Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 20:26
Mavamaarten schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:00:
Ik heb goeie ervaring met EcoPLA van 3Djake en Makerfill PLA van mijn lokale 3dprinterwinkel.
Goeie tip, ik zal daar eens gaan zien.
Mavamaarten schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:00:

Dat terzijde, misschien is het filament gewoon wat vochtig geworden?
Neen niet vochtig (zit in box met silicagel), en temp tower al gedaan. Overigens prima filament, ik zit alleen soms met vrij dikke blobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 13:46
Denyo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:44:
Zag net wat moois bij de aansluiting van het bed:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag mij nu alleen af waar dit door kan komen, er lijkt met de bedrading niets mis te zijn.
Wellicht de nozzle maar die staat er best wel een stukje boven als een print klaar is.

Iemand een idee of dit wel eens gezien?
Dat ziet er vreemd uit, teminste ik zit te kijken en zie volgens mij een dikke weg gesmolten kuil op het gedeelte wat je kabel van trekontlasting voorziet vanaf je bed? Heel eerlijk gezegd vind ik het er verontrustend uit zien.

Kan het mischien zijn dat de connector vanaf je voeding daar onder hangt ? bekijk die stekker eens goed. Het lijkt idd op de vorm van een nozzle, maar dan zou ik hem aan de andere kant verwachten. Door de warmte trekt het kunstof weg dus dan is die plek niet logisch. Maar mischien zie ik het niet goed.

Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:45
Vanmorgen alles nog eens goed bekeken, en er een andere nozzle bijgepakt.
Past precies!! Met het bed helemaal naar voren (handmatig) en de kop op de standaard parkeerplaats van Cura komt ie precies op het hoekje van de cover uit.
Ik vermoed dat ik na een print met de hand een en ander heb verplaatst terwijl alles nog warm was.
Voortaan maar iets beter opletten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6SYwYas.jpg

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

sugarcube schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:24:
[...]
Goeie tip, ik zal daar eens gaan zien.
[...]

Neen niet vochtig (zit in box met silicagel), en temp tower al gedaan. Overigens prima filament, ik zit alleen soms met vrij dikke blobs.
Nog eentje: welke slicer gebruik je?
Ik moet zeggen dat ik met Cura ook soms blobs heb op willekeurige plaatsen, waardoor het resultaat een beetje sloppy kan lijken. Met Simplify3D krijg ik dat nagenoeg nooit, of enkel op plaatsen waar de printer van layer verandert (en dus eigenlijk mijn retraction/coasting/wiping nog niet perfect ingesteld staan)

Enkel jammer dat Simplify3D geen ironing heeft :/

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Denyo schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:30:
Vanmorgen alles nog eens goed bekeken, en er een andere nozzle bijgepakt.
Past precies!! Met het bed helemaal naar voren (handmatig) en de kop op de standaard parkeerplaats van Cura komt ie precies op het hoekje van de cover uit.
Ik vermoed dat ik na een print met de hand een en ander heb verplaatst terwijl alles nog warm was.
Voortaan maar iets beter opletten.

[Afbeelding]
beste is je endstop iets verschuiven.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• back2basic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 16:35
Ik zat de laatste paar weken een beetje te denken of ik nu voor de dempers moet gaan om de printer stiller te krijgen of toch de drivers vervangen ....
Ik ben uiteindelijk naar lang wikken en wegen toch voor de MKS GEN L gegaan met tmc2208 stepper voor de assen en LV8729 stepper voor de extruder.
Totaal heeft me ongeveer 55 euro gekost ( met een filament sensor en een kleine neopixel ) maar is denk ik een veel beter optie om je printer stiller te krijgen ( naast het feit dat je nu weer een mega hebt dus voldoende ruimte om te upgraden).
hetgene wat nu geluid maakt is de fan in electronica - die wordt vandaag of morgen nog vervangen door een noctua ( alleen nog even kijken hoe ik de voeding stiller kan krijgen.)
Wat mij betreft een dikke aanrader die MKS GEN L
Ik heb deze adapter van thingiverse gebruikt. ( was wel een paartjes zoet in het weekend met alles omzetten en afstellen)
https://www.thingiverse.com/thing:2905916 ( voor de normale Ender-3 )
en deze video's voor het afstellen/ installeren van het bordje.
YouTube: Install & Setup - MKS GEN L + TMC2208 + LV8729 (TEVO TORNADO)
YouTube: Easy and cheap Ender 3 mainboard upgrade: MKS Gen L guide

( ik zal kijken of ik zo even een filmpje kan schieten met de telefoon... is echt dag en nacht verschil met de standaard drivers )

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 22:46
back2basic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
Ik zat de laatste paar weken een beetje te denken of ik nu voor de dempers moet gaan om de printer stiller te krijgen of toch de drivers vervangen ....
Ik ben uiteindelijk naar lang wikken en wegen toch voor de MKS GEN L gegaan met tmc2208 stepper voor de assen en LV8729 stepper voor de extruder.
Totaal heeft me ongeveer 55 euro gekost ( met een filament sensor en een kleine neopixel ) maar is denk ik een veel beter optie om je printer stiller te krijgen ( naast het feit dat je nu weer een mega hebt dus voldoende ruimte om te upgraden).
hetgene wat nu geluid maakt is de fan in electronica - die wordt vandaag of morgen nog vervangen door een noctua ( alleen nog even kijken hoe ik de voeding stiller kan krijgen.)
Ik heb deze adapter van thingiverse gebruikt. ( was wel een paartjes zoet in het weekend met alles omzetten en afstellen)

( ik zal kijken of ik zo even een filmpje kan schieten met de telefoon... is echt dag en nacht verschil met de standaard drivers )
Dat is een leuke upgrade, die gaat op de wishlist voor later :+

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255

Top, dan ga ik een (5) TMC2208 bestellen voor mn MKS GEN bordje.
Ik zat te twijfelen om voor de 2130 te gaan. Dan zou je ook geen eind stops of bed level sensor te hoeven installeren. Naar ik begrijp neemt de 2130 waar als je ergens tegen aan zit. Dus ook tegen je bed en zo kan je dus bed leveling doen.

Filmpje heel graag !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• back2basic
r_255 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Top, dan ga ik een (5) TMC2208 bestellen voor mn MKS GEN bordje.
Ik zat te twijfelen om voor de 2130 te gaan. Dan zou je ook geen eind stops of bed level sensor te hoeven installeren. Naar ik begrijp neemt de 2130 waar als je ergens tegen aan zit. Dus ook tegen je bed en zo kan je dus bed leveling doen.

Filmpje heel graag !
Pak ook de LV8729 voor de extruder erbij. TMC2208 schijnt niet lekker te lopen op extruders. ( en zo heb je 2 reserve tmc's voor de toekomst :9 )

de z as is compleet stil als hij beweegt.
de x en de y hoor je nog een beetje maar dat is ongeveer even hard als het klikken van de endstops.

[ Voor 25% gewijzigd door back2basic op 14-01-2019 14:58 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
MKS GEN L heeft veel voordelen als upgrade. Niet alleen verwisselbare stepper drivers (die eventueel stiller zijn) maar ook meer poorten en flash geheugen.
Board cooling fan hoeft bijvoorbeeld ook niet meer permanent aan, die kan nu controlled worden.

Nadeel, veel knutselwerk om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Razwer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:15:
MKS GEN L heeft veel voordelen als upgrade. Niet alleen verwisselbare stepper drivers (die eventueel stiller zijn) maar ook meer poorten en flash geheugen.
Board cooling fan hoeft bijvoorbeeld ook niet meer permanent aan, die kan nu controlled worden.

Nadeel, veel knutselwerk om te installeren.
Ik zie dat niet echt als een nadeel :D

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
r_255 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:14:
Dus ook tegen je bed en zo kan je dus bed leveling doen.
Ik weet niet hoe goed ik mij zou voelen als mijn nozzle meerdere keren in mijn bed gerampt wordt :P
Daarbij is er vaak een stukje hard plastic onderaan je nozzle die dan roet in het eten zou gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Zie wel 2 versies volgens mij, bij sommige is MKS GEN L zwart gemaakt en staat alleen V1.0 en bij andere staat het wel compleet. Neem aan dat de een een kloon is en dan andere niet of is dit niet het geval?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@back2basic
Das wel een heel groot verschil. Mooi hoor, en bedankt voor de extruder tip.
Dat worden er als het goed is 2
ManIkWeet schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet hoe goed ik mij zou voelen als mijn nozzle meerdere keren in mijn bed gerampt wordt :P
Daarbij is er vaak een stukje hard plastic onderaan je nozzle die dan roet in het eten zou gooien
True, maar het is wel mooi dat je feedback heb van je steppers en ook kan zien als je stapjes gemist heb, impact e.d. Je hoeft je nozzle natuurlijk niet te gebruiken, maar een staafje op een precieze lengte als probe zou dan om je bed te meten genoeg kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
r_255 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:30:
Je hoeft je nozzle natuurlijk niet te gebruiken, maar een staafje op een precieze lengte als probe zou dan om je bed te meten genoeg kunnen zijn.
Dan moet dat staafje wel op een servo zitten, of kan jij je staafje 0.1mm onder je nozzle afstellen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Ender 3 Pro kwam uit Polen binnen vrijdag 11 Jan (besteld 03-01-2019). Ik heb ook de nieuwe met de silicone heatsink binnen gekregen. Ben er erg blij mee en onder de indruk van hoe de printer was verpakt.

Na 1 uurtje stond hij in elkaar en kon ik aan de slag! Gisteren direct een aluminium extruder besteld plus een Arduino voor het bootloaden van Marlin. Met als grootste meerwaarde momenteel de manual mesh bed level (hij is bijna recht, print nu veel op de rand) . Daarna als dat bevalt investeren in een BL touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
ManIkWeet schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Dan moet dat staafje wel op een servo zitten, of kan jij je staafje 0.1mm onder je nozzle afstellen? :+
Nah, das alleen in de luxe versie..... poorman's is gewoon staafje plaatsen voor het levelen en einde levelen staafje weer verwijderen. Soort semi automatisch zou al goed zijn. Ennuh wat ik verder met mijn staafje kan zeg ik hier niet. 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
Mistacal schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:24:
Zie wel 2 versies volgens mij, bij sommige is MKS GEN L zwart gemaakt en staat alleen V1.0 en bij andere staat het wel compleet. Neem aan dat de een een kloon is en dan andere niet of is dit niet het geval?
Daar heb ik eigelijk niet heen gekeken.
Ik heb deze gepakt : https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN
en deze voor de extruder: https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Beide kan, al weet ik niet wat het verschil is. Ik heb de zelfde alleen zonder steppers.

https://nl.aliexpress.com...-support/32802151924.html

Tis allemaal ramps 1.4 afgeleid en atmega256 12-24v
Dus Ender3 compatible.... en draait gewoon marlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Nou voor 15 euro eigenlijk prima upgrade. Meteen bootloader erbij, alleen sd kaart mist helaas

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal

PSU oplossing :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5yeCXZd.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Mistacal op 14-01-2019 18:48 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
Ik dacht dat de fan in de voeding 24v was.. net even opengemaakt en lijkt idd maar 12v.
Ik ga weer even een fannetje bestellen :9

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCFreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-12-2022

DCFreak

If it aint broke, dont fix it.

r_255 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:45:
[knip]

Bedankt voor het delen, ik heb hier eerder een filmpje gedeeld over tpu
maar ik wist niet dat er verschillende soorten zijn qua flexibiliteit. Met drones kan ik me niet veel onderdelen voorstellen die ik met tpu zou willen maken dus ben maar een klein beetje nieuwsgierig. Met name omdat ik zelf altijd drones getekend en freest heb.
Gelukkig maar een klein beetje nieuwsgierig :P

Het gaat voornamelijk om bescherming van de armen, motoren en camera. Maar ook antenne mounts en gps casing. Eigenlijk alles dat aan de buitenkant van de drone zit en bescherming nodig heeft tegen de harde grond, maar niet gelijk moet breken bij een harde schok (zoals PLA wel zou doen).

https://bmc3d.co/collections/all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
back2basic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:23:
[...]

Ik dacht dat de fan in de voeding 24v was.. net even opengemaakt en lijkt idd maar 12v.
Ik ga weer even een fannetje bestellen :9
Ook wel weer op te lossen met een buck converter lijkt me. Weet niet of dat wel of niet in die oplossing zit hoor

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
@DCFreak
Leuk, ja zo vloog ik met glasvezel, wel dik hoor want je wil geen flex op je armen. Maar ook niet dat het als glas uit elkaar ploft zoals carbon fiber. Zowieso geen ijzer op ijzer maar kunstof spacers of schroeven. Gecontroleerde breek punten zeg maar. Maar genoeg

Ik heb even de bordjes naast elkaar gelegd de creality v 1.1.3 en de mks gen v1.0

Creality v 1.1.3 vs MKS gen 1.0
Mistacal schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:51:
Nou voor 15 euro eigenlijk prima upgrade. Meteen bootloader erbij, alleen sd kaart mist helaas
Daar moet je nog wel steppers bij optellen he, goedkoopste wat ik tegen kwam met 2208 was 34,-

SD kan je evt nog aansluiten ook, los of via een reprap lcd

Zoals deze
https://www.3dprintingsto...-external-sd-card-reader/

Of met lcd als deze
https://reprap.org/wiki/MKS_MINI_12864

Voor de verschillen tussen de mks 1 en 1.4 :

Datasheet mks gen L 1 v1.0
https://github.com/makerb...S%20Gen_L%20DataSheet.pdf

Datasheet mks v1.4
https://3daddict.com/files/MKS_Gen_DataSheet.pdf

[ Voor 42% gewijzigd door r_255 op 14-01-2019 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
r_255 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:11:
@DCFreak
Leuk, ja zo vloog ik met glasvezel, wel dik hoor want je wil geen flex op je armen. Maar ook niet dat het als glas uit elkaar ploft zoals carbon fiber. Zowieso geen ijzer op ijzer maar kunstof spacers of schroeven. Gecontroleerde breek punten zeg maar. Maar genoeg

Ik heb even de bordjes naast elkaar gelegd de creality v 1.1.3 en de mks gen v1.0

[Afbeelding: Creality v 1.1.3 vs MKS gen 1.0]

[...]

Daar moet je nog wel steppers bij optellen he, goedkoopste wat ik tegen kwam met 2208 was 34,-

SD kan je evt nog aansluiten ook, los of via een reprap lcd

Zoals deze
https://www.3dprintingsto...-external-sd-card-reader/

Of met lcd als deze
https://reprap.org/wiki/MKS_MINI_12864

Voor de verschillen tussen de mks 1 en 1.4 :

Datasheet mks gen L 1 v1.0
https://github.com/makerb...S%20Gen_L%20DataSheet.pdf

Datasheet mks v1.4
https://3daddict.com/files/MKS_Gen_DataSheet.pdf
Ik zie geen voordeel in de 1.4 ten opzichte van de 1.0 maar dat komt door mijn gebrek aan kennis. Heb hem toch stiekem maar besteld want aan de filmpjes te zien wordt die echt lekker stil en dan moet die ook zijn straks.

Zal er in de steppers nog verschil zitten waar je ze vandaan haalt of ook gewoon weer Ali?

3x een 2208 dus en 1x LV8729

Zag een mooi AOI behuizing voorbij komen. Die ga ik als basis gebruik en wat aanpassen voor de PRO. In het bericht zag ik dat die daar niet meer aan ging werken.

https://www.thingiverse.com/thing:3204215

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 20:26
Mavamaarten schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:34:
Nog eentje: welke slicer gebruik je?

Met Simplify3D krijg ik dat nagenoeg nooit, of enkel op plaatsen waar de printer van layer verandert (en dus eigenlijk mijn retraction/coasting/wiping nog niet perfect ingesteld staan)
Cura - simplify3d zou de prijs van ender3 verdubbelen dus voorlopig nog ff niet.

yep, het zijn de layer changes - bij elke start een kleine blob, en ik krijg die niet weg. Ik heb met die coasting/wiping geexperimenteerd, maar blobs blijven vrij opvallend.
Dus misschien ligt het aan de PLA (13euro/kg - is misschien net te goedkoop). Ofwel ben ik te zeer op zoek naar perfectie, zou ook kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
sugarcube schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Cura - simplify3d zou de prijs van ender3 verdubbelen dus voorlopig nog ff niet.

yep, het zijn de layer changes - bij elke start een kleine blob, en ik krijg die niet weg. Ik heb met die coasting/wiping geexperimenteerd, maar blobs blijven vrij opvallend.
Dus misschien ligt het aan de PLA (13euro/kg - is misschien net te goedkoop). Ofwel ben ik te zeer op zoek naar perfectie, zou ook kunnen :)
Denk dat laatste...

Maar waar haal jij 1kilo pla voor 13 euro vandaan? Iig heb ik nu al ongeveer 12 kleuren van verschillende merken (goedkoop tot 'prijzig') En kan ik wel zeggen dat ik bijna tot geen verschil zie in print resultaat. Het viel mij zelfs op dat het goedkoopste filament (aangeschaft bij Banggood voor 17 euro) beter 'scoorde' bij de Temp Tower dan het filament van 123-3d print. Bij die van 123-3d had ik bij elke temperatuur last van stringing, bij die van Banggood alleen pas bij 185 graden! Het filament van Banggood is alleen wel een fractie dikker.

Wat betreft die blobs, dat is echt heel lastig te vermijden bij hele ronde vormen. Je kan ze wel een heel stuk verminderen/ verdoezelen. Door met coasting te spelen (niet alleen aanvinken, maar ook dan met de settings spelen ervan) en misschien dat de z-uitlijning optie ook helpt. Ook met de retraction settings kan je tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
vwtune schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:44:
[...]

Denk dat laatste...

Maar waar haal jij 1kilo pla voor 13 euro vandaan? Iig heb ik nu al ongeveer 12 kleuren van verschillende merken (goedkoop tot 'prijzig') En kan ik wel zeggen dat ik bijna tot geen verschil zie in print resultaat. Het viel mij zelfs op dat het goedkoopste filament (aangeschaft bij Banggood voor 17 euro) beter 'scoorde' bij de Temp Tower dan het filament van 123-3d print. Bij die van 123-3d had ik bij elke temperatuur last van stringing, bij die van Banggood alleen pas bij 185 graden! Het filament van Banggood is alleen wel een fractie dikker.

Wat betreft die blobs, dat is echt heel lastig te vermijden bij hele ronde vormen. Je kan ze wel een heel stuk verminderen/ verdoezelen. Door met coasting te spelen (niet alleen aanvinken, maar ook dan met de settings spelen ervan) en misschien dat de z-uitlijning optie ook helpt. Ook met de retraction settings kan je tweaken.
13 euro is wel lekker goedkoop inderdaad.

Heb nu wat test filament van Form Futura a 27,50 per kg. Dat is dan 4 euro duurder dan 123-3D filament als je de verzendkosten meerekent.

https://www.kunststofshop...ket-filamenten/g-10000111

Zitten wel mooi kleuren bij en is ook nog om de hoek bij mij dus scheelt weer wat kosten in het verzenden. Daarnaast een beetje een band opbouwen natuurlijk met de lokale verkooppunten.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal

Hier een mooiere oplossing

https://www.thingiverse.c...WPYHU6I7JVzg7U4COV7-CptSc

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
Die is inderdaad een stuk netter.
Ik heb alleen de 60mm fan besteld :( dus ga straks even wat tekenen. :9

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Kan ik zonder speciale aanpassingen gewoon PETG printen op de Ender? Ik wil het namelijk eens proberen en het verschil bekijken met PLA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-07 21:53

ImDion

professioneel amateur

vwtune schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:33:
Kan ik zonder speciale aanpassingen gewoon PETG printen op de Ender? Ik wil het namelijk eens proberen en het verschil bekijken met PLA
Dit gevonden op reddit
PETG needs a bed temp of 70-80+ degrees. Hotend temp should be above 230, but depends on the filament. On inland PETG I usually do 250 on the first layer and drop it to 240-245 after.
Be aware that without and all metal hotend you’ll want to avoid going over 245-ish as the PTFE liner will begin to break down quickly. Definitely do not go up to 260 degrees as it will produce toxic fumes. If you need to print hotter than 245 you should consider getting an all-metal hotend
TL;DR
PETG heeft een iets hogere nozzle / bed temp nodig, maar is mogelijk
Niet hoger dan 245 graden gaan!

3x proberen dan meten... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
ImDion schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:49:
[...]

Dit gevonden op reddit

[...]

TL;DR
PETG heeft een iets hogere nozzle / bed temp nodig, maar is mogelijk
Niet hoger dan 245 graden gaan!
Ik zie dat PETG van 123-3d print, tussen de 220 en 250 adviseert. Dus als ik op 230 ga zitten, zit is safe lijkt mij? Het bed tussen de 0 en 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

vwtune schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:56:
[...]

Ik zie dat PETG van 123-3d print, tussen de 220 en 250 adviseert. Dus als ik op 230 ga zitten, zit is safe lijkt mij? Het bed tussen de 0 en 60 graden.
Dat is safe. Maar let wel op dat layer adhesion echt heel slecht kan zijn met lage temperaturen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

vwtune schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:56:
[...]

Precies! Ben erg benieuwd naar je resultaten d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• back2basic
Draai ook de snelheid van de printer naar 70-80% als je met je PLA profiel PETG gaat printen.

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
back2basic schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:17:
Draai ook de snelheid van de printer naar 70-80% als je met je PLA profiel PETG gaat printen.
Ik zou een ander profiel inladen :)

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
ImDion schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:14:
[...]

Precies! Ben erg benieuwd naar je resultaten d:)b
PETG print prima hoor, 230-240 graden, maar ligt ook aan waar je het vandaan hebt. Supplier instructies gaan altijd boven wat je via google vind :). Je zal met PETG wel sneller last hebben van stringing, maar dat is kwestie van tweaken in de slicer.

[ Voor 19% gewijzigd door Razwer op 15-01-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Wanneer ik deze temp tower https://www.thingiverse.com/thing:3169217 uitprint met 123-3D PLA, dan heb ik overal stringing, dus bij elke temperatuur en hoe kouder hoe erger het wordt. Ik heb nu zwart uitgeprint, behoorlijk erg. gister had ik doorzichtig oranje uitgeprint en die had wel iets minder stringing, wel bij elke graden maar bij 200 het minst. Hoe kan dit? Is het normaal dat er altijd stringing is? Wanneer ik 'normale' prints uitprint, dan heb ik er niet zoveel last van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
vwtune schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:11:
Wanneer ik deze temp tower https://www.thingiverse.com/thing:3169217 uitprint met 123-3D PLA, dan heb ik overal stringing, dus bij elke temperatuur en hoe kouder hoe erger het wordt. Ik heb nu zwart uitgeprint, behoorlijk erg. gister had ik doorzichtig oranje uitgeprint en die had wel iets minder stringing, wel bij elke graden maar bij 200 het minst. Hoe kan dit? Is het normaal dat er altijd stringing is? Wanneer ik 'normale' prints uitprint, dan heb ik er niet zoveel last van eigenlijk.
Ik heb vergelijkbare stringing met 123-3D PLA (wel een andere niet ender3 printer)... Retraction van 6mm (direct extruder) loste het voor mij op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
ManIkWeet schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:00:
[...]

Ik heb vergelijkbare stringing met 123-3D PLA (wel een andere niet ender3 printer)... Retraction van 6mm (direct extruder) loste het voor mij op :P
Ik heb misschien een heel ander "probleem" ik heb ook een temp tower uitgeprint met de Gcode maar ik zie echt alleen maar goed resultaat. Wel wat detail verschil in de kleine puntjes.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/JWseMEgltV-_HI-8Zo4n3c21w_tf6_qqyflfN5qVLcM_J7yU4BD0G9HajmQZAmTLpATxD_rdMR66FXjt9hthhEKj8-J00AngYRYpRsHk76rDMkkkL20LR3s9yrAsCI9-jRc2mrUUzOzgSM4X9ONiw0YBLEPgPuJ-VdFDbQYxmXLoox5LWVaJmF90gT1JWjpDTUtQK37sETZRVBrya0NIiTmV2HLlVhKAksb0ozI7DIrjSkPFVqlwnvdmqI2t0uAwHv1WvRm8fi-zkX_GcCWBEvhqFMTDTTiZIAfn1x7xMgxc4f1EpVWBZFry9KW_l89MaAAFyMEt1OeyHokCLi4SXZvGL7Cxo33lkPHvQollXacpY3YX6udeQsXIQh-3CtFudk2_s6mXxieNd9V72osRxO_25kab4Dbm4rXIVlOdEcjTUAekgnkTCRzzG4upeANwv906OOmYTpTjg_STjnB9Genu78bE6Ems3pBBtTRu8YJrSuVQtH1IS3M5jLDVCmWvaHcY-oHxK3WqxVdqr35XPHRpYIPQdBakb7ZO9qOQygI8Be1sb4nRxvt-mcXALe0JPrjx_dYObkJsanWRJz1hNItZ9bD8Y98K8YPz75AE4YG0yTdIB-cygrhsbIMzLiTBTVlNXl2lxPzFV4SYbe3YCcfFqSzuhNm3JVjFNOcXC0x0qSbXpakrFAGarfDfyJoRcqIzgpmMPsvoAvjH1f4=w1463-h823-no

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mistacal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:26:
[...]

Ik heb misschien een heel ander "probleem" ik heb ook een temp tower uitgeprint met de Gcode maar ik zie echt alleen maar goed resultaat. Wel wat detail verschil in de kleine puntjes.

[Afbeelding]
Print de tower uit mijn link eens uit? en gebruik jij ook pla van 123-3d print? Ik ben benieuwd of jij het dan ook krijgt (strining).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
vwtune schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:59:
[...]

Print de tower uit mijn link eens uit? en gebruik jij ook pla van 123-3d print? Ik ben benieuwd of jij het dan ook krijgt (strining).
Ja is ook van 123-3D.

Ik zal hem vanavond eens printen.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Als je een upgrade zou willen doen aan je nozzle, zou ik dan voor een moeten gaan welke van staal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
Grrr, mijn tweede glazen bed is ook krom :/ , wel op een totaal andere manier dan de eerste. De hoeken linksboven en rechtsonder zijn lager dan de andere 2 hoeken. Wanneer ik dus linksonder ('home') en rechtboven netjes level dan hangen bij de andere 2 hoeken de stelschroeven gewoon los zoveel lager zitten ze. Met een beetje finetunen kan ik een vlak in het midden van het bed ongeveer goed level krijgen (lukte bij de oude niet wegens kuil) en daarop gaat het printen goed, maar dat is misschien 8x8cm, daarbuiten buigt de boel af en ben ik de hechting kwijt. Ik ga maar weer terug naar de antiaanbaklaag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
vwtune schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:54:
Als je een upgrade zou willen doen aan je nozzle, zou ik dan voor een moeten gaan welke van staal is?
Als je enkel pla en pteg print is er geen noodzaak te upgraden. Als "exotische" filamenten zoals carbon en metaalachtig, gebruikt dan wordt aangeraden een geharde nozzle te gebruiken vanwege de slijtage
phYzar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:04:
Grrr, mijn tweede glazen bed is ook krom :/ , wel op een totaal andere manier dan de eerste. De hoeken linksboven en rechtsonder zijn lager dan de andere 2 hoeken. Wanneer ik dus linksonder ('home') en rechtboven netjes level dan hangen bij de andere 2 hoeken de stelschroeven gewoon los zoveel lager zitten ze. Met een beetje finetunen kan ik een vlak in het midden van het bed ongeveer goed level krijgen (lukte bij de oude niet wegens kuil) en daarop gaat het printen goed, maar dat is misschien 8x8cm, daarbuiten buigt de boel af en ben ik de hechting kwijt. Ik ga maar weer terug naar de antiaanbaklaag...
Waarom niet even naar de glashandel en een stukje van 3mm glas halen?

[ Voor 48% gewijzigd door Mistacal op 16-01-2019 11:05 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
phYzar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:04:
Als ik al die problemen lees met het bed en de hechting ervan (haarspray, pritstift en schilderstape) Ben ik toch echt heel blij met mijn mag(net)isch bed :*) Na wat 'opstart' problemen met het levelen van het bed was ik errg tevreden. Nu met de gele sterkere veren eronder is het helemaal toppie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

back2basic schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:12:
[...]

Pak ook de LV8729 voor de extruder erbij. TMC2208 schijnt niet lekker te lopen op extruders. ( en zo heb je 2 reserve tmc's voor de toekomst :9 )

de z as is compleet stil als hij beweegt.
de x en de y hoor je nog een beetje maar dat is ongeveer even hard als het klikken van de endstops.
[YouTube: Ender 3 with upgraded MKS GEN L running TMC2208 and LV8729 drivers]
Netjes, welke upgrade heb je zitten op je gehele hotend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Mistacal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:26:
[...]
Weet je zeker dat je verschillende temperaturen hebt bij elke verdieping van de toren? Kijk anders op het display van je printer tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:03
vwtune schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:13:
[...]
Als ik al die problemen lees met het bed en de hechting ervan (haarspray, pritstift en schilderstape) Ben ik toch echt heel blij met mijn mag(net)isch bed :*) Na wat 'opstart' problemen met het levelen van het bed was ik errg tevreden. Nu met de gele sterkere veren eronder is het helemaal toppie!
Zolang het bed recht is is hechting niet zo'n probleem. Maar krom is frustrerend.

Sterkere veren lijkt me vooral om eventueel gezwabber te voorkomen bij een snel bewegend bed, maar daar heb ik geen last van met de stock veren. En tegen de kromming doet het weinig, moeten flinke veren zijn willen ze de kromming uit een glasplaat kunnen drukken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwtune
phYzar schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Zolang het bed recht is is hechting niet zo'n probleem. Maar krom is frustrerend.

Sterkere veren lijkt me vooral om eventueel gezwabber te voorkomen bij een snel bewegend bed, maar daar heb ik geen last van met de stock veren. En tegen de kromming doet het weinig, moeten flinke veren zijn willen ze de kromming uit een glasplaat kunnen drukken :P
Die veren hebben mij geholpen om niet voor elke print je bed te levelen. Nu ik die sterkere veren heb, heb ik nooit meer het bed moeten levelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Zit toch wel te denken om men ender 3 auto mesh leveling te willen geven

Vond toevallig dit op de site waar ik men filament haal, zou dit kunnen werken?
https://opencircuit.nl/Pr...ijheids-sensor-NO-NPN-4mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
ManIkWeet schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:22:
[...]

Weet je zeker dat je verschillende temperaturen hebt bij elke verdieping van de toren? Kijk anders op het display van je printer tijdens het printen.
Ja heb de G-code laten printen en niet door de slicer

Vanavond zal ik er even naast blijven en wat beter controleren. Je kan overigens wel zien aan de klein pieletjes dat er wat verschil per laag in zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Mistacal op 16-01-2019 12:14 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mistacal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Ja heb de G-code laten printen en niet door de slicer
Toch even die tower uitprinten welke ik stuurde... ben erg benieuwd naar het resultaat! (de tower welke jij hebt uitgeprint, is de 'brug' afstand een stuk korter, dus minder snel kans op stringing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ImDion schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:49:
Zit toch wel te denken om men ender 3 auto mesh leveling te willen geven

Vond toevallig dit op de site waar ik men filament haal, zou dit kunnen werken?
https://opencircuit.nl/Pr...ijheids-sensor-NO-NPN-4mm
Die sensor is niet ideaal. Hij is inductief dus werkt niet op glas.

Zie hier voor wat ik aanraad
Razwer in "[3D Printer] Creality Ender 3 (Pro)-ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Razwer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:25:
[...]

Maar die detecteert ook vocht en temperatuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ManIkWeet schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:36:
[...]

Als jouw Ender in een turks stoombad staat gaat die sensor idd niet werken nee. maar elk gemiddeld huis/zolder/kelder doet hij het prima. Mogelijke afwijkingen vallen binnen de limiet.

Dit is dezelfde sensor en heeft tienduizenden tevreden klanten: https://www.th3dstudio.co...onnect-version-cr-10-abl/

Maar als je het beter weet, ga je gang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Razwer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:25:
[...]

Waar zou de buck converter moeten komen? zie deze niet in het schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ImDion schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:49:
[...]

Waar zou de buck converter moeten komen? zie deze niet in het schema
Tussen de output van de voeding en de rest. De voeding geeft 24 volt en je optocoupler lust alleen 12v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
vwtune schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Toch even die tower uitprinten welke ik stuurde... ben erg benieuwd naar het resultaat! (de tower welke jij hebt uitgeprint, is de 'brug' afstand een stuk korter, dus minder snel kans op stringing)
Ik houd je op de hoogte vanavond
ManIkWeet schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:36:
[...]

Een paar pagina's terug is dit ook al besproken, ik dacht er hetzelfde over maar heb het ook even aan wat respectabele leveranciers van ons gevraagd en het maakt voor een relatief stabiele omgeving zoals een huiskamer, garage of zolder niets uit. Pas als je de printer op je droger zet zal het misschien een rol gaan spelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Mistacal op 16-01-2019 12:57 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Mistacal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:55:
Een paar pagina's terug is dit ook al besproken, ik dacht er hetzelfde over maar heb het ook even aan wat respectabele leveranciers van ons gevraagd en het maakt voor een relatief stabiele omgeving zoals een huiskamer, garage of zolder niets uit. Pas als je de printer op je droger zet zal het misschien een rol gaan spelen.
Razwer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:40:
[...]

Als jouw Ender in een turks stoombad staat gaat die sensor idd niet werken nee. maar elk gemiddeld huis/zolder/kelder doet hij het prima. Mogelijke afwijkingen vallen binnen de limiet.

Dit is dezelfde sensor en heeft tienduizenden tevreden klanten: https://www.th3dstudio.co...onnect-version-cr-10-abl/

Maar als je het beter weet, ga je gang :+
Ik weet helemaal niks :+
Wel een keer op youtube het een en ander gehoord... zoals dat Prusa een lookup table gebruikt om afwijkingen per temperatuur te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ManIkWeet schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:02:
[...]
Ik weet helemaal niks :+
Wel een keer op youtube het een en ander gehoord... zoals dat Prusa een lookup table gebruikt om afwijkingen per temperatuur te verminderen.
Prusa mikt altijd op hoogste kwaliteit. Het feit dat je een Ender hebt en geen Prusa (want je reageert in het Ender topic) neem je blijkbaar genoegen met mindere kwaliteit, en daar is niets mis mee.
Er zijn altijd azijnpissers die zeuren over kleine mogelijke afwijkingen. Maar als we op alle slakken zout gaan leggen mag je bijna alles van de Ender wel vervangen.
Een leuk lijstje aan onvolkomenheden van de Ender 3
  • V-slot rollers zijn niet ideaal, linear rails zijn 100x beter
  • de endstops zijn goedkope microswitches
  • de stepper drivers zijn mediocre
  • de 8bits controller kan eigenlijk niet alle steps aan voor de stepper motoren
  • Het flash geheugen van de microcontroller is minimaal
  • de PSU in de "gewone" (niet pro) is een ruk merk
  • de XT60 connectoren zijn sub-par
  • de bedveren zijn slecht
  • de bowden connectoren zijn slecht
  • de extruder is een mediocre ontwerp
  • de hotend is mediocre ontwerp
En zo is er nog zat toe te voegen aan de lijst.
Als je een perfecte sensor wilt dan is de capacitieve sensor idd niet de juiste, maar de Ender is ook niet de juiste printer voor je dan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 16-01-2019 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Razwer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Prusa mikt altijd op hoogste kwaliteit. Het feit dat je een Ender hebt en geen Prusa (want je reageert in het Ender topic) neem je blijkbaar genoegen met mindere kwaliteit, en daar is niets mis mee.
Er zijn altijd azijnpissers die zeuren over kleine mogelijke afwijkingen. Maar als we op alle slakken zout gaan leggen mag je bijna alles van de Ender wel vervangen.
Een leuk lijstje aan onvolkomenheden van de Ender 3
  • V-slot rollers zijn niet ideaal, linear rails zijn 100x beter
  • de endstops zijn goedkope microswitches
  • de stepper drivers zijn mediocre
  • de 8bits controller kan eigenlijk niet alle steps aan voor de stepper motoren
  • Het flash geheugen van de microcontroller is minimaal
  • de PSU in de "gewone" (niet pro) is een ruk merk
  • de XT60 connectoren zijn sub-par
  • de bedveren zijn slecht
  • de bowden connectoren zijn slecht
  • de extruder is een mediocre ontwerp
  • de hotend is mediocre ontwerp
En zo is er nog zat toe te voegen aan de lijst.
Als je een perfecte sensor wilt dan is de capacitieve sensor idd niet de juiste, maar de Ender is ook niet de juiste printer voor je dan :)
Haha nee ik heb iets dat blijkbaar nog erger is, een Anet A6 :+
Ook met veel van dat soort problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ManIkWeet schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:32:
[...]

Haha nee ik heb iets dat blijkbaar nog erger is, een Anet A6 :+
Ook met veel van dat soort problemen
:X :X :X

Wel goede brandverzekering? Je weet dat die dingen vaak vlam vatten door de slechte mosfets en andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Ja dat zag ik ook laatst, doet me wel beseffen dat je er toch moet bij blijven en zeker iets van een smoke detector in de desbetreffende ruimte moet hebben.

https://www.reddit.com/r/...41/my_anet_a8_burnt_down/

Gisteren wilde ik mijn e3d v6 kloon installeren, en dan ook meteen de bltouch.
Nou niet dus, wat een drama dag. Ik denk laat ik eerst de kabel van mn thermistor even netjes weg werken. Om vervolgens met een nozzle temp van -14 te eindigen.

Denk ojee poort opgeblazen, sluiting dan maar poort 2. Halve dag zitten lezen om uit te zoeken hoe je van poort 0 naar 1 gaat in de firmware maar gelukt. Had toch nog even verder moeten lezen, want niet aangesloten is meestal 0 of negatief en kortgesloten ergens in de 2xx. Dus kortsluiten kan gewoon. Het is een analoge poort die bij kortsluiting de hoogste waarde meet. Ik had gewoon een draadbreuk. Kortom, rare temp value van 0 of - controleer je kabels.

Wel weer een hoop geleerd met door firmware te lopen en ook geleerd dat als dit gebeurt de firmware in beveiliging slaat waardoor je heater cardridge niet continue aan staat met alle gevolgen van dien.

[ Voor 66% gewijzigd door r_255 op 16-01-2019 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:17:
[...]

Netjes, welke upgrade heb je zitten op je gehele hotend?
Hotend is een E3D v6 met Noctua 12v fan.
https://www.thingiverse.com/thing:2494642

Verder zit er de goedkoopste bltouch kloon op en tussen de bltouch en de hotend zitten nog 4 kleine neopixels (die ik nog had liggen van een drone build)

Ik merk wel dat ik af en toe te weinig koeling aan de linkerkant van de print heb, dus ga binnenkort iets anders proberen.
Parts cooling fan moet ik nog vervangen door een radial ( die ergens samen met een E3D Titan stof liggen happen van de vorige printer build 3 jaar geleden :+ )

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Die ben ik aan het printen, gooi er 2 5015's ( li en re 1 ) op. Gisteren binnen gekomen dus weet nog niet hoe ze klinken. Vind hem net even flexibeler dan de bullseye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Ik verwarm mijn nozzle altijd eerst naar 200 graden en trek dan PLA eruit om dan de kleur van het filament te veranderen. Als ik met PETG ga printen, kan ik dan meteen PETG 'laden' of moet ik eerst een stukje schoonmaak filament erdoorheen drukken? (en ook weer als ik van petg naar pla ga?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
r_255 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:24:
[...]

Die ben ik aan het printen, gooi er 2 5015's ( li en re 1 ) op. Gisteren binnen gekomen dus weet nog niet hoe ze klinken. Vind hem net even flexibeler dan de bullseye.
Ik lees verschillende berichten dat de 5015 niet altijd PWM gestuurd kan worden.. Opzich logisch gezien het maar een 2 draads is en dus voltage regulated dient te worden..

Ik ben benieuwd of het bij jou lukt

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManIkWeet
Razwer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:35:
[...]

:X :X :X

Wel goede brandverzekering? Je weet dat die dingen vaak vlam vatten door de slechte mosfets en andere zaken?
r_255 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:39:
Ja dat zag ik ook laatst, doet me wel beseffen dat je er toch moet bij blijven en zeker iets van een smoke detector in de desbetreffende ruimte moet hebben.

https://www.reddit.com/r/...41/my_anet_a8_burnt_down/
Ik heb de nodige acties ondernomen om de veiligheid te verhogen.
Ik heb firmware geflitst, een mosfet module voor hotbed, een ander hotbed met gesoldeerde draden gekocht (bij een Ultrabase) (hoewel de originele hotbed wel siliconen had in de connector). Nu in een enclosure met een rookmelder... Moet nog even een ventilator op het moederbord richten, WIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• back2basic
Net even de nieuwe fans erop gezet en een vers rolletje Blinded Pearl Blue PETG.
ben tevreden met de upgrade. enige wat ik nog hoor is zachtjes het retracken van de extruder

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
vwtune schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Waardeloos resultaat. Behalve dat ik ook erg veel last van stringing hield de printer mee op. Hoop filament meer geen print op die hoogte dus daar ga ik zo eerst even naar kijken.

Maar wel leuk op zo te testen want was hier nog niet tegen aan gelopen, nu even met retraction spelen :D

https://www.matterhackers...-designs/retraction-cubes

@back2basic Heerlijk stil zo zeg, netjes

[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 16-01-2019 19:45 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Mistacal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:44:
[...]

Waardeloos resultaat. Behalve dat ik ook erg veel last van stringing hield de printer mee op. Hoop filament meer geen print op die hoogte dus daar ga ik zo eerst even naar kijken.

Maar wel leuk op zo te testen want was hier nog niet tegen aan gelopen, nu even met retraction spelen :D

https://www.matterhackers...-designs/retraction-cubes

@back2basic Heerlijk stil zo zeg, netjes
Ik heb dat heel erg bij het filament van 123-3d print... Terwijl het bij gewoon printen van mijn modellen gewoon goed resultaat geeft over het algemeen (ik heb in cura wel coasting aan staan dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
back2basic schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:27:
Net even de nieuwe fans erop gezet en een vers rolletje Blinded Pearl Blue PETG.
ben tevreden met de upgrade. enige wat ik nog hoor is zachtjes het retracken van de extruder

[YouTube: Sound test print]
Keurig hoor, loopt mooi stil en kan niet wachten tot het binnen is.
Alhoewel, ik heb nog aardig wat te doen en te testen. Ik zeil een beetje tussen de Ender3 die bij mn din woont en mn cr10 die hier naast me staat.
Mistacal schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:08:
[...]

Ik lees verschillende berichten dat de 5015 niet altijd PWM gestuurd kan worden.. Opzich logisch gezien het maar een 2 draads is en dus voltage regulated dient te worden..

Ik ben benieuwd of het bij jou lukt
Dan ben ik ook beniewd, heb eigenlijk alleen gekeken naar de 2 draadjes op de bestaande en het voltage.
Maar we zullen het zien en ik laat het je weten. Kan alleen nog wel even duren ivm met spul wat nog onderweg is. Als ik mn kast open heb zal ik ff testen.

[ Voor 33% gewijzigd door r_255 op 16-01-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Nou printen is wel even klaar. Bed is te gewarpt om te printen. Ik denk dat ik in het begin vooral het midden goed heb afgesteld

Morgen glasplaatje halen, hoeveel mm is een beetje normaal? 3/4mm?

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
Nou, mijn printbed is dus gewarped en krijg hem zelfs niet meer recht met glasplaat. Als oplossing heb ik th3d firmware geflashed en manual mesh bed levelling aangezet. Het flashen ging prima, het levellen ging prima maar ineens vloog de stop eruit v/w kortsluiting.

Vervolgens de aardlek omgezet, printer nogmaals aangesloten en ineens vloog er een vonk uit de printer (waar precies heb ik nog niet kunnen vinden)

Vervolgens aardlek nogmaals omgezet, printer weer aangesloten, en wat blijkt? Printer werkt nog volledig naar behoren en er lijkt niets stuk te zijn... Alhoewel ik nu wel erg bang ben de printer alleen te laten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Nickster! schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:05:
Nou, mijn printbed is dus gewarped en krijg hem zelfs niet meer recht met glasplaat. Als oplossing heb ik th3d firmware geflashed en manual mesh bed levelling aangezet. Het flashen ging prima, het levellen ging prima maar ineens vloog de stop eruit v/w kortsluiting.

Vervolgens de aardlek omgezet, printer nogmaals aangesloten en ineens vloog er een vonk uit de printer (waar precies heb ik nog niet kunnen vinden)

Vervolgens aardlek nogmaals omgezet, printer weer aangesloten, en wat blijkt? Printer werkt nog volledig naar behoren en er lijkt niets stuk te zijn... Alhoewel ik nu wel erg bang ben de printer alleen te laten :/
Goh, das wel even schrikken.... maar gelukkig slaat je aardlek er wel uit.
Niet iets met flashen wat niet helemaal goed zat? een draadje wat los hing en ergens contact maakt ?

Ik zou zeker even goed kijken voor je wat gaat printen. Meestal als je vonken ziet moet je daar ook wat van terug zien in de vorm van schade, misschien ook even op de neus afgaan om te onderzoeken waar het nou vandaan komt.

Wel heel zuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Ik zou de voeding eens open maken en kijken of er rommel in zit wat korsluiting maakt. Hem gewoon gebruiken is vragen om problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImDion

ImDion

professioneel amateur

Zou sowieso even op onderzoek uitgaan, contact opnemen met leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal

Inderdaad, even de PSU openschroeven. Het kan gewoon een lekstroom zijn geweest maar dat maakt het zorgen erom maken niet minder van.

Heb je een gewone of een Pro?

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
Open schroeven is garantie verliezen , dus dat is een beetje een dilemma. Ik zou gewoon even contact zoeken met de leverancier. Als je zegt dat er vonken uit je psu kwam heb je kans dat ze je een nwe zenden.

Maar goed dan moet je wel weten uit welke hoek ze komen, als het je voeding niet was heb je nog steeds een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15
Mistacal schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:29:
[...]

Inderdaad, even de PSU openschroeven. Het kan gewoon een lekstroom zijn geweest maar dat maakt het zorgen erom maken niet minder van.

Heb je een gewone of een Pro?
Ik heb een gewone, dus ja, met merkloze PSU. Het vreemde is dat de vonk/kortsluiting ontstond toen de powerswitch op de psu uit stond. Wellicht is het idd lekstroom geweest / brakke stekkerdoos. Morgen maar 's rustig de boel openschroeven om te kijken of ik schade kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:56:
Open schroeven is garantie verliezen , dus dat is een beetje een dilemma. Ik zou gewoon even contact zoeken met de leverancier. Als je zegt dat er vonken uit je psu kwam heb je kans dat ze je een nwe zenden.

Maar goed dan moet je wel weten uit welke hoek ze komen, als het je voeding niet was heb je nog steeds een probleem.
Waarschijnlijk is elke modificatie aan de printer een garantieverlies als consequentie. Ik maak me er met Ali spul nooit zon zorgen om.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Nickster! schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:11:
[...]

Ik heb een gewone, dus ja, met merkloze PSU. Het vreemde is dat de vonk/kortsluiting ontstond toen de powerswitch op de psu uit stond. Wellicht is het idd lekstroom geweest / brakke stekkerdoos. Morgen maar 's rustig de boel openschroeven om te kijken of ik schade kan vinden.
is jouw stopcontact geaard waar de PSU kabel in zat?

Zo niet kan dat een oorzaak zijn. Ook zijn de stock PSU's vaak slecht geaard (meanwell PSU's zijn wel goed).
Als hij niet geaard is, zet voor de grap eens een multimeter op je frame en aard deze tegen iets in jouw huis. Je zal schrikken hoeveel stroom er op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_255
@Razwer

Met je dan de behuizing van voeding ?
Heb wel eens eerder prik gehad, zo dat je denk hmmmmz dat lijkt wel prik. Dus dat zal het dan ook wel zijn. Van het weekend maar eens meten.

Verder lekker aan de knutsel om voor de ender de boel eens te updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/16A6sNwIS0TxN3BTuMiaYolc/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2amcJKgVowzrSGExzuCAM2DS/thumb.jpg

Terwijl het wachten op de printjes is ook meteen mijn eigenhandig gesloopte ender3 printplaat gepakt
en 2 draadjes op de rx en tx pins van de microcontroller gezet. Kan ik esp3d proberen aan de praat te krijgen.
Was in ieder geval weer een hele oefening met een brakke soldeer punt. Toch maar eens een nieuwe bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fvdO544N9x0LOkqcG8ZpIDgO/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:51:
@Razwer

Heb wel eens eerder prik gehad, zo dat je denk hmmmmz dat lijkt wel prik. Dus dat zal het dan ook wel zijn. Van het weekend maar eens meten.

Verder lekker aan de knutsel om voor de ender de boel eens te updaten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Terwijl het wachten op de printjes is ook meteen mijn eigenhandig gesloopte ender3 printplaat gepakt
en 2 draadjes op de rx en tx pins van de microcontroller gezet. Kan ik esp3d proberen aan de praat te krijgen.
Was in ieder geval weer een hele oefening met een brakke soldeer punt. Toch maar eens een nieuwe bestellen.

[Afbeelding]
Platte vlakken zijn mooi geprint, de hoekjes wel iets minder. Welke laag hoogte heb je hiervoor genomen?

Die schroeven kunnen echt niet :P :P :P

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_255
Mistacal schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:02:
[...]

Platte vlakken zijn mooi geprint, de hoekjes wel iets minder. Welke laag hoogte heb je hiervoor genomen?

Die schroeven kunnen echt niet :P :P :P
:+

Als je weet hoelang ik heb moeten zoeken voor die schroeven. Heb leuk zo een doosje met van alles maar die lengte nou weer net niet. Print kwaliteit is niet je dat. Moet alles eigenlijk nog afregelen, maar ja de volgende stap is de chimera, dus dan kan ik weer aan de gang. Moet het zo ook nog op de ender3 gaan doen. Dus het is wel even goed zo.

Is trouwens boven aan een stukje afgebroken, stak er net even een maatje te groot in, in de 5015 fan ging hij prima, maar mn bracket niet. Gelukkig nog genoeg vlees om de boel vast te zetten en voor de vorm het stukje weer terug te plakken.

Net, ook nog een e3d titan extruder gekocht omdat ie niet zo heel erg duur was, die gaat naar de ender3
en de extruder die er afkomt ga ik op de cr10 zetten zodat ik in de toekomst een 2e kleurtje kan printen.

Oh wat ik nog wilde zeggen, die ptfe tube van triangle labs is prima te doen. Voelt ook wat gladder aan dan de originele.

[ Voor 11% gewijzigd door r_255 op 17-01-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
r_255 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:51:
@Razwer

behuizing van de voeding en je gehele ender frame is verbonden aan ground (zoals het hoort). Het belangrijke aspect is of jouw stopcontact/power cable geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
r_255 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:36:
[...]

Oh wat ik nog wilde zeggen, die ptfe tube van triangle labs is prima te doen. Voelt ook wat gladder aan dan de originele.
Mooi spul wel van triangle labs :) Niet te lang op die store hangen.. winkelmandje zat al weer snel gevuld...

Zojuist de glasplaatjes op gehaald dus we kunnen weer printen vanavond hoop ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Mistacal op 17-01-2019 16:29 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denyo
Even een Action LED TL boven het bed van Ender gehangen, is wel handig om in de avond het beeld van de Pi Cam nog te zien. De komende dagen even de voeding en dit lampje aansluiten op een dubbel relaisbordje zodat dit ook met Octopi geschakeld kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7EmQ0tH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hEkmhHv.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Razwer schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:16:
[...]
Ook zijn de stock PSU's vaak slecht geaard (meanwell PSU's zijn wel goed).
Als hij niet geaard is, zet voor de grap eens een multimeter op je frame en aard deze tegen iets in jouw huis. Je zal schrikken hoeveel stroom er op staat.
Een voeding hoort geaard te zijn of niet, afhankelijk van de isolatieklasse. Een klasse I apparaat moet op een geaard stopcontact worden aangesloten. Het liefst hangt de minpool van de gelijkstroom ook aan de randaarde. Een metalen behuizing van een 3d printer is dan geaard en zal geen schokken geven.

Spanningen op metalen delen zijn niet per se schadelijk, deze kunnen ook door inductie of capacitieve werking onstaan. De vraag is hoeveel stroom er kan worden geleverd. Dit ligt vaak in de orde van fracties van een milliampère, zelfs bij aansluiten op een ongeaard stopcontact. Gevaarlijk worden stromen pas bij continu meerdere mA's.

Het voltage is minder relevant, met droge lucht, het juiste tapijt en schoeisel ben je zo tot duizenden volts opgeladen >:)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Op een glasplaat blijft toch minder plakken dan het magnetisch bedje. Dus magnetisch bed maar op de glas plaat gelegd. Werkt meteen erg goed alleen op de helft van de print gekloot. Vanavond meer weer eens aan de slag 8)7

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
TNW schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:20:
[...]
Het liefst hangt de minpool van de gelijkstroom ook aan de randaarde.
Ik weet niet hoe jouw stopcontacten eruit zien maar die van mij zorgen ervoor dat dit nooit gegarandeerd is... (kan de stekker er in 2 richtingen in douwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
ManIkWeet schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:03:
[...]

Ik weet niet hoe jouw stopcontacten eruit zien maar die van mij zorgen ervoor dat dit nooit gegarandeerd is... (kan de stekker er in 2 richtingen in douwen)
We hebben ook geen gelijkstroom op de 220 in Nederland, dat is gewoon AC (wisselspanning).

@back2basic Weet je toevallig of die LV8729 voor alle steppers gebruikt kunnen worden? Ik zie namelijk dat de microstepping op de LV 1/128 in tegenstelling tot de 2208 die 1/16 microstepping hebben, of wordt dit te nauwkeurig?

Zelf 0 kaas gegeten van dit soort dingen maar ik lees wat over het koppel van de motoren in relatie met microstepping. Ik kan me voorstellen dat bij een 1/128 dat het vermogen per microstep enorm klein wordt. Iemand die hier wat meer over kan vertellen of een linkje voor leesvoer heeft?

[ Voor 42% gewijzigd door Mistacal op 18-01-2019 09:01 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
Mistacal schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:45:
We hebben ook geen gelijkstroom op de 220 in Nederland, dat is gewoon AC (wisselspanning).
Whoops, ik dacht in mijn hoofd dat hij het over de fase- en nuldraad had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
@back2basic Even een korte aanvulling, ik snap niet zo goed waarom een TMC2208 niet goed werkt op de extruder. De standaard A4988 heeft namelijk ook 1/16 microstepping, gelijk aan de TMC2208. Het toepassen van een LV8729 met 128 microstepping verbaasd me dan ook een beetje.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Mistacal schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:32:
Op een glasplaat blijft toch minder plakken dan het magnetisch bedje. Dus magnetisch bed maar op de glas plaat gelegd. Werkt meteen erg goed alleen op de helft van de print gekloot. Vanavond meer weer eens aan de slag 8)7
Pritt stift of haarlak er op doet wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 18:19
Platte dingen gaan prima op een droge schone spiegel / glasplaat. Als je wat minder contact hebt is 3D lac (of een goede haarlak, maar welke???) een super middel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denyo
@Tadango Zag laatst op een post ergens een lijstje met de benodigde ingrediënten voor de haarlak. Weet zo niet meer waar dit was maar op een zwarte bus haarlak van de Action ( alweer...) kwam ik dezelfde tegen. Zelf niet getest maar zou dus goed moeten zijn.

Pagina: 1 ... 6 ... 173 Laatste

Let op:
Het meegeleverde rolletje PLA bij een nieuwe Creality printer is vaak van matige kwaliteit, bij printproblemen graag eerst proberen met goede kwaliteit PLA.

Verkoop en printverzoekjes niet in dit topic, maar via V&A:
categorie: 3D Printers
categorie: Grafisch ontwerp en 3d visualisatie