Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:56

Harrie

NederVlaming

@r_255 Inderdaad, ik denk ook dat het hebben van zowel een eindstop als een sensor samen geen goed idee is.
Ik zie eigenlijk vooral problemen als de beiden samen worden aangesloten.

Normally open vs. Normally closed is nog een ander verhaal natuurlijk, waar ik eerder voor NC zou kiezen, net als de bestaande end stops. Maar als ik zo rondkijk, denk ik dat 'n de meeste voorbeelden dezelfde NO sensor gebruikt word. Heel belangrijk is het ook niet, want ik ben er altijd bij tijdens de opstart van een print.

Voor mensen die het nog goedkoper willen maken, je kan de sensor ook met enkel een diode aansluiten, in plaats van de optocoupler:
Afbeeldingslocatie: https://mertarauh.com/wp-content/uploads/2017/01/Diode-Open-1024x359.png
De NPN en de 10k pull-up zitten al in de sensor.
bron: https://mertarauh.com/201...e-proper-and-easiest-way/

Nu, persoonlijk lijkt de optocoupler mij wel de betere optie!

[ Voor 32% gewijzigd door Harrie op 08-01-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
Ik zie een vrij simpele upgrade voorbij komen, namelijk de TL smoothers. Zoals ik in verschillende info kan lezen is het een enorm simpele upgrade met toch wel een wat positieve effecten en voor het geld hoef je het ook niet laten.

Iemand hier die deze er op heeft gezet?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Mistacal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:15:
Ik zie een vrij simpele upgrade voorbij komen, namelijk de TL smoothers. Zoals ik in verschillende info kan lezen is het een enorm simpele upgrade met toch wel een wat positieve effecten en voor het geld hoef je het ook niet laten.

Iemand hier die deze er op heeft gezet?
Ik lees vooral dat het ook te maken heeft met de kwaliteit van het lichtnet. Tenzij je flink storende verbruikers op je net hebt is de kwaliteit in NL normaal goed genoeg dat je er weinig van merkt. Proberen kan altijd, maar de resultaten zijn wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:15
Gister de printer binnenkregen, 's avonds in elkaar gezet en de eerste test printjes gedraaid. Ben erg tevreden met het resultaat, alhoewel de benchy hier en daar nog wat oneffenheden heeft. Eerste paar prints geprint op het standaard bed en niet het glasplaatje.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s2PSmJ7/IMG-4767.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Y8115Mx/IMG-4768.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Nickster! schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:12:
Gister de printer binnenkregen, 's avonds in elkaar gezet en de eerste test printjes gedraaid. Ben erg tevreden met het resultaat, alhoewel de benchy hier en daar nog wat oneffenheden heeft. Eerste paar prints geprint op het standaard bed en niet het glasplaatje.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wit is sowieso een lastige kleur, maar zet je coasting eens aan, combing uit, kijken of het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
vwtune schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:24:
[...]

Wit is sowieso een lastige kleur, maar zet je coasting eens aan, combing uit, kijken of het helpt
Ik zal het vanavond eens proberen. De calibration cube is nagenoeg wel perfect gelukt :*)

Overigens; TSA:
https://reddit.com/r/ende...nder_3_need_less_upgrade/

Dit viel me al op bij assemblage van mijn printer. Er zit een aluminium motor spacer bij (ik heb 'm niet nodig), het koppelstuk bij het hot-end heeft nu metalen tanden en er zit standaard een siliconen sok om het hot-end heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

Mistacal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:03:

Gevonden... man dat scheelt ook nog eens flink met de versie van creality... gewoon maar proberen

Aliexpress champagne MK8
Ben van plan om deze ook te bestellen.
Vroeg me alleen even af of ik de right of left editie moet kiezen voor een normale ender 3 :?

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Rechtse uitvoering voor de Pro maar de gewone verschilt daar niet in.

Heerlijk ook die omschrijving van de officiele Creality vervanging:

MK8 extruder drive feed kit, kan vervangen de troep acryl onderdelen van CR-10, CR-10 S4, CR-10 S5.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
is er op Aliexpress nog een PTFE Tube aan te bevelen als upgrade van de standaard welke meegeleverd is met de Ender Pro? Aangezien ik die bovenstaande champagne kleurige extruder ga bestellen, wil ik meteen de tube meebestellen....

[ Voor 13% gewijzigd door vwtune op 09-01-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

@vwtune ik heb zojuist deze besteld: https://nl.aliexpress.com...999999.281.28043c00Ld7DQz Of dit een goede is weet ik zelf niet maar voor 1 euro + 2 koppelingen leek het mij een goede deal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
ImDion schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:59:
@vwtune ik heb zojuist deze besteld: https://nl.aliexpress.com...999999.281.28043c00Ld7DQz Of dit een goede is weet ik zelf niet maar voor 1 euro + 2 koppelingen leek het mij een goede deal :)
Ik zou de order cancelen. Je kan beter Capricorn kopen. Zie startpost voor details.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Razwer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:00:
[...]

Ik zou de order cancelen. Je kan beter Capricorn kopen. Zie startpost voor details.
Done, thanks for the heads up _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
ik bestel die extruder wel alleen via ali en bestel de capricorn dan ook wel in Engeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Ik kwam overigens dit filmpje tegen, iemand hier al mee getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Nickster! schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:12:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zits, je print te heet. Verklaart ook de under extrusion die ik af en toe zie in je benchy.
vwtune schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:24:
[...]

Coasting werkt vooral tegen stringing, niet per sé tegen zits. Gezien hij ook under extrusion heeft lijkt de temperatuur eerder de boosdoender.

[ Voor 8% gewijzigd door Razwer op 09-01-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Goeie shizzle dit. Hij heeft in theorie gelijk en dat bewijst de consistentie ook wel van layers.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Razwer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Zits, je print te heet. Verklaart ook de under extrusion die ik af en toe zie in je benchy.

[...]

Coasting werkt vooral tegen stringing, niet per sé tegen zits. Gezien hij ook under extrusion heeft lijkt de temperatuur eerder de boosdoender.
Thanks voor de tip, ik gebruik momenteel de CURA default voor PLA. 60 graden bed en 200 graden nozzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Nickster! schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:14:
[...]

Thanks voor de tip, ik gebruik momenteel de CURA default voor PLA. 60 graden bed en 200 graden nozzle
Mijn prints hebben er tot op heden nog niet zo 'beroerd' uitgezien met 200 graden nozzle, dus denk niet dat het aan de temperatuur ligt. Cura default, bedoel je het 'draft' profiel? of heb je het snelste profiel gekozen? Als je te snel wil, dan krijg je ook dat soort problemen. Je bed is wel goed level en je riemen strak? Z-uitlijning / z-hop aanpassen misschien ook eens proberen te veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door vwtune op 09-01-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
vwtune schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:17:
[...]

Mijn prints hebben er tot op heden nog niet zo 'beroerd' uitgezien met 200 graden nozzle, dus denk niet dat het aan de temperatuur ligt. Cura default, bedoel je het 'draft' profiel? of heb je het snelste profiel gekozen? Als je te snel wil, dan krijg je ook dat soort problemen. Je bed is wel goed level en je riemen strak? Z-uitlijning / z-hop aanpassen misschien ook eens proberen te veranderen.
Het draft profiel ja. Ik heb het glazen bed gemonteerd en het bed opnieuw uitgelijnd. Bleek toch aardig wat verschil in de hoeken te zitten. Vanavond nog maar een benchy proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
vwtune schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:17:
[...]

Dit dus. Of je PLA is ruk.

Ik flikker nu (en heb flink de P in) 2 rollen PLA van Esun bij het vuil. Na een maand (zat in het buitenland) weer eens met de printers bezig en de PLA was gewoon gebroken op de rol. Ja ik had het niet verpakt oid maar andere merken PLA liggen er naast en hebben nergens last van.
Ik heb nog een paar onaangebroken rollen Esun liggen en vrees het ergste. Ben bang dat ik 100 euro handel weg mag gooien, naast de 40 euro die ik nu weg gooi.

Makers Muse stond ook met bek vol tanden toen hij de Ender 3 Pro afkraakte wat achteraf slecht PLA en slechte slicer settings bleek te zijn.

Moraal van het verhaal, slecht PLA is (helaas) ook een mogelijke boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Razwer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:03:
[...]

Dit dus. Of je PLA is ruk.

Ik flikker nu (en heb flink de P in) 2 rollen PLA van Esun bij het vuil. Na een maand (zat in het buitenland) weer eens met de printers bezig en de PLA was gewoon gebroken op de rol. Ja ik had het niet verpakt oid maar andere merken PLA liggen er naast en hebben nergens last van.
Ik heb nog een paar onaangebroken rollen Esun liggen en vrees het ergste. Ben bang dat ik 100 euro handel weg mag gooien, naast de 40 euro die ik nu weg gooi.

Makers Muse stond ook met bek vol tanden toen hij de Ender 3 Pro afkraakte wat achteraf slecht PLA en slechte slicer settings bleek te zijn.

Moraal van het verhaal, slecht PLA is (helaas) ook een mogelijke boosdoener.
Ben je lekker mee dan, ik zou er ook flink de pest in hebben! Ik moet zeggen dat ik zelf geen Esun ervaring heb, wel van 123-3d print filament (prima spul) en 2 verschillende leveranciers van Banggood, ook prima spul, maar ik berg mijn filament altijd weer netjes op in een kast waar ik ook een bakje met een halve kilo rijst in heb zitten en in mijn hobbykamer waar alles staat, staan ook vochtvreter-bakken. Ik ventileer goed in die kamer en de temperatuur is meestal tussen de 17 en 21 graden (gemiddeld rond de 19) en toch komt er vocht te zitten in het vochtvreter bakje. Kan je dus nagaan wat een effect dat kan hebben op je filament/ printkwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Esun werkt het prima, ook de oudere rollen die een tijdje gewoon in de schuur hebben gelegen. Nooit problemen mee gehad nog. En Esun kost geen 20 per rol.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Uiteindelijk die 3dtouch kloon (geetech versie) geinstalleerd. Maar, moet eerlijk zeggen dat de resultaten tot nu toe erg fustrerend zijn. Eigenlijk was mijn eerste laag al vrij goed, door die grote knoppen is dit vrij gemakkelijk om aan te passen.

Met die BLtouch heb ik eigenlijk geen enkele keer een goede hechting op het bed. De linkerkant wilt dan bijvoorbeeld niet hechten terwijl de rechter kant van het bed er te dicht opzit. Heb al meerdere pogingen gedaan om dit via de firmware (marlin 1.1.9) op te lossen maar zelfs met vrij trage probing settings lijkt dit geen verschil te maken. Wanneer ik dan een M48 test doe dan krijg ik keer op keer eigenlijk prima resultaten (een standaard deviatie van ~0,05).

Kan ik die BLtouch alleen maar gebruiken met een bed van glas ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Tadango schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:05:
Esun werkt het prima, ook de oudere rollen die een tijdje gewoon in de schuur hebben gelegen. Nooit problemen mee gehad nog. En Esun kost geen 20 per rol.....
helaas heb ik andere ervaringen
Razwer in "OpenSource 3D Printing - Deel 2"
Ik betaalde toch echt bijna 20 piek per spoel bij HobbyKing :( (ok 17 euro per rol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Weet iemand de juiste maat voor de T-moeren voor in de rails? M3/M4/M5 en welk type, 2020/3030/4040?

Allemaal te printen... |:(

https://www.thingiverse.com/thing:3050607

[ Voor 29% gewijzigd door Mistacal op 09-01-2019 18:44 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Mistacal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:42:
Weet iemand de juiste maat voor de T-moeren voor in de rails? M3/M4/M5 en welk type, 2020/3030/4040?

Allemaal te printen... |:(

https://www.thingiverse.com/thing:3050607
Ik zou het niet printen.

http://nl.aliexpress.com/...r-Nickel/32696434208.html

M3,m4 of m5 ligt aan het boutje wat je er in wilt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Razwer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 18:56:
[...]

Ik zou het niet printen.

http://nl.aliexpress.com/...r-Nickel/32696434208.html

M3,m4 of m5 ligt aan het boutje wat je er in wilt stoppen.
Bedoelde dan meer welk boutje pas dan maximaal, liefst zo dik mogelijk uiteraard.

edit: Het 3D model van de Ender maar even in Solidworks geladen, mooi dat die in de startpost stond. Het gaat om de 2020 serie en M5 maximaal

Schijnt dat het pakket nu uit duitsland vertrekt dus mooi aan de slag het weekend. Shit load op Ali ook besteld.. gevaarlijke site die Ali

[ Voor 12% gewijzigd door Mistacal op 09-01-2019 20:45 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Weet iemand misschien waarom mijn benchy er 3 uur !! over doet om te printen met de instellingen aangegeven zoals hier http://www.3dbenchy.com/3d-print ?

ik gebruik een oude raspberry met octoprint, zou dit de bottleneck kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 13:46
@Mistacal Ali doet het expres ...

@Nickster!
Dat zijn nou de slicer settings, Daar in gaat het om de balans tussen kwaliteit/Sterkte en snelheid.
Dat is dus erg afhankelijk van wat je print

Zet je settings gerust eens Expert ( icon naast de searchbox ) Dan snap je ook meteen waarom die searchbox er zit.

Met een mouse over ben je al een stukje wijzer en anders is er altijd nog all mighty google. Besef je ook goed dat je de settings vaak aanpast op basis van je model of doel. Denk daarbij aan de dekking van je infill of zelfs het ontbreken daarvan.
Simpel weg omdat je de printlijntjes op een bepaalde manier gerangschikt wil hebben zodat ze net als vezels in hout je extra sterkte bieden. Of zoals met spiralize outer contour je als een chocolade paas haas een hol model krijgt.

je goed verdiepen in de settings van je slicer loont.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
r_255 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:12:
@Mistacal Ali doet het expres ...

@Nickster!
Dat zijn nou de slicer settings, Daar in gaat het om de balans tussen kwaliteit/Sterkte en snelheid.
Dat is dus erg afhankelijk van wat je print

Zet je settings gerust eens Expert ( icon naast de searchbox ) Dan snap je ook meteen waarom die searchbox er zit.

Met een mouse over ben je al een stukje wijzer en anders is er altijd nog al mighty google. Besef je ook goed dat je de settings vaak aanpast op basis van je model of doel. Denk daarbij aan de dekking van je infill of zelfs het ontbreken daarvan.
Simpel weg omdat je de printlijntjes op een bepaalde manier gerangschikt wil hebben zodat ze net als vezels in hout je extra sterkte bieden. Of zoals met spiralize outer contour je als een chocolade paas haas een hol model krijgt.

je goed verdiepen in de settings van je slicer, welke dan ook loont.
Die settings heb ik al een aantal keer doorgenomen. Het probleem is dat de benchy, volgens de settings aangegeven op de benchy website, het printen ongeveer een uur zou moeten duren terwijl mijn ender 3 er bijna 3 uur over doet.

Ik heb de travel speed en extrusion speed aangepast, infill op 10% en layer height op 0.2. Is dit per printer type dusdanig anders dat er een marge van 2 uur in kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 20:26
@Nickster! ik denk dat met zelfde instelling /zelfde printer de printduur hetzelfde moet zijn.

ik heb net even de benchy in cura geladen :
bij mij doet ie (volgens cura) 1 h 23 erover. mijn ervaring is dat dan in de praktijk ongeveer 1,5 uur zal zijn.
settings = .4 mm nozzle, .2 mm layer, 60mm, infill 20 -> min of meer standard settings.

wat zegt cura voor jou hoe lang de print zal duren ? geeft cura ook 3 uur aan ?
gebruik je het standaard ender 3 profiel ?
Nickster! schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:28:
[...]

Die settings heb ik al een aantal keer doorgenomen. Het probleem is dat de benchy, volgens de settings aangegeven op de benchy website, het printen ongeveer een uur zou moeten duren terwijl mijn ender 3 er bijna 3 uur over doet.

Ik heb de travel speed en extrusion speed aangepast, infill op 10% en layer height op 0.2. Is dit per printer type dusdanig anders dat er een marge van 2 uur in kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
@sugarcube
sugarcube schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:56:
@Nickster! ik denk dat met zelfde instelling /zelfde printer de printduur hetzelfde moet zijn.

ik heb net even de benchy in cura geladen :
bij mij doet ie (volgens cura) 1 h 23 erover. mijn ervaring is dat dan in de praktijk ongeveer 1,5 uur zal zijn.
settings = .4 mm nozzle, .2 mm layer, 60mm, infill 20 -> min of meer standard settings.

wat zegt cura voor jou hoe lang de print zal duren ? geeft cura ook 3 uur aan ?
gebruik je het standaard ender 3 profiel ?

[...]
Cura zegt bij mij dat het printje 1h 12min zou moeten duren met het ender 3 draft profiel & travel speed op 120. Ik moet zeggen dat mijn ervaring tot nu toe (5 printjes) is dat cura ongeveer de helft van de werkelijke print-tijd aangeeft :/.

Ik slice overigens alles met cura 3.6 en print het vervolgens d.m.v. octoprint op een Raspberry 1B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
@Nickster! Zet anders eens diezelfde gcode op een SD kaartje, en print daarmee... Dan zul je snel zien of het octoprint op de RPi is of een probleme in de printer.

Bij mij (ik print tot nu toe altijd met een sd kaartje) komt de tijd tussen Cura & de echte printtijd redelijk goed overeen (max 20% afwijking ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Volgens mij, als je een goede print tijd indicatie wilt hebben, moet je zorgen dat acceleratie/snelheid/jerk etcetc goed staan in je slicer. Met "goed staan" bedoel ik wat er in de firmware als limiet is ingesteld. Je kan je gcode natuurlijk ook door een gcode analyzer proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
De print tijd hangt heel erg af van de type commando's. Ik zie afwijkingen van 20% tot 100%. Meestal 50-60%. Ik gebruik dan S3D maar Cura zit er ook altijd naast. Octoprint of SD maakt qua doorlooptijd niets uit bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Mwa, bij mij zit Slic3r PE er meestal niet meer dan een paar minuten naast, over een print van meerdere uren... Die minuten kunnen opwarmtijd zijn.

(Disclaimer: geen Creality Ender 3 :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:11
azerty schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:19:
Bij mij (ik print tot nu toe altijd met een sd kaartje) komt de tijd tussen Cura & de echte printtijd redelijk goed overeen (max 20% afwijking ofzo)
^^ :Y

Ik heb gisteren een vervangende glasplaat binnengekregen. Top service van Creality! Nu maar hopen dat hij niet ook krom is :P Heb in de tussentijd mijn prints op de ook origineel bijgeleverde antiaanbaklaag gedaan, en hoewel de prints daar bijna niet vanaf te krijgen zijn print het stiekem ook wel erg fijn door deze superhechting. Daarom ben ik een beetje terughoudend om weer terug over te stappen naar glas, maar ik moet het toch maar ff proberen. Mocht de glasplaat recht zijn wisselt mijn voorkeur misschien terug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@Nickster!

Kijk ook even naar je serial connection. Volgens mij staat die standaard op auto mischien dat daar een kink in de kabel zit. Verder kost het printen kwa kracht van een pi niet veel. Het is niet meer dan serieel je text bestand ( gcode ) verzenden over usb. Je kan dit ook via een esp8266 doen dus het lijkt me niet dat je pi daar een probleem mee zou hebben. Het is natuurlijk anders als je veel andere dingen op de pi in de achtergrond draait, maar dan nog zou je printer niet langzamer moeten printen maar staan te wachten op data invoer. Snelheid van je printer wordt doorgaans toch echt in gcode bepaalt. Of met je mooie draaiknop op je printer tijdens het printen ? die staan gewoon op 100% neem ik aan ?

[ Voor 7% gewijzigd door r_255 op 10-01-2019 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
phYzar schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:53:
[...]
Heb in de tussentijd mijn prints op de ook origineel bijgeleverde antiaanbaklaag gedaan, en hoewel de prints daar bijna niet vanaf te krijgen zijn print het stiekem ook wel erg fijn door deze superhechting.
Laat je het bed wel afkoelen voordat je je prints er af trekt? maakt een giga verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Razwer schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:25:
[...]

Laat je het bed wel afkoelen voordat je je prints er af trekt? maakt een giga verschil
Ja, afkoelen en de antiaanbaklaag los van de printer. Als ik beide niet doe kan ik de hele printer eraan optillen :P

Ligt natuurlijk ook een beetje aan wat ik print. Als je de onderkant van je print iets kunt oplichten komt de rest ook wel los. Maar dankzij geen warping (elk nadeel hep zijn foordeel: dan heb je een beginnetje) en omdat ik vaak kleinere (dus zwakkere) dingen print kan en durf ik niet te bruut kracht te zetten of er te hard iets onder te steken.

[ Voor 34% gewijzigd door phYzar op 10-01-2019 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
r_255 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 10:15:
@Nickster!

Snelheid van je printer wordt doorgaans toch echt in gcode bepaalt.
Kijk, daar mis je een deel wat juist het probleem is. In de slicer bepaal je inderdaad de snelheid, wat ook in de gcode terecht komt. Alleen als je een lijn begint is de kop niet op snelheid, en bij het eind moet hij afremmen. Accelleration en jerk zijn 2 factoren welke in de firmware van je printer bepalen hoe dit gebeurd. Dit samen bepaald hoe lang een het printen van 1 lijn duurt. Zolang je slicer niet exact deze waarden weet kan hij nooit exact berekenen hoe lang 1 commando in de praktijk duurt. Met cura kan je deze waardes opgeven waardoor de schatting erg dicht bij de werkelijkheid kan komen, maar niet met alle slicers. Als je andere firmware hebt met afwijkende jerk instellingen (meestal voor betere print kwaliteit) dan bepaald dit de print tijd. Als de kop veel van richting veranderd spelen deze waarden een veel grotere rol en zal de afwijking groter zijn.

Ik heb alleen geen ervaring met cura dus heb geen ervaring met het matchen van jerk en accelleration voor de schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Tadango schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Kijk, daar mis je een deel wat juist het probleem is. In de slicer bepaal je inderdaad de snelheid, wat ook in de gcode terecht komt. Alleen als je een lijn begint is de kop niet op snelheid, en bij het eind moet hij afremmen. Accelleration en jerk zijn 2 factoren welke in de firmware van je printer bepalen hoe dit gebeurd. Dit samen bepaald hoe lang een het printen van 1 lijn duurt. Zolang je slicer niet exact deze waarden weet kan hij nooit exact berekenen hoe lang 1 commando in de praktijk duurt. Met cura kan je deze waardes opgeven waardoor de schatting erg dicht bij de werkelijkheid kan komen, maar niet met alle slicers. Als je andere firmware hebt met afwijkende jerk instellingen (meestal voor betere print kwaliteit) dan bepaald dit de print tijd. Als de kop veel van richting veranderd spelen deze waarden een veel grotere rol en zal de afwijking groter zijn.

Ik heb alleen geen ervaring met cura dus heb geen ervaring met het matchen van jerk en accelleration voor de schatting.
Deze Octoprint plugin helpt overigens ook een beetje: https://plugins.octoprint.org/plugins/PrintTimeGenius/
Moet je uiteraard wel Octoprint gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Razwer schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:32:
[...]

Deze Octoprint plugin helpt overigens ook een beetje: https://plugins.octoprint.org/plugins/PrintTimeGenius/
Moet je uiteraard wel Octoprint gebruiken :)
Ah, bedankt! Die ga ik zo eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
[
Tadango schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:26:
[...]

Accelleration en jerk zijn dingen die standaard in je profiel voor de ender gezet zijn ( cura ), lijkt me niet dat je dan in eens 2x de tijd er over doet dan een ander met de zelfde settings. Tenzij je daar aanzit.

Je kan ze beide natuurlijk hardcoded in je firmware zetten maar meestal is het value 0 zodat je van uit de luie gcode stoel kan sturen en niet iedere keer je firmware moet flashen om eens wat anders te proberen. Maar misschien zijn die van de gebruiker om onverklaarbare reden anders in de firmware. Weet niet wat voor firmware hij draait maar dan nog wil je denk ik je jerk en acc liever vanuit je gcode sturen. Waar het mij botom line om ging was om duidelijk te maken dat je raspberry niet er voor zorgt dat het printer trager gaat in de context van langzamer bewegen. Tenzij je dat instelt met gcode of de firmware heb aangepast omdat te doen. Maar het lijkt me dat je dat bewust doet en zo uit de vrije hand wat code aanpast.

Als je trouwens jerk of acceleratie veranderd wordt de tijd ook aangepast in cura..
Hier iets wat 3uur en 15 min met 450mm/s2 duurt wordt met een acc van 45mm/s2 4 uur en 15 min. Dus dan moet je wel heel erg extreme waardes invoeren wil je de tijd verdubbelen. Dat soort tijd verdubbeling doet mij eerder aan layer height of extreme supports denken.

Ik mis trouwens veel.... maar deze niet :+ Iets met een 50x50 tafel en glas plaat. Dan zijn de genoemde opties een uitkomst. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Gisteravond na een keer het bed levelen een mooie groef gemaakt :+

Underextrusion problemen zijn verholpen maar heb zo't gevoel dat men bed gewoon scheef is (geworden)
Wat voor beds gebruiken tweakers met hun ender 3? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
Nickster! schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:05:
Ik moet zeggen dat mijn ervaring tot nu toe (5 printjes) is dat cura ongeveer de helft van de werkelijke print-tijd aangeeft :/.
Dat lijkt me inderdaad een groot verschil. ik zou de suggestie van @azerty eens proberen. (sd kaart). en je speciale settings eens nazien (acceleration). En misschien eens in het oog houden bij het printen of er iets opvalt (bvb gaat de kop effectief 60 mm/sec).
Nickster! schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:05:

Cura zegt bij mij dat het printje 1h 12min zou moeten duren met het ender 3 draft profiel
Dat lijkt me normaal, en dan zou een print normaal iets langer dan de aangeven duur moeten zijn. dus 1,5 uur of 1u45 min of zo. zeker geen 3 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

ImDion schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 12:11:
Gisteravond na een keer het bed levelen een mooie groef gemaakt :+

Underextrusion problemen zijn verholpen maar heb zo't gevoel dat men bed gewoon scheef is (geworden)
Wat voor beds gebruiken tweakers met hun ender 3? _/-\o_
Bij de lokale glaszaak een stukje 3mm enkel glas van 235x235mm laten snijden. Kostte me een symbolische €5 en werkt perfect! Goede hechting en een shiny eerste laag :*)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Mavamaarten schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Bij de lokale glaszaak een stukje 3mm enkel glas van 235x235mm laten snijden. Kostte me een symbolische €5 en werkt perfect! Goede hechting en een shiny eerste laag :*)
Dank voor de tip! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aanrader om te printen voor de Z-as meer stevigheid te geven.

http://www.thingiverse.com/thing:3279901

Net gemonteerd en het voelt direct een stuk steviger aan. Je heb wel een lager nodig maar die zijn goedkoop te krijgen bij Ali of in de winkel.

Mocht de lager niet lekker passen dan hem even in een zakje in de vriezer doen voor een tijdje (het krimpt dan wat) en daarna pers je hem eenvoudig tussen de bankschroef of met een tang erin.

En een goede aanvulling van @r_255
Test na het aanbrengen nog wel even of de Z-As helemaal soepel naar boven kan door aan de as te draaien. Als het niet helemaal haaks staat kan het zijn dat de deze klem loopt.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeOO op 10-01-2019 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
MikeOO schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:34:
Aanrader om te printen voor de Z-as meer stevigheid te geven.

http://www.thingiverse.com/thing:3279901

Net gemonteerd en het voelt direct een stuk steviger aan. Je heb wel een lager nodig maar die zijn goedkoop te krijgen bij Ali of in de winkel.

Mocht de lager niet lekker passen dan hem even in een zakje in de vriezer doen voor een tijdje (het krimpt dan wat) en daarna pers je hem eenvoudig tussen de bankschroef of met een tang erin.
Scheelt ook een stuk in resonantie, ik had hier op de ender dat mn z-as bij zigzag infill e.d. stond te klapperen.

Wel even met de hand testen of je niet ergens boven aan vast loopt. Het is zo zuur na 8 uur printen te ontdekken dat je z-as net even scheef staat en je print niet verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r_255 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:40:
[...]

Scheelt ook een stuk in resonantie, ik had hier op de ender dat mn z-as bij zigzag infill e.d. stond te klapperen.

Wel even met de hand testen of je niet ergens boven aan vast loopt. Het is zo zuur na 8 uur printen te ontdekken dat je z-as net even scheef staat en je print niet verder wil.
Goeie tip om te vermelden inderdaad. Had het zelf al wel handmatig getest en dan vergeet je dat even te vermelden. Zal ik er nog even bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
@sugarcube

Het bleek aan octoprint te liggen op de RPI 1B. Ik print nu via het SD kaartje en de prints hebben nog maar een afwijking van ~10% in tijd i.p.v. 100%.

Ik ga maar 's uitzoeken waar het door kan komen. Anders is het wellicht tijd voor een nieuwe pi

[ Voor 23% gewijzigd door Nickster! op 10-01-2019 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Nou de printer is binnen en zit in elkaar.

Ik heb ondertussen al veel uit china gehaald en ben zeer positief verrast over de kwaliteit en pasvorm van de printer. Eigenlijk alleen het uitlijnen van de X-as was wat lastig en bij het auto home bleek de kabel niet goed in de connector te zitten van de Z-stop.

Vandaag beginnen met levelen en printen!! :9~

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Nickster! schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:58:
@sugarcube

Het bleek aan octoprint te liggen op de RPI 1B. Ik print nu via het SD kaartje en de prints hebben nog maar een afwijking van ~10% in tijd i.p.v. 100%.

Ik ga maar 's uitzoeken waar het door kan komen. Anders is het wellicht tijd voor een nieuwe pi
https://octoprint.org/download/
Recommended hardware: Raspberry Pi 3B
Je pi is duidelijk niet sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:37:
Nou de printer is binnen en zit in elkaar.

Ik heb ondertussen al veel uit china gehaald en ben zeer positief verrast over de kwaliteit en pasvorm van de printer. Eigenlijk alleen het uitlijnen van de X-as was wat lastig en bij het auto home bleek de kabel niet goed in de connector te zitten van de Z-stop.

Vandaag beginnen met levelen en printen!! :9~
Enjoy :)
Je had een Pro besteld toch?

Voordat je gaat "upgraden" raadt ik je aan om lekker wat printjes gewoon stock er uit te spugen. Dan krijg je er een beetje feeling voor en merk je ook wat van de upgrades.
Cosmetische upgrades (spoel houder aan de zijkant oid) kan je natuurlijk meteen printen. Ik doel eerder op ABL sensor, PetsFang (of andere fan duct), E3Dv6 en dergelijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Razwer op 11-01-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nickster! schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:58:
@sugarcube

Heb hetzelfde meegemaakt. Een Pi 1B is niet krachtig genoeg. Wel om OctoPrint als monitor te gebruiken, maar niet om ook nog eens de gcode naar de printer te sturen. Een Pi 3 is wel snel genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Mavamaarten schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Heb hetzelfde meegemaakt. Een Pi 1B is niet krachtig genoeg. Wel om OctoPrint als monitor te gebruiken, maar niet om ook nog eens de gcode naar de printer te sturen. Een Pi 3 is wel snel genoeg!
Een van de grote voordelen van Octoprint is het monitoren via Webcam. Het is super handig een flink veiliger. Volgens mij zit niemand naast de printer de volledige printtijd en toch moet je de printer constant in de gaten houden. Daarom is een Pi 3B toch echt wel een minimale vereiste. En een degelijke webcam natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Razwer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Enjoy :)
Je had een Pro besteld toch?

Voordat je gaat "upgraden" raadt ik je aan om lekker wat printjes gewoon stock er uit te spugen. Dan krijg je er een beetje feeling voor en merk je ook wat van de upgrades.
Cosmetische upgrades (spoel houder aan de zijkant oid) kan je natuurlijk meteen printen. Ik doel eerder op ABL sensor, PetsFang (of andere fan duct), E3Dv6 en dergelijken.
Yes ik heb een Pro. Ik heb wel de build video aangehouden van de gewone want die vond ik een stuk duidelijker dan van de Pro eerlijk gezegd.

Oeps.. heb al wel flink wat upgrades besteld.
- ABL
- 2x 5015 fan
- TL smoothers
- Pi camera
- Extruder upgrade (al twijfel ik nu heel erg of de MK8 wel de juiste is, gezien de pro met een MK10 komt maar kan geen verschil zien zo als leek)
- Nieuwe bed veren

Wel kwam de hot end al met silconen cover dus dat was mooi meegenomen. Duurt nog wel even voor het binnen is en zal voor de tijd al wel wat printjes hebben gemaakt. Vandaag hoop ik wat proef filament op te pikken bij kunststofshop. Die zaak zit lekker in de buurt.

https://www.kunststofshop...ket-filamenten/g-10000111
Razwer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:05:
[...]

Een van de grote voordelen van Octoprint is het monitoren via Webcam. Het is super handig een flink veiliger. Volgens mij zit niemand naast de printer de volledige printtijd en toch moet je de printer constant in de gaten houden. Daarom is een Pi 3B toch echt wel een minimale vereiste. En een degelijke webcam natuurlijk :)
Gaat bij op een Raspberry V2 maar moet ook prima werken. Zat zelf ook al te denken aan een automatisch CO2 blussysteem... of gaat dat te ver? Ik ga het nog wel even uitwerken om te zien of het haalbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistacal op 11-01-2019 10:28 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Een PI Zero W met webcam kan nog perfect snel printen, maar het vergt wel een hoop tweaking en tuning.... en geduld bij het opstarten :) Ik heb er een jaar mee gewerkt. Er zit nu een PI 3 in omdat ik het trage opstarten zat was en meer bandbreedte wou voor de cam. Verder merk ik weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:24:
[...]
Oeps.. heb al wel flink wat upgrades besteld.
Duurt vast nog wel even voordat het binnen is. Een paar dagen/weken stock printen krijg je genoeg feel voor het het. Je merkt vanzelf wanneer je er klaar voor bent :)
Zonde geld, snel op ebay zetten. Hier heb je niets aan.
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:24:
Wel kwam de hot end al met silconen cover dus dat was mooi meegenomen.
Typisch Creality, verbeteringen doorvoeren op zelfde model |:( |:(
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:24:Zat zelf ook al te denken aan een automatisch CO2 blussysteem... of gaat dat te ver? Ik ga het nog wel even uitwerken om te zien of het haalbaar is.
:+ :+ :+ :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Tadango schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:32:
Een PI Zero W met webcam kan nog perfect snel printen, maar het vergt wel een hoop tweaking en tuning.... en geduld bij het opstarten :) Ik heb er een jaar mee gewerkt. Er zit nu een PI 3 in omdat ik het trage opstarten zat was en meer bandbreedte wou voor de cam. Verder merk ik weinig verschil.
Please note that the Raspberry Pi Zero W is not recommended since severe performance issues were observed, caused by the WiFi interface when bandwidth is utilized (e.g. the webcam is streamed), negatively impacting printing results.
voor die paar euros prijsverschil... tjah, tweaker blijft tweaker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Razwer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:34:
[...]

[...]
voor die paar euros prijsverschil... tjah, tweaker blijft tweaker >:)
Ha ja, en het compact formaat en ik had hem al liggen.... Het ging me vooral 'omdat het eigenlijk niet kan', dat zie ik als een uitdaging. Nu zou ik voor een PI 3 A+ gaan, die lijkt me ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Razwer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:33:
[...]

Zonde geld, snel op ebay zetten. Hier heb je niets aan.
6 euro voor 4 stuks, ik lees verschillende verhalen. Het is ook meer experimenteren, om zo te zien wat verschillende componenten wel of niet doen. Op het gebied van steppers en al die gekkigheid ben ik nog helemaal nieuw.
:+ :+ :+ :+ :+ :+
Offerte al aangevraagd 8) even zien wat zoiets kost.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Tadango schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:37:
[...]

Ha ja, en het compact formaat en ik had hem al liggen.... Het ging me vooral 'omdat het eigenlijk niet kan', dat zie ik als een uitdaging. Nu zou ik voor een PI 3 A+ gaan, die lijkt me ideaal.
Let wel op dat die niet supported is met de huidige image van Octopi, of je moet voor de 0.16 nightly gaan.

De issues met de W Zero zijn vooral met hoe de CPU omgaat met de wifi interface. Dit zorgt voor horten en stoten van packets over de terminal interface als de wifi alle cpu opslokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:39:
[...]
6 euro voor 4 stuks, ik lees verschillende verhalen. Het is ook meer experimenteren, om zo te zien wat verschillende componenten wel of niet doen. Op het gebied van steppers en al die gekkigheid ben ik nog helemaal nieuw.
Er zijn idd veel, niet met feiten/data onderbouwde indianen verhalen over TL smoothers.
Wat zijn TL smoothers? Diodes, niet meer niet minder, en ze staan beiden kanten op, oftewel de werking van de diode wordt deels teniet gedaan. Wat blijft er over? minimale weerstand en een minimale voltage threshold van 1.4volt.

Nu is het zo dat er een serie stepper drivers zijn die slecht omgaan met lage voltages. Bij deze types stepper drivers zijn TL smoothers idd handig gezien alle voltage onder 1.4v gedropt wordt. De Ender 3 heeft deze stepper drivers niet en hebben hier dus niets aan.

Wanneer je Ender 3 wel beter print met TL smoothers, komt dit door de extra weerstand van de TL smoothers. Deze droppen het voltage op je steppers een klein beetje door de weerstan. Op je moederbord zitten potmeters waarmee je het voltage op de steppers naar beneden kan draaien. Hiermee zijn TL smoothers dus absoluut niet nodig.

Edit: hier een leuk artikel van Trinamic (deze drivers zitten overigens NIET in de Ender 3 helaas)
https://blog.trinamic.com...rinters-really-need-them/

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 11-01-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Razwer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Let wel op dat die niet supported is met de huidige image van Octopi, of je moet voor de 0.16 nightly gaan.

De issues met de W Zero zijn vooral met hoe de CPU omgaat met de wifi interface. Dit zorgt voor horten en stoten van packets over de terminal interface als de wifi alle cpu opslokt.
Gezien de pi zero al 40% sneller is dan de RPI 1 is het wel zeker dat mijn Pi idd veel te traag is! Niet goed opgelet dus :X. Het is gelukkig wel mogelijk printjes op de sd kaart te zetten via octopi en vervolgens daarvan te printen. Ik heb geen zin om constant de SD kaart om te pluggen :P.

Een andere vraag; de print kwaliteit die ik momenteel uit mijn printer krijg is subliem, gister een erg gedetailleerd object geprint waar geen fouten in zitten. Echter zit ik wel telkens met het bed levellen; volgens mij is mijn bed n.m.l zo krom als wat. Linksvoor zit de veer volledig los gedraaid en rechtsvoor kan 't niet strakker. Is dit op te lossen door nieuwe bedsprings of gaat het hier om garantie? Ik gebruik overigens een glasplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Razwer schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Er zijn idd veel, niet met feiten/data onderbouwde indianen verhalen over TL smoothers.
Wat zijn TL smoothers? Diodes, niet meer niet minder, en ze staan beiden kanten op, oftewel de werking van de diode wordt deels teniet gedaan. Wat blijft er over? minimale weerstand en een minimale voltage threshold van 1.4volt.

Nu is het zo dat er een serie stepper drivers zijn die slecht omgaan met lage voltages. Bij deze types stepper drivers zijn TL smoothers idd handig gezien alle voltage onder 1.4v gedropt wordt. De Ender 3 heeft deze stepper drivers niet en hebben hier dus niets aan.

Wanneer je Ender 3 wel beter print met TL smoothers, komt dit door de extra weerstand van de TL smoothers. Deze droppen het voltage op je steppers een klein beetje door de weerstan. Op je moederbord zitten potmeters waarmee je het voltage op de steppers naar beneden kan draaien. Hiermee zijn TL smoothers dus absoluut niet nodig.
Op zich een helder verhaal. Gezien de smoothers toch niet verkopen, of misschien voor 4 euro voor alle 4 zie ik het wel al ze binnen komen. Bij het gebruik van de potmeters moet je natuurlijk wel even meten anders weet je niet of het juiste voltage is ingesteld of kan je dat ergens aflezen?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Op zich een helder verhaal. Gezien de smoothers toch niet verkopen, of misschien voor 4 euro voor alle 4 zie ik het wel al ze binnen komen. Bij het gebruik van de potmeters moet je natuurlijk wel even meten anders weet je niet of het juiste voltage is ingesteld of kan je dat ergens aflezen?
multimeter op de potmeter schroef (en andere kant op ground) zie je meteen de vref. Maar in 99% van de gevallen zijn de potmeters al goed ingesteld. Als je zelf gaat schroeven en je zet een verkeerd voltage kunnen je steppers heel warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Nickster! schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:48:
[...]

Gezien de pi zero al 40% sneller is dan de RPI 1 is het wel zeker dat mijn Pi idd veel te traag is! Niet goed opgelet dus :X. Het is gelukkig wel mogelijk printjes op de sd kaart te zetten via octopi en vervolgens daarvan te printen. Ik heb geen zin om constant de SD kaart om te pluggen :P.

Een andere vraag; de print kwaliteit die ik momenteel uit mijn printer krijg is subliem, gister een erg gedetailleerd object geprint waar geen fouten in zitten. Echter zit ik wel telkens met het bed levellen; volgens mij is mijn bed n.m.l zo krom als wat. Linksvoor zit de veer volledig los gedraaid en rechtsvoor kan 't niet strakker. Is dit op te lossen door nieuwe bedsprings of gaat het hier om garantie? Ik gebruik overigens een glasplaatje.
Garantie? kan je proberen, maar wens je veel succes.
Je kan beter Mesh bed leveling doen (met of zonder ABL)

Moet je wel andere firmware flashen. Als je dit nooit gedaan hebt moet je eerst een bootloader burnen met een Arduino (Uno bijvoorbeeld)

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 11-01-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Kwam deze nog tegen over de vref:

A4988 Drivers
Vref set to ~90% of stepper rated current
Rs = 0.1ohm

X = 0,58v (0,725A)
Y = 0,58v (0,725A)
Z = 0,58v (0,725A)
E = 0,72v (0,900A)

Is wel van een 1.1.2 controller, maar dat zal niet zo veel verschillen met 1.1.3

Bron:
https://gist.github.com/k...09e796203b93a75a3ed6a5ab8

Had trouwens niet verwacht dat de extruder stepper meer zou gebruiken dan de Y-as die je bed inclusief glas heen en weer trekt.

[ Voor 15% gewijzigd door r_255 op 11-01-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
r_255 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:10:

Had trouwens niet verwacht dat de extruder stepper meer zou gebruiken dan de Y-as die je bed inclusief glas heen en weer trekt.
Deze wordt ook altijd het warmste, maar het klinkt wel gek inderdaad. De extruder zit alleen met een veer weerstand tegen het fillament aan en dat levert wrijving / weerstand op. Ook al is de massa die hij moet verplaatsen niet zo groot, de weerstand is het wel. Probeer ook eens met de hand fillament door de extruder te duwen, dat gaat best zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Dat is precies de reden. Als je assen weerstand geven is er iets goed fout in je printer. Filament door de extruder geeft veel meer weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brain3
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-03 13:44

Brain3

<GoT> Brain3#2873

Ben nog niet volledig door dit draadje, maar jullie hebben me toch al serieus doen twijfelen. Vooreerst was ik overtuigd van de Ender 3 pro na het zien van vele filmpjes op YouTube en het lezen van wat reviews. Nu lees ik hier echter dat er veel problemen zijn met het uitlevelen van het bed en dat het bed bol staat enzo.

De prijzen op de Creality Stores die jullie hier voorstellen zijn ook wel wat goedkoper dan de standaard winkels...maar zijn die te vertrouwen? levering vanuit Polen lijkt ook sneller in Belgie dan een levering vanuit Duitsland? Ook blijken er 2 Pro's te staan met elk 4 uitvoeringen? er is toch maar 1 Ender 3 Pro?

Hoe en waar hebben jullie besteld? levering vanuit welk land is het beste?

<GoT> Brain3#2873

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Brain3 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:20:
Hoe en waar hebben jullie besteld? levering vanuit welk land is het beste?
Ik heb via AliExpress besteld bij Creality met levering uit Duitsland.
De varianten op de modellen is het extra wat ze mee leveren. Bijvoorbeeld setje nozzles in verschillende maten, glazen build plate, etc.

Lees het starttopic goed over de verschillen tussen de Ender 3 en de Pro.

Ik hoor overigens links en rechts dat er tekorten zijn in de magazijnen maar dat kan al opgelost zijn.

GearBest bouwt overigens de Ender 3 zelf (het is een open source printer) en is dus NIET van Creality zelf. Dat maakt over het algemeen weinig uit t.o.v. de kwaliteit.

Edit: dit is de goedkoopste PRO die ik kan vinden via de officiele kanalen op AliExpress
https://nl.aliexpress.com.../2846085_32837634356.html

Als je via de app de QR code scant gaat er nog een paar euro af. Ook de coupon gebruiken, gaat er nog eens €11,46 van af, zit je rond de €200 totaal.
Spendeer € 201,71 om € 11,46 korting te krijgen.

(inclusief verzendkosten)

Van 2019/01/10 21:00 tot 2019/01/13 23:59
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ly7PXWQ.png

[ Voor 28% gewijzigd door Razwer op 11-01-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
De isolatie voor het bed is binnen, dit weekend maar eens onder het bed plakken en zien wat voor verschil het geeft :)

[ Voor 12% gewijzigd door SToRM666 op 11-01-2019 17:54 ]

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
SToRM666 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:53:
De isolatie voor het bed is binnen, dit weekend maar eens onder het bed plakken en zien wat voor verschil het geeft :)
30% sneller opgewarmd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Dat is wel mooi dan en waarschijnlijk houdt ie dan ook gemakkelijker de gewenste temperatuur aan. In het begin printte ik trouwens altijd met een temperatuur van het bed van 60 graden gedurende de gehele print, maar tegenwoordig laat ik dat na een tijd wel (manueel) zakken naar 40 graden. Misschien ook maar eens proberen of de print goed vast blijft zitten aan het bed als ik begin met 40 graden.

[ Voor 75% gewijzigd door SToRM666 op 11-01-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Eerste printjes zijn een feit.. nog wel e.e.a. tunen. Hoe bizar dat je sommige dingen kan printen. Heb vanavond gewoon de hele avond naar en printer zitten kijken.. 8)7

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:55:
Eerste printjes zijn een feit.. nog wel e.e.a. tunen. Hoe bizar dat je sommige dingen kan printen. Heb vanavond gewoon de hele avond naar en printer zitten kijken.. 8)7
Herkenbaar, ik vind het een hypnotiserende werking hebbben. Daarnaast blijft het een klein wondertje als het naar behoren werkt.

MKS gen bord is hier binnen om de ender eens een behoorlijke upgrade te geven, zodat ik weer netjes alles aan kan zetten in de firmware. Ik heb nog ergens drivers liggen die gelijk zijn aan wat er op het bord nu zit. Maar als iemand tips heeft, zie dat je ze zelfs met feedback heb omtrent gemiste steps, en als bonus zelfs je bed kan levelen.

https://jk3d.wordpress.com/2018/05/29/tmc-drivers/

Goed ik ben even op het toilet wat 3d printen, real life FDM zal ik maar zeggen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door r_255 op 12-01-2019 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
r_255 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:16:

Goed ik ben even op het toilet wat 3d printen, real life FDM zal ik maar zeggen. :+
Let op met over-extrusion, voor je het weet zit je tegen je hot-end aan. Als je erg kundig bent kun je voor vase-mode gaan :+

Hierboven werd over een extra beugel/lager gesproken om de z-as recht te houden. Mijn oog is al een paar keer gevallen op iets vergelijkbaars: een dubbele z-as met 1 motor via een belt+tandwiel+2e leadscrew. Op thingiverse staat er een deels printbare oplossing en bij Ali kun je het ook als set kopen. Iemand hier ervaring mee? Werkt dit? (Het viel me op dat wanneer ik handmatig de z-as omhoog schroef hij wat scheef trekt, maar of dit de printkwaliteit ook verhoogt... )

https://www.thingiverse.com/thing:2992795

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
:+ :+ :+

Mijn bed is gewarpt ben ik bang. Ik ga zo ff langs de action een lineaal halen om te controleren, meteen wat andere spullen inslaan :)

5 point kalibratie zit er opzich wel ok uit. Alleen als ik dat rupsje wil printen (dat je een beetje an bewegen, super tof trouwens) dan blijft een deel van die lijn om het werkstuk niet plakken. Ook een voelsprietje van het rupsje komt iets omhoog (warping?). Hieronder het linkje van het rupsje

https://www.thingiverse.c...=slug&dwh=685c39b1dc178fa

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Mistacal schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:23:

Mijn bed is gewarpt ben ik bang. Ik ga zo ff langs de action een lineaal halen om te controleren, meteen wat andere spullen inslaan :)

5 point kalibratie zit er opzich wel ok uit. Alleen als ik dat rupsje wil printen (dat je een beetje an bewegen, super tof trouwens) dan blijft een deel van die lijn om het werkstuk niet plakken. Ook een voelsprietje van het rupsje komt iets omhoog (warping?). Hieronder het linkje van het rupsje

Een slug is een slak geen rups :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Hmm, in verband met de redelijk dramatische resultaten met de BLtouch (Geetech clone) en een standaard Ender (Marlin) heb ik maar besloten om een glazen bed te kopen.

Resultaat nu, is prima, eerste laag is over het volledige bed uitstekend.

Op deze manier heeft wat mij betreft die BLtouch niet heel veel toegevoegde waarde, ik neem aan dat je met een glaze bed en gewoon handmatige leveling ook al een prima eerste laag krijgt over je gehele bed.

Maar goed, ben uiteindelijk blij dat ik weer kan printen én dat ik nu thermal runaway protection heb met Marlin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

Ik lees dat iedereen bezig is met firmware flashen etc, maar wat is er nu precies mis met de stock firmware dat deze vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
DCFreak schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:58:
Ik lees dat iedereen bezig is met firmware flashen etc, maar wat is er nu precies mis met de stock firmware dat deze vervangen moet worden?
Opzich niets mis mee, maar als je wil gaan mesh bed levelen, of een sensor installeren dan ontkom je daar niet aan.

Of de optie Thermal runaway die creality stock heeft uit staan, leuk hoor dat resume after power loss, maar hoe vaak gebeurt dat je nou in de praktijk. Nee dan liever beveiliging tegen over verhitting.
Mistacal schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:23:

Klinkt meer als een deuk of een kuil, of gewoon verloop in je printbed. Maar daar was je al achter. De oplossing is mesh bed leveling, dat kan ook gewoon zonder sensor maar je moet dan wel een andere firmware flashen ( en eerst een bootloader) .

Naar ik lees kan je dat zelfs op een bepaald gebied doen, of met de hand bij sturen als je toch niet helemaal tevreden bent met wat er gemeten is. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe je dat voor een speciefieke plek doet, maar als je het g29 commando bestudeerd zie je dat je ook ieder gemeten punt kan aanpassen kwa waardes, dit in het geval je toch nog iets naar boven of naar beneden wil.

[ Voor 52% gewijzigd door r_255 op 12-01-2019 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCFreak

DCFreak

r_255 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:47:
[...]

Opzich niets mis mee, maar als je wil gaan mesh bed levelen, of een sensor installeren dan ontkom je daar niet aan.

Of de optie Thermal runaway die creality stock heeft uit staan, leuk hoor dat resume after power loss, maar hoe vaak gebeurt dat je nou in de praktijk. Nee dan liever beveiliging tegen over verhitting.

[knip]
Zelf heb ik de ender3 ongeveer 3 weken geleden gekocht en gelukkig is het bed kaarsrecht, dus ik heb niet meer dan een a4'tje nodig om hem helemaal level te krijgen. Wat betreft die thermal runaway heb je wel een punt, ik ga daar eens over nadenken.

Wat ik wel heb gedaan is een andere extruder geplaatst om TPU betrouwbaar door te kunnen voeren:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7rnsK2g/20190112-233248.jpg

En de filament houder naar de linkerkant verplaatst om de invoer lichter te laten lopen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3dgq5bj/20190112-233227.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@DCFreak
Als ik straks klaar ben met alle projectjes wil ik ook tpu gaan proberen,Ik blijf het leuk spul vinden.
Heb je mischien nog tips ?

Uit je woorden maak ik op in iedergeval een andere extruder. Ik heb 2 creality printers en ik wil er een ombouwen naar dual extruder. Daarvoor heb ik het idee om een nieuwe extruder aan te schaffen maar heb geen idee welke. Dan gebruik ik de orginele als 2e in de dual setup.

Ik heb hier eerder al eens wat tips over tpu gepost, maar dat ging meer over dat je het beste je tpu kan "bakken" voor je het print ( dus langzaam het vocht laten verdampen ) omdat het als een soort spons op vocht werkt. Maar dat was generiek en niet zo zeer voor de ender 3

[ Voor 26% gewijzigd door r_255 op 13-01-2019 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Mistacal schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:55:
Het blijft inderdaad erg interessant om de printer bezig te zien :)

Nog niemand die een upgrade van de stock fans heeft gedaan? Ik heb een Noctua gezien, maar die is er enkel in 12V. Ik zoek dus een stille 24v fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCFreak

DCFreak

r_255 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:36:
@DCFreak
Als ik straks klaar ben met alle projectjes wil ik ook tpu gaan proberen,Ik blijf het leuk spul vinden.
Heb je mischien nog tips ?

Uit je woorden maak ik op in iedergeval een andere extruder. Ik heb 2 creality printers en ik wil er een ombouwen naar dual extruder. Daarvoor heb ik het idee om een nieuwe extruder aan te schaffen maar heb geen idee welke. Dan gebruik ik de orginele als 2e in de dual setup.

Ik heb hier eerder al eens wat tips over tpu gepost, maar dat ging meer over dat je het beste je tpu kan "bakken" voor je het print ( dus langzaam het vocht laten verdampen ) omdat het als een soort spons op vocht werkt. Maar dat was generiek en niet zo zeer voor de ender 3
Ik ben niet super ervaren met TPU (sowieso niet met 3d printen), maar het eerste waar ik tegenaan liep is dat TPU in verschillende mate van flexibiliteit (hardheid) te verkrijgen is. Ik kocht om te beginnen een rol NinjaFlex met een hardheid van 85A (wat dat dan ook mag betekenen) en dat blijkt voor mijn doeleinden (drone onderdelen) veel te flexibel. Ik heb nu een rol semi-flexibel TPE/TPU bij 123-3d.nl besteld om te zien of dat wat stijver is, het zal in ieder geval, denk ik ook makkelijker te printen zijn. Er schijnt ook flexibel PLA filament te bestaan (Realflex), dus dat moet ik ook nog even proberen.

Het algemene idee met flexibel filament is:
- geen retraction gebruiken
- hogere nozzle temp
- lagere printbed temp
- veel lagere printsnelheid (zit nu op 20mm/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:56

Harrie

NederVlaming

@DCFreak Jij print zo te zien TPU met een bowden extruder. Ik dacht altijd dat voor flexibel filament een extruder direct boven de hotend nodig was.
Heb je een speciale bowden tube (nauwere binnen diameter)? Of de standaard PTFE tube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCFreak

DCFreak

Harrie schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:26:
@DCFreak Jij print zo te zien TPU met een bowden extruder. Ik dacht altijd dat voor flexibel filament een extruder direct boven de hotend nodig was.
Heb je een speciale bowden tube (nauwere binnen diameter)? Of de standaard PTFE tube?
Van wat ik gelezen heb wordt een direct drive aangeraden icm flexibel filament, maar zelf heb ik geen problemen die ik hieraan zou kunnen toeschrijven. Mijn printsnelheid is laag, en ik laat alle delen (walls, infills, etc) allemaal met dezelfde lage snelheid printen zodat de filament flow zo constant mogelijk is.

Het enige probleem dat ik tot nog toe heb met NinjaFlex, is dat de hechting van de lagen onderling niet optimaal is, maar ik vermoed dat dit een temperatuur probleem is. Ik ga hier overigens niet teveel tijd in stoppen om op te lossen omdat dit filament te flexibel is voor mijn doeleinden.

Ik gebruik inderdaad gewoon de standaard PTFE tube, en dat lijkt goed te werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
Heeft iemand goede suggesties voor (pla) filament ?

ja ik weet dat hier moeilijk op te antwoorden valt, maar het is ivm volgende:

ik print (op ender3) met hobbyking pla. vrijwel perfecte prints, behalve blobs/zits bij printen van zeer ronde vormen. Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd (coasting/wipe/retraction/etc...), maar zits/blobs blijven.

nu heb ik in de laatste video van makers muse gezien dat hij ook met blobs/zits had, en deze waren met ander filament en zelfde settings weg. En toevallig ook net woodfill filament geprobeerd, en ook weg blobs zits. Dus ik vermoed dat misschien ander filament een oplossing zou kunnen zijn.

Dus misschien weet iemand een goede suggestie voor filament waarbij op ender 3 geen blobs zit ? ik heb 123-3d al horen vallen, misschien zijn er nog andere leveranciers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Mits de juiste FW, instellingen en mods aan je Ender 3 waarschijnlijk wel ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

sugarcube schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:25:
Heeft iemand goede suggesties voor (pla) filament ?

ja ik weet dat hier moeilijk op te antwoorden valt, maar het is ivm volgende:

ik print (op ender3) met hobbyking pla. vrijwel perfecte prints, behalve blobs/zits bij printen van zeer ronde vormen. Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd (coasting/wipe/retraction/etc...), maar zits/blobs blijven.

nu heb ik in de laatste video van makers muse gezien dat hij ook met blobs/zits had, en deze waren met ander filament en zelfde settings weg. En toevallig ook net woodfill filament geprobeerd, en ook weg blobs zits. Dus ik vermoed dat misschien ander filament een oplossing zou kunnen zijn.

Dus misschien weet iemand een goede suggestie voor filament waarbij op ender 3 geen blobs zit ? ik heb 123-3d al horen vallen, misschien zijn er nog andere leveranciers ?
Ik heb goeie ervaring met EcoPLA van 3Djake en Makerfill PLA van mijn lokale 3dprinterwinkel.

Dat terzijde, misschien is het filament gewoon wat vochtig geworden? Je kan proberen je filament te bakken? https://all3dp.com/2/how-to-dry-filament-pla-abs-and-nylon/

Probeer ook zeker eens een temperature tower te printen en kijk of een andere temperatuur het probleem misschien verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
SToRM666 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:23:
[...]

Het blijft inderdaad erg interessant om de printer bezig te zien :)

Nog niemand die een upgrade van de stock fans heeft gedaan? Ik heb een Noctua gezien, maar die is er enkel in 12V. Ik zoek dus een stille 24v fan.
Even zo 1 scoren en klaar

http://www.aliexpress.com...Output-1/32721507753.html

Zelf ga ik naar dual 5015 met een petsfang. Gewoon omdat het kan..
r_255 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:47:
[...]

Klinkt meer als een deuk of een kuil, of gewoon verloop in je printbed. Maar daar was je al achter. De oplossing is mesh bed leveling, dat kan ook gewoon zonder sensor maar je moet dan wel een andere firmware flashen ( en eerst een bootloader) .

Naar ik lees kan je dat zelfs op een bepaald gebied doen, of met de hand bij sturen als je toch niet helemaal tevreden bent met wat er gemeten is. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe je dat voor een speciefieke plek doet, maar als je het g29 commando bestudeerd zie je dat je ook ieder gemeten punt kan aanpassen kwa waardes, dit in het geval je toch nog iets naar boven of naar beneden wil.
Ok daar maar eens induiken, wel wat voorbij zien komen met een PI en die heb ik nog liggen

[ Voor 42% gewijzigd door Mistacal op 13-01-2019 18:07 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
MikeOO schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:49:
Kwam net deze hot-end tegen waar je 2 kleuren met kunt printen.
https://www.gearbest.com/...34258418.html?wid=1433363

Zou zo iets gaan werken.
Op de standaard controller kan je dat vergeten ivm met een 2e extruder en het ontbreken voor een aansluiting van een xtra stepper.
phYzar schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:22:
[...]

Let op met over-extrusion, voor je het weet zit je tegen je hot-end aan. Als je erg kundig bent kun je voor vase-mode gaan :+

Hierboven werd over een extra beugel/lager gesproken om de z-as recht te houden. Mijn oog is al een paar keer gevallen op iets vergelijkbaars: een dubbele z-as met 1 motor via een belt+tandwiel+2e leadscrew. Op thingiverse staat er een deels printbare oplossing en bij Ali kun je het ook als set kopen. Iemand hier ervaring mee? Werkt dit? (Het viel me op dat wanneer ik handmatig de z-as omhoog schroef hij wat scheef trekt, maar of dit de printkwaliteit ook verhoogt... )

https://www.thingiverse.com/thing:2992795
Ik ben koning in vase modus :X
Ik heb 2 assen en volgens mij kan je dan alleen maar meer problemen verwachten. 2 assen wordt meestal gebruikt als de afstand wat groter wordt en dan wel op de langste as. Dus op de z-as zit je in ieder geval al goed. Met 1 as heb je nog wel redelijk wat tolerantie, in de context van scheef gaan zonder vast te lopen.
Ik zou denk ik opzoek gaan waar het scheef trekken vandaan komt omdat vervolgens op te lossen en dan een 2 aandrijf as proberen. Al twijfel ik of je daar voordeel uit gaat halen op het formaat van de ender 3.
DCFreak schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:53:
[...]

Ik ben niet super ervaren met TPU (sowieso niet met 3d printen), maar het eerste waar ik tegenaan liep is dat TPU in verschillende mate van flexibiliteit (hardheid) te verkrijgen is. Ik kocht om te beginnen een rol NinjaFlex met een hardheid van 85A (wat dat dan ook mag betekenen) en dat blijkt voor mijn doeleinden (drone onderdelen) veel te flexibel. Ik heb nu een rol semi-flexibel TPE/TPU bij 123-3d.nl besteld om te zien of dat wat stijver is, het zal in ieder geval, denk ik ook makkelijker te printen zijn. Er schijnt ook flexibel PLA filament te bestaan (Realflex), dus dat moet ik ook nog even proberen.

Het algemene idee met flexibel filament is:
- geen retraction gebruiken
- hogere nozzle temp
- lagere printbed temp
- veel lagere printsnelheid (zit nu op 20mm/s)
Bedankt voor het delen, ik heb hier eerder een filmpje gedeeld over tpu
maar ik wist niet dat er verschillende soorten zijn qua flexibiliteit. Met drones kan ik me niet veel onderdelen voorstellen die ik met tpu zou willen maken dus ben maar een klein beetje nieuwsgierig. Met name omdat ik zelf altijd drones getekend en freest heb.

[ Voor 113% gewijzigd door r_255 op 13-01-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:50
@SToRM666 Welke isolatie heb je gebruikt en hoe bevalt het tot zover?

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:50
Zag net wat moois bij de aansluiting van het bed:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/61FrkU2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uf47Gzx.jpg

Vraag mij nu alleen af waar dit door kan komen, er lijkt met de bedrading niets mis te zijn.
Wellicht de nozzle maar die staat er best wel een stukje boven als een print klaar is.

Iemand een idee of dit wel eens gezien?

[ Voor 3% gewijzigd door Denyo op 13-01-2019 21:53 ]

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
Denyo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:18:
@SToRM666 Welke isolatie heb je gebruikt en hoe bevalt het tot zover?
Ik heb deze gekocht : https://m.banggood.com/20...Heated-Bed-p-1305579.html

Ik moet m nog plakken, is wel iets kleiner dan het bed en bijna 1cm dik.

Pagina: 1 ... 5 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie