[3D printen] Welke (PLA) filament merken raden jullie aan? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 71.296 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:50
turboproc schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Ook mijn sample pakket is binnen. Als de top verpakking een voorbode is voor de kwaliteit van het fillament dan moet het goed komen.
Ik ben nu een aantal bootjes en cubes aan t printen; zwart, rood en blauw zijn goed.
Geel, groen en vooral wit wat minder, maar wit is een lastige kleur. Tot nu toe kan alleen Polymaker dat goed.
Maar tot nu toe positief verrast over Devil Design.

Overigens zag ik nu net dat Polymaker ook een PolyTerra PLA+ heeft, die ken ik nog niet.
Iemand die al geprobeerd?

Ik ga ook maar eens een samplepakketje bij Formfutura samenstellen (250g spoelen).
Ik heb goede ervaringen met de Vulcano (annealing), maar nog niet met ePLA.

[ Voor 14% gewijzigd door rinkel op 20-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turboproc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 14:13
rinkel schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

Ik ben nu een aantal bootjes en cubes aan t printen; zwart, rood en blauw zijn goed.
Geel, groen en vooral wit wat minder, maar wit is een lastige kleur. Tot nu toe kan alleen Polymaker dat goed.

Overigens zag ik nu net dat Polymaker ook een PolyTerra PLA+ heeft, die ken ik nog niet.

Ik ga ook maar eens een samplepakketje bij Formfutura samenstellen (250g spoelen).
Ik heb goede ervaringen met de Vulcano (annealing), maar nog niet met ePLA.
Net wat prints gemaakt en ziet er naar uit dat ik eerst even op zoek moet naar de juiste temperatuur. Duidelijk anders als bij REAL PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
turboproc schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Net wat prints gemaakt en ziet er naar uit dat ik eerst even op zoek moet naar de juiste temperatuur. Duidelijk anders als bij REAL PLA.
Daar kwam ik ook net achter bij het printen van de calicat, de staart is wat mushy.
Het lijkt er bij mij op dat iets lager beter is.

Eigenlijk maar even een temp-tower printen.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 20-08-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-07 22:46
[...]

Net mijn eerste print met Polyterra PLA+ gemaakt, mooi spul. Persoonlijk vind ik het resultaat beter dan met Esun filament. Het zwarte PLA+ heeft wel een soort van glans/reflectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-07 11:11
De Devil Design rollen print ik op 205 ik zie niet echt verschil in de torentjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
gumtree schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:54:
[...]

Net mijn eerste print met Polyterra PLA+ gemaakt, mooi spul. Persoonlijk vind ik het resultaat beter dan met Esun filament. Het zwarte PLA+ heeft wel een soort van glans/reflectie.
Polyterra is mat, de PLA+ versie dus niet meer? Lijkt dus meer op normaal PLA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
rinkel schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Polyterra is mat, de PLA+ versie dus niet meer? Lijkt dus meer op normaal PLA?
Ik zal morgen twee benchys printen, het 3D jake filament is naar mijn mening matter dan het Polyterra PLA+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-07 16:03
[...]

Ik heb PLA wit van Jupiter (123-3D) maar dat print super goed vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07 13:19
Hebben mensen hier ervaring met TPU printen? Ik heb laatst een rol Overture TPU van Amazon gehaald en er stond bij dat het 95A is. Maar ik vind het wel erg zacht eigenlijk. Ik dacht dat 95A redelijk hard was, maar toch flexibel. Beetje net zo hard als een autoband zeg maar. Ik kan er alleen geen info/video's over vinden van een goede test hoe flexibel 95A moet zijn.. Ik vermoed dat de rol Overture eerder 85A is geweest.

ps. Ik print het goed voor zo ver ik weet. Heb temp towers gemaakt, retraction tower, speed tower etc. De object zijn ook gewoon mooi geprint, maar zelfs met 7 walls nog steeds zeer flexibel..

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-07 15:34
Hangt af van wat jij als zacht beschouwd. Ik heb de 98A.

Deze is stijf, maar als je speelt met de infill kun je daar best andere mechanische eigenschappen mee bekomen.

Hangt ook van wat je wilt. In modelbouw voor auto's wil je een tussen zacht en hard in. En bij een mof (afdichting) wil je toch iets zachter gaan.

Maar dat is spelen met infill. Of zelfs wall layers. Als je het massief maakt, is er een groot verschil tussen 100% layers of 100% walls.

Enja, tpu moet kurkdroog zijn. Temps ni te hoog. De vochtigheid kan zelfs je flexibiliteit bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-07 17:37
Ik ben voor t eerst met prusament petg aan het printen. Carmine Red. Leuk spul, ziet er strak uit ook. Handig voor als PLA niet toereikend is. In dit geval een case voor het mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 23:11
AvA1970 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:07:
TM3Dfilament heeft ook een sample box. 20 kleuren PLA 130 gram.

https://tm3dfilament.nl/p...box-20-kleuren-pla-1-75mm

Prima spul en print goed, zit alleen wat strak op de rol.
Nice one, zat te kijken naar de samplekit van Devil Design bij Tinytronics als startsetje voor mijn Anycubic kobra neo, maar 20 kleurtjes ipv 6 is dan wel weer heel erg aanlokkelijk :9

De keuzes :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
slayerrp schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:58:
[...]

Nice one, zat te kijken naar de samplekit van Devil Design bij Tinytronics als startsetje voor mijn Anycubic kobra neo, maar 20 kleurtjes ipv 6 is dan wel weer heel erg aanlokkelijk :9

De keuzes :o
Bedenk wel: 130g of 333g per spoel, scheelt nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
rinkel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:51:
[...]

Bedenk wel: 130g of 333g per spoel, scheelt nogal.
Klopt, daar zat ik nog wel ff over na te denken. Eens ff kijken wat voor printjes ik als test wilde gaan maken.
Heb natuurlijk niks aan zoveel kleuren als ik er een halve print mee kan maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
slayerrp schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Klopt, daar zat ik nog wel ff over na te denken. Eens ff kijken wat voor printjes ik als test wilde gaan maken.
Heb natuurlijk niks aan zoveel kleuren als ik er een halve print mee kan maken :P
Ik heb net de samples van Devil Design binnen, maar heb er ook een aantal van TM. Die laatste zijn echt samples, kun je een aantal bootjes printen en iets meer, maar met 333g kun je best wel wat mee printen.
Op zich is de sample van TM best netjes hoor, beter dan zo'n plastic zakje met een sliert filament erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kIIANzC9jCnWWYZVwEHF9AN6kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdeP6bCKNygq4TayrnZXyXDl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind ze redelijk vergelijkbaar overigens, zeker niet slecht.
Of ze beter zijn dan eSun? wil het graag (want europees)

[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 22-08-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
rinkel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Ik heb net de samples van Devil Design binnen, maar heb er ook een aantal van TM. Die laatste zijn echt samples, kun je een aantal bootjes printen en iets meer, maar met 333g kun je best wel wat mee printen.

[Afbeelding]

Ik vind ze redelijk vergelijkbaar overigens, zeker niet slecht.
Of ze beter zijn dan eSun? wil het graag (want europees)
27€/kg vs 18€/kg, snap de meerprijs wel. Esun ook veel over gelezen , zeker hun PLA+.
Ach begin net, en dan moet ik toch ergens gaan beginnen, beter, duurder en mooier kan altijd nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
slayerrp schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

27€/kg vs 18€/kg, snap de meerprijs wel. Esun ook veel over gelezen , zeker hun PLA+.
Ach begin net, en dan moet ik toch ergens gaan beginnen, beter, duurder en mooier kan altijd nog :)
Er staan in dit topic een aantal lijstjes met filament keuzes.

Ik gebruik meestal goedkoop (20 per Kg) filament voor prototyping, en duur voor het uiteindelijke resultaat.

Overigens is eSun PLA+ ook rond de 20 (3dwensshop)

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 22-08-2023 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
slayerrp schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

eSun is voor mij hit and miss. Sommige kleuren zijn niet uniform gemixed. Of dat de kleurstoffen of de additieven zijn die de '+' inhouden weet ik niet, maar voor mij is DD beter over het algemeen.

Zeker sinds 3dwensshop zijn prijzen flink verhoogd heeft ga ik liever ergens anders shoppen. (:

Mijn favo's so far:
Devil Design PLA, hun copper is zeer tof
R3D, prima PLA en soms met 30% korting bij 3djake, dan istie 14 euro de kilo. Verwacht met black friday wel weer een sale.
Spectrum PLA
3djake ecoPLA
En eSun lichtbruin is prima voor mij (meerdere spoelen gehad). Maar paars en rood bv weer totaal niet. Hun silk lijkt ook weer iets beter te werken met mijn prusa, maar dat is dan ook compleet ander spul.

Nog te testen:
Sunlu Matte PLA
TM PLA

Niet zo goed:
Monoprice PLA, rotzooi dat rookt als het uit de nozzle komt, en nog meer problemen dan ik al met eSun had.
AzureFilm Gold, wordt zeer snel vochtig en dat zie je terug in de prints

Edit: navy blue van Devil Design is trouwens wel een vage, die verandert ietwat van kleur nagelang het langer in de nozzle zit te warmen. Als je echt snel print wordt t zelfs mat, maar dan heb ik het wel over 12-15 mm^3/s.

[ Voor 13% gewijzigd door A Lurker op 22-08-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slayerrp
A Lurker schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

eSun is voor mij hit and miss. Sommige kleuren zijn niet uniform gemixed. Of dat de kleurstoffen of de additieven zijn die de '+' inhouden weet ik niet, maar voor mij is DD beter over het algemeen.

Zeker sinds 3dwensshop zijn prijzen flink verhoogd heeft ga ik liever ergens anders shoppen. (:

Mijn favo's so far:
Spectrum PLA
3djake ecoPLA
En eSun lichtbruin is prima voor mij (meerdere spoelen gehad). Maar paars en rood bv weer totaal niet. Hun silk lijkt ook weer iets beter te werken met mijn prusa, maar dat is dan ook compleet ander spul.

Nog te testen:
Sunlu Matte PLA
TM PLA

Niet zo goed:
Monoprice PLA, rotzooi dat rookt als het uit de nozzle komt, en nog meer problemen dan ik al met eSun had.
Beide thx voor de tips, dan ga ik toch maar ff setje met 6 kleuren PLA van DD bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
[...]

Mijn favo's so far:
R3D, prima PLA en soms met 30% korting bij 3djake, dan istie 14 euro de kilo. Verwacht met black friday wel weer een sale.
Spectrum PLA
3djake ecoPLA

Nog te testen:
Sunlu Matte PLA
TM PLA

Niet zo goed:

Edit: navy blue van Devil Design is trouwens wel een vage, die verandert ietwat van kleur nagelang het langer in de nozzle zit te warmen. Als je echt snel print wordt t zelfs mat, maar dan heb ik het wel over 12-15 mm^3/s.
Als je iets wil printen dat temperatuurbestendig moet zijn, kan ik Formfutura Vulcano nog aanbevelen.
Na annealing bestendig tot 175C (zelf getest)
Het print niet supermooi, maar afmetingen blijven goed behouden na annealing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Mijn testjes met de verschillende PLA\s laten nog even zich wachten, de luchtvochtigheid in mijn bureau is momenteel te hoog. Met de Poylmaker pla+ kreeg ik best een goed resultaat, maar die rol kwam vers uiit het vacuüm.

Bij Esun merk ik zelf grote verschillen op in temperatuur, de ene kleur doet het lekker op een lage temperatuur en andere kleuren zitten er juist weer ruim (lees > 20 graden) boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
gumtree schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:46:
Mijn testjes met de verschillende PLA\s laten nog even zich wachten, de luchtvochtigheid in mijn bureau is momenteel te hoog. Met de Poylmaker pla+ kreeg ik best een goed resultaat, maar die rol kwam vers uiit het vacuüm.

Bij Esun merk ik zelf grote verschillen op in temperatuur, de ene kleur doet het lekker op een lage temperatuur en andere kleuren zitten er juist weer ruim (lees > 20 graden) boven.
Interessante test! Ik kijk uit naar de resultaten. Zit er ook een consistente factor in wat betreft temperatuur? Zoals hoe donkerder de kleur (meer kleurstoffen?) hoe hoger de temperatuur die nodig is om lekker te printen?

Ik merk zelf dat PolyTerra wit en geel bijv echt moeite heeft met schuine kanten en dergelijke. Nog geen oplossing voor gevonden, waarschijnlijk lagere temperatuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Ik print nu al een poosje met de pla van Jupiter. Bed op 65° nozzle op 215°. Het print heel mooi egaal en is zeer sterk qua laag hechting. Ook andere pla zelfde resultaten. Zelfs met de real glow in the dark.

Ik heb een crealty ender 3 S1 pro. Weet niet of dat wat uit maakt mbt de resultaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-07 21:06
Ik heb nog best veel rollen Jupiter van 123D dat spul is bij mij zo ontzettend broos geworden, niet normaal. Soms breekt het al meerdere keren als ik het probeer in te voeren in de printer. Of het breekt mid-print. Ik ben helemaal gestopt met dat merk nog te kopen of te gebruiken. Ik heb ook een droogmachine en bewaar alles netjes in een grote curver box, maar maakt helaas niets uit. Laatste aankoop van hun was een rol glow in the dark wat totaal niet oplicht in het donker. Print hier alleen nog met esun of sunlu.

Van esun heb ik dan ook een rol blauwe silk filament en daar lukt ook helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-07 23:33
Ik heb 4 rollen fillament gehad van Polymaker mat zwart, iedere rol had weer net zijn eigen instellingen nodig. Zelf ben ik enorm fan van prusament en colorfabb, helaas zijn de beide alleen stevig aan de prijs; maar daar staat tegenover dat ik hiermee nog nooit problemen heb gehad.

Heb wel een keer gehad met prusament dat het fillament niet wou blijven plakken op het heatbed, maar dat kwam doordat het heatbed vol zat met koelzalf (eczeem), die er niet af wou met alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
henkb123 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:01:
Ik print nu al een poosje met de pla van Jupiter. Bed op 65° nozzle op 215°. Het print heel mooi egaal en is zeer sterk qua laag hechting. Ook andere pla zelfde resultaten. Zelfs met de real glow in the dark.

Ik heb een crealty ender 3 S1 pro. Weet niet of dat wat uit maakt mbt de resultaten
Kun je eens een printje laten zien in daglicht? Vaak zie je dan met wit veel layer lines, dus ben benieuwd hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Zal even een foto maken. Print een bootje uit in wit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 18-07 11:06
Dat lichtbruin prima is kan ik bevestigen. Links is eSun PLA+ lichtbruin op 0.07mm, rechts is MSLA :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/89UaTtt.png

(Fireengine) red print ook prima voor mij, paars heb ik wel slechte verhalen over gehoord (voornamelijk hun ABS+).
CrystalViriS schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:03:
Laatste aankoop van hun was een rol glow in the dark wat totaal niet oplicht in het donker. Print hier alleen nog met esun of sunlu.

Van esun heb ik dan ook een rol blauwe silk filament en daar lukt ook helemaal niets mee.
Er zit helaas veel verschil in GITD filament. Zoals ik het begrijp kan je als GITD pigment kiezen uit 2 soorten: forforzinksulfide, en strontiumaluminaat. Die eerste is een stuk goedkoper, maar ook een stuk minder "glow in the dark". Mijn ervaring met eSun GITD is in ieder geval niet al te best qua glow (heb een stuk beter gezien van bijvoorbeeld FrontierFila).

Op welke temperatuur print je dat Silk PLA trouwens? Silk-PLA (niet van esun) print ik meestal een stuk heter (220-235c)

[ Voor 41% gewijzigd door citruspers op 26-08-2023 11:08 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
citruspers schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Dat lichtbruin prima is kan ik bevestigen. Links is eSun PLA+ lichtbruin op 0.07mm, rechts is MSLA :+
[Afbeelding]

(Fireengine) red print ook prima voor mij, paars heb ik wel slechte verhalen over gehoord (voornamelijk hun ABS+).

[...]

Er zit helaas veel verschil in GITD filament. Zoals ik het begrijp kan je als GITD pigment kiezen uit 2 soorten: forforzinksulfide, en strontiumaluminaat. Die eerste is een stuk goedkoper, maar ook een stuk minder "glow in the dark". Mijn ervaring met eSun GITD is in ieder geval niet al te best qua glow (heb een stuk beter gezien van bijvoorbeeld FrontierFila).

Op welke temperatuur print je dat Silk PLA trouwens? Silk-PLA (niet van esun) print ik meestal een stuk heter (220-235c)
Ah, bedankt voor je toelichting/uitleg wat betreft GITD. Het zal wel niet de strontium variant zijn dan nee.

Dat esun silk pla heb ik destijds inderdaad ook warmer geprint, dat adviseert de fabrikant ook geloof ik. Maar het bleef niet goed op het bed zitten. Maar ik print dan ook gewoon op het kale glas. In de tussentijd heeft de printer weer een aantal upgrades achter de rug dus ik moet het eigenlijk gewoon nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
CrystalViriS schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Ah, bedankt voor je toelichting/uitleg wat betreft GITD. Het zal wel niet de strontium variant zijn dan nee.

Dat esun silk pla heb ik destijds inderdaad ook warmer geprint, dat adviseert de fabrikant ook geloof ik. Maar het bleef niet goed op het bed zitten. Maar ik print dan ook gewoon op het kale glas. In de tussentijd heeft de printer weer een aantal upgrades achter de rug dus ik moet het eigenlijk gewoon nog eens proberen.
De wereld van de build plates is een interessante. Mijn voorkeur gaat uit naar hoe Prusa het heeft; PEI smooth (satin zoals ze het noemen) flex plate voor PLA etc, PEI coated voor PETG omdat PETG zo achterlijk hard plakt. Waar glas precies staat weet ik niet, maar met de PEI smooth heb ik eigenlijk met geen enkele PLA-soort problemen met bed adhesion; PLA, PLA+, silk van eSun, polyterra.

Maak je het wel tussen elke print schoon, met iets van IPA? Overigens bedoel ik absoluut niet te zeggen; "neem een smooth PEI flexplate", maar meer dat er zoveel variabelen zijn die relevant zijn bij de bed adhesion dat het soms gewoon erg lastig te zeggen is.

Prusament PETG Karmijnrood, semi-transparant met glitters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wm9ILLuo4Vx2K-d8LJZtNLsfIcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOi2S5m9Va3NoGk0y9o9zJkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Echt supervette kleur en zeer tevreden met hoe het printte (240 nozzle / 80 bed). Heb de behuizing van het mainboard van mijn prusa mk3s vervangen want die was zo teleurstellend. En ik wilde een koelfan toevoegen omdat de stepper motor drivers erg heet worden. Heter dan de CPU :+

[ Voor 31% gewijzigd door A Lurker op 26-08-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Ik zoek zelf voor mijn 'practical' prints altijd een professioneel ogende effen kleur. Leuk te zien dat er ook tweakers zijn die dan gaan voor 'semi-transparant met glitters' :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Orky Rulez schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:17:
Ik zoek zelf voor mijn 'practical' prints altijd een professioneel ogende effen kleur. Leuk te zien dat er ook tweakers zijn die dan gaan voor 'semi-transparant met glitters' :*)
Thanks, I think :+

Maar wat versta je onder professioneel? Grijs? Donkerblauw? Het is niet dat het hele ding rood transparant met glitters wordt; het is de accentkleur. Dan mag het wel een beetje spannender, denk ik :)

Voorbeeld van prusa zelf:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prusa3d.com/content/images/product/original/804.jpg

Besides, het ding was zwart/oranje; hun oranje staat bekend als "Prusa Oranje", dus veel erger heb ik het niet gemaakt denk ik ;). De rest gaat ook nog rood worden natuurlijk; ook bontheid heeft grenzen.

Ik zal een foto maken als het af is. Er komen ook nog zwarte rods op, geanodizeerde assen van IGUS met bijbehorende polymeer glijlagers (ik heb wat tamelijk slechte ervaringen met lagers gehad, dus dat eens proberen). Dus het wordt echt een "Prusa MK3s sinister edition". Sorry voor de off-topicheid intussen, laat ik afsluiten met maar eens te zeggen dat Prusament PETG prima te verteren is.

[ Voor 18% gewijzigd door A Lurker op 27-08-2023 12:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• citruspers
Hier nog een +1 om glitter filament voor "functionele" prints te gebruiken. De glitter verbergt de laagjes ook meteen mooi.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b7e6Q71.png

(eSun eTwinkling PLA)

[ Voor 6% gewijzigd door citruspers op 26-08-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
citruspers schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:37:
Hier nog een +1 om glitter filament voor "functionele" prints te gebruiken. De glitter verbergt de laagjes ook meteen mooi.

[Afbeelding]

(eSun eTwinkling PLA)
Verbergen gaat helemaal netjes met carbon pla 😳. Maar als je daar geen goede deal mee kan maken worden het dure prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Inmiddels van alle kleuren uit het samplepakket van DevilDesign een bootje en xyz-kubus geprint. Ziet er gewoon helemaal prima uit.
Wit geeft wel wat layer lines, maar niet meer dan de meeste andere merken.

Ik vind het wat vergelijkbaar met eSun eigenlijk, alleen is dit merk wel europees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
rinkel schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:24:
Inmiddels van alle kleuren uit het samplepakket van DevilDesign een bootje en xyz-kubus geprint. Ziet er gewoon helemaal prima uit.
Wit geeft wel wat layer lines, maar niet meer dan de meeste andere merken.

Ik vind het wat vergelijkbaar met eSun eigenlijk, alleen is dit merk wel europees.
Nog verschillen gemerkt qua betere print temperaturen of iets dergelijks tussen de kleuren? Of voor alles dezelfde instellingen mee geprint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Leviathius schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Nog verschillen gemerkt qua betere print temperaturen of iets dergelijks tussen de kleuren? Of voor alles dezelfde instellingen mee geprint?
Bij 205 wordt het een beetje mat, bij 210 glanzend.
Op zich wel mooi, aangezien ik liever niet onder de 200 wil komen ivm stevigheid.
Ik had in eerste instantie alles op 210 geprint, maar ben nu weer een paar bootjes en kubussen op 205 aan t printen, ik had alleen wit op 205 geprint, kijken hoe dit uitpakt.

Het wit is overigens een klein beetje gebroken wit, moet je van houden, maar ik vind het wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
rinkel schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Bij 205 wordt het een beetje mat, bij 210 glanzend.
Op zich wel mooi, aangezien ik liever niet onder de 200 wil komen ivm stevigheid.
Ik had in eerste instantie alles op 210 geprint, maar ben nu weer een paar bootjes en kubussen op 205 aan t printen, ik had alleen wit op 205 geprint, kijken hoe dit uitpakt.

Het wit is overigens een klein beetje gebroken wit, moet je van houden, maar ik vind het wel mooi.
Als je nog eens wat rollen DD gaat bestellen kan ik copper aanraden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u2gHr7Kq7sXeBtbTLIBSybLXYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W5G7pvXxBElIlMMffG5YrZgi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
A Lurker schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Als je nog eens wat rollen DD gaat bestellen kan ik copper aanraden:
[Afbeelding]
ook mooi ja!
Ik ben er zeker over te spreken, maar ik ga nog een setje met 250g spoelen bijelkaar klikken bij FormFutura, de Easyfil ePLA heb ik nog niet geprobeerd.

Edit,
Ik heb nu zwart op 205 geprint, mooi resultaat! Beetje zijdeglans, zonder de textuur van bijvoorbeeld Polyterra.
Ik kan niet anders zeggen, dit is mooi spul.

205 is bij mij alleen niet erg sterk, layers zitten niet al te stevig aan elkaar.
Zal zo nog eens een testje, voor sterkte, op 210.
Ik ben alleen weer met mn printer aan t prutsen, dus daar kan t ook aan liggen :P

[ Voor 24% gewijzigd door rinkel op 28-08-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
A Lurker schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Maak je het wel tussen elke print schoon, met iets van IPA? Overigens bedoel ik absoluut niet te zeggen; "neem een smooth PEI flexplate", maar meer dat er zoveel variabelen zijn die relevant zijn bij de bed adhesion dat het soms gewoon erg lastig te zeggen is.

Prusament PETG Karmijnrood, semi-transparant met glitters.
Wel mooie kleur filament inderdaad.

Niet alleen wat betreft het printbed zijn er veel variabelen maar helemaal wat betreft temperaturen/materialen en alle slicer settings. Ik ben sinds een poosje een notieblok aan het gebruiken om dingen op te schrijven die ik soms weer vergeet. :X

Tot nu toe vind ik glas ideaal; er blijft echt niets op achter. En de onderkant van de print zo glad als een spiegel. Schoonmaken doe ik om de x aantal prints (als ik het vermoeden heb dat ik het printbed te veel heb aangeraakt) in een sopje met dreft. Mijn sprite extruder werkt nu goed op mijn bejaarde ender en hoppa ging gisteren vlekkenloos met het blauwe filament.

Ben inmiddels alweer vergeten wat ik zo nodig in het satijn blauw moest printen 8)7 :9

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
A Lurker schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:33:
Tm3dfilamentbestelling gedaan en is binnen gekomen! (ik weet dat je eigenlijk je vorige post moet editen, maar voor het overzicht leek me dit wel zo handig persoonlijk :+)

Ik heb besteld:
- Sample box PLA van 20x 130 gram
- 1kg PLA Galaxy Purple
- 1kg PLA Bronze

Aangezien de sample box voor mij kleuren bevatte die ik al had, heb ik een berichtje gestuurd en kon met Kevin van Tm3dfilament afstemmen dat ik de kleuren mocht uitkiezen. Dus ik heb 20 kleuren uit kunnen kiezen van de reguliere PLA (dus niet matte of galaxy etc) en heb nu echt een geweldig assortiment erbij om uit te proberen!

Ik heb gevraagd of mede-tweakers daar ook gebruik van kunnen maken en dat is zo, je mag je wensen aangeven en hij past de sample box daarop aan. Tevens komt er wellicht nog een box met andere kleuren die je kant-en-klaar kunt selecteren in de webshop maar dat is nog even afwachten.

Maar om dus samen te stellen blijft de prijs hetzelfde, je kiest gewoon de reguliere 20x sample box en stuurt een berichtje met je kleurkeuze.

Ik heb het filament nog niet kunnen testen. Het ziet er goed uit, wat glanzender dan ik gewend ben en sommige kleuren vertonen ietwat oneffenheden zo op het zicht, maar wellicht komt dat helemaal goed met printen. Zo is donkergrijs een beetje minder optisch, maar normaal grijs is weer helemaal strak. Ik zal hier updaten als ik er echt mee gewerkt heb.
Thanks voor het advies.
Net mijn samplebox van TM3dFilament.nl met zelfgekozen samenstelling ontvangen. Ziet er prima uit!
Binnenkort maar eens testen. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X13a-rxSOgAQrjZMhpPnjaTCHuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngvpoe4yuIad8kOCgOS44fQw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Plucky op 31-08-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Plucky schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

Thanks voor het advies.
Net mijn samplebox van TM3dFilament.nl met zelfgekozen samenstelling ontvangen. Ziet er prima uit!
Binnenkort maar eens testen. :)[Afbeelding]
Leuk!
Een ding wat ik al opgemerkt heb is dat sommige kleuren een te kleine diameter hebben. Zilver is met de caliper gemeten bij mij 1.64-1.67 terwijl de rest boven de 1.7 zit. Ik moet nog eens contact met ze opnemen omdat ik eigenlijk niet zon zin heb om de limieten van de extrusion gears op te zoeken. Bij een te dun filament gaat op zeker moment de grip te weinig zijn als die ontworpen is voor 1.75mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb wat prints vergeleken tussen TM en DevilDesign.
Mijn indruk is dat TM een iets betere laagsterkte heeft, maar dat DD mooier print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07 19:20
De Polymaker PolyTerra PLA filament hier heb ik veel mee geprint zoals pennenbakjes. En was tevreden over de resultaat van de filament en geen print fouten.

Tot ik begon met een nieuwe rol van dezelfde type ik kreeg last van wraping eerst dacht ik dat het lag aan de printer (voron 2.4) print na 1,5 bleven niet meer plakken de brims bleven ook niet meer plakken. Tot mij laaste print kan ik zo de lagen van de print los halen van mekaar de hechting was er gewoon niet.

Zijn er meer die ook deze problemen hebben met deze Polymaker PolyTerra PLA filament. Het lijkt wel of deze vettig is dan daarom niet wil hechten.

De kwaliteit van deze 2 rollen zijn niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:57
Niet eerder meegemaakt ik gebruik gembird , probeer de filament eens 4 uurtjes te drogen in de oven op ca 60 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:26:
Niet eerder meegemaakt ik gebruik gembird , probeer de filament eens 4 uurtjes te drogen in de oven op ca 60 graden
Hang er dan wel een oventhermometer in, niet iedere oven is nauwkeurig met de temperatuur. Ik heb al te veel foto's gezien van ovens die volledig onder het filament zitten of klompen plastic op een spoel.

Gooi de rol liever een nacht in een gesloten (ikea) bak met een zooi silica zakjes. Dat werkt een stuk veiliger en is momenteel met de relatief hoge luchtvochtigheid een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
gumtree schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:09:
[...]

Hang er dan wel een oventhermometer in, niet iedere oven is nauwkeurig met de temperatuur. Ik heb al te veel foto's gezien van ovens die volledig onder het filament zitten of klompen plastic op een spoel.

Gooi de rol liever een nacht in een gesloten (ikea) bak met een zooi silica zakjes. Dat werkt een stuk veiliger en is momenteel met de relatief hoge luchtvochtigheid een goed idee.
Of een goedkope food dehydrator. Werkt prima en kan je nog gedroogde perzik of beef jerky maken ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ik duft te wedden dat de andere opties ietwat energie vriendelijker zijn 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Darkangle schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:42:
[...]

Ik duft te wedden dat de andere opties ietwat energie vriendelijker zijn 😉
Bwa de oven denk ik bvb al niet... En eer je de kost van zo'n drybox eruit hebt

Zelf ben ik zo'n samla box met silica aan het maken, maar voor een probleemspoel lijkt me de ghetto-methode wel een goed en efficiënt idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 10:51
Waar kopen jullie de bulk rollen voor esun en sunlu? Ik heb deze vraag ook in een verkeerd topic gevraagd over nuttige print's. Terecht dat er op gewezen wer. Reden van mijn vraag was dat ik daar opmerkingen zag over de bulk aankopen.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ik zelf heb een paar spiders uitstaan op amazon en aliexpress. Die van amazon heeft een budget (wallet) en die op ali geeft mij alerts.

Op die manier heeft de amazon versie eens een mispriced batch besteld voor onder 2 euro per kg oid (heel veel kilo's).

Daar draai ik eerlijk gezegd nog steeds op.

Ali komt regelmatig voorbij met flash deals van 70 euro per 10kg (bijna altijd petg). Daar moet je altijd even opletten met land van herkomst en transport kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• citruspers
Btje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:41:
Waar kopen jullie de bulk rollen voor esun en sunlu? Ik heb deze vraag ook in een verkeerd topic gevraagd over nuttige print's. Terecht dat er op gewezen wer. Reden van mijn vraag was dat ik daar opmerkingen zag over de bulk aankopen.
Sunlu zou ik gewoon via hun eigen website doen, die hebben regelmatig behoorlijke deals:
https://www.sunlu.com/collections/large-discount-deal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 19:39
Hoi!

Ik heb kort geleden mijn eerste printer, de Elegoo Neptune 4 Pro binnen gekregen. Ik zou graag zo ecologisch mogelijk printen en dacht in eerste instantie dat het niet lastig zou zijn om een filament te kopen die daadwerkelijk 'groen' is. Na een uitgebreide zoektocht heb ik maar een klein handje vol composteerbare filaments gevonden. Omdat ik geen van allen in dit topic vermeld zag, besloot ik het volgende te delen :).

Welke ik uiteindelijk heb gekocht is de Tarfuse ENVI 1 van Grupa Azoty (wat eigenlijk een groot chemiebedrijf uit Polen is, dus ik hoop dat het ecologische nog op gaat :D). Gek genoeg kon ik er amper iets over vinden, op deze site na: http://x40-community.org/...7-tarfuse-envi-1-filament (mogelijk krijg je een melding dat de site niet veilig is, dus dan even doorklikken. Komt door gebruik http (niet-versleutelde verbinding).)

Ik kwam op de Tarfuse ENVI 1 uit vanwege de prijs, ook vergeleken op een andere pagina over Colorfabb allPHA filament: http://x40-community.org/...colorfabb-allpha-filament

Nu weet ik dat je als beginner moeite kan gaan hebben met de eerste prints, en dat zal nog een stuk moeilijker zijn met alternatieve materialen, zoals deze, maar ik ga de uitdaging aan. Zal m'n bevindingen hier posten als ik zover ben. Filament moet nog binnen komen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-07 17:57
snsgn schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:14:
Hoi!

Ik heb kort geleden mijn eerste printer, de Elegoo Neptune 4 Pro binnen gekregen. Ik zou graag zo ecologisch mogelijk printen en dacht in eerste instantie dat het niet lastig zou zijn om een filament te kopen die daadwerkelijk 'groen' is. Na een uitgebreide zoektocht heb ik maar een klein handje vol composteerbare filaments gevonden. Omdat ik geen van allen in dit topic vermeld zag, besloot ik het volgende te delen :).

Welke ik uiteindelijk heb gekocht is de Tarfuse ENVI 1 van Grupa Azoty (wat eigenlijk een groot chemiebedrijf uit Polen is, dus ik hoop dat het ecologische nog op gaat :D). Gek genoeg kon ik er amper iets over vinden, op deze site na: http://x40-community.org/...7-tarfuse-envi-1-filament (mogelijk krijg je een melding dat de site niet veilig is, dus dan even doorklikken. Komt door gebruik http (niet-versleutelde verbinding).)

Ik kwam op de Tarfuse ENVI 1 uit vanwege de prijs, ook vergeleken op een andere pagina over Colorfabb allPHA filament: http://x40-community.org/...colorfabb-allpha-filament

Nu weet ik dat je als beginner moeite kan gaan hebben met de eerste prints, en dat zal nog een stuk moeilijker zijn met alternatieve materialen, zoals deze, maar ik ga de uitdaging aan. Zal m'n bevindingen hier posten als ik zover ben. Filament moet nog binnen komen :).
Ook gekeken naar gerecycled filament? Misschien niet helemaal ecologisch, maar klinkt mij beter dan iets ecologisch van een groot chemie bedrijf (iets met Green Washing???)

Ik heb goede ervaringen met deze: uit Nederland notabene:
- https://reflowfilament.com/ uit Amsterdam
- https://formfutura.com/product/reform-rpla/ uit Nijmegen

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Hele slechte ervaring gehad met eSun PLA+ (rood)

Filament breekt af, en als het niet afbreekt raakt de boel gegarandeerd verstopt na een paar lagen. Die rol ga ik afschrijven

Wel heel gelukkig met de PLA van DevilDesign. Print super en voor €18 heb je een echte volle kilo. Ga ik binnenkort ook eens wat PETG van testen want daar zijn ze hun kleurenpalet ook aan het uitbreiden en die kosten gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
Is rood een moeilijke kleur?
Ik heb de blauwe en die doet het bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Mja ik heb er in het begin ook een paar gelukte prints mee gedaan. Zou het kunnen dat het een vochtprobleem is? Met geen enkele andere rol (PLA/PETG) heb ik dit en de rol ligt er misschien een paar weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:51

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Orky Rulez schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:56:

Filament breekt af, en als het niet afbreekt raakt de boel gegarandeerd verstopt na een paar lagen. Die rol ga ik afschrijven

Wel heel gelukkig met de PLA van DevilDesign. Print super en voor €18 heb je een echte volle kilo. Ga ik binnenkort ook eens wat PETG van testen want daar zijn ze hun kleurenpalet ook aan het uitbreiden en die kosten gewoon hetzelfde.
Met rood niet, trok wel gisteren een vacuum zak met eSUN PLA+ groen open, ervanuit gaande dat die wel droog zou zijn. Trok gelijk al allemaal draden en na een centimeter of 4-5 de hoogte in kwam er opeens helemaal niks meer uit de nozzle....

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Orky Rulez schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 08:56:

Vreemd, hier op zich geen problemen met hun fireengine red. Is voor zover ik weet ook geen lastige kleur.
Misschien dat je de rol nog kan redden door hem te drogen (sommige rollen zijn al vochtig als je ze open maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
citruspers schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Vreemd, hier op zich geen problemen met hun fireengine red. Is voor zover ik weet ook geen lastige kleur.
Misschien dat je de rol nog kan redden door hem te drogen (sommige rollen zijn al vochtig als je ze open maakt).
Het is inderdaad de fireengine

Ik heb nu dryboxes gemaakt, de 8 rollen die daar nu al in zitten hadden daarvoor iig geen problemen en waren ouder dan de eSun. Ik zal hem er eens een weekje in zetten en dan opnieuw testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Orky Rulez schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Het is inderdaad de fireengine

Ik heb nu dryboxes gemaakt, de 8 rollen die daar nu al in zitten hadden daarvoor iig geen problemen en waren ouder dan de eSun. Ik zal hem er eens een weekje in zetten en dan opnieuw testen.
Vreemd, misschien een slechte batch. Ik weet trouwens niet zeker of een drybox echt gaat helpen om een filament te drogen, volgens mij heb je daar echt een voedseldrogertje oid voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snsgn
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 19:39
Voronwë schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Ook gekeken naar gerecycled filament? Misschien niet helemaal ecologisch, maar klinkt mij beter dan iets ecologisch van een groot chemie bedrijf (iets met Green Washing???)

Ik heb goede ervaringen met deze: uit Nederland notabene:
- https://reflowfilament.com/ uit Amsterdam
- https://formfutura.com/product/reform-rpla/ uit Nijmegen
Naja, als blijkt dat de ENVI 1 daadwerkelijk biologisch afbreekbaar is, wat ik zeker ga testen, dan is het geen green washing, toch? :)

Bedankt voor je tips. Ik had die van Form Futura al gezien. Ga ook zeker rPLA aanschaffen om ernaast te gebruiken, zeker als blijkt dat die ENVI 1 moeilijk is om mee te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
snsgn schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:

Bedankt voor je tips. Ik had die van Form Futura al gezien. Ga ook zeker rPLA aanschaffen om ernaast te gebruiken, zeker als blijkt dat die ENVI 1 moeilijk is om mee te werken.
Misschien wel belangrijk om te vermelden:

"ReForm rPLA is een gerecycled PLA type 3D printer filament dat is gemaakt van de post-industriële extrusie afvalstromen van onze EasyFil PLA filamenten."

Het is dus niet dat die spoel PLA al eerder een (eind)product is geweest. Het is een restproduct van hun normale filamentproductieproces, wat ze dus alsnog in een product kunnen veranderen.

Print verder wel prima trouwens, al zou ik het niet kopen als je grote chemiebedrijven wil vermijden.

Daarnaast is dit wel een aanrader, over de (daadwerkelijke) bio-afbreekbaarheid van PLA: YouTube: I tried composting "biodegradable" 3D prints!

(Spoiler alert: niet echt, helaas)

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 05-10-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-07 17:57
citruspers schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Het is dus niet dat die spoel PLA al eerder een (eind)product is geweest. Het is een restproduct van hun normale filamentproductieproces, wat ze dus alsnog in een product kunnen veranderen.

Print verder wel prima trouwens, al zou ik het niet kopen als je grote chemiebedrijven wil vermijden.

Daarnaast is dit wel een aanrader, over de (daadwerkelijke) bio-afbreekbaarheid van PLA: YouTube: I tried composting "biodegradable" 3D prints!

(Spoiler alert: niet echt, helaas)
Klopt, bij Formfutura is recyclen een wat 'ruimer' begrip.
Reflow recycled wel daadwerkelijk plastic flessen (PETG).

En inderdaad, echt biologisch afbreekbaar plastic bestaat niet... Als je echt ecologisch wil printen kan je beter niet printen.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-07 13:30

Sebazzz

3dp

Bandit stopt met filamenten maken: https://www.bandit3dfilament.nl/ - ze hebben nu korting op hun rollen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:38:
Bandit stopt met filamenten maken: https://www.bandit3dfilament.nl/ - ze hebben nu korting op hun rollen.
Iemand ervaring met deze 'bandiet'? (:
Mij lijken goud, lichtgrijs en pearl zwart wel leuk.

Hun pla kan hittebestendig gemaakt worden, heeft dat nog nadelen voor hoe mooi het kan printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-07 13:30

Sebazzz

3dp

A Lurker schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:15:
[...]

Iemand ervaring met deze 'bandiet'? (:
Mij lijken goud, lichtgrijs en pearl zwart wel leuk.
Ik las elders op Tweakers niet per se slechte ervaringen (als in: mensen noemen dat ze het gebruiken).
Hun pla kan hittebestendig gemaakt worden, heeft dat nog nadelen voor hoe mooi het kan printen?
Ze bedoelen gewoon "annealing". Dat kan met elk filament, maar je krijgt wat dimensionele vervorming.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:15:
[...]
Ik las elders op Tweakers niet per se slechte ervaringen (als in: mensen noemen dat ze het gebruiken).

[...]
Ze bedoelen gewoon "annealing". Dat kan met elk filament, maar je krijgt wat dimensionele vervorming.
Ik had geen idee dat dat met regulier PLA iets opleverde. Weer wat geleerd. Wel flinke vervorming inderdaad, dus no free lunch. Er is ook filament wat je kunt annealen zonder vervorming maar dat is wel flink duurder.

Ik heb gevraagd of ze fotos hebben van de kleuren waar ik in geinteresseerd ben (die waren niet erg duidelijk op de website), maar nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

[...]
Sommige PLA's zijn speciaal ontworpen voor annealing, daarbij blijven de dimensionele proporties nagenoeg onveranderd. Bijvoorbeeld Formfutura Vulcano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-07 23:36
Sebazzz schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:38:
Bedankt voor de tip. Heb van alle kleuren PETG die nog aanwezig waren een rol besteld. Ben benieuwd hoe het print.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Bij het zoeken naar een specifiek filament kwam ik best leuke aanbiedingen tegen, dus voor wie nog op zoek is naar goedkoop filament:

Bijvoorbeeld Polymaker Polyterra voor €9,68/kg
Of Polymaker Polylite voor €13,31/kg
Of Formfutura Premium voor €13,31/kg
En waar ik zelf naar op zoek was: Formfutura Metalfil voor €19,36 per 750 gram

Wel opletten, want lang niet elk filament is (nog) in 1,75mm verkrijgbaar. Hun site filtert waardeloos (krijg bij 1,75mm ook resultaten die exclusief 2,85mm zijn).

De winkel ken ik zelf trouwens niet, zit wel in Nederland. Voor de zekerheid heb ik toch maar met cc betaald.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 14:52

CTVirus

Dexterslab FAN

yodeluxe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:14:
Bij het zoeken naar een specifiek filament kwam ik best leuke aanbiedingen tegen, dus voor wie nog op zoek is naar goedkoop filament:

Bijvoorbeeld Polymaker Polyterra voor €9,68/kg
Of Polymaker Polylite voor €13,31/kg
Of Formfutura Premium voor €13,31/kg
En waar ik zelf naar op zoek was: Formfutura Metalfil voor €19,36 per 750 gram

Wel opletten, want lang niet elk filament is (nog) in 1,75mm verkrijgbaar. Hun site filtert waardeloos (krijg bij 1,75mm ook resultaten die exclusief 2,85mm zijn).

De winkel ken ik zelf trouwens niet, zit wel in Nederland. Voor de zekerheid heb ik toch maar met cc betaald.
Bedankt voor de tip, wat exotische fillament bestelt om uit te proberen (ex btw):
TitanX - Red (1.75mm, 750 grams) €13.00
HDglass - Blinded White (1.75mm, 750 grams) €13.00
BASF Ultrafuse TPC 45D - Red 1.75 mm €12.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Het rommelt momenteel van alle kanten in de wereld van de filamentverkopers. Bij de prijzen hierboven valt mijn bril van mijn neus. Dit moet haast wel een faillissementspartij of een incourante partij zijn. De verkoopprijzen liggen ruim onder de inkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Voor mij te weinig interessante 1,75mm om voor die paar euro na verzending nog wat reserve te kopen... Ik wacht wel tot een of andere vrijdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
gumtree schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:24:
Het rommelt momenteel van alle kanten in de wereld van de filamentverkopers. Bij de prijzen hierboven valt mijn bril van mijn neus. Dit moet haast wel een faillissementspartij of een incourante partij zijn. De verkoopprijzen liggen ruim onder de inkoopprijs.
Los van faillissementen of verhuizingen denk ik dat er 2 factoren relevant zijn:
- 2.85mm rollen verkopen nauwelijks dus moet mrn van de voorraden af. Dat zie je in de prijs.
- Concurrentie uit China, Sunlu verkoopt vrijwel standaard met enorme kortingen via hun eigen website, kom je uit op 12-15 euro per kilo.

[ Voor 3% gewijzigd door A Lurker op 21-10-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
A Lurker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

Los van faillissementen of verhuizingen denk ik dat er 2 factoren relevant zijn:
- 2.85mm rollen verkopen nauwelijks dus moet mrn van de voorraden af. Dat zie je in de prijs.
- Concurrentie uit China, Sunlu verkoopt vrijwel standaard met enorme kortingen via hun eigen website, kom je uit op 12-15 euro per kilo.
In volumes is het 2,85 mm filament niet veel kleiner dan 1,75 mm het 2,85 mm wordt vooral veel industrieel ingezet. De markt qua afnemers is veel kleiner, maar de volumes die worden gekocht zijn groter. Nu zie je inderdaad wel dat steeds meer gebruikers bezig zijn met standaardisering en naar de 1,75 mm filamenten gaan. Maar om daar nu al op voor te sorteren door je voorraden onder de inkoopprijs op de markt te gooien is bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
gumtree schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

In volumes is het 2,85 mm filament niet veel kleiner dan 1,75 mm het 2,85 mm wordt vooral veel industrieel ingezet. De markt qua afnemers is veel kleiner, maar de volumes die worden gekocht zijn groter. Nu zie je inderdaad wel dat steeds meer gebruikers bezig zijn met standaardisering en naar de 1,75 mm filamenten gaan. Maar om daar nu al op voor te sorteren door je voorraden onder de inkoopprijs op de markt te gooien is bijzonder.
Ik wist niet dat men bij industrie nog meer op 2.85 zat. Ik baseer mijn opmerking op het feit dat ik toch al wat jaren af en toe kortingen zie voor specifiek het 2.85mm filament van een merk, zonder dat dzn de 1.75-versue in de aanbieding is. Andersom nooit eigenlijk. Wellicht koopt de industrie andere merken, ze zullen ook andere merken printers hebben zoals Zortrax, maar de overstap voor consumenten naar 1.75mm is wat mij betreft voor het grootste gedeelte al gedaan. Voor zover ik weet zijn echt alle nieuwe printers voor de consumentenmarkt 1.75mm

Het probleem is dat het filament geld kost voor opslag en de situatie hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal keren, tenminste niet voor de consumentenmarkt. Dan is het toch een snelle rekensom voor een ondernemer? (:

[ Voor 13% gewijzigd door A Lurker op 21-10-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
A Lurker schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:29:
[...]Sunlu verkoopt vrijwel standaard met enorme kortingen via hun eigen website, kom je uit op 12-15 euro per kilo.
Wat dit betreft: het helpt wel niet dat elke keer ik daar ga kijken de helft van de kleurtjes sold out zijn. Ik wil gerust wel wat voorraad maar het wringt toch altijd als die kleur er weer niet bij zit en je die toch nog ergens (incl verzending) van ergens anders moet halen... Restocken ze op vaste tijdstippen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mc55
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 19:05
Eryone heeft 50% korting op de site (op alles), gisteren een aantal rollen besteld.

https://nl.pepper.com/aan...ilk-pla-eur-1899kg-290956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Mc55 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:17:
Eryone heeft 50% korting op de site (op alles), gisteren een aantal rollen besteld.

bij mij blijft ie op 26/kg staan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:32

Nitai

Live the life you love.

Erebus1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

bij mij blijft ie op 26/kg staan ??
Pas bij checkout zie je korting. Ik heb gisteren ook besteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC0I6dy_oXxbuie7e5xfUYHS7MY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9gZ35VXFjjlLnZcSTWmnCHqp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Nitai op 23-10-2023 16:08 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Nitai schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Pas bij checkout zie je korting. Ik heb gisteren ook besteld:
[Afbeelding]
ik zag het net 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker

Ik ben voor de 10 rollen + 1 gratis gegaan. Dan kun je halloween50 gebruiken en krijg je zowel 50% als een gratis rol.

Mijn bankrekening ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44

Tweaker-van-het-jaar-award-waardig! _/-\o_
De korting werkt zelfs op de filamentdrogers!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 23:27
€12.50 per kg nu bij Sunlu met de Halloween sale.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slayerrp
Bambufan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Tweaker-van-het-jaar-award-waardig! _/-\o_
De korting werkt zelfs op de filamentdrogers!
Maar dan moet je wel filament bestellen.
Waarom zeg je dit nou? Nou moet ik nog een order plaatsen :9 Moet ik weer een excuus verzinnen bij de vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Gewoon zomaar een vraag maar hoeveel rollen filament hebben jullie op voorraad?
Ik...te veel. ik denk dat als m'n Eryone bestelling binnen is ik op ongeveer 40 zit.

Maar ik heb eigenlijk vooral allerlei kleuren 'nodig', ben proberen aan het klaarstomen om het een en ander te gaan verkopen qua dice towers enzo. En dan is kleurkeuze wel een mooie USP vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slayerrp
A Lurker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:45:
Ik...te veel. ik denk dat als m'n Eryone bestelling binnen is ik op ongeveer 40 zit.

Maar ik heb eigenlijk vooral allerlei kleuren 'nodig', ben proberen aan het klaarstomen om het een en ander te gaan verkopen qua dice towers enzo. En dan is kleurkeuze wel een mooie USP vind ik.
Heb mijn Anycubic Kobra Neo net gekocht en ben nog aan het testen om fatsoenlijk prints te krijgen.
Heb recent set sample rollen Devil design gekocht 6x330gr en nu bij Eryone 5 rollen van 1kg gekocht en 4 sample rollen met dual color gekocht.

Dus heb de komende tijd wel genoeg test materiaal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 16:44

Gewoon zeggen dat je die 30 rollen flesh colored TPU écht nodig hebt om de nieuwe Orgasm-O-tron 4000 voor haar te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers

Ik heb er op een gegeven moment iets van 50 gehad :+

Combinatie van interesse in exotisch filament (PACF, PP, PC, PPGF, PEI) en leuke combipacks met bijvoorbeeld 250g spoelen. Dat ben ik nu langzaam terug aan het dringen.

Voordeel is natuurlijk dat filament niet echt vergaat, zeker als je het droog opslaat en/of droogt voor het printen.

[ Voor 7% gewijzigd door citruspers op 24-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
citruspers schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:21:
[...]

Ik heb er op een gegeven moment iets van 50 gehad :+

Combinatie van interesse in exotisch filament (PACF, PP, PC, PPGF, PEI) en leuke combipacks met bijvoorbeeld 250g spoelen. Dat ben ik nu langzaam terug aan het dringen.

Voordeel is natuurlijk dat filament niet echt vergaat, zeker als je het droog opslaat en/of droogt voor het printen.
Ah gelukkig, dan ben ik nog geen extreme "hoarder". :+

Klopt, qua levensduur. Het zit bij mij allemaal in van die dozen van de action, met een flinke zak silicagel en een hygrometer. Elke keer opnieuw drogen is echt te veel gedoe, zeker met de petg en uberhaupt alles met spikkels/glitters, ook PLA. De kamer is grote delen van het jaar 50%+. Dat werkte niet.

Ik ben nu bezig met het maken van 3 dryboxes zodat ik rechtstreeks daarvandaan kan printen voor alles dat niet plain PLA is (die doen het gewoon prima, ook als ze maandenlang in de 60% liggen hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
BlazeMuis schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:35:
€12.50 per kg nu bij Sunlu met de Halloween sale.
Heb je een link naar waar dit te koop is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

A Lurker schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:33:
[...]

Ah gelukkig, dan ben ik nog geen extreme "hoarder". :+

Klopt, qua levensduur. Het zit bij mij allemaal in van die dozen van de action, met een flinke zak silicagel en een hygrometer. Elke keer opnieuw drogen is echt te veel gedoe, zeker met de petg en uberhaupt alles met spikkels/glitters, ook PLA. De kamer is grote delen van het jaar 50%+. Dat werkte niet.

Ik ben nu bezig met het maken van 3 dryboxes zodat ik rechtstreeks daarvandaan kan printen voor alles dat niet plain PLA is (die doen het gewoon prima, ook als ze maandenlang in de 60% liggen hangen).
Hier en als je verder op de pagina kijkt staan er meer aanbiedingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boullie op 24-10-2023 23:19 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Laatst online: 23:27
Raymond schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Heb je een link naar waar dit te koop is?
Gewoon op de website van Sunlu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 21:54
Boullie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

Hier en als je verder op de pagina kijkt staan er meer aanbiedingen.
Met de sidenote dat je 10 rollen moet bestellen om de actieprijs te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

Sinny schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:27:
[...]

Met de sidenote dat je 10 rollen moet bestellen om de actieprijs te krijgen?
Voor deze 12,51 per rol moet je 6 rollen bestellen inderdaad. Ze hebben eigenlijk ook doorlopend een actie voor 10 rollen voor rond de €100,- Voorraad/kleuren is wel beperkt/snel weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Boullie op 25-10-2023 09:07 ]

Boullie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Ze leveren ook nog eens supersnel. Maandagochtend besteld, zojuist afgeleverd, terwijl de track&trace geen informatie gaf. Ben benieuwd hoe het print :)

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 25-10-2023 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slayerrp
jj85 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Ze leveren ook nog eens supersnel. Maandagochtend besteld, zojuist afgeleverd, terwijl de track&trace geen informatie gaf. Ben benieuwd hoe het print :)
Viel mij ook op inderdaad, super snel. Helaas 1 verkeerde rol erbij, ze stelden gelijk voor om 50% geld terug te geven, maar ik wil de juiste kleur😋.
Dus reactie van support is ook heel snel, nu alleen nog printen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
jj85 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:17:
[...]

Ben benieuwd hoe het print :)
Maakt dat nog uit aan die prijs??

Het enige dat ik eigenlijk nog print zijn van die DIY drybox-oplossingen om al die cheape rollen in te steken.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.