Acties:
  • +14 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Intro
Het vorige topic ontstond vanuit de vraag wat goed PLA filament is. Inmiddels zijn we meer dan 2 jaar en ruim 500 berichten verder, en leek het mij een goed plan om een topic wat inmiddels zo centraal staat even wat extra aandacht te geven in de vorm van een nieuw deel met meer gebundelde informatie in de topicstart.

Allereerst behandelen we hier de diverse soorten filament voor FDM 3D printers. Voor bijvoorbeeld resin ben je hier dus niet op de juiste plek.
Maar mocht je een vraag hebben over een bepaalde toepassing, ervaring met een bepaald merk, of zoek je een specifieke kleur? Dan is dit het topic wat je moet hebben.
Soorten filament
Als je nieuw bent qua 3D printen begin je wellicht met PLA, maar zul je merken dat speciale toepassingen ook speciale filamenten vereisen. Zo is PLA niet bestand tegen wat hogere temperaturen die je bijvoorbeeld kunt bereiken in een geparkeerde auto op een zonnige dag. Maar het is wel een makkelijk te printen materiaal wat zonder teveel moeite mooie resultaten oplevert.
PETG is wat dat betreft net een stapje beter, bestand tegen wat hogere temperaturen en nog steeds goed te printen zonder grote kans op kromtrekken, en het vereist ook geen gesloten behuizing. Daarnaast is het wat taaier.

Een meer technische uiteenzetting;
PLA:
eigenschappen:
Tg: 70°C
Tm: 210°C
Koeling onderdeel door printkop: Zo veel mogelijk
Tbed: 50-60°C
Tprintkamer: Niet nodig
kwalitatieve eigenschappen: Hoge treksterkte, lage UV weerstand, breekt in één keer, lage slagvastheid
opmerkingen: Eenvoudig, snel te printen, hard maar ook breekbaar zonder eerst echt te buigen. Overigens is het niet echt biologisch afbreekbaar, al doen sommige beschrijvingen je anders geloven.
PLA+
eigenschappen:
Tg: 60°C
Tm: 180°C
Tbed: 58°C eerste laag / 55°C opvolgende lagen
kwalitatieve eigenschappen: Als PLA, maar afhankelijk van de toevoegingen zijn de eigenschappen van PLA+ aangepast
opmerkingen: Gemodificeerde variant van PLA welke door het toevoegen van andere stoffen geoptimaliseerd is voor hoge snelheid en betere sterkte. De eigenschappen hangen af van de samenstelling en verschillen per fabrikant. Veelal is niet duidelijk wat de fabrikant heeft toegevoegd om tot de geclaimde eigenschappen te komen.
PETG
eigenschappen:
Tg: 75°C
Tm: 230°C
Koeling onderdeel door printkop: matig, vooral nodig voor overbruggingen
Tbed: 80°C eerste laag / 85°C opvolgende lagen
Tprintkamer: Niet nodig, maar grotere prints kunnen wel baat hebben bij een kamer met een temperatuur van 40°C of meer
kwalitatieve eigenschappen: Iets hogere slagvastheid dan PLA. spat uiteen bij te hoge belasting. Treksterkte is niet linear, heeft de neiging om uit te rekken voordat er een definitieve breuklijn optreed.
opmerkingen: PETG. Zoals de naam al doet vermoeden lijkt het veel op het PET van frisdrankflessen. Voor de printbaarheid is er een glycolstructuur aan het PET molecuul toegevoegd, waardoor het printbaarder is dan normale PET. Het is vrij taai, print op een wat hogere temperatuur dan PLA. Door de hogere viscociteit is het stroperiger en plakt het ook makkelijk aan je spuitmond en verwarmingsblok. De hogere glastransitietemperatuur zorg ervoor dat het minder snel vervormt. Hechting op het bed is nog altijd goed. Vooraf minstens 12 uur op 50C drogen voor een goed resultaat
ABS
eigenschappen:
Tg: 105°C
Tm: 240°C
Koeling onderdeel door printkop: alleen bij overbruggingen
Tbed: 90°C eerste laag / 105°C opvolgende lagen
Tprintkamer: 40°C - 60°C
kwalitatieve eigenschappen: Hoge slagvastheid, maar lagere UV weerstand. Ietwat flexibeler in vergelijking met PLA
opmerkingen: Dit is een kunststof die weel in de industrie wordt toegepast. Omdat deze kunststof styreen bevat, zijn de dampen die vrijkomen tijdens het printen schadelijker voor de gezondheid dan die van andere soorten kunststof. Kan worden gelast met aceton en glad worden gemaakt door toepassing van acetondamp in een verwarmde kamer.
PA (ook wel bekend als Nylon®)
eigenschappen:
Tg: 75°C
Tm: 210°C
Tbed: 90°C – 110°C
Tprintkamer: aangeraden, temperatuur van ca. 60°C
kwalitatieve eigenschappen: Een meer technisch en vrij glad materiaal, bijvoorbeeld gebruikt voor onderdelen die over elkaar glijden. Trekt vocht aan. Laat zich niet makkelijk schuren en verven.
opmerkingen: Hechting kan lastig zijn.
PA-CF
eigenschappen:
Tg: 90°C
Tm: 250°C
Tprintkamer: Niet per se nodig, maar wel aangeraden
kwalitatieve eigenschappen: Hoge slagvastheid, maar lagere UV weerstand. Extreem stijf
opmerkingen: Nylon welke door de toevoeging van koolstofvezels heel stijf is gemaakt. Zuigt net als de standaard nylon heel makkelijk vocht op, waardoor het nodig is om te printen met het filament in een droogdoos. Vooraf minstens 12 uur op 70C drogen voor een goed resultaat. Door de toevoeging van vezels is het makkelijker om dit filament te printen zonder vervormingen en is het ook mogelijk dit filament zonder verwarmde kamer te printen
TPU
eigenschappen:
kwalitatieve eigenschappen: Zeer buigbaar, zeer hoge mate van slagvastheid
opmerkingen: Zogenaamd flexibel filament. Kan erg goed aan zichzelf plakken. Kan lastig te verwerken zijn door de flexibliteit/elasticiteit. Met name bowden extruders hebben er moeite mee. de A-waarde geeft de mate van flexibiliteit aan.
PVA
eigenschappen:
kwalitatieve eigenschappen: Oplosbaar in water, kleeft goed aan PLA
opmerkingen: Zogenaamd oplosbaar filament dat kan worden gebruikt als tijdelijke ondersteuning zonder sporen achter te laten. Is ook het hoofdbestanddeel van houtlijm
HIPS
eigenschappen:
Tg: 105°C
Tm: 240°C
Koeling onderdeel door printkop: alleen bij overbruggingen
Tbed: 90°C eerste laag / 105°C opvolgende lagen
Tprintkamer40°C - 60°C
kwalitatieve eigenschappen: Zeer hoge slagvastheid, redelijk stijf maar lagere UV weerstand. Oplosbaar in d-limonneen.
opmerkingen: Oplosbaar filament dat kan worden gebruikt in als tijdelijke ondersteuning voor ABS zonder sporen achter te laten. Kan ook op zichzelf worden gebruik voor zeer slagvaste objecten

Met dank aan @ocf81 voor de technische uiteenzetting van de onderlinge filamenten.

Daarnaast zijn er nog meer specifieke filamenten, die bijvoorbeeld bestand zijn tegen chemicaliën. Ook zie je dat PCTG meer en meer beschikbaar komt, net nog weer wat sterker en helderder dan gewoon PETG.

Voor een mooie onderlinge vergelijking heeft Bambu Lab al een mooi overzicht waar de meeste soorten filament in staan;
https://cdn1.bambulab.com...8n9/filament-guide-en.pdf

Veel filamenten zijn er ook in een CF variant, waarbij Carbon Fibers extra sterkte toevoegen (in bepaalde trek/duw richting). En een mooie structuur geven. Deze harde vezels kunnen wel extra slijtage geven aan je nozzle. Een hardened nozzle is dan vaak aangeraden danwel vereist.
Ook zijn er nog fabrikanten die hun eigen filament types hebben, met bepaalde toevoegingen of toepassingen zoals extra licht PLA voor modelvliegtuigen.
Tips & tricks
troubleshooting:
https://www.simplify3d.co...-quality-troubleshooting/
https://help.prusa3d.com/...ality-troubleshooting_225

Informatief:

Fabrikanten
Mocht je een fabrikant missen in onderstaand overzicht, doe dan even een mention ( @ en dan _ferry_ ) met de betreffende fabrikant en bij voorkeur meteen de info voor in de tabel, dan probeer ik hem z.s.m. toe te voegen.

Ben je gewoon op zoek naar Filament dat vooral goedkoop is? Dan kom je vaak uit bij eSun, Sunlu en Eryone. Soms zijn die nog extra voordelig als bundel op Aliexpress of Amazon.

FabrikantBeschikbare typesrichtprijs 1kg 1,75mm PLA/PETGopmerkingen
3djakegrote selectiePLA 20€, PETG30€ levert via hun website ook andere merken
Additive Heroes*********
AddNorthruime keuze,Nylon, TPU etc.******
Alchemy3Dbeperkte selectie***veel accesoires
Azure Film*********
Bambu LabPLA aero/silk/metal/matte/CF, PETG, PAHT, ABS, TPU, PC PLA c.a. 24€, refill 20€(min. 2 rollen)optimaal voor bijbehorende printers, NFC chip, refill, discount
ColorFabbPLA, PETG, TPU, ASA, PA, PHAPLA 28€ PETG 25€Veel technische varianten, multicolor, metal-look, nGen flexibel etc.
ElegooPLA variantenPLA 19€In sale van 19 voor 13€, spool van karton
Eryone******regelmatig sale of bundel korting. Vaak kans dat verkeerde kleur geleverd wordt.
eSun******Check ook aliexpress of amazon. 10Kg bundel voor +/-110€?
ExtrudrPLA, PETG, TPU, PC, eigen varianten PLA 25€, PETG 30€o.a. met black friday 30-50% korting. EU productie
Fillamentum*********
Formfutura******kartonnen spool en refill opties
Polymaker******
Prusament***Van de makers van de Prusa printers
Real filament***Kartonnen spoelen, submerk van 123-3d.nl?
Sunlu10x1KG Sale 100-130€Vrij voordelig, vaak acties (aliexpress)

De volgende merken zal ik nog toevoegen aan de tabel (aanvullingen welkom):
Webshops
Er zijn diverse shops waar je voor diverse merken en soorten terecht kunt, en vaak ook accessoires kunt vinden. Zoals deze:
www.123-3d.nl (Jupiter, Real filament)
www.3djake.com (3djake, Azurefilm, ColorFabb, eSun etc.)
www.3dprinthings.be
www.tinytronics.nl (Devil Design, AzureFilm)
www.amazon.nl
www.aliexpress.com (o.a. de eSun shop met vaak scherpe deals)
www.informatique.nl (1 van de weinige shops met fysieke winkel)
recycling van filament
Je kunt filament restanten of afgedankte prints bij PMD of restafval doen.
Het schijnt dat het via PMD niet goed te recyclen is, maar ik heb daar geen bevestiging van kunnen vinden.
Een meer duurzame optie is het recyclen.
Er zijn mogelijkheden om het te verpulveren, vervolgens om te smelten en te extruden, maar dit is nogal intensief en onderhevig aan veel variabelen.
Een andere optie is het opsparen en opsturen voor hergebruik;
https://formfutura.com/recycling2/

[ Voor 65% gewijzigd door _ferry_ op 09-09-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@_ferry_ Goed initiatief! Ik print veel met Fillamentum, Formfutura en AddNorth. Fillamentum voor de aparte kleuren, Formfutura voor de rPetg en AddNorth voor de marble. Prijzen verschillen erg zelfs binnen de merken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
vergeet Amazon nier, als shop voor filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-06 21:07
Vergeet sunlu ook zeker niet. Ik koop daar petg en pla voor gemiddeld 11 euro per rol. Wel vaak vanaf 6 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 14:43
Overigens is het niet echt biologisch afbreekbaar, al doen sommige beschrijvingen je anders geloven.
Mooi dat het genoemd wordt. Ik meen te hebben gehoord dat het alleen dmv industriële composteermethodes af te breken is. Maarja, welk filament bestaat uit puur PLA zonder additieven die weer niet afbreekbaar zijn.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:46
Met de Halloween korting twee rollen Eryone PETG gekocht met 50% korting. Vandaag de eerste rol van de twee geplaatst en het is één en al gesis en geplop, valt niet mee te printen. Rol zat keurig in een vacuüm gezogen zak met een zakje silica gel maar helaas.
Heb de printer nu twee jaar, rollen filament slingeren bij wijze van spreken door de ruimte waar de printer staat zonder container silica gel enz en heb nog nooit vocht issues gehad maar nu kennelijk (of mogelijk?) wel.
Zit nu te denken aan een ronde voedseldroger die met wat aanpassingen bruikbaar zijn als filament droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 04:51
@_ferry_

[Webshop]
https://www.3dprinthings.be/

[Filament]
Additive Heroes filament

Samen met Polymaker toch wel mijn favoriet op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ninjazx9r98 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:58:
Met de Halloween korting twee rollen Eryone PETG gekocht met 50% korting. Vandaag de eerste rol van de twee geplaatst en het is één en al gesis en geplop, valt niet mee te printen. Rol zat keurig in een vacuüm gezogen zak met een zakje silica gel maar helaas.
Heb de printer nu twee jaar, rollen filament slingeren bij wijze van spreken door de ruimte waar de printer staat zonder container silica gel enz en heb nog nooit vocht issues gehad maar nu kennelijk (of mogelijk?) wel.
Zit nu te denken aan een ronde voedseldroger die met wat aanpassingen bruikbaar zijn als filament droger.
Misschien een stukje advies in de openingspost ? (ik heb zelf niet genoeg ervaring)

de volgende dingen heb ik zelf gezien/gedaan.

Als je niet zoveel print (lees je bed 24x7 nodig) kan je wellicht ook je printerbed zelf gebruiken als "droger"
bijvoorbeeld YouTube: Amazingly Simple Free Filament Dryer -You already have one!

Ik heb zelf gekozen voor een droog "oven variant" ook omdat we veel andere dingen (voedselwaren) drogen/rijzen etc.

Nadeel van de "cheap" dingen is dat je zelf met een dremel ofzo aan de slag moet voordat er een rol in pas (als die past) dus die oven was voor mij een win-win

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik heb zelfs een prusa mk4 en ik gebruik bijna exclusief Prusament. Ja het is duurder, maar itt andere, goedkopere plastic, werkt het bij mij gewoon altijd. Geen gezeik, geen aanpassingen nodig in de instellingen. Gewoon juiste plastic selecteren, slicen en goan. Dat is mij meer waard dan de 10 euro die ik kan besparen per rol. Zeker als ik dan regelmatig failures hebt met printen en alsnog de halve rol weggooi.

En natuurlijk allemaal gemaakt in Tsjechië.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 21:00
Ik print voornamelijk ABS (dat is waarom je een voron hebt). Mijn favoriet fabrikant is polymaker, maar de laatste tijd ben ik veel aan het spelen van het filament van alchemy3d https://alchemy3d.de/products/alchemy3d-aurum-abs

Dit filament print wat makkelijker dan standaard ABS, zonder de nadelen dat ABS+ van esun bijvoorbeeld heeft. De glitters zijn natuurlijk ook een leuke toevoeging.

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Laatst online: 13-06 11:13

BFS

Rude awakening

De filter bij 3DJake lijkt niet al te goed te werken? Als ik selecteer op 1.75 diameter en 1KG spool krijg ik alsnog alternatieven daarop, doe ik iets verkeerd in mijn filtering?

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiederikvandenB
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-02 10:33
Bezulba schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:09:
Ik heb zelfs een prusa mk4 en ik gebruik bijna exclusief Prusament. Ja het is duurder, maar itt andere, goedkopere plastic, werkt het bij mij gewoon altijd. Geen gezeik, geen aanpassingen nodig in de instellingen. Gewoon juiste plastic selecteren, slicen en goan. Dat is mij meer waard dan de 10 euro die ik kan besparen per rol. Zeker als ik dan regelmatig failures hebt met printen en alsnog de halve rol weggooi.

En natuurlijk allemaal gemaakt in Tsjechië.
Ik heb ook sinds kort een Prusa Mk4. Disclaimer, het is mijn eerste printer, maar juist om de reden die jij geeft ben ik voor prusa gegaan.

Helaas is mijn ervaring toch wat anders. Een hoop van mijn prints, met prusament, zijn niet zo perfect als je mag hopen. Met PLA gaat het bijna altijd goed, behalve soms wat matige bridging. PETG warpt bijna altijd, waardoor ik dat nu zo goed als altijd met een brim print. Hun PETG-CF heb ik geloof ik nog nooit succesvol mee geprint.

Maar nogmaals, ik ben een compleet onervaren gebruiker, dus het kan even goed aan mij liggen. Ik heb bijvoorbeeld ook verschillende print sheets, verschillende nozzle sizes (met 0.8 ben ik ook totaal onsuccesvol, maar ik las ook weer ergens dat de slicer profiles hier nog niet optimaal voor zijn) en ik heb de printer een paar keer verplaatst naar een andere kamer waar het misschien warmer/vochtiger is.

Ik pak het nu wat serieuzer aan. Ik heb een excel sheet waarin ik de variabelen en de resultaten van de prints bijhoud. Een eerste filament droger komt morgen aan (mijn vermoeden is dat veel van mijn mislukte prints door te natte filament komt) en ik ga vanaf nu bij elke nieuwe rol een temptower printen (de hardened nozzle die ik gebruik voor CF heeft blijkbaar impact op de print temperatuur).

De leercurve is wat kortom steiler dan ik had verwacht. Maar dat is helemaal niet erg, want het is een hobby en ik vind het leuk om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalopalyps
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 20:00
Heeft iemand een goede tip voor een grote opbergbox waar een x aantal filamentrollen in passen die niet meer vacuum verpakt zijn? Ik wil daar met silicagel + een sensor een goedkope berging van maken voor filament wat ik in gebruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

DiederikvandenB schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb ook sinds kort een Prusa Mk4. Disclaimer, het is mijn eerste printer, maar juist om de reden die jij geeft ben ik voor prusa gegaan.

Helaas is mijn ervaring toch wat anders. Een hoop van mijn prints, met prusament, zijn niet zo perfect als je mag hopen. Met PLA gaat het bijna altijd goed, behalve soms wat matige bridging. PETG warpt bijna altijd, waardoor ik dat nu zo goed als altijd met een brim print. Hun PETG-CF heb ik geloof ik nog nooit succesvol mee geprint.

Maar nogmaals, ik ben een compleet onervaren gebruiker, dus het kan even goed aan mij liggen. Ik heb bijvoorbeeld ook verschillende print sheets, verschillende nozzle sizes (met 0.8 ben ik ook totaal onsuccesvol, maar ik las ook weer ergens dat de slicer profiles hier nog niet optimaal voor zijn) en ik heb de printer een paar keer verplaatst naar een andere kamer waar het misschien warmer/vochtiger is.

Ik pak het nu wat serieuzer aan. Ik heb een excel sheet waarin ik de variabelen en de resultaten van de prints bijhoud. Een eerste filament droger komt morgen aan (mijn vermoeden is dat veel van mijn mislukte prints door te natte filament komt) en ik ga vanaf nu bij elke nieuwe rol een temptower printen (de hardened nozzle die ik gebruik voor CF heeft blijkbaar impact op de print temperatuur).

De leercurve is wat kortom steiler dan ik had verwacht. Maar dat is helemaal niet erg, want het is een hobby en ik vind het leuk om het uit te zoeken.
PETG (en nog erger ABS) willen inderdaad nogal eens warpen. Ik heb een hokje waar m'n printer in staat ( 2 lack tafeltjes van de IKEA bovenop elkaar) en met de deurtjes dicht gaat het een stuk beter.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Xalopalyps schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:45:
Heeft iemand een goede tip voor een grote opbergbox waar een x aantal filamentrollen in passen die niet meer vacuum verpakt zijn? Ik wil daar met silicagel + een sensor een goedkope berging van maken voor filament wat ik in gebruik heb.
Standaard ikea doos, ben even de naam/maat kwijt, maar er zijn ontwerpen van Prusa zelf om vanuit zo'n doos direct je printer te feeden.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Dank voor de toevoegingen (en vragen) tot dusverre! Een stuk achterliggende technologie, dus over het opbergen, drogen, de technische eigenschappen van het plastic en dergelijke komt ook nog in de TS, reeds mooie info ontvangen, nu nog wat tijd vinden om het toe te voegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:48
mard0 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:23:
Ik print voornamelijk ABS (dat is waarom je een voron hebt). Mijn favoriet fabrikant is polymaker, maar de laatste tijd ben ik veel aan het spelen van het filament van alchemy3d https://alchemy3d.de/products/alchemy3d-aurum-abs

Dit filament print wat makkelijker dan standaard ABS, zonder de nadelen dat ABS+ van esun bijvoorbeeld heeft. De glitters zijn natuurlijk ook een leuke toevoeging.
Ik print ook veel met Polymaker en recentelijk ook ABS.
Ik ben toevallig nu 2 filamenten aan t vergelijken:
Polymaker ABS
REAL ABS+

Wat mij als eerste opvalt is dat Polymaker veel minder stinkt dan REAL, scheelt echt heel veel en had ik totaal niet verwacht.
Het tweede is dat REAL veel minder goede laaghechting heeft dan Polymaker.

De reden om voor REAL ABS+ te gaan was doordat het echt veel minder snel warped, eigenlijk nooit.
Ik print in een enclosure, Voron Trident, maar krijg de chamber temp niet hoger dan 35 graden. Grote prints met Polymaker warpen dan nog steeds helaas, vandaar de test met REAL ABS+.

Bijvoorbeeld deze spoolholder, in ABS+, volledig plat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5J_g2SlekLvKUIYYWr0Jdj6fn0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czKflRC7bCrJTktLrf1HOy7r.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik ben er nog niet helemaal uit, laaghechting is toch wel een dingetje.
DiederikvandenB schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:42:
[...]

(de hardened nozzle die ik gebruik voor CF heeft blijkbaar impact op de print temperatuur).
Absoluut, hangt een beetje van de nozzle af, maar een gewoon hardened steel nozzle print een graad of 10 hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 12-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-06 21:02
rinkel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:35:
[...]

Ik print ook veel met Polymaker en recentelijk ook ABS.
Ik ben toevallig nu 2 filamenten aan t vergelijken:
Polymaker ABS
REAL ABS+

Wat mij als eerste opvalt is dat Polymaker veel minder stinkt dan REAL, scheelt echt heel veel en had ik totaal niet verwacht.
Het tweede is dat REAL veel minder goede laaghechting heeft dan Polymaker.

De reden om voor REAL ABS+ te gaan was doordat het echt veel minder snel warped, eigenlijk nooit.
Ik print in een enclosure, Voron Trident, maar krijg de chamber temp niet hoger dan 35 graden. Grote prints met Polymaker warpen dan nog steeds helaas, vandaar de test met REAL ABS+.

Bijvoorbeeld deze spoolholder, in ABS+, volledig plat:

[Afbeelding]

Ik ben er nog niet helemaal uit, laaghechting is toch wel een dingetje.

[...]

Absoluut, hangt een beetje van de nozzle af, maar een gewoon hardened steel nozzle print een graad of 10 hoger.
Je lijkt wel wat underextrusion in je top layer te hebben?

Zelfde voor eSUN ABS+ dat print ook echt heerlijk. Soms zelfs makkelijker dan PLA+.

Devil design (PLA) heb ik ook een paar rollen van liggen, dat print ook prima. Moet eerlijk zeggen dat ik nooit veel problemen met het filament heb gehad, maar ik koop wel vaak van de wat grotere merken. Laatst ook wat sunlu gekocht en dat lijkt het ook prima te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartske op 12-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Bartske schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:40:
[...]

Je lijkt wel wat underextrusion in je top layer te hebben?
Goed gezien!
Dat is de bottom layer in dit geval.
Mijn Z stond toen nog niet goed, ik had problemen met de inductive probe en Z offset switch, die heb ik nu vervangen door een Tap, gaat nu een stuk beter.
Bartske schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:40:
[...]
Zelfde voor eSUN ABS+ dat print ook echt heerlijk. Soms zelfs makkelijker dan PLA+.
Ik heb het idee dat eSun ABS+ een beetje hetzelfde print als REAL ABS+, beide danook ABS+
Ik denk dat de slechtere laaghechting door de + komt, helaas.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar Formfutura TitanX, iemand daar ervaring mee?
Anders zelf maar eens een rol bestellen.

[ Voor 38% gewijzigd door rinkel op 12-12-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Voor Jayo is het handig om op aliexpress te kijken.
Daar betaal je tussen de 10 en 15 euro per rol, afhankelijk van hoeveelheid en type. En liggen vaak op voorraad in Duitse hubs. Dus je hebt ze binnen een paar dagen binnen.

Het is trouwens een subbrand van Sunlu als ik het mij goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mard0
rinkel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:48:

Ik heb het idee dat eSun ABS+ een beetje hetzelfde print als REAL ABS+, beide danook ABS+
Ik denk dat de slechtere laaghechting door de + komt, helaas.
Ja, dat is een bekend probleem van ABS+. Vandaar mijn opmerking bij het alchemy3d filament.

Overigens heb ik het idee dat stank gecorreleert is aan leeftijd/vochtpercentage van ABS filament. Ik heb wel eens 2 rollen ABS+ van esun gehad van dezelfde kleur waarvan er 1 slecht printe (alle tell tale signs van nat filament) met veel stank, en de ander printe perfect (voor ABS+) en stonk een stuk minder.
Niet dat dit een groot probleem is met een goed afgedichte enclosure en meerdere filter opties.
rinkel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:35:
[...]

Voron Trident, maar krijg de chamber temp niet hoger dan 35 graden.
Ik weet dat het wat minder makkelijk gaat bij een trident, maar heb je wel eens naar bed fans of een nevermore bij je bed gekeken. Een beetje lucht circulatie rond je bed doet wonderen.

[ Voor 26% gewijzigd door mard0 op 12-12-2023 11:05 ]

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
mard0 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:01:
[...]

Ja, dat is een bekend probleem van ABS+. Vandaar mijn opmerking bij het alchemy3d filament.

Overigens heb ik het idee dat stank gecorreleert is aan leeftijd/vochtpercentage van ABS filament. Ik heb wel eens 2 rollen ABS+ van esun gehad van dezelfde kleur waarvan er 1 slecht printe (alle tell tale signs van nat filament) met veel stank, en de ander printe perfect (voor ABS+) en stonk een stuk minder.
Even gekeken, dat is dus ABSpro, REAL heeft ook een PRO variant.
Ben benieuwd hoe de laaghechting is.
mard0 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:01:
[...]

Ik weet dat het wat minder makkelijk gaat bij een trident, maar heb je wel eens naar bed fans of een nevermore bij je bed gekeken. Een beetje lucht circulatie rond je bed doet wonderen.
Ik heb een Nevermore onder het bed, dat scheelt idd een paar graden.

[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 12-12-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 22:09

lasharor

7 december 2004

Ik heb recent een Creality K1 gekocht en kan dus op hoge snelheid printen. Maar, eigenlijk lukt dit niet met het filament dat ik al had liggen.

Op het internet zie ik specifiek High-speed filament tot 600mm/s maar, ik begrijp niet of dit hetzelfde is als PLA+?

Daarnaast, lees ik ook dat je gewoon filament kan gebruiken met een specifieke nozzle (bondtech). Weet iemand wat je het beste kan kopen voor hogere snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
lasharor schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:09:
Ik heb recent een Creality K1 gekocht en kan dus op hoge snelheid printen. Maar, eigenlijk lukt dit niet met het filament dat ik al had liggen.

Op het internet zie ik specifiek High-speed filament tot 600mm/s maar, ik begrijp niet of dit hetzelfde is als PLA+?

Daarnaast, lees ik ook dat je gewoon filament kan gebruiken met een specifieke nozzle (bondtech). Weet iemand wat je het beste kan kopen voor hogere snelheden?
Volgens mij moet een CHT nozzle al veel helpen, weet alleen niet of die er ook zijn voor de K1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mard0
rinkel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:03:
[...]

Even gekeken, dat is dus ABSpro, REAL heeft ook een PRO variant.
Ben benieuwd hoe de laaghechting is.
Alhoewel ik er van overtuigd ben dat er meer merken van filament zijn dan dat er fabrikanten zijn, en het heel goed mogelijk is dat het ene PRO materiaal hetzelfde is een PRO van een ander merk zou ik ook niet teveel uitgaan van een marketing term als PRO om materialen bij elkaar te scharen.

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
mard0 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:13:
[...]

Alhoewel ik er van overtuigd ben dat er meer merken van filament zijn dan dat er fabrikanten zijn, en het heel goed mogelijk is dat het ene PRO materiaal hetzelfde is een PRO van een ander merk zou ik ook niet teveel uitgaan van een marketing term als PRO om materialen bij elkaar te scharen.
Helemaal waar.
Ik denk dat ik maar eens wat rollen moet gaan bestellen om eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 14:44

eagle00789

Est. November 2005

Ik heb zelf veel ervaring met de PLA rollen van Jupiter (non high-speed) van 123-3d.nl.
De rollen zijn iets zwaarder geworden dan voorheen (1,1kg ipv 1kg voorheen) en printer over het algemeen prima voor mijn doeleinde. Een onderdeel dat ik dagelijks gebruik (geprint met Jupiter PLA van 123-3d.nl) is mijn laptop standaardjes (compact) en deze werken feiloos en hebben nog geen tekenen van scheuren of breken.
Wel heeft dit PLA (geen ervaring met andere merken, helaas) de neiging dat als het wat langer ligt, dat het brozer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Laatst online: 12:26
sugarlevi01 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:52:
[...]

Voor Jayo is het handig om op aliexpress te kijken.
Daar betaal je tussen de 10 en 15 euro per rol, afhankelijk van hoeveelheid en type. En liggen vaak op voorraad in Duitse hubs. Dus je hebt ze binnen een paar dagen binnen.

Het is trouwens een subbrand van Sunlu als ik het mij goed herinner.
Thanks voor de tip. Heb nu 16.99 per rol betaald tijdens Black Friday. Geen idee hoe Jayo zich verhoudt tot andere merken maar hier wel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb inmiddels een rol Formfutura rTitan ABS besteld, dit is hetzelfde als TitanX, maar dan van restmateriaal, net iets goedkoper.
Zodra deze binnen is zal ik wat testjes printen en hier weer even terugkoppelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 22:25
Xalopalyps schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:45:
Ik heb er zo enkele gemaakt:
Drybox v2

Check ook altijd de comments voor ervaringen en tips!
Upgrade 1
Upgrade 2

Echter: na er een tijdje mee bezig te zijn geweest zou ik zelf eerder ten stelligste aanraden om een individuele box per rol te maken!
  1. Je verlies een rol in de breedte maar wint wat hoogte. De kleintjes zijn natuurlijk veel flexibeler 'weg te steken'
  2. Voor de voetjes zijn er upgrades bv beter mbt silica of houdertjes voor hygrometer. Check remixes
  3. Opgelet standaard voetje is te smal voor de breedste rollen bv Devil Design
  4. Voet op lagers is toch echt te verkiezen boven de PTFE van de Drybox v2 (de v1 heeft ook lagers). Bovendien moet je bij een andere rol niet steeds zitten klooien met de spacing
  5. Het is veel eenvoudiger een kleine doos te verwisselen dan telkens zo'n grote, opletten dat de rollen niet omvallen etc
  6. Hou er zelf voorlopig geen rekening mee maar het filamentuiteinde van de ene rol zou in de openingen van een andere kunnen raken en zo de boel blokkeren
  7. De luchtdichte sluiting af fabriek gaat altijd beter zijn dan wat je zelf kan klooien met isolatiestrip en klemmetjes
  8. Het grootste voordeel van al: als de rol op is of er zich een probleem voordoet moet de netjes droog gehouden lucht van drie andere rollen niet om zeep.
Dyna Dry Box / Filament Box 4L

Ik link rechtstreeks naar de remixes want uiteindelijk wil je de doorvoeren uit de upgrades hierboven gebruiken alsook een verbeterde voet.

Gaat nu eerder over filament-tips dan filament maar ik neem aan dat de filament-luvva's die dit topic lezen dezelfde interesse hebben. Bij deze de componentenlijst:

Dozen
Lagers
Plugs en buisjes (PC4-M6 doorvoer)
Silica kleurindicator opgelet deze komt in een simpele zak zonder sluiting. Ik had zelf al een zak met draaidop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iN14AGvofMFgAirlPpuTrIwcvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hSBt63OUfXK44M9fhsMYc1vo.jpg?f=user_large

Helemaal links nog een geheime bonustip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
https://opencircuit.be/

vnl Devil Design (en net iets goedkoper dan Tinytronics)

Maar de ambitie om alle webshops/fabrikanten/filamenten hier in een tabel bij te houden... Tegen dat ze er allemaal in staan is het al tien keer veranderd volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFS
  • Laatst online: 13-06 11:13

BFS

Rude awakening

Ik ben een aantal van deze boxen aan het fabriceren, vooralsnog met zakjes silica maar hopelijk (volgens de originele publisher) met herbruikbare silica boxes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TltuK3-a1e6bFMmRuRXrCFo43k8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qOFmzwYEzsDTl9Yn6wiWs7eN.png?f=fotoalbum_large

Er komt een nieuwe kast die ruimte heeft voor 4 bakken naast elkaar waardoor ik 9x4 van deze bakken kan gaan gebruiken.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
rinkel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:12:
[...]

Volgens mij moet een CHT nozzle al veel helpen, weet alleen niet of die er ook zijn voor de K1.
In de K1 (max) passen in principe gewoon volcano nozzles, die zijn er met CHT ontwerp. Ik heb de K1 max maar kijk nog even de kat uit de boom op dat gebied, ook om zelf wat meer ervaring en kennis op te doen. Mij is verteld dat CHT nozzles gevoeliger zijn voor verstoppingen in combinatie met vezel versterkte filamenten door de in drieën gesplitste smeltzone. Maar dat lees ik eigenlijk verder nergens terug, bovendien lijken de afzonderlijke gaten van de gesplitste smeltzone alsnog een grotere diameter te hebben dan de nozzle diameter zelf.

Andere K1 (max) eigenaren vervangen de volledige hotend met de Micro-swiss FlowTech, die verkleint de kans op een lekkende hotend en je kunt de nozzles koud omwisselen. Echte harde nozzles zijn daar nog niet voor, enkel met harde coating.

Als je echt gek wilt doen bestaan er natuurlijk ook nog nozzles met diamand tip (Diamandback) of uit wolfraamcarbide (West3D undertaker bijv.). Beetje prijzig.
Bezulba schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:57:
[...]

Standaard ikea doos, ben even de naam/maat kwijt, maar er zijn ontwerpen van Prusa zelf om vanuit zo'n doos direct je printer te feeden.
Deze 10,6L Ikea 365+ doos bedoel je waarschijnlijk. Het kleinere 4,2L model is helaas te klein, de afmetingen op de website zijn een beetje misleidend, ik heb het getest door gewoon een rol filament mee te nemen naar de Ikea :+ Op diverse 3D print sites zijn genoeg ontwerpen te vinden wanneer je op Ikea 365 zoekt. Maar vooralsnog gebruik ik ze vooral als bulk opslag. De devil-design starter sets met 6x 300gr rollen passen er overigens precies in.
Orky Rulez schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:13:
[...]

Drybox v2

Upgrade 1
Upgrade 2

Echter: na er een tijdje mee bezig te zijn geweest zou ik zelf eerder ten stelligste aanraden om een individuele box per rol te maken!
  1. Je verlies een rol in de breedte maar wint wat hoogte. De kleintjes zijn natuurlijk veel flexibeler 'weg te steken'
  2. Voor de voetjes zijn er upgrades bv beter mbt silica of houdertjes voor hygrometer. Check remixes
  4. Voet op lagers is toch echt te verkiezen boven de PTFE van de Drybox v2 (de v1 heeft ook lagers). Bovendien moet je bij een andere rol niet steeds zitten klooien met de spacing
  5. Het is veel eenvoudiger een kleine doos te verwisselen dan telkens zo'n grote, opletten dat de rollen niet omvallen etc
  6. Hou er zelf voorlopig geen rekening mee maar het filamentuiteinde van de ene rol zou in de openingen van een andere kunnen raken en zo de boel blokkeren
  7. De luchtdichte sluiting af fabriek gaat altijd beter zijn dan wat je zelf kan klooien met isolatiestrip en klemmetjes
  8. Het grootste voordeel van al: als de rol op is of er zich een probleem voordoet moet de netjes droog gehouden lucht van drie andere rollen niet om zeep.

Ik link rechtstreeks naar de remixes want uiteindelijk wil je de doorvoeren uit de upgrades hierboven gebruiken alsook een verbeterde voet.

Gaat nu eerder over filament-tips dan filament maar ik neem aan dat de filament-luvva's die dit topic lezen dezelfde interesse hebben. Bij deze de componentenlijst:

Dozen
Lagers
Silica kleurindicator opgelet deze komt in een simpele zak zonder sluiting. Ik had zelf al een zak met draaidop

[Afbeelding]

Toevallig heb ik dezelfde bewaar dozen via amazon gekocht nadat ik in de recensies las dat ze perfect waren voor 1 rol filament, wel met een ander merknaampje maar dat boeit niet. Ik moet ze nog aanpassen zodat ik er direct uit kan printer, dus jouw linkjes zijn ideaal :)
Al overweeg ik om een insert te maken met fitting voor het ronde gat onder de kleine deksel in plaats van een doorvoer door die deksel. Ik moet nog even overwegen wat daar de voor en nadelen van zouden zijn. Paint schetsje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zNMh5w8Ko-LiAcEXwG8Zbh4qtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pwFS4VaOIggunOkKUieOWOep.jpg?f=user_large

Mogelijke voordelen:
  • slechts 1 insert en doorvoer nodig
  • mogelijk beter luchtdicht wanneer er niet uit geprint word
  • geen onherstelbare aanpassing aan de doos. Niet dat garantie daarop mij iets boeit, eerder dat ik zelf een domme fout maak.
Mogelijke nadelen:
  • mogelijk minder luchtdicht wanneer er wél uit geprint word. Beetje afhankelijk van mijn 3d en slicer skills.
  • vast nog wel iets. Misschien is het niet zo handig dat het filament uiteinde niet in de doorvoer kan blijven.
Hoe doe je dat überhaupt eigenlijk met zo'n doos als je het filament wisselt en de rol is nog niet leeg? Knip/snij je het stuk filament in de aangesloten slang af? Of maak je gewoon de doos even open om de rol terug te draaien? Dat laatste lijkt mij ook niet zo'n punt. Er zit toch silica-gel in de doos om dat beetje verse lucht weer te drogen.

Maar goed, ik ga eerst mijn inpandige berging herinrichten zodat ik daar een mooi plekje heb voor mijn printer. De berging heeft een eigen afzuiging naar buiten dus dat is ook wel prettig met bepaalde materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Aapenootjes schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:38:
[...]
Hoe doe je dat überhaupt eigenlijk met zo'n doos als je het filament wisselt en de rol is nog niet leeg? Knip/snij je het stuk filament in de aangesloten slang af? Of maak je gewoon de doos even open om de rol terug te draaien? Dat laatste lijkt mij ook niet zo'n punt. Er zit toch silica-gel in de doos om dat beetje verse lucht weer te drogen.
Ik gebruik de methode van 2 doorvoeren: uiteinde filament wordt de box in gelust en de pfte-slang in een pneumatische koppeling (zoals bovenaan je hotend) gedrukt. Als je hier de foto's bekijkt kom je ze vanzelf tegen.

Er zijn er ook die het filament terugduwen en dan een dopje op de pfte-slang zetten.

Je wil echt zo min mogelijk de lucht in de doos opnieuw moeten drogen. Het duurt altijd wel een dag of twee voor de vochtigheid op het laagste punt zit. Als je je rollen graag droog wil houden zou ik het meteen goed doen: met een trapboor en tegendruk netjes de juiste diameter uitsnijden is echt niet zo moeilijk. Met een gewone boor heb je wel grote kans op scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
@Orky Rulez Ah, duurde heel even voordat het kwartje volledig viel, slimme oplossing! Enig idee hoe lang het stuk filament grofweg kan zijn dat terug te steken is zonder al te veel problemen? De lengte van het terug te steken stuk filament is uiteraard te verkorten door gewoon de koppeling zo dicht mogelijk bij ingang van de runout sensor te plaatsen. Dat maakt de slang vanuit de doos wel langer en daarmee zijn de kosten per doos ook hoger. Minder dan een cm of 40-50 uitstekend filament zal mij sowieso niet lukken zonder de runout sensor in de extruder te integreren.
Qua gebruiksgemak zou het ook niet gek zijn als ik iets meer speelruimte heb.

Stappenboren heb ik gelukkig. Het is inderdaad moeilijk om nette ronde gaten te boren in plaatmateriaal met een gewone spiraal boor. Als ik die niet had zou ik proberen het te boren plaatmateriaal te sandwichen tussen bijvoorbeeld twee stukjes hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
@Aapenootjes Bij mij heb ik zo'n 50cm denk ik :X

Een voordeel is altijd dat je de draairichting mee hebt. Je teruggevoerde filamentdraad gaat over de rollen en doordat deze 'mee' draaien zou je enkel het probleem hebben bij een grote krul die dan net verkeerd in een uitsparing terecht zou komen. Er zijn er die hele opvangstukken printen (zoek maar op 'filament buffer' oid) maar in principe kan je dit al voorkomen door twee seconden in de doos te kijken hoe je draad zit.

Het stukje tube aan de box probeer ik zo kort mogelijk te houden, anders wordt het geheel nog groter. De pfte is er uiteindelijk enkel om schoon uit de box te komen en eventueel via de loopback alles luchtdicht te houden. Dat het filament daarna 10 meter bloot loopt maakt eigenlijk niks meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Momenteel print ik nog met een rol Creozone van een paar jaar oud welke open in kamer heeft gelegen en de kwaliteit van de prints is nog goed.

Heb echter nu nog een aantal rollen filament liggen welke ik open ga maken en twijfel of ik eerst wat zal maken om ze op te slaan.

Wat heeft jullie doen bewegen om een box te gebruiken en in hoeverre is dat merkbaar in de prints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:50
Ik gebruik momenteel deze vacuumzakjes om mijn filament in op te slaan.

https://www.amazon.com/eS...torage/dp/B0C2XZ7T31?th=1

Na gebruik gaat de rol terug in de zak met silicakorrels in het midden. Een filamentdroger staat momenteel op mijn Kerstlijstje. Zo kan ik de rollen die alsnog te veel vocht hebben, drogen en vacuum verpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Oesie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:00:
[...]
Wat heeft jullie doen bewegen om een box te gebruiken en in hoeverre is dat merkbaar in de prints?
Bij mij een enkele rol die duidelijk vochtproblemen had. Dat was bij 35%, nu in de winter is het 55%. In de box is het 20%.

En eens je begint...

... denk je "ik zal het maar ineens goed doen". Een rol die te vochtig is geworden fix je ook niet 1-2-3.

Dat gezegd zijnde: voor €15 en 0,01 moeite koopje een set vacuumzakken met pomp, hergebruik je je silicazakjes en ben je waarschijnlijk nog beter af qua vochtigheid tov een box met 100x zoveel lucht erbij. Maar je verliest dan natuurlijk wel het gevoel semi-professioneel bezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:42
BFS schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:28:
De filter bij 3DJake lijkt niet al te goed te werken? Als ik selecteer op 1.75 diameter en 1KG spool krijg ik alsnog alternatieven daarop, doe ik iets verkeerd in mijn filtering?
Bekend probleem, wordt aan gewerkt is alleen niet zo eenvoudig op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb nog een verwarmd bed over dat ik niet meer ga gebruiken. Ik heb nu bedacht dat ik dit best nog kan toepassen in een droogdoos. Als ik dan een blue pill pak en marlin omkat naar iets dat dit kan doen, dan ben ik denk ik relatief snel klaar. Als alternatief kan ik ook nog een PID controller kopen, maar dan kan ik alleen het bed aansturen, en niet tegelijkertijd de kamer meten of eventueel een ventilator aansturen.

Hier mijn voorlopige ontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2222704New%20directory/20231213_droogdoos_30x20x35.jpeg

Er moeten tot 3 rollen van 1 kilo in kunnen of 1 à 2 van 3 kilo.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Orky Rulez schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:44:
[...]

... denk je "ik zal het maar ineens goed doen"
Dat vind ik een mooie gedachte.

Hoe zou gaan met al die stapels rollen die je in filmpjes ziet liggen (bijvoorbeeld in deze: YouTube: Easily the best 3D Printing Filament Storage Solutions)? Liggen die dan in een speciale kamer om het klimaat onder controle te houden (de ruimte ziet er niet zo uit)? Zijn die rollen binnen een paar weken op en daarom wellicht minder last ervan? Of is het klimaat daar sowieso anders dat het minder invloed heeft :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 23:00
Bij de Action koop je Limpro auto-ontvichtiger. Is zeoliet (denk ik), 400 gram voor 2,98.
Dat houdt ook een wat grotere doos tijden lang goed.
Ik heb via MP wat ijzeren tonnetjes gekocht, met deksel met klemring. Zoek "dekselvat". Moest ik wel eigen tochtband in plakken om het af te dichten. Wel een gegraaf om de onderste rol daar uit te halen.
De vochtigheidsgraad is ook na een jaar nog steeds 10% daar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03:23
Oesie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:36:
[...]

Dat vind ik een mooie gedachte.

Hoe zou gaan met al die stapels rollen die je in filmpjes ziet liggen (bijvoorbeeld in deze: YouTube: Easily the best 3D Printing Filament Storage Solutions)? Liggen die dan in een speciale kamer om het klimaat onder controle te houden (de ruimte ziet er niet zo uit)? Zijn die rollen binnen een paar weken op en daarom wellicht minder last ervan? Of is het klimaat daar sowieso anders dat het minder invloed heeft :?
Airco? Misschien.
Snel op? Is een factor.
Klimaat van invloed? Ja, wij hebben hier een vochtig klimaat. Petg wordt bij mij in luttele dagen vochtig in de herfst met 60-70% RH. In de box op 15-25% blijft het nu al maanden goed.

Ik heb zelf een andere aanpak voor dryboxen: alles bij de karwei te halen, behalve the ptfe buis (OD 4, ID 2 of 3, 3 loopt vrijer). Verder eigen houders ontworpen om te printen. En het filament komt er aan de onderkant uit om 1) de wrijving te minimaliseren (filament hoeft geen hoek/ronding te maken van box naar extruder) en 2) de boxen boven de printer te kunnen plaatsen. Houders gemaakt om onder de doos te plaatsen, om de ptfe vast te klemmen en om de doos op te hogen zodat je er aan de onderkant bij kan

Ik heb ook gekozen voor een pvc buis ipv liggers voor de rollen. Dit voorkomt omvallen, en de wrijving is zeer laag zonder lagers nodig te hebben. Verder geen complexe koppelingen, gewoon los buisje erin steken, en filament terugduwen in de box na gebruik. Dit gaat al maanden goed en ook de vochtigheid blijft op peil met voldoende silica.

Het maakt wel dat je de doos niet te vaak wil openen, omdat de lucht dan ververst met vochtige lucht en als de rol op is ik soms denk "laat maar" ff nog. Maar aangezien de kosten factor 3 lager zijn dan de cereal boxes die 1 rol bevat vind ik dat geen ramp.

Ruimte is wel een ding natuurlijk, zijn grotere boxen. Degene die ik heb zijn hoger dan nodig, is wel fijn voor het in en uit halen en voor ruimte op de bodem voor droogmateriaal. Verder biedt het ook plaats aan een 2.3kg spoel indien nodig.

Toevallig was ik bezig met het voorbereiden voor publiceren op printables. Mocht er hier interesse zijn.

Tl;dr goedkope oplossing van karwei en droogzakjes inderdaad van Limpro van de action en enkel ptfe buis nodig van bv aliexpress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHV9rY2YJQHWhWgqTUPrQFx-Yik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8A7GyFyA1wwqvqecYQI2ZPY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door A Lurker op 17-12-2023 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Hot dang die Limpro is wel de shit zo te zien. Ik neem aan dat je het kan opensnijden en de boel verdelen? Want past natuurlijk niet zomaar in wat ik nu al heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Orky Rulez schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:30:
Hot dang die Limpro is wel de shit zo te zien. Ik neem aan dat je het kan opensnijden en de boel verdelen? Want past natuurlijk niet zomaar in wat ik nu al heb
Toevallig is dat losse silica wat je ziet niet uit een zakje limpro maar volgens mij bevatten die precies hetzelfde. Zo voelt het iig wel als ik het zakje vastpak. Ik zal er binnenkort eentje open snijden, ook al is het minder goed handelbaar in losse korels en moet je oppassen voor fijne silica stof; vooral veel exposure is af te raden ivm longproblemen.

Het grote voordeel is dat het veel makkelijker regenereren is in een warme ruimte omdat je geen last hebt van dat stomme zakje :) Ik heb een contraptie gemaakt voor in de schuur met een ovenschaal afgesloten met een houten plaat erop en een heteluchtpistool erop. Paar uur op 120 graden en het is weer volledig droog.

Ik weet dat je de zakjes kunt hergenereren in de magnetron of oven, (let wel, enkel doorzichtige silica, niet de oranje!!) maar ik vind het niet voedselveilig genoeg ivm de silica dust maar ook potentieel oververhitten van de individuele korrels. Magnetrons focussen alle energie door de golven. Ik heb er al eens eentje volledig verwoest omdat hij minder vochtig was dan ik dacht en zonder verdamping heb je heel snel hete kolen zeg maar.

Uiteindelijk zijn mijn boxen iets minder sophisticated dan de cereal box omdat je bv niet die klemkoppelingen hebt en ook meerdere rollen per box, maar financieel is het zo'n groot verschil. Ik gooi er gewoon 0.5-1kg silica in per box en dat kost nog steeds maar zo'n 4-8 euro bij de action. Was zelfs een keer in de aanbieding voor 2 euro 25 voor een zo'n zakje. Als ik de box open heb gedaan is het vochtgehalte daardoor binnen een kwartiertje of wat wel weer hersteld. Ik heb bij elke box een hygrometer, zodat ik weet wanneer de silica vervangen moet worden.

[ Voor 20% gewijzigd door A Lurker op 17-12-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Vandaag TitanX binnengekregen.
Print goed, geen warping (ik print wel in enclosure), ook de wat grotere rechthoekige prints.
Vicat is 97, dus HDT zal rond de 92 liggen gok ik, ook helemaal prima.
Print verder een beetje als PLA eigenlijk, dimensies kloppen allemaal, alleen op hogere temperatuur.

Enige nadeel vind ik de glossy afwerking, mij veel te glossy. Ik hou meer van het matte ABS.
Ik denk dat ik het toch bij ASA (of ABS) hou en de TitanX gebruik voor prints die me met ASA/ABS mislukken, als in grote vlakken prints.

Mijn extruder begon te slippen op hoge temperatuur (ABS print), ik heb de filament drukgroep vervangen door ASA, geen enkel probleem meer gehad.
Deze drukgroep was eerst geprint in eSun ABS+, maar ik las net in de specs van eSun dat deze een HDT heeft van 73 graden. Dat zou op zich genoeg moeten zijn, maar het is echt een flink stuk lager dan gewoon ABS, 99 graden.
Van TitanX weet ik de HDT niet, maar de Vicat is 97, HDT ligt daar vaak zo'n graad of 6 onder, kom je nog op 91, een stuk hoger dan eSun ABS+ en print bijna net zo gemakkelijk.

Toch zijn er veel mensen (waaronder ik) die veel Voron onderdelen met ABS+ hebben geprint, naar alle tevredenheid.
Ik denk dat ik toch maar wat onderdelen op sleutelpunten ga vervangen door ASA (Ik heb de Stealthburner, CW2 en de hoeken van de gantry al geprint).

[ Voor 51% gewijzigd door rinkel op 21-12-2023 00:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 23:12

Steef

GoT's Most Eaten

Een tijdje geleden heb ik mijn printer omgebouwd om vezel houdende polymeren te kunnen printen, zonder snel aan slijtage onderhevig te zijn. Dit vooral omdat ik graag stijvere onderdelen wil kunnen maken. Nozzle met een synthetische diamant (DiamondBack).

Nuttige video over die nozzle hier:
YouTube: The Highly Ridiculous Over-Engineering of the Diamondback Nozzle

Vandaag eindelijk klaar met ombouwen en eerste testjes kunnen doen met PolyLite PLA-CF van Polymaker. Heel happy mee :)

Heb me gehouden aan de voorgestelde print snelheden (~70 mms), zal zo ook eens proberen wat sneller te gaan.

Op het werk doen we dit vaker, zij het met (veel) grotere extruders (nozzle tot 20 mm diameter) en technisch veel hoger presterde polymeren (PEAK, PPS). Toch wel leuk dit thuis ook te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvI7GSnBiDXN12gjr6zAkY_H0cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hC5ypimLoJLimo351xd2CXa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTpnF0_UcZ7OisHAZEAyU-gMCfI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FGE3x3PZqZEPsejPl5otjeC.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Steef op 23-12-2023 17:30 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-04 20:19

ShockWave

Lost it somewhere

Orky Rulez schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:13:
[...]

Drybox v2

Upgrade 1
Upgrade 2

Dozen
Lagers

[Afbeelding]

Ik ben juist weer afgestapt van de soort drybox waaruit je direct kon printen vanwege breuk van de filament in de box als deze een tijd niet gebruikt was.
Ik kon vervolgens alsnog de box opendoen en lopen pielen om de filament weer door de bowdentube te krijgen.
Hierdoor stond de box langer open dan even een rol pakken en weer dicht.
Mijn ikea samla boxen nu dus weer gewoon omgebouwd naar opslagboxen door de gaten dicht te lijmen en met silicacontainers, klemmen en tochband in de deksel voor beste afdichting.
Nu gewoon box open, rol eruit, deksel dicht, op de printer en gaan.
Vochtgehalte blijft laag genoeg en als het te hoog wordt gewoon de silicakorrels weer activeren en evt de rollen drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_4ezg1Xiv1j9ZK6ier_3SNvnUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdURWUzJKfhk0hynYk7tZbPk.jpg?f=fotoalbum_large

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

ninjazx9r98 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:58:
Ik gebruik onderstaande als droger voor mijn rollen filament.
Je knipt het rooster uit de ringen en laat de ring zelf intact, je kan er denk ik bovenop elkaar 2 tegelijk in kwijt, ik droog er tot nu toe telkens maar 1.
Momenteel niet verkrijgbaar maar normaal wel verkrijgbaar.

https://www.lidl.nl/p/sil...-voedseldroger/p100349434

Pro tip als je je printer aanstuurt via een pi of laptop met een usb kabel zet de droger dan niet in dezelfde ruimte of in de buurt van je printer.
Door het schakelen van de verwarming stopt iig mijn printer ermee, gebeurt trouwens ook als ik de plafondventilator uitzet in dezelfde kamer, verbinding met de laptop is dan verbroken door storing…. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ShockWave schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:08:
Pro tip als je je printer aanstuurt via een pi of laptop met een usb kabel zet de droger dan niet in dezelfde ruimte of in de buurt van je printer.
Door het schakelen van de verwarming stopt iig mijn printer ermee, gebeurt trouwens ook als ik de plafondventilator uitzet in dezelfde kamer, verbinding met de laptop is dan verbroken door storing…. 8)7
Zou je niet een UPS oid ertussen zetten ?, als de PI / voeding zo gevoelig is mid print word je geen happy camper, zeker niet als je op 99% van print bent met dure filament.

(aparte groep is beter) maar het gewicht van een UPS is ook handig voor stabiliteit denk ik..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

vso schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:43:
[...]

Zou je niet een UPS oid ertussen zetten ?, als de PI / voeding zo gevoelig is mid print word je geen happy camper, zeker niet als je op 99% van print bent met dure filament.

(aparte groep is beter) maar het gewicht van een UPS is ook handig voor stabiliteit denk ik..
Mijn setup van oude laptop met octoprint heeft niks met stroomonderbreking te maken maar meer met storing van doorgifte van de opdrachten van octoprint laptop naar de printer.
Blijkbaar komt er een stralingspiek die de overdracht via usb kabel verstoort en de printer offline gooit in ocotprint.
Zal dus eerder liggen in de usb kabel of usb aansluiting op de printer die gevoelig is voor bepaalde storing.

Maar nu weer door naar filament…lets roll.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Laatst online: 12-06 22:41
Zelf heb ik recent geeetech filament op AliExpress tegengekomen... Print prima, is relatief goedkoop en wordt snel geleverd vanuit een opslag in Duitsland.
Nadeel daarmee is wel dat daardoor vrij veel niet op voorraad is, maar verder prima te doen.
Laat je ook niet afschrikken door de hoge verzendkosten want die gaan slechts met +/-€4 omhoog per extra rol, ookal is het een andere kleur/soort filament.
Als je 3 rollen standaard pla pakt ben je bijvoorbeeld inclusief verzendkosten €45 kwijt wat neerkomt op €15/rol...

Ondertussen rijkelijk laat, maar 3djake heeft al voor 2 jaar op rij (eerder was ik nog niet bezig met 3d printen) een leuke black friday deal voor R3D pla voor €13,99/kg mogelijk een tip voor volgend jaar ;)

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Spekkie88 schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:13:
Zelf heb ik recent geeetech filament op https://a.aliexpress.com/_EHKruxB] AliExpress tegengekomen... Print prima, is relatief goedkoop en wordt snel geleverd vanuit een opslag in Duitsland.
Nadeel daarmee is wel dat daardoor vrij veel niet op voorraad is, maar verder prima te doen.
Laat je ook niet afschrikken door de hoge verzendkosten want die gaan slechts met +/-€4 omhoog per extra rol, ookal is het een andere kleur/soort filament.
Als je 3 rollen standaard pla pakt ben je bijvoorbeeld inclusief verzendkosten €45 kwijt wat neerkomt op €15/rol...

Ondertussen rijkelijk laat, maar 3djake heeft al voor 2 jaar op rij (eerder was ik nog niet bezig met 3d printen) een leuke black friday deal voor R3D pla voor €13,99/kg mogelijk een tip voor volgend jaar ;)
link is dood ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Sorry typfoutje... 8)7
Nu gefixed, link gaat naar de geeetech store op AliExpress, daar kan je dan in de categorieën zelf kiezen voor de verschillende filamenten.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
ShockWave schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:08:
[...]

Ik gebruik onderstaande als droger voor mijn rollen filament.
Je knipt het rooster uit de ringen en laat de ring zelf intact, je kan er denk ik bovenop elkaar 2 tegelijk in kwijt, ik droog er tot nu toe telkens maar 1.
Momenteel niet verkrijgbaar maar normaal wel verkrijgbaar.

https://www.lidl.nl/p/sil...-voedseldroger/p100349434
Heb dezelfde droger staan, heb ook gedacht het rooster uit de ringen te knippen. Uit eindelijk een "ronde kap" gemaakt van de kartonnen doos waar de droger in kwam die ik over Max 2 rollen kwijt kan :+
Daarnaast is er ook een project op thingiverse om de inhoud van deze specifieke droger om te printen naar een propere drybox. Ben zelf bezig met een remix ervan om de uitgang van de warme lucht beter te plaatsen en het hele apparaat op te delen in stukken zodat ik ze daadwerkelijk kan printen op mijn printer :9
ShockWave in "[3D Printen] Centraal filament topic":
Heb ook veel last gehad met dat probleem met een oude telefoon die ik gebruik als klipper host en webcam om mijn printer aan te sturen... Opgelost door uit eindelijk een goede shielded usb kabel te gebruiken, sindsdien eigenlijk nooit meer communicatie problemen gehad. Maar het was wel even zoeken naar een degelijke kabel...
Uit eindelijk een degelijke kabel zelf van de juiste aansluitingen voorzien en ingekort zodat de kabel net lang genoeg is om kans op storing te minimaliseren.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave

ShockWave

Lost it somewhere

Ik zal hier ook mijn filament posten welke ik gebruik(te).
Printtemps zijn voor mijn printer geschikt, op een andere printer zat ik met esun rond de 10gr hoger.

Printer sovol sv06 plus, pei plate bed temp 55gr.
Esun pla+ meeste kleuren print mooi en sterk temp op 210
Esun pla+ cold white 220gr anders last van underextrusion of korreltjes in de prints.
Eryone pla+ printen alle kleuren bij mij heel netjes op 205.
Sovol pla print netjes op 205gr en had 10kg bij mijn printer gekregen, qua prijs mooie aanbiedingen als je er meerdere besteld.
Esun tpu 215 nozzle, 40gr bed temp en een andere plate om op te printen aangezien je het anders niet van je pei plate afkrijgt, sloopt wel je plate heb ik gemerkt.
Na veel testen tpu printen op 50mms, retraction iets van 1.5mm zonder stringing.

Edit:
Ik heb van esun ook refill rollen besteld maar vind dat geen aanrader.
1x grijs en 1x zwart maar beide zaten in de knoop waar je pas tijdens printen achterkomt dus volledig overspoelen op een andere spoel was de enige oplossing.
De grijze brak na verloop van tijd ook constant en heel veel stringing, nu na een keer of 4 in de droger, iets van 16 uur bij elkaar print het wel beter.
De zwarte ook een paar keer moeten drogen.
Het scheelde maar €1, tov een rol op spool en dacht milieuvriendelijker bezig te zijn want geen nieuwe plastic spool…helaas kost dit meer euri’s om op te lappen dan die ene euro besparing voor het millieu.
Eryone komt tegenwoordig op kartonnen spoelen ipv plastic.

Ik bestel mijn filament meestal bij filament en meer, je kan daar ook langs op afspraak als je kleuren wilt zien voordat je besteld.
Aliexpress of amazon wordt hier vaak benoemd, Temu is de nieuwe speler maar wat mij opvalt is dat de prijzen vaak erg mooi lijken.
Er wordt dan geen gewicht vermeld en vaak zijn het 500 of 750gr rollen voor €11 of €12,.
Dus ik ben wat huiverig om daar te bestellen.

Sommige kleuren van esun zijn ook niet kleurbestendig in zonlicht kwam ik achter.
Oranje verkleurd maar blauw weer niet.

[ Voor 25% gewijzigd door ShockWave op 26-12-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 14:01
ShockWave schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:06:
[...]

Mijn setup van oude laptop met octoprint heeft niks met stroomonderbreking te maken maar meer met storing van doorgifte van de opdrachten van octoprint laptop naar de printer.
Blijkbaar komt er een stralingspiek die de overdracht via usb kabel verstoort en de printer offline gooit in ocotprint.
Zal dus eerder liggen in de usb kabel of usb aansluiting op de printer die gevoelig is voor bepaalde storing.

Maar nu weer door naar filament…lets roll.
Ik merk ook dat mijn printer (prusa mk3s) stopt en reset als ik mijn soldeerbout aan zet. Best vervelend als je net halverwege een lange print bent.

Ontopic. Ik hou mijn filament gewoon in de zakken waarmee het leverd wordt. Nooit problemen gehad, dus ik zie het nut van een drybox niet zo. Maar ik print dan ook niet met exotische materialen. Wel heb ik nog 10 jaar oud ABS liggen (overblijfsel van werk) die moet ik wellicht gaan drogen. Maar eerst maar een spare Revo Nozzle halen.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gutgut
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:08
https://gst3d.eu/ Heeft vaak leuke aanbiedingen, je moet dan wel gelijk 10Kg kopen oid maar ik ben er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:44

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Is het drogen van filament ook onderdeel van dit topic?
offtopic:
Had misschien even alles moeten lezen. :X

Ik heb ook GST3D filament maar heb ontzettend veel stringing. Alsof er haar op de print groeit. Nou heb ik gister een rol in de oven gehad voor vier uren maar dat heeft nog niet echt gewerkt. Maar ik vraag mij af op welke stand het het beste werkt. Hete lucht? Of juist niet? Ik had hem op hete lucht, 30 graden. Met m'n BBQ thermometer meet ik dan ~45 graden.

Heb al wat boxen besteld om het in te gaan bewaren maar moet het dan wel eerst droog gaan krijgen... Of misschien toch zo'n dehydrator aanschaffen?

[ Voor 13% gewijzigd door Beekforel op 02-01-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Beekforel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:41:
Is het drogen van filament ook onderdeel van dit topic?
offtopic:
Had misschien even alles moeten lezen. :X

Ik heb ook GST3D filament maar heb ontzettend veel stringing. Alsof er haar op de print groeit. Nou heb ik gister een rol in de oven gehad voor vier uren maar dat heeft nog niet echt gewerkt. Maar ik vraag mij af op welke stand het het beste werkt. Hete lucht? Of juist niet? Ik had hem op hete lucht, 30 graden. Met m'n BBQ thermometer meet ik dan ~45 graden.

Heb al wat boxen besteld om het in te gaan bewaren maar moet het dan wel eerst droog gaan krijgen... Of misschien toch zo'n dehydrator aanschaffen?
45 tot 50 graden zou voor PLA wel voldoende moeten zijn. Het moet net onder de temperatuur zitten dat het gaat vervomen.

Het lastige van een oven is wel dat je geen actieve luchtverversing hebt; het is enkel circulatie. Ik denk dat je wel echt beter af bent met een droger; ik heb zelf een goedkope food processor dehydrator. Die was 30 euro en kan tot 70 graden. Het voordeel is dat door de overdruk alle vocht wegdrijft, en omdat hij compacter is dan een oven zal het sneller de gewenste temperatuur bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

A Lurker schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:39:
[...]

45 tot 50 graden zou voor PLA wel voldoende moeten zijn. Het moet net onder de temperatuur zitten dat het gaat vervomen.

Het lastige van een oven is wel dat je geen actieve luchtverversing hebt; het is enkel circulatie. Ik denk dat je wel echt beter af bent met een droger; ik heb zelf een goedkope food processor. Die was 30 euro en kan tot 70 graden. Het voordeel is dat door de overdruk alle vocht wegdrijft, en omdat hij compacter is dan een oven zal het sneller de gewenste temperatuur bereiken.
Ik neem aan dat je een food dehydrator bedoelt ipv een food processor. :+

Maar ok, dedicated droger dus. Ik zag 1 van Sunlu die 50 euro kost, die hoef je dan niet meer aan te passen. Vind ook wel wat goedkopere voedseldrogers maar daar moet dan nog wel wat aan gebeuren voor er een rol filament in past? Of heb je een tip voor een geschikte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Beekforel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Maar ok, dedicated droger dus. Ik zag 1 van Sunlu die 50 euro kost, die hoef je dan niet meer aan te passen. Vind ook wel wat goedkopere voedseldrogers maar daar moet dan nog wel wat aan gebeuren voor er een rol filament in past? Of heb je een tip voor een geschikte?
Nadeel van de 'dedicated' filament drogers was dat het vocht in de 'cabine' blijft hangen volgens mij. Tenzij je een duurdere neemt met een actieve ventilator erin.

Ik ben ook voor de voedseldroger weg gegaan en heb deze: https://www.bol.com/nl/nl...-ekd002/9300000002475781/`
Daar heb ik vervolgens bij alle pateaus het gaas eruit geknipt en dan past er prima 1 rol filament in. Nadeel is wel dat als je wilt printen vanuit de voedseldroger je weer een mod/print nodig hebt en een gat in een plateau moet maken waar je bowden tube doorheen past. Iets als dit bijv: https://www.thingiverse.com/thing:3056683. Maar dat moet je dan weer in ABS printen wil je het kunnen gebruiken terwijl je droger op 50 graden staat (zal met PLA+ ook wel lukken denk ik)

[ Voor 6% gewijzigd door Leviathius op 02-01-2024 11:32 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A Lurker
Beekforel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Je moet het binnenwerk er even uitknippen maar eigenlijk is 99% van die dingen hetzelfde. Ik heb deze:
https://www.amazon.de/-/e...elles-White/dp/B019G03CD6
(Niet van amazon gehaald toen, maar ter illustratie)

Dat was een klusje van niks en om heel eerlijk te zijn denk ik dat deze dingen duurzamer zijn dan de allergoedkoopste filamentdrogers van Chinese makelij. Ik heb verhalen gehoord dat ze ver van de doeltemperatuur af zitten. Niet dat die voedseldroger niet uit China komen maar die bestaan toch al wat langer.

Je hebt ze ook van 100 euro of nog meer en tegenwoordig ook voor 2 of zelfs 4 spoelen tegelijk. Tis maar net wat je budget is.
Leviathius schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:31:
Nadeel van de 'dedicated' filament drogers was dat het vocht in de 'cabine' blijft hangen volgens mij. Tenzij je een duurdere neemt met een actieve ventilator erin.
Een ventilator is wel essentieel voor het afdrijven van het vocht ja en daarmee de droogsnelheid. De lucht die aangezogen wordt, wordt verwarmd, relatieve vochtigheid daalt (natuurkundig principe) met gemak naar 20-30% op bv 50 graden (precieze % daarvan is dan weer afhankelijk van de vochtigheid van de aangezogen lucht) en dus kan het eenvoudig vocht opnemen wat van het filament komt. Als de lucht stilstaat heb je natuurlijk alsnog wel uitwisseling van vocht van het warme filament naar de lucht eromheen, maar daalt de opnamesnelheid naarmate de vochtigheid van de lucht in de droogcontainer stijgt. Een klein beetje overdruk en dat probleem lost zich op.

Ik print zelf nooit uit de droger maar uit boxen met silica. Zolang die beneden de 30% RH blijven, blijft je PLA en PETG filament lang goed. Nylon misschien niet.

[ Voor 35% gewijzigd door A Lurker op 02-01-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49

Fordox

00101010

Ik wil binnenkort een A1 mini aanschaffen en ik wil iets printen in PETG. Nu is het transparante fillament bij Bambulab zelf op, welk alternatief zouden jullie aanraden?
Kosten maken me niet echt uit, een paar euro op de kilo duurder mag wel. Welke is het meest 'standaard' en betrouwbaar?
Ik heb al wel wat gevonden bij 3d jake en 123-3d, maar ik wil niet persé het goedkoopste van het goedkoopste. Waar ligt de sweetspot? Is dat een premium brand bij die winkels en zo ja, welk merk is dat?
Of maakt het voor PETG weinig uit?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:34
Nou heb ik nog nooit eerder PETG geprint maar vandaag wel Eryone PETG Transparent (Clear) en Transparent Blue besteld met de kortingsactie. Ik ben al tevreden over Eryone Marble, Tri-Color Silk, Galaxy Sparkle Blue en andere rollen, ze lijken mij een soort midden-kwaliteit fabrikant maar door acties komen ze steeds heel goedkoop uit. Hun Glow-in-the-dark Rainbow valt me wel tegen, alsof alleen het groene wat lichtgeeft, maar ik deed alleen een kleine swatch-print dus misschien is het bij een echte print wel beter.

Hun Christmas Sale die t/m 31-dec liep werkt nog voor 45/50/55% korting, maar grappig genoeg kan je afhankelijk van je bestelling ook de code 'sale' gebruiken voor 50% korting als je anders alleen Christmas 45% kon doen :D

Voor zo'n 16,50 per rol voor Silk/Marble/etc kom ik goedkoper uit dan de eSUN PLA+ zwart/wit/etc van Amazon die vaak 22 euro per kilo was en nu in de aanbieding zo'n 19,80.

Hun klantenservice is ook best goed. Ik wilde Wood Deep PLA bestellen en Ultra Silk Gold, maar beide waren opeens uitverkocht. Hun webshop is nogal belabberd of bewust gemaakt dat je wel een "notify when it's back in stock"-functie hebt maar niet gewoon kan backorderen, het lijkt erop dat ze alles in 1x willen laten bestellen en leveren? De chat-support heeft die 2 filaments handmatig weer in-stock gezet, ik kon bestellen en nu zijn ze weer uitverkocht. Levertijd schatten ze op 2 weken. De levering was vorige keer met alles op voorraad binnen 2 dagen met DHL, donderdag besteld en zaterdag binnen. Nu lijk ik net een medewerker :+
En ik had eerst dus 10 rollen besteld waarvan er 3 verkeerd geleverd waren, erg raar? Maar die mocht ik gratis houden en de correcte krijg ik nu dus ook nageleverd.

Edit: Heb voor in de Bambu Lab AMS trouwens ook wat van die plastic randjes voor om de kartonnen spoelen geprint, sommige filaments zitten nog om plastic en sommige om karton. Het lijkt te werken met het karton maar wil mijn AMS ook niet kapot maken met fijn kartonstof ofzo, dat las ik soms. Misschien goed om te weten als andere mensen ook kartonnen spoelen hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door MacorgaZ op 03-01-2024 13:36 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
@MacorgaZ Ik had glow in the dark green en dat werkt wel heel goed moet ik zeggen.

Wat betreft de plastic randjes ben ik zelf minder enthousiast (opletten bij het afhalen, kleurtjes wil je matchen, verschillende formaten, ...). Als je het het de moeite en plaats waard vindt zijn er wel wat designs om het om te 'spoolen' naar een lege rol die compatibel is met je AMS, bijvoorbeeld deze.

Maar je verhaal doet me er weer aan denken dat ze maar niet reageren op mijn fout kleurtje dat ik ontving!! Zelf sturen ze wel vier reclamemails per dag maar mijn mango geel ga ik nooit zien vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb een EIBOS Polyphemus besteld voor het drogen en een setje opslagcontainers voor het bewaren.

Containers zijn al binnen, zien er goed uit. Heb 1 rol Amazon Basic spul en die is breder en past er dus niet in, rest wel. Zag dat er ook wat modellen zijn om te zorgen dat je er vanuit kunt printen, misschien dat ik zoiets ook nog wel maak. O ja, je krijgt er ook een setje etiketten en zelfs een stift bij. :D

De Eibos komt pas in februari, zal de ervaring hier laten weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 03-01-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Fordox schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:04:
Ik wil binnenkort een A1 mini aanschaffen en ik wil iets printen in PETG. Nu is het transparante fillament bij Bambulab zelf op, welk alternatief zouden jullie aanraden?
Kosten maken me niet echt uit, een paar euro op de kilo duurder mag wel. Welke is het meest 'standaard' en betrouwbaar?
Ik heb al wel wat gevonden bij 3d jake en 123-3d, maar ik wil niet persé het goedkoopste van het goedkoopste. Waar ligt de sweetspot? Is dat een premium brand bij die winkels en zo ja, welk merk is dat?
Of maakt het voor PETG weinig uit?
Ligt er een beetje aan wat je wil bereiken...
Merk petg maakt volgens mij niet heel veel uit, heb zelf zowel esun transparant rood, als doorzichtig gehad alsmede nu een aantal rollen devil design van tinytronics en heb nog 2 ongeopende rollen van geeetech liggen die ik binnenkort wil gaan testen.
Waar je vooral rekening mee moet houden met transparant petg is dat het op de rol super transparant is, maar zodra je ermee gaat printen dat aardig tegen kan gaan vallen...
Er zijn wel guides op internet te vinden en bijvoorbeeld wat filmpjes op youtube van onder andere cnc kitchen hoe je transparant filament zo transparant mogelijk geprint krijgt...

Als je wat foto's wil zien van hoe transparant filament er normaal uitkomt (zonder aanpassingen om het zo transparant mogelijk te maken) kan ik wel wat voorbeelden laten zien, maar dan zal ik even moeten schieten...

Verder is petg niet zoveel spannender dan pla qua printen, ja de temperaturen zijn wat hoger en misschien wil je iets trager printen maar verder niet.
Waar je nog het meest op moet letten bij petg is met een glazen bed omdat het nog wel eens voorkomt dat petg daar te goed op hecht en je je bed kapot trekt bij het verwijderen van je model, maar als je een spring steel sheet hebt is er totaal geen probleem.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
Orky Rulez schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:36:
@MacorgaZ Ik had glow in the dark green en dat werkt wel heel goed moet ik zeggen.

Wat betreft de plastic randjes ben ik zelf minder enthousiast (opletten bij het afhalen, kleurtjes wil je matchen, verschillende formaten, ...). Als je het het de moeite en plaats waard vindt zijn er wel wat designs om het om te 'spoolen' naar een lege rol die compatibel is met je AMS, bijvoorbeeld deze.

Maar je verhaal doet me er weer aan denken dat ze maar niet reageren op mijn fout kleurtje dat ik ontving!! Zelf sturen ze wel vier reclamemails per dag maar mijn mango geel ga ik nooit zien vrees ik
Ja, ik moet eens een goede glow-in-the-dark print maken, misschien is het kleine rechthoekje wat ik heb geprint gewoon slecht maar ook m'n telefoonlampje op de hele rol schijnen geeft alleen het groene lichtgevende terug. Het werkt het beste met UV-licht maar daar heb ik niet zoveel aan :+

Ja, ik denk dat ik die spool winder wel ga maken ook voor de 250g Tri-Color spools. Het is dat of de AMS Hydra maar dat zie ik minder zitten. Ik heb die randjes geprint maar nog niet echt gebruikt, vind het idd ook niet ideaal.

Ik zou gewoon weer contact opnemen via de chat, raar genoeg heb ik überhaupt geen reactie op mijn mail gekregen maar wel steeds die middernacht-reacties via de chat wat dan als e-mail binnenkomt. Ik kon of 50% van de verkeerde rollen aan geld terugkrijgen of ze houden en een nalevering krijgen. Dan liever extra filament ;)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
MacorgaZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:51:
Ik zou gewoon weer contact opnemen via de chat
Gouden tip! Ik krijg de foute rol 100% terugbetaald als ik Chatman mag geloven.

Volgens mij hebben ze daar een dobbelsteen of een rad van fortuin om te bepalen hoe ze het afhandelen. Ik zou alleen al daarvoor iedereen aanraden om er eens te bestellen: spannend welke bonusrol je krijgt, welke foute rol, en welke refund. En het filament zelf lijkt me nog wel in orde ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:50
Ik wil graag wat Galaxy Black PLA kopen. Daar zit serieus was prijsverschil in online.
Ik heb nu de Devil Design Galaxy black gevonden voor maar 19 euro. Dat is minstens 8 euro verschil met andere merken. Heeft er iemand ervaring met het merk en de galaxy variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
Weswyp schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:31:
Ik wil graag wat Galaxy Black PLA kopen. Daar zit serieus was prijsverschil in online.
Ik heb nu de Devil Design Galaxy black gevonden voor maar 19 euro. Dat is minstens 8 euro verschil met andere merken. Heeft er iemand ervaring met het merk en de galaxy variant?
Ben zelf ooit begonnen met een testpakket van devil design pla met 6x 330g spoelen en gebruik al enige tijd hun petg en een rol ASA.
Vind het voordeel van devil design dat ze eigenlijk al hun kleuren in zowel pla als petg aanbieden en zelfs hun ASA heeft aardig wat kleuren en een lage prijs van €20/kg

Tot nu toe altijd prima spul, al ben ik nog nooit echt problematisch filament tegen gekomen en ik ben toch erg vaak aan het bargain hunten en gebruik ook merken als R3D, esun, geeetech, 3djake, real, polyterra (polymaker) en dan ben ik er vast nog wel wat vergeten...
Print wel bij ieder nieuw merk/type filament altijd even een temp tower om te kijken wat de beste temp is en heb ook voor ieder merk/type filament een apart profiel in mijn slicer ondanks dat die voor veel filamenten 100% hetzelfde zijn, maar puur voor mijn eigen overzicht en dat als ik kleine dingen tweak specifiek voor dat filament het geen invloed heeft op de andere prints.
Een relatief grote speler waar ik persoonlijk geen ervaring mee heb is sunlu...

[ Voor 9% gewijzigd door Spekkie88 op 04-01-2024 19:25 ]

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Sunlu mat zwart pla doet het hier heel goed.

Weet er iemand hoe je in Cura de standaardprofielen eruit gooit? Die blijven hardnekkig bovenaan de drop down lijst staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9U3QyTgUbbZf5ZrzAFZjfVkqo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rsl6wQytvnIzDedkyitSSq0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGKwTl3zHgceVD1YLYaTUZeQTBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX6UzYH72nJij10Tde47DNCu.jpg?f=fotoalbum_large

Sunlu rainbow silk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacorgaZ
Orky Rulez schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Gouden tip! Ik krijg de foute rol 100% terugbetaald als ik Chatman mag geloven.

Volgens mij hebben ze daar een dobbelsteen of een rad van fortuin om te bepalen hoe ze het afhandelen. Ik zou alleen al daarvoor iedereen aanraden om er eens te bestellen: spannend welke bonusrol je krijgt, welke foute rol, en welke refund. En het filament zelf lijkt me nog wel in orde ook :P
Ik heb precies met die gedachte besteld, ik bestelde 10 rollen en kreeg daardoor ook eentje gratis. Ik las op Pepper dat er vaak wat verkeerd werd geleverd en je dan de verkeerde rol mocht houden, dus in het beste geval had ik alles direct goed, in het slechtste geval kreeg ik gratis filament :P
Maar 3 van de 11 rollen verkeerd had ik niet verwacht. Wel leuk, de Galaxy Sparkly Glitter blauw die ik gratis dubbel heb is echt mooi donkerblauw en het verbergt de layer lines ook erg goed.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06 14:14

Geckoo

Good news, everyone!

ik heb sinds eind vorig jaar ook een 3D printer (Endor v3 SE) en had dat kleine beetje wat er bij zit zo weg geprint. zat ik een beetje op onze vrienden in het oosten te struinen kwam ik deze aanbieding tegen.

10kg PETG in 10 verschillende kleuren voor €93,- incl verzenden
binnen een paar dagen binnen en het print prima, iets grover maar voor het merendeel wat ik nu aan het proberen ben ook zeer tevreden.
PETG type kiezen in de slicer en en vond de overhang (zonder supports) zeer knap in deze batterij dispenser doos. (boven de uitgifte van de AA/AAA.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:06

Bz

Sunlu PETG en TPU op een Bambulab P1S. Goedkoop €12,28/kg en €13,99/500g respectievelijk op ebay gekocht. Uitstekende kwaliteit prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 15:03
Zijn er mensen die nog een goede tip hebben voor een leuke leverancier van filament?

Ik print voornamelijk PLA. Normaal koop ik Sunlu maar daar is nu veel niet op voorraad.
Bambulab ook niet en Eryone heeft ook niet veel soeps.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Spekkie88 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Ligt er een beetje aan wat je wil bereiken...
Merk petg maakt volgens mij niet heel veel uit, heb zelf zowel esun transparant rood, als doorzichtig gehad alsmede nu een aantal rollen devil design van tinytronics en heb nog 2 ongeopende rollen van geeetech liggen die ik binnenkort wil gaan testen.
Waar je vooral rekening mee moet houden met transparant petg is dat het op de rol super transparant is, maar zodra je ermee gaat printen dat aardig tegen kan gaan vallen...
Er zijn wel guides op internet te vinden en bijvoorbeeld wat filmpjes op youtube van onder andere cnc kitchen hoe je transparant filament zo transparant mogelijk geprint krijgt...

Als je wat foto's wil zien van hoe transparant filament er normaal uitkomt (zonder aanpassingen om het zo transparant mogelijk te maken) kan ik wel wat voorbeelden laten zien, maar dan zal ik even moeten schieten...

Verder is petg niet zoveel spannender dan pla qua printen, ja de temperaturen zijn wat hoger en misschien wil je iets trager printen maar verder niet.
Waar je nog het meest op moet letten bij petg is met een glazen bed omdat het nog wel eens voorkomt dat petg daar te goed op hecht en je je bed kapot trekt bij het verwijderen van je model, maar als je een spring steel sheet hebt is er totaal geen probleem.
Sorry voor de late reactie, maar bedankt voor de info!
Ik heb inderdaad de videos van CNC kitchen en andere videos bekeken, heel handige info ja.

Het enige waar ik nog mee zit is het verlijmen van PETG. Ik was van plan om dat te doen met Bison PolyMax Crystal, maar Bison raad af om het te gebruiken op PE (PETG is een groep van PE neem ik aan?).
Nu kan ik een primer gebruiken om het plastic verlijmbaar te krijgen of het te verwarmen, maar ik denk dat ik dat gewoon moet testen. Misschien dat ik de prints ga heat polishen om ze transparanter te krijgen, dus dat is 2 vliegen in 1 klap.

Nu eerst nog de 3d printer aanschaffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Fordox PETG is gewoon verdomd lastig te lijmen. Er zijn wel speciale lijmen voor, zoals 3d gloop, maar dan zit je met tamelijk nare chemicaliën waar je handschoenen en een masker moet dragen om de gezondheidsrisico's in te dammen. Moet het per se met PETG, of is een ander filament ook een optie?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 10:57
SacreBleu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:49:
Zijn er mensen die nog een goede tip hebben voor een leuke leverancier van filament?

Ik print voornamelijk PLA. Normaal koop ik Sunlu maar daar is nu veel niet op voorraad.
Bambulab ook niet en Eryone heeft ook niet veel soeps.
ik zou gaan voor extrudr ( https://www.extrudr.com/nl/ )
daar hebben ze ook de profielen voor het filament in de bambu Lab printer.

zij hebben teminste WEL voorraad !!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMKSZgDxyvVGmC-8psdNOTjQ7tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CF7XxQQOgJqiYw24Iasosocd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door my_fiero op 11-01-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

@ocf81
Opzich ben ik niet heel vies van chemicaliën en hardwarematige uitdagingen. Gezondheidrisico's ken ik en ik kan gelukkig de risicovolle dingen veilig doen op de werkplaats van mijn baan.
Ik moet er even mee experimenteren.

Omdat het gaat om een project die gebruik maakt van vloeistof voor een langere periode die ik graag wil zien door een transparant onderdeel, is PETG de enige goeie oplossing met een standaard 3d-printer helaas. De chemische resistentie is juist een eigenschap die ik wil hebben in mijn materiaal.
Misschien dat er een mogelijkheid is om alles te printen als gietvormen en dan te gieten met epoxy, maar dat lijkt me wat minder efficient (dan moet ik leren om gietvormen te maken). Daar begin ik pas aan als PETG niet te verlijmen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 11-01-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Fordox Ik zou dan eens kijken naar de suggesties die hier worden gedaan. Dat geeft waarschijnlijk het mooiste resultaat.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ocf81 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:32:
@Fordox Ik zou dan eens kijken naar de suggesties die hier worden gedaan. Dat geeft waarschijnlijk het mooiste resultaat.
Het gaat voornamelijk over het waterdicht verlijmen, niet zozeer een oplosmiddel die ik nodig heb.
Er bestaan dingen als primer 94 om het oppervlak aan te passen zodat je het wel kan lijmen. Dat kun je gelukkig kopen in kleine stift formaten, dus dat lijkt me een goeie optie. Ook wil ik een experiment doen met vlampolijsten, dan kan ik het glad maken en ook mogelijk verlijmen.

Even voor context: Ik wil een soort T splitter maken voor een vloeistof pomp, en ik wil 2 buizen aan elkaar koppelen met een speciale kap die ik wil printen.

Voor nu wil ik het project nog een beetje geheim houden, ik wil er nog een grotere post van maken wanneer alles blijkt te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Fordox schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Het gaat voornamelijk over het waterdicht verlijmen, niet zozeer een oplosmiddel die ik nodig heb.
Er bestaan dingen als primer 94 om het oppervlak aan te passen zodat je het wel kan lijmen. Dat kun je gelukkig kopen in kleine stift formaten, dus dat lijkt me een goeie optie. Ook wil ik een experiment doen met vlampolijsten, dan kan ik het glad maken en ook mogelijk verlijmen.

Even voor context: Ik wil een soort T splitter maken voor een vloeistof pomp, en ik wil 2 buizen aan elkaar koppelen met een speciale kap die ik wil printen.

Voor nu wil ik het project nog een beetje geheim houden, ik wil er nog een grotere post van maken wanneer alles blijkt te werken :)
Met een oplosmiddel kan je de sterkste verbindingen maken met de minste optische sporen. Dat is waarom ik die pagina aanhaalde. Het is natuurlijk helemaal aan jou om een beslissing te maken wat voor jou het beste werkt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ocf81 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Met een oplosmiddel kan je de sterkste verbindingen maken met de minste optische sporen. Dat is waarom ik die pagina aanhaalde. Het is natuurlijk helemaal aan jou om een beslissing te maken wat voor jou het beste werkt.
Volgens mij bedoel je dan PETG aan PETG? Ik wil van PETG naar acryl lijmen. Misschien is dit een stukje belangrijke info die miste :p

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 11-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Fordox schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:15:
[...]

Volgens mij bedoel je dan PETG aan PETG? Ik wil van PETG naar acryl lijmen. Misschien is dit een stukje belangrijke info die miste :p
Ah, oke. Dat heb ik dan inderdaad over het hoofd gezien. Ik bedoelde inderdaad PETG aan zichzelf lijmen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik waardeer alle input. Ik heb nog een paar hordes om overheen te gaan in mijn design, mogelijk dat ik nog PETG aan PETG moet verlijmen en dan is jouw tip zeker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06 23:00
Die primer geeft zo te zien een laagje kunststof op het oppervlak dat je behandelt. Dat is ook weer een laag met een eigen kwetsbaarheid natuurlijk.
Op het veiligheidsinfortmatieblad is dat een paar procent van het geheel (acrylaat polymeer, reactieproduct met polypropeen, en een trimethoxysilaan).

Hoe watervast moet het zijn? Permanent of wordt het af en toe gebruikt?

Pattex heeft silaan gebaseerde lijm. De variant bij Action is transparant, vult, blijft elastisch (niet keihard, je kan je nagel erin duwen). https://www.action.com/nl...ttex-100-repair-gel-lijm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:00
In het verleden kocht ik nog weleens rollen bij https://gst3d.eu maar ik heb nu de 3de rol die steeds vastloopt doordat hij niet goed is opgerold. Echt super irrant. Zou deze voortaan toch vermijden denk ik. Ze mailen heeft ook weinig zin, vaak alleen een kortingscode als tegemoetkoming. Gelukkig pauzeert mijn nieuwe printer de prints en gaat ie erna verder, maar wel heel irritant.
Momenteel betere ervaringen met sunlu tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar fysieke winkels die filament verkopen, dus waar je het a-la-minute kan ophalen.
Had laatst onverwacht dat mijn filament halverwege een print op was, en had toen graag direct nieuw filament kunnen afhalen.
Weten jullie fysieke winkels waar ze filament in het assortiment hebben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Chickendorp schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:53:
Ik ben op zoek naar fysieke winkels die filament verkopen, dus waar je het a-la-minute kan ophalen.
Had laatst onverwacht dat mijn filament halverwege een print op was, en had toen graag direct nieuw filament kunnen afhalen.
Okaphone in Groningen had dat ooit wel, geen idee of dat nog zo is. Maar gezien je profiel denk ik niet dat je daar wat aan hebt. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Haha, thanks.
inderdaad een leuk ritje door Nederland vanaf Nijmegen 😜
Misschien een landelijke keten die het in zijn assortiment heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

sympa schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:36:
Die primer geeft zo te zien een laagje kunststof op het oppervlak dat je behandelt. Dat is ook weer een laag met een eigen kwetsbaarheid natuurlijk.
Op het veiligheidsinfortmatieblad is dat een paar procent van het geheel (acrylaat polymeer, reactieproduct met polypropeen, en een trimethoxysilaan).

Hoe watervast moet het zijn? Permanent of wordt het af en toe gebruikt?

Pattex heeft silaan gebaseerde lijm. De variant bij Action is transparant, vult, blijft elastisch (niet keihard, je kan je nagel erin duwen). https://www.action.com/nl...ttex-100-repair-gel-lijm/
Thanks voor de info.
Mijn idee was om primer te gebruiken en dan alles te verlijmen met Bison Polymax Crystal
Eerder heb ik dit gebruikt in combinatie met acryl, en dat ging prima.
Ik hoop ook dat de primer dusdanig univorm hecht dat het ook waterdicht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Ik heb FormFutura laatst gesproken, ze komen binnenkort met mooie snelle filamenten!
Maar zij leveren niet zelf uit helaas.
3d Direct kreeg ik telefonisch niet te pakken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 16:08
Chickendorp schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:53:
3d4makers in Haarlem heb ik een keer afgehaald. Hun hoofddoelgroep is industrieel filament, maar ze hebben ook PLA Petg etc. tegen acceptabele prijzen. Kwaliteit van 2 rolletjes PLA was prima. Voor mij net ietsje onder Prusament. .
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste