. Je kan beter iets te hoog zitten en dan met je menu de kop laten zakken ( z-leveling ) maar hoe je dat doet is ook een beetje afhankelijk van je firmware.
Verder heb ik de passende ender 3 bltouch houder geplaats.
Ik heb wat foto's gemaakt om het wat duidelijker te maken.
Ben bang dat ik hetzelfde probleem heb met Duits warenhuis. Ik ga ook even een berichtje sturen zo.Anoniem: 478934 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:42:
Kleine tegenvaller; Ender 3 pro besteld op 03-01-2019 van Pools warenhuis (Ali Express) maar was nog niet verzonden. Had even een Berichtje gestuurd en daar kwam snel een reactie op dat ze compleet waren uitverkocht en dat ze in Polen over 3-5 dagen weer voorraad hebben. Dus de voorpret moet nog even opgerekt worden.
Persoonlijk zou ik nooit een mechanische veiligheid willen verwijderen. Ik zou dan eerder kijken naar het tijdelijk uitschakelen van de limiter.r_255 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:16:
[...]
Vanwege het NO en NC verhaal kan hij dus gewoon niet samen met je endstop.
Het beste is volgens mij om de endstop gewoon te verwijderen op je z-as Ook omdat het wel eens kan zijn dat je iets onder 0 gaat werken en je die paar laatste 10de mm niet haalt omdat je vast zit op je eindstop.
Ook zet je in de meeste voorbeeldjes ( filmpjes ) je soft limits uit op je z-as vanwege dat zelfde verhaal ( software matige eindstop )
Je geplaatste sensor wordt gewoon je eindstop en als die niet werkt ben je het haasje
Test daarom ook eerst met de hand of het goed werkt. Ja nog voordat je op home drukt om te voorkomen dat je printkop door je bed heen wil als er iets niet goed staat in je firmware of zoals in mijn geval een pin net niet goed aangesloten zit.
[...]
Ik heb hier mijn ender 3 replacement print besteld, ging erg snel en verder niets op aan te merken.
Maar in het buitenland kopen is voor mij altijd met paypal die aan een cc hangt. Meestal zijn de spullen binnen voordat ik betaald heb
Gevonden... man dat scheelt ook nog eens flink met de versie van creality... gewoon maar proberenDenyo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:11:
[...]
Zag hem laatst in champagne kleur voorbij komen, best deftig!!
Aliexpress champagne MK8
[ Voor 18% gewijzigd door Mistacal op 08-01-2019 09:19 ]
__/`\__/`\__
Dan heb je denk ik iets gemist. Of ik begrijp je niet helemaal.Persoonlijk zou ik nooit een mechanische veiligheid willen verwijderen. Ik zou dan eerder kijken naar het tijdelijk uitschakelen van de limiter.
Je verplaatst je mechanische veiligheid, Je vervangt je eindstop voor een sensor.
Beide gaat gewoon nooit werken op de zelfde poort omdat de sensor tegenovergesteld werkt van je eindstop.
Daarnaast kan je bed z-leveling ook in het negatief, om je layers goed te laten hechten.
Als daar dan een eindstop zit heb je dus een probleem en kan je niet verder naar beneden.
Hier trouwens de g29 commandos, zo zou je ook je bed level kunnen instellen voor je printer aan de slag gaat.
http://marlinfw.org/docs/gcode/G029-abl.html
Verder zijn pas klare antwoorden soms best lastig te geven, zoveel verschillende parameters zoals glas, of magnetisch bed, welke firmeware met welke aanpassingen.
Het principe is mij duidelijk en ook de reden waarom mensen dit zouden doen. Alleen persoonlijk zie ik misschien wat beren op de weg gezien ik op mijn werk ook her en der veiligheden inbouw en daarbij is een "hard" contact (mechanisch contact) altijd de voorkeur. Veiligheden met een sensor is hier niet echt toegestaanr_255 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:25:
[...]
Dan heb je denk ik iets gemist. Of ik begrijp je niet helemaal.
Je verplaatst je mechanische veiligheid, Je vervangt je eindstop voor een sensor.
Beide gaat gewoon nooit werken op de zelfde poort omdat de sensor tegenovergesteld werkt van je eindstop.
Daarnaast kan je bed z-leveling ook in het negatief, om je layers goed te laten hechten.
Als daar dan een eindstop zit heb je dus een probleem en kan je niet verder naar beneden.
Hier trouwens de g29 commandos, zo zou je ook je bed level kunnen instellen voor je printer aan de slag gaat.
http://marlinfw.org/docs/gcode/G029-abl.html
Verder zijn pas klare antwoorden soms best lastig te geven, zoveel verschillende parameters zoals glas, of magnetisch bed, welke firmeware met welke aanpassingen.

Ik denk dat ik het eerst moet ervaren voor ik er echt wat zinnigs over kan zeggen
[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 08-01-2019 09:52 ]
__/`\__/`\__
We praten hier over een Z as eindstop. Deze gebruik je alleen bij homen. Het valt echt mee wat de impact is als die faalt. Heater elementen zijn veel belangrijker om op te letten of de kabel/connector die van de PSU naar de control unit gaat.Mistacal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:50:
[...]
Het principe is mij duidelijk en ook de reden waarom mensen dit zouden doen. Alleen persoonlijk zie ik misschien wat beren op de weg gezien ik op mijn werk ook her en der veiligheden inbouw en daarbij is een "hard" contact (mechanisch contact) altijd de voorkeur. Veiligheden met een sensor is hier niet echt toegestaandit gezien een sensor kan "verlopen". Uiteraard is het mogelijk dat dit ook kan met een mechanische veiligheid alleen dit sluiten we dan weer fail-safe aan.
Ik denk dat ik het eerst moet ervaren voor ik er echt wat zinnigs over kan zeggen
Als ik je een stukje veiligheid kan aanpraten waar je exponentieel meer aan hebt: Octoprint met webcam. Altijd zelf monitoren, zeker bij begin van de print. Dat is 100x veiliger dan een eindstop switch.
Leuke anecdote, op mijn CR-10S was de Z einstop switch gebroken
Uiteindelijk ben JIJ ZELF de grootste factor is het monitoren van veiligheid. Die eindstop switch gaat echt geen levens redden.
Valid point..Razwer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:00:
[...]
We praten hier over een Z as eindstop. Deze gebruik je alleen bij homen. Het valt echt mee wat de impact is als die faalt. Heater elementen zijn veel belangrijker om op te letten of de kabel/connector die van de PSU naar de control unit gaat.
Als ik je een stukje veiligheid kan aanpraten waar je exponentieel meer aan hebt: Octoprint met webcam. Altijd zelf monitoren, zeker bij begin van de print. Dat is 100x veiliger dan een eindstop switch.
Leuke anecdote, op mijn CR-10S was de Z einstop switch gebrokenHet zijn de goedkoopste van de goedkoopste switches die ze gebruiken.
Uiteindelijk ben JIJ ZELF de grootste factor is het monitoren van veiligheid. Die eindstop switch gaat echt geen levens redden.
Ennnn na een berichtje gaat de status op verzonden, blijft bijzonder dat Aliexpress
Je had helemaal gelijk, zie linkje hieronder voorde aanpassingen voor 24V. De sensor vind dit ook wel een fijner voltage maar weet niet hoe groot het verschil in meetafstand gaat zijn.Harrie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:53:
[...]
https://letsprint3d.net/2...uto-bed-leveling-ender-3/
[ Voor 37% gewijzigd door Mistacal op 08-01-2019 12:15 ]
__/`\__/`\__
linksom of rechtsom maakt weinig uit hoe je het voltage naar beneden trekt. Een buck converter doet het iets mooier dan een weerstandje, maar je kan zelf kiezen welke oplossing je wilt. Het vermogen wat wordt getrokken is laag dus zal de weerstand niet teveel belast worden.Mistacal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:03:
[...]
De sensor vind dit ook wel een fijner voltage maar weet niet hoe groot het verschil in meetafstand gaat zijn.
https://letsprint3d.net/2...uto-bed-leveling-ender-3/
Meetafstand stel je zelf in met de stelschroef.
Hier een goede video over hoe je moet afstellen
Na het meten van de werkelijke filament doorvoer (92mm ipv 100mm) de waarde aangepast en opgeslagen in de eprom. Dit zoals ook aangegeven in de startpost. Alleen de volgende stap, het printen en meten van een kubus met alleen wanden van 1 laag dik ging niet lekker met Cura.
Uiteindelijk de volgende info gevonden en werkt perfect voor mij:
http://www.desiquintans.com/flowrate
Wellicht iets voor de startpost?
Momenteel loopt bij mij de laatste testprint met een doorvoer (flow) van 98% i.p.v. 100% minimaal verschil!!
Update: gelukt alle maten kloppen
Ik zie dat er ook wel NC varianten van de sensor bestaan. Dat is misschien dan wel interessanter. Om eventueel te gebruiken naast de bestaande eindstop.r_255 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:16:
[...]
Vanwege het NO en NC verhaal kan hij dus gewoon niet samen met je endstop.
[...]
Ik heb hier mijn ender 3 replacement print besteld, ging erg snel en verder niets op aan te merken.
Ik vind het ook wel een voordeel dat bij een NC variant de eindstop triggert als er een draad breuk is.
Inmiddels ook maar is een nozzle change gedaan. tijdens dit proces kwam ik er ook achter dat men bowden tube vastzit in men hotend. de koppeling laat deze niet los. Tijd om nieuwe te bestellen en uit te vogelen om de oude eruit te halenImDion schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:01:
@Denyo @Ponytail-WME bedankt beiden!vanavond maar is de printer aan de tand voelen. zal deze post vanavond updaten
Inmiddels de hele extruder assembly aangedraaid etc. nu alleen nog even levelen
Je zal ook gerust NO eindstops hebben, maar dan nog is het niet logisch en gaat het ook nog eens tegen je werken.
Je heb net je bed gemeten en er zit ergens een deuk die in de - zit, dan stopt je printer dus gewoon nog op de 1e laag. Je komt immers onder je 0 punt en je eindstop zegt click en het is einde print voor je nog goed begonnen bent.
Voor heen was het meten vanaf je eindstop nu meetje gewoon vanaf je bed niveau en op diverse plaatsen waardoor je eindstop totaal niet gaat werken of tegen werkt.
Oh en ik hou van dubbele beveiliging, liefst triple...
maar vraag je zelf ook gerust af of het niet onzin is om je druk te maken over dubbele beveiliging tegen crashen op je z-as onderaan, terwijl er aan de boven kant niets zit

Zet er dan deze controller in :
YouTube: Easy and cheap Ender 3 mainboard upgrade: MKS Gen L guide
Dan hoef je ook geen poort op te offeren voor je bltouch, heb je geen issues met geheugen en kan je nog uitbreiden ook. Maar dan nog wordt het lastig om het zo in te stellen dat als je probe op holslaat je eindstop aanslaat wordt nog voor dat je het bed raakt. Maar ik sta altijd open voor oplossingen.
@ImDionImDion schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:47:
[...]
Inmiddels ook maar is een nozzle change gedaan. tijdens dit proces kwam ik er ook achter dat men bowden tube vastzit in men hotend. de koppeling laat deze niet los. Tijd om nieuwe te bestellen en uit te vogelen om de oude eruit te halen
Hoe zit ie vast ? in de koppeling had ik ook, kon hem niet meer verschuiven. Teminste naar de korte kant. Door het vast klemmen krijg je een soort groef op je buis die dit verhinderd. De ander kant op ging hier wel. Of is hij gesmolten ? Dan zou ik de boel even rustig aan heet stoken tot hij loslaat. Totdat je nieuwe binnen is kan je hem evt een stukje inkorten, je heb wel wat extra lengte.
[ Voor 24% gewijzigd door r_255 op 08-01-2019 19:56 ]
De koppelingen werken maar hij zit echt vast in de heatsink / heat blockr_255 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:49:
@Harrie
@ImDion
Hoe zit ie vast ? in de koppeling had ik ook, kon hem niet meer verschuiven. Teminste naar de korte kant. Door het vast klemmen krijg je een soort groef op je buis die dit verhinderd. De ander kant op ging hier wel. Of is hij gesmolten ? Dan zou ik de boel even rustig aan heet stoken tot hij loslaat. Totdat je nieuwe binnen is kan je hem evt een stukje inkorten, je heb wel wat extra lengte.
Was gelukkig van plan om een paar upgrades te bestellen dus een metertje tube kan er wel bij
Precies, dat is een fijne veiligheid die kabelbreukdetectieHarrie schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 19:21:
[...]
Ik zie dat er ook wel NC varianten van de sensor bestaan. Dat is misschien dan wel interessanter. Om eventueel te gebruiken naast de bestaande eindstop.
Ik vind het ook wel een voordeel dat bij een NC variant de eindstop triggert als er een draad breuk is.
@r_255 Wat je zegt klopt helemaal. Misschien is het meer een soort schijnveiligheid om die extra mechanische stop er op te hebben. Na het filmpje te hebben gezien deel ik je mening dat het niets toevoegt als bed wat krom is.
__/`\__/`\__
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.
Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie