[3D printen] Welke (PLA) filament merken raden jullie aan? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 70.283 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
Orky Rulez schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Het is inderdaad de fireengine

Ik heb nu dryboxes gemaakt, de 8 rollen die daar nu al in zitten hadden daarvoor iig geen problemen en waren ouder dan de eSun. Ik zal hem er eens een weekje in zetten en dan opnieuw testen.
Vreemd, misschien een slechte batch. Ik weet trouwens niet zeker of een drybox echt gaat helpen om een filament te drogen, volgens mij heb je daar echt een voedseldrogertje oid voor nodig.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:32
Voronwë schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Ook gekeken naar gerecycled filament? Misschien niet helemaal ecologisch, maar klinkt mij beter dan iets ecologisch van een groot chemie bedrijf (iets met Green Washing???)

Ik heb goede ervaringen met deze: uit Nederland notabene:
- https://reflowfilament.com/ uit Amsterdam
- https://formfutura.com/product/reform-rpla/ uit Nijmegen
Naja, als blijkt dat de ENVI 1 daadwerkelijk biologisch afbreekbaar is, wat ik zeker ga testen, dan is het geen green washing, toch? :)

Bedankt voor je tips. Ik had die van Form Futura al gezien. Ga ook zeker rPLA aanschaffen om ernaast te gebruiken, zeker als blijkt dat die ENVI 1 moeilijk is om mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
snsgn schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:

Bedankt voor je tips. Ik had die van Form Futura al gezien. Ga ook zeker rPLA aanschaffen om ernaast te gebruiken, zeker als blijkt dat die ENVI 1 moeilijk is om mee te werken.
Misschien wel belangrijk om te vermelden:

"ReForm rPLA is een gerecycled PLA type 3D printer filament dat is gemaakt van de post-industriële extrusie afvalstromen van onze EasyFil PLA filamenten."

Het is dus niet dat die spoel PLA al eerder een (eind)product is geweest. Het is een restproduct van hun normale filamentproductieproces, wat ze dus alsnog in een product kunnen veranderen.

Print verder wel prima trouwens, al zou ik het niet kopen als je grote chemiebedrijven wil vermijden.

Daarnaast is dit wel een aanrader, over de (daadwerkelijke) bio-afbreekbaarheid van PLA: YouTube: I tried composting "biodegradable" 3D prints!

(Spoiler alert: niet echt, helaas)

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 05-10-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-05 10:12
citruspers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Het is dus niet dat die spoel PLA al eerder een (eind)product is geweest. Het is een restproduct van hun normale filamentproductieproces, wat ze dus alsnog in een product kunnen veranderen.

Print verder wel prima trouwens, al zou ik het niet kopen als je grote chemiebedrijven wil vermijden.

Daarnaast is dit wel een aanrader, over de (daadwerkelijke) bio-afbreekbaarheid van PLA: YouTube: I tried composting "biodegradable" 3D prints!

(Spoiler alert: niet echt, helaas)
Klopt, bij Formfutura is recyclen een wat 'ruimer' begrip.
Reflow recycled wel daadwerkelijk plastic flessen (PETG).

En inderdaad, echt biologisch afbreekbaar plastic bestaat niet... Als je echt ecologisch wil printen kan je beter niet printen.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Bandit stopt met filamenten maken: https://www.bandit3dfilament.nl/ - ze hebben nu korting op hun rollen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 20:20
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:38:
Bandit stopt met filamenten maken: https://www.bandit3dfilament.nl/ - ze hebben nu korting op hun rollen.
Iemand ervaring met deze 'bandiet'? (:
Mij lijken goud, lichtgrijs en pearl zwart wel leuk.

Hun pla kan hittebestendig gemaakt worden, heeft dat nog nadelen voor hoe mooi het kan printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

A Lurker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Iemand ervaring met deze 'bandiet'? (:
Mij lijken goud, lichtgrijs en pearl zwart wel leuk.
Ik las elders op Tweakers niet per se slechte ervaringen (als in: mensen noemen dat ze het gebruiken).
Hun pla kan hittebestendig gemaakt worden, heeft dat nog nadelen voor hoe mooi het kan printen?
Ze bedoelen gewoon "annealing". Dat kan met elk filament, maar je krijgt wat dimensionele vervorming.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:15:
[...]
Ik las elders op Tweakers niet per se slechte ervaringen (als in: mensen noemen dat ze het gebruiken).

[...]
Ze bedoelen gewoon "annealing". Dat kan met elk filament, maar je krijgt wat dimensionele vervorming.
Ik had geen idee dat dat met regulier PLA iets opleverde. Weer wat geleerd. Wel flinke vervorming inderdaad, dus no free lunch. Er is ook filament wat je kunt annealen zonder vervorming maar dat is wel flink duurder.

Ik heb gevraagd of ze fotos hebben van de kleuren waar ik in geinteresseerd ben (die waren niet erg duidelijk op de website), maar nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:51
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

[...]
Sommige PLA's zijn speciaal ontworpen voor annealing, daarbij blijven de dimensionele proporties nagenoeg onveranderd. Bijvoorbeeld Formfutura Vulcano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 22:00
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:38:
Bedankt voor de tip. Heb van alle kleuren PETG die nog aanwezig waren een rol besteld. Ben benieuwd hoe het print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Bij het zoeken naar een specifiek filament kwam ik best leuke aanbiedingen tegen, dus voor wie nog op zoek is naar goedkoop filament:

Bijvoorbeeld Polymaker Polyterra voor €9,68/kg
Of Polymaker Polylite voor €13,31/kg
Of Formfutura Premium voor €13,31/kg
En waar ik zelf naar op zoek was: Formfutura Metalfil voor €19,36 per 750 gram

Wel opletten, want lang niet elk filament is (nog) in 1,75mm verkrijgbaar. Hun site filtert waardeloos (krijg bij 1,75mm ook resultaten die exclusief 2,85mm zijn).

De winkel ken ik zelf trouwens niet, zit wel in Nederland. Voor de zekerheid heb ik toch maar met cc betaald.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-05 16:41

CTVirus

Dexterslab FAN

yodeluxe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:14:
Bij het zoeken naar een specifiek filament kwam ik best leuke aanbiedingen tegen, dus voor wie nog op zoek is naar goedkoop filament:

Bijvoorbeeld Polymaker Polyterra voor €9,68/kg
Of Polymaker Polylite voor €13,31/kg
Of Formfutura Premium voor €13,31/kg
En waar ik zelf naar op zoek was: Formfutura Metalfil voor €19,36 per 750 gram

Wel opletten, want lang niet elk filament is (nog) in 1,75mm verkrijgbaar. Hun site filtert waardeloos (krijg bij 1,75mm ook resultaten die exclusief 2,85mm zijn).

De winkel ken ik zelf trouwens niet, zit wel in Nederland. Voor de zekerheid heb ik toch maar met cc betaald.
Bedankt voor de tip, wat exotische fillament bestelt om uit te proberen (ex btw):
TitanX - Red (1.75mm, 750 grams) €13.00
HDglass - Blinded White (1.75mm, 750 grams) €13.00
BASF Ultrafuse TPC 45D - Red 1.75 mm €12.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
Het rommelt momenteel van alle kanten in de wereld van de filamentverkopers. Bij de prijzen hierboven valt mijn bril van mijn neus. Dit moet haast wel een faillissementspartij of een incourante partij zijn. De verkoopprijzen liggen ruim onder de inkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 01:26
Voor mij te weinig interessante 1,75mm om voor die paar euro na verzending nog wat reserve te kopen... Ik wacht wel tot een of andere vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
gumtree schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:24:
Het rommelt momenteel van alle kanten in de wereld van de filamentverkopers. Bij de prijzen hierboven valt mijn bril van mijn neus. Dit moet haast wel een faillissementspartij of een incourante partij zijn. De verkoopprijzen liggen ruim onder de inkoopprijs.
Los van faillissementen of verhuizingen denk ik dat er 2 factoren relevant zijn:
- 2.85mm rollen verkopen nauwelijks dus moet mrn van de voorraden af. Dat zie je in de prijs.
- Concurrentie uit China, Sunlu verkoopt vrijwel standaard met enorme kortingen via hun eigen website, kom je uit op 12-15 euro per kilo.

[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 21-10-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
A Lurker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Los van faillissementen of verhuizingen denk ik dat er 2 factoren relevant zijn:
- 2.85mm rollen verkopen nauwelijks dus moet mrn van de voorraden af. Dat zie je in de prijs.
- Concurrentie uit China, Sunlu verkoopt vrijwel standaard met enorme kortingen via hun eigen website, kom je uit op 12-15 euro per kilo.
In volumes is het 2,85 mm filament niet veel kleiner dan 1,75 mm het 2,85 mm wordt vooral veel industrieel ingezet. De markt qua afnemers is veel kleiner, maar de volumes die worden gekocht zijn groter. Nu zie je inderdaad wel dat steeds meer gebruikers bezig zijn met standaardisering en naar de 1,75 mm filamenten gaan. Maar om daar nu al op voor te sorteren door je voorraden onder de inkoopprijs op de markt te gooien is bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
gumtree schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

In volumes is het 2,85 mm filament niet veel kleiner dan 1,75 mm het 2,85 mm wordt vooral veel industrieel ingezet. De markt qua afnemers is veel kleiner, maar de volumes die worden gekocht zijn groter. Nu zie je inderdaad wel dat steeds meer gebruikers bezig zijn met standaardisering en naar de 1,75 mm filamenten gaan. Maar om daar nu al op voor te sorteren door je voorraden onder de inkoopprijs op de markt te gooien is bijzonder.
Ik wist niet dat men bij industrie nog meer op 2.85 zat. Ik baseer mijn opmerking op het feit dat ik toch al wat jaren af en toe kortingen zie voor specifiek het 2.85mm filament van een merk, zonder dat dzn de 1.75-versue in de aanbieding is. Andersom nooit eigenlijk. Wellicht koopt de industrie andere merken, ze zullen ook andere merken printers hebben zoals Zortrax, maar de overstap voor consumenten naar 1.75mm is wat mij betreft voor het grootste gedeelte al gedaan. Voor zover ik weet zijn echt alle nieuwe printers voor de consumentenmarkt 1.75mm

Het probleem is dat het filament geld kost voor opslag en de situatie hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal keren, tenminste niet voor de consumentenmarkt. Dan is het toch een snelle rekensom voor een ondernemer? (:

[ Voor 13% gewijzigd door A Lurker op 21-10-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
A Lurker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:29:
[...]Sunlu verkoopt vrijwel standaard met enorme kortingen via hun eigen website, kom je uit op 12-15 euro per kilo.
Wat dit betreft: het helpt wel niet dat elke keer ik daar ga kijken de helft van de kleurtjes sold out zijn. Ik wil gerust wel wat voorraad maar het wringt toch altijd als die kleur er weer niet bij zit en je die toch nog ergens (incl verzending) van ergens anders moet halen... Restocken ze op vaste tijdstippen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Eryone heeft 50% korting op de site (op alles), gisteren een aantal rollen besteld.

https://nl.pepper.com/aan...ilk-pla-eur-1899kg-290956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-05 15:03
Mc55 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:17:
Eryone heeft 50% korting op de site (op alles), gisteren een aantal rollen besteld.

bij mij blijft ie op 26/kg staan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:18

Nitai

Live the life you love.

Erebus1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

bij mij blijft ie op 26/kg staan ??
Pas bij checkout zie je korting. Ik heb gisteren ook besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC0I6dy_oXxbuie7e5xfUYHS7MY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9gZ35VXFjjlLnZcSTWmnCHqp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Nitai op 23-10-2023 16:08 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Nitai schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Pas bij checkout zie je korting. Ik heb gisteren ook besteld:
[Afbeelding]
ik zag het net 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker

Ik ben voor de 10 rollen + 1 gratis gegaan. Dan kun je halloween50 gebruiken en krijg je zowel 50% als een gratis rol.

Mijn bankrekening ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44

Tweaker-van-het-jaar-award-waardig! _/-\o_
De korting werkt zelfs op de filamentdrogers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 18:24
€12.50 per kg nu bij Sunlu met de Halloween sale.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slayerrp
  • Laatst online: 28-04 23:11
Bambufan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Tweaker-van-het-jaar-award-waardig! _/-\o_
De korting werkt zelfs op de filamentdrogers!
Maar dan moet je wel filament bestellen.
Waarom zeg je dit nou? Nou moet ik nog een order plaatsen :9 Moet ik weer een excuus verzinnen bij de vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Gewoon zomaar een vraag maar hoeveel rollen filament hebben jullie op voorraad?
Ik...te veel. ik denk dat als m'n Eryone bestelling binnen is ik op ongeveer 40 zit.

Maar ik heb eigenlijk vooral allerlei kleuren 'nodig', ben proberen aan het klaarstomen om het een en ander te gaan verkopen qua dice towers enzo. En dan is kleurkeuze wel een mooie USP vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
A Lurker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:45:
Ik...te veel. ik denk dat als m'n Eryone bestelling binnen is ik op ongeveer 40 zit.

Maar ik heb eigenlijk vooral allerlei kleuren 'nodig', ben proberen aan het klaarstomen om het een en ander te gaan verkopen qua dice towers enzo. En dan is kleurkeuze wel een mooie USP vind ik.
Heb mijn Anycubic Kobra Neo net gekocht en ben nog aan het testen om fatsoenlijk prints te krijgen.
Heb recent set sample rollen Devil design gekocht 6x330gr en nu bij Eryone 5 rollen van 1kg gekocht en 4 sample rollen met dual color gekocht.

Dus heb de komende tijd wel genoeg test materiaal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44

Gewoon zeggen dat je die 30 rollen flesh colored TPU écht nodig hebt om de nieuwe Orgasm-O-tron 4000 voor haar te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers

Ik heb er op een gegeven moment iets van 50 gehad :+

Combinatie van interesse in exotisch filament (PACF, PP, PC, PPGF, PEI) en leuke combipacks met bijvoorbeeld 250g spoelen. Dat ben ik nu langzaam terug aan het dringen.

Voordeel is natuurlijk dat filament niet echt vergaat, zeker als je het droog opslaat en/of droogt voor het printen.

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 24-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
citruspers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Ik heb er op een gegeven moment iets van 50 gehad :+

Combinatie van interesse in exotisch filament (PACF, PP, PC, PPGF, PEI) en leuke combipacks met bijvoorbeeld 250g spoelen. Dat ben ik nu langzaam terug aan het dringen.

Voordeel is natuurlijk dat filament niet echt vergaat, zeker als je het droog opslaat en/of droogt voor het printen.
Ah gelukkig, dan ben ik nog geen extreme "hoarder". :+

Klopt, qua levensduur. Het zit bij mij allemaal in van die dozen van de action, met een flinke zak silicagel en een hygrometer. Elke keer opnieuw drogen is echt te veel gedoe, zeker met de petg en uberhaupt alles met spikkels/glitters, ook PLA. De kamer is grote delen van het jaar 50%+. Dat werkte niet.

Ik ben nu bezig met het maken van 3 dryboxes zodat ik rechtstreeks daarvandaan kan printen voor alles dat niet plain PLA is (die doen het gewoon prima, ook als ze maandenlang in de 60% liggen hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
BlazeMuis schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:35:
€12.50 per kg nu bij Sunlu met de Halloween sale.
Heb je een link naar waar dit te koop is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:06

Boullie

Da Bulster

A Lurker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:33:
[...]

Ah gelukkig, dan ben ik nog geen extreme "hoarder". :+

Klopt, qua levensduur. Het zit bij mij allemaal in van die dozen van de action, met een flinke zak silicagel en een hygrometer. Elke keer opnieuw drogen is echt te veel gedoe, zeker met de petg en uberhaupt alles met spikkels/glitters, ook PLA. De kamer is grote delen van het jaar 50%+. Dat werkte niet.

Ik ben nu bezig met het maken van 3 dryboxes zodat ik rechtstreeks daarvandaan kan printen voor alles dat niet plain PLA is (die doen het gewoon prima, ook als ze maandenlang in de 60% liggen hangen).
Hier en als je verder op de pagina kijkt staan er meer aanbiedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boullie op 24-10-2023 23:19 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 18:24
Raymond schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Heb je een link naar waar dit te koop is?
Gewoon op de website van Sunlu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:25
Boullie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

Hier en als je verder op de pagina kijkt staan er meer aanbiedingen.
Met de sidenote dat je 10 rollen moet bestellen om de actieprijs te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Laatst online: 21:06

Boullie

Da Bulster

Sinny schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:27:
[...]

Met de sidenote dat je 10 rollen moet bestellen om de actieprijs te krijgen?
Voor deze 12,51 per rol moet je 6 rollen bestellen inderdaad. Ze hebben eigenlijk ook doorlopend een actie voor 10 rollen voor rond de €100,- Voorraad/kleuren is wel beperkt/snel weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Boullie op 25-10-2023 09:07 ]

Boullie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:43

Ze leveren ook nog eens supersnel. Maandagochtend besteld, zojuist afgeleverd, terwijl de track&trace geen informatie gaf. Ben benieuwd hoe het print :)

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 25-10-2023 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slayerrp
jj85 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Ze leveren ook nog eens supersnel. Maandagochtend besteld, zojuist afgeleverd, terwijl de track&trace geen informatie gaf. Ben benieuwd hoe het print :)
Viel mij ook op inderdaad, super snel. Helaas 1 verkeerde rol erbij, ze stelden gelijk voor om 50% geld terug te geven, maar ik wil de juiste kleur😋.
Dus reactie van support is ook heel snel, nu alleen nog printen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
jj85 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Ben benieuwd hoe het print :)
Maakt dat nog uit aan die prijs??

Het enige dat ik eigenlijk nog print zijn van die DIY drybox-oplossingen om al die cheape rollen in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Veel print plezier allemaal! Mijn bestelling is ook binnen.
A Lurker schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Ik ben voor de 10 rollen + 1 gratis gegaan. Dan kun je halloween50 gebruiken en krijg je zowel 50% als een gratis rol.

Mijn bankrekening ;w
Had dit niet eens door, maar blijkbaar had ik ook 10 rollen besteld :+

Er zat een extra rol Clear PETG bij de bestelling. Dus dat is wel netjes. Daar in tegen had ik ook een rol zwarte ASA besteld, in plaats daar van heb ik een rol CF PETG ontvangen. Support kwam met 50% geld terug, prima... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:34
Hebben jullie wel werkende track & traces ontvangen ? mijne van ERYONE is nog steeds niet beschikbaar, Dinsdag besteld (zal wel geduld moeten hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mc55
fommas schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:37:
Hebben jullie wel werkende track & traces ontvangen ? mijne van ERYONE is nog steeds niet beschikbaar, Dinsdag besteld (zal wel geduld moeten hebben)
De link uit de mail van Eryone werkt inderdaad niet, maar je kan de code gebruiken bij dhl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
24ste besteld, wordt vandaag geleverd. Ik kreeg een mail van dhl.
Je kan idd op dhl site checken, de t&t werkt niet op die chronopost site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
fommas schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:37:
Ik heb ook geen werkende t&t via de mail van eryone, maar net een mail van DHL gehad dat ze morgen komen.

Ik ben benieuwd of ze bij mij geen fouten maken...maar goed om te weten dat je geld terug kan krijgen bij support.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slayerrp
Meer stringing met Eryone vs Devil Design.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY8b98uFw7EVZn4VIuueo99RwJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0q27FFRStFEyB89EVgM1vXYG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
slayerrp schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
Meer stringing met Eryone vs Devil Design.
[Afbeelding]
Fijn om te weten! Ik heb zelf geen zwart besteld, maar zal ook een keer een temp tower maken volgende week van een andere kleur en de resultaten delen.

Je zou kunnen proberen het filament te drogen, ik heb vaker gemerkt bij de budgetmerken dat het gewoon al vrij vochtig is. Ook al zit het vaccuumverpakt, als het daar een paar weken op de plank ligt voordat ze het verpakken kan er al vocht in gekomen zijn.

Verder print ik vaak vrij lage temperaturen tenzij ik snel wil printen of er een andere reden is. Dus ik moet bekennen dat ik dit wel acceptabel vind aangezien 200 graden ok is voor mij. Hopen dat mijn rollen het in ieder geval niet slechter doen dan dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slayerrp
A Lurker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Fijn om te weten! Ik heb zelf geen zwart besteld, maar zal ook een keer een temp tower maken volgende week van een andere kleur en de resultaten delen.

Je zou kunnen proberen het filament te drogen, ik heb vaker gemerkt bij de budgetmerken dat het gewoon al vrij vochtig is. Ook al zit het vaccuumverpakt, als het daar een paar weken op de plank ligt voordat ze het verpakken kan er al vocht in gekomen zijn.

Verder print ik vaak vrij lage temperaturen tenzij ik snel wil printen of er een andere reden is. Dus ik moet bekennen dat ik dit wel acceptabel vind aangezien 200 graden ok is voor mij. Hopen dat mijn rollen het in ieder geval niet slechter doen dan dit.
Ze hadden mij een verkeerde kleur gestuurd en ze konden mij geen juiste kleur sturen, maar wel mijn geld terug geven |:( Dus nu maar nieuw filament besteld en toen klikte mijn hand er spontaan een filament dryer in de cart :+

Dus dat zal ik hierna nog ff testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slayerrp
Trouwens nog meer torentjes geprint van Eryone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfOxaQjl6IugRIx65ximDGBmB-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjBajpJkPtfaRW1lD1rmBih9.jpg?f=fotoalbum_large
2 color en wood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Bij mij is alles goedgegaan in de bestelling, wel een saaie zwart PLA gratis erbij, maar ach, heb ik die ook weer voldoende op voorraad :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• slayerrp
Temp Tower met Eryone tpu heeft nog wat werk nodig 🤣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9z2_tPnPGGCqlqs_QEGA3H4S5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3loObRlInvI3YfGVhm7VhHnO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
slayerrp schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:52:
Temp Tower met Eryone tpu heeft nog wat werk nodig 🤣[Afbeelding]
Is dat normaal voor TPU als de settings niet goed staan of is t zo tropisch in Shenzen.....? Ik heb nooit met TPU geprint dus oprechte vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
A Lurker schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:43:
[...]

Is dat normaal voor TPU als de settings niet goed staan of is t zo tropisch in Shenzen.....? Ik heb nooit met TPU geprint dus oprechte vraag.
Denk ik eerder dat dit mijn onkunde is😋. Moet nog het juiste profiel voor tpu zien te vinden denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had laatst een rol PETG van Azure gekocht, vers uit de vacuumzak meteen al last van vocht. Met PETG van 123-3d heb ik nooit gehad dat een nieuwe rol meteen in de oven moest.
Ook heel veel stringing en blobs op 250 graden, maar op 240 lijkt het beter. 250 was wellicht iets te heet.

Het viel mij ook op dat het zwart niet zo gitzwart is als andere, vooral met dunne lagen zie je dat een een soort heel donker bruin is. In de uiteindelijke print zie je dat niet terug overigens, tenzij je iets met een enkele perimeter gaat printen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-05 13:54
Eryone heeft een leuke black friday actie:

BUY 5 GET 45% OFF code:Friday45
BUY 10 GET 50% OFF code:Friday50
BUY 20 GET 55% OFF code:Friday55

Bij Amazon hebben ze ook een klein beetje korting op Sunlu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:30
Op de Belgische Amazon staat de matte eSun filament in verschillende kleuren in aanbieding.

https://www.amazon.com.be...in_title_s00?ie=UTF8&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En als we dan toch aanbiedingen delen;
3djake, o.a. 15,52 voor een rol eco-pla (-30%)
Extrudr, o.a. 15,60 voor een rol nx2-pla (-40%)

(En beide volgens mij best goed filament, voor vergelijkbare prijzen als hierboven, op een kunststof spoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Was er eigenlijk iemand bijzonder onder de indruk van het Eryone filament?

Ik had glow in the dark PLA en die vind ik wel erg goed. Ik wil de trekker wel overhalen voor 10 rolletjes maar de temp towers hier boven van @slayerrp geven mij niet meteen het grote vertrouwen... Dan kan ik mss beter nog even inhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 16:57
Orky Rulez schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:48:
Was er eigenlijk iemand bijzonder onder de indruk van het Eryone filament?

Ik had glow in the dark PLA en die vind ik wel erg goed. Ik wil de trekker wel overhalen voor 10 rolletjes maar de temp towers hier boven van @slayerrp geven mij niet meteen het grote vertrouwen... Dan kan ik mss beter nog even inhouden
Onder de indruk is misschien een groot woord. Maar voor mij print Eryone eigenlijk altijd goed.
Inderdaad wel even een temptower, retraction etc maken voor de juiste instellingen maar verder nooit echt problemen mee.

Tot ik mn AMS'en kreeg was het voor mij ook het meest gebruikte samen met eSun / Sunlu en Ziro filament.
Reden dat het nu minder is, is dat ik ivm AMS liever plastic spoelen heb ipv karton (Ja voor die ene kartonnen rol heb ik wel geprinte ringen)

[ Voor 8% gewijzigd door Nederlandhc op 21-11-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:32
Ik heb niets te klagen over Eryone pla. Over hun tpu kan ik niets zeggen.

[ Voor 30% gewijzigd door PjotrStroganov op 21-11-2023 16:48 ]

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:19
Eryone TPU werkte bij mij tot nu toe goed, ik heb er een afdekkapje voor het ruitenwisservloeistofreservoir mee geprint voor mijn auto. Dat gezegd hebbende, dat is de enige noemenswaardige print met TPU die ik heb gedaan tot nu toe. Ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal en het was niet echt een moeilijke print qua geometrie.

Met de ASA die ik van Eryone heb moet ik nog verder spelen met de instellingen. Dat ligt waarschijnlijk meer aan mij en mijn printer dan aan het filament. Ik moet de Z-offset nog wat tunen en omdat mijn woning nu nogal koud is moet ik de printer waarschijnlijk wat beter isoleren om het kromtrekken te voorkomen.

Oftewel, ik ben nog een noob :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

3DJake heeft wat EcoPLA aanbiedingen voor €15,99 per rol, net zoals R3D. Waarschijnlijk simpelweg een relabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Goed, ik heb dan maar gestocked met Eryone

12,5 voor PETG en 13,5 voor PLA zal sowieso niet ver van de bodem zitten. Moet ik me niet te schuldig voelen als er eens iets mislukt :9

• NewbieDrieD87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-11-2023
Hey,

Net begonnen met 3D printen en probeer natuurlijk zoveel BF korting te scoren en zag dat het PLA RepRapFilament bij Reprapworld maar €13,12 is dacht deel het ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SierraPapa
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 15:28
Heeft iemand toevallig nog ergens een leuke Black Friday aanbieding gespot voor PLA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:21
SierraPapa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:52:
Heeft iemand toevallig nog ergens een leuke Black Friday aanbieding gespot voor PLA?
Dit is volgens mij wel een nette prijs voor 1,2kg;
https://www.amazon.nl/JAY...wkeurigheid/dp/B0BJ1FR86Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 09:24

Ravhin

no <root>...

SierraPapa schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:52:
3D wensshop heeft 40% korting op PLA+ van eSun. Goed spul.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Orky Rulez schreef op woensdag 22 november 2023 @ 00:10:
Goed, ik heb dan maar gestocked met Eryone
Ok, daarstraks ontvangen. Naast de beloofde extra ook de al te verwachten foute rol :P

Bij mij gelukkig wel 2x iets dat ik ook besteld had, maar mijn favo kleurtje ontbreekt natuurlijk. We zullen zien met wat hun support over de brug komt.

Ik denk wel dat als ze bij de helft van de bestellingen een compensatie moeten geven er toch ook wel eens iemand van de support de lift naar het magazijn gaat nemen om even te kijken waar ze daar eigenlijk mee bezig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Orky Rulez schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:34:
[...]
Ik denk wel dat als ze bij de helft van de bestellingen een compensatie moeten geven er toch ook wel eens iemand van de support de lift naar het magazijn gaat nemen om even te kijken waar ze daar eigenlijk mee bezig zijn
Je zou het denken, maar Chinese bedrijven hebben gewoon deze cultuur. Stel dat ze simpelweg de juiste kleur niet kunnen vinden, pakken ze gewoon een andere en stoppen ze dat dan in de doos. Want semi-kritische vragen stellen levert je problemen op van hogerhand. En je zou maar eens heel misschien het idee geven dat het zou kunnen zijn dat ze hun voorraadbeheer niet op orde hebben. Hoe weet ik dat zo stellig, nou:

Ik zit in zowel op een discord server als facebookgroep voor Sovol printers en wat je tegenkomt is werkelijk waar om te bespotten. Bakken met mensen die support hebben gecontacteerd en compleet het verkeerde onderdeel krijgen. Iemand had support gevraagd voor zijn SV06+ printer, zou ie een nieuw mainboard krijgen. Wat ontving hij? Een bord voor de SV06 en een bord voor de SV07+. Maar niet voor de SV06+. En zelfs zoiets simpels als nieuwe lagers gaat vaak fout. Krijg je een as ipv de lagers ofzoiets. Of een setje geharde nozzles ipv een nieuwe stepper motor die kapot was.

Het is zelfs zo erg dat ik mezelf voorgenomen heb om gewoon alles wat stuk gaat maar gewoon zelf te vervangen, en dan meteen voor betere kwaliteit. Ik heb een SV06 (naast de MK3s; zijn zowat broers van elkaar) dus ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb, en de kwaliteit van zoiets als de stepper motors is gewoon zo laag; de stepper voor de X-as kwam met een kromme as, en ik heb gewoon een setje Trinamics stepper motors besteld die ik erop ga gooien. De stock stepper motors kosten $5 op aliexpress (en dat is het niet eens waard eigenlijk, voor $8 heb je al tamelijk fatsoenlijke die wel gewoon functioneren, ook op relatief hoge snelheid (denk Vorons) zou dat nog wel lukken, maar goed ik dwaal af), maar specs hebben ze nergens, ook niet op de pagina van het bedrijf die de steppers maakt.

Offtopic maar ja....China.....dat dus.

[ Voor 32% gewijzigd door A Lurker op 24-11-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 21:43
Luuk84 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:52:
Eryone heeft een leuke black friday actie:

BUY 5 GET 45% OFF code:Friday45
BUY 10 GET 50% OFF code:Friday50
BUY 20 GET 55% OFF code:Friday55

Bij Amazon hebben ze ook een klein beetje korting op Sunlu.
Je kunt ook de code sale gebruiken, dan krijg je 50% (bij lagere aantallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynast
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 20:30
Ravhin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:15:
[...]

3D wensshop heeft 40% korting op PLA+ van eSun. Goed spul.
Nice en zeker goed spul. Ik zie echter alleen 'maar' 21% korting. Heb je een code oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 09:24

Ravhin

no <root>...

Nee, een PLA+ (gold), PETG (transparant yellow), e-PLA zwart en wit waren 40%.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spike631
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 22:04
Sunlu Pla+ black friday sale, 12+2 rollen antistring Pla erbij voor 157€ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Sebazzz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:40:
3DJake heeft wat EcoPLA aanbiedingen voor €15,99 per rol, net zoals R3D. Waarschijnlijk simpelweg een relabeling?
3D Jake ecoPLA wordt in Nederland geproduceerd, R3D komt uit Fanchang, China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 19:21

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ik snap niet helemaal hoe iedereen een goede deal in Sunlu ziet op het moment.

Voorbeeld: In juli betaalde ik <13 euro per rol, en nu zit het tegen de 15 euro aan als 'black friday aanbieding'.

De zwarte kleur kostte mij toen slechts 10,99 (zie onderaan screenshot)

Is het dan geen fake aanbieding wat Sunlu doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR4KxgRhGj3WJineztlyohVs_Go=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UeNEUJHsRfW3hAUluH7ddo9I.png?f=fotoalbum_large

(deze post was in reactie op iets dat eerder in een ander topic werd besproken en is m.i. niet geheel terecht door een modje verplaatst naar dit topic, maar okay (y) sorry als het daardoor nogal random overkomt omdat ik nooit eerder in dit topic heb gereageerd).

[ Voor 16% gewijzigd door Ohmarinus op 26-11-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 11:13
Ohmarinus schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:19:
Ik snap niet helemaal hoe iedereen een goede deal in Sunlu ziet op het moment.

Voorbeeld: In juli betaalde ik <13 euro per rol, en nu zit het tegen de 15 euro aan als 'black friday aanbieding'.

De zwarte kleur kostte mij toen slechts 10,99 (zie onderaan screenshot)

Is het dan geen fake aanbieding wat Sunlu doet?

[Afbeelding]
Inflatie is een vrouwelijke hond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Ik kan bandit 3d filament niet aanraden. Niets dan clogs met 2 verschillende kleuren. Zelfs een nieuwe nozzle gemonteerd (was ook wel tijd voor vervanging) en direct weer een clog!

Edit, verkoper zegt: "mijn filament is hoger viscoos". Intussen 6 clogs en hij wil het niet terugnemen. Hij stopt ermee en kan de kwaliteit van de ongeopende rollen die ik zou willen retourneren niet meer waar maken. Helaas ruim buiten de wettelijke retourtermijn, maar ongeopend is ongeopend. Of ze nu bij mij op de plank liggen of bij hem.

[ Voor 49% gewijzigd door A Lurker op 29-11-2023 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erebus1
https://nl.aliexpress.com...21sh%21BE%212456667587%21

Best een leuke korting. tevens gratis verzending en komt nog eens korting bij door het "hogere" bedrag

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aangezien de titel de lading van het topic niet geheel meer dekt, is het wat om een algemeen Filament topic te maken? Met ervaringen, aanbiedingen, en een informatieve topicstart met daarin wat merken, en wat informatieve videos (die al op youtube staan) met betrekking tot de verschillen tussen PLA, PETG, ABS etc. ?

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:00
A Lurker schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:29:
Ik kan bandit 3d filament niet aanraden. Niets dan clogs met 2 verschillende kleuren. Zelfs een nieuwe nozzle gemonteerd (was ook wel tijd voor vervanging) en direct weer een clog!

Edit, verkoper zegt: "mijn filament is hoger viscoos". Intussen 6 clogs en hij wil het niet terugnemen. Hij stopt ermee en kan de kwaliteit van de ongeopende rollen die ik zou willen retourneren niet meer waar maken. Helaas ruim buiten de wettelijke retourtermijn, maar ongeopend is ongeopend. Of ze nu bij mij op de plank liggen of bij hem.
Ik hebt nog nooit problemen met filament van Bandit gehad .
Ik print er op dit moment mee met mijn prusa mk4 gaat perfect .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
wim62 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:55:
[...]

Ik hebt nog nooit problemen met filament van Bandit gehad .
Ik print er op dit moment mee met mijn prusa mk4 gaat perfect .
Ik ook nog nooit met de 20 kilogram ander filament, voor het geval jij net als de verkoper denkt dat het probleem tussen stoel en printer zit. Ik heb werkelijk waar op geen enkel moment coulance/begrip gevoeld bij verkoper. Ik heb intussen wat verder gegraven en er zijn meerdere factoren:
- Heat treatable PLA, blijkbaar is er wel degelijk onderscheid tussen PLA en HTPLA. Had wel leuk geweest als dat duidelijk in de productnaam naar voren kwam. Zie bv ook HTPLA van Proto pasta.
- Hogere viscositeit (volgens de verkoper). Had wel leuk geweest als dat in de beschrijving naar voren kwam.
- Heatbreak van MK3s die afwijkt van de norm; begint op 2.2mm opening-doorsnee (bore) en heeft een randje naar 2.0 ergens beneden de heatbreak. Had wel leuk geweest als Prusa dit had verteld, blijkbaar gebruiken ze voor de MK3s standaard een heatbreak die geschikt is voor MMU maar dus minder voor regulier gebruik.

Ach ja, gelukkig heb ik toevallig reservespul van E3D aangeschaft, inclusief een heatbreak die gewoon 2.0mm bore volledige cylindervorm heeft zonder randjes anders was ik wel echt chagrijnig dat iedereen naar elkaar wijst en ik het maar weer mag vervangen/oplossen door maar weer ergens anders een bestelling te doen (E3D in dit geval).

[ Voor 10% gewijzigd door A Lurker op 30-11-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
Ik heb van de week een aantal rollen Sunlu binnen gekregen, maar met grijs tot nu toe is het drama. Van alles geprobeerd, maar eerder filament van Gt3sd ging altijd zonder issues. Die van Sunlu blijft niet kleven aan het printbed. Al van alles geprobeerd, printbed warmer, hogere temp printen, lager, retraction, maar het blijft prut.

Iemand ideale print settings voor een spool grijs mat Sunlu PLA+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaseream
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17:59
MADG0BLIN schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:48:
Ik heb van de week een aantal rollen Sunlu binnen gekregen, maar met grijs tot nu toe is het drama. Van alles geprobeerd, maar eerder filament van Gt3sd ging altijd zonder issues. Die van Sunlu blijft niet kleven aan het printbed. Al van alles geprobeerd, printbed warmer, hogere temp printen, lager, retraction, maar het blijft prut.

Ik heb ook grijs matte PLA+ van Sunlu en ervaar het tegenovergestelde. Bij mij blijven de prints en supports zeer sterk vast, zelfs het sterkst van alle filamenten die ik ooit heb gebruikt. Mijn printbed is 60°C en de hotend is 210°C (op een ender3v2neo. Misschien de eerste laag wat dichter bij het printbed printen?

Als je alleen problemen hebt met het grijze filament, kan het ook zijn dat de spoel niet van goede kwaliteit is gekomen vanuit Sunlu.

[ Voor 7% gewijzigd door Chaseream op 02-12-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
MADG0BLIN schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:48:

Ik heb net toevallig afgelopen weekend, matte sunlu pla+ toegekregen.

Moet zeggen, een van de beste/betere kwaliteit rollen dat ik al gehad heb. En dat voor minder dan 10€/kg.
Ik heb gewoon een standaard generic pla profiel kiezen op de bambu lab, en stukken zagen er nagenoeg perfect uit.

Met welke machine print je ? en staan er mods op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
Ik heb een Ender 5 Pro staan.
Blauw ook nog geprobeerd, zelfde probleem, verder geen mods, zal vanavond nog een poging doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 13:51

BFS

Rude awakening

Ik print het meerendeel van mijn spul op een X1C met Sunlu PLA+ (Black/Skyblue zijn favoriet) en ik herken deze issues ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door BFS op 04-12-2023 13:32 ]

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerwater
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-05 10:43
Erebus1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:10:
[...]

Ik heb net toevallig afgelopen weekend, matte sunlu pla+ toegekregen.

Moet zeggen, een van de beste/betere kwaliteit rollen dat ik al gehad heb. En dat voor minder dan 10€/kg.
Ik heb gewoon een standaard generic pla profiel kiezen op de bambu lab, en stukken zagen er nagenoeg perfect uit.

Met welke machine print je ? en staan er mods op ?
Is ook mijn ervaring. Omdat het laatst zo goedkoop was, maar eens een aantal rollen matte pla van Sunlu geprobeerd. En ik vind het super mooi printen. Op een Prusa mk3s met generic pla profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Ik ben nog opzoek naar een juiste kleur groen :9
De Bulbasaur is nu geprint met mat grasgroen van BambuLab. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKErTQpNkw4cfsYfRVg-sMkC6-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flIayDE7nzEtnMZZOVmFRA2E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
meer lego sets kopen, dan heb je meer kans op een match 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:57
Mc55 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:08:
Ik ben nog opzoek naar een juiste kleur groen :9
De Bulbasaur is nu geprint met mat grasgroen van BambuLab. Iemand nog tips?

[Afbeelding]
Ik zou zeggen probeer de groen van 3Djake https://www.3djake.nl/3djake/ecopla-lichtgroen
Ik heb deze en volgens mij is het nagenoeg een exact match

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

_ferry_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:19:
Aangezien de titel de lading van het topic niet geheel meer dekt, is het wat om een algemeen Filament topic te maken? Met ervaringen, aanbiedingen, en een informatieve topicstart met daarin wat merken, en wat informatieve videos (die al op youtube staan) met betrekking tot de verschillen tussen PLA, PETG, ABS etc. ?
Een aanpassing van de titel lijkt me voldoende?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ocf81 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:42:
[...]

Een aanpassing van de titel lijkt me voldoende?
Zou de simpelste oplossing zijn. Maar een overzichtje met wat tips/opmerkingen lijkt mij ook wel handig. Of het bijvoorbeeld rollen met afwijkende afmetingen zijn (die bijvoorbeeld niet in de AMS passen) Of voor welke prijzen je ze kunt kopen. Ik was al begonnen met een opzetje, maar door druktes kan ik het zo snel even niet afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc55
Leviathius schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:40:
[...]

Ik zou zeggen probeer de groen van 3Djake https://www.3djake.nl/3djake/ecopla-lichtgroen
Ik heb deze en volgens mij is het nagenoeg een exact match
Thanks! Dat lijkt idd overeen te komen. Ik ga m proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Mc55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 06:44:
[...]

Thanks! Dat lijkt idd overeen te komen. Ik ga m proberen.
Die van Devil Design lijkt me ook wel wat

Ben ik zelf ook heel tevreden van: enorme temp range, doorzichtige rol, volle kilo, goedkoop, ook andere heel mooie kleuren. Nadeel: brede rol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:20
Sunlu heeft 10x black PLA voor 94,75. Er zijn wat kortingscodes, ik heb er net één van 10% gekregen na bestellen als een soort referral code. Als iemand deze wilt hebben, stuur maar een berichtje. Edit: gebruikt!

https://www.sunlu.com/col...ll?variant=45047810064666

[ Voor 39% gewijzigd door Xalopalyps op 09-12-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Dankjewel @Xalopalyps voor je code. €8,5/kg

Voor iedereen hier: ik heb van Sunlu een referral link gekregen:

Weg

Als ik het goed gelezen heb krijgt iedereen daar -10% mee en ikzelf 'Sunlu-punten'

En om het helemaal compleet te maken geven ze nog gratis halloweel-stl's weg ook

Referral linkjes mogen niet, zie ook de FAQ.

[ Voor 22% gewijzigd door SA007 op 09-12-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Van de week weer een bestelling bij 123-3D gedaan.
Die hebben de Jupiter filament rollen veranderd.
De rollen zijn nu smaller en er zit 1,1Kg op.
Het filament voelt ook iets anders aan dan de oude serie.
Staat nu te printen dus eens kijken of er verschil is in resultaat.

Ook hebben ze nu een High speed variant om sneller te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Is filament een bottleneck voor snel printen? Ze willen toch altijd dat het filament goed smelt, ook bij de normale series? Klinkt voor mij als een marketing stunt. Uiteraard is het belangrijk dat je filament de warmte goed opneemt en dan smelt, maar vraag me af hoeveel dat dan scheelt.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
pwillemske schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:10:
Is filament een bottleneck voor snel printen? Ze willen toch altijd dat het filament goed smelt, ook bij de normale series? Klinkt voor mij als een marketing stunt. Uiteraard is het belangrijk dat je filament de warmte goed opneemt en dan smelt, maar vraag me af hoeveel dat dan scheelt.
Het ligt anders, er is niet sprake van een bottleneck maar alle combinaties van relevante factoren geven een bepaalde maximum volumetric flow. Hardware, temperatuur, maar ook filament is een factor. Het gaat bij filament overigens niet enkel om smeltsnelheid, maar ook om vloeisnelheid (viscositeit). Zo is PETG wat stroperiger en print dus over het algemeen minder vlot dan PLA.

En nu is het zo dat je ook samenstellingen wat kunt veranderen, of additieven bij je PLA kunt doen, om bepaalde eigenschappen te bevorderen. Wat 123-3D nu heeft met High Speed klinkt als PLA Meta van Sunlu. Dat smelt al prima bij 170-180 graden maar op 200 kun je daar (in theorie) sneller mee printen dan regulier PLA op 200 graden.

Uiteindelijk is het ook maar hoe de fabrikant het noemt, de ene PLA+ is de andere ook niet. Maar het lijkt me wel dat ze er iets aan veranderd hebben om die term High Speed te mogen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
pwillemske schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:10:
Het wordt in deze video goed uitgelegd, + een vergelijk met een normaal PLA op highspeed en een highflow (polymaker Polysonic) filament.

YouTube: Polymaker PolySonic PLA: Print FAST at HIGH-QUALITY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wegens succes verder in [3D printen] Centraal filament topic
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.